[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:03
Evcc werkt hier prima met de Alfen en is volgens mij de enige manier om correct in te spelen op het Belgische capaciteitstarief.

Alleen vind ik 100 euro wat duur voor een open source project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Kammika schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:55:
[...]

Of de alfen paal het zelf kan, geen idee. Maar je zou EVCC kunnen overwegen, volgens de specs kun je daar ook loadbalancen op maxpower. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier staat beschreven hoe dat werkt

EVCC werkt iig goed samen met mijn Alfen paal en geeft je sowieso veel meer flexibiliteit in de manieren en momenten van laden
evcc werkt ook niet goed met een max power, want als je deze instelt met fast charginng aan max power, dan doet hij geen fase switching... dus je kan het alleen maar gebruiken met 1 fase in evcc ... solar charging kan evcc wel switchen, maar niet met fast charging, geen idee waarom ze dat niet inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

r2504 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:17:
Evcc werkt hier prima met de Alfen en is volgens mij de enige manier om correct in te spelen op het Belgische capaciteitstarief.

Alleen vind ik 100 euro wat duur voor een open source project.
€2/maand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:58
NoFate schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
[...]

evcc werkt ook niet goed met een max power, want als je deze instelt met fast charginng aan max power, dan doet hij geen fase switching... dus je kan het alleen maar gebruiken met 1 fase in evcc ... solar charging kan evcc wel switchen, maar niet met fast charging, geen idee waarom ze dat niet inbouwen...
Wat gek, want dat phase switching staat toch los van max power? Dat is gewoon waarmee die bestuurt hoeveel vermogen naar de auto moet...

Doet die bij jouw wel phase switching het wel zonder dat je die loadbalancing doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Als je de maxpower dusdanig laag wil houden, is het ook logischer om je laadpunt gewoon vast op 1-fase te zetten. Anders wordt het toch echt een flipperkast.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

ik weet niet precies wat je bedoelt. maar stel dat ik op 1phase aan het laden ben op de zon, en zet dan fase charging aan, dan schakelt die netjes op naar 3 phases. Als ik dan weer terug ga naar solar en er is een vraag voor waarvoor 3x6A teveel is, schakelt die weer netjes terug naar 1phase

Of bedoel je dat bij loadbalancing bij maxpower dat terugschakelen dan niet gebeurt? Als dat zo is, zou mijn tip zijn dat even op de officie evcc discussiegroepen te melden. De developers lezen daar mee en zijn bijzonder actief. Als je een goede case hebt, is kans vrij groot dat een paar dagen later zomaar een commit in de code zit waardoor hetwel kan... (of je krijgt een andere tip hoe je dit kan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Kammika schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:00:
[...]

ik weet niet precies wat je bedoelt. maar stel dat ik op 1phase aan het laden ben op de zon, en zet dan fase charging aan, dan schakelt die netjes op naar 3 phases. Als ik dan weer terug ga naar solar en er is een vraag voor waarvoor 3x6A teveel is, schakelt die weer netjes terug naar 1phase

Of bedoel je dat bij loadbalancing bij maxpower dat terugschakelen dan niet gebeurt? Als dat zo is, zou mijn tip zijn dat even op de officie evcc discussiegroepen te melden. De developers lezen daar mee en zijn bijzonder actief. Als je een goede case hebt, is kans vrij groot dat een paar dagen later zomaar een commit in de code zit waardoor hetwel kan... (of je krijgt een andere tip hoe je dit kan doen)
Klopt, op solar charging schakelt hij wel mooi van 1 naar 3 fase en omgekeerd, maar niet op fast charging... Issue is al gemeld meer als een jaar geleden :-)

Ik wil net fast charging doen met een maxpower setting, en schakelen tussen 1 en 3 fase.'.. dat kan niet mee evcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
NoFate schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:13:
[...]

Klopt, op solar charging schakelt hij wel mooi van 1 naar 3 fase en omgekeerd, maar niet op fast charging... Issue is al gemeld meer als een jaar geleden :-)

Ik wil net fast charging doen met een maxpower setting, en schakelen tussen 1 en 3 fase.'.. dat kan niet mee evcc
andere optie is dan om de paal in HA ipv EVCC te hangen. HEt solar en fast charging doe je dan met de ingebouwd functionaliteit in de paal zelf, maar je bouwt in HA een automatisering die de max power evt omlaag brengt wanneer nodig en ook terugzet naar 1 fase wanneer nodig..

leuk knutselprojectje ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:53
Hydraulic schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:16:
[...]

Voor mij als facilitair/wagenpark beheerder gaat dat wel een dingetje worden als mensen thuis een V2G oplossing willen. :(
Ik zou alvast uw wagenbeleid gaan aanpassen dat dit expliciet verboden wordt.
Kijk maar hoe lang en hoeveel miserie het was om het laadpalen gedoe geregeld te krijgen en dat is dan al zo gestandardiseerd. Laat maar zo snel mogelijk bij HR iets toevoegen over V2G want anders ga je daar niks mee kunnen doen of je moet die modellen excluden.

Maar eigenlijk is dit potentieel ook gewoon hetzelfde als brandstofdiefstal/alsof de werknemer met zijn tankkaart de auto van de partner gaat tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:31:
[...]

Ik zou alvast uw wagenbeleid gaan aanpassen dat dit expliciet verboden wordt.
Kijk maar hoe lang en hoeveel miserie het was om het laadpalen gedoe geregeld te krijgen en dat is dan al zo gestandardiseerd. Laat maar zo snel mogelijk bij HR iets toevoegen over V2G want anders ga je daar niks mee kunnen doen of je moet die modellen excluden.

Maar eigenlijk is dit potentieel ook gewoon hetzelfde als brandstofdiefstal/alsof de werknemer met zijn tankkaart de auto van de partner gaat tanken.
Ik zie het voor leaserijders dan ook niet snel gebeuren tot er een mooie simpele oplossing is om teruggeleverde stroom ook weer automatisch te verrekenen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:41
Kammika schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:43:
[...]

Ik zie het voor leaserijders dan ook niet snel gebeuren tot er een mooie simpele oplossing is om teruggeleverde stroom ook weer automatisch te verrekenen…
Waarom zou de laadpaal en de backoffice ook niet eenvoudig de teruglevering kunnen registreren? Je zit dan nog wel met laadverliezen en extra slijtage/degradatie van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
deejeebv schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:06:
[...]

Waarom zou de laadpaal en de backoffice ook niet eenvoudig de teruglevering kunnen registreren? Je zit dan nog wel met laadverliezen en extra slijtage/degradatie van de accu.
We vragen het aan AI: Op de chatgpt vraag kan v2g beschikbaar komen voor leaserijders, krijg je dit als antwoord:

In principe: ja—** zodra een laadstation en de achterliggende systemen overgaan op OCPP 2.1**, én het voertuig ISO 15118-20 ondersteunt, wordt V2G technisch mogelijk, ook voor leaserijders. Dit geldt voor zowel thuisladen als zakelijk leasen.

Er zijn echter belangrijke voorwaarden:
  • Compatibele hardware/software: Zowel laadpaal, back-end (CSMS), als voertuig moeten OCPP 2.1 en ISO 15118-20 ondersteunen.
  • Netbeheerder en grid-infrastructuur moeten V2G-injectie toestaan en faciliteren.
  • Contractuele en vergoedingsovereenkomsten: Leaserijders en leveranciers moeten duidelijke afspraken hebben over teruglevering van stroom, betaling en eventuele impact op de batterijgarantie.
Voor zover mij bekend zit Alfen nog op OCPP 1.6. Dus al heb je straks die nieuwe paal, dan gaat dat voor leaserijders nog wel even duren voordat al deze voorwaarden zijn ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
TheDutchCat schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

In jou geval moet je een .tfw file hebben. Er staat AHWP (wat later hernoemd is naar AHP) in het model type en niet NGxxx. Dat andere formaat kan je paal ook niet verwerken, dus dit kan je niet fout doen.

Staat er onder de rode kruizen nog iets van een error code?
Heinemancp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Je hebt ook een Twin 5, die ziet er van buiten hetzelfde uit als de Twin 4XL.
In ASI zie je wel Twin 5 staan.
Ooit, helemaal in het begin (eind 2022) is ook de Twin 4XL V2G verkocht als naam, die is later de Twin 5 gaan heten.
Kortom, richt je op de 2.x serie FW voor AHP.
Wietsee. schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Dank voor je reactie. Ga ik naar kijken en kom ik op terug. Zal echter nog even duren, daar ik nu vakantie heb. Ik heb nog een andere Twin 4XL op die locatie staan met versie 1.1.2, en die uiteraard niet bijgewerkt. Ik zal ook even controleren of die ook AHWP aangeeft. Wat vreemd dat de site van Alfen dan aangeeft dat dit bestand enkel voor de 5 serie geschikt is? Ondertussen zal ik mij ook nog verder inlezen.
Heren, allebei bedankt voor jullie input. Ik ben weer terug van vakantie. Ik heb het inderdaad gecontroleerd bij de andere nieuwe laadpaal van ons die nog op v1 zit, en ik uiteraard niet bijwerk. Daar staat ook AHWP inderdaad. Dus dat zit wel goed, ik krijg de paal met v2 echter ook niet naar v2.1.

Bij het opstarten volgen instantaan twee rode kruizen wat ik ook instel. Hierbij wat screenshots en logfiles.
De paal is voor offline gebruik en zal middels RFID tags enkel voor medewerkers beschikbaar zijn. Bij de paal met v1 is dit al gelukt. Ik zie in de logfile dat de paal met v2 o.a. netwerkverbinding probeert te maken. Dit zal uiteraard mislukken. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Mijn dank is groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L96zgUdRP8umHepTOk-e51oH9J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9T8h1S04VW1wodm5JUO3fKO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODdleBUgLWEVjDr_sm_OXTy3EU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtYH0RXROEpkcatry0pnESBw.png?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Kammika schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:23:
[...]
Voor zover mij bekend zit Alfen nog op OCPP 1.6. Dus al heb je straks die nieuwe paal, dan gaat dat voor leaserijders nog wel even duren voordat al deze voorwaarden zijn ingevuld
Alfen Eve ondersteunt ook OCPP 2.0.1, maar nog geen 2.1 blijkbaar
https://knowledge.alfen.c...are+supported+by+Alfen%3F

Maar in tegenstelling tot 1.6 en 2.0.1, zijn 2.1 en 2.0.1 wel compatibel, dus ik verwacht dat Alfen ook wel support voor 2.1 zal toevoegen op zijn nieuwe palen (het heeft volgens mij niet veel nut om V2X palen uit te brengen en dan 2.1 niet te gaan ondersteunen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:59
Hey all, dilemma. Laadpaal v eneco ( backofice connected ). Een alfen single pro. Utp getrokken, helaas geen owner ww. En eneco wil dit ook niet geven. Paal is 2,5 j. Geen leaflet met qr code bij de paal. En toen zag ik ook dat de paal een eigen wifi had ( acexxxxx ) maar helaas ook geen wifi Ww. Wat zijn mijn opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
rolelael schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:42:
Hey all, dilemma. Laadpaal v eneco ( backofice connected ). Een alfen single pro. Utp getrokken, helaas geen owner ww. En eneco wil dit ook niet geven. Paal is 2,5 j. Geen leaflet met qr code bij de paal. En toen zag ik ook dat de paal een eigen wifi had ( acexxxxx ) maar helaas ook geen wifi Ww. Wat zijn mijn opties?
Gewoon af en toe opnieuw vragen. Ik had hetzelfde maar bij 3e keer vragen kreeg ik ‘m ineens wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:50
Ik heb een probleem.

Sinds een paar weken werkt het display van de Single Pro niet meer. Na uitschakelen werkt het wel weer, maar na een dag ofzo is het scherm weer zwart.
Nu zat ik in de log te kijken en zie steeds foutmelding: "display issue with pwm detected" en dan display resetting of zoiets.

Ik draaide op firmware 7.1.3-4342 en zag bij firmware 7.1.6-4345 dat dit een hotfix voor some display issues was.

Ik dus de firmware geïnstalleerd, kan ik ineens niet meer inloggen.
Verschillende keren geprobeerd, ook de PRC werkt niet.
Iemand een idee hoe dit zomaar kan?

Probleem is dat hij op comfort zonladen staat met fase schakeling aan op 1.4 kW. Kan hem nu niet meer boosten 's nachts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Contractuele en vergoedingsovereenkomsten: Leaserijders en leveranciers moeten duidelijke afspraken hebben over teruglevering van stroom, betaling en eventuele impact op de batterijgarantie.
Ik vermoed dat dit nog het grootste issue zal worden… ik zie de werkgever al kosten aanrekenen voor het gebruik en slijtage van de batterij als hij het al zal toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
r2504 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:28:
[...]

Ik vermoed dat dit nog het grootste issue zal worden… ik zie de werkgever al kosten aanrekenen voor het gebruik en slijtage van de batterij als hij het al zal toelaten.
Werkgever heeft toch niks te maken van slijtage bij een leaseauto? Verder neem ik aan dat OCPP 2.1 iets kan qua terugleveren. Dus, als ik 25c reken voor laden, gaat er ook 25c af als ik terug zou leveren. Moet niet zo moeilijk zijn. Al zou ik zelf eerder in een 15kWh accu investeren dan in een V2G laadpaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
Inspired schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
[...]

Werkgever heeft toch niks te maken van slijtage bij een leaseauto? Verder neem ik aan dat OCPP 2.1 iets kan qua terugleveren. Dus, als ik 25c reken voor laden, gaat er ook 25c af als ik terug zou leveren. Moet niet zo moeilijk zijn. Al zou ik zelf eerder in een 15kWh accu investeren dan in een V2G laadpaal.
WG zal het geen grote zorg zijn, maar de leasemaatschappij moet die auto na 4-5 jaar weer kwijt.
Als die batterij een pak meer cycli heeft en dat is zichtbaar in het 'batterijrapport', dan betekent dat zeker een minwaarde.
LM gaat die minwaarde aan de WG verrekenen (met een dikke marge) en WG gaat ofwel budgetten aanpassen ofwel door rekenen.

Als je een huis hebt met PV, en je hangt daar extra batterijen aan (en dan moet je uiteraard overdag thuis zijn...), dan kan dat een voordeel opleveren van ruw genomen 40-80€ per maand afhankelijk van de parameters.
Laat ons aan nemen maximaal 1000€ per jaar (dan moet je al heel veel thuis zijn met een dikke PV isntallatie en 's nachts je WP laten draaien). Op een gemiddelde leaseperiode is dat 4000€ max.
Maar als je in dat batterijrapport een hoop extra cycli ziet staan, dan vrees ik dat er meer dan 4000€ van de waarde af gaat.
Realistischer is 30-40€ per maand besparen, maar ook wat extra cycli. Dan spreken we over een jaarbesparing van 400-500€ of 2000€ op een leaseperiode.
Als je met die 'besparing' nog wat extra administratie, marge en compensatie moet doorgeven, plus de duurdere kost van de laadpaal moet afschrijven blijven er peanuts over...

Ik zie het alleen doenbaar als het gaat over een privé auto die je met een eigen laadpaal van je eigen PV kan gaan laden.
Anders moet de koek in zo veel stukjes dat je kruimels over houdt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Kammika
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:09:
[...]

WG zal het geen grote zorg zijn, maar de leasemaatschappij moet die auto na 4-5 jaar weer kwijt.
Als die batterij een pak meer cycli heeft en dat is zichtbaar in het 'batterijrapport', dan betekent dat zeker een minwaarde.
LM gaat die minwaarde aan de WG verrekenen (met een dikke marge) en WG gaat ofwel budgetten aanpassen ofwel door rekenen.

Als je een huis hebt met PV, en je hangt daar extra batterijen aan (en dan moet je uiteraard overdag thuis zijn...), dan kan dat een voordeel opleveren van ruw genomen 40-80€ per maand afhankelijk van de parameters.
Laat ons aan nemen maximaal 1000€ per jaar (dan moet je al heel veel thuis zijn met een dikke PV isntallatie en 's nachts je WP laten draaien). Op een gemiddelde leaseperiode is dat 4000€ max.
Maar als je in dat batterijrapport een hoop extra cycli ziet staan, dan vrees ik dat er meer dan 4000€ van de waarde af gaat.
Realistischer is 30-40€ per maand besparen, maar ook wat extra cycli. Dan spreken we over een jaarbesparing van 400-500€ of 2000€ op een leaseperiode.
Als je met die 'besparing' nog wat extra administratie, marge en compensatie moet doorgeven, plus de duurdere kost van de laadpaal moet afschrijven blijven er peanuts over...

Ik zie het alleen doenbaar als het gaat over een privé auto die je met een eigen laadpaal van je eigen PV kan gaan laden.
Anders moet de koek in zo veel stukjes dat je kruimels over houdt...
tsja.. deze argumentatie gaat volledig over de financiële as.

Er zijn ook werkgevers en leasemaatschappijen met groene doelstellingen. Dan passen oplossingen die bijdragen aan de energietransitie ook goed in de strategische doelstellingen, en dat zal ook een argument zijn.

Ik denk zelf dat dit soort argumenten vooral van toepassing op early adapters zijn die het wel of niet doen. Als de V2G als standaard helemaal doorbreekt en elke BO, Auto en laadpaal het ondersteunt, zal dit er gewoon geleidelijk aan insluipen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:42
Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:21:
[...]

tsja.. deze argumentatie gaat volledig over de financiële as.

Er zijn ook werkgevers en leasemaatschappijen met groene doelstellingen. Dan passen oplossingen die bijdragen aan de energietransitie ook goed in de strategische doelstellingen, en dat zal ook een argument zijn.

Ik denk zelf dat dit soort argumenten vooral van toepassing op early adapters zijn die het wel of niet doen. Als de V2G als standaard helemaal doorbreekt en elke BO, Auto en laadpaal het ondersteunt, zal dit er gewoon geleidelijk aan insluipen.
Helaas is het financiële meestal de drijfveer, en eerlijk, meestal geeft dat ook een indicatie of je de middelen wel efficient in zet.
Ik kan vandaag ook een batterij van 100kWh in mijn kelder leggen, maar die geraakt dus nooit vol...en nooit leeg.

Het is gewoon een opzet met bijzonder veel 'haken en ogen', en je moet toegeven dat het enkel werkt als je auto genoeg thuis aan de paal hangt terwijl de zon schijnt...
Kan dus enkel voor mensen die dan minstens een dag of 3 thuis gaan werken... Werk je meer thuis, dan boek je in elk geval meer milieuwinst door geen eigen auto te gebruiken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo sterk geloof in het gebruik van autobatterijen om het net te stabiliseren.
Autobatterijen zijn duurder dan stationaire batterijen omdat ze moeten voldoen aan veel meer eisen zoals bestand tegen trillingen en schokken. Snel laden vraagt ook een duurder concept.

Ik geloof veel meer in stationaire batterijen die door grotere partijen worden opgezet, ofwel nabij de electriciteitscentrales, of in de wijken.
Het lijkt me een pak goedkoper om 1 batterij van 1000 kWh te zetten dan 100 stuks van 10 kWh, en bij een centrale kan je meerdere MWh plaatsen die je dan makkelijker kan aansturen om het opstarten van de gascentrales uit te stellen of te vermijden.
Ook dat is makkelijker dan indirect een pak auto's of huisbatterijen te gaan aansturen.

Nu geloof ik wel nog in een kleine huisbatterij (5-10 kWh) maar dan zou de prijs onder de 200€ per kWh moeten gaan, en dat gaat ook gebeuren. Eens je die hebt, dan is het niet meer zo zinvol om je auto er nog eens bij te hangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• h2s
  • Niet online

h2s

Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:21:
[...]tsja.. deze argumentatie gaat volledig over de financiële as.

Eens zien hoe 'groen' hun doelstellingen nog zijn als blijkt dat de leaserijders massaal op de terugweg naar huis nog snel elektriciteit gaan snelladen voor gebruik thuis ...

• Kammika
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:30:
[...]

Helaas is het financiële meestal de drijfveer, en eerlijk, meestal geeft dat ook een indicatie of je de middelen wel efficient in zet.
Ik kan vandaag ook een batterij van 100kWh in mijn kelder leggen, maar die geraakt dus nooit vol...en nooit leeg.

Het is gewoon een opzet met bijzonder veel 'haken en ogen', en je moet toegeven dat het enkel werkt als je auto genoeg thuis aan de paal hangt terwijl de zon schijnt...
Kan dus enkel voor mensen die dan minstens een dag of 3 thuis gaan werken... Werk je meer thuis, dan boek je in elk geval meer milieuwinst door geen eigen auto te gebruiken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo sterk geloof in het gebruik van autobatterijen om het net te stabiliseren.
Autobatterijen zijn duurder dan stationaire batterijen omdat ze moeten voldoen aan veel meer eisen zoals bestand tegen trillingen en schokken. Snel laden vraagt ook een duurder concept.

Ik geloof veel meer in stationaire batterijen die door grotere partijen worden opgezet, ofwel nabij de electriciteitscentrales, of in de wijken.
Het lijkt me een pak goedkoper om 1 batterij van 1000 kWh te zetten dan 100 stuks van 10 kWh, en bij een centrale kan je meerdere MWh plaatsen die je dan makkelijker kan aansturen om het opstarten van de gascentrales uit te stellen of te vermijden.
Ook dat is makkelijker dan indirect een pak auto's of huisbatterijen te gaan aansturen.

Nu geloof ik wel nog in een kleine huisbatterij (5-10 kWh) maar dan zou de prijs onder de 200€ per kWh moeten gaan, en dat gaat ook gebeuren. Eens je die hebt, dan is het niet meer zo zinvol om je auto er nog eens bij te hangen.
Ik denk dat de BuCA van V2G ook bijzonder beperkt is. Met solar charging gaat de overtollige stroom al de auto accu in, en in een paar ritjes is die accu altijd wel weer leeg genoeg om weer de volgende set zonnestroom op te vangen en haal je dus helemaal geen extra financieel voordeel als je ook aan het huis kan leveren. Maar dat laat natuurlijk onverlet dat als palen, backoffices en auto's het ondersteunen, het best wel eens een standaard kan gaan worden, gewoon omdat het kan.

Overigens duikt die prijs nu in een aantal gevallen al ruim onder 200 EUR per kwh. Bij veel bedrijven kun je duurzaamheidsinvesteringen uit brutoloon betalen (binnen de grenzen wat de belastingdienst aangeeft, maar een kleine batterij past daar prima in). Ik heb zelf net een 5kwh batterij (Marstek) gekocht die me netto maar 650 EUR kost en dus ruim onder die grens zit, maar heb al proefondervindelijk vastgesteld dat het zelfs dan nog maar de vraag is of ik 'm terugverdien als je het extra stroomverbruik en de laadverliezen door omvormer efficiency ook in de berekening meeneemt.

Maar goed alles voor de energie transitie en dus ons milieu! (en anders heb ik iig weer een leuke gadget)

• louzy82
  • Laatst online: 13:42
Ik heb een gebruikte Alfen Laadpaal gekocht (single pro line) en deze is ondertussen geinstalleerd.

Ik heb van Alfen een user name en wachtwoord gekregen waarmee ik in kan loggen op ACE service installer en ik heb het wachtwoord van de laadpaal zelf ook bij de hand.

Ik connect de utp kabel van de laadpaal op mijn laptop, log in op de ACE service installer, ik zie de laadpaal, klik die aan, selecter 'owner' vul het wachtwoord in en..... krijg verschillende foutmeldingen

eerste paar keer: Device is not reachable

toen: Login request Timeout

nu: Failed to communicate with charger (+ het IP adres van de charger 169..... en de mijne 192.... en vraagt dan of de charger op het juiste subnet zit)

Edit: nu krijg ik een melding dat het wachtwoord niet klopt..

[ Voor 6% gewijzigd door louzy82 op 10-09-2025 18:48 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 18:44
louzy82 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:45:
Ik heb een gebruikte Alfen Laadpaal gekocht (single pro line) en deze is ondertussen geinstalleerd.

Ik heb van Alfen een user name en wachtwoord gekregen waarmee ik in kan loggen op ACE service installer en ik heb het wachtwoord van de laadpaal zelf ook bij de hand.

Ik connect de utp kabel van de laadpaal op mijn laptop, log in op de ACE service installer, ik zie de laadpaal, klik die aan, selecter 'owner' vul het wachtwoord in en..... krijg verschillende foutmeldingen

eerste paar keer: Device is not reachable

toen: Login request Timeout

nu: Failed to communicate with charger (+ het IP adres van de charger 169..... en de mijne 192.... en vraagt dan of de charger op het juiste subnet zit)

Edit: nu krijg ik een melding dat het wachtwoord niet klopt..
Je pc heeft een vast IP adres, zet deze op dynamisch en start je netwerk adapter opnieuw op en ook de lader, dan zal hij het gelijk doen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Is er hier iemand die 22KW laadt met de Alfen laadpaal?
Ik heb hier hier wel eens eerder aangegeven volgens mij, maar zelfs bij koud / bewolkt weer zakt het vermogen binnen no-time (15 minuten) terug naar 12~13KW, temperatuur van de laadpaal is 41,1 graden, ik kom in de logfile niets tegen waarom het vermogen beperkt wordt.

Het gaat om een Eve Single Pro-line

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
2025-09-11T04:59:14.765Z:USER:tag.c:1620:Reader 0 Got NFC tag: xxx
2025-09-11T04:59:14.968Z:USER:taskMaster.c:6884:Socket #1: has reliable metervalue
2025-09-11T04:59:14.976Z:INFO:taskMaster.c:1563:0 cables attached
2025-09-11T04:59:15.015Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : NFC_AVAILABLE
2025-09-11T04:59:15.027Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : AUTHORISING
2025-09-11T04:59:15.042Z:USER:tag.c:584:Tag xxx is authorised by white list
2025-09-11T04:59:15.066Z:USER:taskMaster.c:6884:Socket #1: has reliable metervalue
2025-09-11T04:59:15.074Z:USER:taskMaster.c:1864:Preparing 1, with cable 0
2025-09-11T04:59:15.117Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : AUTHORISED
2025-09-11T04:59:15.136Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : AUTHORISED
2025-09-11T04:59:16.105Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: AUTHORISED, CP: 0.0/0.0, tag: xxx
2025-09-11T04:59:39.671Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T04:59:42.988Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 0.0->16.0 due to current limit: Simplified-Mode3, Star
2025-09-11T04:59:42.988Z:INFO:taskMain.c:6193:t
2025-09-11T04:59:43.062Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : CABLE_CONNECTED
2025-09-11T04:59:43.070Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_A
2025-09-11T04:59:43.082Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : CABLE_CONNECTED
2025-09-11T04:59:43.371Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 8.9 V
2025-09-11T04:59:43.378Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 8.9 V
2025-09-11T04:59:43.386Z:INFO:taskMain.c:6703:Socket #1: PP 223 Ohm (32 A)
2025-09-11T04:59:44.058Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CABLE_CONNECTED, CP: 8.9/8.9, tag: xxx
2025-09-11T04:59:45.058Z:USER:board_ng9xx.c:5019:Socket #1: lock socket motor 
2025-09-11T04:59:45.066Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : EV_CONNECTED_AUTHORIZED
2025-09-11T04:59:45.886Z:INFO:taskMaster.c:7450:New charging session started, metervalue=2370257.000
2025-09-11T04:59:45.902Z:INFO:db_transaction.c:16:Added TransactionStart for socket 1 at 0x00009ead (ts: 2025-09-11 04:59:45)
2025-09-11T04:59:45.925Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
2025-09-11T04:59:45.933Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : EV_CONNECTED
2025-09-11T04:59:46.011Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T04:59:46.070Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: EV_CONNECTED_AUTHORIZED, CP: 8.8/8.8, tag: xxx
2025-09-11T04:59:46.160Z:INFO:taskMain.c:935:Socket #1: charging session status set active
2025-09-11T04:59:46.167Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : WAIT_FOR_START_METERVALUE
2025-09-11T04:59:46.179Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : CHARGING_PREPARING
2025-09-11T04:59:47.187Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: WAIT_FOR_START_METERVALUE, CP: 8.8/8.8, tag: xxx
2025-09-11T04:59:47.187Z:INFO:taskMain.c:1415:90
2025-09-11T04:59:49.210Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : CHARGING_PRE_POWER_OFF
2025-09-11T04:59:49.261Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : CHARGING_POWER_OFF
2025-09-11T04:59:49.273Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : WAIT_FOR_EVCONNECT
2025-09-11T04:59:50.113Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
2025-09-11T04:59:50.257Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow -11.2 V
2025-09-11T04:59:50.328Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.8/-11.2, tag: xxx
2025-09-11T04:59:50.460Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main  : CHARGING_POWER_ON
2025-09-11T04:59:50.472Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 16.0->32.0 due to current limit: Connector-MaxCurrent,
2025-09-11T04:59:50.472Z:INFO:taskMain.c:6193: Station-MaxCurrent, Cable, ChargingProfile, Powerboard, Active-LoadBalancing
2025-09-11T04:59:50.496Z:INFO:taskMaster.c:6591:Start logging meter values @30s.
2025-09-11T04:59:50.519Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=229.3V L2N=229.8V L3N=230.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T04:59:50.531Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.6mA
2025-09-11T04:59:50.542Z:INFO:taskMaster.c:4873:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_ON
2025-09-11T04:59:50.554Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2
2025-09-11T04:59:50.562Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led   : CHARGING_POWER_ON
2025-09-11T04:59:51.339Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 6.0 V
2025-09-11T04:59:51.347Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 53.3% (32.0 A)
2025-09-11T04:59:51.488Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 6.1/-11.2, tag: xxx
2025-09-11T04:59:53.550Z:WARNING:disp_engine.c:373:Detected system freeze, proceed to re-start videodriver
2025-09-11T04:59:56.027Z:INFO:spi_display.c:222:Initialise display settings
2025-09-11T04:59:56.042Z:INFO:spi_display.c:291:Ready Initialise display settings
2025-09-11T05:00:06.703Z:WARNING:disp_memoryManag:47:Memory corruption, <0xf6d09e85 : 0xd82f96c3>, restore objects
2025-09-11T05:00:07.617Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-09-11T05:00:16.707Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:00:20.558Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=225.1V L2N=225.6V L3N=226.7V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:00:20.582Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.0A P=21.0kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:00:50.460Z:INFO:taskMain.c:6761:Socket #1: reset HF switch count 1
2025-09-11T05:00:50.554Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.8V L2N=225.0V L3N=226.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:00:50.566Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.2A I2=31.1A I3=31.0A P=21.0kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:00:53.726Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:01:20.546Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.4V L2N=224.8V L3N=226.2V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:01:20.562Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.0A P=21.0kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:01:30.742Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:01:50.542Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.8V L2N=225.2V L3N=226.7V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:01:50.554Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.0A P=21.0kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:02:07.765Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:02:20.539Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.6V L2N=224.0V L3N=225.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:02:20.550Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.1A I3=31.1A P=20.9kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:02:20.937Z:INFO:EVCapabilities.c:24:Socket #1 EV: #phases supported: 3
2025-09-11T05:02:44.761Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:02:50.535Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.2V L2N=223.8V L3N=225.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:02:50.546Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.1A P=20.9kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:03:11.589Z:INFO:heap_trace.c:493:free: 77304/160768 (48.1%) min: 52752 (32.8%) alloc #: 204
2025-09-11T05:03:11.601Z:INFO:heap_trace.c:495:fragm: 23.3% 4K: 15.2% free blocks: # 19 largest: 59280
2025-09-11T05:03:19.929Z:INFO:comFaults.c:482:Reset fault status
2025-09-11T05:03:20.082Z:ERROR:comFaults.c:361:Modbus TCP/IP lost, in safe mode max 32.0A [210]
2025-09-11T05:03:20.531Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.1V L2N=223.5V L3N=225.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:03:20.554Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.0A P=20.8kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:03:21.765Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:03:27.488Z:INFO:taskCANopen.c:1168:Persistent memory hash changed
2025-09-11T05:03:27.757Z:INFO:taskCANopen.c:1741:Updated object 0x21b6,   8 bytes
2025-09-11T05:03:29.429Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:03:50.527Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.3V L2N=222.3V L3N=225.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:03:50.539Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.1A P=20.8kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:03:58.773Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:04:20.523Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.2V L2N=223.5V L3N=225.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:04:20.535Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.1A P=20.9kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:04:35.808Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:04:50.515Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=222.9V L2N=223.2V L3N=224.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:04:50.531Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=31.1A I2=31.0A I3=31.1A P=20.9kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:04:50.542Z:INFO:taskMaster.c:6579:Stop logging meter values @30s.
2025-09-11T05:05:12.828Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:05:49.863Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:06:09.355Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 31.6 C
2025-09-11T05:06:26.863Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:07:03.882Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:07:40.890Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:08:17.890Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:08:54.914Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:09:31.910Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:10:08.910Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:10:45.910Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:11:22.917Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:11:59.914Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:12:36.914Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:13:13.925Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:13:29.339Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:13:50.960Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:14:27.968Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:14:46.027Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T05:15:04.964Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:15:41.964Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:16:18.968Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:16:55.976Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:17:32.988Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:18:09.988Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:18:47.000Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:19:24.027Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:19:50.382Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.2V L2N=224.4V L3N=225.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:19:50.394Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=22.6A I2=22.8A I3=21.9A P=14.8kW Idc=0.6mA
2025-09-11T05:20:01.035Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:20:38.066Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:21:10.019Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 37.1 C
2025-09-11T05:21:15.070Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:21:52.062Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:22:29.128Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:23:06.132Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:23:29.250Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:23:43.125Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:24:20.140Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:24:57.148Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:25:34.179Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:26:11.203Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:26:48.199Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:27:25.207Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:28:02.203Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:28:39.210Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:29:16.210Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:29:46.039Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T05:29:53.234Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:30:30.230Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:31:07.289Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:31:44.316Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:32:21.320Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:32:58.320Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:33:29.156Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:33:35.339Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:34:12.343Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:34:49.363Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:34:50.246Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=223.7V L2N=222.9V L3N=226.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:34:50.257Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.7A I3=19.5A P=13.2kW Idc=0.5mA
2025-09-11T05:35:26.394Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:36:03.402Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:36:09.882Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 38.9 C
2025-09-11T05:36:40.437Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:37:17.445Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:37:54.492Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:38:31.496Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:39:08.507Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:39:45.503Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:40:22.523Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:40:59.527Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:41:36.527Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:42:13.535Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:42:50.566Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:43:27.570Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:43:29.062Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:44:04.578Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:44:41.574Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:44:46.003Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T05:45:18.566Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:45:55.570Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:46:32.570Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:47:09.570Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:47:46.589Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:48:23.601Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:49:00.613Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:49:37.628Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:49:50.105Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.6V L2N=223.7V L3N=227.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T05:49:50.117Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.6kW Idc=0.5mA
2025-09-11T05:50:14.656Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:50:51.656Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:51:10.242Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 39.8 C
2025-09-11T05:51:28.679Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:52:05.703Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:52:42.734Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:53:19.746Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:53:28.972Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T05:53:56.761Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:54:33.761Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:55:10.777Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:55:47.781Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:56:24.777Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:57:01.808Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:57:38.800Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:58:15.847Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:58:52.859Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:59:29.867Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T05:59:46.011Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T06:00:06.910Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:00:43.910Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:01:20.902Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:01:57.929Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:02:34.968Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:03:11.964Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:03:28.878Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:03:48.992Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:04:25.984Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:04:49.964Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=221.9V L2N=223.7V L3N=225.9V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T06:04:49.980Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=15.9A I2=15.9A I3=15.7A P=10.6kW Idc=0.5mA
2025-09-11T06:05:02.996Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:05:40.007Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:06:10.902Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 39.1 C
2025-09-11T06:06:17.027Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:06:54.058Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:07:31.070Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:08:08.070Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:08:45.074Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:09:22.078Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:09:59.097Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:10:36.113Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:11:13.136Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:11:50.136Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:12:27.156Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:13:04.183Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:13:28.785Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:13:41.195Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:14:18.203Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:14:46.023Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T06:14:55.218Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:15:32.238Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:16:09.242Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:16:46.265Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:17:23.281Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:18:00.273Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:18:37.304Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:19:14.296Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:19:49.828Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.4V L2N=224.6V L3N=226.7V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T06:19:49.839Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=19.7A I2=19.7A I3=19.6A P=13.3kW Idc=0.5mA
2025-09-11T06:19:51.308Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:20:28.312Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:21:05.304Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:21:11.316Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 39.4 C
2025-09-11T06:21:42.351Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:22:19.410Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:22:56.410Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:23:28.695Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:23:33.410Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:24:10.406Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:24:47.402Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:25:24.445Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:26:01.500Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:26:38.515Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:27:15.519Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:27:52.523Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:28:29.550Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:29:06.593Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:29:43.597Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:29:46.035Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T06:30:20.617Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:30:57.640Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:31:34.648Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:32:11.652Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:32:48.652Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:33:25.652Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:33:28.601Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:34:02.656Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:34:39.652Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:34:49.687Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.2V L2N=224.6V L3N=226.9V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T06:34:49.703Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.6kW Idc=0.6mA
2025-09-11T06:35:16.644Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:35:53.664Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:36:11.175Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 39.5 C
2025-09-11T06:36:30.667Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:37:07.703Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:37:44.722Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:38:21.750Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:38:58.753Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:39:35.808Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:40:12.839Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:40:49.843Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:41:26.906Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:42:03.902Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:42:40.902Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:43:17.914Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:43:28.507Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:43:54.945Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:44:31.949Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:44:46.046Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T06:45:08.976Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:45:45.984Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:46:22.996Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:46:59.996Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:47:37.011Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:48:14.039Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:48:51.039Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:49:28.046Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:49:49.550Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=227.5V L2N=227.8V L3N=229.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T06:49:49.562Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=15.9A I2=15.9A I3=15.7A P=10.8kW Idc=0.5mA
2025-09-11T06:50:05.042Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:50:42.058Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:51:11.886Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 39.8 C
2025-09-11T06:51:19.074Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:51:56.089Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:52:33.132Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:53:10.160Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:53:28.417Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T06:53:47.167Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:54:24.191Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:55:01.203Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:55:38.199Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:56:15.210Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:56:52.214Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:57:29.218Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:58:06.234Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:58:43.230Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:59:20.257Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T06:59:46.007Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T06:59:57.257Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:00:34.265Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:01:11.265Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:01:48.289Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:02:25.304Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:03:02.312Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:03:10.484Z:INFO:heap_trace.c:493:free: 77320/160768 (48.1%) min: 52752 (32.8%) alloc #: 204
2025-09-11T07:03:10.496Z:INFO:heap_trace.c:495:fragm: 23.3% 4K: 15.2% free blocks: # 19 largest: 59280
2025-09-11T07:03:28.324Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:03:39.316Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:04:16.339Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:04:49.410Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=224.1V L2N=224.5V L3N=226.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T07:04:49.421Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=16.2A I2=16.1A I3=16.0A P=10.9kW Idc=0.5mA
2025-09-11T07:04:53.375Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:05:30.375Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:06:07.394Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:06:12.648Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 40.6 C
2025-09-11T07:06:44.406Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:07:21.441Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:07:58.460Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:08:35.492Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:09:12.496Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:09:49.515Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:10:26.511Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:11:03.539Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:11:40.589Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:12:17.601Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:12:54.605Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:13:28.230Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:13:31.621Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:14:08.617Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:14:45.648Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:14:46.019Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T07:15:22.656Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:15:59.656Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:16:36.675Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:17:13.675Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:17:50.710Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:18:27.718Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:19:04.710Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:19:41.750Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:19:49.269Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=226.7V L2N=226.7V L3N=229.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T07:19:49.285Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.8kW Idc=0.5mA
2025-09-11T07:20:18.765Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:20:55.765Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:21:13.257Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 40.9 C
2025-09-11T07:21:32.765Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:22:09.796Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:22:46.804Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:23:23.800Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:23:28.136Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:24:00.804Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:24:37.800Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:25:14.843Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:25:51.843Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:26:28.851Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:27:05.867Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:27:42.882Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:28:19.886Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:28:56.929Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:29:33.941Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:29:46.027Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T07:30:10.949Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:30:47.968Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:31:24.968Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:32:01.980Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:32:38.996Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:33:16.031Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:33:28.042Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:33:53.070Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:34:30.097Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:34:49.128Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=227.2V L2N=227.3V L3N=229.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T07:34:49.144Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.8kW Idc=0.5mA
2025-09-11T07:35:07.109Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:35:44.125Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:36:14.015Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 40.9 C
2025-09-11T07:36:21.171Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:36:58.164Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:37:35.167Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:38:12.167Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:38:49.191Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:39:26.191Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:40:03.203Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:40:40.210Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:41:17.250Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:41:54.273Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:42:31.296Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:43:08.296Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:43:27.949Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:43:45.308Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:44:22.320Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:44:46.039Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T07:44:46.789Z:INFO:db_base.c:658:Erasing Transaction db sector 0x0000000a, address 0x0000a000 (1)
2025-09-11T07:44:46.796Z:INFO:db_transaction.:181:Resetting nextToDoItem
2025-09-11T07:44:59.359Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:45:36.382Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:46:13.398Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:46:50.394Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:47:27.402Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:48:04.402Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:48:41.429Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:49:18.445Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:49:48.992Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=225.4V L2N=225.6V L3N=227.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
2025-09-11T07:49:49.003Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=18.8A I2=18.7A I3=18.6A P=12.7kW Idc=0.5mA
2025-09-11T07:49:55.472Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:50:32.523Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:51:09.546Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:51:13.878Z:USER:taskMaster.c:6535:Temperature: 41.1 C
2025-09-11T07:51:46.550Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:52:23.550Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:53:00.566Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:53:27.855Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(32.0 32.0 32.0)A
2025-09-11T07:53:37.574Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:54:14.570Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:54:51.621Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:55:28.625Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:56:05.652Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:56:42.664Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:57:19.664Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:57:56.664Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:58:06.839Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
2025-09-11T07:58:07.574Z:SECURITY:httpd_login.c:155:WebClient  connected (account: admin)
2025-09-11T07:58:07.660Z:WARNING:web_functionalit:48:Failed to parse property '2077_0'
2025-09-11T07:58:33.691Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:59:10.703Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)
2025-09-11T07:59:46.046Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
2025-09-11T07:59:47.714Z:INFO:taskModbusTCPIPM:67:MODBUS connect to unit 5 (over tcp)

Toch vreemd dat er betaald moet worden voor een 22KW licentie terwijl de laadpaal het technisch blijkbaar niet eens aankan?

Ik heb al geprobeerd met Alfen in contact te komen, maar die verwijzen mij weer door naar de reseller.
Ik verwacht dat hier meer kennis zit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:06
Hoi,
Ik heb het forum wat liggen rondspeuren op enkele garantiegevallen en zag telkens wel iets voorbijkomen wat op mijn situatie leek, maar nooit echt de oplossing gevonden of hoe tot de oplossing gekomen is.

Even een schets van mijn situatie:
Installatie Alfen Eve Single Pro-line in januari 2024 via leasecontract van mijn wagen bij werkgever. De installatie is gebeurd door Eneco via een onderaannemer (Circet). November 2024 mijn werkgever verlaten, de laadpaal toen meteen overgekocht zonder extra voorwaarden en laadpaal pas softwarematig kunnen overnemen begin dit jaar.

Ik heb toen besloten om niet in te gaan op servicecontract van Eneco en Tap Electric als backend te kiezen. Hiervoor heb ik de laadpaal open gemaakt en de UTP-kabel aangesloten die reeds in de laadpaal zat maar niet was aangesloten. Ik heb ook telkens zelf firmware updates gedaan via de app en verder niet speciaals.
Eind juli 2025 haal ik de stroom van mijn groepenkast voor een installatie te doen en bij alles terug aan te zetten wil de Alfen niet meer reageren. Ook niet bij wat langer wachten.

Ik heb onmiddellijk Circet gecontacteerd, maar zij verwezen mij door naar Eneco. Eneco wil mij niet helpen, wegens geen servicecontract. Ik vind dit persoonlijk vreemd. Het product is van mij, dus ik mag ermee doen "wat ik wil" (zolang ik het niet zelf stuk maak natuurlijk). Als je een airco laat installeren dan vraag je toch ook aan de installateur een reparatie ongeacht er een servicecontract is of niet.

Bon, daarna Alfen gecontacteerd. Zij willen absoluut niet helpen en zeggen dat ik een aanvraag voor een wijziging van CPO moet doen. Deze CPO moet een btw-nummer hebben, anders kan de aanvraag niet behandeld worden. Daarnaast lees ik hier op het forum ook nog andere zaken van de exuberante kosten die Alfen aanrekent die zogezegd niet tot de reparatie behoren (voorrijkost, etc.). De service desk van Tap heeft al geprobeerd om met ze te praten, maar dit heeft niet geholpen. Ook deze situatie vind ik vreemd, want ik heb uiteraard niets met B2B-verkoopsvoorwaarden te maken bij Alfen. Volgens mij geldt hier gewoon de standaardgarantietermijn. Ik heb ook geen speciale daden gedaan, de backend wijzigen is een functionaliteit van het toestel en de software updates zijn van Alfen zelf.

Ik heb nu mijn ex-werkgever gecontacteerd. Had via consumentenprogramma WinWin gezien dat bij tweedehandsverkoop tussen professionele verkoper de gewone garantietermijn van twee jaar geldt, tenzij ingekort. Uiteindelijk is dit niet gebeurd, factuur is gewoon opgesteld zonder ingekorte garantietermijn.

Ondertussen zit ik dus al 1,5 maand zonder laadpaal en begin ik toch stilletjesaan met de handen in het haar te zitten. Ik heb de laadpaal overgekocht voor ca. €1.300 en deze lijkt nu verdampt te zijn. Ik hoop dat mijn ex-werkgever mij kan helpen, maar ik vrees hier toch een beetje voor. Ik denk dat zij zich zullen schuilen achter het feit dat ik Eneco van het toestel heb gegooid.

Anderzijds ben ik van mening dat als ik een telefoon koop, ik van Ppovider verander (stel van Proximus naar Orange) en dan een software update doe van de telefoon, ik nog steeds mag rekenen op garantie van die fabrikant. Dus aangezien ik het toestel heb gebruik binnen zijn functionaliteiten en er geen aparte voorwaarden zijn opgenomen bij mijn doorverkoop, denk ik dat er toch een partij moet zijn die mij juridisch gezien moet helpen binnen de garantie.

Ter info: ik ben niet handig genoeg om zelf de zekering op het moederbord te vervangen. Anders had ik dit waarschijnlijk al lang gedaan. Ook een zoektocht op tweedehands heeft niets opgeleverd voor iemand die dit zou kunnen doen.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Flytech schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:17:
Hoi,
Ik heb het forum wat liggen rondspeuren op enkele garantiegevallen en zag telkens wel iets voorbijkomen wat op mijn situatie leek, maar nooit echt de oplossing gevonden of hoe tot de oplossing gekomen is.

Installatie Alfen Eve Single Pro-line in januari 2024 via leasecontract van mijn wagen bij werkgever. De installatie is gebeurd door Eneco via een onderaannemer (Circet). November 2024 mijn werkgever verlaten, de laadpaal toen meteen overgekocht zonder extra voorwaarden en laadpaal pas softwarematig kunnen overnemen begin dit jaar.

Ik heb toen besloten om niet in te gaan op servicecontract van Eneco en Tap Electric als backend te kiezen. Hiervoor heb ik de laadpaal open gemaakt en de UTP-kabel aangesloten die reeds in de laadpaal zat maar niet was aangesloten. Ik heb ook telkens zelf firmware updates gedaan via de app en verder niet speciaals.
Eind juli 2025 haal ik de stroom van mijn groepenkast voor een installatie te doen en bij alles terug aan te zetten wil de Alfen niet meer reageren. Ook niet bij wat langer wachten.

Ik heb onmiddellijk Circet gecontacteerd, maar zij verwezen mij door naar Eneco. Eneco wil mij niet helpen, wegens geen servicecontract. Ik vind dit persoonlijk vreemd. Het product is van mij, dus ik mag ermee doen "wat ik wil" (zolang ik het niet zelf stuk maak natuurlijk). Als je een airco laat installeren dan vraag je toch ook aan de installateur een reparatie ongeacht er een servicecontract is of niet.

Bon, daarna Alfen gecontacteerd. Zij willen absoluut niet helpen en zeggen dat ik een aanvraag voor een wijziging van CPO moet doen. Deze CPO moet een btw-nummer hebben, anders kan de aanvraag niet behandeld worden. Daarnaast lees ik hier op het forum ook nog andere zaken van de exuberante kosten die Alfen aanrekent die zogezegd niet tot de reparatie behoren (voorrijkost, etc.). De service desk van Tap heeft al geprobeerd om met ze te praten, maar dit heeft niet geholpen. Ook deze situatie vind ik vreemd, want ik heb uiteraard niets met B2B-verkoopsvoorwaarden te maken bij Alfen. Volgens mij geldt hier gewoon de standaardgarantietermijn. Ik heb ook geen speciale daden gedaan, de backend wijzigen is een functionaliteit van het toestel en de software updates zijn van Alfen zelf.

Ik heb nu mijn ex-werkgever gecontacteerd. Had via consumentenprogramma WinWin gezien dat bij tweedehandsverkoop tussen professionele verkoper de gewone garantietermijn van twee jaar geldt, tenzij ingekort. Uiteindelijk is dit niet gebeurd, factuur is gewoon opgesteld zonder ingekorte garantietermijn.

Ondertussen zit ik dus al 1,5 maand zonder laadpaal en begin ik toch stilletjesaan met de handen in het haar te zitten. Ik heb de laadpaal overgekocht voor ca. €1.300 en deze lijkt nu verdampt te zijn. Ik hoop dat mijn ex-werkgever mij kan helpen, maar ik vrees hier toch een beetje voor. Ik denk dat zij zich zullen schuilen achter het feit dat ik Eneco van het toestel heb gegooid.

Anderzijds ben ik van mening dat als ik een telefoon koop, ik van Ppovider verander (stel van Proximus naar Orange) en dan een software update doe van de telefoon, ik nog steeds mag rekenen op garantie van die fabrikant. Dus aangezien ik het toestel heb gebruik binnen zijn functionaliteiten en er geen aparte voorwaarden zijn opgenomen bij mijn doorverkoop, denk ik dat er toch een partij moet zijn die mij juridisch gezien moet helpen binnen de garantie.

Ter info: ik ben niet handig genoeg om zelf de zekering op het moederbord te vervangen. Anders had ik dit waarschijnlijk al lang gedaan. Ook een zoektocht op tweedehands heeft niets opgeleverd voor iemand die dit zou kunnen doen.
Klinkt als of de glaszekering kapot is op het powerboard, deze kan je makkelijk zelf even na meten en vervangen indien nodig.
De glaszekering zit in een rechtopstaand zwarte houdertje op het powerboard die je kan open maken door deze een kwart slag te draaien met een platte schroeven draaier.
Het meeste tijd ben je nog bezig de behuizing open en dicht maken maar de zekering vervangen is nog geen 2 minuten werk.
Als je dit niet zelf kan of niet zelf aan durf zoek dan iemand op die dit voor je wilt doen.

Open maken behuizing zijn 6 torx boutjes aan de achterkant (als het goed is heb je daar een torx sleuteltje bij de lader gehad), deze maak je los en trek de voorkap open, je zie dan al gelijk op de bovenste powerboard een zwart kokertje zitten waar je een schroevendraaier in kan zetten en draai (en in drukken) deze een kwart slag en deze komt er dan uit.
Doe dit wel als de lader stroomloos is!!!!
Weet je niet zeker of deze kapot is, koop dan ergens een andere glaszekering (wel met de zelfde waarde) en plaats deze er weer in.

[ Voor 7% gewijzigd door Daveth op 11-09-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:15:
Is er hier iemand die 22KW laadt met de Alfen laadpaal?
Ik heb hier hier wel eens eerder aangegeven volgens mij, maar zelfs bij koud / bewolkt weer zakt het vermogen binnen no-time (15 minuten) terug naar 12~13KW, temperatuur van de laadpaal is 41,1 graden, ik kom in de logfile niets tegen waarom het vermogen beperkt wordt.
Zie het ook niet, de ALB-waardes geven ook aan dat er wel meer 'ruimte' is. En hij schommelt ook wat zo te zien.

Even voor de zekerheid, je hebt de auto al eens geprobeerd aan een andere 22 kW paal?

• Kammika
Hoi,

Die paal is ook niet onder consumentenrecht geleverd, dus hoe frustrerend ook, kun je dat niet vergelijken met dat providerverhaal wat je hier roept, want dat gaat over levering aan consumenten.

Het probleem hier is dat Alfen niet aan consumenten levert, alleen B2B doet en dus alleen service levert via bedrijfjes die ertussen zitten en wsch prima aan zijn B2B voorwaarden voldoet. Is mij ook al een keer opgevallen en gaat voor mij ook ooit relevant worden als ik van werkgever ga wisselen.

Denk ik van belang dat je een bedrijfje zoekt die dit voor je wil gaan doen. (of een handig iemand vindt die 'm zelf kan fixen)

• Flytech
Daveth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:46:
[...]

Klinkt als of de glaszekering kapot is op het powerboard, deze kan je makkelijk zelf even na meten en vervangen indien nodig.
De glaszekering zit in een rechtopstaand zwarte houdertje op het powerboard die je kan open maken door deze een kwart slag te draaien met een platte schroeven draaier.
Het meeste tijd ben je nog bezig de behuizing open en dicht maken maar de zekering vervangen is nog geen 2 minuten werk.
Als je dit niet zelf kan of niet zelf aan durf zoek dan iemand op die dit voor je wilt doen.

Open maken behuizing zijn 6 torx boutjes aan de achterkant (als het goed is heb je daar een torx sleuteltje bij de lader gehad), deze maak je los en trek de voorkap open, je zie dan al gelijk op de bovenste powerboard een zwart kokertje zitten waar je een schroevendraaier in kan zetten en draai (en in drukken) deze een kwart slag en deze komt er dan uit.
Doe dit wel als de lader stroomloos is!!!!
Weet je niet zeker of deze kapot is, koop dan ergens een andere glaszekering (wel met de zelfde waarde) en plaats deze er weer in.
Zouden deze volstaan of heb je verschillende formaten? https://www.brico.be/nl/e...mm-f63ma-2-stuks/10132535
Toen ik de behuizing openmaakte stond er 63mA naast.
Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:13:
[...]

Die paal is ook niet onder consumentenrecht geleverd, dus hoe frustrerend ook, kun je dat niet vergelijken met dat providerverhaal wat je hier roept, want dat gaat over levering aan consumenten.

Het probleem hier is dat Alfen niet aan consumenten levert, alleen B2B doet en dus alleen service levert via bedrijfjes die ertussen zitten en wsch prima aan zijn B2B voorwaarden voldoet. Is mij ook al een keer opgevallen en gaat voor mij ook ooit relevant worden als ik van werkgever ga wisselen.

Denk ik van belang dat je een bedrijfje zoekt die dit voor je wil gaan doen. (of een handig iemand vindt die 'm zelf kan fixen)
De laadpaal is mij verkocht door mijn ex-werkgever. Ik heb geen enkele contractuele relatie met wat mijn werkgever en zijn partners hebben afgesloten.
Dus de relatie Ex-werkgever ↔ Leasing ↔ Eneco ↔ Circet /↔ Alfen. Ik heb dus denk ik enkel "een contract" aangegaan met mijn ex-werkgever, met name de aankoop van de laadpaal.
Maar uiteraard geen jurist hier, contractenrecht is soms niet zo rechttoe rechtaan. 8)7

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
JanHenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:57:
[...]

Zie het ook niet, de ALB-waardes geven ook aan dat er wel meer 'ruimte' is. En hij schommelt ook wat zo te zien.

Even voor de zekerheid, je hebt de auto al eens geprobeerd aan een andere 22 kW paal?
Nee, dat heb ik nog niet gedaan, er zijn niet zoveel 22KW AC laders, en ik laad eigenlijk altijd op zaak (22KW) of thuis (11KW vanwege 3x25A).

Geen ramp natuurlijk, maar kwam gisteren ff vervelend uit waardoor ik onderweg 10 minuten aan de HPC lader moest :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Grolsch Nee die zijn er inderdaad niet veel. Maar het probleem hoeft niet per se de Alfen te zijn. Een laadpaal is in feite ook maar een doorgeefluik via een relais en zo te zien geeft ie wel maximaal vermogen 'vrij' (qua communicatie) richting de auto als ik de log bekijk. De echte lader zit in je auto.

Ben daarom wel benieuwd wat ie op een andere 22kW-paal doet.

Je zou zo'n antieke triple charger met 43kW AC kunnen opzoeken, bij sommige Fastneds staan ze nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
Flytech schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:08:
[...]

Zouden deze volstaan of heb je verschillende formaten? https://www.brico.be/nl/e...mm-f63ma-2-stuks/10132535
Toen ik de behuizing openmaakte stond er 63mA naast.

[...]

De laadpaal is mij verkocht door mijn ex-werkgever. Ik heb geen enkele contractuele relatie met wat mijn werkgever en zijn partners hebben afgesloten.
Dus de relatie Ex-werkgever ↔ Leasing ↔ Eneco ↔ Circet /↔ Alfen. Ik heb dus denk ik enkel "een contract" aangegaan met mijn ex-werkgever, met name de aankoop van de laadpaal.
Maar uiteraard geen jurist hier, contractenrecht is soms niet zo rechttoe rechtaan. 8)7
Ik denk eerder dat de glaszekering 5x20mm is, haal hem er anders uit en ga bij een winkel langs en neem hem mee en geef aan dat je de zelfde wilt hebben.

Even om zeker van te zijn, de lader heeft gewoon spanning en als je de spanning uit en aan zet hoor je niets bij de lader en het display gaat ook niet aan?
Zo ja check dan of de interne kWh meter het display wel werkt zo ja, dan is het zo goed als zeker dat het zekeringtje kapot is.

[ Voor 12% gewijzigd door Daveth op 11-09-2025 12:39 ]

• Flytech
Daveth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:37:
[...]

Ik denk eerder dat de glaszekering 5x20mm is, haal hem er anders uit en ga bij een winkel langs en neem hem mee en geef aan dat je de zelfde wilt hebben.

Even om zeker van te zijn, de lader heeft gewoon spanning en als je de spanning uit en aan zet hoor je niets bij de lader en het display gaat ook niet aan?
Zo ja check dan of de interne kWh meter het display wel werkt zo ja, dan is het zo goed als zeker dat het zekeringtje kapot is.
Net even opengemaakt en nagemeten, hij is idd 5x20mm. Daarnaast ook jouw "check" gedaan. Interne kWh meter werkt wel nog als er spanning op staat, wat dus het vermoeden van de zekering doet bevestigen! Bedankt alvast, had ik dit geweten had ik dit topic eerder geconsulteerd!

Twee vragen nog: 1) ik zag dat er twee openingen waren voor de zekering, ik had echter enkel een zekering in de bovenste opening steken. Is dit correct?
2) Ik zie dat er zowel trage als snelle zekeringen zijn. Enig idee welke het is? Ben wel van plan langs de winkel te gaan, maar wou toch al eens kijken
https://www.kabeldirect.n...x-20mm-snel-10-stuks.html
https://www.kabeldirect.n...-20mm-traag-10-stuks.html

[ Voor 14% gewijzigd door Flytech op 11-09-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

@Flytech Dat zijn 6.4 ampère zekeringen. Je moet 64 milliampère (mA) zekeringen hebben. Een belangrijk verschil.

Ook voor andere in de toekomst: Op de zekering staat het volgende T63mAL250V P.
T geeft aan dat het een trage type zekering is. De maat is idd 5x20mm. Met de continuïteitsmodus op een multimeter kan je bevestigen dat de zekering is doorgebrand.

Bij mij ging de zekering kapot nadat ik de automaat in de meterkast uit/aan had gedaan. Ik heb de zekering vervangen door een 100mA versie. Niet helemaal correct. Maar deze was snel te leveren.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Hoi,

Alfen werkt met partners, dat is niet zo gek.
Tap en Eneco hebben daar eigenlijk allemaal niks mee te maken.
Als je naar je relatie kijkt dan is dat eigenlijk als volgt ooit zo begonnen:

Werkgever (eventueel met Lease er nog achter) - Eneco voor de totaal oplevering - Circet - Alfen

Jij hebt een band met de werkgever want je hebt 'm daar van eigenlijk overgenomen. Eneco was initieel je verkoper van de Alfen en van de installatie, dus zij moeten binnen die 2 jaar wel garantie geven. Het managed services contract aka "het CPO beheer" is voornamelijk voor het afrekenen van de sessies, ze verschuilen zich voor het gemak even achter "ja maar geen abonnement meer" maar dat is in de hardware kwestie geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Flytech schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:36:
[...]

Net even opengemaakt en nagemeten, hij is idd 5x20mm. Daarnaast ook jouw "check" gedaan. Interne kWh meter werkt wel nog als er spanning op staat, wat dus het vermoeden van de zekering doet bevestigen! Bedankt alvast, had ik dit geweten had ik dit topic eerder geconsulteerd!

Twee vragen nog: 1) ik zag dat er twee openingen waren voor de zekering, ik had echter enkel een zekering in de bovenste opening steken. Is dit correct?
2) Ik zie dat er zowel trage als snelle zekeringen zijn. Enig idee welke het is? Ben wel van plan langs de winkel te gaan, maar wou toch al eens kijken
https://www.kabeldirect.n...x-20mm-snel-10-stuks.html
https://www.kabeldirect.n...-20mm-traag-10-stuks.html
Je hebt alleen de zekering houder nodig waar de zekering in zit, de andere niet gebruiken, dat is voor oude type laders die zo goed als niet meer voorkomen in het veld.
Ik weet niet of dit trage of snelle zekeringen zijn maar aangezien deze bij het minste geringste er uit springen zou ik voor de trage gaan, zorg er wel voor dat je de juiste waardes hebt dus een zekering gemaakt voor 63ma.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
Heeft er iemand ervaring met het retrofitten van een tesla button op een Alfen Eve Pro Single ?
Ik zie dat er hier en daar kits te koop zijn om een transmitter, knop en batterij in te bouwen in de Type 2 stekker.
Lijkt me ergens wel handig maar ik ben benieuwd of er ervaring mee is en of het veilig kan.

• HyperBart
LastSamurai schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:37:
Heeft er iemand ervaring met het retrofitten van een tesla button op een Alfen Eve Pro Single ?
Ik zie dat er hier en daar kits te koop zijn om een transmitter, knop en batterij in te bouwen in de Type 2 stekker.
Lijkt me ergens wel handig maar ik ben benieuwd of er ervaring mee is en of het veilig kan.
Best een volledige plug kopen, Alfen gebruikt niet Duosida wat die kits wel verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

HyperBart schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:04:
[...]

Alfen werkt met partners, dat is niet zo gek.
Het is misschien tijd dat Alfen dit heroverweegt in het maatschappelijk belang. Er hangen inmiddels veel laders bij consumenten, en dit forumonderwerp is duidelijk populair. De laders ondersteunen bovendien een groot aantal functies die met name voor consumenten bedoeld zijn.

Daarnaast valt een steeds grotere groep laders buiten de zakelijke garantie. In combinatie met het starre beleid rond wachtwoorden voor herconfiguratie, dreigen Alfen-laders zo bij te dragen aan de groei van de e-waste-stapel.

Pardon my dutch

• Flytech
Daveth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:30:
[...]

Je hebt alleen de zekering houder nodig waar de zekering in zit, de andere niet gebruiken, dat is voor oude type laders die zo goed als niet meer voorkomen in het veld.
Ik weet niet of dit trage of snelle zekeringen zijn maar aangezien deze bij het minste geringste er uit springen zou ik voor de trage gaan, zorg er wel voor dat je de juiste waardes hebt dus een zekering gemaakt voor 63ma.
Ondertussen op Alfen het origineel onderdeelnummer gevonden met fabrikant en heb deze kunnen bestellen, duizendmaal dank!!!
Kip schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:20:
[...]

Het is misschien tijd dat Alfen dit heroverweegt in het maatschappelijk belang. Er hangen inmiddels veel laders bij consumenten, en dit forumonderwerp is duidelijk populair. De laders ondersteunen bovendien een groot aantal functies die met name voor consumenten bedoeld zijn.

Daarnaast valt een steeds grotere groep laders buiten de zakelijke garantie. In combinatie met het starre beleid rond wachtwoorden voor herconfiguratie, dreigen Alfen-laders zo bij te dragen aan de groei van de e-waste-stapel.
Ik kan me toch niet inbeelden dat dit bij andere fabrikanten zo moeizaam verloopt.. Buurman heeft Smappee hangen en had ook iets voor, de technieker van Smappee stond hier zelf

Vorig jaar heeft Daikin zijn eigen technieker gestuurd toen onze airco's kapot waren door hun eigen software update en de oorspronkelijke installateur er niet voor wou langskomen. Hoewel een ander toestel en andere markt, toont dit wel aan hoe de service ook zou kunnen zijn naar particuliere klanten toe. Desnoods doe je het met een onderaannemer die je ook uitstuurt.

• Kammika
Kip schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:20:
[...]

Dit is toch uniek voor Alfen? Voldoende villeroy en Boch is allerlei badkamers van consumenten, maar dat gaat ook altijd via partners en is prima model

Er zijn ook voldoende tussenpartijen die alfen palen leveren aan consumenten en daar dan ook onderhoud/service op doen. Enige waar het misgaat is als het via een bedrijf (werkgever) geleverd is en dan overgaat naar een consument (werknemer) waardoor die tussen partij er niet meer tussen zit. Dan is dus van belang dat je zo’n partij er wel tussen blijft houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
HyperBart schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:03:
[...]

Best een volledige plug kopen, Alfen gebruikt niet Duosida wat die kits wel verwachten.
Ja, ik wilde een complete kabel kopen met een plug met daarin de button.
Een andere optie is mn huidige plug/stekker openmaken om te kijken of ik een losse button erin kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm030
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 23:12
Ik heb sinds januari een Eve Single S en na 8 maanden probleemloos laden gaf die vandaag een Error 202, wat lijkt te duiden op een te laag inputvoltage.

Na een harde reset in de meterkast doet alles het weer, maar zijn er hier mensen die dat ook hebben meegemaakt en een idee hebben over de oorzaak? Iets interns? Iets op het stroomnetwerk..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrHYz1DAo6-kow_-zEE8uC5CxZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF8diU8tXoaGRr9m3Rjhc2v3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door pm030 op 12-09-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:21
pm030 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:02:
Ik heb sinds januari een Eve Single S en na 8 maanden probleemloos laden gaf die vandaag een Error 202, wat lijkt te duiden op een te laag inputvoltage.

Na een harde reset in de meterkast doet alles het weer, maar zijn er hier mensen die dat ook hebben meegemaakt en een idee hebben over de oorzaak? Iets interns? Iets op het stroomnetwerk..?

[Afbeelding]
Heb dezelfde lader maar deze Error nog nooit gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
@pm030 ik heb ook wel eens zo'n melding gehad. Na reboot was het weer prima. Ik kon in de log verder ook niet echt een lage voltage vinden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik heb een Alfen Eve Double pro line lader hangen. Mijn vraag is, heeft deze een wifi antenne erin zitten? Het internet is daar onduidelijk over, AI zegt van wel, Alfen zegt dat de single pro line vanaf bepaalde firmware wifi hebben. Maar hoe zit het met de Double pro line, iemand een idee?
Verbinden via de app via wifi geeft een foutmelding in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:58:
Ik heb een Alfen Eve Double pro line lader hangen. Mijn vraag is, heeft deze een wifi antenne erin zitten? Het internet is daar onduidelijk over, AI zegt van wel, Alfen zegt dat de single pro line vanaf bepaalde firmware wifi hebben. Maar hoe zit het met de Double pro line, iemand een idee?
Verbinden via de app via wifi geeft een foutmelding in ieder geval.
https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Maar: HOE probeer je je laadpaal nú dan te benaderen? Als je dat doet via het WiFI netwerk wat al in je woning aanwezig is en waarbij die paal vervolgens dus ook al middels UTP aangesloten is op het bekabelde netwerk in je woning dan heb je verder NIETS met het WiFi deel van je laadpaal te maken. Dat Wifi deel van je paal is, als dat al aanwezig én aangezet is, alleen actief en zichtbaar tijdens het eerste kwartier ná een reboot van de paal.

Als je via het netwerk van je woning verbindt dan moeten zowel de paal alsook het apparaat van waarop je probeert te verbinden middels ACE-Installer of MyEVE zich beide in het zelfde Netwerk/ IP-Subnet bevinden. Als je dus met meerdere VLAN's werkt dan gaat de verbinding niet opgezet worden als je PC / Laptop of telefoon in een ander subnet of VLAN hangt dan dat de paal dat doet, ook niet terwijl je dan middels een 'scan' de paal wél gevonden kunt krijgen in die Alfen APP's .

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Hoe ik hem verbonden krijg is via een UTP kabel op mijn netwerk, maar ja dan moet er een deur open om de kabel naar buiten in de Alfen te steken, geen chique oplossing.

Ik heb de stroom van de lader afgehaald en er weer opgezet, dat is rebooten volgens mij?
Daarna geprobeerd in de My Eve app om via wifi de laadpaal te vinden, maar dan krijg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ben je wireless geconnecteerd op je laadpaal na de reboot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
Hoe ik hem verbonden krijg is via een UTP kabel op mijn netwerk, maar ja dan moet er een deur open om de kabel naar buiten in de Alfen te steken, geen chique oplossing.

Ik heb de stroom van de lader afgehaald en er weer opgezet, dat is rebooten volgens mij?
Daarna geprobeerd in de My Eve app om via wifi de laadpaal te vinden, maar dan krijg ik een foutmelding.
Op basis van dit antwoord doe ik even de aanname dat je niet (goed? thuis bent in de materie aangaan IP netwerken en dat je je internet verbinding thuis dan ook gewoon middels een standaard "ISP / Internet Service Provider'" aangeboden WiFi router hebt ontsloten? (Is verder ook helemaal geen schande als je daar niet (goed) in thuis bent!!).

In dat geval: Verbind het device waarop je die APP geïnstalleerd hebt met het WiFi netwerk van je eigen woning terwijl de UTP kabel vanuit je Alfen paal verbonden is met een vrije 'switch' poort op het WiFi routertje van je Provider (Dus je telefoon / tablet ook niet via 4G/5G laten verbinden met het internet). Daarna zul je je paal waarschijnlijk wél gevonden kunnen krijgen in de APP én kun je er vervolgens op inloggen door middel van het aangeleverde wachtwoord (kan gewoon zónder account bij Alfen te hebben, dus die optie dan ook gebruiken in de APP). Vervolgens kun je in de APP de firmware van je paal updaten naar minimaal v7.1.xxxx waarna het WiFi deel in de paal automatisch actief wordt áls de paal recent genoeg is (medio 2023 en jonger).

Als je nu, na een reboot van de paal, al wél een SSID ziet met de naam 'ACE123456' (bijvoorbeeld) dan draait je paal nú al minimaal een 7.1.xxxx Firmware en kun je je telefoon / tablet direct met dat SSID laten verbinden waarbij het wachtwoord behorende bij dat SSID ook weer gelijk is aan dat wachtwoord wat je aangeleverd hebt gekregen, maar dat SSID is dus maar een kwartiertje zichtbaar ná een reboot en de WIFi module in de paal schakelt zich daarna ook uit als er geen verbinding (meer) actief is. Als je telefoon of tablet eenmaal verbonden is met dat SSID van de paal dan vraagt de APP vervolgens niet meer om credentials.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 12-09-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Nou ik ben er enigszins in thuis, ik heb niet de standaard wifi router van de ISP, maar alles middels een mesh/wifi router van TP link draaiende. Dus wifi en bekabeld internet zijn precies dezelfde.

Via de UTP kabel kom ik wel via de app in de lader, de firmware is 7.2.xxx

Maar als ik de UTP kabel er uit haal en dan via de app probeer te verbinden (na een reboot) via wifi dan geeft hij een foutmelding: 'er is een probleem opgetreden. De app heeft het verzoek om een apparaat te kiezen geannuleerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:13:
Nou ik ben er enigszins in thuis, ik heb niet de standaard wifi router van de ISP, maar alles middels een mesh/wifi router van TP link draaiende. Dus wifi en bekabeld internet zijn precies dezelfde.

Via de UTP kabel kom ik wel via de app in de lader, de firmware is 7.2.xxx

Maar als ik de UTP kabel er uit haal en dan via de app probeer te verbinden (na een reboot) via wifi dan geeft hij een foutmelding: 'er is een probleem opgetreden. De app heeft het verzoek om een apparaat te kiezen geannuleerd'
Wat is de naam van het SSID waarmee je telefoon of tablet op dat moment verbinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Dezelfde als mijn wifi. Wanneer ik de paal reboot verschijnt er niet een SSID genaamd ACExxxxx, dat zou wel moeten gebeuren begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:26:
Dezelfde als mijn wifi. Wanneer ik de paal reboot verschijnt er niet een SSID genaamd ACExxxxx, dat zou wel moeten gebeuren begrijp ik?
Klopt! En met dát SSID moet je vervolgens je telefoon/tablet gaan laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
En als dat niet gebeurt kan ik er dan vanuit gaan dat er geen wifi mogelijkheid is?
Of zit dit wellicht nog ergens in het menu/instellingen van de paal verstopt als ik hem benader middels de UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
En als dat niet gebeurt kan ik er dan vanuit gaan dat er geen wifi mogelijkheid is?
Of zit dit wellicht nog ergens in het menu/instellingen van de paal verstopt als ik hem benader middels de UTP kabel.
Je zou in de MyEVE APP eens kunnen kijken onder ''Geavanceerd -> Stationseigenschappen -> Communication -> 3291_00 - WiFi - AP Enabled - uint8" en wat daar vervolgens de ingestelde waarde is. Die moet sowieso op '1' staan om het Build In WiFi AP aan te kunnen spreken (áls er al een WiFi module gemonteerd is).

De Strings 328D / 328E / 328F laten volgens mij zien óf er überhaupt zo'n module aanwezig is (deze kun je ook niet eigenhandig aanpassen).

In de ACE Service Installer software zijn dit soort dingen inmiddels waarschijnlijk door middel van een simpel 'vinkje' afgevangen echter is dat pakket 'Windows Only'.... Ik heb hier nu momenteel privé alléén een MacBook liggen dus kan het ook niet even simpel op gaan zoeken voor je.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 12-09-2025 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:35:
[...]

Dit is toch uniek voor Alfen? Voldoende villeroy en Boch is allerlei badkamers van consumenten, maar dat gaat ook altijd via partners en is prima model

Er zijn ook voldoende tussenpartijen die alfen palen leveren aan consumenten en daar dan ook onderhoud/service op doen. Enige waar het misgaat is als het via een bedrijf (werkgever) geleverd is en dan overgaat naar een consument (werknemer) waardoor die tussen partij er niet meer tussen zit. Dan is dus van belang dat je zo’n partij er wel tussen blijft houden…
Er zijn ook andere situaties waarin dit belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een gebruikte laadpaal of het overnemen van een laadstation bij een nieuwe woning.

Doordat er een tussenpartij nodig is, is de laadpaal bij problemen sneller economisch total loss.

Ik ga even de firmware updaten van mijn Villeroy en Boch wastafel. Hopelijk zitten er geen feature-brekende bugs in. Of erger nog, dat ik ’m brick. _/-\o_

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Je zou in de MyEVE APP eens kunnen kijken onder ''Geavanceerd -> Stationseigenschappen -> Communication -> 3291_00 - WiFi - AP Enabled - uint8" en wat daar vervolgens de ingestelde waarde is. Die moet sowieso op '1' staan om het Build In WiFi AP aan te kunnen spreken (áls er al een WiFi module gemonteerd is).

De Strings 328D / 328E / 328F laten volgens mij zien óf er überhaupt zo'n module aanwezig is (deze kun je ook niet eigenhandig aanpassen).
Ik heb precies gedaan wat je zei (installeer je deze laadpalen trouwens?).
3291_00 wifi AP Enabled staat op 1 (stond ie al)
Je overige genoemde strings zijn allemaal aanwezig.
Wat kan er dan fout gaan?

[ Voor 53% gewijzigd door johan12 op 12-09-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
Volgens de datasheet van Alfen heeft de Double reeks géén wifi aan boord. Enkel de Single toestellen (na een bepaalde productiedatum).

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 14:18
Dag Allemaal
Ik ben op zoek naar een laadpaal en mijn elektricien raadde alfen aan.
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:54
Deels antwoord op je vragen:
- Ik heb zelf de S-line en zie niet echt meerwaarde in de pro line. Ik zie hier veel storingen voorbij komen met het scherm. De kleur van de LEDs is voldoende.
- Ik lees uit met Domoticz ipv Home assistant maar doe geen sturing, alleen uitlezen.
- Active loadbalancing heb ik en die is regelmatig aktief als ik tijdens het laden andere apparaten in huis aanzet (waterkoker, droger, oven, wasmachine etc). Ik zou dat zeker er bij nemen om overbelasting te vermijden.

De andere antwoorden laat ik over aan degenen die er ervaring mee hebben. Ik heb veel vragen over capaciteitstarief aansturing hier voorbij zien komen en volgens mij is dat een lastig verhaal (en daar is load balancing niet voor bedoeld en niet te gebruiken).

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:16
Sinds deze week is mijn laadpaal terug van reparatie door Alfen en nu hebben ze er fw 7.2.0-4362 op gezet maar nu loop ik tegen een paar probleempjes aan:
- De paal staat ingesteld op Solar Charging op de status "Green" met een minimum van 1,4 kW, maar als ik nu m'n auto inplug, dan gaat die gewoon op 11 kW laden
- Ik heb de laadpaal in Home Assistant hangen door middel van de leeyuentuen hacs integratie maar bijv. de "solar boost" functie lijkt niet te werken (als ik hem aan zet, dan schiet die automatisch weer uit).

Is dit een gevolg van fw 7.2.0-4362? En zoja, kan ik "veilig" downgraden naar een lagere en welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.
De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09
Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:52:
[...]

De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)
Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:32
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal

Indien je via modbus met evcc naar uw Alfen gaat is de load balancing licentie nodig. Staat duidelijk in de evcc handleiding. ( Ik vermoed dat elke vorm van lb op deze palen een licentie nodig heeft, zelfs gewoon via p1 -dsmr4/5 zit ook gewoon achter de lb licentie denk ik).

Indien je voor evcc gaat , zal je ook een sponsortoken moeten ik dacht mij te herinneren eenmalig kopen 100 €, 'huren' 2€/maand.

Ik ben uitermate positief over mijn combo (evcc, Alfen sline pro/ modbus/ ha /hw P1 meter ). Mijn p1 aansluiting tussen paal en digitale meter werkt niet.

Ik heb de paal via het werk , met evcc heb ik minder nood aan het schermpje , maar een snelle blik op het schermpje blijft handig.

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.

Mijn panelen liggen ZO dus vanaf smorgens 8 :30 tot 15:30 uur kunnen we de wagen laden.

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 14:18
blahenazo schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.
Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Wel een vraagje Blahenazo: mag ik vragen welke kwPiek je haalt?
Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Espio auraforce schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]

Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?
Ik weet natuurlijk niet wat uw installateur aangaf. Maar er is een software unlock nodig (licentie) nodig voor de load balancing op Alfen palen.
En evcc rekend een kost voor devices die niet echt ' open' zijn. https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdccD8a_09HcJGS_FD3uEeqIxdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3dKI56niQ3yc88b6ap1YZnA.jpg?f=fotoalbum_large

Maart
Piekvermogen
2,978 kW
Gemeten op do 06/03 21:15 - 21:30

April
Piekvermogen
3,183 kW
Gemeten op vr 11/04 20:15 - 20:30

Mei
Piekvermogen
4,121 kW
Gemeten op zo 04/05 15:45 - 16:00

Juni
Piekvermogen
4,145 kW
Gemeten op zo 29/06 12:45 - 13:00

Juli
Piekvermogen
3,011 kW
Gemeten op za 05/07 12:45 - 13:00

Augustus
Piekvermogen
4,806 kW
Gemeten op zo 10/08 18:45 - 19:00

September
Piekvermogen
3,604 kW
Voorlopige waarde
Gemeten op za 06/09 19:15 - 19:30

Sinds 9 aug heb ik evcc draaien. Daarvoor was het behelpen met laadplanning in de wagen en paal stond op 3~ dus minimum Is 4kW en de omvormer is maar 3,6 Wp. Maar doordat de baas betaald, gingen laden bij openbare palen :/ meestal aan het trein station. Wat eigenlijk absurd is. De grote verschuiving in augustus is moeilijk te missen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBHcej0ML1slLOpAhwpFiXldEjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fukXstSxRuosqfMfoTI2eKSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Ter verduidelijking, doordat de panelen ZO liggen is de kans dat de wagen laadt (via PV) op het moment van verbruikers die niet te verschuiven is 'klein'. We zijn nog zomer dus veel PV.

Vandaar dat het nog niet kritisch is om de laadpaal te loadbalancen met de rest van de woning. Voorlopig is de setting PV of wel 1.4 kW + PV.

In de winter zullen we natuurlijk moeten laden van het net.

Evcc stats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTOZl19To-NIzlb7d5YyrDVi--k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSj1TSAx3IXbS456olrsY4Nv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!
Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:01:
[...]

Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)
Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb7jNqDiCzG0TN-xWcPMj9ApC8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ORNbQAZQovWXkmEsncr3XS6a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Will_M schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:16:
[...]

Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

[Afbeelding]
Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.
HELD!!!! d:)b _/-\o_

Zélfs incl. alle historische sessie gegevens, terwijl deze APP bij mij nog nóóit correct gewerkt heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Effe een vraagje werkt het lezen van de P1 meter met deze software versie op de lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Bimmer schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
[...]

Effe een vraagje werkt het lezen van de P1 meter met deze software versie op de lader?
Ik heb nog steeds een draaischijfmeter en nee, ik heb nog nooit een aanbieding gehad om deze te laten vervangen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
remmuz schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:42:
[...]

Ik heb nog steeds een draaischijfmeter en nee, ik heb nog nooit een aanbieding gehad om deze te laten vervangen 😄
Dan zou ik ‘m ook nooit vervangen, nadeel: je kan ‘m niet uitlezen: voordeel: je hebt niet al die shit met terugleverkosten en zo…

Dat laatste is de reden dat je meestal geen keuze hebt als je aanmeldt dat je zonnepanelen krijgt en verder verplicht dan een nieuwe meter krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:01:
[...]

Dan zou ik ‘m ook nooit vervangen, nadeel: je kan ‘m niet uitlezen: voordeel: je hebt niet al die shit met terugleverkosten en zo…
Je kan wel zo een oogje over je draaimeter hangen en op basis van de puls/streepje wat voorbijschiet afleiden hoe hard het verbruik gaat.
Je kan zelfs per meter zien hoeveel revs gelijk staan aan een kWh. Des te hoger de revs des te nauwkeuriger/vaker kan je meten per seconde hoeveel er loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:58
Helaas toch de firmware weer moeten downgraden;
  • NGxx 7.2.0 - 4362
  • - hiermee hangt mijn dsmrreader/ser2net (corrupte p1/dsmr data), op zich zoals verwacht/vaak genoeg gemeld hier
  • NG9xx 7.1.6-4345
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!) - maar, deze versie fixt het LED probleem :)
  • NG9xx 7.1.3-4342
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!)
  • NG9xx 6.6.2-4312
  • - hiermee werkt alles weer als tevoren maar heb ik geen LED status
Auto is een VW Passat GTE (2017)

Laten we hopen dat er binnenkort weer iets nieuws uitkomt :9

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Espio auraforce schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]

Alfen in combinatie met evcc is echt top. Ik kan het van harte aanraden.

Ook hier inductie koken en in de non-zomer maanden (diegene die er dus nu aan komen) zitten wij ook vaak met een piek van 4 à 5, ook omdat we nog een gewone droogkast hebben (geen warmtepomp droogkast).
Ik laad enkelfasig en inderdaad geen 11kW uiteraard.
Om een idee te geven: op dit moment staat mijn maxPower in evcc op 2500W en dat is eigenlijk veel te laag om aangenaam alles gedaan te krijgen.
Als we hier de toiletten doorspoelen dan zet evcc even de de laadpaal af omdat de pomp even aanspringt om de bak terug te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 15-09-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 08:22
Goedenavond allen,

Ik had meerdere malen problemen met mijn e-golf die leegliep aan de paal.
Nu heb ik begrepen dat dit met 6.3.0 niet het geval zou zijn. Dit ga ik testen nu ik deze file van een attente tweaker heb ontvangen.

De firmware is geflashed en wat blijkt, ik had load-balancing aanstaan icm home wizard. Dit werkt perfect, alleen sinds het flashen van 6.3.0 werkt dit niet meer. Foutmelding: P1 lost switching to safe mode. De egolf laadde al niet snel met 7.2kwh maar 3.5kwh op safemode is helemaal drama natuurlijk.

Is 6.3.0 nog niet compatible met Homewizard loadbalancing? Of gaat hier iets anders fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 13:42
Daveth schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:50:
[...]

Je pc heeft een vast IP adres, zet deze op dynamisch en start je netwerk adapter opnieuw op en ook de lader, dan zal hij het gelijk doen.
Nu pas tijd gehad om er verder mee te gaan maar zo te zien staat mijn laptop netwerk adapter niet op statisch.

IP Toewijzing Automatisch DHCP

Maar dit was uiteindelijk het probleem niet volgens mij.

Ik heb de paal een keer uit en aan gezet en nu krijg ik die foutmelding niet meer bij het inloggen

Maar nu heb ik het probleem dat ie zegt dat het wachtwoord dat ik heb fout is

Dus maar even contact opnemen met degene waar ik de paal van heb

[ Voor 33% gewijzigd door louzy82 op 15-09-2025 20:22 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

marccom schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Helaas toch de firmware weer moeten downgraden;
  • NGxx 7.2.0 - 4362
  • - hiermee hangt mijn dsmrreader/ser2net (corrupte p1/dsmr data), op zich zoals verwacht/vaak genoeg gemeld hier
  • NG9xx 7.1.6-4345
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!) - maar, deze versie fixt het LED probleem :)
  • NG9xx 7.1.3-4342
  • - hiermee blijft de auto na 100% vol om de minuut charge/waiting doen (en zijn er ook fouten aan de kant van de auto gelogd!)
  • NG9xx 6.6.2-4312
  • - hiermee werkt alles weer als tevoren maar heb ik geen LED status
Auto is een VW Passat GTE (2017)

Laten we hopen dat er binnenkort weer iets nieuws uitkomt :9
Ik ben zelf terug naar NG9xx 7.1.6-4345 omdat comfort loading niet meer werkte.

Maar ik tot nu toe bij geen enkele firmware de inzichten tab werkend gezien. Ook niet na het opnieuw installeren van de app.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
h2s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:30:
[...]

Volgens de datasheet van Alfen heeft de Double reeks géén wifi aan boord. Enkel de Single toestellen (na een bepaalde productiedatum).
Maar in de My EVE app staan dus wel alle wifi antenne strings aanwezig...
Heeft er niemand het gouden ei om de wifi werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
johan12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:30:
[...]

Maar in de My EVE app staan dus wel alle wifi antenne strings aanwezig...
Heeft er niemand het gouden ei om de wifi werkend te krijgen?
Alleen de Eve Single S-line en Pro-line hebben wifi, de Eve Double niet.
https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 19:44
mvgemert schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:55:
Echter geeft deze nu de melding 'Charging station webserver communication error'
Ik kreeg dezelfde melding. Het probleem bij mij was dat ik op een ander netwerk subnet zat dan de laadpaal. Toen mijn smartphone op hetzelfde subnet zat kon ik inloggen.

Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro-Line overgenomen bij een verhuizing. Helaas loopt hij ook vol met water tijdens de regen. Het water loopt via het rubber om de socket naar binnen. Gelukkig loopt het water via de onderkant van de socket ook weer eruit, waardoor de elektronica niet onder water komt te staan. Ik heb geprobeerd om het rubber beter sluitend te maken. Dit is niet gelukt. Zo te zien heb ik een "SPK Subframe Seal Eve SingleØ6" (803873918-ICU) nodig (thanks FrenzyFreak). De Alfen webshop schijnt alleen voor professionals te zijn. Iemand enig idee waar ik dit onderdeel kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HyperBart schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:47:
[...]

Je kan wel zo een oogje over je draaimeter hangen en op basis van de puls/streepje wat voorbijschiet afleiden hoe hard het verbruik gaat.
Je kan zelfs per meter zien hoeveel revs gelijk staan aan een kWh. Des te hoger de revs des te nauwkeuriger/vaker kan je meten per seconde hoeveel er loopt.
Een Youless LS120 kan dit (bijvoorbeeld) voor je doen middels een 'pulse-meting'. Op een digitale meter, al dan niet 'slim', kun je eventueel zelfs gelijktijdig de pulse en p1 metingen gelijktijdig laten lopen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wY64Hv59es0ZESEsqI2OKhi3fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9qVTbgXVJolSNPgyYfs87eZ.png?f=fotoalbum_large

De 'Water' optie werkt in NL overigens niet doordat daarmee geen koppeling opgezet is met de kWh meter (Gas/Licht staat los van de waterbedrijven). In België werkt deze optie in veel gevallen wél.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 16-09-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 08:27
Pommi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:42:
[...]

Ik kreeg dezelfde melding. Het probleem bij mij was dat ik op een ander netwerk subnet zat dan de laadpaal. Toen mijn smartphone op hetzelfde subnet zat kon ik inloggen.

Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro-Line overgenomen bij een verhuizing. Helaas loopt hij ook vol met water tijdens de regen. Het water loopt via het rubber om de socket naar binnen. Gelukkig loopt het water via de onderkant van de socket ook weer eruit, waardoor de elektronica niet onder water komt te staan. Ik heb geprobeerd om het rubber beter sluitend te maken. Dit is niet gelukt. Zo te zien heb ik een "SPK Subframe Seal Eve SingleØ6" (803873918-ICU) nodig (thanks FrenzyFreak). De Alfen webshop schijnt alleen voor professionals te zijn. Iemand enig idee waar ik dit onderdeel kan bestellen?
Als je dat Googled vindt je volgens mij minimaal 1 andere leverancier

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Will_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:14:
[...]

Een Youless LS120 kan dit (bijvoorbeeld) voor je doen middels een 'pulse-meting'. Op een digitale meter, al dan niet 'slim', kun je eventueel zelfs gelijktijdig de pulse en p1 metingen gelijktijdig laten lopen....

[Afbeelding]

De 'Water' optie werkt in NL overigens niet doordat daarmee geen koppeling opgezet is met de kWh meter (Gas/Licht staat los van de waterbedrijven). In België werkt deze optie in veel gevallen wél.
watermeter kun je met een simpele npn sensor uitlezen. (via esp home of zo, maar zijn ook wel standaardprojectsvoor). Anyway: erg offtopic dit, want mijn alfen paal doet nog niets met de watermeter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:31:
[...]

watermeter kun je met een simpele npn sensor uitlezen. (via esp home of zo, maar zijn ook wel standaardprojectsvoor). Anyway: erg offtopic dit, want mijn alfen paal doet nog niets met de watermeter ;-)
:9

Was ook meer voor @remmuz bedoeld gezien z'n stelling dat hij nog wel een good'ol Ferraris draaischijfmeter in gebruik heeft. Kwestie van géén slapende honden wakker maken en dat ding zo lang als mogelijk gewoon in gebruik blijven houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Iemand al info gezien over nieuwe firmware releases? Zit te wachten op de oplossing voor de p1 e.d.

Vaak zijn er al mensen met testversies. Hoor het graag.

Heb weer wat nieuws in mijn laapaal. Setup modem failed en test registration failed. Iemand dat al eens tegen gekomen? In het log zie ik meer dan 300 init retry en in de log download 255 modem reboots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4QzbLmJIGslB8WniNxYSgxIbrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWjAg80dBLo7DqEV3BFWt9HP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 16-09-2025 15:04 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Sarge78

Het lijkt er op dat er vannacht een verstoring (of onderhoud) is geweest aangaande het 2G/4G netwerk waarmee je paal normalter verbindt met z'n Back-End. Als je die meldingen nu nog steeds hebt dan zou je bij de Back-End beheerder eens kunnen navragen wélke provider ze gebruiken en vervolgens daar gaan kijken of er dus iets aan de hand is geweest.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:04
Na lang zoeken en vergelijken gekozen voor een algen eve single pro 22kwh laadpaal.

Nog even op zoek naar een leverancier/installateur. Meterkast en kabels naar de installatieplek regel ik zelf.

Iemand tips voor regio Eindhoven ?

Ik begrijp dat ik active load balancing er los bij moet kopen, slim om dat meteen bij de installateur te doen of kan ik dat ook later zelf toevoegen?

Nog andere tips ?

• HyperBart
helm71 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:11:
Na lang zoeken en vergelijken gekozen voor een algen eve single pro 22kwh laadpaal.

Nog even op zoek naar een leverancier/installateur. Meterkast en kabels naar de installatieplek regel ik zelf.

Iemand tips voor regio Eindhoven ?

Ik begrijp dat ik active load balancing er los bij moet kopen, slim om dat meteen bij de installateur te doen of kan ik dat ook later zelf toevoegen?

Nog andere tips ?
Best ineens mee bestellen als je de paal bestelt. Anders ga je moeten uitzoeken van waar die paal komt en moet die partij de licentie achteraf bestellen.

• Daveth
Sarge78 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:03:
Iemand al info gezien over nieuwe firmware releases? Zit te wachten op de oplossing voor de p1 e.d.

Vaak zijn er al mensen met testversies. Hoor het graag.

Heb weer wat nieuws in mijn laapaal. Setup modem failed en test registration failed. Iemand dat al eens tegen gekomen? In het log zie ik meer dan 300 init retry en in de log download 255 modem reboots

[Afbeelding]
Kan je wel je simkaart gegevens uitlezen in de ACE installer of in de log zoals imsi, iccid en Imei?
Zo nee dan is mij ervaring dat je modem op je controllerboard kapot is.

• r2504
Werkt het als je internet/LAN als eerste prioriteit zet voor mobiel ?

• helm71
HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:38:
[...]

Best ineens mee bestellen als je de paal bestelt. Anders ga je moeten uitzoeken van waar die paal komt en moet die partij de licentie achteraf bestellen.
Dank !

Ik zie ze ook te koop op bol.com, de installatie YouTube lijkt niet overdreven ingewikkeld, of moet ik daar niet aan beginnen ?

• HyperBart
helm71 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:36:
[...]

Dank !

Ik zie ze ook te koop op bol.com, de installatie YouTube lijkt niet overdreven ingewikkeld, of moet ik daar niet aan beginnen ?
Bol is bol niet altijd.
Ik zou toch bij een beetje “eigen webshop” bestellen die genoeg product verzetten.

Persoonlijk goede ervaringen en prijs bij charge24 en bij de jongens van TrafficSupply.

• helm71
HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:32:
[...]

Bol is bol niet altijd.
Ik zou toch bij een beetje “eigen webshop” bestellen die genoeg product verzetten.

Persoonlijk goede ervaringen en prijs bij charge24 en bij de jongens van TrafficSupply.
Dank !

De partij die ze op bol verkoopt is charge24 ..
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste