• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De energie die het kost om het te laten werken zoals het zou moeten/bedoeld is, lijkt mij veel meer dan de energie die het kost om op een andere manier een klepje open en/of dicht te doen. Dus misschien zit daar een oplossing in ;)

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:12
Richh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Ongeveer een maand is gebruikelijk.
Bij mij duurde het 3.5 week (auto van afgelopen maart).
Had jij ook pas na die 3,5 week FSD? Ik keek daar enorm naar uit toen ik de auto ging ophalen 2 weken geleden. Dat ik iets koop, maar niet (direct) geleverd krijg bij 'de rest van de auto' (wat op dat moment al is goedgekeurd en uitgerold) en vervolgens nog ca. een maand moet wachten, voelt toch best bijzonder. Heb dat nooit eerder meegemaakt. Alsof een badkamer wordt opgeleverd maar de douche ontbreekt. Je mag overal voor betalen en tekenen, je moet gewoon even een aantal weken wachten, komt goed hoor! Merk ook dat vrienden/familie/collega's die ernaar uit hebben gekeken om in mijn auto als het ware een proefrit wilden maken, een soort anti-climax ervaren. Ik merk nu al dat mijn enthousiasme behoorlijk minder begint te worden dan 2 weken terug (komt vast wel terug zodra de update komt). Je gaat je op een gegeven moment toch weer richten op andere dingen in het leven :+ geduld is een schone zaak, anderen hebben er jaren op moeten wachten 8)7
Richh schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Druk maken is ook een groot woord hoor :+ het is een first world problem, sure.

Vind de service van Tesla wel echt belachelijk matig in ieder geval. Ik heb nog nooit zoiets duurs gekocht waarbij de aftersales zo log / traag / onhandig is.
De volgende keer dat RTL Nieuws me vraagt voor een interview als enthousiaste early adopter zal ik wat minder gratis reclame uiten voor Tesla ;)

[...]

Niet alleen in de handleiding, ook medewerkers die dit vandaag nog hebben uitgezocht zeggen dat het wel moet kunnen. Sowieso, bij Tesla hebben ze geen dealers, importeurs en fabrikanten, er is maar 1 Tesla :D

[...]

Niet geschoten is altijd mis ;)
Werkt het ontgrendelen van de laadkabel wel via het knopje op de connector?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:23
DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Had jij ook pas na die 3,5 week FSD? Ik keek daar enorm naar uit toen ik de auto ging ophalen 2 weken geleden. Dat ik iets koop, maar niet (direct) geleverd krijg bij 'de rest van de auto' (wat op dat moment al is goedgekeurd en uitgerold) en vervolgens nog ca. een maand moet wachten, voelt toch best bijzonder. Heb dat nooit eerder meegemaakt. Alsof een badkamer wordt opgeleverd maar de douche ontbreekt. Je mag overal voor betalen en tekenen, je moet gewoon even een aantal weken wachten, komt goed hoor! Merk ook dat vrienden/familie/collega's die ernaar uit hebben gekeken om in mijn auto als het ware een proefrit wilden maken, een soort anti-climax ervaren. Ik merk nu al dat mijn enthousiasme behoorlijk minder begint te worden dan 2 weken terug (komt vast wel terug zodra de update komt). Je gaat je op een gegeven moment toch weer richten op andere dingen in het leven :+ geduld is een schone zaak, anderen hebben er jaren op moeten wachten 8)7
Heb jij voor FSD betaald dan? ik gok namelijk van niet. Want dan krijg je het direct. Net als met de andere updates (acc boost, premium connectivity etc). Je klaagt dus over iets wat gratis op proef is. Gaat helemaal nergens over dus

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:12
anti elppa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Heb jij voor FSD betaald dan? ik gok namelijk van niet. Want dan krijg je het direct. Net als met de andere updates (acc boost, premium connectivity etc). Je klaagt dus over iets wat gratis op proef is. Gaat helemaal nergens over dus
Ik heb het wel gekocht, maar voorlopig dus niet geleverd gekregen. Dat is nu juist mijn . :+

• LaZZZ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:48
anti elppa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Nou ik heb m’n nieuw gekochte Model Y nu precies een maand en FSD gekocht, direct bij de aanschaf en dus niet achteraf. Ook nog steeds geen update en geen FSD, terwijl dit voor mij een belangrijke reden was om te kopen. Hij staat continue naast t huis met goeie wifi. Snap de irritatie wel eerlijk gezegd, dat is gewoon slecht geregeld. Maak me er verder niet te druk om. Komt vast wel.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:23
Ok das klote dan ja. Had je gok ik, achter, beter zonder kunnen bestellen, en dan aanklikken in de app

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

pdidi schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Werkt het ontgrendelen van de laadkabel wel via het knopje op de connector?
Yes. Zoals ik heb begrepen werkt dat namelijk met de fysieke connectie, niet de 433mhz receiver in de auto.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:20
DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ik heb het wel gekocht, maar voorlopig dus niet geleverd gekregen. Dat is nu juist mijn . :+
Je hebt de 7500 betaald voor het FSD pakket en niet gekregen??
DutchJudge schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:34:
[...]

De release van FSD was een weekje nadat ik op 'gewone software' was gezet ipv factory software. Ik had de auto al toen FSD nog niet was goedgekeurd. Dus voor mij was de situatie iets anders.

Het probleem is dat de factory software dus nog geen FSD bevat. Die factory software is een soort van basis software zonder de nieuwste features, plus iets wat Europa breed het geval is. En FSD is nog niet in heel de EU actief.
Het zal nog wel even duren totdat Tesla standaard een FSD variant in de factory software opneemt vrees ik.

Er staat in de kleine lettertjes dat het later met een software update gaat komen als je nu een nieuwe auto koopt trouwens.

Voor jou geldt dat je eerst op de normale branch moet komen. En daarna kan het nog wel langer duren totdat je de FSD update krijgt :P het kan maar zo zijn dat je eerstvolgende update niet eens FSD heeft dus maar daarna zal het waarschijnlijk niet lang meer duren.

Snap heel goed dat het een anti climax is en in feite is het ook gewoon stom dat het zo werkt inderdaad... Ben het geheel met je eens dat dit wel helemaal klote is zo. Helaas kan niemand er iets aan doen momenteel :(

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 22-05-2026 19:28 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• otte93
  • Laatst online: 18:54
LaZZZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Nou ik heb m’n nieuw gekochte Model Y nu precies een maand en FSD gekocht, direct bij de aanschaf en dus niet achteraf. Ook nog steeds geen update en geen FSD, terwijl dit voor mij een belangrijke reden was om te kopen. Hij staat continue naast t huis met goeie wifi. Snap de irritatie wel eerlijk gezegd, dat is gewoon slecht geregeld. Maak me er verder niet te druk om. Komt vast wel.
Ik zit dus met precies hetzelfde..

Duurt best lang om op iets te wachten wat wel al gewoon betaald is

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:49
T-Blizzard schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:47:
Ik zit al een tijdje te zoeken maar wordt nog niet echt wijzer. Ik heb 2 jaar geleden mijn Highland RWD bij Allianz direct verzekerd all-risk. Nu krijg ik zojuist een nieuw aanbod wat even 27,- p/m hoger is 8)7. Nu zijn we met zijn allen wel gewend dat bij alles momenteel een paar euro erbij komt onder mom inflatie. Maar dit is mij te gortig. Aanbevelingen ? Promovendum komt 66,- goedkoper uit :? hoe dan...
Promovendum heeft niet echt een reputatie de meest ethische verzekeraar te zijn. Ze zijn op het matje geroepen omdat ze met hun slogans klanten lieten denken dat ze bij Promovendum voor hetzelfde, minder premie zouden betalen. In de praktijk bleek dat ze vooral minder voor minder premie aanboden. Dat werd tóch als een beetje misleidend beschouwd. Nu kun je je sowieso afvragen waarom ze zichzelf een verzekeraar voor hoger opgeleiden noemen. Kan een hoger opgeleide klant beter kleine lettertjes lezen? Rijden mensen die niet "hoger opgeleid" zijn méér schade? Waar mogelijk zou ik ze links laten liggen, maar ja, ik ben dan ook hoger opgeleid. ABN AMRO heeft óók gunstige premies voor Tesla's.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
nerovectra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Promovendum heeft niet echt een reputatie de meest ethische verzekeraar te zijn. Ze zijn op het matje geroepen omdat ze met hun slogans klanten lieten denken dat ze bij Promovendum voor hetzelfde, minder premie zouden betalen. In de praktijk bleek dat ze vooral minder voor minder premie aanboden. Dat werd tóch als een beetje misleidend beschouwd. Nu kun je je sowieso afvragen waarom ze zichzelf een verzekeraar voor hoger opgeleiden noemen. Kan een hoger opgeleide klant beter kleine lettertjes lezen? Rijden mensen die niet "hoger opgeleid" zijn méér schade? Waar mogelijk zou ik ze links laten liggen, maar ja, ik ben dan ook hoger opgeleid. ABN AMRO heeft óók gunstige premies voor Tesla's.
Heb je hier een bron van?

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik rijd een M3H uit feb. 2024. Gisteren reed ik in een M3H én Model Y uit 2025/2026. Het was mij als eens opgevallen toen ik een leenauto van het SeC had dat de stem van mijn navigatie heel "hakkerig" klinkt in vergelijking met deze auto's.

De stem van de andere auto's klinken veel mooier, vloeiender. Is dit op een of andere manier nog te updaten?

Mijn auto:
Model Y (maar ook de M3H waarmee ik gisteren een testrit maakte had deze navigatiestem):

• yamanguy
  • Laatst online: 20:25
FSD bijna crashed met meerdere autos

Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)

YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:11
yamanguy schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:57:

YouTube: Tesla FSD Almost Caused A Multi-Car Crash Today! 🛑 NL (Yellow Light Panic)
Ja, de stop van de Tesla is op het randje, maar de auto achter je had gewoon moeten stoppen.

• nerovectra
sender schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Heb je hier een bron van?
Ik zou zeggen, Google eens op "Promovendum" en "boete".

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

Aangezien je het overal deelt, zoals ik ook in het FSD topic zei.

Oftewel de bestuurder zat hier te slapen en had op het gaspedaal kunnen trappen bij zijn menselijke inschatting (al zijn er genoeg die hier zelf ook voor stoppen...) maar het is fsd SUPERVISED en dat deel lijkt hier geheel te ontbreken

Bestuurder had hier zijn voet al bij het pedaal moeten hebben toen het stoplicht op oranje sprong om gas bij te kunnen geven (tijd genoeg tussen oranje en het remmen) waardoor hij ook tijdig had kunnen reageren bij het remmen van de Tesla

Edit: En de auto achter je dacht ook nog even door oranje te kunnen, die had zeker al vaart moeten minderen!

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 22-05-2026 20:37 ]

• nerovectra

Wat is het doel van je post?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53

Sensatie opzoeken?

Ja, relatief laat gestopt. Maar zo'n drama maken?

Die auto achter je had dan toch ook wel heel donker oranje / rood gehad als die er maar van uit ging dat je zou doorrijden..

Supervised met een reden + iets waar ongetwijfeld genoeg mensen dezelfde 'twijfel' hebben.

• ChromeFR
  • Nu online
ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:04:
Vandaag deze fix gedaan om van het gekraak van mijn armsteun af te komen. Loskrijgen was even doorzetten maar de armsteun is nu rock solid!

[YouTube: Tesla Highland Model 3 center console squeak fix]
Vandaag de volgende stap genomen om mijn M3H zo kraakvrij mogelijk te krijgen. Zoals bij velen: het stuur kraakt (bij de zilverkleurge V-inleg). Tesla vond dat ook en monteerde een half jaar geleden al een nieuw stuur...dat loste het probleem tijdelijk op. Langzaamaan is het geluid weer teruggekomen.

Een derde stuur dan? Dan is het kraken waarschijnlijk naar een paar maanden weer terug. Daarom heb ik het zelf opgelost:

1. Ik heb de zilveren V-inleg verwijdered. Eerst het klepje aan de achterkant met een iFixit-plectrum losgehaald (ging heel makkelijk).
2. Daarna met een T9 torx schroevendraaien de drie schroefjes verwijderd, de V-leg komt dan los.
3. Met een klein penceeltje heb ik alles wat contact maakt ingevet met Super Lube 92003
4. Alles weer netjes teruggeklikt en vastgeschroefd

Resultaat een 100% kraakvrij stuur!

Credits naar dit Reddit-draadje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rRJUHtV.png

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
nerovectra schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:15:
[...]

Ik zou zeggen, Google eens op "Promovendum" en "boete".
Dat is 5 jaar geleden... en eenmalig

• ChromeFR
  • Nu online
Damian schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:45:
Iemand ervaring met het verwijderen en eventueel repareren van een stoelframe van de model 3? Er zit wat speling in mijn stoel waardoor elke keer bij optrekken ik een klein klakje naar achteren voel.

Wil de stoel er wel een keer uitschroeven om te kijken of ik iets kan vinden.
Herkenbaar. Bij mij is er ook sprake van speling in de stoel: een heel klein, fractioneel voor- of achteruit bewegen bij optrekken/afremmen. Het is slecht reproduceerbaar richting het SeC, maar ik voel het zelf bijna elke rit wel.

Bij mij is eerst de base vervangen en daarna zelfs de complete stoel. Maar zelfs een nieuwe stoel loste het probleem dus niet op. Laatst zat ik op de bijrijdersstoel omdat mijn vader FSD wilde ervaren, en toen merkte ik daar exact hetzelfde issue. Het lijkt dus niet per se aan de bestuurdersstoel te liggen, maar mogelijk aan speling in de rails/base of bevestigingspunten van het frame.

Ik ben in ieder geval hééél benieuwd wat eruit komt als jij daadwerkelijk de stoel eruit gaat schroeven.

• nerovectra
sender schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Dat is 5 jaar geleden... en eenmalig
Dat maakt het inderdaad een verzekeraar met een prima moreel kompas 😁. En Google vooral niet verder 😉.
Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: