• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 20:54
ReconE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Vrijdag 27-2 reed ik een uurtje mee met een fsd demo in een nagelnieuwe model 3 rwd. Deze deed 10kWh / 100 km. De fsd gebruikt standaard de lift-and-coast techniek bij stoplichten en rijdt zeer gelijkmatig, beter dan wat je zelf kan met je rechtervoet. Ik wil maar zeggen, het gaat alleen maar zuiniger worden! :)
De Audi is 1,5 keer zo zwaar en heeft ook ca 1,5 keer de frontale oppervlakte met een slechtere stroomlijna, en bredere banden. Factor 2 valt mee dus, zeker als de snelheid wat hoger was.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:22
Oekol schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:42:
Soms... vergeet ik gewoon hoe mooi de auto is en dat het filmpjes op kan nemen.
Gisteren in de parkeergarage in Duitsland lopen we naar de auto toe en zien we een vrouw vooruit rijden met een korte bocht en een keihard knal (stond een betonpaal van halve meter bij halve meter). Ze rijdt weer naar achteren, doet haar raampje open en duwt haar spiegel weer goed. Toen ze de bocht ditmaal wat ruimer nam konden we zien dat ze de hele bestuurdersdeur ingedeukt had. Ze keek er niet eens naar, na het betalen van de parkeerticket reed ze 'gewoon' weg.

Nu gebeurde dit alles toen wij naar de auto liepen, de auto stond perfect er tegenover geparkeerd en sentry staat altijd aan. Dus... nu bedenk ik mij pas dat je volgens mij als je de auto instapt de laatste minuten ziet.
Haha, verbaas mij soms ook wat er om mijn auto gebeurd als deze ergens geparkeerd staat, een tijdje terug een plassende man met zijn plassertje zeer goed op beeld :+

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:42:
Soms... vergeet ik gewoon hoe mooi de auto is en dat het filmpjes op kan nemen.
Gisteren in de parkeergarage in Duitsland lopen we naar de auto toe en zien we een vrouw vooruit rijden met een korte bocht en een keihard knal (stond een betonpaal van halve meter bij halve meter). Ze rijdt weer naar achteren, doet haar raampje open en duwt haar spiegel weer goed. Toen ze de bocht ditmaal wat ruimer nam konden we zien dat ze de hele bestuurdersdeur ingedeukt had. Ze keek er niet eens naar, na het betalen van de parkeerticket reed ze 'gewoon' weg.

Nu gebeurde dit alles toen wij naar de auto liepen, de auto stond perfect er tegenover geparkeerd en sentry staat altijd aan. Dus... nu bedenk ik mij pas dat je volgens mij als je de auto instapt de laatste minuten ziet.
Zomaar ter info: het gebruik van Sentry Mode, dashcams en video deurbellen die continue de openbare ruimte in Duitsland filmen zijn niet toegestaan.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:06
mjvdzwet schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Zomaar ter info: het gebruik van Sentry Mode, dashcams en video deurbellen die continue de openbare ruimte in Duitsland filmen zijn niet toegestaan.
Dus Tesla is al meerdere malen aangeklaagd en als de auto's de grens passeren zijn ze allemaal in overtreding? Lekker dan. Flitsmeister is overigens ook verboden en zo wel meer.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:38
schumi1986 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Haha, verbaas mij soms ook wat er om mijn auto gebeurd als deze ergens geparkeerd staat, een tijdje terug een plassende man met zijn plassertje zeer goed op beeld :+
Ik heb ook soortgelijke beelden. Heb mijn auto toen gelijk gewassen toen ik het zag, want de afstand tussen mijn auto en de muur was 10 cm en meneer wilde er perse tussen plassen… tegen de muur, met allemaal spetters. Gatver. Beetje off-topic, maar in een parkeergarage in Amsterdam komt dit wel vaker voor.

Recent ook een Tesla op beeld, die reed tegen een paal met als gevolg een enorme deuk/kras op de deur. Ze baalden er enorm van.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 12:21
Mar.tin schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:29:
[...]

Dit doet hij soms als er een nieuw wegsegment op de onderliggende kaartdata voorbij komt. op AP weinig aan te doen, op TACC heb je het niet als het goed is.
Dit is echt loeiirritant: AP die de snelheid naar de max snelheid aanpast. Heeft iemand ondertussen scherp wat hier aan gedaan kan worden?

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Tesio schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Dit is echt loeiirritant: AP die de snelheid naar de max snelheid aanpast. Heeft iemand ondertussen scherp wat hier aan gedaan kan worden?
Melden aan Tesla: nadat het gebeurt, houd het voertuig icoon linksonder op je scherm een paar seconden vast. Dan wordt een foutrapport naar Tesla verzonden.
Je kan ook je rechter scrollwiel vasthouden en zeggen "Meld probleem, versnellen van zojuist was onnodig". Dan wordt ook een foutrapport verzonden.
Als Tesla niet weet dat er een probleem is, dan denken ze dat het oke is. Gewoon doen, ik heb het al vele tientallen keren zo gedaan, het werkt beter na een tijdje.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-04 09:56
karel_G_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:25:
[...]
Audi EV’s zijn dan ook echt bagger , Zelf laatst ook in zo’n etron gereden , wat een ramp is dat! Gek genoeg zijn de Volkswagens beter (laatst ook een id7 geleden) hetzelfde concern . Smaken verschillen natuurlijk maar was blij toen ik weer in mijn M3 kon stappen.
Of het een rampenbak is weet ik niet, het ziet er wel allemaal heel erg mooi uit zeker van binnen. Deze auto was nieuw ook 128K, dus de vorige eigenaar heeft de optielijst flink aangevinkt zeg maar.
Tommie12 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:01:
[...]
De Audi is 1,5 keer zo zwaar en heeft ook ca 1,5 keer de frontale oppervlakte met een slechtere stroomlijna, en bredere banden. Factor 2 valt mee dus, zeker als de snelheid wat hoger was.
We hebben gewoon netjes gereden, wilden niet al te veel opvallen in DE aangezien hij de auto met groene platen heeft opgehaald wat officieel natuurlijk niet mag O-)
1x hebben we in NL even een kort sprintje gedaan ri topsnelheid, en daarbij waren beide auto's eigenlijk even snel 8)

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:01
Van de week nog een lange rit gemaakt met mijn 3 LR RWD met de grote accu, 750 km WLTP. De eerste run was 518 km, de hele rit wind tegen (windkracht 3 a 4 en af en toe regen) Rijtijd 6 uur verbruik 140 Wh/km. Accu van 100% naar 7%.
Wat mij wederom opviel is het volgende. gebruik geen AP maar wel de ACC. Ik heb de snelheidsinschakeling staan op huidige snelheid en niet op maximum snelheid. Toch gebeurt het regelmatig dat de auto zelf de vastgezette snelheid aanpast dan wel naar een lagere snelheid dan wel naar een hogere snelheid. Heeft iemand deze ervaring ook en wat kan je hier tegen doen?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:20
CEdS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:34:
Van de week nog een lange rit gemaakt met mijn 3 LR RWD met de grote accu, 750 km WLTP. De eerste run was 518 km, de hele rit wind tegen (windkracht 3 a 4 en af en toe regen) Rijtijd 6 uur verbruik 140 Wh/km. Accu van 100% naar 7%.
Wat mij wederom opviel is het volgende. gebruik geen AP maar wel de ACC. Ik heb de snelheidsinschakeling staan op huidige snelheid en niet op maximum snelheid. Toch gebeurt het regelmatig dat de auto zelf de vastgezette snelheid aanpast dan wel naar een lagere snelheid dan wel naar een hogere snelheid. Heeft iemand deze ervaring ook en wat kan je hier tegen doen?
Is dat niet de TACC instelling huidige snelheid VS snelheidslimiet? Die laatste is de standaard en dan kiest hij bij inschakelen van TACC de maximum toegestane snelheid van dat moment.

• CEdS
Kiwi_Kevin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Is dat niet de TACC instelling huidige snelheid VS snelheidslimiet? Die laatste is de standaard en dan kiest hij bij inschakelen van TACC de maximum toegestane snelheid van dat moment.
Ik heb ingesteld: huidige snelheid en geen snelheidslimiet. Dus hij zou het niet moeten wijzigen lijkt mij. Ik kies bewust voor huidige snelheid omdat ik veel in het buitenland rijd waar de snelheidslimiet hoger ligt dan de snelheid die ik wil aanhouden meestal 130 als limiet terwijl ik max 120 aanhoud

[ Voor 19% gewijzigd door CEdS op 02-03-2026 09:50 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:51
CEdS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb ingesteld: huidige snelheid en geen snelheidslimiet. Dus hij zou het niet moeten wijzigen lijkt mij. Ik kies bewust voor huidige snelheid omdat ik veel in het buitenland rijd waar de snelheidslimiet hoger ligt dan de snelheid die ik wil aanhouden meestal 130 als limiet terwijl ik max 120 aanhoud
Die optie geldt alleen bij inschakelen van TACC. Daarna zal ie inderdaad snelheid zelf aanpassen.

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-04 14:28
GekkeRipper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Die optie geldt alleen bij inschakelen van TACC. Daarna zal ie inderdaad snelheid zelf aanpassen.
Mjup en dat is een heel vervelende eigenschap. Tijdens proefrijden van auto van vriend van me meerdere keren gehad dat de auto spontaan een bord van de zijweg las en op een 60-weg de TACC naar 30 werd geforceered en dus de auto ging afremmen. Of de A12 bij Utrecht, wat 100 is, maar parallel 80, daar ging ie ook niet lekker op.

Ik kan niet wachten op mijn M3, maar komende van een 20+ jaar oude auto die gewoon doet wat ik 'm vertel is dit wel een vervelende 'verbetering'

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-03 14:20
Ik zoek wat advies mbt onderhoud van mijn MYP uit 2023 met 75.000 op de teller. Tot nu toe heb ik eigenlijk geen onderhoud aan de auto gehad. Ik heb vorig jaar de remmen laten checken omdat ze piepte (bekend probleem van de MYP) en het Airco filter laten vervangen en een setje nieuwe banden.

Maar na 80k kilometers vervalt de standaard garantie. Zouden jullie hem nog laten checken door Tesla voor gebreken voordat hij de 80k aantikt? Ik geloof dat zo'n check ongeveer 1000 euro kost, maar het voordeel kan dan weer zijn dat als ze iets vinden, het onder garantie gerepareerd nog wordt. Wat is wijsheid :)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:58
karel_G_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Eagle pro 2.5 ton en een vonroc momentsleutel (photon moet op 175 nm) verder moet je van die pucks kopen voor in het krikpunt! Was voor mij de eerste keer bij de tesla , alles soepel en zonder problemen. Meteen ook de zomerbanden geroteerd
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe doe je dit met roteren? Dan heb je 2 krikken nodig?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
GekkeRipper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat hij de snelheid automatisch aanpast. Vliegt gewoon met 130 een 70km stuk in.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik heb wel degelijk aanpassingen in snelheid gehad op de CC. Soms gaat hij bijvoorbeeld even keihard op de rem en zie ik heel even 80km per uur als max staan.

Volgens mij zijn het niet altijd verkeerd gelezen verkeersborden. Ik heb de indruk dat het ook uitmaakt of je navigeert of niet, maar heb dat nog nooit echt getest.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:35
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Ik zou dat doen met een assteun.
CEdS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:34:
Dat heeft waarschijnlijk met deze feature te maken:
Bij het rijden met cruise control op een oprit naar een auto(snel)weg met toegangsbeperking wijzigt Autopilot de kruissnelheid automatisch in de snelheidslimiet voor de auto(snel)weg, plus een eventuele marge die u hebt opgegeven.
Als je TACC hebt ingesteld op "Huidige Snelheid" is de marge dus 0. Tesla behandelt een splitsing van snelwegen ook als een oprit naar een snelweg.
Wat @gjcvro ook zegt is ook mijn ervaring: TACC past nooit de ingestelde snelheid aan obv een snelheidsbord (bij Autosteer gebeurd dat wel als je op een weg rijdt die niet verboden is voor voetgangers)

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 02-03-2026 12:56 ]

• Tommie12
ingmar89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Wel goed opletten waar je die zet!

• r0bb
  • Laatst online: 01-04 13:28
Ik heb de afgelopen weken driemaal een hard, plastic krakend achtig geluid gehoord bij het instappen (MY RWD '23). Ik vermoed dat het de airco is die aanslingerd. Is er iemand die dit herkend? Ik heb al een Service Request aangemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 02-03-2026 13:02 ]

• ColeJ
ingmar89 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Waar zet je die dan neer? Ik wil namelijk ook roteren en heb een krik en assteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 02-03-2026 13:05 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27
r0bb schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:02:
Ik heb de afgelopen weken driemaal een hard, plastic krakend achtig geluid gehoord bij het instappen (MY RWD '23). Ik vermoed dat het de airco is die aanslingerd. Is er iemand die dit herkend? Ik heb al een Service Request aangemaakt.
Binnen, buiten? Vaag idee waar het vandaan komt?

Deze lijst al eens nagekeken of het hier tussen staat? https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

• r0bb
Mar.tin schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Binnen, buiten? Vaag idee waar het vandaan komt?

Deze lijst al eens nagekeken of het hier tussen staat? https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
Thanks maar mijn geluid heb ik niet kunnen ontdekken. Het klinkt alsof er een plastic emmer vastzit onder de bodem en je toch doorrijdt er overheen. Slechts een paar seconden en steeds als je instapt.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:35
Tommie12 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:50:
[...]
Wel goed opletten waar je die zet!
Goed punt, ik had me er nog nooit zo in verdiept bij de tesla, maar je hebt echt maar 4 kleine krikpunten (zie manual). Daar kun je dus geen krik én een assteun tegelijk onder zetten.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 07:17
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Ik krik mijn auto bij het krikpunt van de achterband op, en dan zo hoog dat beide los komen. Dat gaat al jaren prima. Per kant dus maar 1 keer opkrikken.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• turkeyhakan
adjego schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Ik krik mijn auto bij het krikpunt van de achterband op, en dan zo hoog dat beide los komen. Dat gaat al jaren prima. Per kant dus maar 1 keer opkrikken.
Is dat niet schadelijk voor de carrosserie van de auto? Je legt enorm veel druk op een kant.

• ColeJ
turkeyhakan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Is dat niet schadelijk voor de carrosserie van de auto? Je legt enorm veel druk op een kant.
Dat zal wel loslopen - die auto's kunnen veel meer aan.

• ColeJ
[...]

Zet je er dan nog een assteun onder? Ik hou er niet van om alles dan op 1 krik te laten leunen. Ik lees dat sommige hetzelfde doen als jij maar dat ze dan onder de voorste een assteun plaatsen als deze hoog genoeg is.

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 02-03-2026 14:50 ]

• turkeyhakan
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Dat zal wel loslopen - die auto's kunnen veel meer aan.
Maar als je een EV (dat al heel zwaar is) op één punt gaat belasten zodat beide wielen van de grond komen, dan vraag ik mij af of dat wel goed is. Ik heb namelijk ook overwogen om mijn eigen Y zelf op te krikken en de wielen te roteren, maar uiteindelijk toch niet gedaan.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:36
Vandaag mijn Y standaard opgehaald in Tilburg.

Mooie goede auto waar al veel over geschreven is. Misschien nog niet de standard, maar goed. Ik ga al het goede niet uitgebreid herhalen.

Waarvoor een standard en geen luxere versie of een 3. Een 3 vond ik achterin niet lekker zitten en voor op vakantie voor de passagiers niet prettig. En een luxere was boven mijn liese budget. Standard het is en is geen straf.

Mijn the good, the bad, and the ugly.

The good:
Gewoon een goede auto. Rijd prettig. Is heel compleet. Vergelijkbare auto's van dezelfde prijs moet je nog aardig opleuken met extra's. Deze is gewoon al lekker compleet.

The bad:
Ik ben android auto gewend en dus daarmee ook het bedienen van de muziek op mijn telefoon. Of ik ben er nog niet achter hoe, maar ik kan niet tussen mijn muziek mappen/playlists van mijn telefoon bladeren.

Zal voor velen geen probleem zijn. Maar dit is voor mij wel even wennen. Ik wil niet aan streaming abbo voor de tesla, ik wil gewoon de muziek van mijn telefoon.

The ugly
Het automatische sturen.

Mijn corolla stuurde heel smooth, maar had een specifiek punt last van ghost braking.

De tesla is erg nerveus. Zeker als je een tunnel in rijdt. Nu staat er volgens mij in elke handleiding, ook die van mijn corolla, dat je het niet in een tunnel moet gebruiken. Maar met mijn corolla nooit last van gehad in een tunnel. Met de Y standard heb ik het maar uitgeschakeld toen ik een paar tunnels door ging want de auto reageerd erg nerveus.

Daarnaast het bekende autosteer wat er vanaf gaat als je een baan wissel. Maar als hij de autosteer er vanaf gooi lijkt het soms op een ingreep van je rijinstructeur. Op dit punt voelt de auto een stapje terug.

Dus nu gewoon alleen op de acc en dat rijd erg fijn.

Maar al met al heel erg blij mee.

Tevens wat wel erg cool was. Toen ik hem op ging halen reden ze net een cybertruck naar binnen. Dus die heb ik ook even goed kunnen bekijken 😎 Gaaf ding maar het is wel alsof je in een horeca keuken rond rijdt al dat rvs.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• ColeJ
turkeyhakan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Maar als je een EV (dat al heel zwaar is) op één punt gaat belasten zodat beide wielen van de grond komen, dan vraag ik mij af of dat wel goed is. Ik heb namelijk ook overwogen om mijn eigen Y zelf op te krikken en de wielen te roteren, maar uiteindelijk toch niet gedaan.
Een EV mag dan wel zwaar zijn maar het zwaartepunt is voornamelijk heel laag in de auto. Hoeveel je dus daadwerkelijk optilt valt allemaal wel mee. Je auto buigt echt niet krom vanwege het opkrikken hoor. Er komen veel meer krachten op te staan bij snelle bochten, remacties etc.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Een EV mag dan wel zwaar zijn maar het zwaartepunt is voornamelijk heel laag in de auto. Hoeveel je dus daadwerkelijk optilt valt allemaal wel mee. Je auto buigt echt niet krom vanwege het opkrikken hoor. Er komen veel meer krachten op te staan bij snelle bochten, remacties etc.
8)7

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:30
[...]
Je deed het toch tijdens de winter/zomer wissel? Dan houd je bij monteren van de nieuwe al rekening met het roteren en hoef je toch nooit de auto met twee wielen op te tillen?

Punctuality is the politeness of kings

• Mar.tin
Edgenumber schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:59:

Mooie goede auto waar al veel over geschreven is. Misschien nog niet de standard, maar goed. Ik ga al het goede niet uitgebreid herhalen.

Waarvoor een standard en geen luxere versie of een 3. Een 3 vond ik achterin niet lekker zitten en voor op vakantie voor de passagiers niet prettig. En een luxere was boven mijn liese budget. Standard het is en is geen straf.

The good:
Gewoon een goede auto. Rijd prettig. Is heel compleet. Vergelijkbare auto's van dezelfde prijs moet je nog aardig opleuken met extra's. Deze is gewoon al lekker compleet.

The bad:
Ik ben android auto gewend en dus daarmee ook het bedienen van de muziek op mijn telefoon. Of ik ben er nog niet achter hoe, maar ik kan niet tussen mijn muziek mappen/playlists van mijn telefoon bladeren.

Zal voor velen geen probleem zijn. Maar dit is voor mij wel even wennen. Ik wil niet aan streaming abbo voor de tesla, ik wil gewoon de muziek van mijn telefoon.

The ugly
Het automatische sturen.

Mijn corolla stuurde heel smooth, maar had een specifiek punt last van ghost braking.

De tesla is erg nerveus. Zeker als je een tunnel in rijdt. Nu staat er volgens mij in elke handleiding, ook die van mijn corolla, dat je het niet in een tunnel moet gebruiken. Maar met mijn corolla nooit last van gehad in een tunnel. Met de Y standard heb ik het maar uitgeschakeld toen ik een paar tunnels door ging want de auto reageerd erg nerveus.

Daarnaast het bekende autosteer wat er vanaf gaat als je een baan wissel. Maar als hij de autosteer er vanaf gooi lijkt het soms op een ingreep van je rijinstructeur. Op dit punt voelt de auto een stapje terug.

Tevens wat wel erg cool was. Toen ik hem op ging halen reden ze net een cybertruck naar binnen. Dus die heb ik ook even goed kunnen bekijken 😎 Gaaf ding maar het is wel alsof je in een horeca keuken rond rijdt al dat rvs.
Autosteer moet je een beetje aan wennen. Als je je richtingaanwijzer aanhebt zal het er veel vloeiender vanaf sturen. Ik zet meestal AP gewoon even uit, en dan weer aan op de volgende rijbaan. (Of tegenwoordig wissel ik met """FSD""" van rijbaan als dat gaat, maar daar ben ik nog erg aan het wennen dat dat kan :9.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 21:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vandaag is het super lekker weer buiten dus na 40k km /4 jaar bezit de HEPA filters vervangen van mijn '21 Model Y LR (buiten, die interieurfilters had ik al een jaar ongeveer geleden gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l87sRKHnLDamd6bhbRoRGZBoW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Gg61nNR8GQ5h8OVJ31lDPmX.jpg?f=fotoalbum_large

(Ja de nieuwe lagen ondersteboven, maar het gaat om het idee :+ )

Echt 5 minuten werk, maximaal. Kosten: 60 EUR (via Amazon.de).

Gelijk de onderhoudsinterval gereset in de auto, zodat het mooi overzichtelijk blijft. Gelijk nieuwe ruitenwissers besteld, want die moesten ook weer :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 02-03-2026 15:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• turkeyhakan
Notna schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:14:
Vandaag is het super lekker weer buiten dus na 40k km /4 jaar bezit de HEPA filters vervangen van mijn '21 Model Y LR (buiten, die interieurfilters had ik al een jaar ongeveer geleden gedaan).

[Afbeelding]

(Ja de nieuwe lagen ondersteboven, maar het gaat om het idee :+ )

Echt 5 minuten werk, maximaal. Kosten: 60 EUR (via Amazon.de).

Gelijk de onderhoudsinterval gereset in de auto, zodat het mooi overzichtelijk blijft. Gelijk nieuwe ruitenwissers besteld, want die moesten ook weer :Y
Is er een reden waarom je niet voor de originele filters bent gegaan?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 21:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

turkeyhakan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Is er een reden waarom je niet voor de originele filters bent gegaan?
Die zijn bijna het dubbele van de prijs. Eerder ook de non OEM interieurfilters gebruikt en er was geen verschil dat ik kon merken in kwaliteit van de lucht :) . Ik zie dus niet meteen in waarom ik voor origineel moet gaan in deze. Wellicht dat er uitgebreid mee getest is door iemand; niet naar gekeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 02-03-2026 15:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58

The good:

The bad:

The ugly
Het automatische sturen.

Weet niet of het gaat helpen, maar als je van een Corolla komt kan het nuttig zijn om acceleratie op "chill" te zetten en stuur op "zwaar". Dan is hij misschien wat minder nerveus.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vrijdag voor de eerste APK .... nog tips?

Vaak is het lichtbeeld niet goed; ik zal dat thuis tegen de garage even opnieuw uitlijnen. Ik ga de remmen nog even goed schoonremmen, er zit wat roest op de schijfachter.... ruitenwisservloeistof vol. Auto gewassen, schoon van binnen. Doosje chocolade op de bijrijdersstoel.

Nog andere tips?

• Mar.tin
Blasterxp schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:34:

Vaak is het lichtbeeld niet goed; ik zal dat thuis tegen de garage even opnieuw uitlijnen. Ik ga de remmen nog even goed schoonremmen, er zit wat roest op de schijfachter.... ruitenwisservloeistof vol. Auto gewassen, schoon van binnen. Doosje chocolade op de bijrijdersstoel.

Nog andere tips?
APK is in NL echt bare minimum. Als hij rechtdoor remt, en lichtbeeld is goed. Banden in orde, is er verder eigenlijk geen realistisch afkeurpunt te bedenken.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 21:45

Nog andere tips?
Vorig jaar had ik voor het eerst een APK gehad voor mijn Model 3. Ik zag via Sentry Mode dat ze het lichtbeeld hebben gecontroleerd en afgesteld. Ze gebruikten één of ander apparaat waar de koplamp inschijnt. Heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. Dankzij Sentry Mode nu wel :)
Ik heb zelf niks aan de auto gedaan. Mijn auto was zelfs een beetje vies, zij hebben mijn auto door de wasstraat gehaald. Iets wat ze standaard doen voor de klanten.

[ Voor 11% gewijzigd door shinken82 op 02-03-2026 15:53 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:50

Nog andere tips?
stelt niet veel voor. Heb 2x apk gehad ondertussen bij mijn m3LR uit 2019. Niets aan de hand. Zelfs geen aandachts punten.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 21:45
Er is een nieuwe Model 3 RWD Premium te koop bij Tesla voor €43.011 met de 19 inch nova velgen.
Alleen raar dat je geen €5000 inruil premie krijgt. Kan je net zo goed een witte Premium RWD LR kopen voor minder, nl. €40.990. In dezelfde kleur, met dezelfde nova velgen kost een RWD LR €43.990.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgaGFAKFSsUZfBT874qMvwiEK4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28S9mhaGg7WEwCv4GshmPyOg.jpg?f=fotoalbum_large

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Goed nieuws voor wie een Juniper heeft met piepende remmen!
https://www.reddit.com/r/...ng_for_those_of/#lightbox
Het ligt blijkbaar aan de rotors en ze worden gratis vervangen.

• Tommie12
anti elppa schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:19:
[...]

stelt niet veel voor. Heb 2x apk gehad ondertussen bij mijn m3LR uit 2019. Niets aan de hand. Zelfs geen aandachts punten.
Dat is wat kort door de bocht. Blijkbaar vallen heel veel auto’s door de keuring in B en Duitsland.
Nu zal in NL een keurder de lichten direct bij stellen als die verkeerd staan, en dat is zeker in B niet het geval.

Maar roest op de schijven is een ander aandachtspuntje. Af en toe eens goed door remmen helpt.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:50
Tommie12 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Dat is wat kort door de bocht. Blijkbaar vallen heel veel auto’s door de keuring in B en Duitsland.
Nu zal in NL een keurder de lichten direct bij stellen als die verkeerd staan, en dat is zeker in B niet het geval.

Maar roest op de schijven is een ander aandachtspuntje. Af en toe eens goed door remmen helpt.
in b en duitsland heb je net zulke waardeloze keuringen als in NL. Maakt geen drol uit. Kijk maar eens wat voor bagger je op de weg hebt rijden daar. Die koplampen doen ze ook echt niet overal in NL. En ga je zoeken in B en D naar een keurder die de andere kant op kijkt, dan heb je die zo gevonden (soms voor wat euro extra)
Ik ga naar een bosch car centre waar ik weet dat ze goed kijken.
Die koplampen kan je gewoon easy zelf doen, klusje van 1 min. Wat ik hier ook al vele malen gepost heb, heb je wat roest op je remmen, zet gewoon 1 a 2 weken je regen op laag en rem af toe stevig. Dan is er niets aan de hand.
Verder gewoon standaard dingen, ruitenwissers, banden etc

Conclusie is gewoon dat een model 3 (of y) zeer onderhouds arm is, en er maar weinig afkeur punten naar voren komen de eerste 8 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 02-03-2026 19:23 ]

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-04 10:52
DaannO schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:09:
Ik zoek wat advies mbt onderhoud van mijn MYP uit 2023 met 75.000 op de teller. Tot nu toe heb ik eigenlijk geen onderhoud aan de auto gehad. Ik heb vorig jaar de remmen laten checken omdat ze piepte (bekend probleem van de MYP) en het Airco filter laten vervangen en een setje nieuwe banden.

Maar na 80k kilometers vervalt de standaard garantie. Zouden jullie hem nog laten checken door Tesla voor gebreken voordat hij de 80k aantikt? Ik geloof dat zo'n check ongeveer 1000 euro kost, maar het voordeel kan dan weer zijn dat als ze iets vinden, het onder garantie gerepareerd nog wordt. Wat is wijsheid :)
Ik zou er niets aan doen.
Tijdje geleden mn vorige 3 ingeleverd met bijna 3 ton.
Heb alleen preventief de olie van de transmissie laten vervangen rond de 240k km.
Daarnaast 1x gedoe met draagarmen, water in stekker trekhaak en een defect achterlicht. Dat samen was nog niet eens 1000 euro. Dus ik denk dat die "check" van 1000 euro gewoon een aanbetaling is voor eventueel garantiewerk.

• ybos

Nog andere tips?
Zoek even op waar de originele plek van het chassisnummer zit (als je niet naar de tesla garage gaat). Bij mn 3 moest je een plastic afdekking bij de passagiersdeur lostrekken.
Ik was er ff bijgebleven en na ff googlen gevonden.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een paar weken geleden kreeg ik via de Tesla-app een melding dat er een update beschikbaar was. Toen ik naar de auto liep om te updaten, was er echter niks te vinden - en de melding verdween ook weer uit de app.
Inmiddels zit ik nog steeds op 2025.44.25.3, terwijl om me heen iedereen al op 2026.x lijkt te zitten. Het gaat om een Model Y Long Range, eind 2022.
Komt dit vanzelf weer goed, of moet ik zelf actie ondernemen?

🌞🍃

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kamerplant schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:28:
Een paar weken geleden kreeg ik via de Tesla-app een melding dat er een update beschikbaar was. Toen ik naar de auto liep om te updaten, was er echter niks te vinden - en de melding verdween ook weer uit de app.
Inmiddels zit ik nog steeds op 2025.44.25.3, terwijl om me heen iedereen al op 2026.x lijkt te zitten. Het gaat om een Model Y Long Range, eind 2022.
Komt dit vanzelf weer goed, of moet ik zelf actie ondernemen?
2.4% van de vloot draait nog maar op deze oude versie volgens de Tessie software tracker, als ik jou was zou ik even een service request inschieten, ik heb ooit ook het probleem gehad dat hij niet meer meeliep, dit hebben ze toen op afstand verholpen.

Super tof overigens te zien dat wij in Europa met 2026.2.9 de eerste FSD update krijgen. De europese vloot wordt klaargestoomd voor goedkeuring _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2026 19:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Fire69
revolution-nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:32:
[...]
Super tof overigens te zien dat wij in Europa met 2026.2.9 de eerste FSD update krijgen. De europese vloot wordt klaargestoomd voor goedkeuring _/-\o_
Wat bedoel je hiermee? Ik zie niet direct iets relevant voor de EU in die versie.
https://www.notateslaapp....on/2026.2.9/release-notes

• mjvdzwet
  • Niet online
ybos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:28:
[...]

Zoek even op waar de originele plek van het chassisnummer zit (als je niet naar de tesla garage gaat). Bij mn 3 moest je een plastic afdekking bij de passagiersdeur lostrekken.
Ik was er ff bijgebleven en na ff googlen gevonden.
Het chassisnummer staat toch gewoon aan de onderzijde van de voorruit aan de bestuurderskant?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik zie niet direct iets relevant voor de EU in die versie.
https://www.notateslaapp....on/2026.2.9/release-notes
"🚨Tesla is now rolling out 2026.2.9 in Europe (~10 GB huge) with only the official Autopilot name change. Navigate on Autopilot to Navigate on Autosteer, FSD Computer to AI Computer. But come on… 10 GB just for some text changes?
It's speculation, I know, and we'll have to wait and see how it rolls out if the RDW gives approval, but personally, I think that this is clearly way more. I think full FSD Supervised v14.2.2.5 is baked in (neural nets, arrival options, speed profiles, everything). For anyone who already purchased FSD, it’s pre-installed and just server side locked.
Pure preparation for instant activation the moment RDW (and EU) gives the green light. Musk already hinted at March, possibly March 20. The name change makes it more regulation friendly (less full self-driving vibe where it’s still supervised). Flip the flag and, FSD live in NL and then probably cascading via mutual recognition across EU.
Tesla pushes the software ahead so they can activate within days/weeks after approval. No new mega download needed. Classic Tesla playbook.
I think that this isn’t a bug fix, or only a name change, this is countdown to launch. 🇳🇱🇪🇺"

https://x.com/Rustavi/status/2028424612518707557

*O*

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ybos
mjvdzwet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Het chassisnummer staat toch gewoon aan de onderzijde van de voorruit aan de bestuurderskant?
Mijn keurder zei dat dat niet het originele framenummer is (staat niet in het staal geslagen).
Het schijnt een check te zijn dat het officiele, in het staal geslagen framenummer matcht met de papieren.

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 12:03

The good:

The bad:

The ugly
Het automatische sturen.

Mmm zat ook te twijfelen tussen de standard y, maar toch gegaan voor de premium 3 LR. Kids zijn niet zo lang dus die zaten prima. Ben benieuwd inderdaad of het ontbreken van CarPlay wel went.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:06
r0bb schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Thanks maar mijn geluid heb ik niet kunnen ontdekken. Het klinkt alsof er een plastic emmer vastzit onder de bodem en je toch doorrijdt er overheen. Slechts een paar seconden en steeds als je instapt.
Niet gewoon je wheelcover die los zit? Die van mij begint ook geluiden te maken. Moet even kijken of die plakstrip vervangen moet worden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

revolution-nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:54:
[...]

"🚨Tesla is now rolling out 2026.2.9 in Europe (~10 GB huge) with only the official Autopilot name change. Navigate on Autopilot to Navigate on Autosteer, FSD Computer to AI Computer. But come on… 10 GB just for some text changes?
It's speculation, I know, and we'll have to wait and see how it rolls out if the RDW gives approval, but personally, I think that this is clearly way more. I think full FSD Supervised v14.2.2.5 is baked in (neural nets, arrival options, speed profiles, everything). For anyone who already purchased FSD, it’s pre-installed and just server side locked.
Pure preparation for instant activation the moment RDW (and EU) gives the green light. Musk already hinted at March, possibly March 20. The name change makes it more regulation friendly (less full self-driving vibe where it’s still supervised). Flip the flag and, FSD live in NL and then probably cascading via mutual recognition across EU.
Tesla pushes the software ahead so they can activate within days/weeks after approval. No new mega download needed. Classic Tesla playbook.
I think that this isn’t a bug fix, or only a name change, this is countdown to launch. 🇳🇱🇪🇺"

https://x.com/Rustavi/status/2028424612518707557

*O*
Ook op https://teslafi.com/firmware.php is te zien dat 2026.2.9 de eerste release is met FSD 14 wat zowel in US als EU wordt uitgerold. 2026.2.9 wordt ook alleen naar HW4 uitgerold (FSD 12 voor HW3 zit niet in deze release)

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
Hier sinds juni vorig jaar eigenaar van een M3 AWD, ik was best tevreden, tot vorige week. De M3 gaf ineens een schildpadje op het scherm met de melding: front motor uitgeschakeld en een rar ratelend en knarsend geluid onder de motorkap. Ik kon wel verder rijden op de achterste motor. Service afspraak gemaakt voor de dag erna, maar toen was de melding weer weg. Afspraak toch door laten gaan, want ik wou weten wat er aan de hand is.

Vervolgens plande Tesla bij aankomst 3 dagen werk in met de mededeling dat ze de auto lang nodig hadden voor onderzoek en mogelijke reparatie. Dit heb ik ook gehad bij de laadpoort en toen ik net vervangend vervoer geregeld had stond de auto al weer klaar. Dus door die slechte ervaring nu ook nu eerst maar wezen wachten in de lounge tot ze meer wisten.

Afijn, 2 uur later een mededeling: er is niks met uw auto aan de hand en hier is een (dikke) rekening. Dat voelde voor mij niet oke, want geen diagnose, geen uitleg wat er nu onderzocht is (de monteur heeft het nagekeken) is en geen transparantie over wat het kon zijn, wel betalen. Het voelt enorm makkelijk! Voor een tarief van 140 excl. BTW per uur verwacht ik meer.

Thuis leek daarna toch alles goed tot mijn vrouw net vanaf de sport belt dat de auto een vreemd knarsend geluid maakt. Tot dusver geen melding..

De auto komt uit 2020 is een LR en heeft nog geen 100k gereden. Volgens de app heeft de auto tot december 2028 of 192.000 nog garantie op accu en aandrijving.

Wat denken jullie? Terug naar Tesla met de kans op weer een rekening? Of doorrijden tot het erger wordt zodat ze iets moeten doen.

Foutcodes die gelogd werden:

DI_a138_frontUnitDisabled
VCLEFT_a296_buckleFaultedrearC
DIR_a040_difMIA
PM_a021_difMIA
PM_a066_pmfMIA

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 02-03-2026 20:41 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:08
harrr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:34:
Hier sinds juni vorig jaar eigenaar van een M3 AWD, ik was best tevreden, tot vorige week. De M3 gaf ineens een schildpadje op het scherm met de melding: front motor uitgeschakeld en een rar ratelend en knarsend geluid onder de motorkap. Ik kon wel verder rijden op de achterste motor. Service afspraak gemaakt voor de dag erna, maar toen was de melding weer weg. Afspraak toch door laten gaan, want ik wou weten wat er aan de hand is.

Vervolgens plande Tesla bij aankomst 3 dagen werk in met de mededeling dat ze de auto lang nodig hadden voor onderzoek en mogelijke reparatie. Dit heb ik ook gehad bij de laadpoort en toen ik net vervangend vervoer geregeld had stond de auto al weer klaar. Dus door die slechte ervaring nu ook nu eerst maar wezen wachten in de lounge tot ze meer wisten.

Afijn, 2 uur later een mededeling: er is niks met uw auto aan de hand en hier is een (dikke) rekening. Dat voelde voor mij niet oke, want geen diagnose, geen uitleg wat er nu onderzocht is (de monteur heeft het nagekeken) is en geen transparantie over wat het kon zijn, wel betalen. Het voelt enorm makkelijk! Voor een tarief van 140 excl. BTW per uur verwacht ik meer.

Thuis leek daarna toch alles goed tot mijn vrouw net vanaf de sport belt dat de auto een vreemd knarsend geluid maakt. Tot dusver geen melding..

De auto komt uit 2020 is een LR en heeft nog geen 100k gereden. Volgens de app heeft de auto tot december 2028 of 192.000 nog garantie op accu en aandrijving.

Wat denken jullie? Terug naar Tesla met de kans op weer een rekening? Of doorrijden tot het erger wordt zodat ze iets moeten doen.

DIR_a040_difMIA
PM_a021_difMIA
PM_a066_pmfMIA
Oef. .Dat klinkt niet best. Balen! Heeft u een video/geluidsopname gemaakt van het geknars?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 23:38
Fire69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:36:
Nou die van mij piepen ook als gekken. How regel ik dit?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
@harrr terug met foto en wellicht ook video opname van het geluid en de foutcodes en je herroepen op je eerdere "reparatie" die blijkbaar niet naar behoren is uitgevoerd en afgehandeld.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2026 21:06 ]

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vraagje voor de MY (2026) eigenaren.

Mijn straat is eenrichting en jawel, dan zit de laadklep voor mij dus aan de verkeerde kant.
Kan iemand een foto maken vanuit de achterkant hoe ver de kabel uitsteekt en misschien dit ook meten.

Ik ben benieuwd of het niet te storend/kwetsbaar is. Mijn idee was (na mogelijke aankoop) om iets van reflectie toe te passen zodat men het (nog) duidelijker ziet.

Legion 7i i9 3080 32gb

• Fire69
pdidi schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Ook op https://teslafi.com/firmware.php is te zien dat 2026.2.9 de eerste release is met FSD 14 wat zowel in US als EU wordt uitgerold. 2026.2.9 wordt ook alleen naar HW4 uitgerold (FSD 12 voor HW3 zit niet in deze release)
Interessant. Nog nooit op die manier de updates opgevolgd. :)
MrDirect schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:55:
[...]

De mijne ook.
Service request maken in de app en vernoemen dat er een service bulletin voor is?

[ Voor 42% gewijzigd door Fire69 op 02-03-2026 21:53 ]

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
MrDirect schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Helaas steeds net te laat, maar dat komt vast als het 2 keer gebeurd is in 3 dagen. Onder het rijden wordt het alleen wat lastig.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• FreakGIB
  • Laatst online: 23:30
pdidi schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:28:
[...]

hoe moet ik die site begrijpen waar kan je zien wat voor europa is als ik daar kijk en naar de software versie ga die ik nu heb 2026.2.3 zie ik dit staan
version 2026.2.3 Detail

Full Self Driving Supervised Version 12.6.4 & 13.2.9
ik heb EAP maar ik heb geen FSD zit dat er al wel in dan volgens die site?

of bedoel je dit op pagina 7
03/02/2026 05:32 PM
2026.2.9 14.2.2.5
2026.2.3 12.6.4 & 13.2.9 Y Refresh LR RWD Noord-Brabant Netherlands 4
View

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 03-03-2026 05:34 ]

PSN: FreakGIB

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakGIB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 05:24:
[...]

hoe moet ik die site begrijpen waar kan je zien wat voor europa is als ik daar kijk en naar de software versie ga die ik nu heb 2026.2.3 zie ik dit staan
version 2026.2.3 Detail

Full Self Driving Supervised Version 12.6.4 & 13.2.9
ik heb EAP maar ik heb geen FSD zit dat er al wel in dan volgens die site?

of bedoel je dit op pagina 7
03/02/2026 05:32 PM
2026.2.9 14.2.2.5
2026.2.3 12.6.4 & 13.2.9 Y Refresh LR RWD Noord-Brabant Netherlands 4
View
Dit soort vragen passen beter in het FSD topic: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57
Sinds afgelopen vrijdag de Model 3 standard in ontvangst mogen nemen. Dit wordt de auto van mijn vrouw, maar afgelopen dagen heb ik 500km erin gereden. Zonder bijzonder zuinig te rijden ....10,3kWh gemiddeld voor een rit van Rdam naar Ams.
Nog nooit zo een zuinige auto gezien.
Gisteren van Rdam naar Utr was het wel 13kWh gemiddeld.

Denk dat het door de nieuwe wieldoppen komt. Deze zijn volledig dicht op 1 plekje na (voor de ventiel).

Ben nu al paar dagen aan het zoeken voor een goede stoelhoes, want stof gaat niet werken met kinderen die regelmatig wat in de auto eten.
Online zie ik weinig die in NL te koop zijn (en normaal zwart).
Veelal uit buitenland heb ik geen zin. Retouren en etc is veel gedoe

• r0bb
Oekol schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Niet gewoon je wheelcover die los zit? Die van mij begint ook geluiden te maken. Moet even kijken of die plakstrip vervangen moet worden.
Ik hoor het als ik stilsta en heb geen wheelcovers.

[ Voor 5% gewijzigd door r0bb op 03-03-2026 08:46 ]

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:19
kx22 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:45:
Sinds afgelopen vrijdag de Model 3 standard in ontvangst mogen nemen. Dit wordt de auto van mijn vrouw, maar afgelopen dagen heb ik 500km erin gereden. Zonder bijzonder zuinig te rijden ....10,3kWh gemiddeld voor een rit van Rdam naar Ams.

Denk dat het door de nieuwe wieldoppen komt. Deze zijn volledig dicht op 1 plekje na (voor de ventiel).

Ben nu al paar dagen aan het zoeken voor een goede stoelhoes, want stof gaat niet werken met kinderen die regelmatig wat in de auto eten.
Dat is wel heel zuinig, ik heb autos gehad die dat deden op benzine(1op10)

• CEdS

Frankrijk is het land van de stoelhoezen:
https://france-housses.fr...es/356-couleur-anthracite

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:12
harrr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:34:

DIR_a040_difMIA
PM_a021_difMIA
PM_a066_pmfMIA
Ik vraag mij dan af; Hoe verklaren ze de foutcodes dan die het systeem heeft gegeven? Want deze staan hard gelogd, dat kunnen zij toch zelf ook zien? Het is niet dat het codes zijn van een geblokkeerde camera of iets dergelijks, dit zijn toch wel serieuzere codes die niet zomaar ineens verschijnen?

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-04 11:14
Oekol schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Heb je met de MY premium gereden met subwoofer? Het verschil met de subwoofer is groot, maar met de premium RWD valt het wel mee. Dan kijk je meer naar de verbeterde onderstel, isolatie, geventileerde stoelen etc.
Het was inderdaad een MY Premium met subwoofer.
Aangezien het sinds mijn testrit steeds koud geweest is, heb ik het verschil met geventileerde stoelen nog niet gemerkt. De stoelverwarming werkt erg goed in beide. Ik veronderstel dat de geventileerde stoelen in de zomer wel een hele verbetering zullen zijn.
Het verschil van onderstel en isolatie is me niet echt opgevallen. Waarschijnlijk omdat ik van een auto van 10 jaar oud kwam en de MY Standard ook al een hele stap vooruit is. In elk geval zijn de verschillen voor mij geen 11.000 euro waard. Enkel voor de geluidsinstallatie wil ik nog wel wat extra neertellen. Maar zoals al dikwijls gezegd, ieder zijn ding...

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:36
Ook ik heb binnenkort APK (bij Tesla zelf). De auto heb ik zelf als Tesla occasion uit 2022 gekocht, ik vraag me af of het slim is om dan “onderhoud” uit te voeren. Of kan ik verwachten dat Tesla dit zelf al heb gedaan? Met onderhoud doel ik op filters etc.

Daarnaast heb ik ook een vervelend los stickertje bij derde remlicht zitten. Ik las dat dit veelvoorkomend is, maar kan ik gewoon vragen of ze dit tijdens de apk weg willen halen of gaan ze daar voor rekenen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pedek schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Het was inderdaad een MY Premium met subwoofer.
Aangezien het sinds mijn testrit steeds koud geweest is, heb ik het verschil met geventileerde stoelen nog niet gemerkt. De stoelverwarming werkt erg goed in beide. Ik veronderstel dat de geventileerde stoelen in de zomer wel een hele verbetering zullen zijn.
Het verschil van onderstel en isolatie is me niet echt opgevallen. Waarschijnlijk omdat ik van een auto van 10 jaar oud kwam en de MY Standard ook al een hele stap vooruit is. In elk geval zijn de verschillen voor mij geen 11.000 euro waard. Enkel voor de geluidsinstallatie wil ik nog wel wat extra neertellen. Maar zoals al dikwijls gezegd, ieder zijn ding...
Als je eenmaal stoelventilatie hebt gehad wil je niet meer zonder, maar als je het niet gewend bent of ervaren hebt kan je het ook niet missen :)

Gefeliciteerd met de Y std inderdaad een mooie upgrade als je uit een auto van 10 jaar komt.

• adjego
turkeyhakan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat die auto echt uren opgekrikt blijft. Laat dit iets van 15 minuten zijn ongeveer. Dit kan naar mijn idee weinig kwaad.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:10

Net weer zomerbanden erop gedaan en meteen weer beter gescoord dan de de rated range (124 wh/km over een totaal van 280 km (meest snelweg) was nog niet eens ideaal want eerste uur heeft hij de batterij nog verwarmd zag ik in de stats. Met winterbanden en een paar graden lager en zelfs rijdstijl deed ik met deze rit 160 wh/km 7(8)7

• adjego
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Zet je er dan nog een assteun onder? Ik hou er niet van om alles dan op 1 krik te laten leunen. Ik lees dat sommige hetzelfde doen als jij maar dat ze dan onder de voorste een assteun plaatsen als deze hoog genoeg is.
Nee, alleen een krik, maar wel een 2,5T krik. Ik ben ook niet onder de auto bezig, niet dat het niet slim is om wel te gebruiken maar ik laat hem voor die 15 minuten op de krik staan.

• adjego
dreamscape schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Je deed het toch tijdens de winter/zomer wissel? Dan houd je bij monteren van de nieuwe al rekening met het roteren en hoef je toch nooit de auto met twee wielen op te tillen?
Nu hoef ik maar 2 keer te krikken ipv 4 keer ;)

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 12:21
ReconE schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:49:
[...]

Melden aan Tesla: nadat het gebeurt, houd het voertuig icoon linksonder op je scherm een paar seconden vast. Dan wordt een foutrapport naar Tesla verzonden.
Je kan ook je rechter scrollwiel vasthouden en zeggen "Meld probleem, versnellen van zojuist was onnodig". Dan wordt ook een foutrapport verzonden.
Als Tesla niet weet dat er een probleem is, dan denken ze dat het oke is. Gewoon doen, ik heb het al vele tientallen keren zo gedaan, het werkt beter na een tijdje.
Bedankt! Ik wist dit niet, en zal dit zeker gaan doen. Meten = weten.

• Sypheron
Fire69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:50:
[...]
De mijne ook.
Service request maken in de app en vernoemen dat er een service bulletin voor is?
Heb ik zojuist ook gedaan gecombineerd met mijn andere servicerequest. Service team heeft "Replace front brake rotors" netjes toegevoegd als post van € 0,- op het serviceverzoek.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:30
adjego schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Nu hoef ik maar 2 keer te krikken ipv 4 keer ;)
Daar zit wat in. Maar wie dat dus niet aandurft, kan de boel roteren tijdens de 'seasonal tire/wheel swap'. Als je dat tenminste ook zelf doet. ;-)

Punctuality is the politeness of kings

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
markklok schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:39:
Vraagje voor de MY (2026) eigenaren.

Mijn straat is eenrichting en jawel, dan zit de laadklep voor mij dus aan de verkeerde kant.
Kan iemand een foto maken vanuit de achterkant hoe ver de kabel uitsteekt en misschien dit ook meten.

Ik ben benieuwd of het niet te storend/kwetsbaar is. Mijn idee was (na mogelijke aankoop) om iets van reflectie toe te passen zodat men het (nog) duidelijker ziet.
Ik heb bijna dezelfde situatie, maar wees gerust de lader steekt niet verder uit dan de ingeklapte spiegels.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
revolution-nl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Als je eenmaal stoelventilatie hebt gehad wil je niet meer zonder, maar als je het niet gewend bent of ervaren hebt kan je het ook niet missen :)
't zit er op, en ik heb het welgeteld 2x gebruikt. In een jaar tijd. Dus nee, als ik het kwijtraak ga ik het niet missen.

• MrDirect
Fire69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:50:

De mijne ook.
Gisteren gelijk gedaan, 22 mei worden de schijfremmen vervangen. Gratis natuurlijk. Eerste beschikbare dag was 20 mei. Dus duurt nog wel even....

• MrDirect
Fire69 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:36:
Dank je @Fire69 !! Heb afspraak staan. Ik kan je maar 1 thumb geven, dus bij deze 👍

• Sypheron
Sypheron schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Heb ik zojuist ook gedaan gecombineerd met mijn andere servicerequest. Service team heeft "Replace front brake rotors" netjes toegevoegd als post van € 0,- op het serviceverzoek.
Even een update over deze; De rotoren zijn pas eind mei beschikbaar, dus mijn service afspraak werd ingepland voor 21 mei, maar omdat de andere service de bandenwissel is naar zomerbanden, heb ik die toch maar even los laten trekken, ga niet nog 2 1/2 maand met winterbanden rijden met deze temperaturen :+
Zal te zijner tijd even mijn ervaring met de nieuwe rotoren laten weten.

Ik kreeg trouwens met het inplannen van de service afspraak voor de bandenwissel via de app een schoonmaak van de frontsensor (in de voorruit) aangeboden voor 0 euro (ik verwacht omdat ik foutmeldingen had gehad op de frontsensor in de voorruit, die werden namelijk getoond), maar in de kostenraming werden hier kosten voor gerekend. Toen ik dat aangaf bij het serviceteam gaven zij aan dat zij niet konden zien dat deze voor 0 euro aangeboden is. Heb het voor nu maar laten verwijderen, heb de auto pas bijna 3 maanden. Iemand dit eerder gehad (het aanbieden van additionele service voor 0 euro vanwege een foutmelding? En dat deze daarna niet goed in de kostenraming werd getoond?).

• mjvdzwet
  • Niet online
Sypheron schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Even een update over deze; De rotoren zijn pas eind mei beschikbaar, dus mijn service afspraak werd ingepland voor 21 mei, maar omdat de andere service de bandenwissel is naar zomerbanden, heb ik die toch maar even los laten trekken, ga niet nog 2 1/2 maand met winterbanden rijden met deze temperaturen :+

Ik kreeg trouwens met het inplannen van de service afspraak voor de bandenwissel via de app een schoonmaak van de frontsensor (in de voorruit) aangeboden voor 0 euro (ik verwacht omdat ik foutmeldingen had gehad op de frontsensor in de voorruit, die werden namelijk getoond), maar in de kostenraming werden hier kosten voor gerekend. Toen ik dat aangaf bij het serviceteam gaven zij aan dat zij niet konden zien dat deze voor 0 euro aangeboden is. Heb het voor nu maar laten verwijderen, heb de auto pas bijna 3 maanden. Iemand dit eerder gehad (het aanbieden van additionele service voor 0 euro vanwege een foutmelding? En dat deze daarna niet goed in de kostenraming werd getoond?).
Bij een aantal M3's was de ruit vettig bij de camera en wordt dit schoongemaakt onder garantie.

Is bij mij ook gedaan.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:03
[...]

De voorruit bij de camera wordt bijna standaard bij elk servicebezoek schoongemaakt en heeft niets met gemelde fouten te maken. Is vorige week bij mijn auto (3 maanden oud) ook gedaan toen er 3 banden werden vervangen. Ik had er niet om gevraagd en ook geen storingen gemeld.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
Bij mijn model Y 2025 hebben ze dat ook gewoon meegenomen. Auto ging ook voor iets compleet anders (ophanging). Kwam zo mee op de bon voor 0 euro.

• Fire69
[...]

Ik heb vandaag ook een afspraak gemaakt, ik mag 17 Maart al langs gaan :)

Verleden maand had ik een afspraak voor plaatsing van winterbanden, toen hebben ze ook preventief en kosteloos mijn voorruit schoongemaakt.

• Gullie007
  • Niet online
Gister tijdens het monteren van m'n richtingaanwijzer (wát een verbetering) legde de mobile ranger uit wat het idee erachter is: ze pakken elke auto aan die binnenkomt (vroeger ook buiten het SuC maar dat 'mag' niet meer) en dat is om vuilresidu vanuit de fabriek te verwijderen. Het zat inderdaad ook op de binnenkant van de ruit toen ik de auto net had, en dus ook bij de camera. Eea heeft alles te maken met FSD, zodat de camera een onverstoord beeld krijgt.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Gullie007 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:53:
Gister tijdens het monteren van m'n richtingaanwijzer (wát een verbetering) [...[
Ik kan me voorstellen dat een stalk een stuk fijner is dan knoppen op het stuur, maar die stalk is vergeleken met de mechanische stalks van andere automerken gewoon nog steeds een onhandig ding.
Ik ben heel de tijd bezig met dat knakending. Bij rotondes is het 50/50 of de knipperlichten aan blijven staan en eigenlijk uit zouden moeten. Bij uitvoegstroken gaat ie veel te snel uit terwijl die aan zou moeten blijven. Bij wisselen van meerdere banen zit je ook te klooien om te zorgen dat ie aan blijft....
Ik vind het maar niks.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
Gister tijdens het monteren van m'n richtingaanwijzer (wát een verbetering) legde de mobile ranger uit wat het idee erachter is: ze pakken elke auto aan die binnenkomt (vroeger ook buiten het SuC maar dat 'mag' niet meer) en dat is om vuilresidu vanuit de fabriek te verwijderen. Het zat inderdaad ook op de binnenkant van de ruit toen ik de auto net had, en dus ook bij de camera. Eea heeft alles te maken met FSD, zodat de camera een onverstoord beeld krijgt.
Het verschil na schoonmaak is ook groot.

Voor en na bij mij vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3sb2kg1VrnksDAixoyvsUteXHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LxHF9HZS6qduMBUR4oFH6cy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OniLVf5y0SnR5EQ3OK-fVi70CUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se5DS5tUHnGAtL6prW38bipe.jpg?f=fotoalbum_tile
Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een stalk een stuk fijner is dan knoppen op het stuur, maar die stalk is vergeleken met de mechanische stalks van andere automerken gewoon nog steeds een onhandig ding.
Ik ben heel de tijd bezig met dat knakending. Bij rotondes is het 50/50 of de knipperlichten aan blijven staan en eigenlijk uit zouden moeten. Bij uitvoegstroken gaat ie veel te snel uit terwijl die aan zou moeten blijven. Bij wisselen van meerdere banen zit je ook te klooien om te zorgen dat ie aan blijft....
Ik vind het maar niks.
Ik vroeg me inderdaad af of de retrofit stalk dan ook deze af-fabriek stalk feature krijgt (de legacy MY heeft dit helaas niet):
Als het stuurwiel niet in de rechtuitstand staat (bijvoorbeeld als u richting aangeeft op een rotonde), wordt de richtingaanwijzer in tegenovergestelde richting ingeschakeld wanneer u de hendel in de tegenovergestelde richting duwt.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:02
in het service menu onder camera's heb ik een rood bolletje bij de front camera, die heeft schoonmaak nodig staat er. Dus mogelijk gewoon ook detectie / tijdsafhankelijk want heb ik dit al eerder eens gehad (M3H 2024)
Bij volgende bezoek dus schoonmaak nodig. maar zonder seal blijven ze bezig

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

pdidi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Ik vroeg me inderdaad af of de retrofit stalk dan ook deze af-fabriek stalk feature krijgt (de legacy MY heeft dit helaas niet):

[...]
Volgens mij zit dit niet op mijn M3H van eind 2025 (met stalk dus). Ik weet niet of ik die uitleg helemaal snap, maar het lijkt me nog vreemder als de stalk het tegenovergestelde doet dan wat je ervan vraagt/verwacht.
Uiteindelijk is dit een behoorlijk matige implementatie van iets dat al 10-tallen jaren uitstekend werkt bij andere autofabrikanten.
Maar het is gelukkig ook wel weer consistent. De ruitenwissers, airco en cruisecontrol werken ook allemaal maar wazig en naar mijn mening vaak inconsistent of zelfs gevaarlijk.
Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Volgens mij zit dit niet op mijn M3H van eind 2025 (met stalk dus). Ik weet niet of ik die uitleg helemaal snap, maar het lijkt me nog vreemder als de stalk het tegenovergestelde doet dan wat je ervan vraagt/verwacht.
Uiteindelijk is dit een behoorlijk matige implementatie van iets dat al 10-tallen jaren uitstekend werkt bij andere autofabrikanten.
Maar het is gelukkig ook wel weer consistent. De ruitenwissers, airco en cruisecontrol werken ook allemaal maar wazig en naar mijn mening vaak inconsistent of zelfs gevaarlijk.
Tesla's owners manuals zijn niet altijd even duidelijk (dat krijg je met automatische vertalingen). Wat er mee bedoeld wordt: Als je op een rotonde rijdt met het knipperlicht aan naar links en je geeft vervolgens 1x knipperlicht naar rechts dan gaat het knipperlicht niet uit (wat het standaard gedrag zou zijn) maar gaat het meteen aan naar rechts.
Deze "feature" werd in de legacy Y/3 met de oude stalks geboden middels het volledig doorduwen van de stalk (wat tegenwoordig niet meer kan)

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 04-03-2026 11:18 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

pdidi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Tesla's owners manuals zijn niet altijd even duidelijk (dat krijg je met automatische vertalingen). Wat er mee bedoeld wordt: Als je op een rotonde rijdt met het knipperlicht aan naar links en je geeft vervolgens 1x knipperlicht naar rechts dan gaat het knipperlicht niet uit (wat het standaard gedrag zou zijn) maar gaat het meteen aan naar rechts.
Deze "feature" werd in de legacy Y/3 met de oude stalks geboden middels het volledig doorduwen van de stalk (wat tegenwoordig niet meer kan)
Ah, jouw uitleg is inderdaad duidelijker. Ik denk inderdaad dat het zo werkt! Alleen gaat het knipperlicht dan na een rotonde heel vaak niet uit. Ik denk dat het aan de grootte van de rotonde ligt.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
Is de conclusie van bovenstaand dat richtingaanwijzers (nieuwe M3 en MY) continue hit or miss blijven, of zit er wel een logica in die je kunt leren maar moet je gewoon wennn aan die (on)logica?

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

Pagina: 1 ... 216 ... 230 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: