Wennen aan de onlogica.Refl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
Is de conclusie van bovenstaand dat richtingaanwijzers (nieuwe M3 en MY) continue hit or miss blijven, of zit er wel een logica in die je kunt leren maar moet je gewoon wennn aan die (on)logica?
Wat mij betreft is het hit or miss. Er zal vast een boel logica achter zitten, maar er zijn natuurlijk ontzettend veel situaties die wel op elkaar lijken, maar net iets andere beslissingen van die logica vereisen.Refl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
Is de conclusie van bovenstaand dat richtingaanwijzers (nieuwe M3 en MY) continue hit or miss blijven, of zit er wel een logica in die je kunt leren maar moet je gewoon wennn aan die (on)logica?
Vergeleken met gewoon old-school mechanische stalks is het maar matig.
En als je daar dan weer over nadenkt zou het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk moeten zijn. Ze moeten gewoon pas uitgaan als er een bepaalde stuuruitslag heen en weer is geweest. Of 3x knipperen als je ze lichtjes aanraakt.
De situaties dat het dan nog mis zou gaan kan je vrij makkelijk zelf corrigeren.
Wat er nu gewoon irritant is, is dat de stalk bij 2x achter elkaar hetzelfde commando geven de knipperlichten dus aan en weer uit zet.
Ik denk dat het al veel beter zou werken als dat niet zo zou zijn. Dat je dus echt de andere kant op moet bewegen om de knipperlichten weer uit te zetten. Als ik nu een paar banen moet opschuiven zit ik heel de tijd aan die pook te hengelen...
Ik ervaar de richtingaanwijzers van m'n M3 Highland (met af fabriek richtingaanwijzer) als erg prettig.Refl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
Gebruik de 'automatische' interpetatie functie. Ja je moet hem ook wel eens opnieuw aanzetten omdat de 'logica' in de weg zit, maar ik vind het onder aan de streep fijner dan een ouderwetse richtingaanwijzer.
Eventueel kun je dat slimmigheidje dat de auto inschat of je wel of niet banen blijft opschuiven ook gewoon uitzetten.
Kun je met de nieuwe richtingaanwijzers ook comfort knipperen?Cigarguy schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:03:
[...]
Ik ervaar de richtingaanwijzers van m'n M3 Highland (met af fabriek richtingaanwijzer) als erg prettig.
Gebruik de 'automatische' interpetatie functie. Ja je moet hem ook wel eens opnieuw aanzetten omdat de 'logica' in de weg zit, maar ik vind het onder aan de streep fijner dan een ouderwetse richtingaanwijzer.
Eventueel kun je dat slimmigheidje dat de auto inschat of je wel of niet banen blijft opschuiven ook gewoon uitzetten.
Wat ik jammer vind is dat ze de ruitenwisserknop en de grootlichtknop niet hebben toegevoegd.
Nice, ik heb de service request geopend en er is over cellular een nieuwe update gepusht.revolution-nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:32:
[...]
2.4% van de vloot draait nog maar op deze oude versie volgens de Tessie software tracker, als ik jou was zou ik even een service request inschieten, ik heb ooit ook het probleem gehad dat hij niet meer meeliep, dit hebben ze toen op afstand verholpen.
🌞🍃
Comfort knipperen zit er voor zover ik heb kunnen ontdekken niet op.turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:30:
[...]
Kun je met de nieuwe richtingaanwijzers ook comfort knipperen?
Wat ik jammer vind is dat ze de ruitenwisserknop en de grootlichtknop niet hebben toegevoegd.
Die knoppen voor groot licht en ruitenwissers zitten nu op het stuur. Dat werkt eigenlijk wel prettig. Hoe de ruitenwissers dan weer reageren op de druppels op de camera is dan weer erg matig geregeld. Dus dat knopje gebruik ik heel vaak.
Als je op het knopje drukt en dan aan de volumeknop draait kan je de interval aanpassen. Helaas kan je hem daarmee niet 'uit' of op 'auto' zetten.
Een knopje dat er helaas niet op zit is een 'resume' knop voor de CC. Het is echt behoorlijk ruk dat je elke keer zit te klooien om weer op de juiste snelheid te komen voordat je de CC weer aan kan zetten.
[ Voor 19% gewijzigd door Paling1 op 04-03-2026 15:14 ]
Hebben ze deze functie dan weggenomen, daar je ook geen knopjes meer op het stuur hebt voor de richtingaanwijzers? Of komt dit omdat jij gebruik maakt van de automatische richtingaanwijzers, dan bepaalt de auto namelijk zelf wanneer ze uitgaan.Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Comfort knipperen zit er voor zover ik heb kunnen ontdekken niet op.
Een knopje dat er helaas niet op zit is een 'resume' knop voor de CC. Het is echt behoorlijk ruk dat je elke keer zit te klooien om weer op de juiste snelheid te komen voordat je de CC weer aan kan zetten.
Over CC: klopt. Je kunt instellen dat hij automatisch naar de maximale toegestane snelheid gaat, maar je hebt geen resume knop (teruggaan naar de laatste ingestelde snelheid).
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 04-03-2026 15:26 ]
Ik ben nog niet in de instellingen gedoken voor de knipperlichten. Dit was op mijn auto de standaard instelling. Comfortknipper heb ik nog niet ontdekt.turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Hebben ze deze functie dan weggenomen, daar je ook geen knopjes meer op het stuur hebt voor de richtingaanwijzers? Of komt dit omdat jij gebruik maakt van de automatische richtingaanwijzers, dan bepaalt de auto namelijk zelf wanneer ze uitgaan.
Helaas is de, volgens de auto, maximaal toegestane snelheid erg vaak gewoon fout. Hier in de buurt knalt ie dan met 60 door een 30 zone. Levensgevaarlijk. De auto accelereert overigens ook behoorlijk snel naar die snelheden toe. Niet echt comfortabel. Die functie heb ik snel uitgezet.Over CC: klopt. Je kunt instellen dat hij automatisch naar de maximale toegestane snelheid gaat, maar je hebt geen resume knop (teruggaan naar de laatste ingestelde snelheid).
Ook gaat ie vaak zonder echt aanwijsbare redenen ineens een andere snelheid rijden of als een malle afremmen voor een fietser 200m verderop aan de andere kant van de weg. Wederom soms gewoon gevaarlijk en dat maakt het rijden op de CC niet comfortabel. Heel de tijd met je voet op het gaspedaal om de eventuele nutteloze remacties te corrigeren.
Op de snelweg gaat het allemaal wel OK, maar in de bebouwde kom werkt het vergeleken met mijn vorige auto heel matig.
Je ervaring klopt helemaal! Hopelijk gaat dit binnenkort veranderen als FSD toegelaten wordt (hoop ik uiteraard).Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Helaas is de, volgens de auto, maximaal toegestane snelheid erg vaak gewoon fout. Hier in de buurt knalt ie dan met 60 door een 30 zone. Levensgevaarlijk. De auto accelereert overigens ook behoorlijk snel naar die snelheden toe. Niet echt comfortabel. Die functie heb ik snel uitgezet.
Ook gaat ie vaak zonder echt aanwijsbare redenen ineens een andere snelheid rijden of als een malle afremmen voor een fietser 200m verderop aan de andere kant van de weg. Wederom soms gewoon gevaarlijk en dat maakt het rijden op de CC niet comfortabel. Heel de tijd met je voet op het gaspedaal om de eventuele nutteloze remacties te corrigeren.
Op de snelweg gaat het allemaal wel OK, maar in de bebouwde kom werkt het vergeleken met mijn vorige auto heel matig.
Dat zou inderdaad wel mooi zijn! Er is genoeg ruimte voor verbetering.turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Je ervaring klopt helemaal! Hopelijk gaat dit binnenkort veranderen als FSD toegelaten wordt (hoop ik uiteraard).
Ben inmiddels prima gewend aan de knoppen op het stuur als ik bovenstaande lees dan biedt de stalk meer nadelen dan voordelenRefl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
Ik weet niet welk model en uit welk jaar jij hebt, maar dit kan op mijn MY Juniper AWD wel. Heb opties voor auto, uit en dan de verschillende intervallen.Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Als je op het knopje drukt en dan aan de volumeknop draait kan je de interval aanpassen. Helaas kan je hem daarmee niet 'uit' of op 'auto' zetten.
De nieuwe Owners Manuals hebben alle verwijzingen naar Autopilot verwijderd. Het heet vanaf nu Self-Driving
[ Voor 44% gewijzigd door pdidi op 04-03-2026 17:27 ]
(Ik ben nieuw in dit topic en heb (nog) niet alle 865 pagina's gelezen).
Ik heb een 2019 Model 3 dual motor en een 2025 Model Y premium longe range. Naast dat de laatste überhaupt een miskoop is qua rijervaring (ander onderwerp 😉), valt mij op hoe weinig vooruitgang is gemaakt op accu-technologie. Qua laadvermogen en laadsnelheid ontlopen de auto's elkaar heel weinig. Nou zal de 2019 M3 vooruitstrevend zijn geweest, maar toch staat Tesla een beetje stil op dat vlak.
Ik heb een 2019 Model 3 dual motor en een 2025 Model Y premium longe range. Naast dat de laatste überhaupt een miskoop is qua rijervaring (ander onderwerp 😉), valt mij op hoe weinig vooruitgang is gemaakt op accu-technologie. Qua laadvermogen en laadsnelheid ontlopen de auto's elkaar heel weinig. Nou zal de 2019 M3 vooruitstrevend zijn geweest, maar toch staat Tesla een beetje stil op dat vlak.
M3H van december 2025. Met standaard een stalk dus.Sypheron schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Ik weet niet welk model en uit welk jaar jij hebt, maar dit kan op mijn MY Juniper AWD wel. Heb opties voor auto, uit en dan de verschillende intervallen.
Die opties heb ik ook gewoon, maar daar kan je niet met het scroll wieltje naartoe. Dat kan alleen via het scherm.
Welkom. Tip voor de volgende aankoop: eerst goed inlezen op Tweakers, dan pas kopen.basko schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:28:
Is het dan anders met de highland? Ruitenwissers uitzetten of op auto zetten kan wel met mijn 2021 Model 3.Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Via het scherm kan je de ruitenwissers op uit of auto zetten of 1 van de interval standen. Met het scroll wieltje kan ik alleen de interval standen regelen.shinken82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Is het dan anders met de highland? Ruitenwissers uitzetten of op auto zetten kan wel met mijn 2021 Model 3.
Ik snap je helemaal.basko schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:28:
Reden voor mij om nog niet voor de juniper te gaan ook acc/ap functionaliteit.
Laadsnelheden vind ik wel voldoende maar valt wel tegen naar de huidige maatstaven
Wellicht een keer een reset doen? Ik kan alle mogelijkheden met het scroll wieltje bereiken. Lijkt mij niet correct dat dat dan niet werkt als ze wel gewoon getoond worden bij je.Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:24:
[...]
Via het scherm kan je de ruitenwissers op uit of auto zetten of 1 van de interval standen. Met het scroll wieltje kan ik alleen de interval standen regelen.
Is de 'verkeerslicht- en stopbordherkenning' veranderd?pdidi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:24:
De nieuwe Owners Manuals hebben alle verwijzingen naar Autopilot verwijderd. Het heet vanaf nu Self-Driving
https://www.tesla.com/own...91-BC84-605A77EA152C.html
Ik dacht dat dit vroeger een functie van FSD was? Het staat nu ook bij TACC en Auto Steer.
Volgens mij is de werking met de stalk of de knoppen gewoon gelijk. De logica erachter is denk ik hetzelfde.shinken82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Is het dan anders met de highland? Ruitenwissers uitzetten of op auto zetten kan wel met mijn 2021 Model 3.
[ Voor 23% gewijzigd door Fire69 op 04-03-2026 19:09 ]
Vandaag is mijn slecht kantelende spiegel gemaakt. Het spiegelglas kwam tegen een stukje kabel aan.
Gelijk een request ingeschoten voor de piepende remmen waar ik horendol van wordt en de altijd slecht vergrendelende laadpoort. Beide problemen heeft mijn collega ook met zijn Model Y.
Gelijk een request ingeschoten voor de piepende remmen waar ik horendol van wordt en de altijd slecht vergrendelende laadpoort. Beide problemen heeft mijn collega ook met zijn Model Y.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Ik was even enthousiast, maar ik vermoed dat het nog steeds alleen voorbehouden is aan EAP (of hoe het dan nu ook mag heten)Fire69 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:06:
[...]
Is de 'verkeerslicht- en stopbordherkenning' veranderd?
https://www.tesla.com/own...91-BC84-605A77EA152C.html
Ik dacht dat dit vroeger een functie van FSD was? Het staat nu ook bij TACC en Auto Steer.
[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 04-03-2026 19:42 ]
Die zitten gewoon op je stuur. Werkt prima. En het automatisch grootlicht werkt ook goed. Bij de Inster krijg ik steevast knipperende tegenliggers, met de Tesla nog nooit last van gehad.turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:30:
[...]
Kun je met de nieuwe richtingaanwijzers ook comfort knipperen?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik vind dat de aanpassingen het er niet echt duidelijker op maken. AutoPilot mag niet meer dus veranderen ze het naar Self-Driving? Had er dan ook geen (Supervised) bij moeten staan? Ze maken er maar een boeltje van nu...pdidi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:28:
[...]
Ik was even enthousiast, maar ik vermoed dat het nog steeds alleen voorbehouden is aan EAP (of hoe het dan nu ook mag heten)
Verkeerslicht- en stopbordherkenning zit nog bij FSD blijkbaar (wat dus niet hetzelfde als Self-Driving is
[ Voor 23% gewijzigd door Fire69 op 04-03-2026 20:11 ]
Hey Tweakers,
Sinds twee weken heb ik een Tesla Model 3 RWD (2023) met LFP-accu en wat een geweldige auto is het!
Het rijdt super relaxed, alles voelt af, software werkt gewoon goed en het totaalplaatje is echt state of the art.
Wat me vooral positief verrast is de efficiëntie. Vandaag heb ik lekker relaxed op Autopilot (max 105 km/u) rechts gereden op zomerbanden met prima weer en dan zie je echt absurd lage verbruikscijfers van ~10kWh/100km op basis van ruim 100km.
In zulke gunstige omstandigheden zou je ruim 500 km praktijkrange kunnen halen zonder dat je hiervoor je best moet doen.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dit bij jullie is, rijden jullie vergelijkbare cijfers (met de RWD/LFP)?
Sinds twee weken heb ik een Tesla Model 3 RWD (2023) met LFP-accu en wat een geweldige auto is het!
Het rijdt super relaxed, alles voelt af, software werkt gewoon goed en het totaalplaatje is echt state of the art.
Wat me vooral positief verrast is de efficiëntie. Vandaag heb ik lekker relaxed op Autopilot (max 105 km/u) rechts gereden op zomerbanden met prima weer en dan zie je echt absurd lage verbruikscijfers van ~10kWh/100km op basis van ruim 100km.
In zulke gunstige omstandigheden zou je ruim 500 km praktijkrange kunnen halen zonder dat je hiervoor je best moet doen.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dit bij jullie is, rijden jullie vergelijkbare cijfers (met de RWD/LFP)?
Ik zie dat je de AC uit hebt staan, dan is een Tesla extra zuinig, zeker icm mooiere weer = meer regeneratief remmen. Ik heb vandaag gemiddeld 123Wh/km gereden met AC aan.Boost9898 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:18:
Hey Tweakers,
[Afbeelding]
Niet om de pret te drukken inderdaad maar het komt regelmatig terug.shinken82 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ik zie dat je de AC uit hebt staan, dan is een Tesla extra zuinig, zeker icm mooiere weer = meer regeneratief remmen. Ik heb vandaag gemiddeld 123kW/km gereden met AC aan.
AC uit of heel laag, gemiddelde snelheid is laag (een cruise snelheid zetten betekend niet dat je dat gemiddeld ook rijdt) en het is buiten prachtig weer en als hij in het zonnetje staat is dus ook de accu op temp of wellicht zelfs voorverwarmd gestart.
Desalniettemin een zuinige auto maar dus wel degelijk met wat kanttekeningen
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2026 20:58 ]
Ik was initieel super enthousiast over de automatisch groot licht optie. Maar nadat ik al meerdere handsignalen van mensen hebben gekregen die vol het groot licht in hun gezicht kregen op de stoep heb ik het toch maar uit gezet....CEdS schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:50:
[...]
Die zitten gewoon op je stuur. Werkt prima. En het automatisch grootlicht werkt ook goed. Bij de Inster krijg ik steevast knipperende tegenliggers, met de Tesla nog nooit last van gehad.
Sinds ik mijn nieuwe Model Y (2026) heb, merk ik dat ik op de snelweg regelmatig knipperende tegenliggers (vooral vrachtwagens) krijg. Het adaptieve grootlicht lijkt vrachtwagens compleet te missen als er een verhoging of vangrail tussen de rijbanen zit.
Irritante is dat Autopilot het adaptieve grootlicht verplicht stelt, dus simpelweg uitzetten is geen optie als ik op AP wil rijden.
Moet ik hiervoor een service request maken voor de afstelling?
Irritante is dat Autopilot het adaptieve grootlicht verplicht stelt, dus simpelweg uitzetten is geen optie als ik op AP wil rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door replica17 op 05-03-2026 00:55 ]
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
In het service menu kan je de lampen zelf iets lager zetten.replica17 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:34:
Sinds ik mijn nieuwe Model Y (2026) heb, merk ik dat ik op de snelweg regelmatig knipperende tegenliggers (vooral vrachtwagens) krijg. Het adaptieve grootlicht lijkt vrachtwagens compleet te missen als er een verhoging of vangrail tussen de rijbanen zit.
Ook kan je het adaptieve uit zetten,
Ja. Je kunt wel instellen dat de huidige snelheid wordt overgenomen als je de TACC aanzet, maar een tijd geleden is die functie verslechterd doordat die niet meer accepteert dat je dan boven de geldende maximum snelheid mag gaan. Bij mij staat het op Vmax +5, maar als ik de setting voor huidige snelheid gebruik, dan kan ik maar naar Vmax gaan.Paling1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Helaas is de, volgens de auto, maximaal toegestane snelheid erg vaak gewoon fout. Hier in de buurt knalt ie dan met 60 door een 30 zone. Levensgevaarlijk. De auto accelereert overigens ook behoorlijk snel naar die snelheden toe. Niet echt comfortabel. Die functie heb ik snel uitgezet.
En klagen daarover heeft niets opgeleverd "dit is gewenst gedrag". Nee, stelletje $#%, dat is het niet.
Signatures zijn voor boomers.
Het probleem met vrachtwagens is moeilijk op te lossen. Door de vangrail ziet hij de lichten niet en dat is waar hij zich op baseert voor het adaptieve grootlicht. Voor personenwagens is dat geen probleem, die chauffeurs zitten verstopt achter de vangrail, bij vrachtwagens wel.replica17 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:34:
Als je hiervoor de afstelling aanpast gaan je lichten veel te laag staan denk ik.
Wil je het uitzetten bij gebruik van Self-Driving (Autopilot mag je niet meer zeggen
Is dat voor de matrixlichten dat je adaptief grootlicht helemaal niet meer uit kunt zetten bij rijden met de AP? Want "gewoon" adaptief grootlicht kan ik nog altijd uitzetten door de linker stalk even naar voren te drukken.
Signatures zijn voor boomers.
Self-Driving is eigenlijk alleen een verzamelnaam.Fire69 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:10:
[...]
Ik vind dat de aanpassingen het er niet echt duidelijker op maken. AutoPilot mag niet meer dus veranderen ze het naar Self-Driving? Had er dan ook geen (Supervised) bij moeten staan? Ze maken er maar een boeltje van nu...
Op deze pagina: https://www.tesla.com/own...9A-A57D-E7230BBEE94B.html
staat dan ook (dikgedrukt wat ik bedoel):
"Over Self-Driving
Self-Driving is de naam van een reeks geavanceerde rijhulpsystemen die bedoeld zijn om het rijden gemakkelijker en minder stressvol te maken. Deze functies maken Model Y niet volledig autonoom en zijn geen vervanging voor u als bestuurder. "
Misschien begrijp ik jou verkeerd, maar Vmax en Vmax+5 (in de settings Snelheidsmarge genoemd) wordt helemaal niet gebruikt als je "Huidige Snelheid" hebt ingesteld. Als je dan bv. 115km/u op een snelweg rijdt waar max 100km/u geldt en dan TACC of Autosteer aanzet, dan wordt die op 115km/u ingesteldMaasluip schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:21:
[...]
Ja. Je kunt wel instellen dat de huidige snelheid wordt overgenomen als je de TACC aanzet, maar een tijd geleden is die functie verslechterd doordat die niet meer accepteert dat je dan boven de geldende maximum snelheid mag gaan. Bij mij staat het op Vmax +5, maar als ik de setting voor huidige snelheid gebruik, dan kan ik maar naar Vmax gaan.
En klagen daarover heeft niets opgeleverd "dit is gewenst gedrag". Nee, stelletje $#%, dat is het niet.
Niet altijd.pdidi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Misschien begrijp ik jou verkeerd, maar Vmax en Vmax+5 (in de settings Snelheidsmarge genoemd) wordt helemaal niet gebruikt als je "Huidige Snelheid" hebt ingesteld. Als je dan bv. 115km/u op een snelweg rijdt waar max 100km/u geldt en dan TACC of Autosteer aanzet, dan wordt die op 115km/u ingesteld
Ik rij dagelijks langs een bord waar 30 op staat (geldig voor alle straten in Brussel die geen hogere snelheidslimiet hebben), maar direct er naast staat dat er op die weg 50 geldt.
De autosteer/pilot/drive stelt dan steevast 34 in, en als ik dat wil omhoog draaien kan ik niet hoger dan 40km/h.
Waardeloos.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Autopilot was dezelfde verzameling. Alleen bijna iedereen (met name de pers) gebruikt de term Autopilot als ze eigenlijk Autosteer bedoelenPlenkske schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Self-Driving is eigenlijk alleen een verzamelnaam.
"Over Self-Driving
Self-Driving is de naam van een reeks geavanceerde rijhulpsystemen die bedoeld zijn om het rijden gemakkelijker en minder stressvol te maken. Deze functies maken Model Y niet volledig autonoom en zijn geen vervanging voor u als bestuurder. "
Klopt. Maar het is wel vreemd dat als autopilot niet meer mag omdat dit insinueert dat je zelf niets hoeft te doen. Dat je het omdoopt tot self driving.Plenkske schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Self-Driving is eigenlijk alleen een verzamelnaam.
"Over Self-Driving
Zelf ben ik erg voorstander dat benamingen duidelijk moeten zijn en niet iets moeten insinueren wat dat het niet is. Wij zijn tweakers, maar er zijn genoeg mensen geen tweaker.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Klopt voor Autosteer. Die mag maar max +10 km/u als die denkt op een weg te rijden waar voetgangers niet verboden zijn. Dat geldt niet voor TACCTommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Niet altijd.
Ik rij dagelijks langs een bord waar 30 op staat (geldig voor alle straten in Brussel die geen hogere snelheidslimiet hebben), maar direct er naast staat dat er op die weg 50 geldt.
De autosteer/pilot/drive stelt dan steevast 34 in, en als ik dat wil omhoog draaien kan ik niet hoger dan 40km/h.
Waardeloos.
Hoe zou je die pagina dan noemen ?Edgenumber schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Klopt. Maar het is wel vreemd dat als autopilot niet meer mag omdat dit insinueert dat je zelf niets hoeft te doen. Dat je het omdoopt tot self driving.
Zelf ben ik erg voorstander dat benamingen duidelijk moeten zijn en niet iets moeten insinueren wat dat het niet is. Wij zijn tweakers, maar er zijn genoeg mensen geen tweaker.
Ik ga het proberen...pdidi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:59:
[...]
Klopt voor Autosteer. Die mag maar max +10 km/u als die denkt op een weg te rijden waar voetgangers niet verboden zijn. Dat geldt niet voor TACC
Sony A7 iv en wat recycled glas
Limited Self-Driving (Supervised) misschien? Net zoals ze bij FSD hebben moeten doen.
Dan heb je Limited Self-Driving (Supervised) en Full Self-Driving (Supervised). Lijkt me wel duidelijk
En de derde variant is dan Full Self-Driving (Unsupervised)?Fire69 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Dan heb je Limited Self-Driving (Supervised) en Full Self-Driving (Supervised). Lijkt me wel duidelijk
Dan is de betekenis verdeeld in het gedeelte voor de haakjes EN het gedeelte in de haakjes.
Dan misschien:
Supervised Limited Self-Driving
Supervised Full Self-Driving
Unsupervised Full Self-Driving?
Alleen Elon nog overtuigen en legal er naar laten kijken
Volgens mij als je linker stalk naar achter duwt gaat het uit, en kan je gewoon op AP blijven rijden. Zal het vanavond even bewust testen.SpikeHome schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 04:03:
[...]
In het service menu kan je de lampen zelf iets lager zetten.
Ook kan je het adaptieve uit zetten,
Ja, lijkt me helemaal goed zoMartinPTweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:04:
[...]
En de derde variant is dan Full Self-Driving (Unsupervised)?
Dan is de betekenis verdeeld in het gedeelte voor de haakjes EN het gedeelte in de haakjes.
Dan misschien:
Alleen kan je bij een Juniper (en nieuwe Highland) de stalk niet meer naar achter duwentspawn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Volgens mij als je linker stalk naar achter duwt gaat het uit, en kan je gewoon op AP blijven rijden. Zal het vanavond even bewust testen.
Ik heb al gemerkt dat er bij sommige plaatsen waar dit voorkomt, een bug zit. Even snelheid omlaag scrollen en dan omhoog scrollen en de limiet lijkt weg te zijn.Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Niet altijd.
Waardeloos.
Wel enkel bij TACC.
Bij AP werkt dit vermoedelijk niet omdat je daar met een harde limiet zit op basis van de snelheid die de auto denkt dat er geldt.
Ik denk dat Tesla het expres doet of echt een plank voor z'n kop heeft, want ze maken precies dezelfde "fout" als met Autopilot. Zowel de term Autopilot als Self-Driving is geen duidelijke verwijzing naar een verzameling van rijhulpsystemen maar meer naar een specifieke functionaliteit. En nu maken ze het nog erger door de term Self-Driving zowel voor de verzameling als voor sommige functionaliteiten te gebruiken.MartinPTweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:04:
[...]
En de derde variant is dan Full Self-Driving (Unsupervised)?
Dan misschien:
Met tot gevolg dat er straks weer koppen verschijnen "Tesla involved in crash with Self-Driving enabled". En voordat duidelijk is dat het niet om Full Self-Driving (Supervised) gaat, maar om iemand die TACC aan had staan, is het kwaad al geschied
Op het groot-licht knopje drukken op je stuurFire69 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:22:
[...]
Ja, lijkt me helemaal goed zo
[...]
Alleen kan je bij een Juniper (en nieuwe Highland) de stalk niet meer naar achter duwen
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ja, maar dan sein je altijd, vervelend voor de auto die voor je rijdt op dat moment.adjego schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Op het groot-licht knopje drukken op je stuur
Was dat ook al zo als je de stalk gebruikte?
Nee, met de stalk was het naar je toe trekken om te seinen en van je af duwen om automatisch groot-licht in/uit te schakelen of, als automatisc groot-licht al uit stond in het menu, groot-licht permanent aan te zetten.Fire69 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Ja, maar dan sein je altijd, vervelend voor de auto die voor je rijdt op dat moment.
Was dat ook al zo als je de stalk gebruikte?
Ik denk dat het lastig gaat worden. het is namelijk erg moeilijk om 500 km onder gelijke omstandigheden te rijden waarbij jij dit verbruik gerealiseerd hebt. Zelf probeer ik ook altijd zo zuinig mogelijk te rijden en heb daarom ook recent mijn oude S (14 jaar) omgeruild voor een nieuwe M3 LR RWD. In Nederland en een deel van Belgie haal ik gelijke waardes zoals jij en als de wind met je mee waait soms nog wel beter maar zodra je in geaccidenteerd gebied rijdt, zal je verbruik stijgen. Je regenereert altijd minder bij het afdalen dan het kost om te stijgen. Bjorn Nyland had laatst een challenge in Thailand waar hij met de nieuwe 3, zoals ik ook heb zo ver mogelijk probeerde te rijden, hij kwam met 80 km/h tot net iets over de 900 km. Hij kon constant 80 km/h aanhouden en je zag in het overzicht dat de route heel licht daalde.Boost9898 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:18:
Hey Tweakers,
[Afbeelding]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
@CEdS gelukkig rij ik ruim 300 van de 365 dagen per jaar in het vlakke en stabiele Nederland waarvan vervolgens nog eens 4 á 5 dagen gewoon dagelijks 120 km woon-/werkverkeer is.
Ik weet nog dat er in de gebruikshandleiding van mijn Audi stond dat het belangrijk is om in ieder geval de airco altijd aan te laten (stand 1, laagste) vanwege zuivering van lucht, viezigheid en vocht. Hoe zit dat met een Tesla? Kan het kwaad om de airco nooit te gebruiken?
Je kan ook verse lucht binnen laten komen zonder de airco te gebruiken, alleen zal het dan wel niet gefilterd worden misschien?
Je kan ook verse lucht binnen laten komen zonder de airco te gebruiken, alleen zal het dan wel niet gefilterd worden misschien?
Alles gaat door een filter behalve als je de ramen openzetbestbeforeee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:55:
Ik weet nog dat er in de gebruikshandleiding van mijn Audi stond dat het belangrijk is om in ieder geval de airco altijd aan te laten (stand 1, laagste) vanwege zuivering van lucht, viezigheid en vocht. Hoe zit dat met een Tesla? Kan het kwaad om de airco nooit te gebruiken?
Verse lucht is ook belangrijk voor zuurstof, sommige mensen krijgen hoofdpijn zonder verse lucht.
Als ik geen airco wil maar wel lucht, temp op low en airco uit. Dan blaast hij onbewerkte lucht van buiten.
ik zet de temp in dit geval op 15,5 want als je hem op LOW zet dan gaat de airco vanzelf weer aan
Gefeliciteerd met de nieuwe auto. Wat jij nerveus noemt vond ik eerder strak, maar goed, je ervaart het zoals je het ervaart en ik moest ook w=even wennen in het begin.Edgenumber schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:59:
The ugly
Het automatische sturen.
Mijn corolla stuurde heel smooth, maar had een specifiek punt last van ghost braking.
De tesla is erg nerveus. Zeker als je een tunnel in rijdt. Nu staat er volgens mij in elke handleiding, ook die van mijn corolla, dat je het niet in een tunnel moet gebruiken. Maar met mijn corolla nooit last van gehad in een tunnel. Met de Y standard heb ik het maar uitgeschakeld toen ik een paar tunnels door ging want de auto reageerd erg nerveus.
Daarnaast het bekende autosteer wat er vanaf gaat als je een baan wissel. Maar als hij de autosteer er vanaf gooi lijkt het soms op een ingreep van je rijinstructeur. Op dit punt voelt de auto een stapje terug.
Dus nu gewoon alleen op de acc en dat rijd erg fijn.
Maar al met al heel erg blij mee.
De AP houdt de auto vrij strak tussen de lijnen in vergelijking met mijn vorige auto, die veel meer heen en weer kon bewegen tussen de lijnen. Er is ook geen tussenweg o.i.d. In het begin is dat een beetje eng, maar ik heb inmiddels 90k km op de teller staan en heb circa 80% van de kilometers op de AP gereden. Het werkt gewoon goed, ook in tunnels. Zolang er maar lijnen zijn en je voorganger (op de rechterbaan) niet de lijn overgaat naar jouw baan.
Zo zijn er nog wat dingetjes, maar als je daar aan went is het gewoon een goed systeem met 360 graden zicht, wat je bij een lange rit ontspannend werkt.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ah ok. Ik ben zo iemand die hoofdpijn krijgt van de airco. Ik heb deze ook altijd uit of heel eventjes aan. Verder alle luchtstromingen boven, beneden en rechtdoor aan, en stand 2, 19 a 20 graden vaak.megabeat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Alles gaat door een filter behalve als je de ramen openzet![]()
Verse lucht is ook belangrijk voor zuurstof, sommige mensen krijgen hoofdpijn zonder verse lucht.
Als ik geen airco wil maar wel lucht, temp op low en airco uit. Dan blaast hij onbewerkte lucht van buiten.
Ja dat kan, tenzij je in de ochtend in de auto stapt dan gaat de ptc aan. Op low gebeurd dat niet.jackaubrey schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:06:
ik zet de temp in dit geval op 15,5 want als je hem op LOW zet dan gaat de airco vanzelf weer aan
De airco knop uitzetten, is dat dan enkel voor het koelen af te zetten?
Want de airco zorgt namelijk ook voor warme lucht afaik.
Dankjewel, erg blij mee.bert pit schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:18:
[...]
Gefeliciteerd met de nieuwe auto. Wat jij nerveus noemt vond ik eerder strak, maar goed, je ervaart het zoals je het ervaart en ik moest ook w=even wennen in het begin.
De AP houdt de auto vrij strak tussen de lijnen in vergelijking met mijn vorige auto, die veel meer heen en weer kon bewegen tussen de lijnen. Er is ook geen tussenweg o.i.d. In het begin is dat een beetje eng, maar ik heb inmiddels 90k km op de teller staan en heb circa 80% van de kilometers op de AP gereden. Het werkt gewoon goed, ook in tunnels. Zolang er maar lijnen zijn en je voorganger (op de rechterbaan) niet de lijn overgaat naar jouw baan.
Zo zijn er nog wat dingetjes, maar als je daar aan went is het gewoon een goed systeem met 360 graden zicht, wat je bij een lange rit ontspannend werkt.
Het is inderdaad een deel gewenning. Maar ook deels een andere benadering van het concept.
Mijn toyota houd de auto tussen de lijnen, maar binnen die lijnen kan hij best ver links of rechts rijden. En op de snelweg heel langgerekt van links naar rechts pendelen. Niet altijd heel prettig, maar wel voelt dit t.o.v de tesla gemoedelijker aan.
Bij mijn Y is midden van de baan ook echt midden van de baan. Wat opzichtzelf dan weer fijner is dan de toyota. Maar doordat ik via het stuur continu de kleine correcties voel om het echt op het midden te houden voel dit nerveus aan voor nu.
Dus geen slecht syteem op dit punt, maar twee verschillende benaderingen.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Airco is meer dan alleen koude lucht, met name luchtontvochtiging is erg belangrijk. Daarnaast is er een nog een PTC heater of warmtepomp.this schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:04:
De airco knop uitzetten, is dat dan enkel voor het koelen af te zetten?
Als de A/C uit is:
Als de ingestelde temp hoger is dan de cabine temp dan zal de verwarmer naar de ingestelde temp verwarmen zonder de A/C.
De verwarmer gaat alleen aan als de cabine temp lager is dan de ingestelde temp. op LOW zetten zorgt ervoor dat die verwarmer nooit aan gaat en zal lucht van buiten naar binnen blazen zonder enige behandeling.
Een airco IS een warmtepomp. Nieuwere Tesla's hebben geen PTC heater.megabeat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:40:
[...]
Airco is meer dan alleen koude lucht, met name luchtontvochtiging is erg belangrijk. Daarnaast is er een nog een PTC heater of warmtepomp.
Als de A/C uit is:
Als de ingestelde temp hoger is dan de cabine temp dan zal de verwarmer naar de ingestelde temp verwarmen zonder de A/C.
De verwarmer gaat alleen aan als de cabine temp lager is dan de ingestelde temp. op LOW zetten zorgt ervoor dat die verwarmer nooit aan gaat en zal lucht van buiten naar binnen blazen zonder enige behandeling.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Maar bij de oude is verwarmen wel COP=1 toch? En koelen, weet je dat? (Die met PTC heaters dus).daemonix schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Een airco IS een warmtepomp. Nieuwere Tesla's hebben geen PTC heater.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
De oude Tesla heeft alleen een airco om te koelen. Voor verwarmen is het inderdaad een weerstand met een COP van 1. Geen idee wat de airco heeft maar zelfs bij 35 graden is het amper merkbaar in het verbruik. In de winter is het een ander verhaal als de PTC aan staat.radeoxx schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Maar bij de oude is verwarmen wel COP=1 toch? En koelen, weet je dat? (Die met PTC heaters dus).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik weet niet hoor. De rwd 2019 had wltp van 409 voor 50k en nu is dat 534 voor 37k (32) met bonus. Vind dat wel een aardige vooruitgang.basko schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:28:
Misschien zijn post even goed lezen?Silversurfer1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:16:
[...]
Ik weet niet hoor. De rwd 2019 had wltp van 409 voor 50k en nu is dat 534 voor 37k (32) met bonus. Vind dat wel een aardige vooruitgang.
Ja werkt met Autopilot in het donker, kan het uitzetten en Autopilot gaat gewoon door.tspawn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Volgens mij als je linker stalk naar achter duwt gaat het uit, en kan je gewoon op AP blijven rijden. Zal het vanavond even bewust testen.
Ziet er goed uit. Alleen jammer dat er nog steeds geen aftermarket wheel covers zijn voor de 18 inch wielen.markklok schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:15:
[Afbeelding]
Jeej... Over een week hoor ik er ook bij 😁😂
Standaard version + Stealth Gray + trekhaak voor de vakantie en mensen die niet goed kunnen parkeren
Nu heb ik mezelf vanmorgen laten verleiden door een demo model met 108km te kiezen die in principe is zoals ik hem graag zou willen.. alleen is deze van einde november 2025..
Nu lees ik uiteraard later (in de avond) dat de in 2026 gemaakte MY standard RWD een 16" scherm krijgen ipv 15"4 met een veel hogere resolutie 🫣😮💨
Morgen toch maar even bellen of ik mn bestelling kan aanpassen naar een nieuwe en langer wachten 😓
Nu lees ik uiteraard later (in de avond) dat de in 2026 gemaakte MY standard RWD een 16" scherm krijgen ipv 15"4 met een veel hogere resolutie 🫣😮💨
Morgen toch maar even bellen of ik mn bestelling kan aanpassen naar een nieuwe en langer wachten 😓
Legion 7i i9 3080 32gb
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Ik heb dezelfde, een RDW uit maart 2023, en hij bevalt hier nog steeds prima. Dat verbruik wat je laat zien is wel echt laag. Netjes gedaan. Over de 35 dkm dat we ermee gereden hebben, heeft hij gemiddeld 140 Wh/km gedaan. Daar zitten ook veel korte ritjes in de winter tussen. Dat laat het verbruik aardig stijgen. We rijden altijd met de airco op auto overigens. Ook dan kan je onder gunstige omstandigheden wel 110 Wh/km halen.Boost9898 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:18:
Hey Tweakers,
[Afbeelding]
Een van de beste functies vind ik de automatische stuur- en stoelverwarming (in te stellen bij de airco bediening). Geniaal hoe het stuur een beetje warm wordt.
Veel plezier met je Tesla!
Je weet dat je de stuur- en stoelverwarming ook permanent onder in beeld kunt hebben door de icoontjes naar die balk te slepen vanuit het 'alle apps'-knop menu?bvdag schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:00:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Ik heb dezelfde, een RDW uit maart 2023, en hij bevalt hier nog steeds prima. Dat verbruik wat je laat zien is wel echt laag. Netjes gedaan. Over de 35 dkm dat we ermee gereden hebben, heeft hij gemiddeld 140 Wh/km gedaan. Daar zitten ook veel korte ritjes in de winter tussen. Dat laat het verbruik aardig stijgen. We rijden altijd met de airco op auto overigens. Ook dan kan je onder gunstige omstandigheden wel 110 Wh/km halen.
Een van de beste functies vind ik de automatische stuur- en stoelverwarming (in te stellen bij de airco bediening). Geniaal hoe het stuur een beetje warm wordt.
Veel plezier met je Tesla!
Ik vind de stoelverwarming altijd veel te warm worden, ook al staat deze op stand 1. Stuurverwarming op 1 is wel er fijn en de warme lucht op die plek helpt ook om het aan de voorkant warm te krijgen. Daarnaast zijn stuur- en stoelverwarming erg efficiënt.
Wat dus niet nodig is als je tevreden bent met de auto-standen daarvan.The__Virus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:50:
[...]
Je weet dat je de stuur- en stoelverwarming ook permanent onder in beeld kunt hebben door de icoontjes naar die balk te slepen vanuit het 'alle apps'-knop menu?
Werkt voor mij ook bijzonder prettig. Ben benieuwd of de stoelkoeling ook zo fijn gaat zijn.
Gisteren zat er een grote flats vogelpoep op mijn auto (MY 2023). Zowel op mijn voorruit als op mijn dak. Dit heb ik voorzichtig weggehaald, maar ik blijf nu toch een doffe vlek zien waar de vogelpoep zat. Iemand toch nog een tip hoe ik dit kan weghalen of moet ik toch naar een schadehersteller?
This train carries saints and sinners
Het zat er nog maar net op? Gewoon even goed wassen. Kan me niet voorstellen dat er binnen een dag al schade is aan de lak. Zelfs niet bij een Tesla.sjors123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:17:
Gisteren zat er een grote flats vogelpoep op mijn auto (MY 2023). Zowel op mijn voorruit als op mijn dak. Dit heb ik voorzichtig weggehaald, maar ik blijf nu toch een doffe vlek zien waar de vogelpoep zat. Iemand toch nog een tip hoe ik dit kan weghalen of moet ik toch naar een schadehersteller?
Autostand werkt best goed idd. Al wil je soms toch wel ff net wat anders. Na het sporten bv, hoef ik zelf in de winter geen (extra) warme kont. Of als ik chinees heb opgehaald en op de bijrijderstoel zet. Dat zet ik ff standje drie aan.Cigarguy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:46:
[...]
Wat dus niet nodig is als je tevreden bent met de auto-standen daarvan.
Werkt voor mij ook bijzonder prettig. Ben benieuwd of de stoelkoeling ook zo fijn gaat zijn.
Heb je het wel eens in een andere Tesla gechecked? Je kunt natuurlijk ook gevoeliger zijn maar standje 1 zou ik niet als super warm classificeren.bestbeforeee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:44:
Ik vind de stoelverwarming altijd veel te warm worden, ook al staat deze op stand 1. Stuurverwarming op 1 is wel er fijn en de warme lucht op die plek helpt ook om het aan de voorkant warm te krijgen. Daarnaast zijn stuur- en stoelverwarming erg efficiënt.
Het is geen schade aan de lak, maar aan de voorruit en het glazen dak.Inspired schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:18:
[...]
Het zat er nog maar net op? Gewoon even goed wassen. Kan me niet voorstellen dat er binnen een dag al schade is aan de lak. Zelfs niet bij een Tesla.
This train carries saints and sinners
Lauw water en beetje azijn.sjors123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:17:
OK. Dan nog, goed wassen.sjors123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Het is geen schade aan de lak, maar aan de voorruit en het glazen dak.
Als je een handwasser bent, spray je auto om de maand in met ceramic coating, voegelpoep en andere ellende hecht dan niet aan de lak waardoor de auto langer schoon blijft en makkelijker schoon te houden is. Het geeft daarnaast een mooie diepe glans.sjors123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:17:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als ik chinees haal zet ik die bestelling in mijn frunk...Inspired schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Autostand werkt best goed idd. Al wil je soms toch wel ff net wat anders. Na het sporten bv, hoef ik zelf in de winter geen (extra) warme kont. Of als ik chinees heb opgehaald en op de bijrijderstoel zet. Dat zet ik ff standje drie aan.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
snip: zie topicwarning
[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 06-03-2026 10:40 ]
Is er ergens een site waar ik de exacte verschillen kan zien tussen de 2024, 2025 en 2026 Highland (Performance). In het 2026 model zit een andere accu, dat is makkelijk te vinden. Echter sommige bronnen hebben het ook over een stalk, meer geluidsdemping, andere bumper, andere motor op de vooras... Ik vraag mij af hoe het nou echt zit en wat wanneer is aangepast.
snip: reactie op verwijderde reactie
[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 06-03-2026 10:41 ]
Zojuist contact opgenomen met Tesla.. Demo model is uit de bestelling gehaald en nieuwe voor in de plaats gekomen. 250 euro blijft intact.
Iets langer wachten maar nu wel met alle laatste verbeteringen incl 16" scherm (kan je controleren met je vin nr op de tesla parts website.
Ik had gevraagd hoe het zat met de nieuwe bestelling als deze buiten Maart valt. 5k inruilkorting blijft in stand.
Iets langer wachten maar nu wel met alle laatste verbeteringen incl 16" scherm (kan je controleren met je vin nr op de tesla parts website.
Ik had gevraagd hoe het zat met de nieuwe bestelling als deze buiten Maart valt. 5k inruilkorting blijft in stand.
[ Voor 10% gewijzigd door markklok op 06-03-2026 11:18 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Maar dat is toch niet nodig als het op automatisch al nagenoeg perfect is?The__Virus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:50:
[...]
Je weet dat je de stuur- en stoelverwarming ook permanent onder in beeld kunt hebben door de icoontjes naar die balk te slepen vanuit het 'alle apps'-knop menu?
Heb hem het hele jaar rond op automatisch staan. Vrijwel geen klagen over, ben overigens wel een koukleum met altijd koude handen en voeten. Dus YMMV.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik denk dat je daar ook weinig van moet verwachten omdat het gewoon stalen velgen zijn die eronder zitten en niet lichtmetaal waar je op een hele mooie manier covers op kan ontwerpen.shinken82 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:59:
[...]
Ziet er goed uit. Alleen jammer dat er nog steeds geen aftermarket wheel covers zijn voor de 18 inch wielen.
Daarnaast blijven het gewoon 18 inch wielen op een lel van een auto.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@We Are Borg Zijn vraag is wellicht gerelateerd aan deze post. Dus iedereen die het bijzondere 2026.2.9(.1) heeft gekregen, laat het even weten in het FSD topickarel_G_1981 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:59:
[mbr]snip: zie topicwarning [/]
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 06-03-2026 11:52 ]
Helemaal eens en vind de Auto stand ook geniaal, alhoewel ik stuurverwarming meestal permanent op 2 heb staan in de koudere maanden. Ook altijd koude handen. Mijn reactie ging vooral in op het feit dat werd gesuggereerd dat je diep de menu's in moest om stoel- en stuurverwarming aan te zetten, terwijl er ook snelkoppelingen mogelijk zijn.Oekol schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:28:
[...]
Maar dat is toch niet nodig als het op automatisch al nagenoeg perfect is?
Heb hem het hele jaar rond op automatisch staan. Vrijwel geen klagen over, ben overigens wel een koukleum met altijd koude handen en voeten. Dus YMMV.
Ik rij voornamelijk snelweg dus dit was mij nog niet eerder opgevallen. Als ik autosteer aan heb staan en ik zet hem op de snelweg op bijvoorbeeld 104 km/h dan blijft de auto tot in lengte van dagen 104 rijden. Nu reed ik vandaag een heel stuk op een 80 weg en daar had ik hem op 85 km/h gezet, maar dan na enkele minuten zet de auto hem zelf op de max snelheid. Is het normaal gedrag dat bij autosteer de auto naar max snelheid gaat op 80 km/u wegen en op de snelweg wel de zelf ingestelde snelheid vasthoudt?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ja, heeft ermee te maken dat op die wegen voetgangers/fietsers kunnen kruisen.Sandyman538 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:22:
Ik rij voornamelijk snelweg dus dit was mij nog niet eerder opgevallen. Als ik autosteer aan heb staan en ik zet hem op de snelweg op bijvoorbeeld 104 km/h dan blijft de auto tot in lengte van dagen 104 rijden. Nu reed ik vandaag een heel stuk op een 80 weg en daar had ik hem op 85 km/h gezet, maar dan na enkele minuten zet de auto hem zelf op de max snelheid. Is het normaal gedrag dat bij autosteer de auto naar max snelheid gaat op 80 km/u wegen en op de snelweg wel de zelf ingestelde snelheid vasthoudt?
Op mijn route naar werk weet ik intussen precies op welke plekken hij teruggaat naar 80
Gisteren had mijn auto in de zon gestaan en sprong de stoelkoeling automatisch op stand 1 toen ik instapte. Viel me op doordat je de fan in de stoel lichtjes hoort zoemen dan.Cigarguy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:46:
[...]
Wat dus niet nodig is als je tevreden bent met de auto-standen daarvan.
Ik was het met je eens geweest als het de standaard stalen velgen zouden zijn, maar dat zijn ze niet. Gewone stalen velgen hebben gaten, zo'n thuiskomer. De stalen velgen van de standard Y hebben spaken. Er kunnen zeker mooiere covers gemaakt worden. Iets als de Photon covers van de Highland zou ik best mooi vinden. Maar aangezien de standard Y niet beschikbaar is in China, weet ik niet of dat gaat gebeuren.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Ik denk dat je daar ook weinig van moet verwachten omdat het gewoon stalen velgen zijn die eronder zitten en niet lichtmetaal waar je op een hele mooie manier covers op kan ontwerpen.
standaard stalen velgen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lEqXblnrRxBOXhPn5nnL1BY8.jpg?f=user_large)
Model Y Standard stalen velgen:
[ Voor 3% gewijzigd door shinken82 op 06-03-2026 14:22 ]
ja lang leven comfort. Als je er veel mee rijd zou ik zeker de kleinste velg pakken. Het ziet er leuk uit die grote velgen maar ik heb liever wat meer comfort. Bij mij dus de 21” eraf laten halen en gewoon terug naar een band met een beetje wang. Geniet ik elke groef in de weg nog van.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Ja prima toch, zo is er voor iedereen wat te kiezenWorld Citizen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:24:
[...]
ja lang leven comfort. Als je er veel mee rijd zou ik zeker de kleinste velg pakken. Het ziet er leuk uit die grote velgen maar ik heb liever wat meer comfort. Bij mij dus de 21” eraf laten halen en gewoon terug naar een band met een beetje wang. Geniet ik elke groef in de weg nog van.
Eensch. Ik schreef het niet als mening en had dat wel kunnen doen.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:44:
[...]
Ja prima toch, zo is er voor iedereen wat te kiezen
Maar ja ik vind grote velgen ook mooier. Maar had ooit in een auto van mij pa geleerd dat dit niet zo fijn rijd voor mij.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/hnaWOtT6dUtTKLvZF3099HCm.jpg?f=fotoalbum_large)