Jep, maar praktisch altijd uitstaan, verblind ongeveer iedereen, vooral op langere wegen rechtuitturkeyhakan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:21:
[...]
De 3 standaard heeft wel matrix lampen, toch?
Geen last van, bij mij staat het standaard aan. Krijg je signalen van de tegenliggers of is het je aanname?Aldusso schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:23:
[...]
Jep, maar praktisch altijd uitstaan, verblind ongeveer iedereen, vooral op langere wegen rechtuit
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Uiteraard, en de achterbank plat.
Hier is iemand die er zelfs 2 fietsen in heeft weten te tetrissen:
https://www.reddit.com/r/...es_in_model3_trunk/?tl=nl
Mijn ervaring: in je uppie met 1 fiets is de kofferbak sneller dan een fietsendrager monteren. Wel even een kleedje er onder als hij vies is
[ Voor 49% gewijzigd door Pierz op 02-04-2026 16:57 ]
Wonderlijk idd, want de prijs van alleen het glas in EPC is gelijkRichh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:18:
[...]
Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar er zit dus geen coating op het glas, dat is het dingetje. Tis dus geen kwestie van een mes erin en voila, panoramadak. Klaarblijkelijk is die coating duurder dan het bekleden met stof...
Sinds het matrix gedoe in gebruik ging, heb ik ook het idee juist minder anderen te hinderen met mijn licht.daemonix schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:40:
[...]
Geen last van, bij mij staat het standaard aan. Krijg je signalen van de tegenliggers of is het je aanname?
Daarvoor kreeg ik wel eens knipperende tegenliggers, nu nooit meer.
Zeker als het een tikkie mistig is, zie je mooi zien hoe de lampen zich aanpassen en het valt mij op hoe snel ze dat doen zodra er wat koplampen verschijnen.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Persoonlijk vind ik die matrix lampen echt super, ik wel een premium model 3 LR maar de lampen zullen hetzelfde zijn waar we over praten denk ik? Ik rijd veel in het donker en veel op onverlichte wegen (Frankrijk/Belgie) De enige keren dat ik een seintje krijg, is in heuvelachtiggebied, meestal van een vrachtwagen die dan nog half boven de heuvel uitsteekt en de Tesla de koplampen van de vrachtwagen nog niet in het snotje heeft. Ook op de snelweg of gewone vlakke rechte wegen werkt het prima. Daarnaast hebben we ook een Inster, deze heeft gewone Ledkoplampen met automatisch grootlichtschakeling, dat werkt echt beroerd; altijd is de Inster te laat met uitschakelen.Aldusso schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:23:
[...]
Jep, maar praktisch altijd uitstaan, verblind ongeveer iedereen, vooral op langere wegen rechtuit
De werking is ook erg leuk; je ziet de hele tijd de verlichting het wegdeel maximaal verlichten al naar gelang de tegenliggers en de verkeersborden verblinden je ook niet meer, de matrixlampen beschijnen zo'n bord dan minder.
[ Voor 10% gewijzigd door CEdS op 02-04-2026 17:49 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik heb een model Y SR van november 2024, dus nog net het oude model. Regelmatig klapt bij het openen van de auto de spiegel bestuurderskant niet open. Dan moet ik alle spiegels inklappen, daarna weer uitklappen en dan kan ik wegrijden. Twee maal service aan huis gehad en spiegel vervangen. Dat helpt niet. Gisteren naar Amsterdam Service Center gegaan. Conclusie: Softwarefout en nu niet te repareren.
Wie heeft dit probleem nog meer (gehad) en wat was de oplossing?
Een vraagje.
Ik probeer een tweede phonekey te koppelen aan mijn tesla y. Nu wordt ik overal, ook in de tesla software verwezen naar "beveiliging en bestuurders" in de app.
Maar ik heb alleen een knop beveiliging, en daaron kan ik ook alleen phonekey aan of uit zetten. Maar niks toevoegen.
Is dat naar een andere plek verplaatst dat ik hem maar niet kan vinden. Voor mijn gevoel heb ik elk menu al een paar keer gehad en kan ik niks vinden wat er op lijkt om iets toe te voegen.
:strip_exif()/f/image/lpWtoXYLRdzGBfqtNb2b0nQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik probeer een tweede phonekey te koppelen aan mijn tesla y. Nu wordt ik overal, ook in de tesla software verwezen naar "beveiliging en bestuurders" in de app.
Maar ik heb alleen een knop beveiliging, en daaron kan ik ook alleen phonekey aan of uit zetten. Maar niks toevoegen.
Is dat naar een andere plek verplaatst dat ik hem maar niet kan vinden. Voor mijn gevoel heb ik elk menu al een paar keer gehad en kan ik niks vinden wat er op lijkt om iets toe te voegen.
:strip_exif()/f/image/lpWtoXYLRdzGBfqtNb2b0nQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Als je een leaseauto hebt zal de Lease het hoofdaccount hebben. In dat geval is het het makkelijkste om met jouw info op de telefoon van de ander in te loggen.Edgenumber schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:58:
Een vraagje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ander kan nog steeds zijn toestel aan zijn eigen profiel koppelen etc
Of de lease vragen om een bestuurder toe te voegen.
Zo ziet het eruit als je het hoofdaccount hebt (en FSD)
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2026 18:19 ]
Hallo Mede-tweakers,
Ik heb gezocht maar niet echt een mooi goed antwoord kunnen vinden op mijn vragen vandaar dat ik deze stel.
De tijd zit eraan te komen dat ik voor het werk een elektrische auto moet uitzoeken. Nu heb ik proef gereden in een model 3 awd ( ik ga uiteindelijk voor de rwd ). Ik ben best enthousiast eigenlijk alleen heb ik behoorlijk lange benen. Na een uurtje gereden te hebben had ik een beetje een "zeurend" gevoel in mijn rechterbeen. Zijn er mensen hier die ook dit probleem ervaren ? Op internet wordt je doodgegooid met speciale kussens om de stoel te "verlengen" maar is er iemand die dit ook daadwerkelijk gebruikt ?
Ik heb gezocht maar niet echt een mooi goed antwoord kunnen vinden op mijn vragen vandaar dat ik deze stel.
De tijd zit eraan te komen dat ik voor het werk een elektrische auto moet uitzoeken. Nu heb ik proef gereden in een model 3 awd ( ik ga uiteindelijk voor de rwd ). Ik ben best enthousiast eigenlijk alleen heb ik behoorlijk lange benen. Na een uurtje gereden te hebben had ik een beetje een "zeurend" gevoel in mijn rechterbeen. Zijn er mensen hier die ook dit probleem ervaren ? Op internet wordt je doodgegooid met speciale kussens om de stoel te "verlengen" maar is er iemand die dit ook daadwerkelijk gebruikt ?
Zou je willen delen welke hoedenplank je hebt en waar je die gekocht hebt?fretnn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]
- ontbreken van hoedenplank was ook een minpunt, maar we hebben de premium hoedenplank kunnen nabestellen (175€ )
Bij Tesla is die €450
Meer gebruik maken van TACV/Autosteer en/of je stoel nog een beetje beter afstellen lijkt me een goed begin, zeker als het alleen een proefrit wasratje_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:40:
Hallo Mede-tweakers,
Ik ben zelf 1m93, en had in mijn 3 eigenlijk alleen wat last van een been als ik uur(en) met het acceleratiepedaal moest rommelen ipv gewoon cruise control.
Ik ben zelf slechts 1.87m maar misschien had je de zitting van de stoel te ver achterover gekanteld staan? Dan krijg ik soms ook wel last van mijn benen door het knellen. Anders geen last. Maar qua steun in je benen houdt het niet over in vergelijking met bijvoorbeeld de uitschuifbare zitting van BMW.ratje_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:40:
Hallo Mede-tweakers,
2 mtb's met enige voorzorgsmaatregelen op elkaar leggen past ook kan ik uit ervaring zeggen. (En de klep kan gewoon dicht)Pierz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:11:
[...]
Ik heb mijn MTB ook altijd in de kofferbak van de 3, gewoon het voorwiel er uit dan past het prima. 2 fietsen er in wordt wel lastig.
...
De Premium is er alleen in long range.hansvanhengel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:13:
[...]
Als ik de auto die jij beschrijft (Premium RWD + Ultra Red + Wit interieur + trekhaak + zonnescherm) samenstel op de website van Tesla, kom ik toch echt op maar € 50.540. Tenzij je per ongeluk de Long Range versie bedoelde?
Dat gezegd hebbende. Het liquiditeitsvoordeel bied wel echt kansen. Als jij dat geld echt weet te beleggen, zou je zelfs met maar 2% rendement al voordeliger uit zijn.
/f/image/z5SYQi4DRqYDAqzV9xOfAuNj.png?f=fotoalbum_large)
En ja liquiditeit wordt vaak onderschat in veel kosten vergelijkingen terwijl het in dit geval een mega saving kan zijn.
LaadVraagjes , ik laad vrij regelmatig bij superchargers maar valt mij op dat dat knopje op die Electraslang bijna nooit werkt (vandaag weer in Harderwijk ) . Ik moet bijna altijd de laadsessie stoppen in de ap of op het scherm . Waarom zit dat knopje er eigenlijk op als het niet werkt, of doe ik iets verkeerd?
Verder zijn sinds een tijd de supercharge laad awards weg , waarom eigenlijk ik vond dat een leuke gimmick. Lees er nergens wat over.
Verder zijn sinds een tijd de supercharge laad awards weg , waarom eigenlijk ik vond dat een leuke gimmick. Lees er nergens wat over.
Ik vermoed dat de besparing voor Tesla zit in het kunnen gebruiken van glas met een optisch defect er in. Glas met kleurverschil of een ander klein defect wat normaal afkeur zou zijn kan nu (na ondoorzichtig gemaakt te zijn) alsnog gewoon gebruikt worden. Beetje zoals CPUs met een paar defecte cores worden verkocht als instap/middenklasse CPU's in plaats van ze weg te gooien.pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:52:
[...]
Wonderlijk idd, want de prijs van alleen het glas in EPC is gelijk
[Afbeelding]
Is speculatie van mij maar het lijkt mij logischer dan dat het verschil alleen in de prijs van de coating zit.
Ik vermoed dat het een kunstmatig excuus is om een goedkopere auto aan te bieden die minder premium voelt. En dat er geen verschil in het glas is. Maargoed, schijnbaar verschilt het onder de voorklep ook voldoende om de Premium Frunk niet te laten passen dus.. Wie weet.ewrz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:55:
[...]
Ik vermoed dat de besparing voor Tesla zit in het kunnen gebruiken van glas met een optisch defect er in. Glas met kleurverschil of een ander klein defect wat normaal afkeur zou zijn kan nu (na ondoorzichtig gemaakt te zijn) alsnog gewoon gebruikt worden. Beetje zoals CPUs met een paar defecte cores worden verkocht als instap/middenklasse CPU's in plaats van ze weg te gooien.
Is speculatie van mij maar het lijkt mij logischer dan dat het verschil alleen in de prijs van de coating zit.
Aha, top. Dank voor je antwoord. Ik heb me rotgezocht of ik wat over het hoofd zag.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
[...]
Als je een leaseauto hebt zal de Lease het hoofdaccount hebben. In dat geval is het het makkelijkste om met jouw info op de telefoon van de ander in te loggen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Waarom staat er bij de Y Premium long range geen WLTP maar geschat als range? Dacht dat er een tijd geleden ook WLTP stond. Zit er een mindere batterij nu in?
Heeft wellicht met je velgselectie te maken? Ze hadden vroegah niet voor alle velgmaten een WLTPFreshnub schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:09:
Waarom staat er bij de Y Premium long range geen WLTP maar geschat als range? Dacht dat er een tijd geleden ook WLTP stond. Zit er een mindere batterij nu in?
De Y Premium LR krijgt een nieuwe accu (de Tesla 8L), maar die heeft nog geen WLTP en heeft ook nog geen RDW goedkeuringFreshnub schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:09:
Ik merkte bij de proefrit met de Model Y Standard dat deze bij drempels ver door zakte aan de achterkant. Misschien was dit exemplarisch. Herken je dit? Het stoorde mij een beetje.Richh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:50:
[...]
De Elroq is kaal nog wel iets goedkoper. Maar dan krijg je wel een heel stuk minder ruimte en minder range. Imho is de Y Standard meer formaatje Enyaq.
Ik denk dat de audio in een kale Elroq niet per se veel minder is dan de audio in een Y Standard. Ik ben er best tevreden mee, maar je mist wel een subwoofer.
De elektrische klep is idd standaard bij Tesla (en idd die is zeer fijn, ook met UWB kan ie open als je er achter staat met een vol krat boodschappen). De elektrische stoelen zijn prima, easy entry bij Tesla werkt goed en alles is gekoppeld aan je phone key. Maar, dat er geen knopjes op zitten is wel jammer.
[...]
Geluid in de cabine is beter dan bij de oude 3, en de vering ookdat was mijn referentiekader. Is ook echt puur een kwestie van 'wat ben je gewend' en als je een premium en standard vlak achter elkaar test dan merk je het wel.
De Y Standard is, ook op 140+km/u, prima geschikt om met elkaar te praten en kan ook prima over klinkerweggetjes of irritante drempels rijden. Het kan altijd wel meer en beter, maar de euro's zijn een keer op toch?
De nieuwe premium hoedenplank kost 210€. Je moet langsgaan in het service center om ze te bestellen. (Mijn eerder bericht was fout i.v.m. de prijs)avdl72 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:11:
[...]
Zou je willen delen welke hoedenplank je hebt en waar je die gekocht hebt?
Bij Tesla is die €450
Die voor het oude model kost idd 450€
[ Voor 5% gewijzigd door fretnn op 02-04-2026 21:50 ]
Ik denk dat de goedkope frunk ook een goedkopere voorklep heeftt: geen rubberrand en dus geen luchtafvoerwerkje nodig onder de voorklep om de overdruk af te voeren bij dichtdrukken.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ik vermoed dat het een kunstmatig excuus is om een goedkopere auto aan te bieden die minder premium voelt. En dat er geen verschil in het glas is. Maargoed, schijnbaar verschilt het onder de voorklep ook voldoende om de Premium Frunk niet te laten passen dus.. Wie weet.
Tip houd de rechts achter deur ruim 3 sec open en dan bedoel ik de handel open houden dan stop die ook met laden en unlocked die de kabel Moest links zijn linker achterdeur die bij de laad poort.karel_G_1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:42:
LaadVraagjes , ik laad vrij regelmatig bij superchargers maar valt mij op dat dat knopje op die Electraslang bijna nooit werkt (vandaag weer in Harderwijk ) . Ik moet bijna altijd de laadsessie stoppen in de ap of op het scherm . Waarom zit dat knopje er eigenlijk op als het niet werkt, of doe ik iets verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door FreakGIB op 03-04-2026 10:37 ]
PSN: FreakGIB
dat weet ik wel want die truc gebruik ik thuis, maar bij die SUC zit er een knopje op die stekker , je zou verwachten dat je die kan gebruikenFreakGIB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]
Tip houd de rechts achter deur ruim 3 sec open en dan bedoel ik de handel open houden dan stop die ook met laden en unlocked die de kabel.
Bij v4 werkt die gewoon soms niet idd. Beetje vaag.karel_G_1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:23:
[...]
dat weet ik wel want die truc gebruik ik thuis, maar bij die SUC zit er een knopje op die stekker , je zou verwachten dat je die kan gebruiken
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat is de 'nieuwe' hoedenplank? Is dat nog steeds gewoon dat onhandige 3-delige plooiding?fretnn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:48:
[...]
De nieuwe premium hoedenplank kost 210€. Je moet langsgaan in het service center om ze te bestellen. (Mijn eerder bericht was fout i.v.m. de prijs)
Die voor het oude model kost idd 450€
Ik supercharge niet heel vaak, en nog maar enkele keren een v4 gehad, maar nog nooit voorgehad dat de knop niet werkte.Inspired schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:30:
[...]
Bij v4 werkt die gewoon soms niet idd. Beetje vaag.
Het zal sowieso wat schelen in verbruik omdat de auto minder warm word.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:58:
[...]
Ik vermoed dat het een kunstmatig excuus is om een goedkopere auto aan te bieden die minder premium voelt. En dat er geen verschil in het glas is. Maargoed, schijnbaar verschilt het onder de voorklep ook voldoende om de Premium Frunk niet te laten passen dus.. Wie weet.
Ik heb precies hetzelfde probleem (model Y juli 2024) met dezelfde work around. Eén keer in SEC Utrecht naar laten kijken en een keer een mobiele monteur langs gehad. Nog niet verholpen, dus ik ga hem maar weer aanmelden. Software probleem klinkt als onzin. De laatste monteur dacht dat er misschien ergens een kabel klem zat.wimvanb schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:51:
Ik heb een model Y SR van november 2024, dus nog net het oude model. Regelmatig klapt bij het openen van de auto de spiegel bestuurderskant niet open. Dan moet ik alle spiegels inklappen, daarna weer uitklappen en dan kan ik wegrijden. Twee maal service aan huis gehad en spiegel vervangen. Dat helpt niet. Gisteren naar Amsterdam Service Center gegaan. Conclusie: Softwarefout en nu niet te repareren.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Ik ken de oude plank niet maar het is idd een plooi ding. We hebben vroeger. Of zo’n oprol ding gehad maar we vonden die niet zo praktisch in gebruik vanwege het doorzakken als we er jassen op legden.Fire69 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:03:
[...]
Wat is de 'nieuwe' hoedenplank? Is dat nog steeds gewoon dat onhandige 3-delige plooiding?
[...]
Het kan aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat die de auto wat stiller maakt, onlangs zat ze er niet in en het leek alsof ik meer lawaai hoorde.
Ik zou het eens moeten meten
LinksFreakGIB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]
Tip houd de rechts achter deur ruim 3 sec open en dan bedoel ik de handel open houden dan stop die ook met laden en unlocked die de kabel.
Je kunt een laadsessie ook stoppen door de deurhendel linksachter 3 seconden lang vast te houden. Scheelt weer wat knoppies, maar dit wist je vast wel :-)karel_G_1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:42:
Edit; hiervoor blijkbaar ook al gemeld door onze collega’s!
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 03-04-2026 08:27 ]
Ja (wel Juniper, geen M3), veel signalen van tegenliggers, vooral op iets langere wegen, bljift het grootlicht veel te lang aanstaan. Kortere wegen zie je wel dat hij met matrix stukken eruit haalt, en gaat het iets beter. Maar het is echt vrij zenuwachtig. Ook borden verlicht hij enorm en dat kaatst dan terug en dan gaat ie ping/pong aan/uit totdat je dichtbij bent. Was flink stuk beter in de vorige auto. Maar lampen zijn standaard prima en staan vrij ver voor de auto, dus in principe ook niet echt nodigdaemonix schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:40:
[...]
Geen last van, bij mij staat het standaard aan. Krijg je signalen van de tegenliggers of is het je aanname?
Ik heb op V4’s denk ik 90+% van de knoppen op de handvaten gehad die niet werkten. Van alles tussen net geplaatste stations en stations die er al een (paar) jaar staan.Inspired schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:30:
[...]
Bij v4 werkt die gewoon soms niet idd. Beetje vaag.
Het is uitzondering dat ie werkt.
oeps idd Links achter waar de Laad klep zit hehe.
Vooral het ping-pongen vind ik hinderlijk, laat ze dan bij twijfel uit staan eventjes imho. Ik was destijds erg excited over de release ervan. Gebruik het eigenlijk nooit in de praktijk.Aldusso schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:17:
[...]
Ja (wel Juniper, geen M3), veel signalen van tegenliggers, vooral op iets langere wegen, bljift het grootlicht veel te lang aanstaan. Kortere wegen zie je wel dat hij met matrix stukken eruit haalt, en gaat het iets beter. Maar het is echt vrij zenuwachtig. Ook borden verlicht hij enorm en dat kaatst dan terug en dan gaat ie ping/pong aan/uit totdat je dichtbij bent. Was flink stuk beter in de vorige auto. Maar lampen zijn standaard prima en staan vrij ver voor de auto, dus in principe ook niet echt nodig
Ik ben jaloers op je FSD functies :-)Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
[...]
Als je een leaseauto hebt zal de Lease het hoofdaccount hebben. In dat geval is het het makkelijkste om met jouw info op de telefoon van de ander in te loggen.
Ik vind het heel slecht hoe Tesla hier mee omgaat. Men suggereerde in Amsterdam dat ze er pas echt iets aan gaan doen wanneer er meer klachten zouden komen. Dus wanneer er slchts een paar Tesla rijders zouden zijn met dit probleem zal er waarschijnlijk geen oplossing voor komen.Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:51:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem (model Y juli 2024) met dezelfde work around. Eén keer in SEC Utrecht naar laten kijken en een keer een mobiele monteur langs gehad. Nog niet verholpen, dus ik ga hem maar weer aanmelden. Software probleem klinkt als onzin. De laatste monteur dacht dat er misschien ergens een kabel klem zat.
Onlangs reed ik op de snelweg en spontaan klapten beide zijspiegels in. Dat moest via het beeldscherm weer uitgeklapt worden. Levensgevaarlijk! Ik voel me echt niet serieus genomen door Tesla wanneer je zo met klachten omgaat..
De (linker?) buitenspiegels zijn vereist om te voldoen aan regelgeving. Dus daar mag je Tesla wel op wijzen dat ze nu een non conform product leveren.wimvanb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:30:
[...]
Ik vind het heel slecht hoe Tesla hier mee omgaat. Men suggereerde in Amsterdam dat ze er pas echt iets aan gaan doen wanneer er meer klachten zouden komen. Dus wanneer er slchts een paar Tesla rijders zouden zijn met dit probleem zal er waarschijnlijk geen oplossing voor komen.
Onlangs reed ik op de snelweg en spontaan klapten beide zijspiegels in. Dat moest via het beeldscherm weer uitgeklapt worden. Levensgevaarlijk! Ik voel me echt niet serieus genomen door Tesla wanneer je zo met klachten omgaat..
Dit kan toch niet? Ik kan mijn spiegels niet eens inklappen op de snelweg, boven een bepaald aantal km/u staat die functie uit.wimvanb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:30:
[...]
Ik vind het heel slecht hoe Tesla hier mee omgaat. Men suggereerde in Amsterdam dat ze er pas echt iets aan gaan doen wanneer er meer klachten zouden komen. Dus wanneer er slchts een paar Tesla rijders zouden zijn met dit probleem zal er waarschijnlijk geen oplossing voor komen.
Sterkte!
Niet helemaal zeker of dit ook voor locaties geldt waar de spiegels automatisch inklappen, maar je kunt eens proberen Bediening > Service > Opgeslagen locaties verwijderen om zo in 1x alle locaties te verwijderen. Maar als dit boven de 50km/u gebeurde is er iets anders miswimvanb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:30:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 15:12 ]
Of überhaupt wellicht een factory reset? Bijzondere situatie!pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:11:
[...]
Niet helemaal zeker of dit ook voor locaties geldt waar de spiegels automatisch inklappen, maar je kunt eens proberen Bediening > Service > Opgeslagen locaties verwijderen om zo in 1x alle locaties te verwijderen. Maar als dit boven de 50km/u gebeurde is er iets anders mis
PS: je kunt instellen dat als je het linker scrollwiel ingedrukt houdt, de spiegels automatisch in en uitklappen. Dit zou het toch niet zijn? Op de snelweg kan dit sws niet, maar wel als je onder een bepaalde snelheid rijdt.
Ik ga dit ook zeker niet loslaten tot het is opgelost. Hoort het gewoon te doen.wimvanb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:30:
[...]
No matter the age, never lose the Kramer inside
Het is nogal een verschil of ze bij stil staan niet uit klappen, dan mag je gewoon niet weg rijden tot je ze uit klapt. Onhandig maar niet echt een conformiteitsprobleem.wimvanb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:30:
[...]
Tijdens het rijden is gewoon echt gevaarlijk en niet conform. Ik zou elke dag een ticket in schieten als dat gebeurt…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kom ook veel bij Superchargers en mijn ervaring met het knopje is 60/40 in het voordeel van werkend. V3 of V4 maakt niet uit. Ik gebruik hem altijd om de laadklep te openen.karel_G_1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:42:
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Dank voor de tip , heb nu ook de kovvar premium hoogpolig na een rubberen mat debacle van jowua. De premium kovvar matten zijn supermooi , lekker dik en ook nog degelijk. Blij mee!RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:50:
Ik snap niet waarom iedereen zo'n rubberen matten in zijn wagen legt... de premium look is ver zoek, en lijkt het meer op een bouwvakkers interieur. Ik heb de Kovvar (justcarpets.nl) Premium in mijn M3H liggen en ik kom regelmatig op parkings waar ze gravelachtige ondergrond gebruikt hebben en er is weinig te merken qua vuiligheid. Met die rubberen matten zie je die steentjes gewoon liggen, en als je voeten van de pedaal haalt kan je ermee voetballen. 2x/maand schud ik eens de matten uit en ga er dan ff met de stofzuiger over en ze zien er terug als nieuw uit.
Er lagen standaard Telsa matten in de wagen, maar die waren door de vorige eigenaar misbruikt en er zal een plooi in die ik niet meer weg kreeg, en was het een accordion onder mijn voeten, dus echt van degelijke kwaliteit waren ze niet.
Is dat omdat de standaard matten van Tesla niet bevielen of omdat ze 'op' waren?karel_G_1981 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:48:
[...]
Dank voor de tip , heb nu ook de kovvar premium hoogpolig na een rubberen mat debacle van jowua. De premium kovvar matten zijn supermooi , lekker dik en ook nog degelijk. Blij mee!
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Vond de standaard tesla matjes nogal dun. Maar wilde eigenlijk vooral voor de kofferbak gezien alle stenen en hout dat ik regelmatig vervoer om de de originele bekleding te beschermen en ik er geen los zeil meer in hoef te leggen . dus had een complete set tpe van jowua gekocht. Die vond ik niet mooi ind e auto en leken ook niet goed te passen , al zijn ze door warmte wel behoorlijk bijgetrokken, daarna toch de kovvar set gekocht voorin en dat is echt mooi dik tapijt. de jowua bewaar ik nu als we in de modder gaan hiken ofzo.Sandyman538 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:00:
[...]
Is dat omdat de standaard matten van Tesla niet bevielen of omdat ze 'op' waren?
Herhaling: voor matjes enzo is een eigen onderwerp in het forum, hoort hier niet thuis:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2224766
Vandaag (kom nu net thuis) een brief van het RDW dat er gegevens gecorrigeerd zijn in het kentekenregister. @GarageGoblin ook volgens mij.
Bijzonder wel.
Gaat om een op 27-09 opgehaalde Model Y RWD (wat nu Premium zou heten maar toen nog niet bestond)
Bijzonder wel.
Gaat om een op 27-09 opgehaalde Model Y RWD (wat nu Premium zou heten maar toen nog niet bestond)
![]() | ![]() |
Wat is er aangepast?Mar.tin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:32:
Vandaag (kom nu net thuis) een brief van het RDW dat er gegevens gecorrigeerd zijn in het kentekenregister. @GarageGoblin ook volgens mij.
Bijzonder wel.
Dus is het vermogen met een softwareupdate aangepast achteraf? Heel raar dit.Mar.tin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:32:
Bijzonder wel.
Artikel 43d
1 Indien de Dienst Wegverkeer constateert dat een door deze dienst in het kentekenregister geplaatst gegeven onjuist of ten onrechte in het kentekenregister is opgenomen, wijzigt of verwijdert deze dienst dat gegeven.
2 Indien de Dienst Wegverkeer constateert dat een gegeven ten onrechte niet in het kentekenregister is opgenomen, neemt deze dienst dat gegeven alsnog in het kentekenregister op.
3 Van de beslissing tot wijzigen, verwijderen, dan wel alsnog opnemen van een authentiek gegeven in het kentekenregister doet de Dienst Wegverkeer onverwijld mededeling aan degene op wie het authentieke gegeven betrekking heeft, dan wel aan degene aan wie het kentekenbewijs is afgegeven voor het motorrijtuig of de aanhangwagen waarop het desbetreffende authentieke gegeven betrekking heeft.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Slordig. Volgens de DU Wiki zit er dus ipv een Drive Unit 4D3C een 4D3A in. Volgens de RDW typegoedkeuring kunnen idd beide aanwezig zijnMar.tin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:32:
Bijzonder wel.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 21:16 ]
Knopje moet je soms wat langer ingedrukt houden lijkt hetkarel_G_1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:42:
...
Is jouw afspraak intussen geweest, en heeft het geholpen?MrDirect schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Dank je @Fire69 !! Heb afspraak staan. Ik kan je maar 1 thumb geven, dus bij deze 👍
Eerste reactie op servicechat was brake burnishing, dag later ineens een andere reactie;
First, we would like to explain that slight brake noises are quite common in the normal operation of vehicles and generally do not indicate a technical defect. Based on our conviction that this is also the case with your vehicle, we are still happy to offer you a replacement of the brake rotors - purely as a gesture of goodwill and without acknowledging any legal obligation or defect.
This measure should noticeably reduce
the noises and make your driving
experience more pleasant.
However, please note that completely silent operation in vehicles is never fully achievable, and slight brake noises may still occur.
We look forward to welcoming you to
our Service Center and will inform you as soon as the replacement parts are
available and you can book an
appointment with us.
Best regards,
Xxxxxxx - Tesla Service
Mijn service request bij Amsterdam voor de piepende remmen en het bijbehorende service bulltetin verliep goed. Kreeg wel een kosten schatting, maar na een vraag waarom in de chat werd ik gebeld door een bekwame service medewerker die uitlegde dat dat een fout was in het proces, hij herstelde het tijdens het gesprek. De afspraak voor vervanging staat op hold tot de nieuwe rotors binnen zijn.sanzut schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:54:
[...]
Is jouw afspraak intussen geweest, en heeft het geholpen?
Eerste reactie op servicechat was brake burnishing, dag later ineens een andere reactie;
[...]
Brake burnishing is niet genoemd.
Ik had er ook nog een specifieke vraag bij, ga binnenkort weekend rijden, o.a. in de Ardennen, en wilde weten of het ook kwaad kan nu als je veel remt. Dat is niet zo volgens de service medewerker.
Vraagje; ik heb ergens gelezen/gezien dat de 3 standaard akoestisch glas zou hebben aan de voorzijde. Maar dit klopt niet. Het is gewoon enkellaags glas.
Klopt. Volgens mij hebben (of hadden) de eerste Standards in Amerika dit wel.turkeyhakan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 06:35:
Vraagje; ik heb ergens gelezen/gezien dat de 3 standaard akoestisch glas zou hebben aan de voorzijde. Maar dit klopt niet. Het is gewoon enkellaags glas.
Wat is precies de standaard nu.zunrob schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:36:
[...]
Klopt. Volgens mij hebben (of hadden) de eerste Standards in Amerika dit wel.
Ik heb zelf de Model 3 Achterwielaandrijving (4-deurs, 118 kW), geleverd in juli 2025 – zo staat hij ook in de Athlon‑app. Destijds was de prijs 39.990 euro. Deze uitvoering heeft overal dubbel glas, sfeerverlichting, het scherm achter én het normale glazen dak dat aan de binnenkant niet is bekleed. Dit is de ‘short range’ versie, die volgens mij niet meer te bestellen is en inmiddels is vervangen door de Model 3 Standard. Die Standard is goedkoper, maar ook wat meer uitgekleed qua interieur en opties voor zover ik het zie.
Ja betreft de “oude” RWD model 3. De standaard komt wel verder in range toch?FreakGIB schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:57:
[...]
Wat is precies de standaard nu.
Ik heb zelf de Model 3 Achterwielaandrijving (4-deurs, 118 kW), geleverd in juli 2025 – zo staat hij ook in de Athlon‑app. Destijds was de prijs 39.990 euro. Deze uitvoering heeft overal dubbel glas, sfeerverlichting, het scherm achter én het normale glazen dak dat aan de binnenkant niet is bekleed. Dit is de ‘short range’ versie, die volgens mij niet meer te bestellen is en inmiddels is vervangen door de Model 3 Standard. Die Standard is goedkoper, maar ook wat meer uitgekleed qua interieur en opties voor zover ik het zie.
Mijn rotors zijn ook vervangen. Kwam onmiddellijk in de service request zo te staan. Ik had wel in mijn bericht gezet dat ik de brake burnishing via service mode zelf al gedaan hadsanzut schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:54:
[...]
Is jouw afspraak intussen geweest, en heeft het geholpen?
[...]
Hij geeft bij 100% 450 km aan; mijn record was iets boven de 500 km met nog een paar procent over, maar toen reed ik vaak achter vrachtwagens en extreem zuinig, bijvoorbeeld vroeg uitrollen naar een stoplicht en bij het optrekken zo min mogelijk vermogen vragen en het vermogenslijntje zo lang mogelijk in het groen houden. In de zomer zat mijn verbruik soms rond de 100 Wh/km; nu, na 34.000 km, is dat 130 Wh/km, maar dat komt door de winter en zal in de zomer waarschijnlijk weer wat dalen.Masterchiev schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:54:
[...]
Ja betreft de “oude” RWD model 3. De standaard komt wel verder in range toch?
Mijn oude Model 3 uit 2020 zat na 175.000 km op een gemiddelde van 156 Wh/km, dus de nieuwe Model 3 is tot nu toe duidelijk een stuk zuiniger. Daardoor houd je in de praktijk net wat meer range over bij dezelfde rijstijl.
Ik moet nieuwe banden onder mijn M3 Highland. Ik wil gebruik maken van de 30 euro cashback actie op de iON Hankook banden.
Kan ik gewoon naar mijn "vertrouwde" vakgarage in de buurt voor zo'n bandenwissel of is dit lastig i.v.m TPMS sensor? En moet je altijd kiezen voor nieuw ventiel?
Ik heb niet zo'n goede ervaring met een eerdere bandenwissel door Tesla SeC (na paar 1000 km nieuwe banden i.v.m. trilling) omdat ze toen 3 van de 4 velgen hadden beschadigd na het monteren van de nieuwe banden.
Kan ik gewoon naar mijn "vertrouwde" vakgarage in de buurt voor zo'n bandenwissel of is dit lastig i.v.m TPMS sensor? En moet je altijd kiezen voor nieuw ventiel?
Ik heb niet zo'n goede ervaring met een eerdere bandenwissel door Tesla SeC (na paar 1000 km nieuwe banden i.v.m. trilling) omdat ze toen 3 van de 4 velgen hadden beschadigd na het monteren van de nieuwe banden.
Bij Bandenconcurrent nu 165 euro, en hierop kun je nog 30 euro cashback krijgen?ChromeFR schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
Ik moet nieuwe banden onder mijn M3 Highland. Ik wil gebruik maken van de 30 euro cashback actie op de iON Hankook banden.
Hoe werkt dit precies?
Elke auto heeft tegenwoordig TPMS sensors, dus daar zit geen verschil. En bij en beetje normaal bedrijf weten ze ook precies wat ze moeten doen, en welke sensors bij een tesla horen. Er rijden er duizenden rond in NL en het gros zal echt niet alleen naar een SeC gaan. Ik heb ook gewoon een wintersetje bij een bandenhandel besteld en laten plaatsen. werkt gewoon hoor.ChromeFR schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
Ik heb niet zo'n goede ervaring met een eerdere bandenwissel door Tesla SeC (na paar 1000 km nieuwe banden i.v.m. trilling) omdat ze toen 3 van de 4 velgen hadden beschadig na het monteren van de nieuwe banen.
100% laden is bij een Model 3 Standaard trouwens ongeveer 468 km. Exact evenveel als mijn 3P met 100% acculading en 70k km op de klok (was 502). Als iemand daar benieuwd naar is/was :-) De accu is wel sneller vol moet ik zeggen dan die van mij. Een fijn gegeven!
[ Voor 17% gewijzigd door turkeyhakan op 04-04-2026 13:25 ]
https://nl.pepper.com/aan...ashback-ion-banden-398900Bulldog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:16:
[...]
Bij Bandenconcurrent nu 165 euro, en hierop kun je nog 30 euro cashback krijgen?
Hoe werkt dit precies?
Dus komt op 511,56 € (per 4 banden) bij BetterTires.
![]() | ![]() | ![]() |
Lijkt op dat het in de coating eronder zit.
Bij Tesla aanmelden, Of maar accepteren want misschien beschadigen ze wel iets anders bij het vervangen verwisselen
Goed dat was de voorruit van de model 3. Kom bij m'n auto hier op vakantie: enorme barst van onder tot halverwege de ruit met twee 90-graden bochten erin. Stond vol in de zon op wintersport. Thermische breuk gok ik. Eens zien waar ik dit door Athlon moet laten vervangen
UNOX: The worst operating system
Ik bedoelde het letterlijk. De Y heeft een hatchback type kofferbak, de 3 heeft meer een 'sedan' gat waar geen hoge spullen doorheen passen.turkeyhakan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:34:
[...]
De Model Y wordt gedefinieerd als een middelgrote SUV en geen hatchback.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
3 standard (of nu rwd ) heeft ook gewoon een niet bekleed glazen dak (alleen wat minder luxe) en de batterij is ook hetzelfde als van de oude rwd in de laatste uitvoering (Va juli 2025 — catl6m) waarom de wltp van de “standard” iets beter is , weet ik niet . Zou dat aan die prismata doppen liggen? gewicht is ook nagenoeg hetzelfde. Anders zou ik het niet weten.FreakGIB schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:57:
[...]
Wat is precies de standaard nu.
De motor is ook iets minder vermogen toch, misschien dat die ook iets zuiniger is ?karel_G_1981 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:35:
[...]
3 standard (of nu rwd ) heeft ook gewoon een niet bekleed glazen dak (alleen wat minder luxe) en de batterij is ook hetzelfde als van de oude rwd in de laatste uitvoering (Va juli 2025 — catl6m) waarom de wltp van de “standard” iets beter is , weet ik niet . Zou dat aan die prismata doppen liggen? gewicht is ook nagenoeg hetzelfde. Anders zou ik het niet weten.
Volgens mij ook niet , denk eigenlijk puur de gebruiksconststante. Dus iets “op papier” in de praktijk maakt het de knik niets uit.FreakGIB schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:39:
[...]
De motor is ook iets minder vermogen toch, misschien dat die ook iets zuiniger is ?
Ja en lichter in gewicht en 18 inch velgen met de bijbehorende aerodynamische wieldoppen. Ga je dat vervangen met lichtmetaal dan verlies je wat WLPTFreakGIB schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:39:
[...]
De motor is ook iets minder vermogen toch, misschien dat die ook iets zuiniger is ?
Het gewicht van de 2026 M3 Premium klopt ook niet zoals geregistreerd. Deze is op de kilo gelijk ondanks 4 kWh (en een stengel) meer.karel_G_1981 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:35:
[...]
3 standard (of nu rwd ) heeft ook gewoon een niet bekleed glazen dak (alleen wat minder luxe) en de batterij is ook hetzelfde als van de oude rwd in de laatste uitvoering (Va juli 2025 — catl6m) waarom de wltp van de “standard” iets beter is , weet ik niet . Zou dat aan die prismata doppen liggen? gewicht is ook nagenoeg hetzelfde. Anders zou ik het niet weten.
Premium heeft 18kwh meer 82 ipv 64 kWh , maar de lfp batterij is per kWh zwaarder. De rwd “premium” vanaf half 2025 die tot de introductie van de standard leverbaar was, heeft dezelfde 64kwh batterij als de huidige “standard” rwd. Die tot zeg juni 2025 had de 60 kWh batterij. Die was per kWh iets zwaarder. Ik denk dat de gewichten dus wel kloppen. En zoals al eerder gezegd allemaal <1750 kilo dus in de “goedkope” mrb categorieMaurice- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:30:
[...]
Het gewicht van de 2026 M3 Premium klopt ook niet zoals geregistreerd. Deze is op de kilo gelijk ondanks 4 kWh (en een stengel) meer.
Ik was vergeten er RWD bij te zetten, excuus. Maar zowel mijn 2024 als 2026 M3RWD SR premium staan geregistreerd op 1736 kg, dat klopt dus niet. Tenzij ze de ~28 kg die de 4 kWh meer zou wegen hebben gereduceerd op het pakket als geheel. Het lijkt mij sterk dat je dan op de kilo nauwkeurig weer uit komt op het oude gewicht.karel_G_1981 schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:17:
[...]
Premium heeft 18kwh meer 82 ipv 64 kWh , maar de lfp batterij is per kWh zwaarder. De rwd “premium” vanaf half 2025 die tot de introductie van de standard leverbaar was, heeft dezelfde 64kwh batterij als de huidige “standard” rwd. Die tot zeg juni 2025 had de 60 kWh batterij. Die was per kWh iets zwaarder. Ik denk dat de gewichten dus wel kloppen. En zoals al eerder gezegd allemaal <1750 kilo dus in de “goedkope” mrb categorie
Niet druk om maken zou ik zeggen.markklok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:10:Vandaag tijdens schoonmaken 2 plekjes gezien in het glas van de achterklep.. Deze waren 2 weken (14 maart) geleden bij het ophalen van de auto niet gezien.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Lijkt op dat het in de coating eronder zit.
Bij Tesla aanmelden, Of maar accepteren want misschien beschadigen ze wel iets anders bij het vervangen verwisselen
Ontdooistand gebruikt toevallig?Korvaag schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:52:
Goed dat was de voorruit van de model 3. Kom bij m'n auto hier op vakantie: enorme barst van onder tot halverwege de ruit met twee 90-graden bochten erin. Stond vol in de zon op wintersport. Thermische breuk gok ik. Eens zien waar ik dit door Athlon moet laten vervangen
Het is iig wel consequent: alle 2025/6 M3RWD SR premium (H6MR) zijn 1736kg. En idd ook alle 2023/4 H6LRMaurice- schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:42:
[...]
Ik was vergeten er RWD bij te zetten, excuus. Maar zowel mijn 2024 als 2026 M3RWD SR premium staan geregistreerd op 1736 kg, dat klopt dus niet. Tenzij ze de ~28 kg die de 4 kWh meer zou wegen hebben gereduceerd op het pakket als geheel. Het lijkt mij sterk dat je dan op de kilo nauwkeurig weer uit komt op het oude gewicht.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 05-04-2026 10:03 ]
Nee want de zon stond er vol op.
UNOX: The worst operating system
Verschillende gewichten van de verschillende Model Ys
🏋️Model Y curb weight comparison🏋️♀️
— eivissa⚡🔋🚁🌱🤘🇪🇺 (@eivissacopter) 4 april 2026
Base
▶️Model YB (6M) = 1906kg (534km)
▶️Model YB (8L) = 1878kg
Premium
▶️Model YS RWD (5M) = 1901kg
▶️Model YS AWD (5M) = 1997kg
▶️Model YS AWD S7 (5M) = 2042kg
▶️Model YL AWD S6 (5N) = 2088kg (681km)
Performance
▶️Model YS AWD P (5M) = 2033kg pic.twitter.com/BCJuCxNAiB
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mijn nieuwe MY met wltp 534 weegt ledig 1881, rijklaar dus 1981.Oekol schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:40:
Verschillende gewichten van de verschillende Model Ys
[X]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Met de 6M accupakket?EDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:33:
[...]
Mijn nieuwe MY met wltp 534 weegt ledig 1881, rijklaar dus 1981.
Dat is echt kloten. Ik zou 't niet meer vertrouwen bij grote temperatuur schommelingen of met defrost mode aan. Al zou het wellicht heel lang goed kunnen gaan zou ik zelf ff langs tesla zijn gereden voor een mening er over.Gumball schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:36:
[Afbeelding]
Bij het opruimen van de laadkabel tikte ik met kabel tegen de onderkant de de achterruit…
Cosmetisch boeit het me niet zo maar weet niet of dit wellicht kan doorscheuren… any advise?
Klopt, de gewichten op de Tesla site komen niet overeen met de RDW gewichten. Tesla noemt het op de Nederlandse site Gewicht (rijklaar), maar als je op de Engelstalige site kijkt staat daar Weight (Curb Mass). Maar Weight (Curb Mass) is niet gelijk aan wat RDW Massa Ledig Voertuig noemt.EDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:33:
[...]
Mijn nieuwe MY met wltp 534 weegt ledig 1881, rijklaar dus 1981.
Hoe het lijkt te zitten: Bij het gewicht wat Tesla noemt moet je 75kg optellen om tot de RDW Massa Rijklaar te komen. En voor de RDW Massa ledig moet je daar weer 100kg vanaf trekken
Dus voor jouw Model Y Standaard SR (YS6MRYB6MR):
Op de Tesla site staat:
- Gewicht (Rijklaar) 1906kg
Op de RDW site staat:
- Massa Rijklaar 1981kg (=1906+75)
- Massa ledig voertuig 1881kg (=1981 - 100)
[ Voor 38% gewijzigd door pdidi op 06-04-2026 14:15 ]
Komt inderdaad door de stalen 18 inch putdeksel wielen 😋karel_G_1981 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:35:
[...]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is wel een hele goede deal.ChromeFR schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:32:
[...]
https://nl.pepper.com/aan...ashback-ion-banden-398900
Dus komt op 511,56 € (per 4 banden) bij BetterTires.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Klinkt als een logische verklaring van de verschillen tussen de RDW en Tesla gewichten. Volgens de RDW staat er bij mij overigens YB6MR en niet YS6MR. Geen idee wat het verschil is.pdidi schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:44:
[...]
Klopt, de gewichten op de Tesla site komen niet overeen met de RDW gewichten. Tesla noemt het op de Nederlandse site Gewicht (rijklaar), maar als je op de Engelstalige site kijkt staat daar Weight (Curb Mass). Maar Weight (Curb Mass) is niet gelijk aan wat RDW Massa Ledig Voertuig noemt.
Hoe het lijkt te zitten: Bij het gewicht wat Tesla noemt moet je 75kg optellen om tot de RDW Massa Rijklaar te komen. En voor de RDW Massa ledig moet je daar weer 100kg vanaf trekken
Dus voor jouw Model Y Standaard SR (YS6MR):
Op de Tesla site staat:
- Gewicht (Rijklaar) 1906kg
Op de RDW site staat:
- Massa Rijklaar 1981kg (=1906+75)
- Massa ledig voertuig 1881kg (=1981 - 100)
Edit: als ik even internet check lijkt dat het verschil tussen de standard range en de long range.
[ Voor 4% gewijzigd door EDB op 06-04-2026 11:42 ]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ah, typo aan mijn kant. Jij hebt YB6MR (Model Y Standaard SR RWD). De YS6MR is/was de Model Y Premium SR RWDEDB schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:38:
[...]
Klinkt als een logische verklaring van de verschillen tussen de RDW en Tesla gewichten. Volgens de RDW staat er bij mij overigens YB6MR en niet YS6MR. Geen idee wat het verschil is.
Edit: als ik even internet check lijkt dat het verschil tussen de standard range en de long range.
Heeft iemand ervaring met de trekhaak? De website heeft het over een verwijderbare kogel en het plaatje impliceert dat het hele ding onzichtbaar is. Maar dat zou ook een voor/ na foto kunnen zijn.
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3
Als de trekhaak er niet op zit, zit alles achter een plaat weggewerkt. Om de trekhaak te monteren haal je die weg, en klik je de haak er van onder af in. Dan blijft er wel een gapend gat aan de onderkant van je bumper over, maar dat zie je gewoonlijk ook al niet. Als je goed kijkt op de foto zie je (het gat van) de afdekplaat.sdk1985 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:38:
Heeft iemand ervaring met de trekhaak? De website heeft het over een verwijderbare kogel en het plaatje impliceert dat het hele ding onzichtbaar is. Maar dat zou ook een voor/ na foto kunnen zijn.
Tip: berg je laadkabel op in de frunk.Gumball schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:36:
[Afbeelding]
Bij het opruimen van de laadkabel tikte ik met kabel tegen de onderkant de de achterruit…
Ah netjes. Daar moet dan wel e.e.a voor worden voorbereid neem ik aan? Want als dat fabriek-af zou werken dan is 1350 euro wel veel geld.gjcvro schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:51:
[...]
Als de trekhaak er niet op zit, zit alles achter een plaat weggewerkt. Om de trekhaak te monteren haal je die weg, en klik je de haak er van onder af in. Dan blijft er wel een gapend gat aan de onderkant van je bumper over, maar dat zie je gewoonlijk ook al niet. Als je goed kijkt op de foto zie je (het gat van) de afdekplaat.
T is sowieso veel geld, maar neem aan dat de balk vervangen wordt, en de software moet bijgewerkt worden.sdk1985 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:11:
[...]
Ah netjes. Daar moet dan wel e.e.a voor worden voorbereid neem ik aan? Want als dat fabriek-af zou werken dan is 1350 euro wel veel geld.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Be8BZbyemZtnUzNsxkXMYLyk.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SdJQYIFwp7IqidDoemX5thkd.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AwMlrg1MpfBHVuuI4joKFdi5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h5RhWOMTIt6LXl8gY4YRzmKE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/g6v06HUO1yFT9SzabmencyvT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/b9y80rfTsmud84x0NvFSc8i1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IG6xddJRiPRT10IkzBT5xxyW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SMeBvgLcTc1u9j8rngp0ixeh.jpg?f=fotoalbum_large)