• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Tractie controle vraag voor MY LR Premium AWS Dec 2025.
Dit staat er in de handleiding.
Tik op Bediening > Dynamiek om toegang te krijgen tot de instellingen van Tractie Controle.

Auto detecteert voortdurend de kenmerken van de huidige ondergrond en past Tractie Controle automatisch aan.
Gladde ondergrond verdeelt de tractie evenredig over alle wielen om te zorgen voor meer grip en stabiliteit onder gladde omstandigheden, zoals regen, sneeuw of ijs.
Opmerking
Zelfs als deze instelling is uitgeschakeld, detecteert de Model Y voortdurend de kenmerken van de huidige ondergrond en wordt Tractie Controle automatisch aangepast.

Offroad-assistentie is bedoeld voor algehele verbeteringen bij offroad rijden. Behalve het toestaan van wielspin, zorgt Offroad-assistentie voor een gebalanceerde verdeling van het koppel tussen de motoren voor en achter voor een optimale grip. Offroad-assistentie verbetert grip of ruwe en zachte ondergrond, waar de auto aan een kant grip verliest terwijl er aan de andere kant nog steeds grip is. Bij ingeschakelde Offroad-assistentie, zorgt het gaspedaal voor een geleidelijker koppel, voor kruipen bij lage snelheid (bijvoorbeeld over rotsachtige ondergrond). Wanneer ingeschakeld, wordt Offroad weergegeven op het touchscreen, boven de rijsnelheid.
We moeten misschien komende nacht wat in de sneeuw rijden en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de verschillende modes, en wat een advies is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
MartinPTweak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:51:
Tractie controle vraag voor MY LR Premium AWS Dec 2025.
Dit staat er in de handleiding.

[...]

We moeten misschien komende nacht wat in de sneeuw rijden en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de verschillende modes, en wat een advies is.
Winterbanden in sneeuw is het advies.
De rest regelt de auto wel, met een AWD kom je wel weg in dat beetje sneeuw wat gaat vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 15-02-2026 08:14 ]

• MartinPTweak
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:13:
[...]

De rest regelt de auto wel, met een AWD kom je wel weg in dat beetje sneeuw wat gaat vallen.
Goed advies, maar niet binnen de bestaande opties vandaag :-).
1. Auto laten staan en ergens slapen
2. Auto laten staan en in auto slapen (in garage)
3. Kijken naar andere autos en zien dat het redelijk gaat en naar huis rijden, met welke tractie setting?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
SL65 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:45:
Zat eens te kijken naar die automation optie die in CN komt:
https://www.notateslaapp....s-feature-in-action-video

Helaas lijk je niet bijvoorbeeld de dimmende optie van de spiegels te kunnen schakelen (bijv. uitzetten bij lage snelheid), maar het biedt verder aardig wat opties.
Ik heb zelf een Raspberry Pi voor TeslaUSB om dashcambeelden op te nemen en te versturen naar mijn server als ik thuis ben. Hieraan heb ik een canbus controller hangen. Hiermee vang ik de spiegel dim pakketten af en override ik deze onder de 60km/u.
Helaas lijkt het er wel op dat je altijd alle spiegels tegelijkertijd aanstuurt.

Maar nu zie ik fietsers zonder licht in het donker wel naast me fietsen.

Heb het meerdere keren bij Enhance aangegeven om het in de Commander te bouwen... maar helaas.

• mjvdzwet
  • Niet online
Opzouten schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:29:
Het is 15 februari, helaas geen abonnements vorm fsd-eap . Jammer had had willen proberen maar niet voor eenmalige aanschaf prijs.
Ik neem aan dat dit pas komt als FSD hier is toegestaan in Nederland en/of Europa.

Dus echt de V14 stack.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Opzouten schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:29:
Het is 15 februari, helaas geen abonnements vorm fsd-eap . Jammer had had willen proberen maar niet voor eenmalige aanschaf prijs.
Letterlijk 1 dag na het stoppen van de verkoop van FSD..
Geef het tijd, en zoals al eerder gemeld, waarschijnlijk komt het pas als je er ook daadwerkelijk iets meer aan hebt.

Ik zie overigens in de app dat ik het nog steeds kan kopen :+

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 15-02-2026 09:35 ]

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-03 22:55
Refl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Zie deze video: YouTube: 2026 Tesla Model Y Juniper Suspension Rattle/Thunk
In de beschrijving van de video staat een link naar het forum waar mensen hun klachten delen.

De vraag is nu een beetje, is dit de luidruchtige minderheid, of heeft elke MY hier last van en/of is het een kwestie van muziek aan en/of merken de meeste eigenaren er niets van? In het topic zijn er ook die zeggen met een stuk of 5 MY Juniper te hebben gereden en dat al die modellen hetzelfde euvel hadden.

Heb het nog niet in het echt mogen ervaren, vandaar de vraag of iemand dit herkent en misschien kan duiden, kan me niet voorstellen dat het een gigantisch probleem is aangezien ze dan potentieel honderdduizenden auto's moeten servicen wereldwijd.
Dankjewel voor de link! Bij mijn MY hoor je dit in elk geval niet. Ik heb 2 verkeersdrempels in mijn straat, die verder heel rustig is, dus ik zou het zeker gemerkt hebben. Moet wel zeggen dat ik een MY Standard heb, dus met een 'gewone' vering. Misschien is dit een probleem enkel bij de Premium versie?

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 08:30
gjcvro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Letterlijk 1 dag na het stoppen van de verkoop van FSD..
Geef het tijd, en zoals al eerder gemeld, waarschijnlijk komt het pas als je er ook daadwerkelijk iets meer aan hebt.

Ik zie overigens in de app dat ik het nog steeds kan kopen :+
Letterlijk 1 dag ja, dus had verwacht volle aankopen eruit en dat ik een abbo kon kopen om eindelijk wat meer functies in m’n tesla te krijgen, had graag summon en autopark enzo willen proberen. Maar niet voor 3800 euro.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-03 18:09
Pedek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Dankjewel voor de link! Bij mijn MY hoor je dit in elk geval niet. Ik heb 2 verkeersdrempels in mijn straat, die verder heel rustig is, dus ik zou het zeker gemerkt hebben. Moet wel zeggen dat ik een MY Standard heb, dus met een 'gewone' vering. Misschien is dit een probleem enkel bij de Premium versie?
Zou kunnen inderdaad, het kan ook nog zijn dat dit meer voorkomt in de US, danwel vanwege temperaturen, kwaliteit van wegen of bouwkwaliteit daar. Goed om te horen dat het bij jouw wagen geen ding is! :)

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• gjcvro
  • Nu online
Opzouten schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Letterlijk 1 dag ja, dus had verwacht volle aankopen eruit en dat ik een abbo kon kopen om eindelijk wat meer functies in m’n tesla te krijgen, had graag summon en autopark enzo willen proberen. Maar niet voor 3800 euro.
Volle aankopen zijn bij mij nog niet eens uit de app. Ik kan me voorstellen dat het ff duurt om de aanpassing door te voeren, dus zou pas beginnen te piepen/kijken als we een week verder zijn.

• Vittal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:36
Hoe komen jullie erbij dat FSD volledige aankoop in NL zou stoppen?

Dat hele nieuws ging toch alleen over de VS

• gjcvro
  • Nu online
Vittal schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:11:

Ja, ook dat nog. De vraag waar het gaat gelden,

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-03 20:35
jongetje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Gewoon geen zorgen maken. Met winterbanden en RWD hier. In januari pak sneeuw, bijna griezelig hoe makkelijk de elektronica zorgt dat er niet geslipt wordt. Op lege parkeerplaats van werk ff geprobeerd, vol gas geven. De auto voelt slip, reageert razendsnel en rijdt heel rustig en beheerst weg, en dat met achterwiel aandrijving. Dus maak je niet zenuwachtig .

• gjcvro
  • Nu online
Knor66 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Gewoon geen zorgen maken. Met winterbanden en RWD hier. In januari pak sneeuw, bijna griezelig hoe makkelijk de elektronica zorgt dat er niet geslipt wordt. Op lege parkeerplaats van werk ff geprobeerd, vol gas geven. De auto voelt slip, reageert razendsnel en rijdt heel rustig en beheerst weg, en dat met achterwiel aandrijving. Dus maak je niet zenuwachtig .
Nou maak ik me persoonlijk nooit zo druk over wegkomen, meer over de hoek om gaan en remmen.

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-03 15:19
gjcvro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Nou maak ik me persoonlijk nooit zo druk over wegkomen, meer over de hoek om gaan en remmen.
En dit is precies de oorzaak dat ik een paar weken geleden in een droge sloot belandde. Rechtdoor houdt de auto met prima uit als het glad is, maar zodra je op een spekgladde weg de hoek om moet kan je net zo goed met de handen in de lucht zitten, want met ijs op de weg laat zelfs het systeem het afweten. Toegegeven dat ik wat overmoedig was en ik dacht dat winterbanden uit zouden maken, maar op een ijsbaan kan je het wel vergeten. :+

Gelukkig geen schade en sleepdienst aan de velgen eruit getrokken, maar het was wel schrikken en had ook niet het vermoeden dat de auto ook maar iets deed in de slip :')

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Vittal schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:11:

Inderdaad, 14 feb was alleen voor Noord Amerika. Voor Australië/Nieuw Zeeland/Zuid Korea is het 31 maart. Als het al zover komt in Europa zal het tzt van te voren worden bekend gemaakt. Eerst maar eens de EU goedkeuring afwachten

• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
Hebben jullie ook dat de vergrendeling geluid zachter is geworden? Het is zodanig zachter geworden, dat ik het bijna niet meer hoor. Twijfel bijna of ik doof begin te worden...

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Gaat iemand van dit forum hier naar toe?: https://www.tesla.com/nl_nl/fsd

Ik was helaas te laat met inschrijven dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die wel gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Kacang op 15-02-2026 14:07 ]

• gjcvro
  • Nu online
ths1986 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:06:
Hebben jullie ook dat de vergrendeling geluid zachter is geworden? Het is zodanig zachter geworden, dat ik het bijna niet meer hoor. Twijfel bijna of ik doof begin te worden...
Klopt, is met de laatste update gekomen. Was al eerder gemeld hier. Scheelt flink in geluid.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:16
Kacang schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:06:

Ik was helaas te laat met inschrijven dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die wel gaan.
Zeker, ik heb donderdag een rit staan in Utrecht. Misschien film ik het wel als daar genoeg interesse voor is :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik ben heel benieuwd hoe Juniper rijders het missen van de keuze tussen TACC en Autopilot ervaren, en het wisselen van rijbaan met Autopilot aan. Went dat een beetje? Dit is voor mij een grote showstopper om naar een Juniper te upgraden.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
jojost1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Zeker, ik heb donderdag een rit staan in Utrecht. Misschien film ik het wel als daar genoeg interesse voor is :)
Bij hoeveel thumb-ups? :)

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:16
The__Virus schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:42:
Ik ben heel benieuwd hoe Juniper rijders het missen van de keuze tussen TACC en Autopilot ervaren, en het wisselen van rijbaan met Autopilot aan. Went dat een beetje? Dit is voor mij een grote showstopper om naar een Juniper te upgraden.
Heb zowel een MY 2024 gehad als nu een Juniper en ja, voorheen was het wat fijner omdat ie op TACC bleef. Nu wat lastiger, maar je went er aan door eerst richting te geven, gaspedaal in te trappen precies dat je er 'niets van merkt', dan zelf van baan wisselen (door voet op pedaal verandert er niets aan je snelheid), en Autopilot weer te activeren. Minder fijn? Zeker. Showstopper? Zeker niet vind ik.
jojost1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Heb zowel een MY 2024 gehad als nu een Juniper en ja, voorheen was het wat fijner omdat ie op TACC bleef. Nu wat lastiger, maar je went er aan door eerst richting te geven, gaspedaal in te trappen precies dat je er 'niets van merkt', dan zelf van baan wisselen (door voet op pedaal verandert er niets aan je snelheid), en Autopilot weer te activeren. Minder fijn? Zeker. Showstopper? Zeker niet vind ik.
Sterker nog, hier ook een MY24 en ik geef bijna altijd gas tijdens inhalen omdat het anders tergend lang duurt voordat de ingestelde TACC snelheid weer wordt aangezet. Je moet dan nl. eerst helemaal in de andere rijstrook zitten

• MartinPTweak
  • Nu online
ths1986 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:06:
Heb je Joe Mode aangezet?

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:04
Joe Mode heeft alleen invloed op waarschuwingssignalen in de auto.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:00
Hier met EAP. Ik wissel van profiel als ik van autopilot naar tacc wil, bv in bebouwde kom. Navigatie blijft gewoon werken. Wisselen van baan middels richtingaanwijzer gaat eigenlijk best goed mits je zelf kijkt of er genoeg ruimte is. Afritten werkt het sowieso goed.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Joe Mode heeft alleen invloed op waarschuwingssignalen in de auto.
En zelfs dat amper. Ik denk echt dat er over 20 jaar PTSS gevallen opduiken die zijn ontstaan omdat papa een Tesla had. Waarbij die mensen spontaan in huilen uitbarsten als ze die achterlijke sirene horen van het zogenaamd ongeoorloofd verlaten van de rijstrook op een waterschapsweg zonder middenstrepen. :+

• mjvdzwet
  • Niet online
Het zit gewoon in de laatste update.
Staat los van Joe Mode.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-03 14:53
In het begin was ik er knap pissig over :Y
Inmiddels gaat t gasgeven vanzelf :Y
Heb nu vanwege een korte vakantie een VW Golf en lane assist en die houdt dus wel gewoon de snelheid bij een baanwissel. Geef steeds onnodig gas :+
Wel nog steeds superblij met de herinschakeling van autopilot via de sexy buttons als het knipperlicht uitgaat, dat is een wereldfunctie :Y

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 15-02-2026 18:37 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03 19:49
BigSmurf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:21:
[...]
En zelfs dat amper. Ik denk echt dat er over 20 jaar PTSS gevallen opduiken die zijn ontstaan omdat papa een Tesla had. Waarbij die mensen spontaan in huilen uitbarsten als ze die achterlijke sirene horen van het zogenaamd ongeoorloofd verlaten van de rijstrook op een waterschapsweg zonder middenstrepen. :+
Een SEXY commander nu aanschaffen is goedkoper dan de kosten van PTSS psychische hulp later.. Daarmee kan je de sirene uitschakelen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
mv_ak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Hier met EAP. Ik wissel van profiel als ik van autopilot naar tacc wil, bv in bebouwde kom. Navigatie blijft gewoon werken.
Heb je hier een instelling voor gekozen? Bij mij met een M3'26 hervat Spotify wel maar navigatie stopt gelijk bij een profiel wissel..

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice- op 15-02-2026 19:23 ]

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-03 22:34
Zoals de tesla medewerker al aangaf in den haag lijkt t erop dat de premium meer rangr gaat krijgen. Opzich niet gek want de “oude standaard” heeft nu meer wltp (long range) op 20 inch zou t 661 wltp zijn en op 19 inch 691 wltp, zie;

https://x.com/modelyturkiye/status/2023106634814517354?s=46

https://x.com/eivissacopter/status/2023099612182229231?s=46

https://x.com/tesla_nl_tr/status/2023103084210393355?s=46
Flexiilex schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:14:
Zoals de tesla medewerker al aangaf in den haag lijkt t erop dat de premium meer rangr gaat krijgen. Opzich niet gek want de “oude standaard” heeft nu meer wltp (long range) op 20 inch zou t 661 wltp zijn en op 19 inch 691 wltp, zie;

https://x.com/modelyturkiye/status/2023106634814517354?s=46

https://x.com/eivissacopter/status/2023099612182229231?s=46

https://x.com/tesla_nl_tr/status/2023103084210393355?s=46
Die versie, de YS5MR, met 661km wordt al sinds november vorig jaar geleverd (hier de eerste). Alleen hebben ze de configurator nog steeds niet aangepast, waarschijnlijk omdat er nog steeds voorraden zijn van de oude YS5LR met LG 5L accu

• Maurice-
  • Nu online
Grok komt! ..Maar nog niet naar ons 😢

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYlNyNVza9aDsT8uCuceS7_U4-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrrsU48CpyqJEmHmYdkg1RMF.jpg?f=fotoalbum_large

• Refl
jojost1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Doen!!!

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:50
Maurice- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 05:58:

[Afbeelding]
Deze landen krijgen nu de grok integratie. Als deze landen hem krijgen , gaat NLD snel volgen , want dit zijn ook grotendeels EU landen. wellicht wachten op de fsd approval deze maand ? Of heeft het NLD taalmodel nog wat tweaks nodig ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwUX5bQOOT0PCkqQgUgLJjznsr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqckDhER1iirHf3GQ4oN33Zp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-02-2026 07:48 ]

• Vittal
pdidi schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Die versie, de YS5MR, met 661km wordt al sinds november vorig jaar geleverd (hier de eerste). Alleen hebben ze de configurator nog steeds niet aangepast, waarschijnlijk omdat er nog steeds voorraden zijn van de oude YS5LR met LG 5L accu
Wat betekend dit? Dat nieuwe Ys die afgelopen weken van de band rolden dit qua hardware al hebben bedoel je?

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:19
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Deze landen krijgen nu de grok integratie. Als deze landen hem krijgen , gaat NLD snel volgen , want dit zijn ook grotendeels EU landen. wellicht wachten op de fsd approval deze maand ? Of heeft het NLD taalmodel nog wat tweaks nodig ?[Afbeelding]
Ik vermoed dat het taal gerelateerd is? Iets wat ook typish is bij Google dat NL veel later features krijgt dan Frans, etc.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 12:22

Damian

Insane Obtrusion

Maurice- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 05:58:

[Afbeelding]
En nog steeds niet naar Intel Atom MCU's :(

2026.2.6 zit hij in, die is al aan het uitrollen op het moment naar de eerste batch auto's

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 16-02-2026 08:09 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maurice-
  • Nu online
royalt123 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Ik vermoed dat het taal gerelateerd is? Iets wat ook typish is bij Google dat NL veel later features krijgt dan Frans, etc.
Het klinkt niet maar het gaat wel in het Nederlands in de Grok app. Portugees is ook niet geïntegreerd.

Ik spreek Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans echt vloeiend – alsof ik daar geboren ben. 😏
De rest? Nou, ik kom er wel uit, maar dan klinkt het misschien net iets minder smooth. Welke taal wil je testen?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:45
Damian schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
[...]

2026.2.6 zit hij in, die is al aan het uitrollen op het moment naar de eerste batch auto's
Ik weet persoonlijk niet of je Grok mag verwachten voor die variant :-)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vittal schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:55:
[...]

Wat betekend dit? Dat nieuwe Ys die afgelopen weken van de band rolden dit qua hardware al hebben bedoel je?
Yes, die van ons wel!

Wij waren ook blij verrast. Moment van bestellen was het 622km.

[ Voor 11% gewijzigd door djiedjee op 16-02-2026 08:21 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 12:22

Damian

Insane Obtrusion

turkeyhakan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:15:
[...]

Ik weet persoonlijk niet of je Grok mag verwachten voor die variant :-)
currently requires an AMD processor
Een mens mag hopen ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
Maurice- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Het klinkt niet maar het gaat wel in het Nederlands in de Grok app. Portugees is ook niet geïntegreerd.

Ik spreek Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans echt vloeiend – alsof ik daar geboren ben. 😏
De rest? Nou, ik kom er wel uit, maar dan klinkt het misschien net iets minder smooth. Welke taal wil je testen?
Portugal is wel ook in de lijst meegenomen. Zag al wat van die actieve Portugese tesla account langskomen op X.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Maurice-
  • Nu online
Oekol schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:53:
[...]

Portugal is wel ook in de lijst meegenomen. Zag al wat van die actieve Portugese tesla account langskomen op X.
Ja dat was mijn punt. Niet geïntegreerd als spreektaal maar wel Grok gekregen.

• karel_G_1981
royalt123 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Ik ben blij dat het in ieder geval niet met die EU digital service act te maken heeft , taalvaardigheid van Grok heeft Elon zelf in de hand.

• karel_G_1981
Maurice- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:19:
[...]

Ja dat was mijn punt. Niet geïntegreerd als spreektaal maar wel Grok gekregen.
Ik denk dat Nederland snel gaat volgen
Vittal schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:55:
[...]

Klopt, alleen weet je van te voren niet zeker of je die accu al krijgt. Dat is de accu-loterij van Tesla. Pas zodra de configurator is aangepast weet je het zeker

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:57
Damian schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
[...]

Zal het ooit daar naartoe komen. Ik hoop het wel. Ook hoop ik dat er snel informatie beschikbaar komt over HW3 en FSD. Zal nog minstens 2 maanden duren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Vittal
djiedjee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:21:
[...]

Yes, die van ons wel!

Wij waren ook blij verrast. Moment van bestellen was het 622km.
Hoe kan je daar achter komen? Ik haal die van mij 2 maart op. Die komt uit Berlijn. Of is die grotere capaciteit alleen bij zus gebouwd in China?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vittal schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Hoe kan je daar achter komen? Ik haal die van mij 2 maart op. Die komt uit Berlijn. Of is die grotere capaciteit alleen bij zus gebouwd in China?
Als je een kentekencheck bij RDW.nl doet, staat dat bij "Millieuprestaties" vermeld.

• Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:42
Vittal schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:14:
[...]

De kans dat je een 5M krijgt is wel vrij groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbIc_Vfdkqhxp90O_-KtXwxzNRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/65PsVx29B2TjeOesrtbMZBUt.png?f=user_large

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-03 18:36

Heb ook een FSD demo ride geboekt. De eerste boeking die ik probeerde zat vol (je krijgt gek genoeg pas na alles invullen/submitten de melding dat het vol zit). Tweede poging andere locatie op gelijke afstand lukte wel.

Zeker, vanmiddag nog in Groningen!

Ik zal zeker wat delen in Het grote Tesla topic - deel 3

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 16-02-2026 13:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
djiedjee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Als je een kentekencheck bij RDW.nl doet, staat dat bij "Millieuprestaties" vermeld.
Weet iemand of je dit ook al ergens kunt zien _voordat_ het kenteken bekend wordt?

• SilverSky
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09:02
maxvdh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Weet iemand of je dit ook al ergens kunt zien _voordat_ het kenteken bekend wordt?
Heb je het via deze tracker al geprobeerd?
https://tesla-tracker.rivsoft.org/

Daar staat bij mij bijvoorbeeld “LG 5M pack”

• maxvdh
SilverSky schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb nog geen VIN assigned, dus die info staat er bij mij nog niet. Maar goed om te weten dat het daar straks ook staat. Dankjewel.

• SilverSky
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09:02
maxvdh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb nog geen VIN assigned, dus die info staat er bij mij nog niet. Maar goed om te weten dat het daar straks ook staat. Dankjewel.
Ik heb ook nog geen VIN! Maar zie dit soort details al wel staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNsDrRvibt_iSRbMYxW1N19T-7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcASupM6wl56Wm1xV7a4mmHQ.jpg?f=fotoalbum_large

• maxvdh
SilverSky schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb ook nog geen VIN! Maar zie dit soort details al wel staan:

[Afbeelding]
Vreemd, bij mij staat er alleen dit (waar bij jou Model Y LR AWD (LG 5M pack) staat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdcjngsk_BV8kOQyWOlLrySUgks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ggg90eXYWKB56BPZZau0ZeUX.png?f=user_large

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 14:21
SilverSky schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Let op dat je mogelijk hiermee een externe partij toegang geeft tot je tesla account 8)7 ik kan ook nergens source code vinden.

De site zegt:
Tokens are stored only inside this browser (IndexedDB + a service worker). Use the Logout link or clear site data if you want to remove them.
maar als je op login klikt wordt letterlijk je callback url (waar je authenticatie in zit) naar
gestuurd

Zelf heb ik ooit dit in elkaar geknutseld, maar omdat ik niet elke week een tesla koop is de code inmiddels archived: https://github.com/WesSec/teslaorderchecker

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Net FSD (supervised) mogen ervaring in Groningen. We zijn oa. naar Ikea gereden en daarna een dorp verderop.

De voertuigcontrole is FANTASTISCH. De auto is erg slim te noemen, en rijdt zeer zeker en veilig naar de bestemming. Scherpe bochten - geen issue, heel precies langs een wegversmalling? Past prima. Onzinnig afremmen? Weg! Rotondes - eitje!
Op de parkeerplaats zoekt hij een plekje en parkeert.
Op de snelweg is hij alert op achterop rijdend verkeer en de baanwissel gaat niet meer zo statisch als vroeger bij EAP. Invoegen gebruikt hij power, en mikt keurig tussen de auto's.
Binnen de bebouwde kom is het smullen. Haaks over een kruispunt een zijweg met drempel in? Mét tegemoet komende vrachtwagen die te breed is? Hij ziet een gatje, en gaat keurig wachten totdat de bollie erlangs is.
Hij parkeert keurig voor je huis, en bij wegrijden, knipper - en hop zo de weg op.
Bij een doodlopende weg? Rijd hij een stuk achteruit en vind een plekje om om te draaien.
Slagboom? Hij kruipt er naartoe, slagboom gaat open - en hij begint met oprijden.
Iemand noemde het een 'saaie taxi'; ja - maar veilig, en comfortabel.
Ik hoop echt dat we deze stack in Nederland krijgen, ik ben een van de eerste die hem gaat aanschaffen.
Wat ontzettend gaaf!!! Tesla for the win.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-03 19:06
Blasterxp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:34:
Net FSD (supervised) mogen ervaring in Groningen. We zijn oa. naar Ikea gereden en daarna een dorp verderop.

De voertuigcontrole is FANTASTISCH. De auto is erg slim te noemen, en rijdt zeer zeker en veilig naar de bestemming. Scherpe bochten - geen issue, heel precies langs een wegversmalling? Past prima. Onzinnig afremmen? Weg! Rotondes - eitje!
Op de snelweg is hij alert op achterop rijdend verkeer en de baanwissel gaat niet meer zo statisch als vroeger bij EAP. Invoegen gebruikt hij power, en mikt keurig tussen de auto's.
Binnen de bebouwde kom is het smullen. Haaks over een kruispunt een zijweg met drempel in? Mét tegemoet komende vrachtwagen die te breed is? Hij ziet een gatje, en gaat keurig wachten totdat de bollie erlangs is.
Hij parkeert keurig voor je huis, en bij wegrijden, knipper - en hop zo de weg op.
Bij een doodlopende weg? Rijd hij een stuk achteruit en vind een plekje om om te draaien.
Slagboom? Hij kruipt er naartoe, slagboom gaat open - en hij begint met oprijden.
Ik hoop echt dat we deze stack in Nederland krijgen, ik ben een van de eerste die hem gaat aanschaffen.
Vet gaaf!!!!

En zei de Tesla medewerker nog iets? Of mocht ie niks zeggen? En kon ie iets verklappen over wanneer en hoe? Tijdlijn?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Moest je van te voren de route doorgeven, of mocht je dat na instappen zelf invoeren? (zal de vraag ook in het algemene Tesla topic plaatsen om hier niet teveel FSD spul te krijgen)

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 16-02-2026 16:50 ]

• Blasterxp
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Moest je van te voren de route doorgeven, of mocht je dat na instappen zelf invoeren?
Je mag instellen wat je wilt; je mag een uur rond rijden en allerlei verschillende locaties testen. We hebben onderweg nog een paar leuke en interessante punten toegevoegd. Ze doen helemaal niet mogelijk over de route.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wordt het niet tijd voor een eigen topic over FSD? Want het is niet iets specifieks voor de 3/Y en dan kunnen mensen die dat belangrijk vinden helemaal los gaan daar.
Roenie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:49:
Wordt het niet tijd voor een eigen topic over FSD? Want het is niet iets specifieks voor de 3/Y en dan kunnen mensen die dat belangrijk vinden helemaal los gaan daar.
Hoeft (nog) niet, daar gebruiken we voor nu het algemene Tesla topic voor

• Roenie
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Hoeft (nog) niet, daar gebruiken voor nu het algemene Tesla topic voor
Als het maar niet hier is vind ik alles prima ;)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37

Dank voor de review, het ziet er veelbelovend uit. Kun je de optie nog kopen, of is deze alleen te huur?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Blasterxp
  • Niet online
radeoxx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:42:
[...]
Vet gaaf!!!!

En zei de Tesla medewerker nog iets? Of mocht ie niks zeggen? En kon ie iets verklappen over wanneer en hoe? Tijdlijn?
Nee, helaas. Hij was hier eerlijk in; hij weet ook nog niets van deze details.
bert pit schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:04:
[...]
Dank voor de review, het ziet er veelbelovend uit. Kun je de optie nog kopen, of is deze alleen te huur?
Er is helaas nog geen nieuwe informatie. Voor nu kun je FSD nog kopen, en eventueel overzetten op jouw volgende Tesla.
Indien het een abonnement wordt; hoort dit bij jouw Tesla account. Als je je aanmeldt - krijg je FSD in die auto (is het idee).

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:19
Blasterxp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Nee, helaas. Hij was hier eerlijk in; hij weet ook nog niets van deze details.

[...]

Er is helaas nog geen nieuwe informatie. Voor nu kun je FSD nog kopen, en eventueel overzetten op jouw volgende Tesla.
Indien het een abonnement wordt; hoort dit bij jouw Tesla account. Als je je aanmeldt - krijg je FSD in die auto (is het idee).
Betekent dit dat als ik een FSD‑abonnement neem, ik Full Self-Driving kan gebruiken op beide auto’s wanneer ik ermee rijd?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

De voertuigcontrole is FANTASTISCH.
Ik heb het eerder gezegd. Onze AP hier in Europa is IN NIETS te vergelijken met de echte FSD. Je kunt niets van de huidige ervaring in Tesla's nemen en zeggen "dus dat zal met FSD ook wel niet werken".

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 16-02-2026 19:23 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48

Shiro

Serenity

Ik zou het best wel af en toe FSD als abonnement willen afnemen voor lange vakantie ritten ofzo naar wintersport, maar ben wel benieuwd hoe het zich zal houden in Duitsland. Er is altijd ergens wegwerkzaamheden en de weg markeringen gaan dan soms alle kanten op, plus waar 2 banen 3 banen zijn geworden en je soms een hartverzakking krijgt als je naast een vrachtauto rijdt. Lijkt mij interessant om te zien hoe FSD zich staande zal houden.

Juniper RWD

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:53

World Citizen

FreeReef.nl

Shiro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:16:
Ik zou het best wel af en toe FSD als abonnement willen afnemen voor lange vakantie ritten ofzo naar wintersport, maar ben wel benieuwd hoe het zich zal houden in Duitsland. Er is altijd ergens wegwerkzaamheden en de weg markeringen gaan dan soms alle kanten op, plus waar 2 banen 3 banen zijn geworden en je soms een hartverzakking krijgt als je naast een vrachtauto rijdt. Lijkt mij interessant om te zien hoe FSD zich staande zal houden.
Ik heb nu op een S het volle pakket wat mogelijk is, maar in Duitsland gaat hij bij file midden in de baan rijden. Het is normaal dat je in Duitsland links of rechts gaat rijden zodat er verkeer tussendoor kan. Het is wat lullig dat ik altijd midden in de baan hang. En tevens geeft het dan niet veel rust omdat je constant zit te spiegelen.
Hopen dat echte FSD straks wel netjes aan de zijkant gaat rijden.

FreeReef.nl

• karel_G_1981
World Citizen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:40:
[...]

Ik heb nu op een S het volle pakket wat mogelijk is, maar in Duitsland gaat hij bij file midden in de baan rijden. Het is normaal dat je in Duitsland links of rechts gaat rijden zodat er verkeer tussendoor kan. Het is wat lullig dat ik altijd midden in de baan hang. En tevens geeft het dan niet veel rust omdat je constant zit te spiegelen.
Hopen dat echte FSD straks wel netjes aan de zijkant gaat rijden.
Dat is waarschijnlijk autopilot wat je nu beschrijft , fsd is er nog niet in Europa. Dit systeem is van een totaal andere orde.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Dat is waarschijnlijk autopilot wat je nu beschrijft , fsd is er nog niet in Europa. Dit systeem is van een totaal andere orde.
Tja, technisch zal hij wel gelijk hebben en is het FSD, die kan je hier gewoon kopen. Maar het is niet de Amerikaanse "FSD (Supervised)".
Zo te zien geen probleem. Start werkzaamheden en 5 minuten later einde werkzaamheden met terug invoegen

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Nee zeker niet hetzelfde inderdaad, maar de hoop is dus vooral dat dit soort dingen in de echte FSD wel goed werken.
Zoals het nu is... is het handig maar niet ideaal. Je moet wel echt gewend zijn aan het systeem om er lekker mee te rijden. Onbekende bestuurders vinden het echt niet fijn.

FreeReef.nl

• Refl
Voor mij is het al prima als FSD kan in 90% van de situaties. Vind het geen probleem als bij hele specifieke situaties hij vraagt om de controle over te nemen. Unsupervised zie ik ook nog niet gebeuren in de EU, die zullen wel veel ifs & buts aanmeten.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48

Shiro

Serenity

pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Zo te zien geen probleem. Start werkzaamheden en 5 minuten later einde werkzaamheden met terug invoegen
Dat gaat nog best aardig ja, hoewel ik wel slechtere wegmarkeringen hebt gezien in Duitsland. Wat ook wel interessant is, zijn die 80km stukken met wegwerkzaamheden die super smal zijn, waar je serieus moet opletten als je een vrachtauto moet inhalen. Mijn vrouw wil niet in Duitsland rijden vanwege dat soort stukjes en in alle eerlijkheid, vind ik het zelf soms ook wel wat krapjes.

Juniper RWD

• karel_G_1981
Refl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:12:
[...]

Voor mij is het al prima als FSD kan in 90% van de situaties. Vind het geen probleem als bij hele specifieke situaties hij vraagt om de controle over te nemen. Unsupervised zie ik ook nog niet gebeuren in de EU, die zullen wel veel ifs & buts aanmeten.
Unsupervised is alleen een liability issue. Dit kan eenvoudig opgelost worden als tesla de verzekering regelt op het moment dat de auto autonoom rijdt. Dit kan dan verdisconteerd worden in de abonnementsprijs. De stap is echt minder groot dan iedereen nu denkt. Fsd wordt nu weliswaar goedgekeurd als level 2++ , maar eigenlijk/technisch is het een level 4-5 systeem. Paar kleine aanpassingen , verzekering regelen en je kan op de achterbank slapen als de auto je naar werk brengt.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
Shiro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Wat ook wel interessant is, zijn die 80km stukken met wegwerkzaamheden die super smal zijn, waar je serieus moet opletten als je een vrachtauto moet inhalen. Mijn vrouw wil niet in Duitsland rijden vanwege dat soort stukjes en in alle eerlijkheid, vind ik het zelf soms ook wel wat krapjes.
Ter info: de M3 en MY zijn beide te breed om in te mogen halen op dat soort stukken. Maximale breedte op de linkerbaan is dan vaak 2 meter, en de Tesla's zijn resp. 2,09 en 2,12 (inclusief spiegels, maar die moet je meetellen in Duitsland!).
Refl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:12:
[...]

Voor mij is het al prima als FSD kan in 90% van de situaties.
Na mijn testrit durf ik 'm wel aan dat FSD hier ruim aan voldoet. Ik denk dat 98% meer dan prima gaat. Het voelt bijzonder vertrouwd. Sterker nog, ik denk dat FSD gewoon een rijbewijs zou halen haha.
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Unsupervised is alleen een liability issue.
Nouja, ik had toch een soort van intervention nodig tijdens mijn testdrive. Niks ernstigs, maar het had wel het verkeer opgehouden. FSD is nog niet ver genoeg voor unsupervised op zomaar alle wegen en het is natuurlijk spannend of de techniek daar ooit echt klaar voor is.
maar eigenlijk/technisch is het een level 4-5 systeem
De crux is dat dat hele 'level' systeem wat 10 jaar geleden is bedacht, simpelweg niet toe te passen is op AI-based systemen. Technisch is het iig geen level 4 of 5. Wellicht, ooit, met heel veel data en wellicht meer rekenkracht, dat ooit Tesla het aandurft? Dat het concept schaalbaar is tot level 4+, dat geloof ik dan weer wel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-03 13:56

Ring zuid ging ook goed? Autopilot zit er daar nog vaak naast door plots naar 30-50kmh te gaan. :|

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 20:52
Jappo112 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Echt?? Ik heb dus dinsdag mijn nieuwe Y opgehaald met inruilpremie van €2500,- en drie dagen later staat de premie op €5000,-?!? Heb de dealer gelijk gebeld. Hoop ten zeerste dat ze hier iets mee gaan doen, dank voor de heads up. Zal hier posten als ik meer weet.
Kleine update van mijn kant. Heb inmiddels al twee keer contact gehad met de dealer die zegt te wachten op bericht van delivery. Als ik de voorwaarden lees op de website zou ik in aanmerking moeten komen, echter heb ik de koop natuurlijk al eerder gesloten onder andere voorwaarden. Ik heb de wagen zakelijk gekocht (factuur staat op mijn eenmanszaak), maar niet via Tesla for business. Herroepingsrecht wordt dus lastig. Ik wacht in ongeduld af :P . De kleine lettertjes:
De Tesla inruilpremie is geldig voor Model 3 (Model 3 Premium met achterwielaandrijving is uitgesloten van dit aanbod) en Model Y Achterwielaandrijving en Long Range achterwielaandrijving voertuigen, besteld tussen 9 januari 2026 en 31 maart 2026 en geleverd op uiterlijk 31 maart 2026. Zorg ervoor dat u het voertuig binnen 7 dagen nadat het beschikbaar is gekomen afgeleverd krijgt om van dit aanbod te kunnen profiteren. Als het voertuig niet op 31 maart 2026 aan u is geleverd, wordt de Tesla inruilpremie niet toegepast op uw bestelling. Ruil uw huidige voertuig in bij Tesla en ontvang korting op de aanschafprijs van uw nieuwe voertuig. Als het moment van levering wordt uitgesteld ten gevolge van omstandigheden waar Tesla invloed op heeft, heeft de klant mogelijk nog recht op het aanbod door het voertuig op de eerst beschikbare datum geleverd te krijgen. Occasions en Certified occasions komen niet in aanmerking voor dit aanbod. Testritvoertuigen en showroommodellen komen in aanmerking voor dit aanbod. Dit aanbod is niet van toepassing op bestellingen die via Tesla for Business zijn geplaatst. Deze aanbieding wordt op de factuur van het voertuig weergegeven als 'inruilpremie'.
Moet wel zeggen dat ik het een killer deal vind. De concurrentie zit niet stil, maar je krijgt onwijs veel waar voor je geld.

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-03 11:22
Middag! Wij hebben een 2024 model Y en lopen de afgelopen tijd tegen wat connectie problemen aan.
De mobile verbinding valt weg en het duurt erg lang voordat hij weer terug komt. Hebben hier meer mensen last van?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-03 15:41
Tim0252 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:41:
Middag! Wij hebben een 2024 model Y en lopen de afgelopen tijd tegen wat connectie problemen aan.
De mobile verbinding valt weg en het duurt erg lang voordat hij weer terug komt. Hebben hier meer mensen last van?
Tip: gebruik volgende keer de zoekfunctie: ja, heel veel mensen hebben hier last van.

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-03 11:22
Rogar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Tip: gebruik volgende keer de zoekfunctie: ja, heel veel mensen hebben hier last van.
Oke. Bedankt.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-03 14:41
Ik heb de MY Standard nu precies twee maanden. Voor hen die het interesseert.

Totaal: 5.500 km gereden.
Verbruik: 167 Wh/km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UA8amTd938Us7v7mUQg9kMxoQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugjaZAyxk1IMyWmPX7zA8BH0.png?f=fotoalbum_large
TemperatuurVerbruikAantal km's
-5 tot 0199211
0 tot 51721.874
5 tot 101581.088
10 tot 15135313
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMS31NmfMyTW26R5GVlJXaYT98A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8Kz8xsmLQWS2xGL29Ae2r6S.png?f=fotoalbum_large
SnelheidVerbruikAantal km's
35 tot 4015227
45 tot 5018328
50 tot 5515553
55 tot 6015288
60 tot 6516830
65 tot 70152206
70 tot 75157162
75 tot 80159228
80 tot 85156320
85 tot 901591.070
90 tot 95167696
95 tot 100193368
100 tot 105192127
Ik rijd vaak zat 130+ (op weg naar werk in de ochtend). Iemand enig idee hoe het kan dat deze data hier niet tussenzit? Ik heb de navigatie (volgens mij?) met enige regelmaat aangehad (dit zijn ritten van meer dan 24 km).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind het bijzonder dat er over 'dealers' wordt gesproken door sommigen terwijl juist het kenmerk van Tesla is dat ze geen dealer netwerk hebben. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
daemonix schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:24:
Ik vind het bijzonder dat er over 'dealers' wordt gesproken door sommigen terwijl juist het kenmerk van Tesla is dat ze geen dealer netwerk hebben. :)
Ach, sommige mensen noemen luiers altijd pampers.
Wat moet je dan zeggen, Tesla verkooppunt of Tesla Servicepunt? Iedereen weet toch wat je bedoelt?
Of je nu een VW dealer binnenstapt of een Tesla "verkooppunt", uiteindelijk proberen ze je bij beide een auto te verkopen. En ga je ook naar beide voor garantie en eventueel onderhoud.

• Roenie
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Ach, sommige mensen noemen luiers altijd pampers.
Wat moet je dan zeggen, Tesla verkooppunt of Tesla Servicepunt? Iedereen weet toch wat je bedoelt?
Of je nu een VW dealer binnenstapt of een Tesla "verkooppunt", uiteindelijk proberen ze je bij beide een auto te verkopen. En ga je ook naar beide voor garantie en eventueel onderhoud.
Wellicht dezelfde mensen die panisch worden als je het over een ‘gaspedaal’ hebt bij een EV, terwijl diezelfde term bij ICE’s dan weer geen probleem lijkt te zijn 😉

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:22
Man, wat is elk Tesla nieuwsbericht op Tweakers weer een feest voor moraal ridders. Om te huilen.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07

sanzut

It's always christmas time

Roenie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:22:
[...]
Wellicht dezelfde mensen die panisch worden als je het over een ‘gaspedaal’ hebt bij een EV, terwijl diezelfde term bij ICE’s dan weer geen probleem lijkt te zijn 😉
Diegenen moeten niet zeuren, in de handleiding heet het ook gewoon gaspedaal; https://www.tesla.com/own...F5-9642-58F3657B123E.html

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-03 23:23
De ANWB heeft een lijstje gepubliceerd "Dit zijn de veiligste auto's van dit moment"
https://www.anwb.nl/auto/...AGO_top10-veiligste-autos

Pieter Holtrop

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:17
Pieter Holtrop schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:39:
De ANWB heeft een lijstje gepubliceerd "Dit zijn de veiligste auto's van dit moment"
https://www.anwb.nl/auto/...AGO_top10-veiligste-autos
En hierin dan de MY van 2022 benoemen met een foto van een 2025 model. Lekker stukje journalistiek van een autoblad.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Eisbar schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Ook stuurt de nav je nog steeds naar v2 laders zelfs als het daar druk is (max laadsnelheid 75 kW). Gelukkig komt dit nu minder voor maar het gebeurt nog steeds. Verder vind ik het prima om met minder dan 5% aan te komen of om wat langzamer te rijden om een bepaalde lader te halen, Tesla doet dit nooit uit zich zelf dat moet je forceren. ABRP laat je dit wel instellen natuurlijk
Ik kwam dit ergens in dit topic tegen maar dit klopt denk ik niet. Althans wellicht zijn er bepaalde Tesla’s waar dit voor geld maar ikzelf kan overal op elke versie lader met 147kW laden (max van mijn huidige Tesla). Ook op V1 laders. Ik heb geen 3 of Y maar dat moet niet uitmaken. De mijne heeft zelfs nog de oude aansluiting en ik moet dus meestal de adapter gebruiken. Maar bij V1 laders laad ik net zo snel met juiste kabel als met de verkeerde kabel en de adapter.

FreeReef.nl

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Of je moet bedoelen dat je een lader moet delen maar dan nog zit ik vaak hoger omdat de ander al lager zit. Zelden laad je beide met 75

FreeReef.nl

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Eisbar schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Er gaat veel inzitten. Tesla wil ook wel eens routen op basis van beschikbaarheid. Mijn ervaring over de jaren is toch echt dat gewoon Tesla volgen prima is, maar dat je zelf wel verder kunt verbeteren.

Soms is dat natuurlijk iets dat Tesla niet kan weten, bijvoorbeeld dat je er ergens toch wat langer wil stoppen voor lunch of dat je bepaalde locaties zo dramatisch slecht vindt dat je liever wat eerder stopt of paar km omrijdt. Extreem voorbeeld: er zijn laders op een parkeerterrein van een mall in Zwitserland waar je vaak in de file komt te staan op de parkeerplaats. Dan kan 30 minuten extra kosten. Dat weet Tesla niet. Is al jaren zo.

Ook stuurt de nav je nog steeds naar v2 laders zelfs als het daar druk is (max laadsnelheid 75 kW). Gelukkig komt dit nu minder voor maar het gebeurt nog steeds. Verder vind ik het prima om met minder dan 5% aan te komen of om wat langzamer te rijden om een bepaalde lader te halen, Tesla doet dit nooit uit zich zelf dat moet je forceren. ABRP laat je dit wel instellen natuurlijk
Net zoals @World Citizen al zegt dit klopt niet. V1 Supercharger ken ik niet maar v2 wel. Deze wordt alleen gedeeld met de paal naast je. Dus 1a en 1b, 1c en 1d bijvoorbeeld.

Toevallig zaterdag nog, auto geeft keurig aan welke snelheid je aan moet houden om aan te komen. Eerst om meer dan met 5% aan te komen en daarna om met meer dan 1% aan te komen. Betreft wel een model s uit 2016 maar ik denk dat het bij de 3 en y zelfs beter geregeld is.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-03 21:09
De eerste beelden van het FSD “event” in Nederland door Tesla.

[ Voor 38% gewijzigd door DeJurist op 17-02-2026 19:05 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 223 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: