• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Heb maandag ca 600km gereden over autostrade, dus autoruit hing vol insecten. En omdat het warm was waren die helemaal opgedroogd en zo met de ruitenwisser niet te verwijderen.

Gisteren een paar keer gespoten terwijl ik in autosteer zat... dat ging niet goed. Direct rode handjes, dikke waarschuwingspiepen en autosteer uitgeschakeld wegens zichtgebrek. De insecten losten een beetje, en met water was dat een smurrie.

Nu zijn mijn ruitenwissers ca 1 jaar oud, maar hebben jullie dit ook al gehad?

PS: ruit heeft nu ook een barst onderaan en dus komt er eind van de week een nieuwe ruit en nieuwe ruitenwissers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
's avonds even een natte handdoek over je vooruit leggen, 's ochtends veeg je alles er zo af.

Ruitenwissers zijn geen sneeuwkrabbers, of mega borstel om je glas te boenen. Ze hebben ini mini rubber lipje om waterdruppels weg te duwen.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
Ik verwijder insecten nooit (meer) met mijn ruitenwissers. Het enige wat er gebeurd (bij mij) is dat ze nog verder over de ruit worden uitgesmeerd. Leg wat microvezel doeken in je auto en wat flessen water, dan heb je je ruit in 5 minuten schoon. Gaat wel het makkelijkst als je geparkeerd staat.

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58
Nieuwe model Y in ontvangst genomen met FSD afgekocht, zoals bekend staat die niet meteen aan en moet je wachten op een update. Jammere is dat autosteer ook uitstaat, dus je hebt tot activatie van FSD alleen maar cruise control.... beetje jammer wel

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
Nieuwe model Y in ontvangst genomen met FSD afgekocht, zoals bekend staat die niet meteen aan en moet je wachten op een update. Jammere is dat autosteer ook uitstaat, dus je hebt tot activatie van FSD alleen maar cruise control.... beetje jammer wel
Autosteer/Autopilot bestaat niet meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Forza11
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

wel als je FSD hebt

• daemonix
  • Niet online
Nee, dan is het FSD. Niets meer en niets minder. Met alle voor- en vooral nadelen van dien.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:59

Boost9898

Software developer

Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:53:
Serieus? Dat is wel echt een scam. Dus nieuwe Tesla's hebben by default geen Autopilot/Self driving (ACC + Lane Assist) meer?

• daemonix
  • Niet online
Boost9898 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Serieus? Dat is wel echt een scam. Dus nieuwe Tesla's hebben by default geen Autopilot/Self driving (ACC + Lane Assist) meer?
Nee, alleen TACC. Dat komt hier heel vaak voorbij. TACC of ACC is een wettelijke verplichting, meer dan dat leveren ze niet dan moet je maar FSD bestellen.

• Forza11
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Nee, dan is het FSD. Niets meer en niets minder. Met alle voor- en vooral nadelen van dien.
oh, ik dacht dat je nog wel terug kon naar een vorm van autopilot als je FSD hebt (ook indien het niet werkt, bijv buitenland ofzo). Hoe werkt het dan in het buitenland? Heb je dan alleen maar cruise control?

[ Voor 8% gewijzigd door Forza11 op 28-05-2026 14:24 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

Forza11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:23:
[...]

oh, ik dacht dat je nog wel terug kon naar een vorm van autopilot als je FSD hebt (ook indien het niet werkt, bijv buitenland ofzo). Hoe werkt het dan in het buitenland? Heb je dan alleen maar cruise control?
Ja, dan heb je TACC.
Boost9898 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Een scam is als je zegt dat het er wel op zit maar het dan niet levert, dat is dit natuurlijk niet. Autosteer is gewoon niet meer inbegrepen. Bij het bestellen zul je dat dus ook niet meer zien maar staat er alleen dat TACC is inbegrepen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Dat vermoed ik ook, maar heeft ook iemand het al daadwerkelijk ondervonden? Want sommige onderdelen van FSD zullen neem ik aan wel werken in het buitenland (Autopark, Summon)

• Forza11
pdidi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Dat vermoed ik ook, maar heeft ook iemand het al daadwerkelijk ondervonden? Want sommige onderdelen van FSD zullen neem ik aan wel werken in het buitenland (Autopark, Summon)
ik hoop dat hij het fout heeft, zoals het mij is verteld is dat autosteer nu als optie onder FSD is geschoven en daarmee kan je zelf configureren wat je wel en niet wilt gebruiken (in de P stand). Moet zelf even afwachten tot de update er is...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Nee, alleen TACC. Dat komt hier heel vaak voorbij. TACC of ACC is een wettelijke verplichting, meer dan dat leveren ze niet dan moet je maar FSD bestellen.
En daarmee maken ze ook duidelijk dat ze aan de autosteer gewoon niet meer verder werken. Ook EAP is nu gewoon dood, het heeft nooit goed gewerkt en alle hoop dat het nog ooit gaat verbeteren is ... foetsie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Kleine nuance; het bestaat nog wel op oudere Tesla's. Ik gebruik het dagelijks op mijn 2023 MYLR; en baal dat het niet meer op nieuwe Tesla's te gebruiken is. Jammerlijke push naar FSD waar ik niet op zit te wachten.

iRacing Profiel

• daemonix
  • Niet online
Luckeh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Kleine nuance; het bestaat nog wel op oudere Tesla's. Ik gebruik het dagelijks op mijn 2023 MYLR; en baal dat het niet meer op nieuwe Tesla's te gebruiken is. Jammerlijke push naar FSD waar ik niet op zit te wachten.
Het ging om nieuwe auto's. Mijn Model Y heeft het ook nog gewoon.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eddos schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:20:… flessen water, dan heb je je ruit in 5 minuten schoon. Gaat wel het makkelijkst als je geparkeerd staat.
Geparkeerd makkelijker? :? Ik was al aan het nadenken hoe ik al rijdende met flessen water en een doekje bij de het voor mij verste deel van de voorruit zou kunnen komen.

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Geparkeerd makkelijker? :? Ik was al aan het nadenken hoe ik al rijdende met flessen water en een doekje bij de het voor mij verste deel van de voorruit zou kunnen komen.
Gewoon tijdens het rijden in de frunk zitten en water sproeien. Dan overeind komen en schoonmaken. Moet je wel FSD (niet-supervised) voor hebben anders rijdt de auto niet. :P

Pagina: 1 ... 253 254 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: