Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
anti elppa schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik kom 1x per week in belgie en dit probleem is er al zo'n jaar of 3. Daarvoor was het het zelfde als andere landen, binnen paar tellen.
Ik heb dit probleem met mijn 2019M3 en met mijn 2024M3 highland.

Super irritant. Soms ben ik vanuit hazeldonk al bijna in antwerpen voor ik weer online ben
Zelfde locatie hier inderdaad.

Service verzoek voor mijn 2019M3 ingepland. Helaas geen optie voor aan huis. Ben benieuwd of ik kan wachten op de kofferbak lekkage reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
-Splash- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:32:
[...]Misschien ben ik te pragmatisch, maar waarom ga je dan niet in hotspot modus tot je weer verbinding hebt? Ik heb zelf niet geopteerd voor de premium connectivity, dus ik zit altijd op de hotspot. Dus wellicht wil je liever dat dit issue verholpen wordt als je er wel voor betaald hebt. :)
Vreet dat geen batterijen?

Binnenkort eindigt mijn premium connectivity. Ik ben benieuwd of ik het ga missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:49
DaneV schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Dankjewel voor de verdere toelichting _/-\o_ Zal me er voorlopig dus niet al te druk over maken en wellicht bij de volgende APK/rond de 2 ton eens kijken of mijn vaste garage voor niet al te veel geld de olie een keer wil vervangen.

Als ik de standaard sets koop ben ik al 280 euro aan materiaal kwijt namelijk. Ik vind het nogal voor wat filters van een tientje, wat olie en een paar O-ringen. Volgens mij zijn deze onderdelen los goedkoper

https://www.autodoc.nl/au...odel-3-5yj3/135951-ev-awd
(2 Liter voor, 3 liter achter)
YouTube: Tesla Model 3 Motor Tear Down - ALL EV Mocht je er wat meer beeld bij willen hebben hoe het er allemaal van binnen uit ziet. Redelijk eenvoudig dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Roenie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Vreet dat geen batterijen?

Binnenkort eindigt mijn premium connectivity. Ik ben benieuwd of ik het ga missen.
Van je telefoon? Ja, maar die laad toch op in de auto. Ik mis het een stuk minder nu files gewoon weer zichtbaar zijn in de app. En ik heb op mijn telefoon ingesteld dat hij automatisch hotspot aanzet als hij met de auto bluetooth geconnect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
KPN werkt niet zo goed samen met Orange/Telenet, weet je welke provider de Tesla neemt als je over de grens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Gewoon een Starlink mini tegen je ruit aan plakken, ben je voor €70 per maand voorzien van retesnel internet overal waar je zicht op de lucht hebt :D.

(Bron, ik doe dit regelmatig als ik op vakantie ga naar gebieden waar het bereik matig is en/of de internetsnelheden dramatisch zijn).

Snelheden tijdens het rijden zijn prima, alleen in tunnels even minder.

De prijs is een groot nadeeltje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 15:37
Mar.tin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:35:
Gewoon een Starlink mini tegen je ruit aan plakken, ben je voor €70 per maand voorzien van retesnel internet overal waar je zicht op de lucht hebt :D.

(Bron, ik doe dit regelmatig als ik op vakantie ga naar gebieden waar het bereik matig is en/of de internetsnelheden dramatisch zijn).

Snelheden tijdens het rijden zijn prima, alleen in tunnels even minder.

De prijs is een groot nadeeltje :+
RJ45 keystone aan de buitenkant van je auto maken, inpluggen als je thuis bent. Voila, thuisverbinding is nu Starlink. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:59
Heeft iemand wel eens zijn voorruit laten vervangen (Model Y), zoja wat waren de kosten ongeveer?

Wil het laten doen bij Tesla maar ik vind de prijs wel hoog (1500+)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Devian schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:09:
Heeft iemand wel eens zijn voorruit laten vervangen (Model Y), zoja wat waren de kosten ongeveer?

Wil het laten doen bij Tesla maar ik vind de prijs wel hoog (1500+)
Als er om wat voor reden dan ook een barst/ scheur in zit, valt het onder de dekking van je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:59
ndjong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Als er om wat voor reden dan ook een barst/ scheur in zit, valt het onder de dekking van je verzekering.
Klopt, maar daar mag ik het nog wel duur om vinden ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:12
-Splash- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:46:
Ik zag trouwens deze versies op ev-database:

https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

Ik weet niet hoe zij aan die data komen.... maar dan zou April mogelijk kunnen gelden als wanneer andere versies te bestellen zijn?
Eind februari zal Tesla de overige versies presenteren wat ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
stefxx schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Ik was daar vanmorgen voor service aan mijn M3. Er staat daar inderdaad een MYJ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
AnthonyR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Zou wel fijn zijn! Wat me overigens opvalt aan deze foto's dat het al een LR versie is ipv de launch editie. je mist de batch op de plek waar nu dual motor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:57
momenol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:15:
Mijn M3 van 2019 staat voor langere periode gewoon stil.
Via TeslaMate zie ik dat hij ongeveer elke 24-36 uur gewekt wordt voor 2-3u.

Er staat niets aan van sentry of dergelijke en er zijn verder geen 3rd party apps geïnstalleerd.
Ook doe ik niet constant de app open.

De M3H doet dit niet en blijft dagen in slaap staan.

Ik heb ergens gelezen dat dit zou kunnen door de 12 v batterij die einde levensduur is.
Deze zou dan opgeladen worden door de wagen.
Ik denk dat de originele er nog in zit.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

[Afbeelding]
Hoeveel procent verlies je zo per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 21:36
Davidas schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:02:
Als ik vanuit de app via planning een geplande sessie bij een SuC instel die op een paar km afstand ligt, wordt de batterij dan ook voorverwarmd?
Ja, maar de batterij wordt niet volledig voorverwarmd. Accu wordt tijdens het laden verder verwarmd. Dat zie je aan een "verwarmings" pictogram (3 draaiende oranje lijnen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhIcMilELJF_EntjrV4ghS8ytr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A20PlTPuvvRdycqpX8LcdChS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
tinusterror schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:43:
[...]

[...]

Zou wel fijn zijn! Wat me overigens opvalt aan deze foto's dat het al een LR versie is ipv de launch editie. je mist de batch op de plek waar nu dual motor staat.
Volgens mij zijn de Juniper versies die nu bij de SeC's staan pre-productie modellen die niet op kenteken staan (en waar dus ook geen proefrit mee kan worden gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:13:
[...]

Dat kan percentagegewijs natuurlijk ook zo zijn doordat het een kleinere accu betreft en je het laadpercentage dus sneller ziet oplopen bij gelijk vermogen. Bij een SuC is de maximale laadsnelheid voor een RWD met 170 kW ook lager dan de 250 kW van een LR/P, maar ik zie het hier thuis ook: De M3 SR+ laadt met 11 kW verhoudingsgewijs natuurlijk veel sneller op dan de MY LR omdat die laatste een veel grotere accu heeft.
Niet alleen procentueel, ook absoluut. De gemiddelde laadsnelheid is belangrijker dan de maximale laadsnelheid. De gemiddelde laadsnelheid voor SoC 10-80% is voor de MY AWD 99.1 kW en voor de MY RWD met BYD accu 126.3 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Niet alleen procentueel, ook absoluut. De gemiddelde laadsnelheid is belangrijker dan de maximale laadsnelheid. De gemiddelde laadsnelheid voor SoC 10-80% is voor de MY AWD 99.1 kW en voor de MY RWD met BYD accu 126.3 kW
Mijn Y RWD (BYD) laadt tot 61% met de maximale snelheid van 170 kW (schommelt een beetje tussen 170-172 kW). De LR heeft een veel ongunstiger laadprofiel.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Mijn Y RWD (BYD) laadt tot 61% met de maximale snelheid van 170 kW (schommelt een beetje tussen 170-172 kW). De LR heeft een veel ongunstiger laadprofiel.
Klopt (dit kun je ook zien op EVKX). Daarom ook jammer dat de Juniper niet meer met de BYD accu wordt geleverd. Het zou kunnen dat de nieuwe CATL LFPx accu die nu in de Juniper RWD (en straks ook in de M3 RWD) gaat komen een betere laadcurve heeft dan de huidige CATL LFP60 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-09 21:31

El Pollo Diablo

3-wieler

Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Ik bedoel de adaptive cruise control. Ik ben gewend om, zodra de weg het toelaat, cruise control te gebruiken. Dit behoedt mij van te snel rijden en zorgt dat ik mij op het rijden kan concentreren.

Ik denk dat Tesla er niet zoveel van vindt, FSD werkt ook gewoon op alle wegen toch?
Als ik ww-verkeer rij, dan rij ik zo'n, 11 km over dit soort wegen. Ik heb het gebruik van TACC op deze wegen opgegeven. Behalve overdag, op de snelweg of autoweg als het licht en droog is, dan gebruik ik TACC. Bij regenachtig weer of in het donker gebruik ik het niet meer, juist door de phantom brakes.
Ik zou graag terug gaan naar CC. Het Traffic Awareness met de camera's mag van mij weg, want dat is vaak niet betrouwbaar. Liever sensoren.

Ik reed voor deze M3 een Polestar 2, en daar was (A)CC een stuk beter bruikbaar. Met die auto reed ik vrijwel alles op CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@El Pollo Diablo ok maar heb je die incidenten dan ook gemeld bij Tesla?

Want als niemand het doorgeeft en/of gebruikt, zal het ook nooit beter worden lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:39:
@El Pollo Diablo ok maar heb je die incidenten dan ook gemeld bij Tesla?

Want als niemand het doorgeeft en/of gebruikt, zal het ook nooit beter worden lijkt mij.
Dat heeft geen enkel zin want TACC is niet geschikt voor deze wegen volgens Tesla.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb je daar een bron van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik reis ook altijd buitenland reizen enkel op suc's.
Want geweldige locaties. Ik kies ze uit bij mooie hotels. Lekker ff binnen kijken. Gratis súper schone toiletten waar je zelfs een grote boodschap durft te doen ipc van die vieze betaalde snelweg pompstations.
Elke locatie die wij tot nu toe aandeden (belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) was gewoon prachtig en tegen de tijd dat wij de omgeving hadden bekeken, mijn zoontje een speelplekje had gevonden, toilet hadden gedaan, etc was onze MY BYD al láng weer vol.
Geen gedoe met abrp en externe laad partijen. Gewoon gaan en vertrouwen op de interne tesla navi en alles is ontspannen en genieten.
En ook nog een super goedkoop ivm Fastned etc.
Dan ben jij nog niet in deze SUC geweest in Luxemburg. In een parkeergarage weggestopt 3 verdiepingen onder de grond, zonder WC waar je je deuren liever op slot laat als je in de auto aan het wachten bent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp5S-W65f3J8mUnW9gleNqI9O9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yjxw2DhLO0MjlV7MiFfU2OzB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 05-02-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17

bert pit

asdasd

pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Als ik de tabel van de BYD bekijk dan zegt mijn gevoel dat die niet klopt met de curve. Dat het 10-80% meer in de richting van de 95kW zit. Hoe ze aan die 126.3 komen is mij een raadsel.

[ Voor 22% gewijzigd door bert pit op 05-02-2025 18:13 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Ik lees wat anders: Average charging speed 10-80% 82.3 kW voor de 60 kWh CATL LFP Europa/China market.
Klopt, dat is voor de CATL. Iets naar beneden scrollen staan de laadcurves van de BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
Ronvgs schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Hoeveel procent verlies je zo per dag?
Dat valt best mee, op 2 dagen 1% ongeveer.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:34
Vraagje: Ik heb een nieuwe Model 3 RWD uit eind 2024.
Het valt me op dat als ik bv. na een dag op het werk vertrek, rustig naar de snelweg rij en daar op de oprit (vol) vermogen geef, dat de wagen langs alle kanten kraakt. Meestal 2 kraken aan elke kant, een seconde van elkaar ofzo.
Het lijkt erop dat door de acceleratie krachten de body zich 'zet' ofzo. Geluid komt van links en rechts achter mij als bestuurder, soms lijkt het ook van boven mij te komen. Is dit normaal?

[ Voor 4% gewijzigd door NuKeM op 05-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Voor iedere ACC geldt dat die alleen bedoeld zijn voor wegen waar geen voetgangers of on-gemotoriseerde voertuigen mogen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 05-02-2025 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Dan ben jij nog niet in deze SUC geweest in Luxemburg. In een parkeergarage weggestopt 3 verdiepingen onder de grond, zonder WC waar je je deuren liever op slot laat als je in de auto aan het wachten bent
[Afbeelding]
Ik toevallig wel en was top. Fantastisch winkel centrum erboven! Moet je natuurlijk tijdens openingstijden er staan.. maar bij een gemiddeld tankstation langs de snelweg zou ik me minder veilig voelen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door koifim op 05-02-2025 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-09 21:49
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Voor iedere ACC geldt dat die alleen bedoeld zijn voor wegen waar geen voetgangers of on-gemotoriseerde voertuigen mogen komen.
Er zijn ook genoeg 80km/h wegen met strepen aan de buitenzijdes waar geen voetgangers en fietsers mogen komen (want apart fietspad). Maar toch bakt Tesla (althans mijn Model 3) er weinig van op dat soort wegen: vrijwel elke keer in de ankers en/of een hoop gepiep bij tegenliggers. De auto snapt de wegen met die strepen aan de buitenkant gewoon niet.
Dit in tegenstelling tot diverse andere auto’s met ACC die ik gereden heb of nog steeds rijd waar de ACC geen problemen geeft op dit soort wegen. Ach ja, laat ik, om het zachtjes uit te drukken, maar zeggen dat de ACC niet het beste onderdeel van mijn Model 3 is. Gelukkig heeft hij wel andere kwaliteiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Er zijn ook genoeg 80km/h wegen met strepen aan de buitenzijdes waar geen voetgangers en fietsers mogen komen (want apart fietspad).
Ook op dat soort wegen mag een voetganger de weg gewoon oversteken. Op de meeste provinciale wegen zijn er gelijkvloerse kruisingen voor fietsers en voetgangers, zoals hier
Ook in OSM (gebruikt voor Tesla navigatie) wordt foot=no (verboden voor voetgangers) alleen gebruikt als er expliciet het bord C16 is geplaatst of als het een auto(snel)weg betreft

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 05-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Oh, als zelfs oversteken van voetgangers een belemmering is, dan is het beoogde doel van ACC mijn inziens behoorlijk beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lg-kpWhO1XwFKMaiMvd4IwO6Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD25Uu21M5oSiTe6jFcG83C6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg dit vanavond terwijl ik onderweg naar huis was. Mijn climate control stond zoals altijd ingesteld op 19 graden. Het betreft een Model Y 2024 LR AWD met warmtepomp.

Kan iemand mij uitleggen waarom 22 graden energie bespaard tov de huidige 19 graden? Ik zie deze melding vaker voorbijkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
rbnw schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:44:
[Afbeelding]

Ik kreeg dit vanavond terwijl ik onderweg naar huis was. Mijn climate control stond zoals altijd ingesteld op 19 graden. Het betreft een Model Y 2024 LR AWD met warmtepomp.

Kan iemand mij uitleggen waarom 22 graden energie bespaard tov de huidige 19 graden? Ik zie deze melding vaker voorbijkomen
Die zie ik ook regelmatig, maar ook wel eens tegelijkertijd met de melding dat ik de temperatuur beter een graad lager in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

ik negeer die temperatuur adviezen altijd.

1) het is vaak maar een klein percentage winst
2) het advies om met 1 graad te verhogen en tegelijk het advies om met 1 graad te verlagen (nee. Hoe hij nu staat is juist hoe ik het wil.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:56
Rubenator123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:07:
Beste allemaal, ik ga a.s. zondag met m’n M3 LR RWD naar Noord-Italië. Ik heb de auto pas 2 weken dus ben nog niet bekend welke snelheid het meest optimaal is voor lange afstanden. Daarmee wil ik zeggen: met welke snelheid ben ik het snelst in Italië, rekening houdend met de benodigde laadstops die tijd in beslag zullen nemen. Dank alvast!
Ik ben net met mijn Tesla model Y LR ( mei 2023) op en neer naar Oostenrijk gereden. Waar het kon en mocht in Duitsland 134 km/uur gereden, is 131km/uur echte km. gemiddeld gebruik hele reis 236 Wh/km. Niet wat de auto aangaf als gemiddelde, maar uitgaande van de geladen hoeveelheid kW. 3 Laadstops nodig tot eindbestemming. Prima stops van rond de 30 minuten, genoeg voor sanitaire stop en koffie of een burger.Terug ook.Temperatuur lag heen en terug rond 0 graden, deels natte wegen.. Er zitten net nieuwe Hankook ion FlexClimate all weather banden onder. Die banden bevielen prima: stil, zuinig en goede rij eigenschappen. Ook in beetje sneeuw prima grip. We kwamen aan net na de sneeuwval vorige week dinsdag, maar de wegen waren al redelijk schoongeveegd, dus niet in diepere sneeuw kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-02 23:12
[...]

[Afbeelding]
Ha, dat is bij mij om de hoek! Cloche d'Or is een prima winkelcentrum mét Auchan maar ben het met je eens dat de voorzieningen na sluitingstijd niet top zijn. In Arlon (Aarlen) zit ook een prima SuC naast een Van der Valk hotel en direct naast de snelweg ri. Maastricht - mocht je nog eens passeren ;-)

---

Even iets anders, mijn 2024 M3 RWD zegt sinds kort "fully charged" terwijl ik op `99%` sta. Wordt het tijd om eens volledig te ontladen? Ik blijf regelmatig boven de 20% voor de sentrymodus

[ Voor 7% gewijzigd door justanotherone op 05-02-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 10:46
Op de Aziatische websites is alleen nog de nieuwe Model Y te bestellen. Het is nog steeds alleen de Launch editie, staan nog geen andere versies. Al verwacht ik dat die dan wel ook in Azië als eerst beschikbaar komen.

https://www.tesla.com/en_hk/modely/design#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 22:20
[...]

Als ik de tabel van de BYD bekijk dan zegt mijn gevoel dat die niet klopt met de curve. Dat het 10-80% meer in de richting van de 95kW zit. Hoe ze aan die 126.3 komen is mij een raadsel.
Volgens mij gaat het laden sinds kort nog een stap sneller laatst een aantal laadsessie gehad met mijn Y rwd Byd.
In 19 minuten tijd is er 45 kw toegevoegd, dit vertaalt zich naar 140 kWh daarmee 75% toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Laatst online: 08:16
rbnw schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:44:
[Afbeelding]

Dit viel mij gisteren ook op, was te laat voor een foto. Maar volgens mij zijn bij de laatste update meer van dit soort adviezen toegevoegd, net als de "tijdswinst" voor SuC laden in relatie tot het accugebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Laatst online: 08:16
NuKeM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:21:
Vraagje: Ik heb een nieuwe Model 3 RWD uit eind 2024.
Het valt me op dat als ik bv. na een dag op het werk vertrek, rustig naar de snelweg rij en daar op de oprit (vol) vermogen geef, dat de wagen langs alle kanten kraakt. Meestal 2 kraken aan elke kant, een seconde van elkaar ofzo.
Het lijkt erop dat door de acceleratie krachten de body zich 'zet' ofzo. Geluid komt van links en rechts achter mij als bestuurder, soms lijkt het ook van boven mij te komen. Is dit normaal?
Ik herken dit ook, vooral in dit weer. In de zomer minder, maar vooral als het heel warm is waarbij het vooral de interieurdelen zijn die "zetten" door temperatuursinvloeden. Dus winter: van koud -> warm; zomer van warm -> koud. Helaas ook meer rammeltjes in de winter (vooral onder dashboard bij mij, melding voor gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoekwat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 08:52
Tot welk % laad iedereen op?
De auto zelf geeft aan om max tot 80% te laden voor dagelijks gebruik. Is dit iets wat iedereen hanteert en verstandig is om te doen?

Ben bij m'n vorige auto gewend gewoon altijd tot 90-100 te laden. Ja, het is een lease auto. maar degradatie enorm versnellen ben ik ook niet bij gebaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58
jhoekwat schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:23:
De auto zelf geeft aan om max tot 80% te laden voor dagelijks gebruik. Is dit iets wat iedereen hanteert en verstandig is om te doen?

Ben bij m'n vorige auto gewend gewoon altijd tot 90-100 te laden. Ja, het is een lease auto. maar degradatie enorm versnellen ben ik ook niet bij gebaad.
Ik doe het netjes (zoals aangegeven) tot 80 procent. Tenzij ik een hele lange rit heb, dan gooit ik 2uur voor vertrek hem naar 90 a 100 en dat rij ik er dan ook weer snel uit. (Heb ook een lease, maar ga met spullen van een ander om zoals die van mezelf zijn).

(Dat doe ik ook met mijn telefoon).

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 06-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15

Voor dagelijks gebruik altijd mooi tot 80%, en ik plug vrijwel altijd in op de eigen oprit.

Vooral bij dagtrips waar het krap zou kunnen worden om h/t te geraken zal ik door laden tot 95-100%, maar dan zo kort mogelijk bij vertrek. Ik denk niet dat mijn auto al 10uur op 100% heeft gestaan.

Bij vakantieritten doe ik het niet meer, omdat in de zomer de blaas van mijn vrouw toch geen 400km haalt. Na ca 300km ten laatste stoppen we toch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 25-09 14:50

normaal rond de 80%, zodra ik onder 15% kom ( of grote rit voor de boeg), maar eens per ± 2 weken tot volle 100%, komt neer op zo'n 2 a 3x 80% en dan 1x 100% maar ik heb dan ook een M3 RWD '24 met LFP accu, particulier gekocht.
Geen thuislader dus meestal een 11kw lader in straat of bij werk.

3x per week 90 km WW-verkeer, naast prive ritjes.
Langere ritten als oostenrijk / dolomieten wel vertrekken met 100%, maar bij de (tesla) snelladers ( zodra onder 15%) gewoon "normaal"| weer vertrekken vanaf 80% , mits klaar met eten/wc etc

[ Voor 14% gewijzigd door Ted038 op 06-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:09
Dit is wel interessante video met info over de nieuwe model Y. Vooral het eind met de walkaround geeft veel info over wat er anders is en info over ontwerp filosofie.
YouTube: SHOCKING DETAILS: TESLA ENGINEERING shares MODEL Y Details

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 21:28

Altijd 80%, alleen bij uitzondering naar 100% als ik denk dat dat nodig is. Het advies staat er niet voor niets denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje afhankelijk ook van je kilometers en of je thuis kunt laden. Ik kan thuis laden en rij gemiddeld 20km per dag. Dus ik zet hem gewoon op 80%. Als ik een keer op pad ga dan zet ik hem op 100%. Ook een leaseauto overigens. Heel lang heeft Tesla het advies op 90% gehad dus op zich zou dat ook prima moeten kunnen. Helemaal omdat ons klimaat niet heel grillig is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12

Max 70% tenzij ik verder moet dan meestal max 80 of 85 wat ik denk nodig te hebben om weer thuis te komen.
En anders onderweg supercharger.

Hij staat nu met 30% thuis, als het zonnig is gaat ie laden en anders van het weekend.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 06-02-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro

En van het weekend gezien dat het zelfs voor een lange(re) trip eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt. Ik had geladen naar 100% net voor vertrek, maar kwam aan bij de 1e (en enige) Suc stop met 40%. Ik had dus ook gewoon met 80% kunnen vertrekken. (voordeel thuisladen daargelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 13:48
[...]

[Afbeelding]
Ik was hier ook gestopt op een terugreis van Spanje en kwam rond middernacht aan. Ik moest 3 rondjes om het hele winkelcentrum rijden voordat ik de ingang eindelijk vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 13:50

Ik laat die gewoon standaard op 80%. Tenzij ik weet dat ik direct lang genoeg ga rijden om het percentage te laten zakken naar 80%.

Dus als ik bijvoorbeeld 10% ga verbruiken nadat de auto opgeladen is, ga ik de limiet even op 90% zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Beetje afhankelijk ook van je kilometers en of je thuis kunt laden. Ik kan thuis laden en rij gemiddeld 20km per dag. Dus ik zet hem gewoon op 80%. Als ik een keer op pad ga dan zet ik hem op 100%. Ook een leaseauto overigens. Heel lang heeft Tesla het advies op 90% gehad dus op zich zou dat ook prima moeten kunnen. Helemaal omdat ons klimaat niet heel grillig is.
Voor mij is dat net een teken dat je het beter niet op 90% laat. Tesla heeft met alle kennis dat ze nu hebben, besloten om de limiet op 80% te zetten ipv 90%. Daar zullen ze vast niet zo licht over gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Voor mij is dat net een teken dat je het beter niet op 90% laat. Tesla heeft met alle kennis dat ze nu hebben, besloten om de limiet op 80% te zetten ipv 90%. Daar zullen ze vast niet zo licht over gegaan zijn.
In Californië of Alaska zal dat een significant verschil maken. In NL zal het weinig extra degradatie opleveren. Uiteindelijk blijft het ook een gebruiksvoorwerp. 50% is weer beter dan 80%. Maar goed, verder is het ook een persoonlijke keuze. Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:27:
[...]

In Californië of Alaska zal dat een significant verschil maken. In NL zal het weinig extra degradatie opleveren. Uiteindelijk blijft het ook een gebruiksvoorwerp. 50% is weer beter dan 80%. Maar goed, verder is het ook een persoonlijke keuze. Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt.
Maar dan hadden ze het toch gewoon locatiegebonden kunnen maken?
Die limiet op 80% zetten (wat 1/5 is van je dagelijkse batterij dat je niet kan gebruiken) is marketingtechnisch een héél slechte zet.

En het verschil tussen 90% en 80% is wellicht zwaarder dan tussen 80% en 50%. Hoe dichter bij de helft je komt, hoe marginaler de winsten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door this op 06-02-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Maar dan hadden ze het toch gewoon locatiegebonden kunnen maken?
Die limiet op 80% zetten (wat 1/5 is van je dagelijkse batterij dat je niet kan gebruiken) is marketingtechnisch een héél slechte zet.
Denk dat ze dit niet willen. Dan denken kopers in dit soort gebieden wellicht dat ze beter geen Tesla/BEV kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Klopt, dat is voor de CATL. Iets naar beneden scrollen staan de laadcurves van de BYD
Ik zie toch echt iets anders of moet naar de Pearl :)
Dit is de laadcurve van de BYD uit de MY RWD, zoals je kunt zien laadt deze op elk moment langzamer dan de batterij van de MY LR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTyYHwEYubRFSaUdRW07VkYo5A8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XUVI0C1g9Wqr29bqnYdxoq8m.png?f=user_large

Laadcurve van de Long Range:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2UgeVnr_ftImn00w81Gftc_fdk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa9pznrK5hJwiRm2EJV0oRRX.jpg?f=user_large

PS ik vind het allemaal niet zo spannend, maar gegevens moeten wel kloppen natuurlijk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56
Ik weet niet of ik het hier moet vragen of in het accessoires topic...
Ik heb een MY RWD '25 met CATL accu. In de s3xy app geeft de statistiek "battery nominal full" de waarde 60.7 kWh. Op dit moment heb ik nog 22%, hoe kan het dan dat de statistiek "remaining capacity" aangeeft 19.0 kWh. De energy buffer geeft aan 2.7 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Dit is de laadcurve van de BYD uit de MY RWD, zoals je kunt zien laadt deze op elk moment langzamer dan de batterij van de MY LR:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS ik vind het allemaal niet zo spannend, maar gegevens moeten wel kloppen natuurlijk.
Volgens mij klopt die van geen kant. BYD kan veel sneller laden afaik.

Zie bv; https://driveteslacanada....ds-over-former-catl-pack/

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 06-02-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

[Afbeelding]
Dit plaatje klopt niet. Zie pagina: https://evkx.net/models/t...range_gen1/chargingcurve/
De plaatjes van CATL en BYD zijn hetzelfde, maar in de data eronder zie je het verschil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:29:
[...]

..

En het verschil tussen 90% en 80% is wellicht zwaarder dan tussen 80% en 50%. Hoe dichter bij de helft je komt, hoe marginaler de winsten worden.
Nee, de winst zit met name tot 55/60%.

https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes#f2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
[...]
Uiteindelijk blijft het ook een gebruiksvoorwerp. 50% is weer beter dan 80%. Maar goed, verder is het ook een persoonlijke keuze. Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt.
Precies, het heeft batterijen en dus is het een verbruiksartikel.

Ik zelf zou de batterij gewoon volledig benutten, daar betaal je immers voor. Bij een lease maakt het allemaal toch niet uit, dat is gebruiken en dumpen naar een paar jaar en die luxe betaal je ook naar. Maar ben wel benieuwd of hier officiële tests naar zijn gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:24
Stronk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik zelf zou de batterij gewoon volledig benutten, daar betaal je immers voor. Bij een lease maakt het allemaal toch niet uit, dat is gebruiken en dumpen naar een paar jaar en die luxe betaal je ook naar. Maar ben wel benieuwd of hier officiële tests naar zijn gedaan.
Als jij wanneer mogelijk tot 90% laadt ipv 100%, kan het maar zo zijn dat je de auto in zijn technische leven een accurefurb bespaart. Lijkt mij win/win en een volgende eigenaar zou jou onbewust héél dankbaar kunnen zijn. Maar dat weegt iedereen anders af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Dit plaatje klopt niet. Zie pagina: https://evkx.net/models/t...range_gen1/chargingcurve/
De plaatjes van CATL en BYD zijn hetzelfde, maar in de data eronder zie je het verschil wel.
Ja ik zie op andere sites ook andere getallen. Het zou te maken hebben met voorverwarmen of niet. Vreemd genoeg laadt LFP BYD de batterij sneller als er niet is voorverwarmd. Dat zou dus een verklaring kunnen zijn van de verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

Meestal ga ik ergens bij 20-30% laden tot 80%. Als ik een lange rit heb dan tot 100%, maar alleen als ik vlak van tevoren die laatste 20% kan laden en vrij snel weg kan rijden.
[...]In Californië of Alaska zal dat een significant verschil maken. In NL zal het weinig extra degradatie opleveren...
Door de extremere temperaturen dan in Nederland bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Stronk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Zowel mijn prive als lease EV laad ik meestal tot 80%. Als ik meer bereik nodig heb, dan laad ik tot 90 of 100%. Daarmee benut ik alles waar ik voor betaald heb wanneer ik het nodig heb. En tegelijkertijd behandel ik de batterij zo goed mogelijk voor mijn gebruik waardoor ik langer profijt heb van de netto batterijcapaciteit.

Ik snap het "probleem" hiervan niet. En zie het hetzelfde als b.v. het maximale vermogen: in veruit de meeste gevallen trek ik niet volgas op/ gebruik ik maar een gedeelte van de pk's waar ik voor betaald heb. Rijd ik een keer met de caravan of wil ik snel over de autobahn rijden, dan spreek ik wat extra pk's aan. Maar ik gebruik dus niet al het vermogen waar ik voor betaald heb iedere rit. Jij wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 09:03

RvV

Het probleem met de BYD accu is puur de temperatuur tijdens het laden. Als je met een warme accu aankomt, dan zal hij eerder tegen de 60 graden aankomen waarbij hij gaat cappen. Dat is ook de reden waarom hij soms al onder de 50% terug zakt onder de 170kW en een andere keer pas bij 60%.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Wat is dan de logica om van 90% naar 80% laadlimiet te gaan? Als het dan toch amper verschil lijkt te maken.
Terwijl naar de klant toe heeft dit een grote impact om te zeggen dat ze eigenlijk in dagelijks gebruik 10% minder mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Wat is dan de logica om van 90% naar 80% laadlimiet te gaan? Als het dan toch amper verschil lijkt te maken.
Terwijl naar de klant toe heeft dit een grote impact om te zeggen dat ze eigenlijk in dagelijks gebruik 10% minder mogen gebruiken.
Net weer wat minder degradatie en minder kans op garantiegevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:37:
Ik weet niet of ik het hier moet vragen of in het accessoires topic...
Ik heb een MY RWD '25 met CATL accu. In de s3xy app geeft de statistiek "battery nominal full" de waarde 60.7 kWh. Op dit moment heb ik nog 22%, hoe kan het dan dat de statistiek "remaining capacity" aangeeft 19.0 kWh. De energy buffer geeft aan 2.7 kWh.
Iemand ?

Betreft het laden: Tesla geeft bij mijn accu aan de limiet op 100% te laten staan en 1x per week op te laden naar 100. Tot nu toe doe ik dat ook 1x per week, en 1x bij een iets langere rit. Als ik tussendoor moet laden zet ik hem op 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:49:
[...]

Iemand ?

Betreft het laden: Tesla geeft bij mijn accu aan de limiet op 100% te laten staan en 1x per week op te laden naar 100. Tot nu toe doe ik dat ook 1x per week, en 1x bij een iets langere rit. Als ik tussendoor moet laden zet ik hem op 80.
Ik zie het probleem niet zo?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RvV schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Ik zie het probleem niet zo?
Hoe kan ik met 22% nog 19 kWh in de accu hebben die in totaal 60.7 kWh is (en 2,7 buffer) ? Maak ik een denk/rekenfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Hoe kan ik met 22% nog 19 kWh in de accu hebben die in totaal 60.7 kWh is (en 2,7 buffer) ? Maak ik een denk/rekenfout ?
Die 2,7 zou je eraf moeten trekken en dan heb je inderdaad iets wat lijkt op een LR accu. Maar wat geeft hij aan (als remaining capacity) als je op 100% staat?

[ Voor 3% gewijzigd door RvV op 06-02-2025 10:53 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RvV schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Die 2,7 zou je eraf moeten trekken en dan heb je inderdaad iets wat lijkt op een LR accu. Maar wat geeft hij aan (als remaining capacity) als je op 100% staat?
Maar ik heb geen LR accu hehe.
Ik gebruik die app nog niet zo lang, maar het hoogste wat ik in die statistiek heb gezien was rond de 57.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:54:
[...]

Maar ik heb geen LR accu hehe.
Ik gebruik die app nog niet zo lang, maar het hoogste wat ik in die statistiek heb gezien was rond de 57.
Die sexy app ken ik niet. Ik gebruik scanmytesla en die is altijd wel spot-on. Al lijkt het mij dat ze gewoon dezelfde waarden moeten uitlezen.
Ik zou gewoon wat langer de boel in de gaten houden zodat je er een goed beeld van krijgt. Wel raar dat die CATL ook gekrompen is? Die was dacht ik voorheen 62kWh. De BYD was 60,7 design capacity maar het kan zijn dat ze die gelijk getrokken hebben.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk inderdaad die ze bij EVKX recent de boel een beetje om zeep hebben geholpen qua grafieken. Zo te zien zijn ze bezig de Juniper toe te voegen, en de URL's van de oude MY om gezet naar _GEN1. In Archive.org kon ik iig nog wel de correcte laadcurve voor de BYD vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hIZ6Nu58LjokAnrR27upw5kmQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HswVipTQQYsNP2CAA0L0ZiYf.png?f=fotoalbum_large
[...]

Dat kan ik denk ik wel uitleggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVseGdOAjTG2W4vTBaul2F0DHfI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kyVBr1xMKjRD2CcJOteyRUgS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDZZymO7VIX3yYH1wW8TguHptgo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vbqkQP4UbYkPaHL2HAylOxZX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRoPfEFK2FMwtJxsr1wfX84iBoA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SoCRivDPSBZpk1FYJrrxo406.png?f=user_large

In 1097 seconden is er 38,5kWh geladen. Omgerekend naar 1 uur is dat dan 126,3kW ((38,5/1097)*3600)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Wat ik met mijn BYD Y pakket zie, wat ik op mijn CATL 3 pakket niet zag is dat er onder 0 stevig buffer is in SOC.

0% Dash-SOC is nog echt iets van 8% SOC volgens scanmytesla, waar dat in mijn 3 altijd 100% gelijk liep. (Zelfde getallen in ScanMyTesla, en daar was 0% Dash 0% onderwater, en de buffer ging dan de negatieven in, ben wel eens met letterlijk -1,5% bij een supercharger aangekomen).

Misschien hebben ze dat gelijk getrokken zodat de netto-pack-sizes gelijk zijn tussen de BYD en de CATL, want het CATL pakket is/was altijd een stukje groter dan de BYD.

Zouden bizarre buffers betekenen, want 19kWh +- 30% zelfs als je daar nog de 2,7kWh bottom buffer afhaalf. met 16kWh.

Ik ga ervoor dat S3xy een momentje van onduidelijkheid had. Zal het van het weekeind op mij BYD eens in de gaten houden, zaterdag 750km rijden dus ik kom wel een paar keer in de buurt van 0

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 06-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:07:
Ik ga ervoor dat S3xy een momentje van onduidelijkheid had. Zal het van het weekeind op mij BYD eens in de gaten houden, zaterdag 750km rijden dus ik kom wel een paar keer in de buurt van 0
Ik denk het ook, ik zal het ook in de gaten houden.

Na een google zoekopdracht kwam ik dit tegen op reddit, geplaatst door enhauto. Gaat over battery degradation, maar geeft ook uitleg over de waardes in de app.
The battery degradation calculation in the app includes the buffer, and it's always in the pack, so you should either remove it or include it from all the values when using it for calculations.

All values in the StatsForNerds include the buffer - Nominal new, Nominal full, and Nominal remaining. Because of this, we use the buffer in our calculations too.

If you drive to 0%, our app will show you the Nominal remaining 2kWh and buffer 2kWh. You will still have 2kWh and can drive in this case until the battery is completely drained.

Tesla includes the buffer in their car specifications, so we also include it in the calculations.Keep in mind that our degradation is not calculated based on real driving and algorithms, it's just an indication of the BMS (Battery Management System) which might not be calibrated in some cars and can show up to +/- 5%. Use our value just for reference, but if it's above 15% you should visit Tesla service or make battery calibration and tests from the Service menu.If we don't use the buffer in the calculation capacity we should remove it from the Nominal Full value too. This will make the final calculation show even more degradation.

We can send you an example of the calculation if you contact us at support@enhauto.com

If you want to lower your degradation you can do one or two full charge-discharge cycles in order to calibrate the BMS in your car. This should make the degradation drop with 2-3% depending on how uncalibrated is your battery.

We hope this helps, and makes sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Ik denk het ook, ik zal het ook in de gaten houden.

Na een google zoekopdracht kwam ik dit tegen op reddit, geplaatst door enhauto. Gaat over battery degradation, maar geeft ook uitleg over de waardes in de app.

[...]
Ik heb voor de leuk ook een dedicated telefoon in de auto liggen die met een MX+ dongle verbonden is dus lees overwegend mijn waarden daarvan af. Heb recent alle screenshots daarvan eraf gepulkt, zal eens kijken of ik iets kan vinden daartussen.

3 december heb ik 'm vrij leeg gereden, 1,73% in SmT, Rondom Arnhem ging de teller op het dasboard op 0, daarna nog naar apeldoorn doorgereden.
1,73% was 3,62kWh volgens ScanMyTesla als ik daar de 2,65kWh buffer vanaf haal kom ik op 58,95kWh wat exact overeen komt met wat de BMS op dat moment aangaf als nominal full (58,9kWh).

30 november 7% Dash, 12% SmT, 9,38kWh nominal remaining
30 november 0% Dash 5,28% SmT, 5,62kWh nominal remaining

Helaas geen S3xy App informatie van die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-09 08:20
Ik heb nog steeds een brom in mijn Model Y AWD (2024) bij afremmen van 12 kmph tot stilstand. Is dit bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Mar.tin ik lees ook iets over dat het BMS gaat kalibreren als je hem < 5% brengt en vervolgens tot 100% laad. Ik ben nog niet lager geweest dan 7. Misschien moet ik dat eens doen dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Plenkske schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:57:
@Mar.tin ik lees ook iets over dat het BMS gaat kalibreren als je hem < 5% brengt en vervolgens tot 100% laad. Ik ben nog niet lager geweest dan 7. Misschien moet ik dat eens doen dan ?
Zou me er niet te druk om maken ;). Ik merk met mijn gebruikspatroon dat ie bij 100% laden altijd weer op hetzelfde uitkomt, of ik 'm laag in de % help of niet.

Mijn riedeltje is: maandag - donderdag laden tot 80% op werk. (woon-werk is 160km retour, 80 enkele reis). Vrijdags naar 100%, en je merkt dat ie door de week heen al langzaam capaciteit wegzet. Op vrijdag vóór 100% laden is mijn Nominal Full Pack meestal +- 0,5kWh lager dan hij vrijdags heen laadt. :+.

Gewoon lekker rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Zou me er niet te druk om maken ;). Ik merk met mijn gebruikspatroon dat ie bij 100% laden altijd weer op hetzelfde uitkomt, of ik 'm laag in de % help of niet.

Mijn riedeltje is: maandag - donderdag laden tot 80% op werk. (woon-werk is 160km retour, 80 enkele reis). Vrijdags naar 100%, en je merkt dat ie door de week heen al langzaam capaciteit wegzet. Op vrijdag vóór 100% laden is mijn Nominal Full Pack meestal +- 0,5kWh lager dan hij vrijdags heen laadt. :+.

Gewoon lekker rijden.
Ik maak me er sowieso niet druk over :D maar het zou handig zijn als die "remaining capacity" wat beter gaat kloppen. Even in de gaten houden wat hij doet bij de volgende keer laden (morgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-09 13:17
AnthonyR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Want voor €5k minder wil ik best een maandje wachten op de "gewone" uitvoeringen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
jheerink14 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:50:
Dit is wel interessante video met info over de nieuwe model Y. Vooral het eind met de walkaround geeft veel info over wat er anders is en info over ontwerp filosofie.
YouTube: SHOCKING DETAILS: TESLA ENGINEERING shares MODEL Y Details
Dit is inderdaad een mooie video die inzicht geeft van de ontwerpers hoe ze tot bepaalde wijzigingen zijn gekomen.
- De knipperlicht hendel is er idd dus na alle klachten uit vooral Europa (rotondes) terug gekomen
- Het wordt een single klik hendel, omdat ze vinden dat de auto stand nu voldoende goed werkt
- Ook in China hadden ze het logo weg willen laten van de motorkap, maar mocht niet van de autoriteiten
- De huidige MY moest destijds veel M3 parts gebruiken vanwege kosten en was daarom niet altijd in juiste proporties. De New MY kan op eigen benen staan met 4 aparte productielijnen en daarmee afwijken van M3
- Er komt geen front camera naar de M3. Alleen in MY en CT was die nodig vanwege groter/hoger en dus slechter zicht
- Ventialtie gaat nog een upgrade krijgen in de definitieve build (huidige preproductie modellen hebben die nog niet)
- Ophanging/vering en stijfheid zou sterk zijn verbeterd
- Stuur gevoeligheid gaat wat naar beneden om een rustiger rijgedrag bij grotere snelheden te krijgen
- Het deur mechanisme van de huidige MY had Tesla niet zelf ontworpen. Voor de New MY wel, welke een more premium geluid geeft
- De kofferbak gaat in de New MY nu met 2 motoren (Links en Rechts) ipv 1 (Links only)
- De elektrische inklapbare achterbank had in eerste instantie een groot nadeel: duurde 7 seconden. Dat hebben ze weten terug te brengen naar 4,5 seconden
- Het lijntje in de spiegels is idd voor betere stroomlijn
- De EPA cijfers zijn nog beter dan in eerste instantie gedacht (nu 5% verbetering)

Ook de specs van de New MY AWD zijn inmiddels op TFF geplaatst:

Unchanged

Battery Pack since 2021
Combined Power/Torque since 2023
Front Motor since 2018
Rear Motor since 2024
Frontal Area (2,66m³)

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 06-02-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ctrl-J schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Want voor €5k minder wil ik best een maandje wachten op de "gewone" uitvoeringen :)
Ik zou er niet te hard op rekenen, denk dat de aankondiging pas na levering van de refresh y launch edition zal zijn. Om maar te zorgen dat er in eerste instantie veel (duurdere) besteld worden.
Mogelijk daarna een lancering van de RWD, gevolgd door een performance, en pas eind van het jaar/begin volgend jaar de LR RWD.

Maar inderdaad zou het fijn zijn om bron vermeldingen te hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Dit is inderdaad een mooie video die inzicht geeft van de ontwerpers hoe ze tot bepaalde wijzigingen zijn gekomen.

- Er komt geen front camera naar de M3. Alleen in MY en CT was die nodig vanwege groter/hoger en dus slechter zicht
Dit is de enige waarvan ik écht denk: dat is een stukje marketingpraat, natuurlijk komt daar de front camera ook heen, maar als je dat hardop zegt gaan mensen direct wachten met auto's kopen "omdat die camera komt" en Tesla kan iedere verkoop momenteel goed gebruiken, zo "hot" is de markt niet.

Het is uiteindelijk nogal onpraktisch om je modellen op allerlei camerasmaken te moeten trainen, hoe méér eenheid hoe beter, en los van op iedere hoek een camera is er weinig beter dan vooraan de neus ook een camera hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-09 13:17
Klinkt inderdaad logisch, maar ik werd getriggerd door de Launch-versie met wit interieur in de USA al niet meer bestelbaar zijn. Samen met de vermeldingen in de EU Database impliceert dat dat de Launch-versies wellicht op kortere termijn dan gedacht eindig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Ctrl-J op 06-02-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:09
Dekleijn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:38:
Iets over de MRB…

Ik heb een brief van de belastingdienst (27-12-2024) gekregen, betreft verschuldigdheid motorrijtuigenbelasting

Daarin staat het kenteken van mijn model 3 LR RWD, gewicht: 1722, soort brandstof: elektriciteit.

Met daaronder een berekening( provincie Utrecht)

Basisbedrag voor volledig tijdvak: 0
Brandstoftoeslag: 0
Fijnstoftoeslag: 0
Provinciale opcenten: 0
Totaal volledig tijdvak: 0

Mrb verschuldigd 0 (tijdvak: 13-12-2024 tot en met 12-3-2025)

Ik zal niet klagen, maar is dat niet vreemd?
Ik had eenzelfde soort brief, maar dan voor mijn privé SR+. Tijdvak tot ergens in februari. Ik woon in Zuid-Holland.

Vooralsnog is er ook nog niets afgeschreven, ik heb automatische incasso aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
justanotherone schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:10:
[...]

---

Even iets anders, mijn 2024 M3 RWD zegt sinds kort "fully charged" terwijl ik op `99%` sta. Wordt het tijd om eens volledig te ontladen? Ik blijf regelmatig boven de 20% voor de sentrymodus
Dat heb ik met mijn BYD 2024 MY RWD met deze koude dagen ook al een paar keer gezien.
Vooral als ik bijv een schema had ingesteld dat hij op mijn oprit om 06:00 klaar moet zijn met tot 100% laden en dus pas in nacht begon.
Kreeg dan zelfs soms in de app de melding:
Oplaadschema zal oplaadlimiet niet bereiken

En/of hij laadde wel tot 100% maar liep dan toch terug naar 99%....

Volgens mij met de kou te maken?!....

Ik zal de mYne eens zo goed als helemaal leeg rijden, dan een uur on-opgeladen laten afkoelen/staan en dan in één keer naar 100% laden. Dan schijnt je opnieuw calibreren van het bms ook te kunnen triggeren.
Misschien dat dat verschil brengt.
En anders komt het wel weer goed als het warmer wordt en is dit volgens mij geen 'defect'...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf8GFjkpF3kbbrJAyEbTuAqYeuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10dEfEQFljar0qzBa6V9ehVt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Allewijn op 06-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

pdidi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:40:
[...]

- Het wordt een single klik hendel, omdat ze vinden dat de auto stand nu voldoende goed werkt
Het werkt overal goed, behalve bij een rotonde waarop je welliswaar rechts afslaat maar min or meer rechtdoor rijdt. Je moet wel richting aangeven, maar de knipper slaat niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Iemand hier ervaring met de afspraak om een trekhaak te monteren?
Geprobeerd te achterhalen of ze dat meteen afhandelen c.q. dat je kan wachten en hoelang dit dan ongeveer duurt, maar geen reactie op berichtjes via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
[...]

[Afbeelding]
Ik was van de zomer op een zondagmiddag daar, en toen was het een hele gezellige bedoeling. Meerdere eigenaren gesproken tijdens het wachten. Ik snap dat de afwezigheid van andere auto's het een creepy gevoel geeft.

Maar in het kader van creepy... wie is er wel eens bij de supercharger in Colmar frankrijk geweest? ;)

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Linkser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:26:
Geprobeerd te achterhalen of ze dat meteen afhandelen c.q. dat je kan wachten en hoelang dit dan ongeveer duurt, maar geen reactie op berichtjes via de app.
Ik zou je adviseren je lokale dealer te bellen en dan via de verkoopafdeling het vragen. Daarnaast heeft iedere vestiging een mailadres, waarmee je direct met de service advisors kan communiceren.

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Binnen de garantieperiode?
Oui

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Linkser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:26:
1 a 1,5 uur. Als ze er meteen aan beginnen als je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Dit is de enige waarvan ik écht denk: dat is een stukje marketingpraat, natuurlijk komt daar de front camera ook heen, maar als je dat hardop zegt gaan mensen direct wachten met auto's kopen "omdat die camera komt" en Tesla kan iedere verkoop momenteel goed gebruiken, zo "hot" is de markt niet.

Het is uiteindelijk nogal onpraktisch om je modellen op allerlei camerasmaken te moeten trainen, hoe méér eenheid hoe beter, en los van op iedere hoek een camera is er weinig beter dan vooraan de neus ook een camera hebben.
Het antwoord/uitleg heeft vlgs mij ook niet bevestigd dat het voor FSD gebruikt wordt. Ik meen alleen voor ASS en bestuurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Het antwoord/uitleg heeft vlgs mij ook niet bevestigd dat het voor FSD gebruikt wordt. Ik meen alleen voor ASS en bestuurder
Ik kan me niet voorstellen dat ze hem niet (gaan) gebruiken voor FSD, het duurde ook even voor ze alles voor HW4 hertraind hadden.

Immers doet de camera zichzelf poetsen met sproeiwater, als hij niet "belangrijk" zou zijn zouden ze die extra kosten niet maken voor een slangetje e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Het werkt overal goed, behalve bij een rotonde waarop je welliswaar rechts afslaat maar min or meer rechtdoor rijdt. Je moet wel richting aangeven, maar de knipper slaat niet af.
Ik heb maar 1 punt waar dat consequent mis gaat, en daar gaat soms ook een normale raw niet uit. Als de ruitenwissers net zo goed werkte zou ik heel blij zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Waar ik met name het volledig indrukken van de richtingaanwijzer voor gebruik is als je linksaf op rotonde gaat (3 kwart rond). Ik geef bij oprijden altijd al knipperlicht naar links aan (hoeft niet, mag wel). Bij het verlaten van de rotonde hoef je dan maar 1 keer de hendel naar rechts in te drukken.
Het "vervelende" van half indrukken is dat als het knipperlicht al aan staat je die dan uit zet

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 06-02-2025 14:13 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 130 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: