• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

sender schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:01:
Hier Model Juniper 2026. Alle camera's zijn ok maar de voorste camera is "flats" - kleurloos, lijkt wat vager en ziet er echt heel veel anders uit dan de rest. Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.

Hier een screenshot van de 4 cams waarbij de linksbovenste duidelijk anders is.
[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Hallo, bedankt voor het contact met ons opnemen.
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Laat gerust weten of u verdere hulp nodig heeft
Met vriendelijke groet

Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt

Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet

Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Hier een MY RWD standard van een paar dagen oud. Ik ervaar hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec1Du9PjSLgU-C-Pto8K9IcG9CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kk2D6eHbSzPybWm9xhzIBtMU.png?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
De camera aan de voorkant zit toch in de bumper? Daar heeft je voorruit niet zoveel mee te maken. Camera’s zijn verder schoon? Die aan de voorkant zal snel vies worden, net als achter.

Als je de bumper camera bedoeld. Ik weet dat Tesla in ieder geval het schoonmaken van het voorruit bij de camera’s daar automatisch zelf al deed toen ik voor service bij Tesla was.

[ Voor 33% gewijzigd door SL65 op 19-03-2026 08:10 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
SL65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:
De camera aan de voorkant zit toch in de bumper? Daar heeft je voorruit niet zoveel mee te maken. Camera’s zijn verder schoon? Die aan de voorkant zal snel vies worden, net als achter.

Als je de bumper camera bedoeld. Ik weet dat Tesla in ieder geval het schoonmaken van het voorruit bij de camera’s daar automatisch zelf al deed toen ik voor service bij Tesla was.
Bumper camera heeft ook een sproeier

• markklok

markklok

SL65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:

Foto linksboven is niet vanuit de bumper maar vanuit de camera achter de voorruit

Legion 7i i9 3080 32gb

• markklok

markklok

Hier Model Juniper 2026. Alle camera's zijn ok maar de voorste camera is "flats" - kleurloos, lijkt wat vager en ziet er echt heel veel anders uit dan de rest. Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.

[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Met vriendelijke groet

Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt

Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet

Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Toen ik mijn Juniper ging ophalen had ik verwacht de nieuwe bracket rondom de camera te krijgen waarvan de onderkant ook is gesealed. Helaas pindakaas

Legion 7i i9 3080 32gb

Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Nu we het toch over AutoPilot hebben die verouderd zou zijn en geen updates meer zou krijgen, vandaag viel me toch wel iets op dat volgens mij nieuw is.
Sinds één van de laatste updates lijkt AP niet meer rechts voorbij te steken als je op de autosnelweg op het rechter baanvak rijdt. Vroeger moest ik altijd ingrijpen als er weer eens iemand op het middelste baanvak bleef hangen. Wettelijk mag je die rechts niet voorbij dus moest ik scrollen om AP te vertragen ofwel twee baanvakken naar links om voorbij te steken.
Vandaag viel me op dat hoewel AP op 120 stond ingesteld en er niemand voor me reed hij op ongeveer 105 bleef hangen en de auto die links voor reed niet voorbij ging.
Hopelijk maak ik het wat duidelijk? Nog iemand dit gemerkt?
Volgens mij wordt er rechts ingehaald als je de snelheid handmatig hebt aangepast met het scroll wheel. Ik meen ook dat dit er voor zorgt dat er minder vaak onverwachts wordt geremd

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:53
Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.
Dat klopt en daar is niets mis mee? Dat is al jaren zo. Ook bij de HW3 modellen. Als je niet bekend bent met het merk Tesla, kan ik mij voorstellen dat je je er druk om maakt. Nergens voor nodig.

• turkeyhakan
karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:11:
[...]

Bumper camera heeft ook een sproeier
Hebben de nieuwe 3/Y een sproeier aan de voorzijde? Dat is mij nieuw :-) Heb je ergens een foto/link? We hebben het niet over de Robotaxi, toch?

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:58
shinken82 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Met TACC moet je altijd weten in welke verkeerssituaties je hem uit moet zetten. Als je TACC lang genoeg hebt gebruikt weet je het wel. Als ik naar huis rij, rij ik over een lange rechte weg met een oversteekplaats voor fietsers en iets verderop voor auto's. Ik zet daar altijd TACC uit. Als de camera's zien dat er fietsers/auto's zo'n 15m verderop oversteken gaat de auto vol in de ankers. "Gas loslaten" was voldoende geweest, maar helaas, de auto gedraagt zich erg zenuwachtig/nerveus in TACC modus. Dit is iig mijn ervaring met TACC, ymmv.
Ja dus eigenlijk heb je in zo een situatie ook niks aan de TACC. Want die gaat ook remmen als hij denkt dat iets eraan komt van de zijkant.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-04 10:11
De Dona schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:07:
[...]

Het rechts inhalen doet AP al jaren niet meer. De ontwikkeling aan de AP software stack staat überhaupt al jaren stil. Focus bij Tesla ligt op de ontwikkeling van FSD.
De ontwikkeling staat op een laag pitje, maar zeker niet stil. Ik heb de laatste jaren al gedragsveranderingen gezien bij AP en TACC.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Volgens mij wordt er rechts ingehaald als je de snelheid handmatig hebt aangepast met het scroll wheel. Ik meen ook dat dit er voor zorgt dat er minder vaak onverwachts wordt geremd
Zoiets zou het best eens kunnen zijn. Ik werk behoorlijk veel met het wieltje.
Vanmorgen nog getest: 3x volgas rechts voorbij en 1x een harde remactie toen ik op gelijke hoogte kwam met de auto op de linkerbaan.

Y'24

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
[...]
Dit is normaal volgens mij. Vroeger waren alle camera's zo. Voor de beelden die zichtbaar zijn tijdens het rijden (links rechts pillar en achter) hebben ze op een bepaald moment een nabewerking toegevoegd om ze op het scherm betere kleuren te geven. Denk dat ze dit bij de vooruit camera nog niet gedaan hebben, omdat deze redelijk recent is toegevoegd.

Filmpje van 2 jaar geleden: YouTube: Tesla software update fixes side repeater camera color mismatch! (20.... Dit was nog HW3, wellicht dat HW4 het allemaal weer anders is, maar natuurlijke kleuren zijn toegevoegd voor de mens, niet voor de computer.

Ik kan trouwens niet goed zien of het beeld van de front-camera niet last heeft van een vettig raam. Dat kan zeker problemen geven. Heb het zelf gehad na vervanging van mijn voorruit, zaten stofdeelltjes acher het glas die de boel in de war bracht.

Tot slot: foutmeldingen kan gebeuren, zeker met lage zon van opzij.

[ Voor 39% gewijzigd door DaCoTa op 19-03-2026 10:19 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:25
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Dat klopt en daar is niets mis mee? Dat is al jaren zo. Ook bij de HW3 modellen. Als je niet bekend bent met het merk Tesla, kan ik mij voorstellen dat je je er druk om maakt. Nergens voor nodig.
:o

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:48
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Hebben de nieuwe 3/Y een sproeier aan de voorzijde? Dat is mij nieuw :-) Heb je ergens een foto/link? We hebben het niet over de Robotaxi, toch?
Yes, mijn Y heeft ook een sproeier (MY 25) bij de voorcamera. Zal straks ook eens kijken of mijn voorcamera ook zo flets is.

MY '25

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:04

[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Met vriendelijke groet

Ik:

Tesla:
Met vriendelijke groet

Mijn M3 highland uit Dec 2025 gaat deze vrijdag naar Tesla voor een grondige reiniging van het gedeelte van de voorruit waar de camera's zitten. Ik kreeg zelf een melding van Tesla dat dit nodig was. Wellicht kun je deze service ook laten uitvoeren.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• turkeyhakan
Arcenon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Yes, mijn Y heeft ook een sproeier (MY 25) bij de voorcamera. Zal straks ook eens kijken of mijn voorcamera ook zo flets is.
Nice! Nu hopen dat ze voor de camera aan de achterzijde ook met zoiets komen :-) (het liefst voor alle camera's)

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:23
Tasteless schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Mijn M3 highland uit Dec 2025 gaat deze vrijdag naar Tesla voor een grondige reiniging van het gedeelte van de voorruit waar de camera's zitten. Ik kreeg zelf een melding van Tesla dat dit nodig was. Wellicht kun je deze service ook laten uitvoeren.
Zo snel al? Ik kreeg de melding een paar dagen geleden ook maar mijn M3 komt uit februari 2024, serviceverzoek loopt nu.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14
Belecthor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ja, vond ik ook. Ik heb een tijdje een iX3 gehad als leenauto en die TACC is een stuk verfijnder en minder zenuwachtig. Nou heeft die auto ook bijna de dubbele cataloguswaarde van een gemiddelde tesla, dus dan mag het ook wel beter werken :P
Dat een hele hoge nieuwprijs niets hoeft te zeggen over goede techniek bewijst Audi sinds de eerste etron tot de dag van vandaag. :+

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
Belecthor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ja, vond ik ook. Ik heb een tijdje een iX3 gehad als leenauto en die TACC is een stuk verfijnder en minder zenuwachtig. Nou heeft die auto ook bijna de dubbele cataloguswaarde van een gemiddelde tesla, dus dan mag het ook wel beter werken :P
Overdrijven is ook een kunst.
Je moet de iX3 natuurlijk vergelijken met de Y Dual Motor LR, en dan wordt dat verschil al wat kleiner.
En vermits het meestal leaseauto's zijn kan je beter naar maandprijzen kijken, en dan wordt het verschil nog kleiner omdat de markt de iX3 een betere restwaarde laat verwachten.

Mijn V90 van bouwjaar 2018 deed het wat TACC met sturen ook beter dan de Y.
Maar ja, we weten heel goed dat Tesla alles heeft ingezet op FSD voor de VS eerst en nadien andere dingen gaat verbeteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tasteless
Davidas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Zo snel al? Ik kreeg de melding een paar dagen geleden ook maar mijn M3 komt uit februari 2024, serviceverzoek loopt nu.
Ja, het verbaasde mij ook maar eerlijk gezegd wel blij mee. Ik kan me ook niet herinneren dat ik een melding heb gekregen dat iets niet beschikbaar zou zijn vanwege slecht zicht camera........ Nu de zon in de ochtend flink laag staat zijn er veel vlekjes en zuignap afdrukken zichtbaar op de voorruit. Ga vragen of ze dit gelijk mee kunnen pakken.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Dat zou het kunnen zijn, meestal scroll ik door naar 125 maar deze keer had ik hem gewoon op 120 laten staan.
[...]

Mijn Juniper van Maart 2025 heeft er één.
Eigenlijk is het te gek dat ze nu pas hun Robotaxis aangepast hebben om ook sproeiers aan de zij- en achterkant te hebben. Dat hadden ze toch al jaren moeten weten dat dit nodig is? Zeker achteraan.
this schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:22:
[...]

De ontwikkeling staat op een laag pitje, maar zeker niet stil. Ik heb de laatste jaren al gedragsveranderingen gezien bij AP en TACC.
Inderdaad, merk ik ook, al enkele subtiele aanpassingen gezien het voorbije jaar.
(en ik verkondig hier ook al even dat AP niet meer verder ontwikkelt wordt, maar ze fixen toch wel nog kleine issues)

• this
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Overdrijven is ook een kunst.
Je moet de iX3 natuurlijk vergelijken met de Y Dual Motor LR, en dan wordt dat verschil al wat kleiner.
En vermits het meestal leaseauto's zijn kan je beter naar maandprijzen kijken, en dan wordt het verschil nog kleiner omdat de markt de iX3 een betere restwaarde laat verwachten.
De iX3 was toch ergens in de 70K terwijl de Y LR 56K is?
Even los van de kortingen die je kon krijgen bij BMW.

• SL65
Tommie is, als ik het goed zeg, Belgisch en daardoor is het wat verwarrend als je het vergelijkt met de situatie in NL (fiscale waarde, lease bedragen etc.)

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:24
Begin deze week akkoord gegeven op een Tesla Model Y Premium AWD in Marine Blue met een trekhaak. Na veel wikken en wegen tussen Xpeng, Zeekr en Skoda. Ik kom uit een Skoda Enyaq IV80, dus ben al 5 jaar bekend met EV rijden.

Maar heb nog wel even een paar vraagjes rondom de Tesla (ja ben een Tesla Noob):

1. Tesla Supercharge netwerk. Ik krijg een shuttle laadpas en die kan ik niet koppelen in de Tesla app. Kan je wel bij de Supercharger die druppel gebruiken?
2. Rubbermatten in Juniper, iemand daar wat goede ervaring mee? Of tips!
3. Mudflaps, las namelijk wat ervaringen van mensen die schade kregen op de onderkant/zijkant van de Y en de mudflaps helpen. PPF stukjes kan ook, alleen die worden wel vies op den duur en zichtbaar. Mudflaps via Tesla dan aan te schaffen of zijn der betere alternatieven?

Verder nog tips of aanraders?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
markklok schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:18:
[...]

Toen ik mijn Juniper ging ophalen had ik verwacht de nieuwe bracket rondom de camera te krijgen waarvan de onderkant ook is gesealed. Helaas pindakaas
Is die nieuwe bracket alleen voor de Y of ook voor de 3?

• zunrob
[...]

De Y Standard die ik vorige week probeerde had dit wel ja.

• karel_G_1981
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Nice! Nu hopen dat ze voor de camera aan de achterzijde ook met zoiets komen :-) (het liefst voor alle camera's)
Helaasss , vooral voor de achter camera zou het nuttig zijn aangezien die snel vies wordt altijd

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15
Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Begin deze week akkoord gegeven op een Tesla Model Y Premium AWD in Marine Blue met een trekhaak. Na veel wikken en wegen tussen Xpeng, Zeekr en Skoda. Ik kom uit een Skoda Enyaq IV80, dus ben al 5 jaar bekend met EV rijden.

Maar heb nog wel even een paar vraagjes rondom de Tesla (ja ben een Tesla Noob):

1. Tesla Supercharge netwerk. Ik krijg een shuttle laadpas en die kan ik niet koppelen in de Tesla app. Kan je wel bij de Supercharger die druppel gebruiken?
2. Rubbermatten in Juniper, iemand daar wat goede ervaring mee? Of tips!
3. Mudflaps, las namelijk wat ervaringen van mensen die schade kregen op de onderkant/zijkant van de Y en de mudflaps helpen. PPF stukjes kan ook, alleen die worden wel vies op den duur en zichtbaar. Mudflaps via Tesla dan aan te schaffen of zijn der betere alternatieven?

Verder nog tips of aanraders?
Ik heb de tesla mudflaps (voor) en de tesla all weather rubberen matten gekocht. Ben van beide tevreden. De matten sluiten mooi aan en kunnen niet verschuiven (dit in tegenstellingen tot de rubberen matten in onze vorige auto)

• fretnn
Weet iemand wat die rode en oranje lijnen zijn op de kaart ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcFIM9Jjzp9nAAapKl4EgvhS8RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNcEZaytNyjqnVAHjQgJaDGd.jpg?f=fotoalbum_large

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

fretnn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:48:
Weet iemand wat die rode en oranje lijnen zijn op de kaart ?

[Afbeelding]
Dat is drukte in de straat. Oranje is druk, rood is heel druk

Xbox Live ID:Notna8310

• Tommie12
this schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:45:
[...]

De iX3 was toch ergens in de 70K terwijl de Y LR 56K is?
Even los van de kortingen die je kon krijgen bij BMW.
En sinds wanneer is 70k het dubbele van 56k?

• karel_G_1981
  • Nu online
Tasteless schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Ojajoh? Die van mij is uit augustus en heb nog geen issues gehad met de camera’s na 20.000 km
Was het een garantie issue ?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
[...]

Mijn Y Standard heeft een sproeier aan de voorzijde. Niet op andere camara's, helaas.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Maurice-
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Ze zijn in Nederland alleen compleet geleverd, afhankelijk van het bouwjaar €76-78k. En zijn achterwiel aangedreven dus lijkt mij logischer om appels te vergelijken met appels. Dus dat is 49% meer dan een Premium YLRRWD.

• Maurice-
karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Ojajoh? Die van mij is uit augustus en heb nog geen issues gehad met de camera’s na 20.000 km
Ik kreeg met m'n M3 december '25 ook een voorruitreiniging ingeschoten. Had dat ook met mijn vorige Highland november '24, met groot verschil voor en na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3sb2kg1VrnksDAixoyvsUteXHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LxHF9HZS6qduMBUR4oFH6cy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OniLVf5y0SnR5EQ3OK-fVi70CUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se5DS5tUHnGAtL6prW38bipe.jpg?f=fotoalbum_tile

• fretnn
Notna schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Dat is drukte in de straat. Oranje is druk, rood is heel druk
Dat was wat ik ook dacht. Maar er reed daar op dat moment geen kat. Heb er al op vele punten op gelet en die info klopt niet. Is dit bij anderen ook zo of gaat er iets fout bij mij ?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

fretnn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Dat was wat ik ook dacht. Maar er reed daar op dat moment geen kat. Heb er al op vele punten op gelet en die info klopt niet. Is dit bij anderen ook zo of gaat er iets fout bij mij ?
Het is niet heel erg up-to-date :+ Dat is het bijv. ook niet echt met Google Maps. Ik zou er vooral niet teveel waarde aan hechten :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Tommie12
Maurice- schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ze zijn in Nederland alleen compleet geleverd, afhankelijk van het bouwjaar €76-78k. En zijn achterwiel aangedreven dus lijkt mij logischer om appels te vergelijken met appels. Dus dat is 49% meer dan een Premium YLRRWD.
De basis iX3 50 is nieuw 70k, de Y LR AWD is 53K.
Dat is dus niet het dubbel hé.
En ja, bij de iX3 moet je misschien een paar opties bij leggen, maar daar krijg je ook nog korting op.
Ook bij de Tesla komt er wel iets bij als je een ander kleurtje kiest, en de restwaarde ligt lager.

Dus ja, je mag een Y vergelijken met een IX3, een GLC of een EX60.

• Tasteless
[...]

Nee, geen issues zover ik weet. Ik keek een dag in de app en zag bij service opeens een verzoek tot reinigen staan. Pas 5K gereden.

• Maurice-
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:38:
[...]

En ja, bij de iX3 moet je misschien een paar opties bij leggen, maar daar krijg je ook nog korting op.
Ook bij de Tesla komt er wel iets bij als je een ander kleurtje kiest, en de restwaarde ligt lager.

Je leest wel heel erg selectief, het ging over de iX3 van de vorige generatie. Maar we kennen je inmiddels dus ik laat het gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice- op 19-03-2026 13:49 ]

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Zojuist de FSD ride along gedaan in Utrecht.. het rijd fantastisch en geweldig om een keer zelf mee te maken. Aan het einde wel een flink schrik moment toen de auto zelf bepaalde door rood te rijden (hij vergist zich in het ''groen'' stoplicht wat naar links ging i.p.v. rechtdoor. De bestuurder zelf had het ook niet eens door. Het is dat ik het zelf riep. Goed om te zien dat hij ook methodes had om een opname te doen en feedback in te sturen.

Voor de rest echt top. De ''rauwe randjes'' moeten er nog wel vanaf. Het zou me verbazen als de RDW het morgen goedkeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 19-03-2026 13:55 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-04 19:18

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

[...]

C’est le ton qui fait la musique _/-\o_

• Tommie12
spartacusNLD schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:55:
Zojuist de FSD ride along gedaan in Utrecht.. het rijd fantastisch en geweldig om een keer zelf mee te maken. Aan het einde wel een flink schrik moment toen de auto zelf bepaalde door rood te rijden (hij vergist zich in het ''groen'' stoplicht wat naar links ging i.p.v. rechtdoor. De bestuurder zelf had het ook niet eens door. Het is dat ik het zelf riep. Goed om te zien dat hij ook methodes had om een opname te doen en feedback in te sturen.

Voor de rest echt top. De ''rauwe randjes'' moeten er nog wel vanaf. Het zou me verbazen als de RDW het morgen goedkeurt.
Hoe kan je dat nu 'top' noemen als een auto door rood rijdt...
Doe dat op een rijexamen en je bent gebuisd, en als een politieman het ziet is die boete echt niet mals als je niet voor de rechtbank moet verschijnen...

Maar heb het wel door dat een kritische stem hier weggedrukt wordt...

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 19-03-2026 14:24 ]

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Doe dat op een rijexamen en je bent gebuisd, en als een politieman het ziet is die boete echt niet mals als je niet voor de rechtbank moet verschijnen...
Omdat ik probeer door dat soort dingen heen te kijken. Hij gaf zelf aan dat hij daar elke dag stil staat met die test auto en dat het nog nooit gebeurd is. Dat geloof ik dan.

Verder eens met jou woorden. Zeer grove fout.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Niet doen. Zonder kritiek kunnen dit soort systemen natuurlijk nooit massa adoptie krijgen.

spartacusNLD schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:55:

Niet dat ik je niet geloof (verkeerslichten en FSD gaan nog lang niet altijd lekker, vooral blijven stilstaan bij groen), maar wat had ik dit dan graag op beeld gezien. Ik heb al heel wat ride along filmpjes bekeken, maar nog niet iets dergelijks gezien. @Mar.tin misschien? In de US heb ik hier wel voorbeelden van gezien, maar of die echt waren is helaas altijd maar de vraag

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Niet dat ik je niet geloof (verkeerslichten en FSD gaan nog lang niet altijd lekker, vooral blijven stilstaan bij groen), maar wat had ik dit dan graag op beeld gezien. Ik heb al heel wat ride along filmpjes bekeken, maar nog niet iets dergelijks gezien. @Mar.tin misschien? In de US heb ik hier wel voorbeelden van gezien, maar of die echt waren is helaas altijd maar de vraag
Het was dit stoplicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImYWeFE4trM8nVzot15PhOEUggs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4yWdSe258NyG95TRdG8mw30r.png?f=fotoalbum_large

We wilden recht door. Dat licht stond op rood (voor de kenners, bij de Ordina torens in de buurt). De lichten voor naar links gingen op groen. En toen begon de auto te rijden. Ik heb heel wat filmpjes gemaakt, maar omdat we al bijna terug waren had ik precies dit niet op beeld. Het hielp denk ik ook niet dat de model 3 al over de dubbel streep stond en je zelf moeilijk kon zien wat de kleur van het licht was. En de model 3 daarom dacht dat ''naar links'' ook voor ''rechtdoor'' als verkeerslicht gold. Omdat er best wat ruimte zit tussen deze strepen en de verkeerslichten zelf had ik het op tijd door en konden we nog ruim op tijd stoppen.

Het stilstaan bij groen heb ik in de rit idd ook nog één keer meegemaakt voordat we de snelweg op gingen. Dat heb ik dan weer wel op film :+

[ Voor 18% gewijzigd door spartacusNLD op 19-03-2026 15:17 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zie daar de reden dat het een level 2 rijhulp systeem is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Helaas wederom steenslag op de auto.
Is het dit keer niet de voorruit waardoor een sterretje ontstond ( en tijdens de reparatie alsnog doorscheurde, dus ruitvervanging. welke tevens niet goed ging en dus een tweede nieuwe ruit geplaatst moest worden), is het nu precies op een parkeersensor aan de voorzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8LVuWpFb3OOv48iolG9Pt4-9ws=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHkl4E6XSH9T6ss2ABxNjwKj.jpg?f=user_large

Met daarbij de volgende foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HICZkhdOuDF3OkvwgZDX0uykvWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/beGEN061LM46yFe3sKv63EGz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3S6if6A_NfC5N6s7LV4DkawV-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/12YY8Ko3AmyE1BiYjb9G95Vy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMI1foDSgj4FTBdYYqqkIG3rn9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utH1gAcvhxNFXem8sgFHJcRu.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten opgegeven door Tesla: €310. Blijft toch zonde van het geld.

[ Voor 5% gewijzigd door WishmasterNL op 19-03-2026 15:41 ]

• this
SL65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:00:
Tommie is, als ik het goed zeg, Belgisch en daardoor is het wat verwarrend als je het vergelijkt met de situatie in NL (fiscale waarde, lease bedragen etc.)
Ik ook, maar op zich maakt dat toch niet veel uit bij EV's? In beide landen zijn EV's zeer goedkoop tov hun ICE variant op vlak van fiscaliteit.

• this
[...]

En sinds wanneer is 70k te vergelijken met 56k?

• Tommie12
this schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:39:
[...]

En sinds wanneer is 70k te vergelijken met 56k?
Sinds de tijd dat Tesla geen kortingen geeft, en BMW wel (toch binnen een paar maanden)...

Netto ontlopen die elkaar echt niet zo veel, en in maand leaseprijs in België helemaal niet.

WishmasterNL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:38:
Helaas wederom steenslag op de auto.
Is het dit keer niet de voorruit waardoor een sterretje ontstond ( en tijdens de reparatie alsnog doorscheurde, dus ruitvervanging. welke tevens niet goed ging en dus een tweede nieuwe ruit geplaatst moest worden), is het nu precies op een parkeersensor aan de voorzijde:
[Afbeelding]

Met daarbij de volgende foutmeldingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kosten opgegeven door Tesla: €310. Blijft toch zonde van het geld.
Kun je de USS sensoren niet uitzetten en op Vision Only over gaan?

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Kun je de USS sensoren niet uitzetten en op Vision Only over gaan?
Dit is volgens mij niet mogelijk met een M3 uit 2019.

• SL65
this schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Ik ook, maar op zich maakt dat toch niet veel uit bij EV's? In beide landen zijn EV's zeer goedkoop tov hun ICE variant op vlak van fiscaliteit.
Aanschafwaarde, lease bedragen en bijtelling lijken toch echt anders. Zeker als je merken gaat vergelijken, maar goed dit is offtopic en bedoeld als context.

• TeslaNerd
  • Laatst online: 15:19
Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 03:45:
[...]

Ook ik heb 2026.8 op mijn Model 3 RWD uit 2022 geïnstalleerd. Grootste verandering is dat ik nu gesprekken kan voeren met Grok.
Hoe werkt dat met Grok in 2026.8. Ik heb die ook op mijn in Duitsland gekochte import M3 SR+ uit 2019 maar zie niet direct waar ik Grok kan activeren

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-04 23:44
TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Hoe werkt dat met Grok in 2026.8. Ik heb die ook op mijn in Duitsland gekochte import M3 SR+ uit 2019 maar zie niet direct waar ik Grok kan activeren
Ik kreeg Grok tevoorschijn nadat ik paar seconden op de rechter scrollwheel had gedrukt.

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:59
[...]

Het is een fout en daarom ook nog een supervised systeem. Het is niet voor niets dat de bestuurder nog steeds moet opletten en moet kunnen ingrijpen. Bij een unsupervised systeem zou dit veel kritischer zijn.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Hmtsjmftsch schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Het is een fout en daarom ook nog een supervised systeem. Het is niet voor niets dat de bestuurder nog steeds moet opletten en moet kunnen ingrijpen. Bij een unsupervised systeem zou dit veel kritischer zijn.
De discussie hierover hebben we voortgezet in het FSD topic

• Tommie12
Hmtsjmftsch schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Bij een unsupervised systeem zou dit veel kritischer levensgevaarlijk zijn.
En totaal onaanvaardbaar.

Ik vind de situatie op dat kruispunt niet enorm complex, en vrij duidelijk.
Dat het daar dan fout gaat verwacht ik niet echt.
Het toont toch aan dat Tesla nog behoorlijk wat werk heeft om het 'unsupervised' te maken en we echte robotaxi's gaan zien. En dat is waar ik op zit te wachten...

Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:22:
[...]

En totaal onaanvaardbaar.

Ik vind de situatie op dat kruispunt niet enorm complex, en vrij duidelijk.
Dat het daar dan fout gaat verwacht ik niet echt.
Het toont toch aan dat Tesla nog behoorlijk wat werk heeft om het 'unsupervised' te maken en we echte robotaxi's gaan zien. En dat is waar ik op zit te wachten...
Mits de bestuurder niet zelf het gaspedaal in heeft gedrukt. Feel free to continue here

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:22:
[...]
En als je later in uw BMW/Mercedes-Benz/Volvo gaat rijden, ga je nog véél langer mogen wachten... Bij Tesla zie je tenminste al wat perspectief...

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:14
[...]

Ik vind dat vergelijken sowieso erg lastig, zeker omdat het voor een groot deel erg subjectief is. Ik vond de “autopilot” van de iX3 juist een stuk nerveuzer, omdat deze continue tussen de lijnen heen en weer blijft gaan. De tesla blijft veel strakker dezelfde route binnen de lijnen volgen. Zelfde geldt voor het stuurgedrag, die is bij model 3 een stuk directer (Y kan ik niet over meepraten).

Het mooie bij de BMW was wel dat de “autopilot” er weer automatisch opgaat bij een baanwissel, dat voelt natuurlijk veel meer als een “autopilot” dan dat je het telkens aan en uit moet zetten.

Maar nogmaals, subjectief en ook nog eens gebaseerd op slechts een paar ritjes in de iX3. Eigenlijk niet eerlijk.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
[...]

De model y juniper van m’n vriendin uit dec 2025 werd dit ook gedaan deze week toen de auto naar Tesla ging voor schade herstel wat tijdena de levering niet gefixt kon worden. Misschien bekend probleem oid?
Flexiilex schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Misschien bekend probleem oid?
Ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWi2cuxmftVgncLvXzg6Lx2JMBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYyPPpy8ClxVDsWhMyZPgV9u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door pdidi op 19-03-2026 23:16 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:20
En opgelost met compleet gesealde camerabehuizing. Ik denk wel risico op beslagen ramen, daarom was die altijd open, zodat de blower hier bij kon. Daarom denk ik ook dat er geen retrofit mogelijk is, en je dus bij legacy voertuigen vast blijft zitten aan regelmatig reinigen, er moet een soort van verwarmingselement / luchtverfrissing in het nieuwe ontwerp zitten.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24
Musk met z'n 4/20 grapje over FSD.[X: https://x.com/i/status/2034882065989296296]Werkt een X post embedden niet meer?

[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 20-03-2026 07:42 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• HeEvert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
FSD 10 april in Nederland? Aldus Tesla.

edit: zie nu dat de 4-20 grap over onderstaande x tweet gaat 🤗

https://x.com/teslaeurope/status/2034872940542800361

[ Voor 26% gewijzigd door HeEvert op 20-03-2026 20:23 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Heinemancp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:06:
[...]

En opgelost met compleet gesealde camerabehuizing. Ik denk wel risico op beslagen ramen, daarom was die altijd open, zodat de blower hier bij kon. Daarom denk ik ook dat er geen retrofit mogelijk is, en je dus bij legacy voertuigen vast blijft zitten aan regelmatig reinigen, er moet een soort van verwarmingselement / luchtverfrissing in het nieuwe ontwerp zitten.
Er zit al een verwarmingselement in de behuizing

• zunrob
Jammer, de Model 3 Standard heeft geen dode hoek lampjes in die zwarte covers in de deuren zoals de Y heeft. Heeft de premium 3 dit wel?

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
zunrob schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:35:
Jammer, de Model 3 Standard heeft geen dode hoek lampjes in die zwarte covers in de deuren zoals de Y heeft. Heeft de premium 3 dit wel?
Ja, zitten er op mijn “oude” rwd highland uit eind 24 gewoon op.

• zunrob
Siluro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Ja, zitten er op mijn “oude” rwd highland uit eind 24 gewoon op.
Dan is dat of van de Standard af gehaald, of het werkt niet op dit exemplaar.

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
zunrob schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Dan is dat of van de Standard af gehaald, of het werkt niet op dit exemplaar.
Even gegoogled, zou er bij de standard ook op moeten zitten. Maar kan evt. uit staan in de settings.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 07:51
Is het meer mensen opgevallen dat TACC nu ineens niet harder wil dan 145? Ik rijd altijd 20km/u te hard op de snelweg, in de avond dus 150 en dat kon ik altijd prima instellen met TACC, nu springt ie steeds terug naar 145. Is waarschijnlijk met de laatste update aangepast.

• Roenie
  • Niet online
Iemand ervaring met de bitrate van Tidal in de m3 2019? Via een wifi hotspot zie ik hifi staan, maar via premium connectivity niet. Is het dan 320kbps?
renem schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:42:
Is het meer mensen opgevallen dat TACC nu ineens niet harder wil dan 145? Ik rijd altijd 20km/u te hard op de snelweg, in de avond dus 150 en dat kon ik altijd prima instellen met TACC, nu springt ie steeds terug naar 145. Is waarschijnlijk met de laatste update aangepast.
Volgens deze post lijkt het alleen voor de Model Y te zijn aangepast

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 07:51
pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Volgens deze post lijkt het alleen voor de Model Y te zijn aangepast
Ik heb een M3 Highland van vorig jaar juni

• zunrob
Siluro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Even gegoogled, zou er bij de standard ook op moeten zitten. Maar kan evt. uit staan in de settings.
Je had gelijk, het stond uit in de settings!

Ik heb nu dus ook de Model 3 Standard gereden, en moet zeggen dat die me een stuk beter bevalt dan de Standard Y. Hij voelt een stuk minder uitgekleed en rijdt beter. De vering lijkt ook beter, waar de Y bij drempels ook doorzakte doer de 3 dit niet.

Wel merk je dat het onderstel niet het beste van het beste is, bij flink gas geven in een bocht merkte je behoorlijk wat onrust, waar ik vind dat BMW dat beter doet. Maar goed, alle waar naar zijn geld, voor 32K absoluut acceptabel.
De stoel is net zoals de Y relatief kort. Prima auto eigenlijk, enige wat wat tegenvalt zijn de wieldoppen.

Wat wel opviel: beide wieltjes op het stuur werkten niet lekker. Als je wilde klikken, dus induwen, moest je echt hard duwen om de functie uit te voeren. Duwde je zo hard dat je wel een klikje hoorde was dit eigenlijk niet hard genoeg, er gebeurde dan niks. Je moest echt wat harder duwen. Mss exemplarisch, maar viel wel op daar ze bij de Y meteen hun functie uitvoeren als je de klik hoorde.

Toch eens uitrekenen hoe interessant zo een auto is. Qua restwaarde, is het de moeite waard om een trekhaak te nemen?

• karel_G_1981
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:04:
[...]

Je had gelijk, het stond uit in de settings!

Ik heb nu dus ook de Model 3 Standard gereden, en moet zeggen dat die me een stuk beter bevalt dan de Standard Y. Hij voelt een stuk minder uitgekleed en rijdt beter. De vering lijkt ook beter, waar de Y bij drempels ook doorzakte doer de 3 dit niet.

Wel merk je dat het onderstel niet het beste van het beste is, bij flink gas geven in een bocht merkte je behoorlijk wat onrust, waar ik vind dat BMW dat beter doet. Maar goed, alle waar naar zijn geld, voor 32K absoluut acceptabel.
De stoel is net zoals de Y relatief kort. Prima auto eigenlijk, enige wat wat tegenvalt zijn de wieldoppen.

Wat wel opviel: beide wieltjes op het stuur werkten niet lekker. Als je wilde klikken, dus induwen, moest je echt hard duwen om de functie uit te voeren. Duwde je zo hard dat je wel een klikje hoorde was dit eigenlijk niet hard genoeg, er gebeurde dan niks. Je moest echt wat harder duwen. Mss exemplarisch, maar viel wel op daar ze bij de Y meteen hun functie uitvoeren als je de klik hoorde.

Toch eens uitrekenen hoe interessant zo een auto is. Qua restwaarde, is het de moeite waard om een trekhaak te nemen?
Je kan gewoon andere wielen erop zetten als je dat wil natuurlijk. Premium heeft betere dempers en Nadeel va de trekhaak bij de m3 in het algemeen is dat die maar 1000kilo mag trekken en je hem er handmatig onder moet klikken (en ook nog eerst een kapje eraf schroeven) niet super handig dus, maar verder werkt het goed. (Kleine kip caravan bv gaat prima) De Y kan 1600 kilo trekken dus heb je wat meer aan als je met een zwaardere caravan op pad wil. Grootste nadeel van een EV en caravan in het algemeen is dat je vaak moet afkoppelen om te laden.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:57:
[...]

Je kan gewoon andere wielen erop zetten als je dat wil natuurlijk. Premium heeft betere dempers en Nadeel va de trekhaak bij de m3 in het algemeen is dat die maar 1000kilo mag trekken en je hem er handmatig onder moet klikken (en ook nog eerst een kapje eraf schroeven) niet super handig dus, maar verder werkt het goed. (Kleine kip caravan bv gaat prima) De Y kan 1600 kilo trekken dus heb je wat meer aan als je met een zwaardere caravan op pad wil. Grootste nadeel van een EV en caravan in het algemeen is dat je vaak moet afkoppelen om te laden.
Voor een caravan misschien te weinig, maar er zijn zat mensen die alleen maar met een ongeremde aanhanger naar b.v. de stort rijden. Dan maakt het geen verschil.
Roenie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:55:
Iemand ervaring met de bitrate van Tidal in de m3 2019? Via een wifi hotspot zie ik hifi staan, maar via premium connectivity niet. Is het dan 320kbps?
Iets van 320 vs 1000kbps ja. De vraag is meer even of je het verschil opmerkt? Tidal op Premium is niet veel beter dan Spotify op wifi.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Roenie
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Iets van 320 vs 1000kbps ja. De vraag is meer even of je het verschil opmerkt? Tidal op Premium is niet veel beter dan Spotify op wifi.
Boven de 320 wordt het inderdaad lastig het verschil te merken in een auto. Al is de premium audio best goed vind ik.

Spotify op wifi is voor mij ook niet echt een optie: nog steeds wifi nodig, minder goed dan Tidal en ook minder artiest-vriendelijk.

Tidal op wifi overweeg ik eventueel nog wel dan, ondanks dat je constant een hotspot moet gebruiken.

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:58:
[...]
Boven de 320 wordt het inderdaad lastig het verschil te merken in een auto. Al is de premium audio best goed vind ik.

Spotify op wifi is voor mij ook niet echt een optie: nog steeds wifi nodig, minder goed dan Tidal en ook minder artiest-vriendelijk.

Tidal op wifi overweeg ik eventueel nog wel dan, ondanks dat je constant een hotspot moet gebruiken.
Bij 320 kb/s ga jij het verschil niet horen, ook niet op een high-end installatie in een dubbel blinde test en al helemaal niet in een auto met de akoestiek van een plastic zak.

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Bij 320 kb/s ga jij het verschil niet horen, ook niet op een high-end installatie in een dubbel blinde test en al helemaal niet in een auto met de akoestiek van een plastic zak.
Bedankt voor je kristallen bol 😉

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Bedankt voor je kristallen bol 😉
Dat noemen ze wetenschap. Het is inmiddels al vaak aangetoond, maar offtopic hier.

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Dat noemen ze wetenschap. Het is inmiddels al vaak aangetoond, maar offtopic hier.
Dan in ieder geval bedankt voor je oplettendheid om een ander duidelijk op fouten te wijzen 😉

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
Roenie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Dan in ieder geval bedankt voor je oplettendheid om een ander duidelijk op fouten te wijzen 😉
https://www.headphonesty.com/2026/01/audiophiles-fail-copper-banana-mud-blind-test/ ;)

• Roenie
  • Niet online
Mijn reactie had meer te maken met de ‘toon van de muziek’ dan de ‘muziek’ zelf 😉

• daemonix
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Mijn reactie had meer te maken met de ‘toon van de muziek’ dan de ‘muziek’ zelf 😉
Het is een droge constatering mijnerzijds. Jouw reactie daarop is wat vreemd, over toon van de muziek gesproken...

• Roenie
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Het is een droge constatering mijnerzijds. Jouw reactie daarop is wat vreemd, over toon van de muziek gesproken...
niet iedereen heeft dezelfde manier van denken blijkbaar. En door 😉

• Hek030
  • Laatst online: 07:07
[...]

Je kunt een Tesla niet vergelijken met BMW of Volvo alleen omdat ze even groot zijn of wellicht dezelfde opties hebben. Het is kwalitatief een hele andere beleving. Tesla is basic qua afwerking/materialen etcetera, een Volvo/BMW uit de prijsklasse 70k is gewoon een grote trede hoger qua luxe en premium uitstraling (Ik rijd zelf een model Y juniper, mn vader een XC60).
Je vergelijkt een model Y ook niet met een Dacia Bigster om maar een voorbeeld te noemen.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:06
Dit is nieuw bij Tesla, ze zetten nu ook duidelijk erbij dat je 150km laad tegoed krijg bij een auto, wat normaal gesproken standaard is bij Tesla 😅.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWG7wFthplplS9nkMjcrZyi7wAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IubSZuRgggauzaCpJZPJkLuZ.png?f=fotoalbum_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Jmtpes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:31:
Dit is nieuw bij Tesla, ze zetten nu ook duidelijk erbij dat je 150km laad tegoed krijg bij een auto, wat normaal gesproken standaard is bij Tesla 😅.[Afbeelding]
Wow, dat heeft een waarde van 10 euro?

• SL65
Hek030 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Je kunt een Tesla niet vergelijken met BMW of Volvo alleen omdat ze even groot zijn of wellicht dezelfde opties hebben. Het is kwalitatief een hele andere beleving. Tesla is basic qua afwerking/materialen etcetera, een Volvo/BMW uit de prijsklasse 70k is gewoon een grote trede hoger qua luxe en premium uitstraling (Ik rijd zelf een model Y juniper, mn vader een XC60).
Je vergelijkt een model Y ook niet met een Dacia Bigster om maar een voorbeeld te noemen.
Dit is off-topic hier, maar een BMW is inderdaad duurder al lijkt dat de laatste jaren nou absoluut niet terug te zien in de materiaal keuze. Het hele “premium” waar de EU merken zo lang mee sparren is gevoelsmatig toch een hoop aandeelhouders marge die we betalen.
Jmtpes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:31:
Dit is nieuw bij Tesla, ze zetten nu ook duidelijk erbij dat je 150km laad tegoed krijg bij een auto, wat normaal gesproken standaard is bij Tesla 😅.[Afbeelding]
Is dat weer standaard dan? In 2019 kreeg ik het wel. Bij de Y niet. Niet dat het me verder wat boeit maar volgens mij heeft Tesla dit al een keer wegbezuinigd bij nieuwe modellen. Dus wellicht weer terug?

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 22-03-2026 09:05 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Is dat weer standaard dan? In 2019 kreeg ik het wel. Bij de Y niet. Niet dat het me verder wat boeit maar volgens mij heeft Tesla dit al een keer wegbezuinigd bij nieuwe modellen. Dus wellicht weer terug?
Bij de m3h in 2024 kreeg ik dat ook nog, en een accu op 82%.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:56
Inspired schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Ik heb het vorig jaar ook gekregen in de Tesla die ik zakelijk lease, alleen werden die nooit aangesproken, ondanks regelmatig te laden bij een supercharger. De app bleef zeggen dat ik 150 km gratis tegoed heb. Laadsessies uit oktober in het buitenland daarentegen zijn nog steeds niet allemaal gefactureerd.

• Roenie
  • Niet online
SL65 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:43:
[...]Dit is off-topic hier, maar een BMW is inderdaad duurder al lijkt dat de laatste jaren nou absoluut niet terug te zien in de materiaal keuze. Het hele “premium” waar de EU merken zo lang mee sparren is gevoelsmatig toch een hoop aandeelhouders marge die we betalen.
Een Tesla vergelijken met andere merken door alleen te kijken naar specificaties en materialen is te kort door de bocht.

Dat premium zit niet per se in materialen, maar meer in imago. Daar wordt nogal eens met dedain naar gekeken, want het is immers niet rationeel en fysiek. Echter, zaken als imago, status en uitstraling zijn in de automotive zeer belangrijk. En een premium Duitser rijden vinden veel mensen toch wel weer lekker voor hun eigenwaarde, trots, gevoel, et cetera. En daar betalen die mensen dan ook voor. Sterker nog, een hogere prijs versterkt dit soort eigenschappen juist. Want als je die Duitser kunt betalen, dan ben je succesvol. Ook al heb je een instap A klasse en zit je op spreekwoordelijke sinaasappelkistjes. Voor de familie en vrienden heb je het gemaakt. En dat is simpelweg een eigenschap van een Duitser die bijvoorbeeld een Dacia niet heeft.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn hobby BMW niet direct de luxe materialen heeft die je zou verwachten van het merk, maar weer wel zeer goede rijeigenschappen (en een lekker geluid). Dus een auto heeft verschillende mogelijke eigenschappen op allerlei gebieden en het is maar net wat iemand in een auto zoekt.

Tesla zwabbert een beetje qua imago. Niet alleen door het optreden van de CEO bij tijd en wijlen, maar ook door het prijsbeleid en de manier waarop zij verschillende configuraties verkopen in de loop van het jaar zonder dat dit heel duidelijk is. Je ziet het hier ook in deze draad: het is maar afwachten welke batterij je hebt en of de auto nu wel of niet stalks heeft en zo.

Uiteindelijk blijft de 3 en Y veel waarde voor je geld. De gunstige prijs die je betaalt komt door het ontbreken van imago dat door de Duitsers zorgvuldig is opgebouwd over vele jaren en dat is omarmd door mensen die status belangrijk vinden. Dat imago vertaalt zich simpelweg in cataloguswaarde.

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:44
jongetje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:08:
[...]

Wow, dat heeft een waarde van 10 euro?
Zou dat niet de eerste 150 Km laden zijn bij elke laadbeurt?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik vind het eerder grappig dat er specifiek richtingaanwijzerhendel staat. Op een fiat panda uit 1980 zat dit al! :+

Jaja, knopjes op stuur.... :')

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1 ... 225 ... 232 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: