Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 14:27
mjvdzwet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Mijn M3H is half uitelkaar getrokken om tot de conclusie te komend dat alles goed is en het aan de omgeving ligt.

Ik ben bang dat het een feature is.
Ik denk het ook, die van mij is van november '23 en ik ben maar TuneIn gaan gebruiken. DAB duurt meerdere minuten voor er signaal is, en daarna blijft ie tussen DAB en FM flippen.

Ik mag donderdag weer naar het SeC, wederom de bestuurdersstoel die als een dolle kraakt. Deze is vorig jaar in Maart al uit elkaar geweest daarna en tot November stil geweest. Toen begon het kraken weer bij optrekken, remmen en in bochten.
En de laadpoort wil al een tijd niet meer openen door erop te drukken...sinds gisteren opent ie ook via de app niet meer en alleen via het display in de auto. :(

En hebben meer mensen met een M3H dat de kunstleren bekleding van de zitting plooit?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Haunted op 07-01-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42
sawtomyer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:30:
Recent overstapt van MY RWD 2022 naar MY AWD 2024. Ik merk dat het draadloos opladen met dezelfde combinatie telefoon + hoesje niet meer werkt daar waar dit voorheen geen probleem was. Zonder hoesje laadt het toestel wel op, maar maar met hoesje dus niet meer dus het draadloos opladen lijkt wel te werken maar is minder sterk?
Mijn 16 Pro Max doet het ook niet op de lader (met hoesje)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:08
winwiz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Mijn 16 Pro Max doet het ook niet op de lader (met hoesje)
Ik heb hetzelfde toestel ( 16 pro Max ), voorheen hier geen cent pijn met hoes. Welk bouwjaar is jouw voertuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:38
The_Haunted schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Ik mag donderdag weer naar het SeC, wederom de bestuurdersstoel die als een dolle kraakt. Deze is vorig jaar in Maart al uit elkaar geweest daarna en tot November stil geweest. Toen begon het kraken weer bij optrekken, remmen en in bochten.
En de laadpoort wil al een tijd niet meer openen door erop te drukken...sinds gisteren opent ie ook via de app niet meer en alleen via het display in de auto. :(

En hebben meer mensen met een M3H dat de kunstleren bekleding van de zitting plooit?
Bij mijn M3H hebben ze een paar weken geleden het onderstel van de bestuurdersstoel vervangen, sindsdien geen gekraak meer gehoord, hopen dat dit zo blijft...

Plooien van de zittingen heb ik ook een beetje bij de wangen, maar niet heel storend vind ik zelf. Heb wel het idee dat de zitting wat zachter begint te worden, maar zit nog wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 09:12
sawtomyer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb hetzelfde toestel ( 16 pro Max ), voorheen hier geen cent pijn met hoes. Welk bouwjaar is jouw voertuig?
Mijn 16 pro max incl Torras hoesje laadt wel draadloos op in de M3H.
Zouden ze in de Y een andere lader gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 16:17
Spoetnik schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Mijn MY RWD is een half jaar oud en vanaf het begin staat er altijd al 393.
Dit is normaal, nieuwe EPA rekenmethode. 100% vol is 393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
silencedead schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Bij mijn M3H hebben ze een paar weken geleden het onderstel van de bestuurdersstoel vervangen, sindsdien geen gekraak meer gehoord, hopen dat dit zo blijft...

Plooien van de zittingen heb ik ook een beetje bij de wangen, maar niet heel storend vind ik zelf. Heb wel het idee dat de zitting wat zachter begint te worden, maar zit nog wel prima.
Volgens mij hebben ze dat in maart bij mijn stoel ook gedaan. Ik kon vanuit de wacht/werkplek in de werkplaats kijken en zag dat de complete stoel er uit is geweest en er van alles vervangen werd.
Nu is het toch weer terug sinds begin november.

De wachttijden voor de SeC zijn overigens best lang moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
Plooi: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5HHbd51bfjrb3ByU6evOoqykgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsJyIEVAFXBZJuTynydyT2mR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:21
Het valt me nu pas op en ik heb er veder geen last van maar ben wel benieuwd of dit op lange termijn problemen gaat opleveren met bijvoorbeeld AP.

Ik had een barst in mijn voorruit en deze is toen vervangen door een 3e partij (vanwege de verzekering mocht dit niet bij Tesla zelf). Een dag na het ophalen kreeg ik problemen met de aircounit. Wat bleek de 3e partij die de voorruit vervangen heeft had iets verkloot met een HVAC sensor en de camera verkeerd geplaatst.

Niet wetende had ik een service verzoek ingediend bij Tesla en zij hebben dit toen gecorrigeerd zonder kosten.

Maar nu zie ik dat de plaatsing van de frontcamera niet 100% gecentreerd meer staat:

Dit is voor de vervanging van de voorruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy7H7h5u-Pxg616XOd8Wf54xwT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ogXoNVWQLqwD4IwL9hWhRNlw.png?f=fotoalbum_large

Dit is na de vervanging van de voorruit en correctie van Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k00FEnVNRTfwRfnYliSvIWun5qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qpaGXd3fxZXAaebDu4YuLSM.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit de moeite waard om een service verzoek voor in te dienen of stel ik me aan aangezien ik niks van het verschil merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 16:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

The_Haunted schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Volgens mij hebben ze dat in maart bij mijn stoel ook gedaan. Ik kon vanuit de wacht/werkplek in de werkplaats kijken en zag dat de complete stoel er uit is geweest en er van alles vervangen werd.
Nu is het toch weer terug sinds begin november.

Op andere (Engelstalige) fora is ook te vinden dat er veel Tesla's zijn met dit issue. Het lijkt of van de lendesteun af te komen of van de rails. Maar ik ben bang dat Tesla eerst onderdelen moet aanpassen voordat het probleem echt op te lossen valt.

Ik heb in mijn M3P ook een krakend geluid uit de stoel wat er vanaf dag 1 uitkomt. Ik denk dat onderdelen vervangen het probleem niet gaan verhelpen op de lange termijn als het design niet goed is to begin with.

Wel leuk om te zien; je kunt als consument nu ook onderdelen gaan bestellen bij Tesla (US only for now): https://www.notateslaapp....-consumer-right-to-repair

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 19:42
sawtomyer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Eind 2023

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 22:36
Bobo221 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:23:
Het valt me nu pas op en ik heb er veder geen last van maar ben wel benieuwd of dit op lange termijn problemen gaat opleveren met bijvoorbeeld AP.

Ik had een barst in mijn voorruit en deze is toen vervangen door een 3e partij (vanwege de verzekering mocht dit niet bij Tesla zelf). Een dag na het ophalen kreeg ik problemen met de aircounit. Wat bleek de 3e partij die de voorruit vervangen heeft had iets verkloot met een HVAC sensor en de camera verkeerd geplaatst.

Niet wetende had ik een service verzoek ingediend bij Tesla en zij hebben dit toen gecorrigeerd zonder kosten.

Maar nu zie ik dat de plaatsing van de frontcamera niet 100% gecentreerd meer staat:

Dit is voor de vervanging van de voorruit:

[Afbeelding]

Dit is na de vervanging van de voorruit en correctie van Tesla:

[Afbeelding]

Zou dit de moeite waard om een service verzoek voor in te dienen of stel ik me aan aangezien ik niks van het verschil merk?
We hebben het over een voertuig van ettelijke tienduizenden euro's. Ik private lease en gezien de kosten die ermee gemoeid zijn heb ik hoge verwachtingen. Persoonlijk zou ik er een punt van maken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:49
Markofnikoff schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Wel leuk om te zien; je kunt als consument nu ook onderdelen gaan bestellen bij Tesla (US only for now): https://www.notateslaapp....-consumer-right-to-repair
De prijzen staan er in NL ook al bij en ook al informatie pagina's zijn ook vertaald. Je kunt overigens al een hele tijd onderdelen bestellen via mail naar een service center via eindhoven_parts@tesla.com of de plaats van een ander service center.

https://service.tesla.com/nl-NL/parts-and-tools

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 07-01-2025 10:43 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:54
Alexander1984 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Dit is normaal, nieuwe EPA rekenmethode. 100% vol is 393
Idem bij mij: MY van mei 2024, sinds beging 393; na de laatste update zie ik 392; dat zou degr kunnen zijn maar ik hoor anderen datzelfde getal noemen dus ik vermoed ook hier een kleine aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
Har.Cor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Idem bij mij: MY van mei 2024, sinds beging 393; na de laatste update zie ik 392; dat zou degr kunnen zijn maar ik hoor anderen datzelfde getal noemen dus ik vermoed ook hier een kleine aanpassing.
Even keer goed volladen naar 100% en niet continue hoog in SOC laten staan. Niet om 6 uur in de avond volladen naar 100% en volgende ochtend om 8 uur pas weer rijden. Of x naar 10% en dan weer 100% dan krijg je wel weer goede meting of het echt aanpassing is of even keer weer goed kalibreren.

Maar heb je een CATL of BYD accu? Ik heb zelf de CATL en daar zitten er nog paar KwH verstopt in de capaciteit die niet gebruikt worden dus zou je minder snel zichtbare degradatie moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
The_Haunted schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Voor de krassen en vlekken op de voorruit die wij bij levering hadden stond een wachttijd van 25 dagen…

Maar denk dat ik die afspraak ga annuleren. De vettige plekken op de voorruit zijn al grotendeels weg en de krassen vallen me niet op. Bovendien als ik door de wasstraat rij zullen er wel meer bijkomen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Krijnemans schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Thanks! Enig idee hoe je dat juist krijgt ingesteld? Anders moet ik toch even mijn installateur aan de jas gaan trekken (ik heb zelf wel toegang tot de installateurs-software).
Misschien beter om dat te vragen in [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
Mijn paal staat in offline modus met een whitelist. Er is een tabje ergens die aangeeft hoe lang een sessie geauthoriseerd moet blijven, daar heb ik wat nulletjes ingevuld (dus oneindig lang), totdat de kabel eruit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Har.Cor
Alexander1984 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Even keer goed volladen naar 100% en niet continue hoog in SOC laten staan. Niet om 6 uur in de avond volladen naar 100% en volgende ochtend om 8 uur pas weer rijden. Of x naar 10% en dan weer 100% dan krijg je wel weer goede meting of het echt aanpassing is of even keer weer goed kalibreren.

Maar heb je een CATL of BYD accu? Ik heb zelf de CATL en daar zitten er nog paar KwH verstopt in de capaciteit die niet gebruikt worden dus zou je minder snel zichtbare degradatie moeten hebben.
Heb een CATL accu. Ik laad af en toe tot 100% en alleen als ik de auto kort daarna gebruik. Daarom vermoed ik dat die range van 392 een bijstelling is die tijdens de laatste update is doorgevoerd. Ach, het is maar een theoretisch getal. Ik heb de range altijd op % staan en kijk eventjes naar de km's zodra ik weer eens volledig heb geladen. Ben gewend om een auto 10+ jaar te rijden en wil deze graag zelfs nog wat langer houden (heb nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een auto), dus ben erg voorzichtig. Tesla MY en M3 zijn tijdloze modellen; Koreaanse 'ontwerpers' bedenken elke paar jaar weer iets nieuws, wat m.i. weinig met schoonheid te maken heeft en waar ik me na een paar jaar in voor lul voel staan, als ik er een zou kopen. Vroegah herkende je op honderden meters afstand bijna elke auto, tegenwoordig lijkt alles uit 1 Aziatische hoop wansmaak te komen (uitgezonderd Honda, trouwens). Voor iedereen die zich nu beledigd voelt: op voorhand mijn excuses! Geniet van je Tesla, wat ik hier ook doe samen met mijn vrouw. Als ik eventjes wat anders wil dan ga ik er op uit in mijn Britse bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Har.Cor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Heb een CATL accu. Ik laad af en toe tot 100% en alleen als ik de auto kort daarna gebruik. Daarom vermoed ik dat die range van 392 een bijstelling is die tijdens de laatste update is doorgevoerd. Ach, het is maar een theoretisch getal. Ik heb de range altijd op % staan en kijk eventjes naar de km's zodra ik weer eens volledig heb geladen. Ben gewend om een auto 10+ jaar te rijden en wil deze graag zelfs nog wat langer houden (heb nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een auto), dus ben erg voorzichtig. Tesla MY en M3 zijn tijdloze modellen; Koreaanse 'ontwerpers' bedenken elke paar jaar weer iets nieuws, wat m.i. weinig met schoonheid te maken heeft en waar ik me na een paar jaar in voor lul voel staan, als ik er een zou kopen. Vroegah herkende je op honderden meters afstand bijna elke auto, tegenwoordig lijkt alles uit 1 Aziatische hoop wansmaak te komen (uitgezonderd Honda, trouwens). Voor iedereen die zich nu beledigd voelt: op voorhand mijn excuses! Geniet van je Tesla, wat ik hier ook doe samen met mijn vrouw. Als ik eventjes wat anders wil dan ga ik er op uit in mijn Britse bakkie.
Niet om een hele discussie op te rakelen*, maar je bent bekend met het advies om bij een LFP accu juist wel met regelmaat (minstens 1x per week) tot 100% op te laden? Dat is namelijk wat Tesla zelf adviseert voor dit type batterij.

*Ik weet dat er verhalen rondgaan met een ander advies en ook de redenen waarom; dat is allemaal uitgebreid in dit topic aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:57
Gaan we weer, auto wss weer kapot (nieuwe M3P september 2024). Na AP probleem en 6 weken hem kwijt geraakt te zijn na 2 weken. Nu een probleem met sleep. De auto gaat niet meer in sleep. Gebeld met Tesla en wordt teruggebeld door software team. Weinig vertrouwen in eerlijk gezegd.

Tesla app opnieuw geinstalleerd etc reset enz. niks helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrathcall
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-04 00:08
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:18:
Gaan we weer, auto wss weer kapot (nieuwe M3P september 2024). Na AP probleem en 6 weken hem kwijt geraakt te zijn na 2 weken. Nu een probleem met sleep. De auto gaat niet meer in sleep. Gebeld met Tesla en wordt teruggebeld door software team. Weinig vertrouwen in eerlijk gezegd.

Tesla app opnieuw geinstalleerd etc reset enz. niks helpt.
Die M3H van mij uit september 24 wou ook niet meer slapen maar dat kwam dus door kortsluitfout in de primaire computer (batch fout) waardoor alles gebaseerd op camera niet meer werkte. Is die computer destijds bij jouw al vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wrathcall schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Die M3H van mij uit september 24 wou ook niet meer slapen maar dat kwam dus door kortsluitfout in de primaire computer (batch fout) waardoor alles gebaseerd op camera niet meer werkte. Is die computer destijds bij jouw al vervangen?
Ja dat is de bekende Ap error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
GVR schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Hier de OP 9 pro, geen issues. Behalve als de telefoon in mijn kontzak zit, dan moet ik me even omdraaien om de auto te kunnen openen.

Heb je zoals hierboven geopperd werd de telefoonsleutels in de auto al eens verwijderd en opnieuw aangemaakt?

En op je telefoon:

- Staan de locatie rechten op "toestaan bij gebruik van app" en staat "exacte locatie gebruiken" aan?
- Staan rechten voor "Apparaten in de buurt" aan?
- Staat de optie "App-activiteit onderbreken indien niet gebruikt" uit?
- Staat bij accuverbruik de opties "voorgrondactiviteit toestaan" en "activiteit op achtergrond toestaan" aan?
- Staat bij dataverbruik de optie "gegevens op de achtergrond gebruiken" aan, en de opties "mobiele data gebruiken" en "wifi uitschakelen" uit?
- Staat de optie "Onderbreken indien niet gebruikt" uit?
Stond allemaal goed. Ik ga ook even de sleutels verwijderen en even opnieuw toevoegen, kijken of dat wat oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Is het de bedoeling dat de auto ook “keyless” opent met alleen de Watch? Ik meen dat dit eerst wel werkte maar nu stond ik al een paar keer te wachten bij de wagen tot ik maar handmatig unlockte via de Watch app.

[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 07-01-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
The_Haunted schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Ik denk het ook, die van mij is van november '23 en ik ben maar TuneIn gaan gebruiken. DAB duurt meerdere minuten voor er signaal is, en daarna blijft ie tussen DAB en FM flippen.

Mijn M3H is ook uit november 2023, stoel is nog stil.
Er zit een heel klein plooitje in het "leer".

Klepje is bij mij ook vsn slag geweest. Ranger heeft aan de binnenkant met een hamer het frame iets verbogen. Sindsdien werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Stond allemaal goed. Ik ga ook even de sleutels verwijderen en even opnieuw toevoegen, kijken of dat wat oplost.
Probeer ook eens een andere telefoon. Weet je meteen of het aan de auto of telefoon ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 15:37
Welgeteld 1 week is mijn achteruit heel gebleven. Nu zijn de verwarmingselementen doorgebrand.....

Godsamme, wat een trieste zooi is dit zeg. Als de ruit wederom vervangen wordt laat ik hem niet elektrisch aansluiten.

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Vissa66 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:21:
Welgeteld 1 week is mijn achteruit heel gebleven. Nu zijn de verwarmingselementen doorgebrand.....

Godsamme, wat een trieste zooi is dit zeg. Als de ruit wederom vervangen wordt laat ik hem niet elektrisch aansluiten.
Als dit maar geen voorbode wordt van de "verbeterde" MY Juniper. Ik lees hier toch wel erg veel problemen met de M3 Highland de laatste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
pdidi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Als dit maar geen voorbode wordt van de "verbeterde" MY Juniper. Ik lees hier toch wel erg veel problemen met de M3 Highland de laatste tijd
ik verlang idd terug naar mijn Tesla Model 3 SR+ uit 2019 die nul problemen had. Leuk dat Tesla tig duizend auto’s op de markt brengt, maar service is extreem slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
De vorige foto was nogvan november.
Nu ziet de zitting er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiuqzkGIytCs5VUfVFgcx-BGv-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o2lpmHaxK6ocGRkLgwgxIpev.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:10:
[...]

ik verlang idd terug naar mijn Tesla Model 3 SR+ uit 2019 die nul problemen had. Leuk dat Tesla tig duizend auto’s op de markt brengt, maar service is extreem slecht.
Ik moet ook wel zeggen dat ik in 4 maanden M3P highland vaker de reset buttons op het stuur heb moeten gebruiken dan in de 5,5 jaar tijd dat ik mijn M3LR uit 2019 heb. Extra klote, vaak moet ik 2 of soms 3x achter elkaar resetten voor alles weer werkt. Laatste 3 weken gaan gelukkig iets beter.....hoop dat het zo blijft.

Hardware gelukkig nog geen issues

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
anti elppa schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat ik in 4 maanden M3P highland vaker de reset buttons op het stuur heb moeten gebruiken dan in de 5,5 jaar tijd dat ik mijn M3LR uit 2019 heb. Extra klote, vaak moet ik 2 of soms 3x achter elkaar resetten voor alles weer werkt. Laatste 3 weken gaan gelukkig iets beter.....hoop dat het zo blijft.

Hardware gelukkig nog geen issues
Als ik dit in augustus geweten had, was ik voor een compleet ander automerk gegaan. Helaas kan dat niet meer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 14:15
pdidi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Voor iedereen die er klaagt zijn er misschien wel 1000 die geen problemen hebben (ik ben er een van, heb m bijna een jaar en nog nooit een reset of iets hoeven doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Har.Cor
bilgy_no1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Niet om een hele discussie op te rakelen*, maar je bent bekend met het advies om bij een LFP accu juist wel met regelmaat (minstens 1x per week) tot 100% op te laden? Dat is namelijk wat Tesla zelf adviseert voor dit type batterij.

*Ik weet dat er verhalen rondgaan met een ander advies en ook de redenen waarom; dat is allemaal uitgebreid in dit topic aan de orde geweest.
Ben ik bekend mee en daarom begin ik er ook niet over _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

SirLenncelot schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:14:
Is het de bedoeling dat de auto ook “keyless” opent met alleen de Watch? Ik meen dat dit eerst wel werkte maar nu stond ik al een paar keer te wachten bij de wagen tot ik maar handmatig unlockte via de Watch app.
Ja, dit werkte bij mij initieel en toen opeens een tijdje niet. Nu weer wel (2024.45.32)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 11:55
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Als ik dit in augustus geweten had, was ik voor een compleet ander automerk gegaan. Helaas kan dat niet meer
Dan nóg heb je met de kennis van toen de beste keuze gemaakt. En met de kennis van over een half jaar waarschijnlijk ook wel. En als ik zie hoe tevreden men over het algemeen hier is over Teslae, heb je het gewoon erg slech getroffen. Voor een Tesla dan hè. Desalniettemin knap waardeloos, en ik hoop dat ze het apparaat snel betrouwbaar krijgen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
Ik rij nu ongeveer een maand is een nieuwe Model Y RWD en ben echt helemaal tevreden. Enige is wel dat ik tijdens het afremmen (met regeneratie) bij ongeveer van 10 kmp/h tot stilstand een soort brom door de auto hoor. Het is moeilijk te omschrijven maar het voelt als een bassbox die even bromt. Is dit bekend bij iemand?

Ik heb dus een Tesla met een LFP accu waar ik verschillende verhalen over lees. Wat is nou het beste? Opladen tot 80 of toch tot 100%? Ik rij ongeveer 12% per dag dus ik ga niet dagelijks opladen, of is dat nou juist wel het beste? Ik kan thuis op de oprit laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
Hoe beroerd Autopilot hier in de buurt werkt, hoe fijn het op langere stukken werkt. Afgelopen dagen een retourtje Parijs gereden en beide keren was ik helaas ziek maar wegens omstandigheden was er ook niemand anders die kon rijden. Bijna het gehele traject op AP gereden wat verrassend goed ging. In ieder geval een stuk beter en voorspelbaarder dan in NL met vele af- en opritten. Wel gemerkt dat op de heenweg de auto de hele tijd switchte met automatische ontwaseming terwijl het droog weer was en de lijnen op het scherm dansen van de rijbaan waardoor soms ook in België de auto uit de baan ging. Voor zo ver ik kan zien is de voorruit schoon.

Super fijne auto voor dit soort ritten en ook laden gaat lekker vlot. Enige klachten die ik kreeg is van de achterbankpassagiers, die vinden de zitting te hard.

offtopic: Fransen en autoverlichting, wat een waardeloze combi. Geen verlichting bij avond of hevige regen, of alle mistlampen aan. Hoe moeilijk kan het zijn om bij slecht zicht even een schakelaartje om te zetten.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-02 22:49
ColeJ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:36:
Ik heb dus een Tesla met een LFP accu waar ik verschillende verhalen over lees. Wat is nou het beste? Opladen tot 80 of toch tot 100%? Ik rij ongeveer 12% per dag dus ik ga niet dagelijks opladen, of is dat nou juist wel het beste? Ik kan thuis op de oprit laden.
Mijn MY 2024 met LFP accu staat thuis aan de thuislader als ik niet rij.
Soms kom ik thuis met 80% en soms wat minder.
Het komt ook voor dat ik voordat ik thuis kom na een lange rit dat ik even langs de snellader ga om op te laden tot 80% en de rest laad ik thuis bij.
En aan het begin van de nieuwe dag staat ie altijd weer op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:08
Ik rij nu ongeveer een maand is een nieuwe Model Y RWD en ben echt helemaal tevreden. Enige is wel dat ik tijdens het afremmen (met regeneratie) bij ongeveer van 10 kmp/h tot stilstand een soort brom door de auto hoor. Het is moeilijk te omschrijven maar het voelt als een bassbox die even bromt. Is dit bekend bij iemand?

Wetenschappelijk gezien is het beste om in jouw geval te laden tot 56 procent (50+ (12/2). En dan dagelijks opladen. De accu vindt het fijnst om op 50 procent te zitten. Mocht je een lange rit maken die dag dan kun je laden naar behoefte. Af en toe naar 100 procent is aan te bevelen voor calibratie BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Ach, hiervoor reed ik een BMW 5 serie. Service van BMW Dusseldorp en BMW Nederland heb ik nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekleijn
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-01 12:01
Ik heb een model 3 LR RWD dec 2024 (inmiddels bijna 2750km gereden)

Vandaag 160km gereden (2x 80km) en daarbij 34% verbruikt.

Dat houdt in dat ik nog geen 500km kan rijden met een volle batterij. Klopt dat met deze weersomstandigheden??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-02 22:49
sawtomyer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Wetenschappelijk gezien is het beste om in jouw geval te laden tot 56 procent (50+ (12/2). En dan dagelijks opladen. De accu vindt het fijnst om op 50 procent te zitten. Mocht je een lange rit maken die dag dan kun je laden naar behoefte. Af en toe naar 100 procent is aan te bevelen voor calibratie BMS
Wetenschappelijk.......?
In de app staat toch duidelijk: "Om de batterij in goede conditie te houden, moet u de laadlimiet op 100% houden en 1 keer per week volledig opladen".
En in de handleiding staat: "Belangrijk voor een lange levensduur van de hoogspanningsbatterij is: LAAT DE AUTO AANGESLOTEN OP HET LAADSTATION als u de auto niet gebruikt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dekleijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:53:
Ik heb een model 3 LR RWD dec 2024 (inmiddels bijna 2750km gereden)

Vandaag 160km gereden (2x 80km) en daarbij 34% verbruikt.

Dat houdt in dat ik nog geen 500km kan rijden met een volle batterij. Klopt dat met deze weersomstandigheden??
EV-Database:

Praktische Actieradius
Stad - Winter * 500 km
Snelweg - Winter * 395 km
Gecombineerd - Winter * 450 km
Stad - Zomer * 795 km
Snelweg - Zomer * 525 km
Gecombineerd - Zomer * 640 km

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Begin gewoon met het advies van Tesla voor hun LFP batterijen:
- Minstens 1x week tot 100% laden
- Houd de laadlimiet op 100% (oftewel, als je gaat laden doe dat dan gewoon tot 100%)
- Volledige ontlading is niet goed voor de batterij en gewone diepe ontlading (regelmatig tot 0% rijden) ook niet.

Tegenwoordig zeggen ze daar ook bij dat je de auto ingeplugd moet houden. Maar dat is in veel gevallen praktisch niet haalbaar en de achtergrond daarvan is me niet helemaal duidelijk.

Anyway, in jouw geval kun je prima je hele werkweek rijden en 1x per week van 30-40% tot 100% laden. Dan doe je het volgens mij helemaal goed. Verder niet teveel zorgen maken als je een keer extra tot 100% laadt of wel eens met 2% aankomt bij een lader. Het is een gebruiksvoorwerp en de LFP batterij is in principe heel robuust.

Alle suggesties om toch niet tot 100% te laden zijn pure speculatie. Er wordt gezwaaid met een onderzoek naar degradatie bij LFP cellen door Jeff Dahn, maar dat kun je niet zomaar vertalen naar de batterij en het hele systeem van je Tesla. Ik heb nog geen enkel grootschalig onderzoek gezien, gecontroleerd voor laadgedrag en de degradatie bij de Tesla batterijen. En ik heb hier ook nog geen overtuigende resultaten gezien van degenen die dit zo stellig verkondigen.

Anyway, zoek anders even in deel 2 van dit topic en je vindt uitgebreide discussies om je er helemaal in te verdiepen. Of doe dat niet en laadt gewoon 1x per week en bespaar jezelf een tochtje door die rabbit hole...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27
*insert Elon time grapjes etc*

Hij was vanavond aan 't livestreamen via starlink en zei dat het er aan komt. Niiiiiice.

Hier dus:

.....
Rolls window down to let air flow through my hair

“Grok, tell me I’m beautiful”

[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 07-01-2025 23:38 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Caelorum
Altijd leuk om de reis van nieuwe eigenaren te zien:

1. AP doet gek afremmen
2. Wacht! Mijn range is niet wat er volgens de WLTP is opgegeven
3. Hey, hoe moet ik nou micro-managen om na 5 jaar nog 2%-punt minder degradatie te hebben (en dus 8km verder te kunnen rijden ofzo)

En dan straks in de zomer:
4. Hoe krijg ik die witte vlekken uit het zwarte nepleer (of blauw uit wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Houdt in ieder geval het forum levend, als er niks meer te vragen of te vertellen is, blijven alleen de oude azijn...kers over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:36:

1. AP doet gek afremmen
3. Hey, hoe moet ik nou micro-managen om na 5 jaar nog 2%-punt minder degradatie te hebben (en dus 8km verder te kunnen rijden ofzo)

Waar op deze ladder staan TACC mag zonder T, parkeersensoren werken toch echt beter dan camera’s en wat is CarPlay toch eigenlijk fijn?

En ohja, waarom werkt die BT connectie voor de sleutel niet in 100% van de gevallen?

[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 07-01-2025 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Oekol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:35:

Hij was vanavond aan 't livestreamen via starlink en zei dat het er aan komt. Niiiiiice.
[...]
Hell no, die zooi wil ik dus echt niet aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 00:38
Mijn Tesla moet binnenkort naar ivm schade linksvoor naar een Schadebedrijf dat Tesla's mag repareren, niet Tesla zelf. Raden jullie aan de SEXY commander te verwijderen? Ik heb ook een frunk soft close mechaniek ingebouwd, dat haal ik er sowieso uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Mackeessie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:11:
Mijn Tesla moet binnenkort naar ivm schade linksvoor naar een Schadebedrijf dat Tesla's mag repareren, niet Tesla zelf. Raden jullie aan de SEXY commander te verwijderen? Ik heb ook een frunk soft close mechaniek ingebouwd, dat haal ik er sowieso uit.
Van de website:
What about Tesla Warranty?
According to the official Tesla Vehicle Limited Warranty document, the warranty of the vehicle as a whole is not voided when installing 3rd party accessories.

Only if there is an issue with a specific part of the vehicle (broken part or something not working as expected), proved to be caused directly or indirectly by the 3rd party accessory, this part has a limited warranty, and Tesla might charge for replacing it or diagnosing the car.

For now, Tesla is OK with 3rd party accessories and doesn't state anywhere that the vehicle warranty is voided entirely because the 3rd party accessory is installed.

We have clients who went to Tesla Service with the buttons, and they just removed the OBD Commander and placed it on the passenger seat without any issues or warranty limitations.

We always recommend removing the Commander from the car when going to Tesla service to avoid issues with the staff and/or wrong interpretations of the global Tesla policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:11
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:27:
[...]

EV-Database:

Praktische Actieradius
Stad - Winter * 500 km
Stad - Zomer * 795 km
Snelweg - Zomer * 525 km
Ik vind die zomer km's wel erg hoog voor een auto met een WLTP van 700km. Daarbij is die auto net 2 of 3 maanden op de markt dus lijkt mij een inschatting want er heeft nog niemand mee in de zomer gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 02-05 14:28

Mad-Matt

TheDoctor#2181

revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:27:
[...]

EV-Database:

Praktische Actieradius
Stad - Winter * 500 km
Stad - Zomer * 795 km
Snelweg - Zomer * 525 km
Ik heb gemerkt dat EV-Database erg positief is met z'n cijfers.
Je kan beter de excel van Bjorn Nyland gebruiken, daar krijg je een aardig goed beeld van de daadwerkelijke range van EV's

https://www.reddit.com/r/...bjorns_range_spreadsheet/

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Caelorum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:36:

1. AP doet gek afremmen

We zouden er een mooie: "dit staat je te wachten" kunnen maken in de TS. Vergeet ook niet de: Heb ik premium connectivity nodig voor spotify? en hoezo trilt mijn stuur de eerste 1000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 22:36
LigeTRy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:39:
[...]

We zouden er een mooie: "dit staat je te wachten" kunnen maken in de TS. Vergeet ook niet de: Heb ik premium connectivity nodig voor spotify? en hoezo trilt mijn stuur de eerste 1000km
Geen gek idee. Wat vind jij @Taro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-05 12:46
Is het een generatie dingetje (dik 50+ ben ik, eerder 60-) maar ik vind praten tegen een apparaat de grootste kolder die er is. Ik vind het niet fijn dat een ding (*) zomaar van alles hoort. (* insert Siri, Nest, slimme geluidspillen en alle andere grappen en grollen).

No way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:20
Mad-Matt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Ik heb gemerkt dat EV-Database erg positief is met z'n cijfers.
Je kan beter de excel van Bjorn Nyland gebruiken, daar krijg je een aardig goed beeld van de daadwerkelijke range van EV's

https://www.reddit.com/r/...bjorns_range_spreadsheet/
Idd, EV database vind ik ook onbetrouwbaar.
Als je gaat zoeken kan je nergens data vinden van testen die gereden zijn, het zijn allemaal inschattingen, en je kan zelfs niet vinden waarop ze gebaseerd zijn.

De data van Bjorn is niet perfect maar zegt meer voor mij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Als je gaat zoeken kan je nergens data vinden van testen die gereden zijn, het zijn allemaal inschattingen, en je kan zelfs niet vinden waarop ze gebaseerd zijn.

Mee eens, het is echt drama om daadwerkelijke range te vinden en als je het vraagt krijg je altijd de reactie "ligt aan enorm veel factoren, dit, dat, zus, zo" en dat is ook zo, maar is het nou zo moeilijk om even te melden wat voor soort routes je aflegt en je range daarbij?
Bjorn z'n lijst is idd ook niet perfect, maar het geeft wel een aardig beeld van wat je kan verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
nehal3m schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Dan koopt geen tweaker een Tesla meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27
JBL-freak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Is het een generatie dingetje (dik 50+ ben ik, eerder 60-) maar ik vind praten tegen een apparaat de grootste kolder die er is. Ik vind het niet fijn dat een ding (*) zomaar van alles hoort. (* insert Siri, Nest, slimme geluidspillen en alle andere grappen en grollen).

No way
Is inderdaad denk ik een generatiedingetje. Wij regelen veel thuis via Amazon Alexa op spraak (lampen van Philips Hue, Soundbar voor muziek, bedienen van airco's etc.). Het constant meeluisteren op het 'wake' woord vind ik prima. Je ziet aan de ring met licht wanneer die aanstaat / luistert en ga je een bankoverval plannen zou ik wel even de stekker er uit trekken (dan vertrouw ik de 'mute' knop ook niet). Komt weinig voor overigens dat ik een bankoverval plan.

Het gaat er uiteindelijk allemaal om de uiteindelijke integratie uiteraard, maar ik denk dat ik het zeker ga gebruiken. Al is het maar voor hele 'domme' dingen als sluit de kofferbak, in de hoop dat die dat doet. Scheelt mij weer mijn telefoon pakken en handmatig sluiten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LigeTRy
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Ik vind sowieso dat men bij EV's enorm op de cijfertjes zit, bij ICE's was dit nooit het geval, maar nu omdat de data er is is het ineens belangrijk.
Ik heb nog nooit een ICE forum discussie gezien of iemand nou 1 op 20 of 1 op 21 naar z'n werk heeft gereden omdat het koud was, maargoed, erover blijven praten houdt zoiets in stand, en aan de andere kant snap ik het ook wel omdat de range gewoon wat minder is dan bij een ICE.
Ik doe gewoon wat de auto zegt en laad op wanneer het moet, scheelt een boel hoofdpijn, of ik nou 20km verder kom omdat het warm is of niet doet er dan niet zoveel toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

LigeTRy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Ik vind sowieso dat men bij EV's enorm op de cijfertjes zit, bij ICE's was dit nooit het geval, maar nu omdat de data er is is het ineens belangrijk.
Ik heb nog nooit een ICE forum discussie gezien of iemand nou 1 op 20 of 1 op 21 naar z'n werk heeft gereden omdat het koud was, maargoed, erover blijven praten houdt zoiets in stand, en aan de andere kant snap ik het ook wel omdat de range gewoon wat minder is dan bij een ICE.
Ik doe gewoon wat de auto zegt en laad op wanneer het moet, scheelt een boel hoofdpijn, of ik nou 20km verder kom omdat het warm is of niet doet er dan niet zoveel toe
Ik denk dat dat in de loop van tijd ook zal verdwijnen, laden gaat steeds sneller, capaciteit is steeds beter, het zal steeds minder een issue worden dan "vroeger" of nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-05 14:16
Oekol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:35:

[Embed]

Hier dus:
[Embed]

.....

[...]
Weer iets random nieuws. Zou mooi zijn als ze eerst de basis functies als (T)ACC en ruitenwisser fixen voordat ze weer iets halfbakken gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:20
Mad-Matt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:06:
[...]

maar is het nou zo moeilijk om even te melden wat voor soort routes je aflegt en je range daarbij?
Van wie verwacht je dit?

EV database heeft geen 20 mensen die continu alle mogelijke auto's aan het rond rijden zijn....
Bjorn zet in zijn file mooi er bij (en dan vooral bij de 1000km) welke temperatuur het was, en of het regende.

Laat ons eerlijk zijn: stads range en range bij snelheden van 50 en 70km/h maakt weinig uit of het 300 of 400km is. Aan die snelheden krijg je een auto toch niet leeg op een dag doorsnee gebruik.

Op autoweg maakt regen, 110 of 125 km/h, vriezen of 15°C wel degelijk een groot verschil in range.
Maar ook daar, zo lang er voldoende palen zijn die niet overbezet zijn maakt het weinig uit of je 350 of 400km haalt op een volle batterij als je kijkt naar de auto's die voor langere afstand gebouwd zijn en ook echt snel kunnen laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
nehal3m schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Prima idee, aangezien ik steeds meer topicstarts onderhoud en later ook mod (vrijwilliger) ben geworden is het wel fijn de werklasten wat meer te verdelen. Daarom hebben we enige tijd geleden naast mede TS @bottom line ook @Korvaag & @spartacusNLD als topicstarters toegevoegd.

Dus graag ook altijd even de anderen taggen, dan leunt het niet alleen op mij.

Daarnaast kwam afgelopen week ook nog wat feedback rondom o.a. Quicksilver langs voor andere modellen, dat moet ook nog worden doorgevoerd. @ Andere topicstarters: Zien jullie kans de topicstart ook weer even door te nemen en actualiseren waar mogelijk?

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 20:48
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Laat ons eerlijk zijn: stads range en range bij snelheden van 50 en 70km/h maakt weinig uit of het 300 of 400km is. Aan die snelheden krijg je een auto toch niet leeg op een dag doorsnee gebruik.
Echt he, dit is precies waar het mis gaat (tegenvalt). Men vindt de range pas belangrijk op een afstand/rit waarbij de range juist altijd tegenvalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Van wie verwacht je dit?

EV database heeft geen 20 mensen die continu alle mogelijke auto's aan het rond rijden zijn....
Bjorn zet in zijn file mooi er bij (en dan vooral bij de 1000km) welke temperatuur het was, en of het regende.

Op autoweg maakt regen, 110 of 125 km/h, vriezen of 15°C wel degelijk een groot verschil in range.
Maar ook daar, zo lang er voldoende palen zijn die niet overbezet zijn maakt het weinig uit of je 350 of 400km haalt op een volle batterij als je kijkt naar de auto's die voor langere afstand gebouwd zijn en ook echt snel kunnen laden.
Daadwerkelijke gebruikers.
Laten we eerlijk zijn, geen enkele ICE-rijder doet echt moeilijk over z'n verbruik-cijfers. En ok, die zijn minder afhankelijk van weersomstandigheden, maar langzaam of snel rijden heeft ook hier impact op.
En Nederland is echt niet zo enorm groot en de meeste van ons hebben toch wel ongeveer dezelfde soort kilometers, een redelijke mix tussen stad en snelweg verkeer. Maar ik heb in diverse groepen gevraagd wat mensen ongeveer voor verbruik/range hebben en ik heb echt maar een handje vol reacties gekregen waar ik wat aan had. (vaak een range en het type route die ze hadden). Natuurlijk is dit niet heilig, maar je hebt er een stuk meer aan dan een WLTP-cijfer. Maar mogelijk ligt het aan mij en denk ik te simpel ofzo.

Maar waar we het hier net over hadden, onder aan de streep wordt het steeds minder belangrijk, als je met 170kwh kan laden, dan ben je zo weer op pad.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 08-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Mad-Matt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Daadwerkelijke gebruikers.
Laten we eerlijk zijn, geen enkele ICE-rijder doet echt moeilijk over z'n verbruik-cijfers. En ok, die zijn minder afhankelijk van weersomstandigheden, maar langzaam of snel rijden heeft ook hier impact op.
En Nederland is echt niet zo enorm groot en de meeste van ons hebben toch wel ongeveer dezelfde soort kilometers, een redelijke mix tussen stad en snelweg verkeer. Maar ik heb in diverse groepen gevraagd wat mensen ongeveer voor verbruik/range hebben en ik heb echt maar een handje vol reacties gekregen waar ik wat aan had. (vaak een range en het type route die ze hadden). Natuurlijk is dit niet heilig, maar je hebt er een stuk meer aan dan een WLTP-cijfer. Maar mogelijk ligt het aan mij en denk ik te simpel ofzo.

Maar waar we het hier net over hadden, onder aan de streep wordt het steeds minder belangrijk, als je met 170kwh kan laden, dan ben je zo weer op pad.
WLTP of EV-database kun je prima gebruiken om te beslissen wélke EV je WIL kiezen. Om te beslissen OF je een EV kiest, heb je ook heel weinig aan ervaringen van anderen, hooguit hoe effectief het laadnetwerk is want details over range hebben geen enkele nuttige waarde. Als mensen niet bereid zijn om na te denken over/tijdens het gebruik, kun je beter het (in véél gevallen en op de lange termijn) slechtste van twee werelden kiezen: een PHEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Gewoon tot 100 procent laden met LFP. Zoals voorgeschreven. Dan lekker ~6dgn rijden, dan ben jij richting ~20 procent, en dan weer laden naar 100 procent.
Indicatie op procenten zetten ipv km epa range en niet meer naar om kijken.
Ga je de auto langere tijd stil laten staan, dan schijnt het wijzer te zijn om hem niet op die 100 procent te laten staan.

Er zijn tig andere theoriën, maar dit is wat voorgeschreven is, het meest ontzorgd en hoe ik het persoonlijk ook doe.

Maar onder andere @bilgy_no1 had hem al beter verwoord dan hoe ik het je nu uitleg. Volg gewoon deze adviezen.

En lees anders wat terug in deze topics. Want komt elke week voorbij.

Uit praktijk blijkt ook dit:
https://www.autoweek.nl/a...20het%20algemeen%20hebben

Sowieso wat @bilgy_no1 op pagina 18 al aan je omschreef is een goede uitleg die eigenlijk van mij als advies mbt dit steeds terug kerende vraagstuk wel in de startpost mag. Zoals hij eindigd 'bespaar je een tochtje door de rabbit hole'!

[ Voor 12% gewijzigd door Allewijn op 08-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

[ Voor 79% gewijzigd door Allewijn op 08-01-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

nerovectra schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:15:
[...]

WLTP of EV-database kun je prima gebruiken om te beslissen wélke EV je WIL kiezen. Om te beslissen OF je een EV kiest, heb je ook heel weinig aan ervaringen van anderen, hooguit hoe effectief het laadnetwerk is want details over range hebben geen enkele nuttige waarde. Als mensen niet bereid zijn om na te denken over/tijdens het gebruik, kun je beter het (in véél gevallen en op de lange termijn) slechtste van twee werelden kiezen: een PHEV.
Voor mij was de vraag niet, EV of niet, maar welke versie, is een standaard range genoeg of niet.
Vraag komt door de enorm beperkte range van onze huidige Citroen. (270 in de zomer, 180-200 in de winter)

Maar door diverse behulpzame mensen hier zijn we eruit gekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 13:00

bert pit

asdasd

Hier wordt het goed uitgelegd, gebaseerd op ongerzoek:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 13:18
Mad-Matt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Voor mij was de vraag niet, EV of niet, maar welke versie, is een standaard range genoeg of niet.
Vraag komt door de enorm beperkte range van onze huidige Citroen. (270 in de zomer, 180-200 in de winter)

Ik rij een Y RWD met veel korte ritten, werk is 15km verderop. Elke keer opwarmen in de winter etc doet hem geen goed. 100km z'n 50% range kwijt.

Laatst met flinke regen/wind alleen maar snelweg gereden, vertrok met 100%, 180km gereden met 130km/h en had nog 17% over.

Echter, in de zomer valt het mij allemaal weer reuze mee. Dan ga ik goed over de 350km heen. Ben je bereid voor die paar keer in de winter een duurdere versie te rijden of kom je met genoeg palen in je omgeving weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aan de model 3 highland eigenaren : klopt het dat er nergens een usb c port zit voorin ? Ik heb de basis versie en wil mijn telefoon kunnen laden met een USB c kabel (ivm houder naast het scherm). Ben ik nou blind geworden of zit er geen aansluiting in het middenvak, cuphouders of de armsteun?

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 08-01-2025 10:49 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Oekol schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Is inderdaad denk ik een generatiedingetje. Wij regelen veel thuis via Amazon Alexa op spraak (lampen van Philips Hue, Soundbar voor muziek, bedienen van airco's etc.). Het constant meeluisteren op het 'wake' woord vind ik prima. Je ziet aan de ring met licht wanneer die aanstaat / luistert en ga je een bankoverval plannen zou ik wel even de stekker er uit trekken (dan vertrouw ik de 'mute' knop ook niet). Komt weinig voor overigens dat ik een bankoverval plan.

Het gaat er uiteindelijk allemaal om de uiteindelijke integratie uiteraard, maar ik denk dat ik het zeker ga gebruiken. Al is het maar voor hele 'domme' dingen als sluit de kofferbak, in de hoop dat die dat doet. Scheelt mij weer mijn telefoon pakken en handmatig sluiten.
Tja, ik ben een stuk jonger, maar ik wil het nog steeds niet. Zeker niet op een apparaat dat met het internet verbonden is. Als ik het al doe, dan regel ik het wel volledig lokaal.

Daarnaast hoeft Tesla echt niet nog meer van mij te weten. Ze kunnen eigenlijk al net iets teveel remote inzien als ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:24
Workaholic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:47:
Aan de model 3 highland eigenaren : klopt het dat er nergens een usb c port zit voorin ? Ik heb de basis versie en wil mijn telefoon kunnen laden met een USB c kabel (ivm houder naast het scherm). Ben ik nou blind geworden of zit er geen aansluiting in het middenvak, cuphouders of de armsteun?
Volgens mij zit er 1 in de armsteun en anders 2 in je achterscherm (die gebruik ik zelf met een lange kabel). Maar open gerust de handleiding, daar staan ze sowieso in met een plaatje.

[ Voor 8% gewijzigd door Rogar op 08-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Caelorum schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Tja, ik ben een stuk jonger, maar ik wil het nog steeds niet. Zeker niet op een apparaat dat met het internet verbonden is. Als ik het al doe, dan regel ik het wel volledig lokaal.

Daarnaast hoeft Tesla echt niet nog meer van mij te weten. Ze kunnen eigenlijk al net iets teveel remote inzien als ze willen.
Ik zit er ook zo in, ze weten alles van je als het echt willen, maar ik heb geen interesse om het verder te faciliteren dan noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Stylus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Laatst met flinke regen/wind alleen maar snelweg gereden, vertrok met 100%, 180km gereden met 130km/h en had nog 17% over.
Ik heb het idee dat starttemperatuur vooral impact maakt, mijn bolide staat in een ondergrondse parkeergarage, vanochtend met een outside temp van 12,5c (parkeergarage) en buiten buiten 4,5c vertrokken en op een bekend ritje en niet significant (2% over 80km) meer verbruikt dan wanneer het wat warmer is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Temperatuur is echt killing idd. Goede reden om een EV in de winter te kopen, het wordt alleen maar beter daarna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 10:20
Ik rij een model Y via zakelijk lease. Ik besefte me ineens dat mijn vrouw, als ze mijn auto pakt, steeds de sleutelkaart gebruikt om de auto te openen en te sluiten.

In de Tesla app ben ik aangemeld met mijn zakelijke e-mail account. Hoe kan ik nou mijn vrouw toegang geven tot de auto via de app? Ik snap dat zij dan de Tesla app op dr iphone moet installeren, dat is makkelijk te doen, maar dan? Een nieuw account aanmaken? Inloggen in de app met mijn zakelijke e-mail account? Dat laatste zie ik niet echt zitten.

Effectief is dus de vraag, hoe kan ik haar telefoon als sleutel laten fungeren zodat ze niet elke keer die kaart hoeft te pakken?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Just_A_User schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:08:
Effectief is dus de vraag, hoe kan ik haar telefoon als sleutel laten fungeren zodat ze niet elke keer die kaart hoeft te pakken?
Dit is in dit topic al zo vaak gevraagd, even terugzoeken in het vorige deel.

Samenvatting: op telefoon van je vrouw inloggen met jouw zakelijke account (doe ik ook) of anders een extra account aanvragen bij de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Rogar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Volgens mij zit er 1 in de armsteun en anders 2 in je achterscherm (die gebruik ik zelf met een lange kabel). Maar open gerust de handleiding, daar staan ze sowieso in met een plaatje.
Sorry dat had ik er even expliciet bij morgen zeggen. De handleiding had ik bekeken maar ik heb dus geen aansluiting in het midden console.. achter wel maar is minder geschikt ivm kids

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekleijn
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-01 12:01
Zit aan de achterkant van de middenarmsteun… hij valt niet echt op idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dekleijn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:20:
Zit aan de achterkant van de middenarmsteun… hij valt niet echt op idd
Kun je s.v.p. een foto maken? Het lijkt wel alsof ze deze vergeten zijn bij mijn highland m3

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 13:19
LigeTRy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb het idee dat starttemperatuur vooral impact maakt, mijn bolide staat in een ondergrondse parkeergarage, vanochtend met een outside temp van 12,5c (parkeergarage) en buiten buiten 4,5c vertrokken en op een bekend ritje en niet significant (2% over 80km) meer verbruikt dan wanneer het wat warmer is buiten.
Met name de starttemperatuur van de accu. Afhankelijk van de chemie en fabrikant wil de auto er graag wat warmte in pompen.
Mijn 2022 3 RWD wilde de CATL accu wel graag rond de 20C zijn, of tenminste, dat was waar hij hem heen "stookte" op mijn heenreis naar werk (+-80km enkele reis).

Mijn 2024 Y RWD met BYD is met +- 12-13C gelukkig op dezelfde rit / na voorverwarmen aan de laadpaal.
(vanmorgen met 1c buiten, ná voorverwarmen +- 30 minuten, accu 7,5C bij vertrek, 13,5C bij aankomst)

Ik heb met mijn 3 geen winter meegemaakt in dit huis waar ik een oprit met eigen laadpaal heb dus heb die nooit / zelden aan de laadpaal voorverwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
Har.Cor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ja precies zo doe ik het ook, laden tot 100% voor lange rit gelijk erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Mad-Matt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Hier haal je wel een goed punt aan wat ik me vooraf niet realiseerde. Hoe de range tussen de Citroën en de LR's van bijvoorbeeld Tesla zich verhouden kun je op EV-database of op basis van WLTP redelijk goed inschatten want voor beiden geldt ongeveer dezelfde "real world range afslag". Maar het bijzondere bij Tesla is dat de praktische bruikbaarheid van de range van het LFP basismodel er héél anders uitziet. Waar bij vrijwel alle concurrenten het basismodel slechts prijslijstvulling is voor marketingdoeleinden, is dat bij de RWD's van Tesla zeker niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:11
Workaholic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Kun je s.v.p. een foto maken? Het lijkt wel alsof ze deze vergeten zijn bij mijn highland m3
onder armsteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHLYpDD6MlaqSe-BAQGmVHksiWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vztM5Lh31JztmgObXMrDXpuD.jpg?f=fotoalbum_large
Voorvak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezHRwRV9pMwO6rB4ArTJBpsYUZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02pW3Ns2sWWjMvc08k345Kwi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 02-05 12:53
Just_A_User schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:08:
Ik rij een model Y via zakelijk lease. Ik besefte me ineens dat mijn vrouw, als ze mijn auto pakt, steeds de sleutelkaart gebruikt om de auto te openen en te sluiten.

In de Tesla app ben ik aangemeld met mijn zakelijke e-mail account. Hoe kan ik nou mijn vrouw toegang geven tot de auto via de app? Ik snap dat zij dan de Tesla app op dr iphone moet installeren, dat is makkelijk te doen, maar dan? Een nieuw account aanmaken? Inloggen in de app met mijn zakelijke e-mail account? Dat laatste zie ik niet echt zitten.

Even met de leasemaatschappij schakelen. Makkelijkst is als iedereen een eigen account heeft. Lease maatschappij kan die aanmaken. Ik hoefde enkel naam en email adres door te geven en accounts werden aangemaakt. Zal ik straks weer moeten doen wanneer mijn jongste dochter haar rijbewijs ook haalt :)

Werken met profielen kan ook, maar dan is er minder gescheiden vwb app-gebruik volgens mij.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:11
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:57:
[...]
Werken met profielen kan ook, maar dan is er minder gescheiden vwb app-gebruik volgens mij.
Er is verder niets gescheiden want allebei de accounts kunnen/zijn exact hetzelfde (en jij krijgt dus ook een push melding als zij de auto voorverwarmt e.d.). Enige verschil is dat je met een ander mailadres en wachtwoord inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Had de post verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 103% gewijzigd door mjvdzwet op 08-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 15:27
Weet er hier iemand meer van de M3 met 60 kWh accu, bouwjaar 2019?
Ik zie op Marktplaats allerlei M3 SR+'en staan waarbij geclaimd wordt dat er een accu van 60 kWh in zit. Ik dacht dat er in 2019 nog niet zo'n versie op de markt was, maar er word door talloze aanbieders anders beweerd. Geen zin om ergens te gaan kijken en dat het toch de 50 kWh versie blijkt te zijn. Dan zoek ik wel iets langer naar de LR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:10
Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Prima idee, aangezien ik steeds meer topicstarts onderhoud en later ook mod (vrijwilliger) ben geworden is het wel fijn de werklasten wat meer te verdelen. Daarom hebben we enige tijd geleden naast mede TS @bottom line ook @Korvaag & @spartacusNLD als topicstarters toegevoegd.

Dus graag ook altijd even de anderen taggen, dan leunt het niet alleen op mij.

Daarnaast kwam afgelopen week ook nog wat feedback rondom o.a. Quicksilver langs voor andere modellen, dat moet ook nog worden doorgevoerd. @ Andere topicstarters: Zien jullie kans de topicstart ook weer even door te nemen en actualiseren waar mogelijk?
Zeker maar ik sta nu in de sneeuw dus het moet nog even wachten :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
PietervSk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:26:
Weet er hier iemand meer van de M3 met 60 kWh accu, bouwjaar 2019?
Ik zie op Marktplaats allerlei M3 SR+'en staan waarbij geclaimd wordt dat er een accu van 60 kWh in zit. Ik dacht dat er in 2019 nog niet zo'n versie op de markt was, maar er word door talloze aanbieders anders beweerd. Geen zin om ergens te gaan kijken en dat het toch de 50 kWh versie blijkt te zijn. Dan zoek ik wel iets langer naar de LR.
De RDW naam is 60 kWh, maar dat zit er niet in, zit meer rond 54 kWh, waarvan 2 kWh buffer. Alleen een LFP model heeft daadwerkelijke de 60 kWh pack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
adjego schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:38:
[...]

De RDW naam is 60 kWh, maar dat zit er niet in, zit meer rond 54 kWh, waarvan 2 kWh buffer. Alleen een LFP model heeft daadwerkelijke de 60 kWh pack.
Klopt, onze SR+ werd ook als 60 kWh variant geadverteerd, gelukkig wist ik zelf wel dat dat "maar" 54 kWh betreft. Bij de dealer aangegeven en die zei: Die informatie komt automatisch uit een database en daar staat het verkeerd in, dat klopte inderdaad. Daarom dekken ze zich in met de opmerking dat de weergegeven informatie mogelijk niet altijd correct is en ze daarvoor niet zelf aansprakelijk zijn.

Maar inderdaad goed om je bewust van te zijn dat 2019 SR+'s 54 kWh aan bruto opslag hebben, niet 60 kWh bruto opslag, dat waren pas latere modellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• adjego
Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Klopt, onze SR+ werd ook als 60 kWh variant geadverteerd, gelukkig wist ik zelf wel dat dat "maar" 54 kWh betreft. Bij de dealer aangegeven en die zei: Die informatie komt automatisch uit een database en daar staat het verkeerd in, dat klopte inderdaad. Daarom dekken ze zich in met de opmerking dat de weergegeven informatie mogelijk niet altijd correct is en ze daarvoor niet zelf aansprakelijk zijn.

Maar inderdaad goed om je bewust van te zijn dat 2019 SR+'s 54 kWh aan bruto opslag hebben, niet 60 kWh bruto opslag, dat waren pas latere modellen.
@PietervSk Hier kun je eventueel ook nog het een en ander uithalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyd8XR6ROj0g05nP9jIY3_MRGUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNkkcXnNEa6yd6JOfLIvF7RQ.png?f=fotoalbum_large

https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:47:
https://www.tesla.com/own...eur%20)%20zijn%20in%20het

NVM ik ben te langzaam voor dit topic

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 08-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@adjego Dit zijn de netto waardes toch? Want de SR+ heeft 54 kWh bruto, dus kan idd 52 kWh netto zijn. Onze 2023 MY LR uit China heeft volgens Teslamate 82 kWh bruto, dus kan inderdaad 79 kWh netto zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 13:17
Mackeessie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:11:
Oprechte vraag, waarom zou de commander eruit moeten in dit geval?
A ) je brengt m niet naar een Tesla Servicepunt maar naar een ("Tesla certified")schadeherstelbedrijf.
B ) je hebt blikschade? (dit kan ik niet goed opmaken uit je post). Wat is de connectie met Commander?
C ) je doet geen aanspraak op garantie neem ik aan?

Toevallig zit ik in hetzelfde schuitje; iemand is tegen mijn geparkeerde auto aangereden (en uiteraard gevlucht). Gisteren heb ik de auto naar het schadeherstelbedrijf (Tesla certified) gebracht maar heb de commander er lekker in laten zitten.

Weet niet precies wat jouw situatie is natuurlijk maar zou niet zoveel moeite doen om de commander eruit te halen in dit geval(tenzij je een ongeluk hebt gehad tijdens het rijden met autopilot aan en je enige vermoedens wilt voorkomen dat het door de commander komt :P ).

Als mijn spoiler afbreekt/los komt dan kan het niet zo zijn dat mijn garantie komt te vervallen omdat ik een accessoire heb geïnstalleerd. Het moet wel enig verband hebben lijkt me. Maar wellicht ben ik te naïef hierin.

Voor de liefhebbers, before picture:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8Xs-28QRhPnUaw9HNmsmGnLY5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mhl4ErN7fzNeuwg0fQ2BEZI9.jpg?f=fotoalbum_large

Deur wordt volledig vervangen.
Pagina: 1 ... 5 ... 68 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: