Ik gebruik de pincode niet, maar begrijp ik nou goed dat het bestuurders profiel pas geladen wordt nadat je de pincode hebt ingevoerd? In mijn geval (zonder pincode) wordt het profiel meteen actief op moment van openen bestuurdersportierFly-guy schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Zowel zij, als de sleutel bevond, zich naast mij op de passagiersstoel. Dus ik open de bestuurderdeur, stap in, zij opent daarna de bijrijderdeur en stapt in, ik toets de pincode in en de auto kiest haar profiel.
Ik had het idee dat het profiel gekozen werd naar gelang welke sleutel het eerst een deur opende/de bestuurderdeur opende, maar het systeem werkt soms toch iets anders.
Misschien heeft haar telefoon iets beter bereik en was dus de eerste die de auto "voelde" en is dat (soms) de trigger voor de profielkeuze.
Ik vind niks vervelend en heb er mij bij neergelegd dat ik met mijne oude y waar we zeer tevreden van zijn blijf rijden.HyperBart schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:57:
[...]
Persoonlijk zou ik nu een wrak inruilen, op die manier heb je alle winsten die je wou maken en die je toelieten om tot de beslissing "ja ik koop een nieuwe auto" gehaald. Je kan dan rustig je eigen wagen verkopen via tweedehands markten of iets anders. Grote kans is dat je er dan nog een betere prijs voor krijgt.
Je gaat er weinig energie van krijgen vrees ik, maar ik kan volledig begrijpen dat je er hard tegen aan wil gaan, voor jou is het een persoonlijke zaak, voor hen is het "maar een vervelende zaak op het werk". Neem dat even mee want zo van die ellende kan echt wel aan mensen vreten.
Ik zie 2 opties, of ik koop de auto met overname van de beloofde 30.300 of tesla annuleerd en stort mijn voorschot terug. Volgens hun moet ik begrijpen dat de voorwaarden plots veranderen. Ik toon begrip voor hun wijziging maar wil dan wel kostenloos kunnen annuleren. Als ik een afspraak maak hou ik mij daar aan, kan je je daar niet aan houden door omstandigheden los dat dan netjes op
Laat ik het zo zeggen, pas als ik de pincode intoets, gaat de stoel van 'easy entry' stand naar de desbetreffende bestuurder stand.pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Ik gebruik de pincode niet, maar begrijp ik nou goed dat het bestuurders profiel pas geladen wordt nadat je de pincode hebt ingevoerd? In mijn geval (zonder pincode) wordt het profiel meteen actief op moment van openen bestuurdersportier
Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, staat 'easy entry' ook tot dat punt als "bestuurder" ingesteld.
Nieuws!
https://x.com/Tesla_NL_TR/status/2027150896556036198Full Self-Driving (Supervised) could get approval in the Netherlands on March 20, according to statements from Elon Musk.
If this happens, Europe will see Tesla’s driver-assist system operating in real traffic for the first time at scale.
Volgens mij is het een redelijk niche. Voor mensen met 4 kids is de gewone Y eigenlijk te klein. Als het een grote hit zou zijn had Tesla al veel eerder de optie aangeboden.karel_G_1981 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Dit kan een grote hit worden, zeker als hij nog iets sxhermper kan met bv een rwd
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik ben al een tijdje op zoek naar een dempers retrofit voor de M3 LR AWD. Mij werd verteld dat ik via EPC de onderdelen kan bestellen. Ik krijg het alleen niet verzonden naar Nederland. Iemand die een oplossing heeft.
Je zou eens kunnen kijken naar hoe de telefoons gekoppeld zijn, volgens de handleiding:Fly-guy schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:12:
[...]
Laat ik het zo zeggen, pas als ik de pincode intoets, gaat de stoel van 'easy entry' stand naar de desbetreffende bestuurder stand.
Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, staat 'easy entry' ook tot dat punt als "bestuurder" ingesteld.
https://www.tesla.com/own...08-B7E4-1979EF299F3A.html
Wellicht dat de andere telefoon de 'laatst gebruikte' was of een Voorrangsapparaat?Tenzij u een specifieke telefoon hebt opgegeven als Voorrangsapparaat of als de telefoon die is opgegeven als Voorrangsapparaat buiten bereik is, maakt de Model 3 altijd verbinding met de laatstgebruikte telefoon (onder voorwaarde dat deze binnen bereik is).
Ik rij sinds november vorig jaar met een MY 'Standard' en ben zeer tevreden. Het enige wat ik minder vind, is inderdaad de geluidsinstallatie. (Kom van een Volvo XC60 met premium installatie.) Verder mis ik eigenlijk niets, en ik heb ook een testrit gemaakt met een MY Premium. De betere geluidsinstalltie is me echter geen 11.000 euro waard. Ik hoop wel dat er een verbeterde installatie (evt van een derde partij) op de markt komt die je nadien nog kunt inbouwen. Iemand die daar weet van heeft?Oekol schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:33:
Gewetensvraag:
Oude '23 MY opgehaald in december '22 verlengen qua kilometers en dan een ruim jaar doorrijden.
Of
Nieuwe MY RWD 'standard'
Of
Nieuwe MY RWD LR 'premium'
Bij beide nieuwe verlies ik mijn subwoofer en 15 speakers. Krijg wel wat kilometers range terug maar realistisch in de zomer haal ik nu 330km waar volgens de database 360 mogelijk is. Dat laatste ws niet met mijn rijstijl.
Zie eigenlijk alleen optie 1 of 3 als reële optie omdat je afgezien van de speakers en subwoofer wel andere dingen terugkrijgt als meer range, geventileerde stoelen 16" scherm. Weet alleen niet hoe boeiend dat op de lange termijn is.
Ik gebruik ook easy entry en pincode. Hij blijft inderdaad op Easy Entry staan totdat je de pincode intoetst. Daarnaast heb ik mijn telefoon als voorrangsapparaat. Dat is een stuk fijner want zo gaat hij als ik samen met mijn vrouw in de auto zit in ieder geval nooit te ver naar voren. Mijn vrouw hoeft dus alleen maar in de gevallen dat we beiden in de auto zitten en zij rijdt haar profiel te kiezen, maar dat komt niet heel vaak voor.rhoolwerf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Je zou eens kunnen kijken naar hoe de telefoons gekoppeld zijn, volgens de handleiding:
https://www.tesla.com/own...08-B7E4-1979EF299F3A.html
[...]
Wellicht dat de andere telefoon de 'laatst gebruikte' was of een Voorrangsapparaat?
https://schutcarsystems.nl/tesla-model-y-audio-upgrade/Pedek schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik rij sinds november vorig jaar met een MY 'Standard' en ben zeer tevreden. Het enige wat ik minder vind, is inderdaad de geluidsinstallatie. (Kom van een Volvo XC60 met premium installatie.) Verder mis ik eigenlijk niets, en ik heb ook een testrit gemaakt met een MY Premium. De betere geluidsinstalltie is me echter geen 11.000 euro waard. Ik hoop wel dat er een verbeterde installatie (evt van een derde partij) op de markt komt die je nadien nog kunt inbouwen. Iemand die daar weet van heeft?
Dat desbetreffende account post alleen maar AI slop en is volledig onbetrouwbaar, evenals die 2 Britse accounts die hij vaak shared.
De quote van Musk zelf zit in deze video https://x.com/gigafactories/status/2027144405514174914 en klopt dus. Desondanks geeft zelfs Musk geen zekerheid in z'n uitspraak, dus het blijft gewoon spannend.
We weten dat de RDW er mee bezig is gezien ze zelf een statement hebben gedeeld destijds, we weten dat er tijdlijnen tot deze maand liepen. Het zou kunnen dat alles afgerond is, men bij de RDW en Tesla nu papierwerk en voorbereidingen doet en we op 20 maart van start gaan. Maar het kan ook zo zijn dat de deadline gemist is en dat het nog langer gaat duren.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Super! Dankjewel, dit is echt wat ik zocht.
Ik kan het mis hebben, maar ik heb altijd begrepen dat Voorrangsapparaat (soms Prioriteitsapparaat genoemd) alleen voor de Bluetooth verbinding geldt (dus audio en telefoon) en niet voor de BLE verbinding die gebruikt wordt voor de sleutels. Zal het vanavond eens goed testenSypheron schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Ik gebruik ook easy entry en pincode. Hij blijft inderdaad op Easy Entry staan totdat je de pincode intoetst. Daarnaast heb ik mijn telefoon als voorrangsapparaat. Dat is een stuk fijner want zo gaat hij als ik samen met mijn vrouw in de auto zit in ieder geval nooit te ver naar voren. Mijn vrouw hoeft dus alleen maar in de gevallen dat we beiden in de auto zitten en zij rijdt haar profiel te kiezen, maar dat komt niet heel vaak voor.
Zijn er rijders die de mobiele hotspot aanzetten zodat je wifi in de tesla hebt en merken dat elke keer als je vertrekt van je geparkeerde locatie dat na 2 min de wifi verbinding van de tesla uitvalt en het na een paar min weer oppakt?
Niet specifiek dit, wel een vergelijkbare situatie. Als de Tesla voor het huis staat en verbinding heeft met de thuis-wifi en je rijdt weg, dan verliest hij even verbinding voor minder dan een minuut.Hongy schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:19:
Zijn er rijders die de mobiele hotspot aanzetten zodat je wifi in de tesla hebt en merken dat elke keer als je vertrekt van je geparkeerde locatie dat na 2 min de wifi verbinding van de tesla uitvalt en het na een paar min weer oppakt?
Inderdaad. Prioriteitsapparaat zorgt er gewoon voor dat hij de juiste telefoon koppelt voor bluetooth audio.pdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar ik heb altijd begrepen dat Voorrangsapparaat (soms Prioriteitsapparaat genoemd) alleen voor de Bluetooth verbinding geldt (dus audio en telefoon) en niet voor de BLE verbinding die gebruikt wordt voor de sleutels. Zal het vanavond eens goed testen
Daar zit trouwens een bug in volgens mij, de prioriteitsapparaten worden bij ons regematig zomaar aangepast dat bvb op mijn profiel plots de telefoon van mijn vrouw geselecteerd staat. Heel vervelend
Ik dacht dat het op de YL ging zoals die in China geleverd wordt , dat is echt een andere auto. De Y met een extra bankje lijkt me niet echt interessant, want er zit gewoon te weinig ruimte in de gewone Y voor een fatsoenlijke 3e rij. .Inspired schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Volgens mij is het een redelijk niche. Voor mensen met 4 kids is de gewone Y eigenlijk te klein. Als het een grote hit zou zijn had Tesla al veel eerder de optie aangeboden.
De vorige MY 7 zits was al een collectors item. Denk dat deze ook geen storm gaat lopen. Zeker als de MYL qua prijs onder de 60k zal blijvenkarel_G_1981 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:25:
[...]
Ik dacht dat het op de YL ging zoals die in China geleverd wordt , dat is echt een andere auto. De Y met een extra bankje lijkt me niet echt interessant, want er zit gewoon te weinig ruimte in de gewone Y voor een fatsoenlijke 3e rij. .
Met 4 kinderen is de YL ook te klein. Of ze zijn klein en dan passen de kids wel maar moeten er maxi-cosi's, wandelwagens/kinderwagens mee. Of ze zijn groot en dan passen ze niet meer.Inspired schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Volgens mij is het een redelijk niche. Voor mensen met 4 kids is de gewone Y eigenlijk te klein. Als het een grote hit zou zijn had Tesla al veel eerder de optie aangeboden.
Ik heb er drie en dan is een normale Y net aan, maar ik was het zat om een MPV te rijden (en die zijn er bijna niet meer).
De auto die nu in NLD wordt uitgebracht is niet de Y L , maar een gewone Y met een extra bankje volgens mijLastSamurai schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Met 4 kinderen is de YL ook te klein. Of ze zijn klein en dan passen de kids wel maar moeten er maxi-cosi's, wandelwagens/kinderwagens mee. Of ze zijn groot en dan passen ze niet meer.
Ik heb er drie en dan is een normale Y net aan, maar ik was het zat om een MPV te rijden (en die zijn er bijna niet meer).
Is het misschien omdat de Standard een stoffen zwart interieur heeft ipv de vegan leather bekleding?shinken82 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:38:
[...]
Erm....ik weet dat het om de zwarte hemelbekleding gaat. Waarom dan het verschil in omschrijving? Bij de standard staat er "volledig zwart interieur" en bij de ander gewoon "zwart"? Dat zorgt voor verwarring.
Ik heb dit opgelost door de SSID van de Hotspot dezelfde naam te geven als die van het thuisnetwerk. Dan gaat het switchen van "accespoint" best snel.Boost9898 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:33:
[...]
Niet specifiek dit, wel een vergelijkbare situatie. Als de Tesla voor het huis staat en verbinding heeft met de thuis-wifi en je rijdt weg, dan verliest hij even verbinding voor minder dan een minuut.
Zelf heb ik een Y rdw met een Knaus van max 1500 kg. Inderdaad, 200 km haal je er niet mee. we rijden hoofdzakelijk in Nederland. Dan is de range geen enkel probleem. Bijna nooit hoeven af te koppelen om te laden bij een supercharger. We kiezen dan een charger met een Valk zodat je kunt lunchen/koffiedrinken. Ik ben wel van plan om wat verder weg te gaan. Zoals de infrastructuur van laders nu is is Frankrijk geen probleem. Betekent om de 1,5 a 2 uur laden. Ik denk wel dat voor mij de max afstand een 800/1000 km is, dit in twee dagen.MazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
gaat worden.
Er zijn wel filmpjes en testen te vinden maar die zijn wel heel specifiek qua caravan. Of ze zijn belachelijk klein of zo supersonisch qua vorm dat het ook weer onrealistisch wordt. De stelregel van range / 2 is denk ik ook te kort door de bocht.
Ik zou gewoon daadwerkelijke ervaringen willen lezen van mensen die er een 450/460 knaus, hobby, etc. achter hebben hangen
Wat betreft de kwaliteiten als trekauto; dit is de beste. 300 pk altijd voorhanden. Hellingen, geen enkel probleem. Een longrange zal zeker een 50/70 km verder kunnen op een lading. Ik vind de prijs dan niet in verhouding staan tot het extra gebodene; grotere accu. Als je hier toch voor kiest zou ik niet een awd nemen. Je hebt die 4 wielaandrijving niet echt nodig en je range wordt wat minder.
Ik heb een Rapido 420 dat is een hefdak caravan en daar haal ik eigenlijk altijd over een reisafstand van 800km gemiddeld rond de 24/25kWh /100km mee, en dan ben ik zeker niet aan het hypermilen en een blokkade voor vrachtwagensMazeWing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
Sinds december 2023 heb ik een Model Y RWD via JustLease. Ik zit er sterk over te denken om aanzienlijk eerder op te zeggen en zelf een auto te kopen. Omdat er in de toekomst mogelijk een caravan komt (1200-1500 kg, dus dat zegt wel iets over het formaat) is opnieuw elektrisch rijden dan niet zo vanzelfsprekend meer.
Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen een Skoda Kodiaq PHEV (bereik op de accu 123km, dus voor het dagelijkse woon-werkverkeer, etc. meer dan voldoende) of een nieuwe Model Y Premium AWD. Vergelijk ik het bereik tussen mijn Model Y RWD en de nieuwe Premium AWD (op bijvoorbeeld ev-database.org) dan zou er toch zo'n 120-150km "real life" winst zijn met de AWD. Natuurlijk gaat dit niet dagelijks op vanwege de 80% maar wel in het geval met een vakantierit met caravan.
Het doel is om toch wel minimaal zo'n 200-250 km te kunnen rijden per volle lading (dus dan wel tot 100%) en dus om de 2/2,5 uur te stoppen om te laden. Dit is echt een minimale eis omdat het anders wel een heel gedoe gaat worden.
Er zijn wel filmpjes en testen te vinden maar die zijn wel heel specifiek qua caravan. Of ze zijn belachelijk klein of zo supersonisch qua vorm dat het ook weer onrealistisch wordt. De stelregel van range / 2 is denk ik ook te kort door de bocht.
Ik zou gewoon daadwerkelijke ervaringen willen lezen van mensen die er een 450/460 knaus, hobby, etc. achter hebben hangen
Die 800km hebben we ook gewoon gedaan, op een dag dat was best te doen.
Met een grotere caravan moet je rond de de 30-32kWh rekenen.
Kijk even op caravan trekker.nl, daar kan je het verbruik en de verwachte range vinden en die is voor onze combinatie spot-on.
Wij rijden heel europa rond met de combinatie , vorige jaar engeland /schotland, dat jaar daarvoor , slowakije - slovenië - oostenrijk, dit jaar staat Noorwegen op de planning.
Gewoon met een 60kWh RWD Highland #kangewoon
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2026 19:36 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als je op een Standard 3 klikt staat er bij de kenmerken: "Gedeeltelijk premium interieur", dat verwijst natuurlijk naar de vegan leather/stoffen interieur. Vervolgens staat er direct achter: "volledig zwart".Gelukszak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:39:
[...]
Is het misschien omdat de Standard een stoffen zwart interieur heeft ipv de vegan leather bekleding?
Bij een Premium 3 staat er: "zwart premium interieur" en verder niks over "volledig zwart" of iets dergelijks.
Maar wss heb jij wel gelijk, alleen erg verwarrend verwoord door Tesla.
Niet mega haast. Moet wel een keuze gaan maken. Juli loopt het af qua contract of als ik de 150k eerder haal. Dat laatste zit er dik in. Heb al een aanbieding om hem te verlengen naar bijna 2 ton. Dat is mijn plan B. FSD gaat voor mij weinig uitmaken, wellicht op vakantie dat ik het voor 1 maand doe, maar anders dan dat ga ik het toch niet op de auto doen. Het is tenslotte een huurkoop zonder koopturkeyhakan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:41:
[...]
Heb je haast? Ik wacht persoonlijk nog op wat verbeteringen, als ik al weer voor Tesla ga kiezen.
- 5G modem (in de EU zit er nog een LTE variant in de auto’s)
- Goedkeuring RDW voor FSD. Mijn eigen gedachte is dat na de goedkeuring er mogelijk een nieuwe typegoedkeuring komt. Al zou dit bijzonder zijn, maar je weet het maar nooit..
Ben nog wel benieuwd naar die nieuwe accu in die premiums, toch geen 622km meer blijkbaar maar minder.. wat gaat de laadcurve zijn etc.
De premium AWD is 3k duurder dan de LR RWD maar in de calculatie in de lease ruim 100 euro duurder. Dat is daardoor geen optie en valt buiten budget. Of de LR RWD wel binnen budget valt moet nog onderzocht worden. De auto's zijn in de lease een stuk duurder geworden dit jaar door de wegenbelasting e.d. dus ik moet wel op een stijging van budget gokken sowieso.warsame schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:50:
[...]
Ik herken je twijfels heel goed. Ik zit zelf met dezelfde afweging voor mijn RWD uit december 2023, alleen overweeg ik niet de standaardversie, maar eerder de LR RWD of AWD. Alle pluspunten die jij noemt, plus de zachtere vering, zijn voor mij ook belangrijke overwegingen. Ik ben benieuwd naar jouw keuze!
Wel jammer dat je in elk geval een flinke waardevermindering zult hebben, wat je ook kiest.
Die waardeverminder is dus niet het geval omdat ik lease. Als ik de standaard versie RWD vergelijk met de premium RWD zou ik absoluut wel de premium RWD willen, maar om andere redenen dan de audio. Aangezien die twee speakers meer het verschil niet maken en zeker de subwoofer niet doen vergeten.
Heb je met de MY premium gereden met subwoofer? Het verschil met de subwoofer is groot, maar met de premium RWD valt het wel mee. Dan kijk je meer naar de verbeterde onderstel, isolatie, geventileerde stoelen etc.Pedek schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik rij sinds november vorig jaar met een MY 'Standard' en ben zeer tevreden. Het enige wat ik minder vind, is inderdaad de geluidsinstallatie. (Kom van een Volvo XC60 met premium installatie.) Verder mis ik eigenlijk niets, en ik heb ook een testrit gemaakt met een MY Premium. De betere geluidsinstalltie is me echter geen 11.000 euro waard. Ik hoop wel dat er een verbeterde installatie (evt van een derde partij) op de markt komt die je nadien nog kunt inbouwen. Iemand die daar weet van heeft?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb dat anders begrepen. En kom er met de handleiding ook niet goed uit, daar wordt nergens specifiek over audio (of de BT verbinding buiten de sleutel) gesproken, het gaat alleen maar over BT en dezelfde BT wordt in het sleutel deel ook benoemd. Mocht het niet zo werken dan is het tot dusver iedere keer dan waarschijnlijk toeval geweest dat ik net het laatste keer mijn profiel heb gehadpdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar ik heb altijd begrepen dat Voorrangsapparaat (soms Prioriteitsapparaat genoemd) alleen voor de Bluetooth verbinding geldt (dus audio en telefoon) en niet voor de BLE verbinding die gebruikt wordt voor de sleutels. Zal het vanavond eens goed testen
Mercedes GLB of EQV, Kia EV9 en er komen nog wat Chinezen aan.LastSamurai schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Met 4 kinderen is de YL ook te klein. Of ze zijn klein en dan passen de kids wel maar moeten er maxi-cosi's, wandelwagens/kinderwagens mee. Of ze zijn groot en dan passen ze niet meer.
Ik had ook 4 kinderen, en voor vakanties lag er op onze Sharan toch altijd een dakbox. Nu zou ik een trekhaakkoffer gebruiken, want idd baggageruimte is beperkt als je 4 of 5 zetels achteraan gebruikt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is dat alleen een ding bij hotspot gebruik of ook bij premium connectivity? Hoopte wel dat bij wegvallen wifisignaal er meteen doorgeschakeld werd naar de simaansluiting.Gelukszak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:41:
[...]
Ik heb dit opgelost door de SSID van de Hotspot dezelfde naam te geven als die van het thuisnetwerk. Dan gaat het switchen van "accespoint" best snel.
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Dit lijkt mij toch niet normaal? De frunk in de Y standard wordt nat en die van de premium niet?
YouTube: Tesla Model Y Frunk vs Water….
Heb ik ook wel eens meegemaakt, tijdens het rijden een YouTuber die een tuinslang op de naden van de frunk zetturkeyhakan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:04:
Dit lijkt mij toch niet normaal? De frunk in de Y standard wordt nat en die van de premium niet?
Benieuwd hoe het zich houdt bij normaal gebruik in flinke regen.
En wat voor model heb jij? Ik heb dit nog nooit meegemaakt, gelukkig maar (had een YP en nu een 3P).Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:53:
[...]
Heb ik ook wel eens meegemaakt, tijdens het rijden een YouTuber die een tuinslang op de naden van de frunk zet![]()
Benieuwd hoe het zich houdt bij normaal gebruik in flinke regen.
Dat is inderdaad zo bij premium connectivity. Maar door de regelmatige uitval van de laatste maanden ben ik daar vanaf gestapt en werk nu met een hotspot. En ik moet zeggen, dat werkt na wat puzzelen eigenlijk best prima. Maar zodra de premium connectivity echt stabiel is ga ik toch weer daarvoor. Ik mis de 3d maps en de sentry opnames bekijken vanaf de mobiel.Refl schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:48:
[...]
Is dat alleen een ding bij hotspot gebruik of ook bij premium connectivity? Hoopte wel dat bij wegvallen wifisignaal er meteen doorgeschakeld werd naar de simaansluiting.
Sinds deze week de spatwaterdichteturkeyhakan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:20:
[...]
En wat voor model heb jij? Ik heb dit nog nooit meegemaakt, gelukkig maar (had een YP en nu een 3P).
Misschien ook leuk om iets van de eerste indruk te geven. Auto vorige week besteld, deze week geleverd. Kwam op 2-2 van de band uit Berlijn, dus met het QHD scherm. Gebruik gemaakt van de inruilbonus, maar daarvoor wel een barrel gekocht omdat het inruil aanbod erg laag was. 35.250 euro in totaal.
Ophaalervaring was niks op aan te merken. Instellen van de auto was erg gemakkelijk, Tesla heeft de software, maar vooral de integratie van het geheel heel goed voor elkaar.
De auto rijdt super, we komen van een ICE en het rijden met alleen het gaspedaal is erg fijn. Bovendien komen we van een 2016 auto dus is alles een giga stap vooruit. Meteen 360km gereden voor werk en de auto verder ontdekt.
Waar ik nog niet aan kan wennen is dat met autosteer aan de ACC afslaat bij rijbaanwissels. Dit, terwijl bij autosteer uit ACC wel actief blijft bij een wissel van baan. Je kan het ook niet makkelijk wisselen naar gelang de situatie, aanzetten van autosteer kan alleen in stilstand voor zover ik weet. Dit is overigens pas sinds de juniper, de vorige MY daar blijft ACC wel actief toch?
Al met al super tevreden met de auto en hoe zuinig hij rijdt. Die 360km ging met iets onder 13kwh/100km bij zo’n 15 graden, chill mode en max snelheid. We hadden lang gekeken naar een gebruikte MY LR, maar die scheelde nu qua prijs niet veel met de uitgeklede juniper MY.
Dat is het wel in meerdere tests wordt dit benoemt en ook tesla geeft volgens mij aan dat de frunk van de standaard niet waterdicht isturkeyhakan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:04:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik vind het zelfs ronduit gevaarlijk dat de ACC uitvalt en je auto eigenlijk behoorlijk hard gaat afremmen in de andere rijstrook, vanwege One Padel Drive.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:54:
[...]
Waar ik nog niet aan kan wennen is dat met autosteer aan de ACC afslaat bij rijbaanwissels. Dit, terwijl bij autosteer uit ACC wel actief blijft bij een wissel van baan. Je kan het ook niet makkelijk wisselen naar gelang de situatie, aanzetten van autosteer kan alleen in stilstand voor zover ik weet. Dit is overigens pas sinds de juniper, de vorige MY daar blijft ACC wel actief toch?
Ik verwacht dat Tesla dit heeft uitgezet om FSD te verkopen maar als dit gaat lijden tot Kop-Staart botsing denk ik dat ze ook bij de RDW een uitdaging gaan hebben.
Ja ik zou er wel aan kunnen wennen en dan behendig worden om het heel soepel te laten overgaan, maar makkelijk is het niet. Volgens mij moet je ook met een commander het handmatige gas bijgeven tijdens de wissel.
Wat betreft de frunk, gebruiken jullie die wel dagelijks? Wat ligt erin?
Inmiddels bevestigd dat dit om een geïmporteerde Franse auto gaat. Vandaar dat Grok er al op zit. Helaaspdidi schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:20:
Grok in België (op een leenauto, dus wellicht nog niet algemeen uitgerold)
[Afbeelding]
Wel benieuwd of dat zou betekenen dat ik ook de update kan verwachten. Mijn m3p komt oorspronkelijk uit duitsland.
[ Voor 9% gewijzigd door nDirect090 op 28-02-2026 10:10 ]
Ik lijk sinds kort een “probleem” te hebben met mijn bestuurdersraam. Ik moet de knop ingedrukt houden om het raam te openen of te sluiten. De functie met iets langer ingedrukt houden om volledig te openen of te sluiten lijkt niet meer te werken. Alle andere ramen hebben dit “probleem” niet. Iemand een idee waar dit in zit? Heb de auto al opnieuw opgestart.
Kwam er per toeval achter in een parkeergarage en dat was even onhandig.
[ Voor 9% gewijzigd door SL65 op 28-02-2026 10:56 ]
Je kunt toch al gewoon beginnen met gas te geven voordat je je raw aan zet? Dan gaat ie niet remmen en haal je ook nog eens lekker vlot in.Goofy001 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Ik vind het zelfs ronduit gevaarlijk dat de ACC uitvalt en je auto eigenlijk behoorlijk hard gaat afremmen in de andere rijstrook, vanwege One Padel Drive.
Even zelf fixen:SL65 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:55:
Ik lijk sinds kort een “probleem” te hebben met mijn bestuurdersraam. Ik moet de knop ingedrukt houden om het raam te openen of te sluiten. De functie met iets langer ingedrukt houden om volledig te openen of te sluiten lijkt niet meer te werken. Alle andere ramen hebben dit “probleem” niet. Iemand een idee waar dit in zit? Heb de auto al opnieuw opgestart.
https://youtu.be/fpYcL6Z-WDk?si=fMZIbhECopErWHGW
Misschien dat het kalibreren van de ramen in het service menu helpt. Dit vorige week zelf gedaan omdat 1 raam niet goed aansloot. Dit heeft goed geholpen, geen windruis meer.SL65 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:55:
YouTube: Solving TESLA Window Issues | Tips for Calibrating Manually and Auto...
[ Voor 13% gewijzigd door Cxxxx71 op 28-02-2026 11:50 ]
Hier de instructies van Tesla zelf hoe je dat moet doenCxxxx71 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Misschien dat het kalibreren van de ramen in het service menu helpt. Dit vorige week zelf gedaan omdat 1 raam niet goed aansloot. Dit heeft goed geholpen, geen windruis meer.
YouTube: Solving TESLA Window Issues | Tips for Calibrating Manually and Auto...
Hoe kan je controleren of je een QHD scherm hebt ?Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:54:
[...]
Misschien ook leuk om iets van de eerste indruk te geven. Auto vorige week besteld, deze week geleverd. Kwam op 2-2 van de band uit Berlijn, dus met het QHD scherm. Gebruik gemaakt van de inruilbonus, maar daarvoor wel een barrel gekocht omdat het inruil aanbod erg laag was. 35.250 euro in totaal.
Door te meten. De maten bxh (bron):fretnn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Hoe kan je controleren of je een QHD scherm hebt ?
Oude scherm 33,17cm x 20,73cm
Nieuwe scherm 35,44cm x 19,91cm
Hier is het 36cm breed en 23.5cm hoog. Hmmpdidi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:37:
[...]
Door te meten. De maten bxh (bron):
Oude scherm 33,17cm x 20,73cm
Nieuwe scherm 35,44cm x 19,91cm
Ik vermoed dat de maten zonder randen zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon de schermdiagonaal meten (de nieuwe 16" is 40,64cm en de oude 15,4" is 39,11cm)fretnn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Hier is het 36cm breed en 23.5cm hoog. Hmm
Heb je prijs van je 'wrak' volledig teruggekregen? Of hebben ze daar hun 'marge' op gepakt?Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:54:
[...]
Gebruik gemaakt van de inruilbonus, maar daarvoor wel een barrel gekocht omdat het inruil aanbod erg laag was. 35.250 euro in totaal.
Sta voor dezelfde keuze. Maar blijf het achterlijk vinden. Als het ze om 200 euro marge gaat, kan je ze dat net zo goed aanbieden, lijkt me, toch?
Even wat testjes gedaan. Met 2 telefoons (1 Android als Voorrangsapparaat en 1 iPhone). Het betreft MY24 zonder UWB, geen Easy Entry, geen pincode, 1 Tesla account, 2 bestuurders profielen (Android en iPhone). Benieuwd of je mijn braindump snapt ;):Sypheron schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:30:
[...]
Ik heb dat anders begrepen. En kom er met de handleiding ook niet goed uit, daar wordt nergens specifiek over audio (of de BT verbinding buiten de sleutel) gesproken, het gaat alleen maar over BT en dezelfde BT wordt in het sleutel deel ook benoemd. Mocht het niet zo werken dan is het tot dusver iedere keer dan waarschijnlijk toeval geweest dat ik net het laatste keer mijn profiel heb gehadMijn vrouw rijdt er niet veel in, dus het zou goed kunnen.
- Auto op slot (was afgesloten door Android profiel). Terwijl de Android buiten naast de passagier portier ligt (deur nog niet open) en de iPhone de bestuurder deur opent, gaat het scherm aan en wordt meteen het iPhone bestuurders profiel actief en verbindt de Android (die nog buiten is) met Bluetooth. Als daarna de Android de passagier deur opent blijft profiel iPhone actief
- Auto op slot (was afgesloten door iPhone profiel). iPhone niet in de buurt. Android opent passagier portier. Scherm gaat aan, Profiel iPhone blijft actief en Android verbindt NIET met Bluetooth. Als de Android gaat zitten en de deur dicht doet gaat het scherm weer uit. Zodra de iPhone de bestuurders deur opent, gaat het scherm weer aan nog steeds met iPhone profiel en dan pas wordt de Android verbonden met Bluetooth
Ik heb dezelfde route bewandeld en kreeg 100 euro voor het 'wrak' wat ik zelf een paar dagen eerder voor 500 euro had gekocht. Een week of twee later werd deze voor 1350 euro bij een autohandelaar aangeboden.rumu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Heb je prijs van je 'wrak' volledig teruggekregen? Of hebben ze daar hun 'marge' op gepakt?
Sta voor dezelfde keuze. Maar blijf het achterlijk vinden. Als het ze om 200 euro marge gaat, kan je ze dat net zo goed aanbieden, lijkt me, toch?
Dank allen voor de tips. Het raam bleek inderdaad niet gekalibreerd was ook als oranje gemarkeerd. Nu weer opgelost.pdidi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Hier de instructies van Tesla zelf hoe je dat moet doen
Het gaat ze niet om de marges van de inruil, ze willen geen gezeur met particulieren over prijsverlagingen (en nog hogere afschrijving tot gevolg). Het is gewoon verkapte korting op de nieuwprijs. Alles voor aantallen, de marge ondergeschikt.rumu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Heb je prijs van je 'wrak' volledig teruggekregen? Of hebben ze daar hun 'marge' op gepakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Maurice- op 28-02-2026 15:41 ]
40,6cm zonder bezels. TestUFO zegt QHD resolutie. Andere sites zeggen HD resolutie. Waarschijnlijk downscalen ze de interface naar HDpdidi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Ik vermoed dat de maten zonder randen zijn. Je kunt natuurlijk ook gewoon de schermdiagonaal meten (de nieuwe 16" is 40,64cm en de oude 15,4" is 39,11cm)
Over UWB gesproken. Heeft de Y Standard UWB om de trunk en frunk handsfree te openen?pdidi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Even wat testjes gedaan. Met 2 telefoons (1 Android als Voorrangsapparaat en 1 iPhone). Het betreft MY24 zonder UWB, geen Easy Entry, geen pincode, 1 Tesla account, 2 bestuurders profielen (Android en iPhone). Benieuwd of je mijn braindump snapt ;):
Ik vind het een best interessante auto voor €34.990 (na €5000 inruil bonus).
Niet de frunk (geen enkele 3/Y) wel de trunkshinken82 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:15:
[...]
Over UWB gesproken. Heeft de Y Standard UWB om de trunk en frunk handsfree te openen?
Ik vind het een best interessante auto voor €34.990 (na €5000 inruil bonus).
Dat denk ik ook, als je de korting zonder inruil geeft dan verlaag je effectief tijdelijk de prijs en dat raakt weer de occassions - ook hun eigen. Mijn auto was overigens 350 en kreeg er nog 100 euro voor terug.Maurice- schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:40:
[...]
Het gaat ze niet om de marges van de inruil, ze willen geen gezeur met particulieren over prijsverlagingen (en nog hogere afschrijving tot gevolg). Het is gewoon verkapte korting op de nieuwprijs. Alles voor aantallen, de marge ondergeschikt.
Ik verwacht wel dat Tesla dermate calculerend is dat ze rekenen dat het grootste deel deze moeite niet neemt en de lage dagwaarde voor inruilen accepteren. Maar dit is Tweakers
Ik kan me zelfs nog voorstellen dat ze een (veiling) fee van x % vragen aan de opkopers van de auto's, dan wordt die korting ook weer gecompenseerd.
Ik ben alvast aan het kijken voor een setje nieuwe zomerbanden voor mijn M3H (18" Photon velgen, dus maat 235/45 R18).
Na wat research twijfel ik tussen twee kandidaten:
Hankook iON Evo. Deze heeft foam aan de binnenkant en komt goed uit de diverse testen.
Continental PremiumContact 7. Deze komt ook goed uit de testen en is op nat wegdek beter.
Wat zouden jullie doen?
[Edit]
Hankook iON Evo. Deze heeft foam aan de binnenkant en komt goed uit de diverse testen.
Continental PremiumContact 7. Deze komt ook goed uit de testen en is op nat wegdek beter.
Wat zouden jullie doen?
[Edit]
[ Voor 30% gewijzigd door Bulldog op 28-02-2026 20:24 ]
Tip die ik van een vriend kreeg (ben zelf nog in afwachting van mijn M3)Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:54:
[...]
Maak een copy van je gebruikersprofiel bijv. genaamd AP. Daar zet je AutoSteer aan, je basisprofiel zet je AutoSteer uit. Je kunt tijdens het rijden namelijk wisselen van gebruikersprofiel en zo kun je dus wisselen tussen wel/niet zonder dat je dat geneuzel hebt van "Beta blablabla"
Hooguit als je instellingen aanpast in je profiel dat je dat ff moet overnemen, maar het is het proberen waard?
Wat gaat dit precies oplossen dan?rhoolwerf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:21:
[...]
Tip die ik van een vriend kreeg (ben zelf nog in afwachting van mijn M3)
Maak een copy van je gebruikersprofiel bijv. genaamd AP. Daar zet je AutoSteer aan, je basisprofiel zet je AutoSteer uit. Je kunt tijdens het rijden namelijk wisselen van gebruikersprofiel en zo kun je dus wisselen tussen wel/niet zonder dat je dat geneuzel hebt van "Beta blablabla"
Hooguit als je instellingen aanpast in je profiel dat je dat ff moet overnemen, maar het is het proberen waard?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het makkelijker wisselen tussen TACC of AS, afhankelijk van de wegsituatie zonder dat je door 't menu heen moet etc. Ik zeg niet dat het zaligmakend is, ik vind het "TACC gaat uit als AS uit gaat" ook een teleurstelling van zo'n moderne auto. Maar ik kan me voorstellen dat je in drukkere wegsituaties terugwilt naar TACC maar als je dan later een rustigere situatie hebt je AS weer wilt hebben.
2026.2.9: AutoPilot verandert van naam
https://www.reddit.com/r/...g_update_202626/#lightbox
Veel banden met de code EV / ANC hebben foam, ter info. Dus iets op om te letten :-)Bulldog schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:21:
Ik ben alvast aan het kijken voor een setje nieuwe zomerbanden voor mijn M3H (18" Photon velgen, dus maat 235/45 R18).
Wat zouden jullie doen?
[Edit]
[Afbeelding]
Van winterbanden discussies naar zomerbanden: ik vond dat de Hankook iON evo SUV goed uit tests komen, kon echter geen referenties in dit topic vinden. Wat kan ik het beste op mijn Y (19”) RWD zetten?
Ik mag toch hopen dat dit een vergissing is van Tesla. Ik ben het in de Amerikaanse reviews wel tegengekomen volgens mij, maar dacht dat wij hier daarvan verschoond zouden blijven. Het zou voor mij een dealbreker kunnen zijn. Ik heb het in een proefrit met een andere auto ook meegemaakt en ik vind het misschien wel de belangrijkste feature in moderne auto's. Ik moet nog een proefrit maken/inboeken, maar dit stemt niet hoopvol.rhoolwerf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:21:
[...]
Tip die ik van een vriend kreeg (ben zelf nog in afwachting van mijn M3)
Dit is dan al een vergissing van minimaal een half jaar, volgens mij al met het uitkomen van de juniper.rumu schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit een vergissing is van Tesla. Ik ben het in de Amerikaanse reviews wel tegengekomen volgens mij, maar dacht dat wij hier daarvan verschoond zouden blijven. Het zou voor mij een dealbreker kunnen zijn. Ik heb het in een proefrit met een andere auto ook meegemaakt en ik vind het misschien wel de belangrijkste feature in moderne auto's. Ik moet nog een proefrit maken/inboeken, maar dit stemt niet hoopvol.
Vandaag weer even m’n zomerbanden er weer opzette . Meteen de nieuwe garagekrik en momentsleutel uitproberen
Ja dit maakt dat ik autosteer nu niet gebruik omdat er teveel situaties zijn waarbij ik alleen TACC wil gebruiken, denk aan binnen bebouwde kom met veel bochtenwerk of waar belijning ontbreekt.rumu schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit een vergissing is van Tesla. Ik ben het in de Amerikaanse reviews wel tegengekomen volgens mij, maar dacht dat wij hier daarvan verschoond zouden blijven. Het zou voor mij een dealbreker kunnen zijn. Ik heb het in een proefrit met een andere auto ook meegemaakt en ik vind het misschien wel de belangrijkste feature in moderne auto's. Ik moet nog een proefrit maken/inboeken, maar dit stemt niet hoopvol.
Hoe doen de andere Juniper rijders dit (of wellicht ook highland)?
Volgens mij komt dit o.a. omdat in Californië ze aangeklaagd zijn dat AutoPilot zou impliceren dat je niets meer hoeft te doen en dus misleidend kan worden gezien, zie ook https://www.notateslaapp....me-in-new-software-updateFire69 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:45:
2026.2.9: AutoPilot verandert van naam
Tesla has a storied history of clashing with regulators who argue that names like "Autopilot" and "Full Self-Driving" are misleading to consumers. The most recent pressure came from the California DMV, which accused Tesla of false advertising.
Welke krik en momentsleutel heb je? Ik ben nog aan het nadenken of ik een extra setje velgen met banden ga aanschaffen of niet, maar sowieso zou ik ook mijn banden af en toe moeten roteren, aangezien ik een RWD heb.karel_G_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:04:
Vandaag weer even m’n zomerbanden er weer opzette . Meteen de nieuwe garagekrik en momentsleutel uitproberen
Juniper RWD
Ik heb de ion evo onder mn model s. Echt super banden! Stil en nog nooit het idee gehad dat ik grip verloor of te kort grip heb. Zelfs in de sneeuw! Echt een dikke aanrader!Bulldog schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:21:
Wat zouden jullie doen?
[Edit]
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Gisteren uit Duitsland een Audi E-tron S opgehaald voor een vriend van me, dan zie je weer goed hoe efficiënt een M3 is. We hebben het hele stuk terug achter elkaar gereden, dus dezelfde snelheid/weer etc.
Mijn gemiddelde verbruik over de terugreis was 16,1 / 100 km, de Audi 30,9
Tuurlijk is het voor de rest ook een compleet andere auto, maar bijna 2x zoveel verbruiken is en blijft bizar
Tuurlijk is het voor de rest ook een compleet andere auto, maar bijna 2x zoveel verbruiken is en blijft bizar
Gebruik ook vooral eerst de zoekfunctie. Dit komt al een paar jaar iedere seizoens wissel in dit topic voorbijBulldog schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:21:
Wat zouden jullie doen?
[Edit]
[Afbeelding]
Valt mee hoor. Over de Ion Evo vrijwel geen berichten.pdidi schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Gebruik ook vooral eerst de zoekfunctie. Dit komt al een paar jaar iedere seizoens wissel in dit topic voorbij
De zoekfunctie had ik natuurlijk al gebruikt, maar dank voor je reactie.
Check ook de vorige versie van dit topic. De Ion Evo's worden nl al sinds eind 2023 geleverd op M3H'sBulldog schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Valt mee hoor. Over de Ion Evo vrijwel geen berichten.
De zoekfunctie had ik natuurlijk al gebruikt, maar dank voor je reactie.
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 01-03-2026 11:54 ]
Eagle pro 2.5 ton en een vonroc momentsleutel (photon moet op 175 nm) verder moet je van die pucks kopen voor in het krikpunt! Was voor mij de eerste keer bij de tesla , alles soepel en zonder problemen. Meteen ook de zomerbanden geroteerdShiro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Welke krik en momentsleutel heb je? Ik ben nog aan het nadenken of ik een extra setje velgen met banden ga aanschaffen of niet, maar sowieso zou ik ook mijn banden af en toe moeten roteren, aangezien ik een RWD heb.
:strip_exif()/f/image/r46aenWGDy49exvY1E8ABFuz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SI05lcsrjONDmDkXGdH7a6xV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KfyH4D91bDgJIlmHhaXdhB13.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-03-2026 12:04 ]
pucks heb je helemaal niet nodig, gewoon een 4 kant dik rubberen plaatje ertussen gaat ook prima. Doe ik bij alle auto's. Die pucks is weer mooi marketing bla bla dingetje.karel_G_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Eagle pro 2.5 ton en een vonroc momentsleutel (photon moet op 175 nm) verder moet je van die pucks kopen voor in het krikpunt! Was voor mij de eerste keer bij de tesla , alles soepel en zonder problemen. Meteen ook de zomerbanden geroteerd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
uiteraard moet je niet gewoon zo de krik eronder zetten, maar dat moet je bij geen enkele auto doen. Tenzij je dikke lak schade wil hebben.
Moment sleutels zijn ook bloed link. temperatuur, gesmeerd ongesmeerd, roest ja nee, allemaal van grote invloed. Ik doe het al 30 jaar op gevoel. Reden waarom garage's het doen is om claims te voorkomen (20 jaar terug deed geen enkele garage iets met een moment sleutel op de cilinderkop na). Maar je zal niet de eerste zijn waar de bouten zo vast zitten dat er een brander aan te pas komt, of dat je ineens een wiel kwijt bent.
ik gebruik momentsleutels alleen bij motorblokken in elkaar zetten waar altijd exact dezelfde omstandigheden zijn
[ Voor 13% gewijzigd door anti elppa op 01-03-2026 12:21 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Als je 2x per jaar wisselt zal dat vastroesten wel meevallen. Verder deed ik eerder ook altijd op gevoel maar aangezien dit een nieuwe auto is wilde ik het netjes doen.anti elppa schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:11:
[...]
pucks heb je helemaal niet nodig, gewoon een 4 kant dik rubberen plaatje ertussen gaat ook prima. Doe ik bij alle auto's. Die pucks is weer mooi marketing bla bla dingetje.
uiteraard moet je niet gewoon zo de krik eronder zetten, maar dat moet je bij geen enkele auto doen. Tenzij je dikke lak schade wil hebben.
Moment sleutels zijn ook bloed link. temperatuur, gesmeerd ongesmeerd, roest ja nee, allemaal van grote invloed. Ik doe het al 30 jaar op gevoel. Reden waarom garage's het doen is om claims te voorkomen (20 jaar terug deed geen enkele garage iets met een moment sleutel op de cilinderkop na). Maar je zal niet de eerste zijn waar de bouten zo vast zitten dat er een brander aan te pas komt, of dat je ineens een wiel kwijt bent.
ik gebruik momentsleutels alleen bij motorblokken in elkaar zetten waar altijd exact dezelfde omstandigheden zijn
Ik heb dit getest maar mijn muziek gaat uit bij het wisselen van profiel, bij u ook ?rhoolwerf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Het makkelijker wisselen tussen TACC of AS, afhankelijk van de wegsituatie zonder dat je door 't menu heen moet etc. Ik zeg niet dat het zaligmakend is, ik vind het "TACC gaat uit als AS uit gaat" ook een teleurstelling van zo'n moderne auto. Maar ik kan me voorstellen dat je in drukkere wegsituaties terugwilt naar TACC maar als je dan later een rustigere situatie hebt je AS weer wilt hebben.
Ach, 5 tot 15 euro op ali. En door de stop schuift ie niet makkelijk weg. Ik zou ze weer kopen.anti elppa schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:11:
[...]
pucks heb je helemaal niet nodig, gewoon een 4 kant dik rubberen plaatje ertussen gaat ook prima. Doe ik bij alle auto's.
Ik heb enhanced autopilot genomen (Er was nog ruimte in het lease budget en achteraf activeren gaat niet mee in de bijtelling), wisselen van rijbaan op de snelweg gaat dan na richting aanwijzen automatisch en de snelheid blijft gehandhaafd.Kiwi_Kevin schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:13:
[...]
Ja dit maakt dat ik autosteer nu niet gebruik omdat er teveel situaties zijn waarbij ik alleen TACC wil gebruiken, denk aan binnen bebouwde kom met veel bochtenwerk of waar belijning ontbreekt.
Hoe doen de andere Juniper rijders dit (of wellicht ook highland)?
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Alleen als je zelf van baan wisselt gaat hij alsnog uit, toch?Speedfight schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Ik heb enhanced autopilot genomen (Er was nog ruimte in het lease budget en achteraf activeren gaat niet mee in de bijtelling), wisselen van rijbaan op de snelweg gaat dan na richting aanwijzen automatisch en de snelheid blijft gehandhaafd.
Of is dat nu gefixed.
Nee hij heeft het over EAP die zelfstandig kan wisselen, maar ik lees dat dat zo voorzichtig is dat het regelmatig ook niet lukt. Voor dit issue 3800 euro aftikken is ook weer wat..mjvdzwet schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Alleen als je zelf van baan wisselt gaat hij alsnog uit, toch?
Of is dat nu gefixed.
Ik zie op TMC dat dit al een jaar geleden gemeld is: https://teslamotorsclub.c...-in-juniper.342317/page-4
Ik heb nu een extra profiel aangemaakt en dat lijkt te werken, nog niet getest al rijdende. Maar wat een achteruitgang als je bedenkt dat in alle bestaande Tesla’s er een eenvoudige optie was om tijdens het rijden te switchen tussen TACC en Autosteer. Er is dus geen dubbelklik functie meer op de junipers (via stalk/scrollwiel).
Ik merk dat dit nog een vrij onbekend probleem is, maar als je nu een nieuwe model Y zou gaan rijden heb je niet meer de keuze om tijdens het rijden te kiezen of je TACC activeert en daarnaast autosteer: het is of of. Wijzigen kan alleen in stilstand (park), de dubbelklik functie voor autosteer is verwijderd.
Een bekende met model 3 stond hier ook echt van te kijken.
Ook gelijk de remmen reinigen?karel_G_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:04:
Ik ga er volgend weekend mee aan de slag.
Ik heb mijn M3 nog niet dus wat ik weet is via een vriend van me. Van wat ik heb begrepen, gaat de muziek inderdaad uit maar afhankelijk van wat je afspeelt kan het zijn dat je verder kunt gaan waar je was gebleven (wat ik begreep, Spotify en Audible kunnen gewoon verder-waar-gebleven)fretnn schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:43:
[...]
Ik heb dit getest maar mijn muziek gaat uit bij het wisselen van profiel, bij u ook ?
Maar wederom: dit is tweedehands informatie want ik moet nog twee weken wachten
Nee was niet nodig, wel de wielnaaf met staalborstel en koperspray , zat gek genoeg roest opCxxxx71 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Ook gelijk de remmen reinigen?
Ik ga er volgend weekend mee aan de slag.
Yup , werkt ideaal. Voor die paar euro zou ik idd gewoon pucks kopen , weet je zeker dat je goed zitgjcvro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:51:
[...]
Ach, 5 tot 15 euro op ali. En door de stop schuift ie niet makkelijk weg. Ik zou ze weer kopen.
Mijn AC laadkabel ligt daar en op vakantie leg ik daar de wandelschoenen en laarzen.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:00:
Ja ik zou er wel aan kunnen wennen en dan behendig worden om het heel soepel te laten overgaan, maar makkelijk is het niet. Volgens mij moet je ook met een commander het handmatige gas bijgeven tijdens de wissel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb op beide profielen Apple Music geconfigureerd maar de muziek stopt bij wisselen. Tegenvallerrhoolwerf schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik heb mijn M3 nog niet dus wat ik weet is via een vriend van me. Van wat ik heb begrepen, gaat de muziek inderdaad uit maar afhankelijk van wat je afspeelt kan het zijn dat je verder kunt gaan waar je was gebleven (wat ik begreep, Spotify en Audible kunnen gewoon verder-waar-gebleven)
Maar wederom: dit is tweedehands informatie want ik moet nog twee weken wachten
Ik zou even kijken naar de EnhAuto Commander en dan specifiek naar de functie Continuous Autopilot. Die schakelt de AP weer in na baanwissel. Werkt bij mij al jaren en volgens mij werkt dit ook voor de nieuwe types. verder discussie graag in het Tesla Model 3 & Y Accessoires topic.rumu schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Dat is het probleem niet, het gaat erom dat als je autosteer kiest in de instellingen, dat er dan geen optie meer is om alleen TACC te gebruiken.bert pit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:34:
[...]
Ik zou even kijken naar de EnhAuto Commander en dan specifiek naar de functie Continuous Autopilot. Die schakelt de AP weer in na baanwissel. Werkt bij mij al jaren en volgens mij werkt dit ook voor de nieuwe types. verder discussie graag in het Tesla Model 3 & Y Accessoires topic.
Audi EV’s zijn dan ook echt bagger , Zelf laatst ook in zo’n etron gereden , wat een ramp is dat! Gek genoeg zijn de Volkswagens beter (laatst ook een id7 geleden) hetzelfde concern . Smaken verschillen natuurlijk maar was blij toen ik weer in mijn M3 kon stappen.JeroenV_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
Gisteren uit Duitsland een Audi E-tron S opgehaald voor een vriend van me, dan zie je weer goed hoe efficiënt een M3 is. We hebben het hele stuk terug achter elkaar gereden, dus dezelfde snelheid/weer etc.
Je moet de auto het werk laten doen (helaas).mjvdzwet schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Alleen als je zelf van baan wisselt gaat hij alsnog uit, toch?
Of is dat nu gefixed.
Gaat niet altijd goed. Tov mijn vorige auto (Kia EV6) werkt het wel vele malen beter.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Vrijdag 27-2 reed ik een uurtje mee met een fsd demo in een nagelnieuwe model 3 rwd. Deze deed 10kWh / 100 km. De fsd gebruikt standaard de lift-and-coast techniek bij stoplichten en rijdt zeer gelijkmatig, beter dan wat je zelf kan met je rechtervoet. Ik wil maar zeggen, het gaat alleen maar zuiniger worden!JeroenV_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:07:
[ Voor 9% gewijzigd door ReconE op 01-03-2026 20:17 ]
foutje
[ Voor 96% gewijzigd door ReconE op 01-03-2026 20:17 ]
Soms... vergeet ik gewoon hoe mooi de auto is en dat het filmpjes op kan nemen.
Gisteren in de parkeergarage in Duitsland lopen we naar de auto toe en zien we een vrouw vooruit rijden met een korte bocht en een keihard knal (stond een betonpaal van halve meter bij halve meter). Ze rijdt weer naar achteren, doet haar raampje open en duwt haar spiegel weer goed. Toen ze de bocht ditmaal wat ruimer nam konden we zien dat ze de hele bestuurdersdeur ingedeukt had. Ze keek er niet eens naar, na het betalen van de parkeerticket reed ze 'gewoon' weg.
Nu gebeurde dit alles toen wij naar de auto liepen, de auto stond perfect er tegenover geparkeerd en sentry staat altijd aan. Dus... nu bedenk ik mij pas dat je volgens mij als je de auto instapt de laatste minuten ziet.
Gisteren in de parkeergarage in Duitsland lopen we naar de auto toe en zien we een vrouw vooruit rijden met een korte bocht en een keihard knal (stond een betonpaal van halve meter bij halve meter). Ze rijdt weer naar achteren, doet haar raampje open en duwt haar spiegel weer goed. Toen ze de bocht ditmaal wat ruimer nam konden we zien dat ze de hele bestuurdersdeur ingedeukt had. Ze keek er niet eens naar, na het betalen van de parkeerticket reed ze 'gewoon' weg.
Nu gebeurde dit alles toen wij naar de auto liepen, de auto stond perfect er tegenover geparkeerd en sentry staat altijd aan. Dus... nu bedenk ik mij pas dat je volgens mij als je de auto instapt de laatste minuten ziet.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/jn6piTflMETWzhykDPpVZcXg.jpg?f=fotoalbum_large)