• xepyonx
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:08
Bulligan schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 12:00:
[Afbeelding]

Afgelopen nacht de Halloween update binnen gekregen. Compleet nutteloos uiteraard, maar wel grappig.
Laten weten dat je de update hebt gehad is ook compleet nutteloos :o

Dat gele blok onder aan de pagina is intussen wel heel erg lang, maar;

Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@nDirect090 en @xepyonx : Klagen bij Tesla dat ze niet zulke waanzinnig brede velgen moeten monteren. Dit soort schades hebben andere merken, die velgen van normale breedtes gebruiken niet, of enorm veel minder.
Wat je ook kunt doen is smallere velgen van een ander merk monteren. Tesla gebruikt een velgmaat (qua steek en boutmaat) die vrij veel voorkomt. Ik heb een tijdje serieus overwogen om een MY te kopen, en dat zou dan het eerste zijn geweest wat ik aan zou passen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2026 15:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
xepyonx schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:04:
[...]

Laten weten dat je de update hebt gehad is ook compleet nutteloos :o

Dat gele blok onder aan de pagina is intussen wel heel erg lang, maar;

Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
Mijn excuses. Won’t happen again. Was me daar niet van bewust.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarom zou je zelf tegen een stoeprand aan rijden/schuren en dan klagen bij Tesla dat ze slechte velgen hebben? Als je niks raakt heb je ook geen schade.

Ik zie het meer als slechte stuurmanskunsten. Als je je auto tegen een muur rijdt ga je dan ook klagen dat de bumper slecht is?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
xepyonx schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 14:55:
[...]

Ach, het gebeurd een ieder wel eens, hoe zuinig je ook bent.

Ik had vorig jaar dit:

[Afbeelding]

En na reparatie a 150 eu:

[Afbeelding]

Maar nu begint bij een ander wiel de blanke lak los te laten en dat is ook een veelvoorkomend issue bij deze velgen helaas. Hoe goed je er ook voor wil zorgen, ze willen zichzelf maar al te graag de vernieling in helpen.

Als al je andere wielen nog puntgaaf zijn en je kan het voor niet al teveel geld laten repareren zou ik zeggen doen, maar wees je er wel van bewust dat ze hoe dan ook een keer weer wat anders gaan krijgen - de auto blijft een gebruiksvoorwerp, dus probeer te accepteren dat zulke dingen soms gebeuren en dat dat niet al te erg is.
Oeii die van jou was wel een stukje erger ja, dan vind ik eigenlijk 165 alsnog wel meevallen. Waar heb jij het laten repareren als ik vragen mag?

De 3 andere velgen zijn idd nog perfect dus vandaar de twijfel. Al zag ik vandaag in daglicht dat het wel minder leek dan gister in het donker met zaklamp erop. Dus ik twijfel nog ergens om het te laten voor wat het is. Misschien even met een stift aantippen. Het is net wat je zegt, een ongelukje zit in een klein hoekje.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
pjot1 schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:24:
Waarom zou je zelf tegen een stoeprand aan rijden/schuren en dan klagen bij Tesla dat ze slechte velgen hebben? Als je niks raakt heb je ook geen schade.

Ik zie het meer als slechte stuurmanskunsten. Als je je auto tegen een muur rijdt ga je dan ook klagen dat de bumper slecht is?
Het is idd gewoon m’n eigen schuld geweest, maar alsnog wel zuur en iets waar ik van baal.

al is het los laten van lak, zoals @xepyonx aangeeft wel een kwaliteitsdingetje natuurlijk. Maar daar lijk ik ‘nog’ geen last van te hebben

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@pjot1 Die vergelijking gaat natuurlijk hartstikke mank. De gemiddelde autorijder hoeft niet dagelijks tegen een muur aan te rijden, maar langsparkeren in parkeervakjes die qua breedte niet zijn gemaakt voor de hedendaagse auto's is voor veel automobilisten wel dagelijkse praktijk. Zeker als dat in druk verkeer even snel moet is het zacht raken van een stoeprand iets wat je snel kan overkomen. Ik kan heel goed sturen, maar in de 15 jaar dat ik in onze huidige auto rij is me dat ook best een paar keer gebeurd.
Maar omdat die auto wél velgen heeft die bij de bandbreedte passen heeft dat nog nooit tot schade geleid, terwijl dat bij de meeste Tesla's wel direct een beschadigde velg tot gevolg heeft. Loop maar eens een rondje over een parkeerterrein en zoek naar beschadigde velgen. Dan valt op dat het Tesla qua percentage beschadigde velgen t.o.v. de andere merken enorm hoog zit. En dat slaat dus nergens op. Die velgen zijn gewoon veel te breed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
xepyonx schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 14:55:
[...]

Ach, het gebeurd een ieder wel eens, hoe zuinig je ook bent.

Ik had vorig jaar dit:

[Afbeelding]

En na reparatie a 150 eu:

[Afbeelding]

Maar nu begint bij een ander wiel de blanke lak los te laten en dat is ook een veelvoorkomend issue bij deze velgen helaas. Hoe goed je er ook voor wil zorgen, ze willen zichzelf maar al te graag de vernieling in helpen.

Als al je andere wielen nog puntgaaf zijn en je kan het voor niet al teveel geld laten repareren zou ik zeggen doen, maar wees je er wel van bewust dat ze hoe dan ook een keer weer wat anders gaan krijgen - de auto blijft een gebruiksvoorwerp, dus probeer te accepteren dat zulke dingen soms gebeuren en dat dat niet al te erg is.
Ik vraag mij af hoe een LM met deze schade omgaat… mijn 4 velgen hebben best wat schade.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:32
Die van mij zijn ook alle vier echt naar de kloten. In één velg zelfs echt een hapje uit. Die dingen kunnen niks hebben. Denk niet dat een schadehersteller dát nog kan herstellen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:14:
@nDirect090 en @xepyonx : Klagen bij Tesla dat ze niet zulke waanzinnig brede velgen moeten monteren. Dit soort schades hebben andere merken, die velgen van normale breedtes gebruiken niet, of enorm veel minder.
Wat je ook kunt doen is smallere velgen van een ander merk monteren. Tesla gebruikt een velgmaat (qua steek en boutmaat) die vrij veel voorkomt. Ik heb een tijdje serieus overwogen om een MY te kopen, en dat zou dan het eerste zijn geweest wat ik aan zou passen.
Of bredere banden op de huidige Tesla velgen. Bijvoorbeeld een 265 of 275mm brede band op de 9.5J velgen waar Tesla fabrieksaf 255mm op monteert. Volgens online informatie is 275mm band de max aanbevolen breedte op een 9.5J velgmaat.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
nDirect090 schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 16:22:
[...]

Het is idd gewoon m’n eigen schuld geweest, maar alsnog wel zuur en iets waar ik van baal.

al is het los laten van lak, zoals @xepyonx aangeeft wel een kwaliteitsdingetje natuurlijk. Maar daar lijk ik ‘nog’ geen last van te hebben
Ja, snap ik, is ook heel kut. :(:) Mn vriendin had binnen 24 uur zoiets. Wel met gepoedercoate velgen en een model s maar dat was €150,- en stond er weer netjes bij. Schade was vergelijkbaar alleen iets langer.

Het loslaten van de lak is wel een kwaliteits dingetje ja.
Andrehj schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 16:24:
@pjot1 Die vergelijking gaat natuurlijk hartstikke mank. De gemiddelde autorijder hoeft niet dagelijks tegen een muur aan te rijden, maar langsparkeren in parkeervakjes die qua breedte niet zijn gemaakt voor de hedendaagse auto's is voor veel automobilisten wel dagelijkse praktijk. Zeker als dat in druk verkeer even snel moet is het zacht raken van een stoeprand iets wat je snel kan overkomen. Ik kan heel goed sturen, maar in de 15 jaar dat ik in onze huidige auto rij is me dat ook best een paar keer gebeurd.
Maar omdat die auto wél velgen heeft die bij de bandbreedte passen heeft dat nog nooit tot schade geleid, terwijl dat bij de meeste Tesla's wel direct een beschadigde velg tot gevolg heeft. Loop maar eens een rondje over een parkeerterrein en zoek naar beschadigde velgen. Dan valt op dat het Tesla qua percentage beschadigde velgen t.o.v. de andere merken enorm hoog zit. En dat slaat dus nergens op. Die velgen zijn gewoon veel te breed.
Het valt me inderdaad op dat veel model 3/y veel velg schade hebben. Ik kan dat echt niet begrijpen met camera's rondom.

Het zacht raken van een stoeprand is gewoon onkunde tenzij het haaks op je band is. Wordt zelfs geleerd met lessen. Tesla heeft de geweldige functie dat als je auto in zn achteruit zet de spiegels versteld. Daardoor kan je perfect zien of je de stoeprand raakt of niet.

De gemiddelde automobilist kan ook helemaal niet rijden, laat staan inparkeren. Dat je zegt dat je goed kan sturen gaat bij deze mank omdat je je toch laat beïnvloeden door het overige verkeer. Laat ze maar de tyfus krijgen. ;)

Nogmaals, als je niks raakt, heb je ook geen schade.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1 ... 304 305 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: