• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

sender schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:01:
Hier Model Juniper 2026. Alle camera's zijn ok maar de voorste camera is "flats" - kleurloos, lijkt wat vager en ziet er echt heel veel anders uit dan de rest. Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.

Hier een screenshot van de 4 cams waarbij de linksbovenste duidelijk anders is.
[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Hallo, bedankt voor het contact met ons opnemen.
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Laat gerust weten of u verdere hulp nodig heeft
Met vriendelijke groet

Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt

Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet

Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Hier een MY RWD standard van een paar dagen oud. Ik ervaar hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec1Du9PjSLgU-C-Pto8K9IcG9CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kk2D6eHbSzPybWm9xhzIBtMU.png?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
De camera aan de voorkant zit toch in de bumper? Daar heeft je voorruit niet zoveel mee te maken. Camera’s zijn verder schoon? Die aan de voorkant zal snel vies worden, net als achter.

Als je de bumper camera bedoeld. Ik weet dat Tesla in ieder geval het schoonmaken van het voorruit bij de camera’s daar automatisch zelf al deed toen ik voor service bij Tesla was.

[ Voor 33% gewijzigd door SL65 op 19-03-2026 08:10 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:24
SL65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:
De camera aan de voorkant zit toch in de bumper? Daar heeft je voorruit niet zoveel mee te maken. Camera’s zijn verder schoon? Die aan de voorkant zal snel vies worden, net als achter.

Als je de bumper camera bedoeld. Ik weet dat Tesla in ieder geval het schoonmaken van het voorruit bij de camera’s daar automatisch zelf al deed toen ik voor service bij Tesla was.
Bumper camera heeft ook een sproeier

• markklok

markklok

SL65 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:

Foto linksboven is niet vanuit de bumper maar vanuit de camera achter de voorruit

Legion 7i i9 3080 32gb

• markklok

markklok

Hier Model Juniper 2026. Alle camera's zijn ok maar de voorste camera is "flats" - kleurloos, lijkt wat vager en ziet er echt heel veel anders uit dan de rest. Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.

[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Met vriendelijke groet

Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt

Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet

Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Toen ik mijn Juniper ging ophalen had ik verwacht de nieuwe bracket rondom de camera te krijgen waarvan de onderkant ook is gesealed. Helaas pindakaas

Legion 7i i9 3080 32gb

Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Nu we het toch over AutoPilot hebben die verouderd zou zijn en geen updates meer zou krijgen, vandaag viel me toch wel iets op dat volgens mij nieuw is.
Sinds één van de laatste updates lijkt AP niet meer rechts voorbij te steken als je op de autosnelweg op het rechter baanvak rijdt. Vroeger moest ik altijd ingrijpen als er weer eens iemand op het middelste baanvak bleef hangen. Wettelijk mag je die rechts niet voorbij dus moest ik scrollen om AP te vertragen ofwel twee baanvakken naar links om voorbij te steken.
Vandaag viel me op dat hoewel AP op 120 stond ingesteld en er niemand voor me reed hij op ongeveer 105 bleef hangen en de auto die links voor reed niet voorbij ging.
Hopelijk maak ik het wat duidelijk? Nog iemand dit gemerkt?
Volgens mij wordt er rechts ingehaald als je de snelheid handmatig hebt aangepast met het scroll wheel. Ik meen ook dat dit er voor zorgt dat er minder vaak onverwachts wordt geremd

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:18
Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.
Dat klopt en daar is niets mis mee? Dat is al jaren zo. Ook bij de HW3 modellen. Als je niet bekend bent met het merk Tesla, kan ik mij voorstellen dat je je er druk om maakt. Nergens voor nodig.

• turkeyhakan
karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:11:
[...]

Bumper camera heeft ook een sproeier
Hebben de nieuwe 3/Y een sproeier aan de voorzijde? Dat is mij nieuw :-) Heb je ergens een foto/link? We hebben het niet over de Robotaxi, toch?

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
shinken82 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Met TACC moet je altijd weten in welke verkeerssituaties je hem uit moet zetten. Als je TACC lang genoeg hebt gebruikt weet je het wel. Als ik naar huis rij, rij ik over een lange rechte weg met een oversteekplaats voor fietsers en iets verderop voor auto's. Ik zet daar altijd TACC uit. Als de camera's zien dat er fietsers/auto's zo'n 15m verderop oversteken gaat de auto vol in de ankers. "Gas loslaten" was voldoende geweest, maar helaas, de auto gedraagt zich erg zenuwachtig/nerveus in TACC modus. Dit is iig mijn ervaring met TACC, ymmv.
Ja dus eigenlijk heb je in zo een situatie ook niks aan de TACC. Want die gaat ook remmen als hij denkt dat iets eraan komt van de zijkant.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:45
De Dona schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:07:
[...]

Het rechts inhalen doet AP al jaren niet meer. De ontwikkeling aan de AP software stack staat überhaupt al jaren stil. Focus bij Tesla ligt op de ontwikkeling van FSD.
De ontwikkeling staat op een laag pitje, maar zeker niet stil. Ik heb de laatste jaren al gedragsveranderingen gezien bij AP en TACC.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05

RvV

pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Volgens mij wordt er rechts ingehaald als je de snelheid handmatig hebt aangepast met het scroll wheel. Ik meen ook dat dit er voor zorgt dat er minder vaak onverwachts wordt geremd
Zoiets zou het best eens kunnen zijn. Ik werk behoorlijk veel met het wieltje.
Vanmorgen nog getest: 3x volgas rechts voorbij en 1x een harde remactie toen ik op gelijke hoogte kwam met de auto op de linkerbaan.

Y'24

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]
Dit is normaal volgens mij. Vroeger waren alle camera's zo. Voor de beelden die zichtbaar zijn tijdens het rijden (links rechts pillar en achter) hebben ze op een bepaald moment een nabewerking toegevoegd om ze op het scherm betere kleuren te geven. Denk dat ze dit bij de vooruit camera nog niet gedaan hebben, omdat deze redelijk recent is toegevoegd.

Filmpje van 2 jaar geleden: YouTube: Tesla software update fixes side repeater camera color mismatch! (20.... Dit was nog HW3, wellicht dat HW4 het allemaal weer anders is, maar natuurlijke kleuren zijn toegevoegd voor de mens, niet voor de computer.

Ik kan trouwens niet goed zien of het beeld van de front-camera niet last heeft van een vettig raam. Dat kan zeker problemen geven. Heb het zelf gehad na vervanging van mijn voorruit, zaten stofdeelltjes acher het glas die de boel in de war bracht.

Tot slot: foutmeldingen kan gebeuren, zeker met lage zon van opzij.

[ Voor 39% gewijzigd door DaCoTa op 19-03-2026 10:19 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Dat klopt en daar is niets mis mee? Dat is al jaren zo. Ook bij de HW3 modellen. Als je niet bekend bent met het merk Tesla, kan ik mij voorstellen dat je je er druk om maakt. Nergens voor nodig.
:o

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Hebben de nieuwe 3/Y een sproeier aan de voorzijde? Dat is mij nieuw :-) Heb je ergens een foto/link? We hebben het niet over de Robotaxi, toch?
Yes, mijn Y heeft ook een sproeier (MY 25) bij de voorcamera. Zal straks ook eens kijken of mijn voorcamera ook zo flets is.

MY '25

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012

[Afbeelding]

Tesla geeft aan:
Tesla:
Met vriendelijke groet

Ik:

Tesla:
Met vriendelijke groet

Mijn M3 highland uit Dec 2025 gaat deze vrijdag naar Tesla voor een grondige reiniging van het gedeelte van de voorruit waar de camera's zitten. Ik kreeg zelf een melding van Tesla dat dit nodig was. Wellicht kun je deze service ook laten uitvoeren.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• turkeyhakan
Arcenon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Yes, mijn Y heeft ook een sproeier (MY 25) bij de voorcamera. Zal straks ook eens kijken of mijn voorcamera ook zo flets is.
Nice! Nu hopen dat ze voor de camera aan de achterzijde ook met zoiets komen :-) (het liefst voor alle camera's)

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:15
Tasteless schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Mijn M3 highland uit Dec 2025 gaat deze vrijdag naar Tesla voor een grondige reiniging van het gedeelte van de voorruit waar de camera's zitten. Ik kreeg zelf een melding van Tesla dat dit nodig was. Wellicht kun je deze service ook laten uitvoeren.
Zo snel al? Ik kreeg de melding een paar dagen geleden ook maar mijn M3 komt uit februari 2024, serviceverzoek loopt nu.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:27
Belecthor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ja, vond ik ook. Ik heb een tijdje een iX3 gehad als leenauto en die TACC is een stuk verfijnder en minder zenuwachtig. Nou heeft die auto ook bijna de dubbele cataloguswaarde van een gemiddelde tesla, dus dan mag het ook wel beter werken :P
Dat een hele hoge nieuwprijs niets hoeft te zeggen over goede techniek bewijst Audi sinds de eerste etron tot de dag van vandaag. :+

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
Belecthor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ja, vond ik ook. Ik heb een tijdje een iX3 gehad als leenauto en die TACC is een stuk verfijnder en minder zenuwachtig. Nou heeft die auto ook bijna de dubbele cataloguswaarde van een gemiddelde tesla, dus dan mag het ook wel beter werken :P
Overdrijven is ook een kunst.
Je moet de iX3 natuurlijk vergelijken met de Y Dual Motor LR, en dan wordt dat verschil al wat kleiner.
En vermits het meestal leaseauto's zijn kan je beter naar maandprijzen kijken, en dan wordt het verschil nog kleiner omdat de markt de iX3 een betere restwaarde laat verwachten.

Mijn V90 van bouwjaar 2018 deed het wat TACC met sturen ook beter dan de Y.
Maar ja, we weten heel goed dat Tesla alles heeft ingezet op FSD voor de VS eerst en nadien andere dingen gaat verbeteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
Davidas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Zo snel al? Ik kreeg de melding een paar dagen geleden ook maar mijn M3 komt uit februari 2024, serviceverzoek loopt nu.
Ja, het verbaasde mij ook maar eerlijk gezegd wel blij mee. Ik kan me ook niet herinneren dat ik een melding heb gekregen dat iets niet beschikbaar zou zijn vanwege slecht zicht camera........ Nu de zon in de ochtend flink laag staat zijn er veel vlekjes en zuignap afdrukken zichtbaar op de voorruit. Ga vragen of ze dit gelijk mee kunnen pakken.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51
pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Dat zou het kunnen zijn, meestal scroll ik door naar 125 maar deze keer had ik hem gewoon op 120 laten staan.
turkeyhakan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Mijn Juniper van Maart 2025 heeft er één.
Eigenlijk is het te gek dat ze nu pas hun Robotaxis aangepast hebben om ook sproeiers aan de zij- en achterkant te hebben. Dat hadden ze toch al jaren moeten weten dat dit nodig is? Zeker achteraan.
this schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:22:
[...]

De ontwikkeling staat op een laag pitje, maar zeker niet stil. Ik heb de laatste jaren al gedragsveranderingen gezien bij AP en TACC.
Inderdaad, merk ik ook, al enkele subtiele aanpassingen gezien het voorbije jaar.
(en ik verkondig hier ook al even dat AP niet meer verder ontwikkelt wordt, maar ze fixen toch wel nog kleine issues)

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:45
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Overdrijven is ook een kunst.
Je moet de iX3 natuurlijk vergelijken met de Y Dual Motor LR, en dan wordt dat verschil al wat kleiner.
En vermits het meestal leaseauto's zijn kan je beter naar maandprijzen kijken, en dan wordt het verschil nog kleiner omdat de markt de iX3 een betere restwaarde laat verwachten.
De iX3 was toch ergens in de 70K terwijl de Y LR 56K is?
Even los van de kortingen die je kon krijgen bij BMW.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
Tommie is, als ik het goed zeg, Belgisch en daardoor is het wat verwarrend als je het vergelijkt met de situatie in NL (fiscale waarde, lease bedragen etc.)

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Begin deze week akkoord gegeven op een Tesla Model Y Premium AWD in Marine Blue met een trekhaak. Na veel wikken en wegen tussen Xpeng, Zeekr en Skoda. Ik kom uit een Skoda Enyaq IV80, dus ben al 5 jaar bekend met EV rijden.

Maar heb nog wel even een paar vraagjes rondom de Tesla (ja ben een Tesla Noob):

1. Tesla Supercharge netwerk. Ik krijg een shuttle laadpas en die kan ik niet koppelen in de Tesla app. Kan je wel bij de Supercharger die druppel gebruiken?
2. Rubbermatten in Juniper, iemand daar wat goede ervaring mee? Of tips!
3. Mudflaps, las namelijk wat ervaringen van mensen die schade kregen op de onderkant/zijkant van de Y en de mudflaps helpen. PPF stukjes kan ook, alleen die worden wel vies op den duur en zichtbaar. Mudflaps via Tesla dan aan te schaffen of zijn der betere alternatieven?

Verder nog tips of aanraders?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: