Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33
Derk J schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:10:
Nu hebben we het in dit forum over van alles en nog wat tot herhalens toe, maar een reactie op acceleratietijden komt er niet.
Zelfs al iemand bang is om een paar kw te missen of het verbruik iets te hoog lijkt, hoppa tig reacties.

Dan zal ik het eens anders gaan formuleren.

Ik ben in het bezit van een M3Hrwd van sept 24.
Tesla geeft toch duidelijk aan een acceleratietijd van 6.1 sec van 0-100km/h.
Die van mij doet er volgens gps er bijna een sec langer over.

Moet ik me druk maken om vermogensverlies of spelen er andere oorzaken mee.
Dat de accu wat minder vermogen levert met deze koude temperaturen snap ik, maar een elektromotor geeft toch standaard hetzelfde vermogen?

Onder welke omstandigheden is Tesla zelf tot deze cijfers gekomen?
Hoe heb je gemeten?

Tesla gebruikt one foot roll out. Althans voor de Performance. Dus je moet nog 0,2 sec bij de Tesla tijd optellen om op de tijd vanaf stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Frosty__ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Dank voor je reactie. In dit geval stond de achterruitverwarming helemaal aan. Daarom herken ik het antwoord van Tesla ook niet zo. Begrijp ik het goed dat jij dit probleem niet hebt als de achterruitverwarming uit staat?
Idd. Als de achterruitverwarming uit staat dan is het beeld in de spiegel gewoon rustig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilke66
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilke66
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ik ben benieuwd of we straks de nieuwe dempers op de oudere Model Y kunnen monteren. Op forums lees ik dat mensen met success de highland dempers op een oudere model 3 hebben weten te monteren. Waarschijnlijk zelfs goedkoper dan Koni dempers oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
DarkSide schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Volgens mij opzicht wel. De P staat voor plugin. En je moet de auto stekkeren om de accu op te laden.
om het ICE verbruik laag te houden is veel stekkeren aanbevolen.
En werkt het vind ik het beste, als je bv je woon/werk volledig elektrisch kunt doen.

is de accu leeg, Dan heb je alleen je ICE over die dan de extra kilo's mee "sjouwt'.

Ja je kunt ook in auto stand of hybride stand zetten om wat bij te laden. Maar primair gaat het via stekkeren.

[...]

Dat is wel veel woon werk. En zonder laden op kantoor snap ik je vraag wel beter.
Op al onze kantoren kan ik laden.
En ook bij klanten of hotels heb ik wel een laadpunt.
De auto fungeert meestel ook prima zonder die p, en werkt dan als een normale hybride, dan heb je weinig last van weinig range, tenzij je jezelf of je werkgever je bepaalde regels oplegt, maar daar heeft het concept dan weer niets mee van doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Ik rij nu EV6 waarbij ik met het winterweer 325-350km kan rijden, maar in praktijk minder omdat ik dagelijks alleen al +/-120km woon-werk verkeer heb. Thuis ook geen laadpaal en op het werk ook niet. Ik weet dat Tesla accurater is qua range, maar toch erg benieuwd hoeveel afwijking jullie in praktijk ervaren.

Zoals aangegeven bij PHEV ben ik niet verplicht te laden en kun je ook goed zonder opgeladen accu verplaatsen.
Ik vind een PHEV een beetje de slechtste keuze die je kunt maken met je 120 km woon-werk. Er zijn eigenlijk geen/amper PHEVs die dat betrouwbaar kunnen rijden op stroom. Als je dus zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden (het enige scenario wat een PHEV potentieel logisch maakt) ben je dus 2x per dag bezig met laden. En dan nog zal je regelmatig moeten tanken. "The worst of both worlds" noem ik dat.

Je geeft al aan dat je dan veel op benzine zult rijden. De meeste PHEVs blinken niet uit in zuinigheid als er alleen op benzine wordt gereden. Er zijn wel onderzoeken naar gedaan en de cijfers zijn nogal schrikbarend, bijv: https://theicct.org/publication/real-world-phev-use-jun22/

Je zegt 325-350 km bereik met winterweer. Ik weet niet hoe je rijdt, maar misschien valt het iets te rekken door rustiger te rijden als het koud en nat is. En anders heb je in de winter gewoon iets meer laadbeurten nodig dan in de zomer. Het is deze winter iets koeler dan we de afgelopen jaren hebben gehad en dat zul je nu ook merken. Er zijn ook redelijk wat winters tegenwoordig waar de temperatuur amper onder de 10°C duikt op een paar koude dagen na.

Ik vind overigens niet per se dat een Tesla "accurater is qua range" dan Hyundai/Kia (ik had hiervoor een Ioniq 5). Bereik van mijn Model Y RWD (standard range) blijft in deze tijd van het jaar ook ver achter bij de WLTP van 455 km. Op de snelweg en gewoon met het verkeer meerijden is dat ongeveer 250-275 km.

Dit heb ik onlangs bevestigd met een recente rit van 230 km met 100 km/h door Nederland en nog een paar stukken 120 km/h in België. Het gemiddelde verbruik was 215 Wh/km. Een andere rit vanuit Noord-Frankrijk naar Breda van 275 km ging maar net en dan moest ik ook een beetje inhouden op stukken om het te halen.

De batterij van de LR RWD is 20% groter, dus dat zou dan op 300-350 km uitkomen in mijn geval. Als ik reken met een verbruik van 215 Wh/km en een batterij van 75 kWh bruikbaar, dan klopt dat ook met 350 km bereik.

Ter referentie: mijn gemiddelde verbruik (over 2 jaar gemeten) is 163 Wh/km. Daar zitten ook veel van dit soort ritten in. En in de zomer dus met heel veel lager verbruik.

Volgens mij komt een ID.7 (al dan niet de Tourer als je de ruimte nodig hebt) een stuk verder in de uitvoering met de grote batterij 86 kWh. Als bereik je grootste zorg is zou ik je aanraden eerder naar zo'n auto te kijken. Dan heb je waarschijnlijk wel wat meer significant voordeel tov de EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:05:
[...]

De auto fungeert meestel ook prima zonder die p, en werkt dan als een normale hybride, dan heb je weinig last van weinig range, tenzij je jezelf of je werkgever je bepaalde regels oplegt, maar daar heeft het concept dan weer niets mee van doen.
Nou, "prima" is een groot woord voor een auto die eigenlijk nooit optimaal efficiënt rijdt. Als het bereik icm niet betrouwbaar kunnen laden het probleem is, dan is een PHEV dus totaal geen oplossing. Doe dan een EV met groter bereik en snel DC laden, of een zo zuinig mogelijke fossiel. De PHEV schiet in beide scenario's tekort, waardoor het een onnodig dure, complexe en onzuinige variant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zullen we ophouden met zeuren over PHEV en ander merk EV's/? Zie de topic warning.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bonjour schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Laatst bij een vd valk (dacht Dordrecht) hadden ze naast de receptie een scanner waar je de parkeerkaart kon laten scannen om gratis uit te rijden. Hopelijk gaan ze dat overal doen, dan hoef je niet meer in de rij te staan voor de receptie.
BIj Vd Valk Tilburg is dit al jaren het geval. Het zou nog beter zijn als ze de in- en uitrij camera activeren want dan weet Vd Valk automatisch dat je minder dan 4 uur binnnen bent geweest. Dat is o.a. in Houten al het geval.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:16:
Zullen we ophouden met zeuren over PHEV en ander merk EV's/? Zie de topic warning.
De vraag ging over het al dan niet geschikt zijn van de Model Y in een bepaalde situatie. Daar ging het antwoord over.

Ik neem aan dat we hier ook wel mogen antwoorden als we denken dat een Tesla in die situatie niet per se een betere oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Nou, "prima" is een groot woord voor een auto die eigenlijk nooit optimaal efficiënt rijdt. Als het bereik icm niet betrouwbaar kunnen laden het probleem is, dan is een PHEV dus totaal geen oplossing. Doe dan een EV met groter bereik en snel DC laden, of een zo zuinig mogelijke fossiel. De PHEV schiet in beide scenario's tekort, waardoor het een onnodig dure, complexe en onzuinige variant is.
'T is duidelijk dat je een mening hebt, en ook duidelijk dat ik hem niet deel. Daar zal ik het bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:56
GekkeRipper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Hoe heb je gemeten?

Tesla gebruikt one foot roll out. Althans voor de Performance. Dus je moet nog 0,2 sec bij de Tesla tijd optellen om op de tijd vanaf stilstand te komen.
Op een aantal verschillende plekken vanaf stilstand, vol planken en gemeten via de flitsmeister app.

Buitentemperatuur rond de drie graden, Accu minimaal 80 Soc.

Gewoon op standaard instelling en 18inch originele bridgestone turanza banden.

Snelste tijd volgens de app was 6.93sec en dat was naar mijn mening toch wel wat te langzaam

Lijkt ook of ie even inhoudt en dan pas goed gaat versnellen. Zou eventueel tractiecontrole kunnen zijn, maar voelde geen begin van slip oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Derk J schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:44:
[...]

Op een aantal verschillende plekken vanaf stilstand, vol planken en gemeten via de flitsmeister app.

Snelste tijd volgens de app was 6.93sec en dat was naar mijn mening toch wel wat te langzaam

Lijkt ook of ie even inhoudt en dan pas goed gaat versnellen. Zou eventueel tractiecontrole kunnen zijn, maar voelde geen begin van slip oid.
Ik ben niet bekend met de precisie van Flitsmeister, maar normaal wordt voor zulke nauwkeurige metingen een Dragy gebruikt. Misschien zit daar je afwijking? En natuurlijk die 1 foot roll out.

Zoals anderen zeiden zet ook OAA uit in je Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Een normale laadpaal levert 11 kW, dat gebruikt de auto echt niet bij voorverwarmen. Het zal er eerder in zitten dat wanneer je auto het signaal “vol” aan de laadpaal heeft gegeven er geen stroom meer wordt geleverd zonder dat de laadstekker er eerst een keer uit is geweest. Sommige laadpalen heb een “preconditioning”-stand waarmee dat wel kan.
Dan moet je al 3 fasen hebben om aan 11 kW te kunnen laden.
Je gaat vaker 1 fase tegenkomen, wat gelimiteerd is ergens in de 7kW.
En in België ga je dan nog weinig mensen tegenkomen die thuis aan zo'n hoge snelheden laden, want dan betaal je je blauw aan capaciteitstarief.
In deze topic dacht ik gelezen te hebben dat het opwarmen wel 8-9kW aan vermogen kan vragen, dus dan komt de laadpaal in veel gevallen niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
dChained schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:45:
Iemand enig ervaring met het ontgrendelen van de auto middels de phone key en een 'voorkeur'?

Als mijn vrouw instapt kan ze auto gewoon ontgrendelen, echter geeft de auto dan aan telefoonsleutel niet in het voertuig. Dit komt dus omdat de auto denkt dat het mijn telefoon is.

1) is dit om dat ik ook de buurt ben?
2) of moeten wij iets anders instellen?
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
this schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:42:
[...]

En in België ga je dan nog weinig mensen tegenkomen die thuis aan zo'n hoge snelheden laden, want dan betaal je je blauw aan capaciteitstarief.
In deze topic dacht ik gelezen te hebben dat het opwarmen wel 8-9kW aan vermogen kan vragen, dus dan komt de laadpaal in veel gevallen niet toe.
Dit kan ik bevestigen, weliswaar geen 8-9KW maar 7-8KW aan vermogen tijdens voorverwarmen heb ik gezien wanneer de auto aan de lader hangt. Hier wel 3 fase overigens (NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En als je niet in de buurt bent? Overigens moet de telefoonsleutel in de auto zichtbaar zijn. Anders kun je de auto sowieso niet openen met die telefoon. De voorkeur heeft overigens alleen wat met de BT verbinding te maken. Niet qua unlocken/profiel kiezen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
dChained schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:45:
Iemand enig ervaring met het ontgrendelen van de auto middels de phone key en een 'voorkeur'?

Als mijn vrouw instapt kan ze auto gewoon ontgrendelen, echter geeft de auto dan aan telefoonsleutel niet in het voertuig. Dit komt dus omdat de auto denkt dat het mijn telefoon is.

1) is dit om dat ik ook de buurt ben?
2) of moeten wij iets anders instellen?
Het kan zijn dat je nog het profiel aan de juiste telefoon moet linken. Ik heb daar in het begin ook eventjes mee gesukkeld aangezien dat niet heel duidelijk terug te vinden is in het menu.
Maar je moet dus in Park staan en dan eens rondzoeken naar de profielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 21:56
En nog een nieuwe video van Tesla met meer info over de nieuwe Y

YouTube: Designing New Model Y | Tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Ik rij nu EV6 waarbij ik met het winterweer 325-350km kan rijden, maar in praktijk minder omdat ik dagelijks alleen al +/-120km woon-werk verkeer heb. Thuis ook geen laadpaal en op het werk ook niet. Ik weet dat Tesla accurater is qua range, maar toch erg benieuwd hoeveel afwijking jullie in praktijk ervaren.
Zonder laadpaal thuis of op werk ga je dus nooit laden met je PHEV. Want de meeste PHEV's hebben ook geen snellaadmogelijkheid (en als ze het al hebben dan is die niet bepaald snel omdat de accu ook relatief klein is). Een hybride is dan een betere oplossing.

Ik doe met dit weer ~9% van een 2019 M3 LR op mijn ww-traject van 30 km, dus zo'n 330 km op een full-range (terwijl de 100% range 480 km is). Dat is dus met een auto zonder warmtepomp, dus is vooral nu in de winter minder zuinig. En de relatief korte trajecten van 30 km zorgen ook voor een hoger verbruik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maasluip schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Zonder laadpaal thuis of op werk ga je dus nooit laden met je PHEV. Want de meeste PHEV's hebben ook geen snellaadmogelijkheid (en als ze het al hebben dan is die niet bepaald snel omdat de accu ook relatief klein is). Een hybride is dan een betere oplossing.
PHEV is een hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Ja, een plug in hybride, maar daar zijn andere topics voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

bert pit

asdasd

DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:11:
Voor de mensen met Model Y Longrange RWD; wat is ongeveer jullie praktijk range in deze wintermaanden?
Ik twijfel om bij mijn volgende lease auto voor de Model Y (Jupiner) te gaan, maar kan ook voor een PHEV gaan deze keer (en dus geen laadstress).

Alvast bedankt!
Misschien zou de vraag dan moeten zijn: wie heeft er wel eens laadstress.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
devilke66 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:01:
Ik ben benieuwd of we straks de nieuwe dempers op de oudere Model Y kunnen monteren. Op forums lees ik dat mensen met success de highland dempers op een oudere model 3 hebben weten te monteren. Waarschijnlijk zelfs goedkoper dan Koni dempers oid.
Ik ben benieuwd of de 3 ook kan upgraden naar de Y stalk. Na 2 maanden heb ik nog steeds regelmatig problemen om zonder te kijken het juiste deel van het knopje te drukken wanneer het stuur op de kop is (want uiterst links klikt niet en te ver naar rechts sein je met grootlicht)

En ben benieuwd naar het stuur. Waar ik in reviews niets over hoor en hier ook niet: het stiksel aan de achterkant van het stuur van de M3H. Vind dit echt heel onprettig, de locatie (achter- ipv binnenkant) en het ruwe materiaal. Ook weer een bijzondere besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[...]

Een standaard smartphone heeft doorgaans een 1 Hz GPS sensor. Die is ongeschikt voor korte metingen zoals acceleratie. Voor referentie, mijn flitsmeister geeft 1,0 seconde aan voor 0-100. Wel, m'n auto en motor zijn heel snel, maar niet zo snel.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Maurice- schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik ben benieuwd of de 3 ook kan upgraden naar de Y stalk. Na 2 maanden heb ik nog steeds problemen om zonder te kijken het juiste deel veel het knopje te drukken wanneer het stuur op de kop is (want uiterst links klikt niet en te ver naar rechts sein je met grootlicht)

En ben benieuwd naar het stuur. Waar ik in reviews niets over hoor en hier ook niet: het stiksel aan de achterkant van het stuur van de M3H. Vind dit echt heel onprettig, de locatie (achter- ipv binnenkant) en het ruwe materiaal. Ook weer een bijzondere besparing.
Zit te wachten op de aangepaste service manual voor de Juniper. Kan ik eens vergelijken qua onderdelen een aansluiting of het mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 09:00
Even een algemene vraag.
Ik wil graag een Tesla Y kopen tweedehands. Het nieuwe model is voor mij iets te duur. Is het verstandig om nu het oude model te kopen of nog even te wachten op prijsdalingen? Denken jullie dat de prijs hard gaat dalen aankomende periode na introductie van het nieuw model?

Daarnaast zag ik dat de prijzen in Duitsland net over de grens iets voordeliger zijn. Je krijgt vaak een long range AWD met weinig km's voor hetzelfde als een standaard range in NL. Is het verstandig om daar te kijken? Qua import kosten zag ik dat reuze meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
zokiz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:15:
Even een algemene vraag.
Ik wil graag een Tesla Y kopen tweedehands. Het nieuwe model is voor mij iets te duur. Is het verstandig om nu het oude model te kopen of nog even te wachten op prijsdalingen? Denken jullie dat de prijs hard gaat dalen aankomende periode na introductie van het nieuw model?

Daarnaast zag ik dat de prijzen in Duitsland net over de grens iets voordeliger zijn. Je krijgt vaak een long range AWD met weinig km's voor hetzelfde als een standaard range in NL. Is het verstandig om daar te kijken? Qua import kosten zag ik dat reuze meevalt.
Ik denk, hoe langer Musk gek doet, hoe harder die prijzen kunnen dalen.
En in Duitsland is hij wat prominenter gek aan het doen, dus het kan zijn dat het daar wat harder daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:07
Maurice- schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik ben benieuwd of de 3 ook kan upgraden naar de Y stalk. Na 2 maanden heb ik nog steeds problemen om zonder te kijken het juiste deel veel het knopje te drukken wanneer het stuur op de kop is (want uiterst links klikt niet en te ver naar rechts sein je met grootlicht)

Ik zal ook geld erover hebben als ik stalks in de M3H kan inbouwen. Die knopjes werken onhandig als de stuur gedraaid is.

Het heeft me maanden geduurd voordat ik gewend ben aan de stiksels. In het begin was het echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn glazen bol is momenteel stuk maar die van jullie werkt misschien wel ;)

Wat is jullie verwachting dat de MY Juniper RWD zal gaan kosten? Is het logisch om aan te nemen dat de prijsbump voor de AWD ook voor de RWD zal gelden? Nu ken ik niet alle MY prijzen uit mijn hoofd maar dan zal het iets van 45k + pricebump = 50-54k voor de MY RWD worden?

Reden dat ik het vraag is dat ik overweeg een M3H RWD te bestellen, voornamelijk vanwege de veel lagere bijtelling dan andere auto's op mijn shortlist (o.a. de iX1), en dat ik dat eigenlijk deze week moet doen ivm aflopend contract bestaande auto. Als de MY RWD zodirect wederom 45k zou zijn dan wil ik dat qua bijtelling nog wel oprekken. Mijn verwachting is echter dat het verschil met de 39k van de M3 RWD groter zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:25
[...]

Die GPS apps via je telefoon zijn wel redelijk inaccuraat volgens mij, wellicht dat je 0-100 daadwerkelijk wat sneller is, maar ik begrijp je gevoel wel, dit heb ik ook zo ervaren bij een proefrit in de M3H RWD. Je merkt dat ie inhoudt voordat het volledige vermogen vrijkomt, het gaat heel geleidelijk. Je ziet het ook aan het witte acceleratie/vermogensbalkje dat geleidelijk naar de 100% gaat ipv instant 100% geeft. Volgens mij is dit normaal en heeft dit niks te maken met tractiecontrole dat ingrijpt.

Ik heb nu een Model 3 2021 AWD en ik merk hetzelfde, het vermogensbalkje gaat ook geleidelijk omhoog, hetzij dit wel een stuk meer vermogen is en daardoor wel behoorlijk snel aanvoelt. Ik krijg het idee dat Tesla alleen de performance versies een veel snellere vermogensafgifte hebben gegeven, waarbij je nagenoeg instant 100% vermogen krijgt vanuit stilstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Even een algemene vraag.

De prijsontwikkeling is voor mij koffiedik kijken. Let op dat Duitsland geen ongevallenregistratie heeft (in NL via de RWD). Enige expertise of een keuring is dus wel aan te bevelen.
Bij lange ritten heeft een long range voordeel, ook bij goedkoop laden kan het voordeliger zijn. Maar voor 99% van je ritten zal een standard range ook prima zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een algemene vraag.

Een twee jaar oude Model Y is volgens de koerslijst van ANWB al aardig gedaald (ik weet het vooral van de RWD, maar ik vermoed dat een AWD dat ook heeft). Ik denk dat je nu eigenlijk al een aardig koopje moet kunnen maken.

Enige met import is dat je het best werkt met een partij die ervaring heeft met EVs en Tesla's. Jonggebruikt zal nog niet zoveel last hebben van degradatie, maar wel fijn als ze een rapportje hebben. Daarnaast moeten ze zorgen dat de auto goed in jouw account komt. Als een handelaar dat niet goed regelt moet je de oorspronkelijke eigenaar opsporen of bij Tesla bewijzen dat je ook daadwerkelijk de rechtmatige eigenaar bent.

Ik zeg niet dat het misgaat, maar dat lijken me specifieke zaken om op te letten. Er zijn ook gespecialiseerde EV-import handelaars met een goede reputatie. Misschien even naar zoeken (ik heb geen namen paraat, maar anderen misschien wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:28:

Wat is jullie verwachting dat de MY Juniper RWD zal gaan kosten? Is het logisch om aan te nemen dat de prijsbump voor de AWD ook voor de RWD zal gelden? Nu ken ik niet alle MY prijzen uit mijn hoofd maar dan zal het iets van 45k + pricebump = 50-54k voor de MY RWD worden?

Reden dat ik het vraag is dat ik overweeg een M3H RWD te bestellen, voornamelijk vanwege de veel lagere bijtelling dan andere auto's op mijn shortlist (o.a. de iX1), en dat ik dat eigenlijk deze week moet doen ivm aflopend contract bestaande auto. Als de MY RWD zodirect wederom 45k zou zijn dan wil ik dat qua bijtelling nog wel oprekken. Mijn verwachting is echter dat het verschil met de 39k van de M3 RWD groter zal zijn?
Maar dan ga je uit van de prijs van de launch editie. Ik zag hier langskomen dat als je de daarbij behorende opties buiten beschouwing laat de prijsstijging ongeveer Eur 2000 is. Ik denk dat je daarvan uit zou moeten gaan voor de gewone modellen zonder opties wanneer die beschikbaar komen.

50-54k voor een standard range RWD zonder opties zou zelfmoord zijn voor Tesla. Voor die prijs hebben veel concurrenten al een enigszins-aardig aangekleed LR model. En misschien is zelfs die 2000 wel te veel en moeten ze hun prijzen weer gaan aanpassen om de orderboeken voldoende te vullen. Tesla is heel dynamisch met hun prijzen wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik denk dat in het begin de prijs van de nieuwe wat hoger zal zijn om de oudere modellen te slijten. In de fase daarna zullen de prijzen op vergelijkbaar niveau als de huidige modellen komen. Maar wat we vaak hebben gezien is dat prijzen meebewegen met de grillen van vraag, aanbod, productiedoelstellingen, "Elon's mind" etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:01

Een Xpeng G6 kost 45k, ik zou niet verwachten dat Tesla nu met +50k bedragen gaat afkomen voor een RWD.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nadat wij vorig jaar een Tesla Model 3 Highland RWD gekocht hebben, zijn gaandeweg de irritaties, ergernissen en naar onze mening ronduit vervelende eigenschappen steeds meer naar boven gekomen.

Zodoende hebben we pakweg 2 maanden geleden besloten om de Tesla de deur uit te doen en zijn we rustig gaan rondkijken naar wat we dan wel willen. Inmiddels is de kogel door de kerk en is onze Model 3 ingeruild.

Ik heb eerder al eens mijn ervaringen gedeeld, maar vond het wel de moeite waard om alsnog een uitgebreide ervaring te delen qua plus- en minpunten. Dit voor alle potentiële lezers hier die een Model 3 Highland overwegen.

De TL;DR voor ons is: in de basis een fijne auto om te rijden, maar de hulpsystemen en typische Tesla eigenaardigheden verpesten het geheel en zorgden ervoor dat elke rit een persoonlijke stresstest werd: hoeveel kan ik die dag hebben van de auto voordat ik er genoeg van had. Dat is geen doen en zodoende onze keuze om nu een andere EV ervoor in de plaats gekocht te hebben.

De waslijst (daarom even als quote zodat hij in-/uitgeklapt kan worden :P ):
Pluspunten
  • + superscherpe camera’s voor inparkeren en dodehoek, dit compenseert samen met de 3D weergave van stoepranden en objecten het gebrek aan parkeersensoren volledig
  • + stuurt als een klasse kleiner, fijn onderstel
  • + zuinig
  • + mooi groot scherm
  • + fijne features zoals automatische A/C+stoel+stuurverwarming (of koeling)
  • + snelle OTA software updates
  • + fijne app
  • + easy entry
  • + voor een sedan heel erg ruim: kofferbak zelf is al iets groter dan gemiddeld voor deze klasse sedan, maar de grote back achter onder de laadvloer en ook de frunk zijn geweldig
  • + navi en SoC % voorspelling is overwegend zeer nauwkeurig
  • + Superchargen is het makkelijkste wat er bestaat en spotgoedkoop, 3x gedaan en alle keren goedkoper uit dan thuis. Thuis is 35ct/kWh (vast contract), ik laadde steeds voor 29-33 ct/kWh.
  • + fijne plek voor draadloze opladers
  • + defrost/voorverwarmen werkt subliem
  • + satelliet weergave tijdens navigatie ben ik heel erg aan gewend geraakt en vind ik bijzonder fijn zeker met zo’n groot scherm
  • + veel auto voor het geld, zeker nieuw, los van de minpunten
Minpunten
  • - Autopilot + phantom braking, laatst bij een rit van 108 km weer 8x (!!!) phantom braking waarbij 1x een ander bijna achterop me knalde en (terecht) gelijk begon te toeteren en seinen, waarop ik me heb moeten verontschuldigen voor een effectief niet goed werkend product. Terwijl de heenweg 1x phantom braking was. Dat is het probleem: niet hoe vaak, maar vooral hoe onvoorspelbaar.
  • - parkeersensoren ontbreken volledig, daardoor is afstand inschatten obv wanneer de auto zegt dat je moet stoppen niet te doen. Wel ben ik erachter gekomen dat bij zeg achteruit inparkeren de Tesla al bij de stoeprand zegt: je moet nu stoppen (rood), maar je er natuurlijk prima met je overhang overheen kan evt zelfs totdat je voelt dat je achterbanden de stoeprand raken. Niet een volledig minpunt, maar het is wel minder goed dan het met zou kunnen zijn.
  • - warmtepomp maakt een enorme herrie bij koud weer, met name bij voorverwarmen of wanneer ik dat vergeten ben de eerste ±5 min van rijden, dan trilt de hele auto ook totdat er (gok ik) enige temperatuur in zit en hij een standje lager z’n werk kan doen.
  • - gebrek aan USB-oplaadpunten voorin en/of uitschakelmogelijkheid van de draadloze lader, ik ben geen fan van draadloos laden: telefoon wordt heet, is slecht voor de accu en gaat traag, tijdens een rit van ±1 uur ging ik een keer van 23% naar 54%, dat. is echt waardeloos. Geen specifiek Tesla probleem, maar wel de keuze om USB voorin volledig weg te laten.
  • - extreem hoog verbruik bij voorverwarmen naar een SuC. Was in Utrecht geweest en moest in Eemnes opladen om thuis te komen, 22 min zit ertussen en tijdens die rit is er 324 Wh/km gebruikt tijdens 6C buitentemp. En toen kwam ik aan: druk en dus wachten en uiteindelijk niet meer dan 80 kW gehaald. Ik betwijfel of ik er zonder voorverwarmen veel lagere snelheden mee zou hebben gehaald. En het staat ook niet in verhouding tot de slechts 5 (wat 12 werd) min die ik moest opladen.
  • - Phone key met mijn iPhone 15 Pro werkt matig vooral met weglopen. Ik ben soms al bijna 100m verder en dan is de auto nog niet op slot. En dan is het extra vervelend dat er geen normale sleutel bij zit waarmee je vanuit je broekzak blindelings de knop kan indrukken.
  • - Geen enkele mogelijkheid om de laadkabel (thuis/publiek) los te koppelen zonder telefoon te pakken.
  • - praktisch geen assists bij TACC
  • - TACC is extreem ruw, reed onlangs nog achter een auto die ±78 reed op een 80 weg en de Tesla ging continu van 70 naar 85 (wat mijn ingestelde max was) en daarmee de afstand van 1 autolengte naar 8-10 autolengtes en continu variëren. Niet alleen dat, maar het gaat ook niet eens soepel want bij ietsjes afremmen/uitrollen van je voorligger schiet de Tesla eerst ernaartoe om vervolgens blijkbaar zelf te schrikken van de afstand die minder wordt en dan vrij stevig op de rem te trappen.
  • - Tesla bepaalt alles voor je: bij AP is het alles of niet, geen enkele marge bij sturen want dan gooit hij hem uit AP
  • - AP activatie gaat ook erg ruw als je niet kaarsrecht binnen de lijnen rijdt, dan gooit hij je werkelijk naar wat hij als het midden ziet zonder enige souplesse, ik schrik ervan en alle inzittenden ook. Soms schat je het zelf gewoon net iets verkeerd in en dan hoort de auto dat netjes op te lossen, maar dit is ronduit gevaarlijk, want ik heb het een keer op een 100 N-weg met groene belijning gehad en dat ik teveel naar rechts zat, Tesla gooit me naar links, maar ‘overshoots’ en de auto die tegemoetkomt wijkt uit, toetert en de Tesla gooit ook vervolgens de rem erop omdat hij gevaar ziet. Dit is gewoon hét voorbeeld dat de Tesla alleen maar reageert op kortzichtige voorvallen en er geen enkele manier van anticiperen, vooruitkijken of samenwerking is tussen in dit geval AP activatie en de andere systemen. Hij doet eerst iets om vervolgens dus pas zelf te kijken waar hij eigenlijk op moet letten, dat moet andersom. Neem een voorbeeld aan Kia/Hyundai en BMW voor je hulpsystemen, die zijn echt koning op dit gebied.
  • - zuinigheid is deels op papier, want ik reed met 0-2C een rit van 108 km en ook weer terug met 2-3C, 100% vertrokken, auto zegt 154 Wh/km verbruikt te hebben, maar aan de 11 kW thuislader kwam er toch een flink andere 184 Wh/km uit. En ja, laadverliezen, maar we hebben ook een elektrische Kia e-Soul en die is uiteindelijk aan de laadpaal gemeten niet veel onzuiniger. Laatst ook nog andere erg lange rit, veelal 105 km/u gereden op de snelweg maar ook voor 1/3e op 80 en 60 wegen, totale rit met 2 tussenstops 292 km en kwamen aan met 6%. Dat zou effectief 311 km 100-0% zijn voor 57,5 kWh bruikbaar en dus 185 Wh/km, zonder de laadverliezen meegerekend die dit keer op 204 Wh/km aangaf. Onze Kia e-Soul met 64 kWh netto accu komt ook minstens 310-320 km ver in de huidige winterse omstandigheden. En kent veel minder laadverliezen. Als de Kia aangeeft 18 kWh/100 km verbruikt te hebben, dan is het na laden 18,5-19 kWh/100 km.
  • - AP neigt naar de linker belijning, duidelijk te zien op zowel blauwe AP lijnen en autopositie als de camera’s L+R
  • - locatie camera voor dodehoek, met name links, het is praktisch niet bruikbaar om wanneer je linksaf slaat eerst naar rechts te moeten kijken naar je scherm
  • - gebrek aan stalks
  • - slechte automatische regensensor (wat op camera gebeurt), regelmatig in Auto gaat hij als een gek aan terwijl het kurkdroog is of als het regent blijft hij vaak te lang uit. Hij leert ook totaal niet van je, je zou denken: in auto stand met miezer/regen wanneer ik zelf al 5x op de knop gedrukt heb om sneller weer te wissen, dat hij zou denken: of de gebruiker wil dat ik sneller ga wissen, laat ik dat doen. Maar niks van dat.
  • - knoppen op het stuur werken slecht met koude handen, met name de ruitenwisser ingedrukt houden is bij vlagen frustrerend en werkt het niet.
  • - stoelen beginnen na 5000 km al te kraken
  • - grijze stoffen strip op het dashboard begon al te rammelen na 2000 km
  • - climate control kan alleen volledig aan of volledig uit, je kan niet kiezen om wel te verwarmen maar de airco uit te laten, mijn vrouw, mijn beide kinderen en ikzelf stappen regelmatig met droge ogen en droge keel uit de auto bij dit winterse weer. Het weer is al koud en droog qua luchtvochtigheid, dus je wilt niet een airco aan hebben die vocht uit de lucht onttrekt, dat kan dus niet bij Tesla. Daarom met deze kou regelmatig voor gekozen om de climate control uit te zetten nadat het opgewarmd was in de auto en puur stoelverwarming+stuur aan te zetten.
  • - zet je climate control uit, dan zegt de auto na 5-15 min: “climate control gaat weer aan vanwege hoog risico op beslaan” (ofzo). Dan moet je het wéér uitschakelen. Wederom een ongewenste bemoeienis van Tesla. Ik zet het als gebruiker toch uit, dus wie ben jij om het weer aan te zetten na soms al 5 minuten zonder mij ook de keuze te geven? Prima als je de suggestie geeft van: “Let op, er is een hoog risico op beslaan, wil je de climate control weer aanzetten?” en dan een timer van 5-10 sec ofzo waarop ik ja/nee kan klikken.
  • - climate control heeft zeer vaak de neiging om bij bereikte temperatuur ineens koude lucht te blazen. Zo koud dat de A/C uitzetten gewoon warmer is. Wij gebruiken vaan 19,5C en als ik warme lucht wil probeer ik eerst 20, dan 20,5C en soms moet je helemaal naar 21C met 1-2 min tussen elke wijziging in om hem de kans te geven, maar pas bij 21C is het dan ineens: oh warmte wordt gevraagd: bam hier heb je veel te warme 21C lucht, waardoor je het weer veel te warm krijgt. Enige gematigdheid kent hij niet en terug naar 1/2/3 stapjes lager geeft gelijk weer koude lucht binnen 30 sec.
  • - navigatie stuurt me vaak verkeerd of geeft dingen verkeerd aan, bijv de blauwe lijn gaat op een rotonde 3/4 naar links maar de instructie zegt houd rechterbaan aan (die alleen rechtdoor gaat). Dan is het ook een extra groot gemis om geen Apple CarPlay te hebben en Apple Maps of Waze ofzo te kunnen gebruiken.
  • - Superchargen is druk, van de 3x heb ik 1x direct kunnen laden met redelijke rust
  • - Bij drukte met Superchargen haal je niet de beloofde 170 kW maar ik bleef op 80 kW hangen, ook nog wel prima, maar toch jammer want de auto zei: 5 min laden (om thuis te komen) en ik stond er uiteindelijk 12 min.
  • - Geen Apple CarPlay (of Android Auto). Echt een groot gemis.
  • - Apple Music werkt niet fijn op de Tesla. Met stembediening verstaat hij op de artiest of een los liedje na bijna nooit wat ik zeg. Ik luister graag naar een volledig album en ik heb nog geen enkele keer voor elkaar gekregen, terwijl dit met de door velen verafschuwde Siri in onze Kia 7/10x wel te doen is (ja ook daar is het niet perfect, maar de Tesla is 0/10x voor albums proberen af te spelen). Ook zijn playlists en artiesten pagina’s opgedeeld in pagina’s 1/8 waardoor je eerst helemaal naar onderen moet scrollen, dan op pijltje rechts moet drukken, dan weer naar onderen, etc. als je op zeg pagina 5/8 moet komen. Zoiets simpels heeft me een paar keer een Autopilot strike gekost voor die rit, terwijl dit juist het veiligst is om te doen TIJDENS Autopilot. Ook is er een A-Z snelle keuze voor bijv. artiest waardoor je moet kijken waar Radiohead precies staat. Apple CarPlay is: Artiest - R - en dan kijken/scrollen naar Radiohead.
  • - Audio heeft vervelende dreun in bass, juist op lage volumes. Dus als ik achtergrondmuziek wil of radio zachtjes aan, dan moet ik de linker 2 balkjes in de EQ bijna helemaal omlaag zetten om die dreun eruit te krijgen (nee, het is geen rammel of speling op speakers, gewoon een dreun). Ook die automatische loudness of hoe die functie ook alweer heet maakt geen verschil hierin. Op harder volume als ik bijv alleen rijd merk je dan bijna geen bass, wat logisch is, dus zit je continu met de EQ te spelen. Op harder volume is die dreun ook weg, dus lijkt gewoon een slechte DSP afstemming.
  • - Tesla doet niks met de Phantom braking meldingen. Ze wuiven het weg met redenen dat het door schaduw of zonlicht of andere objecten komt. Als je dan zegt dat Kia/Hyundai/BMW/etc het niet hebben, zeggen ze simpelweg: wij kijken niet naar andere merken, wij kunnen alleen iets over Tesla roepen en dit gebeurt uit veiligheid. Of welke smoes ze dan ook weer gebruiken. Ze hebben dashcam clips opgevraagd, ik heb alle diagnostische zaken aangezet en opgeleverd, ook met tijdstippen, clips en meldingen in de auto via de stem. Maar ze doen er niks mee behalve doen alsof ze 2 weken druk zijn en dan met exact hetzelfde antwoord komen.
  • - Overload aan meldingen wanneer je tijdens donker/mist/regen/sneeuw/etc rijdt en de camera’s en/of lijnoverschrijding enzo niet beschikbaar is. Tijdens dat soort ritten heb je continu waarschuwingen die elkaar afwisselen linksonder in je scherm staan. Dat is gewoon teveel. Prima als je het 1x zegt om mij te attenderen, maar maak een icoontje die links komt te staan waar ook licht+regeneratie enzo staat en hou het daarbij. Want nu is het effect dat je OF continu moet kijken of er weer een nieuwe melding bij is gekomen, maar ze wisselen elkaar af dus moet je vrij lang naar je scherm kijken. OF je moet ze gewoon negeren, wat ik dan ook doe, maar wat is dan nog de toegevoegde waarde?
  • - Waarschuwingspiepjes voor lijnoverschrijding of voorligger die volgens Tesla te dichtbij komt zijn erg hard en werken een hartverzakking voor alle inzittenden in de hand. Met name omdat ze 8/10x onzin zijn.
  • - Lijnoverschrijding werkt wisselend: soms doet ie niks, soms zie je een blauwe lijn en wordt je zachtjes teruggeduwd, soms piept hij als je in de sloot terecht komt terwijl het om een belijning voor fietsers gaat. Samen met phantom braking wel een van de grootste ergernissen.
  • - En inmiddels natuurlijk ook: Elon Musk is samen met z’n oranje vriend nogal bezig met zaken waar ik niet achtersta. Heel eerlijk: puur dit zou niet genoeg zijn om de auto weg te doen hoor, maar het speelt nu wel mee.
  • - Inruil wordt moeilijk: ik ben bij een aantal dealers inmiddels geweigerd, nou ja niet ikzelf, maar ze weigeren een Tesla in te ruilen. Sommigen gaven een belachelijke 27-28k “vanwege de onzekerheden en het politieke landschap”.
  • - Wat ook begint mee te spelen: ik heb een Tesla rijdende collega en diens auto is onlangs bekrast, staat natuurlijk op Sentry gelukkig en de aangifte loopt, maar het zal zich laten raden wat voor mensen/gedachten daar achter zitten. En tuurlijk, dit is een enkel voorval, maar ik zag het op Reddit ook al voorbijkomen in het buitenland. Ook wederom niet genoeg voor mij om puur obv dit mijn auto weg te doen, maar ik ben inmiddels wel blij dat ik ervan af ben.
  • - Schermpje achterin heeft geen toegevoegde waarde, kinderen vonden het voor Disney+ bijv. niet fijn vanwege het schuin naar beneden moeten kijken en houden liever hun eigen telefoon vast. Stoelverwarming en climate control bedienen is wel prima, maar kan ook middels knopjes zoals elk ander merk doet.
  • - Mijn gratis 500 km SuC werd me afgenomen na mijn contact met Tesla over phantom braking. Navraag geeft zoals alles bij Tesla geen enkele oplossing. Het is mij er niet om te doen, want dit is met SuC prijzen tientjeswerk, maar wel bizar dat ik de ene dag nog checkte of de credits erin stonden (die volgens mij een half jaar geldig zouden moeten zijn) en een paar dagen later zag ik dat mijn SuC sessie betaald was en mijn credits nergens stonden.
  • - Stoelen hebben een vrij korte zitting vergeleken met Kia/Hyundai/BMW. Korte ritten prima, maar ik rijd regelmatig 100-150 km enkele reis en dan is dat toch vervelend. Combineer dat met de kuil die in de voetenruimte zit bij de pedalen, als je zoals ik soms even wil doen een voet/been even onder je andere been langs wilt plaatsen om even een andere houding aan te nemen voor een korte tijd (op AP/TACC alleen) dan zit dat niet lekker omdat het voelt alsof je op de grond zit, bijna geen ruimte.
  • - Premium Connectivity een must als je niet via BT muziek wilt streamen. Ik vind die €10/mnd niet erg en heb die dus ook steeds afgenomen, maar het is wel erg karig tov alle andere merken dat je dan alleen DAB en BT overhoudt. BT is ook minder veilig want je moet je telefoon pakken om een andere playlist/album/etc te starten, dat mag niet eens. Dus je wordt wel erg naar Premium gedwongen.
  • - dashboard kastje en werking: waarom geen fysieke knop? Ik gebruikte een S3XY Knob en daar heb ik 1 knop op geprogrammeerd en dat werkte beter, maar dichtdoen is elke keer een enorm harde klap en past niet bij de rest van een best wel fijn afgewerkt interieur.
  • - Middenarmsteun opbergklep, de achterste specifiek die je omhoog moet tillen om er iets in te stoppen of uit te halen: mijn zonnebril ligt er in en ook mijn mentos hield ik daar, maar je moet echt acrobatische bewegingen met je rechterarm uithalen als bestuurder om je er omheen te manoeuvreren.
Ter afsluiter: dit is dus onze ervaring, ik snap en weet dat deze niet zal matchen met iedereen, wat prima is. Als je tevreden bent met je Model 3 Highland, prima natuurlijk. Ook doe ik dit niet om feedback te krijgen of reacties te krijgen waarom jij vindt dat iets niet zo is, de auto is al de deur uit dus bespaar je de moeite. Ik doe dit puur voor potentiële toekomstige eigenaren die dit als slechts een van de vele eigenaarservaringen mee kunnen nemen in hun eigen overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Oh en mocht iemand interesse hebben: ik heb een S3XY Knob (de Highland versie) met Commander beschikbaar ter overname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 07:47

hdu

bert pit schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Precies!
Vraag zou ook kunnen zijn... had je hiervoor wel eens tankstress?

Waarom zou je laadstress hebben?
In Nederland zeker niet.
Je kunt overal (tegenwoordig bijna bij elk tankstation) ook laden.

Voorbeeld ik rijd één keer in de week 350km (175 enkele reis) op één lading. Ook nu in de winter. Eerst in een model 3 LR AWD 2019. Sinds dit jaar in model Y LR AWD.
Laatst was de accu bij vertrek niet helemaal opgeladen of ik moest iets omrijden en toen zou ik het net/net niet halen. Het werd net niet, dus toen ben ik bij een tankstation even (nog geen 5 minuten, dus wat een normal een tankbeurt ook ongeveer zou kosten) aan het laden geweest en toen haalde ik het makkelijk.

Kortom maak je van het eventueel (bij)laden dan niet een te groot "probleem"?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 21:17
@MooDyBLueS
Succes met je volgende auto… wel bijzonder dat je de usb poort voorin nooit hebt gevonden. Is er wel namelijk. Veel punten zijn gevoelsmatig erg persoonlijk en voor mij niet herkenbaar maar waarschijnlijk past deze auto niet bij je en dat is uiteraard prima.

[ Voor 40% gewijzigd door SL65 op 11-02-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
hdu schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Precies!
Vraag zou ook kunnen zijn... had je hiervoor wel eens tankstress?

Waarom zou je laadstress hebben?
In Nederland zeker niet.
Je kunt overal (tegenwoordig bijna bij elk tankstation) ook laden.

Voorbeeld ik rijd één keer in de week 350km (175 enkele reis) op één lading. Ook nu in de winter. Eerst in een model 3 LR AWD 2019. Sinds dit jaar in model Y LR AWD.
Laatst was de accu bij vertrek niet helemaal opgeladen of ik moest iets omrijden en toen zou ik het net/net niet halen. Het werd net niet, dus toen ben ik bij een tankstation even (nog geen 5 minuten, dus wat een normal een tankbeurt ook ongeveer zou kosten) aan het laden geweest en toen haalde ik het makkelijk.

Kortom maak je van het eventueel (bij)laden dan niet een te groot "probleem"?
Ik weet niet of het onder de noemer laadstress valt. Maar ik heb wel eens voor dat ik in de avond te weinig batterij overheb om nog een lange rit te doen.
Dan weet ik dat ik nog tijd ga verliezen door naar een snellader te moeten rijden en te snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
SL65 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:34:
@MooDyBLueS
Succes met je volgende auto… wel bijzonder dat je de usb poort voorin nooit hebt gevonden. Is er wel namelijk. Veel punten zijn gevoelsmatig erg persoonlijk en voor mij niet herkenbaar maar waarschijnlijk past deze auto niet bij je en dat is uiteraard prima.
precies. Voor mij vrijwel geen vd punten herkenbaar. 1 punt wat me irriteerde, dat was het gemis aan stalks. Die heb ik er zelf dus direct in gebouwd vorig jaar.

Ruitenwisser was ook drama (al 5 jaar zo, en dus ook in mijn LR M3 2019), maar moet bekennen dat sinds een maand of 2 a 3 het een stuk beter is.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:15:
Nadat wij vorig jaar een Tesla Model 3 Highland RWD gekocht hebben, zijn gaandeweg de irritaties, ergernissen en naar onze mening ronduit vervelende eigenschappen steeds meer naar boven gekomen.

Zodoende hebben we pakweg 2 maanden geleden besloten om de Tesla de deur uit te doen en zijn we rustig gaan rondkijken naar wat we dan wel willen. Inmiddels is de kogel door de kerk en is onze Model 3 ingeruild.

Ik heb eerder al eens mijn ervaringen gedeeld, maar vond het wel de moeite waard om alsnog een uitgebreide ervaring te delen qua plus- en minpunten. Dit voor alle potentiële lezers hier die een Model 3 Highland overwegen.

De TL;DR voor ons is: in de basis een fijne auto om te rijden, maar de hulpsystemen en typische Tesla eigenaardigheden verpesten het geheel en zorgden ervoor dat elke rit een persoonlijke stresstest werd: hoeveel kan ik die dag hebben van de auto voordat ik er genoeg van had. Dat is geen doen en zodoende onze keuze om nu een andere EV ervoor in de plaats gekocht te hebben.

[...]

Ter afsluiter: dit is dus onze ervaring, ik snap en weet dat deze niet zal matchen met iedereen, wat prima is. Als je tevreden bent met je Model 3 Highland, prima natuurlijk. Ook doe ik dit niet om feedback te krijgen of reacties te krijgen waarom jij vindt dat iets niet zo is, de auto is al de deur uit dus bespaar je de moeite. Ik doe dit puur voor potentiële toekomstige eigenaren die dit als slechts een van de vele eigenaarservaringen mee kunnen nemen in hun eigen overweging.
En wat wordt het? Herken je gevoel, had zelf opbouwende frustraties met een Q4 en op een gegeven moment stapelen alle kleine ergenissen zich op tot het iets onoverkomelijks is en je je (financiële) verlies moet nemen. Voor mij wegen de juist ontzettend prettig werkende functies van Tesla meer dan op tegen de kleine ergenissen. Vandaar na 1,5 jaar weer een nieuwe gekocht. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
Inspired schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:19:
[...]

En als je niet in de buurt bent? Overigens moet de telefoonsleutel in de auto zichtbaar zijn. Anders kun je de auto sowieso niet openen met die telefoon. De voorkeur heeft overigens alleen wat met de BT verbinding te maken. Niet qua unlocken/profiel kiezen.
Telefoonsleutel is zichtbaar in de auto. Als ik niet in de buurt ben gebeurt het soms.
this schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Het kan zijn dat je nog het profiel aan de juiste telefoon moet linken. Ik heb daar in het begin ook eventjes mee gesukkeld aangezien dat niet heel duidelijk terug te vinden is in het menu.
Maar je moet dus in Park staan en dan eens rondzoeken naar de profielen.
Ga ik vanavond nogmaals controleren. Volgens mij stond alles goed, maar je weet het nooit. Soms wat onoverzichtelijk.

Kan ook zijn dat ze de app niet open heeft trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
Nou, de oude (maar voor mij nieuwe) Y afgelopen donderdag opgehaald in Tilburg. Blij mee om weer voor deze auto te hebben gekozen en schitterend hoe mooi het werkt als je reeds in een Tesla hebt gereden. Zodra je door de poort rijdt in Tilburg wordt de auto vrijgegeven. Profiel overzetten en alles staat weer als vanouds ingesteld. Er is wel 1 ding wat me ontzettend opvalt en ik ben benieuwd of andere mensen hier ervaringen mee hebben. Mijn vorige Y was een Long Range AWD; nu heb ik een Long Range RWD. Het voelt alsof het sturen aanzienlijk zwaarder is en mijn boerenverstand denkt dat dit komt door het verschil in aandrijving. Meer mensen die dit herkennen of moet ik mijn Tesla even langs brengen voor service? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SL65 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:34:
@MooDyBLueS
Dat begrijp ik ook heel goed, in dat opzicht is het ook fijn dat jij er wel blij mee bent.

En nee, ik heb de USB-poort voorin nooit gevonden. Of bedoel je die in het dashboardkastje die al bezet is door de USB-stick voor de dashcam?

We hadden overigens wel 1 USB-C kabel uiteindelijk dankzij de S3XY Knob die een doorvoer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Dat begrijp ik ook heel goed, in dat opzicht is het ook fijn dat jij er wel blij mee bent.

En nee, ik heb de USB-poort voorin nooit gevonden. Of bedoel je die in het dashboardkastje die al bezet is door de USB-stick voor de dashcam?

We hadden overigens wel 1 USB-C kabel uiteindelijk dankzij de S3XY Knob die een doorvoer heeft.
USB poort hier ook nowhere to be found en tevens in handschoenenkastje niets te zien. Geen stick, geen poort. Model Y oude model, afgelopen donderdag afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Maurice- schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:50:
[...]

En wat wordt het? Herken je gevoel, had zelf opbouwende frustraties met een Q4 en op een gegeven moment stapelen alle kleine ergenissen zich op tot het iets onoverkomelijks is en je je (financiële) verlies moet nemen. Voor mij wegen de juist ontzettend prettig werkende functies van Tesla meer dan op tegen de kleine ergenissen. Vandaar na 1,5 jaar weer een nieuwe gekocht. *O*
Kia EV6 GT-Line AWD (77 kWh dus).

Grappig hoe dat werkt inderdaad, want in mijn ervaring is de Tesla veel meer dan kleine ergernissen, maar met een Q4 geen ervaring. Weleens een ID.3 proefgereden en dat reed fijn, maar veel functies werkten niet lekker daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:55:
[...]

USB poort hier ook nowhere to be found en tevens in handschoenenkastje niets te zien. Geen stick, geen poort. Model Y oude model, afgelopen donderdag afgehaald.
Ik ken de Model Y verder niet behalve de proefrit die ik er ooit in gemaakt heb, maar in mijn geval ging het om een Model 3 Highland 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
Ik wil niet graag een discussie beginnen omdat het jullie ervaringen zijn, en dus nogal persoonlijk.
Maar op sommige punten kloppen je + en - punten niet.
Bv:
+ fijne features zoals automatische A/C
- climate control kan alleen volledig aan of volledig uit, je kan niet kiezen om wel te verwarmen maar de airco uit te laten
+ fijne plek voor draadloze opladers
- gebrek aan USB-oplaadpunten voorin en/of uitschakelmogelijkheid van de draadloze lader, ik ben geen fan van draadloos laden: telefoon wordt heet, is slecht voor de accu en gaat traag,

Het komt op mij heel erg over dat jij/jullie je op een bepaalt moment zijn gaan ergeren en vervolgens daar heel erg op gaan letten, en vervolgens kom je uit op zo'n lange lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
[...]

Laadstress is persoonsafhankelijk en niet objectief. Dus lijkt mij juist geen goede vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Ik heb nu bijna 4 weken de MY RWD en in het dashboardkastje zit een USB-A aansluiting met USB stick van Tesla. Deze zat er al in bij ophalen. Als die er niet in zit zijn ze wat vergeten.

Voor het snelladen van mijn telefoon gebruik ik de 12v aansluiting (die snellader had ik al), het fijne aan de armsteun is dat bij het dichtdoen van de armsteun de kabel niet klem zit. En ook niet beschadigd. Het past gewoon.

Hier zitten alle USB poorten in de MY:
https://www.tesla.com/own...5A-A9F1-E02FF14E4A9A.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 08:00
Qua climate control was ik al behoorlijk positief onder de indruk in onze M3H RWD. Afgelopen week weer een nieuwe ervaring.
Afgelopen zondag terug naar huis gereden. Rit van zo'n 160km en een kleine 2 uur rijden. Ik denk dat we rond 16:30 uur thuis waren. Maandagochtend stap ik rond 8:30 uur in de auto om te vertrekken. Direct warme lucht, zonder voorverwarmen! Ik trek dus de conclusie dat deze warmte nog van de terugweg was terwijl het buiten rond de 1 graad was.

Nu is de M3H sowieso wel snel met opwarmen maar normaal gesproken duurt dat iets van 200 meter rijden maar dit nog niet eerder zo meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Ik wil niet graag een discussie beginnen omdat het jullie ervaringen zijn, en dus nogal persoonlijk.
Bv:
- climate control kan alleen volledig aan of volledig uit, je kan niet kiezen om wel te verwarmen maar de airco uit te laten
- gebrek aan USB-oplaadpunten voorin en/of uitschakelmogelijkheid van de draadloze lader, ik ben geen fan van draadloos laden: telefoon wordt heet, is slecht voor de accu en gaat traag,

Het komt op mij heel erg over dat jij/jullie je op een bepaalt moment zijn gaan ergeren en vervolgens daar heel erg op gaan letten, en vervolgens kom je uit op zo'n lange lijst.
Je mag prima een discussie opstarten natuurlijk hoor. ;) En ik snap nu je het zo onder elkaar zet ook je verwarring, ik zal het kort toelichten.

Qua A/C: het pluspunt is eigenlijk dat het totaalplaatjes mooi samenwerkt met de stoel- en stuurverwarming op de Auto stand voor alles. Dat werkt echt goed als in: hij zet de stoel bijv. eerst op 3 en dan later houdt ie hem continu op 1 met dit weer en soms even uit. Dat is oprecht heel fijn, nooit té warm en nooit zelf 4/5 dingen aan en uitzetten continu.
Los daarvan is het dus dat de A/C zelf inderdaad altijd de airco zelf laat draaien terwijl je bij veel andere auto's wel kan verwarmen maar de lucht van buiten lekker met rust kan laten, dus airco uit en daarmee de luchtvochtigheid niet nóg verder naar beneden trekt. En dat ie regelmatig koud blaast (ander minpunt verderop). Die minpunten bestaan (voor ons in ieder geval) maar dat betekent niet dat ik niet blij was met het genoemde pluspunt. ;)

En de draadloze opladers: klinkt inderdaad tegenstrijdig. Ik ben ook geen fan van draadloze opladers, ik doe het liever met een kabel, maar de locatie vind ik wel erg fijn. Dat kan toch? Je telefoon leg je er zo in en met een iPhone 15 Pro in mijn geval met always-on display zie je ook nog vrij groot de tijd altijd in beeld.

Je zal zeker gelijk hebben hoor, op een gegeven moment gaan steeds meer dingen je tegenstaan.

Bepaalde minpunten zijn ook relatief kleine minpunten hoor, dat van die draadloze opladers die niet uit te schakelen zijn is jammer maar valt mee te leven. Ik benoem simpelweg alles wat ons gaandeweg is op gaan vallen, groot en klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:07:

En de draadloze opladers: klinkt inderdaad tegenstrijdig. Ik ben ook geen fan van draadloze opladers, ik doe het liever met een kabel, maar de locatie vind ik wel erg fijn. Dat kan toch? Je telefoon leg je er zo in en met een iPhone 15 Pro in mijn geval met always-on display zie je ook nog vrij groot de tijd altijd in beeld.
Ik vind die locatie inderdaad ook echt top, bij de MY volgens mij dezelfde plek. Maar ik ben ook erg tegen draadloos laden. Als mijn telefoon het zou hebben zou ik dat uit zetten.

Wat betreft de rest: begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

In het opbergvak voorin in de middenconsole zitten 2 usb-c poorten. Kijk maar eens, ze zitten tegen de kant richting de koffer aan.
Idem voor de usb-a stick in je handschoenenkastje, die moet daar zeker in zitten. Of je zou nooit beelden kunnen opnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door this op 11-02-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:53:
Nou, de oude (maar voor mij nieuwe) Y afgelopen donderdag opgehaald in Tilburg. Blij mee om weer voor deze auto te hebben gekozen en schitterend hoe mooi het werkt als je reeds in een Tesla hebt gereden. Zodra je door de poort rijdt in Tilburg wordt de auto vrijgegeven. Profiel overzetten en alles staat weer als vanouds ingesteld. Er is wel 1 ding wat me ontzettend opvalt en ik ben benieuwd of andere mensen hier ervaringen mee hebben. Mijn vorige Y was een Long Range AWD; nu heb ik een Long Range RWD. Het voelt alsof het sturen aanzienlijk zwaarder is en mijn boerenverstand denkt dat dit komt door het verschil in aandrijving. Meer mensen die dit herkennen of moet ik mijn Tesla even langs brengen voor service? :D
Gechecked of de setting nog goed staat? Zou in principe gewoon mee moeten komen met je profiel maar wellicht toch niet goed gegaan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Leuke video om te kijken. Niet voor de rijtest (erg beperkt) maar vanwege de designers die vertellen wat er allemaal veranderd is. Bijv de speakers die nu weggewerkt worden in de pilaar: benieuwd wat je eventueel er nog van kan zien als je goed kijkt en vooral wat het effect is op de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:09
jheerink14 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:03:
En nog een nieuwe video van Tesla met meer info over de nieuwe Y

YouTube: Designing New Model Y | Tesla
In het filmpje wordt bevestigd dat het spoilerdeel van kunststof is. Dit zou kunnen betekenen dat in het vervolg bij het performance model het design team extra kan differentiëren met de spoiler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
Inspired schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Gechecked of de setting nog goed staat? Zou in principe gewoon mee moeten komen met je profiel maar wellicht toch niet goed gegaan?
Ja die staat goed en heb hem naar licht gezet zelfs. Het is niet dat ik 2 handen nodig heb ofzo maar het voelt gewoon echt zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Ja die staat goed en heb hem naar licht gezet zelfs. Het is niet dat ik 2 handen nodig heb ofzo maar het voelt gewoon echt zwaarder.
Wellicht ook even het lucht in de banden controleren.. en anders service inschieten :9

Persoonlijk zou ik er denk niet om malen, vind mijn Y (RWD) veelste licht ondanks dat ie op ' zwaarste ' stand staat =]

[ Voor 15% gewijzigd door beyazz06 op 11-02-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:18
Ik heb hier eindelijk de Eneco-laadpas gekoppeld aan de Tesla-app. De leasemaatschappij zal wel een mail krijgen om de koppeling goed te keuren (aangezien ik die mail niet heb ontvangen en niet de eigenaar ben).

Heeft iemand daar al ervaring mee toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Dezelfde velgenmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

INsaiGN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:53:
Mijn vorige Y was een Long Range AWD; nu heb ik een Long Range RWD. Het voelt alsof het sturen aanzienlijk zwaarder is en mijn boerenverstand denkt dat dit komt door het verschil in aandrijving. Meer mensen die dit herkennen of moet ik mijn Tesla even langs brengen voor service? :D
Ohh dubbel geloof ik.

[ Voor 23% gewijzigd door bert pit op 11-02-2025 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:52
[...]

Bepaalde minpunten zijn ook relatief kleine minpunten hoor, dat van die draadloze opladers die niet uit te schakelen zijn is jammer maar valt mee te leven. Ik benoem simpelweg alles wat ons gaandeweg is op gaan vallen, groot en klein.
De telefoonlader had je gewoon de voeding van kunnen lostrekken :)

https://service.tesla.com...FB-B562-4D0477AFC89B.html

Maar even zonder gein. Het is natuurlijk super balen dat er zo'n grote lijst aan minpunten ontstaan en dan gaat inderdaad steeds meer tegenzitten aan een auto. Ik hoop dat de volgende EV je wel gaat bevallen! En succes met de verkoop van deze.

Je zou kunnen proberen bij https://ilectriccars.nl/, via hun heb ik mijn 2019 SR+ zeer goed kunnen verkopen.

[ Voor 24% gewijzigd door adjego op 11-02-2025 15:11 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:52
Oeps beginnersfoutje. Heb na de occasion-aankoop te snel de WA+Casco autoverzekering willen afsluiten merk ik zojuist, want er zijn vereisten aan de autobeveiliging, en ik was na zoeken op "beveiligingsklasse tesla model 3" te snel en met te weinig lezen op een artikel over de beveiliginsklasse van Tesla360.nl beland, en foutief geconcludeerd dat de Tesla Model 3 2020 een beveiligingsklasse 5 zou hebben. Wat dus wel is, maar voor de verzekeraar niet voldoende gecertificeerd is.

Zit nu voor EUR 137/mnd bij Allianz Direct, en daar wordt voor onze Tesla Model 3 uit december 2019 een peilzender vereist. Daarom zojuist overgestapt naar ABN Amro voor EUR 140/mnd, omdat deze tot EUR 75k cataloguswaarde geen beveiliging vereisen.

Op de website van Allianz zelf staat het niet heel duidelijk, dus daarom hierbij de omschrijving zoals hoe de Independer-vergelijker het vermeldt:

ABN Amro
Beveiligingseisen gelden voor:

Cataloguswaarde merk beveiliging
Tot € 75.000,00: geen

vanaf € 75.000,00 tot € 100.000,00:
0 t/m 4 jaar Tesla geen
overige merken SCM klasse 3 Alarmsysteem met hellinghoekdetectie

vanaf € 100.000,00
0 t/m 4 jaar Tesla Merkdealer goedgekeurd beveiligingssysteem inclusief voertuigvolgsysteem en hellinghoekdetectie
overige merken SCM Klasse 4+ Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (Kiwa-SCM goedgekeurd) aangevuld met car en homejacking systeem óf een Kiwa-SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem
5 t/m 7 jaar Tesla geen
overige merken SCM klasse 3 Alarmsysteem met hellinghoekdetectie

Overige auto's geen eisen.
Allianz Direct
Verplicht voor:

Leeftijd voertuig jonger dan 5 jaar:

Acceleratie >= 6.5 s.
- Cataloguswaarde €60.000,- tot €75.000,- VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3)
- Cataloguswaarde €75.000,- en hoger VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3) aangevuld met een goedgekeurd VbV/SCM Klasse Voertuigvolgsysteem (voorheen SCM klasse 4 of 5)

Acceleratie < 6.5 s.
- Cataloguswaarde €0,- tot €75.000,- Mi01 Peilzender (CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem)
- Cataloguswaarde €75.000,- en hoger VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3) aangevuld met een goedgekeurd VbV/SCM Klasse Voertuigvolgsysteem (voorheen SCM klasse 4 of 5)

Leeftijd voertuig 5 jaar tot 10 jaar:

Acceleratie >= 6.5 s.
- Cataloguswaarde €75.000,- en hoger VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3)

Acceleratie < 6.5 s.
- Cataloguswaarde €0,- tot €75.000,- VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3)
- Cataloguswaarde €75.000,- en hoger Mi01 Peilzender (CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem)

Aanvullende eisen bij specifieke merken en modellen:

Audi, BMW, Land Rover, Mercedes-Benz:
- leeftijd voertuig jonger dan 5 jaar, acceleratie >= 6,5s, cataloguswaarde €50.000,- tot €60.000,-: VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3)

Audi A5 Sportback en Mercedes-Benz CLA-klasse:
- leeftijd voertuig jonger dan 5 jaar, acceleratie >= 6,5s, cataloguswaarde €0,- tot €50.000,-: VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM Klasse 3)

Tesla (eisen gelden i.p.v. standaardeisen):
- leeftijd voertuig jonger dan 10 jaar: Mi01 Peilzender (CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:39
bonjour schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Laatst bij een vd valk (dacht Dordrecht) hadden ze naast de receptie een scanner waar je de parkeerkaart kon laten scannen om gratis uit te rijden. Hopelijk gaan ze dat overal doen, dan hoef je niet meer in de rij te staan voor de receptie.
Ah, ok, het is op meer plaatsen nu. Zoals ik al schreef zal het wel een soort van probleem oplossen wat ik even gemist heb. Maar als je 2 uur gratis kan parkeren (met of zonder laden), dan kunnen ze toch gewoon op kenteken kijke of je korter of langer dan 2 uur staat? Ik snap het punt niet zo.

Waar ik normaal wel naar binnen loop om wat te drinken te kopen zou ik dat veel sneller overslaan als ik voel dat dat geforceerd wordt door zo'n systeem met een kaartje.

Maargoed, het is ook weer niet einde vd wereld, ik overleef het wel haha. Vond alleen het uitgangspunt van gratis parkeren bij SuperChargers handig onderweg op plaatsen die ik niet ken, dit is waardeloos als iedere locatie iets gaat verzinnen om iets op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:52
Rvanlaak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:11:
Oeps beginnersfoutje. Heb na de occasion-aankoop te snel de WA+Casco autoverzekering willen afsluiten merk ik zojuist, want er zijn vereisten aan de autobeveiliging, en ik was na zoeken op "beveiligingsklasse tesla model 3" te snel en met te weinig lezen op een artikel over de beveiliginsklasse van Tesla360.nl beland, en foutief geconcludeerd dat de Tesla Model 3 2020 een beveiligingsklasse 5 zou hebben. Wat dus wel is, maar voor de verzekeraar niet voldoende gecertificeerd is.

Zit nu voor EUR 137/mnd bij Allianz Direct, en daar wordt voor onze Tesla Model 3 uit december 2019 een peilzender vereist. Daarom zojuist overgestapt naar ABN Amro voor EUR 140/mnd, omdat deze tot EUR 75k cataloguswaarde geen beveiliging vereisen.

Op de website van Allianz zelf staat het niet heel duidelijk, dus daarom hierbij de omschrijving zoals hoe de Independer-vergelijker het vermeldt:

ABN Amro

[...]

Allianz Direct

[...]
Maar je auto is toch ouder dan 5 jaar als hij van december 2019 is?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 21:17
[...]

Voor een model 3 voorin, zie ook de handleiding.
https://www.tesla.com/own...59-98B4-B0A5D342FAB3.html

Voor een Y lijkt het ook voorin bij de bekerhouders of middenarmsteun te zitten. Heb geen Y dus geen idee of iemand dit kan verifiëren maar heb het idee dat meer mensen er overheen kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door SL65 op 11-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

[...]

Ik neem aan dat je met Autopilot eigenlijk Autopilot-Automatisch sturen bedoeld (TACC is nl ook onderdeel van AP). Zoals hier al vaker langs is gekomen en wat ook duidelijk in de Owners Manual staat, is Automatisch sturen alleen bedoeld op autosnelwegen. Dus niet op N wegen waar je 100km/u mag rijden. Helaas overschat Tesla de kennis van de berijders (waardoor FSD-S ook een never ending story zal gaan worden in EU)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6npj3JxLmLd3sqexEFaPNH8rg0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sF4oHtMc7SVdvAALhvJMtcyf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:52
adjego schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:13:
[...]
Maar je auto is toch ouder dan 5 jaar als hij van december 2019 is?
Klopt, dus zodoende de Allianz-eis: "Tesla (eisen gelden i.p.v. standaardeisen): - leeftijd voertuig jonger dan 10 jaar: Mi01 Peilzender (CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem)". Heb dit zojuist ook telefonisch nog even bij ze gecheckt, en zat gelukkig nog binnen de bedenktermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
adjego schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:09:
[...]

De telefoonlader had je gewoon de voeding van kunnen lostrekken :)

https://service.tesla.com...FB-B562-4D0477AFC89B.html

Maar even zonder gein. Het is natuurlijk super balen dat er zo'n grote lijst aan minpunten ontstaan en dan gaat inderdaad steeds meer tegenzitten aan een auto. Ik hoop dat de volgende EV je wel gaat bevallen! En succes met de verkoop van deze.

Je zou kunnen proberen bij https://ilectriccars.nl/, via hun heb ik mijn 2019 SR+ zeer goed kunnen verkopen.
Thanks voor de tip! Ik heb de Tesla kunnen inruilen voor een mooie prijs. Heb vooraf ook een aantal opkopers en een Tesla verkoper geraadpleegd wat zij ervoor wilden geven en uiteindelijk is de inruil €500 lager dan de hoogste opkoper, dus daar ga ik niet moeilijk voor doen.

In alle eerlijkheid: ik kreeg ook veel troepbiedingen en simpelweg weigeringen. De Model 3 is net weer in prijs verlaagd (met 1000) en als ik dan kijk wat volgens de ANWB normale afschrijving is en de prijsverlaging er ook in meeneem, dan is mijn verlies best wel beperkt eigenlijk. Reken ik ook nog eens mee dat de EV6 die ik er nu voor teruggekocht heb destijds (want ik keek er toen ook al naar) ook nog een paar k duurder waren en uiteindelijk is het netto tov destijds een gelijke EV6 gekocht te hebben maar zo'n 2k wat het me kost. Daar kan ik heel goed mee leven.

Feit is echter wel dat je geluk moet hebben met de inruilende of opkopende partij, want tov eind vorig jaar toen ik ook al een rondje deed voor inruilprijzen, kreeg ik nu echt de helft van de keren erg negatieve reacties op Tesla als inruil. Bij Hyundai moest de verkoper overleggen en kwam zelfs de manager naar me toe om het uit te leggen, namelijk dat zij de opdracht van bovenaf hebben gekregen om geen Tesla's meer te accepteren als inruil, terwijl ze juist sinds januari heel erg merken dat er best wel wat mensen van hun Tesla af willen vanwege alleen al de politieke onrust eromheen. Als vestigingsmanager zat hij er ook mee in z'n maag want hij zei dat hij natuurlijk maar al te graag die mensen als Hyundai klant binnenhaalt, maar zonder inruil wordt dat gewoon lastig want niet iedereen wil via andere kanalen verkopen. Uiteindelijk kreeg ik ook een lijstje van ze op de mail met een reeks opties die zij dan kennen zoals ook Wij kopen autos of de ANWB inkoopservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 10:57
Rogar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:47:
Ik heb hier eindelijk de Eneco-laadpas gekoppeld aan de Tesla-app. De leasemaatschappij zal wel een mail krijgen om de koppeling goed te keuren (aangezien ik die mail niet heb ontvangen en niet de eigenaar ben).

Ja ik. Werkt hier perfect. Ik kreeg ook geen mail maar kon wel zien dat de pas als standaard betaalwijze was ingesteld in de app en daarmee dus 'approved' was.

Je kunt alleen niet de factuur/pdf meer inzien (wat ik voorheen wel kon met mijn eigen credit card). Wie wat precies aan wie betaalt en met welke marge is niet zichtbaar. Maar ik kan laden zonder het eerst zelf voor te schieten om het vervolgens te declareren. Als het goed is werkt het ook in het buitenland maar dat kan ik over 3 weken ook testen :)

[ Voor 10% gewijzigd door joeri_berg op 11-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Ik neem aan dat je met Autopilot eigenlijk Autopilot-Automatisch sturen bedoeld (TACC is nl ook onderdeel van AP). Zoals hier al vaker langs is gekomen en wat ook duidelijk in de Owners Manual staat, is Automatisch sturen alleen bedoeld op autosnelwegen. Dus niet op N wegen waar je 100km/u mag rijden. Helaas overschat Tesla de kennis van de berijders (waardoor FSD-S ook een never ending story zal gaan worden in EU)
[Afbeelding]
Hier kan je natuurlijk een hele discussie over voeren over allerlei assen: hoe Tesla het bedoelt, hoe je het als berijder verwacht, maar ook hoe Tesla het benoemt.

Want ik ga niet tegen jou in hoor, je haalt een valide punt aan, maar elders in de handleiding staat ook dat het Autopilot stuurtje in beeld komt "wanneer het mogelijk is om Autopilot in te schakelen volgens de huidige condities" (het is geen exacte quote, maar hier kwam het op neer) en dat zodra dat dus in beeld komt en het mogelijk is om het in te schakelen, mag je er als berijder dus vanuit gaan dat het systeem z'n werk doet. En dat het anders niet in te schakelen valt. Zo kan ik het met 15 km/u ook niet inschakelen, dan krijg je een melding dat er niet aan de eisen voldaan wordt ofzo.

Dus Tesla weet zelf ook niet eenduidig te zijn. En daarnaast: ook al benader je het puur vanuit het oogpunt dat het echt alleen voor autosnelwegen bedoeld is, dan is de conclusie natuurlijk dat Tesla helemaal geen hulpsystemen heeft voor alle andere wegen en daarmee hopeloos achterloopt op concurrenten als BMW, Hyundai, Kia en (ja, zelfs zij) Toyota. Dat zijn merken die ik linksom of rechtsom goed ken en veel ervaring mee heb en zelfs een Toyota Yaris kan en mag lane-trace assist, lane-departure assist, adaptive cruise control en al dat soort systemen op praktisch alle soorten wegen gebruiken en dat werkt nog verdomd goed ook tot aan file-assistant of bij stoplichten tot stilstand en weer doorrijden.

De conclusie is dan ook vanuit twee invalshoeken:
- als het niet mag op alles behalve snelwegen: dan heeft Tesla geen hulpsystemen behalve lane-departure assist die ook niet goed werkt en o.a. ik wil die systemen wel hebben
- als het wel mag (volgens het andere deel van de handleiding): dan werkt het gewoon bij lange na niet zo goed als de systemen van andere partijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Allemaal hier te vinden --> https://www.tesla.com/own...5A-A9F1-E02FF14E4A9A.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Hier kan je natuurlijk een hele discussie over voeren over allerlei assen: hoe Tesla het bedoelt, hoe je het als berijder verwacht, maar ook hoe Tesla het benoemt.

Want ik ga niet tegen jou in hoor, je haalt een valide punt aan, maar elders in de handleiding staat ook dat het Autopilot stuurtje in beeld komt "wanneer het mogelijk is om Autopilot in te schakelen volgens de huidige condities" (het is geen exacte quote, maar hier kwam het op neer) en dat zodra dat dus in beeld komt en het mogelijk is om het in te schakelen, mag je er als berijder dus vanuit gaan dat het systeem z'n werk doet. En dat het anders niet in te schakelen valt. Zo kan ik het met 15 km/u ook niet inschakelen, dan krijg je een melding dat er niet aan de eisen voldaan wordt ofzo.

Dus Tesla weet zelf ook niet eenduidig te zijn. En daarnaast: ook al benader je het puur vanuit het oogpunt dat het echt alleen voor autosnelwegen bedoeld is, dan is de conclusie natuurlijk dat Tesla helemaal geen hulpsystemen heeft voor alle andere wegen en daarmee hopeloos achterloopt op concurrenten als BMW, Hyundai, Kia en (ja, zelfs zij) Toyota. Dat zijn merken die ik linksom of rechtsom goed ken en veel ervaring mee heb en zelfs een Toyota Yaris kan en mag lane-trace assist, lane-departure assist, adaptive cruise control en al dat soort systemen op praktisch alle soorten wegen gebruiken en dat werkt nog verdomd goed ook tot aan file-assistant of bij stoplichten tot stilstand en weer doorrijden.

De conclusie is dan ook vanuit twee invalshoeken:
- als het niet mag op alles behalve snelwegen: dan heeft Tesla geen hulpsystemen behalve lane-departure assist die ook niet goed werkt en o.a. ik wil die systemen wel hebben
- als het wel mag (volgens het andere deel van de handleiding): dan werkt het gewoon bij lange na niet zo goed als de systemen van andere partijen
Naar mijn idee vind ik dat TACC/Autosteer soms teveel voor je nadenkt (eigenlijk de hele auto) en dat kan als vervelend/irritant worden ervaren omdat de auto niet altijd op dezelfde manier reageert. Soms komt het gewoon niet uit zoals deze denkt te moeten handelen en in andere gevallen kan het misschien je leven redden.

Ik snap je punten en zoals eerder gezegd, best persoonlijk allemaal. Veel succes met je nieuw gekozen vervoersmiddel! Maar de hamvraag... wat komt ervoor terug? (Of ik heb het gemist uit je vorige berichten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:44:
[...]

En daarnaast: ook al benader je het puur vanuit het oogpunt dat het echt alleen voor autosnelwegen bedoeld is, dan is de conclusie natuurlijk dat Tesla helemaal geen hulpsystemen heeft voor alle andere wegen en daarmee hopeloos achterloopt op concurrenten als BMW, Hyundai, Kia en (ja, zelfs zij) Toyota.
Het gras is echt niet groener bij de buren. Alle ADAS Level 2 systemen zijn wat betreft autosteer alleen bedoeld op snelwegen.
Probleem is juist dat Tesla teveel voorop loopt tov de concurrenten. Ze hebben gegokt op FSD-Supervised (wat superieur is qua Level 2 ADAS/DCAS) maar hebben onderschat hoeveel regelgeving er tegen is (aan het) ontstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Het gras is echt niet groener bij de buren. Alle ADAS Level 2 systemen zijn wat betreft autosteer alleen bedoeld op snelwegen.
Probleem is juist dat Tesla teveel voorop loopt tov de concurrenten. Ze hebben gegokt op FSD-Supervised (wat superieur is qua Level 2 ADAS/DCAS) maar onderschat heeft hoeveel regelgeving er tegen is (aan het) ontstaan.
Je kan het leuk brengen, maar FSD-Supervised bestaat in Europa niet en ze bieden wel deze systemen aan. Feit is dat de systemen gewoon niet zo goed werken als de concurrentie. En ja, met FSD-Supervised obv filmpjes die ik uit de VS heb gezien, werkt dat inderdaad indrukwekkend goed.

Tegelijkertijd is er tussen als mens rijden en FSD-Supervised een spectrum, niet alleen het een of het ander. En juist alles ertussenin schiet Tesla tekort tov anderen, hoe je het ook wendt of keert. Want ze claimen nu wel bepaalde dingen te kunnen, zelfs puur op gebied van adaptieve cruise control, lane centering assist en dergelijke en die werken gewoon beduidend minder goed dan bij zelfs een Toyota Yaris uit 2024. Het voornaamste waar Tesla op den duur, als ze het voor elkaar krijgen, mee vooruit gaat lopen is het feit dat ze analyseren, want de genoemde Toyota vertrouwt op sensoren en camera's en reageert/anticipeert en meer niet. Maar op dit moment doet de Tesla in Europe ook niks anders dan reageren/anticiperen en door het wegbezuinigen van radar/sensoren is het zelfs een hele ruwe ervaring geworden. En nu hou ik erover op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Je kan het leuk brengen, maar FSD-Supervised bestaat in Europa niet en ze bieden wel deze systemen aan. Feit is dat de systemen gewoon niet zo goed werken als de concurrentie.
Deze zin haal ik er even uit: Feit is dat de systemen gewoon niet zo goed werken als de concurrentie.

Waar haalt u dat feit vandaan? De AP is niet een separaat systeem, maar werkt samen met de beveiligingssystemen van de auto. De systemen van Tesla zijn door veiligheids onderzoekers beoordeeld als de veiligste op de markt. Dat maakt bijvoorbeeld een Model Y tot een van de veiligste auto's behoort van dit moment.

Ik heb het al eerder hier gemeld: Mijn MY auto lette een keer beter op dan ikzelf en voorkwam een ongeluk. Schade (of erger) werd hierdoor voorkomen. Misschien dat die strakke afstelling van de veiligheid zijn uitwerking heeft op de werking van de AP en daardoor wel eens teveel remt, maar op goed belijnde wegen bij normaal weer werkt het voor mij prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:48
@bert pit de ervaringen wisselen tussen berijders, maar ook ik heb in dit topic wel eens mijn beklag gedaan over het auto pilot/acc systeem van Tesla. En wat dat betreft ben ik het met de meeste zaken die @MooDyBLueS opmerkt eens.

Ik heb diverse auto’s gehad met ACC en heb momenteel ook nog een andere auto met ACC. En puur op ACC functie deden en doen die auto’s het beter/betrouwbaarder dan de Model 3 die ik ook rijd.

Maar goed, zoals ik pas ook al zei: de Model 3 heeft gelukkig andere kwaliteiten die ik wel waardeer. Zoals de boven gemiddeld goede efficiënte en aandrijflijn in zijn algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Plenkske schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Bv:

Wat klopt er niet dan? Die zaken kunnen toch prima samen het geval zijn? Kan me er ook wel in vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JohanB schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Wat klopt er niet dan? Die zaken kunnen toch prima samen het geval zijn? Kan me er ook wel in vinden
Het is al uitgelegt door de schrijver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Deze zin haal ik er even uit: Feit is dat de systemen gewoon niet zo goed werken als de concurrentie.

Waar haalt u dat feit vandaan? De AP is niet een separaat systeem, maar werkt samen met de beveiligingssystemen van de auto. De systemen van Tesla zijn door veiligheids onderzoekers beoordeeld als de veiligste op de markt. Dat maakt bijvoorbeeld een Model Y tot een van de veiligste auto's behoort van dit moment.

Ik heb het al eerder hier gemeld: Mijn MY auto lette een keer beter op dan ikzelf en voorkwam een ongeluk. Schade (of erger) werd hierdoor voorkomen. Misschien dat die strakke afstelling van de veiligheid zijn uitwerking heeft op de werking van de AP en daardoor wel eens teveel remt, maar op goed belijnde wegen bij normaal weer werkt het voor mij prima.
Dat feit komt uit het gekoppelde feit dat ik veelvuldige ervaring met eerder genoemde merken heb en geen enkele auto maakt zoveel fouten, boezemt inzittenden bijna angst in en werkt in diverse situaties zo slecht als de Tesla.

"Veiligheidsonderzoekers"? Je bedoelt EuroNCAP? Dat zijn statische tests die bepaalde situaties nabootsen en geen real-world tests op de openbare weg. Enerzijds begrijpelijk, want alleen dan kan je iets op een manier nabootsen zodat het bij elke auto hetzelfde nagebootst wordt. Dat kan niet als je elke keer op de A2 rijdt, dan ben je overgeleverd aan hoe het verkeer is. Maar, laat ik deze er als perspectief even ingooien: kijk naar de Formule 1 en de huidige generatie auto's. Toen deze in 2022 geïntroduceerd werden had elk van de 10 teams een gigantische lading tests in windtunnels en CFD gedaan, met de knapste ingenieurs ter wereld die niet voor niks ook goed betaald worden. Maar toen kwamen de werkelijke tests op een werkelijk circuit en wat kwam daarbij naar boven wat niet 1 medewerker van de vele duizenden bij alle teams heeft zien aankomen: porpoising. Een aerodynamisch neveneffect wat gewoon niet in statische test naar boven kwam. Die analogie is voor mij perfect met Tesla: de statische tests zijn goed, maar in de praktijk, in de echte wereld, tenminste hier in Europa, schiet het gewoon écht tekort.

Dat jouw Tesla je een keer gered heeft, dat is fijn, maar dat staat hier los van. Ik zeg namelijk ook niet dat niks werkt, ik zeg dat het in veel gevallen fouten maakt, bijv. phantom braking, die niet bij andere merken voorkomen. Ik daag je daarbij uit om 1 ander merk te noemen die daar óók last van heeft.

Tegelijkertijd, ik heb ook een keer ervaren dat de Tesla een voetgang in het donker zag die ik nog niet had gezien, meneer stak op een onverlichte 60 weg doodleuk over zonder enige verlichting en de Tesla zag hem eerder dan ik. Maar datzelfde heb ik met een fietser met onze Kia e-Soul ook een keer meegemaakt. Wat dat zegt? Dat ze allebei systemen hebben die kunnen ingrijpen wanneer nodig. Met onze Kia die we alweer ruim 4 jaar hebben heb ik echter in 78.000 km niet 1x gehad dat hij iets in de richting van phantom braking heeft gehad. En juist wel geholpen bij invoegen op een snelweg waarbij ik een auto bijna over het hoofd zag, op het moment dat ik hem zag, corrigeerde de Kia mij al terug. En ja, dat soort dingen zal Tesla ook doen, maar daar gaat het verder ook niet over.

Maar meer ga ik er niet over zeggen. Tesla heeft veel goede punten, voor mij helaas ook teveel slechte punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Rogar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:47:

Jammer dat Eneco voor het snelladen bij Tesla € 0,69 per kWh vraagt in plaats van de gebruikelijk € 0,25 / 29. Soms zelfs 0,24 zoals momenteel tot 16.00 uur bij de SuC in Gorinchem.

Zou ik als werkgever wel wat van vinden en het gebruik van een Eneco pas niet toestaan. Koppel dan een (debit)creditcard aan de Tesla app en maak gebruik van die € 0,2*

Bij overige providers gaat Eneco zelfs naar € 0,80 :o

https://www.eneco-emobili...Q3JRYm0KGq_BoCEZcQAvD_BwE

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Sebazzz

3dp

RaRo74 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Zou ik als werkgever wel wat van vinden en het gebruik van een Eneco pas niet toestaan. Koppel dan een (debit)creditcard aan de Tesla app en maak gebruik van die € 0,2*
Jammer dan voor mijn werkgever :+ Bij sommige leasemaatschappijen waar sommige andere collega’s zitten, die regelen zelf supercharger betalingen met werkgever. Ik moet mijn facturen handmatig doorsturen aan de mobiliteitsafdeling want mijn leasemaatschappij doet dat niet en ik heb daar geen zin in.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:00
Linkser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:26:
Iemand hier ervaring met de afspraak om een trekhaak te monteren?
Geprobeerd te achterhalen of ze dat meteen afhandelen c.q. dat je kan wachten en hoelang dit dan ongeveer duurt, maar geen reactie op berichtjes via de app.
Bij mij kwamen ze op de stoep. Was tot mijn verbazing in 13 minuten klaar. Achterlampen eruit, bumper los, 4 boutjes en de balk eruit, trekhaak erin en alles weer vast. Langste duurde nog het aanvinken in de software (want ouderwetsgenoeg gewoon met een kabeltje en een laptop moest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

[...]

Nu ben ik benieuwd waar de keuze op is gevallen. Ik herken me wel in een aantal van je punten maar gelukkig niet zo extreem. Anders was mijn Model 3 ook al weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 18:39
Sebazzz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Jammer dan voor mijn werkgever :+ Bij sommige leasemaatschappijen waar sommige andere collega’s zitten, die regelen zelf supercharger betalingen met werkgever. Ik moet mijn facturen handmatig doorsturen aan de mobiliteitsafdeling want mijn leasemaatschappij doet dat niet en ik heb daar geen zin in.
Wellicht wat off-topic, maar ik snap je houding hoor. Maar ik vind het ergens wel jammer. Op deze manier laten laadpaalexploitanten en pasleveranciers indirect zien met hoeveel marge ze "genoegen" nemen. En het weerhoudt veel mensen er niet van om ze deze marge te laten maken. Zo leren ze het niet "af". Idealiter zou "een dure paal" geen bezoekers moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Dat jouw Tesla je een keer gered heeft, dat is fijn, maar dat staat hier los van. Ik zeg namelijk ook niet dat niks werkt, ik zeg dat het in veel gevallen fouten maakt, bijv. phantom braking, die niet bij andere merken voorkomen. Ik daag je daarbij uit om 1 ander merk te noemen die daar óók last van heeft.
Ha, de huidige Kia e-niro doet het best goed, zelden een rare remactie, de vorige niro (HEV) was op de 60/80 weg die ik veelvuldig reed ook onbruikbaar als er fietsers reden op het vrijliggende fietspad, met 1 meter groenstrook er tussen, dus ook Kia is niet heilig. (maar ook de tesla doet weer andere dingen raar) enige voordeel is dat er af en toe wat lijkt te verbeteren bij Tesla, terwijl de kia die ik in 2016 reed waarschijnlijk nog steeds met dezelfde software en rare nukken rondrijd. Bij andere merken heb ik zelden iets van verandering waar kunnen nemen, en als dat was was het een verslechtering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
[...]

Precies; ik de eerste 2 weken, daarna nooit meer.
Ook blij dat ik voor de M3H SR heb gekozen; in de zomer verbruik van ong 120 wh/km, dus bijna 500 km bereik.In de winter met temperaturen rond vriespunt ong160-170 wh/km verbruik, dus bereik van 350-380 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
this schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:42:
[...]

In Nederland zie je vaker 3x25A, omdat dit even duur is als 1x35A, de kabel naar het huis vrijwel altijd 3x35A aankan en de netbeheerders een aantal jaren mensen gratis hebben overgezet.
Zeker de mensen die een laadpaal hebben zitten vaak aan de meer vermogende kant en zitten vaak al op 3x25 of hoger want zonnepanelen, warmtepomp, inductie koken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
[...]

Je mag prima een discussie opstarten natuurlijk hoor. ;) En ik snap nu je het zo onder elkaar zet ook je verwarring, ik zal het kort toelichten.

Qua A/C: het pluspunt is eigenlijk dat het totaalplaatjes mooi samenwerkt met de stoel- en stuurverwarming op de Auto stand voor alles. Dat werkt echt goed als in: hij zet de stoel bijv. eerst op 3 en dan later houdt ie hem continu op 1 met dit weer en soms even uit. Dat is oprecht heel fijn, nooit té warm en nooit zelf 4/5 dingen aan en uitzetten continu.
Los daarvan is het dus dat de A/C zelf inderdaad altijd de airco zelf laat draaien terwijl je bij veel andere auto's wel kan verwarmen maar de lucht van buiten lekker met rust kan laten, dus airco uit en daarmee de luchtvochtigheid niet nóg verder naar beneden trekt. En dat ie regelmatig koud blaast (ander minpunt verderop). Die minpunten bestaan (voor ons in ieder geval) maar dat betekent niet dat ik niet blij was met het genoemde pluspunt. ;)
Ik had hier eerst ook last van, maar je kunt de ventilatie op handmatig zetten. Bij mij staat ie daar standaard op en gaat nooit op ‘auto’ en niet op airco. Ook het random koude lucht de cabine in blazen is dan voorbij. Het is dan ook belangrijk dat je het (re)circulatie knopje niet op ‘auto’ of zet. De instellingen blijven dan alle ritten zo staan. Stoel- en stuurverwarming staan wel op ‘auto’, werkt erg goed.

TACC en die phantom breaks zijn inderdaad bizar. Ik ben het niet gewend dat ik in een auto de cruise control eigenlijk niet kan gebruiken buiten de snelweg. De ruitenwissers zijn een meme, haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 11-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:12:
[...]

In het opbergvak voorin in de middenconsole zitten 2 usb-c poorten. Kijk maar eens, ze zitten tegen de kant richting de koffer aan.
Idem voor de usb-a stick in je handschoenenkastje, die moet daar zeker in zitten. Of je zou nooit beelden kunnen opnemen.
Ja, die positie van de usb poorten voorin vind ik zelf erg onhandig. Vanuit de bestuurdersstoel is het nogal een gepiel om het stekkertje erin te krijgen. Ik overweeg daarvoor zo'n accessoire te kopen die je in dat vakje kunt hangen en waar het schuifje dan tegenaan kan om alsnog het vakje af te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
bilgy_no1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Ja, die positie van de usb poorten voorin vind ik zelf erg onhandig. Vanuit de bestuurdersstoel is het nogal een gepiel om het stekkertje erin te krijgen. Ik overweeg daarvoor zo'n accessoire te kopen die je in dat vakje kunt hangen en waar het schuifje dan tegenaan kan om alsnog het vakje af te sluiten.
Dan sluit je er toch een kabeltje op aan, hoef je alleen die eruit te vissen. Of je laad je telefoon draadloos op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Dan sluit je er toch een kabeltje op aan, hoef je alleen die eruit te vissen. Of je laad je telefoon draadloos op.
Dat is in feite wat die accessoire doet, maar dan netjes. Ik houd niet van rondslingerende kabeltjes.

Met draadloos laden wordt de telefoon nogal warm en vaak gaat het desondanks erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55

Ethirty

Who...me?

[...]

Heel veel herkenbare ergernissen. Onbegrijpelijk dat zo'n “slimme” auto continu zó dom lijkt. Ik moet nog een paar jaar in de lease, maar heb na een paar maanden al wel een zeer sterke mening over mijn volgende e-auto.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55
Iemand enig idee hoe je de stoelverwarming aanzet zonder de klimaat controle te gebruiken? Als ik het systeem uitzet kan ik de stoelverwarming niet meer bedienen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Heeft iemand een tip voor een goede kofferbakmat?
Mijn ideale mat:
  1. Rubberen bovenkant; makkelijk afspoelen/afneem en anti-slip
  2. Goed split deel om bij de undertrunk te kunnen komen.
  3. De onderkant bij voorkeur van een ander materiaal zodat ik hem vast kan maken aan de undertrunk deksel.
Ik heb 5 jaar lang een volledige rubbere mat gehad in de M3. Die was ideaal kwa schoonmaken, maar wat onhandig met de undertrunk, omdat die niet punt 2 en 3 had hierboven.

Ik hab al een Spigen besteld, maar die blijkt toch wel een beetje glad. Hij heeft een soort "gewoven" oppervlak. Het is niet gewoon rubber, maar eerder een soort zacht plastic.

Het lijkt of veel matten op Ali en op andere plekken ook veelal zo'n soort gewoven oppervlakte hebben. Ook Taptes bijvoorbeeld. Wie heeft de gouden tip? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Sebazzz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Ik rijd ook een tesla privé (lease werkgever) en sta nooit stil bij waar ik laad, kosten worden toch vergoed. Buitenland zou ik zelf moeten betalen maar dat werkt niet. Al paar vakanties gedaan in buitenland en nooit een doorbelasting gekregen. Denk dat ze dat niet kunnen zien of dat in buitenland of binnenland gebeurt. Ken meer mensen die zelf de kosten moeten betalen in buitenland maar met een tesla nooit iets daarvan horen. Geldt voor superchargers en andere laadstations. Houd er nooit rekening mee. Zie de kosten wel in mijn overzicht maar wordt niet doorbelast.
Pagina: 1 ... 31 ... 129 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: