[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-01 07:46
Inspired schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:04:
@Grolsch weet even niet wat je bedoelt met een “gratis laadpas”. Ik heb een tag via het werk en daar komt 10% bij. Wat logisch is hoor.
Als dit een tap electric laadpas is, en als dit een gratis laadpas is zonder betaald abonnement, DAN komt er 10% bij. Je hebt ook laadpassen van tap met betaald abbonement, en dan is de opslag geen 10% zover ik weet.
Verder vraag ik me af of dat afschermen op meters werkt als je roaming aan zet? Alleen op Tap zou het kunnen. Ik geloof niet dat alle apps deze functionaliteit bieden. Dus in de Shell app zul je de laadpaal gewoon kunnen zien lijkt me. Of helemaal niet als ze hebben besloten de paal niet door te geven wanneer iemand die meters insteld.
Helemaal zeker weten doe ik dat ook niet, maar ik zie de laadpaal in de ANWB app in ieder geval niet.
Ik wil ook niet dat mijn privé laadpaal te zien is op een kaart, mijn enige doel is zakelijk laden verrekenen met zo min mogelijk werk :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:45
Grolsch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]

Als dit een tap electric laadpas is, en als dit een gratis laadpas is zonder betaald abonnement, DAN komt er 10% bij. Je hebt ook laadpassen van tap met betaald abbonement, en dan is de opslag geen 10% zover ik weet.
Ja, er komt dus altijd 10% bij behalve bij een Tap pas met abonnement.
Helemaal zeker weten doe ik dat ook niet, maar ik zie de laadpaal in de ANWB app in ieder geval niet.
Ik wil ook niet dat mijn privé laadpaal te zien is op een kaart, mijn enige doel is zakelijk laden verrekenen met zo min mogelijk werk :P
Jij zult hem dan ook niet op everyone hebben staan. Neem aan de middelste optie. Bij everyone is de optie er ook niet om aantal meters in te stellen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-01 07:46
@Inspired dat zijn 2 verschillende instellingen.

1 = wie mag er laden, 1 = beperkt, 2 = tap, 3 = roaming

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iDkwXIb.png
2 = wie mag de locatie zien op de kaart, 1 = beperkt, 2 = bestuurdersgroepen en nabije gebruikers, 3 = roaming.

Bij roaming kun je dus idd geen straal invullen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V9ESHKz.png

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2025 08:16 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:46
Even een vraagje over zonnestroom laden.

Klopt het dat een Alfen s line pas gaat laden bij 4,2kW vrij vermogen?
Dus als op iedere fase 6A beschikbaar is?

Wij zitten daar heel vaak onder en ik zou graag willen dat hij al eerder begint.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of moet ik echt naar een andere paal kijken die ook op 1 fase kan schakelen?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:34
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:31:
Even een vraagje over zonnestroom laden.

Klopt het dat een Alfen s line pas gaat laden bij 4,2kW vrij vermogen?
Dus als op iedere fase 6A beschikbaar is?

Wij zitten daar heel vaak onder en ik zou graag willen dat hij al eerder begint.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of moet ik echt naar een andere paal kijken die ook op 1 fase kan schakelen?
Klopt niet. Op zonnevermogen laad ik (Alfen Eve Single S met vaste kabel) op 1 fase (en ook in de meeste andere gevallen). Ik weet niet waarmee je de paal aanstuurt, maar ik doe het (met Loxone) met 2 modbusregisters-registers. Naar het ene schrijf ik het aantal fases (waarde = 1, dus), naar het andere de maximale laadstroom (die mijn Loxone zelf berekent in functie van de beschikbare zonne-elektriciteit, waarde tussen 6 en 16, dus). In sommige laadconfiguraties kan ik (beter: de Loxone) ook stroom van het net afnemen wanneer de laadpaal aan enkel de zonne-elektriciteit niet genoeg zou hebben om minimaal 6A te doen leveren aan de laadpaal. Is er méér zonnevermogen beschikbaar, dan wordt het uiteraard opgebruikt.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Tweak_ers
flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:50:
[...]

Klopt niet. Op zonnevermogen laad ik (Alfen Eve Single S met vaste kabel) op 1 fase (en ook in de meeste andere gevallen). Ik weet niet waarmee je de paal aanstuurt, maar ik doe het (met Loxone) met 2 modbusregisters-registers. Naar het ene schrijf ik het aantal fases, naar het andere de maximale laadstroom (die mijn Loxone zelf berekent in functie van de beschikbare zonne-elektriciteit). In sommige laadconfiguraties kan ik (beter: de Loxone) ook stroom van het net afnemen wanneer de laadpaal aan enkel de zonne-elektriciteit niet genoeg zou hebben om minimaal 6A te doen leveren aan de laadpaal. Is er méér zonnevermogen beschikbaar, dan wordt het uiteraard opgebruikt.
Ik heb nog geen laadpaal van Alfen, ik ben juist aan het kijken een laadpaal aan te schaffen.

Eerst Alfen zelf gebeld, maar die beweerde dat de Single S geen wifi heeft. Dat klopt niet, dus denk bel een reseller.
Die bevestigde wel de wifi, maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.

Hij gaf aan dat hij niet kan terugschakelen naar 1 fase.

Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een out of the box werkende oplossing.

• flupp
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]
Ik heb nog geen laadpaal van Alfen, ik ben juist aan het kijken een laadpaal aan te schaffen.

Eerst Alfen zelf gebeld, maar die beweerde dat de Single S geen wifi heeft. Dat klopt niet, dus denk bel een reseller.
Die bevestigde wel de wifi, maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.

Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een out of the box werkende oplossing.
Ik denk niet dat ik die installateur zou willen aanbevelen. “Out of the box” zal óf duurder dan nodig zijn, óf je zult je toch enigszins moeten inwerken in een Home Automation, evcc, Loxone of nog andere (domotica-)installatie.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:08
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]
maar ook dat er 4200Watt zonnestroom moet zijn (6A op iedere fase) voordat hij gaat starten met zonneladen.

Als je paal op automatische fase switching staat gaat hij perfect laden op 1.4 kW met 1 fase (en zal hij switchen naar 3 fase zodra je meer dan 4.2 kW overschot hebt). Uiteindelijk heb ik de fase switching gewoon afgezet en staat hij hier standaard op 1 fase... zo moet hij niet nodeloos switchen en kan ik laden tot 7.2 kW wat voor mij persoonlijk voldoende is.

• Tweak_ers
r2504 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:46:
[...]

Als je paal op automatische fase switching staat gaat hij perfect laden op 1.4 kW met 1 fase (en zal hij switchen naar 3 fase zodra je meer dan 4.2 kW overschot hebt). Uiteindelijk heb ik de fase switching gewoon afgezet en staat hij hier standaard op 1 fase... zo moet hij niet nodeloos switchen en kan ik laden tot 7.2 kW wat voor mij persoonlijk voldoende is.
Ook met de single s line?

Kun je ook enkel zonneladen op 1 fase instellen en daarbuiten volledig laden op 3 fase?

Eigenlijk best vervelend dat bedrijven gewoon niet de juiste kennis paraat hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 30-12-2025 12:56 ]

• Tweak_ers
flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:57:
[...]

Ik denk niet dat ik die installateur zou willen aanbevelen. “Out of the box” zal óf duurder dan nodig zijn, óf je zult je toch enigszins moeten inwerken in een Home Automation, evcc, Loxone of nog andere (domotica-)installatie.
Het zit toch gewoon in de software van Alfen.
Ja ik betaal dan iets van €200 extra voor load balancing.

Van wat ik terug kan vinden is dat puur softwarematig.

Maar dat heb ik er wel voor over.

• flupp
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:54:
[...]
Het zit toch gewoon in de software van Alfen.
Ja ik betaal dan iets van €200 extra voor load balancing.

Van wat ik terug kan vinden is dat puur softwarematig.

Maar dat heb ik er wel voor over.
Jazeker, het is zeker een valabele setup. Maar wanneer ik het dan had over HA, evcc en consorten, dan dacht ik aan die kleine extraatjes waarbij je bijv. ook stroom uit het net kunt halen bij te weinig zonnevermogen.

Mijn ervaring, met mijn eerder beperkte zonne-installatie van 3,8 kWp (anno 2008), is echter dat hij vooral in het tussenseizoen al te vaak aan/uit slaat, bijv. ingeval van voorschuivende wolken. Ik weet niet of dat heel goed is voor de paal, en/of voor de auto.

• r2504
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:50:
[...]
Ook met de single s line?

Kun je ook enkel zonneladen op 1 fase instellen en daarbuiten volledig laden op 3 fase?
Geen idee, ik heb een Pro line... maar de fase instelling is in ieder geval voor alle modes.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:38
Ik zit hier nog op een oude firmware versie. Volgens mij iets in de 4.x. Mijn laadpaal werkt prima. Ik heb gebruik geen backoffice of laadpas om het laden te activeren. Ik gebruik niet de instelling door zoveel mogelijk via zonnestroom te laden. Ik heb dus aan een redelijk "domme" laadpaal voldoende. Dus ik ben een beetje huiverig om te updaten met al die problemen die ik hier voorbij zie komen. Het enige waarom ik zou willen update is een betere loadbalancing ervaring. Ik weet alleen niet of daar wat in verbetert is na mijn firmwareversie?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik wil alles geloven, dus begrijp mij niet verkeerd. Maar je zegt dit met een stelligheid waarbij ik dan toch niét kan verklaren waardoor het komt dat mijn (zelfgeschreven weliswaar rudimentaire mini-)backoffice een connectie openstelt, waar mijn Alfen laadpaal mee connecteert. Maar wanneer mijn backoffice de websocket handshake begint, en (dus) begint te lezen van die (TCP!) connectie met de laadpaal, heeft tegen die tijd de laadpaal die TCP (!) connectie al terug gesloten. Zie ook hier, overigens, waar ik dat probleem voor het eerst opmerkte en hier meldde.

Kan mijns inziens niet/nooit aan enige websocket instelling van mijn backoffice liggen.

En wanneer ik de laadpaal (en mijn backoffice server) terugbreng naar een unsecured versie, dan werkt het (zoals ook nu weer, nadat het enige tijd goed had gewerkt met die unsecured websocket) terug nog steeds niet.
Misschien dat het dan aan jouw eigen zelfgeschreven backoffice ligt ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• flupp
DaRealRenzel schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:52:
[...]
Misschien dat het dan aan jouw eigen zelfgeschreven backoffice ligt ?
Onmogelijk omwille van de redenen die ik al aanhaalde. Een simpele luisterende netcat constateert net hetzelfde, en ook wireshark bevestigt: na het leggen van de TCP connectie sluit de laadpaal onmiddellijk die connectie.

Dus neen, 100% zeker niet mijn luisterende TCP server-connectie.

• flupp
Kan hopelijk toch iémand bevestigen dat de Alfen laadpaalinstellingen bewaard blijven bij een firmware upgrade?

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Kris schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:32:
Na een jaartje geen electrische auto gereden te hebben heb ik er vanaf half januari weer een.

De eerste auto was een leaseauto waarvoor een Alfen Pro Single line is geinstalleerd. Ik heb de paal toen aangesloten op mn thuisnetwerk en kon verbinden met de ACE installer en de MyEve app.

Helaas weet ik het wachtwoord niet meer van de paal. Gelukkig *dacht ik) heb ik de leaflet met PRC code. Zowel MyEve als de ACE installer geven echter aan dat deze code niet correct is, zelfs niet als ik de QR code scan. SSA is enabled, dus hopelijk is de lader niet "bricked".

Is er iemand die me verder kan helpen? Ik heb geen idee wie destijds de paal heeft geinstalleerd (inmiddels ook een andere werkgever)
Iemand een idee dat hierbij kan helpen? Gebeurt het weleens dat de meegeleverde PRC code niet werkt?

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:35

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Kris schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:27:
[...]

Iemand een idee dat hierbij kan helpen? Gebeurt het weleens dat de meegeleverde PRC code niet werkt?
Ik heb voor het installeren eerst een code moeten opvragen bij de leverancier waarbij ik hem had gekocht. Daarmee neem je alle verantwoordelijkheid over.. Ander wachtwoord instellen en vergeten wordt dan je eigen probleem :X

Legion 7i i9 3080 32gb

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

flupp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:00:
[...]

Onmogelijk omwille van de redenen die ik al aanhaalde. Een simpele luisterende netcat constateert net hetzelfde, en ook wireshark bevestigt: na het leggen van de TCP connectie sluit de laadpaal onmiddellijk die connectie.

Dus neen, 100% zeker niet mijn luisterende TCP server-connectie.
Zou het niet kunnen zijn dat de Alfen laadpaal iets anders verwacht bij de TCP handshake dan wat jouw backoffice stuurt ?

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-01 13:05
oli2000 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:18:
[...]

Hallelujah!

You truly saved my day! Thank you so much.

I completely missed that there was a command icon right next to the log level filter! I spent the entire day yesterday trying to reset this internal state via every other method imaginable.

The cperase command worked instantly. As you can see in the logs, it finally removed that 'zombie' profile ID (-19930828) and the current limit immediately jumped back to the correct value:

2025-12-21T11:56:54.613Z:INFO:web_functionali:159:Executing command: 'cperase'
2025-12-21T11:56:54.628Z:INFO:db_chargingprofi:58:Removing ChargingItem with profileId=-19930828
2025-12-21T11:56:54.656Z:INFO:taskMaster.c:6376:Socket #1: no schedule
2025-12-21T11:56:54.664Z:USER:taskMaster.c:6402:Socket #1: external current limit 24.0 A
Thanks @Daveth !

Dit was voor mij ook de oplossing. Gek genoeg heb ik nooit een backoffice of ander soort aansturing gebruikt dan via Alfen. Nu met evcc bleef de limiet maar op max 6A. Na cperase is de max current terug op 16A. _/-\o_

• Mcl90
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-01 20:46
flupp schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:05:
[...]

Wat ik mij nu ook ben beginnen afvragen: ben je er wel zeker van dat de Tesla niet ingesteld is met de één of andere laadplanning en dat ie niet enkel maar (ik zeg maar zoiets) op maandagnacht tussen 1 en 6 mag laden?
Dat heb ik ook al gecontroleerd: er staat geen laadplanning ingesteld in de Tesla.
Ik ga de twee voorgestelde oplossingen die hier zijn gegeven zo snel mogelijk proberen.
Eerlijk gezegd heb ik inmiddels de hoop wel een beetje opgegeven. Ik heb hier al behoorlijk wat uren in tijd ingestoken en echt alle mogelijke instellingen nagelopen, maar tot nu toe zonder resultaat.

• flupp
DaRealRenzel schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:02:
[...]
Zou het niet kunnen zijn dat de Alfen laadpaal iets anders verwacht bij de TCP handshake dan wat jouw backoffice stuurt ?
Neen, want de laadpaal is de websocket cliënt, en die legt een TCP connectie naar de backoffice server. Eens die connectie gelegd, begint het websocket protocol. En dat betekent dat de laadpaal iets moet sturen. Echter, dat gebeurde niet. In plaats daarvan sloot de laadpaal onmiddellijk daarna al de TCP connectie. De server had nog niet eens de kans om iets te lezen.

Maar intussen werkt het terug, na een upgrade van de laadpaalfirmwareversie. Overigens vraag ik mij intussen af, @HyperBart, of je iets met die “debug-printing” backoffice van mij hebt kunnen doen, of als hij nuttig is gebleken bij het troubleshooten van jouw probleem?

• flupp
Mcl90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:09:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik inmiddels de hoop wel een beetje opgegeven. Ik heb hier al behoorlijk wat uren in tijd ingestoken en echt alle mogelijke instellingen nagelopen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Op welke firmwareversie staat de laadpaal?
Edit: laat maar, die is 7.3.0 in jouw eerdere screenshots, nieuwer krijg je ‘m niet.

[ Voor 10% gewijzigd door flupp op 30-12-2025 19:01 ]

• Kris
markklok schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb voor het installeren eerst een code moeten opvragen bij de leverancier waarbij ik hem had gekocht. Daarmee neem je alle verantwoordelijkheid over.. Ander wachtwoord instellen en vergeten wordt dan je eigen probleem :X
Maar werkte de code op de leaflet daarvoor niet en daarna wel? Of had je daarvoor zelf geen codes?

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:35

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Kris schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:43:
[...]

Maar werkte de code op de leaflet daarvoor niet en daarna wel? Of had je daarvoor zelf geen codes?
Ik had nooit een code meegekregen. Ook geen QR om te scannen. Dus heb contact opgenomen met de leverancier Joulz. Zij stuurde mij een overdrachtsdocument die ik getekend heb teruggestuurd.
Na ontvangst stuurde zij mij een mail met de tekst:

Beste Mark,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Het wachtwoord van uw laadpaal is: gfnr4BkinK4zxje8ogQF4/vLzjo=

Heeft u vragen naar aanleiding van mijn reactie? Ik hoor het graag! U kunt reageren op dit bericht en mij bereiken via onderstaande contactgegevens.

Met vriendelijke groet,

Met bovenstaande wachtwoord (voor ieder uiteraard anders) logde ik als master in en kon hem daarna aanpassen.

Legion 7i i9 3080 32gb

• Inspired
Sunri5e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:14:
Ik zit hier nog op een oude firmware versie. Volgens mij iets in de 4.x. Mijn laadpaal werkt prima. Ik heb gebruik geen backoffice of laadpas om het laden te activeren. Ik gebruik niet de instelling door zoveel mogelijk via zonnestroom te laden. Ik heb dus aan een redelijk "domme" laadpaal voldoende. Dus ik ben een beetje huiverig om te updaten met al die problemen die ik hier voorbij zie komen. Het enige waarom ik zou willen update is een betere loadbalancing ervaring. Ik weet alleen niet of daar wat in verbetert is na mijn firmwareversie?
Welke problemen heb je nu met LB dan? Vraag me af of daar heel veel in verbeterd is. Je kunt anders ook naar de laaste 6.6 versie. Zit ik zelf ook op. Stabiel en foutloos. Weet ook even niet waarom mensen naar 7 willen.

• flupp
Inspired schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:38:
[...]
Welke problemen heb je nu met LB dan? Vraag me af of daar heel veel in verbeterd is. Je kunt anders ook naar de laaste 6.6 versie. Zit ik zelf ook op. Stabiel en foutloos. Weet ook even niet waarom mensen naar 7 willen.
@Sunri5e Toch even een snelle waarschuwing! Ga NIET van 4.x INEENS naar 6.6!!! Volg de volgorde van firmwareversie updates zoals Alfen die in zijn Knowledge Base opgeeft!!!

Snelle link : https://knowledge.alfen.com/space/IN/807763969
Meer bepaald de volgorde :
https://knowledge.alfen.com/space/IN/812449793

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 17:19
Ik heb op de laatste versie de 'solar charging' op comfort weer even geprobeerd.

Zie dat het hele log dan weer volgespamt wordt met de overcurrent detection limited, zodra de auto eraan hangt. Als ik de solar charging weer uitzet zijn die meldingen ook weer verdwenen.
Het zijn zoveel meldingen dat het log geheugen weer vol komt te zitten en maar een paar dagen opslaat. Nog niet ideaal dus. Weet niet of het verder nog iets betekent als in overstroom of alleen een setpoint regeling is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzzQ3so2KLmULbsNp9KrKpErPOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiyMgkolBImRogD0zFi4OaH0.png?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Tweak_ers
Hebben jullie wat voorbeelden van thuis waarbij de Alfen laadpaal op een paal gemonteerd is?
Gewoon leuk om ideeen op te doen?

Ik twijfel aan een officiële Alfen paal, of toch een eiken paal waar ik dan de laadpaal op monteer. Dat laatste lijkt mij iets mooier.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:55
Tweak_ers schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:18:
Hebben jullie wat voorbeelden van thuis waarbij de Alfen laadpaal op een paal gemonteerd is?

Ik twijfel aan een officiële Alfen paal, of toch een eiken paal waar ik dan de laadpaal op monteer. Dat laatste lijkt mij iets mooier.
Ik heb mijn paal binnenshuis gemonteerd en de een laadkabel op maat in de oprit laten inwerken.
Vervolgens 2 eiken paaltjes samen gelijmd en in een "dakje" vanboven laten zagen en daar een houdertje voor de Type 2 stekker op gevezen. Laadkabel komt uit de grond tussen de planten onder de schors naar het paaltje.

Laden is op het knopje duwen om de houder te unlocken, de kabel 50cm in de lucht bewegen en insteken. Hij gaat dan ook zo goed als altijd aan de stekker en evcc doet dan alles met de planning.

• mvdtillaart
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-01 12:10
Wellicht dat iemand me verder kan helpen. Ik heb een Alfen Pro Line lader uit 2020. Deze is nog nooit geupdate. Nu heb ik een eerste update gedaan, tijdens deze update werd gevraagd om een wachtwoord in te stellen. Dit heb ik gedaan wachtwoord opgeschreven, goed gecontroleerd maar na de update geeft de paal aan dat het wachtwoord niet goed is...

Wat kan ik nu doen aangezien de paal zo oud is dat het mee geleverde wachtwoord toen nog niet bestond..

Heeft iemand een idee?

• flupp
mvdtillaart schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:00:
Wellicht dat iemand me verder kan helpen. Ik heb een Alfen Pro Line lader uit 2020. Deze is nog nooit geupdate. Nu heb ik een eerste update gedaan, tijdens deze update werd gevraagd om een wachtwoord in te stellen. Dit heb ik gedaan wachtwoord opgeschreven, goed gecontroleerd maar na de update geeft de paal aan dat het wachtwoord niet goed is...

Wat kan ik nu doen aangezien de paal zo oud is dat het mee geleverde wachtwoord toen nog niet bestond..

Heeft iemand een idee?
Van welke versie naar welke versie deed je de update?

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb mijn paal binnenshuis gemonteerd en de een laadkabel op maat in de oprit laten inwerken.
Vervolgens 2 eiken paaltjes samen gelijmd en in een "dakje" vanboven laten zagen en daar een houdertje voor de Type 2 stekker op gevezen. Laadkabel komt uit de grond tussen de planten onder de schors naar het paaltje.

Laden is op het knopje duwen om de houder te unlocken, de kabel 50cm in de lucht bewegen en insteken. Hij gaat dan ook zo goed als altijd aan de stekker en evcc doet dan alles met de planning.
Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitziet, heb je een foto die je wil delen?

• mvdtillaart
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-01 12:10
flupp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Van welke versie naar welke versie deed je de update?
`
Er stond versie 4.10 op en ik ben naar NG9xx 5.6.1-4381-A gegaan volgens de procedure op de Alfen site:
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Dit heb ik met de ACE service installer tool gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door mvdtillaart op 02-01-2026 11:10 ]

• r2504
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yZvmgfd6suJoKhcVF9dQHJLgZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgTxH7xLZGK8fgBPuW7gNkhQ.jpg?f=fotoalbum_large
Best tevreden over de originele Alfen sokkel en paal... best wel even wat Google'n want de prijzen verschillen soms stevig.

[ Voor 3% gewijzigd door r2504 op 02-01-2026 11:24 ]

• Inspired

Ik heb een (oudere) langere Alfen grondpaal. Vind dat best prima. Kan wel ff een foto schieten straks. Deze palen pik je voor een paar tientje op via MP. Kabels kunnen ook mooi erdoor.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
mvdtillaart schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:00:

Heeft iemand een idee?
Geheel even geheel spanningsloos maken voor een minuut of 10 en evt een oudere versie van de installer proberen?

Whoop!

• HyperBart
Ondertussen wat verder met het avontuur van de Alfen met socket.
Op zich gaat alles goed maar ook de setting van continue lijkt ergens gehinderd te worden.
Als we de laadkabel aan de zijde van de auto uit trekken en laten steken in het laadstation en we komen terug en hangen de wagen er weer aan dan begint het laadstation niet met laden.
We moeten dan expliciet de kabel nog eens uit het station halen en er terug in steken om het laden te starten.

In ACE eens gaan kijken en die meldt code 304 wat overeenkomt met het gedrag, maar kan je dat niet uitzetten?
@Daveth wil jij eens meedenken?

Uit de service pagina's:
304 Laden nog niet begonnen. Sluit de
kabel weer aan om door
te gaan.
Kabel is meer dan 2
minuten aangesloten
zonder dat een
laadsessie is gestart.
• Sluit de kabel weer aan en start in de vol-
gende 2 minuten een nieuwe laadsessie.
• Neem contact op met de serviceafdeling
van de leverancier van uw laadstation.
Cable connected
without tag
remove cable
retry.
NoError NoError

• flupp
@HyperBart1 vraag en 1 suggestie…
  • Welk(e) OCPP events krijg je precies, enerzijds bij het ontkoppelen van de laadkabel aan de autokant, en anderzijds van de laadkabel aan laadpaalkant?
  • ik vermoed dat je niet zou hoeven loskoppelen aan laadpaalkant wanneer je bij het “Authorize” event (OCPP 1.6 versie) de waarde “Accepted” aan de laadpaal zou teruggeven.
En voor wat het waard is, in een latere versie van mijn mini-backoffice, heb ik bruikbaardere print-outs van de informatie van de verschillende OCPP 1.6 berichten beschikbaar. Die zitten nog niet in die github repository van mij, maar als je die setup met die mini-backoffice al deed, dan zou ik ze er wel nog kunnen instoppen, en jij zou dan na een git update van die branch van mij al die uitgebreidere informatie kunnen zien. Just saying…

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:38
Hoe kun je eigenlijk controleren of dat loadbalancing wel werkt? Ik heb soms dat als ik op dagen zoals nu naar de energiemeter kijk in de meterkast hij constant 17kw + staat te trekken. De warmtepomp staat dan aan en en er staat een auto te laden. Je zou dan toch denken dat de loadbalancing wat zou gaan moeten doen? Ik merk niets van het terugschakelen van het laden van de auto.

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 23:43
Bij 17kw werkt het toch perfect? Er vanuit gaande dat je een 3x25A aansluiting hebt, kun je max 17kw afnemen, dus als ie hem daar op houdt werkt het.

Met hoeveel vermogen wordt er geladen op dat moment? Als het goed is gaat dat vermogen omlaag als je boven de 25A per fase uit dreigt te komen.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 19:38

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:57:
Ondertussen wat verder met het avontuur van de Alfen met socket.
Op zich gaat alles goed maar ook de setting van continue lijkt ergens gehinderd te worden.
Als we de laadkabel aan de zijde van de auto uit trekken en laten steken in het laadstation en we komen terug en hangen de wagen er weer aan dan begint het laadstation niet met laden.
We moeten dan expliciet de kabel nog eens uit het station halen en er terug in steken om het laden te starten.

In ACE eens gaan kijken en die meldt code 304 wat overeenkomt met het gedrag, maar kan je dat niet uitzetten?
Dan moet je de laadpaal configureren als 'vaste' kabel om dat gedrag te krijgen volgens mij.

Zie marciej123 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Wij laten hier ook de kabel steeds zitten en dan bij het inpluggen in de auto ook even uit en meteen weer in de Alfen.

Was nog van plan dit een keer te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koen Hendriks op 03-01-2026 15:20 ]

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:45
Koen Hendriks schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Dan moet je de laadpaal configureren als 'vaste' kabel om dat gedrag te krijgen volgens mij.

Wij laten hier ook de kabel steeds zitten en dan bij het inpluggen in de auto ook even uit en meteen weer in de Alfen.

Als extra heb ik de volgende settings aangepast voor de simulatie van een vaste kabel:
Connection timeout op 0sec (geen timeout)
Authorization timeout op 0 sec (geen timeout)

Dan hoef je alleen maar de auto te pluggen en werkt het zonder verdere handelingen.
Ik heb met sw 7.3.0 op een Eve Duo Pro nu wel regelmatig crashes door een memory leak.
Misschien heeft dat met deze settings te maken, maar daar ben ik nog niet uit.
Dus of dit de juiste oplossing is weet ik niet zeker.

• Inspired
Sunri5e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:30:
Hoe kun je eigenlijk controleren of dat loadbalancing wel werkt? Ik heb soms dat als ik op dagen zoals nu naar de energiemeter kijk in de meterkast hij constant 17kw + staat te trekken. De warmtepomp staat dan aan en en er staat een auto te laden. Je zou dan toch denken dat de loadbalancing wat zou gaan moeten doen? Ik merk niets van het terugschakelen van het laden van de auto.
Nog even een fase zwaarde belasten met een waterkoker/oven met snelvoorverwarmen of paar inductieplaten op boost aanzetten.

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:18:
[...]

_/-\o_ O+

Bedankt om me op deze post te wijzen.
Je blijft Tweaker (en een tikkeltje lui) dus ik heb zonet al eens geprobeerd zonder de box open te doen en kan bevestigen dat met de volgende settings je een Alfen Socket kan omvormen naar een modelletje met vaste kabel als privé laadpaal (dus zonder backend):

Powersettings, Connector 1, Connector type == fixed cable
Authorization, Car, Disconnect Action == Continue
Authorization, Car, Disconnect timeout (s) == 10
Authorization, Authorization, Authorization mode == Plug & Charge
Authorization, Authorization, Plug & Charge ID == [Je Alfen Nummer]
Authorization, Authorization, Connection time out == 120s
AudioHome schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Als extra heb ik de volgende settings aangepast voor de simulatie van een vaste kabel:
Connection timeout op 0sec (geen timeout)
Authorization timeout op 0 sec (geen timeout)

Dan hoef je alleen maar de auto te pluggen en werkt het zonder verdere handelingen.
Ik heb met sw 7.3.0 op een Eve Duo Pro nu wel regelmatig crashes door een memory leak.
Misschien heeft dat met deze settings te maken, maar daar ben ik nog niet uit.
Dus of dit de juiste oplossing is weet ik niet zeker.

• helm71
  • Laatst online: 20:06
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Nog even een fase zwaarde belasten met een waterkoker/oven met snelvoorverwarmen of paar inductieplaten op boost aanzetten.
Precies hoe ik het gedaan heb, met de waterkoker langs de stopcontacten :-)

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-01 00:06
Ik vroeg me af of er hier ook tweakers zijn die twee Alfen laadpalen hebben. Hoe gaat het dan met de loadbalancing? Gaan ze elkaar in de weg zitten of niet? Of heeft een van jullie ervaring met de Smart Charging Network-licentie?

Ik overweeg vanwege het gemak om een tweede laadpaal op de oprit te plaatsen maar ben wel benieuwd in hoeverre ze elkaar niet tegenwerken.

• HyperBart
GerjanT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:
Ik vroeg me af of er hier ook tweakers zijn die twee Alfen laadpalen hebben. Hoe gaat het dan met de loadbalancing? Gaan ze elkaar in de weg zitten of niet? Of heeft een van jullie ervaring met de Smart Charging Network-licentie?

Ik overweeg vanwege het gemak om een tweede laadpaal op de oprit te plaatsen maar ben wel benieuwd in hoeverre ze elkaar niet tegenwerken.
Ik vond de licentiestructuur rond LB vs SCN bij Alfen redelijk wazig. Webshops lijken daar de ene keer onderscheid in te maken en dan weer niet.

De functionaliteit as such was wel “ok” maar met twee palen niet voldoende voor de meerprijs. (Uitgaand van LB en SCN aparte prijs).

Ik heb uiteindelijk all-in op evcc gezet.
Die laat me doe om “demand based” de auto’s te laden hier thuis. Mbv de planner van evcc staan beide wagens op de juiste gezette tijden met de gewenste SoC’s klaar. Dit met goedkoopste stroom en met altijd een beetje ruimte om overtollige PV bij te laden.

@GerjanT ik had de PDF ook nog openstaan van SCN:
https://knowledge.alfen.c..._Single_NG910%2B_V2.0.pdf

Vanaf hoofdstukje 6 wordt het interessant, (opletten, de afbeelding van wat er gebeurt in de stappen staat altijd BOVEN de tekst).

Afhankelijk van 3 fasen of 1 fase zie je dat het met een aansluiting van 25A en 2 wagens in het geval van 3F snel afschakelen kan worden als er hier en daar in huis ook nog wat verbruik is.
Het geniet dan mijn voorkeur om planmatiger op te laden met evcc.
Alfen heeft geen inzicht in hoeveel er geladen dient te worden en tegen welk tijdstip en dat is net eigenlijk wat je wil: op het moment dat er gereden moet worden genoeg SoC hebben om je ritje(s) te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2026 10:12 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
GerjanT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:

Eve Double op de kop tikken en die plaatsen is wellicht het handigst en snelst.
https://www.marktplaats.n...adpaal-met-voet-betonblok
deze moet wat goedkoper kunnen lijkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Heinemancp op 05-01-2026 07:11 ]

• VidaR-9
  • Laatst online: 22:38
JanHenk schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Nee, waarom? Als jouw tarief bijv. 25 cent (all-in, dus incl. btw, energiebelasting is etc.) is en je geeft dat door, dan zou je 25 cent (btw vrij) moeten ontvangen.

[...]

Dat snap ik niet, krijg jij inclusief btw uitbetaald? Ga je aangifte doen en die afdragen dan? Volgens mij is dat gewoon vrij van btw...

Hoe je iets moet instellen in iedere backoffice heb ik geen verstand van, maar de fiscale principes zijn wel gelijk.
Ik ben hier nog even verder achteraan gegaan en volgens 50Five krijg ik een factuur inclusief BTW omdat ik met de laadpas van mijn leaseauto laadt en zij dat zien als levering aan derden.

Een vriend van me heeft ook 50Five, maar dan met een 50Five laadpas en die krijgt wel een factuur vrij van BTW onder de noemer Vergoeding werkgever.

Ik ga nog eens met collega's polsen hoe dat bij hun werkt, want bij een nieuwe leaseauto krijgen we een nieuwe laadpas en die is meestal niet van backoffice provider.

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:42
VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Ik ben hier nog even verder achteraan gegaan en volgens 50Five krijg ik een factuur inclusief BTW omdat ik met de laadpas van mijn leaseauto laadt en zij dat zien als levering aan derden.

Een vriend van me heeft ook 50Five, maar dan met een 50Five laadpas en die krijgt wel een factuur vrij van BTW onder de noemer Vergoeding werkgever.

Ik ga nog eens met collega's polsen hoe dat bij hun werkt, want bij een nieuwe leaseauto krijgen we een nieuwe laadpas en die is meestal niet van backoffice provider.
Ik heb ook 50Five als backoffice bij mijn leaseauto van Arval en gebruik een MTC laadpas van Arval. Ik krijg een factuur inclusief BTW van 50Five ter vergoeding van de stroom die ik verbruik met thuisladen.
Voor het verrekenen van mijn laadkosten moet ik van 50Five mijn stroomtarief omrekenen naar een tarief exclusief BTW en die aan hun doorgeven en vervolgens vergoeden zij dit bedrag dan weer inclusief BTW terug.
Rekenvoorbeeld: Mijn daadwerkelijk stroomkosten thuis volgens mijn energiecontract zijn 25 cent per kWh. Ik moet dan van 50Five als stroomprijs 25/1,21 = 20,22 cent opgeven. Vervolgens krijg ik dan die 20,66 + 21% BTW a 4,33 cent vergoed, waardoor je samen weer op 25 cent zit.

• VidaR-9
  • Laatst online: 22:38
marco.n schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Ik heb ook 50Five als backoffice bij mijn leaseauto van Arval en gebruik een MTC laadpas van Arval. Ik krijg een factuur inclusief BTW van 50Five ter vergoeding van de stroom die ik verbruik met thuisladen.
Voor het verrekenen van mijn laadkosten moet ik van 50Five mijn stroomtarief omrekenen naar een tarief exclusief BTW en die aan hun doorgeven en vervolgens vergoeden zij dit bedrag dan weer inclusief BTW terug.
Rekenvoorbeeld: Mijn daadwerkelijk stroomkosten thuis volgens mijn energiecontract zijn 25 cent per kWh. Ik moet dan van 50Five als stroomprijs 25/1,21 = 20,22 cent opgeven. Vervolgens krijg ik dan die 20,66 + 21% BTW a 4,33 cent vergoed, waardoor je samen weer op 25 cent zit.
Ja dat is dus exact het issue. Die 25 cent zou je dus buiten de BTW moeten terugkrijgen, dus met 0% BTW ipv die 21 cent + 4 cent BTW.

Dat ziet er dan op je factuur zo uit (dus zonder BTW regel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPJlb9TKACjMj-vEyeF68hLLIB4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DhLuXBZo9ixtjrukoFgNsnCL.jpg?f=user_large

Terwijl ik (en jij denk ook) zo’n factuur krijg inclusief BTW:
Eerste regel is 0 tarief = privé auto
Tweede regel is vergoeding = leaseauto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1vLOUWahy8Txb0aeJur6t46rpE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/juYvoiIB8atDZT57fIPppaH8.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door VidaR-9 op 05-01-2026 21:36 ]

• marco.n
VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Ja dat is dus exact het issue. Die 25 cent zou je dus buiten de BTW moeten terugkrijgen, dus met 0% BTW ipv die 21 cent + 4 cent BTW.
Ja mee eens. Ik heb het ook vanaf dag 1 een vreemde constructie gevonden waar naar mijn idee nu 2x BTW wordt geheven over dezelfde kWh.

• marco.n
VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Terwijl ik (en jij denk ook) zo’n factuur krijg inclusief BTW:

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad optie 2 met 2 losse regels totaal en maatstaf BTW

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

marco.n schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Ja mee eens. Ik heb het ook vanaf dag 1 een vreemde constructie gevonden waar naar mijn idee nu 2x BTW wordt geheven over dezelfde kWh.
Er wordt geen twee keer btw geheven, maar er wordt voor gezorgd dat de werkgever de betaalde BTW over de geladen stroom kan terugvorderen.

Het zit namelijk zo. Op het moment dat jij 1 kWh vanuit je eigen stroomaansluiting in je leaseauto stopt, heb jij feitelijk een zakelijke uitgave met prive middelen betaald. Je hebt namelijk 1 kWh gekocht van je energieleverancier, voor 25 cent inclusief BTW. Dit is een zakelijke uitgave geworden toen je die kWh in je auto hebt geladen.
Zakelijke uitgaven mag je bij je werkgever declareren. Dus jouw werkgever betaalt jou 25 cent terug.
Maar omdat jij niet BTW plichtig bent (en dus ontvangen BTW niet af kan dragen en/of betaalde BTW niet kan terugvorderen) wordt een declaratie in feite zonder BTW uitbetaald. De BTW zit er wel in (want die heb jij ook aan afgenomen stroom betaald), maar staat niet apart op de factuur.
Maar jouw werkgever wil wel graag een factuur van de aan jou betaalde stroom met BTW, want die kan die BTW wel verrekenen. Bij een normale zakelijke uitgave betekent dit dat jij een bonnetje met BTW moet inleveren bij je declaratie, zodat je werkgever uiteindelijk kan aantonen dat wat aan jou betaald is een vergoeding voor zakelijke uitgaven is, en geen verkapt loon. En dat hij met dat bonnetje de betaalde BTW terug kan vorderen.
Nou gaat het erg lastig worden als jij voor elke laadsessie een declaratie moet gaan maken, en dus ook voor elke laadsessie van je netbeheerder een aparte factuur moet gaan vragen. Dat is geen doen. Dus komt de backoffice er tussen, die dat administratieve stukje afhandelt.
Zij mogen dat op twee manieren doen. Ofwel ze geven jou periodiek een creditfactuur met daarop de BTW, net zoals je van elk willekeurig ander bedrijf een creditfactuur zou krijgen, en betalen het totaalbedrag aan je uit,
Ofwel ze betalen een voor de BTW onbelaste vergoeding ter hoogte van jouw totale stroom tarief inclusief EB en BTW.
Het eerste geval is betalen van gemaakte kosten, het tweede geval is vergoeden van gemaakte kosten.
Uiteindelijk krijgt jouw werkgever van de backoffice een factuur met daarop de aan jou betaalde kosten. Daar staat dan de BTW weer apart op, zodat jouw werkgever die weer kan verrekenen.
Maar er wordt geen twee keer BTW betaald over dezelfde kWh stroom. Uiteindelijk betaalt de werkgever de BTW aan de backoffice, die dat weer aan jou doorgeeft, zodat jouw betaalde BTW over je stroom gecompenseerd wordt.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@DaRealRenzel Je uitleg begint goed maar op gegeven moment neem je een afslag die, in mijn ogen, niet klopt.

Jij als particulier hebt een energiecontract met een energieleverancier gesloten. Deze (en de facturen) staat op jouw naam en niet op naam van je werkgever. Cruciaal detail.

Je zou zonder backoffice je kosten kunnen declareren. Je kosten bestaan dan uit het tarief inclusief btw. Immers moet jij dat gewoon betalen aan je leverancier en kun je het niet terug krijgen op een of andere manier. Wanneer je 25 cent declareert, kan je werkgever 25 cent uitbetalen maar geen voorbelasting (btw) verrekenen. Immers staat de factuur van de elektriciteit niet op zijn naam. Hij neemt de volledige 25 cent in de kosten.

Met een backoffice ertussen krijg jij nog steeds je 25 cent van de backoffice, maar moet de backoffice wel met btw factureren aan de laadpashouder (of met wat partijen er nog tussen, maakt in casu niet uit). De backoffice betaalt aan jou 25 cent, en factureert 30,25 cent inclusief btw door.

Je werkgever krijgt dan een nota van 30,25 cent, op zijn naam, en trekt de btw voorbelasting af. Per saldo dus 25 cent kosten. Net als situatie 1.

Je ziet dus dat de btw voor thuisladen nooit* ergens verrekend kan worden. Soms is het zelfs dubbel nadelig als je werkgever geen btw belaste prestaties verricht en dus geen voorbelasting kan verrekenen. Dan zou er 30,25 cent in de kosten belanden en geen btw verrekend kunnen worden. In zo’n geval is het beter om geen backoffice te gebruiken.

* Met een eenmanszaak, dus als eigen baas, zou het kunnen, mits het leveringscontract op jouw naam staat als ondernemer zijnde.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Bive
  • Laatst online: 07-01 10:11
goedemorgen iedereen

ik ben op zoek naar een laadpaal die met solarcharging kan werken. Voor de rest hoeft die niet teveel franjes te hebben. We hebben kantoor aan huis en doen weinig kilometers dus de auto hoeft niet snel op te laden. Ik kwam uit op de alfen S.
Op dit moment heb ik een homewizard aan de digitale meter hangen en die zou ik graag nog verder gebruiken.
Een verkopen vertelde me dat de alfen kan connecteren met Homewizard ofwel kan aangesloten worden op de p1 dmv een splitter. Wat is het beste?
Een verkoper van een ander merk raadde dan weer af om een derde partij (bv Homewizard) er tussen te zetten.
Wat zijn de ervaringen hier?

• HyperBart
Bive schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:59:
goedemorgen iedereen

ik ben op zoek naar een laadpaal die met solarcharging kan werken. Voor de rest hoeft die niet teveel franjes te hebben. We hebben kantoor aan huis en doen weinig kilometers dus de auto hoeft niet snel op te laden. Ik kwam uit op de alfen S.
Op dit moment heb ik een homewizard aan de digitale meter hangen en die zou ik graag nog verder gebruiken.
Een verkopen vertelde me dat de alfen kan connecteren met Homewizard ofwel kan aangesloten worden op de p1 dmv een splitter. Wat is het beste?
Een verkoper van een ander merk raadde dan weer af om een derde partij (bv Homewizard) er tussen te zetten.
Beiden zijn mogelijk en werken prima.
Een splitter (als je geen goede koopt) wil nog wel eens problemen geven. Het is "simpeler" als je dus een Homewizard P1 dongle alleen er in steekt want dan is het allemaal iets meer "1 op 1 relatie", het enige verschil is dat de Alfen dan tegen de HWP1 babbelt om de P1/DSMR data op te halen waar dat anders direct via het kabeltje loopt (maar dat kan dan ook weer vervelend zijn om te leggen).

Mijn advies? Ga voor die HWP1, dan heb je in het appje van Homewizard ook nog eens mooi alle gegevens en dat werkt gewoon prima.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2026 10:09 ]

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:09
Goedemorgen,

Ik zit een beetje met een issue. 19 December leaseauto ingeleverd, ik had ruim van te voren bij de backoffice (Awesems) aangegeven dat ik de laadpaal privé zou gaan beheren en dus om de inloggegevens vroeg op 19 december. 19 December kwam en geen inloggegevens. Hun waren 2 weken dicht daarna.

Ik dus via de website van Alfen de software gedownload en via een speciale pagina om inloggegevens gevraagd zodat ik kon inloggen op de software. Laadpaal vervolgens op standalone gezet en plug&charge. Dit doet het gewoon perfect maar zijn de inloggegevens van de software ook daadwerkelijk de inloggegevens van de paal zelf?

Afgelopen maandag weer de backoffice gecontacteerd om de inloggegevens, hun zeggen dat ze die naar de nieuwe backoffice hebben gestuurd die zonder mij weten op 15 december bij mij voor de deur stonden, ik heb ze weggestuurd omdat ik de week erop de laadpaal privé zou gaan beheren. Ik gelijk met de nieuwe backoffice contact opgenomen maar mijn paal staat dus ook niet in hun systeem.

Iemand een soortgelijke ervaring? en zijn de inloggegevens van de software voldoende voor de paal?

• HyperBart
Rickrebr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:13:
Goedemorgen,

Ik zit een beetje met een issue. 19 December leaseauto ingeleverd, ik had ruim van te voren bij de backoffice (Awesems) aangegeven dat ik de laadpaal privé zou gaan beheren en dus om de inloggegevens vroeg op 19 december. 19 December kwam en geen inloggegevens. Hun waren 2 weken dicht daarna.

Ik dus via de website van Alfen de software gedownload en via een speciale pagina om inloggegevens gevraagd zodat ik kon inloggen op de software. Laadpaal vervolgens op standalone gezet en plug&charge. Dit doet het gewoon perfect maar zijn de inloggegevens van de software ook daadwerkelijk de inloggegevens van de paal zelf?

Afgelopen maandag weer de backoffice gecontacteerd om de inloggegevens, hun zeggen dat ze die naar de nieuwe backoffice hebben gestuurd die zonder mij weten op 15 december bij mij voor de deur stonden, ik heb ze weggestuurd omdat ik de week erop de laadpaal privé zou gaan beheren. Ik gelijk met de nieuwe backoffice contact opgenomen maar mijn paal staat dus ook niet in hun systeem.

Iemand een soortgelijke ervaring? en zijn de inloggegevens van de software voldoende voor de paal?
Beetje wazig verhaal.
Eerste alinea zeg je dat je de laadpaal prive gaat beheren.
Tweede alinea zeg je dat je dit ook gedaan hebt
Derde alinea komt er opeens "de nieuwe backoffice" bij.

Ik kan 1+2 niet rijmen met de 3de alinea.

Er zijn 2 types van inlog bij Alfen, de zogenaamde username en password als ACE gebruiker, die geef je hier in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGSeG8xFmHyHLVUc9Q9C7c_N2jo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WzVnvDwC1RxRtTKf4mhQvX8T.png?f=user_large

Bovenstaande credentials zijn niet zo bijzonder, er zijn universele zoals de gekende/universele "radomskir" of je kan er ook ter persoonlijke titel opvragen, dan maakt Alfen voor jou zo een username/password om in ACE te werken.

Als je dat gedaan hebt krijg je een lijstje links met alle palen die ontdekt zijn in je netwerk en als je er eentje openklikt dan krijg je dit:

En dan heb je het wachtwoord "per paal" en die geef je hier in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xu-d-MzbnSGEaIbAPMusb_8SBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JMRkxwLzPW3LatbK0NtSZGFD.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2026 10:54 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:53
Rickrebr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:13:
Goedemorgen,

Je moet inloggen in de ACE installer en vervolgens jouw laadpaal selecteren. Dan moet je inloggen in de laadpaal. Blijkbaar is dat ook gelukt anders kun je hem niet op op standalone en plug&charge instellen?
En waar komt de nieuwe backoffice opeens vandaan?

• Rickrebr
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Beetje wazig verhaal.
Eerste alinea zeg je dat je de laadpaal prive gaat beheren.
Tweede alinea zeg je dat je dit ook gedaan hebt
Derde alinea komt er opeens "de nieuwe backoffice" bij.

Ik kan 1+2 niet rijmen met de 3de alinea.

Er zijn 2 types van inlog bij Alfen, de zogenaamde username en password als ACE gebruiker, die geef je hier in:

[Afbeelding]

Bovenstaande credentials zijn niet zo bijzonder, er zijn universele zoals de gekende/universele "radomskir" of je kan er ook ter persoonlijke titel opvragen, dan maakt Alfen voor jou zo een username/password om in ACE te werken.

Als je dat gedaan hebt krijg je een lijstje links met alle palen die ontdekt zijn in je netwerk en als je er eentje openklikt dan krijg je dit:

En dan heb je het wachtwoord "per paal" en die geef je hier in:
[Afbeelding]
Ja misschien wat onhandig geschreven.

1. ik zat bij awesems via werkgever
2. zonder mijn weten is mijn werkgever veranderd naar een andere backoffice die in de week van 15 december de simkaart kwam wisselen. Hun weg gestuurd omdat ik een week later de paal zelf in beheer zou nemen.
3. Maandag contact opgenomen met awesems voor de inloggegevens. Hun sturen mij door naar de nieuwe backoffice van de werkgever, die zeggen we hebben je laadpaal niet in beheer (Logisch want ik heb ze weggestuurd).

4. In je eerste afbeelding daarvan heb ik de inloggegevens, zodra ik dus inlog in de ACE installer zie ik aan de linkerkant gelijk mijn laadpaal en kan ik dingen wijzigen, die tweede afbeelding van jou krijg ik niet.

Hopelijk zo wat duidelijker?
remmuz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Je moet inloggen in de ACE installer en vervolgens jouw laadpaal selecteren. Dan moet je inloggen in de laadpaal. Blijkbaar is dat ook gelukt anders kun je hem niet op op standalone en plug&charge instellen?
En waar komt de nieuwe backoffice opeens vandaan?
Zie mijn reactie hierboven.

• HyperBart
Rickrebr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Ja misschien wat onhandig geschreven.

1. ik zat bij awesems via werkgever
2. zonder mijn weten is mijn werkgever veranderd naar een andere backoffice die in de week van 15 december de simkaart kwam wisselen. Hun weg gestuurd omdat ik een week later de paal zelf in beheer zou nemen.
3. Maandag contact opgenomen met awesems voor de inloggegevens. Hun sturen mij door naar de nieuwe backoffice van de werkgever, die zeggen we hebben je laadpaal niet in beheer (Logisch want ik heb ze weggestuurd).

4. In je eerste afbeelding daarvan heb ik de inloggegevens, zodra ik dus inlog in de ACE installer zie ik aan de linkerkant gelijk mijn laadpaal en kan ik dingen wijzigen, die tweede afbeelding van jou krijg ik niet.

Hopelijk zo wat duidelijker?

[...]

Zie mijn reactie hierboven.
Dat impliceert dat je oudere firmware hebt waar nog geen wachtwoorden per paal zijn, draai je toevallig nog ergens firmware 4 of lager? Dat kan de reden zijn.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:58

m-vw

Dus?

r2504 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:46:
[...]

Ik ben in het bezit van een Single Pro-line die op 3 fase is aangesloten.
Om maximaal van mijn overschot gebruik te maken, maar toch constant te kunnen laden, maak ik gebruik van de comfort optie. dit werkt op zich goed, maar de lader lijkt niet om te willen schakelen naar 1 fase.

Als ik mijn laadvermogen expres lager dan 4,2kW instel dan wordt er echter niet geschakeld naar 1 fase.

Als ik in mijn app kijk zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdMyrzT48ZCjBbyYKkiodo2rbV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrITF01TvMVmHltRzovX9gWf.jpg?f=fotoalbum_large

1 fase zou dus mogelijk moeten zijn.
Welke instelling mis ik?

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

JanHenk schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:04:
@DaRealRenzel Je uitleg begint goed maar op gegeven moment neem je een afslag die, in mijn ogen, niet klopt.

Jij als particulier hebt een energiecontract met een energieleverancier gesloten. Deze (en de facturen) staat op jouw naam en niet op naam van je werkgever. Cruciaal detail.

Je zou zonder backoffice je kosten kunnen declareren. Je kosten bestaan dan uit het tarief inclusief btw. Immers moet jij dat gewoon betalen aan je leverancier en kun je het niet terug krijgen op een of andere manier. Wanneer je 25 cent declareert, kan je werkgever 25 cent uitbetalen maar geen voorbelasting (btw) verrekenen. Immers staat de factuur van de elektriciteit niet op zijn naam. Hij neemt de volledige 25 cent in de kosten.

Met een backoffice ertussen krijg jij nog steeds je 25 cent van de backoffice, maar moet de backoffice wel met btw factureren aan de laadpashouder (of met wat partijen er nog tussen, maakt in casu niet uit). De backoffice betaalt aan jou 25 cent, en factureert 30,25 cent inclusief btw door.

Je werkgever krijgt dan een nota van 30,25 cent, op zijn naam, en trekt de btw voorbelasting af. Per saldo dus 25 cent kosten. Net als situatie 1.

Je ziet dus dat de btw voor thuisladen nooit* ergens verrekend kan worden. Soms is het zelfs dubbel nadelig als je werkgever geen btw belaste prestaties verricht en dus geen voorbelasting kan verrekenen. Dan zou er 30,25 cent in de kosten belanden en geen btw verrekend kunnen worden. In zo’n geval is het beter om geen backoffice te gebruiken.

* Met een eenmanszaak, dus als eigen baas, zou het kunnen, mits het leveringscontract op jouw naam staat als ondernemer zijnde.
Ik zeg ook niet dat facturen van mijn stroomaansluiting op naam van de werkgever staan. Natuurlijk staan die op eigen naam. Maar als particulier kan ik geen BTW factuur maken voor mijn werkgever zodat hij de geladen stroom kan betalen. DUs de enige manier om mijn geld terug te krijgen voor geladen stroom (wat dus door mij betaalde zakelijke kosten zijn) is via een declaratie voor vergoeding van zakelijk gemaakte kosten.
Als ik zakelijke kosten declareer bij de werkgever, dan MOET de werkgever daarvoor BTW bonnetjes bijhouden, zodat de belastingdienst kan controleren dat er niet stiekem toch loon uitbetaald wordt. Vandaar de stelling dat zonder backoffice ik aan mijn energieboer een specifieke factuur moet vragen voor die specifiek geladen stroom, want als particulier kan ik geen BTW factuur maken.
vandaar de backoffice, die kunnen per laadsessie specificeren hoeveel stroom er geladen is, en tegen welk tarief. Dat tarief geef ik door aan de backoffice (of is een afgesproken tarief), en dat tarief is inclusief alle belastingen.
Als ik, zoals jij stelt, 25 cent direct bij de werkgever declareer, dan zal de belastingdienst deze declaratie niet goedkeuren als zakelijke kosten, want er staat geen BTW bon tegenover. Dan word dat bedrag gezien als een onbelaste betaling en bij mij als inkomen (loon) aangemerkt, en mag ik er dus IB over betalen.
Omdat de betaling door de backoffice aan mij inclusief alle belastingen is, kan en zal de backoffice ook naar de werkgever daar geen BTW over berekenen. De backoffice factureert dan dus 25 cent inclusief BTW, ofwel 20.6 cent exclusief BTW naar de werkgever. ALs ze meer in rekening brengen kan dat alleen als dat afgesproken is, dat ze voor hun diensten een toeslag op de aan mij betaalde kwh prijs zetten.

linksom of erchtsom maakt het verder niet uit, de backoffice zorgt er voor dat een vergoeding van particulier geladen stroom in de zakelijke auto niet als inkomsten maar als zakelijke kosten aan mij betaald kunnen worden, en dat de werkgever voor die kosten tocg netjes de BTW kan verrekenen, net zoals die dat kan met stroom geladen van een publieke laadpaal.

• Rickrebr
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Dat impliceert dat je oudere firmware hebt waar nog geen wachtwoorden per paal zijn, draai je toevallig nog ergens firmware 4 of lager? Dat kan de reden zijn.
Ja klopt, de paal zit nog op firmware 4.

• Inspired
m-vw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Ik ben in het bezit van een Single Pro-line die op 3 fase is aangesloten.
Om maximaal van mijn overschot gebruik te maken, maar toch constant te kunnen laden, maak ik gebruik van de comfort optie. dit werkt op zich goed, maar de lader lijkt niet om te willen schakelen naar 1 fase.

Als ik mijn laadvermogen expres lager dan 4,2kW instel dan wordt er echter niet geschakeld naar 1 fase.

Als ik in mijn app kijk zie ik dit:
[Afbeelding]

1 fase zou dus mogelijk moeten zijn.
Welke instelling mis ik?
Waar staat je comfort level op ingesteld? Wel op 1.4kW of op 4.2kW?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:58

m-vw

Dus?

Inspired schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Waar staat je comfort level op ingesteld? Wel op 1.4kW of op 4.2kW?
Beide geprobeerd.
De laatste poging (1,4kW) had als resultaat dat de laadsessie gepauzeerd werd.
Maar als er geen andere instelling is dan degene die in mijn screenshot zichtbaar is, zal bij de volgende laadsessie nog eens kijken of er niets anders is wat de zaak kan beïnvloeden.

• HyperBart
Rickrebr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ja klopt, de paal zit nog op firmware 4.
Dan heb je inderdaad geen paal-gebaseerd wachtwoord.
Dat is een relatief oude firmware, maar als ze werkt dan is het prima.
Je kan overwegen om een specifiek upgrade pad uit te voeren maar als je geen nood er aan hebt zou ik het niet doen.

Dan moet je een aantal keer met specifieke trappen nieuwe versies opladen naar je laadpaal en dan kom je ergens in de V6 of V7 tak terecht.

Ik moet even flink zoeken hier want er is een tweaker die een heel mooie post daarover geschreven gehad.

Welke licenties zijn actief op je Alfen?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2026 14:11 ]

• Rickrebr
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Dan heb je inderdaad geen paal-gebaseerd wachtwoord.
Dat is een relatief oude firmware, maar als ze werkt dan is het prima.
Je kan overwegen om een specifiek upgrade pad uit te voeren maar als je geen nood er aan hebt zou ik het niet doen.

Dan moet je een aantal keer met specifieke trappen nieuwe versies opladen naar je laadpaal en dan kom je ergens in de V6 of V7 tak terecht.

Ik moet even flink zoeken hier want er is een tweaker die een heel mooie post daarover geschreven gehad.

Welke licenties zijn actief op je Alfen?
Ja hij heeft het altijd gedaan zonder problemen, en nu ik deze op standalone heb gezet + plug en charge ook.

Firmware is: 4.15.0-3910

Licenties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9Cx2SHDMBWVEjcLxrEibizHvJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wp2itgjGEEgIm6z48HyuWxtE.png?f=user_large

Is er eigenlijk een manier om alleen mijn auto toegang te geven? moet je dan een soort whitelist maken ofzo?
Want nu kan iedereen eigenlijk gewoon zijn/haar auto erin pluggen en laden haha.

Indien je die post zou kunnen vinden zou tof zijn! :)

• HyperBart
Rickrebr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Ja hij heeft het altijd gedaan zonder problemen, en nu ik deze op standalone heb gezet + plug en charge ook.

Firmware is: 4.15.0-3910

Licenties:
[Afbeelding]

Is er eigenlijk een manier om alleen mijn auto toegang te geven? moet je dan een soort whitelist maken ofzo?
Want nu kan iedereen eigenlijk gewoon zijn/haar auto erin pluggen en laden haha.
Dat kan, maar denk je echt dat het risico daar op zo groot is? Ik weet nu niet waar je woont of hoe de paal staat maar een tijdje terug in een van de andere topics hebben we het daar over gehad.

Je kan dat doen maar dan is het altijd badgen natuurlijk. Je moet dan een mastercard toevoegen (die kan je alleen als master gebruiken, niet om te laden) en dan dus een tweede kaart toevoegen om te laden, dat moet je even in de Alfen handleidingen opzoeken.

Kom anders ook even kijken in het evcc topic hier op Tweakers.
Indien je die post zou kunnen vinden zou tof zijn! :)
Dat was deze post maar ik adviseer je om het nu gewoon te laten zoals het is of de instructies van iemand als @Daveth op te volgen. @sergeklapwijk is een medewerker van Alfen en leest hier ook af en toe mee.
Het FW verhaal bij Alfen is een beetje "complex". Het zijn top-laadpalen maar met de firmwares moet je goed opletten, daar zitten wat vervelende haken en ogen aan.
pc-freakz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Voornemen is nu om eerst te testen hoe het zit met de verbinding (permanent UTP). Vervolgens in stappen upgraden. Dit lijkt me een redelijk schema (gezien de changes tussen de versies):
4.11 > 4.12.0 > 4.14.0 > 4.15.7 > 5.3.1 > 5.8.1 > 6.0.0 > 6.3.0
Side-Kick schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Belangrijkste is dat als je aankomt bij de 5.x.x versie je beschikt over de benodigde wachtwoorden. Het instellen van het nieuwe Owner wachtwoord gaat regelmatig fout en je dient dan te beschikken over het default wachtwoord om controle te behouden over je laadpaal. Zet ook Secure Service Access aan.
Upgrade Succesvol! (zover ik kan zien)

Paal bleek inmiddels via Backoffice van 4.11 naar 4.14 geüpgraded te zijn.

Stappen:

1: UTP permanent aansluiten (vast adres via DHCP gegeven)
Gecontroleerd hoe de backoffice is ingericht, die staat permanent op 'mobile' en lijkt ook via die weg te verbinden (ook na alle upgrades trouwens - in v6 is dat geregeld met 'prority' van de verbinding)
2: Default Password opgevraagd via Backoffice (EV Company). Gelukkig niet nodig gehad tot dusver.
3: Upgrade naar 4.15.7 ( B ) - Te downloaden via Alfen website
4: Upgrade naar 5.6.0 ( B ) - Te downloaden via Alfen website
5: Upgrade naar 6.1.0 ( B - Standard ACE firmware. Deze stap kan je niet overslaan, direct naar 6.3.0 faalt)
6. Upgrade naar 6.3.0 ( B ) - Standard ACE firmware.

Vervolgens doet de app het niet meer (krijg geen verbinding - werkte bij 4.14 en 4.15.7 nog wel). Weigert ook credentials te vragen die bij 5.6 gezet zijn. Op te lossen door handmatig de laadpaal toe te voegen aan de app. Lijkt daar iets te cachen dus van de periode dat ik geen wachtwoord had.

Nu eens een keer testen hoe dat Solar Charging zich bij mij gaat gedragen of met EVCC.io aan de slag. Heb op zich nog even, maar dat salderen houdt een keer op natuurlijk...

[ Voor 52% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2026 14:50 ]

• JanHenk
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Ik zeg ook niet dat facturen van mijn stroomaansluiting op naam van de werkgever staan. Natuurlijk staan die op eigen naam. Maar als particulier kan ik geen BTW factuur maken voor mijn werkgever zodat hij de geladen stroom kan betalen. DUs de enige manier om mijn geld terug te krijgen voor geladen stroom (wat dus door mij betaalde zakelijke kosten zijn) is via een declaratie voor vergoeding van zakelijk gemaakte kosten.
Als ik zakelijke kosten declareer bij de werkgever, dan MOET de werkgever daarvoor BTW bonnetjes bijhouden, zodat de belastingdienst kan controleren dat er niet stiekem toch loon uitbetaald wordt. Vandaar de stelling dat zonder backoffice ik aan mijn energieboer een specifieke factuur moet vragen voor die specifiek geladen stroom, want als particulier kan ik geen BTW factuur maken.
vandaar de backoffice, die kunnen per laadsessie specificeren hoeveel stroom er geladen is, en tegen welk tarief. Dat tarief geef ik door aan de backoffice (of is een afgesproken tarief), en dat tarief is inclusief alle belastingen.
Als ik, zoals jij stelt, 25 cent direct bij de werkgever declareer, dan zal de belastingdienst deze declaratie niet goedkeuren als zakelijke kosten, want er staat geen BTW bon tegenover. Dan word dat bedrag gezien als een onbelaste betaling en bij mij als inkomen (loon) aangemerkt, en mag ik er dus IB over betalen.
Omdat de betaling door de backoffice aan mij inclusief alle belastingen is, kan en zal de backoffice ook naar de werkgever daar geen BTW over berekenen. De backoffice factureert dan dus 25 cent inclusief BTW, ofwel 20.6 cent exclusief BTW naar de werkgever. ALs ze meer in rekening brengen kan dat alleen als dat afgesproken is, dat ze voor hun diensten een toeslag op de aan mij betaalde kwh prijs zetten.

linksom of erchtsom maakt het verder niet uit, de backoffice zorgt er voor dat een vergoeding van particulier geladen stroom in de zakelijke auto niet als inkomsten maar als zakelijke kosten aan mij betaald kunnen worden, en dat de werkgever voor die kosten tocg netjes de BTW kan verrekenen, net zoals die dat kan met stroom geladen van een publieke laadpaal.
Hier klopt echt niks van, sorry.

Je werkgever kan niet 25 cent aan jou uitbetalen en daar btw voorbelasting uit halen en aftrekken. Ook niet via een backoffice. Die laatste partij factureert weliswaar met btw, maar gooit dat bovenop het tarief dat ze aan jou uitbetalen. En dus kom je weer op die 25 cent in de kosten van de werkgever.

Verder wel eens dat er uiteraard -al dan niet steekproefsgewijs- een controle op het tarief moet plaatsvinden door de werkgever om te voorkomen dat er een belaste looncomponent wordt uitbetaald. Maar dat is voor de Wet op de loonbelasting. Een andere belastingsoort dan de Wet op de omzetbelasting. Hele andere regeltjes ook.

• Rickrebr
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Dat kan, maar denk je echt dat het risico daar op zo groot is? Ik weet nu niet waar je woont of hoe de paal staat maar een tijdje terug in een van de andere topics hebben we het daar over gehad.

Je kan dat doen maar dan is het altijd badgen natuurlijk. Je moet dan een mastercard toevoegen (die kan je alleen als master gebruiken, niet om te laden) en dan dus een tweede kaart toevoegen om te laden, dat moet je even in de Alfen handleidingen opzoeken.

Kom anders ook even kijken in het evcc topic hier op Tweakers.

[...]

Dat was deze post maar ik adviseer je om het nu gewoon te laten zoals het is of de instructies van iemand als @Daveth op te volgen. @sergeklapwijk is een medewerker van Alfen en leest hier ook af en toe mee.
Het FW verhaal bij Alfen is een beetje "complex". Het zijn top-laadpalen maar met de firmwares moet je goed opletten, daar zitten wat vervelende haken en ogen aan.

[...]

[...]

[...]

[...]
Bedankt voor het opzoeken!
Ik ben het met je eens dat als het gewoon goed werkt zo laten. In de 5 jaar dat de paal er nu hangt nog geen een keer problemen gehad dus ik blijf gewoon lekker op firmware versie 4.

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:44
FrenzyFreak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:05:
Goed nieuws voor iedereen hier die zijn wachtwoord nog moet achterhalen! Ik heb zojuist een mail van Alfen ontvangen, het overschrijven van laadpalen wordt iets makkelijker.

[...]

[Afbeelding]
Iemand toevallig hier al ervaring met deze nieuwe manier van een laadpunt overnemen? Werkt deze manier al?

• flupp
JanHenk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Je werkgever kan niet 25 cent aan jou uitbetalen en daar btw voorbelasting uit halen en aftrekken. Ook niet via een backoffice. Die laatste partij factureert weliswaar met btw, maar gooit dat bovenop het tarief dat ze aan jou uitbetalen. En dus kom je weer op die 25 cent in de kosten van de werkgever.
Dit was precies mijn idee toen ik die uitleg aan het lezen was. Inkomsten-belastingtechnisch kan de Nederlandse situatie dan wel verschillen met de Belgische, maar BTW-technisch is het denk ik zowat overal zo dat een (noem het dan “backoffice”) bedrijf uit een privé-uitgave (waar de privé persoon BTW op betaalde) de BTW (legaal) kan terugvorderen van eender welke staat/overheid.

• HyperBart
Jeroen96 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Iemand toevallig hier al ervaring met deze nieuwe manier van een laadpunt overnemen? Werkt deze manier al?
Dat is niet helemaal "overnemen" zoals wat de meesten hier interpreteren onder "ik neem het beheer over van mijn laadpaal".
Zoals ik het altijd begrepen heb verschuif je hiermee de verkopende partij naar een andere partij, dus echt de garantie afhandeling van Alfen en het contact met hen komt dan bij jou te liggen.

• flupp
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Zoals ik het altijd begrepen heb verschuif je hiermee de verkopende partij naar een andere partij, dus echt de garantie afhandeling van Alfen en het contact met hen komt dan bij jou te liggen.
Met “bij jou”, bedoel je dan waarschijnlijk “bij jou, de koper”?

• HyperBart
flupp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Met “bij jou”, bedoel je dan waarschijnlijk “bij jou, de koper”?
Ja

• speedycon10
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-01 23:46
m-vw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Beide geprobeerd.
De laatste poging (1,4kW) had als resultaat dat de laadsessie gepauzeerd werd.
Maar als er geen andere instelling is dan degene die in mijn screenshot zichtbaar is, zal bij de volgende laadsessie nog eens kijken of er niets anders is wat de zaak kan beïnvloeden.
Ik had hetzelfde probleem dat de laadsessie gepauzeerd werd met 1.4kW. Zet hem niet op 1.4kW maar bijv op 1.6kW. Was bij mij afdoende.

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:57
Bive schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:59:
goedemorgen iedereen

Misschien heb je wat aan deze review

• Jeroen96
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Dat is niet helemaal "overnemen" zoals wat de meesten hier interpreteren onder "ik neem het beheer over van mijn laadpaal".
Bedankt voor je reactie! In de afbeelding staat wel dat het gaat om een nieuwe werkwijze om het (service) beheer van de lader over te nemen. In dat geval is het wel degelijk bedoelt voor het daadwerkelijke beheer toch?

• HyperBart
Jeroen96 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Bedankt voor je reactie! In de afbeelding staat wel dat het gaat om een nieuwe werkwijze om het (service) beheer van de lader over te nemen. In dat geval is het wel degelijk bedoelt voor het daadwerkelijke beheer toch?
Neen

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

JanHenk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Verder wel eens dat er uiteraard -al dan niet steekproefsgewijs- een controle op het tarief moet plaatsvinden door de werkgever om te voorkomen dat er een belaste looncomponent wordt uitbetaald. Maar dat is voor de Wet op de loonbelasting. Een andere belastingsoort dan de Wet op de omzetbelasting. Hele andere regeltjes ook.
waar heb ik gezegd dat de werkgever mij direct 25 cent uitbetaald, en daar BTW voorbelasting uit haalt ?

En de backoffice factureert aan de werkgever precies hetzelfde bedrag als wat aan mij wordt uitbetaald. 40 cent inclusief BTW in mijn geval. Op de factuur staat precies per laadsessie hoeveel kwh er is geladen, en hoeveel cent dat kost. 33,06 cent per kwh in mijn geval. onderaan wordt er 21% BTW over gerekend, en dan kom je in totaal op 40 cent per kwh.

ALs jouw backoffice bovenop die 40 cent ook nog 21% BTW optelt, dan rekenen ze gewoon een opslag over de aan jou uitbetaalde stroom.

• JanHenk
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:35:
[...]

waar heb ik gezegd dat de werkgever mij direct 25 cent uitbetaald, en daar BTW voorbelasting uit haalt ?

En de backoffice factureert aan de werkgever precies hetzelfde bedrag als wat aan mij wordt uitbetaald. 40 cent inclusief BTW in mijn geval. Op de factuur staat precies per laadsessie hoeveel kwh er is geladen, en hoeveel cent dat kost. 33,06 cent per kwh in mijn geval. onderaan wordt er 21% BTW over gerekend, en dan kom je in totaal op 40 cent per kwh.
Dus jij krijgt een uitbetaling van je backoffice van 40 cent onderaan de streep? En je werkgever krijgt een nota van 40 cent incl. btw?

Als de tussenpartij (backoffice) aan jou 40 cent uitbetaald, vragen ze blijkbaar ook btw terug (voorbelasting) over de stroom die jij aan hen levert. Dat is een flink fiscaal risico voor die backoffice, want dat wordt niet geaccepteerd. Immers, als ze hetzelfde bedrag doorleveren (verplicht met btw) voor 40 cent inclusief, moeten ze ook de btw afdragen. Als ze de voorbelasting niet zouden claimen, schieten er steeds bij in.

Maar jij kunt niet met btw leveren. Dus hoe kunnen ze btw halen uit de vergoeding die ze jou uitbetalen?
ALs jouw backoffice bovenop die 40 cent ook nog 21% BTW optelt, dan rekenen ze gewoon een opslag over de aan jou uitbetaalde stroom.
Zo hoort het ook. Het is geen 'opslag', het is btw. En er zijn veel backoffices die het ook zo doen. Jouw werkwijze komt mij niet bekend voor. Welke partij is dat?

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Dus jij krijgt een uitbetaling van je backoffice van 40 cent onderaan de streep? En je werkgever krijgt een nota van 40 cent incl. btw?

Als de tussenpartij (backoffice) aan jou 40 cent uitbetaald, vragen ze blijkbaar ook btw terug (voorbelasting) over de stroom die jij aan hen levert. Dat is een flink fiscaal risico voor die backoffice, want dat wordt niet geaccepteerd. Immers, als ze hetzelfde bedrag doorleveren (verplicht met btw) voor 40 cent inclusief, moeten ze ook de btw afdragen. Als ze de voorbelasting niet zouden claimen, schieten er steeds bij in.

Maar jij kunt niet met btw leveren. Dus hoe kunnen ze btw halen uit de vergoeding die ze jou uitbetalen?

[...]

Zo hoort het ook. Het is geen 'opslag', het is btw. En er zijn veel backoffices die het ook zo doen. Jouw werkwijze komt mij niet bekend voor. Welke partij is dat?
Ja, ik krijg voor een laadsessie het volledige bedrag vergoed wat ik zelf instel in de portal van de backoffice. Als voorbeeld een laadsessie van Augustus:

startdatum/tijd einddatum/tijd hoeveelheid laadpas tarief bedrag
29-08-2025 16:58 30-08-2025 06:45 10,889 kWh NL-TCE-880807-2 € 0,45000 € 4,91

In dit bedrag zit de door mij aan de energieleverancier betaalde BTW ook in.

De backoffice kan die BTW echter niet terugvorderen van de staat, omdat ze die BTW niet aan een BTW plichtige betalen. voor de belastingdienst is dit dus ook een onbelaste vergoeding. Op de creditfactuur die de backoffice opstelt en aan mij verstrekt staat dan ook GEEN BTW gespecificeerd.

• JanHenk
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Ja, ik krijg voor een laadsessie het volledige bedrag vergoed wat ik zelf instel in de portal van de backoffice. Als voorbeeld een laadsessie van Augustus:

startdatum/tijd einddatum/tijd hoeveelheid laadpas tarief bedrag
29-08-2025 16:58 30-08-2025 06:45 10,889 kWh NL-TCE-880807-2 € 0,45000 € 4,91

In dit bedrag zit de door mij aan de energieleverancier betaalde BTW ook in.

De backoffice kan die BTW echter niet terugvorderen van de staat, omdat ze die BTW niet aan een BTW plichtige betalen. voor de belastingdienst is dit dus ook een onbelaste vergoeding. Op de creditfactuur die de backoffice opstelt en aan mij verstrekt staat dan ook GEEN BTW gespecificeerd.
Precies. Dan zijn we het eens! :)

En hoe staat deze transactie op de factuur van de laadpas van je werkgever?

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Precies. Dan zijn we het eens! :)

En hoe staat deze transactie op de factuur van de laadpas van je werkgever?
Op het transactie overzicht van de kaadpasleverancier staat exact hetzelfde bedrag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_8t9jDnfu6pRGfeB49gaDcn6Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv6JbxWWTfJbhlcqiC1QjhNc.jpg?f=fotoalbum_large
En dat is volgens de transactie ook inclusief BTW.

• Jeroen96
Duidelijk.....

Wilt iemand misschien toelichten hoe ik het beheer, dus het verkrijgen van het wachtwoord van de laadpaal, kan initiëren bij Eneco/Alfen? Moet dat via het formulier wat op de website van Alfen te vinden is?

• HyperBart
Jeroen96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Duidelijk.....

Wilt iemand misschien toelichten hoe ik het beheer, dus het verkrijgen van het wachtwoord van de laadpaal, kan initiëren bij Eneco/Alfen? Moet dat via het formulier wat op de website van Alfen te vinden is?
Contact opnemen met Eneco, Alfen heeft je wachtwoord zelfs niet meer. Eens die de fabriek verlaten zit het wachtwoordkaartje er bij en dat is de enige kopie. Dus Eneco of de installateur heeft dat meegenomen en gedocumenteerd.

Bij Eneco moet je dus zijn en dan kan je "het beheer" zoals jij het noemt (lees: de paal kunnen aansturen/configureren/aanpassen).
Wees je er van bewust dat die providers daar niet graag op ingaan (op die vraag om het pwd te delen).

• Kris
markklok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:30:
[...]

Ik had nooit een code meegekregen. Ook geen QR om te scannen. Dus heb contact opgenomen met de leverancier Joulz. Zij stuurde mij een overdrachtsdocument die ik getekend heb teruggestuurd.
Na ontvangst stuurde zij mij een mail met de tekst:

Beste Mark,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Het wachtwoord van uw laadpaal is: gfnr4BkinK4zxje8ogQF4/vLzjo=

Heeft u vragen naar aanleiding van mijn reactie? Ik hoor het graag! U kunt reageren op dit bericht en mij bereiken via onderstaande contactgegevens.

Met vriendelijke groet,

Met bovenstaande wachtwoord (voor ieder uiteraard anders) logde ik als master in en kon hem daarna aanpassen.
Inmiddels heb ik een mail gehad van Eneco met een wachtwoord. Dit wachtwoord is hetzelfde als het wachtwoord dat op de leaflet staat en dus niet werkt. Eneco heeft ook de SIM gedeactiveerd (was nodig om het wachtwoord te krijgen) en kan mij niet meer verder helpen.

Ik heb dus nu een paal die aangeeft "pas voor de lezer houden", maar ik heb geen laadpas meer en Eneco gaat deze niet meer leveren. Ze beheren de laadpaal immers niet meer.

Ik heb een niet werkend wachtwoord en een niet werkende password reset code. maw; ik heb geen enkele manier om de settings van de paal aan te passen en de paal te kunnen gebruiken.

Alfen zegt mij niet te kunnen helpen omdat Eneco in hun systeem de beheerder is. Eneco helpt me niet omdat ze zeggen de beheerder niet meer te zijn. Ze kunnen dus ook niet overdragen naar een andere beheerder (er is geen actieve SIM kaart).

Is er een andere manier om toch nog toegang te krijgen en het wachtwoord resetten ? Kan evt een electricien of een Alfen installateur dat (SSA is ingeschakeld)? Of nemen zij contact op met Alfen die gaat zeggen dat Eneco de beheerder is?

• HyperBart
Kris schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Inmiddels heb ik een mail gehad van Eneco met een wachtwoord. Dit wachtwoord is hetzelfde als het wachtwoord dat op de leaflet staat en dus niet werkt. Eneco heeft ook de SIM gedeactiveerd (was nodig om het wachtwoord te krijgen) en kan mij niet meer verder helpen.

Ik heb dus nu een paal die aangeeft "pas voor de lezer houden", maar ik heb geen laadpas meer en Eneco gaat deze niet meer leveren. Ze beheren de laadpaal immers niet meer.

Ik heb een niet werkend wachtwoord en een niet werkende password reset code. maw; ik heb geen enkele manier om de settings van de paal aan te passen en de paal te kunnen gebruiken.

Alfen zegt mij niet te kunnen helpen omdat Eneco in hun systeem de beheerder is. Eneco helpt me niet omdat ze zeggen de beheerder niet meer te zijn. Ze kunnen dus ook niet overdragen naar een andere beheerder (er is geen actieve SIM kaart).

Is er een andere manier om toch nog toegang te krijgen en het wachtwoord resetten ? Kan evt een electricien of een Alfen installateur dat (SSA is ingeschakeld)? Of nemen zij contact op met Alfen die gaat zeggen dat Eneco de beheerder is?
Ja, je kan het moederbord/bepaald bord van de paal laten vervangen, dan krijg je een nieuw wachtwoord. Kost iets van een 200 à 400 EUR dacht ik.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Feitelijk heeft Eneco nou jouw laadpaal gebricked. ALs Eneco er niet meer in kan omdat de paal niet meer via de SIM verbindt met Eneco, dan kunnen ze ook niet meer de verbinding herstellen. Als eneco jou een niet-werkend wachtwoord (Owner wachtwoord) heeft verstrekt, kan ook jij er niet meer in om het gebruik van een NFC Tag uit te schakelen.

Enige dat jou nog rest is ENECO in gebreke te stellen, en aansprakelijk te stellen. Ze hebben het juiste wachtwoord, want anders hadden ze de SIM niet kunnen deactiveren. De laadpaal is jouw eigendom, dus nu heeft ENECO jouw eigendom willens en wetens gesloopt. Stel ze dus aansprakelijk, verzoek ze de toegang voor jou te herstellen, en geef aan dat je e.e.a. bij je RBV neer legt als ze niet aan je verzoek tegemoet komen, en dat je dan ook alle schade op ze gaat verhalen.

suc6

• HyperBart
DaRealRenzel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Feitelijk heeft Eneco nou jouw laadpaal gebricked. ALs Eneco er niet meer in kan omdat de paal niet meer via de SIM verbindt met Eneco, dan kunnen ze ook niet meer de verbinding herstellen. Als eneco jou een niet-werkend wachtwoord (Owner wachtwoord) heeft verstrekt, kan ook jij er niet meer in om het gebruik van een NFC Tag uit te schakelen.

Enige dat jou nog rest is ENECO in gebreke te stellen, en aansprakelijk te stellen. Ze hebben het juiste wachtwoord, want anders hadden ze de SIM niet kunnen deactiveren. De laadpaal is jouw eigendom, dus nu heeft ENECO jouw eigendom willens en wetens gesloopt. Stel ze dus aansprakelijk, verzoek ze de toegang voor jou te herstellen, en geef aan dat je e.e.a. bij je RBV neer legt als ze niet aan je verzoek tegemoet komen, en dat je dan ook alle schade op ze gaat verhalen.

suc6
Ja en neen, ze hebben gewoon de SIM kaart (de subscriptie) aan hun zijde op stop gezet. Als er een nieuwe SIM van Eneco in komt dan kunnen ze er terug aan.

Dit is ook wel een situatie die een beetje "onbezonnen" ingedoken is. Je had dit bij Eneco beter overlegd en op schrift laten zetten en het wachtwoord laten testen voor ze alles op slot gooiden.
Laat dit ook een les/advies zijn voor anderen.

@Kris jij hebt blijkbaar dat kaartje? Daar zit toch de PRC ook bij, daar kan je het wachtwoord normaal mee resetten.
SSA had aangezet moeten worden of gecontroleerd worden voor dat ze alles over lieten aan jou.

Daarom, dit soort dingen moet je gewoon goed begeleiden want de andere kant weet er vaak te weinig van, nu zit je met de gebakken peren.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 09-01-2026 16:14 ]

• Fouadz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:07
MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:41:
[...]

Yup, hier ook zo opgelost:

[Afbeelding]

Ik ben trouwens bezig om de paal aan te sturen middels modbus i.p.v. P1, om het vervolgens te kunnen integreren in Home Assistant en bijvoorbeeld een melding te krijgen als de laadsessie klaar is of de paal aan te kunnen sturen met een max aantal A waarmee hij op dat moment mag laden i.v.m. zonnepanelen/huidige opbrengst.

Hier draai ik deze software:

[Afbeelding]
Ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij misschien de kleurcode en kun je aangeven op welke pinnen ik deze moet aansluiten op de RJ11/12- en RJ45-connector, zodat ik dit ook kan uitvoeren op mijn Alfen-laadpaal? Alvast bedankt!

• Kris
Ik heb Eneco wel toestemming gegeven om de sim te deactiveren, wel met de melding dat ik dan zelf een werkend wachtwoord nodig heb.

Kan een installateur ook niet bij de paal ter plekke? SSA staat aan, kunnen ze zo niet inloggen? Is er ergens een lijst met installateurs? Die zou ik ook nodig hebben voor een nieuw moederbord.

Anders vervang ik de lader zelf wel door een wallbox, maar zou toch zonde zijn al dat moet

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Fouadz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij misschien de kleurcode en kun je aangeven op welke pinnen ik deze moet aansluiten op de RJ11/12- en RJ45-connector, zodat ik dit ook kan uitvoeren op mijn Alfen-laadpaal? Alvast bedankt!
RJ45: oranje-wit/oranje/groen-wit/leeg/leeg/groen/leeg/leeg.

RJ12: 4 overige aders ‘straight’ aangesloten op de middelste 4 pinnen.

Tegenwoordig heb ik de P1 poort niet meer in gebruik omdat ik de paal compleet via IP aanstuur en is dus de RJ45 weer ‘normaal’ aangesloten met alle 8 pinnen (ondanks dat 100Mbps maar 4 pinnen vereist).

[ Voor 17% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-01-2026 16:24 ]

www.google.nl

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Heeft iemand dit al aan de hand gehad ?

Mijn EVE SIngle Pro draait nu firmware 7.0.5. ZOwel in ACE Installer als in MyEVE krijg ik de melding dat de firmware geupdate kan worden.
Zowel in MyEVE als in ACE kan ik dan netjes de firmware update starten, en uiteindelijk zegt MyEVE of ACE dan dat de update gereed is, maar de paal blijft op FW 7.0.5 staan. Ook na een reboot staat die nog steeds op 7.0.5.

Hoe krijg ik de FW nou ge-update ?

• Fouadz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:07
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:21:
[...]

RJ45: oranje-wit/oranje/groen-wit/leeg/leeg/groen/leeg/leeg.

RJ12: 4 overige aders ‘straight’ aangesloten op de middelste 4 pinnen.

Tegenwoordig heb ik de P1 poort niet meer in gebruik omdat ik de paal compleet via IP aanstuur en is dus de RJ45 weer ‘normaal’ aangesloten met alle 8 pinnen (ondanks dat 100Mbps maar 4 pinnen vereist).
Oké, super, dank je wel! Dan ga ik dat eens proberen.

Zoals onderstaand:

RJ45: oranje-wit / oranje / groen-wit / leeg / leeg / groen / leeg / leeg

RJ12: de 4 overige aders straight aangesloten op de middelste vier pinnen:
leeg / blauw / blauw-wit / bruin-wit / bruin / leeg

Hoe bedoel je “via IP aansturen”?

• Kris
HyperBart schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
[...]

@Kris jij hebt blijkbaar dat kaartje? Daar zit toch de PRC ook bij, daar kan je het wachtwoord normaal mee resetten.
SSA had aangezet moeten worden of gecontroleerd worden voor dat ze alles over lieten aan
Ja dat kaartje met de PRC code heb ik. Maar de ACE installer en MY EVE geven aan dat deze code niet klopt (wat raar is toch?)

SSA staat aan, geeft de MY EVE app aan bij de melding als je klikt op ‘geen prc code’ in de MY EVE app. Kunnen ze er dan wel bij?

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
[...]

In mijn situatie werkte het Default Password wat op de sticker op het bijgeleverde leaflet stond ook niet. Toen ik de QR-code die er naast stond scande, bleek dat de geprinte code afweek. Vermoedelijk omdat een deel van een teken was weggevallen, en de kleine letter "L" er daardoor uitzag als "J."

Scan dus in ieder geval ook even de QR-code en kijkt wat daar uit komt.
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste