[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:04
ctrl-tab schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:00:
Een tijdje de Alfen pro single in gebruik met active load balancing. Tevens geintegreerd met home assistant middels alfen wallbox integratie (die eindelijk stabiel werkt na laatste upgrades).

Deze zomer langzaam de setup voorbereiden op einde saldering (heb dynamisch contract)
Begonnen met testen green modus. Op zichzelf werkt dat top, zeker met phase changing.

Maar 's morgens en/of bij overvliegende wolken zie je dat hij vrij responsief is (lees veel in en uit schakelt. Heb hem op 100% solar staan.

Alles in mij zegt dat dit niet goed is voor de levensduur. Las een post hier in de thread die dat bevestigt.
Maar in hoeverre is dit daadwerkelijk zo?

Uiteindelijk zou het een balancing act zijn tussen levensduur en laadkosten. Kan hem natuurlijk op comfort zetten.. lood om oud ijzer verwacht ik.. het lijkt mii geen gegeven dát hij er slechter van wordt (eerder een kansberekening ?)

Benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.
Over de levensduur niet, maar onze auto (Skoda Elroq) kon hier in ieder geval niet tegen. Zeker vroeg in het jaar kunnen deze schakelingen zeer snel achterelkaar optreden.

Heb het nu zo in Home Assistant geregeld dat bij een bepaalde hoeveelheid teruglevering de lader naar Comfort gaat en daarop minimaal 15 minuten blijft staan tot de teruglevering onder een bepaald niveau komt. Dan gaat de lader naar Green. Kost iets meer stroom, maar zorgt ervoor dat de lader niet continu op Comfort staan.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:09
Ik heb de keuze gemaakt om phase changing te laten vervallen. Mijn installatie kan ik de huidige vorm toch niet opwekken wat in de buurt komt van de piek van 3 fases. Ook is het mogelijk om de laadpaal zo in te stellen bij welk % van 1 fases die gaat starten.

Maakt wel dat ik sneller wil laden ik dit moet instellen op de eve connect app.

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
HyperBart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Wachtwoord opzoeken/opvrafen, als je dat niet hebt of het PRC kaartje niet ben je het haasje. Even zoeken hier in het topic voor hoe en wat 😉
Helaas geen wachtwoord beschikbaar, PRC kaartje ook niet. 50five reageert zeer traag... Wat zijn mijn opties?

ideale situatie wil ik ERE certificaten verkopen via een andere backoffice, en dat de laadpaal alleen laad als de zon schijnt.

Iemand ervaring met 50five backoffice verwijderen van Alfen Eve Pro zonder wachtwoord/PRC? Doet 50five dit uit zichzelf, gratis? Ik krijg al dagen geen reactie van de support

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:06
daniel96 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Helaas geen wachtwoord beschikbaar, PRC kaartje ook niet. 50five reageert zeer traag... Wat zijn mijn opties?

ideale situatie wil ik ERE certificaten verkopen via een andere backoffice, en dat de laadpaal alleen laad als de zon schijnt.

Iemand ervaring met 50five backoffice verwijderen van Alfen Eve Pro zonder wachtwoord/PRC? Doet 50five dit uit zichzelf, gratis? Ik krijg al dagen geen reactie van de support
Zonder wachtwoord kom je niet ver. Misschien heb je wat aan deze post. Ik weet niet in hoeverre je je hebt ingelezen, maar de opening post en deze post geven je misschien nog wat aanvullende info waar je wat aan hebt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
Nieuwe laadpaal kopen of wachtwoord regelen (in)direct. Beter wordt het niet.

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2026 19:41 ]

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 18:55

B_S

Daveth schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:41:
[...]

LoLo zijn in twee versie uitgebracht, 1 met een NG910 (zelfde platform als van een EVE single) en 1 een of ander Chinees model.
eNovates :*) :+

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:14
Weet iemand iets over https://control.alfen.com/ ?? Kan er los van een folder niets over vinden.

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:59
Hydraulic schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:39:
Weet iemand iets over https://control.alfen.com/ ?? Kan er los van een folder niets over vinden.
Voor zo ver bekend is dit nog in ontwikkeling, en zou het een backoffice achtig systeem moet worden waarin het mogelijk is om de settings van je laadpaal aan te passen.

Mogelijk had je deze al gezien, maar deze pagina staat ook online:
https://alfen.com/nl-nl/e...tal-solutions/eve-control

[ Voor 26% gewijzigd door Fate_Neo op 31-03-2026 14:20 . Reden: extra aanvulling ]

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:10
Hè was dat een eNovates?

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Zonder wachtwoord kom je niet ver. Misschien heb je wat aan deze post. Ik weet niet in hoeverre je je hebt ingelezen, maar de opening post en deze post geven je misschien nog wat aanvullende info waar je wat aan hebt.
Dank! Via alfen support het default password weten te ontfutselen, De support heeft 50five gebeld en die hebben direct het default password overhandigd. Meteen getest of het lukt met ace service installer en gelukkig werkte dit!

Heb de paal meteen op standalone gezet, gereboot en getest met druppel, geaccepteerd!

Nu nog eea aanpassen.. er staat nog een 50five logo op, mag er van mij af, geen must.

Uiteindelijk wil ik ook graag solar chargen, ERE certificaten verkopen enz.

Is er toevallig een guide oid beschikbaar voor bovenstaande zaken?

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:59
daniel96 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Dank! Via alfen support het default password weten te ontfutselen, De support heeft 50five gebeld en die hebben direct het default password overhandigd. Meteen getest of het lukt met ace service installer en gelukkig werkte dit!

Heb de paal meteen op standalone gezet, gereboot en getest met druppel, geaccepteerd!

Nu nog eea aanpassen.. er staat nog een 50five logo op, mag er van mij af, geen must.

het ligt er een beetje aan welke setting je precies wilt wijzigen en zo maar op https://knowledge.alfen.com even zoektermen als logo en display in typt kom je ze wel tegen.

• HyperBart
daniel96 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Ja, daar is een apart topic voor rond ERE en solar charging kan je hier ook wat posts rond terugvinden. Lees die even rustig bij op de bank en koppel dan je specifieke vragen terug.

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-04 22:48
Oke ik heb de volgende uitdaging waar iemand hopelijk een slimme oplossing voor weet: Blijkbaar heeft de laatste monteur die is langs geweest voor een reparatie met teveel geweld de torx schroeven waarmee de kap van de laadpaal (Eve single pro) dicht zit vastgedraaid en daarbij de schroefkop volledig uitgesleten. Toen ik zonet de kap probeerde te openen kreeg ik hierdoor 1 van de schroeven niet meer los. Zoals jullie weten zitten de schroeven aan de achterkant van de kap en zit mijn laadpaal vast aan de buitenmuur. Normaal gesproken zou ik de schroef met een schroefverwijderset loshalen, maar daar is nu geen ruimte voor. Ook de methode met een elastiek al geprobeerd, maar ook dat was zonder succes. Ik zit nu dus met een kap waarvan 5 schroeven eruit zijn en 1 muurvast zit. Iemand de gouden tip hoe ik de laatste schroef los krijg zonder de kap met geweld los te moeten trekken?

• HyperBart
marco.n schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
Oke ik heb de volgende uitdaging waar iemand hopelijk een slimme oplossing voor weet: Blijkbaar heeft de laatste monteur die is langs geweest voor een reparatie met teveel geweld de torx schroeven waarmee de kap van de laadpaal (Eve single pro) dicht zit vastgedraaid en daarbij de schroefkop volledig uitgesleten. Toen ik zonet de kap probeerde te openen kreeg ik hierdoor 1 van de schroeven niet meer los. Zoals jullie weten zitten de schroeven aan de achterkant van de kap en zit mijn laadpaal vast aan de buitenmuur. Normaal gesproken zou ik de schroef met een schroefverwijderset loshalen, maar daar is nu geen ruimte voor. Ook de methode met een elastiek al geprobeerd, maar ook dat was zonder succes. Ik zit nu dus met een kap waarvan 5 schroeven eruit zijn en 1 muurvast zit. Iemand de gouden tip hoe ik de laatste schroef los krijg zonder de kap met geweld los te moeten trekken?
Straf dat ie dat met te veel geweld heeft kunnen vastdraaien, die positie van die vijsjes is nu niet bepaald uitnodigend om lang of hard aan te draaien.

Als je schroefextractie al geprobeerd hebt zit er niks anders op dan de kap met beleid te breken en nieuw te bestellen lijkt mij.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09
Uitboren met een tandarts boortje, maar die moet je wel net toevallig hebben :p

Die schroef zit in een heat-insert, met gepast geweld en misschien de kap op die plek verhitten, kan je het wellicht los trekken. Anders toch geweld een een kap van marktplaats halen, daar staan er genoeg.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik loop vast op het instellen van een websocket adres tbv ERE registratie. De laadpaal (Single Pro-line) stond als standalone ingesteld bij de backoffice, daar moet ik nu een wss adres instellen. Via MyEve lijkt dit niet mogelijk, dus de ACE service installer aangeslingerd.
Na het wijzigen van standalone naar manual settings (dus geen backoffice preset) wordt het veld voor de websocket url zichtbaar. Vreemde is dat ik wel het veld voor de url kan aanklikken, maar niks kan invullen.
Ik zie aan de linkerkant van het ACE scherm de laadpaal met een klein grijs slotje. Wellicht dat er nog iets geblokkeerd is, iemand een idee?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:29
HyperBart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Straf dat ie dat met te veel geweld heeft kunnen vastdraaien, die positie van die vijsjes is nu niet bepaald uitnodigend om lang of hard aan te draaien.

Als je schroefextractie al geprobeerd hebt zit er niks anders op dan de kap met beleid te breken en nieuw te bestellen lijkt mij.
Een bit in vastlijmen en hopen dat bij het losdraaien dit niet onmiddelijk weer los schiet?

• marco.n
WillemD61 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:48:
[...]

Een bit in vastlijmen en hopen dat bij het losdraaien dit niet onmiddelijk weer los schiet?
Dat is nog wel een optie die ik kan proberen!

[ Voor 70% gewijzigd door marco.n op 01-04-2026 11:48 ]

• marco.n
DrNizeGuy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:35:
Uitboren met een tandarts boortje, maar die moet je wel net toevallig hebben :p

Die schroef zit in een heat-insert, met gepast geweld en misschien de kap op die plek verhitten, kan je het wellicht los trekken. Anders toch geweld een een kap van marktplaats halen, daar staan er genoeg.
Verwarmen zat ik ook nog aan te denken en anders inderdaad slopen en de kap vervangen. Helaas staan op marktplaats momenteel enkel witte losse kappen en heb ik natuurlijk net een grijze laadpaal.

• marco.n
HyperBart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Helaas kom ik er nu pas achter maanden na de monteur is geweest. Inmiddels is de paal buiten garantie en zonder service abonnement, dus een monteur laten komen voor reparatie is alleen al aan voorrijd kosten hoger dan de kap zelf lostrekken en vervangen. Uitboren kon ik niet doen, omdat de ruimte tussen de paal en de muur te krap is om er met een uitboor schroefset tussen te komen.

• HyperBart
marco.n schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:27:
[...]

Helaas kom ik er nu pas achter maanden na de monteur is geweest. Inmiddels is de paal buiten garantie en zonder service abonnement, dus een monteur laten komen voor reparatie is alleen al aan voorrijd kosten hoger dan de kap zelf lostrekken en vervangen. Uitboren kon ik niet doen, omdat de ruimte tussen de paal en de muur te krap is om er met een uitboor schroefset tussen te komen.
Enige wat ik nog kan bedenken is een schroefextractorbitje op een heel kleine universeel handvat zetten, dit te klemmen met een soort lijmklem tussen muur en dat handvat en dan met een steeksleutel het universeel handvat telkens een slag te draaien.

Of dat lijmverhaal, bv een druppel secondelijm (of iets hi tac?) op een wegwerpschroevendraaier zetten, er in frotten, uitdrogen, goed de schroevendraaier naar je toe trekken (dus in de vijs duwen) en dan aan iemand anders vragen dat die met een steeksleutel probeert te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 13:54 ]

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
marco.n schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:27:
[...]

Anders voorzichtig met een multitool in de kap om de schroef heen zagen, dan blijft de rest in ieder geval heel en hoef je alleen een andere kap te plaatsen.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik heb recent een tweedehands Alfen Eve single S-line geinstalleerd en heb een probleem met enkelfase laden. Op stand zonneladen (met max vermogen ingesteld op 4,2 KW of hoger) schakelt de paal prima tussen 1 en 3 fasen en varieert het vermogen van 1,4 tot 11 KW. Als ik echter de slider van het vermogen op lager dan 4,2 KW instel dan blijft de paal hangen op "Laadsessie is gepauzeerd". Ook bij handmatig laden. Zodra ik de slider op 4,2 KW of hoger zet, begint de paal te laden. De paal staat op standalone ingesteld, automatisch schakelen tussen fasen, geen backoffice, en heb het cperase commando al uitgevoerd. Tot nu toe wil het niet werken. Loadbalancing licentie is aanwezig en werkt. Auto is Tesla Model 3. Wie weet de oplossing?

• HyperBart
aufl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:00:
Ik heb recent een tweedehands Alfen Eve single S-line geinstalleerd en heb een probleem met enkelfase laden. Op stand zonneladen (met max vermogen ingesteld op 4,2 KW of hoger) schakelt de paal prima tussen 1 en 3 fasen en varieert het vermogen van 1,4 tot 11 KW. Als ik echter de slider van het vermogen op lager dan 4,2 KW instel dan blijft de paal hangen op "Laadsessie is gepauzeerd". Ook bij handmatig laden. Zodra ik de slider op 4,2 KW of hoger zet, begint de paal te laden. De paal staat op standalone ingesteld, automatisch schakelen tussen fasen, geen backoffice, en heb het cperase commando al uitgevoerd. Tot nu toe wil het niet werken. Loadbalancing licentie is aanwezig en werkt. Auto is Tesla Model 3. Wie weet de oplossing?
Dat is omdat die slider over alle fases rekent en dus alle 3 de fases in acht neemt maar bijgevolg de amperes ook op een of drie fases consequent toepast.
Als je dus met die slider ligt te “klooien” moet je delen door 3 en 230V en als dat lager komt te liggen dan 6A kan hij dus nooit starten.

Ik krijg echt de kriebels van die slider want nergens wordt goed gelogged als je dit soort zooi moet gaan troubleshooten dat er een limit langs daar staat.

Doe maar eens, 4100W is het volgende tandje onder 4200W
4100W gedeeld door 230V is 17.82A, dat gedeeld door 3 is minder dan 6A. Volgens laadstandaard te weinig en dus geen start laden.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 22:04 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft Alfen laden op dynamische prijzen op de roadmap staan voor de korte termijn, ik vind dat ze daar wel enorm mee achterblijven qua native ondersteuning.

Het plannen van een slimlaadplan is op ons (tweede) granny oplaadpunt met homewizard smartplug aanzienlijk makkelijk dan op onze Alfen Eve Single Pro.

Met de ERE certificaten zou ik dat gemak ook graag op de Alfen willen hebben

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 01-04-2026 22:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• aufl
HyperBart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:00:
[...]

Dat is omdat die slider over alle fases rekent en dus alle 3 de fases in acht neemt maar bijgevolg de amperes ook op een of drie fases consequent toepast.
Als je dus met die slider ligt te “klooien” moet je delen door 3 en 230V en als dat lager komt te liggen dan 6A kan hij dus nooit starten.

Ik krijg echt de kriebels van die slider want nergens wordt goed gelogged als je dit soort zooi moet gaan troubleshooten dat er een limit langs daar staat.

Doe maar eens, 4100W is het volgende tandje onder 4200W
4100W gedeeld door 230V is 17.82A, dat gedeeld door 3 is minder dan 6A. Volgens laadstandaard te weinig en dus geen start laden.
Hm, dat is vreemd. Als ik het vinkje "automatisch schakelen tussen fasen" uitzet kan ik met de slider niet lager dan 4,2 KW instellen, met het vinkje aan kan ik tot 1,4 KW zakken. Is er dan geen simpele manier om het laden tot 1 fase te beperken?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

marco.n schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
Haal een vlak sleuf bitje dat net ietsje breder is dan de torx grootte. Vijl of slijp dit rechte bitje taps bij, zodat het net in het uitgesleten gat past.
Zorg dat de zijkanten lekker scherp zijn.
Zet het bitje in het gat, en klem het bitje strak tussen de schroef en de muur.
Gebruik nu een steeksleutel om het bitje te draaien. Door de klemkracht zal de schroef los komen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• deejeedave
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04 11:40
r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:20:
Aangezien men de installatie vandaag is komen keuren ben ik zonet even aan het spelen geweest met de laadpaal en de verschillende laadmodi.

Solar uit: 4.2 kW
Comfort: 4.2 kW (gebruikte iets van 1.5 kW PV overschot)
Green: 4.2 kW (gebruikte eveneens iets van 1.5 kW overschot)

Dit laatste verbaasde me dus aangezien ik dacht dat hij bij Green totaal niet zou laden indien de PV geen 4.2 zou over hebben. Aangezien dit echter nogal moeilijk is met een PV installatie van 4 kW heb ik in de ACE installer dan de setting op 1 fase gezet.

In dit geval was hij met Green aan het laden aan 1.4 kW wat ik ondertussen niet meer had van de PV panelen. Ondanks Green nam hij dus ook hier van het net. Bij het verder kijken in de ACE Installer heb je ook daar een Solar setting waarbij je voor Green een percentage kan instellen.

Dit percentage geeft aan hoeveel hij van de PV panelen moet hebben... zet je hier dus 100% dan ga je enkel laden als je panelen min. 1.4 kW over hebben, anders dus niet. Zet je dit op 50% dan ga je enkel laden als je panelen 700W over hebben (de overige 700 komt dan van het net). Zet je dit op 0% dan heb je eigenlijk hetzelfde als de Comfort stand. Het is dus een beetje zoeken wat hier ideaal is.

Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen.
Hoi,
sorry, punt (yep, sorry, 2 jaar geleden) betreft
"Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen."...
...weet iemand of dit ondertussen vanuit Alfen verbeterd werd ?
Of enkel mogelijk via HA of EVCC ?
Dank.
David

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:16
deejeedave schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:57:
[...]

Hoi,
sorry, punt (yep, sorry, 2 jaar geleden) betreft
"Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen."...
...weet iemand of dit ondertussen vanuit Alfen verbeterd werd ?
Of enkel mogelijk via HA of EVCC ?
Dank.
David
Station Max Current? Wel even omrekenen naar Amperes. Dus 4kW, 1 of 3 fasen ~ 17A resp. 6A
https://knowledge.alfen.c...)+of+the+charging+station

• deejeedave
@Heinemancp , OK. Nooit 100% begrepen wat deze parameter echt van nut had, maar jouw reply maakt het duidelijk.
Dank.

• deejeedave
Hydraulic schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:39:
Laat ook toe om in te loggen als 'medewerker ("employee")'.
Dan weet ik wel niet of dit een user en password vraagt, zoals de support website van Alfen, of hier de credentials moeten gebruikt worden zoals te vinden op eigen laadpaal ?
David

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:19
Na eigen ervaring met de nieuwe (AHP) EVE Single Plus thuis toch wel het nieuwe IPS display (1000cd/m2), zelfs met auto dimming als erg vel ervaren met de volledig light mode UI, zeker in het donker.

Kunnen andere in het forum zich hier ook in herkennen?

Eigenlijk vreemd gevonden waarom er nog geen dark mode optie is die bijvoorbeeld nadat de zon onder is automatisch aan gaat.

Uit eigen interesse maar enkele mockups gemaakt van hoe ik een dark mode UI voor me zie, om dat als een soort feature request in te dienen bij Alfen want het lijkt me dat dit iets is wat wel meer speelt.

Eerst nog gekeken of er een officiële "feature request" mogelijk is bij Alfen, maar dat niet gevonden.
Dus toen maar "with lack of a better alternative" via support desk een ticket aangemaakt met de mockups en context erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mTLNmWr5h-faFCvLtUMS5Xqisw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hgp8EPidusx7qPhBoTC7MHwS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqZ1aQYn4CN5Z5nrHYZ87PNU2f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YfHsslx56hys8LMtTWIqAXpe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiaflxPXylZig0eJieeETTRQVrQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jp36k7Ya4SeKM0o2barqZob8.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Ayeme2549 op 02-04-2026 23:03 . Reden: 3e mockup toegevoegd. ]

• marco.n
Ayeme2549 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:

Eigenlijk vreemd gevonden waarom er nog geen dark mode optie is die bijvoorbeeld nadat de zon onder is automatisch aan gaat.
Prima idee! Ik heb ook de verlichting nu standaard op 10% staan, omdat je anders in de avond zowat verblind wordt door het display als je de oprit op rijdt. De autodim functie staat wel aan, maar heeft bij mij nooit gewerkt ondanks bezoek van 2 monteurs die alle settings hebben nagelopen met telefonische support van Alfen. Het display blijft op volledige sterkte (100%) branden, dus het zelf maar op deze manier opgelost.

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:19
De service desk heeft het inmiddels doorgezet naar de expert desk, we gaan het zien!

Dit was wat ik in de ticket had gezet:
Products applicable: EVE Single Plus, EVE Dual Plus, Twin 5 Plus (all of AHP with IPS displays at peak 1000cd/m2)

With the new EVE Single Plus (and other AHP) using a high brightness IPS display even at low brightness using auto dimming, the display is still bright enough to cause glare at night.
A feature to prevent this issue would be add an option to switch the UI to a dark mode as an addition to auto dimming to a set percentage currently available.

This option could be set to:
- by default use dark mode all the time (as this fits use cases such as enclosed parking garages or by stylistic choices for example to match the RAL 7043 cover),
- switch to dark mode automatically at sundown AND auto dim the display to a set percentage (separate configuration items),
- switch to dark mode automatically at sundown (without auto dimming the display).

Implications:
- Possible need for two types of logo images (one for light mode and one for dark mode)
- UI changes for payment QR codes or other icons.

Attached are some mockup images on what this could look like.

• hotrene
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04 11:36
mijn oude laadpaal heb ik een flink aantal updates naar voren gezet. Daarna kwam ik deze draad tegen op Tweakers. Had ik me maar beter ingelezen.

recent heb ik mijn alfen laadpaal geupdate naar de laatste firmware, 7.3.0-4377. Voorheen kon ik in domoticz via Alfen LAN plugin en device max charde current de laadstroom regelen.
Met de nieuwe firmware werkt de laadpaal echter geheel niet meer. De lamp knippert blauw en de status blijft staan op "Load Balancing Forced Off". Voorheen kreeg ik die status enkel als ik Max Charge Current op nul zette.

Ben ik fucked in deze firmware omdat load balancing nu een betaalde functie is? Hoe krijg ik de laadpaal uberhaupt nog aan de praat?

screenshot: tevergeefse poging om in firmware een stap terug te gaan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ru4rt1K.png

[ Voor 8% gewijzigd door hotrene op 04-04-2026 00:30 ]

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-04 11:53
Omdat het misschien voor anderen interessant is: ik battle sinds december met een instabiele Alfen eve single pro.

heel veel p1 crc errors en de homewizard api zorgde bij mij ook voor allerlei foutmeldingen. Ik heb vier verschillende actieve p1 splitters geprobeert, al die splitters werken voor al mijn andere p1 devices maar ook allemaal niet met de Alfen.

Koppelde ik de Alfen direct op de p1 meter dan werkte alles prima, wat toch echt wees op de splitter.

Sinds gisteren heb ik een andere splitter, het is er 1 die de poort slechts in twee poorten splitst, de ene gaat naar de Alfen, aan de andere zitten drie homewizard p1 splitsers gedaisychained. Alles werkt nu prima !

Als anderen ook issues hebben, ik gebruik nu:

De “slimme p1 splitter”, gekocht bij cedel.nl. Artikelnummer daar: C-P1H-015

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18
aufl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:00:
Het lijkt erop alsof hij niet terug schakelt naar 1 fase. die 4,2 is het punt waar hij omschakelt naar 3 fasen.
Heb je eens iets lager geprobeerd?

Ik denk dat ik ook wil gaan doen wat jij doet, omdat ik niet zo kapot ben van die phase load balancing.
Ik wil overschot zon laden tijdens de normale uren, en volle bak laden tijdens de goedkoopste 4 uren (ook van het net dus). Ik gebruik nu comfort.

Maar bij afwisseling zon en bewolking (zoals deze ochtend) is hij de hele tijd aan het switchen tussen 1- en 3- fasen, dan stopt hij ook met laden, opnieuw handshaken etc.
Leuk en aardig maar voordat je weer aan het laden bent ben je een minuut verder , bovendien lijkt het me niet gezond voor zowel de auto als de lader zelf.. Het zou beter zijn als je bij comfort of solar charging een delay zou kunnen instellen, bv 15 minuten de fase vasthouden, onafhankelijk van de zon. Kunnnen we natuurlijk zelf bouwen in HA maar wil het liefst intelligentie in het apparaat..

Wat ik zelf van plan was, om via een automation in homeassistant, alleen maar 1 fase toe te staan buiten de ' cheapest hours'. Tijdens cheapest hours volle bak laden (zoals je ook in het screenshot ziet, alleen beperk ik nu op minimale comfort setting (1.4kw vs 11kw).
Heb 6kw op het dak liggen dus dan mis ik eventueel ~1.5 kw bij volle zon. Daar kan ik mee leven opzich, als het laden verder rustig gebeurt. 3 fasen doe ik dan wel tijdens het goedkoopste moment..

Je hebt in HA dus de select ' select.LADERNAAM_installation_max_allowed_phases' die je op 1 of 3 fasen kan zetten.
Effectief heb je dan wat je wilt. Maar ik weet niet of jij hem aan HA hebt hangen. Deze setting zal vast ook in de normale app te vinden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O37Z8u_WAOk68r08vIWgK2eW9YI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wL0cMcjZxliXfTsonUdHZ7yw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 04-04-2026 21:13 ]

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• aufl
ctrl-tab schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:10:
[...]

Het lijkt erop alsof hij niet terug schakelt naar 1 fase. die 4,2 is het punt waar hij omschakelt naar 3 fasen.
Heb je eens iets lager geprobeerd?

Ik denk dat ik ook wil gaan doen wat jij doet, omdat ik niet zo kapot ben van die phase load balancing.
Ik wil overschot zon laden tijdens de normale uren, en volle bak laden tijdens de goedkoopste 4 uren (ook van het net dus). Ik gebruik nu comfort.

[Afbeelding]
Klopt, bij het instellen in de app lijkt de fase switch naar 1 fase niet te werken, terwijl het tijdens zonneladen wel werkt, dus technisch is er niks mis lijkt me. Iets lager werkt ook niet, hij gaat meteen op pauze. Ik had gehoopt dat het met de app simpel zou werken, inderdaad vanwege het vele switchen tijdens zonneladen beperken tot 1 fase.
Zal hem daarvoor ook maar aan home assistant hangen denk ik. De setting voor fasen zit niet in de Eve connect app, wel ergens in de MyEve, maar dat is niet zo makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door aufl op 04-04-2026 22:38 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:20
aufl schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:36:
[...]

Klopt, bij het instellen in de app lijkt de fase switch naar 1 fase niet te werken, terwijl het tijdens zonneladen wel werkt, dus technisch is er niks mis lijkt me. Iets lager werkt ook niet, hij gaat meteen op pauze. Ik had gehoopt dat het met de app simpel zou werken, inderdaad vanwege het vele switchen tijdens zonneladen beperken tot 1 fase.
Zal hem daarvoor ook maar aan home assistant hangen denk ik. De setting voor fasen zit niet in de Eve connect app, wel ergens in de MyEve, maar dat is niet zo makkelijk.
Dit heb ik ook in HA geregeld echter zit er volgens mij wel een soort filtertijd op om te voorkomen dat die relais de hele tijd schakelen.
Heb je het al eens geprobeerd met een beetje geduld?.
Ik zag in de HA log hier boven ook veel schakelen.
Zelf heb ik een 5 minuten filter.
Er moet dus minstens 5 minuten te weinig stroom zijn voordat hij terug schakeld.
Zelfde voor omhoog.

Ik kan me voorstellen dat Alfen ook zoiets gedaan heeft om het aantal schakelingen te beperken.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20
Hier inmiddels bericht van Coolblue met daarin alle gegevens/wachtwoord van mijn Alfen Single S Pro. Tevens bericht dat abbo is gestopt. Betekent dat nu dat 50Five wel beheer krijgt, maar dat mijn backoffice eraf is? Ik kijk het nog even aan en wacht bericht 50Five af en kan hem dan altijd nog op standalone zetten.
Iemand ervaring hiermee?

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:50
Het enige wat telt is welke instelling er in je Alfen staat… als jij die op standalone zet is er geen backoffice meer actief (je kan natuurlijk nog wel een contract hebben maar dat is zinloos dan).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:10
Goedemiddag,
Ik heb dit weekend een netwerkkabel naar mijn 2020 Eve Single Pro getrokken.
Ik heb hem nu verbonden via de MyEve app en zie dat de paal op een hele ouder FW versie draait (4.12).
De paal is via 4G met een backoffice verbonden. Ik heb loadbalancing unlocked en actief.
De voornaamste reden van willen benaderen van de paal is uitlezen van verbruiksdata voor ERE certificaten.

Vragen:
1) Ik heb recent bij de Backoffice het master WW van de paal opgevraagd, ik heb een 28-tekens lang wachtwoord gekregen. Ik lees nu her en der dat met deze oude FW er helemaal geen wachtwoord nodig is (MyEve koppelde ook direct zonder WW). Wat heb ik nu voor WW van de backoffice provider gekregen dan?
2) De paal draait al 5 jaar zonder issues, ik zie dat de FW flink achterloopt. Wat zouden redenen zijn om deze te updaten? Sturing op zonnestroom ligt niet in de planning, want ik heb slecht 4 panelen.
3) Als ik wel ga updaten, kan ik dan gewoon het voorgestelde pad dat Alfen aangeeft zorgen? (https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F)
4) Uiteraard wil ik niet de verbinding met de backoffice om zeep helpen, zijn er nog dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast dank :-)

[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 06-04-2026 15:21 ]

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 18:58
Het nodige gelezen in deze thread en ik zoek nu wat tips om m'n knoop door te kunnen hakken.

Ik zoek een laadpaal die op 3 fase kan laden en wil deze gaan aansturen via evcc om maximaal van zonnestroom gebruik te maken. Daarnaast is een MID sensor en eis zodat ik me in kan schrijven voor de ERE certificaten. Ik twijfel tussen een tweedehands Alfen S Line Pro paal (EUR 650) of een nieuwe Peblar Business paal (iets meer dan 1000 euro inclusief Load balancing en kabel). Beide palen zijn voorzien van een MID sensor.

Alfen paal:

https://www.marktplaats.n...et-rfid-en-load-balancing

Wie kan me wat suggesties geven waar op te letten? Waarom zou ik meer uitgeven en voor de Peblar gaan?

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:06
Senser schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:45:
Wie kan me wat suggesties geven waar op te letten? Waarom zou ik meer uitgeven en voor de Peblar gaan?
Zie onderaan deze review voor aandachtspunten bij het kopen van een tweedehands Alfen.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 18:58
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:22:
[...]

Zie onderaan deze review voor aandachtspunten bij het kopen van een tweedehands Alfen.
Zeer bruikbaar, dank. Zo'n Alfen voelt als een goed maar ook complex product waarbij je zonder al teveel kennis van het product zeker bij 2e hands aanschaf snel de mist mee in kan gaan.

• r2504
Senser schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:45:
Ik zoek een laadpaal die op 3 fase kan laden en wil deze gaan aansturen via evcc om maximaal van zonnestroom gebruik te maken.
Daarvoor heb je evcc heus niet nodig… dat doet Alfen zelf ook.

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een SolarEdge omvormer voor mijn PV panelen en thuisbatterij. Een Alfen single pro en heb Frank als energie Maatschappij.
Als mijn batterij il is, schroeft de omvormer het vermogen terug om alleen de vraag vanuit het huis op te vangen. Als ik nu mijn auto aansluit, blijft de laadpaal melden, wachten op vermogen en in de app staat, te weinig zonnestroom beschikbaar.
Hoe zorg ik ervoor, dat de laadpaal wel vermogen begint te vragen en de omvormer dit ook gaat leveren, zon is er genoeg.
Ik gebruik slim nadelen bij Frank met de batterij en ik vermoed dat Frank ook ervoor zorgt, dat de omvormer terug gaat in vermogen om niet teveel terug te leveren.
Ik wil de auto wel kunnen laden als er zon is. Goedkoper laden kan bijna niet.

Nog een 2e vraag. Hoe krijg ik de laadpaal in Home assistant. Ik krijg geen verbinding. Zet de load balancing op de tcp/ip optie, maar we komt geen data binnen in HA. EVCC lijkt mij ook interessant, maar kost 150 dollar, vind ik nog wat fors.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:49
r2504 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:41:
[...]

Daarvoor heb je evcc heus niet nodig… dat doet Alfen zelf ook.
Hoe dan?

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13

YJB

Sinds ik de FW heb bijgewerkt naar 7.3 krijg ik de volgende melding als de paal ruim 2 uur idle is (bijv als er niet genoeg zonneenergie overschot is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtlbDkMvZ_8kN4XVm19x98Ww4FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhTJwLfsf15Rf9aXh2R4XztR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet dan de kabel loshalen, en een nieuwe sessie met mijn tag starten.

Voor de upgrade bleef de sessie gewoon idle en als er weer genoeg overschot was ging het laden verder.
Is er een setting die ik moet wijzigen, of is dit een "feature" van 7.3?

• r2504
Gewoon via de Eve Connect app instellen dat je wil laden op zonne energie of eventueel Comfort.

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-04 19:03
RandomNick schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:20:
Goedemiddag,
Ik heb dit weekend een netwerkkabel naar mijn 2020 Eve Single Pro getrokken.
Ik heb hem nu verbonden via de MyEve app en zie dat de paal op een hele ouder FW versie draait (4.12).
De paal is via 4G met een backoffice verbonden. Ik heb loadbalancing unlocked en actief.
De voornaamste reden van willen benaderen van de paal is uitlezen van verbruiksdata voor ERE certificaten.

Vragen:
1) Ik heb recent bij de Backoffice het master WW van de paal opgevraagd, ik heb een 28-tekens lang wachtwoord gekregen. Ik lees nu her en der dat met deze oude FW er helemaal geen wachtwoord nodig is (MyEve koppelde ook direct zonder WW). Wat heb ik nu voor WW van de backoffice provider gekregen dan?
2) De paal draait al 5 jaar zonder issues, ik zie dat de FW flink achterloopt. Wat zouden redenen zijn om deze te updaten? Sturing op zonnestroom ligt niet in de planning, want ik heb slecht 4 panelen.
3) Als ik wel ga updaten, kan ik dan gewoon het voorgestelde pad dat Alfen aangeeft zorgen? (https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F)
4) Uiteraard wil ik niet de verbinding met de backoffice om zeep helpen, zijn er nog dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast dank :-)
Allereerst, er zijn vast mensen op dit forum met meer kennis van zaken hebben dan ik, maar ik kom wel van een soortgelijke situatie af. Ik heb ge-upgrade van 4.14 naar 7.3. echter is mijn backoffice niet meer actief op de paal.

1. WW met firmware 4? Dat lijkt me sterk. Geen idee maar ik denk dat je daar niets aan hebt.

2. Mijn reden om de paal te updaten was omdat de auto naar prive is gegaan en het dus nog belangrijker is om met zonnestroom te laden. Daarnaast geeft het mij een beter gevoel als ik zelf "de touwtjes" in handen heb ipv een backoffice ergens. Ik had verder met die firmware ook geen problemen, als ik niet op zonnestroom had willen laden via Alfen dan had ik waarschijnlijk geen firmware update gedaan. Dat dan onder het mom van als het niet stuk is blijf er dan zo lang mogelijk van af :+

3. Ik heb het inderdaad via het Alfen pad gedaan en dat verliep vlekkeloos.

4. Mijn backoffice is wel om zeep geholpen. Ik had de paal naar standalone gezet:
- Connectivity
o General
 Backoffice preset: Standalone

Hierdoor verdwenen als URL's en daarbij ook de wachtwoorden. Ik weet niet of je kan updaten als er een backoffice actief is en of deze dan actief blijft.

Als je een backoffice hebt, kun je daar dan niet iets downloaden wat betreft het verbruik? of bij hun ERE's laten verwerken?

Succes in ieder geval.

• helm71
WirelessErik schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:03:
Ik heb een SolarEdge omvormer voor mijn PV panelen en thuisbatterij. Een Alfen single pro en heb Frank als energie Maatschappij.
Als mijn batterij il is, schroeft de omvormer het vermogen terug om alleen de vraag vanuit het huis op te vangen. Als ik nu mijn auto aansluit, blijft de laadpaal melden, wachten op vermogen en in de app staat, te weinig zonnestroom beschikbaar.
Hoe zorg ik ervoor, dat de laadpaal wel vermogen begint te vragen en de omvormer dit ook gaat leveren, zon is er genoeg.
Ik gebruik slim nadelen bij Frank met de batterij en ik vermoed dat Frank ook ervoor zorgt, dat de omvormer terug gaat in vermogen om niet teveel terug te leveren.

Nog een 2e vraag. Hoe krijg ik de laadpaal in Home assistant. Ik krijg geen verbinding. Zet de load balancing op de tcp/ip optie, maar we komt geen data binnen in HA. EVCC lijkt mij ook interessant, maar kost 150 dollar, vind ik nog wat fors.
Ik denk dat je batterij gaat laden, daardoor denkt de paal dat er niets over is…

Paar opties:

- batterij uitzetten wanneer de auto gaat laden

- batterij niet naar 0 op de meter toe laten werken maar naar 0+vermogen_laadpaal. Dat is het meest nette, ik weet wat voor batterij je hebt maar met een sessy kan dat met homey, home assistant, of met current ..

• r2504
Xtremebase schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:45:
[...]
Daarnaast geeft het mij een beter gevoel als ik zelf "de touwtjes" in handen heb ipv een backoffice ergens.
De backoffice doet hier enkel de verrekening naar m’n werkgever en verder niets… ik heb dus met m’n backoffice ook alle touwtjes in handen.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:46

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Als je een p1 poort aansluit op je Alfen kan je hem in een laadmodus zetten waar die alleen maar laad als er genoeg energie terug wordt geleverd.

Er is ook een comfort modus waarin je zegt 'laad altijd met x kWh + de hoeveelheid die ik anders zou terug leveren'

Kwestie van met de app of de Windows tool de configuratie instellen.

• HyperBart
Sinds een aantal firmware versies kan je in de EVE app zonladen instellen maar ik vind het voor beginners moeilijk owv de de complexiteit van die vermogensslider en 3 fases en de bijhorende amperes.

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 07-04-2026 07:36 ]

• HyperBart
@La1974 je kan evcc ook per maand doen of een tijdje met een trial token werken.

• r2504
HyperBart schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:35:
Sinds een aantal firmware versies kan je in de EVE app zonladen instellen maar ik vind het voor beginners moeilijk owv de de complexiteit van die vermogensslider en 3 fases en de bijhorende amperes.
Een slider die netjes aangeeft met hoeveel vermogen je maximaal wil laden... eenvoudiger kan toch niet en wat de 3 fases betreft, schakel dit gewoon uit (afhankelijk van je laadpaal kan je dan laden tot 7.6 kW wat mij voor de meeste voldoende lijkt). Van de amperes moet je je trouwens niets aantrekken als je Alfen laadpaal correct is geinstalleerd.
@La1974 je kan evcc ook per maand doen
Daardoor wordt het niet goedkoper... integendeel zelfs.

• JPD68
Door met een (bijvoorbeeld) Homewizard P1 meter te communiceren. Je hebt 3 laadmodi: Green (100% zonnestroom), Comfort (minimaal 1,4 kw netstroom) voor de rest zonnestroom en disable, dan laadt de lader met een ingesteld vermogen.
Nadeel van de aansturing door Alfen is dat de lader erg vaak kan wisselen tussen wel en niet laden in de Green modus onder bepaalde omstandigheden, is mijn ervaring.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
YJB schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:18:
Sinds ik de FW heb bijgewerkt naar 7.3 krijg ik de volgende melding als de paal ruim 2 uur idle is (bijv als er niet genoeg zonneenergie overschot is):
[Afbeelding]

Ik moet dan de kabel loshalen, en een nieuwe sessie met mijn tag starten.

Voor de upgrade bleef de sessie gewoon idle en als er weer genoeg overschot was ging het laden verder.
Is er een setting die ik moet wijzigen, of is dit een "feature" van 7.3?
Bij mij moest ik de "Disconnect action" op continue zetten in het Authorization->Car menu in de ACE service installer.
Anders moet ik de laadkabel loshalen en opnieuw authorizeren iedere keer als het laden stopt vanwege te weinig overschot of vanwege Dynamic Loadbalancing. Dit is op 7.3.0

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:32
Hoi, ik ben op zoek naar een bedrijf dat de Alfen Single Plus verkoopt. Hebben jullie tips?

Installatie door datzelfde bedrijf is een must. Het liefst een van de grotere partijen.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:03

rally

Deyterra Consultancy

Laadpaaltje | Uw specialist in laadpalen ?
"Stomme vraag": Maar wilde je ook in ERE certificaten gaan handelen? Want dan moet hij beschikken over een MID Gekeurde meter en dat heeft de Single Plus niet

http://www.deyterra.com

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:08
https://alfen.com/nl-be/e...ten/thuis/eve-single-plus

single plus heeft wel een MID meter...
  • Veilig & Betrouwbaar
  • MID- of optioneel Eichrecht-gecertificeerde energiemeting voor verrekening
  • Polycarbonaatbehuizing, UV-bestendig en vlamvertragend, Traffic White, Traffic Grey *
  • ISO 15118-20 Plug & Charge-authenticatie **
  • Geïntegreerde detectie van DC-reststroom

[ Voor 61% gewijzigd door rick-1975 op 07-04-2026 18:12 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:32
rally schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:54:
Laadpaaltje | Uw specialist in laadpalen ?
"Stomme vraag": Maar wilde je ook in ERE certificaten gaan handelen? Want dan moet hij beschikken over een MID Gekeurde meter en dat heeft de Single Plus niet
Ga ik naar kijken (laadpaaltje). Dank!

• deejeedave
r2504 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:56:
Ondertussen ben ik ook de gelukkige eigenaar van een Alfen Single Pro-Line maar wat betreft de koppeling met de Homewizard heb ik nog een vraagje?

Bij Active-balancing heb ik volgende parameters;
Data Source: Meter
Received Measurements: Including charging EV
Protocol Selection: DSMR4.x / SMR5.0 (P1)

Bij DSMR4.x / SMR5.0 (P1) heb ik volgende parameters;
DSMR/SMR interface: Homewizard Wi-Fi P1
DSMR/SMR Server IP address: 192.168.110.100 (IP adres van m'n dongle)
DSMR/SMR Server port: 80

Als ik echter ga kijken bij Live Monitoring dan zie ik nochtans bij Currents alles op 0 staan (Socket 1 en Smart meter). De wagen is niet aan het laden (paal moet nog gekeurd worden en zou nog niet actief zijn) maar ik zou denk toch iets te zien te krijgen bij "Smart meter" ?

Een andere fout (websockets) die ik zie is de volgende;

2024-06-14T12:44:47.480Z:USER:comConnect.c:365:mobile connect
2024-06-14T12:44:47.718Z:INFO:taskCANopen.c:1065:Persistent memory hash changed
2024-06-14T12:44:47.734Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ws-private.evc-net.com:80
2024-06-14T12:44:47.750Z:INFO:websockets.c:2202:WS timeout: 15000 ms
2024-06-14T12:44:47.785Z:INFO:taskCANopen.c:1767:Updated object 0x2075, 18 bytes
2024-06-14T12:44:48.511Z:ERROR:websockets.c:2229:Got no status: HTTP/1.0 404 Not Found
2024-06-14T12:44:48.523Z:SECURITY:websockets.c:820:WebSocket upgrade failed (-1)
2024-06-14T12:45:17.484Z:INFO:modem.c:985:Modem state PPPConnect->Connected
2024-06-14T12:49:14.832Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: DISCONNECT
2024-06-14T12:49:14.863Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: STOPPING MODEM
2024-06-14T12:49:15.472Z:INFO:modem.c:985:Modem state Connected->Stopping
2024-06-14T12:49:15.480Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:51:PPP Connection Close
2024-06-14T12:49:15.488Z:INFO:taskTCPIP.c:914:Configured wired connection as default internet interface.
2024-06-14T12:49:15.500Z:WARNING:modem_ppp_lwip.c:41:User error (5)
2024-06-14T12:49:15.507Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:42:PPPlinkStatusCB: PPP Connection lost

De laadpaal heeft momenteel firmware 6.6.0-4240... raden jullie een recentere aan ? Ik zie dat eveneens ng9xx 6.6.2-4312-bl-upgrade-a en b.fwi beschikbaar is.

Na een reboot van de laadpaal zie ik...

2024-06-14T13:07:10.847Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2024-06-14T13:07:51.003Z:ERROR:taskP1Meter.c:390:Unable to communicate with P1 device during init!
2024-06-14T13:07:51.031Z:WARNING:active_lb.c:110:Enter ActiveLB safeMode: 8.0A
2024-06-14T13:07:51.039Z:INFO:taskMain.c:6223:Socket #1: Active current 0.0->8.0 due to current limit: Active-LoadBalancing
2024-06-14T13:07:51.378Z:INFO:taskMain.c:6634:Socket #1: PWM DC 13.3% (8.0 A)
2024-06-14T13:08:11.062Z:WARNING:taskP1Meter.c:591:P1 Device failure: too many retries, report to Backoffice
2024-06-14T13:08:11.929Z:ERROR:comFaults.c:355:P1 lost, in safe mode max 8A check P1 connection [209]

... blijkbaar lukt de communicatie met de dongle dus niet ? De vraag is alleen waarom niet ? (of moet de P1 meter in hetzelfde VLAN/subnet zitten ?)
Sorry voor referentie naar bericht van bijna 2 jaar oud, maar ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem: Alfen laadpaal, loadbalancing staat actief en gehoopt dat Solar Charging lukte (green/comfort) op basis van de info dat de Homewizard dongle P1 meet. Die toevoegen lijkt te lukken via ACE installer software, maar logging toont dat de P1 niet ontdekt wordt:
2026-04-07T15:56:28.589Z:WARNING:protocolP1.c:444:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2026-04-07T15:56:49.593Z:WARNING:protocolP1.c:444:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2026-04-07T15:57:10.601Z:ERROR:protocolP1.c:451:Unable to communicate with P1 device during init!
2026-04-07T15:57:10.648Z:WARNING:active_lb.c:110:Enter ActiveLB safeMode: 16.0A
2026-04-07T15:57:11.398Z:ERROR:comFaults.c:361:P1 lost, in safe mode max 16A check P1 connection [209]

Iemand die hier het juiste advies kan geven ? Dank.
@r2504

• palawan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04 19:15
deejeedave schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:12:
[...]

Sorry voor referentie naar bericht van bijna 2 jaar oud, maar ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem: Alfen laadpaal, loadbalancing staat actief en gehoopt dat Solar Charging lukte (green/comfort) op basis van de info dat de Homewizard dongle P1 meet. Die toevoegen lijkt te lukken via ACE installer software, maar logging toont dat de P1 niet ontdekt wordt:
2026-04-07T15:56:28.589Z:WARNING:protocolP1.c:444:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2026-04-07T15:56:49.593Z:WARNING:protocolP1.c:444:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2026-04-07T15:57:10.601Z:ERROR:protocolP1.c:451:Unable to communicate with P1 device during init!
2026-04-07T15:57:10.648Z:WARNING:active_lb.c:110:Enter ActiveLB safeMode: 16.0A
2026-04-07T15:57:11.398Z:ERROR:comFaults.c:361:P1 lost, in safe mode max 16A check P1 connection [209]

Iemand die hier het juiste advies kan geven ? Dank.
@r2504
Welke FW versie?
7.2 heeft een bug met uitlezen van de P1 meter (en ook homewizard). Dus dan upgraden naar 7.3

• deejeedave
@palawan ,
dank voor reactie. Zo pas even gekeken naar de FW (via Ace installer), versie is 7.3.0 - 4377.
Dus dat lijkt me ok, niet ?

• r2504
deejeedave schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:12:
[...]
Die toevoegen lijkt te lukken via ACE installer software, maar logging toont dat de P1 niet ontdekt wordt:[209]
Staat je lokale API aan in de HW P1 app ?

• deejeedave
@r2504 yep, staat aan. Dit adres zelf ingeven op een browser + :80/api/v1/data, geeft me zelf een aantal lijnen data, maar kennelijk blijft Alfen daar blokkeren.

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-04 16:54
Ik heb vorig jaar een Alfen Single Pro aangesloten. Dat ging tijden goed, tot ik zag dat mijn hybride nogal traag geladen werd. Laden begon met 1400-1600 watt en liep later op naar 3300-3500 watt. Dus het ding een hard reset gegeven, gelijk maar de firmware geüpdatet en toen begonnen de problemen. Ik had een nfc druppel van Alfen en mijn telefoon als sleutel aangemeld. Ondanks dat mijn telefoon juist is gedetecteerd, kan ik er geen sessie meer mee starten. Krijg de melding onjuiste sleutel. De nfc druppel is ook opnieuw aangemeld en die doet het wel. Kan ik ergens nog iets doen om mijn telefoon weer juist als sleutel te kunnen gebruiken?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:46

tozzke

aka tozzert

cupra4 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:08:
Ik heb vorig jaar een Alfen Single Pro aangesloten. Dat ging tijden goed, tot ik zag dat mijn hybride nogal traag geladen werd. Laden begon met 1400-1600 watt en liep later op naar 3300-3500 watt. Dus het ding een hard reset gegeven, gelijk maar de firmware geüpdatet en toen begonnen de problemen. Ik had een nfc druppel van Alfen en mijn telefoon als sleutel aangemeld. Ondanks dat mijn telefoon juist is gedetecteerd, kan ik er geen sessie meer mee starten. Krijg de melding onjuiste sleutel. De nfc druppel is ook opnieuw aangemeld en die doet het wel. Kan ik ergens nog iets doen om mijn telefoon weer juist als sleutel te kunnen gebruiken?
Dat de telefoon überhaupt gewerkt heeft, sta ik van te kijken aangezien die NFC code elke keer anders is bij de huidige generatie telefoons...

Ik merkte laatst wel dat mijn Oneplus Watch 2 over een "statische NFC code" beschikt waardoor ik deze kan gebruiken in diverse toegangscontrolesystemen/op kaartlezers.

Vroeger met mijn Sony Xperia Z2 kon ik de SIM-kaart selecteren als NFC en die had dan ook een statische code en kon ik dus ook inleren in diverse toegangscontrolesystemen/kaartlezers
edit:
of stond hij wellicht voorheen geconfigureerd op een backoffice maar waar je geen abonnement had lopen en met de 'offline action' op 'accept all tags'?
Of werkte écht alleen die badge van Alfen en jouw telefoon en dus niet zomaar elke willekeurige pas/badge/whatever?

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 08-04-2026 17:40 ]

• WirelessErik
Iemand een idee waarom mijn hybride VW Golf niet hoger wil laden als 3,1 kWh op de Alfen laadpaal? De vorige laadpaal ging keurig tot nagenoeg vol vermogen op 1 fase, rond 3,6 kWh. In de ACE installer staan de waardes allemaal op 16A en smart meter op 25A Welke optie ik ook kies, boost, comfort, groen, slider op max vermogen, instelling op 100% bij groen laden.
Ik kom uit rond 13A, terwijl dit dus wel 16A moet kunnen zijn.

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-04 16:54
tozzke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:25:
[...]

Dat de telefoon überhaupt gewerkt heeft, sta ik van te kijken aangezien die NFC code elke keer anders is bij de huidige generatie telefoons...

Ik merkte laatst wel dat mijn Oneplus Watch 2 over een "statische NFC code" beschikt waardoor ik deze kan gebruiken in diverse toegangscontrolesystemen/op kaartlezers.

Vroeger met mijn Sony Xperia Z2 kon ik de SIM-kaart selecteren als NFC en die had dan ook een statische code en kon ik dus ook inleren in diverse toegangscontrolesystemen/kaartlezers
Dat was wel met de 6.6 firmware. Telefoon is een S24. Werkte feilloos elke keer, dus nu teleurgesteld dat ie het niet meer doet.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:33
WirelessErik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:43:
Iemand een idee waarom mijn hybride VW Golf niet hoger wil laden als 3,1 kWh op de Alfen laadpaal? De vorige laadpaal ging keurig tot nagenoeg vol vermogen op 1 fase, rond 3,6 kWh. In de ACE installer staan de waardes allemaal op 16A en smart meter op 25A Welke optie ik ook kies, boost, comfort, groen, slider op max vermogen, instelling op 100% bij groen laden.
Ik kom uit rond 13A, terwijl dit dus wel 16A moet kunnen zijn.
Misschien verder leeg rijden zodat er meer dan 3,1kWh in gaat. De accu in een E-golf is groter dus er moet meer in kunnen 🤓

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• VidaR-9
  • Laatst online: 16:17
Mijn laadpaal laadt niet meer op zonne-energie. In de comfort modus heb ik hem op minimaal 5.6kW staan, maar bij overschot gaat hij niet sneller laden.

Nu wou ik de FW checken, maar het probleem is dat ik niet in de MyEve app kom. Krijg bij het inlogscherm de melding “Communicatiefout bij de webserver van het laadstation”. Iemand enig idee?

• WirelessErik
Microstar schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:02:
[...]

Misschien verder leeg rijden zodat er meer dan 3,1kWh in gaat. De accu in een E-golf is groter dus er moet meer in kunnen 🤓
De laadsnelheid is 3,1 kWh, heeft niets met het accu volume te maken 😁 Nogmaals, elke instelling, hoe hoog ik deze ook zet, het resultaat blijft een laadvermogen van 3,1 kWh

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:46

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

VidaR-9 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:19:
Mijn laadpaal laadt niet meer op zonne-energie. In de comfort modus heb ik hem op minimaal 5.6kW staan, maar bij overschot gaat hij niet sneller laden.

Nu wou ik de FW checken, maar het probleem is dat ik niet in de MyEve app kom. Krijg bij het inlogscherm de melding “Communicatiefout bij de webserver van het laadstation”. Iemand enig idee?
Een andere cliënt al verbonden met de api server? Zoals home assistant?

• helm71
WirelessErik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:08:
[...]

De laadsnelheid is 3,1 kWh, heeft niets met het accu volume te maken 😁 Nogmaals, elke instelling, hoe hoog ik deze ook zet, het resultaat blijft een laadvermogen van 3,1 kWh
Heb je load balancing ? Als je dat aan hebt staan en de p1 waarden komen niet door dan sprint hij naar een “veilige” lage laad modus..

• deejeedave
VidaR-9 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:19:

@VidaR-9 Straf, als ik niet met de Eve app, maar met de andere Alfen app (my eve) probeer in te loggen heb ik ook deze foutmelding. Daar staat wel nog een laadpaal zichtbaar op een oud ip address, enkel met de nieuwe app heb ik de huidige laadpaal en juiste ip adres (=gelijk wat ik zie met ace installer - pc software)

• WirelessErik
helm71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:56:
[...]

Heb je load balancing ? Als je dat aan hebt staan en de p1 waarden komen niet door dan sprint hij naar een “veilige” lage laad modus..
Ik heb inderdaad loadbalancing aanstaan. Ik heb er een rj11 splitter tussen zitten en krijg vandaag een actieve rj11 splitter. Eens kijken of dat dan beter gaat. Of kan het nog ergens anders aan liggen, dat hij de P1 data niet kan lezen?

• helm71
WirelessErik schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:04:
[...]

Ik heb inderdaad loadbalancing aanstaan. Ik heb er een rj11 splitter tussen zitten en krijg vandaag een actieve rj11 splitter. Eens kijken of dat dan beter gaat. Of kan het nog ergens anders aan liggen, dat hij de P1 data niet kan lezen?
Ja dat kan meer zijn… mijn p1 kabel is een meter of acht en met een actieve (homewizard) splitter werkte het ook niet, ik heb er nu 1 die wel werkt.

Maar.. heb je je logfile wel eens bekeken ? Als je p1 problemen hebt zie je dat daar terug. In de MyEve app kun je ook zien of je laadsessie geblokkeerd wordt om de een of andere reden, ik zou daar eens beginnen, dat geeft je een idee waar het ligt..

• RandomNick
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere OCCP-koppelingen te hebben vanaf 1 laadpaal?
Ik heb al een bestaande OCCP naar de back-endprovider voor verrekening met leasemij/werkgever en zou daarnaast nog een OCCP-koppeling naar een ERE-inboekdienstverlener willen maken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@RandomNick Nee, in principe maar één koppeling mogelijk. Ik heb wel gelezen over iets als Plugchoice, welke als ocpp proxy fungeert. Geen ervaring mee. Je kan ook een ocpp proxy zelf hosten. Maar beide keren moet je eerst de huidige ocpp-koppeling eraf halen, de Alfen naar de proxy sturen en bij de proxy de nieuwe verbinding met de huidige back-end maken. Allemaal mogelijk maar ik kan me voorstellen dat als "het nu werkt", je hier niet graag in roert.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RandomNick
Nee, daar ga ik niet in rommelen. Dan maar gewoon periodiek even een export maken en uploaden.

• HyperBart
WirelessErik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:08:
[...]

Je gebruikt de eenheden verkeerd, @Microstar zit je wat te plagen :+ .
Dat je reageert met dat het niks met accu volume te maken heeft maakt het wat leuker :+ want het is net die eenheid die de energie aangeeft die je gebruikt om vermogen te willen zeggen.

kWh is wat er aan energie in je batterij kan
kW is de eenheid van vermogen.

Maar laat dat de pret niet drukken, we hebben je er graag bij! Wat laat het display van de wagen zien? Topt die zelf af of krijgt hij niet meer?

• WirelessErik
Hij krijgt niet meer. Ik las ook iets over de P1 communicatie, maar ook die is er gewoon.
Je hebt gelijk hoor vwb de laadvermogen. Detail ;)

• WirelessErik
Ik heb communicatie met de slimme meter, dit laat de log zien. Ook als ik load balancing uitzet, niet hoger als 3.1 kW. Vreemd toch

• helm71
WirelessErik schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:17:
Ik heb communicatie met de slimme meter, dit laat de log zien. Ook als ik load balancing uitzet, niet hoger als 3.1 kW. Vreemd toch
Als hij het ook niet doet met load balancing uit dan kun je dat inderdaad helemaal uitsluiten…

ik neem aan dat je gechecked hebt of je geen maximale stroom hebt ingesteld op de Alfen… dat lijkt me niet maar kan ook…

kan ook nog de auto zijn die het beperkt… laad hij wel sneller bij een openbare laadpaal ?

• JPD68
Vandaag een vreemd probleem met mijn EV-lader en de communicatie met de P1-meter (Homewizzard). Vanaf een uur of 10 vanochtend bleef de 'Smart Meter Power Total' op een vaste waarde staan. Hierdoor werkte de loadbalancing niet meer. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik draai de Firmware: 7.3.0-4377.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg-WEnmhC5Jn7fMZUPYX9ltqJxI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gRQFzYU68ASMc2kpmwXRLwLN.png?f=user_large

Waar de strakke lijn begint bleef de waarde dus 'hangen'(10.00 AM in het figuur hieronder). Terwijl de P1 meter wel fluctueerde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4icPQB0N-0sOgsG5mkJ0JuWl4rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oq2vR538yae5goVme1oXEDBa.png?f=fotoalbum_large

Na een reboot van de EV-lader geeft deze wel weer de goede waarden weer.

• WirelessErik
helm71 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
[...]

Als hij het ook niet doet met load balancing uit dan kun je dat inderdaad helemaal uitsluiten…

ik neem aan dat je gechecked hebt of je geen maximale stroom hebt ingesteld op de Alfen… dat lijkt me niet maar kan ook…

kan ook nog de auto zijn die het beperkt… laad hij wel sneller bij een openbare laadpaal ?
Op mijn werk laad hij met 3,6 kW, dus meer als thuis, zelfde laadkabel. Wat ik wel zie in de myEve app is dat de stroomkabel de laadstroom beperkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTmJwvNF5c7Aia5KjeRS7OjBhYg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P4m1nZx4uNbIixAXc6eOFBtX.jpg?f=user_large

• WirelessErik
Ik gebruik de kabel die bij de auto hoort en bij andere publieke palen laad deze dan ook maximaal

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Sinds vorig jaar heb ik mijn laadpaal in eigen beheer gekregen. Daarvoor werd hij beheerd door een backoffice van de leasemaatschappij. Helaas heeft de monteur alleen een P1 verbinding gelegd met een CAT 5E kabel. Die was verbonden met mijn slimme meter. Als ik de laadpaal wil uitlezen via de UTP-poort moet ik hem dus steeds open schroeven. Daarom heb ik de RJ11 stekkers vervangen door RJ45 zodat ik de kabel op mijn netwerk kan aansluiten en de load balancing kan laten aansturen via de HomeWizard P1 meter. Echter, ik krijg geen verbinding met de laadpaal. Niet via het netwerk maar ook niet met de ACE Installer als ik de kabel rechtstreeks in mijn laptop prik.
Betekent dit dat de kabel gewoon niet goed is? De afstand vanaf de meterkast naar de laadpaal is 25-30 meter. Maakt dat nog wat uit? Als het goed is heeft de P1 kabel wel altijd goed gewerkt, maar met dat ik dit typ weet ik dat ook niet zo zeker meer. Zou dat ooit (in twee jaar) opgevallen moeten zijn?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:10
Ken Wood schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:34:
Sinds vorig jaar heb ik mijn laadpaal in eigen beheer gekregen. Daarvoor werd hij beheerd door een backoffice van de leasemaatschappij. Helaas heeft de monteur alleen een P1 verbinding gelegd met een CAT 5E kabel. Die was verbonden met mijn slimme meter. Als ik de laadpaal wil uitlezen via de UTP-poort moet ik hem dus steeds open schroeven. Daarom heb ik de RJ11 stekkers vervangen door RJ45 zodat ik de kabel op mijn netwerk kan aansluiten en de load balancing kan laten aansturen via de HomeWizard P1 meter. Echter, ik krijg geen verbinding met de laadpaal. Niet via het netwerk maar ook niet met de ACE Installer als ik de kabel rechtstreeks in mijn laptop prik.
Betekent dit dat de kabel gewoon niet goed is? De afstand vanaf de meterkast naar de laadpaal is 25-30 meter. Maakt dat nog wat uit? Als het goed is heeft de P1 kabel wel altijd goed gewerkt, maar met dat ik dit typ weet ik dat ook niet zo zeker meer. Zou dat ooit (in twee jaar) opgevallen moeten zijn?
Begin eerst eens met foto's van de kabel, de connectoren aan beide kanten en een check met een kabeltester :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ken Wood schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:34:
Veel kans dat je paal ook al een WiFi module aan boord heeft als dat apparaat nieuw geleverd én pas twee jaar in gebruik is bij je.

De EVE Single S en EVE Singel Pro apparaten hebben zo'n module sinds Maart 2023 al aan boord maar deze werd pas later middels een firmware update (7.1) in 2024 daadwerkelijk actief gemaakt.

P1 signaal over 25 á 30 meter .... Da's sowieso een No-Go zonder versterking.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• r2504
Will_M schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:04:
HIj spreekt ook niet over een P1 signaal nu maar een ethernet verbinding (de HW P1 gaat over ethernet).

Eerste vraag is wat je ziet op je router... krijgt je Alfen een IP-adres, kan je dat pingen ?

• Ken Wood
Dartlink schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:01:
[...]

Begin eerst eens met foto's van de kabel, de connectoren aan beide kanten en een check met een kabeltester :)
Zal morgen even foto's maken. Kabeltester heb ik niet, maar zou ik kunnen kopen natuurlijk.
Will_M schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:04:
[...]

Veel kans dat je paal ook al een WiFi module aan boord heeft als dat apparaat nieuw geleverd én pas twee jaar in gebruik is bij je.

De EVE Single S en EVE Singel Pro apparaten hebben zo'n module sinds Maart 2023 al aan boord maar deze werd pas later middels een firmware update (7.1) in 2024 daadwerkelijk actief gemaakt.

Goeie tip van de WiFi. Mijn paal (Eve single pro) is uit mijn hoofd in juni 2023 geplaatst dus het zou kunnen.
r2504 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:10:
[...]

HIj spreekt ook niet over een P1 signaal nu maar een ethernet verbinding (de HW P1 gaat over ethernet).

Eerste vraag is wat je ziet op je router... krijgt je Alfen een IP-adres, kan je dat pingen ?
Ik zie helemaal niets op de router. Ik krijg geen IP-adres. Ook als ik de laadpaal rechtstreeks op mijn laptop aansluit wordt hij niet herkend in de ACE service installer. Dit is wel het geval als ik een andere UTP-kabel van 1,5 m gebruik en dus naast mijn laadpaal sta dus aan de paal ligt het waarschijnlijk niet.

[ Voor 67% gewijzigd door Ken Wood op 10-04-2026 22:22 ]

• r2504
Je hebt geen kabeltester nodig... kijk gewoon op je router of voor de verbinding een Link-Active LED aangaat.

• Ken Wood
@r2504 Geen verbinding op de router en het LED op de switch blijft ook uit. Dus heb sterk het vermoeden dat het aan de kabel ligt, dus of ik heb de connectors niet goed aangebracht of er zit ergens een breuk in de kabel die er altijd al in zat. Dat zou betekenen dat de load balancing nooit heeft gewerkt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

r2504 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:10:
[...]

Ik deed (en doe nog steeds) de aanname dat de laadpaal voorheen, op het moment dat de huidige kabel nog rj11 connectoren voor P1 had in plaats van de huidige RJ45 connectoren voor Ethernet, ook op die afstand stond en dat het P1 signaal (zonder versterking) destijds dus ook niet (goed?) doorgekomen is.

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:20
WirelessErik schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:03:

Dat is een beetje kip ei verhaal daar heb je een ems voor nodig.
Zowel de laadpaal als ook de omvormer willen allebei 0 op de meter.
Ze voldoen ook allebei.
ik heb het in home-assistant opgelost door de laadpaal een target van 100 wat te geven.
De zonnepanelen willen 0 houden dus die gaan dan vanzelf omhoog.

Je hebt dan wel verbinding nodig met je laadpaal.
Welke integratie gebruik je.
Zelf gebruik ik alfen modbus.
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste