turkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:46:
Ik krijg binnenkort een Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips?
- Ik wil een vaste kabel
- Load balancing
- RFID
Volgens mij ben ik dan ook gelijk voorbereid op de ERE certificaten.
Mooie keus om jouw Tesla te gaan laden!
Gekozen ivm ERE-certificaten?
Hier in hetzelfde schuitje: Ik ben zoekende naar een slimme paal mét MID-meter die mijn domme Tesla TWC3 lader moet vervangen.
Wil nml klaar zijn voor ERE, maar ook moet hij load-balancen, kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen en volledig op overschot zonnepanelen kunnen laden.
Alfen palen kunnen dat in principe allemaal. Alleen ik begrijp dat je voor bepaalde functies licenties nodig hebt. Er is bijv een menu met license keys, die op locked/unlocked staan. Bijv:
- smart charging network
- active load balancing
- static load balancing
- 32A output per socket
- RFID reader
- ISO15118
- Personalized display
- Mobile technology 3G & 4G
- Direct Payment Solutions
Ik begrijp dat je als particulier die licenties niet zo maar bij Alfen kan kopen (wat kosten dit soort licenties sowieso?), en dus bepaalde functies niet achteraf kan unlocken. Volgens mij moet er een installateur of laadpaalprovider tussen zitten die dat kan(?).
Ook moet je volgens mij goed kijken welke inboekdienstverlener je gaat kiezen.
Ik begrijp dat er verschil zit in 'manier van aanleveren laadgegevens':
bij sommigen mag dat handmatig, bij anderen via een ev-backoffice en bij anderen kunnen ze via occp direct jouw laadpunt uitlezen.
Ik vraag me af hoe dat met Alfen kan. Ik wil nml als particulier liever geen ev-backoffice er bij, want daar moet je ook weer maandelijks wat centen voor betalen.
Ik ben tweedehands zoekende naar een geschikte Alfen laadpaal (model dit bovenstaande allemaal kan/certificaten geactiveerd heeft en een vaste 7.5m kabel), maar ik merk dat verkopers het vaak zelf ook niet snappen. Of ze al gekoppeld zijn aan een cpo en/of occp backoffice, of het ace-installer wachtwoord er wel bij zit, of hij dus van een particulier was of via een lease maatschappij die hem nog administratief beheert, etc.
Weet iemand toevallig eentje te koop voor mij volledig als particulier voldoet?
En als laatste: Ik heb op mijn laadplek geen utp. Ik zoek dus een model met wifi.
Als het goed is hebben de nieuwere Alfen laadpalen dit vanaf 2023. Hoe check ik dit?