[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 16:00
IvoB2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:22:
Nee, je doet een FW update best via de ACE Service Installer (via de MyEve is het niet altijd stabiel).
Of je dat via wifi (op je eigen netwerk) of rechtstreeks via de RJ45 UTP poort op de Alfen doet maakt niet uit (via Wifi is uiteraard makkelijker want dan moet de cover van de laadpaal er niet af).

Het "*" sloeg op het feit dat bij FW 7.3 de (draadloze?) P1 verbinding van sommige digitale meters errors genereert. (Bij mijn Siconia meter niet maar - volgens een voorgaande opmerking - blijkbaar bij een Landys&Gyr wel.)
Duidelijk. Heb meerdere firmware files geprobeerd maar helaas wil hij niet flashen en krijg ik een error na een seconde of 5 a 8: "couldn't communicate with the device, please reboot the device". Ik hoor hem ook klikken alsof hij dus reboot.... heel vreemd

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
Eneco heeft hier mijn laadpaal uiteindelijk geupgraded van 7.4.0 naar 7.4.4, maar nog steeds verliest de laadpaal naar verloop van tijd alle contact (API integratie, modbus, backoffice) :'(

Ik ben aan het overwegen om elke 12u of 24u te herstarten via de HA integratie.

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 17:35
mdizzy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:45:
verliest de laadpaal naar verloop van tijd alle contact (API integratie, modbus, backoffice) :'(

Wat is de polling rate die je gebruikt voor communicatie?

Dit klinkt mij erg bekend namelijk, op AHP paal met modbus elke seconde had ik de ervaring dat na ongeveer 24u alle layer 2 communicatie ermee staakte.

Heb de polling rate toen teruggeschroefd naar elke 5 seconden en sinds dien geen probleem meer gehad.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:06
jozy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:12:
[...]

Duidelijk. Heb meerdere firmware files geprobeerd maar helaas wil hij niet flashen en krijg ik een error na een seconde of 5 a 8: "couldn't communicate with the device, please reboot the device". Ik hoor hem ook klikken alsof hij dus reboot.... heel vreemd
Ik kan zo niet helemaal zeggen wat er aan de hand is om dat ik geen log oid zie maar in de meeste gevallen als een lader chrast dan zit er ergens een fout in de transactie database (transacties wissen) of hij heeft problemen met de preset, vul eens daar in standalone en probeer het opnieuw.
Wel altijd via de ACEinstaller updaten met een rechstreekse kabel van je pc/laptop naar de lader zonder router oid.
Niet updaten met de apps van Alfen zoals de Myeve app, deze zijn daar zeer slecht in.

[ Voor 13% gewijzigd door Daveth op 02-09-2026 16:28 ]

• jozy
Daveth schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:24:
[...]

Ik kan zo niet helemaal zeggen wat er aan de hand is om dat ik geen log oid zie maar in de meeste gevallen als een lader chrast dan zit er ergens een fout in de transactie database (transacties wissen) of hij heeft problemen met de preset, vul eens daar in standalone en probeer het opnieuw.
Wel altijd via de ACEinstaller updaten met een rechstreekse kabel van je pc/laptop naar de lader zonder router oid.
Niet updaten met de apps van Alfen zoals de Myeve app, deze zijn daar zeer slecht in.
Bedankt ga ik ook proberen. Eerst kon ik helemaal niet inloggen. Dat lukt nu. Vervolgens kreeg ik de webserver error dat is ook weg. Enige wat nu nog niet werkt is de firmware update die blijft haken. Daar ga ik jouw tips ook nog voor proberen hopen dat dat het is

• jozy
Zojuist geprobeerd. Even op standalone gezet, weer niet gelukt. Transactie database gewist ook niet. Factory reset gedaan helpt helaas ook niet

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:54
jozy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:38:
Zojuist geprobeerd. Even op standalone gezet, weer niet gelukt. Transactie database gewist ook niet. Factory reset gedaan helpt helaas ook niet
Andere laptop proberen of eens kijken naar firewall instellingen.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:06
jozy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:38:
Kan je de log weergeven, anders is het allemaal maar gokken wat er gebeurd.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Is er een makkelijke en veilige manier om 5v bij de paal te tappen? Ik wil een BLE proxy hebben en lijkt me prima in de Alfen te passen. Of zou ik met een paar Wago meteen de 230v moeten hebben? Ik wil niet gaan solderen op de Alfen

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 21:24

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Microstar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

In de TS staat alles uitgelegd inclusief firmware 7.0.5
Heb sw 7.4.4 erop staan. Inmiddels de laadpaal aangepast naar 3 fasen (11kW was 1 fase aangesloten) settings aangepast en zie nu ook op 1 fase 3,6kW dus sw downgrade niet nodig. De juiste O ring gemonteerd rond de socket en nu even afwachten of er nog water in de laadpaal komt. EV 11kW laden met lb loopt perfect.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:31
stimpyrulez schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Thx, de downgrade is gelukt, maar het lijkt wel of er een sessie vast zit.
Als ik een pdf download, dan zegt hij dat deze 99uur bezig is.
Alleen in de tussentijd heb ik al een paar keer geladen.

Hoe kan ik zo'n sessie weer uit krijgen/stoppen?

Heb al gepoogd een tijdje de stroom er af te halen, maar dat hielp niet.

Laatste sessie die erin staat is van 27-08 (komt aardig overeen met de 99uur).

[Afbeelding]
De hele log deleten heeft bij mij geholpen.

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
Koen Hendriks schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:39:
Is er een makkelijke en veilige manier om 5v bij de paal te tappen? Ik wil een BLE proxy hebben en lijkt me prima in de Alfen te passen. Of zou ik met een paar Wago meteen de 230v moeten hebben? Ik wil niet gaan solderen op de Alfen
Paar berichten terug het antwoord.

Een poe splitter

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Veneficus schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:00:
[...]

De hele log deleten heeft bij mij geholpen.
Yes, dat was bij ook de fix

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:30
Mochten er ooit gebruikers zijn die vastzitten op het AHP platform versie v1.1.2 meld je dan bij mij of Alfen. Upgrade nooit zomaar naar versie AHP v2.0.0 deze update moet altijd middels v1.3.0 gaan (niet publiekelijk beschikbaar). Tevens is voor dit platform gisteren v2.7.0 gereleased.

[ Voor 17% gewijzigd door Wietsee. op 04-09-2026 15:10 ]

• Heinemancp
Wietsee. schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:09:
Mochten er ooit gebruikers zijn die vastzitten op het AHP platform versie v1.1.2 meld je dan bij mij of Alfen. Upgrade nooit zomaar naar versie AHP v2.0.0 deze update moet altijd middels v1.3.0 gaan (niet publiekelijk beschikbaar). Tevens is voor dit platform gisteren v2.7.0 gereleased.
1.1.2 is niet geleverd op de Single of Double Plus, alleen de Twin 5 Plus ruim 2 jaar geleden.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Ik ben momenteel weer terug naar 7.3. Ik denk alleen dat ik onder 7.4 teveel heb geprutst met de instellingen voor zonladen etc. Hij blijft steken op 1,3 kW bij zonladen. Kan iemand zijn volledige (werkende) settings delen?

• Wietsee.

[ Voor 89% gewijzigd door Wietsee. op 07-09-2026 13:07 ]

• jozy
Daveth schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:47:
[...]

Kan je de log weergeven, anders is het allemaal maar gokken wat er gebeurd.
Daveth heeft me geholpen maar helaas... lijkt toch dat hij de firmware upload maar niet flasht. Helaas

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02
Alfen communiceert ook middels email.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Heidegger
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 14-09 20:47
FrenzyFreak schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:32:
[...]

Alfen communiceert ook middels email.

***members only***
Wanneer fixen ze eens in die laatste firmwareversie dat die de current van de P1-meter ook terug kan uitlezen zoals v7.1.6 kon. En dat de transactiegeschiedenis nog steeds zichtbaar is in my eve connect. Voor mij is het nu kiezen tussen beide kritische functionaliteiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Heidegger op 07-09-2026 18:37 ]

• Wietsee.
Transactiegeschiedenis werkt al tijden prima. Als dat niet werkt lijkt mij gewoon die hele lijst of paal een keer resetten. Eve Connect i.c.m. Alfen Eve Single Pro-line v7.4.6:

Plaatje even weg ivm zichtbaar ID

[ Voor 50% gewijzigd door Notna op 08-09-2026 09:38 ]

• Heidegger
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 14-09 20:47
Wietsee. schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:
Transactiegeschiedenis werkt al tijden prima. Als dat niet werkt lijkt mij gewoon die hele lijst of paal een keer resetten. Eve Connect i.c.m. Alfen Eve Single Pro-line v7.4.6:

Knip
Sorry, ik heb me vergist. Die geschiedenis wordt inderdaad weergegeven maar bij 7.4.6 is dan weer het probleem dat hij de Current L1 (A) niet uitleest: daar staat 0. Dus automatisch opladen via zonne-energie via de settings 'Comfort' of 'Groen' via de app zal hiermee niet lukken vermoedelijk. En OMDAT hij die waarde niet kan uitlezen, laadt hij ook niet sneller op dan 16 ampere, ca. 3,4KwH. Dat is voor mij geen probleem owv de capaciteitspiek maar zou dus ook niet mogen.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 08-09-2026 09:38 . Reden: Plaatje weg ]

• Heinemancp
Wietsee. schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:20:

Knip
haal je ID ff weg, fraudegevoelige info.

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 08-09-2026 09:39 . Reden: Quoten is dan ook niet handig ;) ]

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 18:37
Ik ben sinds kort in het bezit van een Alfen Eve Single Pro laadpaal van 2021 die ik zelf in beheer heb.(geen back office dus) Nu was er via de eve app een update die aanbevolen wordt om uit te voeren. Tijdens het updaten kreeg ik de melding dat de update mislukt was. Helaas is de laadpaal sindsdien zo dood als een pier ( zwart scherm en niet meer te benaderen in het netwerk) en helpt opnieuw opstarten dmv een paar minuten spanningsloos maken ook niet. Weet iemand wat ik moet doen om mijn laadpaal weer aan de gang te krijgen?

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
jenk schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:45:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Alfen Eve Single Pro laadpaal van 2021 die ik zelf in beheer heb.(geen back office dus) Nu was er via de eve app een update die aanbevolen wordt om uit te voeren. Tijdens het updaten kreeg ik de melding dat de update mislukt was. Helaas is de laadpaal sindsdien zo dood als een pier ( zwart scherm en niet meer te benaderen in het netwerk) en helpt opnieuw opstarten dmv een paar minuten spanningsloos maken ook niet. Weet iemand wat ik moet doen om mijn laadpaal weer aan de gang te krijgen?
Volg deze stappen: https://claude.ai/chat/498577eb-b956-463a-a314-e80dc10861f7 Ik denk dat vooral stap 3 je zal helpen

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:10
De link naar AI werkt niet. Dit is denk een link naar je persoonlijke omgeving.

• jenk
Helaas werkt de link niet, kun je de tekst die hierin staat niet op een andere manier laten zien? Alvast bedankt!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 12:35
Vandaag is bij mij een Alfen Single Plus opgehangen door de installateur. Deze heeft met met de ACE Service Installer de laadpaal geconfigureerd. Nu probeer ik echter met de EVE Connect (Android en Apple getest) app verbinding te maken en die zegt dat dit type laadstation momenteel niet ondersteund wordt, klopt dit wel (???)

Wanneer ik vervolgens met de My Eve verbinding probeer te maken dan kan hij de Alfen Single Plus niet eens vinden via Android en Apple. Niet door hem te laten scannen maar ook niet door zelf het ip adres in te typen. Een ping naar het ip adres werkt wel...

De installateur heeft de firmware bijgewerkt naar de laatste firmware van 4/9/2026, welke dit is kon ik niet zo snel zien.

Wat doe ik fout en hoe los ik dit op.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03
@4Reload
Zie mijn eerdere bericht Polster in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

AHP is nog niet feature complete. EVE ondersteuning wordt in oktober verwacht.

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 12:35
Polster schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:21:
@4Reload
Zie mijn eerdere bericht Polster in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

AHP is nog niet feature complete. EVE ondersteuning wordt in oktober verwacht.
Dankjewel, dit had ik nog niet gezien. Ik zal een account aanvragen voor Service Installer anders kan ik überhaupt geen updates uitvoeren

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:33
In de nieuwste Eve Connect app wordt eindelijk de slider van maximaal vermogen weer op de juiste positie weergegeven ook na opnieuw openen van de app.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Is er een nieuwe EVE Connect app te downloaden?
De app die vandaag in de playstore staat is een betaversie.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2026 20:47 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• waterpolo78
Ik zie net dat ik in Android aangemeld had voor beta programma. Ik heb nu versie 1.5.8 geinstalleerd. Daarin zit ook de nieuwste firmware update 7.4.6 wijzigingen verwerkt die gisteren uitgekomen is.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Maar is de slider dan rechtgezet door de beta app versie 1.5.8 (ik gebruik nu nog 1.5.7 en FW 7.3) of door de FW update 7.4.6?

Ik ben wat terughoudend geworden voor FW updates van Alfen.
En de (beta) app terug downgraden is officieel nogal moeilijk in Android.

Het eigenaardige is ook dat de slider hier heel lang goed gewerkt heeft (app 1.5.8 en FW 7.3) en dat het fenomeen van versrpingen van de slider zich plots manifesteerde zonder de app versie noch de FW te wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2026 20:58 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:23
Heb ook het probleem dat er een laadsessie niet goed is afgesloten:
Screenshot van de ACE Service Installer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU-i1jwMeYWJ-Z0kNlh4XqiebPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lAp4R52kELdUGcggAzqLCXf.png?f=fotoalbum_large

Ik kreeg ook al enkel dagen geen nieuwe transacties door in de Eve Connect app merkte ik. Een reboot van de laadpaal verhielp het probleem niet. Echter het deïnstalleren van de app en opnieuw installeren zorgde ervoor dat nieuwere transacties wel weer doorkomen, echter is die ene transactie wel corrupt geraakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ymnqobb6Y0Hs_YkEiUijWgSAP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F8FCsyOqHddRxWRNbzVUP88C.png?f=fotoalbum_large

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die transactie die nog steeds loopt volgens de ACE installer wordt afgesloten, en dat ook daar nieuwe transacties zichtbaar zijn?

Draai trouwens op firmware 7.3.0-4377

• waterpolo78
paul-s83 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:23:
Heb ook het probleem dat er een laadsessie niet goed is afgesloten:
Screenshot van de ACE Service Installer:

[Afbeelding]

Ik kreeg ook al enkel dagen geen nieuwe transacties door in de Eve Connect app merkte ik. Een reboot van de laadpaal verhielp het probleem niet. Echter het deïnstalleren van de app en opnieuw installeren zorgde ervoor dat nieuwere transacties wel weer doorkomen, echter is die ene transactie wel corrupt geraakt:

[Afbeelding]

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die transactie die nog steeds loopt volgens de ACE installer wordt afgesloten, en dat ook daar nieuwe transacties zichtbaar zijn?

Draai trouwens op firmware 7.3.0-4377
Ik zou je adviseren op bij Alfen een support ticket aan te maken. Ik kreeg zelf na enkele dagen een reactie op een vraag/ constatering.

• paul-s83
@waterpolo78 Misschien dat ik dat in de toekomst nog doe. Voor nu geeft de Eve Connect app gewoon weer alle sessies goed weer, en ook worden de sessies nog steeds goed richting mijn ERE broker gestuurd. Dat het in de Ace installer dan niet goed staat is voor nu ook weer geen ramp.

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001

Q-bone

Dusss...

Mijn laadpaal beschikte niet over load balancing, derhalve heb ik een laadpaal gekocht die dat wel heeft.

Nu heeft mijn nieuwe laadstation geen vaste kabel, de oude wel. Kan ik dit overzetten? Ik zie in de software wel de mogelijkheid om dit aan te geven, maar mijn software versies zijn erg oud. Ik heb geen idee of dat in de nieuwe versies ook beschikbaar is als optie. Heeft iemand hier ervaring mee?

bla?

• Kusterse
Q-bone schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:30:
Mijn laadpaal beschikte niet over load balancing, derhalve heb ik een laadpaal gekocht die dat wel heeft.

Nu heeft mijn nieuwe laadstation geen vaste kabel, de oude wel. Kan ik dit overzetten? Ik zie in de software wel de mogelijkheid om dit aan te geven, maar mijn software versies zijn erg oud. Ik heb geen idee of dat in de nieuwe versies ook beschikbaar is als optie. Heeft iemand hier ervaring mee?
De software voor het NG platform is universeel. Met en zonder vaste kabel blijft configureerbaar. Blijft ook gewoon zoals het was na een software update..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Q-bone Die vaste kabel kun je softwarematig binnen het gehele NG platform gewoon overzetten (incl. de fysiek bijbehorende kap mét afdichtring!!) op een zelfde unit en je moet dan inderdaad in de configuratie de vaste kabel bekend gaan maken (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 12-09-2026 19:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

@Kusterse & @Will_M dank, gaan we proberen.

Nog een checkvraag, waarom zou ik de firmware naar een latere versie willen upgraden? :)

bla?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Q-bone schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:21:

Nog een checkvraag, waarom zou ik de firmware naar een latere versie willen upgraden? :)
"Gewoon omdat 't kán......" :9

Ik draai hier thuis inmiddels v7.4.6 - 4416 (=N) met een Eneco eMobility Back-End (OCCP) waarbij de fysieke 'paal' volledig in eigen beheer / van mezelf is, echter zijn er ook situaties waarin dit (nog?) niet geadviseerd wordt door andere gebruikers binnen dit topic.

Volg bij het upgraden overigens wel ten alle tijden het 'veilige upgrade schema' wat Alfen op het serviceportal heeft staan, je kunt niet zomaar 'alles naar alles' upgraden (óf zelfs downgraden) zonder dat je daarbij de kans loopt het gehele moederbord te gaan slopen.

En daarbij doe ik de aanname dat je sowieso alle CORRECTE wachtwoorden (Eigenaar / Owner!!) én de eventuele PRC in bezit hebt!!

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 12-09-2026 20:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Q-bone schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:21:

Als je dit topic al een poosje volgt kan je de volgende conclusie maken (vind ik):

Heb je geen problemen update niet.

Elke update lijkt de laatste tijd wel iets te slopen. P1 communicatie weg, geen transacties meer kunnen zien, rfid problemen, memory errors etc.

• Xtremebase
Koen Hendriks schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:47:
[...]

Als je dit topic al een poosje volgt kan je de volgende conclusie maken (vind ik):

Heb je geen problemen update niet.

Elke update lijkt de laatste tijd wel iets te slopen. P1 communicatie weg, geen transacties meer kunnen zien, rfid problemen, memory errors etc.
Ja dat is ook wel hoe ik het een beetje zie. Op zich is het bij mij goed gegaan. Ik heb ge-update van firmware jaar kruik 3.nogwat tot 7.3. Bij mij is alles goed gegaan maar ik kneep wel in mijn vingers. Bij mij lijkt alles wel prima te werken. Echter vind ik dat voor zoon “merk” die zakelijk ook flink aanwezig is niet heel professioneel.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Xtremebase schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:25:
[...]

Ja dat is ook wel hoe ik het een beetje zie. Op zich is het bij mij goed gegaan. Ik heb ge-update van firmware jaar kruik 3.nogwat tot 7.3. Bij mij is alles goed gegaan maar ik kneep wel in mijn vingers. Bij mij lijkt alles wel prima te werken. Echter vind ik dat voor zoon “merk” die zakelijk ook flink aanwezig is niet heel professioneel.
Maar waarom updaten dan?

bla?

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 09:48
Omdat er zaken kunnen zijn die voor jou belangrijk zijn die in een update zitten. Ik vind bijvoorbeeld transacties belangrijk en draai dus Firmware: 7.3.0-4377, al zou ik beter terug kunnen naar 7.1.6 als ik een stabiele Smart Meter wil hebben. Maar dat vind ik minder belangrijk. Een hogere versie zou ook kunnen, maar zover ik weet zijn die niet beter dan 7.3.0...

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Xtremebase
Omdat op de oude firmware de app op de telefoon niet werkt om makkelijker met zonnestroom te laden. Voor nu zal ik ook niet updaten omdat alles werkt zoals het zou moeten werken. Iets met “never chance a winning team” zeg maar. Maargoed mijn punt was dat ik het merkwaardig vind dat een bedrijf zoals Alfen zoveel “puntjes” heeft omtrent de updates.

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 22:11
Geen enkele firmware van Alfen is voor iedereen een "winning team" waardoor updaten voor die issues altijd een "noodzaak" is en later tot de conclusie komt dat er weer iets anders niet lekker werkt

[ Voor 8% gewijzigd door rick-1975 op 13-09-2026 10:46 ]

• Wietsee.
Dat lijkt mij heel eenvoudig op een gegeven moment sterven de tools uit waarmee je een update kan doen als je zover achterloopt. De software gaat verder en verwacht op gegeven moment dat iedereen enigszins bij is. Support is niet oneindig en zeker niet gratis, dus zorg daar dan ook voor op de momenten dat die mogelijkheden er zijn.

Zou jammer zijn als je paal functionaliteit mist omdat je hem nooit hebt bijgewerkt en het tegen die tijd ook niet meer kan of veel moeizamer. Dan is de wereld vaak weer te klein.

[ Voor 32% gewijzigd door Wietsee. op 13-09-2026 11:20 ]

• jenk
Dan mag het update proces wel wat stabieler zijn dan nu. Bij het updaten van de laatste firmware is mijn laadpaal zo dood als een pier en ik krijg hem ondanks de goede mail support van Alfen nog steeds niet aan de gang. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen...

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line (voormalig Eneco) uit 2021 die ik probeerde te updaten. Zat nog op 4.15 (oid) en wilde het stappenplan van Alfen volgen. Bij de eerste stap ging het al mis, er werd gevraagd om een wachtwoord in te voeren voor de eerste keer. Dit uiteraard gedaan, waarna ik foutmelding op foutmelding kreeg, waaronder er is al een bestaand wachtwoord en iets met ip adres en subnet wat niet meer klopt.

Vervolgens is er geen verbinding meer mogelijk met de laadpaal, ook via een rechtstreekse ethernetkabel wordt de laadpaal niet zichtbaar in Ace Service Installer.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om weer verbinding te krijgen? Heb meerdere keren dmv de groepenkast de laadpaal spanningloos gemaakt, dit heeft geen effect gehad.
edit:
inmiddels toch gelukkig gelukt om verbinding te krijgen, nu wel de wachtwoord issue. Wachtwoord die ik tijdens firmware upgrade heb opgegeven werkt niet, dus morgen maar eneco bellen voor het wachtwoord of de PRC.

[ Voor 13% gewijzigd door Hambo op 13-09-2026 14:18 ]

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 22:09
@Hambo mijn paal uit 2021 komt ook van Eneco. Het standaard ip van de paal was 169.254.1.10. Pak je laptop en geef hem een vast ip adres in dezelfde range, bijv 169.254.1.11. Als je nu ping naar 169.254.1.10 krijg je als het goed is een response en kun je hem via Ace benaderen.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Het is gelukt, de stekker op de netwerkkabel bleek niet goed, heeft het dan nooit goed gedaan volgens mij.
Nieuwe stekker op geknepen en kan alles nu bedienen via de apps. Omgezet via MyEve naar standalone en de backoffice verwijderd, nu netjes zichtbaar in de Eve Connect app als de stekker erin gestoken wordt

Eerste vraag:
Ik zit met een uitdaging waar ik even niet uitkom. Ik heb thuis een EVE Single S line hangen welke ik over heb moeten nemen van mijn werkgever nadat ik uit dienst ging.

Deze paal wil ik graag zelf in beheer krijgen en behouden zodat ik het zelf in de hand heb. Mijn oude leverancier geeft het volgende aan:
~~~~~~~~~~~~~~~~
De Alfen Asset transfer dient aangevraagd te worden door de nieuwe provider en dat dien je dus zelf te doen.
Wij krijgen dan een verzoek en zullen deze akkoord geven.

Bijgaand het overdrachtsformulier. Onze info staat hier al op en je kan deze zelf aanvullen met het serienummer van je laadpunt. Deze kan je dan indienen bij Alfen. Dit moet via de nieuwe provider en kunnen wij niet voor je doen.

Serienummer: xxx
Wachtwoord: xxx
herstelwachtwoord:xxx
(credentials heb ik in mijn bezit maar hier weggelaten)

Wij kunnen het abonnement stoppen, maar dan kan je vanaf dat moment geen gebruik meer maken van je lader.
Met de MyEVE en de EVE Connect App kan ik geen laadpalen vinden.
Na de ACE installer te hebben gedownload en een login te hebben gekregen van Alfen kan ik ook geen apparaten vinden.

Als ik de paal 15 minuten stroomloss maak en weer aanzet zie ik kort het lampje op de ethernet poort knipperen waarna die uitgaat.

Wat moet ik nou doen om deze paal zelf in beheer te krijgen en dat ik kan blijven laden zonder tussenkomst van een extern iets met inzicht en configuratie via de EVE app?

[ Voor 25% gewijzigd door Gekkenhuis op 14-09-2026 20:35 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• paul-s83
Weet niet wie jouw huidige back office provider is, maar tijdje geleden in soortgelijke situatie gezeten bij Groendus (tegenwoordig PowerD).

Bij opzeggen van abbonement aangegeven dat ik de paal in eigen beheer neem en dat er dus geen nieuwe het beheer overneemt. Heb ze toen direct gevraagd om de paal op de "Plug & Charge" modus te zetten. Op die manier hoef je de sessies niet meer te starten via goedgekeurde laadpas.

• waterpolo78
Ik had (tijdelijk) backoffice ingesteld om EVCC uit te proberen. Op dit moment zag ik niet de meerwaarde, zeker omdat ik geen eigen oprit heb en dus een kabel, met matje, over de stoep moet leggen. Ik zit bij Zonneplan waar ik overzichtelijk zie wanneer de gunstige laadmomenten zijn.

Besloten om terug naar Standalone tegaan. En toen zijn de problemen ontstaan die ik nu ervaar. In de Eve Connect app zie ik bij Schema de melding staan dat er nog een backoffice gekoppeld is en daarom schema niet toegepast kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmzFE9thYwFVKPVGy9-IH0Upfns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1UGEEVjsREsWUaGgOv8cpx4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al meerdere keren een factory reset uitgevoerd maar blijf de melding houden. Ik heb 1x een melding gehad om de persoonlijke data, backoffice settings en logs te verwijderen. Maar twijfelde toen om dat te doen en op dat moment gekozen die niet te wissen. (heb ik nu spijt van).

Weet iemand een oplossing om de backoffice volledig weg te krijgen?

Naast backoffice issue werkt het laden ook niet. Zelf denk ik dat dit gerelateerd is. De laadpaal geeft steeds wacht op vermogen. Dat is ook midden op dag waarbij ik zonne-energie heb en vrijwel geen apparten aanstaan.

Mijn Alfen Single Pro Line heeft nu firmware 7.4.6, ook deze al gedowngrade naar 7.3 en 7.1.6 maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik heb al een support ticket bij Alfen gemaakt, maar hoop dat iemand van dit forum mij kan adviseren welke stappen ik kan doen om het op te lossen.

De laadpaal is prive bezet en kan alles zelf beheren.

• Kusterse
waterpolo78 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:17:
Ik had (tijdelijk) backoffice ingesteld om EVCC uit te proberen. Op dit moment zag ik niet de meerwaarde, zeker omdat ik geen eigen oprit heb en dus een kabel, met matje, over de stoep moet leggen. Ik zit bij Zonneplan waar ik overzichtelijk zie wanneer de gunstige laadmomenten zijn.

Besloten om terug naar Standalone tegaan. En toen zijn de problemen ontstaan die ik nu ervaar. In de Eve Connect app zie ik bij Schema de melding staan dat er nog een backoffice gekoppeld is en daarom schema niet toegepast kan worden.

[Afbeelding]

Ik heb al meerdere keren een factory reset uitgevoerd maar blijf de melding houden. Ik heb 1x een melding gehad om de persoonlijke data, backoffice settings en logs te verwijderen. Maar twijfelde toen om dat te doen en op dat moment gekozen die niet te wissen. (heb ik nu spijt van).

Naast backoffice issue werkt het laden ook niet. Zelf denk ik dat dit gerelateerd is. De laadpaal geeft steeds wacht op vermogen. Dat is ook midden op dag waarbij ik zonne-energie heb en vrijwel geen apparten aanstaan.

Mijn Alfen Single Pro Line heeft nu firmware 7.4.6, ook deze al gedowngrade naar 7.3 en 7.1.6 maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik heb al een support ticket bij Alfen gemaakt, maar hoop dat iemand van dit forum mij kan adviseren welke stappen ik kan doen om het op te lossen.

Heb je al een cperase geprobeerd? schijnt nog wel eens te helpen..

• waterpolo78
Kusterse schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:34:
[...]

Heb je al een cperase geprobeerd? schijnt nog wel eens te helpen..
Hoe / waar kan ik dat uitvoeren? Ik ben nog niet eerder cperase tegen gekomen.

Edit1: ik lees net dat CP de communicatie is tussen laadpaal en auto. Bij mij zit daar het probleem niet, de auto wordt altijd herkend.

Edit2: ik heb vanavond de logging bekeken en ik kom wel wat verdachts tegen wat te maken kan hebben waarom er niet geladen wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3zt9Vr-j7Zy8rRjjQJ9JsowdNE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2fD1Nx75uqQoZTMe3hAJr7lg.png?f=user_large

Kan het zijn dat de smart meter defect is?

[ Voor 51% gewijzigd door waterpolo78 op 14-09-2026 22:12 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
waterpolo78 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:40:
[...]

Hoe / waar kan ik dat uitvoeren? Ik ben nog niet eerder cperase tegen gekomen.

Edit1: ik lees net dat CP de communicatie is tussen laadpaal en auto. Bij mij zit daar het probleem niet, de auto wordt altijd herkend.

Edit2: ik heb vanavond de logging bekeken en ik kom wel wat verdachts tegen wat te maken kan hebben waarom er niet geladen wordt:

[Afbeelding]

Kan het zijn dat de smart meter defect is?
Je haalt dingen door elkaar en kent het volledige verhaal niet.
Ga naar de ACE service installer en bij de log kan je een commando lijntje openen. Daar tik je cperase in (en uitvoeren uiteraard) en je probleem is opgelost.

Cperase doet in dit geval charging profile erase en heeft dus niet wat je meent te denken iets te maken met de Control Pilot pin.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 15-09-2026 08:03 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
waterpolo78 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:17:

[Afbeelding]

Sowieso is ocpp gebruiken als aansturing voor je laden uiterste laatste oplossing. Alfen en evcc doe je via modbus, ocpp is een management protocol, geen laadsturingsprotocol.

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 22:09
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik wil het hier toch even proberen. Misschien dat iets soortgelijks al ooit besproken is? Ik kreeg het in ieder geval niet gevonden.

Ik heb een Alfen laadpaal via mijn ex-werkgever uit 2021, Athlon is de leasemaatschappij en de backoffice verloopt via Eneco eMobility.

Wegens switchen van werkgever heb ik de auto al lang niet meer. De laadpaal zat in datzelfde leasecontract en zou uiteindelijk mijn eigendom worden. Ik ben begin dit jaar zelf elektrisch gaan rijden. Toen kreeg ik van Eneco te horen dat het contract in september zou aflopen. Mooi dacht ik, dan word ik officieel eigenaar, krijg ik de master key en ga ik TAP gebruiken.

Inmiddels had het contract beëindigd moeten zijn maar nu blijkt dat Athlon het contract voor onbepaalde tijd heeft verlengd. Whut?? Nu heb ik dus nog steeds geen master key.

Nu is mijn vraag, waarom heeft Athlon het contract met Eneco verlengd? Het lease contract loopt namelijk al lang niet meer. Hebben ze hun administratie niet op orde? Of zit hier een andere reden achter? Wil ook niet zomaar slapende honden wakker maken.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:49
Geen leaflet ontvangen ooit bij de documentatie met wachtwoorden en recovery wachtwoord?

• Kusterse
Ren-z schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:23:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik wil het hier toch even proberen. Misschien dat iets soortgelijks al ooit besproken is? Ik kreeg het in ieder geval niet gevonden.

Ik heb een Alfen laadpaal via mijn ex-werkgever uit 2021, Athlon is de leasemaatschappij en de backoffice verloopt via Eneco eMobility.

Wegens switchen van werkgever heb ik de auto al lang niet meer. De laadpaal zat in datzelfde leasecontract en zou uiteindelijk mijn eigendom worden. Ik ben begin dit jaar zelf elektrisch gaan rijden. Toen kreeg ik van Eneco te horen dat het contract in september zou aflopen. Mooi dacht ik, dan word ik officieel eigenaar, krijg ik de master key en ga ik TAP gebruiken.

Inmiddels had het contract beëindigd moeten zijn maar nu blijkt dat Athlon het contract voor onbepaalde tijd heeft verlengd. Whut?? Nu heb ik dus nog steeds geen master key.

Nu is mijn vraag, waarom heeft Athlon het contract met Eneco verlengd? Het lease contract loopt namelijk al lang niet meer. Hebben ze hun administratie niet op orde? Of zit hier een andere reden achter? Wil ook niet zomaar slapende honden wakker maken.

Even oud werkgever informeren. Grove administratie fout.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:11

Als het voor onbepaalde tijd verlengd is, kun je het toch gewoon opzeggen? Of staat dat contract op de naam van Athlon? Lijkt mij niet dat Athlon backoffice kosten betaalt voor een laadpaal die niet meer van hun is.

In ieder geval moet de contractpartij met Eneco het contract opzeggen. Dan via Eneco wachtwoord opvragen en vervolgens in eigen beheer nemen. Backoffice kun je vrij makkelijk gratis regelen via bijvoorbeel Plugchoice.

• waterpolo78
HyperBart schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:00:
[...]

Je haalt dingen door elkaar en kent het volledige verhaal niet.
Ga naar de ACE service installer en bij de log kan je een commando lijntje openen. Daar tik je cperase in (en uitvoeren uiteraard) en je probleem is opgelost.

Cperase doet in dit geval charging profile erase en heeft dus niet wat je meent te denken iets te maken met de Control Pilot pin.
Bedankt voor de info.

We zijn inmiddels erin geslaagd om weer te kunnen laden zoals ik gewend was. Ik heb dat voormekaar te krijgen door opnieuw EVCC profiel in te stellen. Vervolgens heb ik die op 'Not used' gezet en de laadpaal meteen laten herstarten. Daarna kon weer zonder problemen laden.

Helaas blijft nog wel in de Eve Connect app bij schema staan dat er een backoffice configuratie actief is. Ik heb al commando ' cperase' uitgevoerd en herstart gegeven. Ook voeding van de laadpaal afgehaald. Daarnaast ook de Android app de gegevens van gewist en opnieuw laten verbinden met de laadpaal. Ik zou wel graag het laadschema willen toepassen, zeker wanneer het s'nachts lagere energieprijzen worden.

Na uitvoeren van cperase wordt een backoffice profiel niet meer 'automatisch' op netwerkprofiel gezet. Ik kan wel handmatig een backoffice instellen, mocht ik dat in toekomst nodig hebben. Is dit normaal?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

De paal is al lang jouw eigendom geworden door natrekking (zoek maar hier in het forum). Neem dus contact op met Eneco, en verzoek ze eerst vriendelijk om de toegangscodes (admin password en recovery key).
Als ze dat niet willen geven, stuur je nogmaals een brief/mail, en sommeer je ze de codes te geven, aangezien de paal via natrekking jouw eigendom is.
Je hebt nul komma niks met Athlon te maken, die heeft een contract met jouw ex werkgever en niet met jou. Dat zij een dienstverlenend contract met Eneco verlengd hebben is hun probleem

Nothing is a problem once you've debugged the code

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:22
Is er iemand die weet hoe je een virtuele laadpas in je iPhone kan zetten die je kan gebruiken met de RFID lezer van de Alfen laadpaal? Ik beheer de paal zelf via EVCC en kan elke willekeurige laadpas in de whitelist zetten.

De enige provider die ik ken die zo'n pas had die 'tap-to-charge' ondersteunt is chargepoint, maar die accepteren geen privé klanten meer sinds medio dit jaar.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• despijker
Bij mijn weten werkt dat niet.

Waarom het niet werkt
  • Afgeschermde NFC-chip: Apple stelt de NFC-chip van de iPhone alleen open voor Apple Pay en streng geselecteerde toepassingen. Je kunt er geen willekeurige RFID-tag of laadpas mee imiteren.
  • Geen vaste UID: Als je de iPhone bij de RFID-lezer van een Alfen-paal houdt, reageert de telefoon vaak door Apple Pay te openen in plaats van dat de laadpaal de pas herkent.

• paul-s83

Schroef je paal eens open, hier had de installateur het papiertje met password en recovery code netjes in de paal verstopt :)

• Xtremebase
despijker schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:50:

Waarom het niet werkt
  • Afgeschermde NFC-chip: Apple stelt de NFC-chip van de iPhone alleen open voor Apple Pay en streng geselecteerde toepassingen. Je kunt er geen willekeurige RFID-tag of laadpas mee imiteren.
  • Geen vaste UID: Als je de iPhone bij de RFID-lezer van een Alfen-paal houdt, reageert de telefoon vaak door Apple Pay te openen in plaats van dat de laadpaal de pas herkent.
Had dit idd ook geprobeerd. Je kan aangeven in de Ace installer dat je een pas wilt toevoegen. Daarop geklikt, iPhone ervoor en hoppa toegevoegd. Echter komt iedere keer als je de iPhone aanbied een nieuw ander IDnummer. Het is dus totaal niet te gebruiken. Dus op de trail en error manier erachter gekomen dat het niet gaat werken. Helaas.

• Xtremebase
Als alternatief had ik nog wel wat rfid stickers besteld die ik dan in me hoesje of op me iPhone (aan de onderkant) zou gaan plakken om zo de laadsessies te kunnen starten. Hier echter nog niets mee gedaan. Ik weet dus niet of deze rfid dan te dicht bij zou zitten bij de chip van de iPhone.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik had afgelopen week wat werk aan de meterkast, dus had ik de stroom afgehaald.
Na de werkzaamheden stroom ingeschakeld laadpaal dood :?

Bleek de glaszekering defect te zijn geraakt, waarschijnlijk door de stroom uitval.
Gelukkig had ik nog een zekering liggen en was het weer snel gefixxed, maar je staat toch weer even raar te kijken

Iets anders:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe FW in combinatie met een homewizard p1 voor o.a. loadbalancing

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 17-09-2026 20:19 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• despijker
Werkt instabiel met de 7.3 (ik meen 4433) release welke ik heb draaien. Regelmatig meldingen in de log dat er data mist. Daarom heb ik het draaien via een HomeWizard P1 splitter, zonder problemen.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 20:29
Weet iemand of de Lolo3 palen van Newmotion altijd zijn uitgeleverd met Alfen ‘active loadbalancing’ licentie? (ongeacht of je loadbalancing erbij had gekozen)

• balblas
despijker schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:50:

Waarom het niet werkt
Jammer genoeg is er (bij mijn weten) nog geen enkele andere laadpas aanbieder dan chargepoint die een virtuele pas in z'n app heeft die je ook aan je wallet kan toevoegen. Dan zou 't namelijk wél moeten werken.

Je kunt zelf alleen cards maken met NFC toegang als je een betaald Apple Developper account hebt.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Heinemancp
revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:18:
Ik had afgelopen week wat werk aan de meterkast, dus had ik de stroom afgehaald.
Na de werkzaamheden stroom ingeschakeld laadpaal dood :?

Bleek de glaszekering defect te zijn geraakt, waarschijnlijk door de stroom uitval.
Gelukkig had ik nog een zekering liggen en was het weer snel gefixxed, maar je staat toch weer even raar te kijken

Iets anders:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe FW in combinatie met een homewizard p1 voor o.a. loadbalancing
ja ik (op twee locaties), werkt prima.

• waterpolo78
Ik heb een ANWB laadpas als druppel die ik aan autosleutel zit. De tag heb ik tevens toegevoegd aan mijn prive Alfen laadpaal. Vaak moet ik toch eerst de auto van het slot halen om klep voor laadkabel te ontgrendelen. Zie dan ook niet veel voordeel om een digitale laadpas te hebben op de telefoon.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 07:39
DaRealRenzel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:40:
[...]

De paal is al lang jouw eigendom geworden door natrekking (zoek maar hier in het forum). Neem dus contact op met Eneco, en verzoek ze eerst vriendelijk om de toegangscodes (admin password en recovery key).
Als ze dat niet willen geven, stuur je nogmaals een brief/mail, en sommeer je ze de codes te geven, aangezien de paal via natrekking jouw eigendom is.
Je hebt nul komma niks met Athlon te maken, die heeft een contract met jouw ex werkgever en niet met jou. Dat zij een dienstverlenend contract met Eneco verlengd hebben is hun probleem
Ook al eens zoiets geprobeerd, maar Eneco komt direct met dat zij het contract onderhouden en dus ook de laadpaal en dat ik altijd kan kiezen om het allemaal zelf te doen. Maw ze willen je zo afsluiten en dan moet je het zelf maar uitzoeken. Niet echt klantvriendelijk.

Arjan

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik snap nooit zo goed waarom mensen een RFID willen gebruiken als ze zelf de laadpaal in beheer hebben... Gewoon inpluggen en starten is toch veel makkelijker? Of komt de buurman anders elke keer stiekem bij jullie opladen :+ ?

• marciej123
  • Laatst online: 21:36
Koen Hendriks schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:34:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen een RFID willen gebruiken als ze zelf de laadpaal in beheer hebben... Gewoon inpluggen en starten is toch veel makkelijker? Of komt de buurman anders elke keer stiekem bij jullie opladen :+ ?
Sommige mensen hebben zowel een zakelijk als prive voertuig waardoor verrekening moet plaatsvinden?

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 07:39
marciej123 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:42:
[...]

Sommige mensen hebben zowel een zakelijk als prive voertuig waardoor verrekening moet plaatsvinden?
Of alleen een zakelijk voertuig waarvoor je wel de afgenomen Kwh door je werknemer wil laten vergoeden. Daar moet een goede administratie voor zijn anders gaat Apeldoorn het daar niet mee eens zijn

Arjan

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 09:48
Koen Hendriks schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:34:
Onze laadpaal staat semi-openbaar, dus daarom. Tags van het toegangssysteem gekoppeld en de laadpassen, kleine moeite, extra zekerheid.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• balblas
waterpolo78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:32:
Ik heb een ANWB laadpas als druppel die ik aan autosleutel zit. De tag heb ik tevens toegevoegd aan mijn prive Alfen laadpaal. Vaak moet ik toch eerst de auto van het slot halen om klep voor laadkabel te ontgrendelen. Zie dan ook niet veel voordeel om een digitale laadpas te hebben op de telefoon.
Ik heb geen autosleutel. Bij mijn Tesla gaat alles via je mobiel of Apple Watch. Dan is het dus wel handig als je een sessie kunt starten met je mobiel of watch. Nu moet ik telkens de pas uit de auto halen, voor de RFID scanner houden en weer terugleggen.

Ik moet een pas gebruiken omdat wij meerdere EVs thuis laden, zakelijk en privé. De zakelijke laadsessies moeten apart bijgehouden worden voor verrekening.

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:13
Mijn broer heeft erg veel PVs en sinds kort 2 EVs. Samen gezeten voor zijn eisen/setup
  • Alleen laden bij surplus zonneenergie
  • 2 laadpunten, bij elkaar, 1x3 fase voedingskabel 5x2.5mm2, helaas geen datakabel
  • aparte 3fase groep in meterkast met aardlek
  • 2EVs, een Opel Ampera welke 1 fase laadt en 1 skoda enyac welke 3 fases laadt
  • load balancing over beide voertuigen
  • eenvoudige start setup maar wel integreer naar later in HA etc.
Ik dacht aan de volgende setup:
Alfen Eve Double Pro-line, 3-fase, twee sockets, Active Load Balancing/EMS-licentie, lokale Modbus TCP-aansturing, volledig backofficevrij en met installerstoegang.

Omdat ik geen datakabel heb zou ik via een TP link adapter connectie kunnen maken met laadpaal. Ook moet ik, denk ik aan de gang met EVCC op rPi daar met Solar charging (wat precies is wat ik wil) de P1 data nodig is bij mijn laadpaal. HA is voor nu niet nodig, later wellicht wel wanneer ik meer ga doen in huis.

Klopt bovenstaande. Nog suggesties of tips voor mijn setup?

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 14:53
mdizzy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:45:
Eneco heeft hier mijn laadpaal uiteindelijk geupgraded van 7.4.0 naar 7.4.4, maar nog steeds verliest de laadpaal naar verloop van tijd alle contact (API integratie, modbus, backoffice) :'(

Ik realiseerde mij vandaag dat ik al een tijdje niet meer de netwerkkabel van de alfen voor 10 seconden uit de router had getrokken om de netwerkverbinding te herstellen zodat Home Assistant weer verbinding had. Zojuist even de firmware gechecked en Eneco heeft hier ook de firmware geupdate naar 7.4.4-4413, ik zat denk nog op 7.4.0
Heb je ook 4413?
Ik ervaar dus geen disconnects meer, wel zo fijn dat ik weer op de laadplanning van HA kan vertrouwen.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:13
Ik overweeg om mijn Alfen laadpunt anders te configureren en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Mijn laadpunt heeft momenteel Eneco als backoffice geconfigureerd. De communicatie met Eneco loopt via de SIM-kaart die in het laadpunt zit. Het laadpunt is daarnaast ook via LAN met mijn netwerk verbonden, maar via die verbinding werkt de Eneco-backoffice bij mij niet.

Ik gebruik momenteel de Service Installer om mijn transacties handmatig te exporteren en vervolgens handmatig te uploaden bij mijn ERE-inboekingsdienstverlener. Dat werkt, maar het zou natuurlijk een stuk prettiger zijn als dit automatisch kan.

Daarom overweeg ik om PlugChoice als backoffice in de Alfen te configureren en vanuit PlugChoice vervolgens een proxy-/doorstuurkoppeling naar Eneco en mijn ERE-inboekingsprovider te configureren.

Mijn twijfel zit vooral in de huidige Eneco-configuratie. Mijn laadpunt werkt nu prima en ik wil voorkomen dat ik na het wijzigen van de backoffice-instellingen niet meer terug kan naar de huidige situatie, bijvoorbeeld omdat ik bepaalde Eneco-specifieke instellingen of gegevens niet meer kan achterhalen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
  • Gebruikt iemand PlugChoice in combinatie met Eneco als doorgestuurde/proxy-backoffice?
  • Werkt dit in de praktijk goed?
  • En is de huidige Eneco-configuratie eenvoudig weer terug te zetten als PlugChoice niet bevalt?
Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die een dergelijke combinatie daadwerkelijk gebruiken.

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
jouwheld schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:49:
[...]

Ik realiseerde mij vandaag dat ik al een tijdje niet meer de netwerkkabel van de alfen voor 10 seconden uit de router had getrokken om de netwerkverbinding te herstellen zodat Home Assistant weer verbinding had. Zojuist even de firmware gechecked en Eneco heeft hier ook de firmware geupdate naar 7.4.4-4413, ik zat denk nog op 7.4.0
Heb je ook 4413?
Ik ervaar dus geen disconnects meer, wel zo fijn dat ik weer op de laadplanning van HA kan vertrouwen.
Hier ook 7.4.4 ondertussen, maar jammer genoeg valt de verbinding nog steeds weg na een tijdje. Misschien dat het probleem maar half is opgelost en mijn modbus polling het nog altijd doet falen na een tijdje.

Mijn oplossing is een HA automatisatie die na 1 dag uptime de lader herstart, tenzij iemand aan het laden is. Sindsdien werkt het prima.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:08
AgeOfPanic schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:09:
[...]

Als het voor onbepaalde tijd verlengd is, kun je het toch gewoon opzeggen? Of staat dat contract op de naam van Athlon? Lijkt mij niet dat Athlon backoffice kosten betaalt voor een laadpaal die niet meer van hun is.

In ieder geval moet de contractpartij met Eneco het contract opzeggen. Dan via Eneco wachtwoord opvragen en vervolgens in eigen beheer nemen. Backoffice kun je vrij makkelijk gratis regelen via bijvoorbeel Plugchoice.
Gek genoeg kwam ik daar hier deze week ook achter. Wachtwoord van Alfen laadpaal opgevraagd, kon niet verstrekt worden want nog lopend contract van Alphabet. Dit terwijl ik de laadpaal bijna vier jaar geleden heb overgenomen bij veranderen van werkgever.

Toen ik Alphabet belde om de hosting te laten opzeggen leken ze niet eens verbaasd en ze zagen eigenlijk niet de noodzaak in van opzeggen van de hosting. Lijkt me dat leasemaatschappijen hier best wat geld weggooien als dit vaker gebeurd?

Contract is uiteindelijk wel binnen 1 dag opgezegd (inclusief bevestiging van Eneco) dus dat ging wel snel, nu in afwachting van wachtwoord.

• waterpolo78
waterpolo78 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:29:
[...]

Bedankt voor de info.

We zijn inmiddels erin geslaagd om weer te kunnen laden zoals ik gewend was. Ik heb dat voormekaar te krijgen door opnieuw EVCC profiel in te stellen. Vervolgens heb ik die op 'Not used' gezet en de laadpaal meteen laten herstarten. Daarna kon weer zonder problemen laden.

Helaas blijft nog wel in de Eve Connect app bij schema staan dat er een backoffice configuratie actief is. Ik heb al commando ' cperase' uitgevoerd en herstart gegeven. Ook voeding van de laadpaal afgehaald. Daarnaast ook de Android app de gegevens van gewist en opnieuw laten verbinden met de laadpaal. Ik zou wel graag het laadschema willen toepassen, zeker wanneer het s'nachts lagere energieprijzen worden.

Na uitvoeren van cperase wordt een backoffice profiel niet meer 'automatisch' op netwerkprofiel gezet. Ik kan wel handmatig een backoffice instellen, mocht ik dat in toekomst nodig hebben. Is dit normaal?
Uit eindelijk heb ik zelf eerder benoemde probleem dat backoffice settings achterbleven weten te verhelpen door de Factory Default Reset.

Vanmorgen nogmaals een reset uitgevoerd en (gelukkig) kreeg ik dit keer weer de melding om de persoonlijke data en backoffice settings te verwijderen. Dat was precies waar ik naar opzoek was. Mogelijk komt het dat ik eerder een resets had uitgevoerd toen ik met de Wifi verbonden was. Vanmorgen via ethernet kabel verbonden met ACE Service Installer.

Resultaat is dat ik in Eve Connect app het laadschema kan gebruiken.

P.S. let op, dat je voor de factory reset wel de transactions lokaal opgeslagen hebt, want die worden eveneens gewist net als de logging.

• Kusterse
rinus121 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:38:
Mijn broer heeft erg veel PVs en sinds kort 2 EVs. Samen gezeten voor zijn eisen/setup
  • Alleen laden bij surplus zonneenergie
  • 2 laadpunten, bij elkaar, 1x3 fase voedingskabel 5x2.5mm2, helaas geen datakabel
  • aparte 3fase groep in meterkast met aardlek
  • 2EVs, een Opel Ampera welke 1 fase laadt en 1 skoda enyac welke 3 fases laadt
  • load balancing over beide voertuigen
  • eenvoudige start setup maar wel integreer naar later in HA etc.
Ik dacht aan de volgende setup:
Alfen Eve Double Pro-line, 3-fase, twee sockets, Active Load Balancing/EMS-licentie, lokale Modbus TCP-aansturing, volledig backofficevrij en met installerstoegang.

Omdat ik geen datakabel heb zou ik via een TP link adapter connectie kunnen maken met laadpaal. Ook moet ik, denk ik aan de gang met EVCC op rPi daar met Solar charging (wat precies is wat ik wil) de P1 data nodig is bij mijn laadpaal. HA is voor nu niet nodig, later wellicht wel wanneer ik meer ga doen in huis.

Klopt bovenstaande. Nog suggesties of tips voor mijn setup?
Een Alfen double heeft geen solar-charging. Je kunt dat gewoon niet aanvinken. Ik heb zelf een double en de solar charging die ik vanaf volgend jaar nodig heb ik zelf in HA gebouwd.

Ik gebruik daarvoor de HA Alfen Modbus integratie samen met zelf geschreven nodes in node red.

• rinus121
Kusterse schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:06:
[...]

Een Alfen double heeft geen solar-charging. Je kunt dat gewoon niet aanvinken. Ik heb zelf een double en de solar charging die ik vanaf volgend jaar nodig heb ik zelf in HA gebouwd.

Ik gebruik daarvoor de HA Alfen Modbus integratie samen met zelf geschreven nodes in node red.
A duidelijk dat helpt! Nog wel een vraag over. Waarom heb je gekozen voor HA en niet voor EVCC?

• Kusterse
rinus121 schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:11:
[...]

A duidelijk dat helpt! Nog wel een vraag over. Waarom heb je gekozen voor HA en niet voor EVCC?
Ik ben eens begonnen met EVCC (op HA green) maar ik kreeg dat gewoon niet goed geconfigureerd. (zal wel aan mij liggen).

Daar boven op

Om goed te kunnen bepalen wanneer ik moet laden heb ik de laadstand van de auto nodig. Ik heb VW en die hebben hun API dicht getimmerd voor open source. Die haal ik nu binnen via Tibber hoewel ik een Zonneplan klant ben. Verder heb ik voor de WAF een paar custom dingen die niet makkelijk zijn met EVCC zoals een slim home wizzard slim stopcontact die ik inlees als boost. Knopje indrukken = max beschikbaar vermogen laden. Die begint ook te knipperen als er iets mis is. Ik ben wel eens vergeten te RFID te scannen of een stekker niet goed ingestoken. Gevolg accu niet geladen. Knipperend stopcontact trekt altijd de aandacht. Ook heb ik negative tarief optimalisatie voor mijn Solar-edge in HA. Dit weer combineren met Alfen zal vast ook kunnen in EVCC. Maar ik zag het nog even niet. Met andere woorden nu heb ik wat voor mij persoonlijk een goede oplossing is.

Ik gebruik volgende intergraties/Apps in HA SolarEdge Modbus Multi; Alfen Modbus, Tibber(voor laadstand VW), EV Smart Charging voor scheduling; Zonneplan voor tarieven. Solcast PV Forecast voor pv forcast; Node-RED en Node-RED Companion om alles aan elkaar te knopen. Ik ben dat project begonnen omdat ik eigenlijk een tweede laadpaal wilde hebben maar niet de smart charging licentie kon kopen via het backoffice wat ik toen had. Heb toen een Alfen double met LB gekocht via mp. Kwam er toen achter dat solar charging en ook my eve niet werken op een double. Ik heb eerst nog geprobeerd om auto's slim te laden via Frank energie en ook ANWB heb ik getest. Resultaat autos niet altijd vol en vrouw chagrijnig. Ik wilde het niet zelf doen maar dit was de enige manier om iets te krijgen wat betrouwbaar werkt.

Met 32 zonnepanelen 2 EV's totaal 50K km per jaar en een warmtepomp is energie management hier belangrijk geworden om de energie kosten in de hand te houden. Met een jaar verbruik van 16000 KWH zit ik YTD op 100 euro aan energie kosten (ERE al verrekent.) vindt ik acceptabel. Zelfs zonder thuis accu. Nu komen er natuurlijk nog wel drie duurdere maanden maar dan nog. Ik hou van de flexibiliteit van zelf aan elkaar knopen.

Had ik niks gedaan waren hier de energie en brandstof kosten met de huidige prijzen ver boven de 10K per jaar opgelopen.

HA dus omdat alles nu werkt zoals ik dat logisch vind.....

Mischien dat dit met EVCC ook kan maar ik kreeg het niet werkend.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 14:23
Je zou Tronity kunnen proberen voor je auto laadstand en dergelijken… het is betaald, maar het werkt wel..

• Kusterse
helm71 schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:31:
Je zou Tronity kunnen proberen voor je auto laadstand en dergelijken… het is betaald, maar het werkt wel..
Dank je wel voor de tip en heb er even naar gekeken. Is wel ver of topic denk ik.

Conclusie alle kosten dan opgetelt 500 E per jaar (VW + Tronity) voor de laadstand van mijn auto's is echt te veel. Daarbij word het sowieso onbruikbaar na 2g/3g uitschakelen. Wordt waarschijnlijk OVMS wat ik ga doen. Alleen nog kosten van sim 1,50 per maand per voertuig. En verder geen enkel abonnement meer.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 21:24

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Knip, opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door corsat op 20-09-2026 15:51 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• rinus121
Kusterse schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:57:
[...]

Ik ben eens begonnen met EVCC (op HA green) maar ik kreeg dat gewoon niet goed geconfigureerd. (zal wel aan mij liggen).

Daar boven op

Om goed te kunnen bepalen wanneer ik moet laden heb ik de laadstand van de auto nodig. Ik heb VW en die hebben hun API dicht getimmerd voor open source. Die haal ik nu binnen via Tibber hoewel ik een Zonneplan klant ben. Verder heb ik voor de WAF een paar custom dingen die niet makkelijk zijn met EVCC zoals een slim home wizzard slim stopcontact die ik inlees als boost. Knopje indrukken = max beschikbaar vermogen laden. Die begint ook te knipperen als er iets mis is. Ik ben wel eens vergeten te RFID te scannen of een stekker niet goed ingestoken. Gevolg accu niet geladen. Knipperend stopcontact trekt altijd de aandacht. Ook heb ik negative tarief optimalisatie voor mijn Solar-edge in HA. Dit weer combineren met Alfen zal vast ook kunnen in EVCC. Maar ik zag het nog even niet. Met andere woorden nu heb ik wat voor mij persoonlijk een goede oplossing is.

Ik gebruik volgende intergraties/Apps in HA SolarEdge Modbus Multi; Alfen Modbus, Tibber(voor laadstand VW), EV Smart Charging voor scheduling; Zonneplan voor tarieven. Solcast PV Forecast voor pv forcast; Node-RED en Node-RED Companion om alles aan elkaar te knopen. Ik ben dat project begonnen omdat ik eigenlijk een tweede laadpaal wilde hebben maar niet de smart charging licentie kon kopen via het backoffice wat ik toen had. Heb toen een Alfen double met LB gekocht via mp. Kwam er toen achter dat solar charging en ook my eve niet werken op een double. Ik heb eerst nog geprobeerd om auto's slim te laden via Frank energie en ook ANWB heb ik getest. Resultaat autos niet altijd vol en vrouw chagrijnig. Ik wilde het niet zelf doen maar dit was de enige manier om iets te krijgen wat betrouwbaar werkt.

Met 32 zonnepanelen 2 EV's totaal 50K km per jaar en een warmtepomp is energie management hier belangrijk geworden om de energie kosten in de hand te houden. Met een jaar verbruik van 16000 KWH zit ik YTD op 100 euro aan energie kosten (ERE al verrekent.) vindt ik acceptabel. Zelfs zonder thuis accu. Nu komen er natuurlijk nog wel drie duurdere maanden maar dan nog. Ik hou van de flexibiliteit van zelf aan elkaar knopen.

Had ik niks gedaan waren hier de energie en brandstof kosten met de huidige prijzen ver boven de 10K per jaar opgelopen.

HA dus omdat alles nu werkt zoals ik dat logisch vind.....

Mischien dat dit met EVCC ook kan maar ik kreeg het niet werkend.
Impressive en duidelijk waarom je de keuzes hebt gemaakt.
Ik wil het wat eenvoudiger doen (althans om te beginnen :) )
  • Schakelaar is idd een must.
  • RFID scanning is niet nodig, ik woon nogal achteraf.
  • ERE certificates wil ik bijhouden, tevens alle laadsessies voor administreren voor mijn bedrijf. Ik denk hier aan TAP Electric als backoffice.
  • Planning is voor mij niet nodig. Ik dacht aan start laden wanneer nodig (stekker is aangesloten, en de auto is nog niet 80% vol) Di 80% limiet wil ik eigenlijk in de auto zetten wanneer dat nodig is. Laden alleen met surplus. Dus stoppen tussendoor is ok (als hij maar weer doorgaat wanneer ik surplus heb).
  • Dus Tibber (voor laadstand), EV Smart Charging voor scheduling; Zonneplan voor tarieven. Solcast PV Forecast voor pv forcast heb ik niet nodig.
  • Ik zit met die dubbele laadpaal van Alfen want ik heb maar 1 voedingskabel. Deze doet hopelijk slim loadbalancing over beide aansluitingen, zonder dat te hoeven regelen in HA.
  • Ben nieuw met HA, of met EVCC. Heb programmeer ervaring dus ik vermoed dat ik er wel uitkom.
Zijn de keuzes voor HA, Alfen, TAP Electric dan nog steeds de juiste en zie ik niets over het hoofd?

• Kusterse
rinus121 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:25:
[...]

Impressive en duidelijk waarom je de keuzes hebt gemaakt.
Ik wil het wat eenvoudiger doen (althans om te beginnen :) )
  • Schakelaar is idd een must.
  • RFID scanning is niet nodig, ik woon nogal achteraf.
  • ERE certificates wil ik bijhouden, tevens alle laadsessies voor administreren voor mijn bedrijf. Ik denk hier aan TAP Electric als backoffice.
  • Planning is voor mij niet nodig. Ik dacht aan start laden wanneer nodig (stekker is aangesloten, en de auto is nog niet 80% vol) Di 80% limiet wil ik eigenlijk in de auto zetten wanneer dat nodig is. Laden alleen met surplus. Dus stoppen tussendoor is ok (als hij maar weer doorgaat wanneer ik surplus heb).
  • Dus Tibber (voor laadstand), EV Smart Charging voor scheduling; Zonneplan voor tarieven. Solcast PV Forecast voor pv forcast heb ik niet nodig.
  • Ik zit met die dubbele laadpaal van Alfen want ik heb maar 1 voedingskabel. Deze doet hopelijk slim loadbalancing over beide aansluitingen, zonder dat te hoeven regelen in HA.
  • Ben nieuw met HA, of met EVCC. Heb programmeer ervaring dus ik vermoed dat ik er wel uitkom.
Zijn de keuzes voor HA, Alfen, TAP Electric dan nog steeds de juiste en zie ik niets over het hoofd?
Punt is dat als je surplus zonnestroom wil laden dit alleen kan via HA. een Alfen double heeft die functie simpelweg niet. En als je zonladen gaat doen via HA moet load-ballancing ook in HA.

Voor alleen load balancing bij een double kun je per socket en voor de hele paal een max stroom instellen. Dus ja 1 kabel gaat prima bij een double. Alleen zonnestroom afromen werkt dan niet.

Tap heb ik geen ervaring mee. Gebruik zelf plugchoice

Als je het echt simpel wil kun je beter twee singles aanschaffen met SCN licentie. Dan kun je wel zonladen, load balancing zonder heel veel zelf te hoeven bouwen. (is nieuw nog goedkoper ook dan een double) Er zijn zelfs palen voor twee singles.

[ Voor 6% gewijzigd door Kusterse op 21-09-2026 19:41 ]

• Xtremebase
Kusterse schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:12:
[...]

Punt is dat als je surplus zonnestroom wil laden dit alleen kan via HA. een Alfen double heeft die functie simpelweg niet. En als je zonladen gaat doen via HA moet load-ballancing ook in HA.

Voor alleen load balancing bij een double kun je per socket en voor de hele paal een max stroom instellen. Dus ja 1 kabel gaat prima bij een double. Alleen zonnestroom afromen werkt dan niet.

Tap heb ik geen ervaring mee. Gebruik zelf plugchoice

Als je het echt simpel wil kun je beter twee singles aanschaffen met SCN licentie. Dan kun je wel zonladen, load balancing zonder heel veel zelf te hoeven bouwen. (is nieuw nog goedkoper ook dan een double) Er zijn zelfs palen voor twee singles.
Zou er een reden zijn dat er op de double geen load balancing zit?

Als je 2 enkele palen neemt met allebei load balancing dan gaat dat denk ik niet werken. Maar ik kan het mis hebben.

In mijn beleving is het vermogen (wat de P1 meter meet) zonder paal, leidend voor wat betreft het vermogen wat dan doorgegeven wordt aan je auto waar dan mee geladen gaat worden. Ik denk dat er 2 scenario’s kunnen zijn. Het ligt ook aan je aansluiting hoeveel maximaal vermogen je hebt denk ik. Als je een normaale aansluiting hebt (3x25A) heb je denk ik senario 1; Komt er nog een 2e paal bij die ook vermogen wilt gaan vragen dan zou die niets doen omdat auto 1 al gebalanceerd laad en er dus niets meer over is.

Scenario 2; Er is op zich voldoende vermogen maar dan zouden ze gaan pendelen. Dan de ene auto hoger in vermogen, dat wordt gemeten, dan wordt de andere auto geknepen en dat gaat zo maar door.

Misschien heb ik het mis, ik hoor het graag of iemand dat al een keer heeft meegemaakt.

Wellicht in HA kun je uitgebreider bepalen hoe wat en wanneer er geladen gaat worden. Ik weet niet of het een voordeel of juist een nadeel is dat de ene auto 1 fase is en de andere 3 fase. Ik denk een nadeel want ik ken nog geen 3 fase systemen die dan op 2 fase meer vermogen op gaan nemen omdat daar meer “ruimte” is als je al met je 1 fase auto laad.

• Kusterse
Xtremebase schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:16:
[...]

Zou er een reden zijn dat er op de double geen load balancing zit?

Als je 2 enkele palen neemt met allebei load balancing dan gaat dat denk ik niet werken. Maar ik kan het mis hebben.

In mijn beleving is het vermogen (wat de P1 meter meet) zonder paal, leidend voor wat betreft het vermogen wat dan doorgegeven wordt aan je auto waar dan mee geladen gaat worden. Ik denk dat er 2 scenario’s kunnen zijn. Het ligt ook aan je aansluiting hoeveel maximaal vermogen je hebt denk ik. Als je een normaale aansluiting hebt (3x25A) heb je denk ik senario 1; Komt er nog een 2e paal bij die ook vermogen wilt gaan vragen dan zou die niets doen omdat auto 1 al gebalanceerd laad en er dus niets meer over is.

Scenario 2; Er is op zich voldoende vermogen maar dan zouden ze gaan pendelen. Dan de ene auto hoger in vermogen, dat wordt gemeten, dan wordt de andere auto geknepen en dat gaat zo maar door.

Misschien heb ik het mis, ik hoor het graag of iemand dat al een keer heeft meegemaakt.

Wellicht in HA kun je uitgebreider bepalen hoe wat en wanneer er geladen gaat worden. Ik weet niet of het een voordeel of juist een nadeel is dat de ene auto 1 fase is en de andere 3 fase. Ik denk een nadeel want ik ken nog geen 3 fase systemen die dan op 2 fase meer vermogen op gaan nemen omdat daar meer “ruimte” is als je al met je 1 fase auto laad.
Ik heb geen idee waarom er gekozen is om geen zonladen of my-eve beschikbaar te maken op de double. Ik denk dat deze vaak zakelijk worden gebruikt. Parkeerplaatsen ed. Dan heb je geen zonladen nodig. Ik heb zelf een double draaien op de laatste firmware en daarom weet ik zeker dat het niet kan op een double. (Ik heb wel een load-balancing licentie dus daar kan het niet in zitten.) Ik heb zonladen zelf gebouwd in ha door in geval van twee actieve sockets het beschikbare vermogen door 2 te delen en dan op te sturen naar de sockets. Dit werkt prima en zou net zo goed bij twee singles kunnen werken.

Ik had deze double met het zelfde doel gekocht als hier boven gevraagd namelijk 2 EV's en zonladen Ik was daarna teleurgesteld dat dit niet zo werkte.

Daarom was mijn advies ook 2 singles te nemen met SCN (smart charging network) dat is loadbalancing plus. SCN zorgt dat het beschikbare vermogen netjes tussen meerdere palen zoals een parkeerplaats wordt verdeeld zodat load-balancing met meerdere palen idd gewoon mogelijk is. Dat is een extra licentie die je beter gelijk aan kunt schaffen dan. Het scheelt een hoop werk als je dat niet zelf hoeft te bouwen.

Misschien dat er iemand is die kan bevestigen dat zonladen werkt in combinatie met SCN. Maar zover ik weet blijft alle load-balancing functionaliteit dan behouden maar heb dit niet persoonlijk getest.

Een double kan wel voor 2 sockets load-balancing toepassen maar niet zonladen. Daarom zelf gebouwd in HA. Setpoint stuur ik dan op via modbus. Ik ben zelf gee sw engineer dus was wel even puzzelen met copilot. Werkt uiteindelijk prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Kusterse op 21-09-2026 23:10 ]

• Heinemancp
Kusterse schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:51:
[...]

Ik heb geen idee waarom er gekozen is om geen zonladen of my-eve beschikbaar te maken op de double. Ik denk dat deze vaak zakelijk worden gebruikt. Parkeerplaatsen ed. Dan heb je geen zonladen nodig. Ik heb zelf een double draaien op de laatste firmware en daarom weet ik zeker dat het niet kan op een double. (Ik heb wel een load-balancing licentie dus daar kan het niet in zitten.) Ik heb zonladen zelf gebouwd in ha door in geval van twee actieve sockets het beschikbare vermogen door 2 te delen en dan op te sturen naar de sockets. Dit werkt prima en zou net zo goed bij twee singles kunnen werken.

Ik had deze double met het zelfde doel gekocht als hier boven gevraagd namelijk 2 EV's en zonladen Ik was daarna teleurgesteld dat dit niet zo werkte.

Daarom was mijn advies ook 2 singles te nemen met SCN (smart charging network) dat is loadbalancing plus. SCN zorgt dat het beschikbare vermogen netjes tussen meerdere palen zoals een parkeerplaats wordt verdeeld zodat load-balancing met meerdere palen idd gewoon mogelijk is. Dat is een extra licentie die je beter gelijk aan kunt schaffen dan. Het scheelt een hoop werk als je dat niet zelf hoeft te bouwen.

Misschien dat er iemand is die kan bevestigen dat zonladen werkt in combinatie met SCN. Maar zover ik weet blijft alle load-balancing functionaliteit dan behouden maar heb dit niet persoonlijk getest.

Een double kan wel voor 2 sockets load-balancing toepassen maar niet zonladen. Daarom zelf gebouwd in HA. Setpoint stuur ik dan op via modbus. Ik ben zelf gee sw engineer dus was wel even puzzelen met copilot. Werkt uiteindelijk prima.
Solar charging werkt alleen op een enkele Eve Single S-line en Pro-line, niet op een double, niet in een SCN. Let op dat je door de 1F 6A minimum uit de norm voor laden, ook altijd minimaal 2.8kW surplus zonnestroom moet hebben om twee auto's tegelijk op te laden op volledige zon.

https://legacy.knowledge.alfen.com/space/IN/1034289154/Questions+about+Solar+Charging

• Kusterse
Kan daar niks vinden over uitsluiten van SCN...

De doubles worden wel expliciet uitgesloten...
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste