• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:26:
[...]

Wel de techniek. 48v, V2X, steer by wire, 4 wheel steering, 4680 accu
En dan zie je dat dat geen garantie voor succes is. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:33:
[...]

En dan zie je dat dat geen garantie voor succes is. :P
Definieer succes. De CT is een speeltuin voor nieuwe technieken die uiteindelijk in mainstream Tesla's komt. Maar ook om te bepalen of een nieuwe techniek (zoals 800v) wel zin heeft

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:23
sjors123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:17:
[...]

Ik vind dit wel jammer. Voorheen kon je het schermpje van die kilometerst helemaal zelf inrichten. Nu dus nog maar 1 standaard, waarbij ook nog eens de volgorde is veranderd. Het is een kleinigheidje, maar toch jammer. En ik heb geen zin om iedere keer op dat schermpje te moeten drukken om het totaaloverzicht te zien.
Achja, zo'n ramp vind ik het ook niet. Ik moet toch niet dagelijks zien hoeveel mijn gemiddelde verbruik is over de totale levensduur? De kilometerstand zie je wel nog.

Het voordeel nu is dat wel nog een hoop tellers kunt bijmaken als je dat wil.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:34

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_duo-D8FA4cmo91JBw-ifcbwo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy96ZdZT4ZQtGkBY2YvObPiB.jpg?f=fotoalbum_large

Auto heeft momenteel een Service afspraak voor het gehobbel op lage snelheden

Monteur heeft eerst buiten een stukje gereden en daarna ging hij de brug op.

Ben benieuwd wat eruit komt

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 17:54
Broodro0ster schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:06:
[...]

Achja, zo'n ramp vind ik het ook niet. Ik moet toch niet dagelijks zien hoeveel mijn gemiddelde verbruik is over de totale levensduur? De kilometerstand zie je wel nog.

Het voordeel nu is dat wel nog een hoop tellers kunt bijmaken als je dat wil.
Dat kon voorheen ook. En dan je zelf bepalen welke je wel/ niet wilde zien

This train carries saints and sinners

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30
Sandyman538 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:01:
[...]

FSD uitzetten. Daarna heb je denk ik zo'n 10 seconden om op het microfoontje op het stuur te drukken om feedback te verzenden waarom je FSD hebt uitgezet.
Ik gebruik en heb geen fsd

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-05 23:09
markklok schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:12:
[Afbeelding]

Oh, deze volg ik even met interesse! Bij mij was Tesla niet zo meewerkerig... Het zou allemaal 'binnen de marge' vallen. Dus ik zal nog wel even moeten rijden met de hobbelkar van 45k....

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:26:
[...]

Wel de techniek. 48v, V2X, steer by wire, 4 wheel steering, 4680 accu
Precies en ook 800volt laden Cybertruck had wat kinderziektes , is gewoon een zeer goede bullet proof truck momenteel. Iets dat we enorm missen hier. Nu moet je een ram of een ford f150 kopen wil ik iets in die categorie 7(8)7 Ik wil dat niet , ik zou graag een cybertruck willen. Echt jammer dat er gee moeite wordt gedaan om die officieel aan het tesla leveringsgamma toe te voegen

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-04-2026 15:46 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:45:
[...]

is gewoon een zeer goede bullet proof truck momenteel. Iets dat we enorm missen hier.
Oprechte vraag: Wat moet je met een "bullet proof" truck?
karel_G_1981 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:45:
[...]
Iets dat we enorm missen hier.
Als kiespijn :P Ik ben juist blij dat de Cybertruck niet in NL te koop is en de weg op mag. De vanuit de VS geïmporteerde pick-up trucks zijn al erg genoeg op het Nederlandse wegendek, laat staan de Cybertruck.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 24-04-2026 16:05 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
Caayn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:01:
[...]

[...]
Als kiespijn :P Ik ben juist blij dat de Cybertruck niet in NL te koop is en de weg op mag. De vanuit de VS geïmporteerde pick-up trucks zijn al erg genoeg op het Nederlandse wegendek, laat staan de Cybertruck.
Want al die volgeladen werkbusjes zijn beter?

• daemonix
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:18:
[...]

In ieder geval minder onveilig voor het overige verkeer.

• Apen staart
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:01
Is er iemand die al een mooi alternatief heeft voor de 18 inch velgen op de Model Y RWD? De 18 inch erop houden vind ik geen probleem, maar het mag van mij wel iets mooier dan de plastic doppen die er standaard opzitten. Ik heb hier op het forum wat doppen gezien van 150+ Euro, maar die zijn niet heel veel beter in mijn ogen. Lichtmetaal en dan de bestaande banden heeft mijn persoonlijke voorkeur

[ Voor 28% gewijzigd door Apen staart op 24-04-2026 16:24 ]

• gjcvro
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:22:
[...]

Ik betwijfel het.

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:42:
[...]

Definieer succes. De CT is een speeltuin voor nieuwe technieken die uiteindelijk in mainstream Tesla's komt. Maar ook om te bepalen of een nieuwe techniek (zoals 800v) wel zin heeft
Gezien de voorraad van Tesla was dat niet het idee en dus een verliespost. Ik heb niet het idee dat de CT als proeftuin bedoeld was maar dat hij een serieuze omzet had moeten genereren.

• daemonix
  • Niet online
Ik niet, de CT gaat in de huidige vorm nooit worden toegelaten vanwege de scherpe hoeken. Dat is met die andere lompe bakken wat minder het geval hoewel ik ook vind dat die niet in Europa zouden mogen rijden, zeker niet met de belastingvoordelen die die monsters lang gehad hebben.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:18:
[...]

Ja, want die worden gebruikt als werkbus.
Die pickups rijden meestal leeg rond en nemen enorm veel plaats in en zijn zeer onveilig voor voetgangers en fietsers. Ze horen gewoon niet in een stad of dorp binnen te rijden onwille van de grootte.

Maar maak je geen zorgen, de Cybertruck is een dikke mislukking in de VS en lang zal het niet duren of die vliegt ook uit het gamma.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• markklok

markklok

[Afbeelding]

Zoo een update aan mijn kant.

Wat de monteur heeft gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrFh8ZGdIyUgKHWAq9ez4pONv_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaNYLUwMS1IBeQVSnR6mhP7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJIwppNvaCQXiT7pPtCAgqa1R2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b3UZp0mfAypcOf1eNWBIg9D7.png?f=fotoalbum_large

Na de werkzaamheden samen een rondje gereden. Hij (monteur) gaf zelf aan dat het gehobbel flink tot nihil was gereduceerd. Rechtsachter was volgens hem de boosdoener. Zelf dacht ik ergens nog wel iets te voelen maar kan dit pas over een paar dagen met zekerheid zeggen.

Voor nu weer even wat kilometers rijden.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ze horen gewoon niet in een stad of dorp binnen te rijden onwille van de grootte.
Vreemd, waarom heb ik dan een halte voor de lijnbus voor mijn deur hier in't dorp? Die lijkt me groter dan een CT ;)
Ironisch bedoeld natuurlijk, maar ik vind het 'grootte' argument steeds opnieuw toch maar vreemd. Veiligheid kan ik wel begrijpen daarentegen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
Fire69 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:11:
[...]

Vreemd, waarom heb ik dan een halte voor de lijnbus voor mijn deur hier in't dorp? Die lijkt me groter dan een CT ;)
Ironisch bedoeld natuurlijk, maar ik vind het 'grootte' argument steeds opnieuw toch maar vreemd. Veiligheid kan ik wel begrijpen daarentegen.
Gemiddeld 30 personen in een lijnbus van 8-12m
Gemiddeld 1,5 personen in een cybertruck van 6m.

Nog argumenten nodig?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:23
sjors123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:29:
[...]

Dat kon voorheen ook. En dan je zelf bepalen welke je wel/ niet wilde zien
Maximaal 4 toch?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd.
Bij welke service center ben je geweest?

[ Voor 3% gewijzigd door avdl72 op 24-04-2026 18:08 ]

• markklok

markklok

avdl72 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:05:
[...]

Ik ben benieuwd.
Bij welke service center ben je geweest?
Tilburg
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:29:
[...]

Gezien de voorraad van Tesla was dat niet het idee en dus een verliespost.
Voorraad? Delivery date april 2027

• gjcvro
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:44:
[...]

Ja, want die worden gebruikt als werkbus.
Die pickups rijden meestal leeg rond en nemen enorm veel plaats in en zijn zeer onveilig voor voetgangers en fietsers. Ze horen gewoon niet in een stad of dorp binnen te rijden onwille van de grootte.

Maar maak je geen zorgen, de Cybertruck is een dikke mislukking in de VS en lang zal het niet duren of die vliegt ook uit het gamma.
Hier worden ze best veel ingezet als trekpaard, en daar zijn ze ook prima voor geschikt.

• daemonix
  • Niet online
En je weet ook waarom? Musks eigen bedrijven kopen ze: https://www.inc.com/amaya...en-its-elon-musk/91332004
https://insideevs.com/new...acex-cybertruck-20-sales/

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 24-04-2026 19:20 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:20:
[...]

Gemiddeld 30 personen in een lijnbus van 8-12m
Gemiddeld 1,5 personen in een cybertruck van 6m.

Nog argumenten nodig?
Het gemiddelde doet er toch niet toe? Hoeveel lijnbussen rijden er niet leeg rond? Die nemen de plaats van 4 CT's in.
De camionnette van de loodgieter neemt minstens even veel plaats in als een CT, daar zit meestal maar 1 persoon in.
Laat maar zo, OT en we gaan toch niet akkoord gaan met elkaar ;)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:13
Als ze in EU komen dan wil ik er wel 1.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Dat, maar vergeet ook niet dat die cybertruck ineens voor een 'spotprijs' te koop was. Veel Amerikanen hebben voor die wat was het korting van 20k een CT gekocht. Deze korting was een zeer gelimiteerde tijd beschikbaar en velen hadden FOMO. Dat heeft ook zeker meegeholpen. Heb heel wat orders langs zien komen op reddit, X en andere fora.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Dat is 18% in q4 2025. Dus 82% niet. Over welke voorraad had je het dan?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05 13:25
[...]
Ik zou wel liever de cybertruck hier zien dan al die pickup trucks.
De cybertruck heeft een boel meer safety features en door de sterk afhellende voorkant, is het zicht ook niet te beroerd daar.
Dat is toch wel een ander verhaal dan bij die pickup trucks a la Dodge RAM enzo.
Alleen mogen die hoekjes er dan toch wel een beetje minder scherp zijn, kwestie van ook aan de medeweggebruiker te denken. Gelukkig is dat al voorzien door de EU regels.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-05 18:54

EDB

Op de Tesla website zag ik de volgende zin die van toepassing zou moeten zijn op alle uitvoeringen dus ook onze (standaard) Y:
Sfeerverlichting voetenruimte en portiervakken

De verlichting van de voetenruimte is er, maar waar zou de sfeerverlichting van de portiervakken moeten zitten?
Of zouden ze bedoelen sfeerverlichting voetenruimte en je hebt ook portiervakken (zonder sfeerverlichting…..).

[ Voor 20% gewijzigd door EDB op 24-04-2026 21:19 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Ethirty
  • Laatst online: 12-05 19:06

Ethirty

Who...me?

mkrmr schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:
[...]

En HW4 is voldoende voor de komende FSD V15:
During the Q1 2026 Earnings Call on Wednesday, CEO Elon Musk confirmed that the upcoming Full Self-Driving (FSD) v15 will be compatible with current AI4 (Hardware 4) computers, putting an end to months of community speculation. https://www.notateslaapp....n-hw4-shares-release-date
Jij hecht waarde aan wat die man zegt? Hij beloofd al sinds de eerste modellen dat FSD eraan komt. Inmiddels is HW3 afgeschreven (gen 1 en 2 waren dat al) en hebben hele volksstammen voor niks de volle mep betaald voor iets wat ze nooit gekregen hebben of nog zullen krijgen.

Hier hebben we dan eindelijk een supervised versie omdat de wetgeving hier (gelukkig) wel wat strenger is, maar helemaal niks van die engine erachter lijken ze naar TACC of autosteer te hebben gebracht. Ondertussen doet vrijwel elk ander merk die simpele dingen 10x beter.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Masterchiev
  • Laatst online: 01:13
Ethirty schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:39:
[...]

Jij hecht waarde aan wat die man zegt? Hij beloofd al sinds de eerste modellen dat FSD eraan komt. Inmiddels is HW3 afgeschreven (gen 1 en 2 waren dat al) en hebben hele volksstammen voor niks de volle mep betaald voor iets wat ze nooit gekregen hebben of nog zullen krijgen.

Hier hebben we dan eindelijk een supervised versie omdat de wetgeving hier (gelukkig) wel wat strenger is, maar helemaal niks van die engine erachter lijken ze naar TACC of autosteer te hebben gebracht. Ondertussen doet vrijwel elk ander merk die simpele dingen 10x beter.
Aan de andere kant koop je geen nieuwe polo voor de prijs van een model 3 RWD.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-05 19:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkrmr schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:
[...]

Toch wel:

Tesla’s head of Autopilot Ashok Elluswamy confirmed on today’s call that a V14-lite will be coming to HW3 vehicles in late June, bringing all the V14 features currently running on AI4 hardware. That is a meaningful software update for owners who have been frozen at v12.6 for over a year, and it represents genuine effort to keep older hardware relevant.

Juni in de VS betekent waarschijnlijk pas ergens volgend jaar in Europa, maar wellicht gaat het sneller na het eerste goedkeuring traject door RDW voor FSD op HW4.

En HW4 is voldoende voor de komende FSD V15:
During the Q1 2026 Earnings Call on Wednesday, CEO Elon Musk confirmed that the upcoming Full Self-Driving (FSD) v15 will be compatible with current AI4 (Hardware 4) computers, putting an end to months of community speculation. https://www.notateslaapp....n-hw4-shares-release-date

Dit had ik gisteren al gepost in het FSD topic.
Voordat FSD v15 in Europa is goedgekeurd zijn wij 5 jaar verder. Vandaag was het overigens weer dramatisch met de driver monitor, als je niet eens een broodje kan eten of wat kan drinken zonder FSD uit te zetten, dan gaat er iets mis |:(

Ik denk dat ik volgende maand weer lekker rondrijdt met Autopilot en schuifje dicht, veel veiliger omdat je het kan gebruiken in situaties waar je het nodig hebt.

Koekoek 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 24-04-2026 22:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Oekol
Sta je dan bij een SuC te wachten tot het 22u is om in te pluggen voor die 16 eurocent per kWh ipv 29 eurocent. Zie je iemand om 21.59 inpluggen. Die zal dan wel een pas van de zaak hebben toch? :+

Ga nu dus even de laadcurve checken. Alleen was het wel zonder goed conditioneren. Was een rit van 10 minuten a 15 minuten.

Toch zit die nu op 170 kW op 15%. Kortstondig maar niet verwacht zonder conditioneren. Auto geeft nu ook aan dat snelheid beperkt is door lage batterijtemperatuur. Helaas.

18 kWh er in voor 2,88 euro, ongelofelijk lekker haha. Verwacht een volle accu te hebben voor ongeveer 8 euro. Al weet ik niet of ik er zo lang blijf staan.

[ Voor 56% gewijzigd door Oekol op 24-04-2026 23:10 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Oekol
Oekol schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:09:
[...]

Dit! Mijn vrouw en ik zeiden het ook tegen elkaar. Onze CATL accu heeft ineens een betere laadcurve. Hij houdt het veel langer op snelheid vol. En ander idee wat ik had is dat wellicht het voorverwarmen van de accu nu beter werkt dan eerst. Heb geen appjes om het te bewijzen, maar vorige week 2100 km gereden naar Portugal en verbaasde me over de snelheid elke keer.

Kon op internet dit vinden via deze link. Dat kan ik nog wel at random met wat foto's van de laderscherm of auto bij een V3 lader proberen te repliceren. We hebben deze vakantie nog zeker 10 laadstop te gaan ;) de overige laadstops hebben geen goede pre conditioning.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9YoaHTpsfnuzsUF2FCnnYM-2_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cukmNWkck8HC1fBPOpDN92qx.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfs met een niet geconditioneerde accu zit ik hoger dan de percentages hierboven. Er is echt iets verandert in de laadcurve.

Zit nu op 64% nog op 88 kW.

Zit op 17 minuten laden in totaal en 68% en 80 kW, beiden sneller dan in de tabel.

75%, 70 kW en 20min en 18 seconden geladen
Bij de oude laadcurve was dat 53 kW en 26 min en 41 seconden op 75%.

Grote blij! En dat is dit nog met slecht voorwarmen van de accu.

~12% tot 80% in 22 min 49.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

[...]
Dat is voor iedereen anders uiteraard. De één vindt de CT mooi en de ander niet. De CT kan mij niet bekoren, maar de genoemde Ram Van of F150 een stuk mooier.

Zo vind ik mijn Model 3 heel lelijk. Iedere keer dat ik van voren aan kom lopen valt mij de ‘lelijke’ verhouding op van het deel onder en boven de rand tussen motorkap en voorruit op. Het bovenste deel vind ik net een soort van puist. Veel te groot in verhouding met de onderzijde. Maar goed, ik heb die auto als daily en niet om visueel van te genieten.

De CT is wel een eye catcher, afhankelijk van wie je vraagt in positieve of in negatieve zin vermoed ik. Het is allemaal persoonlijk.

Kennelijk is de CT heel groot en dat vinden mensen soms ook mooi en of imposant. Denk ook aan de (elektrische) Hummer. En een feit is dat een CT simpelweg kleiner is dan een stadsbus, zoals al door iemand genoemd werd en hoeveel mensen er in een voertuig zitten verandert daar niets aan ;) Je kunt als particulier met het juiste rijbewijs immers ook in een stadsbus rondrijden als je dat wil. Of in een grote integraal je vakantie vieren.

De CT heeft wellicht aantrekkingskracht voor het (vermeende) imago binnen iemand’s subcultuur. Ik kan mij voorstellen dat de stereotype gemiddelde ICT’er uit Leidsche Rijn in een lease model Y daar zich niets bij voor kan stellen, maar voor bepaalde mensen geeft zo een auto status of een vrijgevochten gevoel.

Of de CT ook praktisch is weet ik niet. Maar een auto is simpelweg meer dan alleen praktisch. Emotie speelt een belangrijke rol. Zolang je van de RDW met een bepaald type auto mag rijden is het aan het individu om de keuze voor een type al dan niet te maken.

En dat brengt mij weer op de model 3 en Y want hoewel er in deze draad waarschijnlijk veel eigenaren van zijn is er vast ergens anders een forum waarop de 3/Y worden afgefakkeld als zijnde burgerlijk en dergelijke. En dat zijn uiteraard ook wel een beetje 😉

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Oekol schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:01:
Sta je dan bij een SuC te wachten tot het 22u is om in te pluggen voor die 16 eurocent per kWh ipv 29 eurocent. Zie je iemand om 21.59 inpluggen. Die zal dan wel een pas van de zaak hebben toch? :+
Er zijn genoeg mensen die gewoon gaan laden zonder op de prijs de letten. Is een beetje hetzelfde dat het altijd druk is bij snelweg tankstations, dat zijn echt niet allemaal zakelijke rijders.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:51:
[...]
Dat is voor iedereen anders uiteraard. De één vindt de CT mooi en de ander niet. De CT kan mij niet bekoren, maar de genoemde Ram Van of F150 een stuk mooier.

Zo vind ik mijn Model 3 heel lelijk. Iedere keer dat ik van voren aan kom lopen valt mij de ‘lelijke’ verhouding op van het deel onder en boven de rand tussen motorkap en voorruit op. Het bovenste deel vind ik net een soort van puist. Veel te groot in verhouding met de onderzijde. Maar goed, ik heb die auto als daily en niet om visueel van te genieten.

De CT is wel een eye catcher, afhankelijk van wie je vraagt in positieve of in negatieve zin vermoed ik. Het is allemaal persoonlijk.

Kennelijk is de CT heel groot en dat vinden mensen soms ook mooi en of imposant. Denk ook aan de (elektrische) Hummer. En een feit is dat een CT simpelweg kleiner is dan een stadsbus, zoals al door iemand genoemd werd en hoeveel mensen er in een voertuig zitten verandert daar niets aan ;) Je kunt als particulier met het juiste rijbewijs immers ook in een stadsbus rondrijden als je dat wil. Of in een grote integraal je vakantie vieren.

De CT heeft wellicht aantrekkingskracht voor het (vermeende) imago binnen iemand’s subcultuur. Ik kan mij voorstellen dat de stereotype gemiddelde ICT’er uit Leidsche Rijn in een lease model Y daar zich niets bij voor kan stellen, maar voor bepaalde mensen geeft zo een auto status of een vrijgevochten gevoel.

Of de CT ook praktisch is weet ik niet. Maar een auto is simpelweg meer dan alleen praktisch. Emotie speelt een belangrijke rol. Zolang je van de RDW met een bepaald type auto mag rijden is het aan het individu om de keuze voor een type al dan niet te maken.

En dat brengt mij weer op de model 3 en Y want hoewel er in deze draad waarschijnlijk veel eigenaren van zijn is er vast ergens anders een forum waarop de 3/Y worden afgefakkeld als zijnde burgerlijk en dergelijke. En dat zijn uiteraard ook wel een beetje 😉
Ik rij een Model Y vanwege het praktische aspect, niet vanwege het uiterlijk :) Al zal ik hier één van de weinige zijn. Ondanks dat snap ik echt dat er emotie meespeelt bij de aanschaf van een auto. Mijn huidige Y is niet meer eerste auto ;)

Maar kom op. Een CT, of een F150, is gewoon niet geschikt voor de Nederlandse wegen. De CT is flink groter dan zelfs de Model X die vaak net past in een parkeervak. De CT is zelfs groter dan een fatsoenlijke bestelbus (https://www.carsized.com/...truck-2023-4-door-pickup/) 8)7

Er staan in mijn wijk een aantal pick-ups maar het zijn asociale wagens. Zo passen ze niet normaal in de parkeervakken en hebben ze een flinke dode hoek aan de voorzijde (handig in een woonwijk... ).

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:12
Ik zag gisteren een mat zwarte CT rijden op de snelweg in tegengestelde richting. Ik zag hem dus maar in een flits maar was een imposante gewaarwording.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:16
Oekol schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:01:
18 kWh er in voor 2,88 euro, ongelofelijk lekker haha. Verwacht een volle accu te hebben voor ongeveer 8 euro.
Vanmiddag tussen 13:15 en 15:30 een goeie 2 uur opladen tegen negatieve prijzen met een dynamisch contract. 22 kilowatt laden, zonder te betalen. Sterker nog, je verdient ermee, ruim €1.

Wie een MID laadpaal heeft kan vanmiddag €3 verdienen, voor 150km range d:)b

En ondertussen rijdt half Nederland naar Duitsland of België voor 'goedkope brandstof' en zegt men 'dat elektrische auto's zo duur zijn in de wegenbelasting' _O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Roenie
  • Niet online
Caayn schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:23:
[...]
Ik rij een Model Y vanwege het praktische aspect, niet vanwege het uiterlijk :) Al zal ik hier één van de weinige zijn. Ondanks dat snap ik echt dat er emotie meespeelt bij de aanschaf van een auto. Mijn huidige Y is niet meer eerste auto ;)

Maar kom op. Een CT, of een F150, is gewoon niet geschikt voor de Nederlandse wegen. De CT is flink groter dan zelfs de Model X die vaak net past in een parkeervak. De CT is zelfs groter dan een fatsoenlijke bestelbus (https://www.carsized.com/...truck-2023-4-door-pickup/) 8)7

Er staan in mijn wijk een aantal pick-ups maar het zijn asociale wagens. Zo passen ze niet normaal in de parkeervakken en hebben ze een flinke dode hoek aan de voorzijde (handig in een woonwijk... ).
De enige die bepaalt of een auto geschikt is voor de Nederlandse wegen is de RDW ;) En de CT is kennelijk niet geschikt.

Of iets asociaal is of niet is een mening en geen feit. Jij vindt een dergelijke auto asociaal, terwijl andere groepen dat niet vinden. Zij vinden jouw Y (en mijn 3) waarschijnlijk burgerlijk. En dat mag uiteraard allemaal. Sterker nog, ik vind een 3/Y eigenlijk ook burgerlijk :)

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Nu met de nieuwe update (3.7) heb ik ook de smart summon opties in de instellingen staan. Ik heb de FSD trail nog niet gestart, maar dit lijkt ook nieuw toch? Moet nog even zoeken wat ik hier nu mee kan.

• karel_G_1981
  • Nu online
SL65 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:54:
Nu met de nieuwe update (3.7) heb ik ook de smart summon opties in de instellingen staan. Ik heb de FSD trail nog niet gestart, maar dit lijkt ook nieuw toch? Moet nog even zoeken wat ik hier nu mee kan.
Niks met de huidige beperkingen :+ (zoals die 6 meter regel)

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 09:02 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Roenie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:52:
[...]
De enige die bepaalt of een auto geschikt is voor de Nederlandse wegen is de RDW ;) En de CT is kennelijk niet geschikt.

Of iets asociaal is of niet is een mening en geen feit. Jij vindt een dergelijke auto asociaal, terwijl andere groepen dat niet vinden. Zij vinden jouw Y (en mijn 3) waarschijnlijk burgerlijk. En dat mag uiteraard allemaal. Sterker nog, ik vind een 3/Y eigenlijk ook burgerlijk :)
Precies en op het platteland zou een CT gewoon de ideale EV zijn. Na FSD zou ik de RDW willen vragen om door te pakken met het goedkeuren van de CT

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 09:06 ]

• Roenie
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:04:
[...]

Er zijn genoeg mensen die gewoon gaan laden zonder op de prijs de letten. Is een beetje hetzelfde dat het altijd druk is bij snelweg tankstations, dat zijn echt niet allemaal zakelijke rijders.
Mijn vriendin, die al tientallen jaren haar rijbewijs heeft, heb ik vorig jaar verteld dat de prijs aan de snelweg veel hoger is. Daar had zij nog nooit meer stil stilgestaan. Ik heb alleen een monster gecreëerd, want zij is nu iemand die op letterlijk iedere cent verschil let.

• daemonix
  • Niet online
Een Model S kan veel parkeergarages niet in, laat staan een CT. Die hoort niet in de stad en niet op de Nederlandse wegen.

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
[...]

Dat is 18% in q4 2025. Dus 82% niet. Over welke voorraad had je het dan?
Over welke productie heb je het dan? ;) Is die niet zo goed als stil gelegd?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:02:
Precies en op het platteland zou een CT gewoon de ideale EV zijn. Na FSD zou ik de RDW willen vragen om door te pakken met het goedkeuren van de CT
Een Cybertruck is veel te groot, zwaar, gevaarlijk en energieverspillend voor elke weg of regio. En zeker voor Europa.
En kom je wel eens buiten de randstad? Want dan zou je weten dat de wegen daar vaker smaller zijn. Op die smallere wegen is zeker geen plek voor een CT.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SL65
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:17:
Een Model S kan veel parkeergarages niet in, laat staan een CT. Die hoort niet in de stad en niet op de Nederlandse wegen.
Parkeergarages zijn negen van de tien keer gebaseerd op auto’s uit het jaar kruik of op een hele kleine auto’s. Ik heb altijd het idee dat die dingen worden gesponsord door verzekeraars. Overal veel te hoge stoepranden met moeilijke onnodige bochten bij de ingang.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-05 19:53
Iemand hier die zich verdiept heeft in de tesla 4680 batterij die in de cybertruck zit?

Het lijkt erop dat de Europese model y premium RWD de zelfde batterij krijgt en het is mij onduidelijk wat de implicaties zijn.

Heb momenteel een model y premium rwd in bestelling staan en ben wel benieuwd.

• Oekol
Mike.Litoris schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:29:
Iemand hier die zich verdiept heeft in de tesla 4680 batterij die in de cybertruck zit?

Het lijkt erop dat de Europese model y premium RWD de zelfde batterij krijgt en het is mij onduidelijk wat de implicaties zijn.

Weinig tot geen hebben de auto al met die accu. Dus ik ben bang dat jij onze proefkonijn gaat zijn ;)

Maar op 't eerste gezicht geen betere laadcurve dan andere auto's en zelfs minder dan met de LG / Panasonic accu's. Lagere energiedichtheid waardoor de range lager is. Tot nu toe is het niet bijster rooskleurig. Behalve voor Tesla met lagere kosten.

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:33
Mike.Litoris schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:29:

Het is de 8L accu van eigen makelij en er is nog niet veel bekend maar het ziet er niet heel positief uit; o.a. minder range, slechtere laadcurve t.o.v. van de 'oude' 5M accu van LG.

Laatst deze tweet gezien erover:

https://x.com/eivissacopter/status/2045093397686374752

• leadingdamage1
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:07
Zoo net een testritje gemaakt in de Model 3. Man wat is dat gaaf zeg. Ik zit serieus te overwegen om er 1 aan te schaffen. Ik dacht eerst zakelijk, ik ben ZZP'er, maar de bijtelling maakt dat wat mij betreft geen serieuze optie. Helaas is er geen financial lease variant voor prive aankoop. Dus ik moet nog even zoeken hoe ik dit het beste kan doen. Ik kan in 1x het volledige bedrag betalen, maar ergens vind ik dat ook weer zonde van het geld 😂

Ik heb ook nog nooit zo'n grote aankoop gedaan, dus het is voor mij ook een drempel die ik over moet.

Maar dat gezegd hebbende. Ik had laatst met coderen een momentje van, OMG ik ervaar letterlijk de toekomst.

En dat had ik zojuist weer. De FSD is echt bizar. Krankzinnig. Echt een momentje van dit is de toekomst. Heel gaaf.

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk, ik lees hier iets over 4.1 HW. Ik heb het drama omtrent HW3 gelezen, en dat is echt wel een zure appel voor die gasten. Dus dat zou betekenen dat ik even moet wachten met aanschaf voor de 4.1 versie. Maar aan de andere kant is de kans op prijsverhoging ook weer groter. En nu nog de mogelijkheid om direct FSD aan te schaffen ipv een abbonement is ook wel iets wat mij aanspreeekt (en heeft ook een waardeverhogende werking van de auto an sich)

Ik vraag me dus af wat ik het beste kan doen. Zo snel mogelijk aanschaffen of nog even wachten met de aankoop met de kans dat de directe aankoop van FSD niet meer beschikbaar is. Keuzes keuzes keuzes. Lastig 😂

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-05 15:34
Gisteren een proefritje gemaakt in de MY Premium AWD met FSD (eigenlijk RWD als voorkeur gezet maar kon helaas niet).

FSD is wel erg relaxed rijden, en zou voor mij een grote plus zijn. Echter toen ik even een stukje zelf ging rijden vond ik het rijgevoel erg tegenvallen. Op dit moment rij ik een M3P 2019 en de MY is voor mijn gevoel precies tegenovergesteld daarvan. Je zit erg hoog (voelt alsof ik in een vrachtwagen zit), stuur is minder direct, Vering/onderstel is veel “luxer” met minder weg gevoel, voelt gelijk alsof ik een hele logge trage auto heb.

Misschien ben ik gewoon erg gewend geraakt aan het performance aspect van mijn M3P, ben nooit zo fan van SUV’s geweest maar in mijn situatie is dit de logische volgende keuze vanwege ruimtegebrek. Misschien moet ik er gewoon nog even aan wennen en waren mijn verwachtingen te hoog mbt MY. Hoe dan ook, tot nu toe vind ik mijn M3P een stuk lekkerder rijden.

Naast het rijden zijn er natuurlijk wel andere punten waar ik wel blij van wordt, zoals stoelverkoeling, dit heeft mij echt blij verrast, zo heerlijk om een koele bibs en rug te hebben! Dat is in mijn M3P 2019 wel anders met die zwarte plak stoelen. Wel vond ik die fijner zitten omdat ze wat zachter zijn. 

Wel erg jammer dat de MY Premium RWD niet dezelfde audio setup heeft (9 speakers) als de MY Premium AWD (15 speakers/1sub) zoals dat bij de US wel het geval is. Mogelijk dat ik nog een aftermarket plug and place audio upgrade setje aanschaf, iemand hier ervaring mee?

Ik zit al vanaf begin van de maand te twijfelen of ik gebruik wil maken van de huurkoop 0,99% rente-aanbieding die tot 30 april loopt. Het liefste zou ik de AWD versie willen, maar de verkoper gaf aan dat deze zo goed verkoopt dat de kans klein is dat er op korte termijn een nieuwe aanbieding voor komt. Is er al vaker een 0,99% rente aanbieding geweest voor een MY dat iemand weet? Verkoper gaf aan dat aanbiedingen van eenmaal per kwartaal zijn.

Heeft iemand al gebruikgemaakt van de 0,99% rente? Zo ja, mag ik vragen wat je als aanbetaling gedaan heb en met welke reden? Persoonlijk zou ik dan een MY Premium RWD nemen met eenmalig FSD aankoop via huurkoop. 

Mijn twijfel punten zijn: de (waarschijnlijk) nieuwe batterij die daarin zit waar weinig over bekend is, ook de verkoper wist hier nog weinig van af. Wel gaf de verkoper aan dat RWD waarschijnlijk wel een langere range heeft dan de AWD en dat verschil zou hem kunnen zitten in dat de RWD Premium nog geen WLTP heeft gehad en ze nu dus een schattig hebben staan. 

Ook twijfel is door het audiosysteem wat ze helaas verschillend hebben gemaakt met de AWD. En natuurlijk rijdt een AWD beter in vergelijk met RWD. Maar met aanschaf van FSD is het wel mijn bedoeling om voornamelijk met FSD te rijden.

Daarbij zouden ze in Berlijn op dit moment bezig zijn met een nieuwe hardware versie 4 op dit moment die verbeteringen brengt wat betreft hardware voor FSD. De vraag die dan bij mij naar boven komt is, moet ik dan niet wachten of hier gebruik van te maken of kan ik hem nu al bestellen. Blijft voorlopig nog even gokken en denk dan ik tot op de laatste dag ga twijfelen over de huurkoop aanbieding..

• gjcvro
SL65 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:54:
Als je de update hebt gehad heb je waarschijnlijk ook meteen de trail gestart, die begint nl automatisch na het downloaden.

• SL65
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:23:
[...]

Als je de update hebt gehad heb je waarschijnlijk ook meteen de trail gestart, die begint nl automatisch na het downloaden.
Ik moet de tutorial nog doorlopen, dus ik denk het niet. Moest alles van autosteer weer aanzetten vandaar dat het opviel.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03
@Melchuzz ik heb de 0,99% huurkoop regeling gedaan voor de model Y LR RWD. Heb 9.500 aanbetaald en heb een maandelijks betaling van ~380 euro. Restbetaling over 5 jaar van 22k mits ik niet eerder al delen afbetaal.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Masterchiev schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:58:
[...]

Aan de andere kant koop je geen nieuwe polo voor de prijs van een model 3 RWD.
Oh zeker, Tesla rijdt ook prima en zuinig en het hele laadnetwerk is geweldig als totaal ervaring.

Maar dat maakt niet automatisch álles aan de auto geweldig.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:11
Oekol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:54:
[...]

Weinig tot geen hebben de auto al met die accu. Dus ik ben bang dat jij onze proefkonijn gaat zijn ;)

Maar op 't eerste gezicht geen betere laadcurve dan andere auto's en zelfs minder dan met de LG / Panasonic accu's. Lagere energiedichtheid waardoor de range lager is. Tot nu toe is het niet bijster rooskleurig. Behalve voor Tesla met lagere kosten.
Die batterijen blijven een vak apart. Een familielid heeft Northvolt mede geëxecuteerd en als je hoort wat hierin is geïnvesteerd (vele miljarden) in high tech apparatuur en kennis maar het desondanks amper lukte om een functionerend pakket te fabriceren maakt het respect voor de Aziatische fabrikanten des te groter. Dat ook Tesla na vele jaren het niet voor elkaar krijgt ze te overtreffen is veelzeggend.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46
@Melchuzz Ik heb ook gebruik gemaakt van de huurkoop optie. Besteld op 2 april, MY Premium RWD LR. Aanbetaling 15k, maandelijkse betaling €290 voor 60 maanden en eindbetaling 23k. Is op deze manier wel te behappen. De oude auto verkopen we en die 23k gooi ik in een etf. Is mij het gokje wel waard

• sprngrs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 20:31
Melchuzz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:02:
Heeft iemand al gebruikgemaakt van de 0,99% rente? Zo ja, mag ik vragen wat je als aanbetaling gedaan heb en met welke reden? Persoonlijk zou ik dan een MY Premium RWD nemen met eenmalig FSD aankoop via huurkoop. 
Ik heb eind vorig jaar een MY Premium AWD gekocht met 0,99%, aanbetaling €18000, maandbedrag 5 jaar €389, eindbedrag €18000

sprngrs

• Oekol
leadingdamage1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:53:
Zoo net een testritje gemaakt in de Model 3. Man wat is dat gaaf zeg. Ik zit serieus te overwegen om er 1 aan te schaffen. Ik dacht eerst zakelijk, ik ben ZZP'er, maar de bijtelling maakt dat wat mij betreft geen serieuze optie. Helaas is er geen financial lease variant voor prive aankoop. Dus ik moet nog even zoeken hoe ik dit het beste kan doen. Ik kan in 1x het volledige bedrag betalen, maar ergens vind ik dat ook weer zonde van het geld 😂

Ik heb ook nog nooit zo'n grote aankoop gedaan, dus het is voor mij ook een drempel die ik over moet.

Maar dat gezegd hebbende. Ik had laatst met coderen een momentje van, OMG ik ervaar letterlijk de toekomst.

En dat had ik zojuist weer. De FSD is echt bizar. Krankzinnig. Echt een momentje van dit is de toekomst. Heel gaaf.

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk, ik lees hier iets over 4.1 HW. Ik heb het drama omtrent HW3 gelezen, en dat is echt wel een zure appel voor die gasten. Dus dat zou betekenen dat ik even moet wachten met aanschaf voor de 4.1 versie. Maar aan de andere kant is de kans op prijsverhoging ook weer groter. En nu nog de mogelijkheid om direct FSD aan te schaffen ipv een abbonement is ook wel iets wat mij aanspreeekt (en heeft ook een waardeverhogende werking van de auto an sich)

Ik vraag me dus af wat ik het beste kan doen. Zo snel mogelijk aanschaffen of nog even wachten met de aankoop met de kans dat de directe aankoop van FSD niet meer beschikbaar is. Keuzes keuzes keuzes. Lastig 😂
Even wat feiten op een rij:

AI4 kan nu al FSD (Supervised), welke met updates beter wordt (in USA zijn ze lyrisch over de laatste update)

Ze zeggen dat AI4 ook FSD (unsupervised) moet kunnen, maar je kent het riedeltje dat zeiden ze ook over AI3. Dus focus je daar niet op. Leuk als 't gebeurd maar hoeveel jaar zijn we dan precies verder?

Mijn advies: je kan alleen spijt krijgen van dingen die je niet doet. Ik zou AI4 nu pakken met FSD (supervised) en wellicht ooit unsupervised. Ga gewoon genieten :)

• daemonix
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:50:
[...]

AI4 kan nu al FSD (Supervised), welke met updates beter wordt (in USA zijn ze lyrisch over de laatste update)

Ze zeggen dat AI4 ook FSD (unsupervised) moet kunnen, maar je kent het riedeltje dat zeiden ze ook over AI3. Dus focus je daar niet op. Leuk als 't gebeurd maar hoeveel jaar zijn we dan precies verder?

Mijn advies: je kan alleen spijt krijgen van dingen die je niet doet. Ik zou AI4 nu pakken met FSD (supervised) en wellicht ooit unsupervised. Ga gewoon genieten :)
Precies. en zeker als je nu FSD volledig betaalt dan regelt Tesla maar dat je dat ook krijgt. :)

• leadingdamage1
Oekol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:50:
[...]

Je hebt gelijk. Ik moet mezelf leren om zo'n uitgave gewoon te doen. YOLO

• gjcvro
leadingdamage1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:22:
[...]

Je hebt gelijk. Ik moet mezelf leren om zo'n uitgave gewoon te doen. YOLO
Niks mis met goed nadenken, en afwegen, maar op een bepaald moment moet je gewoon kiezen en daar mee verzoenen. Wachten op iets wat je nog niet weet is wel redelijk zinloos.

• Justin0021
  • Laatst online: 08:29
leadingdamage1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:53:

Zowel de Model 3 standard als premium is nu nog te koop met 1.99% rente bij huurkoop, wat eigenlijk neerkomt op privé financial lease. Aanbetaling 10/15k + Slottermijn van 20k drukt behoorlijk de maandlasten en als je die 20k nu weg zet kan je hier met beleggingen meer mee verdienen dan de 1,99% rente die je kwijt bent voor de auto.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01
SL65 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:32:
[...]

Ik moet de tutorial nog doorlopen, dus ik denk het niet. Moest alles van autosteer weer aanzetten vandaar dat het opviel.
Bij mij startte de trial toen de update uitgevoerd was. Ik kreeg om 20:54 een mail dat mijn trial was gestart, en rond 20:50 was de update klaar.

• jaco32
  • Laatst online: 03:33
Vanmiddag (weer) een testrit gemaakt in de model 3 RWD (standaard). Ben eindelijk overtuigd, nu helemaal met de extra inruilwaarde van €5.000. Sta dan ook op het punt om deze te gaan bestellen in de kleur stealth grey.
Ik had alleen nog een vraagje over de banden en velgen. Weet iemand of je ergens na kunt zien wat het verschil is in range tussen de prismata (standaard) en de photon velgen? Ik zat te denken om gelijk de winterbanden mee te bestellen met de photon velgen om vervolgens de winterbanden op de prismata velgen te laten zetten en de zomerbanden op de photon velgen, weten jullie of dit mogelijk is?
Als laatste, kan je de trekhaak ook later aanschaffen en laten monteren? Alvast bedankt voor de reacties!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag weer op pad met de 3 en de caravan, en deze stekkerdoos upgrade kan ik iedereen met vouwwagen of caravan aanraden. Echt ideaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gYeMcF7rrXLg6AeCkeN4adioN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdbcvOwdDUU12WEer3Oyvbvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLsJ-z30WsntKiEBaKeAaVUfCgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erZyIGUva9jCYS6wxEjrFZkS.jpg?f=fotoalbum_large

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jaco32 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:50:
Vanmiddag (weer) een testrit gemaakt in de model 3 RWD (standaard). Ben eindelijk overtuigd, nu helemaal met de extra inruilwaarde van €5.000. Sta dan ook op het punt om deze te gaan bestellen in de kleur stealth grey.
Ik had alleen nog een vraagje over de banden en velgen. Weet iemand of je ergens na kunt zien wat het verschil is in range tussen de prismata (standaard) en de photon velgen? Ik zat te denken om gelijk de winterbanden mee te bestellen met de photon velgen om vervolgens de winterbanden op de prismata velgen te laten zetten en de zomerbanden op de photon velgen, weten jullie of dit mogelijk is?
Als laatste, kan je de trekhaak ook later aanschaffen en laten monteren? Alvast bedankt voor de reacties!
Trekhaak kan er later onder bij de highland

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:
Vandaag weer op pad met de 3 en de caravan, en deze stekkerdoos upgrade kan ik iedereen met vouwwagen of caravan aanraden. Echt ideaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je een linkje delen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

• karel_G_1981
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:58:
[...]

Een Cybertruck is veel te groot, zwaar, gevaarlijk en energieverspillend voor elke weg of regio. En zeker voor Europa.
En kom je wel eens buiten de randstad? Want dan zou je weten dat de wegen daar vaker smaller zijn. Op die smallere wegen is zeker geen plek voor een CT.
🤣 wel eens landbouwvoertuigen gezien? Gaat ook prima op die weggetjes . Een CT kan prima. De meeste rijden hier nu al een RAM of F150 die vorig jaar nog goedkoop op grijs kon worden aangeschaft. Een CT is dan een juist een milieubewuste en praktische keuze

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-04-2026 21:48 ]

• gjcvro
revolution-nl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij heb je je losbreekkabel niet goed zitten?

• markklok

markklok

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtysA03s-GshNlgUDHZrsOVZ0mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYi0djnZM1B6RwKCPHYjri8q.png?f=fotoalbum_large

Vandaag toevallig ook mee bezig geweest.
Schroeven moet ik t.z.t. vervangen door zwarte en het gat eromheen voorlopig even dichtgemaakt met zwarte tape.

• Oekol
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:54:
[...]

Precies. en zeker als je nu FSD volledig betaalt dan regelt Tesla maar dat je dat ook krijgt. :)
Al betaal je nu wel met die 7,5k voor supervised. Dat grapje haalde ze in USA ook uit. Je betaald niet voor unsupervised.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:00:
[...]

Volgens mij heb je je losbreekkabel niet goed zitten?
Klopt, echter zit het oog ook op een dermate irritante plek, moet ik nog iets op verzinnen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:56:
[...]

Handig ! , zit nu altijd te kloten met die stekker
Dit was voor mij ook een enorm irritatie punt , zeker als je op een dag meermaals af en aan moet koppel, ik had een haakse stekker maar die was ook erg gammel. Dit is echt perfect :)

• gjcvro
revolution-nl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:29:
[...]

Klopt, echter zit het oog ook op een dermate irritante plek, moet ik nog iets op verzinnen.
Dat is wat me tegenhoudt om jouw ontwerp te printen. Ik heb een grote karabijnhaak door dat gat heen als oog.

• karel_G_1981
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:29:
[...]

Yup, je merkt wel dat de M3 is niet is ontworpen voor de mensen die regelmatig een kar aan moeten koppelen zoals ik. Dit zijn handige verbeterpunten, hopelijk dat tesla er men een update ook wat mee doet. Bv gewoon een klap trekhaak met een knopje.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:43:
[...]

Yup, je merkt wel dat de M3 is niet is ontworpen voor de mensen die regelmatig een kar aan moeten koppelen zoals ik. Dit zijn handige verbeterpunten, hopelijk dat tesla er men een update ook wat mee doet. Bv gewoon een klap trekhaak met een knopje.
Ik laat de trekhaak vaak gewoon zitten. En de haakse koppeling kan ik ondertussen redelijk makkelijk plaatsen. Maar zonder die haakse koppeling gaat het allemaal wel wat onhandiger. Maar ben al lang blij dat er in ieder geval een fatsoenlijk trekgewicht bij hoort. De andere EV mag max 300kg trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 25-04-2026 22:51 ]

daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:22:
[...]

De beoordeling van de IIHS
The controversial electric truck has officially earned the IIHS Top Safety Pick+ award, making it the only pickup currently listed with the organization’s highest safety rating under its tougher 2026 testing standards.

That’s a big win for a vehicle many critics initially wrote off as a rolling safety hazard because of its sharp edges, unconventional design, and hefty curb weight.

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:22:
[...]

De beoordeling van de IIHS

[...]
Laat hem eerst maar eens beoordelen in Europa.

• vanooijen8
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:02
Zijn er ervaringen met Tesla service waarbij ze iets doen om je tegemoet te komen in bepaalde gevallen?
Bijvoorbeeld korting op accessoires, financiële compensatie of iets anders dergelijks?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:47
vanooijen8 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:32:
Zijn er ervaringen met Tesla service waarbij ze iets doen om je tegemoet te komen in bepaalde gevallen?
Bijvoorbeeld korting op accessoires, financiële compensatie of iets anders dergelijks?
Wat ik heb gezien en ervaren is dat ze soms iets op de rekening op 0 zetten. Maar verder dan dat niets.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 11:31

Boost9898

Software developer

Hey Tweakers, even een vraag met betrekking op het lekkere zonnige weer dat eraan zit te komen.

Dagelijks zit ik een kleine twee uur in de Tesla en ik merk dat je best veel stralingswarmte op je krijgt door alle raampartijen van de auto, hierdoor heeft de airco harder/kouder zetten ook niet echt zin.

Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren naar de mogelijkheden om de hitte buiten te houden en is mijn interesse gevallen op het tinten van de/een aantal ruiten met keramische folie. Specifiek folie van het merk XPEL schijnt erg goed te zijn.

Nu is de grote vraag; hebben jullie hier ervaring mee? De voornaamste vraag die ik eigenlijk heb is welke ruiten je het beste wel en niet kan laten tinten? De meest voorkomende zijn alle zijruiten, maar hoe zit het met het panoramadak/achterruit? En is het verstandig/gebruikelijk om de voorruit te tinten i.v.m. de camera's etc?

• Oekol
Boost9898 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:11:
Hey Tweakers, even een vraag met betrekking op het lekkere zonnige weer dat eraan zit te komen.

Dagelijks zit ik een kleine twee uur in de Tesla en ik merk dat je best veel stralingswarmte op je krijgt door alle raampartijen van de auto, hierdoor heeft de airco harder/kouder zetten ook niet echt zin.

Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren naar de mogelijkheden om de hitte buiten te houden en is mijn interesse gevallen op het tinten van de/een aantal ruiten met keramische folie. Specifiek folie van het merk XPEL schijnt erg goed te zijn.

Nu is de grote vraag; hebben jullie hier ervaring mee? De voornaamste vraag die ik eigenlijk heb is welke ruiten je het beste wel en niet kan laten tinten? De meest voorkomende zijn alle zijruiten, maar hoe zit het met het panoramadak/achterruit? En is het verstandig/gebruikelijk om de voorruit te tinten i.v.m. de camera's etc?
Welk land hebben we het over? De stralingswarmte die jij noemt ervaar ik alleen in hoog zomer met in Nederland 30+ graden of in de mediterrane landen in het zuiden.

Wat ik doe: auto koelen voordat ik in stap naar 19 graden (hoe warmer het is verhoogd ik de temp naar 21 a 22 graden). Dan als je de deur open hebt en instapt gaat de ergste koude lucht al weg (dus geen mega klap). De luchtroosters met koude lucht blazen heb ik zo hoog mogelijk staan zodat het tegen de panoramadak blaast. En koude lucht daalt toch, dus je voelt dat zeker ja. Daarnaast als het echt warm is en ik niemand naast mij heb zitten doe ik de riem van de stoel naast me er in zodat die ook aan gaan. Werkt altijd :)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:11
vanooijen8 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:32:
Bij mij vergeten ze regelmatig gereedschap in de auto. Telt dat ook? :+

• jaco32
  • Laatst online: 03:33
jaco32 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:50:
Gisteravond is die besteld *O*

Weet iemand wat het range verschil is tussen de prismata en de photon velgen en of het mogelijk is om de banden over te zetten?

• leadingdamage1
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:25:
[...]

Niks mis met goed nadenken, en afwegen, maar op een bepaald moment moet je gewoon kiezen en daar mee verzoenen. Wachten op iets wat je nog niet weet is wel redelijk zinloos.
Ja klopt.
Oekol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:15:
[...]

Al betaal je nu wel met die 7,5k voor supervised. Dat grapje haalde ze in USA ook uit. Je betaald niet voor unsupervised.
Wat zou jij doen? Abbo nemen of direct aankoop? Ik denk wel dat de auto in principe meer waar is, ook voor eventuele doorverkoop, als er een FSD abbo op zit, en eventueel het kunnen overdragen naar een nieuwere tesla tzt?
Justin0021 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:33:
[...]

Zowel de Model 3 standard als premium is nu nog te koop met 1.99% rente bij huurkoop, wat eigenlijk neerkomt op privé financial lease. Aanbetaling 10/15k + Slottermijn van 20k drukt behoorlijk de maandlasten en als je die 20k nu weg zet kan je hier met beleggingen meer mee verdienen dan de 1,99% rente die je kwijt bent voor de auto.
Ik had al een DM gekregen dat de huurkoop optie er is, die had ik idd nog niet gezien. Theoretisch gezien klopt het ook gewoon. Maar uiteindelijk die bestel knop drukken is voor mij zo moeilijk om te doen. Weet iemand of deze 1-2% vaker voorkomt? Actie is tot eind april zeggen ze, maar ik weet niet zeker of ik dan al een keuze durf te maken |:(
jaco32 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:51:
[...]

Gisteravond is die besteld *O*

Weet iemand wat het range verschil is tussen de prismata en de photon velgen en of het mogelijk is om de banden over te zetten?
Gefeliciteerd! Super gaaf!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
leadingdamage1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:49:
[...]
Wat zou jij doen? Abbo nemen of direct aankoop? Ik denk wel dat de auto in principe meer waar is, ook voor eventuele doorverkoop, als er een FSD abbo op zit, en eventueel het kunnen overdragen naar een nieuwere tesla tzt?
De vraag is hoeveel dat dan waard is. Je zou het voor jezelf moeten aanschaffen, niet voor een mogelijk volgende eigenaar.
Stel je kunt het straks voor 999euro per jaar aanschaffen, dan moet je 8 jaar de auto rijden wil je goedkoper zijn dan eenmalig betalen. Plus de rente die je de komende jaren betaald over de aankoop.

Ik heb het nu een week geprobeerd maar vind het persoonlijk geen 100euro per maand waard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Voor meer info kun je beter in het FSD topic discussiëren.

• Oekol
leadingdamage1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:49:
Ligt heel erg aan je situatie. Hoe lang rij je per jaar, zijn het korte stukken of lange stukken? Elke dag 30 min naar werk is FSD echt overkill wmb.

Het probleem is dat ze Autopilot er af hebben gehaald. AP is voor mijzelf goed genoeg op de snelwegen dus gebruik het altijd. Binnen de bebouwde kom rij ik (nu nog) liever zelf.

Daarnaast weet ik niet of je FSD kan overdragen uiteindelijk of zelf meenemen naar volgende auto. Zelf denk ik FSD alleen op vakantie te gaan gebruiken, omdat ik dan graag AP terug heb op die lange stukken naar Portugal. Dat is een keer 200 of 300 euro per jaar. Dan is die 7500 beetje overkill.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oekol schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:05:
[...]

Het probleem is dat ze Autopilot er af hebben gehaald. AP is voor mijzelf goed genoeg op de snelwegen dus gebruik het altijd. Binnen de bebouwde kom rij ik (nu nog) liever zelf.
Hoe bedoel je? Ik heb AP nog, al heet het nu autosteer.

Nog net zo slecht als voor de update, dus ze hebben niks van de verbeteringen overgezet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik vind overigens, na een eerste lange rit, FSD inspannender rijden dan met de hand.

Ik ben niet alleen op het verkeer aan het letten maar ook op of de auto iets fouts gaat doen. En gezien de ervaren fouten zeker het bedrag (nog) niet waard.

• mhe59
  • Laatst online: 15-05 09:41

mhe59

Tesla model Y 2023

Vraagje, vandaag voor het eerst met mijn trekhaak en fietsimperiaal gereden.
Bij achteruitrijden staat er STOP achter de auto, hij piept verder niet. In Dynamiek staat niet de optie achteruitrijden modus. De verkopende partij heeft aangegeven dat de software is aangepast. Hoe kan ik dat en waar terugvinden ?

• gjcvro
mhe59 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:24:
Vraagje, vandaag voor het eerst met mijn trekhaak en fietsimperiaal gereden.
Bij achteruitrijden staat er STOP achter de auto, hij piept verder niet. In Dynamiek staat niet de optie achteruitrijden modus. De verkopende partij heeft aangegeven dat de software is aangepast. Hoe kan ik dat en waar terugvinden ?
Zie je een aanhangertje in beeld komen? Op het scherm onder de snelheid/verlichting/etc? En is de groen of rood?

• mhe59
  • Laatst online: 15-05 09:41

mhe59

Tesla model Y 2023

gjcvro schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:29:
[...]

Zie je een aanhangertje in beeld komen? Op het scherm onder de snelheid/verlichting/etc? En is de groen of rood?
Nee ik zie dat niet, verlichting werkt wel maar ik denk dat de software niet is aangeprezen

• karel_G_1981
  • Nu online
Oekol schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:15:
[...]

Op mijn factuur staat niets over supervised dus ik ga er vanuit dat ik ook u supervised krijg
Pagina: 1 ... 239 ... 249 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: