Ja, zie uitgebreide analyse.Microstar schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:01:
Is in de lader aangegeven dat monofase laden is toegestaan? [Afbeelding]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
[...]
Normaal zou dat niet zoveel mogen uitmaken gezien dat de max waarde is die je installatie kan gebruiken.
MAAR ... hoor nu even goed.
Door verschillende trial en errors ben ik er achter gekomen dat de waarde die ik instel in het gewone laden, waar ik de slider dus van 4,2kW (6A) naar 17,3kW (25A) kan zetten:
[Afbeelding]
invloed heeft op het maximum ampere dat er per fase beschikbaar is als ik zonladen kies:
De hele tijd heeft die slider op 4,2 kW gestaan wat dus overeenkomt met 6A, daarom dat k nooit boven die 6A geraakte, wat ik ook koos.
Nu had ik die slider eens op 10kW gezet en weer disabled door het kiezen van zonladen, nu zie ik ineens dat mijn zonladen van die 6A cap af is![]()
Iets over te vinden bij Alfen zelf ? Wordt er daar nog aan gewerkt om dat in orde te krijgen ?HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.
Hoezo? Zet die slider eens terug open en het probleem is toch opgelost?Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Iets over te vinden bij Alfen zelf ? Wordt er daar nog aan gewerkt om dat in orde te krijgen ?
Ja het probleem is nu opgelost, maar dat is toch niet echt gebruiksvriendelijk op deze manier ? Ik heb er dagen achter zitten zoeken en dan toevallig door in de logs te neuzen gevonden wat er nu eigenlijk aan de hand was. Voor mij werkt het nu (via een omweg) maar wat voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen ?HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:31:
[...]
Hoezo? Zet die slider eens terug open en het probleem is toch opgelost?
In Eve Connect kies je een Maximaal vermogen in kW waarbij je auto zou mogen laden maar wat dus daaronder gebeurt:
- De waarde wordt omgerekend naar een amperelimiet per fase. Omdat mijn paal 3-fasig is aangesloten is die 4,2 kW eigenlijk 6A , je moet het maar weten
- Deze amperegrens geldt dan ook nog eens als harde bovenlimiet voor elk type laden: normaal én solar charging.
- In Solar charging heb je dan ineens wel de mogelijkheid om te laden aan lagere waardes dan 4,2kW, iets dat in de gewone setting niet kon. Hier schakelt de paal dan ineens naar 1 fase. Maar, omdat je limiet niet 4,2 kW is (zoals aangegeven in de UI, maar eigenlijk 6A (zie boven) wordt je nu plots gecapped op 1,4 kW (dus 6A op 1 fase). Ook al vraag je 3kW, en staat je limiet bovenaan op 4,2KW. Je moet het weer maar weten.
- Onder Solar charging staat letterlijk: "Het voertuig laadt op met dit vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonne-energie die beschikbaar is." Dan verwacht ik dat hij dat doet, of er moet een disclaimer bij. "Tenzij je een limiet heb gezet bij de vermogensinstellingen van 4.2kW dat op 1 fase eigenlijk 1,4 kW is en dus lager ligt dan je huidige gevraagde waarde. Trouwens, ik kies hier toch mijn limiet. Ik zeg ik heb 3kW minimum nodig, waarom houdt hij dan halsstarrig vast aan die greyed out waarde van in een ander scherm ? UX een dikke 0 vind ik dat.
Er is zelfs 2x een installateur hier geweest, in totaal 4u lang maar had het niet ontdekt. Was bijna zelfs mijn oprit al opnieuw aan het openbreken omdat ie dacht dat er iets mis was met de P1 waarde die niet optimaal doorkwam. Heb nog net gezegd dat ie dat maar niet meer moest doen waarna hij is vertrokken zonder oplossing.
Ja, echt ik heb het gehad en ook is het maar een klein technisch dingetje, ik wil dat dat opgelost geraakt. Sorry voor de rant
[ Voor 99% gewijzigd door Morres op 02-05-2025 18:38 ]
Ik ben er niet echt mee bezig, maar volg de treath wel: als ik het goed begrijp stel je sommige zaken in de app in en andere parameters moet je in ACE instellenHyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Dat klopt, dat instellen via die app is een profile wat over de paal wordt gelegd en is dus niet zichtbaar met ACE. 4.1kw is idd zoals je zelf aangeeft 6A op 3F maar de limiet geldt dan ook voor 1F. Is een technisch dingetje.
dus heb je beide nodig . Wat een amateuristisch gedoe. In ACE, bedoeld voor de installateur, zou je alles moeten kunnen instellen, de app zou voor de gewone gebruiker (zoals ik) moeten zijn.
Volgens mij is het toch vrij makkelijk?
ACE en MyEve zijn voor installateurs en Eve Connect voor een eindgebruiker.
Als je de installateurs tools gebruikt dan dien je te weten wat je doet en wat de instellingen doen of juist niet doen.
Als je een OBD tool gebruikt om settings te veranderen aan je auto ga je toch ook niet klagen als het niet helemaal duidelijk is als leek zijnde?
ACE en MyEve zijn voor installateurs en Eve Connect voor een eindgebruiker.
Als je de installateurs tools gebruikt dan dien je te weten wat je doet en wat de instellingen doen of juist niet doen.
Als je een OBD tool gebruikt om settings te veranderen aan je auto ga je toch ook niet klagen als het niet helemaal duidelijk is als leek zijnde?
Ik ben erin geslaagd de D'Ieteren laadpaal standolone te gebruiken. Voor het geval anderen dat ook willen doen hieronder de stappen die ik gevolgd heb in de ACE Service Installer:
- Bij Connectivity de Backoffice Preset vervangen door "Standalone"
- Bij Authorization - Authorization Mode : Plug&Charge
- Bij Plug & Charge ID een ID ingevuld dat in de Whitelist voorkomt en daar nog actief is (de expiry date van dat ID voor de zekerheid verwijdert)
- Bij Authorization - Online/Offline de online action gewijzigd naar 'Pre-Authorize with local lists'
En daarna werkte het.
- Bij Connectivity de Backoffice Preset vervangen door "Standalone"
- Bij Authorization - Authorization Mode : Plug&Charge
- Bij Plug & Charge ID een ID ingevuld dat in de Whitelist voorkomt en daar nog actief is (de expiry date van dat ID voor de zekerheid verwijdert)
- Bij Authorization - Online/Offline de online action gewijzigd naar 'Pre-Authorize with local lists'
En daarna werkte het.
Is er iemand die versie 7.05 met mij wil delen of kan verwijzen waar deze staat?
Met 7.1.6 wordt de wagen steeds wakker gemaakt als de laadsessie nog is gestart, echter kan de downgrade niet meer vinden.
Alvast bedankt!
Met 7.1.6 wordt de wagen steeds wakker gemaakt als de laadsessie nog is gestart, echter kan de downgrade niet meer vinden.
Alvast bedankt!
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Staat toch gewoon bij Alfen, op knowledge.alfen.com en dan firmwareMicrostar schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Is er iemand die versie 7.05 met mij wil delen of kan verwijzen waar deze staat?
Alvast bedankt!
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ik zie enkel PDF bestanden maar geen *.fwi. Kijk ik verkeerd?theo66 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:02:
[...]
Staat toch gewoon bij Alfen, op knowledge.alfen.com en dan firmware
Als workaround gebruik ik de timer van Eve Connect samen met de timer van de wagen. Dan wordt de wagen met rust gelaten. Het gevaar is dat door het continu wakkerschudden de 12v batterij plat gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Microstar op 04-05-2025 07:59 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Sorry, mijn fout niet goed gekeken.Microstar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:45:
[...]
Ik zie enkel PDF bestanden maar geen *.fwi. Kijk ik verkeerd?
Ik heb op mijn eigen PC gekeken of ik de versie 7.0.5 heb staan, maar helaas die net niet. Verschillende andere wel (6.2.2, 7.1.3, 7.1.6, 7.0.0) maar daar heb je denk ik niets aan.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Bedankt voor het kijken. Hopelijk heeft iemand 7.05.theo66 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Sorry, mijn fout niet goed gekeken.
Ik heb op mijn eigen PC gekeken of ik de versie 7.0.5 heb staan, maar helaas die net niet. Verschillende andere wel (6.2.2, 7.1.3, 7.1.6, 7.0.0) maar daar heb je denk ik niets aan.
Hebben meer mensen last van het continu wakkerschudden van auto bij bepaalde softwareversies.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik heb 7.1.0 heb je daar iets aan?Microstar schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Alvast bedankt!
@tozzke heeft mij aan de juiste versie geholpen bedankt allen voor het meedenken.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuwe energie leverancier met een dynamisch tarrief. o.a. Tibber en Frank Energie geven nog een extra bonus als je de net-onbalans probeert te verhelpen, maar om deze bonus te krijgen moet je hun integraties gebruiken. Het lijkt er op dat de Alfen laadpaal door zowel Tibber als Frank Energie nog niet worden ondersteund.
Iemand die een oplossing weet, of energieleveranciers die dit wel doen i.c.m. een Alfen laadpaal?
Iemand die een oplossing weet, of energieleveranciers die dit wel doen i.c.m. een Alfen laadpaal?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Op Koningsdag heb ik een Alfen Pro Line weten te scoren.
Dit forum al doorgespit om te kijken wat er moet gebeuren voor installatie. Natuurlijk nooit een wachtwoord of iets ontvangen van de verkoper. Inmiddels paal opengeschroefd en natuurlijk ook geen wachtwoord. Ace installer gebruikt en helaas is de firmware versie ook 6.4.1.
In de lader zit wel een ace sticker, maar daar heb ik niks aan denk ik?
Paal draait nu de back office van Eneco.
Benieuwd naar jullie meningen hier, ga ik dit aan de gang krijgen? Of wordt dit een lastig verhaal?
Dit forum al doorgespit om te kijken wat er moet gebeuren voor installatie. Natuurlijk nooit een wachtwoord of iets ontvangen van de verkoper. Inmiddels paal opengeschroefd en natuurlijk ook geen wachtwoord. Ace installer gebruikt en helaas is de firmware versie ook 6.4.1.
Benieuwd naar jullie meningen hier, ga ik dit aan de gang krijgen? Of wordt dit een lastig verhaal?
Er zijn drie opties:Maartinho schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:03:
Op Koningsdag heb ik een Alfen Pro Line weten te scoren.
A. het is nieuw genoeg dat er een password reset code is. Die kun je opvragen bij Alfen. Het ace nummer is het serienummer van het laadpunt.
B. Het wachtwoord ontvangen van de verkoper.
C. Wachtwoord opvragen bij Eneco. Ik weet niet of die moeilijk gaan doen en hoe lang die dat bewaren na het opzeggen van het abonnement.
Anders heb je een behuizing met een paar goede onderdelen. De hoofdprintplaat kun je niks mee zonder wachtwoord of prc.
Thanks! Voor optie A, wat is de beste manier om Alfen te benaderen?Ricko1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Er zijn drie opties:
A. het is nieuw genoeg dat er een password reset code is. Die kun je opvragen bij Alfen. Het ace nummer is het serienummer van het laadpunt.
B. Het wachtwoord ontvangen van de verkoper.
C. Wachtwoord opvragen bij Eneco. Ik weet niet of die moeilijk gaan doen en hoe lang die dat bewaren na het opzeggen van het abonnement.
Anders heb je een behuizing met een paar goede onderdelen. De hoofdprintplaat kun je niks mee zonder wachtwoord of prc.
Voor optie B, iemand bekend met dit proces bij Eneco?
@Maartinho
1. Snelste optie is C: Bel Eneco, vraag om het wachtwoord. Ze werken mee, OF ze zeggen je dat de paal niet meer in hun beheer valt en weigeren mee te werken.
2. Optie B: Als de verkoper het wachtwoord nog had, zat het waarschijnlijk wel al bij de paal. Vaak werden deze blaadjes weggegooid met de doos.
3.0 - Optie A: Als consument kun je niks bij Alfen.
3.1 - Mogelijk is een ander backoffice bereid om ownership over te nemen en je het wachtwoord te bezorgen.
4.0 - Indien je een eigen bedrijf of familie met een eigen bedrijf hebt, kun je het pijnlijke proces beginnen toegang te krijgen en alle accounts te regelen.
4.1 - Je moet Eneco een Alfen "Overdracht van beheerrechten" formulier laten invullen en ondertekenen, waarmee zij afstand doen van je laadpaal. Dit zal tegenwoordig relatief makkelijk verlopen.
4.2 - Dit formulier kan gebruikt worden om vervolgens een andere beheerder, backoffice of iemand met een zakelijke Alfen account het eigendom van de laadpaal over te laten nemen in de administratie van Alfen. Tweedehands palen zijn meestal uit garantie, dus verder heeft dit geen gevolgen. Het master password is uniek per paal en verandert nooit na een reset.
4.3 - Zodra eigendom van de laadpaal aan de andere account hangt, kan het master password uit de webshop geëxporteerd worden.
Zelf heb ik 2 jaar geleden Eneco gevraagd, die weigerden en uit wanhoop ben ik toen met optie 4 verder gegaan. Het duurde toen 6 weken en een twintigtal telefoontjes om dit goed in te regelen. Tegenwoordig bestaat in de service portal een apart request voor de overdracht van het beheer.
Ik zou je eventueel kunnen helpen door de paal aan mijn account te hangen en het wachtwoord op te vragen. Het formulier voor overdracht kan ik je toesturen, zodat je het zelf kunt laten invullen door Eneco.
Kijk maar wat je voorkeur heeft.
1. Snelste optie is C: Bel Eneco, vraag om het wachtwoord. Ze werken mee, OF ze zeggen je dat de paal niet meer in hun beheer valt en weigeren mee te werken.
2. Optie B: Als de verkoper het wachtwoord nog had, zat het waarschijnlijk wel al bij de paal. Vaak werden deze blaadjes weggegooid met de doos.
3.0 - Optie A: Als consument kun je niks bij Alfen.
3.1 - Mogelijk is een ander backoffice bereid om ownership over te nemen en je het wachtwoord te bezorgen.
4.0 - Indien je een eigen bedrijf of familie met een eigen bedrijf hebt, kun je het pijnlijke proces beginnen toegang te krijgen en alle accounts te regelen.
4.1 - Je moet Eneco een Alfen "Overdracht van beheerrechten" formulier laten invullen en ondertekenen, waarmee zij afstand doen van je laadpaal. Dit zal tegenwoordig relatief makkelijk verlopen.
4.2 - Dit formulier kan gebruikt worden om vervolgens een andere beheerder, backoffice of iemand met een zakelijke Alfen account het eigendom van de laadpaal over te laten nemen in de administratie van Alfen. Tweedehands palen zijn meestal uit garantie, dus verder heeft dit geen gevolgen. Het master password is uniek per paal en verandert nooit na een reset.
4.3 - Zodra eigendom van de laadpaal aan de andere account hangt, kan het master password uit de webshop geëxporteerd worden.
Zelf heb ik 2 jaar geleden Eneco gevraagd, die weigerden en uit wanhoop ben ik toen met optie 4 verder gegaan. Het duurde toen 6 weken en een twintigtal telefoontjes om dit goed in te regelen. Tegenwoordig bestaat in de service portal een apart request voor de overdracht van het beheer.
Ik zou je eventueel kunnen helpen door de paal aan mijn account te hangen en het wachtwoord op te vragen. Het formulier voor overdracht kan ik je toesturen, zodat je het zelf kunt laten invullen door Eneco.
Kijk maar wat je voorkeur heeft.
Ik zit met hetzelfde probleem bij mijn Ford Kuga. weet jij wat uiteindelijk het probleem was bij de instellingen? na volledige lading (100%) krijg ik na een aantal minuten de foutmelding in de Ford app, waarschijnlijk dus omdat de laadpaal ermee stopt.UlrichT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:53:
[...]
Ik ben een grote stap verder met dit probleem. Sterker nog: het is opgelost!
Even wat achtergrond: mijn laadpaal heeft een Back Office Abonnement bij Eneco. Toen ik de laadpaal net had, probeerde ik de SlimLaden-app van Eneco uit. Daarbij moet je je laadpaal koppelen en inloggegevens voor je auto (mijn Ford-account) invullen. Het gevolg was echter dat Ford mijn account direct blokkeerde vanwege het gebruik van een externe partij, wat in strijd is met hun voorwaarden. Na een telefoontje met Ford kon mijn account gelukkig weer worden geactiveerd, maar ik moest de SlimLaden-app wel deactiveren.
Nu, enkele maanden later, blijkt dat deze actie gevolgen had voor de instellingen van mijn laadpaal. Op mijn hulpverzoek (ik kreeg naar iedere succesvolle laadsessie een storingsmelding van de Ford Kuga) kreeg ik een duidelijke uitleg over wat ze in de logging zagen: de SlimLaden-app veroorzaakte een conflict met mijn instellingen. Omdat ik de app niet meer gebruik, hebben ze de instellingen van de laadpaal aangepast en is er ook direct een nieuwe firmware geïnstalleerd.
Het belangrijkste: alles werkt nu zoals bedoeld!
Met hulp van een collega die toevallig ook op dit forum zit (Thnx Wouter!) heb ik wel weer communicatie met de backoffice van Eneco; de url was inderdaad foutief (iets meer dan alleen wss aanpassen naar ws). Ik zie nu regelmatig dat de paal verbonden is met Eneco op hun website (last update staat dan enkele minuten geleden), alleen komen transacties niet binnen in het overzicht. Ik vermoed dat er ergens een layout van transacties moet zitten die overhoop is gehaald met de firmware upgrade, waardoor Eneco de binnenkomende transacties niet meer begrijpt.DaRealRenzel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:28:
[...]
Als je ACE Installer op je PC ge-update wordt, krijg je vaak ook de mededeling dat profielen geupdate zijn.
Die profielen zijn voorgedefinieerde backoffice instellingen, en als jouw lader een voor ingesteld backoffice profiel gebruikt, kan het dus zijn dat de ACE Installer na zon update je backoffice instellingen overschrijft.
Bij mij was het niet meer dan de URL aanpassen van WSS:// naar WS://, ofwel van secure naar insecure.
Wie weet is het bij jou ook zoiets simpels, al zou de Eneco backoffice je wel een overzichtje kunnen mailen met de juiste instellingen....
Jammergenoeg zijn de mensen van de klantenservice vaak niet dermate technisch onderlegd dat ze zo'n informatie kunnen verstrekken.....
Net even met de servicedesk gebeld. Ze gaan ook even uitzoeken of ze mij kunnen helpen, maar ook meerdere keren aangegeven dat ik niet zelf mag zitten prutsen in een lease paal... Mijn vermoeden is dat er een service engineer langs komt en weer de oude setup terug zet ipv bekijken hoe het issue in de huidige setup aan te passen is.
Heeft 1 van jullie toevallig een idee hoe de transacties aangeboden zouden moeten worden aan eneco en hoe dat aan te passen?
Welke firmware draai je?D.Stultiens schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Met hulp van een collega die toevallig ook op dit forum zit (Thnx Wouter!) heb ik wel weer communicatie met de backoffice van Eneco; de url was inderdaad foutief (iets meer dan alleen wss aanpassen naar ws). Ik zie nu regelmatig dat de paal verbonden is met Eneco op hun website (last update staat dan enkele minuten geleden), alleen komen transacties niet binnen in het overzicht. Ik vermoed dat er ergens een layout van transacties moet zitten die overhoop is gehaald met de firmware upgrade, waardoor Eneco de binnenkomende transacties niet meer begrijpt.
Net even met de servicedesk gebeld. Ze gaan ook even uitzoeken of ze mij kunnen helpen, maar ook meerdere keren aangegeven dat ik niet zelf mag zitten prutsen in een lease paal... Mijn vermoeden is dat er een service engineer langs komt en weer de oude setup terug zet ipv bekijken hoe het issue in de huidige setup aan te passen is.
Heeft 1 van jullie toevallig een idee hoe de transacties aangeboden zouden moeten worden aan eneco en hoe dat aan te passen?
Doe maar downgraden naar 6.6.x
7.1.x heb ik hetzelfde met een Eflux backoffice
Thnx! Ga ik dat even proberen.Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Nieuwe paal gebruiker hier maar ik ben even helemaal lost.
Liggen 2 datakabels. 1 P1 die in de slimme meter zit en een utp zodat ik de paal via de app kan uitlezen
Nu had ik dat zonneladen aangezet maar dit kan toch nooit kloppen?
:strip_exif()/f/image/Z5TcO0SxddBGoB8z0rDbH4Z1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ospNefXYDAPrElYDOIvhAKj.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt dit doordat zonnepanelen via 1 fase komen en die paal dat onterecht x3 doet?
Wekte toen 1.5 op en in de app stond 4.1...
Liggen 2 datakabels. 1 P1 die in de slimme meter zit en een utp zodat ik de paal via de app kan uitlezen
:strip_exif()/f/image/Z5TcO0SxddBGoB8z0rDbH4Z1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ospNefXYDAPrElYDOIvhAKj.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt dit doordat zonnepanelen via 1 fase komen en die paal dat onterecht x3 doet?
@wimpie007 Hij is nu op 3-fase 6A (minimum stroom) aan het laden.
De logica van de Alfen Eve Connect is voor mij niet te volgen. Hij zou op enig moment naar 1-fase laden moeten omschakelen, zodat ie in het bereik van 6-16 (of meer als je installatie dat toestaat) ampère op 1 fase zou kunnen laden.
De logica van de Alfen Eve Connect is voor mij niet te volgen. Hij zou op enig moment naar 1-fase laden moeten omschakelen, zodat ie in het bereik van 6-16 (of meer als je installatie dat toestaat) ampère op 1 fase zou kunnen laden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik moet toch echt wel vaststellen dat er heel wat problemen of kennis ontbreekt rond dat zonneladen. Als ik alles zo onder elkaar zie: installeer EVCC, sponsor die Duitsers en geniet van een oplossing zonder omkijken (ok af en toe patchen/updaten).
Hi allemaal,
Ik heb een (nieuwe) Alfen single pro-line sinds 2 maanden geleden. Deze is door 50five geinstalleerd in mijn nieuwbouwwoning (3x25A groepenkast) en werkte tot nu toe best goed.
Sinds ongeveer 1 week geleden wilde de paal, ondanks verschillende (type) pogingen, helemaal niet meer laden - nadat ik de oven een keer aan had gezet terwijl de auto aan het laden was. Alle apparatuur in huis - behalve de oven zelf - viel toen in 1 klap uit (en voor zover ik me kan herinneren in ieder geval de groep van de laadpaal). Maar wat mij toen vooral opviel was dat 2 van de 3 (hoofd)zekeringen in de aansluitkast van de meterkast (dus onderaan) ook plotseling uit stonden. Het duurde even voordat ik dat zag, omdat ik eerst gefocust was op de groepen. Dit vond ik dus erg opvallend, en zegt misschien iets over het probleem.
Sinds vandaag klapt zelfs de groep in de meterkast er telkens binnen 20-30 seconde weer uit wanneer ik de groep van de laadpaal probeer omhoog/aan te zetten in de meterkast. De auto is daarbij wel aangesloten aan de laadpaal m.b.v. de laadkabel (ik zal het zo nog eens testen zonder aangesloten kabel). Edit: zonder aangesloten kabel gaat (en blijft) hij wel gewoon aan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en die gaf aan dat ze "een aardlek" zien en dat er (binnen X aantal dagen) een monteur moet komen. In hun support ticket staat "laadpaal heeft aardlek".
Nu wil ik heeeeel graag z.s.m. weer (thuis) kunnen laden, vooral omdat ik echt moet laden en er nog heel weinig laadvoorzieningen hier in de nieuwbouwwijk zijn, maar ik weet niet of dit uberhaupt zelf op te lossen is.
Zou iemand mij hier mee kunnen en willen helpen aub? Is dit uberhaupt zelf te diagnosticeren of zelfs op te lossen?
Ik heb een (nieuwe) Alfen single pro-line sinds 2 maanden geleden. Deze is door 50five geinstalleerd in mijn nieuwbouwwoning (3x25A groepenkast) en werkte tot nu toe best goed.
Sinds ongeveer 1 week geleden wilde de paal, ondanks verschillende (type) pogingen, helemaal niet meer laden - nadat ik de oven een keer aan had gezet terwijl de auto aan het laden was. Alle apparatuur in huis - behalve de oven zelf - viel toen in 1 klap uit (en voor zover ik me kan herinneren in ieder geval de groep van de laadpaal). Maar wat mij toen vooral opviel was dat 2 van de 3 (hoofd)zekeringen in de aansluitkast van de meterkast (dus onderaan) ook plotseling uit stonden. Het duurde even voordat ik dat zag, omdat ik eerst gefocust was op de groepen. Dit vond ik dus erg opvallend, en zegt misschien iets over het probleem.
Sinds vandaag klapt zelfs de groep in de meterkast er telkens binnen 20-30 seconde weer uit wanneer ik de groep van de laadpaal probeer omhoog/aan te zetten in de meterkast. De auto is daarbij wel aangesloten aan de laadpaal m.b.v. de laadkabel (ik zal het zo nog eens testen zonder aangesloten kabel). Edit: zonder aangesloten kabel gaat (en blijft) hij wel gewoon aan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en die gaf aan dat ze "een aardlek" zien en dat er (binnen X aantal dagen) een monteur moet komen. In hun support ticket staat "laadpaal heeft aardlek".
Nu wil ik heeeeel graag z.s.m. weer (thuis) kunnen laden, vooral omdat ik echt moet laden en er nog heel weinig laadvoorzieningen hier in de nieuwbouwwijk zijn, maar ik weet niet of dit uberhaupt zelf op te lossen is.
Zou iemand mij hier mee kunnen en willen helpen aub? Is dit uberhaupt zelf te diagnosticeren of zelfs op te lossen?
[ Voor 8% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 13:42 ]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:25:
Hi allemaal,
Je moet je auto terug brengen naar de garage en nergens meer laden tot dat je auto gefixed is.
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.Daveth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).
Je moet je auto terug brengen naar de garage en nergens meer laden tot dat je auto gefixed is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb een gek probleem, na het integreren van mijn Alfen Single Pro Line in homeassistant en ermee te spelen laad de paal nog maar maximaal 6A op 3 fases.
Ik heb in de Ace Server Installer gekeken en daar lijkt alles goed te staan, de paal nu gereset naar factory defaults en alles opnieuw ingesteld maar blijft maar op 6A laden.
/f/image/JObBKM6zz6bTDvchV6JbUJHk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x859L8mB3CENLsWiQmR3WJn4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vss966FMlgs2WtBehJOncVbW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/w7VwyRszc4VGd8nQLRHGlKie.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cZGGWcyz8SHBpvDsAzd76fid.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waarom de paal op 4.1K/6A op 3 fases blijft hangen?
Ik heb in de Ace Server Installer gekeken en daar lijkt alles goed te staan, de paal nu gereset naar factory defaults en alles opnieuw ingesteld maar blijft maar op 6A laden.
/f/image/JObBKM6zz6bTDvchV6JbUJHk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x859L8mB3CENLsWiQmR3WJn4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vss966FMlgs2WtBehJOncVbW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/w7VwyRszc4VGd8nQLRHGlKie.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cZGGWcyz8SHBpvDsAzd76fid.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waarom de paal op 4.1K/6A op 3 fases blijft hangen?
Toevallig ook met de Eve Connect app gespeeld? Klinkt als dat je daar vermogen max op 4.2 kW is gezet. Dat zie je niet terug in en Ace. Zie bv Morres in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Werkt load balancing dan ook nog?HyperBart schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:22:
Ik moet toch echt wel vaststellen dat er heel wat problemen of kennis ontbreekt rond dat zonneladen. Als ik alles zo onder elkaar zie: installeer EVCC, sponsor die Duitsers en geniet van een oplossing zonder omkijken (ok af en toe patchen/updaten).
Hoi @DavethDaveth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Het is zeker je auto, hopelijk is je lader nog heel maar je auto heeft een flinke sluiting (laat me raden zeker weer een KIA EV6 of een BMW?).
Klopt, ik heb een EV6 GT. Hoe weet je dat het zeker de auto is, als ik vragen mag?
Ik heb e.e.a. teruggelezen erover en dat lijkt inderdaad een optie/theorie te zijn, maar ik wil graag proberen te begrijpen wat het probleem (van de auto) dan exact is.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
[...]
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.
Kun je dit alsjeblieft uitleggen? En waarom treedt dit plotseling na 1.5 jaar pas op?
[ Voor 10% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 18:39 ]
Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:36:
[...]
Hoi @Daveth
Klopt, ik heb een EV6 GT. Hoe weet je dat het zeker de auto is, als ik vragen mag?
Waarschijnlijk hierdoor, ik heb exact hetzelfde gehad (EV6 GT-Line). Terug naar de dealer en warempel, nu stond er inderdaad wel een update voor klaar.
Het is een onduidelijkheid in het protocol voor het schakelen van 1 fase naar 3 fase. Sommige autofabrikanten hebben auto's met laders die zowel 32A op 1 fase als 16A op meerdere fasen kunnen laden. Om kosten te besparen worden dan de fasen door de auto verbonden van twee 16A 1 fase laadmodules. Als het laden gepauzeerd (om te schakelen naar 3 fase) wordt moeten de fases weer ontkoppeld worden.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:38:
[...]
Ik heb e.e.a. teruggelezen erover en dat lijkt inderdaad een optie/theorie te zijn, maar ik wil graag proberen te begrijpen wat het probleem (van de auto) dan exact is.
Kun je dit alsjeblieft uitleggen? En waarom treedt dit plotseling na 1.5 jaar pas op?
De intentie van het protocol is dat dit direct gebeurt. Bijvoorbeeld die Kia van jou heeft daar een vertraging inzitten. De Alfen schakelt de 3 fasen in terwijl jouw Kia nog 2 fasen verbonden heeft. Dat is een directe kortsluiting van 400V wat in een huisaansluiting ook de hoofdzekeringen laat springen.
Waarom dit na 1,5 jaar gebeurt? Ik kan meerdere redenen bedenken:
- Het relais in de Kia kan kapot zijn (kapot = contacten vast aan elkaar)
- Software update van Kia
- je hebt zonneladen in de Alfen ingeschakeld en dit is de eerste keer dat je meer dan 4,2kW aan overschot had waardoor er van 1 fase naar 3 fase geschakeld werdt
[ Voor 4% gewijzigd door Ricko1 op 09-05-2025 19:14 ]
Jaaa dat was um. Geen idee wanneer ik dat heb gedaan maar toen ik hem 16A zette ging het vermogen direct omhoog.jouwheld schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:44:
Toevallig ook met de Eve Connect app gespeeld? Klinkt als dat je daar vermogen max op 4.2 kW is gezet. Dat zie je niet terug in en Ace. Zie bv Morres in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Wat suf dat Eve Connect weer dingen kan die in de Ace Installer niet te zien zijn, maakt troubleshooten erg lastig.
Dankjewel, maar daar staat helaas geen uitleg oid bijDartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]
Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Waarschijnlijk hierdoor, ik heb exact hetzelfde gehad (EV6 GT-Line). Terug naar de dealer en warempel, nu stond er inderdaad wel een update voor klaar.
Is er een mogelijkheid om een overzicht te maken met bekende bugs en eventuele workarounds?
Ik heb met bepaalde software versies problemen dat de 12V batterij wordt leeggetrokken. Nu lees ik iets over een Kia met klappende hoofdzekeringen.
Ik heb met bepaalde software versies problemen dat de 12V batterij wordt leeggetrokken. Nu lees ik iets over een Kia met klappende hoofdzekeringen.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dank voor de uitleg! Wat suf. En wat vervelend dat dit vooral bij de EV6 gebeurt, als ik alle verhalen zo teruglees.Ricko1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Het is een onduidelijkheid in het protocol voor het schakelen van 1 fase naar 3 fase. Sommige autofabrikanten hebben auto's met laders die zowel 32A op 1 fase als 16A op meerdere fasen kunnen laden. Om kosten te besparen worden dan de fasen door de auto verbonden van twee 16A 1 fase laadmodules. Als het laden gepauzeerd (om te schakelen naar 3 fase) wordt moeten de fases weer ontkoppeld worden.
De intentie van het protocol is dat dit direct gebeurt. Bijvoorbeeld die Kia van jou heeft daar een vertraging inzitten. De Alfen schakelt de 3 fasen in terwijl jouw Kia nog 2 fasen verbonden heeft. Dat is een directe kortsluiting van 400V wat in een huisaansluiting ook de hoofdzekeringen laat springen.
Waarom dit na 1,5 jaar gebeurt? Ik kan meerdere redenen bedenken:
- Het relais in de Kia kan kapot zijn (kapot = contacten vast aan elkaar)
- Software update van Kia
- je hebt zonneladen in de Alfen ingeschakeld en dit is de eerste keer dat je meer dan 4,2kW aan overschot had waardoor er van 1 fase naar 3 fase geschakeld werdt
Optie 2 & 3 zijn het in ieder geval niet, want dat is niet aan de orde geweest. De laatste keer dat hij nog normaal laadde, toen de oven een keer aan ging en 2/3 hoofdzekeringen eruit sprongen (of is dit puur toeval?), stond hij al een uurtje met 11 kW & dus op 3 fasen te laden.
en de (software) update heeft het probleem van jouw GT-line toen ook echt opgelost?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 20:06 ]
Nouja, ik spreek nu over denk ik een maand geleden, durf het niet te zeggen nu. Alleen dat het niet weer is voorgekomen afgelopen maandFaraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:56:
[...]
@Daveth en de (software) update heeft het probleem van jouw GT-line toen ook echt opgelost?
Oh! Interessant. De reden dat ik dit vroeg: ik dacht dat het echt een hardware-matig probleem van onze auto’s was?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:57:
[...]
Nouja, ik spreek nu over denk ik een maand geleden, durf het niet te zeggen nu. Alleen dat het niet weer is voorgekomen afgelopen maand
Zo klonk het in ieder geval, met de uitleg hierboven.
De dealer kon mij niet uitleggen wat er precies "geupdate" was. Maar ik vermoed dus de relais logica met de uitleg wat hierboven staat.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Oh! Interessant. De reden dat ik dit vroeg: ik dacht dat het echt een hardware-matig probleem van onze auto’s was?
Zo klonk het in ieder geval, met de uitleg hierboven.
Om dit gezeik te voorkomen heb ik fase switchen gewoon uitgezet, of 1 fase of 3 fase
[ Voor 9% gewijzigd door Dartlink op 09-05-2025 20:15 ]
Het heeft dus met fase switching vanuit de Alfen paal te maken, waar de EV6 van slag door raakt?Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:15:
[...]
De dealer kon mij niet uitleggen wat er precies "geupdate" was. Maar ik vermoed dus de relais logica met de uitleg wat hierboven staat.
Om dit gezeik te voorkomen heb ik fase switchen gewoon uitgezet, of 1 fase of 3 fase
Heb het zojuist nog eens getest om hopelijk ook iets in de logs te kunnen zien. Dit viel mij op (ook voor @Daveth):
:strip_exif()/f/image/J3vKpywvPfS9AhyEkrUgZGZV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 21:08 ]
Ja maar hij stond op groen dus alleen zon. Panelen gaven 1.4Kwh opbrengst. Dat kan dus nooit dat ie op 4.1 aan het laden is dan toch. Of heb ik gebrek aan kennis hahaJanHenk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:14:
@wimpie007 Hij is nu op 3-fase 6A (minimum stroom) aan het laden.
Met alle 1 en 3 fase gedoe vermoed ik dat die 4.1 gewoon 6A op 1 fase is (wat overeenkomt met je zonne opbrengst) maar omdat je paal 3 fasig is aangesloten laat hij, net zoals in het gewone laden, een minimum van 4,1 of 4,2 zien ipv 1,4. Maar kan ook mis zijn. Zelf nog niet getest. In comfort laden kan het trouwens wel lager dus zou ook weer vreemd zijn.wimpie007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:21:
[...]
Ja maar hij stond op groen dus alleen zon. Panelen gaven 1.4Kwh opbrengst. Dat kan dus nooit dat ie op 4.1 aan het laden is dan toch. Of heb ik gebrek aan kennis haha
Als je het zo schrijft lijkt het alsof de Alfen iets fout doet.Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:04:
[...]
Het heeft dus met fase switching vanuit de Alfen paal te maken, waar de EV6 van slag door raakt?
De KIA is gewoon niet in staat om volgens protocol te handelen en heeft een bug. De eerste Niro of iets anders wat ik toen heb proefgereden en geladen deed hetzelfde.
Heb het zojuist nog eens getest om hopelijk ook iets in de logs te kunnen zien. Dit viel mij op (ook voor @Daveth):
[Afbeelding]
Ah ja, snap wat je bedoelt nu ik het teruglees. Ik bedoelde inderdaad dat de KIA dat schijnbaar niet ‘aan kan’, en derhalve het proces verstoort. Erg jammer en irritant.HyperBart schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Als je het zo schrijft lijkt het alsof de Alfen iets fout doet.
De KIA is gewoon niet in staat om volgens protocol te handelen en heeft een bug. De eerste Niro of iets anders wat ik toen heb proefgereden en geladen deed hetzelfde.
[...]
Ik hoop dat de dealer die morgen open schijnt te zijn direct kan helpen. Ben echter bang dat de werkplaats op zaterdag dicht is, en dat enkel de showroom open is.
Mist er trouwens per abuis een stuk tekst van jou, onder mijn 2e quote, @HyperBart ?
[ Voor 5% gewijzigd door Faraz op 09-05-2025 22:47 ]
Er word zo makkelijk over gepraat, maar het is heel simpel de KIA EV6 begint heel vaak met aardlek problemen (RCD Signaled) en dat worden uit eindelijk sluiting en deze zet niet alleen de lader in storing maar maakt het Powerboard kapot (valt niet onder garantie).Faraz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:46:
[...]
Ah ja, snap wat je bedoelt nu ik het teruglees. Ik bedoelde inderdaad dat de KIA dat schijnbaar niet ‘aan kan’, en derhalve het proces verstoort. Erg jammer en irritant.
Ik hoop dat de dealer die morgen open schijnt te zijn direct kan helpen. Ben echter bang dat de werkplaats op zaterdag dicht is, en dat enkel de showroom open is.
Mist er trouwens per abuis een stuk tekst van jou, onder mijn 2e quote, @HyperBart ?
Vooral bij de KIA zie je het veel dat deze vaak een lange tijd geen problemen hebben gehad en vanuit het niets beginnen hiermee, klant weet dit niet (KIA informeert hun klanten hier niet over) en die krijgt storing en probeert het nog eens en dan kan het zo zijn dat het weer 30 keer goed gaat.
Als deze persoon veel publiek laad sloopt hij overal de powerboarden in de publieken laders, dit moet ergens van betaald worden en iedereen die laadt bij een openbare lader betaald hier aan mee.
Met andere woorden zie je dit ooit gebeuren met een KIA ga dan nergens meer laden en ga gelijk terug met je auto naar de garage.
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Paal is 3 fasig aangesloten. Mss belangrijk gezien je enkel een max ampere kan kiezen in ace.
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Domme vraag mss maar hoe zorg ik ervoor dat ik voor mijn gehele verbruik nooit boven de 5kwh kom ? Dus mijn paal mag 5kwh verbuiken of meer als ik overvloedig zonne energie heb, maar als er geen zon in en ik verbruik binnen dan mag ik nooit meer dan 5 van het net halen. Is dit al mogelijk ? Vraag het gezien het capaciteitstarief in België.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Comfort modusMorres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Heeft geen nut met het capaciteit tarief. Dan tik je toch twee maal een kwartier 11 kW aan.
Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaarV_ger schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:05:
[...]
Dan moet ie zijn vraag goed stellen. Als je 5kWh wil laden is dat inderdaad ongeveer een half uur op 11kW.
Wat ie waarschijnlijk bedoelt is dat ie niet boven de 5kW uit wil komen, maar dan moet je dat ook schrijven.
Ik wel, het is gewoon niet hetzelfde. Of leg jij de politie ook uit dat je echt maar 200 km reed en dat je niet snapt waarom ze je hebben staande gehouden?Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Ach heel veel mensen halen kW en kWh door elkaarik doe er niet al te moelijk om
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Wat bizar.Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:34:
[...]
Er word zo makkelijk over gepraat, maar het is heel simpel de KIA EV6 begint heel vaak met aardlek problemen (RCD Signaled) en dat worden uit eindelijk sluiting en deze zet niet alleen de lader in storing maar maakt het Powerboard kapot (valt niet onder garantie).
Vooral bij de KIA zie je het veel dat deze vaak een lange tijd geen problemen hebben gehad en vanuit het niets beginnen hiermee, klant weet dit niet (KIA informeert hun klanten hier niet over) en die krijgt storing en probeert het nog eens en dan kan het zo zijn dat het weer 30 keer goed gaat.
Als deze persoon veel publiek laad sloopt hij overal de powerboarden in de publieken laders, dit moet ergens van betaald worden en iedereen die laadt bij een openbare lader betaald hier aan mee.
Met andere woorden zie je dit ooit gebeuren met een KIA ga dan nergens meer laden en ga gelijk terug met je auto naar de garage.
Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.Faraz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:07:
[...]
Wat bizar.
Mijn laadpaal werkt overigens wel nog gewoon prima. Hoe kan dat dan? (Zojuist getest met de Ioniq 5 van de buurman.)
Dat jouw lader nog werkt is dat de Alfen laders best een tik kunnen hebben.
Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.
[ Voor 31% gewijzigd door Daveth op 10-05-2025 10:54 ]
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.Microstar schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:43:
[...]
Je kan je timer instellen. Bij een half uur laden op 11kW zit er netto ongeveer 5kWh in uw batterij.
50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro
Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1Dartlink schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Comfort modusdan laadt je met minimaal x kW. En als je bijvoorbeeld meer zon overschot hebt dan mag hij wel hoger.
[ Voor 30% gewijzigd door Morres op 10-05-2025 11:13 ]
Evcc installeren.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:02:
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.
Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken
Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 10-05-2025 11:24 ]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkHyperBart schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Evcc installeren.
De alfen (bij mijn weten ook andere laadpalen niet) houdt geen rekening met het totale “meter debiet”.
Je kan je laadpaal wel beperken maar als je een verbruiker bij aanschakelt gaat de laadpaal niet zelf afsluiten.
Je haalt ook je eenheden door elkaar, lees je daar even over in. kWh versus kW. Je zegt nu eigenlijk “ik wil nooit meer dan 5kWh tanken”. Daar ga je dus telkens per dag(?) een 20km ver mee geraken
Lang verhaal kort: installeer EVCC (topic hier op Tweakers) of heb er vrede mee, klaar. En ja je gaat moeten sponsoren voor EVCC.
Kiezen of delen. Dan doe je het manueel en geen EVCCMorres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkDan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait
Snelladen werkt inderdaad wel. Net getest.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:20:
[...]
Als het dát (inmiddels bekende??) issue is dan kan 'ie inderdaad beter tijdelijk alleen gaan DC snelladen en dus niet alle AC laadpalen in de buurt gaan uitproberen om daarbij deze vervolgens ook in storing te gaan zetten.
Gelukkig werkt mijn eigen laadpaal dus ook nog, en heb ik geen andere palen hoeven te proberen (of slopen)
Dank voor de uitleg. Iemand had het hier over een (nieuwe) update. Kan zoiets simpels dit probleem al echt oplossen? Is het niet (vooral) een hardware gerelateerd probleem?Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.
Wat je ziet is dat je omvormer van je auto gewoon sluiting maakt en makkelijk een paar honderd ampère trekt terwijl de laders gebouwd zijn voor maximaal 32A.
Zodra de lader dit herkent stopt hij gelijk de laadsessie maar bij zulke vermogens is dit vaak al te laat en zijn er onderdelen kapot in de lader.
Letop bij Hyundai Ioniq 5 komen de onderdelen uit de zelfde fabriek als KIA EV6 en heeft de zelfde problemen.
Wil het graag even weten voordat ik maandag boos de werkplaats binnen stap. Heb vorige jaar al meerdere updates gehad, o.a. eentje voor “ICCU”.
[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 10-05-2025 12:00 ]
Raspberry Pi 4 of 5 heb je voor onder de honderd euro, probleem opgelost. Dat verdien je blijkbaar binnen enkele maanden terug met jullie capaciteitstarief.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Ja sorry voor die waarden door elkaar te halen. En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijkDan heb ik ook een device nodig welk constant draait right. Zoals een raspberry of een NAS. Waarbij ik al een tijdje naar dit laatste aan het kijken ben maar ja dat is weer een extra hap uit het budget en een device bij die 24x7 draait
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb zelf bij een vriend een Raspberry Pi Zero 2W geïnstalleerd voor een paar tientjes alleen met evcc. Die draait inderdaad 24/7, maar verbruikt echt heel weinig. Een fractie van het stand-by verbruik van de Alfen zelf…. (Dat is ook meer dan je denkt, vooral de Pro Line met z’n schermpje).Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb ook eFlux backofficez maar geen issues met transacties met de 7.1.x firmware.Dartlink schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Daar zeg je het: zo simpel is het. Allez ik kan het niet blijven herhalen. Tisteenoftander. Er is niks anders wat met het captar rekening houdt buiten EVCC.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
@Daveth thanks voor de uitleg. 
Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?
Kan zoiets simpels als een update van de auto dit aardlek probleem al echt oplossen?
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?

Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.Faraz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:37:
@Daveth thanks voor de uitleg.
Ander vraagje: wat gebeurt er als ik mijn granny charger (ipv Alfen paal) aansluit op de auto, denken jullie? Gaat die dan ontploffen oid?![]()
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.
evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:29:
[...]
En haal EVCC is wel simplistisch gezegd natuurlijk
- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).
- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?Daveth schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Fijn dat je lader nog werkt, scheelt je een hoop geld.
Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?
Bedankt. Ik kijk de kat dan nog even uit de boom en ga dat zo dan aanpakken ja. Woon - werk is 40 kW dus dat krijg ik wel niet bijgeladen op die manier. Maar gelukkig moet ik niet elke dag gaan. En als het nodig is hang ik hem onderweg nog wel eens aan een snellader.r2504 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
[...]
evcc is vandaag zowat de enige oplossing... alternatieven zijn;
- Eve Connect op Comfort laden zetten met een maximum van 1.4 kW. Op die manier heb je nog 3.6 kW over voor gebruik in je huis (tenzij je niet gelijktijdige je inductievuur, microgolf en wasmachine opzet is dat voldoende). Tevens kan je op die manier normaal 16.8 kW laden (12u tussen 19u en 7u) wat misschien voldoende is (geen idee welke afstanden je doet woon-werk).
- Wachten op Alfen z'n nieuwe firmware... er zijn geruchten dat er rond de zomer een nieuwe versie zou uitkomen met ondersteuning voor het Belgische capaciteitstarief (absurd eigenlijk dat dit er niet inzit vanaf dag één).
Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?
Ik kan nog niet duidelijk krijgen of het bij anderen nu opgelost is met een software-update of de vervanging van ICCU… welke is het nu? Of een combinatie?
Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.
Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.
Homeassistant op rpi en koppeling met je digitale meter. Draait hier zo en kan inderdaad instellen dat het totale vermogen niet hoger gaat dan de hoogste piek van die maand.Morres schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Mijn gehele installatie mag niet boven de 5kW uitkomen wegens capaciteitstarief, 1x per maand een half uur op 11kW, en dit elke maand in het jaar zorgt voor een extra kost van 300 euro.
50 euro x 5 = 250 euro
50 euro x 11 = 550 euro
[...]
Als ik comfort instel op let's say 5kW, als ik dan binnen 4 verbruik dan ga ik naar 9 in totaal. Ik wil dat die 5 de hele cap is. Dus 5kW paal, maar als ik binnen 4 verbruik dan paal naar 1
Dat is zeker het probleem.Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Wij hebben thuis ook een Kia EV6 als leaseauto en sinds een maand een Alfen Eve Single Pro bij de parkeerplaats. Nu is al zo’n 6 keer de (3-fase) groep van de laadpaal in de meterkast eruit geklapt. Zou dat met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben?
Het probleem met de KIA EV6 heeft niets met het switchen van fases te maken (tenminste niet met dit probleem, misschien dat ze nog meer problemen hebben).FrenzyFreak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:30:
[...]
Indien je zonneladen doet en switcht van 1 naar 3 fase laden tijdens de sessie kan dat het zijn ja.
Als je gewoon 11kW laadt en je zekering is 3x 16A, dan belast je hem continue op 100%. Dat gaat na een tijdje mis. Bij mij ging dat ook gepaard met hard zoemen van de zekeringsautomaat en warmteontwikkeling, gevolgd door uitvallen. Afzekeren op 3x 20A helpt hierbij.
Dat merk je nu heel goed omdat de netspanning wordt opgedreven door alle zonnestroom en het vermogen naar de auto dus echt op zijn max zit.
Deze auto's hebben dit probleem al sinds ze uit gekomen zijn en toen bestond optie solarcharging met fase switchen nog niet.
Even mijn ervaring delen over het verbinden naar de laadpaal.
Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.
Laadpaal gereboot, je hebt 15 minuten om verbinding te maken met je laadpaal.
Myeve app via de appstore downloaden.
Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.
Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.
Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.
Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.
Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.
Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.
Ik heb geen netwerkkabel naar de paal, dus alleen wifi. Voor degene dus die geen netwerkkabel willen aanleggen, of gewoon lui zijn zoals ik.
Met myeve app verbinding gemaakt, hij scant naar de wifi netwerken. Het wifi netwerk is met ACExxxxxx (dus je serienummer). Je kunt hierna de QRC code scannen (op de flyer) of de default password invullen.
Als die je laadpaal heeft gevonden, vraagt de app direct of je wilt verbinden naar je wifi netwerk. Natuurlijk willen we dat, dus verbinding gemaakt naar mijn eigen wifi.
Op zich is dit voldoende, en kan je de app afsluiten. Maar je kunt ook voor kiezen nog door te gaan.
Vervolgens krijg je in de myeve app een venstertje met de keuze voor de setup wizard, of "geavanceerd configuration", handmatig de settings wil aanpassen. Wizards kennende, wordt alles gereset, dus gekozen voor "geavanceerd" Nu kun je de settings zien.
Daarna eve connect app opgestart, ook via de app store, en als je geconnect bent met je lokale wifi, zou die je laadpaal moeten kunnen vinden. Hier ook de QRC scannen, of het wachtwoord intikken. En je kunt de app gebruiken.
Overigens, wil je myeve later weer wilt gebruiken, kies dan voor wired connectie. Anders vindt ie hem niet. Hij zit immers al aan je lokale wifi.
Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:
...Dus, werkt prima zonder netwerkkabel.
The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Goede aanvulling.ed-win schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Misschien wel goed om er bij te vermelden dat deze draadloze verbinding alleen mogelijk is op de Alfen laadpalen die NA maart 2023 zijn geproduceerd (of laadpalen waarvan het controllerboard later is vervangen door een recente versie, of na de installatie van SPK 4G and WiFi Upgrade Kit NG910):
The Wireless features are available on Eve Single S-line and Eve Single Pro-line produced March 2023 or later. The production date can be found on the type label on the charging station.
Ik had geen idee of ie wel of geen wifi had en welke type het is. Via de meterkast stroom afgehaald, en weer terug. En naar wifi netwerken gescand. En jawel, ACExxx verscheen.
In de tussenstappen heb je nog de mogelijkheid om je laadpaal draadloos met je lokale netwerk te koppelen. Op die manier is het niet nodig om voor MyEve een wired connectie aan te leggen.bitofvenom schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:18:
Op de knowledge base van Alfen staat het volgende vermeld:
With WiFi, your charging station can function as a WiFi Access Point (AP), allowing installers or service engineers to connect wirelessly via the My Eve app. The mobile device and charging station communicate directly, without the need for the customer’s LAN. This enables the commissioning of the charging station without requiring a laptop or Ethernet cable.
The WiFi feature also allows for wireless LAN access, so you can connect your charging station wirelessly to your local area network.
Tip: Controleer of de fasewisseling is uitgeschakeld en/of het ingestelde percentage van de Green Mode lager is dan 100%. Deze instellingen worden doorgaans door de installateur geconfigureerd en zijn niet zichtbaar in Eve Connect.wimpie007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
Nieuwe paal gebruiker hier maar ik ben even helemaal lost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Indien je aanvullende informatie wilt delen, kun je de app schudden om het feedbackvenster te openen. Vergeet hierbij niet je Tweakers-gebruikersnaam te vermelden.
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.
Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.
Hoor graag of iemand instructies heeft om dit voor elkaar te krijgen.
Is er een mogelijkheid om de Eve Connect App ook buiten het eigen WiFi netwerk te laten praten met de laadpaal? Soms wil je er toch even op inloggen om de modus aan te passen of het laadschema. Op dit moment kan ik geen connectie maken met de laadpaal als ik niet met het thuisnetwerk verbonden ben.
Het ipnummer kan ik niet aanpassen in de app. Dus een mogelijkheid voor poort-sharing om op afstand direct te kunnen gebruiken kan dus niet. Misschien zijn er 3rd party apps die ook verbinding kunnen maken met de alfen laadpaal en die je kunt beheren, en waar je het ip wel op kunt aanpassen (naar je internet-ip nummer thuis). Dan nog de poorten achterhalen die de laadpaal nodig heeft. En die via je firewall openzetten, zodat je op afstand erbij kan.MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
Maar via de standaard app zie ik geen mogelijkheid.
Enige mogelijkheid dat ik zie, is thuis een vpn opzetten, waarmee je met je mobiel een verbinding mee maakt. Je verbindt dan met je vpn thuis (via je externe internet ipnummer), waardoor je mobiel onderdeel wordt van je thuisnetwerk, ook al zit je in Timboektoe (en dus de app kunt gebruiken).
Dan zul je een VPN moeten opbouwen naar je thuisnetwerk. Geen idee of de Alfen daar goed mee omgaat, dat zul je moeten proberen.MaikDuif1981 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
Ik ben tot op heden redelijk tevreden over de Alfen laadpaal. Nog steeds maandelijks down- en upgraden van de firmware om de laadgegevens te kunnen uitlezen. Hopelijk wordt dit met een nieuwe firmware versie opgelost.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het is mij nog niet gelukt om van afstand middels VPN bij mijn paal thuis te komen. Wil nog eens een keer als ik tijd heb dit proberen middels SNAT en DNAT. In de tussentijd doe ik hem beheren met mijn Home Assistant waar ik van afstand wel bij kan
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).
Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.
Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.
Ik hoop dat Alfen dit dan toch echt een keer oplost.
Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.
Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.
http://www.basilfx.net
Vooral ook melden bij AlfenBasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).
Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:34:
[...]
Vooral ook melden bij AlfenDan wordt het allemaal beter voor ons allen!
Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken?BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:37:
[...]
Laatste keer dat ik wat wilde melden (met log files en al), was het antwoord: 'jij bent maar een consument, wij luisteren niet naar consumenten'. Of is er inmiddels een beter/directer lijntje?
Mijn laatste ticket was uit 2022:Dartlink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Oh ik heb het transactie probleem gemeld een tijd geleden en toen was het vooral "bedankt nemen we mee". Wellicht medewerker die slechte dag had of een fles azijn had gedronken?
"Wij mogen inderdaad alleen tickets in behandeling nemen vanuit de beheerder. Dus u kunt een melding maken bij <OPERATOR>. zodat het probleem wordt verholpen."
<OPERATOR> was destijds mijn werkgever, ik heb de lader met bewijs van overname overgenomen bij einde dienstverband. Ook daar had Alfen geen boodschap aan.
Ik ga mijn tijd er niet meer aan verspillen, ben al lang blij dat niet de auto het probleem was :-)
7.05 werkt bij mij ook prima zonder de batterij plat trekken.BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Toevallig had ik vorig jaar juist hetzelfde (of een zeer vergelijkbaar) probleem met DC laden. AC laden werkte toen wel. Enig idee hoe dat dan kan? Hebben deze problemen dan helemaal niets met elkaar te maken, aangezien je zegt dat de omvormer bij Dc laden al in de lader zelf zit?Daveth schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb geen idee of een update kan helpen, ik weet veel van deze laders maar niets van jou auto behalve dat er veel rond rijden die kapot zijn.
Je granny gaat gegarandeerd de zelfde problemen krijgen, het enige wat je nog kan gebruiken is een DC snel lader want die gebruikt niet je omvormer van je auto, de omvormer zit bij een DC lader al in de lader zelf.
Destijds was er een onderdeel vervangen en werkte het snelladen ook weer.
Jazeker. Zie mijn posts hierboven van de afgelopen 3 dagen (had exact hetzelfde).Ghaanz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
[...]
Mijne staat sinds vandaag bij de garage/dealer. Hoor morgen meer.