De vergelijking was puur over NMC techniek, ik had niet de hele Gemini output geplakt. De nieuwe batterijen op NMC degraderen minder dan die uit 2019.revolution-nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Auto's is nogal breed qua scope, wij hebben het hier over Tesla niet over auto's in zijn algemeenheid. De degradatie over de EV populatie is ook lager DOOR het gebruik van LFP wat in 2019 nog nauwelijks aan de orde was.
Het heeft niks met pro en con te maken. Want het NMC pack uit mijn 2019 had ook voordelen zoals minder gevoelig voor temperatuur (warm en koude) en een hele voorspelbare charge curve. LFP degradeert minder snel dan NMC, dat is gewoon een feit en een voordeel net zoals LFP nadelen heeft.
Zie ookYou Want A Used Tesla With These Batteries
https://insideevs.com/new...ries-voltest-degradation/
Bottomline is echter dat de persoon waar ik op reageerde geen MY overwoog omdat enkel de (uitgeklede) standaard als LFP kwam, en longrange altijd op NMC zit. Ik kan me best voorstellen dat iemand de MY laat staan omdat diegene liever een premium uitvoering heeft met een kleine batterij/standaard range en daarmee goedkoper is. Maar puur om de techniek snap ik de keuze niet zo. Want dan is het meer dat je de longrange niet nodig hebt en dus niet teveel wilt betalen voor iets wat je niet gebruikt i.t.t. een auto uitkiezen op basis van de batterijtechniek.