Nu al exit lg5m ??? Zou heel bijzonder zijn .pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:17:
[...]
Ik vermoed dat dit met mijn eerdere post te maken heeft: de Model Y RWD LR Premium (YS5MR) was in de laatste homologatie ineens verdwenen. Het lijkt er dus sterk op dat de nieuwe Tesla 4680 NMC accu (die al in de Model Y RWD LR Standaard, YB8LR, zit) nu ook in de Premium gaat komen. If so, dan weet ik wel wat de nieuwe Variant code gaat worden: YS8LR. De homologatie gegevens daarvan zijn nog niet opgevoerd, wat zou verklaren dat de WLTP gegevens nog niet bekend zijn.
Nou, niet voor de M3 en MY AWD/P. Maar vreemd is het zeker. Zie dat de accu guru van TFF tot dezelfde conclusie is gekomenkarel_G_1981 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:34:
[...]
Nu al exit lg5m ??? Zou heel bijzonder zijn .
Dan ga ik toch even aan m'n achterhoofd krabben - heb de MY Premium RWD besteld (nog geen leverdatum) met de aanname dat WLTP minimaal 620 was (en vermoedelijk zelfs 660 zou worden). Niet om vervolgens met _minder_ range en een kleiner accupakket te eindigen.
Denk dat je dan geluk hebt. Dan krijg je nog de LG 5Mmaxvdh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:47:
Dan ga ik toch even aan m'n achterhoofd krabben - heb de MY Premium RWD besteld (nog geen leverdatum) met de aanname dat WLTP minimaal 620 was (en vermoedelijk zelfs 660 zou worden). Niet om vervolgens met _minder_ range en een kleiner accupakket te eindigen.
Ook als er geen leverdatum nog bekend is? Eerder stond er mei-juni. Nu niets.pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Denk dat je dan geluk hebt. Dan krijg je nog de LG 5M
Weet u ook of dit ook voor de M3 Highland geldt? Deze heeft in op het scherm helemaal geen opties hiervoor.MrDirect schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:58:
[...]
Klopt wat je zegt 2 standen. En met commander kan die zelfs helemaal uit.
Met de commander kan je 4 standen kiezenGelukszak schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:21:
[...]
Weet u ook of dit ook voor de M3 Highland geldt? Deze heeft in op het scherm helemaal geen opties hiervoor.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
In je bestelling staat wat je besteld hebt, inclusief WLTP. Nu was in de configurator tot vandaag nog steeds 622km vermeldt, wat formeel bij de LG 5L accu hoort. Want ook die variant wordt nog steeds heel af en toe geleverd (zoals vorige week deze). Dat is het vervelende van de Tesla accu loterijmaxvdh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:01:
[...]
Ook als er geen leverdatum nog bekend is? Eerder stond er mei-juni. Nu niets.
Waar precies zie ik dit? Ik heb even snel gekeken in de app + contracten, maar WLTP zag ik nergens staan.pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:32:
[...]
In je bestelling staat wat je besteld hebt, inclusief WLTP. Nu was in de configurator tot vandaag nog steeds 622km vermeldt, wat formeel bij de LG 5L accu hoort. Want ook die variant wordt nog steeds heel af en toe geleverd (zoals vorige week deze). Dat is het vervelende van de Tesla accu loterij
Hmm. Ik ken alleen de "Sla uw ontwerp op" -> "pdf downloaden" (ik heb een lease en moest met die pdf de bestelling in gang zetten). Die pdf laat de WLTP zienmaxvdh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:38:
[...]
Waar precies zie ik dit? Ik heb even snel gekeken in de app + contracten, maar WLTP zag ik nergens staan.
Dat heb ik helaas niet gedaanpdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:47:
[...]
Hmm. Ik ken alleen de "Sla uw ontwerp op" -> "pdf downloaden" (ik heb een lease en moest met die pdf de bestelling in gang zetten). Die pdf laat de WLTP zien
Maakt niet uit. Hetgeen wat in de configurator stond tijdens de bestelling telt. Maar je kunt er een belletje aan wagen als je het zeker wilt weten
Ga ik zeker doen! Dank.pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:02:
[...]
Maakt niet uit. Hetgeen wat in de configurator stond tijdens de bestelling telt. Maar je kunt er een belletje aan wagen als je het zeker wilt weten
Met je wagenparkbeheerder overleggen?nosuchuser schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Lease. Een update dwingend pushen zou nogal onbeschoft zijn, lees een middelvinger naar je klant
En updates worden sowieso automatisch geïnstalleerd als de bestuurder het niet doet. Het kan soms een paar maanden duren, maar ik kan je verzekeren dat je er niet onder uitkomt. Denk bijv. aan een belangrijke beveiligingsupdate/terugroepactie etc. Dan krijg je gewoon de meest recente versie via LTE gepushed. Dus waar maak je je druk om?
Geschatte range is vermoedelijk de conservatieve epa range. Dus staar je daar niet blind op bij mijn 3 rwd is de wltp 520 op 19” en geschatte range (wat tesla ook aangeeft bij jong gebruikte auto’s en wat de range is wat op het display staat ongeveer 450 km op 18” en dat is ook wat je echt rijdt in de praktijk) zou dus zomaar kunnen dat de wltp met dat nieuwe pack hoger uit gaat pakken dan 660 km. Zou me kunnen voorstellen dat tesla niet tevreden is over de LG packs , laadcurve is matig en er zijn ook kwaliteitsproblemen geweest.maxvdh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:47:
Edit- ik lees wel dat dit nieuwe pack slechts 75kwh zou bevatten , dat zou wel teleurstellend zijn dan zal de range toch wel lager zijn
[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 22-02-2026 07:40 ]
Je kan ook een gastank in een up/andere ice laten inbouwen, dan zijn je variabele kosten een stuk lager.Boost9898 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:29:
[...]
Geen probleemMomenteel rij ik ongeveer 30.000 tot 35.000 kilometer per jaar.
Laatst heb ik een flinke vergelijking gemaakt tussen mijn vorige auto (VW Up) en potentiële alternatieven (benzine, hybride, ev) waarbij ik het belangrijk vind om eigenlijk niet in maandlasten te stijgen. Hierin heb ik echt alle kosten (mrb, verzekering, onderhoud) meegenomen en dan is een EV eigenlijk het enige alternatief met mijn kilometers.
[Afbeelding]
Is er hier al iemand die Grok heeft in de auto?
Wat is daarvan nu de meerwaarde? Wat kan je er mee in je dagelijks gebruik?
Voorlopig gebruik ik enkel spraakcommando’s voor de navigatie ( navigeer naar huis, of navigeer naar plaats x, straat y) en het openen van het handschoenenkastje.
Wat doen jullie er mee?
Voorlopig gebruik ik enkel spraakcommando’s voor de navigatie ( navigeer naar huis, of navigeer naar plaats x, straat y) en het openen van het handschoenenkastje.
Wat doen jullie er mee?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Acceleratiemodus chill/standaard, gesproken aanwijzingen van de navigatie aan/uit, achterruitverwarming aan/uit bijvoorbeeld.Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:12:
Is er hier al iemand die Grok heeft in de auto?
Wat doen jullie er mee?
En wat zou grok toevoegen?WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Acceleratiemodus chill/standaard, gesproken aanwijzingen van de navigatie aan/uit, achterruitverwarming aan/uit bijvoorbeeld.
Hebben we het hier over de batterij die ik in mijn nieuwe MY LR heb? (WLTP 661)karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:28:
[...]
Edit- ik lees wel dat dit nieuwe pack slechts 75kwh zou bevatten , dat zou wel teleurstellend zijn dan zal de range toch wel lager zijn
Daar heb ik na een laadsessie nagerekend op basis van hoeveel er geladen is en wat het verschil in percentage is, wat de bruto capaciteit zou moeten zijn. Daar kwam 82 kWh uit.
85 heb ik ook al voorbij zien komen hier, maar ik weet niet wat de bron is.
[ Voor 7% gewijzigd door djiedjee op 22-02-2026 10:27 ]
Dat je het op een menselijke manier kan vragen ipv commando’s uit je hoofd leren. Daarnaast kan je aan grok ook meer vragen dan alleen de voor geprogrammeerde commando’s.
Overigens heb ik niemand in Nederland nog gehoord dat hij/zij grok heeft, zelfs niet op X. Alleen 1 iemand hier in het topic.
Ik heb grok op X, maar zou echt niet weten waarom ik dat zou gebruiken in m'n Tesla als dat ooit beschikbaar zou komen.nDirect090 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Dat je het op een menselijke manier kan vragen ipv commando’s uit je hoofd leren. Daarnaast kan je aan grok ook meer vragen dan alleen de voor geprogrammeerde commando’s.
Overigens heb ik niemand in Nederland nog gehoord dat hij/zij grok heeft, zelfs niet op X. Alleen 1 iemand hier in het topic.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zo ver is het nu nog niet. Grok weet op dit moment nog niks over de status van de auto en kan nog niks aansturen in de auto. Het enige waar Grok (optioneel) toegang tot heeft is je huidige locatie tbv route planningnDirect090 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Hier is de brondjiedjee schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:24:
[...]
85 heb ik ook al voorbij zien komen hier, maar ik weet niet wat de bron is.
[ Voor 31% gewijzigd door pdidi op 22-02-2026 10:49 ]
Maar heeft het wel toegang tot internet? Dus kan je dingen als bijvoorbeeld de voetbal stand vragen? Als het echt alleen navigatie is, is dat wel een flinke tegenvallerpdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:43:
[...]
Zo ver is het nu nog niet. Grok weet op dit moment nog niks over de status van de auto en kan nog niks aansturen in de auto. Het enige waar Grok (optioneel) toegang tot heeft is je huidige locatie tbv route planning
Ja Grok heeft toegang tot internet. Sterker nog, het werkt niet zonder. En heeft idd toegang tot realtime info zoals sport uitslagen, maar soms moet je daar wel expliciet een 2e keer voor doorvragen. Ik zou zeggen: probeer eens de Grok app, dan weet je wat je kan verwachtennDirect090 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:53:
[...]
Maar heeft het wel toegang tot internet? Dus kan je dingen als bijvoorbeeld de voetbal stand vragen? Als het echt alleen navigatie is, is dat wel een flinke tegenvaller
Ik zoek zelf echt heel veel op via AI, natuurlijk soms met een korrel zout, maar in onze ID.3 met Android Auto (Google Assistant) hoef ik al niet te vragen wat de grid lineup is voor de F1 race a.s. zondag. Ik hoop dat met een AI zoals Grok zulke vragen wel beantwoord kunnen worden terwijl ik op de snelweg rijd. Random dingen die je te binnen schieten maar die je niet kunt opzoeken onder het rijden.carpebios schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Ik heb grok op X, maar zou echt niet weten waarom ik dat zou gebruiken in m'n Tesla als dat ooit beschikbaar zou komen.
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Prima methode om je nog strakker te profileren... Wil je dat echt?pdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Ja Grok heeft toegang tot internet. Sterker nog, het werkt niet zonder. En heeft idd toegang tot realtime info zoals sport uitslagen, maar soms moet je daar wel expliciet een 2e keer voor doorvragen. Ik zou zeggen: probeer eens de Grok app, dan weet je wat je kan verwachten
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wellicht omdat er a.s. zondag geen F1 is?Refl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Ik zoek zelf echt heel veel op via AI, natuurlijk soms met een korrel zout, maar in onze ID.3 met Android Auto (Google Assistant) hoef ik al niet te vragen wat de grid lineup is voor de F1 race a.s. zondag.
En ze moeten zich eerst op zaterdag 7/3 kwalificeren
[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 22-02-2026 12:22 ]
Als je naar de radio luistert krijg je om het half uur de stand van het voetbal, heb je geen AI voor nodig.daemonix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Prima methode om je nog strakker te profileren... Wil je dat echt?
Voor veel mensen lijkt Grok op het eerste gezicht misschien overbodig, maar in de praktijk kan het behoorlijk nuttig zijn. Zo kan het bijvoorbeeld dienen als realtime vertaler. Ik heb filmpjes uit de VS gezien waarin een taxichauffeur in het Engels tegen Grok praatte, waarna Grok het gesprek vertaalde naar het Russisch. Wanneer de Russische passagier iets terugzei, werd dat direct weer naar het Engels vertaald. In een ander voorbeeld gebeurde precies hetzelfde tussen Engels en Spaans.
Daarnaast kan Grok ook voor luchtigere en praktische zaken worden gebruikt, zoals het spelen van trivia of quizvragen tijdens het rijden. Of stel dat je onderweg ineens trek krijgt — dan kun je Grok vragen om restaurants in de buurt te zoeken die aansluiten bij jouw voorkeur, inclusief beoordelingen en recensies.
Naarmate Grok zich verder ontwikkelt, zie ik het nog veel meer kanten opgaan. Denk aan contextuele assistentie voor langere ritten, waar Grok actuele verkeerssituaties uitlegt, helpt met routes op basis van stemming (bijvoorbeeld ‘ontspannende route langs de kust’) of zelfs afspraken in je agenda koppelt aan reistijd. En wie weet kan het in de toekomst ook bepaalde voertuigfuncties beheren, mits dat veilig en verantwoord gebeurt.
Samengevat: Grok zou wel eens kunnen uitgroeien tot een persoonlijke AI-co-piloot die niet alleen informatief is, maar ook zorgt voor meer comfort, veiligheid en plezier tijdens het rijden.
Daarnaast kan Grok ook voor luchtigere en praktische zaken worden gebruikt, zoals het spelen van trivia of quizvragen tijdens het rijden. Of stel dat je onderweg ineens trek krijgt — dan kun je Grok vragen om restaurants in de buurt te zoeken die aansluiten bij jouw voorkeur, inclusief beoordelingen en recensies.
Naarmate Grok zich verder ontwikkelt, zie ik het nog veel meer kanten opgaan. Denk aan contextuele assistentie voor langere ritten, waar Grok actuele verkeerssituaties uitlegt, helpt met routes op basis van stemming (bijvoorbeeld ‘ontspannende route langs de kust’) of zelfs afspraken in je agenda koppelt aan reistijd. En wie weet kan het in de toekomst ook bepaalde voertuigfuncties beheren, mits dat veilig en verantwoord gebeurt.
Samengevat: Grok zou wel eens kunnen uitgroeien tot een persoonlijke AI-co-piloot die niet alleen informatief is, maar ook zorgt voor meer comfort, veiligheid en plezier tijdens het rijden.
PSN: FreakGIB
Je kunt ook tot na je autorit gewoon onthouden dat je nog een afspraak moet inplannen, dat je nog moet opzoeken welke scholen/ziekenhuizen er in de buurt/wijk/woonplaats zitten waar je een uur geleden was, een notitie of herinnering opslaan met iets prive of werkgerelateerd, beurs/koerscijfers opzoeken van bedrijf X of checken welk koppelstuk je nodig hebt bij de Gamma.RigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Als je naar de radio luistert krijg je om het half uur de stand van het voetbal, heb je geen AI voor nodig.
Of je vraagt het onderweg alvast even
Of in het geval van de voetbalwedstrijd, terwijl je naar Radio 1 verslag luistert: Wanneer speelde club A tegen club B voor het laatst en wat was de uitslag? Tegen wie moet club A de komende 3 wedstrijden spelen in de Eredivisie? Wat is het huidige percentage balbezit en schoten op doel?
Er zijn echt oneindig veel dingen te verzinnen waar een AI assistent mee kan helpen, en aangezien het allemaal handsfree kan, hoop ik dat dit ook een afname van ongelukken zal betekenen de komende jaren.
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Wat betreft die extra veiligheid heb ik dan wel mijn bedenkingen over. Het zouden wel eens enorm afleidende conversaties kunnen wordenFreakGIB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:32:
maar ook zorgt voor meer comfort, veiligheid en plezier tijdens het rijden.
Als je naar de radio luisterdRigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Als je naar de radio luistert krijg je om het half uur de stand van het voetbal, heb je geen AI voor nodig.
TV kijken en Radio luisteren doe ik persoonlijk al sinds 2020 niet meer. In de auto luister ik YT Music of Podcasts.
Een goede voice aangestuurde Ai assistent is toch fantastisch voor onderweg om vragen te stellen of om even mee te sparren ?
Ik kijk enorm uit naar de komst van Grok.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daarom moet FSD ook snel goedgekeurd wordenpdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Wat betreft die extra veiligheid heb ik dan wel mijn bedenkingen over. Het zouden wel eens enorm afleidende conversaties kunnen worden
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
mijn god, mensen kunnen ook echt niet eens meer ff paar uur per week uit staan. Ik ben zelfs gestopt met bellen in de auto paar jaar terug. Ik ben dus vooral bezig te ontspannen, lekker sturen en muziek luisteren. Knetters hard.Refl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Je kunt ook tot na je autorit gewoon onthouden dat je nog een afspraak moet inplannen, dat je nog moet opzoeken welke scholen/ziekenhuizen er in de buurt/wijk/woonplaats zitten waar je een uur geleden was, een notitie of herinnering opslaan met iets prive of werkgerelateerd, beurs/koerscijfers opzoeken van bedrijf X of checken welk koppelstuk je nodig hebt bij de Gamma.
Of je vraagt het onderweg alvast even![]()
Of in het geval van de voetbalwedstrijd, terwijl je naar Radio 1 verslag luistert: Wanneer speelde club A tegen club B voor het laatst en wat was de uitslag? Tegen wie moet club A de komende 3 wedstrijden spelen in de Eredivisie? Wat is het huidige percentage balbezit en schoten op doel?
Er zijn echt oneindig veel dingen te verzinnen waar een AI assistent mee kan helpen, en aangezien het allemaal handsfree kan, hoop ik dat dit ook een afname van ongelukken zal betekenen de komende jaren.
Kan er geen AI-Fans topic komen ipv heel dit topic vol te spammen met die bagger?
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Moet zeggen dat wanneer ik in het buitenland rij toch stiekem snel overschakel naar tuneIn app en naar Nederlandse radio luister op de Spaanse boulevard.revolution-nl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Als je naar de radio luisterd? Volgens mij wordt de groep die radio luistert in de auto ieder jaar kleiner.
TV kijken en Radio luisteren doe ik persoonlijk al sinds 2020 niet meer. In de auto luister ik YT Music of Podcasts.
Een goede voice aangestuurde Ai assistent is toch fantastisch voor onderweg om vragen te stellen of om even mee te sparren ?
Ik kijk enorm uit naar de komst van Grok.
Ik probeer mijn interieurfilter te vervangen, op alle YT filmpjes valt na het losschroeven het klepje met de kruisjes waar het filter achter zit er ongeveer vanzelf uit. Niet bij de mijne MY LR 2023 uit maart 2023. Een Shanghai model dus.
Wat op het klepje lijkt zit echt vast er lijkt nog een extra schroef bovenin te zitten maar ik ben niet zeker daarvan. Voordat ik alle kapot maak.... Wie weet hoe dit gaat?
@Taro Ik meen dat jij hetzelfde model hebt, heb jij deze filters al eens vervangen?
Wat op het klepje lijkt zit echt vast er lijkt nog een extra schroef bovenin te zitten maar ik ben niet zeker daarvan. Voordat ik alle kapot maak.... Wie weet hoe dit gaat?
@Taro Ik meen dat jij hetzelfde model hebt, heb jij deze filters al eens vervangen?
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Dit filmpje is hier al eens eerder geplaatst voor MY22bert pit schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:09:
Ik probeer mijn interieurfilter te vervangen, op alle YT filmpjes valt na het losschroeven het klepje met de kruisjes waar het filter achter zit er ongeveer vanzelf uit. Niet bij de mijne MY LR 2023 uit maart 2023. Een Shanghai model dus.
[Afbeelding]
Even vanuit de auto aan Grok vragen? 🤓🤓😂🤦♂️bert pit schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:09:
[Afbeelding]
Ik heb ze een half jaar geleden zelf vervangen inderdaad, volgens mij 2 schroefjes, maar volg even de uitleg op de Tesla website bij de handleiding, dan weet je het zeker.bert pit schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:09:
[Afbeelding]
Bij de Model 3 vorig jaar ook zelf vervangen, daarbij een stekkertje afgebroken, was achteraf goedkoper geweest het volledig door Tesla te laten doen
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Vandaag een iets langer ritje gedaan, en de auto eens tot 0% gereden….
Vertrokken met 71% voor een bestemming 124 km verder. Normaal moet dat toch volstaan voor H/T.
Heenrit was met de wind in de rug, en aangekomen met 37%. Grotendeels autostrade en 120km/h op de teller gereden.
Bij de terugrit direct de waarschuwing dat we eerst 105 moesten raden om met 2% aan te komen. Ik heb me daar met beetje tegenzin aan gehouden. De aangeduide snelheid liep dan wel een beetje op, zodat we op het einde toch 115 mochten rijden.
Op het einde was er plots een file en moest ik een paar km om rijden… ging goed voor mij, minder voor mijn vrouw toen de batterij op 2 km van huis ineens op 0% ging. Geen verdere waarschuwing, en ik ben rustig thuis geraakt. Vermogen was nog meer dan ok.
Al bij al valt me dat toch tegen. 71% voor 246 km is een bereik van 346 km vanaf 100%, en ja, het was niet zo koud, maar wel veel regen.
In de auto zag ik een verbruik van 195Wh/km. Dat zou betekenen dat mijn batterij nog 67kWh capaciteit heeft met 84k op de teller vanaf 75 kWh (?) nieuw. Dik 10,6% degradatie als ik juist reken…
En dan laad ik vrijwel altijd met 3,5 kW, en tot hiertoe hoop en al een keer of 5 tot 100%. Snelladen enkel op vakantie..’
Vertrokken met 71% voor een bestemming 124 km verder. Normaal moet dat toch volstaan voor H/T.
Heenrit was met de wind in de rug, en aangekomen met 37%. Grotendeels autostrade en 120km/h op de teller gereden.
Bij de terugrit direct de waarschuwing dat we eerst 105 moesten raden om met 2% aan te komen. Ik heb me daar met beetje tegenzin aan gehouden. De aangeduide snelheid liep dan wel een beetje op, zodat we op het einde toch 115 mochten rijden.
Op het einde was er plots een file en moest ik een paar km om rijden… ging goed voor mij, minder voor mijn vrouw toen de batterij op 2 km van huis ineens op 0% ging. Geen verdere waarschuwing, en ik ben rustig thuis geraakt. Vermogen was nog meer dan ok.
Al bij al valt me dat toch tegen. 71% voor 246 km is een bereik van 346 km vanaf 100%, en ja, het was niet zo koud, maar wel veel regen.
In de auto zag ik een verbruik van 195Wh/km. Dat zou betekenen dat mijn batterij nog 67kWh capaciteit heeft met 84k op de teller vanaf 75 kWh (?) nieuw. Dik 10,6% degradatie als ik juist reken…
En dan laad ik vrijwel altijd met 3,5 kW, en tot hiertoe hoop en al een keer of 5 tot 100%. Snelladen enkel op vakantie..’
Dat bevestigt nogmaals dat snelladen er niet toe doet.Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:23:
Vandaag een iets langer ritje gedaan, en de auto eens tot 0% gereden….
Nee, als je batterij maar dik genoeg is.daemonix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:59:
[...]
Dat bevestigt nogmaals dat snelladen er niet toe doet.
Als ik nog wat meer degradatie zie zal ik wel regelmatiger moeten snelladen….
Overbuur heeft net een Kia EV9 ontvangen als bedrijfsauto. Ding is 100€ pm goedkoper dan de Y LR AWD, en heeft een batterij van bijna 100 kWh. (En ja, die bus heeft dat nodig)
Die laadt bovendien sneller, dus Tesla is gewoon cheap met die 75kWh batterij.
Bedankt. Er zat een schroefje bovenin verstopt, daar kun je alleen bij door de plaat met ledjampje onder het dashboardkastje te verwijderen. Daarna was het zo gefixed.Taro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:21:
[...]
Ik heb ze een half jaar geleden zelf vervangen inderdaad, volgens mij 2 schroefjes, maar volg even de uitleg op de Tesla website bij de handleiding, dan weet je het zeker.
Bij de Model 3 vorig jaar ook zelf vervangen, daarbij een stekkertje afgebroken, was achteraf goedkoper geweest het volledig door Tesla te laten doen
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ja in België. In NL is die EV9 gewoon 15-20k duurderTommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:14:
[...]
Nee, als je batterij maar dik genoeg is.
Overbuur heeft net een Kia EV9 ontvangen als bedrijfsauto. Ding is 100€ pm goedkoper dan de Y LR AWD, en heeft een batterij van bijna 100 kWh. (En ja, die bus heeft dat nodig)
Leaseprijzen vergelijken kan alleen indien je zelfde kilometrage, looptijd en andere voorwaarden hebt. Enige eerlijke vergelijk is gewoon online op een leasewebsite. Een model Y is dan rond de 200eu per maand goedkoper in NL, nog los van de bijtelling.Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:14:
[...]
Ik heb de update ook maar bij mijn MY2024 is het geluid nog even luidgjcvro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Klopt, is met de laatste update gekomen. Was al eerder gemeld hier. Scheelt flink in geluid.
Kia geeft korting, en geen klein beetje.pdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:31:
[...]
Ja in België. In NL is die EV9 gewoon 15-20k duurder
Maar wat ik wou zeggen is… het wordt tijd dat Tesla eens denkt aan betere batterijen. Ze zijn niet groot, en blijkbaar degraderen ze toch behoorlijk.
10% op 3 jaar en 84k vind ik meer dan verwacht.
Iets met appels en peren, maar goed. ¯\_(ツ)_/¯Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Kia geeft korting, en geen klein beetje.
Maar wat ik wou zeggen is… het wordt tijd dat Tesla eens denkt aan betere batterijen. Ze zijn niet groot, en blijkbaar degraderen ze toch behoorlijk.
Kan, bij de M3 is hij zo veel zachter dat ik er over denk een ander geluid te zoeken, wat scherper, want ik hoor nu bijna niets.mhe59 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:18:
[...]
Ik heb de update ook maar bij mijn MY2024 is het geluid nog even luid
Van wat ik lees is ongeveer 90% calender aging, de rest is laden en rijden. Hoe lager soc hoe beter maar onder de 55% lijkt optimaal met bruikbare range.Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:14:
[...]
Kia accu’s degraderen net zoveel, is al zovaak gezegd maar Kia gebruikt een trucje met het geleidelijk loslaten van reservecapaciteit om degradatie tijdens de eerste jaren te verbloemen.Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Kia geeft korting, en geen klein beetje.
En hoeveel verbruikt die bij gelijke omstandigheden?Tommie12 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:14:
[...]
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmhJarus20 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:52:
[...]
En hoeveel verbruikt die bij gelijke omstandigheden?
Valt nog mee vind ik, zeker bij 4 graden.
Ik schrijf nergens dat Kia minder degradeert.karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Kia accu’s degraderen net zoveel, is al zovaak gezegd maar Kia gebruikt een trucje met het geleidelijk loslaten van reservecapaciteit om degradatie tijdens de eerste jaren te verbloemen.
Ik vind gewoon dat Tesla meer en meer door de mand zakt en zijn beloftes niet nakomt, en daar word ik pissig van.
Internetverbinding was vandaag ook een feestje…. Ik vertrek uit een ondergrondse parking en zie minstens 5 minuten na vertrek nog altijd dat er geen verbinding is.
Navi wou me na die tijd ineens terug sturen naar de Tesla supercharger…
Ben het echt beu, dat gesukkel wat niet opgelost geraakt.
Ik las net – en dat wist ik niet – dat je X Premium moet hebben om Grok überhaupt in je Tesla te kunnen gebruiken.pdidi schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Ja Grok heeft toegang tot internet. Sterker nog, het werkt niet zonder. En heeft idd toegang tot realtime info zoals sport uitslagen, maar soms moet je daar wel expliciet een 2e keer voor doorvragen. Ik zou zeggen: probeer eens de Grok app, dan weet je wat je kan verwachten
Klopt het dat dat dus óók nog eens naast Tesla Premium (voor data in de auto) nodig is?
Waar las je dat? Ik weet niets van het feit dat dat nodig is. Sterker nog, ik heb juist gelezen dat je alleen premium connectivity of WIFI nodig hebt.FreakGIB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Ik las net – en dat wist ik niet – dat je X Premium moet hebben om Grok überhaupt in je Tesla te kunnen gebruiken.
Klopt het dat dat dus óók nog eens naast Tesla Premium (voor data in de auto) nodig is?
Staat ook hier:
https://www.tesla.com/support/grok
[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 22-02-2026 22:32 ]
UNOX: The worst operating system
ja en dat klopt ook geloof ik als ik het zelf bij Grok vraag krijg ik dit als antwoordKorvaag schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:31:
[...]
Waar las je dat? Ik weet niets van het feit dat dat nodig is. Sterker nog, ik heb juist gelezen dat je alleen premium connectivity of WIFI nodig hebt.
Voor Grok in je Tesla te gebruiken (de AI-assistent rechtstreeks in de auto, hands-free via stem), heb je naast je Tesla zelf dit nodig:
AMD Ryzen-processor in de infotainment (meeste Tesla's vanaf eind 2021/begin 2022 hebben dit – check in je auto via Instellingen > Software > Extra voertuiginfo).
Softwareversie 2025.26 of hoger (in Europa nu vaak 2026.2.6 of later voor de rollout).
Premium Connectivity abonnement óf een stabiele WiFi-verbinding (want Grok draait in de cloud en heeft internet nodig).
Geen apart Grok- of xAI-abonnement vereist, het zit gewoon in de Tesla-software (momenteel in bèta, maar al beschikbaar in NL/EU op compatibele modellen: Model 3, Y, S, X en Cybertruck met AMD).
Oudere Intel Atom-modellen krijgen het (nog) niet, al komt er misschien later support.
Kortom: heb je een redelijk recente Tesla met AMD + Premium Connectivity/WiFi? Dan ben je klaar zodra de update binnen is. Anders wacht je op toekomstige uitrol of upgrade.
Vraagje; weet iemand waarom de led strip in de deuren van de nieuwe Y korter zijn dan bij de 3? Is dit uit financieel oogpunt een keuze geweest om de strip iets korter te maken? Ik vind de "LED-beleving" in de 3 prettiger dan in de Y.
[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 23-02-2026 08:13 ]
Kan ik beamen. We hebben als tweede auto een XCeed PHEV en de accucapaciteit is nog 100% na 5+ jaar.karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Kia accu’s degraderen net zoveel, is al zovaak gezegd maar Kia gebruikt een trucje met het geleidelijk loslaten van reservecapaciteit om degradatie tijdens de eerste jaren te verbloemen.
Ik zou wel eens willen weten hoe ver je nog kunt doorrijden als de batterij op 0% staat, en of die 100% en de aangegeven kilometers ook echt kloppen.DJT schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Kan ik beamen. We hebben als tweede auto een XCeed PHEV en de accucapaciteit is nog 100% na 5+ jaar.
In mijn Tesla Model 3 Standard Range uit 2025 geeft hij bij 100% een bereik van 450 km aan. Als ik normaal en netjes rijd, haal ik dat ook. Rijd ik extreem zuinig, dan kom ik er zelfs overheen — mijn record is 527 km.
Ik weet ook dat wanneer de teller op 0% staat, je in werkelijkheid vaak nog ongeveer 25 kilometer kunt doorrijden.
Daarnaast zijn er gevallen geweest waarbij mensen met een lege Tesla waren gestrand. Nadat ze contact opnamen met Tesla, werd er op afstand een soort reservebuffer geactiveerd, waardoor ze toch nog naar de dichtstbijzijnde laadpaal konden rijden.
Bedenk je wel dat dat staat of valt met een juiste calibratie van het BMS. Misschien zou je zelfs kunnen argumenteren dat als je nog 25 km (5,5%) kunt rijden als de auto 0% aangeeft het BMS niet juist gecalibreerd is.FreakGIB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik weet ook dat wanneer de teller op 0% staat, je in werkelijkheid vaak nog ongeveer 25 kilometer kunt doorrijden.
Signatures zijn voor boomers.
Bjorn heeft het gedaan: YouTube: I drove Tesla Model Y Performance until the battery diedFreakGIB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik zou wel eens willen weten hoe ver je nog kunt doorrijden als de batterij op 0% staat, en of die 100% en de aangegeven kilometers ook echt kloppen.
In mijn Tesla Model 3 Standard Range uit 2025 geeft hij bij 100% een bereik van 450 km aan. Als ik normaal en netjes rijd, haal ik dat ook. Rijd ik extreem zuinig, dan kom ik er zelfs overheen — mijn record is 527 km.
Daarnaast zijn er gevallen geweest waarbij mensen met een lege Tesla waren gestrand. Nadat ze contact opnamen met Tesla, werd er op afstand een soort reservebuffer geactiveerd, waardoor ze toch nog naar de dichtstbijzijnde laadpaal konden rijden.
Heb de video niet opnieuw bekeken, maar ik dacht dat hij nog 20km kon nadat de auto 0% aan gaf.
Gisteren ben ik op 0% gevallen op 1km van mijn woning.
Ik vond dat het vermogen nog prima was, en buiten een rode 0% gaf het display geen speciale waarschuwingen de laatste kilometers.
Ben dus rustig thuis geraakt en heb de auto aan de lader gehangen.
Wel is de auto na een half uurtje laden gestopt. Of dat aan de lader of de auto hing weet ik niet. Na terug inpluggen is de auto dan gaan laden en deze morgen had ik terug 80%. Volgens de app was er 56kWh geladen, wat de capaciteit dan weer op 70kWh zou zetten.
Vraag aan mensen met trekhaak: werkt Autopilot als je aanhanger achter je heb?
En kan je het evt omzeilen (bijv fietsenrek ipv aanhanger) dat je wel autopilot kan gebruiken?
Ik begrijp TACC wel blijf werken maar AP (dus sturen) is dan "beperkt"? Wat houd dat in?
Op de manual staat "may not be available"?
En kan je het evt omzeilen (bijv fietsenrek ipv aanhanger) dat je wel autopilot kan gebruiken?
Ik begrijp TACC wel blijf werken maar AP (dus sturen) is dan "beperkt"? Wat houd dat in?
Some Autopilot features, as well as rear parking sensor functionality, may not be available when Trailer Mode is enabled. In addition, these features operate differently:
-Traffic-Aware Cruise Control increases the following distance from the vehicle in front of you.
-Side collision warnings are active but automatic steering interventions are disabled.
-The braking force provided by Automatic Emergency Braking (see Collision Avoidance Assist) may be limited.
Life is too short to drive boring cars
Je kunt trailer mode uitzetten en dan werkt AP zoals je gewend bent, al zou ik dat met een aanhanger wellicht niet zo snel doen. Met een fietsendrager of trekhaakkoffer werkt dat prima.SirLct schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:39:
Vraag aan mensen met trekhaak: werkt Autopilot als je aanhanger achter je heb?
[...]
@SirLct en @blaCkduSt
Ik zet met de caravan altijd die trailer mode uit.
Merk geen verschil met trailermode aan.
Behalve dat ik AP niet kan gebruiken.
Edit:
ik zie dat hij o.a. de rijafstand vergroot (doe ik zelf al)
en automatisch remmen bij noodstop gebeurd met minder kracht.
Tja als het erg druk word en/of in de stad zet ik trailermode weer aan.
en rijd ik ook niet meer op AP
Edit:
[ Voor 45% gewijzigd door SpikeHome op 23-02-2026 11:02 ]
Gebeld met Tesla omtrent mijn MY Premium RWD die in bestelling staat en het feit dat de range van de accu _verlaagd_ is van 620km WLTP (maar grote kans dat het 660 WLTP was geworden) naar 603km geschat.
Lang verhaal kort: bij Tesla hebben ze nog geen interne memo ontvangen en daardoor weten ze zelf ook niet hoe of wat.
Ze kunnen dan ook niet zeggen met welke accu mijn auto geleverd gaat worden. Ik word als het goed is terug gemaild zodra er meer bekend is vanuit de interne memo.
Er hadden meerdere andere mensen gebeld vandaag.
Lang verhaal kort: bij Tesla hebben ze nog geen interne memo ontvangen en daardoor weten ze zelf ook niet hoe of wat.
Ze kunnen dan ook niet zeggen met welke accu mijn auto geleverd gaat worden. Ik word als het goed is terug gemaild zodra er meer bekend is vanuit de interne memo.
Dat laatste zal niet het geval zijn bij een 3/Y. Zullen de oude Sjes wel zijn waarbij de kleinere accu eigenlijk gewoon een gelimiteerde grote accu was. Als een 3/Y uit gaat dan ga je die remote niet meer aankrijgen.FreakGIB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik zou wel eens willen weten hoe ver je nog kunt doorrijden als de batterij op 0% staat, en of die 100% en de aangegeven kilometers ook echt kloppen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zal wel wat korting worden mocht je minder range krijgen.maxvdh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
Gebeld met Tesla omtrent mijn MY Premium RWD die in bestelling staat en het feit dat de range van de accu _verlaagd_ is van 620km WLTP (maar grote kans dat het 660 WLTP was geworden) naar 603km geschat.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Geef je een update als je meer weet? Ben ook wel benieuwd (en negatief verrast) namelijk hierover.maxvdh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
Laadcurve zal wel beter zijn mag ik hopen en misschien is tesla toch niet overtuigd van de kwaliteit van die LG batterij is het een soort noodsprongBlik1984 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:50:
[...]
Geef je een update als je meer weet? Ben ook wel benieuwd (en negatief verrast) namelijk hierover.
Ik heb een Model Y RWD Premium die ik volgende week ophaal. YS5MR Variant. Januari besteld.maxvdh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
Volgens de officiële RDW kenteken registratie heeft ie een WLTP van 661 km!
Het kwartje dat WLTP alleen maar een vergelijkingsgetal (en geen reële afstand) is nog niet gevallen?
Het kwartje dat de discussie ging over welk batterij type je hebt en niet over de voor iedereen bekende betekenis van WLTP bij jou blijkbaar ook niet.daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:26:
Het kwartje dat WLTP alleen maar een vergelijkingsgetal (en geen reële afstand) is nog niet gevallen?
Maakt het wat uit of het reeël is of puur ter vergelijking? Als er eerst 660 stond en dan plots 620 wil het toch zeggen dat je minder range gaat hebben?daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:26:
Wellicht maar wat heb je dan weer liever een accu die beter kan snelladen? Minder degradatie heeft? Minder storingen heeft? Allemaal dingen die je niet weet, maar waar niemand zich dan weer druk om lijkt te maken..Fire69 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Maakt het wat uit of het reeël is of puur ter vergelijking? Als er eerst 660 stond en dan plots 620 wil het toch zeggen dat je minder range gaat hebben?
Voor zover ik begreep zou hij ook rekening moeten houden met aanhanger vriendelijke laadplekken als het is ingeschakeld, maar ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Misschien weet jij dat?SpikeHome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:57:
@SirLct en @blaCkduSt
Edit:
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Het getal zegt helemaal niets, en al helemaal niet over de laadsnelheid. Ik heb liever 620 km WLTP met hoge gemiddelde laadsnelheid dan 660 met een piekje van 250 kW en na 30% 120 kW. De WLTP is volstrekt irrelevant ondanks de 7 duimpjes die je hebt gekregen.Vittal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:29:
[...]
Het kwartje dat de discussie ging over welk batterij type je hebt en niet over de voor iedereen bekende betekenis van WLTP bij jou blijkbaar ook niet.
Als WLTP volstrekt irrelevant is dan neem jij toch zeker een EV met een WLTPP van 10kmdaemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Het getal zegt helemaal niets, en al helemaal niet over de laadsnelheid. Ik heb liever 620 km WLTP met hoge gemiddelde laadsnelheid dan 660 met een piekje van 250 kW en na 30% 120 kW. De WLTP is volstrekt irrelevant ondanks de 7 duimpjes die je hebt gekregen.
Klopt.GekkeRipper schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Als WLTP volstrekt irrelevant is dan neem jij toch zeker een EV met een WLTPP van 10km
Net gebeld met Tesla service. Advies is om een service afspraak te maken waar naar de frunk sensor wordt gekeken en eventueel vervanging gedaan kan worden.
Ga binnenkort naar buitenland, vervelend als er dan daar problemen zijn.
Voor bij wie de frunk lock unit is vervangen, is er dan ook iets verbeterd waardoor vocht de sensor niet meer kan bereiken?
Voor bij wie de frunk lock unit is vervangen, is er dan ook iets verbeterd waardoor vocht de sensor niet meer kan bereiken?
Er is hier iemand die twee keer hetzelfde probleem heeft gehad. Volgens mij ook 2 keer het slot vervangen.MartinPTweak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:28:
Net gebeld met Tesla service. Advies is om een service afspraak te maken waar naar de frunk sensor wordt gekeken en eventueel vervanging gedaan kan worden.
Het getal zegt zeker wel iets. Namelijk hoe hoger de WLTP, hoe minder vaak ik dat snelladen aan 250kW zal nodig hebben.daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Het getal zegt helemaal niets, en al helemaal niet over de laadsnelheid. Ik heb liever 620 km WLTP met hoge gemiddelde laadsnelheid dan 660 met een piekje van 250 kW en na 30% 120 kW. De WLTP is volstrekt irrelevant ondanks de 7 duimpjes die je hebt gekregen.
Ik heb zelden meer dan 100% van mijn batterij nodig, dus voor mij is het belangrijker dan voor jou. Ieder wil wat anders.
Niemand heeft gezegd dat je niet naar WLTP EN laadsnelheid mag kijken om te beslissen welke auto je koopt
Voor zover ik heb begrepen was de sensor zelf het probleem, niet het vocht. Ik heb geen issues meer gehad na vervanging.MartinPTweak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:28:
Dat was wel het commentaar van de service medewerker, vochtigheid zorgt ervoor dat de sensor 0 weerstand meet. Normaal betekent 0 weerstand dat de frunk open is.djiedjee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:40:
[...]
Voor zover ik heb begrepen was de sensor zelf het probleem, niet het vocht. Ik heb geen issues meer gehad na vervanging.
Service request gemaakt, 8 dagen, mobile service, in review nu.
Service medewerker stelde ook nog dat dit event meerdere keren voor moet komen voordat de max. snelheid naar 24km/u wordt gezet. Is dat ook de ervaring bij de mensen die dit probleem hebben ervaren?
Bij mij laat de sticker los en zit nu een klein beetje voor het derde remlicht. Nou moet ik toch APK binnenkort bij Tesla, kan ik meteen vragen of ze dit willen weghalen? Ik dacht dat je gewoon bij de afspraak in de app een extra service kon toevoegen/aanvragen(?).
Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen en weet ook niet of het Tesla specifiek is. Als ik via de RDW mijn voertuigrapport download valt het me op dat er allerlei registraties op staan van kilometerstanden terwijl ik in die tijd niet bij een garage/ schadersteller etc. ben geweest. Weet iemand hoe de RDW deze gegevens toch binnen kan krijgen? Google en ChatGPT hebben mij niet geholpen dit te beantwoorden.
Volgens mij stuurt Tesla deze elke 3 maanden op.CasterTroy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:02:
Ik weet niet of het al eerder voorbij is gekomen en weet ook niet of het Tesla specifiek is. Als ik via de RDW mijn voertuigrapport download valt het me op dat er allerlei registraties op staan van kilometerstanden terwijl ik in die tijd niet bij een garage/ schadersteller etc. ben geweest. Weet iemand hoe de RDW deze gegevens toch binnen kan krijgen? Google en ChatGPT hebben mij niet geholpen dit te beantwoorden.
Ah ok, dat verklaart het dan. Soms is het twee keer per maand en soms 1x per kwartaal idd.
Net na 2 jaar en 9 maanden de interieurfilters van onze Model Y AWD vervangen. Zij waren nauwelijks vies. Ik rook ook geen rare geurtjes, sterker nog, in deze auto heb ik nog nooit diesel lucht oid geroken van al het verkeer om mij heen. Waarschijnlijk door het HEPA filter. In het service menu kan je de staat van de filters ook zien en het interieurfilter stond op 92% en het HEPA filter op 100%. Nu allebei op 100 %. Voorlopig blijf ik er af. Zeker omdat het best wel een geklooi was.
Daar zou Tesla echt nog wel beter in mogen worden.Felyrion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Voor zover ik begreep zou hij ook rekening moeten houden met aanhanger vriendelijke laadplekken als het is ingeschakeld, maar ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Misschien weet jij dat?
Ze krijgen het nog niet eens voor elkaar om de afbeelding van een aanhanger achter mijn MY te tonen. Hij geeft altijd een bumper duwende 'Byd Seal' weer. Super irritant. Ook zou als aanhanger modus aan staat hij suc's mogen aangeven die een HOOGTE BEPERKING hebben. Dat gaat helaas nog niet goed. Al paar keer mijn caravan in Frankrijk en België af mogen koppelen omdat ik er anders een cabrio van zou maken met hoogtebalken bij diverse suc's.
Ik zou graag zien dat hij slimmer met mijn caravan om gaat, inclusief maatwerk routeplanning.
Paar weken geleden nog voorbij zien komen, maar kan het nergens (Google) vinden.
Nieuwe auto, geeft bij snelheidsborden weergave nu een piep wanneer je te hard rijd. Door op kruisje te klikken kan je t uitschakelen. Maar niet permanent?
Juke Mode staat aan, maar heeft daar geen invloed op.
Wie weet hoe dat definitief uit te zetten?
Nieuwe auto, geeft bij snelheidsborden weergave nu een piep wanneer je te hard rijd. Door op kruisje te klikken kan je t uitschakelen. Maar niet permanent?
De enige manier:Peertjah schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:25:
Paar weken geleden nog voorbij zien komen, maar kan het nergens (Google) vinden.
https://www.enhauto.com/p...jyRkIl5MMnNutkQvvNl1WUV5x
Ik heb de batterij met WLTP van 660km.
Eerlijk gezegd valt die me tegen, zowel qua range als qua laadsnelheid.
Kom van een Tesla Model3 performance van eind 2020 (model jaar 2021) en die had voor mijn gevoel net zo veel of wellicht zelfs meer range in praktijk en laden aan snellader ging veel sneller.
Dus wellicht is wachten op die nieuwe batterij juist wel fijn.
Eerlijk gezegd valt die me tegen, zowel qua range als qua laadsnelheid.
Kom van een Tesla Model3 performance van eind 2020 (model jaar 2021) en die had voor mijn gevoel net zo veel of wellicht zelfs meer range in praktijk en laden aan snellader ging veel sneller.
Dus wellicht is wachten op die nieuwe batterij juist wel fijn.
Bij mij ontstond dit issue vrijdagavond. Toen besproken dat er vandaag een monteur langs zou komen. Helaas waren die niet beschikbaar vanuit service center Duiven. Uiteindelijk de auto afgesleept. Na aankomst bij het service center was het issue binnen 15 min opgelost.MartinPTweak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:28:
Ik zie geen verbetering of aanpassingen.
@SquareOne
Wat is jouw gemiddelde verbruik geweest?
Wij zitten op 17 kwh per 100km met temperaturen net boven 0.Nu de temperatuur wat omhoog gaat zie ik ongeveer 15 kwh per 100.km
Wat is jouw gemiddelde verbruik geweest?
Wij zitten op 17 kwh per 100km met temperaturen net boven 0.Nu de temperatuur wat omhoog gaat zie ik ongeveer 15 kwh per 100.km
Tesla Website Hints at Monthly FSD Subscriptions for Europe
https://www.notateslaapp....-subscriptions-for-europe
Mooi om te zien hoe 1 enkele bron die gebruik heeft gemaakt van een AI tool inmiddels is uitgegroeid tot een onomstotelijk feit. Is ook in het FSD topic al kritisch besprokenMasterchiev schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:57:
Tesla Website Hints at Monthly FSD Subscriptions for Europe
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.