[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:53
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Jazeker. Volgend de upgrade wijzer is nu 'Update to intermediate firmware version 5.6.1 ‘B’' aan de beurt. Maar ongeacht of ik deze of een andere versie pak, krijg ik gewoon de time out. Ik ben eigenlijk zo ver dat ik het bijna opgeef, maar niet zonder nog even de wisdom van Tweakers geraadpleegd te hebben ;)
Check! Meerdere gingen je voor door van 4.x naar 7.x rechtstreeks te willen namelijk :)

Ik heb dit ook ooit gehad van 6.x.x naar 7.0.5 ik heb echt mijn paal langere tijd (langer dan 30 minuten) van het stroom gehaald destijds. En toen werkte het plots.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03 14:17
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:29:
Goedemiddag allen, hier ook een 'tevreden' gebruiker van alfen.. /sarcasm.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-S in eigen beheer en probeer al een tijdje de firmware te updaten van versie 5.4.3-4073 naar een recentere versie, maar het lukt me simpelweg niet.

Wat ik geprobeerd heb:
- ACE Service Installer → initialiseert even en gooit dan een foutmelding
- MyEve app → firmware uploaden mislukt na ~45 seconden, met de suggestie om de lader te rebooten. Dat heb ik meerdere keren gedaan, helpt niks.
- Paal is via ethernet aangesloten, dus geen wifi/verbindingsproblemen
- Verschillende firmware versies geprobeerd uit de lijst, allemaal dezelfde timeout
- Ik heb het owners wachtwoord
- Uitgebreid contact met Alfen maar geen oplossing.

Het lijkt erop dat de upload server-side geblokkeerd wordt, maar ik weet het niet zeker.
Ik dacht nog aan een back end provider; misschien kan die nog de update pushen.

Mijn vraag: heeft iemand dit ooit werkend gekregen als particulier, zonder installateur? Of is dit praktisch onmogelijk zonder een zakelijk Alfen account?

Alle tips welkom!
Ik heb de Alfen in prive beheer en zelf aangeschaft.
Ik heb al meerdere updates weten te installeren, meestal met de ace installer, maar ook wel een keer via de MyEve app, dus is gewoon mogelijk als particulier.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-03 20:44
Valandin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:33:
Ik heb een Alfen Eve Single S-Line gekocht bij Charge24, met de optie voor load balancing aangevinkt.
Als ik mij goed heb ingelezen, zou ik een aanvullende license key moeten ontvangen om de load balancing te activeren, maar er zit niets bij. (Of wordt het (tegenwoordig) gewoon unlocked obv station id?)

De doos is al open geweest, gezien er wat installatiemateriaal ontbreekt.
(De zak met schroeven e.d. is open gescheurd)
Dat laatste is niet per se erg; dat haal ik wel bij de bouwmarkt. Ik vraag mij dus af of mijn bestelling compleet is.
Helaas heb ik pas over een tijd de ruimte om hem te monteren, vandaar.
Heb vanuit Charge24 vandaag (Dus behoorlijk snel!) een net mailtje gehad met de code en aanvullende uitleg.
Heel netjes dus!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heb al even in dit topic gezocht, maar zonder succes dus hierbij maar de vraag: ik zie bij Charge24 de Single S-line met vaste kabel voor een redelijke prijs staan. Zit hier gewoon een socket in waarin de kabel is vergrendeld, of zit dit anders? Zou namelijk een socket willen zodat ik ook een langere kabel kan gebruiken. Versie met socket is helaas niet in de aanbieding, vandaar de vraag.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 11:11
S_Chief schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:58:
Heb al even in dit topic gezocht, maar zonder succes dus hierbij maar de vraag: ik zie bij Charge24 de Single S-line met vaste kabel voor een redelijke prijs staan. Zit hier gewoon een socket in waarin de kabel is vergrendeld, of zit dit anders? Zou namelijk een socket willen zodat ik ook een langere kabel kan gebruiken. Versie met socket is helaas niet in de aanbieding, vandaar de vraag.
Nee, "socket" is alleen om de stekker in te kunnen stoppen bij het opbergen van de kabel.

Kijk maar: Afbeeldingslocatie: https://charge24.nl/wp-content/uploads/Eve-Single-S-line-12-1-600x400.jpg

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
S_Chief schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:58:
Neen neen, is totaal andere laadpaal.

• HyperBart
stijnos1991 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:04:
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Is er een fysiek defect in de laadpaal? Of kan dit nog iets anders zijn?
Ik zie nu pas dat je 2 laadkabels geprobeerd hebt. Ik concludeer dus dat dit een socket model is(?).
Dan ga je de box eens moeten open doen (kap er af) en een auto aan de stekker hangen (lees: gewoon alles insteken zoals het hoort) en dan moet je het hele traject nog eens nameten. Ik zou in dit geval beginnen bij het meten op het moederbord/powerboard in de Alfen zelf en kijken of je op de connectors op het moederbord al een spanning meet op alle fases. In het beste geval komt daar uit dat je spanning hebt op alle fases maar dat er dus een probleem is in de socket.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2026 10:04 ]

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:23
HyperBart schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Ik zie nu pas dat je 2 laadkabels geprobeerd hebt. Ik concludeer dus dat dit een socket model is(?).
Dan ga je de box eens moeten open doen (kap er af) en een auto aan de stekker hangen (lees: gewoon alles insteken zoals het hoort) en dan moet je het hele traject nog eens nameten. Ik zou in dit geval beginnen bij het meten op het moederbord/powerboard in de Alfen zelf en kijken of je op de connectors op het moederbord al een spanning meet op alle fases. In het beste geval komt daar uit dat je spanning hebt op alle fases maar dat er dus een probleem is in de socket.
Er komt binnenkort een kennis langs met wat meer ervaring en kennis op het gebied van elektrotechniek en dan gaan we proberen uit te zoeken aan welk component het ligt. Het is inderdaad een socket model ja. Zodra ik meer weet post ik het hier nog even.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
coinman63 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:24:
Wat betreft de netwerkaansluiting: de paal is op mijn p1-poort aangesloten t.b.v. load balancing. Kan ik die kabel gebruiken om ook op mijn netwerk aan te sluiten of moet ik toch een gat boren voor een extra kabel?
Je kan de kabel splitsen, één paar voor P1 en twee paren voor netwerk. Zie jouwheld in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Andere gebruiken alle paren voor een rj45 en halen P1 info dan via netwerk bij een HomeWizard dongle.

• Albatros24
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 07:29
Ik heb privé een Alfen Eve Pro met vaste laatkabel uit 2019. Nu heb ik gisteren een software update met de Ace Installer gedaan, van 4 nog wat naar 5 ..., zoals werd voorgesteld op de knowledge base van Alfen. Eerst kreeg ik een foutmelding en bij de tweede poging liep het proces door en moest ik een nieuw wachtwoord opgeven. Hier heb ik het "standaard" wachtwoord gebruikt welke ik van de Incharge (Vattenfall), de vorige beheerder, had gekregen. Ik vermoed het standaard wachtwoord van de paal. Het update proces liep door en kreeg een bevestiging dat het goed ging. De paal deed een reboot en vroeg mij om het "nieuwe" wachtwoord. Dat heb ik ingevuld maar nu zegt ie dat het niet het juiste wachtwoord is. Het is een paal van voor 2021 waar een pasword recovery code wordt geïntroduceerd. Dus deze kan ik niet gebruiken voor een reset. Alfen helpt niet dus vandaar de hulpvraag hier in dit forum. Hebben jullie enig idee hoe ik een password reset kan doen?

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:45
Albatros24 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:33:
Ik heb privé een Alfen Eve Pro met vaste laatkabel uit 2019. Nu heb ik gisteren een software update met de Ace Installer gedaan, van 4 nog wat naar 5 ..., zoals werd voorgesteld op de knowledge base van Alfen. Eerst kreeg ik een foutmelding en bij de tweede poging liep het proces door en moest ik een nieuw wachtwoord opgeven. Hier heb ik het "standaard" wachtwoord gebruikt welke ik van de Incharge (Vattenfall), de vorige beheerder, had gekregen. Ik vermoed het standaard wachtwoord van de paal. Het update proces liep door en kreeg een bevestiging dat het goed ging. De paal deed een reboot en vroeg mij om het "nieuwe" wachtwoord. Dat heb ik ingevuld maar nu zegt ie dat het niet het juiste wachtwoord is. Het is een paal van voor 2021 waar een pasword recovery code wordt geïntroduceerd. Dus deze kan ik niet gebruiken voor een reset. Alfen helpt niet dus vandaar de hulpvraag hier in dit forum. Hebben jullie enig idee hoe ik een password reset kan doen?
Bij mij is het standaard wachtwoord van de paal tevens het serienummer van de paal, dus "ACE1234578". Lijkt je wachtwoord hier op? anders kan je dat eens proberen. Met hoofdletters.

• Albatros24
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 07:29
Nee, helaas werkt dit ook niet

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003

YJB

Vraag, kan ik de stand van de MID meter uitlezen via 1 van de app's, of moet ik het station openmaken.

Ik zit op FW 7.1.6, en kan geen transactiegeschiedenis via de Eve app zien.

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:16
YJB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:04:
Vraag, kan ik de stand van de MID meter uitlezen via 1 van de app's, of moet ik het station openmaken.

Heb je al eens geprobeerd om de app te verwijderen en opnieuw te installeren? Dat was in eerdere gevallen de oplossing voor dit gedrag?

• NTiBhohoSJ66vgJ
DrNizeGuy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Bij mij is het standaard wachtwoord van de paal tevens het serienummer van de paal, dus "ACE1234578". Lijkt je wachtwoord hier op? anders kan je dat eens proberen. Met hoofdletters.
Heb je al geprobeerd de paal stroomloos te maken en daarna dan “gewoon” met het door jou nieuw opgegeven wachtwoord aan te melden? Hoe raar het ook klinkt: het zal niet de eerste keer zijn dat de paal je nieuwe wachtwoord na een aantal minuten wel accepteert.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 10:32
Volgens mij is dit een bekende bug in FW 7.1.6. Hier zit ik ook nog op en dat bevalt prima, behalve dan die ontbrekende transacties. Zelfs HA ziet ze niet.

Is de MID hetzelfde als "Meter Reading Socket 1" :?

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:29
JPD68 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Volgens mij is dit een bekende bug in FW 7.1.6. Hier zit ik ook nog op en dat bevalt prima, behalve dan die ontbrekende transacties. Zelfs HA ziet ze niet.

Is de MID hetzelfde als "Meter Reading Socket 1" :?

FW7.2 herstelt dit, maar 7.3 is ook een versie die je kan gebruiken.
Fixed an issue where the tag of stop transactions were shown as 'unknown' when retrieved via
the Restfull API. This caused the ACE Service Installer, MyEve and Eve Connect to not be able to
show transactions.
Daarmee heb je een stabiele FW incl transactieoverzicht in Eve Connect.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:36
Nou, ik heb ook mijn portie wachtwoord ellende van Alfen wel gehad. Via MP een Single S gescoord, inclusief owner wachtwoord. Unit is van april 2021 (dus geen PRC), geleverd door 50five.

Laatste versie van ACE installer geïnstalleerd om eea te configureren. Natuurlijk niet goed ingelezen, dus in mijn enthousiasme dacht ik gelijk firmware upgraden. Unit zat op 4.14, dus geen wachtwoord. Juiste stappen gevolgd, B-encryption 6.6.2 geïnstalleerd, waarna deze vroeg om een nieuw wachtwoord. Gezet vanuit password manager, daarna de gekende foutmelding dat het wachtwoord niet gezet kon worden. Hierna bijgewerkt tot 7.3.0, waarna zowel het nieuwe als het originele owner password niet werkten.

Alles geprobeerd, geen verschil. Totdat ik hier ergens een post zag over lettertypes en verschillen tussen 1,l, I en L. Dus ik nog eens het papiertje erbij met owner wachtwoord, en ik had idd 1 zo'n karakter erin zitten. Dus die aangepast van hoofdletter i naar kleine letter l, en eureka, ik kon er in.

Waar het denk ik fout gegaan is dat ik bij mijn eerste connectie vanuit ACE het 'verkeerde' owner password heb gegeven, maar dit werd wel geaccepteerd omdat de firmware toen nog geen wachtwoord check deed. Waarna ik dus dacht dat dat owner password goed moest zijn. Maar wat het dus niet was. Hopelijk heeft iemand hier wat aan in de toekomst.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
Heb zojuist Coolblue een mail gestuurd met daarin verzoek stopzetten backoffice abbonnement en overdracht van alle wachtwoorden (heb uiteraard de leaflet met daarop wachtwoord al, maar voor zekerheid..). Instructie om paal in stand-alone modus te draaien ook maar meteen gevraagd. Nu kan ik dat ook wel via dit forumtopic vinden, maar 'laat ze maar werken voor hun geld'. 50Five hoor ik niet veel goeds over, dus dat skip ik liever volledig.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:44
Vereist de alfen double proline een internetverbinding om firmware te updaten? Laptop direct verbonden. 5.8.1 update naar 6.6.2 (wil naar 7.1.6 maar ace zegt eerst naar 6.6.2) faalt vanwege signature verificatie. Zowel versie A als B en direct naar 7.1.6 allemaal zelfde fout.

Werkt ace service installer vanuit een ander subnet als de routing en firewall goed staat? Ik kwam gisteren in mac filter, firewall en quarantaine hell op bedraad ethernet. Ze wouden geen laptop toevoegen aan dat iot subnet maar hun oplossing was toegang geven vanuit het gast wifi netwerk.

Ik moet simpelweg een energie meter toevoegen voor active load balancing... De web interface daarvan kan ik benaderen met de laptop maar de twee alfens niet. Ping werkt naar de modbus server maar niet naar de alfen laadpunten dus het lijkt een ICT probleem met hun filters en firewall.

• Dartlink
Ricko1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:53:
Vereist de alfen double proline een internetverbinding om firmware te updaten? Laptop direct verbonden. 5.8.1 update naar 6.6.2 (wil naar 7.1.6 maar ace zegt eerst naar 6.6.2) faalt vanwege signature verificatie. Zowel versie A als B en direct naar 7.1.6 allemaal zelfde fout.

Werkt ace service installer vanuit een ander subnet als de routing en firewall goed staat? Ik kwam gisteren in mac filter, firewall en quarantaine hell op bedraad ethernet. Ze wouden geen laptop toevoegen aan dat iot subnet maar hun oplossing was toegang geven vanuit het gast wifi netwerk.

Ik moet simpelweg een energie meter toevoegen voor active load balancing... De web interface daarvan kan ik benaderen met de laptop maar de twee alfens niet. Ping werkt naar de modbus server maar niet naar de alfen laadpunten dus het lijkt een ICT probleem met hun filters en firewall.
Voor de tweede vraag. Nee in de praktijk werkt het niet vanuit een ander netwerk. Het zou kunnen maar dat moet je Eea met NAT gaan werken.

• Ricko1
Dartlink schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Voor de tweede vraag. Nee in de praktijk werkt het niet vanuit een ander netwerk. Het zou kunnen maar dat moet je Eea met NAT gaan werken.
Niet een ander netwerk. Zelfde layer 3 switches maar subnets met firewall ertussen. 2 Laadpunten en modbus server zitten in .20.x subnet. Laptop in .8.x gast subnet maar firewall staat verbindingen van en naar .20.x subnet toe.

Ik heb toegang tot tot de modbus server. Alleen ben ik niet zeker of hun mac filters goed staan voor de laadpunten. Het was sluitingstijd gisteren. Wat heeft NAT hiermee te maken?

Toen ik handmatig probeerde toe te voegen kreeg ik waarschuwingen dat de alfen in hetzelfde subnet moeten of is dat alleen als ze niet bereikbaar zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Ricko1 op 06-03-2026 08:48 ]

• HyperBart
Ricko1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Niet een ander netwerk. Zelfde layer 3 switches maar subnets met firewall ertussen. 2 Laadpunten en modbus server zitten in .20.x subnet. Laptop in .8.x gast subnet maar firewall staat verbindingen van en naar .20.x subnet toe.

Ik heb toegang tot tot de modbus server. Alleen ben ik niet zeker of hun mac filters goed staan voor de laadpunten. Het was sluitingstijd gisteren. Wat heeft NAT hiermee te maken?

Toen ik handmatig probeerde toe te voegen kreeg ik waarschuwingen dat de alfen in hetzelfde subnet moeten of is dat alleen als ze niet bereikbaar zijn?
Best jezelf met een ethernet poortje in hetzelfde VLAN laten zetten, niet via L3 gaan. Iets lijkt daar toch altijd mis te gaan of Alfen gaat van sommige dingen uit die L3 onmogelijk maken.

• Ricko1
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Best jezelf met een ethernet poortje in hetzelfde VLAN laten zetten, niet via L3 gaan. Iets lijkt daar toch altijd mis te gaan of Alfen gaat van sommige dingen uit die L3 onmogelijk maken.
Ik hoop dat ze daaraan meewerken. Ze gebruiken die ethernet standaard dat zelfs bedrade apparaten per poort in een apart vlan gezet worden. Alleen na mac adres whitelist uit quarantaine vlan.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:36
@Ricko1 Kun je niet je laptop rechtstreeks in de laadpaal prikken? En dan eventueel je IP vast zetten zoals hier beschreven: https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01127

• Ricko1
Ernste schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:49:
@Ricko1 Kun je niet je laptop rechtstreeks in de laadpaal prikken? En dan eventueel je IP vast zetten zoals hier beschreven: https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01127
Dat heb ik gedaan om de mac adressen uit lezen en de gereserveerde ip adressen erin te zetten met de fixed ip optie onder "wired" in de verbinding opties. Gebruikt tot nu toe 4g voor ocpp.

Daarbij kreeg ik ook de foutmelding omdat een van de alfens niet wou updaten zodat ze allebei op 7.1.6 staan. Een staat nog op 5.8.1

Ik kan ze niet programeren op de modbus meter zonder communicatie tussen alles. Ik wacht nu op bevestiging van IT voor ik verder ga.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:02
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn auto de laadsessie "start" en de kabel vergrendelt als het laadpunt op "100% groen" staat ingesteld en er niet genoeg stroom beschikbaar is om daadwerkelijk te laden? Met de standaard instellingen zegt de auto na een 30 seconden dat er een probleem met het laadpunt is en wordt de kabel niet vergrendeld (niet aan de auto kant en niet aan de laadpunt kant).
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een instelling die bij "100% groen" toch even 1 minuut gaat laden zodat de vergrendeling wordt geactiveerd.

In het topic kon ik er niets over vinden. Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen klussen met HomeAssistant, maar zou mooier zijn als het zonder kan.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:08
Hier is dat geen enkel probleem (BMW iX3)... ik vermoed dus dat het probleem bij je auto zit ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• orillion
r2504 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:25:
Hier is dat geen enkel probleem (BMW iX3)... ik vermoed dus dat het probleem bij je auto zit ?
Ja, dat zal best. Volkswagen groep is niet de beste op software gebied. Mijn auto wil pas vergrendelen als de laadpaal hem een beetje heeft laten laden.

• HyperBart
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Ja, dat zal best. Volkswagen groep is niet de beste op software gebied. Mijn auto wil pas vergrendelen als de laadpaal hem een beetje heeft laten laden.
Ik denk dat ze in evcc daar een optie/directive voor hebben ingebouwd.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat ze in evcc daar een optie/directive voor hebben ingebouwd.
Zeker weten:
Charge on connection optioneel
Charger will enable charging for short time when vehicle is connected, irrespective of configured charge mode. This is useful for vehicles that require power supply when connecting.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• pm030
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-03 16:02
Ik las vandaag dat particulieren binnenkort deel kunnen nemen aan het ERE systeem en zo een bijdrage krijgen voor thuisgeladen kWh's. Nice.

Is er iemand die voor dit forum kan uitleggen hoe je een inboekingsdienstverlener op afstand je verbruik kan laten uitlezen? Is dat iets dat we zelf kunnen instellen? Moet daarvoor een heel backoffice actief zijn? (Dat is het bij mij bijv niet.)

Kortom: wie weet er veel van de regeling in combinatie met de Alfen laadpalen en kan ons hier iets over leren? Dank!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
pm030 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:44:
Ik las vandaag dat particulieren binnenkort deel kunnen nemen aan het ERE systeem en zo een bijdrage krijgen voor thuisgeladen kWh's. Nice.

Is er iemand die voor dit forum kan uitleggen hoe je een inboekingsdienstverlener op afstand je verbruik kan laten uitlezen? Is dat iets dat we zelf kunnen instellen? Moet daarvoor een heel backoffice actief zijn? (Dat is het bij mij bijv niet.)

Kortom: wie weet er veel van de regeling in combinatie met de Alfen laadpalen en kan ons hier iets over leren? Dank!
Check dit even: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen :)

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:03
Viashino schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Sinds gisteren is er hier ook een Alfen Eve Single S-line geïnstalleerd. Bij het kijken van het logboek via de MyEve app krijg ik toch ZEER veel CRC en Parse Property errors. Laadpaal was eerst via splitter geconnecteerd met digitale meter dus had de splitter er vantussen gehaald, maar geen beterschap. Verder lijkt hij wel normaal te werken, enkel wanneer ik probeer te laden via schema lukt dit niet.
Enig idee hoe die errors weg te krijgen? Kabel is maar 4 meter lang, dus aan de afstand ligt het zeker niet. Wel beschadigde kabel / connector? [Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt toch niet versie 7.2 op je laadpaal toevallig?
Daar zit een bug in en werkt in veel gevallen P1 niet afhankelijk van het gepruikte p1 protocol.

Down naar 7.1 of up naar 7.3 zou dan moeten helpen.

• Viashino
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01:37
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Je hebt toch niet versie 7.2 op je laadpaal toevallig?
Daar zit een bug in en werkt in veel gevallen P1 niet afhankelijk van het gepruikte p1 protocol.

Down naar 7.1 of up naar 7.3 zou dan moeten helpen.
'k zat op 7.3, nu op 7.1 en errors zijn weg...

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 21:44
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:34:
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn auto de laadsessie "start" en de kabel vergrendelt als het laadpunt op "100% groen" staat ingesteld en er niet genoeg stroom beschikbaar is om daadwerkelijk te laden? Met de standaard instellingen zegt de auto na een 30 seconden dat er een probleem met het laadpunt is en wordt de kabel niet vergrendeld (niet aan de auto kant en niet aan de laadpunt kant).
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een instelling die bij "100% groen" toch even 1 minuut gaat laden zodat de vergrendeling wordt geactiveerd.

In het topic kon ik er niets over vinden. Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen klussen met HomeAssistant, maar zou mooier zijn als het zonder kan.
Bij mij ging de auto in storing als ik een uitgestelde laadsessie had geprogrammeerd: dus kabelmin paal en auto en pas 2 uur later laden.

Bleek dat de 2 onderste settings quq time op 0 moesten (disabled). Via ace installer ingesteld

Gevonden via een andere deelnemer op dit forum. Maar nu kan ik uitgesteld laden, 100% zonnestroom laden etc, alles wat in my eve kan worden ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4whmJkcbCnU4m7FKqMrUcbCYEac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGsCEHOcOmKKmEWtsjOudFDw.png?f=fotoalbum_large

• orillion
pksparks schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Bij mij ging de auto in storing als ik een uitgestelde laadsessie had geprogrammeerd: dus kabelmin paal en auto en pas 2 uur later laden.

Bleek dat de 2 onderste settings quq time op 0 moesten (disabled). Via ace installer ingesteld

Gevonden via een andere deelnemer op dit forum. Maar nu kan ik uitgesteld laden, 100% zonnestroom laden etc, alles wat in my eve kan worden ingesteld.

[Afbeelding]
Bedankt! Ik ga het testen. Zou ideaal zijn als het zo makkelijk kan.

• orillion
pksparks schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Helaas, die staan al op 0 in ACE installer zo te zien. Ik denk dat deze instellingen gaan over wanneer de auto een uitgesteld laden schema gebruikt. Mijn probleem komt vooral voor als de auto nergens weet van heeft en de laadpaal het laden uitstelt. Toch bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door orillion op 08-03-2026 08:20 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-03 06:34
Ik krijg binnenkort een Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips?

- Ik wil een vaste kabel
- Load balancing
- RFID

Volgens mij ben ik dan ook gelijk voorbereid op de ERE certificaten.

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 08-03-2026 08:46 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03 22:29
orillion schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Helaas, die staan al op 0 in ACE installer zo te zien. Ik denk dat deze instellingen gaan over wanneer de auto een uitgesteld laden schema gebruikt. Mijn probleem komt vooral voor als de auto nergens weet van heeft en de laadpaal het laden uitstelt. Toch bedankt voor het meedenken!
Hier idem. Ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden wanneer ik uitgesteld wil laden via evcc ipv via de Audi app.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:46:
Ik krijg binnenkort een Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips?

- Ik wil een vaste kabel
- Load balancing
- RFID

Volgens mij ben ik dan ook gelijk voorbereid op de ERE certificaten.
Mooie keus om jouw Tesla te gaan laden!
Gekozen ivm ERE-certificaten?
Hier in hetzelfde schuitje: Ik ben zoekende naar een slimme paal mét MID-meter die mijn domme Tesla TWC3 lader moet vervangen.
Wil nml klaar zijn voor ERE, maar ook moet hij load-balancen, kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen en volledig op overschot zonnepanelen kunnen laden.

Alfen palen kunnen dat in principe allemaal. Alleen ik begrijp dat je voor bepaalde functies licenties nodig hebt. Er is bijv een menu met license keys, die op locked/unlocked staan. Bijv:
- smart charging network
- active load balancing
- static load balancing
- 32A output per socket
- RFID reader
- ISO15118
- Personalized display
- Mobile technology 3G & 4G
- Direct Payment Solutions

Ik begrijp dat je als particulier die licenties niet zo maar bij Alfen kan kopen (wat kosten dit soort licenties sowieso?), en dus bepaalde functies niet achteraf kan unlocken. Volgens mij moet er een installateur of laadpaalprovider tussen zitten die dat kan(?).

Ook moet je volgens mij goed kijken welke inboekdienstverlener je gaat kiezen.
Ik begrijp dat er verschil zit in 'manier van aanleveren laadgegevens':
bij sommigen mag dat handmatig, bij anderen via een ev-backoffice en bij anderen kunnen ze via occp direct jouw laadpunt uitlezen.

Ik vraag me af hoe dat met Alfen kan. Ik wil nml als particulier liever geen ev-backoffice er bij, want daar moet je ook weer maandelijks wat centen voor betalen.

Ik ben tweedehands zoekende naar een geschikte Alfen laadpaal (model dit bovenstaande allemaal kan/certificaten geactiveerd heeft en een vaste 7.5m kabel), maar ik merk dat verkopers het vaak zelf ook niet snappen. Of ze al gekoppeld zijn aan een cpo en/of occp backoffice, of het ace-installer wachtwoord er wel bij zit, of hij dus van een particulier was of via een lease maatschappij die hem nog administratief beheert, etc.

Weet iemand toevallig eentje te koop voor mij volledig als particulier voldoet?

En als laatste: Ik heb op mijn laadplek geen utp. Ik zoek dus een model met wifi.
Als het goed is hebben de nieuwere Alfen laadpalen dit vanaf 2023. Hoe check ik dit?

• orillion
SkorpionNL schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Hier idem. Ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden wanneer ik uitgesteld wil laden via evcc ipv via de Audi app.
Als je al evcc gebruikt is dat een optie: sparkly in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

• benvanzijl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Ugchel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Misschien begrijp ik het helemaal niet goed, maar wat voegt die API toe ten opzichte van wat nu al mogelijk is binnen o.a. HA ?
Zover ik weet heeft Eneco eMobility de toegang voor voor o.a. Home Assistant voor 'hun' Alfen laadpalen afgeschermd. Als Eneco een api gaat vrijgeven hoop ik alsnog mijn Alfen laadpaal via HA uit te lezen en/of aan te sturen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
benvanzijl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Zover ik weet heeft Eneco eMobility de toegang voor voor o.a. Home Assistant voor 'hun' Alfen laadpalen afgeschermd. Als Eneco een api gaat vrijgeven hoop ik alsnog mijn Alfen laadpaal via HA uit te lezen en/of aan te sturen.
Als je het wachtwoord van de paal hebt kun je er alles mee wat je zelf wil. Ook met een Eneco backoffice.

Nu is dat wachtwoord soms wel een probleem om te verkrijgen als je hem niet al hebt, daar niet van.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Itsme.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 17:58
Ik zag dat hier al een aantal mensen de Alfen Single eve plus hebben.

Iemand al ervaring om deze te sturen via modbus en de V2X? Deze lijkt mij interessant om aan te kopen maar als ik het goed begrijp is het nog wachten op software van Alfen en auto constructeurs (heb momenteel een Kia EV6 en EV9)

Ondertussen wel dit linkje gevonden:
https://knowledge.alfen.c...n+Hardware+Platform+(AHP)

Nog even wachten dus helaas. Zowel voor v2x als de modbus load balancing...

[ Voor 27% gewijzigd door Itsme. op 08-03-2026 21:09 ]

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-03 10:55
Dag allemaal,
Zie hier mijn initiele vraag
Undersound3 in "Thuisladen van je EV deel 2"

En hier mijn vervolgvraag......

Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?

Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?

• NTiBhohoSJ66vgJ
Undersound3 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:27:
Dag allemaal,
Zie hier mijn initiele vraag
Undersound3 in "Thuisladen van je EV deel 2"

En hier mijn vervolgvraag......

Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?

Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?
Er zijn wat wisselende ervaringen met 7.3.0 maar over het algemeen is dit wel een stabiele release. Als je zoekt op 7.3.0 in dit topic dan zie je wat ik bedoel. Ik ben zelf erg tevreden over deze release. Bij mij draait 7.3.0 echt super (6.6.2 was ook niet slecht, maar daar had ik af en toe nog een scherm wat veelkleurig werd; dat is niet meer het geval bij 7.3.0). Zie deze post voor wat tips en tricks bij de upgrade. Ik denk niet dat het nodig is om te wachten op de opzegging. Velen van de forumleden (waaronder ikzelf) hebben gewoon de upgrade uitgevoerd met een lopend backoffice abonnement. En ter geruststelling: je kunt eigenlijk altijd weer terug (zeker omdat jij al in de 7-reeks zit).

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-03 10:55
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Er zijn wat wisselende ervaringen met 7.3.0 maar over het algemeen is dit wel een stabiele release. Als je zoekt op 7.3.0 in dit topic dan zie je wat ik bedoel. Ik ben zelf erg tevreden over deze release. Bij mij draait 7.3.0 echt super (6.6.2 was ook niet slecht, maar daar had ik af en toe nog een scherm wat veelkleurig werd; dat is niet meer het geval bij 7.3.0). Zie deze post voor wat tips en tricks bij de upgrade. Ik denk niet dat het nodig is om te wachten op de opzegging. Velen van de forumleden (waaronder ikzelf) hebben gewoon de upgrade uitgevoerd met een lopend backoffice abonnement. En ter geruststelling: je kunt eigenlijk altijd weer terug (zeker omdat jij al in de 7-reeks zit).
Dankjewel, dat stelt gerust. Vandaag iemand gesproken van JustPlugin en die gaf aan dat het feit dat de laadsessies niet getoond werden in de eve app zou kunnen komen omdat hun nog als backoffice provider ingesteld staan. Verder gaf hij aan dat de 7.0.5 versie waarop ik nu zit een firmware versie is die zij zelf niet veel gebruiken en dat dit waarschijnlijk komt doordat ik van vandenbron kom en dat hun die firmware versie gebruikten.

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 13:11
Goedemorgen,

Ik probeer mijn Alfen paal te koppelen met TapElectric alleen lijkt de websocket een TimeOut te geven. Iemand hier ervaringen mee? Ik heb al in mijn router (Unifi Fiber) gekeken maar daar zie ik niets geks .... ik heb de timeout al op 30 seconden gezet zodat de websocket wat langer de tijd heeft. Ook dat lost het probleem niet op.

Het tweede probleem wat ik zie in mijn logging is: "Can't find start/stop MeterValues". Is dat ergens een setting in de Ace Service Installer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0KVYpwLTY_0sKTjMxtXA4gOUKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGAEBHwZF7OIgyABbsE5ACWm.png?f=fotoalbum_large

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
arjanhs schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Krijg het gevoel dat het issue is begonnen nadat Eneco bij mij 7.3.0 er op heeft gezet, daarna regelmatig dat de laadpaal wacht op vermogen. Wil binnenkort 7.1.6 eens terug gaan zetten om te kijken of dit het probleem verhelpt.

Arjan
Hier net 7.1.6 teruggezet en helpt geen jota, hoe ging het bij jou?

• austin_77
Heb hier 1 week geleden een mail naar Coolblue laadpalen mailadres gestuurd om mijn laadpaal uit de backoffice te halen en mij te voorzien van benodigde wachtwoorden (ik heb de voucher bij installatie gekregen en kan gewoon overal in qua beheer). Die switch naar 50five hoeft voor mij niet en ik gebruik de Alfen Single S pro privé. Nu is vorig jaar mijn verzoek hierop al eens beantwoord met 'dat kunnen we niet vanaf afstand, monteur moet langskomen en dat kost geld'. Ik snap dit software technisch, immers zodra ze de backoffice verwijderen, dan kunnen ze er zelf niet meer in, maar ergens is dit bizar.

Vraag aan allen hier, als ik backoffice opgezegd heb, volstaat het dan om via service Installer tool de laadpaal in 'stand alone' te zetten, of behelst het meer werk? Ik wil uiteraard zelf de whitelist qua pasjes beheren.

• Heinemancp
austin_77 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:31:
Heb hier 1 week geleden een mail naar Coolblue laadpalen mailadres gestuurd om mijn laadpaal uit de backoffice te halen en mij te voorzien van benodigde wachtwoorden (ik heb de voucher bij installatie gekregen en kan gewoon overal in qua beheer). Die switch naar 50five hoeft voor mij niet en ik gebruik de Alfen Single S pro privé. Nu is vorig jaar mijn verzoek hierop al eens beantwoord met 'dat kunnen we niet vanaf afstand, monteur moet langskomen en dat kost geld'. Ik snap dit software technisch, immers zodra ze de backoffice verwijderen, dan kunnen ze er zelf niet meer in, maar ergens is dit bizar.

Vraag aan allen hier, als ik backoffice opgezegd heb, volstaat het dan om via service Installer tool de laadpaal in 'stand alone' te zetten, of behelst het meer werk? Ik wil uiteraard zelf de whitelist qua pasjes beheren.
Ja, je kan ook de sim eruit halen (even kap open, sim eruit, seal goedzetten, kap dicht)

• austin_77
Heinemancp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Ja, je kan ook de sim eruit halen (even kap open, sim eruit, seal goedzetten, kap dicht)
Heb geen sim erin. Is met netwerkkabel aangesloten. In verleden gedoe met niet kunnen bereiken van backoffice en dan ligt de paal eruit (rode led).

• Heinemancp
austin_77 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:01:
[...]

Heb geen sim erin. Is met netwerkkabel aangesloten. In verleden gedoe met niet kunnen bereiken van backoffice en dan ligt de paal eruit (rode led).
Alleen op stand alone zetten is dan voldoende. Zorg wel voor gewhiteliste kaarten en de rest blokkeren ipv accepteren (zoals standaard)

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-03 13:33
crazyheinz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Hier net 7.1.6 teruggezet en helpt geen jota, hoe ging het bij jou?
Het gaat bij mij wel een stuk beter nu ik weer terug naar deze versie ben. Maar kwam er ook achter dat Eneco in de Slim laden stand een van de oorzaken is waardoor er ook wordt gekeken naar de kosten die er op dat moent zijn. Ik laat hem voorlopig gewoon op deze versie staan.

Ajrna

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 08:16
arjanhs schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:08:
[...]

Het gaat bij mij wel een stuk beter nu ik weer terug naar deze versie ben. Maar kwam er ook achter dat Eneco in de Slim laden stand een van de oorzaken is waardoor er ook wordt gekeken naar de kosten die er op dat moent zijn. Ik laat hem voorlopig gewoon op deze versie staan.

Ajrna
Hoe kom je erachter dat Eneco in de Slim laden stand stond?

• HyperBart
grotegok schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Da's moeilijk vast te stellen zoveel tijd na de feiten, soms verliezen mensen toegang tot die portal of weten ze niet dat ze het geactiveerd hebben, behalve als je laadpaal "gek" doet en dus niet begint te laden of op moment dat je niet wil of verwacht.
Geen idee wat je achtergrond is om die vraag te stellen maar in alle geval als je problemen hebt sinds je wijzigingen doorvoert qua backoffice en wisselen of standalone zetten van de paal is het altijd een goed idee om eens een cperase te doen via de console van ACE.

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 12-03-2026 08:59 ]

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 10:32
Heb gisteren de Eve Single van 7.1.6 maar 7.3.0 geupgrade, gewoon 'on the fly' vanuit ACE. Geen problemen gehad en eindelijk inzicht in de transacties in ACE. In Home Assistant zie ik nog geen transacties, maar dat zou heel goed aan de integratie kunnen liggen. Ga ik nog even naar kijken.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Sharky2000
  • Laatst online: 19-03 00:00
Is het iemand al gelukt om de Alfen Service installer te laten draaien op een Mac?
Ik heb wat pogingen gedaan met Crossover... Het lukt dan wel om de installer te doorlopen, maar daarna start de app niet op. Het is niet een heel zwaar en complex programma, zou toch moeten lukken?

• HyperBart
Neen, niet doen, draai het in een Windows VM.
@Sharky2000

• Sharky2000
  • Laatst online: 19-03 00:00
HyperBart schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:31:
Neen, niet doen, draai het in een Windows VM.
@Sharky2000
Thanks, vroeger had ik een licentie van Parallels Desktop, maar ik gebruik helemaal niks meer Windows achtig, dus ik zoek een iets simpelere oplossing

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Sharky2000 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Thanks, vroeger had ik een licentie van Parallels Desktop, maar ik gebruik helemaal niks meer Windows achtig, dus ik zoek een iets simpelere oplossing
VirtualBox werkt volgens mij prima: https://www.virtualbox.org/

• HyperBart
Sharky2000 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:00:
[...]

UTM met Windows 11 als trial

• N!ghty
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-03 21:21
Dag iedereen,

Ik heb een aflen single pro van mijn vorige werkgever. Bij uitdiensttreding is iemand deze op standalone plug&charge komen zetten, er zit geen backoffice meer achter.

Nu 1 jaar later heb ik zonet een nieuwe elektrische wagen in ontvangst genomen en een laadkaart ontvangen via de werkgever van mobiliti+. Er wordt me verteld de kaart te whitelisten.

Ik heb de kaart met de id, paswoord en reset paswoord

Ik heb me met de laadpaal verbonden via Eve connect en in mijn enthousiasme de firmware update gedaan naar 7.3.0-4377.

Tot zover het goede nieuws, veronderstel ik.

Nu dacht ik in de instellingen te willen gaan en heb daarvoor de ace service installer gedownload, maar welke user id en wachtwoord heb ik hiervoor nodig? Ik heb online via het support center geprobeerd om een account aan te maken maar zit daar blijkbaar in een bepaalde error-loop qua login. Als ik me wil registreren krijg ik de melding dat mijn emailadres al gekend is, als ik via login mijn wachtwoord opnieuw wil instellen krikg ik een error.

Mijn vragen:
1) kan ik een kaart van een providor 'whitelisten' waardoor de gegevens voor facturatie extern aankomen?
2) indien dit enkel kan via de ace service installer, tips om daarop in te loggen?

Alvast bedankt en excuses indien deze vraag al meermaals gesteld is. Ik had wat aandachtzamer moeten zijn toen de technieker vorig jaar passeerde...

• pieterhi
  • Laatst online: 23:51
N!ghty schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:19:
Ik heb de kaart met de id, paswoord en reset paswoord

Ik heb me met de laadpaal verbonden via Eve connect en in mijn enthousiasme de firmware update gedaan naar 7.3.0-4377.

Mijn vragen:
1) kan ik een kaart van een providor 'whitelisten' waardoor de gegevens voor facturatie extern aankomen?
2) indien dit enkel kan via de ace service installer, tips om daarop in te loggen?
1) wanneer je met je baas de gebruikte stroom wil verrekenen, heb je een backoffice nodig. Die leest de transacties van de paal en stuurt de rekening naar de betaler van de pas. De backoffice verrekent dan weer met jou. Kijk eens bij e-flux. Heb er goede ervaring mee. Er zijn er meer. In principe kan dan elke laadpas gebruikt worden voor het laden.
2) naast de Windows app, is er ook myeve wat een mobiele app is. Daar kan je het een en ander mee configureren. Je zet daar dan ook de gegevens van je backoffice in. Er zijn slechte ervaringen met updates van firmware via de mobiele app. Ik gebruik hiervoor altijd de Windows service installer.

• arjanhs
grotegok schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Dit kun je zien in de App van Eneco, de Eneco SlimLaden app. Hier kun je het slim laden ook uitschakelen en weer inschakelen.

Arjan

[ Voor 7% gewijzigd door arjanhs op 13-03-2026 07:48 ]

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:17
Ik heb dat hele slim laden nooit echt begrepen. Volgens mij is het vooral slim voor Eneco niet voor de gebruiker. Ik vroeg destijds of Eneco zonladen wilde aanzetten voor mij op mijn 2019 paal. Nee ik moest maar gaan slim laden vonden ze. Toen maar zelf extra UTP kabel naar de paal. Firmware updates gedraaid, Wachtwoord erop en zonladen zelf aangezet.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:48
Leon- schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:50:
Goedemorgen,

Ik probeer mijn Alfen paal te koppelen met TapElectric alleen lijkt de websocket een TimeOut te geven. Iemand hier ervaringen mee? Ik heb al in mijn router (Unifi Fiber) gekeken maar daar zie ik niets geks .... ik heb de timeout al op 30 seconden gezet zodat de websocket wat langer de tijd heeft. Ook dat lost het probleem niet op.
Voor mij al een hele tijd geleden maar ik had volgens mij een soortgelijk probleem met Tap Electric. Tap gebeld en ben uitstekend geholpen, volgens mij moest ik het ws adres aanpassen en daarna werkte het gelijk. Ik heb nu even geen toegang tot myEve om het te checken.

• HyperBart
arjanhs schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:46:
[...]

Dit kun je zien in de App van Eneco, de Eneco SlimLaden app. Hier kun je het slim laden ook uitschakelen en weer inschakelen.

Arjan
Let hier goed mee op, het profiel lijkt soms toch nog "vast te zitten" of opeens spontaan te activeren.
Het beste is om het beheer volledig stop te zetten vanuit die slimladen app, koppeling te verbreken en dan een extra cperase te doen via de ACE Service Installer.

• arjanhs
Ja die ervaring had ik ook bij Eneco en daarom alles zelf maar gedaan. Ondanks het onderhoudscontract hebben ze er nooit updates op geplaatst in de afgelopen 6 jaar.

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 13:11
Wimploo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Voor mij al een hele tijd geleden maar ik had volgens mij een soortgelijk probleem met Tap Electric. Tap gebeld en ben uitstekend geholpen, volgens mij moest ik het ws adres aanpassen en daarna werkte het gelijk. Ik heb nu even geen toegang tot myEve om het te checken.
Na veel trial and error ben ik erachter. Er is ooit in mijn laadpaal een transactie verkeerd gegaan waardoor transacties niet werden afgerond (het is een privé paal). BIj het uploaden van de transacties kreeg ik dus vreemde errors. Alle transacties verwijderd, nu werkt het perfect :)

• austin_77
Bericht van Coolblue:

om de laadpaal op stand alone te zetten dienen we tegen kosten op locatie langs te komen. Met bovenstaande gegevens kun je wel van beheer omgezet worden.’

Lijkt me toch niet nodig als ik dat zelf kan doen?

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 21:44
[quote

Alvast bedankt en excuses indien deze vraag al meermaals gesteld is. Ik had wat aandachtzamer moeten zijn toen de technieker vorig jaar passeerde...
[/quote]

Probeer dit eens om in te loggen in de ace installer. Als dat lukt, zou je je laadpaal moeten zien. Mits die natuurlijk met een lan kabel is verbonden met je pc/laptop.
En dan inloggen op de paal

Om in te loggen op de Alfen ACE Service Installer voor configuratie, moet je een persoonlijk account aanvragen via support.alfen.com. Hoewel sommige oudere documentatie een algemene gebruikersnaam (RadomskiR) en wachtwoord (fazuV6) vermeldt, is het gebruik van persoonlijke inloggegevens verplicht.

• Heinemancp
austin_77 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:05:
Bericht van Coolblue:

om de laadpaal op stand alone te zetten dienen we tegen kosten op locatie langs te komen. Met bovenstaande gegevens kun je wel van beheer omgezet worden.’

Lijkt me toch niet nodig als ik dat zelf kan doen?
Hadden we toch al besproken?
Zelfs via OCPP commandos kan je de backoffice instellingen verwijderen. Mogelijk wil Coolblue de sim ophalen, die er niet in zat toch?

• austin_77
Heinemancp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Hadden we toch al besproken?
Zelfs via OCPP commandos kan je de backoffice instellingen verwijderen. Mogelijk wil Coolblue de sim ophalen, die er niet in zat toch?
Klopt idd. Ik had gewoonweg deze bevestiging even nodig 😉
Er zit idd geen sim in en ik vermoed dat het een strategie is om klanten vast te houden zodat 50five meer aan de overname overhoudt.

Qua volgorde (ik wil namelijk niet met een laadpaal in error mode eindigen; lees vrouwlief moet geen hinder ervan hebben) van handelen;
1. zelf inloggen en standalone in Ace service installer activeren
2. Coolblue abbo opzeggen

of vergeet ik nog iets?

• HyperBart
austin_77 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:00:
[...]

Klopt idd. Ik had gewoonweg deze bevestiging even nodig 😉
Er zit idd geen sim in en ik vermoed dat het een strategie is om klanten vast te houden zodat 50five meer aan de overname overhoudt.

Qua volgorde (ik wil namelijk niet met een laadpaal in error mode eindigen; lees vrouwlief moet geen hinder ervan hebben) van handelen;
1. zelf inloggen en standalone in Ace service installer activeren
2. Coolblue abbo opzeggen

of vergeet ik nog iets?
Klopt, je wil eigenlijk verzekeren dat je toegang hebt, alles van ocpp verwijderen, paal standalone zetten, opnieuw alles controleren, paal rebooten, nog eens controleren en dan zeggen tegen de provider “doei”.

MobilityPlus en zo zijn er nog wat hebben er een handje van aan om te doen alsof zij er bij moeten komen. Dat is dus niet het geval MITS je beschikt over het wachtwoord, heb je dat niet dan hebben ze de paal eigenlijk gegijzeld.

• crazyheinz
Ik kan helemaal niet meer laden sinds enkele maanden, ik denk doordat ik myeve app heb gebruikt of misschien heeft Eneco iets aangepast. De melding die ik krijg is 'wachten op vermogen'. Ik ben terug gegaan naar 7.1.6 en mijn loadbalancing uitgezet, maar helpt allemaal niets. Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

(enige manier om nog te laden is de turbo laden aanzetten in de myeve app, laadkabel ontkoppelen/opnieuw aansluiten en dan begint hij een uur of 12 later enkele uren te laden)

• HyperBart
@crazyheinz beetje teruglezen paar posts 🤫

• crazyheinz
Enige wat ik nog kan proberen is de cperase command uitvoeren? Zal het straks eens proberen.

EDIT: cperase heeft het gefixt! Misschien handig om deze info ook in de topcistart te zetten?

[ Voor 15% gewijzigd door crazyheinz op 15-03-2026 10:17 ]

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-03 16:24
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:29:
Goedemiddag allen, hier ook een 'tevreden' gebruiker van alfen.. /sarcasm.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-S in eigen beheer en probeer al een tijdje de firmware te updaten van versie 5.4.3-4073 naar een recentere versie, maar het lukt me simpelweg niet.

Wat ik geprobeerd heb:
- ACE Service Installer → initialiseert even en gooit dan een foutmelding
- MyEve app → firmware uploaden mislukt na ~45 seconden, met de suggestie om de lader te rebooten. Dat heb ik meerdere keren gedaan, helpt niks.
- Paal is via ethernet aangesloten, dus geen wifi/verbindingsproblemen
- Verschillende firmware versies geprobeerd uit de lijst, allemaal dezelfde timeout
- Ik heb het owners wachtwoord
- Uitgebreid contact met Alfen maar geen oplossing.

Het lijkt erop dat de upload server-side geblokkeerd wordt, maar ik weet het niet zeker.
Ik dacht nog aan een back end provider; misschien kan die nog de update pushen.

Mijn vraag: heeft iemand dit ooit werkend gekregen als particulier, zonder installateur? Of is dit praktisch onmogelijk zonder een zakelijk Alfen account?

Alle tips welkom!
@BartW_S Ben je hier al verder mee gekomen? Loop momenteel tegen hetzelfde aan...

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21
Vandaag maar eens de paal naar 7.3.0 geupdate om met schema’s te kunnen werken. Krijg deze melding in Eve Connect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bamD-t4USKjjKPfI6tkh6lWaz-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EsWKvSjGupI8XmwAyRwtYcZA.png?f=fotoalbum_large

Kunnen schema’s alleen in standalone? Heb dat hier (volgens mij) nog niet voorbij zien komen.

• r2504
Ik heb hier ook een Backoffice en als ik naar schema's ga krijg ik netjes het scherm te zien om deze aan te maken.

Geen idee hoe een backoffice dit kan verhinderen maar wat mij betreft hebben ze daar geen zaken mee.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik heb mijn stand alone alfen laadpaal gekoppeld aan HA maar ik wil nu periodiek mijn laadrapportage uitdraaien maar hiervoor moet ik waarschijnlijk in de app myeve zijn. Hoe krijg ik eenvoudig een overzicht van alle transacties?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• HyperBart
mrdop schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:31:
Vandaag maar eens de paal naar 7.3.0 geupdate om met schema’s te kunnen werken. Krijg deze melding in Eve Connect.

[Afbeelding]

Kunnen schema’s alleen in standalone? Heb dat hier (volgens mij) nog niet voorbij zien komen.
Waar zit je backoffice? Heb je met "energie apps" liggen spelen?
Vergeten waarschijnlijk maar ik roep maar wat "Eneco slim laden" of andere energieleveranciers ooit gekoppeld? Ongetwijfeld vergeten of gebeurd zonder dat je er erg in had.
Paar posts terugzoeken van mij, daarmee kan je het normaal wegnemen.

• mrdop
HyperBart schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Waar zit je backoffice? Heb je met "energie apps" liggen spelen?
Vergeten waarschijnlijk maar ik roep maar wat "Eneco slim laden" of andere energieleveranciers ooit gekoppeld? Ongetwijfeld vergeten of gebeurd zonder dat je er erg in had.
Paar posts terugzoeken van mij, daarmee kan je het normaal wegnemen.
Thx! “Eneco Slim laden” ontkoppeld, en nu zie ik het schema scherm!!

• HyperBart
mrdop schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Thx! “Eneco Slim laden” ontkoppeld, en nu zie ik het schema scherm!!
Heb je mijn posts ook gelezen wat je best ook extra uitvoert?

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:23
Hi all, zojuist krijg ik een mail vanuit E-flux dat mijn laadpaal niet is verbonden met internet, ook zie ik hem niet online staan dus dat lijkt te kloppen de mail.

Vreemde is dat ik wel kan laden en ik kan enkel laden door mijn laadpas tegen de paal te houden. Ik zie de sessie van afgelopen nacht ook niet terug in E-flux portal, wel is er voor 60kw ingegaan, zie ik die sessie dan later weer als de paal online is?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:58
BaBoK schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:55:
Hi all, zojuist krijg ik een mail vanuit E-flux dat mijn laadpaal niet is verbonden met internet, ook zie ik hem niet online staan dus dat lijkt te kloppen de mail.

Vreemde is dat ik wel kan laden en ik kan enkel laden door mijn laadpas tegen de paal te houden. Ik zie de sessie van afgelopen nacht ook niet terug in E-flux portal, wel is er voor 60kw ingegaan, zie ik die sessie dan later weer als de paal online is?
Ja, die worden zichtbaar als je paal weer online is. Nu even uitzoeken waarom de paal offline is.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• BaBoK
Microstar schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:19:
[...]

Ja, die worden zichtbaar als je paal weer online is. Nu even uitzoeken waarom de paal offline is.
Goed te horen,

De internetkabel zat op homewizzard splitter en daar ging geen lampje branden dat de kabel was aangesloten, inmiddels heb ik hem direct op de P1 meter gezet en ook nog steeds offline, mogelijk mss iets in de aansluiting van de connector? Dus ik zal de Electrocien is vragen om de internetkabel door te meten..

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• r2504
BaBoK schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:05:
[...]
De internetkabel zat op homewizzard splitter
Waarom heb je een splitter ? Aangezien je een Homewizard splitter hebt vermoed ik dat je ook de P1 meter van hen hebt en die kan je gewoon rechtstreeks gebruiken in je Alfen. Dus je kabel van de Alfen gebruik je gewoon als pure ethernet kabel, en op je digitale meter sluit je gewoon alleen je P1 meter aan.

• HyperBart
BaBoK schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:05:
[...]

Goed te horen,

De internetkabel zat op homewizzard splitter
Huh? Internetkabel op HW splitter, dat gaat niet goed neen.
en daar ging geen lampje branden dat de kabel was aangesloten, inmiddels heb ik hem direct op de P1 meter gezet en ook nog steeds offline
Laadpaal aansluiten op de P1 dan ga je de laadpaal ook niet vinden, hij moet op ethernet komen, niet op het P1 signaal
, mogelijk mss iets in de aansluiting van de connector? Dus ik zal de Electrocien is vragen om de internetkabel door te meten..
Je bent wat dingen door elkaar aan het halen. Welke kabels liggen van waar naar waar en welk protocol doe je er over? "internetkabel"?

Een CAT5E/6 kabel kan gebruikt worden voor ethernet maar kan je ook gebruiken om een RJ12 op te zetten en dan kan je 'm in de P1 poort prikken en in de relevante meter-poort op de Alfen.
Ben je wel juist bezig?

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-03 11:45
Ik ga een laadpaal plaatsen maar twijfel tussen de Alfen eve single pro line en de Peblar Business.
De Peblar Busniss zo ik nemen omdat we thuis 1 fase 230v 40A hebben en ik toch ook wil laden aan 7,2kw en deze 32A kan geven, de home kan maar 16A leveren. Mijn voorkeur ging meer uit naar de Alfen maar dan zag ik gisteren een filmpje waarin die persoon de instellingen liet zien en zag ik dat bij de Alfen bv. Active load balancing, Static load balancing, 32Ampere sockter, FRFID reader; ... nog allemaal moeten geunlcked worden tegen betaling. Klopt dit?
Wel voordeel heeft de Alfen tegenover de Peblar Business?

• r2504
Inderdaad... daar hangen allemaal licenties aan vast dus informeer je goed bij aanschaf of deze zijn inbegrepen (nadien bij aankopen lijkt niet eenvoudig te zijn).

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09
Timmy269 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:45:
Ik ga een laadpaal plaatsen maar twijfel tussen de Alfen eve single pro line en de Peblar Business.
De Peblar Busniss zo ik nemen omdat we thuis 1 fase 230v 40A hebben en ik toch ook wil laden aan 7,2kw en deze 32A kan geven, de home kan maar 16A leveren. Mijn voorkeur ging meer uit naar de Alfen maar dan zag ik gisteren een filmpje waarin die persoon de instellingen liet zien en zag ik dat bij de Alfen bv. Active load balancing, Static load balancing, 32Ampere sockter, FRFID reader; ... nog allemaal moeten geunlcked worden tegen betaling. Klopt dit?
Je moet er gewoon eentje kopen die de features al in zich heeft (unlocked zijn). Alfen is top, maar wel een beetje spartaans qua configuratie, Peblar is een nieuwe generatie laadpalen en dus wat hipper.
Bijv de Alfen config kan alleen via de Windows applicatie, terwijl Peblar helemaal via een HTML5 GUI gaat, dat laatste wil je eigenlijk, maar Alfen werkt eenmaal ingesteld ook helemaal prima!

• mrdop
HyperBart schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Heb je mijn posts ook gelezen wat je best ook extra uitvoert?
Yes! Dank voor het attenderen. Alles werkt goed nu!

• HyperBart
Timmy269 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:45:
Dat zijn inderdaad opties maar die kosten ook geen stukken van mensen. Charge24.nl doet regelmatig wat promo’s.
Alfen heeft een langere/uitgebreidere track record en is bij veel leaserijders de facto de standaard.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-03 15:53
TomSleebus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Ik heb dan maar de alfen laadpaal (ook, naast de LAN aansluiting) langsheen een splitter aan de P1 poort gehangen, nu worden alle waardes goed gelezen. Technicus had ook in de laadpaal de draad zonder plug laten hangen, zo van 'doe het maar zelf', dus opengevezen en aan beide kanten een RJ12 plug opgeknepen.

Mijn conclusie is dat, in mijn geval, het lezen over TCP/IP van de P1 waardes (HomeWizard P1) niet lukt (parse errors, de paal vindt de P1 meter wel degelijk), terwijl het over de seriele connectie wel prima gaat.

Nog iemand zo'n ervaring?
Bij mij werkte het via homewizard ook niet optimaal... meldingen van invalid values als ik me goed herinner... Volgens mij gevolg van het feit dat niet altijd alles aan kwam..

Met mijn vaste P1 kabel werkt het prima (zelfs al heb ik inmiddels 3 homewizard P1 splitters onder elkaar hangen..

• BaBoK
@HyperBart @r2504 voorpgesteld mijn excuses voor de onduidelijkheid vanuit mijn kant.
Er gaan 2 ethernetkabels naar de Alfen laadpaal toe.
1 Ethernet kabel zit aangesloten op de P1 splitter van Homewizzard. Dit zal de Ethernetkabel zijn voor loadbalancing.
1 Ehternet kabel heeft een wat bredere connector, past wel in de router maar niet in de P1 splitter. Dit zal de kabel zijn voor het Back-End systeem. Dit doe ik middels E-flux.

Bij de P1 splitter zit ook de P1 meter aangesloten, je ziet hier op de P1 splitter een lampje branden dat deze een verbinding hebben.
Dit zelfde lampje zie je niet branden wanneer ik de Ethernetkabel van loadbalancing op de P1 splitter aan sluit.

Inmiddels heb ik de andere ethernet (2e dus) kabel in zon beetje elk gat gestopt wat je kan vinden, in huis heb ik wel gewoon WIFI en zojuist heb ik ook de laadpaal weer aan het laden gezet middels mijn pas die de laadpaal moet activeren ivm verrekening naar mijn werkgever en dat kan dus blijkbaar. Echter de sessies van de afgelopen 24uur terug vinden kan niet, gezien deze dus niet worden geupload naar de E-flux, hoop dat ik het zo goed omschrijf..

• hhoekstra
  • Laatst online: 20:49
Kan iemand mij helpen. Ik heb al vele reacties gelezen maar kom er nog niet helemaal uit. Ik wil graag de volgende functionaliteiten welke paal moet ik dan hebben ?

- 11kw is voldoende
- Vaste kabel
- Zon laden / dynamisch
- Instellen 1 of 3 fases
- Via modbus / api aan te sturen
- MID meter

Is dan een "Alfen Eve Single S-line - 3 x 16A - Loadbalancing - 5 meter kabel type 2 - Laadnet" dan voldoende of adviseren jullie de pro versie ?

• Heinemancp
S line is voldoende
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste