Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBruce
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Gisteravond verscheen op mijn telefoon plots de melding van de Tesla app "beide bakken open".
De auto was de hele dag voor de deur geparkeerd en was afgesloten. Toen ik ging kijken was de frunk ontgrendeld en stond de achterklep wagenwijd open.

Is dit spontaan ontgrendelen/openen een bekend fenomeen? Weet iemand de oorzaak en de remedie?

Tesla M3 RWD 2023
Software: V12 (2025.2.6 09f4010c4c36)
Telefoon app is bijgewerkt naar laatste versie.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBruce op 06-03-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
TheBruce schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:32:
Gisteravond verscheen op mijn telefoon plots de melding van de Tesla app "beide bakken open".
De auto was de hele dag voor de deur geparkeerd en was afgesloten. Toen ik ging kijken was de frunk ontgrendeld en stond de achterklep wagenwijd open.

Is dit spontaan ontgrendelen/openen een bekend fenomeen? Weet iemand de oorzaak en de remedie?

Tesla M3 RWD 2023
Maak je gebruik van widgets? Hier vaker gelezen dat je toch per ongeluk via de widget bepaalde dingen kan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Gisteren mijn MY LR RWD opgehaald, aflevering was voor mij niet nieuw.
Zat helaas een grote brede streep op het achterportier wat leek op lijmresten van een sticker.
Werd gelijk opgelost, helaas bleek thuis dat ze het juist erger hadden gemaakt. Het hele portier zat nu vol swirls van het polijsten. Dus gelijk gebeld of ik nog terug kon komen omdat ik op 5 min afstand woon.
Maar moest een service verzoek inschieten vanwege de sluitingstijd.

Ik had een MY uit 2023 en hoewel ik dacht dat er niks veranderd was lijkt het nu alsof de stoel op een andere manier veranderd van positie.
Het duurt ook wat langer dan bij de vorige auto.

Er stonden ook al een stuk of 40 nieuwe modellen en blijkbaar is maandag de eerste opgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 23:06
The-Doctor schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:30:
Heeft iemand enig idee waarom de nieuwe Y RWD LR lichter is dan de reguliere RWD? Ben beetje aan het orienteren en vind dit een heel apart verschil.
Ja LFP batterij van de RWD is zwaarder dan NMC batterij van de RWD LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
jongetje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Wat is Joe mode?
Ah al gevonden. Navigatiegeluiden en stemmen staan standaard al uit dus dit is prima.
Maar heeft iemand al de spraaktekst om navigatiegeluid aan/uit te zetten gevonden?

De suggestie uit de handleiding "Gesproken aanwijzingen uit" doet precies wat het zegt; het schakelt de hele navigatie uit.

Beetje jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 19-09 22:43
The-Doctor schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:30:
Heeft iemand enig idee waarom de nieuwe Y RWD LR lichter is dan de reguliere RWD? Ben beetje aan het orienteren en vind dit een heel apart verschil.
Een LFP accu weegt +- 6.6kg per kWh. Dus grofweg 400kg voor de RWD LFP variant.
De NMC chemie in de LR weegt "maar" +- 4kg per kWh = +- 330kg voor een 82kWh pakket

De chemie is eenvoudigweg gewoon zwaarder per kWh :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Eergisteren nog eens een ticket in geschoten voor de continu wegvallende internetverbinding (navigatie, spraakcommando's, podcasts).
Ik had dat eind vorig jaar al eens gedaan, maar het kwam minder voor in December en Januari dus hebben ze dat af gesloten.
Gisteren 6 keer uitval op 2 ritten van 45min, dus had ik iederen keer op het autosympbool gedrukt.

En vandaag kreeg ik toch telefoon...
Tesla is op de hoogte van het probleem, en het ligt niet aan de auto, wel aan de provider en er zou aan gewerkt worden.
Ze sluiten het ticket af, en stellen voor om premium connectivity uit te zetten.

Ik heb mijn teleurstelling beleefd uitgedrukt, omdat het toch al maanden aan sleept, en gezegd dat ik ze nog eens een maand tijd geef. Daarna open ik weer een ticket en begin ik terug op die knop te duwen als de verbinding weg valt. Daarmee waren ze akkoord.

Ik ga voorlopig de premium connectivity nog even houden omdat ik toch graag podcasts luister en het niet elke dag zo erg is gelukkig.

Maar wel bizar dat het zo moeilijk is dat connectivity probleem op te lossen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15
Dn Tinus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:51:
Ik had een MY uit 2023 en hoewel ik dacht dat er niks veranderd was lijkt het nu alsof de stoel op een andere manier veranderd van positie.
Zijn de stoelen dan hetzelfde formaat gebleven? Bij de M3H is het een totaal andere stoel geworden.

[ Voor 38% gewijzigd door this op 06-03-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
loxr25 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Goed lezen is blijkbaar moeilijk, er staat letterlijk dat als je AP3 hebt en een versie recenter dan 2022.20.9 dat de procedure overbodig is.
Lees: de hardware zit er nog maar is niet meer in gebruik....
Misschien heeft hij AP2.5 (HW2.5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
this schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Zijn de stoelen dan hetzelfde formaat gebleven? Bij de M3H is het een totaal andere stoel geworden.
Volgens mij wel.
Maar vanuit Easy Entry naar mijn persoonlijke profiel gaat de stoel eerst nog verder naar achter.
Daarna omhoog en dan naar voren.
En dat was bij de vorige auto zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Dn Tinus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Volgens mij wel.
Maar vanuit Easy Entry naar mijn persoonlijke profiel gaat de stoel eerst nog verder naar achter.
Daarna omhoog en dan naar voren.
En dat was bij de vorige auto zeker niet.
Dat zou mij wel verbazen, dat de M3 en MY niet dezelfde stoelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
lighting_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:13:
[...]

mensen moeten gewoon van andermans eigendom afblijven
Alsof de klimaat demonstranten opeens ICE gaan beschadigen.
Erm.......ja?

https://www.autoweek.nl/a...itlaat-vol-met-purschuim/

Mensen zijn echt in staat om van alles en nog wat te doen voor aandacht.

Erg jammer dat Tesla eigenaren getroffen worden door zulke ongein. Naar mijn mening zijn de Model 3 en Y hartstikke goede auto's met weinig minpunten, maar als het zo doorgaat en mensen straks random Tesla's vernielen, snap ik wel dat mensen naar een ander merk gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
mjvdzwet schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:08:
[...]

Ik gebruik idd een Raspberry Pi met Docker.
Ben aan het experimenteren met een externe ble dongle met losse antenne omdat mjn RPi 2 muren en een WC tussen de auto heeft.
Eigenlijk moet ik een Pi Zero oid in mijn laadpaal stoppen.
Pi Zero 2 W aangeschaft en zojuist gekoppeld met auto. Bijzonder, ik kan veel verder terug in amperage dan in de app, zonder dat het laden stopt. Helemaal terug tot 0. Dit is op een 3-fase laadpaal. Misschien hoef ik zo helemaal geen oplossing te verzinnen om van 3 naar 1-fase te schakelen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3g-N-V3-Nf-q7iTVJs0e_shzxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lCRKuvbZ85KezZBUU8z8lqY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Pi Zero 2 W aangeschaft en zojuist gekoppeld met auto. Bijzonder, ik kan veel verder terug in amperage dan in de app, zonder dat het laden stopt. Helemaal terug tot 0. Dit is op een 3-fase laadpaal. Misschien hoef ik zo helemaal geen oplossing te verzinnen om van 3 naar 1-fase te schakelen. _/-\o_

[Afbeelding]
Ik ga thuis de nieuwe laadpalen van enphase krijgen
Die zou ook helemaal terug kunnen laden naar 1A en kunnen schakelen tussen 1 en 3fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SpikeHome schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Ik ga thuis de nieuwe laadpalen van enphase krijgen
Die zou ook helemaal terug kunnen laden naar 1A en kunnen schakelen tussen 1 en 3fase.
Wat is precies het nut hiervan?
Laden op deze snelheid is zeer inefficient.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
Psycho_Mantis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Wat is precies het nut hiervan?
Laden op deze snelheid is zeer inefficient.
Als je 100% laden uit zonnestroom. Dat is trouwens de reden waarom ik thuis enkel enkelfasig laadt i.p.v. 3 fasig. Dan kan ik terugschalen tot 1.4kW i.p.v. 4.1kW met 3 fases.
In België salderen we niet, dus kun je beter alles opgebruiken. Ook al is er wat meer verlies.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 22:29
Ik wil trekhaak laten monteeren op mijn 2019 model 3, uiteraad voor het fietsendrager. Bij Tesland kost het 1100, bij trekhaken.nu is maar 870. Echter, bij Tesland zit Tesla hardware en software zodra towing mode goed werkt. Ik vraag mij af, is towing mode nodig voor het fietsendrager en wbt parkeersensoren, gaan ze gewoon werken zonder tesla software?
Scheelt toch 230 eur en bijna 2 uur rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-09 19:47
Eerste schade na zo’n 40k is een feit, deur of iets dergelijks tegenaan gekomen. Heeft iemand tips hoe ik dit netjes kan wegwerken of poetsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ2XqUpx_HFXb-8u5sXjJnD4woM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fjeko3LgmdqZvKJCJtkWWwS.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Vanochtend wel een momentje, het kwart miljoen aangetikt!
Degradatie volgens de Sexy Buttons rond de 16% :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICrUn4vZYkh76Oi3awvOQ0HNI4g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iuP5i4TvuvHHmZBbQAbiKVn9.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 06-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Enot schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:43:
Ik wil trekhaak laten monteeren op mijn 2019 model 3, uiteraad voor het fietsendrager. Bij Tesland kost het 1100, bij trekhaken.nu is maar 870. Echter, bij Tesland zit Tesla hardware en software zodra towing mode goed werkt. Ik vraag mij af, is towing mode nodig voor het fietsendrager en wbt parkeersensoren, gaan ze gewoon werken zonder tesla software?
Scheelt toch 230 eur en bijna 2 uur rijden
Heb de mijne 5jr geleden bij trekhaakcentrum laten monteren. Geen towing mode dus van die streepjes op het scherm ten teken dat er iets vlak achter de auto zit. Niet storend. AP werkt gewoon.

Nu een trekhaak laten monteren op mn M3H bij Tesland en moet ik iedere keer towingmode uit zetten want anders geen AP. (Trekhaakcentrum monteert blijkbaar nog geen trekhaken op de nieuwe M3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00
maharens schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Ik heb overigens ook gelezen dat het na een update niet meer zo lekker werkt. Verder geen ervaring mee, maar altijd maar verwijzen naar de zoekfunctie is niet altijd de oplossing :)
Ik gebruik het elke dag, er is niks verandert aan de werkwijze in de auto. Als je op flitsmeister zoekt kom je tegen wat je zoekt. Het is niet ineens een andere handeling geworden anders zou 't bij mij ook niet meer doen. Dus verwijzen naar de zoekfunctie levert wel zeker z'n antwoord op.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Davidas schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:50:
Eerste schade na zo’n 40k is een feit, deur of iets dergelijks tegenaan gekomen. Heeft iemand tips hoe ik dit netjes kan wegwerken of poetsen?
[Afbeelding]
Als je nagel erachter blijft hangen dan kan je dit niet wegpoetsen. Zo op de foto lijkt het heel diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Ik rij nu zo'n 1,5 jaar in de Tesla Model 3 2024 en had altijd veel last van phantom brakes, maar sindskort lijkt het nagenoeg weg te zijn. Meer mensen die het ook ervaren dat het nu stukken beter is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:43
pdidi schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Misschien heeft hij AP2.5 (HW2.5)?
Klopt, ik heb HW2.5 en de radar is nog actief. (M3 2019 LR RWD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
onnodig en offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 06-03-2025 21:15 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:54
shinken82 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Erm.......ja?

Erg jammer dat Tesla eigenaren getroffen worden door zulke ongein. Naar mijn mening zijn de Model 3 en Y hartstikke goede auto's met weinig minpunten, maar als het zo doorgaat en mensen straks random Tesla's vernielen, snap ik wel dat mensen naar een ander merk gaan.
Dit is al lang gerectificeerd. Het waren de Russen om de Duitse verkiezingen te proberen beinvloeden.

https://www.autoweek.nl/a...en-purschuim-in-uitlaten/

https://nos.nl/artikel/25...auto-s-vol-met-bouwschuim

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:47

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Vandaag m’n hele instellingen afgezocht m die piep uit te zetten bij verandering van snelheidszones. Blijkt dat dat niet meer kan bij nieuwe auto’s sinds zomer 2024 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
LtMarx schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
Vandaag m’n hele instellingen afgezocht m die piep uit te zetten bij verandering van snelheidszones. Blijkt dat dat niet meer kan bij nieuwe auto’s sinds zomer 2024 ;(
Je bedoelt de piep voor te snel rijden? Die je uitzet door op het verkeersbordje te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Het geluid voor snelheidszones kan bij mijn M3H gewoon uit.

De overschrijding kan niet uit, eventueel met een Commander wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Luuksurf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:34:
Ik heb mijn bestelling van de nieuwe model Y geannuleerd. Ik zal hier geen politieke post van maken, maar het lag niet aan de prijs/kwaliteit van de auto.
Snap het, als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik ook voor een ander merk gegaan zijn.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[Afbeelding]
Volgens mij is dat 'witte' gewoon lak afgifte van de donor auto. Dus lak wat van die andere auto af komt en nu bij jou er op geschraapt is.
Even 2 staps polijsten en ik denk dat je er volledig van af bent. Geen deukjes? (Dat zie ik slecht op je foto); Dan komt het denk ik wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Jij hebt niet de optie helemaal onderaan in Autopilot (foto komt uit MY september '24)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjWucwc4HPw1UsSqxoGOpHltitw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJYoQJWsN7lGzHTnQq5igqEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:47

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

pdidi schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:36:
[...]

Jij hebt niet de optie helemaal onderaan in Autopilot (foto komt uit MY september '24)?
[Afbeelding]
jawel, die staat ook uit. Maar als ik de snelheid overtreed dan krijg je alsnog een signaal. In mijn model y 2022 had ik dit nog niet, maar nu is het verplicht blijkbaar:
https://www.autoexpress.c...w-rules-and-how-they-work

vanmiddag ook aangezet dat automatisch de achterklep opengaat met telefoon in de zak. werkt ook best goed

[ Voor 7% gewijzigd door LtMarx op 06-03-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
LtMarx schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:02:
[...]

jawel, die staat ook uit. Maar als ik de snelheid overtreed dan krijg je alsnog een signaal. In mijn model y 2022 had ik dit nog niet, maar nu is het verplicht blijkbaar:
https://www.autoexpress.c...w-rules-and-how-they-work
Uitzetten door op snelheidsbordje te klikken, elke keer dat je de auto start, of commander kopen en permanent Uitzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
gjcvro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Uitzetten door op snelheidsbordje te klikken, elke keer dat je de auto start, of commander kopen en permanent Uitzetten
Nog een belangrijk detail omtrent commander en snelheidsovertreding piep uitzetten functie; alleen beschikbaar als je "front installatie" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
gjcvro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:07:
[...]

of commander kopen en permanent Uitzetten
Kan ik daarvoor een commander lenen en is het een one-time setting, of moet ik de commander permanent in de auto laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:28
feelthepower schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Kan ik daarvoor een commander lenen en is het een one-time setting, of moet ik de commander permanent in de auto laten?
Dat laatste, de commander zet hem automatisch uit bij elke keer dat die opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clj22
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-09 08:33
Zonder de discussie wel of niet door de wasstraat aan te zwengelen.

Ik heb sinds januari een Tesla model Y. Deze heb ik inmiddels 3x gewassen bij de wasstraat van BOB autowas. Na iedere keer wassen zit er een soort vette waas op de auto en vooral ook op de ramen. Deze lijken haast wel beslagen maar is niet zo. Dit had ik met mijn vorige auto’s nooit bij de betreffende wasstraat.

Enig idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
Ik rijd nu een goede 2 weken een MY. Heerlijke auto waar ik veel plezier van ga hebben de komende jaren. Maar heb 1 irritatiepuntje, vraag me af of dat "normaal" is. Als ik op de snelweg op autopilot rijd en ik tik het knipperlicht aan gaat 9 van de 10 keer autopilot eraf en kan ik prima van baan wisselen. Maar af en toe blijft AP dan aan en moet ik even met de auto vechten om hem naar de andere baan te sturen. Ik tik het knipperlicht altijd even aan en druk deze niet door, daar zit geen verschil in bij deze situaties.

Is dit iets wat bij anderen ook gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:27
Mana schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:09:
Ik rijd nu een goede 2 weken een MY. Heerlijke auto waar ik veel plezier van ga hebben de komende jaren. Maar heb 1 irritatiepuntje, vraag me af of dat "normaal" is. Als ik op de snelweg op autopilot rijd en ik tik het knipperlicht aan gaat 9 van de 10 keer autopilot eraf en kan ik prima van baan wisselen. Maar af en toe blijft AP dan aan en moet ik even met de auto vechten om hem naar de andere baan te sturen. Ik tik het knipperlicht altijd even aan en druk deze niet door, daar zit geen verschil in bij deze situaties.

Ja en herkenbaar. Heb ik af en toe ook.
Maar ook bij het niet rijden op AP bij een baanwissel ondanks richting aangeven gaat lijnoverschrijding soms piepen.
Hendel helemaal doordrukken voorkomt dit maar dat is nu juist het idee van slechts aantikken 8)7

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 07:29

GVR

RaRo74 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Maar ook bij het niet rijden op AP bij een baanwissel ondanks richting aangeven gaat lijnoverschrijding soms piepen.
Hendel helemaal doordrukken voorkomt dit maar dat is nu juist het idee van slechts aantikken 8)7
Heb dit soms ook, ap gaat er dan niet af bij een baanwissel en je moet even doordrukken met het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

[Afbeelding]
Ik denk ook dat 90% vervuiling is van de veroorzaker. Dat kun je met een beetje poetsmiddel/zeep warmwater verwijderen. Dan blijven er krassen over. Afhankelijk van wat je wil en wat er overblijft, kun je het volledig weg laten werken door een professional, maar met een beetje mazzel kun je het ook zelf wegpoetsen.

Ik gebruik daar al jaren dit spul voor en dat werkt vrij goed: https://www.dekkerwatersp...-500ml/1794/?gad_source=1

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Laatst online: 00:36
[Afbeelding]
Is dat achtergebleven verf die op de lak zit of zijn het diep krassen die door de rode verf gaan?
In het eerste geval is het die verf er af poetsen en dan polijsten. Mogelijk is het daarmee voor 90% weg. In het 2e geval is het naar de spuiter gaan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Dutchlimits schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:37:
Ik rij nu zo'n 1,5 jaar in de Tesla Model 3 2024 en had altijd veel last van phantom brakes, maar sindskort lijkt het nagenoeg weg te zijn. Meer mensen die het ook ervaren dat het nu stukken beter is ?
Ik heb toevallig gister nog een filmpje gemaakt met een GoPro aan een zuignap voor Tesla om het rijgedrag van mijn eind sept 2024 Y (HW4) te demonstreren. Deze gaat in sommige bochten naar links gewoon op de middenstreep rijden, evenzogoed in bochten naar rechts. Schrikt binnen 3 minuten 2x van een auto.

Vandaag of morgen even een serviceverzoekje inschieten. Heb niet het idee dat dit helemaal "normaal" is. Zéker niet omdat mij HW3 3 het op dezelfde weg niet deed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13
Woensdag een proefrit gemaakt met de nieuwe Tesla Y.
Onverwacht, we reden langs Tesla in Duiven, om te kijken of de nieuwe Y daar al stond.
Wilde een proefrit plannen, maar ze vroegen of we nu tijd hadden.

Proef gereden met de versie met dual motor, in de nieuwe kleur Stealth Grey. Mooie kleur! (onderste foto)

Verbazingwekkend hoe snel deze kan optrekken. Na zo'n 45 min rond gereden te hebben terug richting Tesla. Omdat wij echt serieuze plannen hebben voor een Y, beetje het gesprek aangegaan. Omdat wij niet veel rijden, maar wel eens in de 2 jaar richting Italie gaan (andere vakantie zijn verder en vliegen we) gaf hij aan de achterwiel aangedreven versie voor ons voldoende zou zijn. Hij vertelde t.o.v. de LR versie, dat je met de LPF accu op de 1000km slechts 10-15min verliest. Weet niet of dat zo is. LPF accu tot 100% laden, de LR versie niet.

Al me al leuke ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1xqKxEIBSC_bS5aV7wVyiAMLDw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLshk66YSyKSyzRzn92O377R.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOq0z4xdGqbI1fIAjqoP55XvQW4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtiQXMs47LO0as8s8cMLlLCl.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
TFZ61 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:51:
Onverwacht, we reden langs Tesla in Duiven, om te kijken of de nieuwe Y daar al stond.

Proef gereden met de versie met dual motor, in de nieuwe kleur Stealth Grey. Mooie kleur! (onderste foto)

Verbazingwekkend hoe snel deze kan optrekken. Na zo'n 45 min rond gereden te hebben terug richting Tesla. Omdat wij echt serieuze plannen hebben voor een Y, beetje het gesprek aangegaan. Omdat wij niet veel rijden, maar wel eens in de 2 jaar richting Italie gaan (andere vakantie zijn verder en vliegen we) gaf hij aan de achterwiel aangedreven versie voor ons voldoende zou zijn. Hij vertelde t.o.v. de LR versie, dat je met de LPF accu op de 1000km slechts 10-15min verliest. Weet niet of dat zo is. LPF accu tot 100% laden, de LR versie niet.

Al me al leuke ervaring.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan de LR ook tot 100% laden, maar aan te bevelen dit niet altijd te doen. Voor vakantie is het geen probleem.

Ik heb zelf een RWD M3H, en vakanties zijn prima te doen. Als je weinig lange afstanden rijdt dan is een RWD een prima, en mijns inziens, een slimme financiële keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3234dmtr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 18:33
Dutchlimits schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:37:
Ja, dit is zeker verbeterd na 1 van de laatst updates. Model Y, 2023. Geen gezever meer met tegenliggers op wegen zonder belijning in het midden. Op voetgangers is de auto wel een stuk alerter geworden. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Verbazingwekkend hoe snel deze kan optrekken. Na zo'n 45 min rond gereden te hebben terug richting Tesla. Omdat wij echt serieuze plannen hebben voor een Y, beetje het gesprek aangegaan. Omdat wij niet veel rijden, maar wel eens in de 2 jaar richting Italie gaan (andere vakantie zijn verder en vliegen we) gaf hij aan de achterwiel aangedreven versie voor ons voldoende zou zijn. Hij vertelde t.o.v. de LR versie, dat je met de LPF LFPaccu op de 1000km slechts 10-15min verliest. Weet niet of dat zo is. LPF LFP accu tot 100% laden, de LR versie niet.

Al me al leuke ervaring.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
RWD = Non-LR LFP auto, niet de RWD LR.

Ik heb het wel eens eerder geschreven. Tenzij je op regelmatige basis de range tussen de RWD en de LR nodig hebt (Zég de RWD komt 300km, de LR 450), en je hebt (twee)wekelijks een rit van 400km, dan lijkt de LR me nuttig, of als je veel aanhangwagens wil trekken over "lange" stukken kan de LR nuttig zijn.

In alle andere gevallen denk ik dat je prima uit komt met de RWD inderdaad. Ik maak +- 50.000km per jaar in mijn RWD Y, met elke paar maanden eigenlijk wel een weekje weg naar ergens 400-1000km verderop. Heeft mij nog geen issues opgeleverd. Sterker nog, de laatste keer dat ik weg was waren alle stopjes gedicteerd door vrienden met kids in een ICE waarmee ik opreed die wel een plasje wilden doen, broodje eten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
shinken82 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Erm.......ja?

Hier is laatst het resultaat van onderzoek over gepubliceerd, dat hier waarschijnlijk Russische daders achter zaten: https://nos.nl/artikel/25...auto-s-vol-met-bouwschuim

Ik heb zelf alleen wat grappen van bekenden te verduren gehad over dat ik nog een Tesla rijd, verder merk ik hier gelukkig niets van. Het is vooral jammer dat de wereld zover gekomen is dat dit soort uitingen en gedragingen zo de kop opsteken, dat geeft de samenleving als gevoel alleen maar meer angst en minder verbinding.

Technisch gezien blijf ik de auto een huzarenstukje vinden. Hij is redelijk stil, maar vooral zuinig en met fantastische software. Ik blijf me er elke keer positief over verbazen.

Wel sinds een paar updates een ergernis: je kunt maar zo kort naar het scherm kijken voordat je een piep krijgt, waardoor het ding al 3x piept voordat je een leuke playlist op Spotify aanzet. En over Spotify gesproken: mijn favoriete lijsten lijken stelselmatig op de laatste pagina te worden getoond. Met de zoekfunctie vind ik ze sneller. Dat vind ik onbegrijpelijk. Beide samen zorgen voor een onveilige situatie. Iemand toevallig een tip om een paar playlist altijd bovenaan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
mjvdzwet schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Je kan de LR ook tot 100% laden, maar aan te bevelen dit niet altijd te doen. Voor vakantie is het geen probleem.

Ik heb zelf een RWD M3H, en vakanties zijn prima te doen. Als je weinig lange afstanden rijdt dan is een RWD een prima, en mijns inziens, een slimme financiële keuze.
Wij rijden echt heel weinig. Ik fiets 80% van de keren naar mijn werk. En mijn vrouw bijna 100% (max 40 km per keer) Wij schatten dat wij tussen de 10 en 15K per jaar gaan rijden.
Mar.tin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:04:
[...]

RWD = Non-LR LFP auto, niet de RWD LR.

Ik heb het wel eens eerder geschreven. Tenzij je op regelmatige basis de range tussen de RWD en de LR nodig hebt (Zég de RWD komt 300km, de LR 450), en je hebt (twee)wekelijks een rit van 400km, dan lijkt de LR me nuttig, of als je veel aanhangwagens wil trekken over "lange" stukken kan de LR nuttig zijn.

In alle andere gevallen denk ik dat je prima uit komt met de RWD inderdaad. Ik maak +- 50.000km per jaar in mijn RWD Y, met elke paar maanden eigenlijk wel een weekje weg naar ergens 400-1000km verderop. Heeft mij nog geen issues opgeleverd. Sterker nog, de laatste keer dat ik weg was waren alle stopjes gedicteerd door vrienden met kids in een ICE waarmee ik opreed die wel een plasje wilden doen, broodje eten etc.
Exact dat! Tuurlijk, als ik een concert bezoek in het land, is het ook geen probleem. Dagje richting Keulen Maastricht/etc. ook niet. Aan de ene kant, het verschil is 5000 euro, gezien over 4-5 jaar is het niet veel. Kunnen het ook besteden aan een leuke vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Ikzelf ben nu in de winter toch wel blij met LR. We rijden circa 30k kilometers per jaar en regelmatig ritten van 400km. In deze gevallen heb ik bij de LR met het koude weer wel echt 100% accu nodig. Met een kortere range was het mij dan niet gelukt zonder onderweg op te laden. Maar als je heel sporadisch maar zulke ritten maakt, dan is een kortere range variant echt top!

Zelf ook wel de keuze gemaakt door meer vermogen met de AWD omdat ik uit sportauto's kom, maar ik gebruik dat eigenlijk vrijwel nooit. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
mistermol schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:24:
Ikzelf ben nu in de winter toch wel blij met LR. We rijden circa 30k kilometers per jaar en regelmatig ritten van 400km. In deze gevallen heb ik bij de LR met het koude weer wel echt 100% accu nodig. Met een kortere range was het mij dan niet gelukt zonder onderweg op te laden. Maar als je heel sporadisch maar zulke ritten maakt, dan is een kortere range variant echt top!

Zelf ook wel de keuze gemaakt door meer vermogen met de AWD omdat ik uit sportauto's kom, maar ik gebruik dat eigenlijk vrijwel nooit. 😅
Met 3 graden een rit van 425km retour gemaakt met mijn RWD.

Op de terugweg koud vertrokken. Ik heb 10 minuten moeten bij laden.
Gezien dit soort ritten voor mij misschien 3x per jaar voorkomen (en ik geen zin heb om aan een reguliere laadpaal te hangen) vind ik 10 minuutjes aan de Supercharger geen probleem.

Ik vind €5000 best een hoop geld, dus kijk goed hoe je de auto gebruikt.

Daarnaast vind ik een thuislader een must voor de huidige elektrische auto's. Dit geeft veel gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Doctor
  • Laatst online: 19-09 22:55
mjvdzwet schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Met 3 graden een rit van 425km retour gemaakt met mijn RWD.

Op de terugweg koud vertrokken. Ik heb 10 minuten moeten bij laden.
Gezien dit soort ritten voor mij misschien 3x per jaar voorkomen (en ik geen zin heb om aan een reguliere laadpaal te hangen) vind ik 10 minuutjes aan de Supercharger geen probleem.

Ik vind €5000 best een hoop geld, dus kijk goed hoe je de auto gebruikt.

Daarnaast vind ik een thuislader een must voor de huidige elektrische auto's. Dit geeft veel gemak.
Ik zit er ook nog tussen te twijfelen. Maar meer met de gedachte dat er na x-jaar meer bruikbare batterij over is. Maar toch, denk dat ik voor de reguliere RWD ga. Morgen maar eens proefrijden en dan verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49

Al me al leuke ervaring.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tesla Duiven,

Service is daar zwaar onder de maat. Dus ergens anders in onderhoud doen !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
The-Doctor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Ik zit er ook nog tussen te twijfelen. Maar meer met de gedachte dat er na x-jaar meer bruikbare batterij over is. Maar toch, denk dat ik voor de reguliere RWD ga. Morgen maar eens proefrijden en dan verder kijken.
Hoeveel jaar ga je de auto rijden?
Mijn vorige auto heb ik 6.5 jaar gereden, dat was mijn record. Ik denk dat de degradatie dan, in mijn geval van 12K km per jaar, niet een relevant probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Doctor
  • Laatst online: 19-09 22:55
mjvdzwet schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Hoeveel jaar ga je de auto rijden?
Mijn vorige auto heb ik 6.5 jaar gereden, dat was mijn record. Ik denk dat de degradatie dan, in mijn geval van 12K km per jaar, niet een relevant probleem is.
Gok tussen de 15-20k km per jaar. Was gister alweer in de LFP - NMC batterij rabbit hole gevallen, dus denk voor nu dat ik mooi die 5k in mn zak houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
cacofant schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Tesla Duiven,

Service is daar zwaar onder de maat. Dus ergens anders in onderhoud doen !
Ik zie sowieso regelmatig slechte reviews over de service van Tesla. Duiven inderdaad, maar ook Eindhoven etc. Kom uit Nijmegen, Duiven is dan handig, maar zal eens verder kijken wat daar de reviews van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
clj22 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:56:
Zonder de discussie wel of niet door de wasstraat aan te zwengelen.

Ik heb sinds januari een Tesla model Y. Deze heb ik inmiddels 3x gewassen bij de wasstraat van BOB autowas. Na iedere keer wassen zit er een soort vette waas op de auto en vooral ook op de ramen. Deze lijken haast wel beslagen maar is niet zo. Dit had ik met mijn vorige auto’s nooit bij de betreffende wasstraat.

Enig idee hoe dit komt?
Denk dat het te maken heeft met een waslaag of ander goedje dat ze mee spuiten teneinde de lak beter te beschermen.
Ik was de auto met de hand en heb dat niet dus ze zullen is hun wasprogramma iets mee spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
RaRo74 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Precies, je moet de hendel helemaal doordrukken.
Zie het probleem niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mana schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:09:

Zie ook wat @Bomberman71 hierboven zegt. Als je AP-Autosteer aan hebt staan wordt de stuur weerstand verlaagt als je het knipperlicht aanzet. Echter, als je het knipperlicht niet helemaal doordrukt, geldt dat alleen zolang je de hendel hebt ingedrukt. Dus als je op dat moment niet aan het stuur draait en de hendel hebt losgelaten, gaat AP er niet meer makkelijk van af. Als je de knipperlicht hendel helemaal naar beneden drukt blijft de verminderde stuur weerstand zolang het knipperlicht aan staat.
Zou handig zijn als Tesla deze feature wat duidelijker in de Owners Manual zou zetten, want je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 07-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
TheBruce schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:32:

Tesla M3 RWD 2023
Heb dat ook gehad, niet grappig als je bijna in het vliegtuig stapt en dus totaal niet in de buurt bent.
Het was die k**** widget idd. Ik heb direct op de widget de frunk shortcut weg gehaald want de kofferbak kan ik op afstand nog wel dichtdoen, de frunk niet.

Collega op het werk (daar stond de Tesla) heeft mijn frunk netjes dicht gedaan en nogmaals gechecked of de kofferbak ook echt dicht was.

Tesla zou een 'Long Distance mode' moeten maken waarbij je bij het selecteren van die optie iedere open feature specifiek moet bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
In 2025.2.8 wordt de waarschuwing als je extra gas geeft met AP aan veranderd. Volgens Kees Roelandschap een voorbode van de FSD-S requirements in Europa. Nu maar hopen dat te lang het gas ingedrukt houden niet tot een strike gaat leiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6UJfT_kv4KWVgS21dnmx_zLGak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jQSjN4FsEV2fHeInYsUHPGJ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:39
pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:13:
In 2025.2.8 wordt de waarschuwing als je extra gas geeft met AP aan veranderd. Volgens Kees Roelandschap een voorbode van de FSD-S requirements in Europa. Nu maar hopen dat te lang het gas ingedrukt houden niet tot een strike gaat leiden
Er was toch al altijd een melding?
Alleen ziet het er straks anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Laatst online: 13:27
Ik heb 2025.2.8 maar dat is me eigenlijk nog niet opgevallen. Zal er eens op letten.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
dimocash schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Er was toch al altijd een melding?
Alleen ziet het er straks anders uit.
Klopt, maar het wordt nu hetzelfde gepresenteerd als de waarschuwingen die kunnen leiden tot een Strike (eerste een blauwe gloed, die gaat knipperen als het te lang duurt)

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 07-03-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Klopt, maar het wordt nu hetzelfde gepresenteerd als de waarschuwingen die kunnen leiden tot een Strike (eerste een blauwe gloed, die gaat knipperen als het te lang duurt)
Aha, die strike heb ik nog niet gezien.
Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 13:54
Een paar weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in de nieuwe Model Y. Tijdens het wachten voor een stoplicht zag ik op het scherm dat het stoplicht op rood stond. Toen het op groen sprong, werd dit ook weergegeven op het navigatiesysteem.

Ik vroeg mij af of deze functionaliteit standaard is inbegrepen, of dat deze exclusief beschikbaar is binnen het "Full Self-Driving" (FSD) pakket. In de omschrijving van het FSD-pakket zie ik namelijk de functie "verkeerslicht- en stopbordherkenning" vermeld staan. Of is deze functie specifiek bedoeld voor het automatisch stoppen en wegrijden op basis van verkeerslichten?

[ Voor 9% gewijzigd door GreX op 07-03-2025 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:44
pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Dan is met deze update direct Autopilot nutteloos geworden... wat extra gas bij trappen is wat het nog enigszins flexibel maakt, naast dat de snelheid herkenning ondermaats is wat ook gewoon gevaarlijke situaties kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Autopilot en dan trappen tot boven de 140km/h (wat niet verweg is; als je 135km/h rijdt) zorgt ook voor een uitschakeling... in ieder geval voor de rest van de trip.
Ik weet niet of je er een strike van krijgt.

Man, laatste update heeft 3 dagen gedownload,poeh hij is er eindelijk doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Linkser schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Dan is met deze update direct Autopilot nutteloos geworden... wat extra gas bij trappen is wat het nog enigszins flexibel maakt, naast dat de snelheid herkenning ondermaats is wat ook gewoon gevaarlijke situaties kan opleveren.
Hopelijk is het enkel bij AP en niet bij TACC. Want ik rij sowieso al niet veel op AP. Maar met TACC zit ik nog steeds heel regelmatig gas bij te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
GreX schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:26:
Een paar weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in de nieuwe Model Y. Tijdens het wachten voor een stoplicht zag ik op het scherm dat het stoplicht op rood stond. Toen het op groen sprong, werd dit ook weergegeven op het navigatiesysteem.

Ik vroeg mij af of deze functionaliteit standaard is inbegrepen, of dat deze exclusief beschikbaar is binnen het "Full Self-Driving" (FSD) pakket. In de omschrijving van het FSD-pakket zie ik namelijk de functie "verkeerslicht- en stopbordherkenning" vermeld staan. Of is deze functie specifiek bedoeld voor het automatisch stoppen en wegrijden op basis van verkeerslichten?
Bij standaard AP zie je inderdaad de stoplichten kleuren op je scherm, net als de remlichten van je voorgangers. Maar met de stoplicht informatie wordt niet veel gedaan, behalve een melding geven als je niet snel genoeg wegrijdt. Zo van he wakker worden stoplicht staat al lang op groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Hopelijk is het enkel bij AP en niet bij TACC. Want ik rij sowieso al niet veel op AP. Maar met TACC zit ik nog steeds heel regelmatig gas bij te geven.
We gaan wel heel erg hard van speculatie naar aanname naar voldongen feit, of vergis ik me?
Iemand oppert dat het zou kunnen dat en ff later is de update waardeloos omdat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:44
gjcvro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:33:
[...]

We gaan wel heel erg hard van speculatie naar aanname naar voldongen feit, of vergis ik me?
Iemand oppert dat het zou kunnen dat en ff later is de update waardeloos omdat...
Alsnog, Tesla kan hier echt een heel stuk beter en het aantal piepjes en waarschuwingen zijn al tergend (mede door EU wetgeving). Iets wat dus te voorkomen is door correcte snelheid herkenning is wel het minimale wat ik verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Mar.tin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb toevallig gister nog een filmpje gemaakt met een GoPro aan een zuignap voor Tesla om het rijgedrag van mijn eind sept 2024 Y (HW4) te demonstreren. Deze gaat in sommige bochten naar links gewoon op de middenstreep rijden, evenzogoed in bochten naar rechts. Schrikt binnen 3 minuten 2x van een auto.

Vandaag of morgen even een serviceverzoekje inschieten. Heb niet het idee dat dit helemaal "normaal" is. Zéker niet omdat mij HW3 3 het op dezelfde weg niet deed.
Hou je wel de maximale snelheid aan? Ik zie dat bochtgedrag bij mij ook wel eens als ik 10km te hard rij.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
gjcvro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Als het geen feit is, doet Tesla wel erg hun best om het te laten overkomen als feit. Aangezien er hierboven al vermeld wordt door @pdidi dat het gedrag gelijkaardig is als wanneer je een strike gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
gjcvro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Bij standaard AP zie je inderdaad de stoplichten kleuren op je scherm, net als de remlichten van je voorgangers. Maar met de stoplicht informatie wordt niet veel gedaan, behalve een melding geven als je niet snel genoeg wegrijdt. Zo van he wakker worden stoplicht staat al lang op groen.
Al lang op groen? Bij mij komt die melding quasi instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
bert pit schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Hou je wel de maximale snelheid aan? Ik zie dat bochtgedrag bij mij ook wel eens als ik 10km te hard rij.
Zéker 80 op een 80 weg met dubbele middenstreep, rijd eigenlijk nooit te hard (gewoon snelheidslimiet op de teller),
offtopic:
denk dat ik daar een ander rijbewijs oid voor moet halen als ik de rest van de medeweggebruikers meemaak :+

Filmpje nog niet van de GoPro afgehaald, zal m hier ook delen als ik dat wél heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:52
pdidi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:13:
Is dat alleen met AP? Met TACC verschijnt hij bij mij nog gewoon onderin beeld, 2025.2.8 is woensdag geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
R-R-L schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Is dat alleen met AP? Met TACC verschijnt hij bij mij nog gewoon onderin beeld, 2025.2.8 is woensdag geinstalleerd.
Bij mij, M3H met 2025.2.8 is het met TACC ook gewoon nog onderin.
Heb AP niet aan gehad. Gebruik dat sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Net een kort ritje gemaakt, merk met 2025.2.8 flinke verbetering qua phantom brakes icm tacc!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Beekforel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:13:
Net een kort ritje gemaakt, merk met 2025.2.8 flinke verbetering qua phantom brakes icm tacc!
Iedere keer als ik dit soort berichten lees ga ik de ultieme test aan hier waar het altijd mis gaat. Dan ga ik vol goede moed de weg op, en… BAM! 😂 Ben benieuwd hoe het dit keer gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Als het geen feit is, doet Tesla wel erg hun best om het te laten overkomen als feit. Aangezien er hierboven al vermeld wordt door @pdidi dat het gedrag gelijkaardig is als wanneer je een strike gaat krijgen.
Nog steeds is het een aanname, er is nog geen strike gezien, dus op dit moment geen feit, maar fabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Al lang op groen? Bij mij komt die melding quasi instant.
Ja, klopt, hij is wel rap, maar dat waardeer ik ook als ik achter je sta 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Auto is nu iets meer als één jaar oud. Is het gek om service aan te vragen voor nieuwe ruitenwissers en een interieur filter? En kan een ranger dit op locatie doen? Even wennen dit elektrisch rijden aangezien ik normaal jaarlijks bij een garage stond. Uiteraard een positief voordeel. Ervaar verder geen problemen of bijzonderheden.

[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 07-03-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
SL65 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:38:
Auto is nu iets meer als één jaar oud. Is het gek om service aan te vragen voor nieuwe ruitenwissers en een interieur filter? En kan een ranger dit op locatie doen? Even wennen dit elektrisch rijden aangezien ik normaal jaarlijks bij een garage stond. Uiteraard een positief voordeel. Ervaar verder geen problemen of bijzonderheden.
Komop! Dat kan je toch zelf? Ben je voor een paar tientjes klaar!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Filter kan ook na 2 jaar, en die ruitenwissers ook.

Verder gewoon de banden op spanning houden, de ruiten proper en de batterij vol. Rijden maar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Mar.tin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Dat is niet normaal nee, misschien omdathet zo'n nieuwe auto is moeten ze het nog goed calibreren voor dit type auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 09:37
Vandaag een proefrit gemaakt in de Model 3 ter mogelijke vervanging van mijn huidige Model 3 (2021).
Mixed feelings eerlijk gezegd. Om positief te beginnen: hij is zoals verwacht een stuk stiller dan mijn huidige en ook het interieur is mooier. Idem voor het nieuwe scherm/de nieuwere UI.

Ik kreeg niet een hele lekkere zitpositie: bij voet op het gaspedaal continu het gevoel van spanning op mijn been. Dat heb ik in mijn huidige Model 3 nooit zo gemerkt en was een wat vreemde gewaarwording.

De nieuwe stuurbediening ipv de stalks kan ik geen verbetering noemen. Mn richting aangeven op rotondes is onhandig maar ook het uitgaan van het knipperlicht bij het oprijden van de strook om bv rechts af te gaan terwijl je nog voor het stoplicht moet gaan wachten vond ik irritant. Met de stalks heb ik daar zelden issues mee.

Ook de bediening voor de cruise control werkte niet lekker: kort indrukken van het wieltje activeerde dan weer wel en dan weer niet de CC. Idem voor het uitschakelen van de CC. Is dit een gekend issue?
Volgens de verkoper moest ik dubbelklikken en heb ik daarna ook nog eens geprobeerd. Maar ook dan werd de CC lang niet altijd ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
pjot1 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Komop! Dat kan je toch zelf? Ben je voor een paar tientjes klaar!
Zeker, maar het is niet mijn auto (lease, zakelijk).
Tommie12 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Filter kan ook na 2 jaar, en die ruitenwissers ook.

Verder gewoon de banden op spanning houden, de ruiten proper en de batterij vol. Rijden maar.
Klopt! Zag de ruitenwissers wel onder het onderhoud staan bij service. Als zijnde dat ik dat moest doen, als ik het goed begreep.

[ Voor 46% gewijzigd door SL65 op 07-03-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBruce
  • Niet online
NiroNiro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Maak je gebruik van widgets? Hier vaker gelezen dat je toch per ongeluk via de widget bepaalde dingen kan laten doen.
Jawel maar beide telefoons met daarop de Tesla app lagen al een tijdje ongebruikt op tafel. Althans dat denken we :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 21:22
Mij Y is nu 1.5 jaar oud, ik heb laatst een afspraak ingeschoten om de banden te laten rouleren, ruitenwissers te laten vervangen en nog een garantiepuntje met m'n dashboardkastje na te laten kijken.
Ja, je kan de ruitenwissers en interieurfilter zelf doen, maar als voorbeeld ruitenwissers: die kosten 50 euro (die van Tesla zelf) en het laten doen is 53 euro. Komt een monteur aan huis doen.
Onder service in het menu staat eigenlijk wanneer er wat moet gebeuren, wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBruce
  • Niet online
GreX schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:26:

Ja, leuke feature is dat! Tijdens de proefrit dacht ik dat het een ' extra' was maar toen ik mijn M3 RWD 2023 ophaalde bleek het gewoon standaard. :) Ik vind het niet alleen erg leuk maar ook erg praktisch. Zeker in combinatie met het akoestisch signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBruce
  • Niet online
Bomberman71 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Heb dat ook gehad, niet grappig als je bijna in het vliegtuig stapt en dus totaal niet in de buurt bent.
Het was die k**** widget idd. Ik heb direct op de widget de frunk shortcut weg gehaald want de kofferbak kan ik op afstand nog wel dichtdoen, de frunk niet.

Collega op het werk (daar stond de Tesla) heeft mijn frunk netjes dicht gedaan en nogmaals gechecked of de kofferbak ook echt dicht was.

Tesla zou een 'Long Distance mode' moeten maken waarbij je bij het selecteren van die optie iedere open feature specifiek moet bevestigen.
Misschien wel verstandig om de Frunk widget te verwijderen. Wat betreft de ' Long distance bevestiging', op een Apple Watch vereist de Tesla app dat je bepaalde acties inderdaad bevestigt. Zou op de telefoon ook wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBruce
  • Niet online
Vraag over de achterklep van mijn M3 2023. Onlangs viel me op dat wanneer ik de achterklep open, ik de klep daarna met de hand nog zeker 20 cm verder kan openen. M.a.w. via het scherm/app opent de klep niet volledig.

Is dat normaal of kan ik dat het beste door Tesla laten aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:15
Vandaag mijn nieuwe MY Juniper opgehaald in Tilburg. Prima ervaring ondanks een drukke dag volgens de medewerkers met 98 afleveringen. Auto rijdt heerlijk en is veel stiller dan mijn vorige MY uit 2023.
Ik merk wel een opvallend verschil:
Nieuwe MY:
In het autopilot menu TACC geactiveerd en rechter scroll wiel indrukken activeert TACC, prima.
In het autopilot menu “Automatisch sturen (beta)” geactiveerd en rechter scroll wiel indukken activeert automatisch sturen modus, prima.
Echter heb ik als “automatisch sturen” is geactiveerd in het autopilot menu niet meer de mogelijkheid om sec voor TACC te kiezen zoals in mijn vorige MY (1 keer hendel naar beneden was TACC en 2 keer hendel naar beneden was “automatisch sturen”) Is die mogelijkheid inderdaad vervallen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
Linkser schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Het levert geen strike op, na een seconde of 30 stopt het blauwe geknipper ook.

Bron: ik die het tijdens de file getest heb vanmiddag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
TheBruce schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:14:
Vraag over de achterklep van mijn M3 2023. Onlangs viel me op dat wanneer ik de achterklep open, ik de klep daarna met de hand nog zeker 20 cm verder kan openen. M.a.w. via het scherm/app opent de klep niet volledig.

De hoogte is in te stellen, even de handleiding erbij pakken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Laatst online: 01-09 07:53
Eduardo M schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:25:
Vandaag mijn nieuwe MY Juniper opgehaald in Tilburg. Prima ervaring ondanks een drukke dag volgens de medewerkers met 98 afleveringen. Auto rijdt heerlijk en is veel stiller dan mijn vorige MY uit 2023.
Ik merk wel een opvallend verschil:
Nieuwe MY:
In het autopilot menu TACC geactiveerd en rechter scroll wiel indrukken activeert TACC, prima.
In het autopilot menu “Automatisch sturen (beta)” geactiveerd en rechter scroll wiel indukken activeert automatisch sturen modus, prima.
Echter heb ik als “automatisch sturen” is geactiveerd in het autopilot menu niet meer de mogelijkheid om sec voor TACC te kiezen zoals in mijn vorige MY (1 keer hendel naar beneden was TACC en 2 keer hendel naar beneden was “automatisch sturen”) Is die mogelijkheid inderdaad vervallen of zie ik iets over het hoofd?
Vandaag ook naar gezocht, bleek sturen nog niet aan te staan in de instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
TheBruce schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:14:

Je kan de hoogte instellen

1. Open de achterklep volledig. 
2. Beweeg de achterklep handmatig naar de gewenste hoogte. 
3. Houd de knop aan de onderzijde van de achterklep minstens drie seconden ingedrukt totdat u een bevestigingsgeluid hoort. 
4. Sluit de achterklep en open deze opnieuw om te bevestigen dat de gewenste hoogte is ingesteld. 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Laatst online: 01-09 07:53
Vandaag ook mijn model 3 mogen ophalen in Tilburg, maar ik weet niet welke poetser een slechte dag had maar overal “swirls” direct een serviceverzoek ingediend.

Verder super happy met de wagen!
Pagina: 1 ... 44 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: