zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:03:
Vanavond nog een stuk gereden met de Model Y Standard. Wat bevindingen:
- de ruitenwisser gaat soms aan zonder reden.
- de auto ligt lekker op de weg, voelt zeer stabiel.
- voldoende vermogen, maar niet spannend
- bij veel gas geven bij optrekken voel je de auto duidelijk inhouden. Volgens mij kan ie veel harder acceleren. Is dit een beperking vanwege proefrit of altijd?
- krijg de ACC niet boven de 129. Handmatig acceleren lijkt dan ook opeens tegen een muurtje aan te lopen. Begrenst?
- de auto zakt echt te ver door aan de achterkant als je over drempels gaat. Hij zucht door zeg maar. Je hoort de laadkabel op en neer springen.
- ik zie alleen enkel glas rondom. De Model 3 die ik ook probeerde had zichtbaar dubbel glas en was daardoor extreem stil. Ik dacht dat de Y Standard voorin ook dubbel glas zou hebben. Nog steeds is de auto relatief stil, maar als je dubbel glas hebt gehoord (of niet gehoord dus) valt dit tegen.
- automatisch groot licht werkt niet super goed, en blijft vaak te lang aan.
- reguliere verlichting is goed genoeg.
- stoelen zijn echt heel kort (is dit bij een Premium beter?) en relatief smal. Begon echt een beetje vervelend te drukken aan de zijkant van mijn rechterbeen/bil.
- auto rijdt meteen super vertrouwd, alsof je hem al jaren rijdt
- ik vind de ventilatie in de auto, zelfs op low, alsnog best wel luid.
- ik vind geen dual zone tempratuur instelling. Is dat wel bij Premium?
- qua ruimte voelt de Y (logisch ook) fijner dan de 3.
- glazen dak in de 3 scoort wel echt pluspunten.
- vering beetje lawaaiig.
- ook een beetje hobbelen vanaf 120 km/u. Duidelijk hoogteslag in de banden. Banden staan op 3 bar.
- harde plastics (en geen vilt) valt wat tegen als je dat wel in een andere auto gezien hebt
- gat in de midden tunnel stoorde me alleen omdat ik mijn been nu niet ertegen kon leunen.
Jammer, ik had er mss iets meer van verwacht. Met die 5K korting is de prijs (35K) echt heel goed. Het verschil met een premium is vrij groot.
Mooi dat je uitgebreid kan testen, en ik deel mijn ervaringen met een *.
- de ruitenwisser gaat soms aan zonder reden.
*Dit is bij de Premium ook. Bij TACC doet hij dat soms om de camera schoon te houden.
- de auto ligt lekker op de weg, voelt zeer stabiel.
- voldoende vermogen, maar niet spannend
- bij veel gas geven bij optrekken voel je de auto duidelijk inhouden. Volgens mij kan ie veel harder acceleren. Is dit een beperking vanwege proefrit of altijd?
*Hij heeft dezelfde motor als de Premium, dus ik vermoed dat het softwarebedrijf gekneoen wordt om de Premium een voordeel te geven.
- krijg de ACC niet boven de 129. Handmatig acceleren lijkt dan ook opeens tegen een muurtje aan te lopen. Begrenst?
*Geen last van.
- de auto zakt echt te ver door aan de achterkant als je over drempels gaat. Hij zucht door zeg maar. Je hoort de laadkabel op en neer springen.
*Ook deze ervaring heb ik zelf niet.
- ik zie alleen enkel glas rondom. De Model 3 die ik ook probeerde had zichtbaar dubbel glas en was daardoor extreem stil. Ik dacht dat de Y Standard voorin ook dubbel glas zou hebben. Nog steeds is de auto relatief stil, maar als je dubbel glas hebt gehoord (of niet gehoord dus) valt dit tegen.
- automatisch groot licht werkt niet super goed, en blijft vaak te lang aan.
*Dat vindt ik soms ook. Maar is bij de Premium hetzelfde verwacht ik omdat het door software geregeld wordt.
- reguliere verlichting is goed genoeg.
- stoelen zijn echt heel kort (is dit bij een Premium beter?) en relatief smal. Begon echt een beetje vervelend te drukken aan de zijkant van mijn rechterbeen/bil.
*Stoelen in de Standard en Premium zijn qua afmetingen nagenoeg gelijk. In de Premium zijn ze wel iets harder.
- auto rijdt meteen super vertrouwd, alsof je hem al jaren rijdt
- ik vind de ventilatie in de auto, zelfs op low, alsnog best wel luid.
*In Low hoor ik hem helemaal niet.
- ik vind geen dual zone tempratuur instelling. Is dat wel bij Premium?
*Die zit er wel in dacht ik, maar ik gebruik die niet en durf het niet met zekerheid te zeggen.
- qua ruimte voelt de Y (logisch ook) fijner dan de 3.
- glazen dak in de 3 scoort wel echt pluspunten.
- vering beetje lawaaiig.
*Bij mij niet merkbaar.
- ook een beetje hobbelen vanaf 120 km/u. Duidelijk hoogteslag in de banden. Banden staan op 3 bar.
*Ja de Hankook banden ben ik ook nog geen fan van.
- harde plastics (en geen vilt) valt wat tegen als je dat wel in een andere auto gezien hebt
*Er zijn inserts te koop bij Ali, maar wel jammer dat er geen vilt inzit idd.
- gat in de midden tunnel stoorde me alleen omdat ik mijn been nu niet ertegen kon leunen.
*Dat was even wennen idd, maar merk het nu niet.