Aha oke my bad. Maar ik denk dat dat komt omdat 80% van de mensen thuis / openbaar laadt (<11 kw) en dat 170-250 snel zat is (heb niet eens tijd om te plassen of koffie te halen) en dat dat kan tegen een scherpe prijs. Leuk die 300+ laders maar wel tegen (soms meer dan) dubbel tarief.
Als ik met mijn Model 3 (LR uit 2019 met bijna 100000Km op de teller) op de snelweg op cruise control 100Km/u rij dan hoor ik heel zacht een jammerend/huilend geluid wat pulseert. lijkt een beetje op tandwielen die pulserend belast worden.
Dit is ook als ik 30-40Km/u rij op een constant tempo.
Is dit een normaal geluid wat erbij hoort?
Ik kan het niet vinden bij de geluiden op de website.
Ik had dit ook bij mijn Renault Zoe die op een vaste snelheid reed en leek ook uit de tandwielkast van de motor te komen.
Dus ik denk dat dit bij mijn Tesla ook is alleen vraag ik mij af of dit normaal is of dat het slijtage is.
Ik had dit ook bij mijn Renault Zoe die op een vaste snelheid reed en leek ook uit de tandwielkast van de motor te komen.
Dus ik denk dat dit bij mijn Tesla ook is alleen vraag ik mij af of dit normaal is of dat het slijtage is.
RWD of AWD?Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Als ik met mijn Model 3 (LR uit 2019 met bijna 100000Km op de teller) op de snelweg op cruise control 100Km/u rij dan hoor ik heel zacht een jammerend/huilend geluid wat pulseert. lijkt een beetje op tandwielen die pulserend belast worden.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Even melden bij Tesla? Ik herken dat niet.Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
steekassen voor of versleten banden
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb het ook, voornamelijk rond 40 is het merkbaar. Ik hoor er niets ergs in en klinkt gewoon als intermittend vermogens afgifte aan de motor.Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Ik ben me aan het oriënteren op een model Y en heb wat vragen waar ik niet uit kom.
5000 euro inruil korting, wat als je niets in te ruilen hebt? En inruil, zijn de tarieven beetje oke voor hetgeen je inruilt ten opzichte van elders verkopen?
Ik lees dat er nog referral codes zijn, is dat nog interessant in mijn geval?
5000 euro inruil korting, wat als je niets in te ruilen hebt? En inruil, zijn de tarieven beetje oke voor hetgeen je inruilt ten opzichte van elders verkopen?
- hardware always changes.. -
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.Jester schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:26:
Ik ben me aan het oriënteren op een model Y en heb wat vragen waar ik niet uit kom.
Refferal stelt tegenwoordig niets meer voor. 1000km superchargen en komt uit op ongeveer 65 euro.
Ik heb dit recentelijk meegemaakt.Jester schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:26:
De inruilwaarde die je bij Tesla krijgt is erg magertjes. Uiteindelijk heb mijn auto kunnen verkopen aan de dealer/garage waar ik hem destijds ook gekocht had. Daar kreeg ik €4750 meer dan bij Tesla.
Tesla had toen een actie met €2500 inruilbonus, dus de keuze was voor mij vrij eenvoudig.
Als je niets in te ruilen hebt krijg geen extra korting ofzo. Tesla is net een webshop waar je niet kan onderhandelen, wat vaak wel bij een ander merk kan.
Proof of the pudding is in the eating.rumu schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit een vergissing is van Tesla. Ik ben het in de Amerikaanse reviews wel tegengekomen volgens mij, maar dacht dat wij hier daarvan verschoond zouden blijven. Het zou voor mij een dealbreker kunnen zijn. Ik heb het in een proefrit met een andere auto ook meegemaakt en ik vind het misschien wel de belangrijkste feature in moderne auto's. Ik moet nog een proefrit maken/inboeken, maar dit stemt niet hoopvol.
Dealbreaker in mijn geval.
Superfijne auto voor het geld na inruilbonus 32/33k, maar de zogenaamde autopilot/lane assist/adaptief cruise control is voor mij een absolute dealbreker. Wat een teleurstelling en deceptie als je van een merk als tesla als technologiedrager een hele andere verwachting hebt.
De auto rijdt verder superfijn, comfortabel, sportief als je wilt.
Het zogenaamde gedowngrade onderstel is prima. Denk dat het een nuance verschil is met de premium.
Geluidscomfort ook dikke prima, ondanks 'mindere" ramen/glas.
Achterwielaandrijving voor mij een pluspunt, stuurt lekker. Driftmode zal ie wel niet hebben, maar als je daar wel mee zou kunnen spelen, kan ik me voorstellen dat je lol kunt hebben op een driftdag.
Vermogen overbodig, maar fijn bij korte inhaalsprietjes op de snelweg als het nodig is.
Ruimtebeleving ook helemaal goed, denk dat het panoramadak daar wel bij helpt.
One pedal driving voelde ook goed afgesteld. Fijn, omdat je daar verder ook geen keuze In hebt.
Ps: betreft model 3 standard/rwd.
De standaard 18” photon lichtmetaal wielen die onder die doppen zitten bij de 3 zijn anders best mooi . Ik heb zo’n naafdoppen setje gekocht zodat ik die covers eraf kon halen. Nu nog ff kijken wat het scheelt in verbruik.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Ik denk dat je daar ook weinig van moet verwachten omdat het gewoon stalen velgen zijn die eronder zitten en niet lichtmetaal waar je op een hele mooie manier covers op kan ontwerpen.
Daarnaast blijven het gewoon 18 inch wielen op een lel van een auto.
Zeker heb ze zelf ook, heb er wel doppen op gedaan, lijken ze net iets groter van. Maar dit hoef je bij de staaltjes van een 3/Y STD niet te proberenkarel_G_1981 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:14:
[...]
De standaard 18” photon lichtmetaal wielen die onder die doppen zitten bij de 3 zijn anders best mooi . Ik heb zo’n naafdoppen setje gekocht zodat ik die covers eraf kon halen. Nu nog ff kijken wat het scheelt in verbruik.
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 06-03-2026 20:21 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vind het er supermooi uitzien , complimenten ook trouwens met de kleur 😉. Wat is jouw ervaring met de range verschil ? Scheelt het veel zonder die aerocovers ? Heb nog geen lange ritten gedaan met de “open” wielen.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Zeker heb ze zelf ook, heb er wel doppen op gedaan, lijken ze net iets groter van. Maar dit hoef je bij de staaltjes van een 3/Y STD niet te proberen
[Afbeelding]
De model Y heeft blijkbaar geen PTC heater, dus die gaat gewoon gebruik maken van de warmtepomp (of ook wel airco genoemd) gebruik maken.megabeat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:40:
[...]
Airco is meer dan alleen koude lucht, met name luchtontvochtiging is erg belangrijk. Daarnaast is er een nog een PTC heater of warmtepomp.
Als de A/C uit is:
Als de ingestelde temp hoger is dan de cabine temp dan zal de verwarmer naar de ingestelde temp verwarmen zonder de A/C.
De verwarmer gaat alleen aan als de cabine temp lager is dan de ingestelde temp. op LOW zetten zorgt ervoor dat die verwarmer nooit aan gaat en zal lucht van buiten naar binnen blazen zonder enige behandeling.
Vandaar mijn vraag ook, die knop 'airco' zet gewoon de koelingsfunctie van de warmtepomp af? Aangezien die zowel kan koelen als opwarmen.
Wat wel verwarrend is. Want airco afzetten zou eigenlijk betekenen dat je gewoon heel de temperatuurregeling van de lucht in de auto afzet.
Een beetje wat jij beschrijft onder LOW.
Ik gebruik Autopilot heel vaak. Rijdt ontspannen maar je moet weten wat het kan en wat niet. Systeem is niet perfect. Maar eigenlijk wordt het op termijn vervangen door Supervised FSD a €99,- per maand.rumu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Proof of the pudding is in the eating.
Superfijne auto voor het geld na inruilbonus 32/33k, maar de zogenaamde autopilot/lane assist/adaptief cruise control is voor mij een absolute dealbreker. Wat een teleurstelling en deceptie als je van een merk als tesla als technologiedrager een hele andere verwachting hebt.
De auto rijdt verder superfijn, comfortabel, sportief als je wilt.
Het zogenaamde gedowngrade onderstel is prima. Denk dat het een nuance verschil is met de premium.
Geluidscomfort ook dikke prima, ondanks 'mindere" ramen/glas.
Achterwielaandrijving voor mij een pluspunt, stuurt lekker. Driftmode zal ie wel niet hebben, maar als je daar wel mee zou kunnen spelen, kan ik me voorstellen dat je lol kunt hebben op een driftdag.
Vermogen overbodig, maar fijn bij korte inhaalsprietjes op de snelweg als het nodig is.
Ruimtebeleving ook helemaal goed, denk dat het panoramadak daar wel bij helpt.
One pedal driving voelde ook goed afgesteld. Fijn, omdat je daar verder ook geen keuze In hebt.
Ps: betreft model 3 standard/rwd.
Misschien wordt het vervangen, mits rdw akkoord gaat. En misschien daarna per maand. Nog te veel mits en maren om iets met zekerheid te zeggen.Silversurfer1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:53:
[...]
Ik gebruik Autopilot heel vaak. Rijdt ontspannen maar je moet weten wat het kan en wat niet. Systeem is niet perfect. Maar eigenlijk wordt het op termijn vervangen door Supervised FSD a €99,- per maand.
ze eisen 1 volle maand apk op het moment van inleverenmegabeat schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.
Refferal stelt tegenwoordig niets meer voor. 1000km superchargen en komt uit op ongeveer 65 euro.
Legion 7i i9 3080 32gb
Barrel is wel een idee!megabeat schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.
Mensen met een 2026 MY standard, wat is volgens de rdw de fiscale waarde? Tesla rekent aardig wat afleverkosten en dat is meen ik geen onderdeel voor fiscale waarde (voor bijtelling). Kleur maakt uiteraard wel uit, dus graag ook icm met de kleur van je MY.
- hardware always changes.. -
De bestemmings en documentatiekosten + recyclingsbijdrage zijn bij elkaar precies 1000euro dus die som is niet heel lastig...Jester schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:47:
[...]
Mensen met een 2026 MY standard, wat is volgens de rdw de fiscale waarde? Tesla rekent aardig wat afleverkosten en dat is meen ik geen onderdeel voor fiscale waarde (voor bijtelling). Kleur maakt uiteraard wel uit, dus graag ook icm met de kleur van je MY.
Wat is er mis hiermee?rumu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Ik heb autos met ACC gehad, maar die waren echt niet zo goed als de autopilot.
Ik heb geen enhanced of FSD.
Ik denk dat rumu doelt op het feit dat je niet meer eenvoudig switcht tussen AP en TACC. Ook voor mij een dealbreaker. Sommige wennen eraan, maar ik hoor ook van vrienden dat het ze enorm blijft irriteren. Hangt ook af denk ik waar je rijdt en wat je gewend bent. Maar ik switch heel veel tussen TACC en AP, afhankelijk van de situatie. Heb daar zelfs S3xy buttons achter op het stuur voor, werkt geweldig. Maar de overstap naar een Juniper zou ik dus liever niet maken hierdoor.
Ik heb de nieuwste model3 standard, hier zit een tooltje bij om het eraf te krijgen, maar het lukt mij gewoon niet. Dan kan ik een foto maken met wat eronder zit.shinken82 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:11:
[...]
Model Y Standard stalen velgen:
[Afbeelding]
Na een keiharde ruk, is dezelfde als die van jou foto.
[ Voor 5% gewijzigd door kx22 op 07-03-2026 09:27 ]
Oh dit is mijn eerste tesla, maar wat is het voordeel om te switchen tussen TACC en AP?The__Virus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:17:
Ik denk dat rumu doelt op het feit dat je niet meer eenvoudig switcht tussen AP en TACC. Ook voor mij een dealbreaker. Sommige wennen eraan, maar ik hoor ook van vrienden dat het ze enorm blijft irriteren. Hangt ook af denk ik waar je rijdt en wat je gewend bent. Maar ik switch heel veel tussen TACC en AP, afhankelijk van de situatie. Heb daar zelfs S3xy buttons achter op het stuur voor, werkt geweldig. Maar de overstap naar een Juniper zou ik dus liever niet maken hierdoor.
TACC is toch alleen remmen en gassen en jij bestuurt?
AP is remmen gassen en AP stuurt?
Omdat je soms niet wilt dat de auto stuurt, maar wel de snelheid vasthoud.kx22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Oh dit is mijn eerste tesla, maar wat is het voordeel om te switchen tussen TACC en AP?
Maar je blijft binnen je lijn toch?gjcvro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Omdat je soms niet wilt dat de auto stuurt, maar wel de snelheid vasthoud.
Ik zie niet in waarom dat niet fijn zou zijn?
Ik heb ook deze 18" photon LM velgen. Vorige week heb ik 2000 km gereden en heb de wielcovers vervangen door naafdoppen. Over 1,5 week rijd ik ongeveer hetzelfde traject en was van plan dit met de originele wielcovers te doen om een goed vergelijk te hebben. Hoop dan dat de windrichting/sterkte en temp. een beetje gelijk is. Ik zal de verschillen hier vermelden. Voor rit 1 zonder wielcovers:karel_G_1981 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:14:
[...]
De standaard 18” photon lichtmetaal wielen die onder die doppen zitten bij de 3 zijn anders best mooi . Ik heb zo’n naafdoppen setje gekocht zodat ik die covers eraf kon halen. Nu nog ff kijken wat het scheelt in verbruik.
[Afbeelding]
Totaal 2058 km
Verbruikte energie tijdens rijden 279 kWh
Energie verbruik gemiddeld 136 Wh/km
Gemiddelde Snelheid 73 km/h (800 km over 80/90 km/h wegen rest overwegend snelweg waar 100/120 gereden is)
Verwarming/airco op 22 graden.
Wordt vervolgd
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ja ik heb meerdere keren een leenauto meegekregen, maar dat was een model Y. Daarvan was stand 1 een stuk minder warm. Ik moet stand 1 van mijn modelInspired schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Heb je het wel eens in een andere Tesla gechecked? Je kunt natuurlijk ook gevoeliger zijn maar standje 1 zou ik niet als super warm classificeren.
3 na een kwartier echt wel uitzetten, zelfs in de winter.
Het is een 3-5% afhankelijk van snelheid. Zijn al genoeg testen voor gedaan.CEdS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Ik heb ook deze 18" photon LM velgen. Vorige week heb ik 2000 km gereden en heb de wielcovers vervangen door naafdoppen. Over 1,5 week rijd ik ongeveer hetzelfde traject en was van plan dit met de originele wielcovers te doen om een goed vergelijk te hebben. Hoop dan dat de windrichting/sterkte en temp. een beetje gelijk is. Ik zal de verschillen hier vermelden. Voor rit 1 zonder wielcovers:
Totaal 2058 km
Verbruikte energie tijdens rijden 279 kWh
Energie verbruik gemiddeld 136 Wh/km
Gemiddelde Snelheid 73 km/h (800 km over 80/90 km/h wegen rest overwegend snelweg waar 100/120 gereden is)
Verwarming/airco op 22 graden.
Wordt vervolgd
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Jij kunt zelf ervaren of het je gaat irriteren door de instelling Enkel trekken/klikken een tijdje aan te zettenThe__Virus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:17:
Is dat zo? Dan gaat bij een baanwissel toch automatisch nog TACC aan?pdidi schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Jij kunt zelf ervaren of het je gaat irriteren door de instelling Enkel trekken/klikken een tijdje aan te zetten
NopeThe__Virus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Is dat zo? Dan gaat bij een baanwissel toch automatisch nog TACC aan?
Op 60 wegen of andere wegen met slechte belijning werkt autosteer niet goed. Maar TACC wel.kx22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Maar je blijft binnen je lijn toch?
haha, blijft mooi he, gisteren stond er de zon er weer op en hij was helemaal schoon en net in de ceramic gezet, micro-scratch vrij en dan knalt dat ultra red er zo mooi uitkarel_G_1981 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Vind het er supermooi uitzien , complimenten ook trouwens met de kleur 😉. Wat is jouw ervaring met de range verschil ? Scheelt het veel zonder die aerocovers ? Heb nog geen lange ritten gedaan met de “open” wielen.
Range verschil heb ik eigenlijk geen ervaring mee voor de Highland, ik heb die putdeksels er meteen afgehaald, vind het geen porum en met mijn profiel ga ik die paar km range toch niet missen.
Bij mijn 2019 SR+ deed ik het wel in de winter scheelde zeker als je wat harder reedt en bij koude toch zo 10km, en dat was zeker in de winter wel welkom. De range van de Highland RWD is zoveel beter dat die 10km niet meer uitmaakt.
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 07-03-2026 11:57 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat is 3-5 % afhankelijk van snelheid?Inspired schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Het is een 3-5% afhankelijk van snelheid. Zijn al genoeg testen voor gedaan.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
3% bij lagere snelheden. 5% bij hoger.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zodra ik ook maar een klein beetje kracht zette op het stuur, viel auto steer uit. Terwijl je wel je handen aan het stuur moet houden. Met alleen tacc rijdt de auto eerst naar de streep voordat ie corrigeert, maar dat is geen auto steer/lane assist.kx22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Wat is er mis hiermee?
Ik heb autos met ACC gehad, maar die waren echt niet zo goed als de autopilot.
Ik heb geen enhanced of FSD.
Van baan wisselen? Auto steer viel uit. En volgens mij ook werd de cruise control uitgeschakeld. Ook onder tacc. Ik kon niet soepel van baan wisselen met een van beide systemen aan. Moest het daarom telkens aan of uit zetten en opnieuw de cruise control op de eerdere snelheid instellen.
Er zijn hier meer opmerkingen over in dit topic.
Hoe dan ook is het absurd dat als auto steer/lane assist überhaupt zou werken, je 'm niet meer in kan schakelen zonder stil te staan in p.
Ook is er dus geen resume knop, dat is hier ook al eerder opgemerkt.
Ik heb slechts een proefrit gemaakt, maar ik kan niet anders concluderen dat het bij anderen ook speelt. Misschien gekoppeld aan de nieuwere auto's?
Voor mij werkte het in ieder geval niet.
Met een auto gebaseerd op een tien jaar oud platform, kan ik soepel van baan wisselen zonder dat ik wederom op allerlei knoppen moet drukken.
Iemand anders hier noemde auto steer/lane assist ook zenuwachtig. Als je daar geen last wilt hebben, had ik waarschijnlijk het stuur los moeten laten. Dat lijkt mij niet de bedoeling. In de VW kan ik mijn handen soepeltjes aan het stuur houden zonder continu kleine correcties te ervaren. Je voelt een constante kracht, waar je in mee kunt gaan.
Ik zou graag willen dat ik het misheb. En misschien zijn er mensen die het anders ervaren. Maar ik heb het gevoel dat dit ook aansluit bij andere ervaringen die ik hier heb gelezen.
Good for you dat je er geen last van hebt
Vraagje over de bestelovereenkomst:
Hoe staat bij jullie de 5000 euro inruilkorting op de afrekening?
Ik zie nu al wel een " Referral-Bonus" staan (heb hem besteld via een referral linkje) maar moet nog een inruilbod krijgen op mijn 24 jaar oude Fiat seicento 😁
:strip_exif()/f/image/6uPmQ6NXUImppAwJgLGAf9P7.png?f=user_large)
Ergens denkt mijn brein nu dat ik 5000 extra korting krijg naast mijn inruil
maar 99,99% kans dat dat niet het geval zal zijn haha
Ik zie nu al wel een " Referral-Bonus" staan (heb hem besteld via een referral linkje) maar moet nog een inruilbod krijgen op mijn 24 jaar oude Fiat seicento 😁
:strip_exif()/f/image/6uPmQ6NXUImppAwJgLGAf9P7.png?f=user_large)
Ergens denkt mijn brein nu dat ik 5000 extra korting krijg naast mijn inruil
Legion 7i i9 3080 32gb
Dat gebeurd normaal alleen als je het knipperlicht aan hebt staanrumu schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Zodra ik ook maar een klein beetje kracht zette op het stuur, viel auto steer uit.
Ik kan je meerdere redenen geven waarom het niet fijn is, maar ik gebruik hooguit 10% AP, 20-30%TACC en de rest niets omdat het systeem van Tesla me zo goed bevaltkx22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Maar je blijft binnen je lijn toch?
Dit is 100% zeker de inruilbonus. Zo is het bij mij ook verwerkt, daarna komt nog de andere verrekening na je geaccepteerd inruilaanbod.markklok schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:28:
Vraagje over de bestelovereenkomst:
[Afbeelding]
Ergens denkt mijn brein nu dat ik 5000 extra korting krijg naast mijn inruilmaar 99,99% kans dat dat niet het geval zal zijn haha
Klopt, de inruil actie wordt op de factuur verwerkt als referral bonus. Is bij mij ook zo verwerkt in december.Peertjah schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Dit is 100% zeker de inruilbonus. Zo is het bij mij ook verwerkt, daarna komt nog de andere verrekening na je geaccepteerd inruilaanbod.
nevermind
[ Voor 93% gewijzigd door rumu op 07-03-2026 16:53 ]
Inderdaad ontzettend irritant. Ik heb er zelf wel eens met Tesla over gebeld en daar werd gezegd dat ze er meerdere klachten over binnen hadden gekregen en ze alleen door kunnen zetten naar het HQ.The__Virus schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:17:
https://www.change.org/p/...lick-autopilot-activation
Hebben jullie deze al ingevuld? Kleine kans dat het werkt, maar het proberen waard wat mij betreft.
Hm ik heb daar niet zo’n last van. Maar ik rij een Y RWD uit 2023 met stalk. Ik rij vaak op Autopilot en bijna nooit op Tacc. Gaat prima. Bij inhalen harde knipper, snelheid blijft, nieuwe baan, 1 x stalk klaar. Bij de nieuwe versie valt de Autopilot/Tacc uit. Ook ervaren. Rij regelmatig een 3 RWD 2025 Highland. Maar zie het probleem niet zo. Inhalen: harde knipper, Autopilot/Tacc valt uit, zelf wat gas bijgeven en op nieuwe baan knopje indrukken en klaar. Zou voor mij zeker geen dealbreaker zijn. Vooral omdat je zeer waarschijnlijk binnenkomt Supervised FSD kan kopen.rumu schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Zodra ik ook maar een klein beetje kracht zette op het stuur, viel auto steer uit. Terwijl je wel je handen aan het stuur moet houden. Met alleen tacc rijdt de auto eerst naar de streep voordat ie corrigeert, maar dat is geen auto steer/lane assist.
Van baan wisselen? Auto steer viel uit. En volgens mij ook werd de cruise control uitgeschakeld. Ook onder tacc. Ik kon niet soepel van baan wisselen met een van beide systemen aan. Moest het daarom telkens aan of uit zetten en opnieuw de cruise control op de eerdere snelheid instellen.
Er zijn hier meer opmerkingen over in dit topic.
Hoe dan ook is het absurd dat als auto steer/lane assist überhaupt zou werken, je 'm niet meer in kan schakelen zonder stil te staan in p.
Ook is er dus geen resume knop, dat is hier ook al eerder opgemerkt.
Ik heb slechts een proefrit gemaakt, maar ik kan niet anders concluderen dat het bij anderen ook speelt. Misschien gekoppeld aan de nieuwere auto's?
Voor mij werkte het in ieder geval niet.
Met een auto gebaseerd op een tien jaar oud platform, kan ik soepel van baan wisselen zonder dat ik wederom op allerlei knoppen moet drukken.
Iemand anders hier noemde auto steer/lane assist ook zenuwachtig. Als je daar geen last wilt hebben, had ik waarschijnlijk het stuur los moeten laten. Dat lijkt mij niet de bedoeling. In de VW kan ik mijn handen soepeltjes aan het stuur houden zonder continu kleine correcties te ervaren. Je voelt een constante kracht, waar je in mee kunt gaan.
Ik zou graag willen dat ik het misheb. En misschien zijn er mensen die het anders ervaren. Maar ik heb het gevoel dat dit ook aansluit bij andere ervaringen die ik hier heb gelezen.
Good for you dat je er geen last van hebt![]()
En met een S3xy commander kan je het ook afvangen...
Ja, maar wel een beetje zonde dat iets wat in een vorige generatie werkte. En wat volgensmij slechts een kwestie van progrmatie is. Nu in een nieuwe generatie door een extra product van een derde hersteld moet worden.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ja ik weet het niet beter, maar vind dit fijner dan ACC. Bij ACC heb ik veel meer concentratie op de weg nodig. Ja nu moet ik bij baanwissel wel weer gassen + knopje indrukken, maar bij ACC moet ik bijsturen/corrigeren.Silversurfer1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:43:
[...]
Hm ik heb daar niet zo’n last van. Maar ik rij een Y RWD uit 2023 met stalk. Ik rij vaak op Autopilot en bijna nooit op Tacc. Gaat prima. Bij inhalen harde knipper, snelheid blijft, nieuwe baan, 1 x stalk klaar. Bij de nieuwe versie valt de Autopilot/Tacc uit. Ook ervaren. Rij regelmatig een 3 RWD 2025 Highland. Maar zie het probleem niet zo. Inhalen: harde knipper, Autopilot/Tacc valt uit, zelf wat gas bijgeven en op nieuwe baan knopje indrukken en klaar. Zou voor mij zeker geen dealbreaker zijn. Vooral omdat je zeer waarschijnlijk binnenkomt Supervised FSD kan kopen.
Is puur gewenning.
Gek dat de de 2025 modellen voor de nieuwe stalk nog wel gewoon dubbelklik hebben en dat TACC niet uitschakelt na baanwissel. Is echt een handicap van modellen met de stalk. Reden te meer om vooral niet die stalk laten installeren dus.gjcvro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Omdat je soms niet wilt dat de auto stuurt, maar wel de snelheid vasthoud.
Daar pas ik voor. En 100 euro per maand voor fsd? Van een Tesla verwacht ik toch de basis. En lane assist en acc die gewoon blijven werken bij het wisselen van baan, horen daar imo bij. Als je zegt dat je daaraan went, dan zeg je dat je het geen probleem vindt om drie keer op een knop te drukken als het ook in een keer kan.Silversurfer1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:43:
[...]
Inhalen: harde knipper, Autopilot/Tacc valt uit, zelf wat gas bijgeven en op nieuwe baan knopje indrukken en klaar. Zou voor mij zeker geen dealbreaker zijn. Vooral omdat je zeer waarschijnlijk binnenkomt Supervised FSD kan kopen.
2025 model 3 highland kopen zonder stalk dus , of bij de y hw4 pre juniper , dan heb je dit probleem niet . Blijf het gek vinden dat tesla deze verslechtering heeft doorgevoerdrumu schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:27:
[...]
Daar pas ik voor. En 100 euro per maand voor fsd? Van een Tesla verwacht ik toch de basis. En lane assist en acc die gewoon blijven werken bij het wisselen van baan, horen daar imo bij. Als je zegt dat je daaraan went, dan zeg je dat je het geen probleem vindt om drie keer op een knop te drukken als het ook in een keer kan.
Is natuurlijk helemaal niet zo gek van Tesla. Hoe slechter de basis uitvoering van AP & TACC hoe groter de kans dat jij zometeen FSD koopt. Als de basis goed genoeg was zou ik FSD voor €100,- per maand niet nemen.karel_G_1981 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:30:
[...]
2025 model 3 highland kopen zonder stalk dus , of bij de y hw4 pre juniper , dan heb je dit probleem niet . Blijf het gek vinden dat tesla deze verslechtering heeft doorgevoerd
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet zo vaak op de snelweg rij (gelukkig). Maar de keren dat ik het doe met de 3 vind ik het geen ramp om 2 x een knopje in te drukken als ik inhaal. Zou in ieder geval de auto er niet voor laten staan. Daar is ie te fijn voor. Maar goed. Kan zo met een update weer worden aangepast.rumu schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:27:
[...]
Daar pas ik voor. En 100 euro per maand voor fsd? Van een Tesla verwacht ik toch de basis. En lane assist en acc die gewoon blijven werken bij het wisselen van baan, horen daar imo bij. Als je zegt dat je daaraan went, dan zeg je dat je het geen probleem vindt om drie keer op een knop te drukken als het ook in een keer kan.
En zoals gezegd straks met FSD hoef je maar 1 x de hele rit een knopje in te drukken om te zeggen waar je heen wilt en klaar
al zou de basis helemaal ruk zijn en fsd gigantisch goed, en 100 euro, zou ik het nog niet doen. zou er zelfs nog geen 20 euro voor willen betalen. Ik zou het namelijk praktisch niet gebruiken. Gebruik de "oude" autopiltot ook alleen maar op franse tolwegen (vakantie) en soms snachts in NL. bijna nooit dus. Verder soms 2min om een boterham te eten.Goofy001 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:40:
[...]
Is natuurlijk helemaal niet zo gek van Tesla. Hoe slechter de basis uitvoering van AP & TACC hoe groter de kans dat jij zometeen FSD koopt. Als de basis goed genoeg was zou ik FSD voor €100,- per maand niet nemen.
Als Tesla denkt dat nu ineens 30% van de mensen FSD gaat bestellen zitten ze er gruwelijk naast. zeker voor dat soort woeker bedragen. Gok dat ze in NL voor dat bedrag nog niet eens de 2% gaan halen.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik prijs me gelukkig dat ik voornamelijk snelweg rij want daar werkt AP prima, los vd al besproken baanwissel. Afgelopen week een rit gemaakt waarbij ik ongeveer 100km over 80 km/u wegen kwam, waarbij er 4x vrij hard geremd werd door de Juniper. Bij bochtenwerk, ivm verkeer die tegengesteld reed (denk ik), vanuit het niets (zover ik kon zien). Zo irritant dat ik gestopt ben om TACC aan te zetten. Daar had ik meer van verwacht. Dat deed mijn golf uit 2014 beter met adaptive CC icm lane assist.Silversurfer1 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:45:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet zo vaak op de snelweg rij (gelukkig).
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Vergeet niet dat er veel mensen zijn, waaronder ik, die een deze technologische ontwikkeling van dichtbij willen meemaken, en daarom voor FSD kiezen. Nieuwe technologie is altijd duur. Hetzelfde werd ook gezegd bij komst van PC, smartphone, en AI. Nu betalen veel mensen daar veel geld voor. Dat gaat echt meer dan 2% worden.anti elppa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:52:
[...]
al zou de basis helemaal ruk zijn en fsd gigantisch goed, en 100 euro, zou ik het nog niet doen. zou er zelfs nog geen 20 euro voor willen betalen. Ik zou het namelijk praktisch niet gebruiken. Gebruik de "oude" autopiltot ook alleen maar op franse tolwegen (vakantie) en soms snachts in NL. bijna nooit dus. Verder soms 2min om een boterham te eten.
Als Tesla denkt dat nu ineens 30% van de mensen FSD gaat bestellen zitten ze er gruwelijk naast. zeker voor dat soort woeker bedragen. Gok dat ze in NL voor dat bedrag nog niet eens de 2% gaan halen.
Onder de kofferbak van mijn zwarte (slechte lak ik weet het) Tesla Model 3 is al wat lak afgebladerd en begint het al wat bruin te worden. Was natuurlijk al gewaarschuwd, maar blijft jammer dat je dat al aantreft bij een auto uit 2019 en mijn oude volvo uit 2006 nog goed in de lak staat. Anyway, firstworldproblems, maar kan ik dit enigzins camoufleren met een speciaal Tesla lakstiftje en evt een schuurpapiertje om de boel weer roestvrij te krijgen?
En voor die mensen is er een apart FSD topicIngmar7 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Vergeet niet dat er veel mensen zijn, waaronder ik, die een deze technologische ontwikkeling van dichtbij willen meemaken, en daarom voor FSD kiezen. Nieuwe technologie is altijd duur. Hetzelfde werd ook gezegd bij komst van PC, smartphone, en AI. Nu betalen veel mensen daar veel geld voor. Dat gaat echt meer dan 2% worden.
Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
[ Voor 7% gewijzigd door Roenie op 08-03-2026 09:02 ]
Ik lees dat de stuurkolom (hoogte) op de highland elektronisch zou zijn. Maar bij mij standard versie is dit gewoon met een hendel?
Ik kan het dus ook niet per profiel wijzigen of instellen bij easy entry.
Is dit bij de vorige of de premium wel elektrisch verstelbaar in hoogte?
Ja, alleen bij de nieuwe standaard (sinds dec/jan) niet meer. Idem voor standaard MY.kx22 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:07:
Ik lees dat de stuurkolom (hoogte) op de highland elektronisch zou zijn. Maar bij mij standard versie is dit gewoon met een hendel?
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Yep...kx22 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:07:
En dat geldt ook voor de stoelen. Bij alle anderen (vorige en premium) is dit gewoon fijn met fysieke knoppen op beide stoelen te verstellen. Bij de nieuwe standard kan dit alleen via het menu. Op zich geen probleem, maar minder intuïtief. Vooral het handmatig maken van de stuurkolom vindt ik echt een foute besparing van Tesla.
Ik heb hem elektrisch en dat is gekoppeld aan easy entry en onze profielen.
Dus je stapt met je eigen telefoon-key/profiel in en tijdens instappen staat stuur helemaal naar het dashboard toe en stoel in achterste stand. Daardoor heb je een ruime riante instap.
Zodra je gaat zitten trap je op rem en schuiven stoel, stuurkolom én spiegels elektrisch naar jouw ingestelde profiel. Geeft me ook gevoelsmatig een gevoel van luxe, als stuurkolom elektrisch qua hoogte en diepte naar me toe komen.
Wil je uitstappen, zodra je je gordel los koppelt, schuiven stuurkolom en stoel weer elektrisch naar de uitstappositie en heb je dus weer alle ruimte omdat prettig te doen.
Zeker als je partner een andere setting heeft dan jij enorm fijn.
Ik heb sinds een paar maanden een hoge 'whine' toon bij +/- 60kph, iemand hier ook last van en eventueel een constatering, dat was voorheen niet aanwezig? Ook heb ik opeens klachten van iedereen die ik bel met een soort road noise over de lijn. Dit was altijd kraak helder. Betreft een model 3 highland rwd eind 2023 met 60.000km.
Misschien ben jij lang van stuk, maar met mijn 1,84m heb ik nooit het voordeel gezien van Easy Entry. Ik wil gaan zitten en asap wegrijden. En als er een ander profiel voor mij heeft gereden wordt mijn profiel al meteen ingesteld tijdens openen deurAllewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Yep...
En dat geldt ook voor de stoelen. Bij alle anderen (vorige en premium) is dit gewoon fijn met fysieke knoppen op beide stoelen te verstellen. Bij de nieuwe standard kan dit alleen via het menu. Op zich geen probleem, maar minder intuïtief. Vooral het handmatig maken van de stuurkolom vindt ik echt een foute besparing van Tesla.
Ik heb hem elektrisch en dat is gekoppeld aan easy entry en onze profielen.
Dus je stapt met je eigen telefoon-key/profiel in en tijdens instappen staat stuur helemaal naar het dashboard toe en stoel in achterste stand. Daardoor heb je een ruime riante instap.
Zodra je gaat zitten trap je op rem en schuiven stoel, stuurkolom én spiegels elektrisch naar jouw ingestelde profiel. Geeft me ook gevoelsmatig een gevoel van luxe, als stuurkolom elektrisch qua hoogte en diepte naar me toe komen.
Wil je uitstappen, zodra je je gordel los koppelt, schuiven stuurkolom en stoel weer elektrisch naar de uitstappositie en heb je dus weer alle ruimte omdat prettig te doen.
+1 en +1.
In de vorige auto was ik altijd aan het schuiven en afstellen. In de Tesla absoluut een luxe-gevoel.
Alsof de auto ook zegt: "ik ben er klaar voor" :-)
In de vorige auto was ik altijd aan het schuiven en afstellen. In de Tesla absoluut een luxe-gevoel.
Allewijn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Leuke vergelijking tussen MY en Elroq op Autoweek en voer voor de reaguurders aldaar
De mijne mag deze week voor het eerst naar APK, nou breng ik hem naar een garage die aangesloten is bij bosch car service. Geven jullie verder nog instructies af na inleveren van de auto? Of is het aan te raden om iets als valet mode aan te zetten (gaat om m3p).
Misschien denk ik dit teveel door, maar ik wil gewoon liever niet dat ze bv de hele frunk openmaken en allerlei panelen om bv een stelschroef van een koplamp te zoeken, die er dan niet zit.
Misschien denk ik dit teveel door, maar ik wil gewoon liever niet dat ze bv de hele frunk openmaken en allerlei panelen om bv een stelschroef van een koplamp te zoeken, die er dan niet zit.
En fijn dat het geen hit or miss is. M'n vriendin heeft sinds kort een ix3 en ondanks dat de sleutel gekoppeld is aan haar account en ik een telefoonsleutel gebruik moet je ook in het menu je profiel wisselen om vervolgens de goede voorkeurstoetsen 1 en 2 te kunnen kiezen. Dan ga je de Tesla functionaliteiten (ondanks wat tekortkomingen) weer waarderen.djiedjee schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:30:
+1 en +1.
[...]
Echt? Dus een BMW-i (EV) is niet meer met Tibber te laden middels slim laden (en grid rewards)? Lekker dan..revolution-nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Wij hebben ook een BMW i3s en de Tesla service is zoveel beter, afspraak maken via de app, diagnose op afstand, service aan de deur , schappelijke prijzen.
Bij Ekris is het altijd weer janken bij het maken van de afspraak en het afrekenen
Nu heeft BMW ook de API beperkt waardoor slim laden met Tibber niet meer mogelijk is, gevalletje legacy auto, kansloos! Verder heerlijke auto, daar niet van.
Kun je eens concreet de kosten noemen van een Tesla onderhoudsbeurt en wat ze dan precies gedaan hebben?
Wat hebben ze verder nog precies gedaan bij de onderhoudsbeurt? En heb je die zelf in gepland of gaf je Tesla aan dat dit moest gebeuren? Verder ben ik wel geïnteresseerd wat Tesla daarvoor in rekening brengt.RaRo74 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Vanmorgen is bij mij voor de deur voor de eerste keer sinds twee jaar en 70k km de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd door de Tesla servicemonteur. Uiterst vriendelijke monteur die prima openstond voor nog wat vraagjes en een praatje.
Wel mooi dat ze dit gewoon bij jou thuis kunnen doen.
De Tesla geeft dat aan, en een onderhoudsbeurt voor 30.000 km was niet meer dan het wisselen van het interieurfilter. Iets van 60 euro denk ik. Wordt op locatie waar je bent gedaan.Frosty__ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:43:
[...]
Wat hebben ze verder nog precies gedaan bij de onderhoudsbeurt? En heb je die zelf in gepland of gaf je Tesla aan dat dit moest gebeuren? Verder ben ik wel geïnteresseerd wat Tesla daarvoor in rekening brengt.
Ik ben absoluut niet lang, maar ik vind het wel echt ideaal om nog makkelijker in en uit te stappen. En echt geniaal dat dit dus in een relatief betaalbare auto zit. Destijds was dit volgens mij een ding voor het top segment van Mercedes (pre EV). Kleine dingen waarvan je denkt heb ik het nodig, maar toch wel handig (of kan handig zijn).pdidi schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Misschien ben jij lang van stuk, maar met mijn 1,84m heb ik nooit het voordeel gezien van Easy Entry. Ik wil gaan zitten en asap wegrijden. En als er een ander profiel voor mij heeft gereden wordt mijn profiel al meteen ingesteld tijdens openen deur
Die heb ik zelf ingepland naar eigen inzicht maar echt nodig was het nog steeds niet na +- 70k kmFrosty__ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:43:
[...]
Wat hebben ze verder nog precies gedaan bij de onderhoudsbeurt? En heb je die zelf in gepland of gaf je Tesla aan dat dit moest gebeuren? Verder ben ik wel geïnteresseerd wat Tesla daarvoor in rekening brengt.
1e set ruitenwisser vervangen wat nog niet perse nodig was.
En ik vond het tijd om het HEPA filter te vervangen maar ook die was niet eens zichtbaar vervuild wat ook de monteur beaamde.
Hoe dan ook, eigenlijk overbodig maar meer voor mijn gemoedsrust voor een gezonder binnen interieur.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Heeft iemand enig idee waarom Tesla in de afgelopen periode veel minder updates heeft uitgebracht? Helaas nog steeds niet de Grok update ontvangen. In 2022 t/m ergens medio 2025 kregen we heel regelmatig software updates.
Probeer maar eens met AP een rotonde te nemenl. Die zijn er genoeg op provinciale wegen waar ik eigenlijk ook altijd met AP rijd. Als je dat met AP doet wordt die gek als je de een rotonde oprijdt en met alle toeters en bellen gaat die dan uit. Dus je moet die voordat je een rotonde oprijdt uitzetten (doe ik door teveel aan het stuur te trekken). En daarna moet je hem weer aanzetten. Zucht.kx22 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Oh dit is mijn eerste tesla, maar wat is het voordeel om te switchen tussen TACC en AP?
Signatures zijn voor boomers.
Ivm FSD. Dat is tevens een hele grote update van 10gb+. 2.9 had de nieuwste FSD/autopilot voor Europa.turkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:18:
Heeft iemand enig idee waarom Tesla in de afgelopen periode veel minder updates heeft uitgebracht? Helaas nog steeds niet de Grok update ontvangen. In 2022 t/m ergens medio 2025 kregen we heel regelmatig software updates.
Inmiddels is er 2.9.1. Het lijkt erop dat mensen die FSD hebben aangekocht deze updates eerst krijgen zodat wanneer het launched, zij gelijk kunnen starten.
Geen goed argument wat mij betreft, er zijn namelijk helemaal geen nieuwe functionaliteiten bijgekomen in de afgelopen maanden. Ook niet buiten de EU.Masterchiev schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Ivm FSD. Dat is tevens een hele grote update van 10gb+. 2.9 had de nieuwste FSD/autopilot voor Europa.
Inmiddels is er 2.9.1. Het lijkt erop dat mensen die FSD hebben aangekocht deze updates eerst krijgen zodat wanneer het launched, zij gelijk kunnen starten.
Jawel, maar dat draait momenteel alleen in China. Automation app. Hierdoor kan automatiseringen doorvoeren.turkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Geen goed argument wat mij betreft, er zijn namelijk helemaal geen nieuwe functionaliteiten bijgekomen in de afgelopen maanden. Ook niet buiten de EU.
https://www.notateslaapp....-upcoming-automations-app
Vreemde reactie. AP is hier toch helemaal niet voor bedoelt? TACC trouwens ook niet lijkt me? Met cruise control een rotonde oprijden zou nooit bij me opkomen om dat te doen.Maasluip schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:07:
[...]
Probeer maar eens met AP een rotonde te nemenl. Die zijn er genoeg op provinciale wegen waar ik eigenlijk ook altijd met AP rijd. Als je dat met AP doet wordt die gek als je de een rotonde oprijdt en met alle toeters en bellen gaat die dan uit. Dus je moet die voordat je een rotonde oprijdt uitzetten (doe ik door teveel aan het stuur te trekken). En daarna moet je hem weer aanzetten. Zucht.
[edit]
Mogelijks komt AutoPilot toch terug in de US? Met een nieuwe naam dan:
https://www.reddit.com/r/...s/1roack7/autosteer_back/
[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 08-03-2026 19:49 ]
Jazeker. Dank je voor de suggestie. Maar de auto stand bevalt mij zo goed, dat ik hem daar eigenlijk het hele jaar door op laat staan.The__Virus schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:50:
[...]
Je weet dat je de stuur- en stoelverwarming ook permanent onder in beeld kunt hebben door de icoontjes naar die balk te slepen vanuit het 'alle apps'-knop menu?
Ik heb dat op de snelweg ook. Op de A1 bij Deventer richting het westen en iets voorbij Apeldoorn richting het oosten remt hij ook ineens af tot 100 of zelfs 80. Daar zijn ooit wegwerkzaamheden geweest, die al lang klaar zijn. Misschien dat die nog ergens in de data rondzwerven. Ik vind het maar lastig dat hij zelf uitzonderingen gaat maken waar ik niet op zit te wachten.Sandyman538 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:22:
Ik rij voornamelijk snelweg dus dit was mij nog niet eerder opgevallen. Als ik autosteer aan heb staan en ik zet hem op de snelweg op bijvoorbeeld 104 km/h dan blijft de auto tot in lengte van dagen 104 rijden. Nu reed ik vandaag een heel stuk op een 80 weg en daar had ik hem op 85 km/h gezet, maar dan na enkele minuten zet de auto hem zelf op de max snelheid. Is het normaal gedrag dat bij autosteer de auto naar max snelheid gaat op 80 km/u wegen en op de snelweg wel de zelf ingestelde snelheid vasthoudt?
Kom ik weer aan met mijn VW uit 2014, maar als ik gewoon achter een andere auto zat en die reed een rotonde op, dan volgt een oude VW met lane assist en adaptive CC 'gewoon' de andere auto over de rotonde en dat rijdt prima. Ik sta er gewoon meer van te kijken dat mijn hippe nieuwe Tesla model Y dat niet kan. Er is prima omheen te werken, maar mijn verwachting met een meer dan 10 jaar nieuwere auto die pretendeert voorop te lopen in autopilot/automation/autosteer etc. loopt hier wel achter de feiten aan.Fire69 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:26:
[...]
Vreemde reactie. AP is hier toch helemaal niet voor bedoelt? TACC trouwens ook niet lijkt me? Met cruise control een rotonde oprijden zou nooit bij me opkomen om dat te doen.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
FSD kan gewoon een rotonde nemen, dus het is gewoon mogelijk. In 2021 reed ik in een Volvo S90 met alle rijhulpsystemen die ook gewoon een rotonde zelfstandig nam.Fire69 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:26:
[...]
Vreemde reactie. AP is hier toch helemaal niet voor bedoelt? TACC trouwens ook niet lijkt me? Met cruise control een rotonde oprijden zou nooit bij me opkomen om dat te doen.
Het is gewoon vervelend dat je AP uit moet zetten bij elke rotonde en het dan weer aan moet zetten.
Signatures zijn voor boomers.
Klopt, hopelijk zit dit in de nieuwe kaartenupdate van dit jaar. Super irritant.bvdag schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb dat op de snelweg ook. Op de A1 bij Deventer richting het westen en iets voorbij Apeldoorn richting het oosten remt hij ook ineens af tot 100 of zelfs 80. Daar zijn ooit wegwerkzaamheden geweest, die al lang klaar zijn. Misschien dat die nog ergens in de data rondzwerven. Ik vind het maar lastig dat hij zelf uitzonderingen gaat maken waar ik niet op zit te wachten.
Heb je daar recht op danturkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Geen goed argument wat mij betreft, er zijn namelijk helemaal geen nieuwe functionaliteiten bijgekomen in de afgelopen maanden. Ook niet buiten de EU.
Wees blij dat de auto (over het algemeen) beter word na verloop van tijd sinds je hem gekocht hebt.
In principe hoeven ze er niets aan te doen behalve issues mbt veiligheid oplossen.
Je klinkt een beetje als een verwende Tesla rijder
Ik klink een beetje als een Tesla‑rijder die de auto vooral vanwege de technologie en de frequente software‑updates heeft gekocht/geleased. Hoe lang rijd jij al in een Tesla? Ik inmiddels ruim 4 jaar, verspreid over 2 verschillende auto's, zowel privé als zakelijk.ybos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:59:
[...]
Heb je daar recht op dan
Wees blij dat de auto (over het algemeen) beter word na verloop van tijd sinds je hem gekocht hebt.
In principe hoeven ze er niets aan te doen behalve issues mbt veiligheid oplossen.
Je klinkt een beetje als een verwende Tesla rijder
Voor de meesten hier is de prijs de belangrijkste reden om in een Tesla te rijden. Gelukkig biedt het merk meer dan alleen een aantrekkelijke prijs.
6,5 jaarturkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Ik klink een beetje als een Tesla‑rijder die de auto vooral vanwege de technologie en de frequente software‑updates heeft gekocht/geleased. Hoe lang rijd jij al in een Tesla? Ik inmiddels ruim 4 jaar, verspreid over 2 verschillende auto's, zowel privé als zakelijk.
Voor de meesten hier is de prijs de belangrijkste reden om in een Tesla te rijden. Gelukkig biedt het merk meer dan alleen een aantrekkelijke prijs.
Inmiddels mn 2e 3 en een Y voor mn vrouw.
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 09-03-2026 08:44 ]
2% is weinig.anti elppa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:52:
[...]
al zou de basis helemaal ruk zijn en fsd gigantisch goed, en 100 euro, zou ik het nog niet doen. zou er zelfs nog geen 20 euro voor willen betalen. Ik zou het namelijk praktisch niet gebruiken. Gebruik de "oude" autopiltot ook alleen maar op franse tolwegen (vakantie) en soms snachts in NL. bijna nooit dus. Verder soms 2min om een boterham te eten.
Ik denk dat Tesla mensen gaat lokken met een maand gratis, en als het meevalt, dan gaan er wel mensen dat betalen, of mee nemen in hun leasecontract.
En er zullen mensen zijn die het gewoon actief laten, anderen activeren het tijdens de vakantie.
Ik heb er in elk geval dik spijt van dat ik EAP genomen heb destijds. Dat levert echt niks op momenteel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik denk dat men ook niet moet onderschatten wat voor verschrikkelijke commute sommigen hebben en daar graag 100 euro per maand aan zouden spenderen om dat een heel stuk relaxter te laten verlopen. Zeker als de baas dat ook nog eens (deels) betaald.Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:44:
[...]
2% is weinig.
Ik denk dat Tesla mensen gaat lokken met een maand gratis, en als het meevalt, dan gaan er wel mensen dat betalen, of mee nemen in hun leasecontract.
En er zullen mensen zijn die het gewoon actief laten, anderen activeren het tijdens de vakantie.
Ik heb er in elk geval dik spijt van dat ik EAP genomen heb destijds. Dat levert echt niks op momenteel.
Ik rij zelf te weinig om FSD aan mezelf te kunnen verkopen, maar voor een maandje tijdens vakantie waarin 5k kilometers worden gereden is dat weer een ander verhaal.
Als daarmee het wegvallen van de TACC na uitschakelen AP opgelost is overweeg ik al om het te nemenBlik1984 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:52:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik denk dat men ook niet moet onderschatten wat voor verschrikkelijke commute sommigen hebben en daar graag 100 euro per maand aan zouden spenderen om dat een heel stuk relaxter te laten verlopen. Zeker als de baas dat ook nog eens (deels) betaald.
Ik rij zelf te weinig om FSD aan mezelf te kunnen verkopen, maar voor een maandje tijdens vakantie waarin 5k kilometers worden gereden is dat weer een ander verhaal.
Zakelijke kosten, dan kost het de helft n zou ik er voor overhebben
Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb ook fsd maar zit nog steeds op 2.3. Zag zoiets op X voorbij komen maar lijkt me allemaal speculatief. De komende weken worden spannend iigMasterchiev schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Ivm FSD. Dat is tevens een hele grote update van 10gb+. 2.9 had de nieuwste FSD/autopilot voor Europa.
HW3 zeker? Die laatste updates waren toch alleen voor HW4 auto's?karel_G_1981 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb ook fsd maar zit nog steeds op 2.3. Zag zoiets op X voorbij komen maar lijkt me allemaal speculatief. De komende weken worden spannend iig
Y'24
Hoe kan ik het beste met slecht zicht/mist op de snelweg cruise control gebruiken?
Nu als ik op cruise control rij en mijn tesla vind dat het zicht slecht is krijg ik een melding en mindert hij drastisch zijn snelheid.
Ik zou verwachten dat ik zoals bij een normale auto de auto gewoon door rijdt en dat ik zelf in kan grijpen als het nodig is.
Ik rij niet op Auto Pilot dus moet toch mijn aandacht op de weg houden.
Nu als ik op cruise control rij en mijn tesla vind dat het zicht slecht is krijg ik een melding en mindert hij drastisch zijn snelheid.
Ik zou verwachten dat ik zoals bij een normale auto de auto gewoon door rijdt en dat ik zelf in kan grijpen als het nodig is.
Ik heb AEP met de lease er bij genomen omdat het niks extra koste voor mij en het is idd heel beperkt in vergelijk met de US, maar ik begreep wel dat als FSD er is dat de genen met AEP niet 100 p/m moeten betalen maar waarschijnlijk de helft en daar hoop ik een beetje op.Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:44:
[...]
2% is weinig.
PSN: FreakGIB
Niet, Tesla heeft geen domme ccCrxtreem schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:46:
Hoe kan ik het beste met slecht zicht/mist op de snelweg cruise control gebruiken?
Tja, dat is meteen mijn probleem met Tesla. Altijd maar hopen dat beloftes waar gemaakt worden...FreakGIB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Ik heb AEP met de lease er bij genomen omdat het niks extra koste voor mij en het is idd heel beperkt in vergelijk met de US, maar ik begreep wel dat als FSD er is dat de genen met AEP niet 100 p/m moeten betalen maar waarschijnlijk de helft en daar hoop ik een beetje op.
Ik had echt gehoopt dat die rijstrookwissel véél beter ging dan wat ik nu heb. Het lukt echt maar in 50% van de keren dat ik het probeer, en die summon lukt maar in 10% van de keren dat ik het probeerde. Het werkt bv niet in een ondergrondse garage waar het netwerk slecht is... En waar heb je iets aan die summon... net in die smalle parkeerplaatsen ondergronds waar je soms je deur niet open krijgt zonder schade te veroorzaken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Crxtreem schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:46:
Inderdaad, en met de snelheidvermindering voldoen ze aan de wet, die zou je als bestuurder ook moeten hanteren.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/gDQvyuMPILQnzCjBDB3DTgqj.png?f=fotoalbum_large)