Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:21:
[...]
tsja.. deze argumentatie gaat volledig over de financiële as.
Er zijn ook werkgevers en leasemaatschappijen met groene doelstellingen. Dan passen oplossingen die bijdragen aan de energietransitie ook goed in de strategische doelstellingen, en dat zal ook een argument zijn.
Ik denk zelf dat dit soort argumenten vooral van toepassing op early adapters zijn die het wel of niet doen. Als de V2G als standaard helemaal doorbreekt en elke BO, Auto en laadpaal het ondersteunt, zal dit er gewoon geleidelijk aan insluipen.
Helaas is het financiële meestal de drijfveer, en eerlijk, meestal geeft dat ook een indicatie of je de middelen wel efficient in zet.
Ik kan vandaag ook een batterij van 100kWh in mijn kelder leggen, maar die geraakt dus nooit vol...en nooit leeg.
Het is gewoon een opzet met bijzonder veel 'haken en ogen', en je moet toegeven dat het enkel werkt als je auto genoeg thuis aan de paal hangt terwijl de zon schijnt...
Kan dus enkel voor mensen die dan minstens een dag of 3 thuis gaan werken... Werk je meer thuis, dan boek je in elk geval meer milieuwinst door geen eigen auto te gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo sterk geloof in het gebruik van autobatterijen om het net te stabiliseren.
Autobatterijen zijn duurder dan stationaire batterijen omdat ze moeten voldoen aan veel meer eisen zoals bestand tegen trillingen en schokken. Snel laden vraagt ook een duurder concept.
Ik geloof veel meer in stationaire batterijen die door grotere partijen worden opgezet, ofwel nabij de electriciteitscentrales, of in de wijken.
Het lijkt me een pak goedkoper om 1 batterij van 1000 kWh te zetten dan 100 stuks van 10 kWh, en bij een centrale kan je meerdere MWh plaatsen die je dan makkelijker kan aansturen om het opstarten van de gascentrales uit te stellen of te vermijden.
Ook dat is makkelijker dan indirect een pak auto's of huisbatterijen te gaan aansturen.
Nu geloof ik wel nog in een kleine huisbatterij (5-10 kWh) maar dan zou de prijs onder de 200€ per kWh moeten gaan, en dat gaat ook gebeuren. Eens je die hebt, dan is het niet meer zo zinvol om je auto er nog eens bij te hangen.