• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 15:11
revolution-nl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb voor de km declaratie een tessie abonnement waar ik mij ritten mee bijhoudt, erg tevreden mee. Ook omdat ik hiermee mijn auto ook weer in home assistant kan aansturen :)
ah dit is volgens mij echt top! Ik heb nu de proefversie kijken of het idd doet wat ik wil, heel nice :) thx voor de tip!

Nog een vraagje, ik heb nu 40K kilometers gemaakt in ongeveer 1,5 jaar heb banden niet vervangen of onderhoud gehad. Wat raden jullie aan wanneer zou ik dat eens moeten doen? Ik heb eigenlijk 0 problemen maar wil ook niet dat er schade komt door te lang afwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jasper 99 op 31-03-2026 12:15 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:47
sender schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Hahahaha, even bellen... ik heb hier nog nooit iets aan gehad
Oh, jammer. Hier in België ging dat prima, werd goed te woord gestaan en je kon ook aan de balie iemand spreken. Niets te klagen van die dienstverlening.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:06
zunrob schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:02:
Weet iemand het volgende allicht? We hebben de auto met mijn account besteld, maar willen hem op naam van mijn vriendin zetten. Volgens mij kan ik dit bij betreffende stap in de app invoeren. Echter, in de verwachte leverperiode is zij voor een tijdje in het buitenland, maar zoals ik van Tesla begreep moet de auto (i.v.m. de korting) meteen opgehaald worden als ze dat aangeven. Kans dus dat zij niet aanwezig is op dat moment. Is er een work around zonder de auto eerst op mijn naam te moeten zetten zodat ik hem op kan halen?
Je kunt vooraf iemand machtigen is mij bevestigd. Er is nu ook een thuislevering (a 150,00).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 16:47
mcduck schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:26:
[...]

@Alper587 Was dit probleem inmiddels al opgelost? Bij mijn exemplaar is dit niet aan de hand, maar wellicht is deze info waardevol voor je:

Heb regelmatig op forums gelezen over deze hoogfrequent piep voorin het interieur van Model 3's of Y's. Het had bij al die mensen uiteindelijk niets te maken met scherm of stuurwiel, maar met de interieurcamera module bij de binnenspiegel. Daar zit (afh van het modeljaar) namelijk een IR-led in voor nachtverlichting tbv deze camera, de aan/uit en helderheid regeling daarvan gaat mee omgeving licht en/of scherm helderheid. Bij sommige Tesla's is deze IR unit (enigszins) kapot en veroorzaakt dan die hoogfrequente pieptoon. Ook afhankelijk dus van de helderheid.

Wellicht kun checken of dit bij jou ook zo is, misschien komt het geluid daar vandaan. De module kun je dan eventueel laten vervangen, van wat ik heb gelezen lost dat het probleem op.
Dank voor de tip. Voor zover ik heb geluisterd (bij de interieurcamera) komt het geluid bij mij niet daar vandaan, maar eerder van achter en boven het stuur. Ik zal dit zeker laten controleren voor de zekerheid. _/-\o_

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 16:47
Maurice- schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Misschien wel leuk om het vergelijkbaar aantal Hz hier te posten. Ik denk dat het een leeftijdissue is O-) Bij mij houdt het met 15k wel op.
Zou best kunnen dat de frequentie rond de 16-17k ligt. Dan kan het idd lastig worden om te horen wanneer je een minder gehoor hebt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 16:58
zunrob schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:02:
Weet iemand het volgende allicht? We hebben de auto met mijn account besteld, maar willen hem op naam van mijn vriendin zetten. Volgens mij kan ik dit bij betreffende stap in de app invoeren. Echter, in de verwachte leverperiode is zij voor een tijdje in het buitenland, maar zoals ik van Tesla begreep moet de auto (i.v.m. de korting) meteen opgehaald worden als ze dat aangeven. Kans dus dat zij niet aanwezig is op dat moment. Is er een work around zonder de auto eerst op mijn naam te moeten zetten zodat ik hem op kan halen?
Je partner kan je gewoon machtigen om de auto op te halen. Het codewoord hiervoor is "volmacht" zou hierover even contact zoeken met Tesla :) Ik kon zo 123 alleen dingen voor de zakelijke markt.

• Mar.tin
Jasper 99 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:09:
[...]

ah dit is volgens mij echt top! Ik heb nu de proefversie kijken of het idd doet wat ik wil, heel nice :) thx voor de tip!

Nog een vraagje, ik heb nu 40K kilometers gemaakt in ongeveer 1,5 jaar heb banden niet vervangen of onderhoud gehad. Wat raden jullie aan wanneer zou ik dat eens moeten doen? Ik heb eigenlijk 0 problemen maar wil ook niet dat er schade komt door te lang afwachten.
Eigenlijk is het gewoon een normale ICE zonder de ICE. Dus alle onderstelzaken hebben "gewoon" onderhoud nodig. Remmen is altijd wel fijn om die eens in de 1-2 jaar even schoon te laten maken. :) En in zijn algemeenheid even je banden lagers / onderstel te laten checken.

Elke garage kan dit in principe. Al zullen sommigen liever niet aan een Tesla werken voor mij onbekende redenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 31-03-2026 14:08 ]

• sdk1985
Jasper 99 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Na 40K zou ik even het profiel meten van je (achter) banden.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 11:31

Boost9898

Software developer

Over het profiel van banden gesproken, in de Tesla app zie ik bij service een rood bolletje staan met de tekst "Banden roteren". Nu heb ik het profiel van m'n zomerbanden gemeten en zowel voor als achter hebben nog een kleine 4mm profiel. Heeft het dan eigenlijk wel nut om deze te roteren als zowel voor als achter even veel slijtage vertonen?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:26
Boost9898 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
Over het profiel van banden gesproken, in de Tesla app zie ik bij service een rood bolletje staan met de tekst "Banden roteren". Nu heb ik het profiel van m'n zomerbanden gemeten en zowel voor als achter hebben nog een kleine 4mm profiel. Heeft het dan eigenlijk wel nut om deze te roteren als zowel voor als achter even veel slijtage vertonen?
Wat mij betreft niet. Ik heb een AWD en de banden slijten bijna gelijk.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:47
Achterbanden slijten door aandrijving en voorbanden door het sturen. Meestal gaat dat wel gelijk op. Als alle banden gelijk slijten, dus over de volle breedte (geen uitlijning issues) dan is het niet perse nodig om te roteren.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
Banden roteren is iets voor amerikanen (en vooral voor de werkplaatsen) om extra omzet te draaien nu auto's minder olie nodig hebben...
Gewoon niet doen, maar wel af en toe profieldiepte checken.
En dan paar per paar vervangen als het nodig is en het verschil wat groter wordt.

Maar meestal gaat dat met de zomer/winter wissel mee.
Eigenlijk heb ik geen idee of ze die roteren dan wel, ik denk gewoon van niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 31-03-2026 15:48 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mar.tin
Bij geen verschil in profiel heeft het 0 zin. Ik doe preventief met de seizoenswissel altijd voor en achter omruilen, maar dat doe ik zelf, dus kost, noch levert mij wat op.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 10:32
Ik heb een vraag voor de kenners. Mijn model 3 begon te kraken als een gek. De garage verweet het aan de onderste draagarmen. Leek me logisch, want dit is een kwaaltje zoals jullie weten. Nu hebben ze 4 nieuwe van Meyle HD gemonteerd (onderzijde voorzijde), ruim 1000€ verder, maar nog steeds is het geluid aanwezig. Het is wel iets minder geworden, maar bij inveren van de auto is het duidelijk aanwezig aan de bestuurderskant.

Iemand een idee wat het verder zou kunnen zijn? Hadden ze beter ook de bovenste draagarmen vervangen? Of wellicht de stabilisator verbindingen?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05 13:25
harrr schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:31:
Ik heb een vraag voor de kenners. Mijn model 3 begon te kraken als een gek. De garage verweet het aan de onderste draagarmen. Leek me logisch, want dit is een kwaaltje zoals jullie weten. Nu hebben ze 4 nieuwe van Meyle HD gemonteerd (onderzijde voorzijde), ruim 1000€ verder, maar nog steeds is het geluid aanwezig. Het is wel iets minder geworden, maar bij inveren van de auto is het duidelijk aanwezig aan de bestuurderskant.

Iemand een idee wat het verder zou kunnen zijn? Hadden ze beter ook de bovenste draagarmen vervangen? Of wellicht de stabilisator verbindingen?
Valt dat niet onder garantie?

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23
this schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Valt dat niet onder garantie?
De draagarmen vallen idd onder garantie, maar ligt natuurlijk er aan of harrr's auto nog garantie heeft.
Voor zoiets ga ik liever naar Tesla zelf. Ze gaan diagnose stellen en dan weet je het zeker. Vorig jaar april nog laten vervangen onder garantie.
Op de factuur staat:
Lower Lateral Link - Front 2x - €84.05
Front Upper Control Arm - Right Hand €84.05
Front Upper Control Arm - Left Hand €84.05

Aantal gewerkte uren: 2.32

Nog arbeid (€130 p/u, eind 2025 was het €142 geworden) en natuurlijk 21% btw erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door shinken82 op 31-03-2026 18:06 ]

Op de 3D SuC kaarten kun je nu ook zien als een niet-Tesla de verkeerde laadpaal gebruikt (bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG_lWbfkzTfTagYnJKFoF3uxGgo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6W4amP0rspz88GsfnQfSzEPB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OKt9xu90yrGaHbErRVRzy6jwTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8XDRSDlJ5UU3qwn6HVW8QObh.png?f=user_large

En je kunt nu vlgs mij ook zien wat voor Tesla er aan het laden is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgCU2dmADMkDimjTEfVDOZUaTJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Iqvg7fqKaoQIbLibjLVRS77E.png?f=user_large

• megabeat
pdidi schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:15:
Op de 3D SuC kaarten kun je nu ook zien als een niet-Tesla de verkeerde laadpaal gebruikt (bron)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En je kunt nu vlgs mij ook zien wat voor Tesla er aan het laden is
[Afbeelding]
Hoe kan Tesla weten waar een auto staat geparkeerd?
megabeat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:24:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze adhv de auto gegevens in de Tesla app bepalen waar die de laadklep heeft

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 07:23
[...]

Misschien zijn er wel mobiele camera's in de buurt die een live update geven :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• TeslaNerd
  • Laatst online: 00:19
Zondag had ik na ruim 6 jaar en 225k kms een paar meldingen dat de LV battery moest worden vervangen. Vandaag werd de nieuwe Yuasa YBX5053 batterij (90 euro online) door de koerier bezorgd en met de Google handleiding kon ik die in een half uurtje vervangen.

Met de overleden 12volt accu bleef de Tesla ook steeds wanhopig proberen daar nog wat leven in te pompen wat iedere dag 10% van de grote HV-batterij kostte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f6Nn7X4AA3Sokj_o122M-bqWh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9waJkCSz4E2xm0FSNUpj9goP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niEgzKrJBbSaLTdiSNsMxB7Qc64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EkNSx8GIAQnWyDkDQsS39e4v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NedEUqrcE77xNRFc_AEkEbFbhmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zg7YHzknOd9urcKOywWs0H7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_OlsICsHUFSLbrYrKMtoQba1aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxAUPXTvY2RPZUDbebM36Hpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GccEQP8MEpttHuDxQPe7vA7Lio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZuJTf6oAW2ds2NeqB3pdOa0c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door TeslaNerd op 31-03-2026 19:31 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Model Y Premium LR RWD nu met inruilpremie van € 3.000. Ook de Model Y Standaard (was € 5.000)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:12
Ik hoop nog altijd op een Premium achterwiel aandrijving (dus kleinere accu). Als de prijs 7k minder zou zijn dan de Premium long range is het plaatje compleet. maar wederom leuke kortingen van Tesla.

[ Voor 26% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2026 00:12 ]

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 15:43
Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Maar meestal gaat dat met de zomer/winter wissel mee.
Eigenlijk heb ik geen idee of ze die roteren dan wel, ik denk gewoon van niet.
Afgelopen week de zomerbanden er onder gekregen bij Euromaster. Daar zetten ze LV en RV op de achterbanden voor de volgende wissel. Monteur gaf aan dat ze dat daar standaard doen. Alle bouten worden ook standaard door twee mensen op moment gezet ivm veiligheid.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Card Nox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:11:
Ik hoop nog altijd op een Premium achterwiel aandrijving (dus kleinere accu). Als de prijs 7k minder zou zijn dan de Premium long range is het plaatje compleet. maar wederom leuke kortingen van Tesla.
Je bedoelt dus de versie die er was vlak na introductie van de juniper ? En voordat ze de standaard hadden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03
pdidi schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:27:
Model Y Premium LR RWD nu met inruilpremie van € 3.000. Ook de Model Y Standaard (was € 5.000)
Huurkoop ook weer voor 0,99%, ook interessant

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[...]

Kijken ze niet gewoon naar welke laadpaal aangesloten is op een auto?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

CrashOne schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:04:
[...]

Kijken ze niet gewoon naar welke laadpaal aangesloten is op een auto?
Als je laadpoort rechtsachter of linksvoor zit weet Tesla dat je bij V2/3 stalls op de laadplek ernaast moet parkeren

• turkeyhakan
Vraagje; weet iemand of de black headliner en het 16" scherm ook naar de Model 3 komt?

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een model Y long range van de vorige generatie (maar wel de versie met achterwielaandrijving) en worstel met de gordel melding voor de achterbank.

Op de achterbank hebben wij twee kinderstoelen. Een enkele hiervan gebruikt de bestaande gordel. Nu is het probleem dat de isofix aansluiting en de stoel zelf druk zet op de achterbank waardoor de gordel melding blijft afgaan als de kinderen niet meegaan.

Is deze melding te deactiveren? Op het internet lees ik dat dit mogelijk moet zijn maar dit lijkt alleen voor Amerika te zijn? Is de enige oplossing om de gordel vast te maken - ook als er geen kinderen meegaan? We vinden dit nogal omslachtig als dit het geval is en hopen of er met software aanpassing oid iets mogelijk is?

Mijn V&A

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08

Damian

Insane Obtrusion

Workaholic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:15:
Ik heb een model Y long range van de vorige generatie (maar wel de versie met achterwielaandrijving) en worstel met de gordel melding voor de achterbank.

Op de achterbank hebben wij twee kinderstoelen. Een enkele hiervan gebruikt de bestaande gordel. Nu is het probleem dat de isofix aansluiting en de stoel zelf druk zet op de achterbank waardoor de gordel melding blijft afgaan als de kinderen niet meegaan.

Is deze melding te deactiveren? Op het internet lees ik dat dit mogelijk moet zijn maar dit lijkt alleen voor Amerika te zijn? Is de enige oplossing om de gordel vast te maken - ook als er geen kinderen meegaan? We vinden dit nogal omslachtig als dit het geval is en hopen of er met software aanpassing oid iets mogelijk is?
Niets aan te doen helaas, inderdaad gordel vastklikken als er niemand op zit.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• megabeat

Mischien denk ik te simpel, gordel in vastklikken? En anders zijn er illegalere manieren dmv een gordel eindstukje erin klikken

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 21:51

https://www.allesvoorjeau...pper-set-van-2-stuks.html
Beetje eng spul...

Riem vastklikken staat ook echt zo in de handleiding:

https://www.tesla.com/own...58-9A7C-66C226BEBDBA.html

[ Voor 8% gewijzigd door tspawn op 01-04-2026 11:32 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:27

Sandyman538

SandstorM [148839]

megabeat schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:17:
[...]
En anders zijn er illegalere manieren dmv een gordel eindstukje erin klikken
Het lijkt me niet dat het illegaal is op het moment dat je zoiets gebruikt terwijl er niemand in die stoel zit.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sandyman538 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:09:
[...]

Het lijkt me niet dat het illegaal is op het moment dat je zoiets gebruikt terwijl er niemand in die stoel zit.
Sowieso een oude truc van mensen die geen gordel dragen toen de auto’s een waarschuwingssignaal lieten horen. Voor die tijd reden mensen zonder gordel of hadden die niet eens.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 11:55
Eindelijk is ie weer terug!
Je kan met de nieuwe update volgafstand op 1 zetten!!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qd8iEpQ.png
Credit aan Niels van FB groep

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 11:55
.

.

.(is 1 april grap natuurlijk)

[ Voor 31% gewijzigd door SirLct op 01-04-2026 13:41 ]

Life is too short to drive boring cars

• Mar.tin

Was een lang ritje terug van de IKEA of niet. Of heb ik jouw filmpje niet op Reddit voorbij zien komen :+.

Er is geen softwareoplossing voor europa. Alleen een fysieke oplossing, door ofwel een gordel of zo'n gordel-bier-opener ding erin te klikken. Of een hele extreme is om de gordeldetectie los te halen onder de bank. Maar ik zou mogen vermoeden dat dat een foutmelding op je scherm gaat maken.

• Tommie12

Ja, en dat is ook het geval als je een iets zwaardere rugzak op de achterbank legt, en ook als je de zetels omklapt en wat gewicht tot vooraan schuift...
Voordeel is wel dat het gebingel stopt iedere keer als je boven de 80 bent geweest... maar weer begint na even stil te staan...

Dus... ik klik die gordels achteraan zowat standaard in. Eerste auto waar ik dat moet doen.

• Card Nox
Blik1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:59:
[...]

Huurkoop ook weer voor 0,99%, ook interessant
Geld die 3k dan ook nog? Er staat namelijk "Dit aanbod kan niet worden gecombineerd met andere aanbiedingen, waaronder, maar niet beperkt tot, financiering met actierentetarief." Maar weet niet of die 0,99% het actierentetarief is of niet...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03
Card Nox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:18:
[...]

Geld die 3k dan ook nog? Er staat namelijk "Dit aanbod kan niet worden gecombineerd met andere aanbiedingen, waaronder, maar niet beperkt tot, financiering met actierentetarief." Maar weet niet of die 0,99% het actierentetarief is of niet...
nee, je kunt geen acties stapelen

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:28
SirLct schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:30:
Eindelijk is ie weer terug!
Je kan met de nieuwe update volgafstand op 1 zetten!!
[Afbeelding]
Credit aan Niels van FB groep
Via Grok in te stellen: Bumperkleefmodus aan :-)

[ Voor 4% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 01-04-2026 16:24 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Mar.tin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:54:
[...]

Was een lang ritje terug van de IKEA of niet. Of heb ik jouw filmpje niet op Reddit voorbij zien komen :+.

Er is geen softwareoplossing voor europa. Alleen een fysieke oplossing, door ofwel een gordel of zo'n gordel-bier-opener ding erin te klikken. Of een hele extreme is om de gordeldetectie los te halen onder de bank. Maar ik zou mogen vermoeden dat dat een foutmelding op je scherm gaat maken.
Ik heb op Reddit die video ook zien passeren, dacht nog te reageren maar zal het dan gewoon hier doen :)
Onlangs ook van de Ikea teruggekeerd met een auto vol kast-pakketten, ik had hier geen last van.
Ik dacht dat ze ondertussen de interieurradar gebruikten hiervoor? Of misschien enkel bij Highland/Juniper?

• Card Nox
Ik heb even een huurkoop doorgerekend voor mijn situatie voor de Premium RWD, Ultra Red, wit interieur, met trekhaak en zonnescherm. Zoals ik hem graag zou willen.

Aanschafwaarde: €56.140,-
Maandkosten: ~€300 + ~€200? (verzekering, belasting, onderhoud) = ~€500 pm

Berekening
  • Aanbetaling: €0
  • Achteraf: €24.000
  • Maandbedrag: €569
  • Totaal: €0 + ( €24.000 5j gecorrigeerd met 2% inflatie =) €21.800 + 12 * €569 = ~€56.000
Investering
  • €56.140 vrij vermogen om te investeren vs 6% rendament.
  • Van deze kosten haal ik elke keer het maand bedrag af voor de aflossing, dus dit bedrag wordt kleiner maar hier tel ik het rendament wel weer bij op.
  • Over 5 jaar verdien je hier €13.700 aan
Kostenplaatje
  • Kosten 5j: €56.000 - €13.700 = €42.300
  • Restwaarde (15% yoy): €56.000 * (85% ^5) = €24.900
  • Totale kosten: €42.300 - €24.900 = €17.300
  • Kosten per maand: €17.300 / ( 5j * 12m) = €288
Vind ik geen verkeerde prijs...Al rijden we onze huidige KIA EV6 LE wel iets goedkoper momenteel: €600 private lease all in (met SEPP verrekening) wat incl investeringsverrekening rond de €400 pm uit komt.

Of reken ik er ergens helemaal naast?

EDIT: ChatGPT kwam op €310 uit, dus zal min of meer kloppen I guess...

EDIT: Ook even een Standard RWD normal range doorgerekend op dezelfde manier.
Aanschafwaarde: €42.640.
Aanbetaling: €0
Achteraf: €18.000
Maandbedrag: €514
Kosten per maand: €232 vs €288 voor de premium variant.
Wel uitgegaan van investeringsbedrag van €56k als ik met €42k reken is de standard 2 tientjes duurder per maand). Je betaald namelijk €47k aan Tesla tov €42,6k waarde voor de auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2026 21:19 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:13
Card Nox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:05:
Ik heb even een huurkoop doorgerekend voor mijn situatie voor de Premium RWD, Ultra Red, wit interieur, met trekhaak en zonnescherm. Zoals ik hem graag zou willen.

Berekening
  • Totaal: €0 + ( €24.000 5j gecorrigeerd met 2% inflatie =) €21.800 + 12 * €569 = ~€56.000
Investering
  • Van deze kosten haal ik elke keer het maand bedrag af voor de aflossing, dus dit bedrag wordt kleiner maar hier tel ik het rendament wel weer bij op.
Kostenplaatje
Vind ik geen verkeerde prijs...Al rijden we onze huidige KIA EV6 LE wel iets goedkoper momenteel: €600 private lease all in (met SEPP verrekening) wat incl investeringsverrekening rond de €400 pm uit komt.

Wel uitgegaan van investeringsbedrag van €56k als ik met €42k reken is de standard 2 tientjes duurder per maand). Je betaald namelijk €47k aan Tesla tov €42,6k waarde voor de auto.
Waarom zou je dan zo’n hoog bedrag achteraf willen betalen dan? Bedoel dat moet je wel hebben op dat moment uiteraard.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:40

Berekening
Investering
Kostenplaatje

Je zou de Kia inruilen denk ik? Stel die is 20K waard, dan is het misschien netter om te rekenen met 56-20K vrij vermogen. Dat is namelijk wat je nu zou betalen.

• Card Nox
Masterchiev schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]

Waarom zou je dan zo’n hoog bedrag achteraf willen betalen dan? Bedoel dat moet je wel hebben op dat moment uiteraard.
Twee redenen:
  1. Inflatie. €24.000 nu is nog maar €21.800 over 5j, gerekend met 2% inflatie. Dat is dus al €2.200 die je hebt bespaard.
  2. Liquiditeit. Ik heb €24.000 aan extra liquide middelen om te beleggen en te laten renderen en die opbrengsten kan ik van de kosten afhalen.
Maar je moet aan het einde van de rit wel de €24k kunnen betalen inderdaad. Maar ik reken dat je nu €56k hebt liggen om te investeren dus dan moet over 5j €24k betalen wel reeel zijn.
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:20:
[...]

Je zou de Kia inruilen denk ik? Stel die is 20K waard, dan is het misschien netter om te rekenen met 56-20K vrij vermogen. Dat is namelijk wat je nu zou betalen.
Dat zou mooi zijn maar de auto is private lease en is dus van de lease maatschappij, die mag ik netjes inleveren of evt door iemand over laten nemen (is namelijk een goede prijs).

[ Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2026 21:23 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-05 19:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Berekening
Investering
Kostenplaatje

Al eens een jong gebruikte premium doorgerekend met de kop eraf.
/edit: zo dan, het aanbod gebruikte highlands lijkt ook aardig op te drogen :o

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Card Nox
revolution-nl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:34:
[...]

Al eens een jong gebruikte premium doorgerekend met de kop eraf.
/edit: zo dan, het aanbod gebruikte highlands lijkt ook aardig op te drogen :o
Yup, ik had ook even gekeken en mijn filters een paar keer gereset, maar er is niet veel.
Daarnaast zijn ze vaak niet interessant omdat je het geld vooraf neer moet leggen. Als ik het maand bedrag dan aan de kant zou leggen en investeren heeft dat na 5j €5.100 gerendeerd, dus royaal minder dan de €13.700 die het rendeert zonder een bedraf vooraf.

• zunrob
Card Nox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:21:
[...]

Twee redenen:
  1. Inflatie. €24.000 nu is nog maar €21.800 over 5j, gerekend met 2% inflatie. Dat is dus al €2.200 die je hebt bespaard.
  2. Liquiditeit. Ik heb €24.000 aan extra liquide middelen om te beleggen en te laten renderen en die opbrengsten kan ik van de kosten afhalen.
Maar je moet aan het einde van de rit wel de €24k kunnen betalen inderdaad. Maar ik reken dat je nu €56k hebt liggen om te investeren dus dan moet over 5j €24k betalen wel reeel zijn.

[...]

Dat zou mooi zijn maar de auto is private lease en is dus van de lease maatschappij, die mag ik netjes inleveren of evt door iemand over laten nemen (is namelijk een goede prijs).
Nou, bedankt voor je post trouwens. Je hebt mij ook aan het rekenen gezet. We hebben een Model 3 Standard besteld, maar ik ga toch eens vergelijken wat huurkopen van een Premium 3 of Y zou doen.

Voor huurkopen van een Premium heb je wel gelijk, en zal huurkopen (onder voorbehoud van de aannames) voordeliger zijn dan kopen over 5 jaar.

Edit: Overigens lijkt het kopen van een 3 Standard voordeliger dan huurkopen van een Y Premium. Aan het einde van 5 jaar een voordeel van ongeveer 4000 Euro, puur en alleen gekeken naar aanschafkosten (dus niet verzekering, MRB etc.).

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 01-04-2026 21:41 ]

• Masterchiev
  • Laatst online: 01:13
Card Nox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:36:
[...]

Yup, ik had ook even gekeken en mijn filters een paar keer gereset, maar er is niet veel.
Daarnaast zijn ze vaak niet interessant omdat je het geld vooraf neer moet leggen. Als ik het maand bedrag dan aan de kant zou leggen en investeren heeft dat na 5j €5.100 gerendeerd, dus royaal minder dan de €13.700 die het rendeert zonder een bedraf vooraf.
Ik vind het erg risicovol rekenen. Zeker in deze tijd met meerdere oorlogen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21

Berekening
Investering
Kostenplaatje

Waar kan je dan 0 euro aanbetalen? Ik krijg dat bij Tesla op de website niet voor elkaar? Het maandbedrag en mede door de rente loopt het geleende bedrag tot ver boven de 60k.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
Oekol schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:55:
[...]

Waar kan je dan 0 euro aanbetalen? Ik krijg dat bij Tesla op de website niet voor elkaar? Het maandbedrag en mede door de rente loopt het geleende bedrag tot ver boven de 60k.
Je kunt iets beneden het voorbeeld klikken op een link om de bedragen etc. aan te passen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:55:
[...]

Je kunt iets beneden het voorbeeld klikken op een link om de bedragen etc. aan te passen.
Ah ja inderdaad. 0,99% bij de premium RWD en 7,69% bij de premium AWD. Dat is echt flink duur, op RWD valt wel mee dan. Ik zou 't overwegen - alleen als je 't geld hebt en ergens anders laat renderen. Dat laatste is lekker volatiel nu maar net even gekeken de spaarrekening geeft 2% rente.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
Ik heb ook een beetje zitten rekenen, en een Premium Y RWD zou zo een 10K meer kosten na 5 jaar huurkoop dan dat je nu een Model 3 Standard koopt. Echter, als je ervanuit gaat dat die Premium Y na 5 jaar ook 10K meer waard is (is dat realistisch?) dan kosten ze dus min of meer evenveel. En rijd je veel meer auto voor hetzelfde geld.

Hierbij heb ik wel gerekend met 5% rendement. En dat vind ik een beetje spannend, want beleggen doe je in principe niet voor een korte termijn van 5 jaar. Een andere manier dan beleggen om zoveel rendement te krijgen ken ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 01-04-2026 22:23 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30
Vertel?

• Card Nox
EDIT: Het gaat nu veel over geld/beleggen enzo maar daar zijn betere topics voor. Laten we het maar over goede auto's hebben, is ook veel leuker O+
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:21:
Echter, als je ervanuit gaat dat die Premium Y na 5 jaar ook 10K meer waard is (is dat realistisch?) dan kosten ze dus min of meer evenveel.

Hierbij heb ik wel gerekend met 5% rendement. En dat vind ik een beetje spannend, want beleggen doe je in principe niet voor een korte termijn van 5 jaar. Een andere manier dan beleggen om zoveel rendement te krijgen ken ik niet.
Als de auto nu 10k meer kost en je rekent 5j met 85% restwaarde jaar over jaar houd ik ongeveer de helft aan. De auto zal dan 5k meer waard zijn wat betekend dat je 5k duurder uit bent over 5j gezien.

5% rendement kan ook, is allemaal ook niet mega schokkend. Beleggen doe ik ook voor de lange termijn, het kan dus zijn dat het de komende 5j minder is, maar het kan ook meer zijn,
Masterchiev schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:49:
[...]
Ik vind het erg risicovol rekenen. Zeker in deze tijd met meerdere oorlogen.
Tja, het kan meevallen en het kan tegenvallen maar je moet ergens mee rekenen. Daarvoor kijk ik dus naar de lange termijn rendementen.
Ik ben pas in 2020 begonnen met beleggen en sindsdien Corona, Rusland/Oekraine oorlog, hoge inflatie en ECB rente verhogingen, Trumpmania gehad en ondanks alles nog hele dikke groene cijfers. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar ik ga niet stoppen met beleggen nu het spannend is. Als iets ga ik meer inleggen.
Vertel wat? Als je €56k hebt liggen die je kunt missen is het zonde het op de bank te laten staan. Persoonlijk houden we 6+ maand salarissen aan als spaar buffer maar de rest zit allemaal in investeringen (voornamelijk breed gespreide ETFjes en wat crypto sinds kort). Beleggen is geen rocketscience en makkelijk dan veel mensen denken.

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 02-04-2026 00:27 ]

• this
  • Laatst online: 16-05 13:25
Dat 5-6-7-whatever percentage rendement waarmee je rekent voor belegging is wel een gemiddelde op lange termijn.
Een auto op 5j is korte termijn.
Je kan op die 5j evengoed elk jaar een negatief rendement halen op je belegging.

Veel mensen lijken te denken dat gemiddelden betekenen dat ze elk jaar die gemiddelden zullen halen. Terwijl dat helemaal geen zekerheid is.

Als je een auto financieert, laat aub die beleggingen buiten beschouwing. Daar is de termijn gewoon veel te kort voor.

• Tommie12
this schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:05:
Dat 5-6-7-whatever percentage rendement waarmee je rekent voor belegging is wel een gemiddelde op lange termijn.
Een auto op 5j is korte termijn.
Je kan op die 5j evengoed elk jaar een negatief rendement halen op je belegging.

Veel mensen lijken te denken dat gemiddelden betekenen dat ze elk jaar die gemiddelden zullen halen. Terwijl dat helemaal geen zekerheid is.

Als je een auto financieert, laat aub die beleggingen buiten beschouwing. Daar is de termijn gewoon veel te kort voor.
Daar ben ik het niet mee eens.
Als ik de keuze maak tussen 50k aan een auto uitgeven of 50k beleggen en voor de auto de financieringskost dragen, dan reken ik altijd met 6%. Want na deze auto en periode van 5 jaar komt de volgende, en als het deze periode niet lukt om 6% te halen, dan halen we dat wel in de volgende periode.
Over elke willekeurige periode van 5 jaar haal ik zeker 6% en gemiddeld zelfs 8%.

Feit is, voor een privé auto kijk ik eerder naar 10-12 jaar, omdat we niet zo veel rijden, en een auto van 10 jaar er echt nog goed uit ziet en betrouwbaar blijft.
Mijn ideaal scenario is een tweedehands auto kopen van 3-5 jaar oud in heel goede staat, en daar 10 jaar mee rijden.
En omdat een auto maar een paar procent is van mijn vermogen betaal ik cash en draag ik dat wel, maar het kost me wel rendement, en daar ben ik me bewust van.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 12:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

"Forum >> Wonen en mobiliteit >>Mobiliteit''

Ja ik zit toch echt goed? Of heeft iemand de afslagborden omgewisseld die naar 'Forum >> General chat - openbare fora >> Persoonlijke financiën, studie en loopbaan' gaan?

Zullen we de persoonlijke, financiële afwegingen, uit dit algemene topic weg laten? Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-05 17:20
ik ben me beginnend aan het orienteren op mijn komende leaseauto. Over een paar maandjes mag ik kiezen, maar onlangs is het beleid aangepast naar volledig elektrisch, gezien ik helemaal geen verstand/idee had van elektrische auto's voor deze regeling wil ik mezelf toch ruim van tevoren bezig houden met de gigantische keus uitdunnen.
Mijn oog is gevallen op de Model Y standard, deze valt volledig binnen het leasebudget (zelfs inclusief kleurtje) en gezien de lage cataloguswaarde ook erg interessant voor de bijtelling. Ik vind auto's ansich best interessant, maar niet als het me ineens 120 euro meer per maand kost in privé (lees: Model Y premium RWD, wegens cataloguswaarde en bijleggen leasebudget). Momenteel heb ik een B segment hatchback uit 2024 ter overbrugging, welke stuur/stoelverwarming en normale cruise control heeft. Opzich lijkt het me dat de features van de Y Standard prima upgrade bieden t.o.v. een Japanse B segmenter. Ik ben geen features gewend die de Premium wel biedt, maar de standard niet, dus dan kan ik ze ook niet gaan missen (120 euro per maand mis ik dan toch iets meer denk ik :P )
Nu mijn vraag: wat zijn de ervaringen van de mensen die een standard hebben gekozen, of juist de premium hebben gekozen na de standard te overwegen? Heeft men spijt van de keuze, of is het gewoon een goede weloverwogen keus geweest? Als ik de specs lees, de reviews bekijk, en eens eerlijk kijk naar wat ik nu rijd en gewend ben, dan vraag ik me af of ik wel een premium nodig heb, of beter dik 1400 euro per jaar in de broekzak kan steken.

• CEdS
  • Laatst online: 16-05 16:42
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:55:
ik ben me beginnend aan het orienteren op mijn komende leaseauto. Over een paar maandjes mag ik kiezen, maar onlangs is het beleid aangepast naar volledig elektrisch, gezien ik helemaal geen verstand/idee had van elektrische auto's voor deze regeling wil ik mezelf toch ruim van tevoren bezig houden met de gigantische keus uitdunnen.
Mijn oog is gevallen op de Model Y standard, deze valt volledig binnen het leasebudget (zelfs inclusief kleurtje) en gezien de lage cataloguswaarde ook erg interessant voor de bijtelling. Ik vind auto's ansich best interessant, maar niet als het me ineens 120 euro meer per maand kost in privé (lees: Model Y premium RWD, wegens cataloguswaarde en bijleggen leasebudget). Momenteel heb ik een B segment hatchback uit 2024 ter overbrugging, welke stuur/stoelverwarming en normale cruise control heeft. Opzich lijkt het me dat de features van de Y Standard prima upgrade bieden t.o.v. een Japanse B segmenter. Ik ben geen features gewend die de Premium wel biedt, maar de standard niet, dus dan kan ik ze ook niet gaan missen (120 euro per maand mis ik dan toch iets meer denk ik :P )
Nu mijn vraag: wat zijn de ervaringen van de mensen die een standard hebben gekozen, of juist de premium hebben gekozen na de standard te overwegen? Heeft men spijt van de keuze, of is het gewoon een goede weloverwogen keus geweest? Als ik de specs lees, de reviews bekijk, en eens eerlijk kijk naar wat ik nu rijd en gewend ben, dan vraag ik me af of ik wel een premium nodig heb, of beter dik 1400 euro per jaar in de broekzak kan steken.
Over het algemeen mis je pas iets als je het "gehad" hebt. Ik denk dat de standaard meer dan voldoende biedt om zeer comfortabel mee te rijden. Als ik zou moeten kiezen met een lease auto zou ik idd de standaard nemen en de 1400 euro in mijn zak houden!
En zoveel extra luxe biedt de premium in mijn optiek niet.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:07
Is er hier iemand de het geluid van zijn tesla heeft laten verbeteren door bijvoorbeeld een derde partij?
@Card Nox had daar een mooi overzicht voor gepost

• daemonix
  • Niet online
bestbeforeee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:19:
Is er hier iemand de het geluid van zijn tesla heeft laten verbeteren door bijvoorbeeld een derde partij?
Wat wil je? Een grotere uitlaat? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• turkeyhakan
Ik heb een Model 3 Performance (uit 2023) en heb vorige week in de Model 3 Achterwielaandrijving (Standaard) gereden en vond dit absoluut niet tegenvallen. Dit weekend gaan we weer proefrijden om dan hopelijk volgende week de knoop definitief door te hakken (niet voor mij, maar voor een familielid).

Het enige waar ik mij mogelijk aan kan gaan storen is het gemis van de automatisch dimmende buitenspiegels en de audio die minder is (maar nog steeds dikke prima vergeleken met andere merken!).

• sdk1985
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:37:
[...]

Nou, bedankt voor je post trouwens. Je hebt mij ook aan het rekenen gezet. We hebben een Model 3 Standard besteld, maar ik ga toch eens vergelijken wat huurkopen van een Premium 3 of Y zou doen.

Voor huurkopen van een Premium heb je wel gelijk, en zal huurkopen (onder voorbehoud van de aannames) voordeliger zijn dan kopen over 5 jaar.

Edit: Overigens lijkt het kopen van een 3 Standard voordeliger dan huurkopen van een Y Premium. Aan het einde van 5 jaar een voordeel van ongeveer 4000 Euro, puur en alleen gekeken naar aanschafkosten (dus niet verzekering, MRB etc.).
Interessant maar let er wel op dat het je direct 5000 euro kost. De inruilbonus op de Model 3 is namelijk alleen bij 'contante bestellingen'. Verder kan het best wel eens een grote impact op je maximale hypotheek kunnen hebben, bij private lease is dat zo ver ik mee krijg grofweg 3x je lening. Ik kan mij voorstellen dat huurkoop vergelijkbaar mee telt ivm BKR registratie.

• doebbalapoent11
CEdS schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:02:
[...]

Over het algemeen mis je pas iets als je het "gehad" hebt. Ik denk dat de standaard meer dan voldoende biedt om zeer comfortabel mee te rijden. Als ik zou moeten kiezen met een lease auto zou ik idd de standaard nemen en de 1400 euro in mijn zak houden!
En zoveel extra luxe biedt de premium in mijn optiek niet.
duidelijk!
Mooi overzicht, die gaat linea recta mijn vergelijkingsdocument in :)
turkeyhakan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik heb een Model 3 Performance (uit 2023) en heb vorige week in de Model 3 Achterwielaandrijving (Standaard) gereden en vond dit absoluut niet tegenvallen. Dit weekend gaan we weer proefrijden om dan hopelijk volgende week de knoop definitief door te hakken (niet voor mij, maar voor een familielid).

Het enige waar ik mij mogelijk aan kan gaan storen is het gemis van de automatisch dimmende buitenspiegels en de audio die minder is (maar nog steeds dikke prima vergeleken met andere merken!).
Dat is een geruststellend perspectief. Audio in mijn huidige auto is van het niet premium niveau, ik ga ervanuit dat dit beter is in de standard. Ik heb inmiddels ook al even geinventariseerd om proef te rijden. Zojuist ook berekend dat er nog wat leasebudget over is om de velgen na levering te wijzigen naar de 19 inch variant van de premium, buiten de bijtelling dus _/-\o_

• sdk1985
Ik zie dat de inruilbonus is aangepast. Het is nu 3000 euro op de model Y en 5000 euro op de Model 3. Wel lekker lang de tijd deze keer:
De Tesla inruilpremie is geldig voor Model 3 Achterwielaandrijving, Model 3 Premium Long Range Achterwielaandrijving, Model 3 Premium Long Range All-Wheel Drive voertuigen, besteld tussen 1 april 2026 en 30 juni 2026.
De model Y zal wel harder lopen ivm hatchback.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 02-04-2026 13:02 ]

• Plenkske
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:57:

[...]

Mooi overzicht, die gaat linea recta mijn vergelijkingsdocument in :)
In dat overzichtsplaatje staat het onderdeel filter verkeerdom.

• doebbalapoent11
Plenkske schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
[...]

In dat overzichtsplaatje staat het onderdeel filter verkeerdom.
Gelukkig een feature die voor mij niets toe zou voegen perse, komt mooi uit :P

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:07
daemonix schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]

Wat wil je? Een grotere uitlaat? :P
Betere kwaliteit audio/muziek in mijn auto (met de daarbij horende isolatie).

[ Voor 7% gewijzigd door bestbeforeee op 02-04-2026 13:03 ]

• Plenkske
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:02:
[...]

Gelukkig een feature die voor mij niets toe zou voegen perse, komt mooi uit :P
Is wel echt een feature in de categorie "als je het eenmaal gewent bent" ;)

• doebbalapoent11
Plenkske schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:05:
[...]

Is wel echt een feature in de categorie "als je het eenmaal gewent bent" ;)
Haha dat zijn er wel veel heb ik gemerkt. T.o.v. mijn huidige auto zou het volgende een upgrade zijn met de standard:
- automatische achterklep
- betere audio (bijna zeker)
- sneller (dik 2 seconden op de 100 sprint, en tussensprints met instant torque sws)
- elektrisch verstelbare stoelen (oke moet via scherm, maar alleen ik of mijn vriendin rijdt. mooi met memory)
- adaptive cruise
- RUIMTE (dé reden om niet voor een 3 te gaan, nu past de racefiets niet effe in de kofferback. dan wel)
- automaat
- elektrisch rijden, dat is wel echt een upgrade
- stilte in de cabine
- RUIMTE (nogmaals)
- infotainment
- draadloze telefoonoplader
- middenarmsteun _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
- RUIMTE

• doebbalapoent11
Is er inmiddels ook al een (third party) oplossing voor de niet waterdichte frunk? kan me voorstellen dat een op maat gemaakte inlegbak met verhoogde randjes het inlopende water al redelijk goed tegengaat

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:09:
[...]

Haha dat zijn er wel veel heb ik gemerkt. T.o.v. mijn huidige auto zou het volgende een upgrade zijn met de standard:
- sneller (dik 2 seconden op de 100 sprint, en tussensprints met instant torque sws)
- elektrisch verstelbare stoelen (oke moet via scherm, maar alleen ik of mijn vriendin rijdt. mooi met memory)
- adaptive cruise
- RUIMTE (dé reden om niet voor een 3 te gaan, nu past de racefiets niet effe in de kofferback. dan wel)
- automaat
- stilte in de cabine
- RUIMTE (nogmaals)
- infotainment
- RUIMTE
tov onze vorige auto (nissan qashqai 2011);

- ondanks het ontbreken van een HEPA filter, relatief propere lucht in de cabine
- stilte
- ja idd RUIMTE, ongelooflijk veel RUIMTE
- de opening in de middenconsole ter hoogte van de voeten is heel praktisch
- tacc + autopilot op autosnelweg: top, tacc in het centrum -> bah, ik verkies in deze situatie de domme cruise control van de nissan qashqai
- audio is iets minder dan in vorige wagen, maar die was uitgerust met een premium bose systeem, maar neem dit met een korreltje zout want de kwaliteit van audio is echt nog steeds top
- ondanks dat dit de traagste Tesla is, damn wat een snelle wagen
- automatisch vooruit / achteruit schakelen: ik denk niet dat ik ooit nog terug kan
- ingebouwde dashcam: praktisch !
- als de muziek luid staat en je doet de deur open, dan gaat de muziek instant stiller. Dit is handig, want dan kijkt niet de hele parking van de winkel naar jou tijdens het uitstappen
- De gebruikersprofielen zijn heel praktisch, enkel jammer dat het stuur manueel verzet moet worden, in onze vorige auto was dit ook manueel te verzetten maar vonden we de gouden middenweg, nu vinden we die zo net niet.
- de navigatie is snel, heel snel, ook sneller dan bvb op mijn telefoon.
- Toont gemiddelde snelheid tijdens trajectcontroles (enkel als navigatie aan staat): wist niet dat deze feature er in zat maar dit is iets wat ik al jaren wou
- ik kan eindelijk de bandendruk zien !
- geen handgrepen in het dak, klein minpunt
- ontbreken van hoedenplank was ook een minpunt, maar we hebben de premium hoedenplank kunnen nabestellen (175€ dacht ik)
- De hendel voor de knipperlichten voelt perfect aan, de feedback of hoe je het moet noemen tijdens het gebruik geeft mij altijd een goed gevoel. Had dit niet zien aankomen aangezien velen klaagden dat het een cheapo stalk is.
- het dashboard reflecteert bijna niet in het raam, heerlijk, bij onze qashqai was dit niet het geval
- stuurverwarming !

en meer, kortom, voor ons een gigantische upgrade

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:14:
Is er inmiddels ook al een (third party) oplossing voor de niet waterdichte frunk? kan me voorstellen dat een op maat gemaakte inlegbak met verhoogde randjes het inlopende water al redelijk goed tegengaat
Die frunk is nagenoeg waterdicht, we hebben de wagen nu 6 weken, en er is nog geen druppel water in gekomen, heb de wagen al gewassen met hogedrukreiniger en onbewust veel op de voorklep en raam staan spuiten en er was niets van vocht in gekomen

• sdk1985
[...]

- adaptive cruise
- automaat
- stilte in de cabine
- RUIMTE (nogmaals)
- infotainment
- RUIMTE
Is een trekhaak of dakrail niet handiger voor een racefiets?

De standaard Y is ten opzichte van de standaard 3 overigens relatief karig. Glazen dak is afgedekt met bekleding, zit een gat in de middenconsole waar normaal een opbergvak zit en plastic wieldoppen vielen mij op (bij de witte 3 niet). Daar betaal je dan wel 3000 euro meer voor, maar je krijgt minder opties.

Maar goed dat je als primaire auto liever een hatchback hebt snap ik wel. Het is hatchback of trekhaak mocht je een keer naar de Ikea willen.

• Tommie12
Je twijfelt hard genoeg, hou dat geld in je zakken.
Het enige wat dagelijks echt een verschil zou kunnen maken is de geluidsisolatie, maar een EV is sowieso stiller dan een brandstofauto. De rest zijn kleine verschillen waar je zo aan went.

• doebbalapoent11
sdk1985 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:25:
[...]

Is een trekhaak of dakrail niet handiger voor een racefiets?

De standaard Y is ten opzichte van de standaard 3 overigens relatief karig. Glazen dak is afgedekt met bekleding, zit een gat in de middenconsole waar normaal een opbergvak zit en plastic wieldoppen vielen mij op (bij de witte 3 niet). Daar betaal je dan wel 3000 euro meer voor, maar je krijgt minder opties.

Maar goed dat je als primaire auto liever een hatchback hebt snap ik wel. Het is hatchback of trekhaak mocht je een keer naar de Ikea willen.
De wielen kunnen voor mij gratis worden gefixt gezien dit niet in de bijtelling komt en de auto ruim binnen leasebudget zit.

Wat betreft het middenconsole maak ik me niet zo’n zorgen, ik heb momenteel een parkeerschijf, kleine zeem en wat microvezel doekjes in de auto, daarvoor hoef ik geen midden vak.

Ook voor vakanties is het lekker dat de fiets achterin kan met onze bagage (geen kinderen of wens). Een fietsendrager of dakdrager heeft altijd risico op diegstal en kost meer tijd om effe snel de fiets mee te nemen om ergens een tourtje te maken (de spontane: ik kom thuis van werk en rijd even 30 minuutjes naar een mooi plekkie ritten)
fretnn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:23:
[...]

Die frunk is nagenoeg waterdicht, we hebben de wagen nu 6 weken, en er is nog geen druppel water in gekomen, heb de wagen al gewassen met hogedrukreiniger en onbewust veel op de voorklep en raam staan spuiten en er was niets van vocht in gekomen
Oh dan zal dat wel loslopen
Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:27:
[...]

Je twijfelt hard genoeg, hou dat geld in je zakken.
Het enige wat dagelijks echt een verschil zou kunnen maken is de geluidsisolatie, maar een EV is sowieso stiller dan een brandstofauto. De rest zijn kleine verschillen waar je zo aan went.
Ja eens. Volume in een B segment benzineauto vind ik ook al dikke prima. Kan me niet voorstellen dat dat een dealbreaker zou zijn.

• sdk1985
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:34:
[...]

De wielen kunnen voor mij gratis worden gefixt gezien dit niet in de bijtelling komt en de auto ruim binnen leasebudget zit.

Wat betreft het middenconsole maak ik me niet zo’n zorgen, ik heb momenteel een parkeerschijf, kleine zeem en wat microvezel doekjes in de auto, daarvoor hoef ik geen midden vak.

Ook voor vakanties is het lekker dat de fiets achterin kan met onze bagage (geen kinderen of wens). Een fietsendrager of dakdrager heeft altijd risico op diegstal en kost meer tijd om effe snel de fiets mee te nemen om ergens een tourtje te maken (de spontane: ik kom thuis van werk en rijd even 30 minuutjes naar een mooi plekkie ritten)
Het kan natuurlijk ook een voordeel zijn, je kan er een koelbox of tas kwijt op vakantie.

Ik vond de Y premium overigens meer rij geluid maken dan de 3 standaard dus wellicht geen proefrit maken in de 3 en je beperken tot de Y als je toch zeker bent dat je een hatchback nodig hebt :X .

• doebbalapoent11
sdk1985 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:38:
[...]

Het kan natuurlijk ook een voordeel zijn, je kan er een koelbox of tas kwijt op vakantie.

Ik vond de Y premium overigens meer rij geluid maken dan de 3 standaard dus wellicht geen proefrit maken in de 3 en je beperken tot de Y als je toch zeker bent dat je een hatchback nodig hebt :X .
Rijgeluid is denk ik niet echt een stevig issue, ik heb vrijwel altijd muziek aanstaan en momenteel ook gewoon een draaiende ICE. Model 3 heb ik wel een tijdje interessant gevonden, voornamelijk door range en dat deze premium de gulden middenweg tussen Y standard en Y premium overbrugt. Hier moet ik dan alleen voor vakanties en fietsen een trekhaak bij pakken, met fietsendrager, of dakdragers. Dan kom ik uiteindelijk weer uit bij wat de Y premium kost. Omwille van die reden is de Y standard in beeld gekomen.

• hansvanhengel
  • Laatst online: 12-05 13:53

Berekening
Investering
Kostenplaatje

Als ik de auto die jij beschrijft (Premium RWD + Ultra Red + Wit interieur + trekhaak + zonnescherm) samenstel op de website van Tesla, kom ik toch echt op maar € 50.540. Tenzij je per ongeluk de Long Range versie bedoelde? Maar dan schiet het maandbedrag ook weer omhoog. Dus daar zit gelijk al een flink verschil. Daarnaast mag het slot bedrag niet hoger zijn dan € 20.216 bij een aanbetaling van € 0. Maandbedrag is dan € 565.

Totale liquide investering is dan € 54.116 tegenover € 50.540 als je hem direct koopt. Een verschil van ongeveer € 3.600.

Dat gezegd hebbende. Het liquiditeitsvoordeel bied wel echt kansen. Als jij dat geld echt weet te beleggen, zou je zelfs met maar 2% rendement al voordeliger uit zijn.

• turkeyhakan
sdk1985 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:00:
Ik zie dat de inruilbonus is aangepast. Het is nu 3000 euro op de model Y en 5000 euro op de Model 3. Wel lekker lang de tijd deze keer:

[...]

De model Y zal wel harder lopen ivm hatchback.
De Model Y wordt gedefinieerd als een middelgrote SUV en geen hatchback.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb een Y standard. AMA :D

Zeer bewust gekozen. Want zeker als particuliere aankoop is het een enorm sterke deal. De Premium was toen ik 'm kocht 16k duurder (was toen 5k inruilvoordeel) en als je dan heel pragmatisch kijkt naar wat je daar precies voor terug krijgt, dan is dat geen bijna 50% extra geld waard.

Ik ben zeer tevreden met de auto. Mijn referentiekader was een "oude" 2020 Model 3 en dan is zo'n nieuwe Y in ieder opzicht toch iets beter.

Ja, de wieldoppen zijn wel echt lelijk (wie weet zet ik er ooit een andere velgenset op)
Ja, er zit geen glazen dak in (maar dat biedt heel eerlijk gezegd ook voordelen in de zomer)
Ja, je hebt geen matrix LED, maar 80% van Nederland leeft prima zonder dat

Verdere 'nadelen' zoals de stoffen stoelen, handmatig te verstellen stuur, ledstripjes - als dat 1000 euro had gekost of in jouw geval een tientje per maand, tja dan maak je wellicht een andere afweging. Voor ruim tienduizend euro of inderdaad 120 euro netto per maand is dat het imho gewoon echt niet waard.

De Y Standard vergelijken met een Y Premium gebeurt natuurlijk veel in Tesla topics. Maar in feite moet je de Y Standard vergelijken met een Peugeot e-208 :+ of, iets eerlijker: een Elroq of ID4. Die hebben ook geen lederen bekleding of een elektrisch verstelbaar stuur. Dan krijg je met de Y Standard echt veel meer auto voor je geld: meer ruimte, meer actieradius, meer vermogen. En een veel betere app-integratie met veel meer leuke grapjes. En dan hebben we het nog niet eens over FSD.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12
Richh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:07:
[...]

Zeer bewust gekozen. Want zeker als particuliere aankoop is het een enorm sterke deal. De Premium was toen ik 'm kocht 16k duurder en als je dan heel pragmatisch kijkt naar wat je daar precies voor terug krijgt, dan is dat geen bijna 50% extra geld waard.

Ik ben zeer tevreden met de auto. Mijn referentiekader was een "oude" 2020 Model 3 en dan is zo'n nieuwe Y in ieder opzicht toch iets beter.

Ja, de wieldoppen zijn wel echt lelijk (wie weet zet ik er ooit een andere velgenset op)
Ja, er zit geen glazen dak in (maar dat biedt heel eerlijk gezegd ook voordelen in de zomer)

Verdere 'nadelen' zoals de stoffen stoelen, handmatig te verstellen stuur, ledstripjes - als dat 1000 euro had gekost of in jouw geval een tientje per maand, tja dan maak je wellicht een andere afweging. Voor ruim tienduizend euro of inderdaad 120 euro netto per maand is dat het imho gewoon echt niet waard.

De Y Standard vergelijken met een Y Premium gebeurt natuurlijk veel in Tesla topics. Maar in feite moet je de Y Standard vergelijken met een Peugeot e-208 :+ of, iets eerlijker: een Elroq of ID4. Dan krijg je met de Y Standard echt veel meer auto voor je geld: meer ruimte, meer actieradius, meer vermogen. En een veel betere app-integratie met veel meer leuke grapjes. En dan hebben we het nog niet eens over FSD.
Akkoord met je laatste paragraaf, maar haal FSD maar uit die vergelijking. Dat blijft een 'long overdue' belofte die ook niet gratis is.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:43
[...]

Zeer bewust gekozen. Want zeker als particuliere aankoop is het een enorm sterke deal. De Premium was toen ik 'm kocht 16k duurder (was toen 5k inruilvoordeel) en als je dan heel pragmatisch kijkt naar wat je daar precies voor terug krijgt, dan is dat geen bijna 50% extra geld waard.

De Y Standard vergelijken met een Y Premium gebeurt natuurlijk veel in Tesla topics. Maar in feite moet je de Y Standard vergelijken met een Peugeot e-208 :+ of, iets eerlijker: een Elroq of ID4. Dan krijg je met de Y Standard echt veel meer auto voor je geld: meer ruimte, meer actieradius, meer vermogen. En een veel betere app-integratie met veel meer leuke grapjes. En dan hebben we het nog niet eens over FSD.
Dak is wel van Glas teminste dat zag ik in de showroom maar binnen kant is gewoon bekleed? dat lijkt mij toch extra kosten dan gewoon open laten.

PSN: FreakGIB

• Richh
Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:09:
[...]

Akkoord met je laatste paragraaf, maar haal FSD maar uit die vergelijking. Dat blijft een 'long overdue' belofte die ook niet gratis is.
Die laat ik dus eigenlijk ook buiten de vergelijking, ik denk dat de Y Standard voor het prijspunt waarop ze 'm nu verkopen puur als auto gezien al een vrij scherpe deal is tov de concurrentie.

En ja, de deadline is al ik-weet-niet-hoe-vaak verzet, I know - maar ik geloof dat de goedkeuring er 10 april daadwerkelijk aan zit te komen. De RDW heeft bevestigd dat Tesla in de eindfase zit van het beoordelingsproces. Al voor dat nieuwsbericht gingen er veel geruchten over 10 april en de FSD testdrives in Nederland eindigen ook op 10 april, wat wel een zeer specifieke datum is.
Ondertussen zit de nieuwste software al bij grensovergangen te waarschuwen dat FSD disabled gaat worden.

Het is inderdaad niet gratis, maar dat 'de optie ertot' mogelijk is, is imho wel degelijk een pluspunt.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 02-04-2026 15:19 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:19
FreakGIB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:13:
[...]

Dak is wel van Glas teminste dat zag ik in de showroom maar binnen kant is gewoon bekleed? dat lijkt mij toch extra kosten dan gewoon open laten.
Glas is goedkoper door een andere coating voor de warmtewering. Dat vangen ze op met het dichtmaken van het raam.

• Richh
FreakGIB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:13:
[...]

De binnenkant is bekleed, inderdaad.

Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar er zit dus geen coating op het glas, dat is het dingetje. Tis dus geen kwestie van een mes erin en voila, panoramadak. Klaarblijkelijk is die coating duurder dan het bekleden met stof...

Maar ja, het is minder leuk voor de kleine op de achterbank. Als bestuurder merk je er niet heel veel van. Voordeel is dat in de zomer de airco minder hard hoeft te werken.

• turkeyhakan
[...]

De Y Standard vergelijken met een Y Premium gebeurt natuurlijk veel in Tesla topics. Maar in feite moet je de Y Standard vergelijken met een Peugeot e-208 :+ of, iets eerlijker: een Elroq of ID4. Die hebben ook geen lederen bekleding of een elektrisch verstelbaar stuur. Dan krijg je met de Y Standard echt veel meer auto voor je geld: meer ruimte, meer actieradius, meer vermogen. En een veel betere app-integratie met veel meer leuke grapjes. En dan hebben we het nog niet eens over FSD.
De 3 standaard heeft wel matrix lampen, toch?

• Richh
turkeyhakan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:21:
[...]

De 3 standaard heeft wel matrix lampen, toch?
Klopt, die heeft wel meer wat de Premium 3 ook heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 02-04-2026 15:22 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:43
Richh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:18:
[...]

De binnenkant is bekleed, inderdaad.

Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar er zit dus geen coating op het glas, dat is het dingetje. Tis dus geen kwestie van een mes erin en voila, panoramadak. Klaarblijkelijk is die coating duurder dan het bekleden met stof...

Maar ja, het is minder leuk voor de kleine op de achterbank. Als bestuurder merk je er niet heel veel van. Voordeel is dat in de zomer de airco minder hard hoeft te werken.
Het zal er dan kwa prijs net om liggen denk ik want de model 3 nieuwe Standaard heeft nog wel gewoon een glazen dak alleen weet ik niet of dat ook als bij mijn Model 3 van 2025 geluidwerend is ( dubbel laags net als de zijramen) wat de hele oude Model 3 standaard Range + uit 2020 weer niet had.

PSN: FreakGIB

• doebbalapoent11
[...]

Matrix led heb ik nog nooit ervaren, dus ook zo'n puur geval wat niet weet wat niet deert ;)

Ik vergelijk de Y voornamelijk met een Elroq op dit moment. Daar ik voor de Elroq wel direct ook weer een catalogusprijs van 45k zie als je de features van de standard wilt (prima audio, elektrische klep, elektrische stoelen, etc). Daar zit dan ook geen panoramadak in, voorheen was software een issue, dat zou opgelost zijn met de android oplossing binnenkort. De andere optie is dan inderdaad de ID4, die vind ik simpelweg niet mooi tenzij je een trim level neemt die ook weer aardig duur is. Hoe bevalt het geluid in de cabine en de vering van de standard? Des te meer ik me inlees, des te meer ik me besef wat een bijtellingvoordeel de Y Standard heeft per feature. Ik vraag me af welke andere auto's dit uitrustingsniveau voor <40k bijtellingswaarde leveren.

• Richh
doebbalapoent11 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:36:
[...]

Matrix led heb ik nog nooit ervaren, dus ook zo'n puur geval wat niet weet wat niet deert ;)

Ik vergelijk de Y voornamelijk met een Elroq op dit moment. Daar ik voor de Elroq wel direct ook weer een catalogusprijs van 45k zie als je de features van de standard wilt (prima audio, elektrische klep, elektrische stoelen, etc). Daar zit dan ook geen panoramadak in, voorheen was software een issue, dat zou opgelost zijn met de android oplossing binnenkort. De andere optie is dan inderdaad de ID4, die vind ik simpelweg niet mooi tenzij je een trim level neemt die ook weer aardig duur is.
De Elroq is kaal nog wel iets goedkoper. Maar dan krijg je wel een heel stuk minder ruimte en minder range. Imho is de Y Standard meer formaatje Enyaq.

Ik denk dat de audio in een kale Elroq niet per se veel minder is dan de audio in een Y Standard. Ik ben er best tevreden mee, maar je mist wel een subwoofer.
De elektrische klep is idd standaard bij Tesla (en idd die is zeer fijn, ook met UWB kan ie open als je er achter staat met een vol krat boodschappen). De elektrische stoelen zijn prima, easy entry bij Tesla werkt goed en alles is gekoppeld aan je phone key. Maar, dat er geen knopjes op zitten is wel jammer.
Hoe bevalt het geluid in de cabine en de vering van de standard? Des te meer ik me inlees, des te meer ik me besef wat een bijtellingvoordeel de Y Standard heeft per feature. Ik vraag me af welke andere auto's dit uitrustingsniveau voor <40k bijtellingswaarde leveren.
Geluid in de cabine is beter dan bij de oude 3, en de vering ook :) dat was mijn referentiekader. Is ook echt puur een kwestie van 'wat ben je gewend' en als je een premium en standard vlak achter elkaar test dan merk je het wel.

De Y Standard is, ook op 140+km/u, prima geschikt om met elkaar te praten en kan ook prima over klinkerweggetjes of irritante drempels rijden. Het kan altijd wel meer en beter, maar de euro's zijn een keer op toch?

• doebbalapoent11
Richh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:50:
[...]

De Elroq is kaal nog wel iets goedkoper. Maar dan krijg je wel een heel stuk minder ruimte en minder range. Imho is de Y Standard meer formaatje Enyaq.

Ik denk dat de audio in een kale Elroq niet per se veel minder is dan de audio in een Y Standard. Ik ben er best tevreden mee, maar je mist wel een subwoofer.
De elektrische klep is idd standaard bij Tesla (en idd die is zeer fijn, ook met UWB kan ie open als je er achter staat met een vol krat boodschappen). De elektrische stoelen zijn prima, easy entry bij Tesla werkt goed en alles is gekoppeld aan je phone key. Maar, dat er geen knopjes op zitten is wel jammer.

[...]

Geluid in de cabine is beter dan bij de oude 3, en de vering ook :) dat was mijn referentiekader. Is ook echt puur een kwestie van 'wat ben je gewend' en als je een premium en standard vlak achter elkaar test dan merk je het wel.

De Y Standard is, ook op 140+km/u, prima geschikt om met elkaar te praten en kan ook prima over klinkerweggetjes of irritante drempels rijden. Het kan altijd wel meer en beter, maar de euro's zijn een keer op toch?
Haha ja precies, de euro's zijn in principe meer dan voldoende aanwezig om voor de premium te gaan, maar geld hebben en geld ergens voor over hebben zijn 2 dingen ;P

kale elroq is idd goedkoper. Ik vind het zelf inderdaad jammer dat je dan met 450km wltp zit met lage pieksnelheid voor opladen en dus minder echte range. Daarnaast mist de elroq 60 ook wel een stukje power t.o.v. de Y, al is het nogsteeds dik en dik voldoende.

Mijn referentiekader is een DS3 uit 2015 of mijn huidige Toyota Aygo voorloopauto, veel nieuwers heb ik nog nooit langdurig gereden (lees: van mezelf geweest). Beide auto's zijn op 140km/u geen conversatiewagens en echt premium vering hebben ze niet :9

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:19
Y standaard licht denk ik dichter bij de oude Y RWD? Moet er nog in gaan rijden maar veel van de dingen die je mist zitten ook niet in de oude RWD.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 07:52
[...]
Ik heb mijn MTB ook altijd in de kofferbak van de 3, gewoon het voorwiel er uit dan past het prima. 2 fietsen er in wordt wel lastig.

En een oma fiets met kratje voorop en fietstassen gaat ook niet lukken ;)

• doebbalapoent11
Pierz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb mijn MTB ook altijd in de kofferbak van de 3, gewoon het voorwiel er uit dan past het prima. 2 fietsen er in wordt wel lastig.

En een oma fiets met kratje voorop en fietstassen gaat ook niet lukken ;)
Met de klep dicht?

• Richh
jip_86 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:10:
Y standaard licht denk ik dichter bij de oude Y RWD? Moet er nog in gaan rijden maar veel van de dingen die je mist zitten ook niet in de oude RWD.
Als ik de reviews en dergelijke mag geloven, is de vering van de Y Standard idd hetzelfde als die van de uitgaande Y. Ik heb ze nooit direct achter elkaar gereden, maar het zou naar mijn ervaring wel heel goed kunnen kloppen.

Pagina: 1 ... 229 ... 249 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: