Het aanvragen van credentials is inmiddels redelijk geautomatiseerd en instant, zie knowledge basecoeve032 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:19:
Heeft iemand inloggegevens voor de ACE Service Installer ? Het was user RadomskiR en password tazUv6 maar die werken niet meer ? Wie kan me helpen ?
Bedankt voor de tip! Ik zie twee plaatsen waar een zekering in zou kunnen. Eentje is gevuld en die lijkt nog intact. Voor de zekerheid ga ik een nieuwe kopen en testen.Daveth schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Weet zo goed als zeker dat het powerboard glaszekering kapot is, deze kan je heel makkelijk zelf vervangen.
Deze zit in zo'n zwart kokertje, met een platte schroevendraaier kan je deze een kwart slag draaien en dan komt de zekering te voorschijn.
Deze zekeringen gaan bij het minste geringste al kapot en je lader geeft dan precies de symptomen die jij omschrijft.
Ik ben ontzettend blij met je! De net nieuw (2ehands) laadpaal die ik heb geïnstalleerd werkt nuKusterse schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 01:07:
[...]
Dan krijgt de computer waarschijnlijk geen spanning? Ergens ee stekkertje los of er verkeerd ingestoken?
Als het een driefase is de computer zit meestal alleen op fase 1 als daar geen spanning opstaat doet ie het niet
Ik heb van de technische dienst van Peblar het volgende vernomen.Flail schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Het relais dat nodig is om te kunnen schakelen tussen 3-fase en 1-fase hebben ze op de business line inderdaad weggelaten. Rare bezuiniging met het oog op de toekomst als je het mij vraagt. Daardoor neig ik nu toch wel sterk naar een Alfen. Alleen hopen dat ik het password kan krijgen van Eneco.
"De Peblar Business, en Home laders hebben 3 aparte relais, waardoor je dus met zonne-laden op 1-fase kan starten, en vervolgens ook naar 3-fase kan switchen.
Onze white-label laders verschillen in firmware t.o.v. van de Peblar, en kunnen ook in hardware verschillen t.o.v. de Peblar. Je kunt het beste contact opnemen met de White-Label partij om navraag te doen over de exacte specificaties van hun lader.
"
Vandaag hier opeens een probleem met het starten van laadsessies.
Auto aangesloten op de vaste kabel van de Alfen. Auto detecteert kabel maar er is nog geen laadsessie
Laadsessie gestart met laaddruppel. Laaddruppel geaccepteerd maar er start geen sessie. Laadpaal ziet niet dat er een auto is aangesloten.
Lijkt iets mis met communicatie tussen lader en voertuig. PP issues?
Iemand die dit herkend en eerder ervaren heeft.?
Alvast dank voor jullie reacties.
Auto aangesloten op de vaste kabel van de Alfen. Auto detecteert kabel maar er is nog geen laadsessie
Laadsessie gestart met laaddruppel. Laaddruppel geaccepteerd maar er start geen sessie. Laadpaal ziet niet dat er een auto is aangesloten.
'RadomskiR' met 'fazUv6' zou het nog moeten doen afaik (je had hem bijna!coeve032 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:19:
Heeft iemand inloggegevens voor de ACE Service Installer ? Het was user RadomskiR en password tazUv6 maar die werken niet meer ? Wie kan me helpen ?
[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 08-05-2026 22:24 ]
Weerstand is stabiel tussen PP en PE. Morgen nog ff CP meten. Hopelijk zit daar wel ergens een breuk. Zo niet dan is het de paal zelf maar wat dan en hoe is dit te fixen?Harrynak63 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:06:
Vandaag hier opeens een probleem met het starten van laadsessies.
Post met prEze8 doet het ookcoeve032 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:19:
[HULPVRAAG] Alfen Eve Pro Line — TxDefaultProfile 0A voorkomt laden via modbus aansturing
Hallo Tweakers,
Ik heb een Alfen Eve Pro Line die voorheen door Eneco werd beheerd. Na het beëindigen van het auto leasecontract via mijn werkgever is de paal van Eneco losgekoppeld en heb ik hem overgezet naar eigen beheer via evcc.
Het probleem
Aansturing van de laadpaal met EVCC via Modbus werkt niet. Ik heb via De Alfen Service Installer de instellingen omgezet voor modbus aansturing maar een laadsessie wordt niet gestart. Uit de logs blijkt dat een ChargingProfile het aantal Ampere limiteert op 0:
2026-05-08T17:26:45.691Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 6.0->0.0 due to current limit: ChargingProfile
2026-05-08T17:26:45.664Z:INFO:taskMaster.c:6353:Socket #1: external current limit 0.0 A until 581137052-08-09T09:59:1
Na lezen van een discussie op de EVCC Github heb ik het cperase commando geprobeerd, wat het probleem niet heeft opgelost, het charging profile blijft aanwezig in de paal.
Gisteren heb ik ook geprobeerd om de paal naar fabrieksinstellingen terug te zetten via de ACE service installer. De paal werd vervolgens herkend als een Alfen ProLine Duo en ik kon geen instellingen wijzigen. Ik heb een backup teruggezet waardoor ik de paal nu weer werkend heb, maar alsnog met het 0A charging profile.
Huidige workaround: evcc via OCPP overschrijft het 0A profiel op een hoger stackLevel — de auto laadt dan gewoon. Maar ik wil terug naar Modbus EMS zonder deze afhankelijkheid van een actieve OCPP-verbinding.
Alfen support helpt eindgebruikers niet rechtstreeks en verwijst naar een service provider. Ik lees online dat dit profiel alleen via een Alfen admin-account via een remote sessie verwijderd kan worden.
Vragen:
a) Is iemand dit probleem tegen gekomen en is dit opgelost zonder Alfen installateursaccount?
b) Mocht dit alleen via een Alfen Installateur kunnen; bij welke partij zou ik kunnen aankloppen die dit remote kan regelen? Heeft iemand goede ervaringen?
Bij voorbaat dank!
Hallo Tweakers,
Ik heb een Alfen Eve Pro Line die voorheen door Eneco werd beheerd. Na het beëindigen van het auto leasecontract via mijn werkgever is de paal van Eneco losgekoppeld en heb ik hem overgezet naar eigen beheer via evcc.
Het probleem
Aansturing van de laadpaal met EVCC via Modbus werkt niet. Ik heb via De Alfen Service Installer de instellingen omgezet voor modbus aansturing maar een laadsessie wordt niet gestart. Uit de logs blijkt dat een ChargingProfile het aantal Ampere limiteert op 0:
2026-05-08T17:26:45.691Z:INFO:taskMain.c:5996:Socket #1: Active current 6.0->0.0 due to current limit: ChargingProfile
2026-05-08T17:26:45.664Z:INFO:taskMaster.c:6353:Socket #1: external current limit 0.0 A until 581137052-08-09T09:59:1
Na lezen van een discussie op de EVCC Github heb ik het cperase commando geprobeerd, wat het probleem niet heeft opgelost, het charging profile blijft aanwezig in de paal.
Gisteren heb ik ook geprobeerd om de paal naar fabrieksinstellingen terug te zetten via de ACE service installer. De paal werd vervolgens herkend als een Alfen ProLine Duo en ik kon geen instellingen wijzigen. Ik heb een backup teruggezet waardoor ik de paal nu weer werkend heb, maar alsnog met het 0A charging profile.
Huidige workaround: evcc via OCPP overschrijft het 0A profiel op een hoger stackLevel — de auto laadt dan gewoon. Maar ik wil terug naar Modbus EMS zonder deze afhankelijkheid van een actieve OCPP-verbinding.
Alfen support helpt eindgebruikers niet rechtstreeks en verwijst naar een service provider. Ik lees online dat dit profiel alleen via een Alfen admin-account via een remote sessie verwijderd kan worden.
Vragen:
a) Is iemand dit probleem tegen gekomen en is dit opgelost zonder Alfen installateursaccount?
b) Mocht dit alleen via een Alfen Installateur kunnen; bij welke partij zou ik kunnen aankloppen die dit remote kan regelen? Heeft iemand goede ervaringen?
Bij voorbaat dank!
Je moet die ocpp gewoon weg houden. Die lijkt telkens iets te injecteren. Dus de eneco ocpp niet meer instellen. Je hebt installateursrechten nodig en je moet met ACE werken.myvr schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:41:
[HULPVRAAG] Alfen Eve Pro Line — TxDefaultProfile 0A voorkomt laden via modbus aansturing
Hallo Tweakers,
Het probleem
Vragen:
Bij voorbaat dank!
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2026 08:57 ]
Dankjewel HyperBart. Ik heb de Eneco ocpp verwijderd via de ACE installer, maar mogelijk dat de instellingen terug zijn gezet bij laden van de backup. Installateursrechten kan ik niet krijgen als eindgebruiker, toch? Ik moet dus aankloppen bij een installateur?HyperBart schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:54:
[...]
Je moet die ocpp gewoon weg houden. Die lijkt telkens iets te injecteren. Dus de eneco ocpp niet meer instellen. Je hebt installateursrechten nodig en je moet met ACE werken.
Hoi,
Wij hebben hier een Alfen eve single pro die (nog) wordt beheerd door Eneco. Ik wil graag het vermogen kunnen laden dat door mijn PV wordt opgewekt. Dit lijkt nu niet te kunnen. Ik kan via de Eneco app slim laden aanzetten, maar dit bepaalt wanneer er wordt geladen op basis van tarieven en zonnestroom, maar knijpt het vermogen niet. Hij laad dus altijd op zn max vermogen (13kW).
De laadpaal heeft load balancing en is verbonden met de P1 meter, en ik zie dat als er elders in het huis veel vermogen wordt gevraagd, het laadvermogen wordt geknepen. Dit kan dus wel.
Is het mogelijk om de load balancing te 'misbruiken' om de stroom te beperken tot het opgewekte vermogen op dat moment?
Of is het mogelijk om het laadvermogen te beperken zonder directe toegang tot de laadpaal? Het kan helaas niet vanuit de auto.
Groet,
Erik
Wij hebben hier een Alfen eve single pro die (nog) wordt beheerd door Eneco. Ik wil graag het vermogen kunnen laden dat door mijn PV wordt opgewekt. Dit lijkt nu niet te kunnen. Ik kan via de Eneco app slim laden aanzetten, maar dit bepaalt wanneer er wordt geladen op basis van tarieven en zonnestroom, maar knijpt het vermogen niet. Hij laad dus altijd op zn max vermogen (13kW).
De laadpaal heeft load balancing en is verbonden met de P1 meter, en ik zie dat als er elders in het huis veel vermogen wordt gevraagd, het laadvermogen wordt geknepen. Dit kan dus wel.
Is het mogelijk om de load balancing te 'misbruiken' om de stroom te beperken tot het opgewekte vermogen op dat moment?
Of is het mogelijk om het laadvermogen te beperken zonder directe toegang tot de laadpaal? Het kan helaas niet vanuit de auto.
Groet,
Erik
Als je het wachtwoord hebt van de paal en de ace service installer kun je alles doen wat je zou willen.myvr schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Dankjewel HyperBart. Ik heb de Eneco ocpp verwijderd via de ACE installer, maar mogelijk dat de instellingen terug zijn gezet bij laden van de backup. Installateursrechten kan ik niet krijgen als eindgebruiker, toch? Ik moet dus aankloppen bij een installateur?
Geen derde partij nodig. (voor Ace service installer credentials zie paar posts omhoog.)
Ik zou hem om te beginnen op standalone zetten als je alleen modbus wil gebruiken.
Mijn tip koppel hem aan plugchoice (volt -time cloud) en via hun aan Joulo of laadlloon. dan krijge je ongeveer 12 cent per kwh terug voor ERE certificaten. Kon het eerst ook niet geloven gratis geld....
Je moet dan via de Ace installer wel even certificaat instaleren via upload firmware. (staat uitgelegd op de plugchoice site) Ook het certificaat kun je daar vinden.
Waarschijnlijk zit je niet op de laatste firmware, check de routekaart hoe te updaten en zorg dat je een wachtwoord hebt. Vervolgens zou je het met de Eve Connect app het zonneladen kunnen configureren.erikd1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:32:
Hoi,
Groet,
Erik
[ Voor 11% gewijzigd door Wietsee. op 09-05-2026 10:14 ]
Zeker bij 7.2 werkt in veel gevallen p1 niet.Wietsee. schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:12:
[...]
Waarschijnlijk zit je niet op de laatste firmware, check de routekaart hoe te updaten en zorg dat je een wachtwoord hebt. Vervolgens zou je het met de Eve Connect app het zonneladen kunnen configureren.
Vraagje:
Weet iemand hoe de eve pro op groen laden stand samengaat met een pv-systeem (enphase) wat via ct-klemmen productie/terugleveren meet en de pv productie kan knijpen voor zero export?
Kan me voorstellen dat het perfect gaat: de paal laadt op de p1 overproductie en de enphase ziet geen teruglevering en knijpt niet. Óf er ontstaat een terminale neerwaartse spiraal waarbij uiteindelijk alles geknepen wordt en niks geladen.
Iemand ervaring?
Weet iemand hoe de eve pro op groen laden stand samengaat met een pv-systeem (enphase) wat via ct-klemmen productie/terugleveren meet en de pv productie kan knijpen voor zero export?
Kan me voorstellen dat het perfect gaat: de paal laadt op de p1 overproductie en de enphase ziet geen teruglevering en knijpt niet. Óf er ontstaat een terminale neerwaartse spiraal waarbij uiteindelijk alles geknepen wordt en niks geladen.
Iemand ervaring?
Dat is een beetje het lastige: de laadpaal wordt op afstand beheerd door Eneco. Ik kan er niet zelf op inloggen en heb ook geen wachtwoord. Via de app van Eneco heb ik geen mogelijkheid om dit in te stellen.Wietsee. schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:12:
[...]
Waarschijnlijk zit je niet op de laatste firmware, check de routekaart hoe te updaten en zorg dat je een wachtwoord hebt. Vervolgens zou je het met de Eve Connect app het zonneladen kunnen configureren.
Dat is een ongedefinieerde toestand. De laadpaal gaat in ieder geval niet omhoog (doet ie alleen op overschot)Aeien schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:42:
Vraagje:
Iemand ervaring?
De Zonnepanelen regelen niet omhoog want die houd ook nul. Ligt er dus vooral aan waar je bent begonnen maar de neerwaartse spiraal zal het waarschijnlijk wel zijn.
Om dit op te lossen heb je een EMS nodig die dat coördineert. Zelf doe ik dat met home assistant maar dat was wel een paar weken werk en je moet er hobby in hebben. Daarom verkopen ook een aantal bedrijven laadpalen zonnepanelen en thuis accus zoals Solaredge. Die lossen juist dit probleem op met een totaal plan.
In home assistant kun je met de modbus integratie zelf het laadpaal vermogen aansturen.
Makkelijkste is misschien niet zonladen als de Enphase knijpt. Stroom heeft dan per definitie een laag tarief.
Als er een kastje zou zijn waar je alles met alles zou kunnen verbinden en dan een strategie kunt kiezen zou ik dat zo kopen. Is er volgens mij niet dus blijf ik zelf maar hobbyen.
Precies dat dacht ik ook, thanks.Kusterse schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Dat is een ongedefinieerde toestand. De laadpaal gaat in ieder geval niet omhoog (doet ie alleen op overschot)
De Zonnepanelen regelen niet omhoog want die houd ook nul. Ligt er dus vooral aan waar je bent begonnen maar de neerwaartse spiraal zal het waarschijnlijk wel zijn.
Om dit op te lossen heb je een EMS nodig die dat coördineert. Zelf doe ik dat met home assistant maar dat was wel een paar weken werk en je moet er hobby in hebben. Daarom verkopen ook een aantal bedrijven laadpalen zonnepanelen en thuis accus zoals Solaredge. Die lossen juist dit probleem op met een totaal plan.
In home assistant kun je met de modbus integratie zelf het laadpaal vermogen aansturen.
Makkelijkste is misschien niet zonladen als de Enphase knijpt. Stroom heeft dan per definitie een laag tarief.
Als er een kastje zou zijn waar je alles met alles zou kunnen verbinden en dan een strategie kunt kiezen zou ik dat zo kopen. Is er volgens mij niet dus blijf ik zelf maar hobbyen.
Heb home assistant draaien, met enphase integratie; vraag is of HA de zero export modules van enphase kan schakelen. Daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
Hoe heb jij het via HA draaiend gekregen? Via modbus zelf laadvermogen op opgewekt vermogen sturen, of anders? En met welk merk panelen?
En kan hem tijdens laden (1x/w ws) natuurlijk zelf handmatig uitzetten, maar met een batterij ontstaat hetzelde probleem, wel elke dag.
Zal dus vooral een Enphase issue zijn en niet van de laadpaal. Alternatief alles van enphase kopen (kan ook) is niet wat ik zou willen, maar zal vast goed werken.
Het is niet een Enphase issue en ook niet een Alfen issue. Als je bij elk component nu een target verbruik in kon geven ging het vanzelf goed. Bijvoorbeeld Enphase 0 watt, Laadpaal 100 w Accu 200 w. Dan konden we vrij eenvoudig priorisieren (ja je houd dan niet precies 0 maar wel heel kort bij).Aeien schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:14:
[...]
Precies dat dacht ik ook, thanks.
Heb home assistant draaien, met enphase integratie; vraag is of HA de zero export modules van enphase kan schakelen. Daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
Hoe heb jij het via HA draaiend gekregen? Via modbus zelf laadvermogen op opgewekt vermogen sturen, of anders? En met welk merk panelen?
En kan hem tijdens laden (1x/w ws) natuurlijk zelf handmatig uitzetten, maar met een batterij ontstaat hetzelde probleem, wel elke dag.
Zal dus vooral een Enphase issue zijn en niet van de laadpaal. Alternatief alles van enphase kopen (kan ook) is niet wat ik zou willen, maar zal vast goed werken.
Via Modbus op opgewekt vermogen door sturen gaat nog steeds niet goed want Enphase houd nog steeds 0 w. Je zult je laadpaal dan omhoog moeten schroeven totdat Enphase niet meer verder kan.
Zelf heb ik Solaredge die laad zich gemakkelijk sturen via modbus. Ik kan dus mijn Laadpaal en mijn zonnepanelen via modbus vertellen wat ze moeten doen. Elektriciteit Tarieven haal ik ook binnen. Als ik 0 wil houden is het sommetje voor solar edge simpel. { Actuele Inverter vermogen + P1 vermogen } stuur ik dan via modbus naar solaredge. Eventueel kun je hier nog bij optellen wat je voor je laadpaal nog wil hebben. Dat is max laadvermogen - actuele laadvermogen.
De Alfen is lastiger want als je die via modbus gaat sturen moet je de hele load balancing zelf doen. De geïntegreerde loadbalancing doet het dan niet meer. Ik heb daar een flow voor in node red gebouwd die dat doet. (kan vast simpeler maar ik ben geen sw engineer)
Als Alfen dan vermogen nodig heeft bij 0 op de meter tel ik het gewenste extra vermogen bij het Solaredge setpoint op. Dat was best wat werk maar ik weiger mijn energie gratis weg te geven of er voor te betalen om er vanaf te komen. Principe kwestie. Ik hep 12 kwp panelen dus met negatieve tarieven gaat dat best hard zeker volgend jaar.
Is een ingewikkeld verhaal denk ik maar ik hoop dat je wat aan hebt
[ Voor 6% gewijzigd door Kusterse op 09-05-2026 23:43 ]
@Kusterse Denk dat ik je een beetje kan volgen
Denk dat ik begin bij m'n enphase systeem ombouwen, zodat ik de meetspoelen op productie en afname heb, en dan eens kijken wat de combinaties groen laden en AI productie opleveren. De AI van enphase knijpt of schakelt helemaal af obv bruto en netto prijzen.
Een redelijk makkelijke oplossing: bij prijzen bruto negatief + netto positief, kiezen voor een vast laadvermogen van net onder mijn maximale pv productie + zero export vanuit AI (dus lichte pv reductie ws). Bij positieve prijzen is productie nooit geknepen en kan de laadpaal groen laden, netto negatieve prijzen is sowieso 0 productie.
Dan heb ik bijna maximaal gratis laden, betaal niet voor teruglevering en hoef niet dagelijks moeilijk settings te wisselen. En ontkom ik mogelijk aan moeilijke constructies ☺️ hoewel het indrukwekkend klinkt, zoals je het hebt
Denk dat ik begin bij m'n enphase systeem ombouwen, zodat ik de meetspoelen op productie en afname heb, en dan eens kijken wat de combinaties groen laden en AI productie opleveren. De AI van enphase knijpt of schakelt helemaal af obv bruto en netto prijzen.
Een redelijk makkelijke oplossing: bij prijzen bruto negatief + netto positief, kiezen voor een vast laadvermogen van net onder mijn maximale pv productie + zero export vanuit AI (dus lichte pv reductie ws). Bij positieve prijzen is productie nooit geknepen en kan de laadpaal groen laden, netto negatieve prijzen is sowieso 0 productie.
Dan heb ik bijna maximaal gratis laden, betaal niet voor teruglevering en hoef niet dagelijks moeilijk settings te wisselen. En ontkom ik mogelijk aan moeilijke constructies ☺️ hoewel het indrukwekkend klinkt, zoals je het hebt
Ik heb hier ook Enphase micro omvormers en ben nog aan het zoeken naar een zelfde soort oplossing. Maar kun je zonder installer account die Enphase micro omvormers individueel aan of uit zetten? Dat zoek ik nog namelijk.Aeien schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:57:
@Kusterse Denk dat ik je een beetje kan volgen![]()
Is de optie ‘comfort laden’ onder laden met zonne-energie niet een gedeeltelijke oplossing hiervoor?
Je laad dan altijd een minimum vermogen. Maar je zonepanelen regelen nog steeds niet hoger dan dit comfort level. Dat is wel wat je zou willen.MR. RHS schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:13:
Is de optie ‘comfort laden’ onder laden met zonne-energie niet een gedeeltelijke oplossing hiervoor?
GitHub - vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer: This is a HACS custom integration for Enphase Envoys with firmware version 7 and up. · GitHub
Met deze ha integratie kun je een PEL (power export limit instellen) Blijkbaar wel vanaf firmware 7. Ik heb zelf geen Enphase maar het klinkt veel belovend.
Geen idee of je zelf Installateurs rechten kunt verwerven bij Enphase. Ik heb die voor Solaredge wel gescoord.
In mijn huis niks meer waar ik niet zelf volledig toegang tot heb,. Of dat nu een thuisaccu zonnepanelen, warmtepomp, of laadpaal is. Ik ben echt helemaal klaar met overal bedelen om iets al dan niet tegen betaling gedaan te krijgen.
Heb deze integratie draaiende. Wordt wat Enphase inhoudelijk, dus wellicht dit verder uitwerken op het Enphase topic, maar: als je de "metered gateway" hebt, kan hij je PV-productie curtailen.Kusterse schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:44:
[...]
Je laad dan altijd een minimum vermogen. Maar je zonepanelen regelen nog steeds niet hoger dan dit comfort level. Dat is wel wat je zou willen.
GitHub - vincentwolsink/home_assistant_enphase_envoy_installer: This is a HACS custom integration for Enphase Envoys with firmware version 7 and up. · GitHub
Met deze ha integratie kun je een PEL (power export limit instellen) Blijkbaar wel vanaf firmware 7. Ik heb zelf geen Enphase maar het klinkt veel belovend.
Geen idee of je zelf Installateurs rechten kunt verwerven bij Enphase. Ik heb die voor Solaredge wel gescoord.
In mijn huis niks meer waar ik niet zelf volledig toegang tot heb,. Of dat nu een thuisaccu zonnepanelen, warmtepomp, of laadpaal is. Ik ben echt helemaal klaar met overal bedelen om iets al dan niet tegen betaling gedaan te krijgen.
Of idd met een power limit, of met "AI modus", waarbij hij dus zero export kan regelen.
Groen laden en zero export gaat denk ik elkaar bijten, tot minimale productie en niet laden, tenzij je in Enphase de Alfen laadpaal voorrang kan geven. Uiteraard werkt het systeem naadloos met de Enphase laadpaal, maar over 3rd party laadpalen weet ik het niet.
Of HA via de installateursaccount de AI modus aan/uit kan schakelen weet ik ook niet.
De installateursaccount kan je "gratis" krijgen, als je je aanmeldt bij enphase met een fictief bedrijf (handleidingen over op Enphase fora). Dit voegt veel functionaliteiten toe.
Mocht via Enphase de schakeling AI aan/uit niet lukken, dan lijkt dit me de omweg:
Heb de HACS integratie voor m'n Alfen laadpaal net draaiend (terug on topic
Ga over 2 weken m'n gateway ombouwen naar een Metered versie; dan pas kan ik dit testen. momenteel kan ik alleen maar aan/uit schakelen qua PV productie
[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 10-05-2026 14:55 ]
Ik heb een Alphen single pro 1 fase laadpaal uit 2018 2e hands aangeschaft en lees hem uit via ha. Inmiddels een automatisering aangemaakt in ha die de laadpaal schakeltvan comfort naar green als er voldoende energie van mijn zonnepanelen komt en er minimaal 1500watt wordt teruggeleverd. Vervolgens schakelen mijn Marstek batterijen op manual. Als de zonnepanelen minder gaan leveren schakelt de laadpaal terug naar comfort en wordt de auto verder geladen tot vol, werkt perfect.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Ik begrijp het nut van deze automatisering niet. Comfort stand houdt in dat je met een minimaal vermogen blijft laden ook als er niet voldoende zonne-energie binnenkomt. Komt er meer binnen dan wordt het overschot aan zonne-energie geladen in de auto.corsat schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:34:
Ik heb een Alphen single pro 1 fase laadpaal uit 2018 2e hands aangeschaft en lees hem uit via ha. Inmiddels een automatisering aangemaakt in ha die de laadpaal schakeltvan comfort naar green als er voldoende energie van mijn zonnepanelen komt en er minimaal 1500watt wordt teruggeleverd. Vervolgens schakelen mijn Marstek batterijen op manual. Als de zonnepanelen minder gaan leveren schakelt de laadpaal terug naar comfort en wordt de auto verder geladen tot vol, werkt perfect.
Volgens mij bereik je met hem altijd op comfort stand hetzelfde als wat je nu met je automatisering probeert.
Zo'n 4 jaar geleden heb ik bij mijn huidige leaseauto een alfen single laadpaal gekregen. Nu ga ik van baan veranderen, waardoor mijn auto weggaat maar de laadpaal blijft hangen. Mooi meegenomen natuurlijk! Daarnaast is er vanuit het contract een backoffice contract van 5 jaar afgesloten met EVCompany. Ik ga in ieder geval mijn zakelijk e-mailadres aanpassen naar mijn prive e-mailadres, zodat ik er in ieder geval bij kan. EVCompany geeft daarnaast aan dat ze een particulier abonnement hebben, maar dat is duur (!) en aanpassen van de laadpaal kost ook nog eens 250 euro...
Nu heb ik van EVCompany al eerder het root wachtwoord gehad en vroeg me af of ze uberhaupt op locatie nodig zijn. Mijn nieuwe werkgever gaf al aan dat ze hem waarschijnlijk kunnen koppelen aan hun e-flux omgeving.
Hier nog mensen met tips?
Nu heb ik van EVCompany al eerder het root wachtwoord gehad en vroeg me af of ze uberhaupt op locatie nodig zijn. Mijn nieuwe werkgever gaf al aan dat ze hem waarschijnlijk kunnen koppelen aan hun e-flux omgeving.
:strip_exif()/f/image/EyWU5TG0bRhCg06Q8NxroT8M.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste lezers,ik heb problemen met de verbinding van mijn Alfen laadpaal. Vermoedelijk door de splitsing van de rj11 en rj45 aansluiting. Iemand hier ervaring mee?
Je hebt al een Homewizard P1, ik zou die dan gaan gebruiken en de losse RJ11 kabel laten voor wat het is.
Als je van EV Company af wilt, kan ik me niet voorstellen dat ze ter plekke moeten komen en EUR 250,- berekenen. Zelf op de paal inloggen en de gegevens van de backoffice leegmaken is genoeg. Dan kunnen ze niet meer met de paal communiceren. Je hebt als particulier geen backoffice nodig.Ankh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:05:
Zo'n 4 jaar geleden heb ik bij mijn huidige leaseauto een alfen single laadpaal gekregen. Nu ga ik van baan veranderen, waardoor mijn auto weggaat maar de laadpaal blijft hangen. Mooi meegenomen natuurlijk! Daarnaast is er vanuit het contract een backoffice contract van 5 jaar afgesloten met EVCompany. Ik ga in ieder geval mijn zakelijk e-mailadres aanpassen naar mijn prive e-mailadres, zodat ik er in ieder geval bij kan. EVCompany geeft daarnaast aan dat ze een particulier abonnement hebben, maar dat is duur (!) en aanpassen van de laadpaal kost ook nog eens 250 euro...
En als je wel een backoffice zou willen kun je gratis gebruik maken van PlugChoice
Die kunnen bovendien een koppeling maken een aantal aanbieders van ERE certificaten
Die kunnen bovendien een koppeling maken een aantal aanbieders van ERE certificaten
http://www.deyterra.com
Comfort laden is bij mij altijd 3700 watt laden en wat ik eventueel teruglever is dan groen.deejeebv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:40:
[...]
Ik begrijp het nut van deze automatisering niet. Comfort stand houdt in dat je met een minimaal vermogen blijft laden ook als er niet voldoende zonne-energie binnenkomt. Komt er meer binnen dan wordt het overschot aan zonne-energie geladen in de auto.
Volgens mij bereik je met hem altijd op comfort stand hetzelfde als wat je nu met je automatisering probeert.
Doel is verder om zodra ik genoeg opbrengst heb van de zonnepanelen de laadpaal in greenmode alle zonnestroom energie gebruikt om de auto te laden,de laadpaal regelt dan op nom. Echter de auto moet wel vol geladen worden dus lukt het met zonnestroom dan met extra netstroom. EV opladen heeft prioriteit 1,met zoveel mogelijk eigen groene stroom prio 2. Prio 3 is dat daarvoor of daarna mijn batterijen worden opgeladen. Nu in 2026 voegt het nog weinig toe maar in 2027 als de saldering stopt wil ik maximaal zonnepanelen energie zelf gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 11-05-2026 21:17 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
@RandomNick De Backoffice koppeling is nodig om mijn (en die van mijn buurman) auto's zakelijk te laden en door te belasten naar de eigenaar van de laadpas. Toch?
@rally dat is ook nog een optie.
Maar denk wel pas, als het contract is afgelopen. Anders is het naar mijn idee zonde. Mijn nieuwe werkgever werkt samen met e-flux en kan de paal waarschijnlijk ook opnemen in hun backoffice.
@rally dat is ook nog een optie.
Maar denk wel pas, als het contract is afgelopen. Anders is het naar mijn idee zonde. Mijn nieuwe werkgever werkt samen met e-flux en kan de paal waarschijnlijk ook opnemen in hun backoffice.
Als het in het eFlux backoffice kan dan is het niet nodig.
Weet echter dat je via PlugChoice ook de paal kunt beheren en via de OCPP koppeling (proxy) je kosten kunt doorbelasten.
Ik heb de volgende setup gekozen:
Daarmee is het mijn paal en 100% in mijn beheer.
Weet echter dat je via PlugChoice ook de paal kunt beheren en via de OCPP koppeling (proxy) je kosten kunt doorbelasten.
Ik heb de volgende setup gekozen:
- PlugChoice voor laadpaalbeheer (met eenmalige licentie voor dynamische laadopties en omdat ik van mening ben dat het wel zo netjes is om een vergoeding te geven aan een partij die een portaal kostenloos ter beschikking stelt)
- OCPP Proxy naar Joulo voor Ere Certificaten
- OCPP Proxy naar Tap Electric voor afrekenen van publiek laden (mark conform tarief)
- Eigen laadpassen als kostenloos ingesteld(maar hoeft dus niet als het zakelijk laden is)
- Sparky voor de dynamische laadopties (snel, automatisch zon en alleen zon)
Daarmee is het mijn paal en 100% in mijn beheer.
Heb ik ook gedaan. Werkt super....rally schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:56:
En als je wel een backoffice zou willen kun je gratis gebruik maken van PlugChoice
Door een beetje op slimme tijdstippen te laden wordt vooralsnog bijna mij hele laadfactuur gedekt door ERE's. Is sowieso een heel mooie compensatie voor het afschaffen van de salderingsregeling. Compenseert bij mij (5000 KWH per jaar laden) het hele bonnetje. Was wel even stoeien met het certificaat uploaden.
Daar heb ik ook mee gestoeid, totdat iemand me op het forum op de preset wees van Volt-Time en toen werkte alles vlekkeloos.Kusterse schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:59:
[...]
Heb ik ook gedaan. Werkt super....
Door een beetje op slimme tijdstippen te laden wordt vooralsnog bijna mij hele laadfactuur gedekt door ERE's. Is sowieso een heel mooie compensatie voor het afschaffen van de salderingsregeling. Compenseert bij mij (5000 KWH per jaar laden) het hele bonnetje. Was wel even stoeien met het certificaat uploaden.
Volt-Time en PlugChoice blijken hetzelfde te zijn
[ Voor 4% gewijzigd door rally op 11-05-2026 22:07 ]
Heb een probleem met mijn alfen laadpaal. Blikseminslag gehad en netwerk van de laadpaal werkt niet meer. Geen backoffice meer en alfen verschuilt zich achter de oude backoffice. Hoe zou ik deze paal kunnen laten repareren. Laadpaal werkt zelf nog wel alleen op comfort stand. Ook met rechtstreekse verbinding met laptop werk het niet, waarschijnlijk netwerkaansluiting op moederboard defect weet iemand een oplossing.
Heeft iemand ervaring met Plug choice dynamic Tarif charging en Loadbalancing / zonneladen.
Ik heb een Alfen double en die doen geen zonneladen. Geprobeerd SCN licentie geinstalleerd te krijgen op 2 single palen maar daar was niet door te komen.
Toen een double gekocht voor onze 2 E-golfs maar die doet geen zonladen. Moest ik alsnog alles zelf bouwen pffff
Maar als plug choice goed werkt inclusief 1 / 3 fase laden wil ik overwegen zo'n sparkee dongle aan te schaffen en het bij plug choice onder te brengen.
Dan hoef ik het zelf niet meer te onderhouden in node red. Dat is me ook wel wat waard.
Ik heb een Alfen double en die doen geen zonneladen. Geprobeerd SCN licentie geinstalleerd te krijgen op 2 single palen maar daar was niet door te komen.
Toen een double gekocht voor onze 2 E-golfs maar die doet geen zonladen. Moest ik alsnog alles zelf bouwen pffff
Maar als plug choice goed werkt inclusief 1 / 3 fase laden wil ik overwegen zo'n sparkee dongle aan te schaffen en het bij plug choice onder te brengen.
Dan hoef ik het zelf niet meer te onderhouden in node red. Dat is me ook wel wat waard.
Alfen doet niks direct met eindklanten. Werkt aleen via de originele dealer. Of je moet hem laten omzetten naar een andere dealer. Schijnt makkelijker te gaan tegenwoordig.XX7 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:25:
Heb een probleem met mijn alfen laadpaal. Blikseminslag gehad en netwerk van de laadpaal werkt niet meer. Geen backoffice meer en alfen verschuilt zich achter de oude backoffice. Hoe zou ik deze paal kunnen laten repareren. Laadpaal werkt zelf nog wel alleen op comfort stand. Ook met rechtstreekse verbinding met laptop werk het niet, waarschijnlijk netwerkaansluiting op moederboard defect weet iemand een oplossing.
Simpelste is andere halen op mp. (wel opletten dat je ww hebt of oude firmware zonder ww)
Allereerst bedankt voor de info over het splicen van de ethernet kabel. Heb ik vanochtend aangesloten en in 1 keer gelukt. Besloten om eerst te splicen, omdat ik altijd nog over kan naar volledig ethernet. Nu loop ik wel meteen tegen het probleem aan dat ik de firmware via Eve Connect niet kan updaten, omdat Vattenfall dat heeft uitgezet en ik ook niet laden met zonne-energie kan aanzetten omdat active load balancing niet aan staat (heb ik destijds wel aangeschaft via Vattenfall). Heb dit nu als vraag uitgezet bij Vattenfall Incharge.
Ik lees boven ook de suggesties over het volledig in eigen beheer nemen via Plugchoice en op die manier gebruik maken van ERE. Ik wilde dit ook doen via Vattenfall, maar de Alfen Eve wordt nog niet ondersteund. Terwijl zij deze paal zelf hebben geplaatst. Ben er echt helemaal klaar mee.
Nogmaals dank voor de hele goede suggesties. Ik ga eerst eens even in gesprek met Vattenfall en waarschijnlijk daarna bezig met Plugchoice.
Ik lees boven ook de suggesties over het volledig in eigen beheer nemen via Plugchoice en op die manier gebruik maken van ERE. Ik wilde dit ook doen via Vattenfall, maar de Alfen Eve wordt nog niet ondersteund. Terwijl zij deze paal zelf hebben geplaatst. Ben er echt helemaal klaar mee.
Nogmaals dank voor de hele goede suggesties. Ik ga eerst eens even in gesprek met Vattenfall en waarschijnlijk daarna bezig met Plugchoice.
Voor ERE kun je toch "gewoon" je laadsessies naar CSV exporteren?
Dat denk ik wel.Reinier schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:29:
Voor ERE kun je toch "gewoon" je laadsessies naar CSV exporteren?
Ik weet niet welke CSV's geaccepteerd worden. Als je geen toegang hebt tot de laadpaal zelf. Vattenfall gaat dit zelf doen onder Thuislaadcashback. Zij willen natuurlijk zelf een stuk van de koek.
Vattenfall heeft als slogan fossiel vrij in 1 generatie. Ik heb nog geen acties van hun gezien naar mij als consument waar dat uit bleek. Ik ging van het gas af blijven loont korting vervalt. Tweede laadpaal (SCN licentie geen support. ben blij dat ik er vanaf ben.
Heb ondertussen zelf in de ACE installer de firmware geupdate naar de nieuwste versie en active load balancing aangezet. Hebben zij blijkbaar nooit gedaan.
Meer mensen hier last van?
Software stand: 7.3.0-4377
Software stand: 7.3.0-4377
[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 12-05-2026 20:19 ]
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Kia/Hyundai auto? Toevallig fase switching aanstaan?BaBoK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:16:
Meer mensen hier last van?
Software stand: 7.3.0-4377[Afbeelding]
102 is powerboard defect...
Een Volvo C40..Dartlink schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:31:
[...]
Kia/Hyundai auto? Toevallig fase switching aanstaan?
102 is powerboard defect...
Vanmiddag deed ie het nog gewoon..
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Toevallig vandaag ook eens voor gehad (wel de enige keer)BaBoK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:14:
[...]
Een Volvo C40..
Vanmiddag deed ie het nog gewoon..
De laadpaal volledig uitschakelen (zekering) en weer opstarten loste het op.
PS: Ik laad mijn C40 via HASS automatisatie op, maar via mijn slimme solar modus stopt de laadpaal soms met laden en geeft die de melding:
changed to Finish Wait Disconnect
15:54:09 - 1 hour ago
changed to Finish Wait Vehicle
15:53:40 - 1 hour ago
Iemand een idee? Is het de wagen die de laadsessie doet stoppen of de laadpaal?
Ik heb ook de updates gedraaid en draai nu op 7.3.0Dartlink schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb rond dezelfde tijd geupgrade naar 7.1.3 en eerste probleem bij mij was dat de sessie niet afsloot. Dit handmatig moeten doen in de backoffice. In de tussentijd twee laadsessies nog gehad en die zijn niet in de backoffice gekomen.
Hoe is de sessie af te sluiten? Momenteel is mijn laadsessie ook al ruim 866uur bezig😅.
:strip_exif()/f/image/i3GfluaMrSUs0YC1hz0ZlwRG.jpg?f=fotoalbum_large)
De lader wordt nu uitgeschakeld door de auto als ik op de ontgrendel knop druk. Ik had een verwachting dat dan ook de sessie afgelopen zou zijn.
De backoffice die ik had heeft geen connectie meer omdat ik de paal op standalone heb gezet. Daarna heb ik ook de paal op plug & charge gezet.
Nu ik zo bezig ben met dit bericht, zou het zo kunnen wezen dat het komt doordat ik hem als pkug&charge heb ingesteld🧐?
Oh geen idee, ik had het in die post over mijn backoffice sessie.
Plug & charge heb ik ook, maar dus wel met een backoffice.
Plug & charge heb ik ook, maar dus wel met een backoffice.
die super lange sessie heb ik ook. Ik heb ook Plug & Charge aanstaan. ik maak me een beetje zorgen om de sessies mbt ERE certificaten, maar hopelijk komt dit goed.Xtremebase schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:
[...]
Ik heb ook de updates gedraaid en draai nu op 7.3.0
Hoe is de sessie af te sluiten? Momenteel is mijn laadsessie ook al ruim 866uur bezig😅.
Heb dit wel gecheckt tegen facturen van Eneco emobility en dat gaat goed. Ga er vanuit dat dit voor de ERE ook goed moet gaan. Of zie ik iets over het hoofd?
Als het goed is worden op de achtergrond ook de meterstanden gelogd met timestamp.MR. RHS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:19:
Heb dit wel gecheckt tegen facturen van Eneco emobility en dat gaat goed. Ga er vanuit dat dit voor de ERE ook goed moet gaan. Of zie ik iets over het hoofd?
Zelf heb ik pas een aantal weken Plugchoice. Nadat ik Alfen double verbonden had en zat er ook ergens een transactie in de database die weken heeft geduurd. Wat mij wel is opgevallen dat vooralsnog alleen de afgesloten transacties verschijnen in het Laadloon overzicht.
De transactie die nog openstond heb ik manueel gesloten in plugchoice. En werd daarna gewoon meegenomen in Laadloon
Natuurlijk geen idee hoe dat jullie die data inboeken maar uiteindelijk is het volgens mij belangrijk dat de timestamps van de meterstanden kloppen.
Bij mij staat hij ook plug en charge. Ik heb niet dit probleem. Lijkt alsof je disconnect actie anders staat? Die van mij is wel zonder vaste kabel. Misschien dat dat een verschil is?Xtremebase schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
De lader wordt nu uitgeschakeld door de auto als ik op de ontgrendel knop druk. Ik had een verwachting dat dan ook de sessie afgelopen zou zijn.
De backoffice die ik had heeft geen connectie meer omdat ik de paal op standalone heb gezet. Daarna heb ik ook de paal op plug & charge gezet.
Nu ik zo bezig ben met dit bericht, zou het zo kunnen wezen dat het komt doordat ik hem als pkug&charge heb ingesteld🧐?
IN de handleiding en knowledge base van Alfen staat dat je de kabel weer terug moet pluggen in de houder van de behuizing. Ik neem niet echt aan dat daar een rfid lezer of iets inzit zodat de lader zelf de sessie beeindigd? In principe zou plug en charge gewoon de sessie moeten afsluiten.Xtremebase schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een Alfen eve pro line met 50five als back office. Helaas heb ik de netwerk kabel die waarschijnlijk naar de laadpaal loopt niet getest tijdens het aansluiten (druk met m'n werk bezig).
Nu heb ik 'm wel in een switch gestopt: er gaat geen lampje branden op de switch. Alleen als ik de laadpaal een hard reset geef, dan knippert het lampje op de switch een paar keer heel kort, maar daarna ga het uit. Ik zie de laadpaal ook niet verschijnen in de router in de lijst met apparaten. Andere apparaten op dezelfde switch werken prima en ik heb de kabel ook even in een andere ingang gestopt, dat maakte geen verschil.
Is dit iets wat in de instellingen van de laadpaal ingesteld kan/moet worden? In dat geval moet ik even contact opnemen met 50five. Of kan er iets anders aan de hand zijn? (kabel kapot/niet goed aangesloten?)
contact maken met de laadpaal via wifi lukt overigens ook niet. Na het uit en weer aanzetten van de paal wordt deze niet gevonden door de My Eve app.
Iemand een suggestie?
Nu heb ik 'm wel in een switch gestopt: er gaat geen lampje branden op de switch. Alleen als ik de laadpaal een hard reset geef, dan knippert het lampje op de switch een paar keer heel kort, maar daarna ga het uit. Ik zie de laadpaal ook niet verschijnen in de router in de lijst met apparaten. Andere apparaten op dezelfde switch werken prima en ik heb de kabel ook even in een andere ingang gestopt, dat maakte geen verschil.
Is dit iets wat in de instellingen van de laadpaal ingesteld kan/moet worden? In dat geval moet ik even contact opnemen met 50five. Of kan er iets anders aan de hand zijn? (kabel kapot/niet goed aangesloten?)
contact maken met de laadpaal via wifi lukt overigens ook niet. Na het uit en weer aanzetten van de paal wordt deze niet gevonden door de My Eve app.
Iemand een suggestie?
[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 16-05-2026 11:55 ]
Als je de kabel in je router laat zitten en dan het uiteinde die nu in de paal zit in je laptop doet heb je dan internet? (Wifi uitschakelen). Zo kan je gemakkelijk testen of de kabel oké is of niet.
Ja in die 800 uur is de stekker regelmatig terug in de houder geplaatst. Het lijkt me niet dat er een rfid oid in de stekker zit? Overigens heb ik geen originele stekker er meer op zitten. Mocht de originele stekker wel iets hebben wat ik ten zeerste betwijfel dan kan ik dat ook niet controleren.austin_77 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:58:
[...]
IN de handleiding en knowledge base van Alfen staat dat je de kabel weer terug moet pluggen in de houder van de behuizing. Ik neem niet echt aan dat daar een rfid lezer of iets inzit zodat de lader zelf de sessie beeindigd? In principe zou plug en charge gewoon de sessie moeten afsluiten.
Weet iemand of je via de service installer een sessie zou kunnen stoppen? Of zou ik een eigen occp moeten opzetten via Home assistant om zo een schopje te kunnen geven? Zo ver was ik nog niet gezien mijn HA nog wat instabiel draait.
slim idee :-)Xtremebase schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:58:
Als je de kabel in je router laat zitten en dan het uiteinde die nu in de paal zit in je laptop doet heb je dan internet? (Wifi uitschakelen). Zo kan je gemakkelijk testen of de kabel oké is of niet.
zal eens kijken of ik de juiste schroevendraaier heb
Ik denk dat je de instelling hier onder zoekt.ddgcpeters schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:18:
[...]
Bij mij staat hij ook plug en charge. Ik heb niet dit probleem. Lijkt alsof je disconnect actie anders staat? Die van mij is wel zonder vaste kabel. Misschien dat dat een verschil is?
Je moet wel even advanced settings aanvinken.
Hmm helaas, dat werkt niet. Hij stond bij mij op "Abort Unlock". Nu heb ik hem op "Abort Lock" gezet maar dit heeft niets uitgemaakt. Er staat inderdaad bij over het afsluiten van de transitie plus dan de eventuele kabel die vrijgegeven wordt. Echter die vlieger gaat niet op omdat ik een vaste kabel heb maar deze instellingen zijn algemeen denk ik dan.Kusterse schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:53:
[...]
Ik denk dat je de instelling hier onder zoekt.
Je moet wel even advanced settings aanvinken.
[Afbeelding]
Hoi allemaal, ik heb Tap als back-end systeem op mijn laadpaal. Nu heeft mijn vrouw een nieuwe laadpas van MKB brandstof en je raadt het al.... werkt niet.
Ik vraag me af of er een ergens een overzicht is waar ik kan zien welke back-offices er werken op de Alfen laadpaal en welke laadpassen op welke backoffices geautoriseerd kunnen worden? Is er zoiets?
Werkt ondertussen. De roaming stond nog uit
.....
Ik vraag me af of er een ergens een overzicht is waar ik kan zien welke back-offices er werken op de Alfen laadpaal en welke laadpassen op welke backoffices geautoriseerd kunnen worden? Is er zoiets?
Werkt ondertussen. De roaming stond nog uit
[ Voor 8% gewijzigd door kisik op 16-05-2026 16:17 ]
Blijkbaar is deze parameter dubbel.Xtremebase schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:04:
[...]
Hmm helaas, dat werkt niet. Hij stond bij mij op "Abort Unlock". Nu heb ik hem op "Abort Lock" gezet maar dit heeft niets uitgemaakt. Er staat inderdaad bij over het afsluiten van de transitie plus dan de eventuele kabel die vrijgegeven wordt. Echter die vlieger gaat niet op omdat ik een vaste kabel heb maar deze instellingen zijn algemeen denk ik dan.
Hier staat ie nog een keer en er wordt verwezen naar een disconnect time out. Soms wordt 0 gebruikt als niet van toepassing. Weet niet of dat hier ook is. Bij mij is de time-out 10 s
Flinke accu ook waar 650 kWh in kanXtremebase schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
Nothing is a problem once you've debugged the code
Volgens mij is dit een bug in eve connect.Xtremebase schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
Even teruglezen. ik heb dit issue ook (gehad). standalone + plug & charge.
Echter als je alle data wist van eve connect en dus volledig opnieuw gaat inloggen, dan snapt hij wel dat de laadsessie is beeindigt.
Nadeel is wel dat je dan historische transacties mist als die nu in eve connect staan, omdat de laadpaal zelf maar een beperkt aantal transacties opslaat sinds 7.3 heb ik het idee.
Bij mij staat er meer dan een jaar data in zo'n 600 transacties schat ik. ook op 7.3palawan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:08:
[...]
Volgens mij is dit een bug in eve connect.
Echter als je alle data wist van eve connect en dus volledig opnieuw gaat inloggen, dan snapt hij wel dat de laadsessie is beeindigt.
Nadeel is wel dat je dan historische transacties mist als die nu in eve connect staan, omdat de laadpaal zelf maar een beperkt aantal transacties opslaat sinds 7.3 heb ik het idee.
Ik had het gezien inderdaad. Echter deze parameter gaat mee met die andere. Deze was dus ook veranderd. Dit heeft niets uitgemaakt.Kusterse schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:05:
[...]
Blijkbaar is deze parameter dubbel.
Hier staat ie nog een keer en er wordt verwezen naar een disconnect time out. Soms wordt 0 gebruikt als niet van toepassing. Weet niet of dat hier ook is. Bij mij is de time-out 10 s
[Afbeelding]
Volgens mij is het geen bug van de EVE Connect app. Ik kijk ook via de ACE Service installer. Hierin zie ik staan dat de transactie nog nooit is gestopt en deze al vanaf april actief is.palawan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:08:
[...]
Volgens mij is dit een bug in eve connect.
Hieronder, staat net niet in beeld, staat dat hier 43309 transacties worden weergeven. Ergens ben ik dus niet zo bang dat alles zomaar verloren gaat. Het is immers een MID meter wat erin zit, wat volgens mij betekend dat de gemeten waardes niet gewist kunnen worden.
Ook heb ik een "schema" gemaakt in de MyEve app om zo de laadsessie te beeindigen, de lader is gestopt maar de sessie is nog steeds actief.
Op de paal zie ik wel iedere keer hoeveel uur er is geladen met de daarbij behorende KWh's.
Overigens vind ik het wel vreemd dat je niet via de Service installer of de app gewoon een knop/functie hebt om de paal te starten met laden en te stoppen. Of heeft iemand die functie wel gevonden?
Ik zou ze niet wissen. Meterstand blijft wel bewaard maar niet het moment waarop die energie is verbruikt. Dat is nu net belangrijk voor ERE. Dus als je op delete drukt is je historie weg. Ik zou deze eerst indienen en na goedkeuring pas wissen. Ik had ook nog 1 lopende niet afgesloten transactie. Die liep parallel met de de andere transacties. Die heeft de inboeker gecorrigeerd. meterstand time stamps kopten immers.Xtremebase schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:
[...]
Ik had het gezien inderdaad. Echter deze parameter gaat mee met die andere. Deze was dus ook veranderd. Dit heeft niets uitgemaakt.
Die transactie zelf heb ik via plugchoice gestopt. Die hebben wel een knopje om een transactie te stoppen. Alles loopt nu mooi door.
Eve connect gaat niet over de transacties zover ik weet. die haalt deze alleen op uit de laadpaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Kusterse op 17-05-2026 22:33 ]
Hola,
Ik laad al lange tijd probleemloos met EVCC + Alfen Eve Single Pro (FW 7.1.6) op basis van laadschema’s (dynamisch contract, sturen op SOC/tijd). Met mijn Volvo XC40 werkt dit nog steeds perfect.
Momenteel rijd ik tijdelijk een Tesla Model Y, maar uitgesteld laden krijg ik hiermee niet stabiel werkend. Details en logging (incl. Alfen logs) staan hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29963
Aanvankelijk dacht ik dat het een wake-up issue van de Tesla was, maar ook mét wake-up treedt het probleem nog op.
Gedrag:
Direct laden bij aansluiten → werkt altijd
Uitgesteld laden (auto >1 uur idle) → vaak fout:
.
Wordt dit herkend? En zijn er suggesties voor een oplossing?
Ik laad al lange tijd probleemloos met EVCC + Alfen Eve Single Pro (FW 7.1.6) op basis van laadschema’s (dynamisch contract, sturen op SOC/tijd). Met mijn Volvo XC40 werkt dit nog steeds perfect.
Momenteel rijd ik tijdelijk een Tesla Model Y, maar uitgesteld laden krijg ik hiermee niet stabiel werkend. Details en logging (incl. Alfen logs) staan hier:
Aanvankelijk dacht ik dat het een wake-up issue van de Tesla was, maar ook mét wake-up treedt het probleem nog op.
Gedrag:
Uitgesteld laden (auto >1 uur idle) → vaak fout:
- Alfen: foutcode 303 (incl. klikgeluiden)
- Of: “wacht op auto” + Tesla app: AC charging not available
- Zowel paal als auto doen retry’s; soms start laden na ~5 min, soms pas uren later. Is dus erg instabiel.
.
[ Voor 13% gewijzigd door Kammika op 18-05-2026 08:56 ]
Hoi,
Ik kom weer terug op mijn eerdere vraag: Onze Alfen even single pro wordt beheerd door Eneco. De laadpaal zelf heeft de optie voor Solar Charging, maar Eneco geeft aan dat zij dit nog niet kunnen aanzetten. Ze schijnen er mee bezig te zijn maar nog niet werkend te hebben.
Hun optie voor slim laden kan rekening houden met PV opwek, maar doet dit op basis van het weerbericht, dus niet op basis van werkelijke opwekking.
Heb ook aan Eneco gevraagd of ik dit zelf zou kunnen instellen in de laadpaal, maar dit schijnt nog te mogen, nog te kunnen zolang het leasecontract loopt. Daarna kan ik een wachtwoord krijgen en dit in eigen beheer overnemen.
Ik heb loadbalancing, en ik zie de laadpaal regelmatig z'n laadvermogen moduleren, als bijvoorbeeld de kookplaat aan staat.
Wat ik zou willen is een 'iets' tussen de P1 meter die aan de laadpaal vertelt hoe hard hij mag laden op basis van de PV opwek.
Heeft iemand ervaring met zoiets, of een idee hoe ik dit zou kunnen maken? Ik ben dan niet afhankelijk van Eneco.
Groet,
Erik
Ik kom weer terug op mijn eerdere vraag: Onze Alfen even single pro wordt beheerd door Eneco. De laadpaal zelf heeft de optie voor Solar Charging, maar Eneco geeft aan dat zij dit nog niet kunnen aanzetten. Ze schijnen er mee bezig te zijn maar nog niet werkend te hebben.
Hun optie voor slim laden kan rekening houden met PV opwek, maar doet dit op basis van het weerbericht, dus niet op basis van werkelijke opwekking.
Heb ook aan Eneco gevraagd of ik dit zelf zou kunnen instellen in de laadpaal, maar dit schijnt nog te mogen, nog te kunnen zolang het leasecontract loopt. Daarna kan ik een wachtwoord krijgen en dit in eigen beheer overnemen.
Ik heb loadbalancing, en ik zie de laadpaal regelmatig z'n laadvermogen moduleren, als bijvoorbeeld de kookplaat aan staat.
Wat ik zou willen is een 'iets' tussen de P1 meter die aan de laadpaal vertelt hoe hard hij mag laden op basis van de PV opwek.
Heeft iemand ervaring met zoiets, of een idee hoe ik dit zou kunnen maken? Ik ben dan niet afhankelijk van Eneco.
Groet,
Erik
Hi Erik,
Ik heb dezelfde situatie en heb solar charging werkend gekregen door de paal aan te sluiten op mijn eigen netwerk thuis en zo aan de achterkant te kunnen instellen hoe ik dit wil. Bij heeft iemand de LAN-kabel die tussen de paal en de slimme meter lag (waren 2 aders van gebruikt voor loadbalacing obv P1 meter) de overige aders gebruikt om de paal aan te sluiten op het netwerk. Samen met de benodigde WW's kan ik nu zelf de paal instellen met gebruikers app (eve Connect) en beheren met beheerders app (My Eve). Ik heb nu solar Charing aanstaan en kan wisselen tussen gewoon en zonneladen. Eneco heeft hier geen last van. Kijk anders nog even in de openingspost, hier staan de details van de aanpak.
Ik heb dezelfde situatie en heb solar charging werkend gekregen door de paal aan te sluiten op mijn eigen netwerk thuis en zo aan de achterkant te kunnen instellen hoe ik dit wil. Bij heeft iemand de LAN-kabel die tussen de paal en de slimme meter lag (waren 2 aders van gebruikt voor loadbalacing obv P1 meter) de overige aders gebruikt om de paal aan te sluiten op het netwerk. Samen met de benodigde WW's kan ik nu zelf de paal instellen met gebruikers app (eve Connect) en beheren met beheerders app (My Eve). Ik heb nu solar Charing aanstaan en kan wisselen tussen gewoon en zonneladen. Eneco heeft hier geen last van. Kijk anders nog even in de openingspost, hier staan de details van de aanpak.
Hoi, wat zijn jullie ervaringen met de Alfen Eve Single Plus (het nieuwe model)? Wij hebben deze ook voor mijn vader besteld. Heeft de laadpaal een ingebouwde LAN poort? Dan laat ik namelijk direct een tweede kabel trekken als ze monteur er is.
Hoi Erik, Eneco deed bij mij ook moeilijk. Slim laden vond ik niet slim. Dus extra UTP kabel naar de paal en die in mijn netwerk gehangen. Ik had mazzel dat op mijn paal uit 2019 nog geen wachtwoord zat en heel oude firmware. Dus ingelogd met de installer via de windows laptop van mijn zoon (ik heb alleen apple) en zo een wachtwoord erin gezet incl firmware updates gedraaid. Nu al ruim 'n jaar het volledige overschot van de PV de auto ingestuurd. Ik zat in mei met een opwek van 1.400kwh en toch een eigen verbruik van over de 60%.
Dus eerst ff een lange kabel buitenom naar je paal. Paal losschroeven. UTP erin en kijken of je met de installer erin komt. Heeft Eneco helemaal geen last van.
Dus eerst ff een lange kabel buitenom naar je paal. Paal losschroeven. UTP erin en kijken of je met de installer erin komt. Heeft Eneco helemaal geen last van.
Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision
Tot nu toe Eve Single Plus als een stabiele unit ervaren.turkeyhakan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:08:
Hoi, wat zijn jullie ervaringen met de Alfen Eve Single Plus (het nieuwe model)? Wij hebben deze ook voor mijn vader besteld. Heeft de laadpaal een ingebouwde LAN poort? Dan laat ik namelijk direct een tweede kabel trekken als ze monteur er is.
LAN poort is aanwezig, Wi-Fi hardware zit erin maar is nog niet actief, komt met firmware update (oktober).
Er zijn veel features die nog met firmware updates komen maar de hardware basis is goed.
Voor een lijst met de geplande features en verwachte release moment in firmware is dat hier te vinden (Alfen Knowledge Base).
(toevoeging) En precies op het moment dat ik dit stuur lijkt de knowledge base onbereikbaar geworden
(toevoeging twee!) De knowledge base is terug en vernieuwd, heb de link aangepast!
[ Voor 14% gewijzigd door Ayeme2549 op 18-05-2026 15:02 ]
Thanks! Wat bijzonder dat de wifi nog niet actief is en dit pas in oktober wordt verwacht. Fijn, dan ga ik aansturen op een extra LAN kabel, dank je wel!Ayeme2549 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Tot nu toe Eve Single Plus als een stabiele unit ervaren.
LAN poort is aanwezig, Wi-Fi hardware zit erin maar is nog niet actief, komt met firmware update (oktober).
Er zijn veel features die nog met firmware updates komen maar de hardware basis is goed.
Voor een lijst met de geplande features en verwachte release moment in firmware is dat hier te vinden (Alfen Knowledge Base).
(toevoeging) En precies op het moment dat ik dit stuur lijkt de knowledge base onbereikbaar geworden
(toevoeging twee!) De knowledge base is terug en vernieuwd, heb de link aangepast!
Ik heb dit probleem ook met een Model Y (bj 2023), die werkte tot enkele maanden geleden perfect maar nu krijg ik ook regelmatig de combinatie '“wacht op auto” + Tesla app: AC charging not available'.Kammika schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:54:
Hola,
Gedrag:
Uitgesteld laden (auto >1 uur idle) → vaak fout:Om EVCC uit te sluiten heb ik die er tussenuit gehaald en het net ook getest via de Eve Connect app (laden geforceerd starten na ~1 uur idle). Exact hetzelfde probleem (dwz nu 2x gedaan, beide keren die a/c laden niet beschikbaar in tesla app, 303 nog niet gezien, maar ze komen ook om en om en elk testje kost me minimaal een uur, omdat ik een uur moet wachten om die tesla in slaap te laten vallen)
- Alfen: foutcode 303 (incl. klikgeluiden)
- Of: “wacht op auto” + Tesla app: AC charging not available
- Zowel paal als auto doen retry’s; soms start laden na ~5 min, soms pas uren later. Is dus erg instabiel.
.
Dingen die ik ondertussen geprobeerd heb:
- updaten van 6.6.2-4351 naar 6.6.2-4396
- "Disable 105 percent overcurrent" by Power/Car-specific settings
...maar helaas allemaal zonder verbetering.
Bij mij stuurt EVCC vooral op zoveel mogelijk PV zelfconsumptie en het probleem doet zich dus voor nadat de auto opnieuw moet inschakelen na een (soms korte) uitschakeling omdat er te weinig zon is.
Tot nu toe dacht ik aan ofwel slijtage van de paal (gezien dit eerder al 3 jaar stabiel draaide) ofwel aan een update van de wagen, maar dan had ik eigenlijk meer meldingen van dit probleem verwacht. Jouw bericht hier op GoT (en mijn reply
Heb jij misschien zicht op logs (via de ACE Service Installer) waar eventueel indicaties van een probleem zichtbaar zijn ten tijde van het probleem?
Slijtage lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou ik hetzelfde issue op mijn electrische XC40 moeten hebben, maar daar loopt dat als een zonnetje. Daar kan ik zo vaak starten en stoppen als ik wil met laden...Kosty schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Tot nu toe dacht ik aan ofwel slijtage van de paal (gezien dit eerder al 3 jaar stabiel draaide) ofwel aan een update van de wagen, maar dan had ik eigenlijk meer meldingen van dit probleem verwacht. Jouw bericht hier op GoT (en mijn reply) zijn vziw de eerste die dit fenomeen beschrijven.
Ja, zie dat issue op GitHub waarnaar ik verwijs…Kosty schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Heb jij misschien zicht op logs (via de ACE Service Installer) waar eventueel indicaties van een probleem zichtbaar zijn ten tijde van het probleem?
[ Voor 43% gewijzigd door Kammika op 18-05-2026 19:18 ]
Mijn MY 2023 werkt perfect met evcc en MIN+Solar. Of laad jij enkel op Solar? Indien het laatste het geval is, heb je wel minimaal 6A beschikbaar per fase? Daaronder laad de Tesla sowieso niet.Kosty schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Ik heb dit probleem ook met een Model Y (bj 2023), die werkte tot enkele maanden geleden perfect maar nu krijg ik ook regelmatig de combinatie '“wacht op auto” + Tesla app: AC charging not available'.
Dingen die ik ondertussen geprobeerd heb:
- updaten van 6.6.2-4351 naar 6.6.2-4396
- "Disable 105 percent overcurrent" by Power/Car-specific settings
...maar helaas allemaal zonder verbetering.
Bij mij stuurt EVCC vooral op zoveel mogelijk PV zelfconsumptie en het probleem doet zich dus voor nadat de auto opnieuw moet inschakelen na een (soms korte) uitschakeling omdat er te weinig zon is.
Tot nu toe dacht ik aan ofwel slijtage van de paal (gezien dit eerder al 3 jaar stabiel draaide) ofwel aan een update van de wagen, maar dan had ik eigenlijk meer meldingen van dit probleem verwacht. Jouw bericht hier op GoT (en mijn reply) zijn vziw de eerste die dit fenomeen beschrijven.
[ Voor 4% gewijzigd door balblas op 18-05-2026 19:35 ]
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Zonder wachtwoord van de paal kan dat eigenlijk niet. De manier om het te doen is bij Eneco aangeven dat je gebruik wil maken van de Eve connect app. Je kunt via de app solar-balancing aan en uit zetten.erikd1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:21:
Hoi,
Groet,
Erik
Je wil zeker enige gebruikers interface hebben anders krijg je bij geen zon je auto nooit geladen. Het vinkje solar balancing is dus ook geen permanent vinkje, maar een gebruikersvinkje dat via de eve connect gebruikers app geschakeld kan worden. Daarvoor moet je laadpaal het beste gewoon in je thuisnetwerk hangen. Als dat niet zo is zul je dat eerst op moeten lossen. Als je geluk hebt heb je geen wachtwoord nodig om in te loggen met de eve connect app. (allow empty pin). Anders vragen voor het ww om eve connect te gebruiken. Misschien heb je geluk
Ik lijk geluk te hebben: op een los papiertje dat in de handleiding gevouwen zat, vind ik een sticker met daarop de wachtwoordenKusterse schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:50:
[...]
Zonder wachtwoord van de paal kan dat eigenlijk niet. De manier om het te doen is bij Eneco aangeven dat je gebruik wil maken van de Eve connect app. Je kunt via de app solar-balancing aan en uit zetten.
Je wil zeker enige gebruikers interface hebben anders krijg je bij geen zon je auto nooit geladen. Het vinkje solar balancing is dus ook geen permanent vinkje, maar een gebruikersvinkje dat via de eve connect gebruikers app geschakeld kan worden. Daarvoor moet je laadpaal het beste gewoon in je thuisnetwerk hangen. Als dat niet zo is zul je dat eerst op moeten lossen. Als je geluk hebt heb je geen wachtwoord nodig om in te loggen met de eve connect app. (allow empty pin). Anders vragen voor het ww om eve connect te gebruiken. Misschien heb je geluk
Ik ga eens proberen om de laadpaal aan mijn netwerk te knopen en zo mijn laadpaal te bedienen.
Dank voor de hulp
Ik wil graag mijn Alfen laadpaal zichtbaar maken in mijn HomeWizard app.
Weet iemand hoe ik dit moet beetpakken?
Ik heb een HomeWizard P1 splitter, loadbalancing gaat via een RJ45 stekker naar de HWP1
Ik heb een HomeWizard P1 splitter, loadbalancing gaat via een RJ45 stekker naar de HWP1
Las dat er ook een koppeling onderweg is. Maar die is nog niet beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door MR. RHS op 19-05-2026 14:52 ]
Een vraag aan de firmware pionieren alhier; ik zit momenteel op 6.2.0 op alfen singelen s pro.
Nadat ik Coolblue had opgezegd heb ik de paal zelf op standalone gezet. Paal functioneert prima. Eve connect app zeurt dat firmware te laag is.
Heb zonnepanelen, loadbalancing werkt prima.
Firmware updaten of niet? Als in, zijn er verder voordelen die ik nu mis? Ben ook wel huiverig om mijn laadpaal te bricken.
Nadat ik Coolblue had opgezegd heb ik de paal zelf op standalone gezet. Paal functioneert prima. Eve connect app zeurt dat firmware te laag is.
Firmware updaten of niet? Als in, zijn er verder voordelen die ik nu mis? Ben ook wel huiverig om mijn laadpaal te bricken.
Op de site van Alfen staan de release notes. Doorlezen en beslissen of er iets tussen zit wat je zou willen hebben / oplossen lijkt me de route..austin_77 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:54:
Een vraag aan de firmware pionieren alhier; ik zit momenteel op 6.2.0 op alfen singelen s pro.
Ik heb een 3fase kWh meter van homewizard ertussen gezet, werkt uitstekendBaBoK schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:30:
Ik wil graag mijn Alfen laadpaal zichtbaar maken in mijn HomeWizard app.
Gewoon zo laten als je niks mist, ik zit nog op een 6 branch mijn mijn Proline en de andere S Line kwam default al met een 7 branch firmware.austin_77 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:54:
Een vraag aan de échte deskundigen (ik doe m'n best, maar het lukt nog niet zo). Ik heb al naarstig gezocht in het forum maar het antwoord nog niet kunnen vinden (maar ook dat kan aan mij liggen...).
Ik heb een Alfen Pro Line-lader (firmware 5.4.1-4069) via mijn leasemaatschappij met back-office van 50five (via Last Mile Solutions) en wil deze aan Home Assistant en EVVC koppelen om slim te kunnen laden.
Ik heb met een UTP-kabel via de ACE Installer app als Owner contact gemaakt met de paal. Daarbij zie ik bij het tabblad Verbinding geen Network Profiles, er is wel een pijltje maar daarop klikken doet niets. Ik kan dus ook niets veranderen in de prio van Mobile en Wired. Ik kan wel allerlei andere instellingen, zoals loadbalancing, aanpassen.
Mijn vragen:
1. Is het nodig om de firmware te updaten?
2. Is het nodig de prio te veranderen?
3. Hoe kan ik checken of de lader via UTP met het netwerk verbonden is?
4. Als dat is gebeurd, wat is er dan nog nodig om met Home Assistant te verbinden?
Vast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een Alfen Pro Line-lader (firmware 5.4.1-4069) via mijn leasemaatschappij met back-office van 50five (via Last Mile Solutions) en wil deze aan Home Assistant en EVVC koppelen om slim te kunnen laden.
Ik heb met een UTP-kabel via de ACE Installer app als Owner contact gemaakt met de paal. Daarbij zie ik bij het tabblad Verbinding geen Network Profiles, er is wel een pijltje maar daarop klikken doet niets. Ik kan dus ook niets veranderen in de prio van Mobile en Wired. Ik kan wel allerlei andere instellingen, zoals loadbalancing, aanpassen.
Mijn vragen:
4. Als dat is gebeurd, wat is er dan nog nodig om met Home Assistant te verbinden?
Prio hoef je niet aan te passen, dat is alleen maar om aan te geven welke verbinding de lader gebruikt om met de backoffice te praten. Als jij je laadpaal via LAN een vast ip adres cq dhcp reservering heeft, kan je hem gewoon in HA koppelen.chrisbes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:14:
Een vraag aan de échte deskundigen (ik doe m'n best, maar het lukt nog niet zo). Ik heb al naarstig gezocht in het forum maar het antwoord nog niet kunnen vinden (maar ook dat kan aan mij liggen...).
Mijn vragen:
Let wel, de alfen ondersteunt maar 1 inlog sessie tegelijk, dus als je HA/EVVC integratie is ingelogd, kan je er met ACE of EVE niet meer in. Dat kan weer als je HA integratie is uitgelogd.
Nothing is a problem once you've debugged the code
chrisbes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:14:
Mijn vragen:
1 Voor het opbouwen van een netwerk verbinding is het niet nodig om software te updaten.
2. De prio is voor de backoffice occp backoffice verbinding. Ik denk niet dat je een dubbele backoffice verbinding kunt hebben.
3 Als je met ace service installer je paal kunt vinden in het netwerk is ie verbonden met je netwerk (ziet er dan het zelfde uit als direct verbinen)
4 zelf gebruik ik een modbus verbinding maar geen EVCC... Modbus is bedoeld voor EMS systemen. die moet je dan inschakelen onder tab loadbalancing. Als je ook in wil grijpen met EMS moet je deze instellen op EMS en niet op EMS+meter (read only.) Let op je moet dan alles door EVCC laten regelen ook loadbalancing. Hoe je EVCC instelt is denk ik of topic. (en weet ik ook niet)
Ik heb nu eindelijk de mogelijkheid om te kiezen voor comfort of groen laden. Ik merk dat met het huidige wisselvallige weer de lader dan vrij vaak aan en uit gaat. Ik heb nu bij groen laden het minimale aandeel zonnestroom verhoogd naar 80 procent. Hierdoor moet er meer overschot zijn voordat de lader begint te laden. Proberen jullie dit ook te vermijden of is het heen en weer schakelen geen probleem voor auto en laadpaal?
Verder heb ik mijn abonnement bij Vattenfall Incharge opgezegd. Voor de mensen die Plugchoice al hebben ingesteld. Dan moet ik plugchoice toch als backoffice inschakelen via ocpp en zou ik eventueel evcc via modbus load balancing en optimale laad momenten kunnen laten bepalen toch?
Zouden jullie trouwens nog een reset van de laadpaal doen om alle sporen van Vattenfall te wissen?
Verder heb ik mijn abonnement bij Vattenfall Incharge opgezegd. Voor de mensen die Plugchoice al hebben ingesteld. Dan moet ik plugchoice toch als backoffice inschakelen via ocpp en zou ik eventueel evcc via modbus load balancing en optimale laad momenten kunnen laten bepalen toch?
Zouden jullie trouwens nog een reset van de laadpaal doen om alle sporen van Vattenfall te wissen?
[ Voor 6% gewijzigd door AgeOfPanic op 21-05-2026 08:48 ]
Modbus en plugchoice functioneren bij mij prima langs elkaar. Voor Plugchoice volt time cloud kiezen als backoffice in de laadpaal. Moest ook nog een veiligheidscertificaat instaleren. te vinden op de site van plugchoiceAgeOfPanic schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:48:
Ik heb nu eindelijk de mogelijkheid om te kiezen voor comfort of groen laden. Ik merk dat met het huidige wisselvallige weer de lader dan vrij vaak aan en uit gaat. Ik heb nu bij groen laden het minimale aandeel zonnestroom verhoogd naar 80 procent. Hierdoor moet er meer overschot zijn voordat de lader begint te laden. Proberen jullie dit ook te vermijden of is het heen en weer schakelen geen probleem voor auto en laadpaal?
Verder heb ik mijn abonnement bij Vattenfall Incharge opgezegd. Voor de mensen die Plugchoice al hebben ingesteld. Dan moet ik plugchoice toch als backoffice inschakelen via opcc en zou ik eventueel evcc via modbus load balancing en optimale laad momenten kunnen laten bepalen toch?
Firmware enkel als je de nieuwe features nodig hebt en prio staat volledig los van het feit of je hem via HA kan koppelen of niet (is dus enkel voor de backoffice connectie en dat maakt voor jou niets uit).
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Wil je met HA of evcc aan de slag?chrisbes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:14:
Mijn vragen:
Daar zit echt een wezenlijk verschil in.
Evcc kan prima zonder HA en als je alleen evcc doet kan ACE er nog prima aan. HA zorgt vaak voor meer miserie dan het goed doet, toch zeker de integratie van HA met Alfen.
Evcc is iets apart los staand van HA, je kan wel te makkelijk evcc als blok in HA installeren maar met de vragen die je stelt lijkt mij dat een complexiteit die ik je niet aanraad. Ik zou evcc op een VM of apart als binary installeren, niet als integratie in evcc en dus ook NIET de Alfen integratie in HA.
We hebben een heel topic voor evcc.
Als ACE de paal vindt hangt hij op je netwerk en kan je van start als je de documentatie van evcc doorneemt. Die profiles moet je niet aan zitten prullen, dat is voor wat anders.
[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 20-05-2026 23:52 ]
Ik heb een Alfen single pro via werkgever, een kaart met inloggegevens en een contract via Eneco Mobility om de geladen stroom gefactureerd te krijgen. Via UTP kabel aan HA geknoopt en volgens mij op verkeerde knoppen gedrukt, want mijn load balancing werkt niet meer en slim laden via Eve Connect ook niet meer. Het ding wil niet meer laden via Eve Connect en is onnavolgbaar.
Load Balancing gaat via p1 meter naar laadpaal, instellingen conform handleiding alfen geïnstalleerd.
Bron: Meter
Protocol: P1
Alfen integratie Alfen uit HA gehaald, alle apps van telefoon en alleen nog via ACE installer de laadpaal benaderd.
Ace geeft wel aan dat er verbinding is met de slimme meter, ik zie de vermogens per fase, maar gaat niet aan de gang en stopt geregeld met laden. Factory reset doen twijfel ik aan, weet niet of verbinding met Eneco dan nog overeind blijft.
Iemand ervaring mee of vergelijkbare setup met settings?
Load Balancing gaat via p1 meter naar laadpaal, instellingen conform handleiding alfen geïnstalleerd.
Alfen integratie Alfen uit HA gehaald, alle apps van telefoon en alleen nog via ACE installer de laadpaal benaderd.
Ace geeft wel aan dat er verbinding is met de slimme meter, ik zie de vermogens per fase, maar gaat niet aan de gang en stopt geregeld met laden. Factory reset doen twijfel ik aan, weet niet of verbinding met Eneco dan nog overeind blijft.
Alles nalopen, post al je screenshots van ACE hier maar. Typisch geval van HA Integratie die veel te veel toelaat of onverwacht gedrag veroorzaakt.Crateagus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:02:
Ik heb een Alfen single pro via werkgever, een kaart met inloggegevens en een contract via Eneco Mobility om de geladen stroom gefactureerd te krijgen. Via UTP kabel aan HA geknoopt en volgens mij op verkeerde knoppen gedrukt, want mijn load balancing werkt niet meer en slim laden via Eve Connect ook niet meer. Het ding wil niet meer laden via Eve Connect en is onnavolgbaar.
Alfen Pro single, 7.3.0-4328, de paal hangt er al ruim een jaar. Gekoppeld via UTP. Nu wilde ik kijken naar mijn transactielijst in ACE service installer, maar mijn lijst is leeg. Bijzonder, want al vele laadacties gehad. De configuratie doorgespit maar zie niets bijzonders.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Aanvullend: gekoppeld aan backoffice leasemaatschappij, daar zijn de sessies wel zichtbaar. Echter, ga de paal binnenkort omzetten naar privé. Wil dan de data hebben voor ERE certificaten.
Edit: Solved het is een issue in rel. 7.3.0-4328. Update naar 7.3.0-4377 uitgevoerd.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Aanvullend: gekoppeld aan backoffice leasemaatschappij, daar zijn de sessies wel zichtbaar. Echter, ga de paal binnenkort omzetten naar privé. Wil dan de data hebben voor ERE certificaten.
Edit: Solved het is een issue in rel. 7.3.0-4328. Update naar 7.3.0-4377 uitgevoerd.
[ Voor 30% gewijzigd door despijker op 22-05-2026 21:23 ]
HA integratie snel uitgeschakeld toen ik erachter kwam dat al die knoppen direct wijzigingen doorvoerde bij dikke vinger fouten.HyperBart schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Alles nalopen, post al je screenshots van ACE hier maar. Typisch geval van HA Integratie die veel te veel toelaat of onverwacht gedrag veroorzaakt.
Zijn beetje veel screenshots
Vandaag laadpaal aan het laden gekregen via ACE op zonladen. Het wordt nog wel beperkt tot 1 fase, terwijl er meer dan voldoende teruggeleverd wordt om in de auto te stoppen, maar hij laadt i.i.g. tot heden.
/f/image/rlo2mgO60J7y1QeMPNhghVdr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LUDvADNtfafHk7DIQXA4tmnV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1HiapVe5yteBrYIohSpi9mfx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cAKABYuXpFKmk56fBtnRQ6oJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uDF4nHjOleb7cAV7K5yaJ5UO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/magNzrah1t7Mt1jsRCfyfR2Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NcxBq2jIKdFKBAdNE6ZdQie9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j3Tk1Ero9ag0KUW3SS9cXCAM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DFRjwQpFMA7bb3hg4SXqtygU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tWdPlusG8IPOc01gDjiNWqzH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VpBFhLTTuM4j0HTLNVuf9T04.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/veKgfY7JzmvlbTzEfCJwn27c.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ghqsXnUuGfbCHl20Arvwtcgi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7lZVdFmZXDZVYv3SxR1EYK4l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1LFNImiR9glWQ6sNklNvhuEL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p1I0fTt0T20YhxZxbg4ALqW5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z3INjg0K8hPixxlYc50Khsve.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HV6gEKvgPDn63d6ExXF0UGxR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nDwUAbtGngtXIA4VGZ2yL5A4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R231jRsuJkE5bwOSeHRTl9ZD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y7cQrlrz7pBq0byI5oXHIKcb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zDDnpOqbRRNuxZlPgbYS3RXo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HQurDPiev9KyfWMwPgGFOcHp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DVn3zErujsZu8MUtnx2ortAV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tq8HiqfJxhQqbH8HbLZhuaFm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NCtWNn1gTPbOyS3qmqCVtpTr.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet het, maar je hebt nu wel alles gepost. Ik maak een aantal observaties:Crateagus schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:48:
[...]
HA integratie snel uitgeschakeld toen ik erachter kwam dat al die knoppen direct wijzigingen doorvoerde bij dikke vinger fouten.
Zijn beetje veel screenshots, meest relevante denk ik toegevoegd, anders lever ik ze aan, of haal ze weg.
Vandaag laadpaal aan het laden gekregen via ACE op zonladen. Het wordt nog wel beperkt tot 1 fase, terwijl er meer dan voldoende teruggeleverd wordt om in de auto te stoppen, maar hij laadt i.i.g. tot heden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Je zegt dat het een paal is van je werkgever via Eneco
- In je screenshots is hij niet gekoppeld aan een backend
- Hij staat in RFID mode (zonder backend preset)
- Hij staat in green mode
- Als ie van je werkgever is en via Eneco werkt is de kans heel groot dat hij met de Eneco backend moet praten, dat heb je nu dus niet meer. Bye bye, als je nu aan het laden gaat is er geen laadbeurtregistratie meer en geen vergoeding
Of hoe kreeg/krijg jij nu je vergoedingen? Moet jij een uitdraai manueel doorgeven aan Eneco/je werkgever? - Hij verwacht een RFID pas maar hij kan die niet afchecken met een backend, mij lijkt dat niet correct
- Green mode zou ik persoonlijk uitzetten want dat is nog eens een extra complexiteit.