• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53
NiroNiro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:35:
[...]

@fire69 had deze al gedeeld inderdaad. En ja, alleen camera's is niet afdoende. Maar de vraag is dan ook, met welke argumenten zijn deze systemen wel goedgekeurd voor breed gebruik?
Er wordt wel aardig gedebunked op verschillende plekken, vooral omdat Mark geen gebruik heeft gemaakt van FSD.

https://www.notateslaapp....-wall-wile-e-coyote-video

Ik vond zelf de video van Mark eerder een lollige indruk maken, maar er wordt naar mijn idee vooral teveel aandacht aan besteed.

[ Voor 11% gewijzigd door adjego op 21-03-2025 14:45 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:01:
Weer een camera test, ik denk dat je wel kunt stellen dat camera's alleen NIET afdoende zijn in sommige gevallen.

YouTube: Re: Can You Fool A Self Driving Car?
Inderdaad, in sommige gevallen.
Maar hoe vaak kom je zo'n fake muur tegen? : :+
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:01:
Weer een camera test, ik denk dat je wel kunt stellen dat camera's alleen NIET afdoende zijn in sommige gevallen.

YouTube: Re: Can You Fool A Self Driving Car?
Het laat toch juist zien dat FSD met camera's only goed werkt, of zie ik het nu verkeerd?
Edit: ik zie het zelf verkeerd, dacht dat die aan het begin zei dat hij de pedals niet zou aanraken

[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 21-03-2025 15:53 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53
pdidi schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Het laat toch juist zien dat FSD met camera's only goed werkt, of zie ik het nu verkeerd?
Ah, dit was het reactie filmpje op het filmpje van Mark Rober. Door de titel werd ik een beetje misleid O-)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
adjego schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Je zit nog ruim binnen de garantie, dus dan moet nu juist Tesla aantonen dat je chemicals zoals ze zeggen hebt gebruikt. Dit kunnen ze niet door alleen maar te zeggen aan de hand van die plekken die zichtbaar zijn.
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Andersom is het ook zo. Heel veel mensen doen helemaal niets met het schoonmaken van een deurpaneel, misschien een doek erover en klaar.
Jij bent niet de enige en er zijn legio voorbeelden te vinden.
NiroNiro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Laat ze het ook bewijzen dat jij schoonmaak producten hebt gebruikt :)
Even rondje gereden, oa voor losse bestuurdersstoel, ratel uit HVAC en ratel onder dash links voor; door warme weer niet te reproduceren :(
Daarnaast nog even gesproken over de led-strips, laten zien hoe ik ze schoonmaak (met droog stofdoekje tijdens SuC'cen) en dat eentje vorige week begonnen is (niet schoongemaakt) en aangegeven dat het waarschijnlijk door zon komt (gezien het vooral de zonkant is) en de monteur ging hier nog een opmerking over plaatsen. We gaan het zien. Hele dag in SC en niets hersteld... (omdat als er "klaar om 17h" je niet aangemerkt wordt als "wachtende klant"... dus lagere prio)
valt mij beetje tegen, maar goed. aardige monteur, prima koffie en prima werkplek hier in Amsterdam.

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
pdidi schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Edit: ik zie het zelf verkeerd, dacht dat die aan het begin zei dat hij de pedals niet zou aanraken
Op het laatst greep hij zelf steeds in. Kijk maar eens wat er achter die fake muur staat.
Juist ja, een vrachtwagen. Ik zou ook remmen want in tegenstelling tot Mark heeft deze tester geen tientallen miljoenen die hij kan besteden aan reparatie kosten.
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Op het laatst greep hij zelf steeds in. Kijk maar eens wat er achter die fake muur staat.
Juist ja, een vrachtwagen. Ik zou ook remmen want in tegenstelling tot Mark heeft deze tester geen tientallen miljoenen die hij kan besteden aan reparatie kosten.
Ik heb het nu maar eens goed bekeken. Het gaat dus mis met HW3 en de oude FSD v12 (geen end to end NN) en goed met HW4 en v13. Er is dus progress zullen we maar zeggen. Nu is dus ook duidelijk waarom Musk HW3 FSD gebruikers een gratis upgrade heeft beloofd naar HW4

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 21-03-2025 16:10 ]

• Bomberman71
Fire69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, in sommige gevallen.
Maar hoe vaak kom je zo'n fake muur tegen? : :+
Dat kom je niet tegen maar het gaat erom dat in dit geval een sensor dat wel ziet en op basis daarvan ingrijpt.
Het is meer het verhaal dat een combinatie wenselijk is.

Laten we wel wezen, de regen 'sensor' van tesla is gewoon ruk omdat ze het doen met een camera.
Een regensensor kost vrijwel niks en die deden dezelfde taak prima uitvoeren 20 jaar geleden.
Innovatie is cool maar dan moet het resultaat wel hetzelfde zijn ( met minder kosten) of zelfs beter.
Als je een minder resultaat hebt dan is er sprake van regressie.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:29:
[...]
Dit is een extra laag voor mijn gemoedsrust.
Voor je gemoedsrust kun je beter normaal ouderwets glas hebben welke je bij een ongeluk of als je in het water raakt open kunt tikken met een hamer.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:14
jongetje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Voor je gemoedsrust kun je beter normaal ouderwets glas hebben welke je bij een ongeluk of als je in het water raakt open kunt tikken met een hamer.
Zijramen van Tesla kun je van binnenuit naar buiten er uitduwen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Dan heb ik nieuws, ik ben zelf eens een keer rond getold (over de kop geslagen) maar die hamertjes waren in geen velden of wegen meer binnen handbereik hoor :/ . Ik had geluk net naast het water op de 4 bandjes weer tot stilstand te komen maar werkelijk alles ligt van voor naar achter en vice versa. En ja, de hamers zaten vast gemonteerd.

• Bomberman71
[...]

Jij hebt mijn armen nog niet gezien *O*

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:14
GeeMoney schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Dan heb ik nieuws, ik ben zelf eens een keer rond getold (over de kop geslagen) maar die hamertjes waren in geen velden of wegen meer binnen handbereik hoor :/ . Ik had geluk net naast het water op de 4 bandjes weer tot stilstand te komen maar werkelijk alles ligt van voor naar achter en vice versa. En ja, de hamers zaten vast gemonteerd.
En dan moet je ook nog eerst een mes of schaar zoeken om de zijairbags weg te knippen om bij het raam te komen.

Mooi om te zien dat het achterraam er (heel)uitvliegt om daarna pas te versplinteren,

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb het nu maar eens goed bekeken. Het gaat dus mis met HW3 en de oude FSD v12 (geen end to end NN) en goed met HW4 en v13. Er is dus progress zullen we maar zeggen. Nu is dus ook duidelijk waarom Musk HW3 FSD gebruikers een gratis upgrade heeft beloofd naar HW4
Het is nog helemaal niet duidelijk of dit door hw3 vs hw4 komt. Hij had in de test de fw/fsd versies identiek moeten nemen én zelfde daglicht. Want de Cybertruck reed toen er al duidelijk een verschil was met de echte weg en de poster...
Deze test is leuk maar laat véél te veel variabelen open.
Allewijn schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Het is nog helemaal niet duidelijk of dit door hw3 vs hw4 komt. Hij had in de test de fw/fsd versies identiek moeten nemen...
Dat zal niet gaan: FSD v13 draait niet op HW3. Dat maakt dit soort tests met Tesla's ook zo moeilijk vergelijkbaar, omdat er zoveel variaties zijn in in HW, Firmware, AP/FSD opties. Denk dat ons forum dat al vaak aantoont, waarbij bevindingen van de een volledig niet voorkomen bij de ander

[ Voor 29% gewijzigd door pdidi op 21-03-2025 20:42 ]

• Bomberman71
Ben benieuwd of we een trial maand krijgen met FSD in NL als ze hem lanceren over 1 a 2 maanden.

Erg benieuwd.
Hetzelfde geld voor een subscription op Fsd zoals in de VS.
Het pakket zelf is gewoon te prijzig voor aanschaf voor 95% van de rijders.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-01 02:45
hantheman schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:32:
Hoe gaan jullie om met het aanhoudende slechte nieuws mbt dalende verkopen en beurswaarde van Tesla. Ik probeer het te negeren maar merk dat ik toch veel last heb van de berichtgeving rondom de slechte cijfers nu ook weer dit:

https://www.bright.nl/nie...t-1-4-miljard-dollar.html

Ik heb mijn 3(HL) privé aangeschaft na jarenlang alleen maar leaseauto’s te hebben gehad en ondanks dat ik het een fantastische wagen vind vraag ik me af of tesla dit allemaal wel gaat overleven en wij straks met een garantieloze wagen zitten.

Maak ik me te druk of hebben anderen hier ook last van? Ben benieuwd naar jullie kijk hier op.
Tesla heeft een enorme cashflow, dus dat zal niet zomaar failliet gaan.

snip: laten we de politiek in het andere topic bespreken

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 23-03-2025 18:31 ]

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szSC8tFx8Gd92VH1Ern6xGK-y28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pq8WLvn8Qp5a0Pb9wND2SuEO.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn de bovenste pinnen in jullie laadpoort ook ongelijk? Ik krijg opeens mijn mobile charger niet meer in mijn 2024 MY. Stekker gaat er wel in maar hij vergrendelt niet. Oranje lampje knippert en hij je hoort hem proberen.

Ik dacht eerst dat het aan mijn lader lag, maar die laadt nu probleemloos een vw id4.

Heb geprobeerd om te superchargen, dat gaat prima. Maar die gebruikt misschien een andere manier van vergrendelen?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:12
LeBrun schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:50:
[Afbeelding]

Zijn de bovenste pinnen in jullie laadpoort ook ongelijk? Ik krijg opeens mijn mobile charger niet meer in mijn 2024 MY. Stekker gaat er wel in maar hij vergrendelt niet. Oranje lampje knippert en hij je hoort hem proberen.

Ik dacht eerst dat het aan mijn lader lag, maar die laadt nu probleemloos een vw id4.

Heb geprobeerd om te superchargen, dat gaat prima. Maar die gebruikt misschien een andere manier van vergrendelen?
Je hebt je kabel verkeerd om denk ik?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• LeBrun
Oekol schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Je hebt je kabel verkeerd om denk ik?
Dit is de laadpoort op mijn auto, niet de lader :)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:23
LeBrun schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:50:
[Afbeelding]

Volgens mij is het de bedoeling dat die ene korter is, zodat als je de kabel er om wat voor reden uit trekt hij eerst het stuursignaal verliest waardoor het laden stopt.

• LeBrun
gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Volgens mij is het de bedoeling dat die ene korter is, zodat als je de kabel er om wat voor reden uit trekt hij eerst het stuursignaal verliest waardoor het laden stopt.
Goed om te weten! Ik ga het nog eens testen met een mennekes stekker, als die ook niet wil vergrendelen dien ik een service verzoek in.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 13:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JThVIj18GbCMeSAT7o8o14MDLlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90UW2IoLlR6jG3DDmacDbhfc.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een ritje in de nieuwe Model Y gemaakt.
Leuk dat je zonder verkoper in je nek een proefrit kan maken.

Ruime auto, alles erop en eraan. Kreeg wel af en toe een dof pliepje wat ik niet kon terugbrengen. Was niet van de snelheidsindicator.

Voor mij ook de eerste keer in een EV en moet zeggen dat het best goed beviel. Het instant vermogen is wel leuk alhoewel ik denk dat dat snel went.

Enige minpunt is wel het zicht naar achteren door de binnenspiegel.

Kan zomaar eens mijn volgende auto worden.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Blijft een goeie kleur zo met de zwarte accenten!

• Oekol
LeBrun schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Dit is de laadpoort op mijn auto, niet de lader :)
Dat snap ik, maar je zult niet de eerste zijn die de mennekes kabel verkeerd om vast heeft en dus kant a er in wilt steken ipv kant b als je snapt wat ik bedoel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:42
Na een goede 2 jaar bekijk ik eens de degradatie die Teslamate aangeeft. Met nu 44000 km geeft Teslamate een degradatie van 7.5% aan (5.9 kWh minder bruikbare capaciteit dan de nieuwwaarde).

Enerzijds heb ik dan wel nog heel wat bruikbare capaciteit over, maar anderzijds, als de degradatie aan ditzelfde ritme verder gaat (ik merk in de grafieken alleszins geen afname van het degradatieritme), ben ik na 8 jaar of 180000 km niet zo heel ver verwijderd van de "worst case" waarbij Tesla batterij-garantie verleent.

Factoren die van enige invloed kunnen zijn ?
- het is nu een goed jaar geleden dat wij een slimme teller kregen, en dat de auto dus met minder vermogen werd geladen (dit ivm capaciteitstarief - Vlaanderen). Maar dan zou men denken dat de degradatie eerder wat minder snel zou zijn gegaan - alleen valt daar blijkbaar niet zo heel veel van de te merken?
- misschien ook meegeven dat hij de laatste tijd geregeld een aantal dagen stilstond, misschien kan ook dit enige -misschien tijdelijke- negatieve invloed hebben op het cijfer?
- snelladen gebeurde slechts heel sporadisch, en enkel ingeval van langere ritten.

Al deze elementen zouden dan weer eerder een gunstige invloed moeten hebben op de degradatie. Vandaar dat de waarde die Teslamate optekent niet bepaald bijster goed vind. Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• sNielz123
SL65 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:56:
Blijft een goeie kleur zo met de zwarte accenten!
Ik vind dat ook. Vind zelfs deze wielen in het echt mooi. Had vooraf bedacht zeker voor de 20 inch te gaan.

Mijn vrouw vind het hele model lelijk en dat geldt voor veel mensen in mijn omgeving. En dan vinden ze wit helemaal stom.
Ik vind het eigenlijk een supergaaf model. Misschien heb ik een rare smaak ofzo.

Zelf vind ik de zilveren kleur het mooist, maar 2300 euro vind ik zot. Vind wit hem uitermate goed staan eigenlijk.

Heb nu een zwarte auto en het was weer saharazanddag ofzo. Mijn auto zag er niet uit. Deze witte Tesla was van dichtbij ook smerig maar zo op een afstandje zag die er goed uit nog.

Als ik nu moest bestellen zou het een witte long range worden met de standaard velgen.

[ Voor 4% gewijzigd door sNielz123 op 22-03-2025 20:25 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:27
Nou.. de kogel is door de kerk. Model y 2025 rwd in stealth grey met standaard velgen. Nu hopen op vlotte levering

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:11
Is het normaal dat bij een 2019 Model 3 SR+ het oplaad vermogen boven de 80% sterk afneemt? Zit dan rond de 6A max. Boven de 90% gaat er nog maar 2,7kW (4A op 3F) met de thuislader. Resterende tijd blijft ook rond de 2 uur hangen.

Bij lagere percentages haal ik wel 11kW / 16A. Dan loopt de resterende oplaadtijd heel snel terug gedurende het laden.
@flupp degradatie gaat met name aan het begin snel. Doorgaans zal hij rond de 10% stabiliseren en daar dan lang op blijven hangen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Brokencore schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:58:
Is het normaal dat bij een 2019 Model 3 SR+ het oplaad vermogen boven de 80% sterk afneemt? Zit dan rond de 6A max. Boven de 90% gaat er nog maar 2,7kW (4A op 3F) met de thuislader. Resterende tijd blijft ook rond de 2 uur hangen.

Bij lagere percentages haal ik wel 11kW / 16A. Dan loopt de resterende oplaadtijd heel snel terug gedurende het laden.
Herken ik niet. Al heb ik alleen LRs gehad. Maar volgens mij zou hij tot een 95% gewoon met 11kW moeten kunnen laden. 3x6A vanaf 80% is zeker niet normaal.

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01 06:28
sNielz123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:16:
[Afbeelding]

Ruime auto, alles erop en eraan. Kreeg wel af en toe een dof pliepje wat ik niet kon terugbrengen. Was niet van de snelheidsindicator.

Voor mij ook de eerste keer in een EV en moet zeggen dat het best goed beviel. Het instant vermogen is wel leuk alhoewel ik denk dat dat snel went.

Rijd er nu bijna een maand in. Matig zicht dood relatief kleine spiegel/achterruit herken ik; al went het wel.

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01 16:27
[Afbeelding]

Waar heb jij een proefrit gereden? Ik wil hem ook precies in deze uitvoering even zien, in het wit met standaard zwarte velgen.

• Fire69
sNielz123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Zelf vind ik de zilveren kleur het mooist, maar 2300 euro vind ik zot. Vind wit hem uitermate goed staan eigenlijk.

Heb nu een zwarte auto en het was weer saharazanddag ofzo. Mijn auto zag er niet uit. Deze witte Tesla was van dichtbij ook smerig maar zo op een afstandje zag die er goed uit nog.
Ik had pech, mijn vrouw wou enkel de Quicksilver :P

Hier ook saharazand trouwens, en auto ziet er ook niet uit :/
WouterL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:37:
Nou.. de kogel is door de kerk. Model y 2025 rwd in stealth grey met standaard velgen. Nu hopen op vlotte levering
Hier was de levertijd 2,5 weken. Kan je toch wel vlot noemen :)
Shenk86 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Rijd er nu bijna een maand in. Matig zicht dood relatief kleine spiegel/achterruit herken ik; al went het wel.
Zit de jouwe ook op software 2024.44.x?

[ Voor 14% gewijzigd door Fire69 op 22-03-2025 23:14 ]

• WouterL
Fire69 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:13:
[...]

Hier ook saharazand trouwens, en auto ziet er ook niet uit :/

[...]

Hier was de levertijd 2,5 weken. Kan je toch wel vlot noemen :)

[...]

Wat was bij jou de geschatte levertijd? Hier mei/juni, want de RWD. Begrijp dat die nog niet gemaakt zijn

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 22-03-2025 23:27 ]

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:27

Ik heb hetzelfde. Bij het laatste uur pakt de auto minder dan 2 kW

• Fire69
WouterL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:16:
[...]

Wat was bij jou de geschatte levertijd? Hier mei/juni, want de RWD. Begrijp dat die nog niet gemaakt zijn
Besteld op 26/02, geschatte levertijd stond toen op 15-31/03. Effectieve levering was op 12/03.
Het is wel een LR. Voor de (LR) RWD stond de levertijd inderdaad op Mei/Juni.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Hier neemt het rond 90% sterk af, daaronder gewoon 11 kW.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01 06:28
Fire69 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:13:

Mooie kleur, proficiat! De combinatie van het lichte grijs met het achterlicht is heel gaaf.

Yep, ik zit ook op 2024.44.x. Ergens denk ik dat de Model Y Juniper op een eigen release schema zit dat achterloopt op de andere modellen op het moment. Misschien dat ze het met de Spring Update recht trekken.

• sNielz123
AV1989 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Waar heb jij een proefrit gereden? Ik wil hem ook precies in deze uitvoering even zien, in het wit met standaard zwarte velgen.
Maastricht. Was voor mij een uurtje rijden, maar ging een dagje shoppen in Maasmechelen dus kwam goed uit.
Zelfs op zaterdag was er nog veel keuze in tijdsloten.

Ik heb helaas niet meer foto’s gemaakt…
In tegenstelling tot de teslarijders die daar aan het laden waren 😁

Als ik filmpjes op YT kijk ben ik niet overtuigd van het uiterlijk en zeker de wielen, maar IRL was het echt een mooie uitvoering.

Het was een long range maar weet niet of het awd of rwd was.

[ Voor 27% gewijzigd door sNielz123 op 23-03-2025 07:07 ]

• sNielz123
Is de stealth grey dezelfde kleur als dat donkergrijs op het oude model? Zag een youtube filmpje en daar leek het meer mat zwart.

• MaStar
Gaaf. Welke andere opties overwoog je?
En wat gaf uiteindelijk de doorslag?

• jongetje
Ik neem aan dat je de facelift/juniper hebt besteld. Dat is officieel model jaar 2026 bij Tesla... (om het ingewikkeld te houden). Modeljaar 2025 zijn wagens van na de zomer 2024 tot aan de facelift.

• WouterL
jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Ik neem aan dat je de facelift/juniper hebt besteld. Dat is officieel model jaar 2026 bij Tesla... (om het ingewikkeld te houden). Modeljaar 2025 zijn wagens van na de zomer 2024 tot aan de facelift.
Ja, zoals tesla het noemt “de nieuwe Y”.

• WouterL
MaStar schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Gaaf. Welke andere opties overwoog je?
En wat gaf uiteindelijk de doorslag?
Eigenlijk was sowieso al bekend dat het voor ons de RWD standard range zou worden. Voor ons gebruik meer dan voldoende. Nog even getwijfeld over QuickSilver, maar we vonden stealth grey in het echt toch iets stoerder. Proefgereden in een dual motor AWD, er was geen RWD beschikbaar. Dus wel hopen dat het in ieder geval een beetje net zo lekker rijdt. :+

• WouterL
sNielz123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:09:
[...]

Is de stealth grey dezelfde kleur als dat donkergrijs op het oude model? Zag een youtube filmpje en daar leek het meer mat zwart.
Het is heel afhankelijk van het licht. De eerste keer dat we hem zagen leek het inderdaad meer zwart, maar in een lichtere omgeving is het toch echt grijs. Ik vind het i.i.g. wel mooi. Ik vond overigens 2600 euro voor QuickSilver ook vrij idioot, dus ook om die reden viel die al een beetje af.

• MaStar
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Eigenlijk was sowieso al bekend dat het voor ons de RWD standard range zou worden. Voor ons gebruik meer dan voldoende. Nog even getwijfeld over QuickSilver, maar we vonden stealth grey in het echt toch iets stoerder. Proefgereden in een dual motor AWD, er was geen RWD beschikbaar. Dus wel hopen dat het in ieder geval een beetje net zo lekker rijdt. :+
En waarom de keuze voor Model Y ten opzichte van andere auto’s ? Nog andere modellen overwogen ?

• MaStar
jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Zijn niet alle Model Y nu de nieuwe Jupiter ? Ik bestel via een leasemaatschappij , moet dus controleren wel model dat gaat leveren .

Zie nu staan : Tesla Model Y Long Range RWD, actieradius 600km

• jongetje
MaStar schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Zijn niet alle Model Y nu de nieuwe Jupiter ? Ik bestel via een leasemaatschappij , moet dus controleren wel model dat gaat leveren .

Zie nu staan : Tesla Model Y Long Range RWD, actieradius 600km
Ik weet niet of er ook nog pre facelift versies worden uitgeleverd. Die 600km is de range van de vorige versie, de nieuwe heeft een wltp van 622km. De enige die het weet is je leasemaatschappij lijkt me, bel ze op.

• WouterL
MaStar schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:18:
[...]

En waarom de keuze voor Model Y ten opzichte van andere auto’s ? Nog andere modellen overwogen ?
In de vergelijking zat de EV3, de Renault Scenic, model 3 de Peugeot 3008/5008.

Uiteindelijk is het de y geworden omdat het de auto was die het beste bij ons wensenlijstje paste. Zo was de uitvoering van de ev3 in ons wensenlijstje zelfs duurder dan de Y. Het is irritant dat veel autofabrikanten je voor basic features laten upgraden naar de duurste GT versies. De Y is gewoon super compleet voor de “basis versie” en daar kunnen andere fabrikanten best een puntje aan zuigen. De Peugeot viel af door een slechte praktijk efficiëntie en het feit dat het gewoon een super zware auto is (2150!). Daarnaast wat kinderziektes. De Renault is gestrand op de WAF factor. Uiteindelijk was tov de ev3 ook de ruimte vsn de Y doorslaggevend. Zo ook ten opzichte van de drie, en de comfortabelere zit tov dit model.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
ik wil mijn Tesla model 3 (2 jaar oud, 20+k) een keer na laten kijken, kleine beurt zeg maar, maar niet bij Tesla zelf.
Heeft iemand in de omgeving Utrecht goede ervaringen met garages daarvoor?

• WouterL
datadevil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:13:
ik wil mijn Tesla model 3 (2 jaar oud, 20+k) een keer na laten kijken, kleine beurt zeg maar, maar niet bij Tesla zelf.
Wat kost een kleine beurt bij Tesla eigenlijk dan?

• MaStar
jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Ik weet niet of er ook nog pre facelift versies worden uitgeleverd. Die 600km is de range van de vorige versie, de nieuwe heeft een wltp van 622km. De enige die het weet is je leasemaatschappij lijkt me, bel ze op.
Thanks, ga ik navragen morgen.

Staat nu op catalogusprijs van € 50.340, dus is misschien niet de nieuwe Model Y

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
datadevil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:13:
Als je zelf het profiel van je banden kan nakijken (zou na 20k km geen probleem mogen zijn) en de ruitenwisser vloeistof bijvullen, dan kun je die kleine beurt zelf uitvoeren.
Nog even kijken of al je lampjes het doen en de ruitenwisser vervangen als die strepen achter laat.

De kleine beurt bij ICE's is belangrijk omdat je dan je motorolie en filter vervangt. Dat heeft een EV niet.

TheS4ndm4n#1919

• WouterL
RocketKoen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Als je zelf het profiel van je banden kan nakijken (zou na 20k km geen probleem mogen zijn) en de ruitenwisser vloeistof bijvullen, dan kun je die kleine beurt zelf uitvoeren.
Nog even kijken of al je lampjes het doen en de ruitenwisser vervangen als die strepen achter laat.

De kleine beurt bij ICE's is belangrijk omdat je dan je motorolie en filter vervangt. Dat heeft een EV niet.
Heeft dat geen gevolgen voor de fabrieksgarantie?
Heeft de tesla trouwens all-season of zomerbanden standaard?

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 23-03-2025 10:36 ]

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Wat kost een kleine beurt bij Tesla eigenlijk dan?
geen idee maar ik was bij Tesla Utrecht niet erg tevreden de vorige keren dat ze garantie dingetjes moesten doen, auto onder vette vingers etc

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Heeft de tesla trouwens all-season of zomerbanden standaard?
Tesla, en de meeste merken, hebben standaard zomerbanden.

• Bomberman71
mjvdzwet schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Tesla, en de meeste merken, hebben standaard zomerbanden.
Tenzij je naar het buitenland gaat in de winter voor bijv. Wintersport is de zomerband in NL de beste keuze.
Winterbanden zijn nutteloos in NL en All season zijn misschien het overwegen waard.

Ik rijd het hele jaar Zomerbanden. Doen het ook veel beter in de regen en daar hebben we genoeg van in NL.

Als je leased dan boeit het vrij weinig mbt winterbanden enzo want die rekening betaal je zelf niet.

• WouterL
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Tenzij je naar het buitenland gaat in de winter voor bijv. Wintersport is de zomerband in NL de beste keuze.
Winterbanden zijn nutteloos in NL en All season zijn misschien het overwegen waard.

Ik rijd het hele jaar Zomerbanden. Doen het ook veel beter in de regen en daar hebben we genoeg van in NL.

Als je leased dan boeit het vrij weinig mbt winterbanden enzo want die rekening betaal je zelf niet.
Top:) ik rijd de auto privé. Blijven er lekker zomerbanden op.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Lees hier er niets over,, maar vanochtend bij ritje "zwolle>zoo Münster DE" was mijn GPS in m3 highland helemaal van slag. In begin klopte het nog, Zwolle nog niet uit al zichtbaar 40 meter afwijzing, bij Duitse grens al wel minimaal 5 km, en nu aangekomen minimaal 25 km ernaast.
Los van navigatie die verkeerde afslagen voorspelt/aangeeft, gaat tacc ook mis ivm phantom brakes omdat auto denkt over woonerven etc te rijden ipv autoweg van minmaal 100 km.....

Gisteren wel kaarten geüpdate en denk ook nieuwe tesla software, maar gisteren nog geen last ervan.

Beeld van afwijking onderweg: wij bij blauwe kruis dus, auto denkt te zijn bij navigatiepijl....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVJhP80mceYN0iQp9V0jf5PdVQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXP00DpkDw272GIAzcC4xNIS.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag al 2x gereset, maar dat hielp niets)...

Maar mensen hier met deze klachten? En/of weten de oplossing?

[ Voor 25% gewijzigd door Ted038 op 23-03-2025 11:30 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Nee.
Bij ICE auto's is onderhoud volgens de intervallen van de fabrikant verplicht voor je garantie omdat daar de motor zonder onderhoud in de soep kan lopen. Dan gaat het over de olie, filters en riemen. Elektrische auto's hebben die dingen niet.

Er zijn wel een paar dingetjes die periodiek onderhoud nodig hebben. Zoals je interieurfilter, ruitenwissers, remmen en remvloeistof. Maar daar heb je bij geen enkel merk garantie op. En op het interieurfilter na zijn het ook APK controle punten.

TheS4ndm4n#1919

• sjaakmaarsen
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-12-2025
Inmiddels een 2 weken de Model Y juniper in bezit. LR AWD. Ligt het aan mij of valt de audio zwaar tegen?

Ik kom van een Model 3 LR uit 2019. Daarvan is voor mijn gevoel de audio beter. Daarhad ik het gevoel dat de audio echt van ‘om mij heen’ kwam.
Nu heb ik het gevoel dat het van een paar goedkope speakertjes uit de voorkant komt.

Heb alle speakers getest in service mode. En wat zitten spelen met de balans.
Iemand anders ook die ervaring? Of ben ik een zeur :)

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:23
sjaakmaarsen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:38:
Inmiddels een 2 weken de Model Y juniper in bezit. LR AWD. Ligt het aan mij of valt de audio zwaar tegen?

Ik kom van een Model 3 LR uit 2019. Daarvan is voor mijn gevoel de audio beter. Daarhad ik het gevoel dat de audio echt van ‘om mij heen’ kwam.
Nu heb ik het gevoel dat het van een paar goedkope speakertjes uit de voorkant komt.

Mijn ervaring met Model 3 SR+ (2020) en Model Y RWD (2022) is dat het geluid idd beter klinkt in een Model 3. De Y klinkt meer als een holle koektrommel. Maar het klinkt nou ook weer niet als goedkope speakertjes. Wellicht is er meer op geluid bezuinigd bij de update?

• Oekol
[...]

Bijzonder dat je zo stellig bent met nutteloos. Winterbanden verkorten je remweg ook met regen en geven meer grip met regen. Met weer wat steeds extremer wordt (tropische buitjes links en rechts, welke aquaplanning acuut kan veroorzaken op de snelweg) heb ik liever winterbanden er onder hoor. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor de mede weggebruikers.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:39
Sinds update 2025.2 een dikke kWh meer tot m'n beschikking M3RWD '24. Bij m'n M3RWD '23 zat ik na 6k km al op -4%, nu +0,5% 🤡
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGEURa3bKTlghquo5PiWaGKezLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1nGlbF5ryYu329XrlaaUPxs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Maurice- op 23-03-2025 13:14 ]

Oekol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Bijzonder dat je zo stellig bent met nutteloos. Winterbanden verkorten je remweg ook met regen en geven meer grip met regen. Met weer wat steeds extremer wordt (tropische buitjes links en rechts, welke aquaplanning acuut kan veroorzaken op de snelweg) heb ik liever winterbanden er onder hoor. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor de mede weggebruikers.
De waterafvoer bij regen en nat wegdek is bij zomerbanden beter dan bij winterbanden. Een winterband is zeker geen “regenband”. Wel handig bij sneeuw, ijs en lage temps. Maar dat komt steeds minder voor in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 23-03-2025 13:28 ]

Ted038 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:23:
Lees hier er niets over,, maar vanochtend bij ritje "zwolle>zoo Münster DE" was mijn GPS in m3 highland helemaal van slag. In begin klopte het nog, Zwolle nog niet uit al zichtbaar 40 meter afwijzing, bij Duitse grens al wel minimaal 5 km, en nu aangekomen minimaal 25 km ernaast.
Los van navigatie die verkeerde afslagen voorspelt/aangeeft, gaat tacc ook mis ivm phantom brakes omdat auto denkt over woonerven etc te rijden ipv autoweg van minmaal 100 km.....

Gisteren wel kaarten geüpdate en denk ook nieuwe tesla software, maar gisteren nog geen last ervan.

Beeld van afwijking onderweg: wij bij blauwe kruis dus, auto denkt te zijn bij navigatiepijl....
[Afbeelding]
Vandaag al 2x gereset, maar dat hielp niets)...

Maar mensen hier met deze klachten? En/of weten de oplossing?
Check deze post. Via het Service Menu kun je de DAS resetten

• gjcvro
Lang niet altijd, vaak is winterbanden een extra post, als je buiten budget gaat betaal je het alsnog. En privat lease is het ook extra.

• Oekol
Inspired schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:27:
[...]

De waterafvoer bij regen en nat wegdek is bij zomerbanden beter dan bij winterbanden. Een winterband is zeker geen “regenband”. Wel handig bij sneeuw, ijs en lage temps. Maar dat komt steeds minder voor in NL.
Ben ik niet met je eens. Ik heb met regen meer grip met winterbanden dan met zomerbanden. Zijn beide geen regenbanden, maar zomer of winterbanden.

Oekol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Ben ik niet met je eens. Ik heb met regen meer grip met winterbanden dan met zomerbanden. Zijn beide geen regenbanden, maar zomer of winterbanden.
Tja. Je hoeft het niet eens te zijn met mij. Testen wijzen het uit. Een goede zomerband zal meer water af kunnen voeren per seconde dan een goede winterband.

• Bomberman71
gjcvro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Lang niet altijd, vaak is winterbanden een extra post, als je buiten budget gaat betaal je het alsnog. En privat lease is het ook extra.
Okay prima, in die gevallen kost het je extra en kan ik het je afraden in NL.

• Bomberman71
Oekol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Heeft geen nut. Zijn ouderwetse jaren 90 gedachten die vele nog hebben.
Anno 2025 allang gebunked.

https://www.ad.nl/auto/wi...%20omstandigheden%20beter.

• Bomberman71
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Top:) ik rijd de auto privé. Blijven er lekker zomerbanden op.
Dat doe je goed.

Zie hier 1 van de tests, en zo zijn er meerdere.
Winterbanden in NL zijn jaren 90 gedachtes.

• Oekol
Inspired schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Tja. Je hoeft het niet eens te zijn met mij. Testen wijzen het uit. Een goede zomerband zal meer water af kunnen voeren per seconde dan een goede winterband.
En kan je die onderzoeken eens delen?

Autoweek spreekt je al tegen, dat is m'n eerste hit op Google.
Wat is eigenlijk het verschil tussen zomerbanden en winterbanden? Winterbanden hebben een zachter rubber en beschikken over een duidelijker profiel dan zomerbanden. Daardoor kunnen ze water en sneeuw beter uit het loopvlak afvoeren. De auto heeft op die manier meer grip op het wegdek.4 feb 2023
En veel meer bronnen. Heel benieuwd naar jouw testen.
Daarnaast heeft een winterband veel meer blokken, lamellen en groeven in het loopvlak. Dit is zo ontworpen om meer water af te voeren en kleine hoeveelheden sneeuw onder de band weg te kunnen halen. Hierdoor ontstaat meer grip. De extra groeven en lamellen zorgen er daarnaast voor dat er meer tractie is op ijs. Dit zorgt ervoor dat de remweg onder de 7 graden Celsius met een winterband vele meters korter is dan wanneer je op een zomerband zou rijden.

[ Voor 29% gewijzigd door Oekol op 23-03-2025 14:34 ]

• Oekol
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Heeft geen nut. Zijn ouderwetse jaren 90 gedachten die vele nog hebben.
Anno 2025 allang gebunked.

Ze adviseren zomer in de zomer en all season in de winter. Omdat het verschil tussen zomer en winter er alleen met sneeuw is. Zal wel ouderwets zijn maar ik merk echt meer grip met de wintersloffen er onder. En die grip is er vooral meer zijwaarts dus sneller door bochten kunnen zonder te glibberen. Als ik langer doorij met de zomerbanden voel ik de systemen van de auto meer ingrijpen dan de week er na met winterbanden.

• Bomberman71
Oekol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Ze adviseren zomer in de zomer en all season in de winter. Omdat het verschil tussen zomer en winter er alleen met sneeuw is. Zal wel ouderwets zijn maar ik merk echt meer grip met de wintersloffen er onder. En die grip is er vooral meer zijwaarts dus sneller door bochten kunnen zonder te glibberen. Als ik langer doorij met de zomerbanden voel ik de systemen van de auto meer ingrijpen dan de week er na met winterbanden.
Mind you dat de test in de UK gedaan is.
In NL heb je geen hoogteverschillen, een veel beter wegendek, minder kou, en het is een veel kleiner land dus we staan meer stil of rijden langzaam dan wat anders.

Ik rijd al jaren met zomerbanden en heb nooit grip verlies.
Zal wel het verschil in rijstijl zijn.
Oekol schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:32:
[...]

En kan je die onderzoeken eens delen?

Autoweek spreekt je al tegen, dat is m'n eerste hit op Google.

[...]

En veel meer bronnen. Heel benieuwd naar jouw testen.

[...]
Ander artikel van autoweek heeft het wel goed. :)

https://www.autoweek.nl/b...bij-slecht-weer-monteren/
Winterbanden hebben bij nat weer slechtere eigenschappen dan zomerbanden.
Verder heeft de Adac wel testen online staan. Kijk ook maar eens naar full wets bij F1. Die hebben ook geen lamellen zoals een winterband heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 23-03-2025 16:00 ]

• Bomberman71
Natuurlijk hangt ook het 1 of ander af van het merk en dus de kwaliteit van een band.

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
mensen al gekke ervaringen met lane assist etc. met de nieuwe juniper ?

ik heb de LR AWD sw versie 2024.44.58.6

lane assist, en al die gekkigheid werkt niet. ik zie wel fieters, auto's, belijning, maar ik kan me zo te pletter rijden op land- en n-wegen. Piept niet, corrigeert niet, niks.

Die autopilot aan, dan werkt het netjes, zie je ook prima de blauwe lijn, autopilot uit en alles features zijn weg.

In feite staan alle opties aan. Ik moet zeggen, het is hier op die landwegen meer dan prima, mijn oude tesla 3 corrigeerde alleen maar, wat ie vooral niet moet doen..maar goed, op een N-weg en snelweg mag het wmb wel werken.

soft en hard reset gedaan, geen resultaat. Daarna factory reset gedaan, tel opnieuw koppelen en nog steeds niet werken.

iemand enig idee ? binnenkort maar een service melding maken...

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:28
[Afbeelding]

Ik heb nu twee jaar de MY LR en ik kan melden dat je dat instant vermogen niet vaak gebruikt in het dag dagelijkse verkeer, maar als je het een keer gebruikt is het wel heeeel lekker.

Andere auto's die een soort dinky toys worden in je spiegel.

Analoog komt weer helemaal terug

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
pdidi schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Check deze post. Via het Service Menu kun je de DAS resetten
Dat heeft zeker geholpen, thanks!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Barse87 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:15:
Zoals gezegd heb ik een nieuwe model 3 besteld nadat ik een verhoogd inruilvoorstel heb ontvangen van €29.700 voor mijn huidige wagen.

Levering staat gepland voor het einde van de week, maar ben nu wel teleurgesteld door Tesla Het definitieve inruilbod is namelijk verlaagd naar €28.100… Geen idee waarom!?
was ook mijn vrees, maar ik heb keurig dezelfde definitieve inruilbod gehad als de 'schatting'.

iRacing Profiel

• bert pit
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Dat doe je goed.

Zie hier 1 van de tests, en zo zijn er meerdere.
Winterbanden in NL zijn jaren 90 gedachtes.

Ik heb al jaren van die Michelin Crossclimates omdat ik op de wintersport jaren geleden op de zomerbandjes niet van het bevroren enigszins hellende parkeerterrein af kwam. Ook in de hoosregen voel ik me veiliger dan met de aquaplannerende zomerbanden.

Voor de hele grote afstanden wissel ik wel naar zomerbanden, omdat die net iets meer comfort hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 23-03-2025 17:17 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:15
sjaakmaarsen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:38:

Waarschijnlijk heb je het al gecheckt, maar heb je "diep geluid" aanstaan? Of i.i.g. gelijk aan de M3? Ik zou de legacy MY alleen al kopen voor de audio. Maar wellicht dat een M3 op dat vlak nóg beter is. Dan moet ik als ik ga inruilen de vrouw overtuigen dat een M3 de betere keuze is 😬

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:23
refused81 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:14:
[...]

was ook mijn vrees, maar ik heb keurig dezelfde definitieve inruilbod gehad als de 'schatting'.
Mijne was uiteindelijk ook iets verhoogd nadat ik geklaagd had, maar alsnog niet gelijk aan de schatting

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Bomberman71
bert pit schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb al jaren van die Michelin Crossclimates omdat ik op de wintersport jaren geleden op de zomerbandjes niet van het bevroren enigszins hellende parkeerterrein af kwam. Ook in de hoosregen voel ik me veiliger dan met de aquaplannerende zomerbanden.

Voor de hele grote afstanden wissel ik wel naar zomerbanden, omdat die net iets meer comfort hebben.
Op de wintersport zijn winterbanden een must, sowieso vanwege regelgeving in andere landen.

• Bomberman71
nerovectra schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Waarschijnlijk heb je het al gecheckt, maar heb je "diep geluid" aanstaan? Of i.i.g. gelijk aan de M3? Ik zou de legacy MY alleen al kopen voor de audio. Maar wellicht dat een M3 op dat vlak nóg beter is. Dan moet ik als ik ga inruilen de vrouw overtuigen dat een M3 de betere keuze is 😬
M3H RWD (LR) is de audio goed, niet meer dan dat.
Op de juniper RWD (LR) is dat hetzelfde.

Als je dan uit een oude Y (alle versies) komt of een M3 LR/P dan vallen die wel tegen kan ik je zeggen.
Van de Juniper LR verwacht ik minstens hetzelfde en sowieso een stuk beter als die basic audio die je nu in de RWD versies van de 3 en Juniper ziet.

• bert pit
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Op de wintersport zijn winterbanden een must, sowieso vanwege regelgeving in andere landen.
De Crossclimate voldoet aan de 3PMSF Alpine norm die gehanteerd wordt in Duitsland en andere landen. Dus ze hebben het sneeuwvloksymbool (3PMSF) om als officiële winterbanden te worden erkend. Dit symbool garandeert dat de band getest is op prestaties in winterse omstandigheden.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
Zover ik weet bevat juniper rwd en rwd lr hetzelfde audio setup. Pas vanaf lr awd heb je premium sound.
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:45:
[...]

M3H RWD (LR) is de audio goed, niet meer dan dat.
Op de juniper RWD (LR) is dat hetzelfde.

Als je dan uit een oude Y (alle versies) komt of een M3 LR/P dan vallen die wel tegen kan ik je zeggen.
Van de Juniper LR verwacht ik minstens hetzelfde en sowieso een stuk beter als die basic audio die je nu in de RWD versies van de 3 en Juniper ziet.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:15
royalt123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:05:
Zover ik weet bevat juniper rwd en rwd lr hetzelfde audio setup. Pas vanaf lr awd heb je premium sound.
[...]
Volgens mij sluit wat eerder gestuurd is daarbij aan. sjaak heeft een MYJ AWD dus Premium Audio. En die vindt hij vooralsnog tegenvallen.

• WouterL
Als ik het dus goed begrijp, is tacc de adaptive cc, en standard AP eigenlijk lane assist. Begrijp ik het ook goed dat AP uitgaat als je van rijbaan wisselt?...

• gjcvro
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:04:
Als ik het dus goed begrijp, is tacc de adaptive cc, en standard AP eigenlijk lane assist. Begrijp ik het ook goed dat AP uitgaat als je van rijbaan wisselt?...
Lane assist on steroids, maar verder, ja.

• WouterL
gjcvro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Lane assist on steroids, maar verder, ja.
Ennn hoe krijg je die weer op een normale manier aan op een Juniper Y? :o

• Fire69
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ennn hoe krijg je die weer op een normale manier aan op een Juniper Y? :o
Rechter scrollwiel clicken, net zoals je deed voordat je van rijbaan wisselde :)

• WouterL
Fire69 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Rechter scrollwiel clicken, net zoals je deed voordat je van rijbaan wisselde?
Okay ik dacht dat dat alleen voor tacc was. Maar daarmee toggle je dus ook AP mee aan? Ik ben nog vrij noob. :+

• Fire69
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:36:
[...]

Okay ik dacht dat dat alleen voor tacc was. Maar daarmee toggle je dus ook AP mee aan? Ik ben nog vrij noob. :+
Bij Juniper kan je niet meer beide gebruiken :/
Je moet in de settings instellen of je TACC of AP wil gebruiken, en dan heb je het ene of het andere bij een enkele klik van het scrollwiel.

• WouterL
Fire69 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Bij Juniper kan je niet meer beide gebruiken :/
Je moet in de settings instellen of je TACC of AP wil gebruiken, en dan heb je het ene of het andere bij een enkele klik van het scrollwiel.
Heh....dus ik kan geen lane assist met cruise control gebruiken?.. wat gaar
Of althans, na een rijbaan wissel niet meer. Dat is toch hopelijk niet by design?

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 23-03-2025 21:43 ]

• Frank1981
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07-2025
Checkvraag; ik kan geen Wifi hotspot maken van de MY met premium Connectivity toch?

• Fire69
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Heh....dus ik kan geen lane assist met cruise control gebruiken?.. wat gaar
Of althans, na een rijbaan wissel niet meer. Dat is toch hopelijk niet by design?
Ja hoor. AP is cruise control met lane assist.
edit:
Ja, na een rijbaan wissel valt alles uit en moet je dus manueel gas bijgeven, heel vervelend!

Maar met de oude MY kon je via de stalk met een enkele klik de TACC aanzetten en met een dubbele tip AP.
Als je dan van rijbaan wisselde ging AP uit en bleef enkel TACC aan. Daarna moest je AP terug zelf aanzetten.

Nu heb je dus alleen maar een enkele klik van het scrollwiel.

Side note: In de manual staat wel nog steeds de uitleg voor enkel en dubbel klikken.
Ik weet niet of dit een fout in de manual is of niet. Mijn Juniper draait nog v2024.44.58. De manual is gebaseerd op v2025.2. Dus misschien komt de setting nog terug met een update...

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 23-03-2025 21:49 ]

• WouterL
Fire69 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Ja hoor. AP is cruise control met lane assist.
edit:
Ja, na een rijbaan wissel valt alles uit en moet je dus manueel gas bijgeven, heel vervelend!

Maar met de oude MY kon je via de stalk met een enkele klik de TACC aanzetten en met een dubbele tip AP.
Als je dan van rijbaan wisselde ging AP uit en bleef enkel TACC aan. Daarna moest je AP terug zelf aanzetten.

Nu heb je dus alleen maar een enkele klik van het scrollwiel.

Side note: In de manual staat wel nog steeds de uitleg voor enkel en dubbel klikken.
Ik weet niet of dit een fout in de manual is of niet. Mijn Juniper draait nog v2024.44.58. De manual is gebaseerd op v2025.2. Dus misschien komt de setting nog terug met een update...
Ahh check. Dus zo kan je voorkomen dat je bij elke wissel cc opnieuw moet aanzetten. Nu heb je weinig keuze als je AP gebruikt. Begrijp ik hem zo goed?
Pagina: 1 ... 53 ... 199 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: