Aha oke my bad. Maar ik denk dat dat komt omdat 80% van de mensen thuis / openbaar laadt (<11 kw) en dat 170-250 snel zat is (heb niet eens tijd om te plassen of koffie te halen) en dat dat kan tegen een scherpe prijs. Leuk die 300+ laders maar wel tegen (soms meer dan) dubbel tarief.
Als ik met mijn Model 3 (LR uit 2019 met bijna 100000Km op de teller) op de snelweg op cruise control 100Km/u rij dan hoor ik heel zacht een jammerend/huilend geluid wat pulseert. lijkt een beetje op tandwielen die pulserend belast worden.
Dit is ook als ik 30-40Km/u rij op een constant tempo.
Is dit een normaal geluid wat erbij hoort?
Ik kan het niet vinden bij de geluiden op de website.
Ik had dit ook bij mijn Renault Zoe die op een vaste snelheid reed en leek ook uit de tandwielkast van de motor te komen.
Dus ik denk dat dit bij mijn Tesla ook is alleen vraag ik mij af of dit normaal is of dat het slijtage is.
Ik had dit ook bij mijn Renault Zoe die op een vaste snelheid reed en leek ook uit de tandwielkast van de motor te komen.
Dus ik denk dat dit bij mijn Tesla ook is alleen vraag ik mij af of dit normaal is of dat het slijtage is.
RWD of AWD?Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Als ik met mijn Model 3 (LR uit 2019 met bijna 100000Km op de teller) op de snelweg op cruise control 100Km/u rij dan hoor ik heel zacht een jammerend/huilend geluid wat pulseert. lijkt een beetje op tandwielen die pulserend belast worden.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Even melden bij Tesla? Ik herken dat niet.Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
steekassen voor of versleten banden
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb het ook, voornamelijk rond 40 is het merkbaar. Ik hoor er niets ergs in en klinkt gewoon als intermittend vermogens afgifte aan de motor.Crxtreem schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:40:
Ik ben me aan het oriënteren op een model Y en heb wat vragen waar ik niet uit kom.
5000 euro inruil korting, wat als je niets in te ruilen hebt? En inruil, zijn de tarieven beetje oke voor hetgeen je inruilt ten opzichte van elders verkopen?
Ik lees dat er nog referral codes zijn, is dat nog interessant in mijn geval?
5000 euro inruil korting, wat als je niets in te ruilen hebt? En inruil, zijn de tarieven beetje oke voor hetgeen je inruilt ten opzichte van elders verkopen?
- hardware always changes.. -
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.Jester schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:26:
Ik ben me aan het oriënteren op een model Y en heb wat vragen waar ik niet uit kom.
Refferal stelt tegenwoordig niets meer voor. 1000km superchargen en komt uit op ongeveer 65 euro.
Ik heb dit recentelijk meegemaakt.Jester schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:26:
De inruilwaarde die je bij Tesla krijgt is erg magertjes. Uiteindelijk heb mijn auto kunnen verkopen aan de dealer/garage waar ik hem destijds ook gekocht had. Daar kreeg ik €4750 meer dan bij Tesla.
Tesla had toen een actie met €2500 inruilbonus, dus de keuze was voor mij vrij eenvoudig.
Als je niets in te ruilen hebt krijg geen extra korting ofzo. Tesla is net een webshop waar je niet kan onderhandelen, wat vaak wel bij een ander merk kan.
Proof of the pudding is in the eating.rumu schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit een vergissing is van Tesla. Ik ben het in de Amerikaanse reviews wel tegengekomen volgens mij, maar dacht dat wij hier daarvan verschoond zouden blijven. Het zou voor mij een dealbreker kunnen zijn. Ik heb het in een proefrit met een andere auto ook meegemaakt en ik vind het misschien wel de belangrijkste feature in moderne auto's. Ik moet nog een proefrit maken/inboeken, maar dit stemt niet hoopvol.
Dealbreaker in mijn geval.
Superfijne auto voor het geld na inruilbonus 32/33k, maar de zogenaamde autopilot/lane assist/adaptief cruise control is voor mij een absolute dealbreker. Wat een teleurstelling en deceptie als je van een merk als tesla als technologiedrager een hele andere verwachting hebt.
De auto rijdt verder superfijn, comfortabel, sportief als je wilt.
Het zogenaamde gedowngrade onderstel is prima. Denk dat het een nuance verschil is met de premium.
Geluidscomfort ook dikke prima, ondanks 'mindere" ramen/glas.
Achterwielaandrijving voor mij een pluspunt, stuurt lekker. Driftmode zal ie wel niet hebben, maar als je daar wel mee zou kunnen spelen, kan ik me voorstellen dat je lol kunt hebben op een driftdag.
Vermogen overbodig, maar fijn bij korte inhaalsprietjes op de snelweg als het nodig is.
Ruimtebeleving ook helemaal goed, denk dat het panoramadak daar wel bij helpt.
One pedal driving voelde ook goed afgesteld. Fijn, omdat je daar verder ook geen keuze In hebt.
Ps: betreft model 3 standard/rwd.
De standaard 18” photon lichtmetaal wielen die onder die doppen zitten bij de 3 zijn anders best mooi . Ik heb zo’n naafdoppen setje gekocht zodat ik die covers eraf kon halen. Nu nog ff kijken wat het scheelt in verbruik.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Ik denk dat je daar ook weinig van moet verwachten omdat het gewoon stalen velgen zijn die eronder zitten en niet lichtmetaal waar je op een hele mooie manier covers op kan ontwerpen.
Daarnaast blijven het gewoon 18 inch wielen op een lel van een auto.
Zeker heb ze zelf ook, heb er wel doppen op gedaan, lijken ze net iets groter van. Maar dit hoef je bij de staaltjes van een 3/Y STD niet te proberenkarel_G_1981 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:14:
[...]
De standaard 18” photon lichtmetaal wielen die onder die doppen zitten bij de 3 zijn anders best mooi . Ik heb zo’n naafdoppen setje gekocht zodat ik die covers eraf kon halen. Nu nog ff kijken wat het scheelt in verbruik.
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 06-03-2026 20:21 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vind het er supermooi uitzien , complimenten ook trouwens met de kleur 😉. Wat is jouw ervaring met de range verschil ? Scheelt het veel zonder die aerocovers ? Heb nog geen lange ritten gedaan met de “open” wielen.revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Zeker heb ze zelf ook, heb er wel doppen op gedaan, lijken ze net iets groter van. Maar dit hoef je bij de staaltjes van een 3/Y STD niet te proberen
[Afbeelding]
De model Y heeft blijkbaar geen PTC heater, dus die gaat gewoon gebruik maken van de warmtepomp (of ook wel airco genoemd) gebruik maken.megabeat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:40:
[...]
Airco is meer dan alleen koude lucht, met name luchtontvochtiging is erg belangrijk. Daarnaast is er een nog een PTC heater of warmtepomp.
Als de A/C uit is:
Als de ingestelde temp hoger is dan de cabine temp dan zal de verwarmer naar de ingestelde temp verwarmen zonder de A/C.
De verwarmer gaat alleen aan als de cabine temp lager is dan de ingestelde temp. op LOW zetten zorgt ervoor dat die verwarmer nooit aan gaat en zal lucht van buiten naar binnen blazen zonder enige behandeling.
Vandaar mijn vraag ook, die knop 'airco' zet gewoon de koelingsfunctie van de warmtepomp af? Aangezien die zowel kan koelen als opwarmen.
Wat wel verwarrend is. Want airco afzetten zou eigenlijk betekenen dat je gewoon heel de temperatuurregeling van de lucht in de auto afzet.
Een beetje wat jij beschrijft onder LOW.
Ik gebruik Autopilot heel vaak. Rijdt ontspannen maar je moet weten wat het kan en wat niet. Systeem is niet perfect. Maar eigenlijk wordt het op termijn vervangen door Supervised FSD a €99,- per maand.rumu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Proof of the pudding is in the eating.
Dealbreaker in mijn geval.
Superfijne auto voor het geld na inruilbonus 32/33k, maar de zogenaamde autopilot/lane assist/adaptief cruise control is voor mij een absolute dealbreker. Wat een teleurstelling en deceptie als je van een merk als tesla als technologiedrager een hele andere verwachting hebt.
De auto rijdt verder superfijn, comfortabel, sportief als je wilt.
Het zogenaamde gedowngrade onderstel is prima. Denk dat het een nuance verschil is met de premium.
Geluidscomfort ook dikke prima, ondanks 'mindere" ramen/glas.
Achterwielaandrijving voor mij een pluspunt, stuurt lekker. Driftmode zal ie wel niet hebben, maar als je daar wel mee zou kunnen spelen, kan ik me voorstellen dat je lol kunt hebben op een driftdag.
Vermogen overbodig, maar fijn bij korte inhaalsprietjes op de snelweg als het nodig is.
Ruimtebeleving ook helemaal goed, denk dat het panoramadak daar wel bij helpt.
One pedal driving voelde ook goed afgesteld. Fijn, omdat je daar verder ook geen keuze In hebt.
Ps: betreft model 3 standard/rwd.
Misschien wordt het vervangen, mits rdw akkoord gaat. En misschien daarna per maand. Nog te veel mits en maren om iets met zekerheid te zeggen.Silversurfer1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:53:
[...]
Ik gebruik Autopilot heel vaak. Rijdt ontspannen maar je moet weten wat het kan en wat niet. Systeem is niet perfect. Maar eigenlijk wordt het op termijn vervangen door Supervised FSD a €99,- per maand.
ze eisen 1 volle maand apk op het moment van inleverenmegabeat schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.
Refferal stelt tegenwoordig niets meer voor. 1000km superchargen en komt uit op ongeveer 65 euro.
Legion 7i i9 3080 32gb
Barrel is wel een idee!megabeat schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Barrel kopen en even de eisen lezen, volgens mij enkele maanden apk en rijdend is voldoende. Ze bieden vaak aan de onderkant van de markt als je iets goeds in te ruilen heb.
Mensen met een 2026 MY standard, wat is volgens de rdw de fiscale waarde? Tesla rekent aardig wat afleverkosten en dat is meen ik geen onderdeel voor fiscale waarde (voor bijtelling). Kleur maakt uiteraard wel uit, dus graag ook icm met de kleur van je MY.
- hardware always changes.. -
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.