Ik ben het deels met je eens. Dacia Duster is ook veel waarde voor je geld, maar wel een niveau lager dan een Tesla.Roenie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Een Tesla vergelijken met andere merken door alleen te kijken naar specificaties en materialen is te kort door de bocht.
Dat premium zit niet per se in materialen, maar meer in imago. Daar wordt nogal eens met dedain naar gekeken, want het is immers niet rationeel en fysiek. Echter, zaken als imago, status en uitstraling zijn in de automotive zeer belangrijk. En een premium Duitser rijden vinden veel mensen toch wel weer lekker voor hun eigenwaarde, trots, gevoel, et cetera. En daar betalen die mensen dan ook voor. Sterker nog, een hogere prijs versterkt dit soort eigenschappen juist. Want als je die Duitser kunt betalen, dan ben je succesvol. Ook al heb je een instap A klasse en zit je op spreekwoordelijke sinaasappelkistjes. Voor de familie en vrienden heb je het gemaakt. En dat is simpelweg een eigenschap van een Duitser die bijvoorbeeld een Dacia niet heeft.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn hobby BMW niet direct de luxe materialen heeft die je zou verwachten van het merk, maar weer wel zeer goede rijeigenschappen (en een lekker geluid). Dus een auto heeft verschillende mogelijke eigenschappen op allerlei gebieden en het is maar net wat iemand in een auto zoekt.
Tesla zwabbert een beetje qua imago. Niet alleen door het optreden van de CEO bij tijd en wijlen, maar ook door het prijsbeleid en de manier waarop zij verschillende configuraties verkopen in de loop van het jaar zonder dat dit heel duidelijk is. Je ziet het hier ook in deze draad: het is maar afwachten welke batterij je hebt en of de auto nu wel of niet stalks heeft en zo.
Uiteindelijk blijft de 3 en Y veel waarde voor je geld. De gunstige prijs die je betaalt komt door het ontbreken van imago dat door de Duitsers zorgvuldig is opgebouwd over vele jaren en dat is omarmd door mensen die status belangrijk vinden. Dat imago vertaalt zich simpelweg in cataloguswaarde.
Ik kan het in alle eerlijkheid niet voor een recente BMW zeggen, maar ik vind het verschil tussen een premium Tesla en een premium XC60 wel het verschil tussen economy class en business class. Ik zou m’n Y zo zo ruilen als het kosteloos kan