• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
talkatoo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
Ik haal volgende week mijn Tesla Model 3 Performance Highland uit eind 2024 op bij Tesla. Veel zin in! heb nog nooit in een Tesla gereden (zelfs nog nooit in gezeten). Iemand nog tips voor het ophalen van de auto? aandachtspunten? (zwakke plekken die ik moet kijken ter controle?)
Misschien een vreemde opmerking van mij, maar als ik een 2e hands auto koop dan maak ik eerst een proefrit, loop eromheen voor beschadigingen ed, Heb je die auto gewoon via internet gekocht dan zonder hem in het echt te zien?

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:49
djiedjee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Wij hebben vredestein all-seasons, voor 2,9 en achter 3,5 . Rijden altijd op "Chill".
3,5 bar koud; hoe zwaar heb je hem dan beladen?
Trilt die auto dan niet uit elkaar?

Banden absorberen ~80% van alle energie in oneffenheden in de weg; de rest is voor de veren en schokbrekers.
Bij zo'n hoge bandenspanning mis je behoorlijk wat contactoppervlak met het wegdek = grip ....
De band gaat door de hoge druk 'bol' staan en maakt vnl contact in het midden van de band;
dat deel slijt dan ook overmatig hard.

Overigens wel beter dan te lage bandenspanning, waarbij het verbruik toeneemt, de zijkant van de band het zwaar heeft en het profiel gaat 'cuppen' .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFTYH87VDSQTa8UJqwhrFZ3OnoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BM2dLLIIHIC2w5my6JcwCgBI.jpg?f=fotoalbum_large

Aan mijn grafiek zie je dat het nu al warmer wordt en de bandenspanning dan toeneemt.
Dips zijn testen met semi-slicks op circuit die met minder spanning nog meer grip geven.

[ Voor 47% gewijzigd door emmerx op 25-02-2026 17:55 ]

Draadloos laden op onze Zon

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-04 11:38
(jarig!)
Iemand ervaring met de tesla inruil? Wij hebben onze oude tesla y in perfecte staat omgezet naar de nieuwe maar nu is gedoe met het inruilaanbod.
Geschatte inruilwaarde is 30.300€. Samen met de 5.000€ overname premie geen slechte zaak leek ons. Je wordt gebeld en wat overtuigd en als ik vraag naar de "geschatte overname prijs" krijg ik als antwoord "als je eerlijk zegt wat er aan is krijg je die prijs, als er schade is moeten wij die herstellen en dat kost wat, jij begrijpt ook dat we dat moeten doorrekenen”. Kan ik langs komen om hem te laten kijken. Onmogelijk, ander team dat ver weg is... onze tesla is in nieuwe staat waar ze geen kras op vinden dus we doen het.
Dan moet ik foto’s sturen en krijg ik een inruilaanbod wat 153€ lager is. Op zich geen ramp maar ik wil wel weten waarom en bel. We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.

Ik wil mijn afgesproken 30.300€ terug krijgen, dit is nu plots onmogelijk en als ik annuleer houden ze mijn 250€ voorschot in. Mag dit allemaal zo maar en wat zijn mijn rechten? Ik heb open kaart gespeeld en nu hebben ze mij in de tang. Ik vind niet dat ik voor de kosten moet opdraaien omdat zij een verkeerde inschatting maken.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:22
Markofnikoff schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:36:
[...]

UIt eigen ervaring met een vergelijkbare auto:
- Krakende bestuurders/passagiers stoel in de rugleuning
- Missende aero inserts in de velgen (plastic onderdelen)
- Beschadigde velgen door de aeroinserts
- Rammelend dashboard/ventilatierooster (lastig te testen bij ophalen)
Thanks!
anti elppa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:37:
[...]

van harte! welcome to the club. Zijn niet veel punten waar je op moet letten, de highland M3 is gewoon al een extreem goede auto. niet te vergelijken met de vorige modellen. Zo te zien is ie 2e hands? Dan vooral letten op beschadegingen.

Verder is de performance een super bak. Na 1,5 jaar heb ik nog steeds elke dag een dikke smile op mijn gezicht na een ritje. En dat terwijl ik met de de M3LR acc boost al veel gewend was. De P is next level.
Dit soort dingen lees ik graag, kan niet wachten! Auto is inderdaad een Tesla Certified Ocassion, heeft 30.000 gelopen. Tesla vertelde mij; nieuwe banden, nieuwe velgen, nieuwe remmen (zat roest op), nieuwe interieur matten en verder gewoon in goede conditie. Afgaande op Tesla personeel; als nieuw.
jongetje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Misschien een vreemde opmerking van mij, maar als ik een 2e hands auto koop dan maak ik eerst een proefrit, loop eromheen voor beschadigingen ed, Heb je die auto gewoon via internet gekocht dan zonder hem in het echt te zien?
Helemaal niet vreemde opmerking. Klopt helemaal, eerste auto die ik blind koop via een website en betaald heb zonder ook maar iets te zien of maar een proefrit te hebben gereden. Dat is wellicht naïef maar de beslissing komt niet uit de lucht vallen.

Ik ben al maanden (bijna een jaar) op zoek naar een nieuwe auto, als ik iets koop wil ik er alles van weten, alles vergelijken etc. Heb veel circuit ervaring met snelle (snellere) auto's en wilde perse een elektrische sport sedan voor niet meer dan 50K die geschikt is voor dagelijks gebruik en waarmee je ook met 2 kinderen mee op vakantie kunt (en eventueel een 3e persoon op de achterbank). Daarnaast een redelijke range (400KM), snel laden, laag onderhoud, garantie...

Met die filters kom je niet meer op een lang lijstje uit;

Een Porsche Taycan (met grote accu)
een Audi Etron GT
BMW i4 M50
En een Tesla Model 3 Performance
Eventueel een EV6 GT.

Porsche en Audi hadden de plus van het 800V laadysteem, maar zijn auto's met een stuk meer kilometers, ouder, minder garantie, slechte software, hogere onderhoud kosten en kunnen af en toe een financiële bom zijn als er iets essentieels kapot gaat.

Verder dus vertrouwd van alle lovende reviews op internet en volgens mij 'best for money'. Als mij iets negatiefs opvalt (schade, niet lekker rijden) dat ontbind ik te koop. Had ondanks dit inderdaad nog steeds beter een Tesla kunnen proefrijden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 20:54
chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:19:
Iemand ervaring met de tesla inruil? Wij hebben onze oude tesla y in perfecte staat omgezet naar de nieuwe maar nu is gedoe met het inruilaanbod.
Geschatte inruilwaarde is 30.300€. Samen met de 5.000€ overname premie geen slechte zaak leek ons. Je wordt gebeld en wat overtuigd en als ik vraag naar de "geschatte overname prijs" krijg ik als antwoord "als je eerlijk zegt wat er aan is krijg je die prijs, als er schade is moeten wij die herstellen en dat kost wat, jij begrijpt ook dat we dat moeten doorrekenen”. Kan ik langs komen om hem te laten kijken. Onmogelijk, ander team dat ver weg is... onze tesla is in nieuwe staat waar ze geen kras op vinden dus we doen het.
Dan moet ik foto’s sturen en krijg ik een inruilaanbod wat 153€ lager is. Op zich geen ramp maar ik wil wel weten waarom en bel. We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.

Ik wil mijn afgesproken 30.300€ terug krijgen, dit is nu plots onmogelijk en als ik annuleer houden ze mijn 250€ voorschot in. Mag dit allemaal zo maar en wat zijn mijn rechten? Ik heb open kaart gespeeld en nu hebben ze mij in de tang. Ik vind niet dat ik voor de kosten moet opdraaien omdat zij een verkeerde inschatting maken.
Wil je echt een probleem maken over 150€ bij een waarde van 30k?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-03 20:05
Korte vraag.

Tesla verkocht, daarop had ik premium Connectivity (9.99 p.m.). Auto eergisteren overgedragen - ook via app.
Nie7we Tesla staat er al in, 11 maart verloopt premium Connectivity.

Hiervoor moet ik me opnieuw aanmelden.
De aanmelding van de verkochte auto, stopt dat automatisch?

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 21:45
Peertjah schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:48:
Korte vraag.

Tesla verkocht, daarop had ik premium Connectivity (9.99 p.m.). Auto eergisteren overgedragen - ook via app.
Nie7we Tesla staat er al in, 11 maart verloopt premium Connectivity.

Hiervoor moet ik me opnieuw aanmelden.
De aanmelding van de verkochte auto, stopt dat automatisch?
Tesla's Premium Connectivity is gelinkt met jouw auto, dus moet jij het stopzetten. Je kan het dus niet "meenemen" via jouw account. Stopzetten kan via de app, ga naar "upgrades" > "beheren" > "Abonnement annuleren".

• chundo
(jarig!)
Tommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:44:
[...]

Wil je echt een probleem maken over 150€ bij een waarde van 30k?
Een probleem maken nee (en dat staat er ook als je kan lezen) maar netjes is anders. Als je een afspraak maakt moet je je daar aan houden en niet plots duurder worden. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat na de aankoop de prijzen wijzigen, als het nu 150 euro is of 1500euro

Maar als je het volledig bericht lees zie je dat ze hem niet meer willen omdat er ook een trekhaak op zit en dat is geen 150 euro probleem meer

[ Voor 3% gewijzigd door chundo op 25-02-2026 19:31 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-03 23:40
chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Een probleem maken nee (en dat staat er ook als je kan lezen) maar netjes is anders. Als je een afspraak maakt moet je je daar aan houden en niet plots duurder worden. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat na de aankoop de prijzen wijzigen, als het nu 150 euro is of 1500euro

Maar als je het volledig bericht lees zie je dat ze hem niet meer willen omdat er ook een trekhaak op zit en dat is geen 150 euro probleem meer
Heb je wel vermeld dat er geen originele trekhaak en spoiler op de auto zaten bij het aanvragen van de inruilprijs?

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

De aansluiting van de stekker werkt al vanaf het begin dat ik mijn Y heb ( nieuw) niet lekker. De pin vergrendelt niet altijd de stekker van de kabel. De laatste tijd wordt het erger. Ik meen dat een batch tesla Y , gemaakt december 2023 hier last van had. Nu schiet ik een reparatieverzoek in. In de offerte worden de kosten reparatie aansluiting in rekening gebracht. Deze offerte dien ik eerst goed te keuren alvorens de monteur beoordeelt of dit garantie is. Ik heb hierover gebeld en dit is me verteld. Klopt dit, want ik vind dit vreemde procedure.
Graag jullie mening

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
peerke 1960 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:53:
De aansluiting van de stekker werkt al vanaf het begin dat ik mijn Y heb ( nieuw) niet lekker. De pin vergrendelt niet altijd de stekker van de kabel. De laatste tijd wordt het erger. Ik meen dat een batch tesla Y , gemaakt december 2023 hier last van had. Nu schiet ik een reparatieverzoek in. In de offerte worden de kosten reparatie aansluiting in rekening gebracht. Deze offerte dien ik eerst goed te keuren alvorens de monteur beoordeelt of dit garantie is. Ik heb hierover gebeld en dit is me verteld. Klopt dit, want ik vind dit vreemde procedure.
Graag jullie mening
Gaat inderdaad zo. Als het garantie is, krijg je een eindfactuur van 0 euro en klaar.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

sonina schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Gaat inderdaad zo. Asl het garantie is, krijg je een eindfactuur van 0 euro en klaar.
👍. Duidelijk

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.
Tenzij de stappen sinds afgelopen december zijn veranderd wordt er toch expliciet gevraagd wat je/er is aangepast met dergelijke voorbeelden erbij? Als je dit niet hebt aangegeven snap ik wel dat ze de kont in de krib gooien. Zelf bij inruil aangegeven dat de ruiten aftermarket professioneel zijn getint en als dat een waardevermindering zou betekenen dat ik ze preventief verwijder.

Ik begrijp wel dat ze te maken kosten niet op zich nemen als het niet vooraf gecommuniceerd was. Als je het wel hebt aangegeven kun je het bericht als niet getypt beschouwen O-)

Overigens vind ik persoonlijk de annuleringskosten a €250 wel redelijk. Toen ik destijds onze Audi wilde annuleren omdat de levertijd van 18 weken naar totaal onbekend ging werd doodleuk aangegeven dat ik 5% van de aankoopsom moest betalen (€3200).

• chundo
(jarig!)
Mackeessie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Heb je wel vermeld dat er geen originele trekhaak en spoiler op de auto zaten bij het aanvragen van de inruilprijs?
Ik heb dat formulier ingevuld en daar werd niet achter gevraagd. Tijdens het telefoon gesprek heb ik gevraagd hoe het zit met die prijs en het enige wat hij aanhaalde was schade.
Foto’s vragen ze pas NA akkoord gaan met de overname prijs en toen zagen ze de spoiler (geplakt met 3M tape dus zo los). Trekhaak is afneembaar en hebben ze niet gezien maar die heb ik toen wel gemeld om geen discutie achteraf te hebben en gelukkig. Als ik het bod aanvaard had hadden ze het misschien niet eens gezien bij inruilen.

Het is toch een totaal krom systeem van inruil bij aankoop van een nieuwe wagen. OK, ze zijn vriendelijk en hebben mijn situatie nog nooit mee gemaakt en tonen begrip maar ik zit er mee. Uiteindelijk wou ik mijn auto op voorhand aanbieden om deze situatie te voorkomen maar dat past niet in hun systeem. Dit is niet de eerste auto die ik koop en inruil, geen enkele garage heeft ooit problemen gemaakt van een extra trekhaak. Ergens begrijp ik dat ze er niet mee opgezet zijn maar geef dat mee voor ik de aankoop doe

• Peertjah
shinken82 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Tesla's Premium Connectivity is gelinkt met jouw auto, dus moet jij het stopzetten. Je kan het dus niet "meenemen" via jouw account. Stopzetten kan via de app, ga naar "upgrades" > "beheren" > "Abonnement annuleren".
Dat kan dus niet. Aangezien die auto niet meer in mijn app staat.
Denk dat het dus vanzelf stopt?

Voor de nieuwe zojuist geabonneerd.
Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O92sr1c1M2Jmxjje--9K06VXzI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6nBDmubdgAg6tmvOBmtiUsOH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Peertjah op 25-02-2026 20:45 ]

• chundo
(jarig!)
Maurice- schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Tenzij de stappen sinds afgelopen december zijn veranderd wordt er toch expliciet gevraagd wat je/er is aangepast met dergelijke voorbeelden erbij? Als je dit niet hebt aangegeven snap ik wel dat ze de kont in de krib gooien. Zelf bij inruil aangegeven dat de ruiten aftermarket professioneel zijn getint en als dat een waardevermindering zou betekenen dat ik ze preventief verwijder.

Ik begrijp wel dat ze te maken kosten niet op zich nemen als het niet vooraf gecommuniceerd was. Als je het wel hebt aangegeven kun je het bericht als niet getypt beschouwen O-)

Overigens vind ik persoonlijk de annuleringskosten a €250 wel redelijk. Toen ik destijds onze Audi wilde annuleren omdat de levertijd van 18 weken naar totaal onbekend ging werd doodleuk aangegeven dat ik 5% van de aankoopsom moest betalen (€3200).

Ik heb een inruilvoorstel via de app gedaan (uit nieuwgierigheid zonder de intentie om te kopen), mij is niks gevraagd. Ik wordt gebeld en het enige waar over gesproken wordt is schade.
Annulatie kost valt idd mee, het probleem is dat ik niet wil annuleren maar ze willen mijn auto niet meer willen. Als ik annuleer begrijp ik dat daar kosten bij horen maar ik annuleer niet

• chundo
(jarig!)
Volgens mij heb ik een verkeerde procedure gevolgd.
Via de tesla app op mijn telefoon heb ik voor de lol een inruilvoorstel gedaan. Er werd zeer weinig gevraagd, leeftijd, kleur en km volgens mij, niet veel meer, geen foto’s of niks...
Ik wordt gebeld en krijg een goed voorstel waar ik op in ga en koop
Dan moet ik weer via de app mijn auto gegevens invullen, nu vragen ze wel meer (ook foto’s) en vul ik de spoiler in, maar getinte ruiten, trekhaak, wrap enzo wordt niet naar gevraagd.
Dan vallen ze over de spoiler en dan pas meld ik de trekhaak waar nooit naar gevraagd is en begint de prul

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:08:
Volgens mij heb ik een verkeerde procedure gevolgd.
Via de tesla app op mijn telefoon heb ik voor de lol een inruilvoorstel gedaan. Er werd zeer weinig gevraagd, leeftijd, kleur en km volgens mij, niet veel meer, geen foto’s of niks...
Ik wordt gebeld en krijg een goed voorstel waar ik op in ga en koop
Dan moet ik weer via de app mijn auto gegevens invullen, nu vragen ze wel meer (ook foto’s) en vul ik de spoiler in, maar getinte ruiten, trekhaak, wrap enzo wordt niet naar gevraagd.
Dan vallen ze over de spoiler en dan pas meld ik de trekhaak waar nooit naar gevraagd is en begint de prul
Iemand zoeken die goedkoop een trekhaak wil en om laten zetten?

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:04
Wat ik mij afvroeg. Met TACC, moet de tesla dan automatisch van snelheid wisselen tijdens bijv wegwerkzaamheden? Of een autoweg 100km/u met verkeerslichten waar het 80km/u is? De mijne kachelt gewoon door.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:12
Masterchiev schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:14:
Wat ik mij afvroeg. Met TACC, moet de tesla dan automatisch van snelheid wisselen tijdens bijv wegwerkzaamheden? Of een autoweg 100km/u met verkeerslichten waar het 80km/u is? De mijne kachelt gewoon door.
Staan er borden? En hoe ziet bijvoorbeeld de GPS data er op een Mapshare uit qua snelheid op dat stuk? (Voor werkzaamheden is dat natuurlijk lastiger met GPS data)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:04
Sypheron schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Staan er borden? En hoe ziet bijvoorbeeld de GPS data er op een Mapshare uit qua snelheid op dat stuk? (Voor werkzaamheden is dat natuurlijk lastiger met GPS data)
Ja overal staan er borden idd. Gps data durf ik niet te zeggen. Zijn de borden alleen niet leidend voor de tesla?

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45

MazeWing

The plot thickens...

Sinds december 2023 heb ik een Model Y RWD via JustLease. Ik zit er sterk over te denken om aanzienlijk eerder op te zeggen en zelf een auto te kopen. Omdat er in de toekomst mogelijk een caravan komt (1200-1500 kg, dus dat zegt wel iets over het formaat) is opnieuw elektrisch rijden dan niet zo vanzelfsprekend meer.

Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen een Skoda Kodiaq PHEV (bereik op de accu 123km, dus voor het dagelijkse woon-werkverkeer, etc. meer dan voldoende) of een nieuwe Model Y Premium AWD. Vergelijk ik het bereik tussen mijn Model Y RWD en de nieuwe Premium AWD (op bijvoorbeeld ev-database.org) dan zou er toch zo'n 120-150km "real life" winst zijn met de AWD. Natuurlijk gaat dit niet dagelijks op vanwege de 80% maar wel in het geval met een vakantierit met caravan.

Het doel is om toch wel minimaal zo'n 200-250 km te kunnen rijden per volle lading (dus dan wel tot 100%) en dus om de 2/2,5 uur te stoppen om te laden. Dit is echt een minimale eis omdat het anders wel een heel gedoe gaat worden.

Er zijn wel filmpjes en testen te vinden maar die zijn wel heel specifiek qua caravan. Of ze zijn belachelijk klein of zo supersonisch qua vorm dat het ook weer onrealistisch wordt. De stelregel van range / 2 is denk ik ook te kort door de bocht.
Ik zou gewoon daadwerkelijke ervaringen willen lezen van mensen die er een 450/460 knaus, hobby, etc. achter hebben hangen ;)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
Masterchiev schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Ja overal staan er borden idd. Gps data durf ik niet te zeggen. Zijn de borden alleen niet leidend voor de tesla?
Was toch een instelling? Geldende snelheid of huidige snelheid? Ik heb hem op huidige staan, kachelt gewoon door, pas het zelf wel aan, voordat hij weer per ongeluk de 60 borden pakt van de parallelweg.

• chundo
(jarig!)
gjcvro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Iemand zoeken die goedkoop een trekhaak wil en om laten zetten?
Heeft tesla voorgesteld, er mag niet aan gelast of geslepen zijn en dat was niet, ik ben bij de plaatsing geweest maar ik weet niet als ergens van kabels is afgetapt en dat gaan ze nu bekijken. Ik wil hem er best af halen maar dan wil ik wel de garantie van hun dat het door gaat

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:20
Maurice- schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Mijn hele recente ervaring met inruilen, je krijgt een vrij lage inruilwaarde zoals elke andere dealer of opkoper die geeft. Het tesla bod was net zo laag als de ANWB verkoop service. Voor ons 30% lager dan bij zelf verkopen.

Het maakt daarnaast uit of je een tesla inruilt of iets anders. Andere merken gaan naar een veiling en daar blijkt pas wat de auto echt opbrengt, daarom krijg je altijd een geschatte inruilwaarde. Als ze op 30k ernaast zitten met 150 euro en het is duidelijk een schatting dan zou ik dat accepteren.

Ik zou het niet accepteren als je een 15k schatting krijgt en hij brengt 14k op de veiling op - als het dus een ander merk is.

Wij hebben ervoor gekozen om een auto met minimale dagwaarde te kopen op marktplaats en deze in te ruilen. Eisen waren minimaal 1 maand apk en moet rijdend aankomen bij Tesla. Er is geen eis hoelang je eigenaar bent.

Onze eigen auto hebben we zelf verkocht via MP.

• Kiwi_Kevin
Je moet bij inruil van een ander merk overigens 2x foto’s maken. 1x in de tesla app en daarna wordt je naar het veiling platform gestuurd en maak je dezelfde foto’s voor de veiling. Zal bij inruil van een Tesla dus makkelijker zijn

• harmen76
  • Laatst online: 22:06
MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
Ik zou gewoon daadwerkelijke ervaringen willen lezen van mensen die er een 450/460 knaus, hobby, etc. achter hebben hangen ;)
3 jaar ervaring hier. De eerste 2 jaar met een Knaus 500, die inmiddels is ingeruild voor een Knaus 450. Geen verschil in verbruik overigens tussen deze caravans. We zijn met onze combinatie 2x naar Zuid-Frankrijk en 1x naar Italië geweest, en meerdere keren in Nederland op pad geweest. De range gaat inderdaad grofweg door de helft: met 20%–80% kom ik ongeveer 140–160 km ver. Dus zo’n 2 uur rijden is echt wel het maximale. Je kunt iets verder komen met een 10%–90% laadstrategie, door achter vrachtwagens te blijven hangen of door de snelheid te beperken tot 80–85 km/h.

Het werkelijke verbruik van onze combinatie is ongeveer 350 Wh/km bij 90 km/h. Ik denk dat er weinig verschil zit tussen de eerste generatie MY die wij hebben en een MY Juniper, omdat het verbruik vooral wordt veroorzaakt door het frontale oppervlak van de caravan en niet door de efficiency van de Tesla. Een nieuwe MY is weliswaar een stuk efficiënter, maar de accu is volgens mij niet heel veel groter, dus de range met caravan is denk ik helaas niet veel beter. Wellicht dat iemand anders met een Juniper hier iets meer over kan zeggen.

Wij passen ons reistempo erop aan en rijden maximaal zo’n 600 km per dag met de caravan erachter. Dan moet je 3x stoppen om te laden. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je regelmatig moet afkoppelen, wat ook extra tijd kost. Slim laadlocaties kiezen kan hier veel gedoe schelen; ik kies meestal de grotere Tesla- of Fastned-locaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz2Hgwi3ZxBW78KqoqcPoyi6D4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f19zYZUKTDwy3Z6bPZxfZKIP.png?f=fotoalbum_large
Laad walhalla in Merklingen Duitsland :)

Wil je 1000 km per dag doorrijden, dan is dit niets voor jou. Wil je een fantastisch rijdende combinatie en accepteer je dat je iets langer onderweg bent, dan is het prima te doen.

Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen, zou ik zeker ook kijken naar de nieuwe BMW iX3 of Volvo EX60. Die hebben beiden een substantieel grotere accu dan de Tesla MY, maar zitten helaas ook in een andere prijscategorie.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:38
chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Zover ik weet kan je bij Tesla niet van te voren afspreken wat je definitief voor je inruilauto krijgt. Bovendien zou ik de koop echt annuleren als je hiermee in je maag zit. Dit zal niet de eerste keer zijn dat je je druk maakt om de werkwijze binnen Tesla. (Ervaringsdeskundige hier, en bij mij ging het om veel meer geld, meer dan de helft van wat jouw nieuwe auto kost zeg maar)

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 26-02-2026 04:52 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dit de jouwe, dus idd toen die nieuw was al max 320 km op Snelweg - Winter (regen is overigens minstens zo erg als kou)
Voor EV-Database (en voor ons) is het lastig dat Tesla geen accu details publiceert, dus soms gebruiken ze andere/verkeerde netto capaciteit (zij hanteren daar ook een andere definitie voor) dan op TFF. Hier staat hoe zij model-matig de range/verbruik berekenen gevoed met data uit praktijktesten. Het is iig veel realistischer dan WLTP/EPA/CLTC en klopt voor mijn MY24 BYD akelig nauwkeurig: na 41k sta ik op 164,7Wh/km, op EV-DB staat 165Wh/km
Mijn MY 24 met Byd zit op 164,9 Wh/km na 33.000 km. Inderdaad akelig nauwkeurig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10

Ja, dit mag allemaal. En als het je om het principe gaat, bij Tesla gaan wel meer dingen anders dan bij andere bedrijven. Daar kun je je druk om maken, maar je bent wel de enige. Anders gezegd; het kan Tesla niets schelen. Dus je kunt je er over opwinden of je 'verlies' pakken (150,- of 250,-, lijkt mij nog erg schappelijk) en gewoon lekker in die Juniper gaan rijden.

• chundo
(jarig!)
turkeyhakan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 04:51:
[...]

Zover ik weet kan je bij Tesla niet van te voren afspreken wat je definitief voor je inruilauto krijgt. Bovendien zou ik de koop echt annuleren als je hiermee in je maag zit. Dit zal niet de eerste keer zijn dat je je druk maakt om de werkwijze binnen Tesla. (Ervaringsdeskundige hier, en bij mij ging het om veel meer geld, meer dan de helft van wat jouw nieuwe auto kost zeg maar)
Ik heb plots geen overname meer of handelaarsprijs die ver onder die 30.300 of 30.147 euro gaat liggen. Ik ben ook transparant geweest in al mijn toevoegingen en begrijp ook dat ze hem niet meer willen maar vind het onterecht dat ze mijn voorschot inhouden.

Mag dat zo maar, eerst met een geschatte prijs afkomen, dan de boel duurder maken en het voorschot inhouden.

Alles is momenteel nog in bespreking en ze zoeken een oplossing maar wat zijn mijn rechten als het straks mis gaat lopen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik heb plots geen overname meer of handelaarsprijs die ver onder die 30.300 of 30.147 euro gaat liggen. Ik ben ook transparant geweest in al mijn toevoegingen en begrijp ook dat ze hem niet meer willen maar vind het onterecht dat ze mijn voorschot inhouden.

Mag dat zo maar, eerst met een geschatte prijs afkomen, dan de boel duurder maken en het voorschot inhouden.

Alles is momenteel nog in bespreking en ze zoeken een oplossing maar wat zijn mijn rechten als het straks mis gaat lopen
Volgens mij wel want het zijn twee gescheiden dingen er zal altijd wel in de kleine lettertjes staan dat het conditioneel is.
Wij hebben voor onze auto een bedrag gekregen en ik was me gewoon bewust dat dit een schatting is, maar aangezien de promo dermate goed is, tja heb ik gewoon aanvaard wat het ging zijn. Trouwens, jij kan nu ook (dacht ik) nog een ander barrel in de plaats geven (wel aangeven uiteraard) en zelf de Tesla gaan verkopen als je van de promo van die inruilbonus wil genieten. Dat is dan de omgekeerde kant van de tafel ;)

• chundo
(jarig!)
HyperBart schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Volgens mij wel want het zijn twee gescheiden dingen er zal altijd wel in de kleine lettertjes staan dat het conditioneel is.
Wij hebben voor onze auto een bedrag gekregen en ik was me gewoon bewust dat dit een schatting is, maar aangezien de promo dermate goed is, tja heb ik gewoon aanvaard wat het ging zijn. Trouwens, jij kan nu ook (dacht ik) nog een ander barrel in de plaats geven (wel aangeven uiteraard) en zelf de Tesla gaan verkopen als je van de promo van die inruilbonus wil genieten. Dat is dan de omgekeerde kant van de tafel ;)
Wat er in de kleine lettertjes staat en wat de wet zegt is een verschil. Als ik morgen een nieuwe gsm koop en de koper zet in de kleine lettertjes dat ik 1 jaar garantie heb, dan heb ik nog altijd recht op 2 jaar garantie omdat de wet het zegt.
Ik heb ook niks anders om in de plaats te geven en ga niet zelf verkopen.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:53
talkatoo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:31:
[...]

<knip>

Ik ben al maanden (bijna een jaar) op zoek naar een nieuwe auto, als ik iets koop wil ik er alles van weten, alles vergelijken etc. Heb veel circuit ervaring met snelle (snellere) auto's en wilde perse een elektrische sport sedan voor niet meer dan 50K die geschikt is voor dagelijks gebruik en waarmee je ook met 2 kinderen mee op vakantie kunt (en eventueel een 3e persoon op de achterbank). Daarnaast een redelijke range (400KM), snel laden, laag onderhoud, garantie...

Met die filters kom je niet meer op een lang lijstje uit;

Een Porsche Taycan (met grote accu)
een Audi Etron GT
BMW i4 M50
En een Tesla Model 3 Performance
Eventueel een EV6 GT.

</knip>
Een Tesla model 3 performance is goedkoper qua onderhoud en reparaties, dus financieel gezien zou dit de aantrekkelijkere optie zijn. Qua afschrijving weet ik het alleen niet zo goed, hangt ook een beetje van het sentiment en 'prijsacties' af denk ik?

Het nadeel van de Audi Etron GT is dat er geen verlengde garantiemogelijkheden zijn zoals bij de Taycan.
Bij de Taycan kun je de approved garantie steeds verlengen tot hij max 15 jaar oud is.
Let op: Ik zie soms bij bedrijven staan incl Approved garantie.., via consignatie kan dit eventueel wel denk ik, maar de garantie is alleen overdraagbaar van consument tot consument of via een Porsche dealer. Let dus op of de garantie niet vervallen is indien je dit bij een autobedrijf ziet staan.

[ Voor 11% gewijzigd door EvolutionX op 26-02-2026 10:20 ]

.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:36
Ben benieuwd of jullie ook een blind spot ervaren van A pillar in model 3. Ik betrapte me er eigenlijk recent pas op dat ik soms bewust naar voor of achter beweeg om der omheen te kijken. Geen ramp maar gewoon soms wat ongemakkelijk.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken.

Tesla is als de Mcdonald’s. Je koopt een hamburger met of zonder kaas. Meer smaken zijn er niet. En je kunt niet eerst proeven. Je bestelt blind.

En als je er eentje koopt blijkt dat de saus net iets anders smaakt dan die op de hamburger zat die je vorige week had. Op zich lekker, maar niet helemaal hetzelfde. Het is dus maar afwachten wat je precies krijgt.

Op de site zie je ook staan dat de hamburger 3,00 euro kost en eenmaal bij de kassa blijkt het 3,10 te zijn. Je kunt die dan laten staan, maar je hebt al 10 minuten in de rij gestaan en je hebt toch wel zin in die hamburger.

Ga je iets zeggen van die saus? Ga je iets zeggen van die 10 cent? Of neem je het voor lief en ‘geniet’ je van je hamburger.

Nu is een auto een ander soort product en vooral veel duurder, maar Tesla heeft heel bewust gekozen voor deze benadering. Massa, weinig keuzemogelijkheden. Als je bij de McDonalds klaagt geven ze je gewoon een andere hamburger. Dat is allemaal ingecalculeerd. Bij Tesla ligt dat lastiger. Het is meer slikken of stikken. Hier en daar komen ze kopers iets tegemoet, maar reken er niet op.

• HyperBart
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Wat er in de kleine lettertjes staat en wat de wet zegt is een verschil. Als ik morgen een nieuwe gsm koop en de koper zet in de kleine lettertjes dat ik 1 jaar garantie heb, dan heb ik nog altijd recht op 2 jaar garantie omdat de wet het zegt.
Ik heb ook niks anders om in de plaats te geven en ga niet zelf verkopen.
Dat begrijp ik maar ik kan me niet voorstellen dat Tesla dat niet ingerekend heeft. Het gevolg kan dus zijn dat het prima wettelijk is om te zeggen "Jammer, dan gaan we niet door met de inruil", dat is nog altijd je keuze maar je hebt op dat moment wel nog een auto in bestelling staan. Dus alle promo's vervallen dan ook.

Ik snap wel ergens dat het als een "in de tang genomen voelt" maar de schatting en de delta die je nu krijgt voorgeschoteld lijkt me ook dermate laag dat ze redelijk is.

Je kan dus principieel nu wel je gelijk (willen) gaan halen maar ik vraag me af of je er dan onder de streep beter mee af bent. Je zegt ook "ik ga zelf niet verkopen", maar dat is het hele proces bij Tesla ook wat ze langs je aankoop voor je regelen.
Ze bieden dit aan als een dienst, je moet er geen gebruik van maken maar dan moet je ook je ook er mee leren leven dat je in de inruilbonus niet krijgt. Simple as that. Dat je de koop daarmee wil ontbinden kan wettelijk zijn en ik ben er ook redelijk zeker van dat je dan je voorschot terug krijgt, maar dan is het resultaat ook wel dat je niet van de promotie/keuze van de nieuwe wagen kan genieten. Is die smaak van die 150 EUR zo bitter dat je het hele gerecht ermee in de vuilnisbak wil gooien? Da's emoties, daar moet je wat mee.

@Roenie : ga eens uit mijn hoofd :+ .
Exact wat Roenie dus zegt, recht hebben en gelijk hebben, ik had het gedacht maar niet getypt.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2026 11:01 ]

Roenie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:49:
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken.

Tesla is als de Mcdonald’s. Je koopt een hamburger met of zonder kaas. Meer smaken zijn er niet. En je kunt niet eerst proeven. Je bestelt blind.

En als je er eentje koopt blijkt dat de saus net iets anders smaakt dan die op de hamburger zat die je vorige week had. Op zich lekker, maar niet helemaal hetzelfde. Het is dus maar afwachten wat je precies krijgt.

Op de site zie je ook staan dat de hamburger 3,00 euro kost en eenmaal bij de kassa blijkt het 3,10 te zijn. Je kunt die dan laten staan, maar je hebt al 10 minuten in de rij gestaan en je hebt toch wel zin in die hamburger.

Ga je iets zeggen van die saus? Ga je iets zeggen van die 10 cent? Of neem je het voor lief en ‘geniet’ je van je hamburger.

Nu is een auto een ander soort product en vooral veel duurder, maar Tesla heeft heel bewust gekozen voor deze benadering. Massa, weinig keuzemogelijkheden. Als je bij de McDonalds klaagt geven ze je gewoon een andere hamburger. Dat is allemaal ingecalculeerd. Bij Tesla ligt dat lastiger. Het is meer slikken of stikken. Hier en daar komen ze kopers iets tegemoet, maar reken er niet op.
Volgens mij gaat het wel erg off-topic zo, helemaal met dit soort metaforen die altijd mank gaan

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:19
nDirect090 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:44:
Ben benieuwd of jullie ook een blind spot ervaren van A pillar in model 3. Ik betrapte me er eigenlijk recent pas op dat ik soms bewust naar voor of achter beweeg om der omheen te kijken. Geen ramp maar gewoon soms wat ongemakkelijk.
Dat heb ik praktisch bij elke auto gehad, de a pillar is best breed en soms kunnen daar hele autos en fietsen achter verschuilen. Heen en weer bewegen is inderdaad herkenning maar niet Tesla gerelateerd. Ik had eerder een auto met een klein raampje in de a pillar en dat werkte best OK.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
megabeat schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dat heb ik praktisch bij elke auto gehad, de a pillar is best breed en soms kunnen daar hele autos en fietsen achter verschuilen. Heen en weer bewegen is inderdaad herkenning maar niet Tesla gerelateerd. Ik had eerder een auto met een klein raampje in de a pillar en dat werkte best OK.
ik heb dat ook heb al 1 keer bijna een auto geraakt omdat die terwijl ik een bocht naar links maakte hij met de zelfde snelheid precies achter die Pillar zat en 1 keer een fietser en die raakte mij wat mij fout was maar gelukkig niks aan de hand.

PSN: FreakGIB

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
megabeat schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Er zit toch een camera in die je op je scherm ziet als je richting aangeeft?
(Verder is het toch zoals ik 30 jaar geleden heb geleerd. Spiegel, naar links en over je schouder kijken?)

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
jongetje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:37:
[...]

(Verder is het toch zoals ik 30 jaar geleden heb geleerd. Spiegel, naar links en over je schouder kijken?)
Spiegel en over je schouder kijken is wat er gebeurd link en recht en achter je auto maar niet wat er links of rechts voor je auto gebeurd precies achter die pillar.

PSN: FreakGIB

• chundo
(jarig!)
HyperBart schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Dat begrijp ik maar ik kan me niet voorstellen dat Tesla dat niet ingerekend heeft. Het gevolg kan dus zijn dat het prima wettelijk is om te zeggen "Jammer, dan gaan we niet door met de inruil", dat is nog altijd je keuze maar je hebt op dat moment wel nog een auto in bestelling staan. Dus alle promo's vervallen dan ook.

Ik snap wel ergens dat het als een "in de tang genomen voelt" maar de schatting en de delta die je nu krijgt voorgeschoteld lijkt me ook dermate laag dat ze redelijk is.

Je kan dus principieel nu wel je gelijk (willen) gaan halen maar ik vraag me af of je er dan onder de streep beter mee af bent. Je zegt ook "ik ga zelf niet verkopen", maar dat is het hele proces bij Tesla ook wat ze langs je aankoop voor je regelen.
Ze bieden dit aan als een dienst, je moet er geen gebruik van maken maar dan moet je ook je ook er mee leren leven dat je in de inruilbonus niet krijgt. Simple as that. Dat je de koop daarmee wil ontbinden kan wettelijk zijn en ik ben er ook redelijk zeker van dat je dan je voorschot terug krijgt, maar dan is het resultaat ook wel dat je niet van de promotie/keuze van de nieuwe wagen kan genieten. Is die smaak van die 150 EUR zo bitter dat je het hele gerecht ermee in de vuilnisbak wil gooien? Da's emoties, daar moet je wat mee.

@Roenie : ga eens uit mijn hoofd :+ .
Exact wat Roenie dus zegt, recht hebben en gelijk hebben, ik had het gedacht maar niet getypt.
Het gaat niet over die 150€, als je leest vind ik die 150€ niet netjes maar neem ik het erbij..

Ik heb een trekhaak opmijn tesla staan die niet van tesla komt en nu willen ze mijn auto niet meer. Ik wil mijn aankoop niet annuleren voor die 150€ integendeel, ik wil die auto nog steeds kopen en pak er die 150€ wel bij maar de trekhaak gooit roet in het eten.

Wat gebeurd er als tesla straks met een handelaarsbod komt wat veel minder is? Ben ik mijn voorschot kwijt?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 20:54
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Het gaat niet over die 150€, als je leest vind ik die 150€ niet netjes maar neem ik het erbij..

Ik heb een trekhaak opmijn tesla staan die niet van tesla komt en nu willen ze mijn auto niet meer. Ik wil mijn aankoop niet annuleren voor die 150€ integendeel, ik wil die auto nog steeds kopen en pak er die 150€ wel bij maar de trekhaak gooit roet in het eten.

Wat gebeurd er als tesla straks met een handelaarsbod komt wat veel minder is? Ben ik mijn voorschot kwijt?
Verkoop je auto dan via de gekende platformen. Kijk eens wat je daar krijgt.

Ergens snap ik wel dat ze lastig doen over een 'vreemde trekhaak', maar ze hadden het idd op voorhand moeten vragen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maurice-
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik heb een trekhaak opmijn tesla staan die niet
Je schreef toch eerder dat je contact heb opgenomen omdat je niet akkoord ging met €150 minder dan het initiële bod? (Terwijl dat logisch is als ze een Ali spoiler moeten verwijderen, lijmresten en evt polijsten)

• megabeat
jongetje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkS5RYMyyRAOygA8Yn8zDVqS3jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqn7dEXA56xNxqfQU4IEEmBJ.jpg?f=fotoalbum_large

• chundo
(jarig!)
Ik snap hun ook dat ze geen vreemde trekhaak willen. Maar ik wil wel mijn voorschot terug, ik wil niet annuleren. Ik zit zelf ook met de teleurstelling dat mijne nieuwe auto niet door gaat.

• megabeat
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:49:
Ik snap hun ook dat ze geen vreemde trekhaak willen. Maar ik wil wel mijn voorschot terug, ik wil niet annuleren. Ik zit zelf ook met de teleurstelling dat mijne nieuwe auto niet door gaat.
Ik snap niet waarom ze die auto niet willen, terwijl ze wel een barrel wel inkopen. Dat ze die niet zelf willen verkopen prima, dan gaat die naar de veiling toch?

• chundo
(jarig!)
Maurice- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Je schreef toch eerder dat je contact heb opgenomen omdat je niet akkoord ging met €150 minder dan het initiële bod? (Terwijl dat logisch is als ze een Ali spoiler moeten verwijderen, lijmresten en evt polijsten)
Ik heb hun gebeld met de vraag waarom ik 150€ minder terug kreeg, dat kwam door een aftermarket spoiler. Daarna heb ik de vraag gesteld over mijn trekhaak die er ook extra opzit en nooit naar gevraagd is om geen discutie bij aflevering te hebben.
Als ze de prijs niet hadden aangepast was die trekhaak nooit ter sprake gekomen en zat ik vandaag met een ophaling

• chundo
(jarig!)
megabeat schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik snap niet waarom ze die auto niet willen, terwijl ze wel een barrel wel inkopen. Dat ze die niet zelf willen verkopen prima, dan gaat die naar de veiling toch?
Dan zijn het lagere overname prijzen en hebben we het niet meer over 150 euro

• turkeyhakan
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik zou € 250 als verlies nemen of je moet er echt een punt van maken binnen Tesla en hopen dat ze je tegemoet komen..

• chundo
(jarig!)
turkeyhakan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Ik zou € 250 als verlies nemen of je moet er echt een punt van maken binnen Tesla en hopen dat ze je tegemoet komen..
Het is nog in behandeling en tot nu toe zijn ze vriendelijk en meedenkend. Het is ondertussen 1 week in behandeling, wij hopen nog altijd dat het gewoon door gaat maar het begint aan te slepen en vrees er voor.
Ik heb de vraag gesteld wat met mijn voorschot als jullie uiteindelijk annuleren. Andere dienst natuurlijk maar zijn ervaring is enkel bij weigering finaciering wordt dat terug betaald...
Als het feest niet door gaat omdat ik een wrak aflever of wat dan ook begrijp ik dat ze mijn voorschot inhouden, maar nu ligt het in de handen van tesla en beloofde ze mij dat enkel schade een probleem kon zijn tijdens de aankoop.

Hij zei dat zedit nog nooit hadden meegemaakt, hopelijk maakt hun dat wat minlder :P

[ Voor 4% gewijzigd door chundo op 26-02-2026 12:30 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:04

Sandyman538

SandstorM [148839]

chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Als ze de prijs niet hadden aangepast was die trekhaak nooit ter sprake gekomen en zat ik vandaag met een ophaling
Je kunt het ook de andere kant op beredeneren. Als je die 150 euro verschil gewoon geslikt had op een inruil van 30k, dan had je vanmiddag waarschijnlijk gewoon in een nieuwe auto gereden.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Roenie
  • Niet online
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:29:
[...]

Het is nog in behandeling en tot nu toe zijn ze vriendelijk en meedenkend. Het is ondertussen 1 week in behandeling, wij hopen nog altijd dat het gewoon door gaat maar het begint aan te slepen en vrees er voor.
Ik heb de vraag gesteld wat met mijn voorschot als jullie uiteindelijk annuleren. Andere dienst natuurlijk maar zijn ervaring is enkel bij weigering finaciering wordt dat terug betaald...
Als het feest niet door gaat omdat ik een wrak aflever of wat dan ook begrijp ik dat ze mijn voorschot inhouden, maar nu ligt het in de handen van tesla en beloofde ze mij dat enkel schade een probleem kon zijn tijdens de aankoop.

Hij zei dat zedit nog nooit hadden meegemaakt, hopelijk maakt hun dat wat minlder :P
Dus zorg ervoor dat de financiering wordt geweigerd ;)
pdidi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Volgens mij gaat het wel erg off-topic zo, helemaal met dit soort metaforen die altijd mank gaan
Ik zie dat anders. Het heeft rechtstreeks te maken met het beleid van Tesla bij het inruilden van een auto.

Daarnaast hoeft een metafoor niet 100% te kloppen natuurlijk. Het gaat erom op een andere manier te kijken naar een situatie. Het kan helpen om de rol van Tesla en je eigen mogelijkheden als klant beter te begrijpen. Daarbij gaat het om de grote lijn, niet de details.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:22
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Ik heb hun gebeld met de vraag waarom ik 150€ minder terug kreeg, dat kwam door een aftermarket spoiler. Daarna heb ik de vraag gesteld over mijn trekhaak die er ook extra opzit en nooit naar gevraagd is om geen discutie bij aflevering te hebben.
Die spoiler haal je er toch zo af? Draadje eronder, schoonmaken, beetje polijsten? Of is dit een grote geboorde spoiler? :)

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjy10BNXNmNbb_h7qOTTVLRxolY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1PeXKrHeTMlWTQlT6hpRWwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDAvkuMwNT6GYUJxQ8OFzGPhD7M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/818HNVA4AKQ5ML4Cv23eGVK8.jpg?f=user_large

Tesla lijkt steeds meer BMW prijzen te hanteren. Het driehoekje zat hier niet meer goed vast door afgebroken pinnetjes, denk al bij aankoop een jaar geleden. Tesla vraagt 190 euro inclusief montage. Bij Aliexpress 7 euro betaald en makkelijk vast te klikken. Vind het verschil erg groot voor zoiets simpels.

De sensor van de laadpoort lijkt ook stuk waardoor deze niet open gaat bij het drukken. Hierdoor sluit de laadpoort blijkbaar ook niet meer goed aan, 350 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu4atNNf7k4qWTAWnIK523lmzHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQTmGp9bxsT3J4YcjJqzSk2g.jpg?f=fotoalbum_large

• chundo
(jarig!)
Sandyman538 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Je kunt het ook de andere kant op beredeneren. Als je die 150 euro verschil gewoon geslikt had op een inruil van 30k, dan had je vanmiddag waarschijnlijk gewoon in een nieuwe auto gereden.
Die 150 euro had ik geslikt maar ik ga wel uitleg vragen waarom. Als ze dan afkomen met die aftermarket spoiler ben ik zo eerlijk om te zeggen dat er ook een trekhaak op zit waar niemand achter vraagt. liever zo dan gedoe bij afhalen en dan ben je verder van huis, auto staat op u naam enzo...

Ik snap trouwens niet dat hier niemand het een probleem vind dat ze zo maar de prijs opvoeren. Telefonisch wordt mij de prijs gegarandeerd tenzij er schade is, zijn letterlijke woorden. 150€ op een bedrag van intresseert mij eigenljjk vrij weinig, ik moet die 150€ extra ophoesten en dat maakt mij niet uit over welk bedrag het gaat. Als iedereen die mij een zeikerd vind over die 150€ mij die 150 euro overmaakt heb ik ze mooi verdiend en voor vele gaat dit toch nergens over

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-04 21:23
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Die 150 euro had ik geslikt maar ik ga wel uitleg vragen waarom. Als ze dan afkomen met die aftermarket spoiler ben ik zo eerlijk om te zeggen dat er ook een trekhaak op zit waar niemand achter vraagt. liever zo dan gedoe bij afhalen en dan ben je verder van huis, auto staat op u naam enzo...

Ik snap trouwens niet dat hier niemand het een probleem vind dat ze zo maar de prijs opvoeren. Telefonisch wordt mij de prijs gegarandeerd tenzij er schade is, zijn letterlijke woorden. 150€ op een bedrag van intresseert mij eigenljjk vrij weinig, ik moet die 150€ extra ophoesten en dat maakt mij niet uit over welk bedrag het gaat. Als iedereen die mij een zeikerd vind over die 150€ mij die 150 euro overmaakt heb ik ze mooi verdiend en voor vele gaat dit toch nergens over
Ik vind sowieso het hele inruilproces heel vreemd bij Tesla. Maar wat doen we eraan he...

• chundo
(jarig!)
jeantje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Ik vind sowieso het hele inruilproces heel vreemd bij Tesla. Maar wat doen we eraan he...
Oplichting is een juistere term dan vreemd. Als ze u opbellen beloven ze vanalles, mondelingen afspraken zijn trouwens bindend, maar als je daar op in gaat wijzigd dat snel en niet in ons voordeel...

• Maurice-
[...]

Bij het inruilproces wordt gevraagd om aftermarket/modificaties, als dit niet wordt aangegeven is een correctie logisch. En de ervaringen in het leveringen topic zijn juist dat de geboden inruilprijs in fase 1 overeenkomt met de definitieve prijs als je alles juist hebt ingevuld en het een Tesla betreft. Voor wie het lager uitviel werd het na contact gecorrigeerd als bijvoorbeeld lichtinval aangezien werd voor een kras.

En zoals @turkeyhakan al aangaf, een groot deel van particuliere rijders is met duizenden euro's nieuw-prijsverlagingen de boot in gegaan dus ook in dat licht is het wisselgeld. :+

• Maurice-
Instant update: bedenk me net dat er met die tool om de bestelstatus te controleren met je RN-nummer je ook terug kunt zien wat je waar hebt ingevuld in het inruilformulier.

https://tesla-status.mrproper.dev/

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice- op 26-02-2026 16:12 ]

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 18:01
[...]

<snip> en voor vele gaat dit toch nergens over
inderdaad
ik zie nu alleen nog maar veel van hetzelfde voorbij komen, alles lijkt er wel over gezegd

• ReconE
  • Registratie: December 2008
ronjon schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:26:
[...]

inderdaad
ik zie nu alleen nog maar veel van hetzelfde voorbij komen, alles lijkt er wel over gezegd
Als leermomentje voor mezelf zou ik ooit m'n huidige Model 3 inruilen bij Tesla: alle aftermarket meuk eraf of melden. Zou ik gemakkelijk vergeten.

• chundo
(jarig!)
Maurice- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:08:
Instant update: bedenk me net dat er met die tool om de bestelstatus te controleren met je RN-nummer je ook terug kunt zien wat je waar hebt ingevuld in het inruilformulier.

https://tesla-status.mrproper.dev/
Ik heb een formulier ingevuld via de tesla app voor overname waar mij niet achter iets is gevraagd, kleur, km, bouwjaar en klaar. Dan wordt ik gebeld en wordt er enkel over schade gesproken en is het kopen of niet. Als ik gekocht heb moet ik pas foto’s, spoilers en andere velgen doorgeven, trekhaak wordt niet naar gevraagd, die meld ik als als er achter kom dat die spoiler een waardevermindering is.
Zal weer aan mij liggen maar als ze mij dat mondeling garanderen met sumiere gegevens ga ik er vanuit dat het zo is. Bij andere merken heb ik ooit auto’s ingeleverd dat de verkoper er een rondje rond deed papieren en klaar, hier en daar een kras werdt zelfs niet over gesproken.

Maar bij tesla moet je eerst kopen, dan pas foto’s doorsturen en hebben ze u in de tang

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Ik heb een formulier ingevuld via de tesla app voor overname waar mij niet achter iets is gevraagd, kleur, km, bouwjaar en klaar. Dan wordt ik gebeld en wordt er enkel over schade gesproken en is het kopen of niet. Als ik gekocht heb moet ik pas foto’s, spoilers en andere velgen doorgeven, trekhaak wordt niet naar gevraagd, die meld ik als als er achter kom dat die spoiler een waardevermindering is.
Zal weer aan mij liggen maar als ze mij dat mondeling garanderen met sumiere gegevens ga ik er vanuit dat het zo is. Bij andere merken heb ik ooit auto’s ingeleverd dat de verkoper er een rondje rond deed papieren en klaar, hier en daar een kras werdt zelfs niet over gesproken.

Maar bij tesla moet je eerst kopen, dan pas foto’s doorsturen en hebben ze u in de tang
Ik heb vandaag zojuist de Tesla Model 3 standard opgehaald en een oude BMW i3 ingeleverd.
Ook hier was het proces van inleveren een gedoe, maar heeft Tesla het wel netjes opgelost.

Bij maken van de foto's heb ik alles ingevuld en daar is een bedrag uit gekomen. Deze geaccepteerd, maar omdat de auto later kwam dan 1 maand (geldigheid van bod) was het bod verlopen en moest ik alles opnieuw doen. Gedaan, maar kwam een bod uit dat 800 euro lager was. Dit was echter 3 dagen voor het ophalen. Ik heb ze gebeld en gezegd dat ik gewoonweg niet 800 euro verschil op zulk korte beschikbaar heb en dat ik dit beetje vreemd vind, want auto is in precies dezelfde staat en heeft maar 500km meer gereden.
De jongen heeft hij toegezegd dat hij gaat bellen en verklaring gaat vragen aan de opkoper vanwaar het verschil. Mocht die niet 800 willen verhogen dan mocht ik annuleren en ook mijn 250 euro terugkrijgen!
Na een uutje belde hij al terug dat de opkoper wel bereid was om het oude bod te geven. Dus alles goed.

Nu heb ik de auto ingeruild en ben benieuwd of daar nog iets uit komt.
Maar hele gang van zaken vind ik ook uitermate onhandig. Als ik met een autobedrijf iets afspreek, weet ik waar ik aan toe ben en kan ik daar op af aan. Nu zit je met tussenpartijen, achteraf gemauw en lijkt niks zeker. Ik ben er ook geen fan van en neem ik zeker mee voor de koop van een toekomstige auto.

• chundo
(jarig!)
Volgens mij is bij mij echt iets mis gelopen
Voor de aankoop sumiere gegevens ingevuld (km, bouwjaar en kleur)
Na de aankoop foto’s en de aftermarket vraag van spoilers en velgen

Ik ga er ook over stoppen, alles is idd gezegd. 27.750€ is het laatste bod en dat heb ik geweigerd. Ze gaan hun best doen om mijn 250€ voorschot terug te betalen en willen dat ik op mail bevestig dat ik annuleer. Ik ruik alleen maar onraad en ze mogen hem houden. Ik heb mijn rechtsbijstand gecontacteerd voor info en ben verzekerd voor contractuele geschillen. Ik hoop dat we er netjes uit komen maar vrees er voor

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:36
Die hele discussie en gedoe wat je er nu bij hebt, zou mij die 150 niet waard zijn geweest. Alleen de tijd en energie die je nu al kwijt ben en je hebt alsnog de auto niet. I know makkelijk praten achteraf.. Maar ik probeer aan te geven dat tijd/moeite ook wat waard is.

• Kiwi_Kevin
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:59:

Ik ga er ook over stoppen, alles is idd gezegd. 27.750€ is het laatste bod en dat heb ik geweigerd. Ze gaan hun best doen om mijn 250€ voorschot terug te betalen en willen dat ik op mail bevestig dat ik annuleer. Ik ruik alleen maar onraad en ze mogen hem houden. Ik heb mijn rechtsbijstand gecontacteerd voor info en ben verzekerd voor contractuele geschillen. Ik hoop dat we er netjes uit komen maar vrees er voor
Laatste opmerking, je kunt altijd een ander voertuig inruilen, dan resetten ze de inruil procedure en maak je opnieuw foto’s en krijg je opnieuw een geschatte inruilwaarde.

Dus de optie barrel inruilen is gewoon nog open, moet je wel zelf je auto verkopen of gebruik maken van iets als ANWB verkoopservice of vergelijkbaars.

• Maurice-
De Model 3 volgt de Y en krijgt nu ook een donkere hemel en groter scherm.

Leak Reveals Major Interior Upgrades for 2026 Tesla Model 3 - Autoblog https://share.google/lIWtq9A7lr2xgAp7C

• turkeyhakan
chundo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:59:

Ook daar ga je weinig mee bereiken. Zonde van je tijd. Ik spreek uit ervaring en heb allerlei wegen geprobeerd. Bij mij ging het om 18k. Take your loss and continue with life…

• chundo
(jarig!)
Het feit dat ik die 250€ kwijt ben heb ik mij bij neergelegd.
Maar dat wil niet zeggen dat het zonder slag of stoot zal verlopen

• wootahH
  • Laatst online: 19:48
Maurice- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:34:
De Model 3 volgt de Y en krijgt nu ook een donkere hemel en groter scherm.

Leak Reveals Major Interior Upgrades for 2026 Tesla Model 3 - Autoblog https://share.google/lIWtq9A7lr2xgAp7C
Die chromestrip voor lijkt ook weg. Of was dat al..
Gisteren was er weer eens wat zon en die reflectie blijft roch wel irritant.

• shinken82
.

[ Voor 99% gewijzigd door shinken82 op 26-02-2026 21:58 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik snap niet goed waarom iedereen die zwarte headliner zo graag wil. IMO is het veel te donker.
Met het zwarte interieur wordt de ganse auto te donker.
Met het witte interieur is het contrast tussen de twee veel te groot.
Het enige voordeel dat ik erin zie is dat het minder snel vuil zal worden.
shinken82 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:53:
[...]
Is al beschikbaar in Nederland. Hier is een voorraad model 3 (bij de Y Standard zelfde verhaal) met volledig zwarte interieur:
Het gaat om de zwarte hemelbekleding. Die is er nog niet voor de M3

• shinken82
pdidi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Het gaat om de zwarte hemelbekleding. Die is er nog niet voor de M3
Erm....ik weet dat het om de zwarte hemelbekleding gaat. Waarom dan het verschil in omschrijving? Bij de standard staat er "volledig zwart interieur" en bij de ander gewoon "zwart"? Dat zorgt voor verwarring.

[ Voor 11% gewijzigd door shinken82 op 26-02-2026 21:58 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire69 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:10:
Ik snap niet goed waarom iedereen die zwarte headliner zo graag wil. IMO is het veel te donker.
Met het zwarte interieur wordt de ganse auto te donker.
Met het witte interieur is het contrast tussen de twee veel te groot.
Het enige voordeel dat ik erin zie is dat het minder snel vuil zal worden.
Ik snap daar ook niets van, ik vind het echt verschrikkelijk zo'n donker hol. Velen zullen het wel priemijum vinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Aldusso
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Ik snap daar ook niets van, ik vind het echt verschrikkelijk zo'n donker hol. Velen zullen het wel priemijum vinden.
Nee niet Premium, wel mooier. Donker is het zeker niet dankzij het Panorama dak

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
Persoonlijk vind ik ze allebei voor- en nadelen hebben. Zwart inderdaad donkerder, maar ook wat minder mengelmoes aan kleuren (witte stoelen, zwarte deuren/onderdelen, grijze hemel). Vind het vooral interessant dat het komt met 16 inch scherm, de kleur van de hemel is daaraan ondergeschikt voor mij. Maar smaken verschillen!

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:06
revolution-nl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Priemijum? Waaatttt zitten er sterretjes in de hemelbekleding? Gaaf! :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:10
Voor wat het waard is …..Elon heeft in een interview gezegd dat fsd 20 maart wordt goedgekeurd door de RDW. Helaas dus toch nog een maand uitstel.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
karel_G_1981 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:39:
Voor wat het waard is …..Elon heeft in een interview gezegd dat fsd 20 maart wordt goedgekeurd door de RDW. Helaas dus toch nog een maand uitstel.
Een maand? 10 jaar bedoel je :+ .

• Roenie
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:39:
Dat is misschien beter om te vermelden in het FSD topic. Daar zitten de liefhebbers.😉

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Gisteren had wat vreemd met de Model Y.
Ik kom bij de auto doe de linker achterdeur op en ook de klep gaat open. Bijden gesloten. Ik wil instappen om weg te rijden en bij het openen van de porties gaat weer de klep open.
Klep weer dichtgedaan, ik ga zitten doe de gordel om trap op de rem en weer gaat de achterklep open.
Na twee keer toch gelukt om de drive mode te selecteren en de klep dicht te hebben zodat ik weg kon rijden.
Niet kunnen achterhalen wat de oorzaak hiervoor was. Bij thuiskomst heb ik wel de Tesla app op de iPhone gesloten en opnieuw geopend, en het issue niet meer kunnen reproduceren.
Iemand zoiets aan de hand gehad?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:06
Gewetensvraag:

Oude '23 MY opgehaald in december '22 verlengen qua kilometers en dan een ruim jaar doorrijden.

Of

Nieuwe MY RWD 'standard'

Of

Nieuwe MY RWD LR 'premium'

Bij beide nieuwe verlies ik mijn subwoofer en 15 speakers. Krijg wel wat kilometers range terug maar realistisch in de zomer haal ik nu 330km waar volgens de database 360 mogelijk is. Dat laatste ws niet met mijn rijstijl.

Zie eigenlijk alleen optie 1 of 3 als reële optie omdat je afgezien van de speakers en subwoofer wel andere dingen terugkrijgt als meer range, geventileerde stoelen 16" scherm. Weet alleen niet hoe boeiend dat op de lange termijn is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-03 17:38
Model Y 7 zitter is er eindelijk in Nederland!
Alleen voor de long range AWD versie.
56490 euro

Jammer dat de 5000 euro inruilkorting niet voor de AWD geldig is, anders is een prijs van 51490 euro best aantrekkelijk voor een 7 zitter EV.

En ik heb de oude model Y 7 zitter geprobeerd in de showroom in begin 2025, de derde zitrij is best ok voor 170cm, je moet gewoon de tweede zitrij naar voren schuiven dan is de derde zitrij wel bruikbaar.

• turkeyhakan
Oekol schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:33:
Gewetensvraag:

Oude '23 MY opgehaald in december '22 verlengen qua kilometers en dan een ruim jaar doorrijden.

Of

Nieuwe MY RWD 'standard'

Of

Bij beide nieuwe verlies ik mijn subwoofer en 15 speakers. Krijg wel wat kilometers range terug maar realistisch in de zomer haal ik nu 330km waar volgens de database 360 mogelijk is. Dat laatste ws niet met mijn rijstijl.

Zie eigenlijk alleen optie 1 of 3 als reële optie omdat je afgezien van de speakers en subwoofer wel andere dingen terugkrijgt als meer range, geventileerde stoelen 16" scherm. Weet alleen niet hoe boeiend dat op de lange termijn is.
Heb je haast? Ik wacht persoonlijk nog op wat verbeteringen, als ik al weer voor Tesla ga kiezen.

- 5G modem (in de EU zit er nog een LTE variant in de auto’s)

- Goedkeuring RDW voor FSD. Mijn eigen gedachte is dat na de goedkeuring er mogelijk een nieuwe typegoedkeuring komt. Al zou dit bijzonder zijn, maar je weet het maar nooit..

• chundo
(jarig!)
Maurice- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Bij het inruilproces wordt gevraagd om aftermarket/modificaties, als dit niet wordt aangegeven is een correctie logisch. En de ervaringen in het leveringen topic zijn juist dat de geboden inruilprijs in fase 1 overeenkomt met de definitieve prijs als je alles juist hebt ingevuld en het een Tesla betreft. Voor wie het lager uitviel werd het na contact gecorrigeerd als bijvoorbeeld lichtinval aangezien werd voor een kras.

En zoals @turkeyhakan al aangaf, een groot deel van particuliere rijders is met duizenden euro's nieuw-prijsverlagingen de boot in gegaan dus ook in dat licht is het wisselgeld. :+
Dit heb ik nu al zo vaak gemeld
Ik heb 2 overname boden gekregen
1 VOOR de aankoop en 1 NA de aankoop
VOOR de aankoop is niet naar aftermarket spullen gevraagt en ben ik daar op in gegaan, NA de aankoop vroegen ze naar aftermarket velgen of spoilers waaronder ik tuning versta (en heb ik uitei delijk de trekhaak ook vermeld) die aftermarket vraag kwas sowieso te laat en dat is nu net mijn punt

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:15
Gewetensvraag:

Of

Nieuwe MY RWD 'standard'

Of

Ik herken je twijfels heel goed. Ik zit zelf met dezelfde afweging voor mijn RWD uit december 2023, alleen overweeg ik niet de standaardversie, maar eerder de LR RWD of AWD. Alle pluspunten die jij noemt, plus de zachtere vering, zijn voor mij ook belangrijke overwegingen. Ik ben benieuwd naar jouw keuze!
Wel jammer dat je in elk geval een flinke waardevermindering zult hebben, wat je ook kiest.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
locatielocatie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:37:
56490 euro

Jammer dat de 5000 euro inruilkorting niet voor de AWD geldig is, anders is een prijs van 51490 euro best aantrekkelijk voor een 7 zitter EV.

En ik heb de oude model Y 7 zitter geprobeerd in de showroom in begin 2025, de derde zitrij is best ok voor 170cm, je moet gewoon de tweede zitrij naar voren schuiven dan is de derde zitrij wel bruikbaar.
Dit is dus NIET de Y L die er ook aan komt.

Lekker!

• Aldusso
  • Niet online
Gewetensvraag:

Of

Nieuwe MY RWD 'standard'

Of

zonder twijfel :

• HyperBart
chundo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:42:
[...]

Dit heb ik nu al zo vaak gemeld
Ik heb 2 overname boden gekregen
1 VOOR de aankoop en 1 NA de aankoop
VOOR de aankoop is niet naar aftermarket spullen gevraagt en ben ik daar op in gegaan, NA de aankoop vroegen ze naar aftermarket velgen of spoilers waaronder ik tuning versta (en heb ik uitei delijk de trekhaak ook vermeld) die aftermarket vraag kwas sowieso te laat en dat is nu net mijn punt
Persoonlijk zou ik nu een wrak inruilen, op die manier heb je alle winsten die je wou maken en die je toelieten om tot de beslissing "ja ik koop een nieuwe auto" gehaald. Je kan dan rustig je eigen wagen verkopen via tweedehands markten of iets anders. Grote kans is dat je er dan nog een betere prijs voor krijgt.

Je gaat er weinig energie van krijgen vrees ik, maar ik kan volledig begrijpen dat je er hard tegen aan wil gaan, voor jou is het een persoonlijke zaak, voor hen is het "maar een vervelende zaak op het werk". Neem dat even mee want zo van die ellende kan echt wel aan mensen vreten.

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
Zo goedkeuring gehad van mijn nieuwe werkgever voor een Model 3 Premium Long range. 1 april start ik dus ze gaan hem eerdaags bestellen via de Leasemaatschapij.

Voor mij mijn 1e Tesla. Even een vraagje met betrekking tot gebruikers profielen. Als ik en mijn vrouw allebij een profiel maken en we gaan samen op pad hoe weet de auto dan wie er rijd. Als we alle 2 de app op onze telefoon hebben en hij dat herkent pakt hij dan de telefoon die het 1e bij de auto was ?

• DennusB
  • Niet online
Inhumanous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:01:
Zo goedkeuring gehad van mijn nieuwe werkgever voor een Model 3 Premium Long range. 1 april start ik dus ze gaan hem eerdaags bestellen via de Leasemaatschapij.

Voor mij mijn 1e Tesla. Even een vraagje met betrekking tot gebruikers profielen. Als ik en mijn vrouw allebij een profiel maken en we gaan samen op pad hoe weet de auto dan wie er rijd. Als we alle 2 de app op onze telefoon hebben en hij dat herkent pakt hij dan de telefoon die het 1e bij de auto was ?
Je kan hem aan de sleutel/telefoon koppelen en boven in het scherm kan je met 1 druk op de knop wisselen tussen profiel :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Inhumanous schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:01:

De telefoon sleutel die gebruikt wordt om het bestuurdersportier te openen, daarvan wordt het gelinkte bestuurders profiel gebruikt. Als er dus eerst iemand de passagier deur opent met een eigen sleutel, zal dat gekoppelde profiel niet actief worden

• Peertjah
warsame schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:50:
[...]

Ik herken je twijfels heel goed. Ik zit zelf met dezelfde afweging voor mijn RWD uit december 2023, alleen overweeg ik niet de standaardversie, maar eerder de LR RWD of AWD. Alle pluspunten die jij noemt, plus de zachtere vering, zijn voor mij ook belangrijke overwegingen. Ik ben benieuwd naar jouw keuze!
Wel jammer dat je in elk geval een flinke waardevermindering zult hebben, wat je ook kiest.
Zelf M3 juni 2023 eruit, m3 standaard feb 2026 erin. De vering is duidelijk beter..

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:25:
[...]

De telefoon sleutel die gebruikt wordt om het bestuurdersportier te openen, daarvan wordt het gelinkte bestuurders profiel gebruikt. Als er dus eerst iemand de passagier deur opent met een eigen sleutel, zal dat gekoppelde profiel niet actief worden
Dat dacht ik ook. Maar zit zo nu en dan toch echt met mijn borst tegen het stuur geplet omdat de auto haar profiel gepakt heeft, terwijl ik toch echt diegene was die de bestuurders deur open heeft gemaakt.
Fly-guy schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar zit zo nu en dan toch echt met mijn borst tegen het stuur geplet omdat de auto haar profiel gepakt heeft, terwijl ik toch echt diegene was die de bestuurders deur open heeft gemaakt.
Terwijl de andere telefoon sleutel niet in de buurt was?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Terwijl de andere telefoon sleutel niet in de buurt was?
Zowel zij, als de sleutel bevond, zich naast mij op de passagiersstoel. Dus ik open de bestuurderdeur, stap in, zij opent daarna de bijrijderdeur en stapt in, ik toets de pincode in en de auto kiest haar profiel.

Ik had het idee dat het profiel gekozen werd naar gelang welke sleutel het eerst een deur opende/de bestuurderdeur opende, maar het systeem werkt soms toch iets anders.

Misschien heeft haar telefoon iets beter bereik en was dus de eerste die de auto "voelde" en is dat (soms) de trigger voor de profielkeuze.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:10
locatielocatie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:37:
56490 euro

Dit kan een grote hit worden, zeker als hij nog iets sxhermper kan met bv een rwd
Pagina: 1 ... 214 ... 230 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: