De energie die het kost om het te laten werken zoals het zou moeten/bedoeld is, lijkt mij veel meer dan de energie die het kost om op een andere manier een klepje open en/of dicht te doen. Dus misschien zit daar een oplossing in
Had jij ook pas na die 3,5 week FSD? Ik keek daar enorm naar uit toen ik de auto ging ophalen 2 weken geleden. Dat ik iets koop, maar niet (direct) geleverd krijg bij 'de rest van de auto' (wat op dat moment al is goedgekeurd en uitgerold) en vervolgens nog ca. een maand moet wachten, voelt toch best bijzonder. Heb dat nooit eerder meegemaakt. Alsof een badkamer wordt opgeleverd maar de douche ontbreekt. Je mag overal voor betalen en tekenen, je moet gewoon even een aantal weken wachten, komt goed hoor! Merk ook dat vrienden/familie/collega's die ernaar uit hebben gekeken om in mijn auto als het ware een proefrit wilden maken, een soort anti-climax ervaren. Ik merk nu al dat mijn enthousiasme behoorlijk minder begint te worden dan 2 weken terug (komt vast wel terug zodra de update komt). Je gaat je op een gegeven moment toch weer richten op andere dingen in het levenRichh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Ongeveer een maand is gebruikelijk.
Bij mij duurde het 3.5 week (auto van afgelopen maart).
Werkt het ontgrendelen van de laadkabel wel via het knopje op de connector?Richh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:59:
[...]
Druk maken is ook een groot woord hoorhet is een first world problem, sure.
Vind de service van Tesla wel echt belachelijk matig in ieder geval. Ik heb nog nooit zoiets duurs gekocht waarbij de aftersales zo log / traag / onhandig is.
De volgende keer dat RTL Nieuws me vraagt voor een interview als enthousiaste early adopter zal ik wat minder gratis reclame uiten voor Tesla
[...]
Niet alleen in de handleiding, ook medewerkers die dit vandaag nog hebben uitgezocht zeggen dat het wel moet kunnen. Sowieso, bij Tesla hebben ze geen dealers, importeurs en fabrikanten, er is maar 1 Tesla
[...]
Niet geschoten is altijd mis
Heb jij voor FSD betaald dan? ik gok namelijk van niet. Want dan krijg je het direct. Net als met de andere updates (acc boost, premium connectivity etc). Je klaagt dus over iets wat gratis op proef is. Gaat helemaal nergens over dusDutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:34:
[...]
Had jij ook pas na die 3,5 week FSD? Ik keek daar enorm naar uit toen ik de auto ging ophalen 2 weken geleden. Dat ik iets koop, maar niet (direct) geleverd krijg bij 'de rest van de auto' (wat op dat moment al is goedgekeurd en uitgerold) en vervolgens nog ca. een maand moet wachten, voelt toch best bijzonder. Heb dat nooit eerder meegemaakt. Alsof een badkamer wordt opgeleverd maar de douche ontbreekt. Je mag overal voor betalen en tekenen, je moet gewoon even een aantal weken wachten, komt goed hoor! Merk ook dat vrienden/familie/collega's die ernaar uit hebben gekeken om in mijn auto als het ware een proefrit wilden maken, een soort anti-climax ervaren. Ik merk nu al dat mijn enthousiasme behoorlijk minder begint te worden dan 2 weken terug (komt vast wel terug zodra de update komt). Je gaat je op een gegeven moment toch weer richten op andere dingen in het levengeduld is een schone zaak, anderen hebben er jaren op moeten wachten
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik heb het wel gekocht, maar voorlopig dus niet geleverd gekregen. Dat is nu juist mijn .anti elppa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:50:
[...]
Heb jij voor FSD betaald dan? ik gok namelijk van niet. Want dan krijg je het direct. Net als met de andere updates (acc boost, premium connectivity etc). Je klaagt dus over iets wat gratis op proef is. Gaat helemaal nergens over dus
Nou ik heb m’n nieuw gekochte Model Y nu precies een maand en FSD gekocht, direct bij de aanschaf en dus niet achteraf. Ook nog steeds geen update en geen FSD, terwijl dit voor mij een belangrijke reden was om te kopen. Hij staat continue naast t huis met goeie wifi. Snap de irritatie wel eerlijk gezegd, dat is gewoon slecht geregeld. Maak me er verder niet te druk om. Komt vast wel.anti elppa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:50:
[...]
Heb jij voor FSD betaald dan? ik gok namelijk van niet. Want dan krijg je het direct. Net als met de andere updates (acc boost, premium connectivity etc). Je klaagt dus over iets wat gratis op proef is. Gaat helemaal nergens over dus
Ok das klote dan ja. Had je gok ik, achter, beter zonder kunnen bestellen, en dan aanklikken in de app
Yes. Zoals ik heb begrepen werkt dat namelijk met de fysieke connectie, niet de 433mhz receiver in de auto.pdidi schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Werkt het ontgrendelen van de laadkabel wel via het knopje op de connector?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Je hebt de 7500 betaald voor het FSD pakket en niet gekregen??DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:12:
[...]
Ik heb het wel gekocht, maar voorlopig dus niet geleverd gekregen. Dat is nu juist mijn .
De release van FSD was een weekje nadat ik op 'gewone software' was gezet ipv factory software. Ik had de auto al toen FSD nog niet was goedgekeurd. Dus voor mij was de situatie iets anders.DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:34:
[...]
Had jij ook pas na die 3,5 week FSD? Ik keek daar enorm naar uit toen ik de auto ging ophalen 2 weken geleden. Dat ik iets koop, maar niet (direct) geleverd krijg bij 'de rest van de auto' (wat op dat moment al is goedgekeurd en uitgerold) en vervolgens nog ca. een maand moet wachten, voelt toch best bijzonder. Heb dat nooit eerder meegemaakt. Alsof een badkamer wordt opgeleverd maar de douche ontbreekt. Je mag overal voor betalen en tekenen, je moet gewoon even een aantal weken wachten, komt goed hoor! Merk ook dat vrienden/familie/collega's die ernaar uit hebben gekeken om in mijn auto als het ware een proefrit wilden maken, een soort anti-climax ervaren. Ik merk nu al dat mijn enthousiasme behoorlijk minder begint te worden dan 2 weken terug (komt vast wel terug zodra de update komt). Je gaat je op een gegeven moment toch weer richten op andere dingen in het levengeduld is een schone zaak, anderen hebben er jaren op moeten wachten
Het probleem is dat de factory software dus nog geen FSD bevat. Die factory software is een soort van basis software zonder de nieuwste features, plus iets wat Europa breed het geval is. En FSD is nog niet in heel de EU actief.
Het zal nog wel even duren totdat Tesla standaard een FSD variant in de factory software opneemt vrees ik.
Er staat in de kleine lettertjes dat het later met een software update gaat komen als je nu een nieuwe auto koopt trouwens.
Voor jou geldt dat je eerst op de normale branch moet komen. En daarna kan het nog wel langer duren totdat je de FSD update krijgt
Snap heel goed dat het een anti climax is en in feite is het ook gewoon stom dat het zo werkt inderdaad... Ben het geheel met je eens dat dit wel helemaal klote is zo. Helaas kan niemand er iets aan doen momenteel
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 22-05-2026 19:28 ]
Ik zit dus met precies hetzelfde..LaZZZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:12:
[...]
Nou ik heb m’n nieuw gekochte Model Y nu precies een maand en FSD gekocht, direct bij de aanschaf en dus niet achteraf. Ook nog steeds geen update en geen FSD, terwijl dit voor mij een belangrijke reden was om te kopen. Hij staat continue naast t huis met goeie wifi. Snap de irritatie wel eerlijk gezegd, dat is gewoon slecht geregeld. Maak me er verder niet te druk om. Komt vast wel.
Duurt best lang om op iets te wachten wat wel al gewoon betaald is
Promovendum heeft niet echt een reputatie de meest ethische verzekeraar te zijn. Ze zijn op het matje geroepen omdat ze met hun slogans klanten lieten denken dat ze bij Promovendum voor hetzelfde, minder premie zouden betalen. In de praktijk bleek dat ze vooral minder voor minder premie aanboden. Dat werd tóch als een beetje misleidend beschouwd. Nu kun je je sowieso afvragen waarom ze zichzelf een verzekeraar voor hoger opgeleiden noemen. Kan een hoger opgeleide klant beter kleine lettertjes lezen? Rijden mensen die niet "hoger opgeleid" zijn méér schade? Waar mogelijk zou ik ze links laten liggen, maar ja, ik ben dan ook hoger opgeleid. ABN AMRO heeft óók gunstige premies voor Tesla's.T-Blizzard schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:47:
Ik zit al een tijdje te zoeken maar wordt nog niet echt wijzer. Ik heb 2 jaar geleden mijn Highland RWD bij Allianz direct verzekerd all-risk. Nu krijg ik zojuist een nieuw aanbod wat even 27,- p/m hoger is. Nu zijn we met zijn allen wel gewend dat bij alles momenteel een paar euro erbij komt onder mom inflatie. Maar dit is mij te gortig. Aanbevelingen ? Promovendum komt 66,- goedkoper uit
hoe dan...
Heb je hier een bron van?nerovectra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Promovendum heeft niet echt een reputatie de meest ethische verzekeraar te zijn. Ze zijn op het matje geroepen omdat ze met hun slogans klanten lieten denken dat ze bij Promovendum voor hetzelfde, minder premie zouden betalen. In de praktijk bleek dat ze vooral minder voor minder premie aanboden. Dat werd tóch als een beetje misleidend beschouwd. Nu kun je je sowieso afvragen waarom ze zichzelf een verzekeraar voor hoger opgeleiden noemen. Kan een hoger opgeleide klant beter kleine lettertjes lezen? Rijden mensen die niet "hoger opgeleid" zijn méér schade? Waar mogelijk zou ik ze links laten liggen, maar ja, ik ben dan ook hoger opgeleid. ABN AMRO heeft óók gunstige premies voor Tesla's.
Ik rijd een M3H uit feb. 2024. Gisteren reed ik in een M3H én Model Y uit 2025/2026. Het was mij als eens opgevallen toen ik een leenauto van het SeC had dat de stem van mijn navigatie heel "hakkerig" klinkt in vergelijking met deze auto's.
De stem van de andere auto's klinken veel mooier, vloeiender. Is dit op een of andere manier nog te updaten?
Mijn auto:Model Y (maar ook de M3H waarmee ik gisteren een testrit maakte had deze navigatiestem):
De stem van de andere auto's klinken veel mooier, vloeiender. Is dit op een of andere manier nog te updaten?
Mijn auto:Model Y (maar ook de M3H waarmee ik gisteren een testrit maakte had deze navigatiestem):
Ja, de stop van de Tesla is op het randje, maar de auto achter je had gewoon moeten stoppen.yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:
FSD bijna crashed met meerdere autos
Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
Ik zou zeggen, Google eens op "Promovendum" en "boete".
Aangezien je het overal deelt, zoals ik ook in het FSD topic zei.yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:
YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
Oftewel de bestuurder zat hier te slapen en had op het gaspedaal kunnen trappen bij zijn menselijke inschatting (al zijn er genoeg die hier zelf ook voor stoppen...) maar het is fsd SUPERVISED en dat deel lijkt hier geheel te ontbreken
Bestuurder had hier zijn voet al bij het pedaal moeten hebben toen het stoplicht op oranje sprong om gas bij te kunnen geven (tijd genoeg tussen oranje en het remmen) waardoor hij ook tijdig had kunnen reageren bij het remmen van de Tesla
Edit: En de auto achter je dacht ook nog even door oranje te kunnen, die had zeker al vaart moeten minderen!
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 22-05-2026 20:37 ]
Wat is het doel van je post?yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:
Sensatie opzoeken?yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:
Ja, relatief laat gestopt. Maar zo'n drama maken?
Die auto achter je had dan toch ook wel heel donker oranje / rood gehad als die er maar van uit ging dat je zou doorrijden..
Supervised met een reden + iets waar ongetwijfeld genoeg mensen dezelfde 'twijfel' hebben.
Vandaag de volgende stap genomen om mijn M3H zo kraakvrij mogelijk te krijgen. Zoals bij velen: het stuur kraakt (bij de zilverkleurge V-inleg). Tesla vond dat ook en monteerde een half jaar geleden al een nieuw stuur...dat loste het probleem tijdelijk op. Langzaamaan is het geluid weer teruggekomen.ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:04:
Vandaag deze fix gedaan om van het gekraak van mijn armsteun af te komen. Loskrijgen was even doorzetten maar de armsteun is nu rock solid!
[YouTube: Tesla Highland Model 3 center console squeak fix]
Een derde stuur dan? Dan is het kraken waarschijnlijk naar een paar maanden weer terug. Daarom heb ik het zelf opgelost:
1. Ik heb de zilveren V-inleg verwijdered. Eerst het klepje aan de achterkant met een iFixit-plectrum losgehaald (ging heel makkelijk).
2. Daarna met een T9 torx schroevendraaier de drie schroefjes verwijderd, de V-inleg komt dan los.
3. Met een klein penceeltje heb ik alles wat contact maakt ingevet met Super Lube 92003
4. Alles weer netjes teruggeklikt en vastgeschroefd
Resultaat een 100% kraakvrij stuur!
Credits naar dit Reddit-draadje.
Dat is 5 jaar geleden... en eenmalignerovectra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:15:
[...]
Ik zou zeggen, Google eens op "Promovendum" en "boete".
Herkenbaar. Bij mij is er ook sprake van speling in de stoel: een heel klein, fractioneel voor- of achteruit bewegen bij optrekken/afremmen. Het is slecht reproduceerbaar richting het SeC, maar ik voel het zelf bijna elke rit wel.Damian schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:45:
Iemand ervaring met het verwijderen en eventueel repareren van een stoelframe van de model 3? Er zit wat speling in mijn stoel waardoor elke keer bij optrekken ik een klein klakje naar achteren voel.
Wil de stoel er wel een keer uitschroeven om te kijken of ik iets kan vinden.
Bij mij is eerst de base vervangen en daarna zelfs de complete stoel. Maar zelfs een nieuwe stoel loste het probleem dus niet op. Laatst zat ik op de bijrijdersstoel omdat mijn vader FSD wilde ervaren, en toen merkte ik daar exact hetzelfde issue. Het lijkt dus niet per se aan de bestuurdersstoel te liggen, maar mogelijk aan speling in de rails/base of bevestigingspunten van het frame.
Ik ben in ieder geval hééél benieuwd wat eruit komt als jij daadwerkelijk de stoel eruit gaat schroeven.
Dat maakt het inderdaad een verzekeraar met een prima moreel kompas 😁. En Google vooral niet verder 😉.
Hoi , hoe vervelend het ook is , die update komt vanzelf als ie gepusht wordt er is niets aan te versnellen is mijn ervaring. Zou gewoon afwachten en genieten van de functionaliteit die je nu hebt.DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Ik zit vandaag exact 2 weken op 2026.8.200. Software updates op geavanceerd gezet nog voordat ik de eerste km erop had zitten. Inmiddels 534 km verder. De eerste dagen dacht ik dat accu niveau relevant zou zijn. Nu vraag ik me af of je minimaal x km gereden moet hebben...
Tis wel een rommeltje volgens mij in Nederland met die updates sinds FSD hoop dat dit snel weer wordt gestroomlijnd
[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:15 ]
achterlijke idioot die bestuurder. Gewoon niet het gas aanraken en bijna een kettingbotsing laten gebeuren. Eigenlijk had het mooier geweest als er idd maar iemand achterop geklapt was, had ie het lesje SUPERVISED wellicht geleerdyamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:
Valt me op dit jaar trouwens extreem veel insecten in vergelijking met vorige jaren. Dit is van 1 ritje (Schiphol naar het noorden)
[ Voor 58% gewijzigd door karel_G_1981 op 23-05-2026 07:53 ]
Daar over gesproken: wij merken dat we veel spinnen van tijd tot tijd in de auto hebben. Dat hadden onze oude auto's op de 1 of andere manier niet. Heel gek, merken anderen dit ook?karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:51:
Valt me op dit jaar trouwens extreem veel insecten in vergelijking met vorige jaren. Dit is van 1 ritje (Schiphol naar het noorden)[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar, ook een Highland eind van 2023 en de wat oudere hakkelende dame met bijzondere uitspraak vsn straatnamen.ChromeFR schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:51:
Ik rijd een M3H uit feb. 2024. Gisteren reed ik in een M3H én Model Y uit 2025/2026. Het was mij als eens opgevallen toen ik een leenauto van het SeC had dat de stem van mijn navigatie heel "hakkerig" klinkt in vergelijking met deze auto's.
Mijn auto:
[YouTube: PXL 20260522 155605903]
Model Y (maar ook de M3H waarmee ik gisteren een testrit maakte had deze navigatiestem):
[YouTube: PXL 20260521 162408453~2]
Haha point taken , totaal off topic, maar valt me dit jaar gewoon op. 😋Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:55:
[...]
Daar over gesproken: wij merken dat we veel spinnen van tijd tot tijd in de auto hebben. Dat hadden onze oude auto's op de 1 of andere manier niet. Heel gek, merken anderen dit ook?
Klinkt als de stem van Google MapsChromeFR schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:51:
Mijn auto:
Model Y (maar ook de M3H waarmee ik gisteren een testrit maakte had deze navigatiestem):
Ik denk eerder dat degene die achterop klapte een lesje veilige afstand had gekregen. In het meest extreme geval krijgt ie nog een boete ook. Hoe lullig je de remactie ook vind.anti elppa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:07:
[...]
achterlijke idioot die bestuurder. Gewoon niet het gas aanraken en bijna een kettingbotsing laten gebeuren. Eigenlijk had het mooier geweest als er idd maar iemand achterop geklapt was, had ie het lesje SUPERVISED wellicht geleerd
Ik ben echt serieus. Wij hebben écht veel meer spinnen in de auto dan bij vorige. Ik had alleen nooit de aanleiding om 't hier te posten en te vragen. Hoop eigenlijk dat dat bij de volgende generatie (de huidige) anders is.karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Haha point taken , totaal off topic, maar valt me dit jaar gewoon op. 😋
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het tesla is een Spinvriendelijke auto blijkbaar , heb ook altijd spinnen in de auto idd. Had er niet achter gezocht dat de tesla meer spinnen aantrekt dan andere auto’s maar het zou kunnen , ze hebben smaak :-p Het aantal muggen en vliegen dat ik de laatste tijd vang is gewoon opvallend. Is volgens mij in principe een goed teken overigens . Vandaag de auto maar weer eens goed wassen dan 🫣Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:46:
[...]
Ik ben echt serieus. Wij hebben écht veel meer spinnen in de auto dan bij vorige. Ik had alleen nooit de aanleiding om 't hier te posten en te vragen. Hoop eigenlijk dat dat bij de volgende generatie (de huidige) anders is.
Kan zijn dat je een heel andere kleur hebt dan anders?karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Haha point taken , totaal off topic, maar valt me dit jaar gewoon op. 😋
er klapte niemand achterop. Maar had easy gekund. Voor mij is iig die tesla rijder fout. Iets met supervised. Dit is nou juist de reden waarom de RDW alleen supervised uitgegeven heeft.gjcvro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:39:
[...]
Ik denk eerder dat degene die achterop klapte een lesje veilige afstand had gekregen. In het meest extreme geval krijgt ie nog een boete ook. Hoe lullig je de remactie ook vind.
Die mafketel had gewoon gas moeten geven en moeten overrulen. Heb ik ook best wel aantal keer gedaan in die maand proef
Als jouw navigatie stem geen "Over 2 kilometerS" zegt hebt je idd niet de Tesla stemChromeFR schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:51:
Mijn auto:
De bestuurder is altijd verantwoordelijk, maar of FSD een fout maakt kun je op mijn post hier meldenanti elppa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:50:
[...]
er klapte niemand achterop. Maar had easy gekund. Voor mij is iig die tesla rijder fout. Iets met supervised. Dit is nou juist de reden waarom de RDW alleen supervised uitgegeven heeft.
Die mafketel had gewoon gas moeten geven en moeten overrulen. Heb ik ook best wel aantal keer gedaan in die maand proef
Het was eerder zo dat er vorige jaren extreem weinig insecten waren...karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:51:
Valt me op dit jaar trouwens extreem veel insecten in vergelijking met vorige jaren. Dit is van 1 ritje (Schiphol naar het noorden)[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb wat vragen over het thuis opladen van een model3 via 1fase stopcontact. Ik kwam nl via de search hier, achter dat dit mogelijk was en ben eigenlijk benieuwd hoe en of dit van invloed is op de levensduur van de batterijen. De veel langere laadduur is bij ons geen probleem we rijden nl maar 5000km per jaar. Nu zijn we er nog niet uit of het 2026 basis of longrange uitvoering wordt, ik had hier nl ook al gelezen dat de batterij technologie verschillend is. Aansluiten op 1 fase zou voor ons wel een uitkomst zijn.
Mijn vraag:
Mijn vraag:
- In hoeverre is het opladen via het stopcontact van invloed op de levensduur van een basis en long range uitvoering.
- Zijn hier adapters voor direct vanaf stopcontact. Want ik heb wel een klein vermoeden, dat er altijd een Tesla laatstation dan in 1fase nodig is (copy/paste thuislaat forum),
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84351484
Tesla heeft voor de Mobile Connector deze kabels beschikbaar. In 16A en in 32A.
https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
Daar heb je dus geen converter plug naar normaal stopcontact voor nodig. Hierdoor kun je dan ook echt op 16A/32A mee laden, en niet maximaal 13A bij de gewone schuko.
Zo'n wall connector is prima en kun je vaak voor niet al te veel geld op marktplaats vinden omdat mensen hem er vroeger gratis bij kregen en toch niet gebruikten. (Ali laders zijn er ook genoeg te vinden met schuko.)
Je kunt wel weer van een normaal stopcontact naar blauwe CEE stekker maar er is juist een reden dat je maar 13A kunt laden met de normale schuko plug. Een normaal stopcontact is niet altijd geschik om 20 uur lang 16A te trekken. Maar dan zou je inderdaad op 16A laden uit een normaal stopcontact.
Zelf had ik een rode CEE aan de muur en had een verloopje gemaakt naar een blauwe CEE zodat ik er 1 fase van kon gebruiken en dan 16A te laden.
Wat het doet met de levensduur van de accu? Tsja, dat zou zomaar eens een procent ten goede kunnen komen in zijn leven. Maar eigenlijk is het te verwaarlozen. Wat je wint op de accu, verlies je op de koelvloeistofpomp die misschien eerder sterft omdat hij veel meer uren draait.
Je kunt wel weer van een normaal stopcontact naar blauwe CEE stekker maar er is juist een reden dat je maar 13A kunt laden met de normale schuko plug. Een normaal stopcontact is niet altijd geschik om 20 uur lang 16A te trekken. Maar dan zou je inderdaad op 16A laden uit een normaal stopcontact.
Zelf had ik een rode CEE aan de muur en had een verloopje gemaakt naar een blauwe CEE zodat ik er 1 fase van kon gebruiken en dan 16A te laden.
Wat het doet met de levensduur van de accu? Tsja, dat zou zomaar eens een procent ten goede kunnen komen in zijn leven. Maar eigenlijk is het te verwaarlozen. Wat je wint op de accu, verlies je op de koelvloeistofpomp die misschien eerder sterft omdat hij veel meer uren draait.
Y'24
Lees je eigen bericht ff terug:anti elppa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:50:
[...]
er klapte niemand achterop. Maar had easy gekund. Voor mij is iig die tesla rijder fout. Iets met supervised. Dit is nou juist de reden waarom de RDW alleen supervised uitgegeven heeft.
"Eigenlijk had het mooier geweest als er idd maar iemand achterop geklapt was, had ie het lesje SUPERVISED wellicht geleerd"
daar was mijn reactie op.
Even zonder dollen maar ik heb in tot nu 2 Tesla model 3 gehad. Beiden Highland en ik heb meer last van kleine vliegjes dan bij mn vorige auto'sOekol schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:46:
[...]
Ik ben echt serieus. Wij hebben écht veel meer spinnen in de auto dan bij vorige. Ik had alleen nooit de aanleiding om 't hier te posten en te vragen. Hoop eigenlijk dat dat bij de volgende generatie (de huidige) anders is.
Mijn FSD abonnement is inmiddels opgezegd maar nog steeds geen spring update gekregen. Of is die update sowieso niet uitgerold in Nederland?
Begint weer te komen inderdaad. Dit heb ik de afgelopen 2-3 jaar niet gezien, daarvoor standaard. Slechte jaren voor de muggen geweest denk ik 😂 Daarvoor was het altijd zo dat je hele auto onder zit als je naar het noorden rijdt.karel_G_1981 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:51:
De spring update is versie 2026.14. Ik heb twee weken geleden 2026.14.3 geinstalleerd en vorige week 2026.14.6.duderuud schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:02:
Mijn FSD abonnement is inmiddels opgezegd maar nog steeds geen spring update gekregen. Of is die update sowieso niet uitgerold in Nederland?
Dan vermoed ik dat mijn auto nog uit het FSD lijstje van Tesla gehaald moet worden ofzo.
Ik zit nog steeds op 2026.3.7
Helaas. Zowel mijn mijn Y uit 2022 als mijn 3 uit 2023, veel spinnen! Was mij ook al opgevallen aantal jaar terug. Inmiddels gewend aan geraakt.Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:55:
[...]
Daar over gesproken: wij merken dat we veel spinnen van tijd tot tijd in de auto hebben. Dat hadden onze oude auto's op de 1 of andere manier niet. Heel gek, merken anderen dit ook?
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 23-05-2026 16:06 ]
Sorry, maar FSD doet datgene wat jou ook geleerd is met lesrijden. Oranje is stoppen (indien dat nog kan) en afstand houden ten opzichte van je voorganger.anti elppa schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:07:
[...]
achterlijke idioot die bestuurder. Gewoon niet het gas aanraken en bijna een kettingbotsing laten gebeuren. Eigenlijk had het mooier geweest als er idd maar iemand achterop geklapt was, had ie het lesje SUPERVISED wellicht geleerd
Enige waar je een discussie over kan voeren is wanneer stoppen voor een oranje licht nog kan. In dit geval was vrij duidelijk dat het nog kon, want de auto had voor de streep stil kunnen staan. Die auto erachter had het 100% moeten kunnen halen met meer dan genoeg marge, als hij 2sec. afstand had gehouden.
Dat de gemiddelde bestuurder bij oranje 9 van de 10 keer gewoon door rijdt is een 2e, maar FSD houdt zich aan de wet!
Wat ik zelf heb ervaren is dat FSD zich ook erg netjes aan de snelheidsborden houdt, maar dat we in NL goed zijn in het bijplaatsen van borden, maar ze soms vergeten weg te halen, waardoor er vaak onnodig lang langzaam wordt gereden. Wat opzich niet strafbaar is, maar wel bloedirritant voor de mensen erachter.
Mijn FSD trial is net afgelopen en vond het leuk om te ervaren en toch vaak verbaasd hoe goed die het deed, maar het te voorzichtig rijden creëert in het Nederlandse verkeer vaak gevaarlijke situaties. In de huidige staat is het mij in ieder geval zeker geen €99?- in de maand waard.
Foutje
[ Voor 173% gewijzigd door silencedead op 23-05-2026 16:14 ]
De spring update is in NL alleen nog maar uitgerold voor HW3 en lager. Niet voor HW4.duderuud schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:56:
Dan vermoed ik dat mijn auto nog uit het FSD lijstje van Tesla gehaald moet worden ofzo.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Wat een heerlijke auto is die Model 3 Performance toch :-) echt een sportieve auto. Heerlijk hard door de bochten en enorm snelle acceleratie. Het warme weer doet het vermogen goed!
Ben benieuwd hoe de nieuwe 3P rijdt.. eerst maar weer even laden :-)
Ben benieuwd hoe de nieuwe 3P rijdt.. eerst maar weer even laden :-)
Gisteren voor het eerst een lange reis gemaakt met de MY, naar het zuiden van Frankrijk. Ruim 1.200km waarbij we 5x moesten laden onderweg (op basis van navigatie Tesla uiteraard).
Was ook direct de eerste ervaring met buitenlandse Supercharger locaties.
De eerste stop in Roye was by far de beste. Dit was primair een locatie van Tesla zelf waar je netjes binnen kon zitten of buiten op bankjes.
Alle andere locaties waren ergens op een industrieterrein, vaak twee kilometer van de snelweg af en veelal geen mogelijkheid om ergens te zitten.
Al met al ging het uiteraard super en kom je heerlijk ontspannen aan op locatie.
De eerste stop in Roye was by far de beste. Dit was primair een locatie van Tesla zelf waar je netjes binnen kon zitten of buiten op bankjes.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Klopt, maar volgens @Richh staat in de kleine lettertjes dat het later volgt middels een software update. Zo te lezen ben ik bepaald niet de enige en kan het dus zelfs pas bij de tweede software update komen 🙈leadingdamage1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:31:
[...]
Je hebt de 7500 betaald voor het FSD pakket en niet gekregen??
Brooo. Ze zouden je met 100 euro per maand moeten compenseren minimaal. Wat the fuck, ik hoop echt niet dat ze dat geintje bij mij gaan doen.DutchJudge schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Klopt, maar volgens @Richh staat in de kleine lettertjes dat het later volgt middels een software update. Zo te lezen ben ik bepaald niet de enige en kan het dus zelfs pas bij de tweede software update komen 🙈
Hoe is de supercharger rondom parijs. Mijn tesla planner zegt ook eerst Roye en daarna rond parijs, ik vind dat altijd beetje spannend rond parijs, zeker in de nacht (lijkt erop dat jij snachts bent gereden?) hoe heb jij dat ervaren? en dan doel ik voornamelijk op het stukje veiligheid.Rivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:41:
Gisteren voor het eerst een lange reis gemaakt met de MY, naar het zuiden van Frankrijk. Ruim 1.200km waarbij we 5x moesten laden onderweg (op basis van navigatie Tesla uiteraard).
De eerste stop in Roye was by far de beste. Dit was primair een locatie van Tesla zelf waar je netjes binnen kon zitten of buiten op bankjes.Alle andere locaties waren ergens op een industrieterrein, vaak twee kilometer van de snelweg af en veelal geen mogelijkheid om ergens te zitten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] Al met al ging het uiteraard super en kom je heerlijk ontspannen aan op locatie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 72% gewijzigd door leadingdamage1 op 24-05-2026 10:26 ]
Hier in een S ook wel eens spinnetjes. Zou het komen omdat deze autos iets warmer zijn dan brandstofautos?
Ik heb wel eens een zonnepark camera beveiliging moeten configureren en die dingen waren ook een lolly voor insecten. Het was bijna ondoenbaar omdat die cameras warm waren en het hele weiland aan insecten daar naartoe trok.
Ik heb wel eens een zonnepark camera beveiliging moeten configureren en die dingen waren ook een lolly voor insecten. Het was bijna ondoenbaar omdat die cameras warm waren en het hele weiland aan insecten daar naartoe trok.
Er zijn klaarblijkelijk verschillende stemmen, maar hoe krijg je "nieuwe" HW4 stem op een "oudere" Highland?pdidi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:57:
[...]
De bestuurder is altijd verantwoordelijk, maar of FSD een fout maakt kun je op mijn post hier melden
Roye is echt een top locatie idd, onze vaste stop als wij naar Disney gaan. Vaak midden in de nacht aankomen en dan is het toch fijn om even naar het altijd schone toilet te kunnen gaanRivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:41:
De eerste stop in Roye was by far de beste. Dit was primair een locatie van Tesla zelf waar je netjes binnen kon zitten of buiten op bankjes.Alle andere locaties waren ergens op een industrieterrein, vaak twee kilometer van de snelweg af en veelal geen mogelijkheid om ergens te zitten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] Al met al ging het uiteraard super en kom je heerlijk ontspannen aan op locatie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik krijg deze week een nieuwe model y met fsd (gekocht voor 7.5). Werkt dit meteen of moet ik rekening houden met updates alvorens ik het kan gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door Forza11 op 24-05-2026 11:35 ]
Het is duidelijk dat het stoppen voor oranje nu niet veilig was. De Tesla komt na de lijn tot stilstand en de auto erachter moet een noodprocedure uitvoeren. Misschien reed hij er te dicht op maat dat is het hedendaagse verkeer.silencedead schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Sorry, maar FSD doet datgene wat jou ook geleerd is met lesrijden. Oranje is stoppen (indien dat nog kan) en afstand houden ten opzichte van je voorganger.
Tot nu toe moet je op de updates wachten. Onbekend hoe lang.Forza11 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:34:
Ik krijg deze week een nieuwe model y met fsd (gekocht voor 7.5). Werkt dit meteen of moet ik rekening houden met updates alvorens ik het kan gebruiken?
Die bij Senlis is op een grijs, armoedig industrieterrein achter een 3e rangs Ibis hotel. Prima voor overdag maar ‘s nachts niet de meest veilige optie gezien het aantal naalden en condoomverpakkingen welke er lagen.leadingdamage1 schreef op zondag 24 mei 2026 @
[...]
Hoe is de supercharger rondom parijs. Mijn tesla planner zegt ook eerst Roye en daarna rond parijs, ik vind dat altijd beetje spannend rond parijs, zeker in de nacht (lijkt erop dat jij snachts bent gereden?) hoe heb jij dat ervaren? en dan doel ik voornamelijk op het stukje veiligheid.
Wij vertrokken vanaf CDG en wilde de auto de hele vakantie met sentry-mode aan hebben dus wilde hem zo goed als vol hebben, anders red je het makkelijk vanaf Roye tot aan Parijs.
www.google.nl
Afgelopen week onze 2023 Model Y Performance een "einde garantie check" gegeven, bij een onafhankelijke partij, omdat we bijna op 80.000km zitten.
Alles is nagelopen, lagers, schokdempers, rubbers, fusee kogels, assen etc etc.
Conclusie:
Kosten waren iets van €180 om te laten doen.
Alles is nagelopen, lagers, schokdempers, rubbers, fusee kogels, assen etc etc.
Conclusie:
Nu zijn het nog niet veel kms, maar hij had nog niet eerder een Tesla gehad die er zo goed bij stond. Of de voorremmen misschien eens vervangen waren? Zat geen spikkeltje roest op. (nee, niet vervangen).Uitstekend rijdende Tesla Model Y Performance in optisch goede en technisch uitstekende staat, zonder aandachtspunten zoals hierboven vermeld en hierna verklaard.
De auto verkeert in relatie tot de uitvoering en KM-stand in een bovengemiddelde zeer goede staat.
Kosten waren iets van €180 om te laten doen.
https://wren.co/join/Devian
Netjes, gewoon bij een Tesla Service?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Thiais was onze laadstop net na Parijs.leadingdamage1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Brooo. Ze zouden je met 100 euro per maand moeten compenseren minimaal. Wat the fuck, ik hoop echt niet dat ze dat geintje bij mij gaan doen.
[...]
Hoe is de supercharger rondom parijs. Mijn tesla planner zegt ook eerst Roye en daarna rond parijs, ik vind dat altijd beetje spannend rond parijs, zeker in de nacht (lijkt erop dat jij snachts bent gereden?) hoe heb jij dat ervaren? en dan doel ik voornamelijk op het stukje veiligheid.
Dat is een parkeerplaats bij een winkelcentrum/bioscoop. Stelde niets voor. Echter, gezien het tijdstip dat wij daar aankwamen was nog alles dicht en kon je dus ook nergens even zitten of naar het toilet.
:strip_exif()/f/image/qLqkb6QgzAkARTcquHducTMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
| Locatie | Tijdstip | Batterij aankomst | Batterij vertrek | Laadtijd | Power (gem) | Afstand |
| Thuis | 1:28 | 100% | 0 | |||
| Roye | 4:32 | 20% | 43% | 8 min | 137kW | 320.7 km |
| Thiais | 6:07 | 17% | 52% | 13 min | 123.3 kW | 120.8 km |
| Blois | 8:27 | 14% | 49% | 12 min | 133.7 kW | 170 km |
| Châtellerault | 10:00 | 24% | 79% | 28 min | 89.4 kW | 127 km |
| Saint-Antoine (nabij Bordeaux) | 13:24 | 21% | 71% | 22 min | 104.8 kW | 255 km |
| Eindbestemming | 15:20 | 37% | 140 km | |||
| Totaal | 13 uur 52 min | 1 uur 23 min | 1133.5 km |
Roye was heel netjes. Waren we echter ook helemaal alleen. Voelden ons niet onveilig.schumi1986 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:26:
[...]
Roye is echt een top locatie idd, onze vaste stop als wij naar Disney gaan. Vaak midden in de nacht aankomen en dan is het toch fijn om even naar het altijd schone toilet te kunnen gaan
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 24-05-2026 12:49 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Leaseauto? Dan moet je het via de leasemaatschappij nog regelen.DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:12:
[...]
Ik heb het wel gekocht, maar voorlopig dus niet geleverd gekregen. Dat is nu juist mijn .
Nee, onafhankelijke partij.Radiodurans schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
Netjes, gewoon bij een Tesla Service?
https://wren.co/join/Devian
kijk het filmpje nog eens wat beter? Volgens mij had hij op tijd stil kunnen staan, maar laat hij op het laatst de auto wat doorschieten om ruimte te maken voor de auto achter hem, wat je waarschijnlijk zelf ook zou doen op het moment dat je het ziet aankomen. Tenminste, dat is wat ik denk te zien.marteltor schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:38:
[...]
Het is duidelijk dat het stoppen voor oranje nu niet veilig was. De Tesla komt na de lijn tot stilstand en de auto erachter moet een noodprocedure uitvoeren. Misschien reed hij er te dicht op maat dat is het hedendaagse verkeer.
Helaas kunnen we niet meer terug vinden wat er vroegah bij stond. Maar er stond iets vergelijkbaars bij als wat nu bij het maandabonnement staat:DutchJudge schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Klopt, maar volgens @Richh staat in de kleine lettertjes dat het later volgt middels een software update. Zo te lezen ben ik bepaald niet de enige en kan het dus zelfs pas bij de tweede software update komen 🙈
/f/image/zGuQWPPrhUwBRjGcLl2fPfbQ.png?f=fotoalbum_large)
Ben het wel volledig met @leadingdamage1 eens dat het eigenlijk volledig belachelijk is en dat Tesla naast actieve communicatie (dat kunnen ze sowieso beter doen) best mag compenseren.
Vooral even klagen bij Tesla, samen staan we sterk. Ik heb in ieder geval ook een ticket hierover lopen bij Tesla met dezelfde klachtSnuggles! schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:06:
Hier hetzelfde verhaal. M3 opgehaald in Tilburg kleine week geleden. Auto is afgeleverd met software 2026.8.6.
FSD abbo afgesloten maar staat al een paar dagen op:
[Afbeelding]
Begrijp dus dat het nog wel even kan duren?
Even uit interesse, waren de 5 laadstops ook de initiële keuze vanuit de navigatie, of heb je vanuit jezelf vaker geladen? Zou namelijk verwachten dat je vanuit de navigatie wordt aangeraden om wat langer door te rijden.Rivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:23:
[...]
Thiais was onze laadstop net na Parijs.
Dat is een parkeerplaats bij een winkelcentrum/bioscoop. Stelde niets voor. Echter, gezien het tijdstip dat wij daar aankwamen was nog alles dicht en kon je dus ook nergens even zitten of naar het toilet.
[Afbeelding][...]
Locatie Tijdstip Batterij aankomst Batterij vertrek Laadtijd Power (gem) Afstand Thuis 1:28 100% Roye 4:32 20% 43% 8 min 137kW 320.7 km Thiais 6:07 17% 52% 13 min 123.3 kW 120.8 km Blois 8:27 14% 49% 12 min 133.7 kW 170 km Châtellerault 10:00 24% 79% 28 min 89.4 kW 127 km Saint-Antoine (nabij Bordeaux) 13:24 21% 71% 22 min 104.8 kW 255 km Eindbestemming 15:20 37% 140 km Totaal 13 uur 52 min 1 uur 23 min 1133.5 km
Roye was heel netjes. Waren we echter ook helemaal alleen. Voelden ons niet onveilig.
Extra zuur is dat zijn Tesla van fabrieks versie 2026.8.200 is voorzien wat helemaal niet nodig was. @DutchJudge aangezien jij een Model Y AWD hebt gekocht die al veel langer op de markt is, had Tesla in dit geval ook fabrieks versie 2026.2.200 kunnen gebruiken. Nieuwe Tesla's met die versie zijn wel naar 2026.3.7 met FSD geupdate. Dat zou je richting Tesla als reden voor compensatie kunnen gebruiken, want ze wisten van te voren dat Tesla's met 2026.8.200 niet meer naar 2026.3.7 kunnenRichh schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:09:
[...]
Helaas kunnen we niet meer terug vinden wat er vroegah bij stond. Maar er stond iets vergelijkbaars bij als wat nu bij het maandabonnement staat:
[Afbeelding]
Ben het wel volledig met @leadingdamage1 eens dat het eigenlijk volledig belachelijk is en dat Tesla naast actieve communicatie (dat kunnen ze sowieso beter doen) best mag compenseren.
Ondanks Model Y (dec 2025) als leaseauto heb ik zelf de gratis maand FSD en daarna het FSD abonnement kunnen afsluiten (idem als internet) zonder tussenkomst van de LM. Alleen de wederhelft als extra rijder toevoegen moest via de LMOekol schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Leaseauto? Dan moet je het via de leasemaatschappij nog regelen.
[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 24-05-2026 15:36 ]
Heb puur de laadstops aangehouden die de navigatie aangaf. En heb vooraf ingesteld dat ik met 30% batterij wilde arriveren op bestemming.Blik1984 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Even uit interesse, waren de 5 laadstops ook de initiële keuze vanuit de navigatie, of heb je vanuit jezelf vaker geladen? Zou namelijk verwachten dat je vanuit de navigatie wordt aangeraden om wat langer door te rijden.
Dus bij vertrek van huis stelde hij deze vijf al voor.
Aangezien de Tesla SC’s niet direct aan de snelweg liggen, en niet altijd de meest gezellige en florissante locaties zijn, zou ik opzich ook wel langs de snelweg willen laden. Maar hoe doen jullie dat? Want Tesla berekent het allemaal zelf en weet dus precies hoelang je bij iedere SC moet laden.
Maar als ik een laadpunt zelf ga kiezen, weet ik dat natuurlijk niet.
Gebruiken jullie dan bijvoorbeeld ABRP?
[ Voor 33% gewijzigd door Rivanov op 24-05-2026 15:52 ]
Dan stond het direct open. Voor mijn premium connectivity moest de leasemaatschappij nog iets veranderen waardoor ik die optie kreeg. Daar moest ik iig aan denken aan eventuele optie.lubbertkramer schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Ondanks Model Y (dec 2025) als leaseauto heb ik zelf de gratis maand FSD en daarna het FSD abonnement kunnen afsluiten (idem als internet) zonder tussenkomst van de LM. Alleen de wederhelft als extra rijder toevoegen moest via de LM
Kan je zelf instellen. Standaard staat die dacht ik op 20% aankomst. Heb die zelf verandert naar 5% aankomst.Blik1984 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Even uit interesse, waren de 5 laadstops ook de initiële keuze vanuit de navigatie, of heb je vanuit jezelf vaker geladen? Zou namelijk verwachten dat je vanuit de navigatie wordt aangeraden om wat langer door te rijden.
Ok, interessant wel. Ik krijg voor mijn zomervakantie maar 4 laadstops ingepland vanuit Tesla en totaal ook maar 69 minuten laden en dat voor een rit van ruim 1350 kilometer. Best een fors verschil dan, zal vast en zeker met de laadopties onderweg te maken hebbenRivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Heb puur de laadstops aangehouden die de navigatie aangaf. En heb vooraf ingesteld dat ik met 30% batterij wilde arriveren op bestemming.
Die optie ken ik, ik pas die aan op basis van of er wel/geen laadmogelijkheid aanwezig is op de eindbestemmingOekol schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Kan je zelf instellen. Standaard staat die dacht ik op 20% aankomst. Heb die zelf verandert naar 5% aankomst.
Ik heb nog geen Tesla maar ik neem toch aan dat je gewoon door kan rijden, stoppen bij een ionity plek die je zelf hebt uitgezocht, en dat daarna de navigatie de resterende stops update?Rivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Heb puur de laadstops aangehouden die de navigatie aangaf. En heb vooraf ingesteld dat ik met 30% batterij wilde arriveren op bestemming.
Aangezien de Tesla SC’s niet direct aan de snelweg liggen, en niet altijd de meest gezellige en florissante locaties zijn, zou ik opzich ook wel langs de snelweg willen laden. Maar hoe doen jullie dat? Want Tesla berekent het allemaal zelf en weet dus precies hoelang je bij iedere SC moet laden.
Dat kan zeker, alleen worden die laadpalen niet automatisch meegenomen in de navigatie van de Tesla. Dan moet je een alternatieve navigatie zoals ABRP gebruikenmarteltor schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Ik heb nog geen Tesla maar ik neem toch aan dat je gewoon door kan rijden, stoppen bij een ionity plek die je zelf hebt uitgezocht, en dat daarna de navigatie de resterende stops update?
Recent geleverde Model 3's hebben een zwart logo/l e t t e r s. Ik vind dat mooier. Iemand ervaring om bij SeC dit te bestellen en daarmee de zilverkleurige letters te vervangen? Is dat iets dat het SeC kan / doet? (wil graag geplaatst volgens de officiële specs).
Natuurlijk kan ik ook de Spigen letters kopen maar dan worden ze dikker, dat vind ik minder.
Natuurlijk kan ik ook de Spigen letters kopen maar dan worden ze dikker, dat vind ik minder.
Plastidip kan ook.ChromeFR schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:31:
Recent geleverde Model 3's hebben een zwart logo/l e t t e r s. Ik vind dat mooier. Iemand ervaring om bij SeC dit te bestellen en daarmee de zilverkleurige letters te vervangen? Is dat iets dat het SeC kan / doet? (wil graag geplaatst volgens de officiële specs).
Natuurlijk kan ik ook de Spignen letters kopen maar dan worden ze dikker, dat vind ik minder.
ChromeFR schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:31:
Natuurlijk kan ik ook de Spignen letters kopen maar dan worden ze dikker, dat vind ik minder.
:strip_exif()/f/image/uxRUFyD57CAcNJafojaUu9ln.jpg?f=fotoalbum_large)
Motip plastic spray
Uiteraard. Maar je weet dan niet “hoeveel” je moet laden. Tesla zelf geeft gewoon aan hoelang je bij iedere SC aan het laden bent. En geeft een melding wanneer die tijd verstreken is en je weer verder kunt. Hiermee laadt je overal het meest efficiënt en zo kort als mogelijk.marteltor schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Ik heb nog geen Tesla maar ik neem toch aan dat je gewoon door kan rijden, stoppen bij een ionity plek die je zelf hebt uitgezocht, en dat daarna de navigatie de resterende stops update?
Zie bovenstaand schema dat ik plaatste. Die laadtijden zijn dus laadtijden die Tesla zelf heeft berekend en aangeeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 24-05-2026 19:47 ]
Hangt er ook een beetje vanaf wie het laden betaald, als je er zelf voor opdraait is Tesla in bijna alle gevallen veel goedkoper om te laden. En overdag is er bijna altijd wel iets in de buurt.marteltor schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:06:
[...]
Het zou ook daarentegen makkelijker zijn als Tesla niet enkel de laadtijd aangeeft bij iedere SC, maar ook het percentage en/of aantal kW dat hij er bijlaadt. Want dan kun je op basis daarvan elders gaan laden en het zelf in de gaten houden in de app.
Nu zie je enkel “8 minuten laadtijd” of “21 minuten laadtijd”. Maarja, de SC’s laden doorgaans met een hogere snelheid dan een doorsnee lader naast de snelweg.
Ik vind de SC’s ideaal, begrijp me niet verkeerd (baas betaald toch). Maar de locatie waarop deze zich vaak bevinden (althans wat wij gisteren dus in Frankrijk ervaarden) is niet altijd even handig/gezellig.
Nu zie je enkel “8 minuten laadtijd” of “21 minuten laadtijd”. Maarja, de SC’s laden doorgaans met een hogere snelheid dan een doorsnee lader naast de snelweg.
Ik vind de SC’s ideaal, begrijp me niet verkeerd (baas betaald toch). Maar de locatie waarop deze zich vaak bevinden (althans wat wij gisteren dus in Frankrijk ervaarden) is niet altijd even handig/gezellig.
[ Voor 33% gewijzigd door Rivanov op 24-05-2026 20:03 ]
Ach, de laadstations bij de drukke tankstations wordt je (m.n. tijdens hoogseizoen) ook echt niet blij van. Laadstations met rijen en ontzettend druk bij de “horeca” en toiletten van de tankstations. Die SuCs van Tesla zijn zo gek nog niet
Je kunt toch gewoon de volgende stop ingeven als je gaat laden. Ik rij al jaren zo op de hele lange ritten. Route uitstippelen op ABRP en dan van stop naar stop navigeren. Als je bij het laden gewoon de volgende lader ingeeft zal Tesla gewoon laten weten wanneer je weg kan.Rivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:46:
[...]
Uiteraard. Maar je weet dan niet “hoeveel” je moet laden. Tesla zelf geeft gewoon aan hoelang je bij iedere SC aan het laden bent. En geeft een melding wanneer die tijd verstreken is en je weer verder kunt. Hiermee laadt je overal het meest efficiënt en zo kort als mogelijk.
Zie bovenstaand schema dat ik plaatste. Die laadtijden zijn dus laadtijden die Tesla zelf heeft berekend en aangeeft.
Qua sneller lader is het natuurlijk maar minimaal. De auto zit kort boven de 195kW. Die 195kW haal je ook bij een andere lader. Voordeel bij Ionity is dat er doorgaans geen sharing is. In de vakantie kun je daar bij Tesla best last van krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 24-05-2026 20:34 ]
Voor de levensduur maakt het niet uit. Voor het stroomverbruik tijdens het laden wel. De auto verbruikt circa 400W overhead ongeacht 1of 3 fase laden.Toine1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:39:
Ik heb wat vragen over het thuis opladen van een model3 via 1fase stopcontact. Ik kwam nl via de search hier, achter dat dit mogelijk was en ben eigenlijk benieuwd hoe en of dit van invloed is op de levensduur van de batterijen. De veel langere laadduur is bij ons geen probleem we rijden nl maar 5000km per jaar. Nu zijn we er nog niet uit of het 2026 basis of longrange uitvoering wordt, ik had hier nl ook al gelezen dat de batterij technologie verschillend is. Aansluiten op 1 fase zou voor ons wel een uitkomst zijn.
Mijn vraag:
- In hoeverre is het opladen via het stopcontact van invloed op de levensduur van een basis en long range uitvoering.
- Zijn hier adapters voor direct vanaf stopcontact. Want ik heb wel een klein vermoeden, dat er altijd een Tesla laatstation dan in 1fase nodig is (copy/paste thuislaat forum),
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84351484
Tesla heeft voor de Mobile Connector deze kabels beschikbaar. In 16A en in 32A.
https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
Daar heb je dus geen converter plug naar normaal stopcontact voor nodig. Hierdoor kun je dan ook echt op 16A/32A mee laden, en niet maximaal 13A bij de gewone schuko.
Wat slecht is voor een accu, is altijd van 80 tot 100% laden en op hoge lading laten staan met name bij hoge temperatuur. Als het om levensduur gaat hebben de LFP accu's waarschijnlijk een langere levensduur dan de NMC accu's (uit de LR)
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Inderdaad vooral de extra overhead. Ik laad zelf desondanks enkel met de granny charger.bert pit schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:45:
[...]
Voor de levensduur maakt het niet uit. Voor het stroomverbruik tijdens het laden wel. De auto verbruikt circa 400W overhead ongeacht 1of 3 fase laden.
(...)
Namelijk die van Tesla zelf: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector
De kosten door die extra overhead zijn voor mij jaarlijks ca. 50 euro. Voor een laadpaal zou ik de aansluiting moeten laten verzwaren (nog 1f), de meterkast vernieuwen en dan nog een laadpaal aanschaffen (en vertrouw mezelf ook niet genoeg om het zelf aan te sluiten). Kosten daarvan leken al snel >2.000 worden. Als het je dan niet uitmaakt dat je langzamer laadt, dan is de keuze snel gemaakt.
De granny charger steekt in een dedicated stopcontact (op 1,5m van de meterkast) op een groep waar verder alleen wat lampen op zitten. De kabel hangt in de garage met haken aan de muur en de connector steek ik in een plastic houder van €10 die op 50cm van de laadpoort van de auto staat. Geeft hetzelfde gemak als laden met een laadpaal, met als bonus het knopje op de connector die de laadpoort opent.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DILWSEop4k0Ip6UnSMuVG6U6.jpg)
Zorg uiteraard wel voor een stopcontact (en bedrading daarheen) die geschikt is om continu zoveel te belasten. Eigenlijk uiteraard ook met een eigen groep.
Ik ben op de markt om een Tesla model y aan te schaffen 2dehands voor particulier gebruik.. nu heb ik me aardig ingelezen over schillende modellen. Alleen zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten wat beter wel en niet te nemen is.
Zelf kijk ik naar een model van 2022/2023. En dan een Rwd/awd standard(60kw) of long (77kw)range..
Iemand tips???
Zelf kijk ik naar een model van 2022/2023. En dan een Rwd/awd standard(60kw) of long (77kw)range..
Iemand tips???
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Dat zijn echt op de performance na alle opties die er toen waren? 😀Nickrsd schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:03:
Ik ben op de markt om een Tesla model y aan te schaffen 2dehands voor particulier gebruik.. nu heb ik me aardig ingelezen over schillende modellen. Alleen zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten wat beter wel en niet te nemen is.
Iemand tips???
Maar om behalve dat nog iets constructiever toe te voegen, je kijkt waarschijnlijk naar HW3 auto's, izts recenter ga je misschien HW4's vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door sonina op 24-05-2026 23:33 ]
Mag ik iedereen weer even attenderen op de topicwarning, met daar in links naar topics voor o.a FSD, ervaringen met lange ritten etc.? Er begint van alles doorelkaar te lopen in dit algemene topic. Dank!
Eind 2022 / begin 2023 werden Model Y’s uitgerust met een nieuwe “comfort suspension". Vanaf die tijd is er iets aan het onderstel gewijzigd en zijn ze comfortabeler geveerd. Dus als je in de markt bent voor een model uit die tijd en je niet wil hobbelen, kies een model uit 2023. Deze zijn overigens in vergelijking met bijvoorbeeld Duitse auto's nog steeds redelijk hard geveerd.Nickrsd schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:03:
Iemand tips???
Wil je verder komen op een vakantierit, kies dan voor een LR (NMC accu), wil je een langere levensduur kies dan voor een RWD (LFP accu).
[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 25-05-2026 09:21 ]
Ik vermoed dat dit erg persoonlijk is. Ik vind de ‘oude’ niet hobbelen. Sterker nog, ik heb twee weken een Highland gereden en ik vond mijn M3 uit 2019 juist fijner rijden. Dus ik zou vooral een proefrit met beiden maken om het verschil te voelen.bert pit schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:15:
[...]
Eind 2022 / begin 2023 werden Model Y’s uitgerust met een nieuwe “comfort suspension". Vanaf die tijd is er iets aan het onderstel gewijzigd en zijn ze comfortabeler geveerd. Dus als je in de markt bent voor een model uit die tijd en je niet wil hobbelen, kies een model uit 2023.
Ja ABRP maar door de jaren heen weet je de stops wel. Roye is fijn, Châtellerault is fijn qua SuC, maar vooral vanwege de Patapain die er bij zit. De Fastned bij Gentbrugge & Vémars zijn beide prima met dito faciliteiten. En zo voorts.Rivanov schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Er is hier een apart topic voor waar je je lol op kan: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Het betreft de Model Y. Die is niet voor niets aangepast, dus als iemand vraagt waar op te letten dan zou ik daar op letten (bij een proefrit).Roenie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Ik vermoed dat dit erg persoonlijk is. Ik vind de ‘oude’ niet hobbelen. Sterker nog, ik heb twee weken een Highland gereden en ik vond mijn M3 uit 2019 juist fijner rijden. Dus ik zou vooral een proefrit met beiden maken om het verschil te voelen.
Dank je wel. Voor de range goed ik het niet te doen. Rijd 100 km per dag en kan altijd aan huis laden.. dus een standard range zou al voldoende zijn.. die heeft dus wel een 'betere levensduur' . Ok .. denk een Rwd al prima is. Die heeft ook premium geluid zie ik vaak voorbij komen.
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Volgens mij hebben alleen de AWD-versies premium geluid.Nickrsd schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:13:
Ok .. denk een Rwd al prima is. Die heeft ook premium geluid zie ik vaak voorbij komen.
De oude Y's hadden allemaal premium audio met 15 speakers en sub als ik mij niet vergis. En dat is tegenwoordig toch wel een stukje minder met 7 zonder sub, helaas.
Y'24
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/rky5H3V84PxkCqzAzrKlkUQ5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bozoVT8Zgh1rctTOYq5M7kPi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6Prk7Su6Mx2N7rCgcklx3FpW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yqoTk3fTa847SKBP594We7f6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qLqkb6QgzAkARTcquHducTMQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7nvPhTr1q5ImXzvmmTaSGx31.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pszmALSTP51VRsGpKdO5wdMh.jpg?f=fotoalbum_large)