• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54
Roenie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Een Tesla vergelijken met andere merken door alleen te kijken naar specificaties en materialen is te kort door de bocht.

Dat premium zit niet per se in materialen, maar meer in imago. Daar wordt nogal eens met dedain naar gekeken, want het is immers niet rationeel en fysiek. Echter, zaken als imago, status en uitstraling zijn in de automotive zeer belangrijk. En een premium Duitser rijden vinden veel mensen toch wel weer lekker voor hun eigenwaarde, trots, gevoel, et cetera. En daar betalen die mensen dan ook voor. Sterker nog, een hogere prijs versterkt dit soort eigenschappen juist. Want als je die Duitser kunt betalen, dan ben je succesvol. Ook al heb je een instap A klasse en zit je op spreekwoordelijke sinaasappelkistjes. Voor de familie en vrienden heb je het gemaakt. En dat is simpelweg een eigenschap van een Duitser die bijvoorbeeld een Dacia niet heeft.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn hobby BMW niet direct de luxe materialen heeft die je zou verwachten van het merk, maar weer wel zeer goede rijeigenschappen (en een lekker geluid). Dus een auto heeft verschillende mogelijke eigenschappen op allerlei gebieden en het is maar net wat iemand in een auto zoekt.

Tesla zwabbert een beetje qua imago. Niet alleen door het optreden van de CEO bij tijd en wijlen, maar ook door het prijsbeleid en de manier waarop zij verschillende configuraties verkopen in de loop van het jaar zonder dat dit heel duidelijk is. Je ziet het hier ook in deze draad: het is maar afwachten welke batterij je hebt en of de auto nu wel of niet stalks heeft en zo.

Uiteindelijk blijft de 3 en Y veel waarde voor je geld. De gunstige prijs die je betaalt komt door het ontbreken van imago dat door de Duitsers zorgvuldig is opgebouwd over vele jaren en dat is omarmd door mensen die status belangrijk vinden. Dat imago vertaalt zich simpelweg in cataloguswaarde.
Ik ben het deels met je eens. Dacia Duster is ook veel waarde voor je geld, maar wel een niveau lager dan een Tesla.

Ik kan het in alle eerlijkheid niet voor een recente BMW zeggen, maar ik vind het verschil tussen een premium Tesla en een premium XC60 wel het verschil tussen economy class en business class. Ik zou m’n Y zo zo ruilen als het kosteloos kan :)

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:11
Al proberen te zoeken in dit topic naar een antwoord...

Een tijdje geleden had ik problemen met verbinding. Het viel weg tijdens de rit, waardoor ik geen muziek en soms navigatie meer had. Ik moest de auto uitzetten om het te fixen. Dit bleek een issue te zijn met de firmware van het modem. Nu zijn we een tijdje verder. Ik krijg de indruk dat het niet meer zo snel voorkomt.

Heeft Tesla hiervoor de afgelopen maanden een fix uitgebracht? Of is het toeval geweest?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Pasteis schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Heeft Tesla hiervoor de afgelopen maanden een fix uitgebracht? Of is het toeval geweest?
Toeval. Er zijn sommige plekken waar steevast de verbinding uitvalt, deze week nog 2x gezien, en zo veel rij ik op dit moment niet.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hek030 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Ik ben het deels met je eens. Dacia Duster is ook veel waarde voor je geld, maar wel een niveau lager dan een Tesla.

Ik kan het in alle eerlijkheid niet voor een recente BMW zeggen, maar ik vind het verschil tussen een premium Tesla en een premium XC60 wel het verschil tussen economy class en business class. Ik zou m’n Y zo zo ruilen als het kosteloos kan :)
Uiteraard zijn er meerdere zaken die het prijsverschil veroorzaken. Mijn punt was puur dat er meer is dan enkel de materialen en functionaliteiten. En het scheelt of je een instapmodel hebt of de meest luxe versie uiteraard. En bij sommige merken is iedere keuze op de optielijst kassa.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
hansdg53 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Zou dat niet de eerste 150 Km laden zijn bij elke laadbeurt?
Bij afhalen van onze tesla vorig jaar vertelden ze dat het idee erachter is dat het de rit van de showroom naar huis dekt.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04

Een tijdje geleden had ik problemen met verbinding. Het viel weg tijdens de rit, waardoor ik geen muziek en soms navigatie meer had. Ik moest de auto uitzetten om het te fixen. Dit bleek een issue te zijn met de firmware van het modem. Nu zijn we een tijdje verder. Ik krijg de indruk dat het niet meer zo snel voorkomt.

Er is wel een fix voor: je eigen telefoon als hotspot gebruiken, scheelt ook €10 per maand :9

Ik krijg ook het idee dat het is verbeterd. Enkele weken geleden kregen we toch minstens 1 post per dag dat er verbindings problemen waren. Of iedereen heeft zich er bij neergelegd

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:00
Hek030 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb dat net andersom gedaan. De XC60 weg (wegens bagger electronika) en de Model Y rwd premium erin.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tdem schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Bij afhalen van onze tesla vorig jaar vertelden ze dat het idee erachter is dat het de rit van de showroom naar huis dekt.
Het was bedoeld om de kosten van het vol laden te dekken want Tesla gaf vaak een nieuwe auto mee die niet was vol geladen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:25
Maurice- schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Er is wel een fix voor: je eigen telefoon als hotspot gebruiken, scheelt ook €10 per maand :9
Dit doe ik al een hele tijd. Werkt hartstikke goed, alleen geen weer informatie en sattelietweergave. Eventueel zou ik het voor een vakantie wel doen, maar voor de normale ritten doe ik het altijd via de hotspot. Gewoon een automation instellen met je telefoon if verbinding met auto, dan hotspot aan en het werkt perfect.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
Ik heb in dit topic en het leverings topic gezocht maar geen antwoord of vergelijkbare vraag gevonden.

Ik overweeg om deze week nog een Model Y standard RWD te bestellen met gebruik van de 5000 euro overnamebonus. Ik weet dat in de voorwaarden staat dat de auto voor 31 maart geleverd moet worden om hier gebruik van te maken (tenzij de vertraging de schuld is van Tesla). De verkoper in de winkel heeft mondeling bij mij aangegeven dat dit echter geen probleem is en dat als ik nu bestel ik de auto over 4-6 weken krijg met toepassing van de overnamebonus.

Is de ervaring hier dat dat klopt? Sowieso wil ik het zwart op wit hebben voor ik bestel maar er gaat vast iemand ervaring mee hebben.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
[...]

Nee, 150km (in totaal).

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

• Pasteis
DaCoTa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Toeval. Er zijn sommige plekken waar steevast de verbinding uitvalt, deze week nog 2x gezien, en zo veel rij ik op dit moment niet.
Oke dan koester ik dit toeval maar al te graag, want ik vind het een hele irritante storing namelijk. En eigenlijk onacceptabel dat het dan zo lang al duurt.

• Pasteis
Maurice- schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Nee, dank je. Dan moet ik ten eerste mijn mobiele abonnement verhogen en ten tweede gaat mijn batterij snel leeg. Ik vind het die 10 euro wel waard, zolang het grotendeels van de rit wel gewoon goed doet.

• Pasteis
Daniel. schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Dit doe ik al een hele tijd. Werkt hartstikke goed, alleen geen weer informatie en sattelietweergave. Eventueel zou ik het voor een vakantie wel doen, maar voor de normale ritten doe ik het altijd via de hotspot. Gewoon een automation instellen met je telefoon if verbinding met auto, dan hotspot aan en het werkt perfect.
Die automatisering is inderdaad wel handig, maar uit verleden weet ik dat hotspot te snel mijn telefoon leegtrek terwijl ik juist heel terughoudend ben in het gebruik ervan, omdat ik wel graag nog een aantal jaren mijn telefoon wil gebruiken. Bovendien... 10 euro is nou niet een enorm bedrag.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Het was bedoeld om de kosten van het vol laden te dekken want Tesla gaf vaak een nieuwe auto mee die niet was vol geladen.
Dat is toch hetzelfde?

• Oekol
  • Laatst online: 22:22
[...]

Nee, anders had dat er wel gestaan. Het is alleen nu voor t eerst benoemd op de bestelpagina in plaats van dat je het te horen krijgt bij het ophalen van de auto.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
Pasteis schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Nee, dank je. Dan moet ik ten eerste mijn mobiele abonnement verhogen en ten tweede gaat mijn batterij snel leeg. Ik vind het die 10 euro wel waard, zolang het grotendeels van de rit wel gewoon goed doet.
Je hebt unlimited abonnementen voor €15 en een mogelijk je telefoon op te laden in de auto. Maar ieder z'n ding (y)

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:29
Oekol schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Nee, anders had dat er wel gestaan. Het is alleen nu voor t eerst benoemd op de bestelpagina in plaats van dat je het te horen krijgt bij het ophalen van de auto.
Ik zou het beschamend vinden om zoiets bij een verkoop van iets van meer dan 40K te vermelden.

• Oekol
  • Laatst online: 22:22
hansdg53 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Ik zou het beschamend vinden om zoiets bij een verkoop van iets van meer dan 40K te vermelden.
Dat mag. Geen idee hoe andere merken dat doen voor auto's in die range of er boven. Maar heel eerlijk.. het boeit mij ook niet. Dit is gewoon een stukje communicatie naar de koper zoals ik t zie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Begrijp ik nu goed dat als je een auto koopt van 40k en dat er dan voor 150km elektriciteit laden bijzit, dat Tesla dat dan vlak voor afleveren nog expliciet en op schrift benoemt? Verwachten zij dat je voor hen knielt of zo? 🤔

Zeg liever tussen neus en lippen door dat de eerste 150 voor Tesla is als je de mensen uitzwaait.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roenie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:04:
Begrijp ik nu goed dat als je een auto koopt van 40k en dat er dan voor 150km elektriciteit laden bijzit, dat Tesla dat dan vlak voor afleveren nog expliciet en op schrift benoemt? Verwachten zij dat je voor hen knielt of zo? 🤔

Zeg liever tussen neus en lippen door dat de eerste 150 voor Tesla is als je de mensen uitzwaait.
Wat een non-issue, volgens mij is het prima in het kader van transparantie. In deze topic reeks is ook vaak genoeg de vraaggesteld hoe het zat met de eerste laadsessie. Dat is hiermee heel duidelijk en transparant gecommuniceerd en geformaliseerd zodat de consument weet waar hij aan toe is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
Bobmeister schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:35:
Ik heb in dit topic en het leverings topic gezocht maar geen antwoord of vergelijkbare vraag gevonden.

Ik overweeg om deze week nog een Model Y standard RWD te bestellen met gebruik van de 5000 euro overnamebonus. Ik weet dat in de voorwaarden staat dat de auto voor 31 maart geleverd moet worden om hier gebruik van te maken (tenzij de vertraging de schuld is van Tesla). De verkoper in de winkel heeft mondeling bij mij aangegeven dat dit echter geen probleem is en dat als ik nu bestel ik de auto over 4-6 weken krijg met toepassing van de overnamebonus.

Is de ervaring hier dat dat klopt? Sowieso wil ik het zwart op wit hebben voor ik bestel maar er gaat vast iemand ervaring mee hebben.
Hoe kan iemand hier ervaring mee hebben? Die actie loopt nu nog. Als jij zelf "zwart op wit" hebt van tesla (bv een sales asviseur op mail) dat het gehonoreerd wordt, dan zit je toch goed?
Ik denk dat je je drukker moet maken over mogelijk verschil tussen "voorlopig bod" en "daadwerkelijk bod". Ik lees hier en daar dat dat nog weleens ver uit elkaar kan liggen. Ik vond zelf het inruilproces nogal omslachtig. Alles "via de tesla app" invoeren en dan later nog eens eisen dat je het via een extern systeem nog eens doet maar waar dan 3x zoveel informatie wordt gevraagd.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
hansdg53 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Voorheen kreeg je het gewoon en werd het niet gemeld, nu wordt het wel gemeld. Is dat je probleem?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
sender schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Hoe kan iemand hier ervaring mee hebben? Die actie loopt nu nog. Als jij zelf "zwart op wit" hebt van tesla (bv een sales asviseur op mail) dat het gehonoreerd wordt, dan zit je toch goed?
Ik denk dat je je drukker moet maken over mogelijk verschil tussen "voorlopig bod" en "daadwerkelijk bod". Ik lees hier en daar dat dat nog weleens ver uit elkaar kan liggen. Ik vond zelf het inruilproces nogal omslachtig. Alles "via de tesla app" invoeren en dan later nog eens eisen dat je het via een extern systeem nog eens doet maar waar dan 3x zoveel informatie wordt gevraagd.
Omdat deze actie 2 keer per jaar loopt?
Het voorlopig bod is 3xx euro dus ik maak niet zo'n zorgen over het daadwerkelijk bod. :+

• sender
Bobmeister schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Omdat deze actie 2 keer per jaar loopt?
Het voorlopig bod is 3xx euro dus ik maak niet zo'n zorgen over het daadwerkelijk bod. :+
Dan zullen bij Tesla ook wel weten of het kan of niet. Dus bevestigingsmail van sales adviseur vragen. Kun je gewoon 1-1 mee mailen.

• sender
avdl72 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:32:
Ik heb nu 4 weken de Model Y Juniper Standard RWD in bezit en vanaf het begin heb ik last trillingen/hobbelingen in de auto. Naar de service geweest en te horen gekregen dat er waarschijnlijk een oneffenheid in een band zit vanwege het transport met de boot.
Nu moet ik eerst ruim 5000km rijden waarbij ze vermoeden dat het dan over is en anders mogen ze pas verder ernaar kijken.
Iemand ook zoiets gehad? Want dit klinkt toch ongeloofwaardig.
Hier ervaar ik ook trillengen, beter snel hobbelen bij rond de 60kmh. Maar het is dus niet altijd... Ik heb er pas 1000 op met hankook banden. We gaan het nog even aankijken. Ben benieuwd naar meer ervaringen.

• zunrob
  • Laatst online: 00:43
Bobmeister schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:35:

Dit is mij ook mondeling verteld. Heb daarna de vraag nog expliciet per email gesteld maar die vraag is helaas niet beantwoord (andere vragen wel).

• zunrob
sender schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Hier ervaar ik ook trillengen, beter snel hobbelen bij rond de 60kmh. Maar het is dus niet altijd... Ik heb er pas 1000 op met hankook banden. We gaan het nog even aankijken. Ben benieuwd naar meer ervaringen.
Ik voelde dit ook bij de Standard Y die ik proef had gereden. I.m.o. kwam dit door banden die niet helemaal rond zijn. Met een roadforce balancering los je dat op denk ik.

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
sender schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ah jammer ook.
Ik merk ook dat de banden er niet juist omliggen. Er zit een rode stip op de wang die eigenlijk bij het ventiel hoort te zitten, omdat dit het lichtste punt van de band is.. Maar bij mij zitten ze allemaal ergens anders.
Met Tesla ben ik nog in conclaaf omdat ik dit gedrag niet acceptabel vindt.
revolution-nl schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Wat een non-issue, volgens mij is het prima in het kader van transparantie. In deze topic reeks is ook vaak genoeg de vraaggesteld hoe het zat met de eerste laadsessie. Dat is hiermee heel duidelijk en transparant gecommuniceerd en geformaliseerd zodat de consument weet waar hij aan toe is.
Volgens mij is het ook de service dat als je je nieuwe auto hebt opgehaald je onderweg naar huis zonder gedoe bij een SuC kunt laden. Dus zonder dat je meteen een betaalmiddel/laadpas in de app hoeft toe te voegen

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
pdidi schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Volgens mij is het ook de service dat als je je nieuwe auto hebt opgehaald je onderweg naar huis zonder gedoe bij een SuC kunt laden. Dus zonder dat je meteen een betaalmiddel/laadpas in de app hoeft toe te voegen
Inderdaad, daarnaast is het als er grote aantallen tegelijkertijd worden uitgeleverd ook lastig ze allemaal tot 100% te laden in de leveringshal. Als het rustig is vertrekken ze doorgaans met een hogere SoC dan als het druk is.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• zunrob
Ik lees net dat veel verzekeraars een alarm klasse 3 vereist stellen bij Tesla. Welke verzekeraars stellen deze eis niet voor een Standard 3 of Y? Iemand toevallig ervaring met Interpolis?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 23-03-2026 00:41 ]

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: