• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
The__Virus schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:50:
[...]

Net allemaal voorbij gekomen, maar vooruit:
LFP degradeert minder en is voor jouw kilometrage prima, zeker als je nu 150km gewend bent. Dat verdubbelt ruim.
HW4 voegt nauwelijks iets toe op dit moment, tenzij je absoluut straks voor een flink maandbedrag autopilot wil wanneer dat ooit uitkomt. Ik zou daar nu geen rekening mee houden, de beloftes rondom Tesla's zijn over het algemeen weinig waard.
Verder in de bouwjaren weinig verschil, alleen de allereerste modellen hadden andere vering. Dus je wilt een versie ergens vanaf 2022.
Bedankt voor de reactie.
Ik had wel al even terug zitten scrollen in het forum maar kon het niet vinden.
Verder is de twijfel tussen long range en rwd er nog wel. Nu weet ik dat ik voor 80% hier geen gebruik van ga maken maar. Als ik wat verder in de toekomst kijk, de LR heeft meer bereik maar omdat het wordt geadviseerd om tot 80 % te laden is het eigenlijk om het even. Maar tijdens mijn vakantie kan ik wel sneller laden en kom ik dan wel weer verder op 1 lading. Maar hoe zit het met de restwaarde. Wat ik merk aan mijn eigen auto's dat deze door de voortgang van techniek enorm hard afschrijven. Snelladen tot 40kwh en beperkt accupakket (en relatief hoog verbruik) terwijl ze nog dikke prima rijden. Kan het misschien dan zijn dat ondanks de meerprijs van LR dit waard is t.o.v. de RWD? Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
Pedek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Zou je een +2 geven als dat kon ;)
Done. Was zelf in Apeldoorn van het weekend, stuk makkelijker :-)

• Vittal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:49
De inruilpremie van 2500 voor de Premium en/of AWD is verdwenen.

In plaats daarvan alleen voor de Standard nu een inruilpremie van 5000

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:59
Pedek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Bij de slagboom betaald. Ik had dus naar de kassa moeten gaan begrijp ik? Of de scanner zoeken.
Staat ook zo in de Tesla app vermeld.
Je kan in Tilburg je ticket valideren aan de automaat binnen, hangt een paar meter rechts van het onthaal.
Eigenlijk binnengaan aan de draaideur en rechtdoor wandelen.
Daarna mag je gratis buiten rijden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Prom0 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Ik had wel al even terug zitten scrollen in het forum maar kon het niet vinden.
Verder is de twijfel tussen long range en rwd er nog wel. Nu weet ik dat ik voor 80% hier geen gebruik van ga maken maar. Als ik wat verder in de toekomst kijk, de LR heeft meer bereik maar omdat het wordt geadviseerd om tot 80 % te laden is het eigenlijk om het even. Maar tijdens mijn vakantie kan ik wel sneller laden en kom ik dan wel weer verder op 1 lading. Maar hoe zit het met de restwaarde. Wat ik merk aan mijn eigen auto's dat deze door de voortgang van techniek enorm hard afschrijven. Snelladen tot 40kwh en beperkt accupakket (en relatief hoog verbruik) terwijl ze nog dikke prima rijden. Kan het misschien dan zijn dat ondanks de meerprijs van LR dit waard is t.o.v. de RWD? Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Het is een misvatting dat de LR sneller laadt, de curve is heel anders en alleen de pieksnelheid (die maar even gehaald wordt en alleen bij lage SoC) is hoger. Ik zie bij mijn (BYD) RWD dat die effectief net zo snel zal zijn als een LR.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
Zijn er mensen die kraakjes (rattle) ervaren in hun Juniper? En zo ja/nee, welke versie rijden jullie?

Er zijn wel wat klachten op fora hierover elders, maar het is lastig om in te schatten hoe groot het probleem is gezien er 5000 MY van de band rollen elke dag. Dan zijn een paar 100 klachten niet zoveel.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:39
De batterij is aangekomen voor mijn 2021 M3P. Het is de derde alweer, hopelijk scheepsrecht. Al met al 4 weken geduurd en na wat getouwtrek over een vervangende auto rij ik alweer een paar weken in een prima model Y loaner. Ik ben benieuwd wat de vervangende batterij gaat worden. Hopelijk een ander type dan wat ik had. Gelukkig nog jaren garantie op de batterij (tot 2029) dus maak me verder niet druk over. Heeft iemand nog recent een vervangende batterij gekregen?

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:25
Vittal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:23:
De inruilpremie van 2500 voor de Premium en/of AWD is verdwenen.

In plaats daarvan alleen voor de Standard nu een inruilpremie van 5000
Bedankt voor het hierop attenderen! Mijn tesla standard wordt volgende week vrijdag geleverd en wilde vanavond het geld gaan overmaken.

Weet iemand hoe dit werkt want ze veranderen natuurlijk vaker acties. Moet je annuleren en opnieuw bestellen of ze een bericht sturen om de nieuwe korting toe te passen?

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
daaan_1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor het hierop attenderen! Mijn tesla standard wordt volgende week vrijdag geleverd en wilde vanavond het geld gaan overmaken.

Weet iemand hoe dit werkt want ze veranderen natuurlijk vaker acties. Moet je annuleren en opnieuw bestellen of ze een bericht sturen om de nieuwe korting toe te passen?
Je gaat een nieuwe bestelling moeten maken.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:53
Je kunt nu ook in Nederland meerijden met full self driving: https://www.tesla.com/nl_...92549999999&lng=5.1229572

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:36
Vandaag tijdens een regenachtige dag nogmaals geconformeerd met hoe bagger die automatische ruitenwissers werken. Wat een armoede voor een verder heerlijke auto. /r

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:25
replica17 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Je gaat een nieuwe bestelling moeten maken.
Is dit gebaseerd op eerdere ervaringen of kan ik dat ergens vinden? Ik zie online verschillende antwoorden. Morgen maar eens bellen in ieder geval. Ik had gehoopt de auto volgende week op te halen, een verschil van 2250 euro(250 euro zie ik dan als verloren) ga ik echter niet laten schieten.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Komt het abonnement over 2 dagen beschikbaar? Ik verwacht het niet

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:25
Heeft iemand ervaring met de Tein ENDURA pro plus op de tesla model 3? Ik overweeg om deze te laten installeren voor ongeveer 1400 euro.
https://www.tesland.com/n...nFKe3Zqy_GKECYW1NGVvTpuVp

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
daaan_1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:13:
[...]

Is dit gebaseerd op eerdere ervaringen of kan ik dat ergens vinden? Ik zie online verschillende antwoorden. Morgen maar eens bellen in ieder geval. Ik had gehoopt de auto volgende week op te halen, een verschil van 2250 euro(250 euro zie ik dan als verloren) ga ik echter niet laten schieten.
Mijn eigen ervaring, maar je kan het altijd proberen ;)

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:43
SL65 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:14:
[...]

Laadklep gaat de laatste tijd wel gewoon weer open. Mogelijk dus toch iets vanwege de kou? Heb nog wel een service afspraak staan, maar twijfel of dat nog zin heeft…
Vandaag is een ranger geweest. Advies was gelijk het klepje vervangen omdat deze inderdaad niet goed werkte. Top service en echte Tesla liefhebber zo te horen. Fijn geregeld zo aan huis!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
Eindelijk! Ik had al een rit ingepland in Keulen voor in de voorjaarsvakantie maar ga ipv daarvan lekker gewoon naar Den Haag. Scheelt weer een stukkie :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Markofnikoff schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Mijn eigen ervaring komende van een 2019 M3LR naar een M3P 2025; de auto voelt veel volwassener aan. Geen idee hoe groot het verschil is tussen de vering van de P tov de 'normal' 3, maar het is veel verfijnder geworden zonder slap aan te voelen. In de standaard setting veert het semi-comfortabel na, en in sport moet je wel goed asfalt hebben
De P lijkt mij een verhaal apart. Ook jouw punten blijven een voorkeur. Net zoals een kleur.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cool, meteen even inschrijven. Betekend waarschijnlijk ook dat wij in februari nog geen toegang tot FSD krijgen :'(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• spartacusNLD
  • Laatst online: 22:27

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• spartacusNLD
  • Laatst online: 22:27

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Cool, meteen even inschrijven. Betekend waarschijnlijk ook dat wij in februari nog geen toegang tot FSD krijgen :'(
Kijk even in het algemene tesla topic.. volgends mij is het wel dichtbij.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01:22
WouterL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:07:
Vandaag tijdens een regenachtige dag nogmaals geconformeerd met hoe bagger die automatische ruitenwissers werken. Wat een armoede voor een verder heerlijke auto. /r
O, het ligt dus niet alleen aan mij.. heel de dag regen en opspattend water gehad (naar zuid Duitsland), en continue aan het aanpassen. Vind het al snel te snel of te langzaam gaan..
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: