Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:59
mustisen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:57:
Vanochtend moest ik vroeg weg en gebruikte ik sinds lange tijd weer de ontdooifunctie om de sneeuw dat op de achterruit was gevallen te laten smelten. Na 5 minuten zag ik dit:

[Afbeelding]

Het viel mij op dat alleen op de onderste helft van de ruit de sneeuw was gesmolten. De sneeuw op de bovenste helft van de achterruit lag er nog. Na een rit van 20 minuten en de auto van binnen al goed op temperatuur was, zag de achterruit er als volgt uit:

[Afbeelding]

Ik heb, toen het weer licht was, de achterklep geopend om te kijken waar al die draden van de achterruitverwarming lopen en dit was over de gehele ruit. Ik verwachtte dan ook dat de sneeuw over de hele ruit was ontdooid en niet op de onderste helft. Heeft iemand anders ook ervaring met een half ontdooide achterruit? Op een reddit post las ik dat in ieder geval één iemand dit ook heeft (zie foto), maar wilde het voor de zekerheid ook aan jullie vragen. Zo vaak vriest het niet in mijn woonplaats, nooit op gelet eigenlijk.
De draden boven het ontdooide deel zijn de antennedraden, geen verwarmingsdraden.
Zie ook https://www.reddit.com/r/..._rear_defroster_problems/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
Bij mij doet de zetelverwarming van de bestuurderszetel het nu slecht.
Enkel het ruggedeelte wordt warm, de zit niet. De zetel van de bijrijder doet het wel goed.

Gekend probleem?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11
gjcvro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:05:
[...]Ik weet niet hoor, maar elk merk heeft wel zo zijn vlekjes
Zeker, je kunt makkelijk zeggen "zo'n Ghosn deugde ook niet" (klopt), maar Musk is wel echt van een hele andere orde. Ik wed dat de meeste mensen de namen van de directeuren van diverse grote automerken niet eens kennen. Maar als er één merk is waar je het niet los kunt zien van de eigenaar, dan is het Tesla.
rbnw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:24:
Wat mij betreft stoppen we de discussie hier over Elon.
Ook Model 3 en Y eigenaren mogen zich best eens afvragen of ze met hun portemonee/leasebudget een bedrijf willen steunen van een eigenaar/grootaandeelhouder die echt compleet van het pad af is, idioot veel macht naar zich toetrekt, en inzet voor een niet heel erg frisse wereld. Nogal anders dan hij zich jaren geleden afficheerde.

Maar maak je geen zorgen, het onderwerp "Elon" zal hier snel ondersneeuwen onder de klachten over hoe de AutoPilot zich weer eens misdraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 16:58
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]

De draden boven het ontdoode deel zijn de antennedraden, geen verwarmingsdraden.
Aha! Dank voor de info, ik ben gerustgesteld 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:03:
Recent een 2019 M3 SR+ aan de collectie toegevoegd
Leuk, ik zag het idd. in het Goedkoop Thuisladen topic. Ik ben wel benieuwd hoe je zo'n 2019 SR+ ervaart als je ook een recente MY hebt. Wordt het nu thuis vechten om de nieuwere Y, of blijft de oudere 3 ook leuk om in te rijden?

Ik zat vanmiddag ook nog wat rond te neuzen, en er zitten best mooie exemplaren in de sub 20K categorie. Maar wel bijna allemaal SR+, de Long Range is toch wel beduidend schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tommie12 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
Enkel het ruggedeelte wordt warm, de zit niet. De zetel van de bijrijder doet het wel goed.

Gekend probleem?
Niet eerder gehoord.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:24
Tommie12 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:

Gekend probleem?
Dit probleem ook buiten de garantie gehad..
Totale reparatiekosten zo'n 510 euro ex. btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
TCMR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Ook Model 3 en Y eigenaren mogen zich best eens afvragen of ze met hun portemonee/leasebudget een bedrijf willen steunen van een eigenaar/grootaandeelhouder die echt compleet van het pad af is, idioot veel macht naar zich toetrekt, en inzet voor een niet heel erg frisse wereld. Nogal anders dan hij zich jaren geleden afficheerde.
Ik was voorheen altijd fan van Elon, maar dan vooral als engineer. Had ook een stapel Tesla aandelen. Tegenwoordig kijk ik helaas heel anders naar hem, maar, ik koop een auto omdat ik die auto wil hebben en het naar mijn idee op veel fronten een goede en betere keuze is. Dat staat wat mij betreft los van het gedrag en keuzes van de CEO. Ik stap nog iedere dag met veel plezier in de auto. En die stickers: Eigenlijk kan ik mij er wel in vinden :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
TCMR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Leuk, ik zag het idd. in het Goedkoop Thuisladen topic. Ik ben wel benieuwd hoe je zo'n 2019 SR+ ervaart als je ook een recente MY hebt. Wordt het nu thuis vechten om de nieuwere Y, of blijft de oudere 3 ook leuk om in te rijden?

Ik zat vanmiddag ook nog wat rond te neuzen, en er zitten best mooie exemplaren in de sub 20K categorie. Maar wel bijna allemaal SR+, de Long Range is toch wel beduidend schaarser.
Ja, dat is wel apart. Ik had dus voorheen een 2019 M3P, daarna bewust voor de Y gekozen ivm hogere zithoogte en grotere kofferbak. Mijn vrouw vindt een Y te groot, dus werd het een 3. Toen we 2 weken geleden een proefrit in de M3 SR+ maakten kwam er wel een nostalgisch gevoel naar boven :) De pianolak, ontbreken van stuurverwarming en die zithoogte.... Maar nog steeds heel leuk. En trekt alsnog best wel vlot op, we kennen alleen de P en LR uit ervaring, maar de SR+ is echt wel pittig genoeg.

Gelukkig is het heel simpel: Op haar werk zijn ze tegen Elon, tegen EV's in het algemeen en ze moet morgen voor het eerst weer naar haar werk, heel benieuwd hoe ze reageren. Maar de Y past daar niet op de parkeerplaats en het is echt zo'n ouderwets kl*te bedrijf waar het "personeel" (medewerkers klinkt al zoveel beter...) op oude kleine parkeerplaatsen achter het pand moet parkeren en de directie en bezoekers de mooiere grote plaatsen vooraan mogen gebruiken. Destijds heeft ze de Y 2x meegenomen en dus ook vooraan geparkeerd als statement :D Maar het wordt hier niet vechten hoor, ze kiest zelf voor de 3, dus rij ik in de Y. Een retourtje werk is voor mij ook x3 zo ver, dus in de Y. En voor de lokale ritjes pakken we willekeurig 1 van de 2.

Ik ga 2-3x en soms 4x per week naar het werk, dat red ik doorgaans met de Y LR ongeveer met 1 lading, de 3 SR+ zou na 2 dagen wel leeg zijn. En ivm goedkoop laden willen we beide bij voorkeur maar 1x per week op bijv. zondag laden, dus dat komt zo ook mooi uit.

Dus ja: Nog steeds leuk! En als je de range niet nodig hebt ook een prima keuze tov een LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-06 17:25
TweakerVincent schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:49:
Ik heb de apple watch app geinstalleerd en battery percentage op de watch face gezet.

Het lijkt nu alsof ik battery drainage (tesla) heb. Hebben andere dit ook?
Heb ik geen last van. Sterker nog ik zie minder drainage dan voor de laatste update's. Na 2-3 dagen slechts 1 % verlies. Maar Apple Watch app heeft geen invloed.Model Y LR2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:05
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Ik was voorheen altijd fan van Elon, maar dan vooral als engineer. Had ook een stapel Tesla aandelen. Tegenwoordig kijk ik helaas heel anders naar hem, maar, ik koop een auto omdat ik die auto wil hebben en het naar mijn idee op veel fronten een goede en betere keuze is. Dat staat wat mij betreft los van het gedrag en keuzes van de CEO. Ik stap nog iedere dag met veel plezier in de auto. En die stickers: Eigenlijk kan ik mij er wel in vinden :)
+ Hopelijk met een tweedehands auto hoef je Tesla zelf niet zoveel te sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:03:
Weer eens tijd voor een update rondom de degradatie. MY LR uit China, maart 2023. Bij het ophalen 520 km range op 100%, tussendoor nog een keer 543 km op 100% aangetikt en inmiddels al een paar keer onder de 500 km op 100% gedoken en staat nu op 501.1 km.

Overzicht korte termijn:
[Afbeelding]
(Helaas door een Router software update een paar weken gemist, inmiddels probleem gelukkig opgelost....)

Overzicht sinds aanschaf:
[Afbeelding]

Battery Health Dashboard, met inmiddels 7.3% degradatie en 32 km's "verloren" na bijna 38k km's:
Ik zit ook op deze waardes na ongeveer dezelfde afstand gereden te hebben. Ik heb wel 46% met Superchargers geladen, dus meer DC dan jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
[...]

Zeker, je kunt makkelijk zeggen "zo'n Ghosn deugde ook niet" (klopt), maar Musk is wel echt van een hele andere orde. Ik wed dat de meeste mensen de namen van de directeuren van diverse grote automerken niet eens kennen. Maar als er één merk is waar je het niet los kunt zien van de eigenaar, dan is het Tesla.

[...]

Maar maak je geen zorgen, het onderwerp "Elon" zal hier snel ondersneeuwen onder de klachten over hoe de AutoPilot zich weer eens misdraagt ;)
En dan mag je ook niks uit China bestellen, niks bij Amazon kopen enz enz. Mij te ingewikkeld. Ik maak een zorgvuldige keuze op basis van verschillende criteria, maar de ceo staat niet op dat lijstje. Ohja met die malloot aan de macht in Amerika moet ik nog meer dingen niet meer kopen? M3 model staat me aan, de prestaties, het bereik. Alleen AP kan me gestolen worden, dus ja laten we daar weer op gaan zitten vitten, net zo nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mackeessie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Ik zit ook op deze waardes na ongeveer dezelfde afstand gereden te hebben. Ik heb wel 46% met Superchargers geladen, dus meer DC dan jij.
En vaak naar 100% of nauwelijks? Ik heb denk ik op 38k km's 2-3x de 100% aangetikt en laad standaard eigenlijk altijd tot 80-90%. Staat ook regelmatig een paar dagen met 15% op de oprit als ik hem niet nodig heb en de stroom duur is, dat is ook niet altijd even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
gjcvro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:49:
[...]

En dan mag je ook niks uit China bestellen, niks bij Amazon kopen enz enz. Mij te ingewikkeld. Ik maak een zorgvuldige keuze op basis van verschillende criteria, maar de ceo staat niet op dat lijstje. Ohja met die malloot aan de macht in Amerika moet ik nog meer dingen niet meer kopen? M3 model staat me aan, de prestaties, het bereik. Alleen AP kan me gestolen worden, dus ja laten we daar weer op gaan zitten vitten, net zo nuttig.
Idd. Als het internet hier structureel uitvalt, dan koop ik ook Starlink. Het gaat primair om de producten, anders moet je wel heel veel gaan laten. De CEO's van VAG, Shell, etc. kan je ook heel veel verwijten en toch shoppen veel mensen er dagelijks.

Maar goed, we zitten hier voor de Model 3 en Y, al merk ik om mij heen ook wel dat het negatieve blikken geeft door een Tesla te rijden, dat is jammer, maar ik laat mij er zeker niet door weerhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
[...]

[...]

Dat is slechts jouw mening over Elon, daar kunnen andere het niet mee eens zijn en die discussie zie ik niet graag hier gevoerd worden. Er bestaat vast een ander topic om meningen over Elon te bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:55:
[...]

En vaak naar 100% of nauwelijks? Ik heb denk ik op 38k km's 2-3x de 100% aangetikt en laad standaard eigenlijk altijd tot 80-90%. Staat ook regelmatig een paar dagen met 15% op de oprit als ik hem niet nodig heb en de stroom duur is, dat is ook niet altijd even goed.
Normaal altijd tot 80%, soms voor vakanties of lange ritten tot 100 %, maar dan wel direct mee weggereden, dus niet lang met 100 % laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mackeessie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Normaal altijd tot 80%, soms voor vakanties of lange ritten tot 100 %, maar dan wel direct mee weggereden, dus niet lang met 100 % laten staan.
Ok, benieuwd of er nog andere factoren meespelen. Voor mijn gevoel slaat er na vakanties waarop je bijv. >1250 km rijdt, veel Supercharged en de auto (zwart) veel in de zon staat in Frankrijk ook wat extra degradatie toe.

Tijd en afstand zullen wel gewoon de belangrijkste factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mackeessie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Als je dat niet te vaak doet lijkt mij dat geen probleem inderdaad. Wat is ideaal: tussen 20-80 houden? Zou dat echt zoveel uitmaken als je bijvoorbeeld standaard naar 90 laadt na jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Remkabel? Die vind je alleen bij een mechanische handrem.
Ik weet niet of de Tesla, net als bij andere merken via een servo de blokken aantrekt. Of alleen de motor "kortsluit".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Roenie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:22:
[...]
Als je dat niet te vaak doet lijkt mij dat geen probleem inderdaad. Wat is ideaal: tussen 20-80 houden? Zou dat echt zoveel uitmaken als je bijvoorbeeld standaard naar 90 laadt na jaren?
Het is over het algemeen het beste om een kleinere bandbreedte aan te houden en het liefst binnen 20 en 80% inderdaad, o.a. omdat accu's iets uitzetten als er geladen wordt en in omvang afnemen als ze ontladen. Als je bijv. veel van 10-100% laadt kan er eerder schade ontstaan dan dat je bijv. dagelijks van 40-60% laadt, of tussen 50-70%. Daarnaast is onder de 10-20% slechter en boven de 80-90% ook slechter, aangezien er dan bepaalde reacties plaatsvinden die de degradatie versnellen, ook bij LFP.

Echter is de vraag in hoeverre dit daadwerkelijk effect heeft op de beschikbare range gedurende de levensduur. In de praktijk valt dit allemaal reuze mee. Bij bijv. LFP thuisaccu's zie je vaak indicaties van dat er na 6000 cycles nog 80% of meer capaciteit over is. Of na 3000 cycles nog 80% en na 6000 cycles nog 70%. Als je dat projecteert op dagelijks 1x laden, dan zou je dus na 10 of 20 jaar nog 70-80% overhebben en als je minder vaak laadt nog veel meer overhebben. Rij je 4-10 jaar in een auto, dan heeft het dus nauwelijks effect. Op de achtergrond is het wel minder goed voor de accu, dus in theorie niet goed, in de praktijk heeft het weinig effect en hoef je je er niet té druk om te maken. Ik hanteer hier doorgaans 80%, tenzij ik weet dat ik 2 dagen ver moet rijden en de stroom bijv. duur is. Is de stroom enorm goedkoop, dan zet ik de schuif richting de 93-95%. 100% doe ik alleen de ochtend als we op vakantie gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Roenie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:22:
[...]
Niemand die het weet.
Niemand met een financiële incentive om het uit te zoeken.
En wat is het waard als je achteraf dingen vast gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Niemand die het weet.
Niemand met een financiële incentive om het uit te zoeken.
En wat is het waard als je achteraf dingen vast gaat stellen.
Met o.a. TeslaMate, Tessie en andere tools kan je over een enorm grote hoeveelheid Tesla's de projected range en degradatie zien, terwijl je ook gegevens hebt over ingestelde laadpercentages, DC vs AC laden, afstand, temperatuur en eventueel andere variabelen die invloed hebben.

TeslaMate draait gelukkig on-premise, dus niet mogelijk alle gegevens te combineren, maar Tessie doet dat wel, zie bijv. ook: https://nl.tessie.com/stats.

Weet een Tessie gebruiker of je in de app ook kunt zien hoe jouw auto het vs de hele populatie doet? Wel benieuwd of ze hier op de achtergrond meer informatie over verstrekken. Want die hebben ze in principe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 13:31
schumi1986 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:12:
Vandaag maakte de autopilot weer eens een harde rem ingreep op de snelweg uit het niets, dat doet het wel vaker maar deze keer wilde de autopilot ook meteen naar links sturen op een drukke snelweg waardoor ik meteen naar rechts stuurde door de autopilot heen en daardoor bijna rechts in de vangrail zat..

Begin de laatste tijd steeds minder de auto pilot te vertrouwen vanwege de absurde remingrepen maar de actie van vandaag is serieus levens gevaarlijk.
Ik heb recent ook een vergelijkbare situatie gehad. Ik gebruik geen autopilot meer. Zoiets mag echt niet voorkomen. Ik zit überhaupt niet lekker meer in de auto wanneer autopilot aanstaat, vanwege die rem acties en één keer een onverwachte stuurbeweging. Ik weet ook niet hoe het qua aansprakelijkheid zit als er (mede) door autopilot een ongeluk wordt veroorzaakt.

Heb je een Highland? Ik hoor wel meer klachten over deze variant (zelf ook een highland). En eventueel al een serviceverzoek gedaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Belecthor op 05-01-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Gelukkig is het heel simpel: Op haar werk zijn ze tegen Elon, tegen EV's in het algemeen...
Haha, dat is inderdaad apart. Tegenwoordig sluit het een het ander namelijk niet meer uit ;)
Dus ja: Nog steeds leuk! En als je de range niet nodig hebt ook een prima keuze tov een LR.
Ik was inderdaad benieuwd of je een soort blast from the past gevoel ervaarde, en hoeverre dat negatief of positief was.
En je bent nu dus in kaart aan het brengen wat de exacte degradatie van die M3 is. Ik ben wel benieuwd wat daar uit komt. Het viel mij op hoe weinig dit bij de diverse aanbieders van ex-lease M3's wordt genoemd (volgens mij kwam ik dit weekend maar één auto tegen waarbij SOH werd genoemd).
rbnw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Dat is slechts jouw mening over Elon, daar kunnen andere het niet mee eens zijn
Je hebt helemaal gelijk, als de tegenwoordig zo vaak ingezette "dat is maar een mening" op tafel komt, kunnen we beter enige vorm van discussie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:18
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Met o.a. TeslaMate, Tessie en andere tools kan je over een enorm grote hoeveelheid Tesla's de projected range en degradatie zien, terwijl je ook gegevens hebt over ingestelde laadpercentages, DC vs AC laden, afstand, temperatuur en eventueel andere variabelen die invloed hebben.

TeslaMate draait gelukkig on-premise, dus niet mogelijk alle gegevens te combineren, maar Tessie doet dat wel, zie bijv. ook: https://nl.tessie.com/stats.

Weet een Tessie gebruiker of je in de app ook kunt zien hoe jouw auto het vs de hele populatie doet? Wel benieuwd of ze hier op de achtergrond meer informatie over verstrekken. Want die hebben ze in principe wel.
Dat laat Tessie inderdaad (basaal) zien, door een lijn te tekenen in de grafiek met meetpunten van je eigen auto.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 17:43
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Kan je 'm dan niet in de daluren beter even tot de 20% tikken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Ik kom net terug van een weekje Noorwegen en heb voornamelijk geladen aan superchargers (ik denk zo'n 1600km). Nu zie ik net via de SEXY app dat mijn degradatie op 5,16% zit (van 436 naar 416 km bereik). De ODO meter staat momenteel op 6200km. Dit lijkt me wel erg vel degradatie voor zo weinig kms. Is deze meting een beetje betrouwbaar of zal het nog veranderen na een paar keer laden?

Er zijn wel net winterbanden omheen gekomen dus wellicht dat dat ook nog meetelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mattdice schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:55:
Ik kom net terug van een weekje Noorwegen en heb voornamelijk geladen aan superchargers (ik denk zo'n 1600km). Nu zie ik net via de SEXY app dat mijn degradatie op 5,16% zit (van 436 naar 416 km bereik). De ODO meter staat momenteel op 6200km. Dit lijkt me wel erg vel degradatie voor zo weinig kms. Is deze meting een beetje betrouwbaar of zal het nog veranderen na een paar keer laden?

Er zijn wel net winterbanden omheen gekomen dus wellicht dat dat ook nog meetelt?
Ik vermoed LFP batterij?
Dan zal eens laden tot 100% misschien helpen, of zijn dit de 100% waarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 21:46

Damian

Insane Obtrusion

Degradatie is in het begin heel hoog, deze vlakt daarna af. Mijn nieuwe MY ging ook redelijk snel van 418 nieuw naar 408 binnen 10k kilometerstand

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:41
Mackeessie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Heb ik geen last van. Sterker nog ik zie minder drainage dan voor de laatste update's. Na 2-3 dagen slechts 1 % verlies. Maar Apple Watch app heeft geen invloed.Model Y LR2023.
De auto wil niet meer slapen, nu even reset gedaan. Hopelijk fixt dat het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja, dat klinkt wel als redelijk snelle degradatie. Ik heb na 58.000 km een vergelijkbare degradatie volgens S3XY (Model Y RWD van 2 jaar oud). Maar mijn geschatte range is van 418 naar 404 gezakt en na een update in december laat hij weer 408 km zien (de eerste paar procenten gaan er dan wel snel af, maar dat kan ook aan de buitentemperatuur liggen).

Maar wat @Tommie12 schrijft: eerst weer een paar keer goed tot 100% laden. En daarnaast iets hogere temperaturen afwachten. Als je zo'n rit maakt door met 10x Superchargen en tussentijds niet af en toe naar 100% laden, dan wordt het iets lastiger voor het BMS.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 06-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22

Na een tijd veel snelladen had ik ook een relatief hoge degradatie (in teslamate), een paar keer een flinke sessie aan de AC lader en m'n degradatie zakte weer in. Ik zou het niet zozeer als een momentopname zien maar de trend in de gaten houden

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:03

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik kan me hier nu ook officieel melden, na lang wikken en wegen en zoeken wat we nou precies willen hebben zijn we vrijdag op pad gegaan.

In verband met geplande gezinsuitbreiding zijn we voor een Model Y gegaan en we hebben deze mooie RWD versie met 20" velgen gevonden. We gingen in eerste instantie alleen maar even kijken voor orientatie, maar deze zag er nog zo goed uit dat we direct verkocht waren.

Nog even wachten tot we hem op kunnen halen en dan puzzelen hoe alles werkt, zin in.
Zal flink anders zijn dan onze huidige e-C4.

Afbeeldingslocatie: https://media.autovoorraad.uname-it.digital/1481/2215218/R970ZL_3_1.jpg

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Mad-Matt schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:16:
Ik kan me hier nu ook officieel melden, na lang wikken en wegen en zoeken wat we nou precies willen hebben zijn we vrijdag op pad gegaan.

In verband met geplande gezinsuitbreiding zijn we voor een Model Y gegaan en we hebben deze mooie RWD versie met 20" velgen gevonden. We gingen in eerste instantie alleen maar even kijken voor orientatie, maar deze zag er nog zo goed uit dat we direct verkocht waren.

Nog even wachten tot we hem op kunnen halen en dan puzzelen hoe alles werkt, zin in.

[Afbeelding]
Strakke bak, veel plezier ermee, en welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-06 10:21
Vanaf 120km/uur ervaar ik trillingen in het stuur van onze M3H RWD met 19 inch nova velgen. Voor zover ik kan nagaan vanaf het begin.Tijdje geleden al met Tesla contact gehad dat het waarschijnlijk met balanceren van banden/wielen opgelost zou zijn. Nu heb ik recentelijk nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden laten monteren en dus ook laten balanceren maar het probleem bestaat nog steeds.
Nu ik er extra op ben gaan letten is mij opgevallen dat de auto gevoelig is voor de kwaliteit vh wegdek. Rijden we bij ons het dorp uit dan is er ook een stuk asfalt waar een trilling aanwezig is bij een snelheid van 60 km/uur.
Zet ik op de snelweg de cruisecontrol op 110km/uur dan kan het ene stuk wegdek een trilling veroorzaken en een eind verderop weer niet. Maar boven de 120km/uur en harder wordt het veel erger en is het non-stop aanwezig.

Nu heb ik op dit forum (deel 2) gezocht en gevonden dat er meer mensen dat hebben (gehad). Maar dat het op sommige delen van de weg het zich wel voordoet en sommige delen niet doet mij vermoeden dat de velgen niet krom zijn. Ook ervaar ik het enkel in het stuur, dus niet de hele auto trilt.

Ik heb een serviceverzoek ingeschoten via de Tesla app die meteen met een kostenindicatie komt. Leuk en op zich ook goed. Maar ik zou graag van jullie eens willen weten hoe Tesla omgaat qua garantie/service? Aangezien de auto nog geen half jaar oud is en 10K km's heeft gereden snap ik ergens ook wel dat er mogelijk kosten mee gemoeid zijn. Maar dit moet toch gewoon goed zijn?

Andere zaken die bij ons spelen zijn en heb meegenomen in het serviceverzoek:
- Bestuurdersstoel die los zit en soms een stapje opzij zet in een bocht (ook vaker voorbij zien komen op dit forum)
- Binnenspiegel die op de nachtstand alles wat er achter de auto gebeurt dubbel laat zien
- Wat speling op de klep van de frunk. Die kun je behoorlijk indrukken wat je merkt als je de auto wast
- Kentekenplaten vind ik maar matig vastgezet waardoor ze (wat) klapperen op slecht wegdek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:58
Mijn nova's trillen ook iets. Niet alleen boven de 120. Maar ik vond het niet erg genoeg om er mee terug te gaan. Ik rij nu op winterbanden om 18" Photon velgen en die trillen totaal niet. Rijdt overigens behoorlijk stukje comfortabeler die ene inch minder.
Misschien dat ik de Nova's bij de wielenwissel toch nog even laat uitbalanceren bij Kwikfit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Laatst online: 28-06 17:12
Frosty__ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:38:
Vanaf 120km/uur ervaar ik trillingen in het stuur van onze M3H RWD met 19 inch nova velgen. Voor zover ik kan nagaan vanaf het begin.Tijdje geleden al met Tesla contact gehad dat het waarschijnlijk met balanceren van banden/wielen opgelost zou zijn. Nu heb ik recentelijk nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden laten monteren en dus ook laten balanceren maar het probleem bestaat nog steeds.
Nu ik er extra op ben gaan letten is mij opgevallen dat de auto gevoelig is voor de kwaliteit vh wegdek. Rijden we bij ons het dorp uit dan is er ook een stuk asfalt waar een trilling aanwezig is bij een snelheid van 60 km/uur.
Zet ik op de snelweg de cruisecontrol op 110km/uur dan kan het ene stuk wegdek een trilling veroorzaken en een eind verderop weer niet. Maar boven de 120km/uur en harder wordt het veel erger en is het non-stop aanwezig.

Nu heb ik op dit forum (deel 2) gezocht en gevonden dat er meer mensen dat hebben (gehad). Maar dat het op sommige delen van de weg het zich wel voordoet en sommige delen niet doet mij vermoeden dat de velgen niet krom zijn. Ook ervaar ik het enkel in het stuur, dus niet de hele auto trilt.

Ik heb een serviceverzoek ingeschoten via de Tesla app die meteen met een kostenindicatie komt. Leuk en op zich ook goed. Maar ik zou graag van jullie eens willen weten hoe Tesla omgaat qua garantie/service? Aangezien de auto nog geen half jaar oud is en 10K km's heeft gereden snap ik ergens ook wel dat er mogelijk kosten mee gemoeid zijn. Maar dit moet toch gewoon goed zijn?

Andere zaken die bij ons spelen zijn en heb meegenomen in het serviceverzoek:
- Bestuurdersstoel die los zit en soms een stapje opzij zet in een bocht (ook vaker voorbij zien komen op dit forum)
- Binnenspiegel die op de nachtstand alles wat er achter de auto gebeurt dubbel laat zien
- Wat speling op de klep van de frunk. Die kun je behoorlijk indrukken wat je merkt als je de auto wast
- Kentekenplaten vind ik maar matig vastgezet waardoor ze (wat) klapperen op slecht wegdek
Mijn af fabriek gemonteerde banden op M3H trilden ook. Ook nog na een paar duizend km's. 4-seizoenen banden van een ander merk gemonteerd en de auto rijd echt fantastisch. Zoemt er gewoon over. Ik verdenk dat de Chinese michelins niet helemaal top zijn, omdat er wel heel veel mensen hier last van hebben en niet overgaat na aantal gereden km's (ivm stilstaan boot) en het opnieuw balanceren.

Mijn advies, koop een ander setje rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Geruchtenmolentijd:

Naast dat er recent veel afgedekte Model Y's (Juniper?) worden gespot, zijn er sinds vanochtend ook beelden van Model 3's die wat meer afgedekt zijn, who knows why

Hier wat linkjes/beelden:

https://x.com/Niklas_1E/status/1876198562075476444
https://x.com/keeevTESLA/status/1876204797763997921
https://x.com/keeevTESLA/status/1874896144888950823
https://x.com/klwtts/status/1875985501242691718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-06 10:21
hulskersj schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Mijn af fabriek gemonteerde banden op M3H trilden ook. Ook nog na een paar duizend km's. 4-seizoenen banden van een ander merk gemonteerd en de auto rijd echt fantastisch. Zoemt er gewoon over. Ik verdenk dat de Chinese michelins niet helemaal top zijn, omdat er wel heel veel mensen hier last van hebben en niet overgaat na aantal gereden km's (ivm stilstaan boot) en het opnieuw balanceren.

Mijn advies, koop een ander setje rubber.
Dankjewel voor je bericht, maar heb je mijn post wel goed gelezen? Ik zeg daar namelijk dat ik nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden heb laten plaatsen inclusief balanceren. Het probleem is daarmee niet verholpen.
Onze M3H werd af-fabriek geleverd met Hankook Evo zomerbanden overigens en geen (Chinese) Michelins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
Klantenservice is echt verschrikkelijk. Sta al meer dan een uur in de wacht. Wat een ballentent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Frosty__ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Dankjewel voor je bericht, maar heb je mijn post wel goed gelezen? Ik zeg daar namelijk dat ik nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden heb laten plaatsen inclusief balanceren. Het probleem is daarmee niet verholpen.
Onze M3H werd af-fabriek geleverd met Hankook Evo zomerbanden overigens en geen (Chinese) Michelins.
Uitlijning ook laten checken? Trilling is vrijwel altijd door verkeerd balans van de banden, maar een verkeerde uitlijning kan de auto ook laten trillen bij heel specifieke snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:03

Mad-Matt

TheDoctor#2181

TweakerVincent schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
Klantenservice is echt verschrikkelijk. Sta al meer dan een uur in de wacht. Wat een ballentent
Overal hetzelfde blijkbaar :(

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:24

bert pit

asdasd

Het eerste jaar levert de hoogste degradatie op vaak een handvol procenten. Daarna stabiliseert het tot 1 a 2 % per jaar. Je kunt degradatie wel een handje helpen door niet optimaal te laden. Daar is al het een en ander over bekend inmiddels.
Hier een goede video over dat onderwerp: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Winterbanden hebben geen invloed invloed op de degradatie in de zin van maximale capaciteit maar wel op de range. En aangezien de degradatie vaak uitgedrukt wordt in het aantal kilometers. Als je dus voor je vakantie die banden gewisseld hebt, zou dat een verklaring kunnen zijn.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ga er nog een probleem bovenop gooien.
Sinds zaterdag sluit de frunk niet meer goed. De linkerkant blijft wat open staan en er zit niks tussen of zo.

Ik moet nu elke keer op het kofferdeksel duwen bij het sluiten aan de linkerkant, of die valt niet in het slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 15:47
Vanochtend moest ik vroeg weg en gebruikte ik sinds lange tijd weer de ontdooifunctie om de sneeuw dat op de achterruit was gevallen te laten smelten. Na 5 minuten zag ik dit:

[Afbeelding]

Het viel mij op dat alleen op de onderste helft van de ruit de sneeuw was gesmolten. De sneeuw op de bovenste helft van de achterruit lag er nog. Na een rit van 20 minuten en de auto van binnen al goed op temperatuur was, zag de achterruit er als volgt uit:

[Afbeelding]

Ik heb, toen het weer licht was, de achterklep geopend om te kijken waar al die draden van de achterruitverwarming lopen en dit was over de gehele ruit. Ik verwachtte dan ook dat de sneeuw over de hele ruit was ontdooid en niet op de onderste helft. Heeft iemand anders ook ervaring met een half ontdooide achterruit? Op een reddit post las ik dat in ieder geval één iemand dit ook heeft (zie foto), maar wilde het voor de zekerheid ook aan jullie vragen. Zo vaak vriest het niet in mijn woonplaats, nooit op gelet eigenlijk.
Had ik laatst ook en is normaal, kijk maar van binnen naar buiten en zie je dat je kijk gedeelte gewoon netjes schoon is. De bovenste draden worden gebruikt als antenne voor internet en radio etc (geen vinnetje op het dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik gebruik de ontdooifunctie echt nooit. Kans op condensdruppels langs je voorruit is praktisch 100% en de strepen daarvan stoor ik me altijd weer aan bij laagstaande zon. Gewoon kwartiertje voor vertrek normaal voorverwarmen en je bereikt hetzelfde in ons klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
BigSmurf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:39:
Ik gebruik de ontdooifunctie echt nooit. Kans op condensdruppels langs je voorruit is praktisch 100% en de strepen daarvan stoor ik me altijd weer aan bij laagstaande zon. Gewoon kwartiertje voor vertrek normaal voorverwarmen en je bereikt hetzelfde in ons klimaat.
Condensdruppels? De ontdooifunctie blaast warme lucht langs je voorruit, de kans op condensdruppels op de voorruit is dan quasi onbestaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
this schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Condensdruppels? De ontdooifunctie blaast warme lucht langs je voorruit, de kans op condensdruppels op de voorruit is dan quasi onbestaand.
Vertel dat mijn voorruit elke keer als de wederhelft de ontdooifunctie heeft gebruikt. Ik snap er ook niks van, maar het is toch echt zo. Ontdooifunctie = druipstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 07:59
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:58:
Ik ga er nog een probleem bovenop gooien.
Sinds zaterdag sluit de frunk niet meer goed. De linkerkant blijft wat open staan en er zit niks tussen of zo.

Ik moet nu elke keer op het kofferdeksel duwen bij het sluiten aan de linkerkant, of die valt niet in het slot.
De frunk heeft maar 1 vergrendeling (tenminste bij onze Y van dec 2022), dus dan heeft er waarschijnlijk eerder al iets tussen gezeten en is hij nu verbogen. Of misschien is de rubberen afstandhouder verdraaid en staat hij nu hoger afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 12:05
Ik rij sinds september in een nieuw Y, hiervoor 5 jaar een 3 gehad. Met de 3 bijna nooit problemen met de telefoonsleutel, maar sinds een paar weken met de Y moet ik regelmatig op mijn telefoon bluetooth uit en aanzetten voordat ie het weer doet.

Heb de batterij instellingen van de Tesla app al helemaal nagekeken, maar het blijft drama. Iemand hier hetzelfde of misschien een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:54:
Ik rij sinds september in een nieuw Y, hiervoor 5 jaar een 3 gehad. Met de 3 bijna nooit problemen met de telefoonsleutel, maar sinds een paar weken met de Y moet ik regelmatig op mijn telefoon bluetooth uit en aanzetten voordat ie het weer doet.

Heb de batterij instellingen van de Tesla app al helemaal nagekeken, maar het blijft drama. Iemand hier hetzelfde of misschien een idee hoe dit op te lossen?
Nieuwe telefoon kopen? ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruggero
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:35

Android toestel zeker? Bij mij in ieder geval, en ik kan het ook niet verhelpen. Blijft erg irritant. Het helpt wel om je telefoon als NFC card tegen de B stijl te houden. Daar heb je geen bluetooth voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Ik vermoed LFP batterij?
Dan zal eens laden tot 100% misschien helpen, of zijn dit de 100% waarden?
Dit zijn inderdaad de 100% waarden. Toen ik hem daarna weer aan de lader ging zetten zodat hij even kon voorverwarmen was het bereik inmiddels weer 428, dus vermoedelijk moet ik hem inderdaad even een paar ker naar 100% laden en zal hij weer goed kalibreren. Tijdens het superchargen ben ik namelijk ook elke keer maar tot maximaal 85% gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Het heeft bij mij meer dan een jaar prima gewerkt maar nu moet ik ook de telefoon unlocken. Heeft waarschijnlijk met de telefoon te maken die de BT in een diepe slaap houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Vreemde is dat het hetzelfde toestel is als met de 3. ;)
Ruggero schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Android toestel zeker? Bij mij in ieder geval, en ik kan het ook niet verhelpen. Blijft erg irritant. Het helpt wel om je telefoon als NFC card tegen de B stijl te houden. Daar heb je geen bluetooth voor nodig.
Dat werkt ook gewoon? Fascinerend, dat wist ik niet, dat is sowieso sneller. Ga ik even proberen. Hoef daar verder niets voor aan te passen?
bert pit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Het heeft bij mij meer dan een jaar prima gewerkt maar nu moet ik ook de telefoon unlocken. Heeft waarschijnlijk met de telefoon te maken die de BT in een diepe slaap houdt.
Ook met unlocken werkt het niet. Ik moet echt bluetooth uit en aanzetten of handmatig de deur openen vanuit de app. Probleem met het laatste is dat ik dan niet kan starten, dus alsnog bluetooth uit en aan moet zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door MADG0BLIN op 06-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruggero
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:35
MADG0BLIN schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Dat werkt ook gewoon? Fascinerend, dat wist ik niet, dat is sowieso sneller. Ga ik even proberen. Hoef daar verder niets voor aan te passen?
Nee, als je telefoon maar geregistreerd is als sleutel.

Deze link werd vorige week eerder gepost, en heeft mij in ieder geval geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:54
jongetje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:49:
Is het echt zo erg dat de auto 78 procent is als je vertrekt? Volgens mij zit dit 80 procent tussen je oren.
Radiodurans schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:08:
[...]

‘s Nachts opladen tot 82-83%?
Ik zou gewoon graag hebben dat de auto het gewenste accupercentage heeft als ik wegrijd. Het is toch raar dat de auto stopt met opladen, leger loopt en vervolgens niet aan het gewenste accupercentage voldoet op het gewenste tijdstip. Ze kunnen zo enorm veel, maar dit lukt (mij) dan (nog) niet. In de handleiding van Tesla staat dat het moet kunnen, dus dan wil ik dat ook kunnen bewerkstelligen O-)
mjvdzwet schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Je kan ook alleen een eindtijd voor het laden instellen. Dan zou het laden om die tijd voltooid moeten zijn.

De auto bepaald als je de stekker er in steekt even met hoeveel hij kan laden en bepaald dan hoelaat hij moet starten om de opgegeven eindtijd te halen.
Oké, je bedoelt dus geen begintijd instellen? Dat lukt mij niet. Dan springt het in de app toch terug naar zowel een begin- als eindtijd. Als ik de oude planning weggooi en een nieuwe maak, lukt het wel. Maar als ik de oude planning dan weggooi, komt deze opeens weer terug tevoorschijn en activeert hij deze en de nieuwe planning gaat weer uit. Alsof iemand aan de andere kant van de app telkens de knopjes omwisselt |:(

Mooiste is als het voorverwarmen gebeurd met stroom die 'rechtstreeks' uit de laadpaal komt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Krijnemans op 06-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

lijkt erop dat de bovenste helft tijdens het rijden, ban binnenuit door de warme lucht in de auto, verder is ontdooid, net als je glazen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:06
maharens schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:11:
[...]
Als je de discussie bekijkt, dan zie je dat analisten ca 505.000 leveringen hadden voorspeld. Tesla heeft 495.000 geleverd en dat is een recordkwartaal historisch gezien. Hoe moet je als bedrijf dan uitleggen waarom je 10.000 minder hebt geleverd dat kwartaal aangezien die 505.000 een schatting is geweest.
Ik heb het bij die "-20000" niet over de cijfers van de analisten, hee. Ik heb het over de daadwerkelijk verkochte exemplaren. Wat de analisten ook mogen zeggen en waar ze ook hun cijfers vandaan halen (of zelfs uit de mouw schudden), dat interesseert mij eigenlijk niet.

Maar wanneer ik de ruwe, écht gehaalde, verkoopcijfers bekijk dan kan ik enkel concluderen dat "-20000" géén record is. Méér dan dat zeg ik toch niet ? Of vind jij dat een kleiner getal groter is dan een groter getal ? Om een "record" te zijn, moet het recordcijfer toch groter zijn dan het vorige. Of zie ik dat nu zó verkeerd?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ruggero schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Android werkt hier gewoon prima (3 verschillende telefoons). Is BT communicatie wel vrijgegeven voor de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-06 14:30
daemonix schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Android werkt hier gewoon prima (3 verschillende telefoons). Is BT communicatie wel vrijgegeven voor de app?
Android werkt hier ook prima, dat gezegd hebbende... als ik met mijn telefoon naar de auto loop en mijn vrouw's telefoon ( heeft ook een phone key) is verder weg. Dan krijg ik de auto niet open op de één of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Sabre77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Android werkt hier ook prima, dat gezegd hebbende... als ik met mijn telefoon naar de auto loop en mijn vrouw's telefoon ( heeft ook een phone key) is verder weg. Dan krijg ik de auto niet open op de één of andere manier.
Ladies first? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verliezen jullie met dit weer stroom?

om 12:38 stond hij op 313 km. nu om 16:38 staat hij op 308 km :(

Gebeld met tesla vanmorgen en die zien niks vreemds. Ik heb mijn apple watch uitgezet (die heb ik vorige week gekoppeld) mss ligt het daaraan? Ik heb een reboot gedaan en zij hebben hem mij laten uitzetten en na 2 minuten laten aanzetten.

Sentry staat uiteraard uit. Dit lijkt mij niet best

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 06-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:58

Heb ik dus ook. Heb de auto 6 maanden en eerst paar maanden geen last van. Sinds ongeveer 2 maanden wel. Sommige dagen geen enkel probleem en op andere momenten moet ik ook BT aan/uitzetten op m'n telefoon. Ik heb een Samsung Flip 3. Telefoon tegen de B-stijl houden helpt soms om binnen te komen, maar dan kan ik nog steeds niet starten/in versnelling zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
daemonix schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Het heeft maanden / jaren goed gewerkt. Het is echt iets van de afgelopen 2 maanden denk ik zo.
Ik zou niet weten wat ik nog aan "extra" BT communicatie zou moeten vrijgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulskersj
  • Laatst online: 28-06 17:12
Frosty__ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, iets te snel gelezen. Die van mij werden nieuw met Chinese michelins afgeleverd, daar ging ik dus even van uit. Maakt ook niet uit, want je hebt al gewisseld. Wat ook voor een trilling kan zorgen is een steentje die vast zit ergens in het profiel. Anders zou ik echt even langs een specialist gaan. Ik heb de auto van mijn vrouw een keer laten uitlijnen, resultaat op eens een scheef stuur. 3 dagen later opnieuw laten doen bij hetzelfde bedrijf, moest toch iets worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Het heeft maanden / jaren goed gewerkt. Het is echt iets van de afgelopen 2 maanden denk ik zo.
App verwijderen en opnieuw installeren wil ook nog wel eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
TweakerVincent schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:40:

Gebeld met tesla vanmorgen en die zien niks vreemds. Ik heb mijn apple watch uitgezet (die heb ik vorige week gekoppeld) mss ligt het daaraan? Ik heb een reboot gedaan en zij hebben hem mij laten uitzetten en na 2 minuten laten aanzetten.

Heb je misschien iets anders zoals ASS aan staan? Of andere applicaties die de auto wakker houden? Dit kun je als het goed is in je Tesla account zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 07:59
TweakerVincent schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:40:

Is dat niet gewoon een afgekoelde batterij? Dit heb ik al jaren in de winter (heb nog een NMC batterij), als hij vervolgens een paar dagen stilstaat verliest hij niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
Krijnemans schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:

Mooiste is als het voorverwarmen gebeurd met stroom die 'rechtstreeks' uit de laadpaal komt :)
Dat kan met sommige laadpalen via de preconditioning-instelling (bijvoorbeeld Zappi). Wanneer de auto dan stroom gaat vragen nadat hij eerder het signaal “vol” heeft gegeven en daarna niet losgekoppeld is geweest, dan komt de stroom uit de laadpaal.
https://support.myenergi....Pre-Conditioning-on-zappi

[ Voor 10% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 06-01-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Ik dacht dat de auto dit zelf regelt en stroom uit de laadpaal vraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
Hele afdeling ontslaan, daarna weer wat mensen aannemen en toch weer meer doen dan jaar er voor.

19% year over year groei:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:51

MY sinds september. Gemiddeld eens in de twee weken een keer dat ie niet meteen unlockt. In het begin moest ik soms even de Tesla app openen. Later volstond unlocken van de telefoon De laatste weken wacht ik even en unlockt ie na een paar seconden automatisch alsnog. Onze beide Pixels vertonen vergelijkbaar gedrag, maar ik meen dezelfde symptomen gelezen te hebben bij iPhone gebruikers. Ik ga ervan uit dat het over vier weken opgelost is d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
NiroNiro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Heb je misschien iets anders zoals ASS aan staan? Of andere applicaties die de auto wakker houden? Dit kun je als het goed is in je Tesla account zien.
Nee heb geen full s autopilot
Pierz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:35:
[...]

Is dat niet gewoon een afgekoelde batterij? Dit heb ik al jaren in de winter (heb nog een NMC batterij), als hij vervolgens een paar dagen stilstaat verliest hij niks extra.
Vrijdag heb ik hem geladen en zaterdag merkte ik het, veel kms eraf.

Nu de app opnieuw geinstalleerd

Ik vermoed dat hij niet in slaap gaat, want als ik de app op iphone open zie ik instant alles ipv dat het een tijdje duurt

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 06-01-2025 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:51
Oekol schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:17:
Hele afdeling ontslaan, daarna weer wat mensen aannemen en toch weer meer doen dan jaar er voor.

19% year over year groei:

[Embed]
Tja, wiens verdienste is dat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Na heel wat leaks in USA nu ook in Spanje op de weg gezien. De rear camera is op een andere (hogere) plek. De front camera lijkt te zien te zijn op de bumper.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
nerovectra schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Tja, wiens verdienste is dat? :)
Denk dat de ontwikkeling in prefabricated superchargers hier heel veel aan bijgedragen hebben. Technologische ontwikkelingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Dat kan met sommige laadpalen via de preconditioning-instelling (bijvoorbeeld Zappi). Wanneer de auto dan stroom gaat vragen nadat hij eerder het signaal “vol” heeft gegeven en daarna niet losgekoppeld is geweest, dan komt de stroom uit de laadpaal.
Tesla Wallcharger doet dat ook. Ik heb een van de eerste serie, dus ik kan niet in het apparaat "kijken", maar via de instellingen in Plannen in de app werkt dit. Ik zie bij het opwarmen, terwijl de batterij het gewenste oplaadpercentage heeft, de oplader aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:16
Oekol schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Denk dat de ontwikkeling in prefabricated superchargers hier heel veel aan bijgedragen hebben. Technologische ontwikkelingen dus.

[Embed]
De mensen die er inmiddels niet meer werken. Q4 in werking is echt niet pas na mei geïnitieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Mad-Matt schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:16:

[Afbeelding]
Zelf zojuist een model y in gebruik genomen en de e-C4 als tweede auto gehouden. Beide hebben ze voor en nadelen vind ik. de e-C4 het bereik. tot nu toe vind ik bij de tesla de acc (met stuur controle) een stukje minder. Zelf nog weinig km's gemaakt met de model y maar ik weet zeker dat je een goede keuze hebt gemaakt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ook met unlocken werkt het niet. Ik moet echt bluetooth uit en aanzetten of handmatig de deur openen vanuit de app. Probleem met het laatste is dat ik dan niet kan starten, dus alsnog bluetooth uit en aan moet zetten.
Misschien kun je de BT zo instellen dat deze actief blijft. Bij mijn iPhone 15 gaat dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zie dat ik in mijn nieuwe Highland vaak op FM zit ipv DAB. Is de ontvanger slechter dan bij het 2019 model of ben ik de enige?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
mcetweaker schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:18:
Ik zie dat ik in mijn nieuwe Highland vaak op FM zit ipv DAB. Is de ontvanger slechter dan bij het 2019 model of ben ik de enige?
Ik heb wel de ervaring dat hij tot wel 10 minuten nodig heeft om signaal te krijgen. Tot die tijd is het stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 22:49

Ik heb mijn Y RWD begin december opgehaald en deze geeft al vanaf het begin 393km aan. Sindsdien stuk of 8 keer tot 100% geladen maar nog altijd 393. Dus vraag ik me af of ik me dan niet zorgen moet maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MG-studios
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 22:21
Klopt, hier hetzelfde bij een M3H uit dec-24. Bij een M3 uit dec-21 nooit in deze mate gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door MG-studios op 06-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mackeessie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Tesla Wallcharger doet dat ook. Ik heb een van de eerste serie, dus ik kan niet in het apparaat "kijken", maar via de instellingen in het Plannen in de app werkt dit. Ik zie bij het opwarmen, terwijl de batterij het gewenste oplaadpercentage heeft, de oplader aan het werk.
Idem voor Shell Recharge Advanced laadpaal, hoeft niet iets voor ingesteld te worden. Zojuist met 5 graden buitentemperatuur, 100% vol en 3 uur in slaap MY RWD voorverwarmd: slimme meter liet meteen 9100 watt extra verbruik zien. Batterij werd met 3 oranje streepjes max verwarmd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Jpnl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Ik heb mijn Y RWD begin december opgehaald en deze geeft al vanaf het begin 393km aan. Sindsdien stuk of 8 keer tot 100% geladen maar nog altijd 393. Dus vraag ik me af of ik me dan niet zorgen moet maken?
Is voor MY RWD geleverd vanaf ongeveer september 2024 de nieuwe standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Mijn M3H is half uitelkaar getrokken om tot de conclusie te komend dat alles goed is en het aan de omgeving ligt.

Ik ben bang dat het een feature is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06 22:04

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

[...]

Neehoor. Ik geloof dat tesla de waarde omlaag geschroefd heeft .Van 418 naar 393. maakt in de praktijk niks uit ( die van mij stond oorspronkelijk op 418 bij mij, is nu 415)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 17:04
[...]

Mijn MY RWD is een half jaar oud en vanaf het begin staat er altijd al 393.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Software update op je telefoon misschien de zaak verziekt? Welk merk heb je? Hier Samsung S21, Google Pixel 8 en een low-end Samsung. Zelfs de low end Samsung werkt onberispelijk (maar traag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-06 23:20

Telefoon rebooten, app herinstalleren.

Als het niet feilloos werkt is er iets mis met app,software,telefoon. Een feature is het niet :+ dus testen tot je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:35
XelaRetak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 04:50:
[...]

Als het niet feilloos werkt is er iets mis met app,software,telefoon. Een feature is het niet :+ dus testen tot je het weet.
Heb ik ook gehad, alle sleutels verwijderd, behalve de kaarten, en alles opnieuw aangemeld, iPhone Iwatch en nog een iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Oké, je bedoelt dus geen begintijd instellen? Dat lukt mij niet. Dan springt het in de app toch terug naar zowel een begin- als eindtijd. Als ik de oude planning weggooi en een nieuwe maak, lukt het wel. Maar als ik de oude planning dan weggooi, komt deze opeens weer terug tevoorschijn en activeert hij deze en de nieuwe planning gaat weer uit. Alsof iemand aan de andere kant van de app telkens de knopjes omwisselt |:(
Terugkomend op mezelf. Ik kreeg dus steeds een foutmelding via de Tesla-app met het instellen van de planning. In de auto zelf is het me wel gelukt en de app heeft het overgenomen.
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Eens kijken of mijn Alfen Eve Single Pro-line dat ook kan! Dat klinkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
daemonix schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 02:38:
[...]

Software update op je telefoon misschien de zaak verziekt? Welk merk heb je? Hier Samsung S21, Google Pixel 8 en een low-end Samsung. Zelfs de low end Samsung werkt onberispelijk (maar traag).
Oneplus 12. Het is niet sinds een software update volgens mij, denk na een app update van Tesla.
XelaRetak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 04:50:
[...]

Rebooten is echt al heel vaak gebeurd, app herinstalleren werkt ook niet, instellingen aan app getweaked, maar niets helpt tot op heden, vandaar de post hier. En gezien de eerdere reacties ben ik niet de enige. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Krijnemans schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:57:
[...]
Eens kijken of mijn Alfen Eve Single Pro-line dat ook kan! Dat klinkt goed :)
Met de goede instellingen dan stopt de authorisatie van de sessie pas als de kabel uit de auto of paal wordt getrokken.
Hier werkt het met die paal iig prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

GVR

MADG0BLIN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Oneplus 12. Het is niet sinds een software update volgens mij, denk na een app update van Tesla.

[...]

Rebooten is echt al heel vaak gebeurd, app herinstalleren werkt ook niet, instellingen aan app getweaked, maar niets helpt tot op heden, vandaar de post hier. En gezien de eerdere reacties ben ik niet de enige. ;)
Hier de OP 9 pro, geen issues. Behalve als de telefoon in mijn kontzak zit, dan moet ik me even omdraaien om de auto te kunnen openen.

Heb je zoals hierboven geopperd werd de telefoonsleutels in de auto al eens verwijderd en opnieuw aangemaakt?

En op je telefoon:

- Staan de locatie rechten op "toestaan bij gebruik van app" en staat "exacte locatie gebruiken" aan?
- Staan rechten voor "Apparaten in de buurt" aan?
- Staat de optie "App-activiteit onderbreken indien niet gebruikt" uit?
- Staat bij accuverbruik de opties "voorgrondactiviteit toestaan" en "activiteit op achtergrond toestaan" aan?
- Staat bij dataverbruik de optie "gegevens op de achtergrond gebruiken" aan, en de opties "mobiele data gebruiken" en "wifi uitschakelen" uit?
- Staat de optie "Onderbreken indien niet gebruikt" uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 22:05
Recent overstapt van MY RWD 2022 naar MY AWD 2024. Ik merk dat het draadloos opladen met dezelfde combinatie telefoon + hoesje niet meer werkt daar waar dit voorheen geen probleem was. Zonder hoesje laadt het toestel wel op, maar maar met hoesje dus niet meer dus het draadloos opladen lijkt wel te werken maar is minder sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Caelorum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Met de goede instellingen dan stopt de authorisatie van de sessie pas als de kabel uit de auto of paal wordt getrokken.
Hier werkt het met die paal iig prima.
Thanks! Enig idee hoe je dat juist krijgt ingesteld? Anders moet ik toch even mijn installateur aan de jas gaan trekken (ik heb zelf wel toegang tot de installateurs-software).
Pagina: 1 ... 4 ... 90 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: