• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Heb maandag ca 600km gereden over autostrade, dus autoruit hing vol insecten. En omdat het warm was waren die helemaal opgedroogd en zo met de ruitenwisser niet te verwijderen.

Gisteren een paar keer gespoten terwijl ik in autosteer zat... dat ging niet goed. Direct rode handjes, dikke waarschuwingspiepen en autosteer uitgeschakeld wegens zichtgebrek. De insecten losten een beetje, en met water was dat een smurrie.

Nu zijn mijn ruitenwissers ca 1 jaar oud, maar hebben jullie dit ook al gehad?

PS: ruit heeft nu ook een barst onderaan en dus komt er eind van de week een nieuwe ruit en nieuwe ruitenwissers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
's avonds even een natte handdoek over je vooruit leggen, 's ochtends veeg je alles er zo af.

Ruitenwissers zijn geen sneeuwkrabbers, of mega borstel om je glas te boenen. Ze hebben ini mini rubber lipje om waterdruppels weg te duwen.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:06
Ik verwijder insecten nooit (meer) met mijn ruitenwissers. Het enige wat er gebeurd (bij mij) is dat ze nog verder over de ruit worden uitgesmeerd. Leg wat microvezel doeken in je auto en wat flessen water, dan heb je je ruit in 5 minuten schoon. Gaat wel het makkelijkst als je geparkeerd staat.

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30
Nieuwe model Y in ontvangst genomen met FSD afgekocht, zoals bekend staat die niet meteen aan en moet je wachten op een update. Jammere is dat autosteer ook uitstaat, dus je hebt tot activatie van FSD alleen maar cruise control.... beetje jammer wel

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
Nieuwe model Y in ontvangst genomen met FSD afgekocht, zoals bekend staat die niet meteen aan en moet je wachten op een update. Jammere is dat autosteer ook uitstaat, dus je hebt tot activatie van FSD alleen maar cruise control.... beetje jammer wel
Autosteer/Autopilot bestaat niet meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Forza11
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

wel als je FSD hebt

• daemonix
  • Niet online
Nee, dan is het FSD. Niets meer en niets minder. Met alle voor- en vooral nadelen van dien.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:57

Boost9898

Software developer

Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
Serieus? Dat is wel echt een scam. Dus nieuwe Tesla's hebben by default geen Autopilot/Self driving (ACC + Lane Assist) meer?

• daemonix
  • Niet online
Boost9898 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Serieus? Dat is wel echt een scam. Dus nieuwe Tesla's hebben by default geen Autopilot/Self driving (ACC + Lane Assist) meer?
Nee, alleen TACC. Dat komt hier heel vaak voorbij. TACC of ACC is een wettelijke verplichting, meer dan dat leveren ze niet dan moet je maar FSD bestellen.

• Forza11
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Nee, dan is het FSD. Niets meer en niets minder. Met alle voor- en vooral nadelen van dien.
oh, ik dacht dat je nog wel terug kon naar een vorm van autopilot als je FSD hebt (ook indien het niet werkt, bijv buitenland ofzo). Hoe werkt het dan in het buitenland? Heb je dan alleen maar cruise control?

[ Voor 8% gewijzigd door Forza11 op 28-05-2026 14:24 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45

Sandyman538

SandstorM [148839]

Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:23:
[...]

oh, ik dacht dat je nog wel terug kon naar een vorm van autopilot als je FSD hebt (ook indien het niet werkt, bijv buitenland ofzo). Hoe werkt het dan in het buitenland? Heb je dan alleen maar cruise control?
Ja, dan heb je TACC.
Boost9898 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Een scam is als je zegt dat het er wel op zit maar het dan niet levert, dat is dit natuurlijk niet. Autosteer is gewoon niet meer inbegrepen. Bij het bestellen zul je dat dus ook niet meer zien maar staat er alleen dat TACC is inbegrepen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Dat vermoed ik ook, maar heeft ook iemand het al daadwerkelijk ondervonden? Want sommige onderdelen van FSD zullen neem ik aan wel werken in het buitenland (Autopark, Summon)

• Forza11
pdidi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Dat vermoed ik ook, maar heeft ook iemand het al daadwerkelijk ondervonden? Want sommige onderdelen van FSD zullen neem ik aan wel werken in het buitenland (Autopark, Summon)
ik hoop dat hij het fout heeft, zoals het mij is verteld is dat autosteer nu als optie onder FSD is geschoven en daarmee kan je zelf configureren wat je wel en niet wilt gebruiken (in de P stand). Moet zelf even afwachten tot de update er is...

• Tommie12
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Nee, alleen TACC. Dat komt hier heel vaak voorbij. TACC of ACC is een wettelijke verplichting, meer dan dat leveren ze niet dan moet je maar FSD bestellen.
En daarmee maken ze ook duidelijk dat ze aan de autosteer gewoon niet meer verder werken. Ook EAP is nu gewoon dood, het heeft nooit goed gewerkt en alle hoop dat het nog ooit gaat verbeteren is ... foetsie.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Kleine nuance; het bestaat nog wel op oudere Tesla's. Ik gebruik het dagelijks op mijn 2023 MYLR; en baal dat het niet meer op nieuwe Tesla's te gebruiken is. Jammerlijke push naar FSD waar ik niet op zit te wachten.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• daemonix
  • Niet online
Luckeh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Kleine nuance; het bestaat nog wel op oudere Tesla's. Ik gebruik het dagelijks op mijn 2023 MYLR; en baal dat het niet meer op nieuwe Tesla's te gebruiken is. Jammerlijke push naar FSD waar ik niet op zit te wachten.
Het ging om nieuwe auto's. Mijn Model Y heeft het ook nog gewoon.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eddos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:20:… flessen water, dan heb je je ruit in 5 minuten schoon. Gaat wel het makkelijkst als je geparkeerd staat.
Geparkeerd makkelijker? :? Ik was al aan het nadenken hoe ik al rijdende met flessen water en een doekje bij de het voor mij verste deel van de voorruit zou kunnen komen.

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Geparkeerd makkelijker? :? Ik was al aan het nadenken hoe ik al rijdende met flessen water en een doekje bij de het voor mij verste deel van de voorruit zou kunnen komen.
Gewoon tijdens het rijden in de frunk zitten en water sproeien. Dan overeind komen en schoonmaken. Moet je wel FSD (niet-supervised) voor hebben anders rijdt de auto niet. :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Het ging om nieuwe auto's. Mijn Model Y heeft het ook nog gewoon.
Dan is je auto niet nieuw maar van voor maart +- half mei 2026 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-05-2026 20:13 ]

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:35:
[...]

Dan is je auto niet nieuw maar van voor maart 2026 ;)
Waar claim ik dat ik een nieuwe Model Y heb? ;)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb gevraagd in het FSD topic wat er gebeurd als je de grens over rijdt of je dan autopilot / autosteer terug hebt en het antwoord was ja. Je moest alleen stilstaan en FSD uitzetten.

Dus heb jij zelf FSD of denk je dat het zo werkt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:21
[...]

De mijne is van 6 mei en heeft het ook nog (net)!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:26

EDB

[...]

24 maart en die had het ook nog. Alleen heb ik het nu voor het eerst op een lange trip getest en wat vind ik het een waardeloos systeem. In druk verkeer elke 30 seconden zelf gas geven, inhalen, op snelheid komen, terug naar de rechterbaan en weer inschakelen. En opnieuw, opnieuw…. Bij de eerste laadstop de gewone TACC weer aangezet, bevalt mij veel beter.

Als FSD in heel Europa werkt ga ik dat tijdens lange trips aanzetten, tot die tijd geen Autosteer meer voor mij.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:27
Thodekroo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:04:
[...]

De mijne is van 6 mei en heeft het ook nog (net)!
Interessant, maar dan heb je geen FSD (proef) periode ?
@pdidi is op zoek naar info zoals dit volgens mij.
Oekol schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Ik heb gevraagd in het FSD topic wat er gebeurd als je de grens over rijdt of je dan autopilot / autosteer terug hebt en het antwoord was ja. Je moest alleen stilstaan en FSD uitzetten.
Dat antwoord kwam altijd van iemand die nog Autosteer had voordat FSD actief werd.
Aangezien er nog niemand is die alleen TACC heeft met FSD is het nog even koffiedik kijken

• Oekol
pdidi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Dat antwoord kwam altijd van iemand die nog Autosteer had voordat FSD actief werd.
Aangezien er nog niemand is die alleen TACC heeft met FSD is het nog even koffiedik kijken
Scherp. Zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht. Als ik straks op TACC naar Portugal moet rijden omdat FSD in andere landen nog niet actief is wordt het terug naar de flintstones.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Thodekroo
GeeMoney schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:10:
[...]

Interessant, maar dan heb je geen FSD (proef) periode ?
@pdidi is op zoek naar info zoals dit volgens mij.
Nee het is echt autopilot, zo staat het ook op mijn factuur. FSD heb ik niet genomen. Ik heb mijn auto letterlijk op de laatste dag dat er nog autopilot geleverd werd (10 april) besteld. Vanaf de volgende dag ging FSD live en kregen bestellingen vanaf die dag geen autopilot meer.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:37

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

megabeat schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Tot nu toe zeggen ze paar keer laden tot 100 en dan 6+ uur laten staan. Echter mijn cell onbalans is nu 160mV, en dat was 80mV uitgelezen via dongle en scan my Tesla. Dus die cell is echt goed kapot gaan het gaan. Volgens mij is het voltage tussen de 3.2 en 4.2, en met mijn 160mV mis je dan snel 16% waardoor de hele pack nu bottle necked tot die kapotte cell. Ik ga dat balanceren nog uitvoeren maar ik geef het geen hoop.

Ik geef het paar maanden totdat er een error op het scherm komt dat ik niet meer dan 50% kan laden, dan moeten ze een pack vervangen. Echter hoor ik een hoop verhalen dat een remanufacured pack vaak slecht zijn.

Ik heb de tel niet precies bijgehouden maar met ons erbij heb ik er 5 gezien met dit probleem.
Zoals gezegd was ik van plan om vrijdag a.s. eens naar 100% te laden, om te kijken of die BMS_a066 imbalance melding zou verdwijnen. Helaas gaat het zover niet komen en heb ik inmiddels een rits aan foutmeldingen.

Vanochtend toen ik maar m'n werk wilde vertrekken de melding in het scherm "BMS_a079 - Opladen niet mog. Max batterijniv. bereikt". Vervolgens richting werk...en rond 18 uur was ik weer thuis. Inmiddels was het batterijniveau naar 41% gezakt. Via wat zoeken achterhaald dat tot 50% laden meestal wel mogelijk is, maar bij 41% dus nog steeds die foutmelding in het scherm. Thuis direct aan m'n Peblar Business gehangen... "Laden voltooid". Zekerheidshalve ook ff die Tesla mobile stekkerlader geprobeerd, maar exact hetzelfde.

Op woensdag had ik al een serviceverzoek aangemaakt in de app voor Tesla Servicecenter Roermond, maar dus nog steeds niks vernomen. Morgenvroeg ga ik direct bellen, want dit schiet niet op. Ik hoop dat m'n vrouw morgen ergens met de auto terecht kan voor diagnose en indien nodig een leenauto ter beschikking kunnen stellen. Zonder laad mogelijkheid is de auto redelijk waardeloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqO5-i1T2s8Sie3srWi37xqHEHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAvxQZuW69bfHx88e2aviRBt.jpg?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06
EDB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:09:
[...]

24 maart en die had het ook nog. Alleen heb ik het nu voor het eerst op een lange trip getest en wat vind ik het een waardeloos systeem. In druk verkeer elke 30 seconden zelf gas geven, inhalen, op snelheid komen, terug naar de rechterbaan en weer inschakelen. En opnieuw, opnieuw…. Bij de eerste laadstop de gewone TACC weer aangezet, bevalt mij veel beter.

Als FSD in heel Europa werkt ga ik dat tijdens lange trips aanzetten, tot die tijd geen Autosteer meer voor mij.
En ik zet rijbaanassistentie ook uit;, af en toe voelt het net of de auto juist naar de lijnen getrokken wordt. Kom net terug uit Portugal en heb met de S3XY commander de AP gebruikt maar dat is ook niet prettig, werkt niet vloeiend. Mij bevalt de TACC ook prima. Overigens wel eg jammer.....

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:06
Oekol schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Scherp. Zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht. Als ik straks op TACC naar Portugal moet rijden omdat FSD in andere landen nog niet actief is wordt het terug naar de flintstones.
Ja dat is echt wel een probleem. De oude autosteer is op lange snelweg ritten gewoon super comfortabel , dat het in druk verkeer en 80 wegen niet ideaal is , maakt mij niet uit. Ben blij dat ik in het buitenland waar ik veel rij nog steeds de oude autosteer kan gebruiken. Ik vind het een fout van Tesla dat ze niet (desnoods voor een klein bedrag ineens of bv 10 euro per maand) dit aanbieden en dan het liefst gebaseerd op de fsd stack. Dan kun je die hele autopilot de nek omdraaien en de mensen die al autopilot hadden gratis de nieuwe versie laten gebruiken en de rest een beperkt bedrag laten betalen. Dat maakt de auto echt enorm veel aantrekkelijker en iig op dit vlak on par met de concurrentie.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:34
rogervdh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Zoals gezegd was ik van plan om vrijdag a.s. eens naar 100% te laden, om te kijken of die BMS_a066 imbalance melding zou verdwijnen. Helaas gaat het zover niet komen en heb ik inmiddels een rits aan foutmeldingen.

Vanochtend toen ik maar m'n werk wilde vertrekken de melding in het scherm "BMS_a079 - Opladen niet mog. Max batterijniv. bereikt". Vervolgens richting werk...en rond 18 uur was ik weer thuis. Inmiddels was het batterijniveau naar 41% gezakt. Via wat zoeken achterhaald dat tot 50% laden meestal wel mogelijk is, maar bij 41% dus nog steeds die foutmelding in het scherm. Thuis direct aan m'n Peblar Business gehangen... "Laden voltooid". Zekerheidshalve ook ff die Tesla mobile stekkerlader geprobeerd, maar exact hetzelfde.

Op woensdag had ik al een serviceverzoek aangemaakt in de app voor Tesla Servicecenter Roermond, maar dus nog steeds niks vernomen. Morgenvroeg ga ik direct bellen, want dit schiet niet op. Ik hoop dat m'n vrouw morgen ergens met de auto terecht kan voor diagnose en indien nodig een leenauto ter beschikking kunnen stellen. Zonder laad mogelijkheid is de auto redelijk waardeloos.

[Afbeelding]
Zo dan is het wel heel snel gegaan, als de auto zegt tot 50% te kunnen laden kan die dat meestal niet, ik heb posts gezien waarbij ze de 20% niet haalden en op geluk het servicecenter maar zien te moeten halen. Er is een ghetto manier om toch te kunnen laden door de hv connector onder de achterbank los te maken (wel eerst 12v losmaken) maar dat zal ik niet aanraden als je garantie moet claimen. En ja een beller is sneller, ook bij Tesla merk ik.

In eerdere posts in dit topic moet vaak de batterij nog besteld worden en het werk ingepland worden en kan best 3 weken duren echter met gratis vervangend vervoer. Ik ben benieuwd of jij een remanufactured of nieuwe pack krijgt.

Aan mijn kant heb ik nu alleen de bms 066 al enkele maanden.

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:16
CEdS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:23:
[...]

En ik zet rijbaanassistentie ook uit;, af en toe voelt het net of de auto juist naar de lijnen getrokken wordt.
Heel herkenbaar, dat ervaar ik ook.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:01
[...]

En ik zet rijbaanassistentie ook uit;, af en toe voelt het net of de auto juist naar de lijnen getrokken wordt. Kom net terug uit Portugal en heb met de S3XY commander de AP gebruikt maar dat is ook niet prettig, werkt niet vloeiend. Mij bevalt de TACC ook prima. Overigens wel eg jammer.....
Bedoel je hier mee Rijstrook overschrijdingspreventie? Als ik die uitzet blijf ik zo'n irritante oranje melding "Rijstrook Prev uitgeschakeld" op mijn scherm houden... is daar iets aan te doen?

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
rogervdh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
Ga er maar van uit dat je een nieuw battery pack nodig hebt, heb hetzelfde gehad met mijn M3P uit 2022.
Overigens perfect geregeld vanuit Tesla Groningen, auto laten staan en een vervangende M3P met gratis laden mee gekregen tot de auto klaar was.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Idanue schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:17:
[...]

Ga er maar van uit dat je een nieuw battery pack nodig hebt, heb hetzelfde gehad met mijn M3P uit 2022.
Overigens perfect geregeld vanuit Tesla Groningen, auto laten staan en een vervangende M3P met gratis laden mee gekregen tot de auto klaar was.
Ik ga zo bellen. Hopelijk hebben ze een leenauto beschikbaar, daar zit nog m’n grootste angst. Je hebt, neem ik aan, wel een remanufactured batterypack gekregen?

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

megabeat schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:40:
[...]

In eerdere posts in dit topic moet vaak de batterij nog besteld worden en het werk ingepland worden en kan best 3 weken duren echter met gratis vervangend vervoer. Ik ben benieuwd of jij een remanufactured of nieuwe pack krijgt.

Aan mijn kant heb ik nu alleen de bms 066 al enkele maanden.
Ik ga uit van remanufactured, de kans op een nieuw accupack is wel bijzonder klein volgens mij (je leest het links en rechts wel eens sporadisch). Heb nog ongeveer 22.000 km / 1,5 jaar garantie op de batterij, dus vooralsnog blij (en fingers crossed dat het remanufactured pack nog enige tijd mee kan).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 09:16
[...]

en @DutchJudge

Het kan zijn dat dit een feature is. Als je langs een vrachtwagen rijd dan gaat hij inderdaad iets meer links in de baan rijden, en als je er voorbij bent dan trekt hij weer naar het midden.
Wellicht merkte je dat op?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 10:09
rogervdh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Ik ga uit van remanufactured, de kans op een nieuw accupack is wel bijzonder klein volgens mij (je leest het links en rechts wel eens sporadisch). Heb nog ongeveer 22.000 km / 1,5 jaar garantie op de batterij, dus vooralsnog blij (en fingers crossed dat het remanufactured pack nog enige tijd mee kan).
Krijg je op je remanufactured batterij niet weer opnieuw garantie?

• megabeat
nDirect090 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Krijg je op je remanufactured batterij niet weer opnieuw garantie?
Als een vervangende pack krijgt blijft je originele garantie in stand. Als je betaald voor een pack is het 4 jaar en een aantal kilometers.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 00:57
Is er in een van de laatste updates iets veranderd in het kmteller/verbruiksmenu? Ik kan het niet meer vinden zoals het was. Als ik links onderin op de teller druk, dan kom ik in het menu met grafieken over hoe zuinig ik rijd enz. Voorheen had ik een menu waar ik aan- en uit kon vinken wat ik linksonder wilde zien en bijvoorbeeld een extra kolom met verbruiksgegevens toevoegen voor een vakantie. Maar die keuzeoptie kan ik met geen mogelijkheid meer terugvinden. Is het verstopt of kijk ik verkeerd? Ik heb een MYLR uit 2023.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Als een vervangende pack krijgt blijft je originele garantie in stand. Als je betaald voor een pack is het 4 jaar en een aantal kilometers.
Ik vraag me af of dat niet bijt met Europese wetgeving? Ik ben geen jurist, maar stel een maand voor het einde van de batterijgarantie gaat het accupack kapot. Je krijgt een remanufactured pack. Dan zou je dus echt heel kort garantie hebben op de reparatie...volgens mij heb je wettelijk gezien ook een bepaalde (minimale) duur garantie op een reparatie(?). Of misschien is dat hier ook niet van toepassing, omdat er 8 jaar garantie op zit en al veel langer is dan de wettelijke garantie?

Enfin, onze eigen M3 is zojuist ingeleverd bij het service center. Was wel nog een heel gedoe, enerzijds om de juiste persoon in actie te krijgen en in eerste instantie was geen leenauto beschikbaar (vanuit het service center). Na aandringen (via het landelijke telefoonnummer met een behulpzame dame aan de lijn) stond er na ruggespraak met het service center opeens toch een leenauto klaar (Model Y) . Bijzonder dat het eerste verzoek tot leenauto (en uitleg dat we deze gebruiken voor woon-werk) zo gemakkelijk afgewezen werd. Ik hoef bijv. geen gratis laden tijdens de leenperiode, maar iets van vervangend vervoer zou prettig zijn. Reparatie is naar verwachting pas op 30 juni a.s. klaar.

Ik ben enorm fan van elektrisch rijden, maar drukt me wel even op de feiten dat een issue met de batterij vergaande gevolgen kan hebben. Auto is mogelijk van het ene op andere moment niet te gebruiken, reparatie gaat lang duren, afhankelijk van de fabrikant (lokale garage kan niks betekenen), indien ze geen huurauto ter beschikking stellen dan zelf maar uitzoeken hoe je vervoer gaat regelen over een langere periode, etc. Gelukkig is het goedgekomen, maar het kostte toch wel wat moeite. Ik heb vele honderduizenden kilometers met een brandstofauto gereden en nooit in zo'n situatie gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door rogervdh op 29-05-2026 12:36 ]

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-07 16:14
rogervdh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Ik vraag me af of dat niet bijt met Europese wetgeving? Ik ben geen jurist, maar stel een maand voor het einde van de batterijgarantie gaat het accupack kapot. Je krijgt een remanufactured pack. Dan zou je dus echt heel kort garantie hebben op de reparatie...volgens mij heb je wettelijk gezien ook een bepaalde (minimale) duur garantie op een reparatie(?).

Enfin, onze eigen M3 is zojuist ingeleverd bij het service center. Was wel nog een heel gedoe, enerzijds om de juiste persoon in actie te krijgen en in eerste instantie was geen leenauto beschikbaar (vanuit het service center), maar na aandringen (via het landelijke telefoonnummer met een behulpzame dame aan de lijn) stond er na ruggespraak met het service center opeens toch een leenauto klaar (Model Y) . Bijzonder dat het eerste verzoek tot leenauto (en uitleg dat we deze gebruiken voor woon-werk) zo gemakkelijk afgewezen werd. Ik hoef bijv. geen gratis laden tijdens de leenperiode, maar iets van vervangend vervoer zou prettig zijn. Reparatie is naar verwachting pas op 30 juni a.s. klaar.

Ik ben enorm fan van elektrisch rijden, maar drukt me wel even op de feiten dat een issue met de batterij vergaande gevolgen kan hebben. Auto is mogelijk van het ene op andere moment niet te gebruiken, reparatie gaat lang duren, afhankelijk van de fabrikant (lokale garage kan niks betekenen), indien ze geen huurauto ter beschikking stellen dan zelf maar uitzoeken hoe je vervoer gaat regelen over een langere periode, etc. Gelukkig is het goedgekomen, maar het kostte toch wel wat moeite. Ik heb vele honderduizenden kilometers met een brandstofauto gereden en nooit in zo'n situatie gekomen.
Motor kapot bij Audi, 3 maanden aan het wachten geweest. En leenauto was zeker niet gratis.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

tspawn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Motor kapot bij Audi, 3 maanden aan het wachten geweest. En leenauto was zeker niet gratis.
Het hoeft ook niet gratis wat mij betreft, als er maar meegedacht wordt in een oplossing (wat uiteindelijk ook gebeurd is dus). ;-)

• Japiooo
  • Laatst online: 02-07 10:55
[...]

Ik vraag me af of dat niet bijt met Europese wetgeving? Ik ben geen jurist, maar stel een maand voor het einde van de batterijgarantie gaat het accupack kapot. Je krijgt een remanufactured pack. Dan zou je dus echt heel kort garantie hebben op de reparatie...volgens mij heb je wettelijk gezien ook een bepaalde (minimale) duur garantie op een reparatie(?). Of misschien is dat hier ook niet van toepassing, omdat er 8 jaar garantie op zit en al veel langer is dan de wettelijke garantie?

Enfin, onze eigen M3 is zojuist ingeleverd bij het service center. Was wel nog een heel gedoe, enerzijds om de juiste persoon in actie te krijgen en in eerste instantie was geen leenauto beschikbaar (vanuit het service center). Na aandringen (via het landelijke telefoonnummer met een behulpzame dame aan de lijn) stond er na ruggespraak met het service center opeens toch een leenauto klaar (Model Y) . Bijzonder dat het eerste verzoek tot leenauto (en uitleg dat we deze gebruiken voor woon-werk) zo gemakkelijk afgewezen werd. Ik hoef bijv. geen gratis laden tijdens de leenperiode, maar iets van vervangend vervoer zou prettig zijn. Reparatie is naar verwachting pas op 30 juni a.s. klaar.

Ik rijd al jaren via lease en heb inmiddels 4 keer meegemaakt dat mijn auto van huis werd opgehaald ivm motorproblemen. Mocht er geen meter meer mee rijden. Peugeot en Skoda. Tot 2 maal toe de week voor we op vakantie gingen. Zie dan maar eens een vervangende auto te krijgen waar je met 4 man + bagage fatsoenlijk naar Italie kan.. Was zelfs met een flexibele werkgever een hele toer.

• tspawn
  • Laatst online: 01-07 16:14
Japiooo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Ik rijd al jaren via lease en heb inmiddels 4 keer meegemaakt dat mijn auto van huis werd opgehaald ivm motorproblemen. Mocht er geen meter meer mee rijden. Peugeot en Skoda. Tot 2 maal toe de week voor we op vakantie gingen. Zie dan maar eens een vervangende auto te krijgen waar je met 4 man + bagage fatsoenlijk naar Italie kan.. Was zelfs met een flexibele werkgever een hele toer.
Zo dat is helemaal een drama.

• megabeat
[...]

Ik vraag me af of dat niet bijt met Europese wetgeving? Ik ben geen jurist, maar stel een maand voor het einde van de batterijgarantie gaat het accupack kapot. Je krijgt een remanufactured pack. Dan zou je dus echt heel kort garantie hebben op de reparatie...volgens mij heb je wettelijk gezien ook een bepaalde (minimale) duur garantie op een reparatie(?).

Enfin, onze eigen M3 is zojuist ingeleverd bij het service center. Was wel nog een heel gedoe, enerzijds om de juiste persoon in actie te krijgen en in eerste instantie was geen leenauto beschikbaar (vanuit het service center), maar na aandringen (via het landelijke telefoonnummer met een behulpzame dame aan de lijn) stond er na ruggespraak met het service center opeens toch een leenauto klaar (Model Y) . Bijzonder dat het eerste verzoek tot leenauto (en uitleg dat we deze gebruiken voor woon-werk) zo gemakkelijk afgewezen werd. Ik hoef bijv. geen gratis laden tijdens de leenperiode, maar iets van vervangend vervoer zou prettig zijn. Reparatie is naar verwachting pas op 30 juni a.s. klaar.

Ik vind het heel zorgwekkend dat ze soort van liegen dat er geen leenauto is, problemen maar naar de klant toeschuiven. Een huur auto voor een maand, zeker vergelijkbaar met model 3 is ruim 1k. Volgens mij zijn ze verplicht bij garantie werk leenauto mee te geven.

Persoonlijk heb ik ooit een motor in de soep gehad buiten garantie en dat was ook geen pretje.

Over de batterij garantie, zou wel gek zijn dat je garantie kunt stapelen. Je hebt de garantie dat de accu binnen 8 jaar vervangen wordt bij defect en als dat de laatste dag is binnen garantie dan zou dat inderdaad maar van korte duur zijn.

Maargoed je krijgt ultimo een ander pack en dus weer een rijdende auto terug, echter de algemene stelling dat de pack failure buiten de probleem gevallen (2021) extreem zeldzaam is, is niet waar. Op basis van data uit korea is het ongeveer 1% voor 2019 modellen (kan de data niet zo snel meer vinden)

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Japiooo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Poeh, heftig. Geeft toch veel extra stress om het geregeld te krijgen en dan moet de reis naar Italië nog beginnen. Ik ben half Europa doorgereden (destijds nog diesel) en altijd zonder iets van wegenwacht service. Die gok durfde ik wel te nemen. Ik weet niet of ik dat risico nu nog zou nemen. Ik zie me al in Italië staan met een defecte accu of omvormer, nou...ben je direct weer aan een nieuwe vakantie toe.

• noname1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Ik vind het heel zorgwekkend dat ze soort van liegen dat er geen leenauto is, problemen maar naar de klant toeschuiven. Een huur auto voor een maand, zeker vergelijkbaar met model 3 is ruim 1k. Volgens mij zijn ze verplicht bij garantie werk leenauto mee te geven.

Persoonlijk heb ik ooit een motor in de soep gehad buiten garantie en dat was ook geen pretje.

Over de batterij garantie, zou wel gek zijn dat je garantie kunt stapelen. Je hebt de garantie dat de accu binnen 8 jaar vervangen wordt bij defect en als dat de laatste dag is binnen garantie dan zou dat inderdaad maar van korte duur zijn.

Maargoed je krijgt ultimo een ander pack en dus weer een rijdende auto terug, echter de algemene stelling dat de pack failure buiten de probleem gevallen (2021) extreem zeldzaam is, is niet waar. Op basis van data uit korea is het ongeveer 1% voor 2019 modellen (kan de data niet zo snel meer vinden)
Je krijgt 4 jaar garantie op de vervangende batterij, dit staat in de garantie voorwaarden van Tesla onder Beperkte garantie onderdelen, carrosserie en lakreparatie

https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty

• daemonix
  • Niet online
noname1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Je krijgt 4 jaar garantie op de vervangende batterij, dit staat in de garantie voorwaarden van Tesla onder Beperkte garantie onderdelen, carrosserie en lakreparatie

Hoogspanningsbatterij1: 4 jaar of 80.000 km, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is

megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:44:
[...]
.
Volgens mij zijn ze verplicht bij garantie werk leenauto mee te geven.

Als ik de voorwaarden zo lees heb je er geen recht op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZxdRwcPgtOfPgcnQsotNU66_EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xOnxqxZF9sOnBRuC68Hwkegc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 29-05-2026 13:25 ]

• daemonix
  • Niet online
En dar is ook logisch, je kunt het wel opnemen in je verzekering.

• megabeat
noname1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:50:
[...]

In de inleiding staat dat de garantie geldt op aangeschafte onderdelen of werkzaamheden. Dat is bij mijn weten niet het geval bij garantie werk.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06
Empie69 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Bedoel je hier mee Rijstrook overschrijdingspreventie? Als ik die uitzet blijf ik zo'n irritante oranje melding "Rijstrook Prev uitgeschakeld" op mijn scherm houden... is daar iets aan te doen?
Je kan het naar links schuiven dan wordt het kleiner maar popt af en toe weer op

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• noname1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:44:
[...]

In de inleiding staat dat de garantie geldt op aangeschafte onderdelen of werkzaamheden. Dat is bij mijn weten niet het geval bij garantie werk.
Als ik wat dieper in de garantievoorwaarden duik, heeft Tesla het volgende opgenomen:

' Elek Onderdeel of Gebruik onderdeel dat onder deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie is gerepareerd of vervangen, wordt gedekt tot het eind van de betreffende garantietermijn van deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie, of gedurende een eventueel
andere wettelijk vereiste termijn. Elk onderdeel dat is gerepareerd of vervangen onder een andere beperkte garantie of serviceplan van Tesla, wordt gedekt voor de duur van die garantie of dat plan en deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie van Tesla verlengt de dekking niet na deze termijn. Tesla biedt geen dubbele oplossing voor een probleem dat door zowel deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie en een andere beperkte garantie of serviceplan van Tesla wordt gedekt.
'

Mijn inziens is deze paragraaf opgenomen om ervoor te zorgen dat je enkel aanspraak kan maken op de beperkte garantie na vervanging, en deze garantie niet kunt stapelen met je originele garantie.

• daemonix
  • Niet online
noname1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Als ik wat dieper in de garantievoorwaarden duik, heeft Tesla het volgende opgenomen:

' Elek Onderdeel of Gebruik onderdeel dat onder deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie is gerepareerd of vervangen, wordt gedekt tot het eind van de betreffende garantietermijn van deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie, of gedurende een eventueel
andere wettelijk vereiste termijn. Elk onderdeel dat is gerepareerd of vervangen onder een andere beperkte garantie of serviceplan van Tesla, wordt gedekt voor de duur van die garantie of dat plan en deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie van Tesla verlengt de dekking niet na deze termijn. Tesla biedt geen dubbele oplossing voor een probleem dat door zowel deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie en een andere beperkte garantie of serviceplan van Tesla wordt gedekt.
'

Mijn inziens is deze paragraaf opgenomen om ervoor te zorgen dat je enkel aanspraak kan maken op de beperkte garantie na vervanging, en deze garantie niet kunt stapelen met je originele garantie.
Nee. Zie Hoogspanningsbatterij1: 4 jaar of 80.000 km, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is

zoals ik al eerder citeerde.

• megabeat
daemonix schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Nee. Zie Hoogspanningsbatterij1: 4 jaar of 80.000 km, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is

zoals ik al eerder citeerde.
Ja als er voor betaald is, we komen er wel achter als @rogervdh bereid is om te bekijken na vervanging wat de garantie termijn wordt.
megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ja als er voor betaald is, we komen er wel achter als @rogervdh bereid is om te bekijken na vervanging wat de garantie termijn wordt.
Die 4 jaar / 80k km heeft natuurlijk niks met reparaties onder garantie te maken. Dan blijft gewoon de oorspronkelijke garantie gelden. Zou anders ook wat vreemd zijn als de accu na 6 maand ermee stopt. Die 4 jaar / 80k km krijg je als je aan de balie een accu zou kopen. Zie ook; https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/tesla-parts-accessories-body-repair-limited-warranty-nl-nl.pdf

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

megabeat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Sure, ik zal het t.z.t. in het topic melden. Maar gaat nog ff duren voordat die nieuwe accu eronder zit. Ik ga ervanuit dat de garantie in mijn geval tot 192k km of 4 december 2027 blijft (wat eerder komt). Alles extra is mooi meegenomen, maar ga ik niet vanuit (en ook niet van een nieuw accupack).

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-07 11:19
Oekol schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Aangezien je de auto hebt en ik niet kan zien of iemand überhaupt op je bericht heeft gereageerd:

Is de 9 speaker setup beter dan de 7 speakersetup en weet je waar die twee extra geplaatst zijn?
Ik heb de 9 speaker setup (premium rwd) en heb een proefrit gehad in de model y standard met 7 speakers. Ik had de proefrit in de standard voordat we de premium rwd hadden ontvangen. Dus de 9 speaker setup daarvoor nooit ervaren.

Ik weet nog heel goed dat ik de 7 speaker setup wel ok vond (niets speciaals). Ik weet niet hoe de 9 speaker setup in elkaar zit (of er simpelweg 2 andere speakers bij zitten, of ook nog andere aanpassingen), maar het klinkt echt wel een stuk beter. Vooral op het bass gebied en in zijn geheel wat zuiverder.

Uiteraard vind ik het alsnog jammer dat we in Nederland bij de premium rwd niet de 16 boxen setup krijgen.

Heb je iets van een diagram waar de boxen zitten? Dan kan ik wel kijken waar de extra 2 zitten.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-07 11:19
Iemand dit ooit eerder gezien bij een model Y juniper? Na regen/auto wassen lekt er water uit de achterklep na openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asqGKgNOy59MFyySy5_TVa35YnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jVMJP61gPQM8WFOOieeuKWJ.jpg?f=fotoalbum_large

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:12
Mike.Litoris schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Ik heb de 9 speaker setup (premium rwd) en heb een proefrit gehad in de model y standard met 7 speakers. Ik had de proefrit in de standard voordat we de premium rwd hadden ontvangen. Dus de 9 speaker setup daarvoor nooit ervaren.

Ik weet nog heel goed dat ik de 7 speaker setup wel ok vond (niets speciaals). Ik weet niet hoe de 9 speaker setup in elkaar zit (of er simpelweg 2 andere speakers bij zitten, of ook nog andere aanpassingen), maar het klinkt echt wel een stuk beter. Vooral op het bass gebied en in zijn geheel wat zuiverder.

Uiteraard vind ik het alsnog jammer dat we in Nederland bij de premium rwd niet de 16 boxen setup krijgen.

Heb je iets van een diagram waar de boxen zitten? Dan kan ik wel kijken waar de extra 2 zitten.
Bij de standaard zijn de bassen idd een stuk minder. Vooral bij als bij kage volume’s. Als ik het luid zet vind ik de bassen eigenlijk best wel ok

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:05
Mike.Litoris schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:41:
Iemand dit ooit eerder gezien bij een model Y juniper? Na regen/auto wassen lekt er water uit de achterklep na openen.

[Afbeelding]
markklok in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• Oekol
[...]

Ze moeten in de A stijl zitten. Dus als je achter je stuur zit links en rechts in de stijlen. Ze werken overigens alleen (net zoals in de 15 speakers + sub setup) als je immersivesound aan zet.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:41
Vandaag hebben we een proefrit gedaan in een nieuwe Model 3 (Standard). Geen poespas want het is onze tweede auto.

Nu had ik zelf mijn rijbewijs niet mee 8)7 Maar de auto is voor vrouwlief en die had het wel mee, maar ik vond de passagiersstoel dus echt heel matig zitten. Mijn vrouw zei dat de bestuurdersstoel voor haar gelijk goed zat, maar mijn kont was al moe na een half uur. Mensen die dit herkennen? Of ben ik gek aan het worden? :+

Ook in oa een Polestar 2 (tweedehands) gereden en dat was echt een heerlijke zetel als passagier, maar die kon ook in hoogte ed versteld worden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Arjan90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:29:
Vandaag hebben we een proefrit gedaan in een nieuwe Model 3 (Standard). Geen poespas want het is onze tweede auto.

Nu had ik zelf mijn rijbewijs niet mee 8)7 Maar de auto is voor vrouwlief en die had het wel mee, maar ik vond de passagiersstoel dus echt heel matig zitten. Mijn vrouw zei dat de bestuurdersstoel voor haar gelijk goed zat, maar mijn kont was al moe na een half uur. Mensen die dit herkennen? Of ben ik gek aan het worden? :+

Ook in oa een Polestar 2 (tweedehands) gereden en dat was echt een heerlijke zetel als passagier, maar die kon ook in hoogte ed versteld worden.
Maar je kan bij Tesla de stoelen ook helemaal verstellen..? Heb je dat niet gedaan?

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Oekol
stin00 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Maar je kan bij Tesla de stoelen ook helemaal verstellen..? Heb je dat niet gedaan?
Via het scherm bij een standard, moet je maar net weten of verteld worden tijdens de rit. Bij een polestar net zoals bij de premium modellen op de stoel zelf.

• Arjan90
[...]

Ik kon alles behalve de hoogte instellen, dat heb ik dus ook gedaan (we zijn goed geholpen qua instructies, alleen de ACC moesten we zelf uitzoeken). Maar ik merkte dus dat ik bij de Polestar meer kon instellen en daardoor direct een goede positie had :'( Nog maar even een extra proefritje plannen om het nog eens te proberen en zelf ook nog even te rijden.

Mijn vrouw was wel zo enthousiast dat ze mij inmiddels probeert te overtuigen een Model Y te kopen. Nadat ik al maanden poog haar te bewegen om de Enyaq te vervangen en elke keer nul op rekest te krijgen, wil ze nu opeens de auto vervangen. Geen pijl op te trekken :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• turkeyhakan
  • Laatst online: 22:47
[...]

De hoogte van de passagiersstoel in de Standard varianten kan idd niet versteld worden.

• Thodekroo
Ik vind dat je in de M3H Standard behoorlijk laag zit. Ik vind dat zelf wel fijn, krijg er een beetje een kart-gevoel van. Ik kom er wel een stukje lastiger uit dan mijn andere auto's. Verder kan ik er echt prima uren achter elkaar inzitten zonder ergens last te krijgen.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:06
Arjan90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:11:
[...]Mijn vrouw ... Geen pijl op te trekken :D
Sounds about right. Maar zeker nog even een proefritje plannen en het zelf ervaren. Wil je perse een nieuwe of?

• Arjan90
Card Nox schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Sounds about right. Maar zeker nog even een proefritje plannen en het zelf ervaren. Wil je perse een nieuwe of?
Wij hebben (via Tesla) wel naar tweedehandse gekeken, maar met de huidige € 5.000 inruilpremie vonden wij het eigenlijk niet interessant t.o.v. een nieuwe Model 3.

Ik heb inmiddels deze samengesteld en de vrouw is enthousiast :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBmKg69Of6N2CNMRty55jChjojE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6EvFDH4rsvuxA4BvlXrGOgaZ.png?f=fotoalbum_large

Kleine toevoeging, we sloegen steil achterover van de prijzen van een nieuwe kaart om toegang te krijgen tot je auto. 25 euro. Renault rekende vrolijk 200 euro voor een keycard voor de Zoë en toen moesten we er nog 6 maanden op wachten ook :o

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan90 op 30-05-2026 20:25 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:06
@Arjan90, beste kleur. Heb nu zelf sinds 2 weken de MY Premium RWD LR, Ultra Red met wit interieur, erg happy mee 🙏

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 08:43
Zijn er toevallig meer mensen die weer verbindingsproblemen hebben? Tijdens afspelen via inTune valt regelmatig de verbinding weg, bij de laatste rit zelfs 2x. Op telefoon niks aan de hand dan. Reset computer helpt ook niet.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:26
QuestionMarc schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:24:
Zijn er toevallig meer mensen die weer verbindingsproblemen hebben? Tijdens afspelen via inTune valt regelmatig de verbinding weg, bij de laatste rit zelfs 2x. Op telefoon niks aan de hand dan. Reset computer helpt ook niet.
Ja! Vanavond wilde ik een spraakinstructie geven: geen veebinding. Even later wel weer...

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:46
Arjan90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:29:

Het zijn niet de beste stoelen, maar ik vind ze ook niet heel slecht. Wat me wel opvalt is dat de stoel deze dagen echt altijd heel warm voelt, alsof de stoelverwarming continu aan staat. Zal aan de stof liggen, maar vervelend is het wel.

• renem
  • Laatst online: 01-07 12:17
Afgelopen week 2x zeker 10 minuten in een rit van anderhalf uur. Telefoon blijft inderdaad gewoon doorspelen.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:12
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat je iets hoort over een service aanvraag?
Heb afgelopen dinsdag service aangevraagd, maar de status in de app is nog steeds "stap 1/8 in aanvraag"

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-07 10:29
JeroenV_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:32:
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat je iets hoort over een service aanvraag?
Heb afgelopen dinsdag service aangevraagd, maar de status in de app is nog steeds "stap 1/8 in aanvraag"
De laatste keer duurde het bij mij van de aanvraag tot de mogelijkheid om iets in te plannen 12 dagen.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:12
Wow oke... dan heb ik nog maar ff geduld 8)7

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:26
De laatste keer duurde het 12 werkdagen Toen ik ging bellen en de robot verslagen had kreeg ik een medewerker aan de lijn en een "sorry"... jaja de tesla "service"

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:06
Yep regelmatig helaas

• turkeyhakan
  • Laatst online: 22:47
Arjan90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Wij hebben (via Tesla) wel naar tweedehandse gekeken, maar met de huidige € 5.000 inruilpremie vonden wij het eigenlijk niet interessant t.o.v. een nieuwe Model 3.

Ik heb inmiddels deze samengesteld en de vrouw is enthousiast :9

[Afbeelding]
Prachtig. Zo zou ik hem ook bestellen! Jammer dat FSD niet meer als eenmalige aankoopoptie beschikbaar is, anders was het plaatje (wat mij betreft) helemaal rond :-) Alvast gefeliciteerd!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Melden bij Tesla is de enige manier dat er naar gekeken wordt. Meld het dus vooral.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ja, vanochtend rond 11 uur bij Rotterdam opeens geen googlemaps weergave en geen Apple music meer. "Controleer uw internetverbinding". Na een half uurtje weer voorbij.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 08:43
noo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Ja, vanochtend rond 11 uur bij Rotterdam opeens geen googlemaps weergave en geen Apple music meer. "Controleer uw internetverbinding". Na een half uurtje weer voorbij.
Het lijkt bij mij vooral voor te komen tijdens gebruik van inTune. Tijdens Spotify eigenlijk nooit.

Heeft het zin om daar een servicecall voor te maken?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
Ik erger me ook aan het uitvallen van muziek of navi, soms is de scherm gewoon zwart met een blauwe lijk.

Ik rijd niet zoveel maar toch vaak verbinding kwijt regelmatig.

Rijd privé en vanaf begin premium genomen maar begint me steeds vaker tegen te staan door het uitvallen.

Dis denk er ook over om een service melding te maken.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:51
SpikeHome schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:23:
Ik erger me ook aan het uitvallen van muziek of navi, soms is de scherm gewoon zwart met een blauwe lijk.

Ik rijd niet zoveel maar toch vaak verbinding kwijt regelmatig.

Rijd privé en vanaf begin premium genomen maar begint me steeds vaker tegen te staan door het uitvallen.

Dis denk er ook over om een service melding te maken.
Bespaar 10 Euro en ergernis en gebruik de hotspot van je telefoon als dataverbinding. Je mist wat zaken (satellietfoto's, trajectcontroles en alle files) maar daar staat een stabiele verbinding en geen geknepen bitrates voor je muziekapps tegenover.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
[...]

Ik heb zelf een Y RWD 23 met 9 speakers en heb bij proefrit met de nieuwe Y AWD 26 met 12 speakers en subwoofer goed opgelet op het verschil qua geluid (back to back zelfde nummer geluisterd) maar ik hoor weinig verschil. Natuurlijk is er meer trilling van de bass van de subwoofer maar ik zou er niet speciaal de AWD voor aanschaffen. De 9 speakers van de RDW zijn meer dan prima vind ik. Al weet niet niet of er verschil zit tussen een 23 en 26 Y RWD.

• Sandersmander
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08
Silversurfer1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Ik heb zelf een Y RWD 23 met 9 speakers en heb bij proefrit met de nieuwe Y AWD 26 met 12 speakers en subwoofer goed opgelet op het verschil qua geluid (back to back zelfde nummer geluisterd) maar ik hoor weinig verschil. Natuurlijk is er meer trilling van de bass van de subwoofer maar ik zou er niet speciaal de AWD voor aanschaffen. De 9 speakers van de RDW zijn meer dan prima vind ik. Al weet niet niet of er verschil zit tussen een 23 en 26 Y RWD.
Zou het kunnen dat je in je oude Y het premium sound systeem hebt? Als er een SUB schuif in je equalizer settings staat heb je de premium met subwoofer. Dan klopt het wel dat de ervaring enigszins gelijk zou kunnen zijn.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-07 11:21
[...]

Ik dacht dat de MY voor de facelift in Europa gewoon 16 speakers heeft. Enkel in Amerika 9 speakers.

• Sandersmander
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08
jupinator schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Ik dacht dat de MY voor de facelift in Europa gewoon 16 speakers heeft. Enkel in Amerika 9 speakers.
Dit

• Tommie12
Ja, hier ook en op de meest random plaatsen...

Heb het al regelmatig gerapporteerd, en Tesla gaat het iedere keer oplossen in de volgende update... NOT.

En daarom dus... Carplay for the win. Als er dan een app is die niet goed werkt, dan kies je een andere. Genoeg alternatieven voor muziek, navigatie etc. En als je sim van proximus niet goed werkt, dan switch je gewoon over.

[ Voor 27% gewijzigd door Tommie12 op 01-06-2026 09:47 ]

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 14:54

DJT

En ook altijd precies als er iets interessant op de radio te horen is.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
[...]

De oude Y is in Europa nooit met 9 speakers geleverd.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
Sandersmander schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Zou het kunnen dat je in je oude Y het premium sound systeem hebt? Als er een SUB schuif in je equalizer settings staat heb je de premium met subwoofer. Dan klopt het wel dat de ervaring enigszins gelijk zou kunnen zijn.
Oh ja je hebt gelijk! Ik heb nog niet zo gekeken bij die instellingen. Maar met sub dus. Moet dan toch een keer de Y RWD Premium vergelijken qua geluid met de AWD Premium.

[ Voor 8% gewijzigd door Silversurfer1 op 01-06-2026 13:20 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:26

EDB

WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Bespaar 10 Euro en ergernis en gebruik de hotspot van je telefoon als dataverbinding. Je mist wat zaken (satellietfoto's, trajectcontroles en alle files) maar daar staat een stabiele verbinding en geen geknepen bitrates voor je muziekapps tegenover.
Ik heb dat nog niet aangedurfd omdat ik vrees dat de auto dan ook updates op die manier gaat binnenhalen (of data versturen). Dan zou het wel erg hard kunnen gaan met de databundel. Of valt dat mee?

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• WhoDoYaThinkIAm
EDB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Ik heb dat nog niet aangedurfd omdat ik vrees dat de auto dan ook updates op die manier gaat binnenhalen (of data versturen). Dan zou het wel erg hard kunnen gaan met de databundel. Of valt dat mee?
Je moet de download van een update zelf starten, dus dat kan nooit ongemerkt via je hotspot gaan.

• megabeat
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Je moet de download van een update zelf starten, dus dat kan nooit ongemerkt via je hotspot gaan.
Volgens mij heb ik nog nooit een download hoeven starten, alleen de installatie wel.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
QuestionMarc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Het lijkt bij mij vooral voor te komen tijdens gebruik van inTune. Tijdens Spotify eigenlijk nooit.

Heeft het zin om daar een servicecall voor te maken?
Spotify buffert een nummer en het daaropvolgende nummer. Vaak is er dan genoeg tijd om de verbinding te herstellen voordat je er last van hebt. TuneIn is 'live' daarom heb je het door. :)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 01-06-2026 18:40 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• WhoDoYaThinkIAm
megabeat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:25:
[...]

Volgens mij heb ik nog nooit een download hoeven starten, alleen de installatie wel.
Ehh, ja inderdaad, die twee haal ik door elkaar, my bad :$
Pagina: 1 ... 254 ... 265 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: