• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:12
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:32:
[...]

Heb jij de E3LD (Panasonic 3L accu) of E5LD (LG 5L accu)?
Ik denk een E5LD accu!
Kun je zien op ovi.rdw.nl bij Variant

• turkeyhakan
Roenie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
werkt dat ook bij een publieke paal? Of gaat die dan uit en onderbreekt daarmee het proces?
Het laadproces mag inderdaad niet onderbroken worden :-) De autorisatie moet altijd aan blijven, daar de accu soms stopt met laden en vervolgens weer gaat bijladen. Bij sommige laadpalen blijft de autorisatie voor het laden aanwezig tot het moment dat je de laadkabel hebt losgekoppeld, bij andere kun je niet meer bijladen nadat het ingestelde limiet is bereikt.

• turkeyhakan
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Kun je zien op ovi.rdw.nl bij Variant
Inderdaad, de E5LD!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:33
Roenie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
werkt dat ook bij een publieke paal? Of gaat die dan uit en onderbreekt daarmee het proces?
Vraag het mij af, in gebieden waar het elektriciteitsnet het moeilijk heeft krijg je 40x per dag de melding dat het laden gestart is en dan soms kom je einde werkdag bij je auto en is er krap 15% bijgeladen als je pech hebt. Lijkt mij niet echt een goede test als zal dat minder zijn in de nacht ga ik zo vanuit.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:06
Oekol schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Vraag het mij af, in gebieden waar het elektriciteitsnet het moeilijk heeft krijg je 40x per dag de melding dat het laden gestart is en dan soms kom je einde werkdag bij je auto en is er krap 15% bijgeladen als je pech hebt. Lijkt mij niet echt een goede test als zal dat minder zijn in de nacht ga ik zo vanuit.
Volgens mij is de vereiste minimaal 5kw continu, bij een publieke paal die sessie door laat lopen totdat pas er voor wordt gehouden zou het moeten kunnen. Bij een paal die knijpt en dus niet 5kw haalt dan zou ik het afraden.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:26
gjcvro schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:59:
[...]

Dan staat je accu dus ook altijd op 80/100% voor de accu is het volgens mij zo dat hij zich juist het prettigste voelt bij 40/50%. Bottomline: ik vind het allemaal wel prima, sluit hem aan op het moment dat ik de accu te laag vind, en anders staat hij los op de oprit. We hebben ook maar 1 laadpaal en 2 EV's. 2e laadpaal ligt er nog wel maar ik moet te veel moeite doen om ze alle twee veilig te kunnen laten werken naast elkaar.
Het batterij pakket van een Tesla behoort tot de beste in de markt. Je kunt gewoon het advies van 80% en 100% (LFP) aanhouden.

Het BMS houdt de batterij op de juiste condities. Gebruik altijd de navigatie als je gaat snelladen, zodat pre-conditioning actief is.

Ook fysiek zijn de Tesla batterijen de beste, want ronde cellen ipv vierkante blokken (oa Kia).

Rond is mechanisch het sterkst en bij rond ontstaat ruimte voor koeling/verwarming.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
@sdk1985 het zijn niet de EV's die juist de netcongestie veroorzaken zoals jij schreef maar de decentrale opwekkers, met name de zonnepanelen.

Hoe meer EV's er zijn, hoe beter dat is voor het net. Uiteraard is hierbij wel Smart Grid noodzakelijk en dynamische beprijzing.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Knowbody schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Het batterij pakket van een Tesla behoort tot de beste in de markt. Je kunt gewoon het advies van 80% en 100% (LFP) aanhouden.
Mja. Hangt wel erg van het pack af en denk niet dat ze zo heel veel beter zijn dan menig ander merk. Zie bv https://www.carla.se/magasinet/elbilsmarknaden/elbilsmodellerna-med-hogst-batterihalsa-efter-10-000-mil

• Knowbody
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Mja. Hangt wel erg van het pack af en denk niet dat ze zo heel veel beter zijn dan menig ander merk. Zie bv https://www.carla.se/magasinet/elbilsmarknaden/elbilsmodellerna-med-hogst-batterihalsa-efter-10-000-mil
10.000 km. Dat is toch geen test 🤣

Knowbody schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

10.000 km. Dat is toch geen test 🤣
Klopt, daarom is het ook 100k km.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:20
Fire69 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:42:
[...]

Het is ASY, PCS, [...] denk ik? PCS = Power Conversion System / ASY = Assembly
No idea, ik krijg alleen een exploded view te zien met nr's erbij. Als ik daar op hoover dan zie ik een pijltje verschijnen maar meer ook niet, zie geen namen or part nrs oid.

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:42
Fire69 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:01:
Nog even over de V2L/G
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/s/H2BujIz3s3

Blijkbaar zouden de premiums nieuwe hardware aan boord hebben nu.
Iemand met een recent geleverde Tesla die zin heeft dit eens te checken in de parts catalog?
Heb het ook even geprobeerd maar komt er ook niet uit met de Tesla parts website. Heb mijn MY Premium RWD 31 juli gekregen. Ben wel erg benieuwd eigenlijk, zou er bijna een support ticket voor aanmaken..

• Marcel_van_Dam
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:53
Goedemiddag,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een nieuwe Model Y premium long Range RWD maar ben alleen op zoek welke accu er precies in zit? In de vin staat op de 7de plek een E maar dat zegt volgens mij niet alles omdat geproduceerd is Berlijn. Via de website van de RDW staat erbij variant "YS8LN" maar dat zegt mij ook niks. In de app van tesla geeft hij aan dat ik hem het beste tot 80% kan laden waardoor het mij geen LFP accu lijkt.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:02
Premium Long range heeft volgens mij nooit een LFP accu, heb ik ook niet (30-04-26, Model Y Premium AWD).

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:11
Knowbody schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:43:
@sdk1985 het zijn niet de EV's die juist de netcongestie veroorzaken zoals jij schreef maar de decentrale opwekkers, met name de zonnepanelen.

Hoe meer EV's er zijn, hoe beter dat is voor het net. Uiteraard is hierbij wel Smart Grid noodzakelijk en dynamische beprijzing.
Maar dat is dus niet zo. Tesla Model 3 en Y hebben helaas ook geen V2G/V2H; 'Powershare is not available for Model S, Model 3, Model X and Model Y.'.

edit: Ik realiseer mij te laat dat dit het Tesla Model 3 & Y is dus allemaal offtopic. Excuses :X .

Het Nederlandse laagspanningsnet is een 3-fase 400 volt net. Met een 3x 25A aansluiting kan een huishouden maximaal circa 17 kW tegelijk verbruiken. Het is echter ontworpen met de aanname dat er gemiddeld van 1.5 kW tegelijk wordt gebruikt. Dus op een 600 kW transformatorhuisje ga je dan 600 woningen aansluiten.

Voor de netverzwaring is e.e.a te vinden. Bijvoorbeeld dat men rekent met een gelijktijdige belastinggraad van 25% voor elektrische auto's zonder slim laden waardoor men rekent met een 2.7 kW verzwaring per huishouden met een eigen laadpaal. Voor een publieke laadpaal is dat 1.3 kW verzwaring ivm verplicht slim laden. Bij wijken zondergas/warmtenet rekent men 5 kW per warmtepomp met een gelijktidigheidsgraad van 70%; 3.6 kW verzwaring. Inductie telt voor 0.3 kW.

Vervolgens het probleem; ivm kosten/ruimte is de maximale verzwaring blijkbaar beperkt tot 5 kW per huishouden wat in een volledige elektrische wijk met eigen laadpaal én warmtepomen niet genoeg is;

• Huidige capaciteit: 1,5 kW
• Koken: + 0,3 kW
• Laadpaal: + 2,7 kW
• Warmtepomp: + 3,6 kW
Totaal: 8.1 kW

Dus EV zijn zowel het probleem als onderdeel van een mogelijke oplossing anders van verzwaren naar 8 kW per huishouden.

Lokale PV drukt gedurende de dag vooral verbruikers weg. Bij netverzwaring wordt geen rekening gehouden met zonnepanelen omdat zoals gezegd omvormers zichzelf uitschakelen bij overproductie. Sterker nog, die lokale PV verlichten het probleem met de beperkte capaciteit. Slim laden knijpt tussen 6 en 9 en tussen 17 en 21 je vermogen, wat dus juist buiten de PV opwek valt. Bij vattenfall zelfs je zelfs 2 cent korting bij daluren, waaronder ook het PV tijdvlak; tussen 9 en 17h. Wanneer de hele straat 20 panelen neerlegt en dus de omvormer uitvalt is dat vooral vervelend voor de persoon die inkomsten misloopt, niet zozeer voor de netbeheerder. Wanneer de hele straat zijn warmtepomp en ev tegelijk aanslingert dan knalt de smeltzekering in het transformatorhuisje eruit en zit je zonder stroom.

V2G creert overigens ook een risico; MadIoT. Je kunt dan een frequentiecrisis krijgen en dus een blackout (gelukkig hebben laadpalen net als omvormers ook een volt en frequentie beveiliging.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 14-08-2026 13:10 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
megabeat schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Volgens mij is de vereiste minimaal 5kw continu, bij een publieke paal die sessie door laat lopen totdat pas er voor wordt gehouden zou het moeten kunnen. Bij een paal die knijpt en dus niet 5kw haalt dan zou ik het afraden.
De vraag is hoe je dan kunt zien dat het een geschikte paal is. En moet de batterij dan ook niet echt tot 100,0% geladen worden voor een zuivere meting en kalibratie? Want als de paal stopt bij 99,9% dan mis je dus de kalibratie en verminderen van celonbalans toch?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Roenie op 14-08-2026 13:11 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Mijn MY juniper heeft het weer, alle radiostations weg, scherm leeg. Speelt niets af maar alleen Spotify. Reset auto helpt niet. Ik heb het weleens vaker gehad en het kwam dan opeens weer. Maar nu was ik het zat en maakte ik een service verzoek aan.

En dat verbaast mij hoogst! Tesla geeft aan dat er een entertainment update is geweest en dat ik daardoor geen radio meer heb!?!? En die kan ik weer terug krijgen als ik een service afspraak voor 525,- euro in plan!?

WTF...

Nu heb ik de service afspraak ingepland met de volgende opmerking:

Overig . Audio -Ik vind het onacceptabel dat ik moet betalen voor een radio-upgrade om de radio in miin Tesla weer werkend te krijgen nadat alle zenders verdwenen zijn, terwijl Spotify wel werkt. ls dit serieus?

(Dit is de door de tesla AI aangemaakt service tekst).

Heeft iemand anders dit weleens aan de hand gehad? De auto is nog geen 4 maanden oud en ik heb al dit tijd gewoon radio geluisterd...

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
sender schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:46:
Mijn MY juniper heeft het weer, alle radiostations weg, scherm leeg. Speelt niets af maar alleen Spotify. Reset auto helpt niet. Ik heb het weleens vaker gehad en het kwam dan opeens weer. Maar nu was ik het zat en maakte ik een service verzoek aan.

En dat verbaast mij hoogst! Tesla geeft aan dat er een entertainment update is geweest en dat ik daardoor geen radio meer heb!?!? En die kan ik weer terug krijgen als ik een service afspraak voor 525,- euro in plan!?

WTF...

Nu heb ik de service afspraak ingepland met de volgende opmerking:

Overig . Audio -Ik vind het onacceptabel dat ik moet betalen voor een radio-upgrade om de radio in miin Tesla weer werkend te krijgen nadat alle zenders verdwenen zijn, terwijl Spotify wel werkt. ls dit serieus?

(Dit is de door de tesla AI aangemaakt service tekst).

Heeft iemand anders dit weleens aan de hand gehad? De auto is nog geen 4 maanden oud en ik heb al dit tijd gewoon radio geluisterd...
Ja heb ik ook eerder gehad... Was de DAB ontvanger stuk...Dat kon ik uiteindelijk ook zien in het service menu... Ze hebben dat toen ook gewoon onder garantie gerepareerd. Was zelfs bekend dat het vaker gebeurde. Ik had toen geen enkele radio meer ook geen FM... Zit volgens mij indezelfde unit...

Je opent het Tesla Service Menu (Service Mode) door in het hoofdscherm naar Bediening (auto-icoon) > Software te navigeren, de naam van je Tesla-model (bijvoorbeeld Model 3 of Model Y) ingedrukt te houden tot er een flits verschijnt, en vervolgens de toegangscode "service" in te type

[ Voor 3% gewijzigd door Gekke henk op 14-08-2026 13:51 ]

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: