mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Niet als ze hem op een takelwagen zetten om hem te stelen. De app update enkel als de auto zelf rijdt.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Wat is hier het nut van, als je een app hebt die de auto continu minutieus kan volgen?
Ik vraag me af hoe Musk FSD Unsupervised abonnementen gaat verkopen voor de miljoenen auto's die momenteel op de baan rijden zonder die washers...turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:07:
https://www.notateslaapp....illar-cameras-added-video
Erg gaaf. Hopelijk komt dit ook snel naar de huidige 3/Y!
Dan nog kun je het in de app zien. Mogelijk moet je alleen de auto even extra wekken. Maar bij takelen lijkt me dat het alarm afgaat en de auto dus al gewekt wordt. Op afstand Sentry aanzetten (en premium connectivity aanzetten als je dat niet hebt) en je kunt de sujetten zelfs op beeld zettenFire69 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Niet als ze hem op een takelwagen zetten om hem te stelen. De app update enkel als de auto zelf rijdt.
Het was ook niet per se als vervelende vraag bedoeld, maar oprecht met het idee dat ik misschien een casus over het hoofd zie waar dit toch handig kan zijn.
Ik zie het ook wel zo. Mijn vorige auto is gestolen, dus ik was juist blij met een Tesla omdat die niet echt gestolen worden. Het alarm gaat ook af als hij opgekrikt word in mijn Tesla, dus het lijkt me geen probleem.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Dan nog kun je het in de app zien. Mogelijk moet je alleen de auto even extra wekken. Maar bij takelen lijkt me dat het alarm afgaat en de auto dus al gewekt wordt. Op afstand Sentry aanzetten (en premium connectivity aanzetten als je dat niet hebt) en je kunt de sujetten zelfs op beeld zetten.
Het was ook niet per se als vervelende vraag bedoeld, maar oprecht met het idee dat ik misschien een casus over het hoofd zie waar dit toch handig kan zijn.
FreeReef.nl
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Dan nog kun je het in de app zien. Mogelijk moet je alleen de auto even extra wekken. Maar bij takelen lijkt me dat het alarm afgaat en de auto dus al gewekt wordt. Op afstand Sentry aanzetten (en premium connectivity aanzetten als je dat niet hebt) en je kunt de sujetten zelfs op beeld zetten.
Ook als de auto wakker is krijg je geen locatie-updates als de auto niet rijdt. Simpel gezegd: geen draaiende wielen => geen correcte locatie in de app
https://www.reddit.com/r/...la_app_will_not_show_you/
Ik zie het meer als een kleine verzekering tegen diefstal/beroving van een grote investering. De gps tracking kan je schijnbaar ook uit zetten in het (service)menu.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Wat is hier het nut van, als je een app hebt die de auto continu minutieus kan volgen?
Er worden amper Tesla’s gestolen, en gezien het hele systeem er achter met overdracht via de app etc is het waarschijnlijk dat ze bij diefstal in onderdelen verkocht worden net zoals bij andere dure auto’s.Gmorx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Ik zie het meer als een kleine verzekering tegen diefstal/beroving van een grote investering. De gps tracking kan je schijnbaar ook uit zetten in het (service)menu.
Kans is dus groot dat ze vrachtwagen op gaan, dan onklaar gemaakt worden of gedemonteerd worden in een metalen loods of nabij een jammer.
Ik denk dat het heel weinig toe voegt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat denkt het dievengilde idd ook: er zijn in 2024 11 Tesla's gestolen in NLLeBrun schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:21:
Als ik de moeite en het risico zou nemen om er met een auto vandoor te gaan op een takelwagen zou ik toch naar duurdere merken kijken. De tweedehands markt voor Teslas is nou niet bepaald geweldig. En voor de prijs van onderdelen zal het ook niet meehelpen dat er miljoenen verkocht zijn. Ik maak me daardoor weinig zorgen over diefstal.
De gemiddelde autodief maakt gebruik van een jammer dus alles wat met verbindingen te maken heeft kun je vergeten. De verstopte Airtag kan je helpen als ze de telematics-unit uit de auto hebben gesloopt (1 minuut werk bij de Model Y Juniper) en ze zich daarna veilige wanen en de jammer uitzetten. Dan maar hopen dat er iemand met een Iphone in de buurt is.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Volgens dit overzicht heeft de Model 3 Standard ook de 3d7. De hogere WLTP komt wschl door de 18" banden (ipv 19")karel_G_1981 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
Hoi vraagje , ik vond het raar dat de 2026 model 3 standard een wltp range heeft van 534 km en de rwd van eind 2025 520 km terwijl ze exact dezelfde batterij hebben. Nu begreep ik dat de nieuwe model 3 standard een geknepen 3d6 motor heeft (uit de m3p) terwijl de rwd een 3d7 motor heeft . Is dat niet raar en wat zou de reden zijn van deze gekke change? (De 3d7 is de ultieme betrouwbaarheidskampioen volgens mij)
En al die auto's met HW3.Fire69 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Niet als ze hem op een takelwagen zetten om hem te stelen. De app update enkel als de auto zelf rijdt.
[...]
Ik vraag me af hoe Musk FSD Unsupervised abonnementen gaat verkopen voor de miljoenen auto's die momenteel op de baan rijden zonder die washers...
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Voorheen stond in de configurator voor de rwd ook bij de aero velgen een geschat bereik van ik dacht 554 km (niet wltp gecertificeerd).karel_G_1981 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
Hoi vraagje , ik vond het raar dat de 2026 model 3 standard een wltp range heeft van 534 km en de rwd van eind 2025 520 km terwijl ze exact dezelfde batterij hebben. Nu begreep ik dat de nieuwe model 3 standard een geknepen 3d6 motor heeft (uit de m3p) terwijl de rwd een 3d7 motor heeft . Is dat niet raar en wat zou de reden zijn van deze gekke change? (De 3d7 is de ultieme betrouwbaarheidskampioen volgens mij)
Ik ging er vanuit dat ze in de nieuwe standaard het vorige LFP- packhebben geplaatst, en dat met de bijbehorende wieldop velgen 530 km WLTP gehaald wordt.
Ergens in 2025 is er iets van 2,5 kWh bijgekomen in de rwd lfp-packs dacht ik.
Ik denk een casus te hebben: Als je de auto steelt en een GPS jammer in de auto legt dan is hij niet te volgen. De Apple airTag werk niet met GPS. De locatie wordt bepaald en doorgestuurd via twee radiosystemen die samenwerken binnen Apple’s Find My-netwerk.The__Virus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:33:
[...]
In december heb ik mijn Model S 85 uit 2014 met 3 ton op de teller omgeruild voor een Model 3. In al die jaren heb ik dus wel onderhoud aan laten plegen, 1x nieuwe wielophanging, rondom (3000 euro) 1 x batterij onderhoud bij Electrfy Europe. Toen ik de auto inleverde had ik nog steeds een bereik van 350 km en een accudegradatie van 12%. Onder de 1e 8 jaar garantie is wel een hoop vervangen. Luchtveringcompressor, deurhendels, grote navigatie scherm, stoelbediening (nieuwe stoel), Laadunit.pjot1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:51:
[...]
De 85 is ook 1 van eerste model s. Wat ook zowat weer de 1e elektrische auto is voor het grote publiek. Als je ziet wat voor stappen Tesla heeft gemaakt door de jaren heen is dat toch petje af. Een 75d of 90d met 4 ton op de teller bestaan gewoon met hun 1e accu. Hoe die behandeld zijn doe ik natuurlijk geen uitspraken over!
Bij 2 ton heb ik de MCU1 laten vervangen door de MCU2, dit was wel een verademing. Hij lekt ook koelvloeistof maar het was niet te vinden waar, Vanaf 2 ton moest ik wel elke 20000 km 5 liter bijvullen (beetje bij beetje). Remmen en blokken waren nog wel origineel ;-)
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Meestal krijg je een refurbished accu of 'nog een goede' met ongeveer de degradatie die je mag verwachten voor de leeftijd. Het is niet dat je een betere accu krijgt ofzo.gjcvro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:57:
[...]
Je zou toch denken dat ze bij het wisselen van de accu al een stap gemaakt hebben?
Ik begreep trouwens wel uit een video van Bjorn dat het vaak de afdichting is die stuk gaat waardoor de elektronica kapot gaat. Niet eens de accucellen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Grok zei gisteren wat anders dan vandaag . AI is weer krankzinnig inconsistent en geen goede bron blijkt maar weer.pdidi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:36:
[...]
Volgens dit overzicht heeft de Model 3 Standard ook de 3d7. De hogere WLTP komt wschl door de 18" banden (ipv 19")
Beetje eerlijk blijven in de discussie eh... jij sprakt duidelijk over dat unsupervised in Amerika en bepaalde andere landen al aanwezig was.Silversurfer1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:34:
[...]
In heel Amerika heeft al supervised en gaat binnenkort naar unsupervised. Kijk maar op de site van Tesla in de US. Verder kan het in China en Australië. En nog een pasr landen. Wat jij bedoelt zijn denk ik Cybercabs.
In China rijden volop autonome auto’s en bestelbusjes rond. Die racen de EU letterlijk voorbij. Wij zijn hier nog aan het neuzelen. Ik vrees ernstig voor de Europese autoindustrie. Binnen 5 jaar gaan er reuzen omvallen. Helaas. Of de EU gaat ze met miljarden steunen. Anders is het exit. China loopt nu al voorop. Alleen Tesla kan volgen.
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 27-01-2026 08:10 ]
"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''
Dat klopt. Bij de S en X modellen zijn de accu's uitgevoerd met "vochtafvoer parapluutjes" dus als er condens water of iets dergelijks ontstaat in de accu dan wordt het door de zwaartekracht afgevoerd via die punten. Maar die punten kunnen verstopt raken en dan, met voldoende vocht, gaat de elektronica in de accu kapot, niet de accucellen zelf. Ik meen dat er 13 aparte units in zitten met elk hun eigen elektronica. Als er dus een unit uitvalt, ben je 1/13 deel van je capaciteit kwijt. Vaak is dus het vervangen van de elektronica voldoende.pjot1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 05:19:
[...]
Meestal krijg je een refurbished accu of 'nog een goede' met ongeveer de degradatie die je mag verwachten voor de leeftijd. Het is niet dat je een betere accu krijgt ofzo.
Bij de 3 en Y zijn de accu gesloten en is er een (lichte) overdruk in de accu waardoor er sowieso geen vocht kan binnendringen en er ook geen condens kan ontstaan. Voortschrijdend inzicht ;-)
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik heb dit in 2.5 jaar werkelijk nog nooit hoeven doen?turkeyhakan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:09:
Dit betekent hopelijk een einde aan het reinigen van de camera's aan de voorzijde. Ik ben benieuwd of dit in de EU ook al is doorgevoerd.
[Afbeelding]
In de app zie ik in onze wijk 16(!) oplaad punten (moeten jullie de filters ook elke keer opnieuw instellen?) maar in de auto 0,0. Ook kan ik zo snel niet een instelling vinden voor het tonen van laadpunten van derden.kamerplant schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:31:
[...]
^^ Deze vraag werd een jaar gelegen gesteld. We hebben nu MultiPass en in de Tesla app zijn alle laadpalen gewoon zichtbaar - maar niet in in-car navigatie. Is dat bij jullie ook nog de status of is er iets mis met mijn software?
(wmb hoort dit niet in het charging topic, gezien dit over een Tesla specifieke feature gaat).
Je weet waar ik op doel neem ik aan? 2,5 jaar lijkt mij persoonlijk ook vrij kort. Maar als de auto wat ouder is of men rookt in de auto bijv., kan een reiniging wellicht sneller vereist zijn.yourney schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Ik heb dit in 2.5 jaar werkelijk nog nooit hoeven doen?. En rij toch 80% op AP
Zelfs kleine stofdeeltjes kunnen impact hebben. Dat zie je hier ook:
https://service.tesla.com...20for%20all%20vehicles%3A
Maar wat mij betreft het belangrijkste: ze hebben de camera's aan de voorkant beter geïsoleerd tegen stof etc.
[ Voor 26% gewijzigd door turkeyhakan op 27-01-2026 09:21 ]
Eerst maar even updaten naar 2025.44.25.3, dan maar weer kijken of het morgen werkt.
Toen ik de Kia EV6 in gebruik nam, was de catalogus prijs 53K en volgens mij lag de M3 toen ook zo rond die prijs in 2021?Blik1984 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Is ook wel een andere prijsklasse qua auto, praten hier over een auto van 60k+ waar de M3 vaak prima te verkrijgen is voor ~40k
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Dan denk ik niet dat ik je begrijp; ik dacht camera vies -> slecht presterende AP, wellicht bedoel jij (of de aanpassing vanuit Tesla) dus iets anders.turkeyhakan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Je weet waar ik op doel neem ik aan? 2,5 jaar lijkt mij persoonlijk ook vrij kort. Maar als de auto wat ouder is of men rookt in de auto bijv., kan een reiniging wellicht sneller vereist zijn.
Zelfs kleine stofdeeltjes kunnen impact hebben. Dat zie je hier ook:
https://service.tesla.com...20for%20all%20vehicles%3A
Maar wat mij betreft het belangrijkste: ze hebben de camera's aan de voorkant beter geïsoleerd tegen stof etc.
Edit: nu pas artikel gelezen, gaat dus om damp ed vanuit interieur van o.a plastic die camera kunnen dwarszitten. Nog een argument om niet te roken
[ Voor 8% gewijzigd door yourney op 27-01-2026 09:50 ]
Je begrijpt mij inderdaad verkeerd en bent zo ver ik kan lezen niet op de hoogte van de mogelijkheid om de camera's te laten reinigen. Nu ben je ervan op de hoogte (PS je Tesla kan in sommige gevallen zelf ook een reiniging voorstellen). Zie ook: https://www.notateslaapp....r-area-of-focus-says-muskyourney schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:47:
[...]
Dan denk ik niet dat ik je begrijp; ik dacht camera vies -> slecht presterende AP, wellicht bedoel jij (of de aanpassing vanuit Tesla) dus iets anders.
Ik heb een M3P uit 2021 die voor de tweede batterijwissel naar Purmerend moet. Gisteren plotseling tot maar 50% geladen, vandaag nog maar 32%. Eigenlijk gewoon onbruikbaar maar ik kan hem nog one way naar het service center rijden.
Vervangende batterij is besteld inmiddels, maar Tesla wil dat ik ga wachten voordat ik de auto naar Purmerend rij totdat er een loaner beschikbaar is. Een datum wordt niet gegeven.
Ik heb dit niet geaccepteerd en gezegd dat ik morgen uiterlijk een vervangende auto wil. Dan maar een huurauto van een ander merk desnoods. Huurautos zijn ook 'op' zegt Tesla. Dat lijkt mij onzin.
Overigens niets dan goede ervaring met Tesla Purmerend, maar om nu op eigen kosten een huurauto te moeten regelen vind ik niet acceptabel.
Is het een privéauto? De coulance met dat soort dingen is vaak ronduit slecht volgens mij. Ik kreeg recent zo een leenauto mee zonder gedoe (oud model MYP met gekaasschaafde turbines), maar dat is met lease en vervangend vervoer op dezelfde dag. Wel aantal dagen vooraf geregeld i.v.m. beschikbaarheid van de leenauto.Eisbar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:51:
Heeft iemand recente ervaring met loaners / huurautos van Tesla?
Ik heb een M3P uit 2021 die voor de tweede batterijwissel naar Purmerend moet. Gisteren plotseling tot maar 50% geladen, vandaag nog maar 32%. Eigenlijk gewoon onbruikbaar maar ik kan hem nog one way naar het service center rijden.
Vervangende batterij is besteld inmiddels, maar Tesla wil dat ik ga wachten voordat ik de auto naar Purmerend rij totdat er een loaner beschikbaar is. Een datum wordt niet gegeven.
Ik heb dit niet geaccepteerd en gezegd dat ik morgen uiterlijk een vervangende auto wil. Dan maar een huurauto van een ander merk desnoods. Huurautos zijn ook 'op' zegt Tesla. Dat lijkt mij onzin.
Overigens niets dan goede ervaring met Tesla Purmerend, maar om nu op eigen kosten een huurauto te moeten regelen vind ik niet acceptabel.
Nou nee. De EV6 GT was toen ook al vanaf 69k zie ik op ev database. En dat is vanaf he, dus met wat optiepakketten dik over de 70k verwacht ik. De standaard EV6 was er wel vanaf 43 (kaal) en de M3 was 42.Yilar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Toen ik de Kia EV6 in gebruik nam, was de catalogus prijs 53K en volgens mij lag de M3 toen ook zo rond die prijs in 2021?
Balen zeg. Hopen dat Tesla er inmiddels van heeft geleerd en nu wel een fatsoenlijke accu terugplaatst, want je bent niet de eerste. Welke accu had je gekregen? De MiC Panasonic 3L's zijn meestal de culpritEisbar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:51:
Geen idee hoe het toen was, maar nu heb je de volgende types:Silversurfer1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Nou nee. De EV6 GT was toen ook al vanaf 69k zie ik op ev database. En dat is vanaf he, dus met wat optiepakketten dik over de 70k verwacht ik. De standaard EV6 was er wel vanaf 43 (kaal) en de M3 was 42.
-Kia EV6 (in GT-line uitvoering verkrijgbaar)
-Kia EV6 GT
Misschien wordt dit door elkaar gehaald.
Jij hebt het over de EV6 GT, en het ging in het vergelijk om de EV6 GT-line.
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
Ja prive. Ik heb hier gewoon recht op zover ik weet.BigSmurf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Is het een privéauto? De coulance met dat soort dingen is vaak ronduit slecht volgens mij. Ik kreeg recent zo een leenauto mee zonder gedoe (oud model MYP met gekaasschaafde turbines), maar dat is met lease en vervangend vervoer op dezelfde dag. Wel aantal dagen vooraf geregeld i.v.m. beschikbaarheid van de leenauto.
Mijn ervaring in het verleden was altijd goed. Bij de eerste batterij wissel kreeg ik gewoon meteen een loaner mee voor een week. Kan zijn dat het druk is, maar dan moet het maar met een huurauto of een vergoeding voor een huurauto. Ik verbaas me een beetje dat Tesla hierop nu beknibbelt. Een soepele service ervaring maakt veel goed zeker met een zgn lemon (want dat is deze batch van M3Ps).
https://www.achmearechtsb...je%20recht%20kunt%20halen.
[ Voor 17% gewijzigd door Eisbar op 27-01-2026 10:24 ]
Ik heb dat toen eens uitgezocht en verdiept in de discussie op het Duitse tesla forum. Ik meen dat er gewoon weer een zelfde gebruikte accu met vergelijkbare capaciteit is teruggezet paar jaar terug. Zou mooi zijn als er een ander type in komt dan weer een pana anders is het over een paar jaar weer raak.pdidi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Balen zeg. Hopen dat Tesla er inmiddels van heeft geleerd en nu wel een fatsoenlijke accu terugplaats, want je bent niet de eerste. Welke accu had je gekregen? De MiC Panasonic 3L's zijn meestal de culprit
Nadeel als je de LG 5L krijgt is dat die een kleinere capaciteit heeft. Ik zou vragen of je een SoH rapport er bij kunt krijgen. Als die minder is dan 85% zou ik aan de bel trekken. Probleem is dat de accu test die je zelf in de Tesla kan uitvoeren alles boven 70% prima vindt, zelfs als de accu pas 3-4 jaar oud is (zie ook deze post van de TFF accu kenner)Eisbar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Ik heb dat toen eens uitgezocht en verdiept in de discussie op het Duitse tesla forum. Ik meen dat er gewoon weer een zelfde gebruikte accu met vergelijkbare capaciteit is teruggezet paar jaar terug. Zou mooi zijn als er een ander type in komt dan weer een pana anders is het over een paar jaar weer raak.
De GPS hoeft eigenlijk niet gejammed te worden, de auto mag gerust weten waar hij is.bert pit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Ik denk een casus te hebben: Als je de auto steelt en een GPS jammer in de auto legt dan is hij niet te volgen. De Apple airTag werk niet met GPS. De locatie wordt bepaald en doorgestuurd via twee radiosystemen die samenwerken binnen Apple’s Find My-netwerk.
Wat er wel moet gejammed worden is de communicatie van de auto naar de servers, zodat de auto deze niet kan doorgeven.
En een deftige jammer zorgt er voor dat alle communicatie niet meer mogelijk is, dus ook de frequentie waarop apple tags werken.
[ Voor 27% gewijzigd door this op 27-01-2026 11:03 ]
Mijn eigen houtje touwtje test (opgeschaalde range naar 100% en vergelijken met oorspronkelijke officiele range) was 87% voor de accu. Ik zou eigenlijk wel wat performance willen inleveren voor een robuustere accu nu de auto 4 jaar oud is. Mijn ervaring is dat je geen zicht krijgt op wat Tesla voor accu erin gaat zetten. De vraag staat wel al uit in het service ticket, nooit geschoten is altijd mis.pdidi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Nadeel als je de LG 5L krijgt is dat die een kleinere capaciteit heeft. Ik zou vragen of je een SoH rapport er bij kunt krijgen. Als die minder is dan 85% zou ik aan de bel trekken. Probleem is dat de accu test die je zelf in de Tesla kan uitvoeren alles boven 70% prima vindt, zelfs als de accu pas 3-4 jaar oud is (zie ook deze post van de TFF accu kenner)
De app geeft nog steeds een mooi groen vinkje 'your battery is healthy' - maar de test optie is bij mij weer verdwenen. Nooit uitgevoerd trouwens. 24 uur alleen maar laden en ontladen leek me beetje zonde als er niet iets aan de hand ispdidi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Nadeel als je de LG 5L krijgt is dat die een kleinere capaciteit heeft. Ik zou vragen of je een SoH rapport er bij kunt krijgen. Als die minder is dan 85% zou ik aan de bel trekken. Probleem is dat de accu test die je zelf in de Tesla kan uitvoeren alles boven 70% prima vindt, zelfs als de accu pas 3-4 jaar oud is (zie ook deze post van de TFF accu kenner)
https://www.autoweek.nl/auto/103437/kia-ev6-77-4kwh-gt-line/Gurk2 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Geen idee hoe het toen was, maar nu heb je de volgende types:
-Kia EV6 (in GT-line uitvoering verkrijgbaar)
-Kia EV6 GT
Misschien wordt dit door elkaar gehaald.
Jij hebt het over de EV6 GT, en het ging in het vergelijk om de EV6 GT-line.
Ruim 61k nieuwprijs aldus dit artikel excl bijkomende opties
Ik had de GT-Line - niet de GT.. Ik heb de offerte gechecked: 55.085 euro catalogusprijs op de offerte naar de leasemaatschappij (5-10-2021) (nog net geleverd in december dat jaar voor de nieuwe BPM regels)Silversurfer1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Nou nee. De EV6 GT was toen ook al vanaf 69k zie ik op ev database. En dat is vanaf he, dus met wat optiepakketten dik over de 70k verwacht ik. De standaard EV6 was er wel vanaf 43 (kaal) en de M3 was 42.
[ Voor 21% gewijzigd door Yilar op 27-01-2026 12:01 ]
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
In welke hoedanigheid zou je recht hebben op vervangend vervoer? Gaat het om een terugroepactie waar je link naar verwijst? Want zoals ik het lees (zonder verdere info) is je 5 jaar oude auto stuk en ik zou niet weten waarom je dan recht zou hebben op vervangend vervoer. Maar misschien met wat extra context zou dat duidelijker worden.Eisbar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Ja prive. Ik heb hier gewoon recht op zover ik weet.
https://www.achmearechtsb...je%20recht%20kunt%20halen.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik heb nu inmiddels de laatste weken bij VW, Audi, BMW en ook bij KIA gekeken en proefritjes gemaakt, maar ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat een Tesla echt een steengoede auto is voor het geld.Yilar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Het mijlenver voorlopen was vroeger zeker het geval, zeker qua software en laadgemak, maar dat is inmiddels echt niet meer het geval. Ik had hiervoor een KIA EV6 - nu een Tesla M3.. Qua auto ervaring: de Kia won dat met gemak. Veel betere rij-ervaring, stiller, betere wegligging, betere stoelen, betere ruitenwissers, veeeeeel sneller ladenen standaard volwaardig adaptive cruise control, lane change en echt betere audio ervaring. (Ik had wel de GT-Line) Wat was niet beter bij aanvang; de software en de laadplanning, daar had ik aparte apps voor nodig. Net toen ik de auto wegdeed (andere baan) kwam die optie erbij. Maar dat doet Tesla veel beter, de bediening van de software was traag en kwam hopeloos verouderd over in de eerste EV6 series. Nu schijnt dat beter te zijn in de nieuwe versie met de NVidia hard/software.
Dus ik denk dat Tesla on-par is met de gemiddelde andere elektrische auto in die klasse, maar echt geen veel betere versie is. Die voorsprong zijn ze, wat mij betreft, echt kwijt. En ik ben geen Tesla/Kia fanboy wat dat betreft.. Dus wie er achter de auto zit qua merk boeit me niet voor dit vergelijk.
Het grootste irritatiepunt van mijn M3P vind ik de bouwkwaliteit. De hoeveelheid piepjes, kraakjes en rateltjes zijn niet normaal veel. Dat is zo'n beetje bij elk ander merk een stuk beter in orde.
Maar de app, de software en het gebruiksgemak, daar loopt Tesla echt mijlenver voor. Dat merkte ik bij alle andere auto's direct. Vergeleken met de Tesla, traag, onoverzichtelijk, menu's in menu's in menu's. Bij Tesla is het instappen en gaan. En als je iets moet zoeken is het zo gemakkelijk te vinden. En dat is toch wel een belangrijk punt, want dat is iets wat je dagelijks gebruikt.
Tevens is de huidige M3P met bijna 600km range ook daarin gewoon vele malen beter dan de concurrentie. Ik haal zelfs in de winter nagenoeg de WLTP waarde, waar auto's zoals de i4 M60 of de EV6 GT nu niet veel verder gaan komen als 300 a 350km.
Gelijkwaardige auto's van Audi of BMW zijn 50% duurder. De KIA is ook 15k duurder. Zijn die de meerprijs waard? Ik vind van niet. Ja je krijgt echt wel een hele dikke auto als je bijvoorbeeld een i4 M60 koopt, maar bijna 100k vs 60k, de overtuiging was er niet.
Ik dacht wel even de overstap naar een ander merk te gaan maken, maar ik ben er echt nog niet over uit. Die Tesla is echt zo slecht nog niet.
Het BMW i4 topic staat ook vol met piepjes en kraakjes in de cabine. Volgens mij gewoon inherent aan een EV, het is zo stil dat je elk tikje hoort. Een pasje in het dashboard kastje hoor je nog schuiven.Vissa66 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Ik heb nu inmiddels de laatste weken bij VW, Audi, BMW en ook bij KIA gekeken en proefritjes gemaakt, maar ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat een Tesla echt een steengoede auto is voor het geld.
Het grootste irritatiepunt van mijn M3P vind ik de bouwkwaliteit. De hoeveelheid piepjes, kraakjes en rateltjes zijn niet normaal veel. Dat is zo'n beetje bij elk ander merk een stuk beter in orde.
Maar de app, de software en het gebruiksgemak, daar loopt Tesla echt mijlenver voor. Dat merkte ik bij alle andere auto's direct. Vergeleken met de Tesla, traag, onoverzichtelijk, menu's in menu's in menu's. Bij Tesla is het instappen en gaan. En als je iets moet zoeken is het zo gemakkelijk te vinden. En dat is toch wel een belangrijk punt, want dat is iets wat je dagelijks gebruikt.
Tevens is de huidige M3P met bijna 600km range ook daarin gewoon vele malen beter dan de concurrentie. Ik haal zelfs in de winter nagenoeg de WLTP waarde, waar auto's zoals de i4 M60 of de EV6 GT nu niet veel verder gaan komen als 300 a 350km.
Gelijkwaardige auto's van Audi of BMW zijn 50% duurder. De KIA is ook 15k duurder. Zijn die de meerprijs waard? Ik vind van niet. Ja je krijgt echt wel een hele dikke auto als je bijvoorbeeld een i4 M60 koopt, maar bijna 100k vs 60k, de overtuiging was er niet.
Ik dacht wel even de overstap naar een ander merk te gaan maken, maar ik ben er echt nog niet over uit. Die Tesla is echt zo slecht nog niet.Had ik niet verwacht voordat ik op zoek ging naar iets anders.
Vervelend! Zat er een Panasonic batterij in je Model 3? Ik had gelezen dat de vervanger vaak één van LG was.Eisbar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:51:
In jouw situatie had ik gewoon naar Tesla gereden en het daar met ze uitgezocht. Desnoods geven ze je een proefrit auto mee en breng je die de volgende ochtend terug? (in de hoop dat er dan wel een auto voor je klaar staat uiteraard)
Want? Je hebt toch garantie op de accu?Sandyman538 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:33:
[...]
In welke hoedanigheid zou je recht hebben op vervangend vervoer? Gaat het om een terugroepactie waar je link naar verwijst? Want zoals ik het lees (zonder verdere info) is je 5 jaar oude auto stuk en ik zou niet weten waarom je dan recht zou hebben op vervangend vervoer. Maar misschien met wat extra context zou dat duidelijker worden.
Jazeker, maar dat betekent volgens mij niet meteen dat je ook recht heb op vervangend vervoer. Het 'recht' werd ontleend met een link naar een terugroepactie waar hier volgens mij geen sprake van is. Dus val je volgens mij terug op coulance en geen recht op vervoer.turkeyhakan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Want? Je hebt toch garantie op de accu?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Volgens mij is het zo bij Tesla dat als de reparatie onder garantie valt, dan heb je recht op vervangend vervoer.Sandyman538 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:04:
[...]
Jazeker, maar dat betekent volgens mij niet meteen dat je ook recht heb op vervangend vervoer. Het 'recht' werd ontleend met een link naar een terugroepactie waar hier volgens mij geen sprake van is. Dus val je volgens mij terug op coulance en geen recht op vervoer.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik zou verwachten dat Tesla de auto thuis komt ophalen, vervangend vervoer achterlaat, en de auto gerepareerd weer aflevert. Premium merk toch?adjego schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Volgens mij is het zo bij Tesla dat als de reparatie onder garantie valt, dan heb je recht op vervangend vervoer.
Het gebruiksgemak van de Tesla speelt de grootste rol. Het is gewoon instappen en rijden. En ja, er zijn een paar auto's waarbij je dat ook min of meer kan, maar ook dat is nog altijd niet feilloos. Ook zijn de computers van concurrenten niet volledig geïntegreerd met de auto. Bij sommige Chinese auto's is dat weer wel het geval, maar die kunnen volgens mij weer niet automatisch navigeren via laadpalen, althans niet automatisch.Yilar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Het mijlenver voorlopen was vroeger zeker het geval, zeker qua software en laadgemak, maar dat is inmiddels echt niet meer het geval. Ik had hiervoor een KIA EV6 - nu een Tesla M3.. Qua auto ervaring: de Kia won dat met gemak. Veel betere rij-ervaring, stiller, betere wegligging, betere stoelen, betere ruitenwissers, veeeeeel sneller ladenen standaard volwaardig adaptive cruise control, lane change en echt betere audio ervaring. (Ik had wel de GT-Line) Wat was niet beter bij aanvang; de software en de laadplanning, daar had ik aparte apps voor nodig. Net toen ik de auto wegdeed (andere baan) kwam die optie erbij. Maar dat doet Tesla veel beter, de bediening van de software was traag en kwam hopeloos verouderd over in de eerste EV6 series. Nu schijnt dat beter te zijn in de nieuwe versie met de NVidia hard/software.
Dus ik denk dat Tesla on-par is met de gemiddelde andere elektrische auto in die klasse, maar echt geen veel betere versie is. Die voorsprong zijn ze, wat mij betreft, echt kwijt. En ik ben geen Tesla/Kia fanboy wat dat betreft.. Dus wie er achter de auto zit qua merk boeit me niet voor dit vergelijk.
En nee, ik ben zeker geen Tesla fanboy, maar ik neem aan dat je dat ook wel kon afleiden uit mijn posts.
Wat ik zelf zoek in een auto heeft Tesla als enige momenteel. Ik verwacht dat binnen korte termijn andere merken uit het verre oosten dat ook wel allemaal zullen hebben.
Niet omdat ik het zeg, omdat het zo is. Er is simpelweg nog geen enkele auto die hetzelfde doet en heeft wat een Tesla heeft en kan. China is wel dichtbij. Koreaanse merken zijn ook goed op weg. Europa blijft mijlenver achter. Die hebben allemaal houtje touwtje hard en software en willen of kunnen daar ook niets aan verbeteren.Tommie12 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:54:
[...]
Waarom beweer je dat? Is Tesla beter 'omdat jij het zegt'?
Er zijn intussen genoeg auto's die ook efficient zijn, sneller laden, stabiele software hebben, geen fantoomremmingen doen, werkende ruitenwissers hebben en bovendien carplay ondersteunen.
En wat service betreft... laat ons aub niet doen alsof Tesla daar perfect scoort....
Ja, een M3/MY is momenteel vrij goedkoop... en toch zakt de verkoop zowel in Europa als in China. Dus ergens lukt het Tesla niet om meer mensen te overtuigen dat ze de 'beste zijn'.
Iemand die particulier op zoek is naar een goede auto, kan momenteel rationeel gezien niets beters kopen dan een Tesla.
Huurders die een auto krijgen via het werk is een heel ander verhaal natuurlijk. Daar maakt dat allemaal niet zo voor uit.
Hah dat zou mooi zijn, maar zo is het nog nooit gegaan bij mijn weten. Wel gewoon afleveren bij service center (als ie nog rijdt) en dan met de loaner weg. Idee dat ik pas een loaner krijg als de onderdelen binnen zijn is absurd.mv_ak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Ik zou verwachten dat Tesla de auto thuis komt ophalen, vervangend vervoer achterlaat, en de auto gerepareerd weer aflevert. Premium merk toch?
Tesla wuift het recht ook niet weg maar beroept zich erop dat de loaner autos gewoon even op zijn. Soort van overmacht. Het kan soms weken duren voordat een batterij is gevonden en op locatie aankomt (zag ik langskomen tff forum) dus daar ga ik niet op wachten als het even kan.adjego schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Volgens mij is het zo bij Tesla dat als de reparatie onder garantie valt, dan heb je recht op vervangend vervoer.
Heeft iemand anders recente ervaring met garantie zaken zoals deze en 'geen beschikbaarheid' van leenautos? Is daarover te onderhandelen?
Ik had goede ervaringen de vorige keer met gewoon via de app een afspraak maken. Staat de loaner al klaar met je stoel in de juiste stand en kun je gewoon verder luisteren op de spotify app waar je gebleven was. Ok dat laatste misschien niet, maar binnen 5 minuten was ik weer weg. Ipv een uur rijden en daar moeten leuren aan de balie om een huurautoturkeyhakan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Vervelend! Zat er een Panasonic batterij in je Model 3? Ik had gelezen dat de vervanger vaak één van LG was.
In jouw situatie had ik gewoon naar Tesla gereden en het daar met ze uitgezocht. Desnoods geven ze je een proefrit auto mee en breng je die de volgende ochtend terug? (in de hoop dat er dan wel een auto voor je klaar staat uiteraard)
De eerste vervanging was in 2023 al. En dat was meen ik een pana. Ik had dat toen uitgezocht maar zo heel zeker weet ik het niet meer. Hopelijk heeft men ervan geleerd en krijg ik nu iets anders.
Rijdt iemand hier wel eens over de N225 van Rhenen richting Wageningen? Op dat stuk gaat bij mij de TACC (ook in combinatie met autosteer) meerdere keren ineens stevig op de rem — telkens ook op dezelfde plekken. De terugweg geeft geen enkel probleem.
Ben benieuwd of ik de enige ben of dat meer mensen dit herkennen.
En dat gebruiksgemak bepaalt voor 98% het rijdersgenot; het instappen, je bestemming ingeven, direct zien of je onderweg moet laden, je batterij % bij aankomst ingeven. Het werkt allemaal Feilloos! Je gaat dit pas waarderen als je in auto rijdt die dit niet heeft of waar het niet feilloos werkt!fisherman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Het gebruiksgemak van de Tesla speelt de grootste rol. Het is gewoon instappen en rijden. En ja, er zijn een paar auto's waarbij je dat ook min of meer kan, maar ook dat is nog altijd niet feilloos. Ook zijn de computers van concurrenten niet volledig geïntegreerd met de auto. Bij sommige Chinese auto's is dat weer wel het geval, maar die kunnen volgens mij weer niet automatisch navigeren via laadpalen, althans niet automatisch.
En nee, ik ben zeker geen Tesla fanboy, maar ik neem aan dat je dat ook wel kon afleiden uit mijn posts.
Wat ik zelf zoek in een auto heeft Tesla als enige momenteel. Ik verwacht dat binnen korte termijn andere merken uit het verre oosten dat ook wel allemaal zullen hebben.
Ik weet dat het vaak geen nieuwe is, maar je zou verwachten als ze er 1 refurbishen, dat ze dan waar mogelijk ook de flaws er uit halen, want anders staat die klant over 2 jaar weer bij je op de stoep. En dat was dus zo.pjot1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 05:19:
[...]
Meestal krijg je een refurbished accu of 'nog een goede' met ongeveer de degradatie die je mag verwachten voor de leeftijd. Het is niet dat je een betere accu krijgt ofzo.
Edit: en dan bedoel ik niet de afschrijving, maar dat een gebruikte M3 in vergelijking met andere merken veel waar voor het geld biedt en dan niet alleen doordat de prijs van een gebruikte Tesla het afgelopen jaar onder druk stond. Als andere merken een inhaalslag maken geldt dat voor nieuwe auto’s, niet de gebruikte.
[ Voor 48% gewijzigd door Roenie op 28-01-2026 10:29 ]
Ja, dat is wel een beetje jammer. Zie ook @Eisbargjcvro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:58:
[...]
Ik weet dat het vaak geen nieuwe is, maar je zou verwachten als ze er 1 refurbishen, dat ze dan waar mogelijk ook de flaws er uit halen, want anders staat die klant over 2 jaar weer bij je op de stoep. En dat was dus zo.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
"Purchase",slim van Elon dan heb ik nog 17 dagen. Daarna is het huren en doet Elon waarschijnlijk niks. Toch?Allewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:49:
[Afbeelding]
Gelukkig weer hoop voor mijn hw3 2024 MY...
Dat denk ik idd. Maar dan kan je met hw3 wel op de Lite versie mogelijk toch ook van fsd gaan genieten in Europa.bert pit schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:02:
[...]
"Purchase",slim van Elon dan heb ik nog 17 dagen. Daarna is het huren en doet Elon waarschijnlijk niks. Toch?
De ene 9 luidsprekers, de andere 15 + sub dus uiteraard is die laatste beter. Ik kan wel een goeie sound op prijs stellen maar ben zeker een audiofiel.
Ga eens luisteren.
I rest my case….
Je moet echt eens een proefrit doen met een paar recente europese auto’s.
Ze hebben niet stil gezeten. En om het in jouw woorden te zeggen…. Geloof me maar.
Allemaal mooi, maar er staat geen datum bij.Allewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:49:
[Afbeelding]
Gelukkig weer hoop voor mijn hw3 2024 MY...
Maakt dat heel veel verschil? Met veel rondom tesla heb ik zoiets: eerst zien...Tommie12 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Allemaal mooi, maar er staat geen datum bij.
Als het kan altijd voor de Y Premium AWD gaan.hill2button schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:55:
Iemand hier die iets kan zeggen over hoe de audio van de Y Premium RWD is tov de Y Premium AWD?
De ene 9 luidsprekers, de andere 15 + sub dus uiteraard is die laatste beter. Ik kan wel een goeie sound op prijs stellen maar ben zeker een audiofiel.
Naast een goed geluid meer power en de AWD is echt heerlijk om mee te rijden. Zeker met al die sneeuw en gladheid…
Ik woon daar in de buurt, kan eens testen met mijn 2025 M3P. Je bedoeld dus vanaf Ouwehand over de Grebbeberg naar Wageningen?JP1310 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:59:
N225 TACC & Autopilot tussen Rhenen en Wageningen
Rijdt iemand hier wel eens over de N225 van Rhenen richting Wageningen? Op dat stuk gaat bij mij de TACC (ook in combinatie met autosteer) meerdere keren ineens stevig op de rem — telkens ook op dezelfde plekken. De terugweg geeft geen enkel probleem.
daar kom ik ook best vaak maar dan vooral met mijn oude vertrouwde M3LR 2019. Die heeft daar in al die jaren nog nooit een phantom brake gedaan. Met de M3P 2024 kom ik daar eigenlijk nooit.duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:49:
[...]
Ik woon daar in de buurt, kan eens testen met mijn 2025 M3P. Je bedoeld dus vanaf Ouwehand over de Grebbeberg naar Wageningen?
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Gaan ze daar echt moeilijk over doen? Regen wordt verwacht...
Dat is persoonlijk. Voor mij bepaalt het rijden zelf 98% (om maar een fictief getal te zeggen) van het rijdersgenot. Het comfort van de zetel, hoe de auto stuurt, optrekt, in bochten ligt, ...CEdS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:57:
[...]
En dat gebruiksgemak bepaalt voor 98% het rijdersgenot; het instappen, je bestemming ingeven, direct zien of je onderweg moet laden, je batterij % bij aankomst ingeven. Het werkt allemaal Feilloos! Je gaat dit pas waarderen als je in auto rijdt die dit niet heeft of waar het niet feilloos werkt!
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, bepaalde supercars worden direct meer waard het moment ze geleverd zijn. Maar daar gaat de discussie niet over.
[ Voor 11% gewijzigd door this op 28-01-2026 08:35 ]
Dat geldt toch voor alle auto's? Eenmaal die initiële afschrijving er af is, heb je véél meer waar voor je geld.Roenie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:00:
Overigens, de discussie welke auto ‘beter’ is hangt erg af van of je een nieuwe of gebruikte auto rijdt uiteraard. Een gebruikte Tesla is gewoon veel waar voor je geld.
De nieuwe A16 naar Den Haag doet dit. Heeft waarschijnlijk te maken met dat de navigatie heel die weg niet erkent als route nog...JP1310 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:59:
N225 TACC & Autopilot tussen Rhenen en Wageningen
Wij zijn voor de RWD gegaan, het scheelt 3000 euro en dan misschien nog wat kruimels in verband met wegenbelasting en minder zuinig rijden. Wij hechten dan ook geen meerwaarde aan hoe een auto rijdt. We komen van Toyota's op zomerbandjes dus elke Tesla voelt al snel voor ons. Misschien scheelt het ook of je prive aanschaft of zakelijke lease hebt, in dat laatste geval zal de bijtelling misschien zo weinig extra zijn dat het een makkelijkere optie is en je zit niet met belasting en stroomkosten.Blommie01 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Als het kan altijd voor de Y Premium AWD gaan.
Naast een goed geluid meer power en de AWD is echt heerlijk om mee te rijden. Zeker met al die sneeuw en gladheid…
Dat gezegd hebbende kan ik niets over de audio zeggen persoonlijk maar in reviews zijn ze zelfs over de standaard versie (met nog minder speakers) dik tevreden.
Ryzen 7600 | 7800XT | Tesla MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | Zendure 2400AC+ 17kWh
Auto houdt voorlopig op 32%. Tesla nog niet gekomen met een datum voor vervanging en ook geen vervangende auto. Ik heb aangegeven vandaag een oplossing te willen.
Heeft er iemand ervaring met Roadside assistance na de basic vehicle warranty voor iets dat erkend door tesla onder de extended battery warranty valt? In de us roadside assistance voorwaarden staat expliciet dat hiervoor roadside assistance geldt, in de EU staat een paar keer 'basic vehicle warranty' als je de kleine lettertjes leest, maar de handleiding heeft het gewoon over 'onder garantie'
fisherman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Niet omdat ik het zeg, omdat het zo is. Er is simpelweg nog geen enkele auto die hetzelfde doet en heeft wat een Tesla heeft en kan.
Eisbar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:01:
Dank voor eerdere reacties op mijn tweede battery failure na 53,000 km.
Auto houdt voorlopig op 32%. Tesla nog niet gekomen met een datum voor vervanging en ook geen vervangende auto. Ik heb aangegeven vandaag een oplossing te willen.
Heeft er iemand ervaring met Road assistance na de basic vehicle warranty voor iets dat erkend door tesla onder de extended battery warranty valt? In de us road assistance voorwaarden staat expliciet dat hiervoor road assistance geldt, in de EU staat een paar keer 'basic vehicle warranty' als je de kleine lettertjes leest, maar de handleiding heeft het gewoon over 'onder garantie'
Wat wil je bereiken met je posts, naast het uiten van je frustratie? Volgens mij heb ik al wat berichten gezien met tips, maar je blijft vasthouden aan "Tesla heeft geen vervangende auto, ik wil zsm een oplossing, wat moet ik doen, etc".Eisbar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:01:
Dank voor eerdere reacties op mijn tweede battery failure na 53,000 km.
Heeft er iemand ervaring met Roadside assistance na de basic vehicle warranty voor iets dat erkend door tesla onder de extended battery warranty valt? In de us roadside assistance voorwaarden staat expliciet dat hiervoor roadside assistance geldt, in de EU staat een paar keer 'basic vehicle warranty' als je de kleine lettertjes leest, maar de handleiding heeft het gewoon over 'onder garantie'
Ik vraag heel specifiek naar ervaringen van anderen met hetzelfde issue. Als die er niet zijn so be it, maar ik heb geen zin achter tesla aan te gaan als dat geen zin heeft.turkeyhakan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Wat wil je bereiken met je posts, naast het uiten van je frustratie? Volgens mij heb ik al wat berichten gezien met tips, maar je blijft vasthouden aan "Tesla heeft geen vervangende auto, ik wil zsm een oplossing, wat moet ik doen, etc".
Dit is wel een stukje gedateerd. BMW heeft dat met iDrive echt heel goed en prima op orde en al onze +800km trips doen we gewoon met de BMW navigatie, qua integratie zit het daar ook best prima, vroeger kon je alleen je navigatie bedienen met spraak, vandaag (thans bij iDrive en MBUX) de hele wagen.fisherman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Het gebruiksgemak van de Tesla speelt de grootste rol. Het is gewoon instappen en rijden. En ja, er zijn een paar auto's waarbij je dat ook min of meer kan, maar ook dat is nog altijd niet feilloos. Ook zijn de computers van concurrenten niet volledig geïntegreerd met de auto. Bij sommige Chinese auto's is dat weer wel het geval, maar die kunnen volgens mij weer niet automatisch navigeren via laadpalen, althans niet automatisch.
Ik denk niet dat er geen ander merk is wat dat kan aanbieden, wat ik wel denk is dat er geen merk is met die mogelijkheden aan die prijs op dat kwaliteitsniveau.En nee, ik ben zeker geen Tesla fanboy, maar ik neem aan dat je dat ook wel kon afleiden uit mijn posts.
Vergelijking is op dit moment een recente BMW i5, BMW i4 en een M3 SR Premium Dec 2025, beiden doen het even goed qua lane assist en ACC.fisherman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Niet omdat ik het zeg, omdat het zo is. Er is simpelweg nog geen enkele auto die hetzelfde doet en heeft wat een Tesla heeft en kan. China is wel dichtbij. Koreaanse merken zijn ook goed op weg. Europa blijft mijlenver achter. Die hebben allemaal houtje touwtje hard en software en willen of kunnen daar ook niets aan verbeteren.
FSD is er (nog altijd) niet. EAP met die automatische wissel van rijstrook zit nu ook sinds een jaartje op de BMW's.
Mwoah. Heel veel punten van je houden steek maar het belangrijkste punt in de vergelijking zet je er m.i dan niet bij: prijs. Wij hebben namelijk particulier een M3 gekocht als 2de wagen en ondanks dat het nog altijd een smak geld is (maar ja, goed, een nieuwe auto altijd me dunkt) was er niets goedkoper met die range, afwerking en ruimte. Vooral prijs icm de andere parameters was daar de doorslaggever.Iemand die particulier op zoek is naar een goede auto, kan momenteel rationeel gezien niets beters kopen dan een Tesla.
Huurders die een auto krijgen via het werk is een heel ander verhaal natuurlijk. Daar maakt dat allemaal niet zo voor uit.
Ja, daar heb ik een hele discussie over gehad. Ik had precies hetzelfde. In de app heb ik gezegd dat ik geen afdak heb, alleen een onoverdekte oprit. In de app was dat geen probleem.djiedjee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:56:
Ik krijg voor het thuis monteren van een trekhaak nu de melding in de app dat ik de auto onder een afdak of in de garage moet zetten. Dat kan thuis niet.
Gaan ze daar echt moeilijk over doen? Regen wordt verwacht...
Toen de monteur kwam viel er natte sneeuw en zei de man (terecht) dat hij zo niet kon werken. En hij wilde de afspraak herplannen. Gelukkig is hier op 5min rijden een winkelcentrum met parkeergarage en hebben we daar de trekhaak gemonteerd.
Dus samenvattend. In de app zullen ze er geen problemen mee hebben maar ik kan me wel voorstellen dat die monteur geen uur in de regen of natte sneeuw gaat werken.
Vind het sowieso een waardeloos systeem. Mijn auto heeft wat kleine zaken en ik wilde onderhoud laten plegen. Ik zit op 5 minuten van een SeC. Maar nee, je krijgt verplicht die ranger. Het is best prettig dat de optie er is maar geeft mensen een keuze.LastSamurai schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:33:
[...]
Ja, daar heb ik een hele discussie over gehad. Ik had precies hetzelfde. In de app heb ik gezegd dat ik geen afdak heb, alleen een onoverdekte oprit. In de app was dat geen probleem.
Toen de monteur kwam viel er natte sneeuw en zei de man (terecht) dat hij zo niet kon werken. En hij wilde de afspraak herplannen. Gelukkig is hier op 5min rijden een winkelcentrum met parkeergarage en hebben we daar de trekhaak gemonteerd.
Dus samenvattend. In de app zullen ze er geen problemen mee hebben maar ik kan me wel voorstellen dat die monteur geen uur in de regen of natte sneeuw gaat werken.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is 1 ding. Een ander ding dat me opviel is de rust in het interieur. Ik heb nu een Electrische Renault 5 als vervanger (schade) en dan valt op hoe heerlijk rustig de tesla is. Deze auto heeft vier stengels aan het stuur en elke stengel heeft meer knoppen dan heel de Tesla. Twee beeldschermen en 10 knoppen op het stuur. En allerlei animaties en geluidjes. Ik raak compleet overprikkeld. Alsof je van een stiltecentrum een kleuterverjaardag binnenstapt. Hopelijk is de tesla snel gerepareerd.CEdS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:57:
[...]
En dat gebruiksgemak bepaalt voor 98% het rijdersgenot; het instappen, je bestemming ingeven, direct zien of je onderweg moet laden, je batterij % bij aankomst ingeven. Het werkt allemaal Feilloos! Je gaat dit pas waarderen als je in auto rijdt die dit niet heeft of waar het niet feilloos werkt!
Nu vraag ik me serieus af hoe je de periode voor Tesla overleefd hebtLastSamurai schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Ik raak compleet overprikkeld. Alsof je van een stiltecentrum een kleuterverjaardag binnenstapt.
HyperBart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Dit is wel een stukje gedateerd. BMW heeft dat met iDrive echt heel goed en prima op orde en al onze +800km trips doen we gewoon met de BMW navigatie, qua integratie zit het daar ook best prima, vroeger kon je alleen je navigatie bedienen met spraak, vandaag (thans bij iDrive en MBUX) de hele wagen.
[...]
Ik denk niet dat er geen ander merk is wat dat kan aanbieden, wat ik wel denk is dat er geen merk is met die mogelijkheden aan die prijs op dat kwaliteitsniveau.
[...]
Vergelijking is op dit moment een recente BMW i5, BMW i4 en een M3 SR Premium Dec 2025, beiden doen het even goed qua lane assist en ACC.
FSD is er (nog altijd) niet. EAP met die automatische wissel van rijstrook zit nu ook sinds een jaartje op de BMW's.
[...]
Mwoah. Heel veel punten van je houden steek maar het belangrijkste punt in de vergelijking zet je er m.i dan niet bij: prijs. Wij hebben namelijk particulier een M3 gekocht als 2de wagen en ondanks dat het nog altijd een smak geld is (maar ja, goed, een nieuwe auto altijd me dunkt) was er niets goedkoper met die range, afwerking en ruimte. Vooral prijs icm de andere parameters was daar de doorslaggever.
Ik heb test ritten in de BMW gemaakt en was ook goed te spreken over hoe het allemaal werkt nu. Intuitief ook voor een Tesla rijder (vrijwel niets anders gereden sinds 2018). Blijft dat de software integratie, updates, andere apps, laad ervaring etc etc bij Tesla nog steeds kop en schouders boven alles uitsteken wat ik geprobeerd heb (veel ev huurautos). De neue klasse is echter wel qua batterij specs een generatie beter dan wat Tesla nu heeft. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe i3. Helaas nog jaren voordat die met beter geprijsde varianten komen denk ik en helemaal voordat je beetje gebruikt aanbod hebt maar als je een i5 overweegt dan zou ik wellicht even wachten tot er in maart meer bekend is over de i3HyperBart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Dit is wel een stukje gedateerd. BMW heeft dat met iDrive echt heel goed en prima op orde en al onze +800km trips doen we gewoon met de BMW navigatie, qua integratie zit het daar ook best prima, vroeger kon je alleen je navigatie bedienen met spraak, vandaag (thans bij iDrive en MBUX) de hele wagen.
[...]
Ik denk niet dat er geen ander merk is wat dat kan aanbieden, wat ik wel denk is dat er geen merk is met die mogelijkheden aan die prijs op dat kwaliteitsniveau.
[...]
Vergelijking is op dit moment een recente BMW i5, BMW i4 en een M3 SR Premium Dec 2025, beiden doen het even goed qua lane assist en ACC.
[...]
Mwoah. Heel veel punten van je houden steek maar het belangrijkste punt in de vergelijking zet je er m.i dan niet bij: prijs. Wij hebben namelijk particulier een M3 gekocht als 2de wagen en ondanks dat het nog altijd een smak geld is (maar ja, goed, een nieuwe auto altijd me dunkt) was er niets goedkoper met die range, afwerking en ruimte. Vooral prijs icm de andere parameters was daar de doorslaggever.
Ik bedoel niet de afschrijving, maar dat als je zoekt naar een gebruikte auto vanaf de introductie van de M3 tot een paar jaar geleden, de Tesla in vergelijking met andere merken veel waar voor het geld biedt en dan niet alleen doordat de prijs van een gebruikte Tesla het afgelopen jaar onder druk stond. De inhaalslag van andere merken geldt uiteraard niet voor gebruikt.this schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Dat geldt toch voor alle auto's? Eenmaal die initiële afschrijving er af is, heb je véél meer waar voor je geld.
[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 28-01-2026 13:06 ]
Met mijn Model 3 uit 2019 heb ik eind vorig jaar een nieuwe/refurbished accu gekregen.Eisbar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:13:
[...]
Ik vraag heel specifiek naar ervaringen van anderen met hetzelfde issue. Als die er niet zijn so be it, maar ik heb geen zin achter tesla aan te gaan als dat geen zin heeft.
Ik kon gelukkig met de range nog naar Tilburg rijden en heb daar een vervangende auto meegekregen.
Ik kreeg een aantal meldingen en het laden ging niet meer, dus heb via de app en telefonisch contact gehad met Tesla.
Crxtreem schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:05:
En vanmorgen weer verwelkomd met de volgende nieuwe melding.
[...]
En tijdens het rijden kwam deze er ook nog bij:
[...]
Tesla gebeld en die zeggen dat waarschijnlijk de hoogspanningsbatterij die aan het overlijden is.
Dus maar weer een serviceverzoek aangemaakt.
Nu de auto aan de 11kw lader gehangen maar het laden stort al vrij snel in na 1000w laden.
Auto is 26% vol en laden stopt….
Dus weer eens kijken hoe dit gaat lopen.
Daar heb je wel gelijk in. Ik heb indertijd ook de Y gekozen omdat de concurrentie (zonder naar te hoge prijsklasses te moeten gaan) gewoon niet in de buurt kwam van wat Tesla aanbiedt.Roenie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Ik bedoel niet de afschrijving, maar dat als je zoekt naar een gebruikte auto vanaf de introductie van de M3 tot een paar jaar geleden, de Tesla in vergelijking met andere merken veel waar voor het geld biedt en dan niet alleen doordat de prijs van een gebruikte Tesla het afgelopen jaar onder druk stond. De inhaalslag van andere merken gelden uiteraard niet voor gebruikt.
Zojuist gemeld bij de wagenparkbeheerder en blijkbaar heeft onze andere poolauto, een Model 3 LR uit 2019, exact hetzelfde issue.
Iemand een idee wat dit kan zijn? De auto geeft nergens een foutmelding aan, rijaccu is op temperatuur alles werkt normaal. Auto uitschakelen via het menu en 2 minuten wachten helpt niet, na 5 minuten weer koude lucht.
Krijg er op internet ook niks over gevonden.
[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 28-01-2026 11:01 ]
Automatische ontwaseming is standaard met deze temperaturen, daar heb ik ook al over geklaagd maar dat is een producteigenschap. De reactie die ik op mijn melding in de app kreeg was "Ik herken het gedrag, dit kan niet worden aangepast, de instellingen handmatig zetten is ook wat ik doe" en "Het wordt niet gezien als een probleem maar de voor ons wenselijke programmering in de auto stand op basis van de temperatuur."FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:49:
Gister een poolauto van werk meegehad, een Model 3 van 2019. Na 5 minuten rijden geen verwarming meer. Er leek gewoon onverwarmde buitenlucht uit de roosters te komen. In het climate control menu linksboven op uit zetten en daarna weer inschakelen dan hebben we weer 5 minuten warmte. De auto geeft dan aan 'opwarmen' en gaat na 5 minuten vanzelf naar 'automatische ontwaseming' en blaast dan weer koude lucht.
Alleen, weet je zeker dat je dan alleen koude lucht krijgt? Er komt dan geen lucht naar de voetenruimte, dus je krijgt koude voeten. De lucht gaat dan allemaal naar de voorruit.
Mijn oplossing is om de verwarming dan maar met de hand in te stellen en dan heb ik geen probleem om het warm te krijgen en ook heb ik geen last van bewasemde ruiten (die ik sowieso niet had, ook voordat het automatisch ontwasemen aan ging).
Het is gewoon een heel erg vervelende bug in de verwarming die ze niet willen oplossen.
En het probleem komt dus alleen voor bij de M3 zonder warmtepomp.
Signatures zijn voor boomers.
Ik moet volgende week weer op pad voor de zaak maar als dit een ontwerp fout is rij ik wel met m'n privé auto.
[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 28-01-2026 11:20 ]
Dit is een probleem met die specifieke auto, en niet een ontwerpfout.FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:17:
@Maasluip Airco uit, auto uit, temp op 27, niks helpt. Ik en een collega hadden koude handen, koude voeten, stoelverwarming hielp iets maar niet voldoende, we zaten te trillen in onze stoel en we bliezen wolkjes in de auto voor een uur voor we erachter kwamen dat de climate control uit en weer aan iedere 5 minuten wel hielp. Ook bij de voorruit komt steenkoude lucht uit. De ramen achterin de auto beslaan gewoon.
Ik moet volgende week weer op pad voor de zaak maar als dit een ontwerp fout is rij ik wel met m'n privé auto.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Inderdaad. Ik was voor de haak net zo lief naar een SC gereden. Maar die optie krijg je niet.Inspired schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:44:
[...]
Vind het sowieso een waardeloos systeem. Mijn auto heeft wat kleine zaken en ik wilde onderhoud laten plegen. Ik zit op 5 minuten van een SeC. Maar nee, je krijgt verplicht die ranger. Het is best prettig dat de optie er is maar geeft mensen een keuze.
Wel leuke gesprekken gehad met die ranger, toffe gast.
Je zou met de Tesla app even kunnen kijken wat die leest voor binnentemperatuur. Als die bijv, 27C lees oid (terwijl de auto koud is), is de sensor stuk en moet die vervangen worden. Als die wél een goede temperatuur afleest (kan met de huidige temperaturen buiten zo richting de 3 graden gaan), dan is er iets niet goed met de HVAC of het verwarmingselement (2019 gebruikte nog geen warmtepomp afaik).FastFred schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:49:
Gister een poolauto van werk meegehad, een Model 3 van 2019. Na 5 minuten rijden geen verwarming meer. Er leek gewoon onverwarmde buitenlucht uit de roosters te komen. In het climate control menu linksboven op uit zetten en daarna weer inschakelen dan hebben we weer 5 minuten warmte. De auto geeft dan aan 'opwarmen' en gaat na 5 minuten vanzelf naar 'automatische ontwaseming' en blaast dan weer koude lucht. Als je tijdens het 'opwarmen' de verwarming op 27 graden zet komt er met moeite wat warme lucht uit, maar lang geen 27 graden.
Zojuist gemeld bij de wagenparkbeheerder en blijkbaar heeft onze andere poolauto, een Model 3 LR uit 2019, exact hetzelfde issue.
Iemand een idee wat dit kan zijn? De auto geeft nergens een foutmelding aan, rijaccu is op temperatuur alles werkt normaal. Auto uitschakelen via het menu en 2 minuten wachten helpt niet, na 5 minuten weer koude lucht.
Krijg er op internet ook niks over gevonden.
Als de app niet voorhanden is, kan je deze waarde ook lezen in het servicemenu. Daar kan je eventueel ook zien wat de status is van het systeem, wellicht dat daar nog iets tussen staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 28-01-2026 11:32 ]
Signatures zijn voor boomers.
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/LqxmWTdtRFushteSq6ezP9cX.jpg?f=fotoalbum_large)