[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:48
HyperBart schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ik vermoed dat die ANWB app dan toch iets gedaan heeft.

Als je die ontkoppeld hebt kan je met onderstaande post normaal alles wat nog bleef hangen clearen:

[...]
YESSS!!!! Dat was het! Een heel lang verhaal als vraag van mij en een kort antwoord met oplossing van jou!! _/-\o_ _/-\o_

Je wilt niet weten hoe blij ik hiermee ben; ik heb de afgelopen dagen er al zoveel uren aan besteed en wet ondertussen best veel van mijn Alfen lader, maar dit was nieuw voor mij.

Echt super bedankt, het werkt weer zioals verwacht!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:07
HyperBart schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:06:
[...]

Meen je dat? Je bedoelt dan de flexibele kabel waar de laadstekker op zit?
Waar/wat gaat er dan stuk?

Ik heb namelijk zelf een kabel op maat gekocht en die ingewerkt in mijn tuin (ja.. onder de oprit) en bij mij was het vooral de laadstekker die me al wat drama bezorgd heeft (maar je post doet me nu twijfelen :P ).
Als de kabel kapot gaat is het altijd het CP adertje, na mijn inzien is dit gewoon verkeerd ontworpen.
Alle aders zijn dik (en gaan dus ze goed als nooit kapot) op het CP adertje na, deze is zeer dun en gaat ook zeer snel kapot.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
grotegok schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:40:
[...]

Hier staat hoe, werkt super makkelijk en automatisch kiest hij 1 fase of 3 fases.
https://community.home-as...via-tcp-modbus/346000/271
Ik heb dit geprobeerd, maar op de een of andere manier zie ik wel alle data van mijn laadpaal zoals hoeveel vermogen ik gebruik en de naam, maar kan ik niets instellen. Overigens ook niet met de Alfen Modbus integratie vanuit HACS, ik kan die slider verzetten maar er gebeurt niets, of hij springt weer terug.
Iemand die een idee heeft hoe dit komt? Load balancing staat uiteraard aan op de laadpaal.

Edit: Ik gebruik de laatste firmware 7.3.0
De vraag is dus, kan ik Modbus (het vermogen aanpassen/writen) combineren met Homewizard P1 load balancing. Werkt dit bij jullie, en hoe hebben jullie load balancing ingesteld in ACE installer?

[ Voor 14% gewijzigd door japie101 op 27-11-2025 08:12 ]

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:09
V_ger schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Die onbetrouwbaarheid ligt volgens mij aan de Alfen. De Leeyuentuen integratie werkt via HTTP en de commando's worden niet altijd opgevolgd omdat de paal toevallig even wat anders aan het doen was ofzo. Er is ook geen terugkoppeling.
Ik heb dit nu ondervangen door in HA een helper aan te maken met het ingestelde set-point en dan 15 seconden na het veranderen van iets een extra automatisering te laten lopen die controleert of de Alfen waarde overeenkomt met die helper. Zo niet dan zet ie nog een keer dat set-point na weer 15 seconden. Net zo lang totdat deze waarden wel hetzelfde zijn.
V_ger schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:32:
[...]

Eens, maar daar is redelijk eenvoudig omheen te werken. Extra variable in HA die je samen met het Alfen set-point wijzigt, controleren of set-point na zeg 20 seconden overeenkomt met de hulpvariable en zo nee, nog een keer setten. Werkt prima. Doe ik nu ook met andere wifi smarthome zooi die geen terugkoppeling geeft over of iets gelukt is.
Gisteren de Repeat an action until functie ontdekt in Home Assistant. Deze in zowel een script als een automation gebruikt en moet zeggen dat werkt best aardig.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:18
japie101 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:41:
[...]

Ik heb dit geprobeerd, maar op de een of andere manier zie ik wel alle data van mijn laadpaal zoals hoeveel vermogen ik gebruik en de naam, maar kan ik niets instellen. Overigens ook niet met de Alfen Modbus integratie vanuit HACS, ik kan die slider verzetten maar er gebeurt niets, of hij springt weer terug.
Iemand die een idee heeft hoe dit komt? Load balancing staat uiteraard aan op de laadpaal.

Edit: Ik gebruik de laatste firmware 7.3.0
De vraag is dus, kan ik Modbus (het vermogen aanpassen/writen) combineren met Homewizard P1 load balancing. Werkt dit bij jullie, en hoe hebben jullie load balancing ingesteld in ACE installer?
Heb je de laadpaal load-balancing ook ingesteld op EMS? Dat is de enige nodus waar je de slider al dan niet geautomatiseerd kunt verzetten.
Als je dat gebruikt zul je load-balancing helemaal zelf moeten bouwen in bijvoorbeeld node red.
Er is geen modus waarbij loadbalancing werkt en je ook de modbus integratie kunt gebruiken.
Het is het een of het ander..

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Kusterse schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:36:
[...]

Heb je de laadpaal load-balancing ook ingesteld op EMS? Dat is de enige nodus waar je de slider al dan niet geautomatiseerd kunt verzetten.
Als je dat gebruikt zul je load-balancing helemaal zelf moeten bouwen in bijvoorbeeld node red.
Er is geen modus waarbij loadbalancing werkt en je ook de modbus integratie kunt gebruiken.
Het is het een of het ander..
Mijn laadpaal staat nu op Meter + EMS Monitoring, ik dacht dat dit de sweetspot was tussen beide werelden. Maar blijkbaar is dat dus niet zo.

• Lesta
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-12 09:36
Mijn laadpaal (singe line) authoriseert mijn laadpas opeens niet meer. Er is niets gewijzigd aan de config. Als ik mijn pas voor de RFID scanner plaats gebeurt er niets. Voorheen kreeg ik een biep en begon het opladen. Nu zijn de lampjes gewoon groen en is de paal klaar voor een laadsessie, maar ik krijg hem dus niet aan het laden. Iemand een idee?
De laadpas werkt wel bij publieke palen.

• Daveth
Lesta schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:00:
Mijn laadpaal (singe line) authoriseert mijn laadpas opeens niet meer. Er is niets gewijzigd aan de config. Als ik mijn pas voor de RFID scanner plaats gebeurt er niets. Voorheen kreeg ik een biep en begon het opladen. Nu zijn de lampjes gewoon groen en is de paal klaar voor een laadsessie, maar ik krijg hem dus niet aan het laden. Iemand een idee?
Je RFID reader is kapot of je hebt de 510 RFID reader software

• Lesta
Daveth schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:22:
[...]

Je RFID reader is kapot of je hebt de 510 RFID reader software
Wat is die 510 RFID reader software?
Laadpaal is 6 maand oud, zou toch bizar zijn dat die RFID reader al kapot is?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39
Lesta schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:05:
[...]

Check ACE onder sub devices :) ik heb exact hetzelfde gehad met mijn S-Line. Update gedaan en geen enkel probleem meer

• Lesta
Dartlink schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:33:
[...]

Check ACE onder sub devices :) ik heb exact hetzelfde gehad met mijn S-Line. Update gedaan en geen enkel probleem meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB1INhGzLguf2HkkLMuBi-hXNj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K3Dsg9Rkt7nzyBtxCLul9XyE.png?f=user_large

?

• Daveth
Lesta schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:05:
[...]

Check ook even of de lader niet op Plug and Charge staat, af en toe na een update kan dit gebeuren en dan werkt de reader ook niet.

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-12 00:38
Hi

Vandaag de alfen pro single geinstelleerd hier. Bedoeling is om deze in eigen beheer te doen (dus vooral gewoon thuis opladen van mijn eigen EV). Momenteel via My Eve heb ik bijvoorbeeld geen backoffice ingesteld (en wil ik eigenlijk niet, ik begrijp dat back-offices vooral irritant zijn voor dingen aan te passen).

Nu, mijn vraag:
de oprit is bereikbaar en ook de laadpaal. m.a.w. iemand zou op mijn kosten komen laden.
Zelf zou ik het prettig vinden dat ik gewoon kan inpluggen en niet meer swipen (plug & charge) maar dat zou dus niet gaan. Dus momenteel een RFID toegevoegd (had geen kaart gekregen, maar ergens een oude arduino RFID tag gevonden. blijkt mooi te werken dus (y) ).
nu, waar ik tegenaanloop en niet echt kan vinden online.
Ik wil het zo instellen dat ik zelf kan beslissen wanneer het laden mag gebeuren. m.a.w ik zet de auto op de oprit, ik steek de charger in, ik swipe en hij wacht met laden tot ik zelf daarvoor toestemming geef (bv, via een app of wat ik eigenlijk wil, uiteindelijk via home-assistant).

iemand enig idee hoe ik dit best kan voor elkaar krijgen? Alvast bedankt!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-12 17:27
Espio auraforce schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:20:
Hi

Vandaag de alfen pro single geinstelleerd hier. Bedoeling is om deze in eigen beheer te doen (dus vooral gewoon thuis opladen van mijn eigen EV). Momenteel via My Eve heb ik bijvoorbeeld geen backoffice ingesteld (en wil ik eigenlijk niet, ik begrijp dat back-offices vooral irritant zijn voor dingen aan te passen).

Nu, mijn vraag:
de oprit is bereikbaar en ook de laadpaal. m.a.w. iemand zou op mijn kosten komen laden.
Zelf zou ik het prettig vinden dat ik gewoon kan inpluggen en niet meer swipen (plug & charge) maar dat zou dus niet gaan. Dus momenteel een RFID toegevoegd (had geen kaart gekregen, maar ergens een oude arduino RFID tag gevonden. blijkt mooi te werken dus (y) ).
Ik wil het zo instellen dat ik zelf kan beslissen wanneer het laden mag gebeuren. m.a.w ik zet de auto op de oprit, ik steek de charger in, ik swipe en hij wacht met laden tot ik zelf daarvoor toestemming geef (bv, via een app of wat ik eigenlijk wil, uiteindelijk via home-assistant).

Je kunt zelf voor de hele week een schema instellen en activeren via de app Eve connect.
Als je niet wil dat iemand bij je eigen paal laadt, dan stel je een schema in waarbij je alleen tussen bv 01:00h en 01:15h kan laden op iedere dag.
De actie om zelf te kunnen laden is dan om na insteken van de laadkabel even binnen in huis op je app het schema voor die dag aan te passen naar de tijden die je wil. Alternatief is het schema deactiveren, dan gaat de auto meteen laden.

• Espio auraforce
Rudi01 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:28:
[...]

Je kunt zelf voor de hele week een schema instellen en activeren via de app Eve connect.
Als je niet wil dat iemand bij je eigen paal laadt, dan stel je een schema in waarbij je alleen tussen bv 01:00h en 01:15h kan laden op iedere dag.
De actie om zelf te kunnen laden is dan om na insteken van de laadkabel even binnen in huis op je app het schema voor die dag aan te passen naar de tijden die je wil. Alternatief is het schema deactiveren, dan gaat de auto meteen laden.
hrmm

Ja, dat idee had ik ook al. Ik had ergens gehoopt op een meer handigere manier.
meer zoiets van "druk op dit knopje in en hij start met laden".
dat zou ik dan waarschijnlijk ook weer kunnen automatiseren met home-assistant.

Toevalig daar een idee van? in ieder geval bedankt voor je snelle antwoord!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:54
Hi

Nu, mijn vraag:

evcc doet automatische auto detectie en laadt dan je wagen op. Hebben hier een topic voor, probeer eens en kom even langs daar.

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@HyperBart is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om de auto via de kabel te herkennen? Dus dat er een soort uniek imei voor de auto via de kabel komt en die gewhitelist is om te laden?

• Kusterse
Espio auraforce schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:37:
[...]

hrmm

Ja, dat idee had ik ook al. Ik had ergens gehoopt op een meer handigere manier.
meer zoiets van "druk op dit knopje in en hij start met laden".
dat zou ik dan waarschijnlijk ook weer kunnen automatiseren met home-assistant.

Toevalig daar een idee van? in ieder geval bedankt voor je snelle antwoord!
Je kunt eventueel het suspent signaal gebruiken van de p1 poort.
Die poort kun je activeren in ACE. Loadbalancing moet dan wel via bijvoorbeeld homewizzard dongel omdat de poort dan bezet is.

Je kunt dan met een schakelaartje, timer, smart energy socket een potentiaal vrij contact het suspend signaal schakelen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Slechdt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:10:
@HyperBart is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om de auto via de kabel te herkennen? Dus dat er een soort uniek imei voor de auto via de kabel komt en die gewhitelist is om te laden?
Op dit moment is dit voor geen enkele thuislaadpaal geïmplementeerd voor zover ik weet. Wat je noemt is wel onderdeel van de ISO15118 standaard. Dus zal er vast een keer komen in de toekomst.

Voor nu gebruikt ie evcc in ieder geval de API van de auto om te herkennen of ie is aangesloten.

Je kan ook Home Assistant gebruiken om het maximale vermogen aan te passen op basis van wat zelf te schrijven triggers en condities bijv.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:24
Hi

Nu, mijn vraag:

Gewoon je eigen laadpas whitelisten via ASI en alle andere blokkeren. Moet je wel altijd swipen maar kan alleen jouw pasje.

Nieuwe Eve Single Plus kan wel middels autocharge je auto herkennen (als die dat ondersteund)
Werking: https://knowledge.alfen.com/space/IN/804716545

Dan whitelist je ook je auto, rest blokkeren.

• Espio auraforce
Heinemancp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:06:
[...]

Gewoon je eigen laadpas whitelisten via ASI en alle andere blokkeren. Moet je wel altijd swipen maar kan alleen jouw pasje.

Nieuwe Eve Single Plus kan wel middels autocharge je auto herkennen (als die dat ondersteund)
Werking: https://knowledge.alfen.com/space/IN/804716545

Dan whitelist je ook je auto, rest blokkeren.
Dit had ik inderdaad net ontdekt. Mijn Skoda enyaq heeft blijkbaar ook powerpass en dus die plug & charge. Alleen nog even kijken of je dan effectief een betalend abo moet nemen (ik vind posts van 2021 dacht ik die daarover praten).
Er is een gratis abbo, maar dan moet je betaalgegevens uploaden. En weet niet of ik dat wil. Ga er nog wat in zoeken.
Dit zou idd mijn probleem van rfid niet te willen gebruiken oplossen.

Nu nog het aanzetten wanneer ik wil, liefst via home assistant. Evcc moet ik is proberen maar had de home assistant modbus integratie al gedownload Maar die krijg ik niet geconfigureerd..

Dus aan allen die ik niet quote. Heb het gelezen. Maar meer tips zijn blijvend welkom!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:09
Dus momenteel een RFID toegevoegd (had geen kaart gekregen, maar ergens een oude arduino RFID tag gevonden. blijkt mooi te werken dus (y) ).
OV-Chipkaart, ANWB-Pas, bijna alles met een RFID chip werkt. Gebruik hier de tags die de centrale voordeur openen.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:17
Espio auraforce schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:42:
[...]

Dit had ik inderdaad net ontdekt. Mijn Skoda enyaq heeft blijkbaar ook powerpass en dus die plug & charge. Alleen nog even kijken of je dan effectief een betalend abo moet nemen (ik vind posts van 2021 dacht ik die daarover praten).
Er is een gratis abbo, maar dan moet je betaalgegevens uploaden. En weet niet of ik dat wil. Ga er nog wat in zoeken.
Dit zou idd mijn probleem van rfid niet te willen gebruiken oplossen.

Nu nog het aanzetten wanneer ik wil, liefst via home assistant. Evcc moet ik is proberen maar had de home assistant modbus integratie al gedownload Maar die krijg ik niet geconfigureerd..

Dus aan allen die ik niet quote. Heb het gelezen. Maar meer tips zijn blijvend welkom!
Je kunt overwegen om de solar charging functionaliteit in te zetten om de laadpaal op een soort van “standbye” te zetten. Dat is misschien niet waar die voor bedoeld is, maar volgens mij doet die functie precies wat je wil. Zie deze post.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:59
Lesta schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:00:
Zelfde gehad, RFID stuk, en bij het nakijken van de laadpaal zat er een liter water in. Dichtingen waren slecht geplaatst…
Nieuwe dichtingen en nieuwe RFID en het werkte terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
gisteren is mijn tweedehands eneco laadpaal aangesloten (alfen single pro), nieuwste firmware erop gezet.
zonder tags, de kabel heb ik erin, andere kant in de Tesla en dan gebeurd er niets.
de auto zegt: Opladen niet mogelijk stroombron/probeer ander station.

De auto en de kabel kan het niet aan liggen dat heb ik uitgesloten.
foutcode: 211. terwijl na reboot er in ace staat 000: Installation OK.

wat kan ik doen? Ik ben lost :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
2025-12-01T07:20:59.609Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 20.0% (12.0 A)
2025-12-01T07:21:14.839Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.0->13.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:15.769Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 22.0% (13.2 A)
2025-12-01T07:21:30.835Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.2->13.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:30.917Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.2% (13.9 A)
2025-12-01T07:21:46.886Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.9->14.4 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:47.074Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.9% (14.3 A)
2025-12-01T07:22:02.933Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.4->14.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:22:18.933Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.6->14.8 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:22:50.929Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.9->14.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:25:14.207Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(1.0 0.0 1.0)A Free:(15.0 16.0 15.0)A ALB:(15.4 16.0 15.0)A
2025-12-01T07:27:34.816Z:SECURITY:web_functionali:112:Updated end user password, client 2
2025-12-01T07:27:35.035Z:SECURITY:db_domain.c:1159:Added WS_PWD_U at 0x00000040
2025-12-01T07:28:47.257Z:SECURITY:web_functionali:105:Webserver logout client 2
2025-12-01T07:28:47.277Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:28:47.312Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:28:48.535Z:WARNING:taskWebClient.c:810:TLS handshake failed (-0x50) for fd=2
2025-12-01T07:28:48.546Z:WARNING:taskWebClient.c:834:Failed to setup WebClient -80
2025-12-01T07:28:49.769Z:WARNING:taskWebClient.c:810:TLS handshake failed (-0x50) for fd=2
2025-12-01T07:28:49.777Z:WARNING:taskWebClient.c:834:Failed to setup WebClient -80
2025-12-01T07:28:51.472Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:28:51.796Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:28:52.726Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:28:57.906Z:WARNING:db_base.c:383:Attempted out-of-bounds search
2025-12-01T07:28:57.917Z:ERROR:db_base.c:270:Unknown record (mem=1 reg=0x00000002 off=0x0000014c mag=0x29aa)
2025-12-01T07:28:57.925Z:WARNING:db_transaction.:258:Unexpected record @0x0000014c
2025-12-01T07:28:57.937Z:WARNING:db_base.c:383:Attempted out-of-bounds search
2025-12-01T07:29:08.328Z:SECURITY:web_functionali:140:Could not set 205B_00 by user "end user"
2025-12-01T07:29:08.550Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:29:23.078Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:29:31.726Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:30:01.027Z:USER:taskMaster.c:6582:Temperature: 21.6 C
2025-12-01T07:30:01.035Z:USER:taskMaster.c:6684:Socket #1: L1N=231.0V L2N=233.3V L3N=231.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-12-01T07:30:07.722Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:30:07.730Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:30:07.800Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:30:44.503Z:INFO:taskWifi.c:836:Webserver activity timeout, stop AP
2025-12-01T07:30:44.792Z:INFO:taskWifi.c:999:Stop WiFi AP
2025-12-01T07:30:44.800Z:INFO:taskWifi.c:678:SoftAP: Enabled --> Disabled
2025-12-01T07:31:39.171Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 15.0->12.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:31:39.882Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 21.0% (12.6 A)
2025-12-01T07:31:46.453Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.6->0.0 due to current limit: Cable
2025-12-01T07:31:46.511Z:ERROR:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Socket motor
2025-12-01T07:31:47.832Z:INFO:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Cover motor
2025-12-01T07:31:49.300Z:INFO:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Cover motor
2025-12-01T07:31:49.312Z:INFO:taskMain.c:6504:Socket #1: PP 34464 Ohm (0 A)
2025-12-01T07:31:49.320Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:31:49.328Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:31:49.335Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:31:49.343Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:31:49.351Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:31:49.359Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : AVAILABLE
2025-12-01T07:31:50.265Z:USER:comFaults.c:386:Socket #1: Error 211 resolved
2025-12-01T07:31:50.343Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:31:55.460Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 0.0->11.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:31:55.515Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:31:55.523Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:31:55.535Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:31:56.402Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:31:56.410Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:31:56.417Z:INFO:taskMain.c:6504:Socket #1: PP 224 Ohm (32 A)
2025-12-01T07:31:56.425Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 18.6% (11.2 A)
2025-12-01T07:31:56.542Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:32:11.171Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 11.2->12.7 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:11.691Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 21.1% (12.7 A)
2025-12-01T07:32:27.167Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.7->13.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:27.847Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 22.6% (13.6 A)
2025-12-01T07:32:36.480Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:32:36.621Z:SECURITY:taskWebClient.c:446:Received unauthorized request, so removing client
2025-12-01T07:32:36.632Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:32:36.718Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:32:38.460Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:32:38.769Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:32:39.277Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:32:43.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.6->14.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:44.007Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.6% (14.2 A)
2025-12-01T07:32:47.609Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:32:47.617Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:32:47.722Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:32:59.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.2->14.5 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:15.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.5->14.7 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:31.210Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.7->14.8 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:54.269Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:33:54.386Z:SECURITY:taskWebClient.c:446:Received unauthorized request, so removing client
2025-12-01T07:33:54.398Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:33:54.507Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:33:55.503Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:33:55.511Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:33:55.519Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : ERROR_MESSAGE
2025-12-01T07:33:55.531Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:33:55.707Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:33:55.714Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:33:56.339Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:33:56.527Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:33:56.660Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:33:57.304Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:33:57.542Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 9.9 V
2025-12-01T07:33:57.550Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 10.1 V
2025-12-01T07:33:57.558Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:33:57.566Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:33:58.546Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:33:58.554Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:33:58.562Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:33:58.601Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:34:03.207Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.9->14.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:34:49.984Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:34:49.996Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:34:50.031Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:35:14.144Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(1.0 0.0 1.0)A Free:(15.0 16.0 15.0)A ALB:(15.5 16.0 15.0)A
2025-12-01T07:35:46.269Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:35:47.210Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient  connected (account: admin)
2025-12-01T07:35:47.308Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:35:57.539Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:35:57.550Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:35:57.558Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:35:57.566Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : ERROR_MESSAGE
2025-12-01T07:35:57.714Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:35:57.722Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:35:58.566Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:35:59.574Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 10.9 V
2025-12-01T07:35:59.582Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 10.9 V
2025-12-01T07:35:59.589Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:35:59.601Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:36:00.574Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:36:00.582Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:36:00.589Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:36:00.601Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
remcoXP schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:47:
gisteren is mijn tweedehands eneco laadpaal aangesloten (alfen single pro), nieuwste firmware erop gezet.
zonder tags, de kabel heb ik erin, andere kant in de Tesla en dan gebeurd er niets.
de auto zegt: Opladen niet mogelijk stroombron/probeer ander station.

De auto en de kabel kan het niet aan liggen dat heb ik uitgesloten.
foutcode: 211. terwijl na reboot er in ace staat 000: Installation OK.

wat kan ik doen? Ik ben lost :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
2025-12-01T07:20:59.609Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 20.0% (12.0 A)
2025-12-01T07:21:14.839Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.0->13.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:15.769Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 22.0% (13.2 A)
2025-12-01T07:21:30.835Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.2->13.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:30.917Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.2% (13.9 A)
2025-12-01T07:21:46.886Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.9->14.4 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:21:47.074Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.9% (14.3 A)
2025-12-01T07:22:02.933Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.4->14.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:22:18.933Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.6->14.8 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:22:50.929Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.9->14.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:25:14.207Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(1.0 0.0 1.0)A Free:(15.0 16.0 15.0)A ALB:(15.4 16.0 15.0)A
2025-12-01T07:27:34.816Z:SECURITY:web_functionali:112:Updated end user password, client 2
2025-12-01T07:27:35.035Z:SECURITY:db_domain.c:1159:Added WS_PWD_U at 0x00000040
2025-12-01T07:28:47.257Z:SECURITY:web_functionali:105:Webserver logout client 2
2025-12-01T07:28:47.277Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:28:47.312Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:28:48.535Z:WARNING:taskWebClient.c:810:TLS handshake failed (-0x50) for fd=2
2025-12-01T07:28:48.546Z:WARNING:taskWebClient.c:834:Failed to setup WebClient -80
2025-12-01T07:28:49.769Z:WARNING:taskWebClient.c:810:TLS handshake failed (-0x50) for fd=2
2025-12-01T07:28:49.777Z:WARNING:taskWebClient.c:834:Failed to setup WebClient -80
2025-12-01T07:28:51.472Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:28:51.796Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:28:52.726Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:28:57.906Z:WARNING:db_base.c:383:Attempted out-of-bounds search
2025-12-01T07:28:57.917Z:ERROR:db_base.c:270:Unknown record (mem=1 reg=0x00000002 off=0x0000014c mag=0x29aa)
2025-12-01T07:28:57.925Z:WARNING:db_transaction.:258:Unexpected record @0x0000014c
2025-12-01T07:28:57.937Z:WARNING:db_base.c:383:Attempted out-of-bounds search
2025-12-01T07:29:08.328Z:SECURITY:web_functionali:140:Could not set 205B_00 by user "end user"
2025-12-01T07:29:08.550Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:29:23.078Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:29:31.726Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:30:01.027Z:USER:taskMaster.c:6582:Temperature: 21.6 C
2025-12-01T07:30:01.035Z:USER:taskMaster.c:6684:Socket #1: L1N=231.0V L2N=233.3V L3N=231.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-12-01T07:30:07.722Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:30:07.730Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:30:07.800Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:30:44.503Z:INFO:taskWifi.c:836:Webserver activity timeout, stop AP
2025-12-01T07:30:44.792Z:INFO:taskWifi.c:999:Stop WiFi AP
2025-12-01T07:30:44.800Z:INFO:taskWifi.c:678:SoftAP: Enabled --> Disabled
2025-12-01T07:31:39.171Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 15.0->12.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:31:39.882Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 21.0% (12.6 A)
2025-12-01T07:31:46.453Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.6->0.0 due to current limit: Cable
2025-12-01T07:31:46.511Z:ERROR:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Socket motor
2025-12-01T07:31:47.832Z:INFO:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Cover motor
2025-12-01T07:31:49.300Z:INFO:bspMotors.c:616:Socket #1: Timeout while waiting for Cover motor
2025-12-01T07:31:49.312Z:INFO:taskMain.c:6504:Socket #1: PP 34464 Ohm (0 A)
2025-12-01T07:31:49.320Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:31:49.328Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:31:49.335Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:31:49.343Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:31:49.351Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:31:49.359Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : AVAILABLE
2025-12-01T07:31:50.265Z:USER:comFaults.c:386:Socket #1: Error 211 resolved
2025-12-01T07:31:50.343Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:31:55.460Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 0.0->11.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:31:55.515Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:31:55.523Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:31:55.535Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:31:56.402Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:31:56.410Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:31:56.417Z:INFO:taskMain.c:6504:Socket #1: PP 224 Ohm (32 A)
2025-12-01T07:31:56.425Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 18.6% (11.2 A)
2025-12-01T07:31:56.542Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:32:11.171Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 11.2->12.7 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:11.691Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 21.1% (12.7 A)
2025-12-01T07:32:27.167Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 12.7->13.6 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:27.847Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 22.6% (13.6 A)
2025-12-01T07:32:36.480Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:32:36.621Z:SECURITY:taskWebClient.c:446:Received unauthorized request, so removing client
2025-12-01T07:32:36.632Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:32:36.718Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:32:38.460Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:32:38.769Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:32:39.277Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:32:43.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 13.6->14.2 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:32:44.007Z:INFO:taskMain.c:6510:Socket #1: PWM DC 23.6% (14.2 A)
2025-12-01T07:32:47.609Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:32:47.617Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:32:47.722Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:32:59.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.2->14.5 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:15.214Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.5->14.7 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:31.210Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.7->14.8 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:33:54.269Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:33:54.386Z:SECURITY:taskWebClient.c:446:Received unauthorized request, so removing client
2025-12-01T07:33:54.398Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:33:54.507Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:33:55.503Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:33:55.511Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:33:55.519Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : ERROR_MESSAGE
2025-12-01T07:33:55.531Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:33:55.707Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:33:55.714Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:33:56.339Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:33:56.527Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:33:56.660Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: end user)
2025-12-01T07:33:57.304Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:33:57.542Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 9.9 V
2025-12-01T07:33:57.550Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 10.1 V
2025-12-01T07:33:57.558Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:33:57.566Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:33:58.546Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:33:58.554Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:33:58.562Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:33:58.601Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:34:03.207Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 14.9->14.9 due to current limit: Active-LoadBalancing
2025-12-01T07:34:49.984Z:WARNING:taskWebClient.c:234:Client (fd=2) disconnected (r: -0x50)
2025-12-01T07:34:49.996Z:INFO:taskWebClient.c:166:Removing previously connected client
2025-12-01T07:34:50.031Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state BUSY -> AVAILABLE
2025-12-01T07:35:14.144Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(1.0 0.0 1.0)A Free:(15.0 16.0 15.0)A ALB:(15.5 16.0 15.0)A
2025-12-01T07:35:46.269Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-12-01T07:35:47.210Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient  connected (account: admin)
2025-12-01T07:35:47.308Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-12-01T07:35:57.539Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : AVAILABLE
2025-12-01T07:35:57.550Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
2025-12-01T07:35:57.558Z:INFO:taskMain.c:6440:Socket #1: active tag cleared
2025-12-01T07:35:57.566Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : ERROR_MESSAGE
2025-12-01T07:35:57.714Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 0.0 V
2025-12-01T07:35:57.722Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 0.0 V
2025-12-01T07:35:58.566Z:INFO:taskMain.c:1419:Socket #1: main state: AVAILABLE, CP: 0.0/0.0, no tag
2025-12-01T07:35:59.574Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 10.9 V
2025-12-01T07:35:59.582Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 10.9 V
2025-12-01T07:35:59.589Z:INFO:taskMaster.c:4957:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-12-01T07:35:59.601Z:INFO:taskMaster.c:4972:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-12-01T07:36:00.574Z:INFO:taskMain.c:6494:Socket #1: CPhigh 11.6 V
2025-12-01T07:36:00.582Z:INFO:taskMain.c:6499:Socket #1: CPlow 11.6 V
2025-12-01T07:36:00.589Z:INFO:taskMain.c:1417:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 11.6/11.6, tag: ACE0052472
2025-12-01T07:36:00.601Z:INFO:taskMaster.c:4979:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
Kabel van het motortje goed aangesloten?

• remcoXP
Ja daar ga ik wel vanuit, zal hem zo nog even open maken om het te controleren.
stormfly schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:37:
[...]

Kabel van het motortje goed aangesloten?

• stormfly
remcoXP schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:41:
Ja daar ga ik wel vanuit, zal hem zo nog even open maken om het te controleren.

[...]
En even het oor bij de laadpaal houden en luisteren of je het motortje hoort, loopt het fysiek vast of wordt het niet aangestuurd etc etc.

• remcoXP
beteken dit dat er 1 draad niet is aangesloten? (mijn grondkabel had namelijk 1 draad teveel die aan de kant van de meterkast en de laadpaal is afgedopt. dit was een zwarte waarvan er 2 waren en die niet te onderscheiden waren.

ofwel voldoende om de box aan te laten maar niet te gaan laden naar de auto?
of had de box dit dan ergens al aangegeven als fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB4xUa4aTth-KNKbiu3zFylhees=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UpCMPay2ZprQ5RUUQtUjA6Gq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv2zimNjjxHYrbyU4pkiBoMOHWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WERIVRAap0Ir5MdJgR9nsW8H.png?f=fotoalbum_large

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:01
remcoXP schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:55:
beteken dit dat er 1 draad niet is aangesloten? (mijn grondkabel had namelijk 1 draad teveel die aan de kant van de meterkast en de laadpaal is afgedopt. dit was een zwarte waarvan er 2 waren en die niet te onderscheiden waren.

ofwel voldoende om de box aan te laten maar niet te gaan laden naar de auto?
of had de box dit dan ergens al aangegeven als fout?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je ziet is de belasting vd fases, het lijkt erop dat er op L2 geen huidige belasting zit, tenminste zo lees ik het. En daar is niks mis mee, daar is in dit geval niets uit te herleiden.

Heb je de fasevolgorde goed? meet je 3 x 220V tov Nul aan de paalkant?

• Kusterse
sirtm schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:52:
[...]

Wat je ziet is de belasting vd fases, het lijkt erop dat er op L2 geen huidige belasting zit, tenminste zo lees ik het. En daar is niks mis mee, daar is in dit geval niets uit te herleiden.

Heb je de fasevolgorde goed? meet je 3 x 220V tov Nul aan de paalkant?
Klik eens op voltages die zijn er altijd wel

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:06
Kameraad van me geraakt niet in zijn paal, hij heeft de leaflet alsook recovery wachtwoord dus, maar recovery accepteert de paal ook niet...(Forgot password) Kan de backoffice dat aanpassen? Ik dacht dat je de recovery wachtwoorden toch niet kan aanpassen? Zijn die niet hardcoded in het moederbord? Of zouden ze de PRC methode kunnen uitzetten? Een idee is mss de SIM eruit halen, en dan zorgen dat hij geen connectie maakt en dan opnieuw proberen?
(backoffice mobility plus)

@Pietnzxt @Xistance ik lees dat jij dat issue ook had? ook mobility plus, en PRC dat niet werkt? ben je er nog uitgekomen?

[ Voor 36% gewijzigd door NoFate op 03-12-2025 10:46 ]

• HyperBart
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:46:
Kameraad van me geraakt niet in zijn paal, hij heeft de leaflet alsook recovery wachtwoord dus, maar recovery accepteert de paal ook niet...(Forgot password) Kan de backoffice dat aanpassen? Ik dacht dat je de recovery wachtwoorden toch niet kan aanpassen? Zijn die niet hardcoded in het moederbord? Of zouden ze de PRC methode kunnen uitzetten? Een idee is mss de SIM eruit halen, en dan zorgen dat hij geen connectie maakt en dan opnieuw proberen?
(backoffice mobility plus)

@Pietnzxt @Xistance ik lees dat jij dat issue ook had? ook mobility plus, en PRC dat niet werkt? ben je er nog uitgekomen?
@Daveth : heb jij hier een idee omtrent? Ik heb indertijd bij @Xistance eens meegekeken en ik stond echt mindblown dat ik ondanks alle kaartjes en wachtwoorden niet in de paal geraakte.

• NoFate
HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:45:
[...]

@Daveth : heb jij hier een idee omtrent? Ik heb indertijd bij @Xistance eens meegekeken en ik stond echt mindblown dat ik ondanks alle kaartjes en wachtwoorden niet in de paal geraakte.
ja, het lijkt alsof mobilityplus idd iets doet met de paal, waardoor je er nog onmogelijk in kan...
De enigste optie denk ik nog is:
Opstarten zonder sim/internet, zodat de paal niet geconnecteerd is, dat die bv een controle gaat doen bij de CPO, nuja, als het effectief een instelling is, of ze hebben effectief het RPC aangepast, dan zal het niet werken
Via SSH RPC/WW resetten, denk wel dat de backoffice's deze optie standaard op hebben staan, zou anders heel dom zijn ... kan je makkelijk even testen en kijken of de poort 22 open staat ...

• HyperBart
NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:48:
[...]

ja, het lijkt alsof mobilityplus idd iets doet met de paal, waardoor je er nog onmogelijk in kan...
De enigste optie denk ik nog is:
Opstarten zonder sim/internet, zodat de paal niet geconnecteerd is, dat die bv een controle gaat doen bij de CPO, nuja, als het effectief een instelling is, of ze hebben effectief het RPC aangepast, dan zal het niet werken
Via SSH RPC/WW resetten, denk wel dat de backoffice's deze optie standaard op hebben staan, zou anders heel dom zijn ... kan je makkelijk even testen en kijken of de poort 22 open staat ...
Ik snap het ook echt niet. Ik heb toen met @Xistance een hele tijd er aan zitten sleutelen.
SSH is het sowieso niet.
PRC code kan normaal niet veranderen. Ik heb net met mijn verkoper gebeld (die redelijk snel moest zeggen dat als hij niet bij hen gekocht is dat ze er weinig aan kunnen doen want Alfen accepteert geen requests van vreemde partijen) en die waren niet bekend met dit soort praktijken.

Ik ben dus ENORM curieus wat ze doen. Ik zet mijn hoop even op @Daveth en bel in de loop van ook nog eens naar een andere dealer.

• NoFate
idd, even wachten op feedback, normaal kan je er wel op via SSH (via alfen technieker dan , om alsnog de reset uit te voeren, maar ben idd ook benieuwd hoe M+ dit kan doen)

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12 19:30
ik ga ook even opnieuw volgen.. :) @HyperBart heeft me inderdaad enorm geholpen (helaas zonder resultaat, maar dat lag helemaal niet aan hem)

• NoFate
ben ook even benieuwd naar @Pietnzxt zijn ervaringen, hij heeft ook M+ , en heeft/had dezelfde issues als ik wat zoek in dit topic..

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:20:
ben ook even benieuwd naar @Pietnzxt zijn ervaringen, hij heeft ook M+ , en heeft/had dezelfde issues als ik wat zoek in dit topic..
Welke FW staat er op de paal?
In versie 7.2.0 hebben ze een bug gefixed ivm PRC: "Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later".

En anders het paswoord aan M+ vragen, al betwijfel ik of ze dat gaan geven...
Of vragen dat ze via OCPP de firmware updaten naar 7.3.0 en dan nog eens de PRC proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door h2s op 03-12-2025 19:56 ]

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een Alfen laadpaal met Eneco als MSP. Dit werkt goed voor het declareren van mijn zakelijke kilometers, maar nu ik een privé elektrische auto heb gekocht is dat een probleem. Met een privé laadpas verlies ik de btw. Is het mogelijk om een laadpas zo in te stellen of te koppelen zodat de sessie niet via de MSP loopt en direct start? Of kan ik een RFID tag gebruiken die niet als laadpas wordt gezien als een soort vrijgave? Of is er een andere oplossing?

• NoFate
h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:54:
[...]

Welke FW staat er op de paal?
In versie 7.2.0 hebben ze een bug gefixed ivm PRC: "Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later".

En anders het paswoord aan M+ vragen, al betwijfel ik of ze dat gaan geven...
Of vragen dat ze via OCPP de firmware updaten naar 7.3.0 en dan nog eens de PRC proberen.
Nee , het is geen issue met de firmware, de melding is effectief dat de PRC code volgens de paal foutief is... Dus ofwel geeft M+ de code aangepast (wat normaal niet kan) ofwel is er een feature ingesteld dat je gewoon niet meer kan recoveren met de PRC...
Dit heeft niets te maken met de bug in de firmware versie...

• HyperBart
NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:28:
[...]

Nee , het is geen issue met de firmware, de melding is effectief dat de PRC code volgens de paal foutief is... Dus ofwel geeft M+ de code aangepast (wat normaal niet kan) ofwel is er een feature ingesteld dat je gewoon niet meer kan recoveren met de PRC...
@NoFate kan je nog eens iets proberen?
Hoe log jij aan op ACE? Met eigen credentials of met de gekende van hieronder?
Indien niet met de gekende, Log eens aan op ace service installer met

RadomskiR
fazUv6

En probeer dan nog eens te resetten met PRC.

• NoFate
HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:38:
[...]

@NoFate kan je nog eens iets proberen?
Hoe log jij aan op ACE? Met eigen credentials of met de gekende van hieronder?
Indien niet met de gekende, Log eens aan op ace service installer met

RadomskiR
fazUv6

En probeer dan nog eens te resetten met PRC.
Het is niet mijn paal, maar van een iemand die ik ken... Maar denk dat het aanmelden met de ace tool niet relevant is...we hebben het ook met de myEve app geprobeerd , identiek dezelfde melding... RPC password incorrect... En via de myEve moet je niet aanmelden...

• h2s
  • Niet online

h2s

NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:28:
[...]

En hoe weet je zo zeker dat het geen issue is met de firmware? Misschien is de bug wel net dat hij in alle gevallen aangeeft dat de PRC foutief is. Ik zou dus toch proberen de FW te laten updaten.

Een PRC kan niet worden gewijzigd en je kan deze ook niet deactiveren.

Andere mogelijkheden die er zijn:
- ze hebben in de fabriek de verkeerde flyer bij de laadpaal gestoken en dus de verkeerde PRC. Kan je niet oplossen, want de juiste PRC is nergens opvraagbaar
- paswoord vragen aan M+
- hopen dat SSA aanstaat en een technieker laten langskomen en laten aanloggen met SSA
- als niets van bovenstaande werkt en SSA niet aanstaat, dan kan je dit enkel oplossen door het mainboard te laten vervangen

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:19:
[...]

En hoe weet je zo zeker dat het geen issue is met de firmware? Misschien is de bug wel net dat hij in alle gevallen aangeeft dat de PRC foutief is. Ik zou dus toch proberen de FW te laten updaten.

- ze hebben in de fabriek de verkeerde flyer bij de laadpaal gestoken en dus de verkeerde PRC. Kan je niet oplossen, want de juiste PRC is nergens opvraagbaar
- paswoord vragen aan M+
- hopen dat SSA aanstaat en een technieker laten langskomen en laten aanloggen met SSA
- als niets van bovenstaande werkt en SSA niet aanstaat, dan kan je dit enkel oplossen door het mainboard te laten vervangen
Waar het meestal op fout loopt is het 'IPv4 netwerk' deel tijdens het inloggen en/of de componenten welke er tussen zitten. Koppel je alles (tijdelijk) aan een 'dom' L3 netwerk zónder NAT 'kennis' (en dus binnen hetzelfde subnet/netmask) dan werkt het inloggen vaak ineens als 'een spreekwoordelijk zonnetje' .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12 18:44

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Kip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:33:
[...]

Als je zelf niet handig bent, is er op Marktplaats iemand die laadpalen repareert. Waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe powerboard.
Uiteindelijk deze route bewandeld. Hij werkt nu weer naar behoren:) Waren de triacsen die kapot waren

Morgen gratis bier!

• NoFate
h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:19:
[...]

- paswoord vragen aan M+
Vermoed wel dat de flyer goed is, ace nummer komt overeen... Zal eens vragen of hij belt naar de backoffice voor de firmware upgrade te laten uitvoeren... Kan je trouwens ergens de firmware zien zonder aan te melden?
Maar denk toch niet dat het met de firmware te maken heeft, wel heel toevallig dat het allemaal mobilityplus gebruikers zijn...
Ik heb ook de PRC bug tegengekomen in een oude firmware. Maar dan was het anders, dan klikte je op "password recovery" vulde je de code in, maar dan deed hij niks , ook geen fout ofzo... Dat was dan idd opgelost met nieuwe FW... Nu krijgen we effectief de melding dat PRC code verkeerd is...

[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 04-12-2025 05:33 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:39
wouter.N schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:04:
Ik heb een Alfen laadpaal met Eneco als MSP. Dit werkt goed voor het declareren van mijn zakelijke kilometers, maar nu ik een privé elektrische auto heb gekocht is dat een probleem. Met een privé laadpas verlies ik de btw. Is het mogelijk om een laadpas zo in te stellen of te koppelen zodat de sessie niet via de MSP loopt en direct start? Of kan ik een RFID tag gebruiken die niet als laadpas wordt gezien als een soort vrijgave? Of is er een andere oplossing?
Al contact gehad met Eneco? Neem toch aan dat ze wel een pas toe kunnen voegen met 0 tarief.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• lucky7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-12 12:51
Ik heb dit bij Eneco vaker gevraagd, zij hebben hier geen oplossing voor.
Zij stellen steeds voor om een eigen (eneco) laadpas te gebruiken voor prive laden.
Je krijgt dat middels de back-office van eneco zelf de rekening van je eigen prive laadsessie.
Ik weet dat andere back-office systemen dit wel gewoon per laadpas kunnen instellen op bv 0 tarief of een aangepast tarief.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Inspired schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:37:
[...]

Al contact gehad met Eneco? Neem toch aan dat ze wel een pas toe kunnen voegen met 0 tarief.
Zeker al veel tickets ingediend en discussies gehad met Eneco maar nog geen oplossing en inmiddels reageert niemand meer. Ze stellen voor dat ik een Eneco laadpas voor vier euro per maand neem en volgens hun is BTW dan geen probleem, maar het blijft vreemd omdat BTW normaal gewoon verrekend wordt zoals bij andere laadpassen. Ik ga het maar doen en testen, wel zonde van die vier euro per maand.

• Inspired
Vreemde snuiters. Zo blij dat ik zelf een paal geinstalleerd heb met Tap erop. Voorheen zat ik bij Shell. Ook niet fijn maar daar kon dit dan wel.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:14
NoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 04:58:
[...]

Vermoed wel dat de flyer goed is, ace nummer komt overeen... Zal eens vragen of hij belt naar de backoffice voor de firmware upgrade te laten uitvoeren... Kan je trouwens ergens de firmware zien zonder aan te melden?
Maar denk toch niet dat het met de firmware te maken heeft, wel heel toevallig dat het allemaal mobilityplus gebruikers zijn...
Ik heb ook de PRC bug tegengekomen in een oude firmware. Maar dan was het anders, dan klikte je op "password recovery" vulde je de code in, maar dan deed hij niks , ook geen fout ofzo... Dat was dan idd opgelost met nieuwe FW... Nu krijgen we effectief de melding dat PRC code verkeerd is...
Voor de actieve versie en wat basisinformatie zie deze opmerking:
WillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.

Whoop!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:53
Hoi,

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Ik heb de laadpaal werkend gekregen met de OCPP integratie in home assistant, kon de ampères live aanpassen etc... Deze morgend heeft de auto niet bijgeladen en heb ik dit in de ACE installer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfp5sThT40xfXzq1XNqqLe4dOOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlknOSQiMu8rhuUZaWoVlRxf.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de lader als laatste command minder dan 6A gekregen heeft, en daarna alle verbinding is verloren?

In de integratie kan ik hem zo weer toevoegen en uitlezen, enkel instellingen wijzigen lijkt niet meer te werken....
poweroff's, reset naar fabrieksinstellingen (plug&charge) brachten geen soelaas...

Ik bemerk ook dat wanneer ik met de slider in homeassistant de ampères instel, het niet overgenomen word door de laadpaal... iemand een idee?

[ Voor 18% gewijzigd door Kenwood960 op 04-12-2025 13:34 ]

• Dartlink
Kenwood960 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:32:
Hoi,

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Ik heb de laadpaal werkend gekregen met de OCPP integratie in home assistant, kon de ampères live aanpassen etc... Deze morgend heeft de auto niet bijgeladen en heb ik dit in de ACE installer:

[Afbeelding]

Kan het zijn dat de lader als laatste command minder dan 6A gekregen heeft, en daarna alle verbinding is verloren?

In de integratie kan ik hem zo weer toevoegen en uitlezen, enkel instellingen wijzigen lijkt niet meer te werken....
poweroff's, reset naar fabrieksinstellingen (plug&charge) brachten geen soelaas...

Ik bemerk ook dat wanneer ik met de slider in homeassistant de ampères instel, het niet overgenomen word door de laadpaal... iemand een idee?
Heb je het Github linkje van je integratie, de meesten in dit topic gebruiken de HTTP, Modbus of EVCC integratie namelijk.

Het klinkt mij inderdaad dat het charging profile minder dan 6A heeft gekregen waardoor het laden is gestopt.

OCPP ook geheel uitgezet? App ook niet gebruikt in de tussentijd, dus alles via ACE gedaan?

Hier iemand met hetzelfde: marccom in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

• Espio auraforce
Hoi

Gezien ik hier toch altijd goede feedback & nuttige info krijg.
Ik wil mijn Eve single pro cable in Home assistant uitlezen via modbus, maar ik krijg op quasi elke output een "unknown".
HA OS = 16.3
HA Supervisor 2025.12.2
HA Core 2025.12.0
Laadpaal firmware is 7.3.0-4377
integratie die ik gebruik : "Alfen Modbus" (via hacs gedownload).
Ik heb met My eve de volgende settings veranderd:
  • Geavanceerd - Slim Laden - Actieve load balancing --> Vinkje aan, protocol Energie beheersysteem, alsook 1 en 3 fase opladen
  • Geavanceerd - Slim laden - Energiebeheer --> Modus op socket gezet.
Zoals je in de screenshot ziet, hij heeft wel connectie, enkel veel waardes geven gewoon "unknown"

Nu, ik heb een post gevonden waaruit blijkt dat mogelijk de firmware versie het probleem is. ( https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus/issues/20 )
Ik probeer via myEve de firmware te downgraden : Menu Basis - Firmware - Meer opties : aanvinken van NG9xx 7.1.6-4345.fwi en uploaden. Telkens als ik dit doe, dan lijkt hij die wel te installeren, maar hij blijft gewoon op de laatste 7.3 firmware staan.

Dus ik zit wat vast. Ik ga er nu dus vanuit dat het de firmware is die een probleem is. Dus hoe ik die kan downgraden is mij nu even zoek. Anderzijds als iemand anders andere mogelijke oplossingen weet hoor ik het graag. (bv settings etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QivF4CZV6yUQXvtvucrskj-An4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XvBNNDLWCB641KUWKPCSQJgx.png?f=fotoalbum_large

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:53
Dartlink schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:22:
[...]

Heb je het Github linkje van je integratie, de meesten in dit topic gebruiken de HTTP, Modbus of EVCC integratie namelijk.

Het klinkt mij inderdaad dat het charging profile minder dan 6A heeft gekregen waardoor het laden is gestopt.

OCPP ook geheel uitgezet? App ook niet gebruikt in de tussentijd, dus alles via ACE gedaan?

Hier iemand met hetzelfde: marccom in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Hoi,

Bedankt voor het meedenken, heb het draadje gelezen en er komt niet echt een oplossing naar boven, ik schrijf hem even aan!

Alvast bedankt! Ik ga de oplossing (als ik het vind) zeker posten!

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-12 11:50
Ik heb sinds april een Alfen Single Pro-Line (firmware 6.6.2), kabel en auto die ieder 3 fasen ondersteunen. Als ik de auto aan de kabel hang en direct begin te laden gaat dit netjes via 3 fasen van begin tot einde. Echter als ik werk met tijdsplanning zoals bij thuiskomst om 18:00 de auto aansluiten en om 00:00 beginnen te laden, dan gaat het laden meestal enkel op 1 fase en is deze soms nog niet vol als ik in de ochtend wil wegrijden. Voor m'n gevoel is dit niet altijd zo geweest en in de zomermaanden meestal wel goed gegaan, alhoewel ik toen vaak zonneladen heb benut. Dit staat voor de wintermaanden uitgeschakeld.
In de screenshot een tijdlijn van ongeveer 18:00 tot 18:04 uit HACS integratie logs.
Je ziet qua activiteiten, de laadkabel uitnemen uit houder, in auto steken en vervolgens RFID tag bij laadpaal om te valideren, de laadpaal die even nadenkt en dan beseft dat ie nog moet wachten tot middernacht om te laden. Hierna lijkt de switch naar 1 fase voor 'Connector 1 Max Allowed of Phases' vrijwel direct plaats te vinden
Heeft iemand dit ook of een suggestie, Ik probeer vooral te voorkomen dat de auto nog veel procent mist als ik een keer een lange rit moet maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1JOaOyYIOLIjYieFbWMG5tt0HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCBAnxRH2zpJuVep7Pg48dr6.jpg?f=fotoalbum_large

• remcoXP
ik heb mijn laadpaal sinds gisteren up en running.
ben nog zoekende naar de volgende dingen:
- leuk plaatje
- manier om zelf te laden maar een vriend met zijn eigen pas zodat ik kan registreren wat een ander gebruikt
heb geen backoffice)
- ik wil alles in Home Assistant maar mogelijk ook in evcc. ik weet dat sturen niet goed gaat als ze het beide willen doen.
- of ik voor modbus of http moet kiezen ben ik ook nog niet helemaal uit.

Ik wil iig in home assistant goed kunnen bijhouden wat ik laad en de bijbehorende kosten. maar vind ik wel lastig aangezien ik een dynamisch contract heb.

veel leeswerk dus :)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:21
HenkPiet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:00:
Ik heb sinds april een Alfen Single Pro-Line (firmware 6.6.2), kabel en auto die ieder 3 fasen ondersteunen. Als ik de auto aan de kabel hang en direct begin te laden gaat dit netjes via 3 fasen van begin tot einde. Echter als ik werk met tijdsplanning zoals bij thuiskomst om 18:00 de auto aansluiten en om 00:00 beginnen te laden, dan gaat het laden meestal enkel op 1 fase en is deze soms nog niet vol als ik in de ochtend wil wegrijden. Voor m'n gevoel is dit niet altijd zo geweest en in de zomermaanden meestal wel goed gegaan, alhoewel ik toen vaak zonneladen heb benut. Dit staat voor de wintermaanden uitgeschakeld.
In de screenshot een tijdlijn van ongeveer 18:00 tot 18:04 uit HACS integratie logs.
Je ziet qua activiteiten, de laadkabel uitnemen uit houder, in auto steken en vervolgens RFID tag bij laadpaal om te valideren, de laadpaal die even nadenkt en dan beseft dat ie nog moet wachten tot middernacht om te laden. Hierna lijkt de switch naar 1 fase voor 'Connector 1 Max Allowed of Phases' vrijwel direct plaats te vinden
Heeft iemand dit ook of een suggestie, Ik probeer vooral te voorkomen dat de auto nog veel procent mist als ik een keer een lange rit moet maken. [Afbeelding]
Gewoon je phase switching uitzetten. Je kiest gewoon vast voor OF 1 fase laden OF 3 fase laden. Desnoods per seizoen of per dag of per sessie whatever. Switchen tijdens het laden is toch niet het beste idee ever.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12 21:21
Daveth schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:05:
[...]

Als de kabel kapot gaat is het altijd het CP adertje, na mijn inzien is dit gewoon verkeerd ontworpen.
Alle aders zijn dik (en gaan dus ze goed als nooit kapot) op het CP adertje na, deze is zeer dun en gaat ook zeer snel kapot.
Dank je wel voor al je input rondom dat CP draadje! Onze laadpaal communiceerde gisteren ineens niet meer met beide auto's, hier even gezocht, en inderdaad, zelfde schuldige.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBZU1o4fIA4RbGVeAjngvCkzG-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN3xDQLOVZAC2kcAJVlaUkDK.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw stukje draad er tussen gezet met lasklemmetje, nieuwe draadje met wat soldeer vastgezet in CP pin, en nu werkt 't weer.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-12 10:13
NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:59:
[...]

Het is niet mijn paal, maar van een iemand die ik ken... Maar denk dat het aanmelden met de ace tool niet relevant is...we hebben het ook met de myEve app geprobeerd , identiek dezelfde melding... RPC password incorrect... En via de myEve moet je niet aanmelden...
Wat bedoel je met via de myEve hoef je niet aan te melden? Oudere versies van firmware e.d. moet je wel aanmelden toch? Weet het even niet meer, gebruik myEve bijna nooit meer. Weet wel als je myEve of iets anders open hebt staan, kom je er met ACE niet in.

Ik heb 3 keer gehad dat ik er niet in kwam. 1x Doordat er een andere instantie, in mijn geval HomeAssistant ingelogd was en ik daardoor er maar niet in kwam. Had echt geen idee en zocht mij een ongeluk naar de oplossing. Kan het zijn dat op de één of andere manier iets ingelogd is? Dan lijkt het namelijk ook alsof je wachtwoord niet in orde is.
Andere keer heeft een monteur hier per ongeluk het wachtwoord veranderd, waardoor ik er niet meer in kon komen. Sindsdien heb ik het SSA.
Weer een andere keer, vergelijkbaar met wat jij beschrijft. Geen oorzaak te vinden, kon er gewoon niet meer in komen met het juiste wachtwoord. SSA wachtwoord gekregen en die heeft mij toen ook weer gered.

Wellicht weinig hulp, maar soms zijn de voor de hand liggende dingen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:19
Na een paar weken wachten is mijn nieuwe auto binnen en kan ik mijn Alfen Even Single Pro in gebruik gaan nemen.

Ik heb wat hobbels gehad, ik vermoed dat er iets mis is met de kabel naar de P1 meter, want de Alfen registreert die meter niet. Gelukkig heb ik oom homewizard, ik heb hem dus nu omgezet daarnaartoe en ik zie in MyEve keurig de waardes van de P1 meter binnen komen.

Helaas weigert mijn auto om te gaan laden als Active Load Balancing aan staat, de paal meld " wacht op vermogen" en in MyEven zie ik terug dat het EMS het laden beperkt... Ik heb geen EMS, maar ik vermoed dat de Alfen daar zijn eigen systeem mee bedoeld ? Als ik op dat moment echter naar het verbruik in het huis kijk is dat heel rustig en is er geen sprake van in de buurt komen van te hoge waardes. Als ik Active Load Balancing uit zet werkt het prima, hij laad dan met 10Kwh over 3 fases waarbij de individuele fases (totaalverbruik) niet over de 15A heen komen.

Wat kan er aan de hand zijn ??

Nog een vraag.. Ik wil uiteindelijk met een EMS gaan werken, daarvoor moet ik modus activeren, maar dat gaat volgens mij alleen maar met de installer en die heb ik niet... Hoe regel je dat normaal gesproken ? Ik zou eigenlijk zelf die installer optie willen kunnen gebruiken om noodzakelijke settings aan te passen en te monitoren...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik heb een vraag waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet, maar ik probeer het toch ;)

Ik heb thuis een Alfen laadpaal, en normaal laad ik "Plug & Play".
Ik rij zakelijk en moet dus de thuislaadkosten doorberekenen naar mijn B.V., eerder niet zo'n probleem maar sinds augustus heeft mijn vrouw ook een EV, en is het een aardig gepuzzel om privé en zakelijk uit elkaar te houden. Het wil wel, maar vooral veel werk.

Ik ben vanochtend eens aan het klooien geweest met Tap Electric, dit is gratis en kan er dus voor zorgen dat ik thuis gewoon uitbetaald krijg en ik kan dan laden met mijn zakelijke ANWB pasje, en de zaak krijgt een factuur van de kosten.
Het pasje van mijn vrouw kan ik "whitelisten" zodat dit niet berekend wordt.

Dit ingesteld en werkt op zich perfect, het enige nadeel is dat ik nu dus een pasje moet aanbieden.
Op zich ook logisch, anders weet de paal nog niet wat zakelijk of privé is, maar dit is nu voor mijn vrouw een extra handeling.

kan ik hem niet plug & play instellen EN dat een kaart aanbieden ook mogelijk is :?
Volgens mij zie ik deze optie namelijk niet.

@helm71 je kunt gewoon de ACE Service Installer downloaden en username/code aanvragen bij Alfen

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2025 10:46 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dartlink
Grolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:43:
Ik heb een vraag waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet, maar ik probeer het toch ;)

Ik rij zakelijk en moet dus de thuislaadkosten doorberekenen naar mijn B.V., eerder niet zo'n probleem maar sinds augustus heeft mijn vrouw ook een EV, en is het een aardig gepuzzel om privé en zakelijk uit elkaar te houden. Het wil wel, maar vooral veel werk.

Ik ben vanochtend eens aan het klooien geweest met Tap Electric, dit is gratis en kan er dus voor zorgen dat ik thuis gewoon uitbetaald krijg en ik kan dan laden met mijn zakelijke ANWB pasje, en de zaak krijgt een factuur van de kosten.

Dit ingesteld en werkt op zich perfect, het enige nadeel is dat ik nu dus een pasje moet aanbieden.
Op zich ook logisch, anders weet de paal nog niet wat zakelijk of privé is, maar dit is nu voor mijn vrouw een extra handeling.

kan ik hem niet plug & play instellen EN dat een kaart aanbieden ook mogelijk is :?

@helm71 je kunt gewoon de ACE Service Installer downloaden en username/code aanvragen bij Alfen
Helaas, je weet het antwoord al :+ In de nieuwe generatie palen zou het in theorie wel kunnen, maar vooralsnog is het inderdaad pasje/druppel aanbieden.

Een collega van mij heeft eenzelfde scenario en die heeft maar een druppel naast de laadpaal gehangen voor z'n vrouw.

• Grolsch
  • Nu online
Dartlink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:21:
[...]

Helaas, je weet het antwoord al :+ In de nieuwe generatie palen zou het in theorie wel kunnen, maar vooralsnog is het inderdaad pasje/druppel aanbieden.

Een collega van mij heeft eenzelfde scenario en die heeft maar een druppel naast de laadpaal gehangen voor z'n vrouw.
Helaas, technisch zou het moeten kunnen denk ik, maar de tip die jij geeft is ook wel een goede.

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-12 21:16
Heb al een aantal weken hetzelfde probleem.
Heb je even een pb gestuurd.

• Dartlink
Grolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:37:
[...]

Helaas, technisch zou het moeten kunnen denk ik, maar de tip die jij geeft is ook wel een goede.
Er wordt geen serienummer/mac adres meegestuurd bij AC laders, wel bij de snelladers van Fastned bijvoorbeeld, vandaar :(

In de nieuwe laders zit volgens mij wel een plug 'n charge optie in

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-12 18:58
Dartlink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:21:
[...]

Hier dezelfde situatie
Laadpaal van Leaseplan voor de zakelijke auto.
Voor prive auto gebruiken we een gratis pasje/druppel van een willekeurige aanbieder die in de omgeving van Leaseplan staat geregistreerd als "voor eigen rekening"
Die wordt dan niet belast aan de aanbieder, dus ook geen extra kosten, maar zonder pasjes laden gaat niet

• helm71
Ace service tool geïnstalleerd en gebruikt, maar ik kan niets vinden dat niet goed is daar…

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-12 10:13
Grolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:43:

Wat ik doe...

Laadpaal met een E-Flux abbo. Kost mij 6 euro per maand. 2 Tarieven in te stellen. Laadpaal en abbo enz heb ik op mijn eigen zaak (administratie) staan.
Ik heb een tarief voor mijn auto ingesteld en een tarief voor andere passen. Anderen laden tegen een iets duurder tarief. Zo dus ook mijn echtgenote met haar lease auto. Evengoed kun je dat tarief ook naar gratis laden zetten. Mijn laadkosten komen ten laste van mijn bedrijf en de uitkering ten baten van mijn echtgenote. Op haar naam staat het energiecontract.

Haar werk en mijn bedrijf worden gewoon gefactureerd door E-Flux. Geen omkijken naar en mij die 6 euro wel waard..

Slim gebruik: komt een groot deel van de zonnepanelen. De voordelen laten zich raden.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Inspired
Sarge78 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:13:
[...]

Wat ik doe...

Laadpaal met een E-Flux abbo. Kost mij 6 euro per maand. 2 Tarieven in te stellen. Laadpaal en abbo enz heb ik op mijn eigen zaak (administratie) staan.
Ik heb een tarief voor mijn auto ingesteld en een tarief voor andere passen. Anderen laden tegen een iets duurder tarief. Zo dus ook mijn echtgenote met haar lease auto. Evengoed kun je dat tarief ook naar gratis laden zetten. Mijn laadkosten komen ten laste van mijn bedrijf en de uitkering ten baten van mijn echtgenote. Op haar naam staat het energiecontract.

Haar werk en mijn bedrijf worden gewoon gefactureerd door E-Flux. Geen omkijken naar en mij die 6 euro wel waard..

Slim gebruik: komt een groot deel van de zonnepanelen. De voordelen laten zich raden.
Dit is toch geen antwoord op zijn vraag? Wat hij wil kan met eflux ook niet. Kan met Tap ook en kost niks.

• Grolsch
  • Nu online
Sarge78 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:13:
[...]

Wat ik doe...

Dat is ook een manier, maar kost 6 euro per maand en zorgt er nog niet voor dat ik zonder laadpas kan laden.

Ik rij zakelijk elektrisch, heb een gratis ANWB laadpas voor die paar keer per jaar dat ik niet op de zaak kan laden.
Op de zaak dus een laadpaal waar ik 99% van de keren laad.

Mijn vrouw rijdt privé dus ook elektrisch, die heeft ook een gratis ANWB laadpas, en die laad in principe ook alleen maar thuis. Het is nog niet voorgevallen dat ze elders heeft hoeven te laden.

Nu po zowel de laadpaal thuis als op de zaak tap electric (gratis) ingesteld, nu kan de zakelijke laadpaal ook door anderen gebruikt worden met een geldige laadpas.

Dit kost me helemaal niets extra in de maand.
Die zeldzame keer dat ik thuis laad met mijn zakelijke auto kost de zaak dan een paar euro extra ivm de opslagen / etc. maar scheelt mij veel werk.

• helm71
helm71 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:42:
Na een paar weken wachten is mijn nieuwe auto binnen en kan ik mijn Alfen Even Single Pro in gebruik gaan nemen.

Ik heb wat hobbels gehad, ik vermoed dat er iets mis is met de kabel naar de P1 meter, want de Alfen registreert die meter niet. Gelukkig heb ik oom homewizard, ik heb hem dus nu omgezet daarnaartoe en ik zie in MyEve keurig de waardes van de P1 meter binnen komen.

Helaas weigert mijn auto om te gaan laden als Active Load Balancing aan staat, de paal meld " wacht op vermogen" en in MyEven zie ik terug dat het EMS het laden beperkt... Ik heb geen EMS, maar ik vermoed dat de Alfen daar zijn eigen systeem mee bedoeld ? Als ik op dat moment echter naar het verbruik in het huis kijk is dat heel rustig en is er geen sprake van in de buurt komen van te hoge waardes. Als ik Active Load Balancing uit zet werkt het prima, hij laad dan met 10Kwh over 3 fases waarbij de individuele fases (totaalverbruik) niet over de 15A heen komen.

Wat kan er aan de hand zijn ??

Nog een vraag.. Ik wil uiteindelijk met een EMS gaan werken, daarvoor moet ik modus activeren, maar dat gaat volgens mij alleen maar met de installer en die heb ik niet... Hoe regel je dat normaal gesproken ? Ik zou eigenlijk zelf die installer optie willen kunnen gebruiken om noodzakelijke settings aan te passen en te monitoren...
Ok…. Ik snap er werkelijk geen jota van… maar als ik mijn zonnepanelen uit zet, en de p1 meter levert geen negatief amperage… dan gaat hij laden….

Zit er ergens een stiekeme “ik heb zonnepanelen instelling “ of iets dergelijks ?

• NTiBhohoSJ66vgJ
helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:36:
[...]

Ok…. Ik snap er werkelijk geen jota van… maar als ik mijn zonnepanelen uit zet, en de p1 meter levert geen negatief amperage… dan gaat hij laden….

Zit er ergens een stiekeme “ik heb zonnepanelen instelling “ of iets dergelijks ?
Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd maar toch voor de zekerheid: weet je zeker dat solar charging uitstaat?

Als die aanstaat dan zou uitzetten het probleem moeten oplossen. Als je dan nog steeds dat probleem hebt zou je het cperase commando kunnen proberen.

• helm71
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
[...]

Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd maar toch voor de zekerheid: weet je zeker dat solar charging uitstaat?

Als die aanstaat dan zou uitzetten het probleem moeten oplossen. Als je dan nog steeds dat probleem hebt zou je het cperase commando kunnen proberen.
Dat was het niet inderdaad.. maar zeker niet erg om te benoemen.. ik zat inmiddels knie-diep in mijn rabbit hole en meestal is het dan iets simpels..

• helm71
helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar de komende dagen zullen het moeten bewijzen …

In het installer tool zat een optie die ik in my eve niet terugvond: “enable max imbalance current”. Als ik het goed heb stopt die laden als er te veel verschil tussen de fases zit.

Ik heb zonnepanelen (3 fase, maar als er maar een klein beetje zonnestroom is loopt de teruggave niet over drie fases) en thuisbatterijn (twee stuks, ieder op 1 fase, en op fase nummer drie dus niets).

Dat geeft zeker onbalans in de fases.

Het moet zich nog bewijzen, maar toen ik de optie uitzette begon de paal direct te laden.

• Dartlink
Wellicht dat we sowieso in de TO moeten zetten om alle instellingen in ACE te doen en alleen de app te gebruiken als monitoring :)

• Espio auraforce
Dartlink schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:40:
Wellicht dat we sowieso in de TO moeten zetten om alle instellingen in ACE te doen en alleen de app te gebruiken als monitoring :)
Algemeen vraagje
Er zijn twee apps. Eve connect die je als gebruiker gebruikt voor simpele dinge (laad vermogen etc instellen).

My eve. Die kan je gebruiken voor alle soort instellingen.
Bedoel je met wat jij hier zegt dat die ace (die je op een laptop installeert) meer settings/beter werkt dan die myeve?

Het zou wat dingen kunnen verklaren, daarmee dat ik het vraag. Of je refereert naar die eve connect en dan snap ik je reactie wel :D

• stormfly
helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

In het installer tool zat een optie die ik in my eve niet terugvond: “enable max imbalance current”. Als ik het goed heb stopt die laden als er te veel verschil tussen de fases zit.
Onder welke hoofdkop zit deze optie?

• V_ger
Het hele topic staat vol met waarschuwingen over al die verschillende apps. Dat geeft allerlei problemen.

Firmware updates: Echt alleen de ACE installer, dus de windows tool. Anders niet komen huilen dat het niet werkt.

De EVE app heeft allerlei settings die om wat voor een magische reden dan ook niet doorkomen in de rest. Dus als je daar ooit een limiet hebt ingesteld en je vervolgens afvraagt waarom de auto niet wil laden, nou daarom. En die limiet kan je dus niet zien in andere tools....

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Dartlink
Espio auraforce schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:37:
[...]

Algemeen vraagje
Er zijn twee apps. Eve connect die je als gebruiker gebruikt voor simpele dinge (laad vermogen etc instellen).

My eve. Die kan je gebruiken voor alle soort instellingen.
Bedoel je met wat jij hier zegt dat die ace (die je op een laptop installeert) meer settings/beter werkt dan die myeve?

Het zou wat dingen kunnen verklaren, daarmee dat ik het vraag. Of je refereert naar die eve connect en dan snap ik je reactie wel :D
100% beter dan MyEve inderdaad. Ik zou iedereen aanraden om dus enkel dingen met ACE (dus via Windows) aan te passen.

Zie ook de reactie hierboven :)

• Daveth
V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:13:
Het hele topic staat vol met waarschuwingen over al die verschillende apps. Dat geeft allerlei problemen.

Firmware updates: Echt alleen de ACE installer, dus de windows tool. Anders niet komen huilen dat het niet werkt.

De EVE app heeft allerlei settings die om wat voor een magische reden dan ook niet doorkomen in de rest. Dus als je daar ooit een limiet hebt ingesteld en je vervolgens afvraagt waarom de auto niet wil laden, nou daarom. En die limiet kan je dus niet zien in andere tools....
De MyEve app zou al een jaar of 5 geleden de ACE installer vervangen maar omdat ze deze maar niet goed werkend konden krijgen (stel prutsers bij Alfen) zijn ze maar verder gegaan met de ACE installer.
Ik ben zelf wel blij dat ze de ACE installer er in hebben gehouden want de MyEve app is 1 grote ellende om mee te werken.

• HyperBart
HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:04:
[...]

Ik snap het ook echt niet. Ik heb toen met @Xistance een hele tijd er aan zitten sleutelen.
SSH is het sowieso niet.
PRC code kan normaal niet veranderen. Ik heb net met mijn verkoper gebeld (die redelijk snel moest zeggen dat als hij niet bij hen gekocht is dat ze er weinig aan kunnen doen want Alfen accepteert geen requests van vreemde partijen) en die waren niet bekend met dit soort praktijken.

Ik ben dus ENORM curieus wat ze doen. Ik zet mijn hoop even op @Daveth en bel in de loop van ook nog eens naar een andere dealer.
@Daveth had jij hier nog iets over te zeggen? Ik kom deze palen nu al 3 keer tegen en MobilityPlus/M+ lijkt iets te doen waardoor actief wordt verhinderd dat je kan aanmelden. Wat kan dat zijn?

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-12 21:16
Beste forum leden,

Ik kreeg van de week de foutcode 101 met de tekst:
Een moment alstublieft uw oplaadsessie gaat zometeen verder.

Van alles geprobeerd maar kreeg de boel niet aan de gang.

Tot iemand mijn tipte dat de load balancing dit veroorzaakt.

En ja hoor kabel los gehaald de boel opnieuw opgestart en alles weer normaal.

Kan iemand mij misschien verder helpen:
Met wat dit mogelijk heeft veroorzaakt en of ik nog wat in de instellingen moet veranderen?

De UTP kabel zat niet rechtstreeks op de p1aansluiting aangesloten maar via een speciale splitter.

Ben reuze benieuwd naar jullie reacties om dit probleem te tackelen.

Alvast bedankt

• Daveth
HyperBart schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:03:
[...]

@Daveth had jij hier nog iets over te zeggen? Ik kom deze palen nu al 3 keer tegen en MobilityPlus/M+ lijkt iets te doen waardoor actief wordt verhinderd dat je kan aanmelden. Wat kan dat zijn?
Ik zou het niet weten, alles waar je inlog mee zou kunnen omzeilen (zoals een rs232 aansluiting) is met SSA wachtwoord beveiligd.
Je zou toch echt iets van een SSA wachtwoord zien te krijgen.
Het kan wel zijn als je een "slechte" firmware had (zoals een aantal in de 5.x.x serie) dan is de lader zo druk bezig met van alles dat hij zo goed als nergens meer op reageert en dat zie je dan vooral terug met inloggen.
Als je de mogelijkheid hebt om deze via een Backoffice te update zou ik dat zeker proberen.

• Daveth
Kees16 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:
Beste forum leden,

Ik kreeg van de week de foutcode 101 met de tekst:
Een moment alstublieft uw oplaadsessie gaat zometeen verder.

Van alles geprobeerd maar kreeg de boel niet aan de gang.

Tot iemand mijn tipte dat de load balancing dit veroorzaakt.

En ja hoor kabel los gehaald de boel opnieuw opgestart en alles weer normaal.

Kan iemand mij misschien verder helpen:
Met wat dit mogelijk heeft veroorzaakt en of ik nog wat in de instellingen moet veranderen?

De UTP kabel zat niet rechtstreeks op de p1aansluiting aangesloten maar via een speciale splitter.

Ben reuze benieuwd naar jullie reacties om dit probleem te tackelen.

Alvast bedankt
Ik ben ook niet al wetend, maar een 101 heeft normaal niets met je loadbalancing te maken, dit heeft te maken dat de lader een DC lekstroom gemeten heeft.
Dit komt behoorlijk vaak voor bij auto en meestal blijft het dan daar niet bij en word steeds erger tot dat al je zekeringen er uit klappen.
In dat geval is je auto kapot en moet de garage deze repareren, dit komt vaker voor dan je zou denken.
DC detectie gaan af en toe ook kapot en geven deze loze meldingen, dan zou deze vervangen moeten worden.

Zie wat google weergeeft
Alfen foutcode 101 betekent dat de laadpaal een DC-foutstroom van meer dan 6mA detecteert, wat duidt op een probleem met de aardlekbeveiliging (RCD). De oplossing hangt af van het probleem: als het bij één specifieke auto gebeurt, neem contact op met de autodealer; gebeurt het bij alle auto's, neem dan contact op met de serviceafdeling van je laadpaalleverancier, want het kan wijzen op een probleem met de laadpaal zelf (zoals een aardfout).

[ Voor 19% gewijzigd door Daveth op 08-12-2025 12:24 ]

• helm71
V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:13:

Geen idee of dit een antwoord op mijn vraag was, maar ik heb helemaal niets ingesteld in de installer app, de paal is zo afgeleverd.

• NTiBhohoSJ66vgJ
stormfly schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:14:
[...]

Zie het 1e schermpje uit deze post

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
V_ger schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:07:
@Kammikahet max aantal amperes is het enige wat ik aanpas. Als ik wil dat ie stop met laden zet ik dat op 0. Ik stuur geen andere parameters.
Zou je zo goed willen zijn dat aanpas-commando te delen met de naam van de entiteit erin, voor een HA-beginner? Ik wil wil vooralsnog alleen maar 'laden aan/uit' kunnen doen op mijn Alfen Eve Single S maar het duizelt me met parameters die ogenschijnlijk in aanmerking komen...
  • sensor.alfen_active_power_total_socket_1
  • sensor.alfen_current_total_socket_1
  • number.alfen_max_station_current
  • number.alfen_load_balancing_max_meter_current
  • sensor.alfen_smart_meter_current_total
  • sensor.alfen_current_n_socket_1
En kan ik ergens de beschrijving van al deze parameters cq api-documentatie vinden? De knowledgebase op alfen.com heeft wel de gebruikelijke manuals maar daar staat weinig technische beschrijving in.

• V_ger
roawser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:48:
[...]

Zou je zo goed willen zijn dat aanpas-commando te delen met de naam van de entiteit erin, voor een HA-beginner? Ik wil wil vooralsnog alleen maar 'laden aan/uit' kunnen doen op mijn Alfen Eve Single S maar het duizelt me met parameters die ogenschijnlijk in aanmerking komen...
  • sensor.alfen_active_power_total_socket_1
  • number.alfen_max_station_current
  • number.alfen_load_balancing_max_meter_current
  • sensor.alfen_smart_meter_current_total
  • sensor.alfen_current_n_socket_1
En kan ik ergens de beschrijving van al deze parameters cq api-documentatie vinden? De knowledgebase op alfen.com heeft wel de gebruikelijke manuals maar daar staat weinig technische beschrijving in.
Volgens mij al wel eens gedeeld, maar dan nog een keer. Dit is de enige die nodig is om je laadpaal te sturen.

number.aceXXXXXX_power_connector_max_current_socket_1

• helm71
stormfly schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIYuGp0un6URSIXzYXhNVqDeC8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DWQjEx1rDQcyowS4nr6CA1b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door helm71 op 09-12-2025 14:27 ]

• NoFate
Daveth schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik zou het niet weten, alles waar je inlog mee zou kunnen omzeilen (zoals een rs232 aansluiting) is met SSA wachtwoord beveiligd.
Je zou toch echt iets van een SSA wachtwoord zien te krijgen.
Het kan wel zijn als je een "slechte" firmware had (zoals een aantal in de 5.x.x serie) dan is de lader zo druk bezig met van alles dat hij zo goed als nergens meer op reageert en dat zie je dan vooral terug met inloggen.
Als je de mogelijkheid hebt om deze via een Backoffice te update zou ik dat zeker proberen.
@Daveth Het gaat erom dat de PRC code die in de leaflet staat ook niet werkt, bij een password recovery krijgen ze ook "password incorrect" bij de ingave van de PRC code

1) Ofwel heeft M+ (backoffice) iets gedaan op de paal waardoor de endusers geen PRC meer kunnen doen? Kan dit? (ace installer getest)
2) Ofwel is het effectief de bug in de firmware 6.6.0+ ..., dat de PRC methode niet meer werkt, en je effectief moet updaten naar 7.2+ , hier zit namelijk een PRC fix in?

• h2s
  • Niet online

h2s

NoFate schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:50:
[...]

@Daveth Het gaat erom dat de PRC code die in de leaflet staat ook niet werkt, bij een password recovery krijgen ze ook "password incorrect" bij de ingave van de PRC code

1) Ofwel heeft M+ (backoffice) iets gedaan op de paal waardoor de endusers geen PRC meer kunnen doen? Kan dit? (ace installer getest)
2) Ofwel is het effectief de bug in de firmware 6.6.0+ ..., dat de PRC methode niet meer werkt, en je effectief moet updaten naar 7.2+ , hier zit namelijk een PRC fix in?
In de "ACE NG9 Backoffice Configuration Keys" is niets terug te vinden van de PRC. Voor zover ik weet kan een backoffice (of via ACE) hier niks aan veranderen. Dit is een ingebakken security feature vanuit de fabriek. Waar dus blijkbaar wel meer dan een jaar een bug op zat :S

Via de backoffice kunnen ze ook een password reset doen, maar dan moeten ze zowel oud als nieuw paswoord meegeven. Dus dan kunnen ze evengoed gewoon het paswoord geven.
Maar ik vermoed dat M+ het paswoord voor zichzelf houdt? Want ja, je moest maar eens aanloggen op die laadpaal die op jouw eigendom hangt...

• NoFate
h2s schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:13:
[...]

In de "ACE NG9 Backoffice Configuration Keys" is niets terug te vinden van de PRC. Voor zover ik weet kan een backoffice (of via ACE) hier niks aan veranderen. Dit is een ingebakken security feature vanuit de fabriek. Waar dus blijkbaar wel meer dan een jaar een bug op zat :S

Via de backoffice kunnen ze ook een password reset doen, maar dan moeten ze zowel oud als nieuw paswoord meegeven. Dus dan kunnen ze evengoed gewoon het paswoord geven.
Maar ik vermoed dat M+ het paswoord voor zichzelf houdt? Want ja, je moest maar eens aanloggen op die laadpaal die op jouw eigendom hangt...
Mja , in principe is deze paal niet je eigendom... Ik heb ook een paal met Backoffice (geen M+) maar de paal is geleased en eigendom van de werkgever... Pas na 3 jaar is hij van ons...

• BelgiumThomas
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:59
k-jah schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:17:
Ik ben nog niet verder geraakt om de paal aan mijn domotica systeem te koppelen.
Nog steeds krijg ik in de software van de domitica “de activering is mislukt omdat de modbus-verbinding van je Alfen-systeem niet geactiveerd is”.
In mijn woning wordt Niko Home Control gebruikt. Via mijn werkgever is vandaag een laadpaal geïnstalleerd (Alfen). Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan het domotica-systeem?

De elektricien had naast 5G6-kabel ook een datakabel voorzien. Deze datakabel loopt naar de kelder en komt daar toe op een patch panel (onder het patch panel is een switch gemoniteerd). De digitale meter staat ook in kelder. De elektricien had aangegeven dat de installateur van de laadpaal hiermee voldoende heeft om de laadpaal aan het domotica-systeem te koppelen.

De installateur van de laadpaal heeft echter de datakabel gebruikt om deze in de laadpaal in RJ11-poort te steken en de andere kant in de P1-poort van de digitale meter te pluggen. Dit was volgens hem de enige manier om aan 'load balancing' te kunnen doen. Dat hij de 'wireless bridge' van Niko hiervoor uit de P1-poort heeft getrokken en de energiebalans van de ganse woning niet meer werd gemeten was hij vergeten te zeggen...

Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan de Niko Home Control?
Is een splitter op P1-poort voldoende?
Moet de datakbel worden verbonden met RJ45-poort in laadpaal enerzijds en patch panel (en dan doorverbinden naar switch) anderzijds?
Of beiden (zowel kabel naar P1-poort als naar patch/switch)?

• HyperBart
BelgiumThomas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]

In mijn woning wordt Niko Home Control gebruikt. Via mijn werkgever is vandaag een laadpaal geïnstalleerd (Alfen). Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan het domotica-systeem?

De elektricien had naast 5G6-kabel ook een datakabel voorzien. Deze datakabel loopt naar de kelder en komt daar toe op een patch panel (onder het patch panel is een switch gemoniteerd). De digitale meter staat ook in kelder. De elektricien had aangegeven dat de installateur van de laadpaal hiermee voldoende heeft om de laadpaal aan het domotica-systeem te koppelen.

De installateur van de laadpaal heeft echter de datakabel gebruikt om deze in de laadpaal in RJ11-poort te steken en de andere kant in de P1-poort van de digitale meter te pluggen. Dit was volgens hem de enige manier om aan 'load balancing' te kunnen doen. Dat hij de 'wireless bridge' van Niko hiervoor uit de P1-poort heeft getrokken en de energiebalans van de ganse woning niet meer werd gemeten was hij vergeten te zeggen...

Moet de datakbel worden verbonden met RJ45-poort in laadpaal enerzijds en patch panel (en dan doorverbinden naar switch) anderzijds?
Beetje jammer, nu is de installatie gebeurd.

Ja je paal moet op ethernet hangen, dan kan jij je ding doen met Niko.
Als Niko de paal kan aansturen is de p1 niet meer nodig.

Voor de meeste installateurs is het het gemakkelijksg om de out of the box load balancing van Alfen te gebruiken en die baseert zich op het verkeer van de P1 poort.

Als jij geavanceerder via je domotica de laadpaal wil aansturen, dan zal je de kabel moeten gebruiken om er ethernet over te laten gaan.

Als je echt echt echt echt beide wilt gebruiken dan kan je de kabel ook nog splitsen want het P1 signaal heeft maar twee of vier aders nodig en ethernet 100 Mbit heeft er ook maar vier nodig.
Indien dit gewenst is zoek maar even op “splicen” in dit topic.

• helm71
[...]

Gebruik de datakabel voor een ethernetvervinding en koop een homewizard dongle die je gebruikt voor load balancing..

Load balancing hoeft niet met een kabel, de Alfen kan ook naar een homewizard p1 meter kijken.

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:07
[...]

Ik heb deze er nog tussen hangen: Niko 550-00640 Draadloze brug voor Niko Home Control (heb hiermee ook enkele draadloze zigbee bewegingssensoren gekoppeld).
Daarmee zit die aan de P1 poort, en de datakabel van de laadpaal gewoon in een switch op hetzelfde netwerk als de Home Control installatie.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:42
NoFate schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:24:
[...]

Mja , in principe is deze paal niet je eigendom... Ik heb ook een paal met Backoffice (geen M+) maar de paal is geleased en eigendom van de werkgever... Pas na 3 jaar is hij van ons...
Heb ik hier ook niet eens ergens gelezen dat je eigendom van de paal kan claimen wanneer deze op een sokkel staat? En dus niet wanneer deze aan de muur hangt?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.3)

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:07
nujtrug schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:42:
[...]

Heb ik hier ook niet eens ergens gelezen dat je eigendom van de paal kan claimen wanneer deze op een sokkel staat? En dus niet wanneer deze aan de muur hangt?
Hoe zou dit verschillen? Ik denk niet dat er ergens een parameter oid wordt aangepast.
Mijn paal is bij mij verhuis vorig jaar van muur naar sokkel verplaatst, zonder enige aanpassing (voor zover ik weet).
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste