Hoogst bijzonder. Ik zal het eens voorleggen in TFFMar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
@pdidi De verbruiksconstante van mijn 09-2025 geleverde Y RWD "Premium" (Toen premium nog niet bestond) is aangepast. Heeft dus de CATL 6M Accu, YS6MR modelvariant
Met ophalen was deze 147,5Wh/km, resulterend in een nieuw-nieuw 100% rated kilometrage van 435km. Onderstaande foto is op de terugreis van ophalen
[Afbeelding]
Afgelopen dinsdag geüpdate naar 2026.2
Vanmorgen viel me op dat de 100% rated range volgens ScanMyTesla ineens weer rondom de 436 schommelde, ik heb de laadlimiet meestal op 80 staan behalve op vrijdag. Dus zometeen ook een indicatie van wat de 100% range nu is.
In ieder geval is de verbruiksconstante nu 142Wh/km. Bij een resterende Nominal Full Pack van 62,9-63kWh (Alweer een maandje ofzo redelijk stabiel dus de eerste degradatie lijkt gedaan) vanaf nieuw 64,6kWh
Onderstaande foto is vanmorgen op de heenweg naar werk.
[Afbeelding]
Je ziet in beide foto's wel een hint waarom mijn verbruik zo laag is toch?Daniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Oef jaloers op je gemiddelde. Ik zit met mijn M3 2019P nu op 200+(gisteren 220) met dit weer.
Daarnaast zijn de auto's door de jaren heen ook steeds zuiniger geworden merk ik.
Mijn vader zit in zijn 2019 Model 3 LR na 345k km op 149Wh/km
Mijn 2022 Model 3 RWD zat met 95.000km op de klok op 122 Wh/km
Mijn 2024 Model Y RWD na 42.000km in 12 maanden op 129Wh/km.
En deze 4 maanden oude wagen op 129.9 na 17.000km in de "winter" (eind sept - nu). En 132Wh/km dit jaar (4219km zover). Waar ik met mijn Model 3, de eerste maand van 2024 een gemiddeld verbruik van 145Wh/km had in 4023km.
En januari 2025 had ik met mijn 2024 Model Y RWD een verbruik van 142Wh/km over 2913 km.
Jij plakt ook niet achter een vrachtwagen denk ik?Daniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Oef jaloers op je gemiddelde. Ik zit met mijn M3 2019P nu op 200+(gisteren 220) met dit weer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben benieuwd. Ben tevens benieuwd wat mijn "nieuwe" 100% rated range ispdidi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Hoogst bijzonder. Ik zal het eens voorleggen in TFF
[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 10:23 ]
Heel vreemd (en vervelend) dat ze die constante's bij bestaande auto's aanpassen.Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
@pdidi De verbruiksconstante van mijn 09-2025 geleverde Y RWD "Premium" (Toen premium nog niet bestond) is aangepast. Heeft dus de CATL 6M Accu, YS6MR modelvariant
Met ophalen was deze 147,5Wh/km, resulterend in een nieuw-nieuw 100% rated kilometrage van 435km. Onderstaande foto is op de terugreis van ophalen
[Afbeelding]
Afgelopen dinsdag geüpdate naar 2026.2
Vanmorgen viel me op dat de 100% rated range volgens ScanMyTesla ineens weer rondom de 436 schommelde, ik heb de laadlimiet meestal op 80 staan behalve op vrijdag. Dus zometeen ook een indicatie van wat de 100% range nu is.
In ieder geval is de verbruiksconstante nu 142Wh/km. Bij een resterende Nominal Full Pack van 62,9-63kWh (Alweer een maandje ofzo redelijk stabiel dus de eerste degradatie lijkt gedaan) vanaf nieuw 64,6kWh
Onderstaande foto is vanmorgen op de heenweg naar werk.
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Eens, het geeft een vertekend beeld van bijvoorbeeld de degradatie als je je op de 100% rated range wil baseren voor een snelle indruk. Het is nét of de 2,3% degradatie die ik nu heb er niet is.Inspired schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Heel vreemd (en vervelend) dat ze die constante's bij bestaande auto's aanpassen.
Voor het gevoel wel lekker, ineens weer bijna 10km range terug
[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 10:40 ]
Ja ik snap je punt. Rij zakelijk en genoeg laad opties in mijn omgeving. Mijn auto hoeft niet continue op 80-100% te staan, maar eens dat ik dat ook zou doen als ik de mogelijkheid had.HyperBart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Bangmakerij is veel gezegd. Het is toch verdomd onhandig als je niet gegarandeerd op ieder moment je auto kan opladen als hij stil staat. Thuis opladen is dan ook nog eens het goedkoopste vaak, dus ja... Ik snap wel heel goed de reactie van @gjcvro en ben het er ook mee eens.
Ondanks dat ik al een laadpaal had is er een tweede bijgekomen voor de bij-wagen en beide auto's worden altijd aan de lader gehangen tenzij we weten dat we in de avond binnen 1 of 2h nog weg moeten. In de (zonnige) dag of nacht? Altijd aan de lader want goedkope stroom.
Mijn opmerking was meer bedoeld als in dat het voor de meeste mensen (denk ik) prima haalbaar is om elektrisch te rijden zonder oprit.
[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 30-01-2026 10:42 ]
Bij mij is gisteren de trekhaak gemonteerd. Er waren een aantal belletjes met engineering nodig maar daarna was de software-update geslaagd. Het heeft wel wat langer geduurd.lubbertkramer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:37:
[...]
[...]
@AppieHamsteren Heb jij nog wat vernomen van Tesla m.b.t. je trekhaak?
Hier komt de monteur van Tesla Home Service nadat hij net nog gebeld heeft dat ik de software die hij pusht (nog) niet mag installeren zo de trekhaak monteren op mijn Y :)
Gisteren met de maximale toegestane snelheid tussen 0600u en 1900u. Ik maak mij er niet druk om, genoeg laadmogelijkheden en als ik zuiniger wilde hebben had ik wel voor een RWD gekozen i.p.v. een P.Inspired schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Jij plakt ook niet achter een vrachtwagen denk ik?
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Ja ik snap je punt. Rij zakelijk en genoeg laad opties in mijn omgeving. Mijn auto hoeft niet continue op 80-100% te staan, maar eens dat ik dat ook zou doen als ik de mogelijkheid had.
Mijn opmerking was meer bedoeld als in dat het voor de meeste mensen (denk ik) prima haalbaar is om elektrisch te rijden zonder oprit.
Dus nee, als priveaanschaf zou ik zonder oprit/eigen laadpunt nooit elektrisch overwegen of iemand aanraden. Misschien alleen als het een 2e auto'tje is voor erbij, waar je 50km per week mee rijdt. Maar als fatsoenlijk vervoer kun je dan anno 2026 echt veel beter een gebruikte hybride nemen.
Een van de voordelen van een eigen laadpaal is ook dat je makkelijker de auto opwarmt of ontdooit als het koud is. Het kost geen stroom als ie toch is ingeprikt.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Dus nee, als priveaanschaf zou ik zonder oprit/eigen laadpunt nooit elektrisch overwegen of iemand aanraden. Misschien alleen als het een 2e auto'tje is voor erbij, waar je 50km per week mee rijdt. Maar als fatsoenlijk vervoer kun je dan anno 2026 echt veel beter een gebruikte hybride nemen.
Mijn verbruik zit met deze buitentemperaturen (Model Y RDW 2024) rond de 200 Wh/km. Grotendeels snelweg maar wel linkerbaantje steevast 130 kmph.Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Je ziet in beide foto's wel een hint waarom mijn verbruik zo laag is toch?(niet dat het overwegend op mijn W-W traject (Apeldoorn > Nieuwegein) veel zin heeft om harder te gaan hoor. Maar het helpt ongetwijfeld.
Daarnaast zijn de auto's door de jaren heen ook steeds zuiniger geworden merk ik.
Mijn vader zit in zijn 2019 Model 3 LR na 345k km op 149Wh/km
Mijn 2022 Model 3 RWD zat met 95.000km op de klok op 122 Wh/km
Mijn 2024 Model Y RWD na 42.000km in 12 maanden op 129Wh/km.
En deze 4 maanden oude wagen op 129.9 na 17.000km in de "winter" (eind sept - nu). En 132Wh/km dit jaar (4219km zover). Waar ik met mijn Model 3, de eerste maand van 2024 een gemiddeld verbruik van 145Wh/km had in 4023km.
En januari 2025 had ik met mijn 2024 Model Y RWD een verbruik van 142Wh/km over 2913 km.
Blaast ie lucht door kabel heen ? Een eigen laadpaal is niet standaard gratis stroom voor velenLastSamurai schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
[...]
Een van de voordelen van een eigen laadpaal is ook dat je makkelijker de auto opwarmt of ontdooit als het koud is. Het kost geen stroom als ie toch is ingeprikt.
Hier precies hetzelfde, problemen met de update maar de (afneembare) trekhaak zelf zat er binnen no-time opdjiedjee schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Bij mij is gisteren de trekhaak gemonteerd. Er waren een aantal belletjes met engineering nodig maar daarna was de software-update geslaagd. Het heeft wel wat langer geduurd.
Er wordt bedoeld, maar niet geschreven, het kost geen stroom uit de accu. En dan ben ik wel eens, een paal die je 100% voor jezelf in kunt zetten, kun je dus ook je auto aanstekkeren als het je uitkomt.Aldusso schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Blaast ie lucht door kabel heen ? Een eigen laadpaal is niet standaard gratis stroom voor velen
Mijn thuispaal doet eigenlijk alléén maar de stroom voor voorverwarmen en even naar 100% voor een vakantie leveren, verder doe ik eigenlijk alle AC opladen op werk (of op vakantie bij een bestemming).
Als ik thuiskom gooit ie de laadlimiet op 50%, en dan gaat ie toch stroom uit de muur pakken. Voor mijn W-W rit (+- 75-80km) is voorverwarmen niet persé onzuiniger (dus de stroom uit de muur meegerekend op de rit) dan gewoon koud-ish gaan rijden in zijn totaliteit.
Ik rij privé en dan is het laden aan een eigen laadpaal vele malen goedkoper dan aan een openbare laadpaal. Het voordeel van een eigen laadpaal is niet alleen maar gebaseerd op gemak - ook financieel.
Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Ben benieuwd. Ben tevens benieuwd wat mijn "nieuwe" 100% rated range is
Ik heb ze net vervangen. Wat een ongelofelijk k*t werk zeg. Jij vervangt ze elke 7 maanden? Geloof ik niks van.Pieter Holtrop schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Heb ook hetzelfde gehad, M3 2021. Nadat Tesla de cabinfilters had vervangen werkte alles weer. Ik vervang ze nu altijd om de 20K (bij ons is dat om de 7 maanden)
Die bovenste schroef is bijna niet bij te komen, ik kreeg een haakse sleutel bij het setje filters, dat is nutteloos omdat je na elke kwart draai (meer lukt niet) de sleutel er weer op moet zetten, heb het met een ratel gedaan, maar daar is ook maar net niet genoeg ruimte voor en de hele tijd moet je half ondersteboven zoeken waar die schroef zit in het donker, met een lichtje dat je met de andere hand moet vasthouden.
En dan ook die twee stukken interieurbekleding die alleen loskomen met meer geweld dan dat je denkt dat goed is.
Nee, dit is echt geen pretje.
Of hebben ze het na 2019 aangepast?
[edit] Ja, blijkbaar zit die schroef nu onder. Wat een misser in ontwerp zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 30-01-2026 13:25 ]
Signatures zijn voor boomers.
Als je naar hele koude gebieden gaat zou ik dat niet doen, ondanks dat er op die vloeistof altijd -20C of -25C staat heb ik al eens gehad (tijdens een vakantie) dat het toch bevroor bij -15C buiten. Was toch lullig want kon gelijk niet verder rijden, er lag sneeuw, het sneeuwde ook en de voorruit was elke paar 100m vies.chielmi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat je in jouw post desmiley vergeten bent.
Gewoon de goedkoopste meuk er in die de bouwmarkt of Action in de actie-stelling heeft liggen!
In NL is het verder prima.
Ik gebruik altijd die donkerblauwe van de LIDL/ALDI. Zit in kannen van 5 liter en is onverdund goed tot -60C.
Ik verdun hem altijd 1:1, heb je 10 liter op -30C. Kost 8 euro geloof ik.
Is hetzelfde met de koelvloeistof van de Action, die gaat tot -26C terwijl merkspul tot -37C gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Navi op 30-01-2026 13:20 ]
Opvallend nieuws tijdens de Earnings call. "Certain Model Y" worden nu weer van Tesla's eigen 4680 accu's voorzien (waarvan de 2e generatie ook in de CyberTruck zit). Volgens de batterij kenner lijkt het er sterk op dat dit de 8L batterij is die in de Europese Model Y Standard Long Range zit
427km geloof ik, of 428km, beetje afhankelijk van de stand van de maan. Edit: 19 januari was het 427km
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 14:29 ]
Ik wilde al typen, ze hebben het ontwerp aangepast en het klepje geflipped.Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Ik heb ze net vervangen. Wat een ongelofelijk k*t werk zeg. Jij vervangt ze elke 7 maanden? Geloof ik niks van.
Die bovenste schroef is bijna niet bij te komen, ik kreeg een haakse sleutel bij het setje filters, dat is nutteloos omdat je na elke kwart draai (meer lukt niet) de sleutel er weer op moet zetten, heb het met een ratel gedaan, maar daar is ook maar net niet genoeg ruimte voor en de hele tijd moet je half ondersteboven zoeken waar die schroef zit in het donker, met een lichtje dat je met de andere hand moet vasthouden.
En dan ook die twee stukken interieurbekleding die alleen loskomen met meer geweld dan dat je denkt dat goed is.
Nee, dit is echt geen pretje.
Of hebben ze het na 2019 aangepast?
[edit] Ja, blijkbaar zit die schroef nu onder. Wat een misser in ontwerp zeg.
Ze hebben een boel geleerd van de 2019 modellen denk ik
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar met nog een andere auto achter mij).
Dus maar even vol gas gegeven zodat ik alsnog zou kunnen invoegen en tot mijn verbazing ging die Model Y berijder dat ook doen.. bedankt. Maar met je RWD ben je wel een heel klein stukje langzamer dan mijn P. Dat heeft ie wel gemerkt toen het gat snel groter werd.
Ik zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs.
Dus maar even vol gas gegeven zodat ik alsnog zou kunnen invoegen en tot mijn verbazing ging die Model Y berijder dat ook doen.. bedankt. Maar met je RWD ben je wel een heel klein stukje langzamer dan mijn P. Dat heeft ie wel gemerkt toen het gat snel groter werd.
Ik zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs.
[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 30-01-2026 15:00 ]
Of hij gaf gas om alsnog ruimte te maken ?turkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar).
Ïk zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs." Ik ook - van alle merken
[ Voor 10% gewijzigd door Aldusso op 30-01-2026 15:01 ]
Heb nu mijn 19 lr een heel jaar en paar dagenDaniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Trip a is sinds die van mij is, en trip b is inclusief de vorige eigenaar.
50/50 stad snelweg, max regeneratie, geen laadpaal thuis. Echter ik rij voor 80% in de spits dus vmax en vgem is relatief laag. Als ik een nieuwe rwd had was het wellicht nog 20wh lager geweest.
Dat denk ik niet, want hij probeerde mij best lang bij te houden. Ik wilde gewoon eventjes mijn frustratie kwijt voor zo ver dat mag :-) Niet om er over te discussiëren. Iets later haalde hij mij wel met een enorme snelheid in, terwijl ik 90 reed ivm matrix beperking.Aldusso schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Of hij gaf gas om alsnog ruimte te maken ?
Bij mijn weten had alleen de Cybertruck die batterijen.pdidi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:19:
Opvallend nieuws tijdens de Earnings call. "Certain Model Y" worden nu weer van Tesla's eigen 4680 accu's voorzien (waarvan de 2e generatie ook in de CyberTruck zit). Volgens de batterij kenner lijkt het er sterk op dat dit de 8L batterij is die in de Europese Model Y Standard Long Range zit
[Afbeelding]
En de Cybertruck verkoopt voor geen meter, dus als ze die batterijen ook in Y kwijt kunnen, dan staat die productielijn geen stof te happen...
Maar zo kunnen ze dat natuurlijk niet vertellen in een earnings call.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hybride is wel het laatste wat ik zou aanraden. Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.
Ik twijfel heel erg. Mag over iets meer dan een jaar weer een nieuwe auto bestellen. Ik wil heel graag de YP in de kleur Ultra Red. Maar van de andere kant ga ik ook zeker een blik werpen op BMW en Mercedes met hun PHEV modellen. Het is dat de Y heel erg rijk uitgerust is met alles wat je maar kunt wensen..SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Hybride is wel het laatste wat ik zou aanraden. Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.
In de US zijn enige tijd de Model Y's van de eerste generatie 4680 voorzien. Dat was idd geen succes. Dat tot nu toe de 2e generatie alleen in de CT zat had met productie capaciteit te maken. Zoals je weet is de geschiedenis van de 4680 niet over rozen gegaan. Ik zie ook dat daar net een nieuws bericht over is. Dus nee, het stond niet stof te happenTommie12 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Bij mijn weten had alleen de Cybertruck die batterijen.
En de Cybertruck verkoopt voor geen meter, dus als ze die batterijen ook in Y kwijt kunnen, dan staat die productielijn geen stof te happen...
Maar zo kunnen ze dat natuurlijk niet vertellen in een earnings call.
[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 30-01-2026 16:10 ]
Dat magturkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar met nog een andere auto achter mij).
Tesla wint populariteit bij het volk en is betaalbaar geworden. Zie het als een nieuwe instapper voor het volk waardoor je een gemêleerde groep berijders erbij krijgt die andere normen en minder waarden gewend zijn.
Maar dusver valt het me wel mee en zie ik de meeste Tesla rijders net als ik meesukkelen in het verkeer om van A naar C te komen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Geen eigen oprit hier, maar meer dan voldoende openbare laadpalen om mijn huis, en bij mijn werkgever. In 2021 mijn eerste ev gekocht (H. Kona), en dit vond ik al heel fijn in gebruik. Enkele maanden geleden deze verkocht en een model 3 gekocht wat het nog makkelijker en goedkoper maakt omdat ik nu ook nog eens kan superchargeren. Deze zit op een kleine 5 minuutjes van mijn huis.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.
Heb je geen eigen oprit, en je wilt toch een ev rijden, zou mijn advies zijn: Kijk eens om je heen hoeveel vrije laadplekken er zijn in de avond om je huis. En of er goede laadmogelijkheden bij je werk zijn miscchien. Maak dan maar de rekensom of het kan of niet. Ik zou het zeker niet zomaar afraden als je geen eigen oprit hebt.
Toegegeven, het zal makkelijker zijn met een eigen laadpaal, maar ik mis het niet echt. Anders was ik enkele maanden geleden wel weer overgegaan op een ICE.
Hoezo is de uitspraak "wat lastiger" bangmakerij? Het is gewoon wat lastiger, naast dat je moet zoeken naar een parkeerplek moet je ook zoeken naar een geschikte laadpaal dichtbij. dat is toch echt lastiger dan de auto de oprit opjagen en aansluiten als het mij uitkomt.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Dat hele idee van eigen oprit vind ik toch een hoop bangmakerij. Het is gewoon een iets andere mindset met een elektrische auto. Als ik ergens langer sta dan hang ik de auto aan de lader (bijv. op kantoor). Auto is eigenlijk altijd wel vol genoeg, alleen met echt lange ritten dat ik eens bij een supercharger sta.
Met brandstof moest ik vroeger bewust langs een tankstation. Wel het voordeel dat je dan direct door kan met vakanties en meerdere chauffeurs bijvoorbeeld.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.