Zal lastig zijn om te bewijzen dat het hier mee te maken heeft. Ik hoop wel dat ik het nooit zie gebeuren, weet niet zeker of ik dat op een nette manier zou afhandelen.peerke 1960 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:46:
Zijn er al mensen die een kras op hun auto hebben gekregen vanwege het bovenstaande wat RvV schrijft
30% van nederland stemt op eenzelfde soort gedachtegoed, lijkt me eerder dat de Tesla verkopen zouden moeten toenemen
oh nee wacht dat is alleen als je rationeel over dingen kan nadenken
oh nee wacht dat is alleen als je rationeel over dingen kan nadenken

Klopt de RWD, fijne auto verder hoor. De performance heb ik ook over nagedacht, misschien moet ik eens gaan proefrijden om het te ervaren, tegenover bijvoorbeeld een Taycan of etron gt. Qua model ben ik wel fan van een Taycan of Audi etron gt, wat een verschijning in de juiste uitvoering, heel mooi.. Levert alleen wel weer in op de dingen waar Tesla dan weer zo goed in is.mkrmr schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]
Je rijdt nu een RWD versie toch? Al eens in de Model 3 Performance gereden, dat is echt een andere ervaring en imho ook iets bijzonders.
Na een 3 LR en een Y LR, beide dual motor, ben ik er nu erg blij met de P. De Insane mode is dat ook echt!![]()
[Afbeelding]
Ik heb van die All seasons met apine tekentje. Ook prima op de wintersport. Mijn originele zomerbanden gaan nog circa 10k km mee en wissel ik voor de zomer.Damian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
Meer mensen die al eraan denken om de zomersloffen er weer op te schroeven?
Ben nog beetje aan het twijfelen, aankomende week zit er natuurlijk prima uit qua weer, maar kan nog zo maar ergens half maart gaan sneeuwen
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zou zeker in alle 3 gaan proefrijden, de P is een hele andere ervaring als de RWD, wat looks aan gaat zou ik voor de Taycan gaan maar voor mij is dat minder belangrijk dat de goeie en altijd werkende software, supercharger netwerk en de rijervaring is gewoon goed.Dutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Klopt de RWD, fijne auto verder hoor. De performance heb ik ook over nagedacht, misschien moet ik eens gaan proefrijden om het te ervaren, tegenover bijvoorbeeld een Taycan of etron gt. Qua model ben ik wel fan van een Taycan of Audi etron gt, wat een verschijning in de juiste uitvoering, heel mooi.. Levert alleen wel weer in op de dingen waar Tesla dan weer zo goed in is.
In 3 jaar tijd zal dat vast haalbaar zijn.
Ik heb de Model 3 Performance inmiddels al een paar keer in het echt gezien. De zwarte velgen die eronder zitten, maken de auto echt compleet. En het badge aan de achterkant verraadt hoe snel dat ding is.
Ik wissel mijn banden nooit en rijd altijd op zomerbanden. Het aantal keren dat het sneeuwt, is op één hand te tellen, dus twee sets banden vind ik zonde van het geld. Liever koop ik eens in de twee jaar vier nieuwe banden van een A-merk.Damian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
Meer mensen die al eraan denken om de zomersloffen er weer op te schroeven?
Ben nog beetje aan het twijfelen, aankomende week zit er natuurlijk prima uit qua weer, maar kan nog zo maar ergens half maart gaan sneeuwen
Toch zie ik er altijd tegenop, omdat ik al een paar keer heb meegemaakt dat onzorgvuldige monteurs mijn velgen beschadigen. Daarom maak ik altijd eerst foto's voordat de velgen eraf gaan en zeg ik dat ook (het helpt tot nu toe). Als er schade ontstaat, moeten zij zelf voor de kosten opdraaien.
Ik heb naast mijn Tesla model Y vorig jaar een nieuwe BMW M3 Competition Touring gekocht.Dutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Klopt de RWD, fijne auto verder hoor. De performance heb ik ook over nagedacht, misschien moet ik eens gaan proefrijden om het te ervaren, tegenover bijvoorbeeld een Taycan of etron gt. Qua model ben ik wel fan van een Taycan of Audi etron gt, wat een verschijning in de juiste uitvoering, heel mooi.. Levert alleen wel weer in op de dingen waar Tesla dan weer zo goed in is.
Heb toen ook nagedacht over een Taycan maar uiteindelijk toch heel erg blij dat ik nog een leuke 6 cilinder kan rijden voordat het te laat zou zijn.
alles elektrisch kan altijd nog
Ik ga komende vrijdag mijn nieuwe MY Juniper ophalen. Nu heb ik in mijn huidige MY van maart 2023 de enhance commander gen 1 ziiten en ook buttons gen 1. Kan ik die zonder problemen overzetten in de nieuwe MY Juniper?
Ik heb nog een Corrado G60 in de schuur die ik nog als een project heb, geschorst dan, geen tijd voor, al jaren niet. Maar ik rij maar 10.000 km op jaarbasis, beetje overkill om dan 2 auto's in de verzekering te hebben e.d. - ik reed hiervoor een Audi S7 met de v8 twin turbo wat nogal een contrast is met een Tesla, mis ik ook nog zo af en toe behalve de kosten die erbij kwamen!schumi1986 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb naast mijn Tesla model Y vorig jaar een nieuwe BMW M3 Competition Touring gekocht.
Heb toen ook nagedacht over een Taycan maar uiteindelijk toch heel erg blij dat ik nog een leuke 6 cilinder kan rijden voordat het te laat zou zijn.
alles elektrisch kan altijd nog
Dan zou ik die Taycan maar uit het hoofd zettenDutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:00:
[...]
ik reed hiervoor een Audi S7 met de v8 twin turbo wat nogal een contrast is met een Tesla, mis ik ook nog zo af en toe behalve de kosten die erbij kwamen!
Ik rij eigenlijk ook veel te weinig voor 2 auto’s. Op mijn Y van 08-23 staat 22dkm en op de m3 van 09-24 staat 2500km.Dutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:00:
[...]
Ik heb nog een Corrado G60 in de schuur die ik nog als een project heb, geschorst dan, geen tijd voor, al jaren niet. Maar ik rij maar 10.000 km op jaarbasis, beetje overkill om dan 2 auto's in de verzekering te hebben e.d. - ik reed hiervoor een Audi S7 met de v8 twin turbo wat nogal een contrast is met een Tesla, mis ik ook nog zo af en toe behalve de kosten die erbij kwamen!
Ben het met je eens dat een Tesla echt een prima auto is maar als je ook maar iets om autorijden geeft mis je gewoon iets. Heb ook nog een proefrit in een S Plaid gemaakt. Het gaat enorm snel maar met weinig emotie.
Ik weet niet waar je nu de Commander hebt zitten, maar je zal hem voorin rechts (passagierskant) in de a-stijl moeten installeren. Je hebt dus wel juiste kabel hebben.Eduardo M schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:31:
Ik ga komende vrijdag mijn nieuwe MY Juniper ophalen. Nu heb ik in mijn huidige MY van maart 2023 de enhance commander gen 1 ziiten en ook buttons gen 1. Kan ik die zonder problemen overzetten in de nieuwe MY Juniper?
[ Voor 2% gewijzigd door mjvdzwet op 03-03-2025 06:57 . Reden: Links en rechts omgedraaid ]
Ik vrees dat ik het antwoord al weet, maar doe toch een poging:
Kun je op 1 of andere manier een toertocht uit b.v. tomtom volgen via het scherm van de auto?
In de andere auto zit geen navigatie, dus daar gebruik ik een tomtom om mee te navigeren, maar eenmaal op bestemming gebruik ik die ook om een toertocht uit te zetten, die we dan kunnen volgen zonder zelf met de kaart aan de slag te moeten. De tomtom planner heeft daar zelf leuke features voor zoals hoe spannend en hoe bochtig het weggetje moet zijn.
Nou is het best knullig om toch weer die tomtom tegen de ruit te plakken in de tesla, maar ik kan eigenlijk geen andere mogelijkheid bedenken. Iemand wel een goed idee?
Kun je op 1 of andere manier een toertocht uit b.v. tomtom volgen via het scherm van de auto?
In de andere auto zit geen navigatie, dus daar gebruik ik een tomtom om mee te navigeren, maar eenmaal op bestemming gebruik ik die ook om een toertocht uit te zetten, die we dan kunnen volgen zonder zelf met de kaart aan de slag te moeten. De tomtom planner heeft daar zelf leuke features voor zoals hoe spannend en hoe bochtig het weggetje moet zijn.
Nou is het best knullig om toch weer die tomtom tegen de ruit te plakken in de tesla, maar ik kan eigenlijk geen andere mogelijkheid bedenken. Iemand wel een goed idee?
@gjcvro Carplay/Android Auto met Tomtom app? Fabriek af helaas niet mogelijk maar met extra kastjes of scherm wel mogelijk.
Ja, met extra scherm is dus hetzelfde als de tomtom navi tegen de ruit plakken, of bedoel je iets anders?Armo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:38:
@gjcvro Carplay/Android Auto met Tomtom app? Fabriek af helaas niet mogelijk maar met extra kastjes of scherm wel mogelijk.
Ik hoopte eigenlijk een website te vinden die je dan open kon zetten in de browser van de auto, of zoiets.
Met extra scherm bedoel ik een vaste Head-updisplay met carplay/androidauto functie.gjcvro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:41:
[...]
Ja, met extra scherm is dus hetzelfde als de tomtom navi tegen de ruit plakken, of bedoel je iets anders?
Ik hoopte eigenlijk een website te vinden die je dan open kon zetten in de browser van de auto, of zoiets.
En anders zijn er kastjes die je via bijvoorbeeld usb aansluit en via de browser op tesla scherm carplay/androidauto functie krijgt.
Mackeessie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:22:
[quote]mjvdzwet schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Bedoel je niet rechts in de A-stijl?

Heb het aangepast, thanks.
Ik heb een vraag omtrent de achteruitverwarming.
Vannacht heeft het gevroren dus ik dacht laat ik maar een keer de auto ontdooien. Heerlijk, maar ik kijk zo mijn achteruit aan en het valt me op dat het voor de helft werkt.
In eerste instantie dacht ik, oh misschien is hij maar voor de helft gevuld met de gloeidraden. Dit blijkt echter niet zo.
Voordat ik een ticket bij Tesla inschiet. Is dit de normale gang van zaken of is er een breuk?
Vannacht heeft het gevroren dus ik dacht laat ik maar een keer de auto ontdooien. Heerlijk, maar ik kijk zo mijn achteruit aan en het valt me op dat het voor de helft werkt.
In eerste instantie dacht ik, oh misschien is hij maar voor de helft gevuld met de gloeidraden. Dit blijkt echter niet zo.
Voordat ik een ticket bij Tesla inschiet. Is dit de normale gang van zaken of is er een breuk?
:strip_exif()/f/image/sWTfSyrrK2h55H6WfIz2Qx6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Nvm.
[ Voor 99% gewijzigd door Maurice- op 03-03-2025 09:58 ]
Is normaal, de onderste draden zijn verwarming, de bovenste zijn antenne's voor de FM en DABtrangelang schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]
Hebben jullie de ruiten van de Model 3 getint? Ik ben nu een rondje offertes aan het opvragen. Eerste die reageerde zat er sterk op dat je de ruit het beste tot de bovenste rand van de verwarming kan tinten, enkel wanneer je er echt met de neus bovenop zou zitten zou je de overgang zien. Bij volledig tinten zou de overgang met het voorste deel van het dak dan weer te groot zijn, waardoor die ook zou moeten.
Ik neig toch sterk naar wel de volledige achterruit tinten en dan het verschil met het voorste deel voor lief nemen. Zolang het er aan de buitenkant maar als één geheel uitziet, zit toch nooit achterin dus ik zie het verschil dan niet.
Positieve kant dan, juist omdat dat gevoel van even lekker doortrekken mist merk ik dat ik een stuk rustiger rijd. En op een koude avond toch wel stevig doorrijden geeft bij aankomst nog steeds thermische geluiden
Ik neig toch sterk naar wel de volledige achterruit tinten en dan het verschil met het voorste deel voor lief nemen. Zolang het er aan de buitenkant maar als één geheel uitziet, zit toch nooit achterin dus ik zie het verschil dan niet.
Die emotie is wat het uiteindelijk heel erg steriel maakt. Het surplus aan vermogen van mijn LR AWD is fijn, maar er is niets dat ook maar enigszins uitnodigt om het ook eens te gebruiken. In de 3000 km dat ik hem nu heb heb ik er 1x vanuit stilstand vol mee opgetrokken, zag op Flitsmeister dat het 5,0 seconden op de 0-100 was, bloedsnel maar het deed me niets. Het deed me denken aan een eerdere keer met een Model S, zelfde constatering dat het vlot gaat maar het gevoel er bij mist. Ik mis daarin toch een brandstofmotor waarbij je hoort en voelt dat alle registers opengaan.schumi1986 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:10:
[...]
Ben het met je eens dat een Tesla echt een prima auto is maar als je ook maar iets om autorijden geeft mis je gewoon iets. Heb ook nog een proefrit in een S Plaid gemaakt. Het gaat enorm snel maar met weinig emotie.
Positieve kant dan, juist omdat dat gevoel van even lekker doortrekken mist merk ik dat ik een stuk rustiger rijd. En op een koude avond toch wel stevig doorrijden geeft bij aankomst nog steeds thermische geluiden
Mijn 2019 M3 heb ik achterruit volledig en bij mijn 2014 M3P heb ik het half laten doen. Achteraf baal ik daarvan want je ziet het aan de binnenkant wel. Van buiten zie je het niet.R-R-L schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:
Hebben jullie de ruiten van de Model 3 getint? Ik ben nu een rondje offertes aan het opvragen. Eerste die reageerde zat er sterk op dat je de ruit het beste tot de bovenste rand van de verwarming kan tinten, enkel wanneer je er echt met de neus bovenop zou zitten zou je de overgang zien. Bij volledig tinten zou de overgang met het voorste deel van het dak dan weer te groot zijn, waardoor die ook zou moeten.
[...]
Die emotie is wat het uiteindelijk heel erg steriel maakt. Het surplus aan vermogen van mijn LR AWD is fijn, maar er is niets dat ook maar enigszins uitnodigt om het ook eens te gebruiken. In de 3000 km dat ik hem nu heb heb ik er 1x vanuit stilstand vol mee opgetrokken, zag op Flitsmeister dat het 5,0 seconden op de 0-100 was, bloedsnel maar het deed me niets. Het deed me denken aan een eerdere keer met een Model S, zelfde constatering dat het vlot gaat maar het gevoel er bij mist. Ik mis daarin toch een brandstofmotor waarbij je hoort en voelt dat alle registers opengaan.
Dus ik zou zeker voor volledig gaan. Dat het dak dan iets donkerder is boeit niet imo
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Hier (uiteraard) de achterruit als geheel laten doen met 20% film. Sterker nog, de tinter doet enkel de gehele achterruit, of niet.R-R-L schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:
@anti elppa Merk je nou 'veel' verschil tussen de 2019 AWD met Acc Boost en de Performance? Of is het verschil groter tussen een LR AWD zonder Acc. Boost en een LR AWD met Acc. Boost?
* MisteRMeesteR twijfelt over de Acc Boost of doorsparen voor een Performance (Highland)
www.google.nl
Gezien het feit dat je panoramadak nog niet eens is ontdooid ga ik ervan uit dat je hier max 5 a 10 minuten de ontdooifunctie hebt gebruikt. Dat is veel te kort om alles te ontdooien.trangelang schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]
Als je een Android telefoon hebt zijn er apps die je scherm kunnen mirroren naar de Tesla browser. Zelf wel eens naar het gratis Tesla Display gekeken. Werkte wel, maar wel omslachtig (moet via hotspot) en was toen nogal buggy. Leuke feature was wel dat je via de touchscreen van de Tesla je telefoon kon bedienen (zoals Android Auto)gjcvro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:58:
Ik vrees dat ik het antwoord al weet, maar doe toch een poging:
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 03-03-2025 11:59 ]
Ik stond weekend lekker de auto te wassen in de wasbox, kreeg ik van degene naast me vanuit het niets de vraag: “En heb je al spijt dat je een Tesla gekocht hebt”… “Ehhh nee?..” Ja want… “ Maar geen reactie gegeven en verder gegaan met wassen 🤣peerke 1960 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:46:
Zijn er al mensen die een kras op hun auto hebben gekregen vanwege het bovenstaande wat RvV schrijft
On topic, er heeft een trekhaak tegen mijn auto aangezeten aan de voorkant. nu is mijn kentekenplaathouder kaduuk. Is dat gewoon een universeel ding wat je kan bestellen?
[ Voor 33% gewijzigd door T-Blizzard op 03-03-2025 12:02 ]
Mooi tijd om te vervangen met de tow hook variantT-Blizzard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Ik stond weekend lekker de auto te wassen in de wasbox, kreeg ik van degene naast me vanuit het niets de vraag: “En heb je al spijt dat je een Tesla gekocht hebt”… “Ehhh nee?..” Ja want… “ Maar geen reactie gegeven en verder gegaan met wassen 🤣
On topic, er heeft een trekhaak tegen mijn auto aangezeten aan de voorkant. nu is mijn kentekenplaathouder kaduuk. Is dat gewoon een universeel ding wat je kan bestellen?
Ala deze https://www.amazon.com/iJ...-Compatible/dp/B0811C6CKW
Maar vast op andere plekken te vinden.
EDIT: weet trouwens niet of het mag, Alfa romeo heeft het, maar hier zie ik dat het in het midden moet zijn
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/2017-01-01/#Artikel7
[ Voor 9% gewijzigd door SirLct op 03-03-2025 12:11 ]
Life is too short to drive boring cars
verschil is van 0 tot 100 niet gigantisch. gok dat het van 0 tot 100 ongeveer het zelfde is van een normale LR naar LR acc boost, en van een LR acc boost naar M3P. Maar wat je wel merkt is dat de M3P veel vlotter is boven de 100. En hij is veel feller op het gas. Door de nieuwe ophanging en andere remmen nodigt de P ook heel erg veel meer uit tot erg vlot doorrijden. In de M3LR rijd ik echt heel veel rustiger. Best grappig om te zien.MisteRMeesteR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Hier (uiteraard) de achterruit als geheel laten doen met 20% film. Sterker nog, de tinter doet enkel de gehele achterruit, of niet.
@anti elppa Merk je nou 'veel' verschil tussen de 2019 AWD met Acc Boost en de Performance? Of is het verschil groter tussen een LR AWD zonder Acc. Boost en een LR AWD met Acc. Boost?
* MisteRMeesteR twijfelt over de Acc Boost of doorsparen voor een Performance (Highland)
[ Voor 6% gewijzigd door anti elppa op 03-03-2025 12:37 ]
Terugkomend op mezelf. Afgelopen vrijdag nieuwe achterbanden laten monteren. Toch sterk op aangedrongen dat ze even moesten meerijden, omdat het probleem met nieuwe banden niet weg was. Conclusie: uitlijning is slecht. Waarschijnlijk dus al vanaf de fabriek. Daardoor is de vorige set kapot gereden in z'n korte tijd.Krijnemans schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Ik ga dit toch ook voor de zekerheid gewoon nog even checken. Bij mij zijn de klachten voornamelijk hoorbaar tussen 100-130kmh, maar soms ook wel bij 70-80kmh (beetje afhankelijk van de temperatuur ook).
[...]
Geen flauw idee. Het is een FOL. Ze zorgen maar dat de auto in orde is. Wie betaald mogen ze zich onderling regelen. Ik ga ervanuit dat ik gewoon wordt geholpen. Daar betaal ik elke maand ook genoeg voor..
Verzoek voor uitlijning in eerste instantie afgekeurd door LM (moest bij Tesla gebeuren ivm garantie). Verzoek bij Tesla ingeschoten, maar moet drie weken wachten op afspraak. Dan is de nieuwe set banden waarschijnlijk ook alweer gecupped. Na op en neer gebel met de LM, toch akkoord op uitlijning bij bandengarage i.p.v. Tesla i.v.m. wachttijd. Woensdag bellen voor afspraak (ivm carnaval). Waarschijnlijk deze week nog opnieuw uitgelijnd. Hopelijk is het dan opgelost. Een ritje van 250km afgelopen weekend was zeer storend (gelukkig goeie muziek en gezelschap, maar het trillen kun je niet maskeren..)
Dat hoort idd zo. De bovenste helft van de draden is voor DAB radio. Maar qua zichtlijn via je achteruitkijkspiegel heb je die bovenste helft ook niet nodig.
[/]
[/quote]
Ik heb ook acceleration boost gekocht, en merk er veel van. Er is zo'n hoop koppel bij gekomen ; genieten!
In een eerdere post heb ik uitgewerkt waar welke vermogen bij gekomen is. Vooral de voorwielen trekken veel harder dan eerst.
Passagiers worden boos als ik mijn lancering niet van te voren vertel
Met ongeveer 500pk onder de voet moet je voorzichtig zijn; ik vind het echt een machtig gevoel. Een goede weg, heerlijk door bochten vegen. Het is en blijft een zeer rappe auto.
[/quote]
Ik heb ook acceleration boost gekocht, en merk er veel van. Er is zo'n hoop koppel bij gekomen ; genieten!
In een eerdere post heb ik uitgewerkt waar welke vermogen bij gekomen is. Vooral de voorwielen trekken veel harder dan eerst.
Met ongeveer 500pk onder de voet moet je voorzichtig zijn; ik vind het echt een machtig gevoel. Een goede weg, heerlijk door bochten vegen. Het is en blijft een zeer rappe auto.
Dat ga ik proberen, ik ben heel benieuwd. Ben nu voor een paar dagen zwaarder aan het remmen, dus trappen dóór de regeneratie heen. Dat zou de schijven weer een beetje moeten op poetsen.Damian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:40:
[...]
In het servicemenu brake burnishing even aanzetten, kijken of het wat gaat helpen.
[YouTube: Tesla's Secret Brake Burnishing Mode Explained - Stop Brake Squeal Using Software!]
Ik denk echt dat ik 90% regen (ruim van de voren dus vertragen) gebruik; en zeer weinig de echte remmen.
ja verschil is echt heel goed merkbaar. Toen ik die LR net had was het nog 4.8sec naar de 100. Daarna kreeg iedereen gratis bij een update 4.4sec kado. Daarna de acc boost erop gezet en dan zit je op 3.9. HeerlijkBlasterxp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:24:
* MisteRMeesteR twijfelt over de Acc Boost of doorsparen voor een Performance (Highland)[/]
[/quote]
Die M3P is echt nog een heel stuk beter. En dat komt met name doordat de highland gewoon een heel stuk beter geworden is. Die adaptive veren en de remmen maken echt een enorm verschil met mijn oude LR. Daarbovenop, de bouwkwaliteit, de stilte binnen, veeel beter stoelen.
Knip, zie de topicwaarschuwing
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 03-03-2025 19:53 ]
Knip
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 03-03-2025 19:53 ]
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 03-03-2025 19:53 ]
Iemand ervaring met een partij welke wielen kan wisselen op locatie?
(Noord-Holland, omgeving Haarlem).
Ging voorheen altijd naar BandenXL in Dordrecht, maar ligt nu een beetje uit de buurt.
Altijd topservice daar, tegen zeer schappelijke prijzen.
(Noord-Holland, omgeving Haarlem).
Ging voorheen altijd naar BandenXL in Dordrecht, maar ligt nu een beetje uit de buurt.
Altijd topservice daar, tegen zeer schappelijke prijzen.
[ Voor 41% gewijzigd door Bulldog op 03-03-2025 21:19 ]
Juniper heeft blended braking terug. Blijkbaar toch behoefte aan om OPD makkelijker geaccepteerd te krijgen.
Ik had het op mijn M3H ook met de factory firmware, maar na de eerste reguliere update was het helaas weg.pdidi schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:31:
Juniper heeft blended braking terug. Blijkbaar toch behoefte aan om OPD makkelijker geaccepteerd te krijgen.
Ben benieuwd of het op de Juniper blijft.
@gjcvro Ik zou gewoon lekker je Tomtom gebruiken in dat geval. De Tesla heeft helaas geen route-importeerfunctie. (Grappig genoeg kan onze 8 jaar oude Hyundai het wel, maar dat wordt natuurlijk vrijwel nooit gebruikt)
Headsup-display inbouwen met Android Auto/Carplay is gewoon heel veel moeite voor een minder resultaat. Want de TomTom-app is op CarPlay (en vgm Android Auto) behoorlijk beperkt door de opgelegde regels van het platform.
En dat via de browser streamen is al helemaal ruk. Haperingen tot en met en behoorlijk omslachtig.
Hop, zuignap op je raam en gaan met die banaan. Er is niks mis met een TomTom te gebruiken voor dit doel.
Heerlijke apparaatjes trouwens, ik mis ze soms wel. Erg goede software zat er altijd wel op. Zeker op de latere modellen.
Headsup-display inbouwen met Android Auto/Carplay is gewoon heel veel moeite voor een minder resultaat. Want de TomTom-app is op CarPlay (en vgm Android Auto) behoorlijk beperkt door de opgelegde regels van het platform.
En dat via de browser streamen is al helemaal ruk. Haperingen tot en met en behoorlijk omslachtig.
Hop, zuignap op je raam en gaan met die banaan. Er is niks mis met een TomTom te gebruiken voor dit doel.
Heerlijke apparaatjes trouwens, ik mis ze soms wel. Erg goede software zat er altijd wel op. Zeker op de latere modellen.
@xFeverr Jep, jammer dat deze functionaliteit zo slecht wordt ondersteund (de meeste navigatiesystemen kennen alleen maar de van a naar b navigatie).
Dat heeft tomtom (en nog enkele echte navigatiesystemen) goed geregeld. 's avonds op de bank de route voorbereiden op de telefoon, tablet op PC, hier en daar wat routepunten neerzetten en aangeven of je juist wel of niet heel spannende wegen wil gebruiken. Route importeren op het apparaatje en gaan. Volgens mij kon de app op de telefoon daar al niet mee overweg. Maar zoals gezegd, hoopte op een website die ongeveer hetzelfde kon op basis van een gpx bestand en daarmee het grotere scherm van de auto benutten.
Is natuurlijk ook schandalig, je auto gebruiken voor iets anders dan transport van A naar B.
Dat heeft tomtom (en nog enkele echte navigatiesystemen) goed geregeld. 's avonds op de bank de route voorbereiden op de telefoon, tablet op PC, hier en daar wat routepunten neerzetten en aangeven of je juist wel of niet heel spannende wegen wil gebruiken. Route importeren op het apparaatje en gaan. Volgens mij kon de app op de telefoon daar al niet mee overweg. Maar zoals gezegd, hoopte op een website die ongeveer hetzelfde kon op basis van een gpx bestand en daarmee het grotere scherm van de auto benutten.
Is natuurlijk ook schandalig, je auto gebruiken voor iets anders dan transport van A naar B.

Dit kan toch gewoon? Ik zet wel vaker een route uit langs 4 a 5 punten en de auto navigeert daar prima heen. Regel 't gewoon in de auto. En als ik 't op de bank wil doen regel ik 't in Google maps neem 't daarna over.gjcvro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:17:
@xFeverr Jep, jammer dat deze functionaliteit zo slecht wordt ondersteund (de meeste navigatiesystemen kennen alleen maar de van a naar b navigatie).
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Een track bestaat uit veel meer punten dan dat.Oekol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:30:
[...]
Dit kan toch gewoon? Ik zet wel vaker een route uit langs 4 a 5 punten en de auto navigeert daar prima heen. Regel 't gewoon in de auto. En als ik 't op de bank wil doen regel ik 't in Google maps neem 't daarna over.
Maar ik wist niet dat ik een google route langs meerdere punten naar de auto kon sturen.
Is er een maximum aantal tussenstops?
[ Voor 14% gewijzigd door gjcvro op 03-03-2025 22:38 ]
Nee je stuurt 1 punt naar de auto. Maar als je per se een route wil uitzetten kan je dat al vast op de bank doen om daarna snel in de auto over te nemen. Ik maak de route altijd gewoon in de auto.gjcvro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:36:
[...]
Een track bestaat uit veel meer punten dan dat.
Maar ik wist niet dat ik een google route langs meerdere punten naar de auto kon sturen.
Is er een maximum aantal tussenstops?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zal het een keer proberen, maar denk niet dat het de oplossing is die ik zoek. Het is niet alleen via wat tussenstops, maar ook specifiek bepaalde wegen kiezen. Een deel kun je inderdaad met waypoints oplossen, dat heb ik in het verleden met andere navigatiesystem wel gedaan maar het blijft flink beperkt.Oekol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:46:
[...]
Nee je stuurt 1 punt naar de auto. Maar als je per se een route wil uitzetten kan je dat al vast op de bank doen om daarna snel in de auto over te nemen. Ik maak de route altijd gewoon in de auto.
Ik denk dat ik maar vast ga beginnen met het updaten van de "oude" tomtom.
Waarom wil je dat op locatie? Bij de Profile hier hebben ze het in 10 minuten gedaan (met 3 man tegelijk). Mijn koffie was nog te heet om te drinken en toen was het al klaar. Maar elke bandenboer doet het sowieso wel in een half uurtje. Even inrijden, koffie drinken, eventueel een wat telefoontjes plegen en weer weg.Bulldog schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:12:
Iemand ervaring met een partij welke wielen kan wisselen op locatie?
*knip*
Geen idee wat het bovenstaande is, maar ik zag dat ik krassen op de zwarte omlijsting heb die boven het raam. İk kan het alleen niet plaatsen, aan beide kanten op meerdere plekken. Geen diepe krassen though, maar wel heel vreemd.
Ps. Auto is nu een jaar oud, 18k op de teller en wel geteld 0 x door de krasstraat gegaan altijd met de hand gewassen..
Geen idee wat het bovenstaande is, maar ik zag dat ik krassen op de zwarte omlijsting heb die boven het raam. İk kan het alleen niet plaatsen, aan beide kanten op meerdere plekken. Geen diepe krassen though, maar wel heel vreemd.
Ps. Auto is nu een jaar oud, 18k op de teller en wel geteld 0 x door de krasstraat gegaan altijd met de hand gewassen..
[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 04-03-2025 18:26 . Reden: quote geknipt ]
Blended braking zelf mis ik helemaal niet, zou zelfs nog wel meer regen willen. Wat wel een mooie feature zou zijn is dat de fysieke remmen bijspringen als regen beperkt is om consistent gedrag van gaspedaal loslaten te hebben. Ik kan uit bovenstaand filmpje niet opmaken dat dat ook is geïmplementeerd.mjvdzwet schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:52:
[...]
Ik had het op mijn M3H ook met de factory firmware, maar na de eerste reguliere update was het helaas weg.
Ben benieuwd of het op de Juniper blijft.
In de Tesla app kan je tegenwoordig ook al een simpele route maken en gelijk naar je auto sturen.Oekol schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:30:
[...]
Dit kan toch gewoon? Ik zet wel vaker een route uit langs 4 a 5 punten en de auto navigeert daar prima heen. Regel 't gewoon in de auto. En als ik 't op de bank wil doen regel ik 't in Google maps neem 't daarna over.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nou blended braking als regen niet werkt, zoals nu met koud weer, zou anders een welkome toevoeging zijn. Ook op de oudere modellen. Blijf het bijzonder vinden dat dat er niet op zit voor een consistente ervaring.pdidi schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:26:
[...]
Blended braking zelf mis ik helemaal niet, zou zelfs nog wel meer regen willen. Wat wel een mooie feature zou zijn is dat de fysieke remmen bijspringen als regen beperkt is om consistent gedrag van gaspedaal loslaten te hebben. Ik kan uit bovenstaand filmpje niet opmaken dat dat ook is geïmplementeerd.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja dat is ook wat ik bedoelde, dat zou een welkome toevoeging zijn. Maar zoals ik het begrijp werkt de blended braking alleen als je het rempedaal gebruikt, niet als je het gaspedaal loslaatEthirty schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:42:
[...]
Nou blended braking als regen niet werkt, zoals nu met koud weer, zou anders een welkome toevoeging zijn. Ook op de oudere modellen. Blijf het bijzonder vinden dat dat er niet op zit voor een consistente ervaring.
Ik ben me aan het oriënteren voor een upgrade naar een Ultra Red Model 3, komende van een Pre Higland Model 3. Het liefst tweedehands maar ik volg de markt al enige tijd en ik zie de kleur niet voorbij komen.
Er blijven waarschijnlijk twee opties over; nieuw of een demo model van Tesla.
Twee vragen;
-Zijn er mensen die ervaring hebben met de aanschaf van een demo model en hoe is de conditie van de auto?
-Een vriend van me wil eventueel een referal link naar me sturen. Krijg ik dan als bestaande Tesla eigenaar nog altijd 500 euro korting op de aanschaf op een nieuw model, of geld dit alleen voor nieuwe klanten?
Er blijven waarschijnlijk twee opties over; nieuw of een demo model van Tesla.
Twee vragen;
-Zijn er mensen die ervaring hebben met de aanschaf van een demo model en hoe is de conditie van de auto?
-Een vriend van me wil eventueel een referal link naar me sturen. Krijg ik dan als bestaande Tesla eigenaar nog altijd 500 euro korting op de aanschaf op een nieuw model, of geld dit alleen voor nieuwe klanten?
Je kan als je de weg weet een waypoint op de navigatie selecteren door er op te klikken voor twee seconden. Maar ik gebruik het inderdaad vooral met locaties.gjcvro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:59:
[...]
Ik zal het een keer proberen, maar denk niet dat het de oplossing is die ik zoek. Het is niet alleen via wat tussenstops, maar ook specifiek bepaalde wegen kiezen. Een deel kun je inderdaad met waypoints oplossen, dat heb ik in het verleden met andere navigatiesystem wel gedaan maar het blijft flink beperkt.
Ik denk dat ik maar vast ga beginnen met het updaten van de "oude" tomtom.
Gedaan! Keurige software. Bijzondere ervaring de eerste keer dat regeneratie helemaal uit is. Dan moet je diep het pedaal in.Damian schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:40:
[...]
In het servicemenu brake burnishing even aanzetten, kijken of het wat gaat helpen.
[YouTube: Tesla's Secret Brake Burnishing Mode Explained - Stop Brake Squeal Using Software!]
Daarna het 'geleide' proces gedaan,toen ik thuis aan kwam rook ik flink de remmen. Vanochtend weer gedaan, nu ook eentje vanaf 110km/h tot 15 km/h.
En ja - zo waar! De lijnen op de achterschijven beginnen weg te raken. De schijven voor waren al schoon, die zijn nu lekker warm en schoon. Maar achter begint weer helemaal te glimmen.
Goede tip dus!
Zeker met veel zout kan ik mij voorstellen dat anderen hier ook voorbeeld aan hebben.
*knip* het is niet voor niets weggekniptbeyazz06 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:19:
[...]
[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 04-03-2025 18:18 ]
*knip* over ophitserij gesprokenBlasterxp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Gedaan! Keurige software. Bijzondere ervaring de eerste keer dat regeneratie helemaal uit is. Dan moet je diep het pedaal in.
Daarna het 'geleide' proces gedaan,toen ik thuis aan kwam rook ik flink de remmen. Vanochtend weer gedaan, nu ook eentje vanaf 110km/h tot 15 km/h.
En ja - zo waar! De lijnen op de achterschijven beginnen weg te raken. De schijven voor waren al schoon, die zijn nu lekker warm en schoon. Maar achter begint weer helemaal te glimmen.
Goede tip dus!
Zeker met veel zout kan ik mij voorstellen dat anderen hier ook voorbeeld aan hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 04-03-2025 18:17 . Reden: flamebait ]
Tesla en Audi E-Tron 55 (SUV) owner hier (beide nu in bezit):Maurice- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:09:
[...]
Dan zou ik die Taycan maar uit het hoofd zettenIk heb er voor m'n nieuwe Tesla ook naar gekeken. Lijkt leuk, €60k voor een auto die 3 jaar geleden nog €150k heeft gekost maar inmiddels eigenaren gesproken en als je hoort wat een Porsche je kost in onderhoud, zijn Audi kosten verhoudingsgewijs fietsenmaker tarieven.
Ook ik heb gekeken naar een Audi E-Tron GT of Taycan.. Beide toch maar niet gedaan.
kosten aan mijn Tesla sinds 2019: een paar nieuwe interieurfilters en 2 nieuwe bandjes.
Zowel Audi E-Tron GT als Porsche vanwege onderhoudskosten niet gedaan.. echt belachelijke tarieven.
Aan onze E-tron 55 (nu 1 jaar in bezit) zijn al 15000 euro aan reparatiekosten geweest (waarvan 7k voor onszelf, rest garantie/coulance). Maar vergis je niet: ook de Audi dealer vraagt 200 eur ex btw per uur in de werkplaats.. dat zijn hardly fietsenmakertarieven..
Ben je bekend met oldtimerverzekering? Ik heb mijn eerste auto nooit weggedaan en heb deze, een Mazda MX-5 uit 1999, voor 12 euro per maand verzekerd. Als je ouder bent dan 25 jaar kan je zelfs bij verschillende aanbieders terecht en kan het procentueel gezien nog een stuk goedkoper, voor mij is dat nu (nog) geen optie.Dutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:00:
[...]
Ik heb nog een Corrado G60 in de schuur die ik nog als een project heb, geschorst dan, geen tijd voor, al jaren niet. Maar ik rij maar 10.000 km op jaarbasis, beetje overkill om dan 2 auto's in de verzekering te hebben e.d. - ik reed hiervoor een Audi S7 met de v8 twin turbo wat nogal een contrast is met een Tesla, mis ik ook nog zo af en toe behalve de kosten die erbij kwamen!
Voorwaarde is wel dat je uiteraard een dagelijkse auto voor ernaast hebt. Heb zelf privé een SR+, maar volgens mij mag het ook een leaseauto zijn als je die in de bijtelling rijdt.
Jij hebt 6 jaar rondgereden zonder 2 banden te verwisselen?stfn345 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Tesla en Audi E-Tron 55 (SUV) owner hier (beide nu in bezit):
Ook ik heb gekeken naar een Audi E-Tron GT of Taycan.. Beide toch maar niet gedaan.
kosten aan mijn Tesla sinds 2019: een paar nieuwe interieurfilters en 2 nieuwe bandjes.
Zowel Audi E-Tron GT als Porsche vanwege onderhoudskosten niet gedaan.. echt belachelijke tarieven.
Aan onze E-tron 55 (nu 1 jaar in bezit) zijn al 15000 euro aan reparatiekosten geweest (waarvan 7k voor onszelf, rest garantie/coulance). Maar vergis je niet: ook de Audi dealer vraagt 200 eur ex btw per uur in de werkplaats.. dat zijn hardly fietsenmakertarieven..
En 15k aan onderhoudskosten in 1 jaar?! Betreft dit een nieuw model of een occasion? Belachelijk.
Ik krijg binnenkort mijn Model Y geleverd. Helaas niet de facelift, maar ach, je kunt niet alles hebben (ik moest vanuit de lease een nieuwe bestellen). Nu was ik op zoek naar handige accessoires, en viel het mij op dat er een screenprotector voor het media-screen op de rear-seat werd aanbevolen. I had no f***ing clue dat dat er ook bij zat. Is dat iets wat recent is toegevoegd, of alleen voor de duurdere modellen? Of is dat een aftermarket oplossing? Volgens deze youtube video lijkt hij er namelijk in te zitten, maar ik zie ook zoveel verschillende aftermarket oplossingen voorbij komen, dat ik twijfel
[ Voor 18% gewijzigd door Bint op 04-03-2025 12:06 . Reden: youtube link vervangen met link naar het directe stukje waarin de rear screen zit ]
Memories of yesterday, will grow, but never die
Rear screen zit alleen op de nieuwe y….. (facelift)Bint schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:04:
Ik krijg binnenkort mijn Model Y geleverd. Helaas niet de facelift, maar ach, je kunt niet alles hebben (ik moest vanuit de lease een nieuwe bestellen). Nu was ik op zoek naar handige accessoires, en viel het mij op dat er een screenprotector voor het media-screen op de rear-seat werd aanbevolen. I had no f***ing clue dat dat er ook bij zat. Is dat iets wat recent is toegevoegd, of alleen voor de duurdere modellen? Of is dat een aftermarket oplossing? Volgens deze youtube video lijkt hij er namelijk in te zitten, maar ik zie ook zoveel verschillende aftermarket oplossingen voorbij komen, dat ik twijfel
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Mogelijk domme vraag ... : kan je ook de accu voorverwarmen voor snelladen terwijl je geparkeerd staat ?
Want: 2 tesla superchargers binnen 5 km van werk (apeldoorn zuid) , en wil in pauze dan effe "snel" bijladen van 20% > zoveel mogelijk, vandaar de vraag ...
De tesla m3h '24 op ontdooistand laten draaien wellicht voldoende ?
( als ik erop google vind ik vooral veel cabine voorverwarmen etc )
[ ... Heb al maanden de commander, knob en 2 buttons klaarliggen, maar kom er niet aan toe om dat te installeren ... "DAN" was het wellicht makkelijker .... ]
Want: 2 tesla superchargers binnen 5 km van werk (apeldoorn zuid) , en wil in pauze dan effe "snel" bijladen van 20% > zoveel mogelijk, vandaar de vraag ...
[ ... Heb al maanden de commander, knob en 2 buttons klaarliggen, maar kom er niet aan toe om dat te installeren ... "DAN" was het wellicht makkelijker .... ]
Ik heb 60k gereden met de auto en ik wissel met een volledige winterset. Maak je geen zorgen, als het profiel slecht is komen er gewoon nieuwe premium banden op hoorScreamGT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Jij hebt 6 jaar rondgereden zonder 2 banden te verwisselen?Wel handig om te vertellen hoeveel kilometers je totaal hebt gereden. Als 30 of 40k max is snap ik het wel.
En 15k aan onderhoudskosten in 1 jaar?! Betreft dit een nieuw model of een occasion? Belachelijk.
(uiteraard ook nog geen haarscheurtjes). Voorbandjes mogen komende zomer vervangen worden.
Die 15k kosten is sinds de geboorte van de Audi in 2019: In 2021 is een volledige elektro motor vervangen. (vorige eigenaar). In 2024 (ons bezit) is de andere elektromotor gerepareerd en in 2025 nogeens een reductiebak (versnellingsbak) vervangen. Ik hoop dat we nu klaar zijn, want het kost bakken met geld. Ik dacht, omdat ik in het onderhoudsboekje zag dat de elektromotor al vervangen was, we wel goed zouden zitten.. maar helaas.
Ik zou iedereen zeer sterk afraden om een audi e-tron te kopen. De generatie tot aan het huidige model Q6 e-tron bevatten allemaal ongeveer dezelfde aandrijving en het design ervan is zeer matig. Pas in de nieuwe Q6 is dat verbeterd: Tenzij je een pakket voor 5 jaar volledige garantie kunt aanschaffen zou ik het niet doen.
Kortom: de Tesla heeft ons bijna niks gekost, behalve wat slijtagedelen (banden, filters)
De Audi niets dan problemen en flink wat kosten.
Qua luxe en materiaalgebruik is het wel een wereld van verchil in het voordeel van Audi.
Als die E-Tron GT een betere reputatie zou hebben zou ik het wel weten..
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe auto, maar heb moeite met het kopen van een nieuwe Tesla vanwege het politieke klimaat. Ik vind dat er maar weinig auto's zijn die net zo (relatief) probleemvrij zijn als de Tesla.
ik denk dat je(helaas) gelijk hebt. Nog even de comments gelezen, en ze waren het er over eens dat het een retrofit screen was. Toch jammerZeRoC00L schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Rear screen zit alleen op de nieuwe y….. (facelift)
Memories of yesterday, will grow, but never die
Binnenkort komt er een Tesla monteur thuis om m'n banden te rouleren en m'n dashboardkastje die niet volledig naar beneden gaat te repareren. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik las ergens dat de monteur genoeg ruimte moet hebben (logisch) maar ook als het slecht weer is dat de auto beschut moet staan. Dat wordt bij mij een probleem. Ik heb wel een garage maar die is te krap om fatsoelijk te kunnen werken.
Ik las ergens dat de monteur genoeg ruimte moet hebben (logisch) maar ook als het slecht weer is dat de auto beschut moet staan. Dat wordt bij mij een probleem. Ik heb wel een garage maar die is te krap om fatsoelijk te kunnen werken.
Je kunt de accu niet naar SuC temperaturen voorverwarmen, het enige wat je kunt doen is inderdaad climate control aan en dan wordt hij een beetje opgewarmd.Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:34:
Mogelijk domme vraag ... : kan je ook de accu voorverwarmen voor snelladen terwijl je geparkeerd staat ?
Maar of het zin heeft? Ik heb een SuC op 20 km van mijn huis en in die tijd voorverwarmen vanuit vorst geeft me misschien 150 kW.
Het beste wat je kunt doen is echt vol gas accelereren en veel elektrisch remmen als je naar de SuC rijdt. Heel veel vermogen vragen daar warmt de accu ook van op.
Signatures zijn voor boomers.
Toch even de commander installeren. Volgens mij kan het daar mee: YouTube: Can Tesla Preconditioning preheat the battery for fast charging? | B...Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:34:
en YouTube: Preheating The Battery | Smart Hack For Your Tesla 👨🏫
[ Voor 6% gewijzigd door Kacang op 04-03-2025 12:26 ]
Tja. Ik heb vorig jaar na 5 jaar en 138k km mijn 2019 model 3 SR+ ingeleverd, daar waren alleen 2 zomerbanden vervangen tot op dat moment. Wel met zomer-winter wissel verplicht.ScreamGT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Jij hebt 6 jaar rondgereden zonder 2 banden te verwisselen?Wel handig om te vertellen hoeveel kilometers je totaal hebt gereden. Als 30 of 40k max is snap ik het wel.
De banden gaan echt veel langer mee dan gedacht. Het schijnt bij de S en X wel een ander verhaal te zijn
Is het een oud model? Anders is het vrij logisch. Er kwam een nieuw model en vervolgens koop je die nu voor 39.000 gloednieuw. Dus alleen al op de aanschaf schrijf je direct 2,5 duizend af. Al denk ik wel dat dit wat pessimistisch is. Ik denk dat je auto nog wel rond de 30 waard is.T-Blizzard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
Met alle Elon drama voor de grap eens naar de ANWB koerslijst (RWD wit met 7000km) gekeken, denk dat het maar oprijden wordt 🫣
Op zich niet zo gek toch? Je hebt een nieuwe auto gekocht, de meest onverstandige investering na tomaten en champignons.
Hahaha nee Highland van juni vorig jaar 🥴t14wo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Is het een oud model? Anders is het vrij logisch. Er kwam een nieuw model en vervolgens koop je die nu voor 39.000 gloednieuw. Dus alleen al op de aanschaf schrijf je direct 2,5 duizend af. Al denk ik wel dat dit wat pessimistisch is. Ik denk dat je auto nog wel rond de 30 waard is.
Op zich niet zo gek toch? Je hebt een nieuwe auto gekocht, de meest onverstandige investering na tomaten en champignons.
Wat versta je onder dat laatste? Ik heb een Model 3 en overweeg een Taycan CT als opvolger zodra mijn financiën dat toelaten. k heb natuurlijk wel mijn ideëen over wat de plus en minussen zijn maar ben altijd wel benieuwd hoe anderen dat zien.Dutchlimits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Zelf ben ik eigenlijk het meest bezorgt over de stoelen, aangezien die minder comfortabel schijnen te zijn. Ik heb al in een CT gereden maar dat was maar 15 minuutjes en het is me toen niet opgevallen. Maar normaal rijd ik zo ritten van 4-7 uur hier in Noorwegen.
Autopilot, cruisecontrol en ruitenwisser chaos ga ik niet missen. Responsive touchscreen wellicht wel. Routeplannen zit er ook gewoon op. Inefficiency is nog wel iets, al is de max snelheid hier zowiezo erg laag dus dan valt het weer mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 04-03-2025 13:00 ]
Mixed Reality dev
Oef dat is jammer, ik wou al eventjes nagaan hoeveel de mijne nog waard is. Ook maar eens via ANWB gekeken en ook hier serieuze afschrijving op minder dan een jaar tijd.T-Blizzard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
Met alle Elon drama voor de grap eens naar de ANWB koerslijst (RWD Highland 2024 wit met 7000km) gekeken, denk dat het maar oprijden wordt 🫣
Het laadnetwerk van Tesla is goed geintegreerd met Tesla, daarnaast heb je ook bijvoorbeeld sentry mode wat ik wel een fijne optie vind. One pedal driving heb je niet zo sterk bij een Taycan. Ook werkt het keyless met telefoon erg goed. Tesla is ook een stuk efficienter, plus onderhoud is nagenoeg niet aanwezig buiten kleine dingen om bij Tesla. Het scherm achterin is een fijne optie de kinderen vinden dit geweldig. Ook is de ruimte goed gebruikt bij een Tesla (veel opbergruimte voor het formaat auto).Menesis schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:59:
[...]
Wat versta je onder dat laatste? Ik heb een Model 3 en overweeg een Taycan CT als opvolger zodra mijn financiën dat toelaten. k heb natuurlijk wel mijn ideëen over wat de plus en minussen zijn maar ben altijd wel benieuwd hoe anderen dat zien.
Zelf ben ik eigenlijk het meest bezorgt over de stoelen, aangezien die minder comfortabel schijnen te zijn. Ik heb al in een CT gereden maar dat was maar 15 minuutjes en het is me toen niet opgevallen. Maar normaal rijd ik zo ritten van 4-7 uur hier in Noorwegen.
Autopilot, cruisecontrol en ruitenwisser chaos ga ik niet missen. Responsive touchscreen wellicht wel. Routeplannen zit er ook gewoon op. Inefficiency is nog wel iets, al is de max snelheid hier zowiezo erg laag dus dan valt het weer mee.
De highland model 3 is vanbinnen ook nergens hard plastic. Positie van laadstekker is logisch bij een Tesla. Auto is heel compleet voor de prijs.
Dit allen is minder bij de Taycan (vind ik persoonlijk). Taycans missen vaak essentiele opties (zoals adaptive cruise) als je 2ehands bekijkt. Wel is een taycan veel mooier afgewerkt, mooier design, meer karakter, en ligt als een blok op de weg. Grote scherm is vlot en werkt perfect van Tesla. Kosten in onderhoud ook hoger bij een Taycan maar logisch, het is een Porsche. zo zijn er vast nog wel meer dingen.
Ik heb mijn Y twee jaar gereden (feb 23 tot feb 25) en in die tijd ruim 25k afgeschreven, dus ruim 1000 per maand. Dat is niet leuk om te zien. Oprijden is altijd financieel beter, alleen de drang om soms iets moois en nieuws te kopen is groot helaas.this schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Oef dat is jammer, ik wou al eventjes nagaan hoeveel de mijne nog waard is. Ook maar eens via ANWB gekeken en ook hier serieuze afschrijving op minder dan een jaar tijd.
Wel heel blij nu met mijn 3 Performance, echt een fijne rijdersauto. De Y is een goede SUV, maar als je de ruimte niet nodig hebt (of de hoge instap wil) dan is de 3 toch echt een fijnere auto (imho

... en hou er rekening mee dat je deel van SEPP moet terugbetalen bij verkoop binnen 3 jaar na aanschaf ....T-Blizzard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
Met alle Elon drama voor de grap eens naar de ANWB koerslijst (RWD Highland 2024 wit met 7000km) gekeken, denk dat het maar oprijden wordt 🫣
Ik vermaak me ook prima met mijn RWD, voorlopig blijft hij nog wel even. Spoilertje is onderweg https://www.haloblk.com/p...er-for-tesla-model-3-2024. Vorige auto was ook verlaagd met dikke velgen, lijkt me toch ook wel weer leuk.mkrmr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:
[...]
Ik heb mijn Y twee jaar gereden (feb 23 tot feb 25) en in die tijd ruim 25k afgeschreven, dus ruim 1000 per maand. Dat is niet leuk om te zien. Oprijden is altijd financieel beter, alleen de drang om soms iets moois en nieuws te kopen is groot helaas.
Wel heel blij nu met mijn 3 Performance, echt een fijne rijdersauto. De Y is een goede SUV, maar als je de ruimte niet nodig hebt (of de hoge instap wil) dan is de 3 toch echt een fijnere auto (imho).
Denk niet dat het dan zin heeft, ook omdat het gevoelsmatig veel kw kost om beetje temperatuur erin te krijgen ....Maasluip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:21:
[...]
Je kunt de accu niet naar SuC temperaturen voorverwarmen, het enige wat je kunt doen is inderdaad climate control aan en dan wordt hij een beetje opgewarmd.
Maar of het zin heeft? Ik heb een SuC op 20 km van mijn huis en in die tijd voorverwarmen vanuit vorst geeft me misschien 150 kW.
Dan maar na het werk laden met beetje omrijden naar Zwolle Noord, en dan naast al warmere middag-temperaturen ook eventueel accu voorverwarmen die kant op ( al heb ik "na" het werk niet zo'n laadhaast als "in" de middagpauze )
"stiekem" probeer ik auto verbruiksstatistiek zo laag mogelijk te houden, oa door mezelf voor de gek te houden met interieur voorverwarmen en mogelijk ook accu preheaten buiten rij-km = auto-statistiek om ...

Heb nu nog 650 euro aan tesla tegoed om weg te laden voor eind 2025
[ Voor 5% gewijzigd door Ted038 op 04-03-2025 14:01 ]
Beetje afhankelijk van je model zal voorverwarmen niet of nauwelijks nodig zijn. De RWD modellen met LFP pakket hebben niet zoveel nodig in het pakket. (Graad of 25-30 is al een heel eind de goede kant op).Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:34:
De LR modellen hebben inderdaad wat méér hitte nodig (richting de 50C in het pakket).
Voor context, mijn accu was vanmorgen na parkeren met 30C in het pakket rond 16:30 gistermiddag 6 graden.
Vzviw kan je niet al te veel voorverwarmen met de auto "uit". Denk dat zelfs de S3xy knopjes "uit" gaan als je de auto achterlaat.
Doch zou ik zelf voorstellen dat met de laadpaaldichtheid van Apeldoorn er wel ergens een publiek paaltje te vinden moet zijn. Scheelt misschien een €0,10 per kWh in het nadeel van de openbare paal, maar geeft ook rust om niet te hoeven snelladen. (Daarnaast scheelt het uberhaupt energie om je accu op te warmen).
De Commander is inderdaad je oplossing en zo kan ik op ieder moment voorverwarmen en dus altijd de optimale laadsnelheid.Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:34:
Welke model? Inbouwen van de Commander bij een Y is rechts bij bestuurderskant nog geen 3 minuten werk.
Dat zou serieus niet best klinken wanneer je daar niet aan toekomt.
Al doe je alleen maar alvast de Commander zodat je kunt voorverwarmen. De rest komt dan later wel
[ Voor 7% gewijzigd door RaRo74 op 04-03-2025 14:40 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik heb de achterruit niet laten tinten en alleen de achterdeurramen omdat ik mijn ernstig zorgen maak over de thermische spanningen. Ik hoor namelijk veel verhalen over scheuren in de getinte achterruit.R-R-L schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Die emotie is wat het uiteindelijk heel erg steriel maakt. Het surplus aan vermogen van mijn LR AWD is fijn, maar er is niets dat ook maar enigszins uitnodigt om het ook eens te gebruiken. In de 3000 km dat ik hem nu heb heb ik er 1x vanuit stilstand vol mee opgetrokken, zag op Flitsmeister dat het 5,0 seconden op de 0-100 was, bloedsnel maar het deed me niets. Het deed me denken aan een eerdere keer met een Model S, zelfde constatering dat het vlot gaat maar het gevoel er bij mist. Ik mis daarin toch een brandstofmotor waarbij je hoort en voelt dat alle registers opengaan.
En je kan de auto 'wakker' houden door 'Dog' mode of 'Camp' mode te selecteren.RaRo74 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:39:
[...]
De Commander is inderdaad je oplossing en zo kan ik op ieder moment voorverwarmen en dus altijd de optimale laadsnelheid.
Welke model? Inbouwen van de Commander bij een Y is rechts bij bestuurderskant nog geen 3 minuten werk.
Al doe je alleen maar alvast de Commander zodat je kunt voorverwarmen. De rest komt dan later wel
Ik vraag me af of je niet kan navigeren naar de SuC, en dan Dog mode in te schakelen gedurende een uurtje voor je vertrekt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben een tijdje terug een stukje op de Autobahn gaan rijden met de M3P en er waren een paar dingen die me zijn opgevallen ten opzichte van de oude M3 LR uit 2019.
- Ik had de M3LR met de acceleration boost, en bij hogere snelheden lijkt het alsof de oude LR meer power had, misschien dat dit komt door de betere geluids isolatie van de M3P, en dat het meer de snelheids-beleving is, maar het kan ook komen door het huidige LG pack vs Panasonic van 2019. Ik heb ze natuurlijk niet naast elkaar kunnen vergelijken, maar toch verrassend dat het verschil in ieder geval niet erg indrukwekkend is.
- Bij hogere snelheden is de M3P niet heel stabiel; rond de 200+ begint het allemaal een beetje zweverig te voelen, en lag de 2019 variant een stuk beter op de weg. Daar schrok ik wel van. Echter had ik de adaptieve vering op standaard staan. Nadat ik deze naar sport heb gezet verdweem het zenuwachtige gevoel, en was het super stabiel, veel beter dan de 2019 LR. Dus, ga je stukje autobahn-knallen, gebruik de sport stand.
- Qua comfort en geluid is het verschil dag en nacht. Bij langere stukken cruisen op 160+ is het wind- en banden lawaai vergelijkbaar met 100 in de 2019 LR
- Verbruik ligt daarintegen wel een stukje hoger door de bredere banden. Niet autobahn related, maar de M3P doet sinds december (dus alleem maar kouder weer) 210 wh/km
- Ik had de M3LR met de acceleration boost, en bij hogere snelheden lijkt het alsof de oude LR meer power had, misschien dat dit komt door de betere geluids isolatie van de M3P, en dat het meer de snelheids-beleving is, maar het kan ook komen door het huidige LG pack vs Panasonic van 2019. Ik heb ze natuurlijk niet naast elkaar kunnen vergelijken, maar toch verrassend dat het verschil in ieder geval niet erg indrukwekkend is.
- Bij hogere snelheden is de M3P niet heel stabiel; rond de 200+ begint het allemaal een beetje zweverig te voelen, en lag de 2019 variant een stuk beter op de weg. Daar schrok ik wel van. Echter had ik de adaptieve vering op standaard staan. Nadat ik deze naar sport heb gezet verdweem het zenuwachtige gevoel, en was het super stabiel, veel beter dan de 2019 LR. Dus, ga je stukje autobahn-knallen, gebruik de sport stand.
- Qua comfort en geluid is het verschil dag en nacht. Bij langere stukken cruisen op 160+ is het wind- en banden lawaai vergelijkbaar met 100 in de 2019 LR
- Verbruik ligt daarintegen wel een stukje hoger door de bredere banden. Niet autobahn related, maar de M3P doet sinds december (dus alleem maar kouder weer) 210 wh/km
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Dan kun je de besparing van die gratis kms laden besteden aan een set nieuwe banden...Maasluip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:21:
[...]
Het beste wat je kunt doen is echt vol gas accelereren en veel elektrisch remmen als je naar de SuC rijdt. Heel veel vermogen vragen daar warmt de accu ook van op.
2024 m3 highland standard range dus LFP, vorige week ging laden toch best traag met koude accu ( wel hoger dan 35 kw dus geen defecte laadpaal ), 50 minuut gestaan bij supercharger voor 35 naar 90%Mar.tin schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:27:
[...]
Beetje afhankelijk van je model [knip]
Doch zou ik zelf voorstellen dat met de laadpaaldichtheid van Apeldoorn er wel ergens een publiek paaltje te vinden moet zijn. Scheelt misschien een €0,10 per kWh in het nadeel van de openbare paal, maar geeft ook rust om niet te hoeven snelladen. (Daarnaast scheelt het uberhaupt energie om je accu op te warmen).
Normaal laadpaal op parkeerterrein werk voor 36 cent of thuis in straat ook 36 cent op vattenfall paal, maar heb dus nog ruim 600 euro tesla referral-tegoed waar ik vanaf moet voor eind 2025
Nu is "tijd ook geld", dus wil wel graag mijn momenten aan supercharger ook nuttig zijn, dus niet onder werktijd etc ...
dus de m3 2024 standaard range met lfp accuRaRo74 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:39:
[...]
De Commander is inderdaad je oplossing en zo kan ik op ieder moment voorverwarmen en dus altijd de optimale laadsnelheid.
ook daar inbouwen zal vast makkie zijn, maar zie er best tegenop en komt ook nooit uit
Voorbereidingen om de Commander in te bouwen kun je tijdens het wachten bij de SuC doen. Verwarm niet voor en dan heb je zeker tijd genoeg ;-)Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
[...]
dus de m3 2024 standaard range met lfp accu
ook daar inbouwen zal vast makkie zijn, maar zie er best tegenop en komt ook nooit uit
Na het SuCen zet je de auto uit en klik je de Commander stekker vast. Paneel weer vastklikken waardoor je de tijd hebt teruggebracht naar 30 seconden.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Je kan van het tegoed toch ook een laadpaal, granny chargers of matten kopen en verkopen op Marktplaats? Ik heb ze direct naar de koper laten versturen vanaf Tesla, heb je zelf ook geen gedoe en de koper garantie op eigen naam.Ted038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:07:
[...]
2024 m3 highland standard range dus LFP, vorige week ging laden toch best traag met koude accu ( wel hoger dan 35 kw dus geen defecte laadpaal ), 50 minuut gestaan bij supercharger voor 35 naar 90%
Normaal laadpaal op parkeerterrein werk voor 36 cent of thuis in straat ook 36 cent op vattenfall paal, maar heb dus nog ruim 600 euro tesla referral-tegoed waar ik vanaf moet voor eind 2025![]()
Nu is "tijd ook geld", dus wil wel graag mijn momenten aan supercharger ook nuttig zijn, dus niet onder werktijd etc ...
Wordt richting de zomer wel beterTed038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:07:
[...]
2024 m3 highland standard range dus LFP, vorige week ging laden toch best traag met koude accu ( wel hoger dan 35 kw dus geen defecte laadpaal ), 50 minuut gestaan bij supercharger voor 35 naar 90%
Normaal laadpaal op parkeerterrein werk voor 36 cent of thuis in straat ook 36 cent op vattenfall paal, maar heb dus nog ruim 600 euro tesla referral-tegoed waar ik vanaf moet voor eind 2025![]()
Laden onder werktijd klinkt mij als win-winTed038 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:07:
[...]Nu is "tijd ook geld", dus wil wel graag mijn momenten aan supercharger ook nuttig zijn, dus niet onder werktijd etc ...
(desnoods laptop mee en verder werken)
Dat meen je nietjongetje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Met de hand wassen kun je er (ook) krassen op krijgen...

Kleine update voor al mijn problemen:
Update: nieuwe banden erop heeft niet geholpen.
Wat is er gedaan: Nieuwe wiellagers, gebalanceerd en nieuwe banden.
Update 2: Ze geven aan dat de voorvelgen krom zijn, ze raden vervangen aan. Zometeen auto halen en ik verwacht een discussie over de kosten. Velgen kosten (schrik niet) 1800 euro, ze gaan nog overleg over coulance. Heb aangegeven eerst testrit te willen doen met demo auto, en mijn auto met hun testset enz. Heb er weinig vertrouwen allemaal in.
Update 3: second opinion aangevraagd bij een Profile, banden zijn gewoon weer fout en niet de velg. Tesla Eindhoven heeft mij nu naar Tesla Tilburg gestuurd om daar op roadforce machine te gebruiken. Indien niet binnen marge vervangen ze hem weer gratis.
Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Update 2: Antenne vervangen, nu weer testen en terugkoppelen.
Update 3: In Januari ging het weer even beter, nu weer slechter. Ze zijn in overleg met Tesla engineers om te kijken naar het probleem.
Nu is het baseframe dat kraakt, volgens de monteur een bekend probleem en onder garantie kan het worden opgelost. Alleen raad hij aan om te wachten tot er een nieuwe versie uitkomt.
Trillen / geluid bij 110 a 120
Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet.Update: nieuwe banden erop heeft niet geholpen.
Wat is er gedaan: Nieuwe wiellagers, gebalanceerd en nieuwe banden.
Update 2: Ze geven aan dat de voorvelgen krom zijn, ze raden vervangen aan. Zometeen auto halen en ik verwacht een discussie over de kosten. Velgen kosten (schrik niet) 1800 euro, ze gaan nog overleg over coulance. Heb aangegeven eerst testrit te willen doen met demo auto, en mijn auto met hun testset enz. Heb er weinig vertrouwen allemaal in.
Update 3: second opinion aangevraagd bij een Profile, banden zijn gewoon weer fout en niet de velg. Tesla Eindhoven heeft mij nu naar Tesla Tilburg gestuurd om daar op roadforce machine te gebruiken. Indien niet binnen marge vervangen ze hem weer gratis.
DAB Storing
DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla.Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Update 3: In Januari ging het weer even beter, nu weer slechter. Ze zijn in overleg met Tesla engineers om te kijken naar het probleem.
Krakende stoel
Probleem was opgelost, was inderdaad kwestie van de pinnen is bekend probleem bij tesla.Nu is het baseframe dat kraakt, volgens de monteur een bekend probleem en onder garantie kan het worden opgelost. Alleen raad hij aan om te wachten tot er een nieuwe versie uitkomt.
Vebruikmeters stoppen met werken
Sinds de wintersport werken de tripmeters niet goed meer, dit is een bekend software probleem. Moet wachten op een nieuwe update.Laadpoort gaat niet open als je hem aanraakt, nieuw gemeld.
Laadpoort vervangen, probleem opgelostHier de achterruit helemaal laten tinten, geen problemen!R-R-L schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Dat van DAB radio herken ik, maar of dat nu zo spannend is om te "escaleren" ( #bendeGedoe) : na minuut of 2 doet die het altijd wel, en anders een FM zender opzetten ...easy-cloud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:11:
Kleine update voor al mijn problemen:DAB Storing
DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla.
Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Desalniettemin : als er een goede oplossing uitkomt hou ik mij altijd aanbevolen
Dit bedoelde ik, mijn M3H deed voor de eerste normale update automatisch bij remmen als de regeneratie onvoldoende was.pdidi schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:26:
[...]
Blended braking zelf mis ik helemaal niet, zou zelfs nog wel meer regen willen. Wat wel een mooie feature zou zijn is dat de fysieke remmen bijspringen als regen beperkt is om consistent gedrag van gaspedaal loslaten te hebben. Ik kan uit bovenstaand filmpje niet opmaken dat dat ook is geïmplementeerd.
Dus ook bij een koude accu kon je volledig one pedal rijden.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.