Dit bericht is samengesteld op basis van eigen testen. Gezien mijn wat gebrekkige IT kennis heb ik mij voor de analyse laten ondersteunen door Microsoft Copilot om het gedrag van de laadpaal technisch te duiden.
Ik zie sinds de update naar firmware 7.4.0 een terugkerend patroon op mijn Alfen‑laadpaal (standalone, wifi via Deco).
Misschien is het volgende herkenbaar voor anderen.
Symptomen- · Ping: altijd stabiel (±40–50 ms, 0% verlies)
- · Lokale webinterface (IP‑adres): verbinding geweigerd
- · MyEve / Eve Connect: laadpaal wisselend bereikbaar (soms wel, soms niet)
- · Laden: altijd probleemloos op ingestelde tijdsloten
Analyse
De laadpaal blijft keurig op wifi (ping blijft perfect), maar de webserver‑poort (80/443) weigert actief nieuwe TCP‑sessies. Dat betekent dat de webserver‑proces gecrasht is en niet meer herstart.
De API‑service (die MyEve / Eve Connect gebruikt) vertoont ander gedrag: crasht soms, start zichzelf na uren weer op, valt daarna opnieuw uit. Wel is de lader in MyEve altijd zichtbaar, dus ook als verbinden niet mogelijk is.
De cloud‑connector hangt aan die API en valt mee om.
Patroon- API crasht → MyEve/Eve Connect weg
- Na enkele uren → API start vanzelf opnieuw → MyEve / Eve Connect terug
- Webserver blijft permanent dood
- Ping blijft altijd goed
- Laden blijft altijd goed
Workaround
Een herstart van mijn wifi‑AP (Deco) zorgt ervoor dat:
- de laadpaal opnieuw associeert
- API + cloud + webserver tegelijk opnieuw starten
- MyEve / Eve Connect direct weer werken
Dit is voor mij voldoende, omdat ik alleen toegang nodig heb om af en toe nieuwe tijdsloten in Eve Connect te zetten en om laadsessies te exporteren. Het laden zelf werkt altijd.
Conclusie
Dit is een instabiliteit in 7.4.0 waarbij:
- de webserver permanent crasht
- de API periodiek crasht maar zichzelf meestal na enige tijd herstart
- de laadfunctionaliteit volledig intact blijft
Ik wacht dus maar op een firmware‑update en tot die tijd werkt de AP‑herstart prima als workaround.