Is de midden console nog steeds van zacht plastic in de Juniper?Fire69 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Ik heb sinds deze week een Juniper. Paar keer langs de familie mee gegaan, mijn zwager lachte steeds dat ik met mijn 'plastieken bak' langs kwam. Hij rijdt echter met een BMW X1 hybride die aan elkaar hangt van de plastic panelen, bij de Tesla integendeel moet ik echt gaan zoeken naar harde plastic, alles is 'vegan leather' of tapijt.
Weet iemand of de referrals ook werken voor de nieuwe y? Als ik bestel met een willekeurige ref bij nieuwe y dan zie ik de 500 euro er nergens vanaf gaan. Bij een voorraad y en 3 is dit wel het geval.
Nee, werken niet. Op elk ander model, maar niet de nieuwe YWouterL schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:16:
Weet iemand of de referrals ook werken voor de nieuwe y? Als ik bestel met een willekeurige ref bij nieuwe y dan zie ik de 500 euro er nergens vanaf gaan. Bij een voorraad y en 3 is dit wel het geval.
Ahhh vandaar. Stomgjcvro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:37:
[...]
Nee, werken niet. Op elk ander model, maar niet de nieuwe Y
Fijne reactie van je zwager…. 😏Fire69 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Ik heb sinds deze week een Juniper. Paar keer langs de familie mee gegaan, mijn zwager lachte steeds dat ik met mijn 'plastieken bak' langs kwam. Hij rijdt echter met een BMW X1 hybride die aan elkaar hangt van de plastic panelen, bij de Tesla integendeel moet ik echt gaan zoeken naar harde plastic, alles is 'vegan leather' of tapijt.
Volgens mij is die melding al sinds jaar en dag zo?Bomberman71 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:21:
[...]
Vandaag wilde ik de Frunk openen via de app en toen kreeg ik een bevestigings bericht in de trand van ' weet u het zeker, hij kan niet automatisch gesloten worden'.
Na te kiezen van akkoord ging de frunk open.
Werd hier wel blij van want op afstand kan bij een vergissing de frunk open blijven staan en kan je niks eraan doen, maar nu moet je dat eerst bevestigen en is een ghost touch actie eigenlijk uitgesloten.
Mooie toevoeging aan de Tesla App.
Bijna alles is vegan leather. De draadloze lader heeft een soort fake alcantara. De delen die openschuiven (en een stuk van de ventilatie) zijn van hetzelfde materiaal als waar de lightbar achteraan de auto op reflecteert.shinken82 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Is de midden console nog steeds van zacht plastic in de Juniper?
Och, hij denkt steeds dat hij de leukste thuis is, ik ben zijn 'grapjes' al gewoon
Grappige anecdote:
Niemand wist dat we de auto gekocht hadden.
We hadden hem gevraagd (met een smoesje) om chauffeur te zijn om onze nieuwe auto op te halen.
Onderweg naar het depot waren we wat over zijn X1 bezig (die hij ook pas recent heeft van zijn werk).
Hij was heel enthousiast over hoe vlot de auto optrekt als hij electrisch rijdt. Zegt hij zo "Ik ben met gemak de eerste weg als het licht groen wordt. Tenzij er een Tesla naast me staat natuurlijk..."
Mijn vrouw en ik hadden wel even een binnenpretje dan.
Je had zijn gezicht moeten zien toen we aan het Tesla depot aankwamen
Als het geen alcantara is, wat is het dan?Fire69 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:00:
[...]
De draadloze lader heeft een soort fake alcantara.
MY RWD eigenaren die met caravan op pad zijn geweest? Waar komt de range op uit ongeveer (Ik las in de richting van 150km), en om de anderhalf uur laden? Hoe is dat bevallen?
Niet om alle positiviteit te verstoren hier, maar mijn Tesla kraakt na 2 jaar aan alle kanten als je over een drempel heen rijdt.shinken82 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:26:
[...]
De vorige auto was een BMW 3 Serie uit 2018. BMW's hebben erg goede bouwkwaliteit. De mijne iig wel, YMMV. De auto 4 jaar gehad en letterlijk geen één kraakje of piepje, nooit problemen mee gehad. Maar dat een BMW veel luxe heeft is erg afhankelijk hoeveel je nog meer voor wil betalen na de basisprijs. Standaard heeft een BMW geen achteruitrijcamera, geen klapspiegels, geen adaptieve cruise control, geen matrix koplampen, geen elektrische stoelen en ga zo maar door. Bij een Tesla is dit allemaal standaard.
Ik rij nu in een Model 3 en ik moet zeggen dat er erg weinig goedkope scratchy plastic gebruikt word in een Tesla. Alleen de doorpockets en de lagere deel van de midden console gebruiken goedkope plastic. Duitsers zijn nog steeds erg van de goedkope glossy plastic. Er komen al krasjes op als je er naar kijkt.
En ja, andere merken doen aan optie pakketten. Eigenlijk wilt niemand de crisisuitvoering van een auto, tot we het over de prijs gaan hebben. Bij Volkswagen was de toerenteller vroeger zelfs een optie.
Tesla heeft het productieproces zeer efficiënt gemaakte en dat spaart kosten. Maar de modellen zijn dan weer niet te personaliseren door de klant, waar je dan bij BMW tussen 10 verschillende soorten bekleding en lakken kan kiezen.
Voor het prijs verschil kun je de Tesla elk jaar in een ander kleur wrappen en voor een paar duizend euro kun je de bekleding laten vervangen door een professioneel bedrijf.Psycho_Mantis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Tesla heeft het productieproces zeer efficiënt gemaakte en dat spaart kosten. Maar de modellen zijn dan weer niet te personaliseren door de klant, waar je dan bij BMW tussen 10 verschillende soorten bekleding en lakken kan kiezen.
Daarom zei ik ook niks over de Tesla kwa bouwkwaliteit want het verschilt heel erg per persoon. Maar het klopt idd dat je bij een tesla eerder kraakjes en piepjes krijgt.Psycho_Mantis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Niet om alle positiviteit te verstoren hier, maar mijn Tesla kraakt na 2 jaar aan alle kanten als je over een drempel heen rijdt.
Dit was wel onze ervaring helaas. Die 150km was echt de max (verschilt natuurlijk wel iets per caravan, grootste issue is luchtweerstand) Ik had gerekend op 150-250km per lading.Fromz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:04:
MY RWD eigenaren die met caravan op pad zijn geweest? Waar komt de range op uit ongeveer (Ik las in de richting van 150km), en om de anderhalf uur laden? Hoe is dat bevallen?
Dit was een van de redenen om te wisselen naar een vouwwagen
https://www.techradar.com...-top-8-evs-of-2025-so-fardetim schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:08:
Hallo,
Momenteel rijd ik in een BMW X3 hybride uit 2021.
Erg fijne auto, maar ben toch aan het kijken naar een Tesla Y nieuw model. Omdat voor mij elektrisch rijden vrij gunstig zal zijn en ik houd erg van de technische snufjes die een Tesla biedt. We hebben nog een BMW x1 voor vakanties, dus dat is ook niet zo’n probleem.
De BMW is natuurlijk een vrij premium auto die mooi is afgewerkt en luxe zit etc.
Ik lees dat een Tesla weer wat minder luxe is en een hoger plastic gehalte. Nieuwprijs van de BMW is ook bijna het dubbele van een Model Y.
Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er hier mensen die van een luxe auto naar een Tesla 3 of Y gegaan zijn?
Momenteel in de markt voor een auto, Tesla Y is een van de gegadigden in LR of SR.
Bij SR overweeg ik Enhanced Autopilot, vanwege rijbaan assistent bij inhalen, maar krijg ik niet scherp of dit een must is.
Rij nu een Skoda met adaptive cruise control en dat gebruik ik zeer veel. Waarbij met inhaal acties netjes de Adaptieve cruise control er op blijft.
Tijdens een proefrit met de Model Y Juniper viel me op bij autopilot dat bij wisselen rijbaan de functie uitgaat en zodra je op de andere rijbaan zit dat je deze zelf weer moet aanzetten. Voelde als een achteruitgang omdat bij een inhaal actie dit 2x moet gebeuren.
Is hier Enhanced Autopilot voor benodigd?
Bij SR overweeg ik Enhanced Autopilot, vanwege rijbaan assistent bij inhalen, maar krijg ik niet scherp of dit een must is.
Rij nu een Skoda met adaptive cruise control en dat gebruik ik zeer veel. Waarbij met inhaal acties netjes de Adaptieve cruise control er op blijft.
Tijdens een proefrit met de Model Y Juniper viel me op bij autopilot dat bij wisselen rijbaan de functie uitgaat en zodra je op de andere rijbaan zit dat je deze zelf weer moet aanzetten. Voelde als een achteruitgang omdat bij een inhaal actie dit 2x moet gebeuren.
Yes, maar je kan ook kiezen voor een Commander. Niet helemaal hetzelfde, maar die geeft de mogelijkheid om na rijstrookwissel automatisch de AP weer op te pakken. Zelf geen ervaring mee, maar even terugzoeken in dit topic en de vorige.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
Tijdens een proefrit met de Model Y Juniper viel me op bij autopilot dat bij wisselen rijbaan de functie uitgaat en zodra je op de andere rijbaan zit dat je deze zelf weer moet aanzetten. Voelde als een achteruitgang omdat bij een inhaal actie dit 2x moet gebeuren. Is hier Enhanced Autopilot voor benodigd?
[ Voor 16% gewijzigd door BigSmurf op 17-03-2025 09:52 ]
En wat doet dat met de range? Dus een vouwwagen?iAdema schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:18:
[...]
Dit was wel onze ervaring helaas. Die 150km was echt de max (verschilt natuurlijk wel iets per caravan, grootste issue is luchtweerstand) Ik had gerekend op 150-250km per lading.
Dit was een van de redenen om te wisselen naar een vouwwagen
Y RWD standaard range hier. Rij met een grote lompe caravan en dat gaat prima. Haal met gemiddeld 90 op de teller 180km met z'n 15% accu over. Accu zit dan vol. Italië op en neer zonder problemen in 2 dagen van 8:00 tot 17:00 uur gereden. Door eten/drinken, hond even te wandelen, jonge zoon. etc laden we tot goed in de 90%. Laad primair bij Tesla, hebben regelmatig trailer plekken, andere even afkoppelen, daar krijg je snel routine in ;-) Had vooraf wat spanning voor Oostenrijk, de passen en bergen maar dat berekend hij allemaal prima zelf dus die spanning was niet nodig geweest.Fromz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:04:
Bijna 4k om bij inhalen niet 2x op een knopje wil drukken?Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
Momenteel in de markt voor een auto, Tesla Y is een van de gegadigden in LR of SR.
En het is nog even afwachten omdat AP achter dubbelklik niet aanwezig lijkt te zijn in de juniper. Als dit een foutje is is het nog maar 1 klik. Anders zet je TACC achter 1 klik, die blijft altijd actief, AP achter dubbelklik, gaat er af bij baanwissel, maar TACC blijft gewoon doorgaan. En als je een commander koopt voor iets van 300 euro kun je instellen dat jij automatisch na een x aantal seconden weer aan gaat. Nadeel wat je dan nog houdt is elke keer bij het aan en uitgaan van AP dat je een ploink hoort.
Misschien bedoel je het anders, maar de adaptive cruise control (TACC) blijft aan bij een inhaalactie. Alleen Autopilot gaat over naar TACC op het moment dat je van baan wisselt. Autopilot moet je dan handmatig weer inschakelen, of dit door de commander laten regelen. Het is overigens geen zekerheid dat dit nooit met een update aangepast wordt.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
Eigenlijk wat gjcvro zegt dus ...
Dank voor je reactie. Dat was niet mijn ervaring tijdens de proefritnerovectra schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:20:
[...]
Misschien bedoel je het anders, maar de adaptive cruise control (TACC) blijft aan bij een inhaalactie. Alleen Autopilot gaat over naar TACC op het moment dat je van baan wisselt. Autopilot moet je dan handmatig weer inschakelen, of dit door de commander laten regelen. Het is overigens geen zekerheid dat dit nooit met een update aangepast wordt.
Eigenlijk wat gjcvro zegt dus ...
tijdens de proefrit ging die bij inhalen van de auto pilot\cruise control af en moest ik zelf gas geven totdat ik autopilot zelf weer aangezet had. Bij terug invoegen idem.
BMW X1 van werk, betekent dat ie eigenlijk niet echt heel dom of zo. Maar anno 2025 nog steeds met dat soort opmerking op verjaardagen aankomen associeer ik met lage IQ. Maar goed, ik ken hem verder niet hoor.Fire69 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Life is too short to drive boring cars
Het gaat hier niet om het budget wat er voor nodig is om het doel te bereiken, maar het gaat om de functionaliteit op basis van huidige ervaring met adaptive cruise control.gjcvro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:12:
[...]
Bijna 4k om bij inhalen niet 2x op een knopje wil drukken?
En het is nog even afwachten omdat AP achter dubbelklik niet aanwezig lijkt te zijn in de juniper. Als dit een foutje is is het nog maar 1 klik. Anders zet je TACC achter 1 klik, die blijft altijd actief, AP achter dubbelklik, gaat er af bij baanwissel, maar TACC blijft gewoon doorgaan. En als je een commander koopt voor iets van 300 euro kun je instellen dat jij automatisch na een x aantal seconden weer aan gaat. Nadeel wat je dan nog houdt is elke keer bij het aan en uitgaan van AP dat je een ploink hoort.
Wat is dan de meerwaarde van AutoPilot zonder Enhanced Autopilot ten opzichte van Adaptive Cruise control dat ik gewend ben en zeer veel gebruik.
De commander is een optie maar niet in de lease.
In mijn ogen: geen meerwaarde. En zoals ik al beschrijf stond de instelling tijdens je proefrit ws niet op 2x klikken voor AP (omdat dat op dit moment niet kan en niet bekend is of dit ooit wel zal kunnen. de M3H kan het wel) dan is 1 keer klikken TACC, 2x klikken AP en TACC bij rijbaanwissel.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Het gaat hier niet om het budget wat er voor nodig is om het doel te bereiken, maar het gaat om de functionaliteit op basis van huidige ervaring met adaptive cruise control.
Wat is dan de meerwaarde van AutoPilot zonder Enhanced Autopilot ten opzichte van Adaptive Cruise control dat ik gewend ben en zeer veel gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 17-03-2025 10:53 ]
Highland rijder hier. Begrijp uit diverse reacties dat de dubbelklik optie (bij juniper) er niet meer inzit. Echter kun je autopilot wel uitzetten in het menu en gewoon op TACC gaan rijden. Die blijft gewoon aan met een baanwissel. Dan zit je in ieder geval op het niveau dat je gewend bent.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Het gaat hier niet om het budget wat er voor nodig is om het doel te bereiken, maar het gaat om de functionaliteit op basis van huidige ervaring met adaptive cruise control.
Dat gaat een stuk beter, we kunnen 130 km/h rijden voor hetzelfde verbruik als 85 met de caravan (333wh/km)dennismaus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:57:
[...]
En wat doet dat met de range? Dus een vouwwagen?
Of bij 100km/h 200wh/km, dan haal je zonder problemen de 250km op een lading.
We hebben dan wel een vrij grote/lompe vouwwagen (Holtkamper Kyte), mogelijk dat het met een kleinere nog iets beter wordt.
Ik heb EAP en heb er al eerder wat ervaringen over geschreven: xFeverr in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
Het werkt eigenlijk allemaal niet zo heel goed. Zeker het automatisch wisselen van baan mag nog heel veel verbetering krijgen. Dat werkt eigenlijk alleen maar als het heel erg rustig is en de wissels niet te lastig zijn. Maar ja, wanneer heb je het het meeste nodig? bij drukte.
Ah super thanks! Dat is fijn te weten.Siluro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Highland rijder hier. Begrijp uit diverse reacties dat de dubbelklik optie (bij juniper) er niet meer inzit. Echter kun je autopilot wel uitzetten in het menu en gewoon op TACC gaan rijden. Die blijft gewoon aan met een baanwissel. Dan zit je in ieder geval op het niveau dat je gewend bent.
Dan is het in ieder geval geen achteruitgang en wie weet dmv software updates een vooruitgang in combi met auto pilot.
Thanks dit ga ik even terug lezen.xFeverr schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:49:
[...]
Ik heb EAP en heb er al eerder wat ervaringen over geschreven: xFeverr in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Het werkt eigenlijk allemaal niet zo heel goed. Zeker het automatisch wisselen van baan mag nog heel veel verbetering krijgen. Dat werkt eigenlijk alleen maar als het heel erg rustig is en de wissels niet te lastig zijn. Maar ja, wanneer heb je het het meeste nodig? bij drukte.
1 tip: ga nog een keer proefrijden met alleen TACC aan. Er zijn diverse locaties waarbij TACC anders reageert dan de ACC die je waarschijnlijk nu al hebt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je veel meer last hebben van phantombreaking dan wat je nu hebt. Het mag dan veel slimmer zijn, praktisch gezien gebruik ik TACC minder dan op mijn vorige auto's.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:14:
[...]
Ah super thanks! Dat is fijn te weten.
Dan is het in ieder geval geen achteruitgang en wie weet dmv software updates een vooruitgang in combi met auto pilot.
Tja, je kunt het zien als klagen, je kunt het ook zien als een verbetervoorstel om OOK ouderwetse CC te kunnen gebruiken, zoals dat bij veel andere merken wèl mogeljik is.Damian schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:12:
[...]
Is ook pas 100 keer aangegeven hier dat op dat soort typisch Hollandse wegen je geen TACC of AutoPilot moet gebruiken. Staat ook duidelijk in de handleiding van je Tesla.
Snap niet dat mensen daarover blijven klagen
Ik zit in team 2
Hetzelfde probleem hier. Ik heb de gordel achter de rugleuning langs vastgeklikt in de houder.sonina schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:01:
Ik zit nog eens met een praktische vraag voor onze model Y.
We hebben een zoontje van 2 jaar die mee kan genieten van de auto in een isofix kinderstoel.
Nu hij toch iets groter (en dus zwaarder) begint te worden begint de auto af en toe melden dat er een passagier geen gordel draagt met melding op het scherm en bijhorende geluidjes.
Wat is het slimste idee, de gordel achter de stoel permanent vastgeklikt laten? Of eventuele met een metalen clip die je ongetwijfeld ergens kan kopen de gordel permanent 'aandoen'?
Iemand ervaring mee?
Heeft die ergens invloed op, dat de auto denk dat die passagier bv. niet uitstapt?
Iemand een dip voor een stoel beschermer? Die Isofix stoelen moet je best stevig vast duwen en je krijgt daardoor deuken in je bank die iig na een paar dagen nog te zien zijn...
Ik ben van een V90 (nagenoeg full option) overgestapt naar de Y, en dat is prima als je kan leven met wat minder comfort in de vering.detim schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:08:
Hallo,
Momenteel rijd ik in een BMW X3 hybride uit 2021.
Erg fijne auto, maar ben toch aan het kijken naar een Tesla Y nieuw model. Omdat voor mij elektrisch rijden vrij gunstig zal zijn en ik houd erg van de technische snufjes die een Tesla biedt. We hebben nog een BMW x1 voor vakanties, dus dat is ook niet zo’n probleem.
De BMW is natuurlijk een vrij premium auto die mooi is afgewerkt en luxe zit etc.
Ik lees dat een Tesla weer wat minder luxe is en een hoger plastic gehalte. Nieuwprijs van de BMW is ook bijna het dubbele van een Model Y.
Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er hier mensen die van een luxe auto naar een Tesla 3 of Y gegaan zijn?
Wat de prijs betreft... kijk ook naar de leaseprijzen, want de Tesla schrijft momenteel heel snel af, en BMW geeft hele dikke kortingen voor bedrijven met overeenkomsten.
Waarschijnlijk heeft dit Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3" er ook wat mee te maken, dus denk 2 keer na.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De TACC doet het tegenwoordig wel prima op wegen zonder middenstreep hoor. Er is behoorlijk verbeterd (tot mijn verrassing)pimk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:48:
[...]
Tja, je kunt het zien als klagen, je kunt het ook zien als een verbetervoorstel om OOK ouderwetse CC te kunnen gebruiken, zoals dat bij veel andere merken wèl mogeljik is.
Ik zit in team 2
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb deze in de auto. Mooi degelijk spulMWDKing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:14:
[...]
Hetzelfde probleem hier. Ik heb de gordel achter de rugleuning langs vastgeklikt in de houder.
Iemand een dip voor een stoel beschermer? Die Isofix stoelen moet je best stevig vast duwen en je krijgt daardoor deuken in je bank die iig na een paar dagen nog te zien zijn...
https://www.amazon.nl/Kew...bap_d_grid_rp_0_12_i&th=1
Thx. Gekocht!Schwarz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Ik heb deze in de auto. Mooi degelijk spul
Misschien is het in België anders, maar de meest kale BMW iX1 is maar 12 euro p/m goedkoper dan de MY bij Athlon (en je weet hoe BMW met 101 opties de boel wat kan opvrolijken). De iX3 is 350 euro p/m duurderTommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Ik ben van een V90 (nagenoeg full option) overgestapt naar de Y, en dat is prima als je kan leven met wat minder comfort in de vering.
Wat de prijs betreft... kijk ook naar de leaseprijzen, want de Tesla schrijft momenteel heel snel af, en BMW geeft hele dikke kortingen voor bedrijven met overeenkomsten.
Waarschijnlijk heeft dit Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3" er ook wat mee te maken, dus denk 2 keer na.
Ben ook benieuwd waar jij vandaan hebt dat Tesla op dit moment sneller zou afschrijven, want de lease offerte van de Juniper RWD is op dit moment goedkoper dan mijn huidige MY RWD van 1 jaar geleden
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 17-03-2025 15:15 ]
Ik heb hiervoor zo'n clip gekocht die je in de gordelhouder klikt. Gordel hangt los naast de kinderstoel.sonina schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:01:
Ik zit nog eens met een praktische vraag voor onze model Y.
We hebben een zoontje van 2 jaar die mee kan genieten van de auto in een isofix kinderstoel.
Nu hij toch iets groter (en dus zwaarder) begint te worden begint de auto af en toe melden dat er een passagier geen gordel draagt met melding op het scherm en bijhorende geluidjes.
Wat is het slimste idee, de gordel achter de stoel permanent vastgeklikt laten? Of eventuele met een metalen clip die je ongetwijfeld ergens kan kopen de gordel permanent 'aandoen'?
Iemand ervaring mee?
Heeft die ergens invloed op, dat de auto denk dat die passagier bv. niet uitstapt?
klik
Ik heb ook zo'n stoelbeschermer, maar merk dat ik de Maxicosi isofix base minder goed/strak tegen de achterstoel krijg. Heb de bovenste flap nu er af gehaald, en dan zit 'ie merkbaar strakker tegen de achterstoel. Iets om rekening mee te houden.Schwarz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Ik heb deze in de auto. Mooi degelijk spul
[ Voor 19% gewijzigd door Bart_GR op 17-03-2025 15:06 ]
Vandaag voor het eerst de procedure, van een leenauto meegemaakt. Wat is dit gaaf in elkaar gezet.
1. Je meld je eigen auto aan voor service (inchecken).
2. Je krijgt de huurovereenkomst in de app. Als je deze accepteert. Verschijnt er bij producten een nieuwe auto bij.
3. Je zoekt hem op (toeter) en stelt de telefoonsleutel in.
4. Je zet je stoelen goed, en rijd weg. Zelfs mijn podcast op spotify ging verder waar hij was.
Hier is toch wel over nagedacht 😀
1. Je meld je eigen auto aan voor service (inchecken).
2. Je krijgt de huurovereenkomst in de app. Als je deze accepteert. Verschijnt er bij producten een nieuwe auto bij.
3. Je zoekt hem op (toeter) en stelt de telefoonsleutel in.
4. Je zet je stoelen goed, en rijd weg. Zelfs mijn podcast op spotify ging verder waar hij was.
Hier is toch wel over nagedacht 😀
Ik kan een Q6 RWD performance krijgen met het budget van een MY LR AWD in lease in België.pdidi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Misschien is het in België anders, maar de meest kale BMW iX1 is maar 12 euro p/m goedkoper dan de MY bij Athlon (en je weet hoe BMW met 101 opties de boel wat kan opvrolijken). De iX3 is 350 euro p/m duurder
Ben ook benieuwd waar jij vandaan hebt dat Tesla op dit moment sneller zou afschrijven, want de lease offerte van de Juniper RWD is op dit moment goedkoper dan mijn huidige MY RWD van 1 jaar geleden
Wat een verschillen...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dus in andere worden beter trekhaak laten monteren zonder tesla software ? Wij gaan in de zomer op vakantie (3000km retour) met fietsen achterop en wil niet elke keer towing mode uitzetten.RF1000 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:40:
[...]
Heb de mijne 5jr geleden bij trekhaakcentrum laten monteren. Geen towing mode dus van die streepjes op het scherm ten teken dat er iets vlak achter de auto zit. Niet storend. AP werkt gewoon.
Nu een trekhaak laten monteren op mn M3H bij Tesland en moet ik iedere keer towingmode uit zetten want anders geen AP. (Trekhaakcentrum monteert blijkbaar nog geen trekhaken op de nieuwe M3)
Ik zie namelijk geen meerwaarde in towing mode voor vervoeren van de fietsen
Bekleding laten vervangen?jongetje schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:01:
[...]
Voor het prijs verschil kun je de Tesla elk jaar in een ander kleur wrappen en voor een paar duizend euro kun je de bekleding laten vervangen door een professioneel bedrijf.
En dat met al die Airbags en dan zeker weten dat het goed gaat werken?
Wrap? Vraag maar eens aan de mensen na jaren als de wrap eraf moet.
Hele klus en je zult niet de eerste zijn die de lak (blanke lak) mee trekt.
Als je hem leased dan brengen ze dat gewoon in rekening en spuitwerk is heel kostbaar.
Doe maar eens een zoekactie op het wrappen, gaat echt niet altijd bij iedereen goed hoor, en dan bedoel ik als het na jaren in de zon en winter eraf gaat.
Er was volgens mij iemand in deze topic reeks die het interieur in de kleur cognac had laten bekleden. Was goed gelukt.Bomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:09:
[...]
Bekleding laten vervangen?
En dat met al die Airbags en dan zeker weten dat het goed gaat werken?
Wrap? Vraag maar eens aan de mensen na jaren als de wrap eraf moet.
Hele klus en je zult niet de eerste zijn die de lak (blanke lak) mee trekt.
Als je hem leased dan brengen ze dat gewoon in rekening en spuitwerk is heel kostbaar.
Doe maar eens een zoekactie op het wrappen, gaat echt niet altijd bij iedereen goed hoor, en dan bedoel ik als het na jaren in de zon en winter eraf gaat.
Moet ik je gelijk geven.Psycho_Mantis schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Niet om alle positiviteit te verstoren hier, maar mijn Tesla kraakt na 2 jaar aan alle kanten als je over een drempel heen rijdt.
En ja, andere merken doen aan optie pakketten. Eigenlijk wilt niemand de crisisuitvoering van een auto, tot we het over de prijs gaan hebben. Bij Volkswagen was de toerenteller vroeger zelfs een optie.
Tesla value for money is heel hoog, MAAR alles is hetzelfde.
Allemaal dezelfde interieuren, allemaal dezelfde beperkte wielkeuzes, 0 serieuze opties die je kunt toevoegen van andere duurdere modellen.
Voorbeeld, audio is niet te upgraden en je moet dus het duurdere model kiezen. Gemiste kans.
Ik snap de reden, en dat zorgt ervoor dat alles voor die prijs kan, maar het blijft een groot verschil met pak hem beet een BMW.
Maar ook daar kan je je kapot ergeren bij die Duitsers met hun opties.
Mooie opties die dan verdwijnen als je een andere optie kiest die daar NIETS mee te maken heeft maar op de 1 of andere manier niet kan.
Zojuist weer gedaan en niks melding en die Frunk direct openybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:48:
[...]
Volgens mij is die melding al sinds jaar en dag zo?
Klopt, zat hoezen in China te vinden, MAAR hoe zit dat met je veiligheid?SL65 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:15:
[...]
Er was volgens mij iemand in deze topic reeks die het interieur in de kleur cognac had laten bekleden. Was goed gelukt.
Wie zegt dat het getest is en als je kijkt naar de hoge veiligheids rating weet ik niet of je die gok wilt wagen.
Sowieso niet binnen de garantie periode.
Enhanced Auto Pilot en tevens FSD zijn zonde van het geld.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
Hier in NL werkt meer als de helft niet (regelgeving) of het werkt niet zoals men vaak hoopt.
Echt geld weggooien.
En niet in de buurt van de auto? Melding komt wellicht alleen als er geen BT connectie is?Bomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:21:
[...]
Zojuist weer gedaan en niks melding en die Frunk direct open
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nope, niet verbonden en gewoon die klep open doen. Ik was te voorbarig blijkt wel.Inspired schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:32:
[...]
En niet in de buurt van de auto? Melding komt wellicht alleen als er geen BT connectie is?
Ja eigenlijk wel. Toen nooit geen omkijken naar gehad, nu iedere keer uitzettenEnot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:21:
[...]
Dus in andere worden beter trekhaak laten monteren zonder tesla software ? Wij gaan in de zomer op vakantie (3000km retour) met fietsen achterop en wil niet elke keer towing mode uitzetten.
Ik zie namelijk geen meerwaarde in towing mode voor vervoeren van de fietsen
En ook niet in de buurt van de auto?Bomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:40:
[...]
Nope, niet verbonden en gewoon die klep open doen. Ik was te voorbarig blijkt wel.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Als ik het doe via de snelkoppeling dan vraagt hij of ik het zeker weet, doe ik het vanuit het bediening menu, plopt hij meteen open. Wellicht zit daar het verschil tussen jullie 2?Bomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:21:
[...]
100 punten voor jou!gjcvro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:27:
[...]
Als ik het doe via de snelkoppeling dan vraagt hij of ik het zeker weet, doe ik het vanuit het bediening menu, plopt hij meteen open. Wellicht zit daar het verschil tussen jullie 2?
Met de sectie 'bediening' in de app gaat hij gewoon open, maar de gevoelige widget geeft wel een waarschuwing.
Snap dat niet dat ik 2 dagen geleden die melding kreeg want toen zat die frunk niet als shortcut in mijn widget.
Bijzonder
Vandaag een proefrit gemaakt in de nieuwe Tesla Model Y Long Range RWD. Veel ruimte . Prima auto, wel wennen aan de one pedal driving. Daardoor reageert de auto sneller en vind ik persoonlijk niet direct fijn. Vind dat bij mijn ID4 echt fijner . Zal wel een kwestie van wennen zijn.
Zitcomfort vind ik wat hard en gemiddeld. ID4 is dat veel zachter. Scherm is prachtig en super helder. Zeer mooi en responsive.
Verder wel gek dat de hoofdsteun niet omhoog of omlaag kan. Ik als lange man heb die steun in mijn nek.
En ja, onderweg weet je dat je bekeken wordt door het stigma wat nu op Tesla zit .
Zitcomfort vind ik wat hard en gemiddeld. ID4 is dat veel zachter. Scherm is prachtig en super helder. Zeer mooi en responsive.
Verder wel gek dat de hoofdsteun niet omhoog of omlaag kan. Ik als lange man heb die steun in mijn nek.
En ja, onderweg weet je dat je bekeken wordt door het stigma wat nu op Tesla zit .
[ Voor 25% gewijzigd door MaStar op 17-03-2025 19:40 ]
Dan ben jij precies de doelgroep van de nieuwe feature van de Juniper om de vertraging van One Pedal Driving te verminderenMaStar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:38:
Vandaag een proefrit gemaakt in de nieuwe Tesla Model Y Long Range RWD. Veel ruimte . Prima auto, wel wennen aan de one pedal driving. Daardoor reageert de auto sneller en vind ik persoonlijk niet direct fijn. Vind dat bij mijn ID4 echt fijner . Zal wel een kwestie van wennen zijn.
Geen idee hoe de ID4 het doet, maar ik kom van een Kia Niro, en had die ook al altijd op max regenereren staan, ik vind het heerlijk rijden, bijna alles kun je doseren met die ene pedaal, en als het echt ff nodig is kun je extra remmen. Zelden nodig.MaStar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:38:
Dat zal toch echt ook tussen je oren zitten en als je er last van denkt te hebben had je geen proefrit hoeven maken.MaStar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:38:
Precies. Je zou het Tesla bijna kwalijk nemen dat ze een basismodel met een non-upgradable schamele 9 speakers uitrustenBomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:20:
[...]
Moet ik je gelijk geven.
Tesla value for money is heel hoog, MAAR alles is hetzelfde.
Allemaal dezelfde interieuren, allemaal dezelfde beperkte wielkeuzes, 0 serieuze opties die je kunt toevoegen van andere duurdere modellen.
Voorbeeld, audio is niet te upgraden en je moet dus het duurdere model kiezen. Gemiste kans.
Ik snap de reden, en dat zorgt ervoor dat alles voor die prijs kan, maar het blijft een groot verschil met pak hem beet een BMW.
Maar ook daar kan je je kapot ergeren bij die Duitsers met hun opties.
Mooie opties die dan verdwijnen als je een andere optie kiest die daar NIETS mee te maken heeft maar op de 1 of andere manier niet kan.
Dat je van een dure Bmw of Audi blij wordt, is ontstaan dankzij de afschrikkende werking die van het basismodel zonder opties uitgaat. Zonder kaal, geen luxe.
@nerovectra probleem is natuurlijk dat ze het verstoppen en alles "premium" noemen
Interesting 🤔 FSD supervised in mei naar NL?
https://x.com/KRoelandsch...z9vWvLBQ16xVG-XL3FIw&s=08
[ Voor 11% gewijzigd door RF1000 op 17-03-2025 21:03 ]
Veels te veel mensen hier gaan uit van Lease.nerovectra schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:33:
[...]
Precies. Je zou het Tesla bijna kwalijk nemen dat ze een basismodel met een non-upgradable schamele 9 speakers uitrusten![]()
Dat je van een dure Bmw of Audi blij wordt, is ontstaan dankzij de afschrikkende werking die van het basismodel zonder opties uitgaat. Zonder kaal, geen luxe.
Op de gewone prive aanschaf markt koopt vrijwel niemand een kale auto.
Die full options Duitse wagens kopen ze vaak 2e hands en dan zijn de prijzen een stuk schappelijker. Ook import is nog steeds populair en vanuit Duitsland zie je nooit een kale wagen.
Nadeel is dat soms de zoektocht naar jouw ideale configuratie monnikenwerk is want er zijn zoveel variabelen.
Vwb de audio bij Tesla. Die is goed, ook in de basis maar als je de Premium setup gewend bent dan is het behelpen.
Met de model S kon je de audio configuratie kopen als optie maar met de 3 en Y is dat voorbij en blijft jammer.
Precies! Er wordt een gebruikte auto (waarbij je dus altijd e.e.a. niet krijgt wat je wèl wil, en andersom) gekozen zodat je wat je bespaart op aanschaf, via de achterdeur weer uitgeeft aan extra onderhoudskosten en een lagere opbrengst als je 'm van de hand doet. In de hoop dat de vorige eigenaar geen ernstige reden had om de auto zo snel alweer van de hand te doen. Maar dan rij je wèl in een auto in een unieke samenstelling.Bomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:03:
[...]
Veels te veel mensen hier gaan uit van Lease.
Op de gewone prive aanschaf markt koopt vrijwel niemand een kale auto.
Die full options Duitse wagens kopen ze vaak 2e hands en dan zijn de prijzen een stuk schappelijker. Ook import is nog steeds populair en vanuit Duitsland zie je nooit een kale wagen.
Nadeel is dat soms de zoektocht naar jouw ideale configuratie monnikenwerk is want er zijn zoveel variabelen.
Vwb de audio bij Tesla. Die is goed, ook in de basis maar als je de Premium setup gewend bent dan is het behelpen.
Met de model S kon je de audio configuratie kopen als optie maar met de 3 en Y is dat voorbij en blijft jammer.
Zoals gezegd heb ik een nieuwe model 3 besteld nadat ik een verhoogd inruilvoorstel heb ontvangen van €29.700 voor mijn huidige wagen.
Levering staat gepland voor het einde van de week, maar ben nu wel teleurgesteld door Tesla Het definitieve inruilbod is namelijk verlaagd naar €28.100… Geen idee waarom!?
Levering staat gepland voor het einde van de week, maar ben nu wel teleurgesteld door Tesla Het definitieve inruilbod is namelijk verlaagd naar €28.100… Geen idee waarom!?
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Optielijsten zijn leuk voor de sportwagens en uniekere modellen in het gamma, niet voor de gemiddelde auto. Funest voor je productieproces en de kosten, maar daar komen sommige clubs ook al achter…
Misschien zit er verschil of het via mobiele verbinding gaat of binnen t bluetooth bereikBomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:21:
[...]
(ver weg openen vs dichtbij)
Zou super zijn! Zouden er ook gratis trials komen net als dat we in de VS zien?RF1000 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:03:
Nee, ws waar in de app je op de knop drukt, snelkoppeling of bediening.ybos schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:25:
[...]
Misschien zit er verschil of het via mobiele verbinding gaat of binnen t bluetooth bereik
(ver weg openen vs dichtbij)
Goedenavond,
Ik kan nergens een duidelijk overzicht vinden hoe het nu zit met de accu's in de verschillende Model Y Juniper modellen. Als ik het goed begrijp heeft alleen de 'normale' RWD een LFP accu en de 'long range' modellen een NMC/ NCA, dus zoals onderstaand. Kan iemand dat bevestigen?
Ik kan nergens een duidelijk overzicht vinden hoe het nu zit met de accu's in de verschillende Model Y Juniper modellen. Als ik het goed begrijp heeft alleen de 'normale' RWD een LFP accu en de 'long range' modellen een NMC/ NCA, dus zoals onderstaand. Kan iemand dat bevestigen?
- MY RWD - LFP
- MY LR RWD - NMC/ NCA
- MY LR AWD - NMC/ NCA
LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december
Het verschil zit hem hoe je de frunk opent.gjcvro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:47:
[...]
Nee, ws waar in de app je op de knop drukt, snelkoppeling of bediening.
Alleen via de widget shortcut heb je de waarschuwing. Alle andere opties (in de app zelf of in de auto) openen de frunk direct.
Dat is helemaal juist. Alleen de goedkoopste versie heeft de LFP accu.marijn18 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:10:
Goedenavond,
- MY RWD - LFP
- MY LR RWD - NMC/ NCA
- MY LR AWD - NMC/ NCA
De performance die komt zal ook zeker de NMC/NCA accu hebben.
Dat zeg ikBomberman71 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:17:
[...]
Het verschil zit hem hoe je de frunk opent.
Alleen via de widget shortcut heb je de waarschuwing. Alle andere opties (in de app zelf of in de auto) openen de frunk direct.
Nog altijd een mooi bod. Zoals gezegd bieden ze voor mijn 3 maanden oudere met 47 000 km op de klok maar €26 100. En dat is dan voor eventuele aftrek als ik het zo hoor...Barse87 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:15:
Zoals gezegd heb ik een nieuwe model 3 besteld nadat ik een verhoogd inruilvoorstel heb ontvangen van €29.700 voor mijn huidige wagen.
Volgens mij werkt Tesla op basis van biedingen van een aantal handelaren. Wellicht werkt het zo dat een handelaar, afhankelijk van hoe vol ie zit met het betreffende model, zijn bod kan verhogen en/of intrekken. Ik kreeg destijds een bod waarvoor ik mijn auto óók wel had willen kopenBarse87 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:15:
Het is voor fabrikanten een manier om auto's duur te verkopen, maar een lage vanafprijs in de media te kunnen pushen. Niet alleen de technische engineering, maar óók de engineering van het prijsbeleid van Tesla ga ik goed op.SL65 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:16:
Optielijsten zijn leuk voor de sportwagens en uniekere modellen in het gamma, niet voor de gemiddelde auto. Funest voor je productieproces en de kosten, maar daar komen sommige clubs ook al achter…
[ Voor 11% gewijzigd door nerovectra op 18-03-2025 07:30 ]
Mag ik je vragen om de link naar het artikel te plaatsen? Ik heb geen X en kan de commentsectie, waar de link staat, niet openen.RF1000 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:03:
Ik ben benieuwd wat erover gezegd wordt. Als ik naar de blogs op de site van MisterGreen kijk hebben ze het vaker mis gehad wat betreft timing van FSD-toelating
LFP accu's zijn wat groter tov van een NMC accu voor dezelfde capaciteit. Denk daarom dat de LFP accu met minder capaciteit in dezelfde ruimte past als de NMC accu met meer capaciteit voor de LR versies.marijn18 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:10:
Goedenavond,
- MY RWD - LFP
- MY LR RWD - NMC/ NCA
- MY LR AWD - NMC/ NCA
En LFP is ook zwaarder. De capaciteit van een LR voorzien met een LFP batterij zou voor veel extra gewicht zorgen.jongetje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:42:
[...]
LFP accu's zijn wat groter tov van een NMC accu voor dezelfde capaciteit. Denk daarom dat de LFP accu met minder capaciteit in dezelfde ruimte past als de NMC accu met meer capaciteit voor de LR versies.
https://xcancel.com/KRoel...z9vWvLBQ16xVG-XL3FIw&s=08 en https://xcancel.com/KRoel...tus/1901637508267413549#mChopinChopin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:39:
[...]
Mag ik je vragen om de link naar het artikel te plaatsen? Ik heb geen X en kan de commentsectie, waar de link staat, niet openen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat is gewoon een instelling. Je moest wellicht ook 1x aan de hendel trekken? Dan kan je geen TACC gebruiken en alleen AP. Dus schakelt die inderdaad helemaal uit.Alphaxe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Dank voor je reactie. Dat was niet mijn ervaring tijdens de proefrit
tijdens de proefrit ging die bij inhalen van de auto pilot\cruise control af en moest ik zelf gas geven totdat ik autopilot zelf weer aangezet had. Bij terug invoegen idem.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het zou mooi zijn als we daarmee ook gelijk een flinke update krijgen voor TACC / adaptive cruise control, mogelijk afgeleid/gebruikmakend van de FSD stack ipv een volledig aparte stack.
offtopic:
Wat een vreemde vogel die Kees.
Wat een vreemde vogel die Kees.
Juniper heeft geen hendel rechts. Je duwt 1x op het rechter scrollwheel en afhankelijk van wat je hebt ingesteld doet hij dan TACC of AP.Oekol schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:01:
[...]
Dat is gewoon een instelling. Je moest wellicht ook 1x aan de hendel trekken? Dan kan je geen TACC gebruiken en alleen AP. Dus schakelt die inderdaad helemaal uit.
Ik zal vandaag eens proberen testen of TACC aanblijft als AP wordt uitgeschakeld via een knipper + maneuver.
Wat verwacht je daar precies uit?Caayn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Het zou mooi zijn als we daarmee ook gelijk een flinke update krijgen voor TACC / adaptive cruise control, mogelijk afgeleid/gebruikmakend van de FSD stack ipv een volledig aparte stack.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
O.a. de volgende verbeteringen
- Niet vol in de ankers gaan omdat een correct geplaatst verkeersbord voor een parallelweg een andere snelheid aangeeft.
- Niet gevaarlijk gedrag vertonen bij het gebrek van een middenstreep (zoals veel wegen buiten de bebouwde kom). Denk aan sturen naar tegenliggers om maar in het "midden" te rijden, hard remmen voor niks, etc.
- Niet in paniek schieten van bijvoorbeeld fietsers/voetgangers die netjes staan te wachten om over te steken. Naast de weg of op van die oversteek eilandjes in het midden van de weg.
Er zijn zoveel plekken waar ik met de domme cruise control van mijn vorige auto wel kon rijden maar de intelligente cruise control van Tesla veels te inconsistent is.
(MY + HW3)
Ik zou het echt te gek vinden en hoop dat dit waar is, maar ergens zou ik verwachten dat als dit zo is er ook vanuit RDW publicaties over moeten zijn?
Goeie. Dan zal die knop toch ook in te stellen zijn met twee keer drukken?Fire69 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:08:
[...]
Juniper heeft geen hendel rechts. Je duwt 1x op het rechter scrollwheel en afhankelijk van wat je hebt ingesteld doet hij dan TACC of AP.
Ik zal vandaag eens proberen testen of TACC aanblijft als AP wordt uitgeschakeld via een knipper + maneuver.
Bij de oude MY en oude M3 met hendel blijft TACC aan als je hendel twee keer trekken aan hebt staan. Zoiets moet ook bij juniper en highland zijn lijkt me.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Omdat het bedrijfsgevoelige informatie is zal de RDW niet publiceren over processen rondom testen en toelating. Ik zou mijn geld overigens niet inzetten op de uiteenzetting op X. Een hoog 'als-dan' gehalte. Met hoofdletters ALS. Beginnend met "[...] ALS RDW overtuigd is"Beekforel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:33:
[...]
Ik zou het echt te gek vinden en hoop dat dit waar is, maar ergens zou ik verwachten dat als dit zo is er ook vanuit RDW publicaties over moeten zijn?
Ik ben geen jurist en heb ook geen kijkje achter de schermen bij Tesla en RDW, dus neem mijn bericht vooral ook niet als vanzelfsprekend voor de waarheid aan. Ik twijfel sterk aan artikel 39. Die is voor nieuwe technologieën of concepten waar nog geen regelgeving voor is. Voor DCAS is er regelgeving, dus spreek je naar mijn idee niet over een nieuwe technologie of concept. Ook omdat artikel 40 gek zou zijn, want die zet (na art. 39) de commissie aan het werk om regelgeving op te stellen voor de nieuwe technologie. Die er dus al is en wordt de komende jaren uitgebreid.
Een theoretisch voorbeeld waar het wel voor zou werken: We kennen nog geen autogordels, dus ook geen regelgeving en eisen. Een fabrikant bedenkt de gordel en toont aan dat het de veiligheid van de bestuurder vergroot. Artikel 39 kan gebruikt worden voor dit nieuwe onderdeel. Direct daarna wordt de commissie aan het werk gezet (artikel 40) om regelgeving en eisen op te stellen.
Ik was gisteren via DM met iemand hierover bezig.Oekol schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:55:
[...]
Goeie. Dan zal die knop toch ook in te stellen zijn met twee keer drukken?
Bij de oude MY en oude M3 met hendel blijft TACC aan als je hendel twee keer trekken aan hebt staan. Zoiets moet ook bij juniper en highland zijn lijkt me.
Blijkbaar staat in de handleiding dat je het inderdaad kan instellen op Enkel of Dubbelklikken.
Maar ik ben in de auto gaan checken en ik heb die optie niet vreemd genoeg.
Ik zit wel nog op versie 2024.44.x, de handleiding is gebaseerd op 2025.2.x.
Misschien zit daar het verschil?
Misschien kan iemand anders met een Juniper checken als die al op een nieuwere software-versie zit?
Dit kan toch nooit softwarematig opgelost worden en werken zonder af te stappen van alles op de camera's te doen? Het is vergelijkbaar met de ruitenwissers; het lukt ze gewoon niet met de techniek die ze hebben dit op te lossen en het lukt ze ook niet TACC goed te laten werken en er moeten gewoon andere sensoren in zoals andere merken waar dit soort problemen nauwelijks voorkomen.Caayn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:22:
[...]
O.a. de volgende verbeteringen
- Niet vol in de ankers gaan omdat een correct geplaatst verkeersbord voor een parallelweg een andere snelheid aangeeft.
- Niet gevaarlijk gedrag vertonen bij het gebrek van een middenstreep (zoals veel wegen buiten de bebouwde kom). Denk aan sturen naar tegenliggers om maar in het "midden" te rijden, hard remmen voor niks, etc.
- Niet in paniek schieten van bijvoorbeeld fietsers/voetgangers die netjes staan te wachten om over te steken. Naast de weg of op van die oversteek eilandjes in het midden van de weg.
Er zijn zoveel plekken waar ik met de domme cruise control van mijn vorige auto wel kon rijden maar de intelligente cruise control van Tesla veels te inconsistent is.
(MY + HW3)
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 18-03-2025 10:00 ]
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 18-03-2025 11:11 . Reden: Politiek en AWM is een deur verder; offtopic hier ]
Kijk eens wat recente filmpjes van dit youtube kanaal:Belecthor schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Dit kan toch nooit softwarematig opgelost worden en werken zonder af te stappen van alles op de camera's te doen? Het is vergelijkbaar met de ruitenwissers; het lukt ze gewoon niet met de techniek die ze hebben dit op te lossen en het lukt ze ook niet TACC goed te laten werken en er moeten gewoon andere sensoren in zoals andere merken waar dit soort problemen nauwelijks voorkomen.
https://youtube.com/@aidrivr?si=1dX0_KuJxrlwyuN5
Dan zul je zien dat het prima mogelijk is.
Meer verschillen M3 2019 - MYJ:macedon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
Dinsdag Atlas (MYJ AWD eAP) opgehaald. Hij rijdt als een bal. Heel blij mee. Op mijn vorige Tesla, Aeolos (rood M3 19" FSD) waren wat dingen anders moet ik zeggen... Dus hier dingen die in de eerste 100km opgevallen zijn:
- Stoelen zijn wat harder en zeker minder comfortable. Doen me denken een beetje op mijn BMW i3. Ik mis de rugsteunfunctie want ik heb een hernia in mij lage rug. [Edit: rugsteun zit er nog steeds in. Ik moet langer drukken]
- Zeer rustig!
- eAP is nog steeds nutteloos. Mijn eerste 2-2,5 jaar met FSD op Aeolos was ik heel blij mee! Toen kwam een domme software update en FSD werd zo dom als een kip. Ik heb hem op Mad Max en vroeger zou hij op tijd inhalen voorstellen, ik zou bewestigen en hij zou hem vlekkeloos uitvoeren. Al 2,5 jaar (imiddels 3 denk ik) gaat dom achter de auto voor me plakken, verlaagt de snelheid naar de snelheid van de auto vóór en stelt gewoon GEEN inhelen! Ik moet het inhalen zelf initieren.Ik hoopte dat dit in een nieuwere auto beter zou zijn maar het likt me zelfs erger. Ik heb wel nog steeds een 2024 software (raar). Dus ik hoop met de volgende udpate wat v13 is dat ik wat verbetering zie. Maar als dat 4-5 jaar zo blijft dan volgende keer geen eAP. Gewoon een Comander bestellen, da's goedkoper!
- AP op de knop... tja dat kon ook slimmer denk ik. Ik krijg geen keuze om te kiezen tussen 1 klik of 2 kliks. Dus ik kan niet tussen TACC, AP en eAP kiezen (zoals het was bij Aeolos). Het is eAP of niets! Ik heb nog niet geprobeerd eAP te deactiveren om te zien of ik dan wel de optie krijg.
- Na "geweldadig" onderbreken van eAP (niet door de handel of de rem dus, maar door de stuur agressief naar links of rechts) bleef bij Aeolos de TACC actief tenminste. Bij Atlas dus nu niet meer. Als ik bij Aeolos koos voor FSD op enkel druk, dan had ik dezelfde, waardoor ik uit eindelijk die enkeldruk optie niet gebruikte ondanks dat ik dat wou. Het maakt het onderbreken om handmatig in te halen veel minder soepel. Alweer, ik heb nog niet geprobeerd om de eAP te deactiveren om te kijken of dit hetzelfde is bij onderbreken van gewone AP. Dit komt door een domme fout van het software team van Tesla om het enkel-druk optie om te associeeren ook met het onderbreken van de AP optie terwijl het er niets mee heeft te maken.
- Hij is veel gevoeliger met in het scherm kijken dan Aeolos. En als ik gestaft werd bij Aeolos, bleef te minste de TACC werken. Bij Atlas (want je ik war op mijn eerste 30km al gestraft) niet!! Waarom?! Geen andere auto straft jou als je TACC aan hebt een je naar je navigatiescherm aan het kijken bent!
- Veel kleinere zicht uit de spiegel.
- De aanwijzer handel voelt als goedkoop plastic. Waarom kan je grootlicht niet bedienen daarmee? Ik heb hem altijd aan, maar soms wil ik hem meteen deactiveren als ik de AP aanzet (op snelwegen vind ik hem niet zo goed functioneren - zeker met vrachtauto's in het tegenverkeer), maar die knop op de stuur heeft ook een signaal waardoor de auto vóór mij denkt "wat wil die gast nou?!"
- Stuur glijdt te veel. Voelt kleiner en minder stevig ook. Maar jongen wat ben ik gek op de automatisch stuurverwarming functie!
- Die automatische kofferbak opendoen functie is mij nog niet gelukt om te gebruiken. Misschien moet ik eerste updaten naar een 2025 versie?
- Ik heb het gevoel dat ik op de een of andere manier minder ruimte heb ik in de kofferbak. De opening van kofferbak was te klein bij Aeolos (ik kon niet eens een bureaustoel in doen), maar binnen was hij enorm! Atlas heeft formeel veel meer ruimte, maar op de ene of andere manier heel slecht ingedeeld. Of doordar die gordijn niet omhoog gaat samen met de deur, heb ik minder toegen tot het meeste van de ruimte.
- Ik vond bij Aeolos het geluid die hij maakte tijdens opgrendelen te hard (zeker bij een rustige buurt laat 's avonds), maar die van Atlas kan ik nauwelijks horen! Iets ertussen graag Tesla!!! Of maak het maar instelbaar voor ons. Heb ik willekeurig geluid boombox geprobeerd, daan de spiegels dan niet dicht bij ongrendelen!
- Gelukkig 7m kabel erbij in plaats van de belachelijke 3,5m die ik kreeg bij de Aeolos.
- Tapijt en usb-stik zat er ook bij in tegenstelling tot Aeolos.
- Betere zonnekleppen.
Ik ben zeker een paar dingen vergeten, maar er komen nog meer posts in de toekomstOok met vragen, zoals stopt de kofferbak deur zelf bij een lage garage of moet ik er zelf voor zorgen dat ie niet tegen het plafond slaat?
![]()
[Afbeelding]
- Airco blaast te hard. Zelfs bij Auto LOW.
- Die warmtepomp maakt heel veel lawaai als de auto aan het voorverwarmen is onderweg naar een supercharger. En bij de supercharger maakt ie ook best veel lawaai. Vooral als de airco aan is tijdens opladen.
- Stem navigatie klinkt veel kunstmatiger. De oude vond ik mooier en natuurlijker.
- Binnenspiegel overdreven gedimd. 's Avonds of met zonnebril zelfs in een garage zie ik niets achter in tegenstelling tot de buitenspiegels.
- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
- AP werkt beter met lage zon dan bij M3
- Ik kreeg geen bakjes voor de middenconsole en Tesla heeft nog geen versie voor Juniper!!! Wat je op de eshop kan bestellen zijn te klein.
- Als ik mijn Apple watch heb gebruikt als sleutel moet ik echt ver lopen voordat de auto wordt vergrendeld.
- Ik zie geen trajectcontrole informatie. Maakt dat geen deel meer uit van eAP? Is het alleen bij FSD gebleven? Ik dacht dat het enige verschil van FSD en eAP het stoppen bij verkeerslichten en STOP borden was...
- Rem is zeer gevoelig vergelijken met M3
- One pedal experience was veel beter bij M3. De Juniper komt op stilstand toch een paar centimeters verder dan wat ik verwacht en tijdens optrekken voel ik de voorkant van de auto omhoog gaan zelfs als ik het heel zacht doe.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Goed voor jou. Verlies jij geld en hij heeft jouw geld al.
Maar verder:
Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Je kan vind ik beter kijken naar de recente FSD videos in China. Dit passen veel beter bij de Europese verkeerssituaties.Pierz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Kijk eens wat recente filmpjes van dit youtube kanaal:
https://youtube.com/@aidrivr?si=1dX0_KuJxrlwyuN5
Dan zul je zien dat het prima mogelijk is.
Snel even gezocht naar een video met wat chaos erin
YouTube: Tesla FSD vs. Guangzhou Rush Hour: Can It Survive the Chaos?
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 18-03-2025 11:11 . Reden: Quote knip ]
Interessant filmpje. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de software in deze situatie. Best wat overtredingen en ongemakkelijk rijgedrag. Op een gegeven moment wordt het een afweging of het functioneel nog wat toevoegt. Als ik in deze context ontzettend alert moet zijn, dan voegt FSD voor mij niets toe en rij ik liever zelf.Fire69 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Je kan vind ik beter kijken naar de recente FSD videos in China. Dit passen veel beter bij de Europese verkeerssituaties.
Snel even gezocht naar een video met wat chaos erin
YouTube: Tesla FSD vs. Guangzhou Rush Hour: Can It Survive the Chaos?
snelheidsgrensicoontje ingedrukt houden zorgt dat TACC de snelheid overneemt.macedon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
[...]
- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
Waarom was je niet tevreden?JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:18:
Hier gaat de auto er ook uit!
Ik was al niet heel erg tevreden
Best wat overtredingen is de normale manier van rijden in ChinaChopinChopin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Interessant filmpje. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de software in deze situatie.Best wat overtredingen en ongemakkelijk rijgedrag.
Ik keek onlangs een video van Out of Spec reviews, daarin wordt gezegd dat de verkeersregels in China suggesties zijn. Je gaat gewoon mee met de flow, verkeerslichten en zo kijken ze niet naar.
Niet vergeten dat FSD in China nog maar enkele maanden actief is. Het volledige systeem is getraind op virtuele data.Op een gegeven moment wordt het een afweging of het functioneel nog wat toevoegt. Als ik in deze context ontzettend alert moet zijn, dan voegt FSD voor mij niets toe en rij ik liever zelf.
In het land van de social control geen verkeersregels? Mensen die worden gestraft als ze door rood lopen en dan geen controle op de verkeersregels? Dachutnie.Fire69 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Best wat overtredingen is de normale manier van rijden in China
Ik keek onlangs een video van Out of Spec reviews, daarin wordt gezegd dat de verkeersregels in China suggesties zijn. Je gaat gewoon mee met de flow, verkeerslichten en zo kijken ze niet naar.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Leuk voor je, mag in een ander topic overigens.JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:18:
[mbr]Knip[/]
On Topic: iemand hier nog meer informatie over?
dChained schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:13:
[...]
Waarom heb ik ook alweer een witte Tesla genomen? Blijf maar poetsen![]()
Verder na +/- 2 maanden wel heel tevreden. Volgende week de laadpaal, dan wordt de situatie weer anders. Nu laad ik altijd bij een supercharger wat soms een beetje plannen is. Ik ben benieuwd hoeveel het gemak dan toeneemt.
Kleine vraag; als mijn M3 19 ver leeg is, dan krijg ik de melding dat het vermogen beperkt is. Zodra ik heb opgeladen is het ook weer weg. Nu las ik online dat dit soms een teken is dat er iets is met de batterij, maar dan zou het moeten blijven staan..
Iemand dit ook gehad?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.