mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Dat is ook nog wel een goede. (ik krab ze met een zorgverzekeringspasje, dus geen hard plastic)RaRo74 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Ik besproei ze met een spuitflacon gevuld uit een jerrycan ruitensproeivloeistof.
Dit om krassen te voorkomen op het plastic van de koplampen.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Herkenbaar en zo stond ik laatst midden in de nacht, langs de autoweg in Oostenrijk met een laadpas de lampen schoon te krabben in combinatie met ruitensproeivloeistof. Ik had te laat door dat er een dikke ijslaag op zat met kaarslicht als gevolg.Mad-Matt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:45:
[...]
Dat is ook nog wel een goede. (ik krab ze met een zorgverzekeringspasje, dus geen hard plastic)
Met deze lichte vorst volstaat het prima om even te sproeien voor het wegrijden. Ook het aanvriezen is dan weer minder als ik het vergelijk met mijn buren.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Wat zegt je leasemaatschappij? Hangt een beetje af van wat zij hanteren. Van mijn leasemaatschappij moest ik, omdat ik een Tesla wilde bestellen, wat langer wachten met bestellen. Anders kon ik 6 maand ervoor al bestellen, nu 2 maand omdat de model Y zo snel geleverd werd.Dean Martin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Einde van het jaar mag/moet ik weer wisselen van lease auto.
Rij nu een (fat/Q8) e-tron wat een prima auto is, maar een slechte EV.
Tot nu toe is mijn shortlist alleen nog een (facelift) MY Performance.
Hoelang voor afloop contract bestellen/bestelde jullie de Tesla? Ik ben gewend om vanaf 12 maanden voor afloop al te bestellen ivm levertijden, echter bij Tesla is dat geen issue. Kun je toch ruim vooraf bestellen eigenlijk?
Sommigen laten je ook bestellen en zetten er een lever restrictie op, dan gaat Tesla pas vanaf een bepaalde datum voor je zoeken. Ik denk dat je dit verder beter in de leveringen topic kunt vragen, daar zullen ze wat meer info en ervaringen voor je hebben.
Top, ik ga ff een flesje in orde maken.RaRo74 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Herkenbaar en zo stond ik laatst midden in de nacht, langs de autoweg in Oostenrijk met een laadpas de lampen schoon te krabben in combinatie met ruitensproeivloeistof. Ik had te laat door dat er een dikke ijslaag op zat met kaarslicht als gevolg.
Met deze lichte vorst volstaat het prima om even te sproeien voor het wegrijden. Ook het aanvriezen is dan weer minder als ik het vergelijk met mijn buren.
Ik heb er Rain-X op.. Alleen, geen idee of het werkt. Vandaag (nog) niet buiten geweest.Mad-Matt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:34:
[...]
Wel sta ik elke keer netjes mn koplampen te krabben, ben ik de enige mafkees die dit doet?
Ik ga morgen ochtend even koekeloeren.
Zodra mn gezondheid weer op peil is en het wat warmer is gaat de hele auto in de coating van Chemical guys, incl. de koplampen en dan moet het voorlopig weer goed zijndChained schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:02:
[...]
Ik heb er Rain-X op.. Alleen, geen idee of het werkt. Vandaag (nog) niet buiten geweest.
Ik ga morgen ochtend even koekeloeren.
Er is nog geen MY Juniper Performance. Die zal mogelijk net als bij de M3 later volgen.Dean Martin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Hoelang voor afloop contract bestellen/bestelde jullie de Tesla? Ik ben gewend om vanaf 12 maanden voor afloop al te bestellen ivm levertijden, echter bij Tesla is dat geen issue. Kun je toch ruim vooraf bestellen eigenlijk?
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Niet helemaal waar volgens mij. Zo kon ik ineens een afspraak inplannen voor half december, en kwamen ze er daarna achter dat de LM het toch niet goed vond (restrictie was 30 december).Maurice- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:38:
[...]
Zolang er restricties zitten op de levering doet Tesla er niets mee (zijn de ervaringen hier).
Mijn nieuwe levertijd werd januari 2025.
Op de site van Tesla ging ondertussen de MY RWD naar leverdatum mei 2025, maar de mijne werd gewoon geleverd. Uitendelijk mijn vorige leaseauto 10 dagen na einddatum ingeleverd. Best een goede timing dus.
Nog niet nee, maar tegen die tijd verwacht ik van welMarkofnikoff schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Er is nog geen MY Juniper Performance. Die zal mogelijk net als bij de M3 later volgen.
The best is yet to come
Zelf heb ik 3 maanden geleden ook de overstap gemaakt van fat e-tron naar Model Y. Bevalt goed dus ik het je aanraden, het enige wat echt een stap achteruit is het geluidssysteem en het ontbreken van de luchtvering. Model Y is wel echt een klap zuiniger gelukkig.Dean Martin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Nog niet nee, maar tegen die tijd verwacht ik van wel
Ik zou wel graag weten welke alternatieven je vindt met dezelfde uitrusting, zelfde actieradius en dezelfde prijs. Ik heb maanden rondgekeken, maar kwam alleen uit bij de Xpeng G6. Prima auto, maar die heeft iedere week een software upgrade nodig om dingen op te lossen die niet goed werken en je weet niet of dat een blijver is in Europa. De Europese merken zijn of veel kariger uitgerust, of hebben minder actieradius, of zijn veel minder goed afgewerkt. Ford Explorer plastic gebruik binnenin, VW software niet op niveau, Audi, BMW en Mercedes veel duurder en bijbetalen voor vanalles en nog wat. De Renault Scenic komt nog meest in de buurt.bilgy_no1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Ik ben het wel met je eens over vervangen door een Europees alternatief. Om mijn Tesla [mbr]knip[/] nou te gaan vervangen door een Xpeng [Mbr]knip[/] 6 is volgens mij ook niet de juiste stap...
Ik heb ook wel al even gekeken. De koerslijst van ANWB zegt dat mijn auto van 12-2022 nu nog tussen 26,5k en 29k op zou leveren; destijds heb ik er 52k voor betaald (inclusief trekhaak). Dat is wel een flinke hap aan afschrijving, maar dat was bekend toen 14 dagen na aankoop de prijs van de auto met 7k werd verlaagd en je er daardoor ook nog een subsidie op kon krijgen.
Het gaat verder buiten dit topic om te bespreken welke alternatieven je nu kunt kiezen. Daarvoor is het algemene EV topic denk ik meer geschikt. Het valt me in elk geval op dat er inmiddels best wel wat alternatieven zijn die zelfs met een behoorlijk complete uitrusting en een grote batterij voor rond de EUR 50k worden verkocht (standaard uitvoeringen met grote batterij zie je veelal al voor 45k). En dat is volgens de configurators/prijslijsten, dus er zal vast nog wel iets te onderhandelen zijn bij de dealers. Maar vergeleken met een paar jaar terug is de prijsstelling van Tesla dus niet meer uniek. Zeker niet als je vergelijkt met een Juniper launch edition.
Vergeet ook niet dat de Europese CO2-normen weer zijn aangescherpt dit jaar, dus de fabrikanten moeten weer vol aan de bak. Nou hebben ze vorig jaar geroepen dat niemand op EVs zat te wachten om de vraag te remmen en nog zoveel mogelijk fossiele auto's te kunnen verkopen, dus ze moeten eerst die weerstand weer afbreken. Je staat als koper dus best wel sterk denk ik.
Ik wil Tesla niet perse verdedigen, zeker niet met die rare Musk, maar heb alleszins niks evenwaardig gevonden van dezelfde prijsklasse.
Maar goed, dat is inderdaad voor een ander forum om over te discussiëren.
Bij het wegzetten van de auto stond het percentage van de accu op 70%.
Na 3 weken stond het percentage van de accu nog op 64%. Niet slecht.
Sentry mode had ik vooraf uitgezet.
En bij het naderen van de auto, zonder de app te openen, kon ik zo de deur openen.
Er is een speciaal Tesla levering topic. Maar Tesla bestelt pas als de levertijd in de buurt komt. Dus geen auto maanden op voorraad.Dean Martin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Niet te hoog, ca 35-37 cm.
Tot welke lengte past goed?
[ Voor 5% gewijzigd door Mathij5 op 03-02-2025 16:21 ]
Ik sprak van de week iemand die deze week gaat kijken bij de 'allereerste in NL' nieuwe MY in Amsterdam zei hij volgens mij.jip_86 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:04:
[...]
De levertijden kan je zelf in de gaten houden op de Tesla site. Voor de launch edition is het nu maart 2025:
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat klopt, die staat daar als het goed is:Oekol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Ik sprak van de week iemand die deze week gaat kijken bij de 'allereerste in NL' nieuwe MY in Amsterdam zei hij volgens mij.
https://x.com/teslaeurope/status/1886398184835981567
Ik was daar vanmorgen voor service aan mijn M3. Er staat daar inderdaad een MYJ.Oekol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Ik sprak van de week iemand die deze week gaat kijken bij de 'allereerste in NL' nieuwe MY in Amsterdam zei hij volgens mij.
:strip_exif()/f/image/iJ13yxejGSqLrqmTrbh80GQv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R6oj9VvNJ1EdBP2bp5CzhzV3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UIYLl2ErfaO187BXKRMgc5ZR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ec91CHB5YBmlp8XfvkkrFSDC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi ding hoor, krijg er een 'Kitt' van nightrider gevoel bij, maar dan voor de hele famstefxx schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Ik was daar vanmorgen voor service aan mijn M3. Er staat daar inderdaad een MYJ.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al naar de Q6 eTron gekeken? Ze geven dikke kortingen voor leaseauto's.Dean Martin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Nog niet nee, maar tegen die tijd verwacht ik van wel
Sony A7 iv en wat recycled glas
Pff te lang geledenLeBrun schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Goed om te weten! Ik zie in de app dat je bij een service verzoek moet kiezen tussen 1) condensatie die verdampt; of 2) aanhoudende condensatie.
Bleef het bij jou lang zitten?
Heeft mijn S24 geen UWB, heeft Samsung dat alleen voor de s24+ en Ultra beschikbaar gemaakt

Frustratiemomentje
Ik heb het precies omgekeerd. Mijn drie jaar oude Pixel 6 Pro heeft UWB. Blijk ik vorig jaar een Model Y gekocht te hebbenJeroenV_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:45:
Krijg ik vanmorgen de Update 2025.2, denk ik 'yes, nu ook handsfree trunk voor Android'
Heeft mijn S24 geen UWB, heeft Samsung dat alleen voor de s24+ en Ultra beschikbaar gemaakt![]()
Frustratiemomentje

Van het weekend op en neer gereden, aankomst gezet op 40%, werd netjes naar de laatst mogelijke lader gestuurd. De navi vond dat ik na 20 minuten wel verder kon, maar ik stond goed en was nog niet klaar met lunch dus door laten laden tot net boven de 85%. Kwam aan met ruim 60%, dus prima. Terugweg begon richting Suc, na een half uur binnenwegen dacht ie ineens dat ik wel thuis kon komen, maar na een stukje snelweg werd het toch een snelle stop van 10 minuten. uiteindelijk wederom iets langer gestaan, want ik wildde ook weten hoe hard het ging als je wat sneller doorrijdt (rond de 150) Niet eens zo schokkend veel erger.gjcvro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Dat was een goede gok, ik zit net te kijken dat de dichtstbijzijnde op 100km zit. Als ik niets in stel kom ik ter plekke met 15% aan, en zit ik dus buiten range. Dan is het wel handig om inderdaad 40/50 procent ter plekke te hebben, zeker gezien de auto ws niet alle dagen stil staat.
Iedereen bedankt voor de tips. Opvallend was(voor mij dan) dat de voorspellingen vwb aankomstpercentages erg goed waren. Zat er hooguit 2 procent naast, behalve dan het stukje terug met 14/180
Dat weet ik uiteraard, maar ik laad alleen op de goedkoopste dynamische momenten (bij voorkeur op de zondagmiddag voor 15 ct/kWhAlexander1984 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:19:
[...]
Je mag wel wat vaker laden hoor, hoeft niet helemaal leeg gereden te worden lijkt me of 1 x per week laden. Dus keer van 100% naar 50% en weer naar 80% en anders lekker op max SOC van 70% zetten of 80% en zo nu en dan lekker pluggen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
De significante verschillen zijn uiteraard de range, wat minder de acceleratie en de gemiddelde laadsnelheid verschilt een beetje.
Ik heb nu een M3 SR+ met vergelijkbare range als een MY RWD, maar ik heb echt nooit de extra range van een long range gemist. Ook niet op vakantie naar Zweden en zuid Frankrijk. Ik kan laden op eigen oprit, misschien scheelt dat ook in range anxiety?
Sta nu zelf voor de keuze MY RWD of de LR RWD, waarbij de RWD mij 50€ netto per maand meer kost namelijk. Ik denk dat ik die 600€ besparing ook wel aan lekkere stops onderweg kan uitgeven
Nee, ik ben ook zo een mafkees. ik dacht eerst dat mn koplampen kaduk waren, maar nee, ijsMad-Matt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:34:
[...]
Dit is mij nog niet opgevallen, ik ga eens opletten.
Wel fijn om een ontdooide auto voor de deur te hebben. Wel sta ik elke keer netjes mn koplampen te krabben, ben ik de enige mafkees die dit doet?
Ik heb zelf 2 jaar een MY RWD gehad en nu de AWD.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Uit nieuwsgierigheid; Wat was de afweging van sommige van jullie om de Long range RWD (of AWD) boven de standaard RWD te kiezen?
De significante verschillen zijn uiteraard de range, wat minder de acceleratie en de gemiddelde laadsnelheid verschilt een beetje.
Ik heb nu een M3 SR+ met vergelijkbare range als een MY RWD, maar ik heb echt nooit de extra range van een long range gemist. Ook niet op vakantie naar Zweden en zuid Frankrijk. Ik kan laden op eigen oprit, misschien scheelt dat ook in range anxiety?
Sta nu zelf voor de keuze MY RWD of de LR RWD, waarbij de RWD mij 50€ netto per maand meer kost namelijk. Ik denk dat ik die 600€ besparing ook wel aan lekkere stops onderweg kan uitgeven.
Dit alles vanwege de 7-zit uitvoering. Deze was enkel te kiezen met AWD. Hier ook een eigen oprit en dan is de RWD in mijn beleving een prima keuze. Wel is de funfactor bij de AWD stukken groter moet ik zeggen. Een extra motor voorin geeft wel een veiliger gevoel met name in de bochten en winterse omstandigheden. Het is uiteraard verder een persoonlijke afweging of je dit wel waard vind om extra te betalen.
Ik heb nu een jaar een MY RWD en ik mis de extra range niet. Ik laad ook thuis en binnen Nederland kan ik bijna altijd heen en weer zonder bij te pluggen. Naar het buitenland is inmiddels ook geen probleem met al de superchargers langs de snelwegen. Zie ook de filmpjes van Bjorn wat betreft 1000 km rijden met een EV. Het enige wat wat lastig is is rijden met een caravan. In Nederland gaat dit prima is mijn ervaring. Je moet mogelijk ff afkoppelen maar met 1 keer laden haal je zeeland wel. 1000 km rijden met een caravan is minder leuk of je moet veel tijd hebben. Ik heb minimaal een verbruik van 30 kWh per 100 km dus 200 km range zit er echt niet in. Voor verre afstanden met een caravan is een longrange aan teraden. (of je moet een pensionado zijn)MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Uit nieuwsgierigheid; Wat was de afweging van sommige van jullie om de Long range RWD (of AWD) boven de standaard RWD te kiezen?
Sta nu zelf voor de keuze MY RWD of de LR RWD, waarbij de RWD mij 50€ netto per maand meer kost namelijk. Ik denk dat ik die 600€ besparing ook wel aan lekkere stops onderweg kan uitgeven.
Ik rijd meestal juist lange stukken (2*180km) en heb geen zin om dan tussendoor te moeten laden. Range was voor mij dus de overduidelijke factor om voor de LR te gaan. De prijs daarvoor vond ik prima acceptabel.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Op dit moment zou ik dan best de LR RWD overwegen. Mocht je aan de range van de standaard RWD meer dan voldoende hebben ook in de winter en na een paar jaar degradatie, is dat wat mij betreft een logische keuze om voor die te gaan.
Ik zeg ook niet dat je punt voor punt hetzelfde krijgt. Maar misschien moet je ergens een klein offer maken voor je principes. Daar krijg je dan misschien weer een andere optie extra voor, alS je KOele Dingen Aan jou besteed zijn, zoals eEN YskrAbber in je laadQlep.Jarus20 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:02:
[...]
Ik zou wel graag weten welke alternatieven je vindt met dezelfde uitrusting, zelfde actieradius en dezelfde prijs. Ik heb maanden rondgekeken, maar kwam alleen uit bij de Xpeng G6. Prima auto, maar die heeft iedere week een software upgrade nodig om dingen op te lossen die niet goed werken en je weet niet of dat een blijver is in Europa. De Europese merken zijn of veel kariger uitgerust, of hebben minder actieradius, of zijn veel minder goed afgewerkt. Ford Explorer plastic gebruik binnenin, VW software niet op niveau, Audi, BMW en Mercedes veel duurder en bijbetalen voor vanalles en nog wat. De Renault Scenic komt nog meest in de buurt.
Ik wil Tesla niet perse verdedigen, zeker niet met die rare Musk, maar heb alleszins niks evenwaardig gevonden van dezelfde prijsklasse.
Maar goed, dat is inderdaad voor een ander forum om over te discussiëren.
Maar zoals gezegd, ik ga niet off-topic door hier een andere auto te noemen. Ik zag dat mijn woordspelingen in de vorige post ook al werden weggecensureerd.
Ik ga zelf ook niet meteen mijn auto verkopen. Dat is financieel gewoon onverstandig. Maar ik merk dus wel dat ik verder rond begin te kijken. En waar de Y 2 jaar geleden een no-brainer was voor mij, zie ik dat de andere merken niet stil hebben gezeten. En dat is alleen maar goed voor iedereen.
Ik heb ook gekozen voor de AWD (toen was er niet de RW LR).Wekko306 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Ik rijd meestal juist lange stukken (2*180km) en heb geen zin om dan tussendoor te moeten laden. Range was voor mij dus de overduidelijke factor om voor de LR te gaan. De prijs daarvoor vond ik prima acceptabel.
Op dit moment zou ik dan best de LR RWD overwegen. Mocht je aan de range van de standaard RWD meer dan voldoende hebben ook in de winter en na een paar jaar degradatie, is dat wat mij betreft een logische keuze om voor die te gaan.
Ook vanwege de range.
Achteraf had ik voor de kleine lfp accu gegaan.
Ik laad m nooit hoger dan 80% behalve op vakantie met de caravan erachter.
Maar meestal laad ik m max 60 a 70% op.
Terwijl je een lfp naar 100% mag laden, dus heb je bijna dezelfde reikwijdte.
Maar goed mijn auto is privé en denk dat de meeste leasers gewoon de auto vol knallen altijd

Hier ook. Ik dacht eindelijk een update waarbij je de trunk man openen met een Android mobiel. Ondersteund mijn pixel 7 geen UWB ☹️.JeroenV_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:45:
Krijg ik vanmorgen de Update 2025.2, denk ik 'yes, nu ook handsfree trunk voor Android'
Heeft mijn S24 geen UWB, heeft Samsung dat alleen voor de s24+ en Ultra beschikbaar gemaakt![]()
Frustratiemomentje
Binnenkort maar een nieuw toestel zoeken die UWB ondersteund.
Ik gaf al aan wat de ANWB koerslijst aangeeft voor mijn Model Y RWD (26 maanden oud, 61.000 km, incl trekhaak): 26,5k - 29k, afhankelijk van manier van verkopen. Was nieuw 52k. Dat vind ik echt wel stevig.bert pit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Ik denk dat de MY nog wel een redelijke prijs zou moeten opbrengen, zeker als de hausse van de 2e hands lease M3's van 2019 zo meteen voorbij is.
Overigens denk ik dat Musk nog gunstig afsteekt bij de oprichters van Volkswagen en Ford, waar Ford overigens wel zijn excuses voor heeft gemaakt.
Fiscaal gezien overigens wel gunstig als ik hem uit de zaak haal. Dan mag er nog wel wat vanaf... Maar dan moet ik hem ook wel blijven rijden.
Wat andere mensen die nu dood zijn in het verleden hebben gedaan heeft uiteraard niets te maken met wat er nu gebeurt.
Ja, maar vind hem erg ielig ogen. En ben wel klaar met die knudde EV ervaring van Audi.Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:16:
[...]
Al naar de Q6 eTron gekeken? Ze geven dikke kortingen voor leaseauto's.
The best is yet to come
Ik herken dit niet. Mocht Tesla het hebben kunnen verhelpen, dan lees ik graag mee wat de oorzaak was.mistermol schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:02:
Ik heb sinds een paar dagen een soort geratel als ik de kofferklep open en sluit. Ik ben er nog niet achter wat het geluid is. Iemand die het wellicht herkent?
https://youtube.com/shorts/bi3tUSMwJNk?feature=shared
[YouTube: MY Rattle]
Gaat om Model Y RWD dec’24, ik heb een premium connectivity abonnement. Heb zelf al geprobeerd met reset door beide knoppen op het stuur in te drukken, maar heeft niet geholpen. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/kQzwNVe6sZstCRXwibHgFsXn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CF8QwUDfxgyGYFAyW5zyfpql.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit daar dan een BYD Blade batterij in of een andere?
Ik las in post dat een E duidde op een BYD Blade en een F op een CATL duidde. De code bevat geen van beide, maar lijkt ook geen VIN. Iemand een idee?
Kon je niet meer zien als je een soort van pdf brochure download?MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:39:
Ik zit naar een voorraad MY RWD te kijken. De code die erbij staat is: Model Y Achterwielaandrijving (XP7Y234_0c4ac97225881e45871975fb045538d4).
Ik las in post dat een E duidde op een BYD Blade en een F op een CATL duidde. De code bevat geen van beide, maar lijkt ook geen VIN. Iemand een idee?
Y'24
Nee helaas, dat heb ik gedaan en daar zag ik alleen deze code.RvV schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:41:
[...]
Kon je niet meer zien als je een soort van pdf brochure download?
Dan zou ik even bellen naar een vestiging. Met een beetje mazzel krijg je een behulpzame sales medewerker die even in de computer kijkt.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:56:
[...]
Nee helaas, dat heb ik gedaan en daar zag ik alleen deze code.
Y'24
Bij voorraad modellen kun je klikken op "Details bekijken" waar dan ook het kenteken staat. Kenteken invoeren bij ovi.rdw.nl. Als bij D.2 variant Y7CR staat dan zit er een BYD batterij. Als er Y6LR staat dan zit er een CATL batterij inMWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:39:
Ik zit naar een voorraad MY RWD te kijken. De code die erbij staat is: Model Y Achterwielaandrijving (XP7Y234_0c4ac97225881e45871975fb045538d4).
Thx, maar niet bij alle voorraad modellen staat een kenteken. Bij deze helaas niet.pdidi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Bij voorraad modellen kun je klikken op "Details bekijken" waar dan ook het kenteken staat. Kenteken invoeren bij ovi.rdw.nl. Als bij D.2 variant Y7CR staat dan zit er een BYD batterij. Als er Y6LR staat dan zit er een CATL batterij in
Ik wil in de winter op en neer naar mijn ouders kunnen waar 3 laadpalen zijn, waarvan 1 kapot, en de andere 2 vaak bezet, 390km heen en weer.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
(Merk trouwens wel dat die range die met de M3H gewonnen is te niet wordt gegaan door 19 inch velgen. Bij mn MY2020 LR 18 inch 499km op display. Nu bij mn MY2025 met 19 inch 488km....)
De audio, vond het verschil toch best aanzienlijk.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
De langere range, niet zozeer voor alledaags gebruik, maar meer op vakantie.
Het gevoel en extra grip door de AWD.
En uiteindelijk qua bijtelling scheelde het ook niet zoveel. Nu de SR 10k voordeliger is zou ik misschien wel voor deze kiezen, toen ik kon kiezen was het iets van 6k verschil dacht ik.
Bedankt je reactie. De audio is toch hetzelfde in de RWD als in de LR modellen? Edit; never mind, dat blijkt idd zo te zijn. Dat wist ik niet, was voorheen met de M3 niet zo.JeroenV_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:16:
[...]
De audio, vond het verschil toch best aanzienlijk.
De langere range, niet zozeer voor alledaags gebruik, maar meer op vakantie.
Het gevoel en extra grip door de AWD.
En uiteindelijk qua bijtelling scheelde het ook niet zoveel. Nu de SR 10k voordeliger is zou ik misschien wel voor deze kiezen, toen ik kon kiezen was het iets van 6k verschil dacht ik.
[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 04-02-2025 07:27 ]
Toch vreemd want op de Tesla site staat in de vergelijking met de Juniper dat de RWD hetzelfde aantal speakers e.d. heeft als de LR, AWD etc. Misschien hebben ze dat in de latere productie weer gelijk getrokken?
Iemand met een vrij nieuwe MY RWD een idee wat voor audio in zijn/haar auto zit?
[ Voor 11% gewijzigd door MWDKing op 04-02-2025 07:33 ]
De MYLR (privé) hebben we gekozen vanwege:MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
- het bereik = instaat om vrijwel geheel NL vanuit Arnhem met 1 lading op en neer te rijden zonder noodzakelijke laad tussenstop (in ieder geval bij zomerbanden omstandigheden)
- AWD = vanwege wintersport en extra grip in lastige omstandigheden
- de (tussen) accelaratie = ik wilde niet inleveren t.o.v. voorgaande auto's zoals de BMW 3-serie xDrive 3.0d en Cupra 300 ST 4Drive
- omdat we het ons konden veroorloven, bovendien we waren eerst van plan de MYP te kopen maar na de flinke prijsverlaging begin 2023 toch maar wat 'water bij de wijn' gedaan en de MYLR aangeschaft en van het verschil extra zonnepanelen en laadpaal aangeschaft. Ofwel de RWD was nooit onderwerp van gesprek.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Jup ze hebben het weer teruggebracht naar 2019/2020MWDKing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:24:
[...]
Bedankt je reactie. De audio is toch hetzelfde in de RWD als in de LR modellen? Edit; never mind, dat blijkt idd zo te zijn. Dat wist ik niet, was voorheen met de M3 niet zo.
Ik heb al eerder M3s gehad, maar nog geen highland dus wellicht is het een M3H issue, maar als ik op de laadklep duw, dan gaat deze niet open.
Ik las al wat mbt slaapstand, maar de laadklep reageert nooit, na het rijden, als de auto wakker is, na het voorverwarmen etc.
De enige manier om de klep te openen is dmv de app of via het scherm.
Ik zie geen actieve foutmeldingen of iets in de foutmeldingen geschiedenis die ik nog kan zien.
Is dit een bug of instelling en mis ik iets
Defect, ik kan gewoon op de onderhoek klikken en hij gaat open.sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:57:
Gezocht maar mijn probleem maar niet gevonden, dus even zo.
Ik heb al eerder M3s gehad, maar nog geen highland dus wellicht is het een M3H issue, maar als ik op de laadklep duw, dan gaat deze niet open.
Ik las al wat mbt slaapstand, maar de laadklep reageert nooit, na het rijden, als de auto wakker is, na het voorverwarmen etc.
Ik zie geen actieve foutmeldingen of iets in de foutmeldingen geschiedenis die ik nog kan zien.
Heb je al een 2 knoppen reset geprobeerd? Denk niet dat het helpt, maar toch.
[ Voor 5% gewijzigd door mjvdzwet op 04-02-2025 08:00 ]
Je kan in service mode volgens mij een kalibratie doen, wellicht die eens proberen.sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:57:
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Grootte kans dat hij dan defect is. Heb het ook gehad en bij mij ook vervangen onder garantie. Is een fluitje van een cent en kwamen het op locatie uitvoeren.sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:57:
De monteur heeft het laten zien. er zit een kleine sensor in welke faalt. Gehele module vervangen is goedkoper dan alleen de sensor

Je bedoeld dat de MY RWD én de MY RWD LR geen premium audio hebben op dit moment?Caelorum schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:56:
[...]
Jup ze hebben het weer teruggebracht naar 2019/2020
(Mijn mrt-2020 MR SR+ heeft het standaard)
Dit staat nu op de Tesla website. Als het klopt zit op de MY RWD en RWD LR ook premium audio.
:strip_exif()/f/image/FOtSAKdulI2nJaQIfsTvBwiX.png?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door MWDKing op 04-02-2025 08:30 ]
Bekend probleem op de M3H. Is gisteren bij mijn auto in het SuC opgelost, geen idee wat ze gedaan hebben.sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:57:
Zelf maar even getest, lijkt erop dat dat niet gebeurt. Gelukkig geen vorst vannacht dus was ook niet echt een probleem. Wel leuk om hier iets met Home Assistant voor te gaan maken denk ik.Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:40:
Wanneer ik in de Tesla app een route plan naar een supercharger voor bijvoorbeeld morgenochtend, zal de Tesla dan zelf besluiten om hem te ontdooien vooraf?
Na een rit van 32 minuten naar de SuC gaf de auto nog aan dat de batterij nog niet warm genoeg was, hoe lang heeft hij eigenlijk nodig? En heeft dit heel veel invloed op het laden en de kwaliteit van de batterij?
Als ik in TeslaMate nu kijk bij Battery Health en ik vul als capaciteit when new 75 kWh en max range when new 455 km (2019 LR AWD) dan zegt hij ~10,4% degradation. Ik denk dat het wat meer laadsessies vergt om echt een goed beeld te krijgen? En klopt het invullen van 75 kWh, of moet dat eigenlijk 73,5 kWh zijn omdat het gaat om bruikbare capaciteit.
Wat een aardigheid al die data in TeslaMate trouwens.
Die twee MY hebben 't zelfde audio systeem he. Of doelde je op de M3? Daar verschilt 't wel.RF1000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:07:
Extra range in de winter met 2 mtb's achterop. Maar ook zeker niet onbelangrijk; audio systeem en acceleratie.
(Merk trouwens wel dat die range die met de M3H gewonnen is te niet wordt gegaan door 19 inch velgen. Bij mn MY2020 LR 18 inch 499km op display. Nu bij mn MY2025 met 19 inch 488km....)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
En 10min snelladen op de terugweg lost dat toch op als dat je enig probleem is... Maar ik koos voor hetzelfde hoor.sphere schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 02:26:
[...]
Ik wil in de winter op en neer naar mijn ouders kunnen waar 3 laadpalen zijn, waarvan 1 kapot, en de andere 2 vaak bezet, 390km heen en weer.
Ik heb gekozen voor de LR AWD omdat ik die in het budget kreeg, en ik vond de range van de SR net wat te kort.
Ook werd duidelijk dat de LFP in de winter echt wel wat termperatuur nodig heeft om goed snel te laden.
Onze laatste vakanties waren in Ierland en Zweden (boven Stockholm), en dan kwam die extra range wel van pas.
Nog vind ik de range aan de lage kant, en daarom ben ik ook teleurgesteld in de Juniper.
Los van het feit dat Elon de auto's van mij nu zelf mag gaan oprijden had ik toch verwacht dat 5 jaar na de lancering van de Y er op dit moment wat meer batterijcapaciteit in kon voor hetzelfde gewicht, prijs en volume.
Die batterijontwikkelaars zitten toch niet stil dacht ik gelezen te hebben. En op 5 jaar hebben ze toch al wat bereikt...
Handig dat het service menu zo'n uitkomst/verduidelijking geeft. Nu weet je zeker dat het defect is, gemeld kan worden, kosteloos gerepareerd binnen garantie zal gaan worden, etc.sarlo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:36:
Niet gedacht aan het service menu haha, maar duidelijk verhaal dus meteen even een serviceverzoek ingeschoten
[Afbeelding]
Kreeg je in het reguliere meldingen menu dus helemaal geen storing/melding?
Ik heb zelf ook nog nooit in het service menu van mijn MY gekeken. Ga ik toch maar eens doen. Elke storing binnen garantietermijn is natuurlijk wijs om naar te kijken.
Iemand een goede uitleg over waar alles in het service menu zit?
Herkenbaar, producteigenschap?
Ik kreeg in het normale menu inderdaad geen storingen neeAllewijn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:24:
[...]
Handig dat het service menu zo'n uitkomst/verduidelijking geeft. Nu weet je zeker dat het defect is, gemeld kan worden, kosteloos gerepareerd binnen garantie zal gaan worden, etc.
Kreeg je in het reguliere meldingen menu dus helemaal geen storing/melding?
Ik heb zelf ook nog nooit in het service menu van mijn MY gekeken. Ga ik toch maar eens doen. Elke storing binnen garantietermijn is natuurlijk wijs om naar te kijken.
Iemand een goede uitleg over waar alles in het service menu zit?
Eerste paragraaf:
Tesla sales in Europe are plummeting fast. Electrek reports that, year over year, sales are down 18 percent in the United Kingdom, 31 percent in Portugal, more than 40 percent in Denmark, Sweden, Norway, and the Netherlands, 63 percent in France, and a whopping 75 percent in Spain. Overall, the takeaway seems to be that Europeans want Elon Musk and his fancy car company to **** right off.
En in California is de trend al langer bezig... Ben benieuwd of ze intussen in Texas die auto's wel gaan kopen.
The California New Car Dealers Association said, of Tesla: “Things aren’t looking so golden for EV automaker Tesla in the Golden State. Tesla’s dominance in the electric vehicle market continues to falter as the brand reported its fifth consecutive quarterly registration decline.”
Vreemd bericht.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
https://gizmodo.com/tesla...tupid-meddling-2000558496
Eerste paragraaf:
Tesla sales in Europe are plummeting fast. Electrek reports that, year over year, sales are down 18 percent in the United Kingdom, 31 percent in Portugal, more than 40 percent in Denmark, Sweden, Norway, and the Netherlands, 63 percent in France, and a whopping 75 percent in Spain. Overall, the takeaway seems to be that Europeans want Elon Musk and his fancy car company to **** right off.
En in California is de trend al langer bezig... Ben benieuwd of ze intussen in Texas die auto's wel gaan kopen.
The California New Car Dealers Association said, of Tesla: “Things aren’t looking so golden for EV automaker Tesla in the Golden State. Tesla’s dominance in the electric vehicle market continues to falter as the brand reported its fifth consecutive quarterly registration decline.”
Tesla registraties 2023. 19400
Tesla registraties 2024. 30000
Is volgens mij een plus van 50%
Sindsdien ellende met de verwarming.
Na de ruitvervanging alleen nog maar koude lucht en auto geeft systeemstoring aan. Tesla SC heeft vervolgens een nieuwe THC sensor bij de spiegel geplaatst. Vanaf dat moment gaat de automatische ontwaseming stand niet meer uit. Terwijl hiervoor de automatische ontwaseming soms aan ging en na ongeveer een kwartier weer uit.
Weer naar Tesla SC maar ze kunnen niets vinden en de auto geeft geen storing. Dus volgens hen hoort het dan zo.
Zijn er meer die hier last van hebben na een ruitvervanging?
Wat mij nu ineens opvalt is dat mijn nieuwe voorruit andere draadverwarming bij de camera’s heeft dan mijn oude voorruit.
:strip_exif()/f/image/Kj8okTQLrCXj4BgXpqGyzmsy.jpg?f=fotoalbum_large)
Oude ruit
:strip_exif()/f/image/dVqkGkwaghEUp3JC8sdN7gmu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HJGrq4tIhFeBigceBUSqEKbo.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/q4dxOkWcvVGAYYPDIecwoLPe.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe ruit
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Ik pak even een zoutvaatje om dit bericht met het juiste waardeoordeel te kunnen lezen. Denk dat een korrel te weinig is.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
Eerste paragraaf:
ja ?Dutchlimits schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:36:
Prijs van de Tesla model 3 RWD SR is nu 39.990, ben benieuwd of dat is omdat de subsidie is weggevallen?
(Wat wil je horen ? )
Tesla prijzen fluctueren sowieso, met/zonder subsidie .... in oktober 2024 was deze prijs ook al, en toen was er ook nog subsidie beschikbaar .... ( en goed in geheugen ivm gevalletje "auww" , want net maand eerder 2.500 euro ( particulier) meer er voor afgetikt ... )
denk dat ook bootplanning VS gevulde orders een rol speelt, maar met tesla weet je het nooit
[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 04-02-2025 09:57 ]
Ik weet niet welke cijfers je nu opgeeft.RF1000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Vreemd bericht.
Tesla registraties 2023. 19400
Tesla registraties 2024. 30000
Is volgens mij een plus van 50%
Hier de cijfers voor Januari in België:
Tesla verkocht in Januari 24 zo'n 1800 auto's en in Januari 25 1000 stuks.
Dat is een daling van 44%, en dus verliest Tesla marktaandeel. Daar zal de Juniper wel voor iets tussen zitten, maar er waren ook heel goede deals op stockwagens die ze in December niet kwijt geraakten.
Bron: https://febiac.lu/sites/d...2501_Cars%20by%20make.pdf
Ze hebben het over jaarcijfers toch? (of jan 24 met jan 25?)Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:04:
[...]
Ik weet niet welke cijfers je nu opgeeft.
Hier de cijfers voor Januari in België:
Tesla verkocht in Januari 24 zo'n 1800 auto's en in Januari 25 1000 stuks.
Dat is een daling van 44%, en dus verliest Tesla marktaandeel. Daar zal de Juniper wel voor iets tussen zitten, maar er waren ook heel goede deals op stockwagens die ze in December niet kwijt geraakten.
Bron: https://febiac.lu/sites/d...2501_Cars%20by%20make.pdf
Wat een vervelende klacht. Ik hoop dat het euvel gevonden gaat worden voor je.Richard28 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:50:
Ik heb een Model 3 RWD van 2023 en heb 2 januari mijn ruit laten vervangen bij Tesla ivm een barst.
Sindsdien ellende met de verwarming.
Na de ruitvervanging alleen nog maar koude lucht en auto geeft systeemstoring aan. Tesla SC heeft vervolgens een nieuwe THC sensor bij de spiegel geplaatst. Vanaf dat moment gaat de automatische ontwaseming stand niet meer uit. Terwijl hiervoor de automatische ontwaseming soms aan ging en na ongeveer een kwartier weer uit.
Weer naar Tesla SC maar ze kunnen niets vinden en de auto geeft geen storing. Dus volgens hen hoort het dan zo.
Zijn er meer die hier last van hebben na een ruitvervanging?
Wat mij nu ineens opvalt is dat mijn nieuwe voorruit andere draadverwarming bij de camera’s heeft dan mijn oude voorruit.
[Afbeelding]
Oude ruit
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwe ruit
Mooi dat je dat zelf in kaart hebt gebracht met flir/warmtebeeld.
Als ik voor je Google, dan zie ik beide warmtelijnen/draden voorkomen:
https://www.google.com/se...&biw=424&bih=797&dpr=2.55
Verschil zou kunnen zitten in hw3 vs hw4 modellen...:
https://www.reddit.com/r/...t_camera_heating_element/
:strip_exif()/f/image/WGgykaagwiiD6SDLhC7GFPO2.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet duidelijk, ik dacht maandcijfers omdat het gepubliceerd is op 3/2.RF1000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:06:
[...]
Ze hebben het over jaarcijfers toch? (of jan 24 met jan 25?)
2024 was algemeen niet zo goed voor Tesla wereldwijd, maar ik zag ook geen dalingen van 30 en 40%.
Fluctuatie weet iedereen. Vreemde toon van je. Ga er daarom verder ook niet op in.Ted038 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:53:
[...]
ja ?
(Wat wil je horen ? )
Tesla prijzen fluctueren sowieso, met/zonder subsidie .... in oktober 2024 was deze prijs ook al, en toen was er ook nog subsidie beschikbaar .... ( en goed in geheugen ivm gevalletje "auww" , want net maand eerder 2.500 euro ( particulier) meer er voor afgetikt ... )
denk dat ook bootplanning VS gevulde orders een rol speelt, maar met tesla weet je het nooit
Dit gaat over de cijfers van januari. Die zijn flink lager. Maar ik denk dat het toch grotendeels aan de model Y ligt waar mensen op gaan wachten.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
Eerste paragraaf:
https://electrek.co/2025/...ust-because-of-elon-musk/
[ Voor 5% gewijzigd door kwaazaar op 04-02-2025 10:21 ]
Ik ben het met je eens dat de berichtgeving wat gepolariseerd is.kwaazaar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Dit gaat over de cijfers van januari. Die zijn flink lager. Maar ik denk dat het toch grotendeels aan de model Y ligt waar mensen op gaan wachten.
https://electrek.co/2025/...ust-because-of-elon-musk/
Pas binnen een paar maanden gaan we weten of de Juniper genoeg aantrek heeft om het negatieve sentiment te keren. Als je vandaag ziet dat de leveringstermijn van een Y oploopt naar een maand of 3, dan zullen we pas in de tweede helft van het jaar weten of er nu echt een daling is ingezet.
Lees het hier niet vaak. Inderdaad m3 2023 rwd hetzelfde tikkie. Alsof hij een heel klein beetje verschuift. Zolang het niet erger wordt, doe ik er niets mee.ChromeFR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:30:
Bij flinke vertraging van mijn Model 3, heb ik regelmatig een soort klikje/tikje in mijn stoel. Alsof de stoel 1mm beweegt. Na aandringen bij Tesla is uiteindelijk het stoelframe vervangen. Helaas ook met het nieuwe frame heb ik het nog steeds.
Dat heb ik ook (M3 RWD LR), het service center heeft er naar gekeken en gaat iets vervangen, die afspraak staat voor de 28e omdat dit onderdeel niet op voorraad was.ChromeFR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:30:
Bij flinke vertraging van mijn Model 3, heb ik regelmatig een soort klikje/tikje in mijn stoel. Alsof de stoel 1mm beweegt. Na aandringen bij Tesla is uiteindelijk het stoelframe vervangen. Helaas ook met het nieuwe frame heb ik het nog steeds.
Alleen met remmen, of kun je het ook voelen als je zelf probeert de stoel naar voor/achter/boven te bewegen?ChromeFR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:30:
Ik herken het niet M3H,
(wel viel de vertraging me tegen toen ik gisteren vol op de rem moest vanaf 150 km/h)
Hoe lang er nodig is hangt stevig af van de temperatuur waarop de accu begint. De LR AWD kan behoorlijk stoken met +- 7kW aan hitte uit zijn motoren. De nieuwere modellen kunnen nog een stukje harder stoken omdat die ook met de warmtepomp en verschillende andere componenten mee kunnen stoken.Beekforel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Zelf maar even getest, lijkt erop dat dat niet gebeurt. Gelukkig geen vorst vannacht dus was ook niet echt een probleem. Wel leuk om hier iets met Home Assistant voor te gaan maken denk ik.
Na een rit van 32 minuten naar de SuC gaf de auto nog aan dat de batterij nog niet warm genoeg was, hoe lang heeft hij eigenlijk nodig? En heeft dit heel veel invloed op het laden en de kwaliteit van de batterij?
Als ik in TeslaMate nu kijk bij Battery Health en ik vul als capaciteit when new 75 kWh en max range when new 455 km (2019 LR AWD) dan zegt hij ~10,4% degradation. Ik denk dat het wat meer laadsessies vergt om echt een goed beeld te krijgen? En klopt het invullen van 75 kWh, of moet dat eigenlijk 73,5 kWh zijn omdat het gaat om bruikbare capaciteit.
Wat een aardigheid al die data in TeslaMate trouwens.
Accu van de 2019 LR weegt +- 480 kg. Het internet geeft 1100J/kg aan als specific heat capacity van een lithium ion accu, is natuurlijk niet helemaal correct omdat het niet allemaal accu is. Maar:
1100j/Kg * 480kg = 528kJ per graden opwarming. Je levert met 7kW 7kJ per seconde.
Dus 1 graad opwarmen = +- 75 seconden aan opwarmtijd.
De 2019 LR accu wil graag in de buurt van de 50c zijn om lekker op volle bak te laden. Dus uitgaande van een accu van 0c heb je 50* 75 seconden = 3771 seconden of 1 uur en 3 minuten nodig om helemaal op en top warm te zijn.
Ik zie dat de accu van de LR AWD 2019 van mijn ouders snachts regematig terugzakt tot +- 3-5 c, en die maakt elke dag 80km naar huis rond +- 17:00.
Het heeft vooral invloed op de snelheid, hogere temperatuur verlaagt tijdens het laden de interne weerstand en de "schade" die er van ontstaat. Je auto regelt dit allemaal zelf, dus ook met een koude accu kun je rustig instekkeren, alleen duurt het wat langer.
Overwegend denk ik dat je in het echte leven zelden last hebt van een te lage accutemp, op langere ritten zal je vaak redelijk vol vertrekken dus is de eerste laadstop pas na enkele uren = voldoende opwarmtijd.
Ook op dagen dat je veel rijdt zal je er relatief minder last van hebben omdat je dan ook met een warmere accu begint en als ie op 25c is is de resterende opwarmtijd ineens nog maar een half uurtje. En van opladen zelf warmt de accu ook op.
Edit: Ik zit er iets naast. https://www.batterydesign...ity-of-lithium-ion-cells/ een NMC cel is maar rond de 1040J/kg
En er zijn altijd wat interne weerstandsverliezen in de accu die bijdragen aan de opwarming ervan tijdens het rijden, https://www.reddit.com/r/...g_an_endtoend_efficiency/ Er is hier iemand die de IR van een accu uitgepield heeft, die zal door de leeftijd ook iets veranderen, maar als we even rekenen met dat getal voor het gemak, en een snelheid van 100km/u, bij een verbruik van 150Wh/km (of 15kWh/100km, bij een accuvoltage van 370V, dan is 15kW 40A. De opgewekte warmte is P = I2*R = 85W aan warmte in de accu. Di
[ Voor 26% gewijzigd door Mar.tin op 04-02-2025 11:43 ]
Ik begrijp je woordkeuze 'hakt' niet zo. Want het is toch niet zo dat de elektriciteitskosten per km bij een reguliere laadpaal zoveel meer is dan de brandstofkosten van een vergelijkbaar segment ICE?Taro schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:34:
[...]Dat weet ik uiteraard, maar ik laad alleen op de goedkoopste dynamische momenten (bij voorkeur op de zondagmiddag voor 15 ct/kWh) en we moeten van beide auto's zelf de stroom betalen, dus dat hakt er wel flink in.
Mijn M3 LR uheeft naast een grotere actieradius ook een beter geluidssysteem en AWD. Maar puur het bereik is al fijn. Met een SR had ik best uit de voeten gekund, maar het is wel fijner meer marge te hebben als een dag anders loopt dan gedacht. Minder gevoelig voor strak plannen zogezegd. En het hangt uiteraard af van je omstandigheden. Als je thuis kunt laden en enkel bepaalde vaste ritten rijdt waardoor je iedere avond de auto aan de lader kunt hangen om de dag erna die ritten binnen je actieradius te maken, dan is de toegevoegde waarde qua bereik minder de moeite waard.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Interessante informatie. Ik lees dat de accu temp daalt tot net boven het vriespunt met dit weer. Ik heb vernomen dat de accu meer op temperatuur blijft wanneer deze aan de laadkabel hangt ook al wordt op dat moment niet (meer) opgeladen. Deel jij deze ervaring ook? Bvd.Mar.tin schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Hoe lang er nodig is hangt stevig af van de temperatuur waarop de accu begint. De LR AWD kan behoorlijk stoken met +- 7kW aan hitte uit zijn motoren. De nieuwere modellen kunnen nog een stukje harder stoken omdat die ook met de warmtepomp en verschillende andere componenten mee kunnen stoken.
Accu van de 2019 LR weegt +- 480 kg. Het internet geeft 1100J/kg aan als specific heat capacity van een lithium ion accu, is natuurlijk niet helemaal correct omdat het niet allemaal accu is. Maar:
1100j/Kg * 480kg = 528kJ per graden opwarming. Je levert met 7kW 7kJ per seconde.
Dus 1 graad opwarmen = +- 75 seconden aan opwarmtijd.
De 2019 LR accu wil graag in de buurt van de 50c zijn om lekker op volle bak te laden. Dus uitgaande van een accu van 0c heb je 50* 75 seconden = 3771 seconden of 1 uur en 3 minuten nodig om helemaal op en top warm te zijn.
Ik zie dat de accu van de LR AWD 2019 van mijn ouders snachts regematig terugzakt tot +- 3-5 c, en die maakt elke dag 80km naar huis rond +- 17:00.
Het heeft vooral invloed op de snelheid, hogere temperatuur verlaagt tijdens het laden de interne weerstand en de "schade" die er van ontstaat. Je auto regelt dit allemaal zelf, dus ook met een koude accu kun je rustig instekkeren, alleen duurt het wat langer.
Overwegend denk ik dat je in het echte leven zelden last hebt van een te lage accutemp, op langere ritten zal je vaak redelijk vol vertrekken dus is de eerste laadstop pas na enkele uren = voldoende opwarmtijd.
Ook op dagen dat je veel rijdt zal je er relatief minder last van hebben omdat je dan ook met een warmere accu begint en als ie op 25c is is de resterende opwarmtijd ineens nog maar een half uurtje. En van opladen zelf warmt de accu ook op.
Edit: Ik zit er iets naast. https://www.batterydesign...ity-of-lithium-ion-cells/ een NMC cel is maar rond de 1040J/kg
En er zijn altijd wat interne weerstandsverliezen in de accu die bijdragen aan de opwarming ervan tijdens het rijden, https://www.reddit.com/r/...g_an_endtoend_efficiency/ Er is hier iemand die de IR van een accu uitgepield heeft, die zal door de leeftijd ook iets veranderen, maar als we even rekenen met dat getal voor het gemak, en een snelheid van 100km/u, bij een verbruik van 150Wh/km (of 15kWh/100km, bij een accuvoltage van 370V, dan is 15kW 40A. De opgewekte warmte is P = I2*R = 85W aan warmte in de accu. Di
Ah ben heel benieuwd wat ze gaan vervangen...welk service center ben je geweest? Ik ga je na de 28e nog eens vragen of je weet wat ze vervangen hebbenMedjai schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:06:
[...]
Dat heb ik ook (M3 RWD LR), het service center heeft er naar gekeken en gaat iets vervangen, die afspraak staat voor de 28e omdat dit onderdeel niet op voorraad was.

Tjah, ik denk dat het daardoor LR AWD 66k was in het begin en nu 53k......Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:12:
[...]
had ik toch verwacht dat 5 jaar na de lancering van de Y er op dit moment wat meer batterijcapaciteit in kon voor hetzelfde gewicht, prijs en volume.
Die batterijontwikkelaars zitten toch niet stil dacht ik gelezen te hebben. En op 5 jaar hebben ze toch al wat bereikt...
De massa markt wil dat meer dan dat de auto 66k was gebleven maar wel 800km range heb.
[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 04-02-2025 11:57 ]
Life is too short to drive boring cars
Ik heb het idee dat hij met Sentry aan warmer blijft (een paar keer op bezoek bij vrienden een hele dag bij vriezende temps bleef de accu rond de 5c), maar merk met mijn Y geen significante warmte als hij aan de stekker staat thuis. Die staat wel onder een afdak dus koelt duidelijk minder hard af dan de 3 van mijn ouders die "gewoon" buiten staat.sawtomyer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:53:
[...]
Interessante informatie. Ik lees dat de accu temp daalt tot net boven het vriespunt met dit weer. Ik heb vernomen dat de accu meer op temperatuur blijft wanneer deze aan de laadkabel hangt ook al wordt op dat moment niet (meer) opgeladen. Deel jij deze ervaring ook? Bvd.
Netto maakt het weinig verschil denk ik. En het is ook weinig zinvol om de accu warm te houden. Met een kwartiertje voorverwarmen ben je een heel eind met de eerste warmte er weer in hebben bij deze temperaturen. Ik zet de verwarming meestal aan als ik de tanden sta te poetsen smorgens en 10 min later is het alemaal prima.
Heb natuurlijk wel het voordeel van een dakje dus weinig tot geen ijsvorming op de ruiten
Garantie heb ik toch niet meer, en voor de 15.000 extra voor het nieuwe pakket (denk ik) heb ik geen nieuwe Y..
Waarom denk je dat te moeten doen?Route-de-Soleil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:58:
Wat ik mij afvraag, Ik heb een Model Y RWD van 1 jaar oud, en niet dat ik mij nu al zorgen maak, maar ben van plan deze lang te houden, maar ik wil kijken of ik na 7/8/9 jaar mijn accu pakket kan vernieuwen, iemand enig idee of dit softwarematig te doen is, ik denk het accu-pakket op zich zal geen probleem zijn, maar de software..... Ik zit bijvoorbeeld aan een long range accu te denken. zal dit gaan dit werken, waar loop ik tegen aan?
Garantie heb ik toch niet meer, en voor de 15.000 extra voor het nieuwe pakket (denk ik) heb ik geen nieuwe Y..
Jij hebt waarschijnlijk een LFP, en die gaan echt wel lang mee.
Ik denk dat je voor 15k binnen 9 jaar wel een andere Y kan kopen (2dehands) met een pak minder km en iets betere batterij, maar of dat verschil de moeite waard is...
Er zijn nu, en zullen tegen die tijd plenty partijen zijn die dit voor je kunnen regelen als je dit echt wil. Tesla heeft prima tools voor het "inleren" van accu's die voor iedereen tegen kleine betaling beschikbaar zijn.Route-de-Soleil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:58:
Wat ik mij afvraag, Ik heb een Model Y RWD van 1 jaar oud, en niet dat ik mij nu al zorgen maak, maar ben van plan deze lang te houden, maar ik wil kijken of ik na 7/8/9 jaar mijn accu pakket kan vernieuwen, iemand enig idee of dit softwarematig te doen is, ik denk het accu-pakket op zich zal geen probleem zijn, maar de software..... Ik zit bijvoorbeeld aan een long range accu te denken. zal dit gaan dit werken, waar loop ik tegen aan?
De vraag is wel of er over 10 jaar nog nieuwe accu's in die formfactor gemaakt worden, gezien de aantallen die er op de weg rijden nu denk ik het eerlijk gezegd wel, ook aangezien ze in de nieuwe modellen nu nog steeds in principe dezelfde packs gebruiken die ze 7 jaar geleden gebruikten.
Ja, als fervent Electrek.co-lezer weet ik dat ze daar niet heel erg pro-Musk zijn, en zelf ook niet vies van een beetje "getinte" berichtgeving. Maar zo moet je tegenwoordig helaas overal nieuws lezen: met enige argwaan. Overigens ben ik het met Fred Lambert (en vooral redacteur Jameson Dow) eens dat Musks acties Tesla schaden.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
Tesla sales in Europe are plummeting fast. Electrek reports that, year over year, sales are down...
On the bright side: ik zag vorige week deze op de A2. De kleur zou niet mijn keuze zijn geweest, maar ik moet eerlijk zeggen: het zag er echt tof uit, die metallic glans in het zonnetje:
:strip_exif()/f/image/R1RYjlwKUv0L011pCT3BgNIg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind zo langzamerhand de MY niet eens zo lelijk meer
Hoe werkt dat met HA? Ik had geprobeerd een koppeling te maken, maar liep vast in de verplichtingen vanuit Tesla om een developer account te krijgen.Beekforel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Zelf maar even getest, lijkt erop dat dat niet gebeurt. Gelukkig geen vorst vannacht dus was ook niet echt een probleem. Wel leuk om hier iets met Home Assistant voor te gaan maken denk ik.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb dit nog niet draaiende, waar loop je op vast?Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Hoe werkt dat met HA? Ik had geprobeerd een koppeling te maken, maar liep vast in de verplichtingen vanuit Tesla om een developer account te krijgen.
Ik moet https://github.com/alandt...up-with-DuckDNS-and-NGinx nog doorlopen.
Vergelijk 15-18 ct/kWh gemiddeld over een heel jaar heen via de eigen laadpaal icm dynamische tarieven vs 30-65 ct/kWh publiek laden. Dat is toch een flink verschil met 2 privé EV's die wekelijks samen >150 kWh nodig hebben? Ik vind dat er wel inhakken aangezien ik dat zelf moet betalen, niet mijn werkgever.Roenie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Ik begrijp je woordkeuze 'hakt' niet zo. Want het is toch niet zo dat de elektriciteitskosten per km bij een reguliere laadpaal zoveel meer is dan de brandstofkosten van een vergelijkbaar segment ICE?
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
+1. Ik loop er evengoed op stuk.Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Hoe werkt dat met HA? Ik had geprobeerd een koppeling te maken, maar liep vast in de verplichtingen vanuit Tesla om een developer account te krijgen.
Wil ook nog eens met Teslamate aan de gang zodat ik een mooie ritregistratie kan maken, mijn beperkte technische kennis icm beperkte tijd om er echt goed voor te zitten maken dat ik er nog niet verder mee ben gekomen.
Ik heb zelf ook al behoorlijk gegoogled en zie dat er wel meer gebruikers last hebben van het automatisch ontwaseming probleem, alleen had ik hier nooit last van en ineens na een ruitvervanging wel. Tesla SC lijkt er dus niets aan te willen/kunnen doen. Ik heb ook geen idee waardoor het komt maar zie dus wel het verschil met mn oude en nieuwe voorruit en dan ga je ik al snel denken dat het door de verschillende verwarming in de ruit komt. Ik heb zelf HW3.Allewijn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:08:
[...]
Wat een vervelende klacht. Ik hoop dat het euvel gevonden gaat worden voor je.
Mooi dat je dat zelf in kaart hebt gebracht met flir/warmtebeeld.
Als ik voor je Google, dan zie ik beide warmtelijnen/draden voorkomen:
https://www.google.com/se...&biw=424&bih=797&dpr=2.55
Verschil zou kunnen zitten in hw3 vs hw4 modellen...:
https://www.reddit.com/r/...t_camera_heating_element/
[Afbeelding]
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Ik was begonnen met de officiële Tesla integratie, deze kende ik niet.Beekforel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:55:
[...]
Ik heb dit nog niet draaiende, waar loop je op vast?
Ik moet https://github.com/alandt...up-with-DuckDNS-and-NGinx nog doorlopen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Officiële Tesla integratie? Tesla heeft toch helemaal niets zelf uitgebracht voor integratie met HA?Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:54:
[...]
Ik was begonnen met de officiële Tesla integratie, deze kende ik niet.
Tesla bracht toch de "officiële" manier uit om de auto te ondervragen?this schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Officiële Tesla integratie? Tesla heeft toch helemaal niets zelf uitgebracht voor integratie met HA?
Model 3 LR (model 2023)
Ik rij de MY LR prive sinds maart 2023. Wegens de jaarlijkse wintersport wilde ik geen achterwielaandrijving. Met name op de locatie waar wij zitten is dat link. Ja ja ik weet het: de veiligheid van de achterwielaandrijving is goed, maar toch.MWDKing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:50:
Het is mijn eerste EV en nu met twee jaar ervaring weet ik waar ik op moet letten, maar toen eigenlijk nog niet. Voor het gebruik in NL zou een kleinere batterij ook volstaan en eerlijk gezegd tijdens de lange ritten scheelt het misschien een kwartier of half uur of iets dergelijks per 1000km. Dus dat is ook verwaarloosbaar.
Maar als alles tegenzit, degradatie na een paar jaar, een koude winterrit met tegenwind en regen, dan is een grotere batterij wel een uitkomst.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.