[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Helaas kan ik dat niet controleren. De hoofdzekeringen zijn verzegeld door de netbeheerder en daar mag ik niet aan komen. Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel de zekering van het laadpunt, ik durf te hopen dat je hoofdzekering goed gemonteerd is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:00
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Ik bedoel de zekering van het laadpunt, ik durf te hopen dat je hoofdzekering goed gemonteerd is.
OK ik heb gecontroleerd: alles is goed strak gedraaid. Enige wat een beetje opvalt is dat de koper van de grijze draad van het laadpunt een beetje uitsteekt in de meterkast.

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:06
MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:25:
Naar aanleiding van dit bericht over een vervangende laadpaal kreeg ik het advies eerst de oorzaak van de huidige problemen te onderzoeken.

Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:
  • Laden stopt soms zonder duidelijke reden.
  • Foutmeldingen tijdens het laden.
  • Niet laden op maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW).
  • Een zekering in het laadpunt die is doorgeslagen.
Daarnaast is inmiddels twee keer de hoofdzekering in mijn groepenkast doorgebrand. De eerste keer gebeurde dat rond 19/20 april 2024 en de tweede keer vorige week. Beide keren moest ik een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.

Van een monteursbezoek (via Vattenfall) in 2024 heb ik een dump van de logfile gekregen. Ik heb deze geanonimiseerd en hier geplaatst. Wat mij opvalt is dat de laadpaal op 19 april een melding geeft over onderspanning (ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE / UnderVoltage), waarna er pas de volgende dag weer logregels verschijnen. Ook wordt een actieve laadsessie later afgesloten met de reden"PowerLoss". Mijn aansluiting is 3×25A en de load balancing loopt via de P1-poort van de slimme meter.

Ik ben ondertussen ook de verdeling van de groepen en fasen in mijn meterkast aan het inventariseren. Mogelijk hangt dat samen met de problemen. Daar maak ik nog een apart topic voor aan, zodat dit topic zich kan richten op de laadpaal en de loganalyse.

Mijn vragen:
  1. Zien jullie in de log aanwijzingen voor een defect aan de laadpaal?
  2. Zijn er aanwijzingen dat de load balancing niet goed werkt?
  3. Kan een defect in de laadpaal ervoor zorgen dat een hoofdzekering doorbrandt?
  4. Vallen er verder zaken op die mogelijk met deze problemen te maken hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn ervaring is dat dit ook de lader in de auto kan zijn. Bij een aantal modellen kan het misgaan als er wordt overgeschakeld van 1 naar 3 fase laden.

Als je zelf wil zien hoe je hoofd aansluiting belast wordt raad ik je aan een home wizzard p1 dongel te instaleren. je kunt dan precies terugzien hoe je installatie belast werd bij een incident.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste