bert pit schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Deze zin haal ik er even uit:
Feit is dat de systemen gewoon niet zo goed werken als de concurrentie.
Waar haalt u dat feit vandaan? De AP is niet een separaat systeem, maar werkt samen met de beveiligingssystemen van de auto. De systemen van Tesla zijn door veiligheids onderzoekers beoordeeld als de veiligste op de markt. Dat maakt bijvoorbeeld een Model Y tot een van de veiligste auto's behoort van dit moment.
Ik heb het al eerder hier gemeld: Mijn MY auto lette een keer beter op dan ikzelf en voorkwam een ongeluk. Schade (of erger) werd hierdoor voorkomen. Misschien dat die strakke afstelling van de veiligheid zijn uitwerking heeft op de werking van de AP en daardoor wel eens teveel remt, maar op goed belijnde wegen bij normaal weer werkt het voor mij prima.
Dat feit komt uit het gekoppelde feit dat ik veelvuldige ervaring met eerder genoemde merken heb en geen enkele auto maakt zoveel fouten, boezemt inzittenden bijna angst in en werkt in diverse situaties zo slecht als de Tesla.
"Veiligheidsonderzoekers"? Je bedoelt EuroNCAP? Dat zijn statische tests die bepaalde situaties nabootsen en geen real-world tests op de openbare weg. Enerzijds begrijpelijk, want alleen dan kan je iets op een manier nabootsen zodat het bij elke auto hetzelfde nagebootst wordt. Dat kan niet als je elke keer op de A2 rijdt, dan ben je overgeleverd aan hoe het verkeer is. Maar, laat ik deze er als perspectief even ingooien: kijk naar de Formule 1 en de huidige generatie auto's. Toen deze in 2022 geïntroduceerd werden had elk van de 10 teams een gigantische lading tests in windtunnels en CFD gedaan, met de knapste ingenieurs ter wereld die niet voor niks ook goed betaald worden. Maar toen kwamen de werkelijke tests op een werkelijk circuit en wat kwam daarbij naar boven wat niet 1 medewerker van de vele duizenden bij alle teams heeft zien aankomen: porpoising. Een aerodynamisch neveneffect wat gewoon niet in statische test naar boven kwam. Die analogie is voor mij perfect met Tesla: de statische tests zijn goed, maar in de praktijk, in de echte wereld, tenminste hier in Europa, schiet het gewoon écht tekort.
Dat jouw Tesla je een keer gered heeft, dat is fijn, maar dat staat hier los van. Ik zeg namelijk ook niet dat niks werkt, ik zeg dat het in veel gevallen fouten maakt, bijv. phantom braking, die niet bij andere merken voorkomen. Ik daag je daarbij uit om 1 ander merk te noemen die daar óók last van heeft.
Tegelijkertijd, ik heb ook een keer ervaren dat de Tesla een voetgang in het donker zag die ik nog niet had gezien, meneer stak op een onverlichte 60 weg doodleuk over zonder enige verlichting en de Tesla zag hem eerder dan ik. Maar datzelfde heb ik met een fietser met onze Kia e-Soul ook een keer meegemaakt. Wat dat zegt? Dat ze allebei systemen hebben die kunnen ingrijpen wanneer nodig. Met onze Kia die we alweer ruim 4 jaar hebben heb ik echter in 78.000 km niet 1x gehad dat hij iets in de richting van phantom braking heeft gehad. En juist wel geholpen bij invoegen op een snelweg waarbij ik een auto bijna over het hoofd zag, op het moment dat ik hem zag, corrigeerde de Kia mij al terug. En ja, dat soort dingen zal Tesla ook doen, maar daar gaat het verder ook niet over.
Maar meer ga ik er niet over zeggen. Tesla heeft veel goede punten, voor mij helaas ook teveel slechte punten.