ColeJ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:36:
Ik rij nu ongeveer een maand is een nieuwe Model Y RWD en ben echt helemaal tevreden. Enige is wel dat ik tijdens het afremmen (met regeneratie) bij ongeveer van 10 kmp/h tot stilstand een soort brom door de auto hoor. Het is moeilijk te omschrijven maar het voelt als een bassbox die even bromt. Is dit bekend bij iemand?
Ik heb dus een Tesla met een LFP accu waar ik verschillende verhalen over lees. Wat is nou het beste? Opladen tot 80 of toch tot 100%? Ik rij ongeveer 12% per dag dus ik ga niet dagelijks opladen, of is dat nou juist wel het beste? Ik kan thuis op de oprit laden.
Begin gewoon met het advies van Tesla voor hun LFP batterijen:
- Minstens 1x week tot 100% laden
- Houd de laadlimiet op 100% (oftewel, als je gaat laden doe dat dan gewoon tot 100%)
- Volledige ontlading is niet goed voor de batterij en gewone diepe ontlading (regelmatig tot 0% rijden) ook niet.
Tegenwoordig zeggen ze daar ook bij dat je de auto ingeplugd moet houden. Maar dat is in veel gevallen praktisch niet haalbaar en de achtergrond daarvan is me niet helemaal duidelijk.
Anyway, in jouw geval kun je prima je hele werkweek rijden en 1x per week van 30-40% tot 100% laden. Dan doe je het volgens mij helemaal goed. Verder niet teveel zorgen maken als je een keer extra tot 100% laadt of wel eens met 2% aankomt bij een lader. Het is een gebruiksvoorwerp en de LFP batterij is in principe heel robuust.
Alle suggesties om toch niet tot 100% te laden zijn pure speculatie. Er wordt gezwaaid met een onderzoek naar degradatie bij LFP cellen door Jeff Dahn, maar dat kun je niet zomaar vertalen naar de batterij en het hele systeem van je Tesla. Ik heb nog geen enkel grootschalig onderzoek gezien, gecontroleerd voor laadgedrag en de degradatie bij de Tesla batterijen. En ik heb hier ook nog geen overtuigende resultaten gezien van degenen die dit zo stellig verkondigen.
Anyway, zoek anders even in deel 2 van dit topic en je vindt uitgebreide discussies om je er helemaal in te verdiepen. Of doe dat niet en laadt gewoon 1x per week en bespaar jezelf een tochtje door die rabbit hole...