Ik ga voorlopig niks afwachten, ik rij al langer in de i5 en sinds kort die M3 dus mij zie je de eerste jaren niet meer op de automarktEisbar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:02:
[...]
[...]
Ik heb test ritten in de BMW gemaakt en was ook goed te spreken over hoe het allemaal werkt nu. Intuitief ook voor een Tesla rijder (vrijwel niets anders gereden sinds 2018). Blijft dat de software integratie, updates, andere apps, laad ervaring etc etc bij Tesla nog steeds kop en schouders boven alles uitsteken wat ik geprobeerd heb (veel ev huurautos). De neue klasse is echter wel qua batterij specs een generatie beter dan wat Tesla nu heeft. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe i3. Helaas nog jaren voordat die met beter geprijsde varianten komen denk ik en helemaal voordat je beetje gebruikt aanbod hebt maar als je een i5 overweegt dan zou ik wellicht even wachten tot er in maart meer bekend is over de i3
Voor de i4 kost dat (Driving Assistance Professional) wel 4489 euro extra. Dat kun je ook niet meer achteraf laten toevoegen als de HW Innovation Pack niet van te voren was aangeschaft. En het grootste nadeel: het is alweer verouderd want de Neue Klasse iX3 gaat weer een heel ander systeem krijgen (Motorway & City Assistant, waarvan het City deel nog niet goedgekeurd is in NL) wat als ik het goed begrijp 994 euro per jaar gaat kostenHyperBart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
EAP met die automatische wissel van rijstrook zit nu ook sinds een jaartje op de BMW's.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 28-01-2026 12:42 ]
Gekeken in service mode, kan geen interieur temp sensor vinden of uitlezen. Heb wel PTC en HVAC gevonden, bij PTC geeft hij meteen al aan 2 'rods' compromised en 'degraded functionality' of iets in die richting.
Heb ook hetzelfde gehad, M3 2021. Nadat Tesla de cabinfilters had vervangen werkte alles weer. Ik vervang ze nu altijd om de 20K (bij ons is dat om de 7 maanden)FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:49:
Gister een poolauto van werk meegehad, een Model 3 van 2019. Na 5 minuten rijden geen verwarming meer. Er leek gewoon onverwarmde buitenlucht uit de roosters te komen. In het climate control menu linksboven op uit zetten en daarna weer inschakelen dan hebben we weer 5 minuten warmte. De auto geeft dan aan 'opwarmen' en gaat na 5 minuten vanzelf naar 'automatische ontwaseming' en blaast dan weer koude lucht. Als je tijdens het 'opwarmen' de verwarming op 27 graden zet komt er met moeite wat warme lucht uit, maar lang geen 27 graden.
Zojuist gemeld bij de wagenparkbeheerder en blijkbaar heeft onze andere poolauto, een Model 3 LR uit 2019, exact hetzelfde issue.
Iemand een idee wat dit kan zijn? De auto geeft nergens een foutmelding aan, rijaccu is op temperatuur alles werkt normaal. Auto uitschakelen via het menu en 2 minuten wachten helpt niet, na 5 minuten weer koude lucht.
Krijg er op internet ook niks over gevonden.
Pieter Holtrop
Het niet goed functioneren van de software in een EV maakt het rijden niet prettig; haal ik mijn bestemming, met ik laden, klopt de te rijden afstand met de accu. Je bent dan met andere dingen bezig dan met het rijden. En ik ben met je eens dat het rijden zelf het leukste is. Maar als de randvoorwaarden dan net niet goed zijn, dan is het geen pretje, ook al is de zetel, het stuurgedrag etc 100%. Dat is wat ik bedoel.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Dat is persoonlijk. Voor mij bepaalt het rijden zelf 98% (om maar een fictief getal te zeggen) van het rijdersgenot. Het comfort van de zetel, hoe de auto stuurt, optrekt, in bochten ligt, ...
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, bepaalde supercars worden direct meer waard het moment ze geleverd zijn. Maar daar gaat de discussie niet over.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Misschien dat ik dat ook eens moet doen, ik heb hem al dik 50k km.
Signatures zijn voor boomers.
Psies. En dan vanaf het stuk einde 60 ongeveer. Richting Wageningen idd. Zou tof zijn. Thnx!!duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:49:
[...]
Ik woon daar in de buurt, kan eens testen met mijn 2025 M3P. Je bedoeld dus vanaf Ouwehand over de Grebbeberg naar Wageningen?
Waar koop je ze? Want bij Tesla kosten ze 29 euro (exclusief levering?), dat tikt toch ook wel aan als je dat 2x per jaar vervangt.Pieter Holtrop schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Heb ook hetzelfde gehad, M3 2021. Nadat Tesla de cabinfilters had vervangen werkte alles weer. Ik vervang ze nu altijd om de 20K (bij ons is dat om de 7 maanden)
Tja, een auto heeft nu eenmaal soms wat onderhoud nodig.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Waar koop je ze? Want bij Tesla kosten ze 29 euro (exclusief levering?), dat tikt toch ook wel aan als je dat 2x per jaar vervangt.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Nochtans wordt er zo gepromoot dat het amper nodig is bij een EVadjego schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Tja, een auto heeft nu eenmaal soms wat onderhoud nodig.
Trouwens Tesla zelf raadt het maar om de 2 jaar aan.
Dat hoeft op zich niet gelijk een probleem te zijn (je kan nog steeds prima verwarming hebben, ondanks degraded functionality) maar het kan uiteraard wel. Kan je toevallig in de app kijken naar wat de temperatuur daar aangeeft?FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:16:
Gekeken in service mode, kan geen interieur temp sensor vinden of uitlezen. Heb wel PTC en HVAC gevonden, bij PTC geeft hij meteen al aan 2 'rods' compromised en 'degraded functionality' of iets in die richting.
Maar het lijkt mij dat Tesla er naar mag gaan kijken. Vervangen van het PTC is overigens een dure grap, maar dat is verder niet heel belangrijk voor jou en een pool auto
[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 28-01-2026 14:44 ]
Klopt, namelijk ruitenwissers, interieurfilters en af en toe een keer de remvloeistof laten controleren.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Nochtans wordt er zo gepromoot dat het amper nodig is bij een EV
Dat is wel echt beduidend minder dan bij een ICE
Ik heb geen Tesla app en geen Tesla account. De wagenparkbeheerder heeft al contact gehad met Tesla en heeft wat tips en tricks doorgekregen die hij as we speak aan het proberen is. Blijkbaar is er nog een manier om een en ander nog iets grondiger te resetten of herstarten ofzo.Notna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Dat hoeft op zich niet gelijk een probleem te zijn (je kan nog steeds prima verwarming hebben, ondanks degraded functionality) maar het kan uiteraard wel. Kan je toevallig in de app kijken naar wat de temperatuur daar aangeeft?
Maar het lijkt mij dat Tesla er naar mag gaan kijken. Vervangen van het PTC is overigens een dure grap, maar dat is verder niet heel belangrijk voor jou en een pool auto
Weet iemand misschien iets meer over levertijden vanuit Giga Berlin? Levertijd in app staat op Maart 2026, prima. Maar hoe snel gaat het straks als je een datum/VIN/kenteken krijgt? Is dat allemaal echt pas iets wat gaat lopen 1-2 weken voor levering of zit er nog wel een maand of meer tussen het verkrijgen van je VIN en de daadwerkelijke levering? Kan me voorstellen dat het snel kan gaan als de auto uit Berlijn komt i.p.v. Oost Azie.
Verkeerde topic heb ik begrepen.
Verkeerde topic heb ik begrepen.
[ Voor 4% gewijzigd door Refl op 28-01-2026 15:35 ]
Je hebt er 2 nodig, dus 2x 29. Ik heb gisteren deze gekocht: https://www.amazon.com.be/dp/B0D86MGPJ5 dus kan nog niet zeggen of ze goed/slecht zijn.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Waar koop je ze? Want bij Tesla kosten ze 29 euro (exclusief levering?), dat tikt toch ook wel aan als je dat 2x per jaar vervangt.
De auto hoort vrijwel meteen warme lucht te geven, dat is bijna instant zo snel gaat dat. Lijkt erop dat deze een kapotte PTC heeft, iets wat met regelmaat voorkomt in de oudere modellen.FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:16:
M3P 24'
Ik neem dat hok vanavond weer mee naar huis, om te testen of het nu beter werkt na de reset van de wagenparkbeheerder.
Collega van mij met een Model 3 2019 had dezelfde issue. PTC moest vervangen worden.Notna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Dat hoeft op zich niet gelijk een probleem te zijn (je kan nog steeds prima verwarming hebben, ondanks degraded functionality) maar het kan uiteraard wel. Kan je toevallig in de app kijken naar wat de temperatuur daar aangeeft?
Ik moet zeggen dat ik een PTC heater wel erg prettig vind. Onze Hyundai Inster heeft zowel een PTC als een warmtepomp. Interieur wordt veel sneller warm en het warmtegevoel van een PTC is intenser (ik kom uit een warm gebied uit Turkije, dus verwarming staat altijd hoog.
Je zit in het verkeerde topic.Refl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:05:
Weet iemand misschien iets meer over levertijden vanuit Giga Berlin? Levertijd in app staat op Maart 2026, prima. Maar hoe snel gaat het straks als je een datum/VIN/kenteken krijgt? Is dat allemaal echt pas iets wat gaat lopen 1-2 weken voor levering of zit er nog wel een maand of meer tussen het verkrijgen van je VIN en de daadwerkelijke levering? Kan me voorstellen dat het snel kan gaan als de auto uit Berlijn komt i.p.v. Oost Azie.
Het grote Tesla Levering topic #2
Dat is wel een behoorlijke beperking als je geen app hebt, die is echt super handig met een boel dingen. Op afstand climate aanzetten als het 38 of juist -10 is buiten, een adres vanaf de telefoon direct naar de navigatie sturen, kijken waar de auto ook alweer gelaten hebt als je in een vreemde stad bent, kijken hoe laat iemand op de bestemming aankomt, voor een van je kinderen de auto van het slot halen als je zelf geen zin hebt om te lopen als ze iets in de auto hebben laten liggen, mogelijkheiden zijn legio.FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:49:
[...]
Ik heb geen Tesla app en geen Tesla account. De wagenparkbeheerder heeft al contact gehad met Tesla en heeft wat tips en tricks doorgekregen die hij as we speak aan het proberen is. Blijkbaar is er nog een manier om een en ander nog iets grondiger te resetten of herstarten ofzo.
@DaCoTa ja daar heb ik echt super veel aan voor een auto waar ik in heel 2025 5 dagen in gereden heb... Het is een poolauto. Er zit wel een account aan gekoppeld, maar geen idee wie.
Ik heb zelf een privé Ford Focus van hetzelde bouwjaar als deze Model 3 en die doet alles wat die Tesla kan maar dan beter
Ik heb zelf een privé Ford Focus van hetzelde bouwjaar als deze Model 3 en die doet alles wat die Tesla kan maar dan beter
[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 28-01-2026 15:35 ]
Gewoon bij Tesla, mijn advies vervang ze om de 20K ik vervang de ruitenwissers dan ook.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
[...]
We gaan naar de 180K dus binnenkort weer een keer een serviceverzoek inschieten.
Pieter Holtrop
Niemand met enige verstand van auto's zegt dat EV's geen onderhoud nodig hebben.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:41:
Nochtans wordt er zo gepromoot dat het amper nodig is bij een EV
Belangrijkste aandachtspunten zijn:
- De remmen gangbaar houden.
- Remvloeistof verversen
- Interieurfilter vervangen of schoonmaken
- Ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof
- Inspectie van banden
- Speling op ondersteldelen
- Accufilter schoonhouden (speelt bij Toyota, maar wellicht ook bij anderen?)
(Overigens kun je een interieurfilter, als dat droog is en dus niet vol schimmel zit (bij een binnenslaper) en je weinig rijdt ook jaarlijks even schoonzuigen met een stofzuiger. Dat doe ik hier en gaat prima.)
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 28-01-2026 15:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou de veelgehoorde klacht van niet-Tesla rijders over koplampen die bij "elke Tesla" te hoog staan, kan ook de prullenbak in. Bij de APK van mijn Model Y zojuist was de enige opmerking dat de koplampen te laag stonden
De ruitenwissers bestel ik van Bosch, die zijn de helft goedkoper dan bij Tesla.Pieter Holtrop schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Gewoon bij Tesla, mijn advies vervang ze om de 20K ik vervang de ruitenwissers dan ook.
We gaan naar de 180K dus binnenkort weer een keer een serviceverzoek inschieten.
Bosch Aerotwin A102S voor de Model 3.
Echt waar, een paar ruitenwissers en interieurfilters voor in totaal nog geen honderd euro per keer is toch geen geld om je auto veilig en schoon te houden?
Iemand met verstand verstaat ook wel het verschil tussen "amper" en "geen" zeker?Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Niemand met enige verstand van auto's zegt dat EV's geen onderhoud nodig hebben.
Belangrijkste aandachtspunten zijn:Als je dat allemaal niet doet heb je na een paar jaar zoiets: YouTube: Tesla Model S 85 – 2014 – 599.350 km - Klokje rond
- Remvloeistof verversen
- Inspectie van banden
(Overigens kun je een interieurfilter, als dat droog is en dus niet vol schimmel zit (bij een binnenslaper) en je weinig rijdt ook jaarlijks even schoonzuigen met een stofzuiger. Dat doe ik hier en gaat prima.)
Maar om heel eerlijk te zijn, dit is qua onderhoud natuurlijk ontzettende peanuts in vergelijking met een ICE. Deel kan je makkelijk zelf, maar een check op onderstel, remmen en banden 1x per jaar hoeft de wereld niet te kosten en zou in die zin ook makkelijk vanuit Tesla gestimuleerd kunnen en moeten worden.Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Niemand met enige verstand van auto's zegt dat EV's geen onderhoud nodig hebben.
Belangrijkste aandachtspunten zijn:Als je dat allemaal niet doet heb je na een paar jaar zoiets: YouTube: Tesla Model S 85 – 2014 – 599.350 km - Klokje rond
- Remvloeistof verversen
- Inspectie van banden
Banden: daarvoor ben je als chauffeur altijd verantwoordelijk, zelfs als je een huurwagen in ontvangst neemt. Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat je af en toe kijkt of er nog profiel op zit, of er beschadigingen zijn. De druk staat al op het dashboard...Blik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Maar om heel eerlijk te zijn, dit is qua onderhoud natuurlijk ontzettende peanuts in vergelijking met een ICE. Deel kan je makkelijk zelf, maar een check op onderstel, remmen en banden 1x per jaar hoeft de wereld niet te kosten en zou in die zin ook makkelijk vanuit Tesla gestimuleerd kunnen en moeten worden.
Remmen: je gevoel en je oren vertellen meer dan even met een lampje tussen de velgen gaan kijken. We weten ondertussen dat die remblokken amper slijten, en waarschijnlijk zitten er verklikkers op als de blokken bijna op zijn.
Onderstel: ook hier, gebruik je zintuigen en luister naar bizarre geluiden.
Je hebt ook nog de APK/Technische controle waar ze die dingen ook controleren, maar in B is dat de eerste keer na 4 jaar.
Als je minder dan 30k per jaar doet moet dat in principe ook volstaan tenzij je iets raar hoort of voelt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Defecte PTC heaterFastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:49:
Gister een poolauto van werk meegehad, een Model 3 van 2019. Na 5 minuten rijden geen verwarming meer. Er leek gewoon onverwarmde buitenlucht uit de roosters te komen. In het climate control menu linksboven op uit zetten en daarna weer inschakelen dan hebben we weer 5 minuten warmte. De auto geeft dan aan 'opwarmen' en gaat na 5 minuten vanzelf naar 'automatische ontwaseming' en blaast dan weer koude lucht. Als je tijdens het 'opwarmen' de verwarming op 27 graden zet komt er met moeite wat warme lucht uit, maar lang geen 27 graden.
Zojuist gemeld bij de wagenparkbeheerder en blijkbaar heeft onze andere poolauto, een Model 3 LR uit 2019, exact hetzelfde issue.
Iemand een idee wat dit kan zijn? De auto geeft nergens een foutmelding aan, rijaccu is op temperatuur alles werkt normaal. Auto uitschakelen via het menu en 2 minuten wachten helpt niet, na 5 minuten weer koude lucht.
Krijg er op internet ook niks over gevonden.
Wellicht een externe ssd aangesloten in het dashboardkastje? Ik had een Aliexpress ding liggen die een storing gaf op mn gps signaalMrDirect schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:50:
Ik merk dat mijn Juniper AWD LR mij een paar meter naast de rijbaan projecteert op het navigatie scherm. De navigatie denkt daardoor soms ook dat ik op het naastgelegen 30km/uur ventweggetje rijd. Altijd is de afwijking naar rechts, nooit dat ik links vd rijbaan geprojecteerd word. Iemand anders die dit ook wel eens gemerkt heeft?
Ik heb nu al bij twee Tesla's gezien dat door slechte uitlijning de achterbanden zwaar scheef versleten. Aan de buitenkant leek alles prima, maar aan de binnenkant kwam het karkas al door het rubber.... Dat zie je echt niet als je even van buiten naar het profiel kijkt.Tommie12 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:01:
Banden: daarvoor ben je als chauffeur altijd verantwoordelijk, zelfs als je een huurwagen in ontvangst neemt. Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat je af en toe kijkt of er nog profiel op zit, of er beschadigingen zijn. De druk staat al op het dashboard...
Dat ze bijna niet slijten is nou net het probleem. Daardoor gaan ze vast zitten (en dan ben je dus te laat), en schijven roesten. Dat voel je niet maar zie je pas bij een fatsoenlijke inspectie.Remmen: je gevoel en je oren vertellen meer dan even met een lampje tussen de velgen gaan kijken. We weten ondertussen dat die remblokken amper slijten, en waarschijnlijk zitten er verklikkers op als de blokken bijna op zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Banden, niet akkoord, dat kan je zien.Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Ik heb nu al bij twee Tesla's gezien dat door slechte uitlijning de achterbanden zwaar scheef versleten. Aan de buitenkant leek alles prima, maar aan de binnenkant kwam het karkas al door het rubber.... Dat zie je echt niet als je even van buiten naar het profiel kijkt.
[...]
Dat ze bijna niet slijten is nou net het probleem. Daardoor gaan ze vast zitten (en dan ben je dus te laat), en schijven roesten. Dat voel je niet maar zie je pas bij een fatsoenlijke inspectie.
En dat de remmen niet genoeg slijten zou Tesla simpelweg met een update kunnen oplossen.
Elke 20 km kan er een afremming met de blokjes gebeuren ipv door recup.
Dan hou je die oppervlaktes proper.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daarover gesproken, moet er nog specifieke ruitenwisservloeistof in? Of volstaat gewoon de eerste beste flacon van een bouwmarkt (op zomer/winter na uiteraard)
Belangrijk is dat het Tesla certified is. Dan staat er T0 of T1 op.nDirect090 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Daarover gesproken, moet er nog specifieke ruitenwisservloeistof in? Of volstaat gewoon de eerste beste flacon van een bouwmarkt (op zomer/winter na uiteraard)
Leuk dat je daarover begint. Ik rijd een model S maar ik denk dat het voor de 3/y ook relevant is.nDirect090 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Ik had een tripje naar Luxemburg vanaf Noord Holland begin dit jaar en had geen antivries. Dat was na een paar minuten onder 0 al gedaan. Terwijl ik al 3 uur op de weg was.
Ik houd mn auto altijd schoon en gebruik nagenoeg geen vloeistof, maar met dat zout blijf je sproeien. Mijn advies, gooi er altijd antivries in!
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik denk dat je in jouw post deRoenie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Belangrijk is dat het Tesla certified is. Dan staat er T0 of T1 op.
Gewoon de goedkoopste meuk er in die de bouwmarkt of Action in de actie-stelling heeft liggen!
Nee dat heb ik bewust niet gedaan. het leek mij zo al duidelijk genoegchielmi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat je in jouw post desmiley vergeten bent.
Gewoon de goedkoopste meuk er in die de bouwmarkt of Action in de actie-stelling heeft liggen!
Bij een ICE zorgt de motorwarmte ervoor dat water in dit specifieke geval voor die rit zelf makkelijk had gekund. Maar inderdaad, met dit weer is de blauwe essentieel.pjot1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Leuk dat je daarover begint. Ik rijd een model S maar ik denk dat het voor de 3/y ook relevant is.
Ik had een tripje naar Luxemburg vanaf Noord Holland begin dit jaar en had geen antivries. Dat was na een paar minuten onder 0 al gedaan. Terwijl ik al 3 uur op de weg was.
Ik houd mn auto altijd schoon en gebruik nagenoeg geen vloeistof, maar met dat zout blijf je sproeien. Mijn advies, gooi er altijd antivries in!
[ Voor 50% gewijzigd door Roenie op 28-01-2026 19:58 ]
Vraag aan de MY-Juniper (RWD) ‘Premium’ rijders:
Ervaart iemand een trilling die voelt alsof die vanuit het onderstel of wielen/banden komt?
Ik merk deze wel, bij zeer lage snelheid lijkt de auto zelfs echt op en neer te bewegen (5 km/u). Bij normale rijsnelheid (50-70-80-100) is het constant merkbaar als een vibratie door de auto. Alsof je continu op een minder goede weg rijdt.
Danny the Dog is even Maurice de Hond vandaag
Ervaart iemand een trilling die voelt alsof die vanuit het onderstel of wielen/banden komt?
Ik merk deze wel, bij zeer lage snelheid lijkt de auto zelfs echt op en neer te bewegen (5 km/u). Bij normale rijsnelheid (50-70-80-100) is het constant merkbaar als een vibratie door de auto. Alsof je continu op een minder goede weg rijdt.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Hoeveel km heb je er al mee gereden? De eerste paar honderd km komt het wel vaker voor, maar het moet dan snel wegtrekken.Danny the dog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:37:
5.000gjcvro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Hoeveel km heb je er al mee gereden? De eerste paar honderd km komt het wel vaker voor, maar het moet dan snel wegtrekken.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
M’n vriendin lijkt dit ook af en toe te hebben maar rijd niet enorm veel in haar auto. Ook een model y RWD. Zal er eens op letten, soms hebben we t gevoel dat er wat grint tussen de banden zit maar fit gevoel hebben we wel pas sinds de winterbanden erop zittenDanny the dog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:37:
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.