• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:06
zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:17:
Nou, lekker dan, ik zag net na het laden dat de Y Standard die ik mee heb gekregen aan de voorkant al eens een aanvaring heeft gehad. Ik heb natuurlijk toen ik de auto meekreeg geen rondje gelopen (de Tesla medewerker en ik liepen ook van achter naar de auto toe). Zul je dadelijk zien dat het mij aangerekend wordt, want ik krijg Tesla niet meer te pakken.

Blijkbaar wist iemand er wel vanaf, want de plastic sierlijst om het voorwiel is blijkbaar opnieuw vastgezet met schroeven in plaats van klemmetjes (zoals aan de andere kant). Dus ik ga er dan maar vanuit dat dat bij Tesla zelf is geweest, want lijkt me niet dat iemand die een proefrit maakte en die schade reed die schroeven mee had. Lijkt overigens alsof er een vrachtwagenband langs af is gegaan.
Jammer, had echt zin in de overnight proefrit, maar heb er nu wel de pee in.

Edit: is er nog een manier om Tesla te bellen nu om dit door te geven? Ik moet de auto morgen inleveren waarbij niemand van Tesla aanwezig is, dus wil dit graag wel nu aangeven.
Gewoon lekker gaan rijden en niet druk over maken.
Mail Tesla anders even met foto's en KM stand om daarna lekker te gaan toeren.

Veel plezier en geniet van de rit! :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
RaRo74 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Bij foto 2 van boven lijkt aan de naafkant een rand zichtbaar te zijn maar niet schrikbarend.

De remschijf kan wel degelijk inmiddels aan de minimale kant zitten als de schijf eerder al een keer, of zelfs meerdere keren is afgedraaid. Dan halen ze de randen namelijk helemaal gelijk weg.
Meten is weten dus :*)
Sorry hoor, maar dat is echt kul. Een M3 van 4 jaar oud waarbij de schijven meerdere malen zijn afgedraaid? Dan moet je fulltime op het circuit hebben gereden. Ik doe met een ICE bmw meer dan 100k met schijven, en heb net blokken voor vernieuwd na 90k (moet je wel weten hoe je moet remmen, maar dat is een ander verhaal). Dus een Tesla waarbij je >90% regeneratief remt, daar slijten schijven amper van. Zou het eens moeten googlen of er al een M3 is geweest waarbij schijven wegens slijtage zijn vervangen. Denk enkel vanwege roest, en enkel die krom zijn getrokken vanwege hitte/rem ingedeukt houden terwijl schijven heet zijn bijvoorbeeld na berg-af rijden of zoiets.

• RaRo74
Svinken schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:40:
[...]

Sorry hoor, maar dat is echt kul. Een M3 van 4 jaar oud waarbij de schijven meerdere malen zijn afgedraaid? Dan moet je fulltime op het circuit hebben gereden. Ik doe met een ICE bmw meer dan 100k met schijven, en heb net blokken voor vernieuwd na 90k (moet je wel weten hoe je moet remmen, maar dat is een ander verhaal). Dus een Tesla waarbij je >90% regeneratief remt, daar slijten schijven amper van. Zou het eens moeten googlen of er al een M3 is geweest waarbij schijven wegens slijtage zijn vervangen. Denk enkel vanwege roest, en enkel die krom zijn getrokken vanwege hitte/rem ingedeukt houden terwijl schijven heet zijn bijvoorbeeld na berg-af rijden of zoiets.
Daarom. Meten is weten :*)

• RaRo74

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
nDirect090 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Had daar destijds nog naar gevraagd, maar gaven aan als het 6 maanden of langer is. Doen ze geen nieuwe APK.

Dit is links voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links achter:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn remschijven zien er net zo uit hoor. Met nog wel diepere groeven zelfs. Waardeloos. 2 jaar geleden gemeld bij Tesla en die gaven aan "binnen specs". Gelukkig is het niet mijn verantwoordelijkheid (leaseauto).

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:21
RaRo74 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Met een gewone schuifmaat lukt dit meestal niet als de rand te groot is omdat je daar "overheen" wilt meten op het dunste deel van de schijf.
Lukt wel door aan weerszijde er iets tussen te plaatsen om de rand te overbruggen. Dat iets trek je daarna van de totale dikte af.
Met stof- ankerplaat er omheen kan het lastig meten zijn. Geen idee of er ergens ruimte is bij een P.
Ik ga het morgen eens proberen bij daglicht. In ieder geval geven deze comments me weer enigszins een klein sprankeltje hoop. Hier nog een foto van rechts voor. Maar naar mijn mening vrij gelijkwaardig als met de foto van linksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Zy9vZTi_ddOtPZ4HeS63kDiw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0p7k8oiRfEiircPDBRo2buVT.jpg?f=fotoalbum_large

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:21
turkeyhakan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Mijn remschijven zien er net zo uit hoor. Met nog wel diepere groeven zelfs. Waardeloos. 2 jaar geleden gemeld bij Tesla en die gaven aan "binnen specs". Gelukkig is het niet mijn verantwoordelijkheid (leaseauto).
Ja ik vond het zelf ook reuze meevallen. Ik ga sowieso kijken naar een andere mogelijkheid. Misschien even bij de andere garage vragen en dan puur alleen even kijken naar de schijven.

Of ik stuur de fotos even door naar Tesla zelf. Maar dat is wel voordeel van lease auto ja, geen kosten om zorgen over te maken

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@nDirect090 via servicemenu is er ook een optie om je remmen schoon te maken. (Geen ervaring mee) maar zie:
YouTube: How to Clean TESLA Brake Discs and Pads without Demonting Them Brake...

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Svinken schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:50:
[...]

Lijkt mij echt erg oppervlakkig. Je kunt ook zien dat de schijven vrijwel niet afgesleten zijn en amper gebruikt (overigens verrassend dat zelfs de 3P geen geventileerde schijven voor heeft).
Niet geventileerde schijven?! Dat bestaat bij geen enkele Tesla. Alle versies hebben geventileerde schijven. Zelfs aan de achterzijde meen ik...
Enige is dat ze een tijdje terug bij de sr en lr wisselden van 4 pots Brembo naar simpele schuif 2 pots Hitachi klauwen.
Mijn 2024 MY heeft gelukkig nog 4-pots Brembo.

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Allewijn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Niet geventileerde schijven?! Dat bestaat bij geen enkele Tesla. Alle versies hebben geventileerde schijven. Zelfs aan de achterzijde meen ik...
Enige is dat ze een tijdje terug bij de sr en lr wisselden van 4 pots Brembo naar simpele schuif 2 pots Hitachi klauwen.
Dat zou ik ook denken, zeker voor. Maar op de grootste Fotos zie ik niet-geventileerde schijven. Of ben ik nou gek?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
Svinken schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Dat zou ik ook denken, zeker voor. Maar op de grootste Fotos zie ik niet-geventileerde schijven. Of ben ik nou gek?
Er is verschil tussen geventileerd en geperforeerd. Zoek je dat?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Svinken schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Dat is echt de frontale hoek waarin die fotos gemaakt zijn denk ik. Echt elke schijf van elke Tesla is geventileerd (veel te zware autos qua vermogen en gewicht om ongeventileerd te kunnen). Hier zie je dezelfde schijven maar dan iets anders hoeken en dan zie je de kopse geventileerde kanten:
https://www.tevo.solution...tesla-model-3-performance

• RaRo74
Allewijn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Net even gekeken voor de zekerheid en zowel voor als achter zitten er bij mij geventileerde schijven op.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48
markklok schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:28:
Vraagje over de bestelovereenkomst:

Hoe staat bij jullie de 5000 euro inruilkorting op de afrekening?
Ik zie nu al wel een " Referral-Bonus" staan (heb hem besteld via een referral linkje) maar moet nog een inruilbod krijgen op mijn 24 jaar oude Fiat seicento 😁
[Afbeelding]

Ergens denkt mijn brein nu dat ik 5000 extra korting krijg naast mijn inruil oOo maar 99,99% kans dat dat niet het geval zal zijn haha
Is dit je bestelbevestiging na aanbetaling? Ik heb net besteld maar die 5000 euro staat er niet op.

- hardware always changes.. -

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:03:
Zojuist de Standard Y opgehaald bij Tesla voor een over night proefrit. De medewerker had een super charger ingesteld dus daar staan we nu. Eerste dat me meteen opviel is een constante diepe brom, allicht voorverwarmen van de accu?

Ik heb het uur hiervoor gereden in een Model 3. Ze hadden me een Dual Motor meegegeven en moet zeggen dat ik nu best wel verpest ben. Die auto was super stil (geen gebrom), en reed geweldig. Heel veel mooie materialen ook.

Wat me meteen opvalt in de Standard Y is dat alle plastics die laag in de auto zitten van die harde plastics zijn, terwijl in de 3 dit allemaal van het mooie zachtere materiaal was. Dit had ik nergens gelezen en valt tegen. Qua vermogen is het ook even wennen na die Dual Motor, maar dat was te verwachten.

Ik vind het zitvlak van de stoelen vrij smal om eerlijk te zijn in de Y (heb normaal postuur). De bekleding van de stoelen vind ik niet per se slechter. Dadelijk naar huis rijden, hopelijk is die brom (nu tijdens laden ook erg aanwezig) dan weg.
Als ze je een 'premium' MY hadden meegegeven had je dezelfde materialen gehad als bij de M3. Je hebt van de MY gewoon t instappertje gekregen. Die constante brom is waarschijnlijk voorverwarmen van de accu als die een SuC had ingesteld. Dat voorverwarmen is bij de M3 niet gebeurd als je niet ging laden gok ik zo.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Vanavond nog een stuk gereden met de Model Y Standard. Wat bevindingen:

- de ruitenwisser gaat soms aan zonder reden.
- de auto ligt lekker op de weg, voelt zeer stabiel.
- voldoende vermogen, maar niet spannend
- bij veel gas geven bij optrekken voel je de auto duidelijk inhouden. Volgens mij kan ie veel harder acceleren. Is dit een beperking vanwege proefrit of altijd?
- krijg de ACC niet boven de 129. Handmatig acceleren lijkt dan ook opeens tegen een muurtje aan te lopen. Begrenst?
- de auto zakt echt te ver door aan de achterkant als je over drempels gaat. Hij zucht door zeg maar. Je hoort de laadkabel op en neer springen.
- ik zie alleen enkel glas rondom. De Model 3 die ik ook probeerde had zichtbaar dubbel glas en was daardoor extreem stil. Ik dacht dat de Y Standard voorin ook dubbel glas zou hebben. Nog steeds is de auto relatief stil, maar als je dubbel glas hebt gehoord (of niet gehoord dus) valt dit tegen.
- automatisch groot licht werkt niet super goed, en blijft vaak te lang aan.
- reguliere verlichting is goed genoeg.
- stoelen zijn echt heel kort (is dit bij een Premium beter?) en relatief smal. Begon echt een beetje vervelend te drukken aan de zijkant van mijn rechterbeen/bil.
- auto rijdt meteen super vertrouwd, alsof je hem al jaren rijdt
- ik vind de ventilatie in de auto, zelfs op low, alsnog best wel luid.
- ik vind geen dual zone tempratuur instelling. Is dat wel bij Premium?
- qua ruimte voelt de Y (logisch ook) fijner dan de 3.
- glazen dak in de 3 scoort wel echt pluspunten.
- vering beetje lawaaiig.
- ook een beetje hobbelen vanaf 120 km/u. Duidelijk hoogteslag in de banden. Banden staan op 3 bar.
- harde plastics (en geen vilt) valt wat tegen als je dat wel in een andere auto gezien hebt
- gat in de midden tunnel stoorde me alleen omdat ik mijn been nu niet ertegen kon leunen.

Jammer, ik had er mss iets meer van verwacht. Met die 5K korting is de prijs (35K) echt heel goed. Het verschil met een premium is vrij groot.

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 14-03-2026 23:39 ]

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:41
bert pit schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Dan lijkt het erop dat het scherm niet goed is. Ik zou dat zeker even melden bij het servicebezoek.
Tweede scherm ook niet goed denk jij?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Alper587 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:37:
[...]

Tweede scherm ook niet goed denk jij?
Over welke auto gaat het? Heb hier nu een Model Y Standard demo staan, en heb bewust op geluiden gelet, maar hier hoor ik geen rare piep/whine.

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:41
zunrob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:38:
[...]

Over welke auto gaat het? Heb hier nu een Model Y Standard demo staan, en heb bewust op geluiden gelet, maar hier hoor ik geen rare piep/whine.
Model 3 Highland.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@zunrob die demo-wagens zijn volgens mij allemaal begrensd op 140, dat zie je ook steeds in het scherm staan als het goed is.

Dual zone climate is normaal pas zichtbaar als je passagiers hebt. Als je alleen bent dan heeft dat toch geen zin en dan zie je die temperatuurknoppen ook niet. Ga maar eens zitten op de bijrijdersstoel, als je ze dan ziet verschijnen weet je of het dual zone climate heeft.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Volgens mij al ter sprake gekomen maar tesla heeft in de nieuwe update weer gerommeld met de verbruikswaarde. Ben op papier weer 10km aan range kwijt (450 km ipv 460km) dus de verbruikswaarde weer terug naar die van voor de vorige update.
Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: