Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moobie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 12:50
Rogar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:47:
Ik heb hier eindelijk de Eneco-laadpas gekoppeld aan de Tesla-app. De leasemaatschappij zal wel een mail krijgen om de koppeling goed te keuren (aangezien ik die mail niet heb ontvangen en niet de eigenaar ben).

Heeft iemand daar al ervaring mee toevallig?
Zelfde situatie in mijn geval. Ik heb een paar dagen na het koppelen geladen bij een SuC en het is betaald via de laadpas. Het is dus goedgekeurd lijkt het. Zelf heb ik daar geen terugkoppeling van gehad.

Gewoon proberen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Dat feit komt uit het gekoppelde feit dat ik veelvuldige ervaring met eerder genoemde merken heb en geen enkele auto maakt zoveel fouten, boezemt inzittenden bijna angst in en werkt in diverse situaties zo slecht als de Tesla.

"Veiligheidsonderzoekers"? Je bedoelt EuroNCAP? Dat zijn statische tests die bepaalde situaties nabootsen en geen real-world tests op de openbare weg. Enerzijds begrijpelijk, want alleen dan kan je iets op een manier nabootsen zodat het bij elke auto hetzelfde nagebootst wordt. Dat kan niet als je elke keer op de A2 rijdt, dan ben je overgeleverd aan hoe het verkeer is. Maar, laat ik deze er als perspectief even ingooien: kijk naar de Formule 1 en de huidige generatie auto's. Toen deze in 2022 geïntroduceerd werden had elk van de 10 teams een gigantische lading tests in windtunnels en CFD gedaan, met de knapste ingenieurs ter wereld die niet voor niks ook goed betaald worden. Maar toen kwamen de werkelijke tests op een werkelijk circuit en wat kwam daarbij naar boven wat niet 1 medewerker van de vele duizenden bij alle teams heeft zien aankomen: porpoising. Een aerodynamisch neveneffect wat gewoon niet in statische test naar boven kwam. Die analogie is voor mij perfect met Tesla: de statische tests zijn goed, maar in de praktijk, in de echte wereld, tenminste hier in Europa, schiet het gewoon écht tekort.

Dat jouw Tesla je een keer gered heeft, dat is fijn, maar dat staat hier los van. Ik zeg namelijk ook niet dat niks werkt, ik zeg dat het in veel gevallen fouten maakt, bijv. phantom braking, die niet bij andere merken voorkomen. Ik daag je daarbij uit om 1 ander merk te noemen die daar óók last van heeft.

Tegelijkertijd, ik heb ook een keer ervaren dat de Tesla een voetgang in het donker zag die ik nog niet had gezien, meneer stak op een onverlichte 60 weg doodleuk over zonder enige verlichting en de Tesla zag hem eerder dan ik. Maar datzelfde heb ik met een fietser met onze Kia e-Soul ook een keer meegemaakt. Wat dat zegt? Dat ze allebei systemen hebben die kunnen ingrijpen wanneer nodig. Met onze Kia die we alweer ruim 4 jaar hebben heb ik echter in 78.000 km niet 1x gehad dat hij iets in de richting van phantom braking heeft gehad. En juist wel geholpen bij invoegen op een snelweg waarbij ik een auto bijna over het hoofd zag, op het moment dat ik hem zag, corrigeerde de Kia mij al terug. En ja, dat soort dingen zal Tesla ook doen, maar daar gaat het verder ook niet over.

Maar meer ga ik er niet over zeggen. Tesla heeft veel goede punten, voor mij helaas ook teveel slechte punten.
Ik had met mijn Kia juist talloze phantom breaks, elke fietser op een fietspad rechts in een flauwe bocht naar links zorgde voor verstoring, de westerscheldetunnel halverwege elke keer van 100km/h vol op de rem, etc. Dus dat systeem was verre van feilloos. En deze auto had mijn potentiele ongeluk nooit voorkomen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
pretpik schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:05:
Iemand enig idee hoe je de stoelverwarming aanzet zonder de klimaat controle te gebruiken? Als ik het systeem uitzet kan ik de stoelverwarming niet meer bedienen.
Vanuit de app bedoel je? Want in de auto kan dit gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:44

Damian

Insane Obtrusion

bert pit schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Ik had met mijn Kia juist talloze phantom breaks, elke fietser op een fietspad rechts in een flauwe bocht naar links zorgde voor verstoring, de westerscheldetunnel halverwege elke keer van 100km/h vol op de rem, etc. Dus dat systeem was verre van feilloos. En deze auto had mijn potentiele ongeluk nooit voorkomen.
Ha, die Westerscheldetunnel is inderdaad huiveringwekkend met een heleboel auto's. Vooral VAG auto's gingen snoeihard op de rem vanuit het niks midden in die tunnel. Nooit een idee gehad waarom...

met de M3 geen last van...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07
this schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:07:
[...]

Vanuit de app bedoel je? Want in de auto kan dit gewoon.
Van uit de auto bedoel ik. Als ik het klimaatsysteem uit zet kan ik niet meer bij de bediening van de stoelverwarming.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
pretpik schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Van uit de auto bedoel ik. Als ik het klimaatsysteem uit zet kan ik niet meer bij de bediening van de stoelverwarming.
Dan moet je even de stoelverwarming knopjes toevoegen aan je app balk onderin het scherm.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:14
Damian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Ha, die Westerscheldetunnel is inderdaad huiveringwekkend met een heleboel auto's. Vooral VAG auto's gingen snoeihard op de rem vanuit het niks midden in die tunnel. Nooit een idee gehad waarom...

met de M3 geen last van...
Staat niet voor niets een bord dat je de CC uit moet zetten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ralphkeb schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Staat niet voor niets een bord dat je de CC uit moet zetten…..
Hmm, 15 jaar lang minimaal 4 keer per jaar die kant op gereden maar nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Damian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Hmm, 15 jaar lang minimaal 4 keer per jaar die kant op gereden maar nog nooit gezien.
Aan de zuidkant is het tussen september 2018 en juni 2021 geplaatst: https://www.google.nl/map...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:25
adjego schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Dan moet je even de stoelverwarming knopjes toevoegen aan je app balk onderin het scherm.
Of op auto zetten en nooit meer aan denken.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:43
bonjour schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:59:
[...]
Precies; ik de eerste 2 weken, daarna nooit meer.
Ook blij dat ik voor de M3H SR heb gekozen; in de zomer verbruik van ong 120 wh/km, dus bijna 500 km bereik.In de winter met temperaturen rond vriespunt ong160-170 wh/km verbruik, dus bereik van 350-380 km
Wie dáárvan laadstress zou hebben, die moet met de fiets op weg :P

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
flupp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Wie dáárvan laadstress zou hebben, die moet met de fiets op weg :P
De enige keer dat ik laadstress had was op de elektrische fiets. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik weet na 1,5 jaar eigenlijk nog steeds niet hoe groot mijn accu is. Hoe kun je daar achter komen?
2021 Model3 long range uit shanghai, met matrix lichten en verwarmd stuur. Is het dan 75, 78.1, 79 of 82 kWh?

En de SOC, welke range geeft die dan aan? Dat is minder dan de hele accu neem ik aan, dus zonder safety buffers?

ChatGP's antwoord op deze post: Omdat jouw Model 3 uit Shanghai komt, betekent dit waarschijnlijk dat je een LG Chem batterij hebt. Dit zou een 77-78 kWh bruto accupakket zijn, met een netto bruikbare capaciteit van ongeveer 75 kWh. De 82 kWh versies kwamen van Panasonic en zaten voornamelijk in auto's uit Fremont, USA.

LG Chem (China - Shanghai): ± 77-78 kWh bruto → ± 75 kWh netto
Panasonic (VS - Fremont): ± 82 kWh bruto → ± 79-80 kWh netto
Je kunt de exacte accucapaciteit bevestigen door de "Battery Info" te checken met een OBD2-adapter en een app zoals Scan My Tesla.

Toch raar dat dat zo moeilijk te achterhalen is?

[ Voor 70% gewijzigd door Menesis op 12-02-2025 09:54 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menesis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:51:
Ik weet na 1,5 jaar eigenlijk nog steeds niet hoe groot mijn accu is. Hoe kun je daar achter komen?
2021 Model3 long range uit shanghai, met matrix lichten en verwarmd stuur. Is het dan 75, 78.1, 79 of 82 kWh?

En de SOC, welke range geeft die dan aan? Dat is minder dan de hele accu neem ik aan, dus zonder safety buffers?

ChatGP's antwoord op deze post: Omdat jouw Model 3 uit Shanghai komt, betekent dit waarschijnlijk dat je een LG Chem batterij hebt. Dit zou een 77-78 kWh bruto accupakket zijn, met een netto bruikbare capaciteit van ongeveer 75 kWh. De 82 kWh versies kwamen van Panasonic en zaten voornamelijk in auto's uit Fremont, USA.

Je kunt de exacte accucapaciteit bevestigen door de "Battery Info" te checken met een OBD2-adapter en een app zoals Scan My Tesla.

Obv de variant moet je een heel eind kunnen komen toch? Dat kun je terug vinden op RDW.

Het zal 75kWh of 79kWh zijn.

https://images.blogtesla....ong-Range-Performance.png

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 12-02-2025 10:06 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:13
Op basis van de variant uit de RDW voetuiggegevens en de info op https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641 zou je moeten kunnen achterhalen wat de capaciteit van de accu is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01

Chat GPT is een papegaai systeem, dat is nooit de juiste manier om een technische vraag te stellen. Het gaat soms goed, soms helemaal niet. Enkel als je de bronnen er onder als betrouwbaar inschat durf ik gokken dat het juist is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
JungleJim schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Op basis van de variant uit de RDW voetuiggegevens en de info op https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641 zou je moeten kunnen achterhalen wat de capaciteit van de accu is.
Hmm ik woon in Noorwegen en bij de lokale RWD kan ik veel informatie inzien maar niet de accucapaciteit helaas.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:13
Menesis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Hmm ik woon in Noorwegen en bij de lokale RWD kan ik veel informatie inzien maar niet de accucapaciteit helaas.
Geeft de Noorse RDW geen info over de variant? De NL geeft namelijk ook niet direct info over de accucapaciteit maar een variantcode (Y5LD voor mijn MY LR 2023) die weer te herleiden is naar een accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menesis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Hoeveel km EPA range had de auto toen hij nieuw was? 550 == 75kWh en 568 == 78,8kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Devian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Of op auto zetten en nooit meer aan denken.
Dat zou heel het idee onderuit halen. Het gaat er hem net om dat je de ventilatie niet wilt aanzetten en enkel wilt verwarmen met stoelverwarming.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:06
Prachtig hoe mensen zich blindelings laten dicteren wat te doen door de auto. Parkeersensoren die piept dat je moet stoppen voor je stoeprand. Wie is hier nu de baas? Je kan toch zelf zien op alle spiegels en camera's dat je door kan rijden?
Zelfde met Autopilot, ja dat werkt alleen goed op snelwegen of iig plekken met duidelijk gescheiden rijbanen. Als je er achter komt dat het op bepaalde soorten wegen minder werkt zet je het uit en ga je zelf rijden. Nogmaals jij bent de baas, niet de auto. En het gras is zeker niet groener bij de buren. Andere fabrikanten hebben net zo goed moeite met bepaalde types wegen als fietssuggestiestroken of tegemoetkomend verkeer op smallere wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
jip_86 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:32:
Prachtig hoe mensen zich blindelings laten dicteren wat te doen door de auto. Parkeersensoren die piept dat je moet stoppen voor je stoeprand. Wie is hier nu de baas? Je kan toch zelf zien op alle spiegels en camera's dat je door kan rijden?
Zelfde met Autopilot, ja dat werkt alleen goed op snelwegen of iig plekken met duidelijk gescheiden rijbanen. Als je er achter komt dat het op bepaalde soorten wegen minder werkt zet je het uit en ga je zelf rijden. Nogmaals jij bent de baas, niet de auto. En het gras is zeker niet groener bij de buren. Andere fabrikanten hebben net zo goed moeite met bepaalde types wegen als fietssuggestiestroken of tegemoetkomend verkeer op smallere wegen.
Heel veel mensen kopen Tesla omdat ze net verwachten dat ze die zaken uit handen kunnen geven.
Tesla lijkt me eigenlijk niet zo'n goede auto voor mensen die controle over alles willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Vanochtend weer wat...

Rij op een donkere 2-richtingsweg gescheiden door een dubbele doorgetrokken streep.

Let even niet op en kom tegen de middellijn aan ; de lane departure grijpt in en stuurt me OVER de lijn richting de baan voor tegenmoetkomend verkeer. Ik weer ingrijpen om dat te voorkomen natuurlijk.

Settings nagekeken: lane departure staat op WARNING, niet ASSIST. Mis ik nog een setting? Reed overigens niet op TACC/AP.

Dit was voor mij even een WTF moment...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:14
jip_86 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:32:
Andere fabrikanten hebben net zo goed moeite met bepaalde types wegen als fietssuggestiestroken of tegemoetkomend verkeer op smallere wegen.
Helemaal mee eens, maar vaak hebben andere fabrikanten nog wel een normale cc mogelijkheid.
De gebruikte ik in mijn vorige auto's ook vaak, juist omdat acc niet altijd perfect werkt door omstandigheden.
Ik denk dat als Tesla die optie toevoegt het voor veel mensen zeer welkom is, voor mij in ieder geval zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
Ik mag een leaseauto kiezen van de zaak, en zal dus voor de Model 3 gaan. Weet iemand of de Enhanced Autopilot het waard is?

Er staan veel beloftes bij, maar werkt het in de praktijk ook goed?

[ Voor 16% gewijzigd door Stronk op 12-02-2025 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
Stronk schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:37:
Ik mag een leaseauto kiezen van de zaak, en zal dus voor de Model 3 gaan. Weet iemand of de Enhanced Autopilot het waard is?

Algemene consensus is dat het de prijs niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Inspired schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Hoeveel km EPA range had de auto toen hij nieuw was? 550 == 75kWh en 568 == 78,8kWh.
Tweedehands gekocht :P
Ik weet dat ze bij Tesla zelf onderscheid maken tussen de ´21 versie met stuurverwarming en matrixlichten en zonder, waarbij de versie met stuurverwarming dan ook iets meer range had. Dus dat duidt dan op 78,8 kWh als ik het met jouw info combineer.

Ach ja, hij doet het prima verder. Al is het imago wel kapot door Musk :P

Ik kan het ook wel berekenen als ik van een hele lage soc naar vol laadt en dan kijk hoeveel erin is gegaan I guess..

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 12-02-2025 12:41 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
Ik mag komende week mijn model Y AWD ophalen. Heb bewust gekozen voor het oude model, leasetarief was interessant en heb nu de AWD voor hetzelfde tarief als de de LR RWD. Paar weken terug nog bij Tesla geweest, maar bedacht me dat ik eigenlijk niets mis aan de huidige Y. Kom van een Hyundai Ioniq 38kwh welke ik de afgelopen 5 jaar heb gereden.

Overweeg om de S3xy commander aan te schaffen voor o.a. het continious Autopilot. Daarbij nog de keuze om wel of niet de s3xy knob direct mee te bestellen. Iemand hier ervaring mee (positief dan wel negatief) toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:03

is het niet waard , helemaal niet als je uit jezelf al niet gekeken hebt wat t nu precies inhoudt en of dat je wat lijkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:28

Ik heb een tijdje een leen-model 3 gehad en die had het. Zeer beperkt gebruik gemaakt van de extra features, over het algemeen is het te langzaam. Wisselen van baan doe je zelf veel sneller/natuurlijker. Het inparkeren kan handig zijn maar ook daar geldt hetzelfde.

Misschien als je echt vaak lange stukken richting het buitenland rijdt kan het het waard zijn.

Over het algemeen vind ik AP soms sowieso best spannend het spookremmen best vaak voorkomt zodra de weg een bocht of gekke belijning bevat (spitsstroken :X ). Maar dat is niet relevant voor je vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twag
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-08 09:58

Zelf ben ik van plan om een comma ai te kopen.
Dit zit dicht tegen EAP aan!
https://comma.ai/
Momenteel zit de tesla variant nog in de beta fase maar ze verwachten dit binnenkort officieel te releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86

Collega heeft het. Baan wisselen hoef je het niet voor te doen. Auto park werkt nu ook, dat gaat wel goed begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
@this @Ted038 @Electromonkey @Twag @jip_86

Duidelijk verhaal, bedankt voor de bevestiging. Het is een no-go dan voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Stronk op 12-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
Skyrunner schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:15:
Vanochtend weer wat...

Rij op een donkere 2-richtingsweg gescheiden door een dubbele doorgetrokken streep.

Let even niet op en kom tegen de middellijn aan ; de lane departure grijpt in en stuurt me OVER de lijn richting de baan voor tegenmoetkomend verkeer. Ik weer ingrijpen om dat te voorkomen natuurlijk.

Settings nagekeken: lane departure staat op WARNING, niet ASSIST. Mis ik nog een setting? Reed overigens niet op TACC/AP.

Ik denk dat de auto je weer parallel aan de tweede streep wilde trekken. Parallel trekken aan de streep doet ie bij een noodcorrectie. Het systeem kan misschien niet goed overweg met die domme dubbele streep en koos de streep het dichtst bij de andere rijbaan. Allemaal aannames mijnerzijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Mana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:41:
Paar weken terug nog bij Tesla geweest, maar bedacht me dat ik eigenlijk niets mis aan de huidige Y.
Dit! De MY (oude versie) is echt een prima auto. De sprongen die die M3 updates maakten waren veel groter. De "oude" MY was al redelijk bij qua tech.

Nog steeds zeer competitief tov andere merken en het laadnetwerk is een mooie bonus. Ik ben ervan overtuigd dat ze 2e hands ook langer waardevaster gaan blijven dan bv een EV6 of een ID4 simpelweg omdat ze langer "bij de tijd" zijn qua in-car tech.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ik heb plekjes op de velgen van mijn Model 3 Performance waar de blanke lak lijkt los te komen. Ik heb gezocht maar niet gevonden dat dit een bekend probleem is. Zie foto's voor voorbeelden. Herkent iemand dit? Het zijn de 2023 Model 3 Performance 20" velgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8zJQbI_ifY-jiCla2eCU_SVujA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tz0MIZjk8LbGtS6JM7shEjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui4JhrEPXnsm0WUlEx15vf09GhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF5KxLlgCEoR1ZWj3zSZXY9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-VHjER5xb9FkGCT0e43Cs1inYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S20hOuTE98zSX6XaDPDPuxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23LVfqYDqLR4VtaC0TeivZn5BBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyLNhfVmMq7G6vdMFGhJdhFM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Lijkt mij toch echt stoeprandschade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
GekkeRipper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:08:
Ik heb plekjes op de velgen van mijn Model 3 Performance waar de blanke lak lijkt los te komen. Ik heb gezocht maar niet gevonden dat dit een bekend probleem is. Zie foto's voor voorbeelden. Herkent iemand dit? Het zijn de 2023 Model 3 Performance 20" velgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou dat geen gevalletje garantie zijn? Die blanke lak hoort niet zomaar los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Damian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
Er zijn toch geen krassen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Damian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
Zou kunnen. Die zit er helaas al genoeg op. Maar met name die eerste twee foto's met die bolletjes zeg maar. Ziet er vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Er zijn toch geen krassen te zien?
Hoeft toch niet perse een kras te zijn, maar meer deukjes waardoor de verf eraf springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand een suggestie om de Tesla app wat te temmen? Mijn vrouw verwarmt de auto op willekeurige momenten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Damian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Hoeft toch niet perse een kras te zijn, maar meer deukjes waardoor de verf eraf springt.
Dan moet je wel erg extreem licht tegen de stoep aan zitten om zoiets te kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Mana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:41:
Ik mag komende week mijn model Y AWD ophalen. Heb bewust gekozen voor het oude model, leasetarief was interessant en heb nu de AWD voor hetzelfde tarief als de de LR RWD. Paar weken terug nog bij Tesla geweest, maar bedacht me dat ik eigenlijk niets mis aan de huidige Y. Kom van een Hyundai Ioniq 38kwh welke ik de afgelopen 5 jaar heb gereden.

Overweeg om de S3xy commander aan te schaffen voor o.a. het continious Autopilot. Daarbij nog de keuze om wel of niet de s3xy knob direct mee te bestellen. Iemand hier ervaring mee (positief dan wel negatief) toevallig?
Ik heb de Commander, knob en buttons.
Ik vind het een MUST !
Je kunt met de knob bepaalde zaken aanpassen zonder naar het scherm te moeten en in menu's te duiken.
Tevens kan je zaken aanpassen die zonder niet kunnen (re-gen %) en je kunt zoveel zaken makkelijker en sneller maken.

Gebruik de smartphone op het stuur als dashboard met zeer interessante info. Ook tijdens het laden als ik p het scherm met wat anders bezig ben.
Zou absoluut niet meer zonder willen.

Vwb Continues AP. Dat werkt leuk.
AP werkt alleen echt goed op de snelweg. Hup, wisselen van strook MET richting aanwijzer en hij gaat eraf en dan pakt de commander hem weer automatisch op als je in de volgende lane zit.
Wel oppassen bij met verplaatsen over meerdere lanes. Al 2x gehad bij het wisselen van de 2 lanes en ik schijnbaar iets te traag zijdelings verplaatste. Gevolg was dat AP weer aan ging toen ik half in de ene en half in de andere strook zat.
Je krijgt dan direct een correctie en dat is even schrikken als je er geen rekening mee houd.
Je kunt de tijd voor het Re-connecten van de AP wel instellen met korte wachttijd. Ik heb mijn tijd ietsjes langer gemaakt.n :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Vanochtend weer wat...

die lane assist werkt best vaag vind ik haha hij is slim maar soms in je tegendeel want als die aanvoelt dat jij de auto over de lijn hebt geduwd dan doet ie niks en krijg je ook geen waarschuwing. Misschien is dat wat er nu is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Beekforel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:23:
Iemand een suggestie om de Tesla app wat te temmen? Mijn vrouw verwarmt de auto op willekeurige momenten... :X
Wat kan de Tesla app doen aan wat je vrouw doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
Bomberman71 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Ik heb de Commander, knob en buttons.
Ik vind het een MUST !
Je kunt met de knob bepaalde zaken aanpassen zonder naar het scherm te moeten en in menu's te duiken.
Tevens kan je zaken aanpassen die zonder niet kunnen (re-gen %) en je kunt zoveel zaken makkelijker en sneller maken.

Gebruik de smartphone op het stuur als dashboard met zeer interessante info. Ook tijdens het laden als ik p het scherm met wat anders bezig ben.
Zou absoluut niet meer zonder willen.

Vwb Continues AP. Dat werkt leuk.
AP werkt alleen echt goed op de snelweg. Hup, wisselen van strook MET richting aanwijzer en hij gaat eraf en dan pakt de commander hem weer automatisch op als je in de volgende lane zit.
Wel oppassen bij met verplaatsen over meerdere lanes. Al 2x gehad bij het wisselen van de 2 lanes en ik schijnbaar iets te traag zijdelings verplaatste. Gevolg was dat AP weer aan ging toen ik half in de ene en half in de andere strook zat.
Je krijgt dan direct een correctie en dat is even schrikken als je er geen rekening mee houd.
Je kunt de tijd voor het Re-connecten van de AP wel instellen met korte wachttijd. Ik heb mijn tijd ietsjes langer gemaakt.n :+
Bedankt voor de reactie.. probeerde voor mezelf de kosten te verantwoorden. Gaat om een lease-auto ook, maar gezien ik deze de komende 6 jaar ga rijden vind ik het wel verantwoord als het ook echt wat toevoegd.

Telefoon als dashboard zou voor mij niet direct iets zijn wat ik zoek. Dan moet je weer iets maken om de telefoon daar te plaatsen en op te kunnen laden. En zoals gezegd, lease-auto dus kan niet zomaar alles er mee gaan doen.

De commander leek me al een must voor de autopilot, voor 100 euro meer heb je de knob erbij. Gezien van filmpjes en jouw reactie lijkt dat dus een goede investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jip_86 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Wat kan de Tesla app doen aan wat je vrouw doet?
Een extra laag authenticatie voor je hem openen kunt bijvoorbeeld. Of het verbergen van de notificatie op Android.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
Beekforel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Een extra laag authenticatie voor je hem openen kunt bijvoorbeeld. Of het verbergen van de notificatie op Android.
Telefoon afpakken, app bescherming aanzetten met code, code niet geven? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Beekforel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Zet ze dat onbewust aan dan ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Bedankt voor de reactie.. probeerde voor mezelf de kosten te verantwoorden. Gaat om een lease-auto ook, maar gezien ik deze de komende 6 jaar ga rijden vind ik het wel verantwoord als het ook echt wat toevoegd.

Telefoon als dashboard zou voor mij niet direct iets zijn wat ik zoek. Dan moet je weer iets maken om de telefoon daar te plaatsen en op te kunnen laden. En zoals gezegd, lease-auto dus kan niet zomaar alles er mee gaan doen.

De commander leek me al een must voor de autopilot, voor 100 euro meer heb je de knob erbij. Gezien van filmpjes en jouw reactie lijkt dat dus een goede investering :)
Ik rij 6 jaar zonder en mis hem niet. Tot nu toe geen urge gehad om hem te kopen. Ik zit nooit in het menu en zaken als regeneratie wil ik toch niet aanpassen. De continious AP zou op zich geinig zijn maar niet meer dan dat. Even knipperen en AP weer aanzetten is eigenlijk gewoon standaard geworden. Zou eerst gewoon ff gaan rijden en dan kijken of je iets mist waarvoor hij nodig is.

Qua telefoonhouder. Ik heb een Brodit clip achter het stuur. Dat vind ik dan wel weer erg prettig voor Waze.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 12-02-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Inspired schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:59:
[...]

...
De continious AP zou op zich geinig zijn maar niet meer dan dat. Even knipperen en AP weer aanzetten is eigenlijk gewoon standaard geworden.
...
Ik ben sindsdien wel echt substantieel meer AP gaan gebruiken. Normaal reed ik vaak maar zelf als je veel van baan moet wisselen, anders blijf je bezig met activeren. Maar nu blijft hij gewoon altijd aan staan. De buttons kan ik prima zonder, maar de commander is mijns inziens de aanschaf meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jip_86 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Zet ze dat onbewust aan dan ofzo?
Ik weet niet hoe ze het doet maar het lukt wel. Telefoon ontgrendelt, kind op de arm, o huh oeps. Zoiets.
dChained schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Telefoon afpakken, app bescherming aanzetten met code, code niet geven? >:)
Ja zoiets idd. Maar dat kan blijkbaar niet native?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jip_86 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik ben sindsdien wel echt substantieel meer AP gaan gebruiken. Normaal reed ik vaak maar zelf als je veel van baan moet wisselen, anders blijf je bezig met activeren. Maar nu blijft hij gewoon altijd aan staan. De buttons kan ik prima zonder, maar de commander is mijns inziens de aanschaf meer dan waard.
Op zich rij ik doorgaans ook op de linkerbaan. O-) Dus hoef niet veel te knipperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
Beekforel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Ik weet niet hoe ze het doet maar het lukt wel. Telefoon ontgrendelt, kind op de arm, o huh oeps. Zoiets.

[...]

Als je iphone hebt, kan het alleszins wel. Gewoon 'vereis faceid' aanzetten voor die app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51

RvV

Het enige waarvoor ik die commander zou willen gebruiken is de "Auto off" functie (van wipers en grootlicht). En dan zal je zien, heb ik dat stomme ding aangeschaft, komt Tesla de week erna met een update om het zelf uit te schakelen ofzo..
Dus voorlopig stoor ik mezelf gewoon aan de domme ghost wipes na het inschakelen van AP.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:07
Zijn er nog mensen hier die last hebben van de bekende autopilot bug? Ik lees nu geen problemen meer, klopt het dat het probleem opgelost is? Ik heb in september de AP computer moeten laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20-09 22:01
this schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Dat zou heel het idee onderuit halen. Het gaat er hem net om dat je de ventilatie niet wilt aanzetten en enkel wilt verwarmen met stoelverwarming.
En waarom zou je dat nu willen?
Bevroren neus terwijl je achterste rustig gebakken wordt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:26:
[...]

En waarom zou je dat nu willen?
Bevroren neus terwijl je achterste rustig gebakken wordt...
Voor korte ritten is dat ideaal. Geen nood aan heel de ventilatie die moet opgewarmd worden. De zetel en het stuur warmen zat genoeg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dChained
Beekforel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:08:
[...]

[...]

Geen idee. Ik heb een iPhone, daar kan het wel.

Even snel gezocht, hier staat er iets over in. Even naar beneden scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:14
Inspired schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Ik rij 6 jaar zonder en mis hem niet. Tot nu toe geen urge gehad om hem te kopen. Ik zit nooit in het menu en zaken als regeneratie wil ik toch niet aanpassen. De continious AP zou op zich geinig zijn maar niet meer dan dat. Even knipperen en AP weer aanzetten is eigenlijk gewoon standaard geworden. Zou eerst gewoon ff gaan rijden en dan kijken of je iets mist waarvoor hij nodig is.

Qua telefoonhouder. Ik heb een Brodit clip achter het stuur. Dat vind ik dan wel weer erg prettig voor Waze.
Maar dan heb jij waarschijnlijk nog een stalk om AP aan te zetten?
Die dubbelklik op het scrollwiel is echt irritant om iedere keer te moeten doen, daarom ben ik ook blij met de Commander ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 08:56

Ik heb voor EAP gekozen. En dan krijg je:

Automatisch wisselen van rijstrook
Dat is dus knipperlicht aanzetten en hij zou wisselen. Maar, het werkt eigenlijk niet zo goed. Het is te traag (je knippert al eventjes voordat hij in beweging komt) en als het niet binnen x seconden voltooid is, onderbreekt het systeem op een uiterst oncomfortabele manier. Degene achter je zullen denken dat je niet oplet of dronken bent.

Navigeren op AutoPilot.
De Tesla doet vanaf de oprit tot aan de afrit voorstellen om van rijstrook te wisselen, als je het aanzet. Je moet de voorstellen bevestigen met je richtingaanwijzer. Werkt eigenlijk ook niet zo goed. Doet vaak voorstellen waar ik helemaal niet op zit te wachten, en bij sommige splitsingen waarbij de middelste rijstrook op het laatst ook nog splitst (zoals bijvoorbeeld hier) snapt hij er niets van, omdat de navigatiedata waarschijnlijk zegt dat er vanaf het begin al 4 rijstroken beschikbaar zijn.

Automatisch inparkeren
Dit werkt eigenlijk wel best goed. Maar je kunt eigenlijk alleen achteruit inparkeren in een vak. Of fileparkeren voor of achter een andere auto. Ik gebruik het best vaak. Het is niet snel, maar met het slagschip van een Model Y met de nogal grote draaicirkel is het wel erg makkelijk.

Gisteren voor het eerst meegemaakt dat de auto halverwege het parkeren opeens stopte en vroeg om het stuur over te nemen. Hij vertrouwde het niet meer. Prima, maak ik het af. Jammer, maar kan gebeuren.

Dumb/Smart summon
Ik heb Dumb summon al een paar keer nuttig kunnen gebruiken met krappe parkeerplaatsen en het moeten plaatsen van een Maxi-Cosi. Maar alle sterren moeten echt op 1 lijn staan, je moet heel dicht bij het voertuig zijn, maar weer niet te dicht (want dan krijg je 'wachten op voetganger'), etc etc. Had verwacht dat dit beter zou werken eerlijk gezegd.

Smart Summon is één grote grap. Nog nooit werkend gekregen.

---

Al met al is het automatisch inparkeren voor mij het meest nuttige. Doe ermee wat je wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door xFeverr op 12-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:13
Toevallig heb ik het nieuwe model Y vanmiddag langs de weg gezien ;) en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de mijne er naast te zetten. Het is een donkergrijze kleur, heb ik hiermee dan ook scoop te pakken wat betreft kleur, want ik zie op de website wat betreft grijs enkel Quicksilver als optie vermeld staan. :) Ook vreemd dat iemand het kenteken heeft meegenomen. :PAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5RjImRO50D8wL70g5E8l76dtHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOtnQ5spnS3Opjd3B0ikYCPZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sawtomyer op 12-02-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
RvV schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:13:
Het enige waarvoor ik die commander zou willen gebruiken is de "Auto off" functie (van wipers en grootlicht). En dan zal je zien, heb ik dat stomme ding aangeschaft, komt Tesla de week erna met een update om het zelf uit te schakelen ofzo..
Dus voorlopig stoor ik mezelf gewoon aan de domme ghost wipes na het inschakelen van AP.
Niet het gemak van de frunk kunnen openen door een deurgreep vast te houden?

Keep it cool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 15:51

RvV

Valentijn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Nee sorry, de frunk heb ik 1x gebruikt met de vakantie en een keer toen ik een zak vis ben gaan halen. Geen vislucht in de auto. :D

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
[...]

En per ongeluk ( in het buitenland) in Autopilot harder gereden dan 140km/uur als iemand achter je aan het drukken is, en dan de rest van de rit Autopilot niet meer mogen gebruiken. Dat heb je ook niet meer met de Commander ingebouwd, ideaal...
Ik had in mijn vorige Tesla EAP en als het rustig was werkte automatisch inhalen, maar als het druk was niet. Nu de Enhauto Commander, dat werkt veel beter en is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
RvV schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Nee sorry, de frunk heb ik 1x gebruikt met de vakantie en een keer toen ik een zak vis ben gaan halen. Geen vislucht in de auto. :D
Poh, ik bewaar sinds dag 1 al mijn laadkabel voorin. Als ik zie hoeveel zand daar in ligt, ben ik blij dat dit niet in de kofferbak ligt.

Zonder oprit/vaste kabel ligt je (vieze)laadkabel altijd op de spullen (onhandig) of eronder (onhandig).

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
[...]

En de andere deurgreep vasthouden om laadkabel te ontgrendelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
sawtomyer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:41:
Toevallig heb ik het nieuwe model Y vanmiddag langs de weg gezien ;) en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de mijne er naast te zetten. Het is een donkergrijze kleur, heb ik hiermee dan ook scoop te pakken wat betreft kleur, want ik zie op de website wat betreft grijs enkel Quicksilver als optie vermeld staan. :) Ook vreemd dat iemand het kenteken heeft meegenomen. :P[Afbeelding]
Dat lijkt mij spacegray? Wel een mooie kleur. Benieuwd of die straks bij de andere versies te bestellen is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sawtomyer
Model Y neue Klasse in waarschijnlijk Stealth Grey in het wild
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr398aSnv6GpRnFh7lQv9oYlinU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9cGLg95svyrw26f0aNOmpd2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3MT4aKAZExQC2crSzdvuML_Dls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Une4s8VcKq5azacNEpX0WDlm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-1iolsY3wGmVdW-fsjCYsOi_yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uM7ZPZQKaD34stklwaVzd2qR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuqddbbryvPncKLqU8whJa6EAkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAFYwCDAiBg55QuKJur5yZLv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQPwslM_tQUsl6ee0eguk8JLIR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGx49mOnmA6lCEPPBUT2Bzqh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHSRn9GatCr-xJLjkY1JuW2fung=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3Q7Pgd02FAA3T3NbUZ5GIpy.jpg?f=fotoalbum_tile
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Neue Klasse? Heeft Tesla dat van BMW overgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
trummel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Dat lijkt mij spacegray? Wel een mooie kleur. Benieuwd of die straks bij de andere versies te bestellen is.
Volgens mij is het stealth grey, de kleur die al voor M3 te bestellen is. Het lijkt inderdaad te gaan om een non-launch editie want de velgen zijn een maatje kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 13:50
Is waarschijnlijk de LR AWD die (hopelijk) vanaf einde deze maand bestelbaar is. Zijn volgens mij vandaag afgeleverd bij de showrooms; zag op X een bericht voorbij komen dat er vrachtwagens met nieuwe Y's op de NL snelweg waren gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Die standaardvelgen maken ze expres zo lelijk he :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sawtomyer
Ctrl-J schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
Is waarschijnlijk de LR AWD die (hopelijk) vanaf einde deze maand bestelbaar is. Zijn volgens mij vandaag afgeleverd bij de showrooms; zag op X een bericht voorbij komen dat er vrachtwagens met nieuwe Y's op de NL snelweg waren gezien.
Dat kan wel kloppen, op het kentekenplaatje achter staat AWD.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MisO8V75y-xknlms9aJc_AWQLoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke7gmYN2yGiZtZZgh2Et07AG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Mana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Heb een Ali Express brillenhouder gekocht met daarin ook een sleuf waar de telefoon in kan (landscape mode) en het ziet er heel strak uit.
Opladen? Laad 1x per dag op en dat is niet in de auto nodig vanwege de grote accu en zuinig toestel.

Als je 6 jaar gaat rijden is het dubbel en dwars kwijt. Ik zou wel kopen met een aanbieding straks met Pasen.
Ik deed het met Blackfriday en dat scheelde behoorlijk als je een hele set koopt.

Let op, op nieuwe (oud model) Y moet je de connector zoeken in de middenconsole ter hoogte waar je knie ongeveer zit als je in de auto zit.
Hij zit NIET achterin de console.
Je kunt hem ook plaatsen rechts voor bij het dashboard maar is iets meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 22:03

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

xFeverr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Ik heb voor EAP gekozen. En dan krijg je:

Automatisch wisselen van rijstrook
Dat is dus knipperlicht aanzetten en hij zou wisselen. Maar, het werkt eigenlijk niet zo goed. Het is te traag (je knippert al eventjes voordat hij in beweging komt) en als het niet binnen x seconden voltooid is, onderbreekt het systeem op een uiterst oncomfortabele manier. Degene achter je zullen denken dat je niet oplet of dronken bent.

Navigeren op AutoPilot.
De Tesla doet vanaf de oprit tot aan de afrit voorstellen om van rijstrook te wisselen, als je het aanzet. Je moet de voorstellen bevestigen met je richtingaanwijzer. Werkt eigenlijk ook niet zo goed. Doet vaak voorstellen waar ik helemaal niet op zit te wachten, en bij sommige splitsingen waarbij de middelste rijstrook op het laatst ook nog splitst (zoals bijvoorbeeld hier) snapt hij er niets van, omdat de navigatiedata waarschijnlijk zegt dat er vanaf het begin al 4 rijstroken beschikbaar zijn.

Automatisch inparkeren
Dit werkt eigenlijk wel best goed. Maar je kunt eigenlijk alleen achteruit inparkeren in een vak. Of fileparkeren voor of achter een andere auto. Ik gebruik het best vaak. Het is niet snel, maar met het slagschip van een Model Y met de nogal grote draaicirkel is het wel erg makkelijk.

Gisteren voor het eerst meegemaakt dat de auto halverwege het parkeren opeens stopte en vroeg om het stuur over te nemen. Hij vertrouwde het niet meer. Prima, maak ik het af. Jammer, maar kan gebeuren.

Dumb/Smart summon
Ik heb Dumb summon al een paar keer nuttig kunnen gebruiken met krappe parkeerplaatsen en het moeten plaatsen van een Maxi-Cosi. Maar alle sterren moeten echt op 1 lijn staan, je moet heel dicht bij het voertuig zijn, maar weer niet te dicht (want dan krijg je 'wachten op voetganger'), etc etc. Had verwacht dat dit beter zou werken eerlijk gezegd.

Smart Summon is één grote grap. Nog nooit werkend gekregen.

---

Al met al is het automatisch inparkeren voor mij het meest nuttige. Doe ermee wat je wilt.
Mijn ervaring is vergelijkbaar, met als kanttekening dat in druk verkeer de automatische rijbaanwissel nutteloos is. Maar ik vind het bij rustiger verkeer (lees buiten de spits) echt een relaxte functie. Dan maakt het me niks uit dat het wat langer duurt dan ik er zelf over zou doen. Ik heb buiten de spits echt een aantal keren Eindhoven - Amsterdam volledig op AP gereden waarbij ik de wissels aan de auto heb overgelaten.

Zelf inparkeren werkt echt goed, wel nog beperkt tot vakken waar je achteruit in kan, of fileparkeren.

Smart Summon is nutteloos inderdaad

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Bomberman71 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Heb een Ali Express brillenhouder gekocht met daarin ook een sleuf waar de telefoon in kan (landscape mode) en het ziet er heel strak uit.
Opladen? Laad 1x per dag op en dat is niet in de auto nodig vanwege de grote accu en zuinig toestel.

Als je 6 jaar gaat rijden is het dubbel en dwars kwijt. Ik zou wel kopen met een aanbieding straks met Pasen.
Ik deed het met Blackfriday en dat scheelde behoorlijk als je een hele set koopt.

Let op, op nieuwe (oud model) Y moet je de connector zoeken in de middenconsole ter hoogte waar je knie ongeveer zit als je in de auto zit.
Hij zit NIET achterin de console.
Je kunt hem ook plaatsen rechts voor bij het dashboard maar is iets meer werk.
Heb je hier een link of foto van, van de brillenhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Vanochtend weer wat...

Lijkt op een foutieve actie van Emergency Lane Departure Avoidance (die feature van Lane Assist kun je niet uitzetten). Werd de rijstrookmarkering rood gemarkeerd op je display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Hoi allen,
Ik ben in de markt om een gen 1 model 3 aan te schaffen met weinig kilometers, maar dat valt niet mee om een mooi exemplaar te vinden; zonder storende beschadigingen.
Ik heb er nu eentje op het oog, mooi exemplaar vanaf de foto’s gezien, echter met Computer hardware 2.5.
Ik ben niet van plan de echte auto pilot te gaan gebruiken alleen ben ik bang dat de updates flink uitgekleed zijn en dit impact heeft op enkele visualisaties.
Ik ben daarbij wel gevoelig voor een soepel werkend infotainment systeem. Wat zijn jullie ervaringen?
Is hierin een groot verschil tussen hw 2.5 en 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:22
Gruijters schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:45:
Hoi allen,
Ik ben in de markt om een gen 1 model 3 aan te schaffen met weinig kilometers, maar dat valt niet mee om een mooi exemplaar te vinden; zonder storende beschadigingen.
Ik heb er nu eentje op het oog, mooi exemplaar vanaf de foto’s gezien, echter met Computer hardware 2.5.
Ik ben niet van plan de echte auto pilot te gaan gebruiken alleen ben ik bang dat de updates flink uitgekleed zijn en dit impact heeft op enkele visualisaties.
Ik ben daarbij wel gevoelig voor een soepel werkend infotainment systeem. Wat zijn jullie ervaringen?
Kijk deze post en het topic door en ik denk ook dat deze beter geschikt is voor je totale vraag.

mcduck in "Tesla Model 3 occasion kopen"

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
sawtomyer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Dat kan wel kloppen, op het kentekenplaatje achter staat AWD.[Afbeelding]
Dat zegt helemaal niets, in 2019 werden er SR+'s uitgeleverd met All-Wheel Drive kentekenplaathouders, paar collega's van mij hadden die ook :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Daniel. schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Kijk deze post en het topic door en ik denk ook dat deze beter geschikt is voor je totale vraag.

mcduck in "Tesla Model 3 occasion kopen"
Dankje.

Ik vind het een lastige afweging, ik kom van een goed onderhouden Golf GTE, die ik met pijn in mij hart weg ga doen. Inmiddels wel besloten om voor een Model 3 te gaan, maar de algehele staat van de meeste occasions valt tot nu toe mij flink tegen.
Daarnaast twijfel ik ook, of ik niet beter voor een gen 2 kan gaan, maar daarvan zijn de bedragen ook minimaal 5/6k hoger.
Nu heb ik adhv fotos een mooi exemplaar op het oog, maar die heeft dan weer HW 2.5…

Keuzes keuzes…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bomberman71
sawtomyer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Heb je hier een link of foto van, van de brillenhouder?
Kijkt u eens.

https://nl.aliexpress.com...cTlG&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ctrl-J schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
Zag zojuist nog een vrachtwagen met oude y’s richting het zuiden op de a27 rijden. Verwacht naar Tilburg, maar kan op zich natuurlijk ook doorrijden naar België. Welke types, niet gezien, dacht ik pas later aan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l25hE2NLIBPFonojsiSi3BoSwR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hW6E0rcAJAPYb2j7vPhCpiTU.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook de nieuwe Y bezichtigd. Qua kleur lijkt het net iets lichter dan mn huidige M3H stealth grey. Design is naar mijn mening geslaagd. Alles ziet er netjes uit. Opvallend is dat de stalks slechts een enkele weerstand bieden, dus je kan niet lang of kort indrukken.

De knopjes om de achterbank automatisch in te klappen is een leuke gadget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:53:
Nou, de oude (maar voor mij nieuwe) Y afgelopen donderdag opgehaald in Tilburg. Blij mee om weer voor deze auto te hebben gekozen en schitterend hoe mooi het werkt als je reeds in een Tesla hebt gereden. Zodra je door de poort rijdt in Tilburg wordt de auto vrijgegeven. Profiel overzetten en alles staat weer als vanouds ingesteld. Er is wel 1 ding wat me ontzettend opvalt en ik ben benieuwd of andere mensen hier ervaringen mee hebben. Mijn vorige Y was een Long Range AWD; nu heb ik een Long Range RWD. Het voelt alsof het sturen aanzienlijk zwaarder is en mijn boerenverstand denkt dat dit komt door het verschil in aandrijving. Meer mensen die dit herkennen of moet ik mijn Tesla even langs brengen voor service? :D
Ik kom uit een 2019 M3 AWD en heb nu ook een Y LR RWD. Ik vind hem op gemiddelde stand ook relatief zwaar sturen. Kan zomaar met de aandrijving (of het gebrek daaraan op de vooras) te maken hebben. Ik heb hem in ieder geval op de lichtste stuurstand gezet en die vind ik oke, maar zeker niet te licht, misschien zelfs een beetje aan de zware kant nog, maar niet storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
Hoi allen,
Ik zou zelf NOOIT een gen1 kopen.
Waren vrijwel allemaal leasebakken en daar werd lang niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen, zeker niet vwb laad disipline.
Je mist ook de warmtepomp, de oude intell Atom soc voor de media (is een beperking voor future features en updates.
Afwerking was van die wagens matig op een goede dag en natuurlijk de oude hardware.

Nee, spaar door en met het huidige segment voor EV's (mineurstemming) en het gedoe omtrent Elon Musk kan er voor zorgen dat een 2021+ model over 6 maanden een flink stuk goedkoper is.
Kijk ook eens in het buitenland, bpm is nog geen 700 euro terwijl de prijzen soms een paar duizend lager zijn voor een vergelijkbare wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
sawtomyer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Volgens mij is het stealth grey, de kleur die al voor M3 te bestellen is. Het lijkt inderdaad te gaan om een non-launch editie want de velgen zijn een maatje kleiner.
Dat bedoel ik eigenlijk ook. Space gray is volgens mij van Apple 8)7.

Toch wel een hele gave kleur, twijfel tussen dit en zwart. Als we die opties al gaan zien op de RWD straks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
trummel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Dat bedoel ik eigenlijk ook. Space gray is volgens mij van Apple 8)7.

Toch wel een hele gave kleur, twijfel tussen dit en zwart. Als we die opties al gaan zien op de RWD straks.
Wel grappig dat je onder Amerikaanse filmpjes vaak walging leest bij die kleur (dat is de enige "gratis" kleur op de 3 en Y). Wat men hier vaak met de witte (en ongewassen bruine kont) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Hoi allen,
Ga voor een model met warmtepomp en LFP batterij. Vanaf eind 2020, te herkennen aan de chrome delete. Minder degradatie en veel betere range in de winter. Dan heb je ook gegarandeerd HW3 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:14
Als 2019 eigenaar zou ik dat ook doen. De range in de winter hakt er wel in. Het enige wat "handig" is, is dat de winter elk jaar minder wordt.

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
PascalJanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Ik kom uit een 2019 M3 AWD en heb nu ook een Y LR RWD. Ik vind hem op gemiddelde stand ook relatief zwaar sturen. Kan zomaar met de aandrijving (of het gebrek daaraan op de vooras) te maken hebben. Ik heb hem in ieder geval op de lichtste stuurstand gezet en die vind ik oke, maar zeker niet te licht, misschien zelfs een beetje aan de zware kant nog, maar niet storend.
Ja ik heb hetzelfde gevoel maar heb er ook even wat bar lucht bijgepompt en dat scheelde ook alweer iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mana
Maurice- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Wel grappig dat je onder Amerikaanse filmpjes vaak walging leest bij die kleur (dat is de enige "gratis" kleur op de 3 en Y). Wat men hier vaak met de witte (en ongewassen bruine kont) heeft.
Ik heb juist bewust voor de witte gekozen. Zwart was uiteraard ook een optie, maar ik vind juist de witte met de zwarte contrasten (deurhendels, dak, logo etc.) een stuk mooier dan een grote zwarte blob :+

Denk dat dit voor iedereen persoonlijk anders is. Kwestie van smaak. Ja, er rijden veel witte, maar tegenwoordig ook veel zwarte. En ondanks dat ik andere kleuren er ook mooi op vind is de meerprijs in de lease het mij niet waard.
Caelorum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:47:
Als 2019 eigenaar zou ik dat ook doen. De range in de winter hakt er wel in. Het enige wat "handig" is, is dat de winter elk jaar minder wordt.
Mja, beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt. Ik kon prima uit de voeten met de 2019. Betere accu en geen WP vond ik juist een voordeel. :)

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Mja, beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt. Ik kon prima uit de voeten met de 2019. Betere accu en geen WP vond ik juist een voordeel. :)
Waarom vond je geen warmtepomp een voordeel? Ik verbaas me er namelijk over hoeveel merken de warmtepomp optioneel aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
NiroNiro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:37:
[...]

die lane assist werkt best vaag vind ik haha hij is slim maar soms in je tegendeel want als die aanvoelt dat jij de auto over de lijn hebt geduwd dan doet ie niks en krijg je ook geen waarschuwing. Misschien is dat wat er nu is gebeurd?
Dit dus.

Gisteren reed ik in een lange rechterbocht op cruise, 100km/u. Vond het systeem klaarblijkelijk niet fijn en gaf wederom een flinke trek aan het stuur waardoor ik, zonder waarschuwing, over de lijn en in een andere baan terechtkwam.

Het vertrouwen in TACC/AP begint aardig onder nul te komen inmiddels...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• dChained
Ik sta momenteel aan de Supercharger.

Hebben jullie ook wel eens dat je een harde tik hoor? Onder je, dus bij de batterij?

Gaat om een 2019 M3.

Edit: lees dat het de batterij kan zijn die uitzet?

[ Voor 15% gewijzigd door dChained op 13-02-2025 10:07 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:24
dChained schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:04:

Hebben jullie ook wel eens dat je een harde tik hoor? Onder je, dus bij de batterij?

Gaat om een 2019 M3.
Ja, viel me ook op. 2024 M3.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 23:15
dChained schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:04:

Gaat om een 2019 M3.
Dat is normaal. Zie (en hoor) ook "Geluiden bij het opladen in de handleiding"
Dit geluid is afkomstig uit de bodem van uw auto (waar de hoogspanningsbatterij zich bevindt) en doet zich voor wanneer de metalen componenten in de hoogspanningsbatterij van uw auto op natuurlijke wijze uitzetten of krimpen om zich aan te passen aan temperatuurveranderingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Myrdhin op 13-02-2025 10:09 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: