@Daveth : heb jij hier een idee omtrent? Ik heb indertijd bij @Xistance eens meegekeken en ik stond echt mindblown dat ik ondanks alle kaartjes en wachtwoorden niet in de paal geraakte.NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:46:
Kameraad van me geraakt niet in zijn paal, hij heeft de leaflet alsook recovery wachtwoord dus, maar recovery accepteert de paal ook niet...(Forgot password) Kan de backoffice dat aanpassen? Ik dacht dat je de recovery wachtwoorden toch niet kan aanpassen? Zijn die niet hardcoded in het moederbord? Of zouden ze de PRC methode kunnen uitzetten? Een idee is mss de SIM eruit halen, en dan zorgen dat hij geen connectie maakt en dan opnieuw proberen?
(backoffice mobility plus)
@Pietnzxt @Xistance ik lees dat jij dat issue ook had? ook mobility plus, en PRC dat niet werkt? ben je er nog uitgekomen?
ja, het lijkt alsof mobilityplus idd iets doet met de paal, waardoor je er nog onmogelijk in kan...HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:45:
[...]
@Daveth : heb jij hier een idee omtrent? Ik heb indertijd bij @Xistance eens meegekeken en ik stond echt mindblown dat ik ondanks alle kaartjes en wachtwoorden niet in de paal geraakte.
De enigste optie denk ik nog is:
Opstarten zonder sim/internet, zodat de paal niet geconnecteerd is, dat die bv een controle gaat doen bij de CPO, nuja, als het effectief een instelling is, of ze hebben effectief het RPC aangepast, dan zal het niet werken
Via SSH RPC/WW resetten, denk wel dat de backoffice's deze optie standaard op hebben staan, zou anders heel dom zijn ... kan je makkelijk even testen en kijken of de poort 22 open staat ...
Ik snap het ook echt niet. Ik heb toen met @Xistance een hele tijd er aan zitten sleutelen.NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:48:
[...]
ja, het lijkt alsof mobilityplus idd iets doet met de paal, waardoor je er nog onmogelijk in kan...
De enigste optie denk ik nog is:
Opstarten zonder sim/internet, zodat de paal niet geconnecteerd is, dat die bv een controle gaat doen bij de CPO, nuja, als het effectief een instelling is, of ze hebben effectief het RPC aangepast, dan zal het niet werken
Via SSH RPC/WW resetten, denk wel dat de backoffice's deze optie standaard op hebben staan, zou anders heel dom zijn ... kan je makkelijk even testen en kijken of de poort 22 open staat ...
SSH is het sowieso niet.
PRC code kan normaal niet veranderen. Ik heb net met mijn verkoper gebeld (die redelijk snel moest zeggen dat als hij niet bij hen gekocht is dat ze er weinig aan kunnen doen want Alfen accepteert geen requests van vreemde partijen) en die waren niet bekend met dit soort praktijken.
Ik ben dus ENORM curieus wat ze doen. Ik zet mijn hoop even op @Daveth en bel in de loop van ook nog eens naar een andere dealer.
idd, even wachten op feedback, normaal kan je er wel op via SSH (via alfen technieker dan , om alsnog de reset uit te voeren, maar ben idd ook benieuwd hoe M+ dit kan doen)
ik ga ook even opnieuw volgen..
@HyperBart heeft me inderdaad enorm geholpen (helaas zonder resultaat, maar dat lag helemaal niet aan hem)
ben ook even benieuwd naar @Pietnzxt zijn ervaringen, hij heeft ook M+ , en heeft/had dezelfde issues als ik wat zoek in dit topic..
Welke FW staat er op de paal?NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:20:
ben ook even benieuwd naar @Pietnzxt zijn ervaringen, hij heeft ook M+ , en heeft/had dezelfde issues als ik wat zoek in dit topic..
In versie 7.2.0 hebben ze een bug gefixed ivm PRC: "Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later".
En anders het paswoord aan M+ vragen, al betwijfel ik of ze dat gaan geven...
Of vragen dat ze via OCPP de firmware updaten naar 7.3.0 en dan nog eens de PRC proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door h2s op 03-12-2025 19:56 ]
Ik heb een Alfen laadpaal met Eneco als MSP. Dit werkt goed voor het declareren van mijn zakelijke kilometers, maar nu ik een privé elektrische auto heb gekocht is dat een probleem. Met een privé laadpas verlies ik de btw. Is het mogelijk om een laadpas zo in te stellen of te koppelen zodat de sessie niet via de MSP loopt en direct start? Of kan ik een RFID tag gebruiken die niet als laadpas wordt gezien als een soort vrijgave? Of is er een andere oplossing?
Nee , het is geen issue met de firmware, de melding is effectief dat de PRC code volgens de paal foutief is... Dus ofwel geeft M+ de code aangepast (wat normaal niet kan) ofwel is er een feature ingesteld dat je gewoon niet meer kan recoveren met de PRC...h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:54:
[...]
Welke FW staat er op de paal?
In versie 7.2.0 hebben ze een bug gefixed ivm PRC: "Fixed an issue where the Password Recovery Code functionality was no longer working for
charging stations running firmware 6.6.0 or later".
En anders het paswoord aan M+ vragen, al betwijfel ik of ze dat gaan geven...
Of vragen dat ze via OCPP de firmware updaten naar 7.3.0 en dan nog eens de PRC proberen.
Dit heeft niets te maken met de bug in de firmware versie...
@NoFate kan je nog eens iets proberen?NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:28:
[...]
Nee , het is geen issue met de firmware, de melding is effectief dat de PRC code volgens de paal foutief is... Dus ofwel geeft M+ de code aangepast (wat normaal niet kan) ofwel is er een feature ingesteld dat je gewoon niet meer kan recoveren met de PRC...
Hoe log jij aan op ACE? Met eigen credentials of met de gekende van hieronder?
Indien niet met de gekende, Log eens aan op ace service installer met
RadomskiR
fazUv6
En probeer dan nog eens te resetten met PRC.
Het is niet mijn paal, maar van een iemand die ik ken... Maar denk dat het aanmelden met de ace tool niet relevant is...we hebben het ook met de myEve app geprobeerd , identiek dezelfde melding... RPC password incorrect... En via de myEve moet je niet aanmelden...HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:38:
[...]
@NoFate kan je nog eens iets proberen?
Hoe log jij aan op ACE? Met eigen credentials of met de gekende van hieronder?
Indien niet met de gekende, Log eens aan op ace service installer met
RadomskiR
fazUv6
En probeer dan nog eens te resetten met PRC.
En hoe weet je zo zeker dat het geen issue is met de firmware? Misschien is de bug wel net dat hij in alle gevallen aangeeft dat de PRC foutief is. Ik zou dus toch proberen de FW te laten updaten.NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:28:
[...]
Nee , het is geen issue met de firmware, de melding is effectief dat de PRC code volgens de paal foutief is... Dus ofwel geeft M+ de code aangepast (wat normaal niet kan) ofwel is er een feature ingesteld dat je gewoon niet meer kan recoveren met de PRC...
Een PRC kan niet worden gewijzigd en je kan deze ook niet deactiveren.
Andere mogelijkheden die er zijn:
- ze hebben in de fabriek de verkeerde flyer bij de laadpaal gestoken en dus de verkeerde PRC. Kan je niet oplossen, want de juiste PRC is nergens opvraagbaar
- paswoord vragen aan M+
- hopen dat SSA aanstaat en een technieker laten langskomen en laten aanloggen met SSA
- als niets van bovenstaande werkt en SSA niet aanstaat, dan kan je dit enkel oplossen door het mainboard te laten vervangen
Waar het meestal op fout loopt is het 'IPv4 netwerk' deel tijdens het inloggen en/of de componenten welke er tussen zitten. Koppel je alles (tijdelijk) aan een 'dom' L3 netwerk zónder NAT 'kennis' (en dus binnen hetzelfde subnet/netmask) dan werkt het inloggen vaak ineens als 'een spreekwoordelijk zonnetje' .h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:19:
[...]
En hoe weet je zo zeker dat het geen issue is met de firmware? Misschien is de bug wel net dat hij in alle gevallen aangeeft dat de PRC foutief is. Ik zou dus toch proberen de FW te laten updaten.
- ze hebben in de fabriek de verkeerde flyer bij de laadpaal gestoken en dus de verkeerde PRC. Kan je niet oplossen, want de juiste PRC is nergens opvraagbaar
- paswoord vragen aan M+
- hopen dat SSA aanstaat en een technieker laten langskomen en laten aanloggen met SSA
- als niets van bovenstaande werkt en SSA niet aanstaat, dan kan je dit enkel oplossen door het mainboard te laten vervangen
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Uiteindelijk deze route bewandeld. Hij werkt nu weer naar behoren:) Waren de triacsen die kapot warenKip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:33:
[...]
Als je zelf niet handig bent, is er op Marktplaats iemand die laadpalen repareert. Waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe powerboard.
Morgen gratis bier!
Vermoed wel dat de flyer goed is, ace nummer komt overeen... Zal eens vragen of hij belt naar de backoffice voor de firmware upgrade te laten uitvoeren... Kan je trouwens ergens de firmware zien zonder aan te melden?h2s schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:19:
[...]
En hoe weet je zo zeker dat het geen issue is met de firmware? Misschien is de bug wel net dat hij in alle gevallen aangeeft dat de PRC foutief is. Ik zou dus toch proberen de FW te laten updaten.
- paswoord vragen aan M+
Maar denk toch niet dat het met de firmware te maken heeft, wel heel toevallig dat het allemaal mobilityplus gebruikers zijn...
Ik heb ook de PRC bug tegengekomen in een oude firmware. Maar dan was het anders, dan klikte je op "password recovery" vulde je de code in, maar dan deed hij niks , ook geen fout ofzo... Dat was dan idd opgelost met nieuwe FW... Nu krijgen we effectief de melding dat PRC code verkeerd is...
[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 04-12-2025 05:33 ]
Al contact gehad met Eneco? Neem toch aan dat ze wel een pas toe kunnen voegen met 0 tarief.wouter.N schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:04:
Ik heb een Alfen laadpaal met Eneco als MSP. Dit werkt goed voor het declareren van mijn zakelijke kilometers, maar nu ik een privé elektrische auto heb gekocht is dat een probleem. Met een privé laadpas verlies ik de btw. Is het mogelijk om een laadpas zo in te stellen of te koppelen zodat de sessie niet via de MSP loopt en direct start? Of kan ik een RFID tag gebruiken die niet als laadpas wordt gezien als een soort vrijgave? Of is er een andere oplossing?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb dit bij Eneco vaker gevraagd, zij hebben hier geen oplossing voor.
Zij stellen steeds voor om een eigen (eneco) laadpas te gebruiken voor prive laden.
Je krijgt dat middels de back-office van eneco zelf de rekening van je eigen prive laadsessie.
Ik weet dat andere back-office systemen dit wel gewoon per laadpas kunnen instellen op bv 0 tarief of een aangepast tarief.
Zij stellen steeds voor om een eigen (eneco) laadpas te gebruiken voor prive laden.
Je krijgt dat middels de back-office van eneco zelf de rekening van je eigen prive laadsessie.
Ik weet dat andere back-office systemen dit wel gewoon per laadpas kunnen instellen op bv 0 tarief of een aangepast tarief.
Zeker al veel tickets ingediend en discussies gehad met Eneco maar nog geen oplossing en inmiddels reageert niemand meer. Ze stellen voor dat ik een Eneco laadpas voor vier euro per maand neem en volgens hun is BTW dan geen probleem, maar het blijft vreemd omdat BTW normaal gewoon verrekend wordt zoals bij andere laadpassen. Ik ga het maar doen en testen, wel zonde van die vier euro per maand.Inspired schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:37:
[...]
Al contact gehad met Eneco? Neem toch aan dat ze wel een pas toe kunnen voegen met 0 tarief.
Vreemde snuiters. Zo blij dat ik zelf een paal geinstalleerd heb met Tap erop. Voorheen zat ik bij Shell. Ook niet fijn maar daar kon dit dan wel.
Voor de actieve versie en wat basisinformatie zie deze opmerking:NoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 04:58:
[...]
Vermoed wel dat de flyer goed is, ace nummer komt overeen... Zal eens vragen of hij belt naar de backoffice voor de firmware upgrade te laten uitvoeren... Kan je trouwens ergens de firmware zien zonder aan te melden?
Maar denk toch niet dat het met de firmware te maken heeft, wel heel toevallig dat het allemaal mobilityplus gebruikers zijn...
Ik heb ook de PRC bug tegengekomen in een oude firmware. Maar dan was het anders, dan klikte je op "password recovery" vulde je de code in, maar dan deed hij niks , ook geen fout ofzo... Dat was dan idd opgelost met nieuwe FW... Nu krijgen we effectief de melding dat PRC code verkeerd is...
WillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]
De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.
Whoop!
Hoi,
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?
Ik heb de laadpaal werkend gekregen met de OCPP integratie in home assistant, kon de ampères live aanpassen etc... Deze morgend heeft de auto niet bijgeladen en heb ik dit in de ACE installer:
/f/image/zlknOSQiMu8rhuUZaWoVlRxf.png?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat de lader als laatste command minder dan 6A gekregen heeft, en daarna alle verbinding is verloren?
In de integratie kan ik hem zo weer toevoegen en uitlezen, enkel instellingen wijzigen lijkt niet meer te werken....
poweroff's, reset naar fabrieksinstellingen (plug&charge) brachten geen soelaas...
Ik bemerk ook dat wanneer ik met de slider in homeassistant de ampères instel, het niet overgenomen word door de laadpaal... iemand een idee?
Ik heb de laadpaal werkend gekregen met de OCPP integratie in home assistant, kon de ampères live aanpassen etc... Deze morgend heeft de auto niet bijgeladen en heb ik dit in de ACE installer:
/f/image/zlknOSQiMu8rhuUZaWoVlRxf.png?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat de lader als laatste command minder dan 6A gekregen heeft, en daarna alle verbinding is verloren?
In de integratie kan ik hem zo weer toevoegen en uitlezen, enkel instellingen wijzigen lijkt niet meer te werken....
poweroff's, reset naar fabrieksinstellingen (plug&charge) brachten geen soelaas...
Ik bemerk ook dat wanneer ik met de slider in homeassistant de ampères instel, het niet overgenomen word door de laadpaal... iemand een idee?
[ Voor 18% gewijzigd door Kenwood960 op 04-12-2025 13:34 ]
Heb je het Github linkje van je integratie, de meesten in dit topic gebruiken de HTTP, Modbus of EVCC integratie namelijk.Kenwood960 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:32:
Hoi,
[Afbeelding]
Het klinkt mij inderdaad dat het charging profile minder dan 6A heeft gekregen waardoor het laden is gestopt.
OCPP ook geheel uitgezet? App ook niet gebruikt in de tussentijd, dus alles via ACE gedaan?
Hier iemand met hetzelfde: marccom in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Hoi
Gezien ik hier toch altijd goede feedback & nuttige info krijg.
Ik wil mijn Eve single pro cable in Home assistant uitlezen via modbus, maar ik krijg op quasi elke output een "unknown".
HA OS = 16.3
HA Supervisor 2025.12.2
HA Core 2025.12.0
Laadpaal firmware is 7.3.0-4377
integratie die ik gebruik : "Alfen Modbus" (via hacs gedownload).
Ik heb met My eve de volgende settings veranderd:
Nu, ik heb een post gevonden waaruit blijkt dat mogelijk de firmware versie het probleem is. ( https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus/issues/20 )
Ik probeer via myEve de firmware te downgraden : Menu Basis - Firmware - Meer opties : aanvinken van NG9xx 7.1.6-4345.fwi en uploaden. Telkens als ik dit doe, dan lijkt hij die wel te installeren, maar hij blijft gewoon op de laatste 7.3 firmware staan.
Dus ik zit wat vast. Ik ga er nu dus vanuit dat het de firmware is die een probleem is. Dus hoe ik die kan downgraden is mij nu even zoek. Anderzijds als iemand anders andere mogelijke oplossingen weet hoor ik het graag. (bv settings etc).
Gezien ik hier toch altijd goede feedback & nuttige info krijg.
Ik wil mijn Eve single pro cable in Home assistant uitlezen via modbus, maar ik krijg op quasi elke output een "unknown".
HA OS = 16.3
HA Supervisor 2025.12.2
HA Core 2025.12.0
Laadpaal firmware is 7.3.0-4377
integratie die ik gebruik : "Alfen Modbus" (via hacs gedownload).
Ik heb met My eve de volgende settings veranderd:
- Geavanceerd - Slim Laden - Actieve load balancing --> Vinkje aan, protocol Energie beheersysteem, alsook 1 en 3 fase opladen
- Geavanceerd - Slim laden - Energiebeheer --> Modus op socket gezet.
Nu, ik heb een post gevonden waaruit blijkt dat mogelijk de firmware versie het probleem is. ( https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus/issues/20 )
Ik probeer via myEve de firmware te downgraden : Menu Basis - Firmware - Meer opties : aanvinken van NG9xx 7.1.6-4345.fwi en uploaden. Telkens als ik dit doe, dan lijkt hij die wel te installeren, maar hij blijft gewoon op de laatste 7.3 firmware staan.
Dus ik zit wat vast. Ik ga er nu dus vanuit dat het de firmware is die een probleem is. Dus hoe ik die kan downgraden is mij nu even zoek. Anderzijds als iemand anders andere mogelijke oplossingen weet hoor ik het graag. (bv settings etc).
Hoi,Dartlink schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:22:
[...]
Heb je het Github linkje van je integratie, de meesten in dit topic gebruiken de HTTP, Modbus of EVCC integratie namelijk.
Het klinkt mij inderdaad dat het charging profile minder dan 6A heeft gekregen waardoor het laden is gestopt.
OCPP ook geheel uitgezet? App ook niet gebruikt in de tussentijd, dus alles via ACE gedaan?
Hier iemand met hetzelfde: marccom in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Bedankt voor het meedenken, heb het draadje gelezen en er komt niet echt een oplossing naar boven, ik schrijf hem even aan!
Alvast bedankt! Ik ga de oplossing (als ik het vind) zeker posten!
Ik heb sinds april een Alfen Single Pro-Line (firmware 6.6.2), kabel en auto die ieder 3 fasen ondersteunen. Als ik de auto aan de kabel hang en direct begin te laden gaat dit netjes via 3 fasen van begin tot einde. Echter als ik werk met tijdsplanning zoals bij thuiskomst om 18:00 de auto aansluiten en om 00:00 beginnen te laden, dan gaat het laden meestal enkel op 1 fase en is deze soms nog niet vol als ik in de ochtend wil wegrijden. Voor m'n gevoel is dit niet altijd zo geweest en in de zomermaanden meestal wel goed gegaan, alhoewel ik toen vaak zonneladen heb benut. Dit staat voor de wintermaanden uitgeschakeld.
In de screenshot een tijdlijn van ongeveer 18:00 tot 18:04 uit HACS integratie logs.
Je ziet qua activiteiten, de laadkabel uitnemen uit houder, in auto steken en vervolgens RFID tag bij laadpaal om te valideren, de laadpaal die even nadenkt en dan beseft dat ie nog moet wachten tot middernacht om te laden. Hierna lijkt de switch naar 1 fase voor 'Connector 1 Max Allowed of Phases' vrijwel direct plaats te vinden
Heeft iemand dit ook of een suggestie, Ik probeer vooral te voorkomen dat de auto nog veel procent mist als ik een keer een lange rit moet maken.
In de screenshot een tijdlijn van ongeveer 18:00 tot 18:04 uit HACS integratie logs.
Je ziet qua activiteiten, de laadkabel uitnemen uit houder, in auto steken en vervolgens RFID tag bij laadpaal om te valideren, de laadpaal die even nadenkt en dan beseft dat ie nog moet wachten tot middernacht om te laden. Hierna lijkt de switch naar 1 fase voor 'Connector 1 Max Allowed of Phases' vrijwel direct plaats te vinden
Heeft iemand dit ook of een suggestie, Ik probeer vooral te voorkomen dat de auto nog veel procent mist als ik een keer een lange rit moet maken.
ik heb mijn laadpaal sinds gisteren up en running.
ben nog zoekende naar de volgende dingen:
- leuk plaatje
- manier om zelf te laden maar een vriend met zijn eigen pas zodat ik kan registreren wat een ander gebruikt
heb geen backoffice)
- ik wil alles in Home Assistant maar mogelijk ook in evcc. ik weet dat sturen niet goed gaat als ze het beide willen doen.
- of ik voor modbus of http moet kiezen ben ik ook nog niet helemaal uit.
Ik wil iig in home assistant goed kunnen bijhouden wat ik laad en de bijbehorende kosten. maar vind ik wel lastig aangezien ik een dynamisch contract heb.
veel leeswerk dus
ben nog zoekende naar de volgende dingen:
- leuk plaatje
- manier om zelf te laden maar een vriend met zijn eigen pas zodat ik kan registreren wat een ander gebruikt
heb geen backoffice)
- ik wil alles in Home Assistant maar mogelijk ook in evcc. ik weet dat sturen niet goed gaat als ze het beide willen doen.
- of ik voor modbus of http moet kiezen ben ik ook nog niet helemaal uit.
Ik wil iig in home assistant goed kunnen bijhouden wat ik laad en de bijbehorende kosten. maar vind ik wel lastig aangezien ik een dynamisch contract heb.
veel leeswerk dus
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Gewoon je phase switching uitzetten. Je kiest gewoon vast voor OF 1 fase laden OF 3 fase laden. Desnoods per seizoen of per dag of per sessie whatever. Switchen tijdens het laden is toch niet het beste idee ever.HenkPiet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:00:
Ik heb sinds april een Alfen Single Pro-Line (firmware 6.6.2), kabel en auto die ieder 3 fasen ondersteunen. Als ik de auto aan de kabel hang en direct begin te laden gaat dit netjes via 3 fasen van begin tot einde. Echter als ik werk met tijdsplanning zoals bij thuiskomst om 18:00 de auto aansluiten en om 00:00 beginnen te laden, dan gaat het laden meestal enkel op 1 fase en is deze soms nog niet vol als ik in de ochtend wil wegrijden. Voor m'n gevoel is dit niet altijd zo geweest en in de zomermaanden meestal wel goed gegaan, alhoewel ik toen vaak zonneladen heb benut. Dit staat voor de wintermaanden uitgeschakeld.
Heeft iemand dit ook of een suggestie, Ik probeer vooral te voorkomen dat de auto nog veel procent mist als ik een keer een lange rit moet maken. [Afbeelding]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dank je wel voor al je input rondom dat CP draadje! Onze laadpaal communiceerde gisteren ineens niet meer met beide auto's, hier even gezocht, en inderdaad, zelfde schuldige.Daveth schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:05:
[...]
Als de kabel kapot gaat is het altijd het CP adertje, na mijn inzien is dit gewoon verkeerd ontworpen.
Alle aders zijn dik (en gaan dus ze goed als nooit kapot) op het CP adertje na, deze is zeer dun en gaat ook zeer snel kapot.
Nieuw stukje draad er tussen gezet met lasklemmetje, nieuwe draadje met wat soldeer vastgezet in CP pin, en nu werkt 't weer.
Wat bedoel je met via de myEve hoef je niet aan te melden? Oudere versies van firmware e.d. moet je wel aanmelden toch? Weet het even niet meer, gebruik myEve bijna nooit meer. Weet wel als je myEve of iets anders open hebt staan, kom je er met ACE niet in.NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:59:
[...]
Het is niet mijn paal, maar van een iemand die ik ken... Maar denk dat het aanmelden met de ace tool niet relevant is...we hebben het ook met de myEve app geprobeerd , identiek dezelfde melding... RPC password incorrect... En via de myEve moet je niet aanmelden...
Ik heb 3 keer gehad dat ik er niet in kwam. 1x Doordat er een andere instantie, in mijn geval HomeAssistant ingelogd was en ik daardoor er maar niet in kwam. Had echt geen idee en zocht mij een ongeluk naar de oplossing. Kan het zijn dat op de één of andere manier iets ingelogd is? Dan lijkt het namelijk ook alsof je wachtwoord niet in orde is.
Andere keer heeft een monteur hier per ongeluk het wachtwoord veranderd, waardoor ik er niet meer in kon komen. Sindsdien heb ik het SSA.
Weer een andere keer, vergelijkbaar met wat jij beschrijft. Geen oorzaak te vinden, kon er gewoon niet meer in komen met het juiste wachtwoord. SSA wachtwoord gekregen en die heeft mij toen ook weer gered.
Wellicht weinig hulp, maar soms zijn de voor de hand liggende dingen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Na een paar weken wachten is mijn nieuwe auto binnen en kan ik mijn Alfen Even Single Pro in gebruik gaan nemen.
Ik heb wat hobbels gehad, ik vermoed dat er iets mis is met de kabel naar de P1 meter, want de Alfen registreert die meter niet. Gelukkig heb ik oom homewizard, ik heb hem dus nu omgezet daarnaartoe en ik zie in MyEve keurig de waardes van de P1 meter binnen komen.
Helaas weigert mijn auto om te gaan laden als Active Load Balancing aan staat, de paal meld " wacht op vermogen" en in MyEven zie ik terug dat het EMS het laden beperkt... Ik heb geen EMS, maar ik vermoed dat de Alfen daar zijn eigen systeem mee bedoeld ? Als ik op dat moment echter naar het verbruik in het huis kijk is dat heel rustig en is er geen sprake van in de buurt komen van te hoge waardes. Als ik Active Load Balancing uit zet werkt het prima, hij laad dan met 10Kwh over 3 fases waarbij de individuele fases (totaalverbruik) niet over de 15A heen komen.
Wat kan er aan de hand zijn ??
Nog een vraag.. Ik wil uiteindelijk met een EMS gaan werken, daarvoor moet ik modus activeren, maar dat gaat volgens mij alleen maar met de installer en die heb ik niet... Hoe regel je dat normaal gesproken ? Ik zou eigenlijk zelf die installer optie willen kunnen gebruiken om noodzakelijke settings aan te passen en te monitoren...
Ik heb wat hobbels gehad, ik vermoed dat er iets mis is met de kabel naar de P1 meter, want de Alfen registreert die meter niet. Gelukkig heb ik oom homewizard, ik heb hem dus nu omgezet daarnaartoe en ik zie in MyEve keurig de waardes van de P1 meter binnen komen.
Helaas weigert mijn auto om te gaan laden als Active Load Balancing aan staat, de paal meld " wacht op vermogen" en in MyEven zie ik terug dat het EMS het laden beperkt... Ik heb geen EMS, maar ik vermoed dat de Alfen daar zijn eigen systeem mee bedoeld ? Als ik op dat moment echter naar het verbruik in het huis kijk is dat heel rustig en is er geen sprake van in de buurt komen van te hoge waardes. Als ik Active Load Balancing uit zet werkt het prima, hij laad dan met 10Kwh over 3 fases waarbij de individuele fases (totaalverbruik) niet over de 15A heen komen.
Nog een vraag.. Ik wil uiteindelijk met een EMS gaan werken, daarvoor moet ik modus activeren, maar dat gaat volgens mij alleen maar met de installer en die heb ik niet... Hoe regel je dat normaal gesproken ? Ik zou eigenlijk zelf die installer optie willen kunnen gebruiken om noodzakelijke settings aan te passen en te monitoren...
Ik heb een vraag waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet, maar ik probeer het toch 
Ik heb thuis een Alfen laadpaal, en normaal laad ik "Plug & Play".
Ik rij zakelijk en moet dus de thuislaadkosten doorberekenen naar mijn B.V., eerder niet zo'n probleem maar sinds augustus heeft mijn vrouw ook een EV, en is het een aardig gepuzzel om privé en zakelijk uit elkaar te houden. Het wil wel, maar vooral veel werk.
Ik ben vanochtend eens aan het klooien geweest met Tap Electric, dit is gratis en kan er dus voor zorgen dat ik thuis gewoon uitbetaald krijg en ik kan dan laden met mijn zakelijke ANWB pasje, en de zaak krijgt een factuur van de kosten.
Het pasje van mijn vrouw kan ik "whitelisten" zodat dit niet berekend wordt.
Dit ingesteld en werkt op zich perfect, het enige nadeel is dat ik nu dus een pasje moet aanbieden.
Op zich ook logisch, anders weet de paal nog niet wat zakelijk of privé is, maar dit is nu voor mijn vrouw een extra handeling.
kan ik hem niet plug & play instellen EN dat een kaart aanbieden ook mogelijk is
Volgens mij zie ik deze optie namelijk niet.
@helm71 je kunt gewoon de ACE Service Installer downloaden en username/code aanvragen bij Alfen
Ik rij zakelijk en moet dus de thuislaadkosten doorberekenen naar mijn B.V., eerder niet zo'n probleem maar sinds augustus heeft mijn vrouw ook een EV, en is het een aardig gepuzzel om privé en zakelijk uit elkaar te houden. Het wil wel, maar vooral veel werk.
Ik ben vanochtend eens aan het klooien geweest met Tap Electric, dit is gratis en kan er dus voor zorgen dat ik thuis gewoon uitbetaald krijg en ik kan dan laden met mijn zakelijke ANWB pasje, en de zaak krijgt een factuur van de kosten.
Dit ingesteld en werkt op zich perfect, het enige nadeel is dat ik nu dus een pasje moet aanbieden.
Op zich ook logisch, anders weet de paal nog niet wat zakelijk of privé is, maar dit is nu voor mijn vrouw een extra handeling.
kan ik hem niet plug & play instellen EN dat een kaart aanbieden ook mogelijk is
@helm71 je kunt gewoon de ACE Service Installer downloaden en username/code aanvragen bij Alfen
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2025 10:46 ]
Helaas, je weet het antwoord alGrolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:43:
Ik heb een vraag waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet, maar ik probeer het toch
Een collega van mij heeft eenzelfde scenario en die heeft maar een druppel naast de laadpaal gehangen voor z'n vrouw.
Helaas, technisch zou het moeten kunnen denk ik, maar de tip die jij geeft is ook wel een goede.Dartlink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:21:
[...]
Helaas, je weet het antwoord alIn de nieuwe generatie palen zou het in theorie wel kunnen, maar vooralsnog is het inderdaad pasje/druppel aanbieden.
Een collega van mij heeft eenzelfde scenario en die heeft maar een druppel naast de laadpaal gehangen voor z'n vrouw.
Er wordt geen serienummer/mac adres meegestuurd bij AC laders, wel bij de snelladers van Fastned bijvoorbeeld, vandaarGrolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:37:
[...]
Helaas, technisch zou het moeten kunnen denk ik, maar de tip die jij geeft is ook wel een goede.
In de nieuwe laders zit volgens mij wel een plug 'n charge optie in
Hier dezelfde situatieDartlink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:21:
[...]
Helaas, je weet het antwoord alIn de nieuwe generatie palen zou het in theorie wel kunnen, maar vooralsnog is het inderdaad pasje/druppel aanbieden.
Laadpaal van Leaseplan voor de zakelijke auto.
Voor prive auto gebruiken we een gratis pasje/druppel van een willekeurige aanbieder die in de omgeving van Leaseplan staat geregistreerd als "voor eigen rekening"
Die wordt dan niet belast aan de aanbieder, dus ook geen extra kosten, maar zonder pasjes laden gaat niet
Wat ik doe...Grolsch schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:43:
Laadpaal met een E-Flux abbo. Kost mij 6 euro per maand. 2 Tarieven in te stellen. Laadpaal en abbo enz heb ik op mijn eigen zaak (administratie) staan.
Ik heb een tarief voor mijn auto ingesteld en een tarief voor andere passen. Anderen laden tegen een iets duurder tarief. Zo dus ook mijn echtgenote met haar lease auto. Evengoed kun je dat tarief ook naar gratis laden zetten. Mijn laadkosten komen ten laste van mijn bedrijf en de uitkering ten baten van mijn echtgenote. Op haar naam staat het energiecontract.
Haar werk en mijn bedrijf worden gewoon gefactureerd door E-Flux. Geen omkijken naar en mij die 6 euro wel waard..
Slim gebruik: komt een groot deel van de zonnepanelen. De voordelen laten zich raden.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Dit is toch geen antwoord op zijn vraag? Wat hij wil kan met eflux ook niet. Kan met Tap ook en kost niks.Sarge78 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:13:
[...]
Wat ik doe...
Laadpaal met een E-Flux abbo. Kost mij 6 euro per maand. 2 Tarieven in te stellen. Laadpaal en abbo enz heb ik op mijn eigen zaak (administratie) staan.
Ik heb een tarief voor mijn auto ingesteld en een tarief voor andere passen. Anderen laden tegen een iets duurder tarief. Zo dus ook mijn echtgenote met haar lease auto. Evengoed kun je dat tarief ook naar gratis laden zetten. Mijn laadkosten komen ten laste van mijn bedrijf en de uitkering ten baten van mijn echtgenote. Op haar naam staat het energiecontract.
Haar werk en mijn bedrijf worden gewoon gefactureerd door E-Flux. Geen omkijken naar en mij die 6 euro wel waard..
Slim gebruik: komt een groot deel van de zonnepanelen. De voordelen laten zich raden.
Dat is ook een manier, maar kost 6 euro per maand en zorgt er nog niet voor dat ik zonder laadpas kan laden.Sarge78 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:13:
[...]
Wat ik doe...
Ik rij zakelijk elektrisch, heb een gratis ANWB laadpas voor die paar keer per jaar dat ik niet op de zaak kan laden.
Op de zaak dus een laadpaal waar ik 99% van de keren laad.
Mijn vrouw rijdt privé dus ook elektrisch, die heeft ook een gratis ANWB laadpas, en die laad in principe ook alleen maar thuis. Het is nog niet voorgevallen dat ze elders heeft hoeven te laden.
Nu po zowel de laadpaal thuis als op de zaak tap electric (gratis) ingesteld, nu kan de zakelijke laadpaal ook door anderen gebruikt worden met een geldige laadpas.
Dit kost me helemaal niets extra in de maand.
Die zeldzame keer dat ik thuis laad met mijn zakelijke auto kost de zaak dan een paar euro extra ivm de opslagen / etc. maar scheelt mij veel werk.
Ok…. Ik snap er werkelijk geen jota van… maar als ik mijn zonnepanelen uit zet, en de p1 meter levert geen negatief amperage… dan gaat hij laden….helm71 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:42:
Na een paar weken wachten is mijn nieuwe auto binnen en kan ik mijn Alfen Even Single Pro in gebruik gaan nemen.
Zit er ergens een stiekeme “ik heb zonnepanelen instelling “ of iets dergelijks ?
Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd maar toch voor de zekerheid: weet je zeker dat solar charging uitstaat?helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ok…. Ik snap er werkelijk geen jota van… maar als ik mijn zonnepanelen uit zet, en de p1 meter levert geen negatief amperage… dan gaat hij laden….
Zit er ergens een stiekeme “ik heb zonnepanelen instelling “ of iets dergelijks ?
Als die aanstaat dan zou uitzetten het probleem moeten oplossen. Als je dan nog steeds dat probleem hebt zou je het cperase commando kunnen proberen.
Dat was het niet inderdaad.. maar zeker niet erg om te benoemen.. ik zat inmiddels knie-diep in mijn rabbit hole en meestal is het dan iets simpels..NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
[...]
Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd maar toch voor de zekerheid: weet je zeker dat solar charging uitstaat?
Als die aanstaat dan zou uitzetten het probleem moeten oplossen. Als je dan nog steeds dat probleem hebt zou je het cperase commando kunnen proberen.
Ik denk dat ik het gevonden heb, maar de komende dagen zullen het moeten bewijzen …helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ok…. Ik snap er werkelijk geen jota van… maar als ik mijn zonnepanelen uit zet, en de p1 meter levert geen negatief amperage… dan gaat hij laden….
In het installer tool zat een optie die ik in my eve niet terugvond: “enable max imbalance current”. Als ik het goed heb stopt die laden als er te veel verschil tussen de fases zit.
Ik heb zonnepanelen (3 fase, maar als er maar een klein beetje zonnestroom is loopt de teruggave niet over drie fases) en thuisbatterijn (twee stuks, ieder op 1 fase, en op fase nummer drie dus niets).
Dat geeft zeker onbalans in de fases.
Het moet zich nog bewijzen, maar toen ik de optie uitzette begon de paal direct te laden.
Wellicht dat we sowieso in de TO moeten zetten om alle instellingen in ACE te doen en alleen de app te gebruiken als monitoring
Algemeen vraagjeDartlink schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:40:
Wellicht dat we sowieso in de TO moeten zetten om alle instellingen in ACE te doen en alleen de app te gebruiken als monitoring
Er zijn twee apps. Eve connect die je als gebruiker gebruikt voor simpele dinge (laad vermogen etc instellen).
My eve. Die kan je gebruiken voor alle soort instellingen.
Bedoel je met wat jij hier zegt dat die ace (die je op een laptop installeert) meer settings/beter werkt dan die myeve?
Het zou wat dingen kunnen verklaren, daarmee dat ik het vraag. Of je refereert naar die eve connect en dan snap ik je reactie wel
Onder welke hoofdkop zit deze optie?helm71 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
In het installer tool zat een optie die ik in my eve niet terugvond: “enable max imbalance current”. Als ik het goed heb stopt die laden als er te veel verschil tussen de fases zit.
Het hele topic staat vol met waarschuwingen over al die verschillende apps. Dat geeft allerlei problemen.
Firmware updates: Echt alleen de ACE installer, dus de windows tool. Anders niet komen huilen dat het niet werkt.
De EVE app heeft allerlei settings die om wat voor een magische reden dan ook niet doorkomen in de rest. Dus als je daar ooit een limiet hebt ingesteld en je vervolgens afvraagt waarom de auto niet wil laden, nou daarom. En die limiet kan je dus niet zien in andere tools....
Firmware updates: Echt alleen de ACE installer, dus de windows tool. Anders niet komen huilen dat het niet werkt.
De EVE app heeft allerlei settings die om wat voor een magische reden dan ook niet doorkomen in de rest. Dus als je daar ooit een limiet hebt ingesteld en je vervolgens afvraagt waarom de auto niet wil laden, nou daarom. En die limiet kan je dus niet zien in andere tools....
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
100% beter dan MyEve inderdaad. Ik zou iedereen aanraden om dus enkel dingen met ACE (dus via Windows) aan te passen.Espio auraforce schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:37:
[...]
Algemeen vraagje
Er zijn twee apps. Eve connect die je als gebruiker gebruikt voor simpele dinge (laad vermogen etc instellen).
My eve. Die kan je gebruiken voor alle soort instellingen.
Bedoel je met wat jij hier zegt dat die ace (die je op een laptop installeert) meer settings/beter werkt dan die myeve?
Het zou wat dingen kunnen verklaren, daarmee dat ik het vraag. Of je refereert naar die eve connect en dan snap ik je reactie wel
Zie ook de reactie hierboven
De MyEve app zou al een jaar of 5 geleden de ACE installer vervangen maar omdat ze deze maar niet goed werkend konden krijgen (stel prutsers bij Alfen) zijn ze maar verder gegaan met de ACE installer.V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:13:
Het hele topic staat vol met waarschuwingen over al die verschillende apps. Dat geeft allerlei problemen.
Ik ben zelf wel blij dat ze de ACE installer er in hebben gehouden want de MyEve app is 1 grote ellende om mee te werken.
@Daveth had jij hier nog iets over te zeggen? Ik kom deze palen nu al 3 keer tegen en MobilityPlus/M+ lijkt iets te doen waardoor actief wordt verhinderd dat je kan aanmelden. Wat kan dat zijn?HyperBart schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:04:
[...]
Ik snap het ook echt niet. Ik heb toen met @Xistance een hele tijd er aan zitten sleutelen.
SSH is het sowieso niet.
PRC code kan normaal niet veranderen. Ik heb net met mijn verkoper gebeld (die redelijk snel moest zeggen dat als hij niet bij hen gekocht is dat ze er weinig aan kunnen doen want Alfen accepteert geen requests van vreemde partijen) en die waren niet bekend met dit soort praktijken.
Ik ben dus ENORM curieus wat ze doen. Ik zet mijn hoop even op @Daveth en bel in de loop van ook nog eens naar een andere dealer.
Beste forum leden,
Ik kreeg van de week de foutcode 101 met de tekst:
Een moment alstublieft uw oplaadsessie gaat zometeen verder.
Van alles geprobeerd maar kreeg de boel niet aan de gang.
Tot iemand mijn tipte dat de load balancing dit veroorzaakt.
En ja hoor kabel los gehaald de boel opnieuw opgestart en alles weer normaal.
Kan iemand mij misschien verder helpen:
Met wat dit mogelijk heeft veroorzaakt en of ik nog wat in de instellingen moet veranderen?
De UTP kabel zat niet rechtstreeks op de p1aansluiting aangesloten maar via een speciale splitter.
Ben reuze benieuwd naar jullie reacties om dit probleem te tackelen.
Alvast bedankt
Met wat dit mogelijk heeft veroorzaakt en of ik nog wat in de instellingen moet veranderen?
De UTP kabel zat niet rechtstreeks op de p1aansluiting aangesloten maar via een speciale splitter.
Alvast bedankt
Ik zou het niet weten, alles waar je inlog mee zou kunnen omzeilen (zoals een rs232 aansluiting) is met SSA wachtwoord beveiligd.HyperBart schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:03:
[...]
@Daveth had jij hier nog iets over te zeggen? Ik kom deze palen nu al 3 keer tegen en MobilityPlus/M+ lijkt iets te doen waardoor actief wordt verhinderd dat je kan aanmelden. Wat kan dat zijn?
Je zou toch echt iets van een SSA wachtwoord zien te krijgen.
Het kan wel zijn als je een "slechte" firmware had (zoals een aantal in de 5.x.x serie) dan is de lader zo druk bezig met van alles dat hij zo goed als nergens meer op reageert en dat zie je dan vooral terug met inloggen.
Als je de mogelijkheid hebt om deze via een Backoffice te update zou ik dat zeker proberen.
Ik ben ook niet al wetend, maar een 101 heeft normaal niets met je loadbalancing te maken, dit heeft te maken dat de lader een DC lekstroom gemeten heeft.Kees16 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:
Beste forum leden,
Alvast bedankt
Dit komt behoorlijk vaak voor bij auto en meestal blijft het dan daar niet bij en word steeds erger tot dat al je zekeringen er uit klappen.
In dat geval is je auto kapot en moet de garage deze repareren, dit komt vaker voor dan je zou denken.
DC detectie gaan af en toe ook kapot en geven deze loze meldingen, dan zou deze vervangen moeten worden.
Zie wat google weergeeft
Alfen foutcode 101 betekent dat de laadpaal een DC-foutstroom van meer dan 6mA detecteert, wat duidt op een probleem met de aardlekbeveiliging (RCD). De oplossing hangt af van het probleem: als het bij één specifieke auto gebeurt, neem contact op met de autodealer; gebeurt het bij alle auto's, neem dan contact op met de serviceafdeling van je laadpaalleverancier, want het kan wijzen op een probleem met de laadpaal zelf (zoals een aardfout).
[ Voor 19% gewijzigd door Daveth op 08-12-2025 12:24 ]
Geen idee of dit een antwoord op mijn vraag was, maar ik heb helemaal niets ingesteld in de installer app, de paal is zo afgeleverd.V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:13:
Zie het 1e schermpje uit deze post
Zou je zo goed willen zijn dat aanpas-commando te delen met de naam van de entiteit erin, voor een HA-beginner? Ik wil wil vooralsnog alleen maar 'laden aan/uit' kunnen doen op mijn Alfen Eve Single S maar het duizelt me met parameters die ogenschijnlijk in aanmerking komen...V_ger schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:07:
@Kammikahet max aantal amperes is het enige wat ik aanpas. Als ik wil dat ie stop met laden zet ik dat op 0. Ik stuur geen andere parameters.
- sensor.alfen_active_power_total_socket_1
- sensor.alfen_current_total_socket_1
- number.alfen_max_station_current
- number.alfen_load_balancing_max_meter_current
- sensor.alfen_smart_meter_current_total
- sensor.alfen_current_n_socket_1
Volgens mij al wel eens gedeeld, maar dan nog een keer. Dit is de enige die nodig is om je laadpaal te sturen.roawser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:48:
[...]
Zou je zo goed willen zijn dat aanpas-commando te delen met de naam van de entiteit erin, voor een HA-beginner? Ik wil wil vooralsnog alleen maar 'laden aan/uit' kunnen doen op mijn Alfen Eve Single S maar het duizelt me met parameters die ogenschijnlijk in aanmerking komen...En kan ik ergens de beschrijving van al deze parameters cq api-documentatie vinden? De knowledgebase op alfen.com heeft wel de gebruikelijke manuals maar daar staat weinig technische beschrijving in.
- sensor.alfen_active_power_total_socket_1
- number.alfen_max_station_current
- number.alfen_load_balancing_max_meter_current
- sensor.alfen_smart_meter_current_total
- sensor.alfen_current_n_socket_1
number.aceXXXXXX_power_connector_max_current_socket_1
@Daveth Het gaat erom dat de PRC code die in de leaflet staat ook niet werkt, bij een password recovery krijgen ze ook "password incorrect" bij de ingave van de PRC codeDaveth schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:17:
[...]
Ik zou het niet weten, alles waar je inlog mee zou kunnen omzeilen (zoals een rs232 aansluiting) is met SSA wachtwoord beveiligd.
Je zou toch echt iets van een SSA wachtwoord zien te krijgen.
Het kan wel zijn als je een "slechte" firmware had (zoals een aantal in de 5.x.x serie) dan is de lader zo druk bezig met van alles dat hij zo goed als nergens meer op reageert en dat zie je dan vooral terug met inloggen.
Als je de mogelijkheid hebt om deze via een Backoffice te update zou ik dat zeker proberen.
1) Ofwel heeft M+ (backoffice) iets gedaan op de paal waardoor de endusers geen PRC meer kunnen doen? Kan dit? (ace installer getest)
2) Ofwel is het effectief de bug in de firmware 6.6.0+ ..., dat de PRC methode niet meer werkt, en je effectief moet updaten naar 7.2+ , hier zit namelijk een PRC fix in?
In de "ACE NG9 Backoffice Configuration Keys" is niets terug te vinden van de PRC. Voor zover ik weet kan een backoffice (of via ACE) hier niks aan veranderen. Dit is een ingebakken security feature vanuit de fabriek. Waar dus blijkbaar wel meer dan een jaar een bug op zatNoFate schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:50:
[...]
@Daveth Het gaat erom dat de PRC code die in de leaflet staat ook niet werkt, bij een password recovery krijgen ze ook "password incorrect" bij de ingave van de PRC code
1) Ofwel heeft M+ (backoffice) iets gedaan op de paal waardoor de endusers geen PRC meer kunnen doen? Kan dit? (ace installer getest)
2) Ofwel is het effectief de bug in de firmware 6.6.0+ ..., dat de PRC methode niet meer werkt, en je effectief moet updaten naar 7.2+ , hier zit namelijk een PRC fix in?
Via de backoffice kunnen ze ook een password reset doen, maar dan moeten ze zowel oud als nieuw paswoord meegeven. Dus dan kunnen ze evengoed gewoon het paswoord geven.
Maar ik vermoed dat M+ het paswoord voor zichzelf houdt? Want ja, je moest maar eens aanloggen op die laadpaal die op jouw eigendom hangt...
Mja , in principe is deze paal niet je eigendom... Ik heb ook een paal met Backoffice (geen M+) maar de paal is geleased en eigendom van de werkgever... Pas na 3 jaar is hij van ons...h2s schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:13:
[...]
In de "ACE NG9 Backoffice Configuration Keys" is niets terug te vinden van de PRC. Voor zover ik weet kan een backoffice (of via ACE) hier niks aan veranderen. Dit is een ingebakken security feature vanuit de fabriek. Waar dus blijkbaar wel meer dan een jaar een bug op zat![]()
Via de backoffice kunnen ze ook een password reset doen, maar dan moeten ze zowel oud als nieuw paswoord meegeven. Dus dan kunnen ze evengoed gewoon het paswoord geven.
Maar ik vermoed dat M+ het paswoord voor zichzelf houdt? Want ja, je moest maar eens aanloggen op die laadpaal die op jouw eigendom hangt...
In mijn woning wordt Niko Home Control gebruikt. Via mijn werkgever is vandaag een laadpaal geïnstalleerd (Alfen). Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan het domotica-systeem?k-jah schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:17:
Ik ben nog niet verder geraakt om de paal aan mijn domotica systeem te koppelen.
Nog steeds krijg ik in de software van de domitica “de activering is mislukt omdat de modbus-verbinding van je Alfen-systeem niet geactiveerd is”.
De elektricien had naast 5G6-kabel ook een datakabel voorzien. Deze datakabel loopt naar de kelder en komt daar toe op een patch panel (onder het patch panel is een switch gemoniteerd). De digitale meter staat ook in kelder. De elektricien had aangegeven dat de installateur van de laadpaal hiermee voldoende heeft om de laadpaal aan het domotica-systeem te koppelen.
De installateur van de laadpaal heeft echter de datakabel gebruikt om deze in de laadpaal in RJ11-poort te steken en de andere kant in de P1-poort van de digitale meter te pluggen. Dit was volgens hem de enige manier om aan 'load balancing' te kunnen doen. Dat hij de 'wireless bridge' van Niko hiervoor uit de P1-poort heeft getrokken en de energiebalans van de ganse woning niet meer werd gemeten was hij vergeten te zeggen...
Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan de Niko Home Control?
Is een splitter op P1-poort voldoende?
Moet de datakbel worden verbonden met RJ45-poort in laadpaal enerzijds en patch panel (en dan doorverbinden naar switch) anderzijds?
Of beiden (zowel kabel naar P1-poort als naar patch/switch)?
Beetje jammer, nu is de installatie gebeurd.BelgiumThomas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]
In mijn woning wordt Niko Home Control gebruikt. Via mijn werkgever is vandaag een laadpaal geïnstalleerd (Alfen). Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan het domotica-systeem?
De elektricien had naast 5G6-kabel ook een datakabel voorzien. Deze datakabel loopt naar de kelder en komt daar toe op een patch panel (onder het patch panel is een switch gemoniteerd). De digitale meter staat ook in kelder. De elektricien had aangegeven dat de installateur van de laadpaal hiermee voldoende heeft om de laadpaal aan het domotica-systeem te koppelen.
De installateur van de laadpaal heeft echter de datakabel gebruikt om deze in de laadpaal in RJ11-poort te steken en de andere kant in de P1-poort van de digitale meter te pluggen. Dit was volgens hem de enige manier om aan 'load balancing' te kunnen doen. Dat hij de 'wireless bridge' van Niko hiervoor uit de P1-poort heeft getrokken en de energiebalans van de ganse woning niet meer werd gemeten was hij vergeten te zeggen...
Moet de datakbel worden verbonden met RJ45-poort in laadpaal enerzijds en patch panel (en dan doorverbinden naar switch) anderzijds?
Ja je paal moet op ethernet hangen, dan kan jij je ding doen met Niko.
Als Niko de paal kan aansturen is de p1 niet meer nodig.
Voor de meeste installateurs is het het gemakkelijksg om de out of the box load balancing van Alfen te gebruiken en die baseert zich op het verkeer van de P1 poort.
Als jij geavanceerder via je domotica de laadpaal wil aansturen, dan zal je de kabel moeten gebruiken om er ethernet over te laten gaan.
Als je echt echt echt echt beide wilt gebruiken dan kan je de kabel ook nog splitsen want het P1 signaal heeft maar twee of vier aders nodig en ethernet 100 Mbit heeft er ook maar vier nodig.
Indien dit gewenst is zoek maar even op “splicen” in dit topic.
Gebruik de datakabel voor een ethernetvervinding en koop een homewizard dongle die je gebruikt voor load balancing..BelgiumThomas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]
In mijn woning wordt Niko Home Control gebruikt. Via mijn werkgever is vandaag een laadpaal geïnstalleerd (Alfen). Hoe krijg ik de laadpaal gekoppeld aan het domotica-systeem?
Load balancing hoeft niet met een kabel, de Alfen kan ook naar een homewizard p1 meter kijken.
Ik heb deze er nog tussen hangen: Niko 550-00640 Draadloze brug voor Niko Home Control (heb hiermee ook enkele draadloze zigbee bewegingssensoren gekoppeld).BelgiumThomas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:58:
[...]
Daarmee zit die aan de P1 poort, en de datakabel van de laadpaal gewoon in een switch op hetzelfde netwerk als de Home Control installatie.
Heb ik hier ook niet eens ergens gelezen dat je eigendom van de paal kan claimen wanneer deze op een sokkel staat? En dus niet wanneer deze aan de muur hangt?NoFate schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:24:
[...]
Mja , in principe is deze paal niet je eigendom... Ik heb ook een paal met Backoffice (geen M+) maar de paal is geleased en eigendom van de werkgever... Pas na 3 jaar is hij van ons...
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.3)
Hoe zou dit verschillen? Ik denk niet dat er ergens een parameter oid wordt aangepast.nujtrug schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:42:
[...]
Heb ik hier ook niet eens ergens gelezen dat je eigendom van de paal kan claimen wanneer deze op een sokkel staat? En dus niet wanneer deze aan de muur hangt?
Mijn paal is bij mij verhuis vorig jaar van muur naar sokkel verplaatst, zonder enige aanpassing (voor zover ik weet).
Dank voor de waarschuwing.V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:13:
Het topic is momenteel al 380+ pagina's. Moeilijk om nu net dat ene hieruit te halen.
Ik zal met de ace installer werken vanaf nu
Er werd afgelopen maand een Alfen Single S Line (E-flux backoffice / 1-fase installatie met loadbalancer via P1 splitter van Homewizard) bij mij geïnstalleerd en gekeurd. Gisteren poging 1 om mijn nieuwe wagen (Tesla Y) op te laden maar met weinig succes. Het laden start maar wordt telkens verbroken. In de app van mijn wagen krijg ik oa de meldingen:
- Communicatiefout
- AC-opladen niet mogenlijk
- Laadapparatuur niet gereed
In de Eve Connect app is er weinig zichtbaar.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
- Communicatiefout
Mijn glazen bol heeft slechte ontvangst vandaag. Als je nou eens zou beginnen met een logfile om te kijken wat de laadpaal jou vertelt...mathmos schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:07:
Er werd afgelopen maand een Alfen Single S Line (E-flux backoffice / 1-fase installatie met loadbalancer via P1 splitter van Homewizard) bij mij geïnstalleerd en gekeurd. Gisteren poging 1 om mijn nieuwe wagen (Tesla Y) op te laden maar met weinig succes. Het laden start maar wordt telkens verbroken. In de app van mijn wagen krijg ik oa de meldingen:
- Communicatiefout
Ik heb het even aan Gemini gevraagd en het ondertussen werkende gekregen. Probleem lag in enkele instellingen rond de Loadbalancing; en de P1 splitter die nog niet van stroom was voorzien. Toch bedankt om even mee te denken :-)
Juridisch gezien (NOTE:volgens de info van mijn werkgever) is de paal eigendom van jou op moment dat deze aan de wand hangt. deze valt dan namelijk onder de opstal verzekering van jou en dus het eigendom ook.nujtrug schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:42:
[...]
Heb ik hier ook niet eens ergens gelezen dat je eigendom van de paal kan claimen wanneer deze op een sokkel staat? En dus niet wanneer deze aan de muur hangt?
Op een sokkel is dit meer discutabel/ grijs gebied, maar als het op jouw grond gebied is zou je eigendom ook kunnen claimen.
Ik heb DKV (waar mijn werkgever contracten mee heeft) het eigendom op mail aan mij laten bevestigen zodat de installer (blue current) mijn ook alle inlogs en boekjes heeft gegeven.
Ik kan nu dus inprinciepe alles aanpassen, gezien ik ook geen support krijg op het koppelen aan een EMS (EVCC).
Mogelijk nuttige info voor dene of gene, zoniet negeer dit bericht
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 11-12-2025 11:56 ]
- leeg -
Ik heb met mijn P1 meter en de load balancing gedoe gehad met veel resets vanuit de watchdog van de webserver.mathmos schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:40:
Ik heb het even aan Gemini gevraagd en het ondertussen werkende gekregen. Probleem lag in enkele instellingen rond de Loadbalancing; en de P1 splitter die nog niet van stroom was voorzien. Toch bedankt om even mee te denken :-)
Na 5 pogingen is het dan gelukt om via myeve een firmware update erin te krijgen en lijkt de webserver ook actief te blijven.
- leeg -
Denk dat het inderdaad zinvol is om wat meer context te geven bij je vraag. Een logfile kan dan helpen, en er is nog meer wat je kunt doen. Als ik jou was zou ik beginnen met de letterlijke tekst uit je post eens in copilot of chatgpt te plakken. Met name de antwoorden van copilot geven al heel wat richting. Beude geven hoe dan ook antwoord op je vraag “waar dit aan kán liggen”. Als het dan nog niet is gelukt kun je misschien laten weten wat je al hebt gedaan om oorzaken uit te sluiten en/of een log meesturen.mathmos schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:07:
- Communicatiefout
Edit: ik zie dat mijn post te laat komt en dat je er al uit was
[ Voor 3% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 11-12-2025 13:53 ]
@Xistance , u leest mee?luigi87 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]
Juridisch gezien (NOTE:volgens de info van mijn werkgever) is de paal eigendom van jou op moment dat deze aan de wand hangt. deze valt dan namelijk onder de opstal verzekering van jou en dus het eigendom ook.
Op een sokkel is dit meer discutabel/ grijs gebied, maar als het op jouw grond gebied is zou je eigendom ook kunnen claimen.
Ik heb DKV (waar mijn werkgever contracten mee heeft) het eigendom op mail aan mij laten bevestigen zodat de installer (blue current) mijn ook alle inlogs en boekjes heeft gegeven.
Ik kan nu dus inprinciepe alles aanpassen, gezien ik ook geen support krijg op het koppelen aan een EMS (EVCC).
Jullie zijn echt fantastisch.
NL of BE? "Opstal verzekering" is precies eerder een term in NL, in BE spreken ze meer over brandverzekering.luigi87 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]
Juridisch gezien (NOTE:volgens de info van mijn werkgever) is de paal eigendom van jou op moment dat deze aan de wand hangt. deze valt dan namelijk onder de opstal verzekering van jou en dus het eigendom ook.
Ik ga me maar eens inlezen.
Zoekterm: Natrekking.
NL, vindt brandverzekering veel logischer, want ik heb niks op-stalXistance schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
[...]
Jullie zijn echt fantastisch.![]()
[...]
NL of BE? "Opstal verzekering" is precies eerder een term in NL, in BE spreken ze meer over brandverzekering.
Ik ga me maar eens inlezen.
en inderdaad zoek eens zoals @V_ger aangeeft op Natrekking! kom je nog meer info tegen
[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 11-12-2025 21:02 ]
- leeg -
Thx!V_ger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:58:
Zoekterm: Natrekking.
Helaas,luigi87 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:59:
[...]
NL, vindt brandverzekering veel logischer, want ik heb niks op-stal
en inderdaad zoek eens zoals @V_ger aangeeft op Natrekking! kom je nog meer info tegen
Er staat in mijn car policy met mijn werkgever dat de provider eigenaar blijft van de infrastructuur. Even gebeld met de juridische inlichtingen, en blijkbaar wint dat wel over de opstal/brandverzekering.
Ook al heb ik zelf geen contract met de provider, en enkel met mijn werkgever (in de vorm van een car policy)
Al vind ik het persoonlijk wel nog debatable waaronder het stukje valt. Voor mij valt het onder "Niet standaard installatie" - maar dat is kwestie van interpretatie vatbaar I guess.. (ik ben bevooroordeeld uiteraard)
Wat vinden jullie?6.5. Installatie
Voorafgaand aan de installatie, is het noodzakelijk dat de technische specificaties van de bestaande
elektrische voorzieningen op het thuisadres van de werknemer correct zijn doorgegeven door de
werknemer. *knip* zal contact opnemen met de werknemer om via telefoon een gedetailleerde
vragenlijst te overlopen. In uitzonderlijke situaties, kan er ook steeds een technische persoon worden
ingepland die de specifieke thuissituatie van de werknemer in kaart kan brengen.
Standaardinstallatie
Een standaardinstallatie voor een laadstation van 7,4 kW, 11 kW of 22 kW beperkt zich uitsluitend tot:
- de plaatsing van een laadstation met een enkele contactdoos tegen de muur (standaard) of op
paal (optie te betalen door de werknemer);
- de bekabeling tussen het laadstation en het elektrisch bord (max. 15 meter kabel waarvan de
sectie zal aangepast worden in functie van het vermogen van het laadstation);
- max. 15 meter opbouw met lichtgrijze buis (en max. diameter 25mm);
- max. 1 standaard muurdoorboring voor voedingskabel;
- keuring door een erkend controle organisme voor het deel van de elektrische installatie
verbonden met het laadstation.
De standaardinstallatie houdt in dat volgende voorwaarden vervuld zijn:
- een huishoudelijke elektrische installatie met aanwezigheid van een elektrische teller moet
bestaan;
- het laadstation moet zich in dezelfde (of aanpalende) ruimte en op dezelfde verdieping als het
elektrisch bord en/of de modem (op max 15 meter afstand) bevinden; en
- bij een installatie tegen de muur: het laadstation moet kunnen worden geplaatst met 4
aanhechtingspunten op een vlak en verticaal oppervlak.
Niet standaard installatie
Wanneer de werknemer wenst dat de installatie niet op een standaard manier gebeurt zijn de
meerkosten integraal voor de werknemer. Een niet standaard installatie kan o.a. (niet limitatief) zijn :
- een installatie op een andere plaats weg van de bestaande elektrische installatie
- een installatie op een paal
- bijkomende werken aan opritten, plantenperken, en tuinpaden
- een extra laadkabel (buiten de laadkabel die standaard bij de bedrijfswagen wordt geleverd)
De werknemer wordt na de installatie eigenaar van de bekabeling van de laadinfrastructuur. De
infrastructuur (laadstation en laadkabel voor het elektrisch voertuig) blijven eigendom van
*knip*
Verzwaring elektrische thuisinstallatie
Wanneer een elektrische installatie niet voldoende vermogen heeft, kan de werknemer een
verzwaring aanvragen bij de netbeheerder.
Een verzwaring van de elektrische installatie (het verhogen van het vermogen of het overschakelen
van een 1-fase naar een 3-fase elektrische aansluiting) is volledig ten koste van de werknemer.
@Xistance : doorduwen dat je de laatste firmware update wilt omdat je installateur bij de renovatie dit vereist want anders kan ie de paal niet in de domotica toevoegen, als ze dit niet willen aangeven dat je dan wel even amok gaat maken bij je werkgever of online. LinkedIn helpt daar ook heerlijk bij, zeker bij M+.
Mijn laadpaal accepteert momenteel enkel mijn laadpas (via mijn werkgever).
Mijn vrouw heeft nu ook een elektrische wagen en ik zou haar laadpas ook willen toevoegen zodat zij ook thuis kan laden. Kan ik dit zelf via de ace software? Of is er een andere manier?
Mijn vrouw heeft nu ook een elektrische wagen en ik zou haar laadpas ook willen toevoegen zodat zij ook thuis kan laden. Kan ik dit zelf via de ace software? Of is er een andere manier?
@Lesta Haar laadpas? Privé of ook een bedrijfswagen aka laadpasje van haar werk?
Als je laadpaal via het werk verrekent dan wil dat vaak zeggen dat ie aan een backend hangt.
Die backend kan zo ingesteld zijn dat ie alleen jouw pasje aanvaardt of hij kan ook semipubliek staan wat wil zeggen dat ie roaming (aka het aanvaarden van vreemde/andere laadpasjes van andere providers) accepteert.
Aan jou nu om uit te zoeken welk systeem je werkgever gebruikt en daar gepaste actie op te ondernemen.
Als je laadpaal via het werk verrekent dan wil dat vaak zeggen dat ie aan een backend hangt.
Die backend kan zo ingesteld zijn dat ie alleen jouw pasje aanvaardt of hij kan ook semipubliek staan wat wil zeggen dat ie roaming (aka het aanvaarden van vreemde/andere laadpasjes van andere providers) accepteert.
Aan jou nu om uit te zoeken welk systeem je werkgever gebruikt en daar gepaste actie op te ondernemen.
[ Voor 71% gewijzigd door HyperBart op 12-12-2025 11:05 ]
Ze is zelfstandige dus auto en laadpas op haar vennootschap.
Wel ja die actie is uitgezet, maar de reactiesnelheid bij de backend is bijzonder traag tot onbestaande... Dus ik wou het op een andere manier willen doen als dat kan
Wel ja die actie is uitgezet, maar de reactiesnelheid bij de backend is bijzonder traag tot onbestaande... Dus ik wou het op een andere manier willen doen als dat kan
MIsschien handig te melden welke backendprovider het is? Neem even aan dat het in de backendprovider ingesteld is.Lesta schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:59:
Ze is zelfstandige dus auto en laadpas op haar vennootschap.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 12-12-2025 12:44 ]
Het is natuurljjk altijd goed om je juridische mogelijkheden te kennen en ik volg de discussie met interesse. Maar de vraag is of het juridische eigendompad het meest effectief is om het wachtwoord in handen te krijgen (er van uit gaande dat dát je doel is). Het eigendomsrecht zou als voldoende argumentatie kunnen gelden op het moment dat er geen lease- of onderhoudscontract hebt. Echter op het moment dat je dat wél hebt, dan wordt het wat minder gemakkelijk. Immers naast het eigendomsrecht, zijn dan ook aanvullende voorwaarden van toepassing uit het lease- en/of beheercontract. Die zullen in de meeste gevallen eerder gericht zijn op control en risico-beheersing, dan op gebruikersvrijheid en flexibiliteit.Xistance schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:32:
[...]
[...]
Thx!
[...]
Helaas,
Er staat in mijn car policy met mijn werkgever dat de provider eigenaar blijft van de infrastructuur. Even gebeld met de juridische inlichtingen, en blijkbaar wint dat wel over de opstal/brandverzekering.
Ook al heb ik zelf geen contract met de provider, en enkel met mijn werkgever (in de vorm van een car policy)
Al vind ik het persoonlijk wel nog debatable waaronder het stukje valt. Voor mij valt het onder "Niet standaard installatie" - maar dat is kwestie van interpretatie vatbaar I guess.. (ik ben bevooroordeeld uiteraard)
[...]
Wat vinden jullie?
Ik zou het over een andere boeg gooien, namelijk over die van de de EveConnect app. Je kunt prima argumenteren dat die een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het gebruiksgenot van de Alfen Laadpaal. Net zoals dat bij de auto zelf ook geldt. Die app is er niet voor niets. En aangezien die app niet werkt zonder wachtwoord, zou je dát kunnen opvoeren als reden om het wachtwoord te willen hebben. En als men dan nóg moeilijk doet zou de volgende opmerking kunnen zijn dat de EveConnect app echt een eindgebruikersapp is die geen enkel risico vormt voor de beheerder van de laadpaal. Je hoeft er op dat moment natuurlijk niet bij te zeggen dat je van plan bent om datzelfde wachtwoord ook op de ACE Service installer te gebruiken.
Ik zou woorden als "ACE Service Installer", "MyEve" zorgvuldig vermijden om te voorkomen dat je in een beheerdiscussie terecht komt (wie is verantwoordelijk voor het beheer en wat is daarover in het contract afgesproken).
Je hoofddoel is immers om dat wachtwoord te krijgen en niet om juridisch gelijk te krijgen (tenzij je daar óók een kick uit krijgt). Vervolgens kun je zelf kijken of je het aandurft om het wachtwoord te gebruiken om beheertaken uit te voeren (met de bijbehorende risico's van dien). Ik geloof daarbij overigens dat de meeste lezers van dit topic op dat gebiied niet zo héél erg risico-mijdend zijn
Verloopt via Q8 Electric en daar de backoffice is 50five als ik me niet vergis.Inspired schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:43:
[...]
MIsschien handig te melden welke backendprovider het is? Neem even aan dat het in de backendprovider ingesteld is.
mijn hoofddoel is om minder capaiciteitstarief te betalen, dat loopt nu onnodig hoog op doordat ik de laadpaal niet dynamisch mag sturen. (of 't is te zeggen, ik mag het niet aanzetten, en laten aanzetten doen ze ook niet, been there done that.)NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:02:
[...]
Het is natuurljjk altijd goed om je juridische mogelijkheden te kennen en ik volg de discussie met interesse. Maar de vraag is of het juridische eigendompad het meest effectief is om het wachtwoord in handen te krijgen (er van uit gaande dat dát je doel is). Het eigendomsrecht zou als voldoende argumentatie kunnen gelden op het moment dat er geen lease- of onderhoudscontract hebt. Echter op het moment dat je dat wél hebt, dan wordt het wat minder gemakkelijk. Immers naast het eigendomsrecht, zijn dan ook aanvullende voorwaarden van toepassing uit het lease- en/of beheercontract. Die zullen in de meeste gevallen eerder gericht zijn op control en risico-beheersing, dan op gebruikersvrijheid en flexibiliteit.
Ik zou het over een andere boeg gooien, namelijk over die van de de EveConnect app. Je kunt prima argumenteren dat die een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het gebruiksgenot van de Alfen Laadpaal. Net zoals dat bij de auto zelf ook geldt. Die app is er niet voor niets. En aangezien die app niet werkt zonder wachtwoord, zou je dát kunnen opvoeren als reden om het wachtwoord te willen hebben. En als men dan nóg moeilijk doet zou de volgende opmerking kunnen zijn dat de EveConnect app echt een eindgebruikersapp is die geen enkel risico vormt voor de beheerder van de laadpaal. Je hoeft er op dat moment natuurlijk niet bij te zeggen dat je van plan bent om datzelfde wachtwoord ook op de ACE Service installer te gebruiken.
Ik zou woorden als "ACE Service Installer", "MyEve" zorgvuldig vermijden om te voorkomen dat je in een beheerdiscussie terecht komt (wie is verantwoordelijk voor het beheer en wat is daarover in het contract afgesproken).
Je hoofddoel is immers om dat wachtwoord te krijgen en niet om juridisch gelijk te krijgen (tenzij je daar óók een kick uit krijgt). Vervolgens kun je zelf kijken of je het aandurft om het wachtwoord te gebruiken om beheertaken uit te voeren (met de bijbehorende risico's van dien). Ik geloof daarbij overigens dat de meeste lezers van dit topic op dat gebiied niet zo héél erg risico-mijdend zijn
Dat dynamisch sturen doe ik het liefst met evcc, of alternatief.
Dus ik ben mijn opties wat aan het overlopen wat kan en niet kan, maar hoe het nu zit laat ik geen maanden meer toe. Ofwel haal ik juridisch mijn doel binnen, ofwel komen ze 'm maar afbreken en koop ik ergens zelf wel eentje. Ik betaal 650€ capaciteitstarief / jaar voor werkelijk geen enkele goeie reden.
myEve.. Ook al onrechtstreeks aan gedacht, maar ook daar, njet. "we hebben een eigen oplossing kijk!" maar natuurlijk wel nog even opnieuw langs de kassa passeren.
NEt om dat te vermijden heb ik de laadstroom thuis beperkt tot 3.5kW. En dat kan ik gewoon instellen in de auto en via de app. Maar thuis is dat gewoon altijd 3.5kW, en met de app van Jedlix stuurt die de auto aan om zo veel mogelijk 's nachts te laden in de winter, en overdag in de zomer.Xistance schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:15:
[...]
mijn hoofddoel is om minder capaiciteitstarief te betalen, dat loopt nu onnodig hoog op doordat ik de laadpaal niet dynamisch mag sturen. (of 't is te zeggen, ik mag het niet aanzetten, en laten aanzetten doen ze ook niet, been there done that.)
Dat dynamisch sturen doe ik het liefst met evcc, of alternatief.
Dus ik ben mijn opties wat aan het overlopen wat kan en niet kan, maar hoe het nu zit laat ik geen maanden meer toe. Ofwel haal ik juridisch mijn doel binnen, ofwel komen ze 'm maar afbreken en koop ik ergens zelf wel eentje. Ik betaal 650€ capaciteitstarief / jaar voor werkelijk geen enkele goeie reden.
myEve.. Ook al onrechtstreeks aan gedacht, maar ook daar, njet. "we hebben een eigen oplossing kijk!" maar natuurlijk wel nog even opnieuw langs de kassa passeren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb problemen met het unlocken van de socket van mijn laadpaal.
Ik gebruik sinds kort EVCC.
Om EVCC te kunnen gebruiken moest ik de load balancing optie naar Energy Management System zetten (modbus). Dat ging goed en ook EVCC werkt goed, maar wat ik ook doe de socket geeft de kabel niet vrij.
Mijn setup is vrij eenvoudig: een Alfen Eve Single S-Line (socket versie) met EVCC en als backoffice Tap. Ik heb overigens een Enyaq als EV.
Of ik nu vanuit de auto de laadsessie stop, of vanuit de laadpaal door de RFID tag aan te bieden, ik kan de kabel niet loshalen. Enige wat werkt is via het portal van Tap een geforceerde unlock te doen.
In de Alfen staat de Disconnect Action op “Abort Unlock”.
Iemand die dit herkent en een oplossing weet?
Om EVCC te kunnen gebruiken moest ik de load balancing optie naar Energy Management System zetten (modbus). Dat ging goed en ook EVCC werkt goed, maar wat ik ook doe de socket geeft de kabel niet vrij.
Mijn setup is vrij eenvoudig: een Alfen Eve Single S-Line (socket versie) met EVCC en als backoffice Tap. Ik heb overigens een Enyaq als EV.
Of ik nu vanuit de auto de laadsessie stop, of vanuit de laadpaal door de RFID tag aan te bieden, ik kan de kabel niet loshalen. Enige wat werkt is via het portal van Tap een geforceerde unlock te doen.
Er was hier nog iemand (of heb jij de vraag dubbel gepost?japie101 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:48:
Zou het met evcc te maken hebben?
Ik vermoed van niet, anders zouden ook laders in een SCN (van Alfen zelf) er ook last van hebben toch?
Het enige dat evcc doet richting de Alfen is een maximum current en 1P3P doorgeven. Dat lijkt me hier niet aan gerelateerd…
Ik heb een vaste kabel, dus kan je niet verder helpen helaas.
Het enige dat evcc doet richting de Alfen is een maximum current en 1P3P doorgeven. Dat lijkt me hier niet aan gerelateerd…
Ik heb een vaste kabel, dus kan je niet verder helpen helaas.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Neen ik zou ook denken van niet maar je weet maar nooit.
Ik heb eerstdaags een Alfen met socket staan en kan dan wel even testen maar @japie101 zonder logs gaan we er niet verder aan geraken vrees ik. Kijk/citeer de andere Tweaker eens en kijk wat gemeenschappelijk en verschillend is bij mensen bij wie het wel werkt.
Ik heb eerstdaags een Alfen met socket staan en kan dan wel even testen maar @japie101 zonder logs gaan we er niet verder aan geraken vrees ik. Kijk/citeer de andere Tweaker eens en kijk wat gemeenschappelijk en verschillend is bij mensen bij wie het wel werkt.
Volgens mij zit je op de goede weg met de "disconnect action". Ik zou overwegen om die op "optie 4" te zetten (abort unlock when offline). Daarna de laadpaal herstarten. Klinkt misschien niet helemaal logisch, maar ik vermoed dat dit het probleem gaat oplossen.japie101 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:48:
P.S. ik ben er van uit gegaan dat je de laatste versie van de ACE service installer hebt gebruikt en op firmware 7.3 zit. Als je andere versies gebruikt zou de benaming van de opties bij "disconnect action" anders kunnen zijn. Laat even weten of het gelukt is.
Ik heb al een aantal jaar een Alfen Single line pro met Eneco. Sinds deze week laadt de paal mijn auto niet meer op. De pas wordt goed gelezen en de auto ziet dat een kabel is aangesloten. Op het schermpje van de laadpaal blijft staan 'Sluit auto aan'.
Ik heb de paal opnieuw opgestart door in de meterkast het stroom er even af te halen, maar dat heeft niet geholpen. In het Eneco portaal is de status van de paal 'online'. Mijn auto laadt op een andere AC-paal wel goed op.
Is er nog iets dat ik zelf kan controleren of is dit een fysiek probleem met de paal en moet er iemand voor komen?
Ik heb de paal opnieuw opgestart door in de meterkast het stroom er even af te halen, maar dat heeft niet geholpen. In het Eneco portaal is de status van de paal 'online'. Mijn auto laadt op een andere AC-paal wel goed op.
Is er nog iets dat ik zelf kan controleren of is dit een fysiek probleem met de paal en moet er iemand voor komen?
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Zie paar berichten terug met laadkabel en CP adertjeP_de_B schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:08:
Ik heb al een aantal jaar een Alfen Single line pro met Eneco. Sinds deze week laadt de paal mijn auto niet meer op. De pas wordt goed gelezen en de auto ziet dat een kabel is aangesloten. Op het schermpje van de laadpaal blijft staan 'Sluit auto aan'.
Dank voor je snelle reactie. Ik heb blijkbaar een abonnement (ik heb de laadpaal privé overgenomen) waarbij een monteur langs kan komen. Ik zal met Eneco contact opnemen.Daveth schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:09:
[...]
Zie paar berichten terug met laadkabel en CP adertje
Zit dan niet in je paal maar in je laadkabel, als het kan probeer een andere laadkabel om dit te testen.P_de_B schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:48:
[...]
Dank voor je snelle reactie. Ik heb blijkbaar een abonnement (ik heb de laadpaal privé overgenomen) waarbij een monteur langs kan komen. Ik zal met Eneco contact opnemen.
Snap ik hoor, maar ik heb een paal met een vaste kabel.Heinemancp schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:54:
[...]
Zit dan niet in je paal maar in je laadkabel, als het kan probeer een andere laadkabel om dit te testen.
Iemand een idee waarom ik mijn Alfen Eve single pro line maar niet op de wifi krijg? Hij hangt aan de backoffice van Eneco, heeft dat er iets mee te maken?
Heb zojuist een accespoint zo ongeveer naast de laadpaal gezet omdat ik dacht dat het misschien aan de verbinding lag maar dat lijkt het ook niet te zijn…
/f/image/eSesLyzBmk0gCp4yiAAXohj0.png?f=fotoalbum_large)
Heb zojuist een accespoint zo ongeveer naast de laadpaal gezet omdat ik dacht dat het misschien aan de verbinding lag maar dat lijkt het ook niet te zijn…
/f/image/eSesLyzBmk0gCp4yiAAXohj0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6DWQjEx1rDQcyowS4nr6CA1b.jpg?f=fotoalbum_large)