[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-08 15:09
Vraagje.

Ik heb een alfen laadpaal, een BE digitale meter.
Daarvoor heb ik een homewizard P1 splitter waar ik dus de hw p1 meter en het laadpunt op gehangen heb.
Voor de laadpaal P1 had men een extender voorzien gezien de afstand van +- 28 meter.

Nu heeft die homewizard p1 splitten eigenlijk een ingebouwde versterker las ik.
Het komt regelmatig voor dat de p1 splitter in fout gaat en dan blijkt door de laadpaal te komen.
Wanneer ik deze dan uit de splitter haal werkt alles opnieuw.

Op het moment dat het probleem er is knippert het groene lampje op de laadpaal extender ook.

Ter info: https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

Tussen laadpaal en extender ligt er een utp-6 met RJ45 verbindindingen.
Dacht al even om de extender er van tussen te halen, maar dan moet ik er wellicht RJ-12 connectors op zetten. (of is het nu RJ11, niet duidelijk).

Iemand al zo een probleem gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 21:55

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rolandmegens schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:06:
[...]

Volgens de Enexis website moet dat via mijn verzekering, dus ik zal mijn inboedel/opstal verzekering raadplegen.
Maar heeft iemand een idee met wat ik nog zelf zou kunnen uitproberen om te kijken of dat het verhelpt?
Lekker makkelijk. Enexis maakt schade, maar stuurt jou dan naar je verzekering. Zo werkt het niet.
Stuur ze een aangetekende brief waarin je ze aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade, en dat je een oplossing wenst, en als je die niet binnen 14 dagen krijgt, dat je dan je rechtsbijstand inschakelt.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Idr548 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:59:
Vraagje.

Daarvoor heb ik een homewizard P1 splitter waar ik dus de hw p1 meter en het laadpunt op gehangen heb.
Voor de laadpaal P1 had men een extender voorzien gezien de afstand van +- 28 meter.

Het komt regelmatig voor dat de p1 splitter in fout gaat en dan blijkt door de laadpaal te komen.

Op het moment dat het probleem er is knippert het groene lampje op de laadpaal extender ook.

Dacht al even om de extender er van tussen te halen, maar dan moet ik er wellicht RJ-12 connectors op zetten. (of is het nu RJ11, niet duidelijk).

Als je een cat 6 hebt liggen is het geen probleem voor de Alfen met de P1 poort te verbinden, die extra versterker bakjes heb je niet nodig. Ik heb ook een Alfen die met de Splitter van de Home Wizard is verbonden gewoon via CAT 6 kabel maar wel de splitter van een voeding voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-08 13:51
DaRealRenzel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Lekker makkelijk. Enexis maakt schade, maar stuurt jou dan naar je verzekering. Zo werkt het niet.
Stuur ze een aangetekende brief waarin je ze aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade, en dat je een oplossing wenst, en als je die niet binnen 14 dagen krijgt, dat je dan je rechtsbijstand inschakelt.
Ik zal maandag eens gaan bellen. Het bedrijf van de laadpaal ging ook nog even overleggen, dus kan zijn dat het uiteindelijk toch nog gratis opgelost wordt (al verwacht ik van niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08 23:03
Luc Beek schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Dank voor je reactie. Installatie is vrijwel identiek, alleen heb ik hem iets meer up to date. Maar de hamvraag: heb je de auto wel eens een lange tijd (dag en nacht of langer) aangekoppeld laten hangen, op green modus en accu niet vol. Dus, geen energie aanbod van de paal, maar auto niet vol. Loopt dan de 12v accu niet leeg omdat de auto ‘aan’ blijft om energie te vragen?
Als de auto thuis is staat hij eigenlijk altijd aangesloten. Als dat na 18:30 is leveren de zonnepanelen vaak al minder dan de 1400W en met elektrisch koken er bij schakelt de loadbalancing over op status “waiting for power” om vervolgens de volgende ochtend vanzelf weer op te starten in solar charging met het aanbod wat terug geleverd wordt. Werkt mooi, hoe meer zon, hoe sneller het laden (vanzelf)gaat zonder gebruik uit het net.

Heb een override gemaakt vanuit homeassistant om dit evt te omzeilen en direct vol te laden wanneer nodig. Nog geen problemen gehad met een lege accu, wel met een eerdere versie, weet niet meer welke, werd iig wakker gemaakt door het alarm en had toen wel een lege accu 😂. Opgeladen met een acculader en firmware opgehoogd naar deze 6.x versie, sindsdien niet meer gezien. Met alle problemen die ik hier lees denk ik dat ik voorlopig ook niet wil updaten, enige wat ik mis is de led indicatie maar het is mij onduidelijk of dit opgelost is met 7.x.

Wel een nadeel van het permanent aangesloten staan icm regen is dat ik nu met de derde stelmotor achter het klepje bezig ben, heb deze nu onder garantie kunnen ruilen maar wel vervelend.

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

rolandmegens schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Ik zal maandag eens gaan bellen. Het bedrijf van de laadpaal ging ook nog even overleggen, dus kan zijn dat het uiteindelijk toch nog gratis opgelost wordt (al verwacht ik van niet)
Is de laadpaal het enige wat stuk is? Want dan denk ik niet dat het aan Enexis ligt, dan heb je sowieso meer apparatuur stuk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Koen Hendriks schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Is de laadpaal het enige wat stuk is? Want dan denk ik niet dat het aan Enexis ligt, dan heb je sowieso meer apparatuur stuk lijkt me.
De laadpaal is inderdaad het enige wat niet meer werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goochem01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 22:25
rolandmegens schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:23:
[...]

De laadpaal is inderdaad het enige wat niet meer werkt
Zoals hierboven al eens aangegeven is het vermoedelijk de 63ma glas zekering die is gesprongen op het Powerboard.

Deze is eenvoudig zelf te vervangen .

Zes torx schroeven aan de achterzijde van de lader losdraaien ( opletten dat ze niet zoekraken :9 ) en dan zit er linksboven een zwart kokertje ( drukken en draaien, een soort van bajonetsluiting ). Controleer voor terugplaatsing van de kap of alle rubbers er juist inzitten deze willen er nog wel eens uitrollen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzr4ISV-pz9UL8AuomyE9_sbhz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4otLR7nQkFZIrCt8x2rXjNPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem01
Edit: onjuiste info verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door goochem01 op 26-07-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:46
goochem01 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:38:
[...]

En dan heb je de nieuwe firmware erop staan met als gevolg dat hij daarna is voorzien van een wachtwoord.

Ik adviseer eerst een wachtwoord te achterhalen bij de leverancier ( deze kan de groothandel je verstrekken omdat die hem kunnen ophalen in de Alfen shop) alvorens te updaten.
Dat wachtwoord moet je zelf opgeven tijdens de update. Als je een oude versie van de firmware hebt dan is er geen wachtwoord en kan dus ook niemand je dat wachtwoord verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem01
deejeebv schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Dat wachtwoord moet je zelf opgeven tijdens de update. Als je een oude versie van de firmware hebt dan is er geen wachtwoord en kan dus ook niemand je dat wachtwoord verstrekken.
Dan ben ik al die tijd verkeerd geïnformeerd geweest. Nooit te oud om te leren zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
[...]

Ik kom er nu achter dan mijn ventilatie systeem ook kuren heeft... Dat is echt een pijnlijke. Ben benieuwd of er nog meer issues zijn waar ik achter ga komen

Edit: p1 meter lijkt ook kuren te hebben

[ Voor 5% gewijzigd door rolandmegens op 26-07-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

goochem01 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Zoals hierboven al eens aangegeven is het vermoedelijk de 63ma glas zekering die is gesprongen op het Powerboard.
Deze heb ik bij kortsluiting in mijn woning ook eens moeten vervangen. Toen leek die ook helemaal dood en na de vervanging van de zekering was alles weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:14
All,. ik ben kennelijk een beetje dom. Ik heb om een ander probleem met EVCC op te lossen het command cperase uitgevoerd via de ace installer.

Het goede nieuws is dat EVCC nu helemaal goed werkt. Het slechte nieuws is dat ik mijn backoffice instellingen nu kwijt ben. Ik wil eigenlijk mijn backoffice hiervoor niet bellen, was al een beetje vaag hoe ik het ww gekregen had. Dus sluit niet uit dat ze mijn ww gaan resetten nadat ze dit oplossen.

Is er een truc hoe ik (uit logging oid) de vorige backoffice instellingen kan achterhalen? En zo niet, Is er hier iemand die Eneco Emobility heeft en zijn/haar backoffice instellingen in de ace installer met me wil delen? (mag ook via een prive bericht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Kammika Staat Eneco niet tussen de presets in ACE? Ik heb een enorme lijst van allerlei obscure backoffice partijen.

Anders is het een goed moment om Tap te installeren wellicht en je helemaal van Eneco los te trekken :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:40:
@Kammika Staat Eneco niet tussen de presets in ACE? Ik heb een enorme lijst van allerlei obscure backoffice partijen.

Anders is het een goed moment om Tap te installeren wellicht en je helemaal van Eneco los te trekken :+
Tx, maar helaas kom ik niet los van Eneco, is onderdeel van een lease contract.

Ik zie in oude logging overal "eneco-greenflux" staan. Heb dus nu gegokt op Eneco-Greenflux in de instellingen.

In de logging zie ik dan dit gebeuren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
4119424_2025-07-27T06:34:27.117Z:SEC:web_functionalit:68:Changed '2187_00' from 1753598062000 => 1753598069000
4119296_2025-07-27T06:34:27.105Z:SEC:web_functionalit:58:Changed '2076_00' from 'Eneco GreenFlux-T-Mobile' => 'Eneco-Greenflux,undefined'
4123264_2025-07-27T06:34:44.515Z:USER:taskCANopen.c:238:Persistent configuration retrieved, 282 items
4123136_2025-07-27T06:34:44.109Z:INFO:application.c:258:Bootloader version 2.2.2
4123008_2025-07-27T06:34:44.101Z:INFO:application.c:251:fwu state inactive
4122880_2025-07-27T06:34:44.097Z:INFO:application.c:388:compiler: gcc 9.3.1
4122752_2025-07-27T06:34:44.089Z:INFO:application.c:387:version: 7.1.6-4345
4122624_2025-07-27T06:34:44.082Z:INFO:application.c:386:build: Feb 11 2025 09:41:25
4122496_2025-07-27T06:34:44.070Z:INFO:application.c:379:==========================================
4122368_2025-07-27T06:34:34.609Z:INFO:websockets.c:2363:WS timeout: 10000 ms
4122240_2025-07-27T06:34:34.597Z:INFO:websockets.c:451:Connected to Socket ocpp-ene-public.greenflux.com:80

Dat lijkt er redelijk goed uit te zien, maar maar vind wel verdacht die regel "Changed '2076_00' from 'Eneco GreenFlux-T-Mobile' => 'Eneco-Greenflux,undefined'".

Die GreenFlux-T-Mobile kom ik nergens tegen in de config. Er staat nog wel een Eneco-GreenFlux-(Secured) tegen.

twijfel dus of ik de goede heb. Als er iemand is met een Eneco emobility backoffice die kan delen wat er precies staat hou ik me aanbevolen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-08 16:53
Idr548 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:59:
Vraagje.

Als je de lader en de slimme meter zonder extenders/repeater gebruikt altijd RJ11, RJ12 heeft twee voedende aders die gebruikt worden om iets te voeden, bij voorbeeld een extender/repeater.
RJ12 zou kunnen werken maar geeft veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-08 20:14
marccom schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Als de auto thuis is staat hij eigenlijk altijd aangesloten. Als dat na 18:30 is leveren de zonnepanelen vaak al minder dan de 1400W en met elektrisch koken er bij schakelt de loadbalancing over op status “waiting for power” om vervolgens de volgende ochtend vanzelf weer op te starten in solar charging met het aanbod wat terug geleverd wordt. Werkt mooi, hoe meer zon, hoe sneller het laden (vanzelf)gaat zonder gebruik uit het net.

Heb een override gemaakt vanuit homeassistant om dit evt te omzeilen en direct vol te laden wanneer nodig. Nog geen problemen gehad met een lege accu, wel met een eerdere versie, weet niet meer welke, werd iig wakker gemaakt door het alarm en had toen wel een lege accu 😂. Opgeladen met een acculader en firmware opgehoogd naar deze 6.x versie, sindsdien niet meer gezien. Met alle problemen die ik hier lees denk ik dat ik voorlopig ook niet wil updaten, enige wat ik mis is de led indicatie maar het is mij onduidelijk of dit opgelost is met 7.x.

Wel een nadeel van het permanent aangesloten staan icm regen is dat ik nu met de derde stelmotor achter het klepje bezig ben, heb deze nu onder garantie kunnen ruilen maar wel vervelend.
Dank voor je reactie wederom. De werking is hier ook als zodanig. Had de proef op de som genomen, in de ochtend startte hij netjes met laden.. Denk dat ik het dan toch maar aandurf of hem langer te laten hangen aan de paal.

NB: de LED status werkt bij mij prima op versoen7.1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem01
Daveth schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:04:
[...]

Als je de lader en de slimme meter zonder extenders/repeater gebruikt altijd RJ11, RJ12 heeft twee voedende aders die gebruikt worden om iets te voeden, bij voorbeeld een extender/repeater.
RJ12 zou kunnen werken maar geeft veel problemen.
Zo af en toe plaats ik ook Alfen laders en gebruik eigenlijk altijd een rj12 connector zelf heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden. Wat voor problemen kunnen er ontstaan bij het gebruik van rj12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:48
Ik heb sinds kort een 3 fasen SolarEdge accu (2x 4,6kw), en die reageert wisselend op de laadpaal bij de stand 100% groene stroom (al vanaf 1 fase).

Scenario 1: de Alfen Proline laadt 100% op zonne-energie, de accu zit (deels) vol maar reageert niet dmv opladen / ontladen. Dit is gewenst gedrag!

Scenario 2: de paal laadt met een combinatie van zoveel mogelijk zonne-energie én de accu vult aan tot 11kw. De accu ziet de paal dus als verbruiker. Dit is ongewenst gedrag.

Scenario 3: de paal laadt met minder dan 11kw, bijvoorbeeld 6kw, terwijl er 11kw aan zonne-energie beschikbaar is. De accu trekt echter 5kw om zichzelf op te laden. Dit vind ik nog acceptabel gedrag.

En dan kan ik me ook nog een scenario voorstellen dat de accu vol is, er 11 kw aan zonne-energie beschikbaar is maar de auto maar met bijvoorbeeld 5kw laadt maar de omvormer de andere 6kw aan het net levert omdat dat mogelijk voordeliger is ivm de dynamische uurtarieven?

Een en ander zou op te lossen zijn met een SolarEdge laadpaal. Maar dat vraagt vervanging van een prima functionerende Alfen.

Is er een mogelijkheid om optie 1 af te dwingen?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-08 21:18
_Brake_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:22:
Ik heb sinds kort een 3 fasen SolarEdge accu (2x 4,6kw), en die reageert wisselend op de laadpaal bij de stand 100% groene stroom (al vanaf 1 fase).

Scenario 1: de Alfen Proline laadt 100% op zonne-energie, de accu zit (deels) vol maar reageert niet dmv opladen / ontladen. Dit is gewenst gedrag!

Scenario 2: de paal laadt met een combinatie van zoveel mogelijk zonne-energie én de accu vult aan tot 11kw. De accu ziet de paal dus als verbruiker. Dit is ongewenst gedrag.

Scenario 3: de paal laadt met minder dan 11kw, bijvoorbeeld 6kw, terwijl er 11kw aan zonne-energie beschikbaar is. De accu trekt echter 5kw om zichzelf op te laden. Dit vind ik nog acceptabel gedrag.

En dan kan ik me ook nog een scenario voorstellen dat de accu vol is, er 11 kw aan zonne-energie beschikbaar is maar de auto maar met bijvoorbeeld 5kw laadt maar de omvormer de andere 6kw aan het net levert omdat dat mogelijk voordeliger is ivm de dynamische uurtarieven?

Een en ander zou op te lossen zijn met een SolarEdge laadpaal. Maar dat vraagt vervanging van een prima functionerende Alfen.

Ik denk dat je de vraag op een solaredge forum moet stellen. De laadpaal lijkt gewoon 11 kw te trekken tenzij beperkt door de loadbalancing. Als je de batterij zo in kan stellen dat die niet reageert op de vraag van de laadpaal heb je het gewenste scenario. Of iets met home assistant gaan inregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:57

Ik gok dat je dit met EVCC kan: https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

Juist omdat het verschillende producten zijn, denk ik juist dat een product van 1 van de leveranciers alleen niet voldoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@_Brake_ Zeker kun je dit met evcc.

Zie ook het topic hierover: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rolandmegens schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Laat even weten hoe het afloopt..

PS. Enexis weet niet of je een RBV hebt of niet..... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Maar zelfs dan nog. Ik log uit in Home Assistant. Kan inloggen in ACE installer. Log daar weer uit. Kan NIET inloggen in welke app dan ook. Log in in Ace Installer: werkt. Log weer uit: kan niet inloggen waar dan ook, behalve in Home Assistant of Ace Installer.

Dus die apps werken echt niet altijd, en de oorzaak is echt niet altijd de sessie die gelocked is. Ik heb de apps nog NUL keer werkend gekregen, maar kan prima in ACE installer en Home Assistant in en uitloggen.
Heb zelf de ervaring dat je in HA de integratie moet uitschakelen om volledig uit te loggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:36
Geen idee of dit een Alfen uitdaging is in combinatie met mijn auto of dat ik iets helemaal verkeerd doe. Ik heb een Alfen Eve Single S en Skoda Elroq die technisch vrijwel identiek is aan veel andere VAG auto's.
Het volgende probleem treedt met enige regelmaat op:

Omdat wij met zonnestroom laden staat de auto vaak aan de laadpaal zonder dat deze stroom levert, bijvoorbeeld als we 's avonds thuiskomen of als het bewolkt is. De auto is ingesteld op direct laden tot 80% en is klaar om geladen te worden. De auto geeft soms direct aan dat de accu niet volledig geladen kan worden, het lampje bij de laadpoort brandt rood, de Alfen geeft aan:
code:
1
2
Wait Vehicle Charging
Load Balancing Forced Off

Ik heb in het Skoda Elroq topic begrepen dat dit probleem niet bij alle EV Laders voorkomt, maar in ieder geval bij een Alfen vaker. Is er een instelling in de Alfen die ik over het hoofd zie waardoor de auto in de stress schiet?

Alvast bedankt voor het meedenken, ook in het Elroq topic en een Skoda zelf heb ik dit probleem inmiddels voorgelegd.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:02
Iemand al meer nieuws van een nieuwe firmware? er zou een functie komen voor het capaciteitstarief te kunnen regelen op alfen paal, voorheen heeft iemand dit gepost in dit forum... maar ik zie nog geen update ervan

thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eliaslecomte
  • Laatst online: 02-08 23:33
JPD68 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:07:
Geen idee of dit een Alfen uitdaging is in combinatie met mijn auto of dat ik iets helemaal verkeerd doe. Ik heb een Alfen Eve Single S en Skoda Elroq die technisch vrijwel identiek is aan veel andere VAG auto's.

Omdat wij met zonnestroom laden staat de auto vaak aan de laadpaal zonder dat deze stroom levert, bijvoorbeeld als we 's avonds thuiskomen of als het bewolkt is. De auto is ingesteld op direct laden tot 80% en is klaar om geladen te worden. De auto geeft soms direct aan dat de accu niet volledig geladen kan worden, het lampje bij de laadpoort brandt rood, de Alfen geeft aan:
code:
1
2
Wait Vehicle Charging

Ik heb in het Skoda Elroq topic begrepen dat dit probleem niet bij alle EV Laders voorkomt, maar in ieder geval bij een Alfen vaker. Is er een instelling in de Alfen die ik over het hoofd zie waardoor de auto in de stress schiet?

Alvast bedankt voor het meedenken, ook in het Elroq topic en een Skoda zelf heb ik dit probleem inmiddels voorgelegd.
Dit had ik ook, toen ik load balancing ook aan staan had. De load balancing check gebeurd bij elke fase. Wanneer je dus bv 5 kwh op 1 fase van je zonnepanelen krijgt, maar 3 fasig laad, gaat ie 1.6 kwh van de overige 2 fasen van het net afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JPD68 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:07:

code:
1
2
Wait Vehicle Charging

Als 1 van de fases (dus ook bij 1 fase laden, want dan heb jke maar 1 fase) onder 6A komt wat die zou mogen laden, krijg je deze status. (dwz bij normaal gebruik. met home assistant en/of andere tooling kun je dit soort statussen ook zelf forceren, maar dan zou je ook moeten weten wat voor automatischer je hebt draaien die het laden tot onderd de 6A beperkt, waardoor die stopt met laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

EVCC kan je hier mee helpen, even het evcc topic kijken ( Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven ) en je kan veel info vinden o pde site van evcc zelf:

https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging

ik laat hier eerst met prio ( max 5kw of wat beschikbaar is van de zon) de accu laden tot 80%. vanaf dat moment krijgt de auto voorrang en wordt het laden van de accu on hold gezet tenzij er meer stroom over is vanuit de zonnepanelen dan de auto trekt ( die trekt max 6.8kw, 2 fasen phev).
Tenzij ik in evcc zeg dat hij de auto vol moet trappen, dan gaat alles richting de auto wat er mogelijk is, ook vanuit het net, en de accu staat on hold.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:25
Ik heb de wachtwoorden ook opgevraagd voor mijn Alfen Eve Single Pro-Line bij Eneco die hem nog onder beheer heeft, maar de paal is mijn eigendom. De volgende reactie krijg ik terug vanuit Eneco:
U geeft aan dat u graag de SSA-code en PRC van uw laadpaal wilt ontvangen om toegang op afstand te verkrijgen.
Ik heb uw vraag intern uitgezet. Er is aangegeven dat wij deze gegevens niet aan klanten verstrekken.
Wat kan ik doen om de informatie alsnog te krijgen en toegang tot mijn laadpaal te krijgen?

Arjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:15
Wil je hem onder beheer laten? Anders aangeven dat je deze nodig hebt voor verkoop.
Bij mij moest de vorige eigenaar het opvragen. Ging wel een maand overheen met meerdere e-mails.

Ze doen moeilijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 31-07-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@arjanhs contract opzeggen en dan wachtwoord opvragen. Het is nu een beheerde dienst. Dan snap ik wel dat ze geen klanten erin willen hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:49
arjanhs schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:51:
Ik heb de wachtwoorden ook opgevraagd voor mijn Alfen Eve Single Pro-Line bij Eneco die hem nog onder beheer heeft, maar de paal is mijn eigendom. De volgende reactie krijg ik terug vanuit Eneco:

[...]

Wat kan ik doen om de informatie alsnog te krijgen en toegang tot mijn laadpaal te krijgen?

Arjan
Wanneer is de paal geïnstalleerd? Ik heb die flyer erbij gekregen, moet nog even kijken of ze niet de wachtwoorden hebben aangepast maar oke.

Zeker weten niet ergens in een doosje? Hier hebben ze bijna alles gewoon achtergelaten, boekjes, flyer en ook de muurplaat mocht ik later nog eens ergens anders willen installeren.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:26

[...]

Arjan
Ik zou het langs de weg spelen zoals beschreven in deze post. Dus uitleggen dat je de eve connect app wil gebruiken en ze te vragen om jou de daarvoor benodigde gegevens ter beschikking te stellen. Ik zou zelf daarbij niet verwijzen naar de prc en/of ssa code, want die heb je niet per se nodig als ze je een werkend wachtwoord toesturen.

Heb je alles uit deze post al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williebrouwers
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 18:54
Ik heb een Alfen S-Line van mijn werkgever. Mijn werkgever is Belgisch en ik woon in Nederland dus ik heb hem zelf moeten installeren. Gee probleem, ik ben electricien dus aansluiten was zo gebeurd. De laadpaal is van een collega geweest die verhuisd is en de paal niet kan plaatsen bij zijn huidige woning. De laadpaal was geinstalleerd door een externe firma. Nu wil ik de laadpaal configureren en mijn laadpas toevoegen, echter ik moet een wachtwoord ingeven in Ace. De firma die de laadpaal geinstalleerd had gecontacteerd maar niemand die mij het wachtwoord kan geven.Ik heb 2 wachtwoorden gekregen, 1 kortere en een hele lange, geen van beide met alle combinaties van gebruiker werkt. Mijn collega heeft de informatie zelf ook niet want hij heeft hier verder niets aan gedaan. Is er een manier dat ik toch het wachtwoord kan omzeilen, of achterhalen? ik heb geen boekjes of zoiets van de laadpaal, dus dit wordt lastig. Maandag 4/8 moet ik mijn auto gaan halen, dus het is wel handig als de laadpaal dan in orde is. Ik zie de laadpaal als ik de laptop rechtstreeks verbid en ook via de MyEve app zie ik de laadpaal, dus de internetverbinding van de laadpaal is in orde mijns inziens. er staat alleen een vraagteken bij de laadpaal in het configuratie menu aan de linkerkant. ik weet ook niet zeker of ik als type gebruiker gewoon eigenaar of iets anders aan moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyMan8
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-08 14:02
Melvinvossen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:34:
Klopt het dat als ik LB en ethernet over 1 utp wil het zo correct is?

RJ45 van links naar rechts: half oranje/heel oranje/half groen/leeg/leeg/ heel groen/ leeg/leeg

RJ11 van links naar rechts: half bruin/heel bruin/half blauw/ heel blauw
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Alfen installatie video zegt dit:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQqOiQLXptGZKCzKiJ9XyGrnKSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46W2nNVFvi2doRjBxYPkz7XX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn laadpaal nu bijna 3 jaar maar omdat ik geen zakelijke leaseauto meer heb, heb ik ook geen backoffice meer. De laadpaal staat op zo'n 20 meter van mijn meterkast en de installateur heeft alleen de loadbalancing RJ11 kabel getrokken... Ik zie maar 6 aderparen, kan ik deze kabel nog splitsen of kan ik er in zijn geheel een RJ45 kopje op zetten en dan loadbalancing voor lief nemen? Momenteel moet ik de laadpaal openschroeven om vervolgens met de MyEve app en een UTP -> USB-C dongle een wijziging te maken (plus dat de app mega buggy is en om de halve klap verbinding met de paal verliest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
williebrouwers schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:34:
Ik heb een Alfen S-Line van mijn werkgever. Mijn werkgever is Belgisch en ik woon in Nederland dus ik heb hem zelf moeten installeren. Gee probleem, ik ben electricien dus aansluiten was zo gebeurd. De laadpaal is van een collega geweest die verhuisd is en de paal niet kan plaatsen bij zijn huidige woning. De laadpaal was geinstalleerd door een externe firma. Nu wil ik de laadpaal configureren en mijn laadpas toevoegen, echter ik moet een wachtwoord ingeven in Ace. De firma die de laadpaal geinstalleerd had gecontacteerd maar niemand die mij het wachtwoord kan geven.Ik heb 2 wachtwoorden gekregen, 1 kortere en een hele lange, geen van beide met alle combinaties van gebruiker werkt. Mijn collega heeft de informatie zelf ook niet want hij heeft hier verder niets aan gedaan. Is er een manier dat ik toch het wachtwoord kan omzeilen, of achterhalen? ik heb geen boekjes of zoiets van de laadpaal, dus dit wordt lastig. Maandag 4/8 moet ik mijn auto gaan halen, dus het is wel handig als de laadpaal dan in orde is. Ik zie de laadpaal als ik de laptop rechtstreeks verbid en ook via de MyEve app zie ik de laadpaal, dus de internetverbinding van de laadpaal is in orde mijns inziens. er staat alleen een vraagteken bij de laadpaal in het configuratie menu aan de linkerkant. ik weet ook niet zeker of ik als type gebruiker gewoon eigenaar of iets anders aan moet geven.
De leverancier zou het wachtwoord kunnen restten via een Recovery methode.

Omdat je laadpaal wel internet lijkt te hebben kun je middels OCPP het wachtwoord ook resetten, dat is vorige of deze maand nog besproken in dit topic, maar is wel een beetje vergaand.

Makkelijkste oplossing voor jou is het bij de leverancier/werkgever het probleem neer te leggen en niet bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ik zou het langs de weg spelen zoals beschreven in deze post. Dus uitleggen dat je de eve connect app wil gebruiken en ze te vragen om jou de daarvoor benodigde gegevens ter beschikking te stellen. Ik zou zelf daarbij niet verwijzen naar de prc en/of ssa code, want die heb je niet per se nodig als ze je een werkend wachtwoord toesturen.

Heb je alles uit deze post al geprobeerd?
Ik heb opnieuw gevraagd voor het wachtwoord van de Eve Connect App, hopelijk ga ik hem wel op deze wijze krijgen. Verder is mijn paal geplaatst in 2020 en moet ik nog gaan ontdekken welke firmware er in zit.
De andere posts had ik wel al gevonden maar moet ik nog mee aan de slag om verder te onderzoeken.

Arjan

[ Voor 5% gewijzigd door arjanhs op 31-07-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:29
Na heel veel gedoe eindelijk alle paswoorden verzameld en de licentie kunnen aankopen (kan niet rechtreeks bij Alfen, dus de installatiefirma strijkt nog eens 100 euro extra op om zo goed als niets te doen). De charger via Modbus TCP als ems slave aan de domotica gekoppeld.

Dan begint het geklooi, als je hem instelt om te laden op 16A zou hij max vermogen leveren oftewel 11 kW. Dus ik zet dat ding om te testen op 4A = 2.75 kW. Laadpaal zegt: Wachten op beschikbaar vermogen.
He?
Na veel geknoei erachter gekomen dat het eigenlijk een percentage bediening is. 16 geeft niet 16A/11kW maar gewoon het maximaal gevraagde vermogen dat de auto wil. In mijn geval 3.5 kW. 8 A is dan de helft 1.75 kW. Als je onder 5.9 gaat ga je onder minimale limiet en geeft hij de Wachten op beschikbaar vermogen melding.

Dit vind ik nu eigenlijk wel heel bizar... Ik had verwacht dat als ik hem 16 geef hij vanzelf gaat knijpen op 5.09 (3.5 kW, wat de wagen vraagt). Is dit een bug of een feature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:37
Hert schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:
Na heel veel gedoe eindelijk alle paswoorden verzameld en de licentie kunnen aankopen (kan niet rechtreeks bij Alfen, dus de installatiefirma strijkt nog eens 100 euro extra op om zo goed als niets te doen). De charger via Modbus TCP als ems slave aan de domotica gekoppeld.

Dan begint het geklooi, als je hem instelt om te laden op 16A zou hij max vermogen leveren oftewel 11 kWh. Dus ik zet dat ding om te testen op 4A = 2.75 kWh. Laadpaal zegt: Wachten op beschikbaar vermogen.
He?
Na veel geknoei erachter gekomen dat het eigenlijk een percentage bediening is. 16 geeft niet 16A/11kWH maar gewoon het maximaal gevraagde vermogen dat de auto wil. In mijn geval 3.5 kWh. 8 A is dan de helft 1.75 kWh. Als je onder 5.9 gaat ga je onder minimale limiet en geeft hij de Wachten op beschikbaar vermogen melding.

Dit vind ik nu eigenlijk wel heel bizar... Ik had verwacht dat als ik hem 16 geef hij vanzelf gaat knijpen op 5.09 (3.5 kWh, wat de wagen vraagt). Is dit een bug of een feature?
Begin eens met de juiste eenheden.
Oh en laden vergt minimaal 6A. Dus als je iets lagers instelt ja dan krijg je zo'n soort melding.
verder snap ik geen r^%&t van je verhaal.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-08 21:30
Hert schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:

Dan begint het geklooi, als je hem instelt om te laden op 16A zou hij max vermogen leveren oftewel 11 kW. Dus ik zet dat ding om te testen op 4A = 2.75 kW. Laadpaal zegt: Wachten op beschikbaar vermogen.
He?
Na veel geknoei erachter gekomen dat het eigenlijk een percentage bediening is. 16 geeft niet 16A/11kW maar gewoon het maximaal gevraagde vermogen dat de auto wil. In mijn geval 3.5 kW. 8 A is dan de helft 1.75 kW. Als je onder 5.9 gaat ga je onder minimale limiet en geeft hij de Wachten op beschikbaar vermogen melding.

Dit vind ik nu eigenlijk wel heel bizar... Ik had verwacht dat als ik hem 16 geef hij vanzelf gaat knijpen op 5.09 (3.5 kW, wat de wagen vraagt). Is dit een bug of een feature?
Klinkt als enkelfasig.
16A is 3.6kW per fase
3 fasen is 11kW (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:29
Heinemancp schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:49:
[...]

Klinkt als enkelfasig.
16A is 3.6kW per fase
3 fasen is 11kW (ongeveer)
Verdorie ja, ik heb een plug in hybride die enkelfasig laadt. Gewoon niet aan gedacht, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-08 16:56
AndyMan8 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:50:
Ik zie maar 6 aderparen, kan ik deze kabel nog splitsen of kan ik er in zijn geheel een RJ45 kopje op zetten en dan loadbalancing voor lief nemen?
Sluit enkel ethernet aan en koop je een Homewizard P1 meter.... zo heb je loadbalancing over ethernet (en heb je de RJ11 aansluiting niet meer nodig).

Trouwens 6 aders is voldoende voor beide... 100 Mbit ethernet is 4 aders, P1 meter is 2 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-08 09:42
Punkbythebook schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Heb ook voor dat hij regelmatig stopt met laden - bij mij zit er een kabel van p1poort naar eneco splitter waar ook de laadpaal opzit, dan kabeltje van eneco naar de actieve splitter van homewizard waarin dan de homewizard zelf zit..
Lees ik het goed dat eigenlijk het rechtstreeks inputten in de homewizard actieve splitter m'n probleem zou kunnen oplossen?
Late reactie maar klopt i.d.d.
De Eneco ilungo spliters aan beide zijden er tussenuit gehaald en rechtstreeks op de HW (5V USB gevoede actieve) splitter aangesloten. Nooit een enkel issue meer gehad. Dit ook bij wat collega’s uitgevoerd (Tesla’s i.c.m. een Alfen laadpunt, zonnepanelen en de Eneco slim laden app) en zij hebben sindsdien ook geen issues meer gehad. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyMan8
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-08 14:02
r2504 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Sluit enkel ethernet aan en koop je een Homewizard P1 meter.... zo heb je loadbalancing over ethernet (en heb je de RJ11 aansluiting niet meer nodig).

Trouwens 6 aders is voldoende voor beide... 100 Mbit ethernet is 4 aders, P1 meter is 2 adres.
Top, ga ik dat doen. Bedankt voor je advies. Maakt de volgorde waarin ik de aders op zo’n kopje zet nog uit? Of is het alleen belangrijk om bij zowel de paal als in de meterkast dezelfde volgorde aan te houden?

[edit] Ik lees op de alfen site wel dat de P1 kabel minimaal 4 aders nodig heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door AndyMan8 op 01-08-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-08 14:06
Ik ontving onderstaande e-mail nadat alles was afgerond:
Beste …,
Bedankt voor uw bericht.
De contracten zijn per 25 juni 2025 stopgezet.
Hierbij ontvangt u het wachtwoord voor uw laadpunt NL-ENE-EENECO_Gxxxxxx-x: **********.
De simkaart in het laadpunt is gedeactiveerd.
Wij leveren geen RFID-kaart en kunnen deze dan ook niet verstrekken.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
elektrischladen@eneco.nl
Ik heb dus niet de originele Alfen Masterkey Card ontvangen.
Inmiddels heb ik via Amazon een druppel aangeschaft en deze geautoriseerd om te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvgemert
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-08 10:01
Dag mede Alfen-gebruikers,
Sinds eind 2024 ben ik door verhuizing eigenaar geworden van een Alfen laadpaal. Hierbij kan ik niet fatsoenlijk het verbruik aflezen, want de Eve Connect app geeft al sinds begin aan dat 'de firmware een bekende beperking heeft die invloed heeft op de zichtbaarheid van de transactiegeschiedenis'. Een melding die ik hier elders ook heb gezien. Daarom gebruikte ik de MyEve app om de transacties te kunnen inzien. Echter geeft deze nu de melding 'Charging station webserver communication error'Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNUspseShN1sLxrleisD0wTtwIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/INl2l95Qx20OWw5Ohpgr3SCf.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Had gehoopt dat dit na een tijdje vanzelf (door Alfen) opgelost zou worden, maar het speelt al enige tijd.

Ik kan dus wel zelf de laadpaal bekijken/aansturen met Eve Connect.

Hopelijk weet iemand hier iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

[...]

Arjan
Het helpt ook als je niet om de SSA code te vragen (SSA code is alleen voor monteurs, deze zal je nooit krijgen), je bedoelt je normale wachtwoord en ik verwacht dat dit de medewerker van Eneco niet begrijpt en ziet dan het woord SSA staan en zegt dan al gelijk dat je dat niet krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Als eigenaar inderdaad PRC en WW. SSA is sowieso een tijdelijk wachtwoord, dus als je die al krijgt is die ook vrij snel weer onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
[...]

Enexis geeft aan dat ze geen schade dekken; en de verzekering ook niet. Lekker dit....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveth
Caelorum schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:50:
Als eigenaar inderdaad PRC en WW. SSA is sowieso een tijdelijk wachtwoord, dus als je die al krijgt is die ook vrij snel weer onbruikbaar.
SSA geeft Alfen aan dat deze tijdelijk is maar dat is niet zo, deze blijft bestaan zolang de lader bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolandmegens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Enexis geeft aan dat ze geen schade dekken; en de verzekering ook niet. Lekker dit....
Ken niet de details, maar er zijn standaardvergoedingen vanuit netbeheerder bij stroomuitval. Maar dat is gekoppelde aan de duur van de stroom uitval en zijn erg lage vergoedingen (begint volgens mij vanaf 8 uur stroomuitval of zo).

De rest moet via inboedel of opstal. Ik weet niet of een laadpaal onder inboedel of opstal valt. Hij zit aan de muur vast, daarmee is het misschien wel een onroerend goed.

Anyway: Hier staat er meer over.

Verzekeringen zeggen overigens wel vaker dat ze niet vergoeden, dat voorkomt nl dat ze moeten uitkeren en daar worden ze door hun aandeelhouders op afgerekend. Geloof dus nooit de 1e keer als ze nee zeggen, zeker niet als het om grotere bedragen gaat. Maar check gewoon de voorwaarden, bepaal zelf of het daar onder valt en spreek ze daar dan om aan. Is bij mij al meerdere keren gebeurd dat er initieel nee gezegd werd, maar onder druk zetten dat dan toch uitgekeerd wordt. (zowel bij zorgverzekering als inboedel is me dit al overkomen)

Dit is 1 van de redenen waarom ik de verzekeringen tegenwoordig via een tussenpersoon laat lopen, want die doet discussie voor mij... (en kan dat ook een stuk beter dan dat ik het zelf kan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Kammika schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ken niet de details, maar er zijn standaardvergoedingen vanuit netbeheerder bij stroomuitval. Maar dat is gekoppelde aan de duur van de stroom uitval en zijn erg lage vergoedingen (begint volgens mij vanaf 8 uur stroomuitval of zo).

De rest moet via inboedel of opstal. Ik weet niet of een laadpaal onder inboedel of opstal valt. Hij zit aan de muur vast, daarmee is het misschien wel een onroerend goed.

Anyway: Hier staat er meer over.

Verzekeringen zeggen overigens wel vaker dat ze niet vergoeden, dat voorkomt nl dat ze moeten uitkeren en daar worden ze door hun aandeelhouders op afgerekend. Geloof dus nooit de 1e keer als ze nee zeggen, zeker niet als het om grotere bedragen gaat. Maar check gewoon de voorwaarden, bepaal zelf of het daar onder valt en spreek ze daar dan om aan. Is bij mij al meerdere keren gebeurd dat er initieel nee gezegd werd, maar onder druk zetten dat dan toch uitgekeerd wordt. (zowel bij zorgverzekering als inboedel is me dit al overkomen)

Dit is 1 van de redenen waarom ik de verzekeringen tegenwoordig via een tussenpersoon laat lopen, want die doet discussie voor mij... (en kan dat ook een stuk beter dan dat ik het zelf kan..)
De opstalverzekering geeft nu 3 redenen aan waarom ze niet vergoeden:
1) Als het door onderhoud komt dan is Enexis de schuldige
2) Als het niet door onderhoud komt, dan moet je eerst aantonen wat wel de reden is
3) Als het piekspanning als oorzaak heeft -> deze is uitgesloten in voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zou gewoon de rechtsbijstand inschakelen en alle informatie overhandigen en hun vragen er een zaak tegen Enexis van te maken. Kunnen zij een expert inschakelen om het aan te tonen of niet en al dan niet afkopen/zaak aanhangen.

Zeker als het meer apparaten betreft is een piekspanning door werkzaamheden vanuit Enexis niet geheel uitgesloten natuurlijk. Hebben meer huizen in de straat er last van gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
rolandmegens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

De opstalverzekering geeft nu 3 redenen aan waarom ze niet vergoeden:
1) Als het door onderhoud komt dan is Enexis de schuldige
2) Als het niet door onderhoud komt, dan moet je eerst aantonen wat wel de reden is
3) Als het piekspanning als oorzaak heeft -> deze is uitgesloten in voorwaarden
Had ooit schade aan een vloer met vocht. Toen moest ik eerst mijn verzekering aanspreken en met hun afwijzing konden ze de bedrijfsverzekering aanspreken van de kozijnen handel. Die heeft uiteindelijk uitgekeerd ivm onzorgvuldige montage van een kozijn en vocht onder de vloer. Was wel de moeite waard om het hele traject van maanden uit te zitten qua reparatie kosten aan zowel kozijn als vloer.

Volgens mij kan je nu energie partij aansprakelijk stellen met de afwijzing van je eigen verzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Kan ook gewoon kwestie zijn van stuk gegaan door maken van spanningsloos. Vroeguh hadden we een systeembeheerder die bij kans op onweer overal stekkers uittrok. Vaak genoeg een PC voeding die daarna niet meer werkte. Zuur maar denk dat dit een lastig verhaal gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Wel apart aangezien het meerdere apparaten betreft @Inspired. De laadpaal was er maar 1 van volgens een andere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:20:
Wel apart aangezien het meerdere apparaten betreft @Inspired. De laadpaal was er maar 1 van volgens een andere reactie.
Ah. Dat had ik er niet van begrepen. :) Gezien de post in dit topic ging ik uit van alleen de Alfen.

In zijn eerste post staat niks over meerdere apparaten overigens. Maar goed, als dat wel zo is dan lijkt me de kans op succes groter.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 01-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
Bij mij hebben meerdere apparaten er last van. Qua Alfen laadpalen zijn er 1 of meerdere andere uit de straat ook gesneuveld. Niet allemaal, maar zeker meer dan 1.

Heb bij Enexis aangegeven dat ik niet akkoord ben met hun afwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rolandmegens schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Enexis is gewoon aansprakelijk voor gevolgschade. Natuurlijk zullen ze dat eerst afwijzen, dat is hun standaard werkwijze.
Stel ze gewoon formeel per aangetekende brief aansprakelijk, vermeld daarin de geleden schade en geef tevens aan dat ze binnen 14 dagen moeten reageren, en als ze dat niet doen dat je de vordering uit handen geeft aan je rechtsbijstandsverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zou het ook nog even gezamenlijk doen met de mensen in de straat. Naast alles afzonderlijk. Misschien als ze een losse klacht ondertekend door een hele straat zien binnenkomen dat het kwartje wel valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
en sterker nog: eerst even juridisch advies halen van de rechstbijstand voor je aanschrijft, dan kan je de claim in 1x goed neerleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Laatst online: 05-08 16:56
AndyMan8 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Top, ga ik dat doen. Bedankt voor je advies. Maakt de volgorde waarin ik de aders op zo’n kopje zet nog uit? Of is het alleen belangrijk om bij zowel de paal als in de meterkast dezelfde volgorde aan te houden?

[edit] Ik lees op de alfen site wel dat de P1 kabel minimaal 4 aders nodig heeft.
Een P1 meter kabel heeft inderdaad 3 of 4 aders nodig (afhankelijk of er voeding nodig is of niet).

Voor ethernet moeten je paren normaal speciaal getwist zijn... hoe je dit doet kan je vinden op Wikipedia: Power over Ethernet (daar zie je ook dat je voor 100 Mbit slechts 4 aders nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbs
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-08 12:10
TLDR; update van 5.6.0 naar 6.6.2 (b variant) lukt niet op eve single pro-line.

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

ACE geinstalleerd. Zie versies hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAUdI1M7Ds4w1ioXkcs0IPT6XIo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P42sm77fLfyZC0DDTUPV4FUf.png?f=user_large

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2025-08-03T07:35:02.855Z:ERROR:comFaults.c:337:P1 lost, in safe mode max 10A check P1 connection [209]
2025-08-03T07:37:56.402Z:SECURITY:httpd_login.c:154:WebClient  connected (account: admin)
2025-08-03T07:37:56.480Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F0_6'
2025-08-03T07:37:56.492Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F1_6'
2025-08-03T07:37:56.500Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F2_6'
2025-08-03T07:37:56.511Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F3_6'
2025-08-03T07:37:56.519Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F0_E'
2025-08-03T07:37:56.531Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F1_E'
2025-08-03T07:37:56.539Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F2_E'
2025-08-03T07:37:56.550Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F3_E'
2025-08-03T07:38:19.378Z:INFO:pdatefirmware.c:2414:Firmware buffer erased
2025-08-03T07:38:19.468Z:ERROR:pdatefirmware.c:2026:UpdateFirmware invalid header (unknown ?)
2025-08-03T07:38:19.480Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 400 during parsing of incoming firmware
2025-08-03T07:38:19.500Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 500 during parsing of incoming firmware
2025-08-03T07:38:19.519Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 500 during parsing of incoming firmware
2025-08-03T07:38:19.542Z:ERROR:http_helper.c:304:Request buffer full
2025-08-03T07:38:20.554Z:WARNING:taskWebClient.c:400:Unknown HTTP method
2025-08-03T07:38:21.574Z:ERROR:http_helper.c:304:Request buffer full
2025-08-03T07:38:22.589Z:WARNING:taskWebClient.c:400:Unknown HTTP method
2025-08-03T07:38:23.605Z:ERROR:http_helper.c:304:Request buffer full
2025-08-03T07:38:24.613Z:WARNING:taskWebClient.c:400:Unknown HTTP method
2025-08-03T07:38:25.628Z:ERROR:http_helper.c:304:Request buffer full

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.
Overige instellingen zijn succesvol te maken. Laadpas wordt goed gescand etc.

Lader is aangesloten op router, (nog) niet op de P1 poort.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:59
vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

[Afbeelding]

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2025-08-03T07:35:02.855Z:ERROR:comFaults.c:337:P1 lost, in safe mode max 10A check P1 connection [209]
2025-08-03T07:37:56.402Z:SECURITY:httpd_login.c:154:WebClient  connected (account: admin)
2025-08-03T07:37:56.480Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F0_6'
2025-08-03T07:37:56.492Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F1_6'
2025-08-03T07:37:56.500Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F2_6'
2025-08-03T07:37:56.511Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F3_6'
2025-08-03T07:37:56.519Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F0_E'
2025-08-03T07:37:56.531Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F1_E'
2025-08-03T07:37:56.539Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F2_E'
2025-08-03T07:37:56.550Z:WARNING:_functionality.c:416:Failed to parse property '20F3_E'
2025-08-03T07:38:19.468Z:ERROR:pdatefirmware.c:2026:UpdateFirmware invalid header (unknown ?)
2025-08-03T07:38:19.480Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 400 during parsing of incoming firmware
2025-08-03T07:38:19.500Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 500 during parsing of incoming firmware
2025-08-03T07:38:19.519Z:ERROR:taskWebClient.c:641:Error 500 during parsing of incoming firmware

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.

Laat ‘m lekker op die 6 branch zitten. Die werkt prima!

Sorry ik lag te slapen.
Heb je de paal al eens een paar keer gereboot en evt gereset/spanningsloos gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
HyperBart schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Laat ‘m lekker op die 6 branch zitten. Die werkt prima!
Dat lukt hem dus niet. ;)

@vdbs welke 5.6.0 staat er op? A of b?

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 03-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Je bent van 4.0.15 naar 5.6.0 gegaan? En welke versie van 5.6.0? A of B?

Je het wel het upgrade path gevolgd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXy9-3ZrLjftIUZZOZEYhnXuGSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxPXPwTAORtySsQeivDF5kPc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Inspired schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Dat lukt hem dus niet. ;)

@vdbs welke 5.6.0 staat er op? A of b?
5.6.0 is altijd een B versie, een A versie gebruik je alleen nog voor een paar firmware in de 4.x.x serie, vanaf 5.x.x is het altijd B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

Heb je je computer rechtstreeks aangesloten op je lader zonder dat daar wat tussen zit?
Zo nee sluit dan deze rechtstreeks aan en probeer het nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Daveth schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

5.6.0 is altijd een B versie, een A versie gebruik je alleen nog voor een paar firmware in de 4.x.x serie, vanaf 5.x.x is het altijd B
Dan klopt het kb article van Alfen niet (meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Daveth schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Fout!
Alle versies tot en met 6.x hebben een A en B versie!
Pas vanaf versie 7.x is alles dezelfde versie.

De comments van @Inspired en @Dartlink zijn dus volledig correct. Het is belangrijk dat je het juiste firmware update pad volgt.
Zie ook https://knowledge.alfen.c...+encryption+key+A+or+B%3F

De foutmelding dat de firmware versie niet kan geparsed worden zou er idd kunnen op wijzen dat je niet de juiste versie gebruikt.

Zorg er zeker voor dat je de versies opnieuw download vanaf de officiele pagina, en geen bestaande bestanden gebruikt. Want op 10/07/2025 zijn de bestanden geupdate.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

[ Voor 6% gewijzigd door h2s op 03-08-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenw
  • Laatst online: 23:02
Terug bij mijn oorspronkelijk tweakers account, ik had er schijnbaar al een.

Ik heb het update pad gevolgd van Alfen.
4.15.0 -> 5.6.0 B -> 6.6.2 B (lukt niet)
Ook een poging gedaan daarna met de A varianten en bijvoorbeeld 6.3.0.
Alle versies zijn gisteren gedownload, meerdere malen.

Directe verbinding met de lader is zonder router ertussen? Statisch ip? Zoja welke/hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Bedoel je 4.15.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
vandenw schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:52:

4.0.15 -> 5.6.0 B -> 6.6.2 B (lukt niet)

Directe verbinding met de lader is zonder router ertussen? Statisch ip? Zoja welke/hoe?
Misschien nog een keer proberen met de myeve app? En tijdens het proces proberen te volgen wat er gebeurt bij je laadpaal? Misschien geeft het beeldscherm van je laadpaal nog bruikbare info waar het misgaat tijdens het update proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenw
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:23:
[...]

Misschien nog een keer proberen met de myeve app? En tijdens het proces proberen te volgen wat er gebeurt bij je laadpaal? Misschien geeft het beeldscherm van je laadpaal nog bruikbare info waar het misgaat tijdens het update proces?
Geprobeerd maar deze vereist om versie 7.x.x om te verbinden dus dit zal niet gaan.
Correct, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Lepel86 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Nou de oplossing is gevonden! firmware 6.3.0 terug geladen en het werkt weer zoals vanouds! Met dank aan B_S voor de tip en oplossing.

[...]

Er gebeurd iets met de CP pwm of voltage blijkbaar, die valt ook af en toe weg naar 0V zie ik in de logs als ik firmware 6.4.0 heb, en dan begint de laadcyclus weer opnieuw omdat de auto of paal denkt dat de stekker er opnieuw is ingestoken. Als dit elke minuut gebeurd dan is de 12v accu leeg in een nachtje...
Dit was zonder solar charging, loadbalancing en backend. Kale installatie eigenlijk dus.

Dus tip voor iedereen: niet updaten als het niet per se nodig is O-) Of niet zonder dat je de file hebt van de huidige firmware.

firmware 6.5.0 durf ik nog niet te proberen haha, zie dat die net is uitgekomen.
Welke versie draai jij inmiddels? Ik had dit probleem met 6.4.0 en nu ook met 7.16.

Is het nog mogelijk om terug te te gaan in software naar 6.3.0? En heeft iemand deze versie toevallig voor mij?

De oudste versie die ik terug kan vinden. In myeve is 5.6 maar als ik deze installeer dan geeft hij aan dat de installatie is gelukt maar blijft nog steeds 7.1.6 aangeven als software versie. Gekke is dat ik niet kan updaten naar 7.2.0 want dan moet ik eerst naar 6.6 updaten. Terwijl ik volgens myeve al 7.1.6 draai?

[ Voor 14% gewijzigd door Maartinho op 04-08-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
vandenw schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

Geprobeerd maar deze vereist om versie 7.x.x om te verbinden dus dit zal niet gaan.

[...]

Correct, aangepast.
In dta geval hoef je de A versie neig te proberen. Je merkt correct de B versie hebben. Het punt waar jij nu op hangt is ook waar ik een tijdje op heb gehangen omdat het niet wilde installeren. Uiteindelijk werkt het wel om naar de 6 versie te gaan nadat ik de paal een half uur van het stroom had. YMMV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
vandenw schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

Weet je zeker dat die stelling klopt? Dat is namelijk informatie die ik niet eerder voorbij heb zien komen en die ook niet in lijn is met mijn eigen ervaringen. Misschien heb je wat aan deze post. Daarin heb ik mijn ervaringen van destijds gedeeld. Dat ging toen probleemloos met de myeve app (in mijn geval met een ipad). Mijn ervaring is dat het ook loont om tijdens de upgrade op het scherm van je laadpaal te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

vandenw schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:52:

4.15.0 -> 5.6.0 B -> 6.6.2 B (lukt niet)

Zorg er ook voor dat je ACE installer de laatste versie is moest dat niet het geval zijn.

Directe verbinding is idd zonder router. Kabel van laadpaal rechtstreeks in je computer. Als beiden op DHCP staan, dan vindt de ACE installer de paal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
h2s schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Fout!
Alle versies tot en met 6.x hebben een A en B versie!
Pas vanaf versie 7.x is alles dezelfde versie.

De comments van @Inspired en @Dartlink zijn dus volledig correct. Het is belangrijk dat je het juiste firmware update pad volgt.
Zie ook https://knowledge.alfen.c...+encryption+key+A+or+B%3F

De foutmelding dat de firmware versie niet kan geparsed worden zou er idd kunnen op wijzen dat je niet de juiste versie gebruikt.

Zorg er zeker voor dat je de versies opnieuw download vanaf de officiele pagina, en geen bestaande bestanden gebruikt. Want op 10/07/2025 zijn de bestanden geupdate.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
Het is een beetje antwoord er tussen in, ja er zijn firmware update die 5.x.x zijn die vanaf A gaan, zodra deze geïnstalleerd worden is de lader altijd een B versie en betekend dat je alle stappen erna altijd een B versie installeer.
Eenmaal geïnstalleerd is het vanaf 5.x.x altijd een B versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Laatst online: 05-08 21:40
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:20:
Management samenvatting: Mijn backoffice probleem is opgelost door vervanging van het controlboard
Nogmaals dank aan al diegenen die hebben meegedacht over een oplossing voor mijn backoffice probleem. Het lijkt erop dat de oorsprong van het probleem lag bij de installatie van bootloader 2.2.2. En die is weer terug te voeren op de firmware upgrade naar 7.02. Blijkbaar installeert de MyEve app app niet alleen de update naar (in mijn geval) firmware 7.02, maar installeert ie ook een bootloader update van 2.2.1 naar 2.2.2. Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost.

Moraal: Weet waar je aan begint als je een firmware update draait
Ik wás (dacht ik) al erg conservatief in het draaien van firmware updates, maar ik ben nu nóg een stapje voorzichtiger geworden. Hij draait nu op 6.6.2, bootloader 2.2.1 en zolang er geen nieuwe functionaliteit beschikbaar is in de 7.x versie, laat ik hem daar maar even lekker op draaien.

Voor de liefhebber van de gehele historie:

Oorspronkelijk probleem: Could not parse URL / geen verbinding met backoffice
Geen verbinding tussen laadpaal en backoffice en een logfile met als belangrijkste error "could not parse URL"
[Afbeelding]

Doorlopen stappen bij de troubleshooting:
Vandaag is er een monteur langsgeweest van Alfen (Circet). Dat was een slimme jongen.
Hij heeft eerst alle stappen doorlopen die jullie d:)b @Daveth, (@ChargeFix , @DaRealRenzel, @HyperBart, @fameart en @astonmbp eerder ook al aan mij hadden aangeraden, inclusief ook de PM van @ChargeFix. Ook contact gehad met 50Five (CPO) en Lastmilesolutions (backofficeprovider). Ook die kwamen met vergelijkbare adviezen (URL controleren/vervangen, SIM kaart controleren/aanpassen), maar ook daar kwam geen oplossing.

Monteur heeft ook nog de firmware teruggezet naar 6.6.2, maar ook dat bracht niet de oplossing. Dat leek ook logisch omdat de firmware upgrade al op 13 augustus was doorgevoerd en het probleem zich pas op 24 augustus manifesteerde.

Als de voor de hand liggende dingen zijn getest, blijft het paardenmiddel over:
Uiteindelijk trok hij de (voor mij plausibele) conclusie dat dit zou kunnen liggen aan de bootloader (versie 2.2.2). Hij had die bootloader nog niet eerder gezien, mede omdat die (volgens zijn zeggen) alleen wordt mee-geïnstalleerd tijdens een upgrade met MyEve, en niet bij een upgrade met de ACE Service installer. Op zich resteert dan de vraag waarom het na die upgrade nog 10 dagen duurde voor het probleem zich echt manifesteerde, maar netwerk- en communicatietechnologie laten zich nu eenmaal moeilijk doorgronden.

Lang verhaal kort:
Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost. Mijn weekend kan beginnen :9B
Sorry alvast voor de kick van een bericht van 2024.
Maar ben net voor mijn vakantie op hetzelfde probleem gestoten.
Firmware update gedaan van 7.1.6 naar 7.2.0 en plots geen backoffice verbinding meer.
Altijd fijn de dag voor je de vlieger moet nemen.

Nu terug thuis en kwam ik deze post tegen die exact dezelfde symptomen had als mezelf.
Geen backoffice verbinding en constant in de logs:
could not parse URL
Heb alle stappen geprobeerd die bij het originele topic voorgesteld werden:
- Force ethernet
- Force mobile
- wss naar ws aanpassen (haat het feit dat dit opzoveel plekken wordt voorgesteld security zou geen optie moeten zijn)
- Firmware rollback

Maar niets hielp.
Uiteindelijk toen ik het bijna wouw opgeven zag ik dat 'Proxy' aanstond. Dit adres was leeg maar er was wel een wachtwoord ingesteld. Nu lijkt me een leeg proxy adres vrij waardeloos en is dit inderdaad een URL die moeilijk 'geparsed' kan worden 8)7

Proxy afzetten en rebooten en error was niet meer in de logs en backoffice connectie was terug in orde _/-\o_

Dat was toch weer zo'n 2h de vuilbak in maar ben alvast blij dat het terug werkt zonder er een technieker moet langs komen. Ik ben zelf wel niet goed mee waarom een firmware update deze property zou opzetten. Volgens de docs op de Alfen site zou deze alvast default af moeten staan. Heb ook geen flauw idee welk wachtwoord hier ingesteld zou zijn. Kan ook wel zijn dat ik perongeluk via mijn HA integratie de proxy heb opgezet. Maar vind de timing met de firmware update te toevallig.

Dacht ik deel het hier even want als je de error opzoekt is dit topic het bovenste resultaat op google.

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 22:21
AMD_Aero schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
Dat was toch weer zo'n 2h de vuilbak in maar ben alvast blij dat het terug werkt zonder er een technieker moet langs komen. Ik ben zelf wel niet goed mee waarom een firmware update deze property zou opzetten. Volgens de docs op de Alfen site zou deze alvast default af moeten staan. Heb ook geen flauw idee welk wachtwoord hier ingesteld zou zijn. Kan ook wel zijn dat ik perongeluk via mijn HA integratie de proxy heb opgezet. Maar vind de timing met de firmware update te toevallig.
Je zou misschien nog even in de log kunnen terug zoeken of je een regel tegen komt zoals deze, om daarmee te achterhalen wanneer de proxy aangezet zou zijn:

2025-08-04T14:08:04.246Z:SECURITY:web_functionalit:63:Changed '2117_00' from 0 => 1

Bij mij is de proxy instelling na een firmware update in ieder geval nog nooit zomaar aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
Vandaag een service technieker over de vloer gehad. (Kaartlezer haperde en soms werden laadsessies onderbroken door slechte P1 verbinding)

Wel is de serviceketen nogal lang…. Arval heeft alles wat met laadpalen te maken heeft bij 50five gelegd. 50five stuurt het probleem naar Alfen, en die sturen een onderaannemer.

Bij het openen van het deksel (wat staan die schroefjes onhandig…) kwam er direct een dikke halve liter water uit gelopen.
Bij nazicht bleek dat de grote dichting rond het deksel er maar half in zat, en de dichting rond de middenste dop rond de blindstekker was er gewoon niet, waardoor het water dus maar een 4tal cm hoog kon komen, en dat is net onder het niveau waar er naakt metaal te zien is.

Hij heeft dan 2 software updates uitgevoerd (waarom kan dat niet online…), de kaartlezer werd vervangen en op mijn vraag is de load balancing uitgeschakeld. Die is toch overbodig omdat ik maximaal met 5kW laad, en mijn huisaansluiting is 22kW.

De eerste installateurs hebben dus niet gezien dat er een dichting ontbrak en dat de andere dichting fout zat…

Verder beweerde de techincus dat de Alfen palen doorgaans behoorlijk betrouwbaar zijn. Zonder details te geven beweerde hij dat andere merken slechter waren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Tommie12 dat is inderdaad een "gekende gevoeligheid". Installateurs moeten de rubbers en dichtingen goed steken. Gelukkig geen verdere elektrische schade, daar heb je dik geluk mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Maartinho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

Welke versie draai jij inmiddels? Ik had dit probleem met 6.4.0 en nu ook met 7.16.

Is het nog mogelijk om terug te te gaan in software naar 6.3.0? En heeft iemand deze versie toevallig voor mij?

De oudste versie die ik terug kan vinden. In myeve is 5.6 maar als ik deze installeer dan geeft hij aan dat de installatie is gelukt maar blijft nog steeds 7.1.6 aangeven als software versie. Gekke is dat ik niet kan updaten naar 7.2.0 want dan moet ik eerst naar 6.6 updaten. Terwijl ik volgens myeve al 7.1.6 draai?
Inmiddels teruggevonden dat 7.0.5 probleemvrij zou moeten zijn, dus het bestand gedownload uit de TS en firmware teruggezet naar 6.6.4. echter als ik nu het bestand Selecteer in myeve dan krijg ik direct een error. En vraag om te rebooten, wat vervolgens niets uitmaakt. Doe ik iets verkeerd? Ik selecteer nu gewoon het .fwi bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Maartinho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Inmiddels teruggevonden dat 7.0.5 probleemvrij zou moeten zijn, dus het bestand gedownload uit de TS en firmware teruggezet naar 6.6.4. echter als ik nu het bestand Selecteer in myeve dan krijg ik direct een error. En vraag om te rebooten, wat vervolgens niets uitmaakt. Doe ik iets verkeerd? Ik selecteer nu gewoon het .fwi bestand.
Ik zou het echt via ACE proberen, die hele app gebruik ik eigenlijk niet meer. Firmware uploaden, upgraden en daarna geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
HyperBart schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:31:
@Tommie12 dat is inderdaad een "gekende gevoeligheid". Installateurs moeten de rubbers en dichtingen goed steken. Gelukkig geen verdere elektrische schade, daar heb je dik geluk mee!
Als je een beetje kennis van zaken hebt, dan is dat toch een extra aandachtspunt.
In elk geval, door de ontbrekende dichting mag de man nog eens terugkomen, want dat hebben ze niet standaard in de auto zitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Klopt maar door de leasemarkt en onderaannemingen heb je dus (ook bij die clubs van 50five, daar zeker) dat er een sus de klus wordt ingehuurd die even de handleiding bekeken heeft en het denkt te weten.

Alfen, top spul. Laatste tijd wat geplaagd door firmware problemen omdat ze ook de consument/pv eigenaar wilden bedienen maar je moet vooral ook het installeren conform voorschriften. Top spul, niet voor niks dat zo veel leaserijders er thuis zo ene krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneSa
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-08 19:50
Ik heb hetzelfde probleem. Zowel via MyEve als via de ACE installer versie 6.6.2 geprobeerd te installeren, maar telkens een error.
In de log staat iets als Request buffer full

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartinho
ReneSa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 02:48:
Ik heb hetzelfde probleem. Zowel via MyEve als via de ACE installer versie 6.6.2 geprobeerd te installeren, maar telkens een error.
In de log staat iets als Request buffer full
6.6.2. is bij mij gek genoeg wel gelukt. Maar ik kom niet eens tot het punt dat er iets in het log staat. Het is gewoon direct na het aanklikken fout, lijkt wel alsof hij het bestand niet herkent als update bestand, terwijl ik wel gewoon de .fwi pak. Zou goed moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:06
Advies gevraagd. Ik heb een (soms) defecte zappi v2. Nu kan ik deze vervangen of voor een Alfen gaan. Het voordeel van een lokale api spreekt me erg aan. Met de zappi ben ik cloud afhankelijk en dat geeft soms een foutieve/vertraagde uitwerking. Maar als ik door dit topic ga, lees ik veel firmware problemen. Nu lees je op fora voornamelijk de problemen dus probeer ik te peilen waar ik goed aan doe. Qua aansturing gebruik ik home assistant en daarmee wil ik op basis van logica zelf de modus kunnen schakelen van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneSa
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-08 19:50
Ik zie nu ineens in de myeve app dat de firmware wordt bijgewerkt. Dat is vreemd want ik heb de laatste 2 uur niets in de app of met de paal gedaan. Overigens blijft deze melding staan en zie ik geen verder info over de upgrade in de log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb mijn laadpaal op comfort laden staan, werkt uit de kunst, alleen is de knop om het laden te stoppen in de EVE app grey-out.

Is dit aan te passen zodat ik de laadsessie via de app kan stoppen. Onze BMW i3s heeft die optie namelijk niet.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
PisPix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:11:
[...] Maar als ik door dit topic ga, lees ik veel firmware problemen. Nu lees je op fora voornamelijk de problemen dus probeer ik te peilen waar ik goed aan doe. Qua aansturing gebruik ik home assistant en daarmee wil ik op basis van logica zelf de modus kunnen schakelen van de lader.
Het advies bij een Alfen laadpaal is ook gewoon om niet te updaten tenzij je niet anders kan. Bijv. omdat je nieuwe functionaliteit nodig hebt.
Aangezien je alles lokaal gaat draaien zie ik daar niet direct een probleem in. Gewoon dat ding ophangen en aansturen.
Mogelijk dat je nog even 1x wilt updaten naar een versie die de homewizard p1 meter ondersteund, zodat je geen gezeik krijgt met eventuele p1 perikelen. maar dat is het dan ook wel. En de loadbalancing zou ik wel direct door de paal zelf laten doen ivm schakelsnelheid. Ik zou vanuit HA hooguit 3 of 1-fase schakelen en de max kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:18

con1

Energiefreak

Ik heb de Smart EVSE geïnstalleerd en krijg de gegevens netjes binnen
ook via MQTT. (1 en 3 fase laden mogelijk)

Echter de slider voor de stroom verandert niet de laadstroom en
de keuze naar 3 fase werkt ook niet. Ook niet als ik het op de
module verzet.

Heel vreemd. In de Inster heb ik AC-laden op max gezet (100%).

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 05-08-2025 15:44 ]

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij van mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:27
Ik heb ook een Alfen laadpaal met arval/50five etc... een paal zonder werkende P1 kabel naar de digitale teller.
paal is geplaatst op de oprit toen ik nog geen digitale teller had.
Als belg met capaciteits tarief was het 'moeilijk' om de laadstroom consistent te beheersen.
Ik had gelukkig wel een lan kabel ter beschikking. (installateur wou hem niet aansluiten in huis, niet nodig , zou toch niet werken , nutteloos etc... maar heeft hem wel in laadpaal aangesloten). Dus ik heb de laadpaal nooit open gehad.

Het hele lease / laadprovider idee indachtig , wou ik toch herhaaldelijk gebruik van mijn my eve and ace installer vermijden. Al heb ik het pwd van de installer , ik wil bvb toch geen FW update naar de paal pushen, etc...
Maar als tweaker hier en daar een setting bij de initiële setup , is wel ok me dunkt :D.
Uiteindelijk maar een paar onschuldige settings gewijzigd.
- loadbalancing , naar EMS gezet, stond op digitale meter DSMR of wat het ook was,
- timeout TCP/ip ems ,
- phase switching -stond op 3fase locked- maar heb maar 3.6 WP omvormer dus ik wil ook 1 fase laden. Zeker nu met het capaciteit tarief.
- loadbalancing safe load current op 6A ipv volle mep ofzo. Teneinde het capaciteit tarief niet te laten ontploffen als er eens iets verkeerd loopt.
Ik vermoed dat de installateur ook de 'lb safe load current' ook zo hoog gezet heeft om de paal te laten laden zonder p1 signaal cfr analoge teller toentertijd.

Ik ben uitgekomen om het geheel te laten sturen via EVCC.
Na wat prutsen ( info in EVCC thread op dit forum )
Heb ik vandaag voor het eerst vrij eenvoudig kunnen zonnestroom laden.

Ik heb toch enige hoop dat de vrouw des huizes op een gegeven moment EVCC zal aanvaarden ;) al is het maar om een halve blik op te werpen. Na meer dan 1 jaar HA te draaien voor allerhande coole dingen wil ze er nog steeds niets van weten.

[ Voor 6% gewijzigd door blahenazo op 05-08-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:06
Caelorum schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Het advies bij een Alfen laadpaal is ook gewoon om niet te updaten tenzij je niet anders kan. Bijv. omdat je nieuwe functionaliteit nodig hebt.
Aangezien je alles lokaal gaat draaien zie ik daar niet direct een probleem in. Gewoon dat ding ophangen en aansturen.
Mogelijk dat je nog even 1x wilt updaten naar een versie die de homewizard p1 meter ondersteund, zodat je geen gezeik krijgt met eventuele p1 perikelen. maar dat is het dan ook wel. En de loadbalancing zou ik wel direct door de paal zelf laten doen ivm schakelsnelheid. Ik zou vanuit HA hooguit 3 of 1-fase schakelen en de max kW per fase.
Bedankt voor het advies. Ik wil de paal zelf laten balancen middels ct klemmen of p1 poort. Wat heeft de hoogste nauwkeurigheid? De zappi zit/zat met ct klemmen verbonden, maar ik kan die utp ook als P1 gebruiken. Of zouden de ct klemmen van de Zappi ook werken op de Alfen paal? Vanuit HA wil ik idd alleen de modus schakelen van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenw
Daveth schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Heb je je computer rechtstreeks aangesloten op je lader zonder dat daar wat tussen zit?
Zo nee sluit dan deze rechtstreeks aan en probeer het nog een keer.
Inmiddels gedaan, probleem is identiek. Kan het mogelijk komen door een nieuwe versie van ACE die niet compatible is met de 5.6.0 -> 6.6.2 firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
PisPix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
Bedankt voor het advies. Ik wil de paal zelf laten balancen middels ct klemmen of p1 poort. Wat heeft de hoogste nauwkeurigheid? De zappi zit/zat met ct klemmen verbonden, maar ik kan die utp ook als P1 gebruiken. Of zouden de ct klemmen van de Zappi ook werken op de Alfen paal? Vanuit HA wil ik idd alleen de modus schakelen van de paal.
De slimme meter zelf zal ongetwijfeld nauwkeuriger zijn, dus de p1 meter zou mijn voorkeur hebben. Die stuurt de gegevens elke seconde uit via de p1 poort en dat is ruim genoeg voor load balancen.

Misschien dat anderen het weten, maar ik zou ook even niet weten hoe je de paal rechstreeks met een cf klem kan verbinden.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste