Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:50
Vandaag in Den Haag geweest voor een proefrit met de model 3 ter opvolging van mijn VW ID.3 in de lease. De auto is boven verwachting comfortabel, drempels en hobbels pakt ie erg goed op, vele malen beter dan de Polestar 2. Het is wel even wennen met het scherm, veel informatie en even zoeken waar je moet kijken voor de tijd, batterij%, navigatie, klimaat etc. Prijs-kwaliteit is onovertroffen. Ontdekte minpuntjes zijn het beperkte zicht naar achteren, kleine trunk opening en beperkte ruimte op de achterstoelen voor volwassenen.

Nieuwe model Y is daar ook al te bewonderen, qua ruimte natuurlijk veel beter dan de model 3, het uiterlijk vind ik minder geslaagd, maar smaken verschillen. Sales advisor verwacht dat eind februari de prijzen van de RWD en AWD bekend worden. Het was overigens erg druk met klanten in Den Haag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Frosty__ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:55:
Als de binnenspiegel (M3H) in de antiverblindingsstand gaat als het donker is dan zie je alles versprongen. Net of je een oude 3D-bril op zet. Bij achteropkomend verkeer vind ik dat n.m. erg irritant. Zie hier de (lastig te maken) foto's.

Originele foto
[Afbeelding]

Ingezoomd
[Afbeelding]

Originele foto
[Afbeelding]

Ingezoomd
[Afbeelding]

Nu zegt Tesla er dit over:
[Afbeelding]

Nog even los van de reactie van Tesla; herkent iemand dit verschijnsel?
Ja, heb ik ook. Zowel bij m’n oude 2019 m3 als de nieuwe. Als je de achterruit verwarming aanhoudt terwijl dit niet nodig is gebeurt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Op het kaartje en het scherm/paal bij de ingang. Je kan ook de QR code op het kaartje scannen dan hoe je de auto niet uit. Ik vind het ook niet de meest duidelijke constructie. Ook een super drukke laadplek met taxies vanaf Schiphol, maar oké…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Himalaya schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:38:
Ik heb de afgelopen week meerdere keren een melding met hoorbaar alarm gehad tijdens het rijden dat ik met spoed de besturing moest overnemen. Gekke was alleen dat ik gewoon zelf reed, dus geen autopilot of acc aan.

Kwam het meest voor als ik met ca 80 op de snelweg in “langzamer” rijdend verkeer zat. Kreeg dan ook het knipperende blauwe vlak dat je krijgt als je je handen te lang van het stuur hebt en moest echt even een slinger maken om hem weer in het gareel te krijgen. En ik rij als ik zelf rij eigenlijk altijd met twee handen aan het stuur.

Herkenbaar?
Ik had het vandaag ook bij oprit naar snelweg. MY RWD met HW4. Net daarvoor update gehad naar 2025.3.2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
Je kan via de app de voorverwarmen plannen. Er staat dat dan ook de accu wordt verwarmd. Meestal plan ik mijn vertrek niet en dat kan ook maar op hele kwartieren. Dus dat is de cabine al lange tijd verwarmd of gekoeld. Zonde van de energie.

Wordt de accu ook voorverwarmd als ik via de app de climate control inschakel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__7SNz1qZQ8jCmpaXqgWoaetPzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FovjIP5L1CoLYteal7qzek6m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-xd4lcgjF_VTAA5CxaSzWmUGOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQvTOKfad3fK7I9bQCTThCKY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door MWDKing op 09-02-2025 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
MWDKing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:29:
Je kan via de app de voorverwarmen plannen. Er staat dat dan ook de accu wordt verwarmd. Meestal plan ik mijn vertrek niet en dat kan ook maar op hele kwartieren. Dus dat is de cabine al lange tijd verwarmd of gekoeld. Zonde van de energie.

Wordt de accu ook voorverwarmd als ik via de app de climate control inschakel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het koud genoeg is wel! Ik doe het altijd handmatig, want via de planning is de auto bij mij al minstens 20 minuten voor de gekozen tijd op temperatuur… hij werkt als je een verwarmingssymbool naast je batterij in de app ziet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
mistermol schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Als het koud genoeg is wel! Ik doe het altijd handmatig, want via de planning is de auto bij mij al minstens 20 minuten voor de gekozen tijd op temperatuur… hij werkt als je een verwarmingssymbool naast je batterij in de app ziet staan.
Ik heb precies hetzelfde! Onnodig snel is de cabine warm. Dank, het batterij opwarmen symbooltje was te zien met de melding erbij.

Zou handig zijn als er een aparte optie was voor alleen de batterij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:06
Dit zijn m’n winterbanden op tesla Y.
Is het normaal dat het middelste open is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVm2_wQEMfUs9Nm5ozDhyQ6LgS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w12enkoHNwvDngWE97Wo9WpI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7skZAZD9fvdwjli_1-ydCtoV6vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76fGfqn0tzInxXlYgpaWZ6Kr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:25
MatteC schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, je kunt bij Tesla een set met chromen wielmoerdoppen en 4 naafdoppen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Na een kleine 2000 km zit ik met mijn 2019 M3 LR AWD op 175 Wh per kilometer op de boordcomputer. Als ik kijk wat ik in die tijd aan kWh's geladen heb dan kom ik op ruim 240 Wh per kilometer. Iemand een idee hoe dat verschil tussen boordcomputer en werkelijkheid zo groot kan zijn? Laadverliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roenie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:03:
Na een kleine 2000 km zit ik met mijn 2019 M3 LR AWD op 175 Wh per kilometer op de boordcomputer. Als ik kijk wat ik in die tijd aan kWh's geladen heb dan kom ik op ruim 240 Wh per kilometer. Iemand een idee hoe dat verschil tussen boordcomputer en werkelijkheid zo groot kan zijn? Laadverliezen?
Ik vermoed door verbruik in stilstand, laadverliezen. Dat soort zaken. Heb je misschien ook Sentry mode aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Laad verliezen, voorverwarming, -koeling, standby, sentry enzovoorts. Dat wordt allemaal niet meegenomen inderdaad.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Ik vermoed door verbruik in stilstand, laadverliezen. Dat soort zaken. Heb je misschien ook Sentry mode aan?
En
pjot1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:12:
[...]Laad verliezen, voorverwarming, -koeling, standby, sentry enzovoorts. Dat wordt allemaal niet meegenomen inderdaad.
Sentry heb ik niet aan. Dat heb ik wel een paar dagen geprobeerd, maar dat had voor mij niet echt veel toegevoegde waarde. Verbruik stilstand kan wel wat zijn, omdat ik de auto nog niet zo lang heb, dus dan probeer je wat uit ;) Ook een flink aantal dagen voorverwarmd. Maar goed, dus ruim 35% verschil wat ik in moet calculeren. Eens kijken of dit de komende maanden verbetert.

Edit: dit draadje kwam ik tegen: https://teslamotorsclub.c...n-tips.24692/#post-514631. Dus op zich is het allemaal ook weer niet heel vreemd.

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie op 09-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16

Ethirty

Who...me?

Het ging een paar maanden goed, maar nu toch ook de beruchte velgschade.

1 standaard velg (met dop) volledig rondom beschadigd terwijl de wieldop niks heeft.

Het rare is dat zowel ik als mijn partner ons niet kunnen herinneren iets geraakt te hebben. :-(

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:35:
Het ging een paar maanden goed, maar nu toch ook de beruchte velgschade.

1 standaard velg (met dop) volledig rondom beschadigd terwijl de wieldop niks heeft.

Het rare is dat zowel ik als mijn partner ons niet kunnen herinneren iets geraakt te hebben. :-(
AlloyGators 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:44
Ik vind dat niet zo'n rare waarde..

Ik zie onderstaande waardes in Teslamate. Ik rijd meestal rond de 130 overdag en 150 in de avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bRNPv0Q8R1ZPqsME1fYvrZWc0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gWPZPayJwkZ4fw49OEQTaKV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Blommie01 op 09-02-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16

Ethirty

Who...me?

Nou inderdaad. Jarenlang met elastiekjes gereden en zonder enige schade ingeleverd. En nu ballonbanden en na nog geen half jaar gelijk meer velgschade dan in de laatste 15 jaar samen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:25
Komt ook doordat AC niet meegenomen wordt in de boordcomputer, alleen om te rijden (om een of andere reden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Het is mij destijds met een M3 ook opgevallen.
Teslamate ofzo eens gebruiken om inzicht te krijgen zal helpen. Alles wat je verbruikt als hij stil staat word niet meegerekend in de auto in ieder geval. Dat met dus voorverwarmen en laad verliezen maakt het daadwerkelijke netto verbruik een stuk hoger dan je in eerste instantie zou vermoeden.
Uiteraard zijn het alsnog zuinige EV’s, daar niet van hoor maar het bevreemde mij ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
Hier op +/- 180 wh per kilometer.

Komend van een Kona, vind ik het eigenlijk wel tegenvallen. Ik had een betere score verwacht. Auto geeft aan dat we tijdens het rijden vooral meer verbruiken dan hij inschat. Dit terwijl we eigenlijk altijd 100 tot 110 rijden.

Gister 255km afgelegd en op de rit dus 50km meer verbruikt. Dit door het rijden, batterij voor verwarming etc. Ook de climate control verbruikt best veel. En als je die uitzet, gaat hij automatisch weer aan.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:11
dChained schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Komend van een Kona, vind ik het eigenlijk wel tegenvallen. Ik had een betere score verwacht. Auto geeft aan dat we tijdens het rijden vooral meer verbruiken dan hij inschat. Dit terwijl we eigenlijk altijd 100 tot 110 rijden.

Gister 255km afgelegd en op de rit dus 50km meer verbruikt. Dit door het rijden, batterij voor verwarming etc. Ook de climate control verbruikt best veel. En als je die uitzet, gaat hij automatisch weer aan.

Iemand tips?
Is dit 180wh wat het scherm in de Tesla aangeeft of bereken je dit door aantal geladen Kwh door afgelegde kilometers.

Vandaag heb ik ongeveer 275 km gereden, 95-105 per uur ongeveer en had een verbruik van 159wh/km.
MY LR AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
[...]

Iemand tips?
zit een enorm verschil tussen de 2019 en de higland weet ik uit ervaring. Al helemaal in de winter door de warmtepomp. Die zit er geloof ik sinds 2021 al in. Als zo het voorjaar begint is het direct al een heel stuk beter
En vergeet niet dat de 2019 model 3 natuurlijk al in 2017 geleverd werd. De techniek staat niet stil. Is gewoon al techniek van ruim 8 jaar terug.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 13:10
Ik had zojuist wat vreemds, Auto was voorverwarmd aan de lader en accu was 99% vol, maar had bij wegrijden echt helemaal geen regeneratief remmen, schrok vanmorgen echt dat ik echt volledig tot stilstand met het rempedaal moest remmen. Heel langzaam kwam er wat bij en na een km of 25 had ik iets bij gasloslaten iets wat op een beetje bruikbaar regeneratief remmen leek. (balkje op zeg 25%)

Voorheen was het bij vergelijkbare temperaturen en accu percentage altijd wel beschikbaar, zij het wat minder.
(M3H RWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:53
MatteC schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier moeten gewoon de wieldoppen van je zomerbanden op. Waarom zitten die er niet op? Of is het een ander formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

bert pit

asdasd

silencedead schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:36:
Ik had zojuist wat vreemds, Auto was voorverwarmd aan de lader en accu was 99% vol, maar had bij wegrijden echt helemaal geen regeneratief remmen, schrok vanmorgen echt dat ik echt volledig tot stilstand met het rempedaal moest remmen. Heel langzaam kwam er wat bij en na een km of 25 had ik iets bij gasloslaten iets wat op een beetje bruikbaar regeneratief remmen leek. (balkje op zeg 25%)

Voorheen was het bij vergelijkbare temperaturen en accu percentage altijd wel beschikbaar, zij het wat minder.
(M3H RWD)
Dat is een combinatie van temperatuur en SoC. Ik heb er nog geen structuur in kunnen ontdekken. Op wintersport heb ik het ook bij lage temperaturen en een halfvolle batterij. MY LR

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

(M3H RWD)
Waar moet die stroom heen als de accu al vol zit? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
Beekforel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Waar moet die stroom heen als de accu al vol zit? :?
Wel vaker met 100% weggereden maar had ik altijd wel iets van regeneratie. Ook wel eens op vakantie bij 100% vol een heuvel afgereden en nog steeds iets aan regeneratieve remvermogen, niet veel maar wel iets.
Nu echt 0,0 en daarbij was de accu 99% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:30

Bob

(M3H RWD)
Zeker dat hij ook de batterij had verwarmd? Da's een beslissing die in software wordt genomen, gebeurt voor zover ik weet niet sowieso als je de interieurverwarming aanzet.
Wat gaf het balkje met stipjes aan?

In ieder geval, een LFP batterij die 0 graden of kouder is heeft inderdaad zo goed als geen regen. Meest logische is dus dat hij de batterij uiteindelijk niet heeft verwarmd, of gewoon niet lang. Duurt wel even om die massa een graad warmer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Bob schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Zeker dat hij ook de batterij had verwarmd? Da's een beslissing die in software wordt genomen, gebeurt voor zover ik weet niet sowieso als je de interieurverwarming aanzet.
Wat gaf het balkje met stipjes aan?

In ieder geval, een LFP batterij die 0 graden of kouder is heeft inderdaad zo goed als geen regen. Meest logische is dus dat hij de batterij uiteindelijk niet heeft verwarmd, of gewoon niet lang. Duurt wel even om die massa een graad warmer te krijgen.
Het balkje met stipjes gaf ook echt 0 aan en bij pedaal los bleef die echt coasten.
En het interieur was voorverwarmd wat ook iets (waarschijnlijk niet veel) doet voor de batterij temperatuur.

En zoals gezegd, voorheen had ik altijd wel iets aan regeneratie, ook als het een paar graden kouder was.

[ Voor 6% gewijzigd door silencedead op 10-02-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
silencedead schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Het balkje met stipjes gaf ook echt 0 aan en bij pedaal los bleef die echt coasten.
En het interieur was voorverwarmd wat ook iets (waarschijnlijk niet veel) doet voor de batterij temperatuur.

En zoals gezegd, voorheen had ik altijd wel iets aan regeneratie, ook als het een paar graden kouder was.
Heb ik soms ook, de ene keer wat meer regeneratie dan de andere keer bij 100% (SR+ LFP ‘21), ook met voorverwarmen aan de paal. Geen idee of die wisseling door de software komt of dat het een accueigenschap is. Je went eraan, eerste kruispunt/rotonde/drempel altijd even onbewuste regen-test.

Interieur voorverwarmen warmt overigens ook altijd de accu mee. Ventilatortje klikken is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
BigSmurf schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Heb ik soms ook, de ene keer wat meer regeneratie dan de andere keer bij 100% (SR+ LFP ‘21), ook met voorverwarmen aan de paal. Geen idee of die wisseling door de software komt of dat het een accueigenschap is. Je went eraan, eerste kruispunt/rotonde/drempel altijd even onbewuste regen-test.

Interieur voorverwarmen warmt overigens ook altijd de accu mee. Ventilatortje klikken is genoeg.
Wat je zegt de ene keer wat meer regeneratie dan de andere keer, maar altijd op zijn minst wel iets. Dat weet ik en ben ik gewend.
Nu had ik echt helemaal niets. Ik zat in de settings te zoeken of het stond uitgeschakeld en het tegenwoordig een instelling is, maar niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
[...]

Iemand tips?
Wachten tot het warmer wordt. Dit is een hele normale score voor een LR uit 2019. Met mijn SR+ zonder warmtepomp zit ik nu op 170 wh/km bij die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Ik heb voor de leuk ook een dedicated telefoon in de auto liggen die met een MX+ dongle verbonden is dus lees overwegend mijn waarden daarvan af. Heb recent alle screenshots daarvan eraf gepulkt, zal eens kijken of ik iets kan vinden daartussen.

3 december heb ik 'm vrij leeg gereden, 1,73% in SmT, Rondom Arnhem ging de teller op het dasboard op 0, daarna nog naar apeldoorn doorgereden.
1,73% was 3,62kWh volgens ScanMyTesla als ik daar de 2,65kWh buffer vanaf haal kom ik op 58,95kWh wat exact overeen komt met wat de BMS op dat moment aangaf als nominal full (58,9kWh).

30 november 7% Dash, 12% SmT, 9,38kWh nominal remaining
30 november 0% Dash 5,28% SmT, 5,62kWh nominal remaining

Helaas geen S3xy App informatie van die momenten.
Vanochtend weer eens gekeken naar de cijfers.
Op 45% staat er 31.4 kWh remaining capacity. Dat klopt dus weer niet.
Ik heb een mail met verschillende screenshots naar Enhauto gestuurd. Ben benieuwd of ze er iets mee kunnen. Lijkt wel alsof die remaining statistiek steeds verder afwijkt naarmate het % acculading lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
Guido7619 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Is dit 180wh wat het scherm in de Tesla aangeeft of bereken je dit door aantal geladen Kwh door afgelegde kilometers.

Vandaag heb ik ongeveer 275 km gereden, 95-105 per uur ongeveer en had een verbruik van 159wh/km.
MY LR AWD.
Dit is wat het scherm aangeeft. Zelf niets berekend.
anti elppa schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:36:
[...]

zit een enorm verschil tussen de 2019 en de higland weet ik uit ervaring. Al helemaal in de winter door de warmtepomp. Die zit er geloof ik sinds 2021 al in. Als zo het voorjaar begint is het direct al een heel stuk beter
En vergeet niet dat de 2019 model 3 natuurlijk al in 2017 geleverd werd. De techniek staat niet stil. Is gewoon al techniek van ruim 8 jaar terug.
Ja, de Kona had ook een warmtepomp dus dat scheelt natuurlijk ook enorm.
Pierz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Wachten tot het warmer wordt. Dit is een hele normale score voor een LR uit 2019. Met mijn SR+ zonder warmtepomp zit ik nu op 170 wh/km bij die snelheden.
Oké, dan wachten we dat af.

Bedankt allemaal voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:39
Heinemancp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:58:
[...]

In hotel te valideren en gratis
Dus je kan niet meer blijven zitten of een stukje gaan wandelen. Dat was de laatste keer dat ik er was toch wel anders, dan kon je na het laden gewoon eruit. Toen ik er stond kwam er net een bus aan met gasten, dan moet je in de rij gaan staan met je kaartje?

Weet ik het voor volgende keer, wel gratis maar als hij bijna vol is naar binnen. Vage maatregel, zal wel een goede reden voor zijn die ik niet snap :)

Ga dus wel weer gewoon in de rij staan in Haarlem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 08:00
Smobbo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Ja, heb ik ook. Zowel bij m’n oude 2019 m3 als de nieuwe. Als je de achterruit verwarming aanhoudt terwijl dit niet nodig is gebeurt dit.
Dank voor je reactie. In dit geval stond de achterruitverwarming helemaal aan. Daarom herken ik het antwoord van Tesla ook niet zo. Begrijp ik het goed dat jij dit probleem niet hebt als de achterruitverwarming uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 08:00
MWDKing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde! Onnodig snel is de cabine warm. Dank, het batterij opwarmen symbooltje was te zien met de melding erbij.

Zou handig zijn als er een aparte optie was voor alleen de batterij verwarmen.
Ik dacht dat de Tesla de stroom uit de laadpaal/wallbox haalt als deze zit aangesloten. Maar als ik in de app interieur opwarmen gebruik en dan gebruikt hij daarvoor toch stroom uit de accu. Of werkt dat alleen als je gepland voorverwarmen gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Frosty__ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik dacht dat de Tesla de stroom uit de laadpaal/wallbox haalt als deze zit aangesloten. Maar als ik in de app interieur opwarmen gebruik en dan gebruikt hij daarvoor toch stroom uit de accu. Of werkt dat alleen als je gepland voorverwarmen gebruikt?
Voor opwarmen is er soms meer stroom nodig dan dat de laadpaal kan leveren. En dan wordt er uit de batterij gehaald om dat te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Nieuwe Model Y heeft officieel de codenaam "Opal" gekregen. Benieuwd of dat snel gaat inburgeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:57
Afgelopen weekend reed ik van Hengstdijk (Zeeland) naar Breda. Volgens navigatie moest ik een stukje langs België rijden. Het is voor het eerst dat ik mn Tesla buiten NL rij.

Zodra ik in België ben werkte mijn internet niet meer. Navigatie werkte niet meer goed en Spotify speelde ook niet meer af. Ik heb gewoon een Tesla premium connectivity abbonement.

Hebben meer mensen hier last van en wat kan ik hier tegen doen? Ik rij in een M3H van september 2024.
Wat kan ik hier tegen

[ Voor 5% gewijzigd door Jmtpes op 10-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Vanochtend weer eens gekeken naar de cijfers.
Op 45% staat er 31.4 kWh remaining capacity. Dat klopt dus weer niet.
Ik heb een mail met verschillende screenshots naar Enhauto gestuurd. Ben benieuwd of ze er iets mee kunnen. Lijkt wel alsof die remaining statistiek steeds verder afwijkt naarmate het % acculading lager wordt.
Ik denk dat die waarden alleen maar zinvol zijn bij een volle laadbeurt inclusief het kalibreren aan het eind.

Juist bij LFP is het een uitdaging om de batterij soc en capaciteit betrouwbaar uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jmtpes schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:53:
Afgelopen weekend reed ik van Hengstdijk (Zeeland) naar Breda. Volgens navigatie moest ik een stukje langs België rijden. Het is voor het eerst dat ik mn Tesla buiten NL rij.

Zodra ik in België ben werkte mijn internet niet meer. Navigatie werkte niet meer goed en Spotify speelde ook niet meer af. Ik heb gewoon een Tesla premium connectivity abbonement.

Hebben meer mensen hier last van en wat kan ik hier tegen doen? Ik rij in een M3H van september 2024.
Wat kan ik hier tegen
Niet zoveel aan te doen. De auto moet omschakelen naar een ander netwerk en dat kost tijd. Als je dichtbij de grens rijdt is er soms nog een klein signaal van het thuisnetwerk en dan probeert de auto het via dat netwerk, wat niet goed werkt.

Je navigatie blijft overigens wel werken, alleen de satellietbeelden worden niet ingeladen. Echt geen idee waarom die niet worden opgeslagen na downloaden. Totaal onlogisch/inefficient dat het tijdens iedere rit weer wordt gedownload. Maar goed, dat is alleen maar de weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat die waarden alleen maar zinvol zijn bij een volle laadbeurt inclusief het kalibreren aan het eind.

Juist bij LFP is het een uitdaging om de batterij soc en capaciteit betrouwbaar uit te lezen.
Je bedoelt dat ze na het laden betrouwbaar zijn, maar daarna na een stuk rijden niet meer ?
Ik zie hier andere het doen met andere apps waarbij het wel beter klopt, zou dus wel beter moeten kunnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:11
pdidi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:53:
Nieuwe Model Y heeft officieel de codenaam "Opal" gekregen. Benieuwd of dat snel gaat inburgeren
Hoe is dat verlopen met (het niet bestaande) Highland? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Je bedoelt dat ze na het laden betrouwbaar zijn, maar daarna na een stuk rijden niet meer ?
Ik zie hier andere het doen met andere apps waarbij het wel beter klopt, zou dus wel beter moeten kunnen volgens mij.
De soc wordt bepaald aan de hand van de spanning in de batterij. Bij LFP is de ontladingscurve heel vlak. Alleen bij bijna 100% of bijna leeg zijn er grotere spanningsverschillen.

Daarom ook het advies om bij LFP regelmatig tot 100% te laden. Het BMS 'weet' dan weer eventjes waar 100% is en kan dan adhv verbruik en spanning een redelijk accuraat percentage weergeven.

Een batterij is ook niet zoals een benzinetank met een vast volume. Het is een chemisch proces en zoals alle chemische processen is de temperatuur van invloed op hoe snel en efficiënt dit kan verlopen. En dus wat de capaciteit in maximaal te ontladen kWh is op een bepaald moment.

Dat soort factoren kan de wisselingen mogelijk verklaren en vandaar denk ik niet dat het heel zinvol is om naar remaining capacity te kijken op een lager percentage soc.

Een NMC of NCA batterij heeft een steilere ontladingscurve en die zijn ook iets minder gevoelig voor temperatuur. Die hebben ook het advies om standaard tot 80% te laden; het BMS kan dan alsnog redelijk betrouwbaar de soc vast te stellen. Wellicht dat het bij die batterijen beter klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Hoezo niet bestaand? De officiele Europeese homoligatie verwijst naar Highland (zie zelfde link)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtmYnr0bp4zNj8umcuut659LvpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tw3k6S76Zo73CkgXhrAHFA9m.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:17:
[...]

De soc wordt bepaald aan de hand van de spanning in de batterij. Bij LFP is de ontladingscurve heel vlak. Alleen bij bijna 100% of bijna leeg zijn er grotere spanningsverschillen.

Daarom ook het advies om bij LFP regelmatig tot 100% te laden. Het BMS 'weet' dan weer eventjes waar 100% is en kan dan adhv verbruik en spanning een redelijk accuraat percentage weergeven.

Een batterij is ook niet zoals een benzinetank met een vast volume. Het is een chemisch proces en zoals alle chemische processen is de temperatuur van invloed op hoe snel en efficiënt dit kan verlopen. En dus wat de capaciteit in maximaal te ontladen kWh is op een bepaald moment.

Dat soort factoren kan de wisselingen mogelijk verklaren en vandaar denk ik niet dat het heel zinvol is om naar remaining capacity te kijken op een lager percentage soc.

Een NMC of NCA batterij heeft een steilere ontladingscurve en die zijn ook iets minder gevoelig voor temperatuur. Die hebben ook het advies om standaard tot 80% te laden; het BMS kan dan alsnog redelijk betrouwbaar de soc vast te stellen. Wellicht dat het bij die batterijen beter klopt.
Bij NMC batterijen is de SOC vrij nauwkeurig te bepalen door eenvoudig weg de cellspanning te meten.

Bij LFP gaat dit niet vanwege het minimale verval in spanning, enkel een duidelijke piek bij 100%.
Accupercentage wordt hier eenvoudigweg bepaald door continue te plussen en minnen bij laden/ontladen.Als je vervolgens over een lange periode niet naar 100% laad ga je de mist in met het weergegeven percentage en het daadwerkelijke percentage.

Dit is volgens mij ook de voornaamste reden voor LFP om tot 100% te laden. Daarbij is het voordeel van LFP dat het aantal laadcycli veel hoger is dan van NMC en het minder schadelijk is om te laden naar 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 07:31
Ik denk dat het intussen duidelijk is hoe de soc bij LFP werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa

Wat kan ik hier tegen
is hier al vaak gepost. Is iets met Belgisch netwerk. Issue is er nu zo'n jaar of 3. Das iig mijn eigen ervaring aangezien ik elke week 1 dag de grens bij hazeldonk over ga. Duurt soms 10min voor je weer een LTE signaal krijgt (in mijn LR2019 en M3P 2024)
Issue heb ik niet als ik naar duitsland ga (of welk land dan ook in west europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
anti elppa schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:34:
[...]

is hier al vaak gepost. Is iets met Belgisch netwerk. Issue is er nu zo'n jaar of 3. Das iig mijn eigen ervaring aangezien ik elke week 1 dag de grens bij hazeldonk over ga. Duurt soms 10min voor je weer een LTE signaal krijgt (in mijn LR2019 en M3P 2024)
Issue heb ik niet als ik naar duitsland ga (of welk land dan ook in west europa)
Afgelopen weekend had ik een half uur geen ontvangst wat wel vervelend is. Zo horen kunnen we hier niets tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Niet zoveel aan te doen. De auto moet omschakelen naar een ander netwerk en dat kost tijd. Als je dichtbij de grens rijdt is er soms nog een klein signaal van het thuisnetwerk en dan probeert de auto het via dat netwerk, wat niet goed werkt.

Je navigatie blijft overigens wel werken, alleen de satellietbeelden worden niet ingeladen. Echt geen idee waarom die niet worden opgeslagen na downloaden. Totaal onlogisch/inefficient dat het tijdens iedere rit weer wordt gedownload. Maar goed, dat is alleen maar de weergave.
Het was best wel irritant. Ik had wel 30min geen satellietbeelden en uiteindelijk maar de hotspot van mn telefoon aangezet.

Weet je toevallig als ik ergens stop, auto uitgaat en dan weer aangaat alles weer goed werkt in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 08:37

BIM

Nothing interesting

Jmtpes schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Afgelopen weekend had ik een half uur geen ontvangst wat wel vervelend is. Zo horen kunnen we hier niets tegen doen.
Hé, dit viel mij afgelopen week ook op toen ik voor het eerst naar België reed met de M3 LR uit 2019!
Erg handig ook dat het net gebeurde bij de ring van Antwerpen waar we vol de file in gingen :X

Mijn oplossing was om dan maar ff een hotspot aan te zetten op mijn telefoon (en die door de auto te laten gebruiken).
Wat trouwens pas werkte na een herstart van de computer (gelukkig stonden we in de file).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
Iemand enig ervaring met het ontgrendelen van de auto middels de phone key en een 'voorkeur'?

Als mijn vrouw instapt kan ze auto gewoon ontgrendelen, echter geeft de auto dan aan telefoonsleutel niet in het voertuig. Dit komt dus omdat de auto denkt dat het mijn telefoon is.

1) is dit om dat ik ook de buurt ben?
2) of moeten wij iets anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:53
Ok. Dit vind ik wel gaaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0tAKzaEKSJlsPJ3PMQzAYl9PM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFcCIXIGSsx8wJjVML0NCObw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m07O_EpY4nciZYZrKBj2-v6EWwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGVG1gHmusD1hs3NLilb3TVj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
ik zie niets bijzonders. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Jmtpes schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Het was best wel irritant. Ik had wel 30min geen satellietbeelden en uiteindelijk maar de hotspot van mn telefoon aangezet.

Weet je toevallig als ik ergens stop, auto uitgaat en dan weer aangaat alles weer goed werkt in België?
30min is wel lang. Maar jij bleef bij de grens in de buurt zo te lezen. Dan zou dat wel kunnen idd. Ik heb wel eens in de file gestaan bij de grens in de buurt en toen duurt het ook ongekend lang. Hotspot van je telefoon aan werkt dan als oplossing wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:17:
[...]

...

Dank voor de uitleg. Het 100% laden doe ik minstens 1x per week (zoals wordt aangeraden), of vlak voor een lang stuk rijden.

Het lijkt er inderdaad wel op dat remaining capacity steeds minder lijkt te "kloppen", naarmate het percentage soc lager is.
Enhauto heeft me al bericht dat deze gegevens gewoon rechtstreeks uit de Tesla computer komen (dacht ik al) en ze vroegen zich af wat ik dan vreemd vond ;)

Ik verwacht inderdaad dat het vooral ligt aan wat jij nu uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vandaag kreeg ik de nieuwe premie voor de allrisk verzekering van mijn MY rwd.

Dit was voorheen altijd (heb de MY sinds mrt 2024) 66,30 euro waar echt alles in zat, incl ongevallen inzittenden etc bij Nationale Nederlanden via een fijn tussenpersoon die ik heb.

Nu was dat ineens 88,27 euro geworden.
21,97 euro per maand méér bij gelijke voorwaarden!

Tussenpersoon geeft aan dat autopremies dit jaar overal enorm omhoog gegaan zijn door gestegen schadefrequentie, maar zeker ook de snel stijgende reparatiekosten zijn er debet aan.

:'( |:( :'(

Tussenpersoon heeft het nu nog voor me terug weten te brengen naar 79,93 euro bij ASR met 'gelijke voorwaarden', maar dit is toch bizar!

Klopt dit?
Anderen ook ineens noemenswaardig meer kwijt voor hun premie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 23:46

RvV

Allewijn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:02:

Dit was voorheen altijd (heb de MY sinds mrt 2024) 66,30 euro waar echt alles in zat, incl ongevallen inzittenden etc bij Nationale Nederlanden via een fijn tussenpersoon die ik heb.

Tussenpersoon geeft aan dat autopremies dit jaar overal enorm omhoog gegaan zijn door gestegen schadefrequentie, maar zeker ook de snel stijgende reparatiekosten zijn er debet aan.

Tussenpersoon heeft het nu nog voor me terug weten te brengen naar 79,93 euro bij ASR met 'gelijke voorwaarden', maar dit is toch bizar!

Klopt dit?
Hier nog steeds 52,39 voor de Y (incl. ass. bel.). Ik heb ook nog geen bericht gehad dat ik meer moet gaan betalen. Fingers crossed...

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:59

Klopt dit?
Ik kan het me goed voorstellen. Mijn M3 SR 2021 begon ooit rond de €550 (2021) leaseprijs. Ondertussen zit die al bijna op €630 per 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Hier nog steeds 52,39 voor de Y (incl. ass. bel.). Ik heb ook nog geen bericht gehad dat ik meer moet gaan betalen. Fingers crossed...
Da's mooi. Maar volgens hem gaan alle maatschappijen dit jaar omhoog...
Welke maatschappij zit jij voor 52,39? (ik zit zelf op 80% bonus malus gebied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:41

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Maurice- schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Kreeg vrijdag de "officiele" tesla sub-trunk mat, en hier stond letterlijk 'Highland' op het etiket :P

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 23:46

RvV

Allewijn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Da's mooi. Maar volgens hem gaan alle maatschappijen dit jaar omhoog...
Welke maatschappij zit jij voor 52,39? (ik zit zelf op 80% bonus malus gebied)
ABN, ook 80%. Je zou eens online kunnen kijken hoe het daar voor jou uitpakt.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:43

Wat kan ik hier tegen
Ik woon in BE en werk in NL. Wekelijks minimaal 3x op en af via A67/E34. Ik reken voor een stabiele connectie op 15 min zowel als ik NL of BE binnerij (in mijn geval aan op/afrit thv Eersel als je NL binnengaat - op/af rit thv Retie als je BE binnengaat). Dat is 100% correct. Je zou vroeger kunnen, maar dat is hit/miss. 15 min en die lokatie geeft zekerheid.

Ik kan me wel inbeelden dat indien je rond blijft rijden in de grens regio (dus in de regio die ik hierboven aanduid in mijn geval) dat het best lang kan duren voor je connectie hebt.

Dus op basis van mijn ervaring, volstrekt normaal (maar niet wenselijk ;-)).

Tesla kan dit softwarematig oplossen door 1) 15 min te bufferen (ipv 5 min zoals ik nu merk) voor de streaming diensten 2) Kaarten thv de grensregios offline op te slaan 3) verkeersinformatie op te halen voor je de grens overgaat.

Dus ik heb goede hoop dat het ooit beter wordt via software. Echter gezien Tesla toch vooral US-first focused is en ze niet zoveel geconfronteerd worden in het bouw-process met EU specfieke uitdagingen kan dit wel een tijd duren. Ze doen wel iets met de feedback trouwens, zie de blinkerstalk op rotonde discussie - nu wel gecorrigeerd in de nieuwe Model Y.

Puur hardwarematig zal er geen fix zijn of de providers moesten op korte termijn seamless roaming toepassen (op zich ook niet zo moeilijk, in feite in de grensregio al sneller aanmelden op mobiel netwerk van de grens). Zie artikel hier: review: TNO werkt aan seamless roaming - Fysieke EU-grenzen zijn weg, straks ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:25
cwegh schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Ik woon in BE en werk in NL. Wekelijks minimaal 3x op en af via A67/E34. Ik reken voor een stabiele connectie op 15 min zowel als ik NL of BE binnerij (in mijn geval aan op/afrit thv Eersel als je NL binnengaat - op/af rit thv Retie als je BE binnengaat). Dat is 100% correct. Je zou vroeger kunnen, maar dat is hit/miss. 15 min en die lokatie geeft zekerheid.

Ik kan me wel inbeelden dat indien je rond blijft rijden in de grens regio (dus in de regio die ik hierboven aanduid in mijn geval) dat het best lang kan duren voor je connectie hebt.

Dus op basis van mijn ervaring, volstrekt normaal (maar niet wenselijk ;-)).

Tesla kan dit softwarematig oplossen door 1) 15 min te bufferen (ipv 5 min zoals ik nu merk) voor de streaming diensten 2) Kaarten thv de grensregios offline op te slaan 3) verkeersinformatie op te halen voor je de grens overgaat.

Dus ik heb goede hoop dat het ooit beter wordt via software. Echter gezien Tesla toch vooral US-first focused is en ze niet zoveel geconfronteerd worden in het bouw-process met EU specfieke uitdagingen kan dit wel een tijd duren. Ze doen wel iets met de feedback trouwens, zie de blinkerstalk op rotonde discussie - nu wel gecorrigeerd in de nieuwe Model Y.

Puur hardwarematig zal er geen fix zijn of de providers moesten op korte termijn seamless roaming toepassen (op zich ook niet zo moeilijk, in feite in de grensregio al sneller aanmelden op mobiel netwerk van de grens). Zie artikel hier: review: TNO werkt aan seamless roaming - Fysieke EU-grenzen zijn weg, straks ...
Dit is echt een Belgisch dingetje. Laatst via Duitsland naar Oostenrijk gereden. Heel korte onderbreking van de muziek via Tuneln. En eventjes de kaart weg. Zowel Duitsland in als Oostenrijk in en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40

Klopt dit?
Tesla verzekeren lijkt elke keer wel een spelletje van "vind de goedkoopste", prijzen lopen krankzinnig uiteen.
Eind vorig jaar de M3 opgehaald en dus verzekering regelen. Alles loopt normaal bij Unive, maar die rekende 100 euro per maand. ABN kwam op 66, kwam ook gevallen van 180 euro tegen. Nog bij geen enkele auto gehad dat het zo belangrijk was om te shoppen naar een verzekeing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Vraagje: Rij je dan continu met de satellietbeelden aan? wat is daar het voordeel van tov een normale kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Tesla verzekeren lijkt elke keer wel een spelletje van "vind de goedkoopste", prijzen lopen krankzinnig uiteen.
Eind vorig jaar de M3 opgehaald en dus verzekering regelen. Alles loopt normaal bij Unive, maar die rekende 100 euro per maand. ABN kwam op 66, kwam ook gevallen van 180 euro tegen. Nog bij geen enkele auto gehad dat het zo belangrijk was om te shoppen naar een verzekeing.
Nou idd. Bizar hè!
Ik vertrouw mijn tussenpersoon normaal echt wel dat hij altijd de beste prijs vs voorwaarden voor mij vindt.
Maar de 2025 premie verhoging is niet mals.
ABN via independer lijkt nu idd de goedkoopste / zelfde territorium als wat ik vorig jaar bij NN ook circa betaalde.
Eens kijken of mijn tussenpersoon daar ook zaken mee doet (en de vergoedingen/polisvoorwaarden ook nog even checken. Panoramadak etc...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Wat kan ik hier tegen
Helaas wel. Rij je haaks over de grens dan zit je circa 10 minuten zonder verbinding.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Vraagje: Rij je dan continu met de satellietbeelden aan? wat is daar het voordeel van tov een normale kaart?
De normale kaart laadt ook niet. Toen ik mijn eerste buitenlandse ritje maakte en in Lille wilde superchargen, laadde de kaart ook niet en moesten we op de telefoon navigeren om de SuC te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:37
Electromonkey schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Ik kan het me goed voorstellen. Mijn M3 SR 2021 begon ooit rond de €550 (2021) leaseprijs. Ondertussen zit die al bijna op €630 per 2025.
Als ik kijk naar de voorwaarden voor maatschappijen die een Keurmerk Private Lease dragen dan zie ik in de omschrijving:
De leaseprijs per maand kan alleen nog veranderen door wettelijke regelingen. Uw leasemaatschappij mag een eventuele belastingverhoging aan u doorrekenen. Voorbeelden hiervan zijn wegenbelasting, btw en assurantiebelasting. De leaseprijs kan dus alleen wijzigen tijdens de leaseperiode als de overheid iets verandert.
Als ik dat goed lees, betekent dat dat de gestegen verzekeringsprijs geen invloed mag hebben op je leaseprijs. Dat is wat ik ervan begrijp althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:10
this schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Voor opwarmen is er soms meer stroom nodig dan dat de laadpaal kan leveren. En dan wordt er uit de batterij gehaald om dat te compenseren.
Een normale laadpaal levert 11 kW, dat gebruikt de auto echt niet bij voorverwarmen. Het zal er eerder in zitten dat wanneer je auto het signaal “vol” aan de laadpaal heeft gegeven er geen stroom meer wordt geleverd zonder dat de laadstekker er eerst een keer uit is geweest. Sommige laadpalen heb een “preconditioning”-stand waarmee dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Een normale laadpaal levert 11 kW, dat gebruikt de auto echt niet bij voorverwarmen.
Thuisladers niet altijd. Op 1 fase laad je ~3.7 kW normaliter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:17
In Tilburg vanochtend een LR AWD bekeken! Smoelt goed in het echt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcPcFIhlyz3Fwf_fYrvwUQ1iFUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ueack4BLYvDUhYYKG8yIplwo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UimwZQjycU2AUaYv6ODrPk-tves=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvf6Immqk2l8Vegow0fUtiiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvNN_vXkpkhC_b2e7A8LEBe-K20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0pcP8MMaPtarn7oZHDGZpez.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:25
rvleij schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Dus je kan niet meer blijven zitten of een stukje gaan wandelen. Dat was de laatste keer dat ik er was toch wel anders, dan kon je na het laden gewoon eruit. Toen ik er stond kwam er net een bus aan met gasten, dan moet je in de rij gaan staan met je kaartje?

Weet ik het voor volgende keer, wel gratis maar als hij bijna vol is naar binnen. Vage maatregel, zal wel een goede reden voor zijn die ik niet snap :)

Doorlopen naar cafe/restaurant achterin. Zo gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:43
Nu hebben we het in dit forum over van alles en nog wat tot herhalens toe, maar een reactie op acceleratietijden komt er niet.
Zelfs al iemand bang is om een paar kw te missen of het verbruik iets te hoog lijkt, hoppa tig reacties.

Dan zal ik het eens anders gaan formuleren.

Ik ben in het bezit van een M3Hrwd van sept 24.
Tesla geeft toch duidelijk aan een acceleratietijd van 6.1 sec van 0-100km/h.
Die van mij doet er volgens gps er bijna een sec langer over.

Moet ik me druk maken om vermogensverlies of spelen er andere oorzaken mee.
Dat de accu wat minder vermogen levert met deze koude temperaturen snap ik, maar een elektromotor geeft toch standaard hetzelfde vermogen?

Onder welke omstandigheden is Tesla zelf tot deze cijfers gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:09
AnthonyR schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:31:
In Tilburg vanochtend een LR AWD bekeken! Smoelt goed in het echt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit toch. Ik blijf het jammer vinden dat de MY eigen Induction velg lijn er niet meer is. We moeten het met de oude velgen doen die ook onder de andere Tesla te vinden zijn. Ik zou dit model eens willen zien met de zwarte Induction velgen! _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Derk J schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:10:
Nu hebben we het in dit forum over van alles en nog wat tot herhalens toe, maar een reactie op acceleratietijden komt er niet.
Zelfs al iemand bang is om een paar kw te missen of het verbruik iets te hoog lijkt, hoppa tig reacties.

Dat de accu wat minder vermogen levert met deze koude temperaturen snap ik, maar een elektromotor geeft toch standaard hetzelfde vermogen?

Ik dacht dat ten eerste Tesla een aparte manier ven mater heeft, met een soort van rolling start.
Ten 2e weet ik niet welke banden je momenteel hebt, maar ik merk dat de RWD LR moeite zat heeft om grip te houden, houdt regelmatig wat in omdat de grip gewoon weg is, dus ik zou het sowieso testen met wat warmer weer. Dan is ook je accu beter op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25

Ik kwam er laatst achter dat OAA nog aanstond en dat heb ik eerst maar eens uitgezet. Dat scheelt wel in acceleratie :*)
Is GPS nauwkeurig genoeg voor dit soort metingen?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:43
gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Ik dacht dat ten eerste Tesla een aparte manier ven mater heeft, met een soort van rolling start.
Ten 2e weet ik niet welke banden je momenteel hebt, maar ik merk dat de RWD LR moeite zat heeft om grip te houden, houdt regelmatig wat in omdat de grip gewoon weg is, dus ik zou het sowieso testen met wat warmer weer. Dan is ook je accu beter op temperatuur.
Ik rijd op standaard 18inch

Wat betekent OAA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Derk J schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Ik rijd op standaard 18inch
En dan zomer of winterbanden of all season banden... Maar eigenlijk maakt het niet heel veel uit op dit moment, zoals gezegd heeft het rubber op dit moment niet de volle grip. Ik neem aan dat ze meten onder perfecte omstandigheden, dus met maximale grip van de banden, dat heb je nooit met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Object Aware Acceleration

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa

mijn M3LR 2019 met acc boost haalt gewoon straks 3.9 a 4 sec. Voor die boost en voor de gratis 0,4 sec die na een update kwam zat ik daar exact op met draggy of met een andere app zonder dongel.

In mijn M3P 2024 is wel anders. Het ding is echt sneller dan de LR, en veel gevoeliger op het gas, maar hij gaat echt de 3.1s naar de 100 niet halen. Ik kom niet verder dan 3.3. Nog steeds bizar snel. En ja tesla werkt laatste jaren ook met die rare rollende start, dat doe ik niet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
rvleij schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Laatst bij een vd valk (dacht Dordrecht) hadden ze naast de receptie een scanner waar je de parkeerkaart kon laten scannen om gratis uit te rijden. Hopelijk gaan ze dat overal doen, dan hoef je niet meer in de rij te staan voor de receptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:44
bonjour schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Laatst bij een vd valk (dacht Dordrecht) hadden ze naast de receptie een scanner waar je de parkeerkaart kon laten scannen om gratis uit te rijden. Hopelijk gaan ze dat overal doen, dan hoef je niet meer in de rij te staan voor de receptie.
Schiedam heeft dit ook. Werkt prima…

Al zou het nog beter zijn om het gewoon met een camera bij de slagboom automatisch te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Voor een constante snelheid is een normale GPS natuurlijk top. Maar ik vraag me af of dat bij acceleratie ook zo is. Daar heb specifieke GPS apparatuur voor nodig.

Je zit met een aantal onnauwkeurigheden zoals sample frequentie, verwerkingssnelheid en signaalvertraging die bij een constante snelheid geen rol spelen, maar juist bij acceleratie wel.
Daar zou je zomaar kostbare tijd mee kunnen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:03
Zit hier nog steeds te wachten op een boost upgrade voor mijn Y RWD :p

Oooh wat heb ik spijt dat ik niet voor een performance ben gegaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Hier spelen een aantal zaken mee:

- State of charge van de accu, test dit bij voorkeur met 80-100% SoC, niet minder
- Temperatuur van de accu, een koudere accu geeft minder vermogen vrij
- Grip. Bij een droge ondergrond meer grip
- Obstacle Aware Acceleration speelt inderdaad mee, uitzetten

Heb destijds met een Dragy mijn M3P (80% SoC, modderig boerenweggetje met volgens mij winterbanden) getest en die voldeed prima aan de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOovlgUdHHMoT9yPddFxKRLomIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kAjQTbYy1ekm3O4Afr6HSHjw.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:41

Ik heb het met mijn ‘23 pre highland M3RWD nooit gemeten maar heb het wel idee dat de officiële opgave niet klopt.

De M3 zou het in 6,1sec moeten doen en de MY in 6,9 en toch heb ik al meerdere malen meegemaakt dat ik het op de sprint verlies van de MY. En dat komt denk ik omdat de MY 220kw vermogen heeft (en mogelijk meer koppel) en de M3 208kw.
Terwijl de M3 gevoelsmatig veel feller optrekt.

Overigens doet de MY RWD welke in China wordt geleverd, 5,9 sec over 0-100 (zelfde motor en accupakket als de europese MY)

Maw wordt de Europese versie softwarematig geknepen…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 21:10
AnthonyR schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:31:
In Tilburg vanochtend een LR AWD bekeken! Smoelt goed in het echt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er nice uit. Maar wat is er met de aspect ratio van de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:17
16:9 is toch niet gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:36
Voor de mensen met Model Y Longrange RWD; wat is ongeveer jullie praktijk range in deze wintermaanden?
Ik twijfel om bij mijn volgende lease auto voor de Model Y (Jupiner) te gaan, maar kan ook voor een PHEV gaan deze keer (en dus geen laadstress).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:11:
Voor de mensen met Model Y Longrange RWD; wat is ongeveer jullie praktijk range in deze wintermaanden?
Ik twijfel om bij mijn volgende lease auto voor de Model Y (Jupiner) te gaan, maar kan ook voor een PHEV gaan deze keer (en dus geen laadstress).

Alvast bedankt!
Wat ben je van plan dan te gaan rijden per dag?

Waarom zou je laadstress hebben vraag ik me af.
Hier een m3 uit 2020 (dus kleine accu en geen WP).
In de winter is het niet "veel" maar 200 haal ik wel.
Kan niet thuis laden. Maar heb geen laadstress. Je kunt nu bijna overal laden.
In de zomer doe je meer.

Ja ik ben blij dat ik straks een M3H heb met grotere accu.
Maar dat is dan meer gemak dan laadstress.

(zou persoonlijk meer laadstress hebben met een PHEV. Want die moet je elke 80km (vaak minder) bij laden, anders heeft de benzine motr het "zwaar" vanwege het extra gewicht.)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DarkSide schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:17:
[...]

(zou persoonlijk meer laadstress hebben met een PHEV. Want die moet je elke 80km (vaak minder) bij laden, anders heeft de benzine motr het "zwaar" vanwege het extra gewicht.)
Dan snap je het concept van de meeste (P)HEV"s niet helemaal denk ik? De elektrische motor is een leuke, maar niet per se noodzakelijke aanvulling op de ice. Elke motor kan afzonderlijk werken, tezamen gaan ze de extremen te lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hmm dat he ik nooit geprobeerd. Maar ik rijd meestal gewoon de grens over op de snelweg bij Hazeldonk richting Antwerpen en dan weet ik de route wel.

Als je inderdaad langer parallel aan de grens rijdt kan het soms best lang duren. Als ik uit België terug rijd via Hazeldonk, en dan A58 - > A27, dan heb ik vaak pas bij Ulvenhout weer bereik of zelfs wanneer ik net de A27 op rijd. Maar soms gaat het juist weer veel vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:07
DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:11:

Alvast bedankt!
Hier MY LR RWD, verbruik momenteel ongeveer 177 wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
DarkSide schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Wat ben je van plan dan te gaan rijden per dag?

Waarom zou je laadstress hebben vraag ik me af.
Hier een m3 uit 2020 (dus kleine accu en geen WP).
In de winter is het niet "veel" maar 200 haal ik wel.
Kan niet thuis laden. Maar heb geen laadstress. Je kunt nu bijna overal laden.
In de zomer doe je meer.

Ja ik ben blij dat ik straks een M3H heb met grotere accu.
Maar dat is dan meer gemak dan laadstress.

Ik rij nu EV6 waarbij ik met het winterweer 325-350km kan rijden, maar in praktijk minder omdat ik dagelijks alleen al +/-120km woon-werk verkeer heb. Thuis ook geen laadpaal en op het werk ook niet. Ik weet dat Tesla accurater is qua range, maar toch erg benieuwd hoeveel afwijking jullie in praktijk ervaren.

Zoals aangegeven bij PHEV ben ik niet verplicht te laden en kun je ook goed zonder opgeladen accu verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
Knor66 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Hier MY LR RWD, verbruik momenteel ongeveer 177 wh.
En hoe verhoudt dit zich tot kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Dan snap je het concept van de meeste (P)HEV"s niet helemaal denk ik? De elektrische motor is een leuke, maar niet per se noodzakelijke aanvulling op de ice. Elke motor kan afzonderlijk werken, tezamen gaan ze de extremen te lijf.
Als het het leaseauto betreft: Ik ken meerdere werkgevers die na het Outlander debacle voor PHEV eisen dat er een minimaal percentage elektrisch wordt gereden. Ik had zelfs een collega die nutteloos elektrisch ging rondrijden om het percentage op peil te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Volgens mij opzicht wel. De P staat voor plugin. En je moet de auto stekkeren om de accu op te laden.
om het ICE verbruik laag te houden is veel stekkeren aanbevolen.
En werkt het vind ik het beste, als je bv je woon/werk volledig elektrisch kunt doen.

is de accu leeg, Dan heb je alleen je ICE over die dan de extra kilo's mee "sjouwt'.

Ja je kunt ook in auto stand of hybride stand zetten om wat bij te laden. Maar primair gaat het via stekkeren.
DG90 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Ik rij nu EV6 waarbij ik met het winterweer 325-350km kan rijden, maar in praktijk minder omdat ik dagelijks alleen al +/-120km woon-werk verkeer heb. Thuis ook geen laadpaal en op het werk ook niet. Ik weet dat Tesla accurater is qua range, maar toch erg benieuwd hoeveel afwijking jullie in praktijk ervaren.

Zoals aangegeven bij PHEV ben ik niet verplicht te laden en kun je ook goed zonder opgeladen accu verplaatsen.
Dat is wel veel woon werk. En zonder laden op kantoor snap ik je vraag wel beter.
Op al onze kantoren kan ik laden.
En ook bij klanten of hotels heb ik wel een laadpunt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1 ... 30 ... 129 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: