Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Precies, "Full self-driving capability" staat er.karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:54:
[...]
Op mijn factuur staat niets over supervised dus ik ga er vanuit dat ik ook u supervised krijg
Yup, en dat is niet “supervised”DutchJudge schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:35:
[...]
Precies, "Full self-driving capability" staat er.
Hierbij een update van mijn Model 3, waarbij schade door Tesla was veroorzaakt tijdens regulier onderhoud in maart 2025:
- Op 9 september 2025 heb ik mijn Model 3 na bijna 6 maanden bij Tesla/bodyshop te hebben gestaan, mogen ophalen. Zoals in onderstaande post was het resultaat helaas teleurstellend.De servivemedewerker van Tesla was het eens met mijn bevindingen, voornamelijk qua kleuverschil van de lak. Derhalve heb ik de auto niet geaccepteerd en is hij teruggebracht naar de bodyshop.
- Op 24 september mocht ik mijn auto weer ophalen met het idee dat de auto goed herstelt zou zijn, maar helaas was dat niet het geval. Het kleurverschil met de achterbumper was weliswaar opgelost maar de volgende punten vielen mij nog op:
• Korrelvorming in het spuitwerk rondom de carrosserie van zowel de rechter voor- als achterdeur
• Dorpel lakwerk (pitjesvorming)
• Linker achterkant bumper niet goed bevestigd (klipje was afgebroken, werd zelfs bevestigd door Tesla Service monteur), hierdoor is er een spleet zichtbaar met tevens de contactpunten, maar vooralsnog volgens hun binnen de fabrieksstandaarden.
• lakwerk rondom de deurportieren
• lakwerk nabij de rechter richtingaanwijzer (is niet opnieuw gespoten)
• Lakwerk rondom de scharnieren van de deuren
• Hemelbekleding vies aan de kant waar ze gehele dakraam hebben moeten verwijderen
Ondanks dit werd ik onder druk van Tesla verzocht de auto te accepteren anders zouden er stallingskosten en leenkosten in rekening worden gebracht.
Toen heb ik de auto 'onder protest' geaccepteerd en contact opgenomen met ARAG.
Na vele mailwisselingen, foto's etc is er na 6 maanden, afgelopen week een bezichtiging geweest bij Tesla met mijn Model 3 voor een herziende inspectie door twee medewekers van Tesla. Het gekraak van de rechtervoordeur, een rubbertje van het panoramdak wilden zij wel gaan repareren/herstellen, maar het grootste euvel voor wat betreft de lak/spuitwerk is volgens hun binnen de norm van Tesla/Fabrieksstandaard. Daarbij lieten zij een PDF zien waarbij de onderste delen van de auto meer marge mogen hebben. Daarnaast had ik al met hun foto’s gedeeld van de dorpel ten tijde van het ophalen van mijn auto in september vorig jaar, welke zij in twijfel trokken, omdat volgens hun gemaakte fotos op de dag van aflevering dit niet zichtbaar was. Ter verduidelijking hun foto is een overzichtsfoto van de zijkant en mijn foto een close up. Ondanks dat ik de locatie en tijdstip van deze foto kon aantonen gingen ze daar niet in mee en trekken ze het in twijel, maar zullen zij dit nog wel even intern checken en volgende week op terug komen. De korrelvorming op de lak rondom de rechter voor en achterdeur (carroserie), is volgens hun binnen de norm en gaan ze niks aan doen.
Daarnaast kwam ineens ter sprake, dat mijn auto eerder schade zou hebben gehad maar dat de medewerker daar niks verder over kwijt wilde. Obv beschikbare externe rapporten was mijn auto schadevrij, dus ben benieuwd hoe Tesla dit zou kunnen weten en het tussen neus en lippen door willen gebruiken richting ARAG.
Al met al een dubbel gevoel hier aan over gehouden en vrees dus dat alle moeite dat Tesla niet wil meebewegen om mijn auto te herstellen omdat het volgens hun allemaal netjes binnen de norm valt.
Ter verduidelijking treffen jullie hier een foto van de dorrpel. De korrelvorming is helaas op de foto niet goed zichtbaar maar wel echt voelbaar.
Stel ik mij teveel aan en moet ik dit gewoon accepteren of heb ik wel een punt volgens jullie?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6V4DZDZQL69LRGSj30AUAyX3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek9Saf9Wx8QsQufxWT9Idn2h.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8sIWseMnEUjNtLtYxX8ScCFi.jpg?f=user_large)
SaturnV schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:48:
Beste allen,
Hierbij een update.
Na 4 maanden mocht ik vandaag eindelijk mijn Model 3 ophalen bij de SC. Bij aankomt vielen mij helaas een aantal zaken op:
- kleurverschil met achterbumper is erg groot (de gehele rechterkant hebben ze opnieuw gespoten na het vervangen van de deur en B-stijl) ;
- lak voelt op sommige plekken heel korrelig aan, bijv in de stijl bij de achterpassagier;
- Sierlijsten lijken niet netjes te zijn gemonteerd
- de auto was niet schoongemaakt en zat onder het stof en vogelpoep
- interieur was ook zeer stoffig en niet goed schoongemaakt
- en de SOC was slechts 32%
Al met al voelde dit als een domper des te meer ik hier zo lang op heb moeten wachten met dit als resultaat.
Op basis van bovenstaande heb ik de auto niet geaccepteerd en ben ik met de leenauto weer huiswaarts gekeerd. Begin volgende week zal ik gebeld worden voor een afspraak met de manager ter plekke voor het vervolg.
Keep you posted.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A
[...]
Ik help het je hopen. De website dekt zich enorm in. Factuur vanuit Tesla zelf?karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:54:
[...]
Op mijn factuur staat niets over supervised dus ik ga er vanuit dat ik ook u supervised krijg
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nieuw bestelde auto's hebben geen Autopilot meer.Ethirty schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:13:
[...]
Hoe bedoel je? Ik heb AP nog, al heet het nu autosteer.
Nog net zo slecht als voor de update, dus ze hebben niks van de verbeteringen overgezet.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Yup staat niets over supervised. Ik voorzie over een paar jaar een hw3 discussie reloaded voor hw4Oekol schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:16:
[...]
Ik help het je hopen. De website dekt zich enorm in. Factuur vanuit Tesla zelf?
[Afbeelding]
grote fout , er moet iets zijn tussen niets en fsd, zeker nu fsd nog niet optimaal werkt door dat veel te stringente controle mechanismeOekol schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:17:
[...]
Nieuw bestelde auto's hebben geen Autopilot meer.
[ Voor 17% gewijzigd door karel_G_1981 op 26-04-2026 22:35 ]
En daarom krijg je het ook een maand om te testenEthirty schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:18:
Ik vind overigens, na een eerste lange rit, FSD inspannender rijden dan met de hand.
Ik ben niet alleen op het verkeer aan het letten maar ook op of de auto iets fouts gaat doen. En gezien de ervaren fouten zeker het bedrag (nog) niet waard.
Met name op de snelweg vind ik het heerlijk. Binnen de bebouwde kom werkt het ook behoorlijk goed en is het voor tech loving Tweakers helemaal geweldig - maar wordt het praktisch nut toch minder omdat je inderdaad wel goed gaat opletten. En bovenal rijdt elektrisch al zo gigantisch ontspannen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Tip voor tesla !!! breng de standaard autosteer (lane keep) terug bij nieuwe wagens , desnoods voor een paar honderd euro. Dat scheelt heel veel klanten die nu misschien er Kia of Vw gaan overwegenRichh schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:37:
[...]
En daarom krijg je het ook een maand om te testende eerste uren zijn wellicht wat spannend. Je krijgt echter heel vlot door waar je de auto ontspannen kan vertrouwen en waar je wat extra moet oppassen.
Met name op de snelweg vind ik het heerlijk. Binnen de bebouwde kom werkt het ook behoorlijk goed en is het voor tech loving Tweakers helemaal geweldig - maar wordt het praktisch nut toch minder omdat je inderdaad wel goed gaat opletten. En bovenal rijdt elektrisch al zo gigantisch ontspannen
Ik weet niet hoe ze hier mee omgaan en of je capability moet uitleggen als het is technisch mogelijk, maar niet ontgrendeld voor je.karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:40:
[...]
Yup, en dat is niet “supervised”
[Afbeelding]
Ik ken een geval bij een ander automerk. Auto is besteld met voorbereiding voor cruisecontrol. Bij levering dus geen cruisecontrol, waar de bestuurder had verwacht het wel aangeschaft te hebben. Dealer gaf doodleuk aan dat je het in de app kon ontgrendelen. Na betaling van een bedrag van vier cijfers voor de komma. De nuance zat em in het woordje voorbereiding.
Ik hoop voor je (karel_G_1981) dat Tesla niet dezelfde truukjes gebruikt wanneer unsupervised uitkomt
Ik vertrouw wat dat aangaat Elon volledignosuchuser schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:57:
[...]
Ik weet niet hoe ze hier mee omgaan en of je capability moet uitleggen als het is technisch mogelijk, maar niet ontgrendeld voor je.
Ik ken een geval bij een ander automerk. Auto is besteld met voorbereiding voor cruisecontrol. Bij levering dus geen cruisecontrol, waar de bestuurder had verwacht het wel aangeschaft te hebben. Dealer gaf doodleuk aan dat je het in de app kon ontgrendelen. Na betaling van een bedrag van vier cijfers voor de komma. De nuance zat em in het woordje voorbereiding.
Ik hoop voor je (karel_G_1981) dat Tesla niet dezelfde truukjes gebruikt wanneer unsupervised uitkomt
Dus je hebt krap 10 jaar voor de FSD voorbereiding betaald?karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:04:
[...]
Ik vertrouw wat dat aangaat Elon volledig
Eens met dat het nogal triest is van Tesla om Autosteer helemaal te cancellen.karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:51:
[...]
Tip voor tesla !!! breng de standaard autosteer (lane keep) terug bij nieuwe wagens , desnoods voor een paar honderd euro. Dat scheelt heel veel klanten die nu misschien er Kia of Vw gaan overwegen
Maar voor de prijs van een 3 of Y haal je bij de concurrent voorlopig alleen maar auto's met minder range, minder ruimte, minder snelladen, minder vermogen, minder gadgets voor meer geld. Ze kunnen wel wat missen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wellicht kan je wat cirkels om de dingen heen zetten wat je bedoelt. Ik zie absoluut dingen maar weet niet of dat hetgene is wat je bedoelt. Over dat het wellicht al eerder schade heeft gehad zou wel raar zijn dat het alleen in het systeem van Tesla staat. Dan zou het haast op de boot naar aflevering gebeurd moeten zijn.SaturnV schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:12:
Beste allen,
Hierbij een update van mijn Model 3, waarbij schade door Tesla was veroorzaakt tijdens regulier onderhoud in maart 2025:
- Op 9 september 2025 heb ik mijn Model 3 na bijna 6 maanden bij Tesla/bodyshop te hebben gestaan, mogen ophalen. Zoals in onderstaande post was het resultaat helaas teleurstellend.De servivemedewerker van Tesla was het eens met mijn bevindingen, voornamelijk qua kleuverschil van de lak. Derhalve heb ik de auto niet geaccepteerd en is hij teruggebracht naar de bodyshop.
- Op 24 september mocht ik mijn auto weer ophalen met het idee dat de auto goed herstelt zou zijn, maar helaas was dat niet het geval. Het kleurverschil met de achterbumper was weliswaar opgelost maar de volgende punten vielen mij nog op:
• Korrelvorming in het spuitwerk rondom de carrosserie van zowel de rechter voor- als achterdeur
• Dorpel lakwerk (pitjesvorming)
• Linker achterkant bumper niet goed bevestigd (klipje was afgebroken, werd zelfs bevestigd door Tesla Service monteur), hierdoor is er een spleet zichtbaar met tevens de contactpunten, maar vooralsnog volgens hun binnen de fabrieksstandaarden.
• lakwerk rondom de deurportieren
• lakwerk nabij de rechter richtingaanwijzer (is niet opnieuw gespoten)
• Lakwerk rondom de scharnieren van de deuren
• Hemelbekleding vies aan de kant waar ze gehele dakraam hebben moeten verwijderen
Ondanks dit werd ik onder druk van Tesla verzocht de auto te accepteren anders zouden er stallingskosten en leenkosten in rekening worden gebracht.
Toen heb ik de auto 'onder protest' geaccepteerd en contact opgenomen met ARAG.
Na vele mailwisselingen, foto's etc is er na 6 maanden, afgelopen week een bezichtiging geweest bij Tesla met mijn Model 3 voor een herziende inspectie door twee medewekers van Tesla. Het gekraak van de rechtervoordeur, een rubbertje van het panoramdak wilden zij wel gaan repareren/herstellen, maar het grootste euvel voor wat betreft de lak/spuitwerk is volgens hun binnen de norm van Tesla/Fabrieksstandaard. Daarbij lieten zij een PDF zien waarbij de onderste delen van de auto meer marge mogen hebben. Daarnaast had ik al met hun foto’s gedeeld van de dorpel ten tijde van het ophalen van mijn auto in september vorig jaar, welke zij in twijfel trokken, omdat volgens hun gemaakte fotos op de dag van aflevering dit niet zichtbaar was. Ter verduidelijking hun foto is een overzichtsfoto van de zijkant en mijn foto een close up. Ondanks dat ik de locatie en tijdstip van deze foto kon aantonen gingen ze daar niet in mee en trekken ze het in twijel, maar zullen zij dit nog wel even intern checken en volgende week op terug komen. De korrelvorming op de lak rondom de rechter voor en achterdeur (carroserie), is volgens hun binnen de norm en gaan ze niks aan doen.
Daarnaast kwam ineens ter sprake, dat mijn auto eerder schade zou hebben gehad maar dat de medewerker daar niks verder over kwijt wilde. Obv beschikbare externe rapporten was mijn auto schadevrij, dus ben benieuwd hoe Tesla dit zou kunnen weten en het tussen neus en lippen door willen gebruiken richting ARAG.
Al met al een dubbel gevoel hier aan over gehouden en vrees dus dat alle moeite dat Tesla niet wil meebewegen om mijn auto te herstellen omdat het volgens hun allemaal netjes binnen de norm valt.
Ter verduidelijking treffen jullie hier een foto van de dorrpel. De korrelvorming is helaas op de foto niet goed zichtbaar maar wel echt voelbaar.
Stel ik mij teveel aan en moet ik dit gewoon accepteren of heb ik wel een punt volgens jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Helemaal mee eens. Ik vind auto steer heerlijk ontspannen rijden op de snelweg. Daar maak ik ook de meeste kilometers.karel_G_1981 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:51:
[...]
Tip voor tesla !!! breng de standaard autosteer (lane keep) terug bij nieuwe wagens , desnoods voor een paar honderd euro. Dat scheelt heel veel klanten die nu misschien er Kia of Vw gaan overwegen
FSD vind ik heel erg sloom en saai, dus dit hoeft voor mij niet.
Mocht auto steer niet terugkomen, desnoods tegen betaling, zal de volgende auto geen Tesla worden.
Maar goed, voor mijn Tesla heb ik ook lang gezegd dat ik geen Tesla zou kopen terwijl ik al wel elektrisch reed.
[ Voor 9% gewijzigd door Cxxxx71 op 27-04-2026 08:56 ]
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.