• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 11:58
daemonix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:24:
[...]

De TACC doet het tegenwoordig wel prima op wegen zonder middenstreep hoor. Er is behoorlijk verbeterd (tot mijn verrassing)
Ik denk dat dat een beetje af hangt van waar je rijdt. Ik heb behoorlijk wat 60 km/h wegen zonder middenstreep, waar de wegbeheerder expres de breedte wat beperkt heeft. EN dan schiet mijn Tesla iedere keer bij een tegenligger in de vlekken, omdat ie èn te dichtbij lijkt te komen èn de auto niet begrijpt waar de tegenligger gaat rijen.
De auto probeert dan een noodstop uit te voeren.

Ik ben dus niet zo enthousiast...

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 17:22

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

macedon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
[...]

- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
Icoontje van de max snelheid even ingedrukt houden, dan pakt ie die snelheid. Op je huidige snelheid tikken werkt nog steeds zelfde

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pimk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat dat een beetje af hangt van waar je rijdt. Ik heb behoorlijk wat 60 km/h wegen zonder middenstreep, waar de wegbeheerder expres de breedte wat beperkt heeft. EN dan schiet mijn Tesla iedere keer bij een tegenligger in de vlekken, omdat ie èn te dichtbij lijkt te komen èn de auto niet begrijpt waar de tegenligger gaat rijen.

Klopt. Sowieso werkt AP daar niet want de lijntjes zijn niet goed, maar TACC remt omdat hij geen middenstreep ziet en denkt dat je gaat botsen. Je moet bewust heel ver rechts gaan rijden maar dan heb je het risico dat de auto weer begint te miepen dat je rechts de berm in rijdt en je zelfs bewust naar links probeert te sturen.

Hier kan de software niet mee omgaan.

Signatures zijn voor boomers.

• pimk
Maasluip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Klopt. Sowieso werkt AP daar niet want de lijntjes zijn niet goed, maar TACC remt omdat hij geen middenstreep ziet en denkt dat je gaat botsen. Je moet bewust heel ver rechts gaan rijden maar dan heb je het risico dat de auto weer begint te miepen dat je rechts de berm in rijdt en je zelfs bewust naar links probeert te sturen.

Hier kan de software niet mee omgaan.
Exact. En ik wel (dat denk ik tenminste).
Vandaar dat het fijn zou zijn de mogelijkheid te hebben TA uit te schakelen en alleen CC te hebben.

• pimk
Markofnikoff schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Icoontje van de max snelheid even ingedrukt houden, dan pakt ie die snelheid. Op je huidige snelheid tikken werkt nog steeds zelfde
Hmmm, dus je ogen van de weg om op dat pietepeuterige icoontje, dat zo ver mogelijk weg zit van de bestuurder, te drukken. Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het weglaten van de stalks de auto veiliger heeft gemaakt.

Of algemeen beter gemaakt.

Goedkoper wel, dus wellicht dat geld maar inzetten om een setje stalks aan te schaffen.
Is die functionaliteit daar wel toe te voegen?

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
dChained schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Leuk voor je, mag in een ander topic overigens.

On Topic: iemand hier nog meer informatie over?

[...]
Logisch. De auto gebruikt de accu data om de afstand te voorspellen en dat is een continue proces.
Als je laag zit dan zou het snel acceleren (en dus full power) veels te veel verbruiken (in verhouding) en gaat de afstand heel rap naar beneden.
Bovendien is het niet goed voor een accu om erg veel stroom te leveren als het beneden een bepaald percentage komt.

Dus om stilstaande auto's en overmatige slijtage aan de accu te voorkomen doen ze dat.

Een performance en ook de plaids hebben niet altijd al hun vermogen. Afhankelijk van de accu temp en afhankelijk van hoe vol hij is.
Er zijn maar heel weinig momenten dat je die dingen maximaal kan rijden en ze de cijfers halen waar ze om bekend zijn.
Soms zie je dat een plaid wel 15 mins moet voorverwarmen om die accu in een ideale conditie te krijgen.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 16:34
Ik stond dit weekend bij een supercharger en op 99% verscheen de tekst "Kalibreren" in beeld. Na 15 min heb ik hem maar uitgeplugd, want er veranderde niets. Geen range erbij en bleef op 99% en laadde nog steeds op 2 kW.

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-01 13:00
kwaazaar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:48:
Ik stond dit weekend bij een supercharger en op 99% verscheen de tekst "Kalibreren" in beeld. Na 15 min heb ik hem maar uitgeplugd, want er veranderde niets. Geen range erbij en bleef op 99% en laadde nog steeds op 2 kW.
Dan is de de accu inderdaad aan het kalibreren. Als je nog even gewacht had was deze klaar en kan het zo een paar kilometer schelen. Dit duurt inderdaad wel een tijd. Meestal als je dit vaker doet gaat het sneller bij een supercharger. Ik merk wel dat bij een 11kw paal het kalibreren minder lang duurt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:47:...Een performance en ook de plaids hebben niet altijd al hun vermogen. Afhankelijk van de accu temp en afhankelijk van hoe vol hij is....
Hoe mooi zou een virtuele 'olietemperatuur' meter zijn om te weten wanneer de omstandigheden goed genoeg zijn om het vermogen aan te spreken. of is dat er? :?

• Bomberman71
[...]

Meer verschillen M3 2019 - MYJ:
- Airco blaast teveel. Zelfs of LOW.
- Die warmtepomp maakt heel veel lawaai als de auto aan het voorverwarmen is onderweg naar een supercharger. En bij de supercharger maakt ie ook best veel lawaai. Vooral als de airco aan is tijdens opladen.
- Stem navigatie klinkt veel kunstmatiger. De oude vond ik mooier en natuurlijker.
- Binnenspiegel overdreven gedimd. 's avonds of met zonnebril zelfs in een garage zie ik niets achter in tegenstelling tot de buitenspiegels.
- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
- AP werkt beter met lage zon dan bij M3
- Ik kreeg geen bakjes voor de middenconsole en Tesla heeft nog geen versie voor Juniper!!! Wat je op de eshop kan bestellen zijn te klein.
- Als ik mijn Apple watch heb gebruikt als sleuter moet ik echt ver lopen voordat de auto wordt vergrendeld.
- Ik zie geen trajectcontrole informatie. Is dat geen deel van eAP? Is het bij FSD gebleven? Ik dacht dat het enige verschil van FSD en eAP het stoppen bij verkeerslichten en STOP borden was...
- Rem is zeer gevoelig vergelijken met M3
- One pedal experience was veel beter bij M3. De Juniper komt op stilstand toch een paar centimeters verder dan wat ik verwacht en optrekken voel ik de voorkant van de auto omhoog gaan zelfs als ik het heel zacht doe.
Bedankt voor je eerlijke followup.
Zien we te weinig, want de meesten hebben wat nieuws en worden stil. Posten alleen als er wat mis is of iets niet snappen.

- Die warmtepomp maakt best geluid idd. Ik heb een Nov 24 Y en die heeft dezelfde warmtepomp en je hoort hem echt bij het voorverwarmen, ook als je het interieur wilt verwarmen.
Als je het complexe systeem gaat bestuderen (knap staaltje techniek) dan zie je dat vaak het ene niet gaat zonder het andere. Dus om warmte te maken zie je dat meer facetten in de auto mee doen en hetzelfde geld soms voor het koelen.
Het systeem weet overal warmte weg te halen en kan dus heel efficient warmte produceren voor in de auto maar het kan soms lijken alsof hij gaat opstijgen.

Zie een split airco systeem thuis, daar heb je buiten in feite de warmtepomp met een grote fan erop en die kan ook wel geluid maken maar heeft weinig taken en is relatief groot uitgevoerd. Gewicht is niet echt een issue en het formaat ook niet want hij hoeft niet in een auto te passen.

- denk dat de apple watch een nogal sterke link heeft met de auto en dus ook een afstand waarbij je geen idee hebt of hij wel/niet op slot is gegaan.
In feite zou je de gevoeligheid moeten kunnen instellen, daarbij heeft de watch GPS en zou men het moeten kunnen maken met de hoeveelheid meter (globaal) van de auto vandaan. (Hetzelfde zou moeten gelden voor een smartphone) zodat je niet steeds naar je widget hoeft te kijken.

- Traject controle info zag ik vandaag voor het eerst. Onder het snelheidsbordje zie ik dan de gemiddelde snelheid gereden en de afstand die ik nog moet gaan. Was me nooit eerder opgevallen.
(Nov 24 Model Y RWD)

- Het remsysteem is anders. Ipv een hydraulisch systeem hebben ze een Brake by wire - hydraulisch systeem gemaakt. Dus nu heeft je rempedaal een sensor en die stuurt het signaal naar een actuator die de hydrauliek aanstuurt.
Het gevoel zal anders zijn, en wellicht wennen zijn.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:54
Belecthor schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Dit kan toch nooit softwarematig opgelost worden en werken zonder af te stappen van alles op de camera's te doen? Het is vergelijkbaar met de ruitenwissers; het lukt ze gewoon niet met de techniek die ze hebben dit op te lossen en het lukt ze ook niet TACC goed te laten werken en er moeten gewoon andere sensoren in zoals andere merken waar dit soort problemen nauwelijks voorkomen.
Hoezo niet? De camera's zijn er. Het is een kwestie van software trainingen.

• Bomberman71
kwaazaar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:48:
Niet slim. Dat process is nodig bij een LFP accu om steeds de referentie te bepalen en uiteindelijk een optimale schatting te geven mbt het percentage en dus je range.
Kost de ene keer wat langer als de andere keer.

Advies is tenminste 1x per week tot 100% te laden, oftewel 1x per week een calibratie te hebben.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Markofnikoff schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Bij een Highland werkt dit niet, althans ik krijg het niet voorelkaar.

• Bomberman71
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Hoe mooi zou een virtuele 'olietemperatuur' meter zijn om te weten wanneer de omstandigheden goed genoeg zijn om het vermogen aan te spreken. of is dat er? :?
Ja, ik heb een Enhance commander + Knob en ik heb altijd zicht op mijn accu temp.
Weeet inmiddels wat de sweetspot is, rond de 35 graden.
Zie ook op de dashboard app mijn vermogen en dat neemt af (beetje bij beetje) naar mate de accu minder vol is.
Zie ook hoeveel PK ik verbruik op ieder gegeven moment tijdens het rijden. Best geinig om te zien dat ik soms met 19PK toe kom om de auto op een snelweg op snelheid te houd (rond de 100kmh)

Ben best los op dat systeem en de inbouw.
Ask me Anything :+

• Bomberman71
mjvdzwet schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Bij een Highland werkt dit niet, althans ik krijg het niet voorelkaar.
Volgens mij moet je hem LANGER ingedrukt houden.

• mjvdzwet
  • Niet online
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Volgens mij moet je hem LANGER ingedrukt houden.
Zal het morgen eens proberen om hem 5 seconden vast te houden.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 12:11

Zie ook hoeveel PK ik verbruik op ieder gegeven moment tijdens het rijden.
kW bedoel je ?
Ik zet dat dashboard ook regelmatig aan, hele leuke info :)

• Bomberman71
Plenkske schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:15:
[...]

kW bedoel je ?
Ik zet dat dashboard ook regelmatig aan, hele leuke info :)
Nee, gewoon in PK's (wellicht een instelling)

• Plenkske
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Nee, gewoon in PK's (wellicht een instelling)
Ik zie inderdaad een instelling staan "power in Hp" , die heb ik uit staan (de standaard).

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 16:34
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Niet slim. Dat process is nodig bij een LFP accu om steeds de referentie te bepalen en uiteindelijk een optimale schatting te geven mbt het percentage en dus je range.
Kost de ene keer wat langer als de andere keer.

Advies is tenminste 1x per week tot 100% te laden, oftewel 1x per week een calibratie te hebben.
Hij wordt 2 a 3x per week tot 100% geladen. En na 30m laden en 15m kalibreren vond ik het wel mooi op mn vrije zaterdag.

• Roenie
  • Niet online
[...]

Ja, ik heb een Enhance commander + Knob en ik heb altijd zicht op mijn accu temp.
Weeet inmiddels wat de sweetspot is, rond de 35 graden.
Zie ook op de dashboard app mijn vermogen en dat neemt af (beetje bij beetje) naar mate de accu minder vol is.
Zie ook hoeveel PK ik verbruik op ieder gegeven moment tijdens het rijden. Best geinig om te zien dat ik soms met 19PK toe kom om de auto op een snelweg op snelheid te houd (rond de 100kmh)

Ben best los op dat systeem en de inbouw.
Ask me Anything :+
offtopic:
Super, ik ga er induiken en als ik vragen heb weet ik je te vinden ;)
ChopinChopin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Omdat het bedrijfsgevoelige informatie is zal de RDW niet publiceren over processen rondom testen en toelating. Ik zou mijn geld overigens niet inzetten op de uiteenzetting op X. Een hoog 'als-dan' gehalte. Met hoofdletters ALS. Beginnend met "[...] ALS RDW overtuigd is"

Ik ben geen jurist en heb ook geen kijkje achter de schermen bij Tesla en RDW, dus neem mijn bericht vooral ook niet als vanzelfsprekend voor de waarheid aan. Ik twijfel sterk aan artikel 39. Die is voor nieuwe technologieën of concepten waar nog geen regelgeving voor is. Voor DCAS is er regelgeving, dus spreek je naar mijn idee niet over een nieuwe technologie of concept. Ook omdat artikel 40 gek zou zijn, want die zet (na art. 39) de commissie aan het werk om regelgeving op te stellen voor de nieuwe technologie. Die er dus al is en wordt de komende jaren uitgebreid.

Een theoretisch voorbeeld waar het wel voor zou werken: We kennen nog geen autogordels, dus ook geen regelgeving en eisen. Een fabrikant bedenkt de gordel en toont aan dat het de veiligheid van de bestuurder vergroot. Artikel 39 kan gebruikt worden voor dit nieuwe onderdeel. Direct daarna wordt de commissie aan het werk gezet (artikel 40) om regelgeving en eisen op te stellen.
Dat de RDW de goedkeuring van FSD-S zou gaan uitvoeren in Nederland en in mei in de EU gaat presenteren werd door Musk tijdens de FY2024 results webcast afgelopen januari verteld. Of dat nou de artikel 39/40 route is geen idee

• Bomberman71
kwaazaar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Hij wordt 2 a 3x per week tot 100% geladen. En na 30m laden en 15m kalibreren vond ik het wel mooi op mn vrije zaterdag.
In dat geval zou ik dan 1 van de laadbeurten tot 90% doen. Scheelt je 10 minuten tot hij überhaupt op het kalibreer punt komt.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-01 13:29
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor je eerlijke followup.
Zien we te weinig, want de meesten hebben wat nieuws en worden stil. Posten alleen als er wat mis is of iets niet snappen.

- Die warmtepomp maakt best geluid idd. Ik heb een Nov 24 Y en die heeft dezelfde warmtepomp en je hoort hem echt bij het voorverwarmen, ook als je het interieur wilt verwarmen.
Als je het complexe systeem gaat bestuderen (knap staaltje techniek) dan zie je dat vaak het ene niet gaat zonder het andere. Dus om warmte te maken zie je dat meer facetten in de auto mee doen en hetzelfde geld soms voor het koelen.
Het systeem weet overal warmte weg te halen en kan dus heel efficient warmte produceren voor in de auto maar het kan soms lijken alsof hij gaat opstijgen.

Zie een split airco systeem thuis, daar heb je buiten in feite de warmtepomp met een grote fan erop en die kan ook wel geluid maken maar heeft weinig taken en is relatief groot uitgevoerd. Gewicht is niet echt een issue en het formaat ook niet want hij hoeft niet in een auto te passen.

- denk dat de apple watch een nogal sterke link heeft met de auto en dus ook een afstand waarbij je geen idee hebt of hij wel/niet op slot is gegaan.
In feite zou je de gevoeligheid moeten kunnen instellen, daarbij heeft de watch GPS en zou men het moeten kunnen maken met de hoeveelheid meter (globaal) van de auto vandaan. (Hetzelfde zou moeten gelden voor een smartphone) zodat je niet steeds naar je widget hoeft te kijken.

- Traject controle info zag ik vandaag voor het eerst. Onder het snelheidsbordje zie ik dan de gemiddelde snelheid gereden en de afstand die ik nog moet gaan. Was me nooit eerder opgevallen.
(Nov 24 Model Y RWD)

- Het remsysteem is anders. Ipv een hydraulisch systeem hebben ze een Brake by wire - hydraulisch systeem gemaakt. Dus nu heeft je rempedaal een sensor en die stuurt het signaal naar een actuator die de hydrauliek aanstuurt.
Het gevoel zal anders zijn, en wellicht wennen zijn.
Over remmerij gesproken, heb de Juniper ook proef gereden. Ik vond het idd minder natuurlijker dan de vorige teslas. Op een van ander manier doet de eerste 1-2cm niks/ weinig, daarna doet ie het maar dan iets te veel voor mijn gevoel. Maar idd is het een kwestie van wennen wrs.

Life is too short to drive boring cars

• Bomberman71
SirLct schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Over remmerij gesproken, heb de Juniper ook proef gereden. Ik vond het idd minder natuurlijker dan de vorige teslas. Op een van ander manier doet de eerste 1-2cm niks/ weinig, daarna doet ie het maar dan iets te veel voor mijn gevoel. Maar idd is het een kwestie van wennen wrs.
Ik geloof dat wel. De eerste auto's met een digitaal gaspedaal hadden in het begin ook issues.
De ene was te 'nerveus' de ander reageerde te traag.
Kost best wel wat tijd eer men een goed werkend alogritme heeft.

Voordeel van de Tesla zijn de vele updates die op dit vlak wel wat kunnen schelen.

Wel vervelend want op mijn 4 maanden oude Y is het remgevoel voorbeeldig en was het direct gewend.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Oekol schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Goeie. Dan zal die knop toch ook in te stellen zijn met twee keer drukken?

Bij de oude MY en oude M3 met hendel blijft TACC aan als je hendel twee keer trekken aan hebt staan. Zoiets moet ook bij juniper en highland zijn lijkt me.
https://www.reddit.com/r/...rey/tacc_and_autosteer_q/

Blijkbaar is het bij Juniper voor iedereen zo. Vervelend. En vreemd want dit staat dus in de manual:
Autopilot Activation: Choose how to activate Autopilot. If set to Single Click, both Traffic-Aware Cruise Control and Autosteer engage when you single-press the right scroll button. If set to Double Click, you must double-press the right scroll button to engage Autosteer.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:40

Damian

Insane Obtrusion

https://www.notateslaapp....on/2025.8.3/release-notes

Daarin 2 interessante dingen:

- Your battery’s energy estimate now accounts for your vehicle’s usage characteristics and will adjust over time based on your history. The total available battery energy remains unchanged.

- You can now run a Battery Health Test to measure your battery’s energy retention compared to when it was new. Running this test may recalibrate the energy estimate, which could affect your displayed range. Go to Controls > Service > Battery Health.

Voor die tweede ben ik wel een beetje bang :P Doet toch een beetje pijn als een volle accu ineens van bijvoorbeeld 430 naar 415 gaat oid :P Ook als is het een realistischer getal dan voorheen :D

[ Voor 14% gewijzigd door Damian op 18-03-2025 16:02 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-01 12:28
Bomberman71 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Logisch. De auto gebruikt de accu data om de afstand te voorspellen en dat is een continue proces.
Als je laag zit dan zou het snel acceleren (en dus full power) veels te veel verbruiken (in verhouding) en gaat de afstand heel rap naar beneden.
Bovendien is het niet goed voor een accu om erg veel stroom te leveren als het beneden een bepaald percentage komt.

Dus om stilstaande auto's en overmatige slijtage aan de accu te voorkomen doen ze dat.

Een performance en ook de plaids hebben niet altijd al hun vermogen. Afhankelijk van de accu temp en afhankelijk van hoe vol hij is.
Er zijn maar heel weinig momenten dat je die dingen maximaal kan rijden en ze de cijfers halen waar ze om bekend zijn.
Soms zie je dat een plaid wel 15 mins moet voorverwarmen om die accu in een ideale conditie te krijgen.
Kijk, hier hebben we wat aan. Bedankt voor de informatie.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pimk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Klopte en sinds de laatste updates doet hij het een stuk beter. Onderweg naar Bosch en Duin was het voorheen niet mogelijk om op TACC te rijden, nu wel. Er is dus veel verbeterd. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-01 23:46
Damian schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:31:

- Your battery’s energy estimate now accounts for your vehicle’s usage characteristics and will adjust over time based on your history. The total available battery energy remains unchanged.

- You can now run a Battery Health Test to measure your battery’s energy retention compared to when it was new. Running this test may recalibrate the energy estimate, which could affect your displayed range. Go to Controls > Service > Battery Health.

Voor die tweede ben ik wel een beetje bang :P Doet toch een beetje pijn als een volle accu ineens van bijvoorbeeld 430 naar 415 gaat oid :P Ook als is het een realistischer getal dan voorheen :D
Het aanpassen op het daadwerkelijke gebruik is een erg fijne toevoeging. Het viel me laatst pas op dat de auto wel heel consequent 362 km bij 80% aangeeft, ongeacht het rijgedrag. En dat hij dus blijkbaar rekent met de 'ranged consumption', dat is best vertekenend.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 16:59
Damian schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:31:

Wauw, eindelijk! Ik vond het al zo raar dat de range linksboven versus de range die de navigatie gebruikt zo erg verschilt. Fijn dat ze dit gelijktrekken.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
3 ! _/-\o_

Erg blij dat deze terug komt , ipv de standaard 300 km :
- View your last 10, 100, or 200 miles (15, 150, or 300 kilometers) of energy usage in the Consumption page, with the option to clear your history. Go to App Launcher > Energy app > Consumption.

OK, had liever een zelf instelbare KM stand gehad, of ook een 50 en/of 100 km stand, maar in ieder geval beter dan ALLEEN de 300 km ...

[ Voor 12% gewijzigd door Ted038 op 18-03-2025 17:03 ]

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

BramT

Rule #1

Onlangs mocht ik nieuwe leasebak gaan uitzoeken; dat zou vrij blindelings de juniper worden, maar gezien [situatie wereld] ben ik ook verder gaan kijken. Als in, niet per se niet de Tesla, maar laat ik op z'n minst ook even kijken naar wat er nog meer te halen is...

Uiteindelijk bleven de BYD Sealion 7, Model Y Juniper en de X-Peng G6 over op de shortlist (al het EU-spul viel helaas toch snel af). N.a.v. de proefritjes heb ik een vrij uitgebreid relaas geschreven, hiero. Mocht iemand dezelfde modellen overwegen dan heb je er misschien wat aan.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-01 08:17
BramT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:17:
Onlangs mocht ik nieuwe leasebak gaan uitzoeken; dat zou vrij blindelings de juniper worden, maar gezien [situatie wereld] ben ik ook verder gaan kijken. Als in, niet per se niet de Tesla, maar laat ik op z'n minst ook even kijken naar wat er nog meer te halen is...

Uiteindelijk bleven de BYD Sealion 7, Model Y Juniper en de X-Peng G6 over op de shortlist (al het EU-spul viel helaas toch snel af). N.a.v. de proefritjes heb ik een vrij uitgebreid relaas geschreven, hiero. Mocht iemand dezelfde modellen overwegen dan heb je er misschien wat aan.
Goeie vergelijking. Ik heb dezelfde vergelijking gemaakt, maar dan voor de Tesla 3 ipv de Y en het is de Tesla geworden. De BYD Sealion 7 had ik de grootste verwachtingen en die is al afgevallen voor de proefrit vanwege veel te zwaar en minder goeie software vergeleken met de Tesla en Xpeng. De G6 was absoluut de stilste auto waarmee ik al gereden had. Reed ook prima, maar ik lees (veel) te veel (software) issues die nog opgelost dienen te worden via updates. En ik had geen zin in 'het werkt weer niet, maar zal wel opgelost worden met een update'. Zie op Discord Xpeng community. Problemen met audio die te zacht of te hevig is als je wisselt tussen GPS en audio bronnen, telefoonsleutel die meer niet dan wel goed werkt, lane keeping assist die bij sommige wel, bij andere niet bruikbaar, gsm geluid bij sommigen niet goed verstaanbaar, enz. Verder, als je stukken hebt of koetswerkschade, ben je dikwijls voor maanden bezig voor het hersteld raakt. Jammer, zeker veelbelovend want heel knappe en goeie auto vond ik zelf ook. Ik zag dat de facelift nu uitkomt, mogelijk is dat al een goeie stap.

En verder, bij Tesla heb je Musk jammer genoeg, maar bij Xpeng heb je een chinese auto waarvan ik eerst toch ook graag enkele jaren verder ben voor ik die stap zet. Xpeng zal wel een blijver zijn zo te zien, maar het is toch allemaal heel nieuw. Eigenlijk is de hele chinese vloot momenteel op de Europese markt de eerste echt fatsoenlijke release van 'bruikbare' chinese auto's. Ik wacht een volgende release af. :)

De doorslag gaf bij mij dat bij Tesla gewoon alles werkt. Software zeer intuitief en werkt allemaal zoals je verwacht. De superchargers zijn subliem in gebruiksgemak (en snelheid) vergeleken met andere laders.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:01

Wellicht niet de juiste plek hier, maar voordat ik een auto met Chinese firmware in gebruik zou nemen ... helemáál nu ik een Tesla heb waarvan je beseft dat de fabrikant alles kan pushen wat ze maar willen, wanneer ze maar willen. Als ik nu voor de keuze had gestaan was ik lekker doorgereden met m'n toenmalige brik 8) En een leasecontract duurt al gauw vier jaar, in die tijd kan er véél veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door nerovectra op 18-03-2025 18:13 ]

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

BramT

Rule #1

Jarus20 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:46:
[...]De G6 was absoluut de stilste auto waarmee ik al gereden had. Reed ook prima, maar ik lees (veel) te veel (software) issues die nog opgelost dienen te worden via updates. En ik had geen zin in 'het werkt weer niet, maar zal wel opgelost worden met een update'. [..] Verder, als je stukken hebt of koetswerkschade, ben je dikwijls voor maanden bezig voor het hersteld raakt. Jammer, zeker veelbelovend want heel knappe en goeie auto vond ik zelf ook. Ik zag dat de facelift nu uitkomt, mogelijk is dat al een goeie stap.
En verder, bij Tesla heb je Musk jammer genoeg, maar bij Xpeng heb je een chinese auto waarvan ik eerst toch ook graag enkele jaren verder ben voor ik die stap zet. [...]
De doorslag gaf bij mij dat bij Tesla gewoon alles werkt. Software zeer intuitief en werkt allemaal zoals je verwacht. De superchargers zijn subliem in gebruiksgemak (en snelheid) vergeleken met andere laders.
Tsja, goeie punten. Als het een prive-aanschaf zou zijn dan zou ik inderdaad nog 3x nadenken. Maar het is lease dus "niet mijn probleem". Leasetoko's schijnen er ook niet zo bang voor te zijn, gezien de vergelijkbare tarieven.
nerovectra schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:12:
[...]Wellicht niet de juiste plek hier, maar voordat ik een auto met Chinese firmware in gebruik zou nemen ... helemáál nu ik een Tesla heb waarvan je beseft dat de fabrikant alles kan pushen wat ze maar willen, wanneer ze maar willen. Als ik nu voor de keuze had gestaan was ik lekker doorgereden met m'n toenmalige brik 8) En een leasecontract duurt al gauw vier jaar, in die tijd kan er véél veranderen.
Tsja... momenteel zie ik nu eerder Elon een streek uit halen met auto's in de EU dan de chinezen. Maar ja, ook dat is/wordt een dingetje voor de LM om mee te dealen.

Zonder gekheid, met Tesla wist ik inderdaad exact wat ik ging krijgen. En dat is gewoon een meer dan prima bak die op veel punten de benchmark heeft gezet. De G6 kan inderdaad inderdaad slechter, maar ook juist beter uitvallen. Dat durf ik wel aan. En ik wil ondertussen ook wel wat nieuws.

Ben hier verder niet om de M3/Y discussie te kapen ;) Ik dacht alleen dat het voor sommigen wellicht interessant kon zijn.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:28
SirLct schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Aha dus dat is het met de rem. Ik heb de nieuwe MY en de rem is echt mega wennen. Ik dacht zelfs dat de rem niet goed was en heb een service ingeschoten.
De eerste paar cm doen idd niks. Er zit ook een soort speling op het pedaal. Benieuwd wat ze gaan zeggen nav m'n service melding. Anders hoop ik dat het een kwestie van wennen is..

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Even wat vragen over de Tesla app en de oplaadplanning.

Vanaf deze week kan ik thuis opladen (met een Zaptec Pro) echter zal dat uiteraard niet elke dag nodig zijn.

De paal werkt icm een NFC tag maar in de Tesla app zie ik dus ook de mogelijkheid voor een oplaadplanning.

Ik wil uiteraard dat hij pas gaat laden op de gewenste tijden en niet gelijk als ik hem bij thuiskomst in plug/ NFC scan. Kan iemand bevestigen dat het op deze manier werkt?

Verder zie ik geen mogelijkheid tot instellen van oplaadpercentage (in tegenstelling tot bij snelladen) zijn er daarom verder nog zaken om rekening mee te houden?

Ook zal de auto niet elke dag worden gebruikt, kan het dan verder nog kwaad om hem dan meerdere dagen aan de lader te hebben hangen?

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 14:22

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
FSD supervised naar Nederland als eerste EU land?

https://x.com/KRoelandschap/status/1901673708982297045?s=19

https://x.com/KRoelandschap/status/1901637508267413549?s=09

[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 18-03-2025 20:01 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:40

Damian

Insane Obtrusion

Gister al hier gepost door iemand + een hele discussie daarop volgend...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:53
Fire69 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Best wat overtredingen is de normale manier van rijden in China :P
Ik keek onlangs een video van Out of Spec reviews, daarin wordt gezegd dat de verkeersregels in China suggesties zijn. Je gaat gewoon mee met de flow, verkeerslichten en zo kijken ze niet naar.
Sorry maar dat is echt onzin. Ben twee jaar geleden in 5 steden geweest voor werk en niemand rijdt door rood of doet maar wat. Vrijwel op elk punt van de weg staan ook camera's in de grotere steden als Shenzhen en Shanghai, gewoon beveiligings camera's, geen flitspalen of zo maar er wordt echt vergelijkbaar gereden als hier.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-01 02:45
Interessant ! En is de keuze al gemaakt ?

• Bomberman71
MaStar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Interessant ! En is de keuze al gemaakt ?
Staat in het stukje dat hij schreef. Het is een Xpeng G6 geworden.

• Fire69
Oekol schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Sorry maar dat is echt onzin. Ben twee jaar geleden in 5 steden geweest voor werk en niemand rijdt door rood of doet maar wat. Vrijwel op elk punt van de weg staan ook camera's in de grotere steden als Shenzhen en Shanghai, gewoon beveiligings camera's, geen flitspalen of zo maar er wordt echt vergelijkbaar gereden als hier.
Ik heb even die video opnieuw bekeken en de verkeerslichten had ik verkeerd, ze hebben het Amerikaanse turn-on-red systeem.
Maakt ook niet uit verder, dit is helemaal geen discussie die thuishoort in dit topic.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01 22:09
Greatsword schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:55:
Even wat vragen over de Tesla app en de oplaadplanning.

Vanaf deze week kan ik thuis opladen (met een Zaptec Pro) echter zal dat uiteraard niet elke dag nodig zijn.

De paal werkt icm een NFC tag maar in de Tesla app zie ik dus ook de mogelijkheid voor een oplaadplanning.

Ik wil uiteraard dat hij pas gaat laden op de gewenste tijden en niet gelijk als ik hem bij thuiskomst in plug/ NFC scan. Kan iemand bevestigen dat het op deze manier werkt?

Verder zie ik geen mogelijkheid tot instellen van oplaadpercentage (in tegenstelling tot bij snelladen) zijn er daarom verder nog zaken om rekening mee te houden?

Ook zal de auto niet elke dag worden gebruikt, kan het dan verder nog kwaad om hem dan meerdere dagen aan de lader te hebben hangen?
Je kunt in de app instellen wanneer het laden start en moet stoppen, je kunt het maximale percentage bepalen en je kunt ook de laadsnelheid in de vorm van het amperage regelen.

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 03:47
SirLct schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]

BMW X1 van werk, betekent dat ie eigenlijk niet echt heel dom of zo. Maar anno 2025 nog steeds met dat soort opmerking op verjaardagen aankomen associeer ik met lage IQ. Maar goed, ik ken hem verder niet hoor.
Het IQ van mensen koppelen aan de auto waarin iemand rijdt _O-

Je zou maar niet tegen een grapje kunnen, das een zwaar leven.
[...]
- One pedal experience was veel beter bij M3. De Juniper komt op stilstand toch een paar centimeters verder dan wat ik verwacht en tijdens optrekken voel ik de voorkant van de auto omhoog gaan zelfs als ik het heel zacht doe.
Heb je misschien Vertragingsmodus op "Verminderd" staan?

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 10:24
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Heb je misschien Vertragingsmodus op "Verminderd" staan?
Nee.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• Belecthor
this schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Hoezo niet? De camera's zijn er. Het is een kwestie van software trainingen.
Kijk naar het ruitenwisser fiasco. Er mist een sensor en daarom krijgen ze het gewoon niet voor elkaar. Het is een miljardenbedrijf en de ruitenwissers zijn al jaren een meme. Het lukt ze gewoon niet met de hardware die ze hebben. Hetzelfde geldt voor TACC buiten de snelweg, dat werkt echt nog lang niet goed genoeg. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze FSD buiten de snelweg goed krijgen op alleen camera's.

• zwasie
  • Laatst online: 27-01 15:46
Belecthor schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Kijk naar het ruitenwisser fiasco. Er mist een sensor en daarom krijgen ze het gewoon niet voor elkaar. Het is een miljardenbedrijf en de ruitenwissers zijn al jaren een meme. Het lukt ze gewoon niet met de hardware die ze hebben. Hetzelfde geldt voor TACC buiten de snelweg, dat werkt echt nog lang niet goed genoeg. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze FSD buiten de snelweg goed krijgen op alleen camera's.
Gewoon verkeerde keuzes bij design , dat krijg je niet opgelost.
[...]

Als ze TACC/AP te goed maken (of een domme CC bieden) wordt FSD straks minder verkocht. In China krijgt nu iedereen 1 maand gratis FSD-S om zoveel mogelijk rijders over de streep te trekken. Dat is vast ook het plan in Europa (als het allemaal doorgaat)

• Oekol
KnipA

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 19-03-2025 10:56 . Reden: Hoe aardig ook bedoeld; dit is niet de bedoeling. ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:54
Hetzelfde geldt voor TACC buiten de snelweg, dat werkt echt nog lang niet goed genoeg. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze FSD buiten de snelweg goed krijgen op alleen camera's.
Besef wel dat Tesla FSD software bijna onvergelijkbaar beter werkt dan huidige TACC (Standard Autopilot). Als je de filmpjes over de updates van de laatste tijd bekijkt zul je mogelijk versteld staan hoe goed het FSD inmiddels werkt. Eigenlijk alles sinds eind december is met grote sprongen vooruit gegaan.

Hoewel ik toch ook het idee heb dat bij mij Std Autopilot op HW3 de laatste versies daadwerkelijk ook beter is geworden (vooral op 80 wegen zie ik nu minder ongewenst remgedrag). Misschien is het automatisch sturen bij de huidige Standard Autopilot ergens dus toch een afgeleide van de verbeterde FSD software, maar dan simpelweg met grotere limieten. Std. Autopilot is in Nederland oa ook onbruikbaar op de iets smallere 60 km/h landwegen zonder middenlijn. Als het al werkt, gaat hij daarop gewoon in het midden rijden.

Op wegen in steden of dorpen waar je Std Autopilot nog wel kunt activeren, raakt hij bij een ietwat scherpere bochtjes (of S-bochten) al gauw in de stress en moet je hem ofwel overrulen of uitzetten. Terwijl de huidige (Amerikaanse) FSD daar 100% me om zou kunnen gaan. Verder moet je bij Std. Autopilot nog steeds echt duidelijke randen (of belijning) hebben terwijl FSD dat niet nodig heeft. Deze limieten kunnen alsnog kunstmatig zijn ingebouwd zoals anderen hier aangaven, zou houden ze het aantrekkelijk genoeg om te upgraden van Std/Enhanced autopilot naar FSD.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-01 12:20
Hopelijk gaan ze FSD hier aanbieden als abonnement dan net zoals in USA.

Ik zou het wel eens willen proberen als het uit is, of het ten opzichte van mijn EAP echt heel anders is en vooral of ik ermee zou kunnen (laten) rijden. Ik vind de rijstrookwisselingen van EAP tergend langzaam dus meestal gebruik ik dat al niet eens..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
mcduck schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Besef wel dat Tesla FSD software bijna onvergelijkbaar beter werkt dan huidige TACC (Standard Autopilot). Als je de filmpjes over de updates van de laatste tijd bekijkt zul je mogelijk versteld staan hoe goed het FSD inmiddels werkt. Eigenlijk alles sinds eind december is met grote sprongen vooruit gegaan.

Hoewel ik toch ook het idee heb dat bij mij Std Autopilot op HW3 de laatste versies daadwerkelijk ook beter is geworden (vooral op 80 wegen zie ik nu minder ongewenst remgedrag). Misschien is het automatisch sturen bij de huidige Standard Autopilot ergens dus toch een afgeleide van de verbeterde FSD software, maar dan simpelweg met grotere limieten. Std. Autopilot is in Nederland oa ook onbruikbaar op de iets smallere 60 km/h landwegen zonder middenlijn. Als het al werkt, gaat hij daarop gewoon in het midden rijden.

Op wegen in steden of dorpen waar je Std Autopilot nog wel kunt activeren, raakt hij bij een ietwat scherpere bochtjes (of S-bochten) al gauw in de stress en moet je hem ofwel overrulen of uitzetten. Terwijl de huidige (Amerikaanse) FSD daar 100% me om zou kunnen gaan. Verder moet je bij Std. Autopilot nog steeds echt duidelijke randen (of belijning) hebben terwijl FSD dat niet nodig heeft. Deze limieten kunnen alsnog kunstmatig zijn ingebouwd zoals anderen hier aangaven, zou houden ze het aantrekkelijk genoeg om te upgraden van Std/Enhanced autopilot naar FSD.
Eens dat FSD in de VS geweldig werkt als je de filmpjes ziet. Toch blijf je afhankelijk van de camera's en zou ik het graag zelf ervaren. Gisteren reed ik op een N-weg met dubbele belijning tussen de rijbanen. Door de laagstaande zon merkte de auto de rechter lijn niet op waardoor ik midden op de weg reed. Gewoon gevaarlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3qe7YsrvPhvIkkT48rmYWkZW9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMbIjdXtvnVsGxXDz5rvcYaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-8M0TgyKHwbtsQvwKxRudXYm0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ssq3ClnsphifG18XMW0uYdhU.jpg?f=fotoalbum_large

• this
[...]

Dat is wel totaal niet vergelijkbaar. Voor de ruitenwisser is er effectief een hardwarematig probleem, de camera is niet bedoeld voor close range.
Terwijl voor FSD die camera's wel perfect kunnen voldoen. Alleen is het model nog niet genoeg getraind om alle situaties aan te kunnen.

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01 13:36
this schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Dat is wel totaal niet vergelijkbaar. Voor de ruitenwisser is er effectief een hardwarematig probleem, de camera is niet bedoeld voor close range.
Terwijl voor FSD die camera's wel perfect kunnen voldoen. Alleen is het model nog niet genoeg getraind om alle situaties aan te kunnen.
@Maurice- toont met de foto's hierboven aan dat FSD wel degelijk door de camera's (hardware) wordt gelimiteerd. Ontbreken van LIDAR betekent voor FSD helaas dat het nooit goed zal werken met zon, mist, of regen. Betere training van het model gaat het slechte beeld in dergelijke situaties echt niet verhelpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stronk op 19-03-2025 13:25 ]

• Belecthor
this schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Ja die exacte vergelijking niet, maar wel dat het beide hardware problemen zijn die niet met software op te lossen zijn. Uiteindelijk mis je gewoon hardware zoals lidar, en zelfs mét lidar doen bedrijven als Waymo het onvoldoende in moeilijkere situaties (en Waymo heeft een geofenced gebied met zeer strikte kaders). Je moet echt de edge cases zo goed mogelijk afgedekt hebben, anders krijg je dit qua wetgeving nooit sluitend; een paar noodlottige FSD crashes en je kunt de hele handel weer inpakken. Als je nu de ervaringen leest van FSD bij gebruikers en de filmpjes bekijkt, gaat het regelmatig nog fout, dus niveau 4 FSD in 2025 gaat sowieso nooit meer lukken, maar voor 2030 lijkt het mij ook onwaarschijnlijk. Je hebt denk ik simpelweg een hardwarematige achilleshiel met die camera's.

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 19-03-2025 13:28 ]

Stronk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:24:
[...]
@Maurice- toont met de foto's hierboven aan dat FSD wel degelijk door de camera's (hardware) wordt gelimiteerd....
Ik snap niet waarom AP/TACC steeds weer vergeleken wordt met FSD en dat dan steeds weer de conclusie wordt getrokken dat "omdat AP het niet kan, dan zal FSD het ook wel niet kunnen". Dat de gebruikte camera's hetzelfde zijn zegt toch niks over de verwerking door het achterliggende systeem? Denk dat we beter kunnen wachten tot FSD er daadwerkelijk is om het zelf te ervaren (en anders alvast meekijken met de ervaringen van de Chinezen)

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 19-03-2025 13:43 ]

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01 13:36
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Ik snap niet waarom AP/TACC steeds weer vergeleken wordt met FSD en dat dan steeds weer de conclusie wordt getrokken dat "omdat AP het niet kan, dan zal FSD het ook wel niet kunnen". Dat de gebruikte camera's hetzelfde zijn zegt toch niks over de verwerking door het achterliggende systeem?
Is toch logisch? Het systeem gebruikt camera's om de omgeving waar te nemen. Als de camera's de omgeving niet kunnen tonen, door bijvoorbeeld zon/mist/regen, dan gaat het systeem niet werken. Met een geel beeld kan het niks. Het moet een weg zien, en strepen, en verkeersborden kunnen differentiëren. Met de zon gaat dat niet, zelfs voor onze ogen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stronk op 19-03-2025 13:46 ]

Stronk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Is toch logisch? Het systeem gebruikt camera's om de omgeving waar te nemen. Als de camera's de omgeving niet kunnen tonen, dan gaat het systeem niet werken. Met een geel beeld kan het niks. Het moet een weg zien, en strepen kunnen differentiëren.
FSD heeft geen strepen nodig. Als je de laatste China filmpjes hiervan niet kunt vinden zoek ik ze wel even voor je

• ZeRoC00L
  • Niet online
Stronk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Is toch logisch? Het systeem gebruikt camera's om de omgeving waar te nemen. Als de camera's de omgeving niet kunnen tonen, door bijvoorbeeld zon/mist/regen, dan gaat het systeem niet werken. Met een geel beeld kan het niks. Het moet een weg zien, en strepen kunnen differentiëren.
De software schijnt wel degelijk anders te zijn van FSD en AP/TACC.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-01 08:17
[...]

Ik heb Enhanced Autopilot en heb de indruk dat het goed werkt op wegen zonder belijning zolang er een auto voor je uit rijdt die hij kan volgen. Van zodra hij alleen moet rijden zonder belijning stopt hij ermee.
Jarus20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb Enhanced Autopilot en heb de indruk dat het goed werkt op wegen zonder belijning zolang er een auto voor je uit rijdt die hij kan volgen. Van zodra hij alleen moet rijden zonder belijning stopt hij ermee.
Kijk voor de grap naar dit filmpje hoe FSD zonder enige normale belijning zijn weg vindt
Of deze hoe FSD in een zandvlakte zelf de uitweg gaat zoeken (en vinden)
Of stap bij deze 2 Chinezen in (die helaas vaak hun neus ophalen) om te zien hoe FSD het in de regen doet (vanaf 10min zie je pas hoe hard het regent en hoe slecht het zicht is)
En het is hier al eerder gezegd: in China heeft FSD niet eens kunnen trainen van te voren

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 19-03-2025 14:18 ]

• Belecthor
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Kijk voor de grap naar dit filmpje hoe FSD zonder enige normale belijning zijn weg vindt
Of deze hoe FSD in een zandvlakte zelf de uitweg gaat zoeken (en vinden)
Of stap bij deze 2 Chinezen in (die helaas vaak hun neus ophalen) om te zien hoe FSD het in de regen doet (vanaf 10min zie je pas hoe hard het regent en hoe slecht het zicht is)
En het is hier al eerder gezegd: in China heeft FSD niet eens kunnen trainen van te voren
Ja dit is gaaf. Ik vind ook dit filmpje mooi om te zien: YouTube: My Dad Couldn't Believe how Tesla FSD 12.5.1.3 Handled Escaping LAX.

Het feit blijft dat er een gebrek aan hardware is en de vraag is of het mogelijk is alles softwarematig af te dekken. De edge cases die echt nooit mogen voorkomen voor niveau 4 zullen er eerst uitgehaald moeten worden. Ik vraag me sterk af of dat ze gaat lukken. Zou mooi zijn hoor, maar ik begrijp de houding van Tesla niet om niet gewoon beproefde techniek toe te voegen aan de mix.

Radar is ook al teruggekomen in HW4 voor de S en X toch om FSD te verbeteren, toch? Waarom zouden ze dat doen als ze echt vertrouwen op de camera's?

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 19-03-2025 14:58 ]

Belecthor schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Ja dit is gaaf. Ik vind ook dit filmpje mooi om te zien: YouTube: My Dad Couldn't Believe how Tesla FSD 12.5.1.3 Handled Escaping LAX.

Het feit blijft dat er een gebrek aan hardware is en de vraag is of het mogelijk is alles softwarematig af te dekken. De edge cases die echt nooit mogen voorkomen voor niveau 4 zullen er eerst uitgehaald moeten worden. Ik vraag me sterk af of dat ze gaat lukken. Zou mooi zijn hoor, maar ik begrijp de houding van Tesla niet om niet gewoon beproefde techniek toe te voegen aan de mix.

Radar is ook al teruggekomen in HW4 voor de S en X toch om FSD te verbeteren, toch? Waarom zouden ze dat doen als ze echt vertrouwen op de camera's?
Nee, radar is niet in gebruik. Er zijn wel tests mee gedaan. Overigens is Radar wel iets anders dan LiDAR (laser). Voor Tesla is het nog steeds Vision Only. Met als simpele reden: als de mens het met alleen Vision kan, moet een AI machine het minstens zo goed kunnen met Vision only. Daarnaast is er ook al aangegeven dat 2 of meerdere systemen elkaar kunnen tegenspreken (een LiDAR en/of Radar heeft altijd ook nog Camera's nodig) wat tot verkeerde beslissingen kan leiden

• this
Stronk schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:24:
[...]

@Maurice- toont met de foto's hierboven aan dat FSD wel degelijk door de camera's (hardware) wordt gelimiteerd. Ontbreken van LIDAR betekent voor FSD helaas dat het nooit goed zal werken met zon, mist, of regen. Betere training van het model gaat het slechte beeld in dergelijke situaties echt niet verhelpen.
Maar dan hebben wij die limitering als mens toch ook?

En zoals anderen gezegd, TACC/AP heeft andere software dan FSD. Dus zeggen dat FSD die lijnen wel of niet zou kunnen zien en analyseren, is pure speculatie.

• Belecthor
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Nee, radar is niet in gebruik. Er zijn wel tests mee gedaan. Overigens is Radar wel iets anders dan LiDAR (laser). Voor Tesla is het nog steeds Vision Only. Met als simpele reden: als de mens het met alleen Vision kan, moet een AI machine het minstens zo goed kunnen met Vision only. Daarnaast is er ook al aangegeven dat 2 of meerdere systemen elkaar kunnen tegenspreken (een LiDAR en/of Radar heeft altijd ook nog Camera's nodig) wat tot verkeerde beslissingen kan leiden
Ik dacht te lezen dat ze weer een radar hadden ingezet (met treffende naam voor zo'n herinvoering haha) in de S en X nadat ze de radar eerder verwijderd hadden. Er zit iig wel een radar weer in die HW4 lijkt het: https://www.evautoblog.co...as-hardware-4-radar-unit/.

Maar goed, misschien doen ze er uiteindelijk niets mee en blijft het op de camera's only. Ik ben erg benieuwd of ze het voor elkaar krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 19-03-2025 15:59 ]

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:36
Hmmmm....als de camera's last hebben van de zon kan de bestuurder het nog overnemen. Hoe gaat dat in zijn werking met de robotaxi?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:50:
Hmmmm....als de camera's last hebben van de zon kan de bestuurder het nog overnemen. Hoe gaat dat in zijn werking met de robotaxi?
Als de camera niks ziet, dan stopt de robotaxi (hoop ik).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Caayn
  • Niet online
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:50:
De eerste cybercab/robotaxi voertuigen hebben AI 5/HW5. Dat is sowieso al een verbetering ten opzichte van de HW3 en AI4/HW4 die in de huidige Tesla voertuigen zit.

Laten we eerst maar eens kijken of AI5/HW5 beter overweg kan met lastige omstandigheden.

• nerd_ehv_74
  • Laatst online: 10-07-2025
pdidi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Het rubber in het klepje zit los (zie hieronder omcirkeld) en kan er makkelijk uit. Ik heb alleen 7polig nodig dus laat de 13-7 adapter altijd zitten
[Afbeelding]
Zojuist voor mn MY ook de 13 naar 7 polige adapter geinstalleerd.
Ik heb een heel goedkoop dingetje gekocht bij bol voor net geen 8 euro.
Moest alleen een klein uitstekend dingetje eraf zagen en toen lukte het prima.
Omdat ik lui ben en omdat ik hooguit af en toe een aanhangwagentje of fietsendrager gebruik zal ik die adapter gewoon altijd laten zitten.
Denk deel het hier ff voor de mensen met trekhaak en adapter stress.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDh80kSsunB50beCLtJ_EW1LN6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTCHagc1RP4UewfDIaJDC0oP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J461q2Raz6Q4fQEzkPnDn1ocL3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXEnA3oRnpz0woMJnqiBaOhV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1IcbU4JGfod6wRtiDtEKye-Yj4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GRDwLMTSqyPVvbZiwWnJrCiP.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 19-03-2025 17:35 ]

• shinken82
Caayn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:07:
[...]
De eerste cybercab/robotaxi voertuigen hebben AI 5/HW5. Dat is sowieso al een verbetering ten opzichte van de HW3 en AI4/HW4 die in de huidige Tesla voertuigen zit.

Laten we eerst maar eens kijken of AI5/HW5 beter overweg kan met lastige omstandigheden.
Snellere hardware gaat FSD niet helpen als de camera's niets kan zien door zon. Tesla's hebben geen fallback als de camera's in de problemen komen door regen of zon. Waymo heeft naast 13 camera's nog lidars en radars rondom de auto.
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Snellere hardware gaat FSD niet helpen als de camera's niets kan zien door zon. Tesla's hebben geen fallback als de camera's in de problemen komen door regen of zon. Waymo heeft naast 13 camera's nog lidars en radars rondom de auto.
Denk jij dat radar/LiDAR kan zien of het stoplicht op rood of groen staat?

• nerd_ehv_74
  • Laatst online: 10-07-2025
[...]

Besef wel dat Tesla FSD software bijna onvergelijkbaar beter werkt dan huidige TACC (Standard Autopilot).
Ik hoorde dat de software voor beide gescheiden is dus de ontwikkeling van FSD is waar de echte slimmerikken op zitten en de TACC is gewoon basis implementatie waar niet veel in geinvesteerd wordt.
Het doet wat het moet doen.

Mijn hoop (als TACC gebruiker) is dan wel dat ze ooit de TACC wel een afgeleide maken van de FSD software want bijvoorbeeld als er een beetje een spannende bocht in de weg zit of vluchtheuvels dan gaat het toch vaak niet helemaal goed,
Verder vind ik de TACC helemaal prima, echt handig vooral op de snelweg.

• shinken82
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Denk jij dat radar/LiDAR kan zien of het stoplicht op rood of groen staat?
Nee kan niet, daarom het je naast radar/lidar ook nog camera's.
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Nee kan niet, daarom het je naast radar/lidar ook nog camera's.
Inderdaad, dus wat als de Waymo camera het stoplicht niet kan zien door laagstaande zon? Wat biedt radar/LiDAR dan voor toegevoegde waarde?

• shinken82
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Inderdaad, dus wat als de Waymo camera het stoplicht niet kan zien door laagstaande zon? Wat biedt radar/LiDAR dan voor toegevoegde waarde?
Als de zon op de camera's schijnt dan hoop je dat een deel van de stoplicht alsnog gezien kan worden door de verschillende camera's. Als het niet groen is, is het rood en andersom.

Toegevoegde waarde is dat radar/lidar andere auto's of een bepaalde verkeerssituatie nog kan zien. Bijv. bij hevige mist, sneeuwval, laagstaande zon etc. Een camera die verblind is kan levensgevaarlijk zijn als die maar een deel of helemaal niets kan zien. Het FSD systeem zal wss in zo'n geval niet verder rijden. Niet zo'n probleem voor een gewone Tesla, de bestuurder kan het overnemen, maar zal rampzalig zijn voor de Robotaxi.

Als Tesla serieus is met de Robotaxi zullen zij ook remote assistenten in dienst hebben (zoals Waymo). Als de Robotaxi in de probleem komt en niet uit een bepaalde verkeerssituatie kan komen zal het systeem om hulp vragen.
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Als de zon op de camera's schijnt dan hoop je dat een deel van de stoplicht alsnog gezien kan worden door de verschillende camera's. Als het niet groen is, is het rood en andersom.

Toegevoegde waarde is dat radar/lidar andere auto's of een bepaalde verkeerssituatie nog kan zien. Bijv. bij hevige mist, sneeuwval, laagstaande zon etc. Een camera die verblind is kan levensgevaarlijk zijn als die maar een deel of helemaal niets kan zien. Het FSD systeem zal wss in zo'n geval niet verder rijden. Niet zo'n probleem voor een gewone Tesla, de bestuurder kan het overnemen, maar zal rampzalig zijn voor de Robotaxi.

Als Tesla serieus is met de Robotaxi zullen zij ook remote assistenten in dienst hebben (zoals Waymo). Als de Robotaxi in de probleem komt en niet uit een bepaalde verkeerssituatie kan komen zal het systeem om hulp vragen.
Als je al een beetje hebt gegoogled heb je waarschijnlijk al gezien dat ook bij mist, regen, sneeuw, laagstaande zon FSD nog steeds funktioneert. En als er echt niks te zien is rest er maar 1 ding (hetzelfde wat je zou doen als je zelf rijdt): heel langzaam verder rijden of stoppen op een veilige plaats. Leuk als een radar/LiDAR auto lekker snel kan doorrijden bij dichte mist en (plotseling) op tijd kan stoppen voor bv. een stilstaande auto, maar de auto achter je zonder radar/LiDAR niet

• Caayn
  • Niet online
shinken82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Weten we al zeker dat HW5 exact dezelfde camera's gebruikt als HW4? Van HW3 naar HW4 is een flinke camera upgrade.

Het aantal camera's is als het goed wel gelijk tussen HW4 en HW5.

• shinken82
Caayn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:13:
[...]
Weten we al zeker dat HW5 exact dezelfde camera's gebruikt als HW4? Van HW3 naar HW4 is een flinke camera upgrade.

Het aantal camera's is als het goed wel gelijk tussen HW4 en HW5.
Volgens mij staat nog niks vast, het komt pas volgend jaar uit. Meer camera's is altijd een mogelijkheid.

• macedon
  • Laatst online: 19-01 10:24
Jarus20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Ook zonder auto voor je, rijdt ie prima in wegen zonder lijnen. Zolang hij de grenzen van de weg links en rechts kan zien, verdeelt ie de weg in twee banen zelf en blijft ie rechts. Zodra hij de grenzen van de weg niet goed kan herkennen raakt ie in paniek en vraagt ie jou om over te nemen. Veel eigen ervaring met dit soort wegen in Griekenland :9

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:00
Morgen delivery day! 🥳

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-01 16:05
Kan iemand mij a.u.b. helpen om erachter te komen hoe zwaar het totaalgewicht van de fietsendrager en daarop bevestigde fietsen mag zijn voor mijn trekhaak (Oris AK41) op mijn Tesla Model 3 AWD van juni 2024 (Highland)? Tesla gaat uit van een maximum van 55 kg en verwijst mij op verzoek naar de producent van de trekhaak. Oris geeft aan dat mijn trekhaak een fietsendrager van 75kg kan dragen of - met een fix4bike bevestiging - 85kg, maar geeft ook aan dat hetgeen de autofabrikant voorschrijft leidend is.

Begrijp ik het goed, dan kan de trekhaak zelf 75-85kg aan. Tesla gaat uit van een max van 55kg. Dit kan dus niet zien op wat de trekhaak aankan. Betekent dit dat het chassis van Tesla, waar het trekhaak frame op is aangebracht, een hoger gewicht niet aankan en zou kunnen beschadigen / kromtrekken?

Bijgevoegd wat screenshots ter info. Wie o wie kan mij helpen? Ik wil namelijk graag weten welke fietsendrager ik moet kopen en of ik er voor 1 kan gaan die 3 fietsen kan dragen (waarmee ik dus boven de 55kg uitkom).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S53640L1tHu6m2A4WcOu_OTx_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQzfzuJKIbQ0HyBbiwzHWqS4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmHKeApanu4lk0rVXHjvRJKwiMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f99e4wrUAlAYbGLOoD5uX7y7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm5gh5sUfAi32Hg76qzYSuExHMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R8RF3Z6l8lIjOVlwgOtUCet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UarcEpxJx5X-JS48pPTpdAWn3vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F1Mlt61C1wv4vOmI1LMIWfi0.png?f=fotoalbum_large

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Het laagste gewicht is leidend en dus (helaas) maar 55kg.

• SimondeG
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:08:
Het laagste gewicht is leidend en dus (helaas) maar 55kg.
Kun je ook uitleggen waarom dit is? Dus waar dit aan ligt? Wat is het risico precies? Wat zou bij een overschrijding kunnen gebeuren?

• Oekol
Vet hoor!

https://x.com/teslaeurope...nRYfkwUXOBwgpvVFa6RQ&s=19

[Twitter: https://x.com/teslaeurope/status/1902379874473361848?t=xqnRYfkwUXOBwgpvVFa6RQ&s=19]

@ modjes, werkt embedded van een X post niet meer?

Zo dan maar:
Franconville – France’s 3000th Supercharger stall – is now open 🇫🇷

0 to 1500 Superchargers = 7 years
1500 to 3000 Superchargers = 3 years

More to come! @TeslaCharging

[ Voor 73% gewijzigd door Oekol op 19-03-2025 20:17 ]

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:43

Len

Leeg

SimondeG schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom dit is? Dus waar dit aan ligt? Wat is het risico precies? Wat zou bij een overschrijding kunnen gebeuren?
Lijkt mij toch logisch? De trekhaak moet die 55kg tillen. Leuk dat de drager meer aankan, maar het is en blijft 55kg. En let op, dat is dus inclusief de drager. Als de drager 25 kg weegt kan je er nog maar 30 kg aan fiets op kwijt.

En het risico is dat het stuk kan gaan. Geen idee wat, maar ik zou het niet zomaar gaan uittesten.

Free Tibet

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01 22:09
Hebben meer mensen problemen met het ontkoppelen na een laadsessie aan een V4 Supercharger? Ook het open van de laadpoort via het knopje op de stekker van een V4 lader werkt vaak niet.

• SimondeG
Len schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Lijkt mij toch logisch? De trekhaak moet die 55kg tillen. Leuk dat de drager meer aankan, maar het is en blijft 55kg. En let op, dat is dus inclusief de drager. Als de drager 25 kg weegt kan je er nog maar 30 kg aan fiets op kwijt.

En het risico is dat het stuk kan gaan. Geen idee wat, maar ik zou het niet zomaar gaan uittesten.
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik heb geschreven. De trekhaak kan een fietsendrager van 75kg tot 85kg (met fix4bike) aan. De trekhaak zelf is dus sterk genoeg. Waarom zou dan toch de 55kg van Tesla leidend zijn?

Als je het niet weet, dan is dat ook gewoon een antwoord. Ik ben op zoek naar iemand die wel weet hoe dit precies zit omdat mijn combinatie rond de 65kg komt te zitten.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:23
Mackeessie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:08:
Hebben meer mensen problemen met het ontkoppelen na een laadsessie aan een V4 Supercharger? Ook het open van de laadpoort via het knopje op de stekker van een V4 lader werkt vaak niet.
Ja! Ik vind die V4 maar niets; meestal liggen ze op de grond (vallen ze er sneller uit?), knopje werkt inderdaad bijna nooit, en ontkoppelen moet via de app of het scherm. Ik kies daarom vaker voor V3 - als ik een keuze heb - tijdens vakantie ritten.

• Bomberman71
frankj030 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Ja! Ik vind die V4 maar niets; meestal liggen ze op de grond (vallen ze er sneller uit?), knopje werkt inderdaad bijna nooit, en ontkoppelen moet via de app of het scherm. Ik kies daarom vaker voor V3 - als ik een keuze heb - tijdens vakantie ritten.
Correct!

V4 is top voor de volgende zaken:

- Beter compatible voor andere auto's. Past zowel links als rechts in laadpoort en hebben een langere kabel, dus een niet tesla auto kost dan nooit meer 2 supercharger vakken, best een bigdeal!

- Altijd snelle laadsessies

Waardeloos voor:

- het klemsysteem en vallen idd op de grond. Erg 'fijn' als het regent.
Snap niet dat ze het zo slecht hebben kunnen designen. Te triest voor woorden.

- Ontgrendelen is hit or miss. Werkt slechts 50% van de tijd is mijn ervaring.

- Je kunt er tegenaan rijden en niet altijd je klep open doen afhankelijk van de afstand

Gelukkig heb ik een Enhance Commander en als ik mijn linker portier achter de deurgreep open doe en 2 seconden vast houd dan stopt het laden en ontkoppelt hij. Ook fijn als het klepje open gaat tijdens het poetsen enzo en ik hem niet in carwash mode heb staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 19-03-2025 21:54 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:01
SimondeG schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik heb geschreven. De trekhaak kan een fietsendrager van 75kg tot 85kg (met fix4bike) aan. De trekhaak zelf is dus sterk genoeg. Waarom zou dan toch de 55kg van Tesla leidend zijn?

Als je het niet weet, dan is dat ook gewoon een antwoord. Ik ben op zoek naar iemand die wel weet hoe dit precies zit omdat mijn combinatie rond de 65kg komt te zitten.
Uitsluitsel ga je dus niet krijgen, anders had Tesla 't je wel medegedeeld. Je kunt dus niets meer dan aannemen dat de trekhaakkogel 85kg kan dragen zonder risico, en dat de achterzijde van de auto het gewicht van de trekhaak + kogel + 55kg kan dragen. Technisch zal het vast méér zijn vanwege marges, maar je kunt ervan uitgaan dat Tesla het niet voor de lol voorschrijft.

• mjvdzwet
  • Niet online
mjvdzwet schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Zal het morgen eens proberen om hem 5 seconden vast te houden.
Na een seconde of 3 neemt hij nu inderdaad de snelheid over.

Klaarblijkelijk in een latere firmware update toegevoegd.

Fijn om te weten.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-01 12:35
Tesio schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Waarom was je niet tevreden?
De auto, ervaring en service laten op meerdere vlakken belangrijke zaken liggen. Het is een beetje allemaal “net niet af”, er hangt helaas een zweem van fascisme omheen en de service beneden maats. De zaken die me het meeste storen:
- de hele tijd zonder reden (phantom) brakes. Ik wende er wel een beetje aan, passagiers niet
- piepjes en ingrijpen voor alles en iedereen, vooral hier in de smallere straten
- ruitenwissers die bij strak blauwe hemel wild gaan
- gedraging van de eigenaar/CEO waar ik niet aan gerelateerd wil worden
- vervelend (laag dempend) cabine geluid dat ze maar niet willen oplossen. Met op het toppunt een service medewerker die zegt: “ik hoor vaak mensen over dit probleem, maar ik hoor die lage frequenties niet, dus laten we gaan rijden” en aan het einde ritje: “ik heb dus inderdaad niks gehoord, dus kan niks doen”. Leek wel candid camera zo bizar (ja ik heb al wel duizend envelop en papier aanpassingen gedaan)

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 19-03-2025 22:24 ]

• Bomberman71
pdidi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:45:
[...]

We kunnen er jaren over praten maar je kunt niet 'meten' of 'processen' wat je niet kunt zien.
We zien het al meer dan een half decennium dat sensoren voor bepaalde functies veel beter werken, zie de ruitenwissers.
Niemand kan zeggen dat ze feilloos werken, terwijl de meesten betere ervaringen hebben met regensensoren in andere auto's.

FSD is leuk, zeker zoals het in de USA gaat maar zal nooit perfect werken.
Veel filmpjes op YT laten niet alles zien want veel influencers houden Tesla graag te vriend.

Men houd vast bij Tesla dat je alles met die camera's kan en dat is onzin. Soms heb je sensoren nodig die dingen meten als een camera iets niet kan zien of niet goed kan zien.

Leuke test:

YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?

• Oekol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRt4iS6MdP2XR7fL2di0xnV2KO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUe0lFoQqEdFugID7Y0ad09S.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe ze dit gaan doen? Als die niet in de lijst staan als 3rd party. Hoe weten ze dan dat het een laadpunt is? Had laatst wel dat ik naar een fastned navigserde en hij maar een SuC bleef toevoegen terwijl ik ruim boven de 15% aan zou komen bij fastned. Snapte de logica al niet...

• Plenkske
Oekol schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:26:
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ze dit gaan doen? Als die niet in de lijst staan als 3rd party. Hoe weten ze dan dat het een laadpunt is? Had laatst wel dat ik naar een fastned navigserde en hij maar een SuC bleef toevoegen terwijl ik ruim boven de 15% aan zou komen bij fastned. Snapte de logica al niet...
Deze omschrijving is denk ik niet helemaal goed. Voorheen was de 3rd party charger list afhankelijk van wat voorwaarden. Dat is niet meer, dus zie je er nu veel meer in de navigatie.

Hij gaat volgens mij niet voorverwarmen als de navigatie hem niet kent. En je ziet in beeld duidelijk als hij dat wel aan het doen is.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:05
Oekol schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:15:
Vet hoor!

https://x.com/teslaeurope...nRYfkwUXOBwgpvVFa6RQ&s=19

[Embed]

@ modjes, werkt embedded van een X post niet meer?

Zo dan maar:

[...]
Wat een verschil, kan mij nog goed herinneren dat ik in 2019 naar Frankrijk op vakantie ging met mijn Nissan Leaf 2.0 en gewapend was met 7 laad passen om er zeker van te zijn dat ik de juiste pas voor de juiste paal zou hebben. Dit ging dan gepaard met een avondje zorgvuldig plannen en goed zoeken naar geschikte laadpunten in Chargemap

Nu 6 jaar later is Frankrijk echt een heerlijk land om daar met mijn Tesla rond te rijden.

• Fire69
Bomberman71 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:24:
[...]

We kunnen er jaren over praten maar je kunt niet 'meten' of 'processen' wat je niet kunt zien.
We zien het al meer dan een half decennium dat sensoren voor bepaalde functies veel beter werken, zie de ruitenwissers.
Niemand kan zeggen dat ze feilloos werken, terwijl de meesten betere ervaringen hebben met regensensoren in andere auto's.

FSD is leuk, zeker zoals het in de USA gaat maar zal nooit perfect werken.
Veel filmpjes op YT laten niet alles zien want veel influencers houden Tesla graag te vriend.

Men houd vast bij Tesla dat je alles met die camera's kan en dat is onzin. Soms heb je sensoren nodig die dingen meten als een camera iets niet kan zien of niet goed kan zien.

Leuke test:

YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?
Inderdaad, je kan blijven discussiëren :)
YouTube: Exposing Mark Rober’s Tesla Crash Story
Pagina: 1 ... 51 ... 199 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: