Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• Mcl90
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-11 19:16
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen Eve Single Pro (ex-Eneco laadpaal). Deze is afgemeld bij Eneco en ik wil hem stand-alone gebruiken, maar hij geeft geen laadstroom door.

Probleem in het kort:
• Auto wordt herkend → display zegt “Voertuig wordt geladen – max. 11 kW”.
• Spanning op alle fasen is goed (~238 V).
• Je hoort één klik, maar geen vrijgave van spanning → laadvermogen blijft 0,00 kW.
• Auto + kabel werken gewoon op een publieke laadpaal.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Ingesteld op Standalone via ACE Installer én getest via MyEve-app.
- Meerdere keren Factory Reset uitgevoerd (via ACE).
- Autorisatie getest met Plug & Charge, whitelist + RFID én zonder autorisatie (vrij laden).
- Load balancing getest met P1-meter, zonder meter, én helemaal uit.
- Firmware up-to-date (7.3.0-4377).
- Slimme meter uitlezing is correct, spanningen stabiel.

Wat opvalt / waarschijnlijk de oorzaak:
• Laadpaal blijft zichzelf tonen als ENECO_G36723.
• Logboek blijft spammen met o.a.:
“Failed to parse property 8201_0 / 8303_0…”
“Received unauthorized request, removing client”.
• WebClient blijft backend zoeken, zelfs in standalone-modus.
• Fabrieksreset wist wel gebruikersinstellingen, maar niet de OCPP/backoffice-config, certificaten en cache lijkt dus nog steeds softwarematig aan Eneco “vast te hangen”?

Mijn vraag:
• Hoe wis je écht alle OCPP/cache-data (NVRAM) uit een Alfen Eve?
• Heb ik ACE Installer Full / speciale toegang nodig?
• Kan Eneco of Alfen dit op afstand resetten?
• Of kan dit alleen via opnieuw aanmelden bij een backoffice?

Ik heb hier echt veel tijd in zitten, alles geprobeerd, maar geen resultaat. Word er oprecht een beetje moedeloos van.

Alle tips zijn welkom!

MichelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2zx4ZSbZHbZq-ZT21w8Ajuw2Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpwxqvH23kkhTCGXgngsak5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGwwjg3LZsBeya7WmPKARdmrIPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FRLHqEatJtiwff31aSblkbsE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/816vjEDEJ-iYT3uFbmz275DNzNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HEZtpDQnVr799BfzLhq9mOaG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utWzoBAxSp5vGbqYLTemsg8tUq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FmiUC0xpwndJ4hdlkiTZLub2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N5w9bgbvNu4R40IaSjMswMOqmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2zklb8Z3GGFpQprUgXzqbr7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzGXOK7JVV4Lk5xEstyy9cVO-zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Catr3kps823EonrQotIYoRuw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgZSvDG864nlia9jf-wNIQqepig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fMtEkI9rjWIhTZvgXZfQFKpF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt89Ez4MzSKgbn_RRBe-Fjm6Wko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uIh9iiSPXxjT35Hxyt5Jh9gi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Mcl90 op 04-11-2025 14:37 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:48
Mcl90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:35:
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen Eve Single Pro (ex-Eneco laadpaal). Deze is afgemeld bij Eneco en ik wil hem stand-alone gebruiken, maar hij geeft geen laadstroom door.

Probleem in het kort:
• Auto wordt herkend → display zegt “Voertuig wordt geladen – max. 11 kW”.
• Spanning op alle fasen is goed (~238 V).
• Je hoort één klik, maar geen vrijgave van spanning → laadvermogen blijft 0,00 kW.
• Auto + kabel werken gewoon op een publieke laadpaal.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Ingesteld op Standalone via ACE Installer én getest via MyEve-app.
- Meerdere keren Factory Reset uitgevoerd (via ACE).
- Autorisatie getest met Plug & Charge, whitelist + RFID én zonder autorisatie (vrij laden).
- Load balancing getest met P1-meter, zonder meter, én helemaal uit.
- Firmware up-to-date (7.3.0-4377).
- Slimme meter uitlezing is correct, spanningen stabiel.

Wat opvalt / waarschijnlijk de oorzaak:
• Laadpaal blijft zichzelf tonen als ENECO_G36723.
• Logboek blijft spammen met o.a.:
“Failed to parse property 8201_0 / 8303_0…”
“Received unauthorized request, removing client”.
• WebClient blijft backend zoeken, zelfs in standalone-modus.
• Fabrieksreset wist wel gebruikersinstellingen, maar niet de OCPP/backoffice-config, certificaten en cache lijkt dus nog steeds softwarematig aan Eneco “vast te hangen”?

Mijn vraag:
• Hoe wis je écht alle OCPP/cache-data (NVRAM) uit een Alfen Eve?
• Heb ik ACE Installer Full / speciale toegang nodig?
• Kan Eneco of Alfen dit op afstand resetten?
• Of kan dit alleen via opnieuw aanmelden bij een backoffice?

Ik heb hier echt veel tijd in zitten, alles geprobeerd, maar geen resultaat. Word er oprecht een beetje moedeloos van.

Alle tips zijn welkom!

Michel[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook eens gehad.
Als in de Eve Connect app het vermogen is ingesteld op een niveau lager dan wat de auto accepteert als minimum kun je op je kop gaan staan maar hij laad niet. Die waarde zit ook niet in factory reset.

Oplossing Eve Connect app installeren
Verbinden en vermogen omhoog zetten bij het tapje vermogen.

Bijna zeker dat dit werkt

• Mcl90
Bedankt voor je reactie!
Na de firmware-update is blijkbaar het wachtwoord van de MyEve-app automatisch gewijzigd. Ik kan nu helemaal niet meer inloggen en weet eerlijk gezegd niet meer wat ik verder moet doen.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11 21:31
Whitelisten heeft trouwens geen zin als er een backend gekoppeld is (die overruled de whitelist - lijkt me absurd maar is nu eenmaal zo).

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:22
Is er eigenlijk qua functionaliteit (buiten 22kw/display) een verschil tussen een S-line en een pro line?
Ik zie dat hier de pro line toch wel de populairste is denk ik, maar ik vraag me af waarom. Hij is toch paar honderd EUR duurder en ik zie geen echte meerwaarde (buiten 22kw, maar dat gebruiken we hier in BE liever niet wegens capaciteitstarief).

Ik zou hem ook in HA willen integreren: het is niet zo dat de S-line daar minder 'instelmogelijkheden' heeft als de pro line? Of wel?

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:30
Pharos1985 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:53:
Is er eigenlijk qua functionaliteit (buiten 22kw/display) een verschil tussen een S-line en een pro line?
Ik zie dat hier de pro line toch wel de populairste is denk ik, maar ik vraag me af waarom. Hij is toch paar honderd EUR duurder en ik zie geen echte meerwaarde (buiten 22kw, maar dat gebruiken we hier in BE liever niet wegens capaciteitstarief).

Ik zou hem ook in HA willen integreren: het is niet zo dat de S-line daar minder 'instelmogelijkheden' heeft als de pro line? Of wel?
Volgens mij is het vooral display, soms hebben ze ook geen rfid...

Reden dat de meeste de pro hebben is denk ik werkgever en dat het prijsverschil vaak klein is.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Mcl90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:51:
Bedankt voor je reactie!
Na de firmware-update is blijkbaar het wachtwoord van de MyEve-app automatisch gewijzigd. Ik kan nu helemaal niet meer inloggen en weet eerlijk gezegd niet meer wat ik verder moet doen.
Dit is wel een beetje vreemd. Dus je had initieel wel een wachtwoord, en die werkt opeens niet meer? Van welke firmware ben je afgekomen en welke firmware heb je geinstalleerd?

• Kusterse
Mcl90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:51:
Bedankt voor je reactie!
Wachtwoord wordt alleen erop gezet als firmware versie <5.x was. Met de ace installer kun je normaal gesproken zelf een wachtwoord kiezen. I.p.v. default wachtwoord.
Als het een automatisch gegenereerd wachtwoord is kan de originele dealer die opvragen in de webshop van Alfen

• Kusterse
Pharos1985 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:53:

Een beeldscherm is stiekem toch wel fijn.
Daar zou ik alleen op sparen als het anders echt niet kan.

• Pharos1985
Kusterse schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:09:
[...]
Een beeldscherm is stiekem toch wel fijn.
Daar zou ik alleen op sparen als het anders echt niet kan.
Om te zien hoeveel kw er al in gegaan is? 😂
Ik kan me enkel voorstellen dat het handig is bij initial setup/bij inlezen van RFID cards en dergelkijke en eventueel foutcodes die hij toont. Maar dat is normaal maar éénmalig dat je zulks moet doen, om daar 250 EUR meer voor te betalen. Ik weet het toch niet.

• Mcl90
Ik heb de laatste firmware-update geïnstalleerd die in de MyEve-app beschikbaar was. Sindsdien kan ik niet meer inloggen op mijn laadpaal.
Het wachtwoord dat ik eerder zelf heb ingesteld (en waarmee ik de afgelopen dagen gewoon kon inloggen) wordt nu ineens als onjuist weergegeven.

Uit voorzorg heb ik ook het wachtwoord geprobeerd dat ik van Eneco heb gekregen, maar dat werkt ook niet.
Zelfs bij ‘wachtwoord vergeten’ heb ik de Password Reset Code (PRC) en het wachtwoord van Eneco ingevuld, maar ook daar krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is.

Ik begrijp echt niet waarom dit ineens niet meer werkt, zeker omdat alles vóór de update nog prima functioneerde.
Betekent dit dat ik nu helemaal niet meer in mijn laadpaal kom, of zijn er nog opties om dit op te lossen?

• izzet3838
Pharos1985 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:11:
[...]

Om te zien hoeveel kw er al in gegaan is? 😂
Ik kan me enkel voorstellen dat het handig is bij initial setup/bij inlezen van RFID cards en dergelkijke en eventueel foutcodes die hij toont. Maar dat is normaal maar éénmalig dat je zulks moet doen, om daar 250 EUR meer voor te betalen. Ik weet het toch niet.
Vooral foutcodes idd, als er iets mis is weet scheelt dat toch wat zoekwerk.

Bij mij was het wel maar een 100 euro ongeveer...

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:26
izzet3838 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:33:
[...]

Vooral foutcodes idd, als er iets mis is weet scheelt dat toch wat zoekwerk.

Bij mij was het wel maar een 100 euro ongeveer...
Idd, ik vind het scherm ook handig, zeker voor foutmeldingen, hier is bv de backoffice al 2 x down geweest, dan krijg je deze melding op het scherm, alsook bv te weinig power te laden, of voltage te laag...
Ook leuk is mijn Duvel logo wat erop staat :-)

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-11 17:11
r2504 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:25:
Whitelisten heeft trouwens geen zin als er een backend gekoppeld is (die overruled de whitelist - lijkt me absurd maar is nu eenmaal zo).
Een whitelist is juist bedoeld als backup indien de on-line verbinding niet beschikbaar is. Er wordt op terug gevallen als er geen on-line authorisatie gedaan kan worden. In andere gevallen wordt deze niet gebruikt.

• Kusterse
Mcl90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:11:
Ik heb de laatste firmware-update geïnstalleerd die in de MyEve-app beschikbaar was. Sindsdien kan ik niet meer inloggen op mijn laadpaal.
Het wachtwoord dat ik eerder zelf heb ingesteld (en waarmee ik de afgelopen dagen gewoon kon inloggen) wordt nu ineens als onjuist weergegeven.

Uit voorzorg heb ik ook het wachtwoord geprobeerd dat ik van Eneco heb gekregen, maar dat werkt ook niet.
Zelfs bij ‘wachtwoord vergeten’ heb ik de Password Reset Code (PRC) en het wachtwoord van Eneco ingevuld, maar ook daar krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is.

Ik begrijp echt niet waarom dit ineens niet meer werkt, zeker omdat alles vóór de update nog prima functioneerde.
Betekent dit dat ik nu helemaal niet meer in mijn laadpaal kom, of zijn er nog opties om dit op te lossen?
Neem aan dat je opnieuw starten al geprobeerd hebt.
Als het service password geactiveerd stond kan Alfen er nog in. Dat is een monteur ter plekke en in principe alleen te regelen via originele dealer.
Marktplaats exemplaar met wachtwoord is dan waarschijnlijk goedkoper en sneller..

• Mcl90
Bedankt voor je reactie.

Het service password stond voor zover ik weet niet geactiveerd. Een paar dagen geleden heb ik een firmware-update uitgevoerd en toen zelf een wachtwoord ingesteld. Daarmee heb ik meerdere dagen zonder problemen kunnen inloggen.

Na het installeren van de allerlaatste firmware-update (via de MyEve-app) werkt dat wachtwoord ineens niet meer. Tijdens die update is niet gevraagd om opnieuw een wachtwoord in te voeren, dus ik begrijp niet goed waarom mijn huidige wachtwoord nu als onjuist wordt weergegeven.

Ik heb ook nog het wachtwoord geprobeerd dat ik destijds van Eneco heb ontvangen, maar ook dat werkt niet. Eneco heeft mij eerder bevestigd dat de laadpaal volledig is losgekoppeld van hun backoffice, dus ik verwachtte niet dat er nog iets automatisch gewijzigd kon worden.

Herstarten heb ik uiteraard al meerdere keren geprobeerd.
Weet iemand of het nog mogelijk is om een nieuwe PRC-code aan te vragen of op een andere manier toegang terug te krijgen zonder dat er direct een monteur of originele dealer nodig is?

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:17
izzet3838 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:00:
[...]

Volgens mij is het vooral display, soms hebben ze ook geen rfid...

Reden dat de meeste de pro hebben is denk ik werkgever en dat het prijsverschil vaak klein is.
Het grootste verschil is dat de Pro op 1 fase tot 32A kan(7,3Kw) kan laden en de Single Eve kan wel 11Kw maar dat is op 3 fase en op 1 fase is dat max. 16A (3,7Kw) Nu blijkbaar inwendig buiten de Display is hardware matig wel gebouwd voor op 1 fase 32 A (7,3Kw) maar in de software staat die als 'Locket' naar verluid bestaat er de mogelijkheid dat je dit ook via Licentie kan kopen, maar tot op heden is dat nog niet gelukt, ik heb de leverancier hier al voor gekontacteerd en hij beweerd dat dit niet verkocht word! Daar heb ik mij in de folder begin dit jaar effe op vergist het stond ook volgens mij niet echt duidelijk vermeld. Op forums heb ik al wel gebruikers gesproken die dezelfde hebben en die wel op 1 fase 32A (7,3Kw) kunnen laden !

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Gisteren firmware 7.3 geïnstalleerd. Alles lijkt hier naar behoren te werken waaronder p1 en transacties. Iemand anders een bug tegengekomen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Pharos1985
Bimmer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:52:
[...]

Het grootste verschil is dat de Pro op 1 fase tot 32A kan(7,3Kw) kan laden en de Single Eve kan wel 11Kw maar dat is op 3 fase en op 1 fase is dat max. 16A (3,7Kw) Nu blijkbaar inwendig buiten de Display is hardware matig wel gebouwd voor op 1 fase 32 A (7,3Kw) maar in de software staat die als 'Locket' naar verluid bestaat er de mogelijkheid dat je dit ook via Licentie kan kopen, maar tot op heden is dat nog niet gelukt, ik heb de leverancier hier al voor gekontacteerd en hij beweerd dat dit niet verkocht word! Daar heb ik mij in de folder begin dit jaar effe op vergist het stond ook volgens mij niet echt duidelijk vermeld. Op forums heb ik al wel gebruikers gesproken die dezelfde hebben en die wel op 1 fase 32A (7,3Kw) kunnen laden !
Ik heb op bol.com ooit een S-line gevonden waar geadverteerd werd dat max charging speed 7.4kwh is. Of het dus louter software of ook hardware is durf ik op basis hiervan niet te zeggen/bevestigen, maar het bestaat dus wel degelijk wat je zegt, monofasig met 32A.
Edit: als je op de pro-line monofasig 1 x 32A wil bereiken, heb je trouwens ook een 22kwh licentie nodig dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Pharos1985 op 04-11-2025 19:42 ]

• izzet3838
Pharos1985 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb op bol.com ooit een S-line gevonden waar geadverteerd werd dat max charging speed 7.4kwh is. Of het dus louter software of ook hardware is durf ik op basis hiervan niet te zeggen/bevestigen, maar het bestaat dus wel degelijk wat je zegt, monofasig met 32A.
Edit: als je op de pro-line monofasig 1 x 32A wil bereiken, heb je trouwens ook een 22kwh licentie nodig dacht ik.
Of een pro line 1 fase die hebben wel 32a, de 1 fase s line ook dacht ik, alleen vind je de 1 fase modellen moeilijk tegenwoordig...

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:39
Pharos1985 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:38:
[...]

De 1 fase modellen zijn idd 32A. De s-line 3 fase kan maar tot 16A per fase. Die is maar tot 16A ontworpen. Die kan dus ook niet met 1x32A laden.

Bij een 3 fase proline heb je idd een 32A licentie nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:39
izzet3838 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:36:
[...]

Of een pro line 1 fase die hebben wel 32a, de 1 fase s line ook dacht ik, alleen vind je de 1 fase modellen moeilijk tegenwoordig...
Valt wel mee toch?

https://www.wallboxdiscou...e-7-kw-type-2-socket.html

Met LB/RFID. Best prima deal als je geen 3 fase zoekt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Pharos1985
Klein vraagje aan jullie. Ik sta ook op het punt om een Alfen aan te schaffen (privé), maar ik lees hier toch ook veel over bugs in nieuwere firmware's.
Mochten jullie kiezen: welke laadpaal zouden jullie kiezen? Ik zit vooral met integratie in HA dat ik belangrijk vindt en een vaste laadkabel.
Werkgever wilt voorlopig enkel een smart charging cable geven die ik dan maar op een normaal stopcontact moet aansluiten, daar ga ik niet mee beginnen.

Ik had een laadpaal van mijn werkgever, maar daar heb ik ontslag gegeven 2 weken geleden en mijn nieuwe werkgever biedt nog niet echt laadpalen aan voor mij thuis (hij is het aan het bekijken zegt ie), maar in afwachting zou ik zelf gewoon eentje willen installeren.
Morgen komt er hier een 330e (PHEV) toe, maar over 6 maand krijg ik (gelukkig) terug een echte EV zoals ik had bij mijn vorige werkgever.

Zit te denken aan een Peblar. Belangrijk is dat ik hem publiek kan stellen via een backoffice (dus sowieso al MID certified meter noodzakelijk). Tnx.

[ Voor 8% gewijzigd door Pharos1985 op 04-11-2025 23:22 ]

• asaki
Mcl90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:47:
Bedankt voor je reactie.

Het service password stond voor zover ik weet niet geactiveerd. Een paar dagen geleden heb ik een firmware-update uitgevoerd en toen zelf een wachtwoord ingesteld. Daarmee heb ik meerdere dagen zonder problemen kunnen inloggen.

Na het installeren van de allerlaatste firmware-update (via de MyEve-app) werkt dat wachtwoord ineens niet meer. Tijdens die update is niet gevraagd om opnieuw een wachtwoord in te voeren, dus ik begrijp niet goed waarom mijn huidige wachtwoord nu als onjuist wordt weergegeven.

Ik heb ook nog het wachtwoord geprobeerd dat ik destijds van Eneco heb ontvangen, maar ook dat werkt niet. Eneco heeft mij eerder bevestigd dat de laadpaal volledig is losgekoppeld van hun backoffice, dus ik verwachtte niet dat er nog iets automatisch gewijzigd kon worden.

Weet iemand of het nog mogelijk is om een nieuwe PRC-code aan te vragen of op een andere manier toegang terug te krijgen zonder dat er direct een monteur of originele dealer nodig is?
Als je onder firmware 5.x zat en je deed een update dan kan je inderdaad een wachtwoord opgeven. Dat dit wachtwoord veranderd tijdens een firmware update herken ik niet. En ik heb een paal die ooit met 4.x geleverd werd dus eigenlijk heb ik alle stappen doorlopen die jij nu ook hebt gedaan. Ik weet dus niet waarom jouw ingestelde wachtwoord niet meer werkt. Maar als dat een issue zou zijn dan had ik hier wel meerdere berichten van verwacht :(

Enige verschil is dat ik nooit nooit nooit via de app een firmware update doe. Altijd alleen vanuit de Ace Installer.

[ Voor 4% gewijzigd door asaki op 04-11-2025 23:58 ]

• izzet3838
Inspired schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:05:
[...]

Valt wel mee toch?

https://www.wallboxdiscou...e-7-kw-type-2-socket.html

Met LB/RFID. Best prima deal als je geen 3 fase zoekt.
Das een heel goede prijs, nu moet je er ook wel een kabel bijtellen, maar blijft scherp idd, alleen zou ik prive nooit een Alfen nemen :)

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zie bij de fa. Rexel al dat de nieuwe Eve Single Plus Socket 22kW er al opstaat. Geschikt voor bi-directioneel laden volgens ISO 15118-20.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-11 11:23

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Hoi medetweakers,

Ik heb een Alfen laadpaal met een storing. Op het display staat foutcode 102. Nu zegt Alfen dat je een nieuw powerboard moet bestellen. Dit lijkt mij iets wat je kan fixen toch?

In de logging zie ik het volgende staan:
socket 1:output voltage detected while bypass relays off

Heeft iemand deze melding vaker gezien en het weten te fixen?

Tim

Morgen gratis bier!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:18
CrociStrike030 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:42:
Hoi medetweakers,

Ik heb een Alfen laadpaal met een storing. Op het display staat foutcode 102. Nu zegt Alfen dat je een nieuw powerboard moet bestellen. Dit lijkt mij iets wat je kan fixen toch?

Tim
@Daveth had wel eens vermeld dat dan vaak één van de triac's kapot is. Was destijds bij mijn paal ook het geval. Heb je een EV6 of een Ioniq5? :+

• CrociStrike030

CrociStrike030

Dartlink schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:43:
[...]

@Daveth had wel eens vermeld dat dan vaak één van de triac's kapot is. Was destijds bij mijn paal ook het geval. Heb je een EV6 of een Ioniq5? :+
Een audi e-tron :)
Vanwaar de vraag? Slopen die auto’s de Alfen paal dan?

Tim

Morgen gratis bier!

• Dartlink
CrociStrike030 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:31:
[...]

Een audi e-tron :)
Vanwaar de vraag? Slopen die auto’s de Alfen paal dan?

Tim
Die auto's slopen regelmatig het powerboard :)

• asaki
Waar wordt dat door veroorzaakt dan?

• izzet3838
Hoi medetweakers,

Tim
Ik heb het ook al gehad, icm een ev6 niet echt grappig natuurlijk😂

Nu was/is het bij mij niet de auto geweest, het was toen gefixt na een reboot, de iccu van de wagen(dat onderdeel wat de geest geeft en de laadpaal soms meeneemt) is ook gewoon in orde...

Heb je sw versie 7.0.5 toevallig?

• CrociStrike030

CrociStrike030

izzet3838 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:53:
[...]

Ik heb het ook al gehad, icm een ev6 niet echt grappig natuurlijk😂

Nu was/is het bij mij niet de auto geweest, het was toen gefixt na een reboot, de iccu van de wagen(dat onderdeel wat de geest geeft en de laadpaal soms meeneemt) is ook gewoon in orde...

Heb je sw versie 7.0.5 toevallig?
Ik heb hem overgenomen van iemand. Volgens mij had hij een ‘oude’ ioniq. Gebeurde toen de hoofdzekering eruit klapte.

Software versie weet ik niet precies. Weet wel 100% zeker dat hij niet op 7.x.x draait maar op oudere software.

Paal is al heel vaak uit en aan geweest. Dus dat is het ook niet.

Tim

Morgen gratis bier!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Bedankt voor je reactie.

Het is een beetje een longshot, maar aangezien je toch al met je handen in het haar zit... Een van de monteurs hier heeft tijdens een bezoek het wachtwoord van de paal opnieuw ingesteld. Naar eigen zeggen het wachtwoord beginnend met 'aceXXXXXX', en op zich werkt dat prima alleen moet ik 'ACExxxxx' (hoofdletters) gebruiken. Ik weet natuurlijk niet of hij het verkeerd heeft ingesteld of dat de (op z'n minst van 'questionable quality' zijnde) software van Alfen dat gemangeld heeft. Misschien nog een duffe poging waard?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Daveth
  • Laatst online: 19:13
Hoi medetweakers,

Tim
102/powerboard error betekend dat er een onderdeel van het powerboard kapot is, dit is meestal een Triac ben je handig met electronica kan je het waarschijnlijk zelf oplossen voor minder dan €5
Ben je dat niet dan moet er een monteur aangestuurd worden die het powerboard vervangt.
Powerboard gaat niet zomaar kapot en is ALTIJD de schuld van de auto.
Als deze kapot is gegaan bij jouw auto dan moet je zeker terug naar de garage anders gebeurd het weer in de toekomst en word dit een zeer dure grap voor je.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

CrociStrike030 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:53:
[...]

Ik heb hem overgenomen van iemand. Volgens mij had hij een ‘oude’ ioniq. Gebeurde toen de hoofdzekering eruit klapte.

Software versie weet ik niet precies. Weet wel 100% zeker dat hij niet op 7.x.x draait maar op oudere software.

Paal is al heel vaak uit en aan geweest. Dus dat is het ook niet.

Tim
Als je zelf niet handig bent, is er op Marktplaats iemand die laadpalen repareert. Waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe powerboard.

Pardon my dutch

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 17:45

fmb

Bedankt voor je reactie.

Vervelend probleem. Heb je al geprobeerd om de Ace Service Installer op laptop/pc te gebruiken?
Wie weet werkt dat opeens wel.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is de algemene consensus hier dat je NIET je firmware update met de app, maar altijd de ace installer gebruikt.
"Iedereen" die het toch probeert met de app komt vervolgens hier vragen om een oplossing omdat het niet werkt...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en lees ook over wisselende ervaringen met integratie met Home Assistant.

Mijn vraag: wat is op dit moment de meest betrouwbare integratie met Home Assistant, met betrouwbaar bedoel ik dat een setting ook echt altijd betrouwbaar te bedienen is vanuit HA, bijv het vermogen waarmee geladen wordt.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:06
japie101 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:19:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en lees ook over wisselende ervaringen met integratie met Home Assistant.

Mijn vraag: wat is op dit moment de meest betrouwbare integratie met Home Assistant, met betrouwbaar bedoel ik dat een setting ook echt altijd betrouwbaar te bedienen is vanuit HA, bijv het vermogen waarmee geladen wordt.
Wat ik begrepen heb een integratie die Modbus gebruikt.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:59
Gisteren mijn Alfen eve pro laten installeren en vandaag de auto van mijn vrouw er aan gehangen (kleine
Plug in hybrid), mijn auto komt over een paar weken.

Als ik hem zonneladen zet dan begint hij te laden maar als ik hem op regulier laden zet pauzeert hij… op de paal zie ik “wacht op vermogen”…

Wat kan er aan de hand zijn ? Ik heb geen grootverbruikers oid aan staan… kan het zijn dat er iets mis gaat met het uitlezen van de p1 ? Hoe kan ik dat checken ?

Ik heb active load balancing even uit gezet, en dan gaat hij laden, daar gaat het dus mis denk ik.

Hoe ziet onderstaande eruit voor jullie ? (Monitoring tab van MyEve)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk3BpTdp93olzgAKwl-iNEyDydo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5mg3BvWX4x230qJ6oa6Nvv3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door helm71 op 08-11-2025 12:19 ]

• helm71
Misschien kan ik iets vinden met de ACE Service Installer ? Alleen daar lijkt je op te moeten inloggen..

• V_ger
@helm71 of je hebt ergens zitten klikken en het max vermogen omlaag gezet. Als die via de app is verlaagd, is dat elders onduidelijk/niet mogelijk om aan te passen. Dus loop je app door en zet alle sliders etc gewoon op 16A.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• helm71
V_ger schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:06:
@helm71 of je hebt ergens zitten klikken en het max vermogen omlaag gezet. Als die via de app is verlaagd, is dat elders onduidelijk/niet mogelijk om aan te passen. Dus loop je app door en zet alle sliders etc gewoon op 16A.
Dat staat allemaal goed, voor de zekerheid net nog even nagelopen..

Er zat een sim in de laadpaal toen die geleverd werd, installateur heeft die er keurig uitgehaald, was niet voor mij (backoffice instelling komt later). Ik vermoed dat er een charging network is ingesteld, hij laad nu met 6.9A en dat is wat hij doet in een charging network als hij van zijn master nog geen goedkeuring voor laden heeft ontvangen.

Maar als ik het goed heb is dat een ace installer setting, en daar kan ik niet bij.

Ik heb charge24 gemailed met het issue.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:11
Een van de auto's thuis kan maar slechts 1-fase laden. Nu heb ik op L1 wat verbruikers die vaak tegelijk met het laden van die auto actief zijn waardoor het onnodig langer duurt,

Kan ik dan in de meterkast de draden van de alamat die naar de laadpaal lopen omwisselen; van L1L2L3 (bruin-zwart-grijs) naar L3L2L1 (grijs-zwart-bruin)? Gaat dan dat goed met de load balancing van de laadpaal vanuit de P1 poort of moet ik nog andere instellingen aanpassen?

Het lijkt mij namelijk dat de laadpaal op deze manier niet 'weet' dat ik de fases gewisseld heb en nog steeds de L1 als L1 ziet, terwijl je dan vanuit de P1 meter op L3 meer verbruik ziet.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 11:55
Active loadbalancing is volgens mij dat er vanuit externe EMS zoals bv EVCC het laden geactiveerd moet worden, tenminste zo werkt het bij mij.
Als er bij mij staat “wacht op vermogen” dan betekent dat dat in mijn geval EVCC het laden blokkeert omdat er te weinig zon is.

• firecaps30
Zal dit het zijn? Deze dan op L3L2L1 zetten. Had nog niet de advanced settings aangevinkt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGlBVbLrVbxtqVtGgKjjLja6nYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hj6N9RhaC9e7h8ytI2WFl931.png?f=fotoalbum_large

• sirtm
firecaps30 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:39:
Een van de auto's thuis kan maar slechts 1-fase laden. Nu heb ik op L1 wat verbruikers die vaak tegelijk met het laden van die auto actief zijn waardoor het onnodig langer duurt,

Kan ik dan in de meterkast de draden van de alamat die naar de laadpaal lopen omwisselen; van L1L2L3 (bruin-zwart-grijs) naar L3L2L1 (grijs-zwart-bruin)? Gaat dan dat goed met de load balancing van de laadpaal vanuit de P1 poort of moet ik nog andere instellingen aanpassen?

Het lijkt mij namelijk dat de laadpaal op deze manier niet 'weet' dat ik de fases gewisseld heb en nog steeds de L1 als L1 ziet, terwijl je dan vanuit de P1 meter op L3 meer verbruik ziet.
Ik heb hetzelfde 'probleem', ook ik het de fases doorgeschoven, maar wel letterlijk doorgeschoven dus wat eerst in de meterkast de uitgaande kabel L1L2L3 was is nu L3L1L2, want sommige auto's en laders willen dat de fase volgorde gelijk blijft.
Als de auto op 1 fase laad, dan zie ik dat nu in de meterkast op de L3 fase gebeuren.
omdat de laadpaal nu op andere fases zit is kan het zijn dat de laadpaal niet mer goed met de P1 data om kan gaan, maar omdat ik EVCC gebruik en dus een externe EMS boeit me dat niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door sirtm op 08-11-2025 16:04 ]

• japie101
JPD68 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:33:
[...]

Wat ik begrepen heb een integratie die Modbus gebruikt.
Dat lees ik vaker, iemand voorbeelden van de “beste” modbus integratie? (Github repository bijvoorbeeld)

• firecaps30
japie101 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:13:
[...]

Dat lees ik vaker, iemand voorbeelden van de “beste” modbus integratie? (Github repository bijvoorbeeld)
https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus ik gebruik deze. Niet alle sensoren zijn juist en tonen historie, maar voor de basics werkt deze prima.

• firecaps30
sirtm schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb hetzelfde 'probleem', ook ik het de fases doorgeschoven, maar wel letterlijk doorgeschoven dus wat eerst in de meterkast de uitgaande kabel L1L2L3 was is nu L3L1L2, want sommige auto's en laders willen dat de fase volgorde gelijk blijft.
Als de auto op 1 fase laad, dan zie ik dat nu in de meterkast op de L3 fase gebeuren.
omdat de laadpaal nu op andere fases zit is kan het zijn dat de laadpaal niet mer goed met de P1 data om kan gaan, maar omdat ik EVCC gebruik en dus een externe EMS boeit me dat niet zo.
Net de proef op de som genomen. Van L1L2L3 naar L3L2L1 en phase rotation in de laadpaal ook aangepast naar L3L2L1. Laadpaal geeft nog steeds load op L1 aan, op de meter die ik uitlees met P1 zie ik de load op L3, dat is logisch.

Toen even getest, wat L3 verbruikers aangezet en in de laadpaal de meter current tijdelijk teruggezet naar 18A. De laadpaal gaat load-balancen op L3 (L1 in de laadpaal), dus het werkt!

Dit is dus zonder EVCC, echt alleen de standaard load balancing op de laadpaal.

• helm71
Waar kan ik in de eve app de load op de fases zien ? Dan kan ik dat gebruiken om te controleren of ze goed staan..

• CrociStrike030

CrociStrike030

Daveth schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:53:
[...]

102/powerboard error betekend dat er een onderdeel van het powerboard kapot is, dit is meestal een Triac ben je handig met electronica kan je het waarschijnlijk zelf oplossen voor minder dan €5
Ben je dat niet dan moet er een monteur aangestuurd worden die het powerboard vervangt.
Powerboard gaat niet zomaar kapot en is ALTIJD de schuld van de auto.
Als deze kapot is gegaan bij jouw auto dan moet je zeker terug naar de garage anders gebeurd het weer in de toekomst en word dit een zeer dure grap voor je.
Thnx voor je uitleg. Was al van plan om die triacs te meten en eventueel te vervangen :) Hopelijk werkt dat..

Morgen gratis bier!

• marciej123
  • Laatst online: 16:36
japie101 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:13:
[...]

Ik gebruik deze: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Werkt super, alleen als je de ACE service Tool wilt gebruiken zal je deze tool even moeten afmelden (is een knop in de integratie) en daarna weer aanmelden

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:06
marciej123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:17:
Werkt super, alleen als je de ACE service Tool wilt gebruiken zal je deze tool even moeten afmelden (is een knop in de integratie) en daarna weer aanmelden
Deze gebruikt niet het modbus protocol en heeft dus regelmatig last van het niet uitvoeren van van gegeven instructies.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JPD68 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:43:
[...]

Deze gebruikt niet het modbus protocol en heeft dus regelmatig last van het niet uitvoeren van van gegeven instructies.
Inderdaad is de write-modus, maar dat is ook zo met de MyEVE-app bijvoorbeeld, vrij bedroevend. Dat is gewoon een Alfen-ding.

Modbus kan volgens mij alleen gebruikt worden voor aansturing als je het als "EMS" invoert. Je mist dan wel load balancing, daar zal je ook een alternatief voor moeten programmeren. En kun je ook enkel het vermogen (of beter gezegd: current) (en 1P3P-switch) aansturen via modbus, niet meer dan dat.

Maar goed, daarvoor kun je dus evcc gebruiken :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• V_ger
JPD68 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:43:
[...]

Eens, maar daar is redelijk eenvoudig omheen te werken. Extra variable in HA die je samen met het Alfen set-point wijzigt, controleren of set-point na zeg 20 seconden overeenkomt met de hulpvariable en zo nee, nog een keer setten. Werkt prima. Doe ik nu ook met andere wifi smarthome zooi die geen terugkoppeling geeft over of iets gelukt is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
marciej123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:17:
[...]

Ik vind niet dat die super werkt. Omdat die de API en niet de modbus gebruikt heb je 2 grote nadelen
1. Besturen lukt niet altijd. Ik moest vaak meerdere keren schakelcommandos's geven.
2. Je moet eerst afmelden als je andere apps wilt gebruiken

Ik heb ooit nog eens zitten klooien met de modbustcp registers, (even googlen en dan kun je ze wel vinden). Als je die in een yaml file zet voor HA werkt het veel stabieler (maar was me te veel werk).

Uiteindleijk dus overgestapt naar EVCC, die stuurt 'm porbleemloos via modbus aan. En die haal ik een evcc integratie dan weer HA binnen... Daarna had ik pas het gevoel dat het "super" werkte...

• Kammika
  • Nu online
V_ger schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:32:
[...]

Eens, maar daar is redelijk eenvoudig omheen te werken. Extra variable in HA die je samen met het Alfen set-point wijzigt, controleren of set-point na zeg 20 seconden overeenkomt met de hulpvariable en zo nee, nog een keer setten. Werkt prima. Doe ik nu ook met andere wifi smarthome zooi die geen terugkoppeling geeft over of iets gelukt is.
ja, deze bedoelde ik dus. Dit werkt imo niet 'super..'

• firecaps30
JanHenk schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:52:
[...]

Inderdaad is de write-modus, maar dat is ook zo met de MyEVE-app bijvoorbeeld, vrij bedroevend. Dat is gewoon een Alfen-ding.

Modbus kan volgens mij alleen gebruikt worden voor aansturing als je het als "EMS" invoert. Je mist dan wel load balancing, daar zal je ook een alternatief voor moeten programmeren. En kun je ook enkel het vermogen (of beter gezegd: current) (en 1P3P-switch) aansturen via modbus, niet meer dan dat.

Maar goed, daarvoor kun je dus evcc gebruiken :+
Er is ook een EMS monitor optie in de dropdown, dan houd je wel Load Balacing vanuit de laadpaal. Ik gebruik https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus

• jorismb
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-11 20:03
Korte vraag.
Door de verhalen hiero ben ik een beetje huiverig geworden over het installeren van software updates.

Mijn paal was nieuw geleverd met 7.0.5 en daar draai ik al die tijd nog op.
Ik zie hier wat mensen die redelijk tevreden zijn over 7.1.6 en nu is sinds kort die 7.3.0 uit.

Nog algemene adviezen? Welke is wel 'veilig' te gebruiken en welke zeker (nog) niet?

• Kammika
  • Nu online
jorismb schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:02:
Korte vraag.
Door de verhalen hiero ben ik een beetje huiverig geworden over het installeren van software updates.

Ik zie hier wat mensen die redelijk tevreden zijn over 7.1.6 en nu is sinds kort die 7.3.0 uit.

Nog algemene adviezen? Welke is wel 'veilig' te gebruiken en welke zeker (nog) niet?
als je geen problemen hebt, en geen features uit een hogere firmware versie, moet je niet upgraden, dat is het meest veilige advies...

• Kusterse
firecaps30 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:50:
[...]

Er is ook een EMS monitor optie in de dropdown, dan houd je wel Load Balacing vanuit de laadpaal. Ik gebruik https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus
Deze gebruik ik ook naar tevredenheid. Je moet dan inderdaad wel zelf je load-balancing bouwen in bijvoorbeeld node-red. De API is eigenlijk niet bedoeld voor het regelen van je laadpaal daarom ook de EMS functie.
Ik gebruik deze samen met.

Volkswagen Connect intergatie
Home wizzard P1 integratie
https://community.home-as...spot-energy-prices/877400
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging.
https://github.com/BJReplay/ha-solcast-solar
https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus

De formule voor load balancing is simpel.
Echter alles in elkaar knutselen is toch wel even werk.
Onderstaande formule per fase uitrekenen.
Laadpaal stroom zit al bij de P1 in daarom weer erbij optellen.
De fase met laagst beschikbare stroom is de limiet.

Alfen max current setpoint = 25 - P1 + Alfen actual current.

Voor solar balancing.
Available solar power = Alfen Actual power - P1 power.

Via de modbus heeft de paal ongeveer 18 seconden nodig voordat het nieuwe setpoint verwerkt is.
Dat is dan update interval.
Modbus integratie instellen op 5 seconden update interval. iedere 4e update kun je dan een nieuw setpoint opsturen.

Ik laat overdag standaard solarbalancing mee lopen.
Via de Volkswagen connect reken ik uit hoeveel KWH ik nog moet laden
Via ha-solcast-solar Hoeveel KWH ik nog kan verwachten aan zonnestroom.
Is dat te weinig dan laad ik via ev_smart_charging. op het goedkoopst beschikbare moment bij.
Voor direct laden gebruik ik een Home wizzard energy socket.
Die kun je met het knopje aanzetten.
Die lees ik dan in en schakel dan om van solar balancing naar load-balancing. (vol vermogen.)
Super voor mijn vrouw. Geen aps of wallpanels.

Op dezelfde manier begrens ik mijn Solar edge via Modbus.
Sinds julie heb ik bij Zonneplan gemiddelde inkoop prijs 24 Cent. en verkoop 21 Cent.
Totale factuur sinds Jullie 57 Euro
Met twee electriche auto's en een warmtepomp.

• helm71
Ik heb het opgelost met een tweetal flows in mijn Homey. Ik trigger op het moment dat er een kabel in de Alfen gaat. Hij gaat dan per direct alle overtollige stroom (als ik teruglever dus) in de auto gooien. Verder gaat hij in de goedkoopste uren van de dag ook laden.

De optelsom is dat ‘s ochtends de auto vol zit met zo goedkoop mogelijke stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rolSrLiG3ea5VfwQ6XheR5_63C8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RrZBgphd5OIHlQ7kIy9J2IMd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO772SfKWF1CqMcIgyrchZ5zqt8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8s9zRVWdXXTJaQfkQxyV1HBL.png?f=fotoalbum_large

De paal staat pas sinds zaterdag, dus nu even afwachten of alles werkt zoals ik het verwacht.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik wil meer gebruik maken van de zon maar ook met voldoende lading de volgende dag weer wegrijden. Stel ik zet solar charging aan. Kan ik dan instellen dat na X-uur (bijv. 21:00u) de paal omschakelt naar normaal laden zodat de volgende ochtend de auto weer 80% vol is? Of is het beter een automation aan te maken in HA?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
evcc doet dit prima @Bo0bz .
We hebben daar een apart topic voor. Kom maar even kijken

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:39
HyperBart schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:37:
evcc doet dit prima @Bo0bz .
We hebben daar een apart topic voor. Kom maar even kijken
helaas is het EVCC-Alfen topic wel behoorlijk inactief, laatste post is ondertussen van 18 juli ll. :'(

Ben zelf ook een erg tevreden gebruiker van EVCC, zonder enig programmeerwerk : solar-charging, intelligente laadplannen, loadbalancing, directe communicatie met de wagen (BMW in mijn geval) ... en dit voor slechts $100 :*) éénmalig of een maandelijkse 1$ (dacht ik)

en zoals @HyperBart al aangaf, EVCC kan makkelijk wat je vraagt ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpwwZhtj-koAMXUXsswksZxV_vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnoMiuIntdqsLC8m0x9sdwIZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K93h7nFf0GIqpdsR-uI_wk_A5hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNWtrcuImjtvX7aeOYIQCsup.png?f=fotoalbum_large

Voor testen kan je gebruikmaken van de gratis maand-licenties (en die kan je zelfs steeds updaten) ... aanrader!!

Momenteel gebruik ik nog een oude (domme) SMA-omvormer en TQ energie-meter, volgend project is het vervangen van de SMA door een SolarEdge hybride omvormer en thuisbatterij, deze zal ook door EVCC gestuurd worden ...

succes!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
helm71 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 06:19:
Ik heb het opgelost met een tweetal flows in mijn Homey. Ik trigger op het moment dat er een kabel in de Alfen gaat. Hij gaat dan per direct alle overtollige stroom (als ik teruglever dus) in de auto gooien. Verder gaat hij in de goedkoopste uren van de dag ook laden.

De optelsom is dat ‘s ochtends de auto vol zit met zo goedkoop mogelijke stroom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De paal staat pas sinds zaterdag, dus nu even afwachten of alles werkt zoals ik het verwacht.
Volgens mij mis ik nog iets. Als de laadpaal nog staat op 100% groen laden en je geeft 'Begin met opladen' dan zal er niet geladen worden als er niet voldoende zon is. Je zult dus ook de manier van laden op Standaard of Comfortabel + Groen moeten zetten.

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

jorismb schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:02:
Korte vraag.

7.1.6 werkt bij de meesten goed. Deze voegt Wireless LAN support en Eve Connect toegang met pincode ipv paswoord toe.
7.3.0 lijkt bij de meeste gebruikers tot nu (nog niet zo lang uit) ook goed te werken. Deze lost het probleem op dat je de transacties niet kon zien.

Van alle andere versies zou ik afblijven (7.2.0 heeft een probleem met de P1 meter bijv.).

• JanHenk
  • Niet online
Inderdaad. Ik ben 'noodgedwongen' van 6.6.2 (was een goede versie) naar 7.1.6 gegaan ivm de wifi-connectiviteit. En tot mijn verassing is de wifi-verbinding heel stabiel. In ieder geval een stuk stabieler dan het bij mij was op de draad (volgens mij is de RJ45-socket kapot).

Verder ervaar ik dus geen problemen met 7.1.6, maar de transactiegeschiedenis is daar wel een ding (heb ik geen behoefte aan).

Een vriend van mij had een laadstation met 7.2.0 af-fabriek, die zag dus de P1-meter niet en heeft dat toen opgelost met een HomeWizard meter, maar draait nu ook 7.3.0 en P1-connectie werkt nu wel weer. Tot nu toe nog geen issues gemeld door hem noch hier bij mijn weten.

• JanHenk
  • Niet online
Marcher schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:50:
[...]

helaas is het EVCC-Alfen topic wel behoorlijk inactief, laatste post is ondertussen van 18 juli ll. :'(
Zit je wel in hetzelfde topic te kijken?

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

• helm71
deejeebv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:58:
[...]

Volgens mij mis ik nog iets. Als de laadpaal nog staat op 100% groen laden en je geeft 'Begin met opladen' dan zal er niet geladen worden als er niet voldoende zon is. Je zult dus ook de manier van laden op Standaard of Comfortabel + Groen moeten zetten.
Je hebt helemaal gelijk :-)

Heb ik inmiddels opgelost maar was ik initieel inderdaad vergeten !

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:39

• japie101
Marcher schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:50:
[...]

Ben zelf ook een erg tevreden gebruiker van EVCC, zonder enig programmeerwerk : solar-charging, intelligente laadplannen, loadbalancing, directe communicatie met de wagen (BMW in mijn geval) ... en dit voor slechts $100 :*) éénmalig of een maandelijkse 1$ (dacht ik)

en zoals @HyperBart al aangaf, EVCC kan makkelijk wat je vraagt ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor testen kan je gebruikmaken van de gratis maand-licenties (en die kan je zelfs steeds updaten) ... aanrader!!

Momenteel gebruik ik nog een oude (domme) SMA-omvormer en TQ energie-meter, volgend project is het vervangen van de SMA door een SolarEdge hybride omvormer en thuisbatterij, deze zal ook door EVCC gestuurd worden ...

succes!
Bedankt voor je feedback, ik ga zeker kijken naar EVCC, maar wat ik me wel afvraag: ik lees vaak dat EVCC feilloos werkt met Alfen laadpalen, terwijl dat niet altijd wordt gezegd van de Home Assistant integratie.
Weet iemand hoe EVCC dan technisch met de Alfen laadpaal communiceert?
Als we op die manier ook vanuit Home Assistant kunnen integreren werkt dat ook feilloos denk ik dan ;-)

• JanHenk
  • Niet online
@japie101 Met modbus.

En er is dus ook een integratie in Home Assistant die de modbus registers gebruikt van de Alfen. Daar werd eerder dus ook over gesproken. De (reverse engineered) API is completer. Via modbus kun je alleen uitlezen, met uitzondering van twee parameters. Die kun je dus schrijven: max. current en 1P3P-switch. Wel handig om vermogen aan te sturen :)

• japie101
JanHenk schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:16:
@japie101 Met modbus.

En er is dus ook een integratie in Home Assistant die de modbus registers gebruikt van de Alfen. Daar werd eerder dus ook over gesproken. De (reverse engineered) API is completer. Via modbus kun je alleen uitlezen, met uitzondering van twee parameters. Die kun je dus schrijven: max. current en 1P3P-switch. Wel handig om vermogen aan te sturen :)
Ik had al z'on vermoeden, maar heb dus het gevoel dat EVCC dat dus beter doet dan de HA modbus integratie, of is dat niet zo? Allebei open-source, dan denk ik gelijk aan kruisbestuiving :)

• japie101
Kusterse schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:59:
[...]

Deze gebruik ik ook naar tevredenheid. Je moet dan inderdaad wel zelf je load-balancing bouwen in bijvoorbeeld node-red. De API is eigenlijk niet bedoeld voor het regelen van je laadpaal daarom ook de EMS functie.
Ik gebruik deze samen met.

Volkswagen Connect intergatie
Home wizzard P1 integratie
https://community.home-as...spot-energy-prices/877400
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging.
https://github.com/BJReplay/ha-solcast-solar
https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus

De formule voor load balancing is simpel.
Echter alles in elkaar knutselen is toch wel even werk.
Onderstaande formule per fase uitrekenen.
Laadpaal stroom zit al bij de P1 in daarom weer erbij optellen.
De fase met laagst beschikbare stroom is de limiet.

Alfen max current setpoint = 25 - P1 + Alfen actual current.

Voor solar balancing.
Available solar power = Alfen Actual power - P1 power.

Via de modbus heeft de paal ongeveer 18 seconden nodig voordat het nieuwe setpoint verwerkt is.
Dat is dan update interval.
Modbus integratie instellen op 5 seconden update interval. iedere 4e update kun je dan een nieuw setpoint opsturen.

Ik laat overdag standaard solarbalancing mee lopen.
Via de Volkswagen connect reken ik uit hoeveel KWH ik nog moet laden
Via ha-solcast-solar Hoeveel KWH ik nog kan verwachten aan zonnestroom.
Is dat te weinig dan laad ik via ev_smart_charging. op het goedkoopst beschikbare moment bij.
Voor direct laden gebruik ik een Home wizzard energy socket.
Die kun je met het knopje aanzetten.
Die lees ik dan in en schakel dan om van solar balancing naar load-balancing. (vol vermogen.)
Super voor mijn vrouw. Geen aps of wallpanels.

Op dezelfde manier begrens ik mijn Solar edge via Modbus.
Sinds julie heb ik bij Zonneplan gemiddelde inkoop prijs 24 Cent. en verkoop 21 Cent.
Totale factuur sinds Jullie 57 Euro
Met twee electriche auto's en een warmtepomp.
Een plaatje van de Node-Red flow, eventueel met een export ervan, zou voor mij nog meer verhelderen. ;)

• Kusterse
japie101 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:25:
[...]

Een plaatje van de Node-Red flow, eventueel met een export ervan, zou voor mij nog meer verhelderen. ;)
Die wil ik best delen. bedenk wel ik ben geen sw engineer.
Ik heb dus geen idee of dit voor iemand anders te volgen is.
Een screenshots van de flow heb je niet zo veel aan omdat er in de functie blokken java code zit.
De export is een json en is te groot voor dit bericht.
Ik weet even niet hoe ik dat via dit forum kan versturen?

• Kusterse
O ja Alfen vervangt meestal oude firmware voor nieuwe waarbij de oude verwijderd wordt.
7.3 lijkt een hele goede versie.
Zet hem even in een apart mapje. dan kunnen jullie er altijd op terug vallen.

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:01
Zojuist firmware bijgewerkt.
Van 6.6.2 naar 7.3.0
Met behulp van de ace service installer

Uiteraard gezorgd dat er geen auto aan de laadpaal hing. En voor de zekerheid vóór de update eerst even opnieuw opgestart (stroom er vijf minuutjes afgehaald).

Lijkt allemaal goed te zijn gegaan. Vooralsnog zie ik geen rare dingen:
- Transacties zijn weer / nog steeds zichtbaar in eve connect
- Verbinding met backoffice is intact
- P1 data komen goed door
- verbinding met domoticz werkt
- En het belangrijkste: Hij laadt ook daadwerkelijk de auto op (is op dit moment aan het laden)

Ter leering ende vermaeck:
Je kunt de upgrade goed volgen op het schermp (als je dat hebt) van je laadpaal. Je ziet verschillende schermpjes voorbij komen waarin je kunt zien waar hij op dat moment is. Achtereenvolgens:
- Scherm met 206: "tijdelijk ingesteld op onbeschikbaar"
- Zwart scherm met "updaten" en verschillende substappen (initializing, erasing old fw, writing new fw, moving backup fw, bootloader NG910 S2 v2.2)
- Scherm met "Laadpunt start op"
- Nog heel kort het scherm met 206 "tijdelijk ingesteld op onbeschikbaar"
- En dan het reguliere scherm

Na de upgrade kon ik hem in eerste instantie niet terugvinden in mijn netwerk. Omdat ik op het scherm kon zien dat de update wel was afgerond, heb ik de stroom er maar weer even afgehaald (niet iets om tíjdens de update te doen !!!). Vervolgens werkte alles eigenlijk zoals verwacht.

Aanvullende handelingen die ik heb uitgevoerd: Na de upgrade heb ik de MyEve app en Eve Connect app helemaal verwijderd van iphone en ipad en weer opnieuw geïnstalleerd. Misschien niet per se nodig, maar dit was eerder in dit forum voorbij gekomen en het leek mij een goed advies. De Eve Connect app ging onmiddellijk alle transacties downloaden. Dat ging probleemloos. En My Eve toonde keurig de P1 waardes (zowel netwerk als P1 lopen bij mij over een aparte draad). WIFI kan ik niet testen want daar is mijn laadpaal te oud voor. En v.w.b. de veelkleurige schermen die ik eerder in 6.6.2. wel met enige regelmaat (maandelijks) had: ik hóóp dat 7.3.0 dit heeft opgelost. Ik laat het weten als ze weer opduiken.

Voor nu ziet het er een stuk beter uit dan bij eerdere firmware upgrades die ik heb uitgevoerd. Fingers crossed ...

[ Voor 4% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 17-11-2025 07:22 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZyyPn35wkAiGDIzehHGpxqhpoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vNNReepcwPKk34Us7liLdG5H.png?f=user_large

Ik wil mijn kabel aansluiten maar heb een YMvK-as grondkabel 5X4
er zitten 2 zwarte draden in ipv 1. moet ik er dat 1 afdoppen? of heb ik een foute box?

ik heb op marktplaats een eve single pro line gekocht met het idee deze 3fase aan te sluiten. Nu ben ik in de war. Iemand die raad kan geven?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 11:34
remcoXP schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:18:
[Afbeelding]

er zitten 2 zwarte draden in ipv 1. moet ik er dat 1 afdoppen? of heb ik een foute box?

ik heb op marktplaats een eve single pro line gekocht met het idee deze 3fase aan te sluiten. Nu ben ik in de war. Iemand die raad kan geven?
Ja, bel een elektricien.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• sirtm
remcoXP schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:18:
[Afbeelding]

De kleuren in een kabel helpen je bij het correct aansluiten, of het nu zwart of grijs is maakt in wezen niet uit.
Ik 'denk' dat de zwarte draden onderling ook nog wel herkenbaar gemarkeerd zijn met een letter/cijfer/streepje.
Blauw is NUL, Groen/Geel is aarde, Bruin/Zwart is fase. Neem Bruin voor L1 en de 2 Zwarte voor L2 en L3.
Als je ze zo aansluit kan er niet veel misgaan. De fase volgorde zou niet kunnen kloppen met je meterkast maar daar hoef je geen last van te hebben, als dat wel zo is dan draai je in de meterkast de beide zwarte draden om en klaar.

Maar ben wel met eerdere responses eens dat als je dit soort vragen stelt, je beter een elektricien kan bellen...

[ Voor 4% gewijzigd door sirtm op 17-11-2025 11:44 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
maar de aansluit klem in de laadpaal heeft maar 5 aansluitingen terwijl mijn kabel er 6 (met aarde) heeft.
voor de kant van de meterkast komt inderdaad een elektricien. maar zou graag de box al dichtschroeven :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Dartlink
remcoXP schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:52:
maar de aansluit klem in de laadpaal heeft maar 5 aansluitingen terwijl mijn kabel er 6 (met aarde) heeft.
voor de kant van de meterkast komt inderdaad een elektricien. maar zou graag de box al dichtschroeven :)
Even doorpiepen welke de zwarte ader is aan beide kanten en daarna de niet gebruikte ader afknippen, dit is de meest pragmatische oplossing :)

• Daveth
  • Laatst online: 19:13
Het klinkt lullig maar als je dit niet zelf weet op te lossen (en dus niet de kennis hebt) bel dan daarvoor ook een elektricien, vergeet niet dat er op 11kW dus 11000 Watt over de kabel gaat.
Dit is niet een hobby project maar iets serieus.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:10
Je hebt dus een 6x 4 kabel en niet 5x 4 zoals je eerder aangaf?
Dat soort kabels wordt meestal gebruikt voor b.v. tuinverlichting. Zodat je lampen kun schakelen met 2 schakelaars. Maar in dat geval kun je de 2 zwarte draden als het goed is wel van elkaar onderscheiden. Meestal staan er witte ringetjes op de ader.

• Dartlink
remmuz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:20:
[...]

Je hebt dus een 6x 4 kabel en niet 5x 4 zoals je eerder aangaf?
Dat soort kabels wordt meestal gebruikt voor b.v. tuinverlichting. Zodat je lampen kun schakelen met 2 schakelaars. Maar in dat geval kun je de 2 zwarte draden als het goed is wel van elkaar onderscheiden. Meestal staan er witte ringetjes op de ader.
5x4 YVMK-AS heb je vijf aders en een aardlitze. Dus inderdaad eigenlijk een ader teveel in dit geval

https://www.elektramat.nl...MkajQxJGwwJGg0MTQzNTY4OTE.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 11:34
Heeft iemand al een Alfen Eve Single Plus of Alfen Eve Double Plus hangen en gebruik gemaakt van de V2X?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 13:05
Dartlink schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:27:
[...]

5x4 YVMK-AS heb je vijf aders en een aardlitze. Dus inderdaad eigenlijk een ader teveel in dit geval

https://www.elektramat.nl...MkajQxJGwwJGg0MTQzNTY4OTE.
Inderdaad een ader teveel. En daarom heb ik me in het begin ook wel eens afgevraagd waarom Alfen in hun instructie video voor een 3 fase laadpaal ook een 5x4mm2 kabel noemt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE_J_eoTOn9KzsXdHsKUjqRbqHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quehOe0JLBmFX9yEBES8Lcu4.png?f=fotoalbum_large

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
Alfen heeft het over draaddiktes in het algemeen. Bij een kabel zonder aardscherm (de niet -as versie) zul je wel een 5x4mm2 kabel nodig hebben.

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:24
Vandaag de firmware van mijn Eve Single Pro-line bijgewerkt van 7.1.6 naar 7.3.0.
De update leek in eerste instantie probleemloos te zijn verlopen, maar al snel merkte ik dat de auto ineens veel trager laadde.

In de logs werd het duidelijk:
  • Error 209 resolved
  • Exit ActiveLB safeMode
  • P1 Communcations Recoverd
  • P1 lost, in safe mode max 8A check P1 connection
  • Enter ActiveLB safeMode: 8.0A
  • P1 Device failure: too many retries
  • P1 Device failure: Read CRC Error
Dit in een constante loop.

Ik had ergens hier op het forum gelezen dat opnieuw flashen kan helpen, maar dat was in mijn geval helaas niet zo.

Firmware 7.1.6 draait inmiddels weer goed, op het transactieoverzicht na.

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-11 22:44
Ik heb een alfen eve single s cable (11kw) met firmware 5.4.3-4073.
Ik probeer dit in te stellen, eerst met homewizard als load balancing (heb die licentie) maar dat lukt niet via de iOS app. En over paar maanden wil ik e.e.a. automatiseren met modbus en homeassistant.

heb via Parallels desktop nu ACE service installer draaien, maar die krijgt de paal niet gevonden. Is dat mss een mismatch omdat ik een oude firmware heb? Of wat kan ik doen om te connecten? Pingen naar de paal gaat goed vanaf Parallels.
Zal ik de firmware updaten naar 7.3? Heeft dat nog risicos?
Ik heb de owner passwords en zo gelukkig wel.

[edit]
ah als ik het IP adres direct invoer dan kon ik verbinden! :) En hier zie ik de HomeWizard optie niet bij dynamic loadbalancing. Dus dan maar direct iets met Modbus knutselen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door meridin op 18-11-2025 18:35 ]

• YJB
  • Laatst online: 18:37

YJB

mart3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:57:
Vandaag de firmware van mijn Eve Single Pro-line bijgewerkt van 7.1.6 naar 7.3.0.
De update leek in eerste instantie probleemloos te zijn verlopen, maar al snel merkte ik dat de auto ineens veel trager laadde.

In de logs werd het duidelijk:
  • Error 209 resolved
  • Exit ActiveLB safeMode
  • P1 Communcations Recoverd
  • P1 lost, in safe mode max 8A check P1 connection
  • Enter ActiveLB safeMode: 8.0A
  • P1 Device failure: too many retries
  • P1 Device failure: Read CRC Error
Dit in een constante loop.

Ik had ergens hier op het forum gelezen dat opnieuw flashen kan helpen, maar dat was in mijn geval helaas niet zo.

Voor de duidelijkheid welke P1 oplossing gebruik je?

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-11 22:44
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door meridin op 18-11-2025 18:28 ]

• mart3
YJB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:37:
[...]

Voor de duidelijkheid welke P1 oplossing gebruik je?
Direct aan de P1 poort op de meter via een splitter. Toen ik de logs zag ook even direct op de meter aangesloten en laadpaal herstart maar geen verschil. Circa 8 meter kabel. Met firmware 7.1.6 werkt het weer goed en geen enkele error meer. Dus verwacht dat het probleem in 7.3.0 zit en niet de meter/splitter.

Landis Gyr+ slimme meter voor de volledigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door mart3 op 18-11-2025 18:21 ]

• Kusterse
mart3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:18:
[...]

Direct aan de P1 poort op de meter via een splitter. Toen ik de logs zag ook even direct op de meter aangesloten en laadpaal herstart maar geen verschil. Circa 8 meter kabel. Met firmware 7.1.6 werkt het weer goed en geen enkele error meer. Dus verwacht dat het probleem in 7.3.0 zit en niet de meter/splitter.

Landis Gyr+ slimme meter voor de volledigheid.
Om het helemaal volledig te maken op de meter staat welk protocol die gebruikt.
Wellicht fijn voor Alfen als die meelezen. Daar staat zoiets als ESMR of DSMR met een nummer.
Dat geeft het gebruikte protocol aan.

• mart3
Kusterse schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:38:
[...]

Om het helemaal volledig te maken op de meter staat welk protocol die gebruikt.
Wellicht fijn voor Alfen als die meelezen. Daar staat zoiets als ESMR of DSMR met een nummer.
Dat geeft het gebruikte protocol aan.
Het gaat om de Landis+Gyr E360 SMR 5.0, in het slimme meter uitlezen via P1 topic komt deze meter vaak voor met uitlees problemen. Voor dsmr-reader heb ik ook een speciale P1->USB kabel gekocht met een extra weerstandje speciaal voor deze meter.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:10
mart3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:57:
Transactieoverzicht kun je vaak weer terug krijgen door de Eve app te verwijderen en opnieuw te installeren.
In ieder geval met 7.2.0.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:43
Sinds een paar dagen constant mijn laadpaal in storing. Error 101 dus iets met de DC lekstroom detectie. Ik zie hier dingen zoals het powerboard wat vervangen dient te worden. Soms gaat het goed en heb ik geen storing en kan ik gewoon laden. De storing ontstaat op random momenten, ook als er geen auto aan de laadpaal hangt. Dit kan ik zien in de logs. Iemand enig idee of ik dit zelf zou kunnen oplossen of de installateur moet bellen? Kan het een externe oorzaak hebben zoals mijn zonnepanelen of zit dit duidelijk in de lader zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door Italioboy op 19-11-2025 14:29 ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste