Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:32:
[...]

De WLTP-normering (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) is een gestandaardiseerde testmethode om het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en de emissies van voertuigen te meten. Die zullen allemaal kloppen in de testomgeving.
Op basis van die test wordt ook het rijbereik gemeten, dus ook voor EV's, iets waar deze test niet specifiek voor ontwikkeld is, want rijberijk speelt bij ICE geen enkele rol.

Wouter Karsten van autoblog houdt als rure rule of thumb 3/5 van de WLTP aan.
Er is wel degelijk een specifiek WLTP testprotocol voor EVs. Daaruit volgt een verbruik voor verschillende scenario's (vooral bepaald aan de hand van snelheid) en ook een rijbereik.

Meestal wordt alleen het gecombineerde bereik genoemd (verplicht voor type approval), maar sommige fabrikanten noemen daarnaast ook het bereik in de stad.

Tesla communiceert echt heel erg weinig in vergelijking met andere merken. Ik ben er voorstander van dat alle fabrikanten een duidelijk testrapport moeten publiceren incl het verbruik in de verschillende cycli, batterij capaciteit en realistisch bereik in verschillende omstandigheden. Sommige fabrikanten hebben hiervoor een speciale simulator op de website.

Vwb Tesla vind ik dat het werkelijke bereik niet makkelijk in de buurt komt van de WLTP. Op een mooie dag (±20°C, windstil, droog) heb ik wel eens een lange rit gemaakt op de snelweg met 100 km/h, maar ook wat 80 km/h wegen en wat file. Dan kwam het verbruik in mijn Model Y op 127 Wh/km volgens de boordcomputer, wat wel in de buurt komt van de WLTP van 455 (afhankelijk van wat je als bruikbare capaciteit rekent). Alleen had ik na die rit van 240 km nog maar zo'n 40% over. Dat zou dan op een bereik van maar ongeveer 400 km wijzen.

Misschien komt dit door de buffer onder de 0%, of er is meer verbruik dat niet in het gerapporteerde verbruik in de boordcomputer wordt meegenomen. Ik kreeg het niet echt kloppend.

Bij mijn vorige EV haalde ik het WLTP bereik ook daadwerkelijk in het echt onder dat soort omstandigheden. Alleen week die veel meer af op hoge snelheden (slechtere aërodynamica).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Wat gebeurd er in automatische stand in de M3H als het knipperlicht naar links aan staat en je dan klikt op knipperlicht naar rechts? Bij de MY '24 gaat dan het knipperlicht uit. Bij de Juniper gaat dan zo te lezen het knipperlicht naar rechts aan
Het knipperlicht gaat direct aan, naar de richting waar je op klikt.

Klik je nogmaals op dezelfde richting gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
Ik ben sinds augustus blije eigenaar van een MY.
Voor aankoop natuurlijk goed in verdiept en ook wel gelezen dat de lakkwaliteit niet de beste is.

We hebben nu een kleine 9k km gereden (met name snelweg) en het valt me op dat de lak net voor het achterwiel nu al bovengemiddeld beschadigd is. Om dit te minimaliseren heb ik bij aankoop al spatlappen voor geplaatst, maar dat helpt maar matig dus.

Ik heb aan beide kanten +/- 5 aanzienlijke lak-beschadigingen en het kunststof eronder lijkt schuurpapier te zijn geworden.

Tesla verkoopt hiervoor natuurlijk ook nog Lakbeschermingsfolie, maar al met al voelt dat toch als een pleister op een ontwerpfout. Staat het voorwiel te ver buiten de wielkast?

Wat is jullie ervaring hiermee? Gewoon negeren, blijven bijwerken, alsnog folie over... :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcvfV_-aWzFMLGk61o0IBD_TMXI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m6ydY1mUN3APDN5wthV8e3b5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15

RvV

Bij mij werken de mud flaps goed genoeg. De eerste 1000km heb ik meer schade opgelopen dan de 30.000 na de mudflaps.
Maar wat doe je met de rest van de auto? De neus ziet er over een aantal jaar ook niet meer uit zonder ppf.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Het hele idee van een referal is natuurlijk dat iemand je doorverwijst...
Heb ik ook gedaan maar in de excitement van juniper rwd die niet echt omhoog is qua prijs ben ik het vergeten te benoemen. En het is meteen besteld…

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Hitmixer schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:36:
Voor aankoop natuurlijk goed in verdiept en ook wel gelezen dat de lakkwaliteit niet de beste is.

We hebben nu een kleine 9k km gereden (met name snelweg) en het valt me op dat de lak net voor het achterwiel nu al bovengemiddeld beschadigd is. Om dit te minimaliseren heb ik bij aankoop al spatlappen voor geplaatst, maar dat helpt maar matig dus.

Ik heb aan beide kanten +/- 5 aanzienlijke lak-beschadigingen en het kunststof eronder lijkt schuurpapier te zijn geworden.

Tesla verkoopt hiervoor natuurlijk ook nog Lakbeschermingsfolie, maar al met al voelt dat toch als een pleister op een ontwerpfout. Staat het voorwiel te ver buiten de wielkast?

Wat is jullie ervaring hiermee? Gewoon negeren, blijven bijwerken, alsnog folie over... :'(

[Afbeelding]
Bij veel merken zit daar affabriek ppf. Mijn vorige Toyota had het ook.

Het is denk mede een gevolg van watergedragen lak en de vorm van moderne auto's.

Bij mijn M3H zelf aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
RvV schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:42:
Bij mij werken de mud flaps goed genoeg. De eerste 1000km heb ik meer schade opgelopen dan de 30.000 na de mudflaps.
Maar wat doe je met de rest van de auto? De neus ziet er over een aantal jaar ook niet meer uit zonder ppf.
Betekent dat dat jij geen schade ondervindt op die plek en het kunststof niet ruw wordt? Probeer er achter te komen of dit "normaal" is of misschien aan banden ligt. Kan me niet voorstellen dat het grootste deel van de mensen hun auto in PPF zet.

Ik begrijp dat de auto niet als nieuw blijft, en dat hoeft ook niet. De neus is nog vrij van steenslag (hou voldoende ruimte). Het punt is dat ik aan deze schade bij de achterwielen volgens mij niets kan doen om het te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-09 16:14
ZeRoC00L schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Is al eens eerder langsgekomen, hangt af van de datum eerste tenaamstelling. Het kwartaal daarna begin je met betalen.
Ja dat begrijp ik, is niet mijn eerste nieuwe auto 😉. Deze is van Juni, en dit jaar is het voor het eerst dat we met een EV wegenbelasting betalen. Dus wellicht nu dan wat duidelijker. Heeft iemand al een echte aanslag gehad voor wegenbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
mjvdzwet schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:52:
[...]

Bij veel merken zit daar affabriek ppf. Mijn vorige Toyota had het ook.

Het is denk mede een gevolg van watergedragen lak en de vorm van moderne auto's.

Bij mijn M3H zelf aangebracht.
Had ik ook moeten doen; heb het inmiddels aangeschaft, maar in de handleiding staat dat het niet bij koud weer geplaatst mag worden.

Hoe dan ook - zo snel het weer fatsoenlijk wordt ga ik het plaatsen om verdere schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
ChUcKiE schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:34:
Bij mijn model 3 2022 doet de bestuurdersmat erg vervelend. Deze lijkt elke keer verder op te krullen/schuiven. Je kunt deze dan weer los/eruit halen en goed leggen, waarmee deze voor korte tijd goed ligt, maar door het in-uit stappen en schuift die mat elke keer weer naar achteren.

Hebben er meer hier last van? Valt hier wat aan te doen? Mede hierdoor overweeg ik nu die taptes mattenset te kopen. Hiermee bestaat de bestuurdersmat ook direct uit 1 stuk in plaats van dat losse flapje links. Ook lees ik dat de mat er precies/strak in ligt.
Ik heb er ook last van gehad in mijn M3 late 2020. Ik dacht altijd dat het de schuld was van de vorige bestuurders (ik was namelijk de 3e in het bedrijf die er mee reed).
Goed te weten dat anderen het ook hebben, dan hoef ik niet meer boos te zijn op de vorige bestuurders :P
Al rij ik nu met een nieuwe MY waar ik het probleem (nog) niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Krijg je dan niet alleen oude of urgente versies? Als je met Wifi verbindt krijg je iedere versie, als je dat niet doet volgens mij alleen oudere of super urgente updates.
Niets van gemerkt, in het half jaar dat ik het nu zonder wifi doe, nog geen enkele update gemist.
Ik laat ze soms zelfs wekenlang staan vooraleer ik de update installeer, ik wacht altijd tot de testfase wat voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Knor66 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Heeft iemand al een echte aanslag gehad voor wegenbelasting?
Je kunt hier ook teruglezen of zoeken he? Is een voordeel van een forum. Een paar berichten boven je vraag heb ik deze link al gedeeld: Taro in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Vannacht heb ik de Sentry eens getest, en had direct een opgenomen clip van een onguur persoon die bij onze tweede auto even kwam proberen of de deuren niet slotvast waren. Maar door de lichtflits is hij direct weg gegaan.

Ik had de indruk dat er op een 16 tal uren een verbruik was van ca 3-4%.
Is dat wat we momenteel mogen verwachten?

Ik vertrek nu voor een weekje en de auto blijft thuis, en staat aan de lader. Ik denk toch om sentry aan te laten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Knor66 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Ja dat begrijp ik, is niet mijn eerste nieuwe auto 😉. Deze is van Juni, en dit jaar is het voor het eerst dat we met een EV wegenbelasting betalen. Dus wellicht nu dan wat duidelijker. Heeft iemand al een echte aanslag gehad voor wegenbelasting?
Mijn M3H is van eind November 2023, ik kreeg van de week de aanslag.

Je krijgt deze aan het einde van het kwartaal tenopzichte van de aanschafdatum.

Dus in blokken van 3 maanden doortellen.
Dan weet je ongeveer wanneer hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-09 16:14
mjvdzwet schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Tnx voor het duidelijke antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:45
Tommie12 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:29:
...
Ik vertrek nu voor een weekje en de auto blijft thuis, en staat aan de lader. Ik denk toch om sentry aan te laten.
Een alternatief dat (veel) minder verbruikt, is een webcam?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hitmixer schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:36:

[Afbeelding]
Ik had ook de eerste km's na aanschaf instant steenslagjes op die zijkanten.
Daarna ppf en flappen geplaatst en nu, dúizenden km's verder, nooit meer een steenslagje er bij gekomen.
De ppf op die zijkanten voorkomt het meeste.

Zie uitleg/foto's in een oude post van mij:
Allewijn in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:29:
Vannacht heb ik de Sentry eens getest, en had direct een opgenomen clip van een onguur persoon die bij onze tweede auto even kwam proberen of de deuren niet slotvast waren. Maar door de lichtflits is hij direct weg gegaan.

Ik had de indruk dat er op een 16 tal uren een verbruik was van ca 3-4%.
Is dat wat we momenteel mogen verwachten?

Je denkt er aan??? Daar hoef je toch niet over na te denken? Gewoon DOEN. HIj staat notabene aan de lader.
Ja sentry verbruikt stroom. Maar het levert je zo veel op indien je het ooit nodig hebt als bewijs...

Ik heb sentry altijd aan staan. Alleen al voor mensen die hun deur tegen de mijne aan zouden gooien etc...
Behalve thuis. Daar heb ik auto ingesteld dat sentry niet aan hoeft. Want voldoende betere kwaliteit cameras op oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:20
mjvdzwet schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb mn m3h eind sept aangeschaft, dus dan krijg ik mn aanslag in maart.
Toch 1 kwartaal geen wegenbelasting betaald 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vaag, ik had een 2025.iets update klaar staan vorige week maar toen werkte de wifi niet mee. Nu wel maar krijg nu 2024.45.32.2 binnen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 13:50
Had geen idee dat die flappen en PPF zoveel deed ter voorkoming. Heeft iemand nog goede adresjes om die PPF te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-09 16:47
Ctrl-J schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:08:
Had geen idee dat die flappen en PPF zoveel deed ter voorkoming. Heeft iemand nog goede adresjes om die PPF te bestellen?
mijn tesla webshop, kan je makkelijk zelf plakken over de gehele lengte van de zijkant onderin, niet alleen het laatste stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beekforel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:56:
Vaag, ik had een 2025.iets update klaar staan vorige week maar toen werkte de wifi niet mee. Nu wel maar krijg nu 2024.45.32.2 binnen. :?
Uitrol waarschijnlijk gestaakt ivm issues.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:36
Inspired schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Uitrol waarschijnlijk gestaakt ivm issues.
Welke problemen waren er met de 2025 update? Want ik had die update gedownload op het moment van beschikbaarheid en de update faalde. Eerste keer dat dat gebeurde, dus schrok ik wel. Ik liep gelijk van kantoor naar buiten om te kijken of de auto het nog goed deed en er stond "update failed, wait for next update push" of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
İndien je geen haast hebt gewoon uit china, Aliexpress bestellen. 9 van 10 webshop hier in NL doen hetzelfde, maar dan nog met een extra winst marge erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:02
shinken82 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Welke problemen waren er met de 2025 update? Want ik had die update gedownload op het moment van beschikbaarheid en de update faalde. Eerste keer dat dat gebeurde, dus schrok ik wel. Ik liep gelijk van kantoor naar buiten om te kijken of de auto het nog goed deed en er stond "update failed, wait for next update push" of iets dergelijks.
Ik ben benieuwd.
2025.2.6 heb ik hier al een tijdje draaien maar merk geen verschil.

Kwam er gisteren alleen in Duitsland achter dat de TACC maar tot 150 km/u werkt. Was dat altijd al zo?
Met een bijna lege snelweg had dat wel iets hoger mogen zijn.

AP met max. 140 wanneer het wat drukker is werkt ook prima trouwens. Lekker ontspannen rijden :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 13:50
En is het dan raadzaam om het over de gehele lengte aan te brengen, of zijn mudd flaps aan de voorkant met enkel PPF bij de achterwielen voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Die fotos die je van mij zag is van LUXSHIELD.
Die zijn niet de goedkoopste. Maar wel de beste qua compleetheid, kwaliteit, en aanbrengen.

Zoek maar luxshield Tesla model y op Amazon. 45 euro.
Ik heb ook een Ali setjes in handen gehad maar die ppf was van mindere kwaliteit.
En het originele Tesla setje in de store is qua grootte lelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Allewijn op 23-02-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:48
Bij het openen van de eerste deur en dus ontgrendelen maakt mijn auto regelmatig een tung geluid, krijg niet gevonden wat dat betekent. Iemand hier die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
R-R-L schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:22:
Bij het openen van de eerste deur en dus ontgrendelen maakt mijn auto regelmatig een tung geluid, krijg niet gevonden wat dat betekent. Iemand hier die het weet?
Het hoogspanningsrelais wat aantrekt.

Normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:34
RaRo74 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Ik ben benieuwd.
2025.2.6 heb ik hier al een tijdje draaien maar merk geen verschil.

Kwam er gisteren alleen in Duitsland achter dat de TACC maar tot 150 km/u werkt. Was dat altijd al zo?
Met een bijna lege snelweg had dat wel iets hoger mogen zijn.

AP met max. 140 wanneer het wat drukker is werkt ook prima trouwens. Lekker ontspannen rijden :*)
TACC is volgens mij al sinds de Vision uitrol begrensd op 150km/uur en de AP op 140 km/uur. Dat laatste kan lastig zijn als je lekker op 135 km/uur op AP rijdt en achter je is iemand aan het drukken, je versnelt dan even dan rijd je snel te hard en valt de AP uit tot de volgende stop. Met de Enhauto commander kan je dat uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Mackeessie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:11:
[...]

TACC is volgens mij al sinds de Vision uitrol begrensd op 150km/uur en de AP op 140 km/uur. Dat laatste kan lastig zijn als je lekker op 135 km/uur op AP rijdt en achter je is iemand aan het drukken, je versnelt dan even dan rijd je snel te hard en valt de AP uit tot de volgende stop. Met de Enhauto commander kan je dat uitzetten.
Daarom ben ik nog steeds erg blij met mijn Commander :*)
Je moet alleen niet vergeten bij een tijd boven de 140 rijden dat je AP aan hebt staan om vervolgens onder de 140 er achter te komen niet helemaal in het midden van de rijbaan te rijden doordat je een corrigerende ruk aan het stuur krijgt :o
Gelukkig leert Tesla je binnen de lijntjes te kleuren waardoor het midden redelijk een standaard is geworden. Ze moeten alleen nog een file AP stand inbrengen zodat bij het op de linkerbaan rijden je tegen de linkerlijn geplakt zit waardoor er altijd ruimte is voor hulpdiensten/motoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
RaRo74 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Daarom ben ik nog steeds erg blij met mijn Commander :*)
Ik had mijn commander inmiddels ook besteld. Uit interesse: zijn er nog andere functies die je aanraad om te configureren?

[ Voor 48% gewijzigd door Stronk op 23-02-2025 18:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
Ontgrendelen laadpoort bij 2 sec open houden van de linker achterportier hendel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ctrl-J schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:21:
En is het dan raadzaam om het over de gehele lengte aan te brengen, of zijn mudd flaps aan de voorkant met enkel PPF bij de achterwielen voldoende?
Ik heb de mudflaps en die ppf bogen bij de achterwielen en sinds die tijd NULLLL steenslag er meer bij.
De eerste ~3000km had ik dit er niet op. Toen heb ik hem samen met een detailer in een Angelwax keramische coating gezet. Zagen bij polijsten meteen alle steenslaagjes. Die allemaal gevuld met lak. Gepolijst. Toen waren ze weer weg.
Daarna ppf en mudflaps er op. Toen hele auto in de coating en sindsdien. Zeg 16dkm extra gereden zonder nieuwe steenslag.

Ik heb trouwens kleine flappen voor en achter omdat ik die grotere iets minder fraai vond. Deze kleine doen het dus ook 100% goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPq5t22-53Y9cxcsehukDuYJqUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVfSmRz6u5wT90Ikvo7VHfHp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4OQU6mM1ulLMa9DSm_FjprvHro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzyRNeG7JL6Jxfc6wLzH7BII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Allewijn op 23-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb de mudflaps en die ppf bogen bij de achterwielen en sinds die tijd NULLLL steenslag er meer bij.
De eerste ~3000km had ik dit er niet op. Toen heb ik hem samen met een detailer in een Angelwax keramische coating gezet. Zagen bij polijsten meteen alle steenslaagjes. Die allemaal gevuld met lak. Gepolijst. Toen waren ze weer weg.
Daarna ppf en mudflaps er op. Toen hele auto in de coating en sindsdien. Zeg 16dkm extra gereden zonder nieuwe steenslag.

Ik heb trouwens kleine flappen voor en achter omdat ik die grotere iets minder fraai vond. Deze kleine doen het dus ook 100% goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De iets grotere heb ik toen, samen met luxshield ppf set (want had 2 sets besteld/had haast en eentje kwam eerst maar niet vinnen), verkocht. Dat zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I2z0WqyktUm7QEIwzzysqGpykQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv9YoTvmPUomJpzE616W7lCz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:48
mjvdzwet schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:32:
[...]

Het hoogspanningsrelais wat aantrekt.

Normaal.
Dat is de mechanische klik die ik hoor. Echter is er ook een softwarematige tung, alsof er een melding hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47

Damian

Insane Obtrusion

Ok, ik heb een probleem met mijn M3 LR AWD uit 2019.

Vandaag ritje retour van de vakantie +/- 350 km. Op 100km voor einde nog even aan de supercharger gehangen, alles prima.

Onderweg iemand afgezet op +/- 30 km voor bestemming, toen er tijdens het rijden ineens een melding in beeld kwam: Voertuig start mogelijk niet opnieuw op, service vereist. Alles werkte verder prima, hoorde of voelde verder niets geks en nog 30km te gaan dus rustig naar huis gereden. Thuis geparkeerd, naar binnen gelopen en later toch maar even weer bij de auto gaan kijken. Auto ging wel aan, maar wilde niet meer in Drive :(

Aantal meldingen in beeld is ook groter geworden (later gemaakt, vandaar donker thema):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/digRMnGy8P75liDwNCPGOBZhmg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcxQWyTbk9hyXJt77Dd6wIam.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen maar even in het servicemenu gekeken of ik daar meer info kon vinden, en toen schrok ik toch wel een beetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiJt-sdb48qoaIQIvjder_gTen4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4iRfyodf3JH97NGJ6eu2xFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaQyG4ie64w13gKS1cYS-aPV6Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJQxZjf8Q1H60adkTVGRSvNY.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm mooi kak. Maar er moest toen echt eten komen voor de kids dus eerst naar de frietboer met de auto van de vrouw. Na een uurtje weer terug gegaan naar de auto om nog wat verder te neuzen, maar toen was het al redelijk snel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsAt5z4pBNETyXhUSniT46l-2R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx5Osbw1san7DNZTSDtcPueQ.jpg?f=fotoalbum_large

Auto uit gegaan, auto ging soort van dicht, aantal ramen gingen half omlaag en daarna was het donker :/. Auto weer open gedaan, ramen gingen mega langzaam omhoog (beetje moeten helpen), maar groot deel van de auto bleef donker, scherm ging niet meer aan. Auto maar dicht gedaan, maar lijkt nu dus met een compleet lege 12v batterij te staan in ieder geval.

12v batterij lijkt dus in ieder geval niet op te laden of defect te zijn. Morgen Tesla maar eens bellen wat ik hier mee moet :(

Als ik zelf google op de meldingen kom ik van alles tegen. Tot simpel 12v batterij vervangen, tot complete HV batterijpaketten en drive units. Ben bang dat het geen DIY oplossing gaat worden :/

Iemand wellicht al een idee of tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 23-02-2025 20:49 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Stronk schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Ik had mijn commander inmiddels ook besteld. Uit interesse: zijn er nog andere functies die je aanraad om te configureren?
Ga je ook Buttons gebruiken?
Of alleen de Commander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:02
RF1000 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:02:
Ontgrendelen laadpoort bij 2 sec open houden van de linker achterportier hendel
Het kost toch minder tijd om op de laadklep te drukken waardoor die ook open gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
Allewijn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een linkje van de gebruikte flaps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Hongy schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Het kost toch minder tijd om op de laadklep te drukken waardoor die ook open gaat?
Niet bij het ontgrendelen van een vaste laadkabel.
Dat moet via de app, tablet, keyfob, knop op de laadstekker of dus via een instelling van de Commander/hendel achterportier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
Weer iets leuks meegemaakt met de autopilot. Op de A17 die overgaat naar de A58 bij knooppunt De Stok te Roosendaal. Kwam net van de supercharger vandaan.

Ik moest gewoon rechtdoor richting Bergen op Zoom. En de navigatie wijst mij ook keurig de weg. Toch dacht de autopilot dat ik rechts van de splitsing reed (voor de richting Breda), waardoor de bochtassistentie in werking trad. Die remt goed hard af, en dat is behoorlijk schrikken als het wat drukker is. Dat verwacht niemand als je op een kaarsrechte weg aan het rijden bent.

Over splitsingen gesproken (te herkennen aan dat groen/witte bord, niet het UIT-bord). Ik heb het idee dat AutoPilot daar vaak afremt. Ik heb dit dus gezien bij 3 verschillende knooppunten. Je ziet de snelheid van de cruise dan ook omlaag springen. En kort daarna weer terug omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
RaRo74 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Ga je ook Buttons gebruiken?
Of alleen de Commander?
Ik heb de commander + de twee stalks (primair gekocht voor richtingaanwijzen, maar nog genoeg plek voor andere functies)

[ Voor 16% gewijzigd door Stronk op 23-02-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Stronk schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb de commander + de twee stalks (primair gekocht voor richtingaanwijzen, maar nog genoeg plek voor andere functies)
Buttons gebruik ik o.a. om het dashboardkastje te openen,
Bij achteruitrijden spiegels naar de stoeprand kantelen/dim mirrors uit/mistlamp aan voor meer licht in het donker,
Interieurverlichting aan,
High Beam Strobe om tegenliggers te waarschuwen die zonder enige vorm van verlichting aan hebben tijdens mist, donker weer en zware regen. Ze snappen helaas niet dat ze onzichtbaar in het verkeer zijn,
Kickdown functie.
AP aan en gelijktijdig weer terug naar Chill Mode.
Schakelen tussen Sport en Chill wanneer nodig.
Voorstoelen geheel naar de voorste stand en zover mogelijk kantelen richting het dashboard.
Laadkabel ontgrendelen via achterportier hendel.

Volgens mij zijn ze dat wel voor nu :*)
Regelmatig zet ik er weer eens wat bij of via een Button.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Net terug uit België, het wereldrecord Tesla lichtshow met 1150 Tesla's verbroken:

De officiële video:
https://youtu.be/Opu6wukjSE4?si=tolmLNI3-9ymVPeA

Overige verslagen:

https://www.hln.be/hassel...ow-in-droneport~a8564d7c/

https://www.vrt.be/vrtnws...n-wereldrecord-verbroken/

[ Voor 31% gewijzigd door mjvdzwet op 24-02-2025 12:40 . Reden: Officiële video + 2e link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Ik vond het best geinig. Gelijk de nieuwe Y eens in het echt kunnen bekijken.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Leuk! Was dat hier vooraf genoemd? Helaas gemist.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Mjvdzwet kwam er hier inderdaad mee. Volgende keer dan maar weer. ;)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Het is in de afgelopen maanden een paar keer voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
Hongy schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Bedoel na het laden de laadkabel ontgrendelen. Heb een vaste kabel aan huis zitten en dan is dit voor mij het handigst (geen gedoe met het pasje voor het laadpunt houden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
In de laatste Owners Manuals een waarschuwing/tip: Als je een telefoonsleutel in de auto laat liggen (bv telefoon vergeten) en dan met een andere telefoon de Tesla op afstand op slot doet, de deur weer gewoon van het slot gaat als iemand aan de klink trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:26:
In de laatste Owners Manuals een waarschuwing/tip: Als je een telefoonsleutel in de auto laat liggen (bv telefoon vergeten) en dan met een andere telefoon de Tesla op afstand op slot doet, de deur weer gewoon van het slot gaat als iemand aan de klink trekt
In ieder geval een vooruitgang van de deur die niet van het slot gaat ookal is de sleutel in de buurt…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
RaRo74 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:39:
[...]

Buttons gebruik ik o.a. om het dashboardkastje te openen,
Bij achteruitrijden spiegels naar de stoeprand kantelen/dim mirrors uit/mistlamp aan voor meer licht in het donker,
Interieurverlichting aan,
High Beam Strobe om tegenliggers te waarschuwen die zonder enige vorm van verlichting aan hebben tijdens mist, donker weer en zware regen. Ze snappen helaas niet dat ze onzichtbaar in het verkeer zijn,
Kickdown functie.
AP aan en gelijktijdig weer terug naar Chill Mode.
Schakelen tussen Sport en Chill wanneer nodig.
Voorstoelen geheel naar de voorste stand en zover mogelijk kantelen richting het dashboard.
Laadkabel ontgrendelen via achterportier hendel.

Volgens mij zijn ze dat wel voor nu :*)
Regelmatig zet ik er weer eens wat bij of via een Button.
Thanks! Die voorstoelen geheel naar voren is super handig in bepaalde situaties ;) hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Damian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:42:

Vandaag ritje retour van de vakantie +/- 350 km. Op 100km voor einde nog even aan de supercharger gehangen, alles prima.

Onderweg iemand afgezet op +/- 30 km voor bestemming, toen er tijdens het rijden ineens een melding in beeld kwam: Voertuig start mogelijk niet opnieuw op, service vereist. Alles werkte verder prima, hoorde of voelde verder niets geks en nog 30km te gaan dus rustig naar huis gereden. Thuis geparkeerd, naar binnen gelopen en later toch maar even weer bij de auto gaan kijken. Auto ging wel aan, maar wilde niet meer in Drive :(

Aantal meldingen in beeld is ook groter geworden (later gemaakt, vandaar donker thema):
[Afbeelding]

Meteen maar even in het servicemenu gekeken of ik daar meer info kon vinden, en toen schrok ik toch wel een beetje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmm mooi kak. Maar er moest toen echt eten komen voor de kids dus eerst naar de frietboer met de auto van de vrouw. Na een uurtje weer terug gegaan naar de auto om nog wat verder te neuzen, maar toen was het al redelijk snel:

[Afbeelding]

Auto uit gegaan, auto ging soort van dicht, aantal ramen gingen half omlaag en daarna was het donker :/. Auto weer open gedaan, ramen gingen mega langzaam omhoog (beetje moeten helpen), maar groot deel van de auto bleef donker, scherm ging niet meer aan. Auto maar dicht gedaan, maar lijkt nu dus met een compleet lege 12v batterij te staan in ieder geval.

12v batterij lijkt dus in ieder geval niet op te laden of defect te zijn. Morgen Tesla maar eens bellen wat ik hier mee moet :(

Als ik zelf google op de meldingen kom ik van alles tegen. Tot simpel 12v batterij vervangen, tot complete HV batterijpaketten en drive units. Ben bang dat het geen DIY oplossing gaat worden :/

Heb je wegenwacht? Misschien laten komen om de 12V te boosten en kijken of dat helpt. Pin me er niet aan vast maar ik vermoed dat je kleine accu dus stuk is. Weet niet of het komt door niet laden zoals je zegt, maar misschien gewoon ouderdom. Accu is tenslotte alweer 5 jaar oud en EV 12/16V accu's zijn niet de sterkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:11
Damian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:42:

...

Ik gok dat je airco-compressor kapot is. Die draait vanaf hoogspanning.

Heb je de desiccant-bag ooit laten vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door 0fbe op 24-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

NiroNiro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Heb je wegenwacht? Misschien laten komen om de 12V te boosten en kijken of dat helpt. Pin me er niet aan vast maar ik vermoed dat je kleine accu dus stuk is. Weet niet of het komt door niet laden zoals je zegt, maar misschien gewoon ouderdom. Accu is tenslotte alweer 5 jaar oud en EV 12/16V accu's zijn niet de sterkste.
Accu vannacht aan de lader gehad. Vanochtend leek even alles ok maar nu weer zelfde meldingen.
0fbe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Ik gok dat je airco-compressor kapot is. Die draait vanaf hoogspanning.

Heb je de desiccant-bag ooit laten vervangen?
Geen idee wat een desiccant bag is. Dus nee nooit vervangen.

Tesla gesproken die geven aan dat ie naar hun gesleept moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Damian schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Accu vannacht aan de lader gehad. Vanochtend leek even alles ok maar nu weer zelfde meldingen.

[...]

Damn, hoop dat het simpel gewoon de accu is en dat je snel weer op pad kunt. keep us posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Stronk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Thanks! Die voorstoelen geheel naar voren is super handig in bepaalde situaties ;) hehe
Languit vanaf de achterbank "Netnixen" toch? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:51
mjvdzwet schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:15:
[...]

Dit is al bijna een jaar zo.
Hij gaat na de update meestal 1x in sleep, daarna wordt sleep als offline getoond.
Check. Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:20
[...]
Geen idee wat een desiccant bag is. Dus nee nooit vervangen. [...]
Grote zak met sillica gel of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
RaRo74 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Languit vanaf de achterbank "Netnixen" toch? ;-)
Of bij de M3 (ik weet niet of het ook geldt voor de MY) als je de achterbank plat wil gooien. Stoelen moeten bij ons altijd een stukje naar voren, erg irritant om dat elke keer bij elke stoel afzonderlijk te doen, dus nu geprogrammeerd met 1 knop, 1x klik is alle twee naar voren, 2x klik is terug naar achteren.

Moet nog kijken of het blijft werken, reageren leek niet altijd goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
*zelf toegebrachte knip*

[ Voor 82% gewijzigd door Valentijn op 24-02-2025 12:07 ]

Keep it cool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Valentijn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:56:
Heeft iemand die zijn RWD juniper heeft besteld, al een leverdatum?
Het grote Tesla Levering topic #2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:34
ElonDusk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:21:
Weet iemand hoe lang het kan duren voor de Athlon configurator up to date is! :9~
Athlon gaf bij mij aan uiterlijk eind deze week, maar het zou ook zomaar dinsdag kunnen zijn...
@ElonDusk Was jij nog wijzer geworden?

[ Voor 4% gewijzigd door Empie69 op 24-02-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Na inloggen via de Tesla website blijkt mijn Model 3 AWD uit december 2019 een 2020 model te zijn. Maar als ik dan naar specificaties zoek (op andere sites), dan vind ik vaak tegenstrijdige informatie met betrekking tot zaken als bijvoorbeeld vermogen en batterijcapaciteit. Dat kan komen door het verschil tussen 2019 en 2020, maar ook binnen die jaren lijkt niet alle online info consistent.

Weet iemand een goede site waarin info per type wordt gegeven die correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
gjcvro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Of bij de M3 (ik weet niet of het ook geldt voor de MY) als je de achterbank plat wil gooien. Stoelen moeten bij ons altijd een stukje naar voren, erg irritant om dat elke keer bij elke stoel afzonderlijk te doen, dus nu geprogrammeerd met 1 knop, 1x klik is alle twee naar voren, 2x klik is terug naar achteren.

Moet nog kijken of het blijft werken, reageren leek niet altijd goed te gaan.
Ja dat is voor mij ook een reden. Vanwege mijn lengte staat de bestuurdersstoel helemaal naar achteren en de leuning wat schuin waardoor de achterbank bij het neerklappen daar tegen aan zou vallen. Het verschuiven van de voorstoelen kan ik dmv een Button in de trunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Nu online
Roenie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:26:
Na inloggen via de Tesla website blijkt mijn Model 3 AWD uit december 2019 een 2020 model te zijn. Maar als ik dan naar specificaties zoek (op andere sites), dan vind ik vaak tegenstrijdige informatie met betrekking tot zaken als bijvoorbeeld vermogen en batterijcapaciteit. Dat kan komen door het verschil tussen 2019 en 2020, maar ook binnen die jaren lijkt niet alle online info consistent.

In hetzelfde jaar worden meerdere updates doorgevoerd, dus een 'xxxx' model hebben heeft eigenlijk niet zo veel betekenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0fbe
[...]

[...]

De desiccant bag is een zak in de airco-compressor om eventueel water uit het systeem te houden. Als die niet op tijd vervangen wordt, dan kan de airco-compressor stuk lopen. Het advies van Tesla is om dat iedere 4 tot 6 jaar te doen. Maar omdat je geen vaste service-momenten hebt, moet je daar wel om vragen of moet iemand bij het service-center helder genoeg zijn om het te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

0fbe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:52:
[...]

De desiccant bag is een zak in de airco-compressor om eventueel water uit het systeem te houden. Als die niet op tijd vervangen wordt, dan kan de airco-compressor stuk lopen. Het advies van Tesla is om dat iedere 4 tot 6 jaar te doen. Maar omdat je geen vaste service-momenten hebt, moet je daar wel om vragen of moet iemand bij het service-center helder genoeg zijn om hem te adviseren.
Tjah geen idee, ik heb dat in ieder geval niet gedaan. Geen idee of dat voor de problemen zorgt die er nu zijn.

Morgen gaat ie op transport naar SeC Duiven. We zullen het merken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 21:04
Inmiddels heb ik al bijna 5 jaar mijn model 3 Long Range - heel tevreden over geweest en slecht 1x een probleem met de 12V accu gehad. Binnenkort hoop ik de nieuwe Y (AWD LR) te kunnen bestellen (als die beschikbaar komt in de leaseportaal).

Vorige week met de model 3 voor de zoveelste keer naar het buitenland gereden. Alleen is er nu toch wel een serieus probleem opgetreden. Na ongeveer de eerst 250 km gereden te hebben was het tijd voor de eerste supercharger laadactie van onze reis. Direct na het laden en de eerste meters sloeg het hele scherm op tilt. De GPS werkte niet meer, er was geen akoestische feedback meer (geluid werkt niet meer), alle camera's defect. Tijdens de reis diverse keren het systeem gereset (2 knoppen op het stuur ingedrukt houden). De hele reis niet meer werkend gekregen. Toen maar google Maps en ABRP uit de kast getrokken om de reis en laadpunten verder te plannen. Tesla gebeld - maar die zeiden dat er geen foutmeldingen van de auto terugkwamen. Ze hebben een extra software update gepushed, maar die kreeg ik nooit volledig gedownload. Als ik zelf in het service menu kijk staat er een hele waslijst aan foutmeldingen. Ik krijg de indruk dat een computer stuk gegaan is. Heel merkwaardig. Inmiddels service verzoek ingestuurd, nu hopen dat het spoedig opgelost kan worden.

Iemand wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roenie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:26:

Modelyear in Amerika loopt vanaf oktober. Dus dat kan inderdaad een 2020 modeljaar zijn. Mijn M3 die 2-11-2019 in Nederland ingeschreven is (eerste toelating 3-12-2019) is volgens de VIN decoder een 2020 model. De 10e letter in je VIN is een K voor 2019 of L voor 2020.

Heb je een LR of een SR+?
Voor de LR maakt 2019 of 2020 niet uit. Dan is het een E3D met een 77,8 kWh Panasonic NMC met een maximum indicated range van 499 km (560 WLTP).

Vermogen is volgens mij 147 kW voor en 188 kW achter, maar 258 kW totaal (je kunt ze niet optellen).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Modelyear in Amerika loopt vanaf oktober. Dus dat kan inderdaad een 2020 modeljaar zijn. Mijn M3 die 2-11-2019 in Nederland ingeschreven is (eerste toelating 3-12-2019) is volgens de VIN decoder een 2020 model. De 10e letter in je VIN is een K voor 2019 of L voor 2020.

Heb je een LR of een SR+?
Voor de LR maakt 2019 of 2020 niet uit. Dan is het een E3D met een 77,8 kWh Panasonic NMC met een maximum indicated range van 499 km (560 WLTP).

Vermogen is volgens mij 147 kW voor en 188 kW achter, maar 258 kW totaal (je kunt ze niet optellen).
Duidelijk verhaal :)

Ik heb inderdaad een LR AWD. Die 77,8 is bruto neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk het wel, in hoeverre dat ook belangrijk is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:
[...]
Tdlr: Beïnvloed het gedrag van Musk jullie kijk op Tesla? Zouden jullie nu opnieuw een Tesla aanschaffen/leasen?
Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Die mogen we niet meer hier bespreken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Niet gezien, dank voor de vermelding. Ik snap dat het geen politiek forum moet worden, anderzijds natuurlijk wel relevant want Musk is wel hét gezicht van Tesla en bijna dagelijks in het nieuws.
Het staat bovenin de quick reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
[b]Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:[/b

Tdlr: Beïnvloed het gedrag van Musk jullie kijk op Tesla? Zouden jullie nu opnieuw een Tesla aanschaffen/leasen?
Nu zou ik om die reden niet meer voor Tesla kiezen. Helaas en het zou heel jammer zijn want ik ben er nog steeds zeer tevreden over.

Een Xpeng G6 zou dan een mogelijk alternatief voor mij zijn maar dan heb je weer te maken met China.......

Kelderen momenteel de Tesla verkopen wereldwijd? Gaan we dan gematigd gedrag zien waardoor de verkoopcijfers weer een boost krijgen?
Tesla Model 2 voor erbij zie ik eigenlijk nog steeds wel zitten :9 . Gelukkig laat die nog even op zich wachten waardoor Elon in de tussentijd zijn leven nog wat kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
-verwijderd-

[ Voor 113% gewijzigd door Tomas_ op 25-02-2025 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
Caelorum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Het staat bovenin de quick reply.
Knip, dat is inderdaad offtopic. Feedback mag in het Feedback topic

Ontopic!

Ik ben ontzettend blij dat de RWD Y bestelbaar is. Levertijd is een kleine teleurstelling, maar dat is niet anders. Toen de launch edition kwam was ik even bang dat de prijs flink omhoog zou gaan. Maar die is gewoon gelijk gebleven. _/-\o_ Toch knap van een merk om weer zo'n upgrade te doen tegen dezelfde prijs.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 24-02-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
t14wo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:51:
[...]
Knip
Ik ben ontzettend blij dat de RWD Y bestelbaar is. Levertijd is een kleine teleurstelling, maar dat is niet anders. Toen de launch edition kwam was ik even bang dat de prijs flink omhoog zou gaan. Maar die is gewoon gelijk gebleven. _/-\o_ Toch knap van een merk om weer zo'n upgrade te doen tegen dezelfde prijs.
Ze hebben de audio wel uitgekleed valt mij op ten opzichte van de AWD (9 speakers zonder subwoofer) en ook andere bekleding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni4IOzrIumDagBp-7nJJYIkMvPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hfT3g7Gp99P0tQFd5g3kauKW.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 24-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:16
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 24-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
Volgende keer graag rapporteren en niet op reageren

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 24-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
Tomas_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Ze hebben de audio wel uitgekleed valt mij op ten opzichte van de AWD (9 speakers zonder subwoofer) en ook andere bekleding.
[Afbeelding]
Oh… dat is wel een serieuze downgrade. Ik vond juist de audio megagoed in m’n vorige Y. Dit was mij nog nergens opgevallen. :/ Ben benieuwd naar de reviews hierover. Maar aangezien enkel AWD premium audio heeft, is het niet eens de keuze tussen RWD of Long Range. Vind de 5k meerprijs voor longrange érg fors. Het is niets meer dan een grotere accu.

[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 24-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Oh… dat is wel een serieuze downgrade. Ik vond juist de audio megagoed in m’n vorige Y. Dit was mij nog nergens opgevallen. :/
Ik zou het eerst eens beluisteren met 9 speakers voordat je hem direct afstreept.

Het klinkt nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mjvdzwet schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Ik zou het eerst eens beluisteren met 9 speakers voordat je hem direct afstreept.

Het klinkt nog steeds goed.
Helemaal eens, vorige week zelf ook beide systemen geluisterd. Niks mis met de normale audio. Al is het wel jammer dat dit niet als losse upgrade beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Helemaal eens, vorige week zelf ook beide systemen geluisterd. Niks mis met de normale audio. Al is het wel jammer dat dit niet als losse upgrade beschikbaar is.
Ja, maar begrijpelijk om de kosten laag te houden en een simpele productie.

Daarnaast een mooie truuk om mensen een duurdere uitvoering te laten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:36
Heeft de Highland ook 9 speakers? En hoe klinkt die, de RWD?

Vergelijking met de oude Model 3 RWD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
shinken82 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:19:

De RWD versie wel. En geluid is iets persoonlijks, net als kleur en gevoel, dus het beste kun je zelf gaan luisteren. Kan niet vergelijken met de oudere M3, maar voor mij klinkt het goed genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online

Ik heb ook een M3H RWD, ik vind het ook prima klinken. Vond het zelfs wat bass georiënteerd, dus die wat tikjes omlaag in de equalizer.

Het is achterin wel duidelijk minder, maar daar zit ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
mjvdzwet schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Ik heb ook een M3H RWD, ik vind het ook prima klinken. Vond het zelfs wat bass georiënteerd, dus die wat tikjes omlaag in de equalizer.

Het is achterin wel duidelijk minder, maar daar zit ik niet.
Ik zou dat niet eens een minpunt vinden. Wat zachter bij de kinderen is helemaal prima.

Merk dat het op vakantie bijna helemaal standje uit staat zodat de kinderen goed kunnen rusten.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 24-02-2025 18:49 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 15:10

Niet vanuit eigen ervaring, maar; https://www.reddit.com/r/...system_is_perfectly_fine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 23:18

Ik had het geluid in de 2019 versie eigenlijk vooral van achter. Dus die oriëntatie knop stuk terug van t midden naar achter. Dan had ik het idee dat ik er midden in zat en dat was voor mij altijd fijn geluid.

Nu kan dat eigenlijk niet meer, daar komt vrij slecht geluid vandaan. Persoonlijk denk ik dus dat het een achteruitgang is.

Kids kijken ook wel eens youtube,dat komt dan alleen uit die achterdeur speakers, dan denk ik hmmmm erg matig geluid

Maargoed zoals hierboven al aangegeven, t zal persoonlijke voorkeur/interpretatie zijn

[ Voor 12% gewijzigd door wootahH op 24-02-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:47

Ik hoor geen verschil tussen de M3H RWD en de oude M3. De MY RWD juniper vond ik beter klinken, bass was veel meer aanwezig.
Waar ik in de M3 de bass op max heb staan, was dat bij de juniper way to much. Daar vond ik de bass op 0 meer in balans. Zoals ik al eerder schreef had ik het idee dat er wel een subwoofer in zat, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Lijkt er op dat juniper grotere woofers in de portieren heeft dan in de M3.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik zit nog eens met een praktische vraag voor onze model Y.
We hebben een zoontje van 2 jaar die mee kan genieten van de auto in een isofix kinderstoel.
Nu hij toch iets groter (en dus zwaarder) begint te worden begint de auto af en toe melden dat er een passagier geen gordel draagt met melding op het scherm en bijhorende geluidjes.

Wat is het slimste idee, de gordel achter de stoel permanent vastgeklikt laten? Of eventuele met een metalen clip die je ongetwijfeld ergens kan kopen de gordel permanent 'aandoen'?

Iemand ervaring mee?
Heeft die ergens invloed op, dat de auto denk dat die passagier bv. niet uitstapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
Uit de handleiding:
NOTE
When installing a child restraint system, you must also buckle the seat belt to silence the seat belt warning chime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Dat heb ik dus gemist. Had gehoopt dat die technisch kon vaststellen dat er een stoel aan die haken vastgemaakt was maar zo ver zijn ze dus nog niet.
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Laatst online: 11:50
sonina schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:01:
Ik zit nog eens met een praktische vraag voor onze model Y.
We hebben een zoontje van 2 jaar die mee kan genieten van de auto in een isofix kinderstoel.
Nu hij toch iets groter (en dus zwaarder) begint te worden begint de auto af en toe melden dat er een passagier geen gordel draagt met melding op het scherm en bijhorende geluidjes.

Wat is het slimste idee, de gordel achter de stoel permanent vastgeklikt laten? Of eventuele met een metalen clip die je ongetwijfeld ergens kan kopen de gordel permanent 'aandoen'?

Iemand ervaring mee?
Heeft die ergens invloed op, dat de auto denk dat die passagier bv. niet uitstapt?
Wat ook wil helpen is de rugleuning wat naar achteren te zetten, dan drukt hij minder hard op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
sonina schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Dat heb ik dus gemist. Had gehoopt dat die technisch kon vaststellen dat er een stoel aan die haken vastgemaakt was maar zo ver zijn ze dus nog niet.
Bedankt.
Kost weer een extra (of meerdere) sensoren......

Maar ik heb standaard de gordel van de middelste stoel ingeklikt zitten, omdat de zit-sensor zo gevoelig is en passagiers achterin vaak hun hand even op de middelste stoel leggen en dan een signaal afgaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

0fbe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:52:
[...]

De desiccant bag is een zak in de airco-compressor om eventueel water uit het systeem te houden. Als die niet op tijd vervangen wordt, dan kan de airco-compressor stuk lopen. Het advies van Tesla is om dat iedere 4 tot 6 jaar te doen. Maar omdat je geen vaste service-momenten hebt, moet je daar wel om vragen of moet iemand bij het service-center helder genoeg zijn om het te adviseren.
Iemand in dit topic dit al eens laten doen of zelf gedaan?

Ik vond https://service.tesla.com...3E-857D-B73AB903D479.html en op zich zit het er wel haalbaar uit maar ik denk dat ik het liever uitbesteed. Wat kost zo'n grapje ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:07

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Even een bandenvraag. Ik heb met mijn linkerkant een stoeprand geraakt. Gevolg een beschadiging van de velg en een hap uit de wang van de band. Het canvas is niet te zien en ik zie geen bolling van de band. Volgens een antwoord van iemand van de ANWB kun je hiermee doorrijden. Het is geen APK afkeuringspunt en niet gevaarlijk. Wel blijven kijken of er een bolling ontstaat.
Vraag: de moeite nemen om naar een Bandenspecialist te gaan?
Pagina: 1 ... 39 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: