• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Edgenumber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:09:
Beste mensen, ik ben totaal nieuw hier. Binnenkort mag ik mijn eerste EV uitzoeken en ben dus aan het rondkijken wat ik zou willen.

Misschien dat de vraag beter in het topic van lange EV reizen zou passen. Maar omdat ik hierboven ABetterRoutePlanner genoemd zie en het grotendeels over de ene tesla versus de gaat plaats ik hem eerst hier.

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Tesla rwd standaard range
Skoda enyaq 85

Nu ga ik regelmatig naar Duitsland op vakantie. Bijvoorbeeld naar Magdeburg. Dus als beginnend EV rijder wat kies ik dan.

Nu heb ik alle drie de auto's door copilot gegooid met een rit naar Magdeburg inclusief laadstops.
En daar komt niet een heel noemenswaardig verschil uit naar mijn mening.
tesla y lr - 6u05min tot 7u10min
tesla y - 6u30min tot 7u15min
skoda - 6u15min tot 7u10min

Via ABetterRoutePlanner kom ik wel op heel andere tijden. Maar ook weer op een klein onderling verschil.

Eerst zat het echt wel in mijn hoofd dat met een langere reis ik de Y long range wilde hebben. Maar op basis van dit, kan ik daar nu terrecht de conclusie uit trekken dat dit lood om oud ijzer is tussen een long range model of niet?

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
In 99% van de gevallen heb je meer aan goed en snel te kunnen laden dan aan een auto met meer bereik. Ik dacht voor het rijden in een EV dat ik het groots mogelijke accupakket nodig zou hebben. Nu een aantal keer naar Italie en Zuid-Duitsland gereden en het doet er niet toe. Na een aantal uur rijden wil ik ook even naar het toilet en rustig wat eten. Dan is de auto al weer sneller klaar om veder te gaan dan ik of de gezinsleden zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:55
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:58:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.
Inderdaad. Met mijn eigen geld een MY Standard gekocht (vorig jaar, dus nog 40.000 betaald) en nog steeds super tevreden. 99% van de tijd rijd ik alleen of met 2, dus een scherm en zetelverwarming achterin boeien me niet. Ook de extra verlichting of de velgen interesseren me niet. Het enige wat ik wel eens mis, is de betere audio installatie van de Premium. Misschien komt er nog een verbeterde installatie after market?
En ik kom van een Volvo XC60 Ocean Race edition met Polestar tuning, dus toch best wel een premium auto indertijd.
Dus zoals gezegd, ieder zijn ding.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat is idd hoe ik het nu doe, had stiekem gehoopt op 1 app waarin gewoon de prijs/provider staat. Maar daar heb ik dus last van inconsistentie.

Dit is altijd een klusje om nu in elke app opnieuw naar de laadpaal te zoeken
Als je de app van Tap gebruikt dan staat daar het tarief (met mogelijke opslag van Tap) dat met de Tap pas wordt gerekend. Dit is zgn MSP model. Tussen sommige partijen zijn er afspraken voor een gereduceerd tarief, maar meestal is het het publieke OCPP tarief + opslag van de MSP die je gebruikt. Vaak is het het gunstigst de app / pas van het netwerk te gebruiken voor de desbetreffende paal dan bespaar je de MSP markup en krijg je soms een discount. Fastned heeft dit nu ook net geintroduceerd (-10% met hun eigen app).

• Eisbar
CrashOne schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:19:
[...]

In 99% van de gevallen heb je meer aan goed en snel te kunnen laden dan aan een auto met meer bereik. Ik dacht voor het rijden in een EV dat ik het groots mogelijke accupakket nodig zou hebben. Nu een aantal keer naar Italie en Zuid-Duitsland gereden en het doet er niet toe. Na een aantal uur rijden wil ik ook even naar het toilet en rustig wat eten. Dan is de auto al weer sneller klaar om veder te gaan dan ik of de gezinsleden zijn.
En een efficiente auto! Grotere batterij betekent natuurlijk wel dat je meer in de sweetspot kunt laden (zeg van 5-55%) en dat je een te drukke of niet leuke laatplek kunt overslaan. Verder als je met dakkoffer of aanhanger rijdt in compenseert een grotere batterij dat enigszins. Dus ik zie nog zeker voordelen al is het minder belangrijk dan paar jaar terug.
Wat folie en velgen kunnen doen (bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBn_q6beW_R1cIpENeg5Z4BASk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHKkEIwmm1a3a7hksUmz8EMQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:02
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat is idd hoe ik het nu doe, had stiekem gehoopt op 1 app waarin gewoon de prijs/provider staat. Maar daar heb ik dus last van inconsistentie.

Dit is altijd een klusje om nu in elke app opnieuw naar de laadpaal te zoeken
Chargeprice Android iOs

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:00
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:58:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.
Reden voor mij om niet de standard te nemen omdat het verschil met de premium rdw (voor de prijsverhoging) slechts 3k is.

Voor 3k extra vindt ik die extraatjes wel leuk.
Maar eerlijk is eerlijk die standaard heeft voldoende opties.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
CrashOne schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Helemaal mee eens.
Als wij geen sleurhut zouden hebben, was het ook geen LR geworden.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 15:31

Len

Leeg

Even over de M3 standaard discussie.
Als lease auto gaat er nu bij ons (ipv de Cupro Born) een M3 standaard besteld worden. Ik denk dat vooral voor lease auto deze gekozen gaat worden. Als je 20x 3k kan besparen is de keuze snel gemaakt toch?

Ik rij het niet prive aangezien ik al een M3 LR AWD 2019 heb. Ben echt benieuwd wat de verschillen zullen zijn (De rij-ervaring, wat er minder en meer is vergeleken deze auto's staat al vaak benoemd in dit topic ;) )

Free Tibet

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-03 22:14
Veel argumenten voor kleinere of grotere batterij kloppen voor nu.
Een ander argument is degradatie. Onze M3 LR 2019 was in het begin 500km 100%, na bijna 7 jaar was dat 400km. Dus hoe lang je met de auto wil doen is ook van belang voor deze keuze.
Alle reeds genoemde argumenten kan je dan bekijken inclusief de degradatie.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:31
MartinPTweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:09:
Veel argumenten voor kleinere of grotere batterij kloppen voor nu.
Een ander argument is degradatie. Onze M3 LR 2019 was in het begin 500km 100%, na bijna 7 jaar was dat 400km. Dus hoe lang je met de auto wil doen is ook van belang voor deze keuze.
Alle reeds genoemde argumenten kan je dan bekijken inclusief de degradatie.
400km is wel heel slecht voor dat type auto. Tenzij je nu op 250k km + staat wijk je stevig af van de rest iig. De mijne hangt nu rond de 447

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 15:31

Len

Leeg

Mijn m3 LR awd uit 2019 (264k) staat op 425km bij 100%

Free Tibet

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-03 20:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is meteen een wereld van verschil. Met de meerprijs van die velgen en de wrap zit je dan wel weer meteen op de oude prijs van de Y Premium, toch een beetje wrang.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Dat is meteen een wereld van verschil. Met de meerprijs van die velgen en de wrap zit je dan wel weer meteen op de oude prijs van de Y Premium, toch een beetje wrang.
Ik zag dat de wrap 2345 euro kost, minder dan de 2600 voor QS of Rood. De 18" velgen incl winterbanden 1300/1400 euro. (20" vanaf 1900). Moet je wel naar Duitsland en ben je je auto 3/4 dagen kwijt

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 11-02-2026 13:39 ]

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik zag dat de wrap 2345 euro kost, minder dan de 2600 voor QS of Rood. De 18" velgen incl winterbanden 1300/1400 euro. (20" vanaf 1900). Moet je wel naar Duitsland en ben je je auto 3/4 dagen kwijt
Een wrap blijft niet eeuwig mooi en zal met een beetje pech iedere 5 jaar vervangen moeten worden. Ik krijg toch altijd zo'n plastic laag over een bankstel gevoel bij een wrap. Het is vast praktisch maar niet perse een vooruitgang.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-03 16:52
Blik1984 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:31:
Even los van de wielen vind ik de voorkant zonder ledstrip bij de Standard eigenlijk best geslaagd.
Eigenlijk beter geslaagd en, de achterkant ook. Die wieldoppen zijn wel een dingetje....

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Darkselim
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-02 14:13
snip: offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 11-02-2026 18:58 ]

Gelukszak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Een wrap blijft niet eeuwig mooi en zal met een beetje pech iedere 5 jaar vervangen moeten worden. Ik krijg toch altijd zo'n plastic laag over een bankstel gevoel bij een wrap. Het is vast praktisch maar niet perse een vooruitgang.
Ik heb er geen ervaring mee. Ik lees op hun site dat ze op glossy wraps 8 jaar garantie geven op verticale delen en 5 jaar op horizontale

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:55
KPN lijkt roamingproblemen in Duitse grensgebieden te hebben opgelost

Zal dit ook het probleem oplossen bij het over de grens gaan met de auto waarbij de verbinding minuten lang offline is.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29
LastSamurai schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Het is iets meer dan alleen de LED strips. De standard heeft ook de 'oude' schokdempers, lelijke wielen, geen dubbel glas, geen electrisch verstelbaar stuur en geen bediening van de stoel op de stoel zelf.
Ik heb de mijne (Premium RWD) wel eens naast een standaard staan maar eigenlijk zijn het hele andere auto's ondanks dat ze (een beetje) op elkaar lijken.
De voorportieren hebben ook geen dubbel glas? Dat had ik niet meegekregen bij de aankondiging. Dat is echt back to 2019......en zelfs 2017 als we het hebben over de Amerikaanse release.
De Premium RWD was eind vorig jaar een koopje voor €34.990 (€39.990 en nog eens €5.000 inruil).

[ Voor 3% gewijzigd door shinken82 op 11-02-2026 15:30 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:06
Davidas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:07:

Zal dit ook het probleem oplossen bij het over de grens gaan met de auto waarbij de verbinding minuten lang offline is.
Dat zal best kunnen.
Hopelijk ook de issues met dat de auto soms minutenlang geen verbinding heeft en je offline adressen moet opzoeken en navigeren.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:56
Davidas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:07:

Je bent mij net voor. Ik hoop het!!

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
shinken82 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:30:
[...]

De voorportieren hebben ook geen dubbel glas? Dat had ik niet meegekregen bij de aankondiging. Dat is echt back to 2019......en zelfs 2017 als we het hebben over de Amerikaanse release.
De Premium RWD was eind vorig jaar een koopje voor €34.990 (€39.990 en nog eens €5.000 inruil).
De voorportieren wel, maar achter niet geloof ik.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

Refl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:12:
[...]

De voorportieren wel, maar achter niet geloof ik.
Volgens de Parts Catalogue zowel voor als achter niet (maar kan het pas helemaal zeker zeggen als ik een VIN heb)
Model Y Premium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXGcxb8VFjKCJVpWkpXKEyffG28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NW45Lgw055Q6HjW0Kn4m0DQE.png?f=user_large
Model Y Standaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-II6rm3rGiv2V4tbWneWCn2fHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pnijIz5Re5lCPs0N7yvDD0AI.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 11-02-2026 16:43 ]

• turkeyhakan
pdidi schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Volgens de Parts Catalogue zowel voor als achter niet (maar kan het pas helemaal zeker zeggen als ik een VIN heb)
[Afbeelding]
Volgens Bjorn helaas geen akoestisch glas: YouTube: Tesla Model 3 Standard review and test drive

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:49
Beste mensen, hartelijk dank voor alle informatieve antwoorden hier.

In mijn hoofd was long range echt een must. Terwijl dat helemaal niet zo blijkt te zijn.
Ik ga nu lekker verder het topic doorspitten en even bijlezen :)

Nogmaals dank.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:59
Edgenumber schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:48:
Beste mensen, hartelijk dank voor alle informatieve antwoorden hier.

In mijn hoofd was long range echt een must. Terwijl dat helemaal niet zo blijkt te zijn.
Ik ga nu lekker verder het topic doorspitten en even bijlezen :)

Nogmaals dank.
Voor de Y maakt het wat minder uit, maar de LR van de 3 is sneller, en voor mij was dat nou net 1 van de redenen om een tesla te kopen, maar had er dan weer net niet de 8k voor over om nar de AWD te gaan (door wegvallen subsidie) en nog eens 0,8 sec te winnen :+

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:07
In USA heb je voor wel dubbelglas, achter niet. In EU allebei de kanten niet.

Modellen in USA en EU zijn volgens mij niet hetzelfde en de M3 is in USA al even uit (dat was wat de dealer in Duiven me wist te vertellen) en in EU druppelt ie nu binnen dus nu wordt alles pas duidelijk.

Ik heb zelf een tijdje gekeken naar de M3 Standard en liep hier zelf ook regelmatig tegen aan afgelopen maanden, heel onhandig. Zelfde met AutoSteer, dat wordt er in de USA uitgehaald terwijl EU (als 't goed is) daar nog geen sprake van is.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:02
rhoolwerf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:05:
Zelfde met AutoSteer, dat wordt er in de USA uitgehaald terwijl EU (als 't goed is) daar nog geen sprake van is.
Autosteer dacht ik te moeten van EU qua verplichte lane assist etc op nieuwe auto's , maar aan andere kant staat er altijd toch nog "Beta" bij de toggle, dus in hoeverre het mag worden uitgekleed/afgeschaft op nieuwe en zelfs bestaande modellen in Nederland ?

Dat is wel een "dingetje" bij Tesla, helaas ......

• wootahH
  • Laatst online: 13-03 16:44
Ted038 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Autosteer dacht ik te moeten van EU qua verplichte lane assist etc op nieuwe auto's , maar aan andere kant staat er altijd toch nog "Beta" bij de toggle, dus in hoeverre het mag worden uitgekleed/afgeschaft op nieuwe en zelfs bestaande modellen in Nederland ?

Dat is wel een "dingetje" bij Tesla, helaas ......
Wat is er verplicht dan? Want Emergency Lane Keeping System is wel wat anders dan actieve autopilot (volgens mij meer ALKS)

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29
rhoolwerf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:05:
[...]

In USA heb je voor wel dubbelglas, achter niet. In EU allebei de kanten niet.

Modellen in USA en EU zijn volgens mij niet hetzelfde en de M3 is in USA al even uit (dat was wat de dealer in Duiven me wist te vertellen) en in EU druppelt ie nu binnen dus nu wordt alles pas duidelijk.

Ik heb zelf een tijdje gekeken naar de M3 Standard en liep hier zelf ook regelmatig tegen aan afgelopen maanden, heel onhandig. Zelfde met AutoSteer, dat wordt er in de USA uitgehaald terwijl EU (als 't goed is) daar nog geen sprake van is.
Nog een verschil zijn de zijspiegels. De US versie heeft geen elektrische klapspiegels, de EU versie weer wel. Er zijn behoorlijke verschillen tussen de EU en US modellen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Ik zag op Notateslaapp dat in de US nu bijna alle SC een 3D map hebben, en dat België de Europese primeur kreeg met 2 SC'en.
Net snel eens gecheckt naaar die in Brugge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIX4mcSZ3RX2jtIqrffyVfRhjws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzAJ4bkm69Lp3x8KTUsWIyOa.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er leuk uit, of het handig is zien wel dan wel later eens :)

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Afgelopen maandag heb ik de Model Y Standard opgehaald. En aangezien dit mijn eerste Tesla is zijn veel zaken nog nieuw om te ontdekken.
Ik heb 2 puntjes waar ik graag hulp bij nodig heb:
  1. Kan het volume van de waarschuwing pingeltjes aangepast worden?
  2. Bellen via mijn iPhone werkt voor mij goed, maar de andere kant klaagt over echo. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
Bedankt alvast.

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-03 22:41
Model 3 Achterwielaandrijving
N.a.v. eerdere vragen, hierbij mijn eerste ervaring, na bijna 3 jaar in de model 3 juni 2023, warmtepomp met dubbelglas, met de nieuwe model 3 achterwielaandrijving.

Natuurlijk kan ik niet opnieuw zo enthousiast zijn als met de eerste ervaring van 3 jaar terug.
De app, software, comfort, gebruiksgemak, one pedal drive, ik ben het allemaal zo'n 35.000 km gewend. Zo nieuw is het dus niet.

Goede upgrade
Nu ik de eerste tientallen kilometers heb gereden, en er meermaals rondom alles gebruikt te hebben, ben ik dik tevreden met de upgrade. Ik vroeg om wat verschillen en die zijn er écht wel. Mijn beleving:
  • Deuren sluiten zachter
  • de auto is stiller door betere rubbers
  • Veert en stuurt soepeler
  • Deels stoffen stoelen, ze zitten fijner
  • Rood lampje in de auto voor blindehoek
  • Elektrisch stoelen verstellen, even wennen maar prima
  • Hendel voor D P R verdwenen, op beeldscherm bewegen went ook snel
  • Completer interieurgevoel
  • Frontcamera fijn, andere camera's zijn sowieso helderder
Nadeeltje voor sommigen: geen stoelverwarming achter, naja rijd in de meeste gevallen toch met 1 of 2.
Al met al, eerste gevoel met de upgrade: goede keuze!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:55
jongetje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Dat zal best kunnen.
Hopelijk ook de issues met dat de auto soms minutenlang geen verbinding heeft en je offline adressen moet opzoeken en navigeren.
Ligt dat niet aan Tesla zelf? Want met de telefoon heb ik nooit last daarmee.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
avdl72 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:35:
Afgelopen maandag heb ik de Model Y Standard opgehaald. En aangezien dit mijn eerste Tesla is zijn veel zaken nog nieuw om te ontdekken.
  2. Bellen via mijn iPhone werkt voor mij goed, maar de andere kant klaagt over echo. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
Bedankt alvast.
1. Joe mode aanzetten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:03
En bij het wegrijden direct op het verkeersbord klikken om die onzinnige geluidjes van “te hard” rijden uit te zetten.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:02

Boost9898

Software developer

Misschien een beetje off-topic, maar zit er ook nog verschil in het verzekeren van een Model 3? Volgende week mag ik 'm eindelijk op gaan halen, maar ik heb nog geen verzekering afgesloten. Wel heb ik al bij mijn huidige collectieve verzekering (tussenpartij met ASR), maar hier heb ik nog geen offerte van ontvangen.

Is er een 'go to' verzekering voor Model 3 rijders?
avdl72 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:35:
Bedankt alvast.
Je zou de Stemisolatie setting op je iPhone kunnen proberen

• MartinPTweak
SL65 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:03:
En bij het wegrijden direct op het verkeersbord klikken om die onzinnige geluidjes van “te hard” rijden uit te zetten.
Ik vind het wel handig, er is minder rij geluid in de MY LR Premium AWD 2025 dan in de M3 L3 AWD 2019.
En ik merkte dat ik het rijgeluid gebruik om de rijsnelheid te bepalen, ik rij dus nu vaak iets te hard,
Totdat dat weer vanzelf goed gaat hou ik hem nog even aan.

[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 11-02-2026 20:24 . Reden: typo ]

• MartinPTweak
Boost9898 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:21:
Is er een 'go to' verzekering voor Model 3 rijders?
Ik zocht er eentje (voor MY) zonder extra eisen voor alarm installatie, kwam daardoor met redelijke premie bij ABN AMRO uit.

• Peertjah
MartinPTweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Ik zocht er eentje (voor MY) zonder extra eisen voor alarm installatie, kwam daardoor met redelijke premie bij ABN AMRO uit.
Ik kom wederom uit bij Inshared.
Met de 3 jaar nieuwwaarde regeling, 10 schadevrije jaren, en premie onder de streep voor all risk, 100% vergoed, vind ik dit een uitstekende keuze voor mezelf. Wel voor de Model 3.

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:15
Is het waard om een m3 LR AWD uit 2023 (pre highland) met EAP en EB te ruilen met een model 3 standard? Ik moet dan ongeveer 5k bijbetalen. De huidige model 3 doet het prima, enige wat ik zou willen veranderen is een meer comfortabele vering, niet zozeer voor mij maar meer voor de ritten met het gezin.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:03
MartinPTweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik vind het wel handig, er is minder rij geluid in de MY LR Premium AWD 2025 dan in de M3 L3 AWD 2019.
En ik merkte dat ik het rijgeluid gebruik om de rijsnelheid te bepalen, ik rij dus nu vaak iets te hard,
Totdat dat weer vanzelf goed gaat hou ik hem nog even aan.
Als de borden kloppen kan het handig zijn, maar dat is in mijn ervaring echt niet altijd het geval. Onzinnige EU regel weer.

• Peertjah
desaff schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:47:
Is het waard om een m3 LR AWD uit 2023 (pre highland) met EAP en EB te ruilen met een model 3 standard? Ik moet dan ongeveer 5k bijbetalen. De huidige model 3 doet het prima, enige wat ik zou willen veranderen is een meer comfortabele vering, niet zozeer voor mij maar meer voor de ritten met het gezin.
Bekijk mijn bericht enkele post hierboven, dat is exact jouw situatie.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind het wel triest dat de kaarten zo achterlopen in een online wereld... Ook de nieuwe versie heeft geen verbetering gebracht, de A16 bij Rotterdam is nog steeds niet toegevoegd terwijl hij wel is ingetekend en we er wel op rijden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
daemonix schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:16:
Ik vind het wel triest dat de kaarten zo achterlopen in een online wereld... Ook de nieuwe versie heeft geen verbetering gebracht, de A16 bij Rotterdam is nog steeds niet toegevoegd terwijl hij wel is ingetekend en we er wel op rijden.
De kaart die je ziet zijn beelden van Google Maps. Maar de navigatiekaart zelf is van een andere bron. Daarom zie je de weg wel op het beeld, want Google Maps kent hem, maar de kaart van de auto heeft hem niet. En de auto kijkt ook niet naar de plaatjes.

Als je goed kijkt zie je heel vaak dat de blauwe lijn van je navigatie heel vaak niet overeenkomt met het plaatje van Google Maps. Dan loopt het lijntje er langs, of loopt de bocht net anders. Of gaat de lijn dwars door een rotonde heen.

Het blijft een gek systeem wat dat betreft. De voertuigkaarten zelf zie je dus niet, behalve het blauwe lijntje dan. Wij zitten eigenlijk naar een totaal andere kaart te kijken.

• daemonix
  • Niet online
xFeverr schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:28:
[...]

De kaart die je ziet zijn beelden van Google Maps. Maar de navigatiekaart zelf is van een andere bron. Daarom zie je de weg wel op het beeld, want Google Maps kent hem, maar de kaart van de auto heeft hem niet. En de auto kijkt ook niet naar de plaatjes.

Als je goed kijkt zie je heel vaak dat de blauwe lijn van je navigatie heel vaak niet overeenkomt met het plaatje van Google Maps. Dan loopt het lijntje er langs, of loopt de bocht net anders. Of gaat de lijn dwars door een rotonde heen.

Het blijft een gek systeem wat dat betreft. De voertuigkaarten zelf zie je dus niet, behalve het blauwe lijntje dan. Wij zitten eigenlijk naar een totaal andere kaart te kijken.
Dat weet ik. Dat is toch heel triest in de tijd van de online kaarten of niet dan? Het is niet dat online kaarten pas van de laatste 5 jaar zijn....

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
daemonix schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Dat weet ik. Dat is toch heel triest in de tijd van de online kaarten of niet dan? Het is niet dat online kaarten pas van de laatste 5 jaar zijn....
Ja eens. Maar er zal een aardig prijskaartje aan vast zitten om een kaart te kopen als autofabrikant. Dus dat ga je niet elke week of maand doen.

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:15
karel_G_1981 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Klopt De model 3/y is de Opel kadett van de huidige tijd.
oOo , ja, en de P-rijder is dan de vroegere Opel Kadett GSI-rijder… Stoere jongens waren dat B-)

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-03 22:59
Vin voor model 3 standard 2026 toont twee opties voor het glas. Dus hoe weet je nu wat er af fabriek gemonteerd is?
SYMMETRICAL LAMINATED SL GLASS- FD LEFT HAND-CHINA
1872443-00-B € 194,21
en
TEMPERED 4.85MM GLASS FR LH
2084515-00-B € 0,00
Achterportieren ook Laminated, maar dan Asymmetrical.
peddler schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Vin voor model 3 standard 2026 toont twee opties voor het glas. Dus hoe weet je nu wat er af fabriek gemonteerd is?
SYMMETRICAL LAMINATED SL GLASS- FD LEFT HAND-CHINA
1872443-00-B € 194,21
en
TEMPERED 4.85MM GLASS FR LH
2084515-00-B € 0,00
Achterportieren ook Laminated, maar dan Asymmetrical.
Staan er voor beide opties een groen stipje voor?

• peddler
  • Laatst online: 10-03 22:59
pdidi schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:30:
[...]

Staan er voor beide opties een groen stipje voor?
Ja, bij allebei. Groen bolletje , oorspronkelijke op VIN. Vreemd toch? lijkt me niet alletwee mogelijk.

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 20:57
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een Tesla Model Y occasion. Ik rijd ongeveer 21.000 km per jaar en ga één van mijn huidige EV’s (e‑Golf of Citygo e) vervangen. Beide auto’s halen in deze tijd van het jaar zo’n 150 km met mijn rijstijl. Thuisladen kan, maar er is niet altijd plek. Ik heb verder geen haast met de aanschaf.

Ik twijfel tussen een RWD en een Long Range uit de bouwjaren 2022/2023/2024.

Mijn vragen:

Zijn er grote verschillen tussen de bouwjaren van de Model Y waar ik rekening mee moet houden?

Is HW3 nog toekomstbestendig, of moet ik echt op zoek naar een exemplaar met HW4?

Hoe zit het met accudegradatie bij de RWD (LFP) versus de LR (NMC)?

Is de RWD voor mijn kilometrage en vakanties voldoende, of is de LR in de praktijk een betere keuze?

Alle ervaringen en tips zijn welkom. Bedankt voor het meedenken!
peddler schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Ja, bij allebei. Groen bolletje , oorspronkelijke op VIN. Vreemd toch? lijkt me niet alletwee mogelijk.
Ik zag dat al vaker in het leveringen topic voorbij komen als de auto nog niet geleverd is. Is je auto al geleverd?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:04
turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:08:
[...]

Ik had een lange tijd geleden ook exact dezelfde ervaring met Duiven. Er is daar denk ik wat veranderd, want ik heb zelf ook hele positieve ervaringen met Duiven in de afgelopen 3/4 jaar.
Vroeger werkte daar een nogal vervelende servicemedewerker. Heb hem nu al een paar jaar niet gezien, dus of ze hebben gelukkig eindelijk afscheid genomen of hem ergens verstopt waar hij het klantcontact niet verziekt.

In any case, grote vooruitgang wat mij betreft inderdaad.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 21:06
daemonix schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:16:
Alle merken lopen "achter" met hun kaarten, daarom word er vaak android auto of Carplay gebruikt.
Ik vind dat je er een te groot issue van maakt, vooral omdat jij weet dat die nieuwe A16 daar ligt.

• Eisbar
patrickt35 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:39:
[...]

Alle merken lopen "achter" met hun kaarten, daarom word er vaak android auto of Carplay gebruikt.
Ik vind dat je er een te groot issue van maakt, vooral omdat jij weet dat die nieuwe A16 daar ligt.
Tesla gebruikt een versie van Google maps. Je kunt opzoeken welke map versie je gebruikt:

https://www.notateslaapp....ed-and-how-to-update-them

• The__Virus
  • Laatst online: 13-03 14:36
Prom0 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:39:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een Tesla Model Y occasion. Ik rijd ongeveer 21.000 km per jaar en ga één van mijn huidige EV’s (e‑Golf of Citygo e) vervangen. Beide auto’s halen in deze tijd van het jaar zo’n 150 km met mijn rijstijl. Thuisladen kan, maar er is niet altijd plek. Ik heb verder geen haast met de aanschaf.

Ik twijfel tussen een RWD en een Long Range uit de bouwjaren 2022/2023/2024.

Mijn vragen:

Zijn er grote verschillen tussen de bouwjaren van de Model Y waar ik rekening mee moet houden?

Is HW3 nog toekomstbestendig, of moet ik echt op zoek naar een exemplaar met HW4?

Hoe zit het met accudegradatie bij de RWD (LFP) versus de LR (NMC)?

Is de RWD voor mijn kilometrage en vakanties voldoende, of is de LR in de praktijk een betere keuze?

Alle ervaringen en tips zijn welkom. Bedankt voor het meedenken!
Net allemaal voorbij gekomen, maar vooruit:
LFP degradeert minder en is voor jouw kilometrage prima, zeker als je nu 150km gewend bent. Dat verdubbelt ruim.
HW4 voegt nauwelijks iets toe op dit moment, tenzij je absoluut straks voor een flink maandbedrag autopilot wil wanneer dat ooit uitkomt. Ik zou daar nu geen rekening mee houden, de beloftes rondom Tesla's zijn over het algemeen weinig waard.
Verder in de bouwjaren weinig verschil, alleen de allereerste modellen hadden andere vering. Dus je wilt een versie ergens vanaf 2022.

• The__Virus
Zelf ook recent ook eens gekeken met de S3XY app wat de voormotor nu precies doet bij normaal rijden. Mijn ervaringen tot zover:
Voorste motor wordt gebruikt voor achteruit rijden.
Bij steviger regenereren wordt voorste motor gebruikt.
Bij vertrek vanuit stilstand wordt de voorste motor gebruikt, ook bij normaal optrekken.
De voorste motor wordt gebruikt bij preconditioneren van de accu (geen recente bevinding maar eerdere ervaring).
Dat lijkt dus zowel erg efficiënt (zo min mogelijk gebruik) als ook slim gebruik van de voorste motor te zijn. Toch weer zoals we Tesla ook kennen.
Van de zomer met caravan rijden. Eens kijken of het dan veel verschilt.

Zit nu op bijna 60k km op 5.1% degradatie volgens Teslamate, 75.1kWh accucapaciteit. Hij geeft aan 79.2 kWh nieuw. Model Y AWD LR uit 2023, bijna exact 3 jaar oud. De degradatie vlakt mooi af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt1p1MTMEynCUnhgPCroExbbvGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFDl7z61539DwmN7Wk3z03g4.png?f=fotoalbum_large
16.5% DC laden, 83.5% AC laden. DC-laden is alleen vakantie. Maar dan gaat het natuurlijk hard (letterlijk en figuurlijk :+).

[ Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 12-02-2026 07:59 ]

• Roenie
  • Niet online
[b]The__Virus schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:50:
Verder in de bouwjaren weinig verschil, alleen de allereerste modellen hadden andere vering. Dus je wilt een versie ergens vanaf 2022.
Wat is er mis met die vering dan?

Of gaat het om de stugheid? Nu heb ik dan wel een oudere M3 en geen oude MY, maar als voor de MY hetzelfde geldt als de M3 qua vering dan zou ik juist een ouder model adviseren. De M3 heeft namelijk een heerlijke strakke vering.

Het is hetzelfde als zeggen dat een VW van vroeger minder goede vering heeft dan een Citroën. Het is geen geval van goed of slecht, maar persoonlijke voorkeur.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Heb je al geprobeerd op TACC te rijden daar? Of op AP? Zo nee, dan snap je het probleem niet.

• The__Virus
Roenie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:15:
[...]
Wat is er mis met die vering dan?

Of gaat het om de stugheid? Nu heb ik dan wel een oudere M3 en geen oude MY, maar als voor de MY hetzelfde geldt als de M3 qua vering dan zou ik juist een ouder model adviseren. De M3 heeft namelijk een heerlijke strakke vering.

Het is hetzelfde als zeggen dat een VW van vroeger minder goede vering heeft dan een Citroën. Het is geen geval van goed of slecht, maar persoonlijke voorkeur.
De vering is op een gegeven moment veranderd, waardoor deze minder stug werd inderdaad. De eerste versies waren erg hard geveerd, wat minder comfortabel en wat lawaaieriger/bonkiger daardoor. Het is trouwens vanaf modeljaar 2023 volgens deze site:
https://ev-inventory.com/model-history/MY
2023 MY

Model Y suspension changes which result in a smoother ride. These are said to include an increase in top support stiffness and a reduction in spring rates.

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 12-02-2026 08:24 ]

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-03 21:58
[...]

Mij stoort het ook behoorlijk dat hij de nieuwe A16 na 4 maanden nog steeds niet kent. Ik wil bij files weten wat de snelste route is. Ik weet waar alle snelwegen in de randstad liggen. Dat wil niet zeggen dat ik de navigatie overbodig vind.

• turkeyhakan
Mar.tin schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:27:
[...]

Vroeger werkte daar een nogal vervelende servicemedewerker. Heb hem nu al een paar jaar niet gezien, dus of ze hebben gelukkig eindelijk afscheid genomen of hem ergens verstopt waar hij het klantcontact niet verziekt.

In any case, grote vooruitgang wat mij betreft inderdaad.
Die beste meneer die altijd helemaal rechts van de servicebalie zat (helemaal onderuit gezakt en verstopt achter de balie)? :-) Ik heb hem wel eens gesproken en hij gaf aan dat hij echt een BMW liefhebber was. 8)

• Roenie
  • Niet online
The__Virus schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:22:
[...]

De vering is op een gegeven moment veranderd, waardoor deze minder stug werd inderdaad. De eerste versies waren erg hard geveerd, wat minder comfortabel en wat lawaaieriger/bonkiger daardoor. Het is trouwens vanaf modeljaar 2023 volgens deze site:
https://ev-inventory.com/model-history/MY

[...]
Anders is niet per definitie beter. Dat hangt erg van je voorkeuren af. Voor mensen die liever strak hebben dan comfortabel is de oude misschien beter. En als ik het vergelijk met mijn BMW dan vind ik die vering van de oude M3 echt niet heel verkeerd.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 15:27

Maasluip

Kabbelend watertje

Fire69 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:00:
Ik zag op Notateslaapp dat in de US nu bijna alle SC een 3D map hebben, en dat België de Europese primeur kreeg met 2 SC'en.
Net snel eens gecheckt naaar die in Brugge:
[Afbeelding]

Ziet er leuk uit, of het handig is zien wel dan wel later eens :)
Ik vind de implementatie naadje. Sowieso alleen voor Ryzen computers terwijl dit IMHO helemaal niet zo'n zware rendering is (parkeerplaatsen lukt mijn Atom ook), en er wordt niet aangegeven welke stall 150 kW is en welke 250 kW. Dat is heel handig om van te voren te laten zien.

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

Probleem van online kaarten is dan wel dat je de navigatie kwijt bent als je geen dekking hebt. En dat is bij Tesla na elke grensovergang 10 minuten.

• Refl
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Probleem van online kaarten is dan wel dat je de navigatie kwijt bent als je geen dekking hebt. En dat is bij Tesla na elke grensovergang 10 minuten.
Ze kunnen ook gewoon een buffer downloaden dat je bij een grens alvast de komende 20-30km buffert. Desnoods sla je dat lokaal op (als je dicht aan de grens woont). En als je routeplanner gebruikt in je Tesla, dan ziet 'ie ook dat je over 30 minuten over de grens wilt gaan, kan hij ook alvast bufferen.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-03 16:52
Refl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:36:
[...]

Ze kunnen ook gewoon een buffer downloaden dat je bij een grens alvast de komende 20-30km buffert. Desnoods sla je dat lokaal op (als je dicht aan de grens woont). En als je routeplanner gebruikt in je Tesla, dan ziet 'ie ook dat je over 30 minuten over de grens wilt gaan, kan hij ook alvast bufferen.
Volgens mij buffert 'ie ook. Ik passeer regelmatig landsgrenzen, Duitsland/Belgie/Frankrijk/Luxemburg en zie idd dat de verbinding weg is maar de kaart blijft. Alleen als je dan de kaart uitzoomt dan ontstaan er lege vakjes, vaak worden deze weer snel opgevuld.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

CEdS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Volgens mij buffert 'ie ook. Ik passeer regelmatig landsgrenzen, Duitsland/Belgie/Frankrijk/Luxemburg en zie idd dat de verbinding weg is maar de kaart blijft. Alleen als je dan de kaart uitzoomt dan ontstaan er lege vakjes, vaak worden deze weer snel opgevuld.
Ik heb juist als je uitzoomt je meer ziet dan als je inzoomt (of op de normale zoom blijft). Gewoon de grens over = kaart weg, uitzoomen is wel een stuk kaart zien.

[...]

Wat ik er van begrijp: Google Automotive Services (GAS, met daarin oa Google Maps navigatie) wordt door Google alleen aangeboden op het Android Automotive (AAOS) platform. Dus wil je geïntegreerde Google Maps navigatie (inclusief offline kaarten), dan zit je vast aan AAOS (zeg maar Android voor auto's, is iets anders dan Android Auto). Zie ook To GAS or not to GAS?

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Hoezo navigatie kwijt, dat lukt ook Google maps niet. Die gaat gewoon keurig door, dus waarom dat Tesla niet lukt... *kuch*prutswerk*kuch* omdat in de VS weinig landsgrenzen zijn...

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Wat ik er van begrijp: Google Automotive Services (GAS, met daarin oa Google Maps navigatie) wordt door Google alleen aangeboden op het Android Automotive (AAOS) platform. Dus wil je geïntegreerde Google Maps navigatie (inclusief offline kaarten), dan zit je vast aan AAOS (zeg maar Android voor auto's, is iets anders dan Android Auto). Zie ook To GAS or not to GAS?
Openstreetmap is gewoon beschikbaar en kost zelfs niets.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

daemonix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Openstreetmap is gewoon beschikbaar en kost zelfs niets.
Er is wel eens gezegd dat de navigatie ook op OSM is gebaseerd. Probleem is echter om dat online te doen moet je dus online downloaden en is er 0 QC. Vooral in OSM kan dat wel eens vervelend zijn. En downloaden voor offline is meerdere GB aan data, dat moet je faciliteren en er zullen vast nog mensen zijn zonder een glasvezelaansluiting of zelfs die moeten betalen voor data.

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Er is wel eens gezegd dat de navigatie ook op OSM is gebaseerd. Probleem is echter om dat online te doen moet je dus online downloaden en is er 0 QC. Vooral in OSM kan dat wel eens vervelend zijn. En downloaden voor offline is meerdere GB aan data, dat moet je faciliteren en er zullen vast nog mensen zijn zonder een glasvezelaansluiting of zelfs die moeten betalen voor data.
Hmm, ik had het idee dat dataverbruik van de auto zelf was afgekocht. ;) Dit gaat niet om persoonlijke devices.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 16:32

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Roenie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Anders is niet per definitie beter. Dat hangt erg van je voorkeuren af. Voor mensen die liever strak hebben dan comfortabel is de oude misschien beter. En als ik het vergelijk met mijn BMW dan vind ik die vering van de oude M3 echt niet heel verkeerd.
Mijn eigen ervaring komende van een 2019 M3LR naar een M3P 2025; de auto voelt veel volwassener aan. Geen idee hoe groot het verschil is tussen de vering van de P tov de 'normal' 3, maar het is veel verfijnder geworden zonder slap aan te voelen. In de standaard setting veert het semi-comfortabel na, en in sport moet je wel goed asfalt hebben

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Maasluip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Door mij :) . Tesla gebruikt daarvoor een aangepaste dienst van Mapbox (Valhalla geïntegreerd met het Tesla OS) en is idd op basis van offline OSM kaarten

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 12-02-2026 12:26 ]

daemonix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:18:
[...]

Hmm, ik had het idee dat dataverbruik van de auto zelf was afgekocht. ;) Dit gaat niet om persoonlijke devices.
Beperkt. Daarom moet je ook betalen voor de satelliet kaarten

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-03 15:47
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Door mij :) . Tesla gebruikt daarvoor een aangepaste dienst van Mapbox (Valhalla geïntegreerd met het Tesla OS) en is idd op basis van offline OSM kaarten
In Noorwegen had m'n auto (m3 2021) een tijd geen bereik en na een tijdje werkte de navigatie niet meer. Ik weet even niet meer of de kaart zelf ook verdween of niet, maar optimaal was het niet ergens in the middle of nowhere met allemaal kleine weggetjes

Mixed Reality dev

Menesis schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:31:
[...]

In Noorwegen had m'n auto (m3 2021) een tijd geen bereik en na een tijdje werkte de navigatie niet meer. Ik weet even niet meer of de kaart zelf ook verdween of niet, maar optimaal was het niet ergens in the middle of nowhere met allemaal kleine weggetjes
De kaart die je op het scherm ziet die verdwijnt dan inderdaad (die is altijd online en komt van Google maps en is maar heel beperkt gecached). De navigatie offline is beperkt (geen pois en geen point-on-map navigatie), maar zou het in de basis nog moeten doen obv exacte adres gegevens. Je ziet dan alleen niks meer op het scherm en je moet dan blind op de instructies rijden

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-03 19:09
pdidi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Nou ben ik een echte noob qua publiek AC laden, maar nu dat deze ook in de App staan zie ik daar bv voor Vattenfall ook 33ct staan, met de volgende twee betaal mogelijkheden. Hoe werkt dat dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan je Tesla keycard (sleutel van je auto) aan je app koppelen (via NFC) en daarmee betalen middels Tesla MultiPass. Werkt vrij goed. Heb dit ook al geregeld gebruikt bij laadpalen van o.a. Vattenfall in 's-Hertogenbosch en Eindhoven.

• Refl
  • Nu online
NLM1K schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Je kan je Tesla keycard (sleutel van je auto) aan je app koppelen (via NFC) en daarmee betalen middels Tesla MultiPass. Werkt vrij goed. Heb dit ook al geregeld gebruikt bij laadpalen van o.a. Vattenfall in 's-Hertogenbosch en Eindhoven.
Is het dan nog nuttig om meerdere pasjes (bijv. anwb of shell) te nemen als je echt sporadisch oplaadt bij een publieke AC of zijn die kosten bij allen wel gelijk met de gratis versies zonder abonnement? Bij verdere trips lijkt het me altijd beter om via een Tesla supercharger te gaan?

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Refl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Is het dan nog nuttig om meerdere pasjes (bijv. anwb of shell) te nemen als je echt sporadisch oplaadt bij een publieke AC of zijn die kosten bij allen wel gelijk met de gratis versies zonder abonnement? Bij verdere trips lijkt het me altijd beter om via een Tesla supercharger te gaan?
Daar is een heel mooi ander topic voor : EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
NLM1K schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Wat is dan het verschil tussen betalingsmethode "Tesla-sleutelkaart" en "Tesla App"?

• ZeRoC00L
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Wat is dan het verschil tussen betalingsmethode "Tesla-sleutelkaart" en "Tesla App"?
Werkt zonder app (internet) en niet alle palen laten zicht starten door een app.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

ZeRoC00L schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Werkt zonder app (internet) en niet alle palen laten zicht starten door een app.
Ah Ok. Ik denk dat ik de term Betalingsmethode niet goed begreep. Eigenlijk is het dus Startmethode als ik de uitleg lees:
Hoe start ik een oplaadsessie?
Er zijn twee manieren om een oplaadsessie bij een oplader van derden te starten. U kunt uw Key Card tegen de oplader houden om uw auto op te laden of de laadpaal selecteren in de Tesla-app.
De betaling gaat dus altijd via het betaalmiddel wat gekoppeld is aan je Tesla account

• NLM1K
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Ah Ok. Ik denk dat ik de term Betalingsmethode niet goed begreep. Eigenlijk is het dus Startmethode als ik de uitleg lees:

[...]

De betaling gaat dus altijd via het betaalmiddel wat gekoppeld is aan je Tesla account
Klopt ja. Je kan sommige laadpalen via de Tesla app ontgrendelen, starten en stoppen. Niet elke laadpaal accepteert dit en dan zul je de fysieke Tesla Keycard moeten gebruiken hiervoor.

• NLM1K
Refl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik heb niet alle tarieven vergeleken, maar ik heb ernaast geen extra laadpas naast die van Tesla via MultiPass. Ik gebruik daarentegen vrijwel altijd SC punten van Tesla zelf, vanwege de kosten vooral.
NLM1K schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Klopt ja. Je kan sommige laadpalen via de Tesla app ontgrendelen, starten en stoppen. Niet elke laadpaal accepteert dit en dan zul je de fysieke Tesla Keycard moeten gebruiken hiervoor.
Wat ik dan nog mis in de uitleg van Tesla, is dat je het starten van een oplaadsessie ook via het touchscreen kan doen

• NLM1K
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Wat ik dan nog mis in de uitleg van Tesla, is dat je het starten van een oplaadsessie ook via het touchscreen kan doen
Ja en nee. Je kan de sessie stoppen op het scherm nadat je bent begonnen, maar in principe moet je de laadpaal ontgrendelen en laten starten via de Tesla App. Tenminste, zo heb ik dit ervaren de keren dat ik het heb gebruikt.

• Pedek
Het voorbije weekend ben ik gaan laden bij de Tesla Supercharger bij het Van der Valk hotel in Tilburg.
Aangekomen met 11% en geladen tot 90%, dus het duurde wel even.
Tot mijn verbazing moest ik bij het verlaten van de parking nog 7.5 euro parkeerkosten betalen.
Bij vorige laadsessies was dit nooit het geval. (Ook bij Van der Valk in Tilburg en in Eindhoven.)
Weet er iemand hoe dit komt? Misschien omdat het nu meer dan een half uur duurde? Ander tijdstip?

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
Pedek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:01:
Het voorbij weekend ben ik gaan laden bij de Tesla Supercharger bij het Van der Valk hotel in Tilburg.
Tot mijn verbazing moest ik bij het verlaten van de parking nog 7.5 euro parkeerkosten betalen.
Bij vorige laadsessies was dit nooit het geval. (Ook bij Van der Valk in Tilburg en in Eindhoven.)
Weet er iemand hoe dit komt? Misschien omdat het nu meer dan een half uur duurde? Ander tijdstip?
Ik heb maar 2x snel geladen bij vd valk en een ander hotel, maar daar kon ik gewoon naar binnenlopen en uitrijkaart krijgen als ik zei dat ik kwam laden.

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-03 15:01
Het voorbije weekend ben ik gaan laden bij de Tesla Supercharger bij het Van der Valk hotel in Tilburg.
Je moet binnen inderdaad je parkeerkaart onder de scanner houden.

• indian
  • Laatst online: 13-03 07:08
Je kon voorheen bij de receptie je kaartje scannen om gratis uit te rijden (was een scanner aan de muur). Waar heb jij betaald? Bij de slagboom of ben je naar de kassa gegaan?

• Pedek
indian schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Je kon voorheen bij de receptie je kaartje scannen om gratis uit te rijden (was een scanner aan de muur). Waar heb jij betaald? Bij de slagboom of ben je naar de kassa gegaan?
Bij de slagboom betaald. Ik had dus naar de kassa moeten gaan begrijp ik? Of de scanner zoeken.

• indian
  • Laatst online: 13-03 07:08
Pedek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Bij de slagboom betaald. Ik had dus naar de kassa moeten gaan begrijp ik?
Ja, dan had je bij een (korte aanwezigheid?) Gratis kunnen uitrijden.

• Pedek
indian schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Ja, dan had je bij een (korte aanwezigheid?) Gratis kunnen uitrijden.
Ja, het was inderdaad kort. 35 minuten of zo.
Dankjewel voor de info!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mailtje sturen naar vd Valk. Mijn vrouw was het laatst ook vergeten. Dan sta je bij de slagboom met 5 auto's achter je. Dan wordt je onder druk gezet toch maar met je bankpas te swypen.

Onder recensies vind je ook terug dat de 'intercom' bij de slagboom al jaren kapot is / of niet wordt beantwoord.

Ze vragen uiteraard naar de betalingstransactie. Front office handelt dit via e-mail af. Moest zelf nog een keer het team herinneren (eerste keer geen antwoord). _/-\o_ Na herinnering en nogmaals bewijs aanleveren heeft men het binnen enkele dagen teruggestort.
Wat wel onhandig is dat elke vd Valk ander beleid heeft. Wel boom, binnen 2 uur gratis uitrijden bv. Gorinchem/ Schiedam. Apeldoorn geen boom.

Contact - Hotel Tilburg

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019

• Pedek
dr.nld schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Mailtje sturen naar vd Valk. Mijn vrouw was het laatste ook vergeten. Dan sta je bij de slagboom met 5 auto's achter je. Dan wordt je onder druk gezet toch maar met je bankpas te swypen.

Onder recensies vind je ook terug dat de 'intercom' bij de slagboom al jaren kapot is / of niet wordt beantwoord.

Ze vragen uiteraard naar de betalingstransactie. Front office handelt dit via e-mail af. Moest zelf nog een keer het team herinneren (eerste keer geen antwoord). _/-\o_ Na herinnering en nogmaals bewijs aanleveren heeft men het binnen enkele dagen teruggestort.
Wat wel onhandig is dat elke vd Valk ander beleid heeft. Wel boom, binnen 2 uur gratis uitrijden bv. Gorinchem/ Schiedam. Apeldoorn geen boom.

Contact - Hotel Tilburg
Super! Ga ik doen!
Zou je een +2 geven als dat kon ;)
Pagina: 1 ... 207 ... 222 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: