Het backoffice systeem, laadpaal etc wordt betaald door de zaak. Ik heb er geen keuze in gehad wie de leverancier was. Mijn laadpas, verrekening etc is daar allemaal op afgestemd.Wietsee. schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:19:
Haha betalen voor onzin en dan ook nog problematiek. Neem het heft toch zelf in handen jongens.
Dat geld eigenlijk ook gewoon voor de laadpaal in eigen beheer aangezien Alfen alles maar blijft slopen elke updateWietsee. schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:19:
Haha betalen voor onzin en dan ook nog problematiek. Neem het heft toch zelf in handen jongens.
Ik zag vandaag een update voor de Eve Connect app op Android. Maar helaas fixt die het power slider probleem nog niet.
Niemand verplicht je die te installerenKoen Hendriks schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Dat geld eigenlijk ook gewoon voor de laadpaal in eigen beheer aangezien Alfen alles maar blijft slopen elke update
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Ja dat is waar, ik zit nog steeds zonder issues op 6. Nog wat
Probleem gevonden, de Alfen bleef dis/reconnecten met Homey via websocket. Dit resulteerde uiteindelijk in een herstart van de Alfen. Die stond initieel ingesteld op 1A laadstroom (pauze dus). Bij een herstart valt hij inderdaad terug naar failsafe 6A en begint auto te laden.marccom schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:45:
De 6A komt waarschijnlijk uit failsafe mode, het minimale wat nodig is om te kunnen werken/laden. Is je p1 signaal ok? Wat zegt het log in de ace installer? Heb je smart-meter meetwaarden in het diagnose tabblad?
Overgestapt naar Modbus, dan is er geen gedoe met websocket connecties.
Ik heb donderdag ook gebeld met eneco emobility, daar lijkt niemand op de hoogte van de hotfixes op 7.4.0. "Het systeem geeft aan dat 7.4.0 de laatste versie is."dangerousp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Ik kan bij mijn eneco laadpaal ook niet updaten. Uw laadstation wordt op afstand beheerd blabla.. 7.4.0 kon blijkbaar direct worden uitgerold, maar de update die de problemen zou moeten oplossen die laat op zich wachten.
Er is nu een case aangemaakt voor de technische afdeling om te bekijken of er een nieuwere versie is dan 7.4.0. Als ze die niet kunnen toepassen dan zouden ze een downgrade te doen.
Hopelijk wordt dat een beetje snel opgepakt.
Ik heb ook gebeld en ze gaven aan dat het tot 2 weken kon duren voor een update intern wordt goedgekeurd. Ik zei dat ze dat hij 7.4.0 dan ook wel hadden mogen doen. Ik kon ook een request aanvragen voor een downgrade, dat ga ik doen als het langer dan 2 weken duurt.L_Jinx schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:13:
[...]
Ik heb donderdag ook gebeld met eneco emobility, daar lijkt niemand op de hoogte van de hotfixes op 7.4.0. "Het systeem geeft aan dat 7.4.0 de laatste versie is."
Er is nu een case aangemaakt voor de technische afdeling om te bekijken of er een nieuwere versie is dan 7.4.0. Als ze die niet kunnen toepassen dan zouden ze een downgrade te doen.
Hopelijk wordt dat een beetje snel opgepakt.
Ik heb de laadpaal van mijn buurman omgezet van Eneco (backend) naar Standalone met de Eve app.
Dit had wat voeten in de aarde (had dit topic eerst moeten zoeken... duh
) maar we zijn er: laadpaal op wifi, Eneco los, geen pas nodig, zonladen staat aan.
Echter: Ik zie in de live waarden dat de paal succesvol de DSMR meter uitleest. Echter weigert de paal ook om meer dan 6A in zonladen te duwen. In de Ace Installer is dit 'safe current' config.
Ook zie ik dat hij laad op een fase anders dan waar de zonnepanelen op zitten. Geen ramp ivm intern salderen, maar toch wat vreemd.
Weet iemand de juiste instellingen voor zonladen? Moet ik die Safe current gewoon verhogen? Moet ik hem forceren op L3 waar de PV ook zit? Waarom zit die op "Safe Current" als ik bij diagnostics zie dat de meter uitgelezen wordt?
Normaal experimenteer ik zelf wel los maar het is bij de buurman en dit topic en alle waarschuwing over bugs maken met ook niet zelfverzekerder.
edit: Geloof dat we op 7.4.2 of zo zitten? Wellicht 7.4.4? Laatste via die Ace Installer software.
Dit had wat voeten in de aarde (had dit topic eerst moeten zoeken... duh
Echter: Ik zie in de live waarden dat de paal succesvol de DSMR meter uitleest. Echter weigert de paal ook om meer dan 6A in zonladen te duwen. In de Ace Installer is dit 'safe current' config.
Ook zie ik dat hij laad op een fase anders dan waar de zonnepanelen op zitten. Geen ramp ivm intern salderen, maar toch wat vreemd.
Weet iemand de juiste instellingen voor zonladen? Moet ik die Safe current gewoon verhogen? Moet ik hem forceren op L3 waar de PV ook zit? Waarom zit die op "Safe Current" als ik bij diagnostics zie dat de meter uitgelezen wordt?
Normaal experimenteer ik zelf wel los maar het is bij de buurman en dit topic en alle waarschuwing over bugs maken met ook niet zelfverzekerder.
edit: Geloof dat we op 7.4.2 of zo zitten? Wellicht 7.4.4? Laatste via die Ace Installer software.
[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 09-08-2026 10:01 ]
Nou, afgelopen week eens geprobeerd met alfen installer account, kom wel in de windows applicatie maar met de gegevens van de laadpaal die ik van de vorige beheerder coolblue kreeg komt er telkens een foutmelding zoals dezeJheroen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:14:
Ik heb een eve single s cable met firmware 5.8.1, als ik via de eve app verbinding wil maken zal de firmware meteen naar de laatste versie 7.3.0.x geupdate worden, moet dat niet in stappen en kan ik dit zonder probleem uitvoeren? Wie weet dit..
Login request timeout for NLSHOExxxx and IP 192.168.40.217
my eve app: Communicatiefout bij de webserver van het laadstation.
ping werkt wel
wat ik ook probeer niks werkt, zit op FW 5.8.1, oude ace installer ook al getest biedt geen soelaas. Werk via udm pro.
Met vriendelijke groet,
Die 6A is volgens mij de laadsnelheid die hij aanhoudt als hij geen informatie van de P1 meter krijgt. Ik denk dat die ophogen geen verandering brengt. Kan hij wel hoger dan 6A laden als je zonladen uit zet?ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
Ik heb de laadpaal van mijn buurman omgezet van Eneco (backend) naar Standalone met de Eve app.
Dit had wat voeten in de aarde (had dit topic eerst moeten zoeken... duh) maar we zijn er: laadpaal op wifi, Eneco los, geen pas nodig, zonladen staat aan.
als ik deze url probeer dan kan de browser de pagina niet vinden/openenWillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]
De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.
Met vriendelijke groet,
Ja dan kan hij gewoon met 11kW of zo. En ik zie in de Ace Installer tool op de diagnostische pagina de V en A per fase van de DSMR meter, dus hij kan ze in ieder geval lezen. Waarom hij er niets mee lijkt te doen is de vraag?AgeOfPanic schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Die 6A is volgens mij de laadsnelheid die hij aanhoudt als hij geen informatie van de P1 meter krijgt. Ik denk dat die ophogen geen verandering brengt. Kan hij wel hoger dan 6A laden als je zonladen uit zet?
De laatste 10 pagina's in dit topic die ik nu gelezen heb maken met niet heel zelfverzekerd om te gaan proberen bij de buurman, haha.
Als je rechtstreeks verbinding maakt met je lader, kom je er dan wel in?Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:02:
[...]
Nou, afgelopen week eens geprobeerd met alfen installer account, kom wel in de windows applicatie maar met de gegevens van de laadpaal die ik van de vorige beheerder coolblue kreeg komt er telkens een foutmelding zoals deze
Login request timeout for NLSHOExxxx and IP 192.168.40.217
my eve app: Communicatiefout bij de webserver van het laadstation.
wat ik ook probeer niks werkt, zit op FW 5.8.1, oude ace installer ook al getest biedt geen soelaas. Werk via udm pro.
Neem aan wifi uit en direct lader in laptop, ace installer opstarten en station laten vinden?ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
Als je rechtstreeks verbinding maakt met je lader, kom je er dan wel in?
Met vriendelijke groet,
Eerst even een statisch IP pakken in de range van Alfen: 169.254.1.X (X = 8 of zo, niet 10 pakken die wil de Alfen Laadpaal).Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:27:
[...]
Neem aan wifi uit en direct lader in laptop, ace installer opstarten en station laten vinden?
Althans zo ging het hier.
Bij mij ging hij maar tot 3kW zonladen. Hij keek blijkbaar (ten onrechte) naar de limiet die hier ingesteld was (en dat was 3kW, nu dus 11):ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
/f/image/tCw1jJDsJl01RXHuv29nEm2c.png?f=fotoalbum_large)
Wat niet gerelateerd aan zonladen zou moeten zijn. Staat bij je buurman misschien op 6kW?
Ja die heb ik ook gezien. In de app staat er dan "11kW" maar het schuifje blijft helemaal links. Ik kan dat ook niet aanpassen als zonladen aanstaat, in de Eve Connect App.Reinier schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:32:
[...]
Bij mij ging hij maar tot 3kW zonladen. Hij keek blijkbaar (ten onrechte) naar de limiet die hier ingesteld was (en dat was 3kW, nu dus 11):
[Afbeelding]
Wat niet gerelateerd aan zonladen zou moeten zijn. Staat bij je buurman misschien op 6kW?
moet dan: zonladen uit, schuifje omhoog, zonladen aan. En dan als de app opnieuw opstart staat het schuifje weer zoals bij jouw: helemaal links maar tekst goed.
Dat is een (recente) bug in de Eve Connect app.ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Ja die heb ik ook gezien. In de app staat er dan "11kW" maar het schuifje blijft helemaal links. Ik kan dat ook niet aanpassen als zonladen aanstaat, in de Eve Connect App.
moet dan: zonladen uit, schuifje omhoog, zonladen aan. En dan als de app opnieuw opstart staat het schuifje weer zoals bij jouw: helemaal links maar tekst goed.
Wanneer je met het "schuifje" het vermogen aanpast blijft het "schuifje" (zoals in het recente verleden) niet op die locatie staan maar verspringt het helemaal naar links.
Maar behoudt wel het ingestelde vermogen (en toont in de tekst het juiste vermogen).
Wat ik recent eveneens voor heb is dat het ingestelde laadvermogen niet meer overeenkomt met het daadwerkelijke laadvermogen (dat is 100 tot 200W lager dan het ingestelde vermogen). Dat daadwerkelijk vermogen wordt zowel op het display van de Alfen als in de Eve Connect app getoond maar wijkt af van het (via het schuifje) ingestelde vermogen.
Alfen en software
Wonend in Vlaanderen (BE)
Yes, laptop > datakabel in controlboard, ace service installer en inloggen.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:27:
[...]
Neem aan wifi uit en direct lader in laptop, ace installer opstarten en station laten vinden?
Als de laadpaal een toegewezen IP adres heeft, ip4 van je netwerkverbinding in de juiste range instellen.
datakabel = wel of niet de lan kabel of de kabel voor load balancing en p1 meter etc? Ik zou denken de lan maar toch even voordat ik iets mis doeChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
Yes, laptop > datakabel in controlboard, ace service installer en inloggen.
Als de laadpaal een toegewezen IP adres heeft, ip4 van je netwerkverbinding in de juiste range instellen.
[ Voor 10% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 11:39 ]
Met vriendelijke groet,
datakabel Lan moet op nummer 1.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
datakabel = niet de lan maar de kabel voor load balancing en p1 meter etc?
Zie foto, even snel naar voren gehaald.
Dus ik neem de lan kabel die nu in de switch zit en die gebruik ik voor de laptop, je hebt er erg veel kennis van zoals blijkt dank voor je reacties tot nu toe.
Mocht er toegang zijn dan moet ik nog gaan bekijken wat de aangeraden updateroute is vanuit deze 5.8.1 versie, niet ineens naar de laatste v7 versie begreep ik. Het ligt allemaal gevoelig, moet daarnaast kijken welke fw voor nu de meest stabiele is voor dit station
Mocht er toegang zijn dan moet ik nog gaan bekijken wat de aangeraden updateroute is vanuit deze 5.8.1 versie, niet ineens naar de laatste v7 versie begreep ik. Het ligt allemaal gevoelig, moet daarnaast kijken welke fw voor nu de meest stabiele is voor dit station
[ Voor 78% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 11:46 ]
Met vriendelijke groet,
Juist, lan kabel vanuit de laadpaal, sluit je aan op je laptop.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:41:
Dus ik neem de lan kabel die nu in de switch zit en die gebruik ik voor de laptop, je hebt er erg veel kennis van zoals blijkt dank voor je reacties tot nu toe.
Ik zou 6.6.0 of 6.6.2 aanhouden.
Volgorde van updaten:
Helder, dus ace > alfen login > laadstation vinden > inloggen als owner met het bijbehorende wachtwoord.
Hopen dat het wachtwoord klopt. Moet ik overigens de juiste firmware versie lokaal al op de laptop hebben aangezien er geen internetverbinding is.
Kan je met versie 6.x zaken zoals gebalanceerd laden instellen, zaken die ook in de 7x versie aanwezig zullen zijn, met andere woorden heeft updaten vanuit 5.8.1 naar 6.0 zin?
Hopen dat het wachtwoord klopt. Moet ik overigens de juiste firmware versie lokaal al op de laptop hebben aangezien er geen internetverbinding is.
Kan je met versie 6.x zaken zoals gebalanceerd laden instellen, zaken die ook in de 7x versie aanwezig zullen zijn, met andere woorden heeft updaten vanuit 5.8.1 naar 6.0 zin?
[ Voor 26% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 12:10 ]
Met vriendelijke groet,
Klopt, als het goed is, zit 6.6.2 erop. Die kun je uploaden.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:06:
Helder, dus ace > alfen login > laadstation vinden > inloggen als owner met het bijbehorende wachtwoord.
Hopen dat het wachtwoord klopt. Moet ik overigens de juiste firmware versies lokaal al op de laptop hebben aangezien er geen internetverbinding is.
Active load balancing zit sowieso erop. Mits je licentie hebt.
Bij je licenties kan je zien of Active load balancing unlocked is.
[ Voor 14% gewijzigd door ChargeFix op 09-08-2026 12:11 ]
Aha, je hebt daar een extra licentie voor nodig; kan het zijn dat die er al op staat en indien niet dan zullen daar waarschijnlijk kosten achter weg komen. Zou die licentie ook al op de huidige fw versie zichtbaar kunnen zijn bij geslaagde verbinding?ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:10:
[...]
Klopt, als het goed is, zit 6.6.2 erop. Die kun je uploaden.
Active load balancing zit sowieso erop. Mits je licentie hebt.
Bij je licenties kan je zien of Active load balancing unlocked is.
Met vriendelijke groet,
Elk laadpaal heeft een unieke licentie, bij de tabblad licenties kan je zien welke allemaal locked/unlocked zijn.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:17:
[...]
Aha, je hebt daar een extra licentie voor nodig; kan het zijn dat die er al op staat en indien niet dan zullen daar waarschijnlijk kosten achter weg komen. Zou die licentie ook al op de huidige fw versie zichtbaar kunnen zijn bij geslaagde verbinding?
https://knowledge.alfen.com/nl/categories/CAT-00913/KA-01202
Weet jij of de laadpaal een reboot doet als je deze aanpast in home assistant ?JP1980 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Is een keuzeveld "Max. Allowed Phases" met de keuzes "1 phase' en '3 phases'
Volgens de ace installer is dat wel nodig.
Ik ben inmiddels lokaal ingelogd op de Alfen-laadpaal via het 169.254.x.x-adres, door tijdens het rebooten direct verbinding te maken.
Ik heb nu een paar vragen:
Hoe zorg ik dat de laadpaal straks weer via mijn normale netwerk bereikbaar is, zodat ik niet iedere keer rechtstreeks met een UTP-kabel hoef aan te sluiten?
Bij License Keys zie ik dat de volgende functies Unlocked zijn:
Active Load Balancing
Static Load Balancing
RFID Reader
Mobile Technology 3-4G
Fw is nu 662 plus ik heb in ace de p1 meter optie
Hoe zorg ik dat de laadpaal straks weer via mijn normale netwerk bereikbaar is, zodat ik niet iedere keer rechtstreeks met een UTP-kabel hoef aan te sluiten?
Active Load Balancing
Static Load Balancing
RFID Reader
Mobile Technology 3-4G
[ Voor 76% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 15:04 ]
Met vriendelijke groet,
Als jeje laadpaal aansluit op je modem/router, heel misschien komt de laadpaal in een andere IP range, dan moet jeje ip4 reeks wijzigen naar die van je laadpaal.Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:28:
Ik ben inmiddels lokaal ingelogd op de Alfen-laadpaal via het 169.254.x.x-adres, door tijdens het rebooten direct verbinding te maken.
Active Load Balancing
Static Load Balancing
RFID Reader
Mobile Technology 3-4G
Meestal komt ie in de range van:
192.168.1.2
255.255.0.0. Of 255.255.255.0
Of je kan de ip adres wijzigen van je laadpaal > “fixed IP adres”
IP4 settings
Settings laadpaal:
Kies gewenste ip adres, in dit geval voor de situatie hadden wij bijv 192.168.0.22 ingesteld.
Dank voor alle ondersteuning, alles functioneert prima en de firmwareversie houdt ik voorlopig op 662. Al wat zaken kunnen aanpassen in de configuratie (meer praktische dingen). Super!ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:07:
[...]
Als jeje laadpaal aansluit op je modem/router, heel misschien komt de laadpaal in een andere IP range, dan moet jeje ip4 reeks wijzigen naar die van je laadpaal.
Meestal komt ie in de range van:
192.168.1.2
255.255.0.0. Of 255.255.255.0
Of je kan de ip adres wijzigen van je laadpaal > “fixed IP adres”
IP4 settings
[Afbeelding]
Settings laadpaal:
Kies gewenste ip adres, in dit geval voor de situatie hadden wij bijv 192.168.0.22 ingesteld.
[Afbeelding]
Met vriendelijke groet,
Ga er niet van uit dat HA dit automatisch doet. Dat doet Ace ook niet, je zal altijd zelf de instructie tot rebooten moeten geven.Plenkske schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Weet jij of de laadpaal een reboot doet als je deze aanpast in home assistant ?
Geen idee. Ik geef geen aparte instructie mee. Misschien doet hij een supersnelle soft boot. Maar een volledige boot kan ik mij niet voorstellen daarvoor gaat het te snel. Het veranderen van het aantal fases zorgt wel voor een korte laadonderbreking van enkele seconden. Maar dat gebeurd ook als hij automatisch switch bij laden op de zon.Plenkske schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Weet jij of de laadpaal een reboot doet als je deze aanpast in home assistant ?
Ik overweeg om een Eve Single Plus laadpaal aan te schaffen i.v.m. ISO 15118. Heeft iemand hier deze laadpaal al? En wat is de feature license status voor ISO 15118? Locked of unlocked?
Zojuist merkte ik dat de laadpaal vandaag op green mode niet is gaan laden. Ook comfort mode deed het niet. Normaal laden ging wel.
Voor wie ook wel eens dit gedrag ziet, ik heb zojuist vanuit Home Assistant de laadpaal opnieuw gestart. En toen werkte alles weer normaal. Alsof na langere tijd bepaalde geheugendelen vol lopen en de P1 registratie niet meer goed gaat.
Draai op firmware 7.4.0, en de afgelopen weken functioneerde de paal correct.
Ik overweeg nu periodiek de laadpaal te herstarten vanuit home assistant om de stabiliteit te garanderen. Zijn er ook argumenten om zoiets niet te doen?
Voor wie ook wel eens dit gedrag ziet, ik heb zojuist vanuit Home Assistant de laadpaal opnieuw gestart. En toen werkte alles weer normaal. Alsof na langere tijd bepaalde geheugendelen vol lopen en de P1 registratie niet meer goed gaat.
Ik overweeg nu periodiek de laadpaal te herstarten vanuit home assistant om de stabiliteit te garanderen. Zijn er ook argumenten om zoiets niet te doen?
Sinds ik in Mei 2026 een configuratie heb gedaan voor een WebSocket URL (OCPP 1.6J) 'wss://ocpp.joulo.nl/xxx' heb ik enorm veel last van 'spontane' herstarts. Daarvoor had ik een lifetime aantal bootups van ongeveer 20 keer. En sinds Mei 2026 tot nu zitten we op bijna 550 bootups. De paal heeft Firmware 6.6.2 . Volgens Joulo komen de gegevens goed door. De paal is verder in eigen beheer. Hebben andere mensen wellicht ook zoiets meegemaakt en tips?
geen tips maar mijn alfen lijkt idd ook regelmatig te rebooten. Ik heb geen constante verbinding met Joulo, na de reboot wel tijdelijk en dan komen de laadsessies binnen. ik zit op 7.1.6HenkPiet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:56:
Sinds ik in Mei 2026 een configuratie heb gedaan voor een WebSocket URL (OCPP 1.6J) 'wss://ocpp.joulo.nl/xxx' heb ik enorm veel last van 'spontane' herstarts. Daarvoor had ik een lifetime aantal bootups van ongeveer 20 keer. En sinds Mei 2026 tot nu zitten we op bijna 550 bootups. De paal heeft Firmware 6.6.2 . Volgens Joulo komen de gegevens goed door. De paal is verder in eigen beheer. Hebben andere mensen wellicht ook zoiets meegemaakt en tips?
Het lukt me maar niet om de Ace Installer de firmware gegevens op te laten halen.
Ik zit bij KPN en volgens mij staat de FTP port open. Bijvoorbeeld update license werkt wel.
Als ik in de user.config kijk zie ik het volgende:
<setting name="LastFTPActivity" serializeAs="String">
<value>08/10/2026 16:43:05</value>
</setting>
<setting name="LastFTPConnectionWarning" serializeAs="String">
<value>
</value>
</setting>
Hij lijkt dus wel verbinding te zijn geweest met de ftp server.
Ik zit op firmware 7.1, maar hij geeft niet aan de nieuwe firmware is.
En bij het upload scherm van firmware, kan ik niet kiezen uit de lijst, ik moet zelf de nieuwe firmware uploaden. Heb anderen dit ook?
Ik zit bij KPN en volgens mij staat de FTP port open. Bijvoorbeeld update license werkt wel.
Als ik in de user.config kijk zie ik het volgende:
<setting name="LastFTPActivity" serializeAs="String">
<value>08/10/2026 16:43:05</value>
</setting>
<setting name="LastFTPConnectionWarning" serializeAs="String">
<value>
</value>
</setting>
Hij lijkt dus wel verbinding te zijn geweest met de ftp server.
Ik zit op firmware 7.1, maar hij geeft niet aan de nieuwe firmware is.
En bij het upload scherm van firmware, kan ik niet kiezen uit de lijst, ik moet zelf de nieuwe firmware uploaden. Heb anderen dit ook?
In home assistant valt het me op dat ik heel vaak het volgende zie voor "Display State Socket 1"
- Error
- See error Number
- Error
- See erro Number
Maar bij "Display Error Number Socket 1" staat nooit een error en op het display van laadpaal zelf zie ik ook geen errors verschijnen.
Het valt me op dat hij dit doet als de status veranderd van "Solar Charhing" naar "Partical Solar Charging" of andersom bijvoorbeeld.
Is dit een bug in de integratie of is er iets anders aande hand?
- Error
- See error Number
- Error
- See erro Number
Maar bij "Display Error Number Socket 1" staat nooit een error en op het display van laadpaal zelf zie ik ook geen errors verschijnen.
Het valt me op dat hij dit doet als de status veranderd van "Solar Charhing" naar "Partical Solar Charging" of andersom bijvoorbeeld.
@HenkPiet Ik heb paar weken terug ook geprobeerd met OCCP Joulo te verbinden met FW 6.6.2 maar bij mij kwam de paal in een reboot-loop terecht. Meerdere malen geprobeerd maar kreeg het niet aan de praat. Met andere OCCPs heb ik hier geen last van.
Terugkoment op m'n eigen probleem. Ik kwam zelf nog op een andere richting nadat ik in Home Assistant door de data zat te zoeken. Er wordt blijkbaar een Boot reason gelogd 'Watchdog reset' En die waarde wordt ook als mogelijk probleem genoemd bij de integratie die ik in HomeAssistant gebruik https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox Ik zal eens proberen de polling daarvan lager te zetten en kijken wat dit uithaalt.
Bij mij hebben ze inmiddels na 7.4.0 nu 7.4.4 er op gezet, ze zijn nog nooit zo snel met bijwerken geweest :-) Ga ze er niets meer over vragen want direct wordt er aangegeven dat het contract wel ontbonden mag worden als ik het zelf zou willen doen. Schiet niet echt op dus.dangerousp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Ik kan bij mijn eneco laadpaal ook niet updaten. Uw laadstation wordt op afstand beheerd blabla.. 7.4.0 kon blijkbaar direct worden uitgerold, maar de update die de problemen zou moeten oplossen die laat op zich wachten.
Arjan
Same old, same old. Ik controleer tegenwoordig maar dagelijks of lader nog naar behoren werkt. Heb geprobeerd om een controle in HA te maken om de problemen met de P1 en Smart meter in de gaten te houden. Maar door wat andere instellingen, o.a. een vertraging in het omschakelen als er even te weinig zonnestroom is, is dat nog niet eenvoudig.JP1980 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
Zojuist merkte ik dat de laadpaal vandaag op green mode niet is gaan laden. Ook comfort mode deed het niet. Normaal laden ging wel.
Ik zit ook bij Groendus en heb hier denk ik ook last van. Ik probeerde via MyEve een firmware update te doen, liep door de herinstallatie heen, en vervolgens problemen met de backoffice. Meldingen in de logs over een ongeldig certificaat.DaRealRenzel schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]
Ligt aan je backoffice. Hier (groendus) moet ik ook een unsecured websocket (WS ipv WSS) instellen anders verbindt de backoffice niet.
Ik probeer nu uit te vogelen hoe ik de beveiligde verbinding kan omzeilen. Ik zie het nergens staan bij de geavanceerde instellingen. Mijn firmware is 6.2.2-4312. Mijn backoffice-profiel staat nu op Groendus KPN (heb ook PowerD geprobeerd, maar dat resolvet naar dezelfde backoffice, ev.powerd.io), moet ik hier iets anders instellen om bij de directe netwerkinstellingen te komen?
[ Voor 5% gewijzigd door wmr400 op 11-08-2026 08:58 . Reden: toevoegen powerd profiel ]
Misschien gewoon eens allemaal stoppen met die HA integratie te gebruiken en correct aansturen met modbus zoals het hoort ipv continu een “ace alike sessie” open te houden.
Ik krijg echt de kriebels van die HA integratie.
Sinds gisteren doet eve Connect gek . Slider blijft helemaal op links op 11kwh, maakt niet uit waar ik hem plaats. Groen laden werkt nog wel maar komt niet meer boven 6,7kwh. Ook gewoon laden komt ie niet hoger. Laatste versie eve Connect gedownload, lader opnieuw opgestart, geen resultaat.iemand een tip?
Dat - slider die links blijft staan - doet ie bij mij al weken. 
(zonder de al tijden FW 7.3 draaiend gewijzigd te hebben).
ttz. Bij instellen max. vermogen slider blijft ie daar staan maar na een tijdje ersrpingt de slider naar uiterst links.
Maar ie toont wel het ingestelde vermogen en laadt daar ook mee (maar dan effectief 100W tot 200W minder dan ingesteld maar dat is weer een ander "probleem".
Tja Alfen en software.
(zonder de al tijden FW 7.3 draaiend gewijzigd te hebben).
ttz. Bij instellen max. vermogen slider blijft ie daar staan maar na een tijdje ersrpingt de slider naar uiterst links.
Maar ie toont wel het ingestelde vermogen en laadt daar ook mee (maar dan effectief 100W tot 200W minder dan ingesteld maar dat is weer een ander "probleem".
Tja Alfen en software.
[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 09:23 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Naar aanleiding van dit bericht over een vervangende laadpaal kreeg ik het advies eerst de oorzaak van de huidige problemen te onderzoeken.
Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:
Van een monteursbezoek (via Vattenfall) in 2024 heb ik een dump van de logfile gekregen. Ik heb deze geanonimiseerd en hier geplaatst. Wat mij opvalt is dat de laadpaal op 19 april een melding geeft over onderspanning (ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE / UnderVoltage), waarna er pas de volgende dag weer logregels verschijnen. Ook wordt een actieve laadsessie later afgesloten met de reden"PowerLoss". Mijn aansluiting is 3×25A en de load balancing loopt via de P1-poort van de slimme meter.
Ik ben ondertussen ook de verdeling van de groepen en fasen in mijn meterkast aan het inventariseren. Mogelijk hangt dat samen met de problemen. Daar maak ik nog een apart topic voor aan, zodat dit topic zich kan richten op de laadpaal en de loganalyse.
Mijn vragen:
Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:
- Laden stopt soms zonder duidelijke reden.
- Foutmeldingen tijdens het laden.
- Niet laden op maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW).
- Een zekering in het laadpunt die is doorgeslagen.
Van een monteursbezoek (via Vattenfall) in 2024 heb ik een dump van de logfile gekregen. Ik heb deze geanonimiseerd en hier geplaatst. Wat mij opvalt is dat de laadpaal op 19 april een melding geeft over onderspanning (ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE / UnderVoltage), waarna er pas de volgende dag weer logregels verschijnen. Ook wordt een actieve laadsessie later afgesloten met de reden"PowerLoss". Mijn aansluiting is 3×25A en de load balancing loopt via de P1-poort van de slimme meter.
Ik ben ondertussen ook de verdeling van de groepen en fasen in mijn meterkast aan het inventariseren. Mogelijk hangt dat samen met de problemen. Daar maak ik nog een apart topic voor aan, zodat dit topic zich kan richten op de laadpaal en de loganalyse.
Mijn vragen:
- Zien jullie in de log aanwijzingen voor een defect aan de laadpaal?
- Zijn er aanwijzingen dat de load balancing niet goed werkt?
- Kan een defect in de laadpaal ervoor zorgen dat een hoofdzekering doorbrandt?
- Vallen er verder zaken op die mogelijk met deze problemen te maken hebben?
1 ding kan je snel nakijken: kijk eens of alle aders aan je zekering goed vastgeschroefd zijn. Als daar een slecht contact zit, dan warmt de zekering bovenmatig op.MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:25:
Naar aanleiding van dit bericht over een vervangende laadpaal kreeg ik het advies eerst de oorzaak van de huidige problemen te onderzoeken.
Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:Daarnaast is inmiddels twee keer de hoofdzekering in mijn groepenkast doorgebrand. De eerste keer gebeurde dat rond 19/20 april 2024 en de tweede keer vorige week. Beide keren moest ik een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.
Mijn vragen:Alvast bedankt voor het meedenken!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Helaas kan ik dat niet controleren. De hoofdzekeringen zijn verzegeld door de netbeheerder en daar mag ik niet aan komen. Of bedoel je iets anders?Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
1 ding kan je snel nakijken: kijk eens of alle aders aan je zekering goed vastgeschroefd zijn. Als daar een slecht contact zit, dan warmt de zekering bovenmatig op.
Ik heb inmiddels een watchdog opgezet. Flinke lap code. Nu is het wachten op de praktijk dat kan wel een maand duren. Gemini raadde mij af om periodiek een reboot te doen op vast tijden vanwege vermindering van levensduur ROM geheugen. Inderdaad vertragingen kunnen false possitives opleveren. Dacht ik ga hem delen maar ik lees hem na en ik zie er ineens nog een potentile fout in. Vanavond maar even fixen.JPD68 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:40:
[...]
Same old, same old. Ik controleer tegenwoordig maar dagelijks of lader nog naar behoren werkt. Heb geprobeerd om een controle in HA te maken om de problemen met de P1 en Smart meter in de gaten te houden. Maar door wat andere instellingen, o.a. een vertraging in het omschakelen als er even te weinig zonnestroom is, is dat nog niet eenvoudig.
Ik bedoel de zekering van het laadpunt, ik durf te hopen dat je hoofdzekering goed gemonteerd is.MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:51:
[...]
Helaas kan ik dat niet controleren. De hoofdzekeringen zijn verzegeld door de netbeheerder en daar mag ik niet aan komen. Of bedoel je iets anders?
Sony A7 iv en wat recycled glas
OK ik heb gecontroleerd: alles is goed strak gedraaid. Enige wat een beetje opvalt is dat de koper van de grijze draad van het laadpunt een beetje uitsteekt in de meterkast.Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Ik bedoel de zekering van het laadpunt, ik durf te hopen dat je hoofdzekering goed gemonteerd is.
Mijn ervaring is dat dit ook de lader in de auto kan zijn. Bij een aantal modellen kan het misgaan als er wordt overgeschakeld van 1 naar 3 fase laden.MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:25:
Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:Daarnaast is inmiddels twee keer de hoofdzekering in mijn groepenkast doorgebrand. De eerste keer gebeurde dat rond 19/20 april 2024 en de tweede keer vorige week. Beide keren moest ik een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.
Mijn vragen:Alvast bedankt voor het meedenken!
Als je zelf wil zien hoe je hoofd aansluiting belast wordt raad ik je aan een home wizzard p1 dongel te instaleren. je kunt dan precies terugzien hoe je installatie belast werd bij een incident.
Dit heb ik gedaan zie mijn andere post waar ik onderzoek doe naar de fase verdeling in mijn woning.Kusterse schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Mijn ervaring is dat dit ook de lader in de auto kan zijn. Bij een aantal modellen kan het misgaan als er wordt overgeschakeld van 1 naar 3 fase laden.
Als je zelf wil zien hoe je hoofd aansluiting belast wordt raad ik je aan een home wizzard p1 dongel te instaleren. je kunt dan precies terugzien hoe je installatie belast werd bij een incident.
@MadSaid Ik heb even door de logs gebladerd en wat mij opvalt is dat de load balancing op 16 Ampere staat ingesteld. Als je paal bij je kwh meter meet, moet de load balancing op de waarde van je hoofdzekering staan. (Zal 25A zijn gok ik)
Heb je het wachtwoord van de paal? Dan kan je dat zelf aanpassen via de myeve app of via de service installer op de computer. en eventueel ook de tijd synchroniseren, dan klopt de datum in de logs ook. Die staat nu op 2024
Heb je het wachtwoord van de paal? Dan kan je dat zelf aanpassen via de myeve app of via de service installer op de computer. en eventueel ook de tijd synchroniseren, dan klopt de datum in de logs ook. Die staat nu op 2024
[ Voor 11% gewijzigd door Tommie59 op 11-08-2026 20:18 ]
Ik zie op de foto in je andere post geen Home Wizzard P1 dongle. Die logt je energie verbruik per fase.MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:36:
[...]
Dit heb ik gedaan zie mijn andere post waar ik onderzoek doe naar de fase verdeling in mijn woning.
Meten = Weten
Je kunt dan zelf zien of er iets over belast word. 25 A is ongeveer 5,7 KW per fase.
[ Voor 11% gewijzigd door Kusterse op 11-08-2026 21:06 ]
In de logs zie je ook idd dat de P1 meter faalt en weer hersteld.MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:36:
[...]
Dit heb ik gedaan zie mijn andere post waar ik onderzoek doe naar de fase verdeling in mijn woning.
In de tabblad livelogs (Ace service installer) kan je de voltages zien en tevens "smart meter", als daar waardes te zien zijn, dan is je P1 meter OK.
Laadpaal heeft nu wel verbinding met vattenfall, P1 meter ziet er denk ik ook OK uit.
Bedankt voor het doornemen van de log en je reactie!Tommie59 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:13:
@MadSaid Ik heb even door de logs gebladerd en wat mij opvalt is dat de load balancing op 16 Ampere staat ingesteld. Als je paal bij je kwh meter meet, moet de load balancing op de waarde van je hoofdzekering staan. (Zal 25A zijn gok ik)
De paal is in oktober 2020 door Vattenfall geleverd. Ik heb helaas helemaal geen app of toegang tot de paal, dus ik kan de instellingen zelf niet zien/aanpassen. De bewuste logfile is in 2024 door de monteur (informeel) aan mij meegegeven. Die monteur was destijds langsgekomen omdat de laadpaal de hoofdzekering in mijn meterkast had laten smelten. Daarna werkte de paal zelf ook niet meer.
Met dit script denk ik dat het moet lukken. Als het goed is kan je als je het interessant vind het gewoon overnemen. Als je geen telegram gebruikt voor meldingen dat deel is optioneel kan je weghalen of vervangen door je eigen action.JPD68 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:40:
[...]
Same old, same old. Ik controleer tegenwoordig maar dagelijks of lader nog naar behoren werkt. Heb geprobeerd om een controle in HA te maken om de problemen met de P1 en Smart meter in de gaten te houden. Maar door wat andere instellingen, o.a. een vertraging in het omschakelen als er even te weinig zonnestroom is, is dat nog niet eenvoudig.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| - id: "alfen_reactieve_reboot_load_balancing" alias: "Alfen: Universele reboot bij load balancing hang" description: "Controleert elke 5 minutes of de paal in STATE_B1 hangt terwijl er WEL geladen moet worden" triggers: - trigger: time_pattern minutes: "/5" conditions: - condition: template value_template: "{{ states('select.laadpaal_solar_charging_mode') in ['Green', 'Comfort'] }}" - condition: template value_template: > {{ states('sensor.laadpaal_mode3_state_socket_1') in ['STATE_B1', 'STATE_B2', 'STATE_C1'] }} - condition: template value_template: > {% set overschot = states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) * -1 %} {% set laad_modus = states('select.laadpaal_solar_charging_mode') %} {% if laad_modus == 'Comfort' %} true {% else %} {{ overschot >= 1400 }} {% endif %} - condition: template value_template: "{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.button.laadpaal_reboot_wallbox.last_changed | default(0))) > 86400 }}" actions: - action: telegram_bot.send_message data: chat_id: [12345678, 87654321] # <-- VERVANG DIT DOOR UW EIGEN CHAT ID'S VÓÓR HET DELEN message: > ⚠️ *Alfen Laadpaal Waarschuwing* De laadpaal weigert te starten (Status: *{{ states('sensor.laadpaal_mode3_state_socket_1') }}*) in stand *{{ states('select.laadpaal_solar_charging_mode') }}*. Er is momenteel *{{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) * -1) | round(0) }} W* zonne-overschot beschikbaar. _Actie:_ Er wordt nu een automatische reboot uitgevoerd om de vastgelopen P1/Modbus-buffer op te frissen. - action: button.press target: entity_id: button.laadpaal_reboot_wallbox mode: single |
Heb geen enkele probleem met de HA aansturing. Het is de Alfen laadpaal die raar doet. Het probleem met de 'hangende' smart meter is inmiddels door Alfen ook als bug erkent.HyperBart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:50:
Misschien gewoon eens allemaal stoppen met die HA integratie te gebruiken en correct aansturen met modbus zoals het hoort ipv continu een “ace alike sessie” open te houden.
Maar aangezien het niet de eerste keer is dat je deze uitspraak doet, ben ik benieuwd wat je grootste bezwaar is tegen de HA integratie?
Dat is voor mij abacadabraJP1980 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
Met dit script denk ik dat het moet lukken. Als het goed is kan je als je het interessant vind het gewoon overnemen. Als je geen telegram gebruikt voor meldingen dat deel is optioneel kan je weghalen of vervangen door je eigen action.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 - id: "alfen_reactieve_reboot_load_balancing" alias: "Alfen: Universele reboot bij load balancing hang" description: "Controleert elke 5 minutes of de paal in STATE_B1 hangt terwijl er WEL geladen moet worden" triggers: - trigger: time_pattern minutes: "/5" conditions: - condition: template value_template: "{{ states('select.laadpaal_solar_charging_mode') in ['Green', 'Comfort'] }}" - condition: template value_template: > {{ states('sensor.laadpaal_mode3_state_socket_1') in ['STATE_B1', 'STATE_B2', 'STATE_C1'] }} - condition: template value_template: > {% set overschot = states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) * -1 %} {% set laad_modus = states('select.laadpaal_solar_charging_mode') %} {% if laad_modus == 'Comfort' %} true {% else %} {{ overschot >= 1400 }} {% endif %} - condition: template value_template: "{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.button.laadpaal_reboot_wallbox.last_changed | default(0))) > 86400 }}" actions: - action: telegram_bot.send_message data: chat_id: [12345678, 87654321] # <-- VERVANG DIT DOOR UW EIGEN CHAT ID'S VÓÓR HET DELEN message: > ⚠️ *Alfen Laadpaal Waarschuwing* De laadpaal weigert te starten (Status: *{{ states('sensor.laadpaal_mode3_state_socket_1') }}*) in stand *{{ states('select.laadpaal_solar_charging_mode') }}*. Er is momenteel *{{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) * -1) | round(0) }} W* zonne-overschot beschikbaar. _Actie:_ Er wordt nu een automatische reboot uitgevoerd om de vastgelopen P1/Modbus-buffer op te frissen. - action: button.press target: entity_id: button.laadpaal_reboot_wallbox mode: single
- D eerste keer dat het probleem optrad, was dat lader bleef laden terwijl er te weinig zonnestroom was.
- Daarnaast heb ik vanwege het continu aan- en uitschakelen van de lader in de modus Green onder bepaalde omstandigheden, in HA een automatisering gemaakt die ervoor zorgt dat er bij zonnestroom > 1400 naar de modus Comfort wordt geschakeld en dit minimaal 15 minuten zo blijft. Onze auto (Skoda Elroq) werd een beetje duizelig van binnen enkele seconden schakelen tussen wel en niet laden. Wat ik overigens vreemd gedrag vind want volgens mij zou de lader dit niet moeten doen.
- En last but not least, automatische reboots vind ik geen goed idee.
ik heb ook getwijfeld over de automatische reboots maar het is wel fijn als je geïnformeerd wordt. Maar als je weinig ervaring hebt met HA dan is het wel een uitdaging. Met AI kom je vaak wel ver. Script is ook grotendeels door AI geschreven.JPD68 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:28:
[...]
Dat is voor mij abacadabraal snap ik de strekking van de code wel een beetje. Helaas voor mij niet toe te passen.
Dus ik blijf het voorlopig zelf maar even in de gaten houden.
- D eerste keer dat het probleem optrad, was dat lader bleef laden terwijl er te weinig zonnestroom was.
- Daarnaast heb ik vanwege het continu aan- en uitschakelen van de lader in de modus Green onder bepaalde omstandigheden, in HA een automatisering gemaakt die ervoor zorgt dat er bij zonnestroom > 1400 naar de modus Comfort wordt geschakeld en dit minimaal 15 minuten zo blijft. Onze auto (Skoda Elroq) werd een beetje duizelig van binnen enkele seconden schakelen tussen wel en niet laden. Wat ik overigens vreemd gedrag vind want volgens mij zou de lader dit niet moeten doen.
- En last but not least, automatische reboots vind ik geen goed idee.
Ik ben eigenaar geworden van een Eve Single Pro uit 2020 bij de aanschaf van deze woning. De vorige bewoner draaide de paal via Eneco eMobility backoffice (lease), ik ga 'm particulier standalone draaien. Heb alles van Eneco opgezegd en heb het default wachtwoord ontvangen (28 karakters).
De paal draait op oude software en ik wil deze graag updaten naar de nieuwste software. Na het lezen van deze thread ben ik daar wel iets huiverig voor en ik wil m'n plan graag even checken. Heb deze uitleg pagina van Alfen gelezen en het volgende plan gemaakt:
Of zijn er bijvoorbeeld redenen om beter helemaal niet over te gaan?
Bedankt!
De paal draait op oude software en ik wil deze graag updaten naar de nieuwste software. Na het lezen van deze thread ben ik daar wel iets huiverig voor en ik wil m'n plan graag even checken. Heb deze uitleg pagina van Alfen gelezen en het volgende plan gemaakt:
- Ik heb het default wachtwoord
- Log nu in bij ACE Service installer met een door mij via aceservice.alfen.com gegenereerde username en password (6 karakters)
- Huidige software van de NG910 paal: 4.15.7-4054
- Stap 1: Update naar 5.6.1-4381
- Stap 2: Update naar 6.6.2-4396-BL-upgrade-B
- Stap 3: Update naar 7.3.0-4377
Bedankt!
Hier inmiddels actie en een bericht van emobility.dangerousp schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:38:
[...]
Ik heb ook gebeld en ze gaven aan dat het tot 2 weken kon duren voor een update intern wordt goedgekeurd. Ik zei dat ze dat hij 7.4.0 dan ook wel hadden mogen doen. Ik kon ook een request aanvragen voor een downgrade, dat ga ik doen als het langer dan 2 weken duurt.
Geupgrade naar 7.4.4, ik kan weer verbinden met de paal.
"Firmwareversie 7.4.5 is op dit moment helaas nog niet beschikbaar voor uw laadpunt. Nieuwe firmwareversies worden eerst door ons getest voordat deze beschikbaar worden gesteld. Zodra de versie is getest en beschikbaar is, kan uw laadpunt hierop worden bijgewerkt."
Met de huidige fw 4.15 heeft de laadpaal geen wachtwoord.Het Vosje schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:56:
Ik ben eigenaar geworden van een Eve Single Pro uit 2020 bij de aanschaf van deze woning. De vorige bewoner draaide de paal via Eneco eMobility backoffice (lease), ik ga 'm particulier standalone draaien. Heb alles van Eneco opgezegd en heb het default wachtwoord ontvangen (28 karakters).
De paal draait op oude software en ik wil deze graag updaten naar de nieuwste software. Na het lezen van deze thread ben ik daar wel iets huiverig voor en ik wil m'n plan graag even checken. Heb deze uitleg pagina van Alfen gelezen en het volgende plan gemaakt:Klopt dit zo?
- Log nu in bij ACE Service installer met een door mij via aceservice.alfen.com gegenereerde username en password (6 karakters)
Bedankt!
Tijdens het updaten naar 5.6.1 wordt er gevraagd om een wachtwoord aan te maken. Dit kan je meteen doen, daarna wordt de fw geïnstalleerd/geüpdatet.
Je kan dat niet aanpassen in myEve, alleen in ACE Installer.wmr400 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:49:
[...]
Ik zit ook bij Groendus en heb hier denk ik ook last van. Ik probeerde via MyEve een firmware update te doen, liep door de herinstallatie heen, en vervolgens problemen met de backoffice. Meldingen in de logs over een ongeldig certificaat.
Ik probeer nu uit te vogelen hoe ik de beveiligde verbinding kan omzeilen. Ik zie het nergens staan bij de geavanceerde instellingen. Mijn firmware is 6.2.2-4312. Mijn backoffice-profiel staat nu op Groendus KPN (heb ook PowerD geprobeerd, maar dat resolvet naar dezelfde backoffice, ev.powerd.io), moet ik hier iets anders instellen om bij de directe netwerkinstellingen te komen?
DM me anders voor assistentie
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik krijg de kriebels van product leveranciers die vinden dat 1 concurrent authenticated lees/schrijf sessie genoeg is....HyperBart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:50:
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik heb een EVE Single pro met firmware 4.15.7-4054 nu kom ik met geen mogelijkheid op een andere firmware.
Geprobeerd te updaten vanuit ACE installer met UTP rechtstreeks in de laadpaal, ook met de UTP via de router, ik heb de 6.6.2-4396 B geprobeerd, de 5.6.1-4414-B zelfs de 4.15.7-4054 geprobeerd opnieuw te installeren maar hij blijft de fout: "Error during firmware upload! Couldn't commicate with the device, please reboot the device." geven.
Heeft iemand de gouden tip om hier toch doorheen te komen?
Geprobeerd te updaten vanuit ACE installer met UTP rechtstreeks in de laadpaal, ook met de UTP via de router, ik heb de 6.6.2-4396 B geprobeerd, de 5.6.1-4414-B zelfs de 4.15.7-4054 geprobeerd opnieuw te installeren maar hij blijft de fout: "Error during firmware upload! Couldn't commicate with the device, please reboot the device." geven.
Heeft iemand de gouden tip om hier toch doorheen te komen?
Ik heb die, maar ISO 15118 zit nog niet in de firmware https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00916/KA-01635ZwarteIJsvogel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:00:
Ik overweeg om een Eve Single Plus laadpaal aan te schaffen i.v.m. ISO 15118. Heeft iemand hier deze laadpaal al? En wat is de feature license status voor ISO 15118? Locked of unlocked?
Precies dit gebeurde en daarna waren de updates naar 5.x, 6.x en 7.x een fluitje van een cent. Draait nu mooi in de Eve Connect appChargeFix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Met de huidige fw 4.15 heeft de laadpaal geen wachtwoord.
Tijdens het updaten naar 5.6.1 wordt er gevraagd om een wachtwoord aan te maken. Dit kan je meteen doen, daarna wordt de fw geïnstalleerd/geüpdatet.
Nou, ik ben overgestapt naar Modbus en gestopt met ace alike sessie‘s beide via Homey. Een wereld van verschil. Via Modbus super stabiel, I.t.t. de ace alike sessie‘S.DaRealRenzel schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:25:
[...]
Ik krijg de kriebels van product leveranciers die vinden dat 1 concurrent authenticated lees/schrijf sessie genoeg is....
Nadeel (voor zover dat een nadeel is….) load balancing moet dan ook via Homey plus P1 meter. Maar ook dat is echt een factor beter als door de Alfen (pro single).
In home assistant valt het me op dat ik heel vaak het volgende zie voor sensor "Display State Socket 1"
- Error
- See error Number
- Error
- See erro Number
Het valt me op dat hij dit doet als de status veranderd, bijvoorbeeld van "Solar Charging" naar "Partial Solar Charging" of andersom bijvoorbeeld.
Is het ook normaal dat de laadpaal zo vaak wisselt van "Solar Charging" naar "Partial Solar Charging"?
Ik heb ingesteld dat hij moet laden op de zon.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
:strip_exif()/f/image/W3620FqCez5C0rFM1HGQdT5p.jpg?f=fotoalbum_large)
- Error
- See error Number
- Error
- See erro Number
Het valt me op dat hij dit doet als de status veranderd, bijvoorbeeld van "Solar Charging" naar "Partial Solar Charging" of andersom bijvoorbeeld.
Is het ook normaal dat de laadpaal zo vaak wisselt van "Solar Charging" naar "Partial Solar Charging"?
Ik heb ingesteld dat hij moet laden op de zon.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
:strip_exif()/f/image/W3620FqCez5C0rFM1HGQdT5p.jpg?f=fotoalbum_large)
JPD68 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Heb geen enkele probleem met de HA aansturing. Het is de Alfen laadpaal die raar doet. Het probleem met de 'hangende' smart meter is inmiddels door Alfen ook als bug erkent.
Maar aangezien het niet de eerste keer is dat je deze uitspraak doet, ben ik benieuwd wat je grootste bezwaar is tegen de HA integratie?
Het is de installateur-sessie die hier misbruikt wordt. Die is kortlevend en beperkt.DaRealRenzel schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:25:
[...]
Ik krijg de kriebels van product leveranciers die vinden dat 1 concurrent authenticated lees/schrijf sessie genoeg is....
Daar is mijn grootste grief met die hele HA. Men heeft ergens ooit bedacht dat het kon, dat is daarom niet de juiste manier.
Voor mij is het dus gewoon oneigenlijk gebruik van die kanalen.
Applicaties zoals evcc sturen via modbus registers aan en al die frequent instabiele issues heb je dan dus niet aan de hand.
N=1 bij mij maar ik heb (weliswaar met 6.x branch Fw) dus ook geen noemenswaardige of grote issues icm evcc. Ik heb een keer onbedoelde en niet zelf initiated wijzigingen gehad, wanneer? Juist ja, toen ik heel even HA enabled had om te verkennen.
Verder is de HA integratie ook (doordat men alle installatieparameters opentrekt) enorm gevoelig aan “dikke vingers klikjes” in HA (die posts heb ik ook gezien). Kan je wel zeggen dat je die entiteiten dan niet moet visualiseren maar het is allemaal iets te toegankelijk.
Prachtig, kom dan ook nog net dit tegen:
despijker schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:06:
[...]
Nou, ik ben overgestapt naar Modbus en gestopt met ace alike sessie‘s beide via Homey. Een wereld van verschil. Via Modbus super stabiel, I.t.t. de ace alike sessie‘S.
Nadeel (voor zover dat een nadeel is….) load balancing moet dan ook via Homey plus P1 meter. Maar ook dat is echt een factor beter als door de Alfen (pro single).
[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2026 23:57 ]
Hier nog een tevreden modbus gebruiker voor de Alfen… mooi systeem… elke 60’seconden moet je het register opnieuw vullen met de juiste laadstroom, doe je dat niet dan valt hij terug op het “veilige” level. Ik sample de p1 dus elke 30 seconden en stel dan het laadniveau bij op wat het moet zijn voor NOM.. met wat uitstelgedrag erin om te voorkomen dat hij gaat flipperen..HyperBart schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:53:
[...]
[...]
Het is de installateur-sessie die hier misbruikt wordt. Die is kortlevend en beperkt.
Daar is mijn grootste grief met die hele HA. Men heeft ergens ooit bedacht dat het kon, dat is daarom niet de juiste manier.
Voor mij is het dus gewoon oneigenlijk gebruik van die kanalen.
Applicaties zoals evcc sturen via modbus registers aan en al die frequent instabiele issues heb je dan dus niet aan de hand.
N=1 bij mij maar ik heb (weliswaar met 6.x branch Fw) dus ook geen noemenswaardige of grote issues icm evcc. Ik heb een keer onbedoelde en niet zelf initiated wijzigingen gehad, wanneer? Juist ja, toen ik heel even HA enabled had om te verkennen.
Verder is de HA integratie ook (doordat men alle installatieparameters opentrekt) enorm gevoelig aan “dikke vingers klikjes” in HA (die posts heb ik ook gezien). Kan je wel zeggen dat je die entiteiten dan niet moet visualiseren maar het is allemaal iets te toegankelijk.
Prachtig, kom dan ook nog net dit tegen:
[...]
Iemand ervaring of het werkt om de Alfen Single Pro via een ethernet kabel met de telefoon te verbinden zodat je deze aan het wifi netwerk kunt koppelen?
Ik heb thuis alles Apple/Mac, en geen UTP kabel naar de lader.
Ik zou echter wel graag de paal willen instellen voor zonneladen.
Paal wordt beheerd door Athlon qua laadvergoedingen.
[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 13-08-2026 09:51 ]
The best is yet to come
Hi,helm71 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:01:
[...]
Hier nog een tevreden modbus gebruiker voor de Alfen… mooi systeem… elke 60’seconden moet je het register opnieuw vullen met de juiste laadstroom, doe je dat niet dan valt hij terug op het “veilige” level. Ik sample de p1 dus elke 30 seconden en stel dan het laadniveau bij op wat het moet zijn voor NOM.. met wat uitstelgedrag erin om te voorkomen dat hij gaat flipperen..
Klinkt goed, is er misschien ergens een soort handleiding met basis om hiermee te beginnen?
- instellen van de laadpaal voor modbus
- welke integration in home assistant gebruiken
- voorbeeld automatiseringen en dashboard?
Dit ziet er goed uit. Een aantal maanden geleden zelf ook dit pad gelopen en dat ging prima. Door de gedoetjes hier (waarvan soms mensen zonder enige voorbereiding die gaan updaten) vond ik het ook spannend maar het ging redelijk eenvoudig. Zie hier mijn ervaringen: RandomNick in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"Het Vosje schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:56:
De paal draait op oude software en ik wil deze graag updaten naar de nieuwste software. Na het lezen van deze thread ben ik daar wel iets huiverig voor en ik wil m'n plan graag even checken. Heb deze uitleg pagina van Alfen gelezen en het volgende plan gemaakt:Klopt dit zo?
Bedankt!
Lijkt me simpeler de laadpaal gewoon te resetten en het via Wifi van de paal te doen?Dean Martin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:20:
Iemand ervaring of het werkt om de Alfen Single Pro via een ethernet kabel met de telefoon te verbinden zodat je deze aan het wifi netwerk kunt koppelen?
Ik snap sowieso niet helemaal wat je bedoeld met "ethernet kabel met de telefoon te verbinden"? Daar heb je sowieso een dongel voor nodig lijkt me dus als je die hebt doe het dan gewoon met je laptop / Mac?
Maar op de Mac kun je de ACE installer niet installeren. De iPhone heeft wel een app.ApexAlpha schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:33:
[...]
Lijkt me simpeler de laadpaal gewoon te resetten en het via Wifi van de paal te doen?
Ik snap sowieso niet helemaal wat je bedoeld met "ethernet kabel met de telefoon te verbinden"? Daar heb je sowieso een dongel voor nodig lijkt me dus als je die hebt doe het dan gewoon met je laptop / Mac?
Ik begreep dat je hem alleen via kabel aan wifi kunt koppelen. Dus dat je 1 keer bekabeld moet verbinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 13-08-2026 11:54 ]
The best is yet to come
Ben geen installateur of zo maar volgens mij kun je hem ook zelf een Wifi signaal laten uitzenden door de groep uit en aan te zetten.Dean Martin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Maar op de Mac kun je de ACE installer niet installeren. De iPhone heeft wel een app.
Ik begreep dat je hem alleen via kabel aan wifi kunt koppelen. Dus dat je 1 keer bekabeld moet verbinden.
Verder is het prima mogelijk om een windows app eventjes op een Mac te draaien: https://getwhisky.app
Lijkt mij simpeler dan een telefoon, want je moet statisch IP invoeren enzo met de kabel.
Denk dat het wel kan, in theorie.
Het leukste en stabielste gaat het met evcc en dit dan ook buiten HA want als je de vragen hierboven stelt gaat HA + evcc wat laagjes complexiteit geven die ik je dus afraad.slingshot27 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:28:
[...]
Hi,
Klinkt goed, is er misschien ergens een soort handleiding met basis om hiermee te beginnen?
Dus geen "Alfen HA integratie" en geen "evcc in HA" (ik heb niks tegen HA, integendeel, maar de Alfen integratie is gewoon niet op de juiste manier opgezet en evcc is een apart pakketje wat eigenlijk "binnen HA kan draaien" maar het is eenvoudiger als je even met een Pi of oud PC'tje evcc native draait).
Hun (evcc) documentatie is top en je kan die al eens doornemen.
Je kan ook gratis even aan de slag met een token en daarna eentje aanschaffen per maand als subscriptie of for life.
We hebben er zelfs een apart topic voor!
Top dank je wel. Ik heb HA nu op een thinclient draaien met HAOS, dus dan zou het wel handig zijn om het daarop te installeren.HyperBart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:06:
[...]
Het leukste en stabielste gaat het met evcc en dit dan ook buiten HA want als je de vragen hierboven stelt gaat HA + evcc wat laagjes complexiteit geven die ik je dus afraad.
Dus geen "Alfen HA integratie" en geen "evcc in HA" (ik heb niks tegen HA, integendeel, maar de Alfen integratie is gewoon niet op de juiste manier opgezet en evcc is een apart pakketje wat eigenlijk "binnen HA kan draaien" maar het is eenvoudiger als je even met een Pi of oud PC'tje evcc native draait).
Hun (evcc) documentatie is top en je kan die al eens doornemen.
Je kan ook gratis even aan de slag met een token en daarna eentje aanschaffen per maand als subscriptie of for life.
We hebben er zelfs een apart topic voor!
Heb je misschien een linkje naar het aparte topic?
Alvast bedankt!
Modbus aanzettend 1 vinkje, maar daarna is de paal ook “d” geworden, geen load balancing, geen zonneladen, dat moet je er allemaal tegenaan bouwen.. ik gebruik geen home assistant maar homey. Ik heb het zelf gevibecoded met Claude… werkt nu prima… zowel zonneladen als load balancing als van 1 naar 3 fase switchen en andersom..slingshot27 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:28:
[...]
Hi,
Gewoon even een USB-ethernet adapter op je Mac aansluiten. Je zult in de toekomst wel vaker een bedrade ethernet verbinding (tijdelijk) nodig hebben...Dean Martin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:20:
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc
Maar zonder ACE installerbalblas schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:18:
[...]
Gewoon even een USB-ethernet adapter op je Mac aansluiten. Je zult in de toekomst wel vaker een bedrade ethernet verbinding (tijdelijk) nodig hebben...
Het makkelijkste zou via de iPhone app zijn.
The best is yet to come
En stel je zou daarna weer terug willen... Is het vinkje dan weer uitzetten voldoende?helm71 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:12:
[...]
Modbus aanzettend 1 vinkje, maar daarna is de paal ook “d” geworden, geen load balancing, geen zonneladen, dat moet je er allemaal tegenaan bouwen.. ik gebruik geen home assistant maar homey. Ik heb het zelf gevibecoded met Claude… werkt nu prima… zowel zonneladen als load balancing als van 1 naar 3 fase switchen en andersom..
Best even de zoekfunctie gebruikenslingshot27 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:03:
Heb je misschien een linkje naar het aparte topic?
Alvast bedankt!
Met Homey kan je ook gebruik maken van de Alfen Eve Single / ACE Laadpaal app. Daar zit alles in wat nodig is om m.b.v. Modbus te sturen, loadbalancing, zonladen, 1/3 fasen laden.helm71 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:12:
[...]
Modbus aanzettend 1 vinkje, maar daarna is de paal ook “d” geworden, geen load balancing, geen zonneladen, dat moet je er allemaal tegenaan bouwen.. ik gebruik geen home assistant maar homey. Ik heb het zelf gevibecoded met Claude… werkt nu prima… zowel zonneladen als load balancing als van 1 naar 3 fase switchen en andersom..
Ja maar dan lees ik altijd weer de verkeerde thread
Hoi allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met Solar Charging (Groen/Comfort modus) op mijn Alfen Eve, en ben benieuwd of iemand dit herkent.
Setup
In Groen/Comfort modus laadt de paal duidelijk niet het volledige beschikbare overschot op, zelfs niet als er op de andere twee fasen (die de auto niet gebruikt) nog volop wordt geïnjecteerd.
Een live snapshot uit de Service Installer-tool illustreert het goed:
Ik heb ondertussen gecheckt:
Herkent iemand dit gedrag? Is er een instelling (in Service Installer of elders) die bepaalt of de overschotberekening rekening houdt met de som van alle 3 fasen, of enkel met de fase waarop geladen wordt? Of is dit gewoon een gekende beperking van Alfen's Solar Charging bij 1-fase laden op een 3-fase aansluiting?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik loop tegen een probleem aan met Solar Charging (Groen/Comfort modus) op mijn Alfen Eve, en ben benieuwd of iemand dit herkent.
Setup
- - Alfen Eve, aangesloten via P1 seriële kabel op de digitale meter
- - Active Load Balancing / Solar Charging licentie actief
- - Auto laadt single-phase (op L1)
- - Huisaansluiting is 3-fasig, zonnepanelen leveren over 2 fasen terug
In Groen/Comfort modus laadt de paal duidelijk niet het volledige beschikbare overschot op, zelfs niet als er op de andere twee fasen (die de auto niet gebruikt) nog volop wordt geïnjecteerd.
Een live snapshot uit de Service Installer-tool illustreert het goed:
- - Socket 1 → Current L1: 6,095A (auto laadt enkel op L1, L2/L3 = 0)
- - Smart meter → L1: +8A (import), L2: -7,8A (injectie), L3: -8A (injectie)
Ik heb ondertussen gecheckt:
- - "Maximaal laadvermogen" in EveConnect/My Eve staat op 11kw
- - Draait de nieuwste firmware update
Herkent iemand dit gedrag? Is er een instelling (in Service Installer of elders) die bepaalt of de overschotberekening rekening houdt met de som van alle 3 fasen, of enkel met de fase waarop geladen wordt? Of is dit gewoon een gekende beperking van Alfen's Solar Charging bij 1-fase laden op een 3-fase aansluiting?
[ Voor 5% gewijzigd door tarbax op 13-08-2026 17:50 ]
Is switchen tussen 1 en 3 fase aangestaan of mag alleen 1 fase worden gebruikt door de.laadpaal?tarbax schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:45:
Hoi allemaal,
SetupProbleem
Een live snapshot uit de Service Installer-tool illustreert het goed:Netto over de 3 fasen samen: 8 - 7,8 - 8 = -7,8A, dus zo'n 1,8kW wordt nog altijd netto teruggeleverd aan het net, terwijl de auto al aan het laden is. Het lijkt er dus op dat de laadpaal zijn laadstroom niet baseert op het totale overschot over alle 3 fasen, maar ergens beperkt blijft — mogelijk omdat enkel gekeken wordt naar de fase waarop geladen wordt (L1), of omdat er toch een max-vermogen instelling meespeelt.
Ik heb ondertussen gecheckt:Vraag
Switchen tussen 1 en 3 fase staat aan. maar zou toch veel sneller kunnen laden op 1 fase vooraleer ie de switch moet doenslingshot27 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:09:
[...]
Is switchen tussen 1 en 3 fase aangestaan of mag alleen 1 fase worden gebruikt door de.laadpaal?
Ik wist al dat softwareondersteuning voor ISO 15118 pas vanaf ergens volgend jaar komt (ik volg dit enerverende topic al een tijdje). Maar ik vroeg mij af welke featureconfiguratie de Plus laadpalen hebben die momenteel worden geleverd, dus wat je op dit punt ziet in ACE Service Installer (voor zover je die zelf gebruikt uiteraard).Spor36 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:35:
[...]
Ik heb die, maar ISO 15118 zit nog niet in de firmware https://knowledge.alfen.com/categories/CAT-00916/KA-01635
Misschien kan ik beter voor nu een tweedehands Pro-Line via Marktplaats kopen en kijken hoe de Plus software vordert. Aan de Plus hangt momenteel best een stevig prijskaartje.
Dus hij laad op 6A? Dat is de safe current. Heb je de laadpaal al eens herstart? De laadpaal kijkt naar alle fases al zorgt hij uiteraard wel dat je per fase binnen de normen blijft, maar 8A moet makkelijk kunnen.tarbax schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:45:
Hoi allemaal,
SetupProbleem
Een live snapshot uit de Service Installer-tool illustreert het goed:Netto over de 3 fasen samen: 8 - 7,8 - 8 = -7,8A, dus zo'n 1,8kW wordt nog altijd netto teruggeleverd aan het net, terwijl de auto al aan het laden is. Het lijkt er dus op dat de laadpaal zijn laadstroom niet baseert op het totale overschot over alle 3 fasen, maar ergens beperkt blijft — mogelijk omdat enkel gekeken wordt naar de fase waarop geladen wordt (L1), of omdat er toch een max-vermogen instelling meespeelt.
Ik heb ondertussen gecheckt:Vraag
Jaslingshot27 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:02:
[...]
En stel je zou daarna weer terug willen... Is het vinkje dan weer uitzetten voldoende?
Die app is nog in beta, heeft sinds begin juli geen updates meer en er zijn ook geen reacties meer in het community forum… ik gebruik hem overigens… alleen doe ik de sturing zelf.despijker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:37:
[...]
Met Homey kan je ook gebruik maken van de Alfen Eve Single / ACE Laadpaal app. Daar zit alles in wat nodig is om m.b.v. Modbus te sturen, loadbalancing, zonladen, 1/3 fasen laden.
safe current staat op 12AJP1980 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Dus hij laad op 6A? Dat is de safe current. Heb je de laadpaal al eens herstart? De laadpaal kijkt naar alle fases al zorgt hij uiteraard wel dat je per fase binnen de normen blijft, maar 8A moet makkelijk kunnen.