• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
Felyrion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Voor zover ik begreep zou hij ook rekening moeten houden met aanhanger vriendelijke laadplekken als het is ingeschakeld, maar ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Misschien weet jij dat?
Afgelopen zomer vakantie niks van gemerkt.
Op 1x na elke keer af moeten koppelen.
Koste me maar 1m extra en aankoppelen ook natuurlijk

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:58
SpikeHome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:50:
[...]

Afgelopen zomer vakantie niks van gemerkt.
Op 1x na elke keer af moeten koppelen.
Koste me maar 1m extra en aankoppelen ook natuurlijk
Hier ongeveer bij 50% van de keren moeten afkoppelen, maar 1 trailer friendly plek gezien. Ergste was 2x hoogte limiet zodat de caravan een flink stuk ergens anders neergezet moest worden.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-03 17:55
Fire69 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Het getal zegt zeker wel iets. Namelijk hoe hoger de WLTP, hoe minder vaak ik dat snelladen aan 250kW zal nodig hebben.
Ik heb zelden meer dan 100% van mijn batterij nodig, dus voor mij is het belangrijker dan voor jou. Ieder wil wat anders.
Niemand heeft gezegd dat je niet naar WLTP EN laadsnelheid mag kijken om te beslissen welke auto je koopt :)
En hier zit dus de crux. Je eerste zin is niet waar WLTP ≠ bereik.

Hoe hoger je bereik hoe minder 250 kW. Maar de WLTP os nog niet goed genoeg opgezet om bereik tussen auto’s te kunnen vergelijken

Zie het meer als een soort ordergrootte indicatie. Maar bijv. Bij Vmax in Nederland is het al enorm irrelevant

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 24-02-2026 07:28 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:22
Mackeessie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:41:
Net na 2 jaar en 9 maanden de interieurfilters van onze Model Y AWD vervangen. Zij waren nauwelijks vies. Ik rook ook geen rare geurtjes, sterker nog, in deze auto heb ik nog nooit diesel lucht oid geroken van al het verkeer om mij heen. Waarschijnlijk door het HEPA filter. In het service menu kan je de staat van de filters ook zien en het interieurfilter stond op 92% en het HEPA filter op 100%. Nu allebei op 100 %. Voorlopig blijf ik er af. Zeker omdat het best wel een geklooi was.
ja in mijn Tesla model 3 LR uit 2019 heb ik het na 4 jaar pas laten doen (toen nog lease, nu prive). Pas maand voor vervangen begon het wat muffig te ruiken. Nu 2,5 jaar later ruikt het nog steeds fris. Dus ik blijf er voorlopig af

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• SpikeHome
Fromz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:02:
[...]

Hier ongeveer bij 50% van de keren moeten afkoppelen, maar 1 trailer friendly plek gezien. Ergste was 2x hoogte limiet zodat de caravan een flink stuk ergens anders neergezet moest worden.
Ja hoogte limit het jaar daarvoor een keer gehad.
Maar nergens had ik aanhanger vriendelijke plekken, afkoppelen dus gewoon omdat het te druk is.
Vaak wel meer dan de helft vrij maar ja iedereen houd er een plek tussen ook bij nieuwe laadstations waar dat niet nodig is.
Ook een keer gehad dat ik met de caravan aangekoppeld aan t laden was en er een duitser echt vlak voor mij zijn auto gaat laden terwijl er ruimte zat overal was. 8)7 sommige denken ook niet mee.
En als het te druk is wil ik niet meerdere plekken in beslag nemen,
Ook dat ik een keer de auto met caravan aan de andere kant van de laadplekken kon zetten en vanuit daar de kabel kon gebruiken, maar toen kwam er een auto die wilde laden vanaf die lege plek tja dat ging dan niet :+

over het laden zelf met de Y gaat dat snel zat, auto is altijd eerder op de 80+% dat wij nog niet kaar zijn en ik vaak maar door laad naar 90 a 95%

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 24-02-2026 09:54 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Ja hoogte limit het jaar daarvoor een keer gehad.
Maar nergens had ik aanhanger vriendelijke plekken, afkoppelen dus gewoon omdat het te druk is.
Vaak wel meer dan de helft vrij maar ja iedereen houd er een plek tussen ook bij nieuwe laadstations waar dat niet nodig is.
Ook een keer gehad dat ik met de caravan aangekoppeld aan t laden was en er een duitser echt vlak voor mij zijn auto gaat laden terwijl er ruimte zat overal was. 8)7 sommige denken ook niet mee.
En als het te druk is wil ik niet meerdere plekken in beslag nemen,
Ook dat ik een keer de auto met caravan aan de andere kant van de laadplekken kon zetten en vanuit daar de kabel kon gebruiken, maar toen kwam er een auto die wilde laden vanaf die lege plek tja dat ging dan niet :+

over het laden zelf met de Y gaat dat snel zat, auto is altijd eerder op de 80+% dat wij nog niet kaar zijn en ik vaak maar door laad naar 90 a 95%
Zelfde ervaring met mijn legacy Y RWD idd. De auto was altijd sneller 80+ procent vol dan dat wij klaar waren. De SUC plekken waren weer geweldig en dit keer zelfs met de caravan 2 Tesla-Lounge locaties aangedaan. Die waren helemaal briljant mooi. Prachtige toiletten, goede koffiemachines, lekker gamen voor mijn zoontje, etc.
Weer echt niks te klagen gehad qua laadtijden/voorzieningen.
Enige was dus dat we de caravan een paar keer hebben moeen afkoppelen en vlakbij een SUC achter moesten laten. Dat was wat behelpen.
Wie weet straks met GROK(?): 'Navigeer naar camping xxx en doe alleen suc's aan waar geen hoogtebeperkingen zijn en/of mijn caravan aangekoppeld kan blijven.'

Maar goed, ook al moesten we af en toe afkoppelen, ik ga nog steeds niet laden bij 'drive-through' fastned achtige locaties met onze caravan. De suc's geven ons gezin zó veel meer ontspanning...

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:48
Er staat nu een Premium RWD demo auto online. 47K

https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

[ Voor 62% gewijzigd door A_ve_D op 24-02-2026 10:50 ]

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:53
A_ve_D schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:50:
Er staat nu een Premium RWD demo auto online. 47K

https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

Ja jammer dat je de 5k korting niet erbij krijgt

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-03 13:13
Dit is een premium versie met standaard range, dus waarschijnlijk met LFP accu. Wel zo prettig.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:58
Allewijn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Zelfde ervaring met mijn legacy Y RWD idd. De auto was altijd sneller 80+ procent vol dan dat wij klaar waren. De SUC plekken waren weer geweldig en dit keer zelfs met de caravan 2 Tesla-Lounge locaties aangedaan. Die waren helemaal briljant mooi. Prachtige toiletten, goede koffiemachines, lekker gamen voor mijn zoontje, etc.
Weer echt niks te klagen gehad qua laadtijden/voorzieningen.
Enige was dus dat we de caravan een paar keer hebben moeen afkoppelen en vlakbij een SUC achter moesten laten. Dat was wat behelpen.
Wie weet straks met GROK(?): 'Navigeer naar camping xxx en doe alleen suc's aan waar geen hoogtebeperkingen zijn en/of mijn caravan aangekoppeld kan blijven.'

Maar goed, ook al moesten we af en toe afkoppelen, ik ga nog steeds niet laden bij 'drive-through' fastned achtige locaties met onze caravan. De suc's geven ons gezin zó veel meer ontspanning...
Zelfde ervaring met snelheid.
Sprak ik de camping een andere EV rijder met caravan die wel enkel fastneds had aangedaan en hij moest daar ook de meeste keren ontkoppelen, dus daar zit ook geen winst in gemak of snelheid.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hoe kan Tesla nou een demo-voertuig onder de noemer "Nieuw" verkopen. Dit vind ik misleidend. Als je verder kijkt naar een specifieke auto, dan staat daar dan eventueel wel weer Nieuw.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:26
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:30:
Hoe kan Tesla nou een demo-voertuig onder de noemer "Nieuw" verkopen. Dit vind ik misleidend. Als je verder kijkt naar een specifieke auto, dan staat daar dan eventueel wel weer Nieuw.
Naar mijn weten zijn die niet echt demo/gebruikte voertuigen en hebben ze vaak nog een km stand onder de 100km, maar hebben ze wel een tijd gestaan (getuige ook het model). Het kan ook zijn dat ze eigenlijk voor de Franse markt bedoeld waren maar nu toch in NL te koop worden aangeboden, bijvoorbeeld. En dan pak je minimaal 100-ish km als basiskm.

De "echte" demovoertuigen hebben vaak enkele 1000'en km erop en krijg je ook met korting.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
MartinPTweak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:51:
Tractie controle vraag voor MY LR Premium AWS Dec 2025.
Dit staat er in de handleiding.

[...]

We moeten misschien komende nacht wat in de sneeuw rijden en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de verschillende modes, en wat een advies is.
Beetje laat, maar mijn advies is om het in Nederland vooraf te testen als het gesneeuwd heeft. Gewoon op een lege parkeerplaats bij het sportveld.
Vervolgens enorm op te letten als je in de Alpen naar beneden rijdt. Hoe steiler hoe langzamer. Omhoog is dan weer helemaal geen probleem.
Bij ons viel er in januari bij aankomst bijna een meter sneeuw in twee dagen. De auto is prima.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-03 16:11

RoofTurkey

PredatorKalkoen

bert pit schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Beetje laat, maar mijn advies is om het in Nederland vooraf te testen als het gesneeuwd heeft. Gewoom op een lege parkeerplaats bij het speotveld.
Vervolgens enorm op te letten als je in de Alpen naar beneden rijdt. Hoe steiler hoe langzamer. Omhoog is dan weer helemaal geen probleem.
Bij ons viel er in januari bij aankomst bijna een meter sneeuw in twee dagen. De auto is prima.
Op mijn terugrit vanuit de wintersport was er ook een hele pak verse sneeuw. MYP '23 met Michelin Alpin 5's om de 21 inch velgen. De navigatie wist mij ergens in Zwitserland heel leuk langs een file op de snelweg te sturen via een landweggetje ernaast. Vrolijk die route gevolgd en kwam op een gegeven moment in de verse sneeuw terecht, auto gaf geen centje pijn. Enige lastige was dat ik moest gokken hoe de weg precies liep en niet in de greppel ernaast te belanden :+ . Dikke minpunten voor de navigatie dus, want het was uiteindelijk precies niks sneller dan de snelweg zelf. Maar wel onder de indruk van de aandrijving, stevige helling omhoog en naar beneden ging ook met veel zekerheid. Je merkt wel dat de auto wat meer toelaat (dan bijvoorbeeld een Volvo of Audi), maar het ingrijpen daarna qua tractie gaat erg goed. Verder niet aan de instellingen van de tractie controle gezeten dus die stond nog gewoon op de default de hele tijd.

Grillmeister

Geen idee hoe Berkant aan deze info komt, maar als het waar is zou dat wel goed nieuws zijn :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB-W3ugX7u2VD42jE7ycna1KHF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WewxFTth4AsYr6prsS2Lhv6s.png?f=user_large

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:55
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:48:
Geen idee hoe Berkant aan deze info komt, maar als het waar is zou dat wel goed nieuws zijn :

[Afbeelding]
Klopt dat er wat in is veranderd, maar dit account staat er inmiddels wel bekend (doormiddel van AI) om geruchten de wereld in te slingeren zonder ook maar enige vorm van bronvermelding te doen.
LigeTRy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Klopt dat er wat in is veranderd, maar dit account staat er inmiddels wel bekend (doormiddeln van AI) om geruchten de wereld in te slingeren zonder ook maar enige vorm van bronvermelding te doen.
Eens, maar als zijn bron van intern Tesla is (wat wel haast moet om dit soort beweringen te kunnen doen) kan ik me voorstellen dat hij geen bronvermelding kan/wil doen. Zo heeft hij gisteren een tweet geplaatst die verwijst naar interne CDN (Content Delivery Network) data over release 2026.4. Time will tell of dat echt gaat kloppen

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 14:56 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50

Damian

Insane Obtrusion

[Afbeelding]
Ik werd zo moe van die gast dat ik hem heb geblokkeerd. Hij roept van alles, elke keer zonder iets van een bron.
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Eens, maar als zijn bron van intern Tesla is (wat wel haast moet om dit soort beweringen te kunnen doen) kan ik me voorstellen dat hij geen bronvermelding kan/wil doen. Zo heeft hij gisteren een tweet geplaatst die verwijst naar interne CDN (Content Delivery Network) data over release 2026.4. Time will tell of dat echt gaat kloppen
Ook dat blijkt dus allemaal onzin te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 24-02-2026 15:00 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Op mijn terugrit vanuit de wintersport was er ook een hele pak verse sneeuw. MYP '23 met Michelin Alpin 5's om de 21 inch velgen. De navigatie wist mij ergens in Zwitserland heel leuk langs een file op de snelweg te sturen via een landweggetje ernaast. Vrolijk die route gevolgd en kwam op een gegeven moment in de verse sneeuw terecht, auto gaf geen centje pijn. Enige lastige was dat ik moest gokken hoe de weg precies liep en niet in de greppel ernaast te belanden :+ . Dikke minpunten voor de navigatie dus, want het was uiteindelijk precies niks sneller dan de snelweg zelf. Maar wel onder de indruk van de aandrijving, stevige helling omhoog en naar beneden ging ook met veel zekerheid. Je merkt wel dat de auto wat meer toelaat (dan bijvoorbeeld een Volvo of Audi), maar het ingrijpen daarna qua tractie gaat erg goed. Verder niet aan de instellingen van de tractie controle gezeten dus die stond nog gewoon op de default de hele tijd.
Ter illustratie een stukje dashcam footage van dit bijzondere ritje: https://vidplay.io/watch/nt0DoE

Grillmeister

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:41
RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Ter illustratie een stukje dashcam footage van dit bijzondere ritje: https://vidplay.io/watch/nt0DoE
Ik weet niet waarom, maar mijn filter ging goed tekeer bij het openen van je filmpje
We recommend that you do not continue to this website. It has been reported to Microsoft for containing threats to your computer that might reveal personal or financial information.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:29
Damian schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik werd zo moe van die gast dat ik hem heb geblokkeerd. Hij roept van alles, elke keer zonder iets van een bron.
Heb hem hier ook geblokkeerd. Kwam echt de grootste onzin uit. Laatst nog allemaal tweets over dat grok in Nederland zou zijn uitgebracht, maar niemand kon het bevestigen. En nu kleine week verder niemand erover gehoord. Zijn tweets verwijderd die ook vrij vaak/snel weer.

Zelfde over apple carplay laatst. Nee ik zie het wel komen als het er is. Maar hier kwam veel onzin uit.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Blik1984 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Ik weet niet waarom, maar mijn filter ging goed tekeer bij het openen van je filmpje

[...]
Ah, ik heb zelf ook alles gefilterd dus de site ziet er bij mij super clean uit. Waarschijnlijk zonder blockers is het een festijn van ads inderdaad |:(

Grillmeister

• anti elppa

[Afbeelding]
kijk dat is nog eens een hele mooie update! Jammer dat die er niet 5 maanden terug al was, nu gaan we de zomer tijden weer in, en is het minder nuttig

nDirect090 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:19:
[...]
Laatst nog allemaal tweets over dat grok in Nederland zou zijn uitgebracht, maar niemand kon het bevestigen.
Dat zou dan zomaar gebaseerd kunnen zijn op deze post van @CEdS en zijn eerste ervaringen

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 15:50 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 22:38
RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Goed om te zien dat ik de enige niet blijk te zijn die door de navigatie vaak naar het hol van Pluto wordt gestuurd :+

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:41
Fire69 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Goed om te zien dat ik de enige niet blijk te zijn die door de navigatie vaak naar het hol van Pluto wordt gestuurd :+
Google maps kan er ook wat van. Afgelopen week op terugweg van de wintersport was er wegens een landverschuiving de normale afdaling naar beneden afgesloten en werd aangeraden anders te rijden. Volgens Google Maps moest ik via een volledig besneeuwd landweggetje naar beneden rijden en moest ik vooral niet de aangegeven omleiding volgen. Was blij dat ik op tijd stopte, had weinig zin om midden in de nacht vast komen te staan in the middle of nowhere.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:13

Shiro

Serenity

Even een post over mijn wintersport rit met mijn Model Y Premium SR (Juniper). Dus de Premium dat niet meer bestaat met 64kWh accu.

Erg optimistische reistijd inschatting
Rit van Zuid-Holland naar Oostenrijk, volgens Google map rond de 10 uur rijden, volgens Tesla zelf een kleine 12 uur met laadstops, werkelijkheid is steevast dat ik een uur of 2 uur later aankom op plaats van bestemming, mijn vraag is dan, heb ik nou zoveel pech met files of ben ik nou traag? Meestal was de auto sneller klaar met laden dan de plaspauzes van de kids, maar bijna 2 uur langer overdoen, vond ik ook wel weer wat lastig te verklaren. Voor mijn gevoel heb ik nou ook niet dat extra tijd geslacked of zoveel in de file gestaan, maar goed. Het duurde gewoon een stuk langer dan initieel gepland en dat het voorjaarsvakantie was, hielp ook niet.

Percentage inschatting is onnauwkeurig
Onnauwkeurig schatting van verbruik en percentage om te bepalen wat de volgende laadstop moet zijn. Zo kreeg ik op de terugweg een laadstop vlak voor München voorgeschoteld, wat ik liever niet had, dus na even rijden nog eens laten plannen, maar kreeg toen een stop eerder zelfs, nog wat verder en nog een paar keer laten herplannen en toen kwam de stop net na München uit. Eenmaal in de buurt waren alle superchargers bezet, dus gaf het mij de optie bij de volgende te stoppen, daar met 6% aangekomen, ook prima, maar waarom niet initieel dat als optie opgeven? Zo had ik op de terugweg Duiven als volgende stop opgegeven, staat er -6% dat ik zou aankomen en als ik eigenwijs toch Duiven opgeeft wordt er een extra stop tussen geplanned, maar uiteindelijk rond de 8% aangekomen. En misschien nog erger, het gaf ook af en toe de stop Zevenaar vlak voor Duiven op, waar je max met 150kW kan laden. En dan denk je misschien dat ik 100 heb zitten rijden op de Duitse autobahn maar ik heb rond de 130-145 gereden waar het kon en dat door regenachtig weer en nog genoeg lading overhouden om Duiven te bereiken.

Bij file’s alternatieve routes
Ik ben er nog niet echt uit of dat nou echt sneller is, maar na de zoveelste omleiding en de 5e dorpskerk gezien te hebben, heb ik toch serieus mijn twijfels of aansluiten in de file nou niet een betere optie was geweest.

Verder qua laadcurve, viel het mij reuze mee. Ik had gelezen dat het een hele slechte laadcurve had (10%-80% met een gemiddelde van 76kW), maar gelukkig is het veel beter dan dat.

Voorbeelden:
14% t/m 80% gemiddeld 118kW
7% tm 85% gemiddeld 106kW

Wat mij wel opviel, rond de 38% zakt de laadsnelheid ineens in van rond de 165kW naar 115kW om na een paar procent weer langzaam te stijgen naar rond 130kW. Mochten mensen interesse hebben, kan ik wel wat charge curves posten.

Verder is het een hele fijne reisauto, geen centje pijn door wat sneeuw, ook al heb ik alleen RWD.

Juniper RWD

• anti elppa
Shiro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:00:
Even een post over mijn wintersport rit met mijn Model Y Premium SR (Juniper). Dus de Premium dat niet meer bestaat met 64kWh accu.

Rit van Zuid-Holland naar Oostenrijk, volgens Google map rond de 10 uur rijden, volgens Tesla zelf een kleine 12 uur met laadstops, werkelijkheid is steevast dat ik een uur of 2 uur later aankom op plaats van bestemming, mijn vraag is dan, heb ik nou zoveel pech met files of ben ik nou traag? Meestal was de auto sneller klaar met laden dan de plaspauzes van de kids, maar bijna 2 uur langer overdoen, vond ik ook wel weer wat lastig te verklaren. Voor mijn gevoel heb ik nou ook niet dat extra tijd geslacked of zoveel in de file gestaan, maar goed. Het duurde gewoon een stuk langer dan initieel gepland en dat het voorjaarsvakantie was, hielp ook niet.

Onnauwkeurig schatting van verbruik en percentage om te bepalen wat de volgende laadstop moet zijn. Zo kreeg ik op de terugweg een laadstop vlak voor München voorgeschoteld, wat ik liever niet had, dus na even rijden nog eens laten plannen, maar kreeg toen een stop eerder zelfs, nog wat verder en nog een paar keer laten herplannen en toen kwam de stop net na München uit. Eenmaal in de buurt waren alle superchargers bezet, dus gaf het mij de optie bij de volgende te stoppen, daar met 6% aangekomen, ook prima, maar waarom niet initieel dat als optie opgeven? Zo had ik op de terugweg Duiven als volgende stop opgegeven, staat er -6% dat ik zou aankomen en als ik eigenwijs toch Duiven opgeeft wordt er een extra stop tussen geplanned, maar uiteindelijk rond de 8% aangekomen. En misschien nog erger, het gaf ook af en toe de stop Zevenaar vlak voor Duiven op, waar je max met 150kW kan laden. En dan denk je misschien dat ik 100 heb zitten rijden op de Duitse autobahn maar ik heb rond de 130-145 gereden waar het kon en dat door regenachtig weer en nog genoeg lading overhouden om Duiven te bereiken.

Ik ben er nog niet echt uit of dat nou echt sneller is, maar na de zoveelste omleiding en de 5e dorpskerk gezien te hebben, heb ik toch serieus mijn twijfels of aansluiten in de file nou niet een betere optie was geweest.

Verder qua laadcurve, viel het mij reuze mee. Ik had gelezen dat het een hele slechte laadcurve had (10%-80% met een gemiddelde van 76kW), maar gelukkig is het veel beter dan dat.

Voorbeelden:

Wat mij wel opviel, rond de 38% zakt de laadsnelheid ineens in van rond de 165kW naar 115kW om na een paar procent weer langzaam te stijgen naar rond 130kW. Mochten mensen interesse hebben, kan ik wel wat charge curves posten.

Verder is het een hele fijne reisauto, geen centje pijn door wat sneeuw, ook al heb ik alleen RWD.
ik kom altijd eerder aan dan wat tesla zegt. Was woensdag ff naar hamburg, 470km enkele reis. 3 collega's mee in de auto. Heb 2x moeten stoppen ivm plaspauzes, dus laden niet optimaal. Maar heb er incl laden exact 4,5h over gedaan. De route was 60% geen snelheids beperking. Dus hele stukken 170 a 180 gereden bij -3 graden. Terug moest er een macdrek gegeten worden dus auto vanaf 100% bijna dood gereden en toen eten, veel te lang geladen doordat er 2 een dubbel menu besteld hadden. MAar weer 4,5h incl 15min file bij bremen. Terug dus maar 1x geladen.
Tesla gaf bij beide trips 1x laden aan, en reistijd ongeveer 4h en 50m incl laden.
Heb eigenlijk altijd die ervaring. Wellicht omdat ik altijd hard rijd, zo diep mogelijk ga, en zo kort mogelijk laad.
Ritje neurenberg heen en weer op 1 dag, 660km enkele reis vorig jaar gedaan. Precies 6h heen en 6h terug. Ik haal vaak de 100km'h wel in duitsland voer de hele trip. In NL of belgie red ik het nooit iig. Franse tol wegen haal ik iig wel easy

Wat trouwens echt key is, is dat je ruim van te voren je accu opwarmt voor je vertrekt van huis. Dus niet alleen cabine verwarmen, maar ook zeker uur de accu laten voor verwarmen. Dit scheel echt enorm in de winter

[ Voor 5% gewijzigd door anti elppa op 24-02-2026 16:50 ]

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21

Voorbeelden:

Ik deel je conclusie over de fijne reisauto :)
Hier precies dezelfde uitvoering van de Juniper. Ook de RWD premium met 64kWh accu.

Ik herken me niet in de inschatting van de tijd die niet klopt. Afgelopen week was ik juist over verbaasd hoe nauwkeurig die was. Op een kwartier na op de geschatte tijd aangekomen op een rit van 11 uur... :o
Flink doorgereden in duitsland, maar ook veel baustellen..

Wel herken ik me in de laadstops die niet ideaal worden aageboden. Nu word ik af en toe al naar laders gestuurd met nog 40% lading, ja daaag... Dat was een paar jaar geleden nooit zo. Nu idd vaak doorrijden of opniew inplannen.

Die laadcurve die je noemt heb ik trouwens ook. tot ca 35% op vol vermogen laden, dan van een klif vallen en weer ietsjes opkrabbelen naar de 130 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvAkPunwJvHlkF9ytsoIHKaawv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H5iYvrNg1QJU7LbCOtjrBmCv.png?f=fotoalbum_large

• anti elppa
Qoon3x schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Ik deel je conclusie over de fijne reisauto :)
Hier precies dezelfde uitvoering van de Juniper. Ook de RWD premium met 64kWh accu.

Ik herken met niet in de inschatting van de tijd die niet klopt. Afgelopen week juist over verbaasd hoe nauwkeurig die was. Op een kwartier na op de geschatte tijd aangekomen op een rit van 11 uur... :o
Flink doorgereden in duitsland, maar ook veel baustellen..

Wel herken ik me in de laadstops die niet ideaal worden aageboden. Nu wordt ik af en toe al naar laders gestuurd met nog 40% lading, ja daag... Dat was een paar jaar geleden nooit zo. Nu idd vaak doorrijden of opniew inplannen.

Die laadcurve die je noemt heb ik trouwens ook. tot ca 35% op vol vermogen laden, dan van een klif vallen en weer ietsjes opkrabbelen naar de 130 kW.

[Afbeelding]
ja die laadstops zijn anders ingepland als paar jaar terug. soms denk ik wel eens dat ie ivm veiligheid je eerder wil laten stoppen. Heb dat vooral met de 1e laadstop op een lange trip, de stops erna gaan wel weer goed. Ik weet ondertussen na 7 jaar tesla aardig wat wel of niet kan. Dus op het moment dat de accu gaat voorverwarmen (lees op dat moment dus energie verspillen) op route beëindigen, en daarna opnieuw zelfde bestemming invoeren, en dan pakt ie eigenlijk altijd direct de volgende waar je dan wel gewoon met je target SOC aan wil komen.

Qoon3x schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:57:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of dit een recente laadcurve is met 2026.2, maar omdat er in die release specifiek voor de Model Y's met jouw accu (CATL 6M) wat is veranderd, ben ik benieuwd of je laadcurve er nu anders uit ziet

[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 17:06 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:13

Shiro

Serenity

pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Ik weet niet of dit een recente laadcurve is met 2026.2, maar omdat er in die release specifiek voor de Model Y's met jouw accu (CATL 6M) wat is veranderd, ben ik benieuwd of je laadcurve er nu anders uit ziet
Mijn ziet er dus ook ongeveer zo uit en ik draai al tijdje 2026.2.3

Als ik zo de meningen hoor, ligt het dus aan mijzelf of dat ik gewoon pech heb met de files, maar goed, goed om te weten dat het wel accuraat is. Tijdens de mei vakantie ga ik weer een kleine roadtrip maken, even kijken of ik dan wel een beetje volgens schema aankom.

Juniper RWD

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Is een laadcurve met 2026.2.3 software.
Heb ook nog even gekeken naar oudere laad curves, maar zit nagenoeg geen verschil in.

Ik heb er wel ineens weer 2kWh terug sinds 2026.2 😅

[ Voor 28% gewijzigd door Qoon3x op 24-02-2026 17:16 ]

• CEdS
  • Laatst online: 11:41
CEdS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Precies, dezelfde ervaring had ik ook. Volgende week rijd ik weer 2500 km door 4 verschillende landen. Ik zal timen hoelang het duurt.
@Tommie12 @Fire69 @Eisbar
Vandaag geklokt bij 2 grensovergangen:
- Frankrijk - Belgie A304 ter hoogte van Couvin - Hier was de verbinding binnen 1 minuut weer up to date
- Belgie - Nederland A12 Markieszaad Richting Bergen op Zoom. Verbinding viel in 2 minuten 3 keer weg maar verbond steeds weer binnen 30 seconden.
Dus niets geen klagen ;-)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• anti elppa
CEdS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:32:
[...]

- Frankrijk - Belgie A304 ter hoogte van Couvin - Hier was de verbinding binnen 1 minuut weer up to date
- Belgie - Nederland A12 Markieszaad Richting Bergen op Zoom. Verbinding viel in 2 minuten 3 keer weg maar verbond steeds weer binnen 30 seconden.
duitsland NL was vorige week niets eens te merken dat ie even uit de lucht was. Mijn grootste issue is altijd tussen NL en Belgie en dan specifiek bij hazeldonk. Dat was tussen 2019 en 2022 perfect, laatste jaren drama. Duurde gewoon tot aan minimaal breacht voor ik weer verbinding had. En ik kom elke 2 weken over die grens. Donderdag weer, ff kijken of het nu beter is

• nDirect090
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Dat zou dan zomaar gebaseerd kunnen zijn op deze post van @CEdS en zijn eerste ervaringen
Dat was ook de enige referentie die ik kon vinden, maar vraag me af of dat wel om een nederlandse Tesla gaat? Ik heb verder echt nog niemand gehoord over de uitrol in Nederland van Grok.

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Wat trouwens echt key is, is dat je ruim van te voren je accu opwarmt voor je vertrekt van huis. Dus niet alleen cabine verwarmen, maar ook zeker uur de accu laten voor verwarmen. Dit scheel echt enorm in de winter
Hoe doe je dit precies? Gewoon de auto nog even aan de laadpaal voordat je instapt?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gelukszak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:52:
[...]

Hoe doe je dit precies? Gewoon de auto nog even aan de laadpaal voordat je instapt?
Gewoon je verwarming in de app aanzetten. Een half uur/3 kwartier voor vertrek. In de app zie je na een minuut ofzo het 'hamburgertje' naast de batterij.

Verbruikt accu of als je aangesloten zit, je laadpaal.

[ Voor 15% gewijzigd door pjot1 op 24-02-2026 18:01 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• anti elppa
Gelukszak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:52:
[...]

in de app naar planning instellen gaan, dan de optie voorverwarmen/ koelen aanzetten en een tijd instellen. Kost idd wat hier boven staat accu als je niet aan een paal hangt, dan is het dus nutteloos.

Wil je echt het maximale uit je lading halen voor een lange trip in de winter, deze optie zeker gebruiken. scheelt er een stuk. Let wel op, het kost wel tijd (en energie dus, maar die win je wel weer terug tijdens het rijden)

• anti elppa
pjot1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:59:
[...]

Gewoon je verwarming in de app aanzetten. Een half uur/3 kwartier voor vertrek. In de app zie je na een minuut ofzo het 'hamburgertje' naast de batterij.

Verbruikt accu of als je aangesloten zit, je laadpaal.
ja als je alleen de verwarming aanzet, zie ik dat hamburgertje eigenlijk bijna nooit. De auto maakt dan ook niet dat typische a-synchrone gebrom uit de motors om de accu op te warmen (wat ie ook doet bij pre-heat tijdens het rijden naar een SC)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 22:38

[Afbeelding]
Ik vind deze dan eigenlijk beter nieuws (als het waar is :z )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcE_D0Op24gE6aOA5cjSexKMusg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFHrm6gQkwSOBaPz5uvd4xQo.jpg?f=fotoalbum_large https://x.com/tesla_nl_tr/status/2026277019663663358

• pjot1
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:07:
[...]

ja als je alleen de verwarming aanzet, zie ik dat hamburgertje eigenlijk bijna nooit. De auto maakt dan ook niet dat typische a-synchrone gebrom uit de motors om de accu op te warmen (wat ie ook doet bij pre-heat tijdens het rijden naar een SC)
Misschien alleen bij 'oudere' modellen wel. Bij mijn model s uit 2016 heb ik zo goed als geen regeneratie als ik dat niet doe.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:34

Voorbeelden:

Ik heb deze accu ook (catl6m) in een m3 en die heeft een prima laadcurve idd is mijn ervaring had het ook al eens gepost. Verder qua planning plant hij bij mij ook niet altijd de stops die ik wil . Ik rij dan gewoon door en dan komt hij vaak met betere opties en geeft hij rij advies hoe snel je mag rijden om de volgende stop te halen. Ook wel grappig en dat werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 24-02-2026 18:25 ]

• anti elppa
pjot1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Misschien alleen bij 'oudere' modellen wel. Bij mijn model s uit 2016 heb ik zo goed als geen regeneratie als ik dat niet doe.
zal er eens op letten of er verschil zit tussen de 2019 en 2024 model 3. Heb in de 2019 al ff geen lange trips meer gedaan in de winter.

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:17
hansdg53 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Dit is een premium versie met standaard range, dus waarschijnlijk met LFP accu. Wel zo prettig.
Kan het zo snel niet gevonden krijgen, maar ik heb nu een Model Y AWD uit 2023. Wanneer deze tot 100% wordt opgeladen staat er ook iets van 490 kilometer dat ik kan rijden.

Dit demomodel dat een standard range betreft met LFP accu, lijkt ook op ~500 uit te komen. Kan ik dit zo vergelijken qua praktisch aantal kilometers dat gereden kan worden? Is het 'gewoon' zo dat de nieuwe generatie SR simpelweg een hoger bereik heeft wellicht?

De reden dat ik het vraag is eventueel een overstap naar het juniper model.

[ Voor 5% gewijzigd door Ashy op 24-02-2026 19:05 ]

• pjot1
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:42:
[...]

zal er eens op letten of er verschil zit tussen de 2019 en 2024 model 3. Heb in de 2019 al ff geen lange trips meer gedaan in de winter.
Je weet dat het morgen 20°C kan worden? :+

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben al 3 weken in het bezit van Model Y Standard en ook die tijd al aan het klote met handsfree bellen.
Zo krijg ik het maar niet voor elkaar dat de iPhone de microfoon van de auto pakt. Het koppelen met Bluetooth gaat goed, en het geluid komt ook uit de speakers. Maar mensen klagen dat ze mij nauwelijks horen, en na wat testen blijkt dat de microfoon van de telefoon wordt gebruikt. Wanneer ik de iPhone opnieuw koppel dan werkt het allemaal wel goed. Maar de volgende dag is het weer hetzelfde probleem.
Ik heb al zo vaak de Bluetooth connecties verwijderd en andere profielen aan de connectie op de iPhone geprobeerd zonder goed resultaat.
Wie kan mij verder helpen om dit op te lossen?
avdl72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:41:
Ik ben al 3 weken in het bezit van Model Y Standard en ook die tijd al aan het klote met handsfree bellen.
Zo krijg ik het maar niet voor elkaar dat de iPhone de microfoon van de auto pakt. Het koppelen met Bluetooth gaat goed, en het geluid komt ook uit de speakers. Maar mensen klagen dat ze mij nauwelijks horen, en na wat testen blijkt dat de microfoon van de telefoon wordt gebruikt. Wanneer ik de iPhone opnieuw koppel dan werkt het allemaal wel goed. Maar de volgende dag is het weer hetzelfde probleem.
Ik heb al zo vaak de Bluetooth connecties verwijderd en andere profielen aan de connectie op de iPhone geprobeerd zonder goed resultaat.
Heb je al een keer in de auto een reset gedaan door de twee scroll wieltjes op het stuur ingedrukt te houden? Als dat het niet oplost, heb je al eens een andere telefoon gebruikt?

• avdl72
  • Niet online
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Heb je al een keer in de auto een reset gedaan door de twee scroll wieltjes op het stuur ingedrukt te houden? Als dat het niet oplost, heb je al eens een andere telefoon gebruikt?
Een reset van het systeem en de telefoon heb al gedaan.
En ik heb geen andere telefoon om mee te testen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03 19:49

Voorbeelden:

Heb je wel je laadvstopschema goed ingesteld? Snelste route of mooie stops of zo weinig mogelijk laadstops? Ik ben 2 keer naar Oostenrijk geweest in januari en de aankomsttijd die de auto aangaf in de navigatie steeds gehaald of eerder aangekomen. 1000 km in minder dan 12 uur. Overal maximale snelheden gereden en waar geen snelheidslimiet was, 134 km/uur op de teller. Wel gekozen voor weinig stops.En ook files gehad. De navigatie leidde me soms om de lange files heen, dezelfde omleiding als in mijn TomTom Go app. Ik vergelijk de routes vaak met elkaar, maar zie geen verschillen. TomTom geeft soms tussendoor een snellere route aan met groene pijlen, en dan blijkt de Tesla navigatie die ook te nemen. Alleen geeft Tesla dat niet actief aan, het gebeurt gewoon.
Mackeessie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Heb je wel je laadvstopschema goed ingesteld? Snelste route of mooie stops of zo weinig mogelijk laadstops? ..
Sinds wanneer is deze optie er in de Tesla?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• SpikeHome
Ashy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Kan het zo snel niet gevonden krijgen, maar ik heb nu een Model Y AWD uit 2023. Wanneer deze tot 100% wordt opgeladen staat er ook iets van 490 kilometer dat ik kan rijden.

Dit demomodel dat een standard range betreft met LFP accu, lijkt ook op ~500 uit te komen. Kan ik dit zo vergelijken qua praktisch aantal kilometers dat gereden kan worden? Is het 'gewoon' zo dat de nieuwe generatie SR simpelweg een hoger bereik heeft wellicht?

De reden dat ik het vraag is eventueel een overstap naar het juniper model.
Ik heb ook een AWD van 2024, volgens teslamate degradatie 3,4%
Heb m nog nooit tot 100% geladen, maar volgens teslamate kan ik 504km rijden met 100% charge.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04
avdl72 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:41:
als ik even Perplexity raadpleeg krijg ik dit als mogelijkheden die je kan proberen

Waarschijnlijk probleem
De iPhone ziet de Tesla soms niet als “Car Stereo” en routeert de microfoon/spraak dan raar, of blijft in feite de telefoon‑mic gebruiken i.p.v. de auto‑mic.

Bij opnieuw instellen werkt het even, tot hij weer opnieuw koppelt en iOS/Tesla de verkeerde audio‑route of profiel pakt.

Stappen op de iPhone
Laat hem dit doen terwijl hij in de auto zit met contact aan (maar kan op parkeerplaats, hoeft niet te rijden):

Ga op de iPhone naar Instellingen → Bluetooth.

Zoek zijn Tesla in de lijst, tik op het i‑tje ernaast.

Tik op Device Type / Apparaattype en kies Car Stereo (of Auto / Autoradio, afhankelijk van taal).

Controleer dat Bellen en Audio beide aangevinkt zijn voor dit apparaat.

Daarna een testcall doen in de auto: als het goed is hoort de andere persoon hem nu wél via de Tesla‑microfoon.

Als het nog steeds steeds terugkomt
Dan een keer “hard resetten” van de Bluetooth‑koppeling:

Op de iPhone bij Bluetooth:

Tik op de Tesla en kies ‘Vergeet dit apparaat’.

In de Tesla (op het scherm):

Ga naar Bluetooth‑instellingen en verwijder de iPhone volledig uit de lijst.

iPhone opnieuw opstarten.

Tesla‑scherm herstarten door beide scrollwieltjes op het stuur ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en opnieuw opstart.

Daarna de iPhone opnieuw koppelen (via de Tesla starten), alles toestaan, en weer controleren dat het apparaattype op de iPhone “Car Stereo” staat.

Extra checks tijdens een gesprek
Tijdens een gesprek even op het iPhone‑scherm kijken welk audio‑icoontje actief is (iPhone / Tesla / speaker) en expliciet Tesla kiezen als bron.

Eventueel in het gesprek één keer switchen naar iPhone en weer terug naar Tesla; soms “ontglitcht” dat de audioketen.

Als hij hiermee blijft prutsen, is het goed om te weten: heeft hij een bepaalde iPhone (bijv. 15/16) en draait hij de laatste iOS‑versie, en weet je of andere telefoons in zijn Model Y hetzelfde probleem hebben, of is hij de enige?

PSN: FreakGIB

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03 19:49
Inspired schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Sinds wanneer is deze optie er in de Tesla?
Geen idee, al een tijdje. Ik denk november 2025?
De keuze mogelijkheid staat boven in de route die is aangemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mackeessie op 24-02-2026 21:47 ]

• avdl72
  • Niet online
FreakGIB schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:41:
[...]

als ik even Perplexity raadpleeg krijg ik dit als mogelijkheden die je kan proberen

Waarschijnlijk probleem
De iPhone ziet de Tesla soms niet als “Car Stereo” en routeert de microfoon/spraak dan raar, of blijft in feite de telefoon‑mic gebruiken i.p.v. de auto‑mic.

Bij opnieuw instellen werkt het even, tot hij weer opnieuw koppelt en iOS/Tesla de verkeerde audio‑route of profiel pakt.

Stappen op de iPhone
Laat hem dit doen terwijl hij in de auto zit met contact aan (maar kan op parkeerplaats, hoeft niet te rijden):

Ga op de iPhone naar Instellingen → Bluetooth.

Zoek zijn Tesla in de lijst, tik op het i‑tje ernaast.

Tik op Device Type / Apparaattype en kies Car Stereo (of Auto / Autoradio, afhankelijk van taal).

Controleer dat Bellen en Audio beide aangevinkt zijn voor dit apparaat.

Daarna een testcall doen in de auto: als het goed is hoort de andere persoon hem nu wél via de Tesla‑microfoon.

Als het nog steeds steeds terugkomt
Dan een keer “hard resetten” van de Bluetooth‑koppeling:

Op de iPhone bij Bluetooth:

Tik op de Tesla en kies ‘Vergeet dit apparaat’.

In de Tesla (op het scherm):

Ga naar Bluetooth‑instellingen en verwijder de iPhone volledig uit de lijst.

iPhone opnieuw opstarten.

Tesla‑scherm herstarten door beide scrollwieltjes op het stuur ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en opnieuw opstart.

Daarna de iPhone opnieuw koppelen (via de Tesla starten), alles toestaan, en weer controleren dat het apparaattype op de iPhone “Car Stereo” staat.

Extra checks tijdens een gesprek
Tijdens een gesprek even op het iPhone‑scherm kijken welk audio‑icoontje actief is (iPhone / Tesla / speaker) en expliciet Tesla kiezen als bron.

Eventueel in het gesprek één keer switchen naar iPhone en weer terug naar Tesla; soms “ontglitcht” dat de audioketen.

Als hij hiermee blijft prutsen, is het goed om te weten: heeft hij een bepaalde iPhone (bijv. 15/16) en draait hij de laatste iOS‑versie, en weet je of andere telefoons in zijn Model Y hetzelfde probleem hebben, of is hij de enige?
Dit heb ik allemaal al gedaan, meerdere keren zelfs.
Ik zal het nog eens proberen. Bedankt zover voor het meedenken.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:34
. Edit fout

[ Voor 99% gewijzigd door karel_G_1981 op 25-02-2026 01:49 ]

• anti elppa
pjot1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Je weet dat het morgen 20°C kan worden? :+
hahah ja en had ook geen lange trip op de planning. wellicht komt er nog wat kou aakomende weken en anders moet het volgend jaar maar weer

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29

Maasluip

Kabbelend watertje

Tweet is alweer weg, ik hoor van andere kanten dat het een bekende troller is.
Instead of correcting the error, BERKANT has a pattern of pushing unsourced hype, then quietly removing posts when challenged—while blocking critics or doubling down in private messages, trying to force people in deleting their comments on his posts. This kind of behavior misleads Tesla owners, investors, and fans, polluting the info space with fake “scoops.”

Signatures zijn voor boomers.

CEdS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Zondag de Vrijthof parking in Maastricht uit gereden. We waren de stad uit voor internet terug verbinding gaf. Dat was zeker 5 minuten. Bij het overschrijden van de grens ging het deze keer wel sneller. Dan was het ca 1 minuut.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• FreakGIB
  • Laatst online: 14:04
Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Zondag de Vrijthof parking in Maastricht uit gereden. We waren de stad uit voor internet terug verbinding gaf. Dat was zeker 5 minuten. Bij het overschrijden van de grens ging het deze keer wel sneller. Dan was het ca 1 minuut.
ik heb soms dat ook wel eens gehad wat ik dan doe ook onder het rijden de 2 scroll wieltjes indrukken en de PC resetten alles bijft gewoon werken je weet alleen even niet hoe hard je rijd daarna komt alles terug ook je geplande rit en vaak ook weer de internet verbinding.

PSN: FreakGIB

RoofTurkey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Die omstandigheden zeggen meer over je banden dan over de auto.
Met een andere 4WD en dezelfde (waarschijnlijk nieuwe) winterbanden was dit ook gelukt.
In elk geval, ik ben ook onder de indruk van de performantie van de ABS en slipregeling op een EV. Ingrijpen kan zo veel sneller en zachter zonder dat je de indruk hebt dat al het vermogen weg is.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50

Damian

Insane Obtrusion

Is er eigenlijk iemand hier die de beschikking heeft over Service Mode Plus? Ik zou heel graag in de UI mijn Performance spoiler willen aanzetten.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• turkeyhakan
  • Nu online
Damian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:33:
Is er eigenlijk iemand hier die de beschikking heeft over Service Mode Plus? Ik zou heel graag in de UI mijn Performance spoiler willen aanzetten.
Je kunt ook een Performance kopen 8) 8)

• nDirect090
Maasluip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:49:
[...]

[...]
Inmiddels hebben verschillende media websites het bericht ook overgenomen. Toen ik door kreeg dat die z’n eigen tweets vrij snel ging verwijderen, wist ik genoeg en heb ik hem meteen geblokkeerd.

• nDirect090
Lijkt er inmiddels op dat TWC niet meer te bestellen is via de Tesla website. Leveringen liepen al achter, maar nu dus ook helemaal niet meer te bestellen

• turkeyhakan
  • Nu online
nDirect090 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:14:
Lijkt er inmiddels op dat TWC niet meer te bestellen is via de Tesla website. Leveringen liepen al achter, maar nu dus ook helemaal niet meer te bestellen
Ik heb gelezen dat er een productiefout zat in een bepaalde batch, waardoor er leverproblemen zijn ontstaan.

• Tware
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:38
Ik heb een issue met mn android en 2026 model Y. Telefoonsleutel werkt prima, maar bluetooth voor audio/bellen, die connectie vergeet ie de hele tijd. Elke keer als ik weer in de auto stap lijkt ie de paring vergeten oid, moet ik naar de bluetooth connection iin de auto gaan en op vergeten drukken en weer opnieuw maken. Erg iritant (kost elke keer als ik in de auto stap ~20-30 sec extra..) Iemand een oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door Tware op 25-02-2026 09:34 ]

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:11
Mij valt op dat de auto (Model Y Premium RWD SR Nov 2025) niet meer van profiel wisselt als we de auto openen.
Als mijn vrouw de auto opent blijft de mijn profiel actief terwijl ik niet in de buurt ben en de telefoonsleutel vereist is voor mijn profiel.
Als zij eenmaal haar profiel heeft gekozen dan blijft deze actief, ook als ze niet in de buurt is en ik de auto open.
Wat doen we verkeerd ?

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Snelste oplossing: telefoonsleutels verwijderen, opnieuw toevoegen (allebei met eigen sleutelkaart) en dan de profielen die erbij horen koppelen aan de juiste kaart en telefoon.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:37
LastSamurai schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:49:
Mij valt op dat de auto (Model Y Premium RWD SR Nov 2025) niet meer van profiel wisselt als we de auto openen.
Als mijn vrouw de auto opent blijft de mijn profiel actief terwijl ik niet in de buurt ben en de telefoonsleutel vereist is voor mijn profiel.
Als zij eenmaal haar profiel heeft gekozen dan blijft deze actief, ook als ze niet in de buurt is en ik de auto open.
Wat doen we verkeerd ?
Hebben jullie allebei een eigen Tesla account? Hij heeft het dus wel goed gedaan eerder?

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
djiedjee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Hebben jullie allebei een eigen Tesla account? Hij heeft het dus wel goed gedaan eerder?
Ja, we hebben beide een Tesla account en dit heeft gewerkt.

• punkkiee
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-03 18:41
Ik heb dit weekend een model 3 premium LR besteld in marine blue, vanuit werk krijg ik waarschijnlijk weer een shell recharge kaart. Volgens mij wordt die niet ondersteund in de Tesla app voor betalingen. Iemand hier toevallig ervaringen mee?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
punkkiee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:41:
Ik heb dit weekend een model 3 premium LR besteld in marine blue, vanuit werk krijg ik waarschijnlijk weer een shell recharge kaart. Volgens mij wordt die niet ondersteund in de Tesla app voor betalingen. Iemand hier toevallig ervaringen mee?
Klopt, deze wordt (nog) niet ondersteund.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
Ik heb sinds 2026.2 dat de auto nu al een aantal keer niet op slot of uit gaat, na uitstappen. Nooit problemen met instappen / openen / koppelen / profiel, alleen bij uitstappen. Soms, niet altijd. Enige oplossing: weer in auto stappen, in drive zetten en dan weer uitstappen. Omdat het akoestische signaal nu ook veel zachter is, valt het ook niet op. Tesla herkent dit niet. Iemand tips?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:57
Heinemancp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:02:
Ik heb sinds 2026.2 dat de auto nu al een aantal keer niet op slot of uit gaat, na uitstappen. Nooit problemen met instappen / openen / koppelen / profiel, alleen bij uitstappen. Soms, niet altijd. Enige oplossing: weer in auto stappen, in drive zetten en dan weer uitstappen. Omdat het akoestische signaal nu ook veel zachter is, valt het ook niet op. Tesla herkent dit niet. Iemand tips?
Stoel sensor wellicht stuk?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
djiedjee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:56:
@SquareOne
Wat is jouw gemiddelde verbruik geweest?

Wij zitten op 17 kwh per 100km met temperaturen net boven 0.Nu de temperatuur wat omhoog gaat zie ik ongeveer 15 kwh per 100.km
Ik heb het net even nagekeken in de auto.
verbruik is 18,7 kwh per 100km gemiddeld over een totaal 9300km. Gereden sinds eind Dec.

Behoorlijk hoog verbruik dus, en onderbouwt gelijk m'n gevoel dat ik de range lager ligt dan ik had verwacht.
Heb helaas geen data meer van mijn M3P, dus weet niet hoe het verbruik daar lag.

• turkeyhakan
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:14:
[...]

verbruik is 18,7 kwh per 100km gemiddeld over een totaal 9300km. Gereden sinds eind Dec.

Behoorlijk hoog verbruik dus, en onderbouwt gelijk m'n gevoel dat ik de range lager ligt dan ik had verwacht.
Heb helaas geen data meer van mijn M3P, dus weet niet hoe het verbruik daar lag.
En @djiedjee, het verbruik van mijn M3P uit 2023 staat ook op 18,7 kWh/100 km. Gemeten over de afgelopen 66.000 km :-) In Nederland houd ik mij altijd aan de maximale toegestane snelheid + 5 km/u.
djiedjee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Je hebt geen 2 verschillende accounts nodig. Mijn vrouw en ik gebruiken hetzelfde account, maar profielen zijn gekoppeld aan de telefoonsleutel, en dit is nu één ding wat wel feilloos werkt (bij mij).

• djiedjee
[...]

Is wel iets hoger dan bij ons. Lagere bandenspanning of andere banden wellicht? Of een zwaardere rechtervoet.

Wij hebben vredestein all-seasons, voor 2,9 en achter 3,5 . Rijden altijd op "Chill".

• SquareOne
  • Laatst online: 16:41
djiedjee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Is wel iets hoger dan bij ons. Lagere bandenspanning of andere banden wellicht? Of een zwaardere rechtervoet.

Wij hebben vredestein all-seasons, voor 2,9 en achter 3,5 . Rijden altijd op "Chill".
Ik rij over het algemeen rustig en altijd in chill modus. Wel 2x wintersport dus dat zijn kilometers geweest waar ik aardig heb doorgereden én de temperaturen afgelopen 2 maanden zowel in NL als Oostenrijk waren niet ideaal. Wellicht zakt het komende weken nog wat.

Maar met deze cijfers kom je met deze accu van 661 WLTP tot netto ca. 450 KM.

• djiedjee
SquareOne schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Ik rij over het algemeen rustig en altijd in chill modus. Wel 2x wintersport dus dat zijn kilometers geweest waar ik aardig heb doorgereden én de temperaturen afgelopen 2 maanden zowel in NL als Oostenrijk waren niet ideaal. Wellicht zakt het komende weken nog wat.

Wij hebben ook wintersport en nog een vakantie erop zitten. Inderdaad hebben wij bij +5 graden ook stints van 400 km gehad. Niet doorgerekend naar totale range overigens.

Wij hebben niet boven 130 km/uur gereden, vaak wel iets rustiger.

[ Voor 3% gewijzigd door djiedjee op 25-02-2026 13:44 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:55
Maasluip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:49:
[...]

[...]
En inmiddels is men hem behoorlijk beu

https://x.com/Karanx_/status/2026347703165173910

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 16:32

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

in 2024 heeft Tesla de actie gehad; 5 jaar gratis premium connectiviteit als je een nieuwe model 3 leasde. Dat ging in eerste instantie mis (volgens mij bij veel mensen oa hier op het forum), is toen gecorrigeerd, en dat lijkt nu weer mis te gaan. Afgelopen maand werd er 9,99 afgeschreven door Tesla van m'n credit card. Ik heb hiervoor gemaild, maar waarschuwing dus voor anderen die van deze actie hebben kunnen genieten, check even je afschrijvingen :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

[...]
SquareOne schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Volgens EV-Database lig je voor een YS5MR nog precies op koers. Winter 190 Wh/km, 415 km. Voor komende zomer op naar de 137 Wh/km, 575 km

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 25-02-2026 14:25 ]

• MrDirect
  • Laatst online: 16:12
Heinemancp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:02:
Mijn Juniper ook hoor! Moest brief posten dus ik parkeer, stap uit, loop naar de ingang. Draai mij toevallig om, en alles brand nog, lichten aan, scherm aan, niks op slot. Gewoon via app op slot gedaan toen. Maar hij deed het niet vanzelf. Al een paar keer gebeurd trouwens.
pdidi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Volgens EV-Database lig je voor een YS5MR nog precies op koers. Winter 190 Wh/km, 415 km. Voor komende zomer op naar de 137 Wh/km, 575 km
EV-Database heeft nog nooit een auto echt getest. Het is totaal onduidelijk waar ze hun cijfers halen, dus altijd met een zak zout te nemen.

Mijn auto staat sinds de start op 180 Wh/km, maar bij regen en wat wind haal ik de 350km niet vanaf 100% en met CC op 125 waar dat mag in B.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56
Markofnikoff schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:11:
in 2024 heeft Tesla de actie gehad; 5 jaar gratis premium connectiviteit als je een nieuwe model 3 leasde. Dat ging in eerste instantie mis (volgens mij bij veel mensen oa hier op het forum), is toen gecorrigeerd, en dat lijkt nu weer mis te gaan. Afgelopen maand werd er 9,99 afgeschreven door Tesla van m'n credit card. Ik heb hiervoor gemaild, maar waarschuwing dus voor anderen die van deze actie hebben kunnen genieten, check even je afschrijvingen :)
Staat bij mij in mijn app op oktober 2029....

• anti elppa
Mday schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Staat bij mij in mijn app op oktober 2029....
yep, bij mij dec 2029. Idd wel veel gezeik gehad toen. duurde bij mij 4 maanden voor het gefixed was. Vervolgens kreeg ik maar 24 maanden, en na nog meer gezeur is het naar 5 jaar aangepast.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:35:
[...]

EV-Database heeft nog nooit een auto echt getest. Het is totaal onduidelijk waar ze hun cijfers halen, dus altijd met een zak zout te nemen.

Mijn auto staat sinds de start op 180 Wh/km, maar bij regen en wat wind haal ik de 350km niet vanaf 100% en met CC op 125 waar dat mag in B.
125 km/h is dan ook geen snelheid waarmee wordt getest, dus het is niet gek dat je de standaard test specificatie niet haalt. Ik zal je uit de droom helpen: die haalt geen enkele auto tenzij het wind mee, berg af en de ideale luchttemperatuur is, en de banden precies op spanning zijn. Het is de vraag of jouw verwachtingen niet te hoog gespannen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 25-02-2026 15:07 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Volgens mij is dit de jouwe, dus idd toen die nieuw was al max 320 km op Snelweg - Winter (regen is overigens minstens zo erg als kou)
Voor EV-Database (en voor ons) is het lastig dat Tesla geen accu details publiceert, dus soms gebruiken ze andere/verkeerde netto capaciteit (zij hanteren daar ook een andere definitie voor) dan op TFF. Hier staat hoe zij model-matig de range/verbruik berekenen gevoed met data uit praktijktesten. Het is iig veel realistischer dan WLTP/EPA/CLTC en klopt voor mijn MY24 BYD akelig nauwkeurig: na 41k sta ik op 164,7Wh/km, op EV-DB staat 165Wh/km

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:28
Vorige week maandag kreeg ik de melding dat de laag voltage (12v) batterij van m'n model 3 2019 aan vervanging toe was. Na wat zoekwerk toch maar gekozen om het via een serviceafspraak van Tesla te laten doen, in plaats van zelf de accu vervangen, aangezien sommige mensen achteraf problemen hebben. Die was in te plannen voor dinsdag een week later.

In de periode dat de melding stond is de auto niet in sleep modus geweest, dus alleen idle, met bijbehorend continu verbruik. Verder werkte alles gewoon, alleen met een persistente melding op het scherm en de opmerking dat er geen updates geïnstalleerd zouden worden. Na het vervangen van de accu bleef de auto in idle, maar na de eerste rit erna ging hij weer netjes in sleep.

Service aan huis van Tesla was dikke prima, hij was in een paar minuten klaar, aardige gast. Had ook nog even de parkeersensor gereset, omdat een sensor rechtsachter continu dacht dat hij ergens tegenaan zat.

• talkatoo
  • Nu online
Ik haal volgende week mijn Tesla Model 3 Performance Highland uit eind 2024 op bij Tesla. Veel zin in! heb nog nooit in een Tesla gereden (zelfs nog nooit in gezeten). Iemand nog tips voor het ophalen van de auto? aandachtspunten? (zwakke plekken die ik moet kijken ter controle?)
daemonix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Het is de vraag of jouw verwachtingen niet te hoog gespannen zijn.
Misschien wel, maar daarom stel ik die verwachtingen ook bij voor de volgende auto..

EV database vermeldt ook een laadtijd van 15min om daarna terug 199Km te rijden... dat is niet realistisch.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 16:32

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

talkatoo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
Ik haal volgende week mijn Tesla Model 3 Performance Highland uit eind 2024 op bij Tesla. Veel zin in! heb nog nooit in een Tesla gereden (zelfs nog nooit in gezeten). Iemand nog tips voor het ophalen van de auto? aandachtspunten? (zwakke plekken die ik moet kijken ter controle?)
UIt eigen ervaring met een vergelijkbare auto:
- Krakende bestuurders/passagiers stoel in de rugleuning
- Missende aero inserts in de velgen (plastic onderdelen)
- Beschadigde velgen door de aeroinserts
- Rammelend dashboard/ventilatierooster (lastig te testen bij ophalen)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• pjot1
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Ik heb gelezen dat er een productiefout zat in een bepaalde batch, waardoor er leverproblemen zijn ontstaan.
Hadden ze maar niet aan de zuip moeten gaan.... B)

• anti elppa
talkatoo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
van harte! welcome to the club. Zijn niet veel punten waar je op moet letten, de highland M3 is gewoon al een extreem goede auto. niet te vergelijken met de vorige modellen. Zo te zien is ie 2e hands? Dan vooral letten op beschadegingen.

Verder is de performance een super bak. Na 1,5 jaar heb ik nog steeds elke dag een dikke smile op mijn gezicht na een ritje. En dat terwijl ik met de de M3LR acc boost al veel gewend was. De P is next level.

Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:11:
[...]
EV database vermeldt ook een laadtijd van 15min om daarna terug 199Km te rijden... dat is niet realistisch.
Volgens deze laadcurve heb je in 15 minuten 46% = 36.3 kWh bijgeladen. Uitgaande van jouw 180Wh/km is dat 200km
pdidi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Volgens deze laadcurve heb je in 15 minuten 46% = 36.3 kWh bijgeladen. Uitgaande van jouw (wat 180Wh/km is dat 200km
Ja, dat is mijn algemeen gemiddelde, maar aan 110km/h zit je daar over.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:57
pdidi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dit de jouwe, dus idd toen die nieuw was al max 320 km op Snelweg - Winter (regen is overigens minstens zo erg als kou)
Voor EV-Database (en voor ons) is het lastig dat Tesla geen accu details publiceert, dus soms gebruiken ze andere/verkeerde netto capaciteit (zij hanteren daar ook een andere definitie voor) dan op TFF. Hier staat hoe zij model-matig de range/verbruik berekenen gevoed met data uit praktijktesten. Het is iig veel realistischer dan WLTP/EPA/CLTC en klopt voor mijn MY24 BYD akelig nauwkeurig: na 41k sta ik op 164,7Wh/km, op EV-DB staat 165Wh/km
Hier 160Wh/km over 20k, zelfde model, dus idd vrij juist.
Ik heb trouwens nog nooit echt hoeven kijken naar verbruik/range. Heb meer stress op de e-bike en met onze vorige Passat GTE (daar perste ik telkens elke % uit de kleine accu).
GPS instellen, rijden, genieten.

Update over de Hankook Flexclimates bij 20gr vandaag: nog steeds top.
Mijn rechtstreekse collega heeft exact dezelfde MY, maar zonder Reber Koni's en 15/15 verlaging en zonder ATS 19" velgen (die wat breder uitkomen en veel lichter zijn) met Hankooks Flexclimates en daar rijd ik ook wel af en toe mee.
Verschil is wel groot in comfort EN handling. Ik zou het meteen opnieuw doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aries.Mu op 25-02-2026 16:59 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• CEdS
  • Laatst online: 11:41
Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Ik ben vandaag een ondergrondse parking in Antwerpen uitgereden, In het verleden had ik met mijn S altijd moeite om na deze Parkeergarage weer verbinding te krijgen maar nu, met de mijn nieuwe model 3, geen enkel probleem. Ik heb niet eens gemerkt dat er geen verbinding was terwijl ik wel op de -3e verdieping had geparkeerd.
Ik denk dat de nieuwe modems beter en sneller contact maken.
Toen ik in de Model S mijn MCU1 had laten vervangen door de MCU2 kreeg ik ook een nieuw modem, deze verbond ook veel sneller dan de oude.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

Pagina: 1 ... 213 ... 223 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: