• w0wter
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-12-2025
Hallo,

Ik heb sinds twee maanden een Model 3 uit 2019 aangeschaft. Op slechtere wegen valt het me op dat het stuur merkbaar heen en weer beweegt, alsof het als het ware aan het "zoeken" is.

Is dit normaal voor een Model 3 uit 2019? Ik vergelijk het met onze Model Y uit 2024, waarbij ik dit verschijnsel niet ervaar.

Op snelwegen gladde/goede wegen merk ik dit overigens helemaal niet.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hier m’n eerste kilometers met de juniper erop zitten. Eerste bevindingen:
-rit comfort is echt stukken beter dan de vorige model y. Het is stiller maar voelt met name veel minder stug
- kinderen vinden schermpje achter een dikke plus ;)
- geluid en muziek klinkt echt beter
- autopilot is bij mij veel stabieler en vraagt veel minder om draaien aan het stuur (minder fantoom remmen)
- stoelen zitten vergelijkbaar maar nu met ventilatie
- rem is stugger afgesteld
- accelereren is met acceleration boost veel sportiever afgesteld
- hw4 camera’s zijn echt fijner bij inparkeren en dan met name front cam
- stalk is fijn en voelt veel klikkeriger aan dan de vorige die meer een soft touch gevoel had bij de richtingaanwijzer

[ Voor 8% gewijzigd door LtMarx op 04-03-2025 20:01 ]

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 13:07
LtMarx schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:00:
-rit comfort is echt stukken beter dan de vorige model y. Het is stiller maar voelt met name veel minder stug
- autopilot is bij mij veel stabieler en vraagt veel minder om draaien aan het stuur (minder fantoom remmen)
- stalk is fijn en voelt veel klikkeriger aan dan de vorige die meer een soft touch gevoel had bij de richtingaanwijzer
Ik begreep dat de deuren ook wat minder rammelig klinken bij het dicht doen?

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

EvolutionX schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Ik begreep dat de deuren ook wat minder rammelig klinken bij het dicht doen?
Klopt, veel dikkere rubbers bij de deuren. Mijn passagiersdeur krijg ik zelfs lastig dicht daardoor

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:51
tim.w schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:58:
Ik ben me aan het oriënteren voor een upgrade naar een Ultra Red Model 3, komende van een Pre Higland Model 3. Het liefst tweedehands maar ik volg de markt al enige tijd en ik zie de kleur niet voorbij komen.
Er blijven waarschijnlijk twee opties over; nieuw of een demo model van Tesla.

Twee vragen;
-Zijn er mensen die ervaring hebben met de aanschaf van een demo model en hoe is de conditie van de auto?
-Een vriend van me wil eventueel een referal link naar me sturen. Krijg ik dan als bestaande Tesla eigenaar nog altijd 500 euro korting op de aanschaf op een nieuw model, of geld dit alleen voor nieuwe klanten?
Volgens zag ik nog geen reacties voorbijkomen.
Zelf heb ik geen ervaring met demo autos, maar ik lees verschillende verhalen. Mocht in ooit een demo auto halen dan wil ik het eerst zien bij een Tesla store.

De 500 euro referral korting geldt alleen voor nieuwe klanten. Dit staat op de site van Tesla:

Om kopersvoordelen te verdienen moet u een in aanmerking komend Tesla-product aanschaffen via een referral-link van een vriend en mag u nog nooit in het bezit zijn geweest van een in aanmerking komend Tesla-product.

Misschien kan je dit omzeilen door de auto op de naam van je partner te zetten of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door Jmtpes op 04-03-2025 20:28 ]

• EvolutionX
Voor als iemand nog een relatief goed betaalbare MYP zoekt, flinke kortingen nu zeg… (ex 500 referral)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNvFe7ea4pwgnaG1AtUL8ioztSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tq8qZi71W4Q8K3BAgwfwn19E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door EvolutionX op 04-03-2025 20:39 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Welke software versie staat erop?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-01 08:48
Mijn eerste SeC ervaring is zeer positief.

Kofferbak lekkage bij mijn m3 uit 2019. Veel voorkomend probleem.

Rubber vervangen, alles gereinigd en ik kon in de Tesla lounge vertoeven en verder werken.

Goede service wat mij betreft.
Ik begrijp dat de vorige Model Y uit Duitsland (MiG) op veel van bovenstaande items al een stuk beter was dan de versie uit China (MiC). Met welke versie heb jij de Juniper vergeleken?

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
pdidi schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ik begrijp dat de vorige Model Y uit Duitsland (MiG) op veel van bovenstaande items al een stuk beter was dan de versie uit China (MiC). Met welke versie heb jij de Juniper vergeleken?
Volgens mij waren dat nagenoeg dezelfde auto's, op de accu na wellicht.

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 17:09
Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Dat van DAB radio herken ik, maar of dat nu zo spannend is om te "escaleren" ( #bendeGedoe) : na minuut of 2 doet die het altijd wel, en anders een FM zender opzetten ...

Desalniettemin : als er een goede oplossing uitkomt hou ik mij altijd aanbevolen :)
Ja, ze zeggen steeds dat er niet veel meldingen zijn. Misschien met een groep een melding maken, of case nummers delen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Veel herkenbaar (op basis van proefrit op bekend terrein met oudere versies), maar:
- geluid was voor mij niet beter, wel anders. Zal persoonlijke voorkeur zijn ook. Mij iets te schel.
- autopilot idd stuk beter bruikbaar, op 30 minuten rijden 2x bij een beetje twijfel wat stroom erbij, prima. Zonder middellijn blijft ie spannend vinden.
-comfort, stoelen, vering, rij geluid, camera's, voor mij allemaal een flinke stap vooruit. Gewoon een goed en volwassen product.
-vond de standaard 19" wielen een stuk beter smoelen dan op de plaatjes

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

[...]

Model y 2022 had ik hiervoor, ik zal morgen een paar fotootjes maken

[ Voor 5% gewijzigd door LtMarx op 04-03-2025 21:53 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Veel van de veranderingen die @LtMarx omschrijft zijn echt onderdeel van de Juniper refresh en hebben niks met de fabrieklocatie te maken.

Ervaring bij mij is hetzelfde na vandaag ophalen. Vooral die rem viel mij op (maar dacht dat het kwam omdat ik gewoon weer even moest wennen). En de deur is eindelijk nu ook fatsoenlijk als je die dicht gooit :)

De lak (zwart) blijft een zwak punt: ding is twee keer terug gegaan naar de poetsplaats om krassen eruit te halen. Nutteloos want 1 keer wasstraat en de hele auto zit vol, maar dat wist ik op voorhand.
We Are Borg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Veel van de veranderingen die @LtMarx omschrijft zijn echt onderdeel van de Juniper refresh en hebben niks met de fabrieklocatie te maken.

Ervaring bij mij is hetzelfde na vandaag ophalen. Vooral die rem viel mij op (maar dacht dat het kwam omdat ik gewoon weer even moest wennen). En de deur is eindelijk nu ook fatsoenlijk als je die dicht gooit :)

De lak (zwart) blijft een zwak punt: ding is twee keer terug gegaan naar de poetsplaats om krassen eruit te halen. Nutteloos want 1 keer wasstraat en de hele auto zit vol, maar dat wist ik op voorhand.
De Juniper zal ongetwijfeld veel verbeteringen brengen, maar de oude Model Y heeft de afgelopen jaren al diverse upgrades ondergaan.
Hier een mooi overzicht wat er in de loop der tijd allemaal al gewijzigd werd aan de Model Y. Vandaar dat het wel uitmaakt of je met een 2022 MY vergelijkt of een 2024 MY

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
EvolutionX schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:33:
Voor als iemand nog een relatief goed betaalbare MYP zoekt, flinke kortingen nu zeg… (ex 500 referral)

[Afbeelding]
Is Tesla nu echt zo wanhopig om het einde van Q1 te halen met net iets minder voorraad?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
[...]
[...]
Ik keek gisteren deze video (sorry, het is in het Italiaans) waarbij beweert wordt dat sinds 2025.2.6 je je handen niet meer aan het stuur hoeft te houden, gewoon ernaast.
YouTube: Finalmente niente più mani sul Volante. E quindi basta dispositivi H...

Kan iemand dit bevestigen?
(hij rijdt een M3 Highland dus hoeft geen Juniper te zijn)

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Fire69 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Ik keek gisteren deze video (sorry, het is in het Italiaans) waarbij beweert wordt dat sinds 2025.2.6 je je handen niet meer aan het stuur hoeft te houden, gewoon ernaast.
YouTube: Finalmente niente più mani sul Volante. E quindi basta dispositivi H...

Was bij FSD al langer toch in bijvoorbeeld de US? Ik draai 2024.44.58.1

• Tommie12
[...]

Overdag lukt dat idd, maar niet als het donker is.

• Fire69
LtMarx schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:56:
[...]

Was bij FSD al langer toch in bijvoorbeeld de US? Ik draai 2024.44.58.1
Ja, maar dit is in Europe zonder FSD.
In de US met FSD hoef je gewoon rechtuit te kijken, je handen mogen in je broekzak zitten.

In bovenstaande video moeten je handen echt naast het stuur blijven of je krijgt direct een waarschuwing.
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Overdag lukt dat idd, maar niet als het donker is.
Wordt hiervoor dan de cabin camera gebruikt denk je?

[ Voor 21% gewijzigd door Fire69 op 04-03-2025 22:58 ]

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, maar dit is in Europe zonder FSD.
In de US met FSD hoef je gewoon rechtuit te kijken, je handen mogen in je broekzak zitten.

In bovenstaande video moeten je handen echt naast het stuur blijven of je krijgt direct een waarschuwing.

[...]

Wordt hiervoor dan de cabin camera gebruikt denk je?
Hiervoor wordt inderdaad de cabin camera gebruikt.

• Fire69
mjvdzwet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Hiervoor wordt inderdaad de cabin camera gebruikt.
Da's wel bijzonder, want volgens mij ziet die camera het stuur niet?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Da's wel bijzonder, want volgens mij ziet die camera het stuur niet?
Als je de camera tests doet en daar de interieurcamera kiest zal je zien dat huj het stuur wel ziet. In ieder geval in mijn M3H.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
bedoelen jullie om AP actief te houden? In mijn auto hoeven de handen helemaal niet in de buurt van het stuur te zijn. Knie tegen de onderkant doet het prima. Model Y dec ‘24

• bert pit
  • Laatst online: 23:08
LtMarx schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Ahh 2022 Model Y, die maakte meer geluid en was hard geveerd. In de latere modellen Y (2023) is de ophanging aangepast naar een hoger rijcomfort, misschien zelfs al eind 2022. Daarnaast was er kritiek op windgeruis langs de zijruiten en heeft model 2023 dubbel glas in de deuren gekregen.

Analoog komt weer helemaal terug

• bert pit
SirLenncelot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:31:
bedoelen jullie om AP actief te houden? In mijn auto hoeven de handen helemaal niet in de buurt van het stuur te zijn. Knie tegen de onderkant doet het prima. Model Y dec ‘24
Als je de camera afdekt moet er ergens op het stuur druk uitgeoefend worden. Knie of hand maakt niet uit.

Dek je de camera niet af dan hoef je geen druk uit te oefenen maar moeten de handen wel in de buurt van het stuur zijn. Kijk je een paar tellen niet naar de weg, dan krijg je waarschuwingen uiteindelijk resulterend in het uitschakelen van de AP voor de rest van de rit.

Na anderhalf jaar met een afgedekte camera heb ik de plakker er onlangs weer eens afgehaald, wat eigenlijk binnen drie kwartier resulteerde in een AP uitschakeling. Ik weet nog niet wat ik prettiger vind maar neig er naar om de camera weer af te dekken.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb de camera niet afgeplakt. Wel geprobeerd maar toen kreeg ik meteen een irritante melding in beeld.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09-2025
Hier werkt het echt super, vingertje op het stuur waar je maar wilt en non-stop rijden met AP. Echt een verademing in vergelijking met het druk uitoefenen op het stuur.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Is Tesla nu echt zo wanhopig om het einde van Q1 te halen met net iets minder voorraad?
Het is gewoon het uitlopende model, die moet weg, wordt gewoon iedere dag minder waard.
En kan er ook op duiden dat de refresh y performance ook aanstaande is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Tommie12
mjvdzwet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:17:
[...]

Als je de camera tests doet en daar de interieurcamera kiest zal je zien dat huj het stuur wel ziet. In ieder geval in mijn M3H.
@Fire69
Bij de Y ziet de camera ook een groot deel van het stuur.

LtMarx schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Ben ook benieuwd naar je ervaring met het nieuwe Blended Braking (en of die idd ook van toepassing is tijdens loslaten van het gaspedaal bij lage regen)

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

pdidi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Ben ook benieuwd naar je ervaring met het nieuwe Blended Braking (en of die idd ook van toepassing is tijdens loslaten van het gaspedaal bij lage regen)
Daar had ik iets over gelezen ja. Heb je een linkje voor me waar ik kan lezen wat dat precies is?

Hiervoor reed ik in 1 paddle drive en nu weer dus verschil is er nauwelijks. Rem is alleen veel stugger en vereist echt meer doortrappen als ik echt stil moet staan.
LtMarx schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Daar had ik iets over gelezen ja. Heb je een linkje voor me waar ik kan lezen wat dat precies is?

Hiervoor reed ik in 1 paddle drive en nu weer dus verschil is er nauwelijks. Rem is alleen veel stugger en vereist echt meer doortrappen als ik echt stil moet staan.
Werd gisteren door Tesla op X aangekondigd. Er is inmiddels ook een artikel over verschenen op NotATeslaApp

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Denk niet dat het dan zin heeft, ook omdat het gevoelsmatig veel kw kost om beetje temperatuur erin te krijgen ....
Het aantal kW is hetzelfde, of je dat nu met voorverwarmen doet of door de accu te belasten. Je verbruikt accucapciteit om de accu op te warmen.
Het tweede is wel bewezen effectiever en sneller dan om het met voorverwarmen te doen.

Signatures zijn voor boomers.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Zou dit in een 2019 M3 ook moeten werken? Daar zit die cabin cam ook gewoon in toch?

AP wil bij mij zo graag dat ik het stuur beweeg dat ik net zo goed zelf kan gaan sturen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Beekforel schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Zou dit in een 2019 M3 ook moeten werken? Daar zit die cabin cam ook gewoon in toch?

AP wil bij mij zo graag dat ik het stuur beweeg dat ik net zo goed zelf kan gaan sturen.
Nope, bekijk de interieur camera maar eens in de app, dan kun je het stuur niet zien.

www.google.nl

• T-Blizzard
  • Laatst online: 18-01 12:35
t14wo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Ik neem hem voor 28k graag van je over! :)
Normaal gaat het als auto liefhebber wel even kriebelen na 4 jaar bezit. Maar aangezien deze nieuw is mag hij wel even blijven. Vooralsnog is het de fijnste auto die ik ooit gehad heb ondanks de eigenaardigheden (missen van stengels en parkeersensoren). Als ik in de Audi A3 (PHEV uit 23’) van mijn vriendin stap voelt dat als een stap terug 🫣.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is hier al erg vaak voorbij gekomen.
Er zit een verschil in wat de camera ziet/groothoek in verschillende bouwjaren van 3's en y's.
Ook maakt het verschil of er wel of geen infrarood naast de interieur camera ingebouwd zit.

Ik heb in mijn hw3 2024 MY zowel infrarood als groothoek. Daardoor ziet mijn camera ook de onderkant van mijn stuur en rij ik elke dag echt kííííílometers polder/snelwegen volledig op AP met één vingertje rustend onder aan stuur. Zonder input/kracht.
Heb ook nog amper een phantom brake gehad.
Rij al 20dkm er mee ook op mijn polderwegen, gebied Zeeland waar ik woon, variërend van enkele witte streep, dubbele middenstreep, streep met groen er in, etc blijft hij het altijd keurig doen. Schrikt niet van tegenliggers etc.
Enige wegen waar ik AP niet kan gebruiken maar TACC wel goed blijft, zijn van die 60 en 80kmu polderwegen met aan beide zijden een stippellijn voor 'fiets'paden, waar hij dan als het ware in midden van die weg zou moeten rijden,,maar wat met tegemoet komend verkeer natuurlijk niet kan/hoort en je met de auto ook gewoon halfjes op die fietsstroken moet rijden als daar daadwerkelijk geen fietsers zijn.

Alle TACC en vooral AP problemen en phantom brakes herken ik echt niet. Rij elke dag 110km.
Ik denk dat vooral wat nieuwere hw4 versies op dit moment meer moeite hebben. En ook volgend mij meer nieuwere 3's dan Y's (zichtlijn voorruit?)

Als ik bij mYne al iets zou moeten roepen dat beter moet kunnen, dan is het de herkenning/aanpassing naar snelheid die op die betreffende weg mag.
Daar zit hij nog wel eens naast.
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5gHRJPHrtltEarcGtqOC2VPjE4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/WRAeiBNxi4UbvqvtgrqHCzBC.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMBUUJ3GMHlUXZseQF74-BETYkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2eLmdqg43RNC1xhrtNW6o24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0Bcv-eASvL0WGHWPym2z0xHQUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlmKvWO77hxyeIDggk0tZCHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YrXq0JPUviPNMiG_ZmGXCr6gJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlDeo58SHsiR2Qwl0sszfpD6.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
Allewijn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:01:

Alle TACC en vooral AP problemen en phantom brakes herken ik echt niet. Rij elke dag 110km.
Ik denk dat vooral wat nieuwere hw4 versies op dit moment meer moeite hebben. En ook volgend mij meer nieuwere 3's dan Y's (zichtlijn voorruit?)
Dat kan ik beamen. Van M3 '23 naar een M3 '24 geupgrade (dus hw4). De route naar werk is onveranderd maar de auto reageert véél nerveuzer. Gaat regelmatig ook in de ankers als er op een N-weg iemand bij een kruizende weg stil staat te wachten om op te draaien. Met de vorige nooit gehad.

Maar goed, je leert omgaan met die dingen dus hou altijd m'n voet op het gaspedaal als ik een remactie verwacht.
Allewijn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:01:
Ik heb in mijn hw3 2024 MY zowel infrarood als groothoek. Daardoor ziet mijn camera ook de onderkant van mijn stuur en rij ik elke dag echt kííííílometers polder/snelwegen volledig op AP met één vingertje rustend onder aan stuur. Zonder input/kracht.
Ook in het donker? Hier een HW4 2024 MY met zowel infrarood als groothoek en dat vingertje zonder input/kracht werkt prima (zelfs zonder vinger, als je handen maar in de buurt van het stuur zijn). Echter in het donker (ook een tunnel) moet ik altijd lichte kracht uitoefenen op het stuur. Het lijkt er daarom op dat de infrarood camera hier nog niet actief voor wordt gebruikt

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 05-03-2025 11:25 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ook in het donker? Hier een HW4 2024 MY met zowel infrarood als groothoek en dat vingertje zonder input/kracht werkt prima (zelfs zonder vinger, als je handen maar in de buurt van het stuur zijn). Echter in het donker (ook een tunnel) moet ik altijd lichte kracht uitoefenen op het stuur
Goeie vraag. Ik merk dat infrarood weldegelijk werkt. Maar minder nauwkeurig dan overdag-zicht.
Daardoor ziet hij bij mij in donker wel als ik volledige handen aan het stuur hebt maar één vingertje vaker niet. Het blijft wel echt een hulpmiddel... Hadden ze maar capacitieve stuurwielen. Die voelen dag en nacht gewoon je zachte aanraking...
Maar aan andere kant: door deze interieur camera sw update een tijdje geleden rij ik nu wel véél ontspannender dan toen ik continue kracht/wiebel input moest geven om mijn aanwezigheid te laten blijken.
Wie weet wordt het ooit nóg beter als ze wat meer gaan doen/combinerrn met die ingebouwde interieur radar die ineens recent geactiveerd is...

• bert pit
Maurice- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Dat kan ik beamen. Van M3 '23 naar een M3 '24 geupgrade (dus hw4). De route naar werk is onveranderd maar de auto reageert véél nerveuzer. Gaat regelmatig ook in de ankers als er op een N-weg iemand bij een kruizende weg stil staat te wachten om op te draaien. Met de vorige nooit gehad.

Maar goed, je leert omgaan met die dingen dus hou altijd m'n voet op het gaspedaal als ik een remactie verwacht.
Zou het ook met updates van de sw te maken kunnen hebben? Ik merk sinds een maand of twee ook dat de boel wat nerveuzer is geworden.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:16
Maurice- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:10:
[...]

same here. Ik heb over het algemeen amper last van een niet goed werkende AP, maar dat komt vooral omdat ik het op snelwegen gebruik. Maar ik probeer het de laatste maanden vaker ook op N wegen, en mijn oude M3 2019 met radar doet dat gewoon heel veel beter, zeker in het donker, zware regen of met mist. De 2024 M3P heeft dan echt heel veel last, stuurt te laat bij flauwe bochten, of gaat echt van het gas af, waarbij de 2019 geen enkel probleem heeft en strak de weg volgt.

Bijzonder wel.

Oh en dat stuur trekken ben ik ook sceptisch over. Ik heb liever dat dan elke keer dat gezeur dat ik voor mij moet kijken. Als ik aan het scherm zit, een broodje wil pakken en eten, enz enz begint die m3p direct te zeiken en krijg je een ban na paar x waarschuwing. Voor bovenstaande test reed ik met interieur camera afgeplakt, veel beter en rustiger. Soon plak ik hem weer af.

[ Voor 15% gewijzigd door anti elppa op 05-03-2025 11:48 ]

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:22
[...]

Omdat de AP voor mijn idee wel erg snel de melding geeft dat ik het stuur moet bewegen gebruik ik het maar amper. Camera is nog niet afgeplakt, hij zou dus prima moeten zien dat ik gewoon de aandacht bij het verkeer heb.

Paar keer al gehad dat ik het stuur zo moest bewegen om de melding weg te krijgen dat AP uitschakelde, omdat ik het sturen over had genomen.

• Tweakarim
  • Laatst online: 14-01 15:23

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Vandaag nota binnen mbt de wegenbelasting. Betreft een model. 3 performance met een gewicht van 1831kg. Het tarief voor een lwartaal bedraagt €82,-.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25
Tweakarim schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:58:
Vandaag nota binnen mbt de wegenbelasting. Betreft een model. 3 performance met een gewicht van 1831kg. Het tarief voor een lwartaal bedraagt €82,-.
Klopt, zelfde bedrag als hier.
Ik zit er wel aan te denken om mijn M3P weg te doen als we volgend jaar x3 gaan.

• Tommie12
Idanue schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Ik zit er wel aan te denken om mijn M3P weg te doen als we volgend jaar x3 gaan.
Met wat geluk hebben jullie dan een ander kabinet en zijn de regels weer helemaal anders...

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-01 16:36
Tommie12 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Met wat geluk hebben jullie dan een ander kabinet en zijn de regels weer helemaal anders...
Gaat niet gebeuren. Inkomsten uit mrb zijn keihard nodig. Het vrijstellingsfeest heeft al voor heel veel inkomstenderving gezorgd.

• Tommie12
Naafkap schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Gaat niet gebeuren. Inkomsten uit mrb zijn keihard nodig. Het vrijstellingsfeest heeft al voor heel veel inkomstenderving gezorgd.
Tuurlijk kan het anders... meer taksen op diesels en benzine, en wat minder voor EV's, anders gaat NL de targets niet halen.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:54
[...]

Om dan naar een lichtere EV te gaan?

• anti elppa
this schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Om dan naar een lichtere EV te gaan?
M3 is al 1 van de lichtere EV's zeker kwa formaat. Meeste EV's van zelfde formaat en klasse zitten 300kg erboven

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-01 13:04
Tommie12 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Tuurlijk kan het anders... meer taksen op diesels en benzine, en wat minder voor EV's, anders gaat NL de targets niet halen.
Die korting op benzine is ook nog steeds een dingetje.
Ik zie het huidige kabinet de wegenbelasting niet voordeliger maken v.w.b. EV's

• T-Blizzard
Tommie12 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Blijf er bij dat onder aan de streep je er best voor kan zorgen dat een elektrische auto net zo interessant / interessanter is dan een wagen op een fossiele brandstof. Het is na de wegenbelasting straks een duurdere optie dan benzine… Ik heb geen spijt van mij model 3, heerlijke wagen. Maar als ik de rekenmachine erbij pak is het treurig. In vergelijking met mijn vorige Seat Leon: 30,- per maand meer aan wegenbelasting, 30,- aan verzekering meer en volgende de ANWB een afschrijving van 12K 🥴 (al is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk).

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-01 13:04
T-Blizzard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Blijf er bij dat onder aan de streep je er best voor kan zorgen dat een elektrische auto net zo interessant / interessanter is dan een wagen op een fossiele brandstof. Het is na de wegenbelasting straks een duurdere optie dan benzine… Ik heb geen spijt van mij model 3, heerlijke wagen. Maar als ik de rekenmachine erbij pak is het treurig. In vergelijking met mijn vorige Seat Leon: 30,- per maand meer aan wegenbelasting, 30,- aan verzekering meer en volgende de ANWB een afschrijving van 12K 🥴 (al is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk).
Benzine tanken en laden is natuurlijk een hele andere kant.
Momenteel wanneer je geen oprit hebt/thuis kan laden dan moet je al wel vraagtekens zetten of elektrisch nou goedkoper uitpakt t.o.v. benzine. Bij de "onderzoeken" van de ANWB pakken ze toch graag de tarieven van Fastned als richtlijn, wat natuurlijk nergens overgaat..
Daarnaast is het hier in het noorden significant duurder bij een publieke paal in vergelijking met het zuiden.

EDIT:

Verkoop van mijn EV was toch een behoorlijke tegenvaller gezien de nieuwe regels, beste klap in afschrijving.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaatdoek82 op 05-03-2025 14:44 ]

• this
[...]

Is die berekening dan al gekend voor EV's? Want ik zou het ook wel heel straf vinden dat ze EV's minder interessant gaan maken dan benzine.

• anti elppa
[...]

nu vergelijk je een C segment met een D segment. Wel appels met appels vergelijken. Dan zul je zien dat ook de afschrijving op een vergelijkbare D segmenter niet extreem beter is. Verzekering zit ook amper verschil in bij mij (wellicht door maximale korting schadevrije jaren en veel verzekeringen bij 1 aanbieder)

En zolang je thuis kan laden met zonnepanelen is elektrisch (ook als wegenbelasting 75% word) echt nog heel veel voordeliger dan een benzine wagen. Voor mij iig wel. Bij mij komt er iig nog bij dat ik mijn lease auto alleen zakelijk rijd en geen bijtelling betaal. Van die besparing rijd ik gratis mijn 2e model 3 (incl afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en verbruik). De 2e model 3 gebruikt mijn vriendin af en toe en verder voor korte ritjes in de buurt en vakantie. Zal max 8 a 10k km doen per jaar

• this
anti elppa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]

M3 is al 1 van de lichtere EV's zeker kwa formaat. Meeste EV's van zelfde formaat en klasse zitten 300kg erboven
Inderdaad, maar je zou eventueel naar een Citroën Ami kunnen overstappen :P

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:15
T-Blizzard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Normaal gaat het als auto liefhebber wel even kriebelen na 4 jaar bezit. Maar aangezien deze nieuw is mag hij wel even blijven. Vooralsnog is het de fijnste auto die ik ooit gehad heb ondanks de eigenaardigheden (missen van stengels en parkeersensoren). Als ik in de Audi A3 (PHEV uit 23’) van mijn vriendin stap voelt dat als een stap terug 🫣.
Ik hoor erg positieve geluiden van s3xy stalk, wellicht overwegen?

Life is too short to drive boring cars

• this
T-Blizzard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Dat 'auto liefhebber' gedoe is eigenlijk net mijn probleem. Ik heb de Y gekocht omdat deze met grote voorsprong de best bang for buck was. Maar daar stopt het dan ook wel.
Nu dat de Belgische overheid weer soepeler wordt tegenover hybrides, zou ik veel liever een auto kopen die ik graag zie. En veel auto's hebben een hybride variant. Terwijl we nog lang gaan mogen wachten tegen er veel EV varianten zullen zijn. En de EV variant moet dan ook nog eens mooi zijn. Want kijk maar naar de EQE, dat is een gedrocht tegenover Mercedes E-klasse.

Maar om nu dan mijn Y te verkopen na nog geen jaar, met een gigantische afschrijving die versterkt wordt door die pipo in de Verenigde Staten, vind ik ook weer een lastige beslissing.
Voorlopig rij ik nog even door met de Y. After all, het is geen slechte auto.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:40

ChillPascal

In the end...

De Model 3 (Highland) RWD heeft een WLTP bereik van 513 km. Volgens EV-database komt dat neer op een praktisch bereik van 420 km (bron)

De recent aangekondigde Model Y RWD (Juniper) heeft een slechts 13 km lager WLTP bereik. Kun je daarmee aannemen dat het praktische bereik van dit model ook circa 13 km lager ligt?

EV-database heeft vanzelfsprekend nog geen concrete cijfers en analyses, maar maakt een inschatting voor een werkelijk bereik van 350 km.
Als het werkelijke bereik verhoudingsgewijs zoveel lager ligt bij de Model Y dan de Model 3 zou ik nog wel even verder willen kijken naar een RWD LR.

• this
ChillPascal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:24:
De Model 3 (Highland) RWD heeft een WLTP bereik van 513 km. Volgens EV-database komt dat neer op een praktisch bereik van 420 km (bron)

De recent aangekondigde Model Y RWD (Juniper) heeft een slechts 13 km lager WLTP bereik. Kun je daarmee aannemen dat het praktische bereik van dit model ook circa 13 km lager ligt?

EV-database heeft vanzelfsprekend nog geen concrete cijfers en analyses, maar maakt een inschatting voor een werkelijk bereik van 350 km.
Als het werkelijke bereik verhoudingsgewijs zoveel lager ligt bij de Model Y dan de Model 3 zou ik nog wel even verder willen kijken naar een RWD LR.
Je kan geen absolute cijfers gebruiken. Om een benadering te kunnen doen kan je beter procentueel kijken wat het verschil tussen reëel en WLTP is bij de 3 en die dan toepassen op de Y.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23
Ik heb mijn Y LR nu vanaf aug. 2023 staat nu 16k op privé gekocht nadat ik toch wel met een beetje pijn mijn Skoda vRS Octavia van 2021 verkocht had.
En die Octavia was echt een super gave nekken draaier.
Maar de ritten die ik in ev’s maakte voelde super goed.

Ik heb de Y gekozen omdat die efficiënt was met veel ruimte (zoals de Octavia) en vooral ook het laadnetwerk omdat wij kamperen met een caravan vandaar de LR).
2E keus was overigens een Skoda enyaq coupé RS.

Nu met het gezeikvan de regering en afschrijving twijfel ik.
Had ik de vRS moeten houden (2.0 motor zoop als een ketelaar op korte afstanden 1 op 5).

Deze week lekker weekje weg op de camping en dan is de Yecht een super fijne relaxte trekker (afheeft ie zijn nukken).
Gelukkig staat ie thuis altijd in de garage dus van vandalisme geen last.
Maar daar zou ik niet blij van worden ook.

Wegenbelasting tja ik snap dat je voor een ev moet gaanbetalen net zoals salderen ook geen toekomst zou hebben ( heb zelf al meer dan15jaar pv).
Echter waarop vrachtwagens met diesels en zwaar zijn minder betalen dan een ev vind ik belachelijk.
Dus ev’s moeten genieten van een korting.
De banden slijtage is ook minder dan ze zeggen ligt gewoon aan je rechter voet.

Ja de leasers gingen ze vanuit qua slijtage snap ik want een leaserd autoband gewoon harder door de bocht en harder optrekken en mag bumper kleven etc ( niet alle leaserds kunnen dat :) ).
Dat werpt ook een negatieve aspect.

Overal heb ik besloten als de afschrijving zo giga is lekker te blijven rijden ipv elk 2 a 3 jaar wat anders te kopen.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:05
SpikeHome schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:34:
Had ik de vRS moeten houden (2.0 motor zoop als een ketelaar op korte afstanden 1 op 5).
JA

.... En nu ? O-)

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011

ChillPascal

In the end...

this schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Je kan geen absolute cijfers gebruiken. Om een benadering te kunnen doen kan je beter procentueel kijken wat het verschil tussen reëel en WLTP is bij de 3 en die dan toepassen op de Y.
Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Zit ca. 22% tussen WLTP en 'real' range bij de oude Model 3, oude Model Y en de Model 3 (Highland). Echter heb ik zo mijn twijfels bij de stijging van WLTP bij de Model Y van 430 km naar 500 km. Bij de Model 3 ging dat 'slechts' van 491 naar 513 bij de Highland-update.

• SpikeHome
Lekker blijven rijden in de Y.

• this
ChillPascal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Zit ca. 22% tussen WLTP en 'real' range bij de oude Model 3, oude Model Y en de Model 3 (Highland). Echter heb ik zo mijn twijfels bij de stijging van WLTP bij de Model Y van 430 km naar 500 km. Bij de Model 3 ging dat 'slechts' van 491 naar 513 bij de Highland-update.
Vergelijk je wel de juiste velgmaat? De Y had eerst een relatief slechte WLTP omdat de testen op basis van een grotere velgmaat waren.

• T-Blizzard
Ik heb mijn Y LR nu vanaf aug. 2023 staat nu 16k op privé gekocht nadat ik toch wel met een beetje pijn mijn Skoda vRS Octavia van 2021 verkocht had.

Ik heb de Y gekozen omdat die efficiënt was met veel ruimte (zoals de Octavia) en vooral ook het laadnetwerk omdat wij kamperen met een caravan vandaar de LR).

Deze week lekker weekje weg op de camping en dan is de Yecht een super fijne relaxte trekker (afheeft ie zijn nukken).

Wegenbelasting tja ik snap dat je voor een ev moet gaanbetalen net zoals salderen ook geen toekomst zou hebben ( heb zelf al meer dan15jaar pv).
Echter waarop vrachtwagens met diesels en zwaar zijn minder betalen dan een ev vind ik belachelijk.

Ja de leasers gingen ze vanuit qua slijtage snap ik want een leaserd autoband gewoon harder door de bocht en harder optrekken en mag bumper kleven etc ( niet alle leaserds kunnen dat :) ).

Overal heb ik besloten als de afschrijving zo giga is lekker te blijven rijden ipv elk 2 a 3 jaar wat anders te kopen.
Yep, zolang hij niet weg gaat geen afschrijving 🤡! Ik rij rond de 12K per jaar, en heb nog steeds voor 15000km super charge tegoed. Ik rij voornamelijk korte ritjes, dan is elektrisch heerlijk… vRS lijkt me ook fantastisch, maar voor je beetje kan gasgeven en de motor warm is..
ChillPascal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Echter heb ik zo mijn twijfels bij de stijging van WLTP bij de Model Y van 430 km naar 500 km. Bij de Model 3 ging dat 'slechts' van 491 naar 513 bij de Highland-update.
De New Model Y RWD gaat een andere batterij krijgen, wat de 16% grotere WLTP zou kunnen verklaren (itt de AWD die met dezelfde batterij 10% grotere WLTP heeft gekregen)

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-01 13:45
pdidi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:44:
[...]

De New Model Y RWD gaat een andere batterij krijgen, wat de 16% grotere WLTP zou kunnen verklaren (itt de AWD die met dezelfde batterij 10% grotere WLTP heeft gekregen)
De accu in de nieuwe Y is toch naar 62.5 kWh gestegen? Dat is een stijging van 4%. Of bedoel je een nieuwere type LFP? Er waren geruchten dat er een nieuwe, efficiëntere motor gebruikt zou worden, maar dat is dus niet aan de orde.

• EvolutionX
shinken82 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:52:
[...]

De accu in de nieuwe Y is toch naar 62.5 kWh gestegen? Dat is een stijging van 4%. Of bedoel je een nieuwere type LFP? Er waren geruchten dat er een nieuwe, efficiëntere motor gebruikt zou worden, maar dat is dus niet aan de orde.
Er gaan allerlei niet-geverifieerde geruchten over een nieuw type batterij die binnenkort gereleased zou worden, maar voorlopig blijft het bij geruchten obv lab testen

[ Voor 5% gewijzigd door EvolutionX op 05-03-2025 17:58 ]

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:05
T-Blizzard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]
Ik rij rond de 12K per jaar, en heb nog steeds voor 15000km super charge tegoed.
Hou je wel de THT in de gaten van dat tegoed ?
Dat het niet verloopt voor je alles verbruikt hebt ...

( mijn referral tegoed is maar jaar geldig ... )

• EvolutionX
Edit:dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door EvolutionX op 05-03-2025 17:59 ]

EvolutionX schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Er gaan allerlei niet-geverifieerde geruchten over een nieuw type batterij die binnenkort gereleased zou worden, maar voorlopig blijft het bij geruchten obv lab testen
Niet alleen geruchten, want voor de Model 3 RWD is de nieuwe CATL LFPx al in oktober 2024 formeel opgenomen in de typegoedkeuring VC42. Tot op heden is deze Model 3 2025 met variant code H6MR echter nog niet uitgeleverd, maar zal de WLTP stijgen van 513 km naar 520 km

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 05-03-2025 18:59 ]

• Roenie
  • Niet online
R-R-L schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Omdat de AP voor mijn idee wel erg snel de melding geeft dat ik het stuur moet bewegen gebruik ik het maar amper. Camera is nog niet afgeplakt, hij zou dus prima moeten zien dat ik gewoon de aandacht bij het verkeer heb.

Paar keer al gehad dat ik het stuur zo moest bewegen om de melding weg te krijgen dat AP uitschakelde, omdat ik het sturen over had genomen.
Met mijn M3L uit 2019 is het een kwestie van de camera afplakken en een knie tegen het stuur houden om wat weerstand te geven. Dat werkt best goed moet ik zeggen.

• bert pit
anti elppa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:44:
[...]

same here. Ik heb over het algemeen amper last van een niet goed werkende AP, maar dat komt vooral omdat ik het op snelwegen gebruik. Maar ik probeer het de laatste maanden vaker ook op N wegen, en mijn oude M3 2019 met radar doet dat gewoon heel veel beter, zeker in het donker, zware regen of met mist. De 2024 M3P heeft dan echt heel veel last, stuurt te laat bij flauwe bochten, of gaat echt van het gas af, waarbij de 2019 geen enkel probleem heeft en strak de weg volgt.

Bijzonder wel.
Die radar is toch al jaren geleden uitgeschakeld door Tesla?

• SpikeHome
T-Blizzard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Yep, zolang hij niet weg gaat geen afschrijving 🤡! Ik rij rond de 12K per jaar, en heb nog steeds voor 15000km super charge tegoed. Ik rij voornamelijk korte ritjes, dan is elektrisch heerlijk… vRS lijkt me ook fantastisch, maar voor je beetje kan gasgeven en de motor warm is..
Off-Topic:
De motor was pas na 8km zomers boven de 60c olie temperatuur in de winter was dat 10km.
Vanaf 60c olie kan jepas wat gas gaan geven.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:18

Damian

Insane Obtrusion

Bij mij is recent de volledige voor ophanging vervangen van de M3 LR AWD 2019, dus bovenste en onderste draagarmen. Nu heb ik sinds die vervanging het gevoel dat ie wat meer zwabbert en zoekt aan de voorkant. Hij lijkt een stuk minder strak te sturen sindsdien.

Zit dit tussen mijn oren of kan er meer mis zijn. Ik had wel een beetje de aanname dat het juist strakker ging worden na vervanging gezien er volgens Tesla behoorlijk wat speling in zat al...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-01 22:42
Damian schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:05:
Bij mij is recent de volledige voor ophanging vervangen van de M3 LR AWD 2019, dus bovenste en onderste draagarmen. Nu heb ik sinds die vervanging het gevoel dat ie wat meer zwabbert en zoekt aan de voorkant. Hij lijkt een stuk minder strak te sturen sindsdien.

Zit dit tussen mijn oren of kan er meer mis zijn. Ik had wel een beetje de aanname dat het juist strakker ging worden na vervanging gezien er volgens Tesla behoorlijk wat speling in zat al...
Klinkt als uitlijning dat niet goed is

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
[...]

Snap het probleem niet echt. Ik rij sinds 2019 Model 3 en betaal nu pas wegenbelasting. Ook met x3 is het nog steeds voordeliger dan een benzineauto. Zeker als je thuis laadt of Superchargers gebruikt. Onderhoudskosten zijn ook minimaal en als je de besparing over 5 jaar bekijkt, blijf je financieel gewoon beter uit.

• anti elppa
bert pit schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Die radar is toch al jaren geleden uitgeschakeld door Tesla?
Das een gerucht en voor zover ik weet gewoon onzin bij 2019 modellen.
Iemand poste hier paar maanden ook bewijs dat het onzin was. Was melding op het scherm dat radar geblokt was door sneeuw. Ook ik heb die in november nog gezien.

Je kan em zelfs nog kalibreren ook https://service.tesla.com...2D-A8D4-17F427644FEB.html

[ Voor 27% gewijzigd door anti elppa op 05-03-2025 21:36 ]

anti elppa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Iemand poste hier paar maanden ook bewijs dat het onzin was. Was melding op het scherm dat radar geblokt was door sneeuw. Ook ik heb die in november nog gezien.

Je kan em zelfs nog kalibreren ook https://service.tesla.com...2D-A8D4-17F427644FEB.html
Volgens mij kun je ook makkelijk controleren of de radar nog wordt gebruikt. Dan kun je namelijk Autopilot nog op 150 km/u gebruiken en kun je de volgafstand op 1 zetten

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
pdidi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:24:
[...]

Volgens mij kun je ook makkelijk controleren of de radar nog wordt gebruikt. Dan kun je namelijk Autopilot nog op 150 km/u gebruiken en kun je de volgafstand op 1 zetten
En dat controleer je dan even op je privé circuit achter je woning?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:44
jongetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Wat overdreven. Als je op de snelweg rijdt in de avond maar zelfs overdag achter iemand die Vmax rijdt kan je je AP natuurlijk prima op 800 zetten. Hij gaat er niet overheen. Je ziet wel in je scherm of die dan dus naar 150 gaat en of de afstand op 1 kan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-01 14:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben momenteel in het proces om mijn eenmanszaak te beëindigen en daarmee aan het overwegen of ik mijn Tesla Model 3 RWD uit December 2022 aan mijzelf verkoop. Dus ik heb hem laten taxeren, de waarde is nog maar 22650,- incl. btw
Vergeleken met de catalogus waarde doet die wel pijn hoor.

De lage waarde is opzich gunstig voor de verkoop aan mijzelf, maar als ik toch wel van auto wil wisselen wel erg nadelig.
Tesla's zijn prima auto's en hebben simpelweg de beste aandrijflijn van alle auto's op de markt, maar de vandalisme die nu plaatsvindt maakt mij wel angstig. Ik heb overigens nog niets gezien wat in Nederland plaatsvindt.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Psycho_Mantis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Ik ben momenteel in het proces om mijn eenmanszaak te beëindigen en daarmee aan het overwegen of ik mijn Tesla Model 3 RWD uit December 2022 aan mijzelf verkoop. Dus ik heb hem laten taxeren, de waarde is nog maar 22650,- incl. btw

De lage waarde is opzich gunstig voor de verkoop aan mijzelf, maar als ik toch wel van auto wil wisselen wel erg nadelig.
Tesla's zijn prima auto's en hebben simpelweg de beste aandrijflijn van alle auto's op de markt, maar de vandalisme die nu plaatsvindt maakt mij wel angstig. Ik heb overigens nog niets gezien wat in Nederland plaatsvindt.
Er zijn inmiddels 5 miljoen Tesla's. Ga ajb niet mee in die hype van vandalisme. Ja, er zal vast een kras gemaakt worden in de wereld. Dat zal overigens voor 95% in USA gebeuren, waar de DOGE ellende daadwerkelijk plaatsvindt. En elk geval van (vermeend) vandalisme wordt breed uitgemeten en zal ook direct gekoppeld worden aan Musk's gedrag.

Als je er zo bang voor bent, zet je Sentry mode toch gewoon aan?

Die prijs van 22k voor '22 M3 is veel te laag. '19 M3's worden nu voor rond de 18-20k verkocht. Dus de daadwerlijke verkoopprijs valt wel wat hoger uit.

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 06-03-2025 09:26 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

jongetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Volgafstand op 1 kunnen zetten kan je ook bij 80 km/h testen. Da's genoeg om te testen of de radar nog echt gebruikt wordt. Volgens mij gebruiken HW2.5 autos de radar nog wel, HW3 niet meer sinds Vision uitgerold is. Mijn 2022 Y met HW3 gebruikte eerst radar (ooit die melding over sneeuw gehad) en later niet meer.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
[...]
Dit komt ook grotendeels omdat elektrische auto's in 2022 duurder waren dan op dit moment. Je koopt nu een nieuwe model 3 RWD met een cataloguswaarde van €38.990 en dan heb je een nieuwe en wat luxer uitgerust model. Dan is de afschrijving, alleen al doordat een nieuwe goedkoper is geworden, iets van 10k.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-01 14:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

t14wo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Er zijn inmiddels 5 miljoen Tesla's. Ga ajb niet mee in die hype van vandalisme. Ja, er zal vast een kras gemaakt worden in de wereld. Dat zal overigens voor 95% in USA gebeuren, waar de DOGE ellende daadwerkelijk plaatsvindt. En elk geval van (vermeend) vandalisme wordt breed uitgemeten en zal ook direct gekoppeld worden aan Musk's gedrag.

Als je er zo bang voor bent, zet je Sentry mode toch gewoon aan?

Die prijs van 22k voor '22 M3 is veel te laag. '19 M3's worden nu voor rond de 18-20k verkocht. Dus de daadwerlijke verkoopprijs valt wel wat hoger uit.
De inkoopprijs van auto's is altijd een stuk lager dan de verkoopprijs. M3's die voor 20k verkocht worden, worden waarschijnlijk voor zo'n 16k ingekocht.

Betreft die vandalisme, ja veel wat ik zie is van reddit en inderdaad voornamelijk USA. Maar dat ik zie dat er in Frankrijk een flinke voorraad Tesla's is aangestoken vindt ik nou ook niet geruststellend.

Aan de andere kant kan je ook wel stellen dat de Model Y een paar jaar als best verkochte EV rondrijd, hoe groot is de kans dat ze precies jou moeten hebben.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
Even een vraag ten aanzien van onderhoud. Afgelopen jaar een reparatie aan mijn m3lr2019 laten uitvoeren bij SeC in roermond. Prima geholpen, echter is de uur prijs wel erg hoog voor arbeid. (120euro per uur ex btw).

Ik zoek dan ook een alternatief rondom eindhoven. Binnenkort moeten de draagarmen vervangen worden omdat ze lichtelijk beginnen kraken (staat 192k knop de teller). Daarnaast moet remvloeistof vervangen worden en airco midde bijgevuld worden.

Welke alternatieve (betrouwbare) garages rondom eindhoven sleutelen aan tesla’s voor een gunstige prijs?

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
RemySoeters schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:16:
Even een vraag ten aanzien van onderhoud. Afgelopen jaar een reparatie aan mijn m3lr2019 laten uitvoeren bij SeC in roermond. Prima geholpen, echter is de uur prijs wel erg hoog voor arbeid. (120euro per uur ex btw).

Ik zoek dan ook een alternatief rondom eindhoven. Binnenkort moeten de draagarmen vervangen worden omdat ze lichtelijk beginnen kraken (staat 192k knop de teller). Daarnaast moet remvloeistof vervangen worden en airco midde bijgevuld worden.

Welke alternatieve (betrouwbare) garages rondom eindhoven sleutelen aan tesla’s voor een gunstige prijs?
Je kunt misschien kijken of er een Bosch Car Service bij je in de buurt is. Sommigen doen ook Tesla's. Misschien dan bellen en vragen of ze je kunnen/willen helpen?

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 11:07
anti elppa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Goed lezen is blijkbaar moeilijk, er staat letterlijk dat als je AP3 hebt en een versie recenter dan 2022.20.9 dat de procedure overbodig is.
Lees: de hardware zit er nog maar is niet meer in gebruik....

• this
t14wo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Zeg maar gerust 99,99% in de USA.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-01 13:53
[...]

Welke vandalisme? Die in de media?

Dat is hetzelfde als die Tesla sticker(I bought this before Elon blabla). Die heb ik alleen heel veel online gezien maar nog nooit in het echt. Net als die deugmensen die hun Tesla verkopen vanwege Elon...

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 06-03-2025 12:24 ]

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-12-2025
Weet iemand waarom flitsmeister geen geluid afspeelt in de M3H vanuit de bluetooth verbonden telefoon?

Kan je niet naar Spotify luisteren op het infotainment van de auto en tegelijkertijd geluidsmeldingen ontvangen vanuit je telefoon (dus totaal 2 geluidsbronnen)?

[ Voor 8% gewijzigd door Stronk op 06-03-2025 12:49 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:44
Stronk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:48:
Weet iemand waarom flitsmeister geen geluid afspeelt in de M3H?

Kan je niet naar Spotify luisteren op het infotainment van de auto en tegelijkertijd geluidsmeldingen ontvangen vanuit je telefoon (dus totaal 2 geluidsbronnen)?
Jawel maar je moet je Bluetooth profiel aanpassen zodat hij 'belt' naar je auto. Dan stopt de muziek. Wel meerdere keren benoemd in dit topic of het vorige deel. Als je zoekt op flitsmeister kom je wel een bruikbaar bericht tegen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Stronk
Oekol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Jawel maar je moet je Bluetooth profiel aanpassen zodat hij 'belt' naar je auto. Dan stopt de muziek. Wel meerdere keren benoemd in dit topic of het vorige deel. Als je zoekt op flitsmeister kom je wel een bruikbaar bericht tegen.
Thanks dat zal het zijn, zal even door het topic zoeken.

• maharens
  • Registratie: December 2004
Oekol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb overigens ook gelezen dat het na een update niet meer zo lekker werkt. Verder geen ervaring mee, maar altijd maar verwijzen naar de zoekfunctie is niet altijd de oplossing :)

• Stronk
maharens schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Ik heb overigens ook gelezen dat het na een update niet meer zo lekker werkt. Verder geen ervaring mee, maar altijd maar verwijzen naar de zoekfunctie is niet altijd de oplossing :)
Haha in dit geval was het terecht, ik had de vraag te snel geplaatst. Maar goed om te weten zal er extra op letten zodat ik geen flitspaal mis.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-01 11:17
Psycho_Mantis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:43:
[...]

De inkoopprijs van auto's is altijd een stuk lager dan de verkoopprijs. M3's die voor 20k verkocht worden, worden waarschijnlijk voor zo'n 16k ingekocht.

Betreft die vandalisme, ja veel wat ik zie is van reddit en inderdaad voornamelijk USA. Maar dat ik zie dat er in Frankrijk een flinke voorraad Tesla's is aangestoken vindt ik nou ook niet geruststellend.

Aan de andere kant kan je ook wel stellen dat de Model Y een paar jaar als best verkochte EV rondrijd, hoe groot is de kans dat ze precies jou moeten hebben.
mensen moeten gewoon van andermans eigendom afblijven
Alsof de klimaat demonstranten opeens ICE gaan beschadigen.

• The-Doctor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-01 09:35
Heeft iemand enig idee waarom de nieuwe Y RWD LR lichter is dan de reguliere RWD? Ben beetje aan het orienteren en vind dit een heel apart verschil.
Pagina: 1 ... 43 ... 193 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: