Misschien een vreemde opmerking van mij, maar als ik een 2e hands auto koop dan maak ik eerst een proefrit, loop eromheen voor beschadigingen ed, Heb je die auto gewoon via internet gekocht dan zonder hem in het echt te zien?talkatoo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:55:
Ik haal volgende week mijn Tesla Model 3 Performance Highland uit eind 2024 op bij Tesla. Veel zin in! heb nog nooit in een Tesla gereden (zelfs nog nooit in gezeten). Iemand nog tips voor het ophalen van de auto? aandachtspunten? (zwakke plekken die ik moet kijken ter controle?)
3,5 bar koud; hoe zwaar heb je hem dan beladen?djiedjee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Wij hebben vredestein all-seasons, voor 2,9 en achter 3,5 . Rijden altijd op "Chill".
Trilt die auto dan niet uit elkaar?
Banden absorberen ~80% van alle energie in oneffenheden in de weg; de rest is voor de veren en schokbrekers.
Bij zo'n hoge bandenspanning mis je behoorlijk wat contactoppervlak met het wegdek = grip ....
De band gaat door de hoge druk 'bol' staan en maakt vnl contact in het midden van de band;
dat deel slijt dan ook overmatig hard.
Overigens wel beter dan te lage bandenspanning, waarbij het verbruik toeneemt, de zijkant van de band het zwaar heeft en het profiel gaat 'cuppen' .
:strip_exif()/f/image/BM2dLLIIHIC2w5my6JcwCgBI.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan mijn grafiek zie je dat het nu al warmer wordt en de bandenspanning dan toeneemt.
Dips zijn testen met semi-slicks op circuit die met minder spanning nog meer grip geven.
[ Voor 47% gewijzigd door emmerx op 25-02-2026 17:55 ]
Draadloos laden op onze Zon
Iemand ervaring met de tesla inruil? Wij hebben onze oude tesla y in perfecte staat omgezet naar de nieuwe maar nu is gedoe met het inruilaanbod.
Geschatte inruilwaarde is 30.300€. Samen met de 5.000€ overname premie geen slechte zaak leek ons. Je wordt gebeld en wat overtuigd en als ik vraag naar de "geschatte overname prijs" krijg ik als antwoord "als je eerlijk zegt wat er aan is krijg je die prijs, als er schade is moeten wij die herstellen en dat kost wat, jij begrijpt ook dat we dat moeten doorrekenen”. Kan ik langs komen om hem te laten kijken. Onmogelijk, ander team dat ver weg is... onze tesla is in nieuwe staat waar ze geen kras op vinden dus we doen het.
Dan moet ik foto’s sturen en krijg ik een inruilaanbod wat 153€ lager is. Op zich geen ramp maar ik wil wel weten waarom en bel. We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.
Ik wil mijn afgesproken 30.300€ terug krijgen, dit is nu plots onmogelijk en als ik annuleer houden ze mijn 250€ voorschot in. Mag dit allemaal zo maar en wat zijn mijn rechten? Ik heb open kaart gespeeld en nu hebben ze mij in de tang. Ik vind niet dat ik voor de kosten moet opdraaien omdat zij een verkeerde inschatting maken.
Geschatte inruilwaarde is 30.300€. Samen met de 5.000€ overname premie geen slechte zaak leek ons. Je wordt gebeld en wat overtuigd en als ik vraag naar de "geschatte overname prijs" krijg ik als antwoord "als je eerlijk zegt wat er aan is krijg je die prijs, als er schade is moeten wij die herstellen en dat kost wat, jij begrijpt ook dat we dat moeten doorrekenen”. Kan ik langs komen om hem te laten kijken. Onmogelijk, ander team dat ver weg is... onze tesla is in nieuwe staat waar ze geen kras op vinden dus we doen het.
Dan moet ik foto’s sturen en krijg ik een inruilaanbod wat 153€ lager is. Op zich geen ramp maar ik wil wel weten waarom en bel. We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.
Ik wil mijn afgesproken 30.300€ terug krijgen, dit is nu plots onmogelijk en als ik annuleer houden ze mijn 250€ voorschot in. Mag dit allemaal zo maar en wat zijn mijn rechten? Ik heb open kaart gespeeld en nu hebben ze mij in de tang. Ik vind niet dat ik voor de kosten moet opdraaien omdat zij een verkeerde inschatting maken.
Thanks!Markofnikoff schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:36:
[...]
UIt eigen ervaring met een vergelijkbare auto:
- Krakende bestuurders/passagiers stoel in de rugleuning
- Missende aero inserts in de velgen (plastic onderdelen)
- Beschadigde velgen door de aeroinserts
- Rammelend dashboard/ventilatierooster (lastig te testen bij ophalen)
Dit soort dingen lees ik graag, kan niet wachten! Auto is inderdaad een Tesla Certified Ocassion, heeft 30.000 gelopen. Tesla vertelde mij; nieuwe banden, nieuwe velgen, nieuwe remmen (zat roest op), nieuwe interieur matten en verder gewoon in goede conditie. Afgaande op Tesla personeel; als nieuw.anti elppa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:37:
[...]
van harte! welcome to the club. Zijn niet veel punten waar je op moet letten, de highland M3 is gewoon al een extreem goede auto. niet te vergelijken met de vorige modellen. Zo te zien is ie 2e hands? Dan vooral letten op beschadegingen.
Verder is de performance een super bak. Na 1,5 jaar heb ik nog steeds elke dag een dikke smile op mijn gezicht na een ritje. En dat terwijl ik met de de M3LR acc boost al veel gewend was. De P is next level.
Helemaal niet vreemde opmerking. Klopt helemaal, eerste auto die ik blind koop via een website en betaald heb zonder ook maar iets te zien of maar een proefrit te hebben gereden. Dat is wellicht naïef maar de beslissing komt niet uit de lucht vallen.jongetje schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:30:
[...]
Misschien een vreemde opmerking van mij, maar als ik een 2e hands auto koop dan maak ik eerst een proefrit, loop eromheen voor beschadigingen ed, Heb je die auto gewoon via internet gekocht dan zonder hem in het echt te zien?
Ik ben al maanden (bijna een jaar) op zoek naar een nieuwe auto, als ik iets koop wil ik er alles van weten, alles vergelijken etc. Heb veel circuit ervaring met snelle (snellere) auto's en wilde perse een elektrische sport sedan voor niet meer dan 50K die geschikt is voor dagelijks gebruik en waarmee je ook met 2 kinderen mee op vakantie kunt (en eventueel een 3e persoon op de achterbank). Daarnaast een redelijke range (400KM), snel laden, laag onderhoud, garantie...
Met die filters kom je niet meer op een lang lijstje uit;
Een Porsche Taycan (met grote accu)
een Audi Etron GT
BMW i4 M50
En een Tesla Model 3 Performance
Eventueel een EV6 GT.
Porsche en Audi hadden de plus van het 800V laadysteem, maar zijn auto's met een stuk meer kilometers, ouder, minder garantie, slechte software, hogere onderhoud kosten en kunnen af en toe een financiële bom zijn als er iets essentieels kapot gaat.
Verder dus vertrouwd van alle lovende reviews op internet en volgens mij 'best for money'. Als mij iets negatiefs opvalt (schade, niet lekker rijden) dat ontbind ik te koop. Had ondanks dit inderdaad nog steeds beter een Tesla kunnen proefrijden.
Wil je echt een probleem maken over 150€ bij een waarde van 30k?chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:19:
Iemand ervaring met de tesla inruil? Wij hebben onze oude tesla y in perfecte staat omgezet naar de nieuwe maar nu is gedoe met het inruilaanbod.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Korte vraag.
Tesla verkocht, daarop had ik premium Connectivity (9.99 p.m.). Auto eergisteren overgedragen - ook via app.
Nie7we Tesla staat er al in, 11 maart verloopt premium Connectivity.
Hiervoor moet ik me opnieuw aanmelden.
De aanmelding van de verkochte auto, stopt dat automatisch?
Tesla verkocht, daarop had ik premium Connectivity (9.99 p.m.). Auto eergisteren overgedragen - ook via app.
Tesla's Premium Connectivity is gelinkt met jouw auto, dus moet jij het stopzetten. Je kan het dus niet "meenemen" via jouw account. Stopzetten kan via de app, ga naar "upgrades" > "beheren" > "Abonnement annuleren".Peertjah schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:48:
Korte vraag.
Een probleem maken nee (en dat staat er ook als je kan lezen) maar netjes is anders. Als je een afspraak maakt moet je je daar aan houden en niet plots duurder worden. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat na de aankoop de prijzen wijzigen, als het nu 150 euro is of 1500euroTommie12 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:44:
[...]
Wil je echt een probleem maken over 150€ bij een waarde van 30k?
Maar als je het volledig bericht lees zie je dat ze hem niet meer willen omdat er ook een trekhaak op zit en dat is geen 150 euro probleem meer
[ Voor 3% gewijzigd door chundo op 25-02-2026 19:31 ]
Heb je wel vermeld dat er geen originele trekhaak en spoiler op de auto zaten bij het aanvragen van de inruilprijs?chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Een probleem maken nee (en dat staat er ook als je kan lezen) maar netjes is anders. Als je een afspraak maakt moet je je daar aan houden en niet plots duurder worden. Ik vind het in ieder geval niet normaal dat na de aankoop de prijzen wijzigen, als het nu 150 euro is of 1500euro
Maar als je het volledig bericht lees zie je dat ze hem niet meer willen omdat er ook een trekhaak op zit en dat is geen 150 euro probleem meer
De aansluiting van de stekker werkt al vanaf het begin dat ik mijn Y heb ( nieuw) niet lekker. De pin vergrendelt niet altijd de stekker van de kabel. De laatste tijd wordt het erger. Ik meen dat een batch tesla Y , gemaakt december 2023 hier last van had. Nu schiet ik een reparatieverzoek in. In de offerte worden de kosten reparatie aansluiting in rekening gebracht. Deze offerte dien ik eerst goed te keuren alvorens de monteur beoordeelt of dit garantie is. Ik heb hierover gebeld en dit is me verteld. Klopt dit, want ik vind dit vreemde procedure.
Graag jullie mening
Graag jullie mening
Gaat inderdaad zo. Asl het garantie is, krijg je een eindfactuur van 0 euro en klaar.peerke 1960 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:53:
De aansluiting van de stekker werkt al vanaf het begin dat ik mijn Y heb ( nieuw) niet lekker. De pin vergrendelt niet altijd de stekker van de kabel. De laatste tijd wordt het erger. Ik meen dat een batch tesla Y , gemaakt december 2023 hier last van had. Nu schiet ik een reparatieverzoek in. In de offerte worden de kosten reparatie aansluiting in rekening gebracht. Deze offerte dien ik eerst goed te keuren alvorens de monteur beoordeelt of dit garantie is. Ik heb hierover gebeld en dit is me verteld. Klopt dit, want ik vind dit vreemde procedure.
Graag jullie mening
👍. Duidelijksonina schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:00:
[...]
Gaat inderdaad zo. Asl het garantie is, krijg je een eindfactuur van 0 euro en klaar.
Tenzij de stappen sinds afgelopen december zijn veranderd wordt er toch expliciet gevraagd wat je/er is aangepast met dergelijke voorbeelden erbij? Als je dit niet hebt aangegeven snap ik wel dat ze de kont in de krib gooien. Zelf bij inruil aangegeven dat de ruiten aftermarket professioneel zijn getint en als dat een waardevermindering zou betekenen dat ik ze preventief verwijder.chundo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:19:
We hebben een spoiler bijgeplaast (aftermarkt in hun termen) en die eraf halen kost geld. We hebben ook een aftermarkt afneembare trekhaakhaak waar we het nog niet over hebben gehad en als ik dat vermeld (die eraf halen zal wel duurder zijn dan 153€) is er eerst geen probleem maar de dag erna willen ze die ook niet meer en nu is het hek van de dam.
Ik begrijp wel dat ze te maken kosten niet op zich nemen als het niet vooraf gecommuniceerd was. Als je het wel hebt aangegeven kun je het bericht als niet getypt beschouwen
Overigens vind ik persoonlijk de annuleringskosten a €250 wel redelijk. Toen ik destijds onze Audi wilde annuleren omdat de levertijd van 18 weken naar totaal onbekend ging werd doodleuk aangegeven dat ik 5% van de aankoopsom moest betalen (€3200).
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.