Ik verduidelijk misschien beter hetgeen ik bedoelde. Ik bedoelde dat de OCPP-laadpaaltransactie misschien wel begint, maar dat vervolgens de stroomregeling bij jou misschien wacht op input, maar dat die stroomregeling niet (uit jouw HA) komt en dat m.a.w. jouw HA misschien niet naar de modbusparameters schrijft, waardoor er geen stroomsterkte bepaald wordt en het laden dus niet begint.Arfman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Dat staat hier denk ik los van, dat zal onder Load Balancing - Active Balancing - Data Source staan. Daar staat bij mij "Meter", wat de P1 poort is.
Helaas bij mij ook nog steeds na een reboot van de paal als HA geen sjoege ...
Mogelijk zou dat kunnen, maar ik zou met deze addon in ieder geval waardes moeten kunnen uitlezen en de paal van available af moeten kunnen zetten? Letterlijk alles wat ik probeer werkt niet, zelfs niet de huidige temperatuur uitlezen, iets wat in ACE wel kan.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De ACE werkt allicht niet met modbus. M.a.w. het lijkt wel alsof de modbus bij jou om de één of andere reden niet werkt?Arfman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:50:
Mogelijk zou dat kunnen, maar ik zou met deze addon in ieder geval waardes moeten kunnen uitlezen en de paal van available af moeten kunnen zetten? Letterlijk alles wat ik probeer werkt niet, zelfs niet de huidige temperatuur uitlezen, iets wat in ACE wel kan.
Even als check, weet niet of dit in jouw situatie is.Arfman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:50:
De modbus van de Alfen kan maar één connectie tegelijk aan.
Heb je nog een andere add-on (mogelijk de alfen add-on) draaien? Zo ja, zet die eens uit en probeer dan nog eens.
Ik had een soort gelijk probleem met EVCC en de alfen Add-on.
- leeg -
Bedoel je dat de instellingen die @HyperBart doorvoerde ook een invloed zou kunnen hebben op de OPC instellingen? Dan blijf ik inderdaad beter bij de fysieke aanpassing + fixed cable instelling.marciej123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:29:
[...]
[...]
Dit zijn wel 2 significant verschillende delen.
Deze aanpassingen zijn dus bij een prive laadpaal zonder back-end, waarbij verekening niet nodig is.
De fysieke aanpassing zoals ik heb gedaan zorgt er voor dat je nog steeds met allemaal verschillende passen kunt laden (meerdere ev's van verschillende werkgevers hier) en dat dat blijft werken en dat verekening vanuit 50Five bijvoorbeeld nog blijft werken.
Om verder te gaan heb ik nog één ding nodig: het wachtwoord om in te loggen op de laadpaal. Ik heb het standaard wachtwoord en de recovery code. Het standaard wachtwoord is aangepast door de OPC én ik ken enkele mensen die het echte wachtwoord hebben (van dezelfde OPC) en het is telkens anders. Dus ik veronderstel dat ze effectief unieke wachtwoorden instellen (kudos voor hen).
Blijf ik nog met de optie over om het wachtwoord te vragen (een gans gedoe) of de recovery code te gebruiken.
Weet er iemand of het gebruiken van de recovery code een invloed heeft op het systeem, de instellingen of de werking met de OPC (50Five)?
Dat het wachtwoord wordt gereset zou pas een probleem kunnen zijn als er effectief een technieker langs komt zou ik denken. Of wordt het wachtwoord ook gebruikt om de connectie tussen de OPC en Alfen op te zetten?
nu op zoek naar een nieuwe 2x 22kw lader, omdat mijn RFID tag spoorloos is.
Alfen kan (lees wil) op geen enkele manier support bieden voor oudere modellen. Alle prima functionerende hardware kan dus naar de vuilstort, en ik koop een nieuwe (niet meer Alfen
)
De reviews liegen er ook niet om van afgelopen periode.
Toch jammer voor zo'n Nederlands bedrijf.
Alfen kan (lees wil) op geen enkele manier support bieden voor oudere modellen. Alle prima functionerende hardware kan dus naar de vuilstort, en ik koop een nieuwe (niet meer Alfen
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Wat een slechte rant is dit zeg. JIJ bent je tag kwijt en daarom maakt Alfen slechte producten?pentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:20:
Alfen kan (lees wil) op geen enkele manier support bieden voor oudere modellen. Alle prima functionerende hardware kan dus naar de vuilstort, en ik koop een nieuwe (niet meer Alfen)
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Verwacht je dat Alfen jou helpt om je tag te zoeken???
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 09-02-2026 12:23 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Net een nieuwe alfen laadpaal laten plaatsen. Dit betreft een Eve Single Plus. Deze is nog maar recentelijk gelanceerd. In de KB kan ik terugvinden dat P1 meter nog niet ondersteund wordt voor dit model (pas bij volgende firmware versies).
Klopt het echter ook dat de modbus connecties (voor aansturing vanuit home assistant) nog niet werken? Kan hier niets over terugvinden.
Klopt het echter ook dat de modbus connecties (voor aansturing vanuit home assistant) nog niet werken? Kan hier niets over terugvinden.
Lees ik hier nu echt dat je al geen support meer mag vragen? Support vragen is 1. Die support weigeren is 2.V_ger schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Wat een slechte rant is dit zeg. JIJ bent je tag kwijt en daarom maakt Alfen slechte producten?
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Verwacht je dat Alfen jou helpt om je tag te zoeken???
Maar het is al niet de eerste keer dat ik hier lees dat de support-bereidwilligheid van Alfen maar zo-zo is, en al zeker bij oudere modellen. Vergeet niet dat die klanten van het eerste uur net dié klanten zijn geweest die Alfen groot hebben helpen worden. Klinkt zo’n beetje als de tak afzagen waar ze op zitten. Niks rant vind ik dat. Het mag mogen gezegd worden.
Een tag kwijt?? Dan pak je toch gewoon een andere tag? Is maar gewoon een mifare kaartje?? Of wat is net het issue???pentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:20:
Alfen kan (lees wil) op geen enkele manier support bieden voor oudere modellen. Alle prima functionerende hardware kan dus naar de vuilstort, en ik koop een nieuwe (niet meer Alfen)
Tankkaarten zijn het slechts beveiligd systeem wat er is, is gewoon een random fixed SN dat die uitleest, dus je kan heel makkelijk op iemand anders zijn kosten laden... Stelt niks voor...
dus als je je oude nummer nog weet, dan zet je die via een clone tooltje op een nieuwe tag ?
Ik heb ook een tankpas van de werkgever, maar altijd zo een gedoe, ik heb die SN gewoon op een mifare sticker gecloned, en die sticker hangt nu op de achterkant van mijn android onder het hoesje... zo kan ik ik mijn telefoon tegen de paal houden om het laden te starten :-)
[ Voor 18% gewijzigd door NoFate op 09-02-2026 15:47 ]
@NoFate @V_ger het gaat om een 2x 22kw laadpaal bij mijn bedrijfspand. Deze is vam 2015. Helaas is er 1 tag ooit stuk gegaan (lees; hij scant niet, doet niks) en een andere is door interne verhuizing kwijt geraakt.
Nou heb ik van alles geprobeerd om te communiceren met de laadpaal om nieuwe tags te koppelen, zodat de hardware (die verder niks mankeert) weer gebruikt kan worden.
Daarvoor is echter software nodig die niet meer publiekelijk beschikbaar is, en alfen geeft aan dat zij hier zelf ook niets meer van hebben om te delen. Service ticket is ook afgewezen.
Enige antwoord van Alfen "laadpapen van voor 2017 worden niet meer ondersteund".
Dus kan de hele boel laten vervangen a 4000 euro, omdat een RFID tag niet meer werkt/zoek is geraakt.
Ik vind de producten van Alfen prima, en mooi dat het een NL bedrijf is, maar de reviews van laatste jaren zijn slecht en dat heeft in bijna alle gevallen te maken met de support en after sales.
Ook bij klanten van minder dan 10 jaar geleden.
Ook bekruipt mij steeds meer het 'microsoft gevoel ' en moet je je weg banen via chatbots en gestandaardiseerde antwoorden.
Vraag je iets dat net even wat gecompliceerder ligt, dan 'wordt het helaas niet meer ondersteund'.
Nou heb ik van alles geprobeerd om te communiceren met de laadpaal om nieuwe tags te koppelen, zodat de hardware (die verder niks mankeert) weer gebruikt kan worden.
Daarvoor is echter software nodig die niet meer publiekelijk beschikbaar is, en alfen geeft aan dat zij hier zelf ook niets meer van hebben om te delen. Service ticket is ook afgewezen.
Enige antwoord van Alfen "laadpapen van voor 2017 worden niet meer ondersteund".
Dus kan de hele boel laten vervangen a 4000 euro, omdat een RFID tag niet meer werkt/zoek is geraakt.
Ik vind de producten van Alfen prima, en mooi dat het een NL bedrijf is, maar de reviews van laatste jaren zijn slecht en dat heeft in bijna alle gevallen te maken met de support en after sales.
Ook bekruipt mij steeds meer het 'microsoft gevoel ' en moet je je weg banen via chatbots en gestandaardiseerde antwoorden.
Vraag je iets dat net even wat gecompliceerder ligt, dan 'wordt het helaas niet meer ondersteund'.
[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 09-02-2026 16:22 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Ik heb de vraag aan mijn manager doorgespeeld of wij daar jou mee kunnen helpen.pentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:18:
@NoFate @V_ger het gaat om een 2x 22kw laadpaal bij mijn bedrijfspand. Deze is vam 2015. Helaas is er 1 tag ooit stuk gegaan (lees; hij scant niet, doet niks) en een andere is door interne verhuizing kwijt geraakt.
Ik heb geen idee of dat gaat lukken maar wij hebben wel daar de kennis, kabels en software voor.
Dat waardeer ik enorm.Daveth schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:26:
[...]
Ik heb de vraag aan mijn manager doorgespeeld of wij daar jou mee kunnen helpen.
Ik heb geen idee of dat gaat lukken maar wij hebben wel daar de kennis, kabels en software voor.
Maar daarmee natuurlijk des te schrijnender dat ik bij Alfen niet verder kom dan 'laadpalen van voor 2017 worden helaas niet ondersteund'.
Er wordt ook geen enige moeite gedaan om mee te denken en het gesprek wordt beëindigd.
Als jouw bedrijf deze software nog heeft, dan mag ik van de fabrikant toch ook verwachten dat ze ergens een archief hebben waarmee ze hun eerste klanten uit de brand kunnen helpen mocht het nodig zijn en zoiets lullig zijn als kwijtraken RFID tag
Het is niet dat ik vraag naar vooroorlogse documentatie.
Stel je voor dat je met je volkswagen bij de garage komt. Je bent je autosleutel kwijt en reserve sleutel ook.
"Sorry meneer, de volkswagen van voor 2017 zijn end of support. Tegenwoordig is de techniek flink veranderd. U kunt bij ons wel een nieuwe auto kopen".
[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 09-02-2026 16:33 ]
Ik vind @Daveth erg netjes naar je als representant van Alfen. Echter bekruipt mij het gevoel dat deze laadpaal er al stond en nu weer afgestoft moet worden omdat er ineens een EV bij de volgende gebruiker van het pand is gearriveerd.pentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:30:
[...]
Dat waardeer ik enorm.
Maar daarmee natuurlijk des te schrijnender dat ik bij Alfen niet verder kom dan 'laadpalen van voor 2017 worden helaas niet ondersteund'.
Er wordt ook geen enige moeite gedaan om mee te denken en het gesprek wordt beëindigd.
Als jouw bedrijf deze software nog heeft, dan mag ik van de fabrikant toch ook verwachten dat ze ergens een archief hebben waarmee ze hun eerste klanten uit de brand kunnen helpen mocht het nodig zijn en zoiets lullig zijn als kwijtraken RFID tag
Stel je voor dat je met je volkswagen bij de garage komt. Je bent je autosleutel kwijt en reserve sleutel ook.
"Sorry meneer, de volkswagen van voor 2017 zijn end of support. Tegenwoordig is de techniek flink veranderd. U kunt bij ons wel een nieuwe auto kopen".
De geschetste 4K in je andere topic is waarschijnlijk met volledige installatie… aangezien er een hoop al ligt zal dit ergens wel wat minder zijn.
De gewenste support is economisch niet haalbaar en de garantie en levensduur is ook al enigszins voorbij.
Komt nog bij dat het met de kennis van nu en de doorontwikkeling best handig is om een wat modernere laadpaal op te hangen die goed integreert met de netaansluiting in je bedrijfspand, zodat je niet je netaansluiting continue over de kling jaagt…
De rant snap ik niet, de frustratie wel, maar wat je vraagt gaat m.i. wel wat ver. Ook de duurzaamheid is grotendeels oplosbaar door de laadpaal te bezorgen bij een e-waste inzamelpunt.
Een nieuwe sleutel bij VW zou ook een paar 100 kosten trouwens.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Is een dergelijke laadpaal niet "gewoon" te managen met ACE Installer?pentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:30:
[...]
Dat waardeer ik enorm.
Oude printplaat, is al een separaat topic over.japie101 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:24:
[...]
Is een dergelijke laadpaal niet "gewoon" te managen met ACE Installer?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik vind het prima om een paar honderd te betalen hoor.Miezie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Ik vind @Daveth erg netjes naar je als representant van Alfen. Echter bekruipt mij het gevoel dat deze laadpaal er al stond en nu weer afgestoft moet worden omdat er ineens een EV bij de volgende gebruiker van het pand is gearriveerd.
De geschetste 4K in je andere topic is waarschijnlijk met volledige installatie… aangezien er een hoop al ligt zal dit ergens wel wat minder zijn.
De gewenste support is economisch niet haalbaar en de garantie en levensduur is ook al enigszins voorbij.
Komt nog bij dat het met de kennis van nu en de doorontwikkeling best handig is om een wat modernere laadpaal op te hangen die goed integreert met de netaansluiting in je bedrijfspand, zodat je niet je netaansluiting continue over de kling jaagt…
De rant snap ik niet, de frustratie wel, maar wat je vraagt gaat m.i. wel wat ver. Ook de duurzaamheid is grotendeels oplosbaar door de laadpaal te bezorgen bij een e-waste inzamelpunt.
Een nieuwe sleutel bij VW zou ook een paar 100 kosten trouwens.
De reden voor vervanging (tag kwijt) vind ik gewoon erg jammer en niet passend.
Maar is blijkbaar buiten proportioneel en erg raar dat ik dacht dat een fabrikant vast nog wel een .exe + handleiding van een product uit 2015 heeft.
Of een monteur kan sturen met een Windows 7 laptopje die ik dan gewoon netjes betaal ipv alle hardware vervangen.
4k is idd all in. Alleen de hardware is al 3k.
En uiteraard niets andera dan lof voor @Daveth
Windows 7 is al sinds 2020 end of life, dus ja, dat is nogal veel gevraagdpentaw1nz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:31:
[...]
Ik vind het prima om een paar honderd te betalen hoor.
De reden voor vervanging (tag kwijt) vind ik gewoon erg jammer en niet passend.
Maar is blijkbaar buiten proportioneel en erg raar dat ik dacht dat een fabrikant vast nog wel een .exe + handleiding van een product uit 2015 heeft.
Of een monteur kan sturen met een Windows 7 laptopje die ik dan gewoon netjes betaal ipv alle hardware vervangen.
4k is idd all in. Alleen de hardware is al 3k.
En uiteraard niets andera dan lof voor @Daveth
Dus is elke laadpaal van Alfen ouder dan 2017 (geen NG platform) al sinds 2020 rijp voor de sloop als er iets mee aan de hand is.Miezie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Windows 7 is al sinds 2020 end of life, dus ja, dat is nogal veel gevraagd.
Ik houd er een andere mening op na.
Mijns inziens had Alfen in deze wel degelijk kunnen meedenken, en een oplossing kunnen voorstellen waarbij de inkomende stroom rechtstreeks naar de laadkabel werd gestuurd. Dan is die laadpaal nog perfect te gebruiken, aan 11kW, voor iedere EV die er wordt ingeplugd. Dan kan bijvb ook een doorsnee elektrieker een afstandsbedieninkje voorzien waarmee je de stroom op afstand aan/uit kunt schakelen. Dit had nooit de wereld gekost, en naar grote waarschijnlijkheid had zo’n noodoplossing nog jaren naar volle tevredenheid kunnen gewerkt hebben. Maar je moet uiteraard eerst denken vóórdat je met de klant kunt meedenken.
Mja. Nogal kortzichtig om een support tool mét bijhorende supportmogelijkheden te cancellen bij iedere nieuwe Windows-versie, vind je niet?Miezie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Weet er iemand of je een AirTag van Apple ook als pasje kan gebruiken? Ik had de mijne er daarstraks eens tegen gehouden maar zag niet direct iets terug in de logs. Nu kwam ik net achter dat de batterij van die AirTag plat is, misschien dat het daaraan lag…
Zou gemakkelijk zijn als we die gewoon kunnen gebruiken, hangt aan onze autosleutel.
Bij mijn deurbel ging dat bv. wel (NFC).
Zou gemakkelijk zijn als we die gewoon kunnen gebruiken, hangt aan onze autosleutel.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)
Ligt aan de leeftijd van het product en hetgeen wat je de klant al dan niet belooft.flupp schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Mja. Nogal kortzichtig om een support tool mét bijhorende supportmogelijkheden te cancellen bij iedere nieuwe Windows-versie, vind je niet?
Wij hebben van ons bedrijf hele mooie windows 11 laptops, kan ik best veel mee.Miezie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Maar voor heel veel te servicen apparatuur heb ik toch een aparte laptop met windows xp en windows 7. Firewire en bv internet explorer. Ons werkgebied is scheepvaart, daar is heel veel apparatuur dus nieuw, maar vind windows 11 niet fijn. Of lastig😎😂🤪
Hetzelfe kan je je afvragen, waarom is er geen ace installer voor een apple laptop, of je moet er parallels met windows op zetten.
Wij hebben thuis een alfen single line pro, destijds aangeschaft via van de bron. Nu wou ik controleren of de active loads ballancing aan stond "was niet het geval" maar kan het ook niet activeren want is vergrendeld.
Dat is toch merkwaardig, is tenslotte onze laadpaal. Enige idee hoe ik dit opgelost krijg?
Dat is toch merkwaardig, is tenslotte onze laadpaal. Enige idee hoe ik dit opgelost krijg?
Heeft het wel gewerkt? Ligt er een utp kabel van de paal naar de slimme meter? Of een dongle van bv homewizzard? Zo te lezen wel naar een laptop.akaQ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:41:
Wij hebben thuis een alfen single line pro, destijds aangeschaft via van de bron. Nu wou ik controleren of de active loads ballancing aan stond "was niet het geval" maar kan het ook niet activeren want is vergrendeld.
Maar als het gewerkt heeft is de licentie verwijderd (weet niet of dat kan), en als het nooit gewerkt heeft, zal er misschien nooit een licentie geactiveerd zijn.
Volgens mij is een licentie via de ace installer aan te schaffen
Als het met je deurbel gaat. Zal het ook wel met de paal gaan. Is gewoon een mifare pasje. Voorwaarde is dat het steeds dezelfde code is die moet uitgelezen worden... Maar als je deurbel dat herkent zal de paal ook wel werkennujtrug schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:20:
Weet er iemand of je een AirTag van Apple ook als pasje kan gebruiken? Ik had de mijne er daarstraks eens tegen gehouden maar zag niet direct iets terug in de logs. Nu kwam ik net achter dat de batterij van die AirTag plat is, misschien dat het daaraan lag…
Dan ligt het misschien toch aan de batterij. Straks nog eens proberen.NoFate schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:00:
[...]
Als het met je deurbel gaat. Zal het ook wel met de paal gaan. Is gewoon een mifare pasje. Voorwaarde is dat het steeds dezelfde code is die moet uitgelezen worden... Maar als je deurbel dat herkent zal de paal ook wel werken
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)
Niet zo merkwaardig, het is gewoon een functie die je indertijd niet mee aangeschaft hebt met de laadpaal, zoals met een optie van je wagen. Vergrendeld wil dus zeggen "niet aangeschaft" of: wel aangeschaft maar is niet geactiveerd op de laadpaal.akaQ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:41:
Je kan de licenties van de paal via de volgende API call controleren.
https://reqbin.com/c-gi0dciwt
Verander het ACE nummer naar die van je eigen paal.
Verander het ACE nummer naar die van je eigen paal.
code:
1
| "FeaturesUnlockedText": "Active LB, Static LB, RFID, 3G/4G", |
Pardon my dutch
Heb het net nog eens geprobeerd met een nieuwe batterij in de AirTag maar verschijnt niet in de logs. Wanneer ik 2 andere NFC kaarten er tegen tik zie ik deze wel.nujtrug schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:20:
Spijtig, was nochtans handig geweest moesten we hier die tag kunnen gebruiken aangezien die al aan de autosleutel hangt.
Firmware update-pad NG910 — welk versienummer telt? (3.4.0 vs 4.4.0)
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line (NG910-60027) uit 2019 die door Eneco eMobility beheerd wordt via OCPP. Ik wil de paal gaan koppelen aan Home Assistant via Modbus TCP voor dynamisch laden, maar daarvoor moet ik eerst de firmware updaten naar iets recents.
Nu loop ik tegen een onduidelijkheid aan en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Linksboven in het device-panel:
ENECO_G32588 (3.4.0)
Bij General > General > Information:
Software version controller board: 4.4.0-3106
Hieronder het screenshot waar beide waardes zichtbaar zijn (let op linksboven en het veld "Software version controller board"):
/f/image/ipPk2zHZKbyGgBBRHqGgPRTC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WQBafLqGwACg3aJLyVENwSuU.png?f=fotoalbum_large)
Huidige connectivity settings (OCPP 1.6):
/f/image/88V5Ii9SLnHv7Y0hH3oLxOCv.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line (NG910-60027) uit 2019 die door Eneco eMobility beheerd wordt via OCPP. Ik wil de paal gaan koppelen aan Home Assistant via Modbus TCP voor dynamisch laden, maar daarvoor moet ik eerst de firmware updaten naar iets recents.
Nu loop ik tegen een onduidelijkheid aan en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn setup
| Onderdeel | Waarde |
|---|---|
| Model | NG910-60027 |
| Serienummer | ACE0009985 |
| Bouwdatum | 09-09-2019 |
| Hardware version controller board | G-00 |
| Platform type | NG910 |
| ACE Service Installer | 4.0.0-401 (Settings: 2.3.0-1157) |
| OCPP protocol | OCPP 1.6 |
| Backoffice | Eneco eMobility (via GreenFlux) |
Het probleem: twee verschillende versienummers
In de ACE Service Installer zie ik twee versienummers die niet overeenkomen, en ik weet niet welke de daadwerkelijke firmware is:Linksboven in het device-panel:
ENECO_G32588 (3.4.0)
Hieronder het screenshot waar beide waardes zichtbaar zijn (let op linksboven en het veld "Software version controller board"):
/f/image/ipPk2zHZKbyGgBBRHqGgPRTC.png?f=fotoalbum_large)
Waarom dit uitmaakt
De keuze tussen encryptiesleutel A (firmware ≤ 4.12) of B (firmware ≥ 4.14) hangt af van het antwoord:- Als 3.4.0 de firmware is → key A, update-pad: 3.4.0 → 4.14 (A) → 5.x (
→ 6.x → 7.x
- Als 4.4.0 de firmware is → ook key A (want < 4.12), vergelijkbaar pad
- Bij de stap naar 5.x wordt een wachtwoord gezet (bricked als je het kwijtraakt)
- Vanaf 6.x kan je niet meer terug (downgrade onmogelijk)
Licenties (voor context)
| Feature | Status |
|---|---|
| Active Load Balancing | Unlocked |
| Static Load Balancing | Unlocked |
| 32A output per socket | Unlocked |
| RFID reader | Unlocked |
| Smart Charging Network | Locked |
| ISO15118 | Locked |
Wat ik van plan ben
- Firmware updaten naar 7.3.0 (of laatst aanbevolen stabiele versie)
- Modbus TCP activeren (Active Load Balancing data source → EMS)
- Koppelen aan Home Assistant (alfen_wallbox of alfen_modbus via HACS)
- OCPP-verbinding met Eneco laten staan voor beheer/facturatie
/f/image/WQBafLqGwACg3aJLyVENwSuU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/88V5Ii9SLnHv7Y0hH3oLxOCv.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen
- Is de "(3.4.0)" in het device-panel de firmware, of is het een settings/configuratie-versie? En is "4.4.0-3106" dan de echte firmware?
- Klopt dit update-pad: → 4.14 (A) → 5.6 (
→ 6.6 (
→ 7.3 (
? Of zijn er andere tussenstappen nodig?
- Zijn er bekende problemen met hardware revisie G-00 bij specifieke firmware-versies?
- Heeft iemand ervaring met OCPP (Eneco) en Modbus TCP (HA) naast elkaar? Geen conflicten?
- Moet ik de ACE Service Installer eerst updaten naar 4.1.0+ voordat ik begin met de firmware-updates? (heb nu 4.0.0-401)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 151% gewijzigd door cue op 12-02-2026 12:00 ]
De 3.4.0 is een bug van Alfen, met oude firmware laat hij daar altijd 3.4.0 zien, je hebt de 4.4.0cue schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:46:
Firmware update-pad NG910 — welk versienummer telt? (3.4.0 vs 4.4.0)
Nu loop ik tegen een onduidelijkheid aan en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.Mijn setup
Onderdeel Waarde Model NG910-60027 Serienummer ACE0009985 Bouwdatum 09-09-2019 Hardware version controller board G-00 Platform type NG910 ACE Service Installer 4.0.0-401 (Settings: 2.3.0-1157) OCPP protocol OCPP 1.6 Backoffice Eneco eMobility (via GreenFlux) Het probleem: twee verschillende versienummers
In de ACE Service Installer zie ik twee versienummers die niet overeenkomen, en ik weet niet welke de daadwerkelijke firmware is:
Linksboven in het device-panel:
ENECO_G32588 (3.4.0)
[Afbeelding]Waarom dit uitmaakt
De keuze tussen encryptiesleutel A (firmware ≤ 4.12) of B (firmware ≥ 4.14) hangt af van het antwoord:Dus ik wil zeker weten welk nummer telt voordat ik begin.
- Als 3.4.0 de firmware is → key A, update-pad: 3.4.0 → 4.14 (A) → 5.x (
→ 6.x → 7.x
- Als 4.4.0 de firmware is → ook key A (want < 4.12), vergelijkbaar pad
- Bij de stap naar 5.x wordt een wachtwoord gezet (bricked als je het kwijtraakt)
- Vanaf 6.x kan je niet meer terug (downgrade onmogelijk)
Licenties (voor context)
Feature Status Active Load Balancing Unlocked Static Load Balancing Unlocked 32A output per socket Unlocked RFID reader Unlocked Smart Charging Network Locked ISO15118 Locked Wat ik van plan ben
Huidige Active Load Balancing config (P1 meter via DSMR4.x):
- Firmware updaten naar 7.3.0 (of laatst aanbevolen stabiele versie)
- Modbus TCP activeren (Active Load Balancing data source → EMS)
- Koppelen aan Home Assistant (alfen_wallbox of alfen_modbus via HACS)
- OCPP-verbinding met Eneco laten staan voor beheer/facturatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]Mijn vragen
Screens van huidige config:
- Is de "(3.4.0)" in het device-panel de firmware, of is het een settings/configuratie-versie? En is "4.4.0-3106" dan de echte firmware?
→ 6.6 (
→ 7.3 (
- Zijn er bekende problemen met hardware revisie G-00 bij specifieke firmware-versies?
- Heeft iemand ervaring met OCPP (Eneco) en Modbus TCP (HA) naast elkaar? Geen conflicten?
- Moet ik de ACE Service Installer eerst updaten naar 4.1.0+ voordat ik begin met de firmware-updates? (heb nu 4.0.0-401)
de stappen voor jouw zijn nu 5.6.0 (A versie) en daarna is alles automatisch B
Ik installeer hierna normaal 6.6.2 en dan 7.3.0
Als je B gebruikt en je had A (en andersom) nodig dan gaat er niet iets kapot maar dan werkt de firmware niet, hij loopt deze deels dan door maar update de lader dan niet.
Simpel weg gezegd je kan niet heel veel fout doen hiermee.
Dank! Ik draai inmiddels op 7.3.0 zonder problemen tijdens upgraden.Daveth schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:38:
[...]
De 3.4.0 is een bug van Alfen, met oude firmware laat hij daar altijd 3.4.0 zien, je hebt de 4.4.0
de stappen voor jouw zijn nu 5.6.0 (A versie) en daarna is alles automatisch B
Ik installeer hierna normaal 6.6.2 en dan 7.3.0
Als je B gebruikt en je had A (en andersom) nodig dan gaat er niet iets kapot maar dan werkt de firmware niet, hij loopt deze deels dan door maar update de lader dan niet.
Simpel weg gezegd je kan niet heel veel fout doen hiermee.
Valt me wel op dat de monteur aantal jaren geleden Station maximum current op 20A heeft gezet terwijl ik een 25A aansluiting heb. Is dat normaal? Of kan ik deze gewoon naar 25A zetten?
[ Voor 12% gewijzigd door cue op 12-02-2026 14:07 ]
Kijk eens naar de zekering waar je laadpaal achter hangt...cue schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:00:
[...]
Dank! Ik draai inmiddels op 7.3.0 zonder problemen tijdens upgraden.
Valt me wel op dat de monteur aantal jaren geleden Station maximum current op 20A heeft gezet terwijl ik een 25A aansluiting heb. Is dat normaal? Of kan ik deze gewoon naar 25A zetten?
Ah kak... die had ik zelf ook kunnen bedenken! Klopt inderdaadMiezie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Kijk eens naar de zekering waar je laadpaal achter hangt...Die zal 20A zijn.
Op jouw vraag 4: ja. Ik werk met Loxone en (PlugChoice) OCPP backoffice, en dat werkt, de laadpaal volgt mooi de stroomregeling van mijn Loxone (dus ook met HA zou dit goed moeten werken). Ik heb mij echter ook al wel eens afgevraagd hoe dit ingesteld zou moeten worden wanneer ik ook de stroomregeling via OCPP zou willen laten gebeuren.cue schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:46:
…Mijn vragen
…
→ 6.6 (
→ 7.3 (
Kudo's trouwens met je complete post @cue , samen met de post van Daveth ff gepinned.
Wij zetten de laders op 16A en plaatsen 20A automaten met als reden dat de door ons toegepaste automaten ( hager ) niet langdurig voor meer als 80% belast mogen worden. En dus warmte ontwikkeling in de verdeler voorkomen.Miezie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Kijk eens naar de zekering waar je laadpaal achter hangt...Die zal 20A zijn.
Met een 25A hoofdaansluiting 20A laden zou natuurlijk wel kunnen icm pv en loadbalancing maar selectief is het niet.
25A is smart meter current. Maar dat was inmiddels al duidelijk
[ Voor 10% gewijzigd door goochem01 op 12-02-2026 16:34 ]
Hey die is handig!Kip schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:59:
Je kan de licenties van de paal via de volgende API call controleren.
Verander het ACE nummer naar die van je eigen paal.code:
1 "FeaturesUnlockedText": "Active LB, Static LB, RFID, 3G/4G",
Voor de goede orde hier even gekopieerd.
code:
1
| curl --header "Content-Type: application/json" --user CVPubTbLnuF94tKpj4EhCUVKUL97qd3q:3XQaK94LbV6Nw8GVuTGdtuE47ZbJfsEs https://installer.alfen.com/api/settings/ace0204746?NumberOfSockets=1 |
Middag.
Over niet al te lange tijd hoop ik mijn eerste elektrische auto te rijden. Skoda Enyaq! Nu ben ik mij aan het orrienteren op een laadpaal. Ik wil graag een laadsessie starten op 1 fase om zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken. Eventueel snachts op lage kosten met 3 fase indien nodig. Kan je dit aansturen met een Alfen single S line? Ik krijg dit nergens lekker bevestigd. Iemand ervaring?
Over niet al te lange tijd hoop ik mijn eerste elektrische auto te rijden. Skoda Enyaq! Nu ben ik mij aan het orrienteren op een laadpaal. Ik wil graag een laadsessie starten op 1 fase om zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken. Eventueel snachts op lage kosten met 3 fase indien nodig. Kan je dit aansturen met een Alfen single S line? Ik krijg dit nergens lekker bevestigd. Iemand ervaring?
Mijn Alfen laadpaal functioneert al geruime tijd naar behoren zonder backoffice. Nu wil ik voor de ERE's bijhouden hoeveel kWh er geladen wordt. Volgens mij wordt een screenshot van de Ace installer geaccepteerd maar ik zie in het transaction overview nu dat er al geruime tijd geen transacties meer bijgehouden worden.
Ik had hem op Plug and Charge staan en heb deze nu weer teruggezet naar RFID in de hoop dat hier het issue zat. Ik zie echter nog altijd geen transacties in de transactielijst erbij komen.
Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Ik had hem op Plug and Charge staan en heb deze nu weer teruggezet naar RFID in de hoop dat hier het issue zat. Ik zie echter nog altijd geen transacties in de transactielijst erbij komen.
Zonder externe sturing weet de lader niet wanneer de stroomprijs laag is. Recente firmware, ik geloof vanaf 6.3, kan zonneladen en schakelen tussen 1 en 3 fase. Ook is het mogelijk om volledig of deels op zonne energie te laden, in te stellen met een percentage. Gebruikers hier weten beter welke versie het best werkt - ik dacht pas vanaf 7.2.PappleD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:36:
Middag.
Het verschil tussen de S en Pro Line is de interface: led of display (en daarmee het front). Let er wel op dat je de juiste licenties erbij neemt, ze komen vaker zonder paslezer (rfid) / active load balancing / 32A.
Die externe sturing ga ik doen met EVCC in Homeassistant via modbus. Dus daar weet ik stroomprijzen voor snachts en hoeveel zonnestroom ik kan laden overdag.
Het moet dus vooral geschikt zijn om 1 fase laadsessies te kunnen doen overdag enn3 fases snachts.
Het is voor een particuliere oplossing
Het moet dus vooral geschikt zijn om 1 fase laadsessies te kunnen doen overdag enn3 fases snachts.
Dit kan je met evcc en de planner.PappleD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:52:
Die externe sturing ga ik doen met EVCC in Homeassistant via modbus. Dus daar weet ik stroomprijzen voor snachts en hoeveel zonnestroom ik kan laden overdag.
Ik raad je wel af om de Alfen integratie in HA aan te zetten alsook evcc eerst even op een apart tijdelijk bakje te draaien.
Anders te veel uitzoekwerk en verwarring. We verwelkomen je graag in het evcc topic met bovenstaande indachtig.
[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 14-02-2026 16:08 ]
Als je er de (HA/EVCC/Loxone/…/…) sturing voor hebt kun je inderdaad schakelen tussen 1 en 3 fasen, en (uiteraard) ook de stroomsterkte regelen. Merk wel op: in Vlaanderen (?) heb je weliswaar ook het capaciteitstarief, waardoor je het misschien wel wil beperken om al te vaak aan 16A met 3 fasen te laden…PappleD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:52:
Edit: je moet daar inderdaad waarschijnlijk wel de één of andere (Alfen) licentie voor ontgrendelen.
[ Voor 6% gewijzigd door flupp op 14-02-2026 18:04 ]
Ik zou zeggen, steek er niet te veel geld in. Met laden aan 3-4 kW kom je gedurende een nachtje meestal ver genoeg. Ik doe ca 30k per jaar, en kom probleemloos toe met laden aan 3,5 kW thuis, en ik laad echt heel weinig buitenshuis, maar als ik thuis ben hangt die vrijwel altijd aan de stekker. Onze regel is insteken als de batterij onder de 70% staat, en we laden thuis tot 80% tenzij bij lange trips.PappleD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:52:
Sony A7 iv en wat recycled glas
PappleD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:36:[/b]
Middag.
Ja heb zowel de alfen laadpaal als een enyaq. Dmv de Eve Connect App kun je binnen je wifi het vermogen veranderen zodat er met minimaal vermogen wordt geladen, echter voor de enyaq 80 altijd met 3 fasen en de enyaq 60 met 2 fasen.
Dit vraagt wel zelf afstemming telkenmale. Prima keuze overigens.
Middag.
Ja heb zowel de alfen laadpaal als een enyaq. Dmv de Eve Connect App kun je binnen je wifi het vermogen veranderen zodat er met minimaal vermogen wordt geladen, echter voor de enyaq 80 altijd met 3 fasen en de enyaq 60 met 2 fasen.
Dit vraagt wel zelf afstemming telkenmale. Prima keuze overigens.
luigi87 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Even als check, weet niet of dit in jouw situatie is.
De modbus van de Alfen kan maar één connectie tegelijk aan.
Heb je nog een andere add-on (mogelijk de alfen add-on) draaien? Zo ja, zet die eens uit en probeer dan nog eens.
Ik had een soort gelijk probleem met EVCC en de alfen Add-on.
Modbusflupp schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:26:
[...]
De ACE werkt allicht niet met modbus. M.a.w. het lijkt wel alsof de modbus bij jou om de één of andere reden niet werkt?
Ik heb alleen in de backoffice settings mijn Home Assistant IP adres aangegeven, verder niks. Ik heb niks met Modbus gedaan, ik zie ook nergens in de OCPP documentatie dat dit nodig zou zijn?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Arfman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:54:
…
Modbus
Ik heb alleen in de backoffice settings mijn Home Assistant IP adres aangegeven, verder niks. Ik heb niks met Modbus gedaan, ik zie ook nergens in de OCPP documentatie dat dit nodig zou zijn?
[ Voor 21% gewijzigd door flupp op 16-02-2026 22:57 ]
Ik heb mijn Alfen Single Pro met een back Office van Just Plugin (ooit aangeschaft via Vandebron die het heeft overgedragen).speedycon10 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:12:
Mijn Alfen laadpaal functioneert al geruime tijd naar behoren zonder backoffice. Nu wil ik voor de ERE's bijhouden hoeveel kWh er geladen wordt. Volgens mij wordt een screenshot van de Ace installer geaccepteerd maar ik zie in het transaction overview nu dat er al geruime tijd geen transacties meer bijgehouden worden.
Ik heb geen login oid. Kan ik de backoffice er af (laten) halen? Ik heb hier geen enkel voordeel van. Wel de kosten.
[quote]La1974 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Ik heb mijn Alfen Single Pro met een back Office van Just Plugin (ooit aangeschaft via Vandebron die het heeft overgedragen).
Ik heb geen login oid. Kan ik de backoffice er af (laten) halen? Ik heb hier geen enkel voordeel van. Wel
[...]
Ik heb mijn Alfen Single Pro met een back Office van Just Plugin (ooit aangeschaft via Vandebron die het heeft overgedragen).
Ik heb geen login oid. Kan ik de backoffice er af (laten) halen? Ik heb hier geen enkel voordeel van. Wel
[ Voor 17% gewijzigd door flupp op 16-02-2026 22:56 ]
Ik heb nooit een wachtwoord gekregen. Dus ik ben bang van niet.flupp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:05:
[...]
Plugchoice werkt hier goed (en is gratis in de basisversie). Kun je in de laadpaal met ACE?
Die kan de huidige beheerder opvragen in de Alfen webshop. Dus voor je het opzegt, zowel het wachtwoord als recovery bemachtigen!La1974 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:22:
[...]
Ik heb nooit een wachtwoord gekregen. Dus ik ben bang van niet.
Dit zou eigenlijk een standaard-reactie moeten zijn van iedere beheerder die een laadpaal, na “zijn eigen” beheer te hebben gedaan, terug overdraagt aan de rechtmatige eigenaar. Afgaande op de reacties en (negatieve) ervaringen hier blijkt al te vaak dat beheerders daar blijkbaar nog niet zo heel erg van overtuigd zijn. Terwijl uitgerekend zij moeten weten dat een laadpaal zonder paswoord onder niets anders te klasseren valt dan onder “electronica-afval”.B_S schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Die kan de huidige beheerder opvragen in de Alfen webshop. Dus voor je het opzegt, zowel het wachtwoord als recovery bemachtigen!
Benieuwd of een overdracht waarbij de nieuwe rechtmatige eigenaar het paswoord niet meekrijgt (wegens verloren geraakt of wegens welke andere lamme reden dan ook) het bij een eventueel rechtbankgeschil zou halen.
Het is een trieste zaak dat we elkaar er hier proactief moeten op wijzen dat we die paswoord-overdracht moeten afdwingen vóór de overdracht. Er niet op voorhand aan gedacht om dit af te dwingen en “dan maar pech gehad” zou eigenlijk geen optie mogen zijn.
Ik mistte laatst in de logging die in de Ace Installer getoond wordt ook een aantal recente transacties.speedycon10 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:12:
In de Eve Connect app werden ze echter wel getoond (de paal had ze blijkbaar wel gewoon opgeslagen....), dus die app proberen is wellicht een poging waard
Ik heb hier een eigen OCPP implementatie gebouwd en draaien en daar heb je zeker geen modbus voor nodig, gewoon LAN is voldoende.Arfman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:54:
[...]
[...]
Modbus
Het functioneert weer. Ik heb een backoffice profiel teruggezet, reboot, daarna terug naar standalone en toen functioneerde het weer.
Dank, dacht al dat ik gek was geworden. Werkt helaas nog steeds niet, ik geef het maar op.Koen Hendriks schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Ik heb hier een eigen OCPP implementatie gebouwd en draaien en daar heb je zeker geen modbus voor nodig, gewoon LAN is voldoende.
Zou je de dashboard code even willen delen? Ziet er heel netjes uitcue schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:35:
[Afbeelding]
Dahm wat is het toch heerlijk om dit soort dashboards binnen een uurtje te bouwen samen met Claude Code. Nu even wachten tot mijn dynamische energiecontract bij nextenergie actief is zodat ik die koppeling nog kan maken
.
Mijn paal is van voor de recovery codes. De leverancier van de paal weet van niks en doet niks met Alfen webportal en kan daar niet bij zeggen ze. Alfen wil mij niet helpen want ookal ben ik de eigenaar, ik ben niet de beheerder? Lol wat een onzin. Backoffice kon een tijdelijk wachtwoord aanmaken voor het tijdelijke account. Daarmee dus maar de firmwares geupdate en instellingen aangepast. Alfen is een belachelijk bedrijf dat ze mij niet willen helpen.B_S schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Die kan de huidige beheerder opvragen in de Alfen webshop. Dus voor je het opzegt, zowel het wachtwoord als recovery bemachtigen!
Ik denk dat het probleem ontstaat door de combinatie dat de paal door een eigenaar (indien een wachtwoord heeft) volledig te configureren is, inclusief het 'stuk' maken of verstoren. Anderszijds dat er aanbieders zijn die naast het backoffice abbonement ook het beheer van de paal doen.chaoscontrol schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Mijn paal is van voor de recovery codes. De leverancier van de paal weet van niks en doet niks met Alfen webportal en kan daar niet bij zeggen ze. Alfen wil mij niet helpen want ookal ben ik de eigenaar, ik ben niet de beheerder? Lol wat een onzin. Backoffice kon een tijdelijk wachtwoord aanmaken voor het tijdelijke account. Daarmee dus maar de firmwares geupdate en instellingen aangepast. Alfen is een belachelijk bedrijf dat ze mij niet willen helpen.
Deze laatste partij wil niet opgezadeld worden met kosten doordat een gebruiker weer eens in de instellingen heeft zitten prutsen.
Helaas is de paal niet gemakkelijk te 'resetten' naar default backoffice settings en je kan hem slopen door een fout te maken met een firmware update.
Deze laatste twee zijn echt aan Alfen te wijten. Dat is niet meer van deze tijd.
Geen idee hoe dit bij andere palen is. Mogelijk dat je daar als eigenaar helemaal niets (of erg beperkt zoals de EveConnect app) zaken kan configureren. Dan speelt dat niet.
Ik denk dat je hier ook wel een aantal conclusies maakt en niet op de hoogte bent van de relaties tussen alle partijen.chaoscontrol schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Mijn paal is van voor de recovery codes. De leverancier van de paal weet van niks en doet niks met Alfen webportal en kan daar niet bij zeggen ze. Alfen wil mij niet helpen want ookal ben ik de eigenaar, ik ben niet de beheerder? Lol wat een onzin. Backoffice kon een tijdelijk wachtwoord aanmaken voor het tijdelijke account. Daarmee dus maar de firmwares geupdate en instellingen aangepast. Alfen is een belachelijk bedrijf dat ze mij niet willen helpen.
Woorden daar gelaten en welke betekenis.
Je hebt een partij die die palen "verkoopt", je hebt een partij die die palen fysiek installeert, je hebt een partij die het beheer doet van de paal en je hebt een partij die de transacties doet op de paal.
Dat kunnen zo maar 4 verschillende partijen zijn.
Ik heb het daar soms ook moeilijk mee om te zien welk bomen en bos.
Ik heb bv 4 palen en die hebben een prefix
"TRAFFIC" (van trafficsupply)
"LIB" geen idee van wat of hoe
"MEM" geen idee van wat of hoe
"ACE" dit was denk ik ooit TRAFFIC maar door een fout van mij heb ik die identifier aangepast naar ACE
Die LIB en MEM komen van dezelfde webshop en toch andere prefix.
Verkoper? Dat kan Cebeo zijn
Fysieke installateur? Dat kan je lokale elektricien zijn of een grote boer zoals CIRCET of andere grote infra partners
Het beheer? Dat kan Eneco zijn maar even goed Luminus of Engie
Transacties? Dat is vaak dezelfde als de beheerder maar het kan echt zo maar zijn dat je als eindgebruiker ooit hebt besloten "ik wil naar een andere backend".
Bij Alfen staat die paal dan nog altijd geregistreerd als "onder beheer bij Eneco", dat wil zeggen dat zij gemarkeerd zijn als de eindverantwoordelijke service provider voor alle verzoekjes groot en klein.
Alfen gaat niet rechtstreeks met de klant in contact.
Een vergelijking die niet helemaal op gaat omdat er daar universelere stukken en netwerken voor zijn:
Bij BMW geraak je ook niet tot BMW AG, daar zit altijd een dealer netwerk tussen of onafhankelijke garages, groothandels en wisselstukken partijen, dat is bij Alfen niet anders. Wel is het zo dat bepaalde partijen als "lokale service verlener" aangeduid zijn en zij dus ook verantwoordelijk zijn, die partijen zijn bij Alfen geregistreerd en moeten hun verdomde verantwoordelijkheid ook opnemen.
If angry at any of them, you should be angry with those.
Prima, doorgaans dan waarschijnlijk ook zonder een wachtwoord, dan kan je dat volgens het proces hier beschreven ook instellen voor de eerste keer.chaoscontrol schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Mijn paal is van voor de recovery codes.
Daar heb je het al "de leverancier" en "alfen webportal".De leverancier van de paal weet van niks en doet niks met Alfen webportal en kan daar niet bij zeggen ze.
Alfen kan ook optreden als transactieprovider (CPO) en ze hebben hun eigen OCPP platform zoals eflux/road en Tap dat ook hebben. Kan dus prima zijn dat "dat webportal" niet gebruikt wordt.
Zie eerder bericht hierboven. Eigenaar wil niet zeggen dat je die paal "onder je service verantwoordelijkheid hebt", en inderdaad, jij bent geen partij die het beheer heeft zoals Alfen verstaat onder "beheer".Alfen wil mij niet helpen want ookal ben ik de eigenaar, ik ben niet de beheerder? Lol wat een onzin.
https://knowledge.alfen.c...m+one+party+to+another%3F
Dan wordt ook het woordje CPO er bij gezet, die markt is ook geëvolueerd, er zijn massa's CPO OCPP backends bijgekomen maar die doen niet noodzakelijk altijd de service/beheer van het laadpunt van Alfen zelf.
Backoffice kon een tijdelijk wachtwoord aanmaken voor het tijdelijke account. Daarmee dus maar de firmwares geupdate en instellingen aangepast. Alfen is een belachelijk bedrijf dat ze mij niet willen helpen.
[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 19-02-2026 12:08 ]
Sinds een paar dagen laad mijn paal (eve single pro) niet meer goed.
De auto was gister ochtend niet helemaal vol en vandaag bij opnieuw laden laad de paal maar met 1,6kWh..
Nu laad ik een VW up! die maar 3,6kWh laad, maar 1,6 is natuurlijk helemaal drama en niet goed.
Auto is uitgesloten. Op een openbare laadpaal laad deze goed.
Uit de Logs van de afgelopen maand haal ik niet zo 123 wat er mis is. Ook heb ik al diverse firmware geprobeerd op de paal inclusief diverse factory resets, maar dit biedt allemaal geen soelaas.
Is dit wellicht een probleem wat iemand herkend en waar een oplossing voor is?
De auto was gister ochtend niet helemaal vol en vandaag bij opnieuw laden laad de paal maar met 1,6kWh..
Nu laad ik een VW up! die maar 3,6kWh laad, maar 1,6 is natuurlijk helemaal drama en niet goed.
Uit de Logs van de afgelopen maand haal ik niet zo 123 wat er mis is. Ook heb ik al diverse firmware geprobeerd op de paal inclusief diverse factory resets, maar dit biedt allemaal geen soelaas.
Gebruik je de MyEVE/EVE connect app op je telefoon?DrNizeGuy schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:20:
Sinds een paar dagen laad mijn paal (eve single pro) niet meer goed.
Normaal gesproken niet, maar voor nu heb ik dat wel ingesteld om het eea. in de gaten te houden.
De apps overschrijven soms de maximum snelheid van opladen. Dit zie je niet terug in ACE. Wellicht dat je hier even in kan zoeken?DrNizeGuy schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:40:
Normaal gesproken niet, maar voor nu heb ik dat wel ingesteld om het eea. in de gaten te houden.
Wellicht ook een aantal screenshots van je ACE instellingen posten?
P1 wordt überhaupt niet gebruikt en heeft dit ook nooit gedaan.V_ger schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:45:
@DrNizeGuy P1 signaal niet goed en dus fallback naar safe current?
Maar ik heb net de meter een uurtje of wat stroomloos gehad en dit lijkt de boel gereset te hebben. Laad nu weer op normaal vermogen.
@Dartlink ik hou het met die apps in de gaten, gebruik ze sowieso liever niet, geeft mij toch geen meerwaarde.
Hallo,
Ik heb een gelijkaardig fenomeen 'P1 signaal niet goed en dus fallback naar safe current'. Alfen Eve Single Pro & HomeWizard P1 meter. Ging sinds m'n testen in december goed tot begin januari, solar charging ging mooi mee met de stroom die de zon leverde. Het is te zeggen ik heb dat 1 keer goed zien werken na mij getest
. Ik vind geen directe aanleiding, maar nu in ACE installer alle monitoring waarden van Smart Meter op 0. Ik deed andere pogingen met HACS van Home Assistant, maar dat krijg ik aan de praat zonder de 'solar charging' mogelijkheden, en dus terug afgezet.
ACE Installer is 4.1.0-408, Alfen FW 7.3.0-4377, ja ik gebruik ook de eve connect app, zowel op mijn telefoon als die van mijn partner.
P1 meter heeft goede waarden want home assistant reageert goed met de smartplugs bij eventuele teruglevering.
Iemand een idee anders dan 'je hebt pech met de brakke alfen printplaten en firmwares'?
Noot: nog niet thuis in AHP (Alfen hardware Platform), dat is een andere generatie laadpalen correct?
Ik heb een gelijkaardig fenomeen 'P1 signaal niet goed en dus fallback naar safe current'. Alfen Eve Single Pro & HomeWizard P1 meter. Ging sinds m'n testen in december goed tot begin januari, solar charging ging mooi mee met de stroom die de zon leverde. Het is te zeggen ik heb dat 1 keer goed zien werken na mij getest
ACE Installer is 4.1.0-408, Alfen FW 7.3.0-4377, ja ik gebruik ook de eve connect app, zowel op mijn telefoon als die van mijn partner.
P1 meter heeft goede waarden want home assistant reageert goed met de smartplugs bij eventuele teruglevering.
Iemand een idee anders dan 'je hebt pech met de brakke alfen printplaten en firmwares'?
Noot: nog niet thuis in AHP (Alfen hardware Platform), dat is een andere generatie laadpalen correct?
Sinds gisteren is er hier ook een Alfen Eve Single S-line geïnstalleerd. Bij het kijken van het logboek via de MyEve app krijg ik toch ZEER veel CRC en Parse Property errors. Laadpaal was eerst via splitter geconnecteerd met digitale meter dus had de splitter er vantussen gehaald, maar geen beterschap. Verder lijkt hij wel normaal te werken, enkel wanneer ik probeer te laden via schema lukt dit niet.
Enig idee hoe die errors weg te krijgen? Kabel is maar 4 meter lang, dus aan de afstand ligt het zeker niet. Wel beschadigde kabel / connector?:strip_exif()/f/image/502WCrDwW07JWnX14KDLZE8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig idee hoe die errors weg te krijgen? Kabel is maar 4 meter lang, dus aan de afstand ligt het zeker niet. Wel beschadigde kabel / connector?
:strip_exif()/f/image/502WCrDwW07JWnX14KDLZE8E.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Viashino op 21-02-2026 21:47 ]
Die CRC errors heb ik nooit gehad, die duiden op een probleem 'onderweg', kabelkwaliteit (misschien unshielded tegen een voedingskabel, de standaard 'oprol' van de kabel of de splitter). De parse errors heb ik ook, dus het lijkt dat de P1 meter gevonden is.
In mijn geval is de P1 meter over wifi verbonden, niet over de RJ12 seriele connectie.
In mijn geval is de P1 meter over wifi verbonden, niet over de RJ12 seriele connectie.
Waarschijnlijk heb je nog iets anders ook op de P1 meter zitten dan alleen je lader, dit veroorzaakt vaak p1 CRC errors.Viashino schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Sinds gisteren is er hier ook een Alfen Eve Single S-line geïnstalleerd. Bij het kijken van het logboek via de MyEve app krijg ik toch ZEER veel CRC en Parse Property errors. Laadpaal was eerst via splitter geconnecteerd met digitale meter dus had de splitter er vantussen gehaald, maar geen beterschap. Verder lijkt hij wel normaal te werken, enkel wanneer ik probeer te laden via schema lukt dit niet.
Enig idee hoe die errors weg te krijgen? Kabel is maar 4 meter lang, dus aan de afstand ligt het zeker niet. Wel beschadigde kabel / connector? [Afbeelding][Afbeelding]
Ook kan het zijn dat je poort van je slimme meter kapot is, of er is zijn RJ12 stekkertjes gebruikt ipv van RJ11, RJ12 geeft zeer vaak veel problemen.
Ik heb een Alfen Single S-line 3-fase.
Heb hem recent vast op 1 fase ingesteld aangezien er wat problemen waren met laden tussen 1.4 en 4.2 KW.
Nu moet ik in de EVE connect app telkens het gewenste KW vermenigvuldigen met 3. Klopt dit? Is er een manier om de effectieve geleverde KW te doen overeenstemmen met de input in de app?
/f/image/xliEcWcDbdBwY2VIv6fEFisb.png?f=fotoalbum_large)
Heb hem recent vast op 1 fase ingesteld aangezien er wat problemen waren met laden tussen 1.4 en 4.2 KW.
Nu moet ik in de EVE connect app telkens het gewenste KW vermenigvuldigen met 3. Klopt dit? Is er een manier om de effectieve geleverde KW te doen overeenstemmen met de input in de app?
/f/image/xliEcWcDbdBwY2VIv6fEFisb.png?f=fotoalbum_large)
Enkel de laadpaal is aangesloten op de P1 poort van de digitale meter... 'k Denk niet dat die kapot is, want als ik er de P1 dongle van Homewizard insteek werkt die perfect. Er is wel een RJ12 stekkertje gebruikt zie ik ipv RJ11, bedankt voor de tip.Daveth schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:06:
[...]
Waarschijnlijk heb je nog iets anders ook op de P1 meter zitten dan alleen je lader, dit veroorzaakt vaak p1 CRC errors.
Ook kan het zijn dat je poort van je slimme meter kapot is, of er is zijn RJ12 stekkertjes gebruikt ipv van RJ11, RJ12 geeft zeer vaak veel problemen.
Is er recent ook een andere software versie opgezet? want het beste is dan de app op de telefoon te verwijderen en deze opnieuw te installeren, zelfs bij het gewoon wijzigen van instellingen via de Alfen software!Vespasian22 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:38:
Ik heb een Alfen Single S-line 3-fase.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een bericht welke meer is voor de zakelijke gebruikers met een Laadplein met SCN. In de 7.3.0 updat zit een bug. De loadbalacing werkt niet of staat op de 5-30 seconden te pendelen. Alfen heeft met de Cicet Monteur meegekeken en er zijn diverze dumps gemaakt. Ze gaan het nu analyseren. Ik ben nu terug naar 7.1.6 geloof ik.
ALs je SCN gebruikt is alleen 6.3.0 stabiel, al die andere zitten vol met bugsHydraulic schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:36:
Een bericht welke meer is voor de zakelijke gebruikers met een Laadplein met SCN. In de 7.3.0 updat zit een bug. De loadbalacing werkt niet of staat op de 5-30 seconden te pendelen. Alfen heeft met de Cicet Monteur meegekeken en er zijn diverze dumps gemaakt. Ze gaan het nu analyseren. Ik ben nu terug naar 7.1.6 geloof ik.
waarom configureer je de Homewizard P1 dongle dan niet in de Alfen ?Viashino schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Enkel de laadpaal is aangesloten op de P1 poort van de digitale meter... 'k Denk niet dat die kapot is, want als ik er de P1 dongle van Homewizard insteek werkt die perfect. Er is wel een RJ12 stekkertje gebruikt zie ik ipv RJ11, bedankt voor de tip.
Welke problemen... tussen 1.4 en 4.2 kW gaat hij altijd op 1 fase laden (wel automatische fase switching aanzetten dan).Vespasian22 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:38:Heb hem recent vast op 1 fase ingesteld aangezien er wat problemen waren met laden tussen 1.4 en 4.2 KW.
Waarom zou je iets moeten vermenigvuldigen... als je op 1 fase staat is het minimum effectief 1.4 kW (en normaal kan je max. tot aan 7.6 kW op die manier). Eve Connect geeft dus de juiste waarde aan (behalve dan misschien je potentieel max. vermogen al staat dat bij mij zelfs op 22.1 kW wat niet kan over één fase)Vespasian22 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:38:
[ Voor 18% gewijzigd door r2504 op 22-02-2026 22:24 ]
Iemand een idee over die parse errors en dan de terugval naar 'safe current'?TomSleebus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:01:
Hallo,
Ik heb een gelijkaardig fenomeen 'P1 signaal niet goed en dus fallback naar safe current'. Alfen Eve Single Pro & HomeWizard P1 meter. Ging sinds m'n testen in december goed tot begin januari, solar charging ging mooi mee met de stroom die de zon leverde. Het is te zeggen ik heb dat 1 keer goed zien werken na mij getest. Ik vind geen directe aanleiding, maar nu in ACE installer alle monitoring waarden van Smart Meter op 0. Ik deed andere pogingen met HACS van Home Assistant, maar dat krijg ik aan de praat zonder de 'solar charging' mogelijkheden, en dus terug afgezet.
Is downgraden naar 7.1.6 aangeraden in dit geval?
Gisteren Eve Connect op mijn smartphone gezet. Ik probeer uit te vinden hoeveel kWh ik vorig jaar geladen heb. Als ik naar Inzichten ga en filter op Vorig jaar, zie ik alleen laadsessies van 19 september tot 31 december.
Mijn vraag is: worden niet alle sessies bewaard? Of gaat er iets mis.
Heb dit nodig ivm reiskostendeclaratie
Softwareversie: 6.6.2
Mijn vraag is: worden niet alle sessies bewaard? Of gaat er iets mis.
Heb dit nodig ivm reiskostendeclaratie
Softwareversie: 6.6.2
[ Voor 3% gewijzigd door Griemer op 23-02-2026 10:58 ]
Het feit dat bij de input van een gewenst vermogen tussen 1.4 en 4.2 kW hij gewoon op 1.4 kW bleef hangen of op pauze sloeg. Load balancing en automatisch schakelen tussen 1 en 3 fase stond toen gewoon aan, maar kreeg hem voor geen meter effectief te laden tussen 1.4 en 4.2 kW.r2504 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:22:
[...]
Welke problemen... tussen 1.4 en 4.2 kW gaat hij altijd op 1 fase laden (wel automatische fase switching aanzetten dan).
EVE connect geeft de juiste kW waarde aan die effectief word geleverd tijdens een laadsessie, maar om een bepaalde kW te bekomen, moet ik in de app bij de input de gewenste kW vermenigvuldigen met 3. Zoals in de screenshots, moest ik 4.2 kW als gewenste vermogen ingeven om uiteindelijk 1.4 kW effectief te ontvangen. Of moet ik bijvoorbeeld 9.6 kW ingeven om effectief aan 3.2 kW te laden. Hopelijk verduidelijkt dit de issue.Waarom zou je iets moeten vermenigvuldigen... als je op 1 fase staat is het minimum effectief 1.4 kW (en normaal kan je max. tot aan 7.6 kW op die manier). Eve Connect geeft dus de juiste waarde aan (behalve dan misschien je potentieel max. vermogen al staat dat bij mij zelfs op 22.1 kW wat niet kan over één fase)
De paal is nog maar twee weken geleden geïnstalleerd en sindsdien geen firmware-update gehad. Ik zal komend weekend eens proberen de app opnieuw te installeren, bedankt alvast voor de tip.Bimmer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Is er recent ook een andere software versie opgezet? want het beste is dan de app op de telefoon te verwijderen en deze opnieuw te installeren, zelfs bij het gewoon wijzigen van instellingen via de Alfen software!
Ik denk dat, ondanks de mogelijkheid om op 3 fasen te laden, je laadpaal dan op 1 fase laadt, misschien is dat het probleem. 1,4kW is het laagste vermogen per fase om te kunnen laden, dat komt overeen met 6A.Vespasian22 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Het feit dat bij de input van een gewenst vermogen tussen 1.4 en 4.2 kW hij gewoon op 1.4 kW bleef hangen of op pauze sloeg. Load balancing en automatisch schakelen tussen 1 en 3 fase stond toen gewoon aan, maar kreeg hem voor geen meter effectief te laden tussen 1.4 en 4.2 kW.
[...]
EVE connect geeft de juiste kW waarde aan die effectief word geleverd tijdens een laadsessie, maar om een bepaalde kW te bekomen, moet ik in de app bij de input de gewenste kW vermenigvuldigen met 3. Zoals in de screenshots, moest ik 4.2 kW als gewenste vermogen ingeven om uiteindelijk 1.4 kW effectief te ontvangen. Of moet ik bijvoorbeeld 9.6 kW ingeven om effectief aan 3.2 kW te laden. Hopelijk verduidelijkt dit de issue.
Even een check of dit een bekend probleem is wat anderen ook hebben ervaren:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden.
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
:strip_exif()/f/image/OoIctHofazAqbOV13ajc5ztz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d88HUDDn6OrhsMeNWx5htF8m.jpg?f=fotoalbum_large)
Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Is er een fysiek defect in de laadpaal? Of kan dit nog iets anders zijn?
:strip_exif()/f/image/OoIctHofazAqbOV13ajc5ztz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d88HUDDn6OrhsMeNWx5htF8m.jpg?f=fotoalbum_large)
Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Ik zou alleen kunnen bedenken dat één van de kabels/trace tussen de meter en je socket niet helemaal goed is. Daar je nog wel voltage meet in de paal zelf. Normaliter is meten weten uiteraard. Lijkt me toch dat de elektricien gewoon terug komt en heeft gemeten.stijnos1991 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:04:
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: met meter bedoel ik de interne MID meter in de laadpaal zelf.
Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Thanks ik had een snelle search gedaan, maar kwam zo snel niks tegen. Wordt het toch eens tijd om de firmware te gaan updaten. De afgelopen 2,5 jaar draaide 6.6.2 tot nu toe heel stabiel.ed-win schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.
De laadpaal draait de afgelopen 2,5 jaar heel stabiel op 6.6.2, maar als ik dit probleem vaker ga zien wordt het tijd voor een update.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.
@marco.n
FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.
Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.
FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.
Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Vind een display toch wel handig, soms is de backoffice eruit, dan krijg je een melding dat er een badge issue is, zo ben ik er ook achter gekomen dat er soms low voltage is, of het vermogen kan je mooi zien ,...Will_M schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:23:
@marco.n
En natuurlijk het logo, bij mij zie je een Duvel logo :-)
Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.TomSleebus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:05:
[...]
Iemand een idee over die parse errors en dan de terugval naar 'safe current'?
Is downgraden naar 7.1.6 aangeraden in dit geval?
Dank voor de reactiemart3 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:14:
[...]
Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.
Het is een homewizard p1 hwe-p1-21
Deze heb ik na aandringen kunnen laten updaten tot de laatste firmware versie, maar nog steeds parse errors helaas
/f/image/DEt8Wbxd6GDmekyhRhJZCavz.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/nDWD4j86ddFt5kO4zGG8RKJo.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2hR8X6xvJwERsiaD8Vhe5B29.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/WQBafLqGwACg3aJLyVENwSuU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/CsKpG2Y1bdKdwEIGC4ka3QZc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pLjdOpTE9AnULwqvMOmllST9.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/kBYtazDD2xAMTZ1fS3x7X4rb.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FkSqNuRKiIaX29O7l4d0l0tR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FvUC2oMCRVnO14llfixELMBV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KesHeWdgEqcQwJoXQ3nKX3og.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Op8nkVEDuwWpGlg9zGud2j7j.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/NkLNtbYpXZh9TPHEGzAB0KcI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YIeOgneqTewuVrzBonGEDtI7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/q4QQ8fZI4BCYK4mL6KCUSYkx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zDwtJAOhhkbXVmoW825lsgGA.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6eKOUQllhT04oEPFSxjzCVxC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/OHw0bhjkYSOoh42Lw7DZMY5S.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xgmQNyxVhgH16gpMheLtA70V.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/9rxXrGqsphTpdAVv8eyLjiBc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pkxYKTxtKz2pSLktHoTTehXq.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BlwQBINm4nZJwNnZmUrkdfD0.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VQH8NtRyp5T5XmZCXCLWXjmK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/qrDCpBBsJmFOyUhZu9OziJca.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/f1aoDxaSznGxynIXaJXPrEE6.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/mgLLx3wpizp884xZJvu0UFHY.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ZhrRZkEMpfAkLgctZnFu83gm.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0g34NWIp7TUmu3BH6gWqMP6o.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/nqDeMKjnzCVs4GcM9KtIzaSy.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/88V5Ii9SLnHv7Y0hH3oLxOCv.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/k0dgrDOKHVtzvPAA7GNgApi2.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/gap5HKrGcYULub8uBMIAiHbC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bVaFlWKXyGEoBIjDk4MMFVdG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YHbSIOjmD9gr401cN70jppUG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DNZLrf4zs3HfPcdFFJc7kaH9.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/I04NPURfdGbMPXWRpO86CDjJ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LpRnOn31GKtEaoZVha8TcO5Y.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rry8IctL7PXcvvGftWwpKJcA.png?f=fotoalbum_large)