• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-03 20:15
SL65 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:14:
Ik kan je er niet mee helpen, maar heb persoonlijk wel altijd het idee dat veel steenslag vooral komt door bumperkleven. Neemt niet weg dat je het nooit kan voorkomen, dus ik ben ook niet heilig.
Haha mooie reactie! Ik zal het doorgeven aan m’n vriendin. Met alle gekkigheid, dat is in dit geval niet zo
Pedek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik rij nu ruim 2 maanden met een MY Standard Stealth Grey (6700 km). Er is me nog niets bijzonders opgevallen ivm steenslag. Heb er ook nog niet echt op gelet. Ik zal eens kijken, moest er me nog iets opvallen, laat ik het weten.
Graag! Ik heb namelijk het idee dat ze de productie snelheid opgehoogd hebben o.i.d. Of slechtere controle voordat ze de fabriek uitrollen ofzo Waardoor o.a. het spuiten slechter is gedaan. Ik kan nu ook wat lastiger foto’s maken doordat het veel regent en je het dan niet goed ziet maar haar auto is in december uitgelever (waar t ook gigantisch druk was) einde van t kwartaal natuurlijk maar ik heb dit ook nog niet eerder zo erg meegemaakt.
daemonix schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Na 30 kkm is op mijn zwarte Model Y nog geen steenslag te zien. Rij veel snelweg.
Echt 0,0? Wel ff goed de lak bekeken? Want op het eerste gezicht zag ik het eerst ook niet (dacht maar 1 plekje) totdat ik naar de autoschade herstel bedrijf stond vanmiddag via tesla en die de motorkap schoon maakte toen waren er op meerdere plekken al het lak volledig weg.

[ Voor 65% gewijzigd door Flexiilex op 06-02-2026 19:27 ]

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Boost9898 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:47:
Hey allen, een vraagje m.b.t. de (potentiële) aankoop van een TCO M3; voor algemene zaken zoals banden en remmen kan ik bij een reguliere garage terecht als ik het goed heb, maar hoe zit dit met overige zaken/onderhoud/storingen/schade? Dit moet dan bij een Tesla garage worden gedaan volgens mij.
De grote vraag is; hoe zit het met de service, snelheid, prijs en eventuele garantie? Aan wat voor wachttijden moet ik bijvoorbeeld denken?
Het staat je vrij hoe je dit wil laten doen.

Ook vakgarages en Bosch service centers kunnen gewoon aan EVs sleutelen. Zoals je waarschijnlijk weet is het noodzakelijke onderhoud (naast banden) ontzettend beperkt, bij een M3 is "onderhoud" iets waar je niet al te veel rekening mee hoeft te houden. Als je zelf iets handig bent kun je zelf zaken als het interieurfilter en ruitenwissers doen.

Mocht je een echt probleem hebben of storing dan zit je mogelijk wel aan Tesla vast, maar ook hier zou ik niet al te erg rekening mee houden.

Zelf rij ik nu 2 jaar in een M3 Highland, 58.000 km. Tot nu toe één keer de auto bij Tesla gebracht voor een iets krakende stuurkolom. Nieuwe banden wordt binnenkort het eerste onderhoud waarvoor de auto naar de bandenboer moet. Zelf interieurfilter en wissers vervangen, onderhoudskosten een paar tientjes. Ongelofelijk lage TCO _/-\o_

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
SL65 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:14:
Ik kan je er niet mee helpen, maar heb persoonlijk wel altijd het idee dat veel steenslag vooral komt door bumperkleven. Neemt niet weg dat je het nooit kan voorkomen, dus ik ben ook niet heilig.
Nou, heb wel (meer dan) eens een steentje tegen de voorruit gehad van tegenovergestelde richting.

En, heb je de reclame van Carglass gezien? Als het op de voorruit kan komen, kan het ook lager komen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:07
Kan iemand mij hier misschien mee helpen. Ik heb een trekhaak onder mijn Model Y laten installeren. Ik heb een gloednieuwe aanhanger gekocht en deze aan de Tesla gehangen. Echter als ik de aanhangermodus aanzet dan blijft het aanhanger icoontje rood ipv blauw. De verlichting op de hanger werkt daarom ook niet. Waar zou het probleem kunnen zitten? In de auto of in de aanhanger? Ik heb op dit moment helaas geen andere aanhanger om te testen of die wel werkt.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:21
Sunri5e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:16:
Kan iemand mij hier misschien mee helpen. Ik heb een trekhaak onder mijn Model Y laten installeren. Ik heb een gloednieuwe aanhanger gekocht en deze aan de Tesla gehangen. Echter als ik de aanhangermodus aanzet dan blijft het aanhanger icoontje rood ipv blauw. De verlichting op de hanger werkt daarom ook niet. Waar zou het probleem kunnen zitten? In de auto of in de aanhanger? Ik heb op dit moment helaas geen andere aanhanger om te testen of die wel werkt.
Probeer eerst de aanhangwagen eens achter een andere trekhaak zodat je die uit kunt sluiten.

Werkt deze dan zit het probleem in de aansluiting van de trekhaak en kun je dit melden bij degene die de installatie heeft gedaan zodat het opgelost kan worden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Even testen met de fietsendrager van de buurman?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn ervaringen is dat de Tesla erg gevoelig is voor de afwijkingen in de stroom op de aanhanger connectie, er hoeft maar iets af te wijken hij schakelt preventief de stroom af waarna het rode icoon verschijnt. Het is daarna maar weer afwachten wanneer de auto besluit de stroom weer in te schakelen.

Met de bagage aanhanger had ik hier regelmatig last van en met de caravan ook een keer gehad, enorm irritant.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:02
Mocht iemand met het nieuwe 16 inch scherm een passende screenprotector hebben gevonden, zou diegene dat kunnen delen? Want nu met die overgang lijkt het me lastig om het onderscheid te gaan maken tussen 15.4 en 16. Het zal toch net niet lekker aansluiten gok ik.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10
Heb je het bij Tesla laten doen of een 3rd party? Als het dat laatste is kan 't zijn dat ze iets zijn vergeten in de software setting.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:47
Refl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:18:
Mocht iemand met het nieuwe 16 inch scherm een passende screenprotector hebben gevonden, zou diegene dat kunnen delen? Want nu met die overgang lijkt het me lastig om het onderscheid te gaan maken tussen 15.4 en 16. Het zal toch net niet lekker aansluiten gok ik.
Tesla raadt zelf het gebruik van screen protectors af. De garantie ben je dan kwijt.
https://www.tesla.com/own...68-AE12-07F4FF8C881E.html

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:47

• WhoDoYaThinkIAm
Sunri5e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:16: Ik heb op dit moment helaas geen andere aanhanger om te testen of die wel werkt.
Bij Gamma e.d hebben ze aanhangers staan die ze uitlenen. Als je je auto daar voor zet kun je waarschijnlijk de kabel wel even aansluiten om te testen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb wel eens iets gelezen over connectoren (iets met pin 13/14?) die mogelijk anders kunnen zijn. Maar heb er verder geen verstand van.

[ Voor 50% gewijzigd door turkeyhakan op 07-02-2026 11:31 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:36
turkeyhakan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Ik heb wel eens iets gelezen over connectoren (iets met pin 13/14?) die mogelijk anders kunnen zijn. Maar heb er verder geen verstand van.
pin 14 in een 13 polige stekker 8)
maar pin 13 zou de massa moeten zijn voor pin 9 tot 12,
waarbij 9 de permanente draad is, 10 laadkabel caravan accu en 11 en 12 nog geen doel hebben.
Volgens mij is bij Tesla 9 t/w 13 dan ook niet in gebruik.
(als ik het schema tenminste goed lees) maar het makkelijkste zal inderdaad zijn even naar de bouwmarkt gaan en daar testen.

• Andrehj
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:48:
pin 14 in een 13 polige stekker 8)
maar pin 13 zou de massa moeten zijn voor pin 9 tot 12,
waarbij 9 de permanente draad is, 10 laadkabel caravan accu en 11 en 12 nog geen doel hebben.
Dit klopt niet. Geen idee waar je bovenstaande vandaan hebt, maar voor een 13-polige Jaeger stekker geldt de norm ISO 11446. En daarin staat het volgende tabelletje:
1 Left-hand direction indicator light
2 Rear fog light
3 a Common return for contacts 1 and 2 and 4 to 8
4 Right-hand direction indicator light
5 Right-hand rear position light(s), right-hand marker lights, and rear
registration plate illumination device
6 Stop lights
7 Left-hand rear position light(s), left-hand marker lights, and rear
registration plate illumination device
8 Reversing light
9 Permanent power supply (+12 V)
10 Power supply controlled by ignition switch (+12 V)
11 Return for contact No. 10
12 Reserved for future allocation
13 Return for contact No. 9
Pin 11 is dus wel degelijk in gebruik (als massa voor pin 10), en pin 13 is alleen de massa voor pin 9. Enkel pin 12 is nog vrij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sunri5e
  • Laatst online: 05:07
Ik heb het inmiddels getest met een andere aanhanger en ook daar werkt hij niet. Heb maar een serviceafspraak ingeschoten bij Tesla.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:30
gertk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Tesla raadt zelf het gebruik van screen protectors af. De garantie ben je dan kwijt.
Zo stellig is het nu ook weer niet..
Schade die het gevolg is van het aanbrengen van beschermfolie, wordt niet gedekt door de garantie.

https://wren.co/join/Devian

• gjcvro
Andrehj schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Dit klopt niet. Geen idee waar je bovenstaande vandaan hebt, maar voor een 13-polige Jaeger stekker geldt de norm ISO 11446. En daarin staat het volgende tabelletje:

[...]

Pin 11 is dus wel degelijk in gebruik (als massa voor pin 10), en pin 13 is enkel de massa voor pin 9. Enkel pin 12 is nog vrij.
Van een sticker 8)
Maar weet je dan ook of tesla überhaupt iets doet met die aansluitingen, want ik dacht dat tesla niet aan permanente voeding deed (zoals wel meer merken) want als tesla er niks mee doet is jouw info net zo goed als de mijne.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02
Hé, ik heb opeens een 3D kaart van Groningen *O*

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Andrehj
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:24:
Van een sticker 8)
Maar weet je dan ook of tesla überhaupt iets doet met die aansluitingen, want ik dacht dat tesla niet aan permanente voeding deed (zoals wel meer merken) want als tesla er niks mee doet is jouw info net zo goed als de mijne.
Probleem bij nieuwe Tesla's is de 15 à 16V boordspanning door de li-ion laagspanningsaccu. En iemand bij Tesla heeft verzonnen dat het dan niet nodig is om met een eenvoudige DC-DC-converter een nette 14V voor caravans aan te bieden. Dus ze laten die tegenwoordig weg.
Als ik een Tesla zou kopen zou ik dat zelf maken. Zo'n DC-DC stepdownconverter is echt niet zo ingewikkeld, en dan heb ik onderweg tenminste stroom voor de koelkast en wordt de boordaccu in de caravan netjes opgeladen.

Radiodurans schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:36:
Hé, ik heb opeens een 3D kaart van Groningen *O*
Heb je ook een nieuwe versie gekregen van de kaart? Was tot nu toe nog 2025.14

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:22
pdidi schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Heb je ook een nieuwe versie gekregen van de kaart? Was tot nu toe nog 2025.14
Ik heb ook nieuwe visualisaties volgens mij , meer detail erin bij bv fietsen voetgangers, of verbeeld ik me dat ??. Moet nog ff een ritje maken om te kijken of bv de vrachtwagens ook verbeterd zijn. Verder viel me trouwens op hoe goedkoop Frankrijk is met superchargen soms zelfs 16 cent geladen langs de snelweg! Lang leve kernenergie (?)

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
SL65 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Ook een M3H (2024). Had het laatst ook al met ijzel maar toen was de auto ontdooit. Vanochtend na een rit nog steeds. Met de app en via het scherm gaat hij wel open dus dat zou dan ook niet moeten werken (als het vastgevroren zou zitten) lijkt mij.
Laadklep gaat de laatste tijd wel gewoon weer open. Mogelijk dus toch iets vanwege de kou? Heb nog wel een service afspraak staan, maar twijfel of dat nog zin heeft…

• Flexiilex
SL65 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:14:
[...]

Laadklep gaat de laatste tijd wel gewoon weer open. Mogelijk dus toch iets vanwege de kou? Heb nog wel een service afspraak staan, maar twijfel of dat nog zin heeft…
Ik zou hem lekker laten staan want het hoort namelijk niet dus er zal soms wel vocht tussen komen. Waarschijnlijk ook een garantie dingetje vanuit tesla

• karel_G_1981
Oeffff de mrb rekening gehad dat valt niet mee! 227 euro per kwartaal????? 🥴😡

• gjcvro
Jep, en dat is dan nog maar 70%..

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Ach mijn vorige auto was een V60 PIH (diesel), deze kost dit jaar EUR 214 per maand. Ben ook qua wegenbelasting blij dat ik deze auto in januari ingeruild heb op een Tesla model 3.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:49:
Jep, en dat is dan nog maar 70%..
Grote kans dat we nooit op 100 komen door de hervorming. Of we dan daadwerkelijk goedkoper uit zijn met een Y? Vraag t me af

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
Flexiilex schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Haha mooie reactie! Ik zal het doorgeven aan m’n vriendin. Met alle gekkigheid, dat is in dit geval niet zo

[...]

Graag! Ik heb namelijk het idee dat ze de productie snelheid opgehoogd hebben o.i.d. Of slechtere controle voordat ze de fabriek uitrollen ofzo Waardoor o.a. het spuiten slechter is gedaan. Ik kan nu ook wat lastiger foto’s maken doordat het veel regent en je het dan niet goed ziet maar haar auto is in december uitgelever (waar t ook gigantisch druk was) einde van t kwartaal natuurlijk maar ik heb dit ook nog niet eerder zo erg meegemaakt.

[...]

Echt 0,0? Wel ff goed de lak bekeken? Want op het eerste gezicht zag ik het eerst ook niet (dacht maar 1 plekje) totdat ik naar de autoschade herstel bedrijf stond vanmiddag via tesla en die de motorkap schoon maakte toen waren er op meerdere plekken al het lak volledig weg.
Na 12k nog geen stipje. Vrijwel alleen maar snelweg. Stealth grey. (Mei ‘25)

• beyazz06
  • Niet online
gertk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:46:
[...]

De ranger die ik vorigjaar op de stoep had, gaf mij anders complimenten dat ik het scherm bescherm met een folie. Want ja het is je enige "communicatie" middel richting de Y.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
beyazz06 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:45:
[...]

De ranger die ik vorigjaar op de stoep had, gaf mij anders complimenten dat ik het scherm bescherm met een folie. Want ja het is je enige "communicatie" middel richting de Y.
Ik weet niet wat je met het scherm doet, maar zolang je hem niet in je broekzak stopt met je sleutels heb je toch geen protector nodig. Je zit er toch alleen met je vingers aan?
Dan kun je beter een peotector op je vooruit plakken. De kans dat daar een steentje oid tegenaan komt is vele malen groter.

• turkeyhakan
  • Nu online
beyazz06 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Er zijn gevallen bekend met een defect scherm, als ik het mij goed herinner. In 2022 had ik het ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan.

• turkeyhakan
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Ik weet niet wat je met het scherm doet, maar zolang je hem niet in je broekzak stopt met je sleutels heb je toch geen protector nodig. Je zit er toch alleen met je vingers aan?
Dan kun je beter een peotector op je vooruit plakken. De kans dat daar een steentje oid tegenaan komt is vele malen groter.
Mee eens. Kans op beschadigingen is nihil, als je geen nagels hebt tenminste.

• gjcvro
turkeyhakan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Mee eens. Kans op beschadigingen is nihil, als je geen nagels hebt tenminste.
Totdat je een paar ritjes doet naar de bouwmarkt met wat lang spul.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:00:
[...]

Heb je het over accessoire voeding aanlaten? Daar hoeft niks voor aangesloten te zijn, de drain heb je sowieso als het aanstaat.
Geen 5% op een nacht zoals hier beweerd wordt dat is misschien met centry mode aan, maar zeker niet accessoire voeding.

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Wat een stelling zeg, als je niet buiten komt, kan je ook niks overkomen ofso? Ja, je zou inderdaad het scherm enkel met je vingers moeten aanraken. Maar jij verhuisd niets in de auto, heb nooit voorwerpen liggen, zal nooit plotseling remmen? Om maar een paar voorbeelden te noemen waarbij niet "alleen je vingers" het scherm kan raken.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:03
Als je je druk maakt over een screenprotector in een auto, dan zou ik geen Tesla kopen 😂. Een auto mag gebruikt worden hè.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:24
bestbeforeee schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:28:
Als je je druk maakt over een screenprotector in een auto, dan zou ik geen Tesla kopen 😂. Een auto mag gebruikt worden hè.
als er een screenprotector bestond die het scherm minder glanzend maakt zonder scherpteverlies dan had ik alleen voor het matte gekocht, maar het is het een of ander

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-03 21:05
[...]

Jij maakt je scherm nooit schoon :?
Ik had er ook een screenprotector op, ook al maak je hem voorzichtig schoon met bijv een microvezeldoek, na een tijdjes komen er toch kleine krasjes op. Als je je er niet aan stoort prima, ik voorkom dit liever, maar dat is persoonlijk ;) Sterker nog toen ik mijn Tesla afgelopen jaar verkocht zat de orignele blauwe beschermfolie op het plastic houdertje van de zonneklep er nog op :+

.

• SL65
  • Laatst online: 13:23
Haha die blauwe beschermfolie wordt volgens mij nogal eens over het hoofd gezien bij Tesla. Heb die bij meerdere Tesla’s nog zien zitten.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-03 22:30
Voor mensen die ook een Tesla leasen en een Multitankcard (MTC) hebben, vandaag is mij opgevallen dat ik mijn MTC kon koppelen aan de Tesla app (werd eens tijd zeg)! Helaas moet ik nog van MTC een bevestigingsmail ontvangen voordat ik hem kan gebruiken... Ben benieuwd. Anderen die hem al werkend hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door LostInNight op 07-02-2026 22:55 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:12
SL65 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:32:
Haha die blauwe beschermfolie wordt volgens mij nogal eens over het hoofd gezien bij Tesla. Heb die bij meerdere Tesla’s nog zien zitten.
Hier ook! Ook het scherm voor- en achter had de beschermfolie er nog op. Als ik zou mogen kiezen zou ik het overal nog willen hebben bij aflevering, het uitpakken is very satisfying <3

• eniux
  • Registratie: November 2009
LostInNight schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:55:
Voor mensen die ook een Tesla leasen en een Multitankcard (MTC) hebben, vandaag is mij opgevallen dat ik mijn MTC kon koppelen aan de Tesla app (werd eens tijd zeg)! Helaas moet ik nog van MTC een bevestigingsmail ontvangen voordat ik hem kan gebruiken... Ben benieuwd. Anderen die hem al werkend hebben?
Thanks, ik had afgelopen week nog gekeken en toen was dit nog niet beschikbaar.

Wacht nu ook op de MTC mail!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
LostInNight schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:55:
Bij welk laadnetwerk zit jouw MTC-kaart aangesloten? Die van mij op Shell Recharge (begint met NL-TNM), maar dat kaartnummer is te kort om in te voeren. Die van een collega was aangesloten op Vattenfall en die was wel lang genoeg om in te voeren

• turkeyhakan
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:25:
[...]

Dan is de kans op andere beschadigingen toch ook aanwezig?

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-03 23:41
eniux schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Ik zou niet te snel juichen; heb al paar maanden mijn Athlon charge Laadpas als standaard kaart voor opladen in de tesla app; maar SuC laden wordt helaas gewoon op de creditcard afgeschreven.

• eniux
frankj030 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:26:
[...]

Ik zou niet te snel juichen; heb al paar maanden mijn Athlon charge Laadpas als standaard kaart voor opladen in de tesla app; maar SuC laden wordt helaas gewoon op de creditcard afgeschreven.
Creditcard verwijderen?

• gjcvro
turkeyhakan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 06:56:
[...]

Dan is de kans op andere beschadigingen toch ook aanwezig?
Ja, maar bijvoorbeeld houten latten kun je nog wel met een deken over de armsteun leggen, maar met remmen staan ze perfect gericht op je scherm. En dat hou je moeilijk tegen. Kan wel, en ik let meestal erg goed op, maar toch ging het een keer bijna mis met onverwachts hard remmen. Ook alu strips of ijzeren cv buis. Prima dwars door de auto te leggen, maar wel strak op je scherm gericht.

Alhoewel ik niet denk dat een screenprotector dan de bescherming bied die nodig is.

Maar laat iedereen lekker doen waar die zin in heeft met zijn eigen spullen, het kan nooit kwaad om mensen te wijzen op mogelijke gevolgen voor garantie, verder you do you.

• turkeyhakan
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:54:
[...]Maar laat iedereen lekker doen waar die zin in heeft met zijn eigen spullen, het kan nooit kwaad om mensen te wijzen op mogelijke gevolgen voor garantie, verder you do you.
Eens hoor, iedereen moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt. Maar we zitten hier toch op een forum om ervaringen met elkaar te delen? En misschien kan iemand er z'n voordeel mee doen? Zo wordt er hier gedeeld dat Tesla adviseert om geen screenprotector te gebruiken. En ik deel mijn ervaring daarin, bijv:

https://www.reddit.com/r/...r_causing_screen_to_fail/

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:19
karel_G_1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:41:
Oeffff de mrb rekening gehad dat valt niet mee! 227 euro per kwartaal????? 🥴😡
Ik had verwacht ook al meer te gaan betalen, maar betaalde deze maand nog met de hogere korting(?).

• beyazz06
  • Niet online
nDirect090 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Ik had verwacht ook al meer te gaan betalen, maar betaalde deze maand nog met de hogere korting(?).
İk meen ergens gelezen te hebben dat voor ieder het "boekjaar" begint op het moment van aankoop/op naam zetten. Hierdoor kan Jan de buurman wellicht eerder het nieuwere tarief betalen omdat hij ook eerder in het jaar de auto had aangeschaft.

Kon zo 123 bron niet meer vinden, dus pin me er niet op vast.

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 20:28
Hi, vorige week een proefrit gemaakt in een Tesla model Y standard als opvolger van m'n bestaande auto (rijd nu al 5 jaar een Hyundai Kona 64kwh).

Voor mij is de automatische cruise control functie belangrijk, die ik nu ook in mijn Kona heb + lane assist (deze houd je alleen binnen de lijntjes).

Volgens de verkoper is deze laatste functie op een Tesla Y - automatisch sturen (beta) - een Enhanced Autopilot functie. Kan iemand dit bevestigen? Mij is dit niet duidelijker geworden na het doorspitten van de documentatie.

• Tware
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:31
Eindhovenfinest schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:02:
Hi, vorige week een proefrit gemaakt in een Tesla model Y standard als opvolger van m'n bestaande auto (rijd nu al 5 jaar een Hyundai Kona 64kwh).

Voor mij is de automatische cruise control functie belangrijk, die ik nu ook in mijn Kona heb + lane assist (deze houd je alleen binnen de lijntjes).

Volgens de verkoper is deze laatste functie op een Tesla Y - automatisch sturen (beta) - een Enhanced Autopilot functie. Kan iemand dit bevestigen? Mij is dit niet duidelijker geworden na het doorspitten van de documentatie.
Bij mij doet autosteer het gewoon 'standaard', zonder upgrades.. Heb wel MY 'Premium', maar dat maakt volgens mij niet uit

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eindhovenfinest schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:02:

Nee onzin, AutoPilot zit op elke Tesla en doet zowel TACC als “auto steering” (Lane Follow Assist op een Kia/Hyundai).

Zie de configurator: https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#overview

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-03 22:30
eniux schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Nice. Nu hopen dat we hem snel kunnen activeren, ben dat declareren echt zat. Helaas nog geen geautomatiseerd mailtje oid binnen.
xFeverr schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:14:
[...]

Bij welk laadnetwerk zit jouw MTC-kaart aangesloten? Die van mij op Shell Recharge (begint met NL-TNM), maar dat kaartnummer is te kort om in te voeren. Die van een collega was aangesloten op Vattenfall en die was wel lang genoeg om in te voeren
Mijne begint met NL-MTE, geen idee welk laadnetwerk dat is. Mijne leek wel 1 karakter te kort met wat je kon invullen, maar werd wel geaccepteerd.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:36
karel_G_1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb ook nieuwe visualisaties volgens mij , meer detail erin bij bv fietsen voetgangers, of verbeeld ik me dat ??. Moet nog ff een ritje maken om te kijken of bv de vrachtwagens ook verbeterd zijn. Verder viel me trouwens op hoe goedkoop Frankrijk is met superchargen soms zelfs 16 cent geladen langs de snelweg! Lang leve kernenergie (?)
hmm dan is dat nieuw. Vorrige jaar zat ik boven de 40c per kWh.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-03 23:41
Nee, helaas want dan heeft mijn premium data geen betaalmiddel meer. Zowel Tesla en Athlon al eens nagevraagd maar ze komen er niet uit. Ook mooi; de Laadpas is door mij zelf niet te verwijderen; geeft dan een foutmelding.

• gjcvro
_eLMo_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Nee onzin, AutoPilot zit op elke Tesla en doet zowel TACC als “auto steering” (Lane Follow Assist op een Kia/Hyundai).

Zie de configurator: https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#overview
Tesla is wel aan het kloten om AP weg te halen bij de verschillende modellen.

• gjcvro
beyazz06 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:59:
[...]

İk meen ergens gelezen te hebben dat voor ieder het "boekjaar" begint op het moment van aankoop/op naam zetten. Hierdoor kan Jan de buurman wellicht eerder het nieuwere tarief betalen omdat hij ook eerder in het jaar de auto had aangeschaft.

Kon zo 123 bron niet meer vinden, dus pin me er niet op vast.
Het gaat per kwartaal. Dus als je kwartaal net in december is afgelopen betaal je nog dat tarief de volgende 3 maanden. Daarna ben je ook de klos.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:17

Boost9898

Software developer

Hey all, bedankt voor alle nuttige informatie en het meedenken! Gisteren ben ik bij Tesla geweest om een proefrit te maken met een TCO M3 uit 2023, dit beviel zo goed dat ik na de emotionele overtuiging ook rationeel de knoop heb doorgehakt en de Tesla heb aangeschaft!

Nu begint het regelwerk; voortuin (versneld) verbouwen naar een oprit, een goede maar voordelige verzekering fixen, etc. etc. Mochten jullie nog goeie tips hebben op welk vlak dan ook zijn die zeker welkom! ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H72nHbb.png

• gjcvro
Boost9898 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:
Hey all, bedankt voor alle nuttige informatie en het meedenken! Gisteren ben ik bij Tesla geweest om een proefrit te maken met een TCO M3 uit 2023, dit beviel zo goed dat ik na de emotionele overtuiging ook rationeel de knoop heb doorgehakt en de Tesla heb aangeschaft!

Nu begint het regelwerk; voortuin (versneld) verbouwen naar een oprit, een goede maar voordelige verzekering fixen, etc. etc. Mochten jullie nog goeie tips hebben op welk vlak dan ook zijn die zeker welkom! ;)

[Afbeelding]
"software developer" =>
https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

have fun.

• bestbeforeee
Boost9898 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:46:

[Afbeelding]
Vooral niet druk maken om hoeveel je verbruikt, wanneer moet je opladen, geen of wel snellader gebruiken etc. Tesla geeft zelf aan tot waar je het beste kan opladen. Belangrijkste is, geniet van de auto 👍🏻.

Misschien een tip. Sentry mode uit zetten. Levert meer stress op dan waarde.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik gebruik zelf deze fork:
https://github.com/PedroKTFC/esphome-tesla-ble

heeft iets meer functies. ;)

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
LostInNight schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Mijne begint met NL-MTE, geen idee welk laadnetwerk dat is. Mijne leek wel 1 karakter te kort met wat je kon invullen, maar werd wel geaccepteerd.
Helaas, ik kom 2 karakters voor de laatste streep te kort (en in totaal dus 3) waardoor ik niet verder kom.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
nDirect090 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Je gaat pas het nieuwe tarief betalen vanaf het kwartaal dat volledig in het nieuwe jaar valt.
De kwartalen lopen vanaf de aanschaf datum (datum te naam stelling).
bestbeforeee schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Misschien een tip. Sentry mode uit zetten. Levert meer stress op dan waarde.
Ipv van Sentry helemaal uit kun je ook alleen Cameradetectie uitzetten. Indien iemand dan (zachtjes) tegen je Tesla aanrijd of je deur probeert te openen dan heb je ook een opname (anders gaat alleen het alarm af, als je die tenminste wel aan hebt staan). Het is dat ik een trekhaak heb, maar anders had ik al lang daardoor wat schade gehad. Als ik net een Tesla met mijn eigen centjes zou hebben gekocht zou ik lekker Sentry + Cameradetectie aanzetten. En dan kun je los daarvan bekijken of het nuttig is deze thuis en/of op het werk daar wel automatisch uit te zetten

• bestbeforeee
pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Ipv van Sentry helemaal uit kun je ook alleen Cameradetectie uitzetten. Indien iemand dan (zachtjes) tegen je Tesla aanrijd of je deur probeert te openen dan heb je ook een opname (anders gaat alleen het alarm af, als je die tenminste wel aan hebt staan). Het is dat ik een trekhaak heb, maar anders had ik al lang daardoor wat schade gehad. Als ik net een Tesla met mijn eigen centjes zou hebben gekocht zou ik lekker Sentry + Cameradetectie aanzetten. En dan kun je los daarvan bekijken of het nuttig is deze thuis en/of op het werk daar wel automatisch uit te zetten
Ik heb mijn Tesla ook met eigen centen betaald, maar op een gegeven moment was ik constant bezig met het kijken naar camera beelden of live meekijken als ik bericht kreeg. En wat zie je uiteindelijk? Mensen die tegen je auto aankomen en leuk proberen te doen omdat je een Tesla hebt of dat de Tesla geluid/licht maakt en ze daarvan schrikken. Wat heb je daar uiteindelijk aan?

Ik zet het trouwens wel aan als ik ergens onbekend parkeer of in een drukke plek.

• Flexiilex
frankj030 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:05:
[...]

Nee, helaas want dan heeft mijn premium data geen betaalmiddel meer. Zowel Tesla en Athlon al eens nagevraagd maar ze komen er niet uit. Ook mooi; de Laadpas is door mij zelf niet te verwijderen; geeft dan een foutmelding.
Zeker weten? Ik bij heb portomonnee m’n creditcard staan voor Premium connectivity maar onder “opladen” heb ik de creditcard niet staan en op dit moment gaat de factuur van een suc gelijk naar de leasemaatschappij dus dit is volgens mij gescheiden van elkaar
bestbeforeee schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Ik heb mijn Tesla ook met eigen centen betaald, maar op een gegeven moment was ik constant bezig met het kijken naar camera beelden of live meekijken als ik bericht kreeg. En wat zie je uiteindelijk? Mensen die tegen je auto aankomen en leuk proberen te doen omdat je een Tesla hebt of dat de Tesla geluid/licht maakt en ze daarvan schrikken. Wat heb je daar uiteindelijk aan?

Ik zet het trouwens wel aan als ik ergens onbekend parkeer of in een drukke plek.
Nou heb ik geen premium connectivity meer, maar je krijgt toch alleen alarm melding in de app, niet als er alleen een cameradetectie heeft plaats gevonden? Dat zou anders nog een goede reden zijn geen premium af te sluiten, want dan krijg je die meldingen niet

• turkeyhakan
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Nou heb ik geen premium connectivity meer, maar je krijgt toch alleen alarm melding in de app, niet als er alleen een cameradetectie heeft plaats gevonden? Dat zou anders nog een goede reden zijn geen premium af te sluiten, want dan krijg je die meldingen niet
Je krijgt zover ik weet geen meldingen. Alleen als je de app opent zie je dat er recente clips zijn opgeslagen.

• bestbeforeee
pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:44:
[...]

Ik laat de app altijd aan staan en dan krijg ik vanzelf een melding als er wat gebeurt, als in een sentry event. Dan deed ik altijd de live camera aan en kon ik meekijken. Ik heb wel premium, maar geen idee of ik zonder ook een melding krijg.

• bestbeforeee
turkeyhakan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Je krijgt zover ik weet geen meldingen. Alleen als je de app opent zie je dat er recente clips zijn opgeslagen.
App moet denk ik open blijven idd.

• turkeyhakan
  • Nu online
bestbeforeee schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik laat de app altijd aan staan en dan krijg ik vanzelf een melding als er wat gebeurt, als in een sentry event. Dan deed ik altijd de live camera aan en kon ik meekijken. Ik heb wel premium, maar geen idee of ik zonder ook een melding krijg.
Hoe krijg jij een melding? Een push bericht?

• bestbeforeee
turkeyhakan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Hoe krijg jij een melding? Een push bericht?
Nee, scherm wordt “wakker”.

• karel_G_1981
warsame schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:52:
[...]

hmm dan is dat nieuw. Vorrige jaar zat ik boven de 40c per kWh.
Ligt aan de tijden net zoals hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbo_pkc7GbLVdxW7-Oud4KjOZis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px4QXqvdGvwt0PUySjBnB8bq.jpg?f=fotoalbum_large

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:17

Boost9898

Software developer

Ik bedacht me ineens dat de Tesla die ik besteld heb op de site had staan dat deze een trekhaak heeft, maar deze heb ik niet gezien bij de proefrit en het rondje rondom de auto. Is dit een afneembare trekhaak of 'klapt' deze onder de auto uit via een setting op het touchscreen ofzo?

Daarnaast nog een beetje off-topic; weet iemand hoe het gesteld staat met de levertijden van de Wall Charger via Tesla zelf? Ik zie wel de melding "Er zijn momenteel langere levertijden. De leveringen zullen op volgorde van besteldatum plaatsvinden.", maar verder is het allemaal vaag.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector

• gjcvro
Boost9898 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:07:
Ik bedacht me ineens dat de Tesla die ik besteld heb op de site had staan dat deze een trekhaak heeft, maar deze heb ik niet gezien bij de proefrit en het rondje rondom de auto. Is dit een afneembare trekhaak of 'klapt' deze onder de auto uit via een setting op het touchscreen ofzo?

Daarnaast nog een beetje off-topic; weet iemand hoe het gesteld staat met de levertijden van de Wall Charger via Tesla zelf? Ik zie wel de melding "Er zijn momenteel langere levertijden. De leveringen zullen op volgorde van besteldatum plaatsvinden.", maar verder is het allemaal vaag.

Afneembaar. Met wat moeite.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

turkeyhakan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Ik heb Tessy aanvullend, en deze kan je wel zo instellen dat deze een push melding geeft bij een sentry event. Wel prettig :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• eniux
pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Toen ik de tesla een week had is er iemand tegen de auto aangereden, het had geregend en de camera’s waren nat. Het kenteken was lastig te ontcijferen maar met een beetje ‘moeite’ is me dat gelukt. Aangifte gedaan, met camera beelden. Werd terug gebeld dat ze niet over wilden gaan op vervolging omdat er te weinig bewijs was. Ze konden op basis van camera beelden niet met “100%” zekerheid zeggen dat ie echt tegen de auto aan was gereden (Persoon was doorgereden.) (schade was al hersteld door lease maatschappij, en ik was formeel dus geen partij hierin)

sindsdien heb ik alles uit.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
revolution-nl schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Ik heb Tessy aanvullend, en deze kan je wel zo instellen dat deze een push melding geeft bij een sentry event. Wel prettig :)
Ik heb als test een jaartje betaald voor Sentry Pro: https://sentrypro.app/
Zo heb ik even tijd om te beslissen of het het geld waard is voor lifetime te nemen;

• WhoDoYaThinkIAm
eniux schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Toen ik de tesla een week had is er iemand tegen de auto aangereden, het had geregend en de camera’s waren nat. Het kenteken was lastig te ontcijferen maar met een beetje ‘moeite’ is me dat gelukt. Aangifte gedaan, met camera beelden. Werd terug gebeld dat ze niet over wilden gaan op vervolging omdat er te weinig bewijs was. Ze konden op basis van camera beelden niet met “100%” zekerheid zeggen dat ie echt tegen de auto aan was gereden (Persoon was doorgereden.) (schade was al hersteld door lease maatschappij, en ik was formeel dus geen partij hierin)

sindsdien heb ik alles uit.
Als je doel was om strafvervolging te laten instellen tegen de verdachte (dat is formeel het doel van een aangifte) dan heb je het juiste gedaan. Als je alleen uit bent op vergoeding van de schade dan is het voldoende om de beelden bij je verzekeringsmaatschappij in te leveren met daarbij het 1-zijdig ingevulde schadeformulier. Zij gaan dan contact leggen met de verzekeraar van de tegenpartij en regelen de zaak. Hoe dat met lease verloopt weet ik niet.

• eniux
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Als je doel was om strafvervolging te laten instellen tegen de verdachte (dat is formeel het doel van een aangifte) dan heb je het juiste gedaan. Als je alleen uit bent op vergoeding van de schade dan is het voldoende om de beelden bij je verzekeringsmaatschappij in te leveren met daarbij het 1-zijdig ingevulde schadeformulier. Zij gaan dan contact leggen met de verzekeraar van de tegenpartij en regelen de zaak. Hoe dat met lease verloopt weet ik niet.
(Context: Ik werd gevraagd om aangifte te doen door de politie n.a.v. het kenteken wat ik tijdens een telefoongesprek opgaf. Dus het doel in deze was inderdaad strafvervolging.)

Om vervolgens de handdoek in de ring te gooien met gebrek aan bewijs op basis van de camera beelden van de tesla. Waarbij het moment van impact doorslaggevend was, omdat dit niet goed te zien is/was vanuit de beelden linksachter.

Het punt was meer dat het praktische nut van de camera’s voor mij sindsdien verwaarloosbaar is ten opzichte van het batterij verbruik aan een relatief drukke straat.
eniux schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:34:
[...]
Het punt was meer dat het praktische nut van de camera’s voor mij sindsdien verwaarloosbaar is ten opzichte van het batterij verbruik aan een relatief drukke straat.
Als je cameradetectie uitzet heb je veel minder verbruik (meen iets van 70%)

[ Voor 36% gewijzigd door pdidi op 08-02-2026 20:49 ]

• DKPI
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-03 15:23

Ik had dezelfde ervaring bij het ophalen van mijn M3 occasion, deze zou een trekhaak hebben maar eenmaal daar zat hij er niet op. Wel een witte kenteken plaat in de onderste ruimte kofferbak. Even melding van gemaakt waarna hij naar achter werd gereden, en even later terug kwam met een afneembare trekhaak in de doos. Deze had er al in moeten liggen maar schijnbaar toch iets mis gegaan dus.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:39
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:25:
[...]

Ik plak er altijd een paar laagjes dik karton op.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• beyazz06
  • Niet online
..

Geen idee hoe het zit bij Tesla, kijk echter lekker op marktplaats. Waarschijnlijk goedkoper en sneller in huis; destijds zelf ook gedaan. Had de Y in Tilburg opgehaald en in de omgeving bij een particulier nieuw in doos opgehaald voor minder dan de nieuwprijs.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:11

sanzut

It's always christmas time

Ik heb Premium Connectivity niet verlengd na de gratis maand. Nou had ik vandaag tijdens het rijden Wifi vanaf mn iPhone 14 Pro hotspot verbonden, met 5G KPN.
Kids happy want YT achterin, papa unhappy want de kaart laadde niet meer in. Navigatie bleef wel werken en updaten,

Is dat iets dat vaker voorkomend probleem, of zit er dan iets niet goed in mn instellingen van de auto of hotspot?
Of heeft iemand daar een fix voor?

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-03 21:36
Denk dat je net een software update had en die worden alleen via wifi gedownload (althans dat geeft mijn auto aan).

Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig wel heel lang duurt (meer dan een kwartier rijden/zeker 20 km) voordat ik na een grensovergang weer internet verbinding heb. Herkennen meer mensen dit? Is snap dat niet zo goed, te telefoon heeft een paar km na de grensovergang gewoon een buitenlandse provider opgepikt maar de tesla doet er een eeuwigheid over

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sanzut schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:38:
Ik heb Premium Connectivity niet verlengd na de gratis maand. Nou had ik vandaag tijdens het rijden Wifi vanaf mn iPhone 14 Pro hotspot verbonden, met 5G KPN.
Kids happy want YT achterin, papa unhappy want de kaart laadde niet meer in. Navigatie bleef wel werken en updaten,

Is dat iets dat vaker voorkomend probleem, of zit er dan iets niet goed in mn instellingen van de auto of hotspot?
De satteliet weergave was altijd alleen met premium connectivity beschikbaar en volgens mij is dit nog steeds zo.

• turkeyhakan
  • Nu online

Ik heb Premium Connectivity maar gebruik soms ook de hotspot van mijn telefoon als de verbinding in de auto zelf slecht is. Maar wat je beschrijft herken ik helemaal! Mijn auto wil soms helemaal niets laden over mijn hotspot verbinding. Zelfs geen muziek. Heel bijzonder. En dat met de kaarten: dat heb ik dus ook, die gaat van satelliet naar grijze blokjes… als ik een route wil invoeren, gaat die proberen de routeinfo op te halen maar dat lukt dus niet, want hij lijkt geen internet te willen gebruiken van mijn telefoon (wel verbonden en internet op telefoon werkt goed).

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:47

Hier hetzelfde probleem. Dit heeft blijkbaar te maken met dat het KPN netwerk IPv6 adressen uitdeelt en de auto dat niet leuk vindt. Oplossing zou zijn om je APN op "portalmmm.nl" in te stellen maar dat werkt bij mij niet. Een 2e oplossing zou zijn om KPN te bellen zodat ze je profiel op IPv4 only kunnen instellen. Dat heb ik nog niet geprobeerd want zoveel last heb ik er nou ook weer niet van want ik heb Premium Connectivity. Wellicht kan het jou helpen.

Relevante thread bij KPN: https://community.kpn.com...iet-met-mijn-tesla-628570

• turkeyhakan
  • Nu online
Myrdhin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:49:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Dit heeft blijkbaar te maken met dat het KPN netwerk IPv6 adressen uitdeelt en de auto dat niet leuk vindt. Oplossing zou zijn om je APN op "portalmmm.nl" in te stellen maar dat werkt bij mij niet. Een 2e oplossing zou zijn om KPN te bellen zodat ze je profiel op IPv4 only kunnen instellen. Dat heb ik nog niet geprobeerd want zoveel last heb ik er nou ook weer niet van want ik heb Premium Connectivity. Wellicht kan het jou helpen.

Thanks! Gelukkig ligt het dus niet aan de auto. Sowieso ga ik dit jaar kijken naar alternatieve providers, maar dat terzijde :-)

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 09-02-2026 08:20 ]

[...]

Als je Android hebt kun je zelf in de APN setting instellen dat alleen ipv4 wordt gebruikt. Voor iPhone kan dat volgens mij alleen met de Apple Configurator op een Mac of iMazing op Windows

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 09-02-2026 08:58 ]

• turkeyhakan
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:53:
[...]

Als je Android hebt kun je zelf in de APN setting instellen dat alleen ipv4 wordt gebruikt. Voor iPhone kan dat volgens mij alleen met de Apple Configurator op een Mac of iMazing op Windows
@Myrdhin, zou deze optie werken?

xFeverr in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• turkeyhakan
  • Nu online
dimi_v schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:04:
Denk dat je net een software update had en die worden alleen via wifi gedownload (althans dat geeft mijn auto aan).

Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig wel heel lang duurt (meer dan een kwartier rijden/zeker 20 km) voordat ik na een grensovergang weer internet verbinding heb. Herkennen meer mensen dit? Is snap dat niet zo goed, te telefoon heeft een paar km na de grensovergang gewoon een buitenlandse provider opgepikt maar de tesla doet er een eeuwigheid over
Helaas een bekend probleem en komt door KPN. Is al het een en ander over geschreven.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Debunked. https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8971760/ Het was al debunked, het heeft helemaal niets met IPv6 te maken, was ook onwaarschijnlijk. Er wordt wat afgezwetst in dat KPN draadje door mensen die er geen verstand van hebben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Debunked. https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8971760/ Het was al debunked, het heeft helemaal niets met IPv6 te maken, was ook onwaarschijnlijk. Er wordt wat afgezwetst in dat KPN draadje door mensen die er geen verstand van hebben.
Forcen naar IPv4 is wel een werkende workaround. Dus ja.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:44
daemonix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Ik heb Simyo en had dezelfde problemen tot ze mij op IPv4 gezet hebben. De APN portalmmm.nl werkt niet met dit abonnement. Mijn vorig abonnement was KPN en kon ik met portalmmm.nl probleemloos gebruik maken van de hotspot.

Dat Tesla weldegelijk IPv4 praat en de hotspot IPv6 accepteert kon ik testen door m'n laptop met wifi te verbinden aan de hotspot en op de netwerkkaart IPv4 of IPv6 te schakelen. Met IPv6 kreeg ik een IP adres en had ik internet, met IPv4 kreeg ik helemaal geen IP adres en dus geen verbinding.

[ Voor 35% gewijzigd door pretpik op 09-02-2026 11:13 ]

• djiedjee
  • Laatst online: 10:54
Van de laaste buitenland-rit zijn van de terugweg de laadsessies bij de superchargers netjes zichtbaar in de laadhistorie van de app, maar die van de heenweg niet. Ze zijn ook niet van de CC afgeschreven.

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Kan dit achteraf nog binnenkomen of heb ik nu mazzel en heb ik gratis laadsessies gehad?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Forcen naar IPv4 is wel een werkende workaround. Dus ja.
En is het daarmee Tesla of is het Apple? Onthoudt dat Android wel goed werkt ondanks de IPv6.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 205 ... 222 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: