Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁
ff een reset doen? Is meestal wel de oplossing na gekke dingen na een update.Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.
Komt dit bij jullie ook voor?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Yep, dat is de rede.Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁
Alle origineel NL geleverde Tesla's hebben helaas nog geen Grok. Ik hoop dat het snel komt.
Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.
Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.
Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.
Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.
Vraagje over parkeerlichten.
Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.
Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje
Iemand ervaring met parkeerlichten die voor een langere tijd aan blijven staan?
Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.
Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje
Legion 7i i9 3080 32gb
Je kan voor een paar tientjes passende rubbers kopen bij alieexpressturkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:44:
[...]
Echt jammer dat Tesla geen rubber heeft toegepast op de frunk in de standaard modellen. Hopelijk staat er ergens vermeld dat de frunk niet waterdicht is. Verder vraag ik mij af of het kwaad kan dat de overige onderdelen/bekabeling nat wordt. Water en elektronica gaat niet goed samen.
Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopenRefl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Het is koffiedik kijken maar momenteel staan de premium levertijden al op mei-juni (dus einde Q2), zou me verbazen als ze daar nu met tijdelijke kortingen gaan strooien. Kan zijn dat de vraag hoger is op die modellen, of juist het aanbod minder (focus op standaard uitvoering, die zal wel harder lopen in de lease).
En mocht FSD er echt aankomen dan heb je meteen een extra selling point in Europa. Want dan kun je opeens een zelfrijdende auto kopen en dat is niet iets wat je bij de concurrent kunt aanvinken in de optielijst
En dan moet de echte boost nog gaan komen als vanaf volgend jaar werkgevers in NL 12% belasting (de pseudo-eindheffing) moeten gaan betalen voor niet EV leaseauto's, en wat eigenlijk nu al actief is want ook voor nu geleverde niet-EV auto's moet vanaf 17 september 2030 die belasting worden betaaldkarel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopen
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 17-03-2026 10:29 ]
Ja, dat heb ik nagekeken. Automatisch inklappen staat nog steeds aan. Deze ochtend even uit/aan gezet, maar ze klappen nog steeds niet in.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Nee, die optie staat niet aan. Dat is trouwens tijdens het rijden om bv door een smalle garagepoort te rijden.Allewijn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?
Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.
Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.
Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.
Het inklappen dat ik bedoel is wanneer de auto op slot gaat.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Geen ervaring mee, maar bedenk ook dat er omtrent het voeren van knipperlicht bepaalde wetgeving is als dit niet op priveterrein is, nog los van irritatie van buurtbewoners. Een fietslampje zal denk ik niet zo snel problemen geven.markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje![]()
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Je kunt gewoon je parkeerlicht aanzetten. Als je de auto sluit blijven die branden (geldt helaas ook voor de dimlichten)markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje![]()
Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.karel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:42:
Had misschien al eens gepost maar Ik was onlangs weer in de Filipijnen voor werk en het viel me weer op hoe goedkoop Tesla’s daar zijn. M3 kost daar 26.000 omgerekend. Bizar dat die prijsverschillen zo groot zijn met hier en tesla maakt blijkbaar nog steeds winst. Zie ook daar trouwens steeds meer Tesla’s in het straatbeeld viel me op.
https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnenquote: Indeed / WereldnbankVolgens data van de Wereldbank lag dat op de Filipijnen in 2020 op € 249,- per maand. In Nederland ging het in hetzelfde jaar om € 3.721,- per maand.
Je kan gemiddelde inkomens van derde wereldlanden niet echt vergelijken omdat er in dat soort landen enorme inkomensverschillen bestaan. De hogere middenklasse groeit hard en kan zich ook daar een nieuwe auto veroorloven en kiest dus steeds vaker voor een EV en hoewel tesla daar nog geen anderhalf jaar op de markt is ze het heel goed doen. Tesla heeft een hele hippe uitstraling daar. (De absolute aantallen zijn nog beperkt natuurlijk)Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.
[...]
https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnen
https://tessdrive.com/the...sm-megamall-pop-up-store/
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren
Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt wordennDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.
Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren
Hmmm das waar, hier alleen nooit .2.6 gehad dus ben eig wel benieuwd.Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt worden
Reflecterende tape? https://www.allekabels.nl.../4317953/markeertape.htmlmarkklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
[...]
[...]
Ja hoor, dat staat er specifiek bij.nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbodkarel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Als de benzineprijzen zo blijven dan koopt iedereen een EV ipv een hybride en dan zul je zien an juist de 3 en y heel hard gaan verkopen omdat het gewoon de beste auto’s zijn voor je geld . Dan zal tesla geen kortingen nodig hebben. Maar goed het is koffiedik kijken en je kan het gewoon niet voorspellen. Er zijn zo veel factoren en variabelen momenteel.
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod
Tja, de tijd zal het leren...karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.
Interessant, ik ben echt benieuwd of ze het scherm voor de tweede keer gaan vervangen bij volgende servicebezoek die gepland staat.bert pit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Als dat scherm piept en de piep verandert als je het contrast van het scherm verstelt, dan is het tweede scherm ook niet goed.
Dat effect verwacht ik ook, maar niet 1:1.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod
Toen de oorlog in Ukraine begon ging de gasprijs procentueel veel sneller omhoog dan de electriciteitsprijs.
Op dat moment installeerde ik extra PV en 4 airco's zowel als comfortverhoging in de zomer, als om te verwarmen in de winter. Dat heeft het gasverbruik goed kunnen drukken, en mijn rekening ging omhoog maar werd niet astronomisch.
En voor de auto is het zaak om zo veel mogelijk te laden tijdens de dag. Die 2 dagen thuiswerk komen dan handig van pas.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 17-03-2026 16:05 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee hoor, als je de parkeerlichten aanzet gaan de dimlichten uit. Zelfde led brandt als bij de drl, alleen iets minder fel. Net getest bij mijn M3 Highland.pdidi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Je kunt gewoon je parkeerlicht aanzetten. Als je de auto sluit blijven die branden (geldt helaas ook voor de dimlichten)
Als je de dimlichten handmatig aanzet (dus niet op Auto) dan blijven die idd ook branden, maar je krijgt wel een duidelijke waarschuwing wanneer je dan uitstapt.
Sorry, beetje slecht verwoord. Ik bedoelde dat als je je dimlichten aan laat staan, dat die ook aan blijven als je de auto sluit. Dat vind ik jammer, want het liefst zou ik altijd met dimlichten aan willen rijden. Maar het antwoord op je vraag was dus dat je gewoon je parkeerlichten aan kunt zetten, want die blijven ook gewoon aan als je afsluitmkrmr schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Nee hoor, als je de parkeerlichten aanzet gaan de dimlichten uit. Zelfde led brandt als bij de drl, alleen iets minder fel. Net getest bij mijn M3 Highland.
Als je de dimlichten handmatig aanzet (dus niet op Auto) dan blijven die idd ook branden, maar je krijgt wel een duidelijke waarschuwing wanneer je dan uitstapt.
Ik had ook al eens gezocht naar een ondiepe/korte/haakse laadstekker zodat de kabel nagenoeg loodrecht naar beneden er uit komt maar blijkbaar is dat niet iets wat gangbaar is.markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:
Ik weet niet hoe breed de straat is, maar zo ver steekt de kabel toch niet uit? Als fietsers auto’s zo dicht langs je auto gaan dan heb je een ander probleem denk ik.
Klopt helemaal.nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Zou dat hier moeten staan? Want ik zie alleen dit
[Afbeelding]
Ik bedenk me wel dat ik eerst een dag alles op Duits had gezet om te zien of Grok dan wel zou komen. Toen dat niet gebeurde alles weer gewoon op Nederlands gezet. Daarna stond vrijwel direct de update klaar.
Grok spreekt trouwens wel erg slecht Nederlands en verstaat het ook niet altijd even goed.
:strip_exif()/f/image/sCz9S1g4oNVvRT5jtjX2ZVAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Cxxxx71 op 17-03-2026 20:00 ]
Ja zoiets zou echt een super oplossing zijn... Maar nergens te vindengertk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ik had ook al eens gezocht naar een ondiepe/korte/haakse laadstekker zodat de kabel nagenoeg loodrecht naar beneden er uit komt maar blijkbaar is dat niet iets wat gangbaar is.
Legion 7i i9 3080 32gb
https://evplug.eu/collect...ype-2-16a-3-fase?hl=nl-NLmarkklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Ja zoiets zou echt een super oplossing zijn... Maar nergens te vinden
Ik neem aan dat je een dynamisch contract bedoeld?karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.
SR+ sept 2019 wit
Gewoon dynamisch gaan. Sinds gisternacht hangt mijn Tesla aan de lader, want vandaag niet nodig. 23 kilowatt geladen tegen €2,86 ofwel 12 cent per kilowatt.pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Da's nog geen 2 cent per kilometer haha.
Meer dan genoeg uren met zon of wind. Je betaalt die uren praktisch alleen de belasting a 13 cent per kWh. Netto stroomprijs is nul of negatief.
En je stabiliseert het net er ook nog eens mee. Al die netverzwaring is helemaal niet nodig als iedereen het zo doet.
[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 17-03-2026 23:42 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
gertk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 05:36:
[...]
Welke zou het dan moeten zijn? Zie daar ook alleen maar 'uitstekende' stekkers aan zitten.
Zou Grok ook andere laders kunnen zoeken langs je weg, en je daar langs naar navigeren?Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Klopt helemaal.
Ik bedenk me wel dat ik eerst een dag alles op Duits had gezet om te zien of Grok dan wel zou komen. Toen dat niet gebeurde alles weer gewoon op Nederlands gezet. Daarna stond vrijwel direct de update klaar.
Grok spreekt trouwens wel erg slecht Nederlands en verstaat het ook niet altijd even goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bv, je navigeert naar Berlijn, en de navi stuurt je dan langs SuC.
Zou je dan aan Grok kunnen vragen: zoek een snellader langs de route waar ik met ca 10-15% batterij aankom met toilet en een hamburgerrestaurant.
Ik moet binnen een paar weken van Brussel naar Mont-Saint-Michel, en de route via de SuC is zowat een kwartier langer (niet direct een probleem), maar de laders zijn slecht uitgerust vind ik en je moet me net iets te ver van de autostrade af (en iedere keer weer ticket nemen en betalen).
Dus ik gebruik dan liever laders aan benzinestations met eetmogelijkheid.
Ben benieuwd of Grok dat gaat toestaan.
Ik ken dat probleem. Ik gebruik daar ABRP, Google Maps en Chargemap voor met een getrainde bijrijder.Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:12:
[...]
Ik moet binnen een paar weken van Brussel naar Mont-Saint-Michel, en de route via de SuC is zowat een kwartier langer (niet direct een probleem), maar de laders zijn slecht uitgerust vind ik en je moet me net iets te ver van de autostrade af (en iedere keer weer ticket nemen en betalen).
Dus ik gebruik dan liever laders aan benzinestations met eetmogelijkheid.
Bijrijder zoekt onderweg naar laders (niet perse tesla) met de juiste beschikbaarheid en faciliteiten.
Als ik alleen rij dan vertrouw ik op de auto en stop ik dus bij Tesla SuCs.
Op die bewuste rit van dik 600km plant Tesla 2 laadstops. De eerste bereik ik met 35% en ik 'moet' maar 11minuten laden.LastSamurai schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Ik ken dat probleem. Ik gebruik daar ABRP, Google Maps en Chargemap voor met een getrainde bijrijder.
Bijrijder zoekt onderweg naar laders (niet perse tesla) met de juiste beschikbaarheid en faciliteiten.
Als ik alleen rij dan vertrouw ik op de auto en stop ik dus bij Tesla SuCs.
Dat vind ik onhandig. Ik rij dan liever door, maar de volgende SuC ligt te ver. Ik ben nogal zeker dat er wel een andere lader zal zijn bij een tankstation, maar dan moet ik handmatig gaan plannen...
Net te veel gedoe, en een gevolg van het feit dat de Tesla laadplanning/navi enkel via de SuC wil gaan..
Ik hoop echt dat Grok daar iets aan kan doen, anders heb ik er weinig aan.
Dit zou moeten werken vlgs Grok:Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Op die bewuste rit van dik 600km plant Tesla 2 laadstops. De eerste bereik ik met 35% en ik 'moet' maar 11minuten laden.
Dat vind ik onhandig. Ik rij dan liever door, maar de volgende SuC ligt te ver. Ik ben nogal zeker dat er wel een andere lader zal zijn bij een tankstation, maar dan moet ik handmatig gaan plannen...
Net te veel gedoe, en een gevolg van het feit dat de Tesla laadplanning/navi enkel via de SuC wil gaan..
"Navigeer naar B via de snelste route, maar gebruik geen Superchargers als ik nog boven 20% SoC heb. Voeg third-party laders toe en laat me doorrijden tot lage SoC."
We zullen het hopelijk snel gaan zien
Dat zou heeeeeeel mooi zijn. Ik vraag me af of dit inderdaad zo gaat werken. Het liefst ook nog met de mogelijkheid om meer voorwaarden op te geven. Minimaal 8 stalls, toilet binnen 5 minuten lopen die open is bij aankomst etc.pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Dit zou moeten werken vlgs Grok:
"Navigeer naar B via de snelste route, maar gebruik geen Superchargers als ik nog boven 20% SoC heb. Voeg third-party laders toe en laat me doorrijden tot lage SoC."
We zullen het hopelijk snel gaan zien
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit plannen is sinds 2019 alleen maar minder geworden imho. Als ik de auto zelf wat laat plannen dan komt hij met hele vage opties. Met hoge SoC aankomen, vage stops, onhandige locaties. Dit werkte in 2019 echt beter.Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Op die bewuste rit van dik 600km plant Tesla 2 laadstops. De eerste bereik ik met 35% en ik 'moet' maar 11minuten laden.
Tja, als ik dan rant over 'superieure software - NOT', dan krijg ik het hele forum over mij.Inspired schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Dit plannen is sinds 2019 alleen maar minder geworden imho. Als ik de auto zelf wat laat plannen dan komt hij met hele vage opties. Met hoge SoC aankomen, vage stops, onhandige locaties. Dit werkte in 2019 echt beter.
Dat hebben sommige merken echt beter voor mekaar, met meer keuzemogelijkheden etc.
En dan gaat het mij niet om 5minuten tijdswinst. Het gaat me om een laadplek waar ik een toilet kan vinden, kan eten als ik stop rond eettijd, en ook dat ik een stop kan uitstellen.
Daarom kijk ik altijd maar 1 stop vooruit.
Ben misschien 'damaged by experience', maar ben 1 keer gestopt om 21h aan een Tesla SuC waar we enkel een gesloten shopping mall vonden waar ook de toiletten gesloten waren en waarvoor ik 2km van de autostrade af moest. Mijn vrouw heeft het er nog over.
Na het zoeken naar een toilet hebben we afgesloten en zijn we op zoek gegaan naar een tankstation met toilet en welke lader er stond kon ons geen zak schelen.
Dus laat die ervaringen met Grok maar komen, ik heb vandaag pas de 2026.8 gekregen, dus ik zal nog wel even moeten wachten op 2026.9 denk ik.
Heb je hier meer info over?karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:38:
[...]
je kan en zelf waterdicht maken voor een paar tientjes , express staat vol met die rubber seals
Met een LFP accu in een standaard juniper heb je deze melding in de app.
:strip_exif()/f/image/pQ4gtRyKMcNMZI9rZzhtjoT2.jpg?f=fotoalbum_large)
"Om de batterij in goede conditie te houden, moet u de laadlimiet op 100% houden en één keer per week volledig opladen"
Hoe moet ik dit nu lezen, want hier zit een contradictie in. Als ik de laadlimiet op 100% houd, dan laad ik altijd op tot 100%. En als ik één keer per week volledig op moet laden (100%), op hoeveel zet ik hem dan de rest van de tijd?
Verder staat er in de owners manual dat je de auto best aan de lader kunt laten hangen, dat doe ik dus ook. Maar met bovenstaande melding, zoeken op internet etc. kom ik niet tot echt goede uitleg wat hier nu precies wordt bedoeld.
Heeft iemand hier wellicht meer informatie over gevonden?
:strip_exif()/f/image/pQ4gtRyKMcNMZI9rZzhtjoT2.jpg?f=fotoalbum_large)
"Om de batterij in goede conditie te houden, moet u de laadlimiet op 100% houden en één keer per week volledig opladen"
Hoe moet ik dit nu lezen, want hier zit een contradictie in. Als ik de laadlimiet op 100% houd, dan laad ik altijd op tot 100%. En als ik één keer per week volledig op moet laden (100%), op hoeveel zet ik hem dan de rest van de tijd?
Verder staat er in de owners manual dat je de auto best aan de lader kunt laten hangen, dat doe ik dus ook. Maar met bovenstaande melding, zoeken op internet etc. kom ik niet tot echt goede uitleg wat hier nu precies wordt bedoeld.
Heeft iemand hier wellicht meer informatie over gevonden?
@sender Dit onderwerp is al heel vaak besproken. Even terugzoeken in het topic.
Het korte, vereenvoudigde antwoord is dat het batterijmanagementsysteem niet bij elk percentage goed kan aflezen hoe vol de accu is bij een LFP accu. Bij 100% kan dat wel en dan kalibreert hij dus. In de praktijk is laden tot 100% voor geen enkele accu een probleem, dat wordt schromelijk overdreven, tenzij je hem daarna langere tijd wegzet, dat vinden ze minder leuk. Dus lekker tot 100% laden, tenzij je er dagenlang niet mee gaat rijden, dan kan je hem ook tot 80% laden tussendoor.
Ik laad mijn LFP M3 overigens al ruim 4 jaar en >150k km altijd tot 100% - ongeacht de situatie - en ik zit ruim onder het gemiddelde qua degeneratie. Niet teveel druk om maken.
Het korte, vereenvoudigde antwoord is dat het batterijmanagementsysteem niet bij elk percentage goed kan aflezen hoe vol de accu is bij een LFP accu. Bij 100% kan dat wel en dan kalibreert hij dus. In de praktijk is laden tot 100% voor geen enkele accu een probleem, dat wordt schromelijk overdreven, tenzij je hem daarna langere tijd wegzet, dat vinden ze minder leuk. Dus lekker tot 100% laden, tenzij je er dagenlang niet mee gaat rijden, dan kan je hem ook tot 80% laden tussendoor.
Ik laad mijn LFP M3 overigens al ruim 4 jaar en >150k km altijd tot 100% - ongeacht de situatie - en ik zit ruim onder het gemiddelde qua degeneratie. Niet teveel druk om maken.
Je kunt tegenwoordig aangeven hoe je route wilt: snelst, minder laadstops of laadstops met meer mogelijkheden, restaurants etc. En je kunt ook bij de laadstops zien wat de openingstijden zijn van de restaurants en zo.Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, als ik dan rant over 'superieure software - NOT', dan krijg ik het hele forum over mij.
Dat hebben sommige merken echt beter voor mekaar, met meer keuzemogelijkheden etc.
En dan gaat het mij niet om 5minuten tijdswinst. Het gaat me om een laadplek waar ik een toilet kan vinden, kan eten als ik stop rond eettijd, en ook dat ik een stop kan uitstellen.
Ben misschien 'damaged by experience', maar ben 1 keer gestopt om 21h aan een Tesla SuC waar we enkel een gesloten shopping mall vonden waar ook de toiletten gesloten waren en waarvoor ik 2km van de autostrade af moest. Mijn vrouw heeft het er nog over.
Na het zoeken naar een toilet hebben we afgesloten en zijn we op zoek gegaan naar een tankstation met toilet en welke lader er stond kon ons geen zak schelen.
Dus laat die ervaringen met Grok maar komen, ik heb vandaag pas de 2026.8 gekregen, dus ik zal nog wel even moeten wachten op 2026.9 denk ik.
Naar gekeken, maar heb ik nog niet op 2026.2Mackeessie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Je kunt tegenwoordig aangeven hoe je route wilt: snelst, minder laadstops of laadstops met meer mogelijkheden, restaurants etc. En je kunt ook bij de laadstops zien wat de openingstijden zijn van de restaurants en zo.
Dus vraag mij wel af wanneer je dit kan kiezen.
M3H 2024
En ook een Fastned of Ionity er tussen?Mackeessie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Je kunt tegenwoordig aangeven hoe je route wilt: snelst, minder laadstops of laadstops met meer mogelijkheden, restaurants etc. En je kunt ook bij de laadstops zien wat de openingstijden zijn van de restaurants en zo.
Ik zie het niet hoor, ook niet kiezen voor minder stops.
Even terugzoekenBigSmurf schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:21:
@sender Dit onderwerp is al heel vaak besproken. Even terugzoeken in het topic.
Als je meer informatie over dit onderwerp wilt. Gebruik de zoekfunctie en gebruik als zoekterm "lfp opladen". Dan heb je aardig was leesvoer.sender schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Even terugzoeken850 894 paginas... ik ben begonnen bij 600 (dit kostte me iets van 3 uur) en heb er niets concreets over gevonden...
Laat ik het anders formuleren. Daar lees ik geen antwoord op mijn vraag over de Tesla app screenshot. Ja wel veel meningen en algemene informatie.CasterTroy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Als je meer informatie over dit onderwerp wilt. Gebruik de zoekfunctie en gebruik als zoekterm "lfp opladen". Dan heb je aardig was leesvoer.
Wat is nu wijsheid? alle dagen tot 85% en zondag tot 100% zetten? of altijd tot 100% laten staan?
[ Voor 10% gewijzigd door sender op 18-03-2026 14:56 ]
als je het aan de Tesla app assistent vraagt zegt die lfp kan je gewoon tot 100% laden maar vermijd lang ongebruikt op 100% en mocht je toch voor lange tijd de tesla niet gebruiken hang hem aan je thuis lader en zet het laden tot 50%.sender schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Laat ik het anders formuleren. daar lees ik geen antwoord op mijn vraag over de Tesla app screenshot. Ja wel veel meningen en algemene informatie.
PSN: FreakGIB
Maandje geleden hier e.e.a. over gedeeld: The__Virus in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"sender schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Laat ik het anders formuleren. Daar lees ik geen antwoord op mijn vraag over de Tesla app screenshot. Ja wel veel meningen en algemene informatie.
Wat is nu wijsheid? alle dagen tot 85% en zondag tot 100% zetten? of altijd tot 100% laten staan?
Dat wat in de Tesla app is geschreven moet te begrijpen en uit te voeren zijn voor alle mogelijke gebruikers. Veel mensen vinden het al snel ingewikkeld worden als ze 1x per week tot 100% moeten laden en de rest van de week naar een minder hoog percentage, laat staan 'niet op 100% of 5% lang parkeren'sender schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Laat ik het anders formuleren. Daar lees ik geen antwoord op mijn vraag over de Tesla app screenshot. Ja wel veel meningen en algemene informatie.
De richtlijn van Tesla volgen is ook helemaal niet slecht, echter als je tijdgewogen (kalender) batterijdegradatie zoveel mogelijk wil beperken probeer dan ervoor te zorgen dat de auto met een wat lager batterijpercentage geparkeerd staat.
Persoonlijk voorbeeld; Ik rijd zelf niet dagelijks, maar wel veel lange ritten (ca 40.000 kilometer per jaar). Minimaal 1x per week gaat hij dus voor zo'n lange rit naar 100% (of vaker als ik de range nodig heb). En voor de rest hangt het ding ergens tussen de 50tot 80% als hij geparkeerd staat, en dan vaker rond de 50% dan hoger.
Niet te moeilijk over doen. Als je het leuk vind om je met deze materie bezig te houden kun je de volgende youtube video kijken (hier al vaak gedeeld): link
Inspired schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Dit plannen is sinds 2019 alleen maar minder geworden imho. Als ik de auto zelf wat laat plannen dan komt hij met hele vage opties. Met hoge SoC aankomen, vage stops, onhandige locaties. Dit werkte in 2019 echt beter.
Ik vind dat BMW dat wel goed op orde heeft, ik stel minimaal 5% in waarmee ik wil aankomen en kan op mijn finale bestemming ook een ander percentage instellen. Daarnaast zie je mooi op een lijntje alle laadstops en per laadstop kan je vaak ook foto's tonen op de iDrive met alle POI's in de buurt. Het is niet heiligmakend want toiletten staan er bv. niet specifiek op als POI maar samen met die foto is het wel leuk/goed om in te schatten waar je terecht komt.Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, als ik dan rant over 'superieure software - NOT', dan krijg ik het hele forum over mij.
De matrix koplampen van de Model 3 Highland blijven een probleem bij autopilot. Ik heb eigenlijk elke rit 's avonds wel dat de vangrail net even tussen het aankomend tegenliggend verkeer zit en de tesla de andere auto niet ziet, waardoor het groot licht volle bak blijft schijnen en deze dus het tegenliggend verkeer verblindt.
Ze seinen dan wel, maar recent bleef hij ook vol op de voorganger schijnen, die uiteindelijk maar de alarmlichten aandeed om mij te waarschuwen. En de meeste mensen die er last van hebben zullen niet seinen. De matrix doet het verder regelmatig goed, maar ik zie 'm vaak net even een fractie van een seconde te laat uitschakelen, of dat voor auto's in verte hij toch aan staat.
Omgekeerd gebeurt het me ook wel eens. Recent zo'n nieuwe Tesla Model Y die gewoon consequent groot licht bleef aanhouden en pas last minute herkende ie mijn auto. Ik vind het maar gevaarlijk.
Ik ben er fel op tegen dat het automatisch groot licht een ding is geworden, want het is gewoon onnodig gevaarlijk en ook in mijn optiek echt niet nodig op de snelweg.
Ik laat binnenkort de camera schoonmaken achter de voorruit (ik heb de versie zonder voorbumpercamera), maar ik kan eigenlijk 's avonds op de snelweg de autopilot niet gebruiken, omdat ik anders medeweggebruikers verblind; ik vind dat dit gewoon niet mag voorkomen. Ik snap dat je er van die buttons voor kunt halen, maar ik vind eigenlijk dat dit gewoon naar behoren dient te werken.
Ze seinen dan wel, maar recent bleef hij ook vol op de voorganger schijnen, die uiteindelijk maar de alarmlichten aandeed om mij te waarschuwen. En de meeste mensen die er last van hebben zullen niet seinen. De matrix doet het verder regelmatig goed, maar ik zie 'm vaak net even een fractie van een seconde te laat uitschakelen, of dat voor auto's in verte hij toch aan staat.
Omgekeerd gebeurt het me ook wel eens. Recent zo'n nieuwe Tesla Model Y die gewoon consequent groot licht bleef aanhouden en pas last minute herkende ie mijn auto. Ik vind het maar gevaarlijk.
Ik ben er fel op tegen dat het automatisch groot licht een ding is geworden, want het is gewoon onnodig gevaarlijk en ook in mijn optiek echt niet nodig op de snelweg.
Ik laat binnenkort de camera schoonmaken achter de voorruit (ik heb de versie zonder voorbumpercamera), maar ik kan eigenlijk 's avonds op de snelweg de autopilot niet gebruiken, omdat ik anders medeweggebruikers verblind; ik vind dat dit gewoon niet mag voorkomen. Ik snap dat je er van die buttons voor kunt halen, maar ik vind eigenlijk dat dit gewoon naar behoren dient te werken.
En iets meer als je de radiator moet verwijderen als ie doorbrandt tijdens het aangrijpen.duderuud schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
Lang leve AliExpress...
Kwartiertje werk:
[YouTube: Tesla Model 3 Highland frunk soft close]
Niet echt een gok, het is meer de vraag vroeg of laat. Ik heb 'm geretourneerd toen ik de recensies las en reviews zag. Maar meer iets voor het accessoires topic waar het ook al is voorgevallen.duderuud schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:17:
Die gok durf ik wel te wagen...
Je ziet inderdaad alleen de Superchargers. Als je een doel ingeeft zie je helemaal bovenin de keuze mogelijkheden die ik geschetst heb.Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:17:
[...]
En ook een Fastned of Ionity er tussen?
Ik zie het niet hoor, ook niet kiezen voor minder stops.
Of in het niet onwaarschijnlijke geval dat het Chinese motortje het eens begeeft, en je hem niet via de 'nood oplossing' zoals beschreven in de handleiding kunt openen.Maurice- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:11:
[...]
En iets meer als je de radiator moet verwijderen als ie doorbrandt tijdens het aangrijpen.
Dan tikt dat uurtarief van het Tesla SC hard aan
Werkelijk Geen idee wat wijsheid is , ik laad dagelijks tot 50 % omdat ik meer niet nodig heb en af en toe tot 100% (meestal eens per week) als het nodig is. Ga er vanuit dat de batterij de auto overleeft.sender schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Standaard staat de gewenste resterende accu bij aankomst laadpunt op 10%. Dat is meestal veel te veel, waardoor ie bij mij op lange ritten vaak ging herplannen. Nu ik hem op 5% (lager kan niet) heb gezet gaat het een stuk beter.Inspired schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:51:
[...]
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Dat doet Tesla ook, enige wat die niet doet is andere laadstops aangeven dan Superchargers. Maar je kan bij elke supercharger vinden welke faciliteiten er zijn incl foto’s.HyperBart schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:12:
[...]
[...]
Ik vind dat BMW dat wel goed op orde heeft, ik stel minimaal 5% in waarmee ik wil aankomen en kan op mijn finale bestemming ook een ander percentage instellen. Daarnaast zie je mooi op een lijntje alle laadstops en per laadstop kan je vaak ook foto's tonen op de iDrive met alle POI's in de buurt. Het is niet heiligmakend want toiletten staan er bv. niet specifiek op als POI maar samen met die foto is het wel leuk/goed om in te schatten waar je terecht komt.
Ik kan me niet herinneren dat ik deze ooit eerder heb gezien:
Prijslijst 2026 voor voertuigen
Prijslijst 2025 voor voertuigen
Prijslijst 2024 voor voertuigen
Prijslijst 2023 voor voertuigen
Prijslijst 2022 voor voertuigen
bron
bron
In 2019 was 't plannen ook makkijker met minder SuCs en werd geen rekening gehouden met andere auto's die er naar toe navigeren.Inspired schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vandaag update 2026-8 geïnstalleerd.
Maar wat ik me afvroeg krijgen legale modellen grok?
Of alleen je juniper en highland?
Maar wat ik me afvroeg krijgen legale modellen grok?
Of alleen je juniper en highland?
Pff die Autopilot bevalt me toch neit zo goed.
Bijna een ongeluk gekregen met de auto achter mij.
Op een autoweg reed ik op de rechterbaan. Dan is er een auto die wilt invoegen, maar omdat hij uit een ronde baan komt, lijkt het net alsof hij niet remt en hard mijn weg op komt.
Tesla remt keihard.
Op een autoweg reed ik op de rechterbaan. Dan is er een auto die wilt invoegen, maar omdat hij uit een ronde baan komt, lijkt het net alsof hij niet remt en hard mijn weg op komt.
Tesla remt keihard.
Met TACC moet je altijd weten in welke verkeerssituaties je hem uit moet zetten. Als je TACC lang genoeg hebt gebruikt weet je het wel. Als ik naar huis rij, rij ik over een lange rechte weg met een oversteekplaats voor fietsers en iets verderop voor auto's. Ik zet daar altijd TACC uit. Als de camera's zien dat er fietsers/auto's zo'n 15m verderop oversteken gaat de auto vol in de ankers. "Gas loslaten" was voldoende geweest, maar helaas, de auto gedraagt zich erg zenuwachtig/nerveus in TACC modus. Dit is iig mijn ervaring met TACC, ymmv.kx22 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:29:
Pff die Autopilot bevalt me toch neit zo goed.
Tesla remt keihard.
Ja, ik zet echt enkel de autopilot aan op de snelweg en ik zet 'm uit als het enigszins ingewikkeld is en ik heb hierdoor zelden nog last van plots remmen. Als ik iemand hier passeer omdat deze invoegt, dan zet ik 'm bijvoorbeeld uit, want anders knalt ie nog wel eens vol in de ankers.shinken82 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:46:
[...]
Met TACC moet je altijd weten in welke verkeerssituaties je hem uit moet zetten. Als je TACC lang genoeg hebt gebruikt weet je het wel. Als ik naar huis rij, rij ik over een lange rechte weg met een oversteekplaats voor fietsers en iets verderop voor auto's. Ik zet daar altijd TACC uit. Als de camera's zien dat er fietsers/auto's zo'n 15m verderop oversteken gaat de auto vol in de ankers. "Gas loslaten" was voldoende geweest, maar helaas, de auto gedraagt zich erg zenuwachtig/nerveus in TACC modus. Dit is iig mijn ervaring met TACC, ymmv.
De lane assist is wel echt steengoed van Tesla. Als ik dat vergelijk met mijn vorige auto is dat een wereld van verschil.
[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 18-03-2026 19:00 ]
MY RWD van een paar dagen oud. Zit op versie 2025.44.300.
Iedereen heeft het hier over 2026.XX.XXX versie.. is er een reden dat hij bij mij hier op blijft hangen ? (Zie nergens een optie om te updaten)
Iedereen heeft het hier over 2026.XX.XXX versie.. is er een reden dat hij bij mij hier op blijft hangen ? (Zie nergens een optie om te updaten)
Legion 7i i9 3080 32gb
Nieuwe autos blijven altijd nog even achter, en Tesla doet grof weg elke 6 weken een release, dus het lijkt dat je ver achter loopt maar dat is dus niet.markklok schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:10:
Updates komen gewoon met een melding, geen manier om te forceren.
[ Voor 6% gewijzigd door megabeat op 18-03-2026 19:20 ]
Zelfde met nieuwe model Y. En dat terwijl groot licht op de meeste Nederlandse wegen waar je AutoPilot gebruikt helemaal niet nodig hebt. Gelukkig kun je groot licht bij AutoPilot uitzetten met de Commander. Ik heb dus nooit groot licht aan en mis het niet.Belecthor schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:45:
De matrix koplampen van de Model 3 Highland blijven een probleem bij autopilot. Ik heb eigenlijk elke rit 's avonds wel dat de vangrail net even tussen het aankomend tegenliggend verkeer zit en de tesla de andere auto niet ziet, waardoor het groot licht volle bak blijft schijnen en deze dus het tegenliggend verkeer verblindt.
Ze seinen dan wel, maar recent bleef hij ook vol op de voorganger schijnen, die uiteindelijk maar de ...
Voor mensen die klagen over AutoPilot:
:strip_exif()/f/image/EEHdnbTjd5iMAOYqlOfOpyYl.png?f=user_large)
Logisch dus dat hij panikeert in de buurt van voetgangers of fietsers.
Het is enkel gemaakt voor gebruik op de snelweg, dat lijken veel mensen te vergeten. Tesla zou het eigenlijk niet mogen beschikbaar maken op andere wegen.
:strip_exif()/f/image/EEHdnbTjd5iMAOYqlOfOpyYl.png?f=user_large)
Het is enkel gemaakt voor gebruik op de snelweg, dat lijken veel mensen te vergeten. Tesla zou het eigenlijk niet mogen beschikbaar maken op andere wegen.
Als ik in de wayback machine kijk waren ze er altijd wel. April 2021 voor het eerst.pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:06:
Ik kan me niet herinneren dat ik deze ooit eerder heb gezien:
bron
https://web.archive.org/w...egal/additional-resources
Maar zelf ook nog niet eerder (genoemd) zien worden
Het vervelende is dat je nu met de nieuwe auto's niet eens vrij mag kiezen tussen ap en tacc, terwijl je met bijna ieder andere auto gewoon ACC kunt gebruiken op veel plekken.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:48:
[Afbeelding]
Dus voor vele wordt het gezien als achteruitgang ipv vooruitgang. Ik bedoel op de snelweg blijft b.v. de kia e-niro ook midden op de baan rijden en past zijn snelheid aan. Vind je het gek als dat niet meer indrukwekkend is als je in een tesla stapt?
Dit hele topic blijft voor mijn gevoel een riedeltje van nieuwe gebruikers die het idee hebben dat we al op het niveau zitten van de VS. Even geduld hebben als de EU mee gaat werken.
Auto hengelt zelf op de achtergrond updates binnen, mits je een wifi-verbinding hebt. Update downloaden forceren gaat nietmarkklok schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:10:
[ Voor 6% gewijzigd door nosuchuser op 18-03-2026 20:36 ]
Laat ik zeggen dat ik hoop dat we voor vele dingen nooit op het niveau van de VS terechtkomen, maar vwb verkeer lijkt het daar inderdaad wel beter.SL65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:32:
Dit hele topic blijft voor mijn gevoel een riedeltje van nieuwe gebruikers die het idee hebben dat we al op het niveau zitten van de VS. Even geduld hebben als de EU mee gaat werken.
De notificatie dat er een update beschikbaar is komt ook binnen zonder wifi. Je hoeft 'm dus pas aan de wifi te hangen als je die hebt gehad.nosuchuser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Auto hengelt zelf op de achtergrond updates binnen, mits je een wifi-verbinding hebt. Update downloaden forceren gaat niet
Toch hebben we hier thuis weer een reality check nu er een iX3 is toegevoegd aan het "wagenpark". Het is, ondanks een auto bj 2025, techniek uit begin 2020 maar de lane keep assist werkt vele malen beter dan mijn M3'26. De auto schrikt nergens van en lijkt ook veel beter en vroegtijdig te anticiperen. Ik betrapte mijzelf er al op dat ik m'n voet op een gegeven moment niet meer boven het gaspedaal had. Met de Tesla ondenkbaar.SL65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:32:
Het zal veroorzaakt worden door hoe meer techniek/inzicht hoe meer ingrepen maar comfortabel is anders.
Louter uit interesse; zou je kort kunnen delen wat de ix3 slechter en beter doet?Maurice- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Toch hebben we hier thuis weer een reality check nu er een iX3 is toegevoegd aan het "wagenpark". Het is, ondanks een auto bj 2025, techniek uit begin 2020 maar de lane keep assist werkt vele malen beter dan mijn M3'26. De auto schrikt nergens van en lijkt ook veel beter en vroegtijdig te anticiperen. Ik betrapte mijzelf er al op dat ik m'n voet op een gegeven moment niet meer boven het gaspedaal had. Met de Tesla ondenkbaar.
Het zal veroorzaakt worden door hoe meer techniek/inzicht hoe meer ingrepen maar comfortabel is anders.
We mogen hier niet vergelijkenCigarguy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:53:
[...]
Louter uit interesse; zou je kort kunnen delen wat de ix3 slechter en beter doet?
Maar naast de geweldige stoelen van de BMW en betere lane keep assist mis ik de intuïtieviteit van Tesla elke rit en zou ik niet willen ruilen (en dat voor letterlijk de dubbele nieuwprijs).
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice- op 18-03-2026 23:41 ]
De laatste jaren is er geen reet aangepast aan het domme AP gedrag. Vorige week had ik op de A2 een vrachtauto die van de rechterbaan de streep naar de middenbaan aanraakte terwijl ik aan het inhalen was. Weinig aan de hand zou je denken, want soms slingeren vrachtauto's een beetje tussen de lijntjes. De Y stampte vol op de rem toen de vrachtauto de lijn aanraakte. Echt compleet achterlijk en gevaarlijk als er verkeer strak achter je zit wanner het druk is.
Heel de tijd slingert de Y van links naar rechts als je vrachtauto's inhaalt, (ook irritant) en als hij dan wel een keer 10cm naar links moet, dan stampt hij op de rem. Heel jammer. Dus voorlopig weer grotendeels op TACC. Dan zit ik een stuk relaxter in de auto. Gelukkig heb ik hem niet aangeschaft voor de AP.
Heel de tijd slingert de Y van links naar rechts als je vrachtauto's inhaalt, (ook irritant) en als hij dan wel een keer 10cm naar links moet, dan stampt hij op de rem. Heel jammer. Dus voorlopig weer grotendeels op TACC. Dan zit ik een stuk relaxter in de auto. Gelukkig heb ik hem niet aangeschaft voor de AP.
Y'24
Nu we het toch over AutoPilot hebben die verouderd zou zijn en geen updates meer zou krijgen, vandaag viel me toch wel iets op dat volgens mij nieuw is.
Sinds één van de laatste updates lijkt AP niet meer rechts voorbij te steken als je op de autosnelweg op het rechter baanvak rijdt. Vroeger moest ik altijd ingrijpen als er weer eens iemand op het middelste baanvak bleef hangen. Wettelijk mag je die rechts niet voorbij dus moest ik scrollen om AP te vertragen ofwel twee baanvakken naar links om voorbij te steken.
Vandaag viel me op dat hoewel AP op 120 stond ingesteld en er niemand voor me reed hij op ongeveer 105 bleef hangen en de auto die links voor reed niet voorbij ging.
Hopelijk maak ik het wat duidelijk? Nog iemand dit gemerkt?
Sinds één van de laatste updates lijkt AP niet meer rechts voorbij te steken als je op de autosnelweg op het rechter baanvak rijdt. Vroeger moest ik altijd ingrijpen als er weer eens iemand op het middelste baanvak bleef hangen. Wettelijk mag je die rechts niet voorbij dus moest ik scrollen om AP te vertragen ofwel twee baanvakken naar links om voorbij te steken.
Vandaag viel me op dat hoewel AP op 120 stond ingesteld en er niemand voor me reed hij op ongeveer 105 bleef hangen en de auto die links voor reed niet voorbij ging.
Vorige week nog niet. Nu heb ik 2026.8 en zal er eens naar kijken. Thx.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Nog iemand dit gemerkt?
Y'24
Mijn M3H op 2025.44.25.3 houdt ook in als er linksvoor een langzamer rijdende auto rijdt en ik TACC heb geactiveerd.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Nu we het toch over AutoPilot hebben die verouderd zou zijn en geen updates meer zou krijgen, vandaag viel me toch wel iets op dat volgens mij nieuw is.
Dat heb ik ook gemerkt en ik vind dat dan juist weer ergerlijk. Afhankelijk van de situatie ga ik er links of rechts langs. Maar niet zo ergerlijk als de ‘middelstebaanplakkers’ 😉.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Voor de rest veel zaken hier die herkenbaar zijn al heb ik het idee dat het minder erg is dan een jaar geleden. En zoals gezegd als het wat complexer wordt dan is het verstandig om AP uit te zetten.
Het rechts inhalen doet AP al jaren niet meer. De ontwikkeling aan de AP software stack staat überhaupt al jaren stil. Focus bij Tesla ligt op de ontwikkeling van FSD.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
Uhm, met meer SuCs is het juist makkelijker een optimale route te plannen. Waarom kan een simpele tool als ABRP met een paar developers het wel? Dat re-routen is ook 1 van de nutteloze features imho. Ook heeft dat geen invloed op 95% van de route als ik nu instap in Amsterdam en als bestemming Barcelona invoer. En met de andere merken die welkom zijn weten ze sowieso niet hoeveel auto's er onderweg zijn.Oekol schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:19:
[...]
In 2019 was 't plannen ook makkijker met minder SuCs en werd geen rekening gehouden met andere auto's die er naar toe navigeren.
Ik zie daar geen verschil in ik heb daar ook geregeld last van en je ziet dan ook op je scherm dat die auto op de linker baan iets witter van kleur is net als die recht voor je als je dan even gas geeft word dat overruled en houd die geen rekening meer met de auto's links van je kwa snelheid.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:34:
PSN: FreakGIB
Op TACC kan je wel rechts inhalen, of meer je kan hem er doorheen drukken. Al heb ik het idee dat het sowieso wel lukte laatst.
Hele idee van rechts rijden leren mensen sowieso niet…
Hele idee van rechts rijden leren mensen sowieso niet…
Maar dat is op zich logisch toch? Tesla ontwikkeld deze stack allang al niet meer. Dus ja dat de concurrentie dit nu ook kan of misschien beter is niet heel gek. Focus is FSD en ik hoop dat we dat ook op auto’s zonder autopilot gaan zien voor TACC.Maurice- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Toch hebben we hier thuis weer een reality check nu er een iX3 is toegevoegd aan het "wagenpark". Het is, ondanks een auto bj 2025, techniek uit begin 2020 maar de lane keep assist werkt vele malen beter dan mijn M3'26. De auto schrikt nergens van en lijkt ook veel beter en vroegtijdig te anticiperen. Ik betrapte mijzelf er al op dat ik m'n voet op een gegeven moment niet meer boven het gaspedaal had. Met de Tesla ondenkbaar.
[ Voor 89% gewijzigd door SL65 op 19-03-2026 07:42 ]
Ja, vond ik ook. Ik heb een tijdje een iX3 gehad als leenauto en die TACC is een stuk verfijnder en minder zenuwachtig. Nou heeft die auto ook bijna de dubbele cataloguswaarde van een gemiddelde tesla, dus dan mag het ook wel beter werkenMaurice- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Ook op de autostrade gaat die soms keihard in de remmen omdat iemand een vak meer naar recht wat te ver naar links opschuift.Fire69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:48:
[Afbeelding]
Hier Model Juniper 2026. Alle camera's zijn ok maar de voorste camera is "flats" - kleurloos, lijkt wat vager en ziet er echt heel veel anders uit dan de rest. Daarnaast krijg ik regelmatig foutmeldingen (die langer dan een paar seconde duren) - ik weet even niet precies, maar komt er op neer dat ie iets niet goed kan zien.
Hier een screenshot van de 4 cams waarbij de linksbovenste duidelijk anders is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MTnIdGI9GtERrMWWkTkRYOgp.jpg?f=user_large)
Tesla geeft aan:
Tesla:
Hallo, bedankt voor het contact met ons opnemen.
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Laat gerust weten of u verdere hulp nodig heeft
Met vriendelijke groet
Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt
Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet
Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Hier een screenshot van de 4 cams waarbij de linksbovenste duidelijk anders is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MTnIdGI9GtERrMWWkTkRYOgp.jpg?f=user_large)
Tesla geeft aan:
Tesla:
Hallo, bedankt voor het contact met ons opnemen.
Ik heb uw foto bekeken en begrijp wat u bedoelt. De camera's die in uw voertuig zijn geïnstalleerd, zijn allemaal zo ontworpen dat ze optimaal functioneren; hierbij hebben ze verschillende lenzen,
filtersystemen en kunnen in bepaalde situaties kleuren iets anders weergeven. Dit is geen probleem aan de voertuigzijde. Aangezien u meldingen gerelateerd aan de camera's hebt genoemd,
houd er rekening mee dat het normaal is dat waarschuwingen tijdelijk worden geblokkeerd of niet worden weergegeven bijvoorbeeld bij het
invoeren van een tunnel of bij snel veranderende lichtomstandigheden. Alleen als deze meldingen aanhouden en niet vanzelf verdwijnen na een paar seconden, kan er sprake zijn van een probleem.
Laat gerust weten of u verdere hulp nodig heeft
Met vriendelijke groet
Ik:
Ik lees heel veel berichten van mensen met dezelfde problemen bi nieuw geleverde junipers waarbij er een vette laag in de de binnenkant van het raam zit dat dit veroorzaakt
Tesla:
Hallo, deze actie zal het gedrag van verschillende camerakleuren niet verwijderen, aangezien dit een verwacht hardware gedrag is maar geen probleem.
Met vriendelijke groet
Moet ik hier toch iets mee of hebben jullie ook een zeer afwijkende kleur/zicht op de voorcamera?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/sl7V7P0rQBfNk3Ah0tZ80PVe.png?f=fotoalbum_large)