Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Eduardo M schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:25:
Echter heb ik als “automatisch sturen” is geactiveerd in het autopilot menu niet meer de mogelijkheid om sec voor TACC te kiezen zoals in mijn vorige MY (1 keer hendel naar beneden was TACC en 2 keer hendel naar beneden was “automatisch sturen”) Is die mogelijkheid inderdaad vervallen of zie ik iets over het hoofd?
Dit heb ik ook gemerkt in de proefrit die ik vandaag gemaakt hebt met de Model 3. Zie eerdere bericht vandaag.
Maar ook ik heb niet ontdekt hoe alleen de ACC gebruikt kon worden als auto steer via het menu ingeschakeld was. De verkoper wist het me ook niet te vertellen.
Als het toch kan, zou ik dat ook graag willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Dit heb ik ook gemerkt in de proefrit die ik vandaag gemaakt hebt met de Model 3. Zie eerdere bericht vandaag.
Maar ook ik heb niet ontdekt hoe alleen de ACC gebruikt kon worden als auto steer via het menu ingeschakeld was. De verkoper wist het me ook niet te vertellen.
Bediening > Autopilot > Activering Autopilot en kies Dubbelklikken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5Qa1njciVcuZGypP_z-PWQPAfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcihY2eHuORMTuhhOAVZnWeM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door wootahH op 07-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
wes- schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Mij Y is nu 1.5 jaar oud, ik heb laatst een afspraak ingeschoten om de banden te laten rouleren, ruitenwissers te laten vervangen en nog een garantiepuntje met m'n dashboardkastje na te laten kijken.
Ja, je kan de ruitenwissers en interieurfilter zelf doen, maar als voorbeeld ruitenwissers: die kosten 50 euro (die van Tesla zelf) en het laten doen is 53 euro. Komt een monteur aan huis doen.
Onder service in het menu staat eigenlijk wanneer er wat moet gebeuren, wel zo handig.
Tesla maakt geen ruitenwissers, dit zijn degene die fabriek-af geleverd worden. Ook regelmatig in de "aanbieding" voor €20.

Maar ik zou het zelf ook niet doen als het een leaseauto zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:29:
Vandaag een proefrit gemaakt in de Model 3 ter mogelijke vervanging van mijn huidige Model 3 (2021).
Mixed feelings eerlijk gezegd. Om positief te beginnen: hij is zoals verwacht een stuk stiller dan mijn huidige en ook het interieur is mooier. Idem voor het nieuwe scherm/de nieuwere UI.

Ik kreeg niet een hele lekkere zitpositie: bij voet op het gaspedaal continu het gevoel van spanning op mijn been. Dat heb ik in mijn huidige Model 3 nooit zo gemerkt en was een wat vreemde gewaarwording.

De nieuwe stuurbediening ipv de stalks kan ik geen verbetering noemen. Mn richting aangeven op rotondes is onhandig maar ook het uitgaan van het knipperlicht bij het oprijden van de strook om bv rechts af te gaan terwijl je nog voor het stoplicht moet gaan wachten vond ik irritant. Met de stalks heb ik daar zelden issues mee.

Ook de bediening voor de cruise control werkte niet lekker: kort indrukken van het wieltje activeerde dan weer wel en dan weer niet de CC. Idem voor het uitschakelen van de CC. Is dit een gekend issue?
Volgens de verkoper moest ik dubbelklikken en heb ik daarna ook nog eens geprobeerd. Maar ook dan werd de CC lang niet altijd ingeschakeld.
Zeker herkenbaar, zowel de richtingaanwijzers als de TACC/AP bediening met het scroll knopje. Daarom heb ik de stalks van Enhauto besteld, als het een beetje meezit heb ik ze de komende week. Verder vind ik het een heel fijne auto dus als ik dit op kan lossen voor een paar honderd euro dan moet het helemaal goed zijn.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Bomberman71 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Precies, je moet de hendel helemaal doordrukken.
Zie het probleem niet zo.
Ik vraag me af hoe het dan bij Juniper zal werken. Daar kan je niet meer doordrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Fire69 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Ik vraag me af hoe het dan bij Juniper zal werken. Daar kan je niet meer doordrukken.
Nee, daar gaat dat niet. Dan moet je de draai/drukknop rechts geloof ik gebruiken, die is designated voor TACC en AP acties.

Wat dat betreft heeft Tesla er een zooitje van gemaakt. Ze hadden gewoon de stalks zo moeten houden en zich focussen op andere fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Bomberman71 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Nee, daar gaat dat niet. Dan moet je de draaiknop rechts geloof ik gebruiken, die is designated voor TACC en AP acties.

Wat dat betreft heeft Tesla er een zooitje van gemaakt. Ze hadden gewoon de stalks zo moeten houden en zich focussen op andere fronten.
Ik bedoelde de richtingaanwijzers. De 'stalk' die ze er terug ingezet hebben kan je niet meer doordrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Maurice- schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Tesla maakt geen ruitenwissers, dit zijn degene die fabriek-af geleverd worden. Ook regelmatig in de "aanbieding" voor €20.

Maar ik zou het zelf ook niet doen als het een leaseauto zou zijn.
Ik wel, het is meer moeite/kostbaarder om een afspraak te maken en langs te gaan, idem met interieurfilter. (Ik had het bij een bandenwissel kunnen laten doen bedenk ik me nu :/ ) Waar is de tijd gebleven dat ik minimaal jaarlijks voor een beurt naar de garage moest.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:15
wootahH schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Bediening > Autopilot > Activering Autopilot en kies Dubbelklikken
[Afbeelding]
De nieuwe model Y juniper heeft geen mogelijkheid om in te stellen hoe TACC en/of Autopilot geactiveerd moet worden. Het rechter scroll wieltje is de enige mogelijkheid met 1 keer indrukken en dan kiest ie voor TACC of Automatisch sturen afhankelijk van wat er aangevinkt is in het autopilot menu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:20
verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door H143 op 07-03-2025 21:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:13:
Net een kort ritje gemaakt, merk met 2025.2.8 flinke verbetering qua phantom brakes icm tacc!
2025.2.8 is de eerste versie met FSD 13 die ook in Europe wordt uitgerold. Dus wie weet. Er gaan berichten rond dat Shadow Mode met deze versie is aangezet waarmee FSD wordt getrained

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

@TFZ61 afgelopen jaar 3 keer naar Frankrijk geweest, ritten van 40 a 1000 km. Idd geen centje pijn met een RDW. De nieuwe Y heeft ook nog een 40km extra bereik. Zelfs met een caravan is het te doen omdat twee uur rijden een 160 km is. Moet je toch ff plassen en natuurlijk laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:07:
[...]

2025.2.8 is de eerste versie met FSD 13 die ook in Europe wordt uitgerold. Dus wie weet. Er gaan berichten rond dat Shadow Mode met deze versie is aangezet waarmee FSD wordt getrained
Gisteren de video gekeken die in de X-post gelinkt wordt.
Hij vertelt dat Tesla FSD versneld zou kunnen laten goedkeuren door gebruik te maken van een 'loophole' van de RDW ipv via de Europese UNECE regelgeving.
Iemand hier meer info over? Waarom zou de RDW hier Europa kunnen omzeilen?
(Belg hier, ik ken de RDW niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:52
Mar.tin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Het levert geen strike op, na een seconde of 30 stopt het blauwe geknipper ook.

Bron: ik die het tijdens de file getest heb vanmiddag
Ah, dus toch. Ik heb het vanmiddag ook eens geprobeerd, maar twijfelde of de melding vanzelf stopte of omdat ik het gas iets losliet en daarmee ongeveer op de ingestelde snelheid kwam.
mistermol schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Iedere keer als ik dit soort berichten lees ga ik de ultieme test aan hier waar het altijd mis gaat. Dan ga ik vol goede moed de weg op, en… BAM! 😂 Ben benieuwd hoe het dit keer gaat!
Niet gevreesd, hij doet het nog steeds :D Afgelopen dagen geen phantom brakes gehad, tot ik vanavond met mijn vriendin onderweg was, het ding zoekt de momenten goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Vandaag had ik de achterbank plat om wat groots mee te nemen, zit je dus in het gepiep dat de gordel niet om is omdat er gewicht op de sensor drukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Of 12.6.4. Ik gok er op dat 13 voorlopig hier niet ingezet wordt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:26
Franciesco schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Eén keer klikken op scrollwieltje is TACC, twee keer klikken is automatisch sturen. Wat ik heel onhandig vind is als je TACC aanstaan hebt en je wil dan ook automatisch sturen nadien, moet je eerst TACC uitzetten door één keer klikken en dan automatisch sturen aanzetten door dubbelklikken. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Eduardo M schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:48:
[...]

De nieuwe model Y juniper heeft geen mogelijkheid om in te stellen hoe TACC en/of Autopilot geactiveerd moet worden. Het rechter scroll wieltje is de enige mogelijkheid met 1 keer indrukken en dan kiest ie voor TACC of Automatisch sturen afhankelijk van wat er aangevinkt is in het autopilot menu…
Tijdens mijn proefrit met de Juniper 1.5 week geleden kon ik het gewoon instellen.
Eerst auto sturen beta inschakelen en daarna rechter scrolwiel op dubbel klikken zetten.
1x is TACC, 2x AP.

Het werkte hetzelfde als in mijn M3H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Of 12.6.4. Ik gok er op dat 13 voorlopig hier niet ingezet wordt.
In de release notes staat v12.6.4 voor HW3 en v13.2.8 voor HW4.
[specuclatie aan] Kan me voorstellen dat als Tesla inderdaad de RDW route bewandeld voor een uitzonderings goedkeuring van FSD, het veel bewijs moet aanleveren dat FSD voldoende functioneert in EU. Dat zou met de Shadow Mode kunnen worden gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:09
peerke 1960 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:12:
@TFZ61 afgelopen jaar 3 keer naar Frankrijk geweest, ritten van 40 a 1000 km. Idd geen centje pijn met een RDW. De nieuwe Y heeft ook nog een 40km extra bereik. Zelfs met een caravan is het te doen omdat twee uur rijden een 160 km is. Moet je toch ff plassen en natuurlijk laden.
Inderdaad, en ik rij geen 1200 km op een dag meer. Ga binnenkort naar Italië met mijn oude auto, lekker verdelen over 2 dagen. Rij graag door, maar lekker rusten, eten, genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:57

johanm3

Het kan altijd slechter

TheBruce schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Ja, leuke feature is dat! Tijdens de proefrit dacht ik dat het een ' extra' was maar toen ik mijn M3 RWD 2023 ophaalde bleek het gewoon standaard. :) Ik vind het niet alleen erg leuk maar ook erg praktisch. Zeker in combinatie met het akoestisch signaal.
Mooie is ook dat als er een paar auto tussen jou en het stoplicht staan, en het stoplicht gaat op groen…, dat je dan het signaaltje pas hoort als de auto voor je begint te rijden.

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:18:
[...]

Gisteren de video gekeken die in de X-post gelinkt wordt.
Hij vertelt dat Tesla FSD versneld zou kunnen laten goedkeuren door gebruik te maken van een 'loophole' van de RDW ipv via de Europese UNECE regelgeving.
Iemand hier meer info over? Waarom zou de RDW hier Europa kunnen omzeilen?
(Belg hier, ik ken de RDW niet)
Op TFF wordt hier al langere tijd over gediscussieerd. Hier een post met de laatste stand van zaken.
TL;DR Unece gaat nog lang duren en zal in eerste instantie FSD-S functionaliteit alleen op snelwegen toestaan. Het alternatief is om via de RDW (vergelijkbaar met DIV in België) een tijdelijke uitzondering te krijgen, die dan meteen voor heel de EU geldig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:08
mjvdzwet schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:50:
[...]

Tijdens mijn proefrit met de Juniper 1.5 week geleden kon ik het gewoon instellen.
Eerst auto sturen beta inschakelen en daarna rechter scrolwiel op dubbel klikken zetten.
1x is TACC, 2x AP.

Het werkte hetzelfde als in mijn M3H.
Kan je aangeven in welk menu onderdeel ik die setting kan vinden om het rechter scrollwiel op dubbel klikken te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Shenk86 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:40:
[...]

Kan je aangeven in welk menu onderdeel ik die setting kan vinden om het rechter scrollwiel op dubbel klikken te zetten?
Uit de handleiding:
Opmerking
Als Activering Autopilot is ingesteld op Enkel klikken, wordt Automatisch sturen (inclusief Traffic-aware cruise control) ook geactiveerd als u één keer op de rechter scrolltoets drukt. Tik op Bediening > Autopilot > Activering Autopilot en kies Dubbelklikken om Traffic-aware cruise control onafhankelijk van automatisch sturen te gebruiken wanneer u één keer op de rechter scrolltoets drukt.

https://www.tesla.com/own...01-4250-8CA5-DCE6135D7149

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 16:08
johanm3 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:08:
[...]

Mooie is ook dat als er een paar auto tussen jou en het stoplicht staan, en het stoplicht gaat op groen…, dat je dan het signaaltje pas hoort als de auto voor je begint te rijden.
Maar vertrouw er niet blind op. Heb wel eens op 't signaal actie ondernomen terwijl het achteraf voor stoplicht naast mij een signaal gaf. Kwam er alleen achter midden op 't kruispunt. Been there done that...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
mjvdzwet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:47:
[...]

Uit de handleiding:
Opmerking
Als Activering Autopilot is ingesteld op Enkel klikken, wordt Automatisch sturen (inclusief Traffic-aware cruise control) ook geactiveerd als u één keer op de rechter scrolltoets drukt. Tik op Bediening > Autopilot > Activering Autopilot en kies Dubbelklikken om Traffic-aware cruise control onafhankelijk van automatisch sturen te gebruiken wanneer u één keer op de rechter scrolltoets drukt.

https://www.tesla.com/own...01-4250-8CA5-DCE6135D7149
Dat staat inderdaad in de handleiding maar in de software die momenteel geïnstalleerd is zie ik deze niet terug. Zowel niet onder Bediening als onder Autopilot en evt submenus onder beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Tesla in brand in Rotterdam. Door een technisch mankement aldus de brandweer.

https://www.rijnmond.nl/n...laan-uit-elektrische-auto

Gezien het snel onder controle was lijkt het geen accu brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Shenk86 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Dat staat inderdaad in de handleiding maar in de software die momenteel geïnstalleerd is zie ik deze niet terug. Zowel niet onder Bediening als onder Autopilot en evt submenus onder beide.
Dat is bijzonder en vervelend. Op de demo auto was het er gewoon. Overigens alleen als je de bèta voorwaarden voor automatisch sturen hebt geaccepteerd.

Je hebt wel AP en niet alleen TACC toch?

[ Voor 4% gewijzigd door mjvdzwet op 08-03-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
mjvdzwet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:16:
[...]

Dat is bijzonder en vervelend. Op de demo auto was het er gewoon. Overigens alleen als je de bèta voorwaarden voor automatisch sturen hebt geaccepteerd.

Je hebt wel AP en niet alleen TACC toch?
Yep, AP geaccepteerd en geselecteerd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Shenk86 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Yep, AP geaccepteerd en geselecteerd op dit moment.
Klinkt als een bug. Welke software versie heb je? Autosteer een keer disablen en weer opnieuw aanzetten. Of een soft reset uitvoeren (linker en rechter scroll wiel 3 seconden ingedrukt houden)

[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 08-03-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Jarus20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Eén keer klikken op scrollwieltje is TACC, twee keer klikken is automatisch sturen. Wat ik heel onhandig vind is als je TACC aanstaan hebt en je wil dan ook automatisch sturen nadien, moet je eerst TACC uitzetten door één keer klikken en dan automatisch sturen aanzetten door dubbelklikken. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
Ok, vreemd dat die knop dan zo wisselend reageerde tijdens mijn proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
verkeerde topic: Het grote Tesla Levering topic #2

[ Voor 75% gewijzigd door We Are Borg op 08-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:51:
[...]

Ah die had ik niet gevonden. 👍🏻
Kijk altijd naar de nummers op Notateslaapp.

Zou mooi zijn als ze de 13 engine ineens gebruiken. Dat zou een hoop ellende uit de 12.x die we hiervoor kregen moeten wegnemen.

Ga ik weer eens voorzichtig testen met AP en kijken of ik weer wat vertrouwen in de auto kan krijgen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Jarus20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Als je gewoon snel genoeg dubbel klikt, en nee dat hoeft niet super snel, activeert hij gewoon netjes AP zonder eerst TACC uit te schakelen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
Sinds december 2024 in het bezit van een Model Y RWD LR. Dus zonder mistlampen. Op het scherm van de Tesla is echter een Model Y mét mistlampen te zien.

Is dit standaard of een foutje?

M.a.w. meer Model Y RWD (LR) bezitters die toch een Model Y met mistlampen op het scherm zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:54
Flatwhite schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:41:
Sinds december 2024 in het bezit van een Model Y RWD LR. Dus zonder mistlampen. Op het scherm van de Tesla is echter een Model Y mét mistlampen te zien.

Is dit standaard of een foutje?

M.a.w. meer Model Y RWD (LR) bezitters die toch een Model Y met mistlampen op het scherm zien?
Ja, jammer maar is niet anders denk ik. Knipperlicht is ook rood i.p.v oranje. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertje79
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:43
Heeft iemand hier ervaring met private lease van een occasion model 3?
Ik zag dat ze deze op verschillende sites aanbieden namelijk en dit heeft mijn interesse wel gewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Wellicht is het al gemeld, maar bij Zwolle/Wezep staat de Y Juniper in verschillende kleuren. Ik heb iig een witte en een zwarte gezien. Hele gave auto als je het mij vraagt :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shenk86
pdidi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Klinkt als een bug. Welke software versie heb je? Autosteer een keer disablen en weer opnieuw aanzetten. Of een soft reset uitvoeren (linker en rechter scroll wiel 3 seconden ingedrukt houden)
2024.44.58. Ik wacht eerst maar eens tot ik op de software versie zit die overeenkomt met de handleiding…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:49
pdidi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb sinds gister ook de nieuwe Model Y. Exact hetzelfde probleem. Geen optie tot dubbelklik. Grootste irritatie is nog wel dat bij een baanwissel de AP uit gaat en dus ook TACC. Moet bij een baanwissel dus nu altijd het gas indrukken, waar voorheen de TACC het dan overnam.

Hopelijk wordt dit bij een software update opgelost.

Verder vind ik het bijzonder dat het groot licht aangaat als ik in de nacht AP gebruik. Hierdoor worden tegenliggers verblind. Effectief kan ik in de nacht dus geen AP gebruiken.

Verder prima auto!
Shenk86 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:43:
[...]

2024.44.58. Ik wacht eerst maar eens tot ik op de software versie zit die overeenkomt met de handleiding…
Ik heb ook deze versie.
2024.44.58.3

[ Voor 13% gewijzigd door desert spider op 08-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
desert spider schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb sinds gister ook de nieuwe Model Y. Exact hetzelfde probleem. Geen optie tot dubbelklik. Grootste irritatie is nog wel dat bij een baanwissel de AP uit gaat en dus ook TACC. Moet bij een baanwissel dus nu altijd het gas indrukken, waar voorheen de TACC het dan overnam.

Hopelijk wordt dit bij een software update opgelost.

Verder vind ik het bijzonder dat het groot licht aangaat als ik in de nacht AP gebruik. Hierdoor worden tegenliggers verblind. Effectief kan ik in de nacht dus geen AP gebruiken.

Verder prima auto!

[...]

Ik heb ook deze versie.
2024.44.58.3
Irritant hè dat grote licht? Je zou het wel uit kunnen zetten tijdens AP, door het groot licht van je af te duwen met de hendel, althans, als dat nog zo gaat op de nieuwe Y. Maar het is vreselijk irritant. Ik heb nu een Commander en daar ingesteld dat groot licht nooit aan mag, erg fijn zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
mistermol schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Irritant hè dat grote licht? Je zou het wel uit kunnen zetten tijdens AP, door het groot licht van je af te duwen met de hendel, althans, als dat nog zo gaat op de nieuwe Y. Maar het is vreselijk irritant. Ik heb nu een Commander en daar ingesteld dat groot licht nooit aan mag, erg fijn zo!
Het groot licht gaat niet uit als er tegenliggers zijn? Het moet toch zo werken met matrix koplampen of niet??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
shinken82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Het groot licht gaat niet uit als er tegenliggers zijn? Het moet toch zo werken met matrix koplampen of niet??
Het licht gaat niet uit, hij dimt het op het stukje waar je tegenligger zich zou moeten bevinden. Er is dus een kleine uitsnede waar het grote licht niet schijnt, maar daar overal omheen wel. Alleen meestal ervaart een tegenligger dat niet op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:49
mistermol schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de tip.
Twijfelde al om een Commander te kopen. Zodra die beschikbaar is voor de nieuwe Y zal ik die gelijk bestellen.
shinken82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Soms wel, soms niet. Ik kreeg over een stukje van 2 km 3x groot licht van een tegenligger. Niet betrouwbaar in ieder geval.
mistermol schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Het ligt naar niet uit, hij dimt het op het stukje waar je tegenligger zich zou moeten bevinden. Er is dus een kleine uitsnede waar het grote licht niet schijnt, maar daar overal omheen wel. Alleen meestal ervaart een tegenligger dat niet op die manier.
Dat wist ik niet eens :P De tegenliggers ervaren het idd niet positief.

[ Voor 19% gewijzigd door desert spider op 08-03-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
De commander is wel fijn voor een aantal zaken hoor (snelheidswaarschuwing uit, AP hervatten na baanwissel oa) maar de “Force manual high beam” optie werkt niet echt betrouwbaar. Zou zeggen zo 1op3 keer gaat het grootlicht toch aan na inschakelen AP.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Tijdens mist en dan met name in het donker kan je goed zien wat de verlichting doet.
Best wel mooi hoe hij de bundel openvouwt en dan weer sluit enzo.

Grootlicht krijg je somstoch met dimlicht door LED licht en in NL ervaren veel dat snel als hinderlijk.
Dat hadden we 20 jaar geleden ook toen Xenon massaal opkwam.

Ik doe vaak grootlicht uit maar soms vergeet ik want idd hij gaat aan zodra Ap aan gaat.
Maak me er niet zo druk meer om. Ik ben weleens geflashed (meestal vrachtwagens) maar zeker niet iedere keer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 07:29

GVR

Echt nog nooit commentaar gehad met automatisch groot licht, functie werkt heel goed hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

GVR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:53:
Echt nog nooit commentaar gehad met automatisch groot licht, functie werkt heel goed hier.
Ja als bestuurder is het ideaal maar als tegenligger is het vreselijk.

Het licht is gewoon te fel, het zijn vooral de schitteringen die langs je heen schijnen.

En er zijn gewoon héél veel auto’s die niet goed zijn afgesteld. Of er zijn geen regels of de fabrikanten worden er niet op aangesproken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50
Voor wie in het noorden is, bij de Superchargers in groningen hebben ze nu een stand en kun je testrijden met de nieuwe Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:45
GVR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:53:
Werkt hier ook prima. Krijg af en toe groot licht toegeflitst maar dat helpt juist de Tesla om snel te dimmen waar de tegenligger zich bevindt. Maar ik wordt vaker beflitst als een weggebruiker zich in het rechter deel van het gedimde licht bevindt. Dus los van het adaptieve groot licht. Die zet ik alleen soms uit in bebouwde kom of bij iemand die erg in de verte vóór me rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Laatst online: 10:45
Ethirty schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Ja als bestuurder is het ideaal maar als tegenligger is het vreselijk.

Het licht is gewoon te fel, het zijn vooral de schitteringen die langs je heen schijnen.

En er zijn gewoon héél veel auto’s die niet goed zijn afgesteld. Of er zijn geen regels of de fabrikanten worden er niet op aangesproken.
Klopt, ik heb het licht een keer of vier lager afgesteld voordat het optimaal werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Idanue schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:58:
Voor wie in het noorden is, bij de Superchargers in groningen hebben ze nu een stand en kun je testrijden met de nieuwe Y.
Model Y is volgeboekt de hele middag. Er staat nog wel een highland LR.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBruce
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Dutchlimits schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Je kan de hoogte instellen

1. Open de achterklep volledig. 
2. Beweeg de achterklep handmatig naar de gewenste hoogte. 
3. Houd de knop aan de onderzijde van de achterklep minstens drie seconden ingedrukt totdat u een bevestigingsgeluid hoort. 
4. Sluit de achterklep en open deze opnieuw om te bevestigen dat de gewenste hoogte is ingesteld. 
Works like a charm. Dank. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mistermol schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Iedere keer als ik dit soort berichten lees ga ik de ultieme test aan hier waar het altijd mis gaat. Dan ga ik vol goede moed de weg op, en… BAM! 😂 Ben benieuwd hoe het dit keer gaat!
Vandaag nog even wat meer gereden en getest. Tegenliggers ging erg goed en een stuk weg waar hij moeite heeft te bepalen wat de weg is ging ook beter (gaf stuurcorrecties omdat hij dacht dat we de berm in reden).

Tegenliggende fietsers daarintegen was een drama. Die had ik nog niet eerder gezien dus weet niet hoe dat eerder was, maar 1 keer zelfs een nagenoeg full stop. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Vandaag voor het eerst mijn MY Juniper LR AWD geladen: hij geeft nu een laadpercentage van 62% aan en een range van 303 km. Als ik dat extrapoleer naar 100% laadpercentage dan kom ik uit op een range van 489 km. Bij lange na dus niet de 568 km die volgens de specs zou moeten gelden. Iemand anders vergelijkbare cijfers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
Beekforel schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Vandaag nog even wat meer gereden en getest. Tegenliggers ging erg goed en een stuk weg waar hij moeite heeft te bepalen wat de weg is ging ook beter (gaf stuurcorrecties omdat hij dacht dat we de berm in reden).

Tegenliggende fietsers daarintegen was een drama. Die had ik nog niet eerder gezien dus weet niet hoe dat eerder was, maar 1 keer zelfs een nagenoeg full stop. 8)7
Het is heel simpel.
In NL is de standaard AP alleen goed te gebruiken op een snelweg, en bij voorkeur in het donker zonder veel verkeer.

De rest is allemaal een gok. Maak me niks uit wat ze zeggen maar ik heb alles lopen proberen maar het is niet te vertrouwen. Niet in de bebouwde kom, niet op wegen zonder belijning, etc etc.
En dat met een Y met Hardware 4 (nov 2024).

Misschien dat Full FSD beter is en het zal heus beter zijn in de USA maar mij boeit dat weinig.
Hier in NL kan je er alleen fatsoenlijk mee rijden op de snelweg zonder al teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Eduardo M schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:33:
Vandaag voor het eerst mijn MY Juniper LR AWD geladen: hij geeft nu een laadpercentage van 62% aan en een range van 303 km. Als ik dat extrapoleer naar 100% laadpercentage dan kom ik uit op een range van 489 km. Bij lange na dus niet de 568 km die volgens de specs zou moeten gelden. Iemand anders vergelijkbare cijfers?
Die 568 die jij noemt zal de WLTP zijn, maar je Tesla geeft de EPA weer, die is een stuk lager en ook realistischer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
Ik snap het écht niet, dat er zo weinig mensen tevreden zijn met de AP, maar heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal. Ik vind de AP heerlijk rijden, als ik eerlijk ben. Rijdt perfect op 80km en de snelweg, verder niet echt nodig. Voor vakantie had ik een aantal benzine wagens: een nieuwe Peugeot 508SW en een nieuwe Mazda 6 sw, ik vond ze niet vergelijkbaar in de adaptieve cruise control/lane assist (want daar vergelijk ik de AP mee). Het aan/uitschakelen van de AP heb ik geen problemen mee, misschien dat dat het grootste irritatiepunt van de meesten hier is?

momenteel heb ik een M3 SR+ uit maart 2020 en krijg binnenkort een MY RWD LR. Ik hoop dat het net zo lekker rijdt, al ben ik een beetje bang voor de verhalen over “de kick” en “stug rijden”. Heb een ritje in een My van een vriend gemaakt en dat was prima, verder geen testrit oid.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
Bint schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:02:
Ik snap het écht niet, dat er zo weinig mensen tevreden zijn met de AP, maar heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal. Ik vind de AP heerlijk rijden, als ik eerlijk ben. Rijdt perfect op 80km en de snelweg, verder niet echt nodig. Voor vakantie had ik een aantal benzine wagens: een nieuwe Peugeot 508SW en een nieuwe Mazda 6 sw, ik vond ze niet vergelijkbaar in de adaptieve cruise control/lane assist (want daar vergelijk ik de AP mee). Het aan/uitschakelen van de AP heb ik geen problemen mee, misschien dat dat het grootste irritatiepunt van de meesten hier is?

momenteel heb ik een M3 SR+ uit maart 2020 en krijg binnenkort een MY RWD LR. Ik hoop dat het net zo lekker rijdt, al ben ik een beetje bang voor de verhalen over “de kick” en “stug rijden”. Heb een ritje in een My van een vriend gemaakt en dat was prima, verder geen testrit oid.
Stug onderstel van de Y is al tjden niet meer. Vanaf 2023 hebben ze het onderstel aangepakt en het is prima.
De nieuwe Juniper is wellicht nog beter.
Sure, de Y werd daarmee niet een citroen met veerbollen of een Mercedes S klasse maar gewoon prima.
Natuurlijk is stuk persoonlijk maar ik vind het niet stug, niet zacht, gewoon prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Bomberman71 op 08-03-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
maharens schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Die 568 die jij noemt zal de WLTP zijn, maar je Tesla geeft de EPA weer, die is een stuk lager en ook realistischer.
Dan zou dat veranderd zijn tov mijn vorige MY, die gaf keurig de WLTP range aan als ie vol was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Eduardo M schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:33:
Als je de 20" wielen hebt klopt het precies (EPA range in km kun je van de Canadese Tesla site halen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ejh0uyVSFVZy6rjRGbRBl0QgZsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGnGYDklcdhJsuDwVnjSRoRh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 08-03-2025 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Eduardo M schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Dan zou dat veranderd zijn tov mijn vorige MY, die gaf keurig de WLTP range aan als ie vol was.
Nee, Tesla heeft voor zover ik weet altijd alleen de EPA waarde laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bomberman71 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Het is heel simpel.
In NL is de standaard AP alleen goed te gebruiken op een snelweg, en bij voorkeur in het donker zonder veel verkeer.

De rest is allemaal een gok. Maak me niks uit wat ze zeggen maar ik heb alles lopen proberen maar het is niet te vertrouwen. Niet in de bebouwde kom, niet op wegen zonder belijning, etc etc.
En dat met een Y met Hardware 4 (nov 2024).

Misschien dat Full FSD beter is en het zal heus beter zijn in de USA maar mij boeit dat weinig.
Hier in NL kan je er alleen fatsoenlijk mee rijden op de snelweg zonder al teveel gedoe.
O sorry ik had het over tacc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Laatst online: 11:14

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Nee, Tesla heeft voor zover ik weet altijd alleen de EPA waarde laten zien
Dat geldt dan waarschijnlijk alleen voor de 3 en y. In mijn S kan ik kiezen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjot1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Dat geldt dan waarschijnlijk alleen voor de 3 en y. In mijn S kan ik kiezen.
Maar nog steeds geen WLTP.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:13:
[...]

Maar nog steeds geen WLTP.
Jawel! Ik kan percentage, km en dan kan ik kiezen tussen epa en wltp. Het heet beide alleen anders

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 08-03-2025 20:20 . Reden: Zucht.... ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bint schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:02:
Persoonlijk, de 3 grootste ergernissen zijn phantom braken, onvoorspelbaar/inconsequent gedrag en de manier waarop de auto versnelt en vertraagd.

Daar komt dan bij mij nog bij dat ik de afgelopen maanden veel in het donker reed en dan werkt het nog slechter, maar je krijgt ook continu waarschuwingen dat je je stuur moet vasthouden.

Alsof je gereden wordt door een puber die nét zijn eerste rijles heeft gehad. Dan kan ik net zo goed zelf rijden :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 19-09 09:53
Ethirty schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Persoonlijk, de 3 grootste ergernissen zijn phantom braken, onvoorspelbaar/inconsequent gedrag en de manier waarop de auto versnelt en vertraagd.

Daar komt dan bij mij nog bij dat ik de afgelopen maanden veel in het donker reed en dan werkt het nog slechter, maar je krijgt ook continu waarschuwingen dat je je stuur moet vasthouden.

Alsof je gereden wordt door een puber die nét zijn eerste rijles heeft gehad. Dan kan ik net zo goed zelf rijden :P
Heb nog maar 1x een phantom break gehad, was toen ook donker. Halleluja, dat was heftig. Hing gewoon in de gordel. En er was niets, ook niet op het scherm. Dit was toen nog op de fabriekssoftware Verder nog niet gehad.

Ook je overige punten herken ik. Rijden in een file is eigenlijk ook helemaal niet relaxed. Zodra de auto voor ke 10 centimeter opschuift, stormt de Tesla er met mach5 op af en gaat dan in de ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Is Autoshift een standaard functie? Niet de 'gewone' versie die slim kiest of je vanuit Park vooruit of achteruit wil, maar ook als je bvb een driepunt draai wil doen.

[edit]
Ondertussen het antwoord gevonden via Grok. Standaard enkel vanuit Park blijkbaar, de andere functies enkel via FSD...

[ Voor 28% gewijzigd door Fire69 op 08-03-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 18-09 20:44
Fire69 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:09:
Is Autoshift een standaard functie? Niet de 'gewone' versie die slim kiest of je vanuit Park vooruit of achteruit wil, maar ook als je bvb een driepunt draai wil doen.

[edit]
Ondertussen het antwoord gevonden via Grok. Standaard enkel vanuit Park blijkbaar, de andere functies enkel via FSD...
Ik kan met mijn Model 3 Highland ook 3 punt keren zonder zelf te schakelen en heb standaard AP.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
njiwedu0b schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Ja, jammer maar is niet anders denk ik. Knipperlicht is ook rood i.p.v oranje. 😅
Inderdaad jammer. Meer mensen hier ‘last’ van? Heb een serviceverzoek ingediend met de vraag of de afbeelding aangepast kan worden naar de RWD (LR) versie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Iemand deze melding al eens ontvangen in de app? Winterbanden zijn 4 maanden geleden nieuw gelegd en zgan (5000 km mee gereden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rL2mp2-fVNecfXHnmvaI2f5NAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kRNTbLCO2QIbfWdCpsZ3VQr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pdidi schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:27:
Iemand deze melding al eens ontvangen in de app? Winterbanden zijn 4 maanden geleden nieuw gelegd en zgan (5000 km mee gereden)
[Afbeelding]
Bijzondere melding. Waar zouden ze dat op moeten baseren :?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:43

sphere

Debian abuser

[Afbeelding]
Gok dat het dit is https://teslamotorsclub.c...ert-for-new-tires.292617/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Dat zal het inderdaad wel zijn. Zal eens aan Kwik Fit vragen of zij dit (reset banden informatie) normaal gesproken doen

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 09-03-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[Afbeelding]
Meermalig, na banden wissel is het altijd weer weg (en daarna ook niet direct terug, als oude winter/zomer banden er weer op komen)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:21
xFeverr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:31:
[...]
Ook je overige punten herken ik. Rijden in een file is eigenlijk ook helemaal niet relaxed. Zodra de auto voor ke 10 centimeter opschuift, stormt de Tesla er met mach5 op af en gaat dan in de ankers.
In standje Standaard klopt dat ja, maar in Chill mode is filerijden op AP prima te doen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
xFeverr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Sinds een software updat of 4 geleden vind ik dat toch sterk verbeterd, en ik rij altijd op standaard, nooit op chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Sinds een software updat of 4 geleden vind ik dat toch sterk verbeterd, en ik rij altijd op standaard, nooit op chill.
Ik heb hier met mijn 2024 MY ook nog nooit last van gehad. Hij volgt net zo soepel en rustig als 'Traffic Jam Assist' bijv bij mijn vorige twee Audi's deed.
Ik hoef de ingestelde max snelheid ook niet lager te zetten oid. Die staat elke dag gewoon op 100km/u en als ik in een file kom (en dat doe ik elke woon werk dag), dan sukkelt hij op volgafstand 5 keurig soepel achter de voorganger aan/staat stil/trekt weer op/etc.

Zou het kunnen omdat ik een rwd heb?
Dat alleen vlottere 3/y modellen te hard vooruit schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

Allewijn schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Ik heb hier met mijn 2024 MY ook nog nooit last van gehad. Hij volgt net zo soepel en rustig als 'Traffic Jam Assist' bijv bij mijn vorige twee Audi's deed.
Ik hoef de ingestelde max snelheid ook niet lager te zetten oid. Die staat elke dag gewoon op 100km/u en als ik in een file kom (en dat doe ik elke woon werk dag), dan sukkelt hij op volgafstand 5 keurig soepel achter de voorganger aan/staat stil/trekt weer op/etc.

En toch vind ik die extreme verschillen wel heel bijzonder tussen gelijke auto's. Ik heb ook de Y RWD en gebruik het niet meer in de file omdat ik constant aan het wieltje moet draaien om bij te regelen en dan nog is het ruk.
Daarnaast werd ik 1x met vol vermogen bijna achterin een vrachtwagen gebeukt waardoor ik er toen helemaal klaar mee was. Waarom zou dat ding ineens 100% accelereren als er 10-15 meter voor je een vrachtauto staat. 8)7

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Ik rij met de Y LR Dual Motor, dus in de file vermogen zat.
Mijn volgafstand staat op 3, en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
JeroenV_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:35:
[...]

In standje Standaard klopt dat ja, maar in Chill mode is filerijden op AP prima te doen imho.
Maar eerlijk, het moet toch gewoon ook in standaard modus werken. Dat deed het 4 jaar terug dikke prima, nu is het al 2-3 jaar af en aan iets minder of weer meer huilen na elke update. Wisselen naar chill is dan echt een droevige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
[...]

SR+ hier, filerijden is ondoenlijk. Alsof je wordt afgeschoten in een achtbaan bij elke beweging van de auto voor je, ongeacht ingestelde snelheid AP. Enige wat helpt is de afstand op 5-7 zetten, maar dan krijg je alleen maar remacties door de auto’s die ertussen gaan in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ik zal donderdag eens kijken of ik verschil merk met de chill-modus, want dan sta ik waarschijnlijk weer aan te schuiven ergens. Volgafstand ook eens mee spelen, volgens mij staat hij op 4.

Ik heb gewoon een RWD, dus de langzaamste auto. Ik hoor van een collega Y-rijder dat hij dat niet zo ervaart, en die heeft gewoon volgafstand het kortste staan en rijd ook op standard. Hij heeft wel HW3 en ik HW4. Zit daar nog verschil tussen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@xFeverr dat verschil in hw3 en hw4 zou kunnen. Want ik heb hier al vaker verteld hoe 'goed' mijn hw3 maart 2024 Y het eigenlijk doet. Nooit phantom breaks. Rij elke dag 110km op tacc en ap op polderwegen, enkele lijnen, dubbele witte lijnen, A en N wegen etc en gaat allemaal bijzonder goed.
En zo ook het file rijden. Perfect. Net zo goed als vorige Audi's die ook actieve file assistent hadden.

De verschillen zijn hier echt extreem qua ervaringen.
Ik zou bijna eens een dagje ruilen met een andere Y om te ontdekken of er echt zulke gedrags verschillen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
adjego schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:46:
[...]

Ik kan met mijn Model 3 Highland ook 3 punt keren zonder zelf te schakelen en heb standaard AP.
Bedankt! Ik kon er nergens zo direct iets van vinden. Grok mogen we dus blijkbaar ook al niet meer geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
[Afbeelding]
Is de banden kmstand toen gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
BigSmurf schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:08:
[...]
Maar eerlijk, het moet toch gewoon ook in standaard modus werken. Dat deed het 4 jaar terug dikke prima, nu is het al 2-3 jaar af en aan iets minder of weer meer huilen na elke update. Wisselen naar chill is dan echt een droevige oplossing.
Grappig, ik herken het juist omgekeerd: 3 jaar geleden was het niet prettig in de file, nu dus een dikke prima.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Ethirty schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Bijzondere melding. Waar zouden ze dat op moeten baseren :?
Ze baseren dat op de ingestelde banden km stand.
Maar ze kunnen dat ook baseren op de omtrek van de band.

Mijn 21 jaar oude BMW had ook een dergelijk systeem waarbij de ABS sensor (die altijd bezig is) precies kon zien hoeveel omwentelingen een band maakte per afstand.
Als daar een een afwijking in zit dan is er sprake van een lekke band, totaal andere band (nieuwe band vooral met een ander formaat), etc.

Nu met nauwkjeurige gps, nauwkeurige sensoren en nog veel meer computing power kunnen ze veel data berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Bint schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Grappig, ik herken het juist omgekeerd: 3 jaar geleden was het niet prettig in de file, nu dus een dikke prima.
Hm, ik heb een recente oud model Y (nov 2024) met de laatste hardware en alles.
Maar het kruipen in de file is soms wel een beetje een sprintje en dan remmen.
Gewoon RWD maar ik moet wel bekennen dat ik hem op de snelweg altijd op 2 auto's afstand heb staan dus wellicht moet ik naar 3 of 4 in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:51:
[...]

[specuclatie aan] Kan me voorstellen dat als Tesla inderdaad de RDW route bewandeld voor een uitzonderings goedkeuring van FSD, het veel bewijs moet aanleveren dat FSD voldoende functioneert in EU. Dat zou met de Shadow Mode kunnen worden gedaan
Ik zag toevallig net in de app v12 (2025.2.8) voor een MY24 - dus HW4. Dus toch nog geen v13 hier.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Dan ben ik toch benieuwd of er een verschil zit tussen HW3 en HW4-auto’s over dit autopilot-in-de-file-onderwerp.

Poll: Ik ervaar dat AutoPilot in een file te hard optrekt zodra de auto voor mij een klein stukje vooruit beweegt:
Ja (met HW4)
Ja (met HW3)
Ja (oudere hardware)

Nee (met HW4)
Nee (met HW3)
Nee (oudere hardware)
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406966&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Als de resultaten niet zichtbaar zijn, kun je ze ook hier vinden

[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 09-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Ik zag toevallig net in de app v12 (2025.2.8) voor een MY24 - dus HW4. Dus toch nog geen v13 hier.
Beetje verwarrend, maar dat is de UI Software versie. V12 wordt sinds 2024.14 geïnstalleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Rico

Wie dit leest is gek....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KnRAxNQwTW7_mf69lJvH1b70Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GANVHKKmzMWlKnKxWJ72tM5I.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag achterband lek gestoken zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Rico schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:47:
[Afbeelding]

Vandaag achterband lek gestoken zo lijkt het.
Ai, daar lijkt het wel op ja. Treurig. Blijf gewoon met je poten van andermans spullen af.

Sentry terugkijken? Of dikke pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Rico

Wie dit leest is gek....

Sentry heeft niks gemerkt en dus niks opgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pdidi schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Beetje verwarrend, maar dat is de UI Software versie. V12 wordt sinds 2024.14 geïnstalleerd
Lekker duidelijk versie systeem hebben ze bedacht :')

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Rico schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:52:
Sentry heeft niks gemerkt en dus niks opgenomen
Stond sentry wel aan?
Want als je dan snel genoeg je usb stick eruit rukt kan je weldegelijk als het goed is beelden terug halen. Want er wordt ALTIJD opgenomen. Alleen er is geen detectie/timestamp gecreeerd.
Pagina: 1 ... 45 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: