macedon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Meer verschillen M3 2019 - MYJ:
- Airco blaast teveel. Zelfs of LOW.
- Die warmtepomp maakt heel veel lawaai als de auto aan het voorverwarmen is onderweg naar een supercharger. En bij de supercharger maakt ie ook best veel lawaai. Vooral als de airco aan is tijdens opladen.
- Stem navigatie klinkt veel kunstmatiger. De oude vond ik mooier en natuurlijker.
- Binnenspiegel overdreven gedimd. 's avonds of met zonnebril zelfs in een garage zie ik niets achter in tegenstelling tot de buitenspiegels.
- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
- AP werkt beter met lage zon dan bij M3
- Ik kreeg geen bakjes voor de middenconsole en Tesla heeft nog geen versie voor Juniper!!! Wat je op de eshop kan bestellen zijn te klein.
- Als ik mijn Apple watch heb gebruikt als sleuter moet ik echt ver lopen voordat de auto wordt vergrendeld.
- Ik zie geen trajectcontrole informatie. Is dat geen deel van eAP? Is het bij FSD gebleven? Ik dacht dat het enige verschil van FSD en eAP het stoppen bij verkeerslichten en STOP borden was...
- Rem is zeer gevoelig vergelijken met M3
- One pedal experience was veel beter bij M3. De Juniper komt op stilstand toch een paar centimeters verder dan wat ik verwacht en optrekken voel ik de voorkant van de auto omhoog gaan zelfs als ik het heel zacht doe.
Bedankt voor je eerlijke followup.
Zien we te weinig, want de meesten hebben wat nieuws en worden stil. Posten alleen als er wat mis is of iets niet snappen.
- Die warmtepomp maakt best geluid idd. Ik heb een Nov 24 Y en die heeft dezelfde warmtepomp en je hoort hem echt bij het voorverwarmen, ook als je het interieur wilt verwarmen.
Als je het complexe systeem gaat bestuderen (knap staaltje techniek) dan zie je dat vaak het ene niet gaat zonder het andere. Dus om warmte te maken zie je dat meer facetten in de auto mee doen en hetzelfde geld soms voor het koelen.
Het systeem weet overal warmte weg te halen en kan dus heel efficient warmte produceren voor in de auto maar het kan soms lijken alsof hij gaat opstijgen.
Zie een split airco systeem thuis, daar heb je buiten in feite de warmtepomp met een grote fan erop en die kan ook wel geluid maken maar heeft weinig taken en is relatief groot uitgevoerd. Gewicht is niet echt een issue en het formaat ook niet want hij hoeft niet in een auto te passen.
- denk dat de apple watch een nogal sterke link heeft met de auto en dus ook een afstand waarbij je geen idee hebt of hij wel/niet op slot is gegaan.
In feite zou je de gevoeligheid moeten kunnen instellen, daarbij heeft de watch GPS en zou men het moeten kunnen maken met de hoeveelheid meter (globaal) van de auto vandaan. (Hetzelfde zou moeten gelden voor een smartphone) zodat je niet steeds naar je widget hoeft te kijken.
- Traject controle info zag ik vandaag voor het eerst. Onder het snelheidsbordje zie ik dan de gemiddelde snelheid gereden en de afstand die ik nog moet gaan. Was me nooit eerder opgevallen.
(Nov 24 Model Y RWD)
- Het remsysteem is anders. Ipv een hydraulisch systeem hebben ze een Brake by wire - hydraulisch systeem gemaakt. Dus nu heeft je rempedaal een sensor en die stuurt het signaal naar een actuator die de hydrauliek aanstuurt.
Het gevoel zal anders zijn, en wellicht wennen zijn.