[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:05
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:47:
Onze paal stond voordien semi-publiek... niet zichtbaar maar wel bruikbaar door andere kaarthouders.

Vraag me dus af of hij nog steeds semi-publiek staat... moet nog eens aan vrienden vragen om te komen testen of laden voor hun nog lukt.
Hier staat hij ook semi publiek, want ik laad er nog steeds aan als publieke gebruiker , dat werkt nog ;-)
De backoffice / Dieteren kaart gebruikt mijn vrouwtje

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 21-01-2026 22:00 ]

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-02 14:07
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Waar voeg je ze toe? Via ACE ? Of ergens in de portal van de backoffice zelf? Want die optie heb ik niet in de backoffice
In de backoffice applicatie…

Voordat ik het backoffice activeerde op mijn laadpaal kon dat keurig via de MyEve applicatie. De backoffice dwingt een aantal settings af en daaronder ook de instelling dat de approval van laadpassen via de backoffice verloopt.

Ik kom voor hetbackoffice ook prima mijn toegangssleutel gebruiken als rfid, sinds het backoffice moet het een laadpasnummer zijn. Ik gebruik altijd de laadpas van de baas maar heb voor buitenland een plugsurfing kaart (gratis) en die heb ik als “gratis kaart” toegevoegd in de portal..

Je zou eens kunnen proberen te experimenteren met het terugzetten van de instellingen in de laadpaal maar ik vermoed dat je backoffice dan omvalt.

Heb je dit backoffice “via de zaak” ? En is de paal van jou of van de baas ?

• NoFate
helm71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:00:
[...]

In de backoffice applicatie…

Voordat ik het backoffice activeerde op mijn laadpaal kon dat keurig via de MyEve applicatie. De backoffice dwingt een aantal settings af en daaronder ook de instelling dat de approval van laadpassen via de backoffice verloopt.

Ik kom voor hetbackoffice ook prima mijn toegangssleutel gebruiken als rfid, sinds het backoffice moet het een laadpasnummer zijn. Ik gebruik altijd de laadpas van de baas maar heb voor buitenland een plugsurfing kaart (gratis) en die heb ik als “gratis kaart” toegevoegd in de portal..

Je zou eens kunnen proberen te experimenteren met het terugzetten van de instellingen in de laadpaal maar ik vermoed dat je backoffice dan omvalt.

Heb je dit backoffice “via de zaak” ? En is de paal van jou of van de baas ?
De backoffice heb ik nodig voor de andere auto... Maar wil ook idd privé laden... In onze backoffice kan ik geen pasjes toevoegen...

Als jij privé laad, zie je dan kosten ergens wat het normaal zou gekost hebben?

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb hen gemailed met de vraag waarom ik m'n eigen laadpaal niet meer zie in de app... en nog steeds geen antwoord. Niet echt een goede ervaring met hen tot hiertoe.
ik had direct antwoord, op de map zie je dus alleen maar de publieke punten, je eigen laadpaal dus ook niet...
Heb ondertussen een extra dieteren laadpas besteld, grapje kost 20€ , jammer dat je geen eigen pasjes in de EVC portal kan toevoegen.. want technisch zou dat perfect moeten kunnen

• helm71
NoFate schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:07:
[...]

De backoffice heb ik nodig voor de andere auto... Maar wil ook idd privé laden... In onze backoffice kan ik geen pasjes toevoegen...

Als jij privé laad, zie je dan kosten ergens wat het normaal zou gekost hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70XNvh2iCjjI2iJerEM0J65kCwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG2KerPRaTLLGTqEMVeNX0wS.jpg?f=fotoalbum_large

Half. Alle sessies worden gelogd in het portal van bluecurrent en daarin wordt de gebruikte laadpas vermeld. Als het een “gratis” laadpas is dan staat er dus geen vergoeding. De geladen hoeveelheid staat er wel en ook het tarief dat ik heb ingesteld (vast tarief dat voor alle laadsessies geld zolang ik het niet verander). Dit is ook downloadbaar in de online portal, als ik dat zou doen hoef ik die twee kolommen maar te vermenigvuldigen.

Bovenstaand is een voorbeeld van een laadsessie van onze eigen auto (van mijn vrouw, niet de leasebak)

• NoFate
helm71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

Half. Alle sessies worden gelogd in het portal van bluecurrent en daarin wordt de gebruikte laadpas vermeld. Als het een “gratis” laadpas is dan staat er dus geen vergoeding. De geladen hoeveelheid staat er wel en ook het tarief dat ik heb ingesteld (vast tarief dat voor alle laadsessies geld zolang ik het niet verander). Dit is ook downloadbaar in de online portal, als ik dat zou doen hoef ik die twee kolommen maar te vermenigvuldigen.

Bovenstaand is een voorbeeld van een laadsessie van onze eigen auto (van mijn vrouw, niet de leasebak)
Merci, snap nog altijd niet dat ik zelf een mifare tag kan doorgeven, want meer dan het doorgeven van de tag of sn van de kaart is voldoende, moet persé een kaart van hun zijn , ppff

nuja, besteld, maar beetje zonde :)

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-02 16:37
flupp schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Dit zou mij niet verwonderen als zoiets van firmwareversie 6.6.2 afkomstig is? Daar maakte ik een ander enigszins gelijkaardig fenomeen mee mee, dat er telkens op neerkwam dat de kabel zogezegd werd uitgetrokken, terug zogezegd werd ingeplugd, en vervolgens een fout als dat het laden zogezegd niet startte. Dit terwijl ik de kabel niet eens had aangeraakt.

Dit fenomeen was helemaal weg eens ik had geupgrade naar 7.3.0.

Met die 6.6.2 kwam ik vreemde dingen tegen.
Ik draai zelf op het moment al een tijdje 7.3.0 Ik heb ondertussen EVCC draaien op de achtergrond maar alsnog lijkt me dit gedrag niet heel bijvoordelijk ik ga nog even verder zoeken.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-02 11:24
Tunestwo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Ik draai zelf op het moment al een tijdje 7.3.0 Ik heb ondertussen EVCC draaien op de achtergrond maar alsnog lijkt me dit gedrag niet heel bijvoordelijk ik ga nog even verder zoeken.
Ik moet intussen ook terugkomen op mijn bewering dat mijn 6.6.2 probleem nooit nog voorkwam bij mijn 7.3.0. Want voorzover ik het kan zien, had ik vannacht opnieuw een virtuele ont- en aankoppeling. Dit zie ik omdat ik met mijn domotica de laadpaal-status bijhoud in een log. Maar dan toch is dit heel wat minder frekwent met de 7.3.0 dan voorheen met de 6.6.2.

Misschien, als je ook de mogelijkheid hebt om de laadpaalstatus te loggen, kun je eens kijken wat er tijdens zo’n stop/startgebeurtenis van jou gebeurt met (de waardes van) de laadpaalstatus. Ik denk zo’n beetje dat hetgeen er bij jou gebeurt ook iets gelijkaardigs kan zijn als hetgeen ik voorheb.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:55:
[...]
Hier staat hij ook semi publiek, want ik laad er nog steeds aan als publieke gebruiker , dat werkt nog ;-)
De backoffice / Dieteren kaart gebruikt mijn vrouwtje
Het antwoord van D'Ieteren is dat de laadpaal niet publiek staat (tja, stond hij voordien ook niet) en dat je daarvoor een ander abonnement nodig hebt (vermoedelijk extra langs de kassa passeren). Ik heb dus nogmaals geinformeerd naar het concept "semi-publiek"... uiteindelijk gebruiken ze dezelfde backoffice als de vorige leverancier dus ik zie niet in waarom het nu niet zou kunnen.

Of iemand anders met een laadpas kan laden heb ik nog niet kunnen testen... even wachten tot ik eens bezoek met een EV heb. Heb de vraag trouwens ook doorgegeven aan D'Ieteren of dat nog zou kunnen.

PS. M'n ticket was al afgesloten als "opgelost"... ik haat bedrijven die voor mij gaan bepalen wanneer iets is opgelost of niet.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik wil binnenkort een Alfen Single S-Line of Pro-line aanschaffen via Marktplaats. Is er nog iets waar ik op moet letten bij de aanschaf? Bij de installatie komt er ook een RJ45 kabel richting de laadpaal. Is dat genoeg om load balancing en laden op zonnestroom te realiseren? Het is me niet helemaal duidelijk hoe deze laadpaal p1 info binnenkrijgt.

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:10

theo66

NIBE S1155-6

stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:42:
Ik wil binnenkort een Alfen Single S-Line of Pro-line aanschaffen via Marktplaats. Is er nog iets waar ik op moet letten bij de aanschaf? Bij de installatie komt er ook een RJ45 kabel richting de laadpaal. Is dat genoeg om load balancing en laden op zonnestroom te realiseren? Het is me niet helemaal duidelijk hoe deze laadpaal p1 info binnenkrijgt.
- Wachtwoorden
- Welke opties of licenties zijn erbij
Het beste is twee utp kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1/loadbalancing

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:48

Pierik

I'll be back!!!

Hallo,

Ik heb al even gezocht maar helaas nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een Alfen eve single pro-line laadpaal, ik heb zelf via de ACE Installer de firmware bijgewerkt naar de laatste versie (7.3.0-4377), ik heb ook de laatste versie van de ACE installer geïnstalleerd staan. Ik heb de laadpaal al een jaar of 6 in bezit en d.m.v. het splitten van de p1 kabel heb ik hem op het netwerk aangesloten.

Nu het probleem. Ik wil switchen van backoffice (zit nu bij evcompany maar wil overstappen naar TAP electric.) Volgens het stappenplan zou je hiervoor gebruik kunnen maken van de Tap Electric backoffice preset in de ACE Installer. Echter is die lijst bij mij leeg. Ik heb begrepen dat de lijst met presets normaal gesproken automatisch gedownload zou moeten worden maar dat gebeurd dus niet.

Ik heb de ace installer ook nog op een andere laptop geïnstalleerd maar daar gebeurd hetzelfde. Als ik kies voor check for updates (terwijl ik verbonden ben met de laadpaal) komt de melding dat ik up to date ben.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik de presets toch binnen krijg? Via de My Eve app zie ik overigens wel de juiste presets maar ik doe dit soort dingen het liefst via de ACE installer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae4IYf8Dtn5TwkXRFZnMGEfgVdw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TmLYZTargj15eTQCG0NaMx1x.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJgzTNFnxdm205qo4vZ-1O5V9-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3kEpHVIOTAeIT80CI4ABno6.jpg?f=fotoalbum_large

Iracing Profiel

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
theo66 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:53:
[...]

- Wachtwoorden
- Welke opties of licenties zijn erbij
Het beste is twee utp kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1/loadbalancing
p1 gaat toch over een 6-aderige kabel? Een RJ11? Bij mij komt de paal in de tuin, ver van de meterkast af. Ik lees in de docs wel iets over uitlezen van een homewizard P1 meter. Of doel jij op het 'tunnelen' van het P1 signaal over UTP o.i.d.?

• helm71
stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:27:
[...]

p1 gaat toch over een 6-aderige kabel? Een RJ11? Bij mij komt de paal in de tuin, ver van de meterkast af. Ik lees in de docs wel iets over uitlezen van een homewizard P1 meter. Of doel jij op het 'tunnelen' van het P1 signaal over UTP o.i.d.?
P1 is 4 aders… 100mb netwerk ook.. utp is 8 aders, dus splitsen kan.

Maar als je toch draad moet leggen zou ik er gewoon twee leggen..

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:27:
[...]

P1 moet je op Alfen idd met 4 aders RJ11 aansluiten. De afstand die je kan overbruggen is beperkt. Ik gebruik zelf een P1 splitter van cedel, specifiek voor Alfen. Ze hebben ook oplossingen voor langere afstanden.
Het kan met 1 utp kabel die je splitst (dit forum staat er vol mee) maar als je toch bezig bent is 2 kabels handiger.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 15:48
Pierik schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:10:
Hallo,

Ik heb al even gezocht maar helaas nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een Alfen eve single pro-line laadpaal, ik heb zelf via de ACE Installer de firmware bijgewerkt naar de laatste versie (7.3.0-4377), ik heb ook de laatste versie van de ACE installer geïnstalleerd staan. Ik heb de laadpaal al een jaar of 6 in bezit en d.m.v. het splitten van de p1 kabel heb ik hem op het netwerk aangesloten.

Nu het probleem. Ik wil switchen van backoffice (zit nu bij evcompany maar wil overstappen naar TAP electric.) Volgens het stappenplan zou je hiervoor gebruik kunnen maken van de Tap Electric backoffice preset in de ACE Installer. Echter is die lijst bij mij leeg. Ik heb begrepen dat de lijst met presets normaal gesproken automatisch gedownload zou moeten worden maar dat gebeurd dus niet.

Ik heb de ace installer ook nog op een andere laptop geïnstalleerd maar daar gebeurd hetzelfde. Als ik kies voor check for updates (terwijl ik verbonden ben met de laadpaal) komt de melding dat ik up to date ben.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik de presets toch binnen krijg? Via de My Eve app zie ik overigens wel de juiste presets maar ik doe dit soort dingen het liefst via de ACE installer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwste service installer al gedownload?
Bij opstarten kan je kiezen voor "downloaden presets" incl het aantal nieuwe die beschikbaar zijn. Mogelijk dat een huisgebonden / laptop verbonden Firewall het contact met de ftp-omgeving van de presets tegenhoud?

• VidaR-9
  • Laatst online: 23:30
Hier is de Alfen Pro voor de tweede keer in paar maanden “stuk”. Vorige keer gebeurde dat na wat elektriciteit werkzaamheden, toen is er een zekering vervangen. Nu is weer de stroom er even afgeweest en toen de stroom erop is alles op zwart gegaan, dus vermoed hetzelfde issue.

Zijn de palen hier gevoelig voor? Ik heb nog nooit apparatuur gehad die stuk ging door zoiets.

• r2504
theo66 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:31:
[...]
P1 moet je op Alfen idd met 4 aders RJ11 aansluiten. De afstand die je kan overbruggen is beperkt. Ik gebruik zelf een P1 splitter van cedel, specifiek voor Alfen. Ze hebben ook oplossingen voor langere afstanden.
Het kan met 1 utp kabel die je splitst (dit forum staat er vol mee) maar als je toch bezig bent is 2 kabels handiger.
Waarom ligt iedereen toch te prutsen met die P1 kabel en splitters... gebruik de kabel gewoon voor ethernet (geen afstand of stabiliteitsproblemen) en koop je een Homewizard P1 meter (welke je kan vinden voor 25 euro).

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:47
r2504 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Waarom ligt iedereen toch te prutsen met die P1 kabel en splitters... gebruik de kabel gewoon voor ethernet (geen afstand of stabiliteitsproblemen) en koop je een Homewizard P1 meter (welke je kan vinden voor 25 euro).
En je load balancing dan?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

La1974 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:37:
[...]

En je load balancing dan?
Dat kan ook via HomeWizard P1 via LAN. Dan komt je P1 signaal via je homewizard dongle, en niet meer via de P1 poort.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Wellicht omdat het overgrote deel van de Alfen laadpalen door een laadpaal-leverancier worden geinstalleerd, en die sluiten standaard geen LAN poort aan want de communicatie verloopt via het mobiele netwerk. Zelfs een P1 kabel aansluiten doen ze vaak alleen als de P1 poort op je meter vrij is, en de afstand niet langer dan X meter.
Een CAT5E kabel splitten in 100M Ethernet en de overige aders gebruiken voor de P1 poort is er al helemaal niet bij.
Als je achteraf toch vanaf je eigen netwerk met de paal wilt babbelen, zal je iets moeten verzinnen, want je leverancier doet verder niks meer, voor hun werkt de paal naar behoren.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59

YJB

[...]

Tja, je introduceert toch weer 2 extra "potential points of failure" wifi en je HW P1 meter. Dus ik zie het als een prima workaround als je niet anders kan, maar anders heeft mijn voorkeur toch echt gewoon een directe P1 verbinding.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:48

Pierik

I'll be back!!!

Heinemancp schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Nieuwste service installer al gedownload?
Bij opstarten kan je kiezen voor "downloaden presets" incl het aantal nieuwe die beschikbaar zijn. Mogelijk dat een huisgebonden / laptop verbonden Firewall het contact met de ftp-omgeving van de presets tegenhoud?
Jep de nieuwste ACE Installer staat er op (versie 4.1.0-408 in ieder geval). Het probleem is dus dat die vraag voor het downloaden van de laatste updates niet komt. Ik heb geen firewall thuis waar verkeer naar buiten mee wordt tegen gehouden.

Maar het is dus geen bekend probleem?

Iracing Profiel

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:56
YJB schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Tja, je introduceert toch weer 2 extra "potential points of failure" wifi en je HW P1 meter. Dus ik zie het als een prima workaround als je niet anders kan, maar anders heeft mijn voorkeur toch echt gewoon een directe P1 verbinding.
Inderdaad. Ik slaag er niet in de Homewizard te koppelen. Alles zit op hetzelfde thuisnetwerk. Ik heb connectie met de laadpaal via de ACE installer (laptop) en apps, en ik zie de data in de Homewizard app. Maar ik krijg geen data van de Homewizard dongle binnen in de Alfen. Hij is met ACE installer wel geconfigureerd zoals het moet (volgens eerdere posts), heeft zelf het juiste IP adres ingevuld, enz.. iemand een suggestie?

• Heinemancp
  • Laatst online: 02-02 15:48
LDhondt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Inderdaad. Ik slaag er niet in de Homewizard te koppelen. Alles zit op hetzelfde thuisnetwerk. Ik heb connectie met de laadpaal via de ACE installer (laptop) en apps, en ik zie de data in de Homewizard app. Maar ik krijg geen data van de Homewizard dongle binnen in de Alfen. Hij is met ACE installer wel geconfigureerd zoals het moet (volgens eerdere posts), heeft zelf het juiste IP adres ingevuld, enz.. iemand een suggestie?
Homewizzard api aangezet?
Kan je zelf bij het ip adres / json uitput van de homewizzard?
Of eerst updaten, dat moest ik doen voordat het werkte.

• Trent
  • Laatst online: 31-01 20:30
Ik raak er na uren proberen niet helemaal uit met de Modbus config. Ik gebruik deze pdf als basis.
Enkel de eerste werkt. Register 390 heeft een "note" in de PDF en die werkt inderdaad niet. Maar de overige zouden moeten werken. Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is tussen 374 en 390 moet voorstellen maar zonder de data kan ik dat niet uitvissen. Heeft iemand anders deze puzzel al gelegd :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# Delivered to the car (kWh)
      - name: "Alfen Energy Delivered (car)"
        slave: 1
        address: 374
        input_type: holding
        data_type: float64
        scale: 0.001
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

# Consumed from grid/panel (kWh)
      - name: "Alfen Energy Consumed (grid)"
        address: 390
        data_type: uint64

# --- PHASE L1 ---
      - name: "Alfen Energy Delivered L1"
        address: 378
        precision: 3
        unit_of_measurement: "Wh"

# --- PHASE L2 ---
      - name: "Alfen Energy Delivered L2"
        address: 382
        precision: 3

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

LDhondt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Zit je LAN en je WLAN in hetzelfde ethernet segment ? Zelfde IP Adres reeks ? Alfen heeft een zeer magere IP Stack aan boord, die niet zo heel goed met verschillende netwerken overweg kan

• LDhondt
Heinemancp schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Homewizzard api aangezet?
Kan je zelf bij het ip adres / json uitput van de homewizzard?
Of eerst updaten, dat moest ik doen voordat het werkte.
Api staat aan, zelfde ip range, ik kan zelf bij het ip adres van homewizard. Zowel laadpaal als homewizard in laatste versie.

• LDhondt
DaRealRenzel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Zit je LAN en je WLAN in hetzelfde ethernet segment ? Zelfde IP Adres reeks ? Alfen heeft een zeer magere IP Stack aan boord, die niet zo heel goed met verschillende netwerken overweg kan
Thanks. Ja, zeldfde ip adres range, zelfde segment. Alles al eens herstart, homewizard al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd, ...

• r2504
YJB schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Alsof een P1 splitter en soms langere afstanden geen "point of failures" zijn... voor mij werkt de HW P1 perfect en heb er nog nooit een probleem mee gehad.

• r2504
LDhondt schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Api staat aan, zelfde ip range, ik kan zelf bij het ip adres van homewizard. Zowel laadpaal als homewizard in laatste versie.
En wat krijg je als je in je browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeeft ?

Trouwens in de ACE installer moet je zelfs het adres van de HW P1 meter niet ingeven... hij vindt die normaal zelf.

Wat zie je trouwen in je log van je Alfen ?

• LDhondt
r2504 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:38:
[...]

En wat krijg je als je in je browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeeft ? Zal ik volgende week eens proberen (ben nu op skireis)

Trouwens in de ACE installer moet je zelfs het adres van de HW P1 meter niet ingeven... hij vindt die normaal zelf. Inderdaad, vindt hij zelf.

stuur ik volgende week: uit het hoofd:
om de 5 minuten 2 boodschappen op zelfde moment:
Hw P1 api enabled
Hw P1 api disabled

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:24
Heb nu 2 jaar een Alfen hier, en dit ging altijd vrij goed. Maar de laatste tijd blijft hij heel vaak hangen in de status "Load Balancing Forced Off". Dit gebeurd vaak als andere grootverbruikers ook actief zijn zoals boiler en warmtepomp.

Het laden van de auto wordt niet direct gestart. Maar als eenmaal het laden is gestart, dan maakt het niet meer uit als de boiler en warmtepomp weer tegelijk draaien.

Wat gaat hier mis? Heb 3 fases van 25A.
- Max Station current = 25A.
- Max Allowed Phaes = 3
- Load Balancing Data Source = Meter (P1 werkt)
- Load Balancing DSMR/SMR interface = Serial
- Load Balanding Enable Phase Switching = Enabled
- Load Balancing Max Meter Current = 25A
- Load Balancing Mode = uitgegrijsd (maar in ACE stond deze volgens mij wel goed ingesteld)
- Load Balanding Phase Connection = L1,L2,L3
- Load Balancing Received Measurements = Include Charging Ev
- Load Balancing Safe Current = 5A
- License Active Loadbalancing = Aan
- License Static Loadbalancing = uit
- Status Code Socket 1 = Load Balancing Forced Off

Iemand een idee wat fout kan zijn?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:42
JP1980 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:45:
Heb nu 2 jaar een Alfen hier, en dit ging altijd vrij goed. Maar de laatste tijd blijft hij heel vaak hangen in de status "Load Balancing Forced Off". Dit gebeurd vaak als andere grootverbruikers ook actief zijn zoals boiler en warmtepomp.

Het laden van de auto wordt niet direct gestart. Maar als eenmaal het laden is gestart, dan maakt het niet meer uit als de boiler en warmtepomp weer tegelijk draaien.

Wat gaat hier mis? Heb 3 fases van 25A.
- Max Station current = 25A.
- Max Allowed Phaes = 3
- Load Balancing Data Source = Meter (P1 werkt)
- Load Balancing DSMR/SMR interface = Serial
- Load Balanding Enable Phase Switching = Enabled
- Load Balancing Max Meter Current = 25A
- Load Balancing Mode = uitgegrijsd (maar in ACE stond deze volgens mij wel goed ingesteld)
- Load Balanding Phase Connection = L1,L2,L3
- Load Balancing Received Measurements = Include Charging Ev
- Load Balancing Safe Current = 5A
- License Active Loadbalancing = Aan
- License Static Loadbalancing = uit
- Status Code Socket 1 = Load Balancing Forced Off

Iemand een idee wat fout kan zijn?
Safe current <6A zal resulteren in afschakelen als er geen signaal is want minimaal 6A nodig.
Station current zou 16A moeten zijn bij een 11 kW lader.

En de vraag is wat de andere fases daadwerkelijk doen. En hoeveel ruimte is er dan nog op de zwaarste belaste fase. 3 fase laden gaat altijd symmetrisch, dus evenveel A op elke fase. Als er op 1 van de fases in huis >17 a 18 A getrokken wordt is er dus geen ruimte voor 6A laden meer.

Persoonlijk zou is phase switching uitzetten. Kies voordat je de sessie begint of je op 1 of 3 fase wil laden. Switchen zal resulteren in tijdelijk stoppen van het laden en dus onnodig schommelen van belasting. Afhankelijk van je auto is er ook nog de kans dat je zaken (eerder) sloopt.

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 25-01-2026 16:05 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Tunestwo
flupp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Ik moet intussen ook terugkomen op mijn bewering dat mijn 6.6.2 probleem nooit nog voorkwam bij mijn 7.3.0. Want voorzover ik het kan zien, had ik vannacht opnieuw een virtuele ont- en aankoppeling. Dit zie ik omdat ik met mijn domotica de laadpaal-status bijhoud in een log. Maar dan toch is dit heel wat minder frekwent met de 7.3.0 dan voorheen met de 6.6.2.

Misschien, als je ook de mogelijkheid hebt om de laadpaalstatus te loggen, kun je eens kijken wat er tijdens zo’n stop/startgebeurtenis van jou gebeurt met (de waardes van) de laadpaalstatus. Ik denk zo’n beetje dat hetgeen er bij jou gebeurt ook iets gelijkaardigs kan zijn als hetgeen ik voorheb.
Bij mij schijnt het na een berg zoeken dat het ergens aan mijn auto ligt. Bij mijn Tesla Model S is er geen issue's maar als ik mijn Audi Etron verbind krijg ik continu micro disconnects. :o

• JP1980
V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Safe current <6A zal resulteren in afschakelen als er geen signaal is want minimaal 6A nodig.
Station current zou 16A moeten zijn bij een 11 kW lader.

En de vraag is wat de andere fases daadwerkelijk doen. En hoeveel ruimte is er dan nog op de zwaarste belaste fase. 3 fase laden gaat altijd symmetrisch, dus evenveel A op elke fase. Als er op 1 van de fases in huis >17 a 18 A getrokken wordt is er dus geen ruimte voor 6A laden meer.

Persoonlijk zou is phase switching uitzetten. Kies voordat je de sessie begint of je op 1 of 3 fase wil laden. Switchen zal resulteren in tijdelijk stoppen van het laden en dus onnodig schommelen van belasting. Afhankelijk van je auto is er ook nog de kans dat je zaken (eerder) sloopt.
Dank je.

Safe current heb ik verhoogd naar 10A (die 5A was een suggestie van chatgpt, hij stond volgens mij stond voorheen ook hoger). Phase switching uitgezet. Max current staat nu op 16A. Geen reactie van de laadpaal.

Het hele huis trekt nu 1000W waarvan veel wel op 1 fase.

Status is overigens wel 'Wait Vehicle Charging' geworden, al voor bovenstaande aanpassingen. Hij switcht zo af en toe tussen'Load Balancing Forced Off' en 'Wait Vehicle Charging', maar active power blijft 0.

• V_ger
JP1980 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Dank je.

Safe current heb ik verhoogd naar 10A (die 5A was een suggestie van chatgpt, hij stond volgens mij stond voorheen ook hoger). Phase switching uitgezet. Max current staat nu op 16A. Geen reactie van de laadpaal.

Het hele huis trekt nu 1000W waarvan veel wel op 1 fase.

Status is overigens wel 'Wait Vehicle Charging' geworden, al voor bovenstaande aanpassingen. Hij switcht zo af en toe tussen'Load Balancing Forced Off' en 'Wait Vehicle Charging', maar active power blijft 0.
Dingen als solar charging uitzetten. Mocht je ooit via de app settings hebben veranderd, die gaan boven deze...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Tunestwo
flupp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Ik heb de oorzaak inmiddels kunnen herleiden, dus even een terugkoppeling voor wie hier later tegenaan loopt.

Bij mijn Audi e-tron (MY2019) trad bij AC-laden in standby vreemd gedrag op zodra de auto ingeplugd was maar niet actief wilde laden (bijvoorbeeld door een ingestelde SoC-limiet). De laadverbinding kwam telkens kort tot stand en werd binnen circa 8–9 seconden weer verbroken. Dit resulteerde in een continue lus van connect/disconnect, zonder stroomafname (0 A / 0 kWh), en een grote hoeveelheid zeer korte transacties. Zodra de auto daadwerkelijk een laadsessie initieerde, verliep het AC-laden overigens volledig normaal en stabiel.

Om externe oorzaken uit te sluiten zijn meerdere Type-2 laadkabels getest en zijn beide AC-laadpoorten van de Audi gebruikt, zonder verschil in gedrag. Daarnaast is op exact dezelfde Alfen laadpaal een Tesla aangesloten, die daar wél stabiel verbonden bleef. EVCC bleek uitsluitend registrerend en niet sturend in dit proces. Daarmee konden kabel, EVCC en laadpaalhardware effectief worden uitgesloten en bleef een voertuig-specifieke of compatibiliteitsgerelateerde oorzaak over.

Via een ander Tweakers-topic kwam naar voren dat Alfen firmware 7.3.0 bij bepaalde voertuigen, waaronder Audi e-tron, problemen kan veroorzaken in de IEC 61851 handshake tijdens de AC-standbyfase. Op basis daarvan is de Alfen laadpaal gedowngraded van firmware 7.3.0 naar 7.1.6, gevolgd door een volledige herstart.

Na deze downgrade verdween het hoofdprobleem direct. De Audi blijft nu rustig verbonden wanneer hij ingeplugd is maar niet actief laadt; er treden geen herhaalde A↔B-overgangen meer op en er worden geen micro-transacties meer aangemaakt. In de Alfen-app is het gedrag stabiel. EVCC ziet de auto alleen tijdens actieve laadsessies (bewust ingesteld op update behaviour = charging), wat nu logisch en consistent werkt.

Aanvulling / nuance:
In de Alfen-log zijn nog wel periodieke statusregels zichtbaar (ongeveer elke 8–10 seconden), zoals wisselingen tussen CABLE_CONNECTED en AVAILABLE met CP-waarden, maar zonder PWM-activatie, zonder sessie-opbouw en zonder energieoverdracht. Dit betreft interne kabel/CP-her-evaluatie in standby en heeft geen functionele impact. Het eerdere probleem — continue korte transacties door handshake-failures — is hiermee opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEcRACT3pj_T_SpBOGuJInMPz7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrMT9PgO6bMR0T6ITELmoE1B.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: geen defecte kabel, geen Audi-hardwareprobleem en geen EVCC-issue, maar een firmware-regressie/incompatibiliteit in Alfen FW 7.3.0 in combinatie met de Audi e-tron (MY2019). Downgrade naar Alfen FW 7.1.6 herstelt stabiel AC-standby-gedrag.

Hopelijk helpt dit anderen die vergelijkbaar IEC-61851-gerelateerd gedrag tegenkomen.

Tevens is de om de 8seconden issue ook gelijk opgepakt.. Dit is omdat ik een Alfen heb zonder vaste kabel, en die heb ik laten denken dat het een vaste kabel variant is. :X

Helaas zelfs met oude software etc nogsteeds zelfde issue :X :X

• JP1980
V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Dingen als solar charging uitzetten. Mocht je ooit via de app settings hebben veranderd, die gaan boven deze...
ik zie nu in ACE installer allemaal foutmeldingen:
P1 Device failure: Read CRC Error
Dus maar eens kijken of dat te fixen is, maar dit lijkt mij in 1e instantie de boosdoener.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:31
Beste,

Weet er iemand hoe ik home assistant kan gebruiken als datasource voor de load balancing op de Alfen? Ik lees mijn DSMR meter uit met een P1 lezer van Zuidwijk en zo komt die data in HA terecht. Ik zou graag zorgen dat Alfen HA gebruikt als datasource voor zijn load balancing. Zo moet ik niet nóg een extra P1 meter gaan aansluiten (en gaan zitten klooien met splitters en allerhande).
Ik heb al gelezen dat Alfen verschillende bronnen kan gebruiken in de ACE service installer (heb er screenshots van gezien), maar hoe werkt dit concreet?
Een soort van virtuele P1 meter toevoegen in HA (dat doe ik nu al voor mijn Marstek batterij: er wordt een Shelly EM Pro gevirtualiseerd aangeboden aan de plugin batterij)?

• V_ger
Pharos1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:54:
Beste,

Weet er iemand hoe ik home assistant kan gebruiken als datasource voor de load balancing op de Alfen? Ik lees mijn DSMR meter uit met een P1 lezer van Zuidwijk en zo komt die data in HA terecht. Ik zou graag zorgen dat Alfen HA gebruikt als datasource voor zijn load balancing. Zo moet ik niet nóg een extra P1 meter gaan aansluiten (en gaan zitten klooien met splitters en allerhande).
Ik heb al gelezen dat Alfen verschillende bronnen kan gebruiken in de ACE service installer (heb er screenshots van gezien), maar hoe werkt dit concreet?
Een soort van virtuele P1 meter toevoegen in HA (dat doe ik nu al voor mijn Marstek batterij: er wordt een Shelly EM Pro gevirtualiseerd aangeboden aan de plugin batterij)?
De Zuidwijk meter ondersteunt meerdere verbindingen. Die kan je rechtstreeks in je Alfen toevoegen als telnet meter.
Source: "Doe het zelf ook zo"

• Pharos1985
Top, merci makker, wist ik niet.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:46:
Hier is de Alfen Pro voor de tweede keer in paar maanden “stuk”. Vorige keer gebeurde dat na wat elektriciteit werkzaamheden, toen is er een zekering vervangen. Nu is weer de stroom er even afgeweest en toen de stroom erop is alles op zwart gegaan, dus vermoed hetzelfde issue.

Zijn de palen hier gevoelig voor? Ik heb nog nooit apparatuur gehad die stuk ging door zoiets.
Bij een vriend van mij exact hetzelfde afgelopen week, na wat werkzaamheden in de groepenkast die totaal niet aan de laadpaal gerelateerd waren. Hij is nu stuk (geen leven), wacht op een monteur.

Ik ben eerlijk gezegd niet (meer) verbaasd. Wel teleurgesteld.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Goedendag,

Ik heb een Alfen Eve Single Pro laadpaal uit 2020 (dus zonder password)
• Huidige firmwareversie is v4.15.7-4054.
• De laadpaal wordt geactiveerd dmv een Eneco RFID-pas met zo'n 3 euro maand abonnement.

Ik heb hier gelezen over het upgraden (volgorde , versies etcetc). Mijn grootste angst is om buitengesloten (bricked) te worden na zetten van het password, zoals beschreven in meerdere bijdragen.

1- Zou Eneco Mobility, remote, de upgrade als een service kunnen leveren? Zo ja, heeft iemand hier ervaring mee?
2- Welke firmware versie is aan te raden m.b.t. Solar Charging?

[ Voor 4% gewijzigd door mokat op 25-01-2026 23:38 ]

• Pharos1985
Indien jullie zelf opnieuw mochten kiezen voor een andere laadpaal: wat zouden jullie verkiezen?
Ik twijfel tussen een Alfen en een Peblar. Noden zijn een vaste kabel, 11kwh is genoeg, RFID "beveiligd" en hem aan een backoffice kunnen hangen (OCPP).

Ik ben geneigd naar Alfen, maar ik twijfel toch wat doordat ik soms firmware issues zie, nu ook die bricked palen hierboven na ene power outage...

[ Voor 23% gewijzigd door Pharos1985 op 25-01-2026 23:36 ]

• flupp
Tunestwo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Ik heb de oorzaak inmiddels kunnen herleiden, dus even een terugkoppeling voor wie hier later tegenaan loopt.

Via een ander Tweakers-topic kwam naar voren dat Alfen firmware 7.3.0 bij bepaalde voertuigen, waaronder Audi e-tron, problemen kan veroorzaken in de IEC 61851 handshake tijdens de AC-standbyfase. Op basis daarvan is de Alfen laadpaal gedowngraded van firmware 7.3.0 naar 7.1.6, gevolgd door een volledige herstart.

Na deze downgrade verdween het hoofdprobleem direct.

Conclusie: geen defecte kabel, geen Audi-hardwareprobleem en geen EVCC-issue, maar een firmware-regressie/incompatibiliteit in Alfen FW 7.3.0 in combinatie met de Audi e-tron (MY2019). Downgrade naar Alfen FW 7.1.6 herstelt stabiel AC-standby-gedrag.

Hopelijk helpt dit anderen die vergelijkbaar IEC-61851-gerelateerd gedrag tegenkomen.
Dank je, ik ga dan toch ook die 7.1.6 downgrade eens proberen. Ik vind het dan van Alfen uit wel een beetje belabberd als dat 6.6.2 probleem zou zijn opgelost in de 7.1.6, om dan in de 7.3.0 terug op te duiken. Lijkt niet dat ze hun regressietest-suite op orde hebben…

• flupp
Tunestwo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:29:

Op basis daarvan is de Alfen laadpaal gedowngraded van firmware 7.3.0 naar 7.1.6, gevolgd door een volledige herstart.

Na deze downgrade verdween het hoofdprobleem direct.
Dan toch weerhoudt iets mij om die 7.1.6-downgrade te doen: op Alfens webpagina “Which firmware update to do” staat wel letterlijk “Do not downgrade your firmware to a lower version since this will cause issues with your charging station”. Tenzij Alfen Support jou dit suggereerde?

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-02 11:33
mokat schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:04:
1- Zou Eneco Mobility, remote, de upgrade als een service kunnen leveren? Zo ja, heeft iemand hier ervaring mee?
2- Welke firmware versie is aan te raden m.b.t. Solar Charging?
Ik heb de zelfde situatie en heb in de zes jaar dat Eneco mijn paal beheerd slechts een keer een update die vanuit Eneco is geinitieerd is ontvangen. Verder hebben ze er nooit wat aan gedaan. De updates heb ik zelf gedaan en als je de stappen voor je zelf helder uit een zet gaat dit zonder problemen. Kopieer ook direct het juiste wachtwoord zodat die veilig is.

Ik had geupdate tot 7.1.6 die voldeed en werkte goed voor mij. Eneco heeft daarna de update voor mij naar 7.3 gedaan zoals hierboven beschreven, maar inmiddels ben ik weer terug naar 7.1.6 gegaan.

Arjan

• flupp
Waar ik momenteel nog niet uit ben…

Ik deed een tijdje geleden een test met een eigen basis-OCPP backend (een uitbreiding op de github-code van mobilityhouse, die hier zo te zien ook al door anderen hier werd aangepast). Bedoeling was enkel om de transactiedata op een eenvoudige manier uit de laadpaal te halen. Werkt goed, en doet (voor mij) wat ik ervan verwacht. De laadpaal staat ingesteld op “Plug&Charge”, en ik laat de domotica alles verder aansturen met 2 modbusregisters van de Alfen laadpaal (aantal fasen en stroomsterkte).

Die eigen backend staat niet 24/7, maar slechts nu en dan online, hetgeen voldoet want de laadpaal buffert de OCPP berichten (zoals de standaard dat overigens ook voorziet) en op die manier krijg ik die transactiegegevens dus ook nog te pakken. Maar die transactiegegevens zouden ook door bijv Plugchoice verwerkt kunnen worden (wél 24/7 online).

Maar hoe zit de verbinding van de Alfen laadpaal met de (modbus) aansturing zélf dan in elkaar? Want bij mij is die koppeling toch onbestaande, want alles blijft met modbus aangestuurd?

• Daveth
  • Laatst online: 02-02 14:11
JanHenk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Bij een vriend van mij exact hetzelfde afgelopen week, na wat werkzaamheden in de groepenkast die totaal niet aan de laadpaal gerelateerd waren. Hij is nu stuk (geen leven), wacht op een monteur.

Ik ben eerlijk gezegd niet (meer) verbaasd. Wel teleurgesteld.
Als er iets met spanning gedaan is, door bijvoorbeeld aan een meterkast gewerkt is of er is een stroomstoring geweest is bijna altijd de glaszekering op het powerboard kapot, deze kost haast niets en kan je zeer makkelijk zelf vervangen.
Ik heb daar in de loop van de jaren al honderden van vervangen, deze gaan door rommelen aan het stroomnet zeer snel kapot.
Check even of deze niet kapot is voor dat je hoge voorrij kosten krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door Daveth op 26-01-2026 10:51 ]

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-02 20:55
Daveth schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Als er iets met spanning gedaan is, door bijvoorbeeld aan een meterkast gewerkt is of er is een stroomstoring geweest is bijna altijd de glaszekering op het powerboard kapot, deze kost haast niets en kan je zeer makkelijk zelf vervangen.
Ik heb daar in de loop van de jaren al honderden van vervangen, deze gaan door rommelen aan het stroomnet zeer snel kapot.
Check even of deze niet kapot is voor dat je hoge voorrij kosten krijg.
Weet je zo welke erin moet? dan leg ik er ff een paar op voorraad.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Daveth Oké, ik ga het even afstemmen (het is niet mijn paal). Bedankt voor de tip. Welke heb je nodig voor een Eve Single Pro-line (ik zie 63 mA en 100 mA als spare sparts genoemd?)

Hoe kan het dat deze zo gevoelig hiervoor is? Hoort dat zo te zijn?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Relesi
  • Laatst online: 23:02
Ruim een jaar geleden is bij mij een Alfen Singe Pro Line geinstalleerd namens Eneco (via leasemij). De paal heeft load balancing. De kabel hiervoor is via een splitter (van Homewizard) aangesloten op de P1 meter. Op die splitter zit ook de Homewizard P1 meter.
De splitter gaf tot nu toe via knipperende lampjes aan dat er data naar zowel de P1 meter als de laadpaal ging. Ik zie nu echter dat het lampje van de laadpaal niet meer oplicht. Ik heb de P1 meter en laadpaalstekkers al een keer omgewisseld, dat maakt geen verschil. Ik heb de laadpaal ook al een keer herstart, dat had ook geen impact.
Iemand een idee wat dit kan zijn? En vooral: werkt de loadbalancing nu nog/wat zijn de gevolgen daarvan als dat niet zo is? Ik voorkom graag dat de stroom uitvalt door overbelasting.

• Daveth
JanHenk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:08:
@Daveth Oké, ik ga het even afstemmen (het is niet mijn paal). Bedankt voor de tip. Welke heb je nodig voor een Eve Single Pro-line (ik zie 63 mA en 100 mA als spare sparts genoemd?)

Hoe kan het dat deze zo gevoelig hiervoor is? Hoort dat zo te zijn?
Het is de 63mA, waarom deze laders daar zo gevoelig voor zijn heb ik geen idee van, ik denk gewoon verkeerd ontworpen.

• Daveth
immie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Weet je zo welke erin moet? dan leg ik er ff een paar op voorraad.
Het is deze 803873916-ICU (63mA)

• Pharos1985
Relesi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:40:
Ruim een jaar geleden is bij mij een Alfen Singe Pro Line geinstalleerd namens Eneco (via leasemij). De paal heeft load balancing. De kabel hiervoor is via een splitter (van Homewizard) aangesloten op de P1 meter. Op die splitter zit ook de Homewizard P1 meter.
De splitter gaf tot nu toe via knipperende lampjes aan dat er data naar zowel de P1 meter als de laadpaal ging. Ik zie nu echter dat het lampje van de laadpaal niet meer oplicht. Ik heb de P1 meter en laadpaalstekkers al een keer omgewisseld, dat maakt geen verschil. Ik heb de laadpaal ook al een keer herstart, dat had ook geen impact.
Iemand een idee wat dit kan zijn? En vooral: werkt de loadbalancing nu nog/wat zijn de gevolgen daarvan als dat niet zo is? Ik voorkom graag dat de stroom uitvalt door overbelasting.
In de Alfen is een instelling "safe current". Dat is een waarde waarop ie (maximum) je EV zal opladen, dit om te vermijden dat er teveel stroom genomen wordt door de Alfen. Het zou dus kunnen (afhankelijk van hoe het ingesteld is in de Alfen) dat je EV trager gaat laden. Indien dat niet het geval is, zal de Alfen nog steeds de volle capaciteit afnemen, maar kan het zijn dat je zekeringen springen wegens overbelasting...

• Tunestwo
Heeft er toevallig iemand in (de omgeving van) Brabant een Alfen-laadpaal waar ik mijn auto kort even kan testen?

Ik wil graag uitsluiten of het probleem dat ik ervaar in mijn Alfen-lader zit, of in mijn Audi. Gisteren heb ik opnieuw meerdere tests gedaan:
– Een andere Audi Q4 op mijn laadpaal → geen issues
– Tesla Model S op mijn laadpaal → geen issues
– Mijn Audi op mijn laadpaal → wel issues

Omgekeerd heb ik mijn Audi getest aan een andere laadpaal (Zaptec Go) en daar trad het probleem niet op.

Daarom zou ik mijn Audi graag kort aan een andere Alfen-lader willen hangen om dit definitief te kunnen bevestigen.

• flupp
Tunestwo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:48:
Heeft er toevallig iemand in (de omgeving van) Brabant een Alfen-laadpaal waar ik mijn auto kort even kan testen?
Er zijn in dit forum 2 “Brabants”, één in Vlaanderen, en één in Nederland 😉

Werk jij met een 24/7 online backoffice? Of niet continu online? Of helemaal geen backoffice ingesteld? Deze vraag omdat ik vannacht (met doorgaans heel gelijkaardig gedrag als jouw laadpaal) geen vreemd gedrag zag, maar nu was de backoffice wel continu online…

• Tunestwo
flupp schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Er zijn in dit forum 2 “Brabants”, één in Vlaanderen, en één in Nederland 😉

Werk jij met een 24/7 online backoffice? Of niet continu online? Of helemaal geen backoffice ingesteld? Deze vraag omdat ik vannacht (met doorgaans heel gelijkaardig gedrag als jouw laadpaal) geen vreemd gedrag zag, maar nu was de backoffice wel continu online…
Ik gebruik stand alone geen backoffice

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:33
Tunestwo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:48:

Ik wil graag uitsluiten of het probleem dat ik ervaar in mijn Alfen-lader zit, of in mijn Audi. Gisteren heb ik opnieuw meerdere tests gedaan:
– Een andere Audi Q4 op mijn laadpaal → geen issues
– Tesla Model S op mijn laadpaal → geen issues
– Mijn Audi op mijn laadpaal → wel issues

Omgekeerd heb ik mijn Audi getest aan een andere laadpaal (Zaptec Go) en daar trad het probleem niet op.

Daarom zou ik mijn Audi graag kort aan een andere Alfen-lader willen hangen om dit definitief te kunnen bevestigen.
Ja geen probleem, Alfen Single Pro-Line hier (wonend tussen waalwijk en Tilburg).
PM maar even voor m'n adres en wanneer je langs wilt komen.

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 00:24
Relesi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:40:
Dit kan m.i. nooit gewerkt hebben, je hebt een ander type splitter nodig.

Zelf gebruik ik de iungo splitter (de HW werkte ook hier niet). De Alfen sluit je aan op de P1 output (slave). De p1 meter van HW kan dan op de P1 output (master). Er is wel een 5v voeding nodig voor de switch.

Je Alfen kan nu de loadbalancing niet toepassen en gaat daarom in een soort veilige modus. Die laad met lagere snelheid ;)

Edit; in 2023 gaf Iungo dit aan, ze hebben er namelijk meerdere:
De versie voor de Homwizard P1 dongle is een aanpassing voor de spanning op de data lijn.
Wij zijn erachter gekomen dat op de combinatie van Homewizard P1 dongle met een aantal typen slimme meters de data lijn dermate belast wordt (door de Homewizard p1 dongle) dat de slave poort geen data meer geeft.
Hiervoor hebben we een component aangepast die met deze lagere spanning toch correct detecteert.

[ Voor 19% gewijzigd door dearn op 27-01-2026 20:44 ]

• Relesi
  • Laatst online: 23:02
@dearn Dat zou bijzonder zijn als de splitter niet gewerkt zou hebben. Heb de paal ruim een jaar zonder problemen gebruikt op zijn max vermogen. Dan had ik toch problemen verwacht.
Heb inmiddels contact gehad met Eneco. Men kon zien dat de paal inderdaad een foutmelding heeft gegeven omdat de P1 data niet meer doorkomt. Hij zou nu inderdaad met een lagere capaciteit moeten laden. Monteur is ingepland, we gaan het zien.

• Tunestwo
marciej123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Ja geen probleem, Alfen Single Pro-Line hier (wonend tussen waalwijk en Tilburg).
PM maar even voor m'n adres en wanneer je langs wilt komen.
Ik ben waarschijnlijk voorzien hardstikke bedankt! O+

• NoFate
Als een paal reeds actief is bij een bepaalde Backoffice en je wilt overschakelen naar bv Tap electric... Is het voldoende om gewoon een nieuwe template te selecteren via ace en configuratie doen bij Tap?

Of moet je ook nog effectief de ace nummer ontkoppelen bij de huidige Backoffice? Of doet Tap dat automatisch,? Want ,2 verschillende ace nummers zal wellicht conflict geven?

Iemand een idee?

• balblas
  • Laatst online: 22:26
NoFate schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:43:
Als een paal reeds actief is bij een bepaalde Backoffice en je wilt overschakelen naar bv Tap electric... Is het voldoende om gewoon een nieuwe template te selecteren via ace en configuratie doen bij Tap?

Of moet je ook nog effectief de ace nummer ontkoppelen bij de huidige Backoffice? Of doet Tap dat automatisch,? Want ,2 verschillende ace nummers zal wellicht conflict geven?

Iemand een idee?
Je laadpaal zal gewoon geen contant meer opnemen met je oude backoffice als je in ACE de backoffice preset voor Tap selecteert. Wel even checken of je oude backoffice niet nog in 1 van de 4 Network Profiles geconfigureerd is. Mijn paal gebruikte 2 van de 4 Network profiles om contact op te nemen met de oude backoffice. 1 via Wired network en 1 via mobile.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• helm71
Is het iemand al gelukt om een Alfen Eve Single Pro MET backoffice functionaliteit fatsoenlijk aan te sturen ? Ik ben er al een week of wat mee bezig en heb veel last van sessies die niet starten terwijl ik dat via de API wel vraag, sessies die verlopen, laadpassen die ineens niet meer gefactureerd zijn... Ik ben er vrij redelijk van overtuigd dat mijn code wel klopt en probeer het nu met timeouts, "keepalive processen" (elk uur een klein beetje laden) aan de gang te krijgen.. Ik kom elke keer een stapje verder maar ik heb wel eens eenvoudger zaken geautomatiseerd..

• V_ger
@helm71 hier een Alfen met (e-flux) backoffice en dus met RFID/bliepen en aansturing vanuit HA. Echt 0 problemen anders dan die ik zelf veroorzaak door slechte automatiseringen. Gewoon met de leeyuentuen integratie.

2 verschillende auto's 2 passen, waarvan 1 gefactureerd en 1 prive. Sessies kunnen dagen duren, geen leeglopende accu's of wat dan ook Firmware 6.6.2.

[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 29-01-2026 17:10 ]

• helm71
V_ger schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:08:
@helm71 hier een Alfen met (e-flux) backoffice en dus met RFID/bliepen en aansturing vanuit HA. Echt 0 problemen anders dan die ik zelf veroorzaak door slechte automatiseringen. Gewoon met de leeyuentuen integratie.

2 verschillende auto's 2 passen, waarvan 1 gefactureerd en 1 prive. Sessies kunnen dagen duren, geen leeglopende accu's of wat dan ook Firmware 6.6.2.
Goed te weten, dan zou ik er ook moeten komen, dank je wel !

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
helm71 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:26:
Is het iemand al gelukt om een Alfen Eve Single Pro MET backoffice functionaliteit fatsoenlijk aan te sturen ? Ik ben er al een week of wat mee bezig en heb veel last van sessies die niet starten terwijl ik dat via de API wel vraag, sessies die verlopen, laadpassen die ineens niet meer gefactureerd zijn... Ik ben er vrij redelijk van overtuigd dat mijn code wel klopt en probeer het nu met timeouts, "keepalive processen" (elk uur een klein beetje laden) aan de gang te krijgen.. Ik kom elke keer een stapje verder maar ik heb wel eens eenvoudger zaken geautomatiseerd..
Ik stuur hem aan via Homey. Backoffice Tap. Twee auto’s, een zakelijk met verrekening, een privé met laadpas op 0 tarief. Geen problemen.
Eerder wel eens problemen gehad met sessies die op de backoffice niet afgesloten werden, maar dat probleem lag bij Tap en is inmiddels opgelost.

• flupp
De SLA van Alfen specificeert blijkbaar dat er een antwoord op gebruikersvragen moet komen binnen de 24 uur. Ik wacht al van dinsdag, en nog steeds geen antwoord. 8)7

Wat kunnen ze soms toch traag zijn, verdorie. Wie weet verwaardigen ze het zich ooit wel om een antwoord te geven.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
flupp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:45:
De SLA van Alfen specificeert blijkbaar dat er een antwoord op gebruikersvragen moet komen binnen de 24 uur. Ik wacht al van dinsdag, en nog steeds geen antwoord. 8)7

Wat kunnen ze soms toch traag zijn, verdorie. Wie weet verwaardigen ze het zich ooit wel om een antwoord te geven.
De service van die laadpalen is een drama.
Veel te veel tussenpartijen...

Ik had een probleem met mijn laadpaal en die zit in mijn leasecontract.
Dus: melding naar Arval die het dan doorduwen naar Numobi, die op hun beurt Alfen aanspreken en die laten het dan doen door Cirket...
En dan verwonderd zijn dat de monteur (capabele kerel) niet de juiste stukken mee heeft en eigenlijk niet weet wat er juist mis gaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• NoFate
Mijn paal staat hier een dik jaar, vrij recent nog, alfen eve single, 7.3 , maar waar kan ik in de ace tool (windows) de wifi settings vinden van dat ding? ben elk menu doorlopen, maar ik kijk er precies over?

• balblas
NoFate schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:58:
Mijn paal staat hier een dik jaar, vrij recent nog, alfen eve single, 7.3 , maar waar kan ik in de ace tool (windows) de wifi settings vinden van dat ding? ben elk menu doorlopen, maar ik kijk er precies over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cc_iA8aB6FauyMozQlV4uUybbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZN0SR6AnZOqUkAScM4eiUEhZ.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn laadpaal heeft geen Wi-Fi, maar ik neem aan dat je hier wat ziet als de jouwe wél Wi-Fi heeft.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• NoFate
balblas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]
Mijn laadpaal heeft geen Wi-Fi, maar ik neem aan dat je hier wat ziet als de jouwe wél Wi-Fi heeft.
nope, geen wifi te bekennen daar :-)

Iemand die een screen kan laten zien waar je wifi instelt?

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 13:40
Wees je er van bewust dat de wifi functionaliteit alleen beschikbaar is voor palen die na Maart 2023 geproduceerd zijn.

Mijn Alfen paal is in september 2024 geplaatst, maar helaas al geproduceerd in 2022. Ik heb dus ook geen wifi beschikbaar.

• VidaR-9
Weet iemand misschien waar je een T63mA 250V glaszekering kan kopen? Mijn laadpaal is dood en ik krijg 0 reactie van 50Five. Dus wel zelf poging wagen of het de glaszekering is. Maar kan het nergens vinden.

• V_ger
VidaR-9 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:12:
Weet iemand misschien waar je een T63mA 250V glaszekering kan kopen? Mijn laadpaal is dood en ik krijg 0 reactie van 50Five. Dus wel zelf poging wagen of het de glaszekering is. Maar kan het nergens vinden.
Al bij Conrad gekeken?
https://www.conrad.nl/nl/...earch=glaszekering%2063mA

• VidaR-9
Ja maar om nou gelijk 100 stuks te bestellen 😉

• NoFate
Iemand enig idee waar je de max external current kan aanpassen met de ace installer?

In ace installer kan je max current en max current socket 1 aanpassen , maar NERGENS dus de max current external socket...
in de alfen app op android, heb je dus een instelling 'max power', maar deze setting past dus de "max external current" aan, maar in de ace installer vind ik deze niet terug , alleen maar die andere 2 max current settings....

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Die van mij is geïnstalleerd in mei 2024. Na de betreffende software update had ik WiFi ondersteuning.
Op de eerste pagina onderaan staat WiFi supported - Yes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ujx8klCYHJ0GX_ptHI2BgrAAmXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KL4ld1J3Mw0r9eCADCmyEBFN.png?f=fotoalbum_large

De WiFi instellingen staan op het tabblad met connectiviteit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVDGgeoQcp0jF-9l8CJ9S4JCQs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWfg6zIAliZoaLX9OpoL86pR.png?f=fotoalbum_large

Als je die niet ziet is de uitslag....

• helm71
deejeebv schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Ik stuur hem aan via Homey. Backoffice Tap. Twee auto’s, een zakelijk met verrekening, een privé met laadpas op 0 tarief. Geen problemen.
Eerder wel eens problemen gehad met sessies die op de backoffice niet afgesloten werden, maar dat probleem lag bij Tap en is inmiddels opgelost.
Zou je kunnen delen wat je automatiseerd ? Ik heb regelmatig de situatie dat de kabel ineens “aangesloten maar niet geautoriseerd “ is… ik kan niet vinden waar hem dat in zit..

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
helm71 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Zou je kunnen delen wat je automatiseerd ? Ik heb regelmatig de situatie dat de kabel ineens “aangesloten maar niet geautoriseerd “ is… ik kan niet vinden waar hem dat in zit..
Ik heb hier zelf niets bijzonders voor gedaan. Ik gebruik wel altijd de laadpas om de sessie te autoriseren.

• flupp
helm71 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:23:
[...]
Ik maak het geregeld mee dat mijn Alfen aangeeft dat de auto losgekoppeld werd, terwijl dat helemaal niet zo was. Mijn instelling is Plug&Charge. Maar bij een instelling waarbij je moet badgen denk ik dat je dan terug zou moeten badgen om een (zogezegd “nieuwe”) transactie op te starten. Misschien is dat bij jou het geval?

Als je dit zou willen nagaan, kun je in de ACE Service Installer’s logberichten kijken of dit het geval kan zijn geweest: als er in die logs voorvallen met een “STATE_E” voorkomen op die momenten waarop de auto aangesloten is gebleven, dan is dat een waarschijnlijk startpunt voor verdere troubleshooting.

Tips: 1. doe een export naar tekstbestand, dat zoekt sneller en gemakkelijker (in een eenvoudige tekst editor), en 2. houd er rekening mee dat de uren in die logs in UTC zijn.

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 18:36
Is iedere alfen laadpaal automatisch gekoppeld aan backoffice van Laadnet?

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 13:40
VidaR-9 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:12:
Volgens mij zijn het deze:
https://nl.rs-online.com/web/p/cartridge-fuses/5378667

• VidaR-9
Thanks. Volgens mij heb je gelijk. Ik heb ze besteld, hopelijk is de laadpaal dinsdag dan weer in de lucht. Opladen via stopcontact krijg ik niet genoeg geladen voor dagelijks gebruik.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 15:41
Na 4 jaar eindelijk de paal afbetaald via de lease en kan ik hem eindelijk in beheernemen. Echter loop ik tegen, volgens mij hele domme dingen aan....

Ik heb een netwerkkabel gelegd. Ik zie in mijn Unifi router dat ik uplink heb en dat de Alfen Single Pro een IP adres krijgt. PC en paal zitten in hetzelfde subnet/VLAN 192.168.1.0/24.

Echter "vind" de ACE Service installer de paal niet, als ik handmatig op het toevoegen plusje druk, het IP adres ingeef vraagt hij om een User level en wachtwoord maar als ik vervolgens op Ok druk gaat die na even laden weer terug naar het login scherm.

Het wachtwoord heb ik gekregen en staat op een document: overdacht van beheerrechten. Deze heb ik gekregen van de laadpaalleverancier/installateur/backoffice.

Ik heb nog geen idee welke firmware er op de paal is geïnstalleerd. Hij is in 2021 geplaatst en daarna heeft er niemand aangezeten voor zover ik weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJLRWXjpADuT0Z0vQ1X24ajV44c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/merxAs9K1pXbAtPjWKQQ2wb8.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij (eventueel via DM) op weg helpen met het inloggen op de laadpaal? Het doel is dat ik deze uiteindelijk ga beheren via de Alfen Installer App en eventueel Ecotap.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.DJ95 op 01-02-2026 17:35 ]

• V_ger
Never mind...niet helemaal goed.

[ Voor 96% gewijzigd door V_ger op 01-02-2026 17:34 ]

• balblas
mr.DJ95 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:26:
Na 4 jaar eindelijk de paal afbetaald via de lease en kan ik hem eindelijk in beheernemen. Echter loop ik tegen, volgens mij hele domme dingen aan....

Ik heb een netwerkkabel gelegd. Ik zie in mijn Unifi router dat ik uplink heb en dat de Alfen Single Pro een IP adres krijgt. PC en paal zitten in hetzelfde subnet/VLAN 192.168.1.0/24.

Echter "vind" de ACE Service installer de paal niet, als ik handmatig op het toevoegen plusje druk, het IP adres ingeef vraagt hij om een User level en wachtwoord maar als ik vervolgens op Ok druk gaat die na even laden weer terug naar het login scherm.

Het wachtwoord heb ik gekregen en staat op een document: overdacht van beheerrechten. Deze heb ik gekregen van de laadpaalleverancier/installateur/backoffice.

Ik heb nog geen idee welke firmware er op de paal is geïnstalleerd. Hij is in 2021 geplaatst en daarna heeft er niemand aangezeten voor zover ik weet.

[Afbeelding]

Kan iemand mij (eventueel via DM) op weg helpen met het inloggen op de laadpaal? Het doel is dat ik deze uiteindelijk ga beheren via de Alfen Installer App en eventueel Ecotap.
Welke versie van de ACE installer gebruik je? Zie https://knowledge.alfen.c...h+charger+on+old+firmware

Wellicht draait je laadpaal nog op oude firmware...

• mr.DJ95
balblas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Welke versie van de ACE installer gebruik je? Zie https://knowledge.alfen.c...h+charger+on+old+firmware

Wellicht draait je laadpaal nog op oude firmware...
Dat was ook mijn eerste idee maar beide installers geven hetzelfde probleem.
ACE Service Installer v4.1.0_408
ACE Service Installer v4.0.0_401

Ook als ik direct de kabel in mijn laptop prik en in dezelfde IP reeks ga zitten als 169.254.1.* krijg ik geen connectie. https://knowledge.alfen.c...e+charger+do+not+match%3F

• flupp
mr.DJ95 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:26:
...
...
Wat bedoelde je hiermee? Werk je met VLAN's?
mr.DJ95 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:18:
...
Ook als ik direct de kabel in mijn laptop prik en in dezelfde IP reeks ga zitten als 169.254.1.* krijg ik geen connectie.
...
Krijgt de laadpaal zijn IP adres van een DHCP server (in een 1-op-1 setting is die allicht weg, tenzij jouw computer zelf een DHCP server draait)? Ik weet niet of een 169.254.x.x IP adres eigenlijk goed gerouteerd wordt, en dit lijkt mij een vreemde configuratie?

• balblas
flupp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:39:
[...]

[...]

Krijgt de laadpaal zijn IP adres van een DHCP server (in een 1-op-1 setting is die allicht weg, tenzij jouw computer zelf een DHCP server draait)? Ik weet niet of een 169.254.x.x IP adres eigenlijk goed gerouteerd wordt, en dit lijkt mij een vreemde configuratie?
Een IP adres iuit de range 169.254.x.x is niet vreemd als je 2 devices rechtstreeks op elkaar aansluit, zie https://www.whatismyip.co...%20network%20or%20router.

Op die manier zouden beide devices wel degelijk met elkaar moeten kunnen communiceren.

• balblas
mr.DJ95 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Dat was ook mijn eerste idee maar beide installers geven hetzelfde probleem.
ACE Service Installer v4.1.0_408
ACE Service Installer v4.0.0_401

Ook als ik direct de kabel in mijn laptop prik en in dezelfde IP reeks ga zitten als 169.254.1.* krijg ik geen connectie. https://knowledge.alfen.c...e+charger+do+not+match%3F
Dat is i.d.d. vreemd. Probeer het anders eens met de MyEve app op je mobiel, die kan in principe hetzelfde als de ACE installer.

Aan de andere kant lijkt het erop dat je laadpaal een nieuwere firmware versie dan 4.15.7 moet draaien, want dat was de laatste versie die zonder wachtwoorden werkte, zie https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

• flupp
balblas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:03:

Op die manier zouden beide devices wel degelijk met elkaar moeten kunnen communiceren.
Inderdaad, in principe, in de veronderstelling dat de netwerkstack van de laadpaal helemaal, en helemaal goed, geïmplementeerd is. De laadpaal netwerkstack is nu niet bepaald ontworpen om in die range te werken. Om een connectie-issue te troubleshooten zou die configuratie voor mij niet onmiddellijk de voorkeur wegdragen.

• mr.DJ95
flupp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:39:
[...]

[...]

Ik heb beide geprobeerd, ik heb alleen VLAN 1 op de poort waar de laadpaal inzit getagd. Echter als ik direct mijn laptop op de paal aansluit krijg ik precies hetzelfde gedrag. Dit VLAN geeft automagisch IP adressen uit in de 192.168.1.* reeks. Mijn PC zit ook in dat VLAN (aangepast in onderstaand screenshot t.b.v troubleshooting)

Ik heb altijd geleerd dat 169/Apipa niet geschikt is om te routeren. Als Alfen een setup met een vast IP hadden gekozen vermoed ik dat dat eerder in de 192.168.1.* reeks zou zitten. Dit komt overeen met 99% van de thuis netwerken.

De MyEve en andere apps willen de paal helemaal niet vinden.

Overigens ben ik sinds gister avond een stukje verder, ik zie de paal in de Ace installer software en krijg ditmaal een error. Wat ik echter ook probeer qua IP reeksen, geen succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OwUSL5mVt2reNrcHPTqxui2oZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJWcTlSvel8vsc8w1VYizC7b.png?f=fotoalbum_large

Ik snap het niet meer, dacht dat ik met mijn IT achtergrond best een end zou moeten komen...

• flupp
mr.DJ95 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:04:

Ik snap het niet meer, dacht dat ik met mijn IT achtergrond best een end zou moeten komen...
Ik zou het toch eens proberen zonder dat VLAN gedoe. Ik weet niet (meer) precies hoe dit werkt, maar ik zou er toch niet teveel vertrouwen in hebben om het uitpakken van de VLAN “verpakking” over te laten aan de laadpaal. Want daarvoor is die niet gemaakt, en ik denk ook niet dat die daarvoor getest werd.

Bovendien sluit je een verkeerde VLAN configuratie tevens uit (geen VLAN = geen mogelijke VLAN misconfiguratie).

Een simpele switch waar jouw computer en jouw laadpaal aanhangen, met een (1) DHCP servertje (met korte lease-tijden, dat is ook soms nog een dingetje, die lange, langer-dan-gedachte DHCP lease tijden) eraan gekoppeld, dan moet het toch werken.

Edit: met die screenshot van jouw link-local IP adressen zie ik dat jouw netmask niet 255.255.0.0 is, maar 255.255.255.0

[ Voor 6% gewijzigd door flupp op 02-02-2026 08:29 ]

• LDhondt
r2504 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:38:
[...]

En wat krijg je als je in je browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeeft ?

Trouwens in de ACE installer moet je zelfs het adres van de HW P1 meter niet ingeven... hij vindt die normaal zelf.

Als ik in mijn browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeef krijg ik de data van de P1 meter, iets als: "total_power_import_kwh":1654.094,"total_power_import_t1_kwh":682.731,"total_power_import_t2_kwh":971.363,"total_power_export_kwh":2304.219,"total_power_export_t1_kwh":1648.678,"total_power_export_t2_kwh":655.541,"active_power_w":-153.000,"active_power_l1_w":282.000,"active_power_l2_w":0.000,"active_power_l3_w":-435.000,"active_voltage_l1_v":236.400,"active_voltage_l2_v":0.000,"active_voltage_l3_v":236.200,"active_current_a":6.410,"active_current_l1_a":1.980,"active_current_l2_a":1.830,"active_current_l3_a":2.600,"active_power_average_w":120.000,"montly_power_peak_w":2967.000,"montly_power_peak_timestamp":260201173000,....

In de log van Alfen zie ik om de (exact) 5 minuten:
HWP1: API is enabled
HWP1: API is disabled

Verder nog:
Unable to start P1 communications: Read Timeout error
en
P1 lost, in safe mode max 20A check P1 connection (209)

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:03
Hallo hier ook nog iemand met een "houten" :P laadpaal die eind 2019 is geplaatst. De paal werkt (op wat hardware dingentjes na) prima met een backoffice.
Momenteel is de auto van zakelijk naar privé gezet dus de maandelijkse kosten en afrekening van de backoffice willen we ook opzeggen.

Ik heb een beetje hulp/of misschien vooral vertrouwen nodig van jullie omdat ik de paal wil gaan updaten. Ik heb hier heel wat berichten gelezen waarbij mensen toch wel wat issues hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STw1G1ydkV8-5JDYQnKPXLMGPxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAnK34XD6fvfs8B44yqjlWV0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
1: Ik zou de backoffice op kunnen zeggen en daarna de paal updaten naar de laatste firmware, echter hoe gaat dit met het wachtwoord die door de paal zelf gegenereerd gaat worden vanaf firmware 5?

2: Gewoon gaan updaten met de backoffice nog actief. De backoffice kan wel een gegenereerd wachtwoord achterhalen?

3: Vragen of de backoffice de paal wilt gaan updaten? of in ieder geval in overleg gaan om eventueel zelf de paal up te daten maar met service van hun? Als ze dat überhaupt willen natuurlijk.

Het "probleem" is denk ik toch wel het wachtwoord wat wordt gegenereerd? of moet je dat zelf aanmaken? ook hierbij lees ik nog wel eens dat het niet helemaal goed gaat, hoe dan verder?

Zijn er nog op of aanmerkingen met het updaten van de firmware met de stappen die Alfen voorschrijft of geeft dit geen issues?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlMe5deKhaQrsa9VKfmM6ndhv4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcXTsbVu8zwkE1GH5zmAeyaL.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is wat jullie betreft de laatste stabiele firmware versie?

Alvast bedankt!

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:19

Reflow

Bleb

Xtremebase schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:29:
Hallo hier ook nog iemand met een "houten" :P laadpaal die eind 2019 is geplaatst. De paal werkt (op wat hardware dingentjes na) prima met een backoffice.
Ik wil op dit antwoord mee liften haha, mijne is bijna identiek aan dit verhaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6pMIGYhayFe84LEJZL4zmCooGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kpCfbf9rLbI5TAQ5jG0qsW7U.png?f=user_large

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:19

Reflow

Bleb

Xtremebase schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:29:
Hallo hier ook nog iemand met een "houten" :P laadpaal die eind 2019 is geplaatst.
Ik heb toch maar de stap genomen, voelde me niet Tweaker waardig om te wachten haha. Dus ik zal je mijn stappen doorgeven voor de eerste firmware upgrade en toegang stoppen van backoffice.

Ik heb bij:

- Connectivity > General me backoffice preset op manually enter backend gezet (met de gedachte om deze te koppelen aan mijn Homey (smart home).
- Connect method wired (heb hem via UTP aangesloten).
- Protocol op OCPP 1.6 laten staan

- Wired > Back office URL leeg gemaakt
- Back office security > key > eigen key gegeven.

Toen eerste firmware gedownload: https://knowledge.alfen.c...57/NG9xx%205.6.1-4381.zip

Deze uitgepakt en voor de zekerheid alle -A varianten verwijderd. Daarna via General > Upload firmware > Browse de NG9xx 5.6.1-4381-B.fwi geselecteerd. Dan krijg je de vraag of je zeker wilt upgraden > yes.

Als eerste wordt je gevraagd een wachtwoord aan te maken! Die moet je dus onthouden, minimaal 10 karakters. Daarna begint de upgrade.

Als hij klaar is met upgraden moet je niet schrikken, je krijgt een fout dat je wachtwoord incorrect is! Dit is je oude wachtwoord nog. Klik ok en log in als Owner met je nieuwe wachtwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW1MBe9S65AMUFmE0C7kWOmsyxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qoqxKCpkIKYhrNLh04zkKs8m.png?f=fotoalbum_large

Daarna het positieve bericht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81s1YcGKRgURdcBaUgYjXB7viiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jh4jMphrnW795KXdXE2ZnQD5.png?f=fotoalbum_large

En de bevestiging dat de firmware er op staat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QnJqTk8hKwmXYp10vBX8GGPG5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIVTRUf6aSrNDLEP2Kg1J3Lf.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk heb jij er ook wat aan, ik kan nu verder naar de volgende stap en heb denk ik de gevaarlijkste gehad i.v.m. het wachwoord..
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste