Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:39
Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Niet duidelijk, ik dacht maandcijfers omdat het gepubliceerd is op 3/2.
2024 was algemeen niet zo goed voor Tesla wereldwijd, maar ik zag ook geen dalingen van 30 en 40%.
Zoals gemeld, cijfers zijn per maand. Daling heeft vermoed ik vooral met de Vlaamse subsidie te maken. Ik heb Vorig januari ook mijn Model Y gekocht owv 5k subsidie onder 40k EV.

Je ziet dezelfde dalingen bij de merken die een EV aanboden onder de 40k in die periode: Skoda (Enyaq) en Volvo (EX30). Ook exact de merken die ik toen overwoog. Echter wel opvallend dat VW geen daling heeft (id3 en id4) maar Audi wel (die geen auto onder 40k hadden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bUxdawBgePeGqhc5Xu52xdLxFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6VzsBzdsAAyhEFNX4Y4v65w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door cwegh op 04-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Richard28 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb zelf ook al behoorlijk gegoogled en zie dat er wel meer gebruikers last hebben van het automatisch ontwaseming probleem, alleen had ik hier nooit last van en ineens na een ruitvervanging wel. Tesla SC lijkt er dus niets aan te willen/kunnen doen. Ik heb ook geen idee waardoor het komt maar zie dus wel het verschil met mn oude en nieuwe voorruit en dan ga je ik al snel denken dat het door de verschillende verwarming in de ruit komt. Ik heb zelf HW3.
Ik heb in mijn 2024 MY de clima altijd op handmatig staan. Meestal standje 1 met uitblaas naar alle drie de posities. Dit omdat ik auto-low nog net wat te hard vind qua geluid/blazen.
Voordeel in handmatig is dat ik echt nog nóóóit die auto ontwaseming inschakeling/melding heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04

Ethirty

Who...me?

this schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Officiële Tesla integratie? Tesla heeft toch helemaal niets zelf uitgebracht voor integratie met HA?
Nou ja, niet officieel wellicht maar wel volgens de juiste werkwijze

https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_fleet/

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Allewijn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb in mijn 2024 MY de clima altijd op handmatig staan. Meestal standje 1 met uitblaas naar alle drie de posities. Dit omdat ik auto-low nog net wat te hard vind qua geluid/blazen.
Voordeel in handmatig is dat ik echt nog nóóóit die auto ontwaseming inschakeling/melding heb gehad.
Ik toevallig vorige week. Ging vanzelf op auto terwijl er niks aan de hand was. Heel vaag

Dit in schril contrast tot een paar dagen eerder toen deze wel op auto stond en het raam volledig dichtsloeg. De voorruit ontwaseming met de hand inschakelen duurde vervolgens bijna een halve minuut voor de blazer harder ging. Had de auto inmiddels bijna al tot stilstand :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 13:50
Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Nou ja, niet officieel wellicht maar wel volgens de juiste werkwijze

https://www.home-assistant.io/integrations/tesla_fleet/
Dat is duidelijker, want ik vermoed dat die @Bre77 geen officieële uitgever is van Tesla :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 20:27
Allewijn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Dat dacht ik dus laatst ook te doen. Krijg ik deze melding 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y8e59D2oTz6YsYph1MRVNnmz-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4K0untUPtfUnBFsCIIC7PDU.jpg?f=fotoalbum_large

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19
Richard28 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Dat dacht ik dus laatst ook te doen. Krijg ik deze melding 8)7

[Afbeelding]
Ik zie wel 3 meldingen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 20:27
Haha, ja soms rijd de autopilot 60 op een 80 km weg en dan moet je wel wat gas bijgeven. En het stuur moest ik ook even aanraken :9

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
dChained schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:07:
Iemand met een 2019 M3 deze terugroepactie gehad?

SB-21-17-008

De kabel van de achteruitkijkcamera kan beschadigen door het herhaaldelijk openen en sluiten van de kofferklep.
Nou, dit was in Mei 2024 opgelost. Was niet gemeld bij RDW. Gaan ze nu doen.

Nu de vervolgvraag gesteld waarom er een zwembad in de onderste ruimte van de kofferbak zit. Voor zover ik kan zien geen lekkages o.i.d. Afgelopen weekend de auto gewassen en 0 druppels in de kofferbak te zien. Lijkt eerder vanuit onder te komen.

Edit:

Dat was snel, kostenraming van € 316.

[ Voor 3% gewijzigd door dChained op 04-02-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 16:02
sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:36:
Niet gedacht aan het service menu haha, maar duidelijk verhaal dus meteen even een serviceverzoek ingeschoten
[Afbeelding]
Naast de laadpoort ook een verzoek ingeschoten ivm "niet werkende usb poorten". Vandaag moest ik ivm een incident de sentrybeelden opslaan op mijn laptop. Maar na verwijdering van de bijgeleverde usb, wil de tesla geen enkele usb stick/ssd meer herkennen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrathcall
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-08 13:07
Probleempje; ik kan steeds slechter lang zitten in mijn lease M3H van september 2024. Ik vond de stoelen altijd al wat smal maar begin nu redelijk pijn te krijgen in mijn benen en ik merk dat ik telkens met de stoelinstellingen speel en moet gaan verzitten.
De zitting is wat kort maar daar ligt niet echt het probleem volgens mij. Ik merk dat de wangen van de zitting steeds sterker op mijn heupen drukken. Zou dus kunnen dat de zitting zelf iets van hoogte verliest en je daardoor wat dieper in de stoel zit en daardoor die wangen prominenter aanwezig zijn.

Afgelopen jaar met mijn prive VW Up naar Italië gereden en daarin helemaal geen problemen ervaren en met ca 95 kg bij 1,84m nou ook niet overdreven uit de kluiten gewassen. Ik heb de lease maatschappij al gebeld maar die verwijst fijn naar de service app van Tesla.
Herkend iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Vergelijk 15-18 ct/kWh gemiddeld over een heel jaar heen via de eigen laadpaal icm dynamische tarieven vs 30-65 ct/kWh publiek laden. Dat is toch een flink verschil met 2 privé EV's die wekelijks samen >150 kWh nodig hebben? Ik vind dat er wel inhakken aangezien ik dat zelf moet betalen, niet mijn werkgever.
Maar zelfs die hogere prijs bij de publieke laadpaal (zeker als je de gemiddelde prijs rekent) is toch nog concurrerend met benzine of diesel? :?

Je rekent het per week uit, maar kijk eens naar de kilometerprijs en vergelijk dan eens tussen ICE en EV. Ik vind het eerlijk gezegd een schijntje voor mobiliteit.

Overigens zijn er heel veel mensen die gewoon zelf hun mobiliteit betalen en geen werkgever hebben die dat doen ;) Het is maar net waarmee en met wie je je vergelijkt. Mobiliteit kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Maar zelfs die hogere prijs bij de publieke laadpaal (zeker als je de gemiddelde prijs rekent) is toch nog concurrerend met benzine of diesel? :?

Je rekent het per week uit, maar kijk eens naar de kilometerprijs en vergelijk dan eens tussen ICE en EV. Ik vind het eerlijk gezegd een schijntje voor mobiliteit.

Overigens zijn er heel veel mensen die gewoon zelf hun mobiliteit betalen en geen werkgever hebben die dat doen ;) Het is maar net waarmee en met wie je je vergelijkt. Mobiliteit kost nu eenmaal geld.
Leuk dat jij hier een gesprek (discussie) over aanzwengelt, maar omdat bij een publieke laadpaal laden concurrerend met benzine/diesel is moet ik dat dan maar koesteren en is het feit dat ik met mijn eigen laadpaal icm dynamische tarieven veel goedkoper uit ben ineens niet meer relevant? Mobiliteit kost inderdaad geld, dat begrijp ik, maar dan is bijv. 300 Euro per maand goedkoper uit zijn met een eigen laadpaal toch niet ineens onbelangrijk?

Ik begrijp echt niet waar je heen wil en begrijp ook eigenlijk helemaal niet waarom je dit allemaal tegen mij aan houdt, ik hoef hier geen advies over, ik ben blij met mijn situatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wrathcall schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:48:
Probleempje; ik kan steeds slechter lang zitten in mijn lease M3H van september 2024. Ik vond de stoelen altijd al wat smal maar begin nu redelijk pijn te krijgen in mijn benen en ik merk dat ik telkens met de stoelinstellingen speel en moet gaan verzitten.
De zitting is wat kort maar daar ligt niet echt het probleem volgens mij. Ik merk dat de wangen van de zitting steeds sterker op mijn heupen drukken. Zou dus kunnen dat de zitting zelf iets van hoogte verliest en je daardoor wat dieper in de stoel zit en daardoor die wangen prominenter aanwezig zijn.

Afgelopen jaar met mijn prive VW Up naar Italië gereden en daarin helemaal geen problemen ervaren en met ca 95 kg bij 1,84m nou ook niet overdreven uit de kluiten gewassen. Ik heb de lease maatschappij al gebeld maar die verwijst fijn naar de service app van Tesla.
Ik kreeg destijds in de M3P last door de lage instap/uitstap en lage zit. Daarom bewust daarna voor een MY gekozen en er sindsdien geen last meer van. Af en toe stap ik in de M3 van mijn vrouw en dan besef ik dat ook direct weer :)

Komt het alleen door de stoel/zitting of mogelijk ook door de lage instap?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:20
R-R-L schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:35:
Fijn probleem te pakken, sinds zondag plotsklaps de verwarming kapot. Standkachel via de app werkte niet, telefoon in de auto gelegd en verwarming aan gaf geen soelaas. Na bijna 100 km rijden nog poolluchten blazen. Auto gereset geen resultaat. Nu maar wachten tot er een keer op mijn serviceverzoek gereageerd wordt, snelst mogelijke afspraak in mijn buurt is over 24 dagen. Tot die tijd de agenda van dag tot dag herzien, zonder ontwaseming en dus schone ruiten wil ik niet rijden.

[...]

+1. Ik loop er evengoed op stuk.
Wil ook nog eens met Teslamate aan de gang zodat ik een mooie ritregistratie kan maken, mijn beperkte technische kennis icm beperkte tijd om er echt goed voor te zitten maken dat ik er nog niet verder mee ben gekomen.
Pré warmtepomp model? If yes zal het wel een kapotte PTC heater zijn, gebeurt wel eens. Als je zelf handig bent (en hij is buiten garantie) geen extreem ingewikkeld klusje om te doen. Maar ze zijn er bij Tesla zelf vast ook handig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30
Roenie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Haha, deze beredenering is echt niet te volgen. Onnodig het dubbele willen betalen omdat iets anders dan nog steeds duurder is? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:23
ChromeFR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ah ben heel benieuwd wat ze gaan vervangen...welk service center ben je geweest? Ik ga je na de 28e nog eens vragen of je weet wat ze vervangen hebben O-) .
Service Center Utrecht. Ik zal ze tzt goed ondervragen wat ze precies gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenator123
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05 16:46
Beste allemaal, ik ga a.s. zondag met m’n M3 LR RWD naar Noord-Italië. Ik heb de auto pas 2 weken dus ben nog niet bekend welke snelheid het meest optimaal is voor lange afstanden. Daarmee wil ik zeggen: met welke snelheid ben ik het snelst in Italië, rekening houdend met de benodigde laadstops die tijd in beslag zullen nemen. Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Check deze en deze tips van @bilgy_no1 en @GekkeRipper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Rubenator123 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:07:
Beste allemaal, ik ga a.s. zondag met m’n M3 LR RWD naar Noord-Italië. Ik heb de auto pas 2 weken dus ben nog niet bekend welke snelheid het meest optimaal is voor lange afstanden. Daarmee wil ik zeggen: met welke snelheid ben ik het snelst in Italië, rekening houdend met de benodigde laadstops die tijd in beslag zullen nemen. Dank alvast!
Tip: https://abetterrouteplanner.com, daar kan je je type auto invullen, of je vaak of weinig wil stoppen en ook met de gemiddelde snelheid spelen. Succes en fijne vakantie :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:43
Afgelopen dagen wat grenzen gepasseerd in mijn M3H maar jemig wat duurt het lang voordat je weer verbinding krijgt, hierdoor geen Spotify (bufferen iemand?) en geen navigatie tegels (route vooraf downloaden ?)

Ook nu 2x gehad, dat er wel LTE verbinding is, maar geen data doorkomt. Dus werkt het nog niet. Ook al gehad dat Spotify helemaal vast staat. Alleen een soft reset (knoppen op stuur ingedrukt houden) werkt. En dat hdb ik pas na 15 min gedaan. Echt heel bijzonder.

Was vorige zomer veel minder heftig. Nu niet te doen. Serviceverzoek voor ingeschoten met vier momenten, er is direct om meer info gevraagt zoals datum en tijd.
Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 10:27

World Citizen

FreeReef.nl

sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Naast de laadpoort ook een verzoek ingeschoten ivm "niet werkende usb poorten". Vandaag moest ik ivm een incident de sentrybeelden opslaan op mijn laptop. Maar na verwijdering van de bijgeleverde usb, wil de tesla geen enkele usb stick/ssd meer herkennen 8)7
Probeer eens een mapje aan te maken “Tesla” op je USB stick.

Ik dacht dat dit bij mij de oplossing was.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Heinemancp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:34:
Afgelopen dagen wat grenzen gepasseerd in mijn M3H maar jemig wat duurt het lang voordat je weer verbinding krijgt, hierdoor geen Spotify (bufferen iemand?) en geen navigatie tegels (route vooraf downloaden ?)

Ook nu 2x gehad, dat er wel LTE verbinding is, maar geen data doorkomt. Dus werkt het nog niet. Ook al gehad dat Spotify helemaal vast staat. Alleen een soft reset (knoppen op stuur ingedrukt houden) werkt. En dat hdb ik pas na 15 min gedaan. Echt heel bijzonder.

Was vorige zomer veel minder heftig. Nu niet te doen. Serviceverzoek voor ingeschoten met vier momenten, er is direct om meer info gevraagt zoals datum en tijd.
Iemand die dit herkent?
Vandaag nog de grens over gehobbeld (en weer terug), het viel me juist op hoe relatief snel de verbinding weer terug was. Voorheen reed ik vaak langs (5-10 minuten of zelfs nog langer) in niemandsland op de navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrathcall
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-08 13:07
Taro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Ik kreeg destijds in de M3P last door de lage instap/uitstap en lage zit. Daarom bewust daarna voor een MY gekozen en er sindsdien geen last meer van. Af en toe stap ik in de M3 van mijn vrouw en dan besef ik dat ook direct weer :)

Komt het alleen door de stoel/zitting of mogelijk ook door de lage instap?
Ik denk toch de stoel want ik had geen probleem tot enige tijd geleden. Ook 2 jaar in een bmw 330 gereden met m-onderstel; ook daarin lag je meer dan zitten met tevens een rare bult in de vloerpan. Wel stoelen met uittrekbaar deel aan de voorzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Leuk dat jij hier een gesprek (discussie) over aanzwengelt, maar omdat bij een publieke laadpaal laden concurrerend met benzine/diesel is moet ik dat dan maar koesteren en is het feit dat ik met mijn eigen laadpaal icm dynamische tarieven veel goedkoper uit ben ineens niet meer relevant? Mobiliteit kost inderdaad geld, dat begrijp ik, maar dan is bijv. 300 Euro per maand goedkoper uit zijn met een eigen laadpaal toch niet ineens onbelangrijk?

Ik begrijp echt niet waar je heen wil en begrijp ook eigenlijk helemaal niet waarom je dit allemaal tegen mij aan houdt, ik hoef hier geen advies over, ik ben blij met mijn situatie.
Uiteraard verstandig om de kosten in de gaten te houden, maar het lijkt wel of iedere cent teveel een ramp is of zo. Het een beetje handig in de gaten houden snap ik alleen je doet net of het het één of het ander is. Terwijl het in de praktijk af en toe voorkomt dat je wat duurder laadt. Maar goed, ieder zijn ding uiteraard.
Maurice- schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:46:
[...]
Haha, deze beredenering is echt niet te volgen. Onnodig het dubbele willen betalen omdat iets anders dan nog steeds duurder is? 8)7
blij dat ik je heb kunnen laten lachen ;)

Maar goed, niet het dubbele willen betalen, maar ook weer niet alles op alles zetten om per se op bepaalde tijden en plaatsen te willen laden. Ook als dat niet handig uit komt. En zoals ik boven schreef is het niet het dubbele per maand als je af en toe bij een dure paal moet staan door omstandigheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Jpnl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:37:
Iemand hier bekend met dit probleem: wil graag Netflix kunnen kijken tijdens supercharged, maar de app opent in taal Duits welke niet te veranderen is. Ook login code zegt ie dat die niet klopt, terwijl dat zeker de juiste is.

Gaat om Model Y RWD dec’24, ik heb een premium connectivity abonnement. Heb zelf al geprobeerd met reset door beide knoppen op het stuur in te drukken, maar heeft niet geholpen. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn auto komt ook uit Duitsland (grijze import), ik kon om die reden bijvoorbeeld geen NPO.nl kijken. Is uiteindelijk opgelost met serviceverzoek. (een tesla technician heeft op afstand mijn IP configuartie gewijzigd). Zo gepiept en koste natuurlijk geen cent. je kan me een PM sturen

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:23:
[...]
Uiteraard verstandig om de kosten in de gaten te houden, maar het lijkt wel of iedere cent teveel een ramp is of zo. Het een beetje handig in de gaten houden snap ik alleen je doet net of het het één of het ander is.
Als je in zijn algemeenheid spreekt klopt dat, maar aangezien mijn laadpaal altijd beschikbaar is en ik op vakanties na nog nooit publiek heb geladen met deze auto, is het voor mij persoonlijk inderdaad het één of het ander. Ik ga niet publiek laden omdat het nog steeds competitief is, dat is toch geen vergelijking?
Terwijl het in de praktijk af en toe voorkomt dat je wat duurder laadt. Maar goed, ieder zijn ding uiteraard.
Tuurlijk, als je een keer publiek moet laden dan is dat logisch. Maar je standpunt kwam er op neer dat X en Y competitief zijn, dus waar maak je je druk om met Z? Dat is waar ik op reageerde.

Maar goed, en door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Je zal toch het gewone uurtarief moeten betalen, of verwacht je dat de 'software' mannen gratis zijn en dat je enkel moet betalen als er een bout moet los of vastgezet worden door een 'echte' mekanieker.
Bij mij hebben software mannen gratis een hele hoop gefixt :)

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15
Valentijn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Bij mij hebben software mannen gratis een hele hoop gefixt :)
Binnen de garantieperiode?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 25-09 14:50
dChained schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Nou, dit was in Mei 2024 opgelost. Was niet gemeld bij RDW. Gaan ze nu doen.

Nu de vervolgvraag gesteld waarom er een zwembad in de onderste ruimte van de kofferbak zit. Voor zover ik kan zien geen lekkages o.i.d. Afgelopen weekend de auto gewassen en 0 druppels in de kofferbak te zien. Lijkt eerder vanuit onder te komen.

Edit:

Dat was snel, kostenraming van € 316.
Natte trunk heb ik laatst ook gehad in mijn m3h 'sept24, maar dacht dat hoofdwaarschijnlijk container met ruitenwisservloeistof lek was gegaan.... Al heb ik daar nog steeds twijfels bij, maar inmiddels is achtertrunk al weer een tijdje droog.... (na grote vochtvreter erin gezet te hebben)

Maar wat was het nu?
En is datgeen wat 316 euro kostte?
(en hou oud is jouw tesla / viel niet onder garantie?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15

Iemand die dit herkent?
Ja, maar ze hebben de herstelling telkens uit gesteld. Laatste weken geen probleem meer, en dus is dat niet meer opgenomen in de lijst van herstellingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
Dutchlimits schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:36:
Prijs van de Tesla model 3 RWD SR is nu 39.990, ben benieuwd of dat is omdat de subsidie is weggevallen?
Toch opvallend dat alleen de goedkoopste uitvoering is afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Ik had dit gisteren ook. Na terugplaatsen van de standaard Tesla 128gb stick werd die niet meer herkend. Ook niet mogelijk om te formatteren in de Tesla. Op PC full format gedaan (geen quick, maar weet niet of dat ook voldoende zou zijn geweest). Zelf de folder TeslaCam aangemaakt en daarna werkte de stick weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 12:32
Mar.tin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:31:
[...]

In de 3 wordt die olie maximaal ergens rondom de 100c en wordt voornamelijk gebruikt om de motoren te koelen en de overbrenging te smeren. Veel minder cruciaal dan een ICE waar het ook een zuiger moet smeren die vrij extreme toleranties heeft.
Volgens mij klopt dit niet helemaal, of we hebben het over andere olie. Als ik het me goed herinner, zit er voorin 2 liter en achterin 3 liter olie. In de transmissie dus. Als ik het filmpje zie en andere die dit op een hoge KM hebben gedaan, dan zie ik ook dat die achterste olie echt wel vrij zwart is. Sommige mensen doen het zelfs al na 60-70k km, maar dan zie ik er toch vrij heldere olie uit komen.

Wat dit hindert ? Geen idee. Volgens de duitste meneer in het filmpje dat ik post vrij veel, volgens anderen weer minder. Tja, aangezien het geen wereldklus is en (mits goed uitgevoerd) valt onder de noemer "baadt het niet, dan schaadt het niet), neig ik toch om het bij de volgende apk oid toch een keer mee te laten nemen.

Mocht iemand nog een mening of extra info hebben over die oil change, hoor ik het graag O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dChained
Ted038 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Natte trunk heb ik laatst ook gehad in mijn m3h 'sept24, maar dacht dat hoofdwaarschijnlijk container met ruitenwisservloeistof lek was gegaan.... Al heb ik daar nog steeds twijfels bij, maar inmiddels is achtertrunk al weer een tijdje droog.... (na grote vochtvreter erin gezet te hebben)

Maar wat was het nu?
En is datgeen wat 316 euro kostte?
(en hou oud is jouw tesla / viel niet onder garantie?)
Nog onbekend. Ze verdenken het rubber bij de achterklep maar moeten ze onderzoeken.

Kostenraming in de screenshot. Gaat om een model 3 2019 trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEVA6ezXlzlZnhJ2H3zrzS3vN1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jXulOCFcW8HkXWDSXTmFnhZt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Nog altijd niemand iets vernomen over de juniper (LR) RWD versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iemand die dit herkent?
Met mijn 2019 Model 3 was de omschakeling snel, vorig jaar toen ik mijn Highland in ontvangst nam vond ik het al langer duren dan ik gewend was (maar wel acceptabel), en afgelopen kerstvakantie was het ook hier dramatisch, met het omschakelen van LTE, ben zelfs een paar keer over geswitched naar mijn hotspot.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
RF1000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Ze hebben het over jaarcijfers toch? (of jan 24 met jan 25?)
Year on year is altijd een periode vergelijken met dezelfde periode in voorgaande jaren. Typisch wordt daar YoY sales (is per maand) voor gebruikt en soms YoY Quarter Sales (Q1 2025 vergelijken met Q1 2024 bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Uit nieuwsgierigheid; Wat was de afweging van sommige van jullie om de Long range RWD (of AWD) boven de standaard RWD te kiezen?

De significante verschillen zijn uiteraard de range, wat minder de acceleratie en de gemiddelde laadsnelheid verschilt een beetje.

Ik heb nu een M3 SR+ met vergelijkbare range als een MY RWD, maar ik heb echt nooit de extra range van een long range gemist. Ook niet op vakantie naar Zweden en zuid Frankrijk. Ik kan laden op eigen oprit, misschien scheelt dat ook in range anxiety?

Sta nu zelf voor de keuze MY RWD of de LR RWD, waarbij de RWD mij 50€ netto per maand meer kost namelijk. Ik denk dat ik die 600€ besparing ook wel aan lekkere stops onderweg kan uitgeven ;).
Wij hebben vijf jaar in de M3 SR+ gereden en toch met regelmaat range anxiety op vakantieritten, ook een eigen oprit en laadpaal dus het dagelijkse verkeer was geen issue. Maar ook in de weekenden met veel regen en wind op visite in het Noorden was het met 250km echt wel klaar.

Wij hebben dus voor een LR AWD gekozen in verband met range en vonden de AWD wat fijner rijden (en actietarief van de LM zodat het verschil met de RWD marginaal was).

Het feit blijft wel met een grotere batterij op die ritten dat het wel uitmaakt dat je sneller kan laden tot 80% en door waar je anders of vaker moet stoppen of langer moet laden. :P

Moeten nu echt wennen dat we met 50% echt flinke stukken kunnen rijden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-09 11:04
Mar.tin schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Pré warmtepomp model? If yes zal het wel een kapotte PTC heater zijn, gebeurt wel eens. Als je zelf handig bent (en hij is buiten garantie) geen extreem ingewikkeld klusje om te doen. Maar ze zijn er bij Tesla zelf vast ook handig mee.
Dat klinkt wel als het euvel idd. Het is een leaseauto dus ik ga de handen er niet aan branden, al is het intussen op zijn minst enorm vervelend om te blauwbekken in de auto. Maar meer nog dat het gevaarlijk kan worden, gisterochtend de agenda omgegooid omdat ontdooien en ontwasemen niet lukte, vanavond na het sporten met de ramen open naar huis. Goede manier om nu kennis te maken met de goede service van Tesla.

Positieve aan het verhaal, 17 ipv 20 kwh/100 km is een leuk doekje tegen het bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 21:28
Uit nieuwsgierigheid; Wat was de afweging van sommige van jullie om de Long range RWD (of AWD) boven de standaard RWD te kiezen?
(M3H) de standaard RWD was het net niet, de LR AWD op dat moment 10k duurder.
Onze 1e EV heeft een (max) range van 450km, is meestal prima, maar wilde net iets meer. Vooral vakantieritten hou ik van lang doorrijden en afgelopen zomer met de ICE terug vanuit zuid Duitsland was voor mij toch weer een verademing. Acceleratie van de RWD was ook prima, maar ook niet echt een stap vooruit. Dus de twijfel was er of het wel de moeite waard was om te switchen naar Tesla.

En toen kwam de RWD LR. Op dat moment nog net de SEPP mee kunnen pakken, langere/ste range, net nog iets sneller, en prijstechnisch precies ertussenin. Dat was net het verschil waar ik naar op zoek was.
Sta nu zelf voor de keuze MY RWD of de LR RWD, waarbij de RWD mij 50€ netto per maand meer kost namelijk. Ik denk dat ik die 600€ besparing ook wel aan lekkere stops onderweg kan uitgeven ;).
eh? dan zou ik voor de LR gaan... Of lees ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 22:14
gjcvro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Onze 1e EV heeft een (max) range van 450km, is meestal prima, maar wilde net iets meer. Vooral vakantieritten hou ik van lang doorrijden en afgelopen zomer met de ICE terug vanuit zuid Duitsland was voor mij toch weer een verademing. Acceleratie van de RWD was ook prima, maar ook niet echt een stap vooruit. Dus de twijfel was er of het wel de moeite waard was om te switchen naar Tesla.

En toen kwam de RWD LR. Op dat moment nog net de SEPP mee kunnen pakken, langere/ste range, net nog iets sneller, en prijstechnisch precies ertussenin. Dat was net het verschil waar ik naar op zoek was.

[...]

Ik heb de RWD gekozen en niet de RWD LR (lease). Ik krijg geld toe van de werkgever als ik onder het leasebudget blijf. Beiden waren ze eronder, maar de RWD uiteraard wat meer. Dan heb je nog het verschil in bijtelling. Kwam neer op iets van 650€ per jaar netto verschil en dat is de extra range mij niet waard voor de sporadische keren dat ik het nodig zou hebben. Ik ga wel op vakantie met de auto maar met kleine kindjes moet je toch wat vaker stoppen. De M3 SR+ heb ik nu 5 jaar en dat is mijn ervaring in ieder geval.

De LFP blade accu van BYD in de RWD heeft ook goede laadcurve. Dat speelt ook mee.

Daarnaast speelt ook het milieu aspect mee. Grotere accu is meer vervuilend en 99% van de tijd niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 16:02
pdidi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Ik had dit gisteren ook. Na terugplaatsen van de standaard Tesla 128gb stick werd die niet meer herkend. Ook niet mogelijk om te formatteren in de Tesla. Op PC full format gedaan (geen quick, maar weet niet of dat ook voldoende zou zijn geweest). Zelf de folder TeslaCam aangemaakt en daarna werkte de stick weer
Dit zelf ook meerdere keren gedaan (quick format en low level) in exFat en de map TeslaCam aangemaakt zoals in de handleiding staat, maar zonder resultaat.

Dus een t7 ssd gepakt die veelvuldig aangeprezen wordt. Wat je ziet is dat de status led aangaat, maar vervolgens weer uitgaat en niet meer aangaat.

De ssd werkt 100% op alle laptops, pcs, auto van mijn vriendin en telefoons, maar niet in de m3 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rapporteren jullie het wanneer autopilot een phantom brake doet of verkeerd ingrijpt?

Wij hebben hier best veel wegen die optisch smaller gemaakt zijn door donkere asfaltbanen aan de zijkant en lichter midden. Is dan 60 weg zonder belijning. Paar keer ervaren dat hij denkt dat je van de weg afrijdt of dik remmen voor een tegenligger omdat hij denkt dat het maar 1 weghelft is.

Ik las iets over report zeggen en uitleggen wat er gebeurde, vroeg mij af of dit zin heeft. Had https://tesla360.nl/phant...mijn-tesla-remt-spontaan/ gezien, vandaar mijn vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Beekforel op 05-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:46
MWDKing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:34:
De LFP blade accu van BYD in de RWD heeft ook goede laadcurve. Dat speelt ook mee.
Geen garantie dat je die krijgt (tenzij je een voorraadmodel erop uitkiest). Ik heb 2 weken geleden een nieuwe MY RWD opgehaald en in de mijne zit de CATL accu.
Jammer, maar ik ga in de meeste jaren maar 1 keer op vakantie waarbij dit een beetje effect zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Plenkske schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Geen garantie dat je die krijgt (tenzij je een voorraadmodel erop uitkiest). Ik heb 2 weken geleden een nieuwe MY RWD opgehaald en in de mijne zit de CATL accu.
Jammer, maar ik ga in de meeste jaren maar 1 keer op vakantie waarbij dit een beetje effect zal hebben.
Ik heb een voorraadmodel gekozen. Op de site (incl. Pdf met details) stond niks over de batterij of een VIN. De verkoper van Tesla gaf aan zelf het VIN te zien, maar hem was verboden informatie te delen over de accu.
Uiteindelijk gewoon besteld en via LM een kenteken al gekregen; daaruit blijkt dat hij een BYD Blade batterij heeft. Dus het was een gok, maar lijkt prima te zijn.

Donderdagochtend haal ik hem op, dan pas is alles zeker. Mocht het geen Blade zijn, is het zeker ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Ik heb een voorraadmodel gekozen. Op de site (incl. Pdf met details) stond niks over de batterij of een VIN. De verkoper van Tesla gaf aan zelf het VIN te zien, maar hem was verboden informatie te delen over de accu.
Uiteindelijk gewoon besteld en via LM een kenteken al gekregen; daaruit blijkt dat hij een BYD Blade batterij heeft. Tesla bevestigde het kenteken bij het telefoontje over de leveringsafspraak. Dus het was een gok, maar lijkt prima te zijn.

Donderdagochtend haal ik hem op, dan pas is alles zeker. Mocht het geen Blade zijn, is het zeker ook geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
trummel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:44:
Nog altijd niemand iets vernomen over de juniper (LR) RWD versies?
Nee maar dat is toch logisch? Tesla heeft net de launch edition uitgebracht. Ding is nog niet eens 'gereviewed' door de pers: dat gaat pas ergens deze maand gebeuren. En eerste leveringen komen pas in maart. Tesla wil eerst deze versie verkopen voordat ze met nieuwe versies gaan komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
gjcvro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:11:
[...]

[...]

Iedereen heeft een andere voorkeur qua reizen. Ik zou zeker de auto kiezen welke bij jouw voorkeur past. Ik heb zelf een M3 2020 en die haalt maar 230 km in de winter, dat is toch 2 uur rijden en zelf hou ik wel van pauze nemen en mijn (kleine) kinderen ook. Sterker nog, de auto wil na 20 minuten weer verder, mijn kinderen nog niet. Dus daarom laad ik elke keer tot 100%. Voor mij een heel ontspannen manier van reizen, een LR kan 30% verder komen dus je kan net wat verder reizen.

Ik denk dat de RWD LR nog wel de beste keuze is. Het rijgedrag en efficiency van de RWD en de accu van een LR. Wat mij betreft een van de betere opties.

Ik wacht nog de MY RWD af als die ooit uitkomt (wil van de zomer een andere), als die erg duur blijkt te zijn ga ik toch weer voor een M3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moobie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 12:50

Iemand die dit herkent?
Ik rij zelf een keer of 2 per week van NL naar BE en terug en ik merk dat het sterk wisselt hoe lang het duurt voordat de auto weer verbinding heeft. Van de week zelfs 1x dusdanig snel dat alles bleef werken. Andere keren heb ik een paar minuten geen muziek en kaarten.

Ik merk overigens dat Apple Music veel stabieler werkt dan Spotify. Spotify heeft vaak problemen met de verbinding, bij Apple Music komt dit eigenlijk nooit voor.

Maar goed, n=1...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:32
R-R-L schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:08:
[...]

Dat klinkt wel als het euvel idd. Het is een leaseauto dus ik ga de handen er niet aan branden, al is het intussen op zijn minst enorm vervelend om te blauwbekken in de auto. Maar meer nog dat het gevaarlijk kan worden, gisterochtend de agenda omgegooid omdat ontdooien en ontwasemen niet lukte, vanavond na het sporten met de ramen open naar huis. Goede manier om nu kennis te maken met de goede service van Tesla.

Positieve aan het verhaal, 17 ipv 20 kwh/100 km is een leuk doekje tegen het bloeden.
Als het een leaseauto is zou ik hier juist asap mee aan de telefoon hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

De significante verschillen zijn uiteraard de range, wat minder de acceleratie en de gemiddelde laadsnelheid verschilt een beetje.

Ik heb nu een M3 SR+ met vergelijkbare range als een MY RWD, maar ik heb echt nooit de extra range van een long range gemist. Ook niet op vakantie naar Zweden en zuid Frankrijk. Ik kan laden op eigen oprit, misschien scheelt dat ook in range anxiety?

Bij een verschil van 50 Euro netto zou ik direct voor de LR RWD gaan.

De overweging hier om voor een LR AWD te gaan:
  1. M3P ingeleverd bij vorige werkgever, dus goede range gewend
  2. Eerst een Y RWD besteld ivm lagere privé aanschafkosten. Kunnen toch iedere dag laden en die range was voldoende, behalve op vakanties, maar dat accepteerden we. Qua optrekken, etc. was het natuurlijk een stap terug, maar nog steeds ruim voldoende. Gewoon financieel de beste keuze.
  3. Op een maandag in februari (geloof ik) zou ik de RWD op mogen halen en precies die vrijdag ervoor werden de prijzen ineens flink verlaagd door Tesla. Even uit mijn hoofd daalde de RWD 4k en de LR 6k in prijs die dag. Toen moesten we "maar" 3k bijleggen voor de LR AWD vs de RWD, of we zouden goedkoper uit zijn met de RWD verlaging. Direct de knoop doorgehakt, RWD order geannuleerd en LR besteld waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg blij mee ben.
Vorig jaar in de buurt van St. Tropez op vakantie geweest, de terugweg in 14 uurtjes gedaan, met een RWD hadden we dat niet gered en mogelijk tussendoor nog een overnachting moeten plannen. En dan is 50/maand ineens al een stukje goedkoper geworden :)

Een andere reden om voor de LR te gaan: Als je bijv. dynamische tarieven hebt, dan kan je vaker op goedkope momenten laden omdat je minder vaak gedwongen tussendoor moet laden.

Als de LR RWD destijds beschikbaar was geweest had ik die verkozen boven de LR AWD. Maar goed, ik zou voor de LR gaan, alhoewel je met de RWD waarschijnlijk ook super tevreden zult zijn, je koopt gewoon wat extra comfort voor de momenten dat je het wél nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Moobie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik merk overigens dat Apple Music veel stabieler werkt dan Spotify. Spotify heeft vaak problemen met de verbinding, bij Apple Music komt dit eigenlijk nooit voor.

Maar goed, n=1...
Spotify buffert 1 nummer, het huidige nummer. Als je tegen het eind ervan komt en je hebt geen internet knalt die eruit. Rij je dus richting een grensovergang en je hebt nog maar 20s te gaan in je nummer, ben je de sjaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moobie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 12:50
Veel plezier met de auto!

Mijn ervaring is dat langzaam (energiezuinig) rijden relatief meer tijd kost. Zelf rijd ik gewoon de snelheid die op dat moment prettig voelt. Vanaf 150km/u wordt het verbruik overiens wel hoog. Ergens rond de 130 is mijn sweet spot omdat ik dan met mijn M3H RWD ongeveer elke 2,5 uur moet stoppen om te laden (bij koude omstandigheden waarschijnlijk iets eerder). Echter is de verleiding soms te groot om door te gaan rijden, zeker in Duitsland. Dus dan stop ik vaker.

Mijn ervaring is dat het laden dusdanig snel gaat dat je met langzaam rijden meer snelheid verliest dan met vaker laden. Maar ik zou zeggen, ga op zoek naar een manier die je prettig vindt en de verschillen qua totale tijd onderweg vallen gok ik wel mee. Een file heeft waarschijnlijk meer impact.

Goede reis toegewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor M3 2019 eigenaren. Houd er rekening mee dat je nog extra garantie hebt:

Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.

Dat is volgens mij het veiligheidssysteem in de stoelen airbags etc.

Loop tegen het feit aan als je instapt (gaat scherm opstarten) en de deur sluit (dan gaat het scherm op zwart). Hier hadden we al een paar jaar last van... ook in de lease periode.
Gelukkig geen restraint errors op het scherm, dus eigenlijk alleen onhandig dat je het scherm weer kan laten oplichten door op pedaal te drukken.

Dat blijkt te maken te hebben met de 'seat occupancy sensor', wat vervangen kan worden onder garantie. In het 'service menu' zou je ook de sensoren kunnen controleren.
Bij ons bleek ook de bijrijdersstoel occupancy sensor niet meer te signaleren.

Vwb. achterbak hebben ze bij ons een maand geleden (kosten lm) een nieuwe seal ingetrokken wegens water in de kuip. En ze hebben gekit, zit helaas nog een kwak op onze bumper. Lekkage in de bak lijkt opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door dr.nld op 05-02-2025 10:02 ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Vorig jaar in de buurt van St. Tropez op vakantie geweest, de terugweg in 14 uurtjes gedaan, met een RWD hadden we dat niet gered en mogelijk tussendoor nog een overnachting moeten plannen. En dan is 50/maand ineens al een stukje goedkoper geworden :)
[...]
Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou dat dus in 17.5 uur kunnen doen in een SR+ (6x laden). Een RWD gaat dat nog iets sneller doen. 50E/maand extra voor 5 uur per jaar tijdswinst. Tja, ik besteed het wel aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Even met ABRP gechecked en een MY RWD doet er 1 uur langer over (15 uur ipv 14 uur).
EDIT (zie ook beneden): En dan houdt ABRP voor de MY RWD nog niet de laadcurve van de BYD aan maar van de CATL (scheelt zomaar 5-10 minuten per laadsessie) wat op 8 laadstops zou betekenen dat je dan ook op ongeveer 14 uur zou uitkomen

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 05-02-2025 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 10:52

Ik heb een Model Y standaard RWD, met een BYD accu. Ik rij makkelijk 300km met een snelheid van 110/120.

Waarom ik dit model heb gekozen heeft meerdere redenen:
- Prijsverschil maandbedrag 80 euro t.o.v. LR RWD
- LFP accu kan altijd tot 100% worden geladen en de LR wordt tot 80% aangeraden, dus dagelijks woon/werkverkeer valt het verschil mee.
- Enorm goede laadcurve van de BYD batterij, regelmatig van 5% tot 95% geladen in 30 minuten.

Al met al ben ik erg tevreden met de SR RWD en kan het iedereen aanraden, mits je een BYD batterij weet te bemachtigen. Verschil in laadtijd met de CATL variant bedraagt +/- 12 minuten.

Zie YouTube: Tesla Model Y RWD with BYD Blade battery charging test voor een vergelijking tussen de BYD en CATL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Even met ABRP gechecked en een MY RWD doet er 1 uur langer over (15 uur ipv 14 uur)
En ik vermoed dat een BYD rwd model in de praktijk nog wel minder gaat schelen omdat die zo enorm lang op 'volle kracht' kan blijven laden.
Dat merkte ik zelf ook met mijn ritten naar Zwitserland. Langste laadsessieduur was 14 minuten. Daarna gaf de Y al weer aan voldoende vol te zijn om rit te vervolgen (en waren wijzelf nog niet eens klaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Dat is niet perse heel logisch. In Azie hebben ze de RWD vanaf launch en die is hier al niet meer te bestellen in de oude variant. Ook bij de M3 highland waren deze vanaf launch beschikbaar.

LM's hebben aangegeven dat ze verwachten in februari meer info te krijgen over wanneer ze te bestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:27:
[...]

En ik vermoed dat een BYD rwd model in de praktijk nog wel minder gaat schelen omdat die zo enorm lang op 'volle kracht' kan blijven laden.
Dat merkte ik zelf ook met mijn ritten naar Zwitserland. Langste laadsessieduur was 14 minuten. Daarna gaf de Y al weer aan voldoende vol te zijn om rit te vervolgen (en waren wijzelf nog niet eens klaar...)
Exact, ik was net bezig dat er nog bij te zetten. Want ABRP gebruikt voor de MY RWD de laadcurve van de CATL. Scheelt zomaar 5-10 minuten per laadsessie, dus op 8 stops kom je idd dicht tegen die 14 uur aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Even met ABRP gechecked en een MY RWD doet er 1 uur langer over (15 uur ipv 14 uur)
En welk huisadres heb je dan voor mij ingevuld? Hint: Ik woon eerder richting het noorden dan zuiden van NL O-)

En dat is de theorie, in de praktijk doen wij er ook altijd langer over dan wat ABRP aangeeft. We zijn bijv. 2x bij een tussenstop aangekomen waar alle laders vol waren, met de LR konden we easy naar de volgende stop doorrijden, met de RWD hadden we daar waarschijnlijk in de rij moeten gaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:32:
[...]

En welk huisadres heb je dan voor mij ingevuld? Hint: Ik woon eerder richting het noorden dan zuiden van NL O-)

En dat is de theorie, in de praktijk doen wij er ook altijd langer over dan wat ABRP aangeeft. We zijn bijv. 2x bij een tussenstop aangekomen waar alle laders vol waren, met de LR konden we easy naar de volgende stop doorrijden, met de RWD hadden we daar waarschijnlijk in de rij moeten gaan staan.
Rond Amsterdam. Voor de MY LR geeft die dan 14 uur, de MY RWD 15 uur (maar dat is dus op basis van CATL, het zal dus ook rond 14 uur zijn voor BYD)
Ingesteld om alleen SUC te gebruiken, waardoor het risico van volle chargers door de Tesla zou moeten worden beperkt (ik las ooit dat de Tesla dan al een laadpaal "reserveert")

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 05-02-2025 09:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 11:29
Nog een keer terug van een paar dagen Oostenrijk, lekker koud buiten maar rit ging soepel (M3 RWD, 5x laden heen, 5x laden terug).

Wat me dit keer helaas opviel is dat zodra de batterij voor gaat verwarmen voor de volgende laadsessie, de lucht uit de ventilatieroosters beduidend kouder wordt. Normaal gas ik flink door dus is voorverwarmen amper/niet nodig, maar nu was het wat drukker en was ik genoodzaakt langzamer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik moet iets verder rijden :)
Voor de MY LR geeft die dan 14 uur, de MY RWD 15 uur (maar dat is dus op basis van CATL, het zal dus ook rond 14 uur zijn voor BYD)
Ingesteld om alleen SUC te gebruiken, waardoor het risico van volle chargers door de Tesla zou moeten worden beperkt (ik las ooit dat de Tesla dan al een laadpaal "reserveert")
Er wordt geen laadpaal voor je gereserveerd, alleen wordt bij anderen aangegeven dat de locatie mogelijk vol is bij aankomst. Daarnaast betrof het hier Ionity, Total en Engie laders, die werken dus niet met dit systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Er is een 'lange reizen met een EV' topic. Daar kun je nog specifiekere informatie en tips vinden/vragen/bespreken.

Tesla specifiek: de Autopilot werkt niet boven 140 km/h, dus voor mij is dat de max in Duitsland. In Frankrijk is het 130 km/h (plus een kleine fooi).

Gebruik A Better Route Planner. Die kun je koppelen aan je Tesla en dan rekent hij verschillende routes uit. Je kunt dan ook kiezen voor een optimale balans tussen meer korte stops of minder lange stops. Je kunt ook instellen om exclusief of met voorkeur bij bepaalde netwerken te laden. Etc. Etc.

Zelf probeer ik altijd zo te plannen dat ik rond lunch/diner een langere stop heb.

Nadeel van ABRP is wel dat soms de route totaal kan verspringen als je aan het uitzoeken bent. Maar je kunt dit omzeilen door bijv een eerste laadpunt als way point in te vullen.

In de Tesla kun je dan steeds de volgende lader als bestemming invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08

bert pit

asdasd

Dit herken ik, de stoel zit prima maar is te smal. Mijn heupbotten raken ook de wangen van de stoel, vreemd genoeg is dat niet het geval bij de bijrijdersstoel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Daarom had ik een random startpunt genomen die ongeveer 14 uur voor een MY LR aangaf om appels met appels te kunnen vergelijken
[...]
Er wordt geen laadpaal voor je gereserveerd, alleen wordt bij anderen aangegeven dat de locatie mogelijk vol is bij aankomst. Daarnaast betrof het hier Ionity, Total en Engie laders, die werken dus niet met dit systeem.
Dat is het voordeel als je alleen SUCs gebruikt. Inderdaad niet echt gereserveerd (vandaar de quotes), maar wel dat er rekening mee gehouden wordt als er teveel auto's naar toe onderweg zijn. Dan krijg je onderstaande melding (zelf nog nooit gehad, pas 1 keer verre trip gemaakt toen het niet druk was):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5t-I3ZRnaOyHrCB3BTt9T3Ypmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sp2FMkybmrLi644wcmjvKfaE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:44:
[...]

[...]
Tja.. Met de volgende paremeters kom ik op onderstaande uit:
Voorkeur voor Superchargers en absoluut geen Ionity
Vertrek 100%
Lichte voorkeur voor langere stops (zodat je niet stops van 10 minuten krijgt telkens)
Aankomst 10, want terugrit en eigen laadpaal

SR+ 201917u15m
LR AWD 201915u05m
M3 RWD 202415u30m
M3 LR AWD 202414h08m

Je ziet dus dat tegenwoordig het verschil nog kleiner is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
pdidi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Dat is het voordeel als je alleen SUCs gebruikt.
Klopt, maar nadeel van SuC's is dat ze vaak relatief ver van de route af liggen, waardoor je daar ook weer tijd door verliest. 5-10 minuten van de route af, 5-10 minuten naar de route, dat maal een aantal keer laden is zo weer 45-60 minuten extra reistijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:56:
Rapporteren jullie het wanneer autopilot een phantom brake doet of verkeerd ingrijpt?

Wij hebben hier best veel wegen die optisch smaller gemaakt zijn door donkere asfaltbanen aan de zijkant en lichter midden. Is dan 60 weg zonder belijning. Paar keer ervaren dat hij denkt dat je van de weg afrijdt of dik remmen voor een tegenligger omdat hij denkt dat het maar 1 weghelft is.

Ik las iets over report zeggen en uitleggen wat er gebeurde, vroeg mij af of dit zin heeft. Had https://tesla360.nl/phant...mijn-tesla-remt-spontaan/ gezien, vandaar mijn vraag.
Autpilot op een 60 weg? Dat lijkt mij een heel slecht idee (en vermoed Tesla ook ;) ). Met een log doen ze niets tenzij je een service request indient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Maurice- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Autpilot op een 60 weg? Dat lijkt mij een heel slecht idee (en vermoed Tesla ook ;) ). Met een log doen ze niets tenzij je een service request indient.
Ik bedoel de adaptive cruise control. Ik ben gewend om, zodra de weg het toelaat, cruise control te gebruiken. Dit behoedt mij van te snel rijden en zorgt dat ik mij op het rijden kan concentreren.

Ik denk dat Tesla er niet zoveel van vindt, FSD werkt ook gewoon op alle wegen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 22:19

DSK

boeiend...

Hou er voor de keuze voor de LR ook mee dat de batterij na verloop van tijd wat degradatie heeft. Wat vandaag, met een nieuwe non-LR net lukt, zal niet meer lukken na een paar jaar.

Na (bijna) 3 jaar en iets meer dan 80.000km staat die bij mij al op 8.5%, dat is bijna 50km dat ik minder kan rijden op een lading.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05

Na een jaar een YLR te hebben gereden nu ee YRWD door wisseling baan.
Bij de eerste Y kozen we een LR voornamelijk vanuit range anxiety. Onbekend met EVs en natuurlijk veel horrorverhalen over laden. Dat bleek enorm ongegrond. Zeker met laadpaal op de oprit is range in 99% van de ritten geen issue. Ja, je moet op lange ritten misschien een paar keer vaker laden. Maar met jonge kinderen wil je sowieso wel stoppen na 2,5u rijden. Daarbij laadt de YRWD in mijn beleving veel sneller.

Ja, je mist soms het te hard op kunnen trekken met de YLR. Maar de YRWD is ook snel zat. Dat de YRWD niet AWD is, heb ik ook nog niet gemist. Ook in de sneeuw goed gecontroleerd mee te rijden. Grootste nadeel tov de YLR vind ik alleen dat de YRWD fors minder op de motor remt. Zeker bij koud weer heb je toch vaker het rempedaal nodig.

Al met al denk ik dat rationeel gezien denk ik dat de YRWD voor de meeste mensen de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained

Iemand die dit herkent?
Laatste week ook regelmatig Belgenland in geweest. Merk dat het 5 tot 10 minuten duurt voor er weer verbinding is. Doe geen reset o.i.d. Wacht rustig af, maar, vervelend is het wel.

Al is het ook geen ernstig probleem wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
dChained schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Laatste week ook regelmatig Belgenland in geweest. Merk dat het 5 tot 10 minuten duurt voor er weer verbinding is. Doe geen reset o.i.d. Wacht rustig af, maar, vervelend is het wel.

Er schijnen problemen te zijn met belgische providers en dat Tesla ervan op de hoogte is (zag ik ergens op facebook voorbij komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 11:56
Heb in de (Android) app gisteravond ergens op locatie een planning gemaakt die m'n M3'21 wekelijks op die specifieke locatie voorverwarmd op een bepaalde tijd.

Hoe kan ik nu deze planning aanpassen/verwijderen? Want als ik nu in de "Plannen" sectie van de app kijk kan ik enkel dingen aanpassen op de "Huidige locatie", "Woning" of "Werk". Ik zie nergens een overzicht van alle ingevoerde geplande zaken. Moet ik daadwerkelijk terug naar die specifieke locatie om die planning aan te kunnen passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:33
dChained schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik kom 1x per week in belgie en dit probleem is er al zo'n jaar of 3. Daarvoor was het het zelfde als andere landen, binnen paar tellen.
Ik heb dit probleem met mijn 2019M3 en met mijn 2024M3 highland.

Super irritant. Soms ben ik vanuit hazeldonk al bijna in antwerpen voor ik weer online ben

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Klopt, maar nadeel van SuC's is dat ze vaak relatief ver van de route af liggen, waardoor je daar ook weer tijd door verliest. 5-10 minuten van de route af, 5-10 minuten naar de route, dat maal een aantal keer laden is zo weer 45-60 minuten extra reistijd.
Dit is echt niet mijn ervaring. Heel veel liggen er ook gewoon vlak naast de snelweg. Weliswaar niet zoals bij een Fastned, maar gewoon de afrit nemen, 1-2 bochtjes en je bent er. Er zijn daardoor vaak ook veel betere faciliteiten.

OK soms ligt een Supercharger wat minder goed op de route, maar je kunt dit gewoon checken als je ergens heen rijdt waar je de situatie niet zo goed kent. En dan pas je het voor die stop eventjes aan.

Overige voordelen van de Superchargers vind ik:
- er zijn vaak heel veel palen staan, vergeleken met veel andere plekken met soms maar 2 of 4. Kleinere kans op moeten wachten.
- ze zijn heel erg betrouwbaar en de navigatie houdt er rekening mee als ze het niet doen
- de kosten zijn echt veel lager. Bij andere aanbieders moet je een abonnement nemen en dan nog zijn ze duurder.

Als ik niet bij een tankstation langs de snelweg hoef te komen, dan blijf ik er verre vandaan...

Gisteren voor het eerst bij een nieuwe locatie in NW Frankrijk geweest: Englos

Misschien voor de meeste Hollanders en Belgen minder relevant, maar deze ligt vlak langs de A25 op het parkeerterrein van een Hypermarche winkelcentrum. Enorm uitgebreid aanbod aan shops en wat restaurants. De Auchan zelf heeft zo'n vers bereide sushi toko binnen. Er is speelruimte voor kinderen buiten. Toiletten redelijk schoon. En zo zijn er echt veel meer in Frankrijk.

Deze was overigens nog zo nieuw, dat de auto hem niet kon vinden als ik het intypte in het navigatieveld. Via de bliksemschicht knop op de kaart kon ik hem dan wel selecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Is dit een echt probleem? Tesla werkt daar zelf al omheen door dan een stop eerder of later te nemen in je route. Dit kan je zelf ook doen. Ik denk dat als je naar hele exotische bestemmingen gaat (met minder doorvoer verkeer) dit meer problematisch is dan als je, zoals ik, veel door Duitsland rijdt waar er net zoveel superchargers lijken te zijn als McDonalds (en vreemd genoeg zijn die krengen ook altijd bij een McDonalds).

Grootste argument voor een LR is wat mij betreft niet perse de heen- en terugreis naar de bestemming, maar rondreizen OP de bestemming. Je hoeft dan niet zo na te denken waar je gaat laden en of het kan op locatie. :)

[ Voor 10% gewijzigd door -Splash- op 05-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
anti elppa schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik kom 1x per week in belgie en dit probleem is er al zo'n jaar of 3. Daarvoor was het het zelfde als andere landen, binnen paar tellen.
Ik heb dit probleem met mijn 2019M3 en met mijn 2024M3 highland.

Super irritant. Soms ben ik vanuit hazeldonk al bijna in antwerpen voor ik weer online ben
Misschien ben ik te pragmatisch, maar waarom ga je dan niet in hotspot modus tot je weer verbinding hebt? Ik heb zelf niet geopteerd voor de premium connectivity, dus ik zit altijd op de hotspot. Dus wellicht wil je liever dat dit issue verholpen wordt als je er wel voor betaald hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben nog maar net Tesla bezitter maar het lijkt mij dus heerlijk lange ritten te maken en te "moeten" stoppen bij een SuC... Nu al zin in. :D

Misschien dat Ik er over een tijd wel anders over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Ik bedoel de adaptive cruise control. Ik ben gewend om, zodra de weg het toelaat, cruise control te gebruiken. Dit behoedt mij van te snel rijden en zorgt dat ik mij op het rijden kan concentreren.

Ik denk dat Tesla er niet zoveel van vindt, FSD werkt ook gewoon op alle wegen toch?
Basic AP is in Nederland geschikt voor wegen waarbij de weg van de tegenligger is afgescheiden (dus hoofdzakelijk A-wegen), dit staat ook zo in de handleiding. FSD in de VS is een ander systeem dan hier.

Mijn ervaring met andere automerken en ACC op wegen zonder middenstreep is dat deze altijd onvoorspelbaar reageren. VAG's trekken je ook naar links als je een tegenligger probeert te ontwijken door meer richting de berm/fietspad te rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Maurice- op 05-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Maurice- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Basic AP is in Nederland geschikt voor wegen waarbij de weg van de tegenligger is afgescheiden (dus hoofdzakelijk A-wegen), dit staat ook zo in de handleiding. FSD in de VS is een ander systeem dan hier.

Mijn ervaring met andere automerken en ACC op wegen zonder middenstreep is dat deze altijd onvoorspelbaar reageren. VAG's trekken je ook naar links als je een tegenligger probeert te ontwijken door meer richting de berm/fietspad te rijden.
OK ik kon daar niet echt iets over vinden. Had verwacht dat er hier of hier wat over zou staan.

Het werkt ook over het algemeen prima, alleen af en toe dus onverwachte remacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Splash-
Ik zag trouwens deze versies op ev-database:

https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

Ik weet niet hoe zij aan die data komen.... maar dan zou April mogelijk kunnen gelden als wanneer andere versies te bestellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
-Splash- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Misschien ben ik te pragmatisch, maar waarom ga je dan niet in hotspot modus tot je weer verbinding hebt? Ik heb zelf niet geopteerd voor de premium connectivity, dus ik zit altijd op de hotspot. Dus wellicht wil je liever dat dit issue verholpen wordt als je er wel voor betaald hebt. :)
ik ga ook in hotspot modus. En ik betaal niet voor premium connectivity (want heb ik 5 jaar gratis). Maar afgezien daarvan vind ik het wel idioot dat dit probleem er al heel erg lang is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
DaneV schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal, of we hebben het over andere olie. Als ik het me goed herinner, zit er voorin 2 liter en achterin 3 liter olie. In de transmissie dus. Als ik het filmpje zie en andere die dit op een hoge KM hebben gedaan, dan zie ik ook dat die achterste olie echt wel vrij zwart is. Sommige mensen doen het zelfs al na 60-70k km, maar dan zie ik er toch vrij heldere olie uit komen.

Wat dit hindert ? Geen idee. Volgens de duitste meneer in het filmpje dat ik post vrij veel, volgens anderen weer minder. Tja, aangezien het geen wereldklus is en (mits goed uitgevoerd) valt onder de noemer "baadt het niet, dan schaadt het niet), neig ik toch om het bij de volgende apk oid toch een keer mee te laten nemen.

Mocht iemand nog een mening of extra info hebben over die oil change, hoor ik het graag O-)
De olie koelt de stator, smeert de rotor en de overbrenging. De hitte die vrij komt wordt met een warmtewisselaar afgevoerd naar het reguliere glycol koelcircuit. Met bijvoorbeeld voorverwarmen voor een supercharge sessie (of voorverwarmen van de auto bij vriezen) stookt ie de motoren stevig op temperatuur, hoogste dat ik voorbij heb zien komen is +- 100C. Veel heter mag het bij mijn weten allemaal niet worden want op een gegeven moment ga je de magneten in de rotor ontdoen van hun magnetisme.

Mijn punt is méér dat er met deze olie geen suuuuper kleine toleranties gekoeld / gesmeerd hoeven worden zoals in een ICE. Er zijn geen glijlagers zoals de bijvoorbeeld krukas die voor hun blije levensduur volledig afhankelijk zijn van oliesmering.
De olie raakt "als het goed is" niet langzaam vervuild met kleine beetjes uitlaatgassen, koelvloeistof etc omdat die simpelweg geen route hebben om in contact te komen met de olie.

De enige vervuilingen die er plaats vinden is het slijten van de tandwielen in principe :).

Dat maakt dat ik absoluut niet zeg "niet doen!" maar wel: veel minder noodzakelijk dan bij een ICE. De olie lijdt minder, en de componenten die de olie smeert zijn ook in minder extreme mate afhankelijk van hele zuivere olie. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:34:
Ik ben nog maar net Tesla bezitter maar het lijkt mij dus heerlijk lange ritten te maken en te "moeten" stoppen bij een SuC... Nu al zin in. :D

Misschien dat Ik er over een tijd wel anders over denk.
Nee hoor, daar ga je denk ik niet anders over denken.
Ik reis ook altijd buitenland reizen enkel op suc's.
Want geweldige locaties. Ik kies ze uit bij mooie hotels. Lekker ff binnen kijken. Gratis súper schone toiletten waar je zelfs een grote boodschap durft te doen ipc van die vieze betaalde snelweg pompstations.
Elke locatie die wij tot nu toe aandeden (belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) was gewoon prachtig en tegen de tijd dat wij de omgeving hadden bekeken, mijn zoontje een speelplekje had gevonden, toilet hadden gedaan, etc was onze MY BYD al láng weer vol.
Geen gedoe met abrp en externe laad partijen. Gewoon gaan en vertrouwen op de interne tesla navi en alles is ontspannen en genieten.
En ook nog een super goedkoop ivm Fastned etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
anti elppa schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:47:
[...]

ik ga ook in hotspot modus. En ik betaal niet voor premium connectivity (want heb ik 5 jaar gratis). Maar afgezien daarvan vind ik het wel idioot dat dit probleem er al heel erg lang is.
Welke provider gebruikt Tesla in NL? Op welke provider kom je terecht in België?
Kan je in een Tesla manueel switchen naar een provider zoals je op uw smartphone kan doen?
Kans is groot dat providers niet goed samenwerken, en door manueel te schakelen kan je het proces versnellen.
NL klanten en agenten die bij ons op bezoek kwamen raden we aan om Proximus te gebruiken, Orange en Telenet geven altijd problemen bij buitenlands bezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Schwarz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:56:
[...]
Daarbij laadt de YRWD in mijn beleving veel sneller.
Dat kan percentagegewijs natuurlijk ook zo zijn doordat het een kleinere accu betreft en je het laadpercentage dus sneller ziet oplopen bij gelijk vermogen. Bij een SuC is de maximale laadsnelheid voor een RWD met 170 kW ook lager dan de 250 kW van een LR/P, maar ik zie het hier thuis ook: De M3 SR+ laadt met 11 kW verhoudingsgewijs natuurlijk veel sneller op dan de MY LR omdat die laatste een veel grotere accu heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
RigolleM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Welke provider gebruikt Tesla in NL?
KPN
Kan je in een Tesla manueel switchen naar een provider zoals je op uw smartphone kan doen?
Nee
Kans is groot dat providers niet goed samenwerken, en door manueel te schakelen kan je het proces versnellen.
NL klanten en agenten die bij ons op bezoek kwamen raden we aan om Proximus te gebruiken, Orange en Telenet geven altijd problemen bij buitenlands bezoek.
Die keuze is er dus helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-09 11:04
twowheeler schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Als het een leaseauto is zou ik hier juist asap mee aan de telefoon hangen.
Leasemij verwijst simpelweg door naar Tesla. Vanochtend maar weer gebeld, kan morgenochtend de auto naar een servicecenter brengen. Wel alvast de opmerking er bij gekregen dat ze het waarschijnlijk niet meteen kunnen oplossen als onderdelen nodig zijn. Mag hopen dat het morgen opgelost kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
-Splash- schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:46:
Ik zag trouwens deze versies op ev-database:

https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

Ik weet niet hoe zij aan die data komen.... maar dan zou April mogelijk kunnen gelden als wanneer andere versies te bestellen zijn?
April is dus de verwachting. Mooie link! Weet iemand toevallig hoe dit zat bij de M3 Highland destijds? Is die betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
Mijn M3 van 2019 staat voor langere periode gewoon stil.
Via TeslaMate zie ik dat hij ongeveer elke 24-36 uur gewekt wordt voor 2-3u.

Er staat niets aan van sentry of dergelijke en er zijn verder geen 3rd party apps geïnstalleerd.
Ook doe ik niet constant de app open.

De M3H doet dit niet en blijft dagen in slaap staan.

Ik heb ergens gelezen dat dit zou kunnen door de 12 v batterij die einde levensduur is.
Deze zou dan opgeladen worden door de wagen.
Ik denk dat de originele er nog in zit.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAAhkQviylZS4Z8cbbWffIPq7mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOZGM4EaqZvh88eSNqAa7Y77.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door momenol op 05-02-2025 13:21 ]

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
momenol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:15:

Er staat niets aan van sentry of dergelijke en er zijn verder geen 3rd party apps geïnstalleerd.

Ik heb ergens gelezen dat dit zou kunnen door de 12 v batterij die einde levensduur is.

dat hoort niet. Ik had vorige week nog mijn M3Lr uit 2019 een week niet nodig. Stond in de app gewoon netjes dat ie al vele dagen in slaap was. Geen idee dus wat er niet goed gaat bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
momenol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:15:

[Afbeelding]
Als je met je 2019 3 nog op de originele 12V zit kan het allicht een goed begin zijn om die eens te vervangen. Redelijk goedkoop klusje met iets van €80-90 voor een accu, en gezien de leeftijd prima onderhoudsdingetje om even mee te pakken.

Die in de 2019 van de ouders is met bijna 300k op de klok ergens 2-3 jaar geleden (150.000km geleden) vervangen toen de VCFRONT controller stuk ging en de 12V niet meer bijgeladen werd. Denk dat hij inmiddels wel weer een heel eind op zijn eind is. Maar de keren dat ik hem nameet in rust lijkt ie nog prima op spanning.

De highland (en eigenlijk alles ná 2021/22) heeft een ander soort laagvoltage circuit met een (heel klein) 16V lithium accuutje dat een BMS heeft dat zélf om bijladen kan vragen als dat noodzakelijk is, ik denk / vermoed dat de auto hier verder niet wakker van wordt. An sich wel elegant, want je staat in theorie dus nooit meer met een lege LV accu hierdoor (tenzij die stuk gaat natuurlijk :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
Ik merk wel als de wagen buiten staat en het dus kouder is, dat hij vaker gaat ontwaken. Bij 15 graden was het nog elke 36-48u, nu is het elke 16-18u.

Klink logisch dat de 12v batterij dan einde levensduur is.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 12:32
Mar.tin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:51:
[...]

De olie koelt de stator, smeert de rotor en de overbrenging. De hitte die vrij komt wordt met een warmtewisselaar afgevoerd naar het reguliere glycol koelcircuit. Met bijvoorbeeld voorverwarmen voor een supercharge sessie (of voorverwarmen van de auto bij vriezen) stookt ie de motoren stevig op temperatuur, hoogste dat ik voorbij heb zien komen is +- 100C. Veel heter mag het bij mijn weten allemaal niet worden want op een gegeven moment ga je de magneten in de rotor ontdoen van hun magnetisme.

Mijn punt is méér dat er met deze olie geen suuuuper kleine toleranties gekoeld / gesmeerd hoeven worden zoals in een ICE. Er zijn geen glijlagers zoals de bijvoorbeeld krukas die voor hun blije levensduur volledig afhankelijk zijn van oliesmering.
De olie raakt "als het goed is" niet langzaam vervuild met kleine beetjes uitlaatgassen, koelvloeistof etc omdat die simpelweg geen route hebben om in contact te komen met de olie.

De enige vervuilingen die er plaats vinden is het slijten van de tandwielen in principe :).

Dat maakt dat ik absoluut niet zeg "niet doen!" maar wel: veel minder noodzakelijk dan bij een ICE. De olie lijdt minder, en de componenten die de olie smeert zijn ook in minder extreme mate afhankelijk van hele zuivere olie. :)
Dankjewel voor de verdere toelichting _/-\o_ Zal me er voorlopig dus niet al te druk over maken en wellicht bij de volgende APK/rond de 2 ton eens kijken of mijn vaste garage voor niet al te veel geld de olie een keer wil vervangen.

Als ik de standaard sets koop ben ik al 280 euro aan materiaal kwijt namelijk. Ik vind het nogal voor wat filters van een tientje, wat olie en een paar O-ringen. Volgens mij zijn deze onderdelen los goedkoper

https://www.autodoc.nl/au...odel-3-5yj3/135951-ev-awd
(2 Liter voor, 3 liter achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:00
Als ik vanuit de app via planning een geplande sessie bij een SuC instel die op een paar km afstand ligt, wordt de batterij dan ook voorverwarmd?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Pagina: 1 ... 27 ... 130 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: