[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

• Pancreas77
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:26
HyperBart schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Omdat Alfen’s nog maar sinds een jaar (max max max 2j Wifi modellen hebben…
Ah ok, paal is in 2023 gemonteerd.

Maar anyway, als ik de lan-kabel aansluit op de switch krijg ik geen verbinding. En rechtsreeks op de laptop ook niet (DHCP ON). Zijn die Alfen laadpalen niet te resetten middels een knop (of een combinatie van)?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 06:39
Pancreas77 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Ah ok, paal is in 2023 gemonteerd.

Maar anyway, als ik de lan-kabel aansluit op de switch krijg ik geen verbinding. En rechtsreeks op de laptop ook niet (DHCP ON). Zijn die Alfen laadpalen niet te resetten middels een knop (of een combinatie van)?
Dan zit je precies op de grens! Mogelijk dus wifi
The WiFi feature is available on Eve Single S-Line and Eve Single Pro-Line charging stations produced in March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
https://legacy.knowledge.alfen.com/space/IN/1400143890/WiFi+on+Alfen+charging+stations

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:55
arjanhs schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Heb de paal al ruim 5 jaar en nog nooit heeft Eneco een update uitgevoerd en nu beginnen ze daar opeens mee. Als iets goed werkt en veilig is, is er mijn inziens geen udpate nodig.

Arjan
Helemaal eens. Was meer over het feit dat Alfen het prima doet en Eneco dus de grote probleemveroorzaker is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HyperBart schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Helemaal eens. Was meer over het feit dat Alfen het prima doet en Eneco dus de grote probleemveroorzaker is.
Misschien dan dat ik ze voor was met het zelf updaten naar 7.4.0 - 4401 maar ik heb met de betreffende software geen enkel probleem op een (privé) Essent netaansluiting met daar over een zakelijke Eneco eMobility Back-End.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:05
HyperBart schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Je weet niet waar je over spreekt: Alfen rolt geen updates uit. Het is Eneco die hier palen opeens zit te updaten.
Dus Alfen levert software aan het backoffice die voeren dan automatische updates op alle verbonden palen. Dat staat waarschijnlijk gewoon op automatisch. Er gaat echt niet iemand manueel al die palen updaten. En om de burger te pesten nog een keer als je die zelf downgrade.

Ergo doordat Alfen een release pushed worden die stations automatisch door een backoffice die dat automatisch doet geüpdatet. (iig bij Eneco blijkbaar.) Die krijgen dan de gewoon de laatste versie (automatisch). Het is niet aan Eneco om van alle modellen die zij hebben dit nog eerst te testen en dan ook nog in combinatie met x EV modellen. Het is gewoon aan Alfen om te zorgen dat het gewoon werkt....

Ik vind overigens dat het wel ergens zichtbaar zou moeten zijn of een (automatische) mail naar de eigenaar zodat die tenminste weet dat er nieuwe Firmware geïnstalleerd of dat er een Parameter gewijzigd is.

Zelf heb ik OCCP toegang tot mijn paal via Plugchoice. ik zie daar wel update en automatisch update. maar Downgrade zie ik nergens staan. zie beschrijving hieronder. Dus denk ik dat ik weet hoe het werkt....

Automatic updates

Automatically install new firmware releases when they become available for this charger.

Automatic updates are disabled. You can still trigger an update manually whenever a newer version is available.

[ Voor 16% gewijzigd door Kusterse op 07-06-2026 19:25 ]

• Kusterse
AudioHome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:57:
Omdat we nu de CRA regels hebben voor de cyber veiligheid van connected devices zijn veel fabrikanten genoodzaakt aanpassingen te doen aan de beveiliging. Deze updates zijn dan ook verplicht om geen risico/datalek te hebben. Dit is voor alle bedrijven met connected devices momenteel een enorme uitdaging.

Grote kans dat daarom deze update nu ineens gepushed is naar heel veel laders...
Ik werk zelf voor een machine bouwer. En inderdaad CRA is een ding maar niet op reeds bestaande apparaten, die hoeven niet te voldoen. Zie het als een Auto daar hangen de APK eisen ook af van de eerste registratie datum. Overigens denk ik dat het vreemd is dat je CRA compliant software kunt downgraden naar een versie die dat niet is. Dat op zich is al niet compliant.

Nis2 zou wel de reden kunnen zijn die voorziet in netwerk veiligheid. Maar dan nog steeds is het vreemd dat downgrades mogelijk zijn.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:12
Heinemancp schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Dan zit je precies op de grens! Mogelijk dus wifi
Voor Wifi moet je ook een bepaalde firmware versie hebben, als je paal al drie jaar niet meer in gebruik is mag je dat ook wel vergeten.

Je hebt toch de LAN poort genomen in de Alfen en niet je kabel van de P1 poort ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Pancreas77
r2504 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Voor Wifi moet je ook een bepaalde firmware versie hebben, als je paal al drie jaar niet meer in gebruik is mag je dat ook wel vergeten.

Je hebt toch de LAN poort genomen in de Alfen en niet je kabel van de P1 poort ?
Uiteraard, P1 zit een kabel in. RJ45 is leeg . Kabel erin, maar geen verbinding.

• HyperBart
Kusterse schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Dus Alfen levert software aan het backoffice die voeren dan automatische updates op alle verbonden palen. Dat staat waarschijnlijk gewoon op automatisch. Er gaat echt niet iemand manueel al die palen updaten. En om de burger te pesten nog een keer als je die zelf downgrade.

Ergo doordat Alfen een release pushed worden die stations automatisch door een backoffice die dat automatisch doet geüpdatet. (iig bij Eneco blijkbaar.) Die krijgen dan de gewoon de laatste versie (automatisch). Het is niet aan Eneco om van alle modellen die zij hebben dit nog eerst te testen en dan ook nog in combinatie met x EV modellen. Het is gewoon aan Alfen om te zorgen dat het gewoon werkt....

Ik vind overigens dat het wel ergens zichtbaar zou moeten zijn of een (automatische) mail naar de eigenaar zodat die tenminste weet dat er nieuwe Firmware geïnstalleerd of dat er een Parameter gewijzigd is.

Zelf heb ik OCCP toegang tot mijn paal via Plugchoice. ik zie daar wel update en automatisch update. maar Downgrade zie ik nergens staan. zie beschrijving hieronder. Dus denk ik dat ik weet hoe het werkt....

Automatic updates

Automatically install new firmware releases when they become available for this charger.

Automatic updates are disabled. You can still trigger an update manually whenever a newer version is available.
Kijk, ik zit bij E-Flux en daar doen ze dit soort dingen gewoonweg niet.
OCPP biedt de mogelijkheid om firmwares te uploaden, Eneco heeft dus blijkbaar besloten om dat al dan niet geautomatiseerd naar hun vloot uit te rollen.

De kwaliteit van firmware kan je Alfen verwijten.

Het proces, communicatie en of er updates worden uitgevoerd is dus helemaal te zoeken bij Eneco. Ik zou echt een ferm beurtje lastig zijn als E flux zonder voorafgaande comm en opt out mijn laadpalen begint te updaten.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:23

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Bron ligt voor mij nog steeds bij Alfen. Maak gewoon werkende firmware updates... We roepen altijd dat 'leken' niet goed hun security updates op orde hebben van apparatuur en misschien is er vanaf een policy bij Eneco besloten om uit veiligheids overwegingen er voor te zorgen dat de nieuwste firmware bij de klant is.

Kan het ze niet helemaal kwalijk nemen.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
Misschien denk ik te ver door, maar zou Eneco misschien meer controle willen over de laadpaal zodat je mogelijk straks enkel de ERE via hun kunt spelen? Zit er in 7.4 iets voor hun van waarde om ons potentieel buiten spel te zetten?

Speculatie. Idee. Geen idee.

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:12
Mijn wagen trekt meer ampere dan dat hij binnenkrijgt via zijn PWM signaal (7,6 tov 7A) als ik via LB/EMS laad. Kan het kwaad voor de paal om Overcurrent check uit te schakelen? Laadsessie onderbreekt namelijk, en als deze optie geen kwaad kan, dan zou ik het zo eventueel willen bypassen.

• r2504
Pancreas77 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:01:
[...]

RJ45 is leeg . Kabel erin, maar geen verbinding.
Minimaal moet je toch LED's zien op je laptop/switch... anders is er iets fout met de LAN poort.

• marciej123
  • Laatst online: 17:42
Vraagje, Iemand ervaring of je 'makkelijk' kan switchen tussen 2 verschillende back-offices? Of raak je gelijk je connectie kwijt met de eerdere back-office? Of kan je gewoon 2 profielen hebben en is het omzetten en dan werkt het weer op backoffice A / of B.

Ik zou eens een andere back-office willen proberen maar wil natuurlijk m'n huidige backoffice niet kwijt raken.

• Kusterse
marciej123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:04:
Vraagje, Iemand ervaring of je 'makkelijk' kan switchen tussen 2 verschillende back-offices? Of raak je gelijk je connectie kwijt met de eerdere back-office? Of kan je gewoon 2 profielen hebben en is het omzetten en dan werkt het weer op backoffice A / of B.

Ik zou eens een andere back-office willen proberen maar wil natuurlijk m'n huidige backoffice niet kwijt raken.
Via backoffice proxy kun je zelf die rechten beheren en makkelijk ERE afromen

• Kusterse
PTish schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:46:
Misschien denk ik te ver door, maar zou Eneco misschien meer controle willen over de laadpaal zodat je mogelijk straks enkel de ERE via hun kunt spelen? Zit er in 7.4 iets voor hun van waarde om ons potentieel buiten spel te zetten?

Speculatie. Idee. Geen idee.
Ik heb mijn paal geregistreerd. Zoals ik begrijp hoort ERE bij de Ean code (eigenaar aansluiting dus.)

Dan gaat het om de transactie lijst. Die moet ingediend worden. Doet iemand dat onder jouw naam / aansluiting wordt dat denk ik wel gezien als fraude.

• Pancreas77
r2504 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Minimaal moet je toch LED's zien op je laptop/switch... anders is er iets fout met de LAN poort.
Dat dus, lan poort is niet uit te schakelen in de software?

• Kusterse
Pancreas77 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Dat zou niet logisch zijn er is iig geen vinkje voor. Dat zou meteen een brick zijn als je die uit zou kunnen zetten.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 20:31
Pancreas77 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:24:
[...]

UTP kabel ok?

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50
Mighty Giesso schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:47:

Bij het updaten van firmware 7.3 naar 7.4 is er een wijziging doorgevoerd in de cyber security van de laadpaal. Hierdoor kan het voorkomen dat de verbinding niet goed werkt wanneer uw Windows-systeem niet is voorzien van de laatste beveiligingsupdates.
Iemand al een echt antwoord van Alfen gekregen waarom sommige versies van hun laadpalen geen connectie meer toelaten? Het is duidelijk dat niet ieder laadstation er last van heeft, misschien iets te maken met specifieke hardware? Ik ben gedowngrade naar 7.3, op 7.4 is de toegang onvoorspelbaar. De ene dag wel, de andere niet. Zou bijna denken dat ze er een spel van maken :)

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Was ook overgegaan naar 7.4 wat eigenlijk geen probleem gaf met inkoggen.
Nu enkele dagen later geeft EVE Connect, steeds na ongeveer een dag, aan dat er geen gegevens gevonden kunnen worden (paal laad wel gewoon). Na spanningsloos zetten en weer opstarten gaat het weer een dag goed. Dit met 7.3 of eerder nooit gehad.
Een downgrade gedaan naar 7.3, kijken of dit fenomeen nu niet meer voorkomt.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
Kusterse schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Ik heb mijn paal geregistreerd. Zoals ik begrijp hoort ERE bij de Ean code (eigenaar aansluiting dus.)

Dan gaat het om de transactie lijst. Die moet ingediend worden. Doet iemand dat onder jouw naam / aansluiting wordt dat denk ik wel gezien als fraude.
Klopt, maar Eneco emobility wordt/is wel een inboeker. Je kunt dus hun verzoeken om in te boeken. Ze hebben al toegang tot je laadpaal. ;)

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant

• Kusterse
PTish schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Klopt, maar Eneco emobility wordt/is wel een inboeker. Je kunt dus hun verzoeken om in te boeken. Ze hebben al toegang tot je laadpaal. ;)
Daarom zijn OCCP proxy's zon mooie uitvinding.

Die koppelen elke OCCP compatible paal aan meerder aanbieders. ERE bij de een en betaal dienst via een ander. Beheer be jezelf of bij een backoffice wat je maar wil

• marciej123
  • Laatst online: 17:42
Kusterse schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Via backoffice proxy kun je zelf die rechten beheren en makkelijk ERE afromen
Gaat mij niet om ERE, ik zou willen kijken of ik met pas A bij aanbieder A kan afrekenen en met pas B bij aanbieder B bijvoorbeeld

• bvandewetering
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Dit bericht is samengesteld op basis van eigen testen. Gezien mijn wat gebrekkige IT kennis heb ik mij voor de analyse laten ondersteunen door Microsoft Copilot om het gedrag van de laadpaal technisch te duiden.

Ik zie sinds de update naar firmware 7.4.0 een terugkerend patroon op mijn Alfen‑laadpaal (standalone, wifi via Deco).

Misschien is het volgende herkenbaar voor anderen.

Symptomen
  • ·        Ping: altijd stabiel (±40–50 ms, 0% verlies)
  • ·        Lokale webinterface (IP‑adres): verbinding geweigerd
  • ·        MyEve / Eve Connect: laadpaal wisselend bereikbaar (soms wel, soms niet)
  • ·        Laden: altijd probleemloos op ingestelde tijdsloten
 Analyse

De laadpaal blijft keurig op wifi (ping blijft perfect), maar de webserver‑poort (80/443) weigert actief nieuwe TCP‑sessies. Dat betekent dat de webserver‑proces gecrasht is en niet meer herstart.

De API‑service (die MyEve / Eve Connect gebruikt) vertoont ander gedrag: crasht soms, start zichzelf na uren weer op, valt daarna opnieuw uit. Wel is de lader in MyEve altijd zichtbaar, dus ook als verbinden niet mogelijk is.

De cloud‑connector hangt aan die API en valt mee om.

Patroon
  • API crasht → MyEve/Eve Connect weg
  • Na enkele uren → API start vanzelf opnieuw → MyEve / Eve Connect terug
  • Webserver blijft permanent dood
  • Ping blijft altijd goed
  • Laden blijft altijd goed
Workaround

Een herstart van mijn wifi‑AP (Deco) zorgt ervoor dat:
  •  de laadpaal opnieuw associeert
  •  API + cloud + webserver tegelijk opnieuw starten
  •  MyEve / Eve Connect direct weer werken
Dit is voor mij voldoende, omdat ik alleen toegang nodig heb om af en toe nieuwe tijdsloten in Eve Connect te zetten en om laadsessies te exporteren. Het laden zelf werkt altijd.

Conclusie

Dit is een instabiliteit in 7.4.0 waarbij:
  •  de webserver permanent crasht
  •  de API periodiek crasht maar zichzelf meestal na enige tijd herstart
  •  de laadfunctionaliteit volledig intact blijft
 Ik wacht dus maar op een firmware‑update en tot die tijd werkt de AP‑herstart prima als workaround.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:53
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:58:
Dit bericht is samengesteld op basis van eigen testen. Gezien mijn wat gebrekkige IT kennis heb ik mij voor de analyse laten ondersteunen door Microsoft Copilot om het gedrag van de laadpaal technisch te duiden.

Ik zie sinds de update naar firmware 7.4.0 een terugkerend patroon op mijn Alfen‑laadpaal (standalone, wifi via Deco).

Symptomen
  • ·        MyEve / Eve Connect: laadpaal wisselend bereikbaar (soms wel, soms niet)
 Analyse

De laadpaal blijft keurig op wifi (ping blijft perfect), maar de webserver‑poort (80/443) weigert actief nieuwe TCP‑sessies. Dat betekent dat de webserver‑proces gecrasht is en niet meer herstart.

De API‑service (die MyEve / Eve Connect gebruikt) vertoont ander gedrag: crasht soms, start zichzelf na uren weer op, valt daarna opnieuw uit. Wel is de lader in MyEve altijd zichtbaar, dus ook als verbinden niet mogelijk is.

Patroon
Workaround

Dit is voor mij voldoende, omdat ik alleen toegang nodig heb om af en toe nieuwe tijdsloten in Eve Connect te zetten en om laadsessies te exporteren. Het laden zelf werkt altijd.

Conclusie

Ik wacht dus maar op een firmware‑update en tot die tijd werkt de AP‑herstart prima als workaround.
Je weet dat de Alfen laadpaal altijd maar één connectie tegelijkertijd accepteert? Dus als je met MyEve connectie hebt gehad en je hebt gewoon afgesloten zonder expliciet uit te loggen, dan zal je met Eve Connect geen verbinding krijgen. Als je een andere interface (b.v met home automation gebruikt) dan kan je er met MyEve niet in, en andersom ook niet.

• bvandewetering
  • Nu online
WillemD61 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Je weet dat de Alfen laadpaal altijd maar één connectie tegelijkertijd accepteert? Dus als je met MyEve connectie hebt gehad en je hebt gewoon afgesloten zonder expliciet uit te loggen, dan zal je met Eve Connect geen verbinding krijgen. Als je een andere interface (b.v met home automation gebruikt) dan kan je er met MyEve niet in, en andersom ook niet.
Sorry, maar dit klopt niet. Als ik verbinding maak met MyEve kan ik daarna, zonder uit te loggen ook verbinden met Eve Connect.
edit:
Sinds de 6.x–7.x‑firmwarelijnen accepteert de Alfen‑laadpaal meerdere gelijktijdige sessies zonder problemen.
Soms, zoals nu bijvoorbeeld, zie ik de paal wel in MyEve, maar verbinding maken is niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrU9IRUcZjhsPYeoxLB_ZQJ7BVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCDCelOk0UMG9zExVWwsMUMo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bvandewetering op 09-06-2026 11:13 ]

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:22
Ik heb sinds een paar dagen ook voor dat de toegang tot de laadpaal wegvalt, enkel te verhelpen door de laadpaal even af te zetten. Ik lees hier dat het een probleem is met 7.4, maar dat kan me niet overkomen, want ik zit nog op versie 5. Dat dacht ik toch, tot ik nu eens check in HA: Firmware: 7.4.0-4401 :o

Ik had al ergens gelezen dan Eneco zelf zou upgraden, had niet verwacht dat het bij mij het geval zou zijn... Hopelijk komt er vlug een update om dit te fixen. Ik gebruik het om te switchen tussen P&C en RFID.

Ik ben wel benieuwd of ik nu wel kan switchen tussen 1 en 3 fases (op FW 5 werd dat altijd meteen teruggedraaid).

[ Voor 4% gewijzigd door mdizzy op 09-06-2026 11:08 ]

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:19
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Sorry, maar dit klopt niet. Als ik verbinding maak met MyEve kan ik daarna, zonder uit te loggen ook verbinden met Eve Connect.
edit:
Sinds de 6.x–7.x‑firmwarelijnen accepteert de Alfen‑laadpaal meerdere gelijktijdige sessies zonder problemen.
Soms, zoals nu bijvoorbeeld, zie ik de paal wel in MyEve, maar verbinding maken is niet mogelijk.

[Afbeelding]
Ik ga even aan op je edit. Ik dacht dat dit niet ging? Ik wil bijvoorbeeld de HA integratie misschien gebruiken, maar daarnaast gewoon EVE connect voor de laad schema's.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:42
mdizzy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:07:
Ik heb sinds een paar dagen ook voor dat de toegang tot de laadpaal wegvalt, enkel te verhelpen door de laadpaal even af te zetten. Ik lees hier dat het een probleem is met 7.4, maar dat kan me niet overkomen, want ik zit nog op versie 5. Dat dacht ik toch, tot ik nu eens check in HA: Firmware: 7.4.0-4401 :o

Ik had al ergens gelezen dan Eneco zelf zou upgraden, had niet verwacht dat het bij mij het geval zou zijn... Hopelijk komt er vlug een update om dit te fixen. Ik gebruik het om te switchen tussen P&C en RFID.

Ik ben wel benieuwd of ik nu wel kan switchen tussen 1 en 3 fases (op FW 5 werd dat altijd meteen teruggedraaid).
Ik had precies hetzelfde dacht ook dat die nog 5 of 6 draaide, maar de paal wordt inderdaad recent wel geupdate door Eneco. Fix zou mooi zijn, maar tot die tijd zou je zelf een vast ip-adres kunnen instellen. Is paar dagen geleden uitgelegd.

• bvandewetering
  • Nu online
ddgcpeters schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik ga even aan op je edit. Ik dacht dat dit niet ging? Ik wil bijvoorbeeld de HA integratie misschien gebruiken, maar daarnaast gewoon EVE connect voor de laad schema's.
Voor mij is deze gelijktijdigheid ook niet relevant. Alle intellingen in de paal zijn gemaakt (zo wordt b.v. alleen mijn eigen laadpas geaccepteerd en is onbevoegd laden niet mogelijk). MyEve heb ik dus eigenlijk niet meet nodig.

Eve Connect gebruik ik om handmatig het goedkoopste tijdslot uit mijn dynamisch energiecontract bij Zonneplan over te zetten op de lader.

• ddgcpeters
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Voor mij is deze gelijktijdigheid ook niet relevant. Alle intellingen in de paal zijn gemaakt (zo wordt b.v. alleen mijn eigen laadpas geaccepteerd en is onbevoegd laden niet mogelijk). MyEve heb ik dus eigenlijk niet meet nodig.

Eve Connect gebruik ik om handmatig het goedkoopste tijdslot uit mijn dynamisch energiecontract bij Zonneplan over te zetten op de lader.
Instellingen maakt mij inderdaad ook minder uit. Wil gewoon graag m'n laadsessies in HA. Maar dacht dat ik dan steeds in HA de verbinding moest verbreken als ik een schema in EVE connect wil aanpassen.

• bvandewetering
  • Nu online
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:58:

Symptomen
 Analyse

Patroon
Workaround

Conclusie

Dit was het (volledig lege) antwoord van een medewerker van Alfen op mijn vraag wanneer er een fix komt

"het is voor ons moeilijk om te zeggen wanneer deze bugs gefixt worden. Dat ligt bij een andere afdeling. Maar de verwachting is dat de bugs gefixt worden tijdens de nieuwe firmware update."

Meer gemopper richting Alfen lijkt mij zinvol.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:53
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:58:
[...]

edit:

[Afbeelding]
Dat er meerdere sessies geaccepteerd worden is niet mijn ervaring. En zie je eigen afbeelding. Waarom denk je dat er in de foutmelding staat "disconnect all other devices from the station" als aanwijzing? Soms gaat het goed, vaak gaat het fout. Als je wilt testen en daar duidelijke conclusies uit wilt trekken moet je dat soort storende factoren in ieder geval vermijden.

• bvandewetering
  • Nu online
WillemD61 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Dat er meerdere sessies geaccepteerd worden is niet mijn ervaring. En zie je eigen afbeelding. Waarom denk je dat er in de foutmelding staat "disconnect all other devices from the station" als aanwijzing? Soms gaat het goed, vaak gaat het fout. Als je wilt testen en daar duidelijke conclusies uit wilt trekken moet je dat soort storende factoren in ieder geval vermijden.
Als eerste optie staat er: "check or reset your internet connection." Verder staan er nog twee andere opties om te controleren.

Als je wilt reageren moet je wel eerst lezen wat ik schrijf. Ik heb namelijk duidelijk aangegeven dat ik tegelijk zowel via MyEve als Eve Connect een verbinding via wifi met de lader kan hebben.

En verder dat soms geen enkele verbinding mogelijk is - als voorbeeld daarbij het screenshot uit MyEve. Maar ook in dit geval is de lader wel zichbaar in MyEve. Via wifi omdat ik geen kabelverbinding heb.

Ik krijg in zo'n geval alleen weer verbinding na een paar uur wachten of, als work around, na een herstart van de Deco die verbinding heeft met de lader.

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:39
PressPlayOnTape schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Even terugkoppeling op dit. Gisteravond de stroom eraf gehaald en kon inderdaad direct met de paal verbinden via het wifi-netwerk dat de paal had opgezet. Uit de configuratie in de MyEve app (installateurs app zover ik weet) werd ik helaas niet veel wijzer. Iets met bomen, een bos en te weinig technische kennis van zaken omtrent ampères en fasen. Dus daar ben ik niet verder mee gekomen.

Wat wel opvallend was, was dat wanneer het lokale wifi-netwerk van de laadpaal aan staat, de laadpaal óók binnen mijn eigen netwerk vindbaar en benaderbaar was. Ik kon echter niet via mijn eigen netwerk inloggen op de laadpaal. Dat gaf een foutmelding in de trant van "communicatiefout met webserver op laadpaal".

Ik denk dat ik professionele hulp ga inschakelen. Wellicht kan de paal teruggezet worden naar fabrieksinstellingen en de configuratie opnieuw gedaan worden door iemand die er wel verstand van heeft. Instellen van de Eve Connect app (gebruikers-app naar ik begrepen heb), zal wel lukken.

Heeft iemand toevallig nog tips voor goede installateurs die hier wellicht bij zouden kunnen helpen, regio Utrecht? Ik ga zelf uiteraard ook googlen, maar tips zijn altijd welkom.
Gisteravond iemand geweest om de configuratie op de laadpaal opnieuw uit te voeren. Alles lijkt nu goed te staan en ik kan eindelijk laden! Alleen wordt de laadpaal in de Eve Connect app nog steeds niet gezien op mijn eigen netwerk. Wat ik nog ga proberen is op de router, waar ook de laadpaal bekabeld aan gekoppeld is, een eigen wifi-netwerk op te zetten om te kijken of ik op die manier de paal wel kan benaderen. Kortom, stukje verder, hij doet het belangrijkste, maar zou graag de boel verder willen instellen als eindgebruiker.

• ddgcpeters
Zojuist (ten overvloede misschien) nogmaals getest. De HA integratie kan echt niet tegelijk verbinding hebben met de Alfen. EVE connect krijgt geen verbinding als de HA connected is.

• bvandewetering
  • Nu online
ddgcpeters schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:30:
Zojuist (ten overvloede misschien) nogmaals getest. De HA integratie kan echt niet tegelijk verbinding hebben met de Alfen. EVE connect krijgt geen verbinding als de HA connected is.
Voor de duidelijkheid, ik heb het NOOIT over HA integratie gehad (en dat heb ik dus ook niet getest) maar over MyEve en Eve Connect. Momenteel, en dat is al het geval vanaf een uur of 9 vanmorgen, is verbinding met geen van beide mogelijk.

• ddgcpeters
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik heb het NOOIT over HA integratie gehad (en dat heb ik dus ook niet getest) maar over MyEve en Eve Connect. Momenteel, en dat is al het geval vanaf een uur of 9 vanmorgen, is verbinding met geen van beide mogelijk.
Excuus, was niet m'n bedoeling om dat te suggereren. Er lopen 2 dingen tegelijk in mijn hoofd, de update naar 7.4 (die gelukkig nog niet gepusht is bij ons) en algemeen communicatie met de paal. Had even hoop eve connect te kunnen gebruiken naast HA

• bvandewetering
  • Nu online
ddgcpeters schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Excuus, was niet m'n bedoeling om dat te suggereren. Er lopen 2 dingen tegelijk in mijn hoofd, de update naar 7.4 (die gelukkig nog niet gepusht is bij ons) en algemeen communicatie met de paal. Had even hoop eve connect te kunnen gebruiken naast HA
Copilot zegt het volgende over HA integratie:

"Sommige HA‑integraties houden een blijvende verbinding open. Als die verbinding niet netjes wordt gesloten, kan de API van de laadpaal:een sessie vasthouden, een tweede sessie weigeren, of in oudere firmware zelfs “hangen”"

Dus wat je zegt is dus mogelijk.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Het zou je sieren om misschien niet zo stellig te reageren, zeker aangezien je in je eerste bericht al aangeeft het technisch niet goed te kunnen duiden.

Zojuist zelf ook eens de logging bekeken van de MyEve app en de Eve Connect app, en daarna de logging in ACE bekeken, en daarin zie ik dat de app zich netjes afmeld in de API bij het sluiten cq geforceerd sluiten van de app.

Het starten van een ACE sessie maakt dat ik beide apps vervolgens niet meer kan gebruiken.

In de logging is vervolgens dit netjes te zien. Door deze informatie lijkt me dan ook dat je het vooral in je eigen apparaten moet gaan zoeken, daar ik exact jouw symptomen ook niet kan reproduceren op de manier zoals je het schetst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTHXl6284UhW1GSxHJjZMns8Q2Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/up0FuHMEgJIg4dY1NTVzYD33.png?f=user_large

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:40
Omg guys. Stop met die AI toestanden, de helft klopt er niet van, zeker niet als je iets laat troubleshooten

[ Voor 50% gewijzigd door NoFate op 09-06-2026 19:18 ]

• NoFate
Anyway. Even samengevat. Blijkbaar geeft 7.4 connectie issue, geen DHCP, maar blijkbaar helpt het ook niet om static te zetten? Klopt het dat ik zeg, dat na een reboot van de paal , bv de connectie er even is, maar dat die dan verdwijnt? Zou dat de security maatregel zijn die Alfen hanteert zodat er geen connectie gemaakt kan worden? Dus als de end user iets wilt aanpassen, dan zij ze verplicht om de paal even te resetten?

• bvandewetering
  • Nu online
"Het zou je sieren om misschien niet zo stellig te reageren, zeker aangezien je in je eerste bericht al aangeeft het technisch niet goed te kunnen duiden."

Dan tot slot het volgende:
  1. Gisteren heb ik een tijd toegang gehad, maar ook een tijd niet. 3n dit zonder ook maar iets aan de paal of de wifi de veranderen.
  2. Gisteravond rond een uur of 10 was de verbinding weer open.
  3. Dat duurde tot vanmorgen een uur of 9. Daarna viel de verbinding weer weg.
  4. Al die tijd is de paal in MyEve zichtbaar maar ik kom er niet in.
  5. Zojuist heb ik de Deco die verbinding heeft met de paal een herstart gegeven, dwz ik heb de work around gebruikt.
  6. Ik kan nu MyEve weer openen en tegelijkertijd ook Eve Connect.
Dit is zo stellig als de feiten zijn.

"Stop met die AI toestanden, de helft klopt er niet van, zeker niet als je iets laat troubleshooten".

Geef eens aan wat er niet klopt in plaats van alleen maar te roepen dat er iets niet klopt.

Fijne avond nog.

• NoFate
wel laten we kijken naar dit stukje tekst, de anaylyse

AI kan gelijk hebben maar kan dit ONMOGELIJK weten, het kan een bewuste keuze zijn van Afen om connecties niet meer toe te laten , dan is het helemaal niet de webservice die crasht, maar gewoon stopt, dat is heel iets anders

Analyse

• NoFate
zo lang Alfen geen bevestiging geeft dat het een bug is of een bewuste keuze dan kan AI het ook niet weten!! Gebruik AI voor info , niet voor troubleshooting en zeker niet als het gaat over een pas gelanceerde firmware versie waar nog geen bugs gemeld zijn van ALfen uit, dus AI kan ONMOGELIJK weten wat er aan de hand is, daar AI ook maar een gewone google is

[ Voor 53% gewijzigd door NoFate op 09-06-2026 21:09 ]

• NoFate
Hier nog een simpel voorbeeld, gevraagd via AI Gemini, ik vroeg naar de schooluren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R13iABeZQkw0Pks-cF6oDjv_bN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roAd1nsLhMBQu7pFMAlAFC1x.png?f=fotoalbum_large

• bvandewetering
  • Nu online
Kun je ook aangeven wat hiervan door AI is verzonnen en wat feiten zijn die ik in mijn tests heb vastgesteld?

• NoFate
je kan niet weten wat verzonnen is en wat niet, ik zeg gewoon, vetrouw er niet op en denk zelf een beetje logisch na, die AI chat toestanden duwen je gewoon een bepaalde richting in

Nogmaals, zolang ALfen geen bevestiging geeft van een bewuste keuze of een bug, is het alleen maar gokken voor ons

Ik zeg niet dat de AI verkeerd is, maar nu laat AI je denken dat de webserver mogelijks crasht of weet ik veel , wat tolaal langs de kwestie kan zijn

• bvandewetering
  • Nu online
NoFate schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:24:
je kan niet weten wat verzonnen is en wat niet, ik zeg gewoon, vetrouw er niet op en denk zelf een beetje logisch na, die AI chat toestanden duwen je gewoon een bepaalde richting in

Nogmaals, zolang ALfen geen bevestiging geeft van een bewuste keuze of een bug, is het alleen maar gokken voor ons

Ik zeg niet dat de AI verkeerd is, maar nu laat AI je denken dat de webserver mogelijks crasht of weet ik veel , wat tolaal langs de kwestie kan zijn
Ik kan dat WEL weten. Ik heb namelijk alle tests zelf uitgevoerd en het resultaat daarvan aan AI voorgelegd.

Of de webserver crasht zal me wordt wezen. FEIT is b.v. dat ik de helft van de dag met MyEve of Eve Connect geen verbinding met de lader kan maken en dat het dan na en herstart van een Deco wel lukt.

En tot slot, Alfen heeft toegegeven dat er een bug is. Dit is het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag wanneer er een fix komt:

"het is voor ons moeilijk om te zeggen wanneer deze bugs gefixt worden. Dat ligt bij een andere afdeling. Maar de verwachting is dat de bugs gefixt worden tijdens de nieuwe firmware update."

• NoFate
ik heb gewoon gezegd, vertrouw niet op AI , mensen gaan er vanuit dat alles klopt wat AI je vertelt en laten analyses uitvoeren, als je zelf al alles hebt getest en je er zo zeker van bent, waarom dan nog eens de AI, want je weet niet of AI juist is , kijk gewoon naar mijn screenshot

anyway, laten we hopen dat het idd een bug is, want eerder was vermeld dat het om een security issue zou gaan...en mogelijks bewust de verbinding verbreken na x aantal tijd

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:23
Simpele eindgebruiker hier. Ik heb een Alfen Pro-Line laadpaal in bezit. Ik reed een leasewagen via Arval, die het beheer van de paal bij 50Five had ondergebracht, de laadkosten werden automatisch doorgegeven en vergoed.

Door een baanwissel is de leaseauto ingeruild voor een privé-EV. Ik heb bij Arval een 'offboarding' formulier ingevuld (ik wacht nog op reactie). De laadpasjes zijn met de auto ingeleverd, waardoor ik de laadpaal nu niet meer kan gebruiken.

Hoe krijg ik mijn laadpaal nu weer werkend? Wat ik wil is simpelweg laden. Ik rij niet zo veel, dus slim laden doe ik zelf wel.

1) Op de site van 50Five lees ik dat ik als particulier een abonnement voor het beheer van de paal kan nemen. Heb ik daarnaast ook een laadpas van 50Five nodig? Ik heb er al een van Greenchoice.

2) Ik lees steeds dat het wachtwoord belangrijk is. Ik heb het wachtwoord van de paal wel, maar de registratie van de MyEve werkt niet omdat ik bij de registratie van een account een 'undefined' foutmelding krijg. Maar ik vraag me ook af wat ik met die app moet.

• bvandewetering
  • Nu online
Highland schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:
Simpele eindgebruiker hier. Ik heb een Alfen Pro-Line laadpaal in bezit. Ik reed een leasewagen via Arval, die het beheer van de paal bij 50Five had ondergebracht, de laadkosten werden automatisch doorgegeven en vergoed.

Door een baanwissel is de leaseauto ingeruild voor een privé-EV. Ik heb bij Arval een 'offboarding' formulier ingevuld (ik wacht nog op reactie). De laadpasjes zijn met de auto ingeleverd, waardoor ik de laadpaal nu niet meer kan gebruiken.

Hoe krijg ik mijn laadpaal nu weer werkend? Wat ik wil is simpelweg laden. Ik rij niet zo veel, dus slim laden doe ik zelf wel.

1) Op de site van 50Five lees ik dat ik als particulier een abonnement voor het beheer van de paal kan nemen. Heb ik daarnaast ook een laadpas van 50Five nodig? Ik heb er al een van Greenchoice.

2) Ik lees steeds dat het wachtwoord belangrijk is. Ik heb het wachtwoord van de paal wel, maar de registratie van de MyEve werkt niet omdat ik bij de registratie van een account een 'undefined' foutmelding krijg. Maar ik vraag me ook af wat ik met die app moet.
Ik heb een paar maanden geleden als particulier zelf een Alfen gekocht als vervanging van een defecte paal en die zelf angesloten en geïnstalleerd als stand alone (zonder backoffice dus). De paal is toegankelijk op m'n eigen interne wifi-netwerk en laat alleen laden toe op mijn eigen ANWB laadpas.

De eerste vraag die je dus moet beantwoorden is waarom je als particulier gebruiker een abonnement zou moeten hebben van de paal? Wat doet de beheerder, is dat nodig en wat kost het?

Als je die vraag beantwoord heb kun je de beheerder de zaak laten inregelen. Of je moet de paal zelf als stand alone installeren. Hiervoor zijn in dit forum meerdere aanwijzingen te vinden.

.

• asaki
  • Laatst online: 09-06 23:43
Als je geen backoffice registratie of verrekening nodig hebt, heb je ook geen abonnement nodig.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:40
HyperBart schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Kijk, ik zit bij E-Flux en daar doen ze dit soort dingen gewoonweg niet.
OCPP biedt de mogelijkheid om firmwares te uploaden, Eneco heeft dus blijkbaar besloten om dat al dan niet geautomatiseerd naar hun vloot uit te rollen.

De kwaliteit van firmware kan je Alfen verwijten.

Het proces, communicatie en of er updates worden uitgevoerd is dus helemaal te zoeken bij Eneco. Ik zou echt een ferm beurtje lastig zijn als E flux zonder voorafgaande comm en opt out mijn laadpalen begint te updaten.
Ik heb een reactie van Eneco ontvangen maar die geven alleen maar aan dat als ik er zelf sturing aan wil geven dat ik het contract maar moet opzeggen en dat zij er dan geen verantwoordelijkheid voor willen nemen. Hier hoef ik dus niets van te verwachten.

Wat mij ook opviel is dat zij de nieuwe update al binnen een week plaatsen op de palen zonder dat er verder wat ervaringen mee zijn opgedaan en dat dus deze issues kunenn ontstaan indien er beveiligings maateregelen zijn genomen. Een melding naar de eigenaar van de paal zou inderdaad wel wat handiger zijn en kun je sneller de link leggen waarom iets niet meer werkt.

Arjan

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

arjanhs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Ik heb een reactie van Eneco ontvangen maar die geven alleen maar aan dat als ik er zelf sturing aan wil geven dat ik het contract maar moet opzeggen en dat zij er dan geen verantwoordelijkheid voor willen nemen. Hier hoef ik dus niets van te verwachten.

Wat mij ook opviel is dat zij de nieuwe update al binnen een week plaatsen op de palen zonder dat er verder wat ervaringen mee zijn opgedaan en dat dus deze issues kunenn ontstaan indien er beveiligings maateregelen zijn genomen. Een melding naar de eigenaar van de paal zou inderdaad wel wat handiger zijn en kun je sneller de link leggen waarom iets niet meer werkt.

Arjan
Je kunt ook PlugChoice als management portal instellen. Heb je dus wel "remote beheer" zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Dit is echt heel eenvoudig in te stellen nadat je daar een account hebt aangemaakt. Dan kun je dus ook tags registreren die zonder kosten mogen laden, eventueel aangevuld met OCPP proxy verbinding naar bijv. Tap Electric als er wel betaalde laadessies aan wil kunnen koppelen.
Dezelfde proxy kun je gebruiken om met een ERE aanbieder te verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door rally op 10-06-2026 10:09 ]

http://www.deyterra.com

• HyperBart
arjanhs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Arjan
Dan zou ik dat ook doen.
Ga naar E-Flux, Tap of wat je wil, hang die laadpaal onder een backend die iets meer met je mee denkt en niet beslist voor jou.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-06 08:41
bvandewetering schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Ik heb een paar maanden geleden als particulier zelf een Alfen gekocht als vervanging van een defecte paal en die zelf angesloten en geïnstalleerd als stand alone (zonder backoffice dus). De paal is toegankelijk op m'n eigen interne wifi-netwerk en laat alleen laden toe op mijn eigen ANWB laadpas.

De eerste vraag die je dus moet beantwoorden is waarom je als particulier gebruiker een abonnement zou moeten hebben van de paal? Wat doet de beheerder, is dat nodig en wat kost het?

Als je die vraag beantwoord heb kun je de beheerder de zaak laten inregelen. Of je moet de paal zelf als stand alone installeren. Hiervoor zijn in dit forum meerdere aanwijzingen te vinden.

.
Ook ik heb gewoon zelf een Alfen eve single pro gekocht.

Je hebt geen abonnement op iets nodig tenzij je iets willt doen met anderen laten laden op jouw paal en automatisch doorbelasten… zonder enig abonnement kun je de paal zo instellen dat het plug en play is, of je hangt er nog authorisatie met een key tussen zodat de buurman niet stiekem kan chargen als je niet thuis bent..

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:23
Ok, ik heb geen registratie nodig en wil niks inregelen, dus daar heb ik geen beheer voor nodig. Doet zo'n 50Five nog wat technisch beheer of is dat een wassen neus (voor elk probleem moet je alsnog betalen)? Op de site van 50Five proberen ze me goed wat schrik aan te jagen ("u neemt zelf het risico dat..").

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Highland Wassen neus, sowieso valt er weinig te beheren. De meest stabiele palen draaien niet op de nieuwste firmware.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

helm71 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Ook ik heb gewoon zelf een Alfen eve single pro gekocht.

Je hebt geen abonnement op iets nodig tenzij je iets willt doen met anderen laten laden op jouw paal en automatisch doorbelasten… zonder enig abonnement kun je de paal zo instellen dat het plug en play is, of je hangt er nog authorisatie met een key tussen zodat de buurman niet stiekem kan chargen als je niet thuis bent..
Ik heb gekozen voor PlugChoice omdat Eve Connect alleen maar op het locale netwerk werkt. En hiermee kan ik op afstand aanpassen of hij op zonnestroom e.d. moet laden. Mijn auto hangt nl. regelmatig aan de lader zonder dat ik thuis ben. Dan vind ik het prettig om instellingen op afstand te kunnen aanpassen.

Overigens: Als je gebruik maakt van een dienst, moet je hem niet via Homey of Eve Connect verbinden, want dan werkt het management portal niet (i.i.g. niet goed)

http://www.deyterra.com

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-06 08:41
rally schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb gekozen voor PlugChoice omdat Eve Connect alleen maar op het locale netwerk werkt. En hiermee kan ik op afstand aanpassen of hij op zonnestroom e.d. moet laden. Mijn auto hangt nl. regelmatig aan de lader zonder dat ik thuis ben. Dan vind ik het prettig om instellingen op afstand te kunnen aanpassen.

Overigens: Als je gebruik maakt van een dienst, moet je hem niet via Homey of Eve Connect verbinden, want dan werkt het management portal niet (i.i.g. niet goed)
Voor wat het waard is: met een vpn oplossing werkt dat ook. Ik gebruik tailscale en daarmee kan ik alles bereiken, maar jouw oplossing werkt ook !

(En dan werkt homey ook)

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:40
HyperBart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Dan zou ik dat ook doen.
Ga naar E-Flux, Tap of wat je wil, hang die laadpaal onder een backend die iets meer met je mee denkt en niet beslist voor jou.
Weet niet of de lease maatschapij daar in mee wil gaan. Maar vragen kan altijd natuurlijk.

Arjan

• Kusterse
ddgcpeters schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ligt er aan welke verbinding je gebruikt.

Modbus TCP kun je gewoon langs Eve connect gebruiken. Let op als je alleen EMS kiest werkt load-balancing alleen als je het zelf doet. EMS + meter is volgens mij read only.

• ddgcpeters
Kusterse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Ligt er aan welke verbinding je gebruikt.

Modbus TCP kun je gewoon langs Eve connect gebruiken. Let op als je alleen EMS kiest werkt load-balancing alleen als je het zelf doet. EMS + meter is volgens mij read only.
Ja klopt, zag het alleen niet zitten om de loadbalancing zelf uit te zoeken. (Moet niet moeilijk zijn, maar ben nog nieuw met HA en wordt duur grapje als het toch mis gaat). Voor nu gewoon de API integratie genomen en een knop in HA die de integratie voor 5 min uit zet, zodat ik dan schema's kan wijzigen.

• Kusterse
Neem je Meter + EMS monitoring dan heb je een readonly modbus

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JanHenk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:19:
@Highland Wassen neus, sowieso valt er weinig te beheren. De meest stabiele palen draaien niet op de nieuwste firmware.
De meest stabiele óf meeste stabiele laadpalen?

Een wereld van verschil welke door één simpele letter veroorzaakt kan worden.

N=1 (uiteraard), maar mijn EVE Single Pro draait op 7.4.0-4401 100% stabiel inclusief Active Load Balanceïng én ik kan er op alle momenten van de dag zélf naar verbinden middels de ACE Service Installer / Eve Connect / My Eve software. Paal heeft ook een Back-End koppeling naar Eneco eMobility in verband met de zakelijke doorbelasting naar m'n werkgever echter heb ik de update naar 7.4.0 wel zelf uitgevoerd.

• Pancreas77
Misschien een hele rare vraag, maar is de mainboard van de single pro line ergens te koop? Heb toch een vaag vermoeden dat deze niet goed meer is.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:27
Nasr aanleiding van de vele problemen die mensen hebben om te verbinden met de laadpaal na firmware 7.4.0 het volgende:
  • Ik heb 2 Alfen Single Pro (N910) met firmware 7.4.0-4401 op 2 verschillende locaties
  • Met beiden geen enkel probleem met verbinden met ACE Service Installer of MyEve of Eve connect
  • Er kan maar 1 van bovengenoemde applicaties verbinding hebben met een laadpaal. ACE Service installer en MyEve moeten beiden uitloggen voordat één van de andere apps kan inloggen op de laadpaal. Eve connect moet afgesloten zijn.
  • evcc (draaiend als app onder HA) kan wel verbinding houden met de laadpaal gelijktijdig met één van bovengenoemde apps. Dat is ook logisch want evcc gebruikt OCPP.
Ik kan zelfs vanaf mijn huis via een VPN verbinden met de laadpaal op de zaak.

Beide laadpalen krijgen gewoon via DHCP een IPv4 adres, niks fixed address...

Als je apps en de laadpaal niet in hetzelfde VLAN zitten moet je uiteraard de verbinding maken door handmatig het IP adres van de laadpaal in de app in te voeren.

Beide laadpalen draaiden firmware 5.x (1 zelfs 4.x) toen ik ze in beheer nam. Beiden geupgrade naar nieuwe versie zodra deze beschikbaar was, en beiden werkten gewoon zoals hierboven beschreven.

Lang verhaal kort:
  • Firmware 7.4.0 is niet het probleem
  • Fixed IP address is niet nodig
  • Gebruik niet meerdere apps (en/of de HA integratie) tegelijkertijd
  • evcc is niet hetzelfde als de HA Alfen integratie
Just my 2 cents |:(

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• NoFate
Ja. Zeer vreemd dat sommige geen DHCP krijgen. Moet toch ergens iets niet meer compatibel zijn met hun LAN chipset. Ik vermoed dat die dan ergens een update heeft gekregen en incompatible is met bv bepaalde type switches/routers of niet meer goed kan omgaan met auto negotiate met bepaalde merken... Je krijgt effectief een IP en je blijft deze ook effectief lange tijd behouden? Totaal geen uitval?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@balblas

Dat issue met verschillende VLan's en het moeten invoeren van het IPv4 adres om te koppelen is vaak nog wel te ondervangen door er voor te zorgen dat mDNS over de diverse VLan's wordt toegestaan. Helaas gaat het IMHO té ver om in DIT topic daar verder op in te gaan omdat we dan waarschijnlijk gaan verzanden in een onmogelijke discussie aangaande de inrichting van 'het thuisnetwerk' bij alle mensen welke een Alfen laadpaal aan huis hebben (net zoals dat het hier afgelopen dagen onnodig lang over een 'Deco' ging welke ná een herstart ineens wel weer verkeer toe stond tussen een App en een paal....).

:9

• r2504
balblas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:55:
  • evcc (draaiend als app onder HA) kan wel verbinding houden met de laadpaal gelijktijdig met één van bovengenoemde apps. Dat is ook logisch want evcc gebruikt OCPP.
Evcc gebruikt normaal modbus en niet OCPP (al kan het wel maar het is niet ideaal). Modbus kan dus wel in combinatie met de Alfen apps.

• HyperBart
@balblas idd wat @r2504 zegt.
Evcc werkt via modbus naar Alfen.
Verder eens en weer een prachtig voorbeeld van de ellende met HA integraties.

• Kusterse
HyperBart schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:00:
HA werkt prima met modbus integratie.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21
ik heb via mp een single pro line 22kW gekocht en uiteraard aangegeven dat ik zonder pw niets aan de paal heb en er zit idd een briefje bij met Das passwort en een kaartje met een QR code en het ww heeft een hele eenvoudige code als 12345.... en dit lijkt mij niet het ww wat ik in myeve kan gaan invoeren of heeft Alfen dit ww systeem aangepast. In mijn vorige paal had ik een hele ingewikkelde code die eindige op een ok= teken. iemand die hier ervaring mee heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 11-06-2026 07:54 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• NoFate
12345 kan perfect hoor bij oudere palen

• balblas
HyperBart schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:00:
Ik doe het toch echt via OCPP, en dat werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlfAEc6u0ryioIuYbpVQsTjoVJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h17xrwmg8mHC4mF3uWtrEI1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8Xdd6jPpxVMm1X0G1ICb7rrJ2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IF04v4s9YGbXHw2RHGNGyHJZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgxzTx-YVWGZOqXLPBCIyewY09o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nwFfLXUGW6ktcpIubIS1M720.jpg?f=user_large

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21
NoFate schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:31:
12345 kan perfect hoor bij oudere palen
een paal van 2021? Ik had hiervoor een paal van 2018 met een heel uitgebreid ww eindigend op ok=

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• balblas
NoFate schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:49:
Ja. Zeer vreemd dat sommige geen DHCP krijgen. Moet toch ergens iets niet meer compatibel zijn met hun LAN chipset. Ik vermoed dat die dan ergens een update heeft gekregen en incompatible is met bv bepaalde type switches/routers of niet meer goed kan omgaan met auto negotiate met bepaalde merken... Je krijgt effectief een IP en je blijft deze ook effectief lange tijd behouden? Totaal geen uitval?
Ja, mijn Alfen krijgt een IP address, en deze blijft ook lange tijd behouden.

Diegene bij wie de laadpaal geen IP adres krijgen via DHCP moeten gewoon ff een laptop aan de netwerk kabel van de laadpaal hangen en checken of die laptop wél werkt met DHCP (en of het adres uit dezelfde range is en te pingen is vanaf een ander device in hetzelfde netwerk).

• balblas
Will_M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:07:
@balblas

Dat issue met verschillende VLan's en het moeten invoeren van het IPv4 adres om te koppelen is vaak nog wel te ondervangen door er voor te zorgen dat mDNS over de diverse VLan's wordt toegestaan. Helaas gaat het IMHO té ver om in DIT topic daar verder op in te gaan omdat we dan waarschijnlijk gaan verzanden in een onmogelijke discussie aangaande de inrichting van 'het thuisnetwerk' bij alle mensen welke een Alfen laadpaal aan huis hebben (net zoals dat het hier afgelopen dagen onnodig lang over een 'Deco' ging welke ná een herstart ineens wel weer verkeer toe stond tussen een App en een paal....).

:9
Mijn beide laadpalen staan op 2 verschillende locaties (bedrijf en privé adres). Ik heb een VPN tussen bedrijf en mijn privé adres omdat ik vaak vanaf huis werk. Maar ik ga echt geen mDNS toestaan tussen die beide netwerken 8-) .

Diegenen die DHCP niet goed werkend krijgen moeten ver weg blijven van VLANs, mDNS etc i.m.h.o.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:42
balblas schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Ja, mijn Alfen krijgt een IP address, en deze blijft ook lange tijd behouden.

Diegene bij wie de laadpaal geen IP adres krijgen via DHCP moeten gewoon ff een laptop aan de netwerk kabel van de laadpaal hangen en checken of die laptop wél werkt met DHCP (en of het adres uit dezelfde range is en te pingen is vanaf een ander device in hetzelfde netwerk).
Fijn dat je bij jouw beide palen geen problemen hebt na de update naar 7.4. De paal kreeg bij mij en andere met 7.4 wel een IP van DHCP, ping werkte en ook Eve Connect en de Ace service installer vond de paal op het netwerk. Alleen kon er niet op de paal worden ingelogd, ACE gaf een timeout, Eve Connect weer ik niet meer.
Via het apipa adres en directe verbinding tussen paal en laptop werkte dit wel en zodra er een vast IP op de paal werd ingesteld werkte bovenstaande apps wel weer via het netwerk.
We gaan zien wat de volgende update doet, voor nu werkt het iig weer zonder problemen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Solarman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:22:
Was ook overgegaan naar 7.4 wat eigenlijk geen probleem gaf met inkoggen.
Nu enkele dagen later geeft EVE Connect, steeds na ongeveer een dag, aan dat er geen gegevens gevonden kunnen worden (paal laad wel gewoon). Na spanningsloos zetten en weer opstarten gaat het weer een dag goed. Dit met 7.3 of eerder nooit gehad.
Een downgrade gedaan naar 7.3, kijken of dit fenomeen nu niet meer voorkomt.
Laadpaal werkt weer als vanouds met 7.3.
Met 7.4 kreeg ik tevens in EVE connect bij instellingen laadpaal "Stroomvoorziening" dat het een 1 fase was, maar in werkelijkheid heb ik een 3 fase wat in 7.3 ook weer goed wordt weergegeven.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• balblas
jouwheld schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Fijn dat je bij jouw beide palen geen problemen hebt na de update naar 7.4. De paal kreeg bij mij en andere met 7.4 wel een IP van DHCP, ping werkte en ook Eve Connect en de Ace service installer vond de paal op het netwerk. Alleen kon er niet op de paal worden ingelogd, ACE gaf een timeout, Eve Connect weer ik niet meer.
Via het apipa adres en directe verbinding tussen paal en laptop werkte dit wel en zodra er een vast IP op de paal werd ingesteld werkte bovenstaande apps wel weer via het netwerk.
We gaan zien wat de volgende update doet, voor nu werkt het iig weer zonder problemen.
De timeout krijg ik ook. Maar alleen als ik bijvoorbeeld Eve Connect open heb staan op een iPhone met een actieve verbinding naar m'n laadpaal en ik probeer tegelijkertijd met de ACE Service Installer in te loggen op die laadpaal, of vice versa. Zodra ik Eve Connect afsluit kan ik weer verbinden via ACE Service Installer en vice versa.

Als het bij jouw wel werkt als je een directe verbinding tussen laadpaal en je laptop hebt lijkt het er toch sterk op dat meerdere apps gelijktijdig proberen te verbinden met de laadpaal als je laadpaal gewoon op je hele netwerk is aangesloten. Naast Eve Connect en ACE Service Installer kan dat bijvoorbeeld ook de Alfen Wallbox - HomeAssistant Integration zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh9W3Mjl5QmEmxHKx8PEDFA_CmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUFjhyr1H1tcNCxCiDDooO9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpUPUht1qSXm6E4Pa8tzCRFuI5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hgBe9H4eFKNoNJMFRLMps5Ou.png?f=fotoalbum_large

.

[ Voor 5% gewijzigd door balblas op 11-06-2026 13:08 ]

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:47
Sinds dat ik de laatste firmware update geïnstalleerd heb op mijn Alfen eve-mini kan ik niet meer in de ACE service installer of in beide apps. Met Nmap gekeken, poort 443 is closed. Zelfde time-out melding als hierboven. Een paar dagen geleden was stroom eraf en na 5 min erop voldoende om poort 443 weer beschikbaar te krijgen maar nu lukt dat niet meer. Paar keer geprobeerd zelfs half uur eraf, daarna half uur gewacht voor het eerste contact maar helaas. Ik ben bang dat het de laatste versie is die niet lekker samenwerkt met mijn “oude” paal (2018). Dus ik wil terug naar de vorige firmware. Maar als ik er niet in kom gaat dat natuurlijk nooit lukken….. iemand een idee om mij verder te helpen?

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:55
balblas schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Nice en heb je dan ook nog een ocpp voor je backoffice want ik dacht dat dat niet zou werken.

• Mezelf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50
peetMvZ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:04:
Sinds dat ik de laatste firmware update geïnstalleerd heb op mijn Alfen eve-mini kan ik niet meer in de ACE service installer of in beide apps. Met Nmap gekeken, poort 443 is closed. Zelfde time-out melding als hierboven. Een paar dagen geleden was stroom eraf en na 5 min erop voldoende om poort 443 weer beschikbaar te krijgen maar nu lukt dat niet meer. Paar keer geprobeerd zelfs half uur eraf, daarna half uur gewacht voor het eerste contact maar helaas. Ik ben bang dat het de laatste versie is die niet lekker samenwerkt met mijn “oude” paal (2018). Dus ik wil terug naar de vorige firmware. Maar als ik er niet in kom gaat dat natuurlijk nooit lukken….. iemand een idee om mij verder te helpen?
Zie een redelijk aantal posts terug; dit is een gekend probleem met 7.4 op sommige laadstations, niet alle. Oplossing is om je laptop direct aan de paal te hangen, zonder dhcp. Dan kun je het weer accessen met ACE en downgraden naar 7.3

• peetMvZ
Mezelf schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:26:
[...]

Zie een redelijk aantal posts terug; dit is een gekend probleem met 7.4 op sommige laadstations, niet alle. Oplossing is om je laptop direct aan de paal te hangen, zonder dhcp. Dan kun je het weer accessen met ACE en downgraden naar 7.3
Dank voor je snelle reactie en mogelijke oplossing! Eerdere bericht inmiddels ook gevonden, gelukkig ben ik dan blijkbaar niet de enige met dit probleem 😬 Ik ga morgen even de laptop er rechtstreeks aan hangen en laat weten of ik het zo kan fixen! 👍

• Kusterse
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OCCP gebruik ik voor ERE registratie plugchoice dus die is bezet.

• balblas
Wimploo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Nice en heb je dan ook nog een ocpp voor je backoffice want ik dacht dat dat niet zou werken.
Nope, ik gebruik geen backoffice. Voor ERE gebruik ik ZERES, en die vereisen geen connectie met de laadpaal. Handmatig meterstanden doorgeven elk kwartaal voldoet.

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 21:36
@balblas , in de ACE service instelingen te zien heb jij bedraad de laadpaal aangesloten. Thuis heb ik alleen een Wifi verbinding met de laadpaal. Met firmware 7.3 is de verbinding ook na 15 min te maken. Met firmware 7.4 na 10 a 15 min geen verbinding meer mogelijk en daarvoor zie ik in Eve Connect app continu dat de app verbinprobeert te maken en verbroken wordt. Heb meerdre keren geprobeerd met firmware upgrade en downgrade, maar steeds hetzelfde liedje. Overigens kan met Wifi verbinding alleen een fixed IP vanuit de DHCP gegeven worden.

• balblas
waterpolo78 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:36:
@balblas , in de ACE service instelingen te zien heb jij bedraad de laadpaal aangesloten. Thuis heb ik alleen een Wifi verbinding met de laadpaal. Met firmware 7.3 is de verbinding ook na 15 min te maken. Met firmware 7.4 na 10 a 15 min geen verbinding meer mogelijk en daarvoor zie ik in Eve Connect app continu dat de app verbinprobeert te maken en verbroken wordt. Heb meerdre keren geprobeerd met firmware upgrade en downgrade, maar steeds hetzelfde liedje. Overigens kan met Wifi verbinding alleen een fixed IP vanuit de DHCP gegeven worden.
Klopt, beide laadpalen zijn bedraad aangesloten en gebruiken DHCP. Ze hebben beiden ook geen Wi-Fi.

Je bedoelt denk ik dat een fixed IP adres met Wi-Fi niet kan, en je dus met Wi-Fi alleen een dynamisch IP adres via DHCP kunt krijgen?

• peetMvZ
Mezelf schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:26:
[...]

Laptop rechtstreeks aan paal, laptop vast ip adres gegeven in de range van de paal. Ik kan weer in de config van de paal met de ace service installer. Maar downgrade naar 7.3.0 blijft mislukken na 10% met de melding “couldn’t communicate with the device, please reboot de device.” Dit gedaan maar melding blijft. Op advies een oude ace service installer geïnstalleerd versie 4.0.0; zelfde probleem. Wifi stond uit gedurende alle pogingen. Please help?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNH7U28Z1sm16FtqMZO3nlEDg3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOPU3HyaZoQoDtks1KIU6XWh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door peetMvZ op 12-06-2026 11:22 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je jouw laptop met een kabel direct aan de paal hebt gehangen, hoe kan die paal dan nog naar het internet om daar een andere firmwareversie te gaan zoeken?

• r2504
[...]

Zoals ik schreef kan het inderdaad... maar naar Brussel kan je ook via Parijs rijden.

OCPP is niet gemaakt om actieve loadbalancing te doen aangezien het daar gewoon te traag voor is.

• brechtdk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:51
Hoi

Ik heb even de laatste pagina's gelezen maar niet specifiek dit teruggevonden.

Ik heb een update naar 7.4.0 doorlopen en alles werkt, geen netwerkproblemen maar wel een ander vreemd fenomeen. De verbinding met de HomeConnect P1 meter werkt niet meer... er komt geen data binnen. Aan de P1 meter ligt het niet want die werkt gewoon en ik zie de data ook gewoon op de API pagina. Heb de paal gereset naar fabrieksinstellingen en bij het opnieuw toevoegen vind hij de P1 meter wel (hij vult automatisch het juiste IP in) maar alle data blijft dus op 0 staan.

Gevolg: hij valt terug op een veiligheidsstroom volgens mij. Die ingesteld op 14A op de load balancing pagina maar toch krijg ik van de paal maar 6A over elk van de 3 fasen. Ik kan nog maximaal opladen aan 4,2kW... tenzij ik load balancing uitzet, maar dat alleen is niet voldoende. Ik moet echt een factory reset doen anders blijft hij op die 4,2kW vasthangen. Na een factory reset kan ik terug naar 22kW maar dan zonder load balancing...

Ervaart iemand gelijkaardige problemen?

• balblas
r2504 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Zoals ik schreef kan het inderdaad... maar naar Brussel kan je ook via Parijs rijden.

OCPP is niet gemaakt om actieve loadbalancing te doen aangezien het daar gewoon te traag voor is.
Volgens mij valt dat wel mee. De verbinding tussen evcc en de laadpaal gebruikt websocket...

Ik heb twee doorstroomheaters voor warmwater, die gebruiken 3x11A als de warme kraan open staat. De laadpaal schakelt binnen paar seconden terug.

• peetMvZ
Will_M schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:28:
Als je jouw laptop met een kabel direct aan de paal hebt gehangen, hoe kan die paal dan nog naar het internet om daar een andere firmwareversie te gaan zoeken?
Die had ik natuurlijk eerste gedownload 😊

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
FW 7.4: ik merk dat mijn laadpaal regelmatig (2x/dag) herstart... toevallig iets nadat contact verloren is. Zou Eneco hier iets mee te maken hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door mdizzy op 12-06-2026 15:30 ]

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
mdizzy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:29:
FW 7.4: ik merk dat mijn laadpaal regelmatig (2x/dag) herstart... toevallig iets nadat contact verloren is. Zou Eneco hier iets mee te maken hebben?
Ik heb hetzelfde. Na de 2e automatische update van 7.4 (na de 1e handmatig naar 7.3 gedowngrade maar helaas, Eneco update 'm gewoon weer naar 7.4) is de laadpaal sinds afgelopen maandag maar liefst 14x herstart....

• bvandewetering
  • Nu online
mrdop schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb hetzelfde. Na de 2e automatische update van 7.4 (na de 1e handmatig naar 7.3 gedowngrade maar helaas, Eneco update 'm gewoon weer naar 7.4) is de laadpaal sinds afgelopen maandag maar liefst 14x herstart....
Dit lijkt een beetje op de situatie bij mij.

Zo ongeveer de helft van de dag heb ik geen toegang tot MyEve, Eve Connect of de ACE Installer en de andere helft wel. Dit met de duidelijke aantekening dat dit een "omschakeling" zonder voor mij aanwijsbare oorzaak is. Als voorbeeld: gisteravond toen ik het voor het laatst probeerde had ik geen toegang, vanmorgen bij de eerste poging wel.

Het verschil is echter dat mijn laadpaal als stand alone is geïnstalleerd en alleen via wifi te benaderen is. ENECO kan hier dus zeker niet tussen zitten.

Eerder in dit onderwerp heb ik daar uitgebreider over bericht. De work around voor momenten dat ik toegang nodis is en de paal dat niet geeft, is, nog steeds, een herstart van het Deco AP die verbinding heeft met de paal. Ik schakel dus de laadpaal zelf niet uit en weer aan.
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste