Doe maar die blauwe (en dan is er ook nog Deep Blue die niet meer geleverd wordt)
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 05-06-2026 11:26 ]
Doe maar die blauwe (en dan is er ook nog Deep Blue die niet meer geleverd wordt)
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 05-06-2026 11:26 ]
hoopte zelf op een een speciaal kleurtje voor only Performance namelijk.
Ja, Frost Blue is een overblijfsel van de S/X en zal daarom voor nu alleen op de US 3/Y Performance zitten. Hier een filmpje van de M3PSpikeHome schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:28:
[...]
hoopte zelf op een een speciaal kleurtje voor only Performance namelijk.
Wat een mooie kleur, lijkt een beetje op Estoril Blau van BMW.
Heb ik gedaan maar het komst dan gewoon weer terug
:strip_exif()/f/image/kN2QuabrWHZh2XS3JNpF6J5r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-06-2026 12:47 ]
Dit is wel echt sick eigenlijk, ik heb net even bij de Tesla CTO gekeken, maar wat zijn die prijzen gestegen zeg. Zelf heb ik een paar maanden geleden een Model 3 RWD 2023 gekocht met Enhanced Auto Pilot voor ruim 4000 euro minder dan de goedkoopste M3 occasion bij Tesla en die mist ook nog eens (E)AP.pdidi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:24:
Ik zie dat Tesla nu ook alle Certified Occasions (dus ook HW3) alleen nog maar met TACC levert. Zal Marktplaats fijn vinden
[Afbeelding]
Zeker! Al zijn ze bij Superchargers ook wel eens stuk.MWDKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Ik wist niet eens dat er knopjes op een Supercharger zaten. Ik druk altijd op de laadpoort zelf om hem te openen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Serieus ? Ik heb wel een verlengkabeltje voor de usb stick aangesloten anders krijg ik hem er niet uit omdat m’n handen niet in dat dashboardkastje passenRF1000 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Wellicht een (aliexpress) usb/externe harddisk in je dashboard kastje aangesloten? Dat was bij mij een tijdje geleden de oorzaak van slechte gps ontvangst.
Nee, maar ik heb wel andere informatie kunnen vinden:turkeyhakan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:52:
Is er hier iemand met een Standard 3/Y die ons meer kan vertellen?
Because Model Y (2025+) Standard does not support UHF, only Tesla charge handles supporting both, UHF and BLE remote requests, can be used to remotely open the charge port door on this vehicle. These are:
Gen 3 Mobile Connector
Universal Wall Connector
MID (Measuring Instruments Directive) Wall Connector
V4 Supercharger
Tesla charge handles only supporting UHF are:
Gen 1 and Gen 2 Mobile Connector
Gen 1, Gen 2, and Gen 3 Wall Connector
V1, V2, and V3 Supercharger
If a Tesla charge handle without BLE support is used on Model Y (2025+) Standard, the charge port door cannot be remotely opened. Any of the other methods such as UI request, push-to-open, mobile app, and key fob are still available.
Punctuality is the politeness of kings
👍🏼 bijzonder dat Tesla deze info dan niet heeft, @Richh ter infodreamscape schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:30:
[...]
Nee, maar ik heb wel andere informatie kunnen vinden:
[...]
Ergens heeft Tesla deze info wel, want hierom heeft Tesla Energy mij in eerste instantie aangeboden om mijn TWC te vervangen door eentje die het wel zou kunnen. Zoals ik dit lees zou de MID het dus wel kunnen, want bluetooth. En vind het verder wel interessant dat Gen4 SuC hier tussen staat als bluetooth supporter. Dat zal ik eens gaan testen mocht ik door Harderwijk rijden.turkeyhakan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:31:
[...]
👍🏼 bijzonder dat Tesla deze info dan niet heeft, @Richh ter info
/f/image/3d0JkcnfLQXnKArNKxgFt2uj.png?f=fotoalbum_large)
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Bij mij even getest met de granny lader , knopje op de stekker werkt idd perfect wat ik al dacht . Bij veel sucs zijn die knopjes gewoon gaar volgens mij.MWDKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Ik wist niet eens dat er knopjes op een Supercharger zaten. Ik druk altijd op de laadpoort zelf om hem te openen.
Gefeliciteerd ! 🎉 is een erg gave auto , zal je geen spijt van krijgen.Koen Hendriks schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:19:
Hallo allemaal![]()
Ik word vanaf augustus/ september ook Tesla eigenaar. Het gaat om een witte Model Y premium long range met achterwiel aandrijving inclusief trekhaak.
[Afbeelding]
Altijd al een Tesla gewild dus ik ben me al helemaal aan het inlezen over tips en tricks en leuke accessoires
Net gechecked , lte is prima, enige wat nog rest is m’n usb stick verlengkabeltje wat net ook gesuggereerd werd , ik ga dat met tegenzin testen want ik kan met m’n handen niet goed in dat kastje komen. Snap niet dat ze die usb stick niet zo erin hebben gezet dat je er makkelijk bij kan.pdidi schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Klinkt alsof je A-GPS (of A-GNSS zoals het tegenwoordig heet) is verlopen en niet na vertrek kan worden geupdate. Heb je na start meteen LTE verbinding?
Ja serieus. Had een externe harddisk gekoppeld, zodra ik de usb uit de stekker haalde zag ik die GNSS waardes weer terugkomen. Dit op advies van Tesla die op afstand kon zien dan het gps signaal verstoord werd.karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:55:
[...]
Serieus ? Ik heb wel een verlengkabeltje voor de usb stick aangesloten anders krijg ik hem er niet uit omdat m’n handen niet in dat dashboardkastje passen
RF1000 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:51:
[...]
Ja serieus. Had een externe harddisk gekoppeld, zodra ik de usb uit de stekker haalde zag ik die GNSS waardes weer terugkomen. Dit op advies van Tesla die op afstand kon zien dan het gps signaal verstoord werd.
(eerst ging de vinger al richting de Enhance commander)
Dit is mijn verlengkabeltje, heb hem eruit gehaald en met veel pijn en moeite de stick teruggedrukt. Heb alvast een dubbel geshield kabeltje besteld mocht dit idd het euvel zijn geweest
Ja, USB 3.0-poorten en -kabels veroorzaken zware radiostoring (EMI) die zowel GPS- als Z-Wave-signalen direct kan verstoren. Het data-overdrachtsproces van USB 3.0 (en hogere standaarden zoals USB 3.2) genereert een breedbandige ruis. Hoewel deze ruis het sterkst is rond de 2.4 GHz-band (wat Zigbee en Wi-Fi platlegt), loopt het spectrum door tot in de lagere frequenties. Hierdoor worden GPS-signalen (L1-band op 1.575 GHz) en Z-Wave-frequenties (rond de 868 MHz tot 908 MHz) overstemd. Het probleem is uitgebreid gedocumenteerd in een bekend witboek van Intel. Slecht afgeschermde USB 3.0-connectoren en aangesloten apparaten (zoals externe SSD's) functioneren onbedoeld als stoorzenders.karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:09:
[...]
[Afbeelding] Dit is mijn verlengkabeltje, heb hem eruit gehaald en met veel pijn en moeite de stick teruggedrukt. Heb alvast een dubbel geshield kabeltje besteld mocht dit idd het euvel zijn geweest
Duidelijk , zilverfolie om het kabeltje zou dan ook wel eens een goedkope oplossing kunnen zijn. Heb het kabeltje nu helemaal eraf dus dan kan ik iig eerst bepalen of dat de oorzaak wassender schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Ja, USB 3.0-poorten en -kabels veroorzaken zware radiostoring (EMI) die zowel GPS- als Z-Wave-signalen direct kan verstoren. Het data-overdrachtsproces van USB 3.0 (en hogere standaarden zoals USB 3.2) genereert een breedbandige ruis. Hoewel deze ruis het sterkst is rond de 2.4 GHz-band (wat Zigbee en Wi-Fi platlegt), loopt het spectrum door tot in de lagere frequenties. Hierdoor worden GPS-signalen (L1-band op 1.575 GHz) en Z-Wave-frequenties (rond de 868 MHz tot 908 MHz) overstemd. Het probleem is uitgebreid gedocumenteerd in een bekend witboek van Intel. Slecht afgeschermde USB 3.0-connectoren en aangesloten apparaten (zoals externe SSD's) functioneren onbedoeld als stoorzenders.
Vandaag bezig geweest om de middenconsole van de 2019 versie weer compleet terug te zetten en nu doet de stroom het ook niet op de USB poorten. Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is. Hopelijk is het niet een al te groot probleem. Baal hier wel van, als er een USB poort in het dashboard had gezeten had ik dit 'gezeik' waarschijnlijk niet gehad. Nou de oude middenconsole heeft het wel erger gemaakt maar ik laat hem er nu maar inzitten omdat het nu is zoals het origineel was. Als het is opgelost gaat zo snel mogelijk de nieuwere middenconsole in. Die is zoveel handiger.Daniel. schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:36:
[...]
De 2019 versie heeft alleen usb porten in de middenconsole zitten. Die hebben data. Dus helaas werkt dat net even wat anders. Heb de usb a gecontroleerd aan de bijrijdersstoel van de middenconsole.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door Daniel. op 05-06-2026 19:04 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Omdat daar de producten voor jouw auto worden getoond, en die zijn er dan niet...Daan8 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:52:
Hoi even een vraagje als ik in de webshop online kijk zie ik allerlei velgen beschikbaar voor de model y.Maar als ik vervolgens naar de shop in de app ga zie ik ze niet. Iemand een idee hoe dit kan ?
Bedoel je dat ze tijdelijk uitverkocht zijn ?sender schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:55:
[...]
Omdat daar de producten voor jouw auto worden getoond, en die zijn er dan niet...
PreciesDaan8 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Of komt dit omdat ik geen auto aan mijn account heb gekoppeld? Ik heb mijn auto namelijk nog niet .maar ik kan wel naafdoppen ed zien.
Mijn RWD is afgeleverd op de standaard 18inch velgen en sinds een tijdje kun je ‘m ook bestellen met 19inch. Ik heb even vanuit de app in de shop gekeken en daar zie ik de 19inch velgen ook niet staan. Persoonlijk heb ik geen 2200 euro over voor 19inch die de range ook nog eens 30km terug brengen maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.Daan8 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:52:
Hoi even een vraagje als ik in de webshop online kijk zie ik allerlei velgen beschikbaar voor de model y.Maar als ik vervolgens naar de shop in de app ga zie ik ze niet. Iemand een idee hoe dit kan ?
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Lijkt eerder iets mis te zijn met een airbag (is niet het gordel icoontje)aschja schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:49:
Heeft iemand hier ervaring mee? Juniper AWD
Probleem met veiligheidssysteem. Service vereist. Achterbank gordel icoontje in rood. Gaat met name af in bochten.
[Afbeelding]
aschja schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:49:
Heeft iemand hier ervaring mee? Juniper AWD
Probleem met veiligheidssysteem. Service vereist. Achterbank gordel icoontje in rood. Gaat met name af in bochten.
[Afbeelding]
Precies hoe ik dat ook doe, sinds de aanschaf in feb 2024 tot nu toe. Ik doe enkel 100% als ik een lange rit moet maken en anders altijd rond de 85% en probeer niet onder de 20% te komen.MarcoEV schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:18:
Ik heb mijn MY (juni '23) met CATL LFP gekocht in april dit jaar met 127.xxx op de teller. Range op 100% was 402 km, en de print out (Aviloo) van de verkopende partij gaf een SoH van 94%.
Daarna is hij gezakt naar 400 km rated range op 100%, en wat lager. Vorige week heb ik hem naar 100% geladen, en een paar uur laten rusten. Nu staat de rated range weer op 402 km. Ik probeer de LFP accu eigenlijk niet elke week naar 100% te laden zoals Tesla voorschrijft, maar 1 keer in de maand oid, als ik weet dat ik een wat langere rit heb en gelijk de eerste 20% eraf rij dezelfde dag.
Die vraag moet je op het politiebureau stellen. Maar bedienen in de oplaadbakjes lijkt me echt gevaarlijk, dat heb ik 1 lx geprobeerd, toen nooit meer.Koen Hendriks schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
In Nederland mag je natuurlijk niet op je telefoon zitten in de auto, ook niet als die op je stoel tussen je benen ligt ofzo.
Maar dit mag dan weer wel als die vast zit in een mount. Maar telt de draadloze oplaad 'bakjes' van de Tesla ook als vast? Of mag je hem daar ook niet bedienen? Wanneer telt het als 'vast'?
Niet aan beginnen. Je hebt tenslotte een prachtige tablet rechts van je neus waarmee je alles via spraak kunt bedienen. Allemaal te activeren via je rechter wieltje op het stuur.Koen Hendriks schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
In Nederland mag je natuurlijk niet op je telefoon zitten in de auto, ook niet als die op je stoel tussen je benen ligt ofzo.
Maar dit mag dan weer wel als die vast zit in een mount. Maar telt de draadloze oplaad 'bakjes' van de Tesla ook als vast? Of mag je hem daar ook niet bedienen? Wanneer telt het als 'vast'?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Die is dan dus omhoog gegaan?pdidi schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Tesla kan de Rated Consumption aanpassen, waardoor de Rated Range veranderd. @Mar.tin heeft Tesla hier begin dit jaar op heterdaad betrapt met release 2026.2.3 . Zowel voor de CATL 6M in zijn eigen MY "Premium" RWD SR als die van zijn ouders M3 "Premium" RWD SR.
Dus @karel_G_1981, dit verklaart waarschijnlijk ook jouw degradatie curve. Op zich best kwalijk dat Tesla dit kan aanpassen, want degradatie cijfers zeggen dan niet zoveel meer
In zijn geval is de Rated Consumption omlaag gegaan, waardoor de Rated Range automatisch omhoog gaat. Want (Rated Consumption) x (Rated Range) = constante (=huidige netto accu capaciteit)
Dat zou dan toch leiden tot een overschatte accu capaciteit? Of denk ik nu totaal verkeerd. Toen ik de auto begon de rijden was de rated range vanuit tesla 432 geloof ik. Nu 421. Volgens Tessie presteert mijn auto flink onder de fleet. (59,98kwh) vs fleet (61,2kwh)pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:34:
[...]
In zijn geval is de Rated Consumption omlaag gegaan, waardoor de Rated Range automatisch omhoog gaat. Want (Rated Consumption) x (Rated Range) = constante (=huidige netto accu capaciteit)
[ Voor 12% gewijzigd door WouterL op 06-06-2026 11:43 ]
De wet heeft het toch over een telefoon in hand houden?Koen Hendriks schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
/f/image/4WEGVUeAs9PARUXzRPblVQwY.png?f=fotoalbum_large)
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/s/1ScyqQlrGcYes it’s the dark Helix wheels. Instead of the standard chrome.
I’m happy with this actually. It also includes dark Tesla badges on the front and rear.
[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 06-06-2026 12:00 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
In de wet staat: ‘Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.’Koen Hendriks schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:12:
Glasschade valt niet onder je reisverzekering, maar onder de autoverzekering. Dus je moet het via je WA+ of all-risk autoverzekering regelen.hessel_a schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:32:
Wie kan mij adviseren wat te doen: we zijn aan het kamperen en hebben een tent tegen onze model y aangezet. We slapen in de auto. Nu was de tent aan de auto geklemd en heb ik (heel dom) de achterklep dichtgedaan en zaten de klemmetjes nog om de klep. Doordat het klemde is het glas van het dak gebroken. Los je dit op via de glasverzekering van de auto, reisverzekering of weer iets anders. Wie weet wat slim is?
Nee, Tesla heeft de Rated Consumption omlaag gedaan en de Rated Range omhoog, waardoor de Accu Capaciteit constant is gebleven. Kijk nog maar eens naar de post van de Model 3:WouterL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:39:
[...]
Dat zou dan toch leiden tot een overschatte accu capaciteit? Of denk ik nu totaal verkeerd. Toen ik de auto begon de rijden was de rated range vanuit tesla 432 geloof ik. Nu 421. Volgens Tessie presteert mijn auto flink onder de fleet. (59,98kwh) vs fleet (61,2kwh)
Sinds 14000km is dit vrij abrupt gegaan van bijna 63kwh.
Maar hoe zou dit leiden tot Tessie die de accu health niet meer goed inschat?pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Nee, Tesla heeft de Rated Consumption omlaag gedaan en de Rated Range omhoog, waardoor de Accu Capaciteit constant is gebleven. Kijk nog maar eens naar de post van de Model 3:
Voor de wijziging:
Rated Range=447km
Rated Consumption=140Wh/km
Netto beschikbare accu capaciteit=447*140=62,58kWh
Na de wijziging:
Rated Range=465km
Rated Consumption=134,6Wh/km
Netto beschikbare accu capaciteit=465*134,6=62,58kWh
MarcoEV schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:18:
Ik probeer de LFP accu eigenlijk niet elke week naar 100% te laden zoals Tesla voorschrijft, maar 1 keer in de maand oid, als ik weet dat ik een wat langere rit heb en gelijk de eerste 20% eraf rij dezelfde dag.
Hier hetzelfde. Blijf meestal tussen 25 en 75%. 1 keer in de 1 à 2 maanden gaat hij eens naar 100%.beyazz06 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:27:
Precies hoe ik dat ook doe, sinds de aanschaf in feb 2024 tot nu toe. Ik doe enkel 100% als ik een lange rit moet maken en anders altijd rond de 85% en probeer niet onder de 20% te komen.
Begon met 417/418km oid rated range en zit momenteel op 415km met 32500km op de teller
Let op dat het juiste merk glas neemt.hessel_a schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:32:
Wie kan mij adviseren wat te doen: we zijn aan het kamperen en hebben een tent tegen onze model y aangezet. We slapen in de auto. Nu was de tent aan de auto geklemd en heb ik (heel dom) de achterklep dichtgedaan en zaten de klemmetjes nog om de klep. Doordat het klemde is het glas van het dak gebroken. Los je dit op via de glasverzekering van de auto, reisverzekering of weer iets anders. Wie weet wat slim is?
En dan maar hopen dat het gedekt is. Sommige verzekeraars hebben het dak uitgesloten naar zeggen.stin00 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Glasschade valt niet onder je reisverzekering, maar onder de autoverzekering. Dus je moet het via je WA+ of all-risk autoverzekering regelen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Toen jouw Model Y nieuw was, was de netto accu capaciteit ~64,2kWh (435km*147,5Wh/km)WouterL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Maar hoe zou dit leiden tot Tessie die de accu health niet meer goed inschat?
[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 06-06-2026 15:03 ]
Ik wil je feestje niet teveel verpesten, maar als dit een Model Y RWD uit 2023 betreft met CATL 6L accu, dan moet je even deze post lezen. TL;DR Jouw accu had 62kWh toen deze nieuw was. Tesla heeft daar in dec 2023 een sluwe SW lock op gezet, waardoor er nog maar 60kWh beschikbaar was. Meerderen hebben afgelopen jaar echter gemerkt dat die SW lock er weer af is gegaan (zie bv deze post) en je dus die 2kWh weer terug hebt gekregen. Alleen Tessie houdt daar geen rekening meeSlonzo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:53:
[...]
[...]
Hier hetzelfde. Blijf meestal tussen 25 en 75%. 1 keer in de 1 à 2 maanden gaat hij eens naar 100%.
Hij is nu ~2.5 jaar oud (LFP accu):
[Afbeelding]
Ik laad de auto echter wel wekelijks tot 100% is, volgens voorschrift. Das dan best een pijnlijk snelle achteruitgang. Wellicht draai ik Tesla’s eigen battery diagnostic wel eenspdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:55:
[...]
Toen jouw Model Y nieuw was, was de netto accu capaciteit ~64,2kWh (435km*147,5Wh/km)
Nu is jou overgebleven netto accu capaciteit ~59,8kWh (421km*142,5Wh/km)
Dus je hebt volgens deze cijfers 6,8% degradatie. Dus daarmee heeft Tessie wel gelijk dat dat veel is (18000km en 1,5jaar oud). Dit is nou precies waarom het zo vervelend is dat Tesla die Rated Consumption heeft aangepast. Voor je gevoel is de teruggang van 435km bij nieuw naar 421km nu niet zoveel. Maar omdat ook die Rated Consumption is verminderd zie je dus veel minder duidelijk dat er veel degradatie is.
Maar misschien is het niet zo erg. Wat bij LFP accu's nl. kan meespelen is dat deze niet goed zijn gekalibreed als er niet wekelijks tot 100% wordt geladen. Mocht je dat idd niet doen, dan moet je 2x tot 100% laden, 6 uur laten staan en dan zover mogelijk leeg rijden (5% of lager). Als je dan weer tot 100% laad zie je (hopelijk) een hogere Rated Range
En rijd je hem ook vaak leeg tot ~5%? Anders toch eens een calibratie doenWouterL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:59:
[...]
Ik laad de auto echter wel wekelijks tot 100% is, volgens voorschrift. Das dan best een pijnlijk snelle achteruitgang. Wellicht draai ik Tesla’s eigen battery diagnostic wel eens
Nee zelden onder 20%. En nooit onder 10%pdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:02:
[...]
En rijd je hem ook vaak leeg tot ~5%? Anders toch eens een calibratie doen
[ Voor 4% gewijzigd door WouterL op 06-06-2026 16:07 ]
Dit is de RWD met doorlopende lichtbalk voordat de premium modellen of standard bestonden?WouterL schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:46:
Mijn tesla y Juniper premium RWD (SR)heeft een gekke degradatie curve. Heel lang stabiel, om plotseling meer dan 2% te dalen. (17k) [Afbeelding]
Iemand ook zo’n gekke curve?
Klopt, dus premium rwd standard rangeOekol schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:13:
[...]
Dit is de RWD met doorlopende lichtbalk voordat de premium modellen of standard bestonden?
Ik kom even terug op mijn eigen foutcode VCSEC_a222 die ik sinds ~november 2025 had.Allewijn schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:21:
Afgelopen weken geeft mijn 03-2024 MY ineens vaak melding/fout VCSEC_a222
Storing bandenspanningscontrolesysteem.
Zowel voorafgaande aan ritten. Maar komt ook soms ineens tijdens een rit. Verdwijnt te pas en te onpas. Etc.
Service aanvraag gedaan en 24 nov naar Tesla toe.
Nul euro geraamde kosten.
Iemand ervaring hier mee?
Echt een sensor in een velg defect, of iets anders?
Zitten nog originele banden op/nooit open geweest. Alles nog vanuit fabriek (25dkm).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je bent niet de eersteAllewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:55:
[...]
Ik kom even terug op mijn eigen foutcode VCSEC_a222 die ik sinds ~november 2025 had.
Tesla heeft, onder garantie, toen ter tijd echt van alles gedaan. Als eerste werd een Body Security Controller intern vervangen. Foutcode bleef. Daarna werden 4 TPMS sensoren vervangen. Foutcode bleef. Daarna heeft hij een week bij Tesla gestaan, heeft een technicus uitgebreide logs en metingen gedaan, hebben ze zelfs een tijdje tijdelijk de aftermarket trekhaak losgekoppeld, etc. Maar foutcode kwam terug. Elke keer meer dan keurige service, prachtige Performance leenauto, maar probleem bleef/kwam soms op.
Ik gaf mijn vrouw al 'de schuld'. Want het begon me op te vallen dat die foutcode eigenlijk telkens alleen te zien was als zij mee reed!![]()
![]()
En toen... Al een tijdje geleden, kocht ik een Tesla KEYFOB.
Gewoon, handig. En omdat mijn eigen stomme Oppo Find X5 soms niet gezien wordt.
Mijn vrouw nam die fysieke sleutel ook vaak mee.
We kwamen er achter dat haar telefoon deze storing veroorzaakt!
Het is een Motorola Edge 50 Pro.
Het lijkt nu echt volledig reproduceerbaar. Elke keer als haar telefoon in de auto aanwezig is, dus zelfs las mijn telefoon verbonden is/ik achter stuur zit/mijn profiel/zij later ingestapt, komt tóch die storing na 'verloop van tijd'.
Schiet mij maar lek...![]()
![]()
![]()
Ondertussen niet erg meer. Want er is dus niks defect aan de Tesla.
Haar Motorola 'verstoord' het BLE signaal oid...
Maar blijft raar.
Thanks,
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 06-06-2026 20:32 ]
Hoi , het probleem is inderdaad opgelost! Had hier zelf in eerste instantie nooit aan gedacht dus bedankt!RF1000 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Wellicht een (aliexpress) usb/externe harddisk in je dashboard kastje aangesloten? Dat was bij mij een tijdje geleden de oorzaak van slechte gps ontvangst.
Wow, afgelopen oktober/november had ik dit probleem ook. Het begon direct nadat ik mijn banden had opgepompt. En bleef ongeveer 2 maanden. Ineens was het probleem weg, en ik dacht dat het kwam doordat ik met een hogedruk reiniger binnen in de velgen de boel schoon had gespoten. Destijds een service verzoek aangemaakt. Maar een paar dagen voordat ik er naartoe moest hield het op. Ik moest nog wel steeds langskomen ivm reinigen camera's.Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:55:
[...]
Ik kom even terug op mijn eigen foutcode VCSEC_a222 die ik sinds ~november 2025 had.
Tesla heeft, onder garantie, toen ter tijd echt van alles gedaan. Als eerste werd een Body Security Controller intern vervangen. Foutcode bleef. Daarna werden 4 TPMS sensoren vervangen. Foutcode bleef. Daarna heeft hij een week bij Tesla gestaan, heeft een technicus uitgebreide logs en metingen gedaan, hebben ze zelfs een tijdje tijdelijk de aftermarket trekhaak losgekoppeld, etc. Maar foutcode kwam terug. Elke keer meer dan keurige service, prachtige Performance leenauto, maar probleem bleef/kwam soms op.
Ik gaf mijn vrouw al 'de schuld'. Want het begon me op te vallen dat die foutcode eigenlijk telkens alleen te zien was als zij mee reed!![]()
![]()
En toen... Al een tijdje geleden, kocht ik een Tesla KEYFOB.
Gewoon, handig. En omdat mijn eigen stomme Oppo Find X5 soms niet gezien wordt.
Mijn vrouw nam die fysieke sleutel ook vaak mee.
We kwamen er achter dat haar telefoon deze storing veroorzaakt!
Het is een Motorola Edge 50 Pro.
Het lijkt nu echt volledig reproduceerbaar. Elke keer als haar telefoon in de auto aanwezig is, dus zelfs las mijn telefoon verbonden is/ik achter stuur zit/mijn profiel/zij later ingestapt, komt tóch die storing na 'verloop van tijd'.
Schiet mij maar lek...![]()
![]()
![]()
Ondertussen niet erg meer. Want er is dus niks defect aan de Tesla.
Haar Motorola 'verstoord' het BLE signaal oid...
Maar blijft raar.
Whatttt! Haha wat een toeval! Bizar hè, dat die stomme Motorola's de boosdoener zijn.renem schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:09:
[...]
Wow, afgelopen oktober/november had ik dit probleem ook. Het begon direct nadat ik mijn banden had opgepompt. En bleef ongeveer 2 maanden. Ineens was het probleem weg, en ik dacht dat het kwam doordat ik met een hogedruk reiniger binnen in de velgen de boel schoon had gespoten. Destijds een service verzoek aangemaakt. Maar een paar dagen voordat ik er naartoe moest hield het op. Ik moest nog wel steeds langskomen ivm reinigen camera's.
Maar nu je dit zegt, die 2 maanden had ik een Motorola Edge 70 telefoon, die beviel zo slecht dat ik binnen 2 maand deze weer had verkocht voor een Google Pixel 10 pro. Nooit een seconde bij stil gestaan dat die telefoon de boosdoener was. En inderdaad als mijn vriendin met iPhone reed, zag ze dit probleem nooit.
Wat is dit voor mooi statistiek scherm?Slonzo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:53:
[...]
[...]
Hier hetzelfde. Blijf meestal tussen 25 en 75%. 1 keer in de 1 à 2 maanden gaat hij eens naar 100%.
Hij is nu ~2.5 jaar oud (LFP accu):
[Afbeelding]
Komt uit teslamate
Heeft niets met Tesla te maken, maar met Apple. Afgelopen week al met meerdere apps meegemaakt.bestbeforeee schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:06:
De Tesla app wil niet meer updaten sinds gisteren. Ik heb de nieuwste versie van iOS en een iPhone 14. Meer mensen hier last van?
Op mijn iPhone 16 gisteren zonder problemen kunnen updaten naar de meest recente app versie. En kijk ik nu, is er weer een update welke ook lukte. In 24 uur 2 updates, apartbestbeforeee schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:06:
De Tesla app wil niet meer updaten sinds gisteren. Ik heb de nieuwste versie van iOS en een iPhone 14. Meer mensen hier last van?
Goed te horen dat het probleem is opgelost. Blijkt dus aan de kabel/connector en niet zoals ik dacht aan een brakke chip oid op het interne printplaatje van de harddisk casingkarel_G_1981 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Hoi , het probleem is inderdaad opgelost! Had hier zelf in eerste instantie nooit aan gedacht dus bedankt!
Ik heb een iPhone 14 Pro Max. Geen problemen met app updates. Ik zit nu op 4.57.0, wat de laatste versie is.bestbeforeee schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:06:
De mijne is van '24, maar ik vermoed dat het idd een CATL 6L zal zijn (geen idee waar ik dat kan vinden, ik weet alleen dat het een LFP accu is). Ergens rond november/december 2025 vind ik idd een plotse verhoging van de capaciteit van 58.4 naar 59.4 kWh. Hoe dat komt maakt me eigenlijk weinig uit, het resultaat blijft uiteindelijk dat er (zogezegd) maar 0.2% degradatie ispdidi schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Ik wil je feestje niet teveel verpesten, maar als dit een Model Y RWD uit 2023 betreft met CATL 6L accu, dan moet je even deze post lezen. TL;DR Jouw accu had 62kWh toen deze nieuw was. Tesla heeft daar in dec 2023 een sluwe SW lock op gezet, waardoor er nog maar 60kWh beschikbaar was. Meerderen hebben afgelopen jaar echter gemerkt dat die SW lock er weer af is gegaan (zie bv deze post) en je dus die 2kWh weer terug hebt gekregen. Alleen Tessie houdt daar geen rekening mee
4,1% is idd heel netjes. Je moet alleen wel van een Max Range (New) van 435km uitgaan (62000/142,5)Slonzo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:55:
[...]
De mijne is van '24, maar ik vermoed dat het idd een CATL 6L zal zijn (geen idee waar ik dat kan vinden, ik weet alleen dat het een LFP accu is). Ergens rond november/december 2025 vind ik idd een plotse verhoging van de capaciteit van 58.4 naar 59.4 kWh. Hoe dat komt maakt me eigenlijk weinig uit, het resultaat blijft uiteindelijk dat er (zogezegd) maar 0.2% degradatie ismet ~59.4 kWh bruikbaar.
Als ik 62 kWh als aanvangspunt neem, zou de 'echte' slijtage neerkomen op ~4.1% over 2.5 jaar, zo'n ~9km range. Daar kan ik mee leven[Afbeelding]
Via Service Mode kun je zien of je GPS signaal verstoord wordt (via Driver Assist - Camera's)karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:39:
[...]
Duidelijk , zilverfolie om het kabeltje zou dan ook wel eens een goedkope oplossing kunnen zijn. Heb het kabeltje nu helemaal eraf dus dan kan ik iig eerst bepalen of dat de oorzaak was
Hier hetzelfde, iPhone 16. Staat een nieuwe versie in de store, ik doe de update maar als ik dan in de app kijk is de update niet gedaan ( blijft op 57.0). Als ik dan in de store kijk staat de update er weer in.bestbeforeee schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:06:
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dan heb je ook last van hetzelfde probleem, de update word niet uitgevoerd en komt steeds terug in de Appstore.nosuchuser schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Op mijn iPhone 16 gisteren zonder problemen kunnen updaten naar de meest recente app versie. En kijk ik nu, is er weer een update welke ook lukte. In 24 uur 2 updates, apart
57.5 is de laatste.shinken82 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:30:
[...]
Ik heb een iPhone 14 Pro Max. Geen problemen met app updates. Ik zit nu op 4.57.0, wat de laatste versie is.
Voor dat stukkie Nederland? In België en Frankrijk werkt het toch niet...ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:10:
Afgelopen week heb ik mijn vader de auto laten gebruiken, omdat wij zelf een weekje op vakantie waren. Alleen kreeg ik mijn Tesla zojuist terug met vijf strikes, waardoor Autosteer/FSD nu tijdelijk is uitgeschakeld. Lekker dan.
Aanstaande vrijdag staat er een lange rit naar Frankrijk op de planning. De functies worden volgens de auto pas op 13 juni, aanstaande zaterdag, hersteld. Nu loopt mijn proefabonnement op FSD morgen af.
Wat is jullie ervaring hiermee? Krijg je na afloop van de proefperiode toevallig snel weer een software-update aangeboden? Voor zover ik weet worden er tijdens de FSD-proefperiode geen updates gepusht. Ik hoop stiekem dat een update mijn “redding” wordt, omdat die mijn auto mogelijk eerder uit het strafhoekje haalt. TACC werkt wel hoor, maar in vind lane centering wel erg prettig op een langere rit.
Je haalt van alles door elkaar.ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:10:
Aanstaande vrijdag staat er een lange rit naar Frankrijk op de planning. De functies worden volgens de auto pas op 13 juni, aanstaande zaterdag, hersteld. Nu loopt mijn proefabonnement op FSD morgen af.
Wat is jullie ervaring hiermee? Krijg je na afloop van de proefperiode toevallig snel weer een software-update aangeboden? Voor zover ik weet worden er tijdens de FSD-proefperiode geen updates gepusht.
[ Voor 4% gewijzigd door sender op 07-06-2026 13:46 ]
Sinds gisteren is er de update 2026.17.5, vooralsnog voor nieuwe Tesla's en als update voor FSD Early Access users. De rest zal denk ik snel volgen, dus eindelijk de Spring Update voor HW4 Tesla'sjongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Niemand heeft nog een update gehad die op de FSD software zit. Die update is er namelijk nog niet.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 07-06-2026 14:14 ]
Strikes die je met FSD hebt gekregen blijven actief als het FSD abonnement afloopt (weet ik uit eigen ervaring). Dus helaas ook pas vanaf zaterdag Autosteer voor je. Een SW update zal dat ook niet veranderenChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:10:
Afgelopen week heb ik mijn vader de auto laten gebruiken, omdat wij zelf een weekje op vakantie waren. Alleen kreeg ik mijn Tesla zojuist terug met vijf strikes, waardoor Autosteer/FSD nu tijdelijk is uitgeschakeld. Lekker dan.
Wat is jullie ervaring hiermee? Krijg je na afloop van de proefperiode toevallig snel weer een software-update aangeboden? Voor zover ik weet worden er tijdens de FSD-proefperiode geen updates gepusht. Ik hoop stiekem dat een update mijn “redding” wordt, omdat die mijn auto mogelijk eerder uit het strafhoekje haalt. TACC werkt wel hoor, maar in vind lane centering wel erg prettig op een langere rit.
Volgens mij haal ik helemaal niks door elkaar. Ik wil geen FSD, ik wil gewoon Autosteer met lane centering terug.jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Je haalt van alles door elkaar.
Als je testperiode morgen is afgelopen dan moet je een abonnement nemen, anders heb je geen FSD meer. En als vader niet overweg kan met FSD had je hem beter op autosteer kunnen zetten.
De testperiode staat los van een update. Niemand heeft nog een update gehad die op de FSD software zit. Die update is er namelijk nog niet. Wat zou die software update voor je oplossen?
En zoals gezegd, in oa Belgie en Frankrijk heb je niets aan FSD.
[ Voor 7% gewijzigd door ChromeFR op 07-06-2026 14:00 ]
Een creatieve oplossing is dat je vader in de vakantie je chauffeur is. Lost hij mooi het ‘probleem’ op dat hij heeft veroorzaakt;)ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:10:
Klopt, komt nu ook weer terug bij mij. Zal wel weer opgelost wordenEDB schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Dan heb je ook last van hetzelfde probleem, de update word niet uitgevoerd en komt steeds terug in de Appstore.
Van de TESLA site zelf: "Use of Autosteer (if equipped) and Full Self-Driving (Supervised) is suspended for a week when you or another driver of your vehicle receives five "strikeouts." Bron:ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:56:
[...]Ik ben bang dat die strikes gewoon blijven staan nadat de FSD-proefperiode is afgelopen, waardoor ik dan waarschijnlijk nog steeds geen Autosteer kan gebruiken.
Ik hoop daarom dat een software-update komt, omdat die de strikes reset.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Niemand met FSD (los van een test periode of gekocht) heeft een update gekregen omdat die er niet was. Dat heeft niets met een test periode voor de gebruikers van een pakket te maken. De testperiode is om je kennis te laten maken met FSD, niet om FSD zelf te testen, dat heeft de RDW al gedaan.ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:56:
[...] (omdat tijdens de FSD-proef geen updates gegeven worden). [/b]
[ Voor 34% gewijzigd door jongetje op 07-06-2026 15:06 ]
Het lijkt mij stug dat een software-update de blokkade van 5 strike-outs zou doen opheffen. Stel je hebt op 10 juni de 5e strike gekregen en op 11 juni wordt er een update uitgerold. Dan zou je (volgens jouw redenering) zowat niks merken van die 7 dagen zonder FSD of Autosteer rond te moeten rijden. Tevens lijkt dat mij niet passen in de redenatie van Tesla dat een rijder die de supervised regels niet volgt 'gestraft' moet worden.ChromeFR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:54:
Ik weet het @Yaksa, maar het is of een week wachten of een software update. Dat wat eerder komt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt, was een typo. Net in de app gekeken. Ik zit op v4.57.5-4357 om precies te zijn.
Heb net nog een keer de update gedaan maar hij blijft hier op v4.57.0-4306 hangen. Dit wordt wachten op een update die dit fixt voor -een deel van- de IPhone gebruikers.shinken82 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Klopt, was een typo. Net in de app gekeken. Ik zit op v4.57.5-4357 om precies te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Stokertje op 07-06-2026 16:12 ]
Nee, de auto moet voor 30 juni besteld worden. Als de levering na 30 juni is moet je deze 7 dagen nadat deze beschikbaar is gekomen in ontvangst hebben genomen. Dus wel even goed in de gaten houden als je langer op vakantie wil gaanStokertje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:11:
Wij denken erover een nieuwe Tesla Y standaard te bestellen, maar als ik het goed lees gaan we dan niks aan de 3000 inruilpremie hebben omdat de auto die besteld wordt voor eind juni geleverd moet worden?
Hebben ze normaal gezien elk kwartaal weer een nieuwe aktie en zou het nut hebben te wachten met bestellen tot 1 juli?
Heb vandaag wel een inruilvoorstel aangevraagd, gek genoeg hoefden daar geen foto’s bij.
We hebben al een 2019 model 3, awd, LR, met acceleration boost. Die blijft als 2e auto.
[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 07-06-2026 16:57 ]
Aha, bij nu bestellen staat de levering op september. Bij beschikbaar zijn binnen 7 dagen ophalen om de premie te krijgen dus. Dan is het dus mogelijk nog wel interessant. Neem aan dat die 3000 bovenop de inruilprijs komt die ze me gaan bieden?pdidi schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:54:
[...]
Nee, de auto moet voor 30 juni besteld worden. Als de levering na 30 juni is moet je deze 7 dagen nadat deze beschikbaar is gekomen in ontvangst hebben genomen. Dus wel even goed in de gaten houden als je langer op vakantie wil gaan
[Afbeelding]
Wat is jouw mening rvaring met de acceleration boost? Waar voor het geld?Stokertje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:11:…We hebben al een 2019 model 3, awd, LR, met acceleration boost. Die blijft als 2e auto.
das maar net wat je wil. Houd je van echt nog een stuk harder optrekken dan is het zeker het geld waard. Ik heb het nu 6,5 jaar en vind het nog steeds geweld. Zelfs nu ik er een M3P 2024 naast hebRoenie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Wat is jouw mening rvaring met de acceleration boost? Waar voor het geld?
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
De algemene ervaring hier is dat het vooral interessant is als je een barrel inruilt (zoek maar op "barrel" in dit topic)Stokertje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Aha, bij nu bestellen staat de levering op september. Bij beschikbaar zijn binnen 7 dagen ophalen om de premie te krijgen dus. Dan is het dus mogelijk nog wel interessant. Neem aan dat die 3000 bovenop de inruilprijs komt die ze me gaan bieden?
Die 3000 zal dan waarschijnlijk wel het inruilaanbod acceptabel moeten maken.
Ik heb een bod gekregen op mijn auto dat 1500-2000 euro lager ligt dan wijkopenautos. Maar door de 3000 dus nog steeds interessanter. Als ik het echt uit had willen spelen had ik mijn auto aan wijkopenautos kunnen verkopen en dan een barrel kunnen kopen en vervolgens inruilen. Maar dat bedacht ik me wat te laat.pdidi schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:21:
[...]
De algemene ervaring hier is dat het vooral interessant is als je een barrel inruilt (zoek maar op "barrel" in dit topic)