Deze waarden zijn tijdens de update nooit door mij veranderd maar in het geval dit door de update is gebeurd heb ik het evengoed gechecked; ze staan voor ‘laadstation’ en ‘socket 1’ op 16A.Mezelf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:02:
Kijk eens naar de tab „Geavanceerd“ en dan stroomibstellingen. Zowel voor het laadstation als de socket zul je daar allebei 16a willen hebben.
Voor de zekerheid: verwijder Eve Connect helemaal en dan weer opnieuw installeren. Blijft soms hangen op oude settings/oid (althans bij mij).
Ook gedaan, dat heeft geen gewenst effect gehad. De slider is maar tot 4,2kW te selecteren.mrdop schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:11:
Voor de zekerheid: verwijder Eve Connect helemaal en dan weer opnieuw installeren. Blijft soms hangen op oude settings/oid (althans bij mij).
Update gedaan naar 7.4 en de auto er eens aangehangen. Gaat goed alleen het rare probleem wanneer ik op mijn telefoon in de Eve Connect app kijk voor het laadvermogen kapt de paal er ineens mee? Iemand die dit ook ervaart of kan simuleren?
Ik had eerder een vergelijkbaar probleem en Eneco reageerde na 2 weken nadat ik het zelf al heb opgelost. Bij mij deed hij het vrijwel niet meer. Bij mij was het probleem een instelling iets van 'chameleon_max_current'. Die stond bij mij plotseling op 12A maar hoort 6A te zijn. Dit stopte vrijwel alles als je load balancing aan had staan of hele lage vermogens.EJBOG schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:42:
Mijn Alfen Eve Single Pro is in (nog) van de leasemaatschappij en zij (Eneco) hebben de update naar 7.4.0 uitgevoerd. De paal is via LAN (en ook SIM voor Eneco) verbonden. Daarnaast is er een 30m lange P1 kabel (via afzonderlijke UTP kabel) die overigens altijd goed werkte, ondanks de grote lengte.
Ik heb nu 2 problemen:Eneco reageert niet op mijn mail en daarom heb ik weer firmware 7.3.0 via MyEve zelf geïnstalleerd. Helaas zijn de problemen daarmee niet teruggedraaid: in de Eve Connect app kan ik het vermogen niet hoger instellen dan 4,2kW. Ik heb gekeken naar de safe current in de MyEve app en deze staat ingesteld op 10A. Tevens heb ik als test load balancing volledig uitgeschakeld en daarmee ook zonladen uitgeschakeld, maar nog steeds kan ik de slider in EveConnect niet verder schuiven dan 4,2 kW. Ik heb de paal ook 2 uur stroomloos gemaakt als reset.
- De laadpaal laadt nu alleen nog maar met 1,4 en 4,2 kW, dus 6A op 1 of 3 fasen.
- Helaas werkt nu zonladen niet meer.
Op een of andere wijze lijkt de paal dus vast te zitten op 6A. Ik wil dit oplossen in 2 stappen:Heeft iemand tips hiervoor?
- Ten eerste wil ik het vermogen van 11 kW weer mogelijk maken.
- Ten tweede wil ik zonladen weer beschikbaar maken.
De instelling kan je wijzigen in de ACE installer, weet niet of deze beschikbaar is in EveConnect. Kleine kans dat je hetzelfde hebt hoor, denk dat ik hem zelf per ongeluk had aangepast maar het is het proberen waard.
Wat je kan proberen is de app 'Eve Connect' is verwijderen en terug installeren ik heb ongeveer ook zoiets eens gehad en dit was toen de oplossing!EJBOG schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:42:
Mijn Alfen Eve Single Pro is in (nog) van de leasemaatschappij en zij (Eneco) hebben de update naar 7.4.0 uitgevoerd. De paal is via LAN (en ook SIM voor Eneco) verbonden. Daarnaast is er een 30m lange P1 kabel (via afzonderlijke UTP kabel) die overigens altijd goed werkte, ondanks de grote lengte.
Ik heb nu 2 problemen:Eneco reageert niet op mijn mail en daarom heb ik weer firmware 7.3.0 via MyEve zelf geïnstalleerd. Helaas zijn de problemen daarmee niet teruggedraaid: in de Eve Connect app kan ik het vermogen niet hoger instellen dan 4,2kW. Ik heb gekeken naar de safe current in de MyEve app en deze staat ingesteld op 10A. Tevens heb ik als test load balancing volledig uitgeschakeld en daarmee ook zonladen uitgeschakeld, maar nog steeds kan ik de slider in EveConnect niet verder schuiven dan 4,2 kW. Ik heb de paal ook 2 uur stroomloos gemaakt als reset.
- De laadpaal laadt nu alleen nog maar met 1,4 en 4,2 kW, dus 6A op 1 of 3 fasen.
- Helaas werkt nu zonladen niet meer.
Op een of andere wijze lijkt de paal dus vast te zitten op 6A. Ik wil dit oplossen in 2 stappen:Heeft iemand tips hiervoor?
- Ten eerste wil ik het vermogen van 11 kW weer mogelijk maken.
- Ten tweede wil ik zonladen weer beschikbaar maken.
Zie onderstaande screenshot, de ‘stroom van socket’ wordt door de MyEve app als beperkend gezien. Deze staat echter wel op 16A ingesteld, zoals deze naar mijn weten altijd ingesteld stond.mrdop schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:28:
Als je laadt, wat staat er in My Eve onder Monitoring en dan Limiting?
[Afbeelding]
Nog even een hulpvraag voor my Alfen Single Pro Cable. Hoe stel ik deze in dat de kabel automagisch ontgrendel na een laadsessie?
Bij ons op kantoor doen alle Alfen palen dit zodat palen vrijkomen voor andere gebruikers. Onlangs had ik een gast in onze BnB die klaar was met laden, maar de kabel werd niet vrijgegeven.
Bij ons op kantoor doen alle Alfen palen dit zodat palen vrijkomen voor andere gebruikers. Onlangs had ik een gast in onze BnB die klaar was met laden, maar de kabel werd niet vrijgegeven.
Mooie toevoeging die me verder deed zoeken, ik heb aan de ‘chameleon_max_current’ waarde niets veranderd, ik kon die entry niet vinden, ook niet na zoeken onder alle properties.JP1980 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:52:
[...]
Ik had eerder een vergelijkbaar probleem en Eneco reageerde na 2 weken nadat ik het zelf al heb opgelost. Bij mij deed hij het vrijwel niet meer. Bij mij was het probleem een instelling iets van 'chameleon_max_current'. Die stond bij mij plotseling op 12A maar hoort 6A te zijn. Dit stopte vrijwel alles als je load balancing aan had staan of hele lage vermogens.
De instelling kan je wijzigen in de ACE installer, weet niet of deze beschikbaar is in EveConnect. Kleine kans dat je hetzelfde hebt hoor, denk dat ik hem zelf per ongeluk had aangepast maar het is het proberen waard.
Ik ging in die properties wel wat rondneuzen en vond ‘Socket 1 - Max current (A) - float, die inderdaad op 6A stond. Wel gek, zie beide screenshots, in een deelmenu stond deze waarde op 16, maar onder properties op 6. Ik zou verwachten dat dit dezelfde entry betreft maar blijkbaar niet? Ik heb die waarde naar 16 aangepast. Toen werd meteen 11kW weer selecteerbaar in de Eve Connect. 1 probleem opgelost.
Binnenkort ga ik kijken of ik het zonladen weer kan oppakken. Misschien zitten er nog meer addertjes onder het gras tussen de tientallen waarden van het properties menu.
:strip_exif()/f/image/GC4QOE94vwm52cIVVQD1abWL.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag voor gebruikers van HA of Homey,
Ik heb 1,5 jaar geleden, na het in gebruik nemen van de Alfen Single Pro-line, geprobeerd deze in Homey op te nemen via de daarvoor bedoelde app in Homey. Dit gaat goed maar ik zag een groot aantal herstarts van de laadpaal. De paal herstart zichzelf een aantal keer per dag spontaan op he moment dat je hem alleen maar monitort.
Onlangs na diverse firmware updates van de paal dacht ik; laat ik het opnieuw proberen. Nu de API van de VAG groep eruit ligt en ik de auto zelf niet meer kan uitlezen, wil ik wel graag monitoren en evt. flows hierop baseren.
Ik merkte alleen direct weer de spontane herstarts. Ik heb destijds iets meegekregen dat de paal dit kwa hardware eigenlijk al niet aan kan? Zijn hier updates over? Ik lees ook veel problemen met integratie in HA, ontstaan hierbij ook herstarts?
Ik heb 1,5 jaar geleden, na het in gebruik nemen van de Alfen Single Pro-line, geprobeerd deze in Homey op te nemen via de daarvoor bedoelde app in Homey. Dit gaat goed maar ik zag een groot aantal herstarts van de laadpaal. De paal herstart zichzelf een aantal keer per dag spontaan op he moment dat je hem alleen maar monitort.
Onlangs na diverse firmware updates van de paal dacht ik; laat ik het opnieuw proberen. Nu de API van de VAG groep eruit ligt en ik de auto zelf niet meer kan uitlezen, wil ik wel graag monitoren en evt. flows hierop baseren.
Ik merkte alleen direct weer de spontane herstarts. Ik heb destijds iets meegekregen dat de paal dit kwa hardware eigenlijk al niet aan kan? Zijn hier updates over? Ik lees ook veel problemen met integratie in HA, ontstaan hierbij ook herstarts?
Ik had hier ook last van, problemen zijn opgelost door een betere splitter voor de p1 meter…herstarts zijn minimaal sindsdien, maar ze komen nog wel af en toe voor(wekelijks, niet dagelijks), lijkt op te lossen door de paal op modbus leveler besturen ipv via de api, ben ik zelf niet aan begonnen, werkt voor. In prima en ik bevraag de paal veel.. autoladen wordt op kwartierbasis aan en uit gezet bijvoorbeeld.g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:08:
Hallo allemaal,
Ik wil graag een onderwerp aankaarten dat ons grote zorgen baart.
We beheren momenteel meer dan 300 laadpunten. Een groot deel daarvan is van Alfen, waaronder veel Eve Double Pro-lijn laders. Ik schrijf bewust anoniem omdat er nog steeds problemen zijn met Alfen en ik geen enkel bedrijf, locatie of persoon publiekelijk wil beschuldigen. Het gaat me niet alleen om mijn frustratie te uiten. Hoewel er na onze ervaringen tot nu toe wel enige frustratie is, wil ik vooral weten of andere exploitanten of installateurs soortgelijke problemen hebben ondervonden.
Het probleem dat ons momenteel het meest dwarszit is het volgende:
Bij verschillende Alfen Eve Double Pro-lijn laders laten de contactdozen of de bevestigingsschroeven van de Type 2-contactdozen geleidelijk los. Momenteel betreft dit meer dan 60 laadpunten. Het is dus geen softwareprobleem, geen probleem met de backend, geen probleem met de RFID-kaart en geen gebruikersfout, maar simpelweg een kwestie van de mechanische bevestiging van de contactdoos in de behuizing.
... We hebben onder andere de volgende problemen geconstateerd:
Stopcontacten met merkbare speling
Schroeven die niet meer vastzaten
Schroeven die al los zaten in de behuizing
Meerdere defecte inbouwdozen op meer dan één locatie
Op een veelgebruikte locatie vertoonde vrijwel elke geteste Alfen Double dit probleem
Het probleem lijkt niet duidelijk beperkt te zijn tot één productiejaar, batch of locatie. We gaan er momenteel vanuit dat het constant in- en uitpluggen krachten uitoefent op het stopcontact, die uiteindelijk worden overgedragen op de montage. Als de schroeven niet voldoende vastzitten om losraken te voorkomen, zal het stopcontact uiteindelijk speling gaan vertonen. En wanneer het stopcontact speling vertoont, rijst direct de volgende vraag: Wat gebeurt er met de afdichting?
Dit is waar het voor ons cruciaal wordt.
Op één locatie hadden we ook aanzienlijke vocht-/schimmelproblemen in de apparaten. Aanvankelijk verdachten we de afdichtingen. Later merkten we dat de stopcontacten los zaten. We vermoeden sterk dat een los stopcontact de afdichting kan aantasten. Of dit in elk geval de oorzaak is, kan ik niet met zekerheid vaststellen. Maar de combinatie van een los stopcontact, een mogelijk defecte afdichting en vocht in het apparaat is niet iets wat je zomaar kunt afdoen als "normale slijtage".
Wat het voor ons nog vreemder maakt, is het volgende:
Aanvankelijk werd het probleem met de afdichtingen onder garantie en slijtage gerekend. Nadat we echter de losse stopcontacten en de mogelijke gevolgen daarvan hadden aangekaart, en na intern overleg, gaven ze plotseling aan dat ze ons tegemoet wilden komen en de betreffende stations kosteloos wilden vervangen. Hiervoor moesten we de serienummers doorgeven.
Zodra we de serienummers hadden, werd de aanpak een stuk voorzichtiger. Een volledige vervanging was ineens niet meer aan de orde; in plaats daarvan overwogen ze individuele stopcontacten/onderdelen/service via partners/kosten.
Eerlijk gezegd vinden we dit niet kloppend. Als het gewoon normale slijtage betreft, waarom werd er dan überhaupt aan een volledige vervanging gedacht? En als het geen normale slijtage betreft, waarom wordt het dan behandeld alsof het in wezen ons probleem is?
Helaas hebben we al heel wat problemen met Alfen gehad, zelfs los van dit mechanische probleem.
We hebben enorme problemen ondervonden, vooral bij grotere installaties met Eve Double en het Smart Charging Network. Boven een bepaald aantal Double-wallboxen werd het instabiel. Rond de 17 wallboxen begonnen de bekende inlog- en toegankelijkheidsproblemen zich voor te doen. We kennen maar al te goed berichten als "bereikbaar, maar reageert niet op een inlogverzoek". Soms zijn er talloze pogingen nodig om verbinding te maken met een laadstation. Tijdens de initialisatie worden stopcontacten onjuist of in onmogelijke aantallen gedetecteerd. Bij 16 Double-wallboxen zijn er fysiek 32 laadpunten, maar de tool geeft gegevens weer die niet overeenkomen.
Natuurlijk werd onze infrastructuur ook verdacht. Switches, routers, kabels, alles wat je je maar kunt voorstellen. We hebben dan ook veel tijd geïnvesteerd in testen. Netwerkverkeer werd vastgelegd, PCAP-bestanden geanalyseerd en belastingen gesimuleerd met iPerf/UDP, die aanzienlijk hoger waren dan de belastingen die in de praktijk voorkomen. Zelfs onder extreem hoge belastingen ondervonden we 0% pakketverlies. Daarom zijn switches, routers en bekabeling voor ons geen plausibele verklaring meer.
Onze conclusie:
We hebben een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd in laadinfrastructuur, licenties, operationele kosten, technici en probleemoplossing. In de praktijk kunnen we delen ervan niet gebruiken zoals bedoeld. Wanneer er problemen ontstaan, duurt alles een eeuwigheid; supporttickets worden aangemaakt, gegevens worden verstrekt en vervolgens wordt er iets anders vermoed. En nu is er een mechanisch probleem aan het licht gekomen, wat voor ons aanzienlijk ernstiger is dan het softwareprobleem.
We beheren momenteel meer dan 300 laadpunten. Een groot deel daarvan is van Alfen, waaronder veel Eve Double Pro-lijn laders. Ik schrijf bewust anoniem omdat er nog steeds problemen zijn met Alfen en ik geen enkel bedrijf, locatie of persoon publiekelijk wil beschuldigen. Het gaat me niet alleen om mijn frustratie te uiten. Hoewel er na onze ervaringen tot nu toe wel enige frustratie is, wil ik vooral weten of andere exploitanten of installateurs soortgelijke problemen hebben ondervonden.
Bij verschillende Alfen Eve Double Pro-lijn laders laten de contactdozen of de bevestigingsschroeven van de Type 2-contactdozen geleidelijk los. Momenteel betreft dit meer dan 60 laadpunten. Het is dus geen softwareprobleem, geen probleem met de backend, geen probleem met de RFID-kaart en geen gebruikersfout, maar simpelweg een kwestie van de mechanische bevestiging van de contactdoos in de behuizing.
Op een veelgebruikte locatie vertoonde vrijwel elke geteste Alfen Double dit probleem
Het probleem lijkt niet duidelijk beperkt te zijn tot één productiejaar, batch of locatie. We gaan er momenteel vanuit dat het constant in- en uitpluggen krachten uitoefent op het stopcontact, die uiteindelijk worden overgedragen op de montage. Als de schroeven niet voldoende vastzitten om losraken te voorkomen, zal het stopcontact uiteindelijk speling gaan vertonen. En wanneer het stopcontact speling vertoont, rijst direct de volgende vraag: Wat gebeurt er met de afdichting?
Op één locatie hadden we ook aanzienlijke vocht-/schimmelproblemen in de apparaten. Aanvankelijk verdachten we de afdichtingen. Later merkten we dat de stopcontacten los zaten. We vermoeden sterk dat een los stopcontact de afdichting kan aantasten. Of dit in elk geval de oorzaak is, kan ik niet met zekerheid vaststellen. Maar de combinatie van een los stopcontact, een mogelijk defecte afdichting en vocht in het apparaat is niet iets wat je zomaar kunt afdoen als "normale slijtage".
Aanvankelijk werd het probleem met de afdichtingen onder garantie en slijtage gerekend. Nadat we echter de losse stopcontacten en de mogelijke gevolgen daarvan hadden aangekaart, en na intern overleg, gaven ze plotseling aan dat ze ons tegemoet wilden komen en de betreffende stations kosteloos wilden vervangen. Hiervoor moesten we de serienummers doorgeven.
Zodra we de serienummers hadden, werd de aanpak een stuk voorzichtiger. Een volledige vervanging was ineens niet meer aan de orde; in plaats daarvan overwogen ze individuele stopcontacten/onderdelen/service via partners/kosten.
Eerlijk gezegd vinden we dit niet kloppend. Als het gewoon normale slijtage betreft, waarom werd er dan überhaupt aan een volledige vervanging gedacht? En als het geen normale slijtage betreft, waarom wordt het dan behandeld alsof het in wezen ons probleem is?
Helaas hebben we al heel wat problemen met Alfen gehad, zelfs los van dit mechanische probleem.
We hebben enorme problemen ondervonden, vooral bij grotere installaties met Eve Double en het Smart Charging Network. Boven een bepaald aantal Double-wallboxen werd het instabiel. Rond de 17 wallboxen begonnen de bekende inlog- en toegankelijkheidsproblemen zich voor te doen. We kennen maar al te goed berichten als "bereikbaar, maar reageert niet op een inlogverzoek". Soms zijn er talloze pogingen nodig om verbinding te maken met een laadstation. Tijdens de initialisatie worden stopcontacten onjuist of in onmogelijke aantallen gedetecteerd. Bij 16 Double-wallboxen zijn er fysiek 32 laadpunten, maar de tool geeft gegevens weer die niet overeenkomen.
Natuurlijk werd onze infrastructuur ook verdacht. Switches, routers, kabels, alles wat je je maar kunt voorstellen. We hebben dan ook veel tijd geïnvesteerd in testen. Netwerkverkeer werd vastgelegd, PCAP-bestanden geanalyseerd en belastingen gesimuleerd met iPerf/UDP, die aanzienlijk hoger waren dan de belastingen die in de praktijk voorkomen. Zelfs onder extreem hoge belastingen ondervonden we 0% pakketverlies. Daarom zijn switches, routers en bekabeling voor ons geen plausibele verklaring meer.
Onze conclusie:
We hebben een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd in laadinfrastructuur, licenties, operationele kosten, technici en probleemoplossing. In de praktijk kunnen we delen ervan niet gebruiken zoals bedoeld. Wanneer er problemen ontstaan, duurt alles een eeuwigheid; supporttickets worden aangemaakt, gegevens worden verstrekt en vervolgens wordt er iets anders vermoed. En nu is er een mechanisch probleem aan het licht gekomen, wat voor ons aanzienlijk ernstiger is dan het softwareprobleem.
Ik gebruik ook de Alfen app op de Homey, heb ook een slitter op de P1 poort (van Iungo), maar heb nooit last van herstarts van de laadpaal. Ik stuur de paal actief aan om op zon te kunnen laden. De standaard zonladen functie werkt niet omdat ik ook een thuisbatterij heb die stuur op nul op de meter.g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:08:
Dank voor je reactie. Ik gebruik nu een Homewizard P1 splitter welke alleen wordt gevoed door de P1 meter nu. Dit werkt vooralsnog prima verder maar hier kan dus ook een probleem ontstaan? Welke spitter gebruik je nu?helm71 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Ik had hier ook last van, problemen zijn opgelost door een betere splitter voor de p1 meter…herstarts zijn minimaal sindsdien, maar ze komen nog wel af en toe voor(wekelijks, niet dagelijks), lijkt op te lossen door de paal op modbus leveler besturen ipv via de api, ben ik zelf niet aan begonnen, werkt voor. In prima en ik bevraag de paal veel.. autoladen wordt op kwartierbasis aan en uit gezet bijvoorbeeld.
De app van Homey bevraagd de paal volgens mij heel vaak. Je kan bijna live het afgegeven laadvermogen monitoren als hij aan het laden is. De resets gebeuren echter ook als er niets gebeurt.
De optie via modbus wil ik ook eens nader bestuderen. Om meer controle te krijgen heb ik ook al eens EVCC overwogen.
Tnx. Het kan dus wel goed gaan. Heeft je splitter een aparte voeding? Ik heb nu overigens twee verbindingen met de paal, enerzijds een netwerkkabel voor de load balancing aan de P1 meter en de andere is een netwerkkabel die is verbonden op een POE netwerkswitch. Mijn Alfen heeft ook wifi. Ik kan ook eens proberen hem daarmee uit te lezen.deejeebv schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Ik gebruik ook de Alfen app op de Homey, heb ook een slitter op de P1 poort (van Iungo), maar heb nooit last van herstarts van de laadpaal. Ik stuur de paal actief aan om op zon te kunnen laden. De standaard zonladen functie werkt niet omdat ik ook een thuisbatterij heb die stuur op nul op de meter.
Ik heb geen voeding aan de splitter. Ik heb ook zowel netwerk aaansluting als aansluiting naar de P1. Mijn Alfen heeft geen Wifi (is al ruim 6 jaar oud). Ik draai firmware 7.1.6-4245g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:50:
[...]
Tnx. Het kan dus wel goed gaan. Heeft je splitter een aparte voeding? Ik heb nu overigens twee verbindingen met de paal, enerzijds een netwerkkabel voor de load balancing aan de P1 meter en de andere is een netwerkkabel die is verbonden op een POE netwerkswitch. Mijn Alfen heeft ook wifi. Ik kan ook eens proberen hem daarmee uit te lezen.
In vraag me af of Tweakers het forum is om dit aan te kaarten. Het lijkt me dat jullie eens serieus met Alfen om de tafel moeten gaan zitten (als dat nog niet is gedaan) en anders juridisch advies moeten inwinnen.IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:33:
Hallo allemaal,
knip...
Onze conclusie:
Helaas is dat met Alfen niet mogelijk. We hebben al talloze keren met Alfen gecommuniceerd, vergaderingen op locatie bijgewoond, conferenties gehouden, enzovoort. Alfen treuzelt; het probleem is dat hun mening alleen die van de klant is en dat ze niet reageren op verzoeken om verduidelijking.WillemD61 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:56:
[...]
In vraag me af of Tweakers het forum is om dit aan te kaarten. Het lijkt me dat jullie eens serieus met Alfen om de tafel moeten gaan zitten (als dat nog niet is gedaan) en anders juridisch advies moeten inwinnen.
Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen om te zien of anderen soortgelijke ervaringen van deze omvang hebben gehad.
Ik zou ze eerst 'heel expliciet' in gebreke stellen. Dit is nog redelijk laagdrempelig. Denk dat je beter een juridisch topic kan openen / zoeken.IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Helaas is dat met Alfen niet mogelijk. We hebben al talloze keren met Alfen gecommuniceerd, vergaderingen op locatie bijgewoond, conferenties gehouden, enzovoort. Alfen treuzelt; het probleem is dat hun mening alleen die van de klant is en dat ze niet reageren op verzoeken om verduidelijking.
Daarom heb ik besloten om verder onderzoek te doen om te zien of anderen soortgelijke ervaringen van deze omvang hebben gehad.
Misschien een apart topic? Dat valt waarschijnlijk meer op.IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Helaas is dat met Alfen niet mogelijk. We hebben al talloze keren met Alfen gecommuniceerd, vergaderingen op locatie bijgewoond, conferenties gehouden, enzovoort. Alfen treuzelt; het probleem is dat hun mening alleen die van de klant is en dat ze niet reageren op verzoeken om verduidelijking.
@IT982
Ik heb natuurlijk geen tientallen laders, maar mijn ervaring met de EVE single pro is ook niet probleemloos.
Ik heb een vaste kabel, maar had ook al een probleem door infiltratie van water. Ik was aanwezig bij de interventie, en kon vaststellen dat de grote dichting die rondom loopt slecht geplaatst was, en dat de dichting rond de afdekking waar normaal de stekker zit ontbrak.
Volgens de technicus was het niet de eerste keer dat hij dit zag en toch had hij die dichtingen niet bij... Bij een tweede interventie is dan de dichting geplaatst.
Vond het ontwerp niet zo robuust, dus als mijn leasepaal ooit afloopt... dan zal ik zelf wel voor iets beter zorgen.
Ik heb natuurlijk geen tientallen laders, maar mijn ervaring met de EVE single pro is ook niet probleemloos.
Ik heb een vaste kabel, maar had ook al een probleem door infiltratie van water. Ik was aanwezig bij de interventie, en kon vaststellen dat de grote dichting die rondom loopt slecht geplaatst was, en dat de dichting rond de afdekking waar normaal de stekker zit ontbrak.
Volgens de technicus was het niet de eerste keer dat hij dit zag en toch had hij die dichtingen niet bij... Bij een tweede interventie is dan de dichting geplaatst.
Vond het ontwerp niet zo robuust, dus als mijn leasepaal ooit afloopt... dan zal ik zelf wel voor iets beter zorgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Tommie12
Het spijt me dat u soortgelijke problemen ondervindt met lekkages in de inbouwdozen.
In ons geval leek het er eigenlijk op dat er pas achteraf vocht door de afdichtingen was gesijpeld. Een sterke aanwijzing hiervoor was dat de afdekking rond het stopcontact (misschien ook bij permanent geïnstalleerde kabels?) aan de binnenkant afgeschuind is. Dit betekent dat water zich in deze afschuining verzamelt en op de afdichting blijft liggen. Uiteindelijk kan het water dan door de afdichting heen worden geperst.
In ons geval past het probleem met de losse stopcontacten echter beter, aangezien de schimmel pas nu, na ongeveer 2,5 tot 3 jaar gebruik, is ontstaan. Dat is ruim voldoende tijd voor de stopcontacten om los te raken door een slechte fabricage/productontwerp, en voor water om pas na jaren binnen te dringen.
Het spijt me dat u soortgelijke problemen ondervindt met lekkages in de inbouwdozen.
In ons geval leek het er eigenlijk op dat er pas achteraf vocht door de afdichtingen was gesijpeld. Een sterke aanwijzing hiervoor was dat de afdekking rond het stopcontact (misschien ook bij permanent geïnstalleerde kabels?) aan de binnenkant afgeschuind is. Dit betekent dat water zich in deze afschuining verzamelt en op de afdichting blijft liggen. Uiteindelijk kan het water dan door de afdichting heen worden geperst.
In ons geval past het probleem met de losse stopcontacten echter beter, aangezien de schimmel pas nu, na ongeveer 2,5 tot 3 jaar gebruik, is ontstaan. Dat is ruim voldoende tijd voor de stopcontacten om los te raken door een slechte fabricage/productontwerp, en voor water om pas na jaren binnen te dringen.
Ik wou alleen maar aangeven dat ik het ontwerp van de 'box' en de dichtingen niet echt robuust vind.IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:07:
@Tommie12
Bij mij was er geen schimmel in de box, er stond gewoon 5cm water in...
Ik heb dat goed begrepen. Het is mogelijk dat mijn berichten niet 100% correct vertaald zijn.Tommie12 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Ik wou alleen maar aangeven dat ik het ontwerp van de 'box' en de dichtingen niet echt robuust vind.
Bij mij was er geen schimmel in de box, er stond gewoon 5cm water in...
Hoewel 5 cm water niet beter is dan schimmel, is het zelfs bijna gevaarlijker voor de gebruiker.
[ Voor 11% gewijzigd door IT982 op 22-06-2026 11:13 ]
Ik heb de Alfen app op de Homey ongeveer 6-8 maanden probleemloos gedraaid op firmware 7.3.0. Geen enkele herstart. Sinds Eneco mij 7.4.0 heeft gepushed weer elke dag min. 2 herstarts. Dus ik heb de app op de Homey maar weer uitgezet (en hoop dat Alfen dat hele ip/netwerk/webserver gebeuren gaat fixen in een nieuwe update).g-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:08:
Ik heb ook weer meerdere keren een herstart (om de 1u30min) sinds de update naar 7.4.0 op 21/6.mrdop schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:49:
[...]
Ik heb de Alfen app op de Homey ongeveer 6-8 maanden probleemloos gedraaid op firmware 7.3.0. Geen enkele herstart. Sinds Eneco mij 7.4.0 heeft gepushed weer elke dag min. 2 herstarts. Dus ik heb de app op de Homey maar weer uitgezet (en hoop dat Alfen dat hele ip/netwerk/webserver gebeuren gaat fixen in een nieuwe update).
Steeds "watchdog reset" volgens de log.
Daarom ben ik nu terug gedowngrade naar 7.3.0-4377 en volg ik het even terug op.
Vandaag is er voor de tweede keer in een paar maanden tijd een probleem opgetreden met het uitlezen van de P1 meter waarde door de EV Lader (Alfen Eve Single S-line).
De vorige keer, zie: JPD68 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Ik zit nog steeds op FW 7.3.0-4377 aangezien de gemelde verbindingsproblemen met 7.4 en het ontbreken van tijd om hier voldoende aandacht aan te besteden. Uit navraag op het wereldwijde web lijkt dit een bug te zijn die juist in 7.3.0 opgelost zou moeten zijn. Ook zie ik geen CRC errors die als mogelijke oorzaak worden genoemd.
Wat gaat er mis: vanaf een bepaald tijdstip, vandaag rond 16.00 uur houdt de EV Lader de laatst uitgelezen P1 meter waarde vast. Vandaag was deze te laag (-2530 watt) waardoor de lader in de modus Green bleef laden terwijl er eigenlijk geen voldoende zonnestroom (>1400 watt) meer beschikbaar was. Alleen door een reboot gaat de EV Lader de juiste waarde weer uitlezen. De P1 meter zit op WiFi en de EV Lader is via een ethernet kabel aangesloten. Er is geen sprake van een ander subnet en er is ook communicatie mogelijk met de EV Lader als met de P1 meter zowel via HA als de apps van de leveranciers.
Mocht iemand nog een smart idee hebben waar dit aan kan liggen dan hoor ik het graag.
De vorige keer, zie: JPD68 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Ik zit nog steeds op FW 7.3.0-4377 aangezien de gemelde verbindingsproblemen met 7.4 en het ontbreken van tijd om hier voldoende aandacht aan te besteden. Uit navraag op het wereldwijde web lijkt dit een bug te zijn die juist in 7.3.0 opgelost zou moeten zijn. Ook zie ik geen CRC errors die als mogelijke oorzaak worden genoemd.
Wat gaat er mis: vanaf een bepaald tijdstip, vandaag rond 16.00 uur houdt de EV Lader de laatst uitgelezen P1 meter waarde vast. Vandaag was deze te laag (-2530 watt) waardoor de lader in de modus Green bleef laden terwijl er eigenlijk geen voldoende zonnestroom (>1400 watt) meer beschikbaar was. Alleen door een reboot gaat de EV Lader de juiste waarde weer uitlezen. De P1 meter zit op WiFi en de EV Lader is via een ethernet kabel aangesloten. Er is geen sprake van een ander subnet en er is ook communicatie mogelijk met de EV Lader als met de P1 meter zowel via HA als de apps van de leveranciers.
Mocht iemand nog een smart idee hebben waar dit aan kan liggen dan hoor ik het graag.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Het probleem bij de EVE Double dat de sockets loskomen is al langer bekend bij Alfen. Voor één klant zijn wij overal de boutjes op de sockets aan het vervangen door andere boutjes met een soort Loctite erop, en daarbij lijkt het erop dat het probleem niet meer voorkomt.IT982 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:33:
Hallo allemaal,
Onze conclusie:
Je kunt deze boutjes bij Alfen bestellen.
Het probleem met SCN zie ik ook vaker. Ik raad klanten altijd aan dit niet te gebruiken wanneer de backoffice een laadplein op afstand ondersteunt; dat werkt veel stabieler.
Bij SCN moet je er rekening mee houden dat je niet zomaar een firmware kunt installeren. In de 6.x.x‑lijn werkt alleen 6.3.0 goed, en in de 7.x.x‑lijn werkt (voor zover ik weet) alleen 7.3.0 goed.
Zorg er altijd voor dat alle laders dezelfde firmware hebben en dat de gebruikte switch van goede kwaliteit is (en daarmee bedoel ik geen switch van €60).
Bij veel klanten helpt het om de switch wekelijks kort stroomloos te maken.
Hoe dan ook: dit zijn dingen die iets helpen, maar het zou beter zijn als Alfen dit gewoon een keer fixt.
Hij is van “cedel”, ik heb er wel vier geprobeerd, ook homewizard (die het bij al mijn andere devices prima doet), dit was de enigste die werkte: https://webshop.cedel.nl/nl/Slimme-P1-splitter-geschikt-voor-alle-laadpalen#ProductReviewTextg-j-t schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Dank voor je reactie. Ik gebruik nu een Homewizard P1 splitter welke alleen wordt gevoed door de P1 meter nu. Dit werkt vooralsnog prima verder maar hier kan dus ook een probleem ontstaan? Welke spitter gebruik je nu?
De app van Homey bevraagd de paal volgens mij heel vaak. Je kan bijna live het afgegeven laadvermogen monitoren als hij aan het laden is. De resets gebeuren echter ook als er niets gebeurt.
De optie via modbus wil ik ook eens nader bestuderen. Om meer controle te krijgen heb ik ook al eens EVCC overwogen.
Beste laadgenoten,
Ik heb de Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal nu zo'n 3 jaar. Afgelopen december ben ik verhuisd en heb ik de laadpaal door een installateur laten verplaatsen.
Ik ben sinds dit voorjaar met Home Assistant aan het experimenteren, omdat ik géén tweede UTP kabel had laten meeleggen heb ik het trucje eerder beschreven toegepast om één aderpaar voor de P1 range extender te gebruiken en twee aderparen voor de netwerkaansluiting waardoor ik inmiddels al een aantal maanden de laadpaal monitor via HA.
Vorige week EVCC gaan draaien om wat actiever te gaan sturen op laden op zonne-energie, ook opende ik de ACE service installer waarbij hij steevast aangeeft dat er een nieuwe set backoffice-instellingen beschikbaar is? Ik klik dat altijd door maar heb me nooit erg gerealiseerd wat dat nu is.
Sindsdien wordt de laadpaal terwijl die niet is aangesloten regelmatig door de temperatuursensor afgeschakeld. Er staat dan een temperatuurmelding op het scherm en het is niet mogelijk een laadsessie te starten. De paal gaat in de middag al in de beveiliging, en zelfs als er een uur of twee een natte doek overheen hangt lukt het maar erg moeizaam om 'm voldoende terug te koelen. Via de ACE zie ik dat de grenswaarde is ingesteld op 57 graden.
Ja, we hebben natuurlijk een aantal warme dagen achter de rug. Echter de paal hangt nu aan de westzijde van de woning, bij ons vorige huis was het de zuidzijde van de woning en heb ik dit in de afgelopen 3 jaar nog nooit gezien.
Mijn hypothese is dat in die nieuwe instellingenset via de ACE de grenswaarde is verlaagd, maar ik kan dat niet terugzien in HA omdat ik die sensor niet actief monitorde. Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....
Is er een mede-tweaker die kan bevestigen dat er een hogere 'default' max temperature instelling is (geweest) vanuit een eerdere setup / set instellingen die hoger ligt dan 57 graden? Of is er iemand die succesvol en veilig een hogere waarde gebruikt? Ik was nu van plan de laadpaal te gaan verplaatsen naar de noordgevel, maar nu ik dit constateer weet ik niet of enkel dat voldoende zal zijn om niet op warme dagen alsnog die grenswaarde te overschreiden bij een instelling van 57 graden.
De firmwareversie waar de paal op draait is 6.4.0-4210 (dus nog van augustus 2023).
Ik heb de Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal nu zo'n 3 jaar. Afgelopen december ben ik verhuisd en heb ik de laadpaal door een installateur laten verplaatsen.
Ik ben sinds dit voorjaar met Home Assistant aan het experimenteren, omdat ik géén tweede UTP kabel had laten meeleggen heb ik het trucje eerder beschreven toegepast om één aderpaar voor de P1 range extender te gebruiken en twee aderparen voor de netwerkaansluiting waardoor ik inmiddels al een aantal maanden de laadpaal monitor via HA.
Vorige week EVCC gaan draaien om wat actiever te gaan sturen op laden op zonne-energie, ook opende ik de ACE service installer waarbij hij steevast aangeeft dat er een nieuwe set backoffice-instellingen beschikbaar is? Ik klik dat altijd door maar heb me nooit erg gerealiseerd wat dat nu is.
Sindsdien wordt de laadpaal terwijl die niet is aangesloten regelmatig door de temperatuursensor afgeschakeld. Er staat dan een temperatuurmelding op het scherm en het is niet mogelijk een laadsessie te starten. De paal gaat in de middag al in de beveiliging, en zelfs als er een uur of twee een natte doek overheen hangt lukt het maar erg moeizaam om 'm voldoende terug te koelen. Via de ACE zie ik dat de grenswaarde is ingesteld op 57 graden.
Ja, we hebben natuurlijk een aantal warme dagen achter de rug. Echter de paal hangt nu aan de westzijde van de woning, bij ons vorige huis was het de zuidzijde van de woning en heb ik dit in de afgelopen 3 jaar nog nooit gezien.
Mijn hypothese is dat in die nieuwe instellingenset via de ACE de grenswaarde is verlaagd, maar ik kan dat niet terugzien in HA omdat ik die sensor niet actief monitorde. Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....
Is er een mede-tweaker die kan bevestigen dat er een hogere 'default' max temperature instelling is (geweest) vanuit een eerdere setup / set instellingen die hoger ligt dan 57 graden? Of is er iemand die succesvol en veilig een hogere waarde gebruikt? Ik was nu van plan de laadpaal te gaan verplaatsen naar de noordgevel, maar nu ik dit constateer weet ik niet of enkel dat voldoende zal zijn om niet op warme dagen alsnog die grenswaarde te overschreiden bij een instelling van 57 graden.
De firmwareversie waar de paal op draait is 6.4.0-4210 (dus nog van augustus 2023).
Het staat los van je probleem maar waarom truukjes met aderparen splitsen, range extenders (geeft trouwens minder ruimte in je laadpaal en zou dus wel kunnen zorgen voor een hogere temperatuur), … waar je eigenlijk gewoon een netwerk kabel nodig hebt. De P1 kan je gewoon over het netwerk laten gaan via een HW P1
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Goed punt, ik heb hier ook al een aantal dagen temperatuurmeldingen met een icu mini (s-line single) op west geïnstalleerd, met witte kap, maar zonder display, de led knippert dan snel rood. In HA zie ik "Max Temperature 61.4c" (1 juli 2025). Als ik een jaargrafiek van de temperatuur pak zie ik dat 57.1 het hoogst is op 26 mei in 2026. In 2024 heb ik maar 1x een piek op 55c+ waar het in 2026 nu al een paar dagen in juni is voorgekomen. Zodra de temperatuur weer onder de 55 komt, meestal na 12:00 als de zon wegdraait, gaat het laden wel weer verder. Of 55 de standaard waarde is of dat ik per ongeluk de slider geraakt heb via mijn telefoon weet ik niet maar zou wel zomaar eens kunnen.
Ik heb geen P1 splitters hier, enkel een ethernetkabel, gelukkig nu met stabiele DSMR connectie na alle ellende met ser2net.
Ik heb geen P1 splitters hier, enkel een ethernetkabel, gelukkig nu met stabiele DSMR connectie na alle ellende met ser2net.
Whoop!
Goeie suggestie, was me niet bewust dat die HW P1 een optie was. De range extender zat er al in in bij het oude huis, maar het is met het splitsen van een aderpaar nog wel wat voller geworden inderdaad. Bovendien zal ie er ook wel net wat anders in gepropt zijn wat misschien ook net wat ongunstig is.r2504 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:40:
Het staat los van je probleem maar waarom truukjes met aderparen splitsen, range extenders (geeft trouwens minder ruimte in je laadpaal en zou dus wel kunnen zorgen voor een hogere temperatuur), … waar je eigenlijk gewoon een netwerk kabel nodig hebt. De P1 kan je gewoon over het netwerk laten gaan via een HW P1
Mijn vriendin corrigeerde me zojuist, we waren die dag weg. Nogmaals goed gekeken, die temperatuur klopt, maar het was niet tegelijk met een laadsessie. Dan denk ik dat m'n hypothese niet waar is. Tenzij er toch nog medetweakers zijn die een hogere max-waarde herkennen in hun eigen installatie.koffieprutje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Wat ik wel kan zien is dat er in mei nog een laadsessie is geweest waarbij tegelijkertijd werd geladen en de temperatuursensor bijne 70 graden registreerde....
Bij mij staat ie op 100. Nooit problemen. Op de zaak staat ie op 80. Ik ga de paal thuis ook op 80 zetten.koffieprutje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Beste laadgenoten,
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Bedankt balblas!balblas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:55:
[...]
Bij mij staat ie op 100. Nooit problemen. Op de zaak staat ie op 80. Ik ga de paal thuis ook op 80 zetten.
[Afbeelding]
Ken je de oorsprong van die temperatuur bovengrens? Staat ie altijd al zo, heb je dat zelf ingesteld of is er bv een installateur geweest die iets gewijzigd heeft?
Sowieso interessant om vast te stellen dat die limietwaarde verschilt. Ben benieuwd of andere gebruikers nog andere waarden hebben.
Ik heb m deze middag ook waar hoger gezet om toch nog wat zonneenergie in de EV te stoppen.
Ik heb ze zelf niet gewijzigd. Volgens mij heb ik minstens 1 van de palen ooit zelfs eens gereset naar fabriekswaarden, maar dat weet ik niet zeker meer.koffieprutje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:03:
[...]
Bedankt balblas!
Ken je de oorsprong van die temperatuur bovengrens? Staat ie altijd al zo, heb je dat zelf ingesteld of is er bv een installateur geweest die iets gewijzigd heeft?
Sowieso interessant om vast te stellen dat die limietwaarde verschilt. Ben benieuwd of andere gebruikers nog andere waarden hebben.
Ik heb m deze middag ook waar hoger gezet om toch nog wat zonneenergie in de EV te stoppen.
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Hier 100. Nooit iets aan gedaan (Eneco eMobility installatie uit eind 2021).Kusterse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:59:
Hier ook op 80 (nooit iets aan gedaan)
Hier stond de paal ook op 100, heb hem ook teruggeschakeld naar 80
Zelf geïnstalleerde paal met Eflux backoffice.
Zelfde Eneco eMobility backend hier, alleen dan met een Alfen Eve Single Pro uit 2024. Zojuist die drempelwaarde ook van 100 naar 80 gezet, gewoon omdat 't kán....mrdop schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Hier 100. Nooit iets aan gedaan (Eneco eMobility installatie uit eind 2021).
Lader hangt hier tegen de noordgevel van m'n huis en wordt middels ~1,5 Mtr. 5x6mm2 YMVK bekabeling gevoed vanuit de groepenkast over een 3PN-C20 (Eaton).
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-06-2026 09:41 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Is er iemand hier in de regio Utrecht die ervaring heeft met het demonteren van de voorzijde van een Alfen Single Pro Line, koppelen van een laptop via kabel met Ace Installer software, en upgrade naar firmware 7.xx?
Context:
Ik heb er 1 aan mijn huis hangen, destijds zakelijk geplaatst via mijn werkgever. Na overname privé heb ik even geen elektrische auto gehad, nu rijd ik een EV. Ik dacht dat ik de Wifi makkelijk kon aanzetten door een reset van het laadpunt, maar blijkbaar (na contact ook met Alfen zelf) is dat niet mogelijk. Paal is van juli 2023, dus de module voor Wifi is wel hardware voor aanwezig.
Context:
Ik heb er 1 aan mijn huis hangen, destijds zakelijk geplaatst via mijn werkgever. Na overname privé heb ik even geen elektrische auto gehad, nu rijd ik een EV. Ik dacht dat ik de Wifi makkelijk kon aanzetten door een reset van het laadpunt, maar blijkbaar (na contact ook met Alfen zelf) is dat niet mogelijk. Paal is van juli 2023, dus de module voor Wifi is wel hardware voor aanwezig.
Er zitten 4 6 torx schroeven aan de achterzijde. Als je die los maakt, kan de kap er af, en kan je direct aan die ethernet aansluiting...MarcoEV schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:29:
Is er iemand hier in de regio Utrecht die ervaring heeft met het demonteren van de voorzijde van een Alfen Single Pro Line, koppelen van een laptop via kabel met Ace Installer software, en upgrade naar firmware 7.xx?
Context:
6 torcxTommie12 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]
Er zitten 4 torx schroeven aan de achterzijde. Als je die los maakt, kan de kap er af, en kan je direct aan die ethernet aansluiting...
Hier staat hij ook vanaf installatie in 2022 op -25 en 100 graden. Nooit problemen mee gehad.koffieprutje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:03:
[...]
.........................................................
...............................................................
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Bedankt voor al jullie reacties! Dat geeft me voldoende vertrouwen om hem van 57 naar 80 graden te verhogen.
Ik was me al aan het voorbereiden op het omhangen van de paal naar de noordzijde, maar dit is toch een stukje eenvoudiger 😁
Ik was me al aan het voorbereiden op het omhangen van de paal naar de noordzijde, maar dit is toch een stukje eenvoudiger 😁
Er staan zat laadpalen op parkeerpleinen zonder enige schaduw in volle zon, dus ik zou me niet druk maken.koffieprutje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:04:
Bedankt voor al jullie reacties! Dat geeft me voldoende vertrouwen om hem van 57 naar 80 graden te verhogen.
Hoi, de Eve Single Plus is geïnstalleerd. We hebben een UTP kabel laten trekken voor bekabelde verbinding. Helaas kan ik de laadpaal niet benaderen via het lokale ip adres. Is dit niet meer beschikbaar voor deze nieuwe Single Plus?
Via de Alfen Install app kan ik ook niet inloggen. Er staat dat SSA is uitgeschakeld. Hoe kan ik dit inschakelen? Ik kom de laadpaal niet in. Ik heb uiteraard alle wachtwoorden.
Enige hulp wordt zeker op prijs gesteld ;-)
Via de Alfen Install app kan ik ook niet inloggen. Er staat dat SSA is uitgeschakeld. Hoe kan ik dit inschakelen? Ik kom de laadpaal niet in. Ik heb uiteraard alle wachtwoorden.
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 28-06-2026 16:52 ]
Hangt hij wel goed op je netwerk? Basic network troubleshooting.turkeyhakan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:51:
Hoi, de Eve Single Plus is geïnstalleerd. We hebben een UTP kabel laten trekken voor bekabelde verbinding. Helaas kan ik de laadpaal niet benaderen via het lokale ip adres. Is dit niet meer beschikbaar voor deze nieuwe Single Plus?
Kabel testen met een netwerk tester.
Laptop of een volwaardige PC/Mac er aan hangen en netwerkconnectiviteit verifieren op die kabel.
Even goed heb je meerdere routertjes achter elkaar geknoopt, geen idee allemaal, beetje moeilijk nu
Je verhaal rammelt ook een beetje. Je zegt lokale IP adres niet benaderen maar daarna via de Alfen app zeg je dat je niet kan inloggen omdat SSA is uitgeschakeld. Dus je hebt wel een vorm van communicatie kunnen realiseren, want dat is een specifieke foutmelding? SSA kan je inschakelen eens je in de laadpaal zit.
[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 28-06-2026 17:57 ]
Hangt zeker goed aan het netwerk! Wordt ook gezien door de router en met de app kan ik hem ook zien. De EVE app zelf werkt helaas niet, die roept iets over oude firmware. En de install app zegt dus dat SSA is uitgeschakeld.HyperBart schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:55:
[...]
Hangt hij wel goed op je netwerk? Basic network troubleshooting.
Kabel testen met een netwerk tester.
Laptop of een volwaardige PC/Mac er aan hangen en netwerkconnectiviteit verifieren op die kabel.
Even goed heb je meerdere routertjes achter elkaar geknoopt, geen idee allemaal, beetje moeilijk nu
Dus je kan 'm wel benaderen, dus geen netwerk issue.
Het is dus een "ik kan niet aanmelden op de laadpaal issue". Groot verschil, omdat je onmiddellijk over die UTP begint doe je het uitschijnen alsof je wat problemen hebt met je netwerkmatige benadering van de Alfen.
EVE app moet je gewoon ff links laten liggen, ACE is de basis en langs daar moet je beginnen.
Je zegt dat je beschikt over de wachtwoorden, dan heb je dus het Owner password en probeer je daar toch mee aan te loggen, of welke credentials gebruik je? Zit je daar niet wat door elkaar te halen?
Het is dus een "ik kan niet aanmelden op de laadpaal issue". Groot verschil, omdat je onmiddellijk over die UTP begint doe je het uitschijnen alsof je wat problemen hebt met je netwerkmatige benadering van de Alfen.
EVE app moet je gewoon ff links laten liggen, ACE is de basis en langs daar moet je beginnen.
Je zegt dat je beschikt over de wachtwoorden, dan heb je dus het Owner password en probeer je daar toch mee aan te loggen, of welke credentials gebruik je? Zit je daar niet wat door elkaar te halen?
installeer via ACE applicatie op laptop de nieuwere firmware. Als voor jouw type paal de laatste firmware versie 7.4 is, dan adviseer ik 7.3 te kiezen.
Ik ben bezig om mijn paal met Plugchoice te verbinden. Als ik bij de backoffice de preset Volt time cloud selecteer dan wordt dit niet opgeslagen en ik krijg ook niet de optie om de Websocket URL in te voeren. Ik heb het zowel via de ACE installer als via de MyEVE app geprobeerd. In die laatste kreeg ik het advies om de paal te rebooten, maar dit heeft ook niet gewerkt. Ik draai de laatste versie van de firmware.
Heeft iemand ervaring hoe dit op te lossen? Moet ik nog ergens een optie selecteren om de backoffice in te kunnen stellen?
Ik kan trouwens ook niet de Network profiles instellen. Bij de verschillende verbindingen zoals Wired en Mobile staan wel de juiste waardes, maar het lijkt erop alsof ik deze niet kan gebruiken. Zou dit door Vattenfall kunnen komen? Is het dan toch verstandig om een factory reset te doen?
Heeft iemand ervaring hoe dit op te lossen? Moet ik nog ergens een optie selecteren om de backoffice in te kunnen stellen?
Ik kan trouwens ook niet de Network profiles instellen. Bij de verschillende verbindingen zoals Wired en Mobile staan wel de juiste waardes, maar het lijkt erop alsof ik deze niet kan gebruiken. Zou dit door Vattenfall kunnen komen? Is het dan toch verstandig om een factory reset te doen?
[ Voor 29% gewijzigd door AgeOfPanic op 29-06-2026 00:08 ]
@HyperBart ik kende de ACE applicatie niet, maar die zal ik dan gebruiken. Dank. Kan dat via hier? https://alfen.com/nl-nl/zoeken?contentType=download
@waterpolo78 dank je wel. Waarom zou je voor 7.3 kiezen als ik vragen mag?
Krijgt de laadpaal zijn ip via dhcp en zit je met de pc waarmee je wilt inloggen in dezelfde netwerkrange of vlan?turkeyhakan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:57:
[...]
Hangt zeker goed aan het netwerk! Wordt ook gezien door de router en met de app kan ik hem ook zien. De EVE app zelf werkt helaas niet, die roept iets over oude firmware. En de install app zegt dus dat SSA is uitgeschakeld.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Via DHCP inderdaad en zit inderdaad in dezelfde range.fmb schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:42:
[...]
Krijgt de laadpaal zijn ip via dhcp en zit je met de pc waarmee je wilt inloggen in dezelfde netwerkrange of vlan?
Ik heb gelezen dat de Single Plus (gaat dus echt om het nieuwe model, niet de Single S of Single Pro) geen webinterface meer heeft.
Mischien eerst naar stand alone als tussenstap?AgeOfPanic schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:52:
Ik ben bezig om mijn paal met Plugchoice te verbinden. Als ik bij de backoffice de preset Volt time cloud selecteer dan wordt dit niet opgeslagen en ik krijg ook niet de optie om de Websocket URL in te voeren. Ik heb het zowel via de ACE installer als via de MyEVE app geprobeerd. In die laatste kreeg ik het advies om de paal te rebooten, maar dit heeft ook niet gewerkt. Ik draai de laatste versie van de firmware.
Helaas kom ik de laadpaal niet in via de Ace installer applicatie. We hebben de flyer met wachtwoorden en het id van de laadpaal, maar het lukt niet.
alles geprobeerd, installer, owner, admin, randomskir 😂
uiteindelijk via de website bij Alfen support maar een account aangevraagd, maar dit is toch kosteloos? Er staat onderin iets met dat er kosten in rekening gebracht worden.
Of heeft iemand de gouden tip? Gaat dus om de nieuwe Single Plus
uiteindelijk via de website bij Alfen support maar een account aangevraagd, maar dit is toch kosteloos? Er staat onderin iets met dat er kosten in rekening gebracht worden.
Ah account voor Ace service installer? Ja daar moet je een account voor hebben en is anders dan je paalturkeyhakan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:37:
Helaas kom ik de laadpaal niet in via de Ace installer applicatie. We hebben de flyer met wachtwoorden en het id van de laadpaal, maar het lukt niet.
Gelukkig kun je zo'n account tegenwoordig vrij simpel aan laten maken op de site van Alfen waarbij je de persoonlijke inloggegevens ook bijna direct in de mailbox krijgt van het mailadres waarmee je zo'n account aanvraagt.Heinemancp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:50:
[...]
Ah account voor Ace service installer? Ja daar moet je een account voor hebben en is anders dan je paal
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Beste tweakers,
Ik heb momenteel een eve pro laadpaal op de eigen BV staan, maar ga de auto naar prive overzetten. Mijn eFlux/road backoffice is dan ook niet meer nodig (en kost geld) en ik wil er dus vanaf.
Mijn vraag is:
Hoe zet ik de eve pro zo om dat hij van de backoffice los is?
Heb vooralsnog toegang tot instellingen via home-assistant; eventueel omzetten naar Eve connect of myeve kan, maar is wat gehannes.
Heb als voorbereiding hierop geprobeerd hem op plug&charge te zetten, maar dan wil hij een autorisatie ID, welke niet werkt zoals ik blijkbaar denk.
Kan iemand me hiermee op weg helpen? Kan me niet voorstellen dat het moeilijk is, maar kom er niet uit.
Excuses als ik ergens een post gemist heb waar het netjes in staat; ik laat me er graag naar verwijzen.
Thanks!
Ik heb momenteel een eve pro laadpaal op de eigen BV staan, maar ga de auto naar prive overzetten. Mijn eFlux/road backoffice is dan ook niet meer nodig (en kost geld) en ik wil er dus vanaf.
Mijn vraag is:
Hoe zet ik de eve pro zo om dat hij van de backoffice los is?
Heb vooralsnog toegang tot instellingen via home-assistant; eventueel omzetten naar Eve connect of myeve kan, maar is wat gehannes.
Heb als voorbereiding hierop geprobeerd hem op plug&charge te zetten, maar dan wil hij een autorisatie ID, welke niet werkt zoals ik blijkbaar denk.
Kan iemand me hiermee op weg helpen? Kan me niet voorstellen dat het moeilijk is, maar kom er niet uit.
Excuses als ik ergens een post gemist heb waar het netjes in staat; ik laat me er graag naar verwijzen.
Thanks!
Bedoel je dat ik de paal eerst als standalone registreer? Zou dat de gegevens van de oude backoffice (Vattenfall) verwijderen?Kusterse schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:34:
[...]
Mischien eerst naar stand alone als tussenstap?
Ik heb dit geprobeerd. Standalone kan ik selecteren onder het kopje backoffice en die instelling slaat hij ook goed op. Als ik vervolgens probeer voor volt time cloud te kiezen en op opslaan druk, krijg ik een foutmelding. Hij stelt dan voor een reboot te doen, maar dit helpt niet.
Heeft iemand eerder de stap gemaakt van Vattenfall naar een andere provider? Heb je toen een reset moeten doen?
[ Voor 40% gewijzigd door AgeOfPanic op 29-06-2026 21:24 ]
Wat ben jij toch allemaal bezigturkeyhakan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:37:
Je hebt ACE nodig
Je hebt een account als installer nodig, dat is die radomskir (niet random, je bent niet attent op de details)
Eens je daar mee binnen bent moet de laadpaal in de lijst links tevoorschijn komen
Dan log je aan op de laadpaal met het wachtwoord van de flyer.
Copy paste van een andere site:
Stap 2: Log in op de Service Installer met de aanmeldingsgegevens, gebruik de volgende inloggegevens:
Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6
Stap 3: Sluit je laptop met een UTP-kabel aan op de laadpaal om de twee apparaten te verbinden. Als het een installatie is met meerdere laadpalen dan kun je de laptop op de switch aansluiten.
Stap 4: Zodra je bent ingelogd, selecteer je het laadstation in het overzicht aan de linkerkant.
Stap 5: Nadat je op het betreffende laadstation hebt geklikt, wordt je gevraagd om een wachtwoord in te vullen. Het standaardwachtwoord van de laadpaal is te vinden op de flyer die in de doos van de laadpaal zit.
[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2026 21:59 ]
Dat bedoelde ik inderdaad. Als dat niet werkt zou ik het niet weten. Geen idee of Vattefall er een soort simlock op heeft. Mischien sim verwijderen? Ik heb zelf Plugchoice maar kon dat zo instellen. mijn paal heeft geen sim. Installatie van een veilgheids certificaat was wel nodig. maar dat kwam pas na deze stapAgeOfPanic schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:15:
[...]
Bedoel je dat ik de paal eerst als standalone registreer? Zou dat de gegevens van de oude backoffice (Vattenfall) verwijderen?
Ik heb dit geprobeerd. Standalone kan ik selecteren onder het kopje backoffice en die instelling slaat hij ook goed op. Als ik vervolgens probeer voor volt time cloud te kiezen en op opslaan druk, krijg ik een foutmelding. Hij stelt dan voor een reboot te doen, maar dit helpt niet.
Heeft iemand eerder de stap gemaakt van Vattenfall naar een andere provider? Heb je toen een reset moeten doen?
Je bent een topper!! Het werkt, thanks!!!HyperBart schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Wat ben jij toch allemaal bezig![]()
Je hebt ACE nodig
Je hebt een account als installer nodig, dat is die radomskir (niet random, je bent niet attent op de details)
Eens je daar mee binnen bent moet de laadpaal in de lijst links tevoorschijn komen
Dan log je aan op de laadpaal met het wachtwoord van de flyer.
Copy paste van een andere site:
Stap 2: Log in op de Service Installer met de aanmeldingsgegevens, gebruik de volgende inloggegevens:
Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6
Stap 3: Sluit je laptop met een UTP-kabel aan op de laadpaal om de twee apparaten te verbinden. Als het een installatie is met meerdere laadpalen dan kun je de laptop op de switch aansluiten.
Stap 4: Zodra je bent ingelogd, selecteer je het laadstation in het overzicht aan de linkerkant.
Stap 5: Nadat je op het betreffende laadstation hebt geklikt, wordt je gevraagd om een wachtwoord in te vullen. Het standaardwachtwoord van de laadpaal is te vinden op de flyer die in de doos van de laadpaal zit.
@HyperBart weet jij toevallig ook welke resolutie benodigd is voor een eigen achtergrond? Is dat 320 x 240 pixels ?
Ik ben inmiddels een stap verder. Ik weet niet precies wat de oplossing was, maar ik kan nu een backoffice provider kiezen. Ik heb onder backoffice security een ander wachtwoord ingevuld en daarna lukte het wel. Misschien dat dat de oplossing is geweest.
Vervolgens heb ik onder Network profiles de volgende instellingen gezet:
Ik kan gek genoeg de CSMS URL niet meer aanpassen.
Verder heb ik het certificaat uit deze link geupload:
https://support.plugchoice.com/en/articles/10057626-charger-can-t-connect-to-plugchoice
De lader komt alleen nog niet online in Plugchoice. Ze blijven beide op pre-registered staan. Ik heb twee laders aangemaakt in Plugchoice. Een met ID ACE... en een met ID ALF-.... Het was mij niet helemaal duidelijk welke ik moest hebben. Moet ik verder nog een optie onder security profile kiezen? Zo ja, welke?
Update: Te snel een comment aangemaakt, maar wil toch even de oplossing voor anderen doorgeven. In plaats van Plugchoice heb ik voor volt-time-cloud gekozen als backoffice preset. Het systeem vulde daarna de juiste waardes in en ik had meteen verbinding. Gek genoeg met een andere URL dan die in de FAQ van Plugchoice staat.
Ik ben blij. Ga nu aan de slag met Joulo.
https://support.plugchoice.com/en/articles/10057626-charger-can-t-connect-to-plugchoice
De lader komt alleen nog niet online in Plugchoice. Ze blijven beide op pre-registered staan. Ik heb twee laders aangemaakt in Plugchoice. Een met ID ACE... en een met ID ALF-.... Het was mij niet helemaal duidelijk welke ik moest hebben. Moet ik verder nog een optie onder security profile kiezen? Zo ja, welke?
Update: Te snel een comment aangemaakt, maar wil toch even de oplossing voor anderen doorgeven. In plaats van Plugchoice heb ik voor volt-time-cloud gekozen als backoffice preset. Het systeem vulde daarna de juiste waardes in en ik had meteen verbinding. Gek genoeg met een andere URL dan die in de FAQ van Plugchoice staat.
[ Voor 9% gewijzigd door AgeOfPanic op 30-06-2026 14:26 ]
Als backoffice moet je volt-time-cloud kiezen in ACE. (vraag me niet waarom)
De naam in plug choice is customer ident. number
Volgens mij werd er bij plug-choice een url weergegeven. Die is anders dan in de Alfen default staat. maar als ik me goed herinner werkte deze beide.
Ik heb zeker niks gedaan met de security profiles. Ik denk dat dit in de backoffice preset goed gezet word.
De naam in plug choice is customer ident. number
Volgens mij werd er bij plug-choice een url weergegeven. Die is anders dan in de Alfen default staat. maar als ik me goed herinner werkte deze beide.
Ik heb zeker niks gedaan met de security profiles. Ik denk dat dit in de backoffice preset goed gezet word.
ik heb hetzelfde probleem gehad,AgeOfPanic schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:18:
Ik ben inmiddels een stap verder. Ik weet niet precies wat de oplossing was, maar ik kan nu een backoffice provider kiezen. Ik heb onder backoffice security een ander wachtwoord ingevuld en daarna lukte het wel. Misschien dat dat de oplossing is geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moest idd het certificaat uploaden en daarna Volt-time-cloud selecteren.
Vervolgens had ik het ACE nummer ingevoerd in Plugchoice, dit bleek echter het Object Number te zijn, niet het Customer Identification Number:

Oh en na het aanpassen van de Backoffice moest ik herstarten.
Firmware 7.4 werkt bij vele niet goed. Zelf heb ik die versie ook geprobeerd. Ik heb de laadpaal met Wifi verbonden welke na circa 10 - 15 min niet meer verbonden is en de app niet gebruikt kan worden.turkeyhakan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:17:
@HyperBart ik kende de ACE applicatie niet, maar die zal ik dan gebruiken. Dank. Kan dat via hier? https://alfen.com/nl-nl/zoeken?contentType=download
Ik blijf voorlopig op 7.3.
Antwoord Alfen op mijn ticket over het probleem met 7.4:
Onze R&D afdeling werkt momenteel aan een fix hiervoor. Het probleem is gekend.
Wij weten nog niet wanneer deze fix beschikbaar zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Alfen Charging Equipment Service
Onze R&D afdeling werkt momenteel aan een fix hiervoor. Het probleem is gekend.
Wij weten nog niet wanneer deze fix beschikbaar zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Alfen Charging Equipment Service
Ik heb 2.6 geïnstalleerd. Mijn ouders hebben een Eve Single Plus. Die app gaat sowieso niet werken.waterpolo78 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Firmware 7.4 werkt bij vele niet goed. Zelf heb ik die versie ook geprobeerd. Ik heb de laadpaal met Wifi verbonden welke na circa 10 - 15 min niet meer verbonden is en de app niet gebruikt kan worden.
Mijn Alfen Single S Line heb ik 5 jaar geleden gekocht via Coolblue. Ergens in maart een mail ontvangen dat ze in april alles zouden gaan overzetten naar 50five. In mei en juni contact gehad waarom de laadpaal nog niet was overgezet; zou meer tijd kosten, maar zou echt voor juli geregeld zijn. Vandaag mail ontvangen dat vandaag (30 juni!!!!) is geprobeerd de laadpaal over te zetten, maar dat dit helaas is mislukt. Laadpaal nu in storing. Laadpaal is volgens e-mail technisch te oud en de economische levensduur is bijna ten einde. Krijg een paar euro restwaarde en advies is ofwel nieuwe kopen ofwel een partij zoeken die wel backoffice kan verzorgen. Installatie was destijds ook al intense ellende door aantoonbare onkunde, dus deze afhandeling verbaasd me dan weer niets. Maar goed, ik kon dus vanavond plotseling niet meer opladen en moet snel een andere oplossing omdat dit gewoon geld kost aangezien ik thuis niet meer kan laden.
Zijn er meer die deze ‘oplossing’ geboden hebben gekregen? Lijkt mij eerder dat ze het op afstand niet geregeld krijgen en dat op locatie afhandelen te kostbaar dan dat een laadpaal nu al afgeschreven is.
E-flux lijkt heel makkelijk om naar over te zetten. Hebben mensen ervaring? Kan dit ook met de iPad/iphone app? (Geen windows laptop)
Zijn er meer die deze ‘oplossing’ geboden hebben gekregen? Lijkt mij eerder dat ze het op afstand niet geregeld krijgen en dat op locatie afhandelen te kostbaar dan dat een laadpaal nu al afgeschreven is.
E-flux lijkt heel makkelijk om naar over te zetten. Hebben mensen ervaring? Kan dit ook met de iPad/iphone app? (Geen windows laptop)
Heb je een back office nodig? Als je niets hoeft af te rekenen kun je ook stand-alone laden. Dan kun je gewoon weer laden. Een back office is geen must! het is maar net welke functionaliteit je wil hebben.Dommeltje83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:53:
Mijn Alfen Single S Line heb ik 5 jaar geleden gekocht via Coolblue. Ergens in maart een mail ontvangen dat ze in april alles zouden gaan overzetten naar 50five. In mei en juni contact gehad waarom de laadpaal nog niet was overgezet; zou meer tijd kosten, maar zou echt voor juli geregeld zijn. Vandaag mail ontvangen dat vandaag (30 juni!!!!) is geprobeerd de laadpaal over te zetten, maar dat dit helaas is mislukt. Laadpaal nu in storing. Laadpaal is volgens e-mail technisch te oud en de economische levensduur is bijna ten einde. Krijg een paar euro restwaarde en advies is ofwel nieuwe kopen ofwel een partij zoeken die wel backoffice kan verzorgen. Installatie was destijds ook al intense ellende door aantoonbare onkunde, dus deze afhandeling verbaasd me dan weer niets. Maar goed, ik kon dus vanavond plotseling niet meer opladen en moet snel een andere oplossing omdat dit gewoon geld kost aangezien ik thuis niet meer kan laden.
Er zijn ook gratis backoffice systemen zoals Tab of Plugchoice. Bij Plugchoice kun je optioneel nog kiezen voor extra functionaliteit tegen betaling.
Als je dit soort instellingen zelf gaat wijzigen zou ik altijd ACE gebruiken. Dat werkt uitsluitend onder Windows.
Heb je de verbinding eenmaal werkend kun je veel zelf doen via het backoffice.
Voor een van de auto’s moet wel verrekend worden; bij plugchoice kon dat volgens mij pas in q3? (Al is het nu q3)Kusterse schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:11:
[...]
Heb je een back office nodig? Als je niets hoeft af te rekenen kun je ook stand-alone laden. Dan kun je gewoon weer laden. Een back office is geen must! het is maar net welke functionaliteit je wil hebben.
Er zijn ook gratis backoffice systemen zoals Tab of Plugchoice. Bij Plugchoice kun je optioneel nog kiezen voor extra functionaliteit tegen betaling.
Als je dit soort instellingen zelf gaat wijzigen zou ik altijd ACE gebruiken. Dat werkt uitsluitend onder Windows.
Heb je de verbinding eenmaal werkend kun je veel zelf doen via het backoffice.
Volgens handleiding van eflux was het 2 klikken; hoop dat het echt zo eenvoudig is
Ben inmiddels door Alfen al 2 keer gevraagd om vanwege 2 verschillende problemen terug te gaan naar 7.1.6. Volgens mij zijn ze zelf ook een beetje aan het twijfelen over hun updates. Helaas werkt in 7.1.6 het transactieoverzicht niet en dat is voor mij essentieel. Voornaamste probleem dat ik met 7.3 heb is dat de smart meter power soms blijft hangen op een bepaalde waarde waardoor de load balancing niet meer werkt. Dit ga ik binnenkort in HA ondervangen. Of misschien toch eindelijk eens evcc installeren.waterpolo78 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Firmware 7.4 werkt bij vele niet goed. Zelf heb ik die versie ook geprobeerd. Ik heb de laadpaal met Wifi verbonden welke na circa 10 - 15 min niet meer verbonden is en de app niet gebruikt kan worden.
Mij is recent hetzelfde overkomen toen de laadpaal defect ging. Coolblue heeft de laadpaal business overgedaan aan 50five en Hoppenbrouwers maar daarbij is het onderhoud aan bestaande Alfen laadpalen tussen wal en schip gevallen. Ze hebben geen materiaal en geen monteurs meer en het enige wat ze doen is een stappenplan sturen voor reset op afstand. Als dat de zaak niet oplost trekken ze hun handen er vanaf. Ze betalen dan alleen een dagwaarde uit, in mijn geval 60% voor een 3 jaar oude laadpaal. Je hebt geen keus, ze verwijderen je gewoon uit hun bestand en willen niets meer met je te maken hebben, zo wordt het ook echt gezegd.Dommeltje83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:53:
Ik vraag me af of dat juridisch correct is want normaal zou je toch een onderhoudsverplichting verwachten tijdens een zekere normale levensduur, maar goed, ik heb het bedrag geaccepteerd en heb via een support ticket bij Alfen een andere onderhoudspartner gevonden. Die heeft een printplaat vervangen en de paal op standalone gezet (en de diverse kabels nu wel netjes afgemonteerd via de wartels).
Functioneert jouw laadpaal nog wel? Of heeft de actie van 50five deze nu onbruikbaar gemaakt? Dan zou ik ze zeker in gebreke stellen. Als ze een goed werkende laadpaal om zeep helpen zijn ze zeker aansprakelijk.
Je zult ook de laadpaal moeten inrichten voor een ander backoffice.Dommeltje83 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:29:
[...]
Voor een van de auto’s moet wel verrekend worden; bij plugchoice kon dat volgens mij pas in q3? (Al is het nu q3)
Volgens handleiding van eflux was het 2 klikken; hoop dat het echt zo eenvoudig is
Dat gaat via ace service installer. Je hebt iig het wachtwoord van de paal nodig om dit te kunnen doen.
Zouden ze is wat vaker moeten doen voor de een update uitbrengen. Hoe moeilijk is een QA sessie nou echtJPD68 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Volgens mij zijn ze zelf ook een beetje aan het twijfelen over hun updates.
Weet iemand of je via een BackOffice (E-flux) ook nog bij de Plus-serie de Firmware en Logo kunt Pushen?
Nog een tip voor de mensen die overstappen op Plugchoice. Zelfs als je de laadpaal op plug en charge hebt staan moet je de laadpas uit de white list van de laadpaal registreren bij plugchoice. Ik heb nog even gekeken of het voldoende was om de instelling op pre autoriseren op basis van de white list te zetten, maar dan kreeg ik nog steeds een foutmelding.
Inmiddels heb ik de koppeling tussen Joulo en Plugchoice ook werkende. Eerste schatting over juni is toch een leuk bedrag.
Bizar vind ik dat Vattenfall, bij wie ik notabene de laadpaal heb aangeschaft, nog geen cashback met deze laadpaal ondersteunt. En dan heb je het als particulier binnen een dag werkende.
Inmiddels heb ik de koppeling tussen Joulo en Plugchoice ook werkende. Eerste schatting over juni is toch een leuk bedrag.
Bizar vind ik dat Vattenfall, bij wie ik notabene de laadpaal heb aangeschaft, nog geen cashback met deze laadpaal ondersteunt. En dan heb je het als particulier binnen een dag werkende.
Ik ervaar de laatste tijd ook problemen met de load balancing, Zodra ik deze uitschakel werkt de laadpaal normaal. Met load balancing aan blijft deze geregeld op ' Wacht op vermogen' staan ondanks dat het strallend weer is waarbij de zonnnepanelen meer dan genoeg energie produceren. Ik heb vandaag de optie L1 en L3 laden uitgeschakeld. Ik dacht dat het misschien daar aan lag. Maar zoals ik hierboven lees ligt het dus aan de smart meter in de laadpaal zelf.JPD68 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Ben inmiddels door Alfen al 2 keer gevraagd om vanwege 2 verschillende problemen terug te gaan naar 7.1.6. Volgens mij zijn ze zelf ook een beetje aan het twijfelen over hun updates. Helaas werkt in 7.1.6 het transactieoverzicht niet en dat is voor mij essentieel. Voornaamste probleem dat ik met 7.3 heb is dat de smart meter power soms blijft hangen op een bepaalde waarde waardoor de load balancing niet meer werkt. Dit ga ik binnenkort in HA ondervangen. Of misschien toch eindelijk eens evcc installeren.
Welke mode staat hij dan? Normaal, comfort of groen? Bij mij liet de groenmode het vandaag in 1e instantie ook afweten. Comfort deed het wel met load balancing aan. Eerder had ik een configuratiefout bij de instelling chameleon max current. Die stond op 12A ipv 6A. Toen gebeurde er niks als load balancing aan stond ongeacht de mode.waterpolo78 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:37:
[...]
Ik ervaar de laatste tijd ook problemen met de load balancing, Zodra ik deze uitschakel werkt de laadpaal normaal. Met load balancing aan blijft deze geregeld op ' Wacht op vermogen' staan ondanks dat het strallend weer is waarbij de zonnnepanelen meer dan genoeg energie produceren. Ik heb vandaag de optie L1 en L3 laden uitgeschakeld. Ik dacht dat het misschien daar aan lag. Maar zoals ik hierboven lees ligt het dus aan de smart meter in de laadpaal zelf.
waterpolo78 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:37:
[...]
Ik ervaar de laatste tijd ook problemen met de load balancing, Zodra ik deze uitschakel werkt de laadpaal normaal. Met load balancing aan blijft deze geregeld op ' Wacht op vermogen' staan ondanks dat het strallend weer is waarbij de zonnnepanelen meer dan genoeg energie produceren. Ik heb vandaag de optie L1 en L3 laden uitgeschakeld. Ik dacht dat het misschien daar aan lag. Maar zoals ik hierboven lees ligt het dus aan de smart meter in de laadpaal zelf.
Het symptoom is dat de smart meter lange tijd op 1 en dezelfde waarde staat. Het probleem kun je achterhalen door te controleren of de waardes van de smart meter (enigszins) overeenkomen met die van de P1 meter.JP1980 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]
Welke mode staat hij dan? Normaal, comfort of groen? Bij mij liet de groenmode het vandaag in 1e instantie ook afweten. Comfort deed het wel met load balancing aan. Eerder had ik een configuratiefout bij de instelling chameleon max current. Die stond op 12A ipv 6A. Toen gebeurde er niks als load balancing aan stond ongeacht de mode.
Ik kwam achter het probleem omdat er niet werd geladen terwijl er zonnestroom genoeg was, dit resulteerde in een vage foutmelding en uiteindelijk bleek de smartmeter al enige uren op dezelfde waarde te staan, waardoor het leek dat er geen zonnestroom was. De tweede keer was het andersom, de lader bleef laden terwijl de zon bijna onder was. Nu stond de smartmeter op een waarde waardoor leek alsof de zon nog volop scheen.
E.e.a. wordt aangestuurd door HA, waarbij een vertraging in de omschakeling van Green naar Comfort is ingebouwd, omdat de lader zelf heel vaak en snel schakelde tussen de modes. Het plan is zolang Alfen geen fix heeft wat controles in te bouwen zodat ik gewaarschuwd wordt als dit probleem weer optreedt. Moet alleen nog even nadenken over de juiste parameters.
ik snap geloof ik wat je bedoeld. Je kijkt dan neem ik aan naar de Smart Meer Current (L1/L2/L3)? Zal er eens op letten of dat die bij mij ook blijft hangen. Momenteel even geen auto om te laden en nu lijkt het aardig te kloppen.JPD68 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:50:
[...]
[...]
Het symptoom is dat de smart meter lange tijd op 1 en dezelfde waarde staat. Het probleem kun je achterhalen door te controleren of de waardes van de smart meter (enigszins) overeenkomen met die van de P1 meter.
Ik kwam achter het probleem omdat er niet werd geladen terwijl er zonnestroom genoeg was, dit resulteerde in een vage foutmelding en uiteindelijk bleek de smartmeter al enige uren op dezelfde waarde te staan, waardoor het leek dat er geen zonnestroom was. De tweede keer was het andersom, de lader bleef laden terwijl de zon bijna onder was. Nu stond de smartmeter op een waarde waardoor leek alsof de zon nog volop scheen.
E.e.a. wordt aangestuurd door HA, waarbij een vertraging in de omschakeling van Green naar Comfort is ingebouwd, omdat de lader zelf heel vaak en snel schakelde tussen de modes. Het plan is zolang Alfen geen fix heeft wat controles in te bouwen zodat ik gewaarschuwd wordt als dit probleem weer optreedt. Moet alleen nog even nadenken over de juiste parameters.
Ik HA kan je redelijk makkelijk een script in elkaar zetten. Zelf zou ik iets maken die een telegram bericht stuurt zodra de current van 1 van de lijnen gedurende 5 minuten minimaal 2-3 punten verschilt met de P1 meter. Of wanneer er hoge teruglevering is terwijl er een auto aan de laadpaal hangt die nog niet vol is en hij ingesteld staat op green mode. Voor het vergelijken van de ampères moet je wel zeker weten dat fasevolgorde van de laadpaal correct is.
Of de Smart Meter Power (Total).JP1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:41:
[...]
ik snap geloof ik wat je bedoeld. Je kijkt dan neem ik aan naar de Smart Meer Current (L1/L2/L3)? Zal er eens op letten of dat die bij mij ook blijft hangen. Momenteel even geen auto om te laden en nu lijkt het aardig te kloppen.
Ik HA kan je redelijk makkelijk een script in elkaar zetten. Zelf zou ik iets maken die een telegram bericht stuurt zodra de current van 1 van de lijnen gedurende 5 minuten minimaal 2-3 punten verschilt met de P1 meter. Of wanneer er hoge teruglevering is terwijl er een auto aan de laadpaal hangt die nog niet vol is en hij ingesteld staat op green mode. Voor het vergelijken van de ampères moet je wel zeker weten dat fasevolgorde van de laadpaal correct is.
Groen of comfort, deze gebruiken de load balancing.JP1980 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]
Welke mode staat hij dan? Normaal, comfort of groen? Bij mij liet de groenmode het vandaag in 1e instantie ook afweten. Comfort deed het wel met load balancing aan. Eerder had ik een configuratiefout bij de instelling chameleon max current. Die stond op 12A ipv 6A. Toen gebeurde er niks als load balancing aan stond ongeacht de mode.
Misschien toeval maar vanmogeen probleem met comfort laden nu deze op alleen 3 fasen staan. Hierdoor is mijn minimale laadvermogen wel 4,2 Kw geworden wat ik niet volledig uit mijn zonnepanelen haal.Dat is de keerzijde van het niet op 1 fase laden.
Ook de normale mode gebruikt load balancing. Als er geen P1 standen doorgegeven worden dan zou de laadpaal terug moeten vallen op de safe current. Een interessante vraag is wat de laadpaal doet als de P1 waarden blijven hangen door een bug.waterpolo78 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:21:
[...]
Groen of comfort, deze gebruiken de load balancing.
Misschien toeval maar vanmogeen probleem met comfort laden nu deze op alleen 3 fasen staan. Hierdoor is mijn minimale laadvermogen wel 4,2 Kw geworden wat ik nuet volledig uit mijn zonnepanelen haal.Dat is de keerzijde van het niet op 1 fase laden.
Ik dacht vandaag even op de fiets naar mn werk dan zet ik de auto aan de lader aan de zonne-energie, en dan kan ik het even testen. Vergeten m'n pasje te scannen.
ik heb vandaag mijn 2e hands aangeschafte alfen laadpaal Single Pro line 3f ( gebruik maar 1f), via ace installer ingesteld op stand allone, max 16A, load balancing licentie is aanwezig maar nu wil ik comfort of green aanzetten maar die blijft maar op disable staan, ik zie denk ik iets over het hoofd maar wat?
De sw versie in de laadpaal is 7.4.0, zal ik asap terugzetten naar 7.3 maar voorlopig geen issues met 7.4.0
De sw versie in de laadpaal is 7.4.0, zal ik asap terugzetten naar 7.3 maar voorlopig geen issues met 7.4.0
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Ik heb een alfen eve single pro laadpaal voor thuisladen van mijn leasingwagen. Deze paal is gekoppeld aan backoffice van werkgever.
Hoe kan ik een 2e privé badge op de paal koppelen zodat ik ook los van de werkgever/backoffice deze paal kan gebruiken? Ik heb reeds geprobeerd om via ace service installer een RFID badge toe te voegen maar dit lijkt niet te werken(ongeldige kaart)?
Hoe kan ik een 2e privé badge op de paal koppelen zodat ik ook los van de werkgever/backoffice deze paal kan gebruiken? Ik heb reeds geprobeerd om via ace service installer een RFID badge toe te voegen maar dit lijkt niet te werken(ongeldige kaart)?
[ Voor 45% gewijzigd door iwhnm89 op 03-07-2026 15:30 ]
Helaas werkt de whitelist niet bij een backoffice. Ten minste niet bij die van mij (Eneco). Ik kon bij Eneco een pasje bestellen die we kunnen gebruiken om op eigen kosten te laden. Je betaald dan hetzelfde bedrag per kwh dan dat je krijgt, dus per saldo streep je die tegen elkaar weg. Moest alleen betalen voor pasje, geen abonnement kosten. Dit is wel afhankelijk van je backend provider, ik weet niet of anderen dit ook bieden.iwhnm89 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:29:
Ik heb een alfen eve single pro laadpaal voor thuisladen van mijn leasingwagen. Deze paal is gekoppeld aan backoffice van werkgever.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je geeft aan dat de licentie aanwezig is, maar staat load balancing ook daadwerkelijk aan? Zonder load balancing werkt comfort of green laden namelijk niet. Heeft bij mij ook lang problemen gegeven, omdat Vattenfall bij mij vergeten was load balancing aan te zetten.corsat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:44:
ik heb vandaag mijn 2e hands aangeschafte alfen laadpaal Single Pro line 3f ( gebruik maar 1f), via ace installer ingesteld op stand allone, max 16A, load balancing licentie is aanwezig maar nu wil ik comfort of green aanzetten maar die blijft maar op disable staan, ik zie denk ik iets over het hoofd maar wat?
ik heb loadbalancing zelf aangezet toen ik de configuratie doorliep via myeve maar ik zal er nogmaals doorheen gaan want wellicht zit daar toch het issue.
Inmiddels opgelost. Nog een keer goed door de settings gelopen en settings gesaved en reboot uitgevoerd en ik kan nu comfort en green loading instellen.
Inmiddels opgelost. Nog een keer goed door de settings gelopen en settings gesaved en reboot uitgevoerd en ik kan nu comfort en green loading instellen.
[ Voor 33% gewijzigd door corsat op 03-07-2026 20:37 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Ik heb een eve single s cable met firmware 5.8.1, als ik via de eve app verbinding wil maken zal de firmware meteen naar de laatste versie 7.3.0.x geupdate worden, moet dat niet in stappen en kan ik dit zonder probleem uitvoeren? Wie weet dit..
[ Voor 16% gewijzigd door Jheroen op 04-07-2026 11:48 ]
Met vriendelijke groet,
Hallo allen, bij mij staat een Alfen Eve Single S-line van Eneco e-Mobility via de leasemaatschappij . Deze is daar dus ook 'in beheer'. Daarom geeft Eneco aan dat ze niet het beheer wachtwoord kunnen delen. Dit heeft vooral te maken met de uitbetaling volgens hen. Echter dat gaat volgens mij via de ingebouwde MID meter.
Ik wil juist graag de boel slim aan kunnen sturen via Home Assistant (dit omdat dat niet meer kan met mijn Volkswagen, omdat daar de API dicht is gezet
) zodat ik mijn solar opbrengst beter kan afstemmen op het laadvermogen én de boel automatisch kan laten laden bij lagere dynamische tarieven. Zijn er mensen hier die het gelukt is het beheerderswachtwoord te krijgen van Eneco terwijl de paal nog wel bij hen in beheer is? En als dat is gelukt, kun je mij dan een duwtje in de goede richting geven?
Ik wil juist graag de boel slim aan kunnen sturen via Home Assistant (dit omdat dat niet meer kan met mijn Volkswagen, omdat daar de API dicht is gezet
[ Voor 36% gewijzigd door Heisenberg2021 op 04-07-2026 00:03 ]
Ik kan mijn eneco paal gewoon beheren. Wachtwoord heeft installateur in het meegeleverde boekje gezet.Heisenberg2021 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:58:
Hallo allen, bij mij staat een Alfen Eve Single S-line van Eneco e-Mobility via de leasemaatschappij . Deze is daar dus ook 'in beheer'. Daarom geeft Eneco aan dat ze niet het beheer wachtwoord kunnen delen. Dit heeft vooral te maken met de uitbetaling volgens hen. Echter dat gaat volgens mij via de ingebouwde MID meter.![]()
Ik wil juist graag de boel slim aan kunnen sturen via Home Assistant (dit omdat dat niet meer kan met mijn Volkswagen, omdat daar de API dicht is gezet) zodat ik mijn solar opbrengst beter kan afstemmen op het laadvermogen én de boel automatisch kan laten laden bij lagere dynamische tarieven. Zijn er mensen hier die het gelukt is het beheerderswachtwoord te krijgen van Eneco terwijl de paal nog wel bij hen in beheer is? En als dat is gelukt, kun je mij dan een duwtje in de goede richting geven?
Vanmorgen stond de instelling om op 1 en 3 fase te laden aan. De laadpaal bleef wacht op vermogen. Vervolgens heb ik via de MyEve app die optie uitgezet waarna de laadpaal meteen stroom ging leveren. Maar zoals eerder vermeldt leveren mijn zonnepanelen niet zoveel op. Heb toen weer de instelling om op 1 en 3 fase te laden aangevinkt. Op dat moment viel kortstondig het vermogen weg, wat op zich logisch is, maar ging toen wel stroom leveren.
Als Alfen mee leest het verzoek om in de Eve Connect app onder tab Vermogen de instelling op te switch tussen en 1 of 3 fase laden op te nemen.
Als Alfen mee leest het verzoek om in de Eve Connect app onder tab Vermogen de instelling op te switch tussen en 1 of 3 fase laden op te nemen.
:strip_exif()/f/image/CMN9Hwg5WH1khkdT8z57GJjE.jpg?f=fotoalbum_large)