Er is wel degelijk een specifiek WLTP testprotocol voor EVs. Daaruit volgt een verbruik voor verschillende scenario's (vooral bepaald aan de hand van snelheid) en ook een rijbereik.bert pit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:32:
[...]
De WLTP-normering (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) is een gestandaardiseerde testmethode om het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en de emissies van voertuigen te meten. Die zullen allemaal kloppen in de testomgeving.
Op basis van die test wordt ook het rijbereik gemeten, dus ook voor EV's, iets waar deze test niet specifiek voor ontwikkeld is, want rijberijk speelt bij ICE geen enkele rol.
Wouter Karsten van autoblog houdt als rure rule of thumb 3/5 van de WLTP aan.
Meestal wordt alleen het gecombineerde bereik genoemd (verplicht voor type approval), maar sommige fabrikanten noemen daarnaast ook het bereik in de stad.
Tesla communiceert echt heel erg weinig in vergelijking met andere merken. Ik ben er voorstander van dat alle fabrikanten een duidelijk testrapport moeten publiceren incl het verbruik in de verschillende cycli, batterij capaciteit en realistisch bereik in verschillende omstandigheden. Sommige fabrikanten hebben hiervoor een speciale simulator op de website.
Vwb Tesla vind ik dat het werkelijke bereik niet makkelijk in de buurt komt van de WLTP. Op een mooie dag (±20°C, windstil, droog) heb ik wel eens een lange rit gemaakt op de snelweg met 100 km/h, maar ook wat 80 km/h wegen en wat file. Dan kwam het verbruik in mijn Model Y op 127 Wh/km volgens de boordcomputer, wat wel in de buurt komt van de WLTP van 455 (afhankelijk van wat je als bruikbare capaciteit rekent). Alleen had ik na die rit van 240 km nog maar zo'n 40% over. Dat zou dan op een bereik van maar ongeveer 400 km wijzen.
Misschien komt dit door de buffer onder de 0%, of er is meer verbruik dat niet in het gerapporteerde verbruik in de boordcomputer wordt meegenomen. Ik kreeg het niet echt kloppend.
Bij mijn vorige EV haalde ik het WLTP bereik ook daadwerkelijk in het echt onder dat soort omstandigheden. Alleen week die veel meer af op hoge snelheden (slechtere aërodynamica).