Ik heb een vraagje. Ik heb mijn M3 7 februari aan een ac lader in onze wijk gezet. Na 1,5 uur was er een piekspanning waardoor alle laders in ons dorp werden uitgeschakeld. Ik kreeg netjes een melding van auto dat het laden was gestopt. Hierna gelijk auto weer voor de deur gezet. De volgende dag ben ik om 13.00 vertrokken en kwam voorbij betreffende laadpaal welke nog steeds rood stond te knipperen. Vermoedelijk is dit rond 15.00 hersteld. Nu krijg ik via de aanbieder een factuur met daarop een laadsessie van 20 uur, dus 24,40 extra kosten. Nu vraagt de aanbieder om een bewijs dat ik daadwerkelijk de auto heb verwijdert. Kan je ergens in de Tesla of app de laadgegevens van derden terug vinden?
Dashcam? Of sentry aan staan toen je de kabel verwijderde?patrickt35 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:04:
Ik heb een vraagje. Ik heb mijn M3 7 februari aan een ac lader in onze wijk gezet. Na 1,5 uur was er een piekspanning waardoor alle laders in ons dorp werden uitgeschakeld. Ik kreeg netjes een melding van auto dat het laden was gestopt. Hierna gelijk auto weer voor de deur gezet. De volgende dag ben ik om 13.00 vertrokken en kwam voorbij betreffende laadpaal welke nog steeds rood stond te knipperen. Vermoedelijk is dit rond 15.00 hersteld. Nu krijg ik via de aanbieder een factuur met daarop een laadsessie van 20 uur, dus 24,40 extra kosten. Nu vraagt de aanbieder om een bewijs dat ik daadwerkelijk de auto heb verwijdert. Kan je ergens in de Tesla of app de laadgegevens van derden terug vinden?
@patrickt35 Tesla toont geen laadgegevens van derden in de auto of in de Tesla‑app.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Staat er niks in het service menu logboek?
Dat is in Duitsland. Volgens mij is de eerste Nederlandse YouTube video van mijDeJurist schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:59:
De eerste beelden van het FSD “event” in Nederland door Tesla.
[YouTube: Tesla FSD Supervised 14.1.7 in Deutschland 1/4: von Weinstadt nach Schwäbisch Gmünd]
FSD wordt besproken in Het grote Tesla topic - deel 3
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Waarschijnlijk heb je mijn “edit” niet gezien 😉. Jouw video stond er al als het goed is.Richh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:32:
[...]
Dat is in Duitsland. Volgens mij is de eerste Nederlandse YouTube video van mij
FSD wordt besproken in Het grote Tesla topic - deel 3
Ik weet alleen nog niet of ik FSD hier in Nederland echt zou gebruiken. Ik rijd te graag om de controle volledig uit handen te geven, en als ik weinig hoef te doen word ik sneller slaperig. Voor vakantieritten lijkt het me wel ideaal om tussendoor even bij te komen.
Klopt, op het scherm wordt ook "Gaspedaal ingetrapt, autopilot remt niet” weergegeven als je deze blijft indrukken terwijl autopilot aan staat.sanzut schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Diegenen moeten niet zeuren, in de handleiding heet het ook gewoon gaspedaal; https://www.tesla.com/own...F5-9642-58F3657B123E.html
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-02-2026 20:50 ]
Hmm. Ik ervaar dit precies andersom mijn de huidige "FSD" Ik zet het aan en kan lekker rond gaan kijken en ver van me af kijken. Je bent niet meer bezig met in je vak blijven enzo waardoor ik juist veel rustiger kijk. Normaal ben ik gefocused op redelijk kort voor me de lijnen en andere auto's, nu kijk ik juist vaker ver weg en een beetje om me heen. Nu doet laneassist op zichzelf al een hoop maar de hele combi bij elkaar maakt het rustiger en ik ben frisser op locatie.DeJurist schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:36:
Ik weet alleen nog niet of ik FSD hier in Nederland echt zou gebruiken. Ik rijd te graag om de controle volledig uit handen te geven, en als ik weinig hoef te doen word ik sneller slaperig. Voor vakantieritten lijkt het me wel ideaal om tussendoor even bij te komen.
Zeker juist op vakantieritten voelt 3 uur rijden aan als een uurtje. Maar dan doe ik dus wel die hele 3 uur FSD en ga niet constant lopen inhalen. Zo eens in het half uur schuif ik een rijbaan op en haal een set vrachtwagens in. Als je perse elke seconde wil winnen is het inderdaad niet veel rustiger want dan vecht je een beetje tegen FSD. Juist als je niks meer doet en alles gewoon accepteert dan word het heel relax. Als je dan ergens een plekje hebt gevonden op een normale rijbaan met wat ruimte er omheen is het ook heerlijk even Tweakers.net te check in de auto. In Nederland gaat dat amper omdat het vaak te druk is, maar lange ritten waar je soms een uur niemand inhaalt zijn heerlijk.
Maar n=1
FreeReef.nl
Het gaat mij er om dat het vasthouden is aan een verouderd model. Dealers gaan verdwijnen.jongetje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Ach, sommige mensen noemen luiers altijd pampers.
Wat moet je dan zeggen, Tesla verkooppunt of Tesla Servicepunt? Iedereen weet toch wat je bedoelt?
Of je nu een VW dealer binnenstapt of een Tesla "verkooppunt", uiteindelijk proberen ze je bij beide een auto te verkopen. En ga je ook naar beide voor garantie en eventueel onderhoud.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ongelukkig verwoord van mij- met als het druk is bedoel ik vrijwel alle stallen vol dus idd dat je het laadcabinet deelt bijv stal 1a en 1b. Tegenwoordig kunnen de meeste Tesla’s lang met 75 kw of meer laden dus in de praktijk zit je dan op 50% PowerShare. Verdeling is niet traploos trouwens. Gaat om de v2. Ik geloof niet dat er nog v1 s ergens draaien.World Citizen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Ik kwam dit ergens in dit topic tegen maar dit klopt denk ik niet. Althans wellicht zijn er bepaalde Tesla’s waar dit voor geld maar ikzelf kan overal op elke versie lader met 147kW laden (max van mijn huidige Tesla). Ook op V1 laders. Ik heb geen 3 of Y maar dat moet niet uitmaken. De mijne heeft zelfs nog de oude aansluiting en ik moet dus meestal de adapter gebruiken. Maar bij V1 laders laad ik net zo snel met juiste kabel als met de verkeerde kabel en de adapter.
Sharing daar doelde ik op idd - had ik erbij moeten zetten.pjot1 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Net zoals @World Citizen al zegt dit klopt niet. V1 Supercharger ken ik niet maar v2 wel. Deze wordt alleen gedeeld met de paal naast je. Dus 1a en 1b, 1c en 1d bijvoorbeeld.
Toevallig zaterdag nog, auto geeft keurig aan welke snelheid je aan moet houden om aan te komen. Eerst om meer dan met 5% aan te komen en daarna om met meer dan 1% aan te komen. Betreft wel een model s uit 2016 maar ik denk dat het bij de 3 en y zelfs beter geregeld is.
Ik verwacht niet dat je tesla uit zichzelf een route uitzoekt waar je met zeg 3% aankomt bij een lader als er andere opties zijn. Ik zie dat eigenlijk nooit in de praktijk. Als ik zelf de lader als tussenstop invoer dan wel natuurlijk en dan krijg je netjes te zien hoe hard je kunt rijden om de lader te halen
Aardig geld voor een richtingaanwijzer hendel :-) https://shop.tesla.com/nl_nl/product/model-3-stalk-retrofitGullie007 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:26:
Voor wie geïnteresseerd is: de richtingaanwijzer voor de Model 3 is weer te bestellen.
Poging wagen bij de leasemaatschappij.
Voor minder heb je een commander en stalk van s3xy, kun je nog meer mee ooktinusterror schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:48:
[...]
Aardig geld voor een richtingaanwijzer hendel :-) https://shop.tesla.com/nl_nl/product/model-3-stalk-retrofit
Was het niet dat je er meteen ook een nieuw stuur mee kreeg?tinusterror schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:48:
[...]
Aardig geld voor een richtingaanwijzer hendel :-) https://shop.tesla.com/nl_nl/product/model-3-stalk-retrofit
Ook een idee om de stalk los te kopen. De commander heb ik al ingebouwd. Vooral met het drukknopje onder het middenconsole is het voor mij handig genoeg. Echter kan m'n vriendin er echt niet aan wennen.JeroenV_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:50:
[...]
Voor minder heb je een commander en stalk van s3xy, kun je nog meer mee ook
Bij het kopen van de losse richting aanwijzer krijg je inderdaad een heel nieuw stuur waar ook gelijk de knopjes niet meer op zitten, stuur kan je los verkopen wat de kosten nog wat drukt.
Echter doen de stalks van enhance hier niet voor onder, plus dat je hier nog een knop bij kreeg op het uiteinde van de richtingaanwijzer voor bijvoorbeeld autopilot.
Echter doen de stalks van enhance hier niet voor onder, plus dat je hier nog een knop bij kreeg op het uiteinde van de richtingaanwijzer voor bijvoorbeeld autopilot.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Maar dit is precies het issue wat er nu ligt. Hoe ga je mensen overtuigen FSD te kopen met de beperkte AP? Mijn vrouw verdiept zich bijvoorbeeld niet in filmpjes van FSD, leest geen forums en gebruikt de AP nooit omdat ze het verschrikkelijk vindt. Die wordt toch op basis van haar huidige ervaring nooit overtuigd?Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb het eerder gezegd. Onze AP hier in Europa is IN NIETS te vergelijken met de echte FSD. Je kunt niets van de huidige ervaring in Tesla's nemen en zeggen "dus dat zal met FSD ook wel niet werken".
Kortom, ik snap Tesla niet dat ze niet een veel betere AP versie releasen, zodat ze laten zien dat je niet in een kermisauto hoeft rond te rijden die bij elk gestippeld fietspad op de rijbaan aan je stuur begint te trekken, of waarbij je continu door geluidssignalen opgeschrikt wordt.
Die mensen zie ik ook geen 10k+ uitgeven voor FSD. De doelgroep weet het wel verwacht ik.coelho schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Maar dit is precies het issue wat er nu ligt. Hoe ga je mensen overtuigen FSD te kopen met de beperkte AP? Mijn vrouw verdiept zich bijvoorbeeld niet in filmpjes van FSD, leest geen forums en gebruikt de AP nooit omdat ze het verschrikkelijk vindt. Die wordt toch op basis van haar huidige ervaring nooit overtuigd?
Kortom, ik snap Tesla niet dat ze niet een veel betere AP versie releasen, zodat ze laten zien dat je niet in een kermisauto hoeft rond te rijden die bij elk gestippeld fietspad op de rijbaan aan je stuur begint te trekken, of waarbij je continu door geluidssignalen opgeschrikt wordt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vraag me af of je het stuur mag houden of dat het een “statiegeld”stuur is waarbij de inlevering daarvan in de totaalprijs is verwerkt.robbinonline schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:46:
Bij het kopen van de losse richting aanwijzer krijg je inderdaad een heel nieuw stuur waar ook gelijk de knopjes niet meer op zitten, stuur kan je los verkopen wat de kosten nog wat drukt.
Stuur mag je houdenWhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Ik vraag me af of je het stuur mag houden of dat het een “statiegeld”stuur is waar bij de inlevering daarvan in de totaalprijs is verwerkt.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ik denk dat er maar weinigen zijn die 10k+ willen uitgeven. Zou er best 100 euro voor over hebben als ik daarmee een maand vakantie naar Zuid-Europa kan afdekken, maar 10k+ is alleen interessant als je bijvoorbeeld jaarlijks 50.000km zakelijk moet rijden.Inspired schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Die mensen zie ik ook geen 10k+ uitgeven voor FSD. De doelgroep weet het wel verwacht ik.
En hoe groot zou die zijn?Inspired schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Die mensen zie ik ook geen 10k+ uitgeven voor FSD. De doelgroep weet het wel verwacht ik.
Leaserijders gaan nooit uit hun eigen zakken een FSD bijbestellen en betalen, en een werkgever gaat dat ook niet bijleggen.
Blijft over wat privé personen en mogelijk ZZP'ers die hun auto leasen en kunnen beslissen.
Maar dan nog, 10k en je moet wakker blijven en opletten?
Het wordt pas echt interessant als het unsupervised is, ik mag slapen, lezen en misschien zelfs 2 glazen wijn drinken voor ik instap...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik snap Tesla hierin wel. Als ze AP 'te goed/beter' maken, is er minder noodzaak om over te stappen naar FSD als dat beschikbaar is.coelho schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Maar dit is precies het issue wat er nu ligt. Hoe ga je mensen overtuigen FSD te kopen met de beperkte AP? Mijn vrouw verdiept zich bijvoorbeeld niet in filmpjes van FSD, leest geen forums en gebruikt de AP nooit omdat ze het verschrikkelijk vindt. Die wordt toch op basis van haar huidige ervaring nooit overtuigd?
Uitendelijk komt er wel meer 'nieuws' op de markt als FSD ECHT beschikbaar is. Dan gaat de mainstream media hier ook wel meer op aanhaken. Tot zover heeft het (m.i.) geen zin om FSD aan te schaffen, want blijft een grote gok of het op redelijke termijn beschikbaar komt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit weekend naar Frankrijk geweest en het viel me op dat de auto (Y RWD) nu veel sneller bij grenswisselingen de mobiele verbinding oppakt. Vorig jaar duurde het soms echt meerdere minuten maar nu was binnen een minuut de verbinding weer terug.
Precies, dezelfde ervaring had ik ook. Volgende week rijd ik weer 2500 km door 4 verschillende landen. Ik zal timen hoelang het duurt.LastSamurai schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:56:
Dit weekend naar Frankrijk geweest en het viel me op dat de auto (Y RWD) nu veel sneller bij grenswisselingen de mobiele verbinding oppakt. Vorig jaar duurde het soms echt meerdere minuten maar nu was binnen een minuut de verbinding weer terug.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Van waar komen we plots met de €10k+ voor FSD?Inspired schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Het is 7500€ en dat ik zie nog niet zo snel veranderen. En eens FSD Supervised hier beschikbaarkomt zal het naar 100€/maand gaan en geen aankoop meer.
Dit inderdaad.Fire69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:40:
[...]
Van waar komen we plots met de €10k+ voor FSD?
Het is 7500€ en dat ik zie nog niet zo snel veranderen. En eens FSD Supervised hier beschikbaarkomt zal het naar 100€/maand gaan en geen aankoop meer.
Ben wel benieuwd of de 2e hands markt meer vraag komt naar Tesla als FSD voor 100 euro per maand beschikbaar is. Het is toch wel even het "nieuwe/futuristische" autorijden. Straks wordt het ouderwets als je nog zelf moet rijden (moet, niet mag)
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Volgens mij kregen rijders in de US een maand gratis FSD om te proberen dus als je die melding op je scherm krijgt hier in Nederland als het ooit word goedgekeurd dan kan dat nog steeds veel mensen over de streep trekken.coelho schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:55:
[...]
PSN: FreakGIB
Wat ik ook graag wil weten, is of je korting krijgt als je al EAP hebt. In de VS is het zo dat je, wanneer je EAP hebt, niet de volledige prijs hoeft te betalen voor FSD, omdat je al een niveau hoger zit.
Daarnaast hoop ik dat EAP hier uiteindelijk dezelfde mogelijkheden krijgt als in de VS, wanneer FSD wordt goedgekeurd. In Amerika kan EAP namelijk veel meer, vooral op de snelweg: automatisch van rijbaan wisselen, inhalen, richting aangeven en afritten nemen.
Ook is Summon hier eerlijk gezegd een lachertje en vrijwel onbruikbaar. Het werkt eigenlijk alleen om recht achteruit uit een krappe parkeerplek te rijden of er een beetje in — en zelfs dat gaat soms moeizaam.
In de VS werkt Summon tot wel 60 meter afstand, zolang je zicht hebt op de auto. Daar kun je je auto dus echt naar je toe laten rijden, bijvoorbeeld als je met je handen vol boodschappen in de regen staat.
Daarnaast hoop ik dat EAP hier uiteindelijk dezelfde mogelijkheden krijgt als in de VS, wanneer FSD wordt goedgekeurd. In Amerika kan EAP namelijk veel meer, vooral op de snelweg: automatisch van rijbaan wisselen, inhalen, richting aangeven en afritten nemen.
Ook is Summon hier eerlijk gezegd een lachertje en vrijwel onbruikbaar. Het werkt eigenlijk alleen om recht achteruit uit een krappe parkeerplek te rijden of er een beetje in — en zelfs dat gaat soms moeizaam.
In de VS werkt Summon tot wel 60 meter afstand, zolang je zicht hebt op de auto. Daar kun je je auto dus echt naar je toe laten rijden, bijvoorbeeld als je met je handen vol boodschappen in de regen staat.
EAP in US is precies dezelfde als hier (de functionaliteit waar jij op doelt is Navigate on Autopilot, NoA, die ook hier onderdeel is van EAP)FreakGIB schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:00:
Ik vind het best handig dat ie parkeervak uitrijdt, draait en dan naast mij tot stilstand komt. Makkelijk om de boodschappen in te laden en in te stappen. (Juniper). Tenminste het ging een paar keer goed, soms wel afgebroken omdat ie best snel richting een paal schoot in de parkeergarage.FreakGIB schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:00:
Op mijn Tesla 3 werkte dit prima, maar nu met mijn Tesla Y werkt dit echt voor geen meter. Hij komt vaak niet eens in actie, ook al sta ik er naast!mv_ak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik vind het best handig dat ie parkeervak uitrijdt, draait en dan naast mij tot stilstand komt. Makkelijk om de boodschappen in te laden en in te stappen. (Juniper). Tenminste het ging een paar keer goed, soms wel afgebroken omdat ie best snel richting een paal schoot in de parkeergarage.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Oké, maar hier is die functie dus een stuk beperkter. Je moet eerst zelf je knipperlicht aanzetten en dan hopen dat er niemand in de buurt is, bijvoorbeeld op de linkerbaan — zelfs als die redelijk ver achter je zit. Pas dan wisselt hij van rijbaan, en dat gebeurt ook nog eens veel te langzaam.
Ik heb filmpjes gezien uit de VS en daar gaat het veel vloeiender en sneller. Daar doet hij het vrijwel helemaal zelf. Je kunt zelfs instellen hoe agressief hij moet reageren, bijvoorbeeld bij inhalen als iemand te langzaam voor je rijdt.
Hier krijg je ondertussen constant de melding: “Je kunt nu van rijbaan wisselen”, maar er moet echt enorm veel ruimte zijn tussen jou en je achterligger. En als die ook maar iets te snel binnen die ‘zone’ komt, breekt het systeem de manoeuvre af en slingert hij je weer terug naar je oude baan.
Ik heb filmpjes gezien uit de VS en daar gaat het veel vloeiender en sneller. Daar doet hij het vrijwel helemaal zelf. Je kunt zelfs instellen hoe agressief hij moet reageren, bijvoorbeeld bij inhalen als iemand te langzaam voor je rijdt.
Hier krijg je ondertussen constant de melding: “Je kunt nu van rijbaan wisselen”, maar er moet echt enorm veel ruimte zijn tussen jou en je achterligger. En als die ook maar iets te snel binnen die ‘zone’ komt, breekt het systeem de manoeuvre af en slingert hij je weer terug naar je oude baan.
Tesla rolt nu wereldwijd een beleid uit voor regio's waar EAP actief is hierbij komt er een 50% discount is op het FSD abonnement, EAP eigenaren kunnen dan voor 50,- per maand FSD afnemenFreakGIB schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:00:
Wat ik ook graag wil weten, is of je korting krijgt als je al EAP hebt. In de VS is het zo dat je, wanneer je EAP hebt, niet de volledige prijs hoeft te betalen voor FSD, omdat je al een niveau hoger zit.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik denk dat je filmpjes van FSD Supervised hebt gezien. Kom naar het nieuwe FSD topic en bekijk de NL filmpjesFreakGIB schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:48:
Oké, maar hier is die functie dus een stuk beperkter. Je moet eerst zelf je knipperlicht aanzetten en dan hopen dat er niemand in de buurt is, bijvoorbeeld op de linkerbaan — zelfs als die redelijk ver achter je zit. Pas dan wisselt hij van rijbaan, en dat gebeurt ook nog eens veel te langzaam.
Nee FSD is helemaal van deur tot deur navigatiepdidi schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:02:
[...]
Ik denk dat je filmpjes van FSD Supervised hebt gezien. Kom naar het nieuwe FSD topic en bekijk de NL filmpjes
Korte correctie t.a.v. NoA in EU vs US
Wat hier in de EU gebeurt (zoals bij EAP/NoA):
Je krijgt suggesties voor baanwissels en afritten op snelwegen.
Jij moet zelf het richtingaanwijzer-signaal geven voordat de auto van baan wisselt.
Bij een afrit kan hij de juiste afslag volgen, maar op een gegeven moment moet je het sturen overnemen.
Dit alles volgt de EU-veiligheidsregel dat de bestuurder expliciet moet bevestigen dat hij van baan wil wisselen.
Wat typisch in de VS gebeurt:
Navigate on Autopilot wordt daar vaker gebruikt met de optie om automatisch knipperlichten te activeren en lane changes zonder bestuurder-input uit te voeren.
De auto kan zelfstandig van baan wisselen om verkeer in te halen, en daarna weer terug, helemaal volgens je ingestelde route.
Bij een afrit volgt hij vaak tot bijna het einde voordat hij vraagt te overrulen.
Dit komt doordat Tesla in de VS vaak de “no lane change confirmation” instelling gebruikt en de regelgeving dat toelaat.
Kort gezegd:
🇪🇺 EU: bestuurder moet bevestigen baanwissels
🇺🇸 VS: auto kan zelfstandiger wisselen en knipperlichten zelf activeren
zie filmpje hier onder
https://youtu.be/WQ8TWZ6367w
is een oud model 3 zo te zien dus zal ondertussen wel wat verbeterd zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door FreakGIB op 18-02-2026 14:23 ]
Dit klopt niet, was 5 jaar geleden waar, nu niet meerFreakGIB schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Nee FSD is helemaal van deur tot deur navigatie
Korte correctie t.a.v. NoA in EU vs US
Wat hier in de EU gebeurt (zoals bij EAP/NoA):
Je krijgt suggesties voor baanwissels en afritten op snelwegen.
Jij moet zelf het richtingaanwijzer-signaal geven voordat de auto van baan wisselt.
Bij een afrit kan hij de juiste afslag volgen, maar op een gegeven moment moet je het sturen overnemen.
Dit alles volgt de EU-veiligheidsregel dat de bestuurder expliciet moet bevestigen dat hij van baan wil wisselen.
Wat typisch in de VS gebeurt:
Navigate on Autopilot wordt daar vaker gebruikt met de optie om automatisch knipperlichten te activeren en lane changes zonder bestuurder-input uit te voeren.
De auto kan zelfstandig van baan wisselen om verkeer in te halen, en daarna weer terug, helemaal volgens je ingestelde route.
Bij een afrit volgt hij vaak tot bijna het einde voordat hij vraagt te overrulen.
Dit komt doordat Tesla in de VS vaak de “no lane change confirmation” instelling gebruikt en de regelgeving dat toelaat.
Kort gezegd:
🇪🇺 EU: bestuurder moet bevestigen baanwissels
🇺🇸 VS: auto kan zelfstandiger wisselen en knipperlichten zelf activeren
zie filmpje hier onder
https://youtu.be/WQ8TWZ6367w
is een oud model 3 zo te zien dus zal ondertussen wel wat verbeterd zijn.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Hoe ga je mensen overtuigen? Is niet zo moeilijk. Tesla kan een trial aanbieden waarmee je een week/maand lang gratis gebruik kan maken van FSD. Dit heeft Tesla wel vaker gedaan in Amerika.coelho schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Is gewoon een typefout, bij de EuroNCAP "Best in Class" staat wel het 2025 model genoemd en die is ook getest: https://www.euroncap.com/.../best-in-class-cars/2025/Anton2610 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:47:
[...]
En hierin dan de MY van 2022 benoemen met een foto van een 2025 model. Lekker stukje journalistiek van een autoblad.
Model 3 2025: https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+3/54892
Model Y 2025: https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/57985
Wat klopt er niet?Markofnikoff schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Dit klopt niet, was 5 jaar geleden waar, nu niet meer
Ik wist het zelf ook niet maar er is blijkbaar wel een verschil tussen de Amerikaanse en Europese versie:
In de US kan er automatisch gewisseld worden, bij ons niet zonder bevestiging:
US: https://www.tesla.com/own...E5-4096-8C62-5AE24714AFB3
NL: https://www.tesla.com/own...9C-41C7-8665-13B96FAC7AFD
Nee dit gaat over autopilot niet over FSD , FSD heeft rijdt zelfstandig door het verkeer en heeft geen bevestigingen nodig .Fire69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:51:
[...]
Wat klopt er niet?
Ik wist het zelf ook niet maar er is blijkbaar wel een verschil tussen de Amerikaanse en Europese versie:
In de US kan er automatisch gewisseld worden, bij ons niet zonder bevestiging:
US: https://www.tesla.com/own...E5-4096-8C62-5AE24714AFB3
NL: https://www.tesla.com/own...9C-41C7-8665-13B96FAC7AFD
Ja, ik weet wat FSD kan. Maar FreakGIB en Markofnikoff praten over NoA als ik de discussie goed gevolgd heb?karel_G_1981 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:59:
[...]
Nee dit gaat over autopilot niet over FSD , FSD heeft rijdt zelfstandig door het verkeer en heeft geen bevestigingen nodig .
Voor de tweede keer met frunk problemen bij Tesla geweest (zou open zijn maar is niet).
Slot is voor de tweede keer vervangen.
Hopen dat het nu definitief opgelost is.
[ Voor 23% gewijzigd door xares op 19-02-2026 07:35 ]
Met welk model en wanneer geleverd is dat?xares schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:34:
Voor de tweede keer met frunk problemen bij Tesla geweest (zou open zijn maar is niet).
Interessant om te lezen dat zoiets kleins voor grote problemen kan zorgen. Het zou je maar op vakantie gebeuren..xares schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:34:
Model Y LR AWD, Nov 2025 geleverd.MartinPTweak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Met welk model en wanneer geleverd is dat?
(Sorry was handig om meteen te vermelden)
Import/export schadebakken zo te zien. Coole spotTomas_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:55:
Zojuist gespot op de A1 bij Holten
[Afbeelding]
Rit gemaakt, erg tof! Geen interventies of grote gekke dingen, we zijn vooral erg onder de indruk. Voelde meteen erg natuurlijk.jojost1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:18:
[...]
Zeker, ik heb donderdag een rit staan in Utrecht. Misschien film ik het wel als daar genoeg interesse voor is
Hier de hele rit, met een paar interessante situaties: YouTube: Tesla FSD v14.1.7 Test in Nederland 🇳🇱 | Stadsrit Utrecht (19 feb 2026)
Ik post dinsdag nog een rit, maar dan in Eindhoven.
[ Voor 4% gewijzigd door jojost1 op 19-02-2026 17:20 ]
Als iemand die niet in de randstad woont en die, ondanks vele 100 duizenden km's, nog steeds gaat zweten van de drukte, de rotondes met 3 banen, trams, fietsers en voetgangers overal in zo'n stad... Bizar hoe FSD zich daardoor weet te wurmen.jojost1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:09:
[...]
Rit gemaakt, erg tof! Geen interventies of grote gekke dingen, we zijn vooral erg onder de indruk. Voelde meteen erg natuurlijk.
Hier de hele rit, met een paar interessante situaties: YouTube: Tesla FSD v14.1.7 Test in Nederland 🇳🇱 | Stadsrit Utrecht (19 feb 2026)
Ik post dinsdag nog een rit, maar dan in Eindhoven.
In de VS is het vaker recht toe, recht aan. Europa is meer een mierennest, alles kriskras. En het werkt! Hopelijk komt het dit jaar nog naar onze wagens.
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Iemand de grok update al gehad ? Hij wordt nu inmiddels uitgerold in Nederland zag ik, was de afgelopen dagen in het buitenland dus geen wifi gehad . Ben wel benieuwd naar fsd in Brussel overigens , dat is echt ook een lastige stad qua rijden.
[ Voor 48% gewijzigd door karel_G_1981 op 19-02-2026 18:06 ]
Versie 2026.2.6 bedoel je? Die heb ik wel even. Grok is alleen nog niet zichtbaar in het software menu, helaas.karel_G_1981 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:04:
Iemand de grok update al gehad ? Hij wordt nu inmiddels uitgerold in Nederland zag ik, was de afgelopen dagen in het buitenland dus geen wifi gehad . Ben wel benieuwd naar fsd in Brussel overigens , dat is echt ook een lastige stad qua rijden.
-correctie... 2026.2.3 heb ik.
[ Voor 3% gewijzigd door RvV op 19-02-2026 18:13 ]
Y'24
Ik zag net een post op x dat ie in Nederland wordt uitgerold. Ff gechecked in Tessie en dat lijkt te kloppen in 2023.2.6 wordt grok geactiveerd in europaRvV schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Versie 2026.2.6 bedoel je? Die heb ik wel even. Grok is alleen nog niet zichtbaar in het software menu, helaas.
-correctie... 2026.2.3 heb ik.
Ik zie het inderdaad ook bij Tessie, thx. Voor het eerst in lange tijd dat ik uitkijk naar een update.karel_G_1981 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:19:
[...]
Ik zag net een post op x dat ie in Nederland wordt uitgerold. Ff gechecked in Tessie en dat lijkt te kloppen in 2023.2.6 wordt grok geactiveerd in europa
Als ik hem spoedig mocht krijgen, dan zal ik mijn ervaringen hier wel even delen.
Y'24
Thanks, ik zal dan even moeten vragen aan tesla Amsterdam of dat probleem er dan ook is voor levering van 31-12 voor ook MY LR AWD.xares schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Model Y LR AWD, Nov 2025 geleverd.
(Sorry was handig om meteen te vermelden)
Vandaag eind van de middag viel het mij op dat de navigatie nu wel de route via de nieuwe a16 aangaf. Ik ging van Rotterdam richting Berkel en Rodenrijs.Ingmar7 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:32:
[...]
Mij stoort het ook behoorlijk dat hij de nieuwe A16 na 4 maanden nog steeds niet kent. Ik wil bij files weten wat de snelste route is. Ik weet waar alle snelwegen in de randstad liggen. Dat wil niet zeggen dat ik de navigatie overbodig vind.
Weet je zeker dat het ook in NL komt? Laatste bericht zag ik wel naar Europa, maar nog niet naar NL.karel_G_1981 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:04:
Maurice- schreef op maandag 16 februari 2026 @ 05:58:
Grok komt! ..Maar nog niet naar ons 😢
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door gjcvro op 19-02-2026 20:11 ]
Gister is op X aangekondigd dat er nu een tweede WAVE is waar Grok ook voor nederland ingesloten issonina schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:10:
Ik dacht dat Grok nog niet bij ons beschikbaar zou komen in het Nederlands?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Met tweede wave bedoel je? Opvolgende update of tweede wave van huidige update.revolution-nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:12:
[...]
Gister is op X aangekondigd dat er nu een tweede WAVE is waar Grok ook voor nederland ingesloten is
Gewoon tweede wave van uitrol. Dus gewoon dezelfde update. Ik kan alleen niks op X vinden erover.Masterchiev schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Met tweede wave bedoel je? Opvolgende update of tweede wave van huidige update.
De post die @Tesla_NL_TR gisteren hierover maakte is inmiddels verwijderd zie iknDirect090 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:17:
[...]
Gewoon tweede wave van uitrol. Dus gewoon dezelfde update. Ik kan alleen niks op X vinden erover.
Het geduld wordt wel op de proef gesteld dit jaar.
Ik kan niet wachten op het moment dat onze EU Flintstone Tesla's naar 2026 worden geteleporteerd
haha ja ik zit ook met smacht te wachten haha, ik vond wel iets van een duitser die nederlands antwoord terug kreeg. Ik vind het opzich prima, zolang we het maar krijgenrevolution-nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:28:
[...]
De post die @Tesla_NL_TR gisteren hierover maakte is inmiddels verwijderd zie ik![]()
Het geduld wordt wel op de proef gesteld dit jaar.
Ik kan niet wachten op het moment dat onze EU Flintstone Tesla's naar 2026 worden geteleporteerd
Edit:
Hij vraagt het zich nu af, dus waarschijnlijk was het geen betrouwbare bron
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">I heard that Grok is coming to the Netherlands, Türkiye, Belgium, and other countries this week. Is that true?👀<a href="https://twitter.com/elonmusk?ref_src=twsrc%5Etfw">@elonmusk</a> <a href="https://twitter.com/search?q=%24TSLA&src=ctag&ref_src=twsrc%5Etfw">$TSLA</a> <a href="https://t.co/37fGyIUdFv">https://t.co/37fGyIUdFv</a></p>— BERKANT (@Tesla_NL_TR) <a href="https://twitter.com/Tesla_NL_TR/status/2024569341816045677?ref_src=twsrc%5Etfw">February 19, 2026</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
[ Voor 40% gewijzigd door nDirect090 op 19-02-2026 20:58 ]
Grok zelf vertelde me net dat de uitrol gestart is en dat ik het binnenkort kan verwachten in mijn Tesla
Klopt, had ik gisteren ook vanuit Berkel en Rodenrijs richting Dordrecht.clj22 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:26:
[...]
Vandaag eind van de middag viel het mij op dat de navigatie nu wel de route via de nieuwe a16 aangaf. Ik ging van Rotterdam richting Berkel en Rodenrijs.
Ja ik heb gisteren de update met Grok ontvangen, 2026.2.6karel_G_1981 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:04:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Barse87 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:05:
Vandaag is mijn model 3 van nog geen jaar oud helaas betrokken geraakt bij een ongeval 😭
[Afbeelding]
Wat is er gebeurd?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Mijn vrouw was aan het inhalen op de linkerrijstrook en werd toen van achteren geraakt. Het stomme is dat er helemaal geen opnames zijn gemaakt door de auto! De usb-stick zat kennelijk helemaal vol waardoor hij telkens maar een minuut aan beeld heeft bewaard. Tegen de tijd dat we bedacht hebben om de usb uit de auto te halen waren er geen beelden meer van het ongeval…
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Het blijft toch jammer dat Tesla helemaal is gestopt met de Premium SR+.
Die hele standard uitvoering vind ik er persoonlijk niet uitzien. En voor een privé aankoop wil ik eigenlijk gewoon LFP als accu.
Als je bij de certificering occasions kijkt, gaan ze voor boven de nieuwprijs weg inmiddels. En dan krijg je op een nieuwe ook nog eens €5000 inruilbonus.
https://www.tesla.com/nl_...used&redirect=no#overview
Ik ben geen expert in cijfers, maar is het niet te toevallig dat de verkopen tegenvallen sinds het verdwijnen van de premium SR+?
Of is er écht zo veel vraag naar de standard?
Wij gaan vandaag uit wanhoop maar eens bij BMW buurten en later op de dag langs Kia.
Die hele standard uitvoering vind ik er persoonlijk niet uitzien. En voor een privé aankoop wil ik eigenlijk gewoon LFP als accu.
Als je bij de certificering occasions kijkt, gaan ze voor boven de nieuwprijs weg inmiddels. En dan krijg je op een nieuwe ook nog eens €5000 inruilbonus.
Ik ben geen expert in cijfers, maar is het niet te toevallig dat de verkopen tegenvallen sinds het verdwijnen van de premium SR+?
Wij gaan vandaag uit wanhoop maar eens bij BMW buurten en later op de dag langs Kia.
[ Voor 21% gewijzigd door Tweak_ers op 20-02-2026 08:05 ]
Waarom is LFP een must voor jullie?Tweak_ers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:04:
Goh, als zij wisselde van rijstrook (en zo ziet het er wel uit adh van de plaats waar ze geraakt is), dan is ze toch in fout.Barse87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:39:
[...]
Mijn vrouw was aan het inhalen op de linkerrijstrook en werd toen van achteren geraakt. Het stomme is dat er helemaal geen opnames zijn gemaakt door de auto! De usb-stick zat kennelijk helemaal vol waardoor hij telkens maar een minuut aan beeld heeft bewaard. Tegen de tijd dat we bedacht hebben om de usb uit de auto te halen waren er geen beelden meer van het ongeval…
Wat wil je dan nog bewijzen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Andere optie is nog even doorrijden in je huidige auto. Niets zo veranderlijk als Tesla heb ik soms het idee dus misschien dat de auto die je wil over een tijdje weer terug is.Tweak_ers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:04:
Inruilprijs valt anders tegen kreeg 34000 aangeboden voor een rwd uit half 2025 door tesla, ivm potentiële inruil voor een dual motor , uiteindelijk niet gedaan. Want hij wordt dan weer doorverkocht voor 39000 , ze pakken vanwege de inruil extra marge . Zou me overigens niet blindstaren op een lfp, de rwd premium met 82 kWh batterij zit in dezelfde gewichtsklasse (omdat die batterij lichter is) en qua range zit je met 80% op dezelfde range als bij 100% met de lfp batterij. Voordeel van de long range is dat je bij lange ritten sneller meer kan bijladen (laatste 20% gaat heel traag) en dat die bij kou beter presteert en extra range hebt als het nodig is. Prijsverschil met de standard is wel groot, idd jammer dat ze die niet meer met de premium trim uitrusten , ze kunnen die er prijstechnisch zo tussenin zetten. (Bv op 40k)Tweak_ers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:04:
Cool! Hier nog niet helaas 😢CEdS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 04:41:
[...]
Ja ik heb gisteren de update met Grok ontvangen, 2026.2.6
[Afbeelding]
ik zit nu nog op 2026.2.3CEdS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 04:41:
[...]
[Afbeelding]
is dus 2026.2.6 de volgende waar Grok in zit heb trouwens nog geen melding van een update op dit moment.
misschien dat een eventueele reboot/ reset helpt?
Nope, ik heb het nooit kunnen forceren. Soms krijg je hem snel, soms laat. Het lijkt nogal random te gaan.FreakGIB schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:52:
[...]
ik zit nu nog op 2026.2.3
is dus 2026.2.6 de volgende waar Grok in zit heb trouwens nog geen melding van een update op dit moment.
misschien dat een eventueele reboot/ reset helpt?
Y'24
Lagere degradatie vooral
Als ik de SOH statussen een beetje vergelijk op Marktplaats aanbod van 2019-2020 (wel/geen LFP) modellen, lijkt dat niet erg te verschillen inderdaad.
Begrijpelijk als je in de komende 10 jaar 500.000km gaat rijden.
Maar anders is het toch vooral een gevoelsding en niet echt op feiten gebaseerd.
Grote kans dat beide type batterijen de auto zullen overleven, en als je de NMC pakt heb je longrange dus zelfs met iets meer degradatie heb je meer range over dan de LFP.
Enige redenen die ik me kan voorstellen om LFP te pakken is uit principe (geen kobalt) of als je geen thuislader hebt en 1x in de week tot 100% wilt laden bij werk of in de straat, en je totale kilometers per week binnen die ene lading vallen.
Al met al is het niet dat LFP altijd beter is dan NMC. Het is ook geen vervanger van NMC, maar enkel een alternatief, met name voor short range omdat de accu zwaarder is.
Als ik google en zelfs aan Grok zelf vraag zit nederland en Belgie er nog niet bij.RvV schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:54:
[...]
Nope, ik heb het nooit kunnen forceren. Soms krijg je hem snel, soms laat. Het lijkt nogal random te gaan.
Met Duits accent? Vraag anders maar om Scheveningen uit te sprekenCEdS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 04:41:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 20-02-2026 09:56 ]
Sterker nog, ook voor een LFP batterij is 100procent laden niet goed of beter dan een NMC batterij. Dit is alleen maar nodig vanwege het kalibreren, niet omdat de batterij er beter tegen kan. Maar blijkbaar wordt dit geïnterpreteerd dat je een LFP wel altijd tot 100% kan laden zonder (extra) degradatie. En dan is een LFP idd ook nog zwaarder dan een NMC met dezelfde capaciteit.Refl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:30:
[...]
Enige redenen die ik me kan voorstellen om LFP te pakken is uit principe (geen kobalt) of als je geen thuislader hebt en 1x in de week tot 100% wilt laden bij werk of in de straat, en je totale kilometers per week binnen die ene lading vallen.
Al met al is het niet dat LFP altijd beter is dan NMC. Het is ook geen vervanger van NMC, maar enkel een alternatief, met name voor short range omdat de accu zwaarder is.
Dit is wel wat kort door de bocht. Een LFP heeft er wel degelijk iets minder last van. Ook doet hij gemiddeld genomen meer cycles. Nu is het de vraag of het echt merkbaar is voor een gemiddelde eigenaar. Maar LFP heeft wel degelijk wat voordelen. (Meer cycles, minder degradatie op 100%) Maar ook zeker nadelen. (Calibrarie/gewicht)jongetje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Sterker nog, ook voor een LFP batterij is 100procent laden niet goed of beter dan een NMC batterij. Dit is alleen maar nodig vanwege het kalibreren, niet omdat de batterij er beter tegen kan. Maar blijkbaar wordt dit geïnterpreteerd dat je een LFP wel altijd tot 100% kan laden zonder (extra) degradatie. En dan is een LFP idd ook nog zwaarder dan een NMC met dezelfde capaciteit.
Meer cycles ja, maar die maak je ook door een kleinere accu over bijv een looptijd van 200.000km. Maar niet in die mate dat dat het voordeel teniet zou doen. Dus daarover eens. 100% opladen echter zorgt wel voor stress van het pakket. Dus ook LFP heeft om degradatie te verminderen baat bij het beperken van het oplaadpercentage. De voornaamste reden waarom 100% wordt aangeraden is omdat bij LFP nauwelijks te meten valt hoe vol/leeg een accu is. Bij NMC loopt het accuvoltage vrij gradueel af. Bij LFP is het spanningsverloop vrijwel vlak. Omdat je niet alle verliezen kunt meten, is het dus lastig bijhouden hoeveel lading een LFP-accu continu heeft. Daarom wordt wekelijks opladen tot 100% aangeraden, zodat dus je auto 'weet' hoeveel lading die heeft.Inspired schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:05:
[...]
Dit is wel wat kort door de bocht. Een LFP heeft er wel degelijk iets minder last van. Ook doet hij gemiddeld genomen meer cycles. Nu is het de vraag of het echt merkbaar is voor een gemiddelde eigenaar. Maar LFP heeft wel degelijk wat voordelen. (Meer cycles, minder degradatie op 100%) Maar ook zeker nadelen. (Calibrarie/gewicht)
Over een paar jaar zullen we echt pas conclusies kunnen trekken wat nu minder degradatie oplevert over tijd en bij bijv 200.000km: LFP altijd tot 100% laden of NMC altijd tot 80%. Tot die tijd blijft het bij aannames. Maar LFP tot 80% laden zorgt absoluut voor minder degradatie, dat is wel al bewezen.
Het is al bewezen dat 100% minder stress geeft bij LFP. 80% is zeker beter maar LFP heeft er wel degelijk minder last van dan NCA/NCM.The__Virus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:52:
[...]
Meer cycles ja, maar die maak je ook door een kleinere accu over bijv een looptijd van 200.000km. Maar niet in die mate dat dat het voordeel teniet zou doen. Dus daarover eens. 100% opladen echter zorgt wel voor stress van het pakket. Dus ook LFP heeft om degradatie te verminderen baat bij het beperken van het oplaadpercentage. De voornaamste reden waarom 100% wordt aangeraden is omdat bij LFP nauwelijks te meten valt hoe vol/leeg een accu is. Bij NMC loopt het accuvoltage vrij gradueel af. Bij LFP is het spanningsverloop vrijwel vlak. Omdat je niet alle verliezen kunt meten, is het dus lastig bijhouden hoeveel lading een LFP-accu continu heeft. Daarom wordt wekelijks opladen tot 100% aangeraden, zodat dus je auto 'weet' hoeveel lading die heeft.
Over een paar jaar zullen we echt pas conclusies kunnen trekken wat nu minder degradatie oplevert over tijd en bij bijv 200.000km: LFP altijd tot 100% laden of NMC altijd tot 80%. Tot die tijd blijft het bij aannames. Maar LFP tot 80% laden zorgt absoluut voor minder degradatie, dat is wel al bewezen.
Bij nmc accu kan je ook minder opladen dan 80%
Zelf rijd ik niet veel ook en heb de AWD voornamelijk vanwege vakantie met caravan.
Rest van het jaar laad ik maar tot 60 a 70%.
Behalve als we verder gaan dan gaat naar 80 of 90/95, naar 100 heb ik m nog nooit geladen.
Zelf rijd ik niet veel ook en heb de AWD voornamelijk vanwege vakantie met caravan.
Rest van het jaar laad ik maar tot 60 a 70%.
Behalve als we verder gaan dan gaat naar 80 of 90/95, naar 100 heb ik m nog nooit geladen.
Ja, 100% dit is niet alleen te zien op bijv. de Tesla CPO pagina waar bij occassions de rated range staat en je dus de degradatie kan aflezen.
Ik heb het zelf ook ervaren met mijn 2019 SR+ waar ik de eerste twee jaar al +5% kwijt was terwijl mijn 1.5 jaar oude Highland een degradatie heeft van 0.4%
Nu is er nog weinig focus op accu certificaten en inruilprijzen op basis van degradatie, ik verwacht dat dit in de komende jaren echt gaat veranderen.Refl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:30:
[...]
Begrijpelijk als je in de komende 10 jaar 500.000km gaat rijden.
Maar anders is het toch vooral een gevoelsding en niet echt op feiten gebaseerd.
Grote kans dat beide type batterijen de auto zullen overleven, en als je de NMC pakt heb je longrange dus zelfs met iets meer degradatie heb je meer range over dan de LFP.
Als jij na 5 jaar je auto inruilt met 15% degradatie (wat te verwachten is bij NMC) of 5% dan kan dit zeker iets betekenen voor de inruilwaarde en dus afschrijving
Zoals eerder vermeld kocht ik mijn nieuwe Model Y met een inruilpremie van €2500,- en werd deze 2 dagen na levering verhoogd naar €5000,-. Zojuist een finale reactie van de dealer: ze gaan niet compenseren. Ik heb inmiddels besloten het lekker te laten. Ben verder heel blij met de auto, en het is natuurlijk ook gewoon een champagne probleem.
Exact, dit is waarom ik voor een jonge occasion ben gegaan omdat je wel (zo goed als) alle luxe hebt van een Premium uitvoering, maar wel met een LFP accu en alle bijkomende voordelen. En daarbij AMD Ryzen/HW3 voor een (misschien beperkte) FSD upgrade in de toekomst.Tweak_ers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:04:
[ Voor 7% gewijzigd door Boost9898 op 20-02-2026 11:35 ]
Omdat een LFP accu bijna geen last heeft van degradatie, die accu's schijnen makkelijk 500.000 km mee te kunnen gaan, tot wel 1.000.000 km. Daarnaast heb je ook het voordeel dat je die altijd tot 90% kan laden en eens per week naar 100% (kalibratie).
Die 15% zal je wel echt je best voor moeten doen in 5 jaar in een nieuwe Tesla. Dan moet je hem echt als een leasebak behandelen, nooit AC laden, en niet omkijken naar SoC.revolution-nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:17:
[...]
Nu is er nog weinig focus op accu certificaten en inruilprijzen op basis van degradatie, ik verwacht dat dit in de komende jaren echt gaat veranderen.
Als jij na 5 jaar je auto inruilt met 15% degradatie (wat te verwachten is bij NMC) of 5% dan kan dit zeker iets betekenen voor de inruilwaarde en dus afschrijving
Realistischer is 8-10% bij privegebruik met thuisladen maar dan heb je dus wel een auto met een werkelijke range die hoger ligt dan de LFP. De NMC verliest eerste 1-2 jaar al 5% maar daarna nog maar 1-2% per jaar max.
Als je van plan bent om 10 jaar met je auto te doen kun je hem ook omdraaien, dan is de restwaarde sowieso om het even en kun je meer kijken in het hier en nu.
Dat gezegd hebbende: als je voor dezelfde prijs, met dezelfde range kunt kiezen tussen LFP en NMC, dan vergelijk je appels met appels en kun je een argument maken. Maar als het om restwaardes, range, degradatie gaat etc. dan is het toch appels met peren.
Enige wat mij opvalt is dat LFP soms als de nieuwe heilige graal wordt gezien, maar dat is echt dikke onzin. NMC zal niet zomaar verdwijnen, daar heeft LFP teveel nadelen voor en NMC teveel voordelen.
5 jaar bij 100 - 150km is 15% echt heel reëel voor NMC. Kijk maar eens naar de accu certificaten bij Tesla occasions.Refl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Die 15% zal je wel echt je best voor moeten doen in 5 jaar. Dan moet je hem echt als een leasebak behandelen, nooit AC laden, en niet omkijken naar SoC.
Ik baby mijn accu's altijd met opladen, ook toen ik lease reed. En mijn 2019 SR+ had na 5 jaar en 135k km 12.5% degradatie. Waarbij de grote degradatie de eerste twee jaar plaatsvond.
Ik verwacht dat het bij de latere LG NCM811 packs nog een tandje erger is
[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2026 11:44 ]
Weet alleen niet of iemand happig is om jouw occasion met 500.000km te overwegenBoost9898 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Omdat een LFP accu bijna geen last heeft van degradatie, die accu's schijnen makkelijk 500.000 km mee te kunnen gaan, tot wel 1.000.000 km. Daarnaast heb je ook het voordeel dat je die altijd tot 90% kan laden en eens per week naar 100% (kalibratie).
Leuk zulke getallen, maar wanneer heb jij in een auto gereden met 5 ton op de teller?
2019 =/= 2026.revolution-nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:40:
[...]
5 jaar bij 100 - 150km is 15% echt heel reëel voor NMC. Kijk maar eens naar de accu certificaten bij Tesla occasions.
Ik baby mijn accu's altijd met opladen, ook toen ik lease reed. En mijn 2019 SR+ had na 5 jaar en 135k km 12.5% degradatie. Waarbij de grote degradatie de eerste twee jaar plaatsvond.
Ik verwacht dat het bij de latere LG NMC packs nog een tandje erger is
Volgens Gemini:
Auto's uit 2019: Gemiddelde degradatie van circa 2,3% per jaar.
Auto's uit 2026: Gemiddelde degradatie van circa 1,4% tot 1,8% per jaar.
Techniek is veranderd.
Maar vooral doen waar je je goed bij voelt natuurlijk
Auto's is nogal breed qua scope, wij hebben het hier over Tesla niet over auto's in zijn algemeenheid. De degradatie over de EV populatie is ook lager DOOR het gebruik van LFP wat in 2019 nog nauwelijks aan de orde was.Refl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:43:
[...]
2019 =/= 2026.
Volgens Gemini:
Auto's uit 2019: Gemiddelde degradatie van circa 2,3% per jaar.
Auto's uit 2026: Gemiddelde degradatie van circa 1,4% tot 1,8% per jaar.
Techniek is veranderd.
Maar vooral doen waar je je goed bij voelt natuurlijkToekomst is niet te voorspellen, maar ik denk wel dat sommige mensen gevoelsmatig heel erg snel pro-LFP / anti-NMC en daarin doorslaan zonder het te baseren op feiten.
Het heeft niks met pro en con te maken. Want het NMC pack uit mijn 2019 had ook voordelen zoals minder gevoelig voor temperatuur (warm en koude) en een hele voorspelbare charge curve. LFP degradeert minder snel dan NMC, dat is gewoon een feit en een voordeel net zoals LFP nadelen heeft.
Zie ook
You Want A Used Tesla With These Batteries
Data shows that Tesla Model 3s with LFP batteries retain more range over time than similar models with other chemistries......https://insideevs.com/new...ries-voltest-degradation/
[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2026 11:48 ]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/muCaruvD2rFIfzpqQ9VQ4qxp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XqUsKnJtVMUvz1jvrh4LreHB.jpg?f=fotoalbum_large)