• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:14
Allewijn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 05:40:
[...]

Omdat je een import M3 hebt?...
Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:02

Damian

Insane Obtrusion

Broodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:06:
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.

Komt dit bij jullie ook voor?
ff een reset doen? Is meestal wel de oplossing na gekke dingen na een update.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Dat zou zomaar kunnen, geen idee of het daar mee te maken heeft. Ik heb de mijne inderdaad in Duitsland gekocht. Dat is dan nog een voordeel van importeren 🤙😁
Yep, dat is de rede.
Alle origineel NL geleverde Tesla's hebben helaas nog geen Grok. Ik hoop dat het snel komt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:36
Gisteren 2026.8 geïnstalleerd en mijn spiegels klappen niet meer dicht als de auto sluit, ondanks dat deze optie aanstaat.

Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?

Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.

Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.

Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:12

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vraagje over parkeerlichten.

Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.

Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.

Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje :)

Iemand ervaring met parkeerlichten die voor een langere tijd aan blijven staan?

Legion 7i i9 3080 32gb

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:47
turkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Echt jammer dat Tesla geen rubber heeft toegepast op de frunk in de standaard modellen. Hopelijk staat er ergens vermeld dat de frunk niet waterdicht is. Verder vraag ik mij af of het kwaad kan dat de overige onderdelen/bekabeling nat wordt. Water en elektronica gaat niet goed samen.
Je kan voor een paar tientjes passende rubbers kopen bij alieexpress

• karel_G_1981
Refl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Het is koffiedik kijken maar momenteel staan de premium levertijden al op mei-juni (dus einde Q2), zou me verbazen als ze daar nu met tijdelijke kortingen gaan strooien. Kan zijn dat de vraag hoger is op die modellen, of juist het aanbod minder (focus op standaard uitvoering, die zal wel harder lopen in de lease).

En mocht FSD er echt aankomen dan heb je meteen een extra selling point in Europa. Want dan kun je opeens een zelfrijdende auto kopen en dat is niet iets wat je bij de concurrent kunt aanvinken in de optielijst :D
Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopen
karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Yep dat+de extreem hoge benzineprijzen , dat kan wel eens een flinke boost geven aan de EV verkopen
En dan moet de echte boost nog gaan komen als vanaf volgend jaar werkgevers in NL 12% belasting (de pseudo-eindheffing) moeten gaan betalen voor niet EV leaseauto's, en wat eigenlijk nu al actief is want ook voor nu geleverde niet-EV auto's moet vanaf 17 september 2030 die belasting worden betaald

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 17-03-2026 10:29 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:51
turkeyhakan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Staan je instellingen nog wel goed? Naast een soft reset zou ik deze zeker controleren. Het overkomt mij regelmatig dat er opeens kleine wijzigingen zijn doorgevoerd zonder dat ik dit zelf heb gedaan.
Ja, dat heb ik nagekeken. Automatisch inklappen staat nog steeds aan. Deze ochtend even uit/aan gezet, maar ze klappen nog steeds niet in.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:51
Allewijn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Op alle locaties? Of heb je per ongeluk je parkeer locatie gekoppeld aan dat op die plek/coördinaten je spiegels niet mogen inklappen?

Uit de handleiding:
U kunt de spiegels ook zo instellen, dat ze automatisch worden ingeklapt wanneer u op een specifieke locatie aankomt. Zo hoeft u ze niet telkens handmatig in te klappen wanneer u aankomt op een locatie die u regelmatig bezoekt. Om dit in te stellen, stopt u op de locatie die u wilt opslaan (of rijdt u hier langzamer dan 3 mph (6 km/h)), en klapt u de spiegels in. Tik op Locatie opslaan wanneer dit kort wordt weergegeven op het bedieningselement Spiegels inklappen.

Als u de spiegels niet langer automatisch wilt laten inklappen, tik dan op Bediening > Spiegels uitklappen terwijl ze worden ingeklapt op de opgeslagen locatie en tik vervolgens op Locatie verwijderen.

Als u de opgeslagen locatie verlaat, worden de spiegels uitgeklapt wanneer de rijsnelheid 3 mph (6 km/h) bereikt of wanneer u op Bediening > Spiegels uitklappen tikt.
Nee, die optie staat niet aan. Dat is trouwens tijdens het rijden om bv door een smalle garagepoort te rijden.
Het inklappen dat ik bedoel is wanneer de auto op slot gaat.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:21
markklok schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:23:

Helaas zit bij mij de laadpoort aan de verkeerde kant wanneer ik hem thuis ga opladen. Kabel is lang genoeg maar steekt wel uit richting de straat.

Nu zat ik eraan te denken om een fietslampje aan de laadkabel te hangen zodat fietsen / auto's worden gewaarschuwd dat er een laadkabel in zit.

Later bedacht ik me. Heeft tesla ook een parkeerlicht functie zodat linksachter kan knipperen. Dit zou 100x beter zijn dan een led-lampje :)

Geen ervaring mee, maar bedenk ook dat er omtrent het voeren van knipperlicht bepaalde wetgeving is als dit niet op priveterrein is, nog los van irritatie van buurtbewoners. Een fietslampje zal denk ik niet zo snel problemen geven.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

Je kunt gewoon je parkeerlicht aanzetten. Als je de auto sluit blijven die branden (geldt helaas ook voor de dimlichten)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
karel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:42:
Had misschien al eens gepost maar Ik was onlangs weer in de Filipijnen voor werk en het viel me weer op hoe goedkoop Tesla’s daar zijn. M3 kost daar 26.000 omgerekend. Bizar dat die prijsverschillen zo groot zijn met hier en tesla maakt blijkbaar nog steeds winst. Zie ook daar trouwens steeds meer Tesla’s in het straatbeeld viel me op.
Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.
quote: Indeed / Wereldnbank
Volgens data van de Wereldbank lag dat op de Filipijnen in 2020 op € 249,- per maand. In Nederland ging het in hetzelfde jaar om € 3.721,- per maand.
https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnen

• karel_G_1981
Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Verschil in belasting? Transportkosten, correcties om een beetje concurrerend te blijven met lokale lonen? Ex BTW kost een Model 3 hier ook "maar" €30500.

[...]

https://nl.indeed.com/car...iddeld-inkomen-filipijnen
Je kan gemiddelde inkomens van derde wereldlanden niet echt vergelijken omdat er in dat soort landen enorme inkomensverschillen bestaan. De hogere middenklasse groeit hard en kan zich ook daar een nieuwe auto veroorloven en kiest dus steeds vaker voor een EV en hoewel tesla daar nog geen anderhalf jaar op de markt is ze het heel goed doen. Tesla heeft een hele hippe uitstraling daar. (De absolute aantallen zijn nog beperkt natuurlijk)

https://tessdrive.com/the...sm-megamall-pop-up-store/

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:42
Cxxxx71 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.

Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren

• Mar.tin
nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Stond het bij jou ook specifiek in release notes? Ik heb hier ook 2026.8, maar er staat alleen “kleine verbeteringen”.

Heb ook een duitse import, maar ben voorlopig niet in staat om hem te installeren
Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt worden :)

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:42
Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Grok zat al in 2026.2.6 volgens mij dus alles daarboven zal het meegepakt worden :)
Hmmm das waar, hier alleen nooit .2.6 gehad dus ben eig wel benieuwd.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]
[...]
Reflecterende tape? https://www.allekabels.nl.../4317953/markeertape.html

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:14
nDirect090 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Ja hoor, dat staat er specifiek bij.

• pimk
  • Laatst online: 14:49
karel_G_1981 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Als de benzineprijzen zo blijven dan koopt iedereen een EV ipv een hybride en dan zul je zien an juist de 3 en y heel hard gaan verkopen omdat het gewoon de beste auto’s zijn voor je geld . Dan zal tesla geen kortingen nodig hebben. Maar goed het is koffiedik kijken en je kan het gewoon niet voorspellen. Er zijn zo veel factoren en variabelen momenteel.
Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod

• karel_G_1981
pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:43:
[...]

Ik gok dat de stroomprijs ook wel op zal gaan lopen. Deels omdat een deel van de stroom gewoon met brandstof wordt opgewekt, deels omdat de energieboeren ook gewoon meeliften op stijgende prijzen van de olie.Want vraag en aanbod
Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.

• pimk
  • Laatst online: 14:49
karel_G_1981 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Met een variabel contract zit je nog steeds goed. Als de wind waait of de zon schijnt kun je altijd nagenoeg gratis opladen. Superchargerprijzen is ook variabel dus ook daar zal je altijd relatief goedkoop kunnen laden als je slim plant. Dat gaat echt niet veranderen.
Tja, de tijd zal het leren...

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:07
bert pit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Als dat scherm piept en de piep verandert als je het contrast van het scherm verstelt, dan is het tweede scherm ook niet goed.
Interessant, ik ben echt benieuwd of ze het scherm voor de tweede keer gaan vervangen bij volgende servicebezoek die gepland staat.
Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: