Hoogst bijzonder. Ik zal het eens voorleggen in TFFMar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
@pdidi De verbruiksconstante van mijn 09-2025 geleverde Y RWD "Premium" (Toen premium nog niet bestond) is aangepast. Heeft dus de CATL 6M Accu, YS6MR modelvariant
Met ophalen was deze 147,5Wh/km, resulterend in een nieuw-nieuw 100% rated kilometrage van 435km. Onderstaande foto is op de terugreis van ophalen
[Afbeelding]
Afgelopen dinsdag geüpdate naar 2026.2
Vanmorgen viel me op dat de 100% rated range volgens ScanMyTesla ineens weer rondom de 436 schommelde, ik heb de laadlimiet meestal op 80 staan behalve op vrijdag. Dus zometeen ook een indicatie van wat de 100% range nu is.
In ieder geval is de verbruiksconstante nu 142Wh/km. Bij een resterende Nominal Full Pack van 62,9-63kWh (Alweer een maandje ofzo redelijk stabiel dus de eerste degradatie lijkt gedaan) vanaf nieuw 64,6kWh
Onderstaande foto is vanmorgen op de heenweg naar werk.
[Afbeelding]
Je ziet in beide foto's wel een hint waarom mijn verbruik zo laag is toch?Daniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Oef jaloers op je gemiddelde. Ik zit met mijn M3 2019P nu op 200+(gisteren 220) met dit weer.
Daarnaast zijn de auto's door de jaren heen ook steeds zuiniger geworden merk ik.
Mijn vader zit in zijn 2019 Model 3 LR na 345k km op 149Wh/km
Mijn 2022 Model 3 RWD zat met 95.000km op de klok op 122 Wh/km
Mijn 2024 Model Y RWD na 42.000km in 12 maanden op 129Wh/km.
En deze 4 maanden oude wagen op 129.9 na 17.000km in de "winter" (eind sept - nu). En 132Wh/km dit jaar (4219km zover). Waar ik met mijn Model 3, de eerste maand van 2024 een gemiddeld verbruik van 145Wh/km had in 4023km.
En januari 2025 had ik met mijn 2024 Model Y RWD een verbruik van 142Wh/km over 2913 km.
Jij plakt ook niet achter een vrachtwagen denk ik?Daniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Oef jaloers op je gemiddelde. Ik zit met mijn M3 2019P nu op 200+(gisteren 220) met dit weer.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben benieuwd. Ben tevens benieuwd wat mijn "nieuwe" 100% rated range ispdidi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Hoogst bijzonder. Ik zal het eens voorleggen in TFF
[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 10:23 ]
Heel vreemd (en vervelend) dat ze die constante's bij bestaande auto's aanpassen.Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
@pdidi De verbruiksconstante van mijn 09-2025 geleverde Y RWD "Premium" (Toen premium nog niet bestond) is aangepast. Heeft dus de CATL 6M Accu, YS6MR modelvariant
Met ophalen was deze 147,5Wh/km, resulterend in een nieuw-nieuw 100% rated kilometrage van 435km. Onderstaande foto is op de terugreis van ophalen
[Afbeelding]
Vanmorgen viel me op dat de 100% rated range volgens ScanMyTesla ineens weer rondom de 436 schommelde, ik heb de laadlimiet meestal op 80 staan behalve op vrijdag. Dus zometeen ook een indicatie van wat de 100% range nu is.
In ieder geval is de verbruiksconstante nu 142Wh/km. Bij een resterende Nominal Full Pack van 62,9-63kWh (Alweer een maandje ofzo redelijk stabiel dus de eerste degradatie lijkt gedaan) vanaf nieuw 64,6kWh
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Eens, het geeft een vertekend beeld van bijvoorbeeld de degradatie als je je op de 100% rated range wil baseren voor een snelle indruk. Het is nét of de 2,3% degradatie die ik nu heb er niet is.Inspired schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Heel vreemd (en vervelend) dat ze die constante's bij bestaande auto's aanpassen.
Voor het gevoel wel lekker, ineens weer bijna 10km range terug
[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 10:40 ]
Ja ik snap je punt. Rij zakelijk en genoeg laad opties in mijn omgeving. Mijn auto hoeft niet continue op 80-100% te staan, maar eens dat ik dat ook zou doen als ik de mogelijkheid had.HyperBart schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Bangmakerij is veel gezegd. Het is toch verdomd onhandig als je niet gegarandeerd op ieder moment je auto kan opladen als hij stil staat. Thuis opladen is dan ook nog eens het goedkoopste vaak, dus ja... Ik snap wel heel goed de reactie van @gjcvro en ben het er ook mee eens.
Ondanks dat ik al een laadpaal had is er een tweede bijgekomen voor de bij-wagen en beide auto's worden altijd aan de lader gehangen tenzij we weten dat we in de avond binnen 1 of 2h nog weg moeten. In de (zonnige) dag of nacht? Altijd aan de lader want goedkope stroom.
Mijn opmerking was meer bedoeld als in dat het voor de meeste mensen (denk ik) prima haalbaar is om elektrisch te rijden zonder oprit.
[ Voor 7% gewijzigd door SL65 op 30-01-2026 10:42 ]
Bij mij is gisteren de trekhaak gemonteerd. Er waren een aantal belletjes met engineering nodig maar daarna was de software-update geslaagd. Het heeft wel wat langer geduurd.lubbertkramer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:37:
[...]
[...]
@AppieHamsteren Heb jij nog wat vernomen van Tesla m.b.t. je trekhaak?
Hier komt de monteur van Tesla Home Service nadat hij net nog gebeld heeft dat ik de software die hij pusht (nog) niet mag installeren zo de trekhaak monteren op mijn Y :)
Gisteren met de maximale toegestane snelheid tussen 0600u en 1900u. Ik maak mij er niet druk om, genoeg laadmogelijkheden en als ik zuiniger wilde hebben had ik wel voor een RWD gekozen i.p.v. een P.Inspired schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Jij plakt ook niet achter een vrachtwagen denk ik?
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Ja ik snap je punt. Rij zakelijk en genoeg laad opties in mijn omgeving. Mijn auto hoeft niet continue op 80-100% te staan, maar eens dat ik dat ook zou doen als ik de mogelijkheid had.
Mijn opmerking was meer bedoeld als in dat het voor de meeste mensen (denk ik) prima haalbaar is om elektrisch te rijden zonder oprit.
Dus nee, als priveaanschaf zou ik zonder oprit/eigen laadpunt nooit elektrisch overwegen of iemand aanraden. Misschien alleen als het een 2e auto'tje is voor erbij, waar je 50km per week mee rijdt. Maar als fatsoenlijk vervoer kun je dan anno 2026 echt veel beter een gebruikte hybride nemen.
Ryzen 7600 | 7800XT | Tesla MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | Zendure 2400AC+ 17kWh
Een van de voordelen van een eigen laadpaal is ook dat je makkelijker de auto opwarmt of ontdooit als het koud is. Het kost geen stroom als ie toch is ingeprikt.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Dus nee, als priveaanschaf zou ik zonder oprit/eigen laadpunt nooit elektrisch overwegen of iemand aanraden. Misschien alleen als het een 2e auto'tje is voor erbij, waar je 50km per week mee rijdt. Maar als fatsoenlijk vervoer kun je dan anno 2026 echt veel beter een gebruikte hybride nemen.
Mijn verbruik zit met deze buitentemperaturen (Model Y RDW 2024) rond de 200 Wh/km. Grotendeels snelweg maar wel linkerbaantje steevast 130 kmph.Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Je ziet in beide foto's wel een hint waarom mijn verbruik zo laag is toch?(niet dat het overwegend op mijn W-W traject (Apeldoorn > Nieuwegein) veel zin heeft om harder te gaan hoor. Maar het helpt ongetwijfeld.
Daarnaast zijn de auto's door de jaren heen ook steeds zuiniger geworden merk ik.
Mijn vader zit in zijn 2019 Model 3 LR na 345k km op 149Wh/km
Mijn 2022 Model 3 RWD zat met 95.000km op de klok op 122 Wh/km
Mijn 2024 Model Y RWD na 42.000km in 12 maanden op 129Wh/km.
En deze 4 maanden oude wagen op 129.9 na 17.000km in de "winter" (eind sept - nu). En 132Wh/km dit jaar (4219km zover). Waar ik met mijn Model 3, de eerste maand van 2024 een gemiddeld verbruik van 145Wh/km had in 4023km.
En januari 2025 had ik met mijn 2024 Model Y RWD een verbruik van 142Wh/km over 2913 km.
Blaast ie lucht door kabel heen ? Een eigen laadpaal is niet standaard gratis stroom voor velenLastSamurai schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:41:
[...]
Een van de voordelen van een eigen laadpaal is ook dat je makkelijker de auto opwarmt of ontdooit als het koud is. Het kost geen stroom als ie toch is ingeprikt.
Hier precies hetzelfde, problemen met de update maar de (afneembare) trekhaak zelf zat er binnen no-time opdjiedjee schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Bij mij is gisteren de trekhaak gemonteerd. Er waren een aantal belletjes met engineering nodig maar daarna was de software-update geslaagd. Het heeft wel wat langer geduurd.
Er wordt bedoeld, maar niet geschreven, het kost geen stroom uit de accu. En dan ben ik wel eens, een paal die je 100% voor jezelf in kunt zetten, kun je dus ook je auto aanstekkeren als het je uitkomt.Aldusso schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Blaast ie lucht door kabel heen ? Een eigen laadpaal is niet standaard gratis stroom voor velen
Mijn thuispaal doet eigenlijk alléén maar de stroom voor voorverwarmen en even naar 100% voor een vakantie leveren, verder doe ik eigenlijk alle AC opladen op werk (of op vakantie bij een bestemming).
Als ik thuiskom gooit ie de laadlimiet op 50%, en dan gaat ie toch stroom uit de muur pakken. Voor mijn W-W rit (+- 75-80km) is voorverwarmen niet persé onzuiniger (dus de stroom uit de muur meegerekend op de rit) dan gewoon koud-ish gaan rijden in zijn totaliteit.
Ik rij privé en dan is het laden aan een eigen laadpaal vele malen goedkoper dan aan een openbare laadpaal. Het voordeel van een eigen laadpaal is niet alleen maar gebaseerd op gemak - ook financieel.
Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Ben benieuwd. Ben tevens benieuwd wat mijn "nieuwe" 100% rated range is
Ik heb ze net vervangen. Wat een ongelofelijk k*t werk zeg. Jij vervangt ze elke 7 maanden? Geloof ik niks van.Pieter Holtrop schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Heb ook hetzelfde gehad, M3 2021. Nadat Tesla de cabinfilters had vervangen werkte alles weer. Ik vervang ze nu altijd om de 20K (bij ons is dat om de 7 maanden)
Die bovenste schroef is bijna niet bij te komen, ik kreeg een haakse sleutel bij het setje filters, dat is nutteloos omdat je na elke kwart draai (meer lukt niet) de sleutel er weer op moet zetten, heb het met een ratel gedaan, maar daar is ook maar net niet genoeg ruimte voor en de hele tijd moet je half ondersteboven zoeken waar die schroef zit in het donker, met een lichtje dat je met de andere hand moet vasthouden.
En dan ook die twee stukken interieurbekleding die alleen loskomen met meer geweld dan dat je denkt dat goed is.
Nee, dit is echt geen pretje.
Of hebben ze het na 2019 aangepast?
[edit] Ja, blijkbaar zit die schroef nu onder. Wat een misser in ontwerp zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 30-01-2026 13:25 ]
Signatures zijn voor boomers.
Als je naar hele koude gebieden gaat zou ik dat niet doen, ondanks dat er op die vloeistof altijd -20C of -25C staat heb ik al eens gehad (tijdens een vakantie) dat het toch bevroor bij -15C buiten. Was toch lullig want kon gelijk niet verder rijden, er lag sneeuw, het sneeuwde ook en de voorruit was elke paar 100m vies.chielmi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat je in jouw post desmiley vergeten bent.
Gewoon de goedkoopste meuk er in die de bouwmarkt of Action in de actie-stelling heeft liggen!
In NL is het verder prima.
Ik gebruik altijd die donkerblauwe van de LIDL/ALDI. Zit in kannen van 5 liter en is onverdund goed tot -60C.
Ik verdun hem altijd 1:1, heb je 10 liter op -30C. Kost 8 euro geloof ik.
Is hetzelfde met de koelvloeistof van de Action, die gaat tot -26C terwijl merkspul tot -37C gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Navi op 30-01-2026 13:20 ]
Opvallend nieuws tijdens de Earnings call. "Certain Model Y" worden nu weer van Tesla's eigen 4680 accu's voorzien (waarvan de 2e generatie ook in de CyberTruck zit). Volgens de batterij kenner lijkt het er sterk op dat dit de 8L batterij is die in de Europese Model Y Standard Long Range zit
427km geloof ik, of 428km, beetje afhankelijk van de stand van de maan. Edit: 19 januari was het 427km
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 30-01-2026 14:29 ]
Ik wilde al typen, ze hebben het ontwerp aangepast en het klepje geflipped.Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Ik heb ze net vervangen. Wat een ongelofelijk k*t werk zeg. Jij vervangt ze elke 7 maanden? Geloof ik niks van.
Die bovenste schroef is bijna niet bij te komen, ik kreeg een haakse sleutel bij het setje filters, dat is nutteloos omdat je na elke kwart draai (meer lukt niet) de sleutel er weer op moet zetten, heb het met een ratel gedaan, maar daar is ook maar net niet genoeg ruimte voor en de hele tijd moet je half ondersteboven zoeken waar die schroef zit in het donker, met een lichtje dat je met de andere hand moet vasthouden.
En dan ook die twee stukken interieurbekleding die alleen loskomen met meer geweld dan dat je denkt dat goed is.
Nee, dit is echt geen pretje.
Of hebben ze het na 2019 aangepast?
[edit] Ja, blijkbaar zit die schroef nu onder. Wat een misser in ontwerp zeg.
Ze hebben een boel geleerd van de 2019 modellen denk ik
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar met nog een andere auto achter mij).
Dus maar even vol gas gegeven zodat ik alsnog zou kunnen invoegen en tot mijn verbazing ging die Model Y berijder dat ook doen.. bedankt. Maar met je RWD ben je wel een heel klein stukje langzamer dan mijn P. Dat heeft ie wel gemerkt toen het gat snel groter werd.
Ik zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs.
Dus maar even vol gas gegeven zodat ik alsnog zou kunnen invoegen en tot mijn verbazing ging die Model Y berijder dat ook doen.. bedankt. Maar met je RWD ben je wel een heel klein stukje langzamer dan mijn P. Dat heeft ie wel gemerkt toen het gat snel groter werd.
Ik zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs.
[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 30-01-2026 15:00 ]
Of hij gaf gas om alsnog ruimte te maken ?turkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar).
Ïk zie veel Model Y RWD’s heel asociaal rijden. Jammer. Gisteren ook weer, bumperkleven terwijl ik netjes 100 rijdt en zodra ik naar rechts ga vol gas er langs." Ik ook - van alle merken
[ Voor 10% gewijzigd door Aldusso op 30-01-2026 15:01 ]
Heb nu mijn 19 lr een heel jaar en paar dagenDaniel. schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Trip a is sinds die van mij is, en trip b is inclusief de vorige eigenaar.
50/50 stad snelweg, max regeneratie, geen laadpaal thuis. Echter ik rij voor 80% in de spits dus vmax en vgem is relatief laag. Als ik een nieuwe rwd had was het wellicht nog 20wh lager geweest.
Dat denk ik niet, want hij probeerde mij best lang bij te houden. Ik wilde gewoon eventjes mijn frustratie kwijt voor zo ver dat mag :-) Niet om er over te discussiëren. Iets later haalde hij mij wel met een enorme snelheid in, terwijl ik 90 reed ivm matrix beperking.Aldusso schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Of hij gaf gas om alsnog ruimte te maken ?
Bij mijn weten had alleen de Cybertruck die batterijen.pdidi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:19:
Opvallend nieuws tijdens de Earnings call. "Certain Model Y" worden nu weer van Tesla's eigen 4680 accu's voorzien (waarvan de 2e generatie ook in de CyberTruck zit). Volgens de batterij kenner lijkt het er sterk op dat dit de 8L batterij is die in de Europese Model Y Standard Long Range zit
[Afbeelding]
En de Cybertruck verkoopt voor geen meter, dus als ze die batterijen ook in Y kwijt kunnen, dan staat die productielijn geen stof te happen...
Maar zo kunnen ze dat natuurlijk niet vertellen in een earnings call.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hybride is wel het laatste wat ik zou aanraden. Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.
Ik twijfel heel erg. Mag over iets meer dan een jaar weer een nieuwe auto bestellen. Ik wil heel graag de YP in de kleur Ultra Red. Maar van de andere kant ga ik ook zeker een blik werpen op BMW en Mercedes met hun PHEV modellen. Het is dat de Y heel erg rijk uitgerust is met alles wat je maar kunt wensen..SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Hybride is wel het laatste wat ik zou aanraden. Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.
In de US zijn enige tijd in 2022 de Model Y's van de eerste generatie 4680 voorzien. Dat was idd geen succes. Dat tot nu toe de 2e generatie alleen in de CT zat had met productie capaciteit te maken. Zoals je weet is de geschiedenis van de 4680 niet over rozen gegaan. Ik zie ook dat daar net een nieuws bericht over is. Dus nee, het stond niet stof te happen omdat de CT niet goed verkoopt, maar omdat ze tot nu toe niet in staat waren de 4680 cellen op grote schaal te makenTommie12 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Bij mijn weten had alleen de Cybertruck die batterijen.
En de Cybertruck verkoopt voor geen meter, dus als ze die batterijen ook in Y kwijt kunnen, dan staat die productielijn geen stof te happen...
Maar zo kunnen ze dat natuurlijk niet vertellen in een earnings call.
[ Voor 29% gewijzigd door pdidi op 30-01-2026 16:38 ]
Dat magturkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
Mag ik hier even mijn frustratie uiten? Van de week wilde ik invoegen, een Model Y RWD gaf geen ruimte (is ook niet verplicht uiteraard, maar de snelweg was zo goed als leeg en we reden naast elkaar met nog een andere auto achter mij).
Tesla wint populariteit bij het volk en is betaalbaar geworden. Zie het als een nieuwe instapper voor het volk waardoor je een gemêleerde groep berijders erbij krijgt die andere normen en minder waarden gewend zijn.
Maar dusver valt het me wel mee en zie ik de meeste Tesla rijders net als ik meesukkelen in het verkeer om van A naar C te komen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Geen eigen oprit hier, maar meer dan voldoende openbare laadpalen om mijn huis, en bij mijn werkgever. In 2021 mijn eerste ev gekocht (H. Kona), en dit vond ik al heel fijn in gebruik. Enkele maanden geleden deze verkocht en een model 3 gekocht wat het nog makkelijker en goedkoper maakt omdat ik nu ook nog eens kan superchargeren. Deze zit op een kleine 5 minuutjes van mijn huis.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Laadpalen elders zijn altijd een stuk duurder wat het gat met benzine een stuk kleiner maakt al. Dan het comfort wat je mist zonder eigen oprit. Toch enige onzekerheid met laadpaal in je wijk, en anders aan de supercharger (dus wachten). Elektrische auto's schrijven ook enorm hard af i.t.t. benzine/hybride. Een ID3 First Max uit 2021 die 48k kostte staan nu als occasion voor 13-15k.
Heb je geen eigen oprit, en je wilt toch een ev rijden, zou mijn advies zijn: Kijk eens om je heen hoeveel vrije laadplekken er zijn in de avond om je huis. En of er goede laadmogelijkheden bij je werk zijn miscchien. Maak dan maar de rekensom of het kan of niet. Ik zou het zeker niet zomaar afraden als je geen eigen oprit hebt.
Toegegeven, het zal makkelijker zijn met een eigen laadpaal, maar ik mis het niet echt. Anders was ik enkele maanden geleden wel weer overgegaan op een ICE.
Hoezo is de uitspraak "wat lastiger" bangmakerij? Het is gewoon wat lastiger, naast dat je moet zoeken naar een parkeerplek moet je ook zoeken naar een geschikte laadpaal dichtbij. dat is toch echt lastiger dan de auto de oprit opjagen en aansluiten als het mij uitkomt.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Dat hele idee van eigen oprit vind ik toch een hoop bangmakerij. Het is gewoon een iets andere mindset met een elektrische auto. Als ik ergens langer sta dan hang ik de auto aan de lader (bijv. op kantoor). Auto is eigenlijk altijd wel vol genoeg, alleen met echt lange ritten dat ik eens bij een supercharger sta.
Met brandstof moest ik vroeger bewust langs een tankstation. Wel het voordeel dat je dan direct door kan met vakanties en meerdere chauffeurs bijvoorbeeld.
Moet je wel een trekhaak hebben .Tommie12 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Trekhaakkoffer is handiger en heeft minder impact op het verbruik.
Dakkoffer op een glazen dak vind ik altijd risky...
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
turkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:57:
offtopic:
Ik vind het knap dat je naast diegene uitkomt terwijl er niemand anders rijdt. Dan ben JIJ degene die fout zit. Als hij/zij de enige is die er rijdt had je daarop moeten anticiperen en dus ervoor of erachter in moeten voegen
Heel jammer dat je zelf het beeld bevestigt van asociale model y rijders.
Ik vind het knap dat je naast diegene uitkomt terwijl er niemand anders rijdt. Dan ben JIJ degene die fout zit. Als hij/zij de enige is die er rijdt had je daarop moeten anticiperen en dus ervoor of erachter in moeten voegen
Ik denk dat het meer was dat degene er naast ook gas ging geven. Dat is wel een rotstreek, maar het kan ook zijn geweest dat hij natuurlijk alsnog plek wilde maken.pjot1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:50:
[...]offtopic:
Het is gewoon hoe je het bekijkt. Het is het beste van 2 werelden, elektrisch als het kan, minder verlies remenergie en makkelijk tanken voor langere afstanden. Tegelijkertijd is het ook het slechtste van 2 kanten. Accudegradatie, benzine aandrijflijn met daarbij behorend onderhoud etc etc.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Hybride is wel het laatste wat ik zou aanraden. Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.
Doe ik ook, als iemand wil invoegen die naast mij rijd gewoon even gas bij zodat ze de ruimte hebben.
Wil je de dashcambeelden? Het was een korte invoegstrook.pjot1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:50:
[...]offtopic:
Je weet zelf ook dat je met een tesla makkelijk voor of achter iemand kan invoegen en helemaal met een P want die rij ik zelf ook.turkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Wil je de dashcambeelden? Het was een korte invoegstrook.
Het eerst klopt, maar het tweede is groteske onzin. Voor het gewicht wat je bespaart op de accu en lichtere elektromotor kun je gemakkelijk de brandstofmotor en versnellingsbak maken.SL65 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
Twee keer zo gecompliceerd en dubbel zo zwaar. Maar goed dat is voor een ander topic.
Vergelijk maar eens een Skoda Kodiaq PHEV met een Eniaq (EV). De laatste is >100 kg zwaarder en heeft minder binnenruimte. Hetzelfde patroon zie je bij andere fabrikanten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik vind het prima maar dat is wel een beetje offtopic.turkeyhakan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Wil je de dashcambeelden? Het was een korte invoegstrook.
Zelf blijf ik, zeker als het rustig is, gewoon rechts en de invoeger zoekt het maar uit. Als het goed is, is het je ook zo geleerd. Is er geen ruimte, dan wacht je aan het begin van de invoegstrook. Ik rijd ook bedrijfswagens met vaak een (zware) aanhanger erachter, dan moet je echt wel even opletten, nadenken, vooruit kijken en anticiperen zodat niemand er last van heeft. Maar met een Tesla, komop, dan is er altijd wel ergens een gaatje.
Nu ga ik nog meer offtopic maar je vergroot ook de kans op files om de invoeger ruimte te geven. Je hebt effectief een rijstrook minder waardoor er een flessenhals kan ontstaan.
Klopt De model 3/y is de Opel kadett van de huidige tijd.RaRo74 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Dat mag![]()
Tesla wint populariteit bij het volk en is betaalbaar geworden. Zie het als een nieuwe instapper voor het volk waardoor je een gemêleerde groep berijders erbij krijgt die andere normen en minder waarden gewend zijn.
Maar dusver valt het me wel mee en zie ik de meeste Tesla rijders net als ik meesukkelen in het verkeer om van A naar C te komen.
Mar.tin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel gemeentes staan nu ook kabelgoten toe naar openbare parkeerplaatsen. Ik heb ook geen eigen oprit, maar wel een eigen laadpaal. En ik kan altijd laden :-) achter ons huis hebben we een parkeer hof, en direct achter mijn huis vier plekken waar ik met mijn 20 meter kabel altijd bijkan.Cxxxx71 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Geen eigen oprit hier, maar meer dan voldoende openbare laadpalen om mijn huis, en bij mijn werkgever. In 2021 mijn eerste ev gekocht (H. Kona), en dit vond ik al heel fijn in gebruik. Enkele maanden geleden deze verkocht en een model 3 gekocht wat het nog makkelijker en goedkoper maakt omdat ik nu ook nog eens kan superchargeren. Deze zit op een kleine 5 minuutjes van mijn huis.
Heb je geen eigen oprit, en je wilt toch een ev rijden, zou mijn advies zijn: Kijk eens om je heen hoeveel vrije laadplekken er zijn in de avond om je huis. En of er goede laadmogelijkheden bij je werk zijn miscchien. Maak dan maar de rekensom of het kan of niet. Ik zou het zeker niet zomaar afraden als je geen eigen oprit hebt.
Toegegeven, het zal makkelijker zijn met een eigen laadpaal, maar ik mis het niet echt. Anders was ik enkele maanden geleden wel weer overgegaan op een ICE.
Dus eigenlijk is het een echte.......................................volkswagen!RaRo74 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Dat mag![]()
[ Voor 4% gewijzigd door shinken82 op 30-01-2026 19:31 ]
Maar wel met een uitrusting die op een middenklasse Audi niet eens tegen meerprijs leverbaar isshinken82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Dus eigenlijk is het een echte.......................................volkswagen!
Blijft altijd maatwerk, vooruit. Maar een Tesla die je thuis kunt laden voor 15 cent (ERE, dynamisch contract), of een publieke laadpaal/supercharger vanaf zo'n 35-40 cent per kwh, dan groeien de verhoudingen scheef naarmate je meer rijdt.Cxxxx71 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Geen eigen oprit hier, maar meer dan voldoende openbare laadpalen om mijn huis, en bij mijn werkgever. In 2021 mijn eerste ev gekocht (H. Kona), en dit vond ik al heel fijn in gebruik. Enkele maanden geleden deze verkocht en een model 3 gekocht wat het nog makkelijker en goedkoper maakt omdat ik nu ook nog eens kan superchargeren. Deze zit op een kleine 5 minuutjes van mijn huis.
Een ander topic, nu ook relevant met het nieuwe kabinet, ze mogen wel opschieten met rekeningrijden! Niet meer die dure wegenbelasting op zware Tesla's/EVs maar gewoon betalen a.d.h.v. je gereden kilometers zou voor de meesten in dit topic niet ongunstig uit moeten pakken. Zeker als bedrijven de km van hun werknemers mogen compenseren.
Ryzen 7600 | 7800XT | Tesla MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | Zendure 2400AC+ 17kWh
Waarom moet alles per se zo goedkoop mogelijk? Anno 2026 nog een fossiele auto kopen vind ik eerlijk gezegd niet meer uit te leggen. Bij een krap budget snap ik het, maar als je 40k of meer te besteden hebt? Dan kies je er bewust voor om te blijven vervuilen terwijl de alternatieven er gewoon zijn. En dan mieren over 400 euro per jaar omdat je geen eigen oprit hebt, of geen subsidie hebt.. kom opRefl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Blijft altijd maatwerk, vooruit. Maar een Tesla die je thuis kunt laden voor 15 cent (ERE, dynamisch contract), of een publieke laadpaal/supercharger vanaf zo'n 35-40 cent per kwh, dan groeien de verhoudingen scheef naarmate je meer rijdt.
Een ander topic, nu ook relevant met het nieuwe kabinet, ze mogen wel opschieten met rekeningrijden! Niet meer die dure wegenbelasting op zware Tesla's/EVs maar gewoon betalen a.d.h.v. je gereden kilometers zou voor de meesten in dit topic niet ongunstig uit moeten pakken. Zeker als bedrijven de km van hun werknemers mogen compenseren.
🌞🍃
Ben ik het niet meer eens naast een heerlijke fijne tesla rij ik af en toe ook graag een lekker V8 gasguzzler. Waarom zou je je al je pleziertjes laten afpikken .kamerplant schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Waarom moet alles per se zo goedkoop mogelijk? Anno 2026 nog een fossiele auto kopen vind ik eerlijk gezegd niet meer uit te leggen. Bij een krap budget snap ik het, maar als je 40k of meer te besteden hebt? Dan kies je er bewust voor om te blijven vervuilen terwijl de alternatieven er gewoon zijn. En dan mieren over 400 euro per jaar omdat je geen eigen oprit hebt, of geen subsidie hebt.. kom op.
Vervuilen vind ik een dooddoener. Als je weinig rijdt dan kun je een paar jaar rondkarren terwijl jij of ik diezelfde vervuiling toepassen in een weekje zonvakantie. Vraag me echt af wie puur koopt om het geweten, doet me denken aan die mensen die een paar ton winnen bij de postcode loterij en dan zeggen dat ze toch echt alleen meespeelden voor het goede doelkamerplant schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Waarom moet alles per se zo goedkoop mogelijk? Anno 2026 nog een fossiele auto kopen vind ik eerlijk gezegd niet meer uit te leggen. Bij een krap budget snap ik het, maar als je 40k of meer te besteden hebt? Dan kies je er bewust voor om te blijven vervuilen terwijl de alternatieven er gewoon zijn. En dan mieren over 400 euro per jaar omdat je geen eigen oprit hebt, of geen subsidie hebt.. kom op.
Maar als je laadmogelijkheden goed zijn dan kun je volgens mij weinig meer auto voor je geld nieuw kopen dan Model 3/Y anno nu, zeker met de nieuwe goedkopere standaard versies.
Ik denk toch dat het je winterbanden zijn dan. Waarschijnlijk niet goed rond of cupping?Danny the dog schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:02:
[...]
Haha, tja…. Wie weet. Maar ik heb de auto splinternieuw opgehaald op zomerbanden. Na een paar honderd km gewisseld naar winterbanden en 2x laten balanceren. In alle gevallen dezelfde trilling. Heel vervelend. Dat noem ik niet premium…
Ok, nog een keer; Het is er vanaf dag 1, op zomer- en winterband. Alles is spiksplinternieuw en tweemaal gebalanceerd. Het ligt echt niet aan de banden…..Flexiilex schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Ik denk toch dat het je winterbanden zijn dan. Waarschijnlijk niet goed rond of cupping?
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
kromme velg? Zijn de winterbanden op dezelfde velgen gelegd?Danny the dog schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
[...]
Ok, nog een keer; Het is er vanaf dag 1, op zomer- en winterband. Alles is spiksplinternieuw en tweemaal gebalanceerd. Het ligt echt niet aan de banden…..
Mogelijke reden van je werkgever is natuurlijk dat hij/zij minder kosten maakt aan brandstof en je daarom richting een Tesla pusht. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat zonder oprit het soms een beetje vooruit denken is. Hier vaak bezette AC laders en op 3 minuten afstand zit een Fastned en op 10 minuten rijden een Tesla Supercharger. Als ik dan de volgende dag ver moet rijden en ik weet dat ik niet langs kantoor kom (want daar staan ook laders) laad ik voor ik thuis kom in ieder geval, dan is de accu warm. Verder onderweg eigenlijk geen problemen ervaren. In het begin met ABRP wat routes gepland als ik meer dan 200 km enkele reis ging maken, nu rijd ik puur op de superchargers. Nadeel is het luxeprobleem dat ik dan apart moet declareren (lease) en pak daarom indien beschikbaar vaak een snellader vlak voor de afrit van de supercharger.silverball schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:58:
Zijn er mensen hier met een nieuwe model 3 met een baby, jonge kinders?
Wij hebben een baby op komst en ik moet een nieuwe leasewagen kiezen. Ik twijfel tussen een model 3, die mijn baas pushed, en een toyota corolla TS. De model 3 moet best veel kofferruimte hebben, maar de laadklep is laag, het is geen echte kombi. Het scheelt wat aan bijtelling, ik krijg in principe een laadplek op kantoor, thuisladen is onmogelijk en laadpalen zijn schaars (staat meestal een weekend lang een bouw busje aan)
Nadeel van een tesla is Musk, maar die overweging moet ik zelf maken. Voordeel is een iets lagere milieu footprint op termijn.
Als je de ruimte nodig hebt en een Y is geen optie dan wellicht een proefrit maken in zowel de 3 als de Corolla en je conclusies trekken? Geen idee natuurlijk wat je dagelijkse kilometers zijn, maar bovenstaande is gebaseerd op 50 km per dag woon/werk met af en toe een uitschieter naar Frankfurt of Parijs.
Zelfde velgen idd. Een kromme velg zou op de balanceer machine opvallen. Tesla weigert verder onderzoek te doen. Dus ik zit gewoon vast..gjcvro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:03:
[...]
kromme velg? Zijn de winterbanden op dezelfde velgen gelegd?
Alle twee de keren bij Tesla gebalanceerd? Al eens nagedacht ergens anders te laten balanceren?Danny the dog schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:18:
[...]
Zelfde velgen idd. Een kromme velg zou op de balanceer machine opvallen. Tesla weigert verder onderzoek te doen. Dus ik zit gewoon vast..
Hmm, ik weet het niet hoor. Op een andere auto heb ik ook een keer een bibber wiel gehad. De lokale bandenspecialist zei dat het wiel prima in orde was. Later toch maar naar een ander gegaan voor een 2nd opinion en die man kon mij al vertellen dat het wiel krom was door enkel het wiel een keer met de hand rond te draaien op het apparaat.
Ik was natuurlijk ernstig verbaasd want ik ben enorm zuinig op mijn velgen en blijf ver weg van de randjes, hobbels en putten. Maar goed, soms neemt iemand anders de auto ook wel eens mee...
Ik was natuurlijk ernstig verbaasd want ik ben enorm zuinig op mijn velgen en blijf ver weg van de randjes, hobbels en putten. Maar goed, soms neemt iemand anders de auto ook wel eens mee...
Y'24
Toen ik mijn nieuwe m3h had opgehaald merkte ik meteen al trillingen bij snelheden vanaf 80kmh. Tesla Hengelo laten balanceren (Roadforce), conclusie was banden zijn niet helemaal rond. Toen hebben ze een nieuwe set banden gemonteerd en weer met Roadforce gebalanceerd en sindsdien 100% trillingvrij!Danny the dog schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:18:
[...]
Zelfde velgen idd. Een kromme velg zou op de balanceer machine opvallen. Tesla weigert verder onderzoek te doen. Dus ik zit gewoon vast..
Balanceren met Roadforce is veel nauwkeuriger dan een standaard balanceer apparaat. Check dus even of jouw SEC beschikt over Roadforce balancing…
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Hoi weet niet of het al benoemd is maar is het laadpspoort verdwenen? Zie het niet meer in de ap. iemand ??
Verder jammer dat ik geen dynamische tarieven erin kan zetten , dan kan zelfs met de vaatwasser . Ook met Tessie kan het niet hou de oplaad kosten nu op een andere manier bij maar zou wel leuk zijn als de getalletjes in de tesla al ook zouden kloppen
Verder jammer dat ik geen dynamische tarieven erin kan zetten , dan kan zelfs met de vaatwasser . Ook met Tessie kan het niet hou de oplaad kosten nu op een andere manier bij maar zou wel leuk zijn als de getalletjes in de tesla al ook zouden kloppen
[ Voor 57% gewijzigd door karel_G_1981 op 31-01-2026 08:17 ]
Er zijn nog een andere redenen waarom hele volksstammen nog steeds een rudimentair vervoersmiddel kopen:Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Vervuilen vind ik een dooddoener. Als je weinig rijdt dan kun je een paar jaar rondkarren terwijl jij of ik diezelfde vervuiling toepassen in een weekje zonvakantie. Vraag me echt af wie puur koopt om het geweten, doet me denken aan die mensen die een paar ton winnen bij de postcode loterij en dan zeggen dat ze toch echt alleen meespeelden voor het goede doel![]()
Maar als je laadmogelijkheden goed zijn dan kun je volgens mij weinig meer auto voor je geld nieuw kopen dan Model 3/Y anno nu, zeker met de nieuwe goedkopere standaard versies.
In mijn omgeving ken ik zo al 3 mensen waarvan er 1 altijd riep, nee hoor als ik niet meer zulke grote afstanden hoef te rijden dan neem ik een EV (deze persoon heeft een eigen garage in zijn achtertuin en zonnepanelen. Huis in het buitenland verkocht, geen lange afstanden meer.Laatste aankoop; Plug-in Hybride en nog nooit gestekkerd.
De 2e riep altijd, Ik heb die diesel nodig voor mijn caravan, maar als die er niet meer is dan neem ik een EV. En nu, caravan weg en een nieuwe auto: Mild hybrid (deze persoon woont buitenaf heeft zonnepanelen en een 2e fossiele auto tot zijn beschikking)
De 3e is nog bizarder. Die kocht een mooie EV, maar dit stel zat elkaar op te fokken tijdens het rijden of ze de range wel gingen halen...uiteindelijk was dit zo stressvol dat de EV werd omgeruild voor en een Plugin Hybride. Als ik ze nu spreek dan vertellen ze altijd trots dat ze afgelopen jaar maar 2x getankt hebben en de rest allemaal (15000 km) elektrisch hebben afgelegd.
Al deze mensen hebben een oprit dan wel een garage, zonnepanelen en oplaadmogelijkheid aan huis.
Velen zullen met verbaasde/jaloerse blikken naar hun kijken.......
Nieuw - Angst - Verandering
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik had het ook zo. Vanaf dag 1 trillen. Niet goed opgelost door Tesla. Toen zelf andere banden gekocht en elders laten monteren. Nog steeds trillingen. Mijn conclusie was dezelfde als de jouwe, het moet wel aan de auto liggen. Niet dus, banden waren niet goed rond. Met een Road force apparaat werd dit eenvoudig aangetoond. 3 van mijn 4 nieuwe banden waren niet rond genoeg. Drie! Die specialist zei dat het erg vaak voorkwam. Er wordt tegenwoordig veel rommel geleverd. Ging om Pirelli en Continental. Gewoon A merken dus.Danny the dog schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:56:
[...]
Ok, nog een keer; Het is er vanaf dag 1, op zomer- en winterband. Alles is spiksplinternieuw en tweemaal gebalanceerd. Het ligt echt niet aan de banden…..
Advies: laat ergens Road force balanceren en vraag het rapport per band op.
Totaal niet mee eens. Rekeningrijden wordt heel snel een melkkoe en de overheid is gewoon bewezen onbetrouwbaar op dit vlak. (Even een “centje”Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Blijft altijd maatwerk, vooruit. Maar een Tesla die je thuis kunt laden voor 15 cent (ERE, dynamisch contract), of een publieke laadpaal/supercharger vanaf zo'n 35-40 cent per kwh, dan groeien de verhoudingen scheef naarmate je meer rijdt.
is dan heel makkelijk) Ik zie veel liever een tolvignet zodat buitenlandse automobilisten ook meebetalen. Als compensatie kan dan de wegenbelasting naar 0. Maar goed wellicht hoort dit in een ander topic.
Ik ben jaloers op het feit dat jij niet de neiging hebt gehad om ‘Trip A’ en ‘Trip B’ een andere naam te geven na meer dan een jaar 😉megabeat schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Heb nu mijn 19 lr een heel jaar en paar dagen
Trip a is sinds die van mij is, en trip b is inclusief de vorige eigenaar.
50/50 stad snelweg, max regeneratie, geen laadpaal thuis. Echter ik rij voor 80% in de spits dus vmax en vgem is relatief laag. Als ik een nieuwe rwd had was het wellicht nog 20wh lager geweest.
[Afbeelding]
Meestal is er wel een snellere te vinden, een spanjaard ofzo die 90-93 rijdtWouterL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:20:
[...]
Dat haal ik ook wel met 80 achter een vrachtwagen
Ik wist niet eens dat dat kon.Roenie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik ben jaloers op het feit dat jij niet de neiging hebt gehad om ‘Trip A’ en ‘Trip B’ een andere naam te geven na meer dan een jaar 😉
Kijk er ook weinig naar. Soms naar de stats in Teslamate.
Alleen de blauwe namen kun je veranderen. Dat doe je door op de naam te klikken.Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Ik wist niet eens dat dat kon.
Kijk er ook weinig naar. Soms naar de stats in Teslamate.
‘Sinds opladen’ is een rare trouwens. Want op het overzicht onder ‘Ritten’ staat ‘sinds opladen’ maar op de rittenkaart linksonder staat ‘sinds HET opladen’. Terwijl je daar juist minder ruimte hebt dus een extra woord is niet handig. En die naam kun je dus niet aanpassen.
Erm.....heb je het coalitieakkoord niet gelezen? Rekeningrijden is van de tafel. Ze willen wel de MRB hervormen. Het wordt dan niet meer gebaseerd op gewicht, maar op oppervlakte van de auto. Je gaat dan aardig wat betalen voor een behoorlijk brede en lange 3 of Y. Minder betalen gaan we sws niet doen. Hervormen gebeurt natuurlijk als het de staatskas ten goede komt.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:07:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door shinken82 op 31-01-2026 13:10 ]
De kofferklep van mijn Juniper lijkt bij het opengaan wat te 'zwenken'. Naar beneden lijkt hij aan het eind ook niet helemaal juist aan te sluiten (ietwat naar links), al gaat hij prima dicht.
Is dit een bekend probleem en/of moet ik hiervoor een service afspraak inplannen?
Is dit een bekend probleem en/of moet ik hiervoor een service afspraak inplannen?
Waarom doe je het niet gewoon en kijk je wat de ranger te zeggen heeft? Wij kunnen dat toch niet beoordelen zo zonder foto's? In het ergste geval haalt zo'n persoon z'n schouders op en rijdt ie weer weg.goldmemberf1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:25:
De kofferklep van mijn Juniper lijkt bij het opengaan wat te 'zwenken'. Naar beneden lijkt hij aan het eind ook niet helemaal juist aan te sluiten (ietwat naar links), al gaat hij prima dicht.
UNOX: The worst operating system
İk dacht vandaag "even" het interieurfilter van de Y vervangen.. Zag er al anders uit dan op video's, geen schroef te bekennen, hoe dan dacht ik. Een klipje die je blijkbaar moet indrukken, maar ik zie geen klipje:
Zie ik het nu goed dat het klipje er niet is cq afgebroken? Of kijk ik nu gewoon scheel oid en zie ik het niet?
![]() | ![]() |
Heeft iemand hier ervaring met een yoke-stuur en hoe bevalt dat in de praktijk? Daarnaast zag ik dat er nu een volledige ledbar verkrijgbaar is voor de Highland. Ik vind het er persoonlijk erg strak uitzien.
[ Voor 43% gewijzigd door DeJurist op 01-02-2026 07:54 ]
Zo zeg... zo had ik het nog niet bekeken. Dat banden tegenwoordig van dusdanig mindere kwaliteit zijn. Dat in combinatie met het erg gevoelige / harde onderstel van Tesla kan er natuurlijk toe leiden dat de kleinste onbalans wel degelijk voelbaar is in de auto. En ik rij nog wel op de kleinste maat velg voor dit model (19")...GekkeRipper schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Ik had het ook zo. Vanaf dag 1 trillen. Niet goed opgelost door Tesla. Toen zelf andere banden gekocht en elders laten monteren. Nog steeds trillingen. Mijn conclusie was dezelfde als de jouwe, het moet wel aan de auto liggen. Niet dus, banden waren niet goed rond. Met een Road force apparaat werd dit eenvoudig aangetoond. 3 van mijn 4 nieuwe banden waren niet rond genoeg. Drie! Die specialist zei dat het erg vaak voorkwam. Er wordt tegenwoordig veel rommel geleverd. Ging om Pirelli en Continental. Gewoon A merken dus.
Advies: laat ergens Road force balanceren en vraag het rapport per band op.
Het stomme is dat ik deze trilling nu dus met 2 sets banden ervaar en dat de auto bij zowel Tesla (af-fabriek) als bij een Profile Tyre Centre (winterbanden) 2x gebalanceerd is. Daarbij heb ik nu samen met een onafhankelijk expert proef gereden in een referentieauto, een RWD LR Juniper, en die vertoonde dezelfde trilling! Bizar gewoon.
Desondanks ga ik eens opperen bij de leasemaatschappij om toestemming te krijgen voor Roadforce balanceren. Met tegendruk via een rol is dat denk ik? Wie weet is het op die manier alsnog op te lossen.
Dankjewel voor het delen van je ervaring in ieder geval. Goed om te horen dat ik niet de enige ben.
Zie bovengjcvro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Alle twee de keren bij Tesla gebalanceerd? Al eens nagedacht ergens anders te laten balanceren?
Fijn dat het ook bij jou opgelost is toen. Kromme velg af-fabriek lijkt me in mijn geval erg sterk. Maar niks is onmogelijk natuurlijk!RvV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:28:
Hmm, ik weet het niet hoor. Op een andere auto heb ik ook een keer een bibber wiel gehad.
......
Dank voor het delen van je ervaring! Het komt dus toch vaker voor, ondanks dat Tesla alles ontkent en zich aan alle verantwoordelijkheid onttrekt.Barse87 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 00:32:
[...]
Toen ik mijn nieuwe m3h had opgehaald merkte ik meteen al trillingen bij snelheden vanaf 80kmh. Tesla Hengelo laten balanceren (Roadforce), conclusie was banden zijn niet helemaal rond. Toen hebben ze een nieuwe set banden gemonteerd en weer met Roadforce gebalanceerd en sindsdien 100% trillingvrij!
Balanceren met Roadforce is veel nauwkeuriger dan een standaard balanceer apparaat. Check dus even of jouw SEC beschikt over Roadforce balancing…
YouTube: Tesla Model Y Filter Replacement Part 1 #teslacar #teslamodely2022 #...beyazz06 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:54:
İk dacht vandaag "even" het interieurfilter van de Y vervangen.. Zag er al anders uit dan op video's, geen schroef te bekennen, hoe dan dacht ik. Een klipje die je blijkbaar moet indrukken, maar ik zie geen klipje:Zie ik het nu goed dat het klipje er niet is cq afgebroken? Of kijk ik nu gewoon scheel oid en zie ik het niet?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Voor roadforce kan ik velgen doktor in Uden aanbevelen was 50 euro kwijt, er zit er ook een in groesbeek(schoenmakers) maar die koste wel meer.Danny the dog schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Zo zeg... zo had ik het nog niet bekeken. Dat banden tegenwoordig van dusdanig mindere kwaliteit zijn. Dat in combinatie met het erg gevoelige / harde onderstel van Tesla kan er natuurlijk toe leiden dat de kleinste onbalans wel degelijk voelbaar is in de auto. En ik rij nog wel op de kleinste maat velg voor dit model (19")...
Het stomme is dat ik deze trilling nu dus met 2 sets banden ervaar en dat de auto bij zowel Tesla (af-fabriek) als bij een Profile Tyre Centre (winterbanden) 2x gebalanceerd is. Daarbij heb ik nu samen met een onafhankelijk expert proef gereden in een referentieauto, een RWD LR Juniper, en die vertoonde dezelfde trilling! Bizar gewoon.
Desondanks ga ik eens opperen bij de leasemaatschappij om toestemming te krijgen voor Roadforce balanceren. Met tegendruk via een rol is dat denk ik? Wie weet is het op die manier alsnog op te lossen.
Dankjewel voor het delen van je ervaring in ieder geval. Goed om te horen dat ik niet de enige ben.
[...]
Zie boven![]()
[...]
Fijn dat het ook bij jou opgelost is toen. Kromme velg af-fabriek lijkt me in mijn geval erg sterk. Maar niks is onmogelijk natuurlijk!
[...]
Dank voor het delen van je ervaring! Het komt dus toch vaker voor, ondanks dat Tesla alles ontkent en zich aan alle verantwoordelijkheid onttrekt.
SeC Zwolle kan het ook zelf. Bij m'n Tesla's hebben ze dat ook gedaan, bij de laatste waren ook (kosteloos) 2 nieuwe banden nodig. Waren wel M3's dus verklaarbaar door de bootreis.Danny the dog schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Zo zeg... zo had ik het nog niet bekeken. Dat banden tegenwoordig van dusdanig mindere kwaliteit zijn. Dat in combinatie met het erg gevoelige / harde onderstel van Tesla kan er natuurlijk toe leiden dat de kleinste onbalans wel degelijk voelbaar is in de auto. En ik rij nog wel op de kleinste maat velg voor dit model (19")...
[...]
Zie boven![]()
[...]
Fijn dat het ook bij jou opgelost is toen. Kromme velg af-fabriek lijkt me in mijn geval erg sterk. Maar niks is onmogelijk natuurlijk!
[...]
Dank voor het delen van je ervaring! Het komt dus toch vaker voor, ondanks dat Tesla alles ontkent en zich aan alle verantwoordelijkheid onttrekt.
Bijzonder, dat A-merken slechte banden afleveren?GekkeRipper schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Ik had het ook zo. Vanaf dag 1 trillen. Niet goed opgelost door Tesla. Toen zelf andere banden gekocht en elders laten monteren. Nog steeds trillingen. Mijn conclusie was dezelfde als de jouwe, het moet wel aan de auto liggen. Niet dus, banden waren niet goed rond. Met een Road force apparaat werd dit eenvoudig aangetoond. 3 van mijn 4 nieuwe banden waren niet rond genoeg. Drie! Die specialist zei dat het erg vaak voorkwam. Er wordt tegenwoordig veel rommel geleverd. Ging om Pirelli en Continental. Gewoon A merken dus.
Van die specialist begrijp ik dat hij zegt dat zijn manier van balanceren echt nodig is (Wc-eend), maar ik wissel elke maand banden onder mijn M3 (testen o.a. op circuit) en heb nergens last van.
Wel allemaal originele Aero velgen en goede banden (Michelin, Pirelli, GoodYear), maar nog nooit een misser mee gehad. Banden wisselen doet de garage op de hoek, balanceren ook.
Slechte velgen voorbeelden ken ik genoeg: neppers met verkeerde ET-waarden en scheuren in spaken na belasting.
Zou graag eens zo'n slechte band van je proberen bij verschillende bandenspanningen.
Bij Michelin heb je daar overigens gewoon garantie op.
Van een boottocht worden banden niet slechter; wel van maanden in voorraad en zon staan wachten op verkoop...
Draadloos laden op onze Zon
Uh wat? Je hebt 12 nieuwe banden setjes per jaar?emmerx schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:47:
[...]
[...] ik wissel elke maand banden onder mijn M3 en heb nergens last van. [...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bij mijn 2020 Model 3 is het volume van bluetooth media apparaten een stuk lager (~5dB) dan van de DAB-radio. Niet fijn als ik wissel naar radio en mijn luidsprekers er bijna uitklappen...
Kan in het Tesla (Service) menu niets vinden om per input een verschillende volume in te stellen.
Heb geprobeerd te spelen met Bt instellingen op mijn mobiel (Samsung S23+ heeft Routines & Standen), ook in de developers settings als Absolute volume en AVRCP-versie.
Iemand meer succes gehad hierbij?
Kan in het Tesla (Service) menu niets vinden om per input een verschillende volume in te stellen.
Heb geprobeerd te spelen met Bt instellingen op mijn mobiel (Samsung S23+ heeft Routines & Standen), ook in de developers settings als Absolute volume en AVRCP-versie.
Iemand meer succes gehad hierbij?
[ Voor 14% gewijzigd door emmerx op 31-01-2026 17:26 ]
@emmerx Zover ik begrepen heb kun je per audio bron de equaliser instellen. Daarmee kun je het volume ook iets omlaag (of omhoog) gooien.
Goede tips! Ga ik wat mee doenmegabeat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Voor roadforce kan ik velgen doktor in Uden aanbevelen was 50 euro kwijt, er zit er ook een in groesbeek(schoenmakers) maar die koste wel meer.
Mooi dat sommige SeC's ook goede apparatuur hebben. Omdat Tesla ontkent dat er wat aan de hand is, verwacht ik weinig medewerking met een service request. Dus ik denk dat ik even 'extern' ga. Maar toch dank!Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:57:
[...]
SeC Zwolle kan het ook zelf. Bij m'n Tesla's hebben ze dat ook gedaan, bij de laatste waren ook (kosteloos) 2 nieuwe banden nodig. Waren wel M3's dus verklaarbaar door de bootreis.
Nee, je kan gewoon meerdere presets maken maar dan zou je nog steeds per bron zelf manueel de juiste preset moeten kiezen. Niet zo handig en ik hoop dat ze dat ooit nog eens updaten.jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:11:
@emmerx Zover ik begrepen heb kun je per audio bron de equaliser instellen. Daarmee kun je het volume ook iets omlaag (of omhoog) gooien.
Je kunt toch het Bluetooth volume op je telefoon wel instellen? Dat kan op iedere telefoon die ik ooit heb gehad tenminste...emmerx schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:19:
Bij mijn 2020 Model 3 is het volume van bluetooth media apparaten een stuk lager (~5dB) dan van de DAB-radio. Niet fijn als ik wissel naar radio en mijn luidsprekers er bijna uitklappen...
Spanbanden megastrak dwars over het loopvlak voor een heel aantal dagen/weken veroorzaakt veel ellende op een gevoelige auto.emmerx schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Van een boottocht worden banden niet slechter; wel van maanden in voorraad en zon staan wachten op verkoop...
Daarnaast zijn er veel bandenfitters die het niet supernauw nemen met opspannen, balanceren en/of hoogtslag.
Ik krijg het beeld dat met name Highlands met weinig km's er het gevoeligst voor zijn. Oplosbaar is het echter áltijd. Maar je hebt er wèl specialisten bij nodig.
@Danny the dog Pols je leasemaatschappij eens of ze een onderstelspecialist kennen die probleemgevallen fixt.
Als je bereid bent bij aanschaf al een premium te betalen om nog benzine te kunnen tanken (een gebruikte elektrische auto is al "the bargain of the century" een gebruikte PHEV is zwaar overpriced), dan volgen later nog de premium reparatiekosten voor mogelijk beide systemen (in ieder geval een koppeling tussen de 100.000 en 250.000) en de ETS2 premium op een liter benzine. En stekker je vooral iedere dag suf zodat de benzinevoorraad in je tank sterk veroudert. En de dealer maar storingen zoeken tegen € 120,- per uur.Refl schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Maar als fatsoenlijk vervoer kun je dan anno 2026 echt veel beter een gebruikte hybride nemen.
Excuus, ik had mezelf even niet in de hand 😂. Elektrisch rijden kent ook nadelen.
[ Voor 4% gewijzigd door nerovectra op 31-01-2026 20:09 ]
Dat dus idd bij de M3. Toen in het leveringen topic de Tesla Shanghai filmpjes van WuWa nog hot waren kwam er eens een langs waarop je ziet met hoeveel "geweld" auto's worden vastgezet met die spanbanden. Logisch ook met het risico op storm onderweg. En de reis duurt tegenwoordig meer dan 6 weken gezien ze omvaren via Zuid-Afrika.nerovectra schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Spanbanden megastrak dwars over het loopvlak voor een heel aantal dagen/weken veroorzaakt veel ellende op een gevoelige auto.
Toch even reageren ookal is het offtopic want iedereen reageerde op mijn post met PHEV in mind maar een "normale" en bovendien gebruikte hybride (Toyota) is meer waardevast dan EVs. PHEV is het inderdaad net niet allemaal.nerovectra schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Als je bereid bent bij aanschaf al een premium te betalen om nog benzine te kunnen tanken (een gebruikte elektrische auto is al "the bargain of the century" een gebruikte PHEV is zwaar overpriced), dan volgen later nog de premium reparatiekosten voor mogelijk beide systemen (in ieder geval een koppeling tussen de 100.000 en 250.000) en de ETS2 premium op een liter benzine. En stekker je vooral iedere dag suf zodat de benzinevoorraad in je tank sterk veroudert. En de dealer maar storingen zoeken tegen € 120,- per uur.
Excuus, ik had mezelf even niet in de hand 😂. Elektrisch rijden kent ook nadelen.
En je hoeft mij niet te overtuigen, met een eigen laadpaal is het genieten dat je bijv. een tweedehands Model 3 voor een habbekrats kunt rijden. Maar het feit is wel dat dat o.a. komt doordat voor een groot gedeelte van Nederland een EV geen uitkomst is, dus is de markt voor die occasions klein, veel aanbod en minder vraag.
We hebben onlangs onze hybride ingeleverd ter voorbereiding op de komst van een MY en we schrokken wat we er nog voor terugkregen. Heel gewilde occasions, en dat merk je in de restwaarde.
Mijn Y uit Duitsland had het ook.Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Waren wel M3's dus verklaarbaar door de bootreis.
Waar had jouw Y dan last van, door de reis? Trillingen? En hoe heb je dat uiteindelijk op weten te lossen?
Net getest.jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:11:
Equalizer is echter voor elke bron gelijk.
Je kunt wel presets maken, maar die helaas niet koppelen aan verschillende inputs.
Zag het probleem ook langskomen op de andere Tesla fora.
Ik ga dus een request doen.
Want mijn DIN Sony uit 2010 had al profielen (volume +/- en equalizer) per audio input (FM, Aux, CD, Bt) en zoiets is heel eenvoudig te implementeren.
[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 01-02-2026 00:54 ]
Ik sta op het punt een MY LR AWD ultra red 19" met trekhaak, zwart interieur en FSD capability privé te kopen ('contant'). Ik had liever gewacht op AI5, maar ik wil niet opgezadeld zitten met een abonnement voor FSD, omdat ik verwacht/hoop ook met deze auto weer zo'n 20 jaar te doen.
Nu lees ik soms dat mensen de trekhaak en/of FSD achteraf aanschaffen. Is dat enkel vanwege de bijtelling (die in mijn geval dus geen rol speelt)? Of kan ik het ook beter achteraf aanschaffen vanwege de verzekering o.i.d.?
Nu lees ik soms dat mensen de trekhaak en/of FSD achteraf aanschaffen. Is dat enkel vanwege de bijtelling (die in mijn geval dus geen rol speelt)? Of kan ik het ook beter achteraf aanschaffen vanwege de verzekering o.i.d.?
Ik heb mijn privé Y LR met gelijk alles erop gekocht, en verzekerd met 3jaar nieuw waarde garantie dan krijg je ook alle extra’s bij diefstal of totaallos vergoed .DutchJudge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:07:
Ik sta op het punt een MY LR AWD ultra red 19" met trekhaak, zwart interieur en FSD capability privé te kopen ('contant'). Ik had liever gewacht op AI5, maar ik wil niet opgezadeld zitten met een abonnement voor FSD, omdat ik verwacht/hoop ook met deze auto weer zo'n 20 jaar te doen.
Tenzij je de trekhaak achteraf veel goedkoper kan laten monteren is dat misschien een voordeel.
Voor mij was trekhaak achteraf puur vanwege de bijtelling.DutchJudge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:07:
Leuk om te lezen dat je zo lang van plan bent om met de auto te gaan rijden!
Iemand hier met advies welke hardware ik moet aanschaffen voor scan my Tesla? Ik zie groot aanbod harnasses en obd dongles, maar geen idee welke goed werkt.
Fsd en trekhaak kun je ook als accessoire verzekeren. Voor fsd Wel even zwart op wit laten zetten want niet alle verzekeraars doen dat . Je wilt bij een Total loss niet met een extra schadepost van 7500 euro zitten. Het blijft een gok fsd , heb het zelf ook aangeschaft overigens, maar kans is nog steeds aanwezig dat het niet heel snel wordt goedgekeurd en dan heb je een hele dure stoplichtherkennjng . Ik snap de overweging echter wel. Communicatie van tesla over deadlines en goedkeuring is (bewust?) chaotisch. Fsd krijgt bij inruil pas meerwaarde als je het kan gebruiken , nu is het bijna gebakken lucht .SpikeHome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 05:18:
[...]
Ik heb mijn privé Y LR met gelijk alles erop gekocht, en verzekerd met 3jaar nieuw waarde garantie dan krijg je ook alle extra’s bij diefstal of totaallos vergoed .
Tenzij je de trekhaak achteraf veel goedkoper kan laten monteren is dat misschien een voordeel.
[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-02-2026 08:45 ]
Ik heb (al 3,5 jaar) een OBDlink MX+ en afhankelijk van je model heb je dan nog een obd harnasje nodig. Maar die verschillen per auto en per modeljaar. Ik heb er voor de juniper nog eentje liggen geloof ik die ik dubbel besteld heb.megabeat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:02:
Iemand hier met advies welke hardware ik moet aanschaffen voor scan my Tesla? Ik zie groot aanbod harnasses en obd dongles, maar geen idee welke goed werkt.
Heb ook mijn “oude” dongles geprobeerd uit mijn Leaf, een LeLink oa, omdat die veel betaalbaarder zijn maar die kunnen de can-bus snelheid niet bijbenen.
Netto resultaat daarvan is dat sommige berichten "verloren" gaan en je sommige minder vaak voorkomende data dus niet te zien krijgt, of dat ze maar eens in de <random> minuten bijgewerkt worden omdat er dan toevallig een berichtje opgepikt wordt. w
[ Voor 16% gewijzigd door Mar.tin op 01-02-2026 10:22 ]
Waar had je de auto verzekerd?SpikeHome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 05:18:
[...]
Ik heb mijn privé Y LR met gelijk alles erop gekocht, en verzekerd met 3jaar nieuw waarde garantie dan krijg je ook alle extra’s bij diefstal of totaallos vergoed .
Trekhaak is een bijtelling dingetje. FSD capability (zit standaard er op toch? Dat het capable is met) of ga je FSD aanschaffen voor die bijna 8k?DutchJudge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:07:
Zoals je nu in USA ziet is dat het heel leuk is dat je supervised dan heb aangeschaft, unsupervised is gewoon een ander pakket straks. Dus is het dan wellicht niet zonde van je geld.
Ik zie het mezelf 1 a 2 maanden per jaar gebruiken als we op vakantie gaan naar Portugal. Dan is een maand abbo veel voordeliger.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/vUGB8PPSCfrAvjfWbT6j9kgo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZmPjSRbiN8wyiYGYKBeC8hDu.jpg?f=fotoalbum_tile)