Hey dit ziet er interessant uit! Kan je me meer vertellen over hoe je dit checkt en op basis waarvan? Eventueel kan ik je ook een PB sturen om hier geen spam te veroorzaken.pdidi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:30:
[...]
@Boost9898 Als je deze topcombo wilt hebben, moet je zoeken naar Model 3 Refresh 2022 met een typegoedkeuring van minimaal e4*2007/46*1293*20 (die van Mar.tin was *21). Dit is wat er toen veranderde (ook voor de Model Y):
[Afbeelding]
Ik heb ook een Model 3 Performance met e4*2007/46*1293*21, erg tevreden mee.pdidi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:30:
[...]
@Boost9898 Als je deze topcombo wilt hebben, moet je zoeken naar Model 3 Refresh 2022 met een typegoedkeuring van minimaal e4*2007/46*1293*20 (die van Mar.tin was *21). Dit is wat er toen veranderde (ook voor de Model Y):
[Afbeelding]
Model 3 van BJ 2022 (officieel vanaf eind 2021) is altijd voorzien van de Ryzen chip en 60kWh accu. Zeker in Nederland. Als je nu een Model 3 wilt kopen, zou ik je sws aanraden om minstens een 2022 te nemen, want afhankelijk van de maand heb je nog fabrieksgarantie (4 jaar/80.000km).Boost9898 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:11:
[...]
Hey dit ziet er interessant uit! Kan je me meer vertellen over hoe je dit checkt en op basis waarvan? Eventueel kan ik je ook een PB sturen om hier geen spam te veroorzaken.
Of een Tesla een AMD of Intel chip heeft kan je ook gewoon tijdens de proefrit via de software checken.
Als je het kenteken hebt dan kun je via https://ovi.rdw.nl zien welk Typegoedkeuringsnummer en Variant het betreft. Hiermee kun je vervolgens heel veel informatie halen van 2 wiki pagina's op het Duitse TFF forum ([Wiki] Model 3 / Model Y - Technische Veränderungen en [Wiki] Akkuwiki - Model 3 / Y / S / Y / CT)Boost9898 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:11:
[...]
Hey dit ziet er interessant uit! Kan je me meer vertellen over hoe je dit checkt en op basis waarvan? Eventueel kan ik je ook een PB sturen om hier geen spam te veroorzaken.
En als je er niet uit komt of eerlijke meningen wilt krijgen kun je hier alles vragen (er zitten hier niet alleen maar fanboys in het forum)
Hier ook gehad. PTC heater + 12V batterij vervangen.Hunkaroglu schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:41:
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben meegemaakt.
Mijn Tesla Model 3 (2019, zonder warmtepomp) is plots stilgevallen. Meldingen o.a. “Wacht tot het hoogvoltsysteem (HV) is opgestart / vermogen elektrisch systeem verminderd”.
Climate/verwarming deed het ook niet meer.
Uiteindelijk bleek dat het probleem bij de 12V-accu lag.
Pechhulp heeft geprobeerd het met de 12V-accu op te lossen, dat lukte niet en de auto is naar Tesla gesleept.
Tesla geeft aan dat alleen 12V vervangen niets oplost vanwege een “laag weerstand probleem” en stelt o.a. PTC-heatervervanging + HV-diagnose voor (kosten ± €1.500).
Op mijn vraag of het uitvallen van systemen gerelateerd kan zijn aan de 12V-accu, geeft Tesla aan dat de PTC-verwarming op het HV-systeem werkt en geen relatie heeft met de 12V-accu.
Wat mij twijfels geeft:
- de 12V-accu was instabiel / bijna leeg
- ik lees elders dat bij een slechte 12V ook climate en HV-systemen preventief kunnen uitvallen
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
En zo ja, hoe is dit door Tesla of een andere garage opgelost?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Quote is dan wel handig:big_one schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Handleiding is de betrouwbaarste bron:
https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html
If your Model Y is equipped with the medical-grade HEPA (High Efficiency Particulate Air) filter, this filter ensures the best quality air inside the cabin whenever the climate control system is on and outside air is entering the cabin (recirculate is off). The HEPA filter is extremely effective at removing particles, including pollution, allergens, bacteria, pollen, mold spores, and viruses. Both the HEPA filter and the secondary filtration system also contain activated carbon to remove a broad spectrum of odors and gases. When you engage Bioweapon Defense Mode, the positive pressure inside the cabin minimizes the amount of outside air that can enter the vehicle.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je ptc zover kapot is dat hij isolatiefouten geeft kan dit prima inderdaad, dan gooit hij de HV contactors open en sluit ze niet meerHunkaroglu schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:41:
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben meegemaakt.
Mijn Tesla Model 3 (2019, zonder warmtepomp) is plots stilgevallen. Meldingen o.a. “Wacht tot het hoogvoltsysteem (HV) is opgestart / vermogen elektrisch systeem verminderd”.
Climate/verwarming deed het ook niet meer.
Uiteindelijk bleek dat het probleem bij de 12V-accu lag.
Pechhulp heeft geprobeerd het met de 12V-accu op te lossen, dat lukte niet en de auto is naar Tesla gesleept.
Tesla geeft aan dat alleen 12V vervangen niets oplost vanwege een “laag weerstand probleem” en stelt o.a. PTC-heatervervanging + HV-diagnose voor (kosten ± €1.500).
Op mijn vraag of het uitvallen van systemen gerelateerd kan zijn aan de 12V-accu, geeft Tesla aan dat de PTC-verwarming op het HV-systeem werkt en geen relatie heeft met de 12V-accu.
Wat mij twijfels geeft:
- de 12V-accu was instabiel / bijna leeg
- ik lees elders dat bij een slechte 12V ook climate en HV-systemen preventief kunnen uitvallen
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
En zo ja, hoe is dit door Tesla of een andere garage opgelost?
Gevolg is dat je 12V niet bijgeladen kan worden.
Alleen PTC vervangen is pakweg €1000,- dus de rest is diagnose en een nieuwe 12V.
€1500 is niet gratis maar de kans dat het daarmee vrijwel permanent is opgelost is naar mijn nederige mening groot. Aangezien het in de pre warmtepomp modellen “gewoon” een soort-van slijtage deel is dat een beperkte levensduur heeft. Wellicht dat de huidige revisie PTC die erin gaat beter zijn dan de oude destijds
Grappig, zat er dit weekend net over na te denken. Blijft raar dat de helft van NL op en neer rijdt naar Winterberg, duitsland, maar dat het verrot lastig is om daar op het laatste stuk een charger te vinden. Er staat er nou 1 op de lijst, altastenberg. Meteen maar gestemd
Met luchtcirculatie kan er nog altijd lucht van buiten naar binnen, de auto is namelijk niet 100% luchtdicht.mv_ak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Daarvoor zet je toch de air intake tijdelijk uit? Dwz enkel luchtcirculatie in de auto.
Misschien dat die bioweapen defense mode handig is om af en toe het filter schoon te blazen.
Overigens wel benieuwd naar de vervangtijd van het HEPA filter. Hier staat die op 5 jaar (via LM) maar zou verwachten ieder jaar? Of x aantal km.
Bio defense mode zorgt voor overdruk, zodat er bij alle lekken de lucht naar buiten lekt ipv naar binnen.
Je vergeet nog de belangrijkste reden voor afkeur die frequent voorkomt bij de MY, namelijk de ophangingsrubbers.bert pit schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:16:
[...]
De apk afkeuringen hebben betrekking op twee zwakke punten: lekke achterlichten en roest op de remschijven.
Daarvan zou ik wel graag weten over welke generatie het gaat en hoe kostelijk dat is om te vervangen.
Weet iemand of je de oude Model Y Gemini-velg op de nieuwe Model Y Juniper kan? Op de site van Tesla staat van niet maar de maten zijn hetzelfde voor zover ik kan zien.
Hopelijk komen ze met nieuwe hendels! https://www.notateslaapp....esign-model-3-and-model-y
Ook voor de nieuwe Euro NCAP zal het moeten als ze 5 sterren willen houden. Hier het specifieke NCAP document waarin hierover het volgende staat:turkeyhakan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:52:
Hopelijk komen ze met nieuwe hendels! https://www.notateslaapp....esign-model-3-and-model-y
Additional requirements for electric or retracting door handles after low voltage drop.
It is required that after a crash the doors can be opened from outside even after low voltage drop.
This will be checked after the full width frontal impact test with the following testing procedure:
1. Perform Euro NCAP full width crash test and check afterwards the opening of each door
where there is a dummy present.
2. After this assessment it is required to disconnect low voltage supply
3. After five minutes open the remaining passenger door (where no dummy is sitting)
4. Assessment criteria
• Doors shall be unlocked
• Check the usage of electrical and / or retractable door handle (if any).
(Vehicles with conventional mechanical handles will score 2 points by default).
easy fix:turkeyhakan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:52:
https://www.teslaacessori...8058665495139849797560513
Na al een tijdje wikken en wegen was de nieuwe model Y standard een reden om voor mij en mijn vrouw vandaag een proefrit te rijden. Extra aantrekkelijk is de 2500 extra inruilpremie die nu wordt geboden. Tesla geeft, exclusief de inruilpremie, 7500 voor onze huidige auto en dat deed de dealer ook. Een pluspunt voor Tesla dus.
We hebben een proefrit gemaakt in een nieuwe model Y standaard en een Model Y RWD uit 2023. We willen graag overstappen naar een tesla vanwege de grote kofferbakruimte en de prijs/kwaliteitverhouding.
Nu twijfelen we nog wel tussen het kopen van het nieuwe model van een paar jaar oud waarbij er ook nog de keuze is tussen een RWD of een AWD Long range. Met een LFP accu is in de praktijk de dagelijkse range van een RWD natuurlijk niet erg verschillend maar bij 100% opladen voor verre reizen wel. Anderzijds koop je voor hetzelfde bedrag(rond de 30K) een AWD uit 2021 en een RWD uit 2023.
Ik heb voor mij zelf de verschillen op een rij gezet en voor de financiële afweging is het vooral moeilijk om te bedenken wat de eventuele restwaarde zal zijn na 5 jaar. Dit is nogal moeilijk voorspelbaar gezien de bijzondere prijsstrategie en wisselingen die Tesla regelmatig doorvoert.
Vragen waar ik bij mijn vergelijking dus mee zit:
- Hoe realistisch is mijn inschatting van de restwaarde?
- Ik kan nergens het ledig gewicht vinden van de nieuwe model Y standard, wellicht zit die nog 1 categorie lager en dat scheelt wat wegenbelasting.
- Wijkt het uiteindelijke inruilbedrag die gebaseerd is op km stand en staat van de auto nog erg af nadat je foto's op stuurt? Onze auto heeft geen schade maar is wel gebruikt.
/f/image/Y1KK0v7iqK4d2FK7GnRkoGe8.png?f=fotoalbum_large)
Voor nu neigen we naar het nieuwe model omdat met de huidige inschatting het verschil in afschrijving nihil is, je volledige garantie hebt voor de eerste vier jaar en een aantal zaken zoals geluidsdemping sterk verbeterd zijn. Daarnaast is het voor ons ook leuk om een keer een nieuwe auto te rijden maar die is niet zo rationeel.
Dan kunnen we namelijk beter in onze toyota hybride blijven rijden
We hebben een proefrit gemaakt in een nieuwe model Y standaard en een Model Y RWD uit 2023. We willen graag overstappen naar een tesla vanwege de grote kofferbakruimte en de prijs/kwaliteitverhouding.
Nu twijfelen we nog wel tussen het kopen van het nieuwe model van een paar jaar oud waarbij er ook nog de keuze is tussen een RWD of een AWD Long range. Met een LFP accu is in de praktijk de dagelijkse range van een RWD natuurlijk niet erg verschillend maar bij 100% opladen voor verre reizen wel. Anderzijds koop je voor hetzelfde bedrag(rond de 30K) een AWD uit 2021 en een RWD uit 2023.
Ik heb voor mij zelf de verschillen op een rij gezet en voor de financiële afweging is het vooral moeilijk om te bedenken wat de eventuele restwaarde zal zijn na 5 jaar. Dit is nogal moeilijk voorspelbaar gezien de bijzondere prijsstrategie en wisselingen die Tesla regelmatig doorvoert.
- Ik kan nergens het ledig gewicht vinden van de nieuwe model Y standard, wellicht zit die nog 1 categorie lager en dat scheelt wat wegenbelasting.
- Wijkt het uiteindelijke inruilbedrag die gebaseerd is op km stand en staat van de auto nog erg af nadat je foto's op stuurt? Onze auto heeft geen schade maar is wel gebruikt.
/f/image/Y1KK0v7iqK4d2FK7GnRkoGe8.png?f=fotoalbum_large)
Voor nu neigen we naar het nieuwe model omdat met de huidige inschatting het verschil in afschrijving nihil is, je volledige garantie hebt voor de eerste vier jaar en een aantal zaken zoals geluidsdemping sterk verbeterd zijn. Daarnaast is het voor ons ook leuk om een keer een nieuwe auto te rijden maar die is niet zo rationeel.
Het moet toch een mechanische ontgrendeling worden? Zo blijft het elektronisch met verlengsnoer
Ik rijd momenteel een Model Y AWD performance van de vorige generatie. Dit is een tijdelijke inloopwagen en mijn eerste Tesla. Ik had voorheen een iX3 van de vorige generatie.
Nu begint na 4 weken de frustratie toch wat toe te nemen mbt de gratis autopilot. Zeg maar, adaptive cruise en lane keep assist: onnodig veel ruimte tussen laten tov voorganger, en dat is niet instelbaar. Veel te traag weer op het gas gaan als iemand opzij gaat. Niet zo'n drama. Maar vooral op binnenwegen: onnodig ineens vol remmen wanneer je een fietser passeert die gewoon op het fietspad rijdt. Of een voetganger die op het voetpad loopt: BAM vol in de remmen terwijl er niets aan de hand is...
Begint een beetje op mijn zenuwen te werken... is dat iets wat beter werkt in de model Y juniper met de standaard (niet betalende) autopilot? Is er duidelijke verbetering tussen de vorige en de juniper?
Nu begint na 4 weken de frustratie toch wat toe te nemen mbt de gratis autopilot. Zeg maar, adaptive cruise en lane keep assist: onnodig veel ruimte tussen laten tov voorganger, en dat is niet instelbaar. Veel te traag weer op het gas gaan als iemand opzij gaat. Niet zo'n drama. Maar vooral op binnenwegen: onnodig ineens vol remmen wanneer je een fietser passeert die gewoon op het fietspad rijdt. Of een voetganger die op het voetpad loopt: BAM vol in de remmen terwijl er niets aan de hand is...
Begint een beetje op mijn zenuwen te werken... is dat iets wat beter werkt in de model Y juniper met de standaard (niet betalende) autopilot? Is er duidelijke verbetering tussen de vorige en de juniper?
[ Voor 3% gewijzigd door hill2button op 04-02-2026 20:17 ]
Volgens mij ben je jezelf aan het foppen met de berekening van de afschrijving door het kostenplaatje te vervuilen met de inruil van de Auris.daaan_1992 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:05:
Na al een tijdje wikken en wegen was de nieuwe model Y standard een reden om voor mij en mijn vrouw vandaag een proefrit te rijden. Extra aantrekkelijk is de 2500 extra inruilpremie die nu wordt geboden. Tesla geeft, exclusief de inruilpremie, 7500 voor onze huidige auto en dat deed de dealer ook. Een pluspunt voor Tesla dus.
[Afbeelding]
Voor nu neigen we naar het nieuwe model omdat met de huidige inschatting het verschil in afschrijving nihil is, je volledige garantie hebt voor de eerste vier jaar en een aantal zaken zoals geluidsdemping sterk verbeterd zijn. Daarnaast is het voor ons ook leuk om een keer een nieuwe auto te rijden maar die is niet zo rationeel.Dan kunnen we namelijk beter in onze toyota hybride blijven rijden
Je moet het kostenplaatje van de Auris op zichzelf afsluiten. Daar komen dan de gemiddelde maandelijkse kosten uit die je voor de Auris hebt opgehoest de afgelopen jaren.
Daarna begin je opnieuw met de Tesla’s, waarbij je de inruilpremie wel moet meewegen.
Kleine tip: de volgafstand kun je aanpassen wanneer de TACC of autopilot aanstaat en dan het rechter scrollwiel naar links of rechts te drukken.hill2button schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:16:
Ik rijd momenteel een Model Y AWD performance van de vorige generatie. Dit is een tijdelijke inloopwagen en mijn eerste Tesla. Ik had voorheen een iX3 van de vorige generatie.
Hey super bedankt, zijn er volgens jullie nog "gouden typegoedkeuringsnummers"? Klopt het als ik stel dat als een nummer valt onder " VC20 / 19.11.2021 / Refresh 2022" of nieuwer, dat het dan een M3 betreft met MCU3, 15,5V accu, nieuwe vering, betere geluidsisolatie etc?pdidi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:37:
[...]
Als je het kenteken hebt dan kun je via https://ovi.rdw.nl zien welk Typegoedkeuringsnummer en Variant het betreft. Hiermee kun je vervolgens heel veel informatie halen van 2 wiki pagina's op het Duitse TFF forum ([Wiki] Model 3 / Model Y - Technische Veränderungen en [Wiki] Akkuwiki - Model 3 / Y / S / Y / CT)
En als je er niet uit komt of eerlijke meningen wilt krijgen kun je hier alles vragen (er zitten hier niet alleen maar fanboys in het forum)
Ik probeer eigenlijk een manier te vinden om heel simpel te checken of een occasion die ik misschien zou willen kopen voldoet aan mijn wensen.
Bijvoorbeeld hier heb ik nu een M3 met Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1293*20 gevonden. Deze is van 15 dec 2021. Betekent dat dat deze voldoet aan mijn eisen?
___
Edit: of moet ik opzoek naar een e4*2007/46*1293*21? Want daar zie ik expliciet "Adding new infotainment computer", betekent dit dat dit 21-nummer de AMD Ryzen heeft en het 20-nummer nog een Intel Ryzen heeft?
[ Voor 9% gewijzigd door Boost9898 op 04-02-2026 20:56 ]
Het klopt dat voor MCU3 je minimaal VC21 moet hebben, maar is helaas geen garantie. Om het zeker te weten moet je in de auto (laten) kijken of bij Software -> Aanvullende voertuig informatie -> Infotainmentprocessor: Ryzen AMD staatBoost9898 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:47:
[...]
Hey super bedankt, zijn er volgens jullie nog "gouden typegoedkeuringsnummers"? Klopt het als ik stel dat als een nummer valt onder " VC20 / 19.11.2021 / Refresh 2022" of nieuwer, dat het dan een M3 betreft met MCU3, 15,5V accu, nieuwe vering, betere geluidsisolatie etc?
Ik probeer eigenlijk een manier te vinden om heel simpel te checken of een occasion die ik misschien zou willen kopen voldoet aan mijn wensen.
Bijvoorbeeld hier heb ik nu een M3 met Typegoedkeuringsnummer e4*2007/46*1293*20 gevonden. Deze is van 15 dec 2021. Betekent dat dat deze voldoet aan mijn eisen?
___
Edit: of moet ik opzoek naar een e4*2007/46*1293*21? Want daar zie ik expliciet "Adding new infotainment computer", betekent dit dat dit 21-nummer de AMD Ryzen heeft en het 20-nummer nog een Intel Ryzen heeft?[Afbeelding]
Ah oke, cool ik ben bezig geweest met een stuk Python te schrijven waarmee het mogelijk is om geautomatiseerd o.b.v een json kenteken(s) informatie op te halen bij het RDW en te vergelijken met white listed typegoedkeuringsnummers.pdidi schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:37:
[...]
Het klopt dat voor MCU3 je minimaal VC21 moet hebben, maar is helaas geen garantie. Om het zeker te weten moet je in de auto (laten) kijken of bij Software -> Aanvullende voertuig informatie -> Infotainmentprocessor: Ryzen AMD staat
Er komt een ‘standard’ Model Y AWD https://www.notateslaapp....removes-standard-branding
Voor de wegenbelasting moet je het "Massa ledig voertuig" gebruiken. Tesla hanteert daarvoor de verwarrende term "Gewicht (rijklaar)", wat dus niet de RDW "Massa rijklaar" is.daaan_1992 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:05:
[Afbeelding]
Voor nu neigen we naar het nieuwe model omdat met de huidige inschatting het verschil in afschrijving nihil is, je volledige garantie hebt voor de eerste vier jaar en een aantal zaken zoals geluidsdemping sterk verbeterd zijn. Daarnaast is het voor ons ook leuk om een keer een nieuwe auto te rijden maar die is niet zo rationeel.Dan kunnen we namelijk beter in onze toyota hybride blijven rijden
De MY Standaard is 1881kg (staat overigens fout op de Tesla site met 1878kg) en kost dus 86euro/pm
Vooralsnog niet in Europaadwin84 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:45:
Er komt een ‘standard’ Model Y AWD https://www.notateslaapp....removes-standard-branding
Werkt prima. Mijn “oude” winterset (om gemini’s) van mijn vorige Y zit nu al 2 maanden onder de nieuwe zonder issues.Silversurfer1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:25:
Weet iemand of je de oude Model Y Gemini-velg op de nieuwe Model Y Juniper kan? Op de site van Tesla staat van niet maar de maten zijn hetzelfde voor zover ik kan zien.
Kan ook niets bedenken waarom het niet zou kunnen. Aan de wielgeometrie is niets gewijzigd tussen de modellen voor zover ik weet
Klopt heb hem absoluut met een andere insteek gekochtmcduck schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Op al zijn foto's plakt hij achter vrachtwagens. Dan is het niet zo moeilijk, zo rijdend haal ik ook ruim onder de 100 Wh/km met mijn 2019 (RWD) als het niet te koud is. Een Performande of dual motor is sowieso al wat minder zuinig dus ik neem aan dat je die met een andere insteek hebt gekocht dan zo zuinig mogelijk rijden![]()
Achter vrachtwagens plakken doe ik zelf liever niet te lang tenzij ik echt heel zuinig moet rijden om wat voor reden dan ook.
Mijn overall gemiddelde sinds ik de auto heb (begin vorig jaar) lag ook mooi rond de 140 Wh/km. Maar goed nu één retourtje wintersport in de vrieskou (met hele stukken 170-200 Wh/km) en het gemiddelde ligt nu op 153 Wh/km. Kan ik mooi weer een jaar lang proberen om het omlaag te krijgen. Lokaal rondrijden zonder superchargen is bij mij een stuk zuiniger, helemaal op korte stukjes in/rond de stad waar de kachel niet aan hoeft (2019, dus ouderwetse PTC heater), dan doe ik stoelverwarming op max en je bespaart heel veel. In de zomer een langere 5000km roadtrip mét superchargen viel mij trouwens wel alles mee, gemiddelde van die rit lag maar iets boven de 140 Wh/km geloof ik.
Van het weekend 240 km gereden. Moest iets ophalen. Helaas moest ik terwijl de auto op 80% geladen was wel opladen(Ik zou op 0% aankomen). Heb letterlijk 2 minuten geladen volgens Tesla en toen weer door. Dat laden in die 2 minuten ging wel snel, van 4 naar 15 met een maximale snelheid van 224kw.
Mijn gemiddelde die rit ondanks dat het koud was was 'maar' 185Wh/km en dat is volgens mij niet echt een hele slechte uitslag. Reed gewoon 100 en een klein stukje binnendoor. Denk van de hele rit max 20/30km op 80 en 60 wegen.
Gister vanuit duitsland naar huis gereden, met de eerste kilometers nog koud en bergop, vandaar het hoge verbruik. Daarna weer bergaf, vandaar de 2e rit een flink lager verbruik.
17 km 247 Wh/km
41 km 124 Wh/km
67 km 169 Wh/km
157 km 172 Wh/km
25 km 168 Wh/km
Die 157 km is bijna 100% snelweg, waar ik meestal 120 tot 140 aanhield, laatste 50km richting nederland ging het wat harder tot ongeveer 160 (je ruikt de stal op een gegeven moment, dan rij je automatisch wat harder
) en de laatste stint was naar huis over nl snelwegen, dus max 110. Dan valt het verbruik ten opzichte van de hogere snelheden me heel erg mee. gemiddeld kwam op 169, bij een temp van -4 over bijna de hele route. (3 highland rwd lr)
17 km 247 Wh/km
41 km 124 Wh/km
67 km 169 Wh/km
157 km 172 Wh/km
25 km 168 Wh/km
Die 157 km is bijna 100% snelweg, waar ik meestal 120 tot 140 aanhield, laatste 50km richting nederland ging het wat harder tot ongeveer 160 (je ruikt de stal op een gegeven moment, dan rij je automatisch wat harder
Met winterbanden is het gebruik bij mij echt veel hoger scheelt meer dan gedacht waar ik met zomerbanden 125 haal gemiddeld is dat met winterbanden zo’n 170 gemiddeld (over de afgelopen 30 dagen)
Deze vraag zal al wel voorbij gekomen zijn maar stel je koopt nu nog fsd en je hebt een 2020 model 3 en je hardware blijkt in de toekomst niet geschikt voor de volledige functionaliteit, wordt dit dan door tesla geupgrade?
Die autopilot is ook meer voor de rustigere snelweg. Ik gebruik het niet op wegen met fietsers ed. Dan kun je het beter op de gewone acc zetten en zelf sturen (die heb je toch al vast). Met de vorige generatie kun je dat prima met 1 of 2 keer aan de hendel trekken instellen.hill2button schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:16:
In manual mode heb je inderdaad een stuk of 9 standen, die eerste paar stappen zijn doorgaans stiller dan “low”bert pit schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Ik hoor hem niet, maar dat kan ook met mij slechte gehoor te maken hebben.
Wat mij wel opviel, is dat je via het scrolwieltje een stuk of 9 standen had voor ventileren. Ik weet niet of dat veranderd is.
Mixed Reality dev
Om dat goed te kunnen zeggen zou je dezelfde omstandigheden moeten hebben.karel_G_1981 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:04:
Met winterbanden is het gebruik bij mij echt veel hoger scheelt meer dan gedacht waar ik met zomerbanden 125 haal gemiddeld is dat met winterbanden zo’n 170 gemiddeld (over de afgelopen 30 dagen)
Ik denk dat als je het woord banden uit je post haalt, het beter klopt.
Absoluut. Met een standje lager krijgt ie de auto ook wel warm dus naar mijn mening staat hij altijd te hard op de auto standRvV schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:51:
Nu dat we het toch over de ventilatie hebben... ik vind het filter in de Y geweldig. De afgelopen 2 jaar geen stank meer geroken, perfect.
Maar ben ik de enige die zich eraan stoort dat de minimale "low" ventilatiestand al behoorlijk veel herrie maakt? Voor mij is dat een van de weinige irritatiepunten (naast de ruitenwissers en domme AP natuurlijk).
Dit is heel interessant om te zien, regel 21. Die Model 3 heeft tegenover gisteren de volgende aanpassingen doorgemaakt:
PurchasePrice: 27600->27300; (300 euro goedkoper)
Odometer: 52923 -> 52924; (1 km erbij)
ActualRange: 413 -> 424 (9 km extra range)

https://i.imgur.com/bIXHCzh.png

Het antwoord daarop is nooit 100% waterdicht.Tweakarim schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:01:
Deze vraag zal al wel voorbij gekomen zijn maar stel je koopt nu nog fsd en je hebt een 2020 model 3 en je hardware blijkt in de toekomst niet geschikt voor de volledige functionaliteit, wordt dit dan door tesla geupgrade?
Ten eerste weet je niet of ze uberhaupt echt FSD gaan kunnen doen, en ten tweede is Tesla nogal wispelturig.
Enkel Elon weet het zeker, en die verandert ook wel eens van gedachten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn auto had een kleine schade, en ging daarvoor maandag binnen bij de hersteller. Gisteren kreeg ik telefoon dat die klaar was, en ik plande dus om die deze ochtend op te halen.
Gisteren had de batterij nog 71%, en ik kon zien dat de auto stond op de plaats waar ik deze vond vandaag.
Deze morgen: 65%, en als ik in de app ging kijken, dan zou dat liggen aan de Smart Summon...
In elk geval, Sentry staat uit, en ook accessoirevoeding is uit als de auto slaapt.
Kan die Smart Summon echt 6% batterij opvreten op 12uur?
Gisteren had de batterij nog 71%, en ik kon zien dat de auto stond op de plaats waar ik deze vond vandaag.
Deze morgen: 65%, en als ik in de app ging kijken, dan zou dat liggen aan de Smart Summon...
In elk geval, Sentry staat uit, en ook accessoirevoeding is uit als de auto slaapt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
HW3 naar HW4 upgrade is onwaarschijnlijk, gezien de hoeveelheid electronica die vervangen moet worden. Volgens mij is de hoop dat ze een FSD-lite maken die op HW3 kan draaien.Tweakarim schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:01:
[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 05-02-2026 10:47 ]
Sorry misschien had je het ergens uitgelegd maar wat is dit?Boost9898 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:44:
Dit is heel interessant om te zien, regel 21. Die Model 3 heeft tegenover gisteren de volgende aanpassingen doorgemaakt:
[Afbeelding]
Life is too short to drive boring cars
Als je hebt gereden is de accu beetje warm, de kou in de nacht kan je dat blauwe icoon geven waardoor een deel van de accu lading niet wordt meegenomen in de soc. Daarmee "verlies" ik zo 2% mee, maar krijg ik terug als ik ga rijden. Daarnaast als smart summon aanstaat dan gaat de auto niet op slaap, dan is 6-10% verlies op 24 uur best normaal.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:09:
Mijn auto had een kleine schade, en ging daarvoor maandag binnen bij de hersteller. Gisteren kreeg ik telefoon dat die klaar was, en ik plande dus om die deze ochtend op te halen.
Hier dezelfde ervaring. Na de update naar 2026.2.3 begint hij sneller te vertragen als er een auto voor jou trager rijdt, en trekt hij iets langzamer terug op. Dit geeft een ''zachtere" rij-ervaring die (voor mij althans) prettiger aanvoelt.DaCoTa schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:22:
[...]
Ik had vandaag hetzelfde idee. Hij lijkt veel soepeler in filerijden, hoewel we niet volledig tot stilstand kwamen, lijkt hij een stuk vloeiender op te trekken en af te remmen. En iets anders dat me opviel was dat het leek alsof hij eerder begon te accelereren bij een baanwissel naar links als je achter een langzamere auto vandaan komt.
Maar is lastig te staven, kan ook verbeelding zijn geweest. 2021 Model Y HW3.
Verwarming? Zetten ze de deuren open, gaat de verwarming aan. Nee, het is geen 20 graden bij een schadehersteller in de loods.Tommie12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:09:
Signatures zijn voor boomers.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.