[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 20:58
Heb sinds vandaag mijn kona 2019 64kwh. Net mijn eerste (test) laadsessie willen starten via alfen eve single pro, welke ik heb overgenomen van vorige bewoner..
week of 2 geleden al de backoffice eraf gehaald via ace installer en de laadpaal naar 32A gezet aangezien ik 32A 1 fase heb
Als ik mijn laaddruppel scan zegt deze geaccepteerd, plug laadkabel in, deze doe ik in de kona maar er gebeurd niks, als ik de kona start zegt deze ontkoppel laadkabel om te starten dus hij herkend de kabel wel maar start niet met laden. Voor zover ik weet staat er niks geconfigureerd in de kona wat het laden zou blokkeren. De hyundai dealer heeft de auto laatst nog opgeladen dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Hoe kan ik dit nu het best aanpakken?

Overigens lukt het mij ook niet om met mijn telefoon te verbinden met de laadpaal via de myeve app… eve connect werkt dan weer wel gewoon..

Na de paal op standalone zetten laad deze dus niet meer, in logs zie ik volgende opvallende:
Not enough sockets for an SCN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIS0kwqhn8GoeTftnNF8MVC1H90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH5WO1cPugYrUtCKcOaT0KpU.jpg?f=fotoalbum_large

Socket 1: timeout while waiting for socket motor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u04xmWJd0Q9K_z0ScokgIuBx_mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuSUgumErTjZQ2adOBewoZsg.jpg?f=fotoalbum_large

Is het een idee om een factory reset te doen? Welke settings moet ik in ieder geval aanpassen en welke niet..?

[ Voor 148% gewijzigd door daniel96 op 16-04-2026 15:12 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
Heinemancp schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:26:
[...]

Dan moet je een ALB+SCN coniferen. Dus dynamisch vermogen uitlezen voor je scn max. Ik verwacht dat je op de knowledge base van Alfen de info wel vind. Zie je wel een dynamisch verbruik in de service installer, op de load balancing pagina?
Ik heb even wat in Home Assistant gemaakt omdat Alfen anders geen rekening houdt met de productie van PV en dus hard de ingestelde hoofdzekeringwaarde gebruikt.
P1 wordt via DSMR uitgelezen in HA. Daar wordt berekend wat er dan wel/niet nog aan ruimte is op de netaansluiting (bijvoorbeeld als PV ook max aan het terugleveren is), deze waardes per fase worden via modbus naar het SCN geschreven waarna Alfen het vermogen (indien nodig) over de 2 laadpalen verdeeld. Zo heb je dus ook met een SCN loadbalancing (LBA) én houd SCN niet vast aan de hard ingestelde maximum waarde maar wordt dit dynamisch waardoor we in ons geval, als PV voldoende levert, prima op beide laadpalen met 16A kunnen laden ondanks de hoofdzekering van 3x25A.

YAML: Niek_ in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 16-04-2026 12:30 ]

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04 21:35
daniel96 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:30:

Overigens lukt het mij ook niet om met mijn telefoon te verbinden met de laadpaal via de myeve app… eve connect werkt dan weer wel gewoon..
De MyEve app is in mijn ervaring echt een typisch Alfen software drama op dit gebied, soms moet je als de laadpaal als “unknown model” wordt herkend even een refresh pull doen op het beginscherm met overzicht van de laadpunten op het netwerk.

Dan wordt het model vaak herkend en werkt het inloggen wel.
Maar in mijn ervaring is AceInstaller gewoon een stuk betrouwbaarder dan de MyEve app.

Overigens is Alfen alweer bezig om een opvolger van de MyEve app uit te rollen: https://alfen.com/nl-nl/e...tal-solutions/eve-install

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:47
NoFate schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:08:
[...]

die stickers werken , maar die werken alleen voor korte UID, tot max 4 bytes
Nieuwe tankkaarten hebben allemaal 7 bytes, dus dan kan je de UID er niet op clonen
Op mijn oude tankkaart kon ik deze sticker ook gebruiken , pas een nieuwe gehad, maar deze was al helaas 7 bytes, en hier zijn geen sticker varianten voor te vinden
Goed om te weten.

Ik heb prive laadpaal en wist niet van nieuwe tankpassen met 7 bytes.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:22
kaneda_14 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:11:
[...]

Goed om te weten.

Ik heb prive laadpaal en wist niet van nieuwe tankpassen met 7 bytes.
ja, ze moeten wel, de nummers geraken op :-)
Maar dat is de meest triestigtste beveiliging die er is zo een laadpas... is in feite maar gewoon een nummer dat de op de kaart staat, als je er eender welk nummer op zet, dan ben je gewoon op iemand zijn kosten aan het laden ...

• HvR4633
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 17-04 22:13
Ik heb nog een:
Nieuw in doos
OnePole montagepaal
OnePole sokkel / base mount
Kleur: Antraciet paal
Is voor een: Alfen 1400 EVE Double
Over zou ik iemand hier mee kunnen blijmaken ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjPrsFEbLC2wRjhjH7Zcr5OgISk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59HpnPYjgyo0Wr1E48eRbVVM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNlm6KeZ-Voc0I6IBy5bmB4cc_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSp5hw3Q5i4hXzASsXnco0Rh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US-8ZmBGwr_-isg6E5zNsDjPg9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1qONSqKk1vYgcCiPpUCn1lq.jpg?f=fotoalbum_large

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 11:49
Beste allemaal, eerder schreef ik al dat wij na aankoop van de woning een Alfen icu eve mini in de tuin hebben. We zouden die graag gebruiken, maar de paal was in gebruik via Eneco. Bij TAP zie ik dat die voor circa 1€ / KwH laadt.

Eerder gaven jullie aan om niets met Eneco te doen en de instellingen van de paal te wijzigen. Daarvoor moet ik inloggen, terwijl ik geen inloggegevens heb. Ik zou dus eigenlijk een factory-reset o.i.d. willen uitvoeren. Op internet - wat ik erover kan vinden - lees ik dan dat de installateur dat moet doen. Hebben jullie enig idee of het mogelijk is dit zelf te doen? Veel dank vasT!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 22:24
Nee, zonder de nodige paswoorden kan je niets.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:20
Ik ben nieuw met een alfen laadpaal.
Een kennis van me heeft een probleem met een alfen laadpaal NG900-60507 (ace) 1fase 32A met abb MID meter uit 2019.

Deze is verkocht als een nieuwe zonder doos.
Dus geen wachtwoord er bij helaas

Stroom aangesloten en de abb meter geeft 0.1kwh aan dus deze is echt ongebruikt.
Op een laptop met Windows de alfen ace service installer er op gezet ( nieuwste versie)

Natuurlijk hier ook geen gebruikersnaam en wachtwoord voor aanwezig.
Na wat googlen gebruikersnaam User en wachtwoord ICU

Ace service installer vind de laadpaal(169.254.1.11) wel maar we krijgen geen verbinding.
Via netwerkadapter instellingen IPv4 ip adres van de laptop al veranderd naar 169.254.1.100 subnet. 255.255.255.0.
Laptop wifi en mobiel al uitgezet.

We krijgen de volgende melding.
Failed to communicate with device at IP adress 169.254.1.11

Is er bijvoorbeeld een manier om te kijken welk subnet de laadpaal gebruikt ?

Wie weet wat we verkeerd doen?

[ Voor 4% gewijzigd door zonnepaneelxl op 18-04-2026 19:01 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30

rally

Deyterra Consultancy

169.254.1.11 is een APIPA adres en betekent dat de paal geen IP adres toegewezen krijgt van de DHCP server.

Ik zou als eerste zoeken bij de netwerkinstellingen (netwerkkabel of wifi instellingen)

http://www.deyterra.com

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:20
Ik kan wel inloggen op https://shop.alfen.com/nl maar zien verder niks. Zijn er meer mensen met dit probleem ?

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 09:29
danielrene schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:06:
Beste allemaal, eerder schreef ik al dat wij na aankoop van de woning een Alfen icu eve mini in de tuin hebben. We zouden die graag gebruiken, maar de paal was in gebruik via Eneco. Bij TAP zie ik dat die voor circa 1€ / KwH laadt.

Eerder gaven jullie aan om niets met Eneco te doen en de instellingen van de paal te wijzigen. Daarvoor moet ik inloggen, terwijl ik geen inloggegevens heb. Ik zou dus eigenlijk een factory-reset o.i.d. willen uitvoeren. Op internet - wat ik erover kan vinden - lees ik dan dat de installateur dat moet doen. Hebben jullie enig idee of het mogelijk is dit zelf te doen? Veel dank vasT!
Een ICU eve mini is een advance lader, dit is een oud platform van Alfen waar niemand meer iets mee kan.
Simpel weg gezegd je hebt een lader maar kan daar niets mee.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:20
@rally
Ik heb een ethernet verbinding tussen de laadpaal en laptop rechtstreeks.
Volgens de knowledge van alfen is het ip adres van de laadpaal 169.254.1.10

https://knowledge.alfen.c...e+charger+do+not+match%3F

Gaat het dan mis met de inlog gegevens van de ace service installer?
Ik gebruik nu het volgende
gebruiker: User
password: ICU

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• rally

rally

Deyterra Consultancy

En wat is het IP adres van het apparaat waar je verbinding mee maakt?

Nogmaals 169.254.1.10 is toch echt een APIPA adres en als het adres van de client die er mee wil verbinden niet in dezelfde range zit, krijg je er nooit verbinding mee. Dat staat ook zo duidelijk in de documentatie.

Dus je moet de laptop (als je een laptop gebruikt) in dezelfde range zitten. Bijv. 169.254.1.15. In de documentatie staat zelfs uitgelegd hoe dat moet ;)

Wel vreemd dat Alfen standaard geen DHCP ondersteund en een APIPA adres gebruikt. Dat is niet helemaal ideaal.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:13
Salsaguy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Probleem lijkt opgelost. in de eve connect app stond maximum vermogen op 4,2kw en daardoor ging de laadpaal blijkbaar niet opregelen. Naar 11kw gezet en vervolgens terug solar charging aangezet en nu doet de loadbalancing het terug 8)7
Ik heb ook gemerkt dat ik iets gelijkaardigs aan de hand heb. Vorig jaar ging alles prima, dit jaar merk ik dat ik veel aan het injecteren ben ook al steekt de wagen in. Enkelfasige installatie die momenteel op Green mode staat (25%). Wilt nooit sneller dan 1400W laden ook al brengen de panelen meer op. Zit nog steeds op versie 7.0.2 (zie versie 7.3.0 niet in MyEve iOS app en 7.2.0 wil ik niet installeren omwille van gekende problemen met P1 meter).
Enige wat ik zie in Home Assistant integratie is “Power Connector External Max Current Socket 1” die op 6,0999 A staat. Iemand een idee wat dat wil zeggen? Heb ik zelf in ieder geval niet ingesteld. Limiet van wagen zelf staat gewoon op 32A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgXLxkpHbrK43ZCBoZmhBTv_JDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xNVQ9tswIHzNqI54co0WBxW.png?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.0.5) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.4.4)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:28

Audione0

Strijdt der titanen

Ik merk de laatste tijd iets opvallends tijdens het laden van mijn auto.
Wanneer de auto aan het laden is, zoals nu, komt er niet meer dan ongeveer 4 kW binnen, terwijl de laadpaal (Alfen Single S-line) normaal tot 11 kW zou moeten kunnen leveren. Soms schiet hij even naar 11kwh en dan weer terug naar laag vermogen

In huis staan op dat moment geen grote verbruikers aan; het totale huishoudelijke verbruik ligt rond de 200 W. Daarom lijkt het mij vreemd dat het laadvermogen van de alfen zo ver wordt teruggeschroefd.

Als ik in de alfen Eveconnect app kijk, staat deze op maximaal ingesteld.

Auto is een cupra born.

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 19-04-2026 23:16 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Audione0 schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:13:
Ik merk de laatste tijd iets opvallends tijdens het laden van mijn auto.
Wanneer de auto aan het laden is, zoals nu, komt er niet meer dan ongeveer 4 kW binnen, terwijl de laadpaal (Alfen Single S-line) normaal tot 11 kW zou moeten kunnen leveren. Soms schiet hij even naar 11kwh en dan weer terug naar laag vermogen

In huis staan op dat moment geen grote verbruikers aan; het totale huishoudelijke verbruik ligt rond de 200 W. Daarom lijkt het mij vreemd dat het laadvermogen van de alfen zo ver wordt teruggeschroefd.

Als ik in de alfen Eveconnect app kijk, staat deze op maximaal ingesteld.

Auto is een cupra born.
Wat gebeurd er als je de P1 verbinding volledig verbreekt, desnoods door de P1 stekker uit de meter van de netbeheerder weg te pakken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Will_M schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:19:
[...]

Wat gebeurd er als je de P1 verbinding volledig verbreekt, desnoods door de P1 stekker uit de meter van de netbeheerder weg te pakken?
In de software (ace service installer) van de alfen bedoel je?
Ik heb een homewizard p1 meter en die in de ace service installer als DSMR/SMR interface ingezet.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Audione0 schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:30:
[...]

In de software (ace service installer) van de alfen bedoel je?
Ik heb een homewizard p1 meter en die in de ace service installer als DSMR/SMR interface ingezet.
Nee, ik bedoel de fysieke RJ12 stekker (kabel) welke er van je Alfen laadpaal naar de P1 aansluiting van je energiemeter van de netbeheerder loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 19-04-2026 23:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Will_M schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:36:
[...]

Nee, ik bedoel de fysieke RJ12 stekker (kabel) welke er van je Alfen laadpaal naar de P1 aansluiting van je energiemeter van de netbeheerder loopt.
Nee nog niet geprobeerd, maar ik werd wel getriggerd door je bericht over de P1.
Ik heb de DSMR/SMR interface terug op serial gezet, en het lijkt erop dat er weer constant op 11kwh geladen wordt.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:27
Will_M schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:36:
[...]

Hij heeft een homewizard geeft ie aan... Dan is er geen p1 kabel.

---

Heb je al gekeken in de logging van ACE? Klinkt als een safe current die nu aanstaat namelijk.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 15:37

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Of hij staat nog op 1 fase te laden ipv 3? Heb ook wel eens gehad dat die niet goed wou terug schakelen naar 3 fases. Dat lag destijds aan de auto en niet de laadpaal.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Dank voor alle reacties.

Er gaat een kabel van de paal naar de homewizard splitter. De paal is overigens ook voorzien van load balancing.

Na de interface instelling op serial gezet te hebben werd er tijdelijk op 11kwh geladen, maar na een tijdje terug naar ~6,5kwh.

Als de auto weer geladen moet worden zal ik de RJ kabel verwijderen en kijken wat er dan gebeurd.

Wellicht een factory reset, om van scratch te beginnen ter overweging?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:11
Audione0 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:29:
Dank voor alle reacties.

Er gaat een kabel van de paal naar de homewizard splitter. De paal is overigens ook voorzien van load balancing.

Na de interface instelling op serial gezet te hebben werd er tijdelijk op 11kwh geladen, maar na een tijdje terug naar ~6,5kwh.

Als de auto weer geladen moet worden zal ik de RJ kabel verwijderen en kijken wat er dan gebeurd.

Ik ben niet de 1e die het roept, maar begin eens met je logfiles. Wat staat daar in? Als een kip zonder kop kabels erin/eruit en resetten is nou niet echt de manier...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:25
Audione0 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:29:
Dank voor alle reacties.

Logfile kijken… dikke kans dat je )veel) errors op je p1 hebt… dat geeft gezeur… kan ook iets anders zijn, maar de logfile is redelijk duidelijk..

• nujtrug
nujtrug schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb ook gemerkt dat ik iets gelijkaardigs aan de hand heb. Vorig jaar ging alles prima, dit jaar merk ik dat ik veel aan het injecteren ben ook al steekt de wagen in. Enkelfasige installatie die momenteel op Green mode staat (25%). Wilt nooit sneller dan 1400W laden ook al brengen de panelen meer op. Zit nog steeds op versie 7.0.2 (zie versie 7.3.0 niet in MyEve iOS app en 7.2.0 wil ik niet installeren omwille van gekende problemen met P1 meter).
Enige wat ik zie in Home Assistant integratie is “Power Connector External Max Current Socket 1” die op 6,0999 A staat. Iemand een idee wat dat wil zeggen? Heb ik zelf in ieder geval niet ingesteld. Limiet van wagen zelf staat gewoon op 32A.
Niemand die weet wat die “Power Connector External Max Current Socket 1” kan zijn? Is ondertussen vanzelf terug op 32A gesprongen, was voorheen 6,099999.

EDIT: veronderstel dat dat om deze gaat: https://knowledge.alfen.c...)+of+the+charging+station
Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom die ineens op 6,099999 gaat staan.

[ Voor 10% gewijzigd door nujtrug op 20-04-2026 19:19 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.0.5) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.4.4)

• Folkwin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
We hebben een woning gekocht met een Alfen NG910-60023 laadpaal. Deze is door de oude bewoner netjes afgemeld bij https://evcompany.eu/. Echter, nu lukt het mij niet om deze paal te gebruiken omdat hij afgemeld is.

Nu kan ik hem natuurlijk aanmelden voor 5 EUR p.m., maar ik wil gewoon een 'domme' paal. Weet iemand of ik hem ook bij een andere partij kan aanmelden, waar het kosteloos is. Of kan ik hem op een andere manier 'dom' kan maken?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:51
Folkwin schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:48:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
We hebben een woning gekocht met een Alfen NG910-60023 laadpaal. Deze is door de oude bewoner netjes afgemeld bij https://evcompany.eu/. Echter, nu lukt het mij niet om deze paal te gebruiken omdat hij afgemeld is.

Nu kan ik hem natuurlijk aanmelden voor 5 EUR p.m., maar ik wil gewoon een 'domme' paal. Weet iemand of ik hem ook bij een andere partij kan aanmelden, waar het kosteloos is. Of kan ik hem op een andere manier 'dom' kan maken?
Sleutelwoord: plug and charge/plug&charge, staan een paar posts hier hoe je dat doet. Dat is wat je wil hebben.
Heb je toegang tot de paal ja? Wachtwoord, kaartje, ACE? Let je ook even op dat je niet voor de lol update en dan met problemen zit? Niet upgraden als het niet strikt noodzakelijk is!

• Folkwin
HyperBart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:09:
[...]

Sleutelwoord: plug and charge/plug&charge, staan een paar posts hier hoe je dat doet. Dat is wat je wil hebben.
Heb je toegang tot de paal ja? Wachtwoord, kaartje, ACE? Let je ook even op dat je niet voor de lol update en dan met problemen zit? Niet upgraden als het niet strikt noodzakelijk is!
Dank je wel, op die termen had ik niet gezocht :)
Heb (nog) geen toegang tot de paal zover mij bekend, dus moet even kijken of EVCompany mee wil werken aan het geven dan de toegangscodes.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 11:49
@Folkwin Ik zat met een soortgelijk probleem (zie kort hiervoor). Bij mij geen EVCompany, maar Eneco. Paal is eigendom (na koop woning) van ons. Door Eneco verwezen naar Alfen. Alfen doet alleen business to business en verwees mij weer naar aangesloten partijen die de paal dan zouden moeten aanpassen. Ik ga het zelf proberen door verbinding te maken (ethernet) en te proberen in te loggen - al dan niet na een volledige reset. Vervolgens kijken of je direct of via app Eve Connect (en er schijnt er nog één te zijn) contact kan maken en bij instellingen kan. Vervolgens zou het redelijk simpel moeten zijn om 'm op P&C te zetten. Succes en laat vooral ook je ervaringen weten; dat zal ik ook doen!

• karodem
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 12:51
Dartlink schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:24:
[...]

Hij heeft een homewizard geeft ie aan... Dan is er geen p1 kabel.

---

Heb je al gekeken in de logging van ACE? Klinkt als een safe current die nu aanstaat namelijk.
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vraag me nu af hoe ik het e.e.a. moet aansluiten?
Voorheen had ik de P1 aansluiting rechtstreeks van de laadpaal naar de meter. Nu heb ik de Homewizard P1 meter inclusief splitter ertussen, maar vraag me af of ik eigenlijk de splitter helemaal er tussenuit moet halen en de kabel naar de laadpaal gewoon moet loskoppelen?
Homewizard communiceert dan via een koppeling van de netwerkverbinding met de laadpaal.
Is dit juist, en kan het dus problemen veroorzaken als je de P1 verbinding dmv de kabel icm met Homewizard via netwerk laat lopen? Graag jullie visie.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59
Ik heb net een Eve Single S 3PH Cable aangeschaft. Helaas krijg ik de basis niet eens werkend dat de auto gaat laden.
Initieel alles op gezet via MyEve app om vervolgens hier terecht te komen en te lezen om dit met de ACE installer te doen.
Ik kreeg tot voor kort wel verbinding met de ACE installer app maar na een reboot weigert hij nog te verbinden. Ik heb hem een reserved IP gegeven in mijn router/firewall. Via de MyEve app kom ik er nog wel bij, zie ook het correct IP adres.
Ik heb factory reset gedaan via MyEve app. ACE installer opnieuw installed op mijn laptop.
De paal zelf is op dit moment wired aangesloten dus ook geen wifi issues.
Firmware (uit de doos) is 7.3.0-4377
Voordat ik over andere issues kan posten moet ik weer met ACE installer kunnen inloggen. Heeft iemand een idee wat mijn issue kan zijn? nogmaals: het heeft gewerkt maar spontaan na een reboot (ik switchte tussen RFID en Plug & Charge en de MyEve app zei dat reboot required was, ik gebruikte ACE en MyEve naast elkaar) weiger ACE dus totaal. Ook wanneer ik de app kill op mijn telefoon en wifi uit zet op de telefoon.

EDIT: Natuurlijk na het maken van deze post lukt het wel weer te verbinden. Factory reset en dan via de MyEve app Wifi uitgeschakeld. Handmatig toevoegen via IP adres werkt nu ineens weer wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 21-04-2026 15:19 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Dartlink
karodem schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vraag me nu af hoe ik het e.e.a. moet aansluiten?
Voorheen had ik de P1 aansluiting rechtstreeks van de laadpaal naar de meter. Nu heb ik de Homewizard P1 meter inclusief splitter ertussen, maar vraag me af of ik eigenlijk de splitter helemaal er tussenuit moet halen en de kabel naar de laadpaal gewoon moet loskoppelen?
Homewizard communiceert dan via een koppeling van de netwerkverbinding met de laadpaal.
Is dit juist, en kan het dus problemen veroorzaken als je de P1 verbinding dmv de kabel icm met Homewizard via netwerk laat lopen? Graag jullie visie.
Correct. Dit kan helemaal via wifi lopen. Beide kan niet, het is een of/of instelling dus of homewizard p1 via wifi. Of een seriële p1 kabel :)

Mijn persoonlijke ervaring vind ik de homewizard optie fijner werken (geen extra kabel nodig).

• Dartlink
Razwer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:15:
Ik heb net een Eve Single S 3PH Cable aangeschaft. Helaas krijg ik de basis niet eens werkend dat de auto gaat laden.
Initieel alles op gezet via MyEve app om vervolgens hier terecht te komen en te lezen om dit met de ACE installer te doen.
Ik kreeg tot voor kort wel verbinding met de ACE installer app maar na een reboot weigert hij nog te verbinden. Ik heb hem een reserved IP gegeven in mijn router/firewall. Via de MyEve app kom ik er nog wel bij, zie ook het correct IP adres.
Ik heb factory reset gedaan via MyEve app. ACE installer opnieuw installed op mijn laptop.
Voordat ik over andere issues kan posten moet ik weer met ACE installer kunnen inloggen. Heeft iemand een idee wat mijn issue kan zijn? nogmaals: het heeft gewerkt maar spontaan na een reboot (ik switchte tussen RFID en Plug & Charge en de MyEve app zei dat reboot required was, ik gebruikte ACE en MyEve naast elkaar) weiger ACE dus totaal. Ook wanneer ik de app kill op mijn telefoon en wifi uit zet op de telefoon.

EDIT: Natuurlijk na het maken van deze post lukt het wel weer te verbinden. Factory reset en dan via de MyEve app Wifi uitgeschakeld. Handmatig toevoegen via IP adres werkt nu ineens weer wel.
Je kan maar één keer tegelijk inheloggen. Dus of de App of ACE (of home assistant voor degenen die dat gebruiken).

Waarschijnlijk was je myeve app niet goed uitgelogd

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 23:10
Razwer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:15:

Ik had soortgelijke issues bij een verbinding: router->switch->switch->laadpaal
Nu router->switch->laadpaal en alles werkt stabiel.
Tenminste, als ik niet meerdere software tegelijk gebruikt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 40kWh LFP. BMW iX3 2022

• Razwer
Dartlink schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:59:
[...]

Je kan maar één keer tegelijk inheloggen. Dus of de App of ACE (of home assistant voor degenen die dat gebruiken).

Waarschijnlijk was je myeve app niet goed uitgelogd
Dat swappen ging en gaat gewoon goed. Hij logt hem vanzelf uit wanneer je met de ander inlogt. Het resetten van de netwerk stack door het uitzetten van de wifi was de fix. Software bug lijkt meest voor de hand liggende.

• wp1970
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-04 10:13
Man het valt allemaal niet mee. Via de oud LM het wachtwoord aangevraagd, dat werkt niet. Aan Alfen gevraagd om een reset (is een laadpaal uit 2019). Dat doen ze niet , ze zijn BtB. Dus weer terug naar oud LM om te vragen of ze aan Alfen willen vragen een reset uit te voeren en dan het wachtwoord weer aan mij door te geven. Alles is via chat gegaan, alles te lezen. Maar Alfen is onvermurwbaar: ze moeten per se een paarse krokodil hebben .....

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:39
Folkwin schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:42:
[...]

Dank je wel, op die termen had ik niet gezocht :)
Heb (nog) geen toegang tot de paal zover mij bekend, dus moet even kijken of EVCompany mee wil werken aan het geven dan de toegangscodes.
Bij mij kreeg ik dat vrij eenvoudig via een emailverzoek. Moet wel zeggen dat ik de eigenaar ben, en ook eerste gebruiker en dat het backoffice abonnement nog loopt (via werkgever). Laadpaal ID en serienummer doorgeven was genoeg. Reactietijd ca. 1 week.

• Folkwin
danielrene schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:54:
@Folkwin Ik zat met een soortgelijk probleem (zie kort hiervoor). Bij mij geen EVCompany, maar Eneco. Paal is eigendom (na koop woning) van ons. Door Eneco verwezen naar Alfen. Alfen doet alleen business to business en verwees mij weer naar aangesloten partijen die de paal dan zouden moeten aanpassen. Ik ga het zelf proberen door verbinding te maken (ethernet) en te proberen in te loggen - al dan niet na een volledige reset. Vervolgens kijken of je direct of via app Eve Connect (en er schijnt er nog één te zijn) contact kan maken en bij instellingen kan. Vervolgens zou het redelijk simpel moeten zijn om 'm op P&C te zetten. Succes en laat vooral ook je ervaringen weten; dat zal ik ook doen!
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om op de paal in te loggen, dat ga ik dit weekend proberen.
Ondertussen wel een verzoek gedaan aan EVCompany voor het delen van het owner wachtwoord, en het overdragen van het beheer aan mij dmv dit formulier: https://knowledge.alfen.c...m+one+party+to+another%3F

Dan kan ik daarna ook via de webshop eea opvragen.

Update: binnen 24u alle gegevens ontvangen, heel netjes. Ook een ingevuld overdrachtsformulier.

[ Voor 3% gewijzigd door Folkwin op 23-04-2026 16:41 ]

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-04 20:29
goedenavond ik ben nieuw hier. Ik heb een 2e hands proline gekocht en aangesloten. Lijkt allemaal goed te gaan en ik kan met ACE installer met de paal communiceren. Hoe kan ik de paal in een backoffice krijgen? Liefst die van Alfen zelf (icuconnect.nl)? Kan ik dat aan Alfen vragen via hun support? Zijn daar kosten en/of andere consequenties aan verbonden?

• V_ger
midas00 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:36:
goedenavond ik ben nieuw hier. Ik heb een 2e hands proline gekocht en aangesloten. Lijkt allemaal goed te gaan en ik kan met ACE installer met de paal communiceren. Hoe kan ik de paal in een backoffice krijgen? Liefst die van Alfen zelf (icuconnect.nl)? Kan ik dat aan Alfen vragen via hun support? Zijn daar kosten en/of andere consequenties aan verbonden?
Als particulier gebruiken de meeste e-flux of Tap. Bezoek die sites en maak je keuze. Handleiding is aldaar beschikbaar.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• midas00
V_ger schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:11:
[...]

Als particulier gebruiken de meeste e-flux of Tap. Bezoek die sites en maak je keuze. Handleiding is aldaar beschikbaar.
thnx. Maar dat is niet gratis toch?

• V_ger
midas00 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:34:
[...]

thnx. Maar dat is niet gratis toch?
Iemand betaald daarvoor. Of jijzelf midedels een abbo of de pashouder middels een toeslag. Maar een backoffice is alleen nodig voor verrekening. Geen omkijken naar dat is mij die paar euro wel waard.

• midas00
V_ger schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:55:
[...]

Iemand betaald daarvoor. Of jijzelf midedels een abbo of de pashouder middels een toeslag. Maar een backoffice is alleen nodig voor verrekening. Geen omkijken naar dat is mij die paar euro wel waard.
Ah snap ik. Ik wil mijn paal delen met wat buren om mijn overtollige zonnestroom in te zetten. Idee is dat mijn buren overdag voor 0,25ct mogen laden bij mij. Is een backoffice dan handig zonder dat er te veel kosten voor mij of de ladende buren bijkomt?

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:04

theo66

NIBE S1155-6

E-flux abo kost €6,66 per maand. De buren hebben dan een laadpas nodig en betalen € 0,25 + een paar cent opslag van E-flux. Jij krijgt die €0,25. Voordeel tov zelf doen: je hebt er geen werk aan en krijgt altijd je geld, je hoeft er niet zelf achteraan.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
midas00 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:05:
[...]

Ah snap ik. Ik wil mijn paal delen met wat buren om mijn overtollige zonnestroom in te zetten. Idee is dat mijn buren overdag voor 0,25ct mogen laden bij mij. Is een backoffice dan handig zonder dat er te veel kosten voor mij of de ladende buren bijkomt?
Bij Tap Electric betaal jij niets en betalen die buren 10% extra. Je eigen laadpas stel je in op 0 tarief.

• wp1970
Hoi, ik heb eveneens een oude laadpaal: Alfen ng910. Ik kan wel connecten via de ace installer, maar kan geen transacties zien. Begrijp ik het nu goed dat je deze transacties alleen kan zien als je een "beheerder" hebt? Dat is toch vreemd: laadpaal is mijn eigendom, via de laadpaal gaat er stroom in mijn auto die door mij is opgewekt, maar dat mag/kan ik niet zelf zien? Waarom niet?

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Wellicht een stomme vraag, maar ik kan het hier in het forum nergens vinden.

Is het mogelijk om de laadpaal te registreren voor ERE certificaten (die heb ik nu succesvol aan Joulo gekoppeld) en in een beheersportaal zoals TapElectric?

Het is mij niet duidelijk of dit mogelijk is en zo ja hoe...

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 15:37

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

rally schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:55:
Wellicht een stomme vraag, maar ik kan het hier in het forum nergens vinden.

Is het mogelijk om de laadpaal te registreren voor ERE certificaten (die heb ik nu succesvol aan Joulo gekoppeld) en in een beheersportaal zoals TapElectric?

Meer een vraag voor [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen denk ik

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:58
[b]rally schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:55:[/

Theoretisch wel. Zie deze post.

• midas00
Wie weet hoe ik aan een laadkabelhouder van Alfen kan komen of heeft er een liggen voor mij?

Ik wil een oude eve mini opfrissen naar een SL Line.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj55pj-cAkK0TpiBZrXMEZb2ADs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0I5wlqYVdkXWbS5t0UH8l7zO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCyVcz01nmc4VV4JjBp9nmA8aiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3btwOoDJYocMv9PO1v9zyZW7.jpg?f=fotoalbum_large

• midas00
deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:52:
[...]

Bij Tap Electric betaal jij niets en betalen die buren 10% extra. Je eigen laadpas stel je in op 0 tarief.
Kun je met TAP en/of E-flux je ook aanmelden met andere passen van bijv de werkgevers van mijn buren? Of werkt het alleen met een TAP of E flux pas?

• V_ger
midas00 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:27:
[...]

Kun je met TAP en/of E-flux je ook aanmelden met andere passen van bijv de werkgevers van mijn buren? Of werkt het alleen met een TAP of E flux pas?
Je bent gewoon een semi publiek laadpunt, dus ja. Elke geldige laadpas zal werken. De pashouder krijgt gewoon de sessie in rekening gebracht. In de backoffice zelf kan je dan passen eventueel markeren als gratis laden. Die van jezelf of als je de buren heel lief vindt, die van de buren ook. Maakt niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 23-04-2026 14:29 ]

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bedankt maar de ERE certificaten was juist gelukt. Ik wil weten of het mogelijk is om deze paal ook met een backoffice te verbinden en of iemand hier ervaring mee heeft hoe dat te doen :)

• Folkwin
danielrene schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:54:
Vandaag alle gegevens ontvangen via evcompany, dus heb volledige toegang. Dit weekend knutselen.

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 22:23
Hallo allemaal,

Vraagje ik heb even zitten zoeken maar kon geen passend antwoord vinden op dit topic.

Ik heb een single pro met backoffice, en probeer mijn eigen tags te whitelisten zodat deze niet berekend worden via eflux maar ondanks dat ik deze heb toegevoegd blijven ze gefactureerd worden. Ook ander tags van mijn telefoon bijvoorbeeld geprobeerd toe te voegen maar deze accepteert de lader dan weer niet. Hebben jullie een oplossing?

• V_ger
Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:22:
Hallo allemaal,

Vraagje ik heb even zitten zoeken maar kon geen passend antwoord vinden op dit topic.

Ik heb een single pro met backoffice, en probeer mijn eigen tags te whitelisten zodat deze niet berekend worden via eflux maar ondanks dat ik deze heb toegevoegd blijven ze gefactureerd worden. Ook ander tags van mijn telefoon bijvoorbeeld geprobeerd toe te voegen maar deze accepteert de lader dan weer niet. Hebben jullie een oplossing?
Je moet wel een echte laadpas gebruiken, willekeurige RFID tags gaan niet werken. Verder het juiste nr, makkelijkste is om dat gewoon uit een eerdere laadsessie te kopiëren. Dat nr is niet perse wat er op je kaart staat.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Hallo allemaal,

Dit heeft niets met de laadpaal te maken, dit stel je in in je backoffice. Weet niet hoe het bij Felix werkt, ik heb Tap.

• Prom0
V_ger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:12:
[...]

Je moet wel een echte laadpas gebruiken, willekeurige RFID tags gaan niet werken. Verder het juiste nr, makkelijkste is om dat gewoon uit een eerdere laadsessie te kopiëren. Dat nr is niet perse wat er op je kaart staat.
Ik kan de pas whitelisten door hem dan te scannen, maar dan alsnog wordt de sessie verrekend.
deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:16:
[...]

Dit heeft niets met de laadpaal te maken, dit stel je in in je backoffice. Weet niet hoe het bij Felix werkt, ik heb Tap.
Dan ga ik eens in E-Flux speuren.

• Razwer
Ik had mijn setup met Plug and Charge werkend als standalone backoffice.
Nu net OCPP van Joulo ingesteld voor ERE registratie en nu werkt Plug and Charge niet meer. Het lijkt alsof hij een backoffice auth wil hebben en de tag niet herkend.
Ik heb de Plug and Charge ID in de whitelist gezet en wat gespeeld met online en offline gedrag maar niets wil baten. Heeft iemand anders Joulo via OCPP geconfigureerd staan en verder geen backoffice er bij en Plug and Charge aan?

zie onder mijn settings en de bijbehorende log entries.

Wanneer ik hem op RFID zet werkt het overigens wel samen.

Edit: issue gefixed. Plug & Charge ID had non-HEX waardes. Nu wel HEX compliant en het werkt. @Solarman het kwartje viel door het artikel wat je deelde hier onder. Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fjYSMYHsMAe9CM1qEl1GQuZ2h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8FvYB4ndPdoj0ZQkQgqElLd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq7LW_ZlbrXFbksWMPuVCOcgL04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KsKQkRns704sxpR8MnlZjDvj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhvXiS-04t541d87gZ9qsnB-bwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l64r3NlKv5WuXAeK4DphkqZs.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPjLAV8iED7ks027cWWEJVBPvgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRSjPXgmcbKxWk48qXlgElrt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 11:50 ]

• V_ger
Prom0 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:13:
[...]

Ik kan de pas whitelisten door hem dan te scannen, maar dan alsnog wordt de sessie verrekend.
[...]

Wat je lokaal whitelist is niet relevant als je een backoffice hebt. Daar moet je zijn.

• Razwer
V_ger schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:20:
[...]

Wat je lokaal whitelist is niet relevant als je een backoffice hebt. Daar moet je zijn.
Ondanks dat je in beginsel gelijk hebt is "niet relevant" niet geheel juist. Wanneer je "preauth with local list" aan hebt staan is er natuurlijk wel relevantie voor de lokale lijst. Maar die setting zal inderdaad niet de billing beïnvloeden van de backoffice.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

[...]
Nu heb ik er niet veel kaas van gegeten maar heb even gezocht, misschien heb je er iets aan.
Zo te zien moet de plug & charge ID ook gevalideeert worden bij de back office.
Zie deze info bij punt 2 van Alfen.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hallo allemaal,

Heb je na het toevoegen van de tags de Parent ID aangepast, daar moest ik namelijk (Null) in zetten om te voorkomen dat ze die pas factureerden. Zo werkte het in ieder geval bij mij in het verleden toen ik een back office had (nu stand alone).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpfJSaFdOEJnT2P1ZeJdBAWfAxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waKTPl8E8DrSZX4wPvwHZsAH.png?f=fotoalbum_large

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Razwer
[...]

[...]

Heb je je pas whitelisted zoals hier? YouTube: How to: add whitelist card

Dat zou genoeg moeten zijn.. De video is oud dus kan zijn dat het er nu compleet anders uit ziet. Ik gebruik zelf geen E-Flux.

https://help.e-flux.io/nl...-ik-een-toegangsgroep-aan
Stap 1: Zoek de eerdere laadsessie op
Log in op je E-Flux by Road dashboard. Ga via het menu naar Mijn Verbruik (of Transacties). Blader door je geschiedenis en zoek de laadsessie op waarbij deze specifieke "vreemde" pas is gebruikt en gefactureerd.

Stap 2: Voeg de pas toe aan een toegangsgroep
Klik op de details van deze laadsessie (vaak via een knop zoals Meer of door op de regel te klikken). Omdat de pas in deze sessie is gebruikt, zie je hier de optie Voeg toe aan toegangsgroep. Klik hierop.

Heb je nog geen toegangsgroep voor gratis laden? Dan kun je er in dit venster direct eentje aanmaken. Geef de groep een duidelijke naam, zoals "Gratis laden", "Familie" of "Eigen gebruik". Let erop dat je het type op RFID laat staan.

Stap 3: Ga naar de prijsinstellingen van je laadpaal
Nu de pas in de juiste groep zit, moet je de laadpaal nog vertellen wat het tarief voor die groep is. Ga in het linkermenu naar Mijn Locaties en selecteer jouw Alfen laadpaal. Navigeer vervolgens naar Prijsinstelling.

Stap 4: Stel het tarief in op €0,00
Klik op het tandwiel-icoontje om de tarieven te bewerken. Zoek de optie om een tarief per toegangsgroep in te stellen. Selecteer de toegangsgroep die je in Stap 2 hebt gekozen of aangemaakt (bijv. "Gratis laden") en vul bij het tarief €0,00 in. Sla de wijzigingen op.

Vanaf nu zal het E-Flux systeem deze specifieke pas herkennen wanneer hij wordt aangeboden bij jouw Alfen paal, en wordt er automatisch geen starttarief en geen kWh-prijs meer in rekening gebracht voor deze gebruiker.

[ Voor 79% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 12:12 ]

• HyperBart
Kan je bij E-Flux ook "non-E-Flux" pasjes toevoegen als free charging? Weet iemand dat? Support daar is even moeilijk te bereiken.

• Razwer
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
Kan je bij E-Flux ook "non-E-Flux" pasjes toevoegen als free charging? Weet iemand dat? Support daar is even moeilijk te bereiken.
Ja absoluut kan dat. Elke pas die ze accepteren kan je ook toevoegen aan toegangsgroep en daar tarieven op zetten (zoals nultarief).
https://help.e-flux.io/nl...t-e-flux-by-road-platform

[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 24-04-2026 12:14 ]

• V_ger
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
Ja. Bron: "Ik doe het zelf ook"
De sessies staan dan wel gewoon op je maandoverzicht/factuur. Alleen doorgehaald/voor 0 euro.

• Prom0
Razwer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:53:
[...]

Heb je je pas whitelisted zoals hier? YouTube: How to: add whitelist card

Dat zou genoeg moeten zijn.. De video is oud dus kan zijn dat het er nu compleet anders uit ziet. Ik gebruik zelf geen E-Flux.

https://help.e-flux.io/nl...-ik-een-toegangsgroep-aan

[...]

Bedankt, ik heb het ingesteld hopelijk is het gelukt. Morgen even proberen.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 12:49
HyperBart schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:47:
[...]

Het gevolg? Dat je met P1 kan toekomen met 4 draden.

Daarom zie je hier bv ook soms mensen een enkele UTP kabel "splicen", dan ga je dus met onderbouwde kennis een kabel splitsen zodat je 4 draden op de juiste manier crimpt op een RJ45 zodat je 100Mbit Ethernet er over kan doen en de andere 4 aders crimp je op een RJ11/12 stekker waarover je het P1 signaal kan laten gaan.

P1 is RS422 of RS485 dacht ik.

Ethernet is niet per se gevoeliger of andersom. Het is gewoon andere standaard.
UTP (de kabel) is unshielded en twisted, dat laatste om storing uit te kunnen filteren tot bepaalde hoogtes.

[...]
Ben ik weer. Ik heb inmiddels de UTP-kabel getest met een kabeltester. Alle 8 lampjes volgen elkaar netjes op in volgorde aan beide uiteinden van de kabel, dus de kabel lijkt goed te zijn.
Ik probeer nu de laadpaal rechtstreeks met de laptop te verbinden via deze utp-kabel. De laadpaal wordt dan niet zichtbaar in de ACE service installer dus er lijkt toch geen verbinding via die utp-kabel mogelijk te zijn. Als ik verbinding maak via een korte utp-kabel (dus pal naast de laadpaal) is de laadpaal wel zichtbaar in ACE.
Echter, als ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSDFbmDjAV5exFDxXhvTqkiy72g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UTh9jbhWWbt8CfjDVw8nZimL.png?f=user_large

Dit had ik eerder niet. Toen kon ik gewoon inloggen via een rechtstreekse verbinding tussen laadpaal en laptop. Iemand tips om weer verbinding te krijgen? Laadpaal en laptop zijn al opnieuw opgestart.

Edit: Tailscale op de laptop aangezeten nu heb ik wel verbinding via de korte kabel. Geen idee of het daar aan lag. Blijft staan dat ik via de lange kabel geen verbinding krijg, terwijl de kabel wel door de kabeltester komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ken Wood op 25-04-2026 10:11 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:44
Je hoeft je lokale adressen niet te verbergen. Je moet met je lader en je PC in hetzelfde subnet zitten. ACE installer doet een of andere udp broadcast die anders niet werkt. Zorg dat je PC een IP in hetzelfde subnet heeft.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 12:49
chaoscontrol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:27:
Je hoeft je lokale adressen niet te verbergen. Je moet met je lader en je PC in hetzelfde subnet zitten. ACE installer doet een of andere udp broadcast die anders niet werkt. Zorg dat je PC een IP in hetzelfde subnet heeft.
Inmiddels is het me gelukt om weer in de lader te komen. Maar een verbinding via de lange utp-kabel die in de meterkast uitkomt lukt nog steeds niet.

• Daveth
Ken Wood schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:03:
[...]

Ben ik weer. Ik heb inmiddels de UTP-kabel getest met een kabeltester. Alle 8 lampjes volgen elkaar netjes op in volgorde aan beide uiteinden van de kabel, dus de kabel lijkt goed te zijn.
Ik probeer nu de laadpaal rechtstreeks met de laptop te verbinden via deze utp-kabel. De laadpaal wordt dan niet zichtbaar in de ACE service installer dus er lijkt toch geen verbinding via die utp-kabel mogelijk te zijn. Als ik verbinding maak via een korte utp-kabel (dus pal naast de laadpaal) is de laadpaal wel zichtbaar in ACE.
Echter, als ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:
[Afbeelding]

Dit had ik eerder niet. Toen kon ik gewoon inloggen via een rechtstreekse verbinding tussen laadpaal en laptop. Iemand tips om weer verbinding te krijgen? Laadpaal en laptop zijn al opnieuw opgestart.

Edit: Tailscale op de laptop aangezeten nu heb ik wel verbinding via de korte kabel. Geen idee of het daar aan lag. Blijft staan dat ik via de lange kabel geen verbinding krijg, terwijl de kabel wel door de kabeltester komt.
In deze afbeelding zie je precies wat er aan de hand is: jouw lader heeft geen vast IP‑adres en staat daarom in de 169.xxx.xxx.xxx‑range, terwijl jouw laptop wél een vast IP‑adres heeft in de 192.xxx.xxx.xxx‑range.
Op deze manier kan de laptop de lader nooit bereiken.

Je moet óf de lader een vast IP‑adres geven in dezelfde range en met hetzelfde subnetmasker als je netwerk, óf je moet op je laptop het vaste IP‑adres verwijderen zodat hij automatisch een adres krijgt.

Dat de installer de lader wél ziet maar niet kan inloggen komt doordat de lader via UDP wordt gevonden. UDP scant namelijk vrijwel je hele netwerk.
Maar TCP kan alleen communiceren met apparaten die in dezelfde IP‑range zitten. Daarom lukt het inloggen niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 25-04-2026 13:50 ]

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
Vandaag heb ik mijn Alfen Eve Single Pro succesvol kunnen updaten. Ik heb mij goed kunnen voorbereiden door de vele info uit dit topic, en wil iedereen bedanken voor de bijdragen.

Ik zal ook mijn ervaringen delen.

Situatie
Alfen Eve Singe Pro dus, draaiende op 4.12. Sinds 2021 stabiel in gebruik. (Inmiddels) mijn eigendom maar nog wel beheerd door een derde i.v.m. verrekening van zakelijke laadkosten.

Voorbereidingen
1) Het owners wachtwoord aangevraagd bij de beherende derde die destijds de paal ook heeft geïnstalleerd. Ik kreeg een stevig lang wachtwoord door.
2) Dit topic doorgespit
3) Screenshots gemaakt van alle schermen in de ACE installer

Gekozen updatepad
Netjes de aanbevolen route aangehouden, van 4.12 naar 5.6.1A en dan naar 6.6.2 en dan naar 7.3.0

Ervaringen
Bij de eerste update naar 5.6.1A moest ik zoals verwacht een nieuw owners wachtwoord aanmaken omdat de versie 4.12 dit nog niet had. Van te voren met mijn PW manager al een wachtwoord aangemaakt. Deze ingevoerd en bevestigd. Direct na de update de melding 'Failed to change password' omdat er waarschijnlijk al een wachtwoord ingesteld was. Ik kon wel gewoon meteen de paal benaderen zonder een wachtwoord in te voeren, en kon dus ook alle instellingen nog nalopen. Dit heb ik gedaan, en vervolgens de volgende update 6.6.2 gestart. Deze verliep vlekkeloos. Na deze update vroeg ACE installer om een wachtwoord. Het door mij gekozen wachtwoord bij installatie van 5.6.1A, waarvan ik dus al die foutmelding had gekregen, werd niet geaccepteerd. Toen het wachtwoord dat ik van de beherende derde had gekregen maar eens geprobeerd. En jawel, deze werkte meteen. Ook al heb je dus een FW versie zonder wachtwoord, er is op de achtergrond blijkbaar al wel een wachtwoord. Ik ben blij dat ik het vooraf al had opgevraagd.
Hierna de update 7.3.0 gedraaid, deze verliep ook vlekkeloos. Vervolgens alle instellingen even nagelopen. Alles zag er goed uit. Instellingen van backoffice zijn steeds bewaard gebleven.
Benaderen via ACE werkt, benaderen via MyEve app werkt en een snelle probeer laadsessie werkt ook, en de data komt ook direct binnen bij de backoffice.

Hieronder nog een screenshot van de foutmelding die ik dus kreeg bij het wachtwoord: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHcF0P2Nwzw9SsDkYk5m7CVRdYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N7n43YpTBAyoEyw6FtsRVw4b.png?f=fotoalbum_large

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
Een tijdje terug poste ik hier over mijn problemen met een defecte L1 op mijn Eve Single Pro. Met hulp van een kennis de onderdelen doorgemeten en we kwamen tot de conclusie dat een van de 3 relais stuk was.
Vandaag was een mooie dag om te proberen deze te vervangen, en met succes! De oude relais kwam wat moeilijk los van het PCB, maar na een paar minuutjes extra vermogen toch goed gelukt. Ik had 'nieuwe' relais gevonden op Ebay en Aliexpress (HFE10-1-12-HT-L1). Via beide sites 1 besteld, die van Aliexpress was duidelijk refurbished of al gebruikt. Maar, de Ebay versie zag er goed uit en was snel gesoldeerd. Alles gemonteerd en succes! Nu op 11kW over alle 3 de fasen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8BABtc_2HBB7QOUNeRbWLPLyq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L0JFVp4OF7c5HGvrTa6AT28.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NROdjPmrm3LwIoaQiJMssAvRLd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJZMBCbR0dtRD18RF9hbtrfx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx-ApWLHW-Fddym9QN690iFFvlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl2666rnpp9kgIS72krRvItd.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ons nog opviel op het powerboard was dat de zekering van 'int-power' ontbrak. Is dit bij anderen ook zo? Is een 63mA zekering volgens mij. Op onderstaande foto rechts onderin goed te zien. De laadpaal lijkt prima te werken zonder...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwD30BQevoXBnfMS6XsmuKTX8uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARzG05stmYVgPAS5KVYlGTKP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door stijnos1991 op 25-04-2026 19:49 ]

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb het voor elkaar gekregen. Waar ik naar op zoek was was het woord “OCPP Proxy”.

Mijn laadpaal is nu verbonden met PlugChoice (gratis dienst, maar ik heb betaald voor de eenmalige uitgebreide licentie. Zo’n platform moet uiteindelijk ook ergens van bestaan).

Via PlugChoice kon ik mijn Joulo account koppelen, dus zijn mijn ERE Certificaten ook keurig geregeld. Wel “geinig” de de MID meter het ID is en niet het ACE nummer.

Vervolgens via de OCPP Proxy Tap Electric gekoppeld zodat ik ook kan spelen met tarieven voor mijn laadpaal (waarbij ik uiteraard mijn eigen passen als gratis gebruik heb ingericht :P)

Ik heb meteen een Sparky besteld zodat ik flexibel ben met de inzet van mijn laadpaal.

Enige waar ik nog tegenaanloop dat ik de connectie met PlugChoice nog via een onbeveiligde verbinding moet draaien, want als ik hem op wss zet dan gaat de paal offline. Uiteraard heb ik de certificaten geupload, maar helaas… dat had geen effect. Heeft iemand een iedee waar ik moet zoeken of wat ik verkeerd doe?

• Daveth
stijnos1991 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:35:
Een tijdje terug poste ik hier over mijn problemen met een defecte L1 op mijn Eve Single Pro. Met hulp van een kennis de onderdelen doorgemeten en we kwamen tot de conclusie dat een van de 3 relais stuk was.
Vandaag was een mooie dag om te proberen deze te vervangen, en met succes! De oude relais kwam wat moeilijk los van het PCB, maar na een paar minuutjes extra vermogen toch goed gelukt. Ik had 'nieuwe' relais gevonden op Ebay en Aliexpress (HFE10-1-12-HT-L1). Via beide sites 1 besteld, die van Aliexpress was duidelijk refurbished of al gebruikt. Maar, de Ebay versie zag er goed uit en was snel gesoldeerd. Alles gemonteerd en succes! Nu op 11kW over alle 3 de fasen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat ons nog opviel op het powerboard was dat de zekering van 'int-power' ontbrak. Is dit bij anderen ook zo? Is een 63mA zekering volgens mij. Op onderstaande foto rechts onderin goed te zien. De laadpaal lijkt prima te werken zonder...
[Afbeelding]
De tweede zekering op het powerboard gebruik je niet, het is de een of de andere.
Als je de onderste zekering gebruikt dan krijg je powerboard en controller board spanning via de normale 3 fase aansluiting, gebruik je de huidige dan heb je met een stekker fase 1 en Null aangesloten zitten voor de spanning.
Dit is een overblijfsel uit het verleden, oude LoLo's gebruikte deze zekering nog.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik heb een Alfen EVE Single Pro-Line en wil daar graag mijn eigen RFID-tags aan toevoegen in plaats van Plug & Charge te gebruiken. Ik heb hiervoor deze tags gekocht en ze via mijn Android-telefoon met een willekeurige UID geconfigureerd als MIFARE Classic.

Alleen krijg ik ze met geen mogelijkheid toegevoegd: de laadpaal herkent ze simpelweg niet. Als ik in ACE Service Installer op Auto-add druk, meldt de paal wel “Master kaart gepresenteerd”, maar zodra ik daarna de tag aanbied, gebeurt er niets.

Ik heb een licentie voor de RFID Reader-module en de paal is bedraad aangesloten op mijn netwerk.

Heb ik alsnog de verkeerde tags gekocht, of zie ik ergens een instelling over het hoofd?

Never gonna let you down

• nujtrug
nujtrug schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:55:
[...]
Even mezelf quoten:
Het probleem is ondertussen verholpen na meerdere keren contact met support en o.a. Home Assistant integratie uit te schakelen (om zeker te zijn dat die niets ging aanpassen) bleek dat het de Eve Connect was die de limiet telkens terug op 6A ging zetten. Zie nu dat dat hier in 2024 ook al eens gepost is...
Gimmot schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:03:
[...]
Na nog wat experimenteer (en een aha erlebnis toen ik iets totaal anders aan het doen was):

De schuldige is de nieuwe Eve Connect app. Wat daar staat ingesteld als de max power wordt gebruikt door de laadpaal, ook al geeft MyEve iets anders.

Bvb: als de max power stond ingesteld op 4.2 kW, en je switched daarna naar solar charging "Green" dan blijft die 4.2kW het maximum, ook al is de slider om de max power aan te passen dan greyed out, en zie je in MyEve niets van de limitatie.

Moet nog wat meer uitzoeken hoe die 2 elkaar beïnvloeden, maar mijn auto laad weer aan meer dan 5km/u en dat is het belangrijkste.
Wil dus zeggen dat er 2 jaar na datum nog steeds hetzelfde probleem bestaat in de Eve Connect app. Heb de slider op hoogst mogelijke stand gezet en nu werkt active load balancing weer goed.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:31
Rick Astley schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:59:
Ik heb een Alfen EVE Single Pro-Line en wil daar graag mijn eigen RFID-tags aan toevoegen in plaats van Plug & Charge te gebruiken. Ik heb hiervoor deze tags gekocht en ze via mijn Android-telefoon met een willekeurige UID geconfigureerd als MIFARE Classic.

Alleen krijg ik ze met geen mogelijkheid toegevoegd: de laadpaal herkent ze simpelweg niet. Als ik in ACE Service Installer op Auto-add druk, meldt de paal wel “Master kaart gepresenteerd”, maar zodra ik daarna de tag aanbied, gebeurt er niets.

Ik heb een licentie voor de RFID Reader-module en de paal is bedraad aangesloten op mijn netwerk.

Heb ik alsnog de verkeerde tags gekocht, of zie ik ergens een instelling over het hoofd?
Heb je de tags in ACE ingevoerd of via de paal proberen toe te voegen? Het laatste heb ik met de meest vage pasjes meteen RFID chip gedaan en die werken allemaal.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:29
@rally Ik heb gewoon de preset Volt Time Cloud gekozen (die werkt met wss) en dat werkt bij mij.
Zat wel een tijdje te klooien want Plugchoice zegt dat de charger ID met "ace" begint maar dat is dus niet de juiste ID. Je moet het customer ident. nummer gebruiken bij aanmelden.

Edit: Vraagje vanuit mijn kant. Kan Plugchoice de historische laadsessies ophalen? Als ik dit koppel aan bijv. Joulo dan wil ik nl. niet al mijn sessies van afgelopen maanden verliezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Polster op 27-04-2026 11:22 ]

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Nee,

Historische sessie neemt hij niet mee. Maar de sessie blijven wel in Joulo staan. Dus ik heb nu twee laadpalen in Joulo staan. Eentje die inactief is met de oude transacties en eentje met de transacties die vanuit PlugChoice zijn doorgekomen.

Ik ga de Volt settings eens proberen. Ik geef nl de voorkeur aan beveiligde verbindingen

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
Weet iemand of je de ID van je laadpaal zomaar kan aanpassen? Mijn tweedehands paal heeft nog steeds de naam van het bedrijf die 'm hiervoor had. Met name de koppeling met ERE / Tap Electric wil ik niet kwijt raken.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Polster schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:11:
@rally Ik heb gewoon de preset Volt Time Cloud gekozen (die werkt met wss) en dat werkt bij mij.
Zat wel een tijdje te klooien want Plugchoice zegt dat de charger ID met "ace" begint maar dat is dus niet de juiste ID. Je moet het customer ident. nummer gebruiken bij aanmelden.
Thanks! Dat was de truuk om het bij mij werkend te krijgen.

En ik ben er inderdaad ook na wat experimenteren en logfiles doorakkeren dat het ID inderdaad niet hetzelfde is als het ACE serienummer. Dat is wat verwarrend want in vrijwel alle documentatie wordt daar wel naar verwezen.

Nogmaals bedankt dat je het laatste stukje van de puzzel hebt opgelost voor me

• wp1970
Beste allen, via ACE en een UTP kabel kan ik mijn laadpaal (Alfen single pro uit 2019) zien, echter de "laadsessies" (vanaf ± jan 2020) kan ik niet zien. Hij geeft enkel wat vreemde waarden (voorbeeld: mv: socket 1, 2014-01-08 05:32:47 1232.430 Y), die ik niet begrijp. Ik wil graag de geladen Kwh (rs) per datum downloaden zodat ik ze in excel / csv kan doorgeven aan de ere registratie dienst (Ere-registratie). Ik heb geen back office dienst meer en wil dat (als het kan) ook graag zo houden. Hoor het heel graag en vast veel dank voor de hulp.

• helm71
Dat kun je zien in eve connect en je kunt E daaruit ook downloaden in pdf of csv ..

Voldoet dat ?

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

JPD68 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:18:
[...]

Heb je de tags in ACE ingevoerd of via de paal proberen toe te voegen? Het laatste heb ik met de meest vage pasjes meteen RFID chip gedaan en die werken allemaal.
Ik probeer ze direct via de paal toe te voegen. Hij zegt dan 'master kaart gepresenteerd' maar als ik mijn tag ervoor hou gebeurd er dus niets... Dit is al het tweede setje met tags wat niet werkt, dus ik gok dat ik iets fout doe, maar wat...

Never gonna let you down

• r2504
  • Laatst online: 29-04 22:24
En als je gewoon de tag aan de paal houdt ? Krijg je dan een melding ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

r2504 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:35:
En als je gewoon de tag aan de paal houdt ? Krijg je dan een melding ?
Nee, er gebeurd helemaal niets. De RFID module heeft voorheen wel gewerkt en ik heb een licentie.

Never gonna let you down

• Daveth
Rick Astley schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:42:
[...]

Nee, er gebeurd helemaal niets. De RFID module heeft voorheen wel gewerkt en ik heb een licentie.
Zie je in de log dat de RFID reader wel gevonden word en werkt?

• JPD68
Rick Astley schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:06:
Ik probeer ze direct via de paal toe te voegen. Hij zegt dan 'master kaart gepresenteerd' maar als ik mijn tag ervoor hou gebeurd er dus niets... Dit is al het tweede setje met tags wat niet werkt, dus ik gok dat ik iets fout doe, maar wat...
Kreeg het hier ook niet voor elkaar met de master kaart, heb ze dus in ACE handmatig opgevoerd en dat werkt. Ik neem aan dat je de tagnummers hebt.

• GlennQuirynen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:37
Beste,

ik sta ook op het punt om een laadpaal aan te schaffen.
De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line
2. Prodrive Peblar Business Line

Enige ervaringen/vergelijkingen tussen beide?
The good, the bad, the ugly?

Enige voorkeuren?

Al bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door GlennQuirynen op 29-04-2026 10:26 ]

• HyperBart
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
Beste,

De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line

Enige voorkeuren?

Al bedankt,
Beiden zijn prima.
Alfen heeft een langere track record en is de facto de standaard onder lease rijders in Belgie/NL en heeft een zeer grote install base.
Peblar is wat nieuwer maar ook zeer elegant.

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04 21:35
Weet wel dat de Single Pro langzaamaan de weg van de dodo zal gaan. De Eve Single Plus is de opvolger en nieuwe hardware revisie uit 2025.

Zaken zoals hardware klaar voor ISO-15118 communicatie dat ook V2X en geavanceerde laad communicatie tussen laadpaal en voertuig etc mogelijk maakt.

• mukky
  • Laatst online: 16:14
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
Beste,

De keuze ligt tussen
1. Alfen Single Pro-line

De Single en Double Pro zijn nog gebaseerd op het oudere NG9 platform. Alfen is inmiddels overgestapt op het AHP (Alfen Hardware Platform) waarvan er 2 versies zijn (v1 alleen in de Twin 5, v2 in de nieuwe Pro series iirc).

Als je nu een nieuwe Alfen laadpaal koopt zorg dan dat je een Pro versie krijgt, anders koop je effectief oude voorraad. Voor Peblar ga je maar naar een ander forum ;)
Enige voorkeuren?

Al bedankt,

• helm71
HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
[...]

Beiden zijn prima.
Alfen heeft een langere track record en is de facto de standaard onder lease rijders in Belgie/NL en heeft een zeer grote install base.
Peblar is wat nieuwer maar ook zeer elegant.
De backoffice van mijn werkgever kon niet overweg met een penlar, daarom heb ik een eve genomen… maar voorkeur was peblar… mooi Nederlands product, nieuwer, en de hardware voorbereiding voor vehicle to home zit er al in..

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-04 22:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Is er bekend of Alfen al bezig is met het ondersteunen van laden op dynamische tarieven?

Ik vind dat ze een beetje achter blijven op dit onderdeel

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• rally

rally

Deyterra Consultancy

revolution-nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:53:
Is er bekend of Alfen al bezig is met het ondersteunen van laden op dynamische tarieven?

Ik vind dat ze een beetje achter blijven op dit onderdeel
Daarom heb ik een koppeling gemaakt met PlugChoice waar dat wel schijnt te kunnen. Mijn contract loopt nog enkele maanden en wil ik hier mee gaan experimenteren. Met een vast tarief 0 risico en zeker omdat ik mijn auto ook primair op zonneenergie wil laten laden

• JPD68
Er is weer eens wat vreemds aan de hand met de transacties. Gisteren heb ik mij aangemeld voor ERE certificaten en wilde ik een overzicht van de transacties opslaan om te zien hoeveel vermogen er door de lader is gegaan dit jaar. De lader is sinds juni vorig jaar in bedrijf. Op 11 maart heb ik na het upgraden van 7.1.6 naar 7.3.0 een overzicht gemaakt en hier staan alle transacties van het begin tot het moment van genereren in. In het overzicht dat ik gisteren heb gemaakt staan alleen de transacties vanaf 30 maart, alles voor die tijd is weg. Op verzoek van Alfen heb ik vandaag een aantal handelingen verricht met de lader (tijd synchroniseren, transactie overzicht genereren, daarna overzicht wissen in ACE, lader rebooten) maar dat resulteert in nog minder transacties (0) in het overzicht.
Alfen kijkt er nog naar, maar ben benieuwd of iemand hier nog een idee heeft?

In Home Assistant zie ik dat in ieder geval de Long Term Statistics nog werken en kan ik vanaf het begin de totaalstand van de vermogensmeter zien. Dus het is niet zo dat er helemaal geen gegevens in de lader staan.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:42
Ter info, lering en vermaak;
Ik heb sinds november een Alphen Eve Single S-Line. Geïnstalleerd door een partner van Essent. Vanaf het begin al elke seconde read crc error meldingen in de logs. Vandaag een Homewizard Active P1 splitter geïnstalleerd en de meldingen zijn weg.. Blijkbaar had de P1 kabel wat extra power nodig..

Overigens heb ik na installatie nog een heel gezeur met Essent gehad, de installateur had een P1 splitter op de bon gezet.. maar die was er toch echt niet, destijds was er ook geen andere apparatuur die de P1 uitlas. Moest van Essent perse een foto sturen als bewijs dat hij er niet was.. Vraag me nu wel af of de installateur al wist dat extra power nodig was en gewoon vergeten was t ding daadwerkelijk op te hangen..

[ Voor 14% gewijzigd door ddgcpeters op 30-04-2026 21:36 ]

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste