[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-08 17:23
Melvin15397 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Hier ook het probleem met het display na de update van 7.3.0 naar 7.4.4. Het scherm bleef wit. Eerst via Ace Installer opnieuw opgestart. Toen bleef het scherm geheel uit. Na het spanningsloos maken en opnieuw starten werkt alles weer. Bij eerdere updates is dit niet gebeurd.
Ik ben wel benieuwd of display problemen na de update bij 1 keer blijven.

Ik heb 7.4.4 op mijn eve double geïnstalleerd vooralsnog geen geblokkeerde vergrendeling. Die had ik met 7.4.2 wel.

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:40

theo66

NIBE S1155-6

Melvin15397 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Hier ook het probleem met het display na de update van 7.3.0 naar 7.4.4. Het scherm bleef wit. Eerst via Ace Installer opnieuw opgestart. Toen bleef het scherm geheel uit. Na het spanningsloos maken en opnieuw starten werkt alles weer. Bij eerdere updates is dit niet gebeurd.
Ik had het bij update naar 7.2.2 en bij 7.4.4. Daarvoor niet. Beide keren een herstart gedaan in ACE installer, dat help niet. Spanningsloos maken helpt wel.

7772 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-08 11:11
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Heb je EVCC al geïnstalleerd op een afzonderlijk toestel (een Raspberry Pi, NAS of thuisserver,...) en verbonden met je lokaal netwerk?
nee, ik zal eens kijken of het voor mijn Synology NAS beschikbaar is. Bedankt voor de info.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08 17:07

swat!

computeraar

waterpolo78 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:38:
[...]

ik heb de app geïnstalleerd, maar deze vind niet mij Alfen Single Pro laadpaal.

Moet er nog wat aanvullends gedaan worden om verbinding te kunnen maken?
Check deze pagina even: https://evcc.io/en/ (en dan de button get started).
Je hebt meer nodig dan de app, het is een software programma die draait op bijvoorbeeld een raspberry.

Gisteren was het wisselvallig hier, en werd automatisch de switch gemaakt van 3- naar 1-fase :)

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• mvzut
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-08 18:25
Hoi, nieuw hier. Ik heb net de Alfen Eve S Line aangeschaft als vervanger van mijn Myenergi Zappi, die geen MID-meter heeft 🙁.

Wel even wennen omdat alles toch wat anders werkt. Met name de integratie in Home Assistant, waarmee ik de auto laat laden op momenten dat de (dynamische) energieprijs laag is (via de EV Smart Charging plugin, aanrader). Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb drie integraties geprobeerd:

- De native Alfen (http/REST API) plugin, werkt goed, extreem veel data, maar niet zoiets als een knop om het laden te starten en te stoppen. Tevens niet ideaal omdat je dan de app niet meer tegelijkertijd kan gebruiken.

- de Modbus integratie, ook veel data, geen start/stop knop, en heeft als nadeel dat je load balancing zelf moet gaan programmeren ipv de ingebouwde load balancing te gebruiken via een P1-kabel of de Homewizard P1.

- Via OCPP. Werkt mooi, minder data maar in principe genoeg (al mis ik wel wat kleine dingen). En er zit een knop in om het laden te stoppen ("Charge control")! Maar helaas kan ik via diezelfde knop het laden daarna niet meer hervatten... (doet niks)

Ook de app heeft geen mogelijkheid om laden te starten en te stoppen. Er zit wel een soort "play"/pause"-knop onderaan het scherm, maar die doet niks (greyed out).

Inmiddels heb ik het soort-van werkend door het laden direct na inpluggen weer te stoppen via de plugin van de auto, en dan weer (via diezelfde plugin) te herstarten zodra de stroom goedkoop is. Maar ik vond het met de Zappi gewoon veel makkelijker werken eigenlijk.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit hoe iedereen met een Alfen Eve het aanpakt in Home Assistant? Is het misschien expres lastig/onmogelijk gemaakt om het laden aan en uit te zetten via en API, omdat velen dat via een pasje moeten/willen doen? Ik heb gewoon Plug & Charge aangezet, heb ook geen backoffice (auto is gewoon van mezelf en de lader staat achteraan op m'n oprit in een rustige woonwijk).

Sorry voor de lange post, hopelijk zitten er hier wat mensen met tips!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
mvzut schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:
Hoi, nieuw hier. Ik heb net de Alfen Eve S Line aangeschaft als vervanger van mijn Myenergi Zappi, die geen MID-meter heeft 🙁.

Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Start/Stop functie kan idd niet rechtstreeks bij een Alfen laadpaal.
Dat deed ik voorheen met de app van de EV.
Al geprobeerd via EVCC?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 12:45 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• mvzut
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-08 18:25
Bedankt voor de snelle reactie. Maar waarom zit er dan iets wat lijkt op een play-knop onderaan in de app?

• IvoB2
  • Niet online
Ik heb ook even verder zitten googelen en volgens "AI" zou je in de My Eve app op het "thuis" icoon moeten klikken (hoofdscherm) en dan op het icoon van de laadsessie en dan zou je een stopknop moeten zien (maar herstarten zou dan alleen kunnen via een reboot op de meterkast? :? ).

Die "playknop" wordt - volgens mij - alleen actief wanneer je een schema hebt aangemaakt (eerst op de knop "schema" daarboven klikken maar zonder schema krijg je dan een melding dat er geen schema is aangemaakt/of je het schema wil overschrijven.

Kan het zelf niet uitproberen want de auto is er niet om te koppelen aan de laadpaal maar ben ook wel nieuwsgierig naar die functie (want via de Kia app icm EV6 werkt die functie recent ook niet meer).

Ze maken bij Alfen redelijk goede hardware maar hun softwareafdeling is waarschijnlijk uitgegeven aan flexi-jobbers.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 13:18 ]

• Kusterse
mvzut schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:

Wel even wennen omdat alles toch wat anders werkt. Met name de integratie in Home Assistant, waarmee ik de auto laat laden op momenten dat de (dynamische) energieprijs laag is (via de EV Smart Charging plugin, aanrader). Maar ik stuit nu op het probleem dat ik het laden niet eenvoudig kan starten en stoppen via de laadpaal, zoals dat bij de Zappi wel kon. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb drie integraties geprobeerd:

- De native Alfen (http/REST API) plugin, werkt goed, extreem veel data, maar niet zoiets als een knop om het laden te starten en te stoppen. Tevens niet ideaal omdat je dan de app niet meer tegelijkertijd kan gebruiken.

- de Modbus integratie, ook veel data, geen start/stop knop, en heeft als nadeel dat je load balancing zelf moet gaan programmeren ipv de ingebouwde load balancing te gebruiken via een P1-kabel of de Homewizard P1.

- Via OCPP. Werkt mooi, minder data maar in principe genoeg (al mis ik wel wat kleine dingen). En er zit een knop in om het laden te stoppen ("Charge control")! Maar helaas kan ik via diezelfde knop het laden daarna niet meer hervatten... (doet niks)

Ook de app heeft geen mogelijkheid om laden te starten en te stoppen. Er zit wel een soort "play"/pause"-knop onderaan het scherm, maar die doet niks (greyed out).

Inmiddels heb ik het soort-van werkend door het laden direct na inpluggen weer te stoppen via de plugin van de auto, en dan weer (via diezelfde plugin) te herstarten zodra de stroom goedkoop is. Maar ik vond het met de Zappi gewoon veel makkelijker werken eigenlijk.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit hoe iedereen met een Alfen Eve het aanpakt in Home Assistant? Is het misschien expres lastig/onmogelijk gemaakt om het laden aan en uit te zetten via en API, omdat velen dat via een pasje moeten/willen doen? Ik heb gewoon Plug & Charge aangezet, heb ook geen backoffice (auto is gewoon van mezelf en de lader staat achteraan op m'n oprit in een rustige woonwijk).

Sorry voor de lange post, hopelijk zitten er hier wat mensen met tips!
Het starten en stoppen van het laden regel ik via de modbus integratie met het stroom setpoint. Bij een target <6 A wordt er niet geladen en op de paal staat dan wacht op vermogen. Dat doe ik al anderhalf jaar zo en geen problemen mee met mijn E-golfs en Alfen eve double

Bij modbus moet je sowieso minimaal iedere minuut het setpoint verversen anders gaat ie in safe mode.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:59
In de 7.4 firmware kan je de laadkabel locken in het laadstation zie ik, dat is opzich wel een mooie functie voor mij. De release notes hebben het over de Single Line, weet iemand of deze functionaliteit ook werkt met de Alfen Double Pro Line? Dat zou wel een reden zijn om in de toekomst wel of niet zo'n dubbele versie te kopen namelijk.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Kusterse schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Het starten en stoppen van het laden regel ik via de modbus integratie met het stroom setpoint. Bij een target <6 A wordt er niet geladen en op de paal staat dan wacht op vermogen. Dat doe ik al anderhalf jaar zo en geen problemen mee met mijn E-golfs en Alfen eve double

Bij modbus moet je sowieso minimaal iedere minuut het setpoint verversen anders gaat ie in safe mode.
@mvzut Inderdaad charing power lager zetten dan 6A zorgt ervoor dat de auto niet laadt. Dit kan ook met de Alfen extentie in Home Assistant. Ik gebruik ook de combi van ev_smart_charging en Alfen Wallbox in Home Assistant. Kwestie van twee automations in de Alfen Wallbox extentie maken die max current op bv 5A zet als je wilt stoppen en weer terug naar 16A als je wilt starten. Deze gebruik je dan in EV_smart_charging.
Ik hoef dan ook niet opnieuw te authenticeren met laadpas als die weer start en je kunt ook gewoon de laadpas erbij houden als je de auto inplugt ook al zijn de stroomprijzen niet gunstig. Authenticatie gebeurt, maar je laadpaal geeft wacht op vermogen in het schermpje.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48
Exact zo stuur ik nu ook. Home assistant laat hem op deze manier lekker wachten tot goedkoop tarief.

• waterpolo78
swat! schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Check deze pagina even: https://evcc.io/en/ (en dan de button get started).
Je hebt meer nodig dan de app, het is een software programma die draait op bijvoorbeeld een raspberry.

Gisteren was het wisselvallig hier, en werd automatisch de switch gemaakt van 3- naar 1-fase :)
ik heb de website bezocht. Ik las daar dat er minimaal een GitHub Sponsor contributie a $4 per maand gevraagd wordt. Op zich valt het mee. Niks is gratis. Ik vroeg me wel af wat het op maand basis oplevert. Met mijn Alfen Single Pro incl loadbalacing en zonladen kan ik ook het meeste. Alleen laden tijdens goedkope tarieven is handmatig (door in Zonneplan app te kijken). Ik heb zelf geen eigen oprit waar ik de laadkabel in de auto kan laten. Deze moet over de stoep met een rubbermatje. Zodra het laden klaar dien je het weg te halen. Ik vraag me af of het dan echt de moeite waar is in mijn situatie.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:45
waterpolo78 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:14:
[...]

ik heb de website bezocht. Ik las daar dat er minimaal een GitHub Sponsor contributie a $4 per maand gevraagd wordt. Op zich valt het mee. Niks is gratis. Ik vroeg me wel af wat het op maand basis oplevert. Met mijn Alfen Single Pro incl loadbalacing en zonladen kan ik ook het meeste. Alleen laden tijdens goedkope tarieven is handmatig (door in Zonneplan app te kijken). Ik heb zelf geen eigen oprit waar ik de laadkabel in de auto kan laten. Deze moet over de stoep met een rubbermatje. Zodra het laden klaar dien je het weg te halen. Ik vraag me af of het dan echt de moeite waar is in mijn situatie.
Hetzelfde hier met dat matje over de stoep. Ik laat hem dan wel rustig liggen zolang als nodig om op het goedkoopste moment te komen, want dan is er is er niet altijd iemand thuis. Voor nu kijk ik in de essent app en gok ik de goedkoopste uren voor laden. (Ik weet ongeveer hoeveel % per uur geladen wordt en kan dus daarmee om de goedkoopste uren plannen). Heb nog YAML/JQ script liggen om automatisch een window te berekenen met HA, maar nog niet aan toe gekomen om te testen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:37

Reinier

\o/

Ik heb een vrij oude Eve Single Pro-line met verouderde firmware (ik durf niet te updaten vanwege kans op bricken :') ). Hij staat al tijden op 1 fase i.v.m. zo optimaal mogelijk gebruik maken van mijn zonnestroom.
Laatst even op 3 fasen gezet omdat de auto snel vol moest. Nu wil ik hem in de ACE Service Installer terug naar 1 fase zetten, want dat werkte altijd prima voor me. Maar hij wil nu niet meer switchen. Meerdere keren aangepast in de power settings, inclusief meerdere reboots.
Hij blijft laden met 11kW en dat wil ik dus niet, want dat kunnen mijn zonnepanelen plus thuisbatterijen niet bijbenen.
Er is wel een laadsessie aan de gang, maar eerder kon ik probleemloos tijdens het laden omschakelen van 1 naar 3 en vice versa.
Herkent iemand dit?

• waterpolo78
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:16:
Ik heb een vrij oude Eve Single Pro-line met verouderde firmware (ik durf niet te updaten vanwege kans op bricken :') ). Hij staat al tijden op 1 fase i.v.m. zo optimaal mogelijk gebruik maken van mijn zonnestroom.
Laatst even op 3 fasen gezet omdat de auto snel vol moest. Nu wil ik hem in de ACE Service Installer terug naar 1 fase zetten, want dat werkte altijd prima voor me. Maar hij wil nu niet meer switchen. Meerdere keren aangepast in de power settings, inclusief meerdere reboots.
Hij blijft laden met 11kW en dat wil ik dus niet, want dat kunnen mijn zonnepanelen plus thuisbatterijen niet bijbenen.
Er is wel een laadsessie aan de gang, maar eerder kon ik probleemloos tijdens het laden omschakelen van 1 naar 3 en vice versa.
Herkent iemand dit?
Heb je zonladen licentie? Dan kan je met groen laden zoveel mogelijk uit je zonne-energie 'overschot' halen. Wanneer je 1 en 3 fase laden actief hebt staan dan zal deze bij weinig teruglevering op 1 fase gaan laden.

Als je in de ACE aangeeft dat je maar 1 fase aansluiting hebt dan lijkt het me sterk dat het laadstation alsnog met 11 kW gaat laden.

Hoe oud is de laadpaal dan?

Welke firmware draai je nu?

Is de laatste firmware 7.4.4 beschikbaar? Deze versie werkt bij mij tot op heden probleemloos.

[ Voor 4% gewijzigd door waterpolo78 op 01-08-2026 10:38 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 18:12

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

waterpolo78 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Je kan ook een trial token gebruiken (steeds weer) om het eens uit te proberen. Ik deed het ook altijd via HA maar toen we naar dynamisch per uur of kwartier prijzen gingen werden die automations toch snel wat complexer.

EVCC kan ook helpen met plannen, dus elke donderdag om 9 uur op 80%, elke woensdag om 12:00 op 50% en alleen aankomende zaterdag om 08:00 op 100%. Of als er zonne energie is, of als de prijs van energie onder 14 cent per kWh.

Overstap was het zeker waard. Mocht je geen abbo willen kun je ook Lifetime kopen voor 150,- of zelf een contributie maken aan de code, dan krijg je ook een sponsor token kado. Of een fork maken en de hele trail check eruit slopen. Het blijft open source natuurlijk.

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-08 14:48
Herkent iemand dit?
Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets. Zelf een wachtwoord gekozen en sindsdien ook via de app kunnen schakelen naar wel of niet op zonnestroom te laden. Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?

• Kusterse
Herkent iemand dit?
Als je ace service installer gebruikt kun je ook in het log kijken wat die doet. vaak geeft het logbook wel een hint waarom iets wel of niet gebeurd.

Als bijvoorbeeld P1 niet werkt gaat ie naar de safe current. dat is altijd hetzelfde vermogen

• Reinier

Reinier

\o/

waterpolo78 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Heb je zonladen licentie? Dan kan je met groen laden zoveel mogelijk uit je zonne-energie 'overschot' halen. Wanneer je 1 en 3 fase laden actief hebt staan dan zal deze bij weinig teruglevering op 1 fase gaan laden.
Nee, die licentie heb ik niet. Herstel, die heb ik wél, want blijkbaar is daar de loadbalancing-licentie voldoende voor en die heb ik.
Als je in de ACE aangeeft dat je maar 1 fase aansluiting hebt dan lijkt het me sterk dat het laadstation alsnog met 11 kW gaat laden.
Ja dat vind ik dus ook gek, dat is exact wat er gebeurt. De Volvo-app geeft aan dat er met 10,8kW geladen wordt, i.e. met 3 fasen. Ook mijn Homewizard P1-meter zie ik dat alle fasen op vol vermogen draaien (minus batterij en panelen).
Hoe oud is de laadpaal dan? Welke firmware draai je nu?
Hij is van eind 2020 en de FW-versie is 5.6.0-4104.
Is de laatste firmware 7.4.4 beschikbaar? Deze versie werkt bij mij tot op heden probleemloos.
Ik overweeg nu toch wel naar een nieuwere firmware te gaan. Dan kan ik de Android app(s) ook gaan gebruiken, want die klagen nu over een te oude FW.

[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 01-08-2026 13:49 ]

• Reinier

Reinier

\o/

Xtremebase schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets.
(y)
Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?
Via de ACE Service Installer, dus vanaf een pc, niet superhandig inderdaad, maar dat werkte voorheen wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY__K6m1SeTiVRgClFehgq_izzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5EC5vhzT3F9RG5KL9SoyqxJ.png?f=fotoalbum_large

• Reinier

Reinier

\o/

Kusterse schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Als je ace service installer gebruikt kun je ook in het log kijken wat die doet. vaak geeft het logbook wel een hint waarom iets wel of niet gebeurd.

Als bijvoorbeeld P1 niet werkt gaat ie naar de safe current. dat is altijd hetzelfde vermogen
Dank voor de suggestie. Ik zie geen fouten in de logs die ermee te maken kunnen hebben. Hij lijkt de aanpassing wel te doen:

Changed '2189_00' from 3 => 1

Zonder errors zo te zien.

• Kusterse
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Dank voor de suggestie. Ik zie geen fouten in de logs die ermee te maken kunnen hebben. Hij lijkt de aanpassing wel te doen:

Changed '2189_00' from 3 => 1

Zonder errors zo te zien.
Soms helpt ook een reboot.

• Reinier

Reinier

\o/

Al 12 reboots gedaan ;)

Firmware update lukt me overigens ook niet. Blijft een uur op hetzelfde scherm hangen (hij zegt dat het uploaden 1 à 3 minuten duurt). Ik heb éémaal "Firmware updated successfully" gezien, maar de FW-versie blijft 5.6.0-4104.

Ik laat het maar even zo, genoeg geklungeld.

Nog een poging gedaan. Ben i.i.g. één versie verder (5.6.1-4414).

[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 01-08-2026 13:36 ]

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08 20:09
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Al 12 reboots gedaan ;)

Firmware update lukt me overigens ook niet. Blijft een uur op hetzelfde scherm hangen (hij zegt dat het uploaden 1 à 3 minuten duurt). Ik heb éémaal "Firmware updated successfully" gezien, maar de FW-versie blijft 5.6.0-4104.

Ik laat het maar even zo, genoeg geklungeld.

Nog een poging gedaan. Ben i.i.g. één versie verder (5.6.1-4414).
Stapsgewijs updaten, van 5.6.1-4414 naar 6.5, naar 6.6.2, daarna laatste fw versie.

• Reinier

Reinier

\o/

ChargeFix schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Stapsgewijs updaten, van 5.6.1-4414 naar 6.5, naar 6.6.2, daarna laatste fw versie.
Klopt, heb ik gedaan. Zit nu op 7.4.4 (y)

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:08
Single Pro line uit 2019.
Vandaag van 6.6.2 naar 7.4.4 geupdate. 2 Korte laadsessies gedaan en lijkt geen problemen te geven hier.
P1 werkt. (DSMR v5)
Geen bereikbaarheid issues over Lan.
Geen issues met scherm gehad.
Sessies zijn in te zien in ACE en Eve.

[ Voor 7% gewijzigd door Polster op 02-08-2026 14:07 ]

• Reinier

Reinier

\o/

Probleem dat ik niet kon updaten kwam, denk ik, omdat ik nog een (gepauzeerde) laadsessie had lopen. Te lui om de auto uit te pluggen :P

Nu met 7.4.4 meteen meerdere 302 en 303-errors. Maar goed.

Zonneladen in combinatie met thuisaccu's die nul op de meter doen gaat niet helemaal goed, maar dat had ik al verwacht :)

• Boegb011
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 13-08 20:34
Ik heb dit probleem ook maar geen wachtwoord is er een basis herstel wachtwoord

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08 14:09
Xtremebase schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik kan je niet met je probleem helpen maar hier een positieve gebruiker wat betreft het updaten van de paal met jaar kruik firmware. Van 3.?? Naar 7.3.3 of iets. Zelf een wachtwoord gekozen en sindsdien ook via de app kunnen schakelen naar wel of niet op zonnestroom te laden. Schakelen tussen 1 fase en 3 fase is volgens mij handmatig niet zo makkelijk?
Als je in de eve Connect app, de slider lager zet dan 4kw, dan blijft hij op 1 fase laden

• ChargeFix
Boegb011 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:11:
Ik heb dit probleem ook maar geen wachtwoord is er een basis herstel wachtwoord
Kan je niet inloggen in je laadpaal?

• Boegb011
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 13-08 20:34
Nee dat gaat niet ik heb hem alle updates gegeven en een eigen wachtwoord aangemaakt. Toen per ongeluk naar fabrieksinstellingen gereset maar nu kan ik niet meer inloggen met de service installer

• Kusterse
Boegb011 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:11:
Nee dat gaat niet ik heb hem alle updates gegeven en een eigen wachtwoord aangemaakt. Toen per ongeluk naar fabrieksinstellingen gereset maar nu kan ik niet meer inloggen met de service installer
Als bij een factory reset ook het password hoort kun je dat originele password alleen krijgen via de originele vendor.

Als die er niet meer is of niet weet wie het is zul je de administrator rechten van je station eerst moeten overdragen naar een partij die dan wel mee wil/kan werken. daar kun je dan het door Alfen gegenereerde password opvragen.

Als het password in de factory reset zit gaan ze wel ver met de reset.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-08 20:01
Ik heb een Eve Single Pro op 7.2.2 (bewust nog niet op 7.4), met optie voor Solar Charging. Dit lijkt echter niet goed te werken: hij trekt alsnog 11 kW, waarvan het grootste deel van het net, terwijl de Eve Connect app denkt dat het allemaal van de panelen komt. P1 is verbonden.

Heeft iemand dit goed werkend gekregen?

Daarnaast lijkt de transactie-lijst in ACE max 3 weken terug te gaan, terwijl de Eve Connect app wel netjes meer laat zien. Dit is ook waarom ik op 7.2.2 zit; daar waren in latere versies nog meer problemen mee.

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• IvoB2
  • Niet online
Veneficus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:29:
P1 is verbonden.

Rechtstreeks op P1 poort of via P1 dongle?
Heb het ook nooit stabiel gekregen op de HW P1 dongle maar rechtstreeks op de DM-P1 poort vanaf FW 6.3 tem 7.3.0 geen probleem.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-08 20:01
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Rechtstreeks op P1 poort of via P1 dongle?
Heb het ook nooit stabiel gekregen op de HW P1 dongle maar rechtstreeks op de DM-P1 poort vanaf FW 6.3 tem 7.3.0 geen probleem.
In de laadpaal direct op de poort, aan de andere kant via een P1 splitter op de meter.

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:40

theo66

NIBE S1155-6

Ik heb een Eve Single Pro op 7.2.2 (bewust nog niet op 7.4), met optie voor Solar Charging. Dit lijkt echter niet goed te werken: hij trekt alsnog 11 kW, waarvan het grootste deel van het net, terwijl de Eve Connect app denkt dat het allemaal van de panelen komt. P1 is verbonden.

Daarnaast lijkt de transactie-lijst in ACE max 3 weken terug te gaan, terwijl de Eve Connect app wel netjes meer laat zien. Dit is ook waarom ik op 7.2.2 zit; daar waren in latere versies nog meer problemen mee.
Dit werkt bij mij prima. Ik stel hem dan in op solar charging met minimaal 4,2 kW omdat ik niet wil dat ie steeds schakelt tussen 1 en 3 fase. Versie is nu 7.4.4 daar heb ik nog niet op geladen. P1 aangesloten via splitter van Cedel specifiek voor Alfen. Op het display zie je dan meldingen gedeeltelijk laden op de zon of volledig laden op de zon

Heb je via ACE installer in de log gekeken voor foutmeldingen op P1 verbinding?

7772 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-08 17:46

Vanaf 7.1 en hoger hebben veel mensen problemen hiermee omdat de Pp1 berichten niet goed doorkomen. Mijn advies voor nu, ga naar de 7.1 firmware en probeer het nog eens

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:08
sergeklapwijk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:53:
[...]

De phase rotation instelling is enkel bedoeld voor optimalisatie in een Smart Charging Network. Als een driefasig laadpunt van ons enkelfasig gaat laden is dit op de eerste fase (L1) zoals aangesloten op het aansluitpunt van het laadpunt. Je kan dus inderdaad faserotatie toepassen tussen meterkast en laadpunt door de L3 van de elektrische installatie op de L1 van het laadpunt te koppelen en dan zal er op dezelfde fase verbruikt worden als de fase waar de omvormer op levert.
Weet iemand of deze post van Serge Klapwijk nog actueel is. De helptekst van de ACE Service Installer wekt de indruk dat phase rotation ondertussen een breder doel dient?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcEy0S4XELe8JxG1LeA389-JDwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6UV8DKdFoEMhJnwtAXI6PAj.png?f=fotoalbum_large

De onderliggende reden voor mijn vraag: Vanwege installatie van een noodstroom voorziening moeten bij mij twee fases omgewisseld worden vlak na de P1-meter (dus in de hoofdschakelaar). Dat is nodig omdat mijn nieuwe Victron installatie een rechts draaiveld vereist terwijl de stroom op dit moment linksdraaiend binnenkomt. Van Enexis mogen we dit niet vóór de P1-meter aanpassen.

Nu komt de Alfen niet op die noodstroomvoorziening te zitten, maar die wordt wel geraakt als er twee fases omgewisseld worden bij de hoofdschakelaar. Ik kán die twee fases natuurlijk specifiek voor de Alfen ook weer "terug" zetten, maar ik los het liever in de software op. En de huidige helptekst wekt de indruk dat ik het via díe instelling zou moeten kunnen "goedzetten". Zijn er mensen met slimme ideeën voor deze situatie?

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Today we are releasing Firmware Release 7.4.5 hotfix for our NG9 charging platform for Alfen Charging Equipment.

Our comprehensive assortment of electric charging stations are available in a wide range of charging capacities and functionalities, and we continue to add more capabilities to meet your needs.

Applicable Products
NG9xx firmware is used in: Eve Single S-line, Eve Single Pro-line, Eve Double Pro-line, Eve Double PG-line and Twin 4XL.

Change Details
Fixed an issue that prevented Eve Connect from performing updates when initiated from Android devices.

Release Content
In the download section, you will find the update file, release notes, configuration keys, error code list as well as an updated Service Installer.

The new firmware version comes with improvements and new functionalities outlined in the attached release notes.

Note: The firmware will be installed on Alfen charging stations produced starting today onwards.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
Lets see if it’s stable ..

• waterpolo78
peetMvZ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Als je in de eve Connect app, de slider lager zet dan 4kw, dan blijft hij op 1 fase laden
Bij mij is dat helaas niet altijd het geval. Ik heb toevallig vandaag een support ticket daarvoor aangemaakt.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:10
Vraagje. Ik heb een aantal Homey flows operationeel zodat laden altijd in dal tarief plaatsvind. Dat betekent weekdagen laden vanaf 23:00 uur, weekend geen beperkingen.

Wat de flow doet:

De laadpaal is standalone en staat plug&charge. Zodra auto wordt aangesloten wordt de laadsnelheid beperkt tot 1A en v.a. 23:00 omgezet naar 16A.

Nu kom ik vanmiddag thuis tegen drie uur, de auto aangesloten en lader zegt "wacht op vermogen", tot zover ok.

Plotseling rond 18:00 vanavond schakelt de lader naar een 6A laadsnelheid en begint de auto met 4kW te laden. Deze snap ik niet. Ik heb nergens in mijn flows iets staan over 6A laadsnelheid. Ik gebruik de Alfen app V2.1.1. Iemand een idee?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-08 17:15
De 6A komt waarschijnlijk uit failsafe mode, het minimale wat nodig is om te kunnen werken/laden. Is je p1 signaal ok? Wat zegt het log in de ace installer? Heb je smart-meter meetwaarden in het diagnose tabblad?

Whoop!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-08 21:03
Vervolg in saga van Eneco Emobility die mijn laadpaal upgradet, waardoor de LAN connectie uitvalt, en blijkbaar ook de connectie naar hun backoffice: ze maken we wijs dat ik op de laatste fw versie zit (quod non: ACE zegt 7.4.0) en willen dat ik betaal opdat een monteur zou langskomen. Wat met "potje breken potje betalen"? De leasetermijn waarin deze laadpaal was opgenomen is wel ook net afgelopen. :(

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:27
mdizzy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:44:
Vervolg in saga van Eneco Emobility die mijn laadpaal upgradet, waardoor de LAN connectie uitvalt, en blijkbaar ook de connectie naar hun backoffice: ze maken we wijs dat ik op de laatste fw versie zit (quod non: ACE zegt 7.4.0) en willen dat ik betaal opdat een monteur zou langskomen. Wat met "potje breken potje betalen"? De leasetermijn waarin deze laadpaal was opgenomen is wel ook net afgelopen. :(
Ik kan bij mijn eneco laadpaal ook niet updaten. Uw laadstation wordt op afstand beheerd blabla.. 7.4.0 kon blijkbaar direct worden uitgerold, maar de update die de problemen zou moeten oplossen die laat op zich wachten.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:12
Haha betalen voor onzin en dan ook nog problematiek. Neem het heft toch zelf in handen jongens.

• dangerousp
Wietsee. schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:19:
Haha betalen voor onzin en dan ook nog problematiek. Neem het heft toch zelf in handen jongens.
Het backoffice systeem, laadpaal etc wordt betaald door de zaak. Ik heb er geen keuze in gehad wie de leverancier was. Mijn laadpas, verrekening etc is daar allemaal op afgestemd.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Wietsee. schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:19:
Dat geld eigenlijk ook gewoon voor de laadpaal in eigen beheer aangezien Alfen alles maar blijft slopen elke update :|

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-08 16:40
Ik zag vandaag een update voor de Eve Connect app op Android. Maar helaas fixt die het power slider probleem nog niet. |:(

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:44
Koen Hendriks schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Dat geld eigenlijk ook gewoon voor de laadpaal in eigen beheer aangezien Alfen alles maar blijft slopen elke update :|
Niemand verplicht je die te installeren ;)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

JPD68 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:51:

Niemand verplicht je die te installeren ;)
Ja dat is waar, ik zit nog steeds zonder issues op 6. Nog wat

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:10
marccom schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:45:
De 6A komt waarschijnlijk uit failsafe mode, het minimale wat nodig is om te kunnen werken/laden. Is je p1 signaal ok? Wat zegt het log in de ace installer? Heb je smart-meter meetwaarden in het diagnose tabblad?
Probleem gevonden, de Alfen bleef dis/reconnecten met Homey via websocket. Dit resulteerde uiteindelijk in een herstart van de Alfen. Die stond initieel ingesteld op 1A laadstroom (pauze dus). Bij een herstart valt hij inderdaad terug naar failsafe 6A en begint auto te laden.

Overgestapt naar Modbus, dan is er geen gedoe met websocket connecties.

• ChargeFix
We kunnen het nog altijd downgraden naar gewenste versie.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:10

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

dangerousp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Ik kan bij mijn eneco laadpaal ook niet updaten. Uw laadstation wordt op afstand beheerd blabla.. 7.4.0 kon blijkbaar direct worden uitgerold, maar de update die de problemen zou moeten oplossen die laat op zich wachten.
Ik heb donderdag ook gebeld met eneco emobility, daar lijkt niemand op de hoogte van de hotfixes op 7.4.0. "Het systeem geeft aan dat 7.4.0 de laatste versie is."

Er is nu een case aangemaakt voor de technische afdeling om te bekijken of er een nieuwere versie is dan 7.4.0. Als ze die niet kunnen toepassen dan zouden ze een downgrade te doen.
Hopelijk wordt dat een beetje snel opgepakt.

• dangerousp
L_Jinx schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb donderdag ook gebeld met eneco emobility, daar lijkt niemand op de hoogte van de hotfixes op 7.4.0. "Het systeem geeft aan dat 7.4.0 de laatste versie is."

Er is nu een case aangemaakt voor de technische afdeling om te bekijken of er een nieuwere versie is dan 7.4.0. Als ze die niet kunnen toepassen dan zouden ze een downgrade te doen.
Hopelijk wordt dat een beetje snel opgepakt.
Ik heb ook gebeld en ze gaven aan dat het tot 2 weken kon duren voor een update intern wordt goedgekeurd. Ik zei dat ze dat hij 7.4.0 dan ook wel hadden mogen doen. Ik kon ook een request aanvragen voor een downgrade, dat ga ik doen als het langer dan 2 weken duurt.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 16:18
Ik heb de laadpaal van mijn buurman omgezet van Eneco (backend) naar Standalone met de Eve app.

Dit had wat voeten in de aarde (had dit topic eerst moeten zoeken... duh 8)7 ) maar we zijn er: laadpaal op wifi, Eneco los, geen pas nodig, zonladen staat aan.

Echter: Ik zie in de live waarden dat de paal succesvol de DSMR meter uitleest. Echter weigert de paal ook om meer dan 6A in zonladen te duwen. In de Ace Installer is dit 'safe current' config.

Ook zie ik dat hij laad op een fase anders dan waar de zonnepanelen op zitten. Geen ramp ivm intern salderen, maar toch wat vreemd.

Weet iemand de juiste instellingen voor zonladen? Moet ik die Safe current gewoon verhogen? Moet ik hem forceren op L3 waar de PV ook zit? Waarom zit die op "Safe Current" als ik bij diagnostics zie dat de meter uitgelezen wordt?

Normaal experimenteer ik zelf wel los maar het is bij de buurman en dit topic en alle waarschuwing over bugs maken met ook niet zelfverzekerder.

edit: Geloof dat we op 7.4.2 of zo zitten? Wellicht 7.4.4? Laatste via die Ace Installer software.

[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 09-08-2026 10:01 ]

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-08 08:24

Jheroen

Jheroen

Jheroen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:14:
Ik heb een eve single s cable met firmware 5.8.1, als ik via de eve app verbinding wil maken zal de firmware meteen naar de laatste versie 7.3.0.x geupdate worden, moet dat niet in stappen en kan ik dit zonder probleem uitvoeren? Wie weet dit..
Nou, afgelopen week eens geprobeerd met alfen installer account, kom wel in de windows applicatie maar met de gegevens van de laadpaal die ik van de vorige beheerder coolblue kreeg komt er telkens een foutmelding zoals deze

Login request timeout for NLSHOExxxx and IP 192.168.40.217

my eve app: Communicatiefout bij de webserver van het laadstation.

ping werkt wel

wat ik ook probeer niks werkt, zit op FW 5.8.1, oude ace installer ook al getest biedt geen soelaas. Werk via udm pro.

Met vriendelijke groet,

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 22:05
ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
Ik heb de laadpaal van mijn buurman omgezet van Eneco (backend) naar Standalone met de Eve app.

Dit had wat voeten in de aarde (had dit topic eerst moeten zoeken... duh 8)7 ) maar we zijn er: laadpaal op wifi, Eneco los, geen pas nodig, zonladen staat aan.

Echter: Ik zie in de live waarden dat de paal succesvol de DSMR meter uitleest. Echter weigert de paal ook om meer dan 6A in zonladen te duwen. In de Ace Installer is dit 'safe current' config.

Ook zie ik dat hij laad op een fase anders dan waar de zonnepanelen op zitten. Geen ramp ivm intern salderen, maar toch wat vreemd.

Weet iemand de juiste instellingen voor zonladen? Moet ik die Safe current gewoon verhogen? Moet ik hem forceren op L3 waar de PV ook zit? Waarom zit die op "Safe Current" als ik bij diagnostics zie dat de meter uitgelezen wordt?

Normaal experimenteer ik zelf wel los maar het is bij de buurman en dit topic en alle waarschuwing over bugs maken met ook niet zelfverzekerder.

edit: Geloof dat we op 7.4.2 of zo zitten? Wellicht 7.4.4? Laatste via die Ace Installer software.
Die 6A is volgens mij de laadsnelheid die hij aanhoudt als hij geen informatie van de P1 meter krijgt. Ik denk dat die ophogen geen verandering brengt. Kan hij wel hoger dan 6A laden als je zonladen uit zet?

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

WillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.
als ik deze url probeer dan kan de browser de pagina niet vinden/openen

Met vriendelijke groet,

• ApexAlpha
AgeOfPanic schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Die 6A is volgens mij de laadsnelheid die hij aanhoudt als hij geen informatie van de P1 meter krijgt. Ik denk dat die ophogen geen verandering brengt. Kan hij wel hoger dan 6A laden als je zonladen uit zet?
Ja dan kan hij gewoon met 11kW of zo. En ik zie in de Ace Installer tool op de diagnostische pagina de V en A per fase van de DSMR meter, dus hij kan ze in ieder geval lezen. Waarom hij er niets mee lijkt te doen is de vraag?

De laatste 10 pagina's in dit topic die ik nu gelezen heb maken met niet heel zelfverzekerd om te gaan proberen bij de buurman, haha.

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Nou, afgelopen week eens geprobeerd met alfen installer account, kom wel in de windows applicatie maar met de gegevens van de laadpaal die ik van de vorige beheerder coolblue kreeg komt er telkens een foutmelding zoals deze

Login request timeout for NLSHOExxxx and IP 192.168.40.217

my eve app: Communicatiefout bij de webserver van het laadstation.

wat ik ook probeer niks werkt, zit op FW 5.8.1, oude ace installer ook al getest biedt geen soelaas. Werk via udm pro.
Als je rechtstreeks verbinding maakt met je lader, kom je er dan wel in?

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Als je rechtstreeks verbinding maakt met je lader, kom je er dan wel in?
Neem aan wifi uit en direct lader in laptop, ace installer opstarten en station laten vinden?

Met vriendelijke groet,

• ApexAlpha
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Neem aan wifi uit en direct lader in laptop, ace installer opstarten en station laten vinden?
Eerst even een statisch IP pakken in de range van Alfen: 169.254.1.X (X = 8 of zo, niet 10 pakken die wil de Alfen Laadpaal).

Althans zo ging het hier.

• Reinier

Reinier

\o/

ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
Bij mij ging hij maar tot 3kW zonladen. Hij keek blijkbaar (ten onrechte) naar de limiet die hier ingesteld was (en dat was 3kW, nu dus 11):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YULQSJ70hi-H5QO7hqmXoSI_5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCw1jJDsJl01RXHuv29nEm2c.png?f=fotoalbum_large

Wat niet gerelateerd aan zonladen zou moeten zijn. Staat bij je buurman misschien op 6kW?

• ApexAlpha
Reinier schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Bij mij ging hij maar tot 3kW zonladen. Hij keek blijkbaar (ten onrechte) naar de limiet die hier ingesteld was (en dat was 3kW, nu dus 11):

[Afbeelding]

Wat niet gerelateerd aan zonladen zou moeten zijn. Staat bij je buurman misschien op 6kW?
Ja die heb ik ook gezien. In de app staat er dan "11kW" maar het schuifje blijft helemaal links. Ik kan dat ook niet aanpassen als zonladen aanstaat, in de Eve Connect App.

moet dan: zonladen uit, schuifje omhoog, zonladen aan. En dan als de app opnieuw opstart staat het schuifje weer zoals bij jouw: helemaal links maar tekst goed.

• IvoB2
  • Niet online
ApexAlpha schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Ja die heb ik ook gezien. In de app staat er dan "11kW" maar het schuifje blijft helemaal links. Ik kan dat ook niet aanpassen als zonladen aanstaat, in de Eve Connect App.

moet dan: zonladen uit, schuifje omhoog, zonladen aan. En dan als de app opnieuw opstart staat het schuifje weer zoals bij jouw: helemaal links maar tekst goed.
Dat is een (recente) bug in de Eve Connect app.
Wanneer je met het "schuifje" het vermogen aanpast blijft het "schuifje" (zoals in het recente verleden) niet op die locatie staan maar verspringt het helemaal naar links.
Maar behoudt wel het ingestelde vermogen (en toont in de tekst het juiste vermogen).
Wat ik recent eveneens voor heb is dat het ingestelde laadvermogen niet meer overeenkomt met het daadwerkelijke laadvermogen (dat is 100 tot 200W lager dan het ingestelde vermogen). Dat daadwerkelijk vermogen wordt zowel op het display van de Alfen als in de Eve Connect app getoond maar wijkt af van het (via het schuifje) ingestelde vermogen.
Alfen en software 8)7 .

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Yes, laptop > datakabel in controlboard, ace service installer en inloggen.

Als de laadpaal een toegewezen IP adres heeft, ip4 van je netwerkverbinding in de juiste range instellen.

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Yes, laptop > datakabel in controlboard, ace service installer en inloggen.

Als de laadpaal een toegewezen IP adres heeft, ip4 van je netwerkverbinding in de juiste range instellen.
datakabel = wel of niet de lan kabel of de kabel voor load balancing en p1 meter etc? Ik zou denken de lan maar toch even voordat ik iets mis doe

[ Voor 10% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 11:39 ]

Met vriendelijke groet,

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

datakabel = niet de lan maar de kabel voor load balancing en p1 meter etc?
datakabel Lan moet op nummer 1.

Zie foto, even snel naar voren gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prQAv5aMLkVumPqUBqWMMftLpPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A9375c4jG2fHmy2zbmCDsDZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Dus ik neem de lan kabel die nu in de switch zit en die gebruik ik voor de laptop, je hebt er erg veel kennis van zoals blijkt dank voor je reacties tot nu toe.

Mocht er toegang zijn dan moet ik nog gaan bekijken wat de aangeraden updateroute is vanuit deze 5.8.1 versie, niet ineens naar de laatste v7 versie begreep ik. Het ligt allemaal gevoelig, moet daarnaast kijken welke fw voor nu de meest stabiele is voor dit station

[ Voor 78% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 11:46 ]

Met vriendelijke groet,

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:41:
Dus ik neem de lan kabel die nu in de switch zit en die gebruik ik voor de laptop, je hebt er erg veel kennis van zoals blijkt dank voor je reacties tot nu toe.

Mocht er toegang zijn dan moet ik nog gaan bekijken wat de aangeraden updateroute is vanuit deze 5.8.1 versie, niet ineens naar de laatste v7 versie begreep ik. Het ligt allemaal gevoelig, moet daarnaast kijken welke fw voor nu de meest stabiele is voor dit station
Juist, lan kabel vanuit de laadpaal, sluit je aan op je laptop.

Ik zou 6.6.0 of 6.6.2 aanhouden.

Volgorde van updaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a504R-bsFYhJYEgIXvneKWLinfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAtloNF0gzknevxvnJAxHWaK.jpg?f=fotoalbum_large

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Helder, dus ace > alfen login > laadstation vinden > inloggen als owner met het bijbehorende wachtwoord.

Hopen dat het wachtwoord klopt. Moet ik overigens de juiste firmware versie lokaal al op de laptop hebben aangezien er geen internetverbinding is.

Kan je met versie 6.x zaken zoals gebalanceerd laden instellen, zaken die ook in de 7x versie aanwezig zullen zijn, met andere woorden heeft updaten vanuit 5.8.1 naar 6.0 zin?

[ Voor 26% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 12:10 ]

Met vriendelijke groet,

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:06:
Helder, dus ace > alfen login > laadstation vinden > inloggen als owner met het bijbehorende wachtwoord.

Hopen dat het wachtwoord klopt. Moet ik overigens de juiste firmware versies lokaal al op de laptop hebben aangezien er geen internetverbinding is.
Klopt, als het goed is, zit 6.6.2 erop. Die kun je uploaden.

Active load balancing zit sowieso erop. Mits je licentie hebt.

Bij je licenties kan je zien of Active load balancing unlocked is.

[ Voor 14% gewijzigd door ChargeFix op 09-08-2026 12:11 ]

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:10:
[...]

Klopt, als het goed is, zit 6.6.2 erop. Die kun je uploaden.

Active load balancing zit sowieso erop. Mits je licentie hebt.

Bij je licenties kan je zien of Active load balancing unlocked is.
Aha, je hebt daar een extra licentie voor nodig; kan het zijn dat die er al op staat en indien niet dan zullen daar waarschijnlijk kosten achter weg komen. Zou die licentie ook al op de huidige fw versie zichtbaar kunnen zijn bij geslaagde verbinding?

Met vriendelijke groet,

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Aha, je hebt daar een extra licentie voor nodig; kan het zijn dat die er al op staat en indien niet dan zullen daar waarschijnlijk kosten achter weg komen. Zou die licentie ook al op de huidige fw versie zichtbaar kunnen zijn bij geslaagde verbinding?
Elk laadpaal heeft een unieke licentie, bij de tabblad licenties kan je zien welke allemaal locked/unlocked zijn.

https://knowledge.alfen.com/nl/categories/CAT-00913/KA-01202

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96EUo75z7HfyQU30AXyy3YW8hxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1Lh2Q0oUOmnfMtvLbck3UE0.jpg?f=fotoalbum_large

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:19
JP1980 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Is een keuzeveld "Max. Allowed Phases" met de keuzes "1 phase' en '3 phases'
Weet jij of de laadpaal een reboot doet als je deze aanpast in home assistant ?
Volgens de ace installer is dat wel nodig.

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Ik ben inmiddels lokaal ingelogd op de Alfen-laadpaal via het 169.254.x.x-adres, door tijdens het rebooten direct verbinding te maken.

Ik heb nu een paar vragen:

Hoe zorg ik dat de laadpaal straks weer via mijn normale netwerk bereikbaar is, zodat ik niet iedere keer rechtstreeks met een UTP-kabel hoef aan te sluiten?

Bij License Keys zie ik dat de volgende functies Unlocked zijn:

Active Load Balancing

Static Load Balancing

RFID Reader

Mobile Technology 3-4G

Fw is nu 662 plus ik heb in ace de p1 meter optie

[ Voor 76% gewijzigd door Jheroen op 09-08-2026 15:04 ]

Met vriendelijke groet,

• ChargeFix
Jheroen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:28:
Ik ben inmiddels lokaal ingelogd op de Alfen-laadpaal via het 169.254.x.x-adres, door tijdens het rebooten direct verbinding te maken.

Ik heb nu een paar vragen:

Hoe zorg ik dat de laadpaal straks weer via mijn normale netwerk bereikbaar is, zodat ik niet iedere keer rechtstreeks met een UTP-kabel hoef aan te sluiten?

Bij License Keys zie ik dat de volgende functies Unlocked zijn:

Active Load Balancing

Static Load Balancing

RFID Reader

Mobile Technology 3-4G

Fw is nu 662 plus ik heb in ace de p1 meter optie
Als jeje laadpaal aansluit op je modem/router, heel misschien komt de laadpaal in een andere IP range, dan moet jeje ip4 reeks wijzigen naar die van je laadpaal.

Meestal komt ie in de range van:

192.168.1.2

255.255.0.0. Of 255.255.255.0

Of je kan de ip adres wijzigen van je laadpaal > “fixed IP adres”

IP4 settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwOiEtTnmtGISJ7KnWC3hv2v_9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPLP1qJXKbzelQmOLdDF8w5P.jpg?f=fotoalbum_large

Settings laadpaal:

Kies gewenste ip adres, in dit geval voor de situatie hadden wij bijv 192.168.0.22 ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr0HVU4oBW2U7ZVfUT22KzetEB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9Js3CfdOFV6BMAz95M2Cnln.jpg?f=fotoalbum_large

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

ChargeFix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Als jeje laadpaal aansluit op je modem/router, heel misschien komt de laadpaal in een andere IP range, dan moet jeje ip4 reeks wijzigen naar die van je laadpaal.

Meestal komt ie in de range van:

192.168.1.2

255.255.0.0. Of 255.255.255.0

Of je kan de ip adres wijzigen van je laadpaal > “fixed IP adres”

IP4 settings

[Afbeelding]

Settings laadpaal:

Kies gewenste ip adres, in dit geval voor de situatie hadden wij bijv 192.168.0.22 ingesteld.

[Afbeelding]
Dank voor alle ondersteuning, alles functioneert prima en de firmwareversie houdt ik voorlopig op 662. Al wat zaken kunnen aanpassen in de configuratie (meer praktische dingen). Super!

Met vriendelijke groet,

• JPD68
Plenkske schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Ga er niet van uit dat HA dit automatisch doet. Dat doet Ace ook niet, je zal altijd zelf de instructie tot rebooten moeten geven.

• JP1980
Plenkske schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Geen idee. Ik geef geen aparte instructie mee. Misschien doet hij een supersnelle soft boot. Maar een volledige boot kan ik mij niet voorstellen daarvoor gaat het te snel. Het veranderen van het aantal fases zorgt wel voor een korte laadonderbreking van enkele seconden. Maar dat gebeurd ook als hij automatisch switch bij laden op de zon.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik overweeg om een Eve Single Plus laadpaal aan te schaffen i.v.m. ISO 15118. Heeft iemand hier deze laadpaal al? En wat is de feature license status voor ISO 15118? Locked of unlocked?

• JP1980
Zojuist merkte ik dat de laadpaal vandaag op green mode niet is gaan laden. Ook comfort mode deed het niet. Normaal laden ging wel.

Voor wie ook wel eens dit gedrag ziet, ik heb zojuist vanuit Home Assistant de laadpaal opnieuw gestart. En toen werkte alles weer normaal. Alsof na langere tijd bepaalde geheugendelen vol lopen en de P1 registratie niet meer goed gaat.

Draai op firmware 7.4.0, en de afgelopen weken functioneerde de paal correct.

Ik overweeg nu periodiek de laadpaal te herstarten vanuit home assistant om de stabiliteit te garanderen. Zijn er ook argumenten om zoiets niet te doen?

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53
Sinds ik in Mei 2026 een configuratie heb gedaan voor een WebSocket URL (OCPP 1.6J) 'wss://ocpp.joulo.nl/xxx' heb ik enorm veel last van 'spontane' herstarts. Daarvoor had ik een lifetime aantal bootups van ongeveer 20 keer. En sinds Mei 2026 tot nu zitten we op bijna 550 bootups. De paal heeft Firmware 6.6.2 . Volgens Joulo komen de gegevens goed door. De paal is verder in eigen beheer. Hebben andere mensen wellicht ook zoiets meegemaakt en tips?

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:29
HenkPiet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:56:
Sinds ik in Mei 2026 een configuratie heb gedaan voor een WebSocket URL (OCPP 1.6J) 'wss://ocpp.joulo.nl/xxx' heb ik enorm veel last van 'spontane' herstarts. Daarvoor had ik een lifetime aantal bootups van ongeveer 20 keer. En sinds Mei 2026 tot nu zitten we op bijna 550 bootups. De paal heeft Firmware 6.6.2 . Volgens Joulo komen de gegevens goed door. De paal is verder in eigen beheer. Hebben andere mensen wellicht ook zoiets meegemaakt en tips?
geen tips maar mijn alfen lijkt idd ook regelmatig te rebooten. Ik heb geen constante verbinding met Joulo, na de reboot wel tijdelijk en dan komen de laadsessies binnen. ik zit op 7.1.6

• slingshot27
Het lukt me maar niet om de Ace Installer de firmware gegevens op te laten halen.
Ik zit bij KPN en volgens mij staat de FTP port open. Bijvoorbeeld update license werkt wel.
Als ik in de user.config kijk zie ik het volgende:
<setting name="LastFTPActivity" serializeAs="String">
<value>08/10/2026 16:43:05</value>
</setting>
<setting name="LastFTPConnectionWarning" serializeAs="String">
<value>
</value>
</setting>

Hij lijkt dus wel verbinding te zijn geweest met de ftp server.
Ik zit op firmware 7.1, maar hij geeft niet aan de nieuwe firmware is.
En bij het upload scherm van firmware, kan ik niet kiezen uit de lijst, ik moet zelf de nieuwe firmware uploaden. Heb anderen dit ook?

• slingshot27
In home assistant valt het me op dat ik heel vaak het volgende zie voor "Display State Socket 1"
- Error
- See error Number
- Error
- See erro Number

Maar bij "Display Error Number Socket 1" staat nooit een error en op het display van laadpaal zelf zie ik ook geen errors verschijnen.
Het valt me op dat hij dit doet als de status veranderd van "Solar Charhing" naar "Partical Solar Charging" of andersom bijvoorbeeld.

Is dit een bug in de integratie of is er iets anders aande hand?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:08
@HenkPiet Ik heb paar weken terug ook geprobeerd met OCCP Joulo te verbinden met FW 6.6.2 maar bij mij kwam de paal in een reboot-loop terecht. Meerdere malen geprobeerd maar kreeg het niet aan de praat. Met andere OCCPs heb ik hier geen last van.

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53
Terugkoment op m'n eigen probleem. Ik kwam zelf nog op een andere richting nadat ik in Home Assistant door de data zat te zoeken. Er wordt blijkbaar een Boot reason gelogd 'Watchdog reset' En die waarde wordt ook als mogelijk probleem genoemd bij de integratie die ik in HomeAssistant gebruik https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox Ik zal eens proberen de polling daarvan lager te zetten en kijken wat dit uithaalt.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-08 15:59
dangerousp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Bij mij hebben ze inmiddels na 7.4.0 nu 7.4.4 er op gezet, ze zijn nog nooit zo snel met bijwerken geweest :-) Ga ze er niets meer over vragen want direct wordt er aangegeven dat het contract wel ontbonden mag worden als ik het zelf zou willen doen. Schiet niet echt op dus.

Arjan

• JPD68
JP1980 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
Zojuist merkte ik dat de laadpaal vandaag op green mode niet is gaan laden. Ook comfort mode deed het niet. Normaal laden ging wel.

Voor wie ook wel eens dit gedrag ziet, ik heb zojuist vanuit Home Assistant de laadpaal opnieuw gestart. En toen werkte alles weer normaal. Alsof na langere tijd bepaalde geheugendelen vol lopen en de P1 registratie niet meer goed gaat.

Draai op firmware 7.4.0, en de afgelopen weken functioneerde de paal correct.

Ik overweeg nu periodiek de laadpaal te herstarten vanuit home assistant om de stabiliteit te garanderen. Zijn er ook argumenten om zoiets niet te doen?
Same old, same old. Ik controleer tegenwoordig maar dagelijks of lader nog naar behoren werkt. Heb geprobeerd om een controle in HA te maken om de problemen met de P1 en Smart meter in de gaten te houden. Maar door wat andere instellingen, o.a. een vertraging in het omschakelen als er even te weinig zonnestroom is, is dat nog niet eenvoudig.

• wmr400
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-08 14:57
DaRealRenzel schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]

Ligt aan je backoffice. Hier (groendus) moet ik ook een unsecured websocket (WS ipv WSS) instellen anders verbindt de backoffice niet.
Ik zit ook bij Groendus en heb hier denk ik ook last van. Ik probeerde via MyEve een firmware update te doen, liep door de herinstallatie heen, en vervolgens problemen met de backoffice. Meldingen in de logs over een ongeldig certificaat.

Ik probeer nu uit te vogelen hoe ik de beveiligde verbinding kan omzeilen. Ik zie het nergens staan bij de geavanceerde instellingen. Mijn firmware is 6.2.2-4312. Mijn backoffice-profiel staat nu op Groendus KPN (heb ook PowerD geprobeerd, maar dat resolvet naar dezelfde backoffice, ev.powerd.io), moet ik hier iets anders instellen om bij de directe netwerkinstellingen te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door wmr400 op 11-08-2026 08:58 . Reden: toevoegen powerd profiel ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:34
Misschien gewoon eens allemaal stoppen met die HA integratie te gebruiken en correct aansturen met modbus zoals het hoort ipv continu een “ace alike sessie” open te houden.

Ik krijg echt de kriebels van die HA integratie.

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08 14:09
Sinds gisteren doet eve Connect gek . Slider blijft helemaal op links op 11kwh, maakt niet uit waar ik hem plaats. Groen laden werkt nog wel maar komt niet meer boven 6,7kwh. Ook gewoon laden komt ie niet hoger. Laatste versie eve Connect gedownload, lader opnieuw opgestart, geen resultaat.iemand een tip?

• IvoB2
  • Niet online
Dat - slider die links blijft staan - doet ie bij mij al weken. :+
(zonder de al tijden FW 7.3 draaiend gewijzigd te hebben).
ttz. Bij instellen max. vermogen slider blijft ie daar staan maar na een tijdje ersrpingt de slider naar uiterst links.

Maar ie toont wel het ingestelde vermogen en laadt daar ook mee (maar dan effectief 100W tot 200W minder dan ingesteld maar dat is weer een ander "probleem".
Tja Alfen en software. :)

[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 09:23 ]

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-08 19:30
Naar aanleiding van dit bericht over een vervangende laadpaal kreeg ik het advies eerst de oorzaak van de huidige problemen te onderzoeken.

Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:
  • Laden stopt soms zonder duidelijke reden.
  • Foutmeldingen tijdens het laden.
  • Niet laden op maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW).
  • Een zekering in het laadpunt die is doorgeslagen.
Daarnaast is inmiddels twee keer de hoofdzekering in mijn groepenkast doorgebrand. De eerste keer gebeurde dat rond 19/20 april 2024 en de tweede keer vorige week. Beide keren moest ik een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.

Van een monteursbezoek (via Vattenfall) in 2024 heb ik een dump van de logfile gekregen. Ik heb deze geanonimiseerd en hier geplaatst. Wat mij opvalt is dat de laadpaal op 19 april een melding geeft over onderspanning (ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE / UnderVoltage), waarna er pas de volgende dag weer logregels verschijnen. Ook wordt een actieve laadsessie later afgesloten met de reden"PowerLoss". Mijn aansluiting is 3×25A en de load balancing loopt via de P1-poort van de slimme meter.

Ik ben ondertussen ook de verdeling van de groepen en fasen in mijn meterkast aan het inventariseren. Mogelijk hangt dat samen met de problemen. Daar maak ik nog een apart topic voor aan, zodat dit topic zich kan richten op de laadpaal en de loganalyse.

Mijn vragen:
  1. Zien jullie in de log aanwijzingen voor een defect aan de laadpaal?
  2. Zijn er aanwijzingen dat de load balancing niet goed werkt?
  3. Kan een defect in de laadpaal ervoor zorgen dat een hoofdzekering doorbrandt?
  4. Vallen er verder zaken op die mogelijk met deze problemen te maken hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:25:
Naar aanleiding van dit bericht over een vervangende laadpaal kreeg ik het advies eerst de oorzaak van de huidige problemen te onderzoeken.

Ik heb een Alfen Eve Single laadpunt dat in oktober 2020 via Vattenfall is geplaatst. De afgelopen jaren heb ik meerdere problemen gehad met dit laadpunt:
  • Laden stopt soms zonder duidelijke reden.
  • Foutmeldingen tijdens het laden.
  • Niet laden op maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW).
  • Een zekering in het laadpunt die is doorgeslagen.
Daarnaast is inmiddels twee keer de hoofdzekering in mijn groepenkast doorgebrand. De eerste keer gebeurde dat rond 19/20 april 2024 en de tweede keer vorige week. Beide keren moest ik een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.

Van een monteursbezoek (via Vattenfall) in 2024 heb ik een dump van de logfile gekregen. Ik heb deze geanonimiseerd en hier geplaatst. Wat mij opvalt is dat de laadpaal op 19 april een melding geeft over onderspanning (ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE / UnderVoltage), waarna er pas de volgende dag weer logregels verschijnen. Ook wordt een actieve laadsessie later afgesloten met de reden"PowerLoss". Mijn aansluiting is 3×25A en de load balancing loopt via de P1-poort van de slimme meter.

Ik ben ondertussen ook de verdeling van de groepen en fasen in mijn meterkast aan het inventariseren. Mogelijk hangt dat samen met de problemen. Daar maak ik nog een apart topic voor aan, zodat dit topic zich kan richten op de laadpaal en de loganalyse.

Mijn vragen:
  1. Zien jullie in de log aanwijzingen voor een defect aan de laadpaal?
  2. Zijn er aanwijzingen dat de load balancing niet goed werkt?
  3. Kan een defect in de laadpaal ervoor zorgen dat een hoofdzekering doorbrandt?
  4. Vallen er verder zaken op die mogelijk met deze problemen te maken hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!
1 ding kan je snel nakijken: kijk eens of alle aders aan je zekering goed vastgeschroefd zijn. Als daar een slecht contact zit, dan warmt de zekering bovenmatig op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-08 19:30
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

1 ding kan je snel nakijken: kijk eens of alle aders aan je zekering goed vastgeschroefd zijn. Als daar een slecht contact zit, dan warmt de zekering bovenmatig op.
Helaas kan ik dat niet controleren. De hoofdzekeringen zijn verzegeld door de netbeheerder en daar mag ik niet aan komen. Of bedoel je iets anders?

• JP1980
JPD68 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Same old, same old. Ik controleer tegenwoordig maar dagelijks of lader nog naar behoren werkt. Heb geprobeerd om een controle in HA te maken om de problemen met de P1 en Smart meter in de gaten te houden. Maar door wat andere instellingen, o.a. een vertraging in het omschakelen als er even te weinig zonnestroom is, is dat nog niet eenvoudig.
Ik heb inmiddels een watchdog opgezet. Flinke lap code. Nu is het wachten op de praktijk dat kan wel een maand duren. Gemini raadde mij af om periodiek een reboot te doen op vast tijden vanwege vermindering van levensduur ROM geheugen. Inderdaad vertragingen kunnen false possitives opleveren. Dacht ik ga hem delen maar ik lees hem na en ik zie er ineens nog een potentile fout in. Vanavond maar even fixen.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste