djiedjee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:23:
Van de laaste buitenland-rit zijn van de terugweg de laadsessie bij de superchargers netjes zichtbaar in de laadhistorie van de app, maar die van de heenweg niet. Ze zijn ook niet van de CC afgeschreven.

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Kan dit achteraf nog binnenkomen of heb ik nu mazzel en heb ik gratis laadsessies gehad?
That reminds me: Zou in Europa supercharging ook gratis zijn tijdens "tough times"?
daemonix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:36:
[...]

En is het daarmee Tesla of is het Apple? Onthoudt dat Android wel goed werkt ondanks de IPv6.
Geen idee. Je kunt hier echter wel verkondigen dat het onzin is maar dat is dus niet helemaal zo. Het lijkt een samenspel te zijn van Apple/Tesla/KPN & IPv6. Waar het precies mis gaat weet ik niet. Maar forcen naar IPv4 is wel degelijk een werkende workaround.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:47
Ik meen dat ik dat in het verleden eens getest had en toen niet werkte. Kan het altijd opnieuw proberen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Geen idee. Je kunt hier echter wel verkondigen dat het onzin is maar dat is dus niet helemaal zo. Het lijkt een samenspel te zijn van Apple/Tesla/KPN & IPv6. Waar het precies mis gaat weet ik niet. Maar forcen naar IPv4 is wel degelijk een werkende workaround.
Dat maakt het nog niet een probleem met IPv6 maar zou kunnen wijzen op een probleem op de Apple met Ipv4 pMTU discovery als IPv6 aan staat. Correlation is not causation.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Dat maakt het nog niet een probleem met IPv6 maar zou kunnen wijzen op een probleem op de Apple met Ipv4 pMTU discovery als IPv6 aan staat. Correlation is not causation.
De meeste klanten willen een oplossing, geen RCA

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:42:
[...]

De meeste klanten willen een oplossing, geen RCA
Handmatig omzetten gaat KPN niet als oplossing zien.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:03
pdidi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:37:
[...]

That reminds me: Zou in Europa supercharging ook gratis zijn tijdens "tough times"?
Ski-vakantie valt inderdaad niet mee ;)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:41
Misschien een rare vraag.
Ik ga vrijdag op vakantie en ik vind het prettig om te zien welke route de auto gaat nemen.
Maar in de auto kan ik het aankomstpercentage wel aanpassen maar niet het vertrekpercentage en in de app is het omgekeerd. Is er een manier om te plannen welke route de auto za adviseren waarbij ik zowel aankomst en vertrekpercentage kan aanpassen ?

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sjod

Ik ben goed luisterend

Wij zijn afgelopen week met 2 auto’s voor een short ski naar Sölden geweest. Team rood reed met een Ford Kuga PHEV. En team blauw met een MY2024 RWD LR.

Ik rijd al sinds 2019 tesla en ben daarmee een groot deel van Europa doorgecrossed, vind het echt de ideale reisauto.

Dit was dus een mooi moment, om te vergelijken met een benzine auto. De regels waren simpel. Zo snel mogelijk van Arnhem naar Sölden en terug. Je mag zelf weten hoe hard je rijd. Beide auto’s hadden 3 chauffeurs om af te wisselen.

Team rood (PHEV)
Heenweg 0:00 tot 08:00 (8 uur) 2x tanken.
Terugweg 05:30 tot 14:00 (8,5 uur) 2x tanken.

Team Blauw (Tesla)
Heenweg 23:15 tot 09:30 (10:15 uur) 4x laden
Terugweg 09:00 tot 19:00 (10 uur) 5x laden

Op de terugweg heb ik beter de navigatie van Tesla gevolgd. In plaats van zelf ingrijpen en een laadstation overslaan omdat je nog 30% hebt. Dat scheelt dus veel tijd, want op de terugweg hebben we file gehad. En vanuit thuis ben ik vol vertrokken, maar vanuit Sölden met 40%

Waar ik een beetje van geschrokken ben is het weinige verschil in brandstof kosten.

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Vooral dat laatste vond ik een beetje tegenvallen.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:51
Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:01:
Wij zijn afgelopen week met 2 auto’s voor een short ski naar Sölden geweest. Team rood reed met een Ford Kuga PHEV. En team blauw met een MY2024 RWD LR.

Ik rijd al sinds 2019 tesla en ben daarmee een groot deel van Europa doorgecrossed, vind het echt de ideale reisauto.

Dit was dus een mooi moment, om te vergelijken met een benzine auto. De regels waren simpel. Zo snel mogelijk van Arnhem naar Sölden en terug. Je mag zelf weten hoe hard je rijd. Beide auto’s hadden 3 chauffeurs om af te wisselen.

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Op de terugweg heb ik beter de navigatie van Tesla gevolgd. In plaats van zelf ingrijpen en een laadstation overslaan omdat je nog 30% hebt. Dat scheelt dus veel tijd, want op de terugweg hebben we file gehad. En vanuit thuis ben ik vol vertrokken, maar vanuit Sölden met 40%

Waar ik een beetje van geschrokken ben is het weinige verschil in brandstof kosten.

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Dan heb je dus meer dan 25kWh/100km verbruikt als ik het even globaal uitreken. Da’s best veel met een efficiënte M3, ongeveer het dubbele van regulier verbruik.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:43

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Zou interessanter zij als je de rust en laadtijden ook vermeld. Ook de gemiddelde snelheid moet je dan meenemen.
De laadkosten vallen mij ook een beetje tegen. Vooral omdat je op de heenweg bij de supercharger in het daltarief zit toch?

Mag ik hieruit concluderen dat superchargeren in Duitsland en Oostenrijk een stukje duurder is dan hier in Nederland? Dat de brandstof goedkoper is in Duitsland wist ik al.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Prima vergeljik. Zal in de zomer dus nog een stuk kleiner, en vooral goedkoper zijn met een flink lager verbruikt, hogere laadsnelheid. Voor de vorm beter om 100% bij beiden aan te houden, en uiteraard restpercentage (= zeg maar waste op de meting)

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Ben wel benieuwd hoe hard je hebt gereden. 5x laden met een MY RWD LR over 850km? Ik had 5x laden met een MY RWD SR over 1100km in 13uur, max 125km/u, 217kWh

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:46
pdidi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:26:
[...]

Ben wel benieuwd hoe hard je hebt gereden. 5x laden met een MY RWD LR over 850km? Ik had 5x laden met een MY RWD SR over 1100km in 13uur, max 125km/u, 217kWh
ja ik gok dat er heel hard gereden is, en niet telkens naar echt lage waardes. Ik rijd ook al sinds 2019 tesla en heb nog nooit zo ongunstig gereden, zelfs niet met mijn oude M3LR 2019.

Je moet gewoon voorverwarmen, 100% en dan gaan, en dan zo ver mogelijk gaan. In de winter haal ik met mijn M3LR gewoon 300km (met de P haal ik de 350km wel) (snelheid zo rond de 125 a 130km/h). Dan kom je met onder 5% aan bij een lader. Als je dan mooi voor verwarmd hebt, ram je echt in 10 a 15min de boel weer naar 65%. Dan kan je zeker weer 200km crossen. Verder laden is pure tijd verspilling omdat je snelheid dan echt inzakt. Dat doe je dan nog een keer en dat haal je het echt wel met 3x laden en aardig leeg aankomen. Zeker met een M3 highland RWD LR moet je dat easy halen. Tenzij je -10 dikke tegenwind hebt en je 150km/h + gaat blazen.
Ik weet zeker dat je er zo een half uur af had kunnen halen. Denk zelfs een uur. Dan kom je bij de tijden van Bjorn in de buurt.
Veel mensen vergeten gewoon echt het effect van voorverwarmen bij de start, en echt die 1e stint helemaal plat rijden en daarna niet meer boven de 65 a 70% laden. Hoe vaak ik op lange trips wel niet mensen zie staan met een snelheid van 20kw bij 85% aan de lader.... 8)7

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:45
anti elppa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:43:
[...]
Hoe vaak ik op lange trips wel niet mensen zie staan met een snelheid van 20kw bij 85% aan de lader.... 8)7
Wat denk ik prima is als je lekker een kopje koffie aan het drinken bent of aan het eten bent. Maar wachten terwijl die zo langzaam aan het laden is, is idd niet efficiënt

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36

Team rood (PHEV)
Heenweg (8 uur)
Terugweg (8,5 uur)

Team Blauw (Tesla)
Heenweg (10:15 uur)
Terugweg (10 uur)
Ja mooi ! Wij gaan ook altijd met de benzine wagen op vakantie. EV is leuk voor thuis en werk, maar 2 uur langer doen over een stukje van 8 uur is echt slecht. Nu is 8 uur naar Solden trouwens wel heel netjes gedaan!
Dank je voor je post !

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:47

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Goh... Google geeft voor die 864km een tijd van 9h22 aan (Google Maps, Arnhem - Sölden). Dat zijn tijden zonder pauzes.

Dus als je dat doet in 8h is dat echt doorjakkeren en vooral niks aan pauze. Los van het feit of je nu 1 of 3 chauffeurs hebt... Af en toe een pauze maakt de trip zo veel ontspannender.

Dat met een EV doen in 10uur vind ik absoluut prima en echt héél snel inclusief (laad)pauzes.

Doe zo'n traject met de benzineauto met normale pauzes, en de tijden verschillen niks.
En dan is er nog het 'duitsland' effect waar je af en toe eens goed kan doortrappen.
Doe dit door Frankrijk en het verschil wordt weer eens kleiner, zeker als je overdag reist met kinderen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22

Damian

Insane Obtrusion

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Zonder snelheden is het een zinloze vergelijking.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52

Team rood (PHEV)

Team Blauw (Tesla)

Benzine = 263,17
Superchargers = 202,56

Ik vind dit echt waardeloos en waarom? Ik rijd minimaal 1x per maand een rit van 800 km. Met mijn oude Model S deed ik hier 11 uur over, nu, met de nieuwe M3 LR RWD (reeds 3x gereden) doe ik dat in 8h45m. 100% vol vertrekken (warm) en nog 1x 10 minuten laden tussendoor. Gemiddeld snelheid kun je uitrekenen, verbruik ligt dan onder de 140 Wh/km. En ik neem zeker nog 1 x een korte pauze (naast het laden).

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Dan heb je dus meer dan 25kWh/100km verbruikt als ik het even globaal uitreken. Da’s best veel met een efficiënte M3, ongeveer het dubbele van regulier verbruik.
Het was dan ook geen efficiëntie wedstrijd, maar een test om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Het enige wat dit bewijst is dat het echt loont om niet veel harder dan 130 te rijden.
Cxxxx71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Zou interessanter zij als je de rust en laadtijden ook vermeld. Ook de gemiddelde snelheid moet je dan meenemen.
De laadkosten vallen mij ook een beetje tegen. Vooral omdat je op de heenweg bij de supercharger in het daltarief zit toch?

Mag ik hieruit concluderen dat superchargeren in Duitsland en Oostenrijk een stukje duurder is dan hier in Nederland? Dat de brandstof goedkoper is in Duitsland wist ik al.
De laadskosten in Duitsland liggen op 51 cent gemiddeld is dus wel prijziger.
pdidi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:26:
[...]

De max snelheid waarvan toepassing (baustellen, 100 en 120 zones) Bij onbeperkt, 140 op de autopilot of 150 met cruise control. Laadstops steeds kort rond de 15/20 minuten (vandaar het aantal) Dat blijkt dus effiecienter dan 2x lang laden (zegt de navigatie ook)
Tommie12 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Goh... Google geeft voor die 864km een tijd van 9h22 aan (Google Maps, Arnhem - Sölden). Dat zijn tijden zonder pauzes.

Dus als je dat doet in 8h is dat echt doorjakkeren en vooral niks aan pauze. Los van het feit of je nu 1 of 3 chauffeurs hebt... Af en toe een pauze maakt de trip zo veel ontspannender.

Dat met een EV doen in 10uur vind ik absoluut prima en echt héél snel inclusief (laad)pauzes.

Doe zo'n traject met de benzineauto met normale pauzes, en de tijden verschillen niks.
En dan is er nog het 'duitsland' effect waar je af en toe eens goed kan doortrappen.
Doe dit door Frankrijk en het verschil wordt weer eens kleiner, zeker als je overdag reist met kinderen.
Dat klopt de PHEV heeft niks maar dan ook niks aan pauzes gehad. Tanken en gaan. Op de onbeperkte stukken reed de PHEV ook harder. Dat laatste heeft met de Tesla geen zin, boven de 150 wordt je bereik echt kort. Eigenlijk moet ik het een keer overdoen met 130 max. Misschien ben ik dan toch iets sneller.

Feit is wel met de Tesla kwamen wij ontspannender aan. Het verschil dat we op de piste stonden, was uiteindelijk maar een uurtje. Zei moesten eerst al hun grote en kleine behoeftes inhalen, en omkleden. Terwijl wij uitstapten omgekleed en al (bij de laatste stop).

[ Voor 73% gewijzigd door Sjod op 10-02-2026 10:36 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:59
Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Het was dan ook geen efficiëntie wedstrijd, maar een test om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Het enige wat dit bewijst is dat het echt loont om niet veel harder dan 130 te rijden.
Zo snel mogelijk van A naar B. Dan is het toch logisch dat de brandstof auto "wint"? Die jakkert gewoon continu 180 en gaat even snel tanken en weer door...

Lekker ontspannen wel... |:(

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36
ColeJ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Zo snel mogelijk van A naar B. Dan is het toch logisch dat de brandstof auto "wint"? Die jakkert gewoon continu 180 en gaat even snel tanken en weer door...

Jongelui, weekendje skien, Vrijdagnacht er naar toe, om zaterdag en zondag te skien, en weer terug. Deed ik ook toen ik jong was. Het zal geen familie vakantie geweest zijn. En wie gaat er 's nachts om 03.00 uur gezeliig even relaxen en uitgebreid dineren. Helemaal niemand. Gas erop en snel op de ski's. Ik vind het wel een perfecte vergelijking ! Nogmaals, goeie post hoor Sjod !

• anti elppa
Blik1984 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Wat denk ik prima is als je lekker een kopje koffie aan het drinken bent of aan het eten bent. Maar wachten terwijl die zo langzaam aan het laden is, is idd niet efficiënt
nee ze staan gewoon te wachten en dan vraag je wat ze aan het doen zijn.....ze snappen het ook gewoon echt niet. Veel collega's met andere EV ook niet trouwens. Was 3 weken terug in denemarken en reed met collega mee.....ging ie snelladen met ijskoude accu met nog 50%....met 35kw, was een opel grandlander. Deed ie al jaren zo, en was ie aan het klagen dat het ding niet snel kon laden als wat in de folder stond. JA vind je het gek.....

• anti elppa
MrDirect schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Jongelui, weekendje skien, Vrijdagnacht er naar toe, om zaterdag en zondag te skien, en weer terug. Deed ik ook toen ik jong was. Het zal geen familie vakantie geweest zijn. En wie gaat er 's nachts om 03.00 uur gezeliig even relaxen en uitgebreid dineren. Helemaal niemand. Gas erop en snel op de ski's. Ik vind het wel een perfecte vergelijking ! Nogmaals, goeie post hoor Sjod !
is zeker wel een leuke vergelijking, maar ik weet zeker het veel sneller had gekund met de tesla. Van een benzine auto (en diesel al helemaal) ga je het nooit winnen, maar een stuk dichterbij is easy mogelijk.
Dit is een combi geweest van af toe stevig door trappen (160 of harder) en niet optimaal de laadstops pakken. die hoge snelheid werkt extreem hard averechts in het totaal. En dat is prima uiteraard, maar maakt het vergelijk beetje minder interessant

[ Voor 4% gewijzigd door anti elppa op 10-02-2026 10:35 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ColeJ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Mja dat. Sinds ik elektrisch rijd (Kia E-Niro (lease) -> Model Y RWD 2020 (lease) -> Model 3 LR AWD (privé) ) heb ik nog nooit zo ontspannen grote afstanden gereden. Wij rijden minimaal 1 keer per jaar richting Oostenrijk voor de sneeuw, en minimaal 1 keer per jaar een lang stuk voor de zomervakantie.

Met Tesla is het 110 op de cruise/EAP en gaan met die banaan. We hebben 2 kids dus stoppen moet je toch minimaal om de 2 uur. Gewoon rijden op de tesla navigatie en superchargers. Auto vaak veel eerder vol dan dat de kids hun plasje gedaan hebben en even hun energie kwijt hebben geraced in de speeltuin en pa en ma een bakkie koffie doen. Ik ben nog nooit zo ontspannen aangekomen na de lange ritten. En qua tijd doe ik er echt niet langer over dan met een benzine.

Deze zomer wel voor het eerst met een vouwwagen erachter :P Dan verwacht ik wel iets meer verbruik, al hebben we specifiek voor een vouwwagen gekomen ivm aero voordelen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Damian op 10-02-2026 10:35 ]

Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:22:
[...]

In ABetterRoutePlanner kun je heel goed bepalen met welke snelheid je het snelst op de bestemming bent (en wat daar de meerprijs van is)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
@Sjod Neem aan dat je dan niet bij tesla chargers geladen hebt?
WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Er staat MY2024 RWD LR toch!

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 10-02-2026 11:34 ]

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

SpikeHome schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:31:

[...]

Jawel wel bij Tesla. Die vind ik gewoon fijner. Op de snelweg zou misschien sneller zijn, maar dan moet je zelf continu gaan plannen.

En als ik op de heenweg beter naar de planning van Tesla had geluisterd, dan was er zeker nog een half uur afgegaan

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

anti elppa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:32:
[...]

is zeker wel een leuke vergelijking, maar ik weet zeker het veel sneller had gekund met de tesla. Van een benzine auto (en diesel al helemaal) ga je het nooit winnen, maar een stuk dichterbij is easy mogelijk.
Dit is een combi geweest van af toe stevig door trappen (160 of harder) en niet optimaal de laadstops pakken. die hoge snelheid werkt extreem hard averechts in het totaal. En dat is prima uiteraard, maar maakt het vergelijk beetje minder interessant
Die 160 of harder is niet voorgekomen. 140/150 waar je onbeperkt mag.

Maar voor de rest van de conclusie ben ik het met je eens. Het had efficiënter gekund (bleek achteraf) door de navi te volgen (En dus ook een stop maken om 7 minuten te laden).

Mijn excuses aan iedereen die vind dat ik de race verpest heb 😉

• anti elppa
Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Die 160 of harder is niet voorgekomen. 140/150 waar je onbeperkt mag.

Maar voor de rest van de conclusie ben ik het met je eens. Het had efficiënter gekund (bleek achteraf) door de navi te volgen (En dus ook een stop maken om 7 minuten te laden).

Mijn excuses aan iedereen die vind dat ik de race verpest heb 😉
hahah no problem en fijn dat je nog ff wat details deelt! das altijd goed. Kunnen anderen er nog wat van leren op deze manier.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:56
Cxxxx71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Duitsland is idd duur!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:16
Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Jawel wel bij Tesla. Die vind ik gewoon fijner. Op de snelweg zou misschien sneller zijn, maar dan moet je zelf continu gaan plannen.

En als ik op de heenweg beter naar de planning van Tesla had geluisterd, dan was er zeker nog een half uur afgegaan
En je bijrijder zelf laten plannen dan kan het nog wat sneller denk ik. Naar mijn smaak zoekt de nav veel te snel een laadpunt op, ik sla er vaak enkele over. Tesla laders zijn vrijwel altijd ook net iets sneller als je volle bak laadt (wat hoger amperage op 400v dan 400kW laders die dat alleen halen met een 800v batterij). Alleen relevant als je de auto vrijwel leeg rijdt.
Als je een beetje lekker door rijdt dan gaat het best hard. Een 160/170 kan op veel stukken best wel in Duitsland. Dan zit je zo boven de 25kWh bij lagere temperaturen. Op een rustige drie baans weg kan dat prima. Op dat soort ritten mis ik zeker een ICE. Je moet dan gewoon te vaak laden. Helemaal met een huidige LR Tesla die je eigenlijk maar tot 70% moet laden. Kun je amper 200km rijden.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Eisbar schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:06:
[...]

En je bijrijder zelf laten plannen dan kan het nog wat sneller denk ik. Naar mijn smaak zoekt de nav veel te snel een laadpunt op, ik sla er vaak enkele over. Tesla laders zijn vrijwel altijd ook net iets sneller als je volle bak laadt (wat hoger amperage op 400v dan 400kW laders die dat alleen halen met een 800v batterij). Alleen relevant als je de auto vrijwel leeg rijdt.
Dat overslaan deed ik ook altijd. Soms wil hij met 30 of 40% al naar een lader. Maar toch bleek het sneller om ze niet over te slaan. Degene die hij aanbeveelt zijn veel dichter bij de afrit. Dit kan soms wel 5 tot 7 minuten schelen voor een enkele reis. Dan verlies je dus al snel 10 minuten tot een kwartier op de laadbeurt.

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-03 09:32
In de kerstvakantie op 26 december vanuit Arnhem naar Alta Badia (Italië) gereden voor de wintersport met volbepakte MY LR AWD 2022 en trekhaakkoffer met ski spullen. Onderweg temperaturen richting -10 met oostelijke (tegen) wind, winterbanden (extra rolweerstand) heb ik uiteindelijk over ca. 1000 km een gemiddeld verbruik gehaald 273 Wh/km... dit was by far de onzuinigste rit richting Italië ;)

Totale reisduur van 03:30 - 17:15 = 13 uur en 45 minuten met files (o.a. Fernpass etc.) en laad/stop pauzes. De zuivere rijtijd was overigens ca. 11 uur. Dus 2 uur 45 tijd kwijt aan wachten in files, laden/rustpauzes.

Ik reed flink door, waar het onbeperkt was reed ik 160 tot 170 km/u, dus dat helpt niet mee in het verbruik en hierdoor 8 laadstops gehad (waarbij ik zelden meer dan 65% laad). De laatste laadstop was niet nodig geweest maar ik wilde graag 70% batterij hebben bij aankomst appartement omdat de laadprijs (70 cent) daar flink hoger was dan bij de superchargers onderweg.

[ Voor 11% gewijzigd door Chonn op 10-02-2026 12:17 ]

MY LR QuickSilver 2023 :-)

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:51
SpikeHome schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:31:

[...]

Oh sorry hoor!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
Chonn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:14:
[...]

In de kerstvakantie op 26 december vanuit Arnhem naar Alta Badia (Italië) gereden voor de wintersport met volbepakte MY LR AWD 2022 en trekhaakkoffer met ski spullen. Onderweg temperaturen richting -10 met oostelijke (tegen) wind, winterbanden (extra rolweerstand) heb ik uiteindelijk over ca. 1000 km een gemiddeld verbruik gehaald 273 Wh/km... dit was by far de onzuinigste rit richting Italië ;)

Totale reisduur van 03:30 - 17:15 = 13 uur en 45 minuten met files (o.a. Fernpass etc.) en laad/stop pauzes. De zuivere rijtijd was overigens ca. 11 uur. Dus 2 uur 45 tijd kwijt aan wachten in files, laden/rustpauzes.

Ik reed flink door, waar het onbeperkt was reed ik 160 tot 170 km/u, dus dat helpt niet mee in het verbruik en hierdoor 8 laadstops gehad (waarbij ik zelden meer dan 65% laad). De laatste laadstop was niet nodig geweest maar ik wilde graag 70% batterij hebben bij aankomst appartement omdat de laadprijs (70 cent) daar flink hoger was dan bij de superchargers onderweg.
Ik reed grofweg dezelfde route naar Canazei in Italie. Gemiddeld verbruik was 175wh/km waarbij ik altijd de max snelheid heb aangehouden. Op stukken onbeperkt max 135km op de klok (alleen sneller als dat nodig was om veilig in te halen. Dit was met een Model 3 RWD (nieuwe accu)in 2025. 4 keer geladen op de heenweg, en vier keer op de terugweg. Ik kwam met 50% aan, en ging met een koude auto op 48% weer terug. 176kWh heen, 162 kWh afgerekend (dus incl laadverliezen). Totaal 1934 kilometer + iets voor de laadstations. Dit was op 20 december 2025.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:12

World Citizen

FreeReef.nl

Als je op de tesla laders rijd dan is sneller rijden soms wel sneller. Ik stel de route in en als die zegt dat ik met meer dan 7% accu aankom dan ga ik harder rijden waar dat mogelijk is. het zal weinig schelen maar aankomen met 14% probeer ik te vermijden door dus harder te rijden.
Let op. Tijd = geld. Ofwel dit is duurder.

FreeReef.nl

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
Wisten jullie dat je tegenwoordig ook een Multitankcard Europe laadpas kunt koppelen aan je Tesla account, zodat je ook bij Tesla kunt laden?

Ik heb volgens mij een MTC NL laadpas, krijg de melding dat ik contact moet opnemen met de serviceprovider..

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:59
turkeyhakan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:37:
Wisten jullie dat je tegenwoordig ook een Multitankcard Europe laadpas kunt koppelen aan je Tesla account, zodat je ook bij Tesla kunt laden?

Ik heb volgens mij een MTC NL laadpas, krijg de melding dat ik contact moet opnemen met de serviceprovider..
Heb ook MTC, denk ook NL. Zal straks eens kijken of ik de mijne krijg toegevoegd.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:17

duderuud

Sliden is koel

duderuud schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:57:
Ik heb Sentry mode uit staan (altijd thuis maar goed) en het alarm is nog niet afgegaan. Een aparte optie voor "Alarm"of iets soortgelijks kan ik niet vinden.
edit:
Bewaking uitgezet, dat zal het zijn.
Heb maar een bericht gestuurd naar het service centrum want nu geeft de app aan dat de frunk open staat terwijl het niet zo is. Kan er dus niet mee rijden. En de afspraak staat voor over 2 weken :X :X
edit:
Tesla pechhulp gebeld, die gaan kijken of de afspraak eerder kan (Ranger?), ik word er over teruggebeld als het goed is. Het zal mij benieuwen,,,
Net is er een monteur van Tesla Roadside Assistance langs geweest. Die heeft het hele slot vervangen. Ik ging er vanuit dat ze alleen de sensor zouden vervangen maar dat was volgens hem niet voldoende...

Amper 15 minuten werk en ik kan weer harder dan 24km/h ;)

Motor-Forum.nl

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

LastSamurai schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:51:
Misschien een rare vraag.
Ik ga vrijdag op vakantie en ik vind het prettig om te zien welke route de auto gaat nemen.
Maar in de auto kan ik het aankomstpercentage wel aanpassen maar niet het vertrekpercentage en in de app is het omgekeerd. Is er een manier om te plannen welke route de auto za adviseren waarbij ik zowel aankomst en vertrekpercentage kan aanpassen ?
In de app kan je ook de route plannen en wel vertrekpercentage instellen maar niet de aankomst inderdaad. Handig is abetterrouteplanner.com die gebruik ik zelf vaak voor vakanties, is wat uitgebreider.

[ Voor 4% gewijzigd door HENNESSY op 10-02-2026 13:41 ]

Developer

• LastSamurai
HENNESSY schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:40:
[...]

In de app kan je ook de route plannen en wel vertrekpercentage instellen maar niet de aankomst inderdaad. Handig is abetterrouteplanner.com die gebruik ik zelf vaak voor vakanties, is wat uitgebreider.
Maar in de app kun je niet instellen dat je met 50% wil aankomen.

• Blik1984
LastSamurai schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Maar in de app kun je niet instellen dat je met 50% wil aankomen.
Simpele oplossing, een route plannen heen en terug met als tussenbestemming je vakantiebestemming

• The__Virus
  • Laatst online: 14:36
In de webbrowser kun je wel aangeven met hoeveel procent je wilt aankomen. Als je daar plant, neemt ie die dan over in de app? Of gaat ie toch weer opnieuw plannen? Gebruik de app nooit :P

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 10-02-2026 14:00 ]

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:07
Beste mensen, ik ben totaal nieuw hier. Binnenkort mag ik mijn eerste EV uitzoeken en ben dus aan het rondkijken wat ik zou willen.

Misschien dat de vraag beter in het topic van lange EV reizen zou passen. Maar omdat ik hierboven ABetterRoutePlanner genoemd zie en het grotendeels over de ene tesla versus de gaat plaats ik hem eerst hier.

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Tesla rwd standaard range
Skoda enyaq 85

Nu ga ik regelmatig naar Duitsland op vakantie. Bijvoorbeeld naar Magdeburg. Dus als beginnend EV rijder wat kies ik dan.

Nu heb ik alle drie de auto's door copilot gegooid met een rit naar Magdeburg inclusief laadstops.
En daar komt niet een heel noemenswaardig verschil uit naar mijn mening.
tesla y lr - 6u05min tot 7u10min
tesla y - 6u30min tot 7u15min
skoda - 6u15min tot 7u10min

Via ABetterRoutePlanner kom ik wel op heel andere tijden. Maar ook weer op een klein onderling verschil.

Eerst zat het echt wel in mijn hoofd dat met een langere reis ik de Y long range wilde hebben. Maar op basis van dit, kan ik daar nu terrecht de conclusie uit trekken dat dit lood om oud ijzer is tussen een long range model of niet?

Tesla y lr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wYThVjhxE5Dfnj-Lx0qGvM84jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkNcvREpaeRwNIcOAwW1NX63.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKAGvHrC2DuTfXucQWg9Q3PVmsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LadnaWiRylucTkf1qJpZAMyj.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda enyaq 85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1a95brc8IvGOhF8_dwixDmZ1sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRkAGFV2J9Fd7BlH6vuhjymd.jpg?f=fotoalbum_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Blik1984
@Edgenumber Magdeburg is ook "maar" 550 km rijden. In alle gevallen moet je dan 1x laden, en dat zal dus niet tot noemenswaardig veel verschil leiden op een dergelijke afstand. Op langere afstanden zal het verschil mogelijk wat groter zijn, maar zal ook geen uren zijn. Het verschil in bereik tussen de 2 genoemde tesla's is sowieso al maar 80 km.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:01
Edgenumber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:09:
Beste mensen, ik ben totaal nieuw hier. Binnenkort mag ik mijn eerste EV uitzoeken en ben dus aan het rondkijken wat ik zou willen.

Misschien dat de vraag beter in het topic van lange EV reizen zou passen. Maar omdat ik hierboven ABetterRoutePlanner genoemd zie en het grotendeels over de ene tesla versus de gaat plaats ik hem eerst hier.

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Skoda enyaq 85

Nu ga ik regelmatig naar Duitsland op vakantie. Bijvoorbeeld naar Magdeburg. Dus als beginnend EV rijder wat kies ik dan.

Nu heb ik alle drie de auto's door copilot gegooid met een rit naar Magdeburg inclusief laadstops.

Via ABetterRoutePlanner kom ik wel op heel andere tijden. Maar ook weer op een klein onderling verschil.

Eerst zat het echt wel in mijn hoofd dat met een langere reis ik de Y long range wilde hebben. Maar op basis van dit, kan ik daar nu terrecht de conclusie uit trekken dat dit lood om oud ijzer is tussen een long range model of niet?

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
Het langeafstandsverschil tussen een LR en een RWD model zal relatief verwaarloosbaar zijn. De winst zit hem er (wat mij betreft) vooral in:

- Dure gemoedsrust van méér range.
- Vaak (maandelijks +) dagen waarop je méér range dan de RWD nodig hebt en minder dan de LR.
- Vér willen rijden met een caravan of aanhanger, dan weegt er niets op tegen méér accu.

Het prijsverschil aanschaf is zó €7000,-. Ik maak 50k km per jaar in een RWD model Y, 5-6x per jaar met vakantie (500-3500km verderop), en regelmatig heel NL door naar een klant / leverancier.
En heb misschien 1x per jaar dat ik nét niet uitkom met range, en dan tóch onderweg 3-5 minuten moet stekkeren, en mééstal is dat omdat het een onverwachte lange (200+km) rit is en ik vergeten was daar genoeg stroom voor in het apparaat te stoppen omdat ik thuis zuunig wilde zijn met opladen bijvoorbeeld omdat het op werk vrijwel gratis is :+

Dat is mij geen €7000 waard. Of even uitgaande van 5 jaar eigenaarschap €100 per maand.

In de praktijk op lange reizen is mijn wens om te plassen, even benen te strekken of een hapje te eten éérder groot dan de accu leeg is, of op zijn maximum gelijktijdig.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:02

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Skoda enyaq 85

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
Puur op range/kosten gelet (misschien heb je nog andere argumenten) zou ik genoegen nemen met de (veel) goedkopere MY SR mits je alle dagelijkse kilometers kunt halen op een koude winterdag (woon/werk).

Voor die paar keer lange afstanden rijden moet je toch laden, welk model je ook neemt. Maar het is wel vervelend als je net niet lekker uitkomt met je woon/werk enzo.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• Eisbar
Sjod schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:13:
[...]

Dat overslaan deed ik ook altijd. Soms wil hij met 30 of 40% al naar een lader. Maar toch bleek het sneller om ze niet over te slaan. Degene die hij aanbeveelt zijn veel dichter bij de afrit. Dit kan soms wel 5 tot 7 minuten schelen voor een enkele reis. Dan verlies je dus al snel 10 minuten tot een kwartier op de laadbeurt.
Er gaat veel inzitten. Tesla wil ook wel eens routen op basis van beschikbaarheid. Mijn ervaring over de jaren is toch echt dat gewoon Tesla volgen prima is, maar dat je zelf wel verder kunt verbeteren.

Soms is dat natuurlijk iets dat Tesla niet kan weten, bijvoorbeeld dat je er ergens toch wat langer wil stoppen voor lunch of dat je bepaalde locaties zo dramatisch slecht vindt dat je liever wat eerder stopt of paar km omrijdt. Extreem voorbeeld: er zijn laders op een parkeerterrein van een mall in Zwitserland waar je vaak in de file komt te staan op de parkeerplaats. Dan kan 30 minuten extra kosten. Dat weet Tesla niet. Is al jaren zo.

Ook stuurt de nav je nog steeds naar v2 laders zelfs als het daar druk is (max laadsnelheid 75 kW). Gelukkig komt dit nu minder voor maar het gebeurt nog steeds. Verder vind ik het prima om met minder dan 5% aan te komen of om wat langzamer te rijden om een bepaalde lader te halen, Tesla doet dit nooit uit zich zelf dat moet je forceren. ABRP laat je dit wel instellen natuurlijk

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:44

Boost9898

Software developer

Hey all, hoe hebben jullie het geregeld wat mobiel laden betreft? Binnenkort mag ik mijn Tesla gaan ophalen, maar ik wil graag voorbereid zijn.

Wat ik tot op heden gedaan heb is een betaalmethode gelinkt aan mijn Tesla account waardoor ik als het goed is bij alle Super Chargers (in Europa?) hem direct kan laden.

Het lijkt me ook dat jullie 'iets' hebben ingericht waardoor je bij niet-Tesla laders kan laden. Ik lees goede dingen over de ANWB laadpas, maar is dit de 'alles in een' oplossing of niet?

• adjego
  • Registratie: December 2004
Boost9898 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:44:
Hey all, hoe hebben jullie het geregeld wat mobiel laden betreft? Binnenkort mag ik mijn Tesla gaan ophalen, maar ik wil graag voorbereid zijn.

Wat ik tot op heden gedaan heb is een betaalmethode gelinkt aan mijn Tesla account waardoor ik als het goed is bij alle Super Chargers (in Europa?) hem direct kan laden.

Het lijkt me ook dat jullie 'iets' hebben ingericht waardoor je bij niet-Tesla laders kan laden. Ik lees goede dingen over de ANWB laadpas, maar is dit de 'alles in een' oplossing of niet?
Ik heb een set aan laadpassen die ik kan gebruiken:
- Plugsurfing
- Vattenfall
- Shell Recharge
- ANWB

Het is namelijk altijd slim om uit meerdere passen te kunnen kiezen bij een laadpaal. Bijvoorbeeld in mijn regio Eindhoven zijn er veel Vattenfall palen. Zou ik deze gebruiken met de Shell Recharge laadpas ben ik €0,55 per kWh kwijt en daar bovenop nog een starttarief van €0,35. De ANWB pas kost in dit voorbeeld €0,36 per kWh en een starttarief van €0,69. Gebruik ik bij die laadpaal de Vattenfall laadpas ben ik maar €0,33 per kWh kwijt zonder starttarief.

Alle passen die ik heb zijn zonder abbonement. Ik betaal alleen maar de laadkosten.

Dit bovenstaande is wel allemaal bij AC laadpalen. Snelladen doe ik als het nodig is altijd bij Tesla Superchargers.

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 10-02-2026 16:08 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Mar.tin

Ik heb voor de zekerheid een mobile connector (laden uit een stopcontact) en een E-flux laadpas. Beiden hebben eigenlijk alleen maar (incidenteel) gebruik op vakantie. Meestal pak ik voor aankomst gewoon een superchargertje in de buurt.

Op werk en thuis kan ik gewoon laden zonder pas. Dus maakt eea voor mij ook minder noettig.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 10-02-2026 16:06 ]

• Eisbar

Heb je een laadplek thuis of gebruik je palen aan de straat of op werk? Ik laad thuis en anders bij snelladers. Snelladers vrijwel alleen Tesla (goedkoper en betrouwbaarder), maar ik heb ook Fastned autocharge (met de app). De rest probeer ik te vermijden want geen geduld voor / zin in niet werkende laders. Kan zijn dat er andere netwerken zijn die betrouwbaar zijn of sommige locaties. Dat zoek ik dan uit als het nodig is.

ANWB laadpas heb ik weggegooid. Als ik een l2 lader moet gebruiken is het altijd in het buitenland op een gekke plek en daar deed hij het nooit. Wel bijna overal met credit card of app oid. En ook bij mij ligt de mobile connector in de frunk en een verlengsnoer van 25m (2.5mm)

[ Voor 3% gewijzigd door Eisbar op 10-02-2026 16:06 ]

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:29
Flexiilex schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Graag! Ik heb namelijk het idee dat ze de productie snelheid opgehoogd hebben o.i.d. Of slechtere controle voordat ze de fabriek uitrollen ofzo Waardoor o.a. het spuiten slechter is gedaan. Ik kan nu ook wat lastiger foto’s maken doordat het veel regent en je het dan niet goed ziet maar haar auto is in december uitgelever (waar t ook gigantisch druk was) einde van t kwartaal natuurlijk maar ik heb dit ook nog niet eerder zo erg meegemaakt.
Dit weekend heb ik eens rustig gekeken of ik iets van steenslag kon vinden op de motorkap, en ik zie daar niets. Op de bumper is er wel een klein plekje.
Misschien heb je pech en een 'maandagochtend'-auto? Waar er iets is misgegaan bij het spuiten en ze toch gewoon verkocht hebben? Voor mijn Tesla had ik een Volvo XC60, niet normaal wat daar allemaal stuk aan ging. Laatste jaar 7.000 euro aan kosten gehad, dat was de druppel. Misschien heb jij iets gelijkaardigs met jouw lak?
In elk geval, succes! Misschien toch eens contact opnemen met Tesla hierover?
adjego schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:53:
[...]

- Plugsurfing
- Vattenfall
- Shell Recharge
- ANWB

Het is namelijk altijd slim om uit meerdere passen te kunnen kiezen bij een laadpaal. Bijvoorbeeld in mijn regio Eindhoven zijn er veel Vattenfall palen. Zou ik deze gebruiken met de Shell Recharge laadpas ben ik €0,55 per kWh kwijt en daar bovenop nog een starttarief van €0,35. De ANWB pas kost in dit voorbeeld €0,36 per kWh en een starttarief van €0,69. Gebruik ik bij die laadpaal de Vattenfall laadpas ben ik maar €0,33 per kWh kwijt zonder starttarief.

Alle passen die ik heb zijn zonder abbonement. Ik betaal alleen maar de laadkosten.

Dit bovenstaande is wel allemaal bij AC laadpalen. Snelladen doe ik als het nodig is altijd bij Tesla Superchargers.
Nou ben ik een echte noob qua publiek AC laden, maar nu dat deze ook in de App staan zie ik daar bv voor Vattenfall ook 33ct staan, met de volgende twee betaal mogelijkheden. Hoe werkt dat dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkRGFfXpJNE3Nf8pJFx43AEK31E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMO42CNllyyOQnc3jcYDXDAQ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EJT6q-Vrn16rgsrp32PPOHN4Pg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K5sGLhtk5K84MgIreENjoMoU.png?f=user_large

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:15
pdidi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Nou ben ik een echte noob qua publiek AC laden, maar nu dat deze ook in de App staan zie ik daar bv voor Vattenfall ook 33ct staan, met de volgende twee betaal mogelijkheden. Hoe werkt dat dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het werkt zo dat @adjego zijn vattenfall kaart helemaal niet meer nodig heeft omdat dat tegenwoordig met Tesla geintegreerd zit maar dat heeft 'ie nog niet ontdekt :+
XelaRetak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Het werkt zo dat @adjego zijn vattenfall kaart helemaal niet meer nodig heeft omdat dat tegenwoordig met Tesla geintegreerd zit maar dat heeft 'ie nog niet ontdekt :+
Kloppen die prijzen wel? Ik heb nl zelf (helaas) een 50Five paal die ook open staat voor gasten. Nu heb ik die prijs op 53ct gezet. In de Tesla app staat echter vrolijk 40ct. En ik zie dat dat voor alle 50Five palen lijkt te gelden. Kun je eens uitleggen hoe je dan betaald via de App en via je Tesla Key-Card?

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 10-02-2026 17:01 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:19
pdidi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Kloppen die prijzen wel? Ik heb nl zelf (helaas) een 50Five paal die ook open staat voor gasten. Nu heb ik die prijs op 53ct gezet. In de Tesla app staat echter vrolijk 40ct. En ik zie dat dat voor alle 50Five palen lijkt te gelden. Kun je eens uitleggen hoe je dan betaald via de App en via je Tesla Key-Card?
In onze wijk kosten de Vattenfall palen 35 cent per kWh dus het kan goed.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:44

Boost9898

Software developer

Eisbar schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Heb je een laadplek thuis of gebruik je palen aan de straat of op werk? Ik laad thuis en anders bij snelladers. Snelladers vrijwel alleen Tesla (goedkoper en betrouwbaarder), maar ik heb ook Fastned autocharge (met de app). De rest probeer ik te vermijden want geen geduld voor / zin in niet werkende laders. Kan zijn dat er andere netwerken zijn die betrouwbaar zijn of sommige locaties. Dat zoek ik dan uit als het nodig is.

ANWB laadpas heb ik weggegooid. Als ik een l2 lader moet gebruiken is het altijd in het buitenland op een gekke plek en daar deed hij het nooit. Wel bijna overal met credit card of app oid. En ook bij mij ligt de mobile connector in de frunk en een verlengsnoer van 25m (2.5mm)
Nog niet ;) maar over een aantal weken wel, Enexis is een beetje traag. Dan kan ik thuis 3 fase 11 kW laden. Op het werkt hebben we wel laadpalen maar volgens mij zijn die niet voor het klootjesvolk. :')

Ik heb zojuist een ANWB en InCharge (Vattenfall) laadpas aangevraagd, maar lees nu dat deze palen dus geïntegreerd zitten bij je Tesla kaart ofzo?

• eniux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:47
frankj030 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:26:
[...]

Ik zou niet te snel juichen; heb al paar maanden mijn Athlon charge Laadpas als standaard kaart voor opladen in de tesla app; maar SuC laden wordt helaas gewoon op de creditcard afgeschreven.
Hey, heb het vandaag getest en het werkte met een MTE kaart van multitankcard. En werd niet van mijn creditcard afgeschreven. Kloten dat het bij jou niet werkt, kan je de kaart niet opnieuw toevoegen via de tesla site?

Voor de mensen die mtc toevoegen, Ze hebben het achterliggende process volgens mij nog niet geautomatiseerd. Dus de mail wordt verstuurd maar er moet handmatig iemand klikken. Dat heeft blijkbaar iemand bij de leasemaatschappij gedaan. Want ik heb nooit een mail gehad

• karel_G_1981
World Citizen schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:37:
Als je op de tesla laders rijd dan is sneller rijden soms wel sneller. Ik stel de route in en als die zegt dat ik met meer dan 7% accu aankom dan ga ik harder rijden waar dat mogelijk is. het zal weinig schelen maar aankomen met 14% probeer ik te vermijden door dus harder te rijden.
Let op. Tijd = geld. Ofwel dit is duurder.
Klopt doe ik ook hoe lader de soc hoe sneller het laden

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-03 22:30
eniux schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Thanks, ik had afgelopen week nog gekeken en toen was dit nog niet beschikbaar.

Wacht nu ook op de MTC mail!
De Tesla app triggerde me, daar stond aangegeven dat mijn laadpas nu mijn default payment method was. Geen mailtje gehad van MTC, dus heb het vandaag uitgeprobeerd bij een SUC en het werkte! Ik zie de transactie ook netjes in de MTC app! Ik vermoed dat waarschijnlijk de LM wat moest goedkeuren en niet perse ikzelf. Heel fijn dit!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Inspired schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:13:
[...]
Helemaal met een huidige LR Tesla die je eigenlijk maar tot 70% moet laden.
[...]
Wordt steeds gekker hier, mag ik mijn auto nog wel opladen?

• karel_G_1981
DaCoTa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Wordt steeds gekker hier, mag ik mijn auto nog wel opladen?
Hij bedoelt 80 denk ik , of hij doelt op de laadcurve die >70 inzakt
karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Hij bedoelt 80 denk ik , of hij doelt op de laadcurve die >70 inzakt
Over de curve idd aangezien het over snelladen ging. Eigenlijk is het vanaf 50% al huilen maar boven de 70% helemaal idd. Op AC staat hij standaard op 90% hier.

• adjego
XelaRetak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:53:
[...]

O jawel hoor, maar ik laad eigenlijk nooit AC buiten thuis of op het werk en daar heb ik geen pasjes voor nodig. Maar inderdaad komt het tarief bij Vattenfall overeen met de eigen pas van Vattenfall. Maar kies ik een andere laadpaal in de buurt via de Tesla App, staat er ineens €0,71 voor AC laden |:(

Dus wat nog steeds blijft bestaan, controleer van te voren welk tarief er voor die paal geldt met de pas die je wilt gaan gebruiken ;)

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-03 13:15

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Skoda enyaq 85

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
Ik heb het hier al vaker genoemd: ondanks dat het misschien in eerste instantie onlogisch klinkt, is de LR niet voor de ene keer dat je Long Range nodig hebt. Lees: als je maar een paar keer per jaar lange ritten maakt, bijvoorbeeld voor vakantie of één keer per maand naar opa en oma die ver weg wonen. Het verschil in laadtijd tijdens die paar ritten weegt simpelweg niet op tegen de hogere aanschafprijs.

Moet je echter dagelijks veel rijden en daarnaast ook nog zo’n 2–3 keer per week een situatie hebben waarin je echt de maximale range nodig hebt, dán wordt een LR interessant. Je wilt voor je dagelijkse ritten immers zo min mogelijk afhankelijk zijn van superchargers of andere snelladers; dat wordt anders al snel irritant.
Maar voor die ene vakantie… maakt het dan echt uit dat je met een RWD één keer extra moet laden? Imho niet.

Life is too short to drive boring cars

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
Mar.tin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Het langeafstandsverschil tussen een LR en een RWD model zal relatief verwaarloosbaar zijn. De winst zit hem er (wat mij betreft) vooral in:

- Dure gemoedsrust van méér range.
- Vaak (maandelijks +) dagen waarop je méér range dan de RWD nodig hebt en minder dan de LR.
- Vér willen rijden met een caravan of aanhanger, dan weegt er niets op tegen méér accu.

Het prijsverschil aanschaf is zó €7000,-. Ik maak 50k km per jaar in een RWD model Y, 5-6x per jaar met vakantie (500-3500km verderop), en regelmatig heel NL door naar een klant / leverancier.
En heb misschien 1x per jaar dat ik nét niet uitkom met range, en dan tóch onderweg 3-5 minuten moet stekkeren, en mééstal is dat omdat het een onverwachte lange (200+km) rit is en ik vergeten was daar genoeg stroom voor in het apparaat te stoppen omdat ik thuis zuunig wilde zijn met opladen bijvoorbeeld omdat het op werk vrijwel gratis is :+

Dat is mij geen €7000 waard. Of even uitgaande van 5 jaar eigenaarschap €100 per maand.

In de praktijk op lange reizen is mijn wens om te plassen, even benen te strekken of een hapje te eten éérder groot dan de accu leeg is, of op zijn maximum gelijktijdig.
Ik volg jouw redenering en ben zelf helemaal blij met onze MY RWD, maar in de huidige line-up krijg je aan mij geen "standard" verkocht.
Onze "oude" MY RWD (nov 24) was een vele malen beter aanbod (comfort/uitrusting). Ik zou nu altijd voor een Premium (LR - want audio) gaan, maar die vind ik dan weer te duur. Een stockmodel Premium RWD zou nog leuk zijn, maar nergens te vinden.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37
Aries.Mu schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Ik zou nu altijd voor een Premium (LR - want audio) gaan
Dan moet je wel een AWD drive nemen.

Verder vind ik de standaard versie echt wel een goede aanbieding. Denk niet dat je een andere auto vind van dit formaat, zoveel opties en rijbereik.

• turkeyhakan

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Skoda enyaq 85

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
Mijn advies, stel je vraag voor wat betreft de vergelijking tussen Tesla en Skoda hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5

Voor vragen over lange reizen met een EV, zie: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

(zie ook topic warning)

• Mar.tin
Aries.Mu schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik volg jouw redenering en ben zelf helemaal blij met onze MY RWD, maar in de huidige line-up krijg je aan mij geen "standard" verkocht.
Onze "oude" MY RWD (nov 24) was een vele malen beter aanbod (comfort/uitrusting). Ik zou nu altijd voor een Premium (LR - want audio) gaan, maar die vind ik dan weer te duur. Een stockmodel Premium RWD zou nog leuk zijn, maar nergens te vinden.
Verder eens qua uitrusting hoor. Ben ook erg blij dat ik nog een "premium" RWD model heb weten te bemachtigen +- 1 week voordat de standaard aangekondigd werd. De standard is mij nét te kaal. En ik denk dat ze op prijsdifferentiatie best de RWD Premium in het assortiment hadden kunnen houden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jongetje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Dan moet je wel een AWD drive nemen.

Verder vind ik de standaard versie echt wel een goede aanbieding. Denk niet dat je een andere auto vind van dit formaat, zoveel opties en rijbereik.
Rationeel gezien heb je gelijk, maar qua uitstraling zou je mij niet blij maken met een standard. Het oog wil ook wat, en dagelijks het idee dat je met kaal geschraapte budget model onderweg bent klinkt niet heel aanlokkelijk. Het zal ongetwijfeld een doelgroep aanspreken waarbij mensen een auto enkel en alleen zien als een methode om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• turkeyhakan
revolution-nl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Rationeel gezien heb je gelijk, maar qua uitstraling zou je mij niet blij maken met een standard. Het oog wil ook wat, en dagelijks het idee dat je met kaal geschraapte budget model onderweg bent klinkt niet heel aanlokkelijk. Het zal ongetwijfeld een doelgroep aanspreken waarbij mensen een auto enkel en alleen zien als een methode om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen.
Zo slecht is die Standard ook weer niet hoor.. het is maar net wat je gewend bent. Als je op dit moment een wat oudere auto hebt met weinig luxe, dan is de 3/Y Standard echt een vooruitgang.

Vorig jaar hebben wij een tweede auto gekocht. Als Tesla de Standard modellen toen had, had ik die absoluut overwogen (en ik rijd zelf een 3P uit 2023). T.o.v. een wat oudere Tesla merk je denk ik (los van de audio, bekleding en evt het dak) ook niet heel veel.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:02:
[...]

maakt het dan echt uit dat je met een RWD één keer extra moet laden? Imho niet.
Wij hebben inmiddels 11k km's met de premium LR RWD gereden en ben er wel erg blij mee.
Vooral in de winterse omstandigheden kunnen we nu 400+ km's maken met temperaturen van net boven 0.

Een keer extra laden is op zich geen probleem maar met de lange ritten die wel al gemaakt hebben is het erg fijn om die range te hebben..

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:08
Mar.tin schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:37:
[...]

Verder eens qua uitrusting hoor. Ben ook erg blij dat ik nog een "premium" RWD model heb weten te bemachtigen +- 1 week voordat de standaard aangekondigd werd. De standard is mij nét te kaal. En ik denk dat ze op prijsdifferentiatie best de RWD Premium in het assortiment hadden kunnen houden.
Premium RWD's worden nog steeds verkocht?

• Refl
ZegHetMaar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Volgens mij had je voorheen een model wat eigenlijk simpelweg "RWD" was maar wel met alle premium opties. Ik denk dat dat model rond de 45k zat?

Toen kwam de standaard die daaronder dook en zijn de premium modellen naar 50-55 gegaan.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• Blik1984
[...]

Ja, Premium LR RWD en Premium LR AWD

• Mar.tin
[...]

Maar alleen LR modellen. Ik hoef geen LR model ;) Ik heb ná €4000,- inruilkorting €42.000 betaald voor mijn premium RWD. En kreeg verrassend genoeg een prima inruil voor mijn oude Y.

[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 11-02-2026 10:03 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
adjego schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:53:
[...]

- Plugsurfing
- Vattenfall
- Shell Recharge
- ANWB

Hebben jullie tips hoe je makkelijk en betrouwbaar tarieven kan uitlezen van verschillende providers? Ik heb echt meerdere apps, en ze wijken allemaal af.

Tap zegt bv 50cent voor anwb. Ga ik in anwb app zelf staat er bv 55cent. En op eflux staat de hele paal weer niet. ( als voorbeeld maar even genoemd, weet zo uit mn hoofd niet welke app precies verschil geeft)

• adjego
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Hebben jullie tips hoe je makkelijk en betrouwbaar tarieven kan uitlezen van verschillende providers? Ik heb echt meerdere apps, en ze wijken allemaal af.

Tap zegt bv 50cent voor anwb. Ga ik in anwb app zelf staat er bv 55cent. En op eflux staat de hele paal weer niet. ( als voorbeeld maar even genoemd, weet zo uit mn hoofd niet welke app precies verschil geeft)
De eigen apps van deze providers. Ik heb dus ook meerdere van deze apps op mijn telefoon staan en ga ze even na voordat ik ga laden.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:39
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb dat overzicht niet, maar enige wat ik kan zeggen is dat de app van anwb het starttarief meeneemt in de kWh prijs.

Persoonlijk heb ik de shell pas voor alle palen duurder dan 55 cent, eflux abbonement en electroverse als eflux duurder is. Heb ook anwb, laadkompas Eneco en nog wat andere passen maar buiten shell en eflux gebruik die andere sporadisch.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
adjego schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:13:
[...]

De eigen apps van deze providers. Ik heb dus ook meerdere van deze apps op mijn telefoon staan en ga ze even na voordat ik ga laden.
Dat is idd hoe ik het nu doe, had stiekem gehoopt op 1 app waarin gewoon de prijs/provider staat. Maar daar heb ik dus last van inconsistentie.

Dit is altijd een klusje om nu in elke app opnieuw naar de laadpaal te zoeken

• jongetje
revolution-nl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Rationeel gezien heb je gelijk, maar qua uitstraling zou je mij niet blij maken met een standard. Het oog wil ook wat, en dagelijks het idee dat je met kaal geschraapte budget model onderweg bent klinkt niet heel aanlokkelijk.
Als ik naar de best verkochte elektrische auto kijk de Elroq. Dan heb ik voor hetzelfde geld met de Elroq een auto met een iets kleinere range, langzamer snelladen, geen navigatie, elk jaar betalen voor de app, geen verwarmde stoelen en stuur, handmatig verstelbare stoelen, kleine kofferbak en ruimte minder ruimte op de achterbank en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar blijkbaar spreekt een Skoda Elroq toch meer aan?

Dat kaal geschraapte vind ik persoonlijk wel meevallen (en zwaar overdreven). En anders betaal je 11k meer en dan heb je de verwarmde achterbank, geventileerde voorstoelen, extra schermpje achterin en zooi ledstrips binnen en buiten. Maar als je dat niet boeit dan zou ik voor die 11k lekker andere leuke dingen gaan doen...

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 11-02-2026 10:22 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jongetje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Als ik naar de best verkochte elektrische auto kijk de Elroq. Dan heb ik voor hetzelfde geld met de Elroq een auto met een iets kleinere range, langzamer snelladen, geen navigatie, elk jaar betalen voor de app, geen verwarmde stoelen en stuur, handmatig verstelbare stoelen, kleine kofferbak en ruimte minder ruimte op de achterbank en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar blijkbaar spreekt een Skoda Elroq toch meer aan?

Dat kaal geschraapte vind ik persoonlijk wel meevallen (en zwaar overdreven). En anders betaal je 11k meer en dan heb je de verwarmde achterbank, geventileerde voorstoelen, extra schermpje achterin en zooi ledstrips binnen en buiten. Maar als je dat niet boeit dan zou ik voor die 11k lekker andere leuke dingen gaan doen...
18 inch stalen kruiwagen wielen met plastic putdeksels schaar ik onder de categorie kaalgeschraapt.

Maar goed ieder zijn ding, mij niet bellen voor zo'n standard waar je iedere dag herinnerd wordt aan de zuinige keuze. (en nee, je hoeft mij ook niet te bellen voor zo'n Elroq). Zet dan voor 6k extra maar een zeekr gt7 voor de deur :9~

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2026 10:30 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Blik1984
Even los van de wielen vind ik de voorkant zonder ledstrip bij de Standard eigenlijk best geslaagd.

• Mar.tin
Ik vind eigenlijk vooral de Frunk, het handmatige stuur en het gebrek aan opslag in de middenconsole grote minpunten. Voor de rest kan ik er wel mee leven denk ik. Die wieldoppen zijn alleen maar zuinig.

• LastSamurai
jongetje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Het is iets meer dan alleen de LED strips. De standard heeft ook de 'oude' schokdempers, lelijke wielen, geen dubbel glas, geen electrisch verstelbaar stuur en geen bediening van de stoel op de stoel zelf.
Ik heb de mijne (Premium RWD) wel eens naast een standaard staan maar eigenlijk zijn het hele andere auto's ondanks dat ze (een beetje) op elkaar lijken.

• turkeyhakan
LastSamurai schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Het is iets meer dan alleen de LED strips. De standard heeft ook de 'oude' schokdempers, lelijke wielen, geen dubbel glas, geen electrisch verstelbaar stuur en geen bediening van de stoel op de stoel zelf.
Ik heb de mijne (Premium RWD) wel eens naast een standaard staan maar eigenlijk zijn het hele andere auto's ondanks dat ze (een beetje) op elkaar lijken.
Hoe vaak verstel jij je stuur? Idem voor de stoel :-) Als je van een oude M3 komt, dan behoud je dus eigenlijk minimaal hetzelfde comfort. Ik zie dat de M3 Standard op dit moment € 31.990 (incl. inruil) kost. Dat is echt een no-brainer.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Even wat veren in de reet voor Tesla Service Center Duiven. Had er weinig goede ervaring mee in het verleden. Kortaf, onvriendelijk en niet heel behulpzaam in de tijd dat ik er met mijn lease MY kwam.

Nu met mijn eigen M3 al drie keer prima geholpen. Eerste keer binnen garantie toen de ophanging en de bekende PTC heater stuk was, allemaal prima verlopen.

Daarna buiten de garantie 2 keer bij ze geweest voor onderdelen die ik zelf kon vervangen. Eerste keer n.a.v. een melding dat de middelste gordel achterin niet meer herkend werd. Bekend probleem met breuk die kan ontstaan in de kabel naar het gordelslot. Via de app melding gemaakt welke onderdelen ik wilde hebben nadat ik ze in de catalog opgezocht had. 5 minuten later melding dat de onderdelen klaar lagen. 45 euro + 5 euro voor een nieuwe bout en klaar.

Tijdje terug kreeg ik af en toe het rode caravannetje in beeld. Vooral tijdens nat weer, dus waarschijnlijk vocht in de 13polige aansluiting van de trekhaak. Ook een bekend probleem. Op een gegeven moment wilde me melding niet meer weg, dus toch maar naar een oplossing gaan zoeken. Inspuiten met vochtvedrijver hielp niet meer, dus dan maar vervangen. Verder ontbrak bij mijn auto kennelijk het afdekkapje van de trekhaak, dus die ook maar meteen plaatsen. Kabel en kapje opgezocht in de catalog, netjes alle schroefjes en boutjes er nieuw bij. Ik was toen toevallig toch in de buurt dus heb de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon naar het SeC in Duiven gereden. Relaxte gast achter de balie die meteen de onderdelen die ik nodig dacht te hebben geverifieerd met het VIN van de auto, ik had exact de correcte onderdelen, ze lagen op voorraad en hij heeft ze meteen uit het magazijn gevist. Van het afdekplaatje was een nieuwere goedkopere versie die ook zou moeten passen, die heeft ie meteen aangepast. Echt super vette service. 70 euro aan nieuwe onderdelen meteen uit voorraad.

De klus zelf was even wat werk. Hele achterkant moest er zowat af, maar het is gelukt met 2 uurtjes klussen in de plaatselijke doe het zelf garage. Deze klus was op een brug toch net iets makkelijker.

Complete achterkant kaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvBltv31z4BfgXDeJVh54E3z2CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tQk49gy4IdDT1fWStGQrrJl.jpg?f=fotoalbum_large

De boosdoener:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVtqE_QI1PtSTKVdxAa3F14BBv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zw4ItzkToIL7gDcx5UH7Uw2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4DRKpz16l9zmgryvd81OTjL-kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHjDQBePNjSbKof8pgDb3y2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Damian op 11-02-2026 10:59 ]

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-03 13:15
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.

[ Voor 28% gewijzigd door SirLct op 11-02-2026 10:59 ]

Life is too short to drive boring cars

• jongetje
revolution-nl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:28:
[...]

18 inch stalen kruiwagen wielen met plastic putdeksels schaar ik onder de categorie kaalgeschraapt.
Dan koop je voor 900euro incl. BTW vier 20" velgen: https://wheelbase.nl/prod...elgen-voor-tesla-model-y/
turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Hoe vaak verstel jij je stuur? Idem voor de stoel :-) Als je van een oude M3 komt, dan behoud je dus eigenlijk minimaal hetzelfde comfort. Ik zie dat de M3 Standard op dit moment € 31.990 (incl. inruil) kost. Dat is echt een no-brainer.
M3 Standard is idd niet te vergelijken met de MY Standard. Dezelfde schokdempers, wielen en dubbel glas (dus geen dubbel glas). Geen bediening van de stoel op de stoel zelf MAAR wel op het stuur

• LastSamurai
turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Hoe vaak verstel jij je stuur? Idem voor de stoel :-)
Heel vaak. Wij rijden met zn vieren in de Y en het electrisch verstelbare stuur is echt handig dan.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

LastSamurai schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Heel vaak. Wij rijden met zn vieren in de Y en het electrisch verstelbare stuur is echt handig dan.
Daar heb je toch user profiles voor?

• turkeyhakan
Damian schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Daar heb je toch user profiles voor?
Die verstelt dan in dat geval (helaas) niet het stuur automatisch, want niet elektrisch :-)

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Die verstelt dan in dat geval (helaas) niet het stuur automatisch, want niet elektrisch :-)
oh crap ja :P

• turkeyhakan
Damian schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:57:
Even wat veren in de reet voor Tesla Service Center Duiven. Had er weinig goede ervaring mee in het verleden. Kortaf, onvriendelijk en niet heel behulpzaam in de tijd dat ik er met mijn lease MY kwam.

Nu met mijn eigen M3 al drie keer prima geholpen. Eerste keer binnen garantie toen de ophanging en de bekende PTC heater stuk was, allemaal prima verlopen.

Daarna buiten de garantie 2 keer bij ze geweest voor onderdelen die ik zelf kon vervangen. Eerste keer n.a.v. een melding dat de middelste gordel achterin niet meer herkend werd. Bekend probleem met breuk die kan ontstaan in de kabel naar het gordelslot. Via de app melding gemaakt welke onderdelen ik wilde hebben nadat ik ze in de catalog opgezocht had. 5 minuten later melding dat de onderdelen klaar lagen. 45 euro + 5 euro voor een nieuwe bout en klaar.

Tijdje terug kreeg ik af en toe het rode caravannetje in beeld. Vooral tijdens nat weer, dus waarschijnlijk vocht in de 13polige aansluiting van de trekhaak. Ook een bekend probleem. Op een gegeven moment wilde me melding niet meer weg, dus toch maar naar een oplossing gaan zoeken. Inspuiten met vochtvedrijver hielp niet meer, dus dan maar vervangen. Verder ontbrak bij mijn auto kennelijk het afdekkapje van de trekhaak, dus die ook maar meteen plaatsen. Kabel en kapje opgezocht in de catalog, netjes alle schroefjes en boutjes er nieuw bij. Ik was toen toevallig toch in de buurt dus heb de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon naar het SeC in Duiven gereden. Relaxte gast achter de balie die meteen de onderdelen die ik nodig dacht te hebben geverifieerd met het VIN van de auto, ik had exact de correcte onderdelen, ze lagen op voorraad en hij heeft ze meteen uit het magazijn gevist. Van het afdekplaatje was een nieuwere goedkopere versie die ook zou moeten passen, die heeft ie meteen aangepast. Echt super vette service. 70 euro aan nieuwe onderdelen meteen uit voorraad.

De klus zelf was even wat werk. Hele achterkant moest er zowat af, maar het is gelukt met 2 uurtjes klussen in de plaatselijke doe het zelf garage. Deze klus was op een brug toch net iets makkelijker.

Complete achterkant kaal:
[Afbeelding]

De boosdoener:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een lange tijd geleden ook exact dezelfde ervaring met Duiven. Er is daar denk ik wat veranderd, want ik heb zelf ook hele positieve ervaringen met Duiven in de afgelopen 3/4 jaar.

• Refl
LastSamurai schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik geef je geen ongelijk, ik vind de standaard ook te kaal, maar dit is wel heel normaal bij de meeste autofabrikanten om zo'n instapper aan te bieden. En buiten waarop is bezuinigd, krijg je ook nog steeds veel waar voor je geld qua ruimte en het feit dat je inhaakt op potentieel volledig FSD in de toekomst.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:58:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.
ik heb een premium RWD SR, maar was de 'standard' destijds beschikbaar dan was dat m vermoedelijk wel geworden :) Niet dat ik spijt heb van mijn keuze, maar het is toch 6k verschil.
Pagina: 1 ... 206 ... 222 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: