Fantomaz schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:33:
[...]
Mijn excuses als ik wat onvolledig ben geweest.
Ik heb een Alfen EVE single Pro.
Ik heb een 24 tal panelen en wanneer ik daags vroeg thuis ben wil ik die opgewekte stroom met het mooie weer nog kunnen laden.
Als ik dat nú doe, gaat hij vol gas laden en trek ik weer teveel stroom uit het net, wat ik niet wil.
(Ik denk dat dat voor velen speelt, in dit topic.)
Nu heb ik een Arduino die middels telegrammen de P1 meter uitleest om te zien hoeveel ik teruglever. Op basis daarvan wil ik stroom in mijn wagen stoppen, zonder dat ik ook meteen het net mee overbelast.
Ik doe dat met een Arduino omdat ik veel meer energie gebaseerde applicaties via Arduino gebruik.
Overdag bijvoorbeeld, wanneer ik niet thuis ben, stop ik de opgewekte energie in een buffervat middels een verwarmingselement.
In de nabije toekomst wil ik daar ook nog accu's bij hebben.
De Arduino regelt veel meer (ik moet in meervoud spreken, want het zijn meerdere Arduino's die onderling via RS485 met elkaar communiceren).
Om die reden wil ik niet naar Home Wizzard. De sjeu van het programmeren en het uitdiepen van hoe een en ander werkt is leuk om te doen.
Echter loop ik vast op de Alfen.
Ik kan met de juiste wachtwoorden in ACE Service Installer komen.
Maar ik kan niet die Modbus codes genereren om de waardes in het register te "manipuleren" om de stroom regelbaar te maken.
Dus is eigenlijk de vraag... Weten jullie welke registers op welke manier aan te passen zijn?
(Ik weet inmiddels welk register de stroom regelen, maar ik kan niet bij dat register komen.)
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept. :-)