• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Edgenumber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:09:
Beste mensen, ik ben totaal nieuw hier. Binnenkort mag ik mijn eerste EV uitzoeken en ben dus aan het rondkijken wat ik zou willen.

Misschien dat de vraag beter in het topic van lange EV reizen zou passen. Maar omdat ik hierboven ABetterRoutePlanner genoemd zie en het grotendeels over de ene tesla versus de gaat plaats ik hem eerst hier.

Mijn short list is nu:
Tesla rwd long range
Tesla rwd standaard range
Skoda enyaq 85

Nu ga ik regelmatig naar Duitsland op vakantie. Bijvoorbeeld naar Magdeburg. Dus als beginnend EV rijder wat kies ik dan.

Nu heb ik alle drie de auto's door copilot gegooid met een rit naar Magdeburg inclusief laadstops.
En daar komt niet een heel noemenswaardig verschil uit naar mijn mening.
tesla y lr - 6u05min tot 7u10min
tesla y - 6u30min tot 7u15min
skoda - 6u15min tot 7u10min

Via ABetterRoutePlanner kom ik wel op heel andere tijden. Maar ook weer op een klein onderling verschil.

Eerst zat het echt wel in mijn hoofd dat met een langere reis ik de Y long range wilde hebben. Maar op basis van dit, kan ik daar nu terrecht de conclusie uit trekken dat dit lood om oud ijzer is tussen een long range model of niet?

Tesla y lr
[Afbeelding]

Tesla y
[Afbeelding]

Skoda enyaq 85
[Afbeelding]
In 99% van de gevallen heb je meer aan goed en snel te kunnen laden dan aan een auto met meer bereik. Ik dacht voor het rijden in een EV dat ik het groots mogelijke accupakket nodig zou hebben. Nu een aantal keer naar Italie en Zuid-Duitsland gereden en het doet er niet toe. Na een aantal uur rijden wil ik ook even naar het toilet en rustig wat eten. Dan is de auto al weer sneller klaar om veder te gaan dan ik of de gezinsleden zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:13
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:58:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.
Inderdaad. Met mijn eigen geld een MY Standard gekocht (vorig jaar, dus nog 40.000 betaald) en nog steeds super tevreden. 99% van de tijd rijd ik alleen of met 2, dus een scherm en zetelverwarming achterin boeien me niet. Ook de extra verlichting of de velgen interesseren me niet. Het enige wat ik wel eens mis, is de betere audio installatie van de Premium. Misschien komt er nog een verbeterde installatie after market?
En ik kom van een Volvo XC60 Ocean Race edition met Polestar tuning, dus toch best wel een premium auto indertijd.
Dus zoals gezegd, ieder zijn ding.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:44
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat is idd hoe ik het nu doe, had stiekem gehoopt op 1 app waarin gewoon de prijs/provider staat. Maar daar heb ik dus last van inconsistentie.

Dit is altijd een klusje om nu in elke app opnieuw naar de laadpaal te zoeken
Als je de app van Tap gebruikt dan staat daar het tarief (met mogelijke opslag van Tap) dat met de Tap pas wordt gerekend. Dit is zgn MSP model. Tussen sommige partijen zijn er afspraken voor een gereduceerd tarief, maar meestal is het het publieke OCPP tarief + opslag van de MSP die je gebruikt. Vaak is het het gunstigst de app / pas van het netwerk te gebruiken voor de desbetreffende paal dan bespaar je de MSP markup en krijg je soms een discount. Fastned heeft dit nu ook net geintroduceerd (-10% met hun eigen app).

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:44
CrashOne schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:19:
[...]

In 99% van de gevallen heb je meer aan goed en snel te kunnen laden dan aan een auto met meer bereik. Ik dacht voor het rijden in een EV dat ik het groots mogelijke accupakket nodig zou hebben. Nu een aantal keer naar Italie en Zuid-Duitsland gereden en het doet er niet toe. Na een aantal uur rijden wil ik ook even naar het toilet en rustig wat eten. Dan is de auto al weer sneller klaar om veder te gaan dan ik of de gezinsleden zijn.
En een efficiente auto! Grotere batterij betekent natuurlijk wel dat je meer in de sweetspot kunt laden (zeg van 5-55%) en dat je een te drukke of niet leuke laatplek kunt overslaan. Verder als je met dakkoffer of aanhanger rijdt in compenseert een grotere batterij dat enigszins. Dus ik zie nog zeker voordelen al is het minder belangrijk dan paar jaar terug.
Wat folie en velgen kunnen doen (bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBn_q6beW_R1cIpENeg5Z4BASk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHKkEIwmm1a3a7hksUmz8EMQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:24
nDirect090 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat is idd hoe ik het nu doe, had stiekem gehoopt op 1 app waarin gewoon de prijs/provider staat. Maar daar heb ik dus last van inconsistentie.

Dit is altijd een klusje om nu in elke app opnieuw naar de laadpaal te zoeken
Chargeprice Android iOs

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:44
SirLct schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:58:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd hoe de Standard hier zo wordt neergehaald. Niemand wordt gedwongen om ’m te kopen, toch?
Voor de prijs vind ik het een heel prima aanbod. Zou ik er zelf direct één kopen? Nee, voor mijn use‑case is het niet interessant. Maar iedereen heeft zijn eigen wensen. Kom je van oudere modellen of andere merken, dan is de Model 3 of Y Standard echt een flinke stap vooruit.
De velgen zijn bovendien makkelijk te vervangen als je ze niet mooi vindt. Je kunt op Marktplaats zo een set Gemini’s vinden, of gewoon even wachten tot AliExpress met turbine‑stijl hubcaps komt.
En eerlijk: als het om mijn eigen geld zou gaan, zou ik geen €11.000 extra betalen voor een ander stuur, een knopje op de stoel, wat LED‑strips, andere shocks, dubbel glas en wat velgen. Voor €1.000 aan andere leuke velgen ben ik al blij, en dan hou ik nog €10.000 over om drie keer op vakantie te gaan.
Maar goed, nogmaals: ieder zijn ding.
Reden voor mij om niet de standard te nemen omdat het verschil met de premium rdw (voor de prijsverhoging) slechts 3k is.

Voor 3k extra vindt ik die extraatjes wel leuk.
Maar eerlijk is eerlijk die standaard heeft voldoende opties.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:45
CrashOne schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Helemaal mee eens.
Als wij geen sleurhut zouden hebben, was het ook geen LR geworden.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:20

Len

Leeg

Even over de M3 standaard discussie.
Als lease auto gaat er nu bij ons (ipv de Cupro Born) een M3 standaard besteld worden. Ik denk dat vooral voor lease auto deze gekozen gaat worden. Als je 20x 3k kan besparen is de keuze snel gemaakt toch?

Ik rij het niet prive aangezien ik al een M3 LR AWD 2019 heb. Ben echt benieuwd wat de verschillen zullen zijn (De rij-ervaring, wat er minder en meer is vergeleken deze auto's staat al vaak benoemd in dit topic ;) )

Free Tibet

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:28
Veel argumenten voor kleinere of grotere batterij kloppen voor nu.
Een ander argument is degradatie. Onze M3 LR 2019 was in het begin 500km 100%, na bijna 7 jaar was dat 400km. Dus hoe lang je met de auto wil doen is ook van belang voor deze keuze.
Alle reeds genoemde argumenten kan je dan bekijken inclusief de degradatie.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:41
MartinPTweak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:09:
Veel argumenten voor kleinere of grotere batterij kloppen voor nu.
Een ander argument is degradatie. Onze M3 LR 2019 was in het begin 500km 100%, na bijna 7 jaar was dat 400km. Dus hoe lang je met de auto wil doen is ook van belang voor deze keuze.
Alle reeds genoemde argumenten kan je dan bekijken inclusief de degradatie.
400km is wel heel slecht voor dat type auto. Tenzij je nu op 250k km + staat wijk je stevig af van de rest iig. De mijne hangt nu rond de 447

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Len
  • Registratie: November 2000

Len

Leeg

Mijn m3 LR awd uit 2019 (264k) staat op 425km bij 100%

Free Tibet

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is meteen een wereld van verschil. Met de meerprijs van die velgen en de wrap zit je dan wel weer meteen op de oude prijs van de Y Premium, toch een beetje wrang.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Dat is meteen een wereld van verschil. Met de meerprijs van die velgen en de wrap zit je dan wel weer meteen op de oude prijs van de Y Premium, toch een beetje wrang.
Ik zag dat de wrap 2345 euro kost, minder dan de 2600 voor QS of Rood. De 18" velgen incl winterbanden 1300/1400 euro. (20" vanaf 1900). Moet je wel naar Duitsland en ben je je auto 3/4 dagen kwijt

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 11-02-2026 13:39 ]

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
pdidi schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik zag dat de wrap 2345 euro kost, minder dan de 2600 voor QS of Rood. De 18" velgen incl winterbanden 1300/1400 euro. (20" vanaf 1900). Moet je wel naar Duitsland en ben je je auto 3/4 dagen kwijt
Een wrap blijft niet eeuwig mooi en zal met een beetje pech iedere 5 jaar vervangen moeten worden. Ik krijg toch altijd zo'n plastic laag over een bankstel gevoel bij een wrap. Het is vast praktisch maar niet perse een vooruitgang.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59
Blik1984 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:31:
Even los van de wielen vind ik de voorkant zonder ledstrip bij de Standard eigenlijk best geslaagd.
Eigenlijk beter geslaagd en, de achterkant ook. Die wieldoppen zijn wel een dingetje....

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Darkselim
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:13
Ik heb onlangs een Tesla Model Y uit 2023 gekocht bij MMX B.V. en ben erg tevreden over zowel de auto als de service. Alles verliep professioneel en soepel. Het personeel is vriendelijk, behulpzaam en transparant. Zeker een aanrader voor iedereen die een Tesla wil kopen!
Gelukszak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Een wrap blijft niet eeuwig mooi en zal met een beetje pech iedere 5 jaar vervangen moeten worden. Ik krijg toch altijd zo'n plastic laag over een bankstel gevoel bij een wrap. Het is vast praktisch maar niet perse een vooruitgang.
Ik heb er geen ervaring mee. Ik lees op hun site dat ze op glossy wraps 8 jaar garantie geven op verticale delen en 5 jaar op horizontale
Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: